Moderator: Redaktörer
BPM skrev:OBS!!! DETTA ÄR INGEN SD KONTRA SPIKFOTS-FRÅGA!!
Det finns de flera av.. Inte för att jag har någon uppfattning om det.
Min fråga gäller vad det finns för alternativa mjukfötter som kan fungera hjälpligt.
Grejer jag hört föreslås är tillklippta bitar av liggunderlag, blu-tac (eller häftmassa som det oftast kallas här), squash-bollar delade på mitten, badrumsmatta (kort lugg med gummiundersida, ska va perfekt under baslådor (!)) och det som jag själv använder under mina baslådor: vanliga möbeltassar av lite kraftigare modell.
Har något av dessa alternativ någon positiv effekt?
Förslag på, och en diskussion kring, förbättrande åtgärder medelst sådant som kan finnas helt random i de flesta hem. Och jag menar såklart inte att man ska uppnå effekter i klass med viktanpassade SD-fötter utan mer små tweaks som kan innebära en förbättring jämfört med att ställa en högtalare platt på golvet.

RogerGustavsson skrev:Många mjuka material kollapsar ganska snabbt när de belastas för att ge en låg avkopplingsfrekvens. Blutac är väl vanlig häftmassa? Sådan blir väl hårdare med tiden? Hur mycket avfjädring ger häftmassa? Har själv provat med tunn isolermatta som används för täckning vid betonggjutning vintertid. Blir väldigt snabbt helt platt. Liggunderlag ser nästan likadana ut men de kanske har bättre hållbarhet?
MagnusÖstberg skrev:Var det ett seriöst inlägg MM?
Vee-Eight skrev:Man bör skilja på elasticitet, dvs fjädring, och dämpning. Det är inte samma sak.
Jag ville bara veta om det var okunskap eller fåneri.meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev:Var det ett seriöst inlägg MM?
Japp.
För att dämpa resonanser duger allt som är mjukt.
Jag ville bara veta om det var okunskap eller fåneri.
Skönt att det var okunskap.
meanmachine skrev:Skulle ett paket mjöl dämpa sämre än en SD-fot? Vad baserar du om så det påstående på?
MagnusÖstberg skrev:Ja, det skulle det.
Ett paket mjöl skulle inte alls kunna dämpa på samma sätt, så visst är det okunnigt av dig att tro att allt som är mjukt har samma egenskaper.
Men det är bra mycket bättre att vara okunnig än att lägga larvinlägg om bebisblöjor och disktrasor och sarkastiskt påstå att de har samma materialegenskaper och fyller samma funktion fullt ut. Så jag är glad att du är okunnig.
meanmachine skrev:Den vikta egenskapen är väl att den är mjuk och därmed dämpar. Då fungerar precis vad som hest
Mormors scarf eller lillebrors blöjor går troligt lika bra som SD-fötter.
meanmachine skrev:Jag har inte kunnat i min okunnskap höra skillnad på ett liggunderlag och en SDfot i direkt test. Dock mellan spikes och SDfot.
MagnusÖstberg skrev:meanmachine skrev:Jag har inte kunnat i min okunnskap höra skillnad på ett liggunderlag och en SDfot i direkt test. Dock mellan spikes och SDfot.
Det tror jag på. Skillnaden är förutom några grundläggande saker som är avgörande för full prestanda - långtidsstabiliteten.
Har dina test pågått under flera år?
MagnusÖstberg skrev:Du skrev så här:meanmachine skrev:Den vikta egenskapen är väl att den är mjuk och därmed dämpar. Då fungerar precis vad som hest
Du kan skrika hur mycket du vill, men det är lika okunnigt som ditt exempel med en mjölpåse.
adzer skrev:Hörbara skillnader är inte allt.
Du kanske har flertalet komponenter i din lyssningskedja. Om du byter en av dessa mot en som mäter bättre så kanske du inte hör skillnad, men byt samtliga mot något som mäter bättre så kanske den gemensamma förbättringen blir hörbar.
Många bäckar små och allt det där vet ni.
Jag blir dessutom tillfreds av vetskapen av att jag har det bäst. "Bra nog" är inte alls lika trevligt.
Inom rimliga gränser självklart. Av olika anledningar kanske det bästa inte fungerar för dig, men några små fötter tror jag de flesta kan förmå att skaffa.
meanmachine skrev:adzer skrev:Hörbara skillnader är inte allt.
Du kanske har flertalet komponenter i din lyssningskedja. Om du byter en av dessa mot en som mäter bättre så kanske du inte hör skillnad, men byt samtliga mot något som mäter bättre så kanske den gemensamma förbättringen blir hörbar.
Jag blir dessutom tillfreds av vetskapen av att jag har det bäst. "Bra nog" är inte alls lika trevligt.
Inom rimliga gränser självklart. Av olika anledningar kanske det bästa inte fungerar för dig, men några små fötter tror jag de flesta kan förmå att skaffa.
Som med kablar?
adzer skrev:meanmachine skrev:adzer skrev:Hörbara skillnader är inte allt.
Som med kablar?
Med alla komponenter vilket inkluderar kablar.
meanmachine skrev:Jag tycker personligen att det är bättre att man hittar en lösning som passar för ändamålet.
meanmachine skrev:Vee-Eight skrev:Man bör skilja på elasticitet, dvs fjädring, och dämpning. Det är inte samma sak.
Igen. för att dämpa resonanser behöver man mjuka saker. Alla mjuka saker dämpar resonaner.
adzer skrev:Jag vill inte ta någons sida eller försöka underminera någons kunskap, men Magnus har rätt i det han skriver gällande SD-foten.
En SD-fot är INTE en dämpfot. Den är inte designad för att omvandla rörelseenergi till värmeenergi på det sätt som en madrass under högtalaren gör.
Väldigt förenklat så kan man säga att en SD-fot är en fjäder. Den får högtalaren att mekaniskt sett vara frikopplad från underlaget i den mån som är möjligt.
Det är därför det är väsentligt att foten är viktanpassad för att få en korrekt fjäderkonstant för den avsedda vikten.
Richard skrev:Liggunderlag, disktrasa, SD- kuddar eller madrasser. Allting fungerar ungefär lika bra om man vill minska resonanserna mellan högtalare och golv. Det låter inte speciellt bra om musiken anser jag, men det fungerar som resonansdämpare. Cykelslang skulle säkert fungera utmärkt.
Ingen av dessa har någon poitiv effekt vid lyssning på musik.
Vee-Eight skrev:Nej, det kan inte räknas som en fjäder. En fjäder skulle trycka tillbaka den absorberade energin i systemet till rörelse igen. En dämpning skulle trycka ut energin till ngt annat, i detta fallet värme. Viktanpassningen är till för att dämpegenskaperna är optimala vid ett procentuellt mått av kompression av materialet. För hög kompression, vid tex förhållandevis stor massa hos högtalaren, skulle göra att man passerar det optimala området av kompression.
sonicdesign.se skrev:Inom Ljudtekniska Sällskapet har man med mätningar vetenskapligt visat att en högtalarlåda som är mjukt avfjädrad rör sig mindre av musiksignalen än en som är hårt uppställd samt att en hård fjädring från t.ex. spikfötter även bidrar med både mät- och hörbar distorsion:
adzer skrev:Vee-Eight skrev:Nej, det kan inte räknas som en fjäder. En fjäder skulle trycka tillbaka den absorberade energin i systemet till rörelse igen. En dämpning skulle trycka ut energin till ngt annat, i detta fallet värme. Viktanpassningen är till för att dämpegenskaperna är optimala vid ett procentuellt mått av kompression av materialet. För hög kompression, vid tex förhållandevis stor massa hos högtalaren, skulle göra att man passerar det optimala området av kompression.sonicdesign.se skrev:Inom Ljudtekniska Sällskapet har man med mätningar vetenskapligt visat att en högtalarlåda som är mjukt avfjädrad rör sig mindre av musiksignalen än en som är hårt uppställd samt att en hård fjädring från t.ex. spikfötter även bidrar med både mät- och hörbar distorsion:
En SD-fot dämpar inte, den fjädrar.
Vid korrekt viktbelastning så är fjäderkonstanten optimal för dess syfte.
Detta är självklart en väldigt förenklad beskrivning av vad som sker. Men kontentan är att en SD-fot är inte en traditionell dämpfot.
Naqref skrev:Den fjädrar och dämpar. Annars skulle energin inte försvinna precis som V8 skriver. Däremot är det som så att för en given frekvens så ju mjukare fjädringen är i förhållande till massan destu lägre blir q-värdet och mängden dämpning behöver därför vara relativt sett litet. En mjukfot behöver därför betydligt lägre dämpning än en hårdfot.
BPM skrev:Någon som kan uppskatta vilka egenskaper vanlig häftmassa mellan stativ och högtalare skulle kunna ge?
BPM skrev:Liggunderlag.. Vad snackar vi för tid innan den blir "dålig" och måste bytas ut? Det har man ju ett antal hemma och även om man klipper bitar stora som hela bottenplattan på högtalaren så kan man ju byta rätt många gånger om man offrar ett helt underlag.. Funkar det som en budget SD-fot låter det som ett bra alternativ rent ekonomiskt.
BPM skrev:Och hur funkar en SD-fot om den ska supporta något som ligger utanför dess avsedda viktområde? Jag mailade Sonic Design för rätt länge sedan och fick svaret att fötterna fungerar bäst i övre delen av sitt specade område, så att en högtalare på säg 13kg kunde fungera bättre med en kudde specad till 12kg än med en som är specad mellan 12-28kg. Men om man t.ex har kuddar upp till 12kg och en högtalare som väger 18kg? Eller kuddar 12-28kg och högtalaren vägen 7kg? Blir de verkningslösa då?
Vee-Eight skrev:adzer skrev:Jag vill inte ta någons sida eller försöka underminera någons kunskap, men Magnus har rätt i det han skriver gällande SD-foten.
En SD-fot är INTE en dämpfot. Den är inte designad för att omvandla rörelseenergi till värmeenergi på det sätt som en madrass under högtalaren gör.
Väldigt förenklat så kan man säga att en SD-fot är en fjäder. Den får högtalaren att mekaniskt sett vara frikopplad från underlaget i den mån som är möjligt.
Det är därför det är väsentligt att foten är viktanpassad för att få en korrekt fjäderkonstant för den avsedda vikten.
Nej, det kan inte räknas som en fjäder. En fjäder skulle trycka tillbaka den absorberade energin i systemet till rörelse igen. En dämpning skulle trycka ut energin till ngt annat, i detta fallet värme. Viktanpassningen är till för att dämpegenskaperna är optimala vid ett procentuellt mått av kompression av materialet. För hög kompression, vid tex förhållandevis stor massa hos högtalaren, skulle göra att man passerar det optimala området av kompression.
Naqref skrev:Man kan se SD-foten som en Citroën. Eftersom fjädringen är så mjuk så kan man klara sig med lite dämpning och få en överlägsen komfort.
adzer skrev:Alla överens![]()
Kanon
DQ-20 skrev:BPM skrev:Liggunderlag.. Vad snackar vi för tid innan den blir "dålig" och måste bytas ut? Det har man ju ett antal hemma och även om man klipper bitar stora som hela bottenplattan på högtalaren så kan man ju byta rätt många gånger om man offrar ett helt underlag.. Funkar det som en budget SD-fot låter det som ett bra alternativ rent ekonomiskt.
Jag är lite orolig för din ekonomi. SD-kuddar av standardtyp är ju inte särskilt dyra. Liggunderlag har inte alls samma egenskaper: liggunderlag har slutna porer och SD-materialet har öppna porer. Det är de öppna porerna som är en av grunderna till det lite lattjo egenskaperna hos SD-foten. SD-materialet är också väldig formstabilt.
/DQ-20
Aerob skrev:DQ-20 skrev:BPM skrev:Liggunderlag.. Vad snackar vi för tid innan den blir "dålig" och måste bytas ut? Det har man ju ett antal hemma och även om man klipper bitar stora som hela bottenplattan på högtalaren så kan man ju byta rätt många gånger om man offrar ett helt underlag.. Funkar det som en budget SD-fot låter det som ett bra alternativ rent ekonomiskt.
Jag är lite orolig för din ekonomi. SD-kuddar av standardtyp är ju inte särskilt dyra. Liggunderlag har inte alls samma egenskaper: liggunderlag har slutna porer och SD-materialet har öppna porer. Det är de öppna porerna som är en av grunderna till det lite lattjo egenskaperna hos SD-foten. SD-materialet är också väldig formstabilt.
/DQ-20
Fort men fel? Det är väl snarare så att SD-fötter har slutna celler och liggunderlag öppna?
Naqref skrev:Aerob skrev:DQ-20 skrev:BPM skrev:Liggunderlag.. Vad snackar vi för tid innan den blir "dålig" och måste bytas ut? Det har man ju ett antal hemma och även om man klipper bitar stora som hela bottenplattan på högtalaren så kan man ju byta rätt många gånger om man offrar ett helt underlag.. Funkar det som en budget SD-fot låter det som ett bra alternativ rent ekonomiskt.
/DQ-20
Fort men fel? Det är väl snarare så att SD-fötter har slutna celler och liggunderlag öppna?
Nej. Det är den öppna strukturen som bidrar med fjädringen. I luftmadrasser är det luften i cellerna som fjädrar men bara så länge luften finns kvar. Den läcker sakta ut. Det är därför luftmadrasser är dåliga till detta.
ThePreTor1aN skrev:Alltså det är ju mycket snyggare köra utan. Alla fötter av mjukt material är ju så fula.
Aerob skrev:DQ-20 skrev:BPM skrev:Liggunderlag.. Vad snackar vi för tid innan den blir "dålig" och måste bytas ut? Det har man ju ett antal hemma och även om man klipper bitar stora som hela bottenplattan på högtalaren så kan man ju byta rätt många gånger om man offrar ett helt underlag.. Funkar det som en budget SD-fot låter det som ett bra alternativ rent ekonomiskt.
/DQ-20
DQ-20 skrev:BPM skrev:Någon som kan uppskatta vilka egenskaper vanlig häftmassa mellan stativ och högtalare skulle kunna ge?
Häftmassa är mjuk när man klämmer på den men styv vid ljudfrekvenser. Främsta egenskapen är att den fäster högtalaren vid stativet.BPM skrev:Liggunderlag.. Vad snackar vi för tid innan den blir "dålig" och måste bytas ut? Det har man ju ett antal hemma och även om man klipper bitar stora som hela bottenplattan på högtalaren så kan man ju byta rätt många gånger om man offrar ett helt underlag.. Funkar det som en budget SD-fot låter det som ett bra alternativ rent ekonomiskt.
Jag är lite orolig för din ekonomi. SD-kuddar av standardtyp är ju inte särskilt dyra. Liggunderlag har inte alls samma egenskaper: liggunderlag har slutna porer och SD-materialet har öppna porer. Det är de öppna porerna som är en av grunderna till det lite lattjo egenskaperna hos SD-foten. SD-materialet är också väldig formstabilt.BPM skrev:Och hur funkar en SD-fot om den ska supporta något som ligger utanför dess avsedda viktområde? Jag mailade Sonic Design för rätt länge sedan och fick svaret att fötterna fungerar bäst i övre delen av sitt specade område, så att en högtalare på säg 13kg kunde fungera bättre med en kudde specad till 12kg än med en som är specad mellan 12-28kg. Men om man t.ex har kuddar upp till 12kg och en högtalare som väger 18kg? Eller kuddar 12-28kg och högtalaren vägen 7kg? Blir de verkningslösa då?
Förr eller senare blir de verkningslösa om trycket blir för högt eller lågt. Det är därför den finns viktintervall angivna. SD-foten har inget med dämpning att göra. Meanmachine har helt missuppfattat funktionen. Man bör se SD-foten som en liten fjäder. Det som främst skiljer mot en stålfjäder är att den kan göras väldigt mjuk trots att den är så kort. En stålfjäder med samma mjukhet skulle inte få plats under högtalaren utan man skulle få hänga dem från taket. Nå, den här extrema mjukheten har ett pris: foten har en olinjär fjädring och är bara supermjuk inom ett visst viktintervall. Under och över detta intervall uppträder materialet som man kan förvänta sig av det om man klämmer på det, nämligen ett ganska hårt skumgummi. När det gäller funktionen finns det inga ersättare, såvida du inte köper ett flak av materialet själv och börjar stansa. Jag säger inte att man BÖR ha SD-kuddar, men OM man av någon anledning vill ha en fot som är mycket mjuk är SD-foten en fullständigt genialisk lösning. Verkligen. Men som sagt, bara för att något är fiffigt som tusan innebär inte automatiskt att man vill ha det.
/DQ-20
BPM skrev:Att SD ska hindra högtalaren ifrån att röra sig är såklart bra. Är den det bästa valet även placerad på något som rör sig?
Rätt många har ju stativhögtalare placerade på basunderdelar. Är SD det bästa även mellan basunderdel-högtalare eller finns bättre alternativ där?
BPM skrev: I förhållande till materialet känns visserligen 250:- plus frakt för 8st kuddar hutlöst men säg de hifitillbehör som inte följer den trenden..
MagnusÖstberg skrev:Du skrev så här:meanmachine skrev:Den vikta egenskapen är väl att den är mjuk och därmed dämpar. Då fungerar precis vad som hest
Du kan skrika hur mycket du vill, men det är lika okunnigt som ditt exempel med en mjölpåse.
adzer skrev:ThePreTor1aN skrev:Alltså det är ju mycket snyggare köra utan. Alla fötter av mjukt material är ju så fula.
Håller med. Tur att man kan fräsa ner fötterna.
MagnusÖstberg skrev:BPM skrev: I förhållande till materialet känns visserligen 250:- plus frakt för 8st kuddar hutlöst men säg de hifitillbehör som inte följer den trenden..
Det bästa hade förståss varit om deras arbetstid varit gratis, de sluppit göra materialinköp, produktion och bokföring och försäljning.
adzer skrev:BPM skrev:Att SD ska hindra högtalaren ifrån att röra sig är såklart bra. Är den det bästa valet även placerad på något som rör sig?
Rätt många har ju stativhögtalare placerade på basunderdelar. Är SD det bästa även mellan basunderdel-högtalare eller finns bättre alternativ där?
SD-fötter fungerar mycket bra även mellan basar och toppar. Jag kör så själv.
Har man dock basar staplade på varandra så är inte alltid SD-fötter helt optimalt om jag inte missminner mig.
BPM skrev:En fråga som är rent praktisk:
Jag har idag 16st SD-kuddar upp till 12kg och 8st 28-50kg som ligger. Mina högtalare väger dryga 15kg. Kan det funka hjälpligt att använda 3st kuddar av den större varianten eller kanske 5-6st av den mindre varianten och få det att fungera som avsett? Räknar man att 4 kuddar funkar till 12kg så borde det innebära att varje kudde fixar 3kg. 5st kuddar under en 15kg-högtalare borde alltså vara perfekt, eller? Handlar det även om tryckpunkter och sådant?
adzer skrev:Placera högtalaren/basen på en vågrät yta med SD-fötter mellan.
Lägg sedan vattenpass på högtalaren/basen och se hur den lutar.
När högtalaren/basen är i våg så har du jämn belastning på samtliga fötter.
Richard skrev:adzer skrev:Placera högtalaren/basen på en vågrät yta med SD-fötter mellan.
Lägg sedan vattenpass på högtalaren/basen och se hur den lutar.
När högtalaren/basen är i våg så har du jämn belastning på samtliga fötter.
Sd kuddar är lätta att justera in, bara att placera dem i fyra hörn under högtalaren. Dämpar vibrationer mot golvet jättebra.
Det är dock helt bortkastade pengar om du frågar mig.
BPM skrev:Har aldrig funderat över det där med olika vikt på kuddarna. Jag har helt enkelt haft en kudde under varje hörn, men tänker man efter borde ju en typisk högtalare med tanke på element och ett inte sällan tjockare material i baffeln väga mer fram än bak.
Mina nya lådor är dock aktiva med en förstärkarmodul bak, så där kanske det jämnar ut sig. En i varje hörn och en i mitten borde funka då. Så får det bli!
meanmachine skrev:Den vikta egenskapen är väl att den är mjuk och därmed dämpar. Då fungerar precis vad som hest
Sen beror allt som vanligt på vad du accepterar estetiskt. En del tycks har stor bredd på acceptans emedan andra är mycket tydlig på detaljerna. För att komma på detta behöver man bara rådgöra med sitt samvetevete ja en påse mjöl går någ mycket bra till att ställa stativare på...
hassez skrev:På 60-talet introducerades en ny gummikvalitet till racingdäck föt motorcycklar som Engelsmännen kallade Cling-rubber. (Fanns säkert för bilar också).
Första gången jag la på sådana däck blev jag förskräckt. Det blev djupa märken i gummit efter däckjärnen. Efter en stund var dom borta. Gummit hade alltså dämpande egenskaper.
På 70-talet hade Ny Teknik en gummiexperimentsats, där ingick två lika stora gummobollar.
Den ena var en studsboll, släppte man den så studsade den tillbaks nästan ända till samma höjd som den släpptes från. Fjädrande.
Den andra studsade nästan ingenting. Den var alltså dämpande och bara lite fjädrande.
Det kanske är någon liknande kvalite' som SD- fötterna är gjorda av.
hassez skrev:
...På 70-talet hade Ny Teknik en gummiexperimentsats, där ingick två lika stora gummobollar.
Den ena var en studsboll, släppte man den så studsade den tillbaks nästan ända till samma höjd som den släpptes från. Fjädrande.
Den andra studsade nästan ingenting. Den var alltså dämpande och bara lite fjädrande.
tvett skrev:Richard, detta är en tråd som handlar om alternativ till SD.
Du har nog med trådar att predika spikes i, håll dig där.
För att vara tydligare eftersom du sällan lyssnar:
Skulle du kunna köra upp nåt och gå och lägga dig sen?
Richard skrev:tvett skrev:Richard, detta är en tråd som handlar om alternativ till SD.
Det där är inte acceptabelt och ett personangrepp. Dags för avstängning V8?
tvett skrev:Richard skrev:tvett skrev:Richard, detta är en tråd som handlar om alternativ till SD.
Du kan välja något mjukt eller en spike.
Richard skrev:tvett skrev:Richard, detta är en tråd som handlar om alternativ till SD.
Richard skrev:tvett skrev:Richard skrev:tvett skrev:Richard, detta är en tråd som handlar om alternativ till SD.
Moderator, hallå ? Det blir upptrappning om det inte reageras.
BPM skrev:Finns någon generell ljudstyrka där vikten av vad högtalaren står på börjar bli viktig? Om man t.ex sällan spelar med en medelnivå över 75dB borde frågan inte vara lika viktig som för de som ligger på 85-90dB?
Vid låga styrkor (man kan fortfarande samtala i rummet), är fördelarna med mjukfötter jämfört med t.ex att bara använda möbeltassar märkbara?
adzer skrev:Richard skrev:Moderator, hallå ? Det blir upptrappning om det inte reageras.
Låter spännande.
tvett skrev:Richard skrev:tvett skrev:Richard, detta är en tråd som handlar om alternativ till SD.
IngOehman skrev:...
För femtielfte gången - det är INTE en dämpfot!
Dämpningen är låg, inte hög, och det är lite av poängen. Dämpning ger ju
transmission (leder ned vibrationer till golvet som om det är funtat på så
vis då börjar röra sig och kan höras).
Så det finns poänger med att hålla dämpningen låg, men som sagt; den
skall förstås helst vara alldeles prexis lagom.
Vh, iö
Richard skrev:meanmachine skrev:Den vikta egenskapen är väl att den är mjuk och därmed dämpar. Då fungerar precis vad som hest
Sen beror allt som vanligt på vad du accepterar estetiskt. En del tycks har stor bredd på acceptans emedan andra är mycket tydlig på detaljerna. För att komma på detta behöver man bara rådgöra med sitt samvetevete ja en påse mjöl går någ mycket bra till att ställa stativare på...
Håller med dig. SD- kuddarna jag hade till piP var knappast rocketscience.![]()
Hörde ingen som helst skillnad mot vanliga dörrstoppar av gummi under.
tvett skrev:Nu vill jag veta mer om vad som vore lämpliga ersättningar till SD-materialet.
Fjonkalicious skrev:tvett skrev:Nu vill jag veta mer om vad som vore lämpliga ersättningar till SD-materialet.
Sylomer
Max_Headroom skrev:Fjonkalicious skrev:tvett skrev:Nu vill jag veta mer om vad som vore lämpliga ersättningar till SD-materialet.
Sylomer
Är det inte just det som SD-foten är gjord av? Ser ut och luktar som det i alla fall.
Aerob skrev:Sorbothane kanske skulle kunna fungera?
tvett skrev:Kom ihåg att det inte är dämpningen som är det viktiga.
Dock att materialet beter sig ungefär likadant åt alla håll och strävar att återgå till ursprungspunkten.
Objektivisten skrev:tvett skrev:Kom ihåg att det inte är dämpningen som är det viktiga.
Dock att materialet beter sig ungefär likadant åt alla håll och strävar att återgå till ursprungspunkten.
Golfboll alltså.
Objektivisten skrev:tvett skrev:Kom ihåg att det inte är dämpningen som är det viktiga.
Golfboll alltså.
DQ-20 skrev:Aerob skrev:Sorbothane kanske skulle kunna fungera?
Nix pix. För hårt. Men det är ganska kul material. . Jag har kvar tre av mina puckar från Audioquest. En smälte när jag ställde den på en apparat som blev varm...
/DQ-20
KarlXII skrev:Min basrigg är skruvad i golv och vägg.
Ovanpå står ett hyllsystem med ett antal hundra kilo böcker.
Undrar om det blivit någon skillnad med SD-fötter. Skulle iaf behövts ganska många eller ganska hårda...
sebatlh skrev:Spontana ideer:
Vanliga spiralfjädrar med något lagom mjukt skumgummi i är nog görbart att få till.
hassez skrev:Golvet,väggen och böckerna är ju en del av högtalarna. Alltså är dom blir mycket tunga och högtalarelementen orkar inte att få dom att vibrera.
Så det behövs nog inga SD-fötter.
Aerob skrev:DQ-20 skrev:Aerob skrev:Sorbothane kanske skulle kunna fungera?
Nix pix. För hårt. Men det är ganska kul material. . Jag har kvar tre av mina puckar från Audioquest. En smälte när jag ställde den på en apparat som blev varm...
/DQ-20
Fast sorbothane kan ju vara riktigt mjukt också, nästan gel-konsistens. Shockabsorberande innersulor brukar t.ex innehålla sorbothane.
DQ-20 skrev:sebatlh skrev:Spontana ideer:
Vanliga spiralfjädrar med något lagom mjukt skumgummi i är nog görbart att få till.
Problemet är väl att fjädringsvägen vid en viss resonansfrekvens blir g/ω^2 för en linjär fjäder, om jag räknade rätt. I takt med att man sänker resonansfrekvensen, ökar fjädringsvägen kvadradiskt. Vid ca 7 Hz blir det ca 0,5 cm, vid 5 Hz ca 1 cm, vid 2 Hz ca 6 cm och vid 1 Hz ca 24 cm. Sproooiiing.
/DQ-20
KarlXII skrev:Min basrigg är skruvad i golv och vägg.
Ovanpå står ett hyllsystem med ett antal hundra kilo böcker.
Undrar om det blivit någon skillnad med SD-fötter. Skulle iaf behövts ganska många eller ganska hårda...
adzer skrev:Du kan få SD fötter till i princip vilken vikt du vill så det är inget problem.
Vee-Eight skrev:meanmachine skrev:Vee-Eight skrev:Man bör skilja på elasticitet, dvs fjädring, och dämpning. Det är inte samma sak.
Igen. för att dämpa resonanser behöver man mjuka saker. Alla mjuka saker dämpar resonaner.
Mjuka saker är fjädrande saker och aldrig detsamma som dämpande saker.
Notera en tyngd som hänger fritt i en fjäder i ett lufttomt rum. Sätter man fart på den så kommer den att fortsätta gunga pga fjädringen i fjädern, i all evighet. Fyller man rummet med luft så kommer luftmotståndet på fjädern och framförallt tyngden dämpa rörelsen tills alltsammans åter är stilla.
Förstår du skillnaden mellan fjädring och dämpning nu?
Problemet är väl att fjädringsvägen vid en viss resonansfrekvens blir g/ω^2 för en linjär fjäder, om jag räknade rätt. I takt med att man sänker resonansfrekvensen, ökar fjädringsvägen kvadradiskt. Vid ca 7 Hz blir det ca 0,5 cm, vid 5 Hz ca 1 cm, vid 2 Hz ca 6 cm och vid 1 Hz ca 24 cm. Sproooiiing.
/DQ-20
/DQ-20
Svante skrev:DQ-20 skrev:sebatlh skrev:Spontana ideer:
/DQ-20
Man kan ju tänka sig ett "bord" med förspända spiralfjädrar. Alltså tag två plattor, fyra st 25 cm långa spiralfjädrar och fyra genomgående skruvar som spänner ihop fjädrarna 23 cm. När man sedan ställer högtalaren på övre plattan trycks fjädrarna ihop till 24 cm och kraften från skruvarna släpper.
aisopos skrev:Hmmm, detta tolkar jag som att ifall jag ställt mina högtalare på en, för återgivningen,
perfekt fjäder så kommer högtalaren gunga på med 24 cm långa slag om musikmaterialet
innehåller 1Hz subsoniska signaler.
_Det_ känns väl som att det borde kunna drabba ljudåtergivningen aningens
negativt. Men bara en känsla ...
meanmachine skrev:Vee-Eight skrev:meanmachine skrev:Vee-Eight skrev:Man bör skilja på elasticitet, dvs fjädring, och dämpning. Det är inte samma sak.
Notera en tyngd som hänger fritt i en fjäder i ett lufttomt rum. Sätter man fart på den så kommer den att fortsätta gunga pga fjädringen i fjädern, i all evighet. Fyller man rummet med luft så kommer luftmotståndet på fjädern och framförallt tyngden dämpa rörelsen tills alltsammans åter är stilla.
Det är en massa reklamsnack.
Alla mjuka materal kommer att dämpa resonanser.
Sen är fråga nummer två vilket som gör det effektivast .
Hänger du med?
ALLA MJUKA MATERIAL om det så är en handduk eller ett paket mjöl kommer att dämpa resonanser.
Sen att nu de flesta här förefaller investerat i aktier i Sonic design gör att hela debatten blir en slags reklamtråd.
Det sistnämnda gör att hela tråden skiter sig och ingen riktigt gör nått.
Tänk om 4st tubgröt på ica skulle vara lika bra som SD under subben? Finns det nån som testat? om så är det väl om nått topic i tråden. INte att skydda och till alla kostnader med all möjlig reklamfolderlik rappakalja försavara SD.
aisopos skrev:Och då krävs det 24cm lång fjäder för att åstadkomma detta, utan att högtalaren
för den skull är tänkt att röra på sig så mycket.
Men är inte vikten på högtalaren en parameter? Dvs påverkar hur kraftig och
lång fjäder som behövs?
meanmachine skrev:Vee-Eight skrev:meanmachine skrev:Vee-Eight skrev:Man bör skilja på elasticitet, dvs fjädring, och dämpning. Det är inte samma sak.
Hänger du med?
ALLA MJUKA MATERIAL om det så är en handduk eller ett paket mjöl kommer att dämpa resonanser.
Sen att nu de flesta här förefaller investerat i aktier i Sonic design gör att hela debatten blir en slags reklamtråd.
Tänk om 4st tubgröt på ica skulle vara lika bra som SD under subben? Finns det nån som testat? om så är det väl om nått topic i tråden. INte att skydda och till alla kostnader med all möjlig reklamfolderlik rappakalja försavara SD.
tvett skrev:Nu vill jag veta mer om vad som vore lämpliga ersättningar till SD-materialet.
aisopos skrev:aisopos skrev:Hmmm, detta tolkar jag som att ifall jag ställt mina högtalare på en, för återgivningen,
perfekt fjäder så kommer högtalaren gunga på med 24 cm långa slag om musikmaterialet
innehåller 1Hz subsoniska signaler.
_Det_ känns väl som att det borde kunna drabba ljudåtergivningen aningens
negativt. Men bara en känsla ...
Jag inser att jag kanske tolkade det fel.
Att det istället önskas låg resonansfrekvens för systemet, t.ex. 1Hz.
Och då krävs det 24cm lång fjäder för att åstadkomma detta, utan att högtalaren
för den skull är tänkt att röra på sig så mycket.
Men är inte vikten på högtalaren en parameter? Dvs påverkar hur kraftig och
lång fjäder som behövs?
Det finns de flera av.. Inte för att jag har någon uppfattning om det.
Min fråga gäller vad det finns för alternativa mjukfötter som kan fungera hjälpligt.
Grejer jag hört föreslås är tillklippta bitar av liggunderlag, blu-tac (eller häftmassa som det oftast kallas här), squash-bollar delade på mitten, badrumsmatta (kort lugg med gummiundersida, ska va perfekt under baslådor (!)) och det som jag själv använder under mina baslådor: vanliga möbeltassar av lite kraftigare modell.
Har något av dessa alternativ någon positiv effekt?
Förslag på, och en diskussion kring, förbättrande åtgärder medelst sådant som kan finnas helt random i de flesta hem. Och jag menar såklart inte att man ska uppnå effekter i klass med viktanpassade SD-fötter utan mer små tweaks som kan innebära en förbättring jämfört med att ställa en högtalare platt på golvet.
Och jag menar såklart inte att man ska uppnå effekter i klass med viktanpassade SD-fötter utan mer små tweaks som kan innebära en förbättring jämfört med att ställa en högtalare platt på golvet.
Vee-Eight skrev: Skulle jag ha behov så anser jag de vara alldeles för dyra och skulle försöka köpa dess råmaterial och stansa egna varianter. Jag förstår de som saknar erfarenhet och kunskap att tillverka själv att de köper den kommersiella varianten för dyra pengar. Men jag kan inte bry mig mindre. Det är deras huvudvärk.
RogerGustavsson skrev:adzer skrev:Du kan få SD fötter till i princip vilken vikt du vill så det är inget problem.
Sylomer och Sylodyn används till väldigt måmga applikationer. Dämpning av räls till spårvagn/järnväg är en av dem. http://www.christianberner.se/productby ... er-sylodyn
NiklasF skrev:Vee-Eight skrev: Skulle jag ha behov så anser jag de vara alldeles för dyra och skulle försöka köpa dess råmaterial och stansa egna varianter. Jag förstår de som saknar erfarenhet och kunskap att tillverka själv att de köper den kommersiella varianten för dyra pengar. Men jag kan inte bry mig mindre. Det är deras huvudvärk.
Jo vid en snabb Googling så såg jag priser runt 100-150 Euro för 1,5x5m det blir måååånga SD kuddar det.
phloam skrev:MM, V8 menar att elastiska ("mjuka") saker är fjädrande, medan dämpande (också "mjuka" s.a.s.) saker inte fjädrar.
Så ni missförstår varandra lite bara kanske
MM's poäng är kanske att det inte är svårt att hitta olika dämpande/mjuka material hemma istf dyra SD-fötter, och det kan väl stämma? SD kanske är optimalt iofs.
Ett paket mjöl är ju inte så elastiskt direkt
Eri skrev:Det verkar som alla här har glömt vad som står i första inlägget.
Eri skrev:Fem sidor och knappt några vettiga förslag alls utan bara det vanliga tråkiga tjafset. Riktigt dåligt tycker jag.
adzer skrev:NiklasF skrev:Vee-Eight skrev: Skulle jag ha behov så anser jag de vara alldeles för dyra och skulle försöka köpa dess råmaterial och stansa egna varianter. Jag förstår de som saknar erfarenhet och kunskap att tillverka själv att de köper den kommersiella varianten för dyra pengar. Men jag kan inte bry mig mindre. Det är deras huvudvärk.
Jo vid en snabb Googling så såg jag priser runt 100-150 Euro för 1,5x5m det blir måååånga SD kuddar det.
Absolut. Sen är ju frågan hur lång tid du spenderar på att komma fram till vilken den optimala vikten är för en given mängd Solymer just för högtalare
IngOehman skrev:Ja, men att som MM kalla dämpande material för mjuka är ändå rappa-
kalja. Ett material kan upplevas vara mjukt om det dämpar lite, men
dämpar det mycket så är det hårt.
Jag spinner vidare på din bilhjupupphängingstråd och påminner MM om
hur det känns (jag förmodar att han har erfarenheten) att åka över en
vägbana med stora ojämnheter i en bil vars hjulupphängning har stor
dämpning.
Mjuk är inte det första ordet man kommer att tänka på...
Vh, iö
NiklasF skrev:Vee-Eight skrev: Skulle jag ha behov så anser jag de vara alldeles för dyra och skulle försöka köpa dess råmaterial och stansa egna varianter. Jag förstår de som saknar erfarenhet och kunskap att tillverka själv att de köper den kommersiella varianten för dyra pengar. Men jag kan inte bry mig mindre. Det är deras huvudvärk.
Micke23 skrev:Här finns tekniska data (se pdf-dokument) för de olika varianterna av Sylomer som säljs:
http://www.reinicke-gmbh.de/daempfungsplatten_0_e.htm
Micke23 skrev:adzer skrev:NiklasF skrev:Vee-Eight skrev: Skulle jag ha behov så anser jag de vara alldeles för dyra och skulle försöka köpa dess råmaterial och stansa egna varianter. Jag förstår de som saknar erfarenhet och kunskap att tillverka själv att de köper den kommersiella varianten för dyra pengar. Men jag kan inte bry mig mindre. Det är deras huvudvärk.
Absolut. Sen är ju frågan hur lång tid du spenderar på att komma fram till vilken den optimala vikten är för en given mängd Solymer just för högtalare
Här finns tekniska data (se pdf-dokument) för de olika varianterna av Sylomer som säljs:
adzer skrev:Micke23 skrev:Här finns tekniska data (se pdf-dokument) för de olika varianterna av Sylomer som säljs:
Jo jag vet, men jag tvivlar på att sonic designs "forskning" finns tillgänglig för gemene man.
Så att göra egna SD-fötter som är exakt lika bra tror jag inte är så lätt som många tror.
Men klart det går om man har kunskapen för att göra det.
Så ni som vill spara några kronor kör på säger jag.
Vee-Eight skrev:IngOehman skrev:Ja, men att som MM kalla dämpande material för mjuka är ändå rappa-
kalja. Ett material kan upplevas vara mjukt om det dämpar lite, men
dämpar det mycket så är det hårt.
Jag spinner vidare på din bilhjupupphängingstråd och påminner MM om
hur det känns (jag förmodar att han har erfarenheten) att åka över en
vägbana med stora ojämnheter i en bil vars hjulupphängning har stor
dämpning.
Mjuk är inte det första ordet man kommer att tänka på...
Vh, iö
Där kommer vi tillbaka på Citroën; mjuk fjädring, liten dämpning.
LypsylateX skrev:Jag tycker att en sak glöms bort när det gäller SD-fotens vara eller inte vara;
För egen del är den eventuella påverkan på ljudet av underordnad betydelse, det jag eftersträvar är att få så lite stomljud i huset som möjligt för att därigenom kunna spela lite starkare än annars trots att jag bor i lägenhet.
DQ-20 skrev:phloam skrev:MM, V8 menar att elastiska ("mjuka") saker är fjädrande, medan dämpande (också "mjuka" s.a.s.) saker inte fjädrar.
Så ni missförstår varandra lite bara kanske
MM's poäng är kanske att det inte är svårt att hitta olika dämpande/mjuka material hemma istf dyra SD-fötter, och det kan väl stämma? SD kanske är optimalt iofs.
Ett paket mjöl är ju inte så elastiskt direkt
Man kan jämföra med en bil där funktionerna är renodlade. Fjädern fjädrar, och stötdämparen dämpar rörelsen.
SD-foten: supermjuk fjäder, liten dämpare. Många andra mjuka material: hårdare fjäder (under belastning), större dämpare.
/DQ-20
PerStromgren skrev:Vad den här tråden behöver är några diffekvationer, så det kan bli någon ordning.
adzer skrev:Men klart det går om man har kunskapen för att göra det.
Så ni som vill spara några kronor kör på säger jag.
Vee-Eight skrev:PerStromgren skrev:Vad den här tråden behöver är några diffekvationer, så det kan bli någon ordning.
Pratar du diffekvationer och vill ha ordning, så får du precisera vilken ordning.
aisopos skrev:PerStromgren skrev:Vad den här tråden behöver är några diffekvationer, så det kan bli någon ordning.
Ja absolut!
Du har väl börjat fila lite på någon?
ingohman skrev:Mjuk är inte det första ordet man kommer att tänka på... Och faktum är
att det inte spelar knappt någon rull hur mjuk fjädrningen är om dämp-
ningen är för stor - bilen blir väldigt stötig och fjädringen uppfattas som
hård.
meanmachine skrev:ingohman skrev:Mjuk är inte det första ordet man kommer att tänka på... Och faktum är
hård.
Pratar vi hjulupphängning på en bil så är det
1. INTE vägens beskaffenheter vi vill isolera ut utan tvärt om bilen ljud och vibrationer som inte skall ut och vidare in i vägbanan. SÅ den håller liksom inte riktigt även om jag ser tanken.
DQ-20 skrev:
Liknande vaddå? Det är 24 produktgrupper på hemsidan.
Eri skrev:Den här tråden har verkligen spårat ur. Var är de enkla lösningarna som är bättre än att ställa högtalarna direkt på golvet. Som dessutom är lätta att få tag på. Det var ju det som efterfrågades.
DQ-20 skrev:Eri skrev:Den här tråden har verkligen spårat ur. Var är de enkla lösningarna som är bättre än att ställa högtalarna direkt på golvet. Som dessutom är lätta att få tag på. Det var ju det som efterfrågades.
Ja, den har spårat ur lite. Men hallå, du är väl inte ny på faktiskt.se, eller? Både jag och IÖ har för övrigt föreslagit "matta", gärna tjock. Var där det för fel på det? Är det inte ett juste svar? Jag kan hitta på en massa saker att ställa högtalare på och som finns i hemmet med vad är poängen om det inte innebär några särskilda förbättringar mot att ställa dem direkt på den audiofilanpassade matta man förhoppningsvis redan har. OM man däremot vill leda ned MINIMALT med ljud i golvet, i synnerhet om man har eftergivliga golv av trä, MÅSTE man ha en mjuk fjäder med RINGA dämpning. Något sådant finns inte i vanliga hem. Det är därför det finns en marknad för t.ex. SD-foten. Det var för övrigt trådskaparen som förde SD-foten på tal. Att det blir lite "rundsnack" får man tåla om man förväntar sig att andra skall bidra.
/DQ-20
Eri skrev:Det jag reagerat på är att det inte kommit fler förslag på enkla lösningar som ju faktiskt efterfrågades utan merparten av trådens sex sidor har ägnats åt mer eller mindre avancerade lösningar att hitta något med egenskaper likvärdigt med SD-foten.
DQ-20 skrev:meanmachine skrev:ingohman skrev:Mjuk är inte det första ordet man kommer att tänka på... Och faktum är
hård.
Pratar vi hjulupphängning på en bil så är det
1. INTE vägens beskaffenheter vi vill isolera ut utan tvärt om bilen ljud och vibrationer som inte skall ut och vidare in i vägbanan. SÅ den håller liksom inte riktigt även om jag ser tanken.
Hur menar du nu? Det låter som du anser att fjädrar och stötdämpare inte dimensioneras utifrån hänsyn till passagerarnas komfort. Men du måste mena något annat. Eller?
IngOehman skrev:Det finns helt enkelt inte så många exempel på mjuka material som tål
statisk belastning.
Men man kan ju alltid gjuta sina egna fötter i silikon. Det fungerar bra.
Jag gjorde en speciell gjutform för sådana för en massa år sedan, det
vill säga jag skissade formen och en snubbe på Gotland gjorde sedan
en ordentlig ritning och tillverkade.
Vh, iö
DQ-20 skrev:Svante skrev:DQ-20 skrev:sebatlh skrev:Spontana ideer:
/DQ-20
Man kan ju tänka sig ett "bord" med förspända spiralfjädrar. Alltså tag två plattor, fyra st 25 cm långa spiralfjädrar och fyra genomgående skruvar som spänner ihop fjädrarna 23 cm. När man sedan ställer högtalaren på övre plattan trycks fjädrarna ihop till 24 cm och kraften från skruvarna släpper.
Det var fiffigt. Går du på kåttehå, eller?
/DQ-20
Svante skrev:DQ-20 skrev:Svante skrev:DQ-20 skrev:sebatlh skrev:Spontana ideer:
/DQ-20
/DQ-20
Jag har fått för mig att det är ungefär så SD-fötterna funkar.
DQ-20 skrev:meanmachine skrev:Vee-Eight skrev:meanmachine skrev:Vee-Eight skrev:Man bör skilja på elasticitet, dvs fjädring, och dämpning. Det är inte samma sak.
Hänger du med?
Värst vad du svingar. Du verkar ha missuppfattat trådämnet. Den här tråden handlar om vilka fysiska egenskaper som SD-foten har för att man eventuellt skall kunna ersätta dem med något annat (billigare) för SAMMA FUNKTION. Nu råkar det vara så att det är ganska svårt eftersom dämpningen är LÅG men fjädringen MJUK under belastning. Om man av någon anledning vill ha just dessa egenskaper är SD-foten en fiffig lösning. Men det utgör i sig inget stöd till SD-foten - det är ju bara svar på trådskaparens fråga. Jag tror själv inte det spelar någon större roll vad man ha under högtalaren, såvida man inte bor i flerfamiljshus. Men det är inte det som är frågan i den här tråden. För och emot kan man snacka av sig någon annanstans tycker jag.
/DQ-20
Eri skrev:Svante skrev:DQ-20 skrev:Svante skrev:DQ-20 skrev:sebatlh skrev:Spontana ideer:
/DQ-20
/DQ-20
Det där får du nog förklara lite närmare. Jag får inte ihop det. Men så har jag aldrig haft något med kåttehå att göra heller.
Alltså:Man kan ju tänka sig ett "bord" med förspända spiralfjädrar. Alltså tag två plattor, fyra st 25 cm långa spiralfjädrar och fyra genomgående skruvar som spänner ihop fjädrarna 23 cm. När man sedan ställer högtalaren på övre plattan trycks fjädrarna ihop [s] till [/s] 24 cm (iö: alltså med ytterligare 1 cm, till 10 mm totallängd) och kraften från skruvarna släpper.
25 cm långa spiralfjädrar spänns ihop 23 cm. Då blir dom 2 cm långa? Är detta möjligt? Eller menas det att dom spänns ihop till 23 cm:s längd. Verkar mer rimligt. Sen då. När övre plattan belastas av högtalarna trycks fjädrarna ihop till 24 cm? Jag fattar ingenting.
sebatlh skrev:* så som ett bord kan stå och vicka på en uteservering, inte gunga som de gör på en SD-fot.
IngOehman skrev:Eri skrev:Svante skrev:DQ-20 skrev:Svante skrev:DQ-20 skrev:sebatlh skrev:Spontana ideer:
/DQ-20
/DQ-20
Det där får du nog förklara lite närmare. Jag får inte ihop det. Men så har jag aldrig haft något med kåttehå att göra heller.
Alltså:Man kan ju tänka sig ett "bord" med förspända spiralfjädrar. Alltså tag två plattor, fyra st 25 cm långa spiralfjädrar och fyra genomgående skruvar som spänner ihop fjädrarna 23 cm. När man sedan ställer högtalaren på övre plattan trycks fjädrarna ihop [s] till [/s] 24 cm (iö: alltså med ytterligare 1 cm, till 10 cm totallängd) och kraften från skruvarna släpper.
25 cm långa spiralfjädrar spänns ihop 23 cm. Då blir dom 2 cm långa? Är detta möjligt? Eller menas det att dom spänns ihop till 23 cm:s längd. Verkar mer rimligt. Sen då. När övre plattan belastas av högtalarna trycks fjädrarna ihop till 24 cm? Jag fattar ingenting.
Jag tror nog Svante menade prexis det han (nästan) skrev. Han fick till
en preposition fel bara. (Se min rättning i rött.)
Fjädern är 25 cm lång, och dimensionerad så att den tycks ihop 24 cm,
alltså till 1 cm, när man ställer högtalaren på den. Men redan innan man
ställer dit högtalaren så är fjädern ihopspänd MED 23 cm, till 2 cm alltså.
Att själva fjädern tar plats bortsåg nog Svante ifrån eftersom han inte
fokuserade på den praktiska verkligheten och bollade med en teoretisk
fjäder och inte en praktiskt.
Och så var det med det.
Annars kan du läsa dessa inlägg där jag beskriver samma sak:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... er#1456550
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=1381
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... dduk#16657
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=159411
Vh, iö
IngOehman skrev:Att beskriva den form jag skulle föredra är för svårt för den är rätt så
komplicerad, men en väl fungerande enkel form om man vill att foten
skall fungera bra med högtalare inom ett sort viktintervall är en som
är som en flack kon. Gör man bara en klots så kommer den att bli på
tok för styv för lätta högtalare men mjuk för tunga. En konisk form är
bättre på så vis att den kan blir förhållandevis mjuk när den belastas
lätt, eftersom spetsen då är odeformerad.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag råkade skriva cm där det skulle vara mm i den rödmarkerade
parentesen som jag skrev inuti Svantes inlägg.
Jag har rättat mitt inlägg men nämner det eftersom du citerade det
och i ditt inlägg så står det fortfarande fel.
IngOehman skrev:Blav nästan lite nostalgisk när jag hittade det här, från 2003:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... +fot#15994
Å andra sidan skrev jag ju spiktfotsartikeln ytterligare 14 år dess-
förinnan, 'alltså för 24 år sedan...
Hur kan 2003 kännas länge sedan?
Är det så att saker känns äldre för att de representerar någots
begynnelse/tidigaste dagar, i det här fallet faktiskt.se?
Fast jag kan tycka att jag överdriver hörbarheten av spikfotsarte-
fakterna i inlägget, men det beror nog på att jag har worst case
för ögonen. Få eller ingen missar vad spikfötterna ställer till med
när förutsättningarna för dem att påverka är bäst (=värst).
Men för att sammanfatta - på 24 år har ingenting hänt!
Ämnet i allmänhet och vad olika fötter gör i synnerhet, är fortfar-
ande för svårt för många att förstå.
Så kommer det nog att se ut om 24 år ytterligare också.
Vh, iö
Eri skrev:IngOehman skrev:Att beskriva den form jag skulle föredra är för svårt för den är rätt så
komplicerad, men en väl fungerande enkel form om man vill att foten
skall fungera bra med högtalare inom ett sort viktintervall är en som
är som en flack kon. Gör man bara en klots så kommer den att bli på
tok för styv för lätta högtalare men mjuk för tunga. En konisk form är
bättre på så vis att den kan blir förhållandevis mjuk när den belastas
lätt, eftersom spetsen då är odeformerad.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag råkade skriva cm där det skulle vara mm i den rödmarkerade
parentesen som jag skrev inuti Svantes inlägg.
Jag har rättat mitt inlägg men nämner det eftersom du citerade det
och i ditt inlägg så står det fortfarande fel.
Nu ska vi se om jag förstår rätt här. När du säger flack kon tolkar jag det som att sidorna skall vara relativt parallella.
Eri skrev:Men sen säger du att spetsen är odeformerad vid lätt belastning.
Eri skrev:Skall den den alltså ha en spets mot golvet eller vara mer eller mindre avrundad.
Eri skrev:Kan du ange konens vinkel i förhållande till konens centrumlinje?
Eri skrev:Sen är ju frågan hur stor en sån här fot behöver vara, längd , diameter?
Skulle man kunna forma den så här avkortad till halva längden t.ex.
Eri skrev:Den blir ju då ihålig. Om man vid gjutningen placerar en stålbricka på ovandelen så kan man skruva fast den med en skruv inuti konen.
Eri skrev:I bland kan det vara svårt att med ord beskriva hur saker ser ut, kan lätt bli missförstånd. Enligt mig är en kon med nästan parallella sidor närmare en cylinderform än en kon och får väl nästan vara oändligt lång för att bli spetsig.
Eri skrev:Men skit samma jag förstår nu hur du menar att formen skall vara.
Eri skrev:Tanken med den här verkar du ha missförstått.
Adhoc skrev:För kon: Kör ett Dry Martini-glas som form för eventuell gjutning, lite matolja på insidan så silikonen släpper. Aluminiumkoppen som används för värmeljus borde ge "lagom stora" raka silikongummipluppar.
IngOehman skrev:Använder man alukoppså kan man till och med lämnas den kvar och
bara skära ned kanten någon halv cm för att tillåta nedfjädringen!
IngOehman skrev:Hemma har jag ingen heltäckningsmatta i vardagsrummet och jag har
faktiskt filt under SD-fötterna på dem, just för att tillåta glidning.
tvett skrev:Hur mycket har vi berört vilka ledder högtalaren rör sig?
En högtalare som bara rör sig i golvets plan kan ju stå på en hård friktionsfri yta med bra resultat. Men om högtalaren även rör sig vertikalt behövs mjukare saker.
IngOehman skrev:
Jag är osugen på att bli ansvarig för formen.
Vh, iö
PerStromgren skrev:tvett skrev:Hur mycket har vi berört vilka ledder högtalaren rör sig?
En högtalare som bara rör sig i golvets plan kan ju stå på en hård friktionsfri yta med bra resultat. Men om högtalaren även rör sig vertikalt behövs mjukare saker.
Mina dipoler borde inte ha så mycket rörelse i vertikalled, men jag har inte mätt så jag vet inte.
IngOehman skrev:Hemma har jag ingen heltäckningsmatta i vardagsrummet och jag har
faktiskt filt under SD-fötterna på dem, just för att tillåta glidning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster