Moderator: Redaktörer
mx skrev:Skivor här får ni tolka som Tidal, vinyl, rullband... ja, allt som går att spela upp.
Bill50x skrev:mx skrev:Skivor här får ni tolka som Tidal, vinyl, rullband... ja, allt som går att spela upp.
Här på Faktiskt säger vi fonogram
/ B
mx skrev:Bill50x skrev:mx skrev:Skivor här får ni tolka som Tidal, vinyl, rullband... ja, allt som går att spela upp.
/ B
Uppenbarligen gör inte vi alla det.
mx skrev:
Eller är svaret att man måste ha många olika stereoapparater för olika musik?
Bill50x skrev:mx skrev:Skivor här får ni tolka som Tidal, vinyl, rullband... ja, allt som går att spela upp.
/ B
PekkaJohansson skrev:Meshuggah blev kortvariga i cd-spelaren men gav mig åtminstone ett gott skratt. Jag kan inte tro annat än att det är ett branschskämt. Volymkontrollen och öppna-knappen är bra att ta till ibland!
Med vänlig hälsning
Pekka
mx skrev:Undviker du att lyssna på vissa skivor för att de inte låter bra på din anläggning? Skivor här får ni tolka som Tidal, vinyl, rullband... ja, allt som går att spela upp.
Jag har följt lite olika diskussioner genom åren på forumet och i det verkliga livet där jag uppfattar det som att jakten på den perfekta hifi-anläggningen fått folk att byta musiksmak.
Jag har själv ett flertal gånger hört låtar på radion i bilen som låtit riktigt trist när jag spelat dem hemma. Jag har till och med en spellista med låtar som jag tycker är svinbra och bara spelar i bilen, men som jag aldrig skulle kunna njuta av hemma då alla brister kommer fram.
Skjuter man sig själv i foten om man skaffar en sån bra stereo att man inte kan njuta av all sin musik? Eller är svaret att man måste ha många olika stereoapparater för olika musik?
MorganM skrev:Ja!Det mesta (dock inte allt) som pressats på cd efter år -92.
mx skrev:Undviker du att lyssna på vissa skivor för att de inte låter bra på din anläggning?
goat76 skrev:Ni andra, läser ni huvudinlägget och förstår ni frågan?
Frågan är inte om det existerar musik som låter fruktansvärt illa, frågan trådskaparen ställer är om dessa dåliga produktioner låter extra dåliga på just eran huvud-anläggning, musik ni annars kan avnjuta i sämre ljudsystem.
mx skrev:Jag har själv ett flertal gånger hört låtar på radion i bilen som låtit riktigt trist när jag spelat dem hemma. Jag har till och med en spellista med låtar som jag tycker är svinbra och bara spelar i bilen, men som jag aldrig skulle kunna njuta av hemma då alla brister kommer fram.
Skjuter man sig själv i foten om man skaffar en sån bra stereo att man inte kan njuta av all sin musik? Eller är svaret att man måste ha många olika stereoapparater för olika musik?
goat76 skrev:MorganM skrev:Ja!Det mesta (dock inte allt) som pressats på cd efter år -92.
Helt uppenbart att du liksom många andra i tråden bara läst trådens rubrik och sen bara svarat på den frågan ,utan att ha läst första inlägget och förstått vad frågan går ut på.
MorganM skrev:goat76 skrev:MorganM skrev:Ja!Det mesta (dock inte allt) som pressats på cd efter år -92.
Helt uppenbart att du liksom många andra i tråden bara läst trådens rubrik och sen bara svarat på den frågan ,utan att ha läst första inlägget och förstått vad frågan går ut på.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Och hur svarade du?..................................Mer än att klaga på andra.
PekkaJohansson skrev:Ett skäl till att de flesta svarar endast på frågan i trådrubriken kan vara att de två sista frågorna bygger på ett felaktigt antagande. Det har ett otal gånger påpekats på forumet - och i den här tråden - att dåliga produktioner inte blir bättre eller mer njutbara för att de spelas i vissa anläggningar eller i bilen. Det har också framhållits att det går utmärkt att lyssna på taffliga inspelningar i en god anläggning så länge man inte spelar starkare än vad inspelningen tillåter. Det innebär förstås inte att man inte kan välja sina skivor med omsorg.
Med vänlig hälsning
Pekka
Nattlorden skrev:mx skrev:Undviker du att lyssna på vissa skivor för att de inte låter bra på din anläggning?
Anläggningen har egentligen inte med det att göra... det är för att de inte låter bra som jag undviker dem.
Morello skrev:mx skrev:
Eller är svaret att man måste ha många olika stereoapparater för olika musik?
Låt oss en gång för alla begrava myten om att taffliga och sönderkomprimerade fonogram kan räddas med en specifik anläggning - så är ingalunda fallet.
darkg skrev:Skillnaden mellan tex bil och hemma är inte bara återgivning och störning dock... audiofiler verkar ha en tendens att tycka att det optimala är ett renodlat lyssnande, att inte göra något annat under tiden. Det måste ju leda till en annan upplevelse än om man kör bil eller står på konsert eller diskar eller tränar eller redigerar en mem samtidigt! Olika hjärnmiljö. Så att vissa skivor kommer mindre eller mer till sin rätt i lugna fåtöljen än i farten är kanske helt naturligt. Även utan att blanda in inspelningens kvalitet.
Jag tror att hur det faktiskt låter är en faktor som underskattas av folk i gemen men överskattas av ljudnördar.
mx skrev:Nattlorden skrev:mx skrev:Undviker du att lyssna på vissa skivor för att de inte låter bra på din anläggning?
Anläggningen har egentligen inte med det att göra... det är för att de inte låter bra som jag undviker dem.
Så din stereo återger alltid alla skivor på bästa sätt, och låter det dåligt så finns det ingen annan anläggning de kan låta bra på? Var det så du menade?
Nattlorden skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:
Så din stereo återger alltid alla skivor på bästa sätt, och låter det dåligt så finns det ingen annan anläggning de kan låta bra på? Var det så du menade?
Om skivan låter dåligt, så är det för att den är inspelad dåligt och då spelas den inte. Det är inte anläggningens fel - det är inspelningens. Jag skulle således inte välja att ta med den hem till någon annan.
mx skrev:Nattlorden skrev:mx skrev:Så din stereo återger alltid alla skivor på bästa sätt, och låter det dåligt så finns det ingen annan anläggning de kan låta bra på? Var det så du menade?
Om skivan låter dåligt, så är det för att den är inspelad dåligt och då spelas den inte. Det är inte anläggningens fel - det är inspelningens. Jag skulle således inte välja att ta med den hem till någon annan.
Tråkigt att behöva välja bort bra musik bara för att skivan är dåligt inspelad.
Jag har aldrig påstått att det är fel på din eller någon anläggning. Snarare tvärtom. Att det är fel på många skivor. Men jag gör till skillnad från dig så att jag försöka hitta andra sätt att spela upp musiken på där det inte låter lika dåligt då bra musik alltid är bra musik i min värld.
Och här är lite pudelns kärna. Att man väljer bort bra musik för att det inte låter bra på sin egen anläggning.
mx skrev:Undviker du att lyssna på vissa skivor för att de inte låter bra på din anläggning? Skivor här får ni tolka som Tidal, vinyl, rullband... ja, allt som går att spela upp.
Jag har följt lite olika diskussioner genom åren på forumet och i det verkliga livet där jag uppfattar det som att jakten på den perfekta hifi-anläggningen fått folk att byta musiksmak.
Jag har själv ett flertal gånger hört låtar på radion i bilen som låtit riktigt trist när jag spelat dem hemma. Jag har till och med en spellista med låtar som jag tycker är svinbra och bara spelar i bilen, men som jag aldrig skulle kunna njuta av hemma då alla brister kommer fram.
nuffe skrev:Var på konsert med Nisse Landgren och köpte ett av hans phonogram som var till försäljning.
Körde ett halvt spår på kvällen när jag kom hem sen aldrig mer! Helt söndertuggat![]()
Men har förstått att de flesta phonogram från ACT är gruvligt förstörda.
Henrik
Har väldigt svårt för rap, dansband, Hellström o liknande. Men det var inte frågan i denna tråd...
mx skrev:Svarade på ett liknande påstående längre upp. För mig kan en sönderkomprimerad jättedålig skiva räddas av en specifik anläggning. Då maskeras det dåliga så pass mycket att jag kan njuta av musiken mer än vad jag stör mig på återgivningen.
music4ever skrev:mx skrev:Svarade på ett liknande påstående längre upp. För mig kan en sönderkomprimerad jättedålig skiva räddas av en specifik anläggning. Då maskeras det dåliga så pass mycket att jag kan njuta av musiken mer än vad jag stör mig på återgivningen.
För mig så adderar bara en sämre anläggningen på det redan dåliga ljudet och blir sämre.
Därför så blir det inte bättre med en sämre anläggning, utan snarare bara sämre. Felen finns kvar och då får man än mer fel på köpet.
VladDrac skrev:Svar Ja. Har aldrig förstått att beskrivning av högtalare som "skoningslöst avslöjar dåliga inspelningar" osv. kan vara något positivt. Jag skulle hellre ha en anläggning som spelar all musik tillräckligt njutbart än en som låter fantastiskt på bara vissa skivor.
Morello skrev:music4ever skrev:mx skrev:Svarade på ett liknande påstående längre upp. För mig kan en sönderkomprimerad jättedålig skiva räddas av en specifik anläggning. Då maskeras det dåliga så pass mycket att jag kan njuta av musiken mer än vad jag stör mig på återgivningen.
För mig så adderar bara en sämre anläggningen på det redan dåliga ljudet och blir sämre.
Därför så blir det inte bättre med en sämre anläggning, utan snarare bara sämre. Felen finns kvar och då får man än mer fel på köpet.
Tål att upprepas!
VladDrac skrev:Svar Ja. Har aldrig förstått att beskrivning av högtalare som "skoningslöst avslöjar dåliga inspelningar" osv. kan vara något positivt. Jag skulle hellre ha en anläggning som spelar all musik tillräckligt njutbart än en som låter fantastiskt på bara vissa skivor.
lennartj skrev:Jag spelar inte hårdrock, heavy metal och därmed besläktat brôt.
Finns något det något bra samlingsnamn för sådant?
:
goat76 skrev:Många fin-högtalare tycker jag har en onaturligt ljus klang och då framhävs kanske de sämre aspekterna i kassa inspelningar ännu mer än i en som låter mer balanserat och mer rätt rent klangmässigt.
Det i kombination med ett alldeles för kalt lyssningsrum med för få akustik-åtgärder så förstärks då allt det dåliga i inspelningarna ytterligare och blir än mer dominerande, vilket då "överröstar" de förbättringar som faktiskt sker om utrustningen är av högre klass.
I ett bättre ljudsystem låter alla inspelningar bättre oavsett hur bra eller dåliga dessa inspelningar är, MEN om dina fina högtalare har en onaturligt ljus klang så är de på just den punkten faktiskt sämre än en i överlag sämre högtalare med en mer balanserad klang.
Det är detta med för ljus klang jag tror är orsaken till att många upplever att viss musik blir i det närmaste olyssningsbar. Musik som innehåller hårdare, vassare och spretigare ljud som rock kan nog framhävas för mycket vid för ljus klang. Likaså söndermastrad musik där man ofta begränsar basomfånget till förmån för att få musiken att uppfattas starkare tenderar att låta ännu vassare ju mer man vrider upp volymkontrollen, kommer på en högtalare med för ljus klang uppfattas ännu vassare.
Vad tror ni om detta, kan det vara det som orsakar att folk får för sig att viss musik låter bättre i sämre ljudanläggningar?
mx skrev:Det gör det heller inte till en myt eller felaktigt påstående eller dylikt som skrivits. Det är en åsikt och upplevelse av återgivningen.
lennartj skrev:Jag spelar inte hårdrock, heavy metal och därmed besläktat brôt.
Finns något det något bra samlingsnamn för sådant?
Det gjordes en del riktigt bra progg-musik på 70-talet,
men det mesta avstår jag mer än gärna från att lyssna på,
liksom traditionell svensk dansbandsmusik, rap och hip-hop.
Anledningen är helt enkelt att jag tycker illa om musiken
så jag vet inte om själva inspelningarna eller mastringarna
är bra eller dåliga.
Bastung Electronica avstod jag från att spela när jag bara
hade 2 x 30 W klass-A att driva mina Carlsson OA-52 med.
Ibland talas det om headroom för förstärkar- och högtalar-
kombinationer och det var snarast negativt om inspelningarna
var obeskurna långt ner i infraområdet.
Sedan jag knåpat ihop 4 st OB52 subwoofer-moduler drivna
av 1 kW ICEPower, anpassade och delade vid 80 Hz med ino
cr80s+infra, bangar varken jag eller högtalarna för något.
Innan var jag en aning imponerad bara OA52'orna gav ifrån
sig knappt förnimbara brummande läten under 30 Hz.
Nu har jag en snortight, reptilsnabb och välartikulerad
basåtergivning utan efterslängar. Basreflexsubbar kan
slänga sig i väggen.
Kalejdokom skrev:Sen måste jag passa på att ifrågasätta den generella kritik som riktas mot ACT. Jag bor nästan granne med Nilento studion i Kållered, där Lars Nilsson spelat in och mastrat massor av ACT-album med artisterna som nämns tidigare i tråden plus en massa andra framstående internationella jazzartister. Jag har en lång hylla med album bara från ACT - som jag actar som de bästa rent ljudmässigt och som alltid ligger framme när jag verifierar mina högtalarbyggen. Landgrens The Moon, the stars and You är t.ex. ett mästerverk i dynamik och upplösning. Så de så...
music4ever skrev:mx skrev:Det gör det heller inte till en myt eller felaktigt påstående eller dylikt som skrivits. Det är en åsikt och upplevelse av återgivningen.
Möjligt, men jag har svårt att förstå hur en massa adderade fel på andra fel skulle göra musiken mer njutbart.
Vad är detta för fel som förbättrar ljudet?
Kalejdokom skrev: Landgrens The Moon, the stars and You är t.ex. ett mästerverk i dynamik och upplösning. Så de så...
Kalejdokom skrev:Jag ska inte förstöra tråden med att starta en mastringsdebatt. Det finns i andra trådar... Jag tycker bara att Masvis ska tolkas utifrån typ av musik. Några av låtarna ovan är väl med Funk unit och den musiken är ju också väldigt "intensiv" med mycket bas och keyboard som ju kan se väldigt komprimerat ut.
Dynamik för mig handlar mycket om att varje instrument ges plats i ljudbilden. Svårt att beskriva, men jag tycker inte att det bara handlar om nyckeltal i en analys.
Men lite nyfiken är jag ändå hur ABBA Gold ser ut i Masvis...
darkg skrev:music4ever skrev:mx skrev:Det gör det heller inte till en myt eller felaktigt påstående eller dylikt som skrivits. Det är en åsikt och upplevelse av återgivningen.
Möjligt, men jag har svårt att förstå hur en massa adderade fel på andra fel skulle göra musiken mer njutbart.
Teoretiskt är det lätt att komma på åtminstone ett exempel, jag vet inte hur verklighetsförankrat det är. Om inspelningen är gräsligt överbetonad i lågbas eller diskant till exempel låter der ju troligen mindre illa i en anläggning som rullar av (och därmed är generellt sämre).
mx skrev:darkg skrev:music4ever skrev:
Teoretiskt är det lätt att komma på åtminstone ett exempel, jag vet inte hur verklighetsförankrat det är. Om inspelningen är gräsligt överbetonad i lågbas eller diskant till exempel låter der ju troligen mindre illa i en anläggning som rullar av (och därmed är generellt sämre).
Tänker mig att det kanske förhåller sig så, ja.
music4ever skrev:mx skrev:darkg skrev:
Fast, hur skulle det denna avrullning va? Då alla skivor har olika fel, så kommer den knappast passa överhuvudtaget med en enda. Sen så stör du dig hela tiden på hur basfattig eller avrullad diskanten är.
Så jag fårt fortfarande inte ihop det hur detta skulle gå till.
music4ever skrev:mx skrev:darkg skrev:
Fast, hur skulle det denna avrullning va? Då alla skivor har olika fel, så kommer den knappast passa överhuvudtaget med en enda. Sen så stör du dig hela tiden på hur basfattig eller avrullad diskanten är.
Så jag fårt fortfarande inte ihop det hur detta skulle gå till.
nuffe skrev:Alla ser förstörda ut! När det "slår i taket" sådär så låter det inte bra.
19 dB i crest borde vara för lite för jazz, är det pop så är det ganska normalt.
Henrik
RogerGustavsson skrev:nuffe skrev:Alla ser förstörda ut! När det "slår i taket" sådär så låter det inte bra.
19 dB i crest borde vara för lite för jazz, är det pop så är det ganska normalt.
Henrik
Nja, 19 dB i crest är det inte många av mina album orkar upp till. Det är möjligen tidiga släpp på CD. För pop ligger nästan allt på 10-13 numera. Pink Floyd från 2011 är rätt annorlund mot 80-tals släppen. Likaså Beatles.Nysläppta jazz album är i regel på 12-15 dB crest de gånger jag kollat. Crest är ju inte allt men något säger det ändå. Klassisk musik har också börjat mosas rätt rejält och det kan vara lite kul att plocka fram inspelningar med 50-60 år på nacken.
tomasgbg skrev:Finns det några utgåvor tillgängliga på Spotify som kan ses som”referenser” på en bra ej komprimerad produktion?
goat76 skrev:tomasgbg skrev:Finns det några utgåvor tillgängliga på Spotify som kan ses som”referenser” på en bra ej komprimerad produktion?
PJ Harvey - Rid of Me.
Conan skrev:goat76 skrev:tomasgbg skrev:Finns det några utgåvor tillgängliga på Spotify som kan ses som”referenser” på en bra ej komprimerad produktion?
PJ Harvey - Rid of Me.
Den är fin! Även bägge albumen med Vanessa Fernandez.
Kalejdokom skrev:Jag ska inte förstöra tråden med att starta en mastringsdebatt. Det finns i andra trådar... Jag tycker bara att Masvis ska tolkas utifrån typ av musik. Några av låtarna ovan är väl med Funk unit och den musiken är ju också väldigt "intensiv" med mycket bas och keyboard som ju kan se väldigt komprimerat ut.
Dynamik för mig handlar mycket om att varje instrument ges plats i ljudbilden. Svårt att beskriva, men jag tycker inte att det bara handlar om nyckeltal i en analys.
Tell skrev:Kalejdokom skrev:Jag ska inte förstöra tråden med att starta en mastringsdebatt. Det finns i andra trådar... Jag tycker bara att Masvis ska tolkas utifrån typ av musik. Några av låtarna ovan är väl med Funk unit och den musiken är ju också väldigt "intensiv" med mycket bas och keyboard som ju kan se väldigt komprimerat ut.
This! Alltid ska det tjatas om det här med dynamik, nästan så det enda som spelar roll är dynamiken o resten är oviktigt. Jag har iaf hört musik med låg dynamik som låter helt fantastiskt fint, det var gott att lyssna på, oavsett betyget i Masvis.
mx skrev:Nej, det är du som kanske stör dig på det i så fall. Andra kanske upplever det som bättre.
Det är ju det här med tycke och smak.
darkg skrev:Frågan jag funderade över har sitt ursprung i mx' "För mig kan en sönderkomprimerad jättedålig skiva räddas av en specifik anläggning", dvs enskild skiva kan (anses) låta bättre i sämre anläggning. Topic alltså. Därifrån är det ett långt steg till att välja en sämre anläggning. Då är den ju inte sämre ens faktiskt, om den är bättre (generellt). Om det är just en avrullning som är "det goda felet" kan man överväga tonkontroll istället, mitt resonemang var principiellt: En sämre anläggning kan absolut tänkas återge en dålig skiva bättre / mindre illa.
music4ever skrev:darkg skrev:Frågan jag funderade över har sitt ursprung i mx' "För mig kan en sönderkomprimerad jättedålig skiva räddas av en specifik anläggning", dvs enskild skiva kan (anses) låta bättre i sämre anläggning. Topic alltså. Därifrån är det ett långt steg till att välja en sämre anläggning. Då är den ju inte sämre ens faktiskt, om den är bättre (generellt). Om det är just en avrullning som är "det goda felet" kan man överväga tonkontroll istället, mitt resonemang var principiellt: En sämre anläggning kan absolut tänkas återge en dålig skiva bättre / mindre illa.
Kan jag få ett förslag på en skiva (låt) och en sämre anläggning, som återger skivan bättre än om man spelade den i en anläggning med mindre fel?
music4ever skrev:mx skrev:Nej, det är du som kanske stör dig på det i så fall. Andra kanske upplever det som bättre.
Det är ju det här med tycke och smak.
Visst, tycke och smak. Men rent logiskt får jag inte ihop det. Om en skiva har en felprocent på ljudet på 25% (påhittad skala) så har jag svårt att förstå hur en anläggning som lägger till ännu en felprocent på 25%, så det tillsammans blir 50%, skulle vara bättre än med den skivan på en anläggning som ger säg 5%, tillsammans 30%.
Och varje gång jag frågar efter dessa färgningar som skulle göra alla möjliga sorters fel på skivor, låta bättre så får jag inga direkta förslag vad det skulle vara. Vilket är synd, då kanske 90% av musiken jag lyssnar på har påtagliga brister vilket jag gärna skulle minska om det gick.
Hittills så har jag valt att försöka minska min egen anläggnings "färgning" av ljudet, då jag har bara upplevt att ju mindre fel min anläggning gör, desto lättare kan jag lyssna på skivor med problematiskt ljud.
Nattlorden skrev:VladDrac skrev:Svar Ja. Har aldrig förstått att beskrivning av högtalare som "skoningslöst avslöjar dåliga inspelningar" osv. kan vara något positivt. Jag skulle hellre ha en anläggning som spelar all musik tillräckligt njutbart än en som låter fantastiskt på bara vissa skivor.
Enda möjligheten att INTE avslöja överkomprimerade ("söndermastrade") inspelningar är att inte kunna spela värst högt. Annars avslöjar de sig skoningslöst vid volympådrag i alla högtalare som inte av sig själva faller ihop samtidigt. Går det inte att lyssna på något vid en viss nivå, så kommer då inte skillnaden att vara något att lyssna efter.
sprudel skrev:Jodå, vissa album är inte så njutbara i anläggningen. Man kan få inpulser av något kul på bilradion och därefter bli besviken när man spelar det hemma när det hade potential att låta så bra. De får härbärgera i bilstereon istället och där låter de OK för vad som kan produceras i den maskerande miljön.
hcl skrev:sprudel skrev:Jodå, vissa album är inte så njutbara i anläggningen. Man kan få inpulser av något kul på bilradion och därefter bli besviken när man spelar det hemma när det hade potential att låta så bra. De får härbärgera i bilstereon istället och där låter de OK för vad som kan produceras i den maskerande miljön.
Just detta kan jag inte säga att jag stött på, snarare motsatsen. Sådant som inte låter bra i den bra anläggningen brukar inte låta bra i en sämre anläggning heller. Däremot är det inte helt ovanligt att något låter bra i den bättre anläggningen, men inte funkar lika bra i t.ex. bilen. Största problemet brukar vara allt för dynamiskt material, som gör att man behöver hissa med volymen upp och ner. Dels för att inte de tystare partierna skall drunkna i vägbuller och dels för att de starkare partierna inte skall bli allt för starka (klippas av slutsteget).
mx skrev:Observera att frågan inte handlar om vilken anläggning som har potential att låta bäst. Jag tror de flesta är överens om att ens huvudanläggning har den potentialen. Annars kanske man måste se över den.
hcl skrev:mx skrev:Observera att frågan inte handlar om vilken anläggning som har potential att låta bäst. Jag tror de flesta är överens om att ens huvudanläggning har den potentialen. Annars kanske man måste se över den.
Ja, ursäkta OT! För min del hade jag redan svarat på trådfrågan.
Ted_B skrev:Jag säger detsamma som Peter.
Det finns många skivor som funkar bra i t.ex lurar eller bilstereo som jag aldrig spelar på anläggningen hemma.
STDI skrev:hcl skrev:sprudel skrev:Jodå, vissa album är inte så njutbara i anläggningen. Man kan få inpulser av något kul på bilradion och därefter bli besviken när man spelar det hemma när det hade potential att låta så bra. De får härbärgera i bilstereon istället och där låter de OK för vad som kan produceras i den maskerande miljön.
Just detta kan jag inte säga att jag stött på, snarare motsatsen. Sådant som inte låter bra i den bra anläggningen brukar inte låta bra i en sämre anläggning heller. Däremot är det inte helt ovanligt att något låter bra i den bättre anläggningen, men inte funkar lika bra i t.ex. bilen. Största problemet brukar vara allt för dynamiskt material, som gör att man behöver hissa med volymen upp och ner. Dels för att inte de tystare partierna skall drunkna i vägbuller och dels för att de starkare partierna inte skall bli allt för starka (klippas av slutsteget).
Ja bra låter det kanske inte i bilen. Men det kan ju mycket väl låta så att man blir nyfiken. T ex lyssnade jag på P2 för en tid sedan och hörde ett stycke med mycket härlig bas. Jag kollade på sr.se vad som hade spelats just då. Och sen spelade det hemma. Då var inte alls basen så härlig som jag uppfattade den i bilen. Dvs bilens "dåliga" ljud framhävde basen så att jag blev nyfiken på stycket. Men det var inte så intressant i den bättre anläggningen.
Tell skrev:This! Alltid ska det tjatas om det här med dynamik, nästan så det enda som spelar roll är dynamiken o resten är oviktigt. Jag har iaf hört musik med låg dynamik som låter helt fantastiskt fint, det var gott att lyssna på, oavsett betyget i Masvis.
petersteindl skrev:Jag kan nämna många skivor/låtar där jag tycker låten/skivan låter bättre i en sämre anläggning/tivoliradio exempelvis än i en anläggning med mindre fel. Fast du + övriga jordens befolkning kan måhända tycka motsatsen men det ger jag blanka f-n i. För mig gäller enkom vad jag behagas tycka för stunden. Övriga människor är helt irrelevanta.
music4ever skrev:petersteindl skrev:Jag kan nämna många skivor/låtar där jag tycker låten/skivan låter bättre i en sämre anläggning/tivoliradio exempelvis än i en anläggning med mindre fel. Fast du + övriga jordens befolkning kan måhända tycka motsatsen men det ger jag blanka f-n i. För mig gäller enkom vad jag behagas tycka för stunden. Övriga människor är helt irrelevanta.
Då kan man lika gärna lägga ner forumet med den inställningen.
Conan skrev:Rent logiskt skulle det kunna se ut så här: Du har den riktigt välljudande anläggningen som toppar 95 på tryffelskalan. Den illaljudande skivan med en felprocent på 25% låter då verkligen som en reducering på 25% av möjlig ljudkvalitet. På den andra, mycket sämre, anläggningen på säg 50 tryffel kommer samma skiva att inte reducera möjliga ljudkvaliteten med 25%. Det är så långt från det "optimala" redan från början, och lyssnaren har vant sig vid detta att den sämre skivan låter, inte bättre, men "mindre sämre" på den sämre anläggningen.
På en riktigt dålig anläggning med 5 tryffelpoäng (speldosa i trapphuset typ) så är det nog ingen skillnad alls mellan den riktigt bra skivan och ett sönderkomprimerat mög från topplistan.
mx skrev:Nja, jag resonerar likadant som Peter. Jag bryr mig bara om vad jag tycker om mina saker; hur min stereo låter, vilken musik som är bra, hur jag vill möblera mitt hem osv.
Bryr mig väldigt lite vad andra tycker. Varför ska vi lägga ner forumet?
music4ever skrev:Conan skrev:Rent logiskt skulle det kunna se ut så här: Du har den riktigt välljudande anläggningen som toppar 95 på tryffelskalan. Den illaljudande skivan med en felprocent på 25% låter då verkligen som en reducering på 25% av möjlig ljudkvalitet. På den andra, mycket sämre, anläggningen på säg 50 tryffel kommer samma skiva att inte reducera möjliga ljudkvaliteten med 25%. Det är så långt från det "optimala" redan från början, och lyssnaren har vant sig vid detta att den sämre skivan låter, inte bättre, men "mindre sämre" på den sämre anläggningen.
På en riktigt dålig anläggning med 5 tryffelpoäng (speldosa i trapphuset typ) så är det nog ingen skillnad alls mellan den riktigt bra skivan och ett sönderkomprimerat mög från topplistan.
Få inte ihop det. Felen på skivan finns där. Att dölja dem kräver väsentligt värre fel = de låter sämre.
För egen del så hör jag ganska lätt dynamisk kompression på den enklaste monoradion i köket. Fasen, man kan i stort sett höra de med mobiltelefonens egna lilla högtalare.
Så exakt hur man ska dölja detta och det ska låta bättre, är för mig obegripligt. Därför undrar jag om vad det är för låtar och anläggningar som fixar det.
music4ever skrev:mx skrev:Nja, jag resonerar likadant som Peter. Jag bryr mig bara om vad jag tycker om mina saker; hur min stereo låter, vilken musik som är bra, hur jag vill möblera mitt hem osv.
Bryr mig väldigt lite vad andra tycker. Varför ska vi lägga ner forumet?
Om du inte är intresserad av andra personers åsikter, varför överhuvudtaget ställa frågor på ett forum?
mx skrev:Bara för att du inte får ihop det behöver det inte betyda att andra inte upplever det.
mx skrev:Jag är intresserad av andras åsikter. Jag är också intresserad att lära mig saker.
Däremot kan jag bestämma själv över vilka skivor och vilka stereos jag tycker låter bra. Förstår du skillnaden?
music4ever skrev:mx skrev:Bara för att du inte får ihop det behöver det inte betyda att andra inte upplever det.
Eller så är det du som fått något om bakfoten.
Vore trevligt om man fick förslag på dessa anläggningar som fixar dagens illaljudande inspelningar.
mx skrev:Varför är detta en så stor grej för dig? Måste alla tycka som du?
music4ever skrev:mx skrev:Jag är intresserad av andras åsikter. Jag är också intresserad att lära mig saker.
Däremot kan jag bestämma själv över vilka skivor och vilka stereos jag tycker låter bra. Förstår du skillnaden?
Du verkar inte speciellt intresserad att lära dig utan bara försvara din åsikt.
mx skrev:Min åsikt om att jag tycker en del skivor låter bättre i bilen än hemma? Ja, den försvarar jag. Förstår inte vart du vill komma.
music4ever skrev:mx skrev:Min åsikt om att jag tycker en del skivor låter bättre i bilen än hemma? Ja, den försvarar jag. Förstår inte vart du vill komma.
Vad blir bättre? Förutom att disten är antagligen väsentligt högre och störningsnivån väsentligt högre?
Nattlorden skrev:music4ever skrev:mx skrev:Min åsikt om att jag tycker en del skivor låter bättre i bilen än hemma? Ja, den försvarar jag. Förstår inte vart du vill komma.
Vad blir bättre? Förutom att disten är antagligen väsentligt högre och störningsnivån väsentligt högre?
Inget - utöver möjligtvis den personliga nusikupplevelsen. Gällande MUSIK, inte gällande ÅTERGIVNING - dvs.
Nattlorden skrev:Så ja.... nu tar vi ett par andetag och tänker efter innan vi postar vidare... / Redaktör Nattis
music4ever skrev:Conan skrev:Rent logiskt skulle det kunna se ut så här: Du har den riktigt välljudande anläggningen som toppar 95 på tryffelskalan. Den illaljudande skivan med en felprocent på 25% låter då verkligen som en reducering på 25% av möjlig ljudkvalitet. På den andra, mycket sämre, anläggningen på säg 50 tryffel kommer samma skiva att inte reducera möjliga ljudkvaliteten med 25%. Det är så långt från det "optimala" redan från början, och lyssnaren har vant sig vid detta att den sämre skivan låter, inte bättre, men "mindre sämre" på den sämre anläggningen.
Få inte ihop det. Felen på skivan finns där. Att dölja dem kräver väsentligt värre fel = de låter sämre.
För egen del så hör jag ganska lätt dynamisk kompression på den enklaste monoradion i köket. Fasen, man kan i stort sett höra de med mobiltelefonens egna lilla högtalare.
Så exakt hur man ska dölja detta och det ska låta bättre, är för mig obegripligt. Därför undrar jag om vad det är för låtar och anläggningar som fixar det.
Nattlorden skrev:music4ever skrev:mx skrev:Min åsikt om att jag tycker en del skivor låter bättre i bilen än hemma? Ja, den försvarar jag. Förstår inte vart du vill komma.
Inget - utöver möjligtvis den personliga nusikupplevelsen. Gällande MUSIK, inte gällande ÅTERGIVNING - dvs.
Undviker du att lyssna på vissa skivor för att de inte låter bra på din anläggning? Skivor här får ni tolka som Tidal, vinyl, rullband... ja, allt som går att spela upp.
goat76 skrev:tomasgbg skrev:Finns det några utgåvor tillgängliga på Spotify som kan ses som”referenser” på en bra ej komprimerad produktion?
PJ Harvey - Rid of Me.
lennartj skrev:I bilen blev jag alldeles tagen av
[youtube_quote]https://youtu.be/qkkMz2awmbI?list=RDqkkMz2awmbI[/youtube_quote]
[youtube_quote]<iframe width="1149" height="862" src="https://www.youtube.com/embed/qkkMz2awmbI?list=RDqkkMz2awmbI" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>[/youtube_quote]
[spotify_quote]https://open.spotify.com/track/5JBGbFdBtLcCCygw8rtjli?si=PtYT_arKQCeUlNYe4_rbKA[/spotify_quote]
Jag fattar inte varför alla länkar blev kassa.![]()
Alltså Setting Sun med the Chemical Brothers på maxvolym, där gjorde det inget att jag spelade över klippnivå på bilstereon. Då blev det bara ÄNNU FETARE!
I hemmaanläggningen spelar jag inte så det klipper på det viset och då låter det ganska förfärligt.
Rydberg skrev:Nein!
PekkaJohansson skrev:Bilbullret maskerar möjligtvis till exempel brus men kan inte trolla bort oljud till följd av nivåmaximering eller stora tonkurveändringar. På grund av just bakgrundsbullret tvingas man dessutom skruva upp en del i bilen och då framgår felen på dåliga produktioner extra tydligt. Till det kommer de ofta undermåliga bilanläggningarna med kraftiga resonanser i dörrar och andra ytor - hade en skräckupplevelse i en stillastående ny Volkswagen Passat nyligen. Kontentan är, som har påpekats ungefär femtioelva gånger, att inga produktioner tjänar på att spelas i dåliga miljöer. Att det trots allt kan vara trivsamt att i ensamhet spela till exempel nyinköpta skivor på väg hem i bilen eller på långresa är en annan sak.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:goat76 skrev:tomasgbg skrev:Finns det några utgåvor tillgängliga på Spotify som kan ses som”referenser” på en bra ej komprimerad produktion?
PJ Harvey - Rid of Me.
Visst, skivan är rimligt dynamisk men oj var orent det låter i de dynamiska utbrotten! Klangen är ljus, sången allt annat än oprocesserad och trummorna låter apa. Kan inte på några villkor rekommenderas som en bra produktion. Spelade den nyss och denna första bekantskap med PJ Harvey gav inte mersmak. Hon är ju flitigt rekommenderad i dessa spalter. Med tanke på att jag har köpt det mesta av hennes produktion hoppas jag verkligen att övriga skivor är roligare. "Rid of me" är från 1993 - kanske ska man höra något som hon gjorde före 1990?
Med vänlig hälsning
Pekka
Bill50x skrev:Länk två funkar inte men de andra två med Chemical Brothers "Setting Sun" fungerar utmärkt. Tuff och bra musik, trodde inte det var din musikstil bara
/ B
PekkaJohansson skrev:goat76 skrev:tomasgbg skrev:Finns det några utgåvor tillgängliga på Spotify som kan ses som”referenser” på en bra ej komprimerad produktion?
PJ Harvey - Rid of Me.
Visst, skivan är rimligt dynamisk men oj var orent det låter i de dynamiska utbrotten! Klangen är ljus, sången allt annat än oprocesserad och trummorna låter apa. Kan inte på några villkor rekommenderas som en bra produktion. Spelade den nyss och denna första bekantskap med PJ Harvey gav inte mersmak. Hon är ju flitigt rekommenderad i dessa spalter. Med tanke på att jag har köpt det mesta av hennes produktion hoppas jag verkligen att övriga skivor är roligare. "Rid of me" är från 1993 - kanske ska man höra något som hon gjorde före 1990? "Rid of me" kommer jag garanterat att undvika på min och andras anläggningar!
Med vänlig hälsning
Pekka
Morello skrev:PekkaJohansson skrev:goat76 skrev:
PJ Harvey - Rid of Me.
Visst, skivan är rimligt dynamisk men oj var orent det låter i de dynamiska utbrotten! Klangen är ljus, sången allt annat än oprocesserad och trummorna låter apa. Kan inte på några villkor rekommenderas som en bra produktion. Spelade den nyss och denna första bekantskap med PJ Harvey gav inte mersmak. Hon är ju flitigt rekommenderad i dessa spalter. Med tanke på att jag har köpt det mesta av hennes produktion hoppas jag verkligen att övriga skivor är roligare. "Rid of me" är från 1993 - kanske ska man höra något som hon gjorde före 1990? "Rid of me" kommer jag garanterat att undvika på min och andras anläggningar!
Med vänlig hälsning
Pekka
Av ren nyfikenhet spelade jag sagda låt på flickvännens spotifykonto och jag var tvungen att stänga av böset ganska omgående. Dels låter det förfärligt illa, dels ogillar jag musiken starkt.
Pekkas analys av ljudet vill jag påstå är helt korrekt.
Morello skrev:Jag vet inte varför du tar upp Brothers in arms - jag behöver inte fundera en sekund på för att veta att det inte skulle låta som det gör på albumet om jag hörde dem i replokalen. Det är nämligen så att jag till och från har spelat i band (på hubbynivå) sedan 20 år tillbaka och är ganska väl förtrogen med hur olika gitarr, trummor etc låter på riktigt. Jag har för övrigt aldrig hört ett popalbum där trummorna låter som på riktigt, vilket är omöjligt med den mikrofonteknik som är allenarådande.
Varken "Brothers in arms" eller "Rid of me" ger någon som helst indikation på hur trummor, distade gitarrer etc låter i verkligheten.
Skillnaden är att "Brother in arms" låter som den gör för att det var målet samtidigt som "rid of me" får mig att tro att den som ansvarat för det tekniska inte har koll på läget.
Pekka nämnde för övrigt i någon annan tråd ett album med Harry James på Sheffield. Tag och rensa öronen med den för att sedan lyssna på rid of me.![]()
Notera dock att versionen som ligger på lågkvalitetstjänsterna är ganska dålig.
Johan_Lindroos skrev:Ett av de första, om inte det första, albumet av PJ Harvey har bra ljud (och bra musik!). Sedan blev de sämre med åren. Man behöver ha en anläggning med låg dist för att disten på skivan ska återges.![]()
Morello skrev:Ska ge den en chans i "huvudsystemet". Rid of me lyssnade jag på via QM10 i kontorsanläggningen.
goat76 skrev:...
Det var inte av en slump jag rekommenderade just denna skiva för jag vet att den kan vara lite svår för en ljudanläggning, så den passar utmärkt i den här tråden.
goat76 skrev:Morello skrev:Ska ge den en chans i "huvudsystemet". Rid of me lyssnade jag på via QM10 i kontorsanläggningen.
Lyssna även på skivan Dry som Johan rekommenderade, den är på många sätt mer lättlyssnad då den har en lite mörkare klang, men även den har fortfarande den där råheten så att bandets äkta sound lyser igenom.
PekkaJohansson skrev:Att goat76 orkar orda så mycket om "Rid of me" säger en hel del. I tråd efter tråd, musikexempel efter musikexempel, blir det allt mer tydligt att det på sina håll saknas insikt om hur bra inspelad och återgiven musik kan låta. Det har jag full förståelse för men jag vill samtidigt efterlysa en smula ödmjukhet. I stället för att svamla om mässjazzanläggningar kunde goat76 och Bill50x kanske fundera över varför de inte hör tillkortakommanden som andra hör på olika inspelningar. Som nämns ovan är låg distorsionsnivå en av förutsättningarna för att höra inspelningars alla brister och förtjänster. Bredbandighet, ljudtrycksförmåga och kontrollerad efterklang är andra. Det senare är tillsammans med låg bullernivå oerhört viktigt och brister härvidlag förklarar enligt min erfarenhet ofta varför många aldrig har hört de finare detaljerna i inspelningarna.
Ändå borde även den som lyssnar i mindre optimerade kedjor och miljöer kunna höra skillnad mellan högklassiga och sunkiga inspelningar. Jag kan bara, som Morello och andra, rekommendera öronrensning medelst några goda inspelningar innan man ger sig på PJ Harvey igen. Det kan vara skivor från Studio Blue, Sheffield Lab eller BIS eller några rimligt bra pop- och rockproduktioner som gjordes före 1983 och gavs ut på cd före 1990. Så gott som allt framstår som audiofilt jämfört med 90-talets indie- och grungevåg.
Ett annat tips, framför allt till goat76, är att bortse från vem som säger saker och ting och att i stället fokusera på vad som sägs - och att läsa kritiskt. Det är väl bra att den ständigt åberopade Albini tycks ha en avslappnad stil men Inte någonstans i de texter som det länkas till finns något som tyder på att han skulle ha särskilda kunskaper eller ambitioner när det gäller det ljudtekniska, bortsett möjligen från att han inte vill att hans material ommixas. Det bör i sammanhanget framhållas att varje del av inspelningskedjan påverkar resultatet även om man har någon slags minimalism som riktmärke.
Slutligen: jag roade mig i går kväll med att köra hela albumet "Rid of me" i MasVis för att hitta några förklaringar till oljudet. På några spår är presensområdet (3-5 kHz) betonat med uppemot 20 dB! Det är tillsammans med generell orenhet högst sannolikt en av orsakerna till att det låter så oskönt. I kombination med produktionidealet "viskningar och rop" - från mummel till nu kör vi så det ryker, banne mig! - blir lyssningen väldigt påfrestande.
Allt detta oaktat kommer även jag att ge skivan "Dry" en chans. Skam den som ger sig.
Med vänlig hälsning
Pekka
Morello skrev:Lyssnar i skrivande stund på "Dry" och det låter ungefär lika taffligt som "rid of me"; klangen är korrupt. Det nedre diskantregistret är ordentligt hissat och basen alltför klen vilket gör det plågsamt att lyssna mer än en låt eller två.
Därtill låter det genomgående orent, vilket är uppenbart i en riktigt lågdistorderande anläggning. Riktigt skräp faktiskt!
sprudel skrev:Morello skrev:Lyssnar i skrivande stund på "Dry" och det låter ungefär lika taffligt som "rid of me"; klangen är korrupt. Det nedre diskantregistret är ordentligt hissat och basen alltför klen vilket gör det plågsamt att lyssna mer än en låt eller två.
Därtill låter det genomgående orent, vilket är uppenbart i en riktigt lågdistorderande anläggning. Riktigt skräp faktiskt!
Nu blir man ju nyfiken att lyssna på dessa album
FBK skrev:sprudel skrev:Morello skrev:Lyssnar i skrivande stund på "Dry" och det låter ungefär lika taffligt som "rid of me"; klangen är korrupt. Det nedre diskantregistret är ordentligt hissat och basen alltför klen vilket gör det plågsamt att lyssna mer än en låt eller två.
Nu blir man ju nyfiken att lyssna på dessa album
Nej för sjutton sprudel, man blir bara ledsen när man hör sådant skräp
Morello skrev:Jag blir mer nyfiken på vad teknikern och producenten hade för medhörning när skivan producerades. Kanske beror den knasiga klangbalansen på tafflig medhörning?
PekkaJohansson skrev:Jag tog nu fram samtliga fem eller sex PJ Harvey-skivor i min samling. På "Dry" gav jag upp på spår 2, på "Is this desire?" stod jag ut ända till det spruckna trumintrot på spår 4. Vilket skämt! Hifi-branschen går en mörk framtid till mötes om de här skivorna ska rekommenderas som bra produktioner. Är det verkligen så illa att många inte hör hur illa det låter?
Med vänlig hälsning
Pekka
Conan skrev:Ja felen finns där och det blir egentligen inte bättre bara för att anläggningen är kass, men skillnaden mellan den välljudande låten och den kassa kan vara mindre i den kassa anläggningen. Om du lyssnar med köksradion för att du måste befinna dig i köket, du vill ha lite musik i bakgrunden och radion är enda möjligheten till det; då accepterar du att det låter som det gör. Och om då skillnaden mellan den bra och dåliga nivån på låtarnas ljudkvalitet nästan blir försumbar (allt låter skränig köksradio), så kan man väl nästan säga att köksradion har gjort låten med kass ljudkvalitet mer uthärdlig.
sprudel skrev:Hur svårt kan det vara att förstå att det finns miljöer som maskerar både fel och rätt?
En sådan miljö är tex. en bil med hög störnivå och en inte särskilt högupplöst återgivning.
Morello skrev:Utmärkt Pekka, här kan vi tydligt se hur groteska EQ-insatser skapat den olidliga klangen.
Morello skrev:Goat76, vad hindrar dig att ladda in låtarna i Masvis och redovisa datat?
Johan_Lindroos skrev:Ett av de första, om inte det första, albumet av PJ Harvey har bra ljud (och bra musik!). Sedan blev de sämre med åren. Man behöver ha en anläggning med låg dist för att disten på skivan ska återges.![]()
PekkaJohansson skrev:Som nämns ovan är låg distorsionsnivå en av förutsättningarna för att höra inspelningars alla brister och förtjänster. Bredbandighet, ljudtrycksförmåga och kontrollerad efterklang är andra. Det senare är tillsammans med låg bullernivå oerhört viktigt och brister härvidlag förklarar enligt min erfarenhet ofta varför många aldrig har hört de finare detaljerna i inspelningarna.
goat76 skrev:Morello skrev:Utmärkt Pekka, här kan vi tydligt se hur groteska EQ-insatser skapat den olidliga klangen.
Att Pekka valde den låten är inte en slump eftersom den visar näst sämsta crest-värde på hela skivan i kombination med att den visar betydligt högre värden i området 2-5kHz än alla de andra låtarna på skivan. Billigt!
Kom igen Pekka, vågar du visa analyser från övriga låtar så får alla chansen att syna din bluff?
PekkaJohansson skrev:goat76 skrev:Morello skrev:Utmärkt Pekka, här kan vi tydligt se hur groteska EQ-insatser skapat den olidliga klangen.
Att Pekka valde den låten är inte en slump eftersom den visar näst sämsta crest-värde på hela skivan i kombination med att den visar betydligt högre värden i området 2-5kHz än alla de andra låtarna på skivan. Billigt!
Kom igen Pekka, vågar du visa analyser från övriga låtar så får alla chansen att syna din bluff?
Gäsp - jag valde förstås låten med tydligast bulle i spektralgrafen eftersom det var vad vi diskuterade. Någon bluff är det som synes inte fråga om - här är allt samlat och det ser som väntat ut som det låter:
Med vänlig hälsning
Pekka
Morello skrev:Vad tycker du själv om spår 4 på "is this desire"?
goat76 skrev:Man kan på alla dessa låtar se att albumet håller en ovanligt hög klass för genren med välfigt höga crest-värden och ingen överstyrning någonstans. En fin jämt sluttande tonkurva men det kan möjligtvis vara ett högpass filter som rullar av basen ungefär så som 99% av alla andra skivor i världen.
Det jag kan se i dessa analyser vittnar om en av världens bästa rock-inspelningar helt utan fula tilltag som komprimering och dylikt, men ack så svår att spela i väldigt många ljudanläggningar. Lägg sen till att musiken nog hör till det lite mindre lättsmälta.
Vad är det ni tycker ser dåligt ut i dessa grafer månne?
PekkaJohansson skrev:Än en gång: lyssna och jämför med verkligt högkvalitativa inspelningar och få perspektiven i ordning!
Bill50x skrev:PekkaJohansson skrev:Än en gång: lyssna och jämför med verkligt högkvalitativa inspelningar och få perspektiven i ordning!
Har du några exempel? (ursäkta om jag missat några tidigare exempel, har inte läst hela tråden igen)
/ B
music4ever skrev:Nog för att jag älskar PJ Harvey, så kan man inte undgå att det knappast är en klockren inspelning. Det finns helt klart sämre.
Vad Stereophile säger är tämligen ointressant.
music4ever skrev:
sprudel skrev:Här är en hyllningstråd till tösen, smaken är som baken.![]()
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=67289
goat76 skrev:music4ever skrev:
Det är sant, men kanske några andra här imponeras av det?sprudel skrev:Här är en hyllningstråd till tösen, smaken är som baken.![]()
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=67289
Vad tycker du om Dry och Rid of Me? Guld eller kattskit?
Morello skrev:Vi kanske borde starta en tråd där vi talar om "populärmusik med riktigt god ljudkvalitet"?
nuffe skrev:Vad ja kan se i Pekkas masvis ovan så ser samtliga låtar ut att vara diskant hissade, en del mer än andra.
Henrik
goat76 skrev:nuffe skrev:Vad ja kan se i Pekkas masvis ovan så ser samtliga låtar ut att vara diskant hissade, en del mer än andra.
Henrik
Vad menar ni egentligen när ni säger att låtarna är diskant hissade?
Om ni menar att diskanten har reglerats upp med EQ under mastring så har ni fel, så där ser den här typen av musik i stort sett alltid ut i MasVis p.g.a. att genren är hårt gitarr-dominerad, alltså en fullt naturligt kurva som orsakas av distad elgitarr och hårda slag på cymbaler och hihat.
Det är helt ok att ni inte gillar musiken men spectrum-analysen kommer aldrig att falla likadan som den gör på mjukare musik som exempelvis jazz.
En stor del av pop och rocken är ju nästan olyssningsbar om man inte fimpar på väl valda ställen i övre registret när man vill spela starkt (om man nu inte valt högtalare som försetts med någon lagom formsvacka). Det är inte bara gitarrer som ofta låter vasst, utan allt möjligt, inkl röster. Låta högt är vad det handlar om. Det kostar lite vid de frekvenser hörseln är som känsligast och det tränger igenom bra även om högtalarna är små och klena...Ett tips, lyssna på låtarna samtidigt som ni tittar på MasVis-analysen så kan ni både se och höra varför vissa låtar har mer energi i det området.
hcl skrev:Masvi av P J Harvey plattan stöder vad jag kan se det jag redan skrev; hårt filtrerat i botten, men också i mellanbas området. De flesta låtarna verkar ha något sänkt nivå i området 200-500 Hz. Det ger ett cleant ljud, men också lätt andefattigt samt att övre mellan och diskantregistret träder fram ett snäpp, vilket inte passar riktigt bra i en f.ö. ”ren” anläggning. I en lätt komprimerande anläggning med lagom höjd/resonant mellanbas funkar säkert den här inspelningen utmärkt.
goat76 skrev:hcl skrev:Masvi av P J Harvey plattan stöder vad jag kan se det jag redan skrev; hårt filtrerat i botten, men också i mellanbas området. De flesta låtarna verkar ha något sänkt nivå i området 200-500 Hz. Det ger ett cleant ljud, men också lätt andefattigt samt att övre mellan och diskantregistret träder fram ett snäpp, vilket inte passar riktigt bra i en f.ö. ”ren” anläggning. I en lätt komprimerande anläggning med lagom höjd/resonant mellanbas funkar säkert den här inspelningen utmärkt.
Jag är ganska övertygad om att inget speciellt har gjorts i efterhand på den skivan, herren som spelat in skivan sysslar inte med några större korrigeringar i efterhand, han väljer och flyttar mikrofoner tills han och bandet är nöjda med hur helheten låter i kontrollrummet. Där och då är soundet fastställt och de flesta panoreringar och nivåer är valda för att senare finjusteras under kort mixning. Inspelningsknappen trycks in och bandet spelar låtarna live och i och med det är skivan till 90% redan färdigställd.
-------------
Här är en analys av en av mina egna inspelningar.
Inte helt olikt kurvorna på PJ Harveys låtar då min musik också består av distad gitarr, bas, trummor och sång med ett liknande sound.
Inspelningen är gjord med högkvalitativa mikrofoner som är noga placerade så att de fångat precis det ljud jag vill ha så ingen som helst EQ eller annan efterhand-processing har skett överhuvudtaget. Det är precis det här råa oprocessade soundet som jag vill åt
Som man kan se så är det rätt hett i området 2-4kHz vilket alltså är helt naturligt för musik i och runt genren noise rock. Det förhöjda området är hårt spelade cymbaler som inte har någon limitering alls, samt distad gitarr. (Jag har lärt mig hur man postar egna bilder!)
goat76 skrev:hcl skrev:Masvi av P J Harvey plattan stöder vad jag kan se det jag redan skrev; hårt filtrerat i botten, men också i mellanbas området. De flesta låtarna verkar ha något sänkt nivå i området 200-500 Hz. Det ger ett cleant ljud, men också lätt andefattigt samt att övre mellan och diskantregistret träder fram ett snäpp, vilket inte passar riktigt bra i en f.ö. ”ren” anläggning. I en lätt komprimerande anläggning med lagom höjd/resonant mellanbas funkar säkert den här inspelningen utmärkt.
Jag är ganska övertygad om att inget speciellt har gjorts i efterhand på den skivan, herren som spelat in skivan sysslar inte med några större korrigeringar i efterhand, han väljer och flyttar mikrofoner tills han och bandet är nöjda med hur helheten låter i kontrollrummet. Där och då är soundet fastställt och de flesta panoreringar och nivåer är valda för att senare finjusteras under kort mixning. Inspelningsknappen trycks in och bandet spelar låtarna live och i och med det är skivan till 90% redan färdigställd.
mx skrev:Skjuter man sig själv i foten om man skaffar en sån bra stereo att man inte kan njuta av all sin musik?
hcl skrev:Någonstans har det använts EQ, i varje fall för att skära bort all subbas och dämpa mellanbasen. Det är helt nödvändigt för att få till det ljudet. Närmickad inspelning utan EQ med riktverkande mikrofoner är helt omöjligt att få att låta ens tillnärmelsevis bra på de flesta instrument.
hcl skrev:goat76 skrev:hcl skrev:Masvi av P J Harvey plattan stöder vad jag kan se det jag redan skrev; hårt filtrerat i botten, men också i mellanbas området. De flesta låtarna verkar ha något sänkt nivå i området 200-500 Hz. Det ger ett cleant ljud, men också lätt andefattigt samt att övre mellan och diskantregistret träder fram ett snäpp, vilket inte passar riktigt bra i en f.ö. ”ren” anläggning. I en lätt komprimerande anläggning med lagom höjd/resonant mellanbas funkar säkert den här inspelningen utmärkt.
Någonstans har det använts EQ, i varje fall för att skära bort all subbas och dämpa mellanbasen. Det är helt nödvändigt för att få till det ljudet. Närmickad inspelning utan EQ med riktverkande mikrofoner är helt omöjligt att få att låta ens tillnärmelsevis bra på de flesta instrument.
goat76 skrev:[...]
Vad fan handlade tråden om..?
mx skrev:Undviker du att lyssna på vissa skivor för att de inte låter bra på din anläggning?
nuffe skrev:goat76 skrev:hcl skrev:Masvi av P J Harvey plattan stöder vad jag kan se det jag redan skrev; hårt filtrerat i botten, men också i mellanbas området. De flesta låtarna verkar ha något sänkt nivå i området 200-500 Hz. Det ger ett cleant ljud, men också lätt andefattigt samt att övre mellan och diskantregistret träder fram ett snäpp, vilket inte passar riktigt bra i en f.ö. ”ren” anläggning. I en lätt komprimerande anläggning med lagom höjd/resonant mellanbas funkar säkert den här inspelningen utmärkt.
-------------
Här är en analys av en av mina egna inspelningar.
Inte helt olikt kurvorna på PJ Harveys låtar då min musik också består av distad gitarr, bas, trummor och sång med ett liknande sound.
Inspelningen är gjord med högkvalitativa mikrofoner som är noga placerade så att de fångat precis det ljud jag vill ha så ingen som helst EQ eller annan efterhand-processing har skett överhuvudtaget. Det är precis det här råa oprocessade soundet som jag vill åt
Som man kan se så är det rätt hett i området 2-4kHz vilket alltså är helt naturligt för musik i och runt genren noise rock. Det förhöjda området är hårt spelade cymbaler som inte har någon limitering alls, samt distad gitarr. (Jag har lärt mig hur man postar egna bilder!)
Men diagrammet visar att diskant registret över 2-3 kHz sjunker jämfört med med resten. Ja det finns några pucklar vid 2 och 3 kHz men antar att de tillhör något instrument.
Förklara gärna, jag vill veta mer.
Henrik
Morello skrev:Nej, det är inte alls lätt. Gissningsvis har man lagt rätt mycket EQ och kompressor på enskilda kanaler. Samt använt en massa skräpmikrofoner.
Morello skrev:Nej, det är inte alls lätt. Gissningsvis har man lagt rätt mycket EQ och kompressor på enskilda kanaler. Samt använt en massa skräpmikrofoner. Läste för övrigt en intervju med denna Albini och hittade ingenting som vittnar om att karln vet vad han talar om.
goat76 skrev:Det som stör dig i inspelningen och som du inte är van att höra, är den näst intill totala avsaknanden av EQ och kompression. Han är nämligen känd just för att han är minimalist när det kommer till att använda EQ och kompression, det som gör att han inte behöver dessa saker är p.g.a. hans erkänt stora kunskaper i val av mikrofoner och hur man bäst använder dem.![]()
Bra försök där, men att sitta och hitta på saker bara för att komma med motargument tar inte kunskaperna framåt vilket jag trodde var viktigt på det här forumet.
Tydligen är det viktigare att vinna argument än att ta till sig kunskaper, synd.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:hcl skrev:Masvi av P J Harvey plattan stöder vad jag kan se det jag redan skrev; hårt filtrerat i botten, men också i mellanbas området. De flesta låtarna verkar ha något sänkt nivå i området 200-500 Hz. Det ger ett cleant ljud, men också lätt andefattigt samt att övre mellan och diskantregistret träder fram ett snäpp, vilket inte passar riktigt bra i en f.ö. ”ren” anläggning. I en lätt komprimerande anläggning med lagom höjd/resonant mellanbas funkar säkert den här inspelningen utmärkt.
Då många upplever ljudet som dåligt hade det väl varit en fördel om man skruvat rätt vid inspelandet? Vad är vitsen med att göra det illaljudande? Nej, det fungerar inte hos mig heller... Kör jag detta på lite volym hemma kommer hustrun att lägga in veto!
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:hcl skrev:Masvi av P J Harvey plattan stöder vad jag kan se det jag redan skrev; hårt filtrerat i botten, men också i mellanbas området. De flesta låtarna verkar ha något sänkt nivå i området 200-500 Hz. Det ger ett cleant ljud, men också lätt andefattigt samt att övre mellan och diskantregistret träder fram ett snäpp, vilket inte passar riktigt bra i en f.ö. ”ren” anläggning. I en lätt komprimerande anläggning med lagom höjd/resonant mellanbas funkar säkert den här inspelningen utmärkt.
Då många upplever ljudet som dåligt hade det väl varit en fördel om man skruvat rätt vid inspelandet? Vad är vitsen med att göra det illaljudande? Nej, det fungerar inte hos mig heller... Kör jag detta på lite volym hemma kommer hustrun att lägga in veto!
Morello skrev:Lyssnar på låten nu!
Guran är inspelad med två olika mikrofoner och/eller med olika EQ och det låter ganska förvirrat.
Sedan kommer grisiga trummor med generöst med efterklang. En puka låter som den är defekt och/eller är inspelad med en trasig mikrofon.
Nu dundrar den igång med distade trummor och det låter helt fördjävligt varför jag stänger av för att aldrig lyssna på denna smörja igen.
Helt uppriktigt, goat76, du måste lyssna på bra fonogram i en bra anläggning (om du inte redan har en) och få ordning på perpektivet, som Pekka redan påpekat.
Åter till Keith Jarret, ECM CD 1900. Låter fantastiskt fint i jämförelse. Helt plötsligt låter ride-cymbalen som en härligt mörkt klingande jazz-ride - kanske en Zildjian K-någoonting?
goat76 skrev:Morello skrev:Lyssnar på låten nu!
Guran är inspelad med två olika mikrofoner och/eller med olika EQ och det låter ganska förvirrat.
Sedan kommer grisiga trummor med generöst med efterklang. En puka låter som den är defekt och/eller är inspelad med en trasig mikrofon.
Nu dundrar den igång med distade trummor och det låter helt fördjävligt varför jag stänger av för att aldrig lyssna på denna smörja igen.
Helt uppriktigt, goat76, du måste lyssna på bra fonogram i en bra anläggning (om du inte redan har en) och få ordning på perpektivet, som Pekka redan påpekat.
Åter till Keith Jarret, ECM CD 1900. Låter fantastiskt fint i jämförelse. Helt plötsligt låter ride-cymbalen som en härligt mörkt klingande jazz-ride - kanske en Zildjian K-någoonting?
Låter bra den också, svårt att jämnföra så pass olika typer av musik.
Har du något exempel av mer intensivare slag där det händer lite mer och som påminner lite mer om musiken du försöker bräcka?![]()
Du, är det någon stackars utvecklingsstörd som virrat upp på scenen i låten "You've Changed" på Jarret-skivan runt 2:12 och framåt?
Måste tillägga att den där musiken gjorde mig väldigt sömnig, helt ärligt så var jag superpigg innan jag lyssnade på det där. Kanske har vi hittat botemedlet mot insomnia?
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:
Nu får jag iofs ge goat76 ett invägande här... Om gruppen låter så, vill låta så - och ingen fulskruvat i efterhand... så har du precis vad vi "ju" vill ha... om du sen inte gillar dem - så gillar du det inte.... Och ja - det är ok om du skulle vilja ha en annan inspelningsversion - det är fritt fram att önska.
PekkaJohansson skrev:Problemet är att skivan rekommenderades när det frågades efter en bra produktion. Det kan man med bästa vilja i världen inte kalla "Rid of me". Faran med att skräp rekommenderas som goda produktioner är dels att det riskerar att skrämma bort potentiella hifi-hobbyister, dels att människor som själva producerar musik tar skräpet som förebild. Det tycks goat76 själv vara ett exempel på.
Med vänlig hälsning
Pekka
tomasgbg skrev:Finns det några utgåvor tillgängliga på Spotify som kan ses som”referenser” på en bra ej komprimerad produktion?
Morello skrev:Det är som redan påpekats hög tid att ni som finner fonogrammet ifråga välljudande får ordning på perspektiven genom att lyssna på riktigt högklassiga fonogram i en dito anläggning!
goat76 skrev:Får man utmana några av er att ta en djupdykning in i en av låtarna på skivan?
Sätt er ner på bästa lyssningsplats, vrid upp volymreglaget lite mer än vanligt, ungefär så mycket som ni gör när ni vet att det är en sån där bra producerad skiva som bara blir bättre ju starkare den spelas.
Välj låten Rub 'Till It Bleeds från Rid of Me.
Helst ska ni blunda nu men då blir det svårt att läsa resten...
Låten börjar med en ensam gitarr inspelad med två mikrofoner som är panorerade längst ut på vardera sida i mixen. Med en smart liten fördröjning i den ena mikrofonen får man känslan av att gitarren är väldigt nära, man hör varje liten dämpning av strängarna och när fingrarna sveper fram och tillbaka över strängarna.
Efter en liten stund hör man att Polly hostar lite avlägset och strax efter det hör man ett lätt spelande på en hihat, det lätta trumspelet avslöjar att inspelningsrummet i Pachyderm Studion är ganska stort.
Koncentrera nu ert lyssnande på dessa trummor så hör ni vilket otroligt djup det är i inspelningen, stanna på det djupet i lyssningen så upptäcker ni att gitarrljudet nästan befinner sig långt utanför respektive högtalare.
Basisten börjar göra lite småljud på sitt instrument som väldigt lätt ackompanierar gitarren samtidigt som trummisen börjar slå lätta sporadiska slag på virveltrumman, och baskaggen och strax efter börjar Harvey sjunga öppningsfraserna i låttexten.
Nu intensieras musiken mer och mer från alla inblandade i ett vackert samspel och man vet att allt detta kommer explodera ut i något mer intensivt...
Jag lämnar över där för jag tror jag nu har lyckats leda in några av er in i den här fantastiska inpelning som har ett sånt ärligt och rått ljud men samtidigt gjord med sådan delikat finess så att den toppar det mesta i ljudväg.
Att något som i en första lyssning verkade låta så illa kunde vara så här bra, det är en gåta!
Jävlar vad tur att ni inte bara kastade albumet åt sidan och aldrig mer lyssnade på det, för nu kommer ni återkomma till det här albumet många gånger, och det låter bara bättre och bättre för varje gång.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Det är som redan påpekats hög tid att ni som finner fonogrammet ifråga välljudande får ordning på perspektiven genom att lyssna på riktigt högklassiga fonogram i en dito anläggning!
Kan vi få lite förslag på högklassiga fonogram på illalåtande musik från dig då? Sådan måste ju få finnas - det går inte att begränsa sig till mesig (mässig?) musik på högklassiga fonogram...
goat76 skrev:Är det någon annan här som kan ge ett bra exempel på en rock-produktion i studio med lika lite användande av kompression under hela inspelningskedjan som Rid of Me, och som ni samtidigt tycker låter mycket bättre?
Morello skrev:Ett annat tips skulle kunna vara "Sultans of swing" från Dire Straits debutalbum anno 1978 - givetvis gäller även här den tidiga Vertigo-CD'n med katalognummer 800 051-2.
mx skrev:Morello skrev:Ett annat tips skulle kunna vara "Sultans of swing" från Dire Straits debutalbum anno 1978 - givetvis gäller även här den tidiga Vertigo-CD'n med katalognummer 800 051-2.
Den är riktigt bra. Vill dock alltid grogga när jag hör den.
2-ch skrev:Jag kikade i min spotify-lista "Stökigt välljud".
Hittade det här:
Dan Popplewell - Gothic Thunderbolt här spar han inte på krutet
Metallica - The unforgiven (Black album)
Nu blir jag väl uthängd och sågad vid fotknölarna, men det tar jag.
Kontra gärna med något som låter bra inom kategorin stökigt välljud.
Morello skrev:Ett annat tips skulle kunna vara "Sultans of swing" från Dire Straits debutalbum anno 1978 - givetvis gäller även här den tidiga Vertigo-CD'n med katalognummer 800 051-2.
darkg skrev:Hm, inte så stökigt tycker jag! Och då måste jag förstås kontra, vilket visst inte är så lättstökigt välljud... måste åtminstone delvis vara motsägelsefullt.
goat76 skrev:Får man utmana några av er att ta en djupdykning in i en av låtarna på skivan?
Sätt er ner på bästa lyssningsplats, vrid upp volymreglaget lite mer än vanligt, ungefär så mycket som ni gör när ni vet att det är en sån där bra producerad skiva som bara blir bättre ju starkare den spelas.
Låten börjar med en ensam gitarr inspelad med två mikrofoner som är panorerade längst ut på vardera sida i mixen. Med en smart liten fördröjning i den ena mikrofonen får man känslan av att gitarren är väldigt nära, man hör varje liten dämpning av strängarna och när fingrarna sveper fram och tillbaka över strängarna.
Efter en liten stund hör man att Polly hostar lite avlägset och strax efter det hör man ett lätt spelande på en hihat, det lätta trumspelet avslöjar att inspelningsrummet i Pachyderm Studion är ganska stort.
Koncentrera nu ert lyssnande på dessa trummor så hör ni vilket otroligt djup det är i inspelningen, stanna på det djupet i lyssningen så upptäcker ni att gitarrljudet nästan befinner sig långt utanför respektive högtalare.
Basisten börjar göra lite småljud på sitt instrument som väldigt lätt ackompanierar gitarren samtidigt som trummisen börjar slå lätta sporadiska slag på virveltrumman, och baskaggen och strax efter börjar Harvey sjunga öppningsfraserna i låttexten.
Nu intensieras musiken mer och mer från alla inblandade i ett vackert samspel och man vet att allt detta kommer explodera ut i något mer intensivt...
Jag lämnar över där för jag tror jag nu har lyckats leda in några av er in i den här fantastiska inpelning som har ett sånt ärligt och rått ljud men samtidigt gjord med sådan delikat finess så att den toppar det mesta i ljudväg.
Att något som i en första lyssning verkade låta så illa kunde vara så här bra, det är en gåta!
Jävlar vad tur att ni inte bara kastade albumet åt sidan och aldrig mer lyssnade på det, för nu kommer ni återkomma till det här albumet många gånger, och det låter bara bättre och bättre för varje gång.
hifikg skrev:goat76 skrev:Får man utmana några av er att ta en djupdykning in i en av låtarna på skivan?
Din text inspirerade mig till att införskaffa albumet, trodde faktiskt att jag redan hade det, men så var inte fallet. Snart ska jag göra precis som du skriver. Läste texten först, så jag kan blunda o lyssna
Första albumet jag skaffade med henne var "To Bring You My Love" och minns att jag trodde något var trasigt när jag spelade den inledande titellåten, eller den burkiga "Working for the man", men på den tiden kastade man inte inköpta CD-skivor utan gav dem en andra, tredje och fjärde chans och si, så småningom upptäckte jag en massa intressant och albumet blev något av en favorit under en tid. Så mycket så att jag kompletterat samlingen med hennes nya alster, varteftersom. "Dry" har jag, men inga minnen av det, hmm... Nu ska det bli spännande att lyssna på "Rid of Me"
sprudel skrev:
Det låter lite som när eleverna på musikspetsprogrammet har ensemble uppspelning, trummorna känns igen därifrån. Det finns många komponenter i musik att ta till sig, här också.
goat76 skrev:Hifikg, jag tror jag har sett ett litet mönster i de förslag du brukar ge när det för dig kommer till välljud, de inspelningarna brukar ha en tydlig upptagning av rumsljuds som även lockar in mig som lyssnare. När man lyssnar på Muddy Waters "Good Morning Little School Girl" eller din favorit-skiva "Jazz at the Pawnshop" så är en väsentlig del av behållningen i dessa inspelningar just det man hör av rummet.
Samma sak hör jag i sprudels förslag, "Bridge over Troubled Water (Demo Take 6)" med Simon & Garfunkel. Den har också ett tydligt äkta okonstlat rumsljud som halvt om halvt är bortappat i slutversionen.
JB skrev:Skulle bli för grötigt ljud med naturligt uppmickade trummor med mickar placerade på avstånd i moderna produktioner (mycket reverb + kompressor = gröööööt), dessutom skulle inte kaggen höras överhuvudtaget, och cymbalerna skulle bli väldigt jobbiga att lyssna på med lite tyngre musik. Sedan vill man nog ha full kontroll att kunna ändra karaktären/nivåerna på alla trummor/cymbaler i efterhand utan att riskera att behöva spela in allt en extra gång.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Hifikg, jag tror jag har sett ett litet mönster i de förslag du brukar ge när det för dig kommer till välljud, de inspelningarna brukar ha en tydlig upptagning av rumsljuds som även lockar in mig som lyssnare. När man lyssnar på Muddy Waters "Good Morning Little School Girl" eller din favorit-skiva "Jazz at the Pawnshop" så är en väsentlig del av behållningen i dessa inspelningar just det man hör av rummet.
Samma sak hör jag i sprudels förslag, "Bridge over Troubled Water (Demo Take 6)" med Simon & Garfunkel. Den har också ett tydligt äkta okonstlat rumsljud som halvt om halvt är bortappat i slutversionen.
I fallet Muddy Waters är jag inte säker på hur mycket av rumsljudet som är äkta. Nivåerna mellan instrument och sång är lite si och så, rösten uppskruvad. Efterklangen på rösten tycker jag ibland skiljer sig mot den hos instrumenten. Det är musik i min smak och jag tar in som den är.
Jazz på Stampen är jag lite tudelad inför. Några nummer är riktigt bra men några lite ointressanta mera slätstrukna på något vis. Det är givetvis en inspelning med härlig atmosfär infångad! Har den i tre olika versioner...
Den sistnämnda tycker jag mig höra att Garfunkel står i ett sångbås och att pianot står i ett större rum. Så låter det i mina enkla lurar på jobbet. Albumversionen av samma låt har mera tillagd efterklang och ger ett annat intryck. Tycker om musiken så då lyssnar jag inte direkt på hur det låter. Stör mig annars på när det låter som olika instrument är inspelade i olika rum och sedan sammanförda. Är musiken intressant sväljer jag det oavsett.
i skrev:RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Hifikg, jag tror jag har sett ett litet mönster i de förslag du brukar ge när det för dig kommer till välljud, de inspelningarna brukar ha en tydlig upptagning av rumsljuds som även lockar in mig som lyssnare. När man lyssnar på Muddy Waters "Good Morning Little School Girl" eller din favorit-skiva "Jazz at the Pawnshop" så är en väsentlig del av behållningen i dessa inspelningar just det man hör av rummet.
I fallet Muddy Waters är jag inte säker på hur mycket av rumsljudet som är äkta. Nivåerna mellan instrument och sång är lite si och så, rösten uppskruvad. Efterklangen på rösten tycker jag ibland skiljer sig mot den hos instrumenten. Det är musik i min smak och jag tar in som den är.
Jazz på Stampen är jag lite tudelad inför. Några nummer är riktigt bra men några lite ointressanta mera slätstrukna på något vis. Det är givetvis en inspelning med härlig atmosfär infångad! Har den i tre olika versioner...
Den sistnämnda tycker jag mig höra att Garfunkel står i ett sångbås och att pianot står i ett större rum. Så låter det i mina enkla lurar på jobbet. Albumversionen av samma låt har mera tillagd efterklang och ger ett annat intryck. Tycker om musiken så då lyssnar jag inte direkt på hur det låter. Stör mig annars på när det låter som olika instrument är inspelade i olika rum och sedan sammanförda. Är musiken intressant sväljer jag det oavsett.
Är inte Muddy Waters Folk Singer inspelad i ett hotellrum?
RogerGustavsson skrev:
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Hifikg, jag tror jag har sett ett litet mönster i de förslag du brukar ge när det för dig kommer till välljud, de inspelningarna brukar ha en tydlig upptagning av rumsljuds som även lockar in mig som lyssnare. När man lyssnar på Muddy Waters "Good Morning Little School Girl" eller din favorit-skiva "Jazz at the Pawnshop" så är en väsentlig del av behållningen i dessa inspelningar just det man hör av rummet.
Ted_B skrev:RogerGustavsson skrev:
Jag får också intrycket att de inte är inspelade i samma rum utan ihoplagda efteråt. De har inte alls samma klang.
Ted_B skrev:Angående trummorna på PJ:s skiva så är det helt klart ungefär så jag tycker det låter på riktigt, stor skillnad mot hur de brukar låta på inspelningar.
hifikg skrev:i skrev:RogerGustavsson skrev:
Är inte Muddy Waters Folk Singer inspelad i ett hotellrum?
Nej. Jag har full koll... googlade inte alls...
"The recording took place at the Tel Mar Recording Studios, in Chicago, in September 1963, and was produced by Willie Dixon. The original vinyl release includes nine songs, most of which are performed at a slower tempo, with the exception of the uptempo "Good Morning Little Schoolgirl". During recording, Waters emphasized his singing with hums and sighs"
goat76 skrev:Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:
Nu får jag iofs ge goat76 ett invägande här... Om gruppen låter så, vill låta så - och ingen fulskruvat i efterhand... så har du precis vad vi "ju" vill ha... om du sen inte gillar dem - så gillar du det inte.... Och ja - det är ok om du skulle vilja ha en annan inspelningsversion - det är fritt fram att önska.
Jag kör en sån där +1 på den.![]()
Det framkommer tydligt att det finns en hel drös med personer här som har svårt att skilja på inspelningstekniska saker och personliga preferenser. Ena stunden hyllar man något för inspelningens äkthet (som man då tror saknar kompression) förutsatt att man gillar musiken, för att i nästa skede totalsåga något och komma med en massa påståenden om att det måste vara komprimerat eller tillskruvat hårt med EQ bara för att man inte gillar det, trots att inspelningen man precis hört tillhör de minst komprimerade produktioner man någonsin hört, vilket är fallet med Rid of Me.
Då skränig rock spelas in med minimalt användande av kompression så kommer den onekligen låta skränigt på skiva, det är det många här inte verkar förstå.
Detta visar att många här faktiskt uppskattar att verktyg som kompression och limitering används för vissa typer av ljud, kanske framför allt många ljud som ingår inom rockmusik.
Är det någon annan här som kan ge ett bra exempel på en rock-produktion i studio med lika lite användande av kompression under hela inspelningskedjan som Rid of Me, och som ni samtidigt tycker låter mycket bättre?
goat76 skrev:Hennes musik är inte de flestas pralin-ask ska man nog ha klart för sig, så om musiken i sig inte tilltalar blir den naturligtvis svår att ta till sig, men sättet den är inspelad och producerad på är bland det ärligaste och närmaste man kan komma en ursprunglig musikhändelse, alla som varit på mindre rockspelningar utan PA eller i en replokal borde känna igen ljudet och hur verklighetstroget det låter.
goat76 skrev:
Det verkar nästan som att många studiotekniker är rädda för realistiskt trumljud av någon anledning?
Ted_B skrev:goat76 skrev:
Det verkar nästan som att många studiotekniker är rädda för realistiskt trumljud av någon anledning?
Undrar varför.
Det finns väl knappt någon pop- eller rock-produktion där trummorna låter sådär förutom det exempel du gav?
Annan typ av musik har kanske trummorna inspelade på det viset men i pop/rock kanske det helt enkelt inte 'ska' låta så?
Jag undrar hur en hårdrockslåt eller något annat skulle låta om trummorna fick ha det där ljudet, kanske skulle låta helknasigt?
Tell skrev:Tycker verkligen ni hakar upp er för mycket på kompressorerna men verkar skita i att resten också ska stämma. Men aa visst har ni såklart också rätt i att det låter gött med dynamiken
goat76 skrev:Jag tycker det är otroligt konstigt att något band som sysslar med analogt spelad musik vill att det ska låta på något annat sätt än hur de låter på riktigt, det är en stor gåta för mig.
music4ever skrev:Har under veckan spelat all möjlig sorts musik på min anläggning. The Exploited, Dead kennedys, Vök, The Soft moon, Depeche mode, Ozzy osbourne, Sex pistols, Lok, Jinjer, The Prodigy, etc.
Inte en enda skiva, inte en enda låt, inte ens en enda sekund, har jag känt att "detta skulle låta bättre/ge bättre upplevelse, via en sämre anläggning". Inte en enda gång.
För felen på inspelningarna är ju kvar och det enda jag gör är adderar ännu fler fel. Till vilken nytta, I don't know.
music4ever skrev:Har under veckan spelat all möjlig sorts musik på min anläggning. The Exploited, Dead kennedys, Vök, The Soft moon, Depeche mode, Ozzy osbourne, Sex pistols, Lok, Jinjer, The Prodigy, etc.
Inte en enda skiva, inte en enda låt, inte ens en enda sekund, har jag känt att "detta skulle låta bättre/ge bättre upplevelse, via en sämre anläggning". Inte en enda gång.
För felen på inspelningarna är ju kvar och det enda jag gör är adderar ännu fler fel. Till vilken nytta, I don't know.
Morello skrev:music4ever skrev:Har under veckan spelat all möjlig sorts musik på min anläggning. The Exploited, Dead kennedys, Vök, The Soft moon, Depeche mode, Ozzy osbourne, Sex pistols, Lok, Jinjer, The Prodigy, etc.
Har du en sådan däringa "mäss-jazz-anläggning"?
Morello skrev::mrgreen: Kanske inte. Jag avskyr för övrigt begreppet "mäss-jazz". Det är respektlöst att reducera tonkonstverk till någon typ av demomaterial.
JB skrev:Morello skrev::mrgreen: Kanske inte. Jag avskyr för övrigt begreppet "mäss-jazz". Det är respektlöst att reducera tonkonstverk till någon typ av demomaterial.
Jag tycker nog att det är mer respektlöst att kalla hårdrock och metal för pop isåfall
JB skrev:Morello skrev::mrgreen: Kanske inte. Jag avskyr för övrigt begreppet "mäss-jazz". Det är respektlöst att reducera tonkonstverk till någon typ av demomaterial.
Jag tycker nog att det är mer respektlöst att kalla hårdrock och metal för pop isåfall
petersteindl skrev:Enklast är väl att gå in i en skivaffär och leta tag i de skivor man önskar finna.
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Enklast är väl att gå in i en skivaffär och leta tag i de skivor man önskar finna.
Enkelt och enkelt, det finns väl inte så många sådana affärer kvar?
/ B
Morello skrev:JB skrev:Morello skrev::mrgreen: Kanske inte. Jag avskyr för övrigt begreppet "mäss-jazz". Det är respektlöst att reducera tonkonstverk till någon typ av demomaterial.
Hårdpop
Nattlorden skrev:Morello skrev:JB skrev:
Hårdpop
Skall vi börja kalla det du gillar för "lätt-grindcore" då?
FBK skrev:music4ever skrev:Har under veckan spelat all möjlig sorts musik på min anläggning. The Exploited, Dead kennedys, Vök, The Soft moon, Depeche mode, Ozzy osbourne, Sex pistols, Lok, Jinjer, The Prodigy, etc.
Det är din subjektiva upplevelse. Andra kan ha en helt annan upplevelse (uppfattning) som är lika subjektiv. När det gäller ljud så är smaken som baken, och det finns inget som är mer rätt än något annat.
Headfi skrev:Spännande inställning. Då utnämner jag en klockradio till världens bästa stereoanläggning då och då är den det....
Conan skrev:Headfi skrev:Spännande inställning. Då utnämner jag en klockradio till världens bästa stereoanläggning då och då är den det....
Du har aldrig varit med om att lyssnat på musik med vännerna på semester, njutit av upplevelsen i fulla drag på playan med en drink i näven för att sen komma hem och finna att musiken tappat nästan all sin charm när du sitter framför HiFi-systemet i lyssningsfåtöljen?
Du har aldrig lyssnat på en låt i bilradion, diggat låten och tyckt att det låter helt OK, för att sen bli besviken hemma framför HiFi-anläggningen när låtens alla inspelningsmässiga brister kommer upp i dagen?
Du har aldrig skrikit dig hes på en skränig, varm och totalt fullpackad Björk-konsert och aldrig fått samma upplevelse hemma i lysssningssoffan?
Kan du tänka dig att skillnaden mellan en bra inspelning och en dålig blir mindre på en klockradio än på en högpresterande HiFi-anläggning (blir den inte det så har du antingen en sjuhelvetes fin klockradio eller en sjuhelvetes dålig HiFi-anläggning).
(Och med tanke på ditt alias här på forumet): Du har aldrig fått en bättre upplevelse av musiken i hörlurar, trots den, jämfört med stereolyssning i högtalare, totalt underlägsna prestandan lurar har ur ett återgivningsperspektiv?
Headfi skrev:[...] Spännande inställning. Då utnämner jag en klockradio till världens bästa stereoanläggning då och då är den det....
[...]
Conan skrev:Du har aldrig varit med om att lyssnat på musik med vännerna på semester, njutit av upplevelsen i fulla drag på playan med en drink i näven för att sen komma hem och finna att musiken tappat nästan all sin charm när du sitter framför HiFi-systemet i lyssningsfåtöljen?
Du har aldrig lyssnat på en låt i bilradion, diggat låten och tyckt att det låter helt OK, för att sen bli besviken hemma framför HiFi-anläggningen när låtens alla inspelningsmässiga brister kommer upp i dagen?
mx skrev:Verkar som att en del har svårt att skilja på bästa återgivning av källmaterialet och vad som man personligen föredrar. Med mening kanske.
music4ever skrev:Conan skrev:Du har aldrig varit med om att lyssnat på musik med vännerna på semester, njutit av upplevelsen i fulla drag på playan med en drink i näven för att sen komma hem och finna att musiken tappat nästan all sin charm när du sitter framför HiFi-systemet i lyssningsfåtöljen?
Nej, det har jag inte. Jag skulle rekommendera att man undersöker sitt hifi-system om detta sker.
petersteindl skrev:[...] Hela resonemanget i tråden gällande vad som skulle vara ”bäst” är som jag ser det, ett icke-resonemang d v s det talas förbi varandra. [...]
mx skrev:petersteindl skrev:[...] Hela resonemanget i tråden gällande vad som skulle vara ”bäst” är som jag ser det, ett icke-resonemang d v s det talas förbi varandra. [...]
Tråden handlar om ifall man undviker att lyssna på vissa skivor i sin anläggning. Den ställer inte frågan om vilken stereoapparat som är bäst. Det är en subdiskussion som uppstått i och med att några som svarat i tråden har svårt att acceptera att så är fallet för en del personer.
Conan skrev:Headfi skrev:Spännande inställning. Då utnämner jag en klockradio till världens bästa stereoanläggning då och då är den det....
Du har aldrig varit med om att lyssnat på musik med vännerna på semester, njutit av upplevelsen i fulla drag på playan med en drink i näven för att sen komma hem och finna att musiken tappat nästan all sin charm när du sitter framför HiFi-systemet i lyssningsfåtöljen?
Du har aldrig skrikit dig hes på en skränig, varm och totalt fullpackad Björk-konsert och aldrig fått samma upplevelse hemma i lysssningssoffan?
Kan du tänka dig att skillnaden mellan en bra inspelning och en dålig blir mindre på en klockradio än på en högpresterande HiFi-anläggning (blir den inte det så har du antingen en sjuhelvetes fin klockradio eller en sjuhelvetes dålig HiFi-anläggning).
(Och med tanke på ditt alias här på forumet): Du har aldrig fått en bättre upplevelse av musiken i hörlurar, trots den, jämfört med stereolyssning i högtalare, totalt underlägsna prestandan lurar har ur ett återgivningsperspektiv?
music4ever skrev:mx skrev:Verkar som att en del har svårt att skilja på bästa återgivning av källmaterialet och vad som man personligen föredrar. Med mening kanske.
Jag föredrar en återgivning utan att man medvetet lägger på fel. Det vill säga, jag föredrar inte en pick-up som adderar ett extra "skimmer" på ljudet, eller en högtalare som låter detaljer drunkna i sunkig återgivning. Felen i inspelningen försvinner inte för man adderar fler fel.
Headfi skrev:music4ever skrev:mx skrev:Verkar som att en del har svårt att skilja på bästa återgivning av källmaterialet och vad som man personligen föredrar. Med mening kanske.
Jag föredrar en återgivning utan att man medvetet lägger på fel. Det vill säga, jag föredrar inte en pick-up som adderar ett extra "skimmer" på ljudet, eller en högtalare som låter detaljer drunkna i sunkig återgivning. Felen i inspelningen försvinner inte för man adderar fler fel.
Jag håller med om detta till 100%.
Man kan inte förbättra ljudet genom att försämra det.
Återgivningen blir inte bättre av 250 Hz-8 KHz med hög dist jämfört med ett system som klarar av hela registret i god kvalitet.
Skit in-skit ut gäller - en sunkig inspelning kommer inte att bli en vacker ljudsvan i andra änden.
Headfi skrev:iPhone måste jag också säga är en enhet som befinner sig på min svarta lista (betraktar den som en tämligen undermålig produkt fast det gäller egentligen samtliga smartphones lanserade 2018/2019 som av mig är betraktade som skräp oavsett tillverkare).
goat76 skrev:Headfi, vad använder du för hörlurar/hörlursförstärkare för mobilt bruk och i hemmamiljö om man får fråga?
Headfi skrev:Musik som "låter bättre" via bilradion än en bra HiFi-anläggning (eller ett par bra hörlurar) betraktar jag inte som speciellt bra sådan (den kan vara musiktekniskt bra men levereras i undermålig kvalitet till konsumenten, lite som en hummer dränkt i ketchup).
Headfi skrev:goat76 skrev:Headfi, vad använder du för hörlurar/hörlursförstärkare för mobilt bruk och i hemmamiljö om man får fråga?
För mobilt bruk: Grado SR225i och hemma kör jag Grado RS-2 (originalmodellen), PS1000 och Sennheiser HD600 kopplade med antingen Vincent KHV-1pre eller Little Dot I+.
Signalkälla är datorn via en MF-DAC, kör lite olika varianter av spelare (Foobar och Kodi framförallt samt en del MPC-HC). Använder Plex som mediaserver.
nigthdreamerssky skrev:Kul.. jag har varit på väg åt det hållet att jag gjort mig av med skivor för att de inte håller någon hög studiokvalitet såsom äldre Metallica album, Ramones etc..
Jag skaffade mig en äldre Nad 3020 förstärkare på kul för inte länge sedan och vilken musikalisk spelglädje den ger alltså, dessutom fungerar den bra ihop med inte alltför komprimerade cd skivor till skillnad från andra 70/80-tals vintage förstärkare jag har.. jag har inte hunnit införskaffa mig Ramones och Metallica igen, men det kommer..,
Summa sumarum är att jag tycker att det är värt att ha olika system beroende på musikval man lyssnar på, man får ta den plats det kräver helt enkelt!
Tycker det är kul också.. håller på just och fixar ihop en audioanläggning som skall kännas tidstypiskt 60-tal för just äldre musik från före 60-talet och en bit in och främst då för gammal jazz och blues.. det skall höras att soundet är från rörinspelningar minsann..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster