Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag tycker frågan är felformulerad - vad är det för egenskaper du söker?
Morello skrev:När skall folk lära sig att hornhögtalare bjuder på ojämn frekvensgång (pga reflektioner), ojämn riktverkan samt hög distorsion - det finns faktiskt inte några fördelar av relevans.
Morello skrev:När skall folk lära sig att hornhögtalare bjuder på ojämn frekvensgång (pga reflektioner), ojämn riktverkan samt hög distorsion - det finns faktiskt inte några fördelar av relevans.
Morello skrev:Vilken pajaskommentar - bättre kan du.
Här kan man se mätdata på Advantgarde:
https://www.stereophile.com/content/ava ... nts-part-2
adagio skrev:Att välja förstärkare som en väg in i hornhögtalarvärlden är ju ett sätt, lite oortodoxt men en väg som alla andra. "..."
adagio skrev:När vi gick runt på kvällarna efter mässan och lyssnade på anläggningar utan besökare slog det mig hur det enda som egentligen lät riktigt kul när man tillfälle att sitta i sweetspot och lyssna på precis vad man ville var Avantgarde, det mesta annat lät som att handbromsen var åtdragen.
bensnake skrev:adagio skrev:Att välja förstärkare som en väg in i hornhögtalarvärlden är ju ett sätt, lite oortodoxt men en väg som alla andra. "..."
Jag är skadad i egenskap av rockgitarrist. Förstärkare först, lämplig högtalarlåda därefter. Innan Morello eller någon annan pedagogiskt förklarar att det är en helt annan sak och att gitarrförstärkare har som uppgift att sätta ljudsignaturen, vill jag ha till protokollet att jag ingalunda har några problem med musikförstärkare med visst signaturljud, så länge det får mig att uppleva känslan av att musiken som presenteras känns "på riktigt". Lite harmonisk dist kan göra underverk för den saken, har jag lärt mig den empiriska vägen.
adagio skrev:Morello skrev:Vilken pajaskommentar - bättre kan du.
Här kan man se mätdata på Advantgarde:
https://www.stereophile.com/content/ava ... nts-part-2
Det där är fyra generationer tidigare än dagens modeller.
Pajas eller ej, Nelson Pass har rätt utifrån sitt sätt att se på vår hobby. Jag tycker din tidigare kommentar är lika torr o tråkig som om en dietist skulle betygsätta en Michelin krog utifrån näringsinnehållet.
Vilket är ett sätt att se på mat.
jansch skrev:bensnake skrev:adagio skrev:Att välja förstärkare som en väg in i hornhögtalarvärlden är ju ett sätt, lite oortodoxt men en väg som alla andra. "..."
Jag är skadad i egenskap av rockgitarrist. Förstärkare först, lämplig högtalarlåda därefter. Innan Morello eller någon annan pedagogiskt förklarar att det är en helt annan sak och att gitarrförstärkare har som uppgift att sätta ljudsignaturen, vill jag ha till protokollet att jag ingalunda har några problem med musikförstärkare med visst signaturljud, så länge det får mig att uppleva känslan av att musiken som presenteras känns "på riktigt". Lite harmonisk dist kan göra underverk för den saken, har jag lärt mig den empiriska vägen.
Jo....... vad är en gitarr utan lite dist, även när det låter odistat.
Alla som har kört en elgitarr eller elbas via en hifi-anläggning vet ju hur trist en elgitarr egentligen låter.
bensnake skrev:Morello skrev:När skall folk lära sig att hornhögtalare bjuder på ojämn frekvensgång (pga reflektioner), ojämn riktverkan samt hög distorsion - det finns faktiskt inte några fördelar av relevans.
Lägg ned din von Oben-attityd. När jag läser dylika kommentarer, tänker jag att författaren skulle må bra av att halsa en 37:a Skeppet Explorer helt öppet på det lokala torget och kort därefter skrika könsord så starkt personen förmådde. För att känna att hen lever, liksom. Vad sägs om lite förlösande spelglädje?
bensnake skrev:Morello skrev:När skall folk lära sig att hornhögtalare bjuder på ojämn frekvensgång (pga reflektioner), ojämn riktverkan samt hög distorsion - det finns faktiskt inte några fördelar av relevans.
Lägg ned din von Oben-attityd. När jag läser dylika kommentarer, tänker jag att författaren skulle må bra av att halsa en 37:a Skeppet Explorer helt öppet på det lokala torget och kort därefter skrika könsord så starkt personen förmådde. För att känna att hen lever, liksom. Vad sägs om lite förlösande spelglädje?
I-or skrev:bensnake skrev:Morello skrev:När skall folk lära sig att hornhögtalare bjuder på ojämn frekvensgång (pga reflektioner), ojämn riktverkan samt hög distorsion - det finns faktiskt inte några fördelar av relevans.
Men likafullt har han helt rätt i sak.
I-or skrev:För att vara helt rättvis bör man dock lägga till att hornhögtalare kan ha sin plats i PA-sammanhang via hög verkningsgrad och kontrollerad riktverkan (för vissa typer).
Morello skrev:bensnake skrev:Morello skrev:När skall folk lära sig att hornhögtalare bjuder på ojämn frekvensgång (pga reflektioner), ojämn riktverkan samt hög distorsion - det finns faktiskt inte några fördelar av relevans.
Ytterligare ett raljant och osakligt inlägg utan bäring på hifi.
bensnake skrev:Morello skrev:bensnake skrev:Lägg ned din von Oben-attityd. När jag läser dylika kommentarer, tänker jag att författaren skulle må bra av att halsa en 37:a Skeppet Explorer helt öppet på det lokala torget och kort därefter skrika könsord så starkt personen förmådde. För att känna att hen lever, liksom. Vad sägs om lite förlösande spelglädje?
Okej. Skit i förslaget som inkluderade sprit och könsord och fokusera på den förlösande spelglädjen. Det är ju den vi är ute efter. Hoppas jag. Hur den nås, är inte upp till dig att avgöra. Även om du älskar att mästra.
I-or skrev:bensnake skrev:Morello skrev:När skall folk lära sig att hornhögtalare bjuder på ojämn frekvensgång (pga reflektioner), ojämn riktverkan samt hög distorsion - det finns faktiskt inte några fördelar av relevans.
FBK skrev:Lyssna på detta. https://www.youtube.com/watch?v=TG2JtdU ... =ZZTopVEVO Och lyssna på gitarren.
Morello skrev:FBK, här måste jag låta som en annan medlem och be dig läsa igen.
Calleberg skrev:FBK skrev:Lyssna på detta. https://www.youtube.com/watch?v=TG2JtdU ... =ZZTopVEVO Och lyssna på gitarren.
Jävligt BRA!
Kul ochså att det munhuggs lite i den här tråden
Morello skrev:bensnake skrev:Morello skrev:
Okej. Skit i förslaget som inkluderade sprit och könsord och fokusera på den förlösande spelglädjen. Det är ju den vi är ute efter. Hoppas jag. Hur den nås, är inte upp till dig att avgöra. Även om du älskar att mästra.
Du bjuder på en osedvanligt tråkig ton.
bensnake skrev:I-or skrev:bensnake skrev:Lägg ned din von Oben-attityd. När jag läser dylika kommentarer, tänker jag att författaren skulle må bra av att halsa en 37:a Skeppet Explorer helt öppet på det lokala torget och kort därefter skrika könsord så starkt personen förmådde. För att känna att hen lever, liksom. Vad sägs om lite förlösande spelglädje?
Problemet är att det inte tillför tråden något. Om det primärt är jämn frekvensgång och ultralåg distorsion som får det att resa sig i brallan, är hornkonstruktioner inte rätt väg att gå. So what?
I-or skrev:bensnake skrev:I-or skrev:
Problemet är att det inte tillför tråden något. Om det primärt är jämn frekvensgång och ultralåg distorsion som får det att resa sig i brallan, är hornkonstruktioner inte rätt väg att gå. So what?
Sakligt korrekt information är alltid av värde, även när den inte uppskattas av mottagaren. Om man inte är intresserad av god återgivning så har man naturligtvis alla möjligheter att hitta på precis vad som helst, kanske t.o.m. bygga en högtalare av sina gamla Explorer-tomflaskor (man undrar ju vad Sollentunas finaste, CP, gjorde med sina), men även då får man nog räkna med att man i all välmening kommer att upplysas om att det finns mer rationella vägar. Man kan alltid välja om man ska ta till sig av denna information eller ignorera den. Om bara hyllningskörens inlägg accepteras så har ett diskussionsforum inget större existensberättigande.
Om vi återgår till mer intressanta saker så kan man trots allt utnyttja sig av typiska hornkonstruktioner även om målet är god återgivning förutsatt att man ekvaliserar (om man inte har utvecklingsresurser som framförallt JBL och kan FEM-beräkna optimala drivers och horn, då man kan komma ganska långt även utan ekvalisering). Nackdelen kan vara en väl begränsad spridning, men i problematiska, d.v.s. mycket reflektiva, miljöer så erbjuder hornen ofta en lösning som direktstrålande konstruktioner inte klarar. Dessutom erhåller man alltid en del extra andratonsdistorsion i diskanten, vilket dock inte behöver utgöra någon katastrof. Känsligheten för moderata nivåer av distorsion är, till skillnad från frekvensgång, högst individuell för lyssnarna. Man erhåller naturligtvis även vid ekvalisering den klassiska fördelen av hög verkningsgrad och extrem maximal ljudtryckskapacitet (även om man tappar en aning eftersom man måste fylla igen åtminstone bredare dalar).
bensnake skrev:jansch skrev:bensnake skrev:Jag är skadad i egenskap av rockgitarrist. Förstärkare först, lämplig högtalarlåda därefter. Innan Morello eller någon annan pedagogiskt förklarar att det är en helt annan sak och att gitarrförstärkare har som uppgift att sätta ljudsignaturen, vill jag ha till protokollet att jag ingalunda har några problem med musikförstärkare med visst signaturljud, så länge det får mig att uppleva känslan av att musiken som presenteras känns "på riktigt". Lite harmonisk dist kan göra underverk för den saken, har jag lärt mig den empiriska vägen.
Alla som har kört en elgitarr eller elbas via en hifi-anläggning vet ju hur trist en elgitarr egentligen låter.
Mätnissarnas poäng, ehuru teoretiskt korrekt, är ju att det blir "kaka på kaka" med en inspelad distad gura och därefter lite harmonisk distorsion pålagd via rörhäcken. Och så kan vi ju inte ha det.
FBK skrev:I-or skrev:bensnake skrev:Lägg ned din von Oben-attityd. När jag läser dylika kommentarer, tänker jag att författaren skulle må bra av att halsa en 37:a Skeppet Explorer helt öppet på det lokala torget och kort därefter skrika könsord så starkt personen förmådde. För att känna att hen lever, liksom. Vad sägs om lite förlösande spelglädje?
När ska du lära dig att det finns något som heter smak, annars skulle det inte finns så många olika högtalare. Alla gillar i blodpudding eller ärtsoppa. Det är exakt likadant med ljud.
I-or skrev:FBK skrev:I-or skrev:
När ska du lära dig att det finns något som heter smak, annars skulle det inte finns så många olika högtalare. Alla gillar i blodpudding eller ärtsoppa. Det är exakt likadant med ljud.
Detta är en vanlig missuppfattning, men det finns mängder av studier som visar att så inte är fallet. Endast minimalt tränade lyssnares intryck överensstämmer vanligen häpnadsväckande väl med varandra i kontrollerade lyssningstest. Skälen till att folk väljer olika utrustning handlar nästan aldrig enbart om de ljudande kvaliteterna och dessutom har konsumenterna mycket sällan haft möjlighet att testa under kontrollerade förhållanden.
Chris71 skrev:Finns det en sakligt åsikt om hur bra eller dåligt ett företag som Danley lyckas med sina horn även om det är lite OT då de främst inte är avsedda för vardagsrummet.
De är ju tydligen även inblandade i en del försvarsrelaterad utveckling om jag förstått det så lite R&D mellan sågning av plyfa lät de ju syssla med, frågan är fullkomligt seriös och mottagaren tål avvikande åsikter
Morello skrev:Frågan är som sagt felformulerad - berätta vilka egenskaper du söker så kan du säker få goda råd. Är det hög känslighet som drar dig mot horn?
FBK skrev:I-or skrev:FBK skrev:När ska du lära dig att det finns något som heter smak, annars skulle det inte finns så många olika högtalare. Alla gillar i blodpudding eller ärtsoppa. Det är exakt likadant med ljud.
Detta är en vanlig missuppfattning, men det finns mängder av studier som visar att så inte är fallet. Endast minimalt tränade lyssnares intryck överensstämmer vanligen häpnadsväckande väl med varandra i kontrollerade lyssningstest. Skälen till att folk väljer olika utrustning handlar nästan aldrig enbart om de ljudande kvaliteterna och dessutom har konsumenterna mycket sällan haft möjlighet att testa under kontrollerade förhållanden.
Jag skulle verkligen vilja delta i sådan studie. Spela en massa olika sorters musik och att det hamnar på att man tycker bäst om EN högtalare.
Morello skrev:Ja, men vill man ha triodljud och hög effekt kan man ju komplettera med en konstlast, följt av en dämpsats och till sist ett ordentligt transistorslutsteg om ett par hundra watt. Fördelen med en sådan uppkoppling är att man har möjlighet att justera den effekt och därmed distorsion som triodslutsteget levererar. Inte heller behöver man bekymra sig om högkänsliga hornhögtalare och alla artefakter slika konstruktioner inte sällan bjuder på.
Morello skrev:Frågan är som sagt felformulerad - berätta vilka egenskaper du söker så kan du säker få goda råd. Är det hög känslighet som drar dig mot horn?
jansch skrev:bensnake skrev:jansch skrev:
Mätnissarnas poäng, ehuru teoretiskt korrekt, är ju att det blir "kaka på kaka" med en inspelad distad gura och därefter lite harmonisk distorsion pålagd via rörhäcken. Och så kan vi ju inte ha det.
Poängen är väl att det är skillnad på subjektivt bra ljud, helt enkelt vad människor tycker om, och en oförvanskad signalkedja.
Vår hörsel är inte utvecklad för att höra "rätt", framförallt inte när det gäller musik när känslor är inblandade*. Evolutionen har utvecklat hörseln till förmån för överlevnad, inte som ett mätinstrument. Egentligen är vi helt kassa på att värdera ljud fysikaliskt.
Hörseln är extremt lättlurad, framörallt när inga andra sinnen och erfarenheter hjälper till att tolka. Detta borde vi se som en fördel då annars skulle t.ex klassisk stereoåtergivning vara omöjlig.
* Ta FBK:s ZZ Top låt som exempel. Den kräver helt enkelt rådist för att upplevas och det gör inget att inte bara gitarren är distad utan hela inspelningen.
Min far skulle kalla det "jävla helvetes oväsen" medan han tyckte att 50.000 fotbollsskådares vrålande på tv i 75-80 dB var vacker bakgrund till tv-bilden.
Smaken och den känslomässiga upplevelsen är trots allt olika.
Jag är ju mätnisse men känslor går inte att mäta genom elektroakustik.....
FBK skrev:https://www.youtube.com/watch?v=gEPmA3USJdI&ab_channel=acdcVEVO AC/DC - Highway to Hell (Live At River Plate, December 2009) Inget för Carlsson direkt i mina öron, men högtalare som kan prestera en massa dynamik och bas skulle inte få mig att kunna sitta still.
sprudel skrev:Nej bensnake. Jag tror du läser in något som ”rätt”, och det ordet har inte använts av varken Morello eller Ior.
Ior uttryckte ”god återgivning” vilket lätt förleder en att tro att det är det ”rätta”. Ett förrädiskt begrepp enligt min mening, troligen avses en kedja för återgivning av ljud där mätdata enligt gängse mättraditioner visar på minimal distorsion.
Vissa förfäktar ”god återgivning” som nirvana lyssningsmässigt, andra bryr sig mindre, men noterar på avstånd intresset för ”god återgivning”.
Se min signatur.
sprudel skrev:Åter till ursprungsfrågan. Liksom Adagio har jag haft fina upplevelser av trattar som inte låter så mycket tratt, tex Avantgarde.
adagio skrev:Att välja förstärkare som en väg in i hornhögtalarvärlden är ju ett sätt, lite oortodoxt men en väg som alla andra.
Jag har i 30 år provat ganska många högtalare och lyssnat på ännu fler. Vägen in i horn för min del var via Magnetostater Magnepan för att vara exakt. Jag hade testat div olika vanliga lådhögtalare i många år. Jag kunde inte tänka mig Maggies ännu mindre horn!
Hursomhelst som så fick jag av olika anledningar (sura grannkärringen) för mig att prova Maggies eftersom de dels inte drog igång rummet och skapade bas på samma sätt som konventionella högtalare och att de inte tappade verkningsgrad med avståndet enl samma modell som vanliga lådhögtalare. Detta föll extremt väl ut och jag ägde tre generationer/modeller av Magnepan.
Det jag gillade var den till synes avsaknaden av lådljud/färgning, lättheten/snabbheten i anslagen och detaljrikedomen.
Horn förstod jag fortfarande inte alls. Så kom det sig att jag hjälpte Stefan på Akkelis audio med ett antal demos på mässor där vi spelade på Avantgarde. Första gången var det ett par stora Duo och jag fattade knappt något av vad jag egentligen hörde men det sådde ändå ett frö. De lät stort, mäktigt och brutalt dynamiskt. Men jag fick ändå inte ihop det i huvudet.
Andra och tredje året demade vi på lilla Zero, nu var det lättare för mig att få ihop ljudbilden och soundet. När vi gick runt på kvällarna efter mässan och lyssnade på anläggningar utan besökare slog det mig hur det enda som egentligen lät riktigt kul när man tillfälle att sitta i sweetspot och lyssna på precis vad man ville var Avantgarde, det mesta annat lät som att handbromsen var åtdragen. När jag kom hem lät det iofs bra som vanligt, hemvan som de flesta av oss är.
Men det blev liksom inte kul.... det var fint släpp fin ton mm. Men njae. Jag investerade i dubbla REL till mina 3.7 och lyckas bra med intregrationen. Det tillförde ytterligare en dimension men ljudminnet satt kvar.
Flera resor ner till Akkelis Audio och många lyssningar på Avantgarde hade skadat mig rejält.
Så kom mässan när deras nya ”lilla” UNO Fino edition lanserades. Äntligen en avantgarde som jag kanske skulle kunna finansiera förutom Zero som ändå inte riktigt hade samma dragningskraft som de stora modellerna.
Det var helt enkelt en tvungen investering sagt o gjort, de e bare o köp.
Detta köp drog såklart med sig en snöbollseffekt eftersom högtalare ställer lite olika krav på övrig utrustning.
Jag hade nog tänkt att jag skulle kunna köra vidare med min Cary V-12r fast i ultra linjärt läge med endast 50W som skulle räcka mer än väl. UNO Fino Edition ligger på 107db/1W i känslighet.
Det visade sig snabbt vara helt fel. Ett brum, brus och sus som överhuvudtaget inte ens anades med Maggies på full volym, blev nu outhärdligt. Som tur är hade Stefan tagit med sig två monoblock från samma tillverkare som jag då körde försteg från. Dessa monoblock var bestyckade med 2A3-40 och gav väl ca 10W ut. Plenty i detta sammanhang.
Fantastiska steg, väldigt tysta med försteget. Tillverkaren var JJ. här kunde ju allt stannat om det inte var för en viss pandemi som satte stopp för tillverkningen av ovan sagda rör. Jag behövde nya rör vilka inhandlades, jag minns inte allla resor men ett rör var trasigt vid leverans och ersättningsrör kom. Allt fungerade fint tills ett av rören började bete sig märkligt. Svaret från leverantören var att denna modell var slut och att pga av Corona väntades ingen produktion förrän tidigast om 6 månader. Jag insåg att ett reservsteg måste inhandlas, valet föll på en DIY Pass konstruktion för väldigt rimliga pengar, en return of Zen. Denna lät så bra och så likt rörmonoblocken som var bestyckade med de rör som fungerade OK. Enda stora skillnaden var kontrollen i basen som faktiskt var bättre på Return of Zen.
Detta ledde sedermera in på att prova First watt från nämnda Nelson Pass. Och valet föll på F7 som jag fortfarande älskar.
Här kunde man tala om svärta, karusellen var igång och i princip alla delar i min anläggning byttes ut. Bör nämna att jag provat ett tiotal olika steg, både rör och trissor, likaså olika försteg. För mig blev det ett korståg mot brus och brum. I slutändan sitter jag nu med en rigg som är helt tyst trots 107db som sagt
Jag älskar dynamiken, det oansträngda, snabbheten, auktoriteten, spelglädjen. Jag har en kompis som under våran tid som kompisar ägt massor av spännade anläggningar och högtalare. Han har även han numera horn nämligen JBL m2 med dubbla 18” subbor och det låter riktigt bra ändå föredrar jag Avantgarde ljudet med endast två små 10” basar.
bensnake skrev:sprudel skrev:Åter till ursprungsfrågan. Liksom Adagio har jag haft fina upplevelser av trattar som inte låter så mycket tratt, tex Avantgarde.
Har du lyssnat till någon Klipsch i Heritage-serien?
bensnake skrev:sprudel skrev:Åter till ursprungsfrågan. Liksom Adagio har jag haft fina upplevelser av trattar som inte låter så mycket tratt, tex Avantgarde.
bensnake skrev:jansch skrev:bensnake skrev:Mätnissarnas poäng, ehuru teoretiskt korrekt, är ju att det blir "kaka på kaka" med en inspelad distad gura och därefter lite harmonisk distorsion pålagd via rörhäcken. Och så kan vi ju inte ha det.
Poängen är väl att det är skillnad på subjektivt bra ljud, helt enkelt vad människor tycker om, och en oförvanskad signalkedja.
Vår hörsel är inte utvecklad för att höra "rätt", framförallt inte när det gäller musik när känslor är inblandade*. Evolutionen har utvecklat hörseln till förmån för överlevnad, inte som ett mätinstrument. Egentligen är vi helt kassa på att värdera ljud fysikaliskt.
Hörseln är extremt lättlurad, framörallt när inga andra sinnen och erfarenheter hjälper till att tolka. Detta borde vi se som en fördel då annars skulle t.ex klassisk stereoåtergivning vara omöjlig.
* Ta FBK:s ZZ Top låt som exempel. Den kräver helt enkelt rådist för att upplevas och det gör inget att inte bara gitarren är distad utan hela inspelningen.
Min far skulle kalla det "jävla helvetes oväsen" medan han tyckte att 50.000 fotbollsskådares vrålande på tv i 75-80 dB var vacker bakgrund till tv-bilden.
Smaken och den känslomässiga upplevelsen är trots allt olika.
Jag är ju mätnisse men känslor går inte att mäta genom elektroakustik.....
Sant. Problemet uppstår när det läggs en värdering i vad som är "rätt", vilket inte är helt ovanligt bland dem som förespråkar mätdata som allena saliggörande referens, framför upplevelse. Det anses helt enkelt "fiiinare" att föredra lågdistande trissestärkare framför rörförstärkare på grund av distorsionen som de senare adderar. Eller att hornkonstruktioner är mindre "fiiina" på grund av nämna "artefakter". Kalla det gärna von oben-attityd, om du vill. Det är synd att det förkommer ehuru oundvikligt.
Morello skrev:Att välja slutsteg innan man vet vad det skall driva är i paritet med att välja flygplansmotor innan man vet hur flygplanet ser ut och vad det kräver.
Morello skrev:JBL:s hornbestyckade högtalare torde ligga i toppskiktet vad teknisk förfining anbelangar.
Morello skrev:Att välja slutsteg innan man vet vad det skall driva är i paritet med att välja flygplansmotor innan man vet hur flygplanet ser ut och vad det kräver.
sportbilsentusiasten skrev:bensnake skrev:sprudel skrev:Åter till ursprungsfrågan. Liksom Adagio har jag haft fina upplevelser av trattar som inte låter så mycket tratt, tex Avantgarde.
Jag har, men inte jämfört med något, eller hört dom med känd elektronik och i känd miljö - så låter andra beskriva mer.
JM skrev:Jag har själv varit där. Även jag har lurats pga bristande kunskap.
bensnake skrev:JM skrev:Jag har själv varit där. Även jag har lurats pga bristande kunskap.
Finns det "svåra fall", alltså grundlurade människor som under ett helt liv med denna hobby faktiskt föredragit ljudet från hornhögtalare framför andra, mer korrekta "återgivare"? Frågan är retorisk och behöver således ej besvaras. Och för protokollet - jag har ju, gubevars, inte ens lyssnat till hornhögtalare annat än i PA-sammanhang. Jag kanske avskyr det.
JM skrev:bensnake skrev:JM skrev:Jag har själv varit där. Även jag har lurats pga bristande kunskap.
Finns det "svåra fall", alltså grundlurade människor som under ett helt liv med denna hobby faktiskt föredragit ljudet från hornhögtalare framför andra, mer korrekta "återgivare"? Frågan är retorisk och behöver således ej besvaras. Och för protokollet - jag har ju, gubevars, inte ens lyssnat till hornhögtalare annat än i PA-sammanhang. Jag kanske avskyr det.
Du visar tydligt att du är inte intresserad av hornhögtalare eller erfarenheter av hornhögtalare i sig.
Du verkar bara vara intresserad av att göra dina meningslösa påståenden utan relation till rubriken.
Byt till ett annat forum.
JM
Kraniet skrev:Två till synes ganska bra hornhögtalare
https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jbl_4367/
https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jbl_m2/
adagio skrev:Orkar inte bemöta eller lyfta enskilda dumheter i denna tråd.
Vad är det för fel på vissa människor? Vad är det som gör att vissa personer inte kan acceptera att andra människor finner nöje och glädje ur en musikalisk synvinkel i olika tekniska lösningar?
Att det ska vara någonslags bevisbörda på upplevelser och att just de sitter inne men den enda sanningen.
Otroligt tråkigt beteende. Det är ju ingen tävling i vem som vet mest eller har rätt eller fel?
Detta är en hobby baserad på subjektivitet, preferenser och känslor och upplevelser.
adagio skrev:Här är mina två, höger resp vänster högtalare uppmätta i rummet från lyssningspositionen UTAN EQ.
På bilderna labbar jag med olika målkurvor och låter REW räkna ut vilka EQ som skall appliceras.
Tycker inte det ser speciellt katastrofalt ut. Fast det är horn.
adagio skrev:Kraniet skrev:Två till synes ganska bra hornhögtalare
https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jbl_4367/
https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jbl_m2/
Jag har en kompis som har M2. På egen hand tycker jag de saknar väldigt mycket i basen, då jämfört med mina Avantgarde UNO Fino Edition XD, efter att ha jämfört dom köpte han samma kväll två st 18” JBL subwoofers. He he.
Problemet är med M2 är att de kräver en kunnig operatör. Utan DSP låter de fruktansvärt illa! Men med väl utförd DSP och separata kraftfulla steg eftersom de måste köras med aktivt filter, låter de riktigt bra. Utan DSp med aktiv delning som sagt riktigt hemska.
Min kompis har haft väldigt många olika lösningar Linkwitz Orion, QRS, No Frills Catacombs, Q-tron prototyp, JBL (?) Devaliet, Pi60, pip, Genelecs största med deras största sub mm men M2 med sina mega subbor är nog hittils det bästa jag hört hos honom. Vi lyssnade på tre olika EQ kurvor med lite olika karaktär, en var för ljus enl mig den andra för fet men den tredje var precis rätt.
Glöm att använda effeksvaga förstärkare till dessa. Basarna kräver en hel del ändå. Han körde både via NCore, Moon och ett Crown steg med massor av effekt, samt Dynacomonoblock.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... ichpage=43
Om man vill läsa kolla lite på hans resa.
Vad är det för fel på vissa människor? Vad är det som gör att vissa personer inte kan acceptera att andra människor finner nöje och glädje ur en musikalisk synvinkel i olika tekniska lösningar?
Att det ska vara någonslags bevisbörda på upplevelser och att just de sitter inne men den enda sanningen.
Otroligt tråkigt beteende. Det är ju ingen tävling i vem som vet mest eller har rätt eller fel?
Detta är en hobby baserad på subjektivitet, preferenser och känslor och upplevelser.
Doofus skrev:
Men för att återgå till frågan.
Hornladdning i diskantområdet används av många här på forumet, om än med ganska mild förstärkning. Detta har jag mycket positiv erfarenhet av, specifikt från c.a 1khz och uppåt.
FBK skrev:adagio skrev:Orkar inte bemöta eller lyfta enskilda dumheter i denna tråd.
+1 Eller tyck om, tyck rätt![]()
Kalle G skrev:Om vi kikar lite längre tillbaks så kunde man bygga rejäla horn. Denna bild är från biografen Röda Kvarn i Stockholm någon gång i mitten av 40-talet. Den var fyra meter hög med trattöppning fyra kvm. Omfång 30-12000Hz.
BellsnWhistles skrev:Att många hornhögtalare har en karaktär som inte bara kan förklaras med frekvensgång är givet för alla som någonsin lyssnad på ett par.
Upplevelsen av dynamik och "lätthet" ("transientsnabba" i brist på bättre ord kanske?) är uppenbar.
Jag har vid ett flertal tillfällen försökt ekvalisera mina nuvarande högtalare till något liknande, t.ex. med olika stora pucklar vid 100 Hz (som anses vara en anledning till att bashorn låter kraftfullt trots att de saknar djupbas) men jag har aldrig kommit ens i närhetet av samma upplevelse.
Jag säger inte att det är en korrekt återgivning alls, men att förenkla hornhögtalares egenskaper till bara frekvensgång, distorsion och spridning kan inte vara hela sanningen.
Vid tillfälle #2 med Altecburkarna så hade jag också mina pi60s, och att växla dem emellan var som natt och dag, på gott och ont.....![]()
pi60s lät som små datorhögtalare (men med djupbas!) när man var van vid Altechornen.
PerStromgren skrev:BellsnWhistles skrev:Att många hornhögtalare har en karaktär som inte bara kan förklaras med frekvensgång är givet för alla som någonsin lyssnad på ett par.
Upplevelsen av dynamik och "lätthet" ("transientsnabba" i brist på bättre ord kanske?) är uppenbar.
Jag har vid ett flertal tillfällen försökt ekvalisera mina nuvarande högtalare till något liknande, t.ex. med olika stora pucklar vid 100 Hz (som anses vara en anledning till att bashorn låter kraftfullt trots att de saknar djupbas) men jag har aldrig kommit ens i närhetet av samma upplevelse.
Jag säger inte att det är en korrekt återgivning alls, men att förenkla hornhögtalares egenskaper till bara frekvensgång, distorsion och spridning kan inte vara hela sanningen.
Vid tillfälle #2 med Altecburkarna så hade jag också mina pi60s, och att växla dem emellan var som natt och dag, på gott och ont.....![]()
pi60s lät som små datorhögtalare (men med djupbas!) när man var van vid Altechornen.
Detta är något jag också funderat en del på. Det borde väl inte vara så svårt att åtminstone grovt ekvalisera tonkurva och nivå från en hornhögtalare och jämföra med en god dynamisk högtalare, till exempel ett par pi60. Vad återstår i skillnader som kan förklara intrycket jag och många andra har av hornhögtalare?
Mina referenser är å ena sidan Klipchorn och ett par hembyggda Scamckhorn, å andra sidan mina Quad elektrostater.
Harryup skrev:Jag förstår inte den här tråden överhuvudtaget. Alla diskuterar som om horn låter på ett visst sätt. Personligen skulle jag säga att det finns vanligare fel men horn kan låta mycket annorlunda och i synnerhet inställningar av delningsfilter. Mina erfarenheter är att JBL inte är så särskilt mycket framstående om det gäller ljudåtergivning ifrån 500Hz och uppåt med hemma hifikrav. Dom låter i regel för mycket på och för hest. Jag skulle heller inte som många entusiaster använda papper i kolja och flanka filter passiva filter. Snarare skulle jag mäta upp så man kan se hur det låter för varje register och enbart använda digitala filter med peq. Då först kan man börja få en uppfattning om hur bra drivers kan låta. Tyvärr är det inte billiga drivers om man vill få det att inte låta horn och inte heller billiga filter om man inte vill att man skall få orkestern i knäna i transienter.
Personligen har jag nog hört horn låta bra ungefär 3-4 ggr och alla gånger med äldre drivers varav 2 ggr med Lowther PM4 en gång med Altec och en gång med TAD.
Men inte ens då så kan man spela valfri skiva och det alltid kommer låta bra. Sen är det bara 2 av systemen som haft horn i alla register.
Allt enligt mina erfarenheter, åsikter och mätningar över åren.
sportbilsentusiasten skrev:Vårda språket och ha respekt för andras åsikter.
bensnake skrev:JM skrev:bensnake skrev:Finns det "svåra fall", alltså grundlurade människor som under ett helt liv med denna hobby faktiskt föredragit ljudet från hornhögtalare framför andra, mer korrekta "återgivare"? Frågan är retorisk och behöver således ej besvaras. Och för protokollet - jag har ju, gubevars, inte ens lyssnat till hornhögtalare annat än i PA-sammanhang. Jag kanske avskyr det.
Du visar tydligt att du är inte intresserad av hornhögtalare eller erfarenheter av hornhögtalare i sig.
Du verkar bara vara intresserad av att göra dina meningslösa påståenden utan relation till rubriken.
Byt till ett annat forum.
JM
Du har fel. Jag är mycket intresserad. Jag blev bara inte klok på ditt inlägg som i mina ögon hade karaktären av att CocaCola egentligen inte är gott, du bara upplever det så. Gång efter annan. Egentligen är vanligt kranvatten den minst förvrängda drycken och därmed den sannaste. Alla andra uppfattningar bygger på okunskap om vad en dryck egentligen har för syfte.
I-or skrev:Här kan man se anledningen till att många uppskattar hornens högnivåegenskaper / frånvaro av limitering (ofta något felaktigt uttryckt som dynamiska eller transienta egenskaper). Mätningar från Erin's Audio Corner genom ett 2,7 sekunders sinussvep som upprepas utan paus för olika ljudtrycksnivåer, skillnader relativt 76 dB, 1 m:
JBL 4367, notera speciellt hornets närmast perfekta egenskaper (vilka framgår över ca 1,2 kHz). Även det direktstrålande baselementet presterar mycket väl.
Dutch & Dutch 8c, en relativt svagpresterande direktstrålande modell.
Även om dessa två högtalare hade precis samma egenskaper vad gäller frekvensgång och spridning skulle intrycken bli totalt olika förutsatt att man drog på en del. Noterade för övrigt just att den gode Erin har skrivit Enhancement bredvid y-axeln, där han menar Expansion.
I-or skrev:Här kan man se anledningen till att många uppskattar hornens högnivåegenskaper / frånvaro av limitering (ofta något felaktigt uttryckt som dynamiska eller transienta egenskaper). Mätningar från Erin's Audio Corner genom ett 2,7 sekunders sinussvep som upprepas utan paus för olika ljudtrycksnivåer, skillnader relativt 76 dB, 1 m:
JBL 4367, notera speciellt hornets närmast perfekta egenskaper (vilka framgår över ca 1,2 kHz). Även det direktstrålande baselementet presterar mycket väl.
Även om dessa två högtalare hade precis samma egenskaper vad gäller frekvensgång och spridning skulle intrycken bli totalt olika förutsatt att man drog på en del. Noterade för övrigt just att den gode Erin har skrivit Enhancement bredvid y-axeln, där han menar Expansion.
I-or skrev:Jag vet inte om det är någon annan än jag som alltid slås av den oerhörda kraft och renhet som cymbaler, hi-hats, klockspel, trianglar m.m. uppvisar i verkligheten, vilken aldrig återges ens tillnärmelsevis korrekt av normala högtalare som låter kraftlöst, ansträngt och tunt. I verkligheten hör man tydligt att det är vibrerande metallstrukturer, vid återgivning låter det delvis som någon form av format brus.
Om man ska ha en i dynamiskt hänseende invändningsfri återgivning av olika former av slagverk, måste man behålla villkoret om maximalt 1 % THD upp till 20 kHz.
Vid analys av hyperdynamiskt, oklippt, källmaterial framgår det att signalen kan bestå av en serie impulser som uppvisar i det närmaste konstant spektraltäthet ända upp till fs/2. I praktiken betyder detta att i den sista oktaven över 10 kHz kan man i extrema fall ha nästan samma toppsignaleffekt som 0-10 kHz.
Mer normala, men fortfarande goda (oklippta*), inspelningar har kanske 5 dB lägre toppnivå än detta i den extrema diskanten, vilket fortfarande är massor av högfrekvenseffekt.viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2146465&hilit=verkligheten#p2146278
I-or skrev:Det var mycket intressant att detta med grötigt ljud kom upp. När jag tänker på det är det nog den allra viktigaste faktorn eftersom symfoniorkestrar aldrig grötar i verkligheten. Det kan låta bombastiskt, oerhört kraftfullt, ja nästan bedövande och dessutom varierar klangen/perspektivet kraftigt med åhörarplats, men det låter aldrig någonsin grötigt.
viewtopic.php?f=9&t=72375&p=2195136&hilit=verkligheten#p2195136
I-or skrev:Distorsion över 10 kHz kommer att sprida sig katastrofalt via IM-produkter när de högfrekventa slagverken gör sig gällande och dessutom kommer termiska effekter att leda till en stigande grad av kompression när talspolarna värms upp.
viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2146465&hilit=verkligheten#p2146465
I-or skrev:Jo, det är mycket, mycket svårt att få till låg distorsion i högtalare. Annars skulle vi inte se så många konstruktioner med kanske 0,3-1 % THD vid låga ljudtrycksnivåer och ca 3-10 % vid lite högre nivåer. Riktigt höga ljudtrycksnivåer, uppåt 120 dB i lyssningspositionen, kan man oftast inte återge överhuvudtaget, om det ens är möjligt brukar det handla om kanske 30-50 % THD (allting för frekvenser över 200 Hz, vid lägre frekvenser är distorsionen vanligen betydligt högre).
viewtopic.php?f=9&t=71293&hilit=verkligheten&start=180#p2150048
I-or skrev:JM skrev:Så hur nås < 0,01 % THD i perceptuellt viktiga områden?
Vilka alternativ finns idag till stål?
Är det värt att försöka nå dit?
Var sätter du undre gränsen för hörbar THD?
Var har du gränserna för tillräckligt låg THD för kritisk hifi-lyssning?
JM
Faktum är att absoluta gränser för hörbarhet av distorsion med musiksignaler fortfarande är ett huvudsakligen outforskat område. Det finns dock mycket som talar för att vi kan höra IMD-komponenter nästan ned till hörseltröskeln med gles musik vid medelhöga ljudtrycksnivåer i ett tyst rum. Här är en rapport, vilken helt i linje med detta, visar att hörbarheten med musiksignaler kan vara ungefär lika stor som för sinussignaler vid låga frekvenser, där distorsionströskeln i och för sig ligger betydligt högre än vid högre frekvenser (i rapporten ca 1,5 % THD): https://www.researchgate.net/publication/229037482_Perception_and_physical_behavior_of_loud-speaker_nonlinearities_at_bass_frequencies_in_closed_vs_reflex_enclosures.
Med stökig musik och vid högre ljudtrycksnivåer blir dock utfallet ett annat via mer signal- och hörselberoende maskering, vilket sänker distorsionskänsligheten.
viewtopic.php?f=9&t=71293&hilit=verkligheten&start=210#p2150331
BellsnWhistles skrev:Jag har ägt ett flertal hornhögtalare genom åren, bl.a. Altec Voice of the theatre vid två olika tillfällen (hornladdning ned till c:a 150 Hz) samt ett par olika bakladdade horn, t.ex. Schmackshorn (2.3 m horngång som gick strax under 40 Hz (- 3 dB) i mitt rum, uppmätt, om än lite krokigt ovanför.
Att många hornhögtalare har en karaktär som inte bara kan förklaras med frekvensgång är givet för alla som någonsin lyssnad på ett par.
Men så vänjer man sig tillbaka och så låter pi60s fantastiskt bra igen.
Jag lyssnar på en hel del musik live också, även akustiskt, och att påstå att stora horn inte bidrar med någonting positivt jämfört med aldrig så goda vanliga högtalare kan helt enkelt inte vara sant.
FBK skrev:sportbilsentusiasten skrev:Vårda språket och ha respekt för andras åsikter.
Sorry, men respekt för andra åsikter finns inte här. Tycker man om fel högtalare så SKA man tryckas ner i skorna, så enkelt är det. Jag har mycket svårt att förstå problemet....När det gäller allt annat där ute så är det okej, men för fan inte högtalare. Den här tråden är ju ett levande bevis på det.
sportbilsentusiasten skrev:Finns två sidor på myntet.
Påminner därför om uppmaningen till forumläsarna att inte vara så lättkränkta.
Någon skriver att jag har fel…då kan jag välja att bortse ifrån det. Eller bli kränkt.
Vi är människor och uttrycker oss olika.
Överseende är en bra egenskap
adagio skrev:@FBK jag trodde att faktiskt blivit lite mer ”tolerant” och mångfacetterad efter att ha tagit en timeout, men tendenserna verkar finnas kvar. Synnerligen tråkig attityd att hävda sin tes genom att påvisa andras brister och tillkortakommanden, precis som inom politiken nuförtiden. Istället för att tala om vad man tycker är bra och varför så pissar man på andra.
Morello skrev:Ändå ganska festligt att du bestämt dig för att just hornhögtalare ger dig vad du söker.
Morello skrev:Är du förresten den riktige Ben Snake?
Om du inte är nöjd med återgivningen - testa att häva en halv flaska skeppet Explorer! Med hänsyn till grannsämjan rekommenderar jag att du avstår från könsord.
Max_Headroom skrev:
Det här är väl vanligt? Många vanliga "HiFi högtalare" låter knas när man drar på. Men Max sticker ut hakan (och det är ingen vanlig haka, det är en dubbelhaka!) och påstår att det inte är hornrelaterat att JBLn är så mycket bättre. man hade kunnat få bra resultat med andra metoder. Men burkarna hade blivit ungefär lika stora.
Dom flesta "HiFi högtalare" är helt enkelt för små.
bensnake skrev:Morello skrev:Är du förresten den riktige Ben Snake?
Om du inte är nöjd med återgivningen - testa att häva en halv flaska skeppet Explorer! Med hänsyn till grannsämjan rekommenderar jag att du avstår från könsord.
Du Är verkligen bitter.
I-or skrev:Max_Headroom skrev:
Det här är väl vanligt? Många vanliga "HiFi högtalare" låter knas när man drar på. Men Max sticker ut hakan (och det är ingen vanlig haka, det är en dubbelhaka!) och påstår att det inte är hornrelaterat att JBLn är så mycket bättre. man hade kunnat få bra resultat med andra metoder. Men burkarna hade blivit ungefär lika stora.
Dom flesta "HiFi högtalare" är helt enkelt för små.
Stämmer, det är (numer) möjligt att få direktstrålande konstruktioner att prestera ungefär lika väl som kompressionshorn vid höga ljudtrycksnivåer, men det blir både dyrt och leder i stort sett alltid till spridningsproblem vid höga frekvenser.
När det gäller horn minns jag speciellt när jag vid arbete med PA-horn från Electro-Voice verifierade ljudkvaliteten genom att spela med ljudtrycksnivåer om ca 125 dB i topparna uppmätt med ett professionellt mätsystem och tidsvägningarna Fast och Impulse (enbart över ca 80 Hz eftersom basmodulerna inte var inkopplade). Naturligtvis var toppfaktorn hög så att man inte blev annat än mycket momentant lomhörd.
Eftersom distorsionen inte var överväldigande hög lät det, trots det våldsamma pådraget, fortfarande förvånansvärt rent och därmed inte alls så högt som många skulle tro. Dessutom var för dessa horn både frekvensgången och spridningen bra även om den övre gränsfrekvensen var relativt låg, ca 14 kHz.
Morello skrev:bensnake skrev:Morello skrev:Är du förresten den riktige Ben Snake?
Du Är verkligen bitter.
Inte alls. Du svarade dock inte på frågan om du är den riktige Ben Snake.
I-or skrev:Här kan man se anledningen till att många uppskattar hornens högnivåegenskaper / frånvaro av limitering (ofta något felaktigt uttryckt som dynamiska eller transienta egenskaper).
BellsnWhistles skrev:Luftkompressionsdist är väl allestädes närvarande, eller hur?
Om än i låg nivå om man inte komprimerar ljudet i ett rör eller dyligt.
Jag har för mig att man uppmätt successivt ökande 2:a tonsdist bara genom att öka avståndet till ljudkällan (nu pratar vi långa avstånd alltså, typ PA utomhus eller så).
Vidare borde väl även detta vara aktuellt i basreflexportar (det kanske har tagits upp i någon br-tråd)?
Imperial-Blomman skrev:De blev så småningom ett färdigt system som vi demade Sweetspot mässan i garaget i
Jönköpin.
sportbilsentusiasten skrev:Imperial-Blomman skrev:De blev så småningom ett färdigt system som vi demade Sweetspot mässan i garaget i
Jönköpin.
Var det i tältet utanför hotellet?
Det var stooora burkar och det spelades mycket rock. Lysande bra var det!
FBK skrev:sportbilsentusiasten skrev:Imperial-Blomman skrev:De blev så småningom ett färdigt system som vi demade Sweetspot mässan i garaget i
Jönköpin.
Var det i tältet utanför hotellet?
NoFrills gjorde bra grejer så det var synd att det sprack till sluta pga av att folk flyttade till olika delar av landet.
bensnake skrev:FBK skrev:sportbilsentusiasten skrev:Var det i tältet utanför hotellet?
NoFrills gjorde bra grejer så det var synd att det sprack till sluta pga av att folk flyttade till olika delar av landet.
Låter onekligen spännande. Men stort...
FBK skrev:bensnake skrev:FBK skrev:NoFrills gjorde bra grejer så det var synd att det sprack till sluta pga av att folk flyttade till olika delar av landet.
Låter onekligen spännande. Men stort...
Catatomb horn systemet skulle du ha lyssnat på. Men jag tror bara att det finns 3 exemplar i Sverige och du kommer hitta något som sätter igång dina "känslor" för musik handlar om känslor och inte siffror som en del tror.
Det kan mäta hur bra som helst med om man inte blir engagerad av musiken vad hjälper det då![]()
musik ska vara kul,trevligt,avslappnat osv. att lyssna på annars har man fel högtalare.
jansch skrev:FBK skrev:bensnake skrev:Låter onekligen spännande. Men stort...
Catatomb horn systemet skulle du ha lyssnat på. Men jag tror bara att det finns 3 exemplar i Sverige och du kommer hitta något som sätter igång dina "känslor" för musik handlar om känslor och inte siffror som en del tror.
Det kan mäta hur bra som helst med om man inte blir engagerad av musiken vad hjälper det då![]()
musik ska vara kul,trevligt,avslappnat osv. att lyssna på annars har man fel högtalare.
Vilka på Faktiskt.io tror det?
FBK skrev:jansch skrev:FBK skrev:Catatomb horn systemet skulle du ha lyssnat på. Men jag tror bara att det finns 3 exemplar i Sverige och du kommer hitta något som sätter igång dina "känslor" för musik handlar om känslor och inte siffror som en del tror.
Njuter du av musiken, eller njuter du inte ?
Mäter du musiken eller mäter du inte musiken ?
Jag njuter av musik eller så njuter jag inte. Hur den mäter skiter jag fullständigt i. Mäter du din mat ocksåeller ölen
Njutning är = känsla. Du vet att vi har ett känslosystem i den mänskliga kroppen. Och detta känslosystem påverkar av musik. En del musik blir man glad av, annan nedstämd av osv.
FBK skrev:jansch skrev:FBK skrev:Catatomb horn systemet skulle du ha lyssnat på. Men jag tror bara att det finns 3 exemplar i Sverige och du kommer hitta något som sätter igång dina "känslor" för musik handlar om känslor och inte siffror som en del tror.
Njuter du av musiken, eller njuter du inte ?
Mäter du musiken eller mäter du inte musiken ?
Jag njuter av musik eller så njuter jag inte. Hur den mäter skiter jag fullständigt i. Mäter du din mat ocksåeller ölen
Njutning är = känsla. Du vet att vi har ett känslosystem i den mänskliga kroppen. Och detta känslosystem påverkar av musik. En del musik blir man glad av, annan nedstämd av osv.
jansch skrev:FBK skrev:bensnake skrev:Låter onekligen spännande. Men stort...
FBK skrev:Catatomb horn systemet skulle du ha lyssnat på. Men jag tror bara att det finns 3 exemplar i Sverige och du kommer hitta något som sätter igång dina "känslor" för musik handlar om känslor och inte siffror som en del tror.
bensnake skrev:jansch skrev:FBK skrev:Catatomb horn systemet skulle du ha lyssnat på. Men jag tror bara att det finns 3 exemplar i Sverige och du kommer hitta något som sätter igång dina "känslor" för musik handlar om känslor och inte siffror som en del tror.
Jag hävdar med bestämdhet att vissa individer på faktiskt.io väljer bort t.ex. rörförstärkare och hornhögtalare för att dessa inte "mäter bra". Men jag kan ha fel.
Edit: Vilket utmärkt trådämne för en omröstning. Håll utkik...
Harryup skrev:Ingen diskuterar i termer att lådhögtalare låter så och transistorförstärkare låter så här.
Harryup skrev:Jag tycker att det på faktiskt ibland visar det sig att det man inte gillar eller tror sig gillar blir hopbuntat som t.ex. rörförstärkare eller hornhögtalare.
Har inte sett frågan enskilt "gillar du slutna lådor" och sett någon svara "nej, för jag hörde en sluten låda för tjugo år sedan och den lät inte bra. Möjligen kanske dom låter bättre nu men har ingen erfarenhet av dom".
Ingen diskuterar i termer att lådhögtalare låter så och transistorförstärkare låter så här. Så varför diskuteras horn och rör som om alla vore ungefär samma lika ifrån dom grupperna?
Strmbrg skrev:Jag väljer bort lådhögtalare.
Det gör jag därför att jag har misslyckats med att få ett ljudligt resultat som tilltalar mig med slika. Jag syftar på en tilltalande illusion av realism utan distraherande resonansfenomen.
Misslyckandet med det, har att göra med att jag inte vill lägga en massa arbete på att komma tillrätta med resonansproblemen och den ojämna frekvensgången.
Bill50x skrev:xeizo skrev:Rör och gamla transistorstärkare från 60-talet brukade väl ha typ 0.1% - 0.5% dist och ingen klagade, tills distorsion wars på 70-talet då nollorna efter kommat bara blev fler och fler.
Hård motkoppling var metoden och det lät allt sämre. Tills Matti Ottala presenterade sina rön om TIM och folk började sansa sig lite.
/ B
Flint skrev: jag är otroligt kritisk till vissa dister som t.ex. trissehäckars transientproblem och diskantkrasch
Hesselvall skrev:Motkoppling är något som nästan samtliga förstärkare är försedda med. Den införes för att kompensera för brister i förstärkarens konstruktion. The Dream är så välkonstruerad att någon motkoppling ej erfordras, bl.a. genom detta erhålles ett suveränt transientsving av musikens frekvens och amplitudvariationer.
---
Vanligt i dagens rörförstärkare är att det användes drivrör såsom: 6SN7, 6J5, ECC 82, ECC83, 6CG7 mm. Vi har för länge sedan lämnat den tekniken bakom oss och använder istället högbranta ramgallerrör i ingångs och driversteg. Detta genererar en upplösning och dynamik i ljudet vilket är omöjligt att uppnå med de tidigare uppräknade rörtyperna för att inte tala om transistor- / halvledar-komponenter.
I-or skrev:Därför att både kompressionshorn och rörförstärkare uppvisar inneboende problem som omöjligen låter sig övervinnas. Detta gäller vare sig slutna lådor eller transistorförstärkare.
I-or skrev:Med dagens terminologi kallas horn utan frontkavitet + smal hals och påföljande "kompression" oftast för vågledare. Förr gjorde man inte denna distinktion, vilket inte var alldeles lyckat.
Vågledare kan, mycket riktigt, fungera alldeles utmärkt. Detta gäller speciellt på senare år, då man har haft mycket bättre möjligheter att optimera formen via FEM/BEM.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster