Moderator: Redaktörer
paa skrev:Hur ser en simulering ut som ger 125 ms (1/8s)?
paa skrev:Men nu har IÖ börjat skriva att marknadens flesta subbar är för långsamma (upp till 1/8 sekund) men ingen verkar höja på ögonbrynen, utom signaturen "i".
1/8 sekund är ju 10 cykler vid 80Hz, det verkar sanslöst mycket, och stämmer det så har hifibranschen och hifipressen missat största scoopet på många år.
Haakan_W skrev:högt q borde ju inte vara så svårt å reglera? bara göra låddan större? eller mer ludd i låddan
Max_Headroom skrev:Haakan_W skrev:högt q borde ju inte vara så svårt å reglera? bara göra låddan större? eller mer ludd i låddan
Host host. Trenden på komersiella subbar är ju så liten låda som möjligt. För att få ut något ljud så kör man (många) med jättelång slaglängd och FETA kantupphängningar. Åminstone det senare borde ju kunna vara en potentiell källa till problem då den ljudutstålande ytan varierar kraftigt i storlek med ljudstyrkan, om man nu inte lyckas lösa det på något vis.
Morello skrev:paa skrev:Hur ser en simulering ut som ger 125 ms (1/8s)?
Högt Q och låg resonansfrekvens.![]()
Ett andra ordningens system med polfrekvensen 15 Hz och Q=4 ger cirka 80 mS gruppfördröjning vid 15 Hz.
Morello skrev:Jocke,
Avser du grupplöptid när du skriver "snabbhet"?
Det finns en utbredd missuppfattning att en tung kon ger "långsam" bas. "Den är ju svårare att få upp farten på". Nu är det så, att utstrålat ljud är proportionellt mot konens acceleration. Och visst är en större massa svårare att accelerera, men detta kan kompenseras helt och fullt med en kraftigare motor. En dubbelt så tung massa tillsammans med en dubbelt så stark motor ger samma slutresultat (frånsett att den kan sitta i en hälften så stor låda enl ovan).
Vad skiljer t.ex NHT's orginalsubwoofer med 12" elementet från LTS diy-sub när det gäller snabbhet?
Vilken fördröjning kan man räkna med på en sluten resp basreflex-basmodul?
RogerGustavsson skrev:Redogjorde inte Ingvar Öhman om hur detta med snabbheten för små och stora element för inte alltför länge sedan?
Nattlorden skrev:En snabb bas är Janne "Flash" Nilsson.
Almen skrev:Man får väl inte heller glömma att riktig bas faktiskt ofta är långsam. Om man jämför ett virvelslag med ett på en bastrumma eller en trumpetstöt med en ton på en bastuba, så har basinstrumenten både långsammare attack och längre efterklang (eller i alla fall upplevs det så).
.
Morello skrev:Almen skrev:Man får väl inte heller glömma att riktig bas faktiskt ofta är långsam. Om man jämför ett virvelslag med ett på en bastrumma eller en trumpetstöt med en ton på en bastuba, så har basinstrumenten både långsammare attack och längre efterklang (eller i alla fall upplevs det så).
.
Mja, en virveltrumma som är anständigt stämd och saknar tejp och annat skräp på skinnen, har inte sällan ganska generös sustain jämfört med en typisk bastrumma. Nu talar jag om trumset alltså.
Isidor skrev:
Receptet för en i detta avseende god basmodul blir alltså följande:
1. Goda rumsakustiska förutsättningar (rum och placering).
2. Jämn och utsträckt frekvensgång från basmodulen.
3. Frånvaro av tokbrant filtrering.
*I rum och utan speciellt utvalt och särskilt avslöjande programmaterial.
Jag vill inte ge mig in i diskussionen om vad snabb egentligen betyder men nog måste högre acceleration ha betydelse för slutresultatet?
I ändlägena så rör ju sig konen med hastigheten 0 tex, det är en utomstående parameter som inte är relevant i frågan.
Det är ju högtalarlådans sammanlagda beteende tidsmässigt som är intressant.
i skrev:Tack Isidor för att du delgav fakta.
Om jag förstår dig rätt så antyder du att en del av orsakerna till det dåliga resultatet från Subwoofers kan vara dels för brant LP-filter, dels dåligt dimensionerad/portad låda ?
Isidor skrev: Detta betyder att en jämn och utsträckt frekvensgång också ger minimal fördröjning. Annorlunda uttryckt, ett bra uppträdande i frekvensdomänen ger också ett bra uppträdande i tidsdomänen och tvärtom. Slutna lådor ger generellt sett via sin flackare avrullning upphov till mindre fördröjning än portade dito. Detta betyder dock alls inte att portade lådor är diskvalificerade vad gäller vältajmad basåtergivning.
paa skrev:Jag tycker det verkar som Isidor betonar högpassfunktionen hos subben som viktigast för fördröjningen, inte delningsfiltrets lågpassfunktion.
i skrev:paa skrev:Jag tycker det verkar som Isidor betonar högpassfunktionen hos subben som viktigast för fördröjningen, inte delningsfiltrets lågpassfunktion.
Fast då är det väl ett icke-problem ? Ett icke-brant HP-filter är väl nästan aldrig ett problem, i vare fall med någorlunda kapabla huvudhögtalare.
Jocke skrev:i skrev:paa skrev:Jag tycker det verkar som Isidor betonar högpassfunktionen hos subben som viktigast för fördröjningen, inte delningsfiltrets lågpassfunktion.
Fast då är det väl ett icke-problem ? Ett icke-brant HP-filter är väl nästan aldrig ett problem, i vare fall med någorlunda kapabla huvudhögtalare.
Jag tolkar ju högpassfunktionen hos subben som avrullningen mot lägre frekvenser! Då har det väldigt lite (eller inget) med huvudhögtalarna att göra.
/Jocke
Jocke skrev:Nu kanske jag tillhör en gammal skola men jag har fått lära mig att element med låga Q har bättre transientåtergivning än de med högre Q. Jag tycker att det kan bekräftas av hur jag upplevt olika högtalare. Tung kon och / eller liten magnet ger höga Q som analogt med resonemanget ovan skulle leda till sämre transientåtergivning, eller?
Jocke skrev:Nu har jag inte möjlighet att göra varken kvalificerade simuleringar eller mätningar längre men nog måste accelerationen vara betydelsefull? Om den blir riktigt låg måste det bli samma sak som fördröjning! Vilket leder tillbaka till vad den här tråden började med - Långsam bas (vad än det nu är eller hur var och en vill definiera det)
Ett bra tips är att titta på hela högtalarens egenskaper och inte på parametrar uppmätta med högtalarelementet monterat fritt i luften. Det senare är ett bra sätt att jämföra hur olika element kommer att bete sig i en viss låda tex men det är viktigt att inse att det inte är rena kvalitetsparametrar. Alltså att en högtalare vars högtalarelement har ett lägre frilufts-q alltid innebär bättre transientåtergivning. Det beror som sagt helt på vilken låda man vill använda vilka elementparametrar som är bäst.Jocke skrev:Det är ju högtalarlådans sammanlagda beteende tidsmässigt som är intressant.
Det är ju just att hitta de parametrar som styr det sammanlagda beteendet som är intressant för mig!
"Det är alltså inte relevant att titta enbart på elementets q och dra slutsatser om "transientsnabbheten" eftersom det avgörande är hur den färdiga lådan beter sig."
Som jag har förstått det här med TS-parametrar utifrån ett specifikt element så är lådan i princip given och därmed även den färdiga högtalarens basegenskaper!
paa skrev:Man brukar läsa att dom flesta föredrar ett Q-värde runt 0.7 från en bashögtalare (mätt i låda). Det har väl gissningsvis gällt undersökningar med bruk av högtalare med F3 på mellan 30 och 40 Hz.
Frågan är om det gäller för subwoofers med F3 mellan 16 och 30 Hz också?
Jag skulle efter den här diskussionen gissa att ett Q närmare 0.5 skulle vara att föredra, i alla fall om man ställer sig den frågan; vilken ger bäst rytmkänsla?
Linkwitz hävdar att man kan utnyttja de lägsta frekvenserna, där rumsmoderna inte kan ställa till med problem, om man har subwoofer(s) i sluten låda med tillräckligt låg avstämning och god amplitudkapacitet.
Går basmodulen ända ner under lägsta frekvensen för rumsmoderna, så undviker man väl mycket av att rumsproblemen samverkar till det värsta med högtalarens överföringsfunktion.
Martin skrev:Om vi nu antar att det är så som du säger så skulle ju ett element med lägre q teoretiskt kunna rendera en sämre transientåterginvning än ett med ett högre eftersom högre q passar bättre för slutna lådor som ju har en mindre fasvridning än basreflexlådor.
Martin skrev:Nu är det ju inte riktigt så enkelt att det optimala redan är givet utifrån elementparametrarna. Det går ju att anpassa en konstruktion för olika ändamål och krav tex krav på låg tidsförvrängning.
lazyworm skrev:Jag tycker att Adire har en hel del matnyttiga exempel på sin sida, här står det lite godis om group delay
http://www.adireaudio.com/Files/TechPap ... pDelay.pdf
jockewe skrev:Mitt jobb är att sitta i en stor symfoniorkester och bl.a. fokusera på timing och balans. Vi violinister ser alltid basarna, (hör naturligtvis tuba, bastrumma och alla andra instrument rätt bra också), nu är sthlms filharmoniker en rätt "otajt" orkester men ingen får tro att man inte är medveten om det i orkestern.
Man får väl inte heller glömma att riktig bas faktiskt ofta är långsam. Om man jämför ett virvelslag med ett på en bastrumma, eller en trumpetstöt med en ton på en bastuba, så har basinstrumenten både långsammare attack och längre efterklang (eller i alla fall upplevs det så).
Det betyder naturligtvis inte att man skall ha låga krav på basåtergivningen i en anläggning, men när 32'-pipan på en orgel sätts an långt nere i pedalen så skall man inte förvänta sig "snabbhet".
Almen skrev:jockewe: Varför skulle en diskussion om verkligheten vara en parentes?
Jag skrev i ett inlägg (ett kommatecken tillagt för ökad tydlighet):Man får väl inte heller glömma att riktig bas faktiskt ofta är långsam. Om man jämför ett virvelslag med ett på en bastrumma, eller en trumpetstöt med en ton på en bastuba, så har basinstrumenten både långsammare attack och längre efterklang (eller i alla fall upplevs det så).
Det betyder naturligtvis inte att man skall ha låga krav på basåtergivningen i en anläggning, men när 32'-pipan på en orgel sätts an långt nere i pedalen så skall man inte förvänta sig "snabbhet".
Tänker jag fel?
paa skrev:Almen skrev:jockewe: Varför skulle en diskussion om verkligheten vara en parentes?
Jag skrev i ett inlägg (ett kommatecken tillagt för ökad tydlighet):Man får väl inte heller glömma att riktig bas faktiskt ofta är långsam. Om man jämför ett virvelslag med ett på en bastrumma, eller en trumpetstöt med en ton på en bastuba, så har basinstrumenten både långsammare attack och längre efterklang (eller i alla fall upplevs det så).
Tänker jag fel?
Dom "långsamma" instrumenten har ungefär samma egenskaper som "långsamma" subwoofers, dvs en resonans med högt Q-värde vid låg frekvens.
Det betyder inte att man kan seriekoppla dom egenskaperna utan att det blir några problem.
lazyworm skrev:Det går inte generalisera om basisten eller trummisen ligger lite efter på landsnivå såklart, det går inte ens generelarisera på genre av musik. Vissa trummisar/basister är mer drivande oavsett vilket land dom spelar i, jag har spelat med både drivande och mer laidback, alla har varit Svenska
skrutten skrev:Snabb bas, musikalisk bas fås oftast genom att anpassa högtlarens frekvensgång till rummets egenskaper.
Detta kan göras hyffsat bra redan i konstruktionen av bas-delen. I mitt nuvarande system använder jag själv dock parametrisk eq istället vilket också fungerar bra - faktiskt riktigt bra
Max_Headroom skrev:Dær ser man førdelen med att anvænda trummaskiner och sequencers. Då ær det ingen som slæpar efter om man inte sjælv knappat in att dom ska gøra det...
paa skrev:Bara tänkte kolla om Svante har nån kommentar till denna tråden...
paa skrev:Tack för det fina svaret Svante, men jag tror du svarade i fel tråd, i den om multipla basmoduler diskuterades det du kommenterade, se:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 1&start=30
Svante skrev:paa skrev:Tack för det fina svaret Svante, men jag tror du svarade i fel tråd, i den om multipla basmoduler diskuterades det du kommenterade, se:
Ojdå, jaja, nå, hursomhelst så tror jag att jag tycker så om rumskompensation.
Svante skrev:Ojdå, jaja, nå, hursomhelst så tror jag att jag tycker så om rumskompensation.
Harryup skrev:Men om IÖ equar i ett filter passivt eller jag equar i ett aktivt filter, eller en kombination, tror du verkligen att du i blindtest skulle kunna säga vad som är vad?
Ok, strunta i kurvan - man tål inte (med undantag av det nämnda frekvensområdet mellan 100 och 250 Hz sisådär) en grupplöptid som överstiger 0,8/f sekunder, där f är frekvensen, om man ogillar hörbar "tidsfärgning". Det betyder alltså att man vid 20 Hz under vissa förhållanden kan höra ett grupplöptidsfel som (med viss marginal) överskrider [s]0,8/20 = 0,016 s (alltså 16 millisekunder)[/s].
Edit: 0,8/20 är förstås 0,04 s (alltså 40 millisekunder)
Nu kanske man tycker att det är oväntat att man skall kunna höra ett tidsfel så litet som 40 tusendels sekunder vid 20 Hz (och ännu mindre än så vid högre frekvenser, och extra lite mellan 100 och 250 Hz), men då skall man minnas att det finns en liten marginal på siffrorna, alltså från de verkliga detektionsnivåer jag kunnat fastställa säkert.
Å andra sidan måste man som alltid minnas vetenskapens första tes: Man kan påvisa saker (någonting) med experiment, men aldrig bevisa frånvaron av saker (allting).
("Saker" i det ovanstående kan vara såväl ting som egenskaper.)
De gränsvärden jag angivit är alltså ungefärliga gränsvärden (viss marginal) för vad som går att detektera - inte en garanterad gräns för vad som INTE går att detektera. En sådan kan inte sätta.
Jag kan alltså inte garantera att man inte under några omständigheter skall kunna detektera energi-tidsfel mindre än så. Ser snarare 0,8/f som en bra minimumgräns som alla kvalificerade högtalarsystem bör uppfylla, eftersom man vet att de som överskriver gränsen med viss marginal, färgar hörbart. Fast självklart måste man även iakttaga hänsyn mot den extra känslighet för grupplöptidsfel som vi har mellan 100 och 250 Hz.
De flesta aktiva "subwoofrar" klarar inte gränsen, kan jag nämna.
Vh, iö
Jocke skrev:Om nu synpunkter önskas så lirade jag i många år ståbas/elbas. vanligen blir man då placerad bredvid batteristen så med lite återkoppling till verkligheten så kanske jag vågar uttala mig.
30Hz räcker eller ej beror klart på vilken musik man lyssnar på. Elbas går väl inte under 40Hz och bland analoga instrument går väl bara kyrkorgel lägre. Om man däremot med förkärlek lyssnar på syntar så har de ju andra möjligheter. Å andra sidan är det ingen fan som vet hur den "ska" låta!
Körde i många år med 2 mottaktkopplade 15"-are med lådan som soffbord. Så skulle jag inte bygga en subwoofer idag. Visst är det lite fräckt med "åsnesparkar" i mellangärdet men hur länge är det kul?
/Jocke
MullBenkt skrev:Men, vänta nu. En 5-strängad elbas' B-sträng generar väl ändå en ton kring 30-32Hz? Dropar man denna sträng till A så får man en ton som är 22,5Hz, så nog går en elbas under 40Hz.
(eller är jag ute och cyklar med nattmössan på hal is?)
Lazyworm skrev:Jag tycker att Adire har en hel del matnyttiga exempel på sin sida, här står det lite godis om group delay
http://www.adireaudio.com/Files/TechPap ... pDelay.pdf
boyafraid skrev:jag har inte nån koll egentligen på vad begreppet "grupplöptid" innefattar, men rör det sig om tidsfördröjning för subbarna så går väl detta att justera i nästan alla hemmabiostärkare idag? d.v.s. vet man att man har ett delay på säg 60 millisekunder för basarna så går det ju bra att fördröja fronthögtalarna (eller fler) med just samma tid eller?
Johan_Lindroos skrev:"Snabb" eller "långsam" bas tycker jag är dålig exemplifiering av mindre god basåtergivning.
skrutten skrev:Snabb bas, musikalisk bas fås oftast genom att anpassa högtlarens frekvensgång till rummets egenskaper.
Detta kan göras hyffsat bra redan i konstruktionen av bas-delen. I mitt nuvarande system använder jag själv dock parametrisk eq istället vilket också fungerar bra - faktiskt riktigt bra
Richard skrev:...Subbasen MÅSTE stå still ( vilket kan fixas med sonicdesigns mjuka fötter, eller, något sämre, med spikes )...
Morello skrev:Finns två triviala lösningar om man vill att lådan skall stå till. Rikards förslag rendrear ett resultat som är raka motsatsen.
1. Montera elementen så att reaktionskrafterna släcker varandra (ett element framåt och ett bakåt).
2. Inför kopiös massa i lådan.
tvett skrev:Men är lådrörelser ett problem? Helt fjädrande eller dämpat fjädrande.
jeppe skrev:Jo, men den minskar väl ordentligt vid 22Hz och över, hur hörbar är egentligen 5% dist under det?
Richard skrev:Allvarligt talat.
Med sonic designs mjuka fötter får du verkligen högtalaren att stå still I SITT VERKSAMMA OMRÅDE ( Molt -98 ).
Du befriar också dina fötter från psykoakustisk/fysisk påverkan från trägolvsvibrationer.
Faktiskt står högtalaren mera stilla än med spikes! ( som i värsta fall kan förvandla en högtalare till en vibrerande stämgaffel )
Att högtalaren står still och att detta har en stor ljudmässig betydelse vet alla som provat, och hört skillnaden.
Svante skrev:Morello skrev:Finns två triviala lösningar om man vill att lådan skall stå till. Rikards förslag rendrear ett resultat som är raka motsatsen.
1. Montera elementen så att reaktionskrafterna släcker varandra (ett element framåt och ett bakåt).
2. Inför kopiös massa i lådan.
Hehe, vilket väcker den smått filosofiska tanken att alternativ 1 kan ses som en "aktiv massa". Detta i sin tur leder till tanken på en närapå totalt onödig uppfinning som blir ett ytterligare alternativ:
3. En massklump som drivs av en högtalarmotor och ger de nödvändiga motkrafterna.
Harryup skrev:Svante skrev:paa skrev:Tack för det fina svaret Svante, men jag tror du svarade i fel tråd, i den om multipla basmoduler diskuterades det du kommenterade, se:
Ojdå, jaja, nå, hursomhelst så tror jag att jag tycker så om rumskompensation.
För att du inte testat själv hemma (ännu)?
Gemensamt för allas optimering av installationer är väl att försöka undvika rumsresonanser i största möjliga mån som om det görs fysiskt, eller passivt i filter eller aktivt i filter eller i kombinationer av dessa så är målet detsamma? Sen kommer utfallet att variera förstås.
Men om IÖ equar i ett filter passivt eller jag equar i ett aktivt filter, eller en kombination, tror du verkligen att du i blindtest skulle kunna säga vad som är vad?
Almen skrev:Inte linjärt, utan logaritmiskt.
Eftersom en oktav dubblar frekvensen, och ett normalt tempererat system består av 12 jämna halvtoner, så om varje halvtonssteg är en multiplikation med k, blir k^12 = 2. Alltså blir k = 12-roten ur 2, vilket är ungefär = 1,06. A är sju halvtoner under E, vilket ger 1,06^7 = 1,5, alltså 42/1,5 = 28 Hz.
Close, but no cigar.
Jocke skrev:Tack Martin!
Nu kanske jag tillhör en gammal skola men jag har fått lära mig att element med låga Q har bättre transientåtergivning än de med högre Q. Jag tycker att det kan bekräftas av hur jag upplevt olika högtalare. Tung kon och / eller liten magnet ger höga Q som analogt med resonemanget ovan skulle leda till sämre transientåtergivning, eller?
paa skrev:Jag tycker det verkar som Isidor betonar högpassfunktionen hos subben som viktigast för fördröjningen, inte delningsfiltrets lågpassfunktion.
Jocke skrev:Jag tror fortfarande att små basar är snabbare än stora sedan får ni vara elaka, hånfulla eller bara ignorera den uppfattningen om det passar er! paa - det ligger något i din synpunkt!
Massan (Mm) och kraften (Bl) är viktiga komponenter i accelerationen! När det visar sig att en genomsnittlig 6,5"-are har ett förhållande på Mm/Sd - MM/Bl - Sd/Bl som är 2ggr gynnsammare än för genomsnittliga 12"-are så kan man inte dra någon annan slutsats än att små högtalare är snabbare än stora! Visst - de små pumpar inte lika mycket luft men man kan ju använda många!
/Jocke
PS. ja, ja kände mig träffad!
Jocke skrev:RogerGustavsson skrev:Redogjorde inte Ingvar Öhman om hur detta med snabbheten för små och stora element för inte alltför länge sedan?
Jovisst gjorde han det! Jag har inga invändningar mot resonemanget och har den största respekt för Herr Öhmans kunskaper och erfarenheter (=insikt).
IÖ: Med en given Re, fs och tillika given kvot Bl*Sd/Mm* blir egenskaperna identiska i basområdet oavsett om elementet är på 3" eller 18", fast vissa dimensioneringar för förvisso svårare att åstadkomma i vissa storlekar
Vad jag avser är att de element vi ofta väljer utifrån att de ska klara av att producera någon bas alls får olika egenskaper som till viss del beror på diametern. En stor kon är ofta tyngre per cm2(Mm/Sd), har lägre Bl/cm2 och lägre BL/gram. Jag tolkar det som att det fordras mer material för att ge bärighet och stadga i en stor kon vilket väl inte är orealistiskt?
Om man då ska lita på Svante, vilket man brukar kunna, så verkar ju sambandet solklart!
Svante: Nu är det så, att utstrålat ljud är proportionellt mot konens acceleration. Och visst är en större massa svårare att accelerera, men detta kan kompenseras helt och fullt med en kraftigare motor. En dubbelt så tung massa tillsammans med en dubbelt så stark motor ger samma slutresultat.
...om både Bl och m ökar till det dubbla, så blir hastigheten konstant
... (BL/sqrt(Re)) /Mms .
Ökningen av massa är vanligtvis inte direkt proportionell mot konytan utan ökar som regel mer ju större elementet är. Visst kan man kompensera med en kraftigare motor men det finns ju gränser för vad materialet tål.
IÖ: Fysikens grundprinciper står sig, nämligen. Det som gällde för 100 år sedan gäller fortfarande!
Jag kan inte tolka det här på något annat sätt än att de grundläggande förutsättningarna är olika för små resp stora element och att de därför får olika egenskaper. Jag vill inte ge mig in i diskussionen om vad snabb egentligen betyder men nog måste högre acceleration ha betydelse för slutresultatet?
/Jocke
IngOehman skrev:Almen skrev:Inte linjärt, utan logaritmiskt.
Eftersom en oktav dubblar frekvensen, och ett normalt tempererat system består av 12 jämna halvtoner, så om varje halvtonssteg är en multiplikation med k, blir k^12 = 2. Alltså blir k = 12-roten ur 2, vilket är ungefär = 1,06. A är sju halvtoner under E, vilket ger 1,06^7 = 1,5, alltså 42/1,5 = 28 Hz.
Close, but no cigar.
För det svaret får du en cigarill.
Ah, jag tog 42 Hz från Jockes exempel, hade inte exakta siffran i huvudet....utgångspunkten var att en fyrsträngad
bas' E-sträng är 42 Hz. Så är det inte. Det är 41,2 Hz.
Att sedan vissa moderna symfoniorkestrar vill dra A ytterligare uppåt (när skall det sluta???) är ett oryg för sig, som är en annan diskussion.
IngOehman skrev: ... Ett otyg är det {att stämtonen genom århundradena ständigt har höjts}. Tycker det är respektlöst mot kompositörerna. Men som du skriver är ju faktiskt barock-kompositörerna de som respekteras bäst. (Även om det kan vara svårt att veta exakt vilke stämton som har använts under den tiden, i olika delar av världen. Visst finns det stämgafflar bevar-
ade, men de är inte så överens som man skulle kunna önska sig, de varierar både över tid och land. ...
IngOehman skrev: ... Själv tycker jag att det finns gott om exempel på musik som gör sig bättre i andra tempi än de av kompositörerna avgivna. Tycker därför att dirigenter bör få göra sådana avvikelser också, men att de gärna får berätta om det.
IngOehman skrev:Ljudet från bashögtalaren rör sig med ljudets hastighet (245 m/s i ett
varmt rum) från högtalaren till lyssnaren.
Naqref skrev:IngOehman skrev:Ljudet från bashögtalaren rör sig med ljudets hastighet (245 m/s i ett
Hur varmt måste rummet vara för att ljudet ska gå så sakta?
petersteindl skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Ljudet från bashögtalaren rör sig med ljudets hastighet (245 m/s i ett
Jag undrar, men kanske 130 grader Kelvin varmt?![]()
![]()
![]()
Man kan säga att man inte behöver fundera på tillskottsvärme.Naqref skrev:IngOehman skrev:Ljudet från bashögtalaren rör sig med ljudets hastighet (245 m/s i ett
Adhoc skrev:petersteindl skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Ljudet från bashögtalaren rör sig med ljudets hastighet (245 m/s i ett
![]()
![]()
Är det lika kyligt som 130 K?
IngOehman skrev:Felnedslag rättat.Skulle ha varit 345 m/s.
Fast bäst låter det faktiskt när ljudet går i 341-342 m/s, alltså
runt 415 ohm. Men det är inte så noga.
Då krävs dock mysfilt.
Vh, iö
petersteindl skrev:Adhoc skrev:petersteindl skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Ljudet från bashögtalaren rör sig med ljudets hastighet (245 m/s i ett
![]()
![]()
Är det lika kyligt som 130 K?
Kyligt är så subjektivt. Det heter värme och värmetal![]()
IngOehman skrev:... så låg som 30 m/s vid 50 Hz och
ofta vid 20 Hz mindre än hälften av det.
Kraniet skrev:men om man pratar total grupplöpstid då? Alltså rummet verkar ju bidra betydligt. Vart ligger då nivåerna för vad vi "tål"? De 0.8/f som det pratas om gäller det för själva högtalaren eller för den totalta grupplöpstiden som rum+högtalare ger? Om jag förstår saken rätt så bidrar rummet olika mycket, finns det nån slags "medelkurva" för rummets grupplöpstid? Sen ger filtret en inverkan också?
Vi är ju tydligen mer känsliga vid 100-250 hz, hur stora/små nivåer på grupplöpstid tål vi där? Varför är vi så känsliga där förresten?
Att det ger mindre distorsion, är väl till fördel i varje läge? Däremot har det ju inte så mycket med grupplöptid att göra.Ragnwald skrev:Kan element vars spolar är lindade så att induktansen inte påverkas av konens läge, ha någon fördel i detta sammanhang?
IngOehman skrev:Begreppet "långsam bas" har jag hört många gånger, men aldrig fått klarhet i vad det är som åsyftas. Olika människor verkar mena olika saker med det, men ingen verkar mena att basen går långsammare (lägre tempo/lägre pitch).
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Begreppet "långsam bas" har jag hört många gånger, men aldrig fått klarhet i vad det är som åsyftas. Olika människor verkar mena olika saker med det, men ingen verkar mena att basen går långsammare (lägre tempo/lägre pitch).
För mig betyder "långsam bas" att den hamnar på efterkälken, kommer för sent. Dvs den känns inte integrerad med de övre registren. Ofta i kombination med att vara odistinkt, bumlig och allmänt odefinierad.
/ B
bakerman22 skrev:Jag upplever det som att konen inte hinner tillbaks innan nästa stamp på den andra baskaggen kommer.
bakerman22 skrev:Jag upplever det i så fall som att basen släpar.![]()
Jag upplever det som att konen inte hinner tillbaks innan nästa stamp på den andra baskaggen kommer. Jag kan inte förklara det på något annat sätt.
Spelar jag "vanlig" musik med en enkel baskagge som inte är i vansinnestempo, så upplever jag däremot inte att det släpar alls.
Pluggar jag porten blir det något bättre, men med 420 liter låda per 15" blir kanske luftfjädern inte tillräckligt stor...?
IngOehman skrev:Om man menar att "bastrumman spelar i eftertakt eller i mottakt" är det ju mycket bättre att skriva just det. Och är det att "basen är oartikulerad" (alltså registret, inte instrumentet) som man uppfattar, så varför inte skriva just detta? Och om man vill beskriva att man tycker att "basen släpar" (eller att den driver) är är det bättre att skriva just det.
skrutten skrev:bakerman22 skrev:Jag upplever det i så fall som att basen släpar.![]()
Jag upplever det som att konen inte hinner tillbaks innan nästa stamp på den andra baskaggen kommer. Jag kan inte förklara det på något annat sätt.
Spelar jag "vanlig" musik med en enkel baskagge som inte är i vansinnestempo, så upplever jag däremot inte att det släpar alls.
Pluggar jag porten blir det något bättre, men med 420 liter låda per 15" blir kanske luftfjädern inte tillräckligt stor...?
Vad är det för prylar?
bakerman22 skrev:skrutten skrev:bakerman22 skrev:Jag upplever det i så fall som att basen släpar.![]()
Vad är det för prylar?
Fyra st Exodus Tempest X i var sin 420 liters sonosub avstämda till 15 hz, drivna av två EP 2500.
skrutten skrev:bakerman22 skrev:skrutten skrev:bakerman22 skrev:Jag upplever det i så fall som att basen släpar.![]()
Vad är det för prylar?
Fyra st Exodus Tempest X i var sin 420 liters sonosub avstämda till 15 hz, drivna av två EP 2500.
Sannolikt för mycket bas i vissa frekvensområden.
För övrigt - du har väl satt switcharna på EP2500 till lowcut filter i läge off (on ökar grupplöptiden).
Ragnwald skrev:3, 8 och 10 ska stå höger, alla andra vänster. Kör stereo.
Så har jag inställt, efter att ha läst noga, men kommer inte ihåg varför.
Harryup skrev:bakerman22 skrev:Jag upplever det i så fall som att basen släpar.![]()
Fast det är ju en beskrivning av en hörselupplevelse gjord av en lekman i allmänhet och inte en diagnos av en ingenjör som vi pratar om så även om det är viktigt att man pratar om rätt saker och samma saker så är begreppen hur oriktiga dom än är rent fysikaliskt allmänna begrepp bland "alla" normala lyssnare. Så en viss förståelse tycker jag att man kan ha också.
Harryup skrev:Dessutom så är det också svårt att höra vilket felet egentligen är som dominerar (finns nog säkert alltid flera fel med återgivningen)...
Harryup skrev:...men samlingsintrycket brukar ju oftast vara att basen inte spelar perfekt i takt dvs. den låter lite långsam.
Harryup skrev:Om man inte sväljer "långsam bas" som ett beskrivande ord så tycker jag att man egentligen inte heller skall svälja "vass diskant" för hur vass kan en diskant vara?
Harryup skrev:Och är motsatsen slö diskant?
Harryup skrev:I övrigt misstänkte jag som sagt att grupplöptid inte är lätt att höra som grupplöptid.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Harryup skrev:bakerman22 skrev:Jag upplever det i så fall som att basen släpar.![]()
Fast det är ju en beskrivning av en hörselupplevelse gjord av en lekman i allmänhet och inte en diagnos av en ingenjör som vi pratar om så även om det är viktigt att man pratar om rätt saker och samma saker så är begreppen hur oriktiga dom än är rent fysikaliskt allmänna begrepp bland "alla" normala lyssnare. Så en viss förståelse tycker jag att man kan ha också.
Njae... Problemet är ju snarare att uttalanden som "...jag upplever det som
att konen inte hinner tillbaks innan nästa stamp på den andra baskaggen
kommer", inte alls är beskrivningar av hörselupplevelser, utan det är något
annat. Vad det är vet jag inte riktigt, och det är just därför jag tycker att
det är bättre om den som vill förklara hur de tycker att något låter, gör just
det, istället för att skriva om ett fysikaliskt fenomen från en helt spekulativ
infallsvinkel.
Men säker är jag inte, för kanske betyder "jag upplever det som att konen
inte hinner tillbaks", att det är något som den som skriver har har upplevt
det med sina ögon - alltså att han eller hon har sett att så är fallet. Frågan
är då varför man tycker att den borde ha gjort det, om man inte är insatt i
högtalarnas fysik, och inte rimligtvis kan veta i vilket läge konen borde ha
befunnit sig i olika tidpunkter?
Men mest av allt så tycker jag att det är bättre att berätta hur det låter
istället för att spekulera om vad man tror att det beror på. Och det tycker
jag inte för att kritisera den som berättat om konens läge, utan på grund
av att jag ju vill förstå vad personen upplevt, för att ha rimlig chans att
kunna vara till nytta och hjälp. Vad någon tror att något fenomen beror på
gör det ju inte lättare att förstå vad som hänt, om det sker på bekostnad
av att få veta det som hade kunnat vara till hjälp - hur det lät.
Vh, iö
bakerman22 skrev:Jag tycker att basen släpar !![]()
Den ligger lite, lite efter, och är inte så distinkt som jag skulle vilja.
bakerman22 skrev:Ragnwald skrev:3, 8 och 10 ska stå höger, alla andra vänster. Kör stereo.
Inte 1,2 och 9...?
http://www.behringer.com/EN/downloads/p ... 3_M_EN.pdf
Ragnwald skrev:bakerman22 skrev:Ragnwald skrev:3, 8 och 10 ska stå höger, alla andra vänster. Kör stereo.
Inte 1,2 och 9...?
http://www.behringer.com/EN/downloads/p ... 3_M_EN.pdf
Nu ser jag att det är enbart 3 och 8 som ska stå åt höger.
1 och 10 är klippfilter, som ofta medför fördärvlig ljudkvalité, ska alltså stå till vänster.
När du kör bryggat, ska 4, 5, 6 och 7 stå åt höger, kör du stereo ska de stå åt vänster.
Hur 2 och 9 står, har ingen betydelse, eftersom de är avstängda.
bakerman22 skrev:IngOehman skrev:Harryup skrev:bakerman22 skrev:Jag upplever det i så fall som att basen släpar.![]()
Njae... Problemet är ju snarare att uttalanden som "...jag upplever det som
att konen inte hinner tillbaks innan nästa stamp på den andra baskaggen
kommer", inte alls är beskrivningar av hörselupplevelser, utan det är något
annat. Vad det är vet jag inte riktigt, och det är just därför jag tycker att
det är bättre om den som vill förklara hur de tycker att något låter, gör just
det, istället för att skriva om ett fysikaliskt fenomen från en helt spekulativ
infallsvinkel.
Men säker är jag inte, för kanske betyder "jag upplever det som att konen
inte hinner tillbaks", att det är något som den som skriver har har upplevt
det med sina ögon - alltså att han eller hon har sett att så är fallet. Frågan
är då varför man tycker att den borde ha gjort det, om man inte är insatt i
högtalarnas fysik, och inte rimligtvis kan veta i vilket läge konen borde ha
befunnit sig i olika tidpunkter?
Men mest av allt så tycker jag att det är bättre att berätta hur det låter
istället för att spekulera om vad man tror att det beror på. Och det tycker
jag inte för att kritisera den som berättat om konens läge, utan på grund
av att jag ju vill förstå vad personen upplevt, för att ha rimlig chans att
kunna vara till nytta och hjälp. Vad någon tror att något fenomen beror på
gör det ju inte lättare att förstå vad som hänt, om det sker på bekostnad
av att få veta det som hade kunnat vara till hjälp - hur det lät.
Vh, iö
Dumt skrivet av mej...![]()
Jag tycker att basen släpar !![]()
Den ligger lite, lite efter, och är inte så distinkt som jag skulle vilja.
kung skrev:Jag håller inte med. Tycker det låter bra i många fall. Kanske för att jag vet hur skit det låter otriggat, eftersom mycket få ljudtekniker kan få till riktiga trummor på ett bra sätt.
Dessutom finns det få trummisar som spelar tillräckligt bra. Då menar jag både timingmässigt och dynamisk sett, alltså slå lika hårt varje trumslag. Eller jämt iaf.
kung skrev:Soundet är ofta så tätt och massivt, och om ett slag bara är lite för svagt kan det låta som det försvinner helt. Ofta blandar man in samplingar bara för att stödja upp vissa slag. Är man noga kan man göra det väldigt trovärdigt.
kung skrev:Sammanfattning av inlägget ovan:
Släpande bas beror ofta på produktionen, inte högtalarna eller rummet, även om det kan spela in rätt mycket, ibland.
Det är få, och jag har verkligen lyssnat efter just detta, dubbelkaggepartier som inte är luddiga och grötiga i basen.
Om man inte triggar är det ofta ännu värre.
Man kan ju även se det som att det är så trummor låter; det ska släpa i basen i baskaggen. Det är en filosofisk fråga.
Här är en låt där jag tycker dubbelkaggen funkar bra:
http://open.spotify.com/track/7bUcTW0mHg4Ec0kgdXemEG
Den har lite subbas som hänger kvar, men kaggen har så tydligt klick att det inte stör värst.
Dessutom är det en bra låt. Jävligt bra soundmässigt*, men taskig ljudkvalitet pga av kompressor och limiter, som vanligt..
*
Sound: Vad man valt för gitarrljud, basjud, trumljud osv.
kung skrev:Ok, jag tror jag förstår vad du stör dig på
kung skrev:bakerman22: hur delar du mellan basmodulerna och topparna?
Såg att du hade både dina DIY:ade moduler och subwoofers från Infinity. Du använder väl inte alla samtidigt?
kung skrev:Kul, jag känner mig hedrad
Det kommer en rad ljudexempel på det här vi diskuterat när jag får tid. Blir förstås en egen tråd. Den här håller på att bli lite för OT.
kung skrev:bakerman22: hur delar du mellan basmodulerna och topparna?
Såg att du hade både dina DIY:ade moduler och subwoofers från Infinity. Du använder väl inte alla samtidigt?
kung skrev: Att helt enkelt klippa topparna börjar bli ett vanligt sätt att förstöra musik på. Det "anses" förstöra mindre än komprimering, och jag kan delvis hålla med. Europes nya skiva är ett bra exempel på det. Mastern är inte komprimerad alls, bara klippt genom att köra ut för hög signal till masterregeln i protools. Den låter fördjävligt, rent ut sagt, men om man gör det försiktigare tycker jag det är snällare än komprimering. Jag kan göra ett par exempel på det nån gång.
kung skrev:Är du säker på att det är filt?
DanNorman skrev:Jag håller inte med. Tycker det låter bra i många fall. Kanske för att jag vet hur skit det låter otriggat, eftersom mycket få ljudtekniker kan få till riktiga trummor på ett bra sätt.
Dessutom finns det få trummisar som spelar tillräckligt bra. Då menar jag både timingmässigt och dynamisk sett, alltså slå lika hårt varje trumslag. Eller jämt iaf.
Användare som besöker denna kategori: data_foggen och 17 gäster