Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Den intressanat frågan, som jag ser det, är om man de facto får en bättre kabel om man utökar budgeten från låt oss säga 200 kr till 200 000 kr
Kan någon av dem som tycker att 105 000:- (eller mer) för kablarna är rimligt i en 300 000:- anläggning, förklara för oss andra hur det har sin orsak.
Detta i skenet av att man kan tillverka en kabel för högtalarna med två grova kopparledare i ett stumt (icke-resonant) och välisolerande hölje så att den kan säljas för kanske 250:- för två femmeterssnuttar. Man får även utmärkta interconnectkablar med kontakter och allt för kanske 250:- per stereokabel, det vill säga 1000:- för 4 stycken stereokablar, väldigt lågkapacitiva, väldigt mekaniskt dämpade, rimligt välskärmade och extremt bredbandiga
1. Vad är det för något som kostar 105 000:- (eller mer) i kablarna vi måste köpa för att det skall bli mer än 35% av anläggningens pris? Alltså mer än tio gånger mer än det escallerande vansinne jag försökte illustrera nyss.
.2. På vilket sätt beter sig de kablar för mindre än 10 000:- (tillsammans) sämre är de dyrare 105 000:-kablarna? Säg inte "sämre ljud" utan ge mig något att ta på. Något som gör att man kan förstå varför någon ens kommer på idén att leta bland vansinnesdyra kablar när man inte ännu testat alla rimligt prissatta kablar
3. Vad är skälet till att de kablar som kostar sådär fantastiskt mycket pengar (och sålunda "skall vara" bra) är helt olika sinsemellan? Ja, de kan rent av vara varandras motsatser. Det där som är gemensamt "bra" hos dem, vad är det egentligen?*
4. Låt mig gissa: Den där 35%-regeln gäller förstås även för en anläggning med bara en CD-spelare, en förstärkare och ett par högtalare, alltså för bara två uppsättning kablar (inteconnect- resp högtalarkablar) allt som allt?
Skillnaden här är väl att IÖ kan visa att högtalarna fungerar på ett visst sätt, dessutom på ett teknikst sett bra sätt. Kabletillverkarna kan ytterst sällan visa upp något konkret över huvudtaget på sina extremdyra produkter.
Generellt: Saker som rör sig och skall göra det med någorlunda exakthet blir dyra. Mekanisk precision är dyr. En kabel är en mekansikt sett mycket enkel produkt som kan tillverkas relativt billigt (undantaget silverkabel där själva silvret är ganska dyrt).
Jag säger inte att kablar saknar betydelse. Bara att priset gör det. Det är kabelns egenskaper som bestämmer hur det låter, inte priset. Priserna styrs inte av hur bra grejjorna är egentligen, utan av en massa annat. Man kan göra en bra kabel billigt om man vill. Man kan göra en bra kabel dyr om man vill. Vad sedan folk köper är upp till dom. Men en kabel för 100kkr paret köper man inte för ljudet, det är andra aspekter som spelar in.
IÖ har flerdubblat kabelkostnaden till 10.000 kr (från några hundra) just för att ge utrymme åt diverse fördyrande tweaks, varierande priser hos olika leverantörer osv.
Dvs ökat priser med faktor minst 10.
Utan att veta vad hans element kostar så skulle jag tro att hans specialelement gott och väl ryms inom denna faktor jämfört med standard dito.
Dimitr
Jag har i har i princip alltid märkt att dyrare kablar även låter bättre. Detta har inget med dyra strumpor att göra.
Ett kabelmärke kan inte heller sälja bara för att det är dyra, så funkar inte marknadskrafterna. För att kunna ta bra betalt för sina produkter måste man ha bra produkter. Det gäller att skapa ett erkänande bland hifiintresserade människor och detta går bara genom att erbjuda bra produkter som tillfredställer kundernas behov.
Om en kabel kostar 100' och låter kass kommer inte märket att bli så långvarit.
Jag kan inte förstå denna motsträvighet till kablarnas inverkan på resten. Man väljer med omsorg alla komponenter i apparaterna kretskortslösningar osv. Men så fort man passerar utanför appratens låda så är det inte viktigt längre.
Vi ska inte underskatta reklamens kraft!
Hur många här tror att Levis jeans är dom med överlägset bäst kvalite? Trotts att alla tester av bla Råd & Rön visat att billighetsmärken har överlägsen kvalite och slitstyrka
Så trots undermålig kvalite och flera hundra procent högre priser så var/är ändå Levis en storsäljare.
Flerdubblat till att internakablaget kostar 10000:- per högtalare???
ATt marknadsföra en produkt och tjäna pengar är inte primärt en fråga om att utgå från en bra( eller prisvärd produkt), utan en fråga om skicklig markndsföring mm. En bra produkt hjälper, men är inte nödvändigt
VelociRaptor skrev:Öhman
Ändå kan man hitta komponenter som kostar 10000 kr per st tex spolar i delningsfilter. Högalarelement som kostar 30000:- per st .
MILspec där de enskilda komponenterna är 1000 tals procent dyrare än de du kan köpa på elfa. Så nog går det att vräka in pengar på komponentnivå om man vill.
Mvh VR
. Sedan (ännu mera förvånande) halar han fram ett kreditkort och berättar att han fått i uppdrag av XXXXX på XXXXX att spendera åtminstone (ja, hur många var det? Jag minns inte) X tusenlappar i mutdrinkar på XXXXX m fl potentiella kunder under Arken-mässan.
2. Låg resistans (3 meter med arean 2 mm2 ger 25 mohm )
VelociRaptor skrev:dimitri
Man kan alltid köpa något billigare men man får vad man betalar för.
Exempelvis kan du köpa en digital multimeter som på pricken ser ut som mitt fluke där biltemas kostar 200kr och fluken 3500kr vilken tror du är bäst?
IngOehman skrev:Morello skrev:2. Låg resistans (3 meter med arean 2 mm2 ger 25 mohm )
Detta är en härlig dag: Morello har bestämt räknat fel!![]()
![]()
![]()
![]()
En tremeters 2 mm^2 kabel har en plus och en minusledare och utgör 6 meter kabel, resistansen blir ungefär 0,05 ohm, inte 0,025 ohm.
För du menade väl inte 1,5 meter kabel?
Vh, Ing. Öhman (blodgivare förstås)
-n0p- skrev:. Sedan (ännu mera förvånande) halar han fram ett kreditkort och berättar att han fått i uppdrag av XXXXX på XXXXX att spendera åtminstone (ja, hur många var det? Jag minns inte) X tusenlappar i mutdrinkar på XXXXX m fl potentiella kunder under Arken-mässan.
Öhman>> Just vad du tycker du är förvånande i detta? Förstår inte alls vad som skulle vara märkvärdigt med detta.
VelociRaptor: Att Flukes apparater är bättre än biltemas beror inte på att det finns någon naturlag som säger att "man får vad man betalar för". Det beror på att Fluke inte är ett rip off-företag - de ger valuta för priset.
Isåfall tycker jag du skall fortsätta med att lita på prislappen och köpa så dyrt du kan.
Motivera priset på dina konstruktioner och få mig att tro att jag inte är lurad.
[/quote]VelociRaptor skrev:ÖhmanIsåfall tycker jag du skall fortsätta med att lita på prislappen och köpa så dyrt du kan.
Motivera priset på dina konstruktioner och få mig att tro att jag inte är lurad.
Mvh VR
IngOehman skrev:Morello:
Det har du förstås rätt i, men däremot tror jag att Ludvig deLaval och ett gäng till var med.
VelociRaptor skrev:Nagref
Skrev jag ut vem jag citerade![]()
![]()
![]()
Övrigt ta det på PM funktinen.
Mvh VR
VelociRaptor skrev:Öhman
Det kanske är det som kabeltillverkana också gör.
Det vill inte motivera varför det kostar, eller berätta det för alla.
Och där sätter vi punkt
Var du lika glad på att berätta när "blomman" hade några invändningar mot konstruktionenJag berättar med glädje, i timmar, om mina kunstruktioner, det kan tusentals människor vittna om.
VelociRaptor skrev:ÖhmanVelociRaptor: Att Flukes apparater är bättre än biltemas beror inte på att det finns någon naturlag som säger att "man får vad man betalar för". Det beror på att Fluke inte är ett rip off-företag - de ger valuta för priset.
99% av fallen får man vad man betalar för.![]()
Är fluke ett rippoff av Agilent
Rydberg skrev:Var du lika glad på att berätta när "blomman" hade några invändningar mot konstruktionen![]()
VelociRaptor skrev:Det fram gick verkligen inte att det bara var mig du inte skulle berätta för. [/b]
VelociRaptor skrev:Morello
Du har inte komenterat de tok dyra komponenterna.
Bamsefar skrev:Norman, OT: Segelflygplan eller hur (ang. din avatar) ???
Jag tänker inte göra några fler inlägg i denna tråd. Om du eller VR tänker ljuga ihop eller hitta på några fler sätt att förtala mig (precis som om någon skulle gå på det..) så kommer de att stå obesvarade. Jag har inga förhoppningar om att det kommer att stoppa er.
VelociRaptor skrev:Morello
tex en kondensator på 22 microfarad för 680:-
eller en på 10 microfarad för 1106:-
Om jag skulle bygga något med dessa komponenter skulle det bli ganska dyrt, bättre....?!?
Mvh VR
Jag har en våg hemma som hade en prislapp på ungefär 6000:-, den har en upplösning och repeterbarhet på 0,02 gram, noggrannheten är något lägre vid stora utslag.
Hejagillarättokmktattskrivasåhärochså,hejdå!
Rydberg skrev:OT> Du lilleskutt, nu har jag lagt upp mitt system även på detta forum så du kan gå in och kommentera akustiken, fint va!
Magnuz skrev:Sanny_X skrev:Du har väl röstat?
Satsar du på en karriär som arkeolog?
Sanny_X skrev:Magnuz skrev:Sanny_X skrev:Du har väl röstat?
Satsar du på en karriär som arkeolog?
Det är ju temavecka.![]()
Nja, hoppas efter detta att frågan är avklarad och vi slipper mer "nya" trådar i ämnet.
Alexi skrev:Vi ska inte underskatta reklamens kraft!
Hur många här tror att Levis jeans är dom med överlägset bäst kvalite? Trotts att alla tester av bla Råd & Rön visat att billighetsmärken har överlägsen kvalite och slitstyrka
Så trots undermålig kvalite och flera hundra procent högre priser så var/är ändå Levis en storsäljare.
Morello skrev:Alexi skrev:Vi ska inte underskatta reklamens kraft!
Varför är jeans så frukatsnvärt populärt?
Jeans har ju alltid funnits, men inte av den omfattning vi ser idag.
Bamsefar skrev:Jag tror att de flesta blir nöjda med en vettigt tillverkad kabel. Och en vettigt tillverkad kostar inte mer än max 1000 sek / stereometer, oberoende om det är en signal eller högtalarkabel.
Vissa gillar EKK / RG62 (eller är det RG59 ???).
Vissa gillar NordOst, PAD och Transparent.
Min åsikt, i detta mycket heta ämne, är att Transparent rent tekniskt och "ljud"-mässigt är bäst men dessvärre oerhört överdrivet dyra.
Ta t.ex. TAG McLaren Audios kablar, no-nonsen, suveränt enkla och väl skärmade. Ligger på tusen lappen med kontakter om jag minns rätt. Perfekta för majoriteten (90%) av alla användare - och de flesta av dessa kan säkert klara sig med EKK / RG62 oxå....
Bill50x skrev:Detta att delarna i en anläggning ska ligga inom ramen för vissa proportioner har jag alltid förundrat mig över. Det är väl inte priset som speglar prestandan?
Bill50x skrev:Ska man bedöma två förstärkare efter samma måttstock där den ena har en låda som kostar multum och den andra ett bra ljudande inre?
Bill50x skrev:Om man hårdrar det hela, VAR ger en tusenlapp mest förbättring? är väl snarare en bra utgångspunkt.
Bill50x skrev:Problemet kommer när man ska värdera en eventuell förbättring, den kan ju vara stor - eller den kan vara viktig (eller givetvis både och). Sedan kan ju en förbättring vara så mycket, det kan givetvis vara bättre ljud (vad nu det är) men också till exempel handhavande, flexibilitet och liknande. Vi har alla olika önskemål om vad vi vill få ut av våra apparater. Att då säga att 20% ska gå till källan och 60% till högtalaren blir ju helt galet. Det måste ju styras efter de önskemål man har.
petersteindl skrev:Kablar bör få kosta mer än tillverkningskostnaden, tycker jag.
jeff_belowski skrev:hifikg! Har Patrik82 begärt att få använda dina bilder något eller anses de för "oseriösa"?
petersteindl skrev:Kablar bör få kosta mer än tillverkningskostnaden, tycker jag.
IngOehman skrev:Ja, om den som tillverkar den skall leva på det så blir det ju nödvändigt. Och det kan vara vad som helst mellan kanske dubbelt så mycket som självkostnadspriset och 20 gånger mera, kanske till och med mer än så, beroende på hur man räknar på kostnaderna och beroende på säljorganisation och sådant. Inget konstigt med det.
Det som är konstigt med just kabelbranschen är att det finns så många skojare i den, och då talar jag inte om att det tjänar för mycket pengar. För mig får de tjäna hur mycket som helst. De får även sälja hur usla produkter som helst, till hur höga priser som helst. Jag bryr mig inte.
Det jag bryr mig om är när de ljuger för sina kunder, det vill säga ljuger för alla. Det och ingenting annat.
Saken är ju marknadsekonomi råder. Det är därför upp till kunden att ta ställning till om man vill inverstera i varje produkt, och det är kundens sak att bedöma om man tycker att byggkvalitet och prestanda svarar till ens krav.
Om en kabel baserat på hur den upplevs när man använder den känns sämre än vad den kostar så får kunden själv göra den bedömningen. Om kunden bedömer att kabeln har varit för billig att tillverka (oavsett känsla av kvalitet) och tillverkaren alltså enligt kunden tjänar för mycket så får kunden bedöma det också - men om tillverkare och/eller distributörer ljuger för kunden om hur saker fungerar och om kabelns egenskaper så är det orimligt att begära att ALLA kunder skall ha kunskap nog för att veta att det påstådda var lögner.
Därför bör branschen inte acceptera sådana tillverkare. De som vet bäst bör säga ifrån.
Men igen - jag har INGET att erinra mot en tillverkare som kanske gör dåliga kablar och som kanske säljer dem dyrt och tjänar massor av pengar på det, om de har attityden "bedöm själv". Då är det rimligen upp till var och en att göra just det.
Vh, iö
adagio skrev:Håller med IÖ.
Tycker ditt inlägg ante 77 ligger på förskolenivå rent mentalt. Trams!
Rille skrev:Coaxkabel ca20kr/m. Kontakter ca 50kr/st. Högtalarkabel 20kr/m. Hdmi finns för 50kr/m. Den dyraste kabel jag har är således den egenlödda coaxen med delar från ELFA. Jag provade att gämföra min mot en +100.000kr kabel en gång. Den dyra var galvaniskt avskild i skärmen och hade en rad salespoints och lät inte bra.
Strmbrg skrev:Man kanske kan roa sig med att reflektera över vad det innebär att ljuga och framförallt när påstådda felaktigheter INTE bör betraktas som lögn.
Ponera att någon person på en sladdfirma verkligen tror på sin produkt. Vederbörande kanske exempelvis har missförstått saker inom fysiken och åberopar därmed tokigheter utan att inse detta. Är det att ljuga?
Det är tveklöst att fara med osanning. Och därmed ligger såklart ansvaret för konsekvenserna av osanningsfarandet - åtminstone i någon mån - på vederbörande. Men är det en lögn?
ante_77 skrev:Strmbrg skrev:Man kanske kan roa sig med att reflektera över vad det innebär att ljuga och framförallt när påstådda felaktigheter INTE bör betraktas som lögn.
Ponera att någon person på en sladdfirma verkligen tror på sin produkt. Vederbörande kanske exempelvis har missförstått saker inom fysiken och åberopar därmed tokigheter utan att inse detta. Är det att ljuga?
Det är tveklöst att fara med osanning. Och därmed ligger såklart ansvaret för konsekvenserna av osanningsfarandet - åtminstone i någon mån - på vederbörande. Men är det en lögn?
Medveten lögn - Nej
Omedveten lögn - Ja
Är något straffbart - Nej
Har även konsumenten ansvar - Ja
hifikg skrev:ante_77 skrev:Strmbrg skrev:Man kanske kan roa sig med att reflektera över vad det innebär att ljuga och framförallt när påstådda felaktigheter INTE bör betraktas som lögn.
Medveten lögn - Nej
Omedveten lögn - Ja
Är något straffbart - Nej
Har även konsumenten ansvar - Ja
Tja, eftersom man vänder sig till enskilda konsumenter i huvudsak (?) så har man ett stort ansvar för vad man påstår och att ljuga, medvetet eller omedvetet, i sin marknadsföring är inte lagligt och kan alltså vara straffbart. Att vilseleda konsumenter tar vi inte lätt på i EU. Å andra sidan brukar kabelnasarna ha ganska generösa öppet köp/prova själv erbjudanden så konsumenten har goda chanser att blindtesta och returnera. Likväl behåller, även annars mycket sunda, människor dyrkablarna när de väl kommit innanför dörren. Knepigt. Och jag har själv varit där. Mina högtalarkablar är inte att leka med (heller) och jag hör absolut noll i skillnad när jag emellanåt ersätter dem med lampsladd (när längden inte räckt till).
hifikg skrev: Å andra sidan brukar kabelnasarna ha ganska generösa öppet köp/prova själv erbjudanden så konsumenten har goda chanser att blindtesta och returnera. Likväl behåller, även annars mycket sunda, människor dyrkablarna när de väl kommit innanför dörren. Knepigt. Och jag har själv varit där. Mina högtalarkablar är inte att leka med (heller) och jag hör absolut noll i skillnad när jag emellanåt ersätter dem med lampsladd (när längden inte räckt till).
Panelguy skrev:hifikg skrev: Å andra sidan brukar kabelnasarna ha ganska generösa öppet köp/prova själv erbjudanden så konsumenten har goda chanser att blindtesta och returnera. Likväl behåller, även annars mycket sunda, människor dyrkablarna när de väl kommit innanför dörren. Knepigt. Och jag har själv varit där. Mina högtalarkablar är inte att leka med (heller) och jag hör absolut noll i skillnad när jag emellanåt ersätter dem med lampsladd (när längden inte räckt till).
Varför tror du då att dessa sunda människor behåller kablarna efter ett test`Står det en representant från "dyrkabelfirman" utanför i Hells Angels-utstyrsel och visar vad som kan hända om man skulle lämna tillbaka kablarna....eller är de stackarna i vanlig ordning lurade?
Panelguy skrev:Varför tror du då att dessa sunda människor behåller kablarna efter ett test`Står det en representant från "dyrkabelfirman" utanför i Hells Angels-utstyrsel och visar vad som kan hända om man skulle lämna tillbaka kablarna....eller är de stackarna i vanlig ordning lurade?
ante_77 skrev:Panelguy skrev:hifikg skrev: Å andra sidan brukar kabelnasarna ha ganska generösa öppet köp/prova själv erbjudanden så konsumenten har goda chanser att blindtesta och returnera. Likväl behåller, även annars mycket sunda, människor dyrkablarna när de väl kommit innanför dörren. Knepigt. Och jag har själv varit där. Mina högtalarkablar är inte att leka med (heller) och jag hör absolut noll i skillnad när jag emellanåt ersätter dem med lampsladd (när längden inte räckt till).
Varför tror du då att dessa sunda människor behåller kablarna efter ett test`Står det en representant från "dyrkabelfirman" utanför i Hells Angels-utstyrsel och visar vad som kan hända om man skulle lämna tillbaka kablarna....eller är de stackarna i vanlig ordning lurade?
Pinsamheten av att få sina farhågor bekräftade. Att skicka tillbaks kabeln är ju ett sätt att erkänna att man var lurad. Då tar dom hellre den ekonomiska smällen.
Så dom övertalar sig själv med gråten i halsen att "detta fungerar verkligen". Sedan sitter dom och lyssnar på kabel, nyanser, luftighet, avfärgning, ofärgning, transienter och annat smått och gott.
Panelguy skrev: Förstår att det är ganska meningslöst att diskutera "dyrkabel" på ett forum där NAD208 lägger ribban för slutsteg
Panelguy skrev:hifikg skrev: Å andra sidan brukar kabelnasarna ha ganska generösa öppet köp/prova själv erbjudanden så konsumenten har goda chanser att blindtesta och returnera. Likväl behåller, även annars mycket sunda, människor dyrkablarna när de väl kommit innanför dörren. Knepigt. Och jag har själv varit där. Mina högtalarkablar är inte att leka med (heller) och jag hör absolut noll i skillnad när jag emellanåt ersätter dem med lampsladd (när längden inte räckt till).
ante_77 skrev:Nu tänker jag på att det knappast kan vara straffbart för den lokala butiken att kränga svindyr kabel. Han refererar bara till tillverkarens vackra ord och svada. ...
Panelguy skrev:...Bägge kablarna är otvivelaktigt bättre än lampsladd. Förstår att det är ganska meningslöst att diskutera "dyrkabel" på ett forum där NAD208 lägger ribban för slutsteg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster