Vad bör kablar få kosta?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är 35 % alldeles för mycket att spendera på kablarna i en anläggning?

Omröstningen slutade 2003-11-08 19:03

Ja
69
78%
Nej
15
17%
Det är alldeles för lite!
4
5%

Antal röster : 88

Användarvisningsbild
Hotspur

Vad bör kablar få kosta?

Inläggav Hotspur » 2003-10-09 19:03

Satt nyss och funderade på vad min stereo: dels kostat mig, dels vilka prislappar delarna var behäftade med då de såldes till förste ägare. Då slog det mig att min signalkabel (PAD Venustas) kostade mer (23 000:-) än mitt PS Audio-slutsteg (21 000:-) i affären. Bägge är knappt ett år gamla... Högtalarkablarnas (Nordost och Magnan) nypris var ca 19 000:-, alltså något mindre än högtalarnas prislapp (22 000:-). Lägg därtill två elkablar för 1800:- och plötsligt kostar alltså samtliga mina kablar 800:- mer än vad mitt slutsteg och högtalarna kostar tillsammans! Okej, peta in CD-spelarens hiskeliga nypris på ca 38 000:- och det blir mer balans i ekvationen. Dock, kablarna belastar fortfarande svettiga 35 % av anläggningens nypris på ca 125 000:- (vilket jag förstås inte betalat).

Hur tänker ni när ni ser dessa siffror, är 35 % en vettig måttstock på hur mycket pengar man ungefär bör lägga på kablarna i en puristisk hifi-anläggning? Eller, är den gamla höftningen 10 % mer förnuftig och/eller försvarbar?
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-09 19:36

Jag tror att de flesta blir nöjda med en vettigt tillverkad kabel. Och en vettigt tillverkad kostar inte mer än max 1000 sek / stereometer, oberoende om det är en signal eller högtalarkabel.

Vissa gillar EKK / RG62 (eller är det RG59 ???).

Vissa gillar NordOst, PAD och Transparent.

Min åsikt, i detta mycket heta ämne, är att Transparent rent tekniskt och "ljud"-mässigt är bäst men dessvärre oerhört överdrivet dyra.

Ta t.ex. TAG McLaren Audios kablar, no-nonsen, suveränt enkla och väl skärmade. Ligger på tusen lappen med kontakter om jag minns rätt. Perfekta för majoriteten (90%) av alla användare - och de flesta av dessa kan säkert klara sig med EKK / RG62 oxå....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-09 19:41

Hej!

Grundregel för framgång inom Hifi gällande kablar!

1 Ta det av hifianläggningen/skivsamlingen som kostar minst!
2 Dela därefter denna summa med 100!
3 Detta belopp är nu vad alla kablar tilsammans högst får betinga,
om´n vill ha riktigt, riktigt bra hifianläggning och skivsamling!

Mvh A*

PS Om anläggning är i prisklass: vrålåk modell 03 samt skivsamlingen räknas i
tusental, gälla ej ovanstående :) !

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2003-10-09 19:46

Jag tycker den gamla tumregelen att kablar ska stå för 15% av kostanaden av anläggningen känns rätt lagom.

De Transparent Super kablar jag använder idag ligger ganska exakt på den siffran. Har provat med dyrare kablar och visst blir det bättre, men blir det inte ännu bättre med bättre elektronik/högtalare för dom pengarna istället?

Sen antar jag vi får räkna listpris och betalt pris lite olika. Viss värdeminskning har all hifi direkt efter man tar upp den ur kartongen.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-10-09 20:11

Jag tycker att folk för mycket hänger upp sig på vad saker kostar. I hifivärlden tycker jag att priset rätt sällan står i proportion till vad saker presterar. Det kastar rätt kraftigt.
I dagsläget har jag inte set några förklaringar som talar för att "dyrkablar" verkligen skulle fungera. Tvärt om. Visst, jag har inte testat allt, men när man tar dessa priser räcker inte "jamen, det fungerar för mig!" som argument. Man kan ju försöka sälja någonting annat för 50000 kr utan att kunna visa om och hur de fungerar....
Hoppas dock att kabeltestet blir till snart, så får man någonting konkret at visa på.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-09 20:14

Jag är pragmatisk när det gäller kablar. Jag köper de kablar som passar applikationen och inte degraderar signalen. 8) Det har kostat mig kanske 1% av systemets totala kostnad. :D

35% låter absurt 8O 8O Man kan ju fundera på vilken grad av ingenjörsmässighet samt produktionskostnad en kabel utgör. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-10-09 20:21

Jag kan ju tillägga att jag själv tycker att signalkabelns pris är helt absurt, men då jag fick den nästan "till skänks" genom en lycklig slump och oplanderad bytesdeal så tyckte jag det kunde vara kul att testa den. Jag skall så småningom testa att byta ut den mot en mer normalt prissatt XLR-kabel för att se vad som händer. Jag tvivlar faktiskt själv på att anläggningen låter så himla mycket bättre med Venustas än med en balanserad kabel med tresiffrig prislapp. Däremot håller jag hårt i högtalarkablarna, där har lyften varit tydliga och kännts prisvärda - varje gång - även om jag knappast skulle ha velat betala listpriser för dessa uppgraderingar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-09 20:48

Det går inte att sätta någon %-sats tycker jag. Att det finns svindyra kablar som är sämre rent tekniskt än dom jag gjort själv för en 100-lapp ser inte jag som något problem (är det ett problem så är det i alla fall inte mitt). Det är inte mina pengar som köper dom dyra kablarna och om dom som köper är nöjda och glada med sina små sladdar så är väl allt frid och fröjd?

Edit: Stavfel

Användarvisningsbild
gurin

Inläggav gurin » 2003-10-09 21:17

Jag har inga problem med att kablarna kostar 35 %. Jag gör tydligen som du, fridefors och köper när jag får ett bra pris. Jag har antagligen varit uppe i högre procent innan jag uppgraderade CD och förstärkeri. Vilket illustrerar ett av de stora problemen i Sverige.

Oavsett vad det rör sig om skall det räknas procent. Löneökningar förhandlas fram i procent. Arbetslöshetsunderstöd lika så. Det blir olika för alla beroende på vad basen för uträkningen är för något. En viss kabel kostar en viss summa pengar. Är det den jag vill ha köper jag den, helst begagnad eller ett demoex. Vilken procent det blir är helt oväsentligt. För varje uppgradering i förstärkeri och signalkällor sänker ju min kabelprocent men jag har lika bra eller dåliga kablar för det.

Jag skulle för allt smör i Småland inte byta ner mig i kabelväg. Det betyder inte att jag inte kan plocka in en billigare kabel. Efter att ha AB-at högtalarkablar är jag lite kluven inför om jag skall byta högtalare eller högtalarkabel först. Jag är helt såld på Cardas Golden Cross. Alla borde pröva en, tyvärr är de inte gratis, men inte svindyra, bara några gånger dyrare än mina små och billiga högtalare. Det är till och med så att jag misstänker att de billigare Cardas cross (eller vad de nu kan heta) kablarna låter bättre än mina dyrare Analysis plus även om jag inte prövat och då har jag ändå funnit Analysis pluskablarna vara betydligt mer prisvärda än andra.

Mvh/gurin som inte är gjord av pengar men gärna vill ha…..
Mina öron är mina mätinstrument.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-09 21:25

Den intressanat frågan, som jag ser det, är om man de facto får en bättre kabel om man utökar budgeten från låt oss säga 200 kr till 200 000 kr :?: Jag har hittills inte sett någon studie som visar att så skulle vara fallet. Är det någon mer än jag som noterat att kabel-tillverkarna aldrig(med något undantag) kan stoltsera med vad deras kablar erbjuder som inte andra kablar bjuder på :?: 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-09 21:32

"Den intressanat frågan, som jag ser det, är om man de facto får en bättre kabel om man utökar budgeten från låt oss säga 200 kr till 200 000 kr"

Inte nödvändigtvis. Det som avgör kabelns ljud är dess egenskaper, inte prislappen. Men för ynka 200 spänn får du inte mycket till kabel, inte ens om du gör den själv.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-09 21:57

Nja 8O

2 meter koax(specad för RF minst)* kostar cirka 20 kr. 4 st RCA-pluggar av god kvalitet kostar sisådär 200 kr.

Totalt: 20+200=220 kr 8)

* RG58, RG59, RG62 tex.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-10-09 21:57

Morello skrev:Den intressanat frågan, som jag ser det, är om man de facto får en bättre kabel om man utökar budgeten från låt oss säga 200 kr till 200 000 kr :?:

Skall det vara färdigterminerad och klar? För då klarar inte mina nya högtalarkablar budgeten. ;)

Jag vill nämligen ha banankontakter av denna typ på grund av dess stabilitet och hållbarhet:

Bild

De kostar 70kr/par vilket blir 280kr totalt. Plus 57kr för 10m kabel vilket resulterar i en total kostnad på 337kr för 5 stereometer om jag räknar med att jag har lite krympslang (för utseendets skull) samt lyxigt lödtenn (Kester "fintenn" från Elfa med 3% silver då det är lättlött som få!) i junkboxen. 8)

/Erik
Senast redigerad av Erik_Johansson 2003-10-09 22:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-09 21:59

Morello: "Totalt: 20+200=220 kr "

Precis vad jag skrev. Det räcker inte med 200, du måste ut med en tjuga till!

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-09 23:14

Morello
Du har mitt fullständiga stöd. Det är BT som gäller om man vill hävda ngn produkts överlägsenhet. Däremot är det inte alltid möjligt att presentera en vetenskplig förklaring till en viss tweak. Historien vimmlar av tweaks som man inte kunde förklara då det begav sig. Ta t.ex. statisk elektricitet, solförmörkelser osv. Observationer var riktiga men förklaringar fattades.
Alltså BT. BT, är det som gäller.
Det duger inte att hävda "Det hörs ju tydligt..." I så fall är det ju inget problem att ställa upp i ett BT.
Det är inga konspirationsteorier. Bara undrar.
Bernt och jag skall lyssna på Cat5 och EKK kablar nästa vecka. Ni som har dyra köpekablar är välkomna. Vi är snälla :D
Dimitri

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-10-09 23:29

dimitri:

Jag håller med dig sånär som på en punkt, nämligen om man är part i frågan vid BT. Då tror jag att förväntningarna och framförallt en omedveten rädsla för att inte höra skillnad om man är dyrkabelförespråkare, kan göra att man får kortslutning och inte hör skillnad på något alls i princip. Så har jag märkt att jag själv funkar ibland, inte bara i hifisammanhang utan i allmänhet i olika situationer i livet.

Är man däremot inte part i målet utan utför testet i undersökande syfte så är jag helt med på din linje.

Jag har ännu aldrig varit med om ett blindtest, men hoppas att det ska ske inom en inte alltför avlägsen framtid då det vore kul.

/Erik

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2003-10-09 23:34

Mina kablar har kostat ung 2% av anläggningens nypris ! Och jag kommer nog inte att slänga upp mer balubas på kablaget heller tror jag... Men visst skulle det vara kul att testa riktigt äckeldyra kablar någon gång ! ;)

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-09 23:38

I princip har de dyrare kablar jag provat alltid varit bättre än billigare ditos. En väldigt intressant test jag gjorde var med Audioquest Bedrock, Granite och Gibraltar. Olika färg, samma isolationsmaterial, samma lindning, samma grovlek på ledarna, enda som skiljde var kopparkvaliteten och i synnerhet ytan på ledarna som i den dyraste kabeln består av PSC+ koppar, koppar med perfekt yta, översatt. Provade att testa kablarna med min granne, en blå en röd och en grön kabel, vilken låter bäst? Efter nån timmes fram och tillbaka kopplande blev ordningen, blå bäst, grön klart sämre röd sämst men nästan lika bra som grön. Konstigt tänkte jag och sa sedan att han hade rangordnat dem precis efter hur mycket det kostade. Inget bevis (långt ifrån) men kul. Testkaninen är inte heller intresserad av hifi men spelar dock olika instrument bra och har säkert god hörsel. Han ansåg skillnaderna som självklara och det var väl inget konstigt med det.

För att verkligen undersöka om man kan höra skillnad på kablar och se om det betyder förbättringar har jag och Thomas A för avsikt att göra en vetenskaplig BT test och inget "flum" som ovan, här ska det var statistiskt signifikan iaf på 95% nivå, helst 99% nivå. Kommer att återkomma med en längre artickel över resultat och genomförande.

Btw har själv kablar för ca 60000 kr (listpris) i mitt system, resten av anläggningen kostar ca 125000 (listpris). Har kommit över kablarna förmånligt och jag kan ju säga att jag INTE skulle ha köpt dem till listpriset. Jag upplever att dessa kablar har öppnat en ny dimension i mitt system. Nästa uppgradering kommer att tillfalla rummet.
Senast redigerad av Rydberg 2003-10-10 01:10, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Sondek

Inläggav Sondek » 2003-10-09 23:54

Fixeringen vid kablar är stor!
Och den största anledningen till det är väl att dom är så lätt att byta ut och en annan är väl själva utseendet på kabeln som impar?

Vem vill inte ha en rejäl fet kabel att visa upp :lol:

Skämt å sido så tror jag att det i bland skulle göra betydligt mer nytta att t.ex. uppgradera filter med bättre komponenter i signalvägen? Har själv bytt ut min seriekonding i diskant filtret från en Standard Solen konding till en Mundorf Mcap Supreme. Bytt de keramiska motstånden till metalloxid och en riktig foliespole för bas/mellan element.

Jag är ganska så säker på att detta gör betydligt mer nytta än en kabel som kostar 100 ggr så mycket.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-10 00:24

Hej!

A*lltså det är inte oviktigt men tror nog att det är taktiskt, ekonomiskt samt
lärorikare om man väntar till man har en riktigt kompetent (o dyr) anläggning
innan man börjar förvirra ner sig i kabelträsket :wink: :) !!

Dessutom så finns det ju (iaf) riktigt bra kablar för mkt ringa penning!
Vilket ju är oändligt långt ifrån förhållandena gällande: signalkälla/stärkare/
/h-talare!

Det är aldrig försent med EsoteriskaHifikablar men (väldigt) ofta alltför tidigt!!
Eller nåt :oops: !

Mvh A*

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Vad bör kablar få kosta?

Inläggav majjen04 » 2003-10-10 17:54

Hur tänker ni när ni ser dessa siffror, är 35 % en vettig måttstock på hur mycket pengar man ungefär bör lägga på kablarna i en puristisk hifi-anläggning? Eller, är den gamla höftningen 10 % mer förnuftig och/eller försvarbar?[/quote]

Hej Fridefors!

Tycker själv att den gamla iden om att 10% av stereons nypris skall läggas på kablar. Detta avser gamal hedlig tvåkanalsstereo.
Nuförtiden finns det dock sådana som faktiskt gillar "fake" musik dvs bioanläggningar då blir det ju inte så många ören till varje kablel om man håller sig på 10% nivån. Där får man nog räckna med 20- 25% av anläggningens pris för att få lite mer musik.
Själv har jag lagt ned 17% på kablar, det blev tyvärr åndå en massa pengar.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
hepcat

Kablar kablar

Inläggav hepcat » 2003-10-10 17:56

Har en liten fundering angående kablar.
borde det inte kunna bli bra med mikrofon kabel alltså sådan man har till sångmickar, elgitarrer mm utav god kvalitet skiljer ju en del på sådana med, men de är ju betydligt billigare än esoteriska hifi kablar. De får ju inte ta upp för mycket störningar och sådant.
man skulle ju kunna ta och ta sådana kablar och terminera dem med bullet plug eller annan valfri RCA i Naim fall DIN.
har själv haft metervis med sådan kabel men aldrig kommit mig för att prova.
Detta är bara en liten ide' .

MvH

Mikael

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-10 18:40

Jag har kört med mic-kabel mellan CD och förstärkare i 10 år,typ. Fungerar kalasbra. Skapligt billig var den också.

Användarvisningsbild
Ezoo

Inläggav Ezoo » 2003-10-10 19:17

Inget rätt och fel vill jag säga, det beror ju helt på vad för anläggning i övrigt du har.
Kablar ger skillnader den saken är klar och bättre kablar bör ingår i ett High end system den saken är ochså klar.

Mycket fakta talar om att det inte finns några större skillnader mellan kablar och många förespråkar det ochså.
Å andra sidan finns det mer fakta på att en kabel påverkar ljudet, i form av logisk fakta.

Jag tycker man ska spendera det man känner för helt enkelt.

För inte så många år sedan var det väll ingen skillnad mot en bränd och orginalskivan heller ?

Mvh

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-10 19:28

Hej!

Vilka logiska fakta åsyftas?
Fysisk skillnad mellan pressad/bränd(printad) finns ju onekligen men
ljudlig beror väl(?) på specifik cd-spelare´s läs-förfarande samt specifik
brännaren´s "skriv"-kvalitet!(?)

Det är ju inte självklart att orginalet är perfekt och scenario där bränd
t.o.m kan bli lite bättre kan (teoretiskt) konstrueras! (lite långtråkigt dock)

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2003-10-10 20:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ezoo

Inläggav Ezoo » 2003-10-10 19:32

Angående brända skivor.
Bättre eller sämmre får ju var och en avgöra, men skillnad är det ju och i vissa fal ganska extrem.

Mvh

Användarvisningsbild
fredde

Inläggav fredde » 2003-10-10 19:38

Har inte provat särskilt dyra kablar, men de två jag jämfört med varandra (Linn interconnect och Linn Silver) gör att jag har svårt att tro att en dyr kabel kan ge samma uppgradering som en dyrare apparat kan göra. Skillnaden mellan ovan nämnda kablar motiverar inte prisskillnaden mellan dem tycker jag. Åtminstone inte i mitt system.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-10-10 19:38

En kabel får kosta i princip hur mycket som helst, det har ju marknaden visat. De många tester som gjorts öppet har nästan alltid visat på skillnader medans blinda tester inte har det. Att man påverkas av vad man ser kan man ju utläsa i ex jämförelsen mellan öppna och blinda tester på högtalare som Floyd E Toole gjorde. Såg man högtalarna fick man ett svar och såg man dom inte så fick man en helt annat. Det finns att läsa om i de PDF dokument som finns på Infinitys hemsida.

I det öppna testet fanns det en korrelation med märke/pris och subjektiv bedömning. I det blinda testet blev det inte en korrelation med pris/märke utan de högtalare som mätte bra on och off axis fick de bästa betygen, oavsett pris.

Thomas

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-10-10 19:50

Kul med stor respons men nu tycker åtminstone jag att en del inlägg liknar typen "slå oliktyckande i huvudet med exempel som visar att min åsikt är rätt". Dessutom ber jag er vänligast att flytta den gryende (?) debatten CD vs CDR till en annan tråd... :twisted:

Användarvisningsbild
Ezoo

Inläggav Ezoo » 2003-10-10 20:07

Fridefors jag tycker ämmnena hör i hop lite grand effter som att det är el var lika mycket hokus pokus om båda.

I ett svar på huvud frågan i denna tråd nämner jag att (För inte så många år sedan var det väll ingen skillnad mot en bränd och orginalskivan heller ?)

Vad är felet att någon svarar på det och sedan att man svarar till baka ???

För att få fram vissa saker och hävda sej korrekt kommer eventuella föjldfrågor som ett brev på posten.

Mvh

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-10 21:02

Hej!

( Ber om ursäkt utifall A* varit A*lltför provocerande :oops: )

Dock har onekligen E en poäng med att reaktioner kan variera en del
beroende på vad som andes vara möjligt! B.l.a nämnde han ju att; när det "hette"
att cd-kopia var identisk replika utav orginal-cd så hörde ingen skillnad men
när det sedan visade sig att så inte var fallet börjades skillnader höras
och nu, när kopierings-kvaliteten till sist kan** närma sig den ursrungligen
påstådda så hör många ändå skillnader (som då kanske inte existerar)!

Så A* tycker iaf debatten är intressant :P :wink: !?!

** Med bra: blank-cd, brännare, programvara samt väl "konfigurerad"
datormaskin!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-10 21:11

Exoo: Vad är hokus pokus?

En Cd-kopia kan skilja sig från orginalet. Det finns alltså utrymme, i alla fall teoretiskt, att det skulle vara hörbart. Själv har jag inte provat.

Kablar: Det är tydligen ingen större konst att fixa så man kan lyssna på skillnadsignalen in-ut från en kabel. Dessutom uppstår dist i flerkardeliga kablar som man slipper i enkardeliga. Så nog hörs det skillnad allt. Men inte alls så stor som tillverkarna och somliga tidningar vill mig att tro...

Edit: stavfel
Senast redigerad av Max_Headroom 2003-10-10 22:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-10 21:44

Hej igen!

( OT! Ska man flytta cd-kopia resonemanget till annan tråd kanske?)

Om man utgår ifrån hifikablar som är rätt/välkonstruerade, skärmade samt
byggda med "råvaror" av mkt god kvalitet så blir det hela nog mer "greppbart"
för lakritssnören & Co är ju ur alla tänkbara vinklar undermåliga samtidigt som
ovanstående beskriven hifikabel inte kostar ngn nämnvärd pengasumma, varken
som köp-kabel eller DIY-kabel!

Mvh A*

PS (Gärna tips om välkonstruerad köp/DIY-kabel)

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-10-10 21:46

Enkelt sagt så gör väl alla som dom vill :)

Tycker man sig höra en klar skillnad till det bättre så får man ju utverdera om det är värt att köpa kabeln. enkelt

Jag själv vill ha tjocka snygga kablar men det är ju jag det.

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-10 22:03

Hej!

A* har aldrig förstått varför silver enligt många hifikabelkonstruktörer
är bättre audiosignal-ledare än koppar gällande signalkablar men inte
bättre audiosignal-ledare än koppar gällande högtalarkablar!

( PS A*´s konspirationsteori angående ovanstående går ut på att de för
hifikabelkonstruktören blir obetydligt dyrare att använda sig av silver som
audiosignal-ledare i signalkablar men betydligt dyrare i högtalarkablar :wink: 8) )

Mvh A*

Användarvisningsbild
Ezoo

Inläggav Ezoo » 2003-10-10 22:07

Bra att du vet det du skriver Max_Headroom.
Jag menar naturligt vis längre tillbaka i tiden, forska lite får du se.

Då var det hokus pokus och än i dag ser man en del som påstår att så är fallet, att det inte kan vara någon skillnad alltså.
Lik förbannat kan jag och flera andra göra det.

Hur stor skillnad det hörs mellan en kabel el bränd cd beror på vad för annläggning man har, det är min upfattning!

Om man jämför On_Off stereo och en stereo där det laggts stora pengar på rätt rum,rätt högtalare och rätt elektronik blir det lätt att fårstå vilken anläggning som lättast dektekterar skillnader mellan kabel 1 eller två.

Kabel 1 vinner i ett system och kabel två i ett annat.
På en bra On_Off stereo är skillnaderna mellan kablarna små, medans på den rätt anpassade är skillnaderna ganska stora.

Mvh

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-10 22:43

Hej E!

A* brände en del för mååånga år sedan och då gick det helt klart att
höra skillnad, t.o.m i midfisystem (som då var det enda system A* hade :wink: )

Numera så "ska" det vara såpass bra att det inte går att höra skillnad
om alla led i bränn-processen är högkvalitativa, men vem vet!? (inte A* :wink: ! )

Mvh A*

Användarvisningsbild
Ezoo

Inläggav Ezoo » 2003-10-10 23:25

Jag tror på vad du säger att du för många år sedan hörde skillnad, tyvär gjorde väll inte många andra det.

Nu blir det off topic men det vore intressant att veta hur i H man bränner en skiva utan större ljud försämmringar, måste det till special pryllar kanske ?

Provat flera datorer, flera brännare och skivor med samma resultat.

Enda gemensamma hos ali hop är väll att det inte direkt varit några jätte dyra brännare.
I datorerna har det varit rätt till 100% säkerhet det vet jag i alla fall.

Tyvär har resultatet varit det samma hos alla skivor,datorer jag testat med och brännare då ochså förståss.

Mvh

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-14 15:16

Vad kablarna kostar har ingen som helst betydelse bara du har råd med dem och är nöjd.

Skulle inte tveka att köpa en riktigt sviiiiindyr om jag hade råd. Och tyckte att den var bra, det är en förutsättning. :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2003-10-14 19:00

Mina kablar har kostat ca 0,88% av övriga elektronikens och högtalarnas pris. Nu är detta onödigt dyrt på grund av en överprissatt optoledare. Eftersom kablarna gör sitt jobb ska de inte vara dyrare än så!

När jag har byggt mina monsterhögtalare kommer kablarna att understiga 0,5% av anläggningens värde, ha ha.

Jag räknar inte med scart-kablar till videoapparater eller antennkabel till TV. Då blir det kanske mer (å andra sidan räknar jag inte in TVn heller).

/JP :twisted:

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-16 17:05

Hur är det med kopierade program? En nolla på originalet måste bli en nolla på kopian. Likaså med ettor. Andra bitar finns väl inte.
Ett felkopierat program, må det vara en enstaka nolla, kommer att krascha.
Ännu har inga kopierade data CD-n svikit mig.
Varför skulle det vara annorlunda med musik CD-n?

Disclaimer: Jag påstår ingenting. Bara undrar.
Dimitri

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2003-10-16 17:07

dimitri,

cd-skivor innehåller checksummor. Det gör att även om några ettor eller nollor blir fel kommer det som läses från skivan ändå att vara rätt i de flesta fall.

Dessutom blir kopior förvånansvärt bra, alltså att en etta eller nolla är fel är extremt ovanligt. Kommer dock inte ihåg några siffror om detta, går säkerligen att leta fram.

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 20:15

INte mer än denna 8)

Bild

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-10-17 09:05

Jaså, du har fortfarande inte lyckats sälja din Wireworld-kabel? 8O

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2003-10-17 10:54

Kostnad kostnad. Vad en sak kostar i affären är baserat på en rad överväganden som inte har det minsta, eller mycket lite, med dess tillverkningskostnad/forskningsinsats/materialval etc att göra.

Its all about marketing :D

Själv hör jag till dem som löder själv och då blir kostnaden under 1% sträcket och då kan jag ändå testa de flesta material och konfigurationer.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-17 10:58

Nej det är verkligen dött på beg marknaden, kabel är i klass med Valhalla men den är väl för okänd antar jag.

Marketing is everything and everything is marketing

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-10-17 21:50

Ja, kablar gör skillnad, helt klart. Men om man ska lägga 35% av budgeten på kablar tycker jag låter lite mkt. Visst, blir man nöjd så är det väl bra. Själv har jag lagt ca 1-1,5 % på kablar, men det kommer att öka efter jag har uppgraderat det som jag anser är viktigare, signalkällan och högtalarna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-20 13:38

Frågan är; är frågan relevant?

Vad skall kabeln kosta?

Är det inte hur bra kabeln är som är det intressanta?

Alltså vilka "egenskaper" den skall ha? Så att den passar för sitt uppdrag. Priset skall förstås vara så lågt som möjligt, precis som för alla andra delar i kedjan. Skillnaden är att goda kablar kan man göra billigt, men en riktigt god 2 * 500 W förstärkare (till exempel) måste av naturnödvändighet kosta en slant.

Jag tror alla är överens om att kabelns degradation på musiksignalen bör vara tillräckligt låg, i jämförelse med alla andra saker i kedjan.

Kanske kan man till och med ställa kravet högre på kablarna än de andra delarna, eftersom det är så lätt att åstadkomma låg förvrängning i kablarna? Jag tycker man kan det, och förespråkar gärna att kablarna skall vara 100 ggr bättre än förstärkeriet. Det har man nämligen råd med utan att kablarna för den sakens skull kostar mer än marginellt mera.

(Jag struntar just nu i att det förstås finns dom som inte ser på kabeln som en transmissionlänk med uppdrag att släppa igenom utan att färga. Självklart kan någon vilja ha ett "sound" på sina kablar, och isåfall får dom förstås bedöma det bäst de vill, subjektivt, utan att jag eller någon annan behöver lägga sig i, men det behöver inte inrymmas inte i denna diskussion.)

Vad alla inte tycks vara överens om är, att pengars inverkan på den slutgiltiga ljudkvaliteten har väldigt olika verkningsgrad i olika delar av kedjan.

Inte heller verkar alla vara överens om att det faktiskt är väldigt enkelt och billigt (allt har ju sina gränser, men om man jämför...) att göra en kabel som släpper igenom signalen, jämfört med att göra en förstärkare som gör detsamma.

Felen som finns i de flesta kablar beror nämligen inte på att prislappen är för låg - de beror undantagslöst på att kabelns konstruktion är illa vald. Materialen som behövs för att göra en i det närmaste idealisk kabel är inte dyra.

I själva verket finns det i varenda apparat en förfärlig massa kablar, vissa ser ut som kablar, vissa är strippar på ett kretskort. Absurt nog kan man inte sällan konstatera större förvrängningar i kabelbanorna inuti apparater (som kostar massor av pengar) än man kan hitta till och med i många billiga (<1:-/monometer) interconnectkablar.

Att det vore vettigare att satsa pengarna på bättre apparater än på bättre kablar (som dessutom inte behöver vara dyrare eftersom de flesta dåliga kablar faktiskt ÄR dyra) borde vara självklart för alla som har lite erfarenhet, och som inte tappat förstoringsgraden när man jämfört kabelförvrängningar med till exempel förstärkar-, högtalar- eller rums-förvrängningar. Det är lätt för många att lyssna med 1000 ggr större förstoringsgrad när man testar kablar tycks det, och då kan man tappa alla perspektiv.

Att sedan debatten alltsom oftast kommer att handla om att vissa alltid vill beskylla andra för att inte höra tillräckligt bra (vilket för det mesta är rent nonsens!) är förstås trist. Jag tror vi alla kan vara överens om att det ibland går att höra skillnad på olika kablar, men för det mesta är skillnaderna minimala jämfört med inverkan av andra länkar i kedjan. Jag har aldrig träffat någon som kunna visa något annat när sakerna verkligen undersöks.

Jag hoppas vi kan vara överens med varandra om att det är något fel någonstans i kedjan om skillnader mellan kablar är stora. Har det hörts stora skillnader har det i varje fall alltid varit något som varit väligt tokigt i de anläggningar jag träffat på hittills. Det kan handla om instabiliteter, radioinstrålning (som är farligast när den är så stor att den påverkar ljudkvaliteten, men inte så stor att den hörs såsom svishande brus-ljud när det är tyst). När felen åtgärdats har alla kablar börjat låte lika varandra igen, och dessutom har det alltid låtit mycket bättre än det gjorde med den "bästa" kabeln innan felet åtgärdades. :D

Slutsats:
Den som nojar in på att leta fel bland kablarna hittar aldrig de verkliga felen, och det är synd, för det låter mycket bättre när dessa är eliminerade.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-21 02:59

Hej!

Japp, för A* kan den i intro´t slutna hihaten´s efterklang´s Eq-tonkurva vara
av monumental vikt medan de flesta inte skulle förstå vad som åsyftades ens
utifall A* i halv-dag förklara med ljudexempel, o om de förstod skulle de bara
rycka på axlarna samt klia sig i huvudet o tänka, spela roll 8O ??

För denne, inom audio 8O A* så framstår hifikabelFetischisten som Ultra 8O 8O!
Att företag handahållande hifikabel-uppsättning till sjusiffriga belopp, existerar...
Att det finns Svenskar som lägga mer kapital på Hifi-kopparkabel/sten än på
skivor samt resterande hifiannläggning tillsammans är Omega-8O 8O 8O !!!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-21 16:34

Hej A*&co, tycker ni högtalar- och signalkabel debatten är skuvad så kolla här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20874 8O
Senast redigerad av Rydberg 2003-10-21 17:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-21 16:47

Kan det vara så att Björn-Ola skämtade :?: 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-21 17:09

Det tvivlar jag starkt på, han är ju dessutom inte ensam i sina "upptäckter".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-21 17:38

Det allra viktigaste med kablar är att de inte är för korta. De måste nå fram nämligen. :)

Men när nu frågan är uppe:
Kan någon av dem som tycker att 105 000:- (eller mer) för kablarna är rimligt i en 300 000:- anläggning, förklara för oss andra hur det har sin orsak.

Detta i skenet av att man kan tillverka en kabel för högtalarna med två grova kopparledare i ett stumt (icke-resonant) och välisolerande hölje så att den kan säljas för kanske 250:- för två femmeterssnuttar. Man får även utmärkta interconnectkablar med kontakter och allt för kanske 250:- per stereokabel, det vill säga 1000:- för 4 stycken stereokablar, väldigt lågkapacitiva, väldigt mekaniskt dämpade, rimligt välskärmade och extremt bredbandiga.

Sammanlagt max 1250:- alltså (4 promille av anläggningens totalpris betalar vi för extrembra kablar).

Låt säga att vi lägger till det dubbla på att få ultrasuper(duper?)egenskaper, och sen så dubblar vi priset igen(!) för att få mer kabel och kanske ännu glassigare kontakter. Eller bara för att demonstrera vårt dåliga omdöme? :o

Fortfarande stannar prislappen på 5000:-.

Vi har inte ännu passerat ormoljenivån, även om vi kanske inte shoppat precis skickligt. Man kan ju diskutera om inte 5000:- i kablar för en 300 000:-anläggning är i dyraste laget (det är 1,67%).

Låt oss dock inte hålla igen!!! Dubbelt upp för tredje gången alltså! Denna gång bara för skojs skull. :?

Det kan ju förstås vara en hemmabioanläggning också, som ju kanske drar extrema mängder kabel, med ultrasuperduper(mega)egenskaper hos kablarna, eller vi kanske bara vill köpa överprissatta kablar som egentligen borde ha sålts för halva priset?

Oavsett skäl blir det max 10 000:- för alla kablar (många kablar blir det...). Fortfarande är vi bara uppe i 3,33% av anläggningens totala pris.

Frågorna blir då:

1. Vad är det för något som kostar 105 000:- (eller mer) i kablarna vi måste köpa för att det skall bli mer än 35% av anläggningens pris? Alltså mer än tio gånger mer än det escallerande vansinne jag försökte illustrera nyss.

2. På vilket sätt beter sig de kablar för mindre än 10 000:- (tillsammans) sämre är de dyrare 105 000:-kablarna? Säg inte "sämre ljud" utan ge mig något att ta på. Något som gör att man kan förstå varför någon ens kommer på idén att leta bland vansinnesdyra kablar när man inte ännu testat alla rimligt prissatta kablar.

3. Vad är skälet till att de kablar som kostar sådär fantastiskt mycket pengar (och sålunda "skall vara" bra) är helt olika sinsemellan? Ja, de kan rent av vara varandras motsatser. Det där som är gemensamt "bra" hos dem, vad är det egentligen?*

4. Låt mig gissa: Den där 35%-regeln gäller förstås även för en anläggning med bara en CD-spelare, en förstärkare och ett par högtalare, alltså för bara två uppsättning kablar (inteconnect- resp högtalarkablar) allt som allt?

Vh, Ing. Öhman

*I alla blindtester jag gjort har kablar placerat sig i en ordning som helt tycks ignorera deras köpepris.

Byter man lite villkår, t ex en del i anläggningen, eller skivorna man använder i testen, byter kablarna ordning med varandra! Fortfarande placerar sig billiga kablar blandat med dyra.

Om det alls går att höra skillnad mellan dem vill säga. Det är oftast ganska svårt i en riktigt kvalificerad anläggning där kablarna drivs på ett bra sätt och apparaterna inte är drabbade av HF-instrålning.

Tar man bort "blindtestvillkåret" emellertid, händer alltid något intressant - plötsligt kan alla höra skillnad mellan alla kablar!

Och endast de extremt rutinerade, och lika prestigelösa, undgår att uppleva ljudkvaliteten proportionell mot prislappen...

Sociologi och psykologi blir intressanta ämnen när man applicerad dem på ljudåtergivning... :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-21 17:57

Svaren blir då:

1. Antag att jag säljer kablar och vill ha en ny bil. Och ett nytt segelplan. Kostand: 2 miljoner. Hur får jag tag i 2 miljoner? Jo, jag höjer priset på mina produkter. Det fattar ju vem som helst att en kabel för 100kkr måste vara jättebra! Och alltså är dom relativt lätta att sälja. I alla fall till folk med mycket pengar och sådana finns det ganska gott om ändå.

2. Det skiljer sig åt mellan olika fabrikat. Vissa har ledare i silver, andra har ledarna väldigt brett isär, vissa har litztråd etc. Vidare är dom i regel tjocka med flera lager av olika material. Dyrt att tillverka, dyrare transporter (hög vikt per meter kabel). Vissa kyls också ned till låga temperaturer, det är dyrt. Snygga kabelstrumpor är inte heller gratis. Du betalar mycket för design, en speciell uppbyggnad eller ett hippt märke.

3. Se svar 1 och 2. Högt pris är ett "kvalitetstecken" hos många. "Man får vad man betalar för" är ju välkänt. I fallet kablar så betalar man inte för att få en bättre kabel, ljudmässigt och/eller tekniskt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-22 02:32

Jag har i har i princip alltid märkt att dyrare kablar även låter bättre. Detta har inget med dyra strumpor att göra.

Ett kabelmärke kan inte heller sälja bara för att det är dyra, så funkar inte marknadskrafterna. För att kunna ta bra betalt för sina produkter måste man ha bra produkter. Det gäller att skapa ett erkänande bland hifiintresserade människor och detta går bara genom att erbjuda bra produkter som tillfredställer kundernas behov.

Om en kabel kostar 100' och låter kass kommer inte märket att bli så långvarit.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-10-22 09:13

Vi ska inte underskatta reklamens kraft!
Hur många här tror att Levis jeans är dom med överlägset bäst kvalite? Trotts att alla tester av bla Råd & Rön visat att billighetsmärken har överlägsen kvalite och slitstyrka :)

Så trots undermålig kvalite och flera hundra procent högre priser så var/är ändå Levis en storsäljare.

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 10:27

Öhman:

Kan någon av dem som tycker att 105 000:- (eller mer) för kablarna är rimligt i en 300 000:- anläggning, förklara för oss andra hur det har sin orsak.

Att:När man har kommit så långt att man tycker det är en godförbättring. "Krama ur sista droppen av väljud."

Detta i skenet av att man kan tillverka en kabel för högtalarna med två grova kopparledare i ett stumt (icke-resonant) och välisolerande hölje så att den kan säljas för kanske 250:- för två femmeterssnuttar. Man får även utmärkta interconnectkablar med kontakter och allt för kanske 250:- per stereokabel, det vill säga 1000:- för 4 stycken stereokablar, väldigt lågkapacitiva, väldigt mekaniskt dämpade, rimligt välskärmade och extremt bredbandiga

Att: Du om någon vet väll vad det kostar att utvekla något exotiskt. Annars skulle väll inte dina högtalar element vara så dyra, eller?

1. Vad är det för något som kostar 105 000:- (eller mer) i kablarna vi måste köpa för att det skall bli mer än 35% av anläggningens pris? Alltså mer än tio gånger mer än det escallerande vansinne jag försökte illustrera nyss.

Motfråga: Vad i dina högtalare kostar så mycket som det gör, och varför?

2. På vilket sätt beter sig de kablar för mindre än 10 000:- (tillsammans) sämre är de dyrare 105 000:-kablarna? Säg inte "sämre ljud" utan ge mig något att ta på. Något som gör att man kan förstå varför någon ens kommer på idén att leta bland vansinnesdyra kablar när man inte ännu testat alla rimligt prissatta kablar
.

Motfråga: I dina högtalar element vad är så exotiskt att de är så dyra? De olika komponenterna i dem skulle jag tro, plus små serier. Det är samma med kablar.

3. Vad är skälet till att de kablar som kostar sådär fantastiskt mycket pengar (och sålunda "skall vara" bra) är helt olika sinsemellan? Ja, de kan rent av vara varandras motsatser. Det där som är gemensamt "bra" hos dem, vad är det egentligen?*

Svar: Material valet är ju det som avgör hur det låter/färgar/ofärgar vad som kommer ut i anndra änden.

4. Låt mig gissa: Den där 35%-regeln gäller förstås även för en anläggning med bara en CD-spelare, en förstärkare och ett par högtalare, alltså för bara två uppsättning kablar (inteconnect- resp högtalarkablar) allt som allt?

Svar: jag kan inte säga att jag har någon procentspärr vad det gäller de olika delarnas kostnad. Det kostar vad det kostar, punkt.

Summan av detta:
Alla delar är en liten del av elektroniken och det är svårt att ibland motivera tex. passiva detaljer och dess kostnad.
Men alla komponenter i en hifi anläggning är viktiga för slutresultatet. Och i det även kablarna.

Mvh VR

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-22 10:36

"Motfråga: I dina högtalar element vad är så exotiskt att de är så dyra? De olika komponenterna i dem skulle jag tro, plus små serier. Det är samma med kablar. "

Skillnaden här är väl att IÖ kan visa att högtalarna fungerar på ett visst sätt, dessutom på ett teknikst sett bra sätt. Kabletillverkarna kan ytterst sällan visa upp något konkret över huvudtaget på sina extremdyra produkter.

Generellt: Saker som rör sig och skall göra det med någorlunda exakthet blir dyra. Mekanisk precision är dyr. En kabel är en mekansikt sett mycket enkel produkt som kan tillverkas relativt billigt (undantaget silverkabel där själva silvret är ganska dyrt).

Edit: Stavfel

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 10:49

Max_Headroom

Skillnaden här är väl att IÖ kan visa att högtalarna fungerar på ett visst sätt, dessutom på ett teknikst sett bra sätt. Kabletillverkarna kan ytterst sällan visa upp något konkret över huvudtaget på sina extremdyra produkter.

Om jag använder suprakabel som exempel, nu är de inte svindyra men ändå. Så finns en utförlig beskrivning av vad som händer och varför.

Jag kan inte förstå denna motsträvighet till kablarnas inverkan på resten. Man väljer med omsorg alla komponenter i apparaterna kretskortslösningar osv. Men så fort man passerar utanför appratens låda så är det inte viktigt längre.

Kablar och kretskort är bara viktigt i en låda???

Mvh VR

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 10:52

Max_Headroom

Generellt: Saker som rör sig och skall göra det med någorlunda exakthet blir dyra. Mekanisk precision är dyr. En kabel är en mekansikt sett mycket enkel produkt som kan tillverkas relativt billigt (undantaget silverkabel där själva silvret är ganska dyrt).

Elektrisk precision är lika dyrt.

Mvh VR

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-22 10:57

"Jag kan inte förstå denna motsträvighet till kablarnas inverkan på resten. Man väljer med omsorg alla komponenter i apparaterna kretskortslösningar osv. Men så fort man passerar utanför appratens låda så är det inte viktigt längre."

Jag säger inte att kablar saknar betydelse. Bara att priset gör det. Det är kabelns egenskaper som bestämmer hur det låter, inte priset. Priserna styrs inte av hur bra grejjorna är egentligen, utan av en massa annat. Man kan göra en bra kabel billigt om man vill. Man kan göra en bra kabel dyr om man vill. Vad sedan folk köper är upp till dom. Men en kabel för 100kkr paret köper man inte för ljudet, det är andra aspekter som spelar in.

En kabel har 4 nödvändiga delkomponenter: Ledare, kontakter (en i vardera ände), lödning och isolering. Att tillverka detta med god precision är ganska enkelt och billigt, om man nu bara är ute efter att ha en bra signalöverföring i det aktuella området. Det som är värst är väl lödningen.

Supra tillhör dom som faktiskt har lite info om sina produkter. Vilket är bra. Dom verkar ha bra prylar också till rimliga priser. Har dock inte haft annat än deras kontakter i min egen ägo.

Edit: Tillägg
Senast redigerad av Max_Headroom 2003-10-22 11:06, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-22 10:58

VR
IÖ har flerdubblat kabelkostnaden till 10.000 kr (från några hundra) just för att ge utrymme åt diverse fördyrande tweaks, varierande priser hos olika leverantörer osv.
Dvs ökat priser med faktor minst 10.
Utan att veta vad hans element kostar så skulle jag tro att hans specialelement gott och väl ryms inom denna faktor jämfört med standard dito.
Dimitri

Edit: Ville skriva dito som d semikolon o, men det blev d:o

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 11:04

Max_Headroom

Jag säger inte att kablar saknar betydelse. Bara att priset gör det. Det är kabelns egenskaper som bestämmer hur det låter, inte priset. Priserna styrs inte av hur bra grejjorna är egentligen, utan av en massa annat. Man kan göra en bra kabel billigt om man vill. Man kan göra en bra kabel dyr om man vill. Vad sedan folk köper är upp till dom. Men en kabel för 100kkr paret köper man inte för ljudet, det är andra aspekter som spelar in.

Jo det kan man göra om man tycker att det är värt det.
Och visst kan jag nog se en tendens till snobberi och status pga priset.

Jag lovar att den dagen då någon gör en billig kabel som jag tycker är bättre än det jag har, så ska jag köpa den.
Och sälja mina kablar jag har idag.
Men tills dess får jag vänta för det har inte inträffat än tyvärr. :(

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 11:07

dimitri

IÖ har flerdubblat kabelkostnaden till 10.000 kr (från några hundra) just för att ge utrymme åt diverse fördyrande tweaks, varierande priser hos olika leverantörer osv.
Dvs ökat priser med faktor minst 10.
Utan att veta vad hans element kostar så skulle jag tro att hans specialelement gott och väl ryms inom denna faktor jämfört med standard dito.
Dimitr

Flerdubblat till att internakablaget kostar 10000:- per högtalare???

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-22 11:21

Rydberg:
Jag har i har i princip alltid märkt att dyrare kablar även låter bättre. Detta har inget med dyra strumpor att göra.

Ett kabelmärke kan inte heller sälja bara för att det är dyra, så funkar inte marknadskrafterna. För att kunna ta bra betalt för sina produkter måste man ha bra produkter. Det gäller att skapa ett erkänande bland hifiintresserade människor och detta går bara genom att erbjuda bra produkter som tillfredställer kundernas behov.

Om en kabel kostar 100' och låter kass kommer inte märket att bli så långvarit.

Ja Rydberg, det kan man tro.

Jag känner åtminstone en tillverkare av ultradyra kablar (jag har lovat dem att inte avslöja vilka de är) vars ägare och "chefkonstruktör" är fullständigt övertygad och medveten om att det de själva håller på med är rip-off och ingenting annat.

Han säger själv att de aldrig kan vinna över billiga kablar i blindtester, och han använder inte ens själv de egna produkterna hemma.

Men säljer gör de! Inga problem alls!

Det är en av det större "super high end-kabeltillverkarna" i världen. Han skattar hela vägen till banken, åt alla dem han sålt kablar till antagligen...

Hans favorit uttryck är "-Well, there's a sucker born every second!", implicerande att "är folk så dumma är det inte omoraliskt att lura dem, de får skylla sig själv". Så kan man tycka, tydligen.

Det som han finner lustigast är att hans köpare till och med försvarar deras kablar om de får ett sämre testresultat i någon test i något hajfaj-magazine. Han får ständiga "sympati-email" när någon av deras produkter inte vinner test.

Vh, Ing. Öhman

PS. Jag kanske skall nämna att det inte är de sämsta "high end-kablar" jag träffat på på marknaden, men de får se sig slagna av t ex EKK.
Hans interconnectkablar har jag inte testat, men de är enligt tillverkaren själv inte speciellt imponerande, om man glömmer utseendet och prislappen, "-Men det gör inte kunderna!", säger han och ler...

PPS. Jag kan tillägga att denna person inte är en "kompis" utan en kollega over there, som fick för sig att jag var i lurendrejeribranschen också, och då började munnen gå...
Det finns många fler exempel förresten. Det vet de flesta som är i branschen. När inga kunder är i närheten hymlas det inte. Ibland blir jag så förbannad och frustrerad att jag inte vet vad jag skall göra! Folk berättar för mig att de är bedragare, och de är så självgoda att de vet att jag kan berätta vad jag vill om detta för andra, ingen kommer att tro mig! Speciellt inte dom som gått på lurendrejeriet.

Världen är bra märklig.

En som jag inte har lovat att hålla hans namn hemligt är XXXXX, det vill säga XXXXX(XXXXX tror jag?) som jobbat åt hifi-konsult.
. Han är ju en av de största förespråkarna för kabelvansinnet, men har inför mina (och Morellos, och jag tror nagrefs?) öron yttrat "i verkligheten är det ju nästan omöjligt att höra skillnaden på kablar i blindtest" (när ingen av hans kunder var närvarande). Jag frågade varför han inte kunde skriva detta i offentliga sammanhang, varvid han mumlade någonting om att "det ju inte skulle funka".
. Vidare berättade han hur ett blidtest han varit med om för ett antal år sedan varit en verklig öronöppnare för honom. Han kunde inte höra några skillnader överhuvudtaget mellan några kablar. Något förvånad replikerar jag att det är ytterst förvånande att han isåfall skriver det han skriver i olika inlägg, varvid han svarar "så är det i branschen".
. Sedan (ännu mera förvånande) halar han fram ett kreditkort och berättar att han fått i uppdrag av XXXXXXXXXX att spendera åtminstone (ja, hur många var det? Jag minns inte) X tusenlappar i mutdrinkar på XXXXX m fl potentiella kunder under Arken-mässan.
. Allt är inte vad folk försöker ge sken av. Att samma person och hans hejdukar (de nämnda XXXXX XXXXX XXXXX) sedan systematiskt stänger av alla "oönskade" blir i det perspektivet inte så förvånande.

PPS. Alla tillverkare av kablar är förstås inte bedragare, men alla tillverkare av +10 000:-kablar är det. Fast de kan förstås möjligen vara självbedragare också, det vill säga bara djupt okunniga.

edit:Vi har inte full koll på lagarna, vi kan inte verifiera sannignsvärdet OCH alla de inblandade är inte medlemar och kan inte svara för sig //besan(admin)
Senast redigerad av IngOehman 2003-10-22 12:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-22 11:34

VelociRaptor:
Jag kan inte förstå denna motsträvighet till kablarnas inverkan på resten. Man väljer med omsorg alla komponenter i apparaterna kretskortslösningar osv. Men så fort man passerar utanför appratens låda så är det inte viktigt längre.

Nu hittar du på argument åt dina motståndare! Du har helt fel. Så är det inte alls - alla delar är lika viktiga, men inte lika dyra.

En "lika bra kabel" kostar bara någon procent. Kablarna är inte unika på detta vis dock. Det gäller många komponenter, exempelvis ett motstånd i en apparater.

Med ditt resonemang skulle man behöva lägga... kanske 35% (?) på varje motstånd också, men du inser kanske det orimliga i att inte korrelera kostnadsandelar till länkens betydelse i kedjan.

Om ett motstånd måste kosta lika mycket som varje skruv, som i sin tur kostar lika mycket som varje lödning... 35% * 1000 blir 35000%. Det fungerar inte, det finns bara 100% att ta av om budgeten för hela anlägngingen är besstämd.

Varje del i anläggningen måste därför kosta en begränsad del av dessa 100%, och tar man 35% till kablarna återstår bara 65% åt resten. Hade man haft 90-98% att spendera skulle resultatet med största sannolikhet blivit bättre.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-22 11:35

Jag har kanske provat rätt kablar då 8) Dock har jag provat ett märke som verkligen är hypat i USA som jag tyckte lät skit allvarligt talat, färgade ljudet högst påtagliget.

Nä, Nordost är de mest transparenta(!) kablarna jag provat hittils, låter mest ofärgat.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-22 11:40

Vi ska inte underskatta reklamens kraft!
Hur många här tror att Levis jeans är dom med överlägset bäst kvalite? Trotts att alla tester av bla Råd & Rön visat att billighetsmärken har överlägsen kvalite och slitstyrka

Så trots undermålig kvalite och flera hundra procent högre priser så var/är ändå Levis en storsäljare.

Alexi> Från början var Levis ett par arbetarbyxor som höll enormt bra, Levis fick ett grundmurat ryckte genom en bra produkt. Idag lever man på detta rykte. För en ny kabletillverkare måste man alltså börja med att sälja bra produkter.

Reklamens inverkan ska inte förringas men det finns fler dimensioner som gör att en produkt säljer, tänk dig bara Kotlers 4p.

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-22 12:00

VR
Flerdubblat till att internakablaget kostar 10000:- per högtalare???

Du vet mycket väl att det är den totalsumman för kablage från förstärkare till högtalare (och även inuti högtalalare, om du så vill) som IÖ avhandlade- sida 4 i "Ifektion i hifivärlden tråden). Det är din, iofs smarta, jämförelse mellan super-köpe-kabel och IÖ's specialelement som jag kommenterade.

skillnad mellan 10000 (alla twaeks, fin strumpa osv) och 1000 för högtalarkablar är 10:1.
Skillnad mellan IÖ's specialelement och standard är inte 10:1, men även om så vore, så är det långt till 100:1.
Så visst har du rätt i att utvecklingen och små serier kostar. Men sunt förnuft måste gälla.
Dimitri

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-22 12:23

Halloj,

Idag(eller imorgon kanske) ska jag köpa nya kablar :D
Mina nuvarande kablar visade sig vara för korta, varför slutsteget inte kan placeras där jag vill. 8) (Jag har flyttat från en lägenhet till en annan dito).

Jag tror det blir Supra Ply 2.0, då den uppfyller de krav jag ställer på en kabel:

1. Låg induktans (mina högtalare har förvisso en impedans om sisådär 10-15 ohm vid 20kcps, varför det inte är superviktigt, men ändå 8O )

2. Låg resistans (3 meter med arean 2mm2 ger 25 mohm 8O )

3. Lättböjlig så att den ligger snyggt längst väggen och under mattan.

Kostar?

5 meter * 49 kr/meter=245 kr 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 12:26

Öhman

Ändå kan man hitta komponenter som kostar 10000 kr per st tex spolar i delningsfilter. Högalarelement som kostar 30000:- per st .
MILspec där de enskilda komponenterna är 1000 tals procent dyrare än de du kan köpa på elfa. Så nog går det att vräka in pengar på komponentnivå om man vill.

Mvh VR

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-22 12:27

Rydberg,

ATt marknadsföra en produkt och tjäna pengar är inte primärt en fråga om att utgå från en bra( eller prisvärd produkt), utan en fråga om skicklig markndsföring mm. En bra produkt hjälper, men är inte nödvändigt.

mvh\Morello :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 12:30

Morello

Köp Nord-ost-syd-väst 8O i stället. :D :D :D
Sydväst kan va bra om det regnar 8)

Allvarligt tycker jag att Ply 3.4 är klart bättre.

Mvh VR

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-22 12:31

Angående marknadsföring och bra produkter är det ju bara att se på dagens musik med alla pojkband och trams som håvar in miljoner... då inser man att produkten inte behöver ha värst hög kvalitet för att kunna sälja med bra marknadsföring... :)

Öhman: Man blir ju rädd! men kanske inte så förvånad vid en närmare eftertanke... 8O

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 12:33

Morello
ATt marknadsföra en produkt och tjäna pengar är inte primärt en fråga om att utgå från en bra( eller prisvärd produkt), utan en fråga om skicklig markndsföring mm. En bra produkt hjälper, men är inte nödvändigt

Där är vi eniga i allafall.

Mvh VR

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-22 12:35

VelociRaptor skrev:Öhman

Ändå kan man hitta komponenter som kostar 10000 kr per st tex spolar i delningsfilter. Högalarelement som kostar 30000:- per st .
MILspec där de enskilda komponenterna är 1000 tals procent dyrare än de du kan köpa på elfa. Så nog går det att vräka in pengar på komponentnivå om man vill.

Mvh VR

Den spolen skulle jag vilja se 8) Priserna på ELFA är något irelevant, då en tillverkare som köper stora kvantiteter betalar en bråkdel av vad en konsument gör på ELFA. Ett motstånd(1% metallfilm tempco.=500ppm) kostar cirka 3 kr på ELFA. Köper du ett par tusen betalar du cirka 0.10 kr 8O

Ett ultradyrt motstånd med en tempkoeff på 50 ppm kostar maximalt en tia om du köper ett helt band. (Råkar veta det då en kollega nyligen köpt sådana till ett spänningsaggregat, med extremt höga krav på temperaturstabilitet krävs. Det skall användas för avlänkning av elektroner mm)

mvh\Morello
-Innehar F-skattsedel-

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-22 12:36

Jag minns när Blodcentralen på Sahlgrenska skulle inhandla en digitalvåg för att väga blodpåsar. I leverantörens katalog (medicinsk utrustning-grossist) fanns en våg, maxvikt 2 kg. Noggranhet ett par gram. Pris 6000 kr.
Då gick man till hushållsaffären och köpte våg med samma specar för 300 kr. Vågen finns kvar.
Dimitri

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 12:48

Morello

kolla den här länken tex:
http://www.goldenagemusic.com/swe/hifi/index.html

Titta under filterkomponenter/Raimund Mundorf

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 12:51

dimitri

Man kan alltid köpa något billigare men man får vad man betalar för.
Exempelvis kan du köpa en digital multimeter som på pricken ser ut som mitt fluke där biltemas kostar 200kr och fluken 3500kr vilken tror du är bäst? :wink:

Användarvisningsbild
-n0p-

Inläggav -n0p- » 2003-10-22 12:51

. Sedan (ännu mera förvånande) halar han fram ett kreditkort och berättar att han fått i uppdrag av XXXXXXXXXX att spendera åtminstone (ja, hur många var det? Jag minns inte) X tusenlappar i mutdrinkar på XXXXX m fl potentiella kunder under Arken-mässan.

Öhman>> Just vad du tycker du är förvånande i detta? Förstår inte alls vad som skulle vara märkvärdigt med detta. :?

edit: samma som föregåendesida oklart med namn och lagar//besan

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-22 12:52

Visst, allt kan säljas med mördande reklam sägs det och det ligger väl något i det. Man måste skapa värde för kunden och det kan man inte enbart göra med reklam. Om man ska tjäna pengar så måste man ha någon konkurrensefördel, så är det bara.

Visst, finns några bra exemple där bättre produkter blir utslagna, ett klassiskt exempel är betamax och vhs där betamax var ett bättre format.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-22 13:07

Morello skrev:
2. Låg resistans (3 meter med arean 2 mm2 ger 25 mohm )

Detta är en härlig dag: Morello har bestämt räknat fel! :) :D :lol: :wink:

En tremeters 2 mm^2 kabel har en plus och en minusledare och utgör 6 meter kabel, resistansen blir ungefär 0,05 ohm, inte 0,025 ohm.

För du menade väl inte 1,5 meter kabel?

VelociRaptor: Att Flukes apparater är bättre än biltemas beror inte på att det finns någon naturlag som säger att "man får vad man betalar för". Det beror på att Fluke inte är ett rip off-företag - de ger valuta för priset.

Det betyder dock inte att den som inte begriper något annat än utseende och prislapp kan känna sig trygg och tro att det alltid är så att priset är en kvalitetsbeteckning.

Många tillverkare av vågar levererar dåliga valuta för pengarna (vilket ju inlägget handlade om) precis som tillverkarna av "dyr-kablar" gör det, och samma sak den som säljer delningsfilterspolar för 10 000:-!!!

Jag har en våg hemma som hade en prislapp på ungefär 6000:-, den har en upplösning och repeterbarhet på 0,02 gram, noggrannheten är något lägre vid stora utslag. Det är en mycket bra våg, och ingen rip off-våg.

Eftersom blodcentralen behövde 2 gram i upplösning motionerade de sitt goda omdöme genom att köpa en 300:- våg, istället för att betala 6000:- för samma upplösning. Grattis blodcentralen, och grattis alla skattebetalare.

Detta är inte en diskussion där man kan utelämna just det som diskussionen handlar om, nämligen vad som är bluff och vad som inte är det. Dina exempel är inte paralleller till bluffarna, och kan därför inte användas som argument. Håller du inte med mig om det?

Vh, Ing. Öhman (blodgivare förstås)
Senast redigerad av IngOehman 2003-10-22 13:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-22 13:09

VelociRaptor skrev:dimitri

Man kan alltid köpa något billigare men man får vad man betalar för.
Exempelvis kan du köpa en digital multimeter som på pricken ser ut som mitt fluke där biltemas kostar 200kr och fluken 3500kr vilken tror du är bäst? :wink:

Nu får man förvisso inte en speciellt fin multimeter för 3500 kr från Fluke, men man får något som vida överglänser en dito från Biltema. Det är bara att jämföra respektive instrument mot ett kalibrirat instruemnt 8)

En riktigt fin multimeter från Agilent kostar sisådär 25 000 kr. Prestandamässigt går den inte att jämföra med en Fluke för 3500 kr. Jämför ingenjörsmässigheten i en Agilent för 25 000 kr med en kabel för 25 000 kr :mrgreen:

Absurditeterna och skojeriet hittar man sällan bland prylar som primärt riktas mot yrkesfolk. I ett laboratorium kopplar man vanligtvis ihop högprestandainstrument(som kan kosta hundratusentals kronor) med helt vanlig RG58/59 helt utan att göra kompromisser. Vidare arbetar man ibland med avsevärt högre frekvenser, vilket ställer högre krav på kablarnas dieletriska förluster mm. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-22 13:14

IngOehman skrev:Morello skrev:
2. Låg resistans (3 meter med arean 2 mm2 ger 25 mohm )

Detta är en härlig dag: Morello har bestämt räknat fel! :) :D :lol: :wink:

En tremeters 2 mm^2 kabel har en plus och en minusledare och utgör 6 meter kabel, resistansen blir ungefär 0,05 ohm, inte 0,025 ohm.

För du menade väl inte 1,5 meter kabel?

Vh, Ing. Öhman (blodgivare förstås)

Helsike, Morello har de facto räknat fel 8O. Får nog skylla på att byggjobbarna bullrade utanför fönstret :mrgreen:

50 mohm ska det, som IÖ mycket riktigt skrev, vara 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-22 13:21

-n0p- skrev:

Öhman>> Just vad du tycker du är förvånande i detta? Förstår inte alls vad som skulle vara märkvärdigt med detta. :?

Det är förvånande i det perspektivet att det ju skedde inför mina, Morellos, och jag tror Nagrefs ögon, samtidigt som xxxxx spelat en helt annan roll för publiken på ett för oss alla känt forum...

Nog om detta, jag vill inte prata om hififorum, ville bara göra ett inlägg i kabeldebatten eftersom det var uppenbart att inte alla är riktigt på det klara med hur saker förhåller sig, alltså om att man inte kan utgå ifrån att alla aktörer i kabelbranschen är ärliga.

Vh, iö

edit: samma som föregående sida oklart med namn och lagar //besan

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 13:24

Öhman

Alla tillverkare av högtalare är förstås inte bedragare, men alla tillverkare av +10 000:-högtalare är det. Fast de kan förstås möjligen vara självbedragare också, det vill säga bara djupt okunniga. 8O 8O 8O
Mvh VR
:D :D :D :D :D :D
Senast redigerad av VelociRaptor 2003-10-22 13:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-22 13:25

Det var en jäsikens god GT XXXXX blöd på :P
Nagref var dock inte med, då han dök upp på mässan två dagar senare :wink:

edit: namnet igen som kan sammankoppla till föregående//besan
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-22 13:29

VelociRaptor:
Förstår du alltså inte skillnaden i komplexitet mellan kablar och högtalare?

Vh, Ing. Öhman

PS. För den som inte uppmärksammade det har VelociRaptor förfalskat ett citat. Det som han försöker få att se ut som ett citat har han skrivit ihop själv.

edit:
Fast nu har han ändrat i det(!) så att det inte skall se ut som ett citat längre. Nu är bara inlägget (två inlägg upp från VR) en irrelevant provokation. Trist tycker jag.
Senast redigerad av IngOehman 2003-10-22 16:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-22 13:31

Morello:
Det har du förstås rätt i, men däremot tror jag att Ludvig deLaval och ett gäng till var med.
Senast redigerad av IngOehman 2003-10-22 13:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-22 13:31

VR Vänligen citera inte felaktigt. Jag tog notis om dina smileys men det är ändå olämpligt.

/ae
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 13:33

Öhman

VelociRaptor: Att Flukes apparater är bättre än biltemas beror inte på att det finns någon naturlag som säger att "man får vad man betalar för". Det beror på att Fluke inte är ett rip off-företag - de ger valuta för priset.

99% av fallen får man vad man betalar för. :twisted:

Är fluke ett rippoff av Agilent :?:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-22 13:35

Isåfall tycker jag du skall fortsätta med att lita på prislappen och köpa så dyrt du kan.

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 13:38

Öhman
det där instrumentet var ett som morello jämförde med, tack du.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-22 13:41

???

Det vet jag. Jag har inte kommenterat det. Både Agilent och Fluke är seriösa försteg.

Det jag kommenterade var att du VR upplever verkligheten på det visat att i 99% av fallen så får man vad man betalar för.

Bra - köp det dyraste du har råd med!!! Strunta i deras egenskaper. Prislappen räcker.

Många lär få skratta hela vägen till banken. Du blir deras bästa kund.
Senast redigerad av IngOehman 2003-10-22 13:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 13:42

Nagref

Skrev jag ut vem jag citerade :?: :?: :?:

Övrigt ta det på PM funktinen.

Mvh VR

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-22 13:44

Med PM-funktionen?

Tycker inte VR att andra skall få veta att VR's citat är ett falsifikat?

Varför?

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 13:49

Öhman

Isåfall tycker jag du skall fortsätta med att lita på prislappen och köpa så dyrt du kan.

Motivera priset på dina konstruktioner och få mig att tro att jag inte är lurad.

Mvh VR[/quote]

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 13:53

Öhman

Står det att det är du som skrivit citatet???
Vem somhelst skulle kunna ha skrivit det eller hur men du tar åt dig.
Det kan jag faktiskt inte hjälpa.

Ingen mer person debatt från min sida nu.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-22 13:53

Motivera priset på dina konstruktioner och få mig att tro att jag inte är lurad.

Varför skulle jag göra det?

Köp det dyraste du kan hitta istället. Av mig lär du inte få köpa något.

Jag tolkar dina svängar som att du inte har något mer att tillföra i kabelfrågan dock.

Bra!

Då sätter vi punkt här.

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 13:59

Öhman
Det kanske är det som kabeltillverkana också gör.
Det vill inte motivera varför det kostar, eller berätta det för alla.

Och där sätter vi punkt

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-22 14:11

Hej!

"Man kan alltid köpa något billigare men man får vad man betalar för. "
-Förutsatt att man är kunnig samt kompetent nog att avgöra detta!
F.ö borde inte ens A*ntagonistGalningar "falsk-citera"!

Standardmått?: http://www.mundorf.com/deutsch/uuns/ima ... eile09.jpg
Bra Eq (Nu på SuperExtraPris i Sverige)!: http://www.tlaudio.co.uk/tlaroute2/imag ... /eq2lg.jpg

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2003-10-22 15:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-22 14:12

Mvh VR
[/quote]

Titta på IÖ:s avatar :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-22 14:15

IngOehman skrev:Morello:
Det har du förstås rätt i, men däremot tror jag att Ludvig deLaval och ett gäng till var med.

Stämmer bra :D

Ang. kablar:

Det blir nog Ply 3.4 eftersom jag bara behöver köpa ny kabel till en a kanalen då 8) :D

mvh\Morello
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-22 14:19

VelociRaptor skrev:Nagref

Skrev jag ut vem jag citerade :?: :?: :?:

Övrigt ta det på PM funktinen.

Mvh VR

Det vet du bäst. :wink: Att du har editerat ditt inlägg efteråt gör inte att min kommentar är mindre viktig. Det är något som är bra att alla får reda på att fejkcitat inte är lämpliga så jag ser ingen anledning till att det inte står här.

När det gäller moderering så kan vi ta det öppet. Förvisso är det lämpligt att det ske i avdelningen "Kommentarer och synpunkter" men när det krävs så tar vi det direkt i trådarna.

Vh
/ae

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-22 14:19

Det kanske är det som kabeltillverkana också gör.
Det vill inte motivera varför det kostar, eller berätta det för alla.

Och där sätter vi punkt

Nejdu VR, fel igen. :o

Jag berättar med glädje, i timmar, om mina kunstruktioner, det kan tusentals människor vittna om.

Dock har du övertygat mig om att inte slösa någon tid på att berätta för dig. Det trodde jag framgick av det jag skrev. Du missförstod det tydligen ändå.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-22 14:25

Jag berättar med glädje, i timmar, om mina kunstruktioner, det kan tusentals människor vittna om.
Var du lika glad på att berätta när "blomman" hade några invändningar mot konstruktionen :?: :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-22 14:25

99% av fallen får man vad man betalar för. :twisted:

Är fluke ett rippoff av Agilent :?:

Aha, du menar alltså att en högtalarkabel för en kvarts miljon (Transparent OPUS) bjuder på prestanda som står i proportion till prislappen :?:

Att den aktuella tillverkaren( av OPUS-snoken) är gravt oseriös inses lätt genom att läsa på deras hemsida, där de påstår att "konventionella" kablar ofta uppvisar resonans i audio-området 8O Alla rimligt pålästa fysiker/ingenjörer vet att så ingalunda är fallet. 8) En annan kabeltillverkare(Nordost) påstår att Teflon skärmar 8O Man häpnar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 14:28

Öhman

Det fram gick verkligen inte att det bara var mig du inte skulle berätta för.
[/b]

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-22 14:33

Snälla A*
Kan du skriva dina inlägg lite mera lättförståeliga? No offence, det är bara det att jag inte fattar. :roll:
skakar tass
Dimitri

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-22 14:38

Rydberg skrev:Var du lika glad på att berätta när "blomman" hade några invändningar mot konstruktionen :?: :wink:

Jag har ingen aning om vad du svamlar om. Är lika okunnig om vem Blomman är som om Bäret, Kotten och Kanelbullen. :)

VelociRaptor skrev:Det fram gick verkligen inte att det bara var mig du inte skulle berätta för. [/b]

Du förstod inte? Är verkligen förvånad igen. Not.

Jag tänker inte göra några fler inlägg i denna tråd. Om VR tänker ljuga ihop eller hitta på några fler sätt att förtala mig (precis som om någon skulle gå på det...) så kommer de att stå obesvarade. Jag har inga förhoppningar om att det kommer att stoppa honom.
Senast redigerad av IngOehman 2003-10-22 16:03, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 14:38

Morello

Nä, men att ett riktigt fint instrument kostar.
Det för att det förmodligen har genom gått flera test innan det lämnar banan.
Och i och med att det är noggranare tillverkat/utvecklat ect så är det nog med stor sanorlighet bättre.

Men min tanke är applicerar detta bara vissa utvalda bitar eller spänner det över hela specktratt oavsett vad det gäller.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-22 14:53

Öhman> Du har ett förklarande PM! Absolut inte påhittat eller förtal, det har du missförstått i så fall.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-22 14:59

VR,

Yes, ett riktigt fint instrument kostar mycket pengar beroende på att är en komplex apparat, varför det går åt många ingenjörstimmar mm. för att realisera det 8) En kabel är mätinstrumentets diametrala motsats såtillvida att kabeln är en förhållandevis trivial pryl att konstruera. 8)

Nu till det väsentliga:

Vilka egenskaper gör att tex en RG59 eller supra ply kommer till korta enligt dig :?: 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 15:08

Morello

Nej det kommer inte tillkorta.
Men kablar kan också vara komplex ingengörs konst dock absolut inte på samma nivå som dito apprater.

Mvh VR

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 15:09

Öhman

Du har PM

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-22 15:11

Har ni inget bättre för er? :wink:

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 15:18

Morello

Du har inte komenterat de tok dyra komponenterna. :wink:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-22 15:20

Norman, OT: Segelflygplan eller hur (ang. din avatar) ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-22 15:22

VelociRaptor skrev:Morello

Du har inte komenterat de tok dyra komponenterna. :wink:

Vad ska jag kommentera :?: Har koolat på länken, men hittat inte så mycket info. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-22 15:27

dimitri (eller vem det nu var :-)) "Snälla A*
Kan du skriva dina inlägg lite mera lättförståeliga? No offence, det är bara det att jag inte fattar. "

Du lär dig att läsa A*s ilägg så småmningom, du ha måste ha lite tålamod och stänga av logigfunktionen i hjärnan bara :-) Men det funkar, jag har vant mig.

norman: Nej, jag har inget bättre för mig, jag är ju på jobbet...

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 15:27

Morello

tex en kondensator på 22 microfarad för 680:-
eller en på 10 microfarad för 1106:-

Om jag skulle bygga något med dessa komponenter skulle det bli ganska dyrt, bättre....?!?

Mvh VR

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-22 15:33

Bamsefar skrev:Norman, OT: Segelflygplan eller hur (ang. din avatar) ???

Japp, en gammal Astir cs77... :) (tror jag skall byta bild... blir bara flygsugen varje gång jag ser den och på vintern är det ju inte mycket termik... :) )

Max: Nej, jag har inget bättre för mig, jag är ju på jobbet...

:) Själv har jag inget att skylla på för jag är hemma...

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 15:34

Öhman

Jag tänker inte göra några fler inlägg i denna tråd. Om du eller VR tänker ljuga ihop eller hitta på några fler sätt att förtala mig (precis som om någon skulle gå på det..) så kommer de att stå obesvarade. Jag har inga förhoppningar om att det kommer att stoppa er.

Ok var har jag förtalat dig någonstans visa mig det är du snäll.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-22 15:35

680 kr för en konding på 22 uF är minst sagt ultradyrt 8O
Frågan är om den är bättre i något avseende än en SCR för 52.50 kr :?:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-22 15:36

VelociRaptor skrev:Morello

tex en kondensator på 22 microfarad för 680:-
eller en på 10 microfarad för 1106:-

Om jag skulle bygga något med dessa komponenter skulle det bli ganska dyrt, bättre....?!?

Mvh VR

Men du påstod tidigare att dessa komponenter skulle kosta 10.000 sek / styck - det där är ju bara växelpengar för 17on, speciellt för någon som tittar på kablar för 10-tusentals kronor...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 15:38

Bamsefar

Högst irriterande, jag hittar inte spolarna. Men så fort jag hittar dem så ska jag tala om vart.

Mvh VR

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-22 15:52

Följande är mitt sista inlägg i debatten om en kabel, vilken som helst, inom facket signalkabel eller högtalarkabel för HiFi Bruk (en utveckling av detta kommer i del 3 av mina bekännelser...):

Utifrån min egna referens, och erfarenhet hur jag har gjort / handlat osv. så ser jag risken som störst när t.ex. en generalagent (importör) helt plötsligt erbjuder kabeln "Kalle Supreme DeLux in Silver with goldplated connectors" till ungefär halva listpriset. Och gärna i samband med att man får prova inte bara denna kabel utan även ett par andra från andra "kända" tillverkare.

Det är som upplagt för att man skall förlora...

Och gärna får man en lunch eller middag på köpet (jodå jag har blivit bjuden på både det ena och det andra - fast det tog de igen på försäljningen av den reducerade priset produkten som jag inbillade mig att jag gjorde ett klipp på).

Det är självklart att en form av grupp tryck nu gör sig påmint, jag menar vem lånar ut t.ex. kablar för 10-tusentals kronor om dom inte hoppas få sälja dom till dig ??? Ingen som bedriver affärer gör det för att förlora pengar - eller hur (fast jag vet ett undantag ;)) ???

Det är då lätt att blindtesta t.ex. dessa kablar - fast de kostar ju kanske extremt mycket mera än ens tidigare kablar. Å andra sidan dom är ju bättre, det borde de vara ety de kostar ju mera - och kvalitet kostar. Det har vi blivit itutade sedan barnsben. Jag menar en Maserati är bättre än en Toyota eller hur ??? Fast båda gör samma sak, tar x antal personer från punkt A till punkt B - å andra sidan tål den andra vinterväg och bromsarna håller verkligen, det klarar inte den första ;)

Slutsats, dessa t.ex. kablar man får låna borde vara bättre, och således tycker man att de låter bättre. Sant eller falskt, spelar ingen roll för den potentiella köparen, det motiveras med hjärtat och känslorna som spelar en ett spratt.

Det svåra är inte att köpa en dyr kabel (det är superlätt), det svåra är att erkänna att man haft fel.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-22 15:57

Hej!

A* vet vad VR skrev om! Det fanns (finns? (iaf på internet))SilverFolieSpolar
som i höga komponentvärden (10mH?) kostade fenomenalt mkt med pengar!
Sen om ngn köpte dessa (el om de ens var till salu), de e 1st annan 5:a :wink: !

Mvh A*

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2003-10-22 16:00

Nu har ju Ing. Öhman valt att inte skriva mer i denna tråd men det vore ändå kul att veta vad man har en sådan våg till?

Jag har en våg hemma som hade en prislapp på ungefär 6000:-, den har en upplösning och repeterbarhet på 0,02 gram, noggrannheten är något lägre vid stora utslag.

Pulver? 8O :arrow: :mrgreen: :wink:

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2003-10-22 16:00

Jag tror ni är ute på väldigt hal is när ni och ena sidan kritiserar felcitat från VelociRaptor men å andra sidan tillåter Öhman att citera namnlösa källor som ingen kan verifiera.

Är det tillåtet att skriva vad som helst så länge vi hänvisar till icke namngivna källor? VelociRaptor hade ju kunnat skriva att hans polare hörde Öhman säga det på krogen eller i mataffären istället.

Jag vet av erfarenhet hur svårt det är att hantera ett forum och har av flera orsaker hoppat av.
Här är väl läge att säga hur ni vill ha det. Har ni en policy eller regler för vad som får skrivas baserat på hörsägen och om vi får namnge personer och butiker som inte ges möjlighet att försvara sig? Butikens namn finns väl fortfarande med i inlägget.

Svåra frågor men jag tror ni måste agera och fatta beslut ganska snabbt i denna fråga.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-22 16:07

Mikael2:

Jag förstår din synpunkt, men jag är inte benägen att helt hålla med. Jag är själv moderator på ett annat forum, och där är det rejält högt i tak - det tjänar man på i längden. Ibland måste man röja lite även där, men i det stora hela fungerar det bättre med frihet än begränsningar.

Det finns inget som hindrar att en person / butik som känner sig förtalad (eller fått beröm ;)) inte kan gå in och kommentera det själv.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-22 16:09

Mikael2
Hejagillarättokmktattskrivasåhärochså,hejdå!

-Det var nog mest att citatet gav intryck o härstamma ifrån annan person
än den av citeraren icke angivne (namnslöe), som initierade VR-kritiken!!

Mvh A*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-10-22 20:44

men jag förstår inte riktigt.. skillnad på kablar tycker då jag man hör alldeles tydligt. Men det som är viktigt är väl vilken som är korrekt? Ta tex kimberkablar som jag inte alls gillar. För varje kimberkabel du stoppar in i en anläggning så flyttas stereoperspektivet bakåt och det blir mer "luft" och "klang". Samtidigt tappas en del musikkänsla.. Jag skulle inte säga att den är korrekt men den ändrar ljudbilden högst påtagligt.. Det skulle jag nog sätta 10 av 10 gånger i en blindtest mot tex ekk..
Jag blir lite konfunderad när en del här säger att det inte är skillnad på kablar.. Tycker det hörs väldigt väl på vissa kablar..
Kan dock hålla med om att en kabel inte ska höras. Det är ju menat som en koppling mellan apparater och den ska inte påverka ljudet alls. Påverkar kabeln ljudet så måste ju alla hålla med om att den är felkonstruerad.. ?? Undantaget är väl dom som vill ha ett "stylat" ljud som dom tycker bättre om..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-23 12:56

Jag blir lite konfunderad när en del här säger att det inte är skillnad på kablar..
Jo, det är du inte ensam om!!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-23 13:01

"Citat:
Jag blir lite konfunderad när en del här säger att det inte är skillnad på kablar.. "

Vem har påstått det? Jag har läst HELA tråden men inte hittat det påståendet.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-23 13:04

Kraniet skrev:Jag blir lite konfunderad när en del här säger att det inte är skillnad på kablar..
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-23 13:11

OT> Du lilleskutt, nu har jag lagt upp mitt system även på detta forum så du kan gå in och kommentera akustiken, fint va! 8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-23 13:32

Jo, men har någon påstått att det INTE är skillnad på kablar?

Såvitt jag kan se så är alla rörande överens om att det är skillnad på kablar.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-23 13:38

Men insinuerar samtidigt att skillnaderna i princip är försumbara!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-23 13:57

Rydberg,

Du är välkommen till mig för ett blindtest :wink: Jag har en massa signalisar vi kan testa. Bland annat:

Transparent Music link plus
Transparent Music link
Transparent The link
Diverse MIT
Supra DAC
Supra EFF1
RG62
Monster Interlink250 (7 meter lång)
KHC
Lakritsremmar

Har precis flyttat, så jag har inte hunnit fixa akustiken ännu, men det fixas snart 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-23 14:04

Jag har:
Nordost Quattro Fil xlr
Wireworld Gold Eclipse III+ xlr
Acoustic Zen Silver Reference mkII xlr
Cardas Golden Reference xlr
Audioquest Anaconda xlr

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-23 14:15

Rydberg skrev:OT> Du lilleskutt, nu har jag lagt upp mitt system även på detta forum så du kan gå in och kommentera akustiken, fint va! 8)

Lille Skutt är en Peugot 206, så jag förstår inte vad hon har med detta att göra :wink:

För övrigt har jag redan varit inne och kommenterat i din presentationstråd Bild
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-23 14:24

He he, vem har snackat om tilltagande blindhet!! :lol:

Det var en fräck smile du hitta! Den måste jag spara!!

Ska genast kolla in länken. Har börjat klura lite på en konstruktion som jag tänkte hänga upp i taket.

Har vinklat om högtalarna och störs mindre av väggreflexer nu men det finns mycket kvar att göra, har även en extra matta som inte finns med på bilderna.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-23 14:26

Rydberg: Jag tycker mig se att rummet är på längden, om det är sant, har du provat på tvären något ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-23 14:27

Japp, jag har provat på den ledden men det är perfekt för stående vågor med bumlig bas som följd. Dessutom kommer inte högtalarna ut tillräckligt vilket gjorde djupet i ljudbilden lidande.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-23 14:33

Rydberg: Aha - liknar en hel del det problemet jag hade med mina gamla f.d. Mirage OM-6, angående basen alltså... Och dom hade ändå gaskontrol, oops volymkontrol skall det vara, på bassteget... Skall fundera lite...

Har du mätt upp rummet med något som t.ex. ETF ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-23 14:39

Nej, jag har inte mätt någonting då jag inte haft några sådan hjälpmedel tillhands. Har en polare som är doktorand i fysik och han har tillgång till mätinstrument. Ljudtrycksmätare och plotta borde gå om man bara gör ett antal märningar för att sedan medelvärdesbilda. Sen får man väl dra upp fysikboken och börja räkna!

Jag har inte hållt på så mycket med akustik, har läst en kurs i våglära på IFM (obligatorisk på civ.ing) inget mer. Får alltså först läsa in mig på teorin (borde gå ganska snabbt), sen får man läsa in sig på motmedel. Sen är det la bara att börja mäta.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-23 15:46

Rydberg

Vad tycker du om Cardas Golden Reference xlr?

Har bara sett dem hos en kompis.
Har inte hört dem än tror jag om det inte var de han hade inkopplade i anläggningen, som iof det var första gången jag hörde :oops:
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-23 16:05

Kanon bra kabel, spelat lungt, detaljerat och aningen laidback, dock utan att blir tråkig eller oengagerande. En kabel som vinner i längden.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-23 16:29

Rydberg

Har du jämför den med Transparent någongång?

Och i så fall vad blev resultatet.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-23 16:56

Har faktiskt aldrig prova transparent tyvärr, har varit sugen på att göra det men har ännu inte fått tillfälle.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-27 07:09

Inte 8O Vi får ta och ha kabelnörd kväll någongång. Var bor du???

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-07-07 14:32

Du har väl röstat?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-07-07 14:34

Sanny_X skrev:Du har väl röstat?

Satsar du på en karriär som arkeolog?

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-07-07 14:34

Nä, förstod inte frågan. 35% av vaddå? En årslön?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-07-07 14:36

Magnuz skrev:

Det är ju temavecka. :lol:

Nja, hoppas efter detta att frågan är avklarad och vi slipper mer "nya" trådar i ämnet.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-07-07 17:56

Sanny_X skrev:
Magnuz skrev:

Det är ju temavecka. :lol:

Nja, hoppas efter detta att frågan är avklarad och vi slipper mer "nya" trådar i ämnet.

Innan den här kabelveckan är slut så kommer nog adminsarna ha infört en ny regel, att kabeltrådar klassas som politik och får inte diskuteras på detta forum :roll:

Användarvisningsbild
Morello

Re:

Inläggav Morello » 2014-12-01 15:13

Alexi skrev:Vi ska inte underskatta reklamens kraft!
Hur många här tror att Levis jeans är dom med överlägset bäst kvalite? Trotts att alla tester av bla Råd & Rön visat att billighetsmärken har överlägsen kvalite och slitstyrka :)

Varför är jeans så frukatsnvärt populärt?
Jeans har ju alltid funnits, men inte av den omfattning vi ser idag.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-01 16:01

det går inte att svara på röstningsallternativen pga att det beror på övriga komponenters kostnad

kostar elektroniken 100000kr så är det onödigt mycket mer 35% av den summan ytterligare på kablar, men kostar anläggningen 1000kr så är det större sannolikhet att det blir typ 35% om man ska ha kablar som är vettiga.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Re:

Inläggav PerStromgren » 2014-12-01 16:48

Morello skrev:
Alexi skrev:Vi ska inte underskatta reklamens kraft!

Varför är jeans så frukatsnvärt populärt?
Jeans har ju alltid funnits, men inte av den omfattning vi ser idag.

Jo. Och med tanke på att Alexi skrev det där för 11 år sedan så... :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-01 16:59

Oj, jag lyckades gräva djupt i arkiven. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-01 18:14

Det är väl egentligen inte priset på en pryl och det prisets andel av totalen som spelar någon roll?

Det där pris-andelsresonemanget verkar ju utgå från att en bättre grej alltid är en dyrare grej. Om man väger in konstruktions-, logistiks- och kalkyl-smartheten i en grunka, så kan naturligtvis en bättre pryl vara billigare än en mindre smart men dyrare pryl.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
distad

Re:

Inläggav distad » 2014-12-01 21:39

Bamsefar skrev:Jag tror att de flesta blir nöjda med en vettigt tillverkad kabel. Och en vettigt tillverkad kostar inte mer än max 1000 sek / stereometer, oberoende om det är en signal eller högtalarkabel.

Vissa gillar EKK / RG62 (eller är det RG59 ???).

Vissa gillar NordOst, PAD och Transparent.

Min åsikt, i detta mycket heta ämne, är att Transparent rent tekniskt och "ljud"-mässigt är bäst men dessvärre oerhört överdrivet dyra.

Ta t.ex. TAG McLaren Audios kablar, no-nonsen, suveränt enkla och väl skärmade. Ligger på tusen lappen med kontakter om jag minns rätt. Perfekta för majoriteten (90%) av alla användare - och de flesta av dessa kan säkert klara sig med EKK / RG62 oxå....

Transparent kablar är inte helt fel.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-02 01:30

Få kablar är helt fel, det vill säga de fungerar nästan alla - i så måtto att det kommer fram något i andra änden. Det mesta kommer till och med fram, genom nästan alla kablar. Så kablar är inte sådär jätteviktigt.

Men frågan är om jag stött på någon annan tillverkare som hävt ur sig mer tossigheter, ja rent av entydiga felaktigheter (påstående som helst enkelt inte är samma) än just Transparent?

De historier de berättar för sina tilltänkta kunder är helt enkelt metafysik, och knappt det. Ordet transparent är sällan så missbrukat som för dessa kablar. Kan inte på rak arm erinra mig några andra kabeltillverkare som i sådan grad faktiskt med avsikt förvanskar signalen.

Missförstå mig inte, att göra en kabel som inte ställer till musiksignalen är inte svårt. Det är snarare det lättaste man kan göra. Gör man inget dumt så blir det inte dåligt. Och gör man mycket dumt så blir det trots allt inte sådär värst färgat. Andra länkar i kedjan kan färga mera än även de sämsta kablarna, trots att man försökt göra alla länkar så bra som möjligt - men ändå: Varför gör man kablar som med avsikt förvränger musiksignalen (och låter det hela beledsagas av en berättelse som är rappakalja), tar absurt mycket betalt för den - och dessutom kallar den transparent???

Här kommer en någotsånär nykter artikel.

http://www.audioholics.com/audio-video- ... -resonance

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-02 02:08

Detta att delarna i en anläggning ska ligga inom ramen för vissa proportioner har jag alltid förundrat mig över. Det är väl inte priset som speglar prestandan? Ska man bedöma två förstärkare efter samma måttstock där den ena har en låda som kostar multum och den andra ett bra ljudande inre?

Om man hårdrar det hela, VAR ger en tusenlapp mest förbättring? är väl snarare en bra utgångspunkt. Problemet kommer när man ska värdera en eventuell förbättring, den kan ju vara stor - eller den kan vara viktig (eller givetvis både och). Sedan kan ju en förbättring vara så mycket, det kan givetvis vara bättre ljud (vad nu det är) men också till exempel handhavande, flexibilitet och liknande. Vi har alla olika önskemål om vad vi vill få ut av våra apparater. Att då säga att 20% ska gå till källan och 60% till högtalaren blir ju helt galet. Det måste ju styras efter de önskemål man har.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-02 02:53

Bill50x skrev:Detta att delarna i en anläggning ska ligga inom ramen för vissa proportioner har jag alltid förundrat mig över. Det är väl inte priset som speglar prestandan?

Det har du förstås rätt i.

Men vad är det som får dig att antyda att någon annan har den uppfattningen?

Min uppfattning är hur som helst att det finns två infallsvinklar som går att försvara.

1. Det är anläggningen prestanda som helhet som måste vägas mot anläggningens kostnad.

2. Hur mycket det är rimligt att låta en länk kosta har med svårigheten att få just den länken att prestera väl.

Det finns fall då de två ovanstående punkterna inte rimmar hundraprocentigt med varandra, men som regel drar de åt ungefär samma håll.

Bill50x skrev:Ska man bedöma två förstärkare efter samma måttstock där den ena har en låda som kostar multum och den andra ett bra ljudande inre?

Ska och ska. Man gör väl som man vill?

Det finns väl dessutom i så fall tre faktorer:

1. Ljudkvalitet (bryr mig inte om huruvida perspektivet är "transparens" eller "ett sound man gillar", det är ju upp till var och en.)

2. Hur välbyggd apparaten är ur ett estetiskt och kanske ergonomiskt perspektiv.

3. Hur god apparatens funktions-kvalitet är, det vill säga hur länge den kommer att hålla.

Bill50x skrev:Om man hårdrar det hela, VAR ger en tusenlapp mest förbättring? är väl snarare en bra utgångspunkt.

Ja, det är den rätta frågan. Och praktiskt taget aldrig är en kabel är rätt svar. Men det finns undantag. Man skall inte förenkla något.

Bill50x skrev:Problemet kommer när man ska värdera en eventuell förbättring, den kan ju vara stor - eller den kan vara viktig (eller givetvis både och). Sedan kan ju en förbättring vara så mycket, det kan givetvis vara bättre ljud (vad nu det är) men också till exempel handhavande, flexibilitet och liknande. Vi har alla olika önskemål om vad vi vill få ut av våra apparater. Att då säga att 20% ska gå till källan och 60% till högtalaren blir ju helt galet. Det måste ju styras efter de önskemål man har.

Javisst, men man skall nog inte se olika människors uppfattningar om vad som är rimliga proportioner mellan de olika investeringarnas relativa storlekar som påståenden om att man SKALL fördela penningen exakt så, så strikt.

Jag tror i varje fall inte att någon menar något sådant.

Snarare tror jag att de flesta tänker och gör sin bedömning på ungefär det sätt som du skissar i det ovanstående.

Problemet med att formulera frågan "var ger en tusenlapp mest förbättring" är dock att svaren på den frågan inte säger någonting om just det som TS frågat om. I ett enskilt fall så kan ju en anläggning vara för handen - där alla kablar saknas. Då är svaret givet, eller hur? Köp kablar för tusenlappen!

Det som fattas behövs ju mest, liksom.

En bättre fråga kanske därför är hur stor andel man uppfattar vara rimligt att spendera MAXIMALT på en del i kedjan i detta fall kablarna. Finns kablar som inte är trasiga så blir troligen svaret noll, i de allra flesta fallen. Men bara för att ett rum finns så är det inte givet att svaret blir noll där. Detsamma gäller flera av de andra delarna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-12-02 02:57

Kablar bör få kosta mer än tillverkningskostnaden, tycker jag.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-12-02 03:25

petersteindl skrev:Kablar bör få kosta mer än tillverkningskostnaden, tycker jag.

ja! inte så mycket att träta om det tror jag :|
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-02 21:47

http://www.coconut-audio.com/christmas.html
Julkablar som ska vara väldigt mycket bättre än min White Knight, känner jag ett köpsug månne?

Bild

Kanske vore Lotta ännu vackrare med en röd kabel?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-12-02 22:02

hifikg! Har Patrik82 begärt att få använda dina bilder något eller anses de för "oseriösa"?

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-02 22:03

Åh, verkligen fin! Känner mig ovanligt spendersugen. Nästan så att pengar inte spelar någon roll.....
Peter är ju inne på rätt spår.
En kabel borde kosta ca 10ggr materialkostnaden. Detta bör täcka material, arbetsinsats, förpackningar, återförsäljare, generalagentur och moms, reklam, mässor, lagerhållning mm. Har hört att detta är standard inom flera brancher.
Mina är i denna ekvation för billiga, he he. Borde höja priset en hel del. Har ingen generalagent.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-02 22:16

jeff_belowski skrev:hifikg! Har Patrik82 begärt att få använda dina bilder något eller anses de för "oseriösa"?

Han fick en bild till sin sida som en ringa ersättning för jättesnoken jag fick av honom. Noterade att han har ett "användargalleri" där jag finns representerad, det kan jag bjuda på, Patrick är en generös snubbe.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-12-02 23:48

petersteindl skrev:Kablar bör få kosta mer än tillverkningskostnaden, tycker jag.

Kabel lägger man sjäver till självkostnadspris, tycker jag . . . typer. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-03 00:26

Ja, om den som tillverkar den skall leva på det så blir det ju nödvändigt. Och det kan vara vad som helst mellan kanske dubbelt så mycket som självkostnadspriset och 20 gånger mera, kanske till och med mer än så, beroende på hur man räknar på kostnaderna och beroende på säljorganisation och sådant. Inget konstigt med det.

Det som är konstigt med just kabelbranschen är att det finns så många skojare i den, och då talar jag inte om att det tjänar för mycket pengar. För mig får de tjäna hur mycket som helst. De får även sälja hur usla produkter som helst, till hur höga priser som helst. Jag bryr mig inte.

Det jag bryr mig om är när de ljuger för sina kunder, det vill säga ljuger för alla. Det och ingenting annat.

Saken är ju marknadsekonomi råder. Det är därför upp till kunden att ta ställning till om man vill inverstera i varje produkt, och det är kundens sak att bedöma om man tycker att byggkvalitet och prestanda svarar till ens krav.

Om en kabel baserat på hur den upplevs när man använder den känns sämre än vad den kostar så får kunden själv göra den bedömningen. Om kunden bedömer att kabeln har varit för billig att tillverka (oavsett känsla av kvalitet) och tillverkaren alltså enligt kunden tjänar för mycket så får kunden bedöma det också - men om tillverkare och/eller distributörer ljuger för kunden om hur saker fungerar och om kabelns egenskaper så är det orimligt att begära att ALLA kunder skall ha kunskap nog för att veta att det påstådda var lögner.

Därför bör branschen inte acceptera sådana tillverkare. De som vet bäst bör säga ifrån.

Men igen - jag har INGET att erinra mot en tillverkare som kanske gör dåliga kablar och som kanske säljer dem dyrt och tjänar massor av pengar på det, om de har attityden "bedöm själv". Då är det rimligen upp till var och en att göra just det.

Vh, iö

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-03 08:04

IngOehman skrev:Ja, om den som tillverkar den skall leva på det så blir det ju nödvändigt. Och det kan vara vad som helst mellan kanske dubbelt så mycket som självkostnadspriset och 20 gånger mera, kanske till och med mer än så, beroende på hur man räknar på kostnaderna och beroende på säljorganisation och sådant. Inget konstigt med det.

Det som är konstigt med just kabelbranschen är att det finns så många skojare i den, och då talar jag inte om att det tjänar för mycket pengar. För mig får de tjäna hur mycket som helst. De får även sälja hur usla produkter som helst, till hur höga priser som helst. Jag bryr mig inte.

Det jag bryr mig om är när de ljuger för sina kunder, det vill säga ljuger för alla. Det och ingenting annat.

Saken är ju marknadsekonomi råder. Det är därför upp till kunden att ta ställning till om man vill inverstera i varje produkt, och det är kundens sak att bedöma om man tycker att byggkvalitet och prestanda svarar till ens krav.

Om en kabel baserat på hur den upplevs när man använder den känns sämre än vad den kostar så får kunden själv göra den bedömningen. Om kunden bedömer att kabeln har varit för billig att tillverka (oavsett känsla av kvalitet) och tillverkaren alltså enligt kunden tjänar för mycket så får kunden bedöma det också - men om tillverkare och/eller distributörer ljuger för kunden om hur saker fungerar och om kabelns egenskaper så är det orimligt att begära att ALLA kunder skall ha kunskap nog för att veta att det påstådda var lögner.

Därför bör branschen inte acceptera sådana tillverkare. De som vet bäst bör säga ifrån.

Men igen - jag har INGET att erinra mot en tillverkare som kanske gör dåliga kablar och som kanske säljer dem dyrt och tjänar massor av pengar på det, om de har attityden "bedöm själv". Då är det rimligen upp till var och en att göra just det.

Vh, iö

Helt enig.

Vanliga kablar är minst lika bra. Det som kan vara skillnad är bra skärm, dålig skärm eller ingen skärm.

Nu är inte alla kablar bra från fabrik. Så därför doppar jag mina kablar i en hemlig lösning, bestående av bl.a vigvatten.
Resultatet blir att man får en mycket bättre kanalseparation, ljudet blir mycket luftigare (oftast 4ggr luftigare på Szbyczek-skalan) och man höjer samtidigt högtalarnas känslighet med 6dB (upplevd, ej mätbar).

Detta gör jag givetvis även till andra människor som sliter ned att få ut det allra sista ur sin anläggning. Och detta till ett självkostnadspris, dvs 80kr/m + frakt och startavgifter.

En gammal Goldstar inköpt på Konsum låter som ett par Guru Junior / Holographic audio. Men då har jag även doppat kretskort och annat i denna hemliga brygd.

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-03 09:16

Håller med IÖ.
Tycker ditt inlägg ante 77 ligger på förskolenivå rent mentalt. Trams!

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-03 09:42

adagio skrev:Håller med IÖ.
Tycker ditt inlägg ante 77 ligger på förskolenivå rent mentalt. Trams!

Så du vill inte utnyttja mitt erbjudande?

65kr/m. Låter det mer lockande?
Då kan jag vaxa kablarna i tillägg.

Hokus Pokus på dig

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-03 12:37

Hej, ber om ursäkt för mitt inlägg, det var onödigt och drygt. Raljerande är dock något jag ogillar. Nja lite nyfiken blir jag :D finns ånger-rätt.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2014-12-03 22:18

Coaxkabel ca20kr/m. Kontakter ca 50kr/st. Högtalarkabel 20kr/m. Hdmi finns för 50kr/m. Den dyraste kabel jag har är således den egenlödda coaxen med delar från ELFA. Jag provade att gämföra min mot en +100.000kr kabel en gång. Den dyra var galvaniskt avskild i skärmen och hade en rad salespoints och lät inte bra.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-12-03 23:52

Man kanske kan roa sig med att reflektera över vad det innebär att ljuga och framförallt när påstådda felaktigheter INTE bör betraktas som lögn.

Ponera att någon person på en sladdfirma verkligen tror på sin produkt. Vederbörande kanske exempelvis har missförstått saker inom fysiken och åberopar därmed tokigheter utan att inse detta. Är det att ljuga?
Det är tveklöst att fara med osanning. Och därmed ligger såklart ansvaret för konsekvenserna av osanningsfarandet - åtminstone i någon mån - på vederbörande. Men är det en lögn?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-12-03 23:53

Jag tycker en kabel ska få kosta max 1,5 miljon.
Pålitlig, Flexibel, Robust

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-04 08:14

Rille skrev:Coaxkabel ca20kr/m. Kontakter ca 50kr/st. Högtalarkabel 20kr/m. Hdmi finns för 50kr/m. Den dyraste kabel jag har är således den egenlödda coaxen med delar från ELFA. Jag provade att gämföra min mot en +100.000kr kabel en gång. Den dyra var galvaniskt avskild i skärmen och hade en rad salespoints och lät inte bra.

Det som förvånar mig är att du hörde så pass stor skillnad.
Jag hade förväntat mig en ej hörbar skillnad.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-04 08:15

Strmbrg skrev:Man kanske kan roa sig med att reflektera över vad det innebär att ljuga och framförallt när påstådda felaktigheter INTE bör betraktas som lögn.

Ponera att någon person på en sladdfirma verkligen tror på sin produkt. Vederbörande kanske exempelvis har missförstått saker inom fysiken och åberopar därmed tokigheter utan att inse detta. Är det att ljuga?
Det är tveklöst att fara med osanning. Och därmed ligger såklart ansvaret för konsekvenserna av osanningsfarandet - åtminstone i någon mån - på vederbörande. Men är det en lögn?

Medveten lögn - Nej
Omedveten lögn - Ja

Är något straffbart - Nej

Har även konsumenten ansvar - Ja

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-04 08:47

ante_77 skrev:
Strmbrg skrev:Man kanske kan roa sig med att reflektera över vad det innebär att ljuga och framförallt när påstådda felaktigheter INTE bör betraktas som lögn.

Medveten lögn - Nej
Omedveten lögn - Ja

Tja, eftersom man vänder sig till enskilda konsumenter i huvudsak (?) så har man ett stort ansvar för vad man påstår och att ljuga, medvetet eller omedvetet, i sin marknadsföring är inte lagligt och kan alltså vara straffbart. Att vilseleda konsumenter tar vi inte lätt på i EU. Å andra sidan brukar kabelnasarna ha ganska generösa öppet köp/prova själv erbjudanden så konsumenten har goda chanser att blindtesta och returnera. Likväl behåller, även annars mycket sunda, människor dyrkablarna när de väl kommit innanför dörren. Knepigt. Och jag har själv varit där. Mina högtalarkablar är inte att leka med (heller) och jag hör absolut noll i skillnad när jag emellanåt ersätter dem med lampsladd (när längden inte räckt till).

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-04 09:25

hifikg skrev:
ante_77 skrev:

Medveten lögn - Nej
Omedveten lögn - Ja

Tja, eftersom man vänder sig till enskilda konsumenter i huvudsak (?) så har man ett stort ansvar för vad man påstår och att ljuga, medvetet eller omedvetet, i sin marknadsföring är inte lagligt och kan alltså vara straffbart. Att vilseleda konsumenter tar vi inte lätt på i EU. Å andra sidan brukar kabelnasarna ha ganska generösa öppet köp/prova själv erbjudanden så konsumenten har goda chanser att blindtesta och returnera. Likväl behåller, även annars mycket sunda, människor dyrkablarna när de väl kommit innanför dörren. Knepigt. Och jag har själv varit där. Mina högtalarkablar är inte att leka med (heller) och jag hör absolut noll i skillnad när jag emellanåt ersätter dem med lampsladd (när längden inte räckt till).

Känslan att ha något som grannen inte har kanske avgör att man gillar kablarna.
Själv skulle jag kunna tänka mig att pröjsa extra så länge kabeln är snygg och kommer att vara synlig.

Nu tänker jag på att det knappast kan vara straffbart för den lokala butiken att kränga svindyr kabel. Han refererar bara till tillverkarens vackra ord och svada.

Men visst. Kabel har betydelse.
Har man en gitarrkabel med värdelös skärm eller en som inte tål mekaniska påfrestningar så kan man lätt bli besviken när man tvingas köpa en ny titt som tätt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-04 11:23

hifikg skrev: Å andra sidan brukar kabelnasarna ha ganska generösa öppet köp/prova själv erbjudanden så konsumenten har goda chanser att blindtesta och returnera. Likväl behåller, även annars mycket sunda, människor dyrkablarna när de väl kommit innanför dörren. Knepigt. Och jag har själv varit där. Mina högtalarkablar är inte att leka med (heller) och jag hör absolut noll i skillnad när jag emellanåt ersätter dem med lampsladd (när längden inte räckt till).

Varför tror du då att dessa sunda människor behåller kablarna efter ett test`Står det en representant från "dyrkabelfirman" utanför i Hells Angels-utstyrsel och visar vad som kan hända om man skulle lämna tillbaka kablarna....eller är de stackarna i vanlig ordning lurade?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-12-04 11:49

På fråga två svarar jag - Ja! en dåre och hans pengar är snart åtskilda :wink: .
Idea what a great ID

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-04 11:52

Panelguy skrev:
hifikg skrev: Å andra sidan brukar kabelnasarna ha ganska generösa öppet köp/prova själv erbjudanden så konsumenten har goda chanser att blindtesta och returnera. Likväl behåller, även annars mycket sunda, människor dyrkablarna när de väl kommit innanför dörren. Knepigt. Och jag har själv varit där. Mina högtalarkablar är inte att leka med (heller) och jag hör absolut noll i skillnad när jag emellanåt ersätter dem med lampsladd (när längden inte räckt till).

Varför tror du då att dessa sunda människor behåller kablarna efter ett test`Står det en representant från "dyrkabelfirman" utanför i Hells Angels-utstyrsel och visar vad som kan hända om man skulle lämna tillbaka kablarna....eller är de stackarna i vanlig ordning lurade?

Pinsamheten av att få sina farhågor bekräftade. Att skicka tillbaks kabeln är ju ett sätt att erkänna att man var lurad. Då tar dom hellre den ekonomiska smällen.
Så dom övertalar sig själv med gråten i halsen att "detta fungerar verkligen". Sedan sitter dom och lyssnar på kabel, nyanser, luftighet, avfärgning, ofärgning, transienter och annat smått och gott.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-12-04 11:58

Panelguy skrev:Varför tror du då att dessa sunda människor behåller kablarna efter ett test`Står det en representant från "dyrkabelfirman" utanför i Hells Angels-utstyrsel och visar vad som kan hända om man skulle lämna tillbaka kablarna....eller är de stackarna i vanlig ordning lurade?

Jag tror inte man ska underskatta känslan av att ha "gjort vad man kan för säkerhets skull - även om det nog inte spelar någon roll". Det är "nog":et som spökar, tror jag. Har man råd att behålla kablarna - eller vad det nu handlar om för "tweak" - så gör man det eftersom man ju inte kan vara HELT säker på om det inte ändå blir litet bättre.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-04 12:06

Ja skulle en vuxen man som lagt massa pengar på något som han var övetygad om var det bästa sedan skivat bröd erkänna att han hade fel? Det tror jag inte.
Även om man blir överbevisad så tror jag inte att folk generellt lämnar tillbaka varan.

Att sälja produkter med "tvivelaktig markandsföring" och sedan ha en öppet köp policy som man kan referera till om någon klagar är väldigt smart. Det ser bra ut i PR syfte, men nästan ingen kommer använda sig av den.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-12-04 12:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-04 12:16

ante_77 skrev:
Panelguy skrev:

Pinsamheten av att få sina farhågor bekräftade. Att skicka tillbaks kabeln är ju ett sätt att erkänna att man var lurad. Då tar dom hellre den ekonomiska smällen.
Så dom övertalar sig själv med gråten i halsen att "detta fungerar verkligen". Sedan sitter dom och lyssnar på kabel, nyanser, luftighet, avfärgning, ofärgning, transienter och annat smått och gott.

Jag lämnade tillbaka en Kimber Select, som dessutom levererades i finaste Pelican Case, då jag inte tyckte de var bättre (dock något annorlunda pga multistrand jämfört med litz) än mina AudioTruth (AQ) Argent, däremot var de dyrare. Bägge kablarna är otvivelaktigt bättre än lampsladd. Förstår att det är ganska meningslöst att diskutera "dyrkabel" på ett forum där NAD208 lägger ribban för slutsteg :roll:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2014-12-04 13:23

Det finns väl ingen övre gräns men jag skulle vilja säga: Så litet som möjligt. Jag är ju lite motståndare till esoteriska kablar med exotiska matriel och diverse hokus-pokus-tibetanska-munkaflätningar, med skärm av en icke-Newtonsk vätska.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2014-12-04 13:52

Panelguy skrev: Förstår att det är ganska meningslöst att diskutera "dyrkabel" på ett forum där NAD208 lägger ribban för slutsteg :roll:

NAD208 är ju för för färglös för de som har smak för dyrkablar och high-end-apparater. Haha
Onödigt Wattig också :mrgreen:
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-04 16:27

Panelguy skrev:

Nä, de gör som jag gjorde med Coconutkabeln. De TROR att de hör skillnad. Betalar kablaget och sedan vill de aldrig bli överbevisade i ett blindtest för DÅ har de ju verkligen kastat bort sina pengar. Och numera är jag så snäll att jag inte tvingar dem till tester, eller byter kablar i smyg och liknande. Det brukade jag göra under min förra audiofilperiod. En polare med fina kablar upptäckte inte att det var lampsladden som drev ENA högtalaren förrän han skulle renovera rummet som högtalarna stod i :-) Och hela tiden var han (med rätta) lyrisk över sitt ljud.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-04 16:33

ante_77 skrev:Nu tänker jag på att det knappast kan vara straffbart för den lokala butiken att kränga svindyr kabel. Han refererar bara till tillverkarens vackra ord och svada. ...

Det är säljaren som ansvarar gentemot konsumenten, tillverkaren/leverantören får kompensera säljaren och självklart stå för den marknadsföring som görs centralt. Så att referera till en lögn och säga att det var någon annan som sade det är inget sätt att friskriva sig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-04 16:35

Panelguy skrev:...Bägge kablarna är otvivelaktigt bättre än lampsladd. Förstår att det är ganska meningslöst att diskutera "dyrkabel" på ett forum där NAD208 lägger ribban för slutsteg :roll:

Tar du dem i ett blindtest? Hemma i din egen anläggning, allt annat lika?

Återgå till Generellt om hifi