Jag har lyssnat på en prototyp som lät fantastiskt. Minns också diskussioner här om banddiskanters svaga sidor. Det vore hursomhelst spännande att få lyssna på dessa på skapelserna igen!

Moderator: Redaktörer
CHC skrev:[
Men nu vore det kul att höra Din teroi om varför ett band, fritt inspänt i ett magnetgap (och som tydligen nu också är frikopplat relativt bandändarna) inte skulle röra sig kolvformigt?
/CHC
Resonanser inom arbetsområdet förekommer ovillkorligen i alla typer av membranelement och kan mycket väl påverka frekvensgången märkbart i lyssningspositionen. Den resistiva belastningen från den omgivande luften är inte tillräcklig för att undertrycka dem, detta är en urgammal myt. Den jämna kraftverkan mildrar exciteringen av resonanserna, men eliminerar dem tyvärr inte.
"varför ett band, fritt inspänt i ett magnetgap (och som tydligen nu också är frikopplat relativt bandändarna) inte skulle röra sig kolvformigt?"
CHC skrev:Jag konstaterar att Isidor hävdar att ett fast inspänt membran kommer att röra sig mest mot centrum av membranet medan du säger att ett fritt inspänt membran kommer att agera motsatt.
Låt oss därför höra DIN uppfattning om hur man konstruerar det PERFEKTA högtalarelementet![]()
Personligen lutar jag åt att strålningsresistansen i ett bandelement är helt underordnad band/magnetsystem.
Din teori skulle möjligtvis kunna vara applicerbar på ett bandelement som inte har en fri luftspalt på sidorna med då är vi ju inne på kapitlet ISO-dynamiska system och hur dom låter är väl allom bekant?![]()
Ett membran med oändligt liten massa existerar inte. Och varför skulle det uppvisa allvarliga modulationsfenomen vid komplexa signaler om det rör sig som en kolv?
CHC skrev:Naqref skrev:CHC skrev:I a f så vill jag bara påpeka att idealt så kommer inte kraftverkan inte vara homogen över hela membranytan i vilket fall. Har man en fri luftspalt så kommer man få en luftströmning vid änden/sidan (höga partikelhastigheter brukar indikera lång akustisk belastning) och dessutom med ett fasläge som inte är identiskt längre in på membranet. Men det betyder inte att jag påstår att det inte kan bli objektivt bra ändå!
Det enda skälet till varför kraftverkan idealt inte är homogen över hela membranytan måste väl vara att magnetfältet inte är lika starkt i mitten som i kanterna? Och eftersom alla delar av membranet svänger i fas med de övriga så lär väl ev. fasavikelse vara en konstant?
/CHC
Vem har satt dom villkoren? Inte jag. Sade redan inledningsvis att jag INTE är någon expert på bandhögtalare samt att jag var intresserad av teorien bakom bandet med FLYTANDE upphängning.
OK!Elementet skall vara helt aperiodiskt och kunna användas inom intervallet 100Hz -30kHz. Storleken spelar ingen som helst roll! Det är en klar pluspoäng om elementet har inbyggt dragspelsfilter!
Det enda skälet till varför kraftverkan idealt inte är homogen över hela membranytan måste väl vara att magnetfältet inte är lika starkt i mitten som i kanterna? Och eftersom alla delar av membranet svänger i fas med de övriga så lär väl ev. fasavikelse vara en konstant?
markih skrev:Hej CHC!
Jag tror att Du missförstår Naqref's synpunkter lite? Varför han frågar om inspelningsmetod, har nog att göra med att utstrålningsgenskaperna hos högtalare bör anpassas efter inspelningsmetod.
För mig är detta svårförståeligt. Det betyder ju att jag måste välja musiktyp beroende på inspelningsmetod. Det kan väl ändock inte vara meningen?
Detta gör att frekvensgången blir olika beroende på riktning och avstånd till ljudkällan.
Håller inte med av skäl som framgår ovan.![]()
Som jag ser det finns det ingen motsägelse i det vi båda talar om. Det finns system på markanden som sprider jämnt över en mycket stor yta och som dessutom har koll på membranen...
Det kanske du i din egenskap av hantverkare, glacialmorfolog och vicevärd kan bättra på!
Har Du någonsin sett en kolv röra sig annat än som just en kolv, d.v.s. alla delar av ytan svänger i fas? sedan spelar det ingen som helst roll om den svängande ytan är utformad som en U-balk som du föreslog tidigare eller om det gäller en tunn film, (bortsett från att en U-balk pga sin enorma massa skulle få problem med alla frekveser ovanför Rf).
Detta tolkar jag som att du anser att om en ljudsändare återger mer än en frekvens så får man IM?
Tag ett baselement vilket som helst, lägg det på köksbordet och mata det med 2 diskreta sinussignaler, en på exempelvis 2 Hz och en annan på 5 Hz. Titta på membranet så förstår Du vad jag menar.
HELA membranet återger BÅDA frekvenserna samtidigt. Som en kolv. Till skillnad från ett elektrodynamiskt kon-element lär dock inte band- eller elektrostatelement bryta upp i partialsvängningar högre upp i registret utan fortsätter att röra sig som en kolv intill dess att massan eller "motorn" säger stopp.
Frågan är felformulerad. Högtalaren är en passiv energiomvandlare; den genererar ingen energi. Energin omvandlas som du själv påpekar från inmatad elektrisk effekt till akustisk. Detta sker inte förlustfritt. Förlusterna avgår som värme.
CHC skrev:Jaså inte?? Hur var det nu igen... Kännetecknas inte linjeljudkällor just av att de sprider ljudet i TVÅ plan, - inte i tre.![]()
CHC skrev:patrikf skrev:CHC skrev:Jaså inte?? Hur var det nu igen... Kännetecknas inte linjeljudkällor just av att de sprider ljudet i TVÅ plan, - inte i tre.![]()
Finns dom inte då eller?
Den vertikala spridningen hos en koherent linjeljudkälla är i praktiken obefintlig. /CHC
Om det låg någon sanning i det du säger, skulle varenda banddiskant i världen ha fullständigt oacceptabel IM. Nu är det tack och lov inte så... Kännetecknande för det klassiska bandelementet är ju just att bandet är veckat och därigenom saknar mekanisk dämpning.
Den vertikala spridningen hos en koherent linjeljudkälla är i praktiken obefintlig. Alltså talar vi här om horisontal- och djupledsdistribution. Det är som bekant(?) en av poängerna med den tekniken...
patrikf skrev:Morello, vad anser du att den den i bandet lagrade energin resulterar i?
patrikf skrev:Ja! Och vad händer sedan med signalen när den moduleras med
resonanserna?
CHC skrev:Jag har emottagit en skrivelse från admin där jag meddelats att i första hand patrikf ifrågasätter min identitet; d.v.s. att jag skulle vara någon annan än den jag ger mig ut för att vara. Känns ganska onödigt att påpeka att detta skapar olustkänslor.
CHC skrev:I konsekvens härmed har jag raderat alla mina inlägg i tråden och hoppas att mötesdeltagarna förklarar sig nöjda därmed samt att lugn och ordning nu kan inträda i mitt ställe.
/CHC
patrikf skrev:Dawen, kontentan av "debatten" ryms på denna sida.
patrikf skrev:Korståg, ja, mot okunskap och/eller humbug som presenteras som vetenskap.
patrikf skrev:CHC, för det första vore det intressant att delges lyssningsintrycken från besöket hos Bosse Bengtsson du skrev om.
Jag uppskattar ditt deltagande på forumet.
För det andra drar jag slutsatsen att borttagandet av dina inlägg att mitt och andras antagande om din identitet var rätt.
CHC skrev:dawen skrev: CHC, vem utger du dig för att vara? Din profil är ju inte direkt informationsspäckad.
Jag ger mig inte ut för att vara någon annan än den jag är. Det är patrikf som är ute på något sorts privat korståg av för mig okänd anledning.
/CHC
patrikf skrev:Humbug eller okunskap avser vad jag anser om utsagorna på hemsidan i fråga. Jag tycker om att diskutera med de flesta ändå!
patrikf skrev:Ja, om innehållet på sidan tillkommit trots kunskap är det anständigas gräns passerad. Nu tror jag inte att så är fallet.![]()
Om jag inte på den senaste tiden förvärvat mig så mycken kunskap här på forumet skulle jag också ha svalt allt med hull och hår!
patrikf skrev:
Långa banddiskanternas svåra IM-distorsionsproblem däremot förbises helt. Vad kan det bero på?
dawen skrev:CHC: Bara för att problemet är mindre så är det väl inte så att det inte är ett problem längre?
patrikf skrev:Jag har läst BB:s patentansökning. Den är en enda lång
bekräftelse på de problem jag haft med BB:s alster. Det är mest blabla om problemen med band och vaga ideer om hur det möjligen skulle kunna förbättras..
Och det är just en patentansökan.
Naqref skrev:Extremt jobbigt med dokument som man inte inte ens får skriva ut...
Magnuz skrev:"Extremt jobbigt med dokument som man inte inte ens får skriva ut... "
Vadå inte får skriva ut? Det är väl bara att skriva ut det. Tryck på print uppe till vänster i menyraden.
patrikf skrev:Jag kan tyvärr inget om patent, men det rör sig om en ansökan och inget "riktigt" patent. Tar det flera år att behandla en ansökan eller kan man säga nåt om anledningen till detta? Är det vanligt att högtalarelement patentskyddas?
patrikf skrev:Patentansökan (på knagglig och tvetydig
engelska) är en summering av problemen hos athenadiskanterna.
patrikf skrev:CHC, du återkommer ofta till mina högtalare.
Det är bra att du är intresserad.
Du är välkommen att konsultera mig i konsten att bygga ett korrekt konstruerat kabinett, men den "kursen" kanske hör hemma i DIY-avdelningen!
patrikf skrev:Jag tror nog att du är lite imponerad i smyg...
patrikf skrev:Knagglig var dumt av mig att skriva.
Ursäkta, det är ju inte det som räknas. Den version jag läst var den amerikanska. Kanske inte samma text som i Nagrefs version?
Och varför har patentet bara godkänts i sverige?
patrikf skrev:Jag tror nog att du är lite imponerad i smyg...
patrikf skrev:OK.
Åter till den flytande upphängningen, vad är det för problem som en sådan upphängning kan rätta till?
patrikf skrev:Nu var det ju kabinettet du skulle kunna lära dig en del av. Angående elementplacering och delningsfrekvens var ju ursprungstanken att använda dina tvåtumsband. Så, som det är nu lever jag tillfälligt med problemen du uppmärksammar.
patrikf skrev:CHC, jag misstänkliggör inte din person, bara ditt nick. Endast EN person kan känna sig misstänkliggjord....
CHC, dina kraftiga reaktioner på att jag tror att du är en VISS person får mig inte direkt att tvivla på min övertygelse.
CHC, avsaknad av kraftiga reaktioner från din sida på att jag tror att du är en VISS person får mig inte direkt att tvivla på min övertygelse.
CHC skrev:Audiomanikern skrev:Hej!
KonspirationsteoretiskA* kan med visst fog misstänka att CHC nog i själva verket är A*!
(Alt Jorma el sladd)
Mvh A*
A*re you sure its not the opposite way?
Audiomanikern skrev:CHC skrev:Audiomanikern skrev:Hej!
KonspirationsteoretiskA* kan med visst fog misstänka att CHC nog i själva verket är A*!
(Alt Jorma el sladd)
Mvh A*
A*re you sure its not the opposite way?
- A*ntagligen (inte, eller...?)
Mvh A*(mbivalentikern))
patrikf skrev: ...den imperfekta energiomvandlingen, som resulterar i IM- distortion.
patrikf skrev: ...den imperfekta energiomvandlingen, som resulterar i IM- distortion.
norman skrev:Hej, kan du förklara lite mer ingående om detta? Förstår inte riktigt..
norman skrev:(för vi kan väl inte sluta tråden här??)
norman skrev: Hej, kan du förklara lite mer ingående om detta? Förstår inte riktigt..
patrikf skrev:Den elektriska signalen omvandlas till mekanisk rörelse som sedan avstrålar som akustisk energi
av av den mekanisk rörelsen är det dock inte 100% som omvandlas till akustisk energi
Den energi som är kvar i bandet och orsakar IM.
PS: Om man redan på förhand bestämt sig för att en viss teknik är perfekt kan det vara svårt att ta till sig information kastar en skugga på den. Ett tips: " Kill your darlings!"DS.
norman skrev:CHC: texten du la in förklarar ju bara banddiskanten på en förenklad teori. Bandet drivs ju inte av en homogen kraft över hela ytan och man får visst resonanser i bandet högt upp i frekvens o.s.v.
patrikf skrev:Norman, jag menade absolut inte att du bestämt dig för någonting!
Hur kan energi som inte avges akustiskt ge distbidrag till den akustiska signalen?)
patrikf skrev:Hur kan energi som inte avges akustiskt ge distbidrag till den akustiska signalen?)
Jag klipper och klistrar från mitt och morellos svar tidigare:
Lagras energi i ett reaktivt(med både massa och komplians) system får man resonans. När resonansen moduleras med signalen får man..... IM Distortion!
Hoppas detta svarar på Nagrefs fråga?!
CHC skrev:Varför blir man så glad när man ser din mysiga lilla Avatar dyka upp?
patrikf skrev:Det är synd att bandelementen skall råka i vanrykte, det ju finns en hel del relativt bra produkter inom området.
Det är fortfarande så att den i bandet kvardröjande energin moduleras med den nytillkomna,
patrikf skrev:Jag har för kanske 20 inlägg sen förstått att du inte kan förstå hur signalomvandling går till. Hittils har du inte bidragit med annat än förlegede teorier som passar dig samt barnsligheter.
Fortfarande ingen ny substantiell information i ämnet.
patrikf skrev:Lagras energi i ett reaktivt(med både massa och komplians) system får man resonans. När resonansen moduleras med signalen får man..... IM Distortion!
patrikf skrev:Angående IM- frågan så har det diskuterats på sid 2 och 3 i tråden. Det är fortfarande så att den i bandet kvardröjande energin moduleras med den nytillkomna,
Hi Stewart,
I wonder if you have any accurate measurements, made anechoically at
the normal 10 ft. listening distance, that might confirm your
listening impressions of the superior accuracy of the ribbon tweeter?
If so, I would certainly appreciate receiving a copy of them.
Thus far, the anechoic measurements we have made of ribbon tweeters
at a distance of 10 feet have revealed relatively high levels of
non-linear distortion, very poor impulse and step responses, and a
narrow vertical radiation pattern above about 10 kHz.
I suspect the poor impulse and step responses might be attributed to
reflections from the top and bottom "pinned edges" of the ribbon,
creating standing waves and multiple modes along the membrane's
surface at several frequencies.
The soft, 1" diameter dome tweeter I have chosen to use exhibits near
perfect impulse and step responses, a very flat modulus of amplitude
Vs frequency, very low levels of non-linear distortion and excellent
radiation patterns in both horizontal and vertical planes.
These properties are evident by examining the measurements of several
models of DAL's loudspeakers that can be found at
www.dunlavyaudio.com.
John D.
En modulerad resonans är väl en bandhögtalares minsta problem???
norman skrev:En bra idé kanske kan vara att strunta i de färdiga teorier som finns på nätet av anhängare och motståndare till banddiskanter och räkna med vanlig klassisk fysik på hur det funkar (tillsammans med mätningar så man vet att man räknar rätt)
Dock en anings mer tidsödande...
Om vi istället för "energin" säger "tonen" för det är väl det som det är frågan om vid resonans, så kan man fråga vad du menar med "moduleras". Om man spelar två toner samtidigt kan man väl också säga att de "modulerar" varandra i den mening du använder begreppet. Men IM-dist uppstår ju först när man kör de två tonerna genom ett olinjärt system. Med tanke på den låga harmoniska distortion som rapporterats från vissa bandelement (och som är en förutsättning för IM-dist) så är ditt intuitiva resonemang minst sagt svårtbegripligt. Vad gäller hänvisningen till sidan 2-3 så är de ju numera oläsliga. Kontentan av Morellos inlägg var dock det samma som Naqref och Svante: var finns olinjäriteterna i systemet? Som det ser ut nu har du inte kunnat förklara detta för Morello, Naqref eller Svante som vanligtvis inte har så svårt att fatta. Att jag som lekman utan teknisk utbildning inte heller fattar är inte något att fästa sig vid. Utifrån argumentationen ovan drar jag dock slutsatsen att du inte riktigt förstår vad IM-distortion är, iallafall inte i någon vedertagen mening av begreppet.
patrikf skrev:Ska svara senare, men hur definierar du ett "linjärt system" eller olinjärt?
i detta fallet handlar det om en överföringfunktion som är en rät linje, y=ax. Det är överföringsfunktionens eventuella krökning som då defineras som olinjäritet och som ger upphov till distortion.
patrikf skrev:i detta fallet handlar det om en överföringfunktion som är en rät linje, y=ax. Det är överföringsfunktionens eventuella krökning som då defineras som olinjäritet och som ger upphov till distortion.
är grekiska för mig...
Överföringsfunktion?
patrikf skrev:i detta fallet handlar det om en överföringfunktion som är en rät linje, y=ax. Det är överföringsfunktionens eventuella krökning som då defineras som olinjäritet och som ger upphov till distortion.
är grekiska för mig...
Överföringsfunktion?
Överföringsfunktione beskriver systemets linjära egenskaper(frekvenssvar) med poler och nollställen. Olinjäriteter beskriver man med överföringskaraktäristika.
patrikf skrev:Överföringsfunktione beskriver systemets linjära egenskaper(frekvenssvar) med poler och nollställen. Olinjäriteter beskriver man med överföringskaraktäristika.
Så ett linjärt system = linjär frekvensrespons?
Definitionen av ett linjärt system har inget med frekvensgång att göra, utan är per definition ett system som bevarar signalens spektrum. 100 Hz in ger 100 Hz ut helt utan övertoner.
patrikf skrev:Definitionen av ett linjärt system har inget med frekvensgång att göra, utan är per definition ett system som bevarar signalens spektrum. 100 Hz in ger 100 Hz ut helt utan övertoner.
Ok, så tex ett (band)membran som inte rör sig perfekt (som en kolv) kan ej definieras som linjärt?
En undran: är det en speciell konstruktion som diskuteras? Alltså inte bara bandelement i allmänhet?
Kontentan av Morellos inlägg var dock det samma som Naqref och Svante: var finns olinjäriteterna i systemet? Som det ser ut nu har du inte kunnat förklara detta för Morello, Naqref eller Svante som vanligtvis inte har så svårt att fatta. Att jag som lekman utan teknisk utbildning inte heller fattar är inte något att fästa sig vid. Utifrån argumentationen ovan drar jag dock slutsatsen att du inte riktigt förstår vad IM-distortion är, iallafall inte i någon vedertagen mening av begreppet.
Magnuz skrev:Och så 10000-kronorsfrågan: Kan utsignalen förhålla sig linjärt till insignalen om bandet inte företer en kolvformig rörelse?
patrikf skrev:Kontentan av Morellos inlägg var dock det samma som Naqref och Svante: var finns olinjäriteterna i systemet? Som det ser ut nu har du inte kunnat förklara detta för Morello, Naqref eller Svante som vanligtvis inte har så svårt att fatta. Att jag som lekman utan teknisk utbildning inte heller fattar är inte något att fästa sig vid. Utifrån argumentationen ovan drar jag dock slutsatsen att du inte riktigt förstår vad IM-distortion är, iallafall inte i någon vedertagen mening av begreppet.
Hoppas att jag är med nu...
Ni tänker inte på IM-dist- testen för förstärkare? Vid dessa tester tillför man minst 2 toner och letar skillads/summafrekvenser och om kretsen/signalkjedjan har olinjäriteter uppstår dessa.
I högtalarfallet när man förutom mekaniskt betingade olinjäriteter i överföringen även tidsdomänen att ta hänsyn till. En i membranet lagrad/vandrande energi kommer att modulera signalen och innebär i sig ytterligare en olinjäritet som oftast benämns IM-distorsion.
Vi kan fortsättningsvis kalla högtalarens IM-dist för dist för att undvika sammanblandning.
Olinjäritietena hos ett långt band måste finnas i skillnaden mellan bandets föjlsamhet vid infästningen och i mitten, och magnetfältets styrka i änden jämfört med mitten. Dessutom är ju den i bandet lagrade energin en olinjäritet i sig.
Thomas_A skrev:Nu vet jag inte vilka krafter det rör sig om, men vad blir den teoretiska skillnaden på den kraft som krävs för att röra membranet 2 mm p-p i mitten och 5 cm från infästningen i ett 2-meters membran?
Membranets massa och fjädringskonstant kanske måste vara känt också. Athenadiskanten skull kunna tas som exempel.
Är kraften olika och är det tillräckligt för att det skulle kunna inducera olinjäritet och dist?
T
Magnuz skrev:Och så 10000-kronorsfrågan: Kan utsignalen förhålla sig linjärt till insignalen om bandet inte företer en kolvformig rörelse?
Thomas_A skrev:Öh,
om man flyttar membranet 2 mm är väl kraften densamma vid given punkt även om den är en annan frekvens? Extrem liknelse, men en gitarrsträng lätt att slå an mitt på gitarren men svårare ju närmare infästningen man kommer. Om man med samma gitarr slår an mitt på eller närma infästningen på samma sträng så låter det tonalt olika. Försöker jag anbringa en sådan kraft att jag försöker få samma amplitud på strängen närmare infästningen som mitt på strängen (när jag slår an där) förändras klangen radikalt till något som har övertoner.
Nu vet jag inte vad detta har med bandhögtalare att göra... men ändå.![]()
T
dawen skrev:CHC: De egenskaperna finns även på en löst spänd sträng, dock inte i samma omfattning.
Fast, på gitarren är det ju strängarna som påverkar magneterna och inte tvärtom! Fast, visst kanske man kan modda banddiskanten så att man kan spela på den själv?
Thomas_A skrev:CHC,
men principiellt kan inte bandet agera kolvformigt fram till infästningen. Så vad händer då?
T
norman skrev:Om det hade varit ett problem med resonanser/stående vågor i bandet p.g.a. att bandet är uppspännt mellan två fasta punkter (som den senaste diskussionen handlar om väl?) så hade man ju kunnat knäppa till på bandet med fingrarna och hört en eller flera toner (man skall då också ha bandet kortslutet). Gör man det? Har svårt att tro det om man räknar på kraften bandet är inspännt med och dämpningen från luften och magnetfältet (dock dämpar ju inte magnetfätet för svängningar med jämna övertoner till grundfrekvensen)
Kraniet skrev:är inte ett perfekt band ett som inte har några infästningspunkter och som exiteras jämt över hela ytan så det rör sig strikt frammåt och bakåt?
det borde inte behöva vara styvt sålänge magnetkrafterna verkar jämt över hela ytan?
Om det är veckat borde det kunna agera någorlunda kolvformigt nästan ända fram till till infästningen även om jag själv lutar åt att ett band, fast anbringat, kommer att röra sig båg-format vid större amplituder. (Det var här som vi egentligen började tråden tror jag).
Patrikf startade med att hänvisa till den hemsida där en ny metod för upphängning förevisades. Jag blev nyfiken och ställde allmänt frågan till mötet om det kunde ligga något i detta.
patrikf skrev:Är det inte önsketänkande att ett membran med en mycket liten massa och avsaknad av mekanisk dämpning skulle röra sig kolvformigt matat med komplex signal om dess arbetsområde ligger mellan 500 - 30 000 hz?
En eventulell "flytande upphängning" måste ha vissa mekaniska egenskaper i förhållande till ett membran med en mycket liten massa/avsaknad av mekanisk dämpning .
Som jag ser det, kontrolleras bandet av strålningsresistansen och magnetflödet till den gräns där det fysiskt börjar närma sig infästningspunkterna.
Resonanser inom arbetsområdet förekommer ovillkorligen i alla typer av membranelement och kan mycket väl påverka frekvensgången märkbart i lyssningspositionen. Den resistiva belastningen från den omgivande luften är inte tillräcklig för att undertrycka dem, detta är en urgammal myt.
patrikf skrev:chc skrev:Som jag ser det, kontrolleras bandet av strålningsresistansen och magnetflödet till den gräns där det fysiskt börjar närma sig infästningspunkterna.
Du brukar åberopa Isidor...
Isidor skrev:Resonanser inom arbetsområdet förekommer ovillkorligen i alla typer av membranelement och kan mycket väl påverka frekvensgången märkbart i lyssningspositionen. Den resistiva belastningen från den omgivande luften är inte tillräcklig för att undertrycka dem, detta är en urgammal myt.
Kraniet skrev:just detta med mjuk upphängning är ju exakt vad B&W försökt komma från i sitt mellanregister med skumupphängning. Ett optimalt dämpande material istället för en gummiupphängning som reflekterar vågor.
just det att bandet sitter fast bör ju automatiskt medge att bandet inte rör sig "ut-och-in" utan böjs när rörelsen blir stor (som redan sagts)
detta fenomen börde väl påverka utstrålning och annat rätt markant? vid stor rörelse skulle man få ett slags kryssmönster över ytan som går från hörn till hörn.
kraften mitt på bandet skulle ju vara minst hindrat och därmed förflyttas bandet mindre ju längre mot kanterna man kommer.
Ska det vara optimalt tycker jag att bandet borde ha samma motstånd över hela ytan inte ett ökande motstånd mot kanterna.
Innan detta finns är det väl omöjligt att få hela bandet att röra sig "linjärt" och som en enhet..
CHC skrev:detta fenomen börde väl påverka utstrålning och annat rätt markant? vid stor rörelse skulle man få ett slags kryssmönster över ytan som går från hörn till hörn.
Det där får du gärna utveckla ytterligare.
längesen jag var i närheten av nåt liknande
Kraniet skrev:jo men eftersom kraften är störst i mitten av bandet så borde man kunna reducera alla andra krafter så man bara har "mittenkraften" kvar. spänn upp en nylonstrumpa i en fyrkantig ram och tryck i mitten. och detta kryssmönster borde uppstå..
nu var det iofs längesen jag var i närheten av nåt liknande så jag kan ha fel.
Thomas_A skrev:Nåväl jag ska inte fråga mer nu.
Nåväl jag ska inte fråga mer nu. Mätingar saknas och ev. förklaringar till resonanser/dist som uppenbarligen finns i en del element får bli obesvarade.
patrikf skrev:Förklaring till resonans/dist:
Alla fasta material/ytor/kroppar har mer eller mindre resonanser och ju större den frisvängande ytan är desto komplexare blir resonanserna.
Återigen:
Resonans och distortion är inte samma sak.
(fritt efter Bart Simpson)
dawen skrev:Okej, resonans hajar jag ungefär hur det uppstår. Hur uppstår distorsion i ett högtalarelement?
Thomas_A skrev: Ger motkraften av bandets infästningar en lokal resonant mod vid ändarna som kan exciteras genom hela bandet? Om man spelar ex f/2 av denna resonans, exciteras denna resonans som en överton?
Det behövs nog lite mer mätningar, data, teorier och beräkningar.
Thomas_A skrev:Öh,
om man flyttar membranet 2 mm är väl kraften densamma vid given punkt även om den är en annan frekvens? Extrem liknelse, men en gitarrsträng lätt att slå an mitt på gitarren men svårare ju närmare infästningen man kommer. Om man med samma gitarr slår an mitt på eller närma infästningen på samma sträng så låter det tonalt olika. Försöker jag anbringa en sådan kraft att jag försöker få samma amplitud på strängen närmare infästningen som mitt på strängen (när jag slår an där) förändras klangen radikalt till något som har övertoner.
Nu vet jag inte vad detta har med bandhögtalare att göra... men ändå.
norman skrev:Thomas_A skrev: Ger motkraften av bandets infästningar en lokal resonant mod vid ändarna som kan exciteras genom hela bandet? Om man spelar ex f/2 av denna resonans, exciteras denna resonans som en överton?
Om jag får gissa lite utan att räkna nogrannare på det: Om man har en sträng som är fäst i ändarna och exciterar den med endast grundmoden kommer inte ändarna bidra till nån högre ton (typ gitarrsträng som svänger med endast grundtonen)
Men bandet drivs ju av en kraft som vill röra bandet kolvformigt, då kommer ändarna att ge bidrag till högre resonanser. Dock p.g.a. att kraften pekar åt samma håll i bägge ändarna så kommer de vilja skapa en resonans som också är symmetrisk (uddaton jämfört med grundtonen i bandet...), alltså en resonans som borde dämpas rätt bra av magnetfältet. (dock behövs det ju inte så mycket bidrag för att disten skall märkas.... hmm)
Rätta mig om jag är helt ute och cyklar... Man kan ju lätt cykla vilse om man gissar utan att ha mätt eller räknat eller tänkt särskilt mycket...
edit: ändrade lite för att öka förståelsen
norman skrev:Thomas_A skrev: Ger motkraften av bandets infästningar en lokal resonant mod vid ändarna som kan exciteras genom hela bandet? Om man spelar ex f/2 av denna resonans, exciteras denna resonans som en överton?
Om jag får gissa lite utan att räkna nogrannare på det: Om man har en sträng som är fäst i ändarna och exciterar den med endast grundmoden kommer inte ändarna bidra till nån högre ton (typ gitarrsträng som svänger med endast grundtonen)
Men bandet drivs ju av en kraft som vill röra bandet kolvformigt, då kommer ändarna att ge bidrag till högre resonanser. Dock p.g.a. att kraften pekar åt samma håll i bägge ändarna så kommer de vilja skapa en resonans som också är symmetrisk (uddaton jämfört med grundtonen i bandet...), alltså en resonans som borde dämpas rätt bra av magnetfältet. (dock behövs det ju inte så mycket bidrag för att disten skall märkas.... hmm)
Rätta mig om jag är helt ute och cyklar... Man kan ju lätt cykla vilse om man gissar utan att ha mätt eller räknat eller tänkt särskilt mycket...
edit: ändrade lite för att öka förståelsen
Svante skrev:Jag vill nog påstå att om du driver bandet endast med en frekvens, så kommer alla delarna att röra sig med endast dena frekvens.
Thomas_A skrev:(De resonansproblem som har hörde på Athena hördes dock vid sinussvep vid vissa återkommande frekvensband.)
Thomas_A skrev:En liten undran till...
en resonans innebär väl också att övertoner genereras om man spelar på resonansens f/2? Inget mekaniskt system är ju fritt från övertoner och om övertonen hamnar i ett resonant område bör väl denna förstärkas kraftigt = distorsion.
T
norman skrev:dawen skrev:Okej, resonans hajar jag ungefär hur det uppstår. Hur uppstår distorsion i ett högtalarelement?
På ett banddiskantelement kan man inse att det t.ex. blir andratonsdistortion om man har ett smalt magnetfält och bandet inte ligger precis i mitten. Det blir också tredjeton om man har ett smalt magnetfält och stora utslag på bandet.
Thomas_A skrev:En liten undran till...
en resonans innebär väl också att övertoner genereras om man spelar på resonansens f/2? Inget mekaniskt system är ju fritt från övertoner och om övertonen hamnar i ett resonant område bör väl denna förstärkas kraftigt = distorsion.
T
Thomas_A skrev:vad innebär "dåliga band" i avseendet att sådana ger övertoner? Finns det något specifikt som är dåligt?
Dahlqvist skrev:Återigen: distortion är inte det samma som resonans. Att det ylar till när man sveper med en sinus har nog oftast sin orsak i resonanser, inte distortion.
Thomas_A skrev:Jag frågar mig om resonanser och toppar/dippar i tonkurvan verkligen inte kan kallas distorsion?
Naqref skrev:Thomas_A skrev:Jag frågar mig om resonanser och toppar/dippar i tonkurvan verkligen inte kan kallas distorsion?
Jo det kan det. Kallas då linjär distorsion.Vilket avser avvikelser i frekvensgång från insignalen. Men eftersom man använder ordet frekvensgång till det så brukar man avse nivåolinjäriteter som ger upphov till nya spektrala produkter (frekvenser) när man pratar om distorsion.
Thomas_A skrev:finns det möjlighet att lägga ut någon bild på distorsionfenomenet som du mätt upp/hört från banden?
Thomas_A skrev:Dahlquist,
en andratonsdistorsion finns väl alltid i en mekaniskt svängande system? Om den är hörbar eller ej är beror på nivån. Om det finns en resonant topp i systemet vid andratonen kan den väl i så fall exciteras och bli hörbar?
Eller är det fel?
T
Naqref skrev:Thomas_A skrev:Jag frågar mig om resonanser och toppar/dippar i tonkurvan verkligen inte kan kallas distorsion?
Jo det kan det. Kallas då linjär distorsion.Vilket avser avvikelser i frekvensgång från insignalen. Men eftersom man använder ordet frekvensgång till det så brukar man avse nivåolinjäriteter som ger upphov till nya spektrala produkter (frekvenser) när man pratar om distorsion.
Isidor skrev:Svar på de viktigaste frågorna om bandelement kan man finna i denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.phpname= ... 7654#37654
patrikf skrev:Här är Dunlavy- artikeln.
Mycket läsvärd.
http://hififorum.knaak.dk/patrikf/asm_jan_97.pdf
CHC skrev:Dunlavy-artikeln är intressant såtillvida att den inte tillför något nytt över huvud taget utan snarare konserverar den förlegade uppfattningen att koner av papper är överlägsna alla andra former av ljudsändare.
CHC skrev:I artikeln upplyses man vidare om att inverterade domar (a´la JM Lab) är problemfyllda, att domediskanter i gemen brottas med problem, i synnerhet om de är gjorda av mer avancerade material som de respekterade Thiel/Ceratec-elementen, samt att elektrostater och andra planarsystem är ännu värre.
CHC skrev:Artikelförfattarens intentioner verkar gå ut på att motarbeta varje form av nytänkande. Ett inverterat Semmelweiss-syndrom. http://scienceworld.wolfram.com/biograp ... weiss.html.
.CHC skrev:Kort sagt: Gläd er alla DIY-are, dags att återinvestera i den gamla ?klassiska? Peerless MT 20 HFC?
CHC skrev:Vilken soppa!
Dahlqvist skrev: Eftersom du i ditt inlägg inte bemöter ett enda av Dunlavy's argument är det svårt för oss vanliga dödliga att inse problemen. Ett förtydligande vore nog på sin plats.
janS skrev:CHC.
Som Dahlqvist säger-vad har du för anledning att racka ner på en seriös man som Dunlavy? Denna tråd handlar om huruvida en viss högtalarbyggare har lyckats bättra sej något eller bara fortsätter med samma gamla lurendrejerier.
//JS
CHC skrev:Det känns helt enkelt inte viktigt att bemöta Dunlavy's argument. Artikeln talar så att säga för sig själv. Hade den skrivits runt 1950 hade jag kunnat ha viss förståelse. Men den var skriven 1997. Vid den tidpunkten fanns det rätt gott om avancerade alternativ, exempelvis Thiel's excellenta Ceratec dome-element.
Dahlqvist skrev:
God morgon.
Det var tråkigt att höra att du inte vill uppge dina argument. Vad gäller "avancerade" alternativ som keramik och kevlar så är Dunlavys kritik riktad mot de odämpade resonanser som är förknippade med hårda/styva membran. Theils konstruktion med utskurna "öron" går ju just ut på att försöka mildra detta. Trots detta visar flera av Accutons element resonanser i eller strax ovanför passbanden på deras egna mätningar (som inte verkar allt för högupplösta). Man kan välja att använda dessa element för deras företräden men nackdelarna försvinner inte för det.
Jag tycker artkeln var intressant såtillvida att den redovisade en känd högtalarkonstruktörs inställning till hur högtalarelement skall vara konstruerade.
Detta skall läsas mot bakgrund av den "filosofi" som framskymtar bakom hans senare konstruktioner med frihet från resonanser och fasrespons som ledord.
Man kan givetvis invända mot hans prioriteringar men om man får tro omvärldens omdöme så är de allt annat än femtiotalsmässiga i sin prestanda.
Om bandelementets inneboende kvaliteter eller nackdelar i allmänhet eller Transmission Audios nya högtalare i synnerhet lärde vi oss dock mycket lite.
/Dahlqvist
Från denna och många andra trådar kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det egentligen är meningslöst att argumentera via Internet
.CHC skrev:Från denna och många andra trådar kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det egentligen är meningslöst att argumentera via Internet, - det ser mest ut att i slutändan förvandlas till ett ständigt munhuggande, alternativt påhopp. Alla har sina egna uppfattningar och är sällan beredda att ändra dem, snarare gör man ?allt? för att motparten skall ?inse? att ha/hon har fel.
CHC skrev: Personligen konstaterar jag att alldeles oavsett hur mycket det teoretiseras i mötet, så kvarstår faktum att många alternativa tekniker till pappkons-elementen är ljudmässigt överlägsna de ?klassiga papperslösningarna?.
CHC skrev:Om nu exempelvis Dunlavy säger sig ha mätt bättre pulsrespons på dome-tweeters än på band så ger jag inte fem öre för den informationen om mina (och andras) öron säger mig något helt annat.
CHC skrev:Dahlqvist skrev:Jag tycker artkeln var intressant såtillvida att den redovisade en känd högtalarkonstruktörs inställning till hur högtalarelement skall vara konstruerade.
Jaha? såg du något nytt i vad som skrevs, något som du inte redan visste eller?
CHC skrev:Dahlqvist skrev:Detta skall läsas mot bakgrund av den "filosofi" som framskymtar bakom hans senare konstruktioner med frihet från resonanser och fasrespons som ledord.
Denna generella filosofi delar han med många andra. Sedan länge.
CHC skrev:Jag tycker att Isidor har gjort ett oerhört bra arbete med att påvisa bland annat bands tillkortakommanden, såväl som fördelar.
CHC skrev:janS skrev:CHC.
Som Dahlqvist säger-vad har du för anledning att racka ner på en seriös man som Dunlavy? Denna tråd handlar om huruvida en viss högtalarbyggare har lyckats bättra sej något eller bara fortsätter med samma gamla lurendrejerier.
//JS
JanS,
Jag bemötte endast ett inlägg ifrån patrikf som han ansåg “mycket läsvärt”. Jag tillät mig att ha en avvikande uppfattning, det är allt. Vem är du att avgöra vem som är seriös eller inte?
För att ordagrant citera dig själv i ett av dina inlägg till Isidor: ”Läs på först och skriv sen!”
Ref: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=#30993
Dahlqvist skrev:Dina invändningar mot Dunlavy står forfarande i utan någon form av hänvisning till sakliga argument (mer än de som är redan kända och som inte behöver upprepas efter som om man frågar är man 1) ute för att jävlas eller, 2) obildad och ointressant att diskutera med, eller 3) helt blockerad för nya intryck). Det tycker jag är synd.
Max_Headroom skrev:Jag tycker artikeln var bra, mer sånt.
Om pappersmembran: Man kan göra riktigt fina högtalare med pappersmembran. Papper är faktiskt ett utmärkt material att göra högtalarkoner av. Brar för att man använder ett avancerat material behöver det inte bli bättere, särskilt inte om materialets egenskaper inte är lämpluga för aplikationen. Fast, man kan ju alltid använda det som marknadsföring.
janS skrev:CHC skrev:janS skrev:CHC.
//JS
JanS, Jag bemötte endast ett inlägg ifrån patrikf som han ansåg “mycket läsvärt”. Jag tillät mig att ha en avvikande uppfattning, det är allt. Vem är du att avgöra vem som är seriös eller inte?
För att ordagrant citera dig själv i ett av dina inlägg till Isidor: ”Läs på först och skriv sen!”
Ref: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=#30993
CHC
I detta fall behövs ingen påläsning då vederbörande under lång tid byggt upp en låg trovärdighet genom att med idel överord försöka marknadsföra sina taffliga DIY projekt. Ett av dessa slutade f.ö. i en snödriva bakom en butik och listan kan göra mycket lång.
F.ö. borde du försöka undvika att argumentera som en försäljare och istället föra en saklig debatt om du vill att forumet skall tro på din uppgift om att du inte omfattas av forumets §6.//JS
Vad har jag sagt som får dig att dra den slutsatsen? Det faktum att jag personligen inte är nämnvärt intresserad av att diskutera beprövad teknologi
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster