Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Alla kan fritt uttrycka vad som helst i denna tråd. Inget är OT i sökandet efter hur jag skall kunna detektera Oppon så att jag blir missnöjd med den.
Något tips?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Alla kan fritt uttrycka vad som helst i denna tråd. Inget är OT i sökandet efter hur jag skall kunna detektera Oppon så att jag blir missnöjd med den.
Något tips?
mvh/Harryup
paa skrev:Harryup skrev:Alla kan fritt uttrycka vad som helst i denna tråd. Inget är OT i sökandet efter hur jag skall kunna detektera Oppon så att jag blir missnöjd med den.
Något tips?
mvh/Harryup
Jämför den med vinylspelaren.
JanBanan skrev:http://www.urbandictionary.com/define.php?term=fanboy
Komorok skrev:JanBanan skrev:http://www.urbandictionary.com/define.php?term=fanboy
Ja, vi har båda rätt om varandra.
Du är ett internettroll och jag är en fanboy. Jag valde Ino för att jag tycker
högtalarna låter bra. Valde du att vara internettroll för att... ... ja varför?
JanBanan skrev:Komorok skrev:JanBanan skrev:http://www.urbandictionary.com/define.php?term=fanboy
Det är tragiskt att läsa det du skriver då du saknar förståelse för hur saker och ting ligger till. Nej, jag är definitivt inget "troll". Däremot tycker jag väldigt illa om fanatism och hyckleri.
Komorok skrev:JanBanan skrev:Komorok skrev:JanBanan skrev:http://www.urbandictionary.com/define.php?term=fanboy
Det är tragiskt att läsa det du skriver då du saknar förståelse för hur saker och ting ligger till. Nej, jag är definitivt inget "troll". Däremot tycker jag väldigt illa om fanatism och hyckleri.
Hur ligger saker till? Upplys mig.
JanBanan skrev:Komorok skrev:JanBanan skrev:Komorok skrev:JanBanan skrev:http://www.urbandictionary.com/define.php?term=fanboy
Hur ligger saker till? Upplys mig.
Det kan jag tyvärr inte göra utan risk för repressalier.
Komorok skrev:JanBanan skrev:http://www.urbandictionary.com/define.php?term=fanboy
MagnusÖstberg skrev:Trollet har redan förstört tråden, eller gör sitt bästa för att pajja harry-ups tråd
...........
Komorok skrev:Om mina inlägg ses som trollande ber jag om ursäkt.
Edit: Peter, jag pysslar inte med retoriska knep. Jag är kass på att diskutera
och skriver det jag känner.
Att JanBanan inte skulle vara ett troll har inte mycket att göra med hur han
själv anser att det ligger till. Att de flesta av hans inlägg är av "flaming"-
karaktär HAR med saken att göra.
Wiki skrev:Deliberate flaming, as opposed to flaming as a result of emotional discussions, is carried out by individuals known as flamers, who are specifically motivated to incite flaming.
These users specialize in flaming and target specific aspects of a controversial conversation, and are usually more subtle than their counterparts. Their counterparts are known as trolls who are less "professional" and write obvious and blunt remarks to incite a flame war, as opposed to the more subtle, yet precise flamers.
Något tips?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Tackar för alla inläggen hitills och ser som sagt inte något som OT ännu.
Jag är som sagt fortfarande nöjd med min apparat med det borde väl gå att bli missnöjd med den. Klarar den vinyl tro?
mvh/Harryup
Komorok skrev:Den ska väl klara alla format?
Harryup skrev:Kanske slå in den i gladpack så den inte kan andas?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Jag säger inte att du har fel. Men för att garanterat bli missnöjd vill man nog höra fläkten. Att vara tvungen att lägga örat emot för att höra fläkten då känns inte kul.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Ja JanBanan, det skulle i vart fall kunna fungera som en bra komromiss så länge tills man fått fläkten att kunna höras direkt av sig själv. Fördelen med ditt förslag är ju att fläktljudet ökas i samband med ökning av musiken och det är ju aldrig fel. Klart värt en test. Gäller bara att hitta en neutral mixer.
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Harryup skrev:Ja JanBanan, det skulle i vart fall kunna fungera som en bra komromiss så länge tills man fått fläkten att kunna höras direkt av sig själv. Fördelen med ditt förslag är ju att fläktljudet ökas i samband med ökning av musiken och det är ju aldrig fel. Klart värt en test. Gäller bara att hitta en neutral mixer.
mvh/Harryup
Ska du göra mono eller stereoinspelning eller multikanal?
MagnusÖstberg skrev:Är den kanske riktigt värdelös som mediaspelare för filer/filmer över trådlöst nätverk?
Kanske tom för nätverk öht?
Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Är den kanske riktigt värdelös som mediaspelare för filer/filmer över trådlöst nätverk?
Kanske tom för nätverk öht?
Har inte kört den trådlöst då jag antog att den borde vara dålig på det. Att den är värdelös att spela film över nätverk visste jag innan vilket den också är så där har den uppfyllt mina förväntningar så det ser jag som positivt.
mvh/Harryup
Harryup skrev:JAtt vara tvungen att lägga örat emot för att höra fläkten då känns inte kul.
Harryup skrev:Svårt att säga, kanske konsthuvud vore bra. Samtidigt vill man ju inte ha någon överdriven ljudbild utan fläkten skall ju ha en realistisk storlek.
Urban dictionary skrev:Harryup: A sexual manuver whereby a man and woman are having sex doggie style and the man as he is about to climax pulls out and fakes his orgasm by spitting hot saliva on the womans back, the woman then thinking the man is done turns around only to have the mans load blown in her face.
Strmbrg skrev:Kan det inte helt enkelt vara så att Ingvars fläktexemplar väsnas mer är Harryups dito?
Laila skrev:Själv så har jag ett RIAA-steg som ingen(efter förfrågan) av de
som lyssnat stört sig på(möe brum) . . . men maj stör* dä så
ini hellsicke . . .![]()
*Jobbar tvåfaldigt på saken medels terapi samt "kretstvagning" . . .
Objektivisten skrev:Jag förstår inte, lyssnar du på musik via en film- och spelapparat?
Något tips?
mvh/Harryup
Harryup skrev:...
Men jag är optismist och tror och hoppas att jag också skall bli missnöjd snart.
mvh/Harryup
Något tips?
mvh/Harryup
Svante skrev:Om man skulle prata fläktar då.
Ska vi reda ut vad som gör att en fläkt brusar för mycket?
Det måste väl bero på om ljudet från den hamnar över hörtröskeln (inklusive eventuella maskeringseffekter). Det är alltså tre parametrar inblandade:
1. Ljudnivån från fläkten på lyssningsplats.
2. Ljudnivån från andra ljudkällor på lyssningsplats.
3. Örats känslighet för 1 givet 2.
1 påverkas av:
a. hur mycket akustisk effekt fläkten strålar ut
b1. Avståndet mellan apparat och öra om avståndet mellan apparat och öra är mindre än efterklangsradien
b2. Rummets efterklangsradie om avståndet mellan apparat och öra är större än efterklangsradien
2 påverkas av:
a. den instrålade akustiska störeffekten till rummet
b. rummets efterklangsradie
3 påverkas av:
a. hörselskador
b. vana att lyssna efter störningar. Egentligen påverkas inte tröskeln, men man kan ha olika benägenhet att bortse från störljud.
Värt att notera är att om 1b1 gäller så minskar SNR om rummets efterklangsradie ökar, dvs om man har spelaren nära lyssningsplats i ett dämpat rum så hörs fläkten mer.
Om däremot 1b2 gäller så minskar störnivån från fläkten lika mycket som bakgrundsbullret minskar om man ökar dämpningen i rummet.
Kanske kan detta vara en förklaring till att Ingvar är så känslig för brusande fläktar; han vill ha spelaren inom räckhåll och han vill ha kort efterklangstid (tror jag). Om man kan stå ut med att ha spelaren på avstånd kan man tolerera en mycket brusigare fläkt.
Det finns alltså en rent fysikalisk förklaring till att vissa uppställningar leder till högre krav på låg fläktbullernivå. En förklaring som inte alls beror av lyssnarens "förmåga" att höra fläktljudet.
Svante skrev:Laila skrev:Själv så har jag ett RIAA-steg som ingen(efter förfrågan) av de
som lyssnat stört sig på(möe brum) . . . men maj stör* dä så
ini hellsicke . . .![]()
*Jobbar tvåfaldigt på saken medels terapi samt "kretstvagning" . . .
Är det brum från högtalarna eller från själva lådan?
Tengil skrev:Det kanske skiljer mycket mellan spelarna, min låter som en liten dammsugare efter någon timme, kompisens likadant, eller också är jag speciellt känslig, jag har ju ett akustikreglerat rum och där är det ju tyst, utom om oppon då..
Vh Christer
Almen skrev:Skulle det inte kunna funka med hushbox?
lennartj skrev:Jag är, som sagt, inte störd av fläktbrus från min BDP-95, men jag spelar nästan uteslutande vanliga CD förutom en del SACD, men nästan aldrig DVD eller BluRay. Dessutom står den ganska luftigt.
lennartj skrev:Det vore intressant att utröna om majoriteten av de som störs av fläktbrus mest spelar video
och om vi som inte störs mest spelar audio?
lennartj skrev:Kan det vara så att när det inte spelas video är värmeutvecklingen från videokretsarna så låg, oavsett om man satt spelaren i "pure audio" eller ej att fläkten inte startar, om spelaren är är någorlunda fritt placerad?
Harryup skrev:Tengil skrev:Det kanske skiljer mycket mellan spelarna, min låter som en liten dammsugare efter någon timme, kompisens likadant, eller också är jag speciellt känslig, jag har ju ett akustikreglerat rum och där är det ju tyst, utom om oppon då..
Vh Christer
Har du testat att ställa den på lite högre fötter?
Min står på dubbla SD-fötter för att ge apparaten under lite livsrum. Och det kanske sänker insugsljudet ordentligt.
Harryup skrev:Jag har dessutom tittat på flera Blurayfilmer i rad utan att fläkten annat än susar om man är inom 1 meter ifrån spelaren.
Jag tar HDMI ut på film och inget analogt alls. Gör ni så också?
hifikg skrev:Varför är det så viktigt att ha en Oppo?
IngOehman skrev:lennartj skrev:Det vore intressant att utröna om majoriteten av de som störs av fläktbrus mest spelar video
och om vi som inte störs mest spelar audio?
Ställde du inte frågan bakåfram nu?
Vh, iö
jonasp skrev:IngOehman skrev:ALLA behöver ju en Oppo 95, ju.
Jag har en skitbillig Samsung utan fläkt.
IngOehman skrev:Jag har också en skitbillig Samsung utan fläkt. Liksom en Panasonic. Men
de kan inte spela varlken DVD-A eller SACD, Kan din?
Att säga att man saknar ett behov är ju ingen relevant uppgift för vad de
som har behovet behöver för apparat. Det finns kanske de som bara har
ett munspel för sitt musiklyssnande, och som är nöjd med det, men det
har ju ingenting med vad den som behöver en spelare som kan spela de
flesta disk-formaten behöver.
Vh, iö
hifikg skrev:Varför är det så viktigt att ha en Oppo
CODY skrev:Själv vill jag bara bli klar med anläggningen så snart som möjligt som ett mål som jag arbetar för att uppnå för att ta mig närmre musiken.
CODY skrev:Jag ställer frågor för att lära mig, för att förstå
pLudio skrev:Eftersom nya Blu-ray spelare måste ha stöd för Cinavia numera så kan det vara läge att köpa en Oppo innan de infekteras, om man inte redan har en.
jonasp skrev:IngOehman skrev:Jag har också en skitbillig Samsung utan fläkt. Liksom en Panasonic. Men
Att säga att man saknar ett behov är ju ingen relevant uppgift för vad de
som har behovet behöver för apparat. Det finns kanske de som bara har
ett munspel för sitt musiklyssnande, och som är nöjd med det, men det
har ju ingenting med vad den som behöver en spelare som kan spela de
flesta disk-formaten behöver.
Vh, iöDet var du som skrev att alla behöver en Oppo, vilket givetvis är dumheter.
Kan din Oppo spela vinyl?
IngOehman skrev:
Alla behöver en tandborste, ett gott humör och ett par byxor. Ingen
av dem kan spela vinyl.
Definitionen på något man behöver, är inte att det kan spela vinyl.
Vh, iö
KarlXII skrev:Jag har inte sett -. eller hört - en Oppo 95 tidigare under andra förhållanden än demo på mässa eller i butik. När Harryup slog i gång den hemma hos honom hörde jag INGENTING. Det var knäpptyst.
KarlXII skrev:Under några timmars spelning hörde jag den inte heller från soffan, ca tre meter bort. Men visst hördes ett fläktljud när man kom nära, när det var tyst i rummet. Skulle tro att den började höras på några decimeters håll.
KarlXII skrev:Ljudet var svagt i karaktären och ganska dovt, dvs ganska behagligt för att vara ett störljud. Det finns betydligt elakare fläktar.
Sitter man nära spelaren, har den öppet och har ett tyst rum kan jag tänka mig att den gör sig diskret påmind, annars borde det inte finnas någon ko på isen.
IngOehman skrev:Tycker till och med att sökljuden och alla de små klickande relä-ljuden är lite trevliga. Man hör att den arbetar liksom.
hifikg skrev:Ser att det finns en Nuforceversion av Oppon. Är den att föredra? Om man nu ska ha samma maskin till allt. Min Blurayspelare lever om en hel del, skulle aldrig få för mig att använda den för musiklyssning, men när filmljudet tar fart tänker jag sällan på skramlet. Förvisso ingen Oppo, men ändå.
Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:Ser att det finns en Nuforceversion av Oppon. Är den att föredra? Om man nu ska ha samma maskin till allt. Min Blurayspelare lever om en hel del, skulle aldrig få för mig att använda den för musiklyssning, men när filmljudet tar fart tänker jag sällan på skramlet. Förvisso ingen Oppo, men ändå.
Det var väl en version på 93:an!?!
Om den avses är den knappast att föredra. Rent av usel.
IngOehman skrev:IngOehman skrev:Jag har också en skitbillig Samsung utan fläkt. Liksom en Panasonic. Men
Vh, iö
Vad har det med saken att göra?
Alla behöver en tandborste, ett gott humör och ett par byxor. Ingen
av dem kan spela vinyl.
Definitionen på något man behöver, är inte att det kan spela vinyl.
Vh, iö
IngOehman skrev:Avgöra vaddå?
Jag tror ingen ifrågasätter att de som säger att de inte hör den inte hör den,
eller att de som hör den hör den. Frågan är vad de som hör den, och störs
av det, kan göra åt det?
Och säg nu inte proppar i öronen!
Vh, iö
Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:Ser att det finns en Nuforceversion av Oppon. Är den att föredra? Om man nu ska ha samma maskin till allt. Min Blurayspelare lever om en hel del, skulle aldrig få för mig att använda den för musiklyssning, men när filmljudet tar fart tänker jag sällan på skramlet. Förvisso ingen Oppo, men ändå.
hifikg skrev:Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:Ser att det finns en Nuforceversion av Oppon. Är den att föredra? Om man nu ska ha samma maskin till allt. Min Blurayspelare lever om en hel del, skulle aldrig få för mig att använda den för musiklyssning, men när filmljudet tar fart tänker jag sällan på skramlet. Förvisso ingen Oppo, men ändå.
Aha, jag är inte så insatt i Oppo, men 93 är alltså usel vs 95? Eller är det Nuforce som gjort den usel? Såg en Oppo på en hylla i en butik häromdagen, såg ut att vara rejält nedsatt pris. Fast nu vet jag inte om det var 93 eller 95, får väl kolla om den står kvar. Gör den det, och jag motstår frestelsen, ska jag tipsa om den i fyndtråden...
sprudel skrev:IngOehman skrev:Avgöra vaddå?
av det, kan göra åt det?
Vh, iö
Ta nu detta rätt.![]()
Du har en upplevelse av ett hörselintryck. Den upplevelsen har jag all respekt för, det är din subjektiva upplevelse.
Men om nu så många andra inte kan uppleva detta kan man ju börja fundera på om du verkligen hör, eller inbillar dig.
För att ta reda på hur den verkligen låter så att du vet att du kan höra den i fortsättningen, eller inte så bör apparaten faktiskt blindtestas och verifieras låta signifikant på angivet avstånd, bakgrundsbrus mm.
Almen skrev:Kan inte nedanstående vara något att utgå ifrån?
"Jag tror ingen ifrågasätter att de som säger att de inte hör den inte hör den, eller att de som hör den hör den. "
Almen skrev:"Jag tror ingen ifrågasätter att de som säger att de inte hör den inte hör den, eller att de som hör den hör den. "
PekkaJohansson skrev:Tråden börjar närma sig det tramsiga. Den som tvivlar på att Oppo-spelaren låter som ett tröskverk kan googla "Oppo BDP-95 fan noise". Problemet är vida omtalat.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Tråden börjar närma sig det tramsiga. Den som tvivlar på att Oppo-spelaren låter som ett tröskverk kan googla "Oppo BDP-95 fan noise". Problemet är vida omtalat.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Tråden börjar närma sig det tramsiga.
KarlXII skrev:Oppo 95 är inte helt ljudlös.
PekkaJohansson skrev:KarlXII skrev:Oppo 95 är inte helt ljudlös.
Dagens understatement!
Jag håller dock med att det vore högst välkommen med tips på modifiering medelst fläktbyte, lägre fläkthastighet eller passiv kylning. Då skulle även jag överväga att köpa spelaren.
Med vänlig hälsning
Pekka
Med vänlig hälsning
Pekka
Harryup skrev:Det jag tycker är helt otroligt är att alternativet gammal Oppo-95 bullrar kraftigt och ny Oppo-95 inte gör det inte finns med..
Från första stund då jag skrev att den inte hörs så kom långa heranger om att jag förmodligen inte är lika känslig för brus som andra är.
Nonsens förklaring (/angrepp)!
Mät på ett nytt ex, Peters på mässan störde ju inte heller då många hundra var där. Även om det inte var helt tyst miljö förstås så satt närmaste person på mindre än en meter ifrån spelaren, nån under 2 dagar borde upplevdet outhärdligt. De rapporter som finns om kastrofbuller och andra som jag har pratat med som hört det stämmer inte in på min apparat.
Av någon anledning är inte min en katastrof.
Så jag ber om att alternativet " dom kan vara olika" tas med i tankevärlden.
Då jag skrev det i den tidigare tråden avfärdades det med att nån inte hade fått rapporter om det. Skiter väl jag helt i.
Om min apparat är jämförelsevis klart tyst behöver jag ingen rapport på det.
mvh/Harryup
KarlXII skrev:Ser nu att fläkten sitter på baksidan och är relativt liten.
Är det en 50mm eller 60mm?
I 60mm finns en trevlig fläkt på 1600 rpm och 11dB. Är den bara på 50mm måste man upp lite på 15-17dB men det lär ändå bli tystare än original.
Då är det Fractal Design som gäller.
Detta beroende på vad matningsspänningen är, naturligtvis.
Edit: Är den mindre än så blir det problem. Då måste det antagligen till en passiv kylning.
sprudel skrev:Almen skrev:Kan inte nedanstående vara något att utgå ifrån?
"Jag tror ingen ifrågasätter att de som säger att de inte hör den inte hör den, eller att de som hör den hör den. "
Det är dock enbart subjektiva upplevelser, eller hur?
Man bör vara grundlig och mäta ljudnivån på en statistisk signifikant mängd Oppo-spelare under samma förhållande med STS-godkända instrument.
Då först kan man göra säkra uttalande om att man "hör" dem, och under vilka förutsättningar.
KarlXII skrev:Harryup skrev:Det jag tycker är helt otroligt är att alternativet gammal Oppo-95 bullrar kraftigt och ny Oppo-95 inte gör det inte finns med..
Från första stund då jag skrev att den inte hörs så kom långa heranger om att jag förmodligen inte är lika känslig för brus som andra är.
Nonsens förklaring (/angrepp)!
Mät på ett nytt ex, Peters på mässan störde ju inte heller då många hundra var där. Även om det inte var helt tyst miljö förstås så satt närmaste person på mindre än en meter ifrån spelaren, nån under 2 dagar borde upplevdet outhärdligt. De rapporter som finns om kastrofbuller och andra som jag har pratat med som hört det stämmer inte in på min apparat.
Av någon anledning är inte min en katastrof.
Så jag ber om att alternativet " dom kan vara olika" tas med i tankevärlden.
Då jag skrev det i den tidigare tråden avfärdades det med att nån inte hade fått rapporter om det. Skiter väl jag helt i.
Om min apparat är jämförelsevis klart tyst behöver jag ingen rapport på det.
mvh/Harryup
finns logiska förklaringar för allt:
De som varit i ditt rum, inklusive dig själv, har sotöron.
Störnivån i ditt rum är extremt högt, sannolikt drunknar den illvillige Oppons sus i dånet från dina rördrivna, 114 dB känsliga sunkdiskanter.
Förslag:
Ett besök hos doktorn för spolning av örongångarna, och så säljer du skräpdiskanterna till mig så ska du nog se att du kan bli skitirriterad på Oppon du också.
KarlXII skrev:Almen skrev:Ligger det så mycket prestige begravet här?
Jag förstår inte frågan. Kan du utveckla?
KarlXII skrev:Oppo 95 är inte helt ljudlös. För den som ställer krav på att elektroniken i lyssningsrummet skall vara det, är inte Oppo 95 ett alternativ. Så enkelt är det.
Att vi är olika känsliga för störande inslag i lyssning, borde väl alla känna till vid det här laget.
Så nu är frågan: Hur kan man modda den?
Själv tror jag att mycket kan vinnas bara genom att byta den inbyggda fläkten. Vad är det för fläkt? Vanlig tolvvolts, 80 millimeters?
I så fall finns extremt tysta fläktar i handeln.
Ett annat alternativ kan vara att identifiera det som är varmast i burken - sannolikt videoprocessorn - och lägga på en platta kopplad till heatpipe och flänsar bakpå för en helt tyst lösning. Då gäller bara att lyssna in sig på drivverket.
Almen skrev:Problemet ligger väl hos den som störs av ljudet, inte hos den som inte gör det?
sprudel skrev:Almen skrev:Problemet ligger väl hos den som störs av ljudet, inte hos den som inte gör det?
Nej, problemet är, tycker jag, om det man hör är verkligt, eller inbillning.
Almen skrev:Nja, jag tyckte att ett tidigare inlägg av dig var en bra början, så jag förstod bara inte varför du fortsatte i det här konstiga, förnärmade tonfallet.
Almen skrev:sprudel skrev:Almen skrev:Problemet ligger väl hos den som störs av ljudet, inte hos den som inte gör det?
Se'n när blev fläktljud inbillning, i paritet med shaktistenar och "grått transistorljud"?
KarlXII skrev:Almen skrev:Nja, jag tyckte att ett tidigare inlägg av dig var en bra början, så jag förstod bara inte varför du fortsatte i det här konstiga, förnärmade tonfallet.
Inte så konstigt att jag inte förstod då. Jag är inte ett dugg förnärmad.
Bill50x skrev:Men vad är det för typer som konstruerar en BlueRay spelare som behöver kylas med fläkt? Det är väl dålig ingenjörskonst, eller?
Skulle aldrig köpa en sådan apparat själv, det var en stor anledning till att jag ratade ett bullrigt försteg från Linn (5103), trots att det var välljudande i alla avseenden.
/ B
NiklasF skrev:Bill50x skrev:Men vad är det för typer som konstruerar en BlueRay spelare som behöver kylas med fläkt? Det är väl dålig ingenjörskonst, eller?
Du vet om att du pratar om en av världens bästa spelare nu va?
Varenda bildnörd håller oppo högt, och 95:an räcker till även för dom flesta audiofiler.
Stör fläkten i så hade jag tagit fram dremeln och gjort ett hål i locket därefter monterat en noctua ul 120mm och satt den i lägsta hastighet.
NiklasF skrev:Stör fläkten i så hade jag tagit fram dremeln och gjort ett hål i locket därefter monterat en noctua ul 120mm och satt den i lägsta hastighet.
Bill50x skrev:Vad jag menar är: visst fasen går det att bygga samma apparat utan fläkt. Det är bara det att det enklaste och billigaste sättet var att kyla med fläkt. Dvs, användarna sitter och lider av fläktljudet för att tillverkaren ska tjäna mer pengar.
Almen skrev:Nä, där vill jag opponera mig - det blir ju alldeles Oppon ner.
Almen skrev:Nä, där vill jag opponera mig - det blir ju alldeles Oppon ner.
Är det en 50mm eller 60mm?
I 60mm finns en trevlig fläkt på 1600 rpm och 11dB. Är den bara på 50mm måste man upp lite på 15-17dB men det lär ändå bli tystare än original.
Då är det Fractal Design som gäller.
Detta beroende på vad matningsspänningen är, naturligtvis.
Edit: Är den mindre än så blir det problem. Då måste det antagligen till en passiv kylning.
Jansson skrev:Istället för att byta fläkt kanske man kan ändra lite på värdet på givaren som styr när fläkten går igång på OPPOn?
Kanske man har säkrat upp sig lite för mycket från OPPOs sida?
Borde finnas marginaler eller?
Harryup skrev:Så jag ber om att alternativet " dom kan vara olika" tas med i tankevärlden.
mvh/Harryup
DQ-20 skrev:Jansson skrev:Istället för att byta fläkt kanske man kan ändra lite på värdet på givaren som styr när fläkten går igång på OPPOn?
Ja, vem vet? Värt att prova! Jag menar, vad kan gå fel?
/DQ-20
DQ-20 skrev:Bill50x skrev:Vad jag menar är: visst fasen går det att bygga samma apparat utan fläkt. Det är bara det att det enklaste och billigaste sättet var att kyla med fläkt. Dvs, användarna sitter och lider av fläktljudet för att tillverkaren ska tjäna mer pengar.
Lite av min tanke också faktiskt. Är det något som karaktäriserar Oppo så är det billiga skitlösningar som mest går ut på att spara pengar. Klart att det gått att lösa om man bara velat. Men Mammon är störst.
/DQ-20
petersteindl skrev:Den kan bli tystare än tyst.
sprudel skrev:IngOehman skrev:Avgöra vaddå?
av det, kan göra åt det?
Vh, iö
Ta nu detta rätt.![]()
Du har en upplevelse av ett hörselintryck. Den upplevelsen har jag all respekt för, det är din subjektiva upplevelse.
Men om nu så många andra inte kan uppleva detta kan man ju börja fundera på om du verkligen hör, eller inbillar dig.
För att ta reda på hur den verkligen låter så att du vet att du kan höra den i fortsättningen, eller inte så bör apparaten faktiskt blindtestas och verifieras låta signifikant på angivet avstånd, bakgrundsbrus mm.
sprudel skrev:Almen skrev:Problemet ligger väl hos den som störs av ljudet, inte hos den som inte gör det?
KarlXII skrev:petersteindl skrev:Den kan bli tystare än tyst.
Man tar ut fläkten och fyller apparaten med stenull varpå den blir en liten absorbent?
IngOehman skrev:sprudel skrev:Almen skrev:Problemet ligger väl hos den som störs av ljudet, inte hos den som inte gör det?
Du behöver lämna in ditt omdöme och ditt verklighetssinne på kalibrering.
Hur tänker du egentligen när du tror att ett problem som rapporterats över
hela världen - och där mätningar visar att fläktljudet ligger tiotals dB över
en ung persons hörtröskel, kan vara inbillat?
Det gör att den hörs av någon utan hörselskador (och den hörs till och med
väldigt VÄL av någon med en hörtröskel på -10 dB som min är) i ett musik-
rum som är så tyst som ett sådant rum bör vara.
Men den hörs INTE (av någon) i ett rum där störnivån ligger 5-15 dB över
fläkten (det vill säga vilket helt normalt rum som helst).
Och det är fullständigt otänkbart att den skall kunna höras på en hifi-mässa
där störeffektnivån (ja - med stängd dörr och en ovanligt tyst publik) ligger
sisådär 50-500 gånger över fläktljudets.
- - -
De som inte vet något om hur varken hörseln fungerar eller vet någonting
om ljudets logaritmiska natur - varför spekulerar ni om sådana här saker?
Spekulera om vettiga saker om ni skall spekulera - t ex om fläkten som inte
har hörts ens har gått, om den stått i rum som ens möjliggör att den skall
kunna höras (och det ställer krav på både tystnad och på indiffusitet) och
om det kan vara så att den inte har hörts på grund av lyssnarnas hörsel.
Att ifrågasätta hörbarheten (när förutsättningarna finns i form av ett tyst
rum, en snurrande fläkt och en lyssnaren med goda öron) är absurt.
Den mätbara nivån är ju MÅNGA, många gånger större än hörtröskeln för en
välhörande person (säg under 30 som inte förstört sina öron t ex genom att
gå på pop/rock-konsert utan proppar i öronen).
Då hörs det, per hörtröskeldefinition!
Den som inte förstår det behöver sätta sig i skolbänken.
Vh, iö
DQ-20 skrev:Jansson skrev:Istället för att byta fläkt kanske man kan ändra lite på värdet på givaren som styr när fläkten går igång på OPPOn?
/DQ-20
sprudel skrev:IngOehman skrev:sprudel skrev:Almen skrev:Problemet ligger väl hos den som störs av ljudet, inte hos den som inte gör det?
Du behöver lämna in ditt omdöme och ditt verklighetssinne på kalibrering.
Hur tänker du egentligen när du tror att ett problem som rapporterats över
hela världen - och där mätningar visar att fläktljudet ligger tiotals dB över
en ung persons hörtröskel, kan vara inbillat?
Det gör att den hörs av någon utan hörselskador (och den hörs till och med
väldigt VÄL av någon med en hörtröskel på -10 dB som min är) i ett musik-
rum som är så tyst som ett sådant rum bör vara.
Och det är fullständigt otänkbart att den skall kunna höras på en hifi-mässa
där störeffektnivån (ja - med stängd dörr och en ovanligt tyst publik) ligger
sisådär 50-500 gånger över fläktljudets.
- - -
De som inte vet något om hur varken hörseln fungerar eller vet någonting
om ljudets logaritmiska natur - varför spekulerar ni om sådana här saker?
Spekulera om vettiga saker om ni skall spekulera - t ex om fläkten som inte
har hörts ens har gått, om den stått i rum som ens möjliggör att den skall
kunna höras (och det ställer krav på både tystnad och på indiffusitet) och
om det kan vara så att den inte har hörts på grund av lyssnarnas hörsel.
Att ifrågasätta hörbarheten (när förutsättningarna finns i form av ett tyst
rum, en snurrande fläkt och en lyssnaren med goda öron) är absurt.
Den mätbara nivån är ju MÅNGA, många gånger större än hörtröskeln för en
välhörande person (säg under 30 som inte förstört sina öron t ex genom att
gå på pop/rock-konsert utan proppar i öronen).
Då hörs det, per hörtröskeldefinition!
Vh, iö
Tagga ner Ingvar, och läs tråden med välbehövlig distans.
MagnusÖstberg skrev:Tja, de kanske låter mer för dem som vet att den skall låta
Nu har ju den här tråden snart förstört nattsömnen för dem som inte tycker att maskinen låter hörbart
IngOehman skrev:När du fått tillbaka ditt verklighetssinne från servicen, så hoppas jag du
klarar att läsa mitt inlägg med välbehövlig distans.![]()
Men - det kan även läsas helt sakligt. Båda blir helt rätt.
Vh, iö
KarlXII skrev:PekkaJohansson skrev:Tråden börjar närma sig det tramsiga. Den som tvivlar på att Oppo-spelaren låter som ett tröskverk kan googla "Oppo BDP-95 fan noise". Problemet är vida omtalat.
Med vänlig hälsning
Pekka
Trams. Så mycket låter den inte.![]()
![]()
KarlXII skrev:Summa summararum:
Oppo 95 är inte helt ljudlös. För den som ställer krav på att elektroniken i lyssningsrummet skall vara det, är inte Oppo 95 ett alternativ. Så enkelt är det.
KarlXII skrev:Att vi är olika känsliga för störande inslag i lyssning, borde väl alla känna till vid det här laget.
Så nu är frågan: Hur kan man modda den?
Själv tror jag att mycket kan vinnas bara genom att byta den inbyggda fläkten. Vad är det för fläkt? Vanlig tolvvolts, 80 millimeters?
I så fall finns extremt tysta fläktar i handeln.
KarlXII skrev:Ett annat alternativ kan vara att identifiera det som är varmast i burken - sannolikt videoprocessorn - och lägga på en platta kopplad till heatpipe och flänsar bakpå för en helt tyst lösning. Då gäller bara att lyssna in sig på drivverket.
IngOehman skrev:KarlXII skrev:petersteindl skrev:Den kan bli tystare än tyst.
Man tar ut fläkten och fyller apparaten med stenull varpå den blir en liten absorbent?
Det är ett sätt som riskerar att utsätta apparaten för MYCKET stor över-
hettningsrisk.
Dummare tilltag finns knappt om man har som mål att apparaten skall klara
sig.
Vh, iö
JanBanan skrev:Skulle det hjälpa om man ollade den? Eller ryker garantin då?
IngOehman skrev:
Vh, iö
IngOehman skrev:KarlXII skrev:PekkaJohansson skrev:Tråden börjar närma sig det tramsiga. Den som tvivlar på att Oppo-spelaren låter som ett tröskverk kan googla "Oppo BDP-95 fan noise". Problemet är vida omtalat.
Med vänlig hälsning
Pekka
![]()
Tycker du ja, som verkar blanda ihop att en apparat låter och om den hörs.
pLudio skrev:IngOehman skrev:Riktigt tysta fläktar är dock väldigt ovanligt.
Är 5 dB(A) oväsen acceptabelt?
Med vänlig hälsning
Pekka
Naqref skrev:IngOehman skrev:KarlXII skrev:PekkaJohansson skrev:Tråden börjar närma sig det tramsiga. Den som tvivlar på att Oppo-spelaren låter som ett tröskverk kan googla "Oppo BDP-95 fan noise". Problemet är vida omtalat.
Med vänlig hälsning
Pekka
![]()
Tycker du ja, som verkar blanda ihop att en apparat låter och om den hörs.
Det är nog mycket mindre tyckande än det kan verka. Mäter man en meter ifrån ett fungerande och aktivt tröskverk och mäter en meter ifrån en fungerande aktiv oppo 95:a så tror jag att den objektiva verkligheten är att oppon låter betydligt mycket mindre.
Harryup skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Verkar ju helt rätt om folk blir upprörda över hela klotet, fast den inte går att höra i vilket normalt rum som helst. Så hur ska du ha det?
Harryup skrev:Bullrar den som en skördetröska som bullrar under hörbarhetsnivån i ett vanligt rum?
Harryup skrev:En person jag inte misstror hörde den låta högt och illa i en Hifibutik i Wien.
Så jag har en känsla av att den kan i värsta fall höras även i bullrig miljö.
Harryup skrev:Därför känns det inte omöjligt att bullernivån kan variera,
Harryup skrev:vilket ju enkelt kan styras t.ex. med en firmwareuppgradering. Hände ju t.ex PS3 och ett flertal Applar. Så folk blir upprörda över hela jorden trots att den inte går att höra i ett vanligt rum, verkar helt normalt.
Harryup skrev:Dessutom så är Oppo'n försedd med fjärrstyrning via RS-232 och ir-in för att kunna byggas in i förslagsvis en bänk med vacuum i.
Mvh/Harryup
avr7000 skrev:Denna tråd blir ju bara roligare och roligare när det finns folk som inte förstår varför den finns till överhuvudtaget
IngOehman skrev:Harryup skrev:En person jag inte misstror hörde den låta högt och illa i en Hifibutik i Wien.
Så jag har en känsla av att den kan i värsta fall höras även i bullrig miljö.
En känsla? Om vi skippar känslorna till förmån för information/fakta: Hur
bullrig var butiken?
Vh, iö
IngOehman skrev:Tycker du ja, som verkar blanda ihop att en apparat låter och om den hörs.
IngOehman skrev:Så vad sägs om att lösa problemet istället för att försöka förminska det,
bara för att det är litet - i ditt perspektiv.
MagnusÖstberg skrev:KarlXII skrev:Ser nu att fläkten sitter på baksidan och är relativt liten.
Ser ju fullt möjligt att montera en 140 mm fläkt med mycket lågt varvtal utan problem om man finner apparaten värd några timmars arbete - om man har ca 150 mm plats bakom apparaten.
IngOehman skrev:DQ-20 skrev:Jansson skrev:Istället för att byta fläkt kanske man kan ändra lite på värdet på givaren som styr när fläkten går igång på OPPOn?
/DQ-20
Den kan gå sönder. Och dessutom kan man inte hävda garantin utan får
betala reparationen ur egen ficka. Jag avråder. Avråder även från alla
lösningar som går ut på att byta fläkt, av samma skäl.
Jag har gjort en del försök med forcerad ventilation, och i ett 20 grader
varmt rum (det är 20 här) så behövs det faktiskt inte mycket fart alls på
luften för att fläkten inte skall starta alls.Det är på gränsen att det
klarar sig helt utan fläkt faktiskt. Men jag har det ju helt lite varmare.
Så en uppställning där den står ensam eller nederst (apparater under den
värmer upp Oppon) och där det kanske finns en supertyst fläkt under den,
som tillför luft, skulle kunna fungera.
Riktigt tysta fläktar är dock väldigt ovanligt. Det enda som jag upplevt att
det fungerar skapligt (=ohörbarhet i väldigt tysta rum) är stora fläktar som
varvas ned avsevärt. Så kanske en speciell fläkthylla under Oppon?
Vh, iö
KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:KarlXII skrev:Ser nu att fläkten sitter på baksidan och är relativt liten.
Ser ju fullt möjligt att montera en 140 mm fläkt med mycket lågt varvtal utan problem om man finner apparaten värd några timmars arbete - om man har ca 150 mm plats bakom apparaten.
Bra idé. Man kan sätta en stos formad som en tratt på utsidan med den smala änden mot originalfläktens hål. Det enda som behövs göras är att låna strömförsörjningen från originalfläkten och den sitter bergis med en liten smidig kontakt.
Ingen åverkan på apparaten, och ingen fara för garantin. Skitbra.
Ja, precis. Det går nog att få den ohörbar på 30cm håll.KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:KarlXII skrev:Ser nu att fläkten sitter på baksidan och är relativt liten.
Bra idé. Man kan sätta en stos formad som en tratt på utsidan med den smala änden mot originalfläktens hål. Det enda som behövs göras är att låna strömförsörjningen från originalfläkten och den sitter bergis med en liten smidig kontakt.
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Tycker du ja, som verkar blanda ihop att en apparat låter och om den hörs.
Löjligt. Var vill du komma med att mucka sådär?
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Så vad sägs om att lösa problemet istället för att försöka förminska det,
Alltså: Uppenbarligen läser du inte genom hela inläggen innan du börjar dissekera dem. Gör det i fortsättningen.
Harryup skrev:KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:KarlXII skrev:Ser nu att fläkten sitter på baksidan och är relativt liten.
En bra lösning för då kan man ju lätt byta till den fläkt som hörs om originalet skulle vara för tyst. Och sitter man långt ifrån kan man ju kanske använda flera små snabba fläktar istället för en stor tyst.
Mvh/Harryup
IngOehman skrev:
Oj vilket självmål!
Om du hade läst igenom hela mitt inlägg så hade du sett att jag läst igenom
hela ditt.
IngOehman skrev:KarlXII skrev:IngOehman skrev:Tycker du ja, som verkar blanda ihop att en apparat låter och om den hörs.
Jag pekade på skillnaden mellan att låta och att höras. Var lite mindre
känslig.
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Så vad sägs om att lösa problemet istället för att försöka förminska det,
Alltså: Uppenbarligen läser du inte genom hela inläggen innan du börjar dissekera dem. Gör det i fortsättningen.
Oj vilket självmål!
hela ditt.
Så sluta bråka/mucka nu och återgå till sakfrågan. Ehum...
Som är vaddå? (Dagens utmaning!)
Vh, iö
IngOehman skrev:... Opponerande...
Vh, iö
IngOehman skrev:Du behöver lämna in ditt omdöme och ditt verklighetssinne på kalibrering.
avr7000 skrev:IngOehman skrev:KarlXII skrev:IngOehman skrev:Tycker du ja, som verkar blanda ihop att en apparat låter och om den hörs.
Jag pekade på skillnaden mellan att låta och att höras. Var lite mindre
känslig.
Oj vilket självmål!
hela ditt.
Vh, iö
Denna tråd har ingen sakfråga...
Om jag får dra en slutsats själv (gissa) så är denna tråd ett sätt för Harryup att på ett icke aggressivt sätt "blow off some steam"...
-Att ironisera lite över hur du Ingvar i den andra tråden sida upp och sida ner manglade på honom med, hmmm, låt oss kalla det Ingvar Öhman retorik.
Om jag har rätt i min slutsats så blir struten på ditt huvud större och större för varje ord du skriver i denna tråd.
Om jag har fel så får jag väl ta på mig struten själv och be om ursäkt...
/Stefan
KarlXII skrev:IngOehman skrev:
Oj vilket självmål!
hela ditt.
Självmål?
Hade du läst andra halvan hade du aldrig behövt komma med syrliga kommentarer om att "försöka lösa problemet" i den första.
KarlXII skrev:Känslig förresten? Du är dryg som satan i två inlägg när jag faktiskt försöker komma någonstans med ett problem som DU har.
KarlXII skrev:Jag har ingen Oppo, tänker inte skaffa någon heller och Harryup har ju som sagt inga problem.
KarlXII skrev:Tänk på vad du skriver, hur du skriver och framförallt på att läsa hela inläggen innan du tar fram styckarkniven. Bara som ett tips i all välmening.
petersteindl skrev:IngOehman skrev:... Opponerande...
Vh, iö
Erkänner du att du har fel?![]()
MvH
Peter
MagnusÖstberg skrev:Är tråden borta?
Vad fan händer på forumet??
jonasp skrev:Jag är rädd att jag får hålla med avr7000/Stefan här, och kanske också citera IÖ samtidigt som jag håller upp en spegel:IngOehman skrev:Du behöver lämna in ditt omdöme och ditt verklighetssinne på kalibrering.
IngOehman skrev:Harryup skrev:KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:KarlXII skrev:Ser nu att fläkten sitter på baksidan och är relativt liten.
En bra lösning för då kan man ju lätt byta till den fläkt som hörs om originalet skulle vara för tyst. Och sitter man långt ifrån kan man ju kanske använda flera små snabba fläktar istället för en stor tyst.
Mvh/Harryup
1. Vad är målet?
Kanske är lösningen att själv sitta och skrika hela tiden. Det kan få även
en skön terapeutisk verkan.
2. Skriker du tillräckligt högt blir alla dina problem lösta. Då spelar inte vad nu
Oppon ställer till med i brusväg någon större roll längre.
Eller kör en CD med rosa brus helt enkelt - bara att dra upp efter tycke och
smak. Mycket lättare än att bygga om en massa. Eller det kanske rent av
finns någon CD med Oppo-brus på?![]()
Vh, iö
avr7000 skrev:
Jag överlämnar till övriga på forumet att försöka känna igen om det är du eller jag på bilden![]()
Stefan
IngOehman skrev:Fast nu var ju målet är att få oppon att bli så störande så att harryup
ska bli så missnöjd som ingen hävdar att han borde vara.
Nej, men utmana mig gärna.IngOehman skrev:En slägga?
Vh, iö
Naqref skrev:IngOehman skrev:Fast nu var ju målet är att få oppon att bli så störande så att harryup
Ingen? Hur vet du att ingen i hela universum hävdar det?
MagnusÖstberg skrev:Nej, men utmana mig gärna.IngOehman skrev:En slägga?
Vh, iö
Naqref skrev:IngOehman skrev:Fast nu var ju målet är att få oppon att bli så störande så att harryup
MagnusÖstberg skrev:Förutsättningen är att den skall vara spelbar, och enda modifieringen på spelaren är att 4 skuvar byts ut och en kabeldragning ändras.
MagnusÖstberg skrev:?
Fixar någon tillgång till en oppo skall jag få den tyst "utan att lösningen i sig sitter och skriker hela tiden"
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Förutsättningen är att den skall vara spelbar, och enda modifieringen på spelaren är att 4 skuvar byts ut och en kabeldragning ändras.
Aha, ja... låt mig gissa....
Modifieringen är att byta ut 4 skruvar, och att ändra en kabeldragning?
Vad vann jag???
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Hmm... tyvärr inte riktigt så enkelt
Mina skisser visar att den blir 3 gånger så hög, 70mm bredare och dubbelt så djup
jonasp skrev:Harryup skrev:Oppo'n har massor med anslutningar men ingen Gardenakoppling.
Mvh/Harryup
Aha! Du tänker dig att vattenkyla den!
IngOehman skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev:... Opponerande...
Vh, iö
MvH
Peter
Nej, jag är inte tillräckligt full än. Inte alls i själva verket.
Erkänner du att du har fel?
Och passa på att berätta om vad när du svarar. Jag har ingen aning.
Vh, iö
petersteindl skrev:jonasp skrev:Harryup skrev:Oppo'n har massor med anslutningar men ingen Gardenakoppling.
Mvh/Harryup
Cool.
IngOehman skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Fast nu var ju målet är att få oppon att bli så störande så att harryup
Fast borde det inte heta...
"Hur vet du att ingen i hela universum inte hävdar det?"
...typ?
Vh, iö
jonasp skrev:Harryup skrev:Oppo'n har massor med anslutningar men ingen Gardenakoppling.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:petersteindl skrev:jonasp skrev:Harryup skrev:Oppo'n har massor med anslutningar men ingen Gardenakoppling.
Mvh/Harryup
Cool.
Hur tänkte ni nu? Jag har inte pratat om kyla, apparaten behöver ju värme för att köra fläkten på fullt. Värmepistol är ett alternativ men känns fel då jag inte kommer höra bidraget ifrån fläkten på Oppon.
Eftersom jag utförligt har blivit diagnostiserad som okänsligare än någon annan ( finns kanske nån mer på faktiskt som väntar på sin diagnos men i princip) för brus och tydligen låter fläktljud som bruset ifrån ett digitalt filter. Vilket jag ju inte kan kommentera eftersom jag varken hör filtret eller fläkten. Dessutom så har ju alla andra väl fungerande Oppon enligt tillförlitliga internationella rapporter ett ljud som av vissa liknas vid tröskverk. Fast sen har ju fläkten också ansets vina med en lite mörk ton också så där är det ju lite olika uppgifter. Men kombinationen är ju tydligen olycklig med att jag fått ett defekt exemplar eftersom ingen kan höra att det stör märkbart, och att jag dessutom är okänslig för brus. Min känslighet för ljudet ifrån tröskverk är nog inte utredd ännu eftersom jag inte sett någon kommentar om det ännu. Så kan man bara få fläkten hörbar så kommer ju allt vara normalt igen. Tills dess är jag mycket nöjd med ljudkvalitén men lite irriterad på att apparaten är defekt och jag har en hörselskada som gör att jag inte kan skilja på ett tröskverk och en orkester. Sen har ju lite senare uppgifter gjort gällande att det inte går att höra maskinen i ett normalt vardagsrum och därmed kan man ju inte heller höra ett tröskverk i ett normalt vardagsrum, vilket ju gör en väldigt osäker på hur det egentligen står till.
Tacksam för alla tips och råd hitills.
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Att du är okänslig är för mig inget nytt harryup, och det delar du med både Peter Steindl och K12 som inte klarade av att höra din dators elaka störljud
MagnusÖstberg skrev:Att du är okänslig är för mig inget nytt harryup, och det delar du med både Peter Steindl och K12 som inte klarade av att höra din dators elaka störljud
Harryup skrev:Eftersom jag utförligt har blivit diagnostiserad som okänsligare än någon annan ( finns kanske nån mer på faktiskt som väntar på sin diagnos men i princip) för brus och tydligen låter fläktljud som bruset ifrån ett digitalt filter. mvh/Harryup
Laila skrev:Av förekommen anledning skall jag be att få Opponerera mig* . . .
*Vafan har ovan inlägg mä försöken å få Oppons fläkt hörbar
för V-65:an å göre . . .![]()
![]()
Har han måhände tänkt
sä att Ingvar ska flytte hem te Harry å leke/låte fläkter . . .![]()
sprudel skrev:Jodå. Jag har fått en diagnos jag också.![]()
"Du behöver lämna in ditt omdöme och ditt verklighetssinne på kalibrering. "
JanBanan skrev:sprudel skrev:Jodå. Jag har fått en diagnos jag också.![]()
Välkommen till klubben!
MagnusÖstberg skrev:Hehe, inget ty lösningen må vara mer komplex än så, men målsättningen är ju att rädda spelaren för de med extremt lite öronvax.
Frågan är - tror du, eller tror du inte jag lyckas?
Laila skrev:JanBanan skrev:sprudel skrev:Jodå. Jag har fått en diagnos jag också.![]()
Välkommen till klubben!
Asså, sa rä häringa få fortsätte i all evinnerlihet så blirä tesslut
bare avsändarn kvar* . . .![]()
![]()
*Som slepper diagnos . . .
petersteindl skrev:IngOehman skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev:... Opponerande...
Vh, iö
MvH
Peter
Vh, iö
Jag googlade på retorik och kom till en wikisajt angående fulretorik och där fanns en massa exempel på så kallad retorisk rävsax
De hade några exempel som såg roliga ut och jag modifierade ett av deras exempel
med tanke på att använda det i fulretorikens Mekka, nämligen Faktiskt.se
![]()
MvH
Peter
Mich skrev:Om fläkten 'brusar', så kanske det inte är fläkten. Utan kanske skarpa kanter som skapar brus-ljud när luften far förbi. T.ex. stansade hål i plåt.
När det gäller olika fläktars ljud, så är det inte säkert att en super duper tyst fläkt är tystare än en kraftig 'vanlig' fläkt. OM - de körs med samma luftflöde.
//Michael
IngOehman skrev:Läs dem inte på ett flygplan eller på tåg dock, den som tycker det är
pinsamt att skratta i offentliga miljöer.petersteindl skrev:IngOehman skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev:... Opponerande...
Vh, iö
MvH
Peter
Vh, iö
Jag googlade på retorik och kom till en wikisajt angående fulretorik och där fanns en massa exempel på så kallad retorisk rävsax
De hade några exempel som såg roliga ut och jag modifierade ett av deras exempel
![]()
MvH
Peter
Ja, "ledande fråga med invävd dom" är verkligen en fulretorikklassiker. Och
tyvärr har jag sett att vissa brukar sådant här på faktiskt.![]()
De kan dock göras mycket skarpare än sådär, t ex såhär: Har du slutat slå
dina barn?
- - -
Antydningar om förhållanden behöver inte alltid vara uttalade. Det finns en
gammal historia om någon som hatade sin kapten, och som hade i uppdrag
att föra logg på fartyget. Ett entry läste "ikväll var kapten onykter".
Kaptenen som till på köpet hade varit ur tjänst, tyckte att det var lite trist
att hamna i loggen på det viset, och beslutade sig för att sluta dricka sprit
off duty, men han talade dessutom med personen som fört loggen och bad
honom att i framtiden utelämna alla uppgifter om människor som inte varit i
tjänst. Dagen efteråt, då kaptenen var i tjänst skrevs i loggen "i kväll var
kapten nykter".
Vh, iö
IngOehman skrev:Läs dem inte på ett flygplan eller på tåg dock, den som tycker det är
pinsamt att skratta i offentliga miljöer.petersteindl skrev:IngOehman skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev:... Opponerande...
Vh, iö
MvH
Peter
Vh, iö
![]()
MvH
Peter
dina barn?
- - -
kapten nykter".
Vh, iö
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Läs dem inte på ett flygplan eller på tåg dock, den som tycker det är
Vh, iö
MvH
Peter
Vh, iö
![]()
MvH
Peter
dina barn?
- - -
kapten nykter".
Vh, iö
Vad sägs om den här retoriken.
Är du medveten om att du har fel?![]()
MvH
Peter
Conan skrev:Va!?![]()
Har också en BDP-95 och jag har aldrig ens noterat att det skulle vara något fläktljud från apparaten. Ser heller inte färgproblem med min plasma-TV och jag tycker inte min rörstärkare har speciellt rörigt ljud.
Kanske är mina sinnen på väg att checka ut...
Conan skrev:Va!?![]()
Har också en BDP-95 och jag har aldrig ens noterat att det skulle vara något fläktljud från apparaten. Ser heller inte färgproblem med min plasma-TV och jag tycker inte min rörstärkare har speciellt rörigt ljud.
Kanske är mina sinnen på väg att checka ut...
Laila skrev:Harry ska inte ha någon OPPO, Harry ska ha en banan . . .
Ragnwald skrev:Det är väl ingen som påstått att den är högljudd.
MagnusÖstberg skrev:Ragnwald skrev:Det är väl ingen som påstått att den är högljudd.
![]()
Klassisk historieförfalskning. Var det medvetet?
KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:Ragnwald skrev:Det är väl ingen som påstått att den är högljudd.
![]()
Nejnej, ingen har klagat på Oppon. Som jag förstår det är en eller flera missnöjda med att sina lyssningsrum är för döddämpade.
Jag kan ha missförstått någon detalj någonstans dock.
Harryup skrev:KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:Ragnwald skrev:Det är väl ingen som påstått att den är högljudd.
![]()
Nejnej, ingen har klagat på Oppon. Som jag förstår det är en eller flera missnöjda med att sina lyssningsrum är för döddämpade.
Jag kan ha missförstått någon detalj någonstans dock.
Nej, Oppon är det inget fel på förutom att den inte hörs.
mvh/Harryup
jonasp skrev:Ragnwald skrev:Det är väl ingen som påstått att den är högljudd.
Är tröskverk inte högljudda?
IngOehman skrev:I mitt lyssningsrum låter det inte av några tröskverk alls (tror inget tröskverk
når högre nivåer än -60 dB i mitt lyssningsrum), men min Oppo, den hör jag
väldigt tydligt.
Det tycker jag är lite synd.
Vh, iö
Nagrania skrev:IngOehman skrev:I mitt lyssningsrum låter det inte av några tröskverk alls (tror inget tröskverk
väldigt tydligt.
Vh, iö
Spela för en gångs skull lite musik så ska du nog kunna märka att du inte hör något fläktljud från Oppo:n.
Nasjo skrev:
Men om man spelar dynamisk musik vill man absolut inte bli störd av något fläktljud i lugna/tysta partier, det kan vara riktigt störande.
Mvh Jonas
Men inte tillräckligt synd för att lösa problemet?IngOehman skrev:I mitt lyssningsrum låter det inte av några tröskverk alls (tror inget tröskverk
väldigt tydligt.
Vh, iö
Nagrania skrev:IngOehman skrev:I mitt lyssningsrum låter det inte av några tröskverk alls (tror inget tröskverk
väldigt tydligt.
Vh, iö
Spela för en gångs skull lite musik så ska du nog kunna märka att du inte hör något fläktljud från Oppo:n.
roggaro skrev:har Ingvar Öhman reklamerat apparaten ifråga? jag bara undrar
Nasjo skrev:Ni som inte störs av brus och fläktar kan väl försöka förstå att det finns människor som gör det istället för att säga "det går inte att höra!" bara för att ni inte hör/stör er på det?
Mvh Jonas
Ragnwald skrev:Finns således inga fördelar alls med denna apparat.
Harryup skrev:Så äntligen är jag riktigt nöjd. Har nu precis uppfattat en viskade fläkt på ca 3, 8 m avstånd. Tyvärr skedde det bara en gång under kvällen. Normala avståndet för detektion utan musik ligger fortfarande runt 1,5-2 m.
Men vad som var mer roande var attest Denon 4308 avkodar SACD bättre över HDMI än vad Oppons egna dacar förmår att göra.
Mvh/Harryup
NiklasF skrev:Harryup skrev:Så äntligen är jag riktigt nöjd. Har nu precis uppfattat en viskade fläkt på ca 3, 8 m avstånd. Tyvärr skedde det bara en gång under kvällen. Normala avståndet för detektion utan musik ligger fortfarande runt 1,5-2 m.
Men vad som var mer roande var attest Denon 4308 avkodar SACD bättre över HDMI än vad Oppons egna dacar förmår att göra.
Mvh/Harryup
Om du köper en 95:a och kör ljudet över hdmi så har du missat hela grejen med denna spelaren.
Då hade du ju likväl kunnat ta en 93:a
NiklasF skrev:Vart i hdmi delen skiljer det mellan 93 och 95?
KarlXII skrev:Det är väl ingen som jämfört 93 med 95?
NiklasF skrev:Tror du att HBB eller Perra på Tiwia som säljer enheterna skulle rekommendera en 93 framför en 95 om det nu skilde i ljudet på hdmi ut?
Nja skeptisk är bara förnamnet, men vill gärna höra om mera personer som säger sig höra skillnad mellan apparaterna kopplade via hdmi.
KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:Eftersom jag hörde spelaren på runt 3,5 meters håll måste jag säga att det skulle vara störande med musik som har helt tysta partier om man har ett i övrigt lågt bakgrundsbrus/låg störnivå i rummet.
Jag skulle nog modda spelaren.
Jag hörde den också från soffan igår, det gjorde jag inte sist.
Den kanske börjar bli inspelad nu.
KarlXII skrev:Sitter ni och lyssnar nu, eller?
NiklasF skrev:KarlXII skrev:Sitter ni och lyssnar nu, eller?
Hörrö tykorövo, är det bara då man får jämföra saker eller vadå?
MagnusÖstberg skrev:Eftersom jag hörde spelaren på runt 3,5 meters håll måste jag säga att det skulle vara störande med musik som har helt tysta partier om man har ett i övrigt lågt bakgrundsbrus/låg störnivå i rummet.
Jag skulle nog modda spelaren.
KarlXII skrev:NiklasF skrev:KarlXII skrev:Sitter ni och lyssnar nu, eller?
Det kan ju vara en fördel. En annan fördel är väl om bägge parter har erfarenhet av bägge apparaterna. Det är liksom lite intressantare då.
NiklasF skrev:KarlXII skrev:NiklasF skrev:KarlXII skrev:Sitter ni och lyssnar nu, eller?
Det kan ju vara en fördel. En annan fördel är väl om bägge parter har erfarenhet av bägge apparaterna. Det är liksom lite intressantare då.
Jo för perra och dom på HBB har säkert inte en aning eller hur, jag har fått till mig av dessa att skall jag köra via hdmi så finns det ingen anledning att köra på en 95.
NiklasF skrev:Allt blir bara en soppa nu
Jag kommenterade dig, Kalle tyckte inte jag skulle säga så mycket, osv osv
Jag skulle gärna ha en 95:a, men har en 93:a pga att jag inte kunde köpa en br-spelare för dom pengarna en 95:a betingar.
AndersP skrev:Jag tyckte 95,an verkade vara en skänk från ovan tills jag upptäckte att den inte spelar mp3. Har fortfarande en del musik i det formatet. Tänk en bättre mediaspelare kopplad till det fina ljudkortet....
Kanske kan det lösas med updateringar av programvaran?
När det gäller fläkten: Skulle man inte kunna bygga om bottenplåten och installera en 120 mm fläkt som får snurra görsakta?
Harryup skrev:Faktum är att spelaren idag gärna spelade spår 15 av 17 då man la in en ny skiva. Eller 1'42" in i första låten. Efter att ha gjorde den strömlös så försvann hyssen. Jag misstänker att den kan bli tystare men en firmware uppgradering. Idag har jag inte hört den ifrån soffan så den linuxen var kanske lite upprör igår.
Huvudsaken att den någon gång hörst ifrån soffan så är den ju helt klart att klassa som tröskverk. Så det verkar sköta sig bättre igen. Ungfär som en satelittemottagare som man behöver göra strömlös nån gång då och då.
mvh/Harryup
lennartj skrev:Harryup skrev:Faktum är att spelaren idag gärna spelade spår 15 av 17 då man la in en ny skiva. Eller 1'42" in i första låten. Efter att ha gjorde den strömlös så försvann hyssen. Jag misstänker att den kan bli tystare men en firmware uppgradering. Idag har jag inte hört den ifrån soffan så den linuxen var kanske lite upprör igår.
Huvudsaken att den någon gång hörst ifrån soffan så är den ju helt klart att klassa som tröskverk. Så det verkar sköta sig bättre igen. Ungfär som en satelittemottagare som man behöver göra strömlös nån gång då och då.
mvh/Harryup
Det var inga hyss om du tidigare spelat spår 15 på den ena skivan och tryckt på eject och sammalunda 1'42" in på den andra. Oppon kommer ihåg var senaste uppspelningen avbröts på ett antal skivor om du inte avaktiverar funktiionen i någon mer eller mindre undangömd meny, jag har sett valet någon gång.
Ragnwald skrev:Jag uppfattade det som Lennart menade att den memorerat skivan som spelats innan.
Man kanske ska trycka två gånger på stopp, innan man byter skiva?
AndersP skrev:Jag tyckte 95,an verkade vara en skänk från ovan tills jag upptäckte att den inte spelar mp3. Har fortfarande en del musik i det formatet. Tänk en bättre mediaspelare kopplad till det fina ljudkortet....
Kanske kan det lösas med updateringar av programvaran?
När det gäller fläkten: Skulle man inte kunna bygga om bottenplåten och installera en 120 mm fläkt som får snurra görsakta?
Ragnwald skrev:Jag uppfattade det som Lennart menade att den memorerat skivan som spelats innan.
Man kanske ska trycka två gånger på stopp, innan man byter skiva?