Moderator: Redaktörer
mats skrev:Verkstad? Nej men mycket mätande och konstiga mystiska formler.
mats skrev:Jag gissar på att det är Johan Lindroos, Morello, Nattlorden, Norman, Max HeadroomMen jag kan ha helt fel såklart.
Nja i fallet Nattlorden så är det nog fel, tror han röstade på Krellen
mats skrev:Jag gissar på att det är Johan Lindroos, Morello, Nattlorden, Norman, Max HeadroomMen jag kan ha helt fel såklart.
Max_Headroom skrev:mats skrev:Jag gissar på att det är Johan Lindroos, Morello, Nattlorden, Norman, Max HeadroomMen jag kan ha helt fel såklart.
Klart du har fel. Jag har jun inte ens hört någon 208a!
Callisto skrev:Alla "messias" anhängare har det bra. De behöver aldrig mer bry sig om att uppgradera förstärkeriet. De har uppenbarligen det bästa som går att frambringa på förstärkarfronten (enligt dom själva). Måste kännas skönt.
Callisto, måste man ha en perfekt låtande förstärkare för att aldrig behöva uppgradera? Räcker det inte med att man själv tycker att den är fullt tillräckligt/försvinnande bra?Callisto skrev:Alla "messias" anhängare har det bra. De behöver aldrig mer bry sig om att uppgradera förstärkeriet. De har uppenbarligen det bästa som går att frambringa på förstärkarfronten (enligt dom själva). Måste kännas skönt.
Callisto skrev:Alla "messias" anhängare har det bra. De behöver aldrig mer bry sig om att uppgradera förstärkeriet. De har uppenbarligen det bästa som går att frambringa på förstärkarfronten (enligt dom själva). Måste kännas skönt.
razor skrev:Att återge insignalen korrekt alltså. Det är väl det musikåtergivning handlar om?
gromit skrev:Callisto skrev:Alla "messias" anhängare har det bra. De behöver aldrig mer bry sig om att uppgradera förstärkeriet. De har uppenbarligen det bästa som går att frambringa på förstärkarfronten (enligt dom själva). Måste kännas skönt.
Om det känns skönt eller inte beror ju på om de framförallt är intresserade av att uppgradera eller använda systemet...
/Gr.
Callisto skrev:Jasssååå, jag trodde alla använde sina system för att lyssna på musik.
Känslor och beröring är något som jag förknippar med musiken i sig (och inte minst i vilket sammanhang/sinnesstämning man hör den!) och inte så mycket med ljudåtergivningen av musiken. Sen vet jag inte om jag pratat något om distvärden men med tanke på att 1% dist är nog svårt att höra så har disten säkert totalt försumbar betydelse i en ok förstärkare med 0.05% dist tex.Callisto skrev:klokt sagt. Det ligger en hel del i det du säger. Många verkar glömma bort att det handlar om "känslor och beröring" och inte bara distvärden osv.
Martin skrev:Varför inte bara välja en förstärkare som låter riktigt bra, är fin och skön att använda
och vara nöjd, sluta oroa sig? //
... med tanke på att 1% dist är nog svårt att höra så har disten säkert totalt
försumbar betydelse i en ok förstärkare med 0.05% dist tex.
Tja det finns ju andra krav på förtsärkare. Funktioner, effekt, kvalitetskänsla, design. Dessutom så tror jag inte att många 1000-lapps förstärkare skulle uppfylla alla dessa krav för min del, kanske inte ens något. Man måste oftast upp en bit i pris innan man kan prata om kvalitetsgrejjer på alla punkter. Dessutom så låter ju många förstärkare en aning olika och de som inte låter riktigt bra kan man ju skippa direkt.Audiomanikern skrev:Martin skrev:Varför inte bara välja en förstärkare som låter riktigt bra, är fin och skön att använda
och vara nöjd, sluta oroa sig? //
... med tanke på att 1% dist är nog svårt att höra så har disten säkert totalt
försumbar betydelse i en ok förstärkare med 0.05% dist tex.
- NjA* fast vad ska man då med hififor@, eller för den delen hifibutiker, till?
MenA*lla förstärkare över lusenlappen har ju finfina, för att inte säga perfekta mätvärden
och kan prestera njutbar musik så??
Mvh A*
Aldrig någon som pratar om hur NAD208 låter. Bara att den klarar f/e-testet utan inverkan vilket jag anser vara helt ointressant. Det är mer intressant att höra någon berätta hur den uppfattas när den gör det den är tänkt att göra, nämligen återge musik under normala förhållanden.
dimitri skrev:Skulle själv rösta på "Messias" inte för att jag vet hur den låter. Har aldrig hört den, men bara som en provokation. På samma sätt som det var en provokation att sätta rubrik "Messias..." till ett av svarsalternativen. För att ingen, även den mest inbitna LTS-are, tror att det är den bästa förstärkaren som finns/funnits/kommer att finnas. Att vilja tro det är att vilja tvinga in LTS folket i ett hörn, man bör kanske istället fråga sig varför man vill det, vilket jag tycker är ett mycket mera intressant spörsmål.
En reflektion vid genomläsning av Flints inlägg: att inte kunna beskriva hur en förstärkare låter är för mig något positivt, under förutsättning att det inte går att nagla fast dess svagheter.
Dimitri
Callisto skrev:Jasssååå, jag trodde alla använde sina system för att lyssna på musik. Vad har du din till....element eller![]()
.
Som det står i omröstningen så uppfattar jag alt. 1 som att det är det bästa som tillverkats avseende ljud.
Mr_Ekan skrev:Aldrig någon som pratar om hur NAD208 låter. Bara att den klarar f/e-testet utan inverkan vilket jag anser vara helt ointressant. Det är mer intressant att höra någon berätta hur den uppfattas när den gör det den är tänkt att göra, nämligen återge musik under normala förhållanden.
Ja hur låter den egentligen??? Nu blir man väl kölhalad om man skulle påstå att NAD 208 "låter", men man kan ju försöka beskriva återgivningen litegrann.
Den första känslan jag fick efter en stunds lyssnande var "brutalt slutsteg". Oändliga effektresurser och dynamikutbrott som man nästan blev rädd av. Kan bero på att det faktiskt ligger till på detta sätt, kan även bero på att jag är van vid 10 triodwatt.
Vidare slås man av en återgivning som är väldigt torr och nykter, mjuk och subtil, arg och förbannad. Svårbeskrivlig är, som dimitri antyder, en klockren beskrivning av 208:an. Karaktären i det man hör styrs helt av musikvalet.
Klart står emellertid att denna konstruktion är något utöver det vanliga som alla borde försöka få lyssna på. Jag ställer gärna upp om någon är nyfiken. Som bekant finns det även fler "riddare" här på forumet som säkert gärna sprider budskapet vidare.
//Ekan
Nattlorden skrev:Flint - det är nog en bieffekt av F/E-testandet. Har man "bevisat" (ja, jag vet att man inte har det tekniskt sett, tar mig bara språklig frihet här) att den inte påverkar signalen, så hur skall man då kunna påstå något subjektivt om det som skiljer från "ofärgad" (vilket är bästa omdömet något kan få) ?
Nattlorden skrev:Flint - 208:an är ju inte konstruerad av NAD, så att den är udda i sammanhanget är inte så konstigt. ( 3020 vet jag inte historiken bakom. )
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint - det är nog en bieffekt av F/E-testandet. Har man "bevisat" (ja, jag vet att man inte har det tekniskt sett, tar mig bara språklig frihet här) att den inte påverkar signalen, så hur skall man då kunna påstå något subjektivt om det som skiljer från "ofärgad" (vilket är bästa omdömet något kan få) ?
Enligt er som "tror" på idén ja men inte enligt mig. Jag vill i första hand trivas med maskineriet när jag använder det som det är tänkt nämligen att återge musik i hemmiljö med vanliga högtalare. Här har vi pudelns epicentrum. Teknisk teoretisk perfektion eller användarfunktion.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint - det är nog en bieffekt av F/E-testandet. Har man "bevisat" (ja, jag vet att man inte har det tekniskt sett, tar mig bara språklig frihet här) att den inte påverkar signalen, så hur skall man då kunna påstå något subjektivt om det som skiljer från "ofärgad" (vilket är bästa omdömet något kan få) ?
Enligt er som "tror" på idén ja men inte enligt mig. Jag vill i första hand trivas med maskineriet när jag använder det som det är tänkt nämligen att återge musik i hemmiljö med vanliga högtalare. Här har vi pudelns epicentrum. Teknisk teoretisk perfektion eller användarfunktion.
Flint skrev:Då borde NAD be samma kille, såvida han lever och kan löda, att knåpa ihop något nytt åt dom.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Då borde NAD be samma kille, såvida han lever och kan löda, att knåpa ihop något nytt åt dom.
Det var nog pga att det senare var tveksamt på vissa ex som de lade av, skulle jag tro.
Flint skrev:Har du f/e-testat andra färger?
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Då borde NAD be samma kille, såvida han lever och kan löda, att knåpa ihop något nytt åt dom.
Det var nog pga att det senare var tveksamt på vissa ex som de lade av, skulle jag tro.
Det tyder jag som att NAD208 inte har tillräckligt hög driftsäkerhet. På svenska, rasar när man börjar använda den.
Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Har du f/e-testat andra färger?
Det är extremt svårt att få till bra statistisk signifikans att F/E-testa andra färger. Jag har helt enkelt misslyckats. Jag vet inte helt säkert, jag bara gissar med 95% konfidens att det beror på att jag har gröna linser som filtrerar bort alla andra färger.
Nattlorden skrev:Flint - de ex:en som var predestinerade att rasa har nog redan gjort det, det är nog mest icke-måndagsexemplarens som finns kvar. De som överlevt 10 års drift kan nog betraktas som bra.
Å andra sidan tycker jag de flesta prylar har tveksam kvalité.
Låt se på problem i min egen hifi-historik:
NAD3100 - oxiderande reläer
Sunfire - explosion i konding i spänningsmatningen och notorisk proppätare
Holfi Power-8 - oxiderade reläer, men Holfi hade noterat och bytt typ så de bytte free.of.charge. Trafobrum i hemlåne-exet.
Sugden A25B- glapp i knappar
H/K DVD-10 - lässvårigheter CD och problem innan den nått menyerna på vissa DVDer
H/K AVI100 - fjärren lade av
Blue skrev:Flint: "Om NAD och tillfälligheter.
208:an får väl anses vara en tillfällighet och ett av två undantag. Det första var NAD 3020 som lät alla tiders och den andra då NAD 208 som tydligen många anser slå allt annat. Andra modeller både före och efter har tydligen inte nått upp till dessa."
Nja. Observera att det, i alla fall vad jag vet, bara är i Sverige som 208an har fått en kultstatus, vilket naturligtvis till stor del beror på att LTS har hajpat den. 208an lyser, till skillnad från 3020, med sin frånvaro i t.ex. Stereophiles "Hot 100" och finns inte heller med i de engelska tidningarnas "bästa genom tiderna-listor".
Åtminstone vad jag vet?
Nattlorden skrev:Flint - det tror jag enbart beror på att den inte har några direkta aha-upplevelse-sidor eftersom den gör allt lika bra, så inget sticker ut som man kan direkt säga wow! om. Det är lättare att bli bländad av utrustning som gör en eller ett par grejor kanon... men på längre sikt är det resten man fattas...
dimitri skrev:Flint skrev:Äntligen en person som har provat och uttrycker sin subjektiva uppfattning
Har någon här uttryckt annat än sin subjektiva uppfattning? Eller menar du att folk uttrycker sin objektiva uppfattning?
Dimitri
Flint skrev:Min enda dogm är att jag inte accepterar dogmer över huvud taget.
Naqref skrev:Flint skrev:Min enda dogm är att jag inte accepterar dogmer över huvud taget.
En klassisk självmotsägelse som antyder (för mig i a f) att Flint vill säga något mer...
Tyvärr tycker jag inte att den vinner i längden heller.......
Spelade ingen roll hur många timmar jag lyssnade på den, det var bara tråkigt. Det är kanske det som är transparent
Flint skrev: Jag anser att diskussioner som den här är mycket inspirerande och dagen efter kan man skörda resultaten i form av nya idéer.
Jo, i alla fall enligt LTS mätningar.
Lyssnade på min NAD 3100 både som rent försteg och som rent slutsteg. I alla fall på den modellen var det försteget som hade mest otyg för sig.
Nattlorden skrev:Men Jonas, det är inte 208:an som inte låter bra. Det är du som inte tycker om bra återgivning.
Blue skrev:Nattlorden:
1) "Objektivt sämre". Finns det något sådant överhuvudtaget? Enligt mätningar då? Men vad spelar det för roll om det som är "objektivt sämre" i lyssnarens öron låter bättre? Jag kan fortfarande inte fatta hur man kan låta något gå före ens egna, subjektiva uppfattningar om hur man vill att det ska låta. För mig är det obegripligt, I'm sorry.
2) Jo, i alla fall enligt LTS mätningar. Själv skulle jag dock inte ta det som en garanti för att jag skulle gilla produkten. Jag har lyssnat på produkter som mätnissarna skulle döma ut som "färgande", däribland flera vinylspelare, rörstärkare och hornhögtalare, men som jag älskat. Jag har också lyssnat på produkter som anses vara "neutrala", men som jag inte har gillat. B&W 603 är ett exempel på en högtalare som väl anses som "neutral för sin prisklass", men som jag tycker låter öken i jämförelse med mycket annat för samma pengar.
3) Mycket möjligt. Källan var någon av de bättre Denon cd-spelarna som stod till buds på den tiden och något av de bättre NAD-förstegen. Paradoxalt nog är väl just de gamla Denon-spelarna hyllade av LTS? Däremot inte NAD-förstegen va? Och eftersom dom inte finns med på LTS-shortlisten är det förmodligen där som vi hittar en kolossal "färgning"... vilket i sin tur gjorde att vi som lyssnade då inte gick igång på helheten och tyckte det lät mycket bättre med en integrerad Denon-stärkare. Mycket möjligt, det kan jag ge dig.
Kraniet skrev:som jag sagt tidigare så är det väldigt mycket Loudness-känsla över Krell.. Och H/K (som ju låter som Krell)...
jag menar det är väldigt många människor som uppskattar loudness så varför inte Krell?
marbrink skrev:Jag tycker Krell låter ofärgat och neutralt....
Men, det är klart... om det inte låter likadant som nad 208 måste det ju vara dåligt!Jag vet iaf vad jag skulle välja mellan Krell och en 208:a...
Nattlorden skrev:FPB600 var med Krells egen integrerade CD och försteg, men dyra transparentkabla och Watt/Puppy resp. Audio Physics Caldera.
Mindre Krell har jag hört förstöra VR-4 med Holfi CD & Försteg (samma anledning hade annars låtit kanon oavsett om det var Holfi, Mark Levinson eller Radford som drivit)
Och sen har jag vid ett par tillfällen hört Krell totalt haverera återgivningen från stora Magnaplanar som annars kan låta totalt magiskt.
Över Martin Logan har det heller inte låtit bra, men dem har jag inte hört med något annat som fått dem att sjunga bra.
manw skrev:Ja, den där 208:an skulle jag vilja gämföra med mitt Leach4.5 någon gång. Men inte med några "Disco/PA högtalare" tack! Då är det ju bara effekt så mycket som möjligt som gäller
marbrink skrev:Det verkar som mångas lyssningsintryck av 208:an beror på placebo. Folk verkar redan innan lyssning ha bestämt sig för hur den ska låta. Vissa tycker den låter bäst av allt och efter att ha hört alla lovord från LTS vågar de väl knappt tycka annat. Andra tycker inte den låter speciellt bra kanske mycket pga att de inte vill hålla med LTS. Undrar hur många som lyssar till det här steget med ett öppet sinne? Någon som håller med?
Jag tar både LTS rek., positiva och negativa lyssningsintryck med en nypa salt tills jag har lyssnat själv...
Nattlorden skrev:Rydberg - det är digitalkabeln som är Harmonic Tech, tror inte det skall vara något större problem där.
Jaså? Det är inget problem jag noterat i butik eller mässa. Den bästa anläggning jag hört hade HT Magic Line genomgående.
Gäller din kommentar kopparkablar eller silverkablar eller?
Blue skrev:Jaja... det är vär bra att folk fortsätter drömma.
Nattlorden skrev:Morello - nej, jag sysslar inte med självtortyr.
Nattlorden skrev:Blue - kan man inte höra skillnad på föresignalen och eftersignalen så är de enda möjligheterna något kan vara nyttjbart bättre att det är billiagare eller effektstarkare för samma pris.
Morello skrev:Nattlorden skrev:Morello - nej, jag sysslar inte med självtortyr.
Jag har inte heller FE-testat Krell, men jag skulle inte bli förvånad om en del modeller klarar testet galant. Tex är gamla KSA100 är en mycket robust och lågdistorderande konstruktion.
Klart att något skiljer DCD-625mk1 och mk2! Minst beteckningarna och tillverkningslanden Servicemanualen är nog ingenting att bedöma spelarna efter.
jag har ingen testapparatur alls hemma, förutom en Flukemultimeter.
Jag har inte den tekniska kompetensen som krävs för att kunna ställa upp ett korrekt blindtest, och jag har inte ekonomin som krävs för att ordna det praktiska runtomkring.
Dessutom har jag faktiskt inte ens testlyssnat mk1:an, och kan inte uttala mig om vilken som är den bättre apparaten.
Du må kalla det olika ursäkter, men jag tycker faktiskt inte att jag kan avkrävas blindtest.
Ja men så är det ju alltid, Audiomaniker. Behöver du ju inte fråga om!Audiomanikern skrev:Hej!
Förstår faktiskt.se inte denna A*version gentemot Korsun V8i? Eller är kan det vara somså
att 1st liten Svensk hififörsäljare bosatt sig uti sinnet hos vissa?
Mvh A*
JonasNilsson skrev:men vissa försvarar den som om det vore ett slag på liv och död.............
JonasNilsson skrev:Behövs nog ingen större teknisk kompetens för att göra ett blindtest.......
1 st DCD-625 kostar nog 800-1500:-
JonasNilsson skrev:Men du kan kräva det av andra i andra debatter? (Kablar osv.)
Viljan att beskriva en upplevelse och att dela med sig av en trevlig stund. Kanske?dawen skrev:marbrink: Givetvis inte, men varför finns det då ämnen som gång på gång kommer upp? Kablar, shaktis - you name it!
EngelholmAudio skrev:Viljan att beskriva en upplevelse och att dela med sig av en trevlig stund. Kanske?dawen skrev:marbrink: Givetvis inte, men varför finns det då ämnen som gång på gång kommer upp? Kablar, shaktis - you name it!
Hejsan,dawen skrev:EngelholmAudio skrev:Viljan att beskriva en upplevelse och att dela med sig av en trevlig stund. Kanske?dawen skrev:marbrink: Givetvis inte, men varför finns det då ämnen som gång på gång kommer upp? Kablar, shaktis - you name it!
Men om det nu finns skeptiker som hävdar att ens upplevelse inte är något annat än hjärnspöken, varför inte då ställa upp i ett blindtest?
Nog? Du som säger att du blindtestat mk1 och mk2 borde väl veta detta?
Det jag inte förstår är varför inte människor kan tänka sig att ställa upp i blindtest, som faktiskt borde vara något helt annat än att arrangera blindtest. Det skulle ju vara ett enkelt sätt att faktiskt bevisa att man har rätt!
Birger skrev:Hur mäter man fram en färgning av ljudet ?
Det borde ju vara omöjligt om man inte har en sann referens att utgå ifrån?
Ino-pop=anskrämliga men låter ok för priset mm mm. Här har ni en som är stolt över att vara färgad
Birger skrev:Nästa gång jag springer runt bland hifikrämarna i stan kan jag väl få låna en sådan mätapparatur. Skit samma om jag tycker det låter kattskit bara mätningen blir så ren som möjligt.
Birger skrev:Fast man måste ju såklart ha en ofärgad apparat som referens.
Birger skrev:Fast man måste ju såklart ha en ofärgad apparat som referens.
Baffel skrev:Inte ens med på denna lista:
The 12 Most Significant Power Amplifiers of All Time
Kondo Audio Note Ongaku
Tact Millennium
Harman Kardon Citation II
Krell KSA-50/KSA-100
McIntosh MC275
Audio Research Corporation D150
Threshold 800A/400A
Marantz Model 8B/Model 9
Phase Linear 400/700
Mark Levinson Audio System ML-2
Dynaco ST-70
The Williamson Amplifier
https://www.theabsolutesound.com/articl ... f-all-time
hifikg skrev:
De är värdelösa,.
Baffel skrev:hifikg skrev:
De är värdelösa,.
Jaha , säger du det . Varför skulle nu tex Dynaco ST-70 vara värdelös eller Bob Carvers klassiker Phase Linear 400/700, som du för övrigt kan läsa om här
viewtopic.php?f=9&t=71542
En Dynaco ST-70 kan du väl få för en tja typ 6000 kr typ plus minus några tusingar.
Hur tycker du The Williamson Amplifier lät? Du vet att den är från 1947?
The Williamson Amplifier
No matter how innovative and diverse the other most significant amplifiers on our list are, all of them can all trace their origins to a single amplifier: The Williamson.
This progenitor of all modern high-fidelity amplifiers is as much a concept as an actual product. The name “The Williamson Amplifier” came to stand for any amp that hewed to the basic design principles and performance (0.1% THD at rated power) established by D.T.N. Williamson in a pair of articles published in the British magazine Wireless World in April and May, 1947. It’s impossible to overstate the sonic breakthrough and technical innovation the Williamson amplifier represented. Its distortion was an order of magnitude lower than previous designs (when measured over the entire audio bandwidth) thanks to several groundbreaking techniques. These techniques are so well established today that we take them for granted. But it was the Williamson that led the way.
Bäst genom alla tider är väl i och för sig NAD 3020
The NAD 3020 is a stereo integrated amplifier by NAD Electronics, considered to be one of the most important components in the history of high fidelity audio.[1] Launched in 1978, this highly affordable product delivered a good quality sound, which acquired a reputation as an audiophile amplifier of exceptional value. By 1998, the NAD 3020 had become the most well known and best-selling audio amplifier in history.[2]
https://en.wikipedia.org/wiki/NAD_3020
Conan skrev:Listan, skriver dom ju faktiskt, är "Most Significant" genom alla tider. Inte "bästa", inte "mest prisvärda" och inte "vad ska jag driva mina Carlsson-högtalare med".![]()
Hur skulle en lista med "Most Significant Cars" se ut? Kanske inte samma bilar man skulle vilja packa familjen i för en skidsemester i Alperna?
hifikg skrev:Baffel skrev:hifikg skrev:
De är värdelösa,.
Jaha , säger du det . Varför skulle nu tex Dynaco ST-70 vara värdelös eller Bob Carvers klassiker Phase Linear 400/700, som du för övrigt kan läsa om här
viewtopic.php?f=9&t=71542
En Dynaco ST-70 kan du väl få för en tja typ 6000 kr typ plus minus några tusingar.
Hur tycker du The Williamson Amplifier lät? Du vet att den är från 1947?
The Williamson Amplifier
No matter how innovative and diverse the other most significant amplifiers on our list are, all of them can all trace their origins to a single amplifier: The Williamson.
This progenitor of all modern high-fidelity amplifiers is as much a concept as an actual product. The name “The Williamson Amplifier” came to stand for any amp that hewed to the basic design principles and performance (0.1% THD at rated power) established by D.T.N. Williamson in a pair of articles published in the British magazine Wireless World in April and May, 1947. It’s impossible to overstate the sonic breakthrough and technical innovation the Williamson amplifier represented. Its distortion was an order of magnitude lower than previous designs (when measured over the entire audio bandwidth) thanks to several groundbreaking techniques. These techniques are so well established today that we take them for granted. But it was the Williamson that led the way.
Bäst genom alla tider är väl i och för sig NAD 3020
The NAD 3020 is a stereo integrated amplifier by NAD Electronics, considered to be one of the most important components in the history of high fidelity audio.[1] Launched in 1978, this highly affordable product delivered a good quality sound, which acquired a reputation as an audiophile amplifier of exceptional value. By 1998, the NAD 3020 had become the most well known and best-selling audio amplifier in history.[2]
https://en.wikipedia.org/wiki/NAD_3020
Jag menar förstås inte prylarna, många av dem är säkert helt okej.
hifikg skrev:Baffel skrev:Inte ens med på denna lista:
Kondo Audio Note Ongaku
Tact Millennium
Krell KSA-50/KSA-100
McIntosh MC275
Threshold 800A/400A
Marantz Model 8B/Model 9
Phase Linear 400/700
Dynaco ST-70
The Williamson Amplifier
De är värdelösa, kollar du högtalare så hittar du inte världens bästa heller. De där väger prylarna o de som väger mest (eller annonserar flitigast) får högst betyg. Hade inte säljaren på Bengtssons trilskats så hade jag baxat hem ett Krell-steg istället. Hade antagligen levt lycklig med det också, men med 40.000 kronor mindre på fickan, pengar som jag spenderade på en Paris-resa med familjen. Utan att förlora en enda ton.
FBK skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:Inte ens med på denna lista:
Kondo Audio Note Ongaku
Tact Millennium
Krell KSA-50/KSA-100
McIntosh MC275
Threshold 800A/400A
Marantz Model 8B/Model 9
Phase Linear 400/700
Dynaco ST-70
The Williamson Amplifier
De är värdelösa, kollar du högtalare så hittar du inte världens bästa heller. De där väger prylarna o de som väger mest (eller annonserar flitigast) får högst betyg. Hade inte säljaren på Bengtssons trilskats så hade jag baxat hem ett Krell-steg istället. Hade antagligen levt lycklig med det också, men med 40.000 kronor mindre på fickan, pengar som jag spenderade på en Paris-resa med familjen. Utan att förlora en enda ton.
Är alla värdelösa på den där listanSkulle nog kunna leva lyckligt med en del av dem utan vidare, då det är erkänt bra grejer. Men jag är ju ingen neutral-nisse heller.
Baffel skrev:Håll i hatten gubbar och kärringar ! Jag har hittat ett ex av den svingamla rörförstärkaren till salu nu!![]()
86 000 kr, som hittat![]()
About This Listing
This is not "a" Williamson Amplifier, this is "THE" Williamson Amplifier. The British made original whose circuit design became the de facto standard for push-pull HiFi amps.
Serienummer 99
https://reverb.com/item/11791511-the-wi ... r-original
hifikg skrev:Baffel skrev:Håll i hatten gubbar och kärringar ! Jag har hittat ett ex av den svingamla rörförstärkaren till salu nu!![]()
About This Listing
This is not "a" Williamson Amplifier, this is "THE" Williamson Amplifier. The British made original whose circuit design became the de facto standard for push-pull HiFi amps.
Serienummer 99
Känns inte som ett helt tryggt köp.
Conan skrev:Hur skulle en lista med "Most Significant Cars" se ut? Kanske inte samma bilar man skulle vilja packa familjen i för en skidsemester i Alperna?
Nattlorden skrev:Conan skrev:Hur skulle en lista med "Most Significant Cars" se ut? Kanske inte samma bilar man skulle vilja packa familjen i för en skidsemester i Alperna?
Några skulle definitivt fungera, inte alla...1886 Benz Patent Motorwagen
1908 Ford Model T
1934 Citroen Traction-Avant
1949 VW Beetle
1959 BMC Mini
1960 Chevrolet Corvair
1965 Ford Mustang
1966 Toyota Corolla
1983 Chrysler Minivan
1991 Ford Explorer
1999 Lexus RX300
2004 Toyota Prius
2011 Chevrolet Volt
2012 Tesla Model S
Baffel skrev:Ja just det 240 byggd för att hålla. Som NAD då.
Nattlorden skrev:Conan skrev:Hur skulle en lista med "Most Significant Cars" se ut? Kanske inte samma bilar man skulle vilja packa familjen i för en skidsemester i Alperna?
Några skulle definitivt fungera, inte alla...1886 Benz Patent Motorwagen
1908 Ford Model T
1934 Citroen Traction-Avant
1949 VW Beetle
1959 BMC Mini
1960 Chevrolet Corvair
1965 Ford Mustang
1966 Toyota Corolla
1983 Chrysler Minivan
1991 Ford Explorer
1999 Lexus RX300
2004 Toyota Prius
2011 Chevrolet Volt
2012 Tesla Model S
hifikg skrev:Du missade Volvo 240, världens bästa bil (nej, jag har ingen sådan) tråkig men bäst när det gäller, ungefär som en NAD 208, inget man ställer upp i en skryttävling med
Conan skrev:Skulle du välja nån av dessa för den där skidresan om du hade alla andra bilar i världen att välja på?
Baffel skrev:Man göra en hel del med en bil. Resa hit och dit. Vad kan man egentligen göra med en förstärkare mycket annat än att lyssna på vad den producerar för ljud?
Belker skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:Håll i hatten gubbar och kärringar ! Jag har hittat ett ex av den svingamla rörförstärkaren till salu nu!![]()
About This Listing
Serienummer 99
Känns inte som ett helt tryggt köp.
Varför skulle någon betala 86 000 för ett sånt råttbo? Är den antik med samlarvärde? Är den gjord av unobtanium? Vad har jag missat?
Edit. Läste annonsen lite mer. Det är ett museiföremål.
hifikg skrev:Baffel skrev:Man göra en hel del med en bil. Resa hit och dit. Vad kan man egentligen göra med en förstärkare mycket annat än att lyssna på vad den producerar för ljud?
Den ska väl helst inte producera något ljud. Bara förstärka. Mina rörhäckar däremot vill jag ska producera lite egenljud av en sort som jag har vaga minnen av från forntiden. De jag hittills kommit över är för bra, de låter lika bra som dansken + NAD 208, åtminstone upp till normal lyssningsnivå. Behåller dem till jag fått utvärdera kombon ihop med ESL 63. Det närmar sig.
Baffel skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:Man göra en hel del med en bil. Resa hit och dit. Vad kan man egentligen göra med en förstärkare mycket annat än att lyssna på vad den producerar för ljud?
Den ska väl helst inte producera något ljud. Bara förstärka. Mina rörhäckar däremot vill jag ska producera lite egenljud av en sort som jag har vaga minnen av från forntiden. De jag hittills kommit över är för bra, de låter lika bra som dansken + NAD 208, åtminstone upp till normal lyssningsnivå. Behåller dem till jag fått utvärdera kombon ihop med ESL 63. Det närmar sig.
Ja ja potayto, potahto. Vi kan konstatera att det är inget märkvärdigt med en NAD 208. Det är bara en lagom kraftfull enkel pang på rödbetan utan krusiduller klass AB förstärkare. Är väl så bra som det kan vara då. Inget spännande, som du själv konstaterar, men den gör sitt jobb väl.![]()
Klart som tusan du ska behålla rörisarna.
Baffel skrev:Mysko med NAD 208. En prisvärd standardförstärkare som gör sitt jobb väl. Sådana stärkare måste det ju finns tretton på dussinet men ändå denna vurm och nostalgi för NAD 208.
Men det är väl nads filosofi . Inga krusiduller . Det som även gjorde NAD 3020 till världens mest sålda förstärkare genom tiderna.
Bill50x skrev:Förstår inte riktigt hybrisen kring NAD208. Säkert ett kompetent slutsteg (som jag bara hört några få gånger under icke kontrollerade former) med tillräckligt effekt för de flesta. Men om det nu är så perfekt, varför inte göra en klon och leva lycklig resten av livet?
Sentec PA-9, ja, lika bra ljud fast med mindre effekt? Jag körde dessa i ett antal år och visst lät det bra. Men på något sätt lite avmätt, rentvättat. Något saknades trots det fina ljudet. För priset helt OK dock.
/ B
Baffel skrev:Mysko med NAD 208. En prisvärd standardförstärkare som gör sitt jobb väl. Sådana stärkare måste det ju finns tretton på dussinet men ändå denna vurm och nostalgi för NAD 208.
Men det är väl nads filosofi . Inga krusiduller . Det som även gjorde NAD 3020 till världens mest sålda förstärkare genom tiderna.
Baffel skrev:Inte ens med på denna lista:
Kondo Audio Note Ongaku
Tact Millennium
Krell KSA-50/KSA-100
McIntosh MC275
Threshold 800A/400A
Marantz Model 8B/Model 9
Phase Linear 400/700
Dynaco ST-70
The Williamson Amplifier
DQ-20 skrev:Bill50x skrev:Förstår inte riktigt hybrisen kring NAD208.
Jag antar att du menar ”hype”.
DQ-20 skrev:Baffel skrev:Inte ens med på denna lista:
Kondo Audio Note Ongaku
Tact Millennium
Krell KSA-50/KSA-100
McIntosh MC275
Threshold 800A/400A
Marantz Model 8B/Model 9
Phase Linear 400/700
Dynaco ST-70
The Williamson Amplifier
Kul lista!
Kondo Audio Note Ongaku - ointressant kretslösning som vanligt eftersom den är japansk men lite ovanliga rör och silvertransformatorer. Det mest noterbara var att Kondo-san visade hur mycket silver man kan kränga på ett bräde. Kondo-san får väl också ges äran att världens lager av datorröret 5687 är i princip tömda och ligger hemma i källaren som årgångsvin hos lurviga japaner och 6072 finns det heller inte några kvar till rimliga priser.
Tact Millennium - en dansk tycker det är dags att köra digitalt på allvar
Harman Kardon Citation II - all in på branta pentoder, bandbredd och feedback. Radford STA 100 hade ett liknande koncept.
Krell KSA-50/KSA-100 - småkul kretslösning, tung och varm, annars inget särskilt. Synergi med felkonstruerade högtalare vid tiden det begav sig (läs: sjukt låga impedanser)
McIntosh MC275 - en kretslösning att bita i för den intresserade. Egensinnigt som vanligt från Macintosh.
Audio Research Corporation D150 - annorlunda men nästan lika jävlig krets som MC275. En röris som försöker att inte låta röris och lyckas ganska bra. Varför kan man fråga, men skickligt.
Threshold 800A/400A - Nelson Pass joxar med biasen i Stasis
Marantz Model 8B/Model 9 - 8B är en standardkrets men väljusterad. Model 9 vrider upp konceptet till 11 men kostar därefter.
Phase Linear 400/700 - Bob Carver gör kvasikomplementärt (som NAD 208)
Mark Levinson Audio System ML-2 - John Curl får fria tyglar av Mark Levinson, kopplar jfets på roliga sätt och gör en 25 Watt monoförstärkare som väger 30 kg. Sågs ibland med stackade ESL 57:or och 24” subwoofer i låda stort som ett kylskåp.
Dynaco ST-70 - Haflers bedrift med denna modell var en kretslösning som var billig och ganska bra. Folk-röris. Kunde gott kostat på sig en annan drivkrets i Mark III för att inte tala om Mark VI.
The Williamson Amplifier - fick stort genomslag som DIY efter kriget. Låg distorsion från en beamtetrod för sin tid med plenty med feedback och triodkoppling av slutrören eftersom Williamson ville emulera ett par PX25. Fegis. Men 15 watt var grejor på den tiden.
Saknar något av James Bongiorno. (Möjligen kan man säga att D’Agostinos KSA50 har likheter med Ampzillas kretslösning)
Summasummarum: några på listan var genombrott på tekniksidan medan andra var mer marknadsframgångar. NAD 208 hämtar inget direkt men det finns ett släktskap med Phase Linear med det kvasikomplementära utgångssteget men är betydligt mer komplicerat eftersom NAD 208 har drivers som både driver och sänker ström till MOSFET i utgångssteget. Dessutom går den i klass G och ingångssteget är heller inte att leka med. Men den var inte dyr. Den fick heller inga efterföljare. Förutom några kufar så verkar det finnas en konsensus att riktiga förstärkare bygger man med bipolära transistorer och ganska traditionella kretsar, dvs. allt det som NAD 208 inte var. Det var en humla. Den skulle egentligen inte kunna flyga men det visste inte humlan och gjorde det ändå.
När det gäller NAD 3020 är det inget konstigt med den mer än att den inte var på 20 watt utan betydligt mer. Tacka fan för att man uppfattade att ”NAD-watt” var något extra.
/DQ-20
petersteindl skrev:Listan är amerikansk.
Hade den varit engelsk så hade Leak TL12 point one (point one = 0,1 = THD) varit självskriven och även Quad II. Leak hade fantastiskt ljud. En bortglömd klenod är Electro Research A75 av Jon Iverson. Mycket välljud.
GAS Ampzilla av James Bongiorno borde nog vara med trots att den egentligen inte lät så bra.
Crown DC-300 var också en milstolpe på den tiden det begav sig.
Mvh
Peter
Morello skrev:James Bongiorno är sannolikgt en av audiobranschens mest välklädda tekniker.
[ Bild ]
Ska nog ta på mig en rosa kavaj (jag har faktiskt två rosa i samlingen) imorgon för att hedra minnet av "Bongo".
DQ-20 skrev:PS. Ampzilla fanns med som självbygge i Popular Mechanics 1974.
paa skrev:DQ-20 skrev:PS. Ampzilla fanns med som självbygge i Popular Mechanics 1974.
Gissar att du menar Popular Electronics?
Typ här:
https://worldradiohistory.com/Archive-P ... 974-09.pdf
DQ-20 skrev:Baffel skrev:Inte ens med på denna lista:
Kondo Audio Note Ongaku
Tact Millennium
Krell KSA-50/KSA-100
McIntosh MC275
Threshold 800A/400A
Marantz Model 8B/Model 9
Phase Linear 400/700
Dynaco ST-70
The Williamson Amplifier
Kul lista!
Kondo Audio Note Ongaku - ointressant kretslösning som vanligt eftersom den är japansk men lite ovanliga rör och silvertransformatorer. Det mest noterbara var att Kondo-san visade hur mycket silver man kan kränga på ett bräde. Kondo-san får väl också ges äran att världens lager av datorröret 5687 är i princip tömda och ligger hemma i källaren som årgångsvin hos lurviga japaner och 6072 finns det heller inte några kvar till rimliga priser.
Tact Millennium - en dansk tycker det är dags att köra digitalt på allvar
Harman Kardon Citation II - all in på branta pentoder, bandbredd och feedback. Radford STA 100 hade ett liknande koncept.
Krell KSA-50/KSA-100 - småkul kretslösning, tung och varm, annars inget särskilt. Synergi med felkonstruerade högtalare vid tiden det begav sig (läs: sjukt låga impedanser)
McIntosh MC275 - en kretslösning att bita i för den intresserade. Egensinnigt som vanligt från Macintosh.
Audio Research Corporation D150 - annorlunda men nästan lika jävlig krets som MC275. En röris som försöker att inte låta röris och lyckas ganska bra. Varför kan man fråga, men skickligt.
Threshold 800A/400A - Nelson Pass joxar med biasen i Stasis
Marantz Model 8B/Model 9 - 8B är en standardkrets men väljusterad. Model 9 vrider upp konceptet till 11 men kostar därefter.
Phase Linear 400/700 - Bob Carver gör kvasikomplementärt (som NAD 208)
Mark Levinson Audio System ML-2 - John Curl får fria tyglar av Mark Levinson, kopplar jfets på roliga sätt och gör en 25 Watt monoförstärkare som väger 30 kg. Sågs ibland med stackade ESL 57:or och 24” subwoofer i låda stort som ett kylskåp.
Dynaco ST-70 - Haflers bedrift med denna modell var en kretslösning som var billig och ganska bra. Folk-röris. Kunde gott kostat på sig en annan drivkrets i Mark III för att inte tala om Mark VI.
The Williamson Amplifier - fick stort genomslag som DIY efter kriget. Låg distorsion från en beamtetrod för sin tid med plenty med feedback och triodkoppling av slutrören eftersom Williamson ville emulera ett par PX25. Fegis. Men 15 watt var grejor på den tiden.
Saknar något av James Bongiorno. (Möjligen kan man säga att D’Agostinos KSA50 har likheter med Ampzillas kretslösning)
Summasummarum: några på listan var genombrott på tekniksidan medan andra var mer marknadsframgångar. NAD 208 hämtar inget direkt men det finns ett släktskap med Phase Linear med det kvasikomplementära utgångssteget men är betydligt mer komplicerat eftersom NAD 208 har drivers som både driver och sänker ström till MOSFET i utgångssteget. Dessutom går den i klass G och ingångssteget är heller inte att leka med. Men den var inte dyr. Den fick heller inga efterföljare. Förutom några kufar så verkar det finnas en konsensus att riktiga förstärkare bygger man med bipolära transistorer och ganska traditionella kretsar, dvs. allt det som NAD 208 inte var. Det var en humla. Den skulle egentligen inte kunna flyga men det visste inte humlan och gjorde det ändå.
När det gäller NAD 3020 är det inget konstigt med den mer än att den inte var på 20 watt utan betydligt mer. Tacka fan för att man uppfattade att ”NAD-watt” var något extra.
/DQ-20
FBK skrev:Och nu kan någon köpa Sveriges snyggaste Nad 208Ingen jag sett genom alla år har denna finish.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/n ... 119177.htm
[ Bild ]
hifikg skrev:FBK skrev:Och nu kan någon köpa Sveriges snyggaste Nad 208Ingen jag sett genom alla år har denna finish.
[ Bild ]
Brrr... det där e ju inte original!
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Och nu kan någon köpa Sveriges snyggaste Nad 208Ingen jag sett genom alla år har denna finish.
[ Bild ]
Suger lite va.... du har inte en lika fin.
hifikg skrev:FBK skrev:hifikg skrev:
Suger lite va.... du har inte en lika fin.
Ha, ha, jag tittar aldrig på min, den bara står där. Har fixat så inga lysdioder syns i mörkret heller. En diskret klump. Som jag ungefär. Skönheten kommer inifrån
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Suger lite va.... du har inte en lika fin.
Ha, ha, jag tittar aldrig på min, den bara står där. Har fixat så inga lysdioder syns i mörkret heller. En diskret klump. Som jag ungefär. Skönheten kommer inifrån
Jag tycker ibland att det kan vara kul att ha något som både är bra och snyggt. Men samtidigt så har jag suttit på Tradera och dreglat över gamla Nad tuners osv.![]()
![]()
Och de är inte snygga, men de påminner om hobbyn när man var ung.
FBK skrev:Kunskap, tack för lektionen DQ-20 Riktig kul läsning
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Suger lite va.... du har inte en lika fin.
Jag tycker ibland att det kan vara kul att ha något som både är bra och snyggt. Men samtidigt så har jag suttit på Tradera och dreglat över gamla Nad tuners osv.![]()
![]()
Och de är inte snygga, men de påminner om hobbyn när man var ung.
DQ-20 skrev:FBK skrev:Kunskap, tack för lektionen DQ-20 Riktig kul läsning
Ingen orsak. Kul! Såg visst att jag glömde att lägga till att NAD 208, det jävla härket, till råga på allt är strömåterkopplat om jag inte minns helt fel. Jag tror att ingenjören som konstruerade den gjorde det inte krångligt inte att han var tvungen, utan för att han kunde. Det är fanimej en bragd att få det att fungera så fantastiskt bra som det gör.
/DQ-20
IngOehman skrev:Även jag har fått information från hifi-klubben (som jag i god tro fört vidare) historisk om att det är en engelsk konstruktion, men konstruktören är faktiskt NADs vanliga slutstegskonstruktör Bjørn Erik Edvardsen.
Jag skriver "faktiskt", för att NAD 208 har så häpnadsväckande lite konstruktionssläktskap med alla andra NAD-produkter, tillika inte bärare av de traditionella "NAD-karaktörerna".
Tillverkningen har dock enligt uppgift skett i England.
Det finns nog bara en enda apparat (en cirka 15 år gammal NAD-receiver) som är besläktad med 208 så vitt jag vet, och som faktiskt låter extremt bra den också!
Vh, Ing. Öhman
FBK skrev:Jag fick min info av Ljudmakarna som på den tiden sålde Nad. Var på väg att köpa 208, men pengainsamlingen dröjde så den han utgå ur sortimentet och hade ersatt av 218. Och killarna i butiken sa köp hellre 216 för 218 låter sämre än det billigare 216 som var mer likt 208 enligt dom. Så det var innan Hifi-klubben tog över märket.
paa skrev:Jag hittade det här inlägget i en gammal tråd, som framför en annan uppfattning om vem som var konstruktör:IngOehman skrev:Även jag har fått information från hifi-klubben (som jag i god tro fört vidare) historisk om att det är en engelsk konstruktion, men konstruktören är faktiskt NADs vanliga slutstegskonstruktör Bjørn Erik Edvardsen.
Jag skriver "faktiskt", för att NAD 208 har så häpnadsväckande lite konstruktionssläktskap med alla andra NAD-produkter, tillika inte bärare av de traditionella "NAD-karaktörerna".
Tillverkningen har dock enligt uppgift skett i England.
Det finns nog bara en enda apparat (en cirka 15 år gammal NAD-receiver) som är besläktad med 208 så vitt jag vet, och som faktiskt låter extremt bra den också!
Vh, Ing. Öhman
hifikg skrev:FBK skrev:Jag fick min info av Ljudmakarna som på den tiden sålde Nad. Var på väg att köpa 208, men pengainsamlingen dröjde så den han utgå ur sortimentet och hade ersatt av 218. Och killarna i butiken sa köp hellre 216 för 218 låter sämre än det billigare 216 som var mer likt 208 enligt dom. Så det var innan Hifi-klubben tog över märket.
När 208 kom hade Hifi-klubben NAD sedan länge, men Ljudmakarn var väl en klubb-butik ganska länge?
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Jag fick min info av Ljudmakarna som på den tiden sålde Nad. Var på väg att köpa 208, men pengainsamlingen dröjde så den han utgå ur sortimentet och hade ersatt av 218. Och killarna i butiken sa köp hellre 216 för 218 låter sämre än det billigare 216 som var mer likt 208 enligt dom. Så det var innan Hifi-klubben tog över märket.
När 208 kom hade Hifi-klubben NAD sedan länge, men Ljudmakarn var väl en klubb-butik ganska länge?
Ja de var det, men lämnade till slut. Men det är den butiken som jag sprungit i mest i Stockholm. På den tiden då man skulle lyssna på allt nytt som komMen det var trevliga killar och det fanns mycket kunnighet jämfört emot många andra butiker på den tiden. Tex så körde en av killarna piP hemma.
hifikg skrev:FBK skrev:hifikg skrev:
Ja de var det, men lämnade till slut. Men det är den butiken som jag sprungit i mest i Stockholm. På den tiden då man skulle lyssna på allt nytt som komMen det var trevliga killar och det fanns mycket kunnighet jämfört emot många andra butiker på den tiden. Tex så körde en av killarna piP hemma.
Tyckte nog att de flesta hifibutiker i Stockholm på den tiden (t o m High Fidelity när man väl fått komma in där), ja de flesta hifibutiker ö h t, var både engagerade och trevliga på den tiden. Idag känns det inte alltid så. Å andra sidan är jag sämsta tänkbara kund, he he.
Vinylcalle skrev:Har det någon gång publicerats några mätningar av NAD 208?
Om inte, finns det intresse?
FBK skrev:... annars......
Morello skrev:Om man extrapolerar mätdatat skulle man kunna gissa att THD stiger(med +6 dB/oktav) upp mot 0,01 % vid 20 kHz en bit under överstyrning - det är ett respektabelt resultat. I synnerhet mot bakgrund av att utgångssteget är kvasikomplementärt samt bestyckat med MOSFET.
Notera att NAD208 endast presterar riktigt bra vid effekter upp mot lite styvt 200 W.
Morello skrev:För övrigt torde även NAD218 vara ett bra steg. Vill minnas att Stereophile testat det med gott resultat ifråga om objektiva prestanda.
Morello skrev:Mindes nog fel - ser inte så roligt ut:
https://www.stereophile.com/content/nad ... asurements
hifikg skrev:Morello skrev:Mindes nog fel - ser inte så roligt ut:
Fyller nog basala krav för de allra flesta. Men det tillverkas väl inte heller längre? Något med BEE påstås vara nära 208-klass, men annars har de väl inga konkurrenter, vare sig nu eller då. Eller?
hifikg skrev:FBK skrev:... annars......
Annars är det bara att luta sig tillbaka o lyssna. Du hör ingenting utöver det som finns på fonogrammet. Å andra sidan kan jag inte erinra mig någon tidigare förstärkare heller som haft egenljud. Hoppades att PrimaLuna skulle tillföra sådant, men icke.
FBK skrev:...Varför säljer du inte den och väntar på rätt tillfälle och köper något mer rörigt.
FBK skrev:Då kanske den infon jag fick i butiken stämde när det avrådde ifrån köp av den. Jag vet att de lyssnade mycket på grejerna de sålde och det gör inte alla medarbetare som jobbar i butiker har jag märkt...
hifikg skrev:FBK skrev:Då kanske den infon jag fick i butiken stämde när det avrådde ifrån köp av den. Jag vet att de lyssnade mycket på grejerna de sålde och det gör inte alla medarbetare som jobbar i butiker har jag märkt...
Nä, de ska dra ihop till hyran och eventuell lön också, så det går inte att vara hur mycket idealist som helst. Arbetstiden måste ägnas åt annat än lyssning. Ibland blir jag förvånad över hur mycket personal en del butiker verkar ha o funderar på hur de får ihop det. Kanske är det rejäla marginaler på hifi?
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Då kanske den infon jag fick i butiken stämde när det avrådde ifrån köp av den. Jag vet att de lyssnade mycket på grejerna de sålde och det gör inte alla medarbetare som jobbar i butiker har jag märkt...
Nä, de ska dra ihop till hyran och eventuell lön också, så det går inte att vara hur mycket idealist som helst. Arbetstiden måste ägnas åt annat än lyssning. Ibland blir jag förvånad över hur mycket personal en del butiker verkar ha o funderar på hur de får ihop det. Kanske är det rejäla marginaler på hifi?
Det är det. Men sedan finns det sådana nördar som vi som sitter och lyssnar efter de har slutat.
Vinylcalle skrev:Ska inom närmsta dagarna sätta mig ner och knåpa ihop en presentation av mätningarna.
Det är frekvensomfång, THD+N vs frekvens samt utnivå och FFT mätningar av dist som jag har.
Mvh Carl
jonasp skrev:Morello skrev:Mindes nog fel - ser inte så roligt ut:
Jag har ju både NAD 216 (som är mycket lik 218) och NAD 208. Sistnämnda låter subjektivt betydligt mer obeslöjad. NAD 216 låter, utan att vara dålig på något sätt, lätt beslöjad i jämförelse.
Vinylcalle skrev:Ja precis.
Kanske blir något annat roligt slutsteg också som jämförelseobjekt.
Mvh Carl
Nattlorden skrev:jonasp skrev:Morello skrev:Mindes nog fel - ser inte så roligt ut:
Jag har ju både NAD 216 (som är mycket lik 218) och NAD 208. Sistnämnda låter subjektivt betydligt mer obeslöjad. NAD 216 låter, utan att vara dålig på något sätt, lätt beslöjad i jämförelse.
Det beslöjade gäller även 218 ( och S200 ) i mitt tycke.
I-or skrev:Nattlorden skrev:Det beslöjade gäller även 218 ( och S200 ) i mitt tycke.
Det "beslöjade" som ni hör är (förstås) intermodulationsdistorsion. För NAD 218 handlar det om i runda slängar -65 till -75 dB (ca 0,06 till 0,02 %, IMD endast mätt vid hög effekt, men THD-mätningarna visar att IMD är nästan lika hög även vid lägre effekt). Detta är en utmärkt illustration till hur distorsion kan låta och att vana lyssnare ganska tydligt uppfattar förstärkardistorsion på den här nivån trots att högtalarna också distorderar en hel del.
I-or skrev:Nattlorden skrev:jonasp skrev:
Det beslöjade gäller även 218 ( och S200 ) i mitt tycke.
Det "beslöjade" som ni hör är (förstås) intermodulationsdistorsion. För NAD 218 handlar det om i runda slängar -65 till -75 dB (ca 0,06 till 0,02 %, IMD endast mätt vid hög effekt, men THD-mätningarna visar att IMD är nästan lika hög även vid lägre effekt). Detta är en utmärkt illustration till hur distorsion kan låta och att vana lyssnare ganska tydligt uppfattar förstärkardistorsion på den här nivån trots att högtalarna också distorderar en hel del.
Morello skrev:Måste var och varannan tråd blir en markandsföringskanal för kinesiska klass D-apparater?![]()
Morello skrev:Måste var och varannan tråd blir en markandsföringskanal för kinesiska klass D-apparater?![]()
Återigen bör påpekas att THD-data för låga till mellanhöga frekvenser helt saknar relevans,
Belker skrev:Morello skrev:Måste var och varannan tråd blir en markandsföringskanal för kinesiska klass D-apparater?![]()
Återigen bör påpekas att THD-data för låga till mellanhöga frekvenser helt saknar relevans,
En tanke apropå. Om man börjar bli gammal och döv, kan man inte helt enkelt lågpassfiltrera källan vid 16-17 kHz, för att slippa IM dist från höga frekvenser, som letar sig ned i det hörbara? Inte allmän hifi, men kanske bättre för gubben?
Belker skrev:Morello skrev:Måste var och varannan tråd blir en markandsföringskanal för kinesiska klass D-apparater?![]()
En tanke apropå. Om man börjar bli gammal och döv, kan man inte helt enkelt lågpassfiltrera källan vid 16-17 kHz, för att slippa IM dist från höga frekvenser, som letar sig ned i det hörbara? Inte allmän hifi, men kanske bättre för gubben?
Tangband skrev:Om man använder cd som signalkälla blir det ju aldrig högre övertoner än 22 kHz?
hifikg skrev:Har blivit informerad om att Callisto inte finns bland oss längre och att mitt citat med påföljande svar kanske är en smula "onödigt/okänsligt". Tyckte bara att jag höll med honom men det gör jag tydligen inte har jag blivit upplyst om. Hå, hå, ja, ja, om någon tar illa upp å Callistos vägnar ber jag om ursäkt, det var ingalunda min mening.
Hotspur skrev:hifikg skrev:Har blivit informerad om att Callisto inte finns bland oss längre och att mitt citat med påföljande svar kanske är en smula "onödigt/okänsligt". Tyckte bara att jag höll med honom men det gör jag tydligen inte har jag blivit upplyst om. Hå, hå, ja, ja, om någon tar illa upp å Callistos vägnar ber jag om ursäkt, det var ingalunda min mening.
Oj, vad trist. Tyvärr minns jag inte vad han hette i verkligheten men tror att jag (Stefan) träffat honom. V.I.F.
hifikg skrev:Morello skrev:Måste var och varannan tråd blir en markandsföringskanal för kinesiska klass D-apparater?![]()
Japp, det är framtiden när 208:orna så småningom pulvriseras av ålderdom.
FBK skrev:hifikg skrev:Morello skrev:Måste var och varannan tråd blir en markandsföringskanal för kinesiska klass D-apparater?![]()
Japp, det är framtiden när 208:orna så småningom pulvriseras av ålderdom.
Framtiden finns redan och har funnits i 12år och lever ännu.https://www.hifiklubben.se/nad-c275bee- ... c275beegr/
Lite intryck.
viewtopic.php?f=20&t=60973&start=210
viewtopic.php?f=4&t=67341&start=30
Begagnade.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/n ... 132056.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/2 ... 131175.htm
FBK skrev:Dynamiskt i 8ohm 200watt, 4ohm 400watt och 2ohm 600watt och lämnar en massa ström... klent?Du lär aldrig få den att klippa utan dina högtalare lär ha åsikter innan steget har några.
hifikg skrev:[...]
275 är nog tillräckligt bra för de flesta, sitt nöjd, 208:orna är så gamla att de börjar bli smått sällsynta. Inte värt att jaga efter. Men tänk dig att det står en på din lokala loppis en vacker dag. För 400 spänn
DQ-20 skrev:Hotspur skrev:hifikg skrev:Har blivit informerad om att Callisto inte finns bland oss längre och att mitt citat med påföljande svar kanske är en smula "onödigt/okänsligt". Tyckte bara att jag höll med honom men det gör jag tydligen inte har jag blivit upplyst om. Hå, hå, ja, ja, om någon tar illa upp å Callistos vägnar ber jag om ursäkt, det var ingalunda min mening.
Oj, vad trist. Tyvärr minns jag inte vad han hette i verkligheten men tror att jag (Stefan) träffat honom. V.I.F.
Men du Hotspur lever ser jag. Kul!
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster