Hornhögtalare - erfarenheter & tips?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bensnake

Hornhögtalare - erfarenheter & tips?

Inläggav bensnake » 2023-01-02 19:49

Long time, o.s.v. Tänkte gå all in och ge kommande SET-rörhäck (sannolikt en Line Magnetic 845 Premium men inget är hugget i sten) bästa möjliga förutsättningar. Den sägs lämna 2x30W men fan tro't. Sanningen ligger nog snarare någonstans kring dryga 20. Den är bestyckad med 845:or som effektrör och ett par 300B som drivrör(!) i en konstruktion jag inte begriper ett jota av men det spelar mindre roll. Den är nämligen alldeles oavsett uppgivna spec. betydligt kraftfullare än min tidigare Audion Silver Night Mk.2 (2x7W). Jag lurar lite åt Klipsch Cornwall men tar gärna emot tips på konkurrenter. En god vän kör med den mindre Forte-modellen och han är lyrisk. Dessvärre har jag inte haft möjlighet till provlyssning men hans omdömen brukar lira väl med min egen uppfattning. Givetvis kommer jag provlyssna innan beslut tas.

PS: Jag är inte intresserad av diskussioner kring rör vs. trissor. Dylika har jag deltagit tillräckligt i.

What say you? Erfarenheter kring och tips på bra hornhögtalare tas tacksamt emot.

/Snake
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Morello

Re: Hornhögtalare - erfarenheter & tips?

Inläggav Morello » 2023-01-02 19:56

Jag tycker frågan är felformulerad - vad är det för egenskaper du söker?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-02 21:20

Morello skrev:Jag tycker frågan är felformulerad - vad är det för egenskaper du söker?

Det är den inte alls. Jag gör tvärtom mot många andra. Jag väljer förstärkare först, alltid rör och sedan drygt ett decennium tillbaka alltid SET. Därefter försöker jag hitta matchande högtalare som ger mig bästa möjliga musikaliska upplevelse. Varför jag gör så? För att jag alltid får bästa möjliga musikaliska upplevelse med bra SET-häckar.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

adagio

Inläggav adagio » 2023-01-03 11:06

Att välja förstärkare som en väg in i hornhögtalarvärlden är ju ett sätt, lite oortodoxt men en väg som alla andra.
Jag har i 30 år provat ganska många högtalare och lyssnat på ännu fler. Vägen in i horn för min del var via Magnetostater Magnepan för att vara exakt. Jag hade testat div olika vanliga lådhögtalare i många år. Jag kunde inte tänka mig Maggies ännu mindre horn!
Hursomhelst som så fick jag av olika anledningar (sura grannkärringen) för mig att prova Maggies eftersom de dels inte drog igång rummet och skapade bas på samma sätt som konventionella högtalare och att de inte tappade verkningsgrad med avståndet enl samma modell som vanliga lådhögtalare. Detta föll extremt väl ut och jag ägde tre generationer/modeller av Magnepan.
Det jag gillade var den till synes avsaknaden av lådljud/färgning, lättheten/snabbheten i anslagen och detaljrikedomen.
Horn förstod jag fortfarande inte alls. Så kom det sig att jag hjälpte Stefan på Akkelis audio med ett antal demos på mässor där vi spelade på Avantgarde. Första gången var det ett par stora Duo och jag fattade knappt något av vad jag egentligen hörde men det sådde ändå ett frö. De lät stort, mäktigt och brutalt dynamiskt. Men jag fick ändå inte ihop det i huvudet.
Andra och tredje året demade vi på lilla Zero, nu var det lättare för mig att få ihop ljudbilden och soundet. När vi gick runt på kvällarna efter mässan och lyssnade på anläggningar utan besökare slog det mig hur det enda som egentligen lät riktigt kul när man tillfälle att sitta i sweetspot och lyssna på precis vad man ville var Avantgarde, det mesta annat lät som att handbromsen var åtdragen. När jag kom hem lät det iofs bra som vanligt, hemvan som de flesta av oss är.
Men det blev liksom inte kul.... det var fint släpp fin ton mm. Men njae. Jag investerade i dubbla REL till mina 3.7 och lyckas bra med intregrationen. Det tillförde ytterligare en dimension men ljudminnet satt kvar.
Flera resor ner till Akkelis Audio och många lyssningar på Avantgarde hade skadat mig rejält.
Så kom mässan när deras nya ”lilla” UNO Fino edition lanserades. Äntligen en avantgarde som jag kanske skulle kunna finansiera förutom Zero som ändå inte riktigt hade samma dragningskraft som de stora modellerna.
Det var helt enkelt en tvungen investering sagt o gjort, de e bare o köp.
Detta köp drog såklart med sig en snöbollseffekt eftersom högtalare ställer lite olika krav på övrig utrustning.
Jag hade nog tänkt att jag skulle kunna köra vidare med min Cary V-12r fast i ultra linjärt läge med endast 50W som skulle räcka mer än väl. UNO Fino Edition ligger på 107db/1W i känslighet.
Det visade sig snabbt vara helt fel. Ett brum, brus och sus som överhuvudtaget inte ens anades med Maggies på full volym, blev nu outhärdligt. Som tur är hade Stefan tagit med sig två monoblock från samma tillverkare som jag då körde försteg från. Dessa monoblock var bestyckade med 2A3-40 och gav väl ca 10W ut. Plenty i detta sammanhang.
Fantastiska steg, väldigt tysta med försteget. Tillverkaren var JJ. här kunde ju allt stannat om det inte var för en viss pandemi som satte stopp för tillverkningen av ovan sagda rör. Jag behövde nya rör vilka inhandlades, jag minns inte allla resor men ett rör var trasigt vid leverans och ersättningsrör kom. Allt fungerade fint tills ett av rören började bete sig märkligt. Svaret från leverantören var att denna modell var slut och att pga av Corona väntades ingen produktion förrän tidigast om 6 månader. Jag insåg att ett reservsteg måste inhandlas, valet föll på en DIY Pass konstruktion för väldigt rimliga pengar, en return of Zen. Denna lät så bra och så likt rörmonoblocken som var bestyckade med de rör som fungerade OK. Enda stora skillnaden var kontrollen i basen som faktiskt var bättre på Return of Zen.
Detta ledde sedermera in på att prova First watt från nämnda Nelson Pass. Och valet föll på F7 som jag fortfarande älskar.
Här kunde man tala om svärta, karusellen var igång och i princip alla delar i min anläggning byttes ut. Bör nämna att jag provat ett tiotal olika steg, både rör och trissor, likaså olika försteg. För mig blev det ett korståg mot brus och brum. I slutändan sitter jag nu med en rigg som är helt tyst trots 107db som sagt
Jag älskar dynamiken, det oansträngda, snabbheten, auktoriteten, spelglädjen. Jag har en kompis som under våran tid som kompisar ägt massor av spännade anläggningar och högtalare. Han har även han numera horn nämligen JBL m2 med dubbla 18” subbor och det låter riktigt bra ändå föredrar jag Avantgarde ljudet med endast två små 10” basar.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2023-01-03 11:31

Jag har för ett antal år sedan lyssnat på Avantgarde vid några tillfällen i olika situationer. Någon gång var jag inte helt imponerad med en gång var absolut 8O . Realismen var det bästa jag hört ..

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-03 11:32

När skall folk lära sig att hornhögtalare bjuder på ojämn frekvensgång (pga reflektioner), ojämn riktverkan samt hög distorsion - det finns faktiskt inte några fördelar av relevans.
-Innehar F-skattsedel-

adagio

Inläggav adagio » 2023-01-03 12:05

Morello skrev:När skall folk lära sig att hornhögtalare bjuder på ojämn frekvensgång (pga reflektioner), ojämn riktverkan samt hög distorsion - det finns faktiskt inte några fördelar av relevans.

Bra att du vet sanningen. ”Detta är inte dialys vi håller på med, det är underhållning” som Nelson Pass uttryckte det.
Blir du underhållen av att veta att just du har den enda sanningen så är det jättebra för dig. Om andra blir underhållna av div annat måste det ju vara helt ok så länge det inte skadar andra människor?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-03 12:14

Vilken pajaskommentar - bättre kan du.

Här kan man se mätdata på Advantgarde:

https://www.stereophile.com/content/ava ... nts-part-2
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2023-01-03 12:28

Morello skrev:När skall folk lära sig att hornhögtalare bjuder på ojämn frekvensgång (pga reflektioner), ojämn riktverkan samt hög distorsion - det finns faktiskt inte några fördelar av relevans.

Hög verkningsgrad. Bra om man inte har så mycket effekt att tillgå och vägrar att skaffa mer.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

adagio

Inläggav adagio » 2023-01-03 12:33

Morello skrev:Vilken pajaskommentar - bättre kan du.

Det där är fyra generationer tidigare än dagens modeller.
Pajas eller ej, Nelson Pass har rätt utifrån sitt sätt att se på vår hobby. Jag tycker din tidigare kommentar är lika torr o tråkig som om en dietist skulle betygsätta en Michelin krog utifrån näringsinnehållet.
Vilket är ett sätt att se på mat.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 14:58

Lägg ned din von Oben-attityd. När jag läser dylika kommentarer, tänker jag att författaren skulle må bra av att halsa en 37:a Skeppet Explorer helt öppet på det lokala torget och kort därefter skrika könsord så starkt personen förmådde. För att känna att hen lever, liksom. Vad sägs om lite förlösande spelglädje?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 15:26

adagio skrev:Att välja förstärkare som en väg in i hornhögtalarvärlden är ju ett sätt, lite oortodoxt men en väg som alla andra. "..."

Jag är skadad i egenskap av rockgitarrist. Förstärkare först, lämplig högtalarlåda därefter. Innan Morello eller någon annan pedagogiskt förklarar att det är en helt annan sak och att gitarrförstärkare har som uppgift att sätta ljudsignaturen, vill jag ha till protokollet att jag ingalunda har några problem med musikförstärkare med visst signaturljud, så länge det får mig att uppleva känslan av att musiken som presenteras känns "på riktigt". Lite harmonisk dist kan göra underverk för den saken, har jag lärt mig den empiriska vägen.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 15:43

adagio skrev:När vi gick runt på kvällarna efter mässan och lyssnade på anläggningar utan besökare slog det mig hur det enda som egentligen lät riktigt kul när man tillfälle att sitta i sweetspot och lyssna på precis vad man ville var Avantgarde, det mesta annat lät som att handbromsen var åtdragen.

Det är precis det jag är ute efter. Den känslan har jag hittills endast fått med SET och lättdrivna högtalare. Dock har horn aldrig funnits med i bilden. Men nu är det dags.

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-03 15:55

bensnake skrev:
adagio skrev:Att välja förstärkare som en väg in i hornhögtalarvärlden är ju ett sätt, lite oortodoxt men en väg som alla andra. "..."

Jag är skadad i egenskap av rockgitarrist. Förstärkare först, lämplig högtalarlåda därefter. Innan Morello eller någon annan pedagogiskt förklarar att det är en helt annan sak och att gitarrförstärkare har som uppgift att sätta ljudsignaturen, vill jag ha till protokollet att jag ingalunda har några problem med musikförstärkare med visst signaturljud, så länge det får mig att uppleva känslan av att musiken som presenteras känns "på riktigt". Lite harmonisk dist kan göra underverk för den saken, har jag lärt mig den empiriska vägen.

Jo....... vad är en gitarr utan lite dist, även när det låter odistat.
Alla som har kört en elgitarr eller elbas via en hifi-anläggning vet ju hur trist en elgitarr egentligen låter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-03 15:58

adagio skrev:
Morello skrev:Vilken pajaskommentar - bättre kan du.

Det där är fyra generationer tidigare än dagens modeller.
Pajas eller ej, Nelson Pass har rätt utifrån sitt sätt att se på vår hobby. Jag tycker din tidigare kommentar är lika torr o tråkig som om en dietist skulle betygsätta en Michelin krog utifrån näringsinnehållet.
Vilket är ett sätt att se på mat.

Jag syftade förstås inte på Nelsson, utan på ditt raljanta och osakliga svar på mitt inlägg. Noterar att du fortsätter med att raljera.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-01-03 15:59

Jag bjuder på ett försök till reset.

Om alla lådhögtalare endast är en box med ett antal linjära motorer som driver ett membran fram och tillbaks hur kan vi då skapa en tumregel utifrån en eventuell öppnings vara eller inte som stämmer för alla lådor med hål i?

Men samma beslutsmodell borde helt sonika alla lådor utan öppning oxå låta likadant.

Nu är jag ingen konstruktör, men jag har den hårda vägen lärt mig att tumregler och generaliseringar sällan leder till ett bra slutresultat, nedan skall jag försöka förklara varför.

Alla lådor utan öppning låter lika och egenresonansen i lådan går aldrig att bygga bort, dessutom har de en bedrövligt låg verkningsgrad.
Lådor med öppning låter alltid starkare och går djupare i basen vid samma effekt.
Den enda högtalaren som inte färgas av sin låda är olika elektro och magnetostatiska högtalare då de slipper distorsionen som en låda bidrar med.

Allt ovan är sant eller falskt beroende på, att man inte gillar vissa konstruktionen tycker jag oxå är OK men om man vill delta på ett produktivt sätt i en diskussion så kan det vara charmigare att dela med sig av sin kunskap istället för sina fördomar.
Det är nog ingen som betvivlar att du ha en massa kunskap att bidra med, men ibland kanske den hade nått länge om den liknade Nelson Pass sätt att uttrycka sig när han svarar på frågor och deltar i diskussionerna, till dags dato har han klarat av att hålla god ton i över 20.000 inlägg bara på diyaudio.

Jag välkomnar en fortsatt diskussion runt korrekta högtalare med hög känslighet :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 16:00

jansch skrev:
bensnake skrev:

Alla som har kört en elgitarr eller elbas via en hifi-anläggning vet ju hur trist en elgitarr egentligen låter.

Mätnissarnas poäng, ehuru teoretiskt korrekt, är ju att det blir "kaka på kaka" med en inspelad distad gura och därefter lite harmonisk distorsion pålagd via rörhäcken. Och så kan vi ju inte ha det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-03 16:01

bensnake skrev:

Lägg ned din von Oben-attityd. När jag läser dylika kommentarer, tänker jag att författaren skulle må bra av att halsa en 37:a Skeppet Explorer helt öppet på det lokala torget och kort därefter skrika könsord så starkt personen förmådde. För att känna att hen lever, liksom. Vad sägs om lite förlösande spelglädje?

Ytterligare ett raljant och osakligt inlägg utan bäring på hifi.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-03 16:01

bensnake skrev:

Men likafullt har han helt rätt i sak.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-03 16:04

För att vara helt rättvis bör man dock lägga till att hornhögtalare kan ha sin plats i PA-sammanhang via hög verkningsgrad och kontrollerad riktverkan (för vissa typer).

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 16:14

I-or skrev:
bensnake skrev:

Problemet är att det inte tillför tråden något. Om det primärt är jämn frekvensgång och ultralåg distorsion som får det att resa sig i brallan, är hornkonstruktioner inte rätt väg att gå. So what?

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-01-03 16:17

I-or skrev:För att vara helt rättvis bör man dock lägga till att hornhögtalare kan ha sin plats i PA-sammanhang via hög verkningsgrad och kontrollerad riktverkan (för vissa typer).

Kyrkorglar och hesa Fredrik kanske oxå kan få vara med på listan över undantag :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 16:35

Morello skrev:
bensnake skrev:

Okej. Skit i förslaget som inkluderade sprit och könsord och fokusera på den förlösande spelglädjen. Det är ju den vi är ute efter. Hoppas jag. Hur den nås, är inte upp till dig att avgöra. Även om du älskar att mästra.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2023-01-03 16:45

Om man nu läser slutklämmen på den recension från 2022 som Morello länkar till är väl slutklämmen mycket positiv. Han verkar ju köpa ett par.

Uppföljningen genom att senare lyssna på den uppgradera versionen så talar skribenten om att man upplever ännu mera av verkliga instrument.

https://www.stereophile.com/content/ava ... o-followup

Min egen erfarenhet är att jag vid en lyssning av ett par Avantgarde upplevde mera realismen än vad jag tidigare hört. Rummet hade också anpassad akustik vilket gör saken något svårbedömd.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-03 16:49

bensnake skrev:
Morello skrev:
bensnake skrev:Lägg ned din von Oben-attityd. När jag läser dylika kommentarer, tänker jag att författaren skulle må bra av att halsa en 37:a Skeppet Explorer helt öppet på det lokala torget och kort därefter skrika könsord så starkt personen förmådde. För att känna att hen lever, liksom. Vad sägs om lite förlösande spelglädje?

Okej. Skit i förslaget som inkluderade sprit och könsord och fokusera på den förlösande spelglädjen. Det är ju den vi är ute efter. Hoppas jag. Hur den nås, är inte upp till dig att avgöra. Även om du älskar att mästra.

Du bjuder på en osedvanligt tråkig ton.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-03 16:51

Lyssna på detta. https://www.youtube.com/watch?v=TG2JtdU ... =ZZTopVEVO Och lyssna på gitarren.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-03 16:54

I-or skrev:
bensnake skrev:

När ska du lära dig att det finns något som heter smak, annars skulle det inte finns så många olika högtalare. Alla gillar i blodpudding eller ärtsoppa. Det är exakt likadant med ljud.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-03 16:56

FBK, här måste jag låta som en annan medlem och be dig läsa igen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-01-03 17:02

FBK skrev:Lyssna på detta. https://www.youtube.com/watch?v=TG2JtdU ... =ZZTopVEVO Och lyssna på gitarren.

Jävligt BRA!

Kul ochså att det munhuggs lite i den här tråden :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-03 17:18

Morello skrev:FBK, här måste jag låta som en annan medlem och be dig läsa igen.

Har läst igen, och jag kommer fram till att bensnake vill ha något som får hans fötter att börja röra på sig, något som tilltalar honom hans öron och hjärna och kalla det för raljerande förstår jag inte alls. När ska ni alla lära er att vi ha våra sinnen och alla har inte likadana. Det är så enkelt som att en del tycker om viss mat andra avskyr den. Likadant med alla våra andra sinnen. Ni måste försöka förstå att alla tycker inte om samma sorts ljud, är det så svårt :?: Personligen så uppskattar jag flera olika högtalare som låter olika, är jag knäpp pga det :?: Hade jag bostad och pengar till det så skulle jag ha flera olika högtalare för jag tycker att olika sorters musik kan passa olika högtalare extra bra. Nu är jag inte i den situationen och då har valet fallit på Carslsson pga jag gillar deras ljudbild. Men jag kommer nog smyga in ett par burkar till som kan spela mer rejäl bas och som sätter igång musiken lite annorlunda. Det här med super korrekt återgivning är för mig ofta tråkigt ljud, men inte alltid. Jag förstår helt enkelt inte varför ni stör er på bensnake val av högtalare, det är väl han som ska njuta av dem även om ni inte tycker om dem pga olika anledningar. Det är som att någon ska bestämma vad andra ska tycka om :?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-03 17:20

Calleberg skrev:
FBK skrev:Lyssna på detta. https://www.youtube.com/watch?v=TG2JtdU ... =ZZTopVEVO Och lyssna på gitarren.

Jävligt BRA!

Kul ochså att det munhuggs lite i den här tråden :)

Har man bra datorhögtalare eller lurar så hör man ju gitarren, men det svänger som fan.En av deras bästa låtar, med bra trummor också.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-03 17:28

En helt annan låt som låter fantastiskt bra på Carlsson högtalare https://www.youtube.com/watch?v=Aenq4S0 ... Anne-Topic
Och som jag inte skulle valt att lyssna på en del andra högtalare om jag hade ett drös av dem hemma.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 17:29

Morello skrev:
bensnake skrev:
Morello skrev:

Du bjuder på en osedvanligt tråkig ton.

Ge mig förslag på bra hornhögtalare, som jag eftersöker. Om du är av uppfattningen att sådana inte existerar, vilket du uppenbarligen är - vänligen sluta skriv i tråden. Om du framhärdar - bered dig på mothugg. Och lägg ned din förment kränkta approach. Den klär dig icke.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-03 17:33

bensnake skrev:
I-or skrev:
bensnake skrev:Lägg ned din von Oben-attityd. När jag läser dylika kommentarer, tänker jag att författaren skulle må bra av att halsa en 37:a Skeppet Explorer helt öppet på det lokala torget och kort därefter skrika könsord så starkt personen förmådde. För att känna att hen lever, liksom. Vad sägs om lite förlösande spelglädje?

Problemet är att det inte tillför tråden något. Om det primärt är jämn frekvensgång och ultralåg distorsion som får det att resa sig i brallan, är hornkonstruktioner inte rätt väg att gå. So what?

Sakligt korrekt information är alltid av värde, även när den inte uppskattas av mottagaren. Om man inte är intresserad av god återgivning så har man naturligtvis alla möjligheter att hitta på precis vad som helst, kanske t.o.m. bygga en högtalare av sina gamla Explorer-tomflaskor (man undrar ju vad Sollentunas finaste, CP, gjorde med sina), men även då får man nog räkna med att man i all välmening kommer att upplysas om att det finns mer rationella vägar. Man kan alltid välja om man ska ta till sig av denna information eller ignorera den. Om bara hyllningskörens inlägg accepteras så har ett diskussionsforum inget större existensberättigande.

Om vi återgår till mer intressanta saker så kan man trots allt utnyttja sig av typiska hornkonstruktioner även om målet är god återgivning förutsatt att man ekvaliserar (om man inte har utvecklingsresurser som framförallt JBL och kan FEM-beräkna optimala drivers och horn, då man kan komma ganska långt även utan ekvalisering). Nackdelen kan vara en väl begränsad spridning, men i problematiska, d.v.s. mycket reflektiva, miljöer så erbjuder hornen ofta en lösning som direktstrålande konstruktioner inte klarar. Dessutom erhåller man alltid en del extra andratonsdistorsion i diskanten, vilket dock inte behöver utgöra någon katastrof. Känsligheten för moderata nivåer av distorsion är, till skillnad från frekvensgång, högst individuell för lyssnarna. Man erhåller naturligtvis även vid ekvalisering den klassiska fördelen av hög verkningsgrad och extrem maximal ljudtryckskapacitet (även om man tappar en aning eftersom man måste fylla igen åtminstone bredare dalar).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-03 17:34

Frågan är som sagt felformulerad - berätta vilka egenskaper du söker så kan du säker få goda råd. Är det hög känslighet som drar dig mot horn?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-01-03 17:48

I-or skrev:
bensnake skrev:
I-or skrev:

Sakligt korrekt information är alltid av värde, även när den inte uppskattas av mottagaren. Om man inte är intresserad av god återgivning så har man naturligtvis alla möjligheter att hitta på precis vad som helst, kanske t.o.m. bygga en högtalare av sina gamla Explorer-tomflaskor (man undrar ju vad Sollentunas finaste, CP, gjorde med sina), men även då får man nog räkna med att man i all välmening kommer att upplysas om att det finns mer rationella vägar. Man kan alltid välja om man ska ta till sig av denna information eller ignorera den. Om bara hyllningskörens inlägg accepteras så har ett diskussionsforum inget större existensberättigande.

Om vi återgår till mer intressanta saker så kan man trots allt utnyttja sig av typiska hornkonstruktioner även om målet är god återgivning förutsatt att man ekvaliserar (om man inte har utvecklingsresurser som framförallt JBL och kan FEM-beräkna optimala drivers och horn, då man kan komma ganska långt även utan ekvalisering). Nackdelen kan vara en väl begränsad spridning, men i problematiska, d.v.s. mycket reflektiva, miljöer så erbjuder hornen ofta en lösning som direktstrålande konstruktioner inte klarar. Dessutom erhåller man alltid en del extra andratonsdistorsion i diskanten, vilket dock inte behöver utgöra någon katastrof. Känsligheten för moderata nivåer av distorsion är, till skillnad från frekvensgång, högst individuell för lyssnarna. Man erhåller naturligtvis även vid ekvalisering den klassiska fördelen av hög verkningsgrad och extrem maximal ljudtryckskapacitet (även om man tappar en aning eftersom man måste fylla igen åtminstone bredare dalar).

Finns det en sakligt åsikt om hur bra eller dåligt ett företag som Danley lyckas med sina horn även om det är lite OT då de främst inte är avsedda för vardagsrummet.
De är ju tydligen även inblandade i en del försvarsrelaterad utveckling om jag förstått det så lite R&D mellan sågning av plyfa lät de ju syssla med, frågan är fullkomligt seriös och mottagaren tål avvikande åsikter :)

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-03 17:50

bensnake skrev:
jansch skrev:
bensnake skrev:Jag är skadad i egenskap av rockgitarrist. Förstärkare först, lämplig högtalarlåda därefter. Innan Morello eller någon annan pedagogiskt förklarar att det är en helt annan sak och att gitarrförstärkare har som uppgift att sätta ljudsignaturen, vill jag ha till protokollet att jag ingalunda har några problem med musikförstärkare med visst signaturljud, så länge det får mig att uppleva känslan av att musiken som presenteras känns "på riktigt". Lite harmonisk dist kan göra underverk för den saken, har jag lärt mig den empiriska vägen.

Mätnissarnas poäng, ehuru teoretiskt korrekt, är ju att det blir "kaka på kaka" med en inspelad distad gura och därefter lite harmonisk distorsion pålagd via rörhäcken. Och så kan vi ju inte ha det.

Poängen är väl att det är skillnad på subjektivt bra ljud, helt enkelt vad människor tycker om, och en oförvanskad signalkedja.
Vår hörsel är inte utvecklad för att höra "rätt", framförallt inte när det gäller musik när känslor är inblandade*. Evolutionen har utvecklat hörseln till förmån för överlevnad, inte som ett mätinstrument. Egentligen är vi helt kassa på att värdera ljud fysikaliskt.
Hörseln är extremt lättlurad, framörallt när inga andra sinnen och erfarenheter hjälper till att tolka. Detta borde vi se som en fördel då annars skulle t.ex klassisk stereoåtergivning vara omöjlig.

* Ta FBK:s ZZ Top låt som exempel. Den kräver helt enkelt rådist för att upplevas och det gör inget att inte bara gitarren är distad utan hela inspelningen.
Min far skulle kalla det "jävla helvetes oväsen" medan han tyckte att 50.000 fotbollsskådares vrålande på tv i 75-80 dB var vacker bakgrund till tv-bilden.
Smaken och den känslomässiga upplevelsen är trots allt olika.

Jag är ju mätnisse men känslor går inte att mäta genom elektroakustik.....

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-03 17:51

FBK skrev:
I-or skrev:

När ska du lära dig att det finns något som heter smak, annars skulle det inte finns så många olika högtalare. Alla gillar i blodpudding eller ärtsoppa. Det är exakt likadant med ljud.

Detta är en vanlig missuppfattning, men det finns mängder av studier som visar att så inte är fallet. Endast minimalt tränade lyssnares intryck överensstämmer vanligen häpnadsväckande väl med varandra i kontrollerade lyssningstest. Skälen till att folk väljer olika utrustning handlar nästan aldrig enbart om de ljudande kvaliteterna och dessutom har konsumenterna mycket sällan haft möjlighet att testa under kontrollerade förhållanden.

De enda personer som jag har råkat på som konsekvent tycks vara döva är professionella kineser inom audioområdet som alltid har den knasigaste uppfattningen om hur det ska låta. 8O :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-03 17:54

https://www.youtube.com/watch?v=gEPmA3U ... l=acdcVEVO AC/DC - Highway to Hell (Live At River Plate, December 2009) Inget för Carlsson direkt i mina öron, men högtalare som kan prestera en massa dynamik och bas skulle inte få mig att kunna sitta still. :P Lyssnar man uteslutet på äldre hårdrock av den här sorten krävs en visst sound för att det skalla låta bra och inte några korrekta tråkiga burkar, det behövs helt enkelt fyllas på neråt annars blir inte roligt alls annars. Syrran som lyssnar på sådan här musik och ännu värre med massor av dist måste ha högtalare som har en mjuk diskant och en bas som trycker på annars står hon inte ut att lyssna, men låter det som hon vill så sitter hon och diggar, är hon knäpp för det :?: Så om bensnake går igång på ett visst sorts sound, vad är problemet :?: Ni har fastnat totalt i något korrekt träsk, det är ert val. Men acceptera att andra "kan" ha en annan smak. Det bästa är naturligtvis en massa basar och delat system med dsp trolleri låda så man kan ändra efter musik. Men de flesta har inte den möjligheten och då köper de högtalare som låter bra med sådan musik de lyssnar på, svårare än så är det inte.
Ps. Jag gillar tex KLIPSCH, "om de tonade ner diskanten lite". För de har ett bra driv och rejäl bas. Lyssnade på Wharfedale Linton förra veckan som är en annan sorts högtalare som jag gillar skarpt då de var grymma på röster.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-03 18:03

I-or skrev:
FBK skrev:
I-or skrev:

Detta är en vanlig missuppfattning, men det finns mängder av studier som visar att så inte är fallet. Endast minimalt tränade lyssnares intryck överensstämmer vanligen häpnadsväckande väl med varandra i kontrollerade lyssningstest. Skälen till att folk väljer olika utrustning handlar nästan aldrig enbart om de ljudande kvaliteterna och dessutom har konsumenterna mycket sällan haft möjlighet att testa under kontrollerade förhållanden.

Jag skulle verkligen vilja delta i sådan studie. Spela en massa olika sorters musik och att det hamnar på att man tycker bäst om EN högtalare. :?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-03 18:12

Chris71 skrev:Finns det en sakligt åsikt om hur bra eller dåligt ett företag som Danley lyckas med sina horn även om det är lite OT då de främst inte är avsedda för vardagsrummet.
De är ju tydligen även inblandade i en del försvarsrelaterad utveckling om jag förstått det så lite R&D mellan sågning av plyfa lät de ju syssla med, frågan är fullkomligt seriös och mottagaren tål avvikande åsikter :)

Danley Sound Labs verkar osedvanligt kompetenta och har speciellt på sistone tagit fram en serie mycket intressanta aktiva konstruktioner för hemmiljö som åtminstone tycks uppvisa en vettig frekvensgång på referensaxeln: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=71944#p2174077 (även om The Hyperion m.fl. hornhögtalare inte tycks finnas tillgängliga på marknaden än).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-03 18:16

Morello skrev:Frågan är som sagt felformulerad - berätta vilka egenskaper du söker så kan du säker få goda råd. Är det hög känslighet som drar dig mot horn?

Troligen, det tyckte jag framgick rätt väl av ursprungsinlägget som talar om slutsteg med begränsad uteffekt. Och om så vore: hur skulle du besvara inlägget i så fall?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-03 18:28

Ja, men vill man ha triodljud och hög effekt kan man ju komplettera med en konstlast, följt av en dämpsats och till sist ett ordentligt transistorslutsteg om ett par hundra watt. Fördelen med en sådan uppkoppling är att man har möjlighet att justera den effekt och därmed distorsion som triodslutsteget levererar. Inte heller behöver man bekymra sig om högkänsliga hornhögtalare och alla artefakter slika konstruktioner inte sällan bjuder på.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-03 18:34

FBK skrev:
I-or skrev:
FBK skrev:När ska du lära dig att det finns något som heter smak, annars skulle det inte finns så många olika högtalare. Alla gillar i blodpudding eller ärtsoppa. Det är exakt likadant med ljud.

Jag skulle verkligen vilja delta i sådan studie. Spela en massa olika sorters musik och att det hamnar på att man tycker bäst om EN högtalare. :?

Du må vara ironisk, men så är det med allra största sannolikhet. Det är dock ganska trist, vanligen ganska korta stycken följt av betygsättning - ofta relativt en referenskälla (vilket förstås pekar lyssnaren bort från egna preferenser), men ibland utan referenskälla. Allt naturligtvis under blinda förhållanden. Rangordningen av högtalarna förändras märkligt nog knappt alls av testmetodiken så länge som testet sker blint. Om lyssnarna ser högtalarna kommer dock allehanda inbillning in i bilden och de större eller mer formgivningsmässigt imponerande modellerna erhåller högre betyg.

När du är klar kommer du att se att du ganska tydligt föredrog en av de högtalarmodeller som du lyssnade på om testledningen har valt dem slumpmässigt i ett visst prissegment (vilket medför att de låter ganska olika).

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-03 18:41

Morello skrev:Ja, men vill man ha triodljud och hög effekt kan man ju komplettera med en konstlast, följt av en dämpsats och till sist ett ordentligt transistorslutsteg om ett par hundra watt. Fördelen med en sådan uppkoppling är att man har möjlighet att justera den effekt och därmed distorsion som triodslutsteget levererar. Inte heller behöver man bekymra sig om högkänsliga hornhögtalare och alla artefakter slika konstruktioner inte sällan bjuder på.

Helfestligt, en ren rörsignalprocessor. Nästa GDS-projekt, kanske? :mrgreen:

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 19:22

Morello skrev:Frågan är som sagt felformulerad - berätta vilka egenskaper du söker så kan du säker få goda råd. Är det hög känslighet som drar dig mot horn?

Det framgår, som Per påpekade, i trådstarten. För att ge bästa premisserna för en SET-förstärkare att leverera på topp, krävs högeffektiva burkar. Jag har hittills använt dynamiska varianter, de senaste 10 åren ett par Audio Note som lät fantastiskt men mina 2x7W kändes något i underkant. Nu byter jag rubbet. För att det är kul. Och för att jag kan. Jag är ute efter storslagen, engagerande, dynamisk och realistisk (upplevd) återgivning. Hittills har jag endast upplevt detta med SET och lättdrivna högtalare. Kan horn ge mig det jag är ute efter?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 19:51

jansch skrev:
bensnake skrev:
jansch skrev:

Poängen är väl att det är skillnad på subjektivt bra ljud, helt enkelt vad människor tycker om, och en oförvanskad signalkedja.
Vår hörsel är inte utvecklad för att höra "rätt", framförallt inte när det gäller musik när känslor är inblandade*. Evolutionen har utvecklat hörseln till förmån för överlevnad, inte som ett mätinstrument. Egentligen är vi helt kassa på att värdera ljud fysikaliskt.
Hörseln är extremt lättlurad, framörallt när inga andra sinnen och erfarenheter hjälper till att tolka. Detta borde vi se som en fördel då annars skulle t.ex klassisk stereoåtergivning vara omöjlig.

* Ta FBK:s ZZ Top låt som exempel. Den kräver helt enkelt rådist för att upplevas och det gör inget att inte bara gitarren är distad utan hela inspelningen.
Min far skulle kalla det "jävla helvetes oväsen" medan han tyckte att 50.000 fotbollsskådares vrålande på tv i 75-80 dB var vacker bakgrund till tv-bilden.

Sant. Problemet uppstår när det läggs en värdering i vad som är "rätt", vilket inte är helt ovanligt bland dem som förespråkar mätdata som allena saliggörande referens, framför upplevelse. Det anses helt enkelt "fiiinare" att föredra lågdistande trissestärkare framför rörförstärkare på grund av distorsionen som de senare adderar. Eller att hornkonstruktioner är mindre "fiiina" på grund av nämna "artefakter". Kalla det gärna von oben-attityd, om du vill. Det är synd att det förkommer ehuru oundvikligt.
Senast redigerad av bensnake 2023-01-03 20:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 19:57

Edit: Felcitering
Senast redigerad av bensnake 2023-01-03 20:00, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 19:58

Edit: Dubbelpost

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-03 20:08

FBK skrev:https://www.youtube.com/watch?v=gEPmA3USJdI&ab_channel=acdcVEVO AC/DC - Highway to Hell (Live At River Plate, December 2009) Inget för Carlsson direkt i mina öron, men högtalare som kan prestera en massa dynamik och bas skulle inte få mig att kunna sitta still.

Dynamik för odynamisk musik? Basen tappar rätt bra från typ 50-60 Hz. Jag tror du mera är ute efter ljudnivån. Passar säkert bra för horn.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-01-03 20:09

Nej bensnake. Jag tror du läser in något som ”rätt”, och det ordet har inte använts av varken Morello eller Ior.
Ior uttryckte ”god återgivning” vilket lätt förleder en att tro att det är det ”rätta”. Ett förrädiskt begrepp enligt min mening, troligen avses en kedja för återgivning av ljud där mätdata enligt gängse mättraditioner visar på minimal distorsion.
Vissa förfäktar ”god återgivning” som nirvana lyssningsmässigt, andra bryr sig mindre, men noterar på avstånd intresset för ”god återgivning”.
Se min signatur. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 20:21

sprudel skrev:Nej bensnake. Jag tror du läser in något som ”rätt”, och det ordet har inte använts av varken Morello eller Ior.
Ior uttryckte ”god återgivning” vilket lätt förleder en att tro att det är det ”rätta”. Ett förrädiskt begrepp enligt min mening, troligen avses en kedja för återgivning av ljud där mätdata enligt gängse mättraditioner visar på minimal distorsion.
Vissa förfäktar ”god återgivning” som nirvana lyssningsmässigt, andra bryr sig mindre, men noterar på avstånd intresset för ”god återgivning”.
Se min signatur. :)

I-ors användning av "god återgivning" följt av att "man kan bygga sina högtalare av gamla vodkaflaskor om man vill..." (läs: men då är man ju dum i huvudet) är signifikativ och bekräftar problemet jag tog upp. "God återgivning" i sammanhanget ska läsas som "hög trohet mot originalet" (läs: inspelningen), vilket i deras värld är målet och bekräftas av uppmätt minimal distorsion och vilket vi också debatterat till leda. Icke desto mindre anses det "fiiinare" att förespråka detta synsätt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-01-03 21:19

Åter till ursprungsfrågan. Liksom Adagio har jag haft fina upplevelser av trattar som inte låter så mycket tratt, tex Avantgarde.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 21:37

sprudel skrev:Åter till ursprungsfrågan. Liksom Adagio har jag haft fina upplevelser av trattar som inte låter så mycket tratt, tex Avantgarde.

Har du lyssnat till någon Klipsch i Heritage-serien?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-01-03 21:49

adagio skrev:Att välja förstärkare som en väg in i hornhögtalarvärlden är ju ett sätt, lite oortodoxt men en väg som alla andra.
Jag har i 30 år provat ganska många högtalare och lyssnat på ännu fler. Vägen in i horn för min del var via Magnetostater Magnepan för att vara exakt. Jag hade testat div olika vanliga lådhögtalare i många år. Jag kunde inte tänka mig Maggies ännu mindre horn!
Hursomhelst som så fick jag av olika anledningar (sura grannkärringen) för mig att prova Maggies eftersom de dels inte drog igång rummet och skapade bas på samma sätt som konventionella högtalare och att de inte tappade verkningsgrad med avståndet enl samma modell som vanliga lådhögtalare. Detta föll extremt väl ut och jag ägde tre generationer/modeller av Magnepan.
Det jag gillade var den till synes avsaknaden av lådljud/färgning, lättheten/snabbheten i anslagen och detaljrikedomen.
Horn förstod jag fortfarande inte alls. Så kom det sig att jag hjälpte Stefan på Akkelis audio med ett antal demos på mässor där vi spelade på Avantgarde. Första gången var det ett par stora Duo och jag fattade knappt något av vad jag egentligen hörde men det sådde ändå ett frö. De lät stort, mäktigt och brutalt dynamiskt. Men jag fick ändå inte ihop det i huvudet.
Andra och tredje året demade vi på lilla Zero, nu var det lättare för mig att få ihop ljudbilden och soundet. När vi gick runt på kvällarna efter mässan och lyssnade på anläggningar utan besökare slog det mig hur det enda som egentligen lät riktigt kul när man tillfälle att sitta i sweetspot och lyssna på precis vad man ville var Avantgarde, det mesta annat lät som att handbromsen var åtdragen. När jag kom hem lät det iofs bra som vanligt, hemvan som de flesta av oss är.
Men det blev liksom inte kul.... det var fint släpp fin ton mm. Men njae. Jag investerade i dubbla REL till mina 3.7 och lyckas bra med intregrationen. Det tillförde ytterligare en dimension men ljudminnet satt kvar.
Flera resor ner till Akkelis Audio och många lyssningar på Avantgarde hade skadat mig rejält.
Så kom mässan när deras nya ”lilla” UNO Fino edition lanserades. Äntligen en avantgarde som jag kanske skulle kunna finansiera förutom Zero som ändå inte riktigt hade samma dragningskraft som de stora modellerna.
Det var helt enkelt en tvungen investering sagt o gjort, de e bare o köp.
Detta köp drog såklart med sig en snöbollseffekt eftersom högtalare ställer lite olika krav på övrig utrustning.
Jag hade nog tänkt att jag skulle kunna köra vidare med min Cary V-12r fast i ultra linjärt läge med endast 50W som skulle räcka mer än väl. UNO Fino Edition ligger på 107db/1W i känslighet.
Det visade sig snabbt vara helt fel. Ett brum, brus och sus som överhuvudtaget inte ens anades med Maggies på full volym, blev nu outhärdligt. Som tur är hade Stefan tagit med sig två monoblock från samma tillverkare som jag då körde försteg från. Dessa monoblock var bestyckade med 2A3-40 och gav väl ca 10W ut. Plenty i detta sammanhang.
Fantastiska steg, väldigt tysta med försteget. Tillverkaren var JJ. här kunde ju allt stannat om det inte var för en viss pandemi som satte stopp för tillverkningen av ovan sagda rör. Jag behövde nya rör vilka inhandlades, jag minns inte allla resor men ett rör var trasigt vid leverans och ersättningsrör kom. Allt fungerade fint tills ett av rören började bete sig märkligt. Svaret från leverantören var att denna modell var slut och att pga av Corona väntades ingen produktion förrän tidigast om 6 månader. Jag insåg att ett reservsteg måste inhandlas, valet föll på en DIY Pass konstruktion för väldigt rimliga pengar, en return of Zen. Denna lät så bra och så likt rörmonoblocken som var bestyckade med de rör som fungerade OK. Enda stora skillnaden var kontrollen i basen som faktiskt var bättre på Return of Zen.
Detta ledde sedermera in på att prova First watt från nämnda Nelson Pass. Och valet föll på F7 som jag fortfarande älskar.
Här kunde man tala om svärta, karusellen var igång och i princip alla delar i min anläggning byttes ut. Bör nämna att jag provat ett tiotal olika steg, både rör och trissor, likaså olika försteg. För mig blev det ett korståg mot brus och brum. I slutändan sitter jag nu med en rigg som är helt tyst trots 107db som sagt
Jag älskar dynamiken, det oansträngda, snabbheten, auktoriteten, spelglädjen. Jag har en kompis som under våran tid som kompisar ägt massor av spännade anläggningar och högtalare. Han har även han numera horn nämligen JBL m2 med dubbla 18” subbor och det låter riktigt bra ändå föredrar jag Avantgarde ljudet med endast två små 10” basar.

Fint skrivet inlägg!
Jag väljer oftast slutsteg före högtalare (source first) men ibland högtalare först.
Bara att lyssna - utan förutfattade meningar.

Även jag älskar dynamiken, det oansträngda, snabbheten, auktoriteten, spelglädjen - i horn.
Förälskad i JBL men hos Akkelius hört en he del olika horntalare som är riktigt kul, tex Avantgarde
Horn kanske inte det det mest riktiga, men det i min smak roligaste och det som i mina gamla musikeröron (trummor - men en dålig sådan) uppskattar de posittiva egenskaperna mest i.

Har en dröse JBL, lyssna på deras Pro Cinema-modeller (äger flera tex 3677, 4645C sub) och Synthesis-serien. Bäst gillar jag Synthesis som heter berg i efternamn. Skitdyra och skitbra. En dröm!

Här en tråd om 3677 där jag beskrivit lite mer.
viewtopic.php?f=9&t=66831&hilit=Jbl+3677

Vill du snacka JBL, skicka tfn-nummer i PM

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-01-03 21:50

bensnake skrev:
sprudel skrev:Åter till ursprungsfrågan. Liksom Adagio har jag haft fina upplevelser av trattar som inte låter så mycket tratt, tex Avantgarde.

Jag har, men inte jämfört med något, eller hört dom med känd elektronik och i känd miljö - så låter andra beskriva mer.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-01-03 22:20

bensnake skrev:

Nope, men vill gärna! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-03 22:36

bensnake skrev:
jansch skrev:
bensnake skrev:Mätnissarnas poäng, ehuru teoretiskt korrekt, är ju att det blir "kaka på kaka" med en inspelad distad gura och därefter lite harmonisk distorsion pålagd via rörhäcken. Och så kan vi ju inte ha det.

Sant. Problemet uppstår när det läggs en värdering i vad som är "rätt", vilket inte är helt ovanligt bland dem som förespråkar mätdata som allena saliggörande referens, framför upplevelse. Det anses helt enkelt "fiiinare" att föredra lågdistande trissestärkare framför rörförstärkare på grund av distorsionen som de senare adderar. Eller att hornkonstruktioner är mindre "fiiina" på grund av nämna "artefakter". Kalla det gärna von oben-attityd, om du vill. Det är synd att det förkommer ehuru oundvikligt.

Ja visst finns det en viss von oben-attityd. Skulle ju vara trevligare om folk kunde erkänna att alla har inte samma smak Förr skulle alla ha Ino annars, annars hette det med en nedlåtande ton att man gillade färgat ljud. Nu så är det istället mätdata och dist som gäller och nedlåtande ton om man inte följer efter . Och nu pratar vi vuxna människor som inte längre är 30år åldern som på den tiden."Illa" :roll:
Verkar som ingen kan ge bensnake råd om högtalare som kan passa honom mer än att påpeka att han att han är fel ute och har fel smak. Du får nog kontakta några butiker som har modeller som kan intressera dig och åka lyssna. Musik är känslor och när ska ni inse att alla människor är inte likadana? Kommer det ske, nja knappast med denna inställning till känslor. Man kan lyssna på samma musik stycke ur olika högtalare och få helt olika känsla för musiken. För mig kommer alltid musik handla om känsla för den och hur den presenteras. Sedan skiter jag i resten, men jag är ingen siffernisse eller dist rädd människa. Utan njutningen är det som är viktigt. Njuter jag så är det bra och det räcker för mig och många andra jorden över. Njuter man inte av musiken man lyssnar på, så slutar man att lyssna, "så enkelt är det". Lycka till i din jakt efter "din njutning" "bensnake"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-03 22:51

Att välja slutsteg innan man vet vad det skall driva är i paritet med att välja flygplansmotor innan man vet hur flygplanet ser ut och vad det kräver.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-03 22:54

JBL:s hornbestyckade högtalare torde ligga i toppskiktet vad teknisk förfining anbelangar.
-Innehar F-skattsedel-

JM

Inläggav JM » 2023-01-03 22:56

Det är lätt att utan rätt kunskap att intala sig att hornljudet är bäst!

Hornhögtalare upplevs av de flesta lyssnare som klart bättre än de flesta lådhögtalare/elektrostater/mfl i en viss kontext.
Hornhögtalare kan få suboptimala förstärkare och ljudmedia att upplevs av de flesta lyssnare som klart bättre än med de flesta lådhögtalare/elektrostater/mfl i viss kontext.

Detta är en subjektiv luring!

Det är lätt att hemma i en kontrollerad test i för hörandets optimala förhållanden påvisa hornets klara förvrängning av ljudet.
Detaljer försvinner, ljud förvrängs, spatiala komponenter saknas mm vid vanligaste hornlyssningsförhållanden i hemmet.
Det är inte svårt att fysikaliskt och psykologiskt bevisa vad som faktiskt felar med horn. Det är ffa på den psykologiska sidan som vi luras.

För inte så länge sedan lyssnade jag JBLs monsterstudiemonitorer med dubbla 15", kort 2" horn och 077:or i toppen och fick återigen fysikaliska och psykologiska fakta bekräftade.
Häftigt ljud när ägaren demonstrerade men vid för hjärnan optimerade lyssningsförhållanden var ljudet bedrövligt.

Jag har själv varit där. Även jag har lurats pga bristande kunskap.

Har ägt tjogvis med olika horn som jag då upplevde som klart bättre än alla andra högtalarprinciper. Skrev mitt första bakladdade kvadruppla spiral tractrixhornprogram med polära koordinater och hyperboliska funktioner redan på 1970-talet.

Liknande detta horn med med 4 identiska spiral tractrixhorn. Mitt horn expanderade även i "z-planet".

Skärmavbild 2023-01-03 kl. 22.23.44.png
Skärmavbild 2023-01-03 kl. 22.23.44.png (853.62 KiB) Visad 1637 gånger
från

Utifrån teori från Olsens bok 1954 skrev jag hyperboliska subbasprogram - med sen prominent expansion av hornet. Hornen blev relativt kompakta vid veckning och med låg undre gränsfrekvens men torde haft högdistorsion ffa pga av reflexer internt.

JM
Senast redigerad av JM 2023-01-03 23:55, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-03 23:53

Morello skrev:Att välja slutsteg innan man vet vad det skall driva är i paritet med att välja flygplansmotor innan man vet hur flygplanet ser ut och vad det kräver.

Sluta drick nu! Mitt förslag till dig var bara hypotetiskt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-03 23:56

Morello skrev:JBL:s hornbestyckade högtalare torde ligga i toppskiktet vad teknisk förfining anbelangar.

Jag sa till en kompis idag att om jag var tvungen att välja EN högtalare utan att tänka på priset och leva med dem resten av livet så skulle det bli ett par JBL. Dem har den bästa mixen av alla andra högtalare som tilltalar mig.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-03 23:58

Morello skrev:Att välja slutsteg innan man vet vad det skall driva är i paritet med att välja flygplansmotor innan man vet hur flygplanet ser ut och vad det kräver.

Jag tänker alltid på högtalare först, annars kan det bli riktigt galet.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-04 01:30

sportbilsentusiasten skrev:
bensnake skrev:

Jag har, men inte jämfört med något, eller hört dom med känd elektronik och i känd miljö - så låter andra beskriva mer.

Oaktat dessa "begränsningar", vilket var ditt spontana intryck?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-04 02:54

JM skrev:Jag har själv varit där. Även jag har lurats pga bristande kunskap.

Finns det "svåra fall", alltså grundlurade människor som under ett helt liv med denna hobby faktiskt föredragit ljudet från hornhögtalare framför andra, mer korrekta "återgivare"? Frågan är retorisk och behöver således ej besvaras. Och för protokollet - jag har ju, gubevars, inte ens lyssnat till hornhögtalare annat än i PA-sammanhang. Jag kanske avskyr det.

JM

Inläggav JM » 2023-01-04 07:52

bensnake skrev:

Finns det "svåra fall", alltså grundlurade människor som under ett helt liv med denna hobby faktiskt föredragit ljudet från hornhögtalare framför andra, mer korrekta "återgivare"? Frågan är retorisk och behöver således ej besvaras. Och för protokollet - jag har ju, gubevars, inte ens lyssnat till hornhögtalare annat än i PA-sammanhang. Jag kanske avskyr det.

Du visar tydligt att du är inte intresserad av hornhögtalare eller erfarenheter av hornhögtalare i sig.
Du verkar bara vara intresserad av att göra dina meningslösa påståenden utan relation till rubriken.
Byt till ett annat forum.

JM

Vänligen läs på §2 i policyn - det där är inte ok. // Redaktör'N
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

adagio

Inläggav adagio » 2023-01-04 09:38

Orkar inte bemöta eller lyfta enskilda dumheter i denna tråd.
Vad är det för fel på vissa människor? Vad är det som gör att vissa personer inte kan acceptera att andra människor finner nöje och glädje ur en musikalisk synvinkel i olika tekniska lösningar?
Att det ska vara någonslags bevisbörda på upplevelser och att just de sitter inne men den enda sanningen.
Otroligt tråkigt beteende. Det är ju ingen tävling i vem som vet mest eller har rätt eller fel?
Detta är en hobby baserad på subjektivitet, preferenser och känslor och upplevelser.

Doofus

Inläggav Doofus » 2023-01-04 10:22

+1 på Adagio

Men för att återgå till frågan.
Hornladdning i diskantområdet används av många här på forumet, om än med ganska mild förstärkning. Detta har jag mycket positiv erfarenhet av, specifikt från c.a 1khz och uppåt.

Att använda horn för lägre frekvenser brukar leda till orimligt stora lådor för hemmabruk, konceptet är en lösning för maximal verkningsgrad från en tid då förstärkareffekt var svårt och dyrt. Nu har vi inte längre dessa bekymmer och egentligen är det bara nackdelar kvar.

Har för mig att Petter Persson här på forumet designat ett tappat horn med 2x12" som spelade ganska bra. Sen finns/fanns väl No Frills audio med stora horn och hög känslighet.

Några medlemmar har nog tröttnat på frågor om alternativa konstruktioner, när både forskning och teknik tagit några steg framåt (framför allt förstärkareffekt och digital signalhantering).

Det är egentligen inte det minsta fel att försöka få till ett sound, kanske vill man ha något man minns från stora konserter eller festivaler.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-04 11:01

JM skrev:
bensnake skrev:

Du visar tydligt att du är inte intresserad av hornhögtalare eller erfarenheter av hornhögtalare i sig.
Du verkar bara vara intresserad av att göra dina meningslösa påståenden utan relation till rubriken.

JM

Du har fel. Jag är mycket intresserad. Jag blev bara inte klok på ditt inlägg som i mina ögon hade karaktären av att CocaCola egentligen inte är gott, du bara upplever det så. Gång efter annan. Egentligen är vanligt kranvatten den minst förvrängda drycken och därmed den sannaste. Alla andra uppfattningar bygger på okunskap om vad en dryck egentligen har för syfte.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2023-01-04 11:02

Jag tror jag förstår frågeställningen, och dissar den inte.

Själv hade jag ett slutsteg jag tyckte om och experimenterade lite med olika högtalare till det. Att jag själv byggt förstärkaren bidrog naturligtvis till känslomässiga band till den. Eftersom uteffekten var låg (2 x 8 W Hiragas ”Le Monstre”) så var hög verkningsgrad en fördel. Jag provade med diverse olika typer av högtalare såsom OA14, Horn, kvartsvågspipor, och vanliga ”lådor”. Hornen var de jag gillade bäst till den förstärkaren. Sedan finns det betydligt bättre horn än de jag hade.

Idag är som skrivits av flera inte uteffekt en bristvara och DSP finns.

Jag har även lyssnat till Klipschorn vid flera tillfällen. Lite kluven till intrycken. Spelar väldigt högt och mycket ”live” känsla. Knepigare vid lägre volymer och slölyssning. Det finns ju en hel del annat att välja på i den prisklassen.

Jag tycker du ska leta upp ett par begagnade horn till fyndpris hos någon som inte har utrymme för dem eller där WAF inte är tillräcklig. Bara att prova och skicka dem vidare om det inte blir som du hoppades på.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-04 11:53

Mvh
Magnus

adagio

Inläggav adagio » 2023-01-04 12:29

Jag har en kompis som har M2. På egen hand tycker jag de saknar väldigt mycket i basen, då jämfört med mina Avantgarde UNO Fino Edition XD, efter att ha jämfört dom köpte han samma kväll två st 18” JBL subwoofers. He he.
Problemet är med M2 är att de kräver en kunnig operatör. Utan DSP låter de fruktansvärt illa! Men med väl utförd DSP och separata kraftfulla steg eftersom de måste köras med aktivt filter, låter de riktigt bra. Utan DSp med aktiv delning som sagt riktigt hemska.
Min kompis har haft väldigt många olika lösningar Linkwitz Orion, QRS, No Frills Catacombs, Q-tron prototyp, JBL (?) Devaliet, Pi60, pip, Genelecs största med deras största sub mm men M2 med sina mega subbor är nog hittils det bästa jag hört hos honom. Vi lyssnade på tre olika EQ kurvor med lite olika karaktär, en var för ljus enl mig den andra för fet men den tredje var precis rätt.
Glöm att använda effeksvaga förstärkare till dessa. Basarna kräver en hel del ändå. Han körde både via NCore, Moon och ett Crown steg med massor av effekt, samt Dynacomonoblock.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... ichpage=43
Om man vill läsa kolla lite på hans resa.

adagio

Inläggav adagio » 2023-01-04 12:37

För övrigt kan jag rekommendera tråden i länken ovan, fantastisk resa i nästan 10 år för den som vill ha lite kul läsning och tittning

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-01-04 13:14

Jag har ägt ett flertal hornhögtalare genom åren, bl.a. Altec Voice of the theatre vid två olika tillfällen (hornladdning ned till c:a 150 Hz) samt ett par olika bakladdade horn, t.ex. Schmackshorn (2.3 m horngång som gick strax under 40 Hz (- 3 dB) i mitt rum, uppmätt, om än lite krokigt ovanför.

Att många hornhögtalare har en karaktär som inte bara kan förklaras med frekvensgång är givet för alla som någonsin lyssnad på ett par.
Upplevelsen av dynamik och "lätthet" ("transientsnabba" i brist på bättre ord kanske?) är uppenbar.

Jag har vid ett flertal tillfällen försökt ekvalisera mina nuvarande högtalare till något liknande, t.ex. med olika stora pucklar vid 100 Hz (som anses vara en anledning till att bashorn låter kraftfullt trots att de saknar djupbas) men jag har aldrig kommit ens i närhetet av samma upplevelse.
Jag säger inte att det är en korrekt återgivning alls, men att förenkla hornhögtalares egenskaper till bara frekvensgång, distorsion och spridning kan inte vara hela sanningen.

Vid tillfälle #2 med Altecburkarna så hade jag också mina pi60s, och att växla dem emellan var som natt och dag, på gott och ont..... :D
pi60s lät som små datorhögtalare (men med djupbas!) när man var van vid Altechornen.

Men så vänjer man sig tillbaka och så låter pi60s fantastiskt bra igen.

Jag lyssnar på en hel del musik live också, även akustiskt, och att påstå att stora horn inte bidrar med någonting positivt jämfört med aldrig så goda vanliga högtalare kan helt enkelt inte vara sant.
Om det sen är t.ex. horndist som gör att komprimerade inspelningar låter mer dynamiskt, eller vad det kan vara är en annan sak som jag inte kan svara på.

Förövrigt så gör ju DSP ännu mer nytta på hornhögtalare då det är svårt att få till helt rakt frekvensgång där. Så införandet av DSP talar ju snarare för fler horn än mot.....
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

adagio

Inläggav adagio » 2023-01-04 13:35

68CF7B0D-0BB8-444C-B23C-2EF8D4DB91E4.jpeg
68CF7B0D-0BB8-444C-B23C-2EF8D4DB91E4.jpeg (1.28 MiB) Visad 1411 gånger

2F23D2C0-7374-464B-B8C7-9C46E32FAAE3.jpeg
2F23D2C0-7374-464B-B8C7-9C46E32FAAE3.jpeg (1.21 MiB) Visad 1411 gånger

Här är mina två, höger resp vänster högtalare uppmätta i rummet från lyssningspositionen UTAN EQ.
På bilderna labbar jag med olika målkurvor och låter REW räkna ut vilka EQ som skall appliceras.
Tycker inte det ser speciellt katastrofalt ut. Fast det är horn.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-04 13:36

adagio skrev:Orkar inte bemöta eller lyfta enskilda dumheter i denna tråd.
Vad är det för fel på vissa människor? Vad är det som gör att vissa personer inte kan acceptera att andra människor finner nöje och glädje ur en musikalisk synvinkel i olika tekniska lösningar?
Att det ska vara någonslags bevisbörda på upplevelser och att just de sitter inne men den enda sanningen.
Otroligt tråkigt beteende. Det är ju ingen tävling i vem som vet mest eller har rätt eller fel?
Detta är en hobby baserad på subjektivitet, preferenser och känslor och upplevelser.

+1 Eller tyck om, tyck rätt :mrgreen: Musik är intryck,upplevelser, känslor, smak och då välja det enbart utifrån siffror. Det har blivit otroligt fyrkantigt. Och då har jag ingen utpräglat udda smak, men kommer aldrig förstå dem som bara "dissar" andrar val så hårt som en del gör här.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-01-04 13:40

Jag har själv tänkt bygga ett par hornisar.

Blir med sådana här horn med 1,4" driver
https://www.thomann.de/se/eighteensound_xt_1464.htm

Samt Monacor SPH390tc som jag redan har.

Tänkte att det med rörstärkare skulle blir mitt stereosystem i vardagsrummet som komplement till biorummet :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-01-04 14:08

adagio skrev:Här är mina två, höger resp vänster högtalare uppmätta i rummet från lyssningspositionen UTAN EQ.
På bilderna labbar jag med olika målkurvor och låter REW räkna ut vilka EQ som skall appliceras.
Tycker inte det ser speciellt katastrofalt ut. Fast det är horn.

Kan du visa samma men med 10 dB-skala istället för 20 dB? Med en sån grov skala är det svårt att säga någonting.
Sedan har väl dina högtalare en aktiv basdel, med basreflex och inbyggd DSP?
Så den delen av frekvensområdet är ju inte riktigt representativ för "hornhögtalare".

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-01-04 14:13

adagio skrev:

Jag har en kompis som har M2. På egen hand tycker jag de saknar väldigt mycket i basen, då jämfört med mina Avantgarde UNO Fino Edition XD, efter att ha jämfört dom köpte han samma kväll två st 18” JBL subwoofers. He he.
Problemet är med M2 är att de kräver en kunnig operatör. Utan DSP låter de fruktansvärt illa! Men med väl utförd DSP och separata kraftfulla steg eftersom de måste köras med aktivt filter, låter de riktigt bra. Utan DSp med aktiv delning som sagt riktigt hemska.
Min kompis har haft väldigt många olika lösningar Linkwitz Orion, QRS, No Frills Catacombs, Q-tron prototyp, JBL (?) Devaliet, Pi60, pip, Genelecs största med deras största sub mm men M2 med sina mega subbor är nog hittils det bästa jag hört hos honom. Vi lyssnade på tre olika EQ kurvor med lite olika karaktär, en var för ljus enl mig den andra för fet men den tredje var precis rätt.
Glöm att använda effeksvaga förstärkare till dessa. Basarna kräver en hel del ändå. Han körde både via NCore, Moon och ett Crown steg med massor av effekt, samt Dynacomonoblock.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... ichpage=43
Om man vill läsa kolla lite på hans resa.

Din kompis finns här med, under samma namn :)

viewtopic.php?f=16&t=72609
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-01-04 14:15

Jag gillar stora talare och gillar utseendet på JBL större hornhögtalare. Det väger absolut in för min del.
Är känslor jag snackar om, minnen och upplevelser. Inte bara välljud.
Föredrar kul före rätt, om jag tvingas välja.

Och Gubbs, nu sansar vi debatten i tråden!!
Vårda språket och ha respekt för andras åsikter.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-04 14:18

Gör ett försök, det är vad ett diskussionsforum som detta är till för. Trådens titel lyder som bekant "Hornhögtalare - erfarenheter & tips?". Flera medlemmar har bidragit med erfarenheter av det positiva slaget och andra med negativa dito. Allt bör förstås vara av intresse för den som söker kunskap.

För egen del har jag poängterat styrkor och svagheter med kompressionshorn och har även rekommenderat ett par tillverkare som jag anser vara klart kompetenta.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-04 14:28

Doofus skrev:
Men för att återgå till frågan.
Hornladdning i diskantområdet används av många här på forumet, om än med ganska mild förstärkning. Detta har jag mycket positiv erfarenhet av, specifikt från c.a 1khz och uppåt.

Numer brukar man göra skillnad mellan s.k. vågledare och kompressionshorn, där de förstnämnda undviker olinjäriteter orsakade av omfattande vågutbredningsingrepp och även uppvisar betydligt jämnare frekvensgång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2023-01-04 14:30

FBK skrev:

+1 Eller tyck om, tyck rätt :mrgreen:

Tyck som Max Headroom. Då tycker du rätt och kommer att uppfyllas av en 7-jäkla salighet (eller nåt).

Beträffande högtalare har jag förslag på skapligt högkänsliga (97dB/W/m) men det är inte horn. Otur, va?
Kodord: Studio. Stage Accompany.

Kalle G

Inläggav Kalle G » 2023-01-04 15:14

Biografhögtalare euronor_2.jpg
Biografhögtalare euronor_2.jpg (56.89 KiB) Visad 1348 gånger
Om vi kikar lite längre tillbaks så kunde man bygga rejäla horn. Denna bild är från biografen Röda Kvarn i Stockholm någon gång i mitten av 40-talet. Den var fyra meter hög med trattöppning fyra kvm. Omfång 30-12000Hz.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-01-04 15:23

Kalle G skrev:Om vi kikar lite längre tillbaks så kunde man bygga rejäla horn. Denna bild är från biografen Röda Kvarn i Stockholm någon gång i mitten av 40-talet. Den var fyra meter hög med trattöppning fyra kvm. Omfång 30-12000Hz.

I Stockholm alltså? Undrar var de står nu.... :D .
Kanske i källaren inder Eataly som väl ligger där idag?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-04 15:57

BellsnWhistles skrev:Att många hornhögtalare har en karaktär som inte bara kan förklaras med frekvensgång är givet för alla som någonsin lyssnad på ett par.
Upplevelsen av dynamik och "lätthet" ("transientsnabba" i brist på bättre ord kanske?) är uppenbar.

Jag har vid ett flertal tillfällen försökt ekvalisera mina nuvarande högtalare till något liknande, t.ex. med olika stora pucklar vid 100 Hz (som anses vara en anledning till att bashorn låter kraftfullt trots att de saknar djupbas) men jag har aldrig kommit ens i närhetet av samma upplevelse.
Jag säger inte att det är en korrekt återgivning alls, men att förenkla hornhögtalares egenskaper till bara frekvensgång, distorsion och spridning kan inte vara hela sanningen.

Vid tillfälle #2 med Altecburkarna så hade jag också mina pi60s, och att växla dem emellan var som natt och dag, på gott och ont..... :D
pi60s lät som små datorhögtalare (men med djupbas!) när man var van vid Altechornen.

Detta är något jag också funderat en del på. Det borde väl inte vara så svårt att åtminstone grovt ekvalisera tonkurva och nivå från en hornhögtalare och jämföra med en god dynamisk högtalare, till exempel ett par pi60. Vad återstår i skillnader som kan förklara intrycket jag och många andra har av hornhögtalare?

Mina referenser är å ena sidan Klipchorn och ett par hembyggda Scamckhorn, å andra sidan mina Quad elektrostater.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-01-04 16:01

Jag förstår inte den här tråden överhuvudtaget. Alla diskuterar som om horn låter på ett visst sätt. Personligen skulle jag säga att det finns vanligare fel men horn kan låta mycket annorlunda och i synnerhet inställningar av delningsfilter. Mina erfarenheter är att JBL inte är så särskilt mycket framstående om det gäller ljudåtergivning ifrån 500Hz och uppåt med hemma hifikrav. Dom låter i regel för mycket på och för hest. Jag skulle heller inte som många entusiaster använda papper i kolja och flanka filter passiva filter. Snarare skulle jag mäta upp så man kan se hur det låter för varje register och enbart använda digitala filter med peq. Då först kan man börja få en uppfattning om hur bra drivers kan låta. Tyvärr är det inte billiga drivers om man vill få det att inte låta horn och inte heller billiga filter om man inte vill att man skall få orkestern i knäna i transienter.
Personligen har jag nog hört horn låta bra ungefär 3-4 ggr och alla gånger med äldre drivers varav 2 ggr med Lowther PM4 en gång med Altec och en gång med TAD.
Men inte ens då så kan man spela valfri skiva och det alltid kommer låta bra. Sen är det bara 2 av systemen som haft horn i alla register.
Allt enligt mina erfarenheter, åsikter och mätningar över åren.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-04 16:24

PerStromgren skrev:
BellsnWhistles skrev:Att många hornhögtalare har en karaktär som inte bara kan förklaras med frekvensgång är givet för alla som någonsin lyssnad på ett par.

Detta är något jag också funderat en del på. Det borde väl inte vara så svårt att åtminstone grovt ekvalisera tonkurva och nivå från en hornhögtalare och jämföra med en god dynamisk högtalare, till exempel ett par pi60. Vad återstår i skillnader som kan förklara intrycket jag och många andra har av hornhögtalare?

Mina referenser är å ena sidan Klipchorn och ett par hembyggda Scamckhorn, å andra sidan mina Quad elektrostater.

Frekvensgången är bara en av de egenskaper som måste efterliknas för god överensstämmelse mellan intrycken. Även spridningen och distorsionen måste vara likartad och här blir det mycket komplicerat att få till det.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-04 16:36

Harryup skrev:Jag förstår inte den här tråden överhuvudtaget. Alla diskuterar som om horn låter på ett visst sätt. Personligen skulle jag säga att det finns vanligare fel men horn kan låta mycket annorlunda och i synnerhet inställningar av delningsfilter. Mina erfarenheter är att JBL inte är så särskilt mycket framstående om det gäller ljudåtergivning ifrån 500Hz och uppåt med hemma hifikrav. Dom låter i regel för mycket på och för hest. Jag skulle heller inte som många entusiaster använda papper i kolja och flanka filter passiva filter. Snarare skulle jag mäta upp så man kan se hur det låter för varje register och enbart använda digitala filter med peq. Då först kan man börja få en uppfattning om hur bra drivers kan låta. Tyvärr är det inte billiga drivers om man vill få det att inte låta horn och inte heller billiga filter om man inte vill att man skall få orkestern i knäna i transienter.
Personligen har jag nog hört horn låta bra ungefär 3-4 ggr och alla gånger med äldre drivers varav 2 ggr med Lowther PM4 en gång med Altec och en gång med TAD.
Men inte ens då så kan man spela valfri skiva och det alltid kommer låta bra. Sen är det bara 2 av systemen som haft horn i alla register.
Allt enligt mina erfarenheter, åsikter och mätningar över åren.

Olika hornkonstruktioner uppvisar definitivt klart olika ljudande egenskaper, från fullt godkänt till skamligt underkänt. Dock finns det vissa typiska likheter som mycket hög ljudtryckskapacitet, smalbandigt mycket ojämn frekvensgång, begränsad spridning och den allestädes närvarande andratonsdistorsionen för höga frekvenser, vilka i mitt tycke medför att det faktiskt existerar någon sorts grundläggande "hornljud".

Med ekvalisering kan man dock hantera den överlägset största svagheten, den ojämna frekvensgången, varför hornen kanske har en hygglig framtid inom HiFi i alla fall. I PA-sammanhang är de sedan länge fast etablerade även om frammarschen av klass D-förstärkeri och betydligt bättre element har fått marknaden att alltmer gå över till direktstrålande konstruktioner.

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-01-04 16:41

Finns det möjligen taktila skillnader i upplevelsen genom mer planvåg från horn? Utöver klart mer direktivitet och mindre kompression för horn jmf konventionella tråktalare*.

För övrigt har jag vid tillfällen för många år sen gillat en del Klipsch, - spelglada. Och hederliga James B är inte fel, som ger en känsla av obegränsad kraft.

* Som principiellt har andra fördelar, ffa gällande återgivning, dvs mantrat frekvensgång, spridning och distorsion.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-04 17:09

Känseln har inga avancerade signalanalysmöjligheter som hörseln, så man kan glömma att den spelar någon roll här. Däremot kan man ofta dra på mer med horn och därmed dra igång bröstkorgsresonanserna betydligt mer effektivt.

Den största fördelen med konventionella högtalare är att de låter mycket mer som i studiokontrollrum än hornhögtalare (undantaget ljudtryckskapaciteten, vilken inte sällan är alltför låg).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-04 17:24

Ibland upplever jag att folk söker svåra och långsökta förklaringar; de flesta horn lider av orolig frekvensgång (med smalbandiga avvikelser), ojämn riktverkan (som funktion av frekvens) och hög distorsion. Är det dessutom fråga om hornladdning även i basdelen blir resultatet en katastrof om konstruktionen skall rymmas i ett normalt vardagsrum. Fördelen är förstås en hög känslighet, vilket var en helt central parameter i biografer under 1930-talet, men idag köper man åtskilliga hundra watt utan större problem. Den höga verkningsgraden är således inte ett relevant argument anno 2023.

Räcker inte det som förklaring till varför horn ofta låter som de gör?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2023-01-04 17:57

För många år sedan ramlade jag in i audioprodukters butik i karlskoga. Där fanns ett par hembyggda
Tannoy ( 15' ) men byggda precis som originalet. Och de lät stort och speciellt blås lät alldeles fantastiskt.

En stund senare var jag vis Bo's 3-elements horn, det var inte dåligt det heller.

Det är något speciellt med bra horn, kan vara bättre transienter.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-04 18:13

Här kan man se anledningen till att många uppskattar hornens högnivåegenskaper / frånvaro av limitering (ofta något felaktigt uttryckt som dynamiska eller transienta egenskaper). Mätningar från Erin's Audio Corner genom ett 2,7 sekunders sinussvep som upprepas utan paus för olika ljudtrycksnivåer, skillnader relativt 76 dB, 1 m:

JBL 4367, notera speciellt hornets närmast perfekta egenskaper (vilka framgår över ca 1,2 kHz). Även det direktstrålande baselementet presterar mycket väl.

JBL 4367_Compression.png
JBL 4367_Compression.png (40.31 KiB) Visad 1785 gånger

Dutch & Dutch 8c, en relativt svagpresterande direktstrålande modell.

Dutch & Dutch 8C_Compression.png
Dutch & Dutch 8C_Compression.png (50.84 KiB) Visad 1785 gånger

Även om dessa två högtalare hade precis samma egenskaper vad gäller frekvensgång och spridning skulle intrycken bli totalt olika förutsatt att man drog på en del. Noterade för övrigt just att den gode Erin har skrivit Enhancement bredvid y-axeln, där han menar Expansion.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-05 04:31

Visst är det en tävling, eller snarare mobbing tävling. De som inte tycker som massan gör ska tryckas ner i skorna. *Ungefär* Det är inte okej att ha en "avvaktande åsikt" om hur musik "bör låta" för då har man fel och bör helst sluta med denna hobbyn enligt "massan" *ungefär* Pågår dagligen på Faktiskt.io Förvånad... :?: Varför tror du att Faktiskt.io kallas sekt forumet i övriga Sverige ? För det är inte okej att ha en avvikande åsikt är massan, inte när det gäller ljud. När det gäller allt annat så är det okej, men inte på ljudfronten. Visst är det "helt otroligt" Skriver man att man varit och lyssnat på en högtalare och råkar skriva att den lät fantastiskt trevlig och funderar på att köpa dem så "kryper det fram en massa möss" som lägger upp en massa mätningar och skriver att den kan inte låta bra pga det och det osv. osv. Ens egna "smak" för ljudet totalsågas mer eller mindre om det nu inte är en högtalare som kommer ifrån "vissa märken"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-05 04:36

sportbilsentusiasten skrev:Vårda språket och ha respekt för andras åsikter.

Sorry, men respekt för andra åsikter finns inte här. Tycker man om fel högtalare så SKA man tryckas ner i skorna, så enkelt är det. Jag har mycket svårt att förstå problemet.... :? När det gäller allt annat där ute så är det okej, men för fan inte högtalare. Den här tråden är ju ett levande bevis på det.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-05 04:43

bensnake skrev:
JM skrev:
bensnake skrev:Finns det "svåra fall", alltså grundlurade människor som under ett helt liv med denna hobby faktiskt föredragit ljudet från hornhögtalare framför andra, mer korrekta "återgivare"? Frågan är retorisk och behöver således ej besvaras. Och för protokollet - jag har ju, gubevars, inte ens lyssnat till hornhögtalare annat än i PA-sammanhang. Jag kanske avskyr det.

JM

Du har fel. Jag är mycket intresserad. Jag blev bara inte klok på ditt inlägg som i mina ögon hade karaktären av att CocaCola egentligen inte är gott, du bara upplever det så. Gång efter annan. Egentligen är vanligt kranvatten den minst förvrängda drycken och därmed den sannaste. Alla andra uppfattningar bygger på okunskap om vad en dryck egentligen har för syfte.

Så sluta dricka CocaCola, för det ÄR fel på dina smaklökar :mrgreen: Dina smaklökar har för lite kunskap och måste undervisas vad som är godast, förlåt sannast. 8O :roll: :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-05 04:53

*Ungefär så är det i tråd efter tråd* Man blir lätt ganska less på den inställningen till andra människors val av ljudutrustning. Man kunde istället lyfta fram bra produkter där ute och förklara varför det är bra produkter och låta folk bilda sin egen uppfattning, det är ett "annat sätt" att framföra sina åsikter på. Jag har märkt med åren att det finns folk som reggar sig här, men som ganska snart slutar att läsa, för de orkar inte med att se alla "pekpinnar"
som den här tråden är ett lysande exempel på. Horn är helt enkelt fel val, även om man skulle "råka" tycka om ljudet. Jag vet en person som jag känner som bara lär sitta och ruska på huvudet åt denna tråd. :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-05 05:01

Och bensnake försvann för 3 dagar sedan. Att ni mänissar och dist tokar inte förstår att ni kommer ALDRIG vinna det här slaget emot mänskligheten som inte tycket som ni gör, för ni kommer aldrig vinna utan det är bara att inse att människan är ingen robot utan en människa är en människa med massor av olika sinnen och det skiljer en massa ifrån människa till människa vad den tycker om när det gäller ALLT

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2023-01-05 08:15

I-or skrev:Här kan man se anledningen till att många uppskattar hornens högnivåegenskaper / frånvaro av limitering (ofta något felaktigt uttryckt som dynamiska eller transienta egenskaper). Mätningar från Erin's Audio Corner genom ett 2,7 sekunders sinussvep som upprepas utan paus för olika ljudtrycksnivåer, skillnader relativt 76 dB, 1 m:

JBL 4367, notera speciellt hornets närmast perfekta egenskaper (vilka framgår över ca 1,2 kHz). Även det direktstrålande baselementet presterar mycket väl.

JBL 4367_Compression.png

Även om dessa två högtalare hade precis samma egenskaper vad gäller frekvensgång och spridning skulle intrycken bli totalt olika förutsatt att man drog på en del. Noterade för övrigt just att den gode Erin har skrivit Enhancement bredvid y-axeln, där han menar Expansion.

Så detta kan alltså vara den förklaring som vi söker efter?

För mig så är det en stor skillnad, jag lyssnar aldrig eller mycket sällan på musik. Framförallt inte högt på musik. Men vid film tittande så är det en så otrolig skillnad på dynamiken. Vanliga högtalare låter "jobbigt" vid höga nivåer i filmer när skiten brakar löst i action rullar. Jag har min AVR inställd på max dynamik vilket kräver en ganska hög volym för att höra röster klart för att sedan vid topp nivåer vid action scener spela mycket högt. Har aldrig fått vanliga lådhögtalare låta bra vid dessa situationer, horn låter då betydligt mindre ansträngt och mindre grötigt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-01-05 09:20

I-or skrev:Här kan man se anledningen till att många uppskattar hornens högnivåegenskaper / frånvaro av limitering (ofta något felaktigt uttryckt som dynamiska eller transienta egenskaper). Mätningar från Erin's Audio Corner genom ett 2,7 sekunders sinussvep som upprepas utan paus för olika ljudtrycksnivåer, skillnader relativt 76 dB, 1 m:

JBL 4367_Compression.png

Spännande, nu kanske vi börjar komma någonstans. Det jag upplevt som mest fascinerande vid lysning via horn är blåsinstrument, en nästan fysisk upplevelse av att det blåser luft från det i ljudbilden uppfattade objektet.
Min entusiasm har dämpats när mänskliga röster ska förmedlas.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-01-05 10:01

Ja, jag tycker också att vi börjar komma någon vart nu, - den förklaring och de bilder I-or länkade till ovan låter rimlig.
Liknande har ju diskuterats förut och jag spinner vidare med lite gamla citat, som illustrerar hur begränsande vanliga högtalare i allmänhet är:

I-or skrev:Jag vet inte om det är någon annan än jag som alltid slås av den oerhörda kraft och renhet som cymbaler, hi-hats, klockspel, trianglar m.m. uppvisar i verkligheten, vilken aldrig återges ens tillnärmelsevis korrekt av normala högtalare som låter kraftlöst, ansträngt och tunt. I verkligheten hör man tydligt att det är vibrerande metallstrukturer, vid återgivning låter det delvis som någon form av format brus.

Om man ska ha en i dynamiskt hänseende invändningsfri återgivning av olika former av slagverk, måste man behålla villkoret om maximalt 1 % THD upp till 20 kHz.
Vid analys av hyperdynamiskt, oklippt, källmaterial framgår det att signalen kan bestå av en serie impulser som uppvisar i det närmaste konstant spektraltäthet ända upp till fs/2. I praktiken betyder detta att i den sista oktaven över 10 kHz kan man i extrema fall ha nästan samma toppsignaleffekt som 0-10 kHz. 8O
Mer normala, men fortfarande goda (oklippta*), inspelningar har kanske 5 dB lägre toppnivå än detta i den extrema diskanten, vilket fortfarande är massor av högfrekvenseffekt.viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2146465&hilit=verkligheten#p2146278

I-or skrev:Det var mycket intressant att detta med grötigt ljud kom upp. När jag tänker på det är det nog den allra viktigaste faktorn eftersom symfoniorkestrar aldrig grötar i verkligheten. Det kan låta bombastiskt, oerhört kraftfullt, ja nästan bedövande och dessutom varierar klangen/perspektivet kraftigt med åhörarplats, men det låter aldrig någonsin grötigt.
viewtopic.php?f=9&t=72375&p=2195136&hilit=verkligheten#p2195136

I-or skrev:Distorsion över 10 kHz kommer att sprida sig katastrofalt via IM-produkter när de högfrekventa slagverken gör sig gällande och dessutom kommer termiska effekter att leda till en stigande grad av kompression när talspolarna värms upp.
viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2146465&hilit=verkligheten#p2146465

I-or skrev:Jo, det är mycket, mycket svårt att få till låg distorsion i högtalare. Annars skulle vi inte se så många konstruktioner med kanske 0,3-1 % THD vid låga ljudtrycksnivåer och ca 3-10 % vid lite högre nivåer. Riktigt höga ljudtrycksnivåer, uppåt 120 dB i lyssningspositionen, kan man oftast inte återge överhuvudtaget, om det ens är möjligt brukar det handla om kanske 30-50 % THD (allting för frekvenser över 200 Hz, vid lägre frekvenser är distorsionen vanligen betydligt högre).
viewtopic.php?f=9&t=71293&hilit=verkligheten&start=180#p2150048

I-or skrev:
JM skrev:Så hur nås < 0,01 % THD i perceptuellt viktiga områden?
Vilka alternativ finns idag till stål?
Är det värt att försöka nå dit?
Var sätter du undre gränsen för hörbar THD?
Var har du gränserna för tillräckligt låg THD för kritisk hifi-lyssning?

JM

Faktum är att absoluta gränser för hörbarhet av distorsion med musiksignaler fortfarande är ett huvudsakligen outforskat område. Det finns dock mycket som talar för att vi kan höra IMD-komponenter nästan ned till hörseltröskeln med gles musik vid medelhöga ljudtrycksnivåer i ett tyst rum. Här är en rapport, vilken helt i linje med detta, visar att hörbarheten med musiksignaler kan vara ungefär lika stor som för sinussignaler vid låga frekvenser, där distorsionströskeln i och för sig ligger betydligt högre än vid högre frekvenser (i rapporten ca 1,5 % THD): https://www.researchgate.net/publication/229037482_Perception_and_physical_behavior_of_loud-speaker_nonlinearities_at_bass_frequencies_in_closed_vs_reflex_enclosures.

Med stökig musik och vid högre ljudtrycksnivåer blir dock utfallet ett annat via mer signal- och hörselberoende maskering, vilket sänker distorsionskänsligheten.
viewtopic.php?f=9&t=71293&hilit=verkligheten&start=210#p2150331

Ovan citat ihop med I-ors länk till Erins mätningar kanske kan svara på varför flera upplever följande:
BellsnWhistles skrev:Jag har ägt ett flertal hornhögtalare genom åren, bl.a. Altec Voice of the theatre vid två olika tillfällen (hornladdning ned till c:a 150 Hz) samt ett par olika bakladdade horn, t.ex. Schmackshorn (2.3 m horngång som gick strax under 40 Hz (- 3 dB) i mitt rum, uppmätt, om än lite krokigt ovanför.

Att många hornhögtalare har en karaktär som inte bara kan förklaras med frekvensgång är givet för alla som någonsin lyssnad på ett par.

Men så vänjer man sig tillbaka och så låter pi60s fantastiskt bra igen.

Jag lyssnar på en hel del musik live också, även akustiskt, och att påstå att stora horn inte bidrar med någonting positivt jämfört med aldrig så goda vanliga högtalare kan helt enkelt inte vara sant.

Vi får se om Jonasp kan realisera något som i varje fall närmar sig en mer realistisk återgivning: viewtopic.php?f=3&t=73462
sb17nbac till alla!

adagio

Inläggav adagio » 2023-01-05 13:36

Svårt eller nästan omöjligt att generalisera om en typ av konstruktion och hur den ev låter. Men horn kan låta trattigt och med tydlig hornfärgning. Men flera olika horntillverkare har faktiskt lyckats få bort så mycket av denna artefakt att man helt enkelt inte lägger märke till den om man inte letar efter felen.
Vi har ju alla triggerpoints när det gäller musikåtergivning, både positiva samt negativa dito. Dvs det gäller att hitta ”sina” grejjer som aktiverar flest positiva triggers och så få negativa som möjligt. När ekvationen är tillräckligt bra ur en individuell synvinkel har man hittat rätt.
För somliga innebär det att tex en högtalare måste uppvisa snörrät frekvensgång och extremt låg distortion, för någon annan att högtalaren kan prestera dynamiska förlopp utan att bromsa eller ”nypa” i peaken.
För oss som gillar olika typer av horn, jag gillar inte alla bara för att de är horn, så är det just förmågan att skapa känslan av att inte hålla igen eller begränsa. Om detta är reellt eller en illusion är för mig helt ointressant.
Upplevelsen är allt.
Smal direktivitet och ”dålig” spridning för är vissa förkastligt, men jag ser det som en egenskap med såväl bra som begränsande effekter. Med hög direktivitet ges möjligheten att kontrollera artefakter från sidoreflexer och annan akustik en mycket mer förutsägbar och enklare väg än med en högtalare som tex är rundstrålande.

@FBK jag trodde att faktiskt blivit lite mer ”tolerant” och mångfacetterad efter att ha tagit en timeout, men tendenserna verkar finnas kvar. Synnerligen tråkig attityd att hävda sin tes genom att påvisa andras brister och tillkortakommanden, precis som inom politiken nuförtiden. Istället för att tala om vad man tycker är bra och varför så pissar man på andra.

adagio

Inläggav adagio » 2023-01-05 13:42

Så egentligen handlar det ju inte om horn vs låda lika lite som Vinyl vs Digitalt.
I en tråd där någon frågar om skivspelare och erfarenheter kring dessa för att hen är intresserad av att ev börja spela vinylplattor är det knappast konstruktivt att bevisa hur dåligt det mediet är mätmässigt och jämföra och hävda det digitala mediets förträfflighet, är i princip samma sak som skett i denna tråd. Det är inget som engagerar och inspirerar snarare trycka ner, rätta in i ledet efter dogmen. Vad är meningen med det?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-01-05 14:25

FBK skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Vårda språket och ha respekt för andras åsikter.

Sorry, men respekt för andra åsikter finns inte här. Tycker man om fel högtalare så SKA man tryckas ner i skorna, så enkelt är det. Jag har mycket svårt att förstå problemet.... :? När det gäller allt annat där ute så är det okej, men för fan inte högtalare. Den här tråden är ju ett levande bevis på det.

Finns två sidor på myntet.
Påminner därför om uppmaningen till forumläsarna att inte vara så lättkränkta.
Någon skriver att jag har fel…då kan jag välja att bortse ifrån det. Eller bli kränkt.
Vi är människor och uttrycker oss olika.
Överseende är en bra egenskap

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-05 14:35

sportbilsentusiasten skrev:Finns två sidor på myntet.
Påminner därför om uppmaningen till forumläsarna att inte vara så lättkränkta.
Någon skriver att jag har fel…då kan jag välja att bortse ifrån det. Eller bli kränkt.
Vi är människor och uttrycker oss olika.
Överseende är en bra egenskap

Tycker precis likadant! Jag har sagt det förut, det där med kränkt. Varenda unge i skolorna verkar vara kränkta idag. Det har gått inflation i vad kränkt är.... Vi vet att FBK har varit kränkt och fortfarande känner sig kränkt i sitt liv och har fog för det. Att få motargument eller en annan åsikt presenterad här är inte att vara kränkt i min värld.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-05 14:35

adagio skrev:@FBK jag trodde att faktiskt blivit lite mer ”tolerant” och mångfacetterad efter att ha tagit en timeout, men tendenserna verkar finnas kvar. Synnerligen tråkig attityd att hävda sin tes genom att påvisa andras brister och tillkortakommanden, precis som inom politiken nuförtiden. Istället för att tala om vad man tycker är bra och varför så pissar man på andra.

Visst är det tråkig attityd, och den växer nog aldrig ur forumet. Men jag har ju blivit Carlsson frälst så jag blir inte alls lika pissad på som förr. Och jag uppskattar även sk. neutral elektronik ibland och då slipper man bli blöt också. Men jag uppskattar fortfarande en massa andra högtalare lika mycket som förr och de anser nog de allra flesta är "mycket knäppt".

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2023-01-05 15:11

JBL 4367_Compression.png

Det här är väl vanligt? Många vanliga "HiFi högtalare" låter knas när man drar på. Men Max sticker ut hakan (och det är ingen vanlig haka, det är en dubbelhaka!) och påstår att det inte är hornrelaterat att JBLn är så mycket bättre. man hade kunnat få bra resultat med andra metoder. Men burkarna hade blivit ungefär lika stora.

Dom flesta "HiFi högtalare" är helt enkelt för små.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-05 15:13

Tusen tack för all input! Syftet med tråden var att få tips på bra hornhögtalare och erfarenheter kring hornhögtalare i största allmänhet. Det tycker jag är uppfyllt. Anledningen till att jag inte presenterade vilka specifika egenskaper jag är ute efter, är att jag egentligen skiter i enskilda parametrar. För mig är den helgjutna musikupplevelsen det enda viktiga. Och sådant är ju enbart subjektivt. Det är således omöjligt att ange en högtalares önskvärda egenskaper, då olika högtalare, med vitt skilda egenskaper, mycket väl kan ge den där helgjutna upplevelsen av att vara ett med musiken. Därför önskade jag tips och erfarenheter, för att därefter själv kunna sondera terrängen inför provlyssningar.

Det är ju några år sedan jag var aktiv här. Mycket är sig likt. De flesta nicks är bekanta. Åsikterna likaså. Det är ingen slump att den första som svarar i tråden är Morello. Det är heller ingen slump att svaret gav vid handen att frågan jag ställde var felformulerad. :mrgreen: Jag är helt lugn med detta. Jag har aldrig någonsin känt mig kränkt. Däremot har jag generellt genuint svårt för elitism. Det finns ingen formel för "den helgjutna musikupplevelsen". Det kan dessutom vara svårt att förklara den för folk som kanske aldrig haft någon. "Det är ingen idé att förklara för nå'n som int' begrip'" som Stenmark skulle uttryckt det. Elitist? Jag?

Nu ska jag ut och lyssna!

/Snake

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-05 15:20

Ändå ganska festligt att du bestämt dig för att just hornhögtalare ger dig vad du söker.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-05 15:25

Morello skrev:Ändå ganska festligt att du bestämt dig för att just hornhögtalare ger dig vad du söker.

Det har jag inte. Jag kanske inte får önskad upplevelse. Då går de bort. Naturligtvis. Men det är värt att testa. Styrkekram!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-05 16:55

Är du förresten den riktige Ben Snake?

Om du inte är nöjd med återgivningen - testa att häva en halv flaska skeppet Explorer! Med hänsyn till grannsämjan rekommenderar jag att du avstår från könsord.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-05 17:20

Morello skrev:Är du förresten den riktige Ben Snake?

Om du inte är nöjd med återgivningen - testa att häva en halv flaska skeppet Explorer! Med hänsyn till grannsämjan rekommenderar jag att du avstår från könsord.

Du Är verkligen bitter. :mrgreen:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-05 17:22

Max_Headroom skrev:
Det här är väl vanligt? Många vanliga "HiFi högtalare" låter knas när man drar på. Men Max sticker ut hakan (och det är ingen vanlig haka, det är en dubbelhaka!) och påstår att det inte är hornrelaterat att JBLn är så mycket bättre. man hade kunnat få bra resultat med andra metoder. Men burkarna hade blivit ungefär lika stora.

Stämmer, det är (numer) möjligt att få direktstrålande konstruktioner att prestera ungefär lika väl som kompressionshorn vid höga ljudtrycksnivåer, men det blir både dyrt och leder i stort sett alltid till spridningsproblem vid höga frekvenser.

När det gäller horn minns jag speciellt när jag vid arbete med PA-horn från Electro-Voice verifierade ljudkvaliteten genom att spela med ljudtrycksnivåer om ca 125 dB i topparna uppmätt med ett professionellt mätsystem och tidsvägningarna Fast och Impulse (enbart över ca 80 Hz eftersom basmodulerna inte var inkopplade). Naturligtvis var toppfaktorn hög så att man inte blev annat än mycket momentant lomhörd.

Eftersom distorsionen inte var överväldigande hög lät det, trots det våldsamma pådraget, fortfarande förvånansvärt rent och därmed inte alls så högt som många skulle tro. Dessutom var för dessa horn både frekvensgången och spridningen bra även om den övre gränsfrekvensen var relativt låg, ca 14 kHz.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-05 17:26

bensnake skrev:

Inte alls. Du svarade dock inte på frågan om du är den riktige Ben Snake.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-05 17:31

I-or skrev:
Max_Headroom skrev:

Stämmer, det är (numer) möjligt att få direktstrålande konstruktioner att prestera ungefär lika väl som kompressionshorn vid höga ljudtrycksnivåer, men det blir både dyrt och leder i stort sett alltid till spridningsproblem vid höga frekvenser.

När det gäller horn minns jag speciellt när jag vid arbete med PA-horn från Electro-Voice verifierade ljudkvaliteten genom att spela med ljudtrycksnivåer om ca 125 dB i topparna uppmätt med ett professionellt mätsystem och tidsvägningarna Fast och Impulse (enbart över ca 80 Hz eftersom basmodulerna inte var inkopplade). Naturligtvis var toppfaktorn hög så att man inte blev annat än mycket momentant lomhörd.

Eftersom distorsionen inte var överväldigande hög lät det, trots det våldsamma pådraget, fortfarande förvånansvärt rent och därmed inte alls så högt som många skulle tro. Dessutom var för dessa horn både frekvensgången och spridningen bra även om den övre gränsfrekvensen var relativt låg, ca 14 kHz.

Vi (mitt hobbyband) har beställt ett ganska fett EV-PA, som borde dyka upp snart. Mitt intryck är precis som du skriver att det låter satans rent, trots på pappret öronbedövande ljudtryck.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-05 17:33

Morello skrev:
bensnake skrev:

Inte alls. Du svarade dock inte på frågan om du är den riktige Ben Snake.

Finns det flera?

JM

Inläggav JM » 2023-01-05 18:04

HORN ERFARENHETER!

Testade att ta bort kåpan baktill på JBL o Altec kompressionselement och lyssnade på domen på baksidan. Testade aluminium membran på båda och även titan på JBL. Ingen hornlast på framsidan. Min minnesbild är att det inte lät påfallande illa men inte var något jag lyssnade på någon längre tid.

Men skulle en optimal "wave guide" på baksidan förbättrat lyssningsupplevelsen?

Undviks distorsionen från kompressionen?
Eller skapas huvudsakliga distorsionen av dåligt förhållande mellan "hals." och "munarean" i kombination med utnyttjandet av för många oktaver.
Misstänker starkt att hornljudet störs av flera unika distorsionskomponenter.
Hur rangordnas dessa?

JM

JM

Inläggav JM » 2023-01-05 18:55

I-or skrev:Här kan man se anledningen till att många uppskattar hornens högnivåegenskaper / frånvaro av limitering (ofta något felaktigt uttryckt som dynamiska eller transienta egenskaper).

Hos individer som vanligen inte lyssnar på horn upplevs frånvaron av den förväntade kompressionen som ett steg närmare verkligheten vid höga ljudnivåer.
Dessutom ger alla höga ljudnivåer betydande maskering av lägre ljudnivåer. Denna maskering "tvättar" bort brus och signalmässigt svagare distorsion.
Detta är förklaringen till varför höga ljudnivåer ger "renare" ljud med medioker musik. Utnyttjas av PA tekniker.

JM

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-05 19:15

Distorsionen från kompressionshorn emanerar huvudsakligen från just "kompressionen", vilken leder till rent abnormt höga ljudtrycksnivåer och därpå följande luftolinjäriteter som yttrar sig lite olika beroende på var i hornet man tittar. Man kan inte trycka ihop / dra isär luften hur mycket som helst innan den blir bråkig. Faktum är att även bleckblåsinstrument genererar "distorsion" av liknande typ av samma skäl, men här är det förstås en del av instrumentkaraktären.

Därtill kommer förstås mer typiska elementproblem från drivers, men dessa är ett mindre problem i bättre enheter. Ytterligare ett problem kan vara medsvängande väggar i stora horn, jag lyckades för en modell ungefär halvera THD för ett större PA-horn utförd med glasfiberkompositsandwich på detta sätt.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-01-05 22:02

Luftkompressionsdist är väl allestädes närvarande, eller hur?
Om än i låg nivå om man inte komprimerar ljudet i ett rör eller dyligt.
Jag har för mig att man uppmätt successivt ökande 2:a tonsdist bara genom att öka avståndet till ljudkällan (nu pratar vi långa avstånd alltså, typ PA utomhus eller så).
Vidare borde väl även detta vara aktuellt i basreflexportar (det kanske har tagits upp i någon br-tråd)?

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-05 23:35

BellsnWhistles skrev:Luftkompressionsdist är väl allestädes närvarande, eller hur?
Om än i låg nivå om man inte komprimerar ljudet i ett rör eller dyligt.
Jag har för mig att man uppmätt successivt ökande 2:a tonsdist bara genom att öka avståndet till ljudkällan (nu pratar vi långa avstånd alltså, typ PA utomhus eller så).
Vidare borde väl även detta vara aktuellt i basreflexportar (det kanske har tagits upp i någon br-tråd)?

Njae, vid rimliga ljudtrycksnivåer anses kompression av luften vara linjär. 120dB är helt ok. Först när ljudtrycket påverkas av det statiska trycket uppstår problem. Nu pratar vi om HÖGA ljudtryck vilket t.ex en driver i en hornhals kan skapa.
Sedan kan ju olinjäritet uppstå av andra orsaker.

Fast du menar kanske nåt annat.....

En helt annan sak är att hörseln distar ganska bra när vi når ljudnivåer över ca 100dB.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-01-05 23:40

Ja rekommenderar dej å bygga Jensen Imperial horn.
Det finns två modeller varav den ena e för hörn placerin å den andra infälld i vägg.
Ja byggde ett mellanting mellan do som blev på nätta 700L/st.

me dom hornen i den lägenheten hade ja full nivå ner t 25Hz å däunder föll do rätt snäll.
Dom hade ina större problem me de som folk har skrivit här i tråden.

Petter Persson var hemma å mätte hos mej å trodde de va nåt fel i programmet så han
gjorde många mätningar i hela lägenheten.

De var i samma vava son NoFrills existerade å de sådde ett fr både hos Petter å Classe.
De blev så småningom ett färdigt system som vi demade Sweetspot mässan i garaget i
Jönköpin även på Sweetsot på Clarion hotel i sthlm.

E du sugen på å bygga två par Catakom horn på tot 3,4m2 så inns d både ritning å elemen.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-01-06 01:05

Imperial-Blomman skrev:De blev så småningom ett färdigt system som vi demade Sweetspot mässan i garaget i
Jönköpin.

Var det i tältet utanför hotellet?
Det var stooora burkar och det spelades mycket rock. Lysande bra var det!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-06 01:40

Imperial-Blomman skrev:De blev så småningom ett färdigt system som vi demade Sweetspot mässan i garaget i
Jönköpin.

NoFrills gjorde bra grejer så det var synd att det sprack till sluta pga av att folk flyttade till olika delar av landet.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-01-06 02:01

No frills hade bra kontakrer m arangörerna.
Nu kan jag skriva det här för det är historia.Vi fick dema Catatomb horn systemet ednbart sför att de va sa unikt å att de skulle bli efterfest där.
Åefterfest blev det.
Ja har inga bilder tyvvär.
Men fest blevdet....
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-06 14:07

FBK skrev:
Jönköpin.

NoFrills gjorde bra grejer så det var synd att det sprack till sluta pga av att folk flyttade till olika delar av landet.

Låter onekligen spännande. Men stort... :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-07 02:02

bensnake skrev:
FBK skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Var det i tältet utanför hotellet?

Catatomb horn systemet skulle du ha lyssnat på. Men jag tror bara att det finns 3 exemplar i Sverige och du kommer hitta något som sätter igång dina "känslor" för musik handlar om känslor och inte siffror som en del tror.
Det kan mäta hur bra som helst med om man inte blir engagerad av musiken vad hjälper det då :?: :wink: musik ska vara kul,trevligt,avslappnat osv. att lyssna på annars har man fel högtalare.

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-07 02:44

FBK skrev:
bensnake skrev:
FBK skrev:NoFrills gjorde bra grejer så det var synd att det sprack till sluta pga av att folk flyttade till olika delar av landet.

Catatomb horn systemet skulle du ha lyssnat på. Men jag tror bara att det finns 3 exemplar i Sverige och du kommer hitta något som sätter igång dina "känslor" för musik handlar om känslor och inte siffror som en del tror.
Det kan mäta hur bra som helst med om man inte blir engagerad av musiken vad hjälper det då :?: :wink: musik ska vara kul,trevligt,avslappnat osv. att lyssna på annars har man fel högtalare.

Vilka på Faktiskt.io tror det?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-07 11:11

jansch skrev:
FBK skrev:
bensnake skrev:Låter onekligen spännande. Men stort... :mrgreen:

Njuter du av musiken, eller njuter du inte ?
Mäter du musiken eller mäter du inte musiken ?

Jag njuter av musik eller så njuter jag inte. Hur den mäter skiter jag fullständigt i. Mäter du din mat också 8O eller ölen 8O Njutning är = känsla. Du vet att vi har ett känslosystem i den mänskliga kroppen. Och detta känslosystem påverkar av musik. En del musik blir man glad av, annan nedstämd av osv.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2023-01-07 11:44

Jag har inte lyssnat särskilt mycket på hornhögtalare för hifi-bruk. Första gången var för typ 30+ år sedan och då spelades marschmusik från en blåsorkester. Extremt imponerande! Men när jag lyssnade på mer "vanlig" orkestermusik, blev färgningarna störande. Under senare år har jag lyssnat ett fåtal gånger på hornhögtalare och slagits av att de inte alls färgat så otrevligt som för 30+ år sedan. Men inte heller lika imponerande på blåsarmusik. Kanske för att min nuvarande referens (= ljudanläggning) är avsevärt mer kapabel än den jag hade för 30+ år sedan. Min fundering är om det kan vara så att ljudtryckskapabla och lågdistande konventionella högtalare närmar sig hornhögtalarens förmåga till obesvärade transienter och att den moderna hornhögtalaren närmar sig en konventionell högtalare förmåga till låg färgning?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2023-01-07 11:54

FBK skrev:
jansch skrev:
FBK skrev:Catatomb horn systemet skulle du ha lyssnat på. Men jag tror bara att det finns 3 exemplar i Sverige och du kommer hitta något som sätter igång dina "känslor" för musik handlar om känslor och inte siffror som en del tror.

Jag njuter av musik eller så njuter jag inte. Hur den mäter skiter jag fullständigt i. Mäter du din mat också 8O eller ölen 8O Njutning är = känsla. Du vet att vi har ett känslosystem i den mänskliga kroppen. Och detta känslosystem påverkar av musik. En del musik blir man glad av, annan nedstämd av osv.

Jag tror att du övertolkar ibland, FBK. Jag njuter definitivt av musiken och att jag överhuvud håller på med HIFI och lagt ner massor av tid och pengar på detta är för att jag ska kunna njuta så mycket som möjligt av musiken. Men jag har insett att det är ett sisyfosarbete att lyssna mig igenom alla kablar, signalkällor, förstärkare, högtalare, akustikåtgärder för att hitta vad som är bra. En genväg är att ta del av andras mätningar och erfarenheter för att snabbare nå målet. Här har flera kamrater på Faktiskt varit till stor hjälp. Men en förutsättning är ju förstås att jag inte känner mig kränkt varje gång någon har synpunkter på mina funderingar och uppfattningar. Visst finns det ibland ett "mode" för faktisaner. Ibland stämmer det överens med mina uppfattningar (exempelvis att det är bra att EQ:a i basområdet, men vanskligt för de övre registren). Ibland inte (ska man ha en bioreceiver så ska det vara Marantz, eller Denon). Men så har jag inget behov av att andra ska gilla mitt val, så länge jag själv gör det. :)

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-07 13:16

FBK skrev:
jansch skrev:
FBK skrev:Catatomb horn systemet skulle du ha lyssnat på. Men jag tror bara att det finns 3 exemplar i Sverige och du kommer hitta något som sätter igång dina "känslor" för musik handlar om känslor och inte siffror som en del tror.

8O
Jag ställde en rak fråga om vilka "en del tror" är i ditt påstående.

Jag tycker att de människor som du pekar på har rätt att få veta.
Eller var det bara allmän fulretorik (en variant av härskarteknik) och du vet egentligen inte om det är sant eller en lögn?
Vad vet jag, du kanske har tvärkoll på vilka dessa människor är på faktiskt.io.

Jag vet dock av ditt svar nu att jag inte innefattades av den grupp av människor du pekar på som "en del tror".
Hur vet jag det - Jo, du ställer frågan "Njuter du av musiken, eller gör du det inte?"

Svaret är: Jag njuter av musik!

Glad att du ställde frågan.
Med frågor får man ju svar och då undviker man gissa något som inte är sant.

Oj, glömde svara på din andra fråga om jag mäter musik.
Jo, jag mäter oxå musik. Mäter mycket på framförallt flygel- och cellomusik. Jag mäter oftast för att få förklaringar till vissa upplevelser. På senare tid väldigt mycket om vår upplevelse av jämn- contra uddatonsdistorsion. Tycker om att veta varför vi upplever saker på visst sätt.

Sedan har du fel.
Musik handlar till stor del om siffror ur ett matematiskt perspektiv.
T.ex är vår 12-tonsskala uppbyggd genom 12roten ur 2. Det visste man säkerligen inte när den började användas men nu vet man i stort varför hörseln gillar skalan.
Det går t.ex också att enkelt matematiskt beskriva ett accord känslomässigt osv.
Att sedan varken lyssnaren eller kompositören bryr sig om de matematiska sambanden är en helt annan sak.

Ledsen över att svaret blev långt. Jag ser det som en hederssak att svara på frågor jag får så tydligt och ärligt som möjligt. Detta trots att jag ibland själv får oförståeliga svar på raka frågor.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-07 14:39

jansch skrev:
FBK skrev:
bensnake skrev:Låter onekligen spännande. Men stort... :mrgreen:

Jag hävdar med bestämdhet att vissa individer på faktiskt.io väljer bort t.ex. rörförstärkare och hornhögtalare för att dessa inte "mäter bra". Men jag kan ha fel.

Edit: Vilket utmärkt trådämne för en omröstning. Håll utkik... :mrgreen:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-07 16:10

Musik handlar om känslor men att den utrustning som behövs för att spela in och återuppspela musiken är mera ingenjörskonst. Vi är olika och vi tycker om olika typer av musik, ställer lite olika krav på hur vi vill att den ska återges.

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-07 16:28

bensnake skrev:
jansch skrev:

Jag hävdar med bestämdhet att vissa individer på faktiskt.io väljer bort t.ex. rörförstärkare och hornhögtalare för att dessa inte "mäter bra". Men jag kan ha fel.

Edit: Vilket utmärkt trådämne för en omröstning. Håll utkik... :mrgreen:

Javisst! Skulle vara kul!

Jag tror också att vissa väljer bort rörförstärkare och horn för att dom inte "mäter bra".
Andra väljer bort produkter för att dom är fula eller anses inte tillräckligt "exklusiva"osv.
Vi är ju människor och agerar oftast utifrån känslor. När vi har tagit beslut försöker vi motivera beslutet i efterhand med logik eller t.ex recensioner. T.ex bilköpare läser normalt mer recensioner i efterhand av den valda bilen.

Det finns dock en stor distinktion mellan att:
- välja en viss tekniklösning p g a prestanda, t.ex transistor- eller rörförstärkare.
- och att uppleva musik känslomässigt.

Jag tror att om du frågar "upplever du musik känslomässigt?" Får du nog alltid i grunden svaret JA.
Och frågar du "När du lyssnar på musik, gör du det för att avgöra distorsionsnivån och brusnivån?" får du säkert svaret NEJ.
Ska bli kul att se hur formulerar frågorna!

Eller...... man kanske helt enkelt kan ifråga sig: Blir en bra låt sämre när man lyssnar via en enkel blåtandshögtalaren?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-08 05:57

jansch , jag har läst dina svar och jag återkommer när jag har lite mer energi för sådana frågor, just nu är det ont om energi för Hifi pga mitt psyke så du vet att jag inte skiter i det du skriver. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-01-09 12:59

Jag tycker att det på faktiskt ibland visar det sig att det man inte gillar eller tror sig gillar blir hopbuntat som t.ex. rörförstärkare eller hornhögtalare.
Har inte sett frågan enskilt "gillar du slutna lådor" och sett någon svara "nej, för jag hörde en sluten låda för tjugo år sedan och den lät inte bra. Möjligen kanske dom låter bättre nu men har ingen erfarenhet av dom".
Ingen diskuterar i termer att lådhögtalare låter så och transistorförstärkare låter så här. Så varför diskuteras horn och rör som om alla vore ungefär samma lika ifrån dom grupperna?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-09 13:04

Därför att både kompressionshorn och rörförstärkare uppvisar inneboende problem som omöjligen låter sig övervinnas. Detta gäller vare sig slutna lådor eller transistorförstärkare.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-01-09 13:36

Harryup skrev:Ingen diskuterar i termer att lådhögtalare låter så och transistorförstärkare låter så här.

Jodå, åtminstone lådhögtalare har jag sett ett antal inlägg om att de skulle låta på ett visst sätt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-09 13:45

Det förekommer, men är ovanligt. Samtliga resonemang vad gäller lådhögtalare bygger dock på rejäla missförstånd angående både fysikaliska fenomen och perception.

I begynnelsen ansågs förstås transistorförstärkare låta hårt och skrälligt också.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-01-09 13:53

Harryup skrev:Jag tycker att det på faktiskt ibland visar det sig att det man inte gillar eller tror sig gillar blir hopbuntat som t.ex. rörförstärkare eller hornhögtalare.
Har inte sett frågan enskilt "gillar du slutna lådor" och sett någon svara "nej, för jag hörde en sluten låda för tjugo år sedan och den lät inte bra. Möjligen kanske dom låter bättre nu men har ingen erfarenhet av dom".
Ingen diskuterar i termer att lådhögtalare låter så och transistorförstärkare låter så här. Så varför diskuteras horn och rör som om alla vore ungefär samma lika ifrån dom grupperna?

Jodå.

Strmbrg skrev:Jag väljer bort lådhögtalare.
Det gör jag därför att jag har misslyckats med att få ett ljudligt resultat som tilltalar mig med slika. Jag syftar på en tilltalande illusion av realism utan distraherande resonansfenomen.
Misslyckandet med det, har att göra med att jag inte vill lägga en massa arbete på att komma tillrätta med resonansproblemen och den ojämna frekvensgången.

Bill50x skrev:
xeizo skrev:Rör och gamla transistorstärkare från 60-talet brukade väl ha typ 0.1% - 0.5% dist och ingen klagade, tills distorsion wars på 70-talet då nollorna efter kommat bara blev fler och fler.

Hård motkoppling var metoden och det lät allt sämre. Tills Matti Ottala presenterade sina rön om TIM och folk började sansa sig lite.

/ B

Flint skrev: jag är otroligt kritisk till vissa dister som t.ex. trissehäckars transientproblem och diskantkrasch

Hesselvall skrev:Motkoppling är något som nästan samtliga förstärkare är försedda med. Den införes för att kompensera för brister i förstärkarens konstruktion. The Dream är så välkonstruerad att någon motkoppling ej erfordras, bl.a. genom detta erhålles ett suveränt transientsving av musikens frekvens och amplitudvariationer.
---
Vanligt i dagens rörförstärkare är att det användes drivrör såsom: 6SN7, 6J5, ECC 82, ECC83, 6CG7 mm. Vi har för länge sedan lämnat den tekniken bakom oss och använder istället högbranta ramgallerrör i ingångs och driversteg. Detta genererar en upplösning och dynamik i ljudet vilket är omöjligt att uppnå med de tidigare uppräknade rörtyperna för att inte tala om transistor- / halvledar-komponenter.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-01-09 14:03

I-or skrev:Därför att både kompressionshorn och rörförstärkare uppvisar inneboende problem som omöjligen låter sig övervinnas. Detta gäller vare sig slutna lådor eller transistorförstärkare.

Du nämner kompressionshorn specifikt. Min erfarenhet är att kompressionshorn låter sämre än horn utan kompression. D v s då halsarean är = membranarean så funkar hornet bäst ljudmässigt. Detta innefattar även fallet att då kompressionsförhållandet övergår till att halsarean är större än membranarean så låter det sämre än då båda areor är lika.
Jag vill ha förhållandet 1:1. Jag vill då nämna att det i första hand gäller axialhorn. Kan möjligtvis tänka mig att med radialhorn kan halsarean göras större än membranarean, men även där ser jag kompression som en nackdel.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-09 14:13

Med dagens terminologi kallas horn utan frontkavitet + smal hals och påföljande "kompression" oftast för vågledare. Förr gjorde man inte denna distinktion, vilket inte var alldeles lyckat.

Vågledare kan, mycket riktigt, fungera alldeles utmärkt. Detta gäller speciellt på senare år, då man har haft mycket bättre möjligheter att optimera formen via FEM/BEM.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2023-01-09 19:58

Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-01-09 20:34

I-or skrev:Med dagens terminologi kallas horn utan frontkavitet + smal hals och påföljande "kompression" oftast för vågledare. Förr gjorde man inte denna distinktion, vilket inte var alldeles lyckat.

Vågledare kan, mycket riktigt, fungera alldeles utmärkt. Detta gäller speciellt på senare år, då man har haft mycket bättre möjligheter att optimera formen via FEM/BEM.

När ämnet ändå diskuteras så har jag en fundering som kan bero på missförstånd eller önsketänkande.

Vad kallar man en: compound tapered waveguides på begriplig svenska? och skulle en sådan applikation kunna användas i lågbasområdet för att optimera avstämningen av en "för liten låda" på ett vettigt sätt eller är alla sätt utom en aktivt delad och peq'ad sluten låda den vettigaste vägen mot låg avstämning i liten volym?

Sorry för OT

Återgå till Generellt om hifi