Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Jag har börjat på att skriva ett svar. Få se när jag hinner fortsätta.
Med vänlig hälsning
Peter
Thomas_A skrev:Jag föredrar att den sluttar vid lyssningsplats (total energi) men att direktljudet är hyfsat rakt, ung som Harmans kurva. Som skrivet ganska många ggr. Men som sagt rum och högtalare är olika och psykoakustiken kan nog variera också.
Peter är nästan på rätt spår ur ett lyssningsperspektiv.
galder skrev:HM skrevPeter är nästan på rätt spår ur ett lyssningsperspektiv.
Vad menar du med "nästan" i meningen ovan. Kan du utveckla/förtydliga?
petersteindl skrev:3.) Det har definierats SPL som funktion av frekvens som är den akustiska ljudvågens tonkurva vid en given tidpunkt. Eftersom mätning i ditt förfarande är med sinus så måste man beakta tiden som mätningen skall registrera information. En period vid 1 kHz är 1 ms (millisekund) lång, vid 100 Hz 10 ms och vid 10 kHz 0,1 ms. Då måste man välja tidsfönster vilket är den tiden som man vill registrera insignalen som skall mätas. Man kan exempelvis mäta 10 perioder vid varje frekvens och då blir tidsfönstret olika långt. Man kan mäta med konstant längd på tidsfönstret och då får man 100 ggr fler perioder från 10 kHz än från 100 Hz.
3a.) Det kan också vara så att den akustiska tonkurvan ut från högtalaren kan variera i tiden så att den uppvisar en dip på exempelvis 6 dB vid en tidpunkt och en topp i samma område på 6 dB vid en annan tidpunkt. Integreras båda dessa vid mätning med sinus så blir resultatet en rak tonkurva. Men vid respektive tidpunkt kan respektive tonkurva se usel ut.
3b.) Istället för mätning med sinusoid (konstant amplitud d v s stationär signal) så kan mätning med Wavelets (varierande amplitud d v s transient) göras och då i kombination med Vattenfallsmätning. En Wavelet startar från noll amplitud och går mot visst värde och återgår till noll. Det är således inte en sinusoid med konstant amplitud. Man får då välja Wavelet på sådant sätt att det passar den mätmetod beroende på vad man vill att mätningen skall åskådliggöra. Då finns det möjlighet att välja Wavelet som liknar hörselns egenskaper. På så sätt framkommer det hur Waveleten byggs upp och frekvensgången i varje tidsögonblick. Då är tiden med som dimension. Man måste vara försiktig eftersom hörseln integrerar under viss tid så att hörseln kan vara betydligt mer förlåtande än mätförfarandet och i så fall skjuter man över målet med mätningen. Denna mätmetod håller lilltroll och jag på att sätta upp.
3c.) Mätning med dess resultat bör korrelera med hörseln under förutsättning att man med mätningen vill få fram ett objektivt resultat i relation till hur det låter som är ett subjektivt resultat. Eftersom hörseln är helt olinjär så kan det komma till pass att korrelera mätningen med hörselns olinjäritet. Exempelvis använder hörseln en betydligt större andel neuroner för röster än för musikinstrument även fast det är samma frekvensområde. Där kan det vara på sin plats att ha en mätmetod som kanske har 100 ggr högre upplösning i formantområdet än vad som behövs utanför formantområdet. Oftast är det vokaler som blir lidande. A, E, I, O, U, Y, Å, Ä, Ö. På andra språk kan det skilja sig. Det kan vara mycket små förändringar i detta frekvensområde som kan ödelägga hela ljudet.
3d.) Correlation is not Causation. Det är essentiellt att hålla isär dessa två begrepp.
JM skrev:galder skrev:HM skrevPeter är nästan på rätt spår ur ett lyssningsperspektiv.
Peter överförenklar. Koll på den tekniska sidan är nödvändigt men inte tillräckligt för bästa ljudupplevelsen. Kunskapen hur vi hör i det lilla rummet är helt avgörande om ljudet kommer att uppfattas som bra eller ej.
Även så kallade "psykoakustiska" begrepp är förlegade tekniskt präglade överförenklingar om hur vi uppfattar ljud.
JM
petersteindl skrev:I annan tråd kom punkt 3 upp. Jag ser att det behövs ett förtydligande, så jag skriver om den punkten.petersteindl skrev:3.) Det har definierats SPL som funktion av frekvens som är den akustiska ljudvågens tonkurva vid en given tidpunkt. Eftersom mätning i ditt förfarande är med sinus så måste man beakta tiden som mätningen skall registrera information. En period vid 1 kHz är 1 ms (millisekund) lång, vid 100 Hz 10 ms och vid 10 kHz 0,1 ms. Då måste man välja tidsfönster vilket är den tiden som man vill registrera insignalen som skall mätas. Man kan exempelvis mäta 10 perioder vid varje frekvens och då blir tidsfönstret olika långt. Man kan mäta med konstant längd på tidsfönstret och då får man 100 ggr fler perioder från 10 kHz än från 100 Hz.
3a.) Det kan också vara så att den akustiska tonkurvan ut från högtalaren kan variera i tiden så att den uppvisar en dip på exempelvis 6 dB vid en tidpunkt och en topp i samma område på 6 dB vid en annan tidpunkt. Integreras båda dessa vid mätning med sinus så blir resultatet en rak tonkurva. Men vid respektive tidpunkt kan respektive tonkurva se usel ut.
3b.) Istället för mätning med sinusoid (konstant amplitud d v s stationär signal) så kan mätning med Wavelets (varierande amplitud d v s transient) göras och då i kombination med Vattenfallsmätning. En Wavelet startar från noll amplitud och går mot visst värde och återgår till noll. Det är således inte en sinusoid med konstant amplitud. Man får då välja Wavelet på sådant sätt att det passar den mätmetod beroende på vad man vill att mätningen skall åskådliggöra. Då finns det möjlighet att välja Wavelet som liknar hörselns egenskaper. På så sätt framkommer det hur Waveleten byggs upp och frekvensgången i varje tidsögonblick. Då är tiden med som dimension. Man måste vara försiktig eftersom hörseln integrerar under viss tid så att hörseln kan vara betydligt mer förlåtande än mätförfarandet och i så fall skjuter man över målet med mätningen. Denna mätmetod håller lilltroll och jag på att sätta upp.
3c.) Mätning med dess resultat bör korrelera med hörseln under förutsättning att man med mätningen vill få fram ett objektivt resultat i relation till hur det låter som är ett subjektivt resultat. Eftersom hörseln är helt olinjär så kan det komma till pass att korrelera mätningen med hörselns olinjäritet. Exempelvis använder hörseln en betydligt större andel neuroner för röster än för musikinstrument även fast det är samma frekvensområde. Där kan det vara på sin plats att ha en mätmetod som kanske har 100 ggr högre upplösning i formantområdet än vad som behövs utanför formantområdet. Oftast är det vokaler som blir lidande. A, E, I, O, U, Y, Å, Ä, Ö. På andra språk kan det skilja sig. Det kan vara mycket små förändringar i detta frekvensområde som kan ödelägga hela ljudet.
3d.) Correlation is not Causation. Det är essentiellt att hålla isär dessa två begrepp.
Jag nöjer mig så här för tillfället. Jag ämnar återkomma till JM:s kommentarer.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Se där. Välkommen tillbaka!
Det du skriver om direktljudet, menar du att det alltid gäller samma objektiva fysikaliskt uppmätta tonkurva med samma milda krokighet oavsett om fronthögtalarna är 2 stycken i vanlig stereo eller fler än 2 högtalare med exempelvis centerhögtalare eller typ 1 högtalare för mono?
Mvh
Peter
IngOehman skrev:Tonkurvan för direktljudet (oavsett avstånd, gäller på alla avstånd, med reservation för geometrisk distorsion på nära håll) skall vara psykoakustiskt rak, det vill säga en mikrofon mäter upp en viss (mild) krokigt, som korrelerar mot att det som exponerar trumhinnan blir samma som om ljudkällan istället för att vara två uppställda högtalare hade varit liveinstrumenten som föregick inspelningen.
Det handlar inte om interferensen mellan kanalerna (som är i hög grad lyssningsplatsberoende) utan om de två instrålningsvinklarnas klangliga missrepresentation av olika fantomprojektionsriktningar.
Hur tonkurvan för totalljudet skall se ut är svårare att uttala sig om, det beror på, och det beror på mycket. Och dessutom är det alls inte en tillräcklig beskrivning av vad som betyder något för hörupplevelsen. Saker som infallsvinklar och tid är t ex i hög grad avgörande för upplevelsen.
Men studier kan göras statistiskt, och tittar man på resultatet från sådana så kan man se att majoriteten tycks föredra en svagt avrullande totalljudstonkurva. i basänden gäller motsatsen, en stigande nivå föredras av i princip alla, inte bara subjektivt (låta trevligt) utan även i betydelsen låter ursprungslikt. Mera svårskiljbart. Det har mycket komplexa tekniska orsaker som jag inte tänker gå in på här, men bashöjningen skall ha mycket specifik och rumsberoende form för att uppnå ursprungslik återgivning.
Det kan läggas till att "totalljudskurvan" och "energikurvan" är två olika saker.
Energikurvan är representativ för högtalaren.
Totalljudskurvan kan vara det (om man specificerar ett referensrum) men är typiskt en kurva som gäller för en kombination mellan ett par högtalare (eller en), en placering och ett rum. Och igen - den ger inte en fullständig (eller ens rimligt lite bristfällig) beskrivning av hur det kommer att låta.
Vh, iö
IngOehman skrev:petersteindl skrev:Se där. Välkommen tillbaka!
Det du skriver om direktljudet, menar du att det alltid gäller samma objektiva fysikaliskt uppmätta tonkurva med samma milda krokighet oavsett om fronthögtalarna är 2 stycken i vanlig stereo eller fler än 2 högtalare med exempelvis centerhögtalare eller typ 1 högtalare för mono?
Mvh
Peter
Centerhögtalarens befintlighet eller obefintlighet har märkvärdigt liten (men inte noll) betydelse för saken, eftersom felet har formen att ett M när man sveper över stereobilden (noll i ytterkanterna och litet i mitten). Men skall man vara noga så kan man justera kompensationen pytte-pytte lite. dock inte för film utan bara för flerkanalsmusik, eftersom det stereofoniska i filmvärlden ofta saknas i centerkanalen.
Vh, iö
Tangband skrev:Stort tack Peter.
Jag har läst igenom ditt inlägg tre gånger och försöker förstå allt vad du skriver. Inser att jag är en gröngöling på akustik, men det är oerhört intressant.
Om jag antar att man tillslut förstått allt det du skriver, har ställt in allt rätt och använder bra program och mikrofoner ( jag kanske måste köpa nytt) , samt koncentrerar sig endast på närfältsmätning 1 meter från högtalaren och LTAS mätning på lyssningsplatsen, hur stor viktning bör man då lägga på :
1. Direktljudet ( tonkurvan från högtalaren mätt ca en meter ifrån )
2. Diffusljudet/rumsljudet på lyssningsplats så som det fås från tex en LTAS mätning
Ja, hur stor betydelse i % av ljudupplevelsen tycker du man bör lägga i betydelse av det man mäter med de två metoderna?
Det jag funderar över är tex direktljudets tonkurva från högtalaren kanske viktigare än 50 % av ljudupplevelsen ? Jämfört med LTAS mätningen ? Eller är det kanske tvärtom ? Att LTAS mätningens tonkurva utgör mer än 50 % av ljudupplevelsen ?
Kanske en oerhörd förenkling på en fråga som kanske inte kan besvaras så enkelt, förstås
matssvensson skrev:IngOehman skrev:Tonkurvan för direktljudet (oavsett avstånd, gäller på alla avstånd, med reservation för geometrisk distorsion på nära håll) skall vara psykoakustiskt rak, det vill säga en mikrofon mäter upp en viss (mild) krokigt, som korrelerar mot att det som exponerar trumhinnan blir samma som om ljudkällan istället för att vara två uppställda högtalare hade varit liveinstrumenten som föregick inspelningen.
Det handlar inte om interferensen mellan kanalerna (som är i hög grad lyssningsplatsberoende) utan om de två instrålningsvinklarnas klangliga missrepresentation av olika fantomprojektionsriktningar.
Hur tonkurvan för totalljudet skall se ut är svårare att uttala sig om, det beror på, och det beror på mycket. Och dessutom är det alls inte en tillräcklig beskrivning av vad som betyder något för hörupplevelsen. Saker som infallsvinklar och tid är t ex i hög grad avgörande för upplevelsen.
Men studier kan göras statistiskt, och tittar man på resultatet från sådana så kan man se att majoriteten tycks föredra en svagt avrullande totalljudstonkurva. i basänden gäller motsatsen, en stigande nivå föredras av i princip alla, inte bara subjektivt (låta trevligt) utan även i betydelsen låter ursprungslikt. Mera svårskiljbart. Det har mycket komplexa tekniska orsaker som jag inte tänker gå in på här, men bashöjningen skall ha mycket specifik och rumsberoende form för att uppnå ursprungslik återgivning.
Det kan läggas till att "totalljudskurvan" och "energikurvan" är två olika saker.
Energikurvan är representativ för högtalaren.
Totalljudskurvan kan vara det (om man specificerar ett referensrum) men är typiskt en kurva som gäller för en kombination mellan ett par högtalare (eller en), en placering och ett rum. Och igen - den ger inte en fullständig (eller ens rimligt lite bristfällig) beskrivning av hur det kommer att låta.
Vh, iö
Välkommen tillbaks! Som jag uppfattar det ovanstående, så blir det till något av det mest välformulerade jag läst på området. Tjusigt!
Jag skulle vilja påstå att en mätning bara skapar ett värde om man vet vad man ska ha den till och hur man vill att den ska se ut. Det vill säga, ett verktyg till den som har en idé om vad verktyget ska användas till. Eller som en annan i min värld klok person (Siegfried Linkwitz) uttryckte det (fritt översatt) - "Vad som ser viktigt ut för ögat, behöver inte alls vara viktigt för vår hörsel. Du kan få ledtrådar från vad du tittar på, men det som kan se groteskt ut behöver inte nödvändigtvis vår hörsel alls bry sig om."
mvh, mats
jansch skrev:IngOehman"]tonkurvan för direktljudet (oavsett avstånd, gäller på alla avstånd, med reservation för geometrisk distorsion på nära håll) skall vara psykoakustiskt rak, det vill säga en mikrofon mäter upp en viss (mild) krokigt, som korrelerar mot att det som exponerar trumhinnan blir samma som om ljudkällan istället för att vara två uppställda högtalare hade varit liveinstrumenten som föregick inspelningen.
Detta är ju helt sant.....i teorin.
Dock med de brister som finns i att många (alla?) högtalarelement inte arbetar rent kolvformigt i större delen av registret skapar väldigt "taggiga" polardiagram. Detta, samt det fysiska avståndet mellan baselement/mellanregisterelement/diskantelement (eller andra kombinationer av 3vägs/2vägs/4vägs/ gud-vet-vad-vägs kombinationer), gör att ytterst små "vinkelfel" gentemot "on axis" som normalt är 0 grader utifrån diskanthögtalarens axel.
Detta är ju i sig lite "skumt" tycker JAG då vår hörsels riktningskänslighet är stört i presens registret ock kan därför ofta styras av mellanregisterelement, framförallt vid 4vägs högtalare.
Oavsett vad man tycker om detta kan man t o m med kalottmembran konstatera att att bara någon grad/några få grader från den mätpunkt som man definierar som "on axis" får man helt andra mätvärden beroende på avstånd från högtalaren.(= annan vinkel utifrån "on axis")*
Vad jag vänder mig emot är att EN METERS AVSTÅND MELLAN MÄTMIKROFON OCH HÖGTALARENS BAFFEL skulle ge samma frekvensgång som 2, 3 eller 4 meter från baffeln. Det handlar om att "vinkelfelet" i kombination med den "taggighet" som polardiagramment visar när membranen inte längre rör sig kolvformigt samt det fysiska avståndet mellan högtalarelement gör fasskillnader som påverkar direktljudskurvan.
Givetvis förändras inte direktljudskurvan av AVSTÅNDET om ljudkällan är punktformig i fysikalisk mening..... Men det är den ju inte i praktiken om flera element är engagerade i att reproducera musikens totala frekvensomfång.(alla högtalare är inte byggda på koaxialelement).
Personligen upplevde jag detta som oerhört frustrerande när man hade ett mätuppdrag från någon av de dominerande högtalartillverkarna i Europa att dom, utav en mätserie på 30 - 40 mätkurvor (avstånd och marginella avvikelser från 0-axeln), valde att producera reklammaterial som visade den bästa och rakaste frekvenskurvan.''
* "On axis" är ju ett vedertaget begrepp men vad menas egentligen? Mej veterligen finns det ingen definition som anses som standard - någon som vet? Det verkar som m diskantelementets 0-axel är vedertaget....eller? I så fall tycker jag det är FEL! Det borde vara (enligt min mening) det högtalarelements nollaxel som är dominerande i presens området.
Det kunde skilja ganska mycket även på 1/3 oktav mätningar.[/quote]
Jansch: Jag ser inte hur något av det du skriver är en kommentar till mitt inlägg?
Det du skriver är ju en blandning mellan självklarheter och möjligen så kommenterar du i någon mån också saker som du kan ha missförstått av det jag skrev.
Att "tonkurvan" (det du mäter på olika avstånd) blir påverkat av högtalarens spridningsegenskaper, placerings- och rumsgeometrin och av rummets reflexions/absorptionsegenskaper är ju självklart - det är ju just därför man behöver skilja mellan direktljud, totalljud och energikurva, samt sett ur ett objektperspektiv, mellan högtalare, placering och rum.
[quote="petersteindl skrev:IngOehman skrev:petersteindl skrev:Se där. Välkommen tillbaka!
Centerhögtalarens befintlighet eller obefintlighet har märkvärdigt liten (men inte noll) betydelse för saken, eftersom felet har formen att ett M när man sveper över stereobilden (noll i ytterkanterna och litet i mitten). Men skall man vara noga så kan man justera kompensationen pytte-pytte lite. dock inte för film utan bara för flerkanalsmusik, eftersom det stereofoniska i filmvärlden ofta saknas i centerkanalen.
Ok, det fel du hävdar, uppstår inte eller i stort sett inte i mono oavsett om mono spelas upp med 1 högtalare eller med 3 högtalare om jag förstått dig rätt. Hur är det om monosignal spelas upp med 2 högtalare?
JM skrev:Peter är nästan på rätt spår ur ett lyssningsperspektiv.
Det räcker inte att överförenkla med en eller flera uppmätta tonkurvor i lyssningspositionen enligt LTAS metoden eller liknande metoder.
För bästa ljudupplevelse i lyssningspositionen måste direktljudet och reflexljudet var för sig beaktas map tonkurva, ljudstyrka och tid.
Direktljudet bör ha en nästan rak tonkurva 1 m från hgt och i lyssningspositionen.
LTAS mätningar särskiljer inte direktljud och reflexljud i lyssningspositionen map på tonkurva, ljudstyrka och tid.
Olika LTAS mätningar på olika högtalare i olika eller i samma rum kan ge identiska "ideala" mätkurvor där det ena ljudet lyssningsmässigt låter perfekt medans den andra är en katastrof. Detta är helt beroende på rummet och högtalaren.
LTAS mätningar är meningslösa om syftet är att få bästa ljudupplevelsen.
Bästa ljudupplevelsen måste beakta hur vi hör genom koll på direktljudets tonkurva och reflexljudets relativa tonkurva, ljudstyrka och fördröjning.
Vi hör inte likt en mikrofon. Lyssnande på stereo är mycket mer komplext psykologiskt/neurofysiologiskt men inte omöjligt att optimera.
JM
petersteindl skrev:6.) Totalt handlar det om 4 dimensioner inom akustiken, 3 rumsdimensioner och en tidsdimension.
IngOehman skrev:Hur tonkurvan för totalljudet skall se ut är svårare att uttala sig om, det beror på, och det beror på mycket. Och dessutom är det alls inte en tillräcklig beskrivning av vad som betyder något för hörupplevelsen. Saker som infallsvinklar och tid är t ex i hög grad avgörande för upplevelsen.
JM skrev:galder skrev:HM skrevPeter är nästan på rätt spår ur ett lyssningsperspektiv.
Peter överförenklar. Koll på den tekniska sidan är nödvändigt men inte tillräckligt för bästa ljudupplevelsen. Kunskapen hur vi hör i det lilla rummet är helt avgörande om ljudet kommer att uppfattas som bra eller ej.
Även så kallade "psykoakustiska" begrepp är förlegade tekniskt präglade överförenklingar om hur vi uppfattar ljud.
JM
Tangband skrev:Hur ser ett typisk sådant reflektionsmönster ut, mellan 200-20000 Hz ? I en vanlig lägenhet med väggar av betong.
I min värld så borde direktljudet från en högtalare bli starkare än det reflekterande ljudet från väggarna i en lägenhet, om vi bortser från resonanser från stående vågor vid vissa frekvenser, där det säkert kan ske förstärkning av direktljudet.
Alla material borde ha en viss förlustfaktor, även ljudet som färdas i luft innebär ju förluster i db för varje extra meter ljudet färdas. Studsar det mot väggen bakom högtalarna borde det vara svagare än direktljudet som når lyssnaren.
Som ett exempel- två högtalare spelar i ett rum- de är placerade 50 cm framför betongväggen bakom högtalarna. Hur stor output akustiskt kan man räkna kommer från den bakre väggen ( bakom högtalarna ) av betong vs direktljudet ?
Tex: Är det 100 % akustisk effekt , eller är det - 6 db eller - 12 db ?
Hur ser det ut vid högre frekvenser ?
petersteindl skrev:
Jag undrar en sak, varför gillar du inte psykoakustiken och psykoakustiska begrepp? Utan dessa kan man glömma allt vad studium av hörseln och vad vi hör, innebär. Du skriver i och för sig: så kallade "psykoakustiska" begrepp.
Jag kan dock inte utläsa vilka så kallade begrepp du skulle mena.
En viktig sak som återstår att definiera är vad som menas med direktljud. Alla använder begreppet men ingen bok som jag läst definierar begreppet. Det verkar inte finnas någon ingående fysikalisk definition. Jag har faktiskt letat på många ställen men inte hittat något. Jag är dock övertygad om att man faktiskt kan göra en viss fysikalisk definition som kan fungera med vissa satta randvillkor. Jag ämnar återkomma angående just detta ämne.
Med vänlig hälsning
Peter
galder skrev:Spånande
Vilket surr
Tycker inte att du på ett konstruktivt sätt för resonemanget framåt, utan istället försöker slå en kil mellan "akustikteknik" och neurovetenskap, och förhärliga det senare. För att komma fram till en förståelse och få fram en idé om hur man tekniskt skapar en produkt som använder förutsättningarna på bästa sätt, behövs nog kunskap om de båda områdena. Ser ingen nyhet i det du skriver utan är mest lite utfyllnad om gamla nyheter.
Försök istället utfrån din kunskap bidra med förslag på hur man kanske skulle gå tillväga för att mätmässigt säkerställa en för hörseln välljudande högtalare.
JM skrev:
Vi överförenklar alla med olika tumregler i olika sammanhang. Överförenklingar är nödvändiga för att praktiskt komma framåt. Men ibland måste vi gräva djupare.
Jag har sagt många gånger förut - det är viktigt förstå i vilken verklighet vi beskriver olika fenomen och förstå olika verkligheters begränsningar.
Här gäller distinktion mellan fysikalisk och neuropsykologisk/neurofysiologisk verklighet.
Tex vad är direktljud?
I praktisk mening hur vi hör direktljud i rummet är inte primärt ett fysikaliskt fenomen. Direktljud är primärt ett neuropsykologiskt fenomen dvs hur vi uppfattar det först anlända ljudet i relation till eventuella reflexer.
Direktljudet är det tråkiga ljud vi hör i ett ekofritt rum.
Direktljudet är det fantastiska ljud vi hör i bästa lyssningspositionen i Wiener Staatsoper.
Direktljudet är det tråkiga ljudet vi hör i ett vanligt lyssningsrum i Sverige.
Direktljudet är det optimala ljud vi hör i Tooles/Olives högtlarutvärderingsrum på Harman.
Direktljudet försvinner om reflexerna är mer än 12 dB starkare än först anlända ljudet.
Direktljudet dubbleras i en katedral. Dvs vi hör två separata ljud om de första reflexerna anländer mer 100 ms efter först anlända ljudet.
Direktljudet summerar alla reflexer likt en mikrofon inom 1 ms med det först anlända ljudet. Dvs vi uppfattar inga separata reflexer under 1 ms.
Det är viktigt att förstå att vi bara hör direktljudet. Vi hör inte reflexerna separat. Reflexernas mätbara fysikaliska storheter - relativa ljudstyrka, försening, position i rummet och tonkurva "färgar" upplevelsen av direktljudet.
Hur vi hör i rummet är ur psykologiskt och neurofysiologiskt perspektiv betydligt mer komplext än vad psykoakustiska tumregler förmår förklara.
JM
JM skrev:petersteindl skrev:
Jag undrar en sak, varför gillar du inte psykoakustiken och psykoakustiska begrepp? Utan dessa kan man glömma allt vad studium av hörseln och vad vi hör, innebär. Du skriver i och för sig: så kallade "psykoakustiska" begrepp.
En viktig sak som återstår att definiera är vad som menas med direktljud. Alla använder begreppet men ingen bok som jag läst definierar begreppet. Det verkar inte finnas någon ingående fysikalisk definition. Jag har faktiskt letat på många ställen men inte hittat något. Jag är dock övertygad om att man faktiskt kan göra en viss fysikalisk definition som kan fungera med vissa satta randvillkor. Jag ämnar återkomma angående just detta ämne.
Med vänlig hälsning
Peter
Vi överförenklar alla med olika tumregler i olika sammanhang. Överförenklingar är nödvändiga för att praktiskt komma framåt. Men ibland måste vi gräva djupare.
Jag har sagt många gånger förut - det är viktigt förstå i vilken verklighet vi beskriver olika fenomen och förstå olika verkligheters begränsningar.
Här gäller distinktion mellan fysikalisk och neuropsykologisk/neurofysiologisk verklighet.
Tex vad är direktljud?
I praktisk mening hur vi hör direktljud i rummet är inte primärt ett fysikaliskt fenomen. Direktljud är primärt ett neuropsykologiskt fenomen dvs hur vi uppfattar det först anlända ljudet i relation till eventuella reflexer.
Direktljudet är det fantastiska ljud vi hör i bästa lyssningspositionen i Wiener Staatsoper.
Direktljudet är det optimala ljud vi hör i Tooles/Olives högtlarutvärderingsrum på Harman.
Direktljudet försvinner om reflexerna är mer än 12 dB starkare än först anlända ljudet.
Direktljudet dubbleras i en katedral. Dvs vi hör två separata ljud om de första reflexerna anländer mer 100 ms efter först anlända ljudet.
Direktljudet summerar alla reflexer likt en mikrofon inom 1 ms med det först anlända ljudet. Dvs vi uppfattar inga separata reflexer under 1 ms.
Det är viktigt att förstå att vi bara hör direktljudet. Vi hör inte reflexerna separat. Reflexernas mätbara fysikaliska storheter - relativa ljudstyrka, försening, position i rummet och tonkurva "färgar" upplevelsen av direktljudet.
Här kan det vara viktigt att lämna den psykologska verkligheten och landa i den fysikaliska mätbara verkligheten för att förstå hur direktljudet låter olika i olika rum. Vi kan mäta det först anlända ljudet och eventuella reflexer i den fysikaliska världen. Toole och Moore gör en hyfsat bra ansats till visa på kopplingen mellan mätbar fysik och upplevt psykologi.
'
Psykoakustiska begrepp är utifrån min neuroforskningsvärld ett överförenklat och alltför tekniskt vinklat sätt att närma sig hur i hör i rummet.
Peter du hänvisade tidigare till institution på Stockholms Universitet i ämnet. Institutionen saknar den neurofysiologiska delen.
Kunskapen inom neurofysiologin inom hörandet har exploderat på senare år, fMRI, PET mm och är det enskilt viktigaste kunskapsområdet med nya rön vilka i hög grad bidrar till ökad förståelse hur vi hör.
Hur vi hör i rummet är ur psykologiskt och neurofysiologiskt perspektiv betydligt mer komplext än vad psykoakustiska tumregler förmår förklara.
JM
IngOehman skrev:PS. Om mina inlägg ser lite osammanhängande ut så beror det på att jag försöker skriva ihop dem under snuttar av tid på flygplatser i östDanmark och Sth. Höll på att missa planet hem! Det händer mig alldeles för ofta.
Morello skrev:IngOehman skrev:PS. Om mina inlägg ser lite osammanhängande ut så beror det på att jag försöker skriva ihop dem under snuttar av tid på flygplatser i östDanmark och Sth. Höll på att missa planet hem! Det händer mig alldeles för ofta.
Far man rekommendera att köpa ett mekaniskt armbandsur med alarm?
Kika tex på OMEGA Memomatic! Oerhört fint automatiskt urverk, men alarm!
petersteindl skrev:JM skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Tex vad är direktljud?
Här kan det vara viktigt att lämna den psykologska verkligheten och landa i den fysikaliska mätbara verkligheten för att förstå hur direktljudet låter olika i olika rum. Vi kan mäta det först anlända ljudet och eventuella reflexer i den fysikaliska världen. Toole och Moore gör en hyfsat bra ansats till visa på kopplingen mellan mätbar fysik och upplevt psykologi.
'
Psykoakustiska begrepp är utifrån min neuroforskningsvärld ett överförenklat och alltför tekniskt vinklat sätt att närma sig hur i hör i rummet.
Peter du hänvisade tidigare till institution på Stockholms Universitet i ämnet. Institutionen saknar den neurofysiologiska delen.
Kunskapen inom neurofysiologin inom hörandet har exploderat på senare år, fMRI, PET mm och är det enskilt viktigaste kunskapsområdet med nya rön vilka i hög grad bidrar till ökad förståelse hur vi hör.
JM
Jag har hänvisat till KTH och den kanske räknas in i Stockholms Universitet? På 70-talet gjorde den inte det.
Jag vet att de flesta tekniska högskolor inte har gemensamma kurser med Medicinska universitet. Jag vet också att det under senare år förekommer gemensam forskning för att söka komma till större insikt.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:På Stockholms universitet finns en avdelning för perception och psykofysik. De bedriver forskning och ansvarar för grund-, avancerad- och forskarutbildning inom perception, psykofysik, kognition, psykofysiologi och allmän forskningsmetodik. Deras forskning kretsar kring människans perception utifrån multidisciplinära perspektiv. Perceptuella upplevelser studeras i relation till emotioner, uppmärksamhet, minne, hälsa, genetik, och hjärnaktivitet. Det ligger på den psykologiska institutionen. Om du läser mitt tidigare inlägg ser du att jag tar upp precis detta.
https://www.psychology.su.se/forskning/ ... psykofysik
viewtopic.php?f=9&t=67971&p=2009404&hilit=psykologiska#p2009404
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:IngOehman skrev:PS. Om mina inlägg ser lite osammanhängande ut så beror det på att jag försöker skriva ihop dem under snuttar av tid på flygplatser i östDanmark och Sth. Höll på att missa planet hem! Det händer mig alldeles för ofta.
IngOehman skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:PS. Om mina inlägg ser lite osammanhängande ut så beror det på att jag försöker skriva ihop dem under snuttar av tid på flygplatser i östDanmark och Sth. Höll på att missa planet hem! Det händer mig alldeles för ofta.
Tack för tipset! Gillar melaniska ur, men har så till den milda grad vant mig av med att bära klocka (sedan jag 1999 slängde min Rolex på en hippie-sammankomst i Ungern) att känslan av ofrihet från ett armband stör för mycket.
Har dock inga problem med att missa flygplan, det är ju en del av livet det också.
Vh, iö
JM skrev:petersteindl skrev:På Stockholms universitet finns en avdelning för perception och psykofysik. De bedriver forskning och ansvarar för grund-, avancerad- och forskarutbildning inom perception, psykofysik, kognition, psykofysiologi och allmän forskningsmetodik. Deras forskning kretsar kring människans perception utifrån multidisciplinära perspektiv. Perceptuella upplevelser studeras i relation till emotioner, uppmärksamhet, minne, hälsa, genetik, och hjärnaktivitet. Det ligger på den psykologiska institutionen. Om du läser mitt tidigare inlägg ser du att jag tar upp precis detta.
Med vänlig hälsning
Peter
Du hänvisade här Psykologiska Institutionen Stockholms Universitet. Där finns ingen neurofysiologisk forskning.
viewtopic.php?f=9&t=67971&p=2009404&hilit=stockholms+universitet#p2009404
JM
petersteindl skrev:JM skrev:petersteindl skrev:På Stockholms universitet finns en avdelning för perception och psykofysik. De bedriver forskning och ansvarar för grund-, avancerad- och forskarutbildning inom perception, psykofysik, kognition, psykofysiologi och allmän forskningsmetodik. Deras forskning kretsar kring människans perception utifrån multidisciplinära perspektiv. Perceptuella upplevelser studeras i relation till emotioner, uppmärksamhet, minne, hälsa, genetik, och hjärnaktivitet. Det ligger på den psykologiska institutionen. Om du läser mitt tidigare inlägg ser du att jag tar upp precis detta.
Med vänlig hälsning
Peter
Du hänvisade här Psykologiska Institutionen Stockholms Universitet. Där finns ingen neurofysiologisk forskning.
viewtopic.php?f=9&t=67971&p=2009404&hilit=stockholms+universitet#p2009404
JM
Aha, där ser man. Den hänvisningen hade jag helt glömt. Som jag tidigare skrivit så vet jag att medicin och tekniska högskolor/fakultet forskade var och en för sig och att det fortfarande är sällsynt med gemensam forskning, men den trenden har börjat brytas och de senaste åren sker det en hel del forskning gemensamt. Det hindrar dock inte att psykoakustiken har lagt grunden och fortledes utgör grunden att stå på.
Med vänlig hälsning
Peter
IngOehman skrev:Jo en sak till! Det har nämnts i tråden att rumsradien är det avstånd från högtalaren (sammanhanget var lyssning på en hifi- anläggning) där direktljud och reflekterat ljud är lika starkt. Det är inte riktigt. Ljudkällan har inget med saken att göra.
Rumsradien är ett rumsakustiskt begrepp som berättar om RUMMET, bara. Det är det avstånd från en TEORETISK rundstrålande ljudkälla placerad i rummet, där direktljud och reflekterat ljud är lika starka.
I ett verkligt musiklyssningsrum med specifika högtalare kan avståndet från högtalarna till den punkt där dirketljud och reflekterat ljud är lika starka vara avsevärt längre bort från högtalarna (eller närmare!*) beroende på högtalarnas spridnkngsegenskaper.
*Som med t ex Bose 901.
Vh, iö
rajapruk skrev:Jag missade ett plan i London för länge sedan och träffade hon som nu är min fru (och mor till mina barn).
Tycke uppstod, och vi missade ett plan till! Dyrt tyckte jag då. Priceless nu
rajapruk skrev:Jag missade ett plan i London för länge sedan och träffade hon som nu är min fru (och mor till mina barn).
paa skrev:Närfältsmätningen mäter i huvudsak det som kommer ur högtalaren. Mätning på lyssningsplats mäter det som kommer ur högtalaren plus det som rummet bidrar med. Det går alltså inte att särskilja problem i högtalarna från problem från rummet vid mätning på lyssningsplats, om man inte har väldigt noga koll på vad högtalaren gör.
Tangband skrev:Väldigt intressant alltsammans![]()
Jag har en fråga om viktning av de data man får fram från olika mätningar. Hur stor betydelse ska man lägga på olika mätningar?
Jag antar att frågan jag hade om hur stor viktning på mätningen en meter ifrån högtalaren, kontra mätning på lyssningsplats man kan ha, beror på väldigt mycket. Och kanske omöjlig att svara på vad man bör prioritera.
Om jag som exempel lägger sinus-mätningen 1 meter från högtalaren med viktning 70 % av ljudupplevelsen ( alltså om jag ANSER att ljudet påverkas totalt med 70% vid en sådan mätning ) och LTAS mätningen på lyssningsplats med bara 30% viktning- så är det bara ett ställningstagande från min sida och någon slags objektiv sanning kan ej komma fram .
Någon annan person kan mäta på sina högtalare och komma fram med ett resonemang som vänder på siffrorna och tillmäter LTAS mätningen 70% av lyssningsupplevelen och 30% av sinus-mätningen en meter från högtalaren och kan dessutom säga att hans resonemang är lika rätt som mitt resonemang.
Man kan alltså inte säga att LTAS visar en objektiv sanning, ej heller mätning med sinus 1 meter från högtalaren ?
Tangband skrev:paa skrev:Närfältsmätningen mäter i huvudsak det som kommer ur högtalaren. Mätning på lyssningsplats mäter det som kommer ur högtalaren plus det som rummet bidrar med. Det går alltså inte att särskilja problem i högtalarna från problem från rummet vid mätning på lyssningsplats, om man inte har väldigt noga koll på vad högtalaren gör.
Närfältsmätningen på jbl 1400 array såg ut såhär i stereophile. Om man tittar på den så ser det ut som stora problem i frekvensgången i det övre registret. Det är +-6 db vilket väl får anses väldigt krokigt.
På lyssningsplats så mäter den däremot extremt rakt. ( enligt stereophile )
Skulle du anse att denna högtalare har problem med det ljud som kommer ut hur högtalaren ?
jansch skrev:
Mitt förslag är att använda frifältsmätningar för i huvudsak högtalarkonstruktion och LTAS för lyssningsupplevelse/rumsanpassning.
jansch skrev:Tangband skrev:paa skrev:Rent allmänt - basen låter nog lite "tjock" fast passar nog till "funk" och i viss mån "rock" (ger "fet" baskagge). Inte världens bästa bas att lyssna på om man tänker sig Bach:s Toccata på orgel....
jansch skrev:
Rent allmänt - basen låter nog lite "tjock" fast passar nog till "funk" och i viss mån "rock" (ger "fet" baskagge). Inte världens bästa bas att lyssna på om man tänker sig Bach:s Toccata på orgel....
Kraniet skrev:jansch skrev:
Rent allmänt - basen låter nog lite "tjock" fast passar nog till "funk" och i viss mån "rock" (ger "fet" baskagge). Inte världens bästa bas att lyssna på om man tänker sig Bach:s Toccata på orgel....
att basen ser "tjock ut" är en artefakt av mätmetoden och viktningen av elementets och portens bidrag. Högtalarna mäts i ett rum med gatead mätning så basen kan inte frifältsmätas. Istället är basen och porten närfältsmätningar som sedan räknas om till ett frifältsbidrag och klipps ihop med resten av mätkurvan.
Basen är "för tjock" på alla mätningar. Varför han (John Atkinson) inte räknar om det vet jag inte, kanske vill vara konsekvent mot tidigare mätningar?
Hur JA mäter kan läsas här https://www.stereophile.com/features/99/index.html
edit:
Jämför med tex Magico S5
[ Bild ]
PBS Imagine T3
[ Bild ]
IngOehman skrev:Missförstå mig inte - jag förstår att någon med en stark tro på någon auktoritet kan vilja att även andra skall tro på samma auktoriteter, och att de kan vara frustrerande att de istället vill ha argument och inte delar autoritetsrespekten. Men då är kanske faktiskt.se (numera faktiskt.io) är fel ställe att sprida sitt evangelium på? Forumet gavs inte namnet troligen.se, en tro är inte sannare för att den är stark.
Vh, iö
Max_Headroom skrev:Kraniet skrev:jansch skrev:
att basen ser "tjock ut" är en artefakt av mätmetoden och viktningen av elementets och portens bidrag. Högtalarna mäts i ett rum med gatead mätning så basen kan inte frifältsmätas. Istället är basen och porten närfältsmätningar som sedan räknas om till ett frifältsbidrag och klipps ihop med resten av mätkurvan.
Basen är "för tjock" på alla mätningar. Varför han (John Atkinson) inte räknar om det vet jag inte, kanske vill vara konsekvent mot tidigare mätningar?
Hur JA mäter kan läsas här https://www.stereophile.com/features/99/index.html
edit:
Jämför med tex Magico S5
[ Bild ]
PBS Imagine T3
[ Bild ]
Risgrynsgröten klarnar. Kan man se några tendens utifrån detta då? Om alla hans mätningar visar "för fett" i basen, så borde några högtalare visa väldigt för fett, andra "inte fulls så fett".
Kraniet skrev:Ang hur mätningar relaterar till totalljud i rummet så förklarar ju Toole ganska tydligt hur de (Harmangruppen) går till väga här:
https://www.youtube.com/watch?v=zrpUDuUtxPM
De mäter en herrejösses olika vinklar 360 grader runt högtalaren ekofritt och sen väger de ihop kurvorna för att få rumskurvan. Simulerad kurva stämmer mer eller mindre exakt med kurvan de får när de mäter samma objekt i rummet.
PSB har i princip kopierat Harman-gruppens mätförfarande och deras konstruktioner både mäter bra och får genomgående bra kritik för sin ljudkvalite.
Mätningar som soundstage brukar presentera utförs på NRC och är en förenklad variant av det Harmangruppen gör. Går att läsa om här:
https://www.soundstagenetwork.com/measu ... eakers.htm
Soundstage samtliga mätningar på högtalare finns samlade här: https://www.soundstage.com/index.php?op ... icle&id=16
Kraniet skrev:Ang hur mätningar relaterar till totalljud i rummet så förklarar ju Toole ganska tydligt hur de (Harmangruppen) går till väga här:
De mäter en herrejösses olika vinklar 360 grader runt högtalaren ekofritt och sen väger de ihop kurvorna för att få rumskurvan. Simulerad kurva stämmer mer eller mindre exakt med kurvan de får när de mäter samma objekt i rummet.
PSB har i princip kopierat Harman-gruppens mätförfarande och deras konstruktioner både mäter bra och får genomgående bra kritik för sin ljudkvalite.
Mätningar som soundstage brukar presentera utförs på NRC och är en förenklad variant av det Harmangruppen gör. Går att läsa om här:
Soundstage samtliga mätningar på högtalare finns samlade här: https://www.soundstage.com/index.php?op ... icle&id=16
IngOehman skrev:Det är fortfarande på tok fel.
Att slå samman många mätningar till en, ger (igen) bara EN mätkurva! Det duger inte. En massa information går förlorad. Att diskustera vilken dålig metod som är bäst är bortkastad tid. Varje egenskap måste studeras för sig, och hållas isär!
Det finns inget enkelt recept, inga tumregelmetoder förslår.Kraniet skrev:Ang hur mätningar relaterar till totalljud i rummet så förklarar ju Toole ganska tydligt hur de (Harmangruppen) går till väga här:
Nu blandar du ihop energikurva och totalljudskurva. Det är inte samma sak. Jag skrev om detta tidigare i tråden, inte bara att man inte bör blanda ihop dem utan också varför.
När man mäter utan gateing i ett normalt lyssningsrum så får man en totalljudskurva. Den beror av rummet och den beror av högtalarens placering i rummet. Det finns ingen mätning på en högtalare (oavsett hur många riktningar man mäter i) i ett ekofritt rum som kan berätta hur högtalaren kommer att mäta i ett lyssningsrum. Igen: Det beror nämligen både på rummets egenskaper och på högtalarens placering i rummet.
Däremot kan HK självklart tänkas ha ett specifikt lyssningsrum vars egenskaper de känner, för en given placering av högtalarna således att de från energikurvemätningen kan kalkylera rumsresonsen, men det berättar inte att det är vettigt att lägga samman väldigt många mätningar som en utgångspunkt för att kunna göra en sådan beräkning. Att kunna beräkna det är inte ens speciellt intressant eftersom målet i slutändan inte ens är att spela musik för en mikrofon/mätsystem som helt saknar förmågan att uppleva effekter av anländandetider, anländanderiktningar och efterklangsbeteenden.
Infallsvinkeln är helt enkelt på tok fel. Ett typexempel på feltänk som brukar beskrivas som att man silar mygg men sväljer elefanter.
Vh, iö
You recall that the Salon1 required a rear tweeter for it to deliver a uniform power response in the room. We were able to eliminate the rear tweeter in the Salon2 because of the increased power output of the new beryllium front tweeter, coupled with benefits from its new waveguide design and baffle shape, to deliver the same response on axis and 60° off axis. Why is that important? The 60–70° off-axis response constitutes the first reflection from sidewalls, which is demonstrably audible and psychoacoustically important.
Revel's double-blind listening technology, developed by Sean Olive, has remained the same over the past 10 years. Each loudspeaker tested is moved by a computer-controlled drive belt into the same exact position in the room behind an acoustically transparent scrim cloth. The room is kept dimly illuminated to avoid visual recognition. Sean has trained and certified seven people at Harman to be reliable listeners; ie, to give the same unknown speakers the same ranking, time after time. Mark Glasier and I are the most frequent listeners. Over a thousand hours of listening tests were involved in the design of the Salon2. By the way, using larger numbers of trained listeners, Sean Olive has found that listening preferences are not affected by country of origin, region of country that one lives in, or whether one prefers rock music or country music.
We can easily predict which loudspeakers will be preferred and which will not. For example, a speaker that measures poorly on axis will never be preferred in our double-blind listening tests. Also, listening tests correlated best with our measurements conducted in an anechoic chamber, like the one we have at the Harman facility in California. In that chamber, we perform 72 measurements from different positions that, all together, make up a sphere surrounding the speaker. This technique of measurement and the software used to process the resulting data are called Spin-o-rama.
We do a traditional on-axis measurement as part of the "Spin-o-rama" measurement, but the "listening window" is the most useful measurement of the direct sound. It is comprised of 10, 20, and 30° horizontal off-axis measurements, and ±10° vertical measurements.
Another listening preference that is reliably reproduced [is the effect of] speaker resonances. Research shows that resonances are audible and influence listener preferences. Speakers with resonances are not preferred by our listening panel. The best way to detect a resonance is to compare a single-point measure with an averaged on-axis response processed with Spin-o-rama. If a peak that is found with a single measurement goes down when you look at the averaged and processed multiple measures, then the peak was due to microphone placement. If the level of the peak does not drop when many on-axis measurements are averaged, then the peak is one coming from the speaker and due to a true resonance.
Spin-o-rama plots also describe a loudspeaker's off-axis response. Up to10kHz, the off-axis response also will predict which speakers are preferred by our listening panel. Those speakers without large resonances and which have an off-axis response similar to the on-axis response are most often preferred. That's why we endeavor to make the off-axis response similar to the on-axis measurement..
IngOehman skrev:Jösses vad ni förenklar!!!![]()
Det är som om ni tror att slutresultatet är någon sorts summa av många olika mätbara delegenskaper.
Men ni har jättefel - det finns ingen summa!
Det man hör är alla delegenskaper - var för sig. Det finns ingen vägning som beskriver ”högtalare + rum” med ett endimensionellt eller fådimensionellt värde. Det man hör som återgivningsfel är ALLA brister - var för sig. Bra återgivning kännetecknas av att alla saker - var för sig, behöver vara riktiga.
Vh, iö
Jösses vad ni förenklar!!!
Det är som om ni tror att slutresultatet är någon sorts summa av många olika mätbara delegenskaper.
Men ni har jättefel - det finns ingen summa!
Det man hör är alla delegenskaper - var för sig. Det finns ingen vägning som beskriver ”högtalare + rum” med ett endimensionellt eller fådimensionellt värde. Det man hör som återgivningsfel är ALLA brister - var för sig. Bra återgivning kännetecknas av att alla saker - var för sig, behöver vara riktiga.
Vh, iö
...Bra återgivning kännetecknas av att alla saker - var för sig, behöver vara riktiga.
Morello skrev:En massa saker, bland annat att direktljudet har en adekvat frekvensgången samt att det totala ljudet vid lyssningsposition har en adekvat frekvensgång, vilket i sin tur beror på bland annat högtalarens energikurva och rummets efterklang.
JM skrev:Morello skrev:En massa saker, bland annat att direktljudet har en adekvat frekvensgången samt att det totala ljudet vid lyssningsposition har en adekvat frekvensgång, vilket i sin tur beror på bland annat högtalarens energikurva och rummets efterklang.
Du missar tidsaspekten.
JM
Morello skrev:JM skrev:Morello skrev:En massa saker, bland annat att direktljudet har en adekvat frekvensgången samt att det totala ljudet vid lyssningsposition har en adekvat frekvensgång, vilket i sin tur beror på bland annat högtalarens energikurva och rummets efterklang.
Du missar tidsaspekten.
JM
Nejdå, men jag skrev "bland annat" som reservation för en viss förenkling. Självklart är reflexernas ankomsttid av relevans.
JM skrev:Förutom reflexernas ankomsttid i lyssningspositionen är även reflexernas energifördelning och ankomstvinkel viktig.
Uppmätta rumsberoende stående vågor måste beaktas i lyssningspositionen.
JM
jansch skrev:JM skrev:Förutom reflexernas ankomsttid i lyssningspositionen är även reflexernas energifördelning och ankomstvinkel viktig.
JM
Nä, "ankomstvinkeln" är väl generellt inte viktig på reflexerna om vi håller oss inom normalstora rum (vardagsrum/allrum/lyssningsrum) som förhoppningsvis inte ekar? Eller menar du extremt korta delays som ligger under någon ms?
Det finns ju dessutom en stor fördel med ett lyssningsrum då vi vänjer oss vid rummet. (fast det kanske är off topic i detta sammanhang)
JM skrev:jansch skrev:JM skrev:Förutom reflexernas ankomsttid i lyssningspositionen är även reflexernas energifördelning och ankomstvinkel viktig.
JM
Nä, "ankomstvinkeln" är väl generellt inte viktig på reflexerna om vi håller oss inom normalstora rum (vardagsrum/allrum/lyssningsrum) som förhoppningsvis inte ekar? Eller menar du extremt korta delays som ligger under någon ms?
Det finns ju dessutom en stor fördel med ett lyssningsrum då vi vänjer oss vid rummet. (fast det kanske är off topic i detta sammanhang)
Viktigaste ankomstvinkeln är lateralt ca 60 grader för optimal spatial upplevelse. Golvreflexen är i princip försumbar vilket till viss del även gäller takreflexen. Reflexer bakom fronthögtalarna och bakom lyssningspositionen är mindre önskvärda. Se Tooles sammanställning uppl II o III.
Vad menar du med " Eller menar du extremt korta delays som ligger under någon ms? "
JM
JM skrev:Inget reflexljud får vara för dominerande relativt övriga reflexljud. Var går gränsen?
Den viktiga 60 graders reflexen uppfattas inte som ett separat ljud. Reflexen ger direktljudet den optimala spatiala upplevelsen förutsatt att reflexen är optimalt fördröjd, dämpad och har frekvenslik tonkurva.
Således skall vi inte höra reflexerna som separata ljud utan snarare som "ljudförhöjande kryddor" till direktljudet.
JM
Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Inget reflexljud får vara för dominerande relativt övriga reflexljud. Var går gränsen?
Den viktiga 60 graders reflexen uppfattas inte som ett separat ljud. Reflexen ger direktljudet den optimala spatiala upplevelsen förutsatt att reflexen är optimalt fördröjd, dämpad och har frekvenslik tonkurva.
Således skall vi inte höra reflexerna som separata ljud utan snarare som "ljudförhöjande kryddor" till direktljudet.
JM
JM, är det Tooles bok Sound Reproduction du avser? Det verkar så, men du är lite diffus i dina referenser. Jag har boken själv, möjligen är det förstaupplagan för jag ser inget om upplaga i den. Den är från 2008 i alla fall. Då undrar jag vilket eller vilka kapitel du hänvisar till, så att jag kan läsa direkt det från källan vad det är du syftar på.
IngOehman skrev:På grund av ytteröronens form så LÅTER ljud från 60 grader från mittaxeln (=30 grader framför rakt från sidan) påtagligt annorlunda än (samma) ljud från 120 grader (=30 grader bakom rakt från sidan), men utan huvudrörelser är det oftast småsvårt att bestämma riktningen. Men väldigt olika intryck klangligt ger de.
När det är reflekterat ljud man lyssnar till är det ju också så att högtalarnas spridningsegenskaper och rummets reflexionsegenskaper påverkar ljudupplevelsen massor, utöver varifrån riktningsmässigt som en reflex kommer.
Vh, iö
JM skrev:Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Inget reflexljud får vara för dominerande relativt övriga reflexljud. Var går gränsen?
JM
JM, är det Tooles bok Sound Reproduction du avser? Det verkar så, men du är lite diffus i dina referenser. Jag har boken själv, möjligen är det förstaupplagan för jag ser inget om upplaga i den. Den är från 2008 i alla fall. Då undrar jag vilket eller vilka kapitel du hänvisar till, så att jag kan läsa direkt det från källan vad det är du syftar på.
Japp. Uppskattar att du frågar. Det är upplaga II och III. Noterat dåligt intresse för korrekta referenser senaste åren. Men jag skall skärpa mig med mer hänvisningar. I princip finns alla hänvisningar i tidigare inlägg.
Har även upplaga I. Både upplaga I och II har felaktigheter och otydligheter men har mer basala fakta än upplaga III. Upplaga III är till stora delar helt omskriven och uppdaterad med nya fakta. Både upplaga I/II och III behövs för bästa förståelse av hur en ingenjör närmar sig hörandet i akustikens fysik.
Återkommer senare med mer hänvisningar om du kan vara lite mer precis.
Moores bok, An Introduction to the Psychology of Hearing: Sixth Edition, är som jag ser det bästa introduktionen till att förklara hur vi hör i akustikens fysik. Lite svårsmält men ge Moore lite tid så skingras dimman. https://www.amazon.com/Introduction-Psy ... 9004252428
JM
JM skrev:jansch skrev:JM skrev:Förutom reflexernas ankomsttid i lyssningspositionen är även reflexernas energifördelning och ankomstvinkel viktig.
JM
Viktigaste ankomstvinkeln är lateralt ca 60 grader för optimal spatial upplevelse. Golvreflexen är i princip försumbar vilket till viss del även gäller takreflexen. Reflexer bakom fronthögtalarna och bakom lyssningspositionen är mindre önskvärda. Se Tooles sammanställning uppl II o III.
Vad menar du med " Eller menar du extremt korta delays som ligger under någon ms? "
JM
JM skrev:Inget reflexljud får vara för dominerande relativt övriga reflexljud. Var går gränsen?
JM
JM skrev:Förutom reflexernas ankomsttid i lyssningspositionen är även reflexernas energifördelning och ankomstvinkel viktig.
JM skrev:Uppmätta rumsberoende stående vågor måste beaktas i lyssningspositionen.
JM skrev:Viktigaste ankomstvinkeln är lateralt ca 60 grader för optimal spatial upplevelse.
JM skrev:Golvreflexen är i princip försumbar vilket till viss del även gäller takreflexen.
JM skrev:Reflexer bakom fronthögtalarna och bakom lyssningspositionen är mindre önskvärda. Se Tooles sammanställning uppl II o III.
Utveckla gärna detta, det är väldigt luddigt formulerat. Här finns både rumsdimensionen/riktningen, tidsdomänen, frekvensdomän, och nivå, och i vilka proportiner. Förklara gärna var gränsen går, eftersom du först påstod något just innan. Eller var det en öppen fråga till oss andra? Referens, tack.JM skrev:Inget reflexljud får vara för dominerande relativt övriga reflexljud. Var går gränsen?
JM skrev:Den viktiga 60 graders reflexen uppfattas inte som ett separat ljud. Reflexen ger direktljudet den optimala spatiala upplevelsen förutsatt att reflexen är optimalt fördröjd, dämpad och har frekvenslik tonkurva.
jansch skrev:IngOehman skrev:På grund av ytteröronens form så LÅTER ljud från 60 grader från mittaxeln (=30 grader framför rakt från sidan) påtagligt annorlunda än (samma) ljud från 120 grader (=30 grader bakom rakt från sidan), men utan huvudrörelser är det oftast småsvårt att bestämma riktningen. Men väldigt olika intryck klangligt ger de.
När det är reflekterat ljud man lyssnar till är det ju också så att högtalarnas spridningsegenskaper och rummets reflexionsegenskaper påverkar ljudupplevelsen massor, utöver varifrån riktningsmässigt som en reflex kommer.
Vh, iö
Detta tycker jag är mycket intressant och i viss mån ny information för min del. Att frekvensgången är olika beroende på infallsvinkel är ju välkänt, likaså att man för att kunna lokalisera ljud korrekt, framförallt skilja på "bak och fram", vrider huvudet automatiskt.
Det nya för mej är att hörseln har en "idealisk infallsvinkel för reflexer" (om jag tolkar det rätt). Tittar man på hörselns polardiagram kan man konstatera att 60 grader favoriserar presensområdet, ca 1kHz - 5kHz och den stora skillnaden för 120grader är att 6kHz och en bit uppåt är starkare.
Då är frågan: Är det något annat som skiljer?
Jovisst är det vanligare att 120grader är en senare reflex och sannolikt också generellt svagare än 60 graders men det har ju med rummets utformning och högtalarens spridning att göra. Dessutom är ju också örats känslighet lägre för 120grader.
Men - finns det nåt annat?
Tänkte avsluta med en ledande fråga (vilket kan vara "farligt" på Faktisk.io!)
Om det enda som skiljer är frekvensgången borde det vara enkelt (?) att med hjälp av absorbenter skapa en frekvensgång som motsvarar 60graders vinkeln för andra vinklar t.ex. 120grader. Eller om man ska spetsa till det - för alla andra vinklar. Alltså i första hand försöka bevara presensområdets reflexer.
OBS! jag menar inte att man ska göra det hysteriskt utan lite lagom.
Intressant är också, om det "bara" är frekvensgången, att ljudet borde bli bättre om man lutar sig bakåt och har bara axlar.......
IngOehman skrev:Detta är en kommentar till ditt inlägg, men snarare ett förtydligande än en invändning: På konserthus finns det massor av forskning, som helt eller delvis saknar relevans för betraktandet av en hemma-hifi-musikåtergivningssituation.
Det är helt olika saker. I konserhuset så skapas musiken och de ljudfält som förmedlar den. I lyssningsrummet därhemma skall inspelningens information ”packas upp” men inget nytt som rör ljudbilden får adderas, om målet är en ackurat återgivning.
Så att ta forskning om det förstnämnda och okunnigt försöka applicera det på hemmahifi- situationen, är helt på tok. Konserhuset SKALL addera till upplevelsen, musiken är skriven för det! Allt som adderas är en del av ljudhändelsen, och musikerna hör det och spelar med hänsyn till det.
Adderad information vid lyssningen därhemma har ingen sådan roll. Den förvränger bara musikhändelsen, om den konkurrerar med ljuden från ljudbilden geometriskt. Däremot är dt harmlöst med lyssningsrumsadderingar som bara kommunicerar den egna logens akustiska struktur.
Vh, iö
Thomas_A skrev:När vi nu pratar lite reflexer så har jag en fråga kring reflex bakifrån. Den har varit uppe förut men bara så jag får en liten refresh då minnet sviktar. Jag sitter med huvud nära vägg och har i min preferens inte så stora problem med detta för musikupplevelsen. Dämpning bakom fungerar dåligt och blir onaturligt så det går fetbort. Är avståndet till väggen för kort när man sitter med "soffa mot vägg" för att det ska upplevas knasigt vad gäller reflex? Eller är jag bara blivit van med de "möjliga negativa" effekter som det bidrar med?
darkg skrev:Thomas_A skrev:När vi nu pratar lite reflexer så har jag en fråga kring reflex bakifrån. Den har varit uppe förut men bara så jag får en liten refresh då minnet sviktar. Jag sitter med huvud nära vägg och har i min preferens inte så stora problem med detta för musikupplevelsen. Dämpning bakom fungerar dåligt och blir onaturligt så det går fetbort. Är avståndet till väggen för kort när man sitter med "soffa mot vägg" för att det ska upplevas knasigt vad gäller reflex? Eller är jag bara blivit van med de "möjliga negativa" effekter som det bidrar med?
Det är en fråga som inte kan utredas nog, tycker jag. Det är ju i många fall den enda vettiga möbleringen. Men jag har inte mycket att bidra med själv.
Thomas_A skrev:När vi nu pratar lite reflexer så har jag en fråga kring reflex bakifrån. Den har varit uppe förut men bara så jag får en liten refresh då minnet sviktar. Jag sitter med huvud nära vägg och har i min preferens inte så stora problem med detta för musikupplevelsen. Dämpning bakom fungerar dåligt och blir onaturligt så det går fetbort. Är avståndet till väggen för kort när man sitter med "soffa mot vägg" för att det ska upplevas knasigt vad gäller reflex? Eller är jag bara blivit van med de "möjliga negativa" effekter som det bidrar med?
shifts skrev:Soffa dikt an mot bakväggen är oftast inte så kul. Men sämre är att ha samma placering men dämpning bakom helt klart, huvvaligen.
Kraniet skrev:Kanske är OT men jag har ett knepigt problem som jag undrar kan bero på att jag sitter direkt mot väggen? Det är att ljudet inte har ett riktigt klart mittfokus och lätt kantrar. Men böjer jag mig fram kanske 20 cm så blir fokus mycket bättre och mer stabilt.
Tangband skrev:Kraniet skrev:Kanske är OT men jag har ett knepigt problem som jag undrar kan bero på att jag sitter direkt mot väggen? Det är att ljudet inte har ett riktigt klart mittfokus och lätt kantrar. Men böjer jag mig fram kanske 20 cm så blir fokus mycket bättre och mer stabilt.
Har du provat att sätta en tunn akustikplatta eller diffusor bakom huvudet? De två jag köpte på jula kostade bara 79:- st. Kanske värt att prova?
Tangband skrev:shifts skrev:Soffa dikt an mot bakväggen är oftast inte så kul. Men sämre är att ha samma placering men dämpning bakom helt klart, huvvaligen.
Detdär beror nog helt på mycket.
En kal betongvägg precis bakom huvudet mår bra att dämpas och diffuseras i diskantregistret- dvs med en riktigt tunn akustikplatta . Håller med dig att massiv dämpning direkt bak huvudet med en tjock dämplatta låter sämre.
Men att säga att det låter huvvaligen med dämpning är att generalisera , jag tycker inte det stämmer.
Adhoc skrev:Från min amatörhorisont och hur jag tycker, håller jag med IÖ. Jag föredrar nog att rummet jag sitter i och möblemanget / placeringar i det, inte ska lägga till en ”signatur” till det som spelas upp.
Jag tror jag länkat förut till en artikel: http://proaudioencyclopedia.com/audio-e ... w-we-hear/
Om jag från artikeln ”extrapolerar” diagrammet 2:9 och texten ”If the leading loudspeaker is reduced in level approximately 10 dB, we will hear the sound originating as a broad image from a point between the two loudspeakers, as shown in B.” och ”As shown here, delays from zero up to 5 msec have a “trading value” with respect to level from zero to 10 dB for restoring the delayed signal to a neutral position between the two sources.”, -så betyder det för mig att tidiga reflexer upp till 5 ms normalt är både starka och elakartade och förvränger varifrån ljudet kommer jämfört med inspelningens ljudriktning.
Om jag kollar in diagrammet och ser ljudkälla 2 som en reflex av ljudkälla 1 (= direktljudet från högtalaren) och jag sitter en öronlappsfåtölj får jag en reflektion väldigt snabbt som inte lär lämna några 10 dB skillnad mot direktljudet. Liknande för prylar emellan mig och högtalaren eller direkt vid sidan om lyssningsplats. För en vägg med prylar som är nära bakom lyssningspositionen hinner inte direktljudvågen försvagas särskilt mycket före reflektion tillbaks. Här blir reflektionen / ljudkälla 2 också stark och kan knappast ses som komma från högtalarriktningen. Nära en vägg bakom betyder också att basen kan uppfattas som för stark.
I normalstora vardagsrum på ca 25 a’ 35 m² borde reflektioner från sidoväggar innebära mindre problem. För närstående sidoväggen med kortare reflektionstid borde det främst vara bas/lägre mellanregister som reflekteras vilket är svårare att riktningsbestämma och dessutom förhållandevis mycket i fas med direktljudet. För motstående sidovägg tillkommer mer av övre mellanregister och diskant men reflektionstiden / gångvägen har nu ökat så mycket att Haas-effekten bestämmer upplevelsen av varifrån ljudet kommer. Reflektionen har också med längre gångväg minskat i styrka jämfört med direktljudet. Reflektionen hörs dessutom mer i örat närmast motstående sidovägg vilket minskar IAAC som är positivt.
Peter Damaskes diagram 2-10 har jag funderat över. Det säger tex att störande ljud från riktning rakt in i örat (90 grader) behöver vara ca 22 dB svagare för att inte sabba och maskera direktljud som kommer / uppfattas som rakt framifrån. En ofta förekommande rekommendation för kontrollrum där inspelningar ska bedömas, är att rumsreflektioner bör vara 20-30 dB lägre än direktljudet under de första ca 20 ms. -Det passar bra in mot diagram 2-10, därför att de reflektioner som ”bidrar” mest (positivt eller negativt) gentemot ljudet från högtalarna ligger i intervallet 60 till 130 grader medan ljud (reflektion) rakt framifrån eller bakifrån 0 / 180 grader måste vara rejält starka för att ”bidra” med något. Ljudreflektion rakt framifrån eller bakifrån har dessutom liten dB-skillnad mellan öronen och högre IACC, typ mera monoaktigt ljud och ger mindre ”rymdkänsla” av rummet.
Om rumsreflektionerna inte dämpas tillräckligt eller styrs bort från lyssningsplats under de första ca 15-20 ms, kan det bli att man upplever ett bredare ljudfält än vad avståndet mellan högtalarna borde ge. En ”falsk bredd” jämfört med inspelningen som det inte är något fel i om man gillar den och det inte blir alltför osannolikt.
JM skrev:Jag gillar den här ordväxlingen! Adhocs inlägg är som vanligt extra intressant.
Tyvärr är all min energi de närmaste dagarna fokuserad på jobbet.
Återkommer.
JM
i skrev:Thomas_A skrev:När vi nu pratar lite reflexer så har jag en fråga kring reflex bakifrån. Den har varit uppe förut men bara så jag får en liten refresh då minnet sviktar. Jag sitter med huvud nära vägg och har i min preferens inte så stora problem med detta för musikupplevelsen. Dämpning bakom fungerar dåligt och blir onaturligt så det går fetbort. Är avståndet till väggen för kort när man sitter med "soffa mot vägg" för att det ska upplevas knasigt vad gäller reflex? Eller är jag bara blivit van med de "möjliga negativa" effekter som det bidrar med?
FWIW, jag har alltid föredragit luft bakom huvudet (1 - 2 meter eller mer ungefär) i kombination med diffuserande vägg där. En reflekterande vägg direkt bakom har varit dåligt genomgående.
IngOehman skrev:Appropå det där med att folk tror att resultaten från preferensstudier för konserthusforskning, har något med smårumsakustik att göra, och att det skulle ge ledtrådar till den som är ute efter goda lyssningsrum:
Vet inte hur ofta jag fått frågor om varför man så sällan bygger högtalare av solidträ, när det bevislingen är ett bra byggmaterial för ljud, annars skulle man ju inte göra gitarrer och violiner av det.
Även där tänker folk fel (på samma sätt) då de inte begriper skillnaden mellan att skapa och att återskapa.![]()
Det tar fast på ämnet ”ljud” och fattar inte att målen för vad man vill med ljuden är väsensskilda från fall till fall.
Vh, iö
Tangband skrev:i skrev:Thomas_A skrev:När vi nu pratar lite reflexer så har jag en fråga kring reflex bakifrån. Den har varit uppe förut men bara så jag får en liten refresh då minnet sviktar. Jag sitter med huvud nära vägg och har i min preferens inte så stora problem med detta för musikupplevelsen. Dämpning bakom fungerar dåligt och blir onaturligt så det går fetbort. Är avståndet till väggen för kort när man sitter med "soffa mot vägg" för att det ska upplevas knasigt vad gäller reflex? Eller är jag bara blivit van med de "möjliga negativa" effekter som det bidrar med?
FWIW, jag har alltid föredragit luft bakom huvudet (1 - 2 meter eller mer ungefär) i kombination med diffuserande vägg där. En reflekterande vägg direkt bakom har varit dåligt genomgående.
Jo, kan hålla med dig helt att det bästa ( min erfarenhet från olika rum ) nog är att ha ett avstånd på några meter till väggen bakom huvudet.
Bor man i lägenhet kanske den möjligheten inte finns, och då är sämsta lösningen att ha soffan direkt mot vägg och att inte dämpa väggen bakom huvudet alls. Lite bättre blir det med en tunn diffusor eller absorbent tycker jag.![]()
Med LTAS mätningen syns påverkan tydligt från en närliggande, odämpad vägg.
beyond skrev:IngOehman skrev:Appropå det där med att folk tror att resultaten från preferensstudier för konserthusforskning, har något med smårumsakustik att göra, och att det skulle ge ledtrådar till den som är ute efter goda lyssningsrum:
Vet inte hur ofta jag fått frågor om varför man så sällan bygger högtalare av solidträ, när det bevislingen är ett bra byggmaterial för ljud, annars skulle man ju inte göra gitarrer och violiner av det.
Även där tänker folk fel (på samma sätt) då de inte begriper skillnaden mellan att skapa och att återskapa.![]()
Det tar fast på ämnet ”ljud” och fattar inte att målen för vad man vill med ljuden är väsensskilda från fall till fall.
Vh, iö
i skrev:Tangband skrev:i skrev:
Jo, kan hålla med dig helt att det bästa ( min erfarenhet från olika rum ) nog är att ha ett avstånd på några meter till väggen bakom huvudet.
Bor man i lägenhet kanske den möjligheten inte finns, och då är sämsta lösningen att ha soffan direkt mot vägg och att inte dämpa väggen bakom huvudet alls. Lite bättre blir det med en tunn diffusor eller absorbent tycker jag.![]()
Jag har haft turen att kunna ha bokhyllor och tavlor på väggen bakom mig, de har funkat ganska bra som diffusorer.
Thomas_A skrev:i skrev:Tangband skrev:
Jag har haft turen att kunna ha bokhyllor och tavlor på väggen bakom mig, de har funkat ganska bra som diffusorer.
Fast då undrar jag, om avståndet är tillräckligt litet så borde väl reflexen inte vara särskilt störande?
Johan_Lindroos skrev:beyond skrev:IngOehman skrev:Appropå det där med att folk tror att resultaten från preferensstudier för konserthusforskning, har något med smårumsakustik att göra, och att det skulle ge ledtrådar till den som är ute efter goda lyssningsrum:
Vh, iö
Jag tycker inlägg av denna typen ser fult ut och jag slipper gärna se liknande i en tråd som verkligen handlar om något. Om det är en tramstråd, då kan det vara helt okej! Men här tycker jag att det var väldigt malplacerat. Kan du inte tänka till en extra gång nästa gång innan du vill lägga in ett dylikt inlägg (och då helst avstå)?
I all välmening.
Thomas_A skrev:i skrev:Tangband skrev:
Fast då undrar jag, om avståndet är tillräckligt litet så borde väl reflexen inte vara särskilt störande?
Morello skrev:Ja det är konstigt att många inte kan skilja på produktion och reproduktion.
matssvensson skrev:Första utsläckningen blir vid 571 Hz, och sen första förstärkningen vid dubbla frekvensen 1142 Hz. Formeln är ljudets hastighet = frekvensen x våglängden.
/mats
Thomas_A skrev:matssvensson skrev:Första utsläckningen blir vid 571 Hz, och sen första förstärkningen vid dubbla frekvensen 1142 Hz. Formeln är ljudets hastighet = frekvensen x våglängden.
/mats
Tidsskillnad < 1 ms? Betyder?
petersteindl skrev:Thomas_A skrev:matssvensson skrev:Första utsläckningen blir vid 571 Hz, och sen första förstärkningen vid dubbla frekvensen 1142 Hz. Formeln är ljudets hastighet = frekvensen x våglängden.
/mats
I detta fallet betyder det att tidsskillnaden är mindre än 1 ms.Är det något speciellt du tänker på?
Vad man däremot kan ta hänsyn till är infallsvinkeln på direktljudet kontra infallsvinkeln på reflexen bakifrån. Räknar man då på differensen i vägsträcka så blir den något större, med något lägre frekvens hos interferensmönstret som följd, samt en sak till, nämligen att dessa ljudvågor (vektorer) har olika riktning i förhållande till varandra d v s de akustiska vågorna passerar varandra och fortsätter därefter utan destruktiv interferens mellan varandra ända tills nästa gång just dessa vågor möts. En sak till, interferensmönstret blir något olika vid vänster öra kontra vid höger öra.
Med vänlig hälsning
Peter
beyond skrev:Jag tyckte den satt som en smäck, Ingvar låter ju så upprörd emellanåt.
Thomas_A skrev:petersteindl skrev:Thomas_A skrev:
I detta fallet betyder det att tidsskillnaden är mindre än 1 ms.Är det något speciellt du tänker på?
Vad man däremot kan ta hänsyn till är infallsvinkeln på direktljudet kontra infallsvinkeln på reflexen bakifrån. Räknar man då på differensen i vägsträcka så blir den något större, med något lägre frekvens hos interferensmönstret som följd, samt en sak till, nämligen att dessa ljudvågor (vektorer) har olika riktning i förhållande till varandra d v s de akustiska vågorna passerar varandra och fortsätter därefter utan destruktiv interferens mellan varandra ända tills nästa gång just dessa vågor möts. En sak till, interferensmönstret blir något olika vid vänster öra kontra vid höger öra.
Med vänlig hälsning
Peter
Jo det kan jag nog se. Min undran är när reflexen är < 1 ms uppfattar man att det är en vägg bakom bara genom denna reflex? Om man i övrigt inte skulle ha några väggar ("ekofritt) utom en vägg 15 cm bakom huvudet, vad blir skillnaden och hur upplevs den? Jag bara undrar om och i så fall hur man detekterar en enskild vägg i detta specialfall när reflexer kommer bakifrån.
Med vänlig hälsning
Peter
Jo det kan jag nog se. Min undran är när reflexen är < 1 ms uppfattar man att det är en vägg bakom bara genom denna reflex? Om man i övrigt inte skulle ha några väggar ("ekofritt) utom en vägg 15 cm bakom huvudet, vad blir skillnaden och hur upplevs den? Jag bara undrar om och i så fall hur man detekterar en enskild vägg i detta specialfall när reflexer kommer bakifrån.
matssvensson skrev:Första utsläckningen blir vid 571 Hz, och sen första förstärkningen vid dubbla frekvensen 1142 Hz. Formeln är ljudets hastighet = frekvensen x våglängden.
/mats
sprudel skrev:Min egen erfarenhet när det gäller bakomliggande, väggnära lyssningspostion är att påverkar upplevelsen ordentligt. När jag bytte uppställning från 40 cm till vägg/fönster bakom mig till 5 meter!! var det en befrielse. Upplevelsen av luft, djupdimension, artikulerat basregister mm förbättrades avsevärt. Riv väggn bakom dig och låt inspelningarna andas!
music4ever skrev:beyond skrev:Jag tyckte den satt som en smäck, Ingvar låter ju så upprörd emellanåt.
Folk har fått semester för mindre saker än ditt pubertala inlägg.
Tangband skrev:matssvensson skrev:Första utsläckningen blir vid 571 Hz, och sen första förstärkningen vid dubbla frekvensen 1142 Hz. Formeln är ljudets hastighet = frekvensen x våglängden.
/mats
Även om vi inte kan separera ljud inom 1 ms så uppfattar vi amplitud-skillnader. Det borde innebära kraftigt rippel på tonkurvan vid 1142 hz och uppåt. Typ 6 db oregelbundenhet i amplitud som borde upplevas som en ojämn frekvensgång. Denna, och resonanser högre upp kan dämpas bort med en absorbent som är 2-3 cm tjock, om man kollar i tabellerna.
Precis detta syns på LTAS mätningen, där kurvan på lyssningsplatsen blir mer oregelbunden utan de tunna dämplattorna från jula, hemma hos mig.
Jag tycker den upplevda ljudliga skillnaden med eller utan akustikplatta är minst lika stor som mätningarna visar.
sprudel skrev:Min egen erfarenhet när det gäller bakomliggande, väggnära lyssningspostion är att påverkar upplevelsen ordentligt. När jag bytte uppställning från 40 cm till vägg/fönster bakom mig till 5 meter!! var det en befrielse. Upplevelsen av luft, djupdimension, artikulerat basregister mm förbättrades avsevärt. Riv väggn bakom dig och låt inspelningarna andas!
goat76 skrev:sprudel skrev:Min egen erfarenhet när det gäller bakomliggande, väggnära lyssningspostion är att påverkar upplevelsen ordentligt. När jag bytte uppställning från 40 cm till vägg/fönster bakom mig till 5 meter!! var det en befrielse. Upplevelsen av luft, djupdimension, artikulerat basregister mm förbättrades avsevärt. Riv väggn bakom dig och låt inspelningarna andas!
Mycket bra beskrivning på de problem jag också upplevt med väggnära lyssningsplats.
Dessa problem tror inte jag man komma runt, på sin höjd kan man reducera basproblemet något, men vad kan man göra för att återfå luftighet och djupdimension i ljudet med en sån lyssningsplats?
Thomas_A skrev:Luftighet och djupdimension handar nog en hel del om reflexer. Många flyttar ut högtalarna från vägg för ökad ”luftighet och djup” men är troligen inte någon som kan tillskrivas reflexer i själva inspelningen utan tillägg från egna rummet.
Thomas_A skrev:Och jag kan säga att min subjektiva upplevelse av nära vägg hemma hos mig är att ”sweetspoten” blir bredare. Det är svårare att lokalisera att det är två högtalare.
IngOehman skrev:music4ever skrev:beyond skrev:Jag tyckte den satt som en smäck, Ingvar låter ju så upprörd emellanåt.
Han sitter säker då han angrep rätt person. Risken att moderatorerna skall stänga av mig för att ha blivit angripen är avsevärt större.
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Luftighet och djupdimension handar nog en hel del om reflexer. Många flyttar ut högtalarna från vägg för ökad ”luftighet och djup” men är troligen inte någon som kan tillskrivas reflexer i själva inspelningen utan tillägg från egna rummet.
Kan ligga en del i det. Fast jag tycker alltför väggnära placering av högtalare där väggen är odämpad ger platt ljudbild. Sedan är det ju en fråga om för vilken placering högtalaren är konstruerad. Flera svenska tillverkare har ju högtalare som är gjorda för väggnära placering men det är relativt få från ickesvenska tillverkare. Jag har också varit och är tvingad till en väggnära lyssningsplats. Hemma hos mig, är det klart att en liten framflyttning ger en friare ljudbild på något vis men samtidigt förloras en del nivå i basen. Det är ju rätt många faktorer som ändras när man flyttar sig i ett lyssningsrum. Det är inte bara avståndet från vägen bakom lyssningsplats eller högtalarnas placering i förhållande till väggen bakom dem, finns ju sidoväggar, golv och tak också. Sedan spelar deras egenskaper in. Komplext blir det ju.
Tangband skrev:Sitter du med helt odämpad vägg bakom huvudet ? Har du provat en tunn absorbent eller diffusering ?
Tarzan skrev:Här är mina erfarenheter av olika dämpegenskaper bakom lyssningsplatsen.
Helt dämpat: Sweetspot blev väldigt smal och ljudet kändes instängt, lite hörlursaktigt fast med ljudet från mer rätt håll istället för inne i huvudet.
Ganska nära en inte alls dämpad vägg: Lite otydligare ljudbild, och man får akta sig för att inte sitta på ett sådant avstånd att värmeregistret släcks ut där med och inte bara vid högtalarväggen, då kan det bli väldigt tråkigt.
Dämpad bas med ribbor över som reflekterar diskant: Mycket trevligt! Basen känns fast samtidigt som sweetspot inte kantrar katastrofalt så fort jag hamnar lite åt sidan. Det känns behagligare att befinna sig nära den också, alltså att det inte känns som att det slår lock för örat nära väggen.
Längre ifrån en inte så värst dämpad vägg skulle jag helt klart också kunna tänka mig.
Rakast tonkurva har ju den helt dämpade väggen, vilket jag nog tycker är det värsta alternativet för allt ljud över 100 Hz.
Thomas_A skrev:goat76 skrev:sprudel skrev:Min egen erfarenhet när det gäller bakomliggande, väggnära lyssningspostion är att påverkar upplevelsen ordentligt. När jag bytte uppställning från 40 cm till vägg/fönster bakom mig till 5 meter!! var det en befrielse. Upplevelsen av luft, djupdimension, artikulerat basregister mm förbättrades avsevärt. Riv väggn bakom dig och låt inspelningarna andas!
Mycket bra beskrivning på de problem jag också upplevt med väggnära lyssningsplats.
Dessa problem tror inte jag man komma runt, på sin höjd kan man reducera basproblemet något, men vad kan man göra för att återfå luftighet och djupdimension i ljudet med en sån lyssningsplats?
Luftighet och djupdimension handar nog en hel del om reflexer. Många flyttar ut högtalarna från vägg för ökad ”luftighet och djup” men är troligen inte någon som kan tillskrivas reflexer i själva inspelningen utan tillägg från egna rummet.
sprudel skrev:Min egen erfarenhet när det gäller bakomliggande, väggnära lyssningsposition är att påverkar upplevelsen ordentligt. När jag bytte uppställning från 40 cm till vägg/fönster bakom mig till 5 meter!! var det en befrielse. Upplevelsen av luft, djupdimension, artikulerat basregister mm förbättrades avsevärt. Riv väggen bakom dig och låt inspelningarna andas!
goat76 skrev:Thomas_A skrev:goat76 skrev:
Luftighet och djupdimension handar nog en hel del om reflexer. Många flyttar ut högtalarna från vägg för ökad ”luftighet och djup” men är troligen inte någon som kan tillskrivas reflexer i själva inspelningen utan tillägg från egna rummet.
Men man kan även vända på det där.
Luftighet och djup finns i inspelningen men med en för nära placering av högtalarna till vägg så blir den informationen "beslöjad" av den ökade basen. Troligen är det detta som sker eftersom låga basfrekvenser och dess stående vågor är det mest problematiska att hantera i ett vanligt rum som har begränsad akustikbehandling.![]()
Vilka liknelser kan man egentligen dra av en ljudkällas olika avstånd till begänsningsytor och hur dessa skillnader påverkar ljudet, jämnfört med en lyssnares olika avstånd till begränsningsytor och hur dessa skillnader uppfattas låta?
IngOehman skrev:music4ever skrev:beyond skrev:Jag tyckte den satt som en smäck, Ingvar låter ju så upprörd emellanåt.
Han sitter säker då han angrep rätt person. Risken att moderatorerna skall stänga av mig för att ha blivit angripen är avsevärt större.
Vh, iö
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Beyond, även om du nu med emfas vill att Sverige skall vakna och lyssna på det Ingvar Öhman säger, så kan du väl skala ned bilden till exempelvis 300 pixlar. Då tar den inte så stor plats på min skärm.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
sprudel skrev:petersteindl skrev:Beyond, även om du nu med emfas vill att Sverige skall vakna och lyssna på det Ingvar Öhman säger, så kan du väl skala ned bilden till exempelvis 300 pixlar. Då tar den inte så stor plats på min skärm.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Vad händer om han som är lite bakom (beyond) skalar ned den till noll (0) pixlar?
Thomas_A skrev:Tack Peter, kan tänka mig att det inte är så lätt med denna fråga.
Tangband skrev:Thomas_A skrev:Tack Peter, kan tänka mig att det inte är så lätt med denna fråga.
Intressant.
Man får förlita sig till egna mätningar tills man vet mera - seeing is believing
petersteindl skrev:sprudel skrev:Min egen erfarenhet när det gäller bakomliggande, väggnära lyssningsposition är att påverkar upplevelsen ordentligt. När jag bytte uppställning från 40 cm till vägg/fönster bakom mig till 5 meter!! var det en befrielse. Upplevelsen av luft, djupdimension, artikulerat basregister mm förbättrades avsevärt. Riv väggen bakom dig och låt inspelningarna andas!
Att riva väggen bakom är allt annat än att ha den kvar.![]()
Skulle du rivit väggen, istället för, eller samtidigt som du flyttat fram 5 meter så skulle lyssningsresultatet blivit helt annorlunda och jag är inte säker på att du gillat det, snarast mer säker på att du skulle bygga upp väggen igen.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
shifts skrev:Kan vi ta och stänga ner beyond nu?
beyond skrev:+1
Johan_Lindroos skrev:beyond skrev:+1
En medlem som beter sig som en korkad 5-åring. Käkar du några roliga piller du köpt på nätet eller?
petersteindl skrev:Synd att låsa tråden. Bättre att städa lite i tråden. Problemet är att admin kanske inte känner en längtan till att lägga ned erforderlig tid som behövs.
Adhoc skrev:IÖ saxat från ditt inlägg på sidan 2 ( viewtopic.php?p=2020181#p2020181) där du bl.a. skrev:
”2. Och appropå vad andra påstått, den TIT-kurva du visar är ett bra exempel på en sådan som går att hitta publicerad men som är tokfel. Särskilt falskt är det samband mellan tid och amplitud som visas för mycket korta tider, där kurvan i verkligheten är extremt brant. Här en annan falsk presentation av time/intensity-trading-sambandet som också år falsk, åt andra hållet (!), men möjligen något mindre:
Den kurva du visar saknar (uppenbart) mätvärden för mycket korta tidsskillnader, och interpolerar den som borde ha varit en kraftig krök, med en linjörapproximation. Tänk vad mycket bättre det vore om folk kunde lite bli att rita linjer så man istället fick se (bara!) de faktiska mätvärdena! ”
Som jag fattar din text är diagramkurvan 9-2, för flack i området 0-5 ms och Haas-effekten blir påtaglig och någorlunda stabil från kortare tid än ca 5 ms. Har du stött på någon kurva/diagram som är mer korrekt eller har ”de faktiska mätvärdena” tillgängliga?
matssvensson skrev:Nu sitter jag inte med några ljudböcker tillgängliga för att hjälpa till med TIT-diagram just nu. Men borde det inte gå att göra lite enkla försök på egen hand om man har en förstärkare med monoomkopplare och balanskontroll? Genom att flytta sig sidledes från mittenpositionen mellan högtalarna och sen kompensera med balanskontrollen så att ljudet verkar komma rimligt från mitten av högtalarna igen.
Då kan man räkna fram hur mycket starkare ljudet från den bortre högtalaren behöver vara för att kompensera den kortare anländningstiden från den närmre högtalaren. Låt vara att man behöver bortse från andra störande orsaker som reflexer från begränsningsytor, ojämn spridning från högtalarna etc.. Men som en första approximation att utgå ifrån tänker jag.
mvh, mats
petersteindl skrev:Adhoc skrev:IÖ saxat från ditt inlägg på sidan 2 ( viewtopic.php?p=2020181#p2020181) där du bl.a. skrev:
”2. Och appropå vad andra påstått, den TIT-kurva du visar är ett bra exempel på en sådan som går att hitta publicerad men som är tokfel. Särskilt falskt är det samband mellan tid och amplitud som visas för mycket korta tider, där kurvan i verkligheten är extremt brant. Här en annan falsk presentation av time/intensity-trading-sambandet som också år falsk, åt andra hållet (!), men möjligen något mindre:
Den kurva du visar saknar (uppenbart) mätvärden för mycket korta tidsskillnader, och interpolerar den som borde ha varit en kraftig krök, med en linjörapproximation. Tänk vad mycket bättre det vore om folk kunde lite bli att rita linjer så man istället fick se (bara!) de faktiska mätvärdena! ”
Som jag fattar din text är diagramkurvan 9-2, för flack i området 0-5 ms och Haas-effekten blir påtaglig och någorlunda stabil från kortare tid än ca 5 ms. Har du stött på någon kurva/diagram som är mer korrekt eller har ”de faktiska mätvärdena” tillgängliga?
Det finns faktiska mätvärden. Jag har flera sådana kurvor. Jag hade tänkt lägga upp dessa och förklara lite runt dessa. Sedan blev det lite för smetigt i tråden, men jag gör en ansträngning. Det tar lite tid att skanna och fixa och skriva.
Mvh
Peter
matssvensson skrev:Nu sitter jag inte med några ljudböcker tillgängliga för att hjälpa till med TIT-diagram just nu. Men borde det inte gå att göra lite enkla försök på egen hand om man har en förstärkare med monoomkopplare och balanskontroll? Genom att flytta sig sidledes från mittenpositionen mellan högtalarna och sen kompensera med balanskontrollen så att ljudet verkar komma rimligt från mitten av högtalarna igen.
Då kan man räkna fram hur mycket starkare ljudet från den bortre högtalaren behöver vara för att kompensera den kortare anländningstiden från den närmre högtalaren. Låt vara att man behöver bortse från andra störande orsaker som reflexer från begränsningsytor, ojämn spridning från högtalarna etc.. Men som en första approximation att utgå ifrån tänker jag.
mvh, mats
Adhoc skrev:Peter Damaskes diagram 2-10 har jag funderat över. Det säger tex att störande ljud från riktning rakt in i örat (90 grader) behöver vara ca 22 dB svagare för att inte sabba och maskera direktljud som kommer / uppfattas som rakt framifrån. En ofta förekommande rekommendation för kontrollrum där inspelningar ska bedömas, är att rumsreflektioner bör vara 20-30 dB lägre än direktljudet under de första ca 20 ms. -Det passar bra in mot diagram 2-10, därför att de reflektioner som ”bidrar” mest (positivt eller negativt) gentemot ljudet från högtalarna ligger i intervallet 60 till 130 grader medan ljud (reflektion) rakt framifrån eller bakifrån 0 / 180 grader måste vara rejält starka för att ”bidra” med något. Ljudreflektion rakt framifrån eller bakifrån har dessutom liten dB-skillnad mellan öronen och högre IACC, typ mera monoaktigt ljud och ger mindre ”rymdkänsla” av rummet.
Om rumsreflektionerna inte dämpas tillräckligt eller styrs bort från lyssningsplats under de första ca 15-20 ms, kan det bli att man upplever ett bredare ljudfält än vad avståndet mellan högtalarna borde ge. En ”falsk bredd” jämfört med inspelningen som det inte är något fel i om man gillar den och det inte blir alltför osannolikt.
IngOehman skrev:2. Och apropå vad andra påstått, den TIT-kurva du visar är ett bra exempel på en sådan som går att hitta publicerad men som är tokfel. Särskilt falskt är det samband mellan tid och amplitud som visas för mycket korta tider, där kurvan i verkligheten är extremt brant. Här en annan falsk presentation av time/intensity-trading-sambandet som också år falsk, åt andra hållet (!), men möjligen något mindre:
Knasigt va?
Det är klurigt när folk skapar kurvor från alltför få mätpunkter, och alltså klåfingrar sig med att dra linjer (=göra just kurvor, ibland till och med utan att veta att sambandet följer en jämn och fin kurva) även för egenskaperna mellan och utanför de man har data till.![]()
Den kurva jag visar har (uppenbart!) inget mätvärde (amplitudkompensationen) för 0 ms, och en extrapolering ger ett värde skiljt från noll!![]()
Den kurva du visar saknar (uppenbart) mätvärden för mycket korta tidsskillnader, och interpolerar den som borde ha varit en kraftig krök, med en linjärapproximation. Tänk vad mycket bättre det vore om folk kunde lite bli att rita linjer så man istället fick se (bara!) de faktiska mätvärdena!![]()
Men den akademiska världen älskar kurvor. Så mycket att det är viktigare att de visas än att de stämner...
Vh, iö
matssvensson skrev:Hittade det här diagrammet i John Eargle Loudspeaker Handbook. Visar inte faktiska mätvärden, så kanske farligt att dra avancerade slutsatser från. Men hur jämför sig detta TIT-diagram med andra eller era egna analyser?
[ Bild ]
Tarzan skrev:Tack Peter för långt och fint inlägg!
Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Golvreflexen är i princip försumbar vilket till viss del även gäller takreflexen.
Varför? "I princip"? Alltså inte helt försumbar, men nästan, eller i vilken grad? Ange gärna en referens, helst till upplaga 1 så jag har möjlighet att läsa själv.
/Johan
matssvensson skrev:Tarzan skrev:Tack Peter för långt och fint inlägg!
+1! Jag känner igen vissa av bilderna, så de har jag stött på. Nu hittade jag inte dem, förutom den felaktiga i Loudspeaker Handbook. Bilderna från ELAK finns i min upplaga också.
För att komplicera tanken, vad kan man säga om fantomprojicering när man sitter/ligger off-axis och inte längre har näsan riktad vinkelrätt mot högtalarplanet? Jag kan ändå uppleva en form av stereobild/bredd/projicering hemma hos mig när jag ligger i soffan. Det borde ju förvirra alla hörselsystem bortom allt förnuft.
Kan det vara en loungeeffekt av bredstrålande högtalare och/eller diffusfält?
Mitt starkaste ljudminne av naturlig rumslig projicering var ditt Sheraton rum på HEM-mässan, oavsett var jag satt i det rummet. Mäktigt.
Ibland kan jag uppleva något i närheten här hemma också, när jag är på bra humör.
mvh, mats
JM skrev:Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Golvreflexen är i princip försumbar vilket till viss del även gäller takreflexen.
Varför? "I princip"? Alltså inte helt försumbar, men nästan, eller i vilken grad? Ange gärna en referens, helst till upplaga 1 så jag har möjlighet att läsa själv.
/Johan
Golvreflexer påverkar inte perception av direktljudet enligt F Toole och S Linkwitz.
Borttagna golvreflexer ger ett sämre och onaturligare ljud enligt Silzle el al 2009,
Toole 2018 "Sound reproduction.." upplaga III sida 193.
Att golvreflexen "filtreras" bort av hjärna är ur ett evolutionärt perspektiv intuitivt.
I samma bok/upplaga omnämns takreflexernas mindre betydelse relativt laterala reflexer.
Detta är även min erfarenhet. Med eller utan tjock matta mellan lysningspositionen och högtalaren påverkar optimala ljudet marginellt relativt att ha optimal precedence effekt med med ca 20 ms fördröjda, frekvenslika, minst 6 dB dämpade, huvudsakligen diffusa laterala reflexer in ca 60 grader.
The Damaske effect
It has been observed many times that a dominant sound directly in front of a listener can mask an uncorrelated sound, such as noise, if it appears to come from the same frontal direction. However, if the uncorrelated sound is heard from another direction, particularly from the sides, it will be much more apparent to the listener. Damaske (1967) made the measurements shown in Figure 2-10. Here, the secondary uncorrelated sound is successively moved around the listener, and its level is adjusted so that it is just masked by the primary sound, which is stationary at the front.
When the secondary sound is presented from a bearing angle of 90°, it must be about 23 dB lower in level in order to be masked by the frontal signal.
http://proaudioencyclopedia.com/audio-e ... w-we-hear/
Naturliga frågan blir då - när inträder Damaske-effekten - när börjar reflexljudet pga icke frekvenslikt ljud att uppfattas som ett helt nytt ljud skilt från dirktljudet och att precedence effekten upphör. Sannolikt sker detta gradvis beroende på hur avvikande reflexljudet är. Vid 60 graders reflex måste ett avikande ljud dämpas minst 20 dB relativt direktljudet för att inte höras.
Mitt stora lyssningsrum ger reflexer med nästintill optimal precedens effekt när jag lyssnar på dipoler men ej monopoler.
Byter jag ut mina Quad-dipoler mot 2,3 m linjelådhögtalare minskar den spatiala upplevelsen markant. Högtalarna står 3 m från väggen bakom högtalarna och ca 1,8 m från sidoväggen (odämpad träpanel). Till lyssningspositionen är det ca 3 m och till väggen bakom lyssningspositionen är det ca 5 m. Till taket är det ca 5 m. Skillnaden är att linjelådhögtlaren ger huvudsakligen laterala för tidiga (saknar dipolens laterala frekvensutsläckning) och mer frekvensbeskurna reflexer. Damaske-effekten inträder till viss del och påverkar ljudet negativt.
Min erfarenhet är att i små rum med försök till dämpade sido/bakreflexer inträder inte precedence effekten utan Damaske effekten inträder till viss del då reflexerna mer eller mindre uppfattas av hjärnan som separata inte är tillräckligt dämpade ljud. Tyvärr är lyssningsrummen på mässor och butiker för små. För att förstå skillnaden måste optimal precedens effekten i ett optimalt rum upplevas. Audio Concept i Stockholm placerar ofta sina MBL hyfsat optimalt.
Precedence och Damaske effekterna får mig allt mer luta åt att Beranek och Grisingers erfarenheter från konserthallar allt mer går att tillämpa på lite större rum för att få bättre ljud än i konserthallar. Erfarenheterna förklarar även varför små rum har så svårt att skapa ett bra ljud och sannolikt aldrig kommer att få ett optimalt ljud med en eller två högtalare.
En sal uppfattas som "intim" om laterala reflexer är runt 20 ms. Leo Beranek. 1962
Upplevd närhet i ljudet i en stor sal är svår att skapa och är bara förunnat de närmaste platserna men är en av de viktigaste variablerna för bra ljudupplevelse . Griesinger 2016.
En stor konserthall kan aldrig bli "intim". Toole 2018.
Dvs hur tonkurvan i lyssningspositionen är sammansatt i vid bemärkelse är helt avgörande hur bra ljudet upplevs. Mikrofonens tonkurva i lyssningspositionen är i små rum ointressant och ofta vilseledande ovan 80 Hz.
JM
petersteindl skrev:Vad är en loungeeffekt? Hur uttrycks det matematiskt? Jag har aldrig stött på det uttrycket inom akustiken eller psykoakustiken. Mäts den i watt?
JM skrev:Golvreflexer påverkar inte perception av direktljudet enligt F Toole och S Linkwitz.
Borttagna golvreflexer ger ett sämre och onaturligare ljud enligt Silzle el al 2009,
Att golvreflexen "filtreras" bort av hjärna är ur ett evolutionärt perspektiv intuitivt.
I samma bok/upplaga omnämns takreflexernas mindre betydelse relativt laterala reflexer.
matssvensson skrev:JM skrev:Golvreflexer påverkar inte perception av direktljudet enligt F Toole och S Linkwitz.
Ni som har undersökt effekter av golv- och takreflexer, hur skulle ni beskriva att de påverkar det återgivna resultatet?
Själv skulle jag säga att jag inte störs speciellt av första golvreflexen när jag lyssnar hemma. Jag tänker att vi är så invanda att höra just reflexen från golv eller marken vi står på, att hörseln "filtrerar bort" den i upplevelsen även om den mätmässiga effekten kan se bedrövlig ut. Till och med så att golvreflex är väldigt mycket mer naturligt än ingen golvreflex som iö exemplifierar - obehagligt att sväva fritt i luften.
För att delvis säga emot mig själv prövade jag att rulla fram tevagnen som soffbord framför lyssningsplatsen ikväll och jag vet inte om det var nyhetens behag, inbillning eller verklig effekt, men jag tror faktiskt jag uppskattar tevagnen på plats framför. Kan det stämma att jag tycker det låter som att ljudbilden naturligare öppnas upp in till själva inspelningen? Hör jag mindre av lyssningsrummets golv och mer av golvet från inspelningen med tevagnen som diffusor?
Vilken effekt får första takreflexen på återgivningen (förutom att det låter som att man har ett tak i lyssningsrummet)? Min egen erfarenhet är att jag har uppskattat lyssningsrum där det varit högre i takhöjd kontra lägre. Och där det finns fritt utrymme till sidoväggar så att de första laterala reflexerna når lyssningsplatsen +10 ms efter direktljudet.
mvh, mats
IngOehman skrev:Att filtrera bort golvreflexen (i betydelsen inte höra att man har ett golv/mark framför sig) vore evolutionärt vansinne (men som väl är, är det en osanning).
Den som är ute och går när varken solen eller månen uppe, är definitivt betjänt av att märka att man har tagit sista steget före ett stup...
Att vara ute och gå på en stor plan yta är lätt skiljbart ljudmässigt från att vara uppe i ett träd klättrandes, eller att gå på lina.
Okunniga/idiotiska falska påståenden om att man inte hör golvreflexen (att den inte påverkar upplevelsen) bidrar inte till en vettig diskussion. Skulle mycket uppskatta om de som deltar i diskussionen inte kommer med en massa påståenden om saker som de inte vet något om. FRÅGA om sådant du inte vet JM!
Vh, iö
Tangband skrev:Min erfarenhet är att ljudet blir dramatiskt mycket bättre med en tjock matta på golvet framför högtalarna. Helst ska mattan nå fram till lyssningsplats, och starta strax framför högtalarna. Alltså en matta ungefär 3,5*4 meter stor eller större.
Jag upplever ljudet som väldigt rörigt och otydligt utan matta med slätt parkettgolv.
Det är snart 15 år sedan jag provade olika alternativ, med eller utan matta- första ljudåtgärden i ett rum blir numera alltid en tjock matta på golvet.
RogerGustavsson skrev:Kan vi inte slippa beyonds idiotinlägg?
galder skrev:Skapliga lyft vid runt 400, 1000Hz, och snabbt fallande bas högt upp.![]()
Det där låter...
Tarzan skrev:Det skulle också kunna vara en stark reflex som ger en utsläckning vid 700 Hz. Det var länge sedan jag mätte den mätningen och det skulle kunna vara så att det finns någonting 12cm bakom mikrofonen även om jag såhär i efterhand tycker att det är lite slarvigt mätt av mig i så fall. Att utsläckning en inte syns alls på groundplanemätningen tolkar jag som att den hade med mätsituationen att göra. Skulle kunna vara någonting högtalaren stod på också? 24cm gångvägs skillnad mellan direktljudet och reflexen skulle mycket väl kunna vara från bordet den stod på.
Det är bra att du får mig att tänka till.
matssvensson skrev:JM skrev:Golvreflexer påverkar inte perception av direktljudet enligt F Toole och S Linkwitz.
Ni som har undersökt effekter av golv- och takreflexer, hur skulle ni beskriva att de påverkar det återgivna resultatet?
Själv skulle jag säga att jag inte störs speciellt av första golvreflexen när jag lyssnar hemma. Jag tänker att vi är så invanda att höra just reflexen från golv eller marken vi står på, att hörseln "filtrerar bort" den i upplevelsen även om den mätmässiga effekten kan se bedrövlig ut. Till och med så att golvreflex är väldigt mycket mer naturligt än ingen golvreflex som iö exemplifierar - obehagligt att sväva fritt i luften.
För att delvis säga emot mig själv prövade jag att rulla fram tevagnen som soffbord framför lyssningsplatsen ikväll och jag vet inte om det var nyhetens behag, inbillning eller verklig effekt, men jag tror faktiskt jag uppskattar tevagnen på plats framför. Kan det stämma att jag tycker det låter som att ljudbilden naturligare öppnas upp in till själva inspelningen? Hör jag mindre av lyssningsrummets golv och mer av golvet från inspelningen med tevagnen som diffusor?
Vilken effekt får första takreflexen på återgivningen (förutom att det låter som att man har ett tak i lyssningsrummet)? Min egen erfarenhet är att jag har uppskattat lyssningsrum där det varit högre i takhöjd kontra lägre. Och där det finns fritt utrymme till sidoväggar så att de första laterala reflexerna når lyssningsplatsen +10 ms efter direktljudet.
mvh, mats
JM skrev:En slutsats blir att dipoler har bättre förutsättningar än monopoler att bibehålla mer av precedence effekten och minska TED-reflexer.
petersteindl skrev:Om det finns någon högtalarprincip som uppfyller kravet på att dess ljudspridning/riktningskarakteristik hos de olika vinklarna ovillkorligen skall ha identiskt och exakt samma fas som direktljudet och exakt samma amplitud som direktljudet oavsett frekvens, så får ni gissa vilken högtalarprincip som motsvarar detta villkor och därefter härleda vilken högtalarprincip som är raka motsatsen.
petersteindl skrev:Uppriktigt sagt, förstår ni vad ni läser? Jag menar faktiskt alla. Finnarnas studier är bra och på rätt väg. Jag rekommenderar att lusläsa artikeln och gå till botten med varje enskilt uttalande som står i artikeln. Deras största fel är att de använder ordet envelope för två olika separata fenomen. Ordet betyder i och för sig omslutande men det är å ena sidan ett matematiskt begrepp inom vågrörelseläran, gällande funktioner frekvens som funktion av tiden t, och använder man det på så sätt vid ett tillfälle bör man inte senare använda ordet för ett annan begrepp.
Om det finns någon högtalarprincip som uppfyller kravet på att dess ljudspridning/riktningskarakteristik hos de olika vinklarna ovillkorligen skall ha identiskt och exakt samma fas som direktljudet och exakt samma amplitud som direktljudet oavsett frekvens, så får ni gissa vilken högtalarprincip som motsvarar detta villkor och därefter härleda vilken högtalarprincip som är raka motsatsen.
Facit: Den högtalare som är totalt och i sin helhet rundstrålande motsvarar villkoren d v s en monopol. Den högtalare som principiellt är motsatsen till en monopol är en dipol. Den har riktningsmässigt ett fassprång på 180 grader vilket är helt förkastligt. På något annat sätt är det inte! Antingen har de fel i sin undersökning eller också är det bara att gilla läget. Jag gillar läget eftersom jag vet att de d v s våra östra grannar är på rätt spår.
Däremot krävs det förklaringsmodeller till deras resultat och de finns. Varför är det så såsom de beskriver? Jag har svaren sedan 2008 och jag konstruerar mina högtalare utifrån den förklaringsmodellen.
Jag väljer nu att abrupt avsluta detta inlägg istället för att skriva ett långt förklarande inlägg som inte verkar ge någon respons hos läsaren, annat än från Tarzan och matssvensson. Jag har faktiskt redan tidigare gett förklaringsmodellen i denna tråd. Just det. Jag har i princip redan berättat för mycket, men jag ser att ingen troligtvis förstått. Det är helt ok. Det kanske till och med är bra.
Bra tyska lärare i skolorna i Tyskland uppmanar till: Machen Sie sich Gedanken!
Med vänlig hälsning
Peter
Max_Headroom skrev:Kan vi ta en teknisk fråga här?
Vad sägs om att dämpa lyssningsrummet rejält och proppa in extra högtalare på sidorna (och kanske bakom) och så skapa efterklangen av lyssningsrummet elektroniskt istället? På sätt skulle man kunna ändra sitt lyssningsrums (falska) akustiska egenskaper så att det verkar större eller mindre, eller har en annan form än det rent fysiskt har.
Jag vet att konceptet har prövats med såväl stereo som 5.1 och andra system, med måttlig framgång. Max vibbar att den måttliga framgången beror på minst 2 saker:
- Man har inte dämpat det fysiska rummet ordentlgit utan krämat på med mer syntetisk efterklang + den vanliga.
- Man har för få och/eller för dåliga* högtalare för efterklangen (*=högtalarna för efterklangen avviker för mycket i sin karraktär i förhållande till huvudhögtalarna).
Nå, vad sägs? Framtidens Hifi? Haken är att det kräver ett rejält dämpat rum för att fungera, men om man har det då?
Vad sägs om att dämpa lyssningsrummet rejält och proppa in extra högtalare på sidorna (och kanske bakom) och så skapa efterklangen av lyssningsrummet elektroniskt istället? På sätt skulle man kunna ändra sitt lyssningsrums (falska) akustiska egenskaper så att det verkar större eller mindre, eller har en annan form än det rent fysiskt har.
Jag vet att konceptet har prövats med såväl stereo som 5.1 och andra system, med måttlig framgång. Max vibbar att den måttliga framgången beror på minst 2 saker:
- Man har inte dämpat det fysiska rummet ordentlgit utan krämat på med mer syntetisk efterklang + den vanliga.
- Man har för få och/eller för dåliga* högtalare för efterklangen (*=högtalarna för efterklangen avviker för mycket i sin karraktär i förhållande till huvudhögtalarna).
Nå, vad sägs? Framtidens Hifi? Haken är att det kräver ett rejält dämpat rum för att fungera, men om man har det då?
Tangband skrev:Vi har hela tiden diskuterat optimal återgivning för 2 kanaler i den här tråden. Jag anar att förutsättningarna och det optimala akustiska återgivningsrummet ser helt annorlunda ut med 2-kanaler än med 6 stycken.
petersteindl skrev:Max_Headroom skrev:Kan vi ta en teknisk fråga här?
jag har faktiskt funderat lite kring detta och då speciellt att dämpa den vägg som är bakom lyssnaren om avståndet från denna vägg till lyssnaren är kort, och ha bakre högtalare som ger en viss mängd tidsfördröjt ljud.
Mvh
Peter
Thomas_A skrev:Ja just det ja... hur ser vår hjärna på en vägg 15 cm bakom? Visst att jag vet att det blir reflektioner som är väldigt nära i tid med direktljudet, men om direktljudet nu har samma frekvensgång som de utsläckningar som en nära vägg bakom huvudet nu genererar, så återstår vinkeln för det ljud som kommer snett bakifrån. Hittar vår hjärna den väggen då?
matssvensson skrev:Thomas_A skrev:Ja just det ja... hur ser vår hjärna på en vägg 15 cm bakom? Visst att jag vet att det blir reflektioner som är väldigt nära i tid med direktljudet, men om direktljudet nu har samma frekvensgång som de utsläckningar som en nära vägg bakom huvudet nu genererar, så återstår vinkeln för det ljud som kommer snett bakifrån. Hittar vår hjärna den väggen då?
Asså, jag förstår inte riktigt frågor ni ställer om hur vår hörsel uppfattar något som är relativt enkelt att testa själv? Att undersöka hur vår hjärna ser på en vägg 15 cm bakom handlar väl bara om att ställa sig just 15 cm ifrån en vägg bakom huvudet och anteckna hur ni uppfattar ljudet. Jag själv uppfattar den situationen som att det låter som om man har en vägg 15 cm bakom huvudet, varken mer eller mindre än så.
mvh, mats
petersteindl skrev:Max_Headroom skrev:Kan vi ta en teknisk fråga här?
jag har faktiskt funderat lite kring detta och då speciellt att dämpa den vägg som är bakom lyssnaren om avståndet från denna vägg till lyssnaren är kort, och ha bakre högtalare som ger en viss mängd tidsfördröjt ljud.
Mvh
Peter
Thomas_A skrev:petersteindl skrev:Max_Headroom skrev:Kan vi ta en teknisk fråga här?
Mvh
Peter
Ja just det ja... hur ser vår hjärna på en vägg 15 cm bakom? Visst att jag vet att det blir reflektioner som är väldigt nära i tid med direktljudet, men om direktljudet nu har samma frekvensgång som de utsläckningar som en nära vägg bakom huvudet nu genererar, så återstår vinkeln för det ljud som kommer snett bakifrån. Hittar vår hjärna den väggen då?
Thomas_A skrev:matssvensson skrev:Thomas_A skrev:Ja just det ja... hur ser vår hjärna på en vägg 15 cm bakom? Visst att jag vet att det blir reflektioner som är väldigt nära i tid med direktljudet, men om direktljudet nu har samma frekvensgång som de utsläckningar som en nära vägg bakom huvudet nu genererar, så återstår vinkeln för det ljud som kommer snett bakifrån. Hittar vår hjärna den väggen då?
Asså, jag förstår inte riktigt frågor ni ställer om hur vår hörsel uppfattar något som är relativt enkelt att testa själv? Att undersöka hur vår hjärna ser på en vägg 15 cm bakom handlar väl bara om att ställa sig just 15 cm ifrån en vägg bakom huvudet och anteckna hur ni uppfattar ljudet. Jag själv uppfattar den situationen som att det låter som om man har en vägg 15 cm bakom huvudet, varken mer eller mindre än så.
mvh, mats
Nja, jag tror inte det är så enkelt att bara testa det själv. Tror att Peter var på gång att redovisa det men att det var komplext och inte helt enkelt.
petersteindl skrev:Thomas_A skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Ja just det ja... hur ser vår hjärna på en vägg 15 cm bakom? Visst att jag vet att det blir reflektioner som är väldigt nära i tid med direktljudet, men om direktljudet nu har samma frekvensgång som de utsläckningar som en nära vägg bakom huvudet nu genererar, så återstår vinkeln för det ljud som kommer snett bakifrån. Hittar vår hjärna den väggen då?
Direktljudet kan inte ha samma frekvensgång som de utsläckningar som en nära vägg bakom huvudet genererar. Det är kanske inte det du vill ha sagt?
Sedan ställer jag mig lite tveksam till att man refererar till ens hjärna såsom det vore en enskild entitet. Det är som om hjärnan skulle uppfatta en sak på ett sätt och övrig kropp på ett möjligt annat sätt. Som jag ser det så svarar matssvensson utifrån perspektivet att det handlar om en och endast en sensation som man upplever. Mats likställer hjärnan med hela sitt väsen såsom det är han som upplever och inte hjärnan i sig. Jag förstår mycket väl att i samtalets gång förenklar det att referera till hjärnan såsom det vore en enskild entitet. Men är det verkligen så? Den bästa personen att svara på din fråga är en blind person. Kan en blind person orientera sig i slutna utrymmen med hörseln? Jag tror det. Själv har jag inga problem att höra skillnad på 15 cm och 30 cm och 50 cm avstånd från bakre vägg. Att direkt avgöra om det de facto är en vägg på respektive avstånd vet jag inte om jag direkt kan avgöra. Hörseln kräver träning ihop med kognition samt adaption. Sedan har vi vinkeln bakifrån. Antingen vill vi höra ljudkällorna bakom oss och det är vad filmindustrin vill mixa in i ljudet, eller också vill vi känna oss omslutna av ljud såsom efterklangen bidrar med i en konsertlokal och den efterklangen byggs upp av den bakre väggen. Allt ljud framifrån når till slut den bakre väggen och studsar tillbaks och då sker denna omslutning av ljud. På engelska kallas det för immersive sound och börjar tyvärr bli en populär klyscha. Andra populära klyschor är 3D-sound, Virtual Reality samt andra företeelser. Alla dessa uttryck är scientific i sitt ursprung och har sin specifika definition inom vetenskapen. Sedan blir det genom marknadsföring till rappakalja i kommersialismens tecken och då tappar orden sin riktiga/ursprungliga betydelse och status. Det blir bara fake words. Det upplever i alla fall jag som tragiskt. Känner du kraften. . . Vad är det? Kraften. . . Kraft mäts i Newton N och är massa ggr acceleration. kg*m/s^2. Hur känner man det? Nog om språkförbistring.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Thomas_A skrev:matssvensson skrev:Asså, jag förstår inte riktigt frågor ni ställer om hur vår hörsel uppfattar något som är relativt enkelt att testa själv? Att undersöka hur vår hjärna ser på en vägg 15 cm bakom handlar väl bara om att ställa sig just 15 cm ifrån en vägg bakom huvudet och anteckna hur ni uppfattar ljudet. Jag själv uppfattar den situationen som att det låter som om man har en vägg 15 cm bakom huvudet, varken mer eller mindre än så.
mvh, mats
Nja, jag tror inte det är så enkelt att bara testa det själv. Tror att Peter var på gång att redovisa det men att det var komplext och inte helt enkelt.
Nu talar vi ytterligare en sak, nämligen den rumsresonans i basen som uppkommer mellan fram och bakvägg. Det är inte samma fenomen som bakre reflexens interferensmönster med direktljudet. Rumsresonanser under Schröderfrekvensen är ett fenomen som jag anser man bör försöka åtgärda. Det kan göras på olika sätt. Två skilda vägar är elektroniskt med högtalare på bakre vägg eller passivt med akustiska åtgärder, exempelvis vid bakre vägg.
Med vänlig hälsning
Peter
Direktljudet kan inte ha samma frekvensgång som de utsläckningar som en nära vägg bakom huvudet genererar. Det är kanske inte det du vill ha sagt?
Sedan ställer jag mig lite tveksam till att man refererar till ens hjärna såsom det vore en enskild entitet. Det är som om hjärnan skulle uppfatta en sak på ett sätt och övrig kropp på ett möjligt annat sätt. Som jag ser det så svarar matssvensson utifrån perspektivet att det handlar om en och endast en sensation som man upplever. Mats likställer hjärnan med hela sitt väsen såsom det är han som upplever och inte hjärnan i sig. Jag förstår mycket väl att i samtalets gång förenklar det att referera till hjärnan såsom det vore en enskild entitet. Men är det verkligen så? Den bästa personen att svara på din fråga är en blind person. Kan en blind person orientera sig i slutna utrymmen med hörseln? Jag tror det. Själv har jag inga problem att höra skillnad på 15 cm och 30 cm och 50 cm avstånd från bakre vägg. Att direkt avgöra om det de facto är en vägg på respektive avstånd vet jag inte om jag direkt kan avgöra. Hörseln kräver träning ihop med kognition samt adaption. Sedan har vi vinkeln bakifrån. Antingen vill vi höra ljudkällorna bakom oss och det är vad filmindustrin vill mixa in i ljudet, eller också vill vi känna oss omslutna av ljud såsom efterklangen bidrar med i en konsertlokal och den efterklangen byggs upp av den bakre väggen. Allt ljud framifrån når till slut den bakre väggen och studsar tillbaks och då sker denna omslutning av ljud. På engelska kallas det för immersive sound och börjar tyvärr bli en populär klyscha. Andra populära klyschor är 3D-sound, Virtual Reality samt andra företeelser. Alla dessa uttryck är scientific i sitt ursprung och har sin specifika definition inom vetenskapen. Sedan blir det genom marknadsföring till rappakalja i kommersialismens tecken och då tappar orden sin riktiga/ursprungliga betydelse och status. Det blir bara fake words. Det upplever i alla fall jag som tragiskt. Känner du kraften. . . Vad är det? Kraften. . . Kraft mäts i Newton N och är massa ggr acceleration. kg*m/s^2. Hur känner man det? Nog om språkförbistring.
Med vänlig hälsning
Peter
Nja. Så här undrar jag alltså:
Ta bort alla väggar utom en (den bakre) placera den 15 cm bakom och spela musik. Du kommer att få en reflex som ger amplitudskillnader samt en vinkel för reflexljudet.
Jämför utan vägg, dock med samma frekvenskurva som den ger i ovan fall, alltså med samma amplitudskillnader.
Det jag vill år är hur lätt det är att höra reflexen som kommer snett bakifrån under 1 ms, exkl ampltudskillnaden.
Med vänlig hälsning
Peter
Ta bort alla väggar utom en (den bakre) placera den 15 cm bakom och spela musik. Du kommer att få en reflex som ger amplitudskillnader samt en vinkel för reflexljudet.
Jämför utan vägg, dock med samma frekvenskurva som den ger i ovan fall, alltså med samma amplitudskillnader.
Det jag vill år är hur lätt det är att höra reflexen som kommer snett bakifrån under 1 ms, exkl ampltudskillnaden.
matssvensson skrev:JM skrev:En slutsats blir att dipoler har bättre förutsättningar än monopoler att bibehålla mer av precedence effekten och minska TED-reflexer.
Som i andra studier tolkar jag att resultatet förespråkar direktljudslika reflexer från sidan och att försöka undvika dem i direktljudsriktningen. Hur får du till slutsatsen att dipoler med sin koncentrerade spridning framåt/bakåt och begränsad spridning åt sidorna med det skulle ha bättre förutsättningar att bibehålla precedence effekten och minska TED-reflexer för återgivningen? I Tooles bok som du gillar att referera till faller väl just Quad ESL-63 illa ut i deras kontrollerade blinda lyssningutvärdering.
mvh, mats
JM skrev:Thomas_A skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Det här är inte så svårt.
Vid reflexer bakifrån där bakväggen är närmare än 15 cm dvs tiden för reflexljudet är under 1 ms kommer upplevt ljud vara lika med ljud upptaget med mikrofon med alla interferenser. Ljudet kommer att upplevas som kraftigt förvrängt relativt om reflexen inte var närvarande. Ingen maskering av direktljudet endast förvrängning.
Bakväggsreflex över 1 ms maskerar direktljudet i sjunkande grad med ökat avstånd. Upplevelsen blir att direktljudet blir bättre ju längre avståndet till bakväggen är. Men fortfarande dålig spatial upplevelse. Primära upplevelsen blir direktljudet utan korrelation mellan mikrofonregistrerat ljud i lyssingspositionen. Reflexljudet av musik upplevs inte som separatljud .
Bakväggsreflex över 10 ms maskerar fortfarande direktljudet. Ökande spatial upplevelse inträder nu med peak vid ca 20 ms då maskeringen är nästan försumbar. Primära upplevelsen blir direktljudet utan korrelation mellan mikrofonregistrerat ljud i lyssingspositionen. Reflexljudet av musik upplevs inte som separatljud .
Över ca 40 ms beroende på typ av ljud/musik kommer allt mer uppdelning i 2 upplevda ljud. Direktljudet och reflexljudet upplevs som två separata ljud. Ekon. Det är först över 40 ms du kan höra bakväggsreflexen som ett separat ljud.
Således är LTAS mätningar meningslösa i verkligheten vid reflexer över 1 ms då de inte beaktar neuropsykologin hur vi hör.
Jag har över 5 m till bakväggen.
JM
Tangband skrev:JM , betraktar du mätningar med LTAS under 1 ms som mer relevanta ? Typ om jag mäter på lyssningsplats med en vägg som är 15 cm bakom huvudet ?
Thomas_A skrev:Nja. Så här undrar jag alltså:
matssvensson skrev:Thomas_A skrev:Nja. Så här undrar jag alltså:
Det borde inte vara omöjligt att pröva själv, om du har tillgång till ett öppet område utomhus och kan acceptera att testet också har begränsningsytan marken du står på. Då kan du antingen släpa med dig en egen ”vägg” i form av en stor skiva mdf, gips eller liknande, eller utnyttja någon befintlig lodrätt begränsningsyta i experimentet. En rimlig bärbar högtalare borde kunna fungera som ljudkälla. Sen är det bara att testa med och utan ”vägg” - hur upplever du skillnaden?
Thomas_A skrev:matssvensson skrev:Thomas_A skrev:Nja. Så här undrar jag alltså:
Det borde inte vara omöjligt att pröva själv, om du har tillgång till ett öppet område utomhus och kan acceptera att testet också har begränsningsytan marken du står på. Då kan du antingen släpa med dig en egen ”vägg” i form av en stor skiva mdf, gips eller liknande, eller utnyttja någon befintlig lodrätt begränsningsyta i experimentet. En rimlig bärbar högtalare borde kunna fungera som ljudkälla. Sen är det bara att testa med och utan ”vägg” - hur upplever du skillnaden?
Det fungerar inte heller eftersom jag måste jämföra med ett amplitudmodulerad ljud som väggen innebär. Det fungerar om jag har en sådan modifierad musiksignal dock.
Tangband skrev:Jag är ju amatör men har nyligen mätt lite vid lyssningsplats och det kan möjligen ge ett svar, möjligen....
I verkligen får du som det ser ut en amplitudskillnad- i form av en lite oroligare och något höjd frekvensgång över 1 khz. Det syns mycket tydligt på mina egna LTAS mätningar med eller utan tunna ( 3 cm ) dämpplattor mot väggen.
Jag tror inte hjärnan uppfattar den korta reflexen mer än en amplitud och möjligen frekvensamplitud ändring ( ändring i balansen i form av ojämnare frekvenskurva och rippel med en odämpad vägg. ) Tror jag - men jag har bara gjort ett experiment med eller utan dämpning bakom huvudet. Min vägg är 20 cm bakom huvudet.
Thomas_A skrev:Det fungerar inte heller eftersom jag måste jämföra med ett amplitudmodulerad ljud som väggen innebär. Det fungerar om jag har en sådan modifierad musiksignal dock.
matssvensson skrev:Thomas_A skrev:Det fungerar inte heller eftersom jag måste jämföra med ett amplitudmodulerad ljud som väggen innebär. Det fungerar om jag har en sådan modifierad musiksignal dock.
Detta förstår jag inte. Vad menar du med ”ett amplitudmodulerad ljud som väggen innebär”? Skulle en hård yta som en vägg kunna amplitudmodulera ett infallande ljud - hur då?
/mats
JM skrev:Vid reflexer bakifrån där bakväggen är närmare än 15 cm dvs tiden för reflexljudet är under 1 ms kommer upplevt ljud vara lika med ljud upptaget med mikrofon med alla interferenser. Ljudet kommer att upplevas som kraftigt förvrängt relativt om reflexen inte var närvarande. Ingen maskering av direktljudet endast förvrängning.
Adhoc skrev: För lägre frekvenser med våglängd som är bra mycket större än avståndet mellan öronen blir det svårare och svårare att riktningsbestämma. Jag tycker det är svårt också med riktigt höga ”pipljud”, där hjälper det inte mycket att vrida lite på huvudet. Det beror nog på att huvudet är mycket större än våglängden för ”pipljudet” och signalen vid bortre örat blir för svag jämfört med närmaste örat (?). Figuren 2.27 tycker jag indikerar det.
rajapruk skrev:Usch. Det är hemskt när man tvingas sitta så nära vägg. Har du inga andra möbleringsalternativ för att få lyssningspositionen längre från vägg?
Ju mer dämpning du kan få in där (tjockare) nu, desto bättre, tror jag. 10-12cm hade inte varit fel.
matssvensson skrev:Thomas_A skrev:Det fungerar inte heller eftersom jag måste jämföra med ett amplitudmodulerad ljud som väggen innebär. Det fungerar om jag har en sådan modifierad musiksignal dock.
Detta förstår jag inte. Vad menar du med ”ett amplitudmodulerad ljud som väggen innebär”? Skulle en hård yta som en vägg kunna amplitudmodulera ett infallande ljud - hur då?
/mats
Tangband skrev:matssvensson skrev:Thomas_A skrev:Det fungerar inte heller eftersom jag måste jämföra med ett amplitudmodulerad ljud som väggen innebär. Det fungerar om jag har en sådan modifierad musiksignal dock.
/mats
Det beror på avståndet : huvud-bakre vägg. Det blir reflexer av studsen. Jag kan se det på mina LTAS mätningar. Är avståndet mellan huvud/vägg 15-20 cm ( 30-40 cm gångväg för ljudet innan det når huvudet ) innebär det ändring i amplituden från ca 900 hz och uppåt. Vilket jag påpekat i fyra inlägg nu.
Mät och prova själv
Thomas_A skrev:När signalen reflekteras uppstår utsläckning och förstärkning av signalen. Den är jag helt med på att den går att detektera eftersom det är nivåvariationer. Ta bort väggen, och justera för de nivåvariationerna som en vägg innebär (precis som man kan göra för högtalare nära vägg). Kan jag fortfarande detektera en vägg efter kompensation?
JM skrev:Korrekt att i Tools dubbel bildtest av Quad ESL-63 inte kom hgt speciellt högt i rang. Testen gjordes för rätt länge sedan och kommer inte ihåg hur rummet såg ut. Var det stora testrumet hos Harman?
JM skrev:matssvensson skrev:JM skrev:En slutsats blir att dipoler har bättre förutsättningar än monopoler att bibehålla mer av precedence effekten och minska TED-reflexer.
Som i andra studier tolkar jag att resultatet förespråkar direktljudslika reflexer från sidan och att försöka undvika dem i direktljudsriktningen. Hur får du till slutsatsen att dipoler med sin koncentrerade spridning framåt/bakåt och begränsad spridning åt sidorna med det skulle ha bättre förutsättningar att bibehålla precedence effekten och minska TED-reflexer för återgivningen? I Tooles bok som du gillar att referera till faller väl just Quad ESL-63 illa ut i deras kontrollerade blinda lyssningutvärdering.
mvh, mats
Korrekt att i Tools dubbel bildtest av Quad ESL-63 inte kom hgt speciellt högt i rang. Testen gjordes för rätt länge sedan och kommer inte ihåg hur rummet såg ut. Var det stora testrumet hos Harman?
Mina Quadar är vinklade så att bidraget från väggen bakom hgt är försumbar samtidigt som reflexerna bakåt får lång väg innan de når lyssningspositionen. Tid idag ca 20 ms. Tidiga laterala reflexers bidrag är försumbart pga dipolens interferenserna vinkelrät mot direktljudet.
Dvs god precedece effekt och minimalt med maskering. God spatial upplevelse.
JM
Thomas_A skrev:När signalen reflekteras uppstår utsläckning och förstärkning av signalen. Den är jag helt med på att den går att detektera eftersom det är nivåvariationer. Ta bort väggen, och justera för de nivåvariationerna som en vägg innebär (precis som man kan göra för högtalare nära vägg). Kan jag fortfarande detektera en vägg efter kompensation?
Thomas_A skrev:Jag tror ingen riktigt förstått min fråga ännu.
rajapruk skrev:Adhoc skrev: För lägre frekvenser med våglängd som är bra mycket större än avståndet mellan öronen blir det svårare och svårare att riktningsbestämma. Jag tycker det är svårt också med riktigt höga ”pipljud”, där hjälper det inte mycket att vrida lite på huvudet. Det beror nog på att huvudet är mycket större än våglängden för ”pipljudet” och signalen vid bortre örat blir för svag jämfört med närmaste örat (?). Figuren 2.27 tycker jag indikerar det.
Ja. Jag blev förvånad nyligen av att en 10Khz LTS testton spelades ur en högtalare var helt omöjlig för mig att riktningsbestämma var den kom från. Och märkliga fenomen när jag vred huvudet åt olika håll. Verkar som vissa vinklar helt släcker ut tonen.
goat76 skrev:Thomas_A skrev:När signalen reflekteras uppstår utsläckning och förstärkning av signalen. Den är jag helt med på att den går att detektera eftersom det är nivåvariationer. Ta bort väggen, och justera för de nivåvariationerna som en vägg innebär (precis som man kan göra för högtalare nära vägg). Kan jag fortfarande detektera en vägg efter kompensation?
Nej, du kommer inte att detektera en vägg precis bakom dig som inte längre finns precis bakom dig bara för att du har justerat för nivåvariationerna, de förändringarna ligger då i direktljudet vilket kommer framifrån.
För att bena ut detta lite extra så innebär det att alla förändringar man gjort i direktljudet då skulle innebära att de justeringar man gjort för nivåvariationerna inte längre gäller då direktljudet förändrats.
Det blir lite som hönan eller ägget problematiken.
Kan det vara så att du funderar så hårt på detta så att du missar det enkla?![]()
Som både jag och matssvensson påpekat tidigare i tråden, provlyssa nära en vägg och sedan längre ifrån så hör du att din frågeställning drunknar i en massa större problem ”en nära väggen upplevelse” medför. Vad dessa problem heter med tekniska termer får någon annan svara på.
jansch skrev:Det är en bra test du gjorde! Jag har många gånger skrivit här på Faktiskt.io att man borde lyssna på statiska sinustoner I ETT NORMALT LYSSNINGSRUM.
Eller ännu enklare - prova brandlarmet.
JM skrev:Thomas_A skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Vid reflexer bakifrån där bakväggen är närmare än 15 cm dvs tiden för reflexljudet är under 1 ms kommer upplevt ljud vara lika med ljud upptaget med mikrofon med alla interferenser. Ljudet kommer att upplevas som kraftigt förvrängt relativt om reflexen inte var närvarande. Ingen maskering av direktljudet endast förvrängning.
Bakväggsreflex över 1 ms maskerar direktljudet i sjunkande grad med ökat avstånd. Upplevelsen blir att direktljudet blir bättre ju längre avståndet till bakväggen är. Men fortfarande dålig spatial upplevelse. Primära upplevelsen blir direktljudet utan korrelation mellan mikrofonregistrerat ljud i lyssingspositionen. Reflexljudet av musik upplevs inte som separatljud .
Bakväggsreflex över 10 ms maskerar fortfarande direktljudet. Ökande spatial upplevelse inträder nu med peak vid ca 20 ms då maskeringen är nästan försumbar. Primära upplevelsen blir direktljudet utan korrelation mellan mikrofonregistrerat ljud i lyssingspositionen. Reflexljudet av musik upplevs inte som separatljud .
Över ca 40 ms beroende på typ av ljud/musik kommer allt mer uppdelning i 2 upplevda ljud. Direktljudet och reflexljudet upplevs som två separata ljud. Ekon. Det är först över 40 ms du kan höra bakväggsreflexen som ett separat ljud.
Således är LTAS mätningar meningslösa i verkligheten vid reflexer över 1 ms då de inte beaktar neuropsykologin hur vi hör.
JM
IngOehman skrev:Flygplan tycker jag det brukar vara väldigt lätt att lokalisera, med reservation för att man ju hör dem från den riktning som de fanns i då de skapade det ljud som när fram. Det vill säga de är längre fram än man hör dem.
Även larm och liknande ljud, är ofta modulerade, vilket gör det avsevärt lättare att lokalisera dem inomhus. Och ännu mycket lättare är de att lokalisera i rum som inte ger ett bra diffusfält - läs i bra rum för musikåtergivning!![]()
![]()
Rum med kort efterklangstid gör helt enkelt möjligheten att lättare lokalisera riktningen till ljudkällor även om de ger ifrån sig statiska ljud. Och får den som lyssnar dessutom röra huvudet så går det ännu lättare.JM skrev:Thomas_A skrev:
JM
Inte en siffra rätt, det vill säga på slutet stämde några av de uppgifter som du refererade till. Men det du skriver av egen kraft är både fel och missar att adressera den fråga som Thomas_A ställer.
Den fråga han ställer är enkel, men svaret på den är inte fullt lika enkelt...
Han frågar om bakväggsreflexen påverkar upplevelsen (om den gör väggen detekterbar kanske rent av) om man rättar till kamfiltereffekterna som uppstår då direktljud och reflexljud blandas.
Det ser ut som en enkelt fråga, men den är avsevärt knepigare än det kan verka...
Han säger samma tonkurva (jag förmodar då att det är tonkurvan han åsyftar med ordet ”frekvenskurva”, trots att det ju är oklart vad en frekvenskurva är, det kan ju vara många olika saker som förhåller sig som funktion av frekvensen. Därför är ”frekvenskurva” och ”frekvensgång” olämpliga begrepp. Tonkurva är bättre om man menar ljudtrycksamplitudens frekvensgång) som utan väggen.
Så, menar han då den tunkurva som en mätmikrofon skulle uppmäta om man tog bort lyssnaren och istället ställde dit en mätmikrofon (en väldigt, väldigt liten en) på den plats där lyssarens ena öra fanns, och sen där det andra, och sen där det ena fanns och man mäter med den andra kanalen spelandes och till sist med andra kanalen spelandes och mätt i andra örats position...
Det blir flera olika tonkurvor det...
Dessutom ändrar de sig dramatiskt om man skulle ha utgått ifrån andra öronpositioner...
Därtill så finns inget sätt att eq:a de två kanalerna så det stämmer för båda öronen samtidigt...
Och till sist så är det ogörligt att eq:a då utsläckningarna blir extremt djupa...
- - -
Men säg att man hade en enörad lyssnare och en monohögtalare som spelade? Skulle det gå då?
Nej, inte ens då skulle det gå, eftersom ett öra inte hör rundtagande. Man hör med skapligt olika frekvensberoende känslighet framifrån resp bakifrån, så det som mätmikrofonen anser vara en korrekt eq (hur hypotetisk den än är ouppnåelig som den praktiskt är) stämmer ändå inte när ett öra är där och lyssnar! Frekvensberoendet som råder vid trumhinnan kommer därför ändå inte att stämma med hur det hade varit utan reflexen från väggen därbakom!
Så i praktiken - såväl som teoretiskt (vilket alltid är samma sak, trots att så många försöker hävda motsatsen*) så kan man inte trolla bort de hörbara effekterna av en vägg bakom en tvåörad lyssnaren som lyssnare på levande musik eller musik från en stereouppställnkng, med mindre än att man dämpar väggen fullständigt. Det i sin tur låter sig inte göras med mindre än att ”väggen” definieras som en yta, på en mycket tjock absorbent (mer än en meter djup).
Men OM man lyckas eq:a (extrema förstärkningar vid vissa av utsläckningsfrekvenserna krävs) för en enörad lyssnare, med ljudet vid trumhinnan som utgångspunkt och med en monofoniskt ljudkälla då? Ja då kan resultatet om man använder en eq-procedur som har rätt dos av fasdistorsion (minimumfas eq duger inte) bli identiska signaler vid trumhinnan som när väggen inte fanns där. Och om man nöjer sig med en snarlik upplevelse så kan man lämna fasartefskterna oåtgärdade och välja en vanlig minimumfas-eq. Det är dock lättare att åstadkomma rätt eq med interferensteknik som utgångspunkt, så det finns egentligen inget skäl att köra minimumfas-eq.
Frågan är dock rätt så akademisk då få eller inga ljudkällor är sant monofoniska/perfekt punktformiga och de flesta lyssnare har två öron, och man därtill av andra skäl inte vill använda eq som boostar vissa frekvenser med mer än 30 dB. Men jag förstår ju att frågan var menad hypotetisk. Hoppas att svaret duger, Thomas_A?
Vh, iö
Thomas_A skrev:Nja. Så här undrar jag alltså:
IngOehman skrev:Jag tycker ett par (väsentligt!) intressantare frågor är:
1. Är ljud som reflekteras i en vägg bakom lyssnaren någonsin subjektivt berikande?
Svaret är ja. Det finns absolut situationer där majoriteten av lyssnare föredrar att ha en partiellt reflekterande vägg bakom sig. Det är lätt att undersöka och det har jag gjort. Majotiteten av lyssnare föredrar måttligt med reflexer bakifrån framför inga, om de är fördröjda mer än 6-7 ms.
2. Gäller detta även om väggen bakom lyssnaren är så nära som den är då den soffan man sitter i är upptryckt mot väggen?
Jag gissar att de flesta tänker sig att svaret på frågan är nej, men då har de fel!![]()
![]()
Det rätta svaret är - det beror på. Och det beror på mycket. Men majoriteten av lyssnare föredrar att ha en vägg nära bakom sig framför att ha ingenting (fritt fält eller 100 % dämpning) bakom sig vid stereolyssning, om väggen är kraftigt diffuserande.
Men en diffusor som gör jobbet har i sig ett djup, så man kan diskutera om man då verkligen sitter nära väggen? Om diffusorn är säg 30-40 cm djup så är ju det verkliga avståndet till väggen (diffusorns botten) ökat med 30-40 cm, så det intressanta är väl i det fallet att de flesta föredrar diffusorn (om den är rättbyggd då nota bene, inte vilken som helst*) framför att ha samma vägg odiffuserad, det vill säga 30-40 cm bakom soffan. Så om man har möjlighet till detta avstånd så ÄR det potentiellt bättre med diffusor än utan, är min erfarenhet.
Men om soffan måste stå mot väggen då?![]()
Då kan väggen faktiskt bidra positivt också!Men inte alldeles utan vidare. Tricket är att välja ljudvägar... att maximera de goda och dämpa de onda.
![]()
Det betyder i praktiken att det man behöver är ett högt ryggstöd!Ett som ser till att dämpa direktljudets första reflex (primärstuds) i väggen bakom lyssnaren, som annars hade studsat i riktning mot lyssnaren.
Men i väggen bakom lyssnarna så studsar ju även andra ljud, de som är sekundära, tertiära, kvartära, quintära...! Alltså ljud som redan gått en längre väg från högtalarna och som därför redan är mera fördröjda i förhållande till direktljudet.
Så: Ljud som studsat multipla gånger i lyssningsrummets angränsningsytor (sidoväggar och (minst en gång i) tak) kommer också de att studsa i väggen bakom lyssnaren, men de är som sagt då väsentligt fördröjda jämfört med direktljudet och bidrar (subjektivt) positivt i många fall, för de flesta lyssnare. Och de kommer potentiellt att nå lyssaren på ett berikande sätt, om de studsar en gång till, ÖVER öronhöjd i väggen bakom lyssnarna.![]()
Lite förenklat (bäst är förstås att alltid titta på den specifika fallet) så blir det oftast upplevelsemässigt bäst att ha väggen odämpad typ 15 cm över öronhöjd och uppåt. Detta alltså även när man sitter i en soffa som är tryckt mot väggen. Idag är sofforna typiskt försedda med alldeles för lågt ryggstöd dock, och det ställer till det.Det är dock enkelt att skära till lite dämpmaterial (t ex någon gammal madrass som man har liggande) och lägga den på ryggstödet så det sträcker sig 10-20 cm över öronhöjd. Eller experimentera mera vildt!
- - -
Avslutningsvis vill jag ånyo varna för tumregeltro!
Inga sådana här frågor är så simpla så något tumregelsvar går att använda. Påståenden om t ex att en hård vägg direkt bakom lyssnarsoffan är destruktiv för upplevelsen - är helt enkelt bara en korkad tumregel. Den visar bara att den som yttrar tumregeln inte förstår hur komplext det är. Det beror på och det beror på mycket.
Om väggen är dämpad upp till någon eller ett par dm över öronhöjd (odämpad däröver) så bidrar den primärt (well, över någon kHz) med ljud som gått både långa och multipla vägar i lyssningsrummet redan innan, och direktljudet skadas därför inte av de reflekterade ljudet således att fula kamfilterfärgningar bildas. Vid lägre frekvenser skapas dock oundvikligen en viss förtjockning, men de blir klart mildare (!) om man låter den övre delen av väggen vara odämpad. Med en heldämpad (säg någon dm tjock beklädnad) så blir dock förtjockningen av klangen påtaglig och många ogillar upplevelsen påtagligt. Jag är en av dem.
Samma behandling av högtalarväggen ger självklart samma klangpåverkan, men de behöver inte påverka musikupplevelsen alls negativt om högtalarna som man använder är konstruerade för det, det vill säga SKALL spela framför en vägg som fungerar så, för att allt skall bli rätt.
Vh, iö
- - - - -
*Diffusorer skiljer sig åt påtagligt. Rätt sort för att använda bakom lyssnare skall bete sig väsensskilt från diffusorer för andra bruk. En lyssnarväggsdiffusor bör diffusera både i tid och rum, men maximalt asymmetrisk i förhållande till gravitationen.
JM skrev:Ingvar, Peter och alla andra ni gör mig så glad!
Äntligen finns tankar där ni bla förmedlar era erfarenheter av fördröjningstiden på reflexerna.
1. Hur ser era erfarenheter ut map reflexernas relativa ljudtryck i lyssningspositionen. Diffusorer/absorbenter kan i vissa fall sänka ljudtrycket om jag fattat rätt. Dvs att fördubblat avstånd på reflexerna, relativt lyssningsavståndet till ljudkällan, ger -6 dB ljudtrycks sänkning gäller inte i alla lägen.
JM skrev:Min personliga erfarenhet av lyssning på högtalare är att ingen enskild reflex, bortsett för golv- och till viss del takreflex, bör överstiga - 6 dB relativt direktljudet. Detta gäller även reflex bakom lyssningspositionen.
JM skrev:Min erfarenhet är även att reflexer bakom lyssningspositionen kan vara frekvensolikt och/eller "komma för tidigt" om de dämpas mer än 10 dB. Dvs maskeringseffekten blir marginell men viss precedence effekt kvarstår.
JM skrev:2. I små rum gör jag och många andra kompromisser. Hur rangordnar ni dessa kompromisser map optimalt ljudupplevelse. Hur placerar ni reflextid, relativt ljudtryck, frekvenslikhet, mm?
3. Vilka vanliga kompromisser bör undvikas i rangordning.
IngOehman skrev:Lite förenklat (bäst är förstås att alltid titta på den specifika fallet) så blir det oftast upplevelsemässigt bäst att ha väggen odämpad typ 15 cm över öronhöjd och uppåt. Detta alltså även när man sitter i en soffa som är tryckt mot väggen. Idag är sofforna typiskt försedda med alldeles för lågt ryggstöd dock, och det ställer till det. Det är dock enkelt att skära till lite dämpmaterial (t ex någon gammal madrass som man har liggande) och lägga den på ryggstödet så det sträcker sig 10-20 cm över öronhöjd. Eller experimentera!
matssvensson skrev:IngOehman skrev:Lite förenklat (bäst är förstås att alltid titta på den specifika fallet) så blir det oftast upplevelsemässigt bäst att ha väggen odämpad typ 15 cm över öronhöjd och uppåt. Detta alltså även när man sitter i en soffa som är tryckt mot väggen. Idag är sofforna typiskt försedda med alldeles för lågt ryggstöd dock, och det ställer till det. Det är dock enkelt att skära till lite dämpmaterial (t ex någon gammal madrass som man har liggande) och lägga den på ryggstödet så det sträcker sig 10-20 cm över öronhöjd. Eller experimentera!
Kul att det verkar vara en lösning liknande denna som Tangband kommit fram till i sina experiment!
mvh, mats
Tangband skrev:Den dubbla akustiken vid egna inspelningar man får om man inte dämpar mycket i sitt eget rum är också en liten öronöppnare för mig. Inspelningen låter konstig om man inte närmickar alla akustiska instrument vid inspelningen OM man dessutom hemma har ett väldigt odämpat golv tex. Här har jag lärt mig massor. Ska man då ge upp då i sin jakt på det perfekta ljudet ?
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Den dubbla akustiken vid egna inspelningar man får om man inte dämpar mycket i sitt eget rum är också en liten öronöppnare för mig. Inspelningen låter konstig om man inte närmickar alla akustiska instrument vid inspelningen OM man dessutom hemma har ett väldigt odämpat golv tex. Här har jag lärt mig massor. Ska man då ge upp då i sin jakt på det perfekta ljudet ?
Fast närmickning behövs nog inte om rummet är mera passande för inspelning. Akustiska instrument har ofta olika klang i olika riktningar och närmickning blir då lite galet i många fall. Det är heller inte samma sak som att rum där instrumenten låter bra vid lyssning är med automatik bra att spela in i eller tvärtom. Ett "normalt" vardagsrum tycker jag ofta är olämpligt att spela in akustiska instrument, det känns som det behövs lite mera takhöjd än vad som är vanligt. En överdriven närmickning kan ge helt galet ljud från t.ex. en fiol. En annan sak är var i rummet man har placerat instrumentet/-en som ska spelas in, där krävs experiment med hur nära begränsningsytor man placerar de utövande.
jansch skrev:
Jo...Jag tror det. Hade för mej att det var en "Bruel&kjaer Technical Review" och det var väl därför jag inte hittade den.
Nu, ett antal decennier senare, känns texten rätt "dammig" och man skulle nog inte ha nyttjat liknande mätmetod i dagsläget.
Dock kul att läsa igen efter sådär 40 år och inse att både man själv och generell kunskap om lyssningsrum och mätmetoder har utvecklats.
IngOehman skrev:Jansch:
Utveckling? Det kan diskuteras. Snarare än en utveckling ser jag att tumreglerna har bytts ut - till nya tumregler.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Ser ingenting konstigt i något av detta.![]()
Vad menar du är svårt att förstå, Jansch? Vad tycker du (förväntade dig) att vi stället borde ha uppfattat eller accepterat?
Vh, iö
petersteindl skrev:Att vilja ha med sin egen loge vid uppspelning på samtliga inspelningar är en slags tillvänjning av sin egen lyssningssituation oavsett att det ger en total sameness på alla inspelningar.![]()
Men det är ok. Vi har alla våra feel-good preferenser.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Att vilja ha med sin egen loge vid uppspelning på samtliga inspelningar är en slags tillvänjning av sin egen lyssningssituation oavsett att det ger en total sameness på alla inspelningar.![]()
Men det är ok. Vi har alla våra feel-good preferenser.
Med vänlig hälsning
Peter
IngOehman skrev:PS. Och hela grejen med en bra loge är just att man INTE behöver vänja sig vid den, alls! De fungerar från första stund.
De spelar nämligen ingen destruktiv roll. Man kan vara hur van som helst med sin egna lyssningsloge, och sen åka till någon annan med en annorlunda (men tillika bra) lyssningsloge därhemma, och inte bara trivas utan någon tillvänjning - utan dessutom höra inspelningarna likadant. Känna igen händelsen.
Samma sak gäller egengjorda inspelningar - man känner igen dem, i ALLA bra byggda lyssningar enligt loge-konceptet.
Tangband skrev:Men, lyssnar man på producerad musik som inte har nån verklig referens - läs pop/rock, så kan ett annat slags lyssningsrum än " loge-rummet" säkert föredras i vissa fall ?
goat76 skrev:Tangband skrev:Men, lyssnar man på producerad musik som inte har nån verklig referens - läs pop/rock, så kan ett annat slags lyssningsrum än " loge-rummet" säkert föredras i vissa fall ?
Jag måste än en gång påpeka för dig om att all musikproduktion inom pop/rock inte alltid saknar verklg referens, varför skulle den göra det menar du? Och var går din gräns för vad producerad musik är?
Exempel 1: En akustisk gitarr spelas in med mikrofon med en noga vald placering och ett noga avvägt avstånd för att få till önskad balans i ljudet så som man uppfattar det låta i rummet, eller som man önskar att det ska låta. Det mesta av ljudet kommer har förstärkas inuti gitarrkroppen och kommer ut från hålet i instrumentet.
Om man då vill att det ska uppfattas låta som ett närmare och mindre framträdande, så kan mikrofonen som då placerats närmare instrumentet behöva ett visst stöd av ytterligare en mikrofon som då är placerad på ett längre avstånd för att skapa ett ljud så nära det ursprungliga ljud våra öron uppfattar det. Utan rumsmicken kommer annars ljudet troligtvis uppfattas för ”torrt” då den nära ljudupptagningen annars dominerar och överskuggar rumsljudet.
(Att man behöver greja med flertalet mikrofoner är för att kringgå de tillkortakommanden som mikrofoner har jämnfört med våran hörsel).
Exempel 2: En inspelning av en elgitarr kan och bör gå till likadant som vid inspelningen av den akustiska gitarren. Det enda som skiljer dem åt är att det önskade ljudet nu kommer från högtalaren i förstärkaren istället för själva instrumentet. Detta ljud balanseras precis på samma sätt med placering och avstånd av mikrofonen för att uppnå det ljud man hör i rummet eller det ljud man önskar och även här behöver man i de flesta fall en mikrofon på ett större avstånd för att få till ett så trovärdigt ljud som möjligt.
High fidelity betyder så vitt jag vet att komma så nära ett naturligt och ursprungligt ljud som det bara går.
Vad är det i exempel 1 som gör den inspelningen mer naturlig, ursprunglig och mindre producerad än inspelningen i exempel 2?
(Jag försöker inte bråka med dig med det här, jag ser bara att du har fastnat lite i några förutfattade meningar och försöker leda dig ut från mörkret, kanske kommer detta av att du kanske inte har hört så många inspelningar av rock/pop med ambitionen att låta naturtroget för att du själv kanske inte har dessa typer av musikstilar som dina största intressen?)
Morello skrev:Därefter skickas produktionen typiskt till masteringstudio och därmed tappar producenten kontrollen över resultatet.
Morello skrev:Genau, men nu syftade jag på populärmusik.
RogerGustavsson skrev:Man kan förstås även spela in gitarren i "äkta" stereo med rumsljudet också...
Tangband skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:Men, lyssnar man på producerad musik som inte har nån verklig referens - läs pop/rock, så kan ett annat slags lyssningsrum än " loge-rummet" säkert föredras i vissa fall ?
Jag måste än en gång påpeka för dig om att all musikproduktion inom pop/rock inte alltid saknar verklg referens, varför skulle den göra det menar du? Och var går din gräns för vad producerad musik är?
Exempel 1: En akustisk gitarr spelas in med mikrofon med en noga vald placering och ett noga avvägt avstånd för att få till önskad balans i ljudet så som man uppfattar det låta i rummet, eller som man önskar att det ska låta. Det mesta av ljudet kommer har förstärkas inuti gitarrkroppen och kommer ut från hålet i instrumentet.
Om man då vill att det ska uppfattas låta som ett närmare och mindre framträdande, så kan mikrofonen som då placerats närmare instrumentet behöva ett visst stöd av ytterligare en mikrofon som då är placerad på ett längre avstånd för att skapa ett ljud så nära det ursprungliga ljud våra öron uppfattar det. Utan rumsmicken kommer annars ljudet troligtvis uppfattas för ”torrt” då den nära ljudupptagningen annars dominerar och överskuggar rumsljudet.
(Att man behöver greja med flertalet mikrofoner är för att kringgå de tillkortakommanden som mikrofoner har jämnfört med våran hörsel).
Exempel 2: En inspelning av en elgitarr kan och bör gå till likadant som vid inspelningen av den akustiska gitarren. Det enda som skiljer dem åt är att det önskade ljudet nu kommer från högtalaren i förstärkaren istället för själva instrumentet. Detta ljud balanseras precis på samma sätt med placering och avstånd av mikrofonen för att uppnå det ljud man hör i rummet eller det ljud man önskar och även här behöver man i de flesta fall en mikrofon på ett större avstånd för att få till ett så trovärdigt ljud som möjligt.
High fidelity betyder så vitt jag vet att komma så nära ett naturligt och ursprungligt ljud som det bara går.
Vad är det i exempel 1 som gör den inspelningen mer naturlig, ursprunglig och mindre producerad än inspelningen i exempel 2?
(Jag försöker inte bråka med dig med det här, jag ser bara att du har fastnat lite i några förutfattade meningar och försöker leda dig ut från mörkret, kanske kommer detta av att du kanske inte har hört så många inspelningar av rock/pop med ambitionen att låta naturtroget för att du själv kanske inte har dessa typer av musikstilar som dina största intressen?)
Därför att de exempel på inspelningar som du visar sedan formas och mixas i studion genom en monitorhögtalare.
Det är alltså monitorhögtalaren som blir referensen inom alla pop och rock -produktioner, om det inte är väldigt ovanliga sådana inspelningar.
Vi sitter ju inte hemma med genelecmonitorer hela högen, eller Yamaha ns10, eller Adam ? Det är dessa burkar som är referensen i säkert mer än 50 % av alla rock/pop produktioner som görs.
High fidelity innebär ( för mig) att man återger ett framförande med instrument eller röster som är helt akustiska och därmed oförstärkta, -inklusive den lokal instrumenten spelar i . Inga extra artificiella tillsatser i form av mixning genom en monitor. Om man varit i lokalen vet man ju hur det lät vid inspelningen.
Jag anser att detta är den enda vettiga referensen som går att använda då man konstruerar egna högtalare.
Därför är jag även lite skeptisk till Tooles blindtestet eftersom den absoluta referensen där är en..... högtalare
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Man kan förstås även spela in gitarren i "äkta" stereo med rumsljudet också...
Du har i en annan tråd kunnat konstatera att det inte blir ett lyckat resultat att spela in en flygel på långt avstånd, samma regler gäller när det kommer till akustisk gitarr, men visst, det handlar om vad man vill i den specifika inspelningen men det blir ett liknande resultat som flygel exemplet..)
Harryup skrev:Nu har jag bara varit inne på ett litet fåtal studios men man har inte välkända högtalare för att dom är helt neutrala. Man har dom för att inhyrda tekniker vet hur dom låter och om det låter så här på en NS-10 så motsvarar det hur det låter i övrigt så att säga. En dålig referens av verkligheten men som man vet hur dålig den är.
/Harryup
Morello skrev:Harryup skrev:Nu har jag bara varit inne på ett litet fåtal studios men man har inte välkända högtalare för att dom är helt neutrala. Man har dom för att inhyrda tekniker vet hur dom låter och om det låter så här på en NS-10 så motsvarar det hur det låter i övrigt så att säga. En dålig referens av verkligheten men som man vet hur dålig den är.
/Harryup
Mja, NS10 återger inte stora delar av basregistret, dvs den som använder sådant bös för medhörning famlar i blindo.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Man kan förstås även spela in gitarren i "äkta" stereo med rumsljudet också...
Du har i en annan tråd kunnat konstatera att det inte blir ett lyckat resultat att spela in en flygel på långt avstånd, samma regler gäller när det kommer till akustisk gitarr, men visst, det handlar om vad man vill i den specifika inspelningen men det blir ett liknande resultat som flygel exemplet..)
Nu vet jag inte vad du menar "långt avstånd". Inte katten sätter man en mikrofon i i gitarrens hål när man spelar in en klassisk gitarr som hanteras av t.ex. Göran Söllscher. Det finns alldeles utmärkta inspelningar av t.ex. Gitarrkvartten inspelade i kyrka med en stereomikrofon. Det handlar också om att ha ett för inspelning passande rum för den musik som ska upptas. En ensam flygel ståendes i en stor konsertsal är inget vidare upplägg. Vill man ha en intimare klang får man också välja en annan miljö. Inspelningen av Värmlands Nations Kör eller varför inte Cantate Domino-skivan är andra utmärkta inspelningar gjorda med enkel tvåmikrofonteknik. Bertil Alving, Håkan Sjögren, gubbarna på Studio Blue och en massa andra gör fantastiska inspelningar utan närmickning. Det är ett annat sätt än att göra panarerad multimono i studio för efterbearbetning/effektpåläggning/mixning.
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Du har i en annan tråd kunnat konstatera att det inte blir ett lyckat resultat att spela in en flygel på långt avstånd, samma regler gäller när det kommer till akustisk gitarr, men visst, det handlar om vad man vill i den specifika inspelningen men det blir ett liknande resultat som flygel exemplet..)
Nu vet jag inte vad du menar "långt avstånd". Inte katten sätter man en mikrofon i i gitarrens hål när man spelar in en klassisk gitarr som hanteras av t.ex. Göran Söllscher. Det finns alldeles utmärkta inspelningar av t.ex. Gitarrkvartten inspelade i kyrka med en stereomikrofon. Det handlar också om att ha ett för inspelning passande rum för den musik som ska upptas. En ensam flygel ståendes i en stor konsertsal är inget vidare upplägg. Vill man ha en intimare klang får man också välja en annan miljö. Inspelningen av Värmlands Nations Kör eller varför inte Cantate Domino-skivan är andra utmärkta inspelningar gjorda med enkel tvåmikrofonteknik. Bertil Alving, Håkan Sjögren, gubbarna på Studio Blue och en massa andra gör fantastiska inspelningar utan närmickning. Det är ett annat sätt än att göra panarerad multimono i studio för efterbearbetning/effektpåläggning/mixning.
Klart att det går att spela in med endast stereoupptagning som i de exempel du påpekar, men min poäng med mitt inlägg är att det inte blir mindre high fidelity bara för att man använder andra upptagningstekniker än en stereoupptagning och att det kan uppfattas närmare hur vi med våran hörsel uppfattar det låta om det har placerats mikrofoner närmare instrumenten som Jansch påpekar i sitt inlägg.
När vi hör något i ett live-framträdande kan vi fokusera och koncentrera oss på ett enskilt instrument vid en solo-del t.ex.
Det kan inte en avlägsen placerad mikrofon göra eftersom att den inte ”lyssnar på musik”, den tar bara upp ljud, allt ljud utan att koncentrera sig på ett enskilt instrument.
Ofta passar det bättre att spela in på närmare avstånd då man vill fokusera på ett eller ett fåtal instrument, men en gitarrkvintett där fyra gitarrer ska spelas in och där inget av dem spelar en viktigare roll än de andra så passar det urmärkt att använda endast stereoupptagning.
På tal om nämda Göran Söllscher i de fall där han spelar ensamt så är det inte långt ifrån att mikrofonen är placerad i gitarrens hål.[ YouTube ]
IngOehman skrev:
........................Och då är frågan - blir det i de fallen mindre High Fidelity? Du säger nej. Jag säger ja, definitivt! Men ännu hellre säger jag att frågan är typ felställd. Begreppet High Fidelity är inte applicerbart överhuvudtaget när det inte finns ett akustiskt original att vara trogen mot.
Om detta sedan är bra eller dåligt är en helt annan fråga.
Det skiljer såklart från fall till fall, men det är viktigt att inte blanda ihop "HiFi" och "bra". Producerad musik kan vara hur bra som helst, alltså musik som skapats bakom mixerbordet. Men bra betyder inte att HiFi-begreppet är relevant att ens använda. HiFi betyder inte "bra", det betyder att något är ursprungstroget. Det kan det bara vara om det finns ett ursprungsljud.
Vh, iö
jansch skrev:
Frågan JAG ställer mej då är - är detta egentligen inom begreppet "hifi"?
JAG TROR att i de flesta fall så strävar vi efter att det skall låta så bra som möjligt och det är oftast en idealbild som inte uppnås i verkligheten. Vi strävar inte efter High Fidelity utan efter bästa ljud som inte är lika med naturtrogenhet. Ungefär som vi bättrar på "verkligheten" i många andra fall... kvinnor är t.ex. bra på det.
Är hifi att det ska låta LÅTA naturligt + "smink"?
Det skulle också kunna vara så att vi kompenserar för att t.ex. mikrofoner aldrig kan ta upp ljud på samma sätt som vår hörsel, framförallt inte 2 mikrofoner om vi försöker simulera 2 öron/hörsel.
Oavsett så är det ju omöjligt (i dagsläget) att processa ljud på det sätt hörseln gör. Dessutom undvika en del av processingen så det inte blir "kaka på kaka"
Detta är FUNDERINGAR och inget skall tolkas som påståenden...egentligen
IngOehman skrev:goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:
Klart att det går att spela in med endast stereoupptagning som i de exempel du påpekar, men min poäng med mitt inlägg är att det inte blir mindre high fidelity bara för att man använder andra upptagningstekniker än en stereoupptagning och att det kan uppfattas närmare hur vi med våran hörsel uppfattar det låta om det har placerats mikrofoner närmare instrumenten som Jansch påpekar i sitt inlägg.
När vi hör något i ett live-framträdande kan vi fokusera och koncentrera oss på ett enskilt instrument vid en solo-del t.ex.
Det kan inte en avlägsen placerad mikrofon göra eftersom att den inte ”lyssnar på musik”, den tar bara upp ljud, allt ljud utan att koncentrera sig på ett enskilt instrument.
Ofta passar det bättre att spela in på närmare avstånd då man vill fokusera på ett eller ett fåtal instrument, men en gitarrkvintett där fyra gitarrer ska spelas in och där inget av dem spelar en viktigare roll än de andra så passar det urmärkt att använda endast stereoupptagning.
På tal om nämda Göran Söllscher i de fall där han spelar ensamt så är det inte långt ifrån att mikrofonen är placerad i gitarrens hål.[ YouTube ]
Nu blandar du ihop live-mickning (PA) och inspelning. Det är VÄLDIGT olika saker.
När man mickar upp ljudkällor för att länka signalen vidare till ett PA-system så spelar ju det sistnämnda i samma lokal och får därför funktionen av "instrumentet i rummet". Att spela in på avstånd då blir helt fel då det blir rumsklang på rumsklang. Dessutom finns rundgångsproblematiken.
Därför mickar man alltid (praktiskt taget) nära när syftet är att plocka ljud som skall spelas i ett PA.
Men det är inte alls samma sak som att micka för att spela in. I det senare fallet så är ju rumsljuden en del av nyttosignalen, och man använder lagom stora mikrofonavstånd (och stereofonisk mickning dessutom) för att fånga "instrumentet i rummet", till skillnad från bara "instrumentet" som man vill ha för PA.
- - -
Med det sagt är det inte ovanligt att man använder live-feeden för att göra dokumentationsinspelningar, men då har man endera en massa ambiensmikrofoner utöver närmickningsmikrofonen, eller också lägger man på gott om reverb för inspelningen.
Viss sorts musik är dessutom inte en akustisk originalhändelse alls utan är elektroniskt alstrad eller består av en blandning mellan akustiska ljud och t ex synthar - där de senare inte har något akustiskt ljud alls, de skapar bara ljud via högtalare.
Då är det rimligt och normalt att betrakta det hela ungefär som man betraktar en studio-pop-inspelning.
Och då är frågan - blir det i de fallen mindre High Fidelity? Du säger nej. Jag säger ja, definitivt! Men ännu hellre säger jag att frågan är typ felställd. Begreppet High Fidelity är inte applicerbart överhuvudtaget när det inte finns ett akustiskt original att vara trogen mot.
Om detta sedan är bra eller dåligt är en helt annan fråga.
Det skiljer såklart från fall till fall, men det är viktigt att inte blanda ihop "HiFi" och "bra". Producerad musik kan vara hur bra som helst, alltså musik som skapats bakom mixerbordet. Men bra betyder inte att HiFi-begreppet är relevant att ens använda. HiFi betyder inte "bra", det betyder att något är ursprungstroget. Det kan det bara vara om det finns ett ursprungsljud.
Vh, iö
JM skrev:jansch skrev:
Frågan JAG ställer mej då är - är detta egentligen inom begreppet "hifi"?
JAG TROR att i de flesta fall så strävar vi efter att det skall låta så bra som möjligt och det är oftast en idealbild som inte uppnås i verkligheten. Vi strävar inte efter High Fidelity utan efter bästa ljud som inte är lika med naturtrogenhet. Ungefär som vi bättrar på "verkligheten" i många andra fall... kvinnor är t.ex. bra på det.
Är hifi att det ska låta LÅTA naturligt + "smink"?
Det skulle också kunna vara så att vi kompenserar för att t.ex. mikrofoner aldrig kan ta upp ljud på samma sätt som vår hörsel, framförallt inte 2 mikrofoner om vi försöker simulera 2 öron/hörsel.
Oavsett så är det ju omöjligt (i dagsläget) att processa ljud på det sätt hörseln gör. Dessutom undvika en del av processingen så det inte blir "kaka på kaka"
Detta är FUNDERINGAR och inget skall tolkas som påståenden...egentligen
Klokt inlägg!
På faktiskt.io finns missuppfattning, som jag ser det, att det finns en teknisk möjlighet att med två högtalare i ett rum skapa en ursprungsupplevelse/naturtrogenhet.
JM skrev:Målet är mer att göra stereolyssnandet till är en konst där upplevelsen helt ligger hos lyssnaren med så få upplevda störande inslag som möjligt.
JM skrev:Upplevelsen är garanterat skild från ursprungshändelsen men ger högsta möjliga njutbarhet hos lyssnaren.
Tydligt bevis på detta är att samma rum, anläggning och musikkälla kan hos samma individ vid olika tillfällen ge helt olika känslomässig upplevelse.
JM skrev:Samma tekniska omgivning upplevs helt olika pga olika intrapersonellt status.
JM skrev:Somliga får optimala upplevelsen i en iphone andra i superhifianläggningen. Ingen av upplevelserna är subjektivt bättre än den andra även de flesta av oss kan räkna massor med tekniska begränsningar vid iphonelyssnade.
JM
Användare som besöker denna kategori: Alikzus och 70 gäster