Moderator: Redaktörer
4. Delningar högre än 80 Hz (L/4 = drygt 1 meter) betyder allt större förkortning av våglängden - vilket gör det allt svårare att få sidosystem och basmodul att sammarbeta i alla riktningar.
dead pony skrev:Ska man dra slutsatsen att det är enklast att få god fasintegration mellan toppsystemet och basmodulen i alla riktningar om basmodulen inte befinner sig längre bort än 1 meter från den tillhörande kanalen i toppsystemet när man delar vid 80HZ?
IngOehman skrev:PS. Ja, det är verkligen fantastiskt att vi begåvats med en så märklig hörsel att det uppstår en "frekvensoas" att kunna dela till basen vid!![]()
Är detta ett tecken på att det måste finnas en gud?![]()
Det är ju svårt att se hur darwinistisk utveckling skulle kunna ge uppov till en egenskap som blir användbar först när den redan funnits i flera hundra tusen år, alltså i hemmabiografernas tid!
IngOehman skrev:Bortsett ifrån att detta är en bidragande orsak till att man inte skall dela över 80 Hz, är det också en orsak till att man bör undvika att utforma trevägssystem med delningar UNDER 250 Hz. Då är man nämligen inne i problemregistret igen, ehuru man denna gång angripit det uppifrån.
3. Sist och viktigast: Lägre delningsfrekvenser än 70 Hz resulterar i en grupplöptid som börjar ge hörbara rytmiska effekter. Den delningsbetingade grupplöptiden vid delningar (så branta som de behöver vara av skäl som listas senare) under 70 Hz kommer alltså att få musiken att spela i "otakt".
Anledningen till att grupplöptiden blir så lång är att ett fasskift vid en lägre frekvens ger upphov till en längre förskjutning i tiden (tom så att det låter i otakt alltså) pga den längre våglängden. Sedan så adderas ju fasskiftet från basens egen avrullning neråt och kommer man för nära denna med delningen så blir det för mycket.Erik skrev:3. Sist och viktigast: Lägre delningsfrekvenser än 70 Hz resulterar i en grupplöptid som börjar ge hörbara rytmiska effekter. Den delningsbetingade grupplöptiden vid delningar (så branta som de behöver vara av skäl som listas senare) under 70 Hz kommer alltså att få musiken att spela i "otakt".
Varför blir denna effekt stor vid delningar under 70 Hz?
Kan man kompensera för GD genom att flytta bashögtalaren utan att förstöra fasmatchningen?
undrar Erik
IngOehman skrev:Jag tror således man inte skall överdriva lärarfunktionen, någonsin. Däremot tror jag att vetenskapliga miljöer är väldigt bra att vistas i, för när man gör det så blir man inspirerad att tänka och förstå. Tror även det gäller för läraren själv. Det viktiga är inte vad de kan lära ut, utan vad de kan inspirera till. Lär sig, det gör man bäst själv.
jonasp skrev:IÖ:
LTS-trevägaren, den är väl delad vid 160 Hz eller var det 170, vad är det som gör att den delningen fungerar?
nijo skrev:Någon som provat?
mvh Jonas
nijo skrev:Största problemet är väl troligtvis att man ju distorsionen i boomern när man sänker delningsfrekvensen.
Någon db lägre i 90 hz spelar nog tyvärr ingen större roll. Jag har en peak som är > 10db.
nijo skrev:Jag fick tog till slut fram min db mätare och har väl kanske kommit fram till att jag har blivit lite lurad av min egen hörsel...
Jag har sinustoner inspelade från 20-120 på en CD skiva, där låter det som en kraftig betoning av området kring 90 Hz. När jag tittar på mätvärdena så är ser det ännu sämre ut, fast på ett annat sätt. Mätningen är c-vägd.
Då ser det ut som att jag behöver (ett par) subwoofer och eq:a ner kring 35 Hz istället.
Phon,
kanske räcker med att dra ner någon db kring 90 Hz trots allt. Frågan är om det så mycket till eller från....
mvh Jonas
[/url]
nijo skrev: Därav min fundering att bygga en subwoofer istället för att kunna "manipulera" mer med basen (lättare gjort mellan försteg & förstärkare). Om jag ställer högtalarna en meter utfrån väggen hamnar booomer 1,5 m ut från väggen och då blir övergången mellanregister bas inte bra. Annars är idén bra
.

dawen skrev:IÖ: Tack för mycket bra information.
Du nämner dock ingenting, om jag inte missat det, om branthet på delningen vid 80 Hz. Vad finns det för för- och nackdelar? Jag tänker inte fråga efter vad som är bäst, eftersom det kan tolkas som tumregler
Förutom avrullning per oktav, är det någon stor skillnad på olika filtertyper? Om skillnaden finns, vad är den?
Tack på förhand!

nijo skrev: (portbidraget är ökat med 6 db för att få till triggningen).
nijo skrev: Jag tror inte mina grannar tycker om att lyssna på sinussvep![]()
dawen skrev:dawen skrev:IÖ: Tack för mycket bra information.
Du nämner dock ingenting, om jag inte missat det, om branthet på delningen vid 80 Hz. Vad finns det för för- och nackdelar? Jag tänker inte fråga efter vad som är bäst, eftersom det kan tolkas som tumregler
Förutom avrullning per oktav, är det någon stor skillnad på olika filtertyper? Om skillnaden finns, vad är den?
Tack på förhand!
Kom igen IÖ, svara på min fråga också!
IngOehman skrev:Alltså enligt super-konceptet: Saknas bra strategi - så gör ändå något, vad som helst!
Eftersom allt man gör resoluterar i att man kan iakttaga konsekvensen av det, och det ger kunskap!![]()
![]()
Svante skrev: Den andra är att den faktiskt har en del inställningar som är lätta att missa, det finns två inställningsdialoger som jag skulle vilja att du postade, i anda med citatet av IÖ ovan.
nijo skrev:Tänk om det ändå är så att teori och praktik verkligen stämmer...
nijo skrev:MKo, jag har inte tänkt ändra på högtalarna innan jag fått mätt upp ordentligt... jag är trots allt ingenjör i grund och botten (har tom läst akusitk och högtalarkonstuktion på höskola)
nijo skrev:Att det inte låter bra var själv grundorsaken till att jag började felsöka. Frågan är ju bara hur dåligt -10 db, -15db? Jag har svårt att avgöra det bara genom att bara lyssna. Jag har gått igenom låorna ordentligt och det är inga felkopplingar. Lådan är konstruerad (för LTA av IÖ) till att vara med islagmutter. Bulten tätar mot mdf:en.
Tyvärr så finns det ingen dörr som går att stänga...
tack iallafall för dina förslag!
IngOehman skrev:Grupplöptid är fasens derivata (som funktion av (linjär)frekvensen). Vad den mera praktiskt innebär är respektive frekvens' energifördröjning, alltså medel-envelope-förskjutning.
Man skall aldrig blanda ihop grupplöptid och faslöptid, även om det råkar vara samma sak (det vill säga de blir lika stora) för vissa enkla (lägre ordningens) aperiodiska LP-filter, med det är bara specialfall, och sådana kan man ju ofta bortse ifrån.dead pony skrev:Ska man dra slutsatsen att det är enklast att få god fasintegration mellan toppsystemet och basmodulen i alla riktningar om basmodulen inte befinner sig längre bort än 1 meter från den tillhörande kanalen i toppsystemet när man delar vid 80HZ?
Nej, så enkelt är det inte. Det beror bland annat på hur rummet ser ut i övrigt, och i synnerhet beror det på vilken kvot mellan direkt och reflekterat ljud man har inom lyssningsarean.
Om man använder ett stort och ganska levande rum blir det ofta väldigt bra även med även lite större avstånd, och då är faktiskt inte optimum att inom lyssningsområdet har en "perfekt" ifasaddition (+ 6 dB), utan det är bättre om man får en måttligare (+3dB) summering för direktljudet.
Det överensstämmer nämligen bättre med randomaddition, och då blir det bättre klanglig balans mellan direktljud och efterklangsfältet i rummet i delningsområdet.
I små rum bör man aldrig ha mer än någon meter mellan sidosystem och bassystem.
Vh, iö
- - - - - -
PS. Ja, det är verkligen fantastiskt att vi begåvats med en så märklig hörsel att det uppstår en "frekvensoas" att kunna dela till basen vid!![]()
Är detta ett tecken på att det måste finnas en gud?![]()
Det är ju svårt att se hur darwinistisk utveckling skulle kunna ge uppov till en egenskap som blir användbar först när den redan funnits i flera hundra tusen år, alltså i hemmabiografernas tid!
Nattlorden skrev:IÖ - varför där den är så svag som möjligt? Känns intuitivt precis bakvänt... eller i vilken värld skall man vara när man tänker för att det skall bli intuitivt rätt?
IngOehman skrev:PS. Det där "av en händelse" kan man dessutom ifrågasätta. Det har inget med slumpen att göra. Det kan inte vara på något annat sätt i en ståendevåg.
Naqref skrev:Händelser kan vara slumpmässiga eller inte. Jag skrev inte vilket. Tänkte Nattis kunde få klura lite på det själv.
Knusprig Fysik parad med skön Poesi är aldrig fel. De tilltalar om inte annat olika individer olika mycket och kan därför kanske komplettera varandra förståelighetsmässigt.
RogerGustavsson skrev:Om du tänker dela passivt tycker du ska glömma basreflexavstämning av mellanregistret, det gör delningen mycket svårare. För en trevägare behöver inte delningen ligga så lågt men det beror förstås på de använda elementen. Morellos trevägare tror jag delas vid ca 400 Hz. Runt 80 Hz är passande när det gäller toppsystem+basmoduler.
RogerGustavsson skrev:Det är alltså ett aktivt filter? Det är dessvärre inte alltid det blir optimalt med förrutbestämda filterlutningar. Det är de akustiska kurvorna med högtalarelementen på plats som ska adddera snyggt, inte de elektriska.
Kaffekoppen skrev:Inte för att vara oförskämd, men de där frågorna gör sig bättre i en egen tråd.
mineralull skrev:Det här med grupplöpstider var intressant! Vågar man fråga ifall dessa försvinner i ett tänkt rum utan väggar(rum utan väggar?)
Jag menar nog utomhus....![]()
Ibland när jag lyssnar på vissa låtar kommer baskaggen i otakt. Grupplöptider skulle kunna förklara varför just vissa låtar är i otakt. Irriterande är det i alla fall.
Robban
Kaffekoppen skrev:Hej!
Du har nog säkert råkat ut för rumsresonanser som hänger sig kvar och muddrar ljudet någongång.
Grupplöptid handlar, till skillnad från resonanser, om tid till dess att ljud alstras. De försvinner tyvärr inte utomhus. Resultatet blir likväl en osammanhållen återgivning då de lägsta tonerna kommer försent..
Inte sällan kombineras de två....
Lite förenklat
IngOehman skrev:Det som diskuterats i den här tråden är inte rummets grupplöptidsproblem, utan högtalarens - närmare bestämt de som beror av olyckliga delningsfrekvenser. Eller ännu egentligare: De som hamnar i ett extra känsligt register psykoakustiskt, och därför inte är lämpliga (om det inte finns andra goda skäl att använda dem).
Vh, iö
Kaffekoppen skrev:Det tar lite längre tid för högtalarsystemet att skapa dem, dvs innan de är "luftburna".
Huruvida effekten är tydlig eller inte, beror på frekvens (vi är mindre känsliga ju längre våglängderna är) och alltså hur högtalaren är konstruerad.
Kalejdokom skrev:Jättekul att den här "gamla" tråden vaknat till liv igen - många DIY-projekt idag handlar ju om basmoduler, basstöd etc. MEN, vän av ordning vill bara försiktigt undra om det inte i tråden blandas allmänna spörsmål om lämpliga/olämpliga delningsfrekvenser och delning mellan separata basmoduler och s.k. sidosystem. Jag menar, den traditionella uppställningen är ju fem vanliga högtalare och en separat subbas, vilket ju självklart medför krav på låga delningsfrekvenser. Men om man har subbasarna "inbyggda" i fronthögtalarna, som t.ex. 3- eller 4-vägssystem med en renodlad sub i botten - vad gäller då? T.ex. vid musiklyssning i två kanaler.
IÖ, du öppnar ju hela tråden ursprungligen med en redogörelse för varför det är olämpligt att dela mellan 90-250 Hz, typ. Frågan är om detta även gäller om subben sitter i samma låda som frontsystemen, i samma baffel och spelar åt samma håll som övriga register?
I annan tråd spånar jag om att klona en Linkwitz Orion och där föreskrivs en delning på 120Hz - hur stämmer det i så fall?
Kaffekoppen skrev:Hej!
Du har nog säkert råkat ut för rumsresonanser som hänger sig kvar och muddrar ljudet någongång.
Grupplöptid handlar, till skillnad från resonanser, om tid till dess att ljud alstras. De försvinner tyvärr inte utomhus. Resultatet blir likväl en osammanhållen återgivning då de lägsta tonerna kommer försent..
Inte sällan kombineras de två....
Lite förenklat
RMA skrev:Kalejdokom skrev:Jättekul att den här "gamla" tråden vaknat till liv igen - många DIY-projekt idag handlar ju om basmoduler, basstöd etc. MEN, vän av ordning vill bara försiktigt undra om det inte i tråden blandas allmänna spörsmål om lämpliga/olämpliga delningsfrekvenser och delning mellan separata basmoduler och s.k. sidosystem. Jag menar, den traditionella uppställningen är ju fem vanliga högtalare och en separat subbas, vilket ju självklart medför krav på låga delningsfrekvenser. Men om man har subbasarna "inbyggda" i fronthögtalarna, som t.ex. 3- eller 4-vägssystem med en renodlad sub i botten - vad gäller då? T.ex. vid musiklyssning i två kanaler.
IÖ, du öppnar ju hela tråden ursprungligen med en redogörelse för varför det är olämpligt att dela mellan 90-250 Hz, typ. Frågan är om detta även gäller om subben sitter i samma låda som frontsystemen, i samma baffel och spelar åt samma håll som övriga register?
I annan tråd spånar jag om att klona en Linkwitz Orion och där föreskrivs en delning på 120Hz - hur stämmer det i så fall?
Ingvar har ju valt 170Hz för LTS-3 vägaren,så det borde ju gå.
Du kan tycka det, och vi kan ordbajsa om det, men det är inte intressant det minsta för migIngOehman skrev:Snarare är det rappakalja.Vh, iö
IngOehman skrev:även om det finns utomhusmiljöer som är tämligen icke-resonanta är de ändå oftast rika på ståendevågor.
Grupplöptid är INTE en synonym till "tid till dess att ljud alstras". Grupplöptid är däremot per definition absolutvärdet av fasens derivata som funktion av frekvensen (tänk linjär skala).
screen skrev:Tack IÖ, det blev lite lättare att förstå.![]()
Följdfråga då:
Kan man anta (gissar) att tryckmaxima kontra tryckminima uppstår som starkast i närheten av reflektionspunkterna där (gissar igen, om jag förstått något) inteferensen är som störst?
Med "inteferensen" menas (hoppas jag) där ljudvågor "krockar" med varandra? Om inte, ta det från början det också... fast det skulle ju kunna ske varsomhelst i ett rum förståss...![]()
Sen har vi det här med grupplöptid, går det att göra en enklare förklaring av betydelsen eller förloppet av det?
Du skrev på föregående sida:iö skrev:Grupplöptid är INTE en synonym till "tid till dess att ljud alstras". Grupplöptid är däremot per definition absolutvärdet av fasens derivata som funktion av frekvensen (tänk linjär skala).
Det där sista: "absolutvärdet av fasens derivata som funktion av frekvensen" blev obegripligt för mig.
Tack för att du offrar dig annars IÖ.![]()
Mvh Björn//
,...När ljud t ex går i ett rör och kommer fram till rörets slut uppstår en kraftig reflexion och ljudet som studsar tillbaka in i röret hamnar i tryckmotfas. Reflektionen sker i det fallet på grund av att den akustiska impedansen minskar i rörmynningen. ...
...I första fallet uppstår tryckminima (nod) vid studspunkten...
Moment-23 skrev:
Jag är rätt säker på att herr Lyngdorf känner till de teoretiska förutsättningarna. Ändå vill han dela vid högre än runt 80hz.
Är det någon som känner till vilka argument herr Lyngdorf framfört för denna högre delning?
Om argumenten är kända, men icke godtas, vad är det i dem som anses icke godtagbart/giltigt?
screen skrev:Vad fint !![]()
Skulle man kunna förenkla uttrycket "grupplöptid" med:
Alla uppkomna frekvensers tid, från signalingång i ljudalstraren till dess att de nås av ljuduptagaren (örat t.ex.)? Med olika fördröjningar i form av högtalarkonstruktion, filter o.s.v...?
Mvh Björn//
Nej, man kan inte förenkla uttrycket utan att det blir en osanning.
IngOehman skrev:1. Påståendena om att man inte hör vad den säger, som man står rygg mot rygg med i ett ekofritt rum, stämmer inte alls.
Jag har varit inne i oräkneliga ekofria rum, och därtill är det väl inte något mysterium för någon att diffraktionen runt huvudet räcker prima för att det skall stråla ljud även bakåt. Förutsättningarna i ett ekofritt rum är förhållandevis lika de som råder utomhus när det har fallit en massa lössnö.
IngOehman skrev:1. Påståendena om att man inte hör vad den säger, som man står rygg mot rygg med i ett ekofritt rum, stämmer inte alls.
Jag har varit inne i oräkneliga ekofria rum, och därtill är det väl inte något mysterium för någon att diffraktionen runt huvudet räcker prima för att det skall stråla ljud även bakåt. Förutsättningarna i ett ekofritt rum är förhållandevis lika de som råder utomhus när det har fallit en massa lössnö.
Kaffekoppen skrev:Döda rum, eller åtminstonde väldigt dämpade rum är fullt möjligt, åtminstone så till den graden att om man står rygg mott rygg med någon så hör man nära nog inte alls vad den andre säger...
Har varit med om att man lyssnat i ett rum, där bastonerna inte varit så låga. sen har man flyttat sig en meter bakåt, och då har bastonerna funnits som de ska. Beror detta också på stående våg?
Britt-Gunnar skrev:Moment-23 skrev:
Jag är rätt säker på att herr Lyngdorf känner till de teoretiska förutsättningarna. Ändå vill han dela vid högre än runt 80hz.
Är det någon som känner till vilka argument herr Lyngdorf framfört för denna högre delning?
Om argumenten är kända, men icke godtas, vad är det i dem som anses icke godtagbart/giltigt?
argumentet tror jag är att man skall dela ovaför den punkt där ljudet är omnipolärt ca 325hz har jag för mig att jag läst. Med delning ovanför detta och hörnplaserade basar kommer direktljudet samt reflexerna från golv och väggar i fas med varandra. Har du istället högtalaren 1meter ut från väggen får du ljudet dels direkt från hötalaren dels det som är fördröjt 2m i tid samtidigt så att säga i det området som ljudet är omnipolärt. Det är argumentet tror jag
Piotr skrev:Vet inte om det nämnts men Lyngdorf använder delay på det övre registret. Dvs. mellan och diskant väntar på att basen kommit fram till huvudhögtalarna. En delning så högt som 300-400Hz funkar nog inge vidare utan sådant delay när avståndet mellan högtalare och baslådor separeras med en meter eller mer i djupled.
/Peter
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:1. Påståendena om att man inte hör vad den säger, som man står rygg mot rygg med i ett ekofritt rum, stämmer inte alls.
Bara att konstatera att du hör bra mycket bättre än jag då!
Föga förvånande dock med tanke på dina fina högtalare.
IngOehman skrev:Tack det var väldigt snällt sagt.![]()
Men jag är rätt säker på att du hör det också. Störnivån är ju påfallande låg i nästan alla ekofria rum, så även om det låter rätt svagt per given röstansträngning, så är det ändå rätt lätt att samtala i dem, även om det känns lite konstigt att höra människor med bara direktljud. Artikulationen är ju enstående god dock, och störnivån är för det mesta exeptionellt god. Det är ofta svårare att höra vad folk säger i dämpad utomhusmiljö som ju ofta är kontaminerad av störljud i mycket högre grad.
Tycker du borde göra om experimentet.![]()
(Kan det vara så att det var rätt länge sedan du gjorde det sist, och att ni viskade till varandra*)
mineralull skrev:Jag funderar på att skaffa kralligare stativhögtalare. Hur stora behöver de vara i lådvolym för att jag ska uppleva att de låter någorlunda saftiga jämfört med golvhögtalare som delas av vid 80hz.
Golvhögtalare som delas vid 80hz måste ju rimligtvis låta "större" än stativhögtalare?
De största baselementen på stativare verkar vara runt åtta tum. Jämfört med mina nuvarande som kanske har runt tre tum, så måste rimligtvis åtta tums bas ha lite maffigare mellanregister? De senaste jag kollade på var Paradigm som fick bra betyg. Till min besvikelse finns de ej i Sverige.
Mvh
Robban
DrFunk skrev:mineralull skrev:Jag funderar på att skaffa kralligare stativhögtalare. Hur stora behöver de vara i lådvolym för att jag ska uppleva att de låter någorlunda saftiga jämfört med golvhögtalare som delas av vid 80hz.
Golvhögtalare som delas vid 80hz måste ju rimligtvis låta "större" än stativhögtalare?
De största baselementen på stativare verkar vara runt åtta tum. Jämfört med mina nuvarande som kanske har runt tre tum, så måste rimligtvis åtta tums bas ha lite maffigare mellanregister? De senaste jag kollade på var Paradigm som fick bra betyg. Till min besvikelse finns de ej i Sverige.
Mvh
Robban
Alltså tråden behandlar aktiv delning primärt, alltså delning mellan högtalare och basmoduler/sub. Där är det lämpligt att dela brandt vid 80Hz.
Jag tror inte att det är en bra idé att ställa upp frågorna som du gör. Det finns inga regler som gör att man utifrån lådvolym eller elementens diameter kan avgöra villka prestanda en högtalare har, det är inte primärt storlek som avgör utan andra faktorer.
Sedan kanske du bör fråga dig vad det är du egentligen letar efter, vad du menar med att en högtalare skulle "låter större" eller "ha lite maffigare mellanregister". Är det kapacitet du vill ha, eller att högtalaren går långt ned i frekvens? Eller en viss klang? Eller alla tre?
Lycka till!
mineralull skrev:DrFunk skrev:mineralull skrev:Jag funderar på att skaffa kralligare stativhögtalare. Hur stora behöver de vara i lådvolym för att jag ska uppleva att de låter någorlunda saftiga jämfört med golvhögtalare som delas av vid 80hz.
Mvh
Robban
Alltså tråden behandlar aktiv delning primärt, alltså delning mellan högtalare och basmoduler/sub. Där är det lämpligt att dela brandt vid 80Hz.
Jag tror inte att det är en bra idé att ställa upp frågorna som du gör. Det finns inga regler som gör att man utifrån lådvolym eller elementens diameter kan avgöra villka prestanda en högtalare har, det är inte primärt storlek som avgör utan andra faktorer.
Sedan kanske du bör fråga dig vad det är du egentligen letar efter, vad du menar med att en högtalare skulle "låter större" eller "ha lite maffigare mellanregister". Är det kapacitet du vill ha, eller att högtalaren går långt ned i frekvens? Eller en viss klang? Eller alla tre?
Lycka till!
Tack för lyckönskandet!
Hmmm...hur ska jag uttrycka mig?
Detta är tänkt till ett hembiosystem med subwoofer. Nuvarande system låter bra men jag önskar mer fyllighet.
Kommer större stativhögtalare av naturen låta fylligare(mer mellanregister) än små stativhögtalare? Om man tänker sig att högtalarna inte återger något under åttio hertz borde väl ett större kabinett, med en åttatums bas låta fylligare än ett mindre kabinett med en tretums bas? Eller finns det fysiska lagar som gör att alla högtalarkabinett, oavsett storlek, och oavsett högtalarelement-storlek kommer att låta lika?
Min tanke är att större stativhögtalare, rent fysiskt, också kommer låta "större". Därav bättre integrering med subwoofern.
Om man bygger högtalarlådor som hela tiden ökar i storlek fast högtalarelementen har samma storlek, borde inte de allt större lådorna ge ett annorlunda ljud. Kanske inte bättre, men annorlunda. Eller?
Detta tycker jag i hög grad har med delningsfrekvens att göra. Jag förstår att man kan lura små högtalare att låta stort, men det är inte det jag är ute efter. Om man bortser från ren elektronisk förbättring av en högtalare så borde väl en stor stativare låta större(inte för den delen bättre)än en mindre?
Hade jag rent tankemässigt en bokhyllehögtalare med en tolvtumsbas och samma lådvolym som 22-tums baskagge så borde väl rimligtvis den låta annorlunda än en bokhyllehögtalare som har ett mjölkpakets volym och en tretumsbas? Allt fortfarande med samma tanke att dessa delas av vid åttio hertz(höll på att glömma detta...)
Bortsett från "förbättrande" teknik, visst ska jag väl titta på "baddarstora" stativare till mitt nästa inköp?
Robban
DrFunk skrev:mineralull skrev:DrFunk skrev:mineralull skrev:Jag funderar på att skaffa kralligare stativhögtalare. Hur stora behöver de vara i lådvolym för att jag ska uppleva att de låter någorlunda saftiga jämfört med golvhögtalare som delas av vid 80hz.
Mvh
Robban
Lycka till!
Tack för lyckönskandet!
Hmmm...hur ska jag uttrycka mig?
Detta är tänkt till ett hembiosystem med subwoofer. Nuvarande system låter bra men jag önskar mer fyllighet.
Kommer större stativhögtalare av naturen låta fylligare(mer mellanregister) än små stativhögtalare? Om man tänker sig att högtalarna inte återger något under åttio hertz borde väl ett större kabinett, med en åttatums bas låta fylligare än ett mindre kabinett med en tretums bas? Eller finns det fysiska lagar som gör att alla högtalarkabinett, oavsett storlek, och oavsett högtalarelement-storlek kommer att låta lika?
Min tanke är att större stativhögtalare, rent fysiskt, också kommer låta "större". Därav bättre integrering med subwoofern.
Om man bygger högtalarlådor som hela tiden ökar i storlek fast högtalarelementen har samma storlek, borde inte de allt större lådorna ge ett annorlunda ljud. Kanske inte bättre, men annorlunda. Eller?
Detta tycker jag i hög grad har med delningsfrekvens att göra. Jag förstår att man kan lura små högtalare att låta stort, men det är inte det jag är ute efter. Om man bortser från ren elektronisk förbättring av en högtalare så borde väl en stor stativare låta större(inte för den delen bättre)än en mindre?
Hade jag rent tankemässigt en bokhyllehögtalare med en tolvtumsbas och samma lådvolym som 22-tums baskagge så borde väl rimligtvis den låta annorlunda än en bokhyllehögtalare som har ett mjölkpakets volym och en tretumsbas? Allt fortfarande med samma tanke att dessa delas av vid åttio hertz(höll på att glömma detta...)
Bortsett från "förbättrande" teknik, visst ska jag väl titta på "baddarstora" stativare till mitt nästa inköp?
Robban
Jag står fast vid att du oavsett vad du vill åstadkomma inte skall välja hötalare efter volym eller elementstorlekar.
Men okej, små högtalare tenderar att inte gå lika djupt ned i basen som lite större golvare. Men det fiffiga är att om man delar vid 80Hz så spelar det ingen roll om högtalaren bara går ned till 40Hz! (förutsatt att man delar rimligt brant)
Hurvida mellanregistret låter fylligt eller inte kräver en definition av fylligt för att kunna avgöras. Är det så att din nuvarande anläggning inte återger mellanregistret tillräckligt bra?
Det där om att lura ht att låta större ger jag inte mycket för. En ht har IQ 0 och låter sig inte luras! Däremot kan man ju lura den som lyssnar
Det finns en väldigt populär högtalare bland faktiskt-folket, konstruerad av en av profil här på faktiskt, som spelar skiten ur det mesta. Alltså även de flesta golvarna. Även i basen som låter öhhhh... "fyllig" den med, för att inte säga fantastisk, hela vägen ned till 31Hz tror jag.
Fast det säger egentligen mer om hur dåliga de flesta andra ht är.
Hjälper jag eller stjälper jag?
mineralull skrev:Om jag börjar jaga i butik så bör jag be personalen stänga av subwoofern. Sedan lyssna på olika bokhyllehögtalare. Finner jag att dessa låter lika, under förutsättning av att dessa är skurna vid åttio hertz, så är dina åsikter helt riktiga. Ändå har jag en känsla av att den högtalare som är störst vid en sådan lyssning, också kommer ge intryck av att låta större.
mineralull skrev:Detta är tänkt till ett hembiosystem med subwoofer. Nuvarande system låter bra men jag önskar mer fyllighet.
Om jag börjar jaga i butik så bör jag be personalen stänga av subwoofern. Sedan lyssna på olika bokhyllehögtalare. Finner jag att dessa låter lika, under förutsättning av att dessa är skurna vid åttio hertz, så är dina åsikter helt riktiga. Ändå har jag en känsla av att den högtalare som är störst vid en sådan lyssning, också kommer ge intryck av att låta större.
RogerGustavsson skrev:mineralull skrev:Detta är tänkt till ett hembiosystem med subwoofer. Nuvarande system låter bra men jag önskar mer fyllighet.
Fylligheten du saknar befinner sig alltså i mellanregistret? Vad har du för definition på mellanregister? Fylligheten brukar väl ligga under mellanregistret? Beskrivningen du gör tycker jag mera handlar om brist integration av topp- och bassystem. Misstänker att du kan ha en urholkning i registret 80-300 Hz. Då fyller man instinktivt gärna på med mera från basmodulen och det hela blir ännu sämre. Ditt resonemang att ett större toppsystem skulle låte fylligare tycks baserat på att lådan själv skulle alstra ljudet och inte själva högtalarelementet. Ungefär som en fiol kontra altfiol.Om jag börjar jaga i butik så bör jag be personalen stänga av subwoofern. Sedan lyssna på olika bokhyllehögtalare. Finner jag att dessa låter lika, under förutsättning av att dessa är skurna vid åttio hertz, så är dina åsikter helt riktiga. Ändå har jag en känsla av att den högtalare som är störst vid en sådan lyssning, också kommer ge intryck av att låta större.
Den känslan har förmodligen en hel del att göra med synintryck. Den där fylligheten du tycks föredra kan väl ses i frekvensgången? Jag tror att den högtalare som låter "störst" ("fylligare" är ett bättre uttryck) med avskärningen vid 80 Hz har en puckel i frekvensgången, oavsett lådans storlek. Frekvensgången är minst sagt berorende på vilken placering i rummet högtalaren ges. En bit ut från vägg ger en utfasning i basen som är minst sagt hörbar om inte högtalaren är tänkt för den placeringen. Finns mängder med småhögtalare à la BBCs talmonitorer som låter "trevligt fylligt" men där bas saknas. Personligen tycker jag låta "större" eller "mindre" mera har med ljudbildens storlek att göra.
Nattlorden skrev:21:10 in om ni vill spola.
nadifierad skrev:Nattlorden skrev:21:10 in om ni vill spola.
Det gick inte att spola![]()
Men vägen dit var intressant!
Nattlorden skrev:nadifierad skrev:Nattlorden skrev:21:10 in om ni vill spola.
Det gick inte att spola![]()
Men vägen dit var intressant!
Spara länk -> öppna i mediaplayer -> spola.
mineralull skrev:Visst vill jag ha fyllighet.
Vet ni vad, jag lägger ner det hela. Jag skaffar mig en uppfattning själv i butik.
nuffe skrev:Tack Paa för att lyfte denna tråd!![]()
För mig som är novis var den mycket lärorik.
Hur bör man dela när man har dipoler i både HP och LP? Gäller även då 80Hz? Har sett att på olika forum att många delar 200-250Hz.
Just nu delar jag vid 80Hz.
Henrik
RogerGustavsson skrev:nuffe skrev:Tack Paa för att lyfte denna tråd!![]()
För mig som är novis var den mycket lärorik.
Hur bör man dela när man har dipoler i både HP och LP? Gäller även då 80Hz? Har sett att på olika forum att många delar 200-250Hz.
Just nu delar jag vid 80Hz.
Henrik
Finns nog ingen tumregel men det som spelar i högpassdelen bör nog delas över sin basresonans. Enligt IÖ kan det vara idé att inte dela inom ca 120-200 Hz. Det gäller förmodligen även dipoler.
RogerGustavsson skrev:
Finns nog ingen tumregel men det som spelar i högpassdelen bör nog delas över sin basresonans. Enligt IÖ kan det vara idé att inte dela inom ca 120-200 Hz. Det gäller förmodligen även dipoler.
nuffe skrev:RogerGustavsson skrev:
En fråga till, hur vet man "högpassdelens basresonans"? Är det resonsfrekvensen på mellanregister elementet eller nåt annat![]()
Henrik
mineralull skrev:Nu har det gått lite vatten under broarna. Jag har större högtalare nu och det låter..*trumvirvel*...större. Det är PA-högtalare som samlat intresse på avsforum. Två åttatummare och en centrerad diskant mellan dem.
Så jag ändrar ordet "fylligare" till ordet större. Större är mer hur jag tänker att det låter.
Högtalarna heter JTR.
Ja, eller rättare sagt där den hamnar i den låda man valt, men elementets nuffror med lite marginal är bra.nuffe skrev:RogerGustavsson skrev:
En fråga till, hur vet man "högpassdelens basresonans"? Är det resonsfrekvensen på mellanregister elementet eller nåt annat![]()
Henrik
MagnusÖstberg skrev:Ja, eller rättare sagt där den hamnar i den låda man valt, men elementets nuffror med lite marginal är bra.nuffe skrev:RogerGustavsson skrev:
Henrik
MagnusÖstberg skrev:Då vill man väll lägga sig två oktaver över?
IngOehman skrev:Bortsett ifrån att detta är en bidragande orsak till att man inte skall dela över 80 Hz, är det också en orsak till att man bör undvika att utforma trevägssystem med delningar UNDER 250 Hz. Då är man nämligen inne i problemregistret igen, ehuru man denna gång angripit det uppifrån.
Mr_Ekan skrev:IngOehman skrev:Bortsett ifrån att detta är en bidragande orsak till att man inte skall dela över 80 Hz, är det också en orsak till att man bör undvika att utforma trevägssystem med delningar UNDER 250 Hz. Då är man nämligen inne i problemregistret igen, ehuru man denna gång angripit det uppifrån.
En liten lagom bump pa sadar 6 ar... (ursakta tecknen, sitter pa jobbet...)
Vad i LTS 3-vagare rattfardigar da en delning vid 160 Hz?
//Ekan
IngOehman skrev:jonasp skrev:IÖ:
LTS-trevägaren, den är väl delad vid 160 Hz eller var det 170, vad är det som gör att den delningen fungerar?
Det gör den inte!![]()
Fast man skall ju som bekant aldrig göra tumregler av något, och förlora alla viktiga men intrikata sammanhang. En högtalare har ju många olika saker att tampas med i det verkliga livet. Inte bara örats intrisiska egenskaper, utan också möbleringshänsyn.
(Det finns naturligtivs för högtalarkonstruktören några tiotal saker ytterligare att ta hänsyn till för en trevägshögtalare, men låt oss hålla detta resonemang så enkelt som möjligt, bara ingen tror att det är såhär enkelt!)
Det första man som högtalarkonstruktör bör fråga sig när man startar ett projekt är:
1. Vilka önskemål/krav har jag på projektets utgång?
2. Vilka förutsättningar KAN utgångspunkten (i detta fall: trevägssystem) ge mig, i alla de omstuvningare man kan åstadkomma utan att lämna grundkonceptet?
I detta fall föll det sig naturligt att placera baselementen på baksidan, för att på så vis säkerställa att de vid normal möblering skulle kunna befinna sig närmare bakväggen än 1/6 våglängd (vilket är gränsen mellan konstruktiv och destuktiv addition för den reflekterade vågan) vid 170 Hz, alltså sisådär 35 cm.
En koncekkvens därav är att man som ett verktyg för att finjustera nivån vid 170 Hz förstås kan laborera med att flytta ut högtalaren ytterligare lite (=mindre nivå i basens övre register), eller att flytta den närmare väggen (=mer nivå i basens övre register).
Genom högtalarens jämförelsevis stora djup (sisådär 50 cm akustisk väg vid normal nvinkling) kommer det frontalt monterade mellanregisterelementet att drabbas av fundamental utsläckning från bakväggsreflexen nere vid 344/(4*(0,55+0,35)) = 95,6 Hz, alltså långt under delningen, där den inte har huvudansvaret att spela längre.![]()
Totalt sett kommer högtalaren därför (trots den grupplöptidsmässigt tveksamma delningsfrekvensen) att vinna signifikanta företräden framför konventionella högtalare - på grund av att den kan åstadkomma ett såväl klangligt som transientdynamiskt mindre sönderinterfererat ljud. Detta blir alltså fallet i de flesta vanliga vardagsrum, där inga stora ansatser för att ändra rummets interfererande egenskaper har gjorts.
Frågan man bör ställa sig är alltså:
Vilken musiksignalförvrängning är den värsta - den man får på grund av att man har en lite för hög grupplöptid i registret mellan 100 Hz och 250 Hz - eller den man får på grund av att man tvingar högtalarna att arbeta med den akustiska belastning som ett ordinärt lyssningsrum uppvisar?
Min uppfattning är nog den, att i ett obehandlat rum vinner ofta en högtalare som är utformad som den trevägiga LTS-högtalaren (ingen idé att säga vad den heter, för det är det ändå ingen som kan lära sig...*), medan en högtalare utformad för att hålla grupplöptiden under hörselgränsen, men med elementen på fronten, vinner i ett rum där högtalaren är mera friplacerad, eller där man tagit hänsyn till de potentiella problemen som högtalare/rummet-samverkan kan komma att uppvisa i registret mellan 100 - 250 Hz.
Vh, iö
- - - - -
*Den heter LTS-3v-f1, eller LTS-3v-f4. (En respektive fyra basar.)
Fast nästa version av den kommer att heta LTS-3v-f2, och det kommer att vara den bästa hittills!
Mr_Ekan skrev:Ingvar, ang LTS 3v... Vägskillnaden mellan bak- och framstrålningen blir ju i detta fall 2*0,35+0,55=1,25m, dvs våglängden 2,5m avseende destruktiv interferens. Släcks då inte mellanregistret ut vid 137 Hz?
Mr_Ekan skrev:Även nyfiken på om du har ngn mirakelmedicin mot första golvutsläckningen, som t ex för LTS 3v borde landa på 330 Hz, beaktat 2,5m lyssningsavstånd. Brukar du söka höja mellanregistret ngt i detta intervall? DS
PPS. Ursäkta OT, men det kanske intresserar ngn mer DDS.
i skrev:Eller ha ett soffbord i vägen ?
Mr_Ekan skrev:Ingvar, det är klart att mellanregistret släcks ut av sin egen reflex i bakväggen vid 95 Hz om avståndet till bakväggen är 35 cm. På samma sätt (återigen 35 cm) släcks basen / basarna ut vid ~245 Hz (~0.6 oktaver ovanför delningen i LTS 3v). Vad jag igår, åtminstone delvis inkorrekt, tänkte mig var att man även kan beakta hur bakväggsreflexen från basen kan släcka ut mellanregistret. Det fenomenet bör ju endast vara ett problem om man prickar in den frekvensen just på delningen. 137 Hz är alltså cirka 0.2 oktaver under delningen, så jag antar att det är försumbart vilken inverkan basens bakväggreflex har på mellanregistret, när vi befinner oss utanför mellanregistrets passband. Som du nämnde så spelar i ett sådant fall även relativ fas mellan elementen in i bilden. Så, sorry för virrandet![]()
Mr_Ekan skrev:Vad man vidare kan kontemplera är varför man för en trevägare kan tillåta sig att "klyva" röstområdet (refererande till ditt första inlägg) genom en högre delning än 80 Hz. Har det att göra med att de typiskt flackare filterflanker (-12 dB/oktav) som används i 3-vägare inte är lika stränga mot "röstklyvning" som brantare flanker (-24 dB/oktav) förekommande i hemmabioreceivers för basmodulfiltrering? Eller bara rent praktiskt det faktum att passiva filter med brytfrekvenser under 100 Hz renderar djävulska spolar...
Mr_Ekan skrev:Går man uppåt i frekvens inbillar jag mig, slutligen, att det bör finnas ngn slags gräns vid vilken man inte vill placera elementet annorstädes än på framåtriktad baffel?
Mr_Ekan skrev:NHT 3.3 jobbar ju med en sidmonterad NHT 1259 upp till 100 Hz...
Mr_Ekan skrev:...medan en äldre B&W 801 låter basen jobba till 380 Hz på framåtriktad baffel - jag antar att man ogärna placerar basen på sidan eller bakåt i det fallet (samt att den höga delningen har med det taniga 5" mellanregistrets pumpförmåga att göra).
Mr_Ekan skrev:Hursomhaver, (dina) synpunkter är alltid välkomna.
//Ekan (som, ja, planerar en 3-vägare...)
IngOehman skrev:1. Krav på låg delningsfrekvens kan bero på riktningarna till basdelarna. Är
de avsevärt annorlunda än de till mellanregistret, framförallt horisontellt,
så behöver delningen vara låg, företrädelsevis under 80 Hz.
2. Registret mellan 100 och 250 Hz är ett register där vi är klart känsligare
för fasdistorsion än i andra register, vilket kan vara ett argument för att
dela under 100 Hz eller över 250 Hz.
3. Registret mellan 100 Hz och 250 Hz är ofta drabbat av att vara ett
övergångsområde mellan det register där högtalarna arbetar tillsammans
med rummet och där de arbetar oberoende av rummet, eller i varje fall
där rummets bidrag är av mera svårbestämd natur fasmässigt (olika fas
beroende på utstrålningsvinkel).
RogerGustavsson skrev:IngOehman skrev:1. Krav på låg delningsfrekvens kan bero på riktningarna till basdelarna. Är
de avsevärt annorlunda än de till mellanregistret, framförallt horisontellt,
så behöver delningen vara låg, företrädelsevis under 80 Hz.
2. Registret mellan 100 och 250 Hz är ett register där vi är klart känsligare
för fasdistorsion än i andra register, vilket kan vara ett argument för att
dela under 100 Hz eller över 250 Hz.
3. Registret mellan 100 Hz och 250 Hz är ofta drabbat av att vara ett
övergångsområde mellan det register där högtalarna arbetar tillsammans
med rummet och där de arbetar oberoende av rummet, eller i varje fall
där rummets bidrag är av mera svårbestämd natur fasmässigt (olika fas
beroende på utstrålningsvinkel).
Hur blir det om det gäller ett dipolsystem?
paa skrev:Det finns ju de som på olika hifi-forum uttryckt sig skeptiska till att THX 80Hz delning skulle ha svenskt ursprung, men jag lyssnade på intervjun med Tomlinson Holman på Home Theater Geeks, och där berättar han själv att 80 Hz kommer från en stor undersökning på Sveriges Radio, som han fick tag på.
Lyssna här:
http://twit.tv/htg1
Mr_Ekan skrev:Ingvar, ang mellanregisterreflexen i bakväggen... Jag räknar lite på bygget ifråga och ser att reflexen släcker ut mellanregistret mellan 130 Hz (0,05m från bakvägg) och 80 Hz (0,5 m från bakvägg). Oavsett placering av högtalaren befinner vi oss alltså i det icke baffelstödda området. Dock undrar jag hur jag ska hantera baffeln...
Mr_Ekan skrev:Mellanregistervågens sträcka till bakväggen är nu beräknad som halva baffelbredden (centrerat element) + kortaste sträckan från kanten till bakväggen. Jag tänker mig alltså att ljudet sprids i baffelplanet fram till baffelkanten som står närmast väggen (invinklad högtalare), därefter reflekteras normalt mot väggen tillbaka till samma kant och sedan böjs av tillbaka mot elementen för att skapa en utsläckningseffekt. Borde man istället, vid dessa långa våglängder, helt negligera att högtalaren har en geometrisk utsträckning och helt sonika se avståndet till bakvägg som en rät linje mellan elementet och väggen, skärandes genom högtalaren?
Mr_Ekan skrev:Om ovanstående inte är begripligt får jag ordna en ritning (man skulle ha en scanner!)
//Ekan
Kraniet skrev:utsläckningen sker väl inte vid någon konstant frekvens eftersom avståndet till och vinkeln som lyssnare resp högtalare har mot väggen spelar roll?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster