Rör 6550

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
faema

Rör 6550

Inläggav faema » 2014-09-29 13:36

Ett effekt-rör, Electro-Harmonix 6550, har gått sönder i min tre år gamla förstäkare. Effektdelen består av 4 st 6550.
Vad göra?
Byta 1; 2 eller alla fyra. Kan man blanda olika fabrikat tillsammans. Finns det bättre rör än Electro-Harmonix om man ändå ska köpa nytt?
Var köper man rör bäst. Akkelis I Göteborg säljer JJ, bra skit?
Många frågor, är säker på att Faktiskianerna kan svaren på frågorna. :wink: Förstärkaren är för övrigt en Synthesis Vertigo.
salve

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Rör 6550

Inläggav Kronkan » 2014-09-29 22:57

En person som bor i Mölndal bör man ju försöka svara på.

I manualen bör det stå vilka rör som går att använda. Men det verkar som din förstärkare enbart kan använda 6550.

Ibland går ju rör sönder och man sätter i något som råkar ha hemma. Åtminstone hos mig har det inte varit skadligt. Men bäst är nog att sätta in 4 st som är matchade.

Här nämns dina rör. Verkar som positivt.

http://www.hometheaterhifi.com/volume_9 ... -2002.html

Har ingen egen erfarenhet av 6550. Använder KT88 som effektrör.
Om du kan använda KT88 kan du låna 4 st JJ av mig för att prova.
Använder just nu använder jag äkta kinesiska rör Black Treasure Shuguang KT88.
Men skulle gärna vilja lyssna på EH 6550 här hemma.
Mina effektförstärkare klarar även 6550.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-09-30 07:12

När jag hade rör handlade jag från thetubestore.com och det gick väldigt smidigt. Kollar man på 6550 där så har du 7 olika att välja mellan. EH är väl bra men också Tung Sol brukar väl anses bra? Jag skulle byta alla fyra rören.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2014-09-30 10:43

Tackar för svaren, GMF i Gävle hade matchade EH 6550 till mycket bra pris, är beställda. :)
Visst kronkan, du kan låna mina 6550 och prova hur det låter hos dej, skicka ett PM om en vecka eller så när rören har kommit.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-30 11:14

faema skrev:Tackar för svaren, GMF i Gävle hade matchade EH 6550 till mycket bra pris, är beställda. :)
Visst kronkan, du kan låna mina 6550 och prova hur det låter hos dej, skicka ett PM om en vecka eller så när rören har kommit.

:D

Du är välkommen hem med rör. Om du vill? Så sitter vi en stund och lyssnar och jämför. Har aldrig utvärderat mina Black Treasure mot JJ. Inte för att jag brukar tro på att sådana saker skall spela in. Men det påstår att Black Treasur har lång inspelningstid (300 t). Så därför lagom att utvärdera nu. Så tre rör. Black Treasure versus JJ versus EH 6550. Vill fler komma så är alla välkomna att kika in en liten stund. Varm korv och något att dricka för de som inte kör bil utlovas.

Andra rör och dess ägare är välkomna! :D
Även andra som bara vill lyssna är ju hemskt välkomna! :)

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2014-09-30 12:49

Låter kul kronkan, borde väl finnas några andra Mölndalsbor eller från Götet som är intresserade. Varm korv boogie på skivtallriken då alltså :?

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2014-10-01 15:24

Mejlade tillverkaren och undrade violket rör jag ska ersätta de gamla med. De svarade inom en timme (bra) så här
Varning för Tung-sol alltså!

Dear Lars,
how do you understand that one tube is not working? Cold tube? No filament?
In some cases, a defective tube can damage other parts inside amplifier like resistors.
Did you check for damaged components inside?
It is important to check, because if you only change the tube but some resistors are broken, the amp will not operate correctly.
You can replace only one tube, I suggest to use the same type already in your amplifier (usually EH or JJ).
On the other side, I don’t suggest to use Tung-Sol, we had problem with this brand in the past.
But you must do bias adjustment (50mA each power tube) after replacing the tube.
So if you aren’t able to do this yourself, I suggest to contact a service technician, or send back the vertigo to us.
Where are you from? Maybe we can suggest someone for this operation.

Have a nice day

Francesco Bettucci
Synthesis

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-10-02 08:11

Märkligt, jag har goda erfarenheter av Tung-Sol, då gällde det i och för sig småsignalsrör, samt 6V6 & 6550. Jämn matchning, låg mikrofoni och så är förpackningarna jättesnygga ;).
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-02 13:28

faema skrev:Ett effekt-rör, Electro-Harmonix 6550, har gått sönder i min tre år gamla förstäkare. Effektdelen består av 4 st 6550.
Vad göra?
Byta 1; 2 eller alla fyra. Kan man blanda olika fabrikat tillsammans. Finns det bättre rör än Electro-Harmonix om man ändå ska köpa nytt?
Var köper man rör bäst. Akkelis I Göteborg säljer JJ, bra skit?
Många frågor, är säker på att Faktiskianerna kan svaren på frågorna. :wink: Förstärkaren är för övrigt en Synthesis Vertigo.
salve

Byt parvis! Sovtek 6550 C är bra grejjer.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-10-09 21:37

Eftersom du kan ställa in bias individuellt för rören kan du byta bara ett rör och dom behöver inte vara matchade.

Tungsol Reissue 6550 är det som jag sätter i instrumentförstärkarna och har inga som helst problem med dom.

Tycker rör tillverkarna har blivit bättre det har varit lite halvdant med kvaliten hos vissa tidigare.

Vet du vilka värden du har på rören kan du beställa ett ersättnings rör med samma matchning.

Annars mät upp dom ( då får du dessutom svar på vad som är felet på det rör som inte fungerar)

Är dom inte utslitna varför byta alla ?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-10 04:11

Kronkan,
har rörjämförelseträffen inte ägt rum ännu?
I så fall deltar jag gärna, skickar du PM?

Idag ska jag åka ner till Bussgods i Mölndal för att hämta en tung och spännande låda.
I värsta fall innehåller den tegelstenar eller dylikt, men jag hoppas att det i stället är
äkta gammalt amerikanskt järn, trots snuskigt lågt pris, nämligen ett par Dynaco Mk.III
som inte varit upp-packade och i drift på minst 20 år.
Om de inte är spelbara direkt out-o-the-box gör inget, jag har ju bara 5 stycken sedan
tidigare. :mrgreen:
Ganska kort tid innan Bo Hansson gick bort fick jag ett par komponentsatser av honom
för att bygga hans Candela-drivsteg, som använder ett par ECC88 i stället för ett 6AN8
som inte nytillverkats på många år, till ett par Mk.III.
Om jag inte blivit blåst får jag äntligen möjlighet att byta till Candeladrivsteget i ett
par, behålla ett par i original och dessutom bibehålla mina Perka-moddade favoriter
i klass-A att jämföra med. I så fall erbjuder jag naturligtvis eventuella intresserade
att lyssna på dem alla. Frågan om 6550 eller KT88 och vilka fabrikat får stå öppen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-10 10:14

6550 och KT88 är dock väsensskilda, då 6550 är en stråltetrdo och KT88 en pentod.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-10-10 10:54

Morello skrev:6550 och KT88 är dock väsensskilda, då 6550 är en stråltetrdo och KT88 en pentod.

Mnjaenej, båda skall nog klassas som beam tetroder* såvitt jag förstår . . . typ.

*Där KT brukar stå för "kinkless tetrode".
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-10 11:17

Till Lennartj!

Skulle vara mycket glad om du ville deltaga med några uppsättningar rör och erfarenheten som lyssnare. Hoppas ju också på Sprudels lyssnarerfarenhet och trådsskapren från Mölndal också.

Lyssningen är inte gjord. Har haft hantverkare här samt fått igång lite grundläggande mätning av basmoder. Och försökt justera lite så gott det nu går när det gäller exempelvis 34 Hz. Sedan satt upp vingarna och justerat dem så att säga.

Så vänta på en inbjudan. Men vilken dag passar dig? Själv har jag också en uppsättning KT88:or som du nog inte hört. Black Treasure. Går självkalrt att låna.

Till Morello!

Personligen så kan jag säga så här. Vilken typ av rör och hur de drivs är för mig helt sekundärt. Det är det ljudande resultatet som är viktigast. Är inte hemma just nu men vill minnas att det i min manual så står det klart vilka rör som stärkaren kan använda. Så i min kan båda rörtyperna användas.
Även KT 100/94 kan användas.
Kan även köra både ultralinjärt och trioddrift.

I trådskaparens förstärkare kan man enligt specen bara använda 6550. Så läser jag den. Men tittade på det så senare modell tror jag att de är specade för båda rörtyperna.

Till alla!
En eventuell provning gäller ju enbart i min anläggning med den akustik som jag har. Och de högtalare och den effektblock som jag äger. Och de överiga rör som befinner sig i signalvägen. Samt med de kablar som jag har. Och med den musik som kommer att spelas.

Och med de öron som kommer att lyssna. Inga blindtest planeras. Än så länge. Men korv och sådant.

Det här med att ändra i sin anläggning går i vågor hemma hos mig. Men efter sommaren tog jag åter igen tag i ljuddelen i livet. Så gjort mycket i akustiken. Ändrat något rör. Annan billigare DIY-kabel mellan försteg och monoblock. Sten ovanför lådorna på ML:en. Ny skivspelare.

Så försöker att förbättra vissa parametrar. Senaste lyssningen hos Sprudel var ju inte helt lyckad för min egen anläggning. Röster hos Sprudel var ju så bra. Har också lyssnat på en annan grej som ju också lät riktigt fint. Så sånt skall man ju försöka undvika för sin egen ros skull.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-10 11:24

Morello skrev:6550 och KT88 är dock väsensskilda, då 6550 är en stråltetrdo och KT88 en pentod.

Enligt patenthandlingarna, ja, men knappast i praktiken.
Erik Andersson är bättre på att att formulera vad som egentligen skiljer.
För att slippa få smäll på fingrarna avaktar jag innan jag lekmannamässigt försöker formulera likheter och olikheter mellan de båda.
Enligt originalspecarna är det ganska avsevärd skillnader på åtskilliga parametrar, men kollar man olika tillverkares specar på de rör som tillverkas idag är skillnaderna ofta mindre mellan 6550 och KT88.
Min subjektiva uppfattning är dessutom att 6550 av olika fabrikat låter mer lika varandra än KT88 av olika fabrikat.
Dessutom har några tillverkare tagit fram egna "avarter" där man tänjt på gränserna och kallat dem KT90, KT100, Kt120 mm.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-10 11:25

Ersätter man en stråltetrod med en pentod måste bromsgallret anslutas till katod, så man måste i förekommande fall ta fram lödkolven.
Pentoden har som bekat en elektrod mer än en tetrod.

Vidare finns det ganska avsevärda skillnader mellan pentoder och stråltetroder, så byter man bör man nog ta fram mätutrustningen och se att allt fungerar som sig bör.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-10-10 13:03

Återigen, KT88 är inte, å har aldrig varit. någon äkta pentod . . . typ.
EL-34 däremot kan vara en äkta pentod.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-10 14:21

Laila skrev:Återigen, KT88 är inte, å har aldrig varit. någon äkta pentod . . . typ.
EL-34 däremot kan vara en äkta pentod.

Helt riktigt, KT88 är en stråltetrod - liksom 6550
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-10 15:41

Jag är inte speciellt kunnig omkring själva apparaterna. Men alltid lärorrikt att läsa andra och eventuellt slå själv på nätet. Det som är viktigt för mig är att vi kan lyssna och jämföra 6550 och några KT88:or. Att göra detta korrekt är ju hemskt svårt. Det skall ju nivåanpassas med m m.

Så här skrivs det på wikipedia (eng) om 6550.

"Based on the 6L6 vacuum tube, the 6550 was designed to have higher output power and better stability. It operates with a plate voltage of 600VDC, a screen voltage of 400VDC, and plate dissipation of 35 watts.[2] The KT88, KT90, and 6550, although not identical, are often interchangeable, dependent on external circuit parameters".

Så de kan ibland i vissa förstärkare vara utbytbara. Så i min manual står det tydligt att 6550 rör också går att använda liksom KT 88 och KT 94.
Det är det viktiga att veta om vi tänker lyssna helt subjektivt på några olika typer.

Mätapparaten är redan framtagen. Så vi kanske ber att vi också lånar LennartJ klass A kopplade KT88:or så att vi verkligen kan vältra oss i olika sätt att ställa till det.

Nu skall vi åka till Alingsås titta på ljusfestivalen, äta räkor och lagom dos av dricka.
http://www.lightsinalingsas.se/

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-10 16:17

Ganska seriös test av olika 6550 och KT88 av Watford Valves
http://www.watfordvalves.com/cgi-bin/documents/testreport_42.pdf

Var det någon som ville veta mer om 6550/KT88? Läs
http://www.jacmusic.com/KT88/kt88.htm
Sajten jacmusic.com ägs av Dipl. Ing. Jac van de Walle
Han uttrycker en del åsikter som inte är okontroversiella,
men jag uppskattar i alla fall alla fakta han har sammanställt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-10 16:19

:mrgreen: "bass is deep and fluid"

Seriöst test?
Ultra-audio-flum.

Ett seriöst test hade inneburit mätningar av resp. rör i en rörtestare samt i lite olika stärkare
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-10 17:24

Morello skrev::mrgreen: "bass is deep and fluid"

Seriöst test?
Ultra-audio-flum.

Ett seriöst test hade inneburit mätningar av resp. rör i en rörtestare samt i lite olika stärkare

Läs bättre!
Det är just vad de gjort, men de känner sin kundkrets som i första hand vill ha svar på frågan
"Vilket sound ger rörfabrikat X jämfört med andra?" så det var väl det enda du såg?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-10-11 08:45

Att alla inte var pentoder ett tag var ju för att ett patent hindrade konkurrenterna.

Så funktionsmässigt är dom inte äpplen och päron utan man byggde för att få samma data/funktion men utan att bryta mot patentet.

I en förstärkare med justerbar bias kan man stoppa i vilket rör som helst som är pinkompatibelt och det fungerar.

Att arbetspunkten för något annat än den är avsedd för skulle bli optimal är dock rena turen i så fall.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-11 18:58

lennartj skrev:Ganska seriös test av olika 6550 och KT88 av Watford Valves
http://www.watfordvalves.com/cgi-bin/documents/testreport_42.pdf

Var det någon som ville veta mer om 6550/KT88? Läs
http://www.jacmusic.com/KT88/kt88.htm
Sajten jacmusic.com ägs av Dipl. Ing. Jac van de Walle
Han uttrycker en del åsikter som inte är okontroversiella,
men jag uppskattar i alla fall alla fakta han har sammanställt.

Intressant läsning om historien och hur de utvecklades.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-13 13:00

Hm.. JJ är bra grejjer numera. De ryska tillverkarna har vad jag förstått det allt svårare att leverera den höga standard de tidigare hade. Kineserna har fått ett rejält uppsving i kvalitet på senare år. Vi (jag och en kompis) handlade från http://www.tube-sale.com/index.php/tube ... hifi-el34/ gick ganska fort trots att jag beställde 13 st matchade och väldigt prisvärt, inkl alla avgifter ca hälften mot vad rören kostar i Europa+frakt.
Har kört ca 100 timmar, rören mäter perfekt, inga problem.
6550 är den amerikanska varianten/motsvarigheten till KT88 med några designändringar för att kringå patent. Brukar gå utmärkt att köra vilket som. 6550 brukar beskrivas som ljusare, följsammare än KT88 som mer bredaxlad o mörk. Har läst att 6550 är som ying och KT88 yang, lika men olika.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-10-13 13:19

adagio skrev:Hm.. JJ är bra grejjer numera. De ryska tillverkarna har vad jag förstått det allt svårare att leverera den höga standard de tidigare hade.

JJ, torde tyvärr vara en av de tillverkare som leder ligan över "för tidigt felande rör",
enligt åtminstone en rörleverantör i US.
De rysktillverkade däremot, anses av många bara bli bättre å bättre för varje årgång . . . typ

Var har du fått dina uppgifter från ?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-13 13:24

Hej Adagio!

HAr både JJ och Shuguang KT 88. Just nu har jag de kinesiska Black Treasure. Och trådskapern har lovat att komma en kväll med sina 6550. Samt LennartJ har också lovat komma. Så det blir till att provlyssna.

Mitt problem (?) är dock att jag i första hand har beslutat att jag skall pröva att rätta till tonkurvan med något elektroniskt hjälpmedel (Dirac). Vill försöka nå två mål med detta. Basen är numera realtivt OK. Men kan för grannars skull säkert tämjas något i vissa delar. Sedan är jag inte helt nöjd med röster i alla avseenden. Misstänker att jag skulle bli hjälpt av en något rakare tonkurva.

http://www.axiomaudio.com/blog/audio-od ... 9s-voices/
Det är i alla fall hypotesen. Någon grannes lyssning av min bas avhandlades också på bostadsrättsföreningens städdag som var i lördags så kan jag hjälpa honom med att min bas blir något korrektare och mindre högljud så inte mig emot.

Klart att det kan uppstå andra nackdelar som att jag får en sänkning av känsligheten i praktiken. Samt lite annat plus det faktum att man slänger in något i signalvägen som inte fanns där innan. Men vill ändå prova detta.

Så en sådan lyssningsjämförelse kanske erbjuds för de som vill lyssna och jämföra vad som kan hända.

Sedan lyssna på olika rör när grunden är bättre satt.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-13 13:35

Jag har läst att många av de rör som kommer från reflektor(?) fabriken blir allt sämre de som kom från st Petersburg winged-C lär vara mycket bra. JJ hade stora problem vid övertagandet men har hämtat upp sig rejält. Av tusen sålda rör har endast sju reklamerats enl tubular wells om jag minns rätt med antalet. Likaså har jag läst flertalet rapporter om falernade Gold Lion och Tung -Sol kopior. Kineser har jag dels egen erfarenhet av men även hört andra som förespråkar numera. Shuguan är robusta och tillförlitliga men det är klart man kan ha otur vad man än köper.
Smaken är olika, själv köper jag gärna NOS när det gäller smårör. Effektrör är ju tyvärr förbrukningsvara så där är priset till viss del avgörande för mig. Om jag kan byta två gånger för samma peng är det bra. Jag tror inte det är någon jätteskillnad på tex EL34B Shuguan och EL34B TAD som är tillverkade i samma fabrik.
Kronkan>Det ska bli kul att höra vilka skillnader ni detekterade.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-13 14:08

adagio skrev:Jag har läst att många av de rör som kommer från reflektor(?) fabriken blir allt sämre de som kom från st Petersburg winged-C lär vara mycket bra. JJ hade stora problem vid övertagandet men har hämtat upp sig rejält. Av tusen sålda rör har endast sju reklamerats enl tubular wells om jag minns rätt med antalet. Likaså har jag läst flertalet rapporter om falernade Gold Lion och Tung -Sol kopior. Kineser har jag dels egen erfarenhet av men även hört andra som förespråkar numera. Shuguan är robusta och tillförlitliga men det är klart man kan ha otur vad man än köper.
Smaken är olika, själv köper jag gärna NOS när det gäller smårör. Effektrör är ju tyvärr förbrukningsvara så där är priset till viss del avgörande för mig. Om jag kan byta två gånger för samma peng är det bra. Jag tror inte det är någon jätteskillnad på tex EL34B Shuguan och EL34B TAD som är tillverkade i samma fabrik.
Kronkan>Det ska bli kul att höra vilka skillnader ni detekterade.

Någon redovisning skall vi väl försöka åstadkomma. Om någon kan lägga upp bilder så är detta också tillåtet. Kör också med NOS vad gäller smårör och likriktarrör. Men har inte hittat bättre ersättare till alla. Så något ursprungligt kinesiskt rör hänger med. Sedan bytte jag något EH rör till NOS vid sista genomgången.

Så kollar rör emellanåt. Trots allt så sker det väl lite tweakande av allt möjligt och jag kan följa upp med att också kolla rörens sammansättning m m. Även kablar kan ändras. Om man har tid och lust.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-13 15:55

Kunde inte låta bli att köpa ett par Mk.III till, fick dem så billigt att jag nästan skäms.
Under bottekåpan ser det ganska snyggt ut

Bild

men under den perforerade huven....

Bild

urk, host, host

Bild

Jag bär ut dem och dammsuger, så får vi se vad som döljer sig. :?

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-13 18:14

Fy för Sune vad dammigt! Annars ser de ruskigt fräscha ut. Var hittar du sådana? Vill minnas att du redan har en mindre arme?

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-13 18:25

Så här ser mitt monster ut, har bytt ut lite kondingar.
Bild
Längtar hem å få lyssna. Mina ganska nya rör ska få mer timmar också.
Hoppas ni får en trevlig kväll. Ser fram emot lite läsning imorgon.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-13 18:52

http://www.ebay.com/bhp/ge-6550

Är det fyra fungerande äldre rör GE 6550?
https://www.tubeworld.com/6550.htm

I så fall underbart att få lyssna på ett par sådana när vi skall genomföra en lyssning av rör.

Åkte förbi Akkelis för att ordna fram en Dirac. Butiken var stängd på grund av föräldramöte. S

Annars skall jag nu ta och boka att Stefan kommer och på prov installerar en Dirac enligt butikens erbjudande
http://www.akkelisaudio.com/akustikforb ... ac-series/

Men får bli imorgon.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-13 19:44

adagio skrev:Fy för Sune vad dammigt! Annars ser de ruskigt fräscha ut. Var hittar du sådana? Vill minnas att du redan har en mindre arme?

Jag undviker FaceBook så gott jag kan, men jag kan inte längre, sedan jag insett att åtskilliga informationsflöden som jag vill vara delaktig i numera har flyttat in på FB och är helt osynliga utanför och Google hittar inget heller.
Varför detta?
Jo på FB var det några personer som frågade mig om de skulle våga slå till på ett par Dynaco Mk.III (eg. Dynakit) byggda mycket sent för att vara
rör-Dynaco och ett så nytt transistorförsteg PAT-5 att jag inte visste att det existerade.
De fanns i Umeå och hade bokstavligen varit undanställda och samlat damm i 20 år och bjöds ut i befintligt (otestat) skick och då vågade de som frågat mig inte slå till. Då kunde jag inte låta bli att slå till själv i stället.

I höst och vinter tänker jag jämföra Hafler original (detta paret) med Bo Hanssons Candela-drivsteg (i mitt "pimpade" par) och Erik Anderssons SRPP-variant i klass-A, samt McIntosh MC75 60th Anniversary.

Är det någon som har tips om var jag kan köpa en kvartett TungSol 6550 Reissue till bästa pris?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-14 00:03

Kronkan skrev:http://www.ebay.com/bhp/ge-6550

Är det fyra fungerande äldre rör GE 6550?
https://www.tubeworld.com/6550.htm

I så fall underbart att få lyssna på ett par sådana när vi skall genomföra en lyssning av rör.

Såhär ser rören ut om dolde sig under dammet, de kan nog vara amerikanska general Electric och de ser inte utbrända ut heller. :D
Bild
högupplöst här https://dl.dropboxusercontent.com/u/951874/Tubes/PA130958.JPG

Jag har bara ett par gamla TungSol 6550 och de har också levererats i orginal i (tidigare?) Mk.III, darav min fråga i förra inlägget.

Bild

högupplöst https://dl.dropboxusercontent.com/u/951874/Tubes/PA130959.JPG

Bild

Jag tycker TungSols 6550 är intressanta för att de påminner mycket mer om KT88 än andra 6550 i sin inre uppbygggnad.
Från vänster 1. GE 6550A (?) 2.Sovtek 6550C 3. TungSol 6550 4. Svetlana Winged C KT88 (min favorit) 5. Rysk kopia av GEC Gold Lion KT88 6. Gammalt GEC KT88
högupplöst https://dl.dropboxusercontent.com/u/951874/Tubes/PA130960.JPG

Bild
Lägg märke till den unika kvadratiska gettern i toppen på det gamla GEC KT88-röret!

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-14 05:59

Det är bara att gratulera! Vilket fynd om de inte är slut. Har du eller känner du någon med rörprovare?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-10-14 06:18

Original GE rören kan du sälja för löjligt höga priser och bekosta renoveringen av stegen :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-14 09:17

Misstänker starkt att Lennartj rör inte är till salu. Som tur är :D . Trevlig samling av KT88 och 6550. De där som verkar vara GE 6550 ser ju knappt inbrända ut. Lennartj måste ju vara hemskt ledsen en sådan här dag :wink: .

Vore ju trevligt att de var med på den lyssning av rör som jag vill genomföra. Förslag någon tisdag då hustrun (Popsnöret) brukar rymma fältet. Inte för att vi behöver vara rädda för henne. Men varm korv kan vi ju bränna själva.

Men skall åka förbi Akkelis idag. För att inledda ett prov med att försöka raka upp tonkurvan något. Mera om detta senare.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-14 15:01

Jag är sällan uppbokad på tisdagseftermiddagar och kvällar, så kommer du med ganska kort varsel på att du faktiskt är redo för en lyssningsträff har jag som regel inga problem med det.

Sicken mina jag gick på - köpa gamla slutsteg obesett och få med rör som knappt verkar inbrända 8O :oops: :D

Givetvis tar jag med mig GE 6550 rören om någon vill jämföra dem med andra, själv är jag nyfiken på om jag tycker att Svetlana winged-C KT88 är det bästa röret för min smak även i din anläggning. Tyvärr ligger produktionen av winged-C KT88 nere sedan ett par år på grund av kvalitetsproblem som de inte lyckats lösa. De har kanske miljökrav även i Ryssland?
Jag har tur där också. I mina McIntosh MC75 60th Anniversary sitter det McIntoshmärkta winged-C KT88 tillverkade för minst 5 år sedan då kvaliteten var jämn och hög.

Några fler

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2014-10-14 15:37

Visst, tisdagkvällar går bra varannan vecka för min del. Inte nästa vecka, då är det "varannan-tisdag". Låter spännande!
Hur många effektrör är det i din förstärkare. Jag har 4 nya, gått ca 10 tim nu + 3 gamla.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-14 19:03

Visst tar det ca100 timmar innan rören spelats in?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-14 19:28

Ett par 6550/KT88 effektrör i vart och ett av mina nio rena rörslutsteg.
De är alltså alla mono och bidrar förtjänstfullt till att jag inte har någon
"tung hifi". ingen enhet väger över 20 kg, varken fronthögtalare,
subwoofrar, slutsteg eller någon annan komponent. Ryggvänligt. :D

Min plan är att göra i ordning 3 par Dynaco Mk.III ,
ett par original (med 1 st 6AN8)
ett par med Bo Hanssons Candeladrivsteg (2 st ECC88)
ett par med Erik Anderssons radikala ombyggnad till SRPP i klass-A (1 st ECC88 + 2 st ECC82)
och försöka lista ut vilka rörfabrikat jag tycker bäst om i respektive topologi och när jag
kommit på vilket som är bäst på alla sätt slutligen bygga om det det udda slutsteget till
samma utförande för att driva min centerhögtalare.
Sedan är det nog dags att sälja av två par Mk.III om jag inte snöar in på aktiva delningsfilter
i stället, för då är det praktiskt att ha gott om slutsteg. :?

Jag kopierar min signaturrad med normal textstorlek så du slipper förstora den i din browser
Lyra Dorian-Helius Standard-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra, Ezon PowerAmp, 2x McIntosh MC75, Yamaha A-320, 4xOB52, 2x OA52, OD11[

och upptäckte att inget av mina Dynaco Mk.III är omnämnt, trots att de förökat sig från 5 till 7 den senaste veckan, men det är med sanningen överensstämmande just nu.

För att utvärdera olika effekt-/slut-rör på vanligt vis i 2-kanals stereo behöver jag, liksom du 4 likadana rör, åtminstone parvis matchade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-14 19:48

7.1-läge? :mrgreen:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-14 20:17

adagio skrev:Visst tar det ca100 timmar innan rören spelats in?

Frågar du Erik Andersson är det en myt, men jag håller inte med och kan motivera varför.

Förre ägaren till de McIntosh MC75 60th Anniversary jag har, hade köpt dem som samlarobjekt och spelat en enda timma med originalrören och inte mycket med andra rör i heller.
Jag blev mycket besviken på den kantiga och oengagerande återgivningen och flyttade över mina favoriter Svetlana winged-C KT88 från mina Dynaco Mk.III och då blev det annat ljud i skällan och drag under galoscherna!
Då startade jag en tråd på Tube Asylum om McIntoshs medskickade rör, men fick besked om att i mina Anniversary-steg där rören är märkta "KT88 High Performance from McIntosh" på framsidan och Made in Russia med liten guldtext på baksidan faktiskt är just mina favoriter - Svetlana winged-C. När jag jämförde den inre uppbyggnaden såg jag att den faktiskt är helt identisk.
Det var bara sätta tillbaka originalrören och spela skvalradio ofta och länge. Efter ca. 50 timmar finlyssnade jag en kväll och de hade utan tvekan blivit klart bättre.
Efter drygt 100 speltimmar lyssnade jag noga på mina väl beprövade test-låtar och bytte till mina gamla winged-C och nu lät båda uppsättningarna lika bra.
Kanske skillnaden varit försumbar eller obefintlig redan efter 50 timmar, men man får sällan sådana här chanser att jämföra nytt med inbränt och ofta har man inte tid att finlyssna just när man nått den speltid man ville för utvärderingen.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-14 20:34

darkg skrev:7.1-läge? :mrgreen:

Så bio-nördig är jag inte, men jag har ett antal multikanals SACD med RCA Living stereo-inspelningar gjorda med tre mikrofoner som alltid har låtit bra i sin processade nedmixning till två kanaler, men med tre Mk.III direkt anslutna till varsin frontkanal på Oppo-spelaren och den unika Carlsson-center AVR7000 byggt får jag en större närvaro än jag hittills upplevt med några andra medel hemma.
Transparensen är överlägsen det jag hört hos dem som AV-receivrar och liknande.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-14 23:58

Tisdagen den 28 oktober runt kl 18.00 så blir det en träff kring 6550 och KT 88 med lite lyssning och sånt hemma hos oss. Så skickar adress till de som anmäler sig.
Eftersom det också skall komma finbesök av några gamla effektrör så har jag gett mig på att prova lite med rören och försöka att ha enbart NOS. Hittade en variant som innebär att det blir nästan enbart NOS-rör. Kan ha enbart gamla saker men tog till och med och provade ett likriktarrör. Inbillningens kraft är stor en sådana här dag. Så gamla likritarröret från Brimar fick ge sig för en kinesisk sak. Men kommer att pröva detta igen. Låter ju inte seriöst.
Sedan smårör från Brimar i försteget. Väl inspelade. Ett 6v6 skulle jag tro är en Edisvan men är märkt med tre svenska kronor som det svenska militärrör det är.
https://www.youtube.com/watch?v=MwKNEJY4yAw
I monoblocken får två så gott som ospelade NOS-rör Brimar 6SL7GT leverera tillsammans med 6SN/WGT tillverkat av Tung Sol. Det sista röret är daterat och tillverkat 1959. Brimarrören hinner dock gå några timmar tills provningen.
Mitt bidrag till lyssningen av effektrören blir mina 4 Black Treasure KT 88. De har gått några månader.
http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... 7_kt88.htm
Sedan finns 4 JJ KT88.

Så nu vänta på att allt sätter sig.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-15 09:00

Är det stor skillnad på BT och vanliga Shuguan? Jag har en uppsättning KT-88 vanliga Shuguan till min. Just nu kör jag Shuguan EL-34B som jag har två uppsättningar av en gammal trött samt en helt ny 100+ timmar.
Min Cary kan köras på EL-34, 6550, KT-66, KT-77, KT-88, KT-90 eller 6L6. Så man har ju en del att välja på.
Jag köpte Shuguan EL-34B för att de var relativt billiga, lät bra och faktiskt var orginalrören om än relablade till RUBY.
Att ha en fräsch bas att utgå från. Sen behöver jag ju 12 matchade eller 2x matchade det går även att köpa sex marchade par. Men då finns risken att vissa par kommer få dra större last och åldras snabbare.
Smårören är endast NOS. I försteget är det ECC88 samt ECC82 som gäller. PHILIPS A-frame, samt Siemens och Telefunken. Har flera olika uppsättningar för att kunna rulla lite mina favoriter är mina Amperex Bugle Boy. Dock har jag bara ett par av dem.
Smårören i slutsteget är 12BZ7 samt EL84. Har GE och Sylvania mfl samt Siemens och Telefunken EL-84or.
Det är faktisk skitkul att kunna välja lite efter humör. Efter min uppgradering till Jensen Cu som kopplingskondensatorer mm fick jag mer svärta och renhet vilket gjorde att de TELEFUNKEN som jag tidigare tyck haft för kylig men helt underbar detaljeringsförmåga och rumslighet kom till sin rätt på ett helt nytt sätt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-15 10:12

Adiago! Det är en vacker pjäs du har. Mångsidig så man kan bli riktigt avis. Nackdelen är väl att en uppsättning rör blir kostsam. Tänk att ha möjlighet att också köra med EL34.

Black Treasure kräver enligt tillverkaren 300 timmar inspelning. Så de har bara fått gått och gått sedan inköpet i sommar. Vet inte exakt om de är uppe i 300 timmar. Vi får se om vi får något svar vid lyssnarträffen. Har dock inte någon ursprunglig uppsättning Shuguang. Inte som jag vågar spela utan att mäta att de är korrekta. Men JJ spelar på ett liknande sätt enligt min erfarenhet. Eller med andra ord har jag aldrig varit tillräckligt kompetent att höra skillnaden mellan mina gamla kinarör och JJ. Så vi får se om det blir något tyck och tänk.
Men Shuguang KT88 är inget dåligt rör enligt min enkla uppfattning.

Sedan har jag samma erfarenhet som du. Att visa NOS-rör kan bli lite för kalla i ljudet. Men att det går att eventuellt få iordning på sådant. Så igår kväll mätte jag in högtalarna för den rakaste tonkurva som jag kan åstadkomma. Kommer inte till lyssningen hinna få levererat en Dirac- rumskorrigerare. Så jag har lite höjning i vissa diskantområden och även i basen som jag vill få bukt med. Tror att de negativt påverkar röster m m.
Men igår kunde jag för första gången få hela kedjan med NOS-rör. Detta efter att fipplat runt med högtalarna. Men för sent att mäta också igår för att se vad som hänt efter rörbytet. Om något hänt alls. Tyckte kanske att det blivit lite för matt. Men det var ju TV-ljudet eftersom hustrun kom hem och ville koppla av med något program. Så det blir nog lite fortsatt fipplande. Det som är hos mig är att vinkling m m av elektrostaterna bestämmer hur mycket reflexer som går framåt mellan högtalarna. Extra känsligt eftersom jag både har diffusorer samt absorbenter bakom panelerna. Så vinklingen och bredden mellan högtalarna bestämmer relationen mellan diffusion och absortion.

Det som är stabilt är att efteklangen mätt enligt RT60 på de flesta mätpunkter är stabilt mellan 0,31 till 0,35. Dock inom basen finns det något för mycket energi. 8000 Hz uppträder svajigt vid mätningar.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-15 12:28

Tack Kronkan! Håller med om att Caryn är vacker i sin eleganta brutalitet.
Passar på något sätt väl ihop med resten bakom rumsdelaren.
Bild

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-15 12:52

Jag funderar på att ha en uppsättning med andra effekttrör också. Men just nu ser jag just effekrör som en förbrukningsvara likt däck till en bil. De måste vara tillräckligt bra men att de är fräscha är viktigare än att de en gång var bättre. Hellre nya bridgestone än gamla Michelin F-1. Men det är klart har man hittat sin Holy grail är det svårt att inte använda dom.
EL-34B har en lite kralligare bas än vanliga EL-34. Jag hade en uppsättning winged-C EL-34 på prov men de föll mig inte i smaken. KT-88 låter bra, mäktig bas o dynamik men aningen kalla i mellanregistret. Det är där EL-34 är som bäst. Allt är ju systemberoende och det som funkar i en anläggning behöver inte vara bäst i en annan. Likaså har ci alla olika preferenser. NOS fungerar med i övrigt varma komponenter, gärna med konstruktioner från samma tid. Detta är min teori/tanke i alla fall. Tex polypropylenkondensatorer som redan är lite luftiga o snabba kanske inte gör sig med NOS på samma sätt som tunga metallfolie PIOS tex? Polypropparna kan låta skramliga i fel sammanhang och PIOs lite mörkt och soft i en del sammanhang/öron. Telefunken fungerar efter PIO-mod helt fantastiskt. Innan var de lite kalla.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-16 00:32

adagio skrev:Tack Kronkan! Håller med om att Caryn är vacker i sin eleganta brutalitet.
Passar på något sätt väl ihop med resten bakom rumsdelaren.
Bild

Det där var mig en präktig pjäs, över 50 kg?
I ett tidigare inlägg påminde du mig om att jag glömt att slutföra min test av kopplingskondensatorer.
De kan göra minst lika stor ljudmässig skillnad som rörbyte och som Adagio också nämnt kan välrenommerade rör bli en besvikelse i den egna förstärkaren om man har råkat välja kopplingskondensatorer som kanske kompenserat för rör med en annan karaktär.
Dilemmat är att kondensator- och andra jämförelser inte får konkurrera med den goda lyssningen då själva musiken och inget annat står i centrum.

Här kommer i alla fall ett smörgåsbord fyllt med Mk.III'or i allsköns varianter
Bild
Högupplöst https://dl.dropboxusercontent.com/u/951874/PA150979.jpg
Vänsterklicka en gång i bilden så får du full upplösning
Endast två är riktigt lika (om än inte helt identiska), vem identifierar dem först?

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-16 06:32

Jag tycker att det ser ut att finnas två par som påminner starkt om varandra. Den längst ner till vänster har sin kompis ovanför. Och den längst ner i mitten har också en bror/syster ovanför?
Spännande med de olika varianterna, små karaktärskilnader eller stora?

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-16 06:35

De två med ryska(?)PIO till höger, har de hardwirat och skippat kortet helt?

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-16 07:05

Jag gissar att de två till höger låter bäst, det är iof subjektivt men skulle tippa på ett mer organiskt o kraftfullt ljud?

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-16 07:14

Bilden ljuger lite, visst är det stort men ganska smalt. Orginal väger det lite över 30KG.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-16 14:46

lennartj skrev:
Här kommer i alla fall ett smörgåsbord fyllt med Mk.III'or i allsköns varianter
Bild
Högupplöst https://dl.dropboxusercontent.com/u/951874/PA150979.jpg
Vänsterklicka en gång i bilden så får du full upplösning
Endast två är riktigt lika (om än inte helt identiska), vem identifierar dem först?

Nu kommer man väl att göra bort sig helt.

Men till höger en apparat moddad av Bo Hansson. I mitten av Erik A. De till vänster motsvarar originalet närmast och är därför mest lika.

Ett försök till gissning. Annars vet jag mycket hyggligt lite om elektroniska grejer.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-16 17:06

adagio skrev:Jag funderar på att ha en uppsättning med andra effekttrör också. Men just nu ser jag just effekrör som en förbrukningsvara likt däck till en bil. De måste vara tillräckligt bra men att de är fräscha är viktigare än att de en gång var bättre. Hellre nya bridgestone än gamla Michelin F-1. Men det är klart har man hittat sin Holy grail är det svårt att inte använda dom.
EL-34B har en lite kralligare bas än vanliga EL-34. Jag hade en uppsättning winged-C EL-34 på prov men de föll mig inte i smaken. KT-88 låter bra, mäktig bas o dynamik men aningen kalla i mellanregistret. Det är där EL-34 är som bäst. Allt är ju systemberoende och det som funkar i en anläggning behöver inte vara bäst i en annan. Likaså har ci alla olika preferenser. NOS fungerar med i övrigt varma komponenter, gärna med konstruktioner från samma tid. Detta är min teori/tanke i alla fall. Tex polypropylenkondensatorer som redan är lite luftiga o snabba kanske inte gör sig med NOS på samma sätt som tunga metallfolie PIOS tex? Polypropparna kan låta skramliga i fel sammanhang och PIOs lite mörkt och soft i en del sammanhang/öron. Telefunken fungerar efter PIO-mod helt fantastiskt. Innan var de lite kalla.

Ibland är det nog så att om man kan höra någon skillnad på effektrör av samma typ så blir det lite av en smaksak. Små skillnader. Sedan finns det sådana som är lättare att identifiera karaktären på. Vi får ju se senare vad vi kommer fram till. Om vi kommer fram till något.

Med mätning av den faktiska tonkurvan kan jag inte se någon skillnad mellan NOS-rören och mera moderna varianter. Men subjektivt kan jag tycka att NOS-rören i monoblocken blir lite vasst. Så just nu är det helt moderna rör i blocken. Så får det nog bli.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-18 23:23

I stället för att fortsätta med trådkapningen återkommer jag i morgon med en länk till min medlemspresentation, där jag håller på med en uppdatering som bland annat kommer att innehålla svar på frågan jag ställde ovan.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-19 16:40

lennartj skrev:I stället för att fortsätta med trådkapningen återkommer jag i morgon med en länk till min medlemspresentation, där jag håller på med en uppdatering som bland annat kommer att innehålla svar på frågan jag ställde ovan.

Nu välkomnar jag såväl Dynaco Mk.III-nördar som övriga rör-intresserade till
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1694796#p1694796

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2014-10-24 15:29

Har du någon testplan för tisdagen kronkan? Mina 6550 EH har väl gått uppåt hundra timmar då så de kan väl betraktas som "nästan" inspelade. Vilka mera kommer...........?
salve

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-24 17:37

Jag planerar att ha med mig en uppsättning Dynaco 6550 (GE?) original från 1970-talet
samt Svetlana winged-C KT88 original från McIntosh MC75 60th Annversary.
Gissningsvis kommer det sammantaget att finnas fler röruppsättningar än vi hinner
lyssna in oss på utan att jag tar med mig några av nedanstående.

Härom veckan fick jag hjälp på Radiomuseet att sortera ut två fungerande par gamla GEC Gold Lion KT88 (av 10)
och dessutom har jag en uppsättning nytillverkade ryska Gold Lion KT88, samt
Audio Glassic-märkta 6550-A till utseendet mycket mycket lika de förstnämnda och ytterligare minst tre olika par
6550 från olika tillverkare.
De kan bli anledning till en ytterligare träff hos mig eller någon annan om intresse finns.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-24 17:58

Fick i veckan akuta problem genom att jag av smicker tog ett uppdrag som en västsvensk festfixare frågade om. Jag skall i kväll dyka upp på en större fest med ett okänt inslag av underhållning. 6 av deltagarna är sända på danskurs. Och så en tävling om vem som är bäst. Alltså Lét´s Dance. Ingen av domarna är heller kunnig på dans. Så därför har jag nu i veckan tittat på quickstep, cha cha, vals m m för att orientera mig själv. Dumt att säga ja för att man en kort stund känner sig viktig. Har haft uppdrag i denna festande organisation såsom de andra domarna. Kommer att vara helt slut.

Men upplägget är att vi börjar med två uppsättningar 6500 rör. Kommer att ha gamla nosrör i beredskap till monoblocken om vi tror att det skulle liva upp dem.

Sedan:

JJ
Black Treasure KT 88
winged c

Ordningen är för att det är intressant att få en bild av Black Treasure. Finns Black Treasure utgåvor för olika varianter av rör. ÄR det något att ha? Sedan är det intressant att jämföra KT 88 mot 6550. Sedan en gammal upplaga av ett drivrör! Skiljer sig detta från moderna rör. Sedan winged c som ju kommer att låta lite annorlunda än de andra. Vad kan vi förstå av detta?

Så det finns ett antal frågor. Och svaret är ju helt beroende på att de spelas i min anläggning.

Har bjudit in 5 personer. Vad jag hittills vet har lennartj och du annonserat att ni kommer. Alla andra är välkomna. Bara trevligt att försöka bidra till att bygga upp relationer och lyssningserfarenheter inom det vi sysslar med på fritiden. Att lyssna på musik och ibland även titta på film m m.

Det är tillåtet att ta med kamera och vissa bilder. Har delvis ändrat inställning till att visa mina egna DIY Vingar. Men hittar inte kabeln till kameran som skall leverara till datorn. . Har heller inte haft tid att fixa till det. Så bilder kan man ju ta men själv har just nu ingen möjlighet att få till det.

Och Sprudel får gärna komma och ta med sig någon extra Winge på prov några dagar.

Alla är välkomna.

Cd kan medtagas om man vill få något man känner till. Annars har jag tänkt kvinnliga röster med lite jazzig framtonig. Men har inte hunnit att tänka till där så kom gärna med idéer.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-24 18:15

lennartj skrev:Jag planerar att ha med mig en uppsättning Dynaco 6550 (GE?) original från 1970-talet
samt Svetlana winged-C KT88 original från McIntosh MC75 60th Annversary.
Gissningsvis kommer det sammantaget att finnas fler röruppsättningar än vi hinner
lyssna in oss på utan att jag tar med mig några av nedanstående.

Härom veckan fick jag hjälp på Radiomuseet att sortera ut två fungerande par gamla GEC Gold Lion KT88 (av 10)
och dessutom har jag en uppsättning nytillverkade ryska Gold Lion KT88, samt
Audio Glassic-märkta 6550-A till utseendet mycket mycket lika de förstnämnda och ytterligare minst tre olika par
6550 från olika tillverkare.
De kan bli anledning till en ytterligare träff hos mig eller någon annan om intresse finns.

Intresse finns! Kommer!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-28 15:41

I kväll, tisdagen den 28 okt så skall det ske förhoppnings bli en helt subjektivt utvärdering av några rör.
En inbjuden har bestämt sig för gå på kurs i någon fysisk aktivitet. Själv tar jag på mig tweedkavajen eftersom ull har den optimala egenskapen som absorbent :wink:.
Men gästerna i soffan. De får slåss om sweetspot.

Sedan har vinylisten med mest skivspelare i kvarteret meddelat att han inte vill smitta ner oss andra. Han är ju ägare av 300B rör och kanske därför lite mera känslig.

Men två kommer med rör. Så nu skall det lyssnas.

Välkomna!

Så om någon vill vinna en lyssningserfarenhet så finns det gratisbiljetter. PM:a så kommer adress söder om Liseberg.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-29 01:10

I kväll lyssnades det på 3 uppsättningar av KT88:or och 2 uppsättningar att 6550. Metodproblemen enorma liksom den avslappnade inställningen hos rörens olika ägare.

En slutsats kan vara att två rör skulle vi klara att identifiera blint. Men med den kunskap som vi nådde var det osäkert om vi skulle klara att säkert särskilja tre av dm. Men säkerheten ökade under kvällen från att vara mest förvirrande till att kunna börja särskilja olika uttryck.
Ett rör som inte stärkte sitt rykte under kvällen var min egen uppsättning av JJ KT 88. Får man ta en sliten klyscha så vzf JJ inte engagerande. Detta kom vara slutsatsen efter att ha fått köra en jämförelse mot det riktigt gamla röret som var Lennartjs. Ett par riktigt gamla 6550. Finstämt så att tårarna började trilla. Men kanske ingen värsting vad gällde basåtergivning.
3 rör som vi nog var överens om att vi inte ännu skulle klarat av att särkilja blint. De moderna 6550 EH lät riktigt engagerande. Röst tyckte jag var åt det lite mera torra hållet.

Sedan Winged C. Gör aldrig bort sig. Lätt helt enkelt bra.

Sedan det kinesiska röret Black Treasure KT 88. Möjligt torrast bas. Bar allround. Möjligt lite vassare än några andra i toppen.
Så på detta sätt är det nu avgjort att jag kommer att fortsätta spela på mina Black Treasure KT 88. Men samtidigt ångrar att jag aldrig köpte en uppsättning winged c när det fanns att köpa. Nya 6550 EH är heller inget som man behöver förakta.

Själv skulle jag nog önskat att få ha kvar det gamla 6550. En sådan närvaro på och den mera återhållsamma basen skulle nog basat i mitt rum. Så att jag slipper klagomål från grannar och sånt. Samtdigt så charmerande och sådan inlevelse.

Nu kommer väl många tycka at man förlorat förståndet.

Vi bestämde att träffas hos Lennnartj nästa gång. De reder vi ut all vetenskaplighet med vår metod :wink: .

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-29 01:37

Edit: Detta inlägg skrevs innan Kronkan skickat sitt här ovanför, men det som följer nedan får trots det stå oförändrat. edit slut.

Tack för god lyssning och kôrv, Kronkan!
Du har verkligen fått bakre delen av rummet att försvinna på ett helt naturligt vis. Alla reflektioner som hade kunnat störa flyger med vingars hjälp någon annanstans där de inte märks. Man får ändå inget intryck av onaturligt hög dämpning.

Vi nöjde oss med två musikstycken av flera skäl.
Det blev Sara K. på vinyl, Stockfish antagligen och en flöjtkonsert av Vivaldi från en välinspelad Naxos CD.
Jag var inte protokollförare så faema och kronkan får rätta mig och komplettera.
Vi hann med fem uppsättningar KT888/6550
JJ KT88
Black Treasure KT88
Svetlana winged-C KT88
Electro Harmonix 6550
Dynaco-märkta 6550
Det är nog dumt att föregå protokollsredovisningen, men jag kan inte låta bli att nämna en iakttagelse.
När det spelades via JJ-rören var det lätt att prata sönder musiken, men när de gamla Dynaco-märkta 6550 satt i tystnade alla och trollbands av musiken!
Den som tidigare i tråden nämnt att Dynaco-rören kan vara värdefulla vintage 6550 tillverkade av General Electric har sannolikt rätt.
Återträff blir hemma hos mig om två veckor tisdag 11/11, men inte kl. 11:11 utan kl.18.
Om fler är intresserade skickar ni PM till mig.
Jag har inte bestämt hur många jag ska anse mig ha plats för.
Både min särbo och Kronkans sambo har uttryckt intresse att vara med, men jag känner mig inte säker på att det bli så.

Huvudinriktningen blir att jämföra Dynaco 6550 med Svetlana winged-C KT88 i min anläggning med fler olika musikstycken, samt om jag får tillräckligt med tid vid Radiomuseets rörprovare för att matcha ihop andra spelbara par bland mina Used Old Stock t.ex. GEC Gold Lion KT88 m.fl försöker vi jämföra även med dem, så långt vi hinner och orkar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-29 02:33

Kronkan skrev:I kväll lyssnades det på 3 uppsättningar av KT88:or och 2 uppsättningar att 6550. Metodproblemen enorma liksom den avslappnade inställningen hos rörens olika ägare.

En slutsats kan vara att två rör skulle vi klara att identifiera blint. Men med den kunskap som vi nådde var det osäkert om vi skulle klara att säkert särskilja tre av dm. Men säkerheten ökade under kvällen från att vara mest förvirrande till att kunna börja särskilja olika uttryck.
Ett rör som inte stärkte sitt rykte under kvällen var min egen uppsättning av JJ KT 88. Får man ta en sliten klyscha så vzf JJ inte engagerande. Detta kom vara slutsatsen efter att ha fått köra en jämförelse mot det riktigt gamla röret som var Lennartjs. Ett par riktigt gamla 6550. Finstämt så att tårarna började trilla. Men kanske ingen värsting vad gällde basåtergivning.
3 rör som vi nog var överens om att vi inte ännu skulle klarat av att särkilja blint. De moderna 6550 EH lät riktigt engagerande. Röst tyckte jag var åt det lite mera torra hållet.

Sedan det kinesiska röret Black Treasure KT 88. Möjligt torrast bas. Bar allround. Möjligt lite vassare än några andra i toppen.
Så på detta sätt är det nu avgjort att jag kommer att fortsätta spela på mina Black Treasure KT 88. Men samtidigt ångrar att jag aldrig köpte en uppsättning winged c när det fanns att köpa. Nya 6550 EH är heller inget som man behöver förakta.

Själv skulle jag nog önskat att få ha kvar det gamla 6550. En sådan närvaro på och den mera återhållsamma basen skulle nog basat i mitt rum. Så att jag slipper klagomål från grannar och sånt. Samtdigt så charmerande och sådan inlevelse.

Vi bestämde att träffas hos Lennnartj nästa gång. De reder vi ut all vetenskaplighet med vår metod :wink: .

Du beskriver ungefär de slutsater jag drog då jag lyssningsjämförde dessa olika rör på 80 och 90-talet. Det rör jag sedermera fastnade för var KT88 från KR Audio. Rent och snyggt och musikaliskt och tajt med bra perspektiv. Det uppstod en känsla av att man inte behövde byta rör. De var dessutom hållbara med lång livslängd. Då det gäller 6550 gillade jag de gamla RCA. De är nästan längst ner på denna sida. Riktigt gamla Mk-III hade sådana eller original Tung-Sol. Tyvärr var ingångssteget och fasvändaren kanske inte i paritet med slutrören. Men det är en annan historia. Dessutom gillade jag EL34 :) Varför fanns det ingen rörguru som byggde förstärkare med EL-156 Telefunken? Fantastiskt rör.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-29 11:18

petersteindl skrev:
Kronkan skrev:I kväll lyssnades det på 3 uppsättningar av KT88:or och 2 uppsättningar att 6550. Metodproblemen enorma liksom den avslappnade inställningen hos rörens olika ägare.

Du beskriver ungefär de slutsater jag drog då jag lyssningsjämförde dessa olika rör på 80 och 90-talet. Det rör jag sedermera fastnade för var KT88 från KR Audio. Rent och snyggt och musikaliskt och tajt med bra perspektiv. Det uppstod en känsla av att man inte behövde byta rör. De var dessutom hållbara med lång livslängd. Då det gäller 6550 gillade jag de gamla RCA. De är nästan längst ner på denna sida. Riktigt gamla Mk-III hade sådana eller original Tung-Sol. Tyvärr var ingångssteget och fasvändaren kanske inte i paritet med slutrören. Men det är en annan historia. Dessutom gillade jag EL34 :) Varför fanns det ingen rörguru som byggde förstärkare med EL-156 Telefunken? Fantastiskt rör.

Mvh
Peter

Trevligt att du skriver i tråden!!

Du var faktiskt med i går. När man så här träffas IRL så var den virtuella världen som bortblåst. Vi var i IRL världen. Men vi kom in på vägghögtalare. Och någon hade faktiskt lyssnat på dina högtalare även med dina prototyper till mitthögtalare. Det var positiva omdömen vill jag lova.

KR Audio verkar ju vara spännande. Men verkar idag inte finnas i 6550 eller KT 88 utförande. Annars ett givet köp till samlingen.
Här en gammal recension där tyvärr KR Audio KT 88 verkar ha orsakat problem i den förstärkare som utgjorde bas för lyssningsintrycken. Men JJ KT 88:orna verkar ha fått samma värdering som den vi själva åstadkom igår.

Det bästa ljud jag hört innehöll EL 34 i kedjan.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-29 11:29

Kul! Min erfarenhet när jag jämfört JJ med div NOS är att de låter plattare, fylligare, lite mekaniskt. Inte lika finkornigt och utsträckt. Kunde ni utröna skillnad mellan KT-88 och 6550? Eller var det större skillnader mellan de olika märkena?
Jag håller just nu EL-34 väldigt högt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-29 13:31

Kronkan skrev: ...KR Audio verkar ju vara spännande. Men verkar idag inte finnas i 6550 eller KT 88 utförande. Annars ett givet köp till samlingen.
Här en gammal recension där tyvärr KR Audio KT 88 verkar ha orsakat problem i den förstärkare som utgjorde bas för lyssningsintrycken. Men JJ KT 88:orna verkar ha fått samma värdering som den vi själva åstadkom igår.

Det bästa ljud jag hört innehöll EL 34 i kedjan.

Då farbror Kron grundaren av KR dog så blev det lite problem med tillverkning av vissa rör. Man la då ned tillverkningen av KT-88. Rören från KR har bättre vacuum än de flesta andra rören. Ju bättre vacuum desto mindre romantiskt blått sken. KR hade inget blått sken alls. KR hade den höga branthet de skulle ha och mätte man på flera rör så förundrades man av den jämna kvalitén. Jag har själv aldrig kommit i kontakt med JJ Tesla KT-88 men andra har varit positiva. Däremot har jag ett svagt minne av att ha kommit i kontakt med Electro-Harmonix 6550 och det var positivt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-29 14:59

petersteindl skrev:Du beskriver ungefär de slutsater jag drog då jag lyssningsjämförde dessa olika rör på 80 och 90-talet. Det rör jag sedermera fastnade för var KT88 från KR Audio. Rent och snyggt och musikaliskt och tajt med bra perspektiv. Det uppstod en känsla av att man inte behövde byta rör. De var dessutom hållbara med lång livslängd. Då det gäller 6550 gillade jag de gamla RCA. De är nästan längst ner på denna sida. Riktigt gamla Mk-III hade sådana eller original Tung-Sol. Tyvärr var ingångssteget och fasvändaren kanske inte i paritet med slutrören. Men det är en annan historia. Dessutom gillade jag EL34 :) Varför fanns det ingen rörguru som byggde förstärkare med EL-156 Telefunken? Fantastiskt rör.

Mvh
Peter

Länken du gav ovan är intressant men det är väl en gamal kopia från Dipl. Ing. Jac van de Walles egen sajt där den uppdaterade versionen ligger http://jacmusic.com/KT88/kt88.htm

Jag håller definitivt med om att Dynaco Mk.III's ingångssteg och fasvändare i sin komponentsnåla enkelhet sätter begränsningar i hur stora välljudsvinster man kan göra, med bästa möjliga slutrör.
Med den radikala ombyggnad Erik Andersson gjorde på mitt första par 1987 kommer man dock betydligt längre.

Bild

Bild

Bild

Markant högre upplösning i alla register, tightare bas och utsträckt diskantåtergiving.
De inringade kopplingskondensatorerna kan påverka återgivningen ungefär lika mycket som rörbyte och för några år sedan började jag jämföra ett antal olika, 3 varianter av plastfilm, 2 mycket olika PIO och en med teflon, men projektet kom av sig för jag blev lyckligtvis uppslukad av musiken.

Nästnästa tisdag tänker jag att vi i första hand ska jämföra Svetlana winged-C KT88 med de gamla Dynaco-märkta 6550-rören både i dessa slutstegen och i de relativt nykonstruerade McIntosh MC75 60th Anniversary som sägs vara baserade på de stora MC2301 monoblocken fast drivstget i MC75 bara har ett i stället för fyra parallella par KT88 att driva. En sak har dock MC75 60th Anniversary gemensam med MC275 Mk.5, nämligen nätdelen.

Bild
Vad döljer sig under plåten?

Bild

Ingen som helst likhet med den ursprungliga MC75 som kom 1961!

Bild

även om ovansidorna påmminer ganska mycket om varann

Bild

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-29 15:47

Då gissade jag väl rätt tidigare i tråden vilka som lät bäst, eller.
Om jag får gissa på de två testobjekten kan jag nästan sätta en slant på att de nya är mer perfekta och mindre musikaliska. De gamla svänger nog på ett mycket tilltalade sätt.
Detta är bara grundat på min intuition. Ska bli kul att följa........

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2014-10-29 19:00

Får tacka Kronkan och Lennartj för den trevliga musikaliska och rörande musiksessionen igår. Lammkorven var ypperlig, utsikten över Tolltorpsdalen episk och framför allt den mycket otvetydiga vetenskapliga metodutveckliingen att utröna vilka vacuumrör som passar bäst i Kronkans setup. Gamla 6650 (troligen GE) och nya dito från EH fanns ha goda musikaliska egenskaper :wink:

Väl mött i framtiden/Faema

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-29 19:08

adagio skrev:Då gissade jag väl rätt tidigare i tråden vilka som lät bäst, eller.
Om jag får gissa på de två testobjekten kan jag nästan sätta en slant på att de nya är mer perfekta och mindre musikaliska. De gamla svänger nog på ett mycket tilltalade sätt.
Detta är bara grundat på min intuition. Ska bli kul att följa........

Metodproblem under kvällen. Klart att det inte är enkelt att ställa ett antal objekt som skall lyssnas på i rad. Hur förhåller de sig till varandra. Går det direkt utifrån erfarenhet att säga något.
Delvis så tog vi några rör en andra gång direkt efter de gamla Dynaco. Då klarnade en skillnad mellan denna och JJ KT 88. Den var inte till JJ KT88:s fördel. Sedan lyssnade vi en gång till på Black Tresure KT 88. Alla fick alltså inte samma rättvisa lyssning. Hur nu en sådan skulle sett ut. Men det var ju nödvändigt att lyssna på de första rören en gång till eftersom man vid deras lyssning hade mindre intryck att jämföra mot.

Ordningen var:
JJ KT 88
Shuguang Black Treasue KT 88
Winged C Svetlana KT 88

Paus för korv och öl och hämta ny multimeter :oops:

Electro Harmonic 6550
Dynaco 6550 ”Gamlingen”

Sedan

JJ KT 88
Shuguang Black Treasure KT 88

Nu kom Popsnöret hem. Lennartj bjöd hem henne till nästa lyssning.

Där vi utifrån lyssningen kunde identifiera samstämmigt (?) störst skillnad var hos Dynaco 6500 och JJ KT 88. JJ upplevdes som mera tråkig och oengagerad. Blev tydligt andra gången. Dynaco kanske hade subjektivt en lägre nivå som vi inte kompenserade för men upplevdes finstämd med stor känsla men basen något svagare.
Winged c upplevdes som bra. 6550 EH var engagerad möjligt också lite torrare i rösten.
Black Treasure ett allroundrör men möjligt lite vasst i toppen.

Så för mig innebär detta att jag kommer att fortsätta ha Black Treasure KT 88 i monoblocken. Möjligtvis lite sneglande åt något från Electro Harmonic. Där finns det ju både KT 88 och 6550.

Vet inte om jag sammanfattat kvällen bra. Ni andra får fylla i och komplettera intrycken.

Adiago!!

Vet inte om man skall kalla att gamlingen svängde. Men hen visste känslomässigt helt klart vilken berättelse hen ville berätta. Det var en behållning för mig att få sådana intryck som var bortanför det rent tekniska. Lite underligt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-30 22:36

faema skrev:Får tacka Kronkan och Lennartj för den trevliga musikaliska och rörande musiksessionen igår. Lammkorven var ypperlig, utsikten över Tolltorpsdalen episk och framför allt den mycket otvetydiga vetenskapliga metodutveckliingen att utröna vilka vacuumrör som passar bäst i Kronkans setup. Gamla 6650 (troligen GE) och nya dito från EH fanns ha goda musikaliska egenskaper :wink:

Har nu plockat iordning efter provningen, ätit upp korven och druckit upp ölen. Tack för trevlig samvaro och för den vetenskapliga insatsen som informatör. JAg kanske skaffar någon modell från Electro Harmonic. Om det blir en 6550 eller deras KT88 vet jag inte.

Men möjligt att jag provar någon rumskorrigerare innan dess för att reda ut om en del av mina upplevda fel kan förbättras genom en bättre tonkurva. Även om inte min är extrem så påverkar den nog lite på ett sätt som jag inte tycker är önskvärt.

Vi ses hos Lennartj för att utröna vidare.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-30 23:26

faema skrev:Får tacka Kronkan och Lennartj för den trevliga musikaliska och rörande musiksessionen igår. Lammkorven var ypperlig, utsikten över Tolltorpsdalen episk och framför allt den mycket otvetydiga vetenskapliga metodutveckliingen att utröna vilka vacuumrör som passar bäst i Kronkans setup. Gamla 6650 (troligen GE) och nya dito från EH fanns ha goda musikaliska egenskaper :wink:

Har nu plockat iordning efter provningen, ätit upp korven och druckit upp ölen. Tack för trevlig samvaro och för den vetenskapliga insatsen som informatör. JAg kanske skaffar någon modell från Electro Harmonix. Om det blir en 6550 eller deras KT88 vet jag inte.

Men möjligt att jag provar någon rumskorrigerare innan dess för att reda ut om en del av mina upplevda fel kan förbättras genom en bättre tonkurva. Även om inte min är extrem så påverkar den nog lite på ett sätt som jag inte tycker är önskvärt.

Vi ses hos Lennartj för att utröna vidare.

Det här skall läsas för att få en ingång på Electro HArmonix och valet mellan 6550 eller KT88.
http://www.6moons.com/audioreviews/elekit/6L6_4.html

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-02 08:20

I förrgår fick jag ett överslag en gång i ett av mina äldre Svetlana winged-C KT88, men det har åter fungerat utan att bråka igen (hittills).
Jag har dock noterat varningen och letat efter prisvärda nya alternativ. Då lade jag märke till att Tung Sol 6550 Reissue över lag fått bättre recensioner på nätet än Electro Harmonix 6550, som vi ju tyckte var helt ok i tisdags.
Kronkan, du funderade väl på att beställa en uppsättning?
Har du inte gjort det ännu rekommenderar jag att du väntar en dryg vecka och lånar hem mina Tung Sol 6550 Reissue, som just nu är på väg från TubeDepot med UPS och kollar vilka som låter bäst i dina slutsteg efter träffen nästa tisdag. De tar bara 35 USD/styck för Tung Sol, men det återstår att se vad slutsumman blir med frakt och moms.
De gamla Dynaco 6550-rören erbjuder intressant lyssning, men inte "instant nirvana" oavsett vilken miljö man sätter dem i.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-02 10:30

lennartj skrev:I förrgår fick jag ett överslag en gång i ett av mina äldre Svetlana winged-C KT88, men det har åter fungerat utan att bråka igen (hittills).
Jag har dock noterat varningen och letat efter prisvärda nya alternativ. Då lade jag märke till att Tung Sol 6550 Reissue över lag fått bättre recensioner på nätet än Electro Harmonix 6550, som vi ju tyckte var helt ok i tisdags.
Har du inte gjort det ännu rekommenderar jag att du väntar en dryg vecka och lånar hem mina Tung Sol 6550 Reissue, som just nu är på väg från TubeDepot med UPS och kollar vilka som låter bäst i dina slutsteg efter träffen nästa tisdag. De tar bara 35 USD/styck för Tung Sol, men det återstår att se vad slutsumman blir med frakt och moms.
De gamla Dynaco 6550-rören erbjuder intressant lyssning, men inte "instant nirvana" oavsett vilken miljö man sätter dem i.

Låter ju mycket intressant med Tung Sol 6550 Reissue. Kan ju också vara nyfiken på EAT KT88 som ju är något dyrare. Men hur låter de i praktiken hemma?
https://www.gcaudio.com/cgi-bin/store/s ... cgi?id=503

Just nu kommer jag nog inte göra några inköp. Ni glömde titta på kurvan jag mätte. Det finns en ton av vasshet som ibland blir störande. Jag skall se om en rumskorrigeringsenhet typ Dirac är en lösning. Kurvan är lite svagt hängmatta. Och jag har ingen teknik att åtgärda detta fysiskt. Men kommer att fundera även på rent fysiska åtgärder. Får se om jag hittar något som lyfter mellanregistret en aningen hur jag nu skall åstadkomma detta?

Sedan fundera på rör och köpa en ny uppsättning! Men under tiden är ju all erfarenhet viktig.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-02 12:08

Kronkan skrev:
lennartj skrev:I förrgår fick jag ett överslag en gång i ett av mina äldre Svetlana winged-C KT88, men det har åter fungerat utan att bråka igen (hittills).

Låter ju mycket intressant med Tung Sol 6550 Reissue. Kan ju också vara nyfiken på EAT KT88 som ju är något dyrare. Men hur låter de i praktiken hemma?

Just nu kommer jag nog inte göra några inköp. Ni glömde titta på kurvan jag mätte. Det finns en ton av vasshet som ibland blir störande. Jag skall se om en rumskorrigeringsenhet typ Dirac är en lösning. Kurvan är lite svagt hängmatta. Och jag har ingen teknik att åtgärda detta fysiskt. Men kommer att fundera även på rent fysiska åtgärder. Får se om jag hittar något som lyfter mellanregistret en aningen hur jag nu skall åstadkomma detta?

Sedan fundera på rör och köpa en ny uppsättning! Men under tiden är ju all erfarenhet viktig.

Kan du inte ta en skärmdump från din frekvensgångsmätning och maila mig?

Kopplingskondensatorer, min käre Watson, Kopplingskondensatorer!
Du som spelar så mycket vinyl ska väl inte besudla din signalväg med AD- och DA-omvandlare?

Har du garanti kvar på dina slutsteg?
Kopplingsschema?
Iofs inte nödvändigt, men minskar risken att man gör något fel.

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-02 18:44

Jag snabbkollade men kunde inte se vilket steg du kör med Kronkan?
Kondensatorer är nog mer ljudpåverkande än olika rör. Jag ångrar inte att jag uppgraderade mina en sekund, pondus, kraft, äkta musikalitet allt sitter som en smäck! Älskar ljudet från Jensens Cu PIO.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-02 19:34

lennartj skrev:
Kronkan skrev:

Kan du inte ta en skärmdump från din frekvensgångsmätning och maila mig?

Kopplingskondensatorer, min käre Watson, Kopplingskondensatorer!
Du som spelar så mycket vinyl ska väl inte besudla din signalväg med AD- och DA-omvandlare?

Har du garanti kvar på dina slutsteg?
Kopplingsschema?
Iofs inte nödvändigt, men minskar risken att man gör något fel.

Här får vi se om jag lyckats med dump och sänd. Får väl ångra sig :oops:

Försöker få in en skärmdump här. Men inte helt enkelt :cry: . Sänd mailadress. :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-02 23:05

Hej Lennartj och Adiago
Jag har en Audio Space AS-6M (KT 88) monoblock. Kopplingsschema eller garanti finns inte. Kan inte hitta någon bild på det inre på nätet heller. Enda jag kan hitta är bild och text om systermodellen som har 300B rör. OBS modellen 300 B.

http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... ace_6m.htm

Klart Lennartj att jag undviker att sätta något extra i signalvägen på tvåkanalaren. Men samtidigt vill jag minska det drag av hårdhet som jag på visst material tycker mig höra.
Visst kan jag tänka mig byta kondensatorer. Om det skulle hjälpa. Ingen tvekan. I princip har jag inte lött i ett kretskort sedan det tekniska gymnasiet. Vilket är 45 år sedan. Har ju inget tekniskt yrke.
Här ett försök med ny bild av begärd mätning från Lennartj som säkert kommer att bli allmän spott och spe. Men som jag säger på jobbet "Endast sanningen kan vi bearbeta" och "den som utsätter sig för kritisk granskning blir troligtvis bättre" Nu skall jag se om GIF funkar. Och det funkade ju. Några år sedan jag grävde i Photoshop också.
Tvåvägssystem med två 8 or. Ingen sub eller extra drivning. Enbart rör förutom i riaat.
Bilagor
Skärm full range 2014-11-02.gif
Skärm full range 2014-11-02.gif (94.96 KiB) Visad 3034 gånger

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-03 01:38

Kronkan,
de grafetna är sannerligen inget att skämmas över.
Jag är grymt imponerad över att du lyckats åstadkomma så nästan osannolikt jämn efterklangstid i hela frekvensområdet, och 0,3 s tycker jag är lagom för musiklyssning (hembionördarna brukar vilja ha kortare).
Frekvensgången i basen med två fullregisterhögtalare utan eq blir ofta inte bättre utan ganska extrema rumsåtgärder misstänker jag.
Den hårdhet i återgivningen, som du nämner, har jag svårt att hitta tecken på från grafen enbart.

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-03 08:56

Audiospace, brukar arbeta med Hardwire, det brukar vara ordning o reda internt, om det skulle suga i moddartarmen så är det nog relativt lättarbetat. Men det kan vara ide att öppna o kika, om det är riktigt bra (betvivlar det) kondensatorer i signalvägen är det inget att fundera vidare över. Men om det sitter no name polyproppar så kan man räkna med en rätt stor förändring/förbättring, sen är ju frågan vad man föredrar rent subjektivt också.
Vill bara poängtera att det är livsfarlig spänning i rörförstärkare så urkoppling och lång väntetid innan öppning. En multimeter är bra innan du börjar löda, för att verifiera att det är tömt på ström. Det vet säkert de flesta men bör ändå poängteras om och om, det är faktiskt en fråga om liv o död.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-03 12:27

Adiago och Lennartj! :)
Tack för idéen :idea: . Klart att det är intressant att byta kondensatorer för att åtminstone prova. Bäst är dock att inte göra jobbet själv. Har en viss respekt för lödningen som ju inte skall vara för varm för att skada närliggande material/komponenter samt inte heller vara för kall. Och inte heller göra några för enkla fel annars. Jag betalar gärna för sådant jobb.

Kurvan kan jag kommentera på detta sätt. Det lägsta och högsta värdet på RT 60 är inte stabilt över olika mätningar. Här är nog histogrammet som finns vid 63 Hz underskattande. Dippet som finns omkring 4000 Hz kan nog påverkas enklast genom att flytta mikrofonen en liten bit.
Sedan är jag nöjd med att jag klarar att spela bas långt under det som högtalarna är specade för. Labbat med rumsstöd och absortion. Har också pluggat basporten. Nu är jag ju inte någon som spelar infrabas eller extremt låg bas. Så ansträngningen är inte där. Men nöjd med att jag på god nivå verkar klara en bit under 30 Hz. Rent teoretiskt skulle jag kunna släpa upp basområdet mera för att sedan bekämpa de problematiska moderna med en elektronisk rumskorrigerare. Då skulle jag nog klara av att få en hygglig rak kurva till 16 Hz. Nu byttes köksfläkten för några veckor sedan. Kanalerna använde jag tidigare till helmholtzabsorbenter. Det går nu inte att få två slutna kaviteter. Så istället har jag ändrat strategin i köket till bredbandsabsortion. Detta är inte helt klart. Har bjudit in styrelsen på lite titt på aggregatet och lite vinprovning och mat. Därefter kommer jag fullgöra arbetet kring fläktaggregatet med mera absorberande material. Kommer att påverka moden kring 32 Hz något men inte tillräckligt.

Men vid vår utvärderande lyssningssession hade jag med ett stycke där jag bedömer att vi grävde i bas under 40 Hz. Detta för att kunna utvärdera rörens baskapacitet. Sedan hade ju Faetma med en lämpligt stycke för det högre registret.

Men min fundering är att det finns en höjning i kurvan bl a mellan 1-2 kHz och en sänkning kring 300 Hz. Känns inte riktigt optimalt. Så då är ju min fråga om inte detta kan bidra till en viss hårdhet eller stärka det som kan bli vasst? :?: Gäller exempelvis kvinnor som sjunger.

RT60 är alltid jämnt undantaget högsta och lägsta värdet. Kan dock mellan olika mätningar bli lite olika nivåer. Men under 0,35. Försökt utveckla en känsla för att dämpa det lägre registret utan att mer än nödvändigt påverka de högre registern. Exempelvis bokhyllan med böcker och absorbenter bakom dessa och soffan som har har diffusorer framåt och djupt med absorberande material öppet bakåt. M m. Du vet ju att de olika registren sprids annorlunda och att de olika registeren påverkas olika lätt. Så där är mitt tänk. Första allmänna mätningen av RT60 var 0,59 i ett möblerat rum. Där började jag.

Men strävansmålet är idag att minska upplevelsen av viss hårdhet/vasshet.

Tack Lennartj :D för att jag blev tvungen att klura ut hur jag skulle få in en bild på Faktiskt.se. Andra kanske fasar :mrgreen: .

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2014-11-03 15:54

Var det inte just på Black Treasure KT88 vi kunde höra en viss vasshet/skrikighet, eller var det bara jag som tyckte det?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-03 21:51

faema skrev:Var det inte just på Black Treasure KT88 vi kunde höra en viss vasshet/skrikighet, eller var det bara jag som tyckte det?

Säkert helt riktigt. Men det behöver inte innebära att det är endast där problemet ligger. Har en misstanke om att även tonkurvans vindlingar uppåt registren kan spela någon roll. Men det vet jag ju inte innan jag provat.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-12 00:33

Åsså har vi varit hos Lennartj och tittat och lyssnat på olika förstärkare och rör både i stereo och mono.

En gammal Dynaco ombyggd av Erik Andersson var den som imponerade mest. Den provades med och utan sub. Och med gamla Dynaco 6550 och nya Tung Sol 6550 samt winged C m m.

Utan sub och på de gamla och nya rören var detaljeringsförmågan stor trots den begränsade effekten av ett par äldre monoblock i klass A som enligt Lennartj ger 25 watt. Ett brett och detaljerat panorama utan att bli överdrivet.

De nya Tung Sol 6550 var inte alls dumma. Fast gillar också de gamla rörens lugna men ändå detaljerade spelstil.

Allt är skrivet med en säkert med mängder av subjektivt tillkortakommande som det blir när man möter ny musik och en delvis nya anläggning.

Säkert god öl men för bilföraren så blev det äkta svagdricka vilket inte är dumt det med.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-12 01:19

Vem körde . . . typ ? :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-12 09:25

Mycket förnämligt system du fått ihop nu Lennart. :)
Vi provade mycket men genomgående så är mina intryck finkornighet, textur, upplösning, transparens och luft i återgivningen, i alla fall på de nivåer vi lyssnade på igår. Hur det blir på nivåer jag är van vid är kanske en annan sak med enbart 25 W.
Bäst i mitt tycke var nog när vi körde direkt från Myteken som försteg utan sub inkopplade. Blåsinstrument fick hög realism, medan stråkar var lite mer grå. Med McIntosh i signalvägen, försteget, så fick stråkar mer liv, mer organiskt och kanske lite gyllene skimmer. Rätt, eller fel, det var lite mer spännande och intressant kanske att lyssna genom McIntosh-försteget. Vi lyssnade väl enbart via Tungsol tror jag. Var rädd om de rören i så fall. :)
Nu är jag själv sugen på att lyssna enbart via i16s utan px, rätt fram från Oppo till slutsteg. Spännande!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-12 09:48

Laila skrev:Vem körde . . . typ ? :)

Typ - jag.

Faetma var mera förståndig och tog bussen "till stan" vilket i princip är lika rak och snabb väg som för bilen. Och kunde därför utvidga sitt provande av sådant som ger livet djup och mening till annat är monoblock och rör. Jag fick alltså en något begränsat testmöjlighet. Men svagdrickan var förträfflig. Vi lyssnade också på mono genom skivspelare och en högtalare. Vi hade ju i min barndom ingen skivspelare utan en gammal rörradio. Jag är den absolut sista generationen som kan ha minne av en lördagkväll utan TV. Jag var 7 år när jag för första gången såg på "dumburken".

Det finns för mig en hemtrevnad i monoljudet, en gammal skiva och den lite avrullade tonkurvan som ju finns på de lite äldre inspelningarna.

Men vi testade modernt stereo också bl a på någon brasiliansk musik som fanns på cd. Mest blev det lyssning på de av Erik Anderson moddade monoblocken. Det var ett ljudpanorama som hette duga speciellt när de var ensamma på banan - alltså utan subbarna och bara över carlssonhögtalarna.

Det hade kunnat varit mera växlingar mellan de olika rören för att försöka bättre kunna förklara och hörs de små skillnader som kunde finnas.

Jag hade inte varit ledsen om jag hade haft dessa slutsteg.

Det var för mig en lärorik lyssning.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-12 14:12

Tack Faema, Kronkan och Sprudel för besöket.
Det ger så mycket mer att diskutera sina intryck i gott sällskap.
Till Sprudel vill jag hälsa att dina sista lyssningsintryck innan hemgång var från de Dynaco-märkta 6550A-rören, som med stor sannolikhet var tillverkade av General Electric för mer än 40 år sedan. För övrigt sitter det Siemens NOS ECC88 och ECC82 i de Perka-ombyggda sedan en vecka.
Jag vägrar betala fantasipriser för att få småsignalrör med Telefunken-logga på.
Siemens-rören ska få samla speltid åtminstone någon vecka ytterligare innan jag jämför dem med de nytillverkade JJ-rör som jag spelat på sedan ett par år. De rara Dynaco 6550-rören är det nog bäst att jag sparar till finlyssning, så jag ska snart byta till mina nya Tung Sol 6550 Reissue och låta dem samla speltid också, de verkar fortfarande bli bättre ju mer speltid de får.

Nästa steg är att försöka bibehålla den goda integrationen mellan mina OA52.2 drivna av rörslutsteg och mina fyra OB52 drivna av ICEPower1000 utan den markanta transparensförlust jag får via cr80s högpassutgång jämfört med att ansluta rörslutstegen direkt till C2300-försteget eller Mytek-DACens variabla XLR-utgång. Med sämre rör reagerade jag inte så mycket på förlusterna i HP-filtret, men nu är de alltför uppenbara.
Sprudel har vänligt lånat mig sitt bättre cr80es filter.
Hittills har jag bara jämfört en kort stund, men redan konstaterat att även es-filtret ger en märkbar kvalitetsförlust, fast mindre än mitt s-filter.

Egentligen är det häpnadsväckande att så gamla slutsteg och högtalare, moddade för 27 respektive 20 år sedan, kan leverera sådan återgivningskvalitet bara de får bättre programkällor och rör. Det är ju i grunden inga high-end prylar. :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-12 15:17

Tack för sedvanlig gästfrihet och förmånen att få sitta ner och någon annan springer runt och grejar.

Sådana där burkar som du har i siganlvägen har jag ingen praktisk kunskap om. Jag har enbart haft tvåvägssystem. Så därför inget som jag förstår. Men det var uppenbart mot slutet av kvällen på den brasilianska cd:n att det hände något när du kopplade ut subbarna. Det var nog det tydligaste under kvällen. Fast ju senare på kvällen desto mera intryck har man ju och eventuella skillnader kan då eventuellt detekteras.

Utan lådan så är det ju helt tydligt prylar med high end ambition. Själv så kom jag inte helt till insikt vilken skillnad det var mellan de nya och gamla 6550 rören. Om det går att höra en sådan. Vad tyckte ni som var kvar. För någon tanke har jag ju.

Det jag vill minnas är att de tyngre rörmonoblocken knuffade på basen riktigt bra utan sub.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2014-11-12 16:07

Tackar också för gårdagen, god öl och mackor samt intressant musik. Visst spelade dina "gamla" prylar vackert, mycket vackert, t o m med musik från 1100-talet 8) !
Skillnaden på olika rör var mycket mindre än med det aktiva filtret på/av, det filtret var då inte till sin fördel. På de moderata volymer vi spelade på så tyckte inte jag heller att subbasen bidrog till något. Tror också att Tung-sol 6550 rören blir favoriterna efter en tids spelande i din setup. Utsikten över Kronan var fin-fin, väl mött en följande gång.

FAEMA/Lars

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-23 12:13

Leker lite med en EAR 861 i setupen nu. Spännande. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-23 15:56

sprudel skrev:Leker lite med en EAR 861 i setupen nu. Spännande. :)

Ja, de är verkligen spännande, inte minst för att priset på ett par klassiska 509 monosteg nu har passerat 105.000:- SEK . Dessutom är jag nyfiken på hur långt du tycker att 32 W per kanal räcker subektivt.
Det skulle kunna bli ämne för en ny tråd - är 30 Watt alltid 30 Watt vid musiklyssning oavsett om de kommer från en stor single and triod (kan endast gå i klass-A)
mindre trioder i push-pull I klass-A eller AB
pentoder i push-pull I klass-A eller AB
MOS-FET I klass-A eller AB
bipolära transistorer I klass-A eller AB

Förslaget att göra jämförelsen med 30 Wattare har flera orsaker,
dels tror jag att det är just vid den effektnivån det finns flest olika konstruktioner,
dels har de vanligast förekommande högtalarna såpass låg känslighet att 30 Wattare får det "svettigt" och kommer att bekänna färg (om de har någon).

Vid senaste lyssningsträffen hos mig konstaterade vi ju att mitt ena Perka-moddade slutsteg tappade ca. 3 dB i utnivå (känslighet) när det blivit varmt. Vid felsökning och mätning såg jag att det klippte osymmetriskt redan vid ca. 4 Watt ut. Märkligt att det inte lät sämre!
Det verkar som en av de ryska teflonkondingarna jag bytt till som kopplingskondensator fick kortslutning när den blev varm. Nu har jag bytt ut både dem och de stora bruna PIO som satt i det andra slutsteget mot moderna små svarta MKP.
Bild
Dessutom har jag upptäckt att mitt billiga PC-oscilloskop med USB-anslutning förutom funktionsgenerator även har en spektralanalysator. Visserligen med usel upplösning, men man ser ändå övertonernas relativa nivåer när man driver ett slutsteg mot klippning. Med de nya MKP-kopplingskondensatorerna, nya drivrör NOS Philips E80CC och de gamla (troligen) GE 6550 lämnar de nu hela 17 V över 8 ohm, d.v.s. över 36 Watt!

Nu måste jag lyssna på hur kondensatorbytet påverkar återgivningen klangligt!

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-23 17:38

Tänk att jag alltid får rätt!. Hrmm :wink: Förexten jag postade dina motstånd idag, bättre sent än aldrig.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-11-23 20:01

Vad ger Copland CTA-401 med EL34 - kommer inte ihåg 23 eller 28 W. Hur som helst tycker jag det räcker med effekt. Behöver inte vrida volymen i botten. Driver ett par OD-11 just nu.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-23 20:14

Vi spelar ju aldrig så högt hos sig, sällan över någon watt skulle jag gissa.
Imponerad över hur pass mycket jag kan ösa på med 861 och funderar vidare på vad EAR 509 kan göra, eller The Dream!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-24 03:05

lennartj skrev:

Ja, de är verkligen spännande, inte minst för att priset på ett par klassiska 509 monosteg nu har passerat 105.000:- SEK . Dessutom är jag nyfiken på hur långt du tycker att 32 W per kanal räcker subektivt.
Det skulle kunna bli ämne för en ny tråd - är 30 Watt alltid 30 Watt vid musiklyssning oavsett om de kommer från en stor single and triod (kan endast gå i klass-A)

Förslaget att göra jämförelsen med 30 Wattare har flera orsaker,
dels tror jag att det är just vid den effektnivån det finns flest olika konstruktioner,
dels har de vanligast förekommande högtalarna såpass låg känslighet att 30 Wattare får det "svettigt" och kommer att bekänna färg (om de har någon).

Vid senaste lyssningsträffen hos mig konstaterade vi ju att mitt ena Perka-moddade slutsteg tappade ca. 3 dB i utnivå (känslighet) när det blivit varmt. Vid felsökning och mätning såg jag att det klippte osymmetriskt redan vid ca. 4 Watt ut. Märkligt att det inte lät sämre!
Det verkar som en av de ryska teflonkondingarna jag bytt till som kopplingskondensator fick kortslutning när den blev varm. Nu har jag bytt ut både dem och de stora bruna PIO som satt i det andra slutsteget mot moderna små svarta MKP.
Bild
Dessutom har jag upptäckt att mitt billiga PC-oscilloskop med USB-anslutning förutom funktionsgenerator även har en spektralanalysator. Visserligen med usel upplösning, men man ser ändå övertonernas relativa nivåer när man driver ett slutsteg mot klippning. Med de nya MKP-kopplingskondensatorerna, nya drivrör NOS Philips E80CC och de gamla (troligen) GE 6550 lämnar de nu hela 17 V över 8 ohm, d.v.s. över 36 Watt!

Nu måste jag lyssna på hur kondensatorbytet påverkar återgivningen klangligt!

Då jag hade kontakt me Dupont angående teflonkondensatorer fick jag en del mätningar. Det är känsligt med teflon i kondensatorer. De är allt annat än självläkande.

Däremot rekommenderar Dupont att olja används i teflonkondensatorer 8) :D Då blir de självläkande och tål betydligt högre spänningar.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-24 03:10

lennartj skrev:

Problemet med hur frågan har ställts, är ju att svaret är givet: 30 W är 30 W och ingenting annat.

Om frågan däremot hade ställts: Hur kraftfullt känns 30 W om de kommer från förstärkare baserade på olika teknologier?

Ja då hade man kunnat undersöka saken och kanske kommit fram till att 30 W inte upplevs som lika mycket om de kommer från en single end triod-förstärkare eller en hårt motkopplad p-p-transistorförstärkare.

Men innan man kan svara på det så finns det faktiskt ännu en fråga som ligger i vägen: Vid vilken distorsionsnivå skall man definiera uteffekten? Ju lägre gräns man sätter, desto mera kommer single end tridoförstärkaren att imponera i förhållande till sin specificerade uteffekt (eftersom den senare blir väldigt låg).

Sätter man gränsen till säg 0,001 % distorsion så kommer kanske en triodförstärkare på 30 mW att låta lika kraftfull som en transitstorförstärkare på säg 30 W!

Sätter man däremot gränsen för "uteffekt" till den effekt som råder då man når 40 % distorsion så kommer eventuellt en single end förstärkare på 70 W att låta mindre kraftfull än en transistorförstärkare på knappt 60 W.

Så - för att första frågan skall kunna besvaras måste andra frågor besvaras först.

lennartj skrev:Förslaget att göra jämförelsen med 30 Wattare har flera orsaker,

Typ bekänna färgning alltså! ;)

Ja, fast det är ännu enklare att jämföra förstärkare som bara ger 1 W i så fall.

Men fortfarande så kvarstår problemet - för att kunna jämföra 30 W-förstärkare med varandra, måste man börja med att definiera vad en 30 W-förstärkare är för något, det vill säga vilken distorsion det är som skall ha uppnåtts vid den effektnivå som man väljer att kalla "förstärkarens uteffekt".

lennartj skrev:Vid senaste lyssningsträffen hos mig konstaterade vi ju att mitt ena Perka-moddade slutsteg tappade ca. 3 dB i utnivå (känslighet) när det blivit varmt. Vid felsökning och mätning såg jag att det klippte osymmetriskt redan vid ca. 4 Watt ut. Märkligt att det inte lät sämre!

Varför är det märkligt?

För mig låter det mera som om du kallar det märkligt på grund av att det inte är en upplevelse du förväntat dig baserat på just dina fördomar. ;)

Men det betyder ju inte att det är märkligt. Bara att det förvånade dig.

lennartj skrev:Det verkar som en av de ryska teflonkondingarna jag bytt till som kopplingskondensator fick kortslutning när den blev varm.

Aha, så arbetspunkten blev förskjuten?

lennartj skrev:Nu har jag bytt ut både dem och de stora bruna PIO som satt i det andra slutsteget mot moderna små svarta MKP.
Bild

Ja, kondingar kan vara ett knepigt kapitel.

lennartj skrev:Dessutom har jag upptäckt att mitt billiga PC-oscilloskop med USB-anslutning förutom funktionsgenerator även har en spektralanalysator. Visserligen med usel upplösning, men man ser ändå övertonernas relativa nivåer när man driver ett slutsteg mot klippning. Med de nya MKP-kopplingskondensatorerna, nya drivrör NOS Philips E80CC och de gamla (troligen) GE 6550 lämnar de nu hela 17 V över 8 ohm, d.v.s. över 36 Watt!

Vilket effektmonster! ;)

lennartj skrev:Nu måste jag lyssna på hur kondensatorbytet påverkar återgivningen klangligt!

Förhoppningsvis låter det lite mindre trasigt. Trasiga kondensatorer suger.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-24 08:28

Är det så ett defekt kopplingkondensatorer beter sig?
Några veckor efter jag bytt kopplingskondensatorer på min Cary började den bete sig. Dels lät det som rörpaj, dvs sus och brus samt lätt pulserande och en del plötsliga sprak. Alla rör kollades och glödtrådsproblem fanns i ett av ingångsrören. Röret byttes ut. I samband med detta började ena kanalen"drifta" det yttrade sig i att ljudbilden tippade över 40/60 till höger. Suck..... Sus vid uppstarter, plötsliga oljud. Kallödning? Vid okulärbesiktning besiktning inget att anmärka, dock fattade jag intresse för en lödpunkt där kondensatorns "ben" hade varit för kort, eller snarare exakt så långt att det nådde fram. Här gjorde jag om installationen och flyttade kondensatorn några mm så det gick att löda med bra kontakt......
Och sprak o sus var borta. Dock får jag en känsla av att ljudbilden tippar åt höger om än så lite....fan!

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-24 08:47

....och dessutom verkar snedvridningen vara till viss del volymbreoende. Dvs olika mycket fel till nästan inget fel beroende på nivå. Jag har sprayat med oljefri elektronikspray vilket tog bort lite oljud från volympoten. Men jag överväger att byta ut poten. En blå alps är det nu. Funderar på en Tocos Cosmos.

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-24 09:02

Peter> du sa "självläkande" är det så att PIO, vilka jag har, kan hela sig om något mindre allvarligt fel skulle uppstå?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-24 11:01

35 W ur ett par 6550?? Borde ju vara minst det dubbla.

Vad betalar man för Sovtek 6550 C?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-24 11:40

adagio skrev:Peter> du sa "självläkande" är det så att PIO, vilka jag har, kan hela sig om något mindre allvarligt fel skulle uppstå?

Så vitt jag har förstått så gäller självläkning vid överslag i kondensator och det gäller plast som dielektrikum. Jag är skeptisk till att det skulle gälla papper. Värmer man en plast som har ett litet hål så rinner plasten ut under tryck och på så sätt kan plasten bli intakt igen. Så fungerar inte papper. Teflon är en så speciell plast eftersom den sintras ihop och rinner egentligen inte. Varför oljan gör sitt i samband med teflon vet jag inte. Vid överslag i papper eller snarast cellulosa så kan jag tänka mig att det blir aska i det området och möjligtvis kan det vara så att aska är elektriskt ledande och inte isolerande. Då kan den i så fall inte läka. Jag har dock aldrig studerat fenomenet så ingående.
Mvh
Peter

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-24 17:00

Morello skrev:35 W ur ett par 6550?? Borde ju vara minst det dubbla.

Visa mig i så fall ett slutsteg med ett par 6550 som ständigt går i klass-A som levererar över 70 W!
Autobias "kostar" väl några W dessutom, men det kan det var värt för sinnesfriden, tycker jag.
Du kanske inte har läst artikeln om dessa slutsteg? Det var nog inte i den här tråden jag lade in en länk,
så här kommer den http://user.faktiskt.io/lennartj/EADynaco001.pdf

Ska vi tala om hög uteffekt från ett par 6550 i klass-AB, och inte ren klass-A som Perka moddade mitt första Mk.III-par att hålla sig till, har jag inte hittat något som ger mer än de 105,7 W mina McIntosh MC75 60th Anniversary lämnar på 8 ohmsuttaget vid 1 % THD enligt
http://www.milleraudioresearch.com/download2009/reports/nov09/mcintosh_mc75.html

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-24 17:13

Det kan jag fixa, nemas problemas visserligen håller bara rören några få timmar men man kan inte få allt :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-24 17:14

Hej Lennartj!

I klass A gerväl ca 35 watt en betydande värmeuveckling.

Vill minnas att du på en av monoblocken hade en plåt i alu för att hindra värmen att nå känsliga komponenter. en fråga. Exempelvis borde inte en sådan plåt ha flänsar för att öka värmeavgången och hur i övrigt utforma så att ventilationen blir så effektiv som möjlig? Eller är det en ickefråga.

Till Morello!

Hittar de rör som du efterfrågar till ca 26 dollar styck som här

https://www.tubesandmore.com/products/T-6550WE-SOVT

Har ingen susning om denna leverantör är något att lita på. Alltså ingen rekommendation att handla just där.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-24 17:15

lennartj skrev:

Visa mig i så fall ett slutsteg med ett par 6550 som ständigt går i klass-A som levererar över 70 W!
Autobias "kostar" väl några W dessutom, men det kan det var värt för sinnesfriden, tycker jag.
Du kanske inte har läst artikeln om dessa slutsteg? Det var nog inte i den här tråden jag lade in en länk,
så här kommer den http://user.faktiskt.io/lennartj/EADynaco001.pdf

Ska vi tala om hög uteffekt från ett par 6550 i klass-AB, och inte ren klass-A som Perka moddade mitt första Mk.III-par att hålla sig till, har jag inte hittat något som ger mer än de 105,7 W mina McIntosh MC75 60th Anniversary lämnar på 8 ohmsuttaget vid 1 % THD enligt
http://www.milleraudioresearch.com/download2009/reports/nov09/mcintosh_mc75.html

Visst, men du jagar ju kvalitet, inte kvantitet och där är dina egna vassare än McIntosh!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-24 19:17

Mitt senaste inlägg kräver kanske ett klargörande. Samtliga rör samt även trissistorer har en given maxeffekt som inte bör överskridas om förstärkaren skall fungera oklanderligt över en icke överskådlig framtid. Om vi tittar på ett rör i datatabellerna finner vi ett begrepp PA max dvs max effekt genom röret, i regel är det max anodström som anges. Om vi tittar på ett 6550 rör finner vi att PA max är 35 watt. Vid klass-A drift är den teoretiska verkningsgraden 50% för tetroder/pentoder. Det innebär att ett 6550 rör kan maximalt lämna 17,5 watt i klass-A. Om vi kopplar 2 rör i push-pull når vi effekten 35 watt. Men detta är det teoretiska värdet, vi har då inte räknat med förluster i överföringskedjan, då kan vi dra den slutsatsen att 35 watt är ett mycket bra värde. Vid klass-B däremot är verkningsgraden 78% om jag inte minns alldeles galet.

Det fuskas väldigt mycket med Klass-A begreppet i fabrikanternas specifikationer . Bla finns en mycket känd och ansedd Engelsk konstruktör som i databladen uppger att hans förstärkare betyckad med 2 st EL509 rör lämnar 100 Watt i Klass-A. Det är en fysisk omöjlighet då 509 rören har samma maxeffekt som 6550 röret. Dessa förstärkare måste arbeta så nära Klass-B som tänkas kan!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-24 19:18

ErikAndersson skrev:Det kan jag fixa, nemas problemas visserligen håller bara rören några få timmar men man kan inte få allt :)

:mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-24 19:21

Jag kan för övrigt berätta att det på spanska heter "no mas problemas"
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-24 19:50

Tack då vet jag det. I övrigt kan jag säga att jag skriver som en kråka, det gäller svenskan också!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-24 19:56

Jag tror denna utbredda missuppfattning kan härledas till filmen sällskapsresan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-24 20:12

Nja jag vet inte det, det var så länge sedan jag såg den filmen. Jag vill inte påstå att spanska språket är mitt bästa ämne. Däremot är min fru bra på det, men det är en annan historia.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-24 21:21

Kronkan skrev:Hej Lennartj!

Vill minnas att du på en av monoblocken hade en plåt i alu för att hindra värmen att nå känsliga komponenter. en fråga. Exempelvis borde inte en sådan plåt ha flänsar för att öka värmeavgången och hur i övrigt utforma så att ventilationen blir så effektiv som möjlig? Eller är det en ickefråga.

Dahles datablad var så illa formulerat att jag inte lyckads läsa ut att deras effektmotstånd behövde monteras på en plåt med viss minimmiarea så i första versionen såg montaget ut så här:

Bild

Bild

När jag läst Vishays datablad för deras motsvarande effektmotstånd trillade poletten ner och
Version 2 har i princip två flänsar

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-24 22:26

Gott om plats är det ont om på MK3 chassiet. Så det utvecklas en hel del värme. Likriktarröret gör sitt till också. Men att löda in dioder undertill på rörhållaren gör kanske förstärkaren mindre "sexig". Sätt gärna en liten datafläkt nära förstärkarna. Kombilyten får kopiöst med stryk, men man kan ha några i reserv kanske.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-24 22:53

Morello skrev:Jag kan för övrigt berätta att det på spanska heter "no mas problemas"

Nje, du får nog resa västerut mentalt.

Jag tror det är en förkortad pluralisversion av väst-pyreneiskans nenhum problema, vilket i pluralis blir nenhumas problemas, vilket förkortat (läs snabbuttalat) blir nemas problemas. Tänk Portugal eller kanske Brazilien.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-24 23:04

Vet inte riktigt vad du menar. Jag pratar om spanska - inte portugisiska, som är ett annat språk.
På spanska säger man "no mas problemas" eller "no hay problema".
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-11-24 23:16

ErikAndersson skrev:Det kan jag fixa, nemas problemas visserligen håller bara rören några få timmar men man kan inte få allt :)

Aha, något slags magasin av revolvermodell och välkoordinerade utdragararmar och nedtryckarservon då, och... Ja, det bleve underbart. Förstärkare behöver fler rörliga delar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-24 23:20

:lol: :lol: :lol:

Även om det går att lösa mekaniskt på så vis så vete tusen om jag skulle ha lust att betala rör-räkningen...

Det var en intressant synpunkt... Du är med på att det talas KlassA va?

I ett KlassA-slutsteg är effektförbrukningen (om konstruktionen är internt linjär, vilket det i och för sig är en förenkling av verkligheten att påstå att någon konstruktion är, men...) oberoende av modulationen.

Det betyder att en uteffekt om 35 W RMS (som motsvarar en peakeffekt ut om 70 W) kommer att dra just 70 W (oräknat glödförluster och andra ovidkommande förluster som inte har med effektröret att göra, vilket förstås gör att den faktiska förstärkaren drar mera) nota bene - om det bottnade röret resulterar i spänningsfallet noll över röret. Gör det det? Nej, det gör det inte. Så verkliga uteffekten om 35 W, betyder en tomgångsrörförlust om >70 W (igen oräknat glödförlusterna) för båda effektrören tillsammans. Alltså mer än 35 W per styck.

Klarar de det menar du?

- - - - -

Men kan även vända på steken och fråga sig - menar du att det är rimligt att säga att ett slutstegs uteffekt skall uppgå till mer än ena halvans maximala effektförlust i en KlassA-konstruktion? :o

Jag kan dra frågan än längre så och tycka att man kan fråga sig om det ens är rimligt att avkräva ett slutsteg som INTE arbetar i KlassA större effekter än ena sidans nominella effekttålighet?

Hur mycket effekt klarar transistorerna i RS2000 ? Låt mig gissa - kanske 200 W per styck, och de är väl 6 per sida... Det ger 1200W tillsammans, och de arbetar inte i Klass A. Låt mig gissa... Du tar ut 650 W i 8 ohm, inte 2400 W? :)

Missförstå mig inte. Jag tycker du tar ut precis lagom mycket, men jag tycker nog att mer än 25 men mindre än 35 W från ett 6550-p-p-KlassA-steg är rätt så rimligt det också. Det är defacto en större 8-ohms effekt per aktivt elements maximala förlusteffekt - trots att vi talar om KlassA... ;)

Vh, iö

- - - - -

PS. Nu finns det självklart skillnader på så vis att en rörförstärkare har utgångstrafo, och man därför som regel inte tar höjd för svår nedlastning - man byter bara tapp på trafon i lågohmig last. Dessutom är ju ett rör bättre på att ligga på sin effektgräns, oavbrutet, framförallt på grund av att det är inte beroende av gigantiska kylflänsar för att klara det.

Men jag ville bara påminna om att det utifrån kan se lite ut som om du kastar sten i ett hus som det inte är så lämpligt att kasta sten i. ;)
Senast redigerad av IngOehman 2014-11-24 23:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-24 23:25

IngOehman skrev:

Det var en intressant synpunkt... Du är med på att det talas KlassA va?

I ett KlassA-slutsteg är effektförbrukningen (om konstruktionen är internt linjär, vilket det i och för sig är en förenkling av verkligheten att påstå att någon konstruktion är, men...) oberoende av modulationen.

Det betyder att en uteffekt om 35 W RMS (som motsvarar en peakeffekt ut om 70 W) kommer att dra just 70 W (oräknat glödförluster och andra ovidkommande förluster som inte har med effektröret att göra, vilket förstås gör att den faktiska förstärkaren drar mera) nota bene - om det bottnade röret resulterar i spänningsfallet noll över röret. Gör det det? Nej, det gör det inte. Så verkliga uteffekten om 35 W, betyder en tomgångsrörförlust om >70 W (igen oräknat glödförlusterna) för båda effektrören tillsammans. Alltså mer än 35 W per styck.

Klarar de det menar du?
;)

Var det inte tämligen uppenbart att jag missat klass-A-biten?
Det är givetvis helt orimligt att en rörhäck där slutrörens maximalt tillåtna anodförlust är totalt 70-75 W inte kan leverera 70 W klass A.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-24 23:32

Ja, det är det. Orimligt alltså. Det blir kortlivat.

Jag missade att du skrivit att du missade att det gällde KlassA.

- - -

Oavsett vilket vill jag även nämna att det idag faktiskt finns rörförstärkare med bara en tap på trafon, som istället dimensioneras för att kunna lastas hårdare (t ex 4 ohm) än nominell last (t ex 8 ohm).

Även det renderar lägre uteffekt i den normalare impedansen, eftersom man bara kan ta ut något som påminner om kanske sisådär 1,5-1,6 gånger sammanlagda anodförlusten i KlassAB - och då gäller ju det i den lägre impedansen (4 ohm).

- - -

Oavsett detta: Varifrån kom ditt "Borde vara minst det dubbla"? >70 W ut från ett KlassAB-steg med två 6550 i p-p är rätt mycket, även om de arbetar i KlassAB. Tycker du inte?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-24 23:38

Det är väl ungefär vad Mark 3 (jämte många andra stärkare med ett par 6550 per kanal) lämnar i originalutförande.
För övrigt undrar jag hur mycket mindre perkas version distar jämfört med originalet.

Om du tittar i gamla datablad till 6550 (A,B,C) på applikationsexempel så ser man ofta siffror runt 70 W sisådär. Givet AB-drift och tetrodkoppling.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-25 00:15

Jo, jag säger ju inte att det är omöjligt, bara att det inte är självklart att man tar ut sådana effekter om målet är att göra en så bra förstärkare som möjligt, och att det kan kosta livslängd.

Och det beror ju i en KlassAB-konstruktion även på musiksignalens utseende. Ju mera komprimerat mög man har för avsikt att kunna spela starkt, desto värre blir det för rören. Jag skulle nog vara lite försiktig med att dimensionera så. 70 W betyder en peakförlust om över 70 W i varje rör. När man spelar högkomprimerat programmaterial på sisådär 1/3 av maxeffekt så är det som värst...

Men det är klart, spelar man bara fin-fonogram så är det nog helt problemfritt.

- - -

Sammanfattningsvis kan man säga att det är mycket lättare att bestämma gränsen för uteffekten i en KlassA-konstruktion, eftersom den lider som mest när den stör på tomgång. ;)

En KlassAB-konstruktion är något helt annat, den lider när man är sådär lagom nära de stora uteffekterna, och programmaterialet bestämmer därför till hög grad vilken dimensionering man vågar sig på. De svåra effektnivåernas oftighet bestämmer helt enkelt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-11-25 00:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-25 00:16

lennartj skrev:
Kronkan skrev:Hej Lennartj!

Dahles datablad var så illa formulerat att jag inte lyckads läsa ut att deras effektmotstånd behövde monteras på en plåt med viss minimmiarea så i första versionen såg montaget ut så här:

När jag läst Vishays datablad för deras motsvarande effektmotstånd trillade poletten ner och
Version 2 har i princip två flänsar

Bild

Som vanligt verkligen noggrann nä du gör något. Och det jag säger är ju heller inget nytt.

Som Erik säger kan en fläkt säkert vara en lösning.
Man kan tänka att värme kan transporteras i materialet, strålas ut mot andra föremål samt transporteras av de luftströmmar som uppstår (värmekonvektion) på grund av att varm luft stiger uppåt. I viss mån går det också att skärma värmen eftersom det uppstår värmekonvektion runt exempelvis en sådan plåt du har. Men luftströmmens kylande effekt torde i denna täta layout vara en vän. Plåten ökar konvektionen – så torde det vara. En större plåt ökar säkert konvektionen ännu mer. Eller hål i själva lådan.
Så uppfattar jag det. Säkert intet nytt.
Bilagor
vent.gif
Hål vid "mina" rör
vent.gif (146.26 KiB) Visad 2475 gånger

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-25 08:08

Jag har läst att rör och framför allt effektrör mår absolut bäst av att monteras utanpå chassie och kylas av luften utan vare sig fläkt eller kylflänsar. Det är klart att andra komponenter kan må bra av en mer aktiv kylning.
Det effektutag ni pratar om är det per rör? Jag tänker mitt slutsteg som har 12 effektrör, vid klassA går det i 50W kontinuerligt och ca75W i peak. Det är byggt så att jag kan koppla om tre sektioner/kanal i UL resp Triod. Detta medger att jag kan köra 0% 33% 66% samt 100% UL eller Triod. Vilket då ger 50W -100W i olika grad. Jag tycker att detta är rätt användbart, vid jazz/Singer songwriter är triod överlägset ZZtop då är det UL 100%. Ofta kör jag med 33% UL som lite blandinställning. Det som låter överlägset naturligast är dock 100% triod i mina öron.
Kom ni fram till någon skilnad mellan 6550 och KT88?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-25 08:54

Vi har inte jämfört alla rör versus alla rör i samma setup. Men 6550 röret har för mig väckt respekt. Så jag kommer säkerligen köpa ett par TungSol 6550 för att prova. Själv har jag ingen möjlighet att reglera återkopplingen men kan växla mellan ultralinjärt och triod. Använder mig i praktiken endast av UL. Sedan har jag möjlighet att använda mig av KT88, 6500 och KT94(100), Men klass AB. Enligt manualen så leverare den 60 respektive 30 watt. Om en kraftigare modell hemma hos mig är inte helt uträtt. Men har provat annan kraftigare drivning. För basens skull behöver jag absolut inte mer. Mäter i rummet ner till 20 Hz.

Men jag spelar helt på ett reglerat rumsstödet under ca 40 Hz. Så har jag löst det. Men visst kan det behövas mera kraft i ett annat rum med andra högtalare.

Det som jag har som extra feature är att jag kan köra med två försteg. Vilket jag också gör. Så rören levererar allt ljud hemma förutom Popsnörets lilla transistorradio med solcellspanel.

Min bild ovan är medvetet överexponerad så att hålen under KT88 skall synas.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-25 09:55

[quote="IngOehman"]Jo, jag säger ju inte att det är omöjligt, bara att det inte är självklart att man tar ut sådana effekter om målet är att göra en så bra förstärkare som möjligt, och att det kan kosta livslängd.

Och det beror ju i en KlassAB-konstruktion även på musiksignalens utseende. Ju mera komprimerat mög man har för avsikt att kunna spela starkt, desto värre blir det för rören. Jag skulle nog vara lite försiktig med att dimensionera så. 70 W betyder en peakförlust om över 70 W i varje rör. När man spelar högkomprimerat programmaterial på sisådär 1/3 av maxeffekt så är det som värst...

Men det är klart, spelar man bara fin-fonogram så är det nog helt problemfritt.

- - -

Sammanfattningsvis kan man säga att det är mycket lättare att bestämma gränsen för uteffekten i en KlassA-konstruktion, eftersom den lider som mest när den stör på tomgång. ;)

En KlassAB-konstruktion är något helt annat, den lider när man är sådär lagom nära de stora uteffekterna, och programmaterialet bestämmer därför till hög grad vilken dimensionering man vågar sig på. De svåra effektnivåernas oftighet bestämmer helt enkelt.

Jag instämmer helt med IÖ:s vederhäftiga förklaringar. Men vi borde nog skilja på AB1 (sk autobias( resp AB2 (sk fixed bias) drift det rör sig om helt olika signalförlopp. Vid AB1 "flyter" gallerutrymet vid AB2 däremot flyter anodströmmen relativt till signalnivån.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-25 12:36

Varfö skriver sätter du likhetstecken mellan "fixed bias" och AB2. Det är ju helt fel, då tvåan anger att gallret drivs högre än katoden och det är ju inte önskvärt i audiosammanhang alldeles oaktat hur röret förspännes. Det går för övrigt alldeles utmärkt att driva en apparat med katodbias till AB2 - om så önskas.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-25 13:20

Fast du kan väl hålla med om att fixed bias kan leda till gallerström, det vill säga AB2?

Vh, Max Gallerström

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-25 13:23

IngOehman skrev:Fast du kan väl hålla med om att fixed bias kan leda till gallerström, det vill säga AB2?

Vh, Max Gallerström

Givetvis, men det kan inträffa med katodbias också (brukar av Perka kallas autobias)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-25 14:12

Så här fungerar i princip en Klass-AB1 förstärkare med katodmotstånd. När ingående signal når en nivå som överstiger spänningen över katodmotståndet, tenderar anodströmmen att öka i värde. De innebär även att spänningen över katodmotståndet ökar. Då styrgallret är negativt i förhållande till katoden erhåller vi en högre negativ gallerförspänning. Denna gallerförspänning kommer sedan att variera med nivån på ingående signal. MAO kan ingen gallerström flyta under gallerväxelspänningsperioden. Om man däremot överstyr röret så mycket att amplitudtopparna börjar likna kantvåg, kan det bli motsatt effekt i röret på grund att röret mättas.

En Klass-AB2 förstärkare däremot arbetar vanligast med en fast förspänning. Om den ingående gallerväxelspänningen överstiger detta värde. kommer gallerström att uppstå. När gallerströmmen när en viss nivå ändras flera parameterar i röret. Bla känner röret av en annan belastningsimpedans på grund av att rörets inre motstånd (Ri) ändras. För att kompensera för dessa problem måste en Klass-AB2 förstärkare motkopplas på ett speciellt sätt. Vad det har för inverkan på den totala ljudkvaliten kan diskuteras.

Personligen använder jag inte dessa kopplingsalternativ längre utan de har jag lagt bakom mig. Nu är det endast ren Klass-A som gäller för mig. Om inte av någon anledning effekten inte räcker till kan man väl spela på en högtalare med relativt hög verkningsgrad.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-11-25 14:17

Kan dock bli ett problem om det inte finns högtalare med hög verkningsgrad som låter bra.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-25 15:02

ErikAndersson skrev:Så här fungerar i princip en Klass-AB1 förstärkare med katodmotstånd. När ingående signal når en nivå som överstiger spänningen över katodmotståndet, tenderar anodströmmen att öka i värde. De innebär även att spänningen över katodmotståndet ökar. Då styrgallret är negativt i förhållande till katoden erhåller vi en högre negativ gallerförspänning. Denna gallerförspänning kommer sedan att variera med nivån på ingående signal. MAO kan ingen gallerström flyta under gallerväxelspänningsperioden. Om man däremot överstyr röret så mycket att amplitudtopparna börjar likna kantvåg, kan det bli motsatt effekt i röret på grund att röret mättas.

Du glömmer bort att det oftast sitter en stor kondensator över sagda motstånd, varför det inte fungerar som du beskriver.
Skickar du in en puls på gallret, vars amplitud är större än spänningen över katodmoståndet, så kommer gallret att dra ström.
Är pulsen tillräckligt lång kommer givetvis kodensatorn över katodmotståndet att laddas upp och vilopunkten flyttar på sig.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-25 15:26

Komorok skrev:Kan dock bli ett problem om det inte finns högtalare med hög verkningsgrad som låter bra.

Det finns ett flertal högtalare som spelar bra med SET förstärkare. Jag har tidigare i någon tråd nämnt Carlson OA52, INO p60 fungerar alldeles utmärkt, Snell,Audionote mm. Vill man dra på så putsen ramlar från taket kan man alltid skaffa sig horn, fast du kanske inte blir så populär hos ev. grannar då :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-25 15:33

pi60 tror jag inte fungerar så där toppenbra med en SET med flera ohm ut. I alla fall inte om man får tro konstruktören själv som rekommenderar en drivande impedans på runt 0,2 ohm - vill jag minnas.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-25 15:34

Morello skrev:
ErikAndersson skrev:Så här fungerar i princip en Klass-AB1 förstärkare med katodmotstånd. När ingående signal når en nivå som överstiger spänningen över katodmotståndet, tenderar anodströmmen att öka i värde. De innebär även att spänningen över katodmotståndet ökar. Då styrgallret är negativt i förhållande till katoden erhåller vi en högre negativ gallerförspänning. Denna gallerförspänning kommer sedan att variera med nivån på ingående signal. MAO kan ingen gallerström flyta under gallerväxelspänningsperioden. Om man däremot överstyr röret så mycket att amplitudtopparna börjar likna kantvåg, kan det bli motsatt effekt i röret på grund att röret mättas.

Du glömmer bort att det oftast sitter en stor kondensator över sagda motstånd, varför det inte fungerar som du beskriver.
Skickar du in en puls på gallret, vars amplitud är större än spänningen över katodmoståndet, så kommer gallret att dra ström.
Är pulsen tillräckligt lång kommer givetvis kodensatorn över katodmotståndet att laddas upp och vilopunkten flyttar på sig.

Det gäller att ha rätt tidskonstant R+C. Men ditt resonemang är felaktigt läs igenom vad jag skrivit en gång till. Om så önskas kan man även ta bort kondensatorn eller koppla ihop katoderna i push-pull koppling.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-11-25 15:37

ErikAndersson skrev:
Komorok skrev:Kan dock bli ett problem om det inte finns högtalare med hög verkningsgrad som låter bra.

Det finns ett flertal högtalare som spelar bra med SET förstärkare. Jag har tidigare i någon tråd nämnt Carlson OA52, INO p60 fungerar alldeles utmärkt, Snell,Audionote mm. Vill man dra på så putsen ramlar från taket kan man alltid skaffa sig horn, fast du kanske inte blir så populär hos ev. grannar då :D

Tack för förslagen :-) . Men... well, ingen av de nämnda doningarna duger för mig iaf. I ett annat liv kanske rör är ett alternativ för mig, men i detta verkar trissesteg vara lösningen.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-25 15:38

Morello skrev:pi60 tror jag inte fungerar så där toppenbra med en SET med flera ohm ut. I alla fall inte om man får tro konstruktören själv som rekommenderar en drivande impedans på runt 0,2 ohm - vill jag minnas.

Du tror fel! Jag hade två kunder med denna kombination (Audion) det spelade fullständigt ypperligt! Jag tycker inte man ska ha förutfattade meningar när man ej testat.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-25 15:49

Jag kan bara konstatera att det är långt utanför konstruktörens egen spec. Jag litar givetvis på vad Ingvar säger om saker han själv konstruerat.

Att det sedan finns folk som gillar de artefakter som uppstår när man driver dom med 2 ohm är inget som förvånar mig alls.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-25 15:50

Komorok skrev:
ErikAndersson skrev:

Tack för förslagen :-) . Men... well, ingen av de nämnda doningarna duger för mig iaf. I ett annat liv kanske rör är ett alternativ för mig, men i detta verkar trissesteg vara lösningen.

Ja, du behöver bara uppgradera till senaste O&G RS2000 så du har tillräckligt med effekt. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-11-25 16:17

Faktum är att jag är rätt säker på att inte ens det räcker. Tror jag behöver 6dB till egentligen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-25 16:24

Att man vill spela högt hemma beror bara på att man saknar något. Musikalisk återgivning tex. Spela med en uppsättning Audio Research elektronik och det kommer låta bra även med normal/låg nivå.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-11-25 16:28

Bill50x skrev:Att man vill spela högt hemma beror bara på att man saknar något. Musikalisk återgivning tex. Spela med en uppsättning Audio Research elektronik och det kommer låta bra även med normal/låg nivå.

/ B

... tycker du.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-25 16:30

ErikAndersson skrev:
Morello skrev:

Det gäller att ha rätt tidskonstant R+C. Men ditt resonemang är felaktigt läs igenom vad jag skrivit en gång till. Om så önskas kan man även ta bort kondensatorn eller koppla ihop katoderna i push-pull koppling.

Ditt resonemang fungerar bara om och endast om C är noll.

Kopplar du ihop katoderna och kör utan konding så kommer vilopunkten att jazza runt eftersom rörens karaktäristiska innehåller jämna ordningens termer, dvs strömmen minskar inte lika mycket/lite som den ökar i det andra röret; summan av strömamrna är inte riktigt konstant. I alla fall inte om vi spelar på hygglig nivå.
Senast redigerad av Morello 2014-11-25 16:31, redigerad totalt 1 gång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-25 16:30

Bill50x skrev:Att man vill spela högt hemma beror bara på att man saknar något. Musikalisk återgivning tex. Spela med en uppsättning Audio Research elektronik och det kommer låta bra även med normal/låg nivå.

/ B

Så kan man också tycka.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-11-25 16:40

Morello skrev:Jag vet inte hur du ser på samtal i kanalen, men för mig är inte detta en marknadsföringskanal.

Morello skrev:Ja, du behöver bara uppgradera till senaste O&G RS2000 så du har tillräckligt med effekt. :D

App app app... Marknadsföring! :mrgreen:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-25 16:40

Erik,
nämnde du inte någonstans att du lagt ett brev med 4 st 47 kOhms anodmotstånd till mig i en postlåda i söndags?
Även om du kom efter söndagens sista tömning tycker jag att de borde kommit fram till mig idag, men icke!
Ikväll har jag tänkt hälsa på Sprudel och lyssna på de EAR-förstärkare han lånat hem.
Min förhoppning var då att ha bytt motsånden också och ta med (de f.d. ) Mk.III'orna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-25 16:44

bensnake skrev:
Morello skrev:Jag vet inte hur du ser på samtal i kanalen, men för mig är inte detta en marknadsföringskanal.

Morello skrev:Ja, du behöver bara uppgradera till senaste O&G RS2000 så du har tillräckligt med effekt. :D

App app app... Marknadsföring! :mrgreen:

:mrgreen: :oops:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-25 16:45

lennartj skrev:Erik,
nämnde du inte någonstans att du lagt ett brev med 4 st 47 kOhms anodmotstånd till mig i en postlåda i söndags?
Även om du kom efter söndagens sista tömning tycker jag att de borde kommit fram till mig idag, men icke!
Ikväll har jag tänkt hälsa på Sprudel och lyssna på de EAR-förstärkare han lånat hem.
Min förhoppning var då att ha bytt motsånden också och ta med (de f.d. ) Mk.III'orna.

Bara å tuta förbi elfa. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-25 16:52

Morello skrev:Bara å tuta förbi elfa. :)

Inte sedan i april, då Distrikec lade ner Elfa-butiken i Mölndal, som var den enda i västsverige.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-25 17:23

lennartj skrev:
Morello skrev:Bara å tuta förbi elfa. :)

Inte sedan i april, då Distrikec lade ner Elfa-butiken i Mölndal, som var den enda i västsverige.

Trist.
Är det 47k/2W du söker?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-25 17:37

Jepp la brevet på låddan i Söndags, töms Måndag borde du ha haft i dag Tisdag. Jag kan sända ett nytt brev i morgon onsdag.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-25 17:38

För skojs skull mätte jag nu med mina monoblock med 2 st KT88 omkopplade till trioddrift. Enligt manualen ger de då max 30 watt. Om man jämför mätningen med den tidigare så är denna mätning bättre i basen. Inte samma mod runt 32 Hz och därmed inte runt 65 och 125.

Så vill hålla emot lite om att det alltid behövs jättestärkare. Nu kan ju inte alla mäta ner till 20 Hz med 30 watt. Lika lite som alla behöver en gigantisk kraftull förstärkare. Allt beror ju på vilka preferenser och krav man har och de förutsättningar som finns i from av utrustning och rum samt inte minst den egna energin . Jag har högtalare med ca 90 dB känslighet och ett anpassat rum.

I någon mening behöver jag nog inte det som händer under ca 30 - 35 Hz. Mer än i sådan här debatt. Men varit mycket mekande, provande och försök. Vad jag vunnit är en bättre bas i området ovanför 35- 40 Hz. Åsså som bonus att den mäter ner till 20 Hz men för vårt lyssnande på musik mindre betydelsefullt. MEn det är ju en bioanläggning också som ju har grannar.

Mätte med ett litet försök till att kompensera den mindre effekten i triodläget. Blev något överkompenserat. Men orkar inte hålla på att finjustera.

Jag skriver 20 Hz efter att ha lyssnat subjektivt för ett tag sedan. Viker för mycket under 19-20 Hz på det svepet jag körde då. Så jag skriver 20 Hz.

download/file.php?mode=view&id=1382

download/file.php?mode=view&id=1383
Bilagor
Skärm full range 2014-11-02.gif
Mätning med ultralinjär drift. Max 60 watt ut
Skärm full range 2014-11-02.gif (94.96 KiB) Visad 3003 gånger
Triod30w.gif
Mätning med två monoblock med vardera 2 st KT88 i triodläget som ger max 30 watt.
Triod30w.gif (46.51 KiB) Visad 3003 gånger

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-25 20:09

ErikAndersson skrev:

Jepp la brevet på låddan i Söndags, töms Måndag borde du ha haft i dag Tisdag. Jag kan sända ett nytt brev i morgon onsdag.

Tack för erbjudandet, men du kan avvakta besked från mig på torsdag. Vi taggar ner lite och väntar på att andra jämförelseobjekt blir tillgängliga om en till två veckor.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-11-26 15:34

/ B

Nej, varför påstår du dyl? Saknar alla liveframträdandet som spelas högt "musikalitet"?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-26 18:39

lennartj skrev:
ErikAndersson skrev:

Tack för erbjudandet, men du kan avvakta besked från mig på torsdag. Vi taggar ner lite och väntar på att andra jämförelseobjekt blir tillgängliga om en till två veckor.

Idag kom brevet, poststämplat 2014-11-24.
Jag väntar nog till helgen med att byta, för de befintliga 22 kOhms anodmotstånden sitter definitivt inte överst i "stacken"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2014-11-26 22:03

Hade stora förhoppningar på Putin och hans Svetlana, men är nu lite osäker.
6550 är onekligen de mest neutrala pentoder (strålpentoder) marknaden har att erbjuda.
Rätt implementerade är de likvärdiga de bästa trisstegen.
Har en binge General Electric USA i mina gömmor gud ske lov. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-26 22:43

Ragnwald skrev:Hade stora förhoppningar på Putin och hans Svetlana, men är nu lite osäker.
6550 är onekligen de mest neutrala pentoder (strålpentoder) marknaden har att erbjuda.
Rätt implementerade är de likvärdiga de bästa trisstegen.
Har en binge General Electric USA i mina gömmor gud ske lov. :)

"Herr Putins" Svetlana är, har det sagts mig, sketabra men tillverkas tyvärr inte längre*, enligt hörsägen . . . typ. :(

*De kvarvarande rester som inte köpts upp av de stora gurastärkardrakarna anses av somliga vara rena andrasorteringarna.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-26 23:31

Hur låter lekandet?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-27 07:48

Kronkan skrev:

Hur låter lekandet?

Väldigt trevligt, men för lite effekt, och skulle antagligen behöva paras med försteg från EAR också.
Akkelis får förhoppningsvis hem ett 868 försteg om 14 dgr, då ska jag provköra EAR 890 på 70w med detta försteg.
861 har ett behagligt övre register i min setup, lite mer lyster men tunnare i mellan och övre bas. Jag är van vid en torrare presentation, och föredrar nog det torrare likt ett nyslipat golv istället för ett behandlat med än så lite lack.
Attacken i trummor osv är det stor skillnad på naturligtvis. Här behövs kraft.
Singer/songwriter presenteras sagolikt på moderata nivåer. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-27 08:46

Vad sägs om oljat eller vaxat golv?
Skämt åsido.
Det är ju häftigt/kul/frustrerande att det finns så många variabler när man tar med rör i ekvationen.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-12-06 18:39

Här en film om hur att se skillnaden mellan olika märken 6550

https://www.youtube.com/watch?v=_NXO_9BqAgk

Har inte beställt Tung Sol 6550 ännu.

Men här en fransk man med verkstad som bygger egna rör.

https://www.youtube.com/watch?v=EzyXMEpq4qw

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-12-06 21:39

Kronkan skrev:Här en film om hur att se skillnaden mellan olika märken 6550

https://www.youtube.com/watch?v=_NXO_9BqAgk

Har inte beställt Tung Sol 6550 ännu.

Men här en fransk man med verkstad som bygger egna rör.

Kronkan,
du får gärna låna mina nya kvartett Tung Sol 6550 Reissue någon vecka eller så för att bilda dig en uppfattning om vad de levererar i just dina slutsteg.
De är vid det här laget spelade gott och väl 50 timmar.
Jag her fått intrycket att om en viss röruppsättning får återgivningen att blomma ut i en viss förstärkarkonstruktion kan den låta likgiltitigt och ointressant i en annan och vice versa. Dina steg kanske låter bäst med Black Treasure Shuguang KT88 och då är det ju ganska onödigt att spendera nästan två tusen för en röruppsättning som inte ger någon större spelglädje hos dig.
Bara ring eller PM'a.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-12-06 23:05

Självklart att jag tackar ja till erbjudandet. Så kan du, om du har lust låna Black Treausure.

https://www.youtube.com/watch?v=AdrjHxhK20s

Här en kille som har mera rör och förstärkare än Lennartj. 8O

https://www.youtube.com/watch?v=E9hxGalHVVI

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-12-07 00:07

Kronkan skrev: här en fransk man med verkstad som bygger egna rör.

Finfint!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-12-07 13:00

darkg skrev:

Finfint!

Roligt att du också tyckte om denna lilla film. Vilsamt att det inte är någon som skall tala till intellektet utan att bilden med stöd av lite musik skapar berättelsen.

Här en kinesiskt man som tillverkar rör
https://www.youtube.com/watch?v=Imsc_J25QmE

Här är hans förstärkare 8O
https://www.youtube.com/watch?v=FVsRHYSqlfI

Blir man inte hagalen!!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-12-07 13:00

Kronkan skrev:
darkg skrev:

Finfint!

Roligt att du också tyckte om denna lilla film. Vilsamt att det inte är någon som skall tala till intellektet utan att bilden med stöd av lite musik skapar berättelsen.

Här en kinesiskt man som tillverkar rör :D

Blir man inte hagalen!!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-12-07 13:02

Finfint![/quote]

Här en man som tillverkar rör :D

Blir man inte hagalen!! :cry: [/quote]

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-12-10 00:05

Kronkan skrev:Självklart att jag tackar ja till erbjudandet. Så kan du, om du har lust låna Black Treausure.

https://www.youtube.com/watch?v=AdrjHxhK20s

Här en kille som har mera rör och förstärkare än Lennartj. 8O

https://www.youtube.com/watch?v=E9hxGalHVVI

Nu har jag tagit ur Tung Sol-rören.
Har du vägarna förbi - ring och kolla om jag är hemma så får du ta med dem.
Jag lånar gärna dina Black Treasure när du är klar med utvärderingen av Tung Sol 6550
men inte före tredjedag jul.

adagio

Inläggav adagio » 2015-03-30 09:18

NU är det dags att lyfta tråden!
Hur gick det? Jag är nyfiken.
Anledningen till min nyfikenhet var i korta drag att mina "nya" EL34 B driftat mer än jag knökat förställa mig och därav löste en säkring på slutsteget. Troligtvis? Jag trodde det blivit kortis i något av rören därför lämnade jag dom till en kompis som har rörprovare, sen kunde det vara intressant och se hur ojämt de slitits. Vilket de också hade gjort.
Nåväl under tiden satte jag in en reservuppsättning med KT-88. Tidigare tyckte jag dessa lät imponerande men för kyligt, därav EL34B köpet.
Nu däremot öppnade sig himlen... nej men det lät väldigt bra. Öppet o klart, detaljerat och dynamiskt. Basen var klart bättre än med EL34 som nu framstår som lite svullen och diffus. Med KT-88 hade den pondus och nyansering.
Det var ju inget fel på 34 uppsättningen men den får nu vara reserv så kör jag på mina Shuguan KT-88. De är dock på ålderns höst och bör ersättas innom en rimlig framtid. Då skulle det vara kul att läsa om era upplevelser med era rör och hur det gick........

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-04-16 23:13

Syftet med min anläggning är ju egentligen inte att den ska vara en experimentverkstad utan ge mig njutningsfyllda musikstunder.
TungSol 6550 är tillbaka i MC75'orna för att de är bra nog i vardagslag och nya finns att köpa för rimligt pris.
De perkamoddade Mk.III med Vintage/NOS står bredvid och jag kopplar in dem i stället vid riktig finlyssning.

i den mån jag har experimenterat har det handlat DACar, har haft Mytek Manhattan på långlån, och datoruppspelning.
Nu handlar det om rumsakustik och lånade Svanådiffusorer "vingar", mer om detta på annan plats efter helgen.
Någon tidsplan beträffande Mk.III'orna har jag inte, det är något att göra på alla tre paren
1. de perkamoddade - byte av anodmotstånd på ingångssteget, utvärdera fler kopplingskondensatorer och gå till botten med varför de båda slutstegen inte beter sig helt identiskt.
2. Andra paret - bygga Bo Hanssons Candela-ingångs- och drivsteg
3. De i originalskick - byta till nya Authenticap nätlytar för säkerhets skull.
Jag skulle vilja mäta alla mina KT88/6550 grundligt av ren nyfikenhet, men det får jag inte göra på radiomuséets rörprovare för de tycker att
KT88/6550 sliter för hårt på dem om man ska mäta för att plotta kurvor. Korta mätningar för ungefärlig matchning är max vad jag får göra.

Finns det någon som har en bra och tålig rörprovare som jag kan få låna eller hyra ?

Återgå till Generellt om hifi