Moderator: Redaktörer
karhar680 skrev:Har en fundering kring kablar. Det finns ju kablar för över 100" Hur kan denna koppar vara så mycket bättre? all koppar idag är väl typ 99.999 procent ren. det kan skilja på isolering och lindning av kabeln, men att detta skulle motivera sådana priser verkar löjligt tycker jag. är kabeln terminerad, ska ju anslutningen vara väl gjord, men annars är det ingen skillnad? detsamma borde gälla signalkablar, bra terminering, ok isolering, samt att anslutningarna sitter ordentligt fast. har jag fel eller?
celef skrev:karhar680 skrev:Har en fundering kring kablar. Det finns ju kablar för över 100" Hur kan denna koppar vara så mycket bättre? all koppar idag är väl typ 99.999 procent ren. det kan skilja på isolering och lindning av kabeln, men att detta skulle motivera sådana priser verkar löjligt tycker jag. är kabeln terminerad, ska ju anslutningen vara väl gjord, men annars är det ingen skillnad? detsamma borde gälla signalkablar, bra terminering, ok isolering, samt att anslutningarna sitter ordentligt fast. har jag fel eller?
det är ju inte bara råvarornas pris och varans tillverkningskostnad och prestandan som bestämmer konsumentpriset utan en massa andra faktorer oxå, det trodde jag alla visste
men visst, på det här forumet så får man pluspoäng om man förlöjligar kablar som är dyrare än supra
celef skrev:karhar680 skrev:Har en fundering kring kablar. Det finns ju kablar för över 100" Hur kan denna koppar vara så mycket bättre? all koppar idag är väl typ 99.999 procent ren. det kan skilja på isolering och lindning av kabeln, men att detta skulle motivera sådana priser verkar löjligt tycker jag. är kabeln terminerad, ska ju anslutningen vara väl gjord, men annars är det ingen skillnad? detsamma borde gälla signalkablar, bra terminering, ok isolering, samt att anslutningarna sitter ordentligt fast. har jag fel eller?
det är ju inte bara råvarornas pris och varans tillverkningskostnad och prestandan som bestämmer konsumentpriset utan en massa andra faktorer oxå, det trodde jag alla visste
men visst, på det här forumet så får man pluspoäng om man förlöjligar kablar som är dyrare än supra
adzer skrev:celef skrev:karhar680 skrev:Har en fundering kring kablar. Det finns ju kablar för över 100" Hur kan denna koppar vara så mycket bättre? all koppar idag är väl typ 99.999 procent ren. det kan skilja på isolering och lindning av kabeln, men att detta skulle motivera sådana priser verkar löjligt tycker jag. är kabeln terminerad, ska ju anslutningen vara väl gjord, men annars är det ingen skillnad? detsamma borde gälla signalkablar, bra terminering, ok isolering, samt att anslutningarna sitter ordentligt fast. har jag fel eller?
Nej självklart så är det tillgång och eftefrågan som sätter priset. Så känge folk är beredda att betala tusentals kronor per meter så kommer kablarna säljas för det priset. Det säger ju sig självt.
ja precis, självklart ska man få lägga sina pengar på vad man vill, om man nu tror att det är någon skillnad.![]()
Inte tycker jag att man förlöjligar kablar, men avråder kanske.
Och det är inte så konstigt då det inte finns något som tyder på att man kan ta ut en dyrkabel från en EKK i ett blindtest.
Svårt då att motivera köp av dyrkabeln då.
lennartj skrev:
Det börjar bli dags att försöka bjuda in mig igen.
celef skrev:det är ju inte bara råvarornas pris och varans tillverkningskostnad och prestandan som bestämmer konsumentpriset utan en massa andra faktorer oxå, det trodde jag alla visste
Tramskablar är trams oavsett var de sitter.Milner skrev:Man kan nog göra en liknelse med bilar.
Sätt extrema fälgar och däck på en bubbla från 1959 och kör en sväng. Var det någon skillnad mot original?
Sätt samma fälgar och däck på en Lamborghini och kör en testrunda. Vad tror ni svaret blir...
Milner skrev:Man kan nog göra en liknelse med bilar.
Sätt extrema fälgar och däck på en bubbla från 1959 och kör en sväng. Var det någon skillnad mot original?
Sätt samma fälgar och däck på en Lamborghini och kör en testrunda. Vad tror ni svaret blir...
Milner skrev:Man kan nog göra en liknelse med bilar.
Ragnwald skrev:Har sagt det förr; lyft på förstärkarlocket och titta vilken typ av kablar som sitter inne i de bästa förstärkarna.
Nattlorden skrev:Köper man kabel för 100kkr, så antar jag att man lagt ut flerfallt med på allt annat. INKLUSIVE skaffat sig ett bra rum och akustikreglering. Sitter man med en anläggning som kostar en så mycket så är man väl intresserad nog att ha flyttat till ett lämpligt boende med tanke på hur viktig den komponenten är för slutresultatet...
Om inte, så har man gjort vådliga suboptimeringar för vansinnigt mycket pengar...
karhar680 skrev:celef skrev:karhar680 skrev:Har en fundering kring kablar. Det finns ju kablar för över 100" Hur kan denna koppar vara så mycket bättre? all koppar idag är väl typ 99.999 procent ren. det kan skilja på isolering och lindning av kabeln, men att detta skulle motivera sådana priser verkar löjligt tycker jag. är kabeln terminerad, ska ju anslutningen vara väl gjord, men annars är det ingen skillnad? detsamma borde gälla signalkablar, bra terminering, ok isolering, samt att anslutningarna sitter ordentligt fast. har jag fel eller?
ok, då köps kopparn till dyrkablar på någon hemlig ort då. skämt åsido, koppar är koppar, plast är plast, lödtenn är lödtenn. vem avgör om en kabel är bättre än en annan? i tester låter tydligen kablar olika. varmt, kallt, tunnt, osv, detta skrivs bara för att förvirra oss stackars konsumenter, samt för att tidningarna ska få reklamintäkter.
zapanasta skrev:Brorsan har kompisar som resonerar,desto dyrare tjockare kabel desto bättre ljud...
Då brukar jag fråga dom hur dom tror det ser ut inne i förstärkare/högtalare,och tala om för dom att vattnet rinner inte fortare genom ett stuprör bara för att det är tjockare på mitten![]()
En bra liknelse tycker jag
celef skrev:zapanasta skrev:Brorsan har kompisar som resonerar,desto dyrare tjockare kabel desto bättre ljud...
Då brukar jag fråga dom hur dom tror det ser ut inne i förstärkare/högtalare,och tala om för dom att vattnet rinner inte fortare genom ett stuprör bara för att det är tjockare på mitten![]()
menar du att jag lika gärna kan montera sugrör istället för stuprören på mitt hus, jag tycker sugrören skulle vara snyggare då dessa skulle synas mindre
Nattlorden skrev:Om det var menat att jämföra kablar med bilar så funkar det inte riktigt, för arbetsfallet för en kabel är helt annorlunda. En kabel kan inte bli bättre, det finns ett optimum (supraledning) och sen kan det bara försämras. De flesta andra saker har ingen specifik maxgräns, eller så ligger de mesta man kan köpa väldigt långt bort från den och då går det att köpa sig till rätt stora förbättringar. Nästan alla kablar är så bra de kan bli utan att vara supraledare, så vill man sticka ut så kan man inte göra det genom att förbättra, man kan bara göra det genom att försämra på ett intressant sätt.
celef skrev:att bedömma en produkts värde enbart efter grundmaterialens pris är ju bara dumt då utförandet är ju så otroligt mycket viktigare
zapanasta skrev:celef skrev:zapanasta skrev:Brorsan har kompisar som resonerar,desto dyrare tjockare kabel desto bättre ljud...
menar du att jag lika gärna kan montera sugrör istället för stuprören på mitt hus, jag tycker sugrören skulle vara snyggare då dessa skulle synas mindre
Var inte så jag menade riktigt,om du skulle få för dig att göra dina befintliga tjockare på mitten så skulle ju inte vattnet stömma nåt fortare för det..
Dom är ju fortfarande smala upp och nertill
lech skrev:Det haltar lite här och där från Nattis.
Bilar är något helt annat, där är INTE supraledning ens önskvärt.
Audi och Mercedes bla jobbar MYCKET med " färgning " av välljudet. Som är önskvärt i dessa applikationer. jfr Bose ....
Detta för att maskera oljud, som bla är motorljud,vindbrus,skvättljud,extern buller, däcksljud, vinljud från transmissionen osv.
Här kan transparent-nissarna gå och lägga sig.![]()
MVH
Lech
Nattlorden skrev:celef skrev:att bedömma en produkts värde enbart efter grundmaterialens pris är ju bara dumt då utförandet är ju så otroligt mycket viktigare
Men bara då utförandet är otroligt mycket viktigare, ja. Inte annars.
nadifierad skrev:lech skrev:Det haltar lite här och där från Nattis.
Audi och Mercedes bla jobbar MYCKET med " färgning " av välljudet. Som är önskvärt i dessa applikationer. jfr Bose ....
Detta för att maskera oljud, som bla är motorljud,vindbrus,skvättljud,extern buller, däcksljud, vinljud från transmissionen osv.
Här kan transparent-nissarna gå och lägga sig.![]()
MVH
Lech
Man måste maskera ljudet i en bil, för att få det att funka.
Bra billjud tycker inte jag kan jämföras med ljud i hemmamiljö.

celef skrev:men det är just utförandet som är det viktiga och som ju ger prestandan, som exempelvis motorsystemen i högtalarelement, nästan samtliga tillverkare använder samma grundmaterial men vissa får dem mycket bättre än andra, samma sak gäller högtalarmembran, eller träskruv, eller lampor, eller audiokablar
Nattlorden skrev:celef skrev:men det är just utförandet som är det viktiga och som ju ger prestandan, som exempelvis motorsystemen i högtalarelement, nästan samtliga tillverkare använder samma grundmaterial men vissa får dem mycket bättre än andra, samma sak gäller högtalarmembran, eller träskruv, eller lampor, eller audiokablar
Inte alltid. Om kabelt är i styvtråkig vit pvc eller smidig i flätat skinn a la australiensisk oxpiska behöver inte ha den minsta inverka på prestandan. Och det kan mycket väl vara den billigast dragna kopparen som är bättre än kryogeniskt omkristalliserad.
celef skrev:hifikg skrev:celef skrev:...kablar kan ju se lika ut men ändå ha skillnader i geometrier som ger olika prestanda
Utveckla! Sånt här är spännande.
nä, grundforskningen får du ägna dig åt själv
hifikg skrev:celef skrev:hifikg skrev:celef skrev:...kablar kan ju se lika ut men ändå ha skillnader i geometrier som ger olika prestanda
Trodde du upplevt något du ville dela med dig av. Själv har jag aldrig lyckats höra skillnad på en kabel... inte två heller *s*
nadifierad skrev:hifikg skrev:celef skrev:hifikg skrev:celef skrev:...kablar kan ju se lika ut men ändå ha skillnader i geometrier som ger olika prestanda
Trodde du upplevt något du ville dela med dig av. Själv har jag aldrig lyckats höra skillnad på en kabel... inte två heller *s*
Prova utan! Då hör du skillnad!
celef skrev:...
kablar kan ju se lika ut men ändå ha skillnader i geometrier som ger olika prestanda
hifikg skrev:celef skrev:hifikg skrev:celef skrev:...kablar kan ju se lika ut men ändå ha skillnader i geometrier som ger olika prestanda
celef skrev:hifikg skrev:celef skrev:hifikg skrev:celef skrev:...kablar kan ju se lika ut men ändå ha skillnader i geometrier som ger olika prestanda
har du inte hört skillnader så har du nog valt att inte höra skillnader
om du verkligen är intresserad så tycker jag att du gör nya test, testa gärna kablar av vitt skilda utförande, kanske två dm bromsrör mot femtiometer koaxkabel
celef skrev:detaljerna kommer ju fram i den bättre kabeln eftersom den kabeln är mer transparant, inget hokuspokus med det
"no loss of fine detail" som audio physiks säger
karhar680 skrev:celef skrev:detaljerna kommer ju fram i den bättre kabeln eftersom den kabeln är mer transparant, inget hokuspokus med det
kan tilllägga att det gäller signalkabeln, på högtalare har jag inte hört skillnad
Panelguy skrev:karhar680 skrev:celef skrev:detaljerna kommer ju fram i den bättre kabeln eftersom den kabeln är mer transparant, inget hokuspokus med det
kan tilllägga att det gäller signalkabeln, på högtalare har jag inte hört skillnad
Själv har jag nog hört större skillnad på högtalarkablar men som alltid får man låna hem och testa själv vad man hör och inte hör.
Jag får intrycket att många här har en föreställning om att det inte kan vara någon ljudmässig skillnad på kablar men aldrig provat själva
StefanL skrev:Panelguy skrev:karhar680 skrev:celef skrev:detaljerna kommer ju fram i den bättre kabeln eftersom den kabeln är mer transparant, inget hokuspokus med det
Själv har jag nog hört större skillnad på högtalarkablar men som alltid får man låna hem och testa själv vad man hör och inte hör.
Jag får intrycket att många här har en föreställning om att det inte kan vara någon ljudmässig skillnad på kablar men aldrig provat själva
Det får inte jag. Ifall kabeln är felkonstruerad (för ej genom signalen opåverkad) så går det nog. Om man nu inte vill ha en som förvränger förstås, då är den inte felkonstruerad.
Panelguy skrev:StefanL skrev:Panelguy skrev:karhar680 skrev:celef skrev:detaljerna kommer ju fram i den bättre kabeln eftersom den kabeln är mer transparant, inget hokuspokus med det
Det får inte jag. Ifall kabeln är felkonstruerad (för ej genom signalen opåverkad) så går det nog. Om man nu inte vill ha en som förvränger förstås, då är den inte felkonstruerad.
Har provat AudioTruth, Kimber Select, Synergistic och lite annat, tror inte någon av dessa är "felkonstruerad" men något olika låter de.
hifikg skrev:celef skrev:det är ju inte bara råvarornas pris och varans tillverkningskostnad och prestandan som bestämmer konsumentpriset utan en massa andra faktorer oxå, det trodde jag alla visste
Jag skulle hemskans gärna vilja sitta med på, eller arrangera, ett test för att se om någon verkligen kan skilja två fungerande kablar åt med någon signifikans. Är det möjligt att tillverka en högtalare så illa att den bara fungerar ihop med en särskild kabel? En konstruktion för mässbruk, för den som vill övertyga om kabelskillnader.
När någon säger att hen inte hör skillnad på olika kablar så är standardsvaret (från kabeltroende) att övrig utrustning är för dålig för att kunna avslöja skillnaden. Snacka om Kejsarens nya kläder. Ja, det är inte bara kabeltroende som använder det argumentet, det funkar nog lika "bra" med hifi-möss och annat skoj(eri).
Objektivisten skrev:Haha
IngOehman skrev:Jag har inte sett någon "förnedra dyrkablar".
JanBanan skrev:IngOehman skrev:Jag har inte sett någon "förnedra dyrkablar".
Konstigt. Det har jag sett massor av gånger.
JanBanan skrev:IngOehman skrev:Jag har inte sett någon "förnedra dyrkablar".
mangs skrev:Att det skulle krävas 100.000kr för att få fram signaler i nämnda spann ovan ofärgat faller på sin egen orimlighet när till exempel enkla ethernet/USB-kablar etc klarar det väldigt bra ooch exakt vid betydligt svårare förutsättningar och längre avstånd.
Bill50x skrev:mangs skrev:Att det skulle krävas 100.000kr för att få fram signaler i nämnda spann ovan ofärgat faller på sin egen orimlighet när till exempel enkla ethernet/USB-kablar etc klarar det väldigt bra ooch exakt vid betydligt svårare förutsättningar och längre avstånd.
Jag håller med dig i sak, skulle aldrig betala 100 papp för tex högtalarkablar oavsett hur dyr anläggning jag har i övrigt. Ja, om jag inte var multimiljardär och hade en skitsnygg anläggning och en sådan dyrkabel skulle passa bäst utseendemässigt.
Men, att jämföra med Ethernet- och USB-kablar är inte OK. Digital distribution handlar om att få över en digital signal oskadad och att hindra analoga störningar att förmedlas via kabeln. Om den digitala delen misslyckas blir det tyst i andra änden. Analoga störningar som distribueras via en digital kabel är ett kontroversiellt problem där många har åsikter
/ B
StefanL skrev:Hör du skillnad, så är det bara att mäta upp dem och se vilken som förvränger.
jonasp skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Jag har inte sett någon "förnedra dyrkablar".
Jag med. Jag tycker man är totalt dum i huvudet om man lägger 100 tkr på en kabel, och det står jag för.
Laila skrev:Ba fö va tjati . . . testade ni dubbelblint* . . . ?
*Varken "testledaren" eller lyssnarna vet "vad som är vad" . . .
Panelguy skrev:StefanL skrev:Hör du skillnad, så är det bara att mäta upp dem och se vilken som förvränger.
Om någon har gjort sådana mätningar så vore det intressant att höra vilka högtalarkablar som transporterar signalen opåverkad.
Nordost och Transparent låter ju väldigt olika så om en av dessa är oförvrängd måste den andra vara väldigt förvrängd men den oförvanskade sanningen kanske ligger någonstans mittemellan
Panelguy skrev:StefanL skrev:Hör du skillnad, så är det bara att mäta upp dem och se vilken som förvränger.
Om någon har gjort sådana mätningar så vore det intressant att höra vilka högtalarkablar som transporterar signalen opåverkad.
Nordost och Transparent låter ju väldigt olika så om en av dessa är oförvrängd måste den andra vara väldigt förvrängd men den oförvanskade sanningen kanske ligger någonstans mittemellan
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:StefanL skrev:Hör du skillnad, så är det bara att mäta upp dem och se vilken som förvränger.
Det kan vara så att slutsteg med anslutna högtalare inte är helt oskyldiga till skillnaden. Om du refererar till användning med Magnepan finns det enligt några en liten risk att högtalaren agerar antenn och tar in skit den vägen. En inte helt stabil effektförstärkare kan förmodligen påverkas om högtalarkablaget är bra på att transportera hf-störningarna vidare. Jag tänker på de mätningar som visades i samband med den låginduktiva LTS-kabeln, http://www.lts.a.se/lts/hogtalarkabel, som ju visar att det kan bli problem för vissa förstärkare.
DrBoar skrev:Det bästa med kablar, dämpmöss och magiska kristaller är att man slipper byta högtalare eller fixa akustiken eller andra jobbiga saker![]()
StefanL skrev: Ifall kabeln är felkonstruerad (för ej genom signalen opåverkad) så går det nog. Om man nu inte vill ha en som förvränger förstås, då är den inte felkonstruerad.
Hör du skillnad, så är det bara att mäta upp dem och se vilken som förvränger.
Goldfinger skrev:StefanL skrev: Ifall kabeln är felkonstruerad (för ej genom signalen opåverkad) så går det nog. Om man nu inte vill ha en som förvränger förstås, då är den inte felkonstruerad.
Hör du skillnad, så är det bara att mäta upp dem och se vilken som förvränger.
Hur mäter den kabel som är optimal i alla tänkbara applikationer?
Dvs ger den mest transparenta överföringen?
jonasp skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Jag har inte sett någon "förnedra dyrkablar".
Jag med. Jag tycker man är totalt dum i huvudet om man lägger 100 tkr på en kabel, och det står jag för.
Strmbrg skrev:Jag menar så här:
Min reflexion handlar inte om huruvida det finns hörbarhetsskillnader mellan olika sladdar.
Den handlar om att frågan överhuvudtaget har denna dragningskraft och får denna uppmärksamhet.
Är det förenligt med någon som helst reson, att fokusera så mycket på något så litet?
Vad är syftet?
IngOehman skrev:Och hur kan något, t ex du, tycka att någon är dum i huvudet på grund
av ett val de gjort, utan att veta något om incitamenten som personen
ifråga har haft?
Strmbrg skrev:Alltså, jag fattar fortfarande inte:
Varför?
Verkligen VARFÖR...
...göder företeelser som är så diminutiva - att deras existens ständigt ifrågasätts - sådan uppmärksamhet?
Jag menar så här:
Min reflexion handlar inte om huruvida det finns hörbarhetsskillnader mellan olika sladdar.
Den handlar om att frågan överhuvudtaget har denna dragningskraft och får denna uppmärksamhet.
Är det förenligt med någon som helst reson, att fokusera så mycket på något så litet?
Vad är syftet?
Är "allt annat" i anläggningen redan "så himla optimerat" att denna fråga är värd denna uppmärksamhet?
Det blir lite som i foto-hobbyn.
Som väl i ärlighetens namn ofta snarare kan betraktas som Kamerahus- och objektivhobbyn, en "pixel-peeperfråga" snarare än en bild-upplevelsefråga.
Jag tycker för min högst egna del, att det är omdömeslöst och ett slöseri med både tid, pengar och mentala resurser. Inte minst eftersom denna "inzoomning" rimligen oftast renderar i ett fullständigt borttappat fokus på slutresultat och helhet.
lech skrev:Det haltar lite här och där från Nattis.
Harryup skrev:Det handlar väl om att det finns en del som hör/tycker sig höra skillnader och att andra talar om för dom att dom inte gör det.
Det som förvånar mig är att trots att det är vedertaget att det kan uppstå skillnader mellan kablar som är hörbara så talar alltså folk om att det inte finns. Jag ser det som 2 debatter som blandas ihop. Går det att höra skillnad på kablar och kan man förbättra ljudåtergivningen med kablar.
Och jag svarar personligen ja på båda.
Köp fel kabel och det påverkar resultatet, köp lämpligt rätt kabel och det finns då ingen "rättare". Randi historian är en speciell sak då man där skall höra skillnad på 2 rätta kablar som du inte själv får välja vilket kommer med all säkerhet vara omöjligt att klara. Då refereras det vanligen till att det inte går att höra skillnader på kablar eftersom ingen har klarat uppgiften vilket alltså inte har något med att man kan höra skillnad på 2 valfria kablar i sin egen anläggning där man kanske har påverkan ifrån en eller båda kablarna på ljudåtergivningen. Så uppfattar jag det.
Folk gillar i regel inte att få det förklarat för sig att det som de hör är inbillning av någon som inte ens har testat saker själva.
Och om det finns skillnader så tycker jag att det är upp till lyssnaren att avgöra om skillnaden är störande eller inte. Man kan få störande skillnader mellan olika elektronik som trots allt i något mätetal ändå bara är promille i förhållande till felaktigheter högtalare-rumsbidrag.
Kanske en komfortkänsla typ där en del föredrar en helläderklädsel i sin Wartburg medans andra föredrar en läder/Alcantara i sin Ferrari och skulle man ha tvärtom skulle man haka upp sig mer på det än vilken bil man har.
mvh/Harryup
jonasp skrev:Strmbrg skrev:Alltså, jag fattar fortfarande inte:
Varför?
Verkligen VARFÖR...
...göder företeelser som är så diminutiva - att deras existens ständigt ifrågasätts - sådan uppmärksamhet?
Jag menar så här:
Vad är syftet?
Är "allt annat" i anläggningen redan "så himla optimerat" att denna fråga är värd denna uppmärksamhet?
Det blir lite som i foto-hobbyn.
Som väl i ärlighetens namn ofta snarare kan betraktas som Kamerahus- och objektivhobbyn, en "pixel-peeperfråga" snarare än en bild-upplevelsefråga.
Jag tycker för min högst egna del, att det är omdömeslöst och ett slöseri med både tid, pengar och mentala resurser. Inte minst eftersom denna "inzoomning" rimligen oftast renderar i ett fullständigt borttappat fokus på slutresultat och helhet.
Jag plusettar detta!
hifikg skrev:Panelguy skrev:StefanL skrev:Hör du skillnad, så är det bara att mäta upp dem och se vilken som förvränger.
"Väldigt olika" skriver du. De borde alltså vara lätta att detektera i blindtest? Kanske ett par kandidater för mitt kommande test i vinter, om jag får ihop några frivilliga försökspersoner. Annars tar jag ofrivilliga.
Kraschar man testet om man kopplar två kablar till högtalaren samtidigt? Dvs Kabel A som A-högtalare och Kabel B som B-högtalare och skiftar mellan dem? Jag tänker mig att båda kablarna skruvas (!) fast i samma banankontakt i högtalaren. Då blir det lätt att byta kablar snabbt. Låter jag dessutom någon utomstående göra anslutningen och döljer bakstycket på förstärkaren så blir testet dubbelblint, inte sant?
+1Bill50x skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Jag har inte sett någon "förnedra dyrkablar".
+1
/ B
MagnusÖstberg skrev:+1Bill50x skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Jag har inte sett någon "förnedra dyrkablar".
+1
/ B
MagnusÖstberg skrev:+1Bill50x skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Jag har inte sett någon "förnedra dyrkablar".
+1
/ B
phloam skrev:Jag tycker att det vore bättre och trevligare att säga "kabelhobbyister" istället för det nedsättande "kabeltroende".
Nattlorden skrev:lech skrev:Det haltar lite här och där från Nattis.
Du måste ha missförstått å det grövsta för att fälla den kommentaren, ber om ursäkta att jag inte var tydlig nog åt dig.
Strmbrg skrev:Men,
Vad är syftet med att överhuvudtaget älta frågan?
Inte gör det mig något om "Ljud-Orvar i Bergkvara" är övertygad kabelskillnads-hörare.
Tycker han dessutom att kabelskillnader utgör en väsentlig faktor för att hantera ljudet, så får han väl tycka det då.
Vad skulle det finnas för rimligt syfte med att få honom att tänka och tycka annorlunda?
Är "kabeldebatten" egentligen en argumentations-övning?
Nu får vi ju inte diskutera polletik här, men inte sjutton bryr jag mig om att försöka "omvända" KPML(r):are eller Moderater tex.
De får väl hålla på med sitt, jag kan ju titta åt vilket annat håll som helst, så slipper jag ju bli störd av dem.
FBK skrev:jonasp skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Jag har inte sett någon "förnedra dyrkablar".
Du är bara avundsjuk.
phloam skrev:Därför att - som jag var inne på i mitt förra inlägg - så uppstår både dubbelmoral som interna och/eller externa konflikter då det kommer s.k. "kabeltroende" och förstör allt det fina vetenskapliga med sina tokerier och förvandlar allt detta superviktiga till en en enda stor hobbyverksamhet (urk!!).
Ja, det är väl förståeligt. Men allra ledsnast blir tillverkaren när det klagas på alltför fantasifull marknadsföring.hifikg skrev:MagnusÖstberg skrev:+1Bill50x skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Jag har inte sett någon "förnedra dyrkablar".
+1
/ B
Blir kabeln kränkt då?
jonasp skrev:phloam skrev:Därför att - som jag var inne på i mitt förra inlägg - så uppstår både dubbelmoral som interna och/eller externa konflikter då det kommer s.k. "kabeltroende" och förstör allt det fina vetenskapliga med sina tokerier och förvandlar allt detta superviktiga till en en enda stor hobbyverksamhet (urk!!).
Nej inte alls, inte för min del iallafall. Kabelentusiasterna stör mig inte alls. Jag förstår bara inte hur man kan tillskriva något så (i mina ögon) trivialt och relativt sett betydelselöst så stor vikt.
Harryup skrev:Strmbrg skrev:Är det förenligt med någon som helst reson, att fokusera så mycket på något så litet?
Vad är syftet?
Det handlar väl om att det finns en del som hör/tycker sig höra skillnader och att andra talar om för dom att dom inte gör det.
Det som förvånar mig är att trots att det är vedertaget att det kan uppstå skillnader mellan kablar som är hörbara så talar alltså folk om att det inte finns.
Objektivisten skrev:Tycker kablarna är viktigare än valet av högtalare, om man är musikintresserad.
MagnusÖstberg skrev:Objektivisten skrev:Tycker kablarna är viktigare än valet av högtalare, om man är musikintresserad.
Om man är intresserad av att bli riktigt full, så bör man dricka mycket mjölk. Det tror jag på, vad tror du?
Objektivisten skrev:Tycker kablarna är viktigare än valet av högtalare, om man är musikintresserad.
henrikwiklund skrev:Finns det inte mätningar på kabel någonstans?
Det är så märkligt att det är så mycket snack om kablar men så lite fakta. Total avsaknad av fakta gör ju att dessa diskussioner aldrig kan avslutas.
jonasp skrev:Objektivisten skrev:Tycker kablarna är viktigare än valet av högtalare, om man är musikintresserad.
Nej, det gör du inte.
Goldfinger skrev:jonasp skrev:Objektivisten skrev:Tycker kablarna är viktigare än valet av högtalare, om man är musikintresserad.
Nej, det gör du inte.
Kör du trådlöst?
adzer skrev:Goldfinger skrev:jonasp skrev:Objektivisten skrev:Tycker kablarna är viktigare än valet av högtalare, om man är musikintresserad.
Nej, det gör du inte.
Kör du trådlöst?
Du menar att ha kablar över huvud taget är viktigare än valet av högtalare? Det är jag nog benägen att hålla med om.
Fruktansvärt meningslös jämförelse dock
Goldfinger skrev:Man läser som det står, annat vore dumt.
MedhållBanditen01 skrev:Strmbrg skrev:Är "kabeldebatten" egentligen en argumentations-övning?
+++
IngOehman skrev:Kanske är det lite som med abborren och delfinien - Objektivistens världs-
bild är udda helt enkelt?
celef skrev:det testas lite signalkablar i hifichoice
gratiskablarna som skickas med en del elektronik mätte sämst och lät sämst i test, den kabel som lät bäst mätte bäst och blev utsedd till bäst kabel i testet
gratiskablarna som skickas med en del elektronik mätte sämst och lät sämst i test, den kabel som lät bäst mätte bäst och blev utsedd till bäst kabel i testet
darkg skrev:celef skrev:det testas lite signalkablar i hifichoice
intressant men även off topic
hifikg skrev:celef skrev:det testas lite signalkablar i hifichoice
Vilket nummer?
IngOehman skrev:celef skrev:det testas lite signalkablar i hifichoice
Berätta mera.
Vad menar du med "mätte bäst"? Hur är det bra att den skall mäta?
Vilken resistans, induktans, kapacitans, och vilka dielektriska förluster
är "bra" menar du? Och varför är just de värden du (och de) tycker är
bra, bra?
Kanske inkluderades även mätningar av olinjäriteter?
Som sagt: Berätta mera!
Vh, iö
JanBanan skrev:En välkänd auktoritet inom HiFi skrev att rostiga klädhängare är det bästa man kan ha mellan förstärkare och högtalare. Och då måste det ju vara sant. Då infinner sig frågan: Var köper man sådana?
MagnusÖstberg skrev:Objektivisten skrev:Tycker kablarna är viktigare än valet av högtalare, om man är musikintresserad.
Om man är intresserad av att bli riktigt full, så bör man dricka mycket mjölk. Det tror jag på, vad tror du?
JanBanan skrev:En välkänd auktoritet inom HiFi skrev att rostiga klädhängare är det bästa man kan ha mellan förstärkare och högtalare. Och då måste det ju vara sant. Då infinner sig frågan: Var köper man sådana?
Max_Headroom skrev:celef skrev:det testas lite signalkablar i hifichoice
Det var naturligtvis ett blindtest?
I öppna tester har det ju visat sig att folk kan höra lite allt möjligt, så sådana är i princip värdelösa som underlag annat än vid väldigt stora skillnader. Och det får man inte med olika signalkablar om man inte avsikligt gör kablen extremt märklig på något sätt.
celef skrev:omslaget
gå å köp
jonasp skrev:Redan på omslaget sätter man agendan. "We test the best interconnects to transformyour system!"
Man låter alltså antyda att ett byte av exempelvis den analoga kabeln mellan CD och förstärkare skulle "förvandla" systemet till något annat. När ska detta totala trams och dravel upphöra?
jonasp skrev:Redan på omslaget sätter man agendan. "We test the best interconnects to transformyour system!"
Man låter alltså antyda att ett byte av exempelvis den analoga kabeln mellan CD och förstärkare skulle "förvandla" systemet till något annat. När ska detta totala trams och dravel upphöra?
celef skrev:jonasp skrev:Redan på omslaget sätter man agendan. "We test the best interconnects to transformyour system!"
sluta kalla sådant jag gillar för trams och dravel, du har ett otroligt dåligt uppförande
IngOehman skrev:celef skrev:jonasp skrev:Redan på omslaget sätter man agendan. "We test the best interconnects to transformyour system!"
sluta kalla sådant jag gillar för trams och dravel, du har ett otroligt dåligt uppförande
Tvärtom skulle jag säga.
Att tycka att något är totalt trams och dravel är inte ett angrepp på dig. Och innan du underrsökt på vilka grunder han vilar sin uppfattning vet du inte ens om det är en åsikt eller om han har objektivt rätt. Han kanske vet något som du inte vet.
Ditt påhopp där du lämnar sakfrågan och kommer med en personkommentar är däremot trist läsning. Varför bemöter du inte det han skriver sakligt istället. Frågar honom på vilka grunder han vilar sin uppfattning, eller reser en invändning där du presenterar ett argument för att det är okej att komma med påståenden om att kablar skulle transformera system, trots att sådant i verkligheten motsägs av alla blinda studier.
Vh, iö
Goldfinger skrev:jonasp skrev:Redan på omslaget sätter man agendan. "We test the best interconnects to transformyour system!"
Det kan man förstås undra, men inte förrän man vet någonting om inblandade komponenters beskaffenhet.
celef skrev:jonasp skrev:Redan på omslaget sätter man agendan. "We test the best interconnects to transformyour system!"
jonasp skrev:Goldfinger skrev:jonasp skrev:Redan på omslaget sätter man agendan. "We test the best interconnects to transformyour system!"
Det kan man förstås undra, men inte förrän man vet någonting om inblandade komponenters beskaffenhet.
Jo det kan man, ty med alla normala komponenter blir det verkligen inte frågan om någon transformation, och även med gravt felaktigt konstruerade komponenter kommer skillnaderna att förbli mycket små!
Hallå, reality check för tusan!
Max_Headroom skrev:celef skrev:jonasp skrev:Redan på omslaget sätter man agendan. "We test the best interconnects to transformyour system!"
Men tänk om det ÄR trams och dravel då? Ska man inte kalla det för trams och dravel då?
celef skrev:Max_Headroom skrev:celef skrev:jonasp skrev:Redan på omslaget sätter man agendan. "We test the best interconnects to transformyour system!"
Men tänk om det ÄR trams och dravel då? Ska man inte kalla det för trams och dravel då?
man kan väl inte kalla något för trams och dravel som inte är trams och dravel, du tycker väl inte att fakta och mätresultat är trams och dravel?
celef skrev:Max_Headroom skrev:celef skrev:jonasp skrev:Redan på omslaget sätter man agendan. "We test the best interconnects to transformyour system!"
man kan väl inte kalla något för trams och dravel som inte är trams och dravel, du tycker väl inte att fakta och mätresultat är trams och dravel?
Goldfinger skrev:
Transformation till vaddå? Vad är det för påhitt?
Goldfinger skrev:Det är väl ointressant hur tidningen utttrycker det, intressantare att diskutera sakfrågan kan jag tycka.
Det krävs framförallt en definition på begreppet "liten skillnad".
Goldfinger skrev:jonasp skrev:Goldfinger skrev:jonasp skrev:Redan på omslaget sätter man agendan. "We test the best interconnects to transformyour system!"
Jo det kan man, ty med alla normala komponenter blir det verkligen inte frågan om någon transformation, och även med gravt felaktigt konstruerade komponenter kommer skillnaderna att förbli mycket små!
Hallå, reality check för tusan!
Transformation till vaddå? Vad är det för påhitt?
Det är väl ointressant hur tidningen utttrycker det, intressantare att diskutera sakfrågan kan jag tycka.
Det krävs framförallt en definition på begreppet "liten skillnad".
Max_Headroom skrev: Hur tidningen uttrycker det är faktiskt.se ganska intressant. Dom flesta som köper sådana här tidningar tror ju på fullt allvar att det som står i dom är sant. Det är det sällan.
Flint skrev:Ni som inte tror på kabelinverkan:
Låna några dyrkablar och blindtesta.
Ni som tror på kabelinverkan:
Redovisa resultaten.
IngOehman skrev:celef skrev:jonasp skrev:Redan på omslaget sätter man agendan. "We test the best interconnects to transformyour system!"
Tvärtom skulle jag säga.
Att tycka att något är totalt trams och dravel är inte ett angrepp på dig. Och innan du underrsökt på vilka grunder han vilar sin uppfattning vet du inte ens om det är en åsikt eller om han har objektivt rätt. Han kanske vet något som du inte vet.
Ditt påhopp där du lämnar sakfrågan och kommer med en personkommentar är däremot trist läsning. Varför bemöter du inte det han skriver sakligt istället. Frågar honom på vilka grunder han vilar sin uppfattning, eller reser en invändning där du presenterar ett argument för att det är okej att komma med påståenden om att kablar skulle transformera system, trots att sådant i verkligheten motsägs av alla blinda studier.
celef skrev:IngOehman skrev:celef skrev:jonasp skrev:Redan på omslaget sätter man agendan. "We test the best interconnects to transformyour system!"
Tvärtom skulle jag säga.
Vh, iö
det finns inget att bemöta för agendan är solklar med den typen av inlägg, en typ av inlägg som du anser inte ens förekommerjesus!
IngOehman skrev:Om DU anser att det är ett felaktigt antagande att det är trams och dravel,
så varför argumenterar du inte för att (och varför) det var fel att kalla det så?
phloam skrev:
Du låter "tram och dravel" passera i vetenskapens namn men missar totalt att man också kan uppfatta "trams och dravel" som en föraktfull sågning av en persons hobby.
IngOehman skrev:Man kan självklart, rent principiellt, avfärda saker som trams och dravel om
det inte finns någonting överhuvudtaget som stöder påståendena, men
massor som säger att det är just trams och dravel.
Jag tar inte ställning till om så är fallet här, men om du hävdar att så inte är
fallet så berätta varför!
- - -
Om DU anser att det är ett felaktigt antagande att det är trams och dravel,
så varför argumenterar du inte för att (och varför) det var fel att kalla det så?
Nu gör du ju som Celef och ger dig ju också på folk istället för att hålla dig
till sakfrågan och komma med en SAKLIG invändning.
- - -
När ni beter er så, så måste jag förmoda att varken du eller Celef har några
sakliga invändningar (ni reser ju inga) och om ni inte har det så tycker jag ni
behöver respektera andra så mycket att ni låter dem ha sina uppfattningar.
I synnerhet som DE generöst redovisar på vilka grunder de kallar något för
trams och dravel.
Om det är svårt för er att någon har en uppfattning som skiljer sig från er
tro, så är det någonting ni behöver arbeta med - själva, och inte lägga det
på andras axlar att hantera, genom att fordra av dem att de skall avstå från
sina uppfattningar.
- - - - - - - - - - - - -celef skrev:IngOehman skrev:celef skrev:jonasp skrev:Redan på omslaget sätter man agendan. "We test the best interconnects to transformyour system!"
Tvärtom skulle jag säga.
Vh, iö
det finns inget att bemöta för agendan är solklar med den typen av inlägg, en typ av inlägg som du anser inte ens förekommerjesus!
Har du verkligen inga argument överhuvudtaget att komma med?
Och vad får dig att skriva dumheter som att jag inte anser att det jonasp
skrev förekom?Jag kan försäkra dig att han skrev det han skrev, och att
jag INTE anser att han inte gjorde det.
Hut tänkte du egentligen när du påstod motsatsen?
Så: Frågan är vad som får dig att uppföra dig så otroligt dåligt genom att ge
dig på honom med personkommentarer, istället för att presentera någon som
helst relevant invändning mot det han skriver?
Och varför blandar du in Jesus i sammanhanget???
Vh, iö
jonasp skrev:Lite skinn på näsan får man baske mig ha!
jonasp skrev:Jag använde högst medvetet ett nedsättande uttryck om en rubrik, inte om en person.
Rubriken hade ju för tusan passat i aftonhor... aftonbladet!
Flint skrev:Ni som inte tror på kabelinverkan:
Redovisa resultaten.
IngOehman skrev:Flint skrev:Ni som inte tror på kabelinverkan:
Redovisa resultaten.
Fast det kan ju tänkas finnas några som redan blindtestat en himla
massa, och vars uppfattningar är baserade på detta, bland annat.
Jag är en av dem.
Vh, iö
Flint skrev:IngOehman skrev:Man kan självklart, rent principiellt, avfärda saker som trams och dravel om
det inte finns någonting överhuvudtaget som stöder påståendena, men
massor som säger att det är just trams och dravel.
Jag tar inte ställning till om så är fallet här, men om du hävdar att så inte är
fallet så berätta varför!
- - -
Om DU anser att det är ett felaktigt antagande att det är trams och dravel,
Nu gör du ju som Celef och ger dig ju också på folk istället för att hålla dig
till sakfrågan och komma med en SAKLIG invändning.
- - -
När ni beter er så, så måste jag förmoda att varken du eller Celef har några
sakliga invändningar (ni reser ju inga) och om ni inte har det så tycker jag ni
behöver respektera andra så mycket att ni låter dem ha sina uppfattningar.
I synnerhet som DE generöst redovisar på vilka grunder de kallar något för
trams och dravel.
Om det är svårt för er att någon har en uppfattning som skiljer sig från er
tro, så är det någonting ni behöver arbeta med - själva, och inte lägga det
på andras axlar att hantera, genom att fordra av dem att de skall avstå från
sina uppfattningar.
- - - - - - - - - - - - -celef skrev:IngOehman skrev:celef skrev:jonasp skrev:Redan på omslaget sätter man agendan. "We test the best interconnects to transformyour system!"
Tvärtom skulle jag säga.
Vh, iö
Har du verkligen inga argument överhuvudtaget att komma med?
Och vad får dig att skriva dumheter som att jag inte anser att det jonasp
skrev förekom?Jag kan försäkra dig att han skrev det han skrev, och att
jag INTE anser att han inte gjorde det.
Hut tänkte du egentligen när du påstod motsatsen?
Så: Frågan är vad som får dig att uppföra dig så otroligt dåligt genom att ge
dig på honom med personkommentarer, istället för att presentera någon som
helst relevant invändning mot det han skriver?
Och varför blandar du in Jesus i sammanhanget???
Vh, iö
Och det du håller på med och ältar i det oändliga anser jag är trams och dravel vilket förstås vare sig du eller dina anhängare behöver ta åt er av.
Du tror istället att han ljuger?FBK skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:Ni som inte tror på kabelinverkan:
Redovisa resultaten.
Fast det kan ju tänkas finnas några som redan blindtestat en himla
massa, och vars uppfattningar är baserade på detta, bland annat.
Jag är en av dem.
Vh, iö
Tror jag inte på.
phloam skrev:IngOehman skrev:Om DU anser att det är ett felaktigt antagande att det är trams och dravel,
Men det var ju det jag försökte få dig att förstå; att ur ett hobbyperspektiv är det inte "trams och dravel" (alltså ett felaktigt och nedvärderande påstående) medan det ur strikt vetenskaplig synvinkel kan kallas "tram och dravel" då det förhoppningsvis inte drabbar någon personligen.
Uppenbarligen misslyckades jonasp att formulera sig så att ingen person ansåg sig påhoppad, varför jag rekommenderade att inte använda sådana onödiga uttryck när man pratar om saker som med stor sannolikhet är någons hobby.
Det tycks som om en del inte kan greppa detta riktigt, utan vill muta in området HiFi som enbart och i alla lägen en fråga om vetenskap - när det i praktiken inte riktigt är hela bilden.
Hoppas du accepterar detta som argument.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster