Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Claes skrev:Jag föreslår att ni som överväger att besvara min fråga bortser från Stiftelsen Stig Carlsson och i stället betraktar frågan som ställd utifrån att det på marknaden skulle finnas Carlssonhögtalare av en eller flera modeller Stig personligen konstruerade.
Claes skrev:Hej Vee-Eight!
Ditt svar får mig att inse att min fråga kan uppfattas annorlunda än jag avsåg. Jag menade inte att dra igång en diskussion om Stiftelsen Stig Carlsson eller spekulationer om vad de framdeles kan komma att göra eller inte göra. Skälet till att jag nämnde dem var i stället att de föreföll ligga närmast till hands för en eventuell nytillverkning.
Möjligen skulle det behövas ytterligare en enkät för att särskilja diskussioner om Stiftelsen Stig Carlsson från denna fråga.
Jag föreslår att ni som överväger att besvara min fråga bortser från Stiftelsen Stig Carlsson och i stället betraktar frågan som ställd utifrån att det på marknaden skulle finnas Carlssonhögtalare av en eller flera modeller Stig personligen konstruerade.
Claes skrev:Hej hifikg!
Jag har ingen aning om vad 52:orna skulle kosta nytillverkade i dag. Däremot vet jag att prisskillnaden var stor mellan 50 och 52. Jag diskuterade detta ganska ingående med Stig bland annat i samband med att vi utvärderade en ny version av 50:orna då vi jämförde dem med 52:orna.
Ur mitt perspektiv skulle jag dock vara mest intresserad av en absolut spjutspetsversion av de modeller som eventuellt skulle komma att nytillverkas. Därmed skulle priset kännas mindre intressant så länge det inte handlar om helt vansinniga nivåer. Frågan blir då var gränsen för vansinniga nivåer går ...
paa skrev:En liknande fråga har ju ställts här förut:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 371#275371
men det gav ju tyvärr inget den gången.
avr7000 skrev:paa skrev:En liknande fråga har ju ställts här förut:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 371#275371
men det gav ju tyvärr inget den gången.
Det som IÖ och SSC ville göra i den tråden har vi ju sedan själva gjort två gånger här på faktiskt.se och det är nu 35 nya par OA51 i omlopp.
Det går om man vill
paa skrev:En modern OD11 borde väl bestyckas med 5 1/4" ScanSpeak-bas i samma lådvolym som orginal? Det skulle ju bli en väldigt mycket bättre högtalare! Något som är sämre än vad som vore möjligt är väl inte speciellt intressant?
petersteindl skrev:Jag tror resultatet blir beroende på vad man har för målsättning med projektet.
Är det för att göra något i brist på annat? Är det för att få lite fler förfrågan på högtalarelement som man ändå tar fram för annat ändamål? Är det för att man vill ära Stig Carlsson eller är det för att ära den nye befintlige konstruktören? Är det för att man vill skapa sysselsättning? Är det för att man vill ge inkomster för SSCs överlevnad? Se det bara som en rad frågor som ändock kan svaras på.
Ändamålet är som jag ser det den springande punkten med vilken motivation högtalarna kommer färdigställas och det kommer prägla resultatet och det borde vara resultatet som är viktigast.
Kommer den nye konstruktören att anse att dessa högtalare blir det bästa han kan prestera och därmed kommer de låta bättre än allt vad konstuktören tidigare någonsin presterat oavsett prisklass och filosofi? Om inte, varför i så fall inte?
Claes skrev:Hej!
Vare sig grunden är teknikhistoria, hi-fi-intresse eller en särskild lockelse för de Carlssonhögtalare Stig själv konstruerade intresserar det mig vad du tänker.
PS
Tillägg om trådfrågans avgränsning efter värdefulla synpunkter från Vee-Eight
Denna fråga handlar uteslutande om högtalarmodeller Stig Carlsson konstruerade, blev färdig med och som tillverkades och såldes på marknaden.
Denna fråga handlar inte om högtalarmodeller som ej blev färdiga och därmed ej tillgängliggjordes på marknaden. Ej heller handlar den om högtalarmodeller som konstruerats efter Stig Carlsson tragiska bortgång.
Detta PS är uteslutande skrivet i förtydligande syfte i förhoppning om att det inte uppfattas som mästrande eller något annat negativt. Jag har ställt denna fråga därför att den utifrån beskriva förutsättningar intresserar mig mycket.
petersteindl skrev:Jag tror resultatet blir beroende på vad man har för målsättning med projektet.
Är det för att göra något i brist på annat? Är det för att få lite fler förfrågan på högtalarelement som man ändå tar fram för annat ändamål? Är det för att man vill ära Stig Carlsson eller är det för att ära den nye befintlige konstruktören? Är det för att man vill skapa sysselsättning? Är det för att man vill ge inkomster för SSCs överlevnad? Se det bara som en rad frågor som ändock kan svaras på.
Ändamålet är som jag ser det den springande punkten med vilken motivation högtalarna kommer färdigställas och det kommer prägla resultatet och det borde vara resultatet som är viktigast.
Kommer den nye konstruktören att anse att dessa högtalare blir det bästa han kan prestera och därmed kommer de låta bättre än allt vad konstuktören tidigare någonsin presterat oavsett prisklass och filosofi? Om inte, varför i så fall inte?
Mvh
Peter
Claes skrev:Bill50x, du frågar varför man skulle vilja lansera uppgraderade Carlssonhögtalare utanför dagens entusiaster. Så vitt jag känner till vill ”man” i princip inte det; det vill säga ingen gör det i dagsläget. Sedan skulle det i och för sig kunna finnas en eller flera som skulle vilja göra det men som av olika skäl inte kan.
Ragnwald skrev:Var inte Larsen på gång med en serietillverkning av OA-51 i liten skala, för en massa år sedan.
Blev alla marknadskostnader för stora, eller blev han motarbetat från något håll?
hifikg skrev:Skulle mina 52:or gå upp i rök skulle jag absolut sikta in mig på nya 52:or, nytillverkade eller original kan nog kvitta. Gissar att nytillverkade 52:or skulle kosta lite mer nu än när det begav sig. Eller kanske inte, om man tar hänsyn till prisutvecklingen. Vad kan man tro att ett nytillverkat par skulle kosta?
paa skrev:En modern OD11 borde väl bestyckas med 5 1/4" ScanSpeak-bas i samma lådvolym som orginal? Det skulle ju bli en väldigt mycket bättre högtalare! Något som är sämre än vad som vore möjligt är väl inte speciellt intressant?
Ragnwald skrev:Naqref skrev:Ca 25kkr via normala kanaler och i serier om minst 25 par.
Är normala kanaler att likna vid återförsäljare, som naturligtvis ska ha sitt?
lennartj skrev:paa skrev:En modern OD11 borde väl bestyckas med 5 1/4" ScanSpeak-bas i samma lådvolym som orginal? Det skulle ju bli en väldigt mycket bättre högtalare! Något som är sämre än vad som vore möjligt är väl inte speciellt intressant?
Jag är inte så säker på det.
Det beror på vad man eftersträvar.
För några år sedan då Audio Pro Cube i ungefär samma storlek men med just 5 1/4" bas marknadsfördes tog jag med mina nyrenoverade OD11 till "radiohandlaren" bredvid för att jämföra om det är värt möda och pengar att leta upp och renovera fler OD11 eller jag lika gärna kunde köpa nya Audio Pro.
OD11 kopplades in i högtalarväxeln på lika villkor som Audio Pro och ett 20-tal andra par högtalare i prisläge 2'-20' kr.
Audio Pro spelade visserligen en halv oktav oktav djupare, men hade lägre verkningsgrad, luddigare återgivning och matt diskant.
Det var först ett par Focal-högtalare för 7' och flera från 10' som kunde matcha OD11 generellt (enligt min subjektiva bedömning)!
Naqref skrev:Som jag ser det står och faller frågeställningen med vad som avses som "modernare versioner". Är det något som ska vara strukturellt bakåtkompatibelt? Är det principiellt? Är det stereokomptibelt?
Alla 50 och 60-talarna är optimerade för mono och har för livlig utstrålning för att lämpa sig för stereofoniskt bruk. De är därför redan ersatta med modernare versioner. Då 70-talarna. Det gör ju att de omodernare varianterna genast faller utanför. 70-talarna avfärdade Stig som ett sidospår och ett avslutat kapitel och är ersatta med 80-talarna. OA-12s modernare version heter då OA-50 och OA-14s heter OA-52. Dessa går med samma argument som ovan bort. Då finns kvar:
OD-11
OA-116
OA-2212
OA-50
OA-51
OA-52
Av dessa så är de tre första lite för suboptimalt designade om man ska använda samma lådvolymer och elementstorlekar för att vara intressanta. OA-116 och OA-2212 är dessutom konceptuellt ersatta med 80-talarna även om de inte når upp till samma ljudtryck.
En OD-11 skulle kunna vara intressant om den görs så som paa skriver men då har vi något helt annat än en moderniserad version. Då har vi en ny version.
OA-50 lever vidare i Larsen 4(.2) och OA-52 är ersatt med Larsen 6(.2).
OA-2212 är i princip ersatt med Larsen 8.
OA-116 faller lite mellan stolarna. Den är ju märkligast konstruerad om man önskar en kapabel högtalare med djup bas. Den överträffas av både OA-52 och Larsen 6(.2).
Den enda av högtalarna som är tillräckligt modern och unik är då OA-51 och den har ju redan nyproducerats i motsvarande skick som när den var ny (men med modernare element och filter). Frågan känns därför som något obsolet.
Tycker jag.
Detta är utanför frågeställningen men ändå relevant. Om man vurmar för det Stig ville göra och åstadkomma så kan man glömma allt före 1980. Det vore en mycket hedervärdare uppgift att försöka färdigställa två- och trevägaren.
Naqref skrev:Audio-Pro Cube var dessutom en betydligt billigare högtalare än OD-11 kompenserat för inflationen.
hifikg skrev:Naqref skrev:Audio-Pro Cube var dessutom en betydligt billigare högtalare än OD-11 kompenserat för inflationen.
Jag betalade 495 spänn för OD-11, fast det kan ha varit per styck. Låter det rimligt? Bör ha varit kring 77-78. Vad kostade Cube?
Naqref skrev:Man kan nog landa på 6kkr om man kör med direktförsäljning. Fast även det är ju lite mycket för en högtalare som inte var Ortoakustisk kan jag tycka. OM det nu var Stigs konstruktioner man var intresserad av.
Jocke skrev:Vet inte varför man ska hålla på att stampa i det gamla...? Är det inte större heder åt Stig med den utveckling som faktiskt skett?^^
Vee-Eight skrev:Jo, varför jag vill se 70-talarna igen som nyproducerade är att liknande högtalare finns inte längre, de ser i brist på ord helt utspejsade ut. De må vara ett sidospår enligt SC, men de blir inte sämre för det. Med risk att farbrorn kommer att spöka, men där får han och hans arv allt sitta sig ned och hålla flabben.
De OA12 jag har numer är inte som ersättare till mina nuvarande OA51.3, snarare ett komplement för att de är så förbannat bra på sitt sätt.
petersteindl skrev:...
Som sagt, Stig gillade inte diskanplaceringen i OA-14 och problemet var att OA-14 hade två st diskanter för direktljudet och som var placerade med för stort avstånd mellan varandra.
...
Ragnwald skrev:petersteindl skrev:...
Som sagt, Stig gillade inte diskanplaceringen i OA-14 och problemet var att OA-14 hade två st diskanter för direktljudet och som var placerade med för stort avstånd mellan varandra.
...
Hm.. men det var väl exakt samma placering som i OA-5 och OA-6?
flathead skrev:Liten fråga.
Formverktygen till plasten på tex OA-12 finns dessa kvar och vem har dom i så fall ?
Ska man nytillverka högtalarna med plastbaffel krävs det nog att verktygen finns kvar.
joseph skrev:Så gärna bra auktoriserade, färdigbyggda Carlssonhögtalare i snygga fanér på marknaden igen. Kloner får för min del gärna stanna på forumen.
vh Josef
petersteindl skrev:flathead skrev:Liten fråga.
Formverktygen till plasten på tex OA-12 finns dessa kvar och vem har dom i så fall ?
Ska man nytillverka högtalarna med plastbaffel krävs det nog att verktygen finns kvar.
Samtliga verktyg som fanns till 70-talshögtalarna var statsföretags egendom och den information jag då fick var att de skrotades direkt då Stig sade upp avtalet med Olle Mirsch. Verktyg väger ton och har ett skrotvärde eftersom de kan återvinnas. De skrotades alltså omedelbart. Jag var med på de möten med Stig Carlsson, Wilhelm Lilliehöök och Sonabs distributörer som gällde att säkerställa nya serier med befintliga verktyg. Det var bara några veckor efter sammanbrottet men det var redan för sent. Distributörerna hade kunnat lösa ut verktygen för mer än dess skrotvärde. Jag kollade upp sådant direkt och blev varse om att det var för sent.
Informationen var att även om statsföretag fått mer betalt för verktygen och verktygen funnits kvar så hade de likväl skrotat verktygen. Det var ett principbeslut. De var på intet sätt villiga att hjälpa Stig, utan det verkade vara snarast tvärtom. Det var för mig häpnadsväckande.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Vee-Eight skrev:Jo, varför jag vill se 70-talarna igen som nyproducerade är att liknande högtalare finns inte längre, de ser i brist på ord helt utspejsade ut. De må vara ett sidospår enligt SC, men de blir inte sämre för det. Med risk att farbrorn kommer att spöka, men där får han och hans arv allt sitta sig ned och hålla flabben.
De OA12 jag har numer är inte som ersättare till mina nuvarande OA51.3, snarare ett komplement för att de är så förbannat bra på sitt sätt.
Att 70-talarna skulle vara sidospår för SC, ser jag som nys. Den enda högtalare som Stig sa att han inte var tillfreds med och egentligen ville uppdatera var OA-14 och det sade han väldigt sent i sitt liv. I samband med Stigs flytt från bottenvåningen i huset pratade vi om detta och det var 1993 om jag minns rätt. Den senaste gången Stig nämnde problemet med OA14 var 1996 om jag minns rätt. Det var vid den tidpunkten lättare att prata angående de gamla modellerna än att försöka prata nya modeller. Stig hade fyllt 70 år året innan. Jag tror inte Stig ändrade sig därefter, även om Stig månaderna innan han dog fick ett arv från sin bror som dog och därigenom hade lite finansiella resurser. Då kan motivation för en kort period spira, men åldern tar ut sitt.
Som sagt, Stig gillade inte diskanplaceringen i OA-14 och problemet var att OA-14 hade två st diskanter för direktljudet och som var placerade med för stort avstånd mellan varandra. Stig, med emfas verkligen ogillade att ha två diskanter i direktljudet pekandes åt samma håll d v s mot lyssnaren då diskanterna var på avstånd sinsemellan som i fallet OA-14. Det är den högtalare Stig ångrade och ville förändra. Stig ångrade inte att den fanns men han ångrade att han inte optimerade den då den fanns. Jag hade samtal med Stig om just hans syn på sina högtalare, så där i efterskott.
Mvh
Peter
flathead skrev:Med tanke på att det är lågserier vi talar om och rätt stora ytor blir det dyrt verktyg som dessutom kräver en stor formspruta (ton/cm2 i stängningstryck).
Bearbetning i fleraxlig fräs är nog ett mer genomförbart alternativ.
Baffel fräst i MDF kanske ?
Har inte koll på vilka hållfastheter eller krav på plastkvalite som behövs men mycket prototyper görs idag genom 3D utskrift med plast.
petersteindl skrev:[Tja, vinklingen av diskanterna var annorlunda på OA-14 än på OA-5.
Du kan kolla in bilden på OA-14 så kan du se att de två diskanterna för direktljudet (d v s de som pekar i samma riktning som basen) sitter med stort avstånd från varandra och det är just detta som Stig Carlsson ogillade. Det är två diskanter som pekar åt samma håll och som skall ge direktljudet och de har ett stort avstånd sinsemellan. Det är en synnerligen ogynnsam kombination.
Naqref skrev:flathead skrev:Med tanke på att det är lågserier vi talar om och rätt stora ytor blir det dyrt verktyg som dessutom kräver en stor formspruta (ton/cm2 i stängningstryck).
Bearbetning i fleraxlig fräs är nog ett mer genomförbart alternativ.
Baffel fräst i MDF kanske ?
Har inte koll på vilka hållfastheter eller krav på plastkvalite som behövs men mycket prototyper görs idag genom 3D utskrift med plast.
Tror det går att gjuta i PU i epoxiformar för så små serier som det kan vara aktuellt med här.
petersteindl skrev:Att 70-talarna skulle vara sidospår för SC, ser jag som nys.
Bill50x skrev:Det pratas mycket om gamla tider och samtidigt produktionsmetoder.
Jag tror ändå den springande punkten är acceptansen från marknaden. Och hur stor är marknaden för högtalare i plus 20-30 tusen kronors-segmentet? Jag menar, det är knappast någon brist på högtalarmodeller som det ser ut idag.
Men det finns några goda förutsättningar för konceptet. Gör en exklusiv design (sämre förebilder än Apple och Guru kan man ha...) som inte är så placeringskänslig, inte så stor och som tex låter bra till bio med enbart ett par frontar. Och backa upp med en massiv marknadsföring.
Men billigt med en sådan satsning blir det inte...
/ B
Naqref skrev:Tror det går att gjuta i PU i epoxiformar för så små serier som det kan vara aktuellt med här.
Naqref skrev:petersteindl skrev:Att 70-talarna skulle vara sidospår för SC, ser jag som nys.
Nu har jag bara information från John om detta men tydligen såg Stig 70-talarna som ett avslutat kapitel när 80-talarna hade sett dagens ljus. Det kan vara rätt eller det kan vara fel. Jag har ytterst lite att betvivla att det skulle vara så. Det hindrar ju inte att Stig i efterhand kunde fundera på vad som kunde göras bättre med dessa givet de förutsättningar som fanns. Att återuppta någon form av produktion av 70-talarna var däremot aldrig aktuellt. De var akterseglade av 80-talarna.
Bill50x skrev:Men billigt med en sådan satsning blir det inte...
flathead skrev:3: Hög bearbetnings hastighet.
flathead skrev:Om det inte är några uppenbara nackdelar med en MDF istället för plast skulle jag nog valt det.
1: Går att 3D skanna och CAM bereda för en relativt låg kostnad.
2: Möjlighet för olika diskant placeringar utan ombyggnad av verktyg (både original och ny konfiguration kan levereras efter kunds önskemål)
olika baselement kan bearbetas för.
3: Hög bearbetnings hastighet.
4: Precisionen behöver inte vara super då ytan kan slipas/sprutspacklas/målas.
Att tillverka i flera moment och delar kostar oftast mer så idealet är en bit med snabb bearbetningstid.
Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
KarlXII skrev:Trevägaren.
Allt annat är nostalgi.
Claes skrev:Denna fråga handlar inte om högtalarmodeller som ej blev färdiga och därmed ej tillgängliggjordes på marknaden.
Vee-Eight skrev:Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
Jag väntar fortfarande på en gångbar förklaring varför så inte är fallet.
Vee-Eight skrev:Jag väntar fortfarande på en gångbar förklaring varför så inte är fallet.Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
Naqref skrev:flathead skrev:3: Hög bearbetnings hastighet.
Det är sant men mängden MDF som ska fräsas bort är betydande vilket gör att bearbetningstiden går upp och det ändå inte blir speciellt kostnadseffektivt. Jag tror på modellen som V8 för fram. En standarddetalj som gjuts och sedan resten i MDF.
Bill50x skrev:Vee-Eight skrev:Jag väntar fortfarande på en gångbar förklaring varför så inte är fallet.Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
Är alla högtalare där elementen (mellan/diskant) inte är direkt riktade mot lyssnaren att anses som OA?
/ B
paa skrev:Vee-Eight skrev:Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
Därför om så varit fallet så hade ju Stig Carlsson kallat den för OA11!
Vee-Eight skrev:KarlXII skrev:Trevägaren.
Allt annat är nostalgi.Claes skrev:Denna fråga handlar inte om högtalarmodeller som ej blev färdiga och därmed ej tillgängliggjordes på marknaden.
Men jag håller med dig, trevägaren är eg den enda Carlsson-konstruktion verkligen värd att omsätta till produkt.
paa skrev:Vee-Eight skrev:Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
paa skrev:Vee-Eight skrev:KarlXII skrev:Trevägaren.
Allt annat är nostalgi.Claes skrev:Denna fråga handlar inte om högtalarmodeller som ej blev färdiga och därmed ej tillgängliggjordes på marknaden.
Men jag håller med dig, trevägaren är eg den enda Carlsson-konstruktion verkligen värd att omsätta till produkt.
Jag vet inte, på 80-talet var inte basmoduler var mans egendom, men idag tror jag att en modern OA51 tillsammans med basmoduler skulle bli minst lika bra som den trevägare som vi inte vet hur den egentligen skulle sett ut innan Stig varit nöjd.
Basmoduelen OB51 togs ju fram av Naqref, men nu är väl dom Bremen-basarna slut.
Och Carlssonstiftelsen och Ingvar hade ju en passiv basmodul med 10" bas som skulle delas vid ca 300 Hz på gång för flera år sedan, vad var det som stoppade deras lansering? Var det att OB51 mättat marknaden?
Martin Dellstig » Wed 20 Oct 2010, 20:52
Hej!
Skon klämmer väl antagligen på min vänstra lilltå.
Jag ser basarna där jag sitter just nu!
Det har varit lite fix med MMX etc som har fått gå före.
Nu när det har lagt sig räknar jag nog med att komma framåt med detta igen.
Angående svar så är det svårt att säga något när det inte finns några färdiga svar.
Prototyperna är ju som sagt förevisade, när konstruktionen är helt klar i alla avseenden så kommer vi nog att slå på trumman så det märks.
paa skrev:Vee-Eight skrev:KarlXII skrev:Trevägaren.
Jag vet inte, på 80-talet var inte basmoduler var mans egendom, men idag tror jag att en modern OA51 tillsammans med basmoduler skulle bli minst lika bra som den trevägare som vi inte vet hur den egentligen skulle sett ut innan Stig varit nöjd.
Basmodulen OB51 togs ju fram av Naqref, men nu är väl dom Bremen-basarna slut.
Och Carlssonstiftelsen och Ingvar hade ju en passiv basmodul med 10" bas som skulle delas vid ca 300 Hz på gång för flera år sedan, vad var det som stoppade deras lansering? Var det att OB51 mättat marknaden?
schmutziger skrev:paa skrev:Vee-Eight skrev:Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
Eller var det lite mer som...
för od11 påminner ju mest om 80-talarna av alla 70-talare. Att den som var fel var eg mest rätt?
Vee-Eight skrev:Om man leker med tanken att bygga en ny reviderad oa12 så behövs tyvärr ngt slags plastverktyg igen. Hur dyrt det är vet jag inte, det var länge sen jag pysslade med plastkonstruktion. Men, om man ser till konstruktionen så kan man med lite vilje hålla sig till endast ett verktyg. Tror det är på OA116 så sitter basen i en vändbar platta. Beroende på hur man vrider den så får man rätt vinkel in mot mitten av rummet. Ponera att resten av baffeln för diskanterna kan göras av en platt mdf så borde en sån lösning vara görbar. Sen kan samma verktyg användas till od11, oa14 och oa116.
Men som sagt, ett plastverktyg, oavsett om det är en träplugg för småserier eller stora manicker så kostar det skjorta per såld enhet.
Jocke skrev:Numera låter man (vanliga människor - inte sådana nördar som vi) inte sådant ta någon större plats i inredningen - helst ska det inte synas alls...
mangrove skrev:Jocke skrev:Numera låter man (vanliga människor - inte sådana nördar som vi) inte sådant ta någon större plats i inredningen - helst ska det inte synas alls...
Mja... dock är ju OA-sjuttiotalarna mycket diskreta. Jag får ofta komplimanger för hur diskreta mina OA-14 är... det blir en mycket "låg profil" i inredningen.
Dock tror jag personligen inte att produkterna kan säljas in så lätt till dessa "vanliga människor". Audio Pro försökte ju med Qube få till en liten diskret golvstående kub typ OD-11, och den har slutat säljas så den kan inte ha rosat marknaden.
En högtalare som jag öht aldrig sett diskuteras på Carlsson-delen av Faktiskt är för övrigt en annan Audio Pro-konstruktion, Lv3. http://www.audiopro.se/node/138 Den borde väl uppfylla flera krav på orthoakustik? Jobbar duktigt med rumsreflexer (fast utan bakåtstrålande diskanter), elementklustren på ungefär rätt höjd som jag har förstått rekommenderas för 80-talarna, och som grädde på moset får man något inbyggt som inte finns i någon Carlsson-konstruktion -- ett hyggligt kompetent subbasstöd genom en inbyggd Ace Bass-enhet. Och allt är aktivt och därtill trådlöst. Superfinish. För fjortontusen spänn/paret. (edit: blir osäker, är priset per styck? edit igen, nix, per par)
Går DET att tävla med för målgruppen "den moderna människan"? Jag är mycket skeptisk.
Vee-Eight skrev:petersteindl skrev:Vee-Eight skrev:Jo, varför jag vill se 70-talarna igen som nyproducerade är att liknande högtalare finns inte längre, de ser i brist på ord helt utspejsade ut. De må vara ett sidospår enligt SC, men de blir inte sämre för det. Med risk att farbrorn kommer att spöka, men där får han och hans arv allt sitta sig ned och hålla flabben.
Att 70-talarna skulle vara sidospår för SC, ser jag som nys. Den enda högtalare som Stig sa att han inte var tillfreds med och egentligen ville uppdatera var OA-14 och det sade han väldigt sent i sitt liv. I samband med Stigs flytt från bottenvåningen i huset pratade vi om detta och det var 1993 om jag minns rätt. Den senaste gången Stig nämnde problemet med OA14 var 1996 om jag minns rätt. Det var vid den tidpunkten lättare att prata angående de gamla modellerna än att försöka prata nya modeller. Stig hade fyllt 70 år året innan. Jag tror inte Stig ändrade sig därefter, även om Stig månaderna innan han dog fick ett arv från sin bror som dog och därigenom hade lite finansiella resurser. Då kan motivation för en kort period spira, men åldern tar ut sitt.
Som sagt, Stig gillade inte diskanplaceringen i OA-14 och problemet var att OA-14 hade två st diskanter för direktljudet och som var placerade med för stort avstånd mellan varandra. Stig, med emfas verkligen ogillade att ha två diskanter i direktljudet pekandes åt samma håll d v s mot lyssnaren då diskanterna var på avstånd sinsemellan som i fallet OA-14. Det är den högtalare Stig ångrade och ville förändra. Stig ångrade inte att den fanns men han ångrade att han inte optimerade den då den fanns. Jag hade samtal med Stig om just hans syn på sina högtalare, så där i efterskott.
Mvh
Peter
Ah, låter klart vettigt. Förvånar mig faktiskt att man skulle vara totalt missnöjd med hela serien "70-talare", dvs OA12, 14, 116 och 2212, man faktiskt lagt ned mycket tid och svett på. Och de låter ju de facto över lag väldigt bra. Tror Stig var tillräckligt klyftig att inte sitta alltför länge i någon slags nattmössa och göra misstag.
Minns när Tux hade med ett par OA12 (kan ha varit Ekan också) till DIY Gbg, ställde upp dem i ett relativt litet rum och poppade Daft Punk - Technologic på avsevärd volym. Ursäkta kraftuttrycket, men satan i gatan, det var ett förjävla bra tryck i de små askarna. Oavsett om de kan räknas till hifi längre eller ej; den spelglädjen borde komma fler kunder till gagn än de få OA12:or som finns begagnade.
Om man leker med tanken att bygga en ny reviderad oa12 så behövs tyvärr ngt slags plastverktyg igen. Hur dyrt det är vet jag inte, det var länge sen jag pysslade med plastkonstruktion. Men, om man ser till konstruktionen så kan man med lite vilje hålla sig till endast ett verktyg. Tror det är på OA116 så sitter basen i en vändbar platta. Beroende på hur man vrider den så får man rätt vinkel in mot mitten av rummet. Ponera att resten av baffeln för diskanterna kan göras av en platt mdf så borde en sån lösning vara görbar. Sen kan samma verktyg användas till od11, oa14 och oa116.
Men som sagt, ett plastverktyg, oavsett om det är en träplugg för småserier eller stora manicker så kostar det skjorta per såld enhet.
Naqref skrev:Vee-Eight skrev:Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
Det finns ju flera aspekter av vad som karakteriserar en OA-högtalare, bla kvot mellan direkt och reflekterat ljud, energitonkurva och hanteringen av nära väggar.
Det första är inget problem att hantera även i högtalare med få element. I värsta fall kan man ju rikta elementen ifrån lyssnaren. För 80-talarna och OD-11 så är energitonkurvan lite begränsad i toppen. De senare ansågs ju ändå vara OA så det är kanske bara en mindre kompromiss på OA-temat. Det som ställer till det för OD-11 är snarare hanteringen av reflexerna från framväggen när det gäller diskanten. Där blir en rätt tydligt kamfiltereffekt som är hörbar. De extra diskanterna i 50, 60 och 70-talarna används för att smeta ut kamfiltereffekterna och pss göra de mer ohörbara. På 80-talarna så användes en annan princip och det är dels riktverkan och dels dämppaneler. Det är därför avsaknaden av hantering av kamfiltereffekterna i diskanten som gör att OD-11 trillar över gränsen för att vara ortoakustisk.
Naqref skrev:petersteindl skrev:[Tja, vinklingen av diskanterna var annorlunda på OA-14 än på OA-5.
Du kan kolla in bilden på OA-14 så kan du se att de två diskanterna för direktljudet (d v s de som pekar i samma riktning som basen) sitter med stort avstånd från varandra och det är just detta som Stig Carlsson ogillade. Det är två diskanter som pekar åt samma håll och som skall ge direktljudet och de har ett stort avstånd sinsemellan. Det är en synnerligen ogynnsam kombination.
Vad tror du om att flytta den inre "direktdiskanten" till den yttre och sätta dessa i en mild v-formation? Då får man mindre problem med kamfiltereffekter samtidigt som man får en något högre kvot direktljud. Den kvarvarande bakre diskanten kan sedan flyttas något mot mitten för att reflexmönstret vid lägre diskanten ska bli gynnsammare.
Vee-Eight skrev:Naqref skrev:Vee-Eight skrev:Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
Det finns ju flera aspekter av vad som karakteriserar en OA-högtalare, bla kvot mellan direkt och reflekterat ljud, energitonkurva och hanteringen av nära väggar.
Det första är inget problem att hantera även i högtalare med få element. I värsta fall kan man ju rikta elementen ifrån lyssnaren. För 80-talarna och OD-11 så är energitonkurvan lite begränsad i toppen. De senare ansågs ju ändå vara OA så det är kanske bara en mindre kompromiss på OA-temat. Det som ställer till det för OD-11 är snarare hanteringen av reflexerna från framväggen när det gäller diskanten. Där blir en rätt tydligt kamfiltereffekt som är hörbar. De extra diskanterna i 50, 60 och 70-talarna används för att smeta ut kamfiltereffekterna och pss göra de mer ohörbara. På 80-talarna så användes en annan princip och det är dels riktverkan och dels dämppaneler. Det är därför avsaknaden av hantering av kamfiltereffekterna i diskanten som gör att OD-11 trillar över gränsen för att vara ortoakustisk.
Så med en annan diskant (dvs med högre energi in-axis, typ) och dämpning av nära reflexerna så skulle den kunna kvala in som OA?
petersteindl skrev:Åter till din fråga, så skulle jag prova tvärtom d v s fytta den yttre diskanten till att placeras invid den inre i en vinkel mellan dessa. Den optimala vinkeln ges av diskanternas polärdiagram, skulle jag tro.
Naqref skrev:Vee-Eight skrev:Naqref skrev:Vee-Eight skrev:Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
Så med en annan diskant (dvs med högre energi in-axis, typ) och dämpning av nära reflexerna så skulle den kunna kvala in som OA?
I princip ja. Eller genom att förse den med en extradiskant.
Naqref skrev:petersteindl skrev:Att 70-talarna skulle vara sidospår för SC, ser jag som nys.
Nu har jag bara information från John om detta men tydligen såg Stig 70-talarna som ett avslutat kapitel när 80-talarna hade sett dagens ljus. Det kan vara rätt eller det kan vara fel. Jag har ytterst lite att betvivla att det skulle vara så. Det hindrar ju inte att Stig i efterhand kunde fundera på vad som kunde göras bättre med dessa givet de förutsättningar som fanns. Att återuppta någon form av produktion av 70-talarna var däremot aldrig aktuellt. De var akterseglade av 80-talarna.
Vee-Eight skrev:KarlXII skrev:Trevägaren.
paa skrev:Ojdå, även Peter S gör en _Fredrik_ !
petersteindl skrev:Vee-Eight skrev:KarlXII skrev:Trevägaren.
Åsså går långe mannen och slänger skiten i närmsta sopcontainer![]()
![]()
Finns det någon med kalashnikov som kan åka till Göteborg
![]()
![]()
Mvh
Peter
Vee-Eight skrev:petersteindl skrev:Vee-Eight skrev:KarlXII skrev:Trevägaren.
![]()
![]()
![]()
Mvh
Peter
Sålänge långfarbrorn och hans imateriella egendom är intakt så kan han dynga iväg så mkt han orkar i högtalarväg. Har sagt det förr, och får nu göra det igen; lyckas man med en trevägare eller ännu hellre en topp+basmodul med samma princip och prestanda så tänker jag ersätta mina OA51. Utan att blinka. SÅ bra är de.
petersteindl skrev:Vee-Eight skrev:petersteindl skrev:Vee-Eight skrev:KarlXII skrev:Trevägaren.
![]()
![]()
![]()
Mvh
Peter
Sålänge långfarbrorn och hans imateriella egendom är intakt så kan han dynga iväg så mkt han orkar i högtalarväg. Har sagt det förr, och får nu göra det igen; lyckas man med en trevägare eller ännu hellre en topp+basmodul med samma princip och prestanda så tänker jag ersätta mina OA51. Utan att blinka. SÅ bra är de.
Det hade varit bättre att du fått lådorna istället för Ragn-Sells. Du har ju till och med basar som går att använda. Då hade du och stolmannen kunnat lekaTänk så många fina bärs som hade gått åt
Vee-Eight skrev:petersteindl skrev:Vee-Eight skrev:petersteindl skrev:Vee-Eight skrev:KarlXII skrev:Trevägaren.
![]()
![]()
![]()
Mvh
Peter
Det hade varit bättre att du fått lådorna istället för Ragn-Sells. Du har ju till och med basar som går att använda. Då hade du och stolmannen kunnat lekaTänk så många fina bärs som hade gått åt
Mnjae, det sörjer jag inte så mkt. De krävde ju aktiv delning för att funka, och de var ju inte klara. Hursom; med tanke på hur bra de lät så är jag klart ivrig att hjälpa till att realisera färdiga exemplar. Och aktiv drivning kanske inte är så dumt, spelar eg inte större roll.
schmutziger skrev:ja, tänk om man hade haft ett par av eriks prototyplådor....![]()
Men de behöver ju rätt mycket jobb till för att låta bra med passiva filter än kan jag tycka.
schmutziger skrev:Men de behöver ju rätt mycket jobb till för att låta bra med passiva filter än kan jag tycka.
petersteindl skrev:Åsså går långe mannen och slänger skiten i närmsta sopcontainer![]()
![]()
![]()
![]()
Naqref skrev:schmutziger skrev:Men de behöver ju rätt mycket jobb till för att låta bra med passiva filter än kan jag tycka.
Jag tror inte det behövs så mycket extrajobb. De filter du har är ju första versionen. Däremot skulle de säkert gynnas av att byta baselement till något mycket mindre resonant. Kanske med kolfiberpappkon? Kanske 8545?
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Åsså går långe mannen och slänger skiten i närmsta sopcontainer![]()
![]()
![]()
![]()
Det där har jag missat.Gäller det Stigs egna lådor, eller är det någon som kastat de utvecklingsexemplaren som hölls på med?
Vee-Eight skrev:Naqref skrev:schmutziger skrev:Men de behöver ju rätt mycket jobb till för att låta bra med passiva filter än kan jag tycka.
Jag tror inte det behövs så mycket extrajobb. De filter du har är ju första versionen. Däremot skulle de säkert gynnas av att byta baselement till något mycket mindre resonant. Kanske med kolfiberpappkon? Kanske 8545?
Få ur er nästa LE-sats så är saken biff. Borde finnas en å annan som blir över.
Vee-Eight skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Åsså går långe mannen och slänger skiten i närmsta sopcontainer![]()
![]()
![]()
![]()
Det där har jag missat.Gäller det Stigs egna lådor, eller är det någon som kastat de utvecklingsexemplaren som hölls på med?
Nej, det var Eriks egna byggen.
Erik_Johansson skrev:Vee-Eight skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Åsså går långe mannen och slänger skiten i närmsta sopcontainer![]()
![]()
![]()
![]()
Nej, det var Eriks egna byggen.
Ni behöver inte bekymra er. Det var ju bara för att jag inte hade plats med dem om jag samtidigt ska kunna fortsätta genom att bygga nya lådor för att fortsätta projektet. De befintliga var på ca 80 liter och passade inte ens för de baselementen som satt i, trots att de ville ha rätt stora lådor. Allt för att jag byggt dem efter originalritningarna till Stigs prototyplådor. Nästa version blir återigen något mindre (närmare tvåvägslådorna i storlek) och bättre anpassade volymmässigt för att kunna prova olika baselement. Ett av elementen som ska provas har t.o.m en utformning av motorsystemet som gör att man kan välja om det ska monteras bakåfram eller åt "rätt" håll på konventionellt vis.![]()
Så fort jag det blir fint väder en helgdag har jag redan planerat att såga till material. Blev klar med mina föräldrars flytt häromveckan så nu finns det äntligen tid över.
/Erik
Erik_Johansson skrev:Ni behöver inte bekymra er. Det var ju bara för att jag inte hade plats med dem om jag samtidigt ska kunna fortsätta genom att bygga nya lådor för att fortsätta projektet. De befintliga var på ca 80 liter och passade inte ens för de baselementen som satt i, trots att de ville ha rätt stora lådor. Allt för att jag byggt dem efter originalritningarna till Stigs prototyplådor. Nästa version blir återigen något mindre (närmare tvåvägslådorna i storlek) och bättre anpassade volymmässigt för att kunna prova olika baselement. Ett av elementen som ska provas har t.o.m en utformning av motorsystemet som gör att man kan välja om det ska monteras bakåfram eller åt "rätt" håll på konventionellt vis.![]()
Claes skrev:.......
Det du skriver om att det framställts 35 par OA-51 av vilka flertalet var professionellt lackerade och även kunde fås färdigbyggda kände jag inte till även om jag inte utesluter att John kan ha nämnt det för mig. Hur som helst ger det mig intryck av att det ni gjorde ligger mycket nära det jag frågar om intresse för i min tråd.
.......
PappaBas skrev:joseph skrev:Så gärna bra auktoriserade, färdigbyggda Carlssonhögtalare i snygga fanér på marknaden igen. Kloner får för min del gärna stanna på forumen.
vh Josef
Jo men vad är auktoriserade? Det är ju det som är den springande punkten. Vem skall ta fram och auktorisera dem?
Är det av SSC auktoriserade? De har inget auktoriseringsprogram vad jag vet?
Skulle SSC upplåta sitt godtycke mot ersättning via licenser?
SSC äger ju tydligen heller ingen formell rätt till mer än vissa namn kombinationer? Överhududtaget känns hela den organisationen väldigt inaktuell.
Är de konstruktioner som redan gjorts av Naqref (de olika Larsenmodellerna) och Peter S ägghögtalare inte att betrakta som utvecklingar av Stig Carlssons ideer?
IÖ har ju föresatt sig att erbjuda en mängd olika ersättningselement och nya modeller? Det kan läsas på Carlssonplanet. De utfästa tidsramarna är bara färska om de vore besläktade med twinkiebars...
Skall IÖ börja göra OA högtalare via LTS?
Överhuvudtaget så känns egentligen det hela som en icke-fråga. Det finns som jag ser det ingen officiell organisation eller person som kan "auktorisera" något som helst. En enskild tillverkare kan hävda saker men i detta fall är det upp till marknad att recensera om det verkligen uppfyller kraven.
avr7000 skrev:Vi kan ju som sagt göra ett ryck med en gruppköpstråd på OA52.
Går det inte (med extra annonsering på de andra forumen) att relativt snabbt få intecknat minst 10 par så är nog frågan i denna tråd besvarad med ett nej...
Stefan
Nattlorden skrev:Vem drar igång återproduktionen av .2 vifor?
avr7000 skrev:Nattlorden skrev:Vem drar igång återproduktionen av .2 vifor?
Jag kan få tag i typ 10 par nya vifa .2 diskanter (aluminium)
avr7000 skrev:Nattlorden skrev:Vem drar igång återproduktionen av .2 vifor?
avr7000 skrev:Vi kan ju som sagt göra ett ryck med en gruppköpstråd på OA52.
Går det inte (med extra annonsering på de andra forumen) att relativt snabbt få intecknat minst 10 par så är nog frågan i denna tråd besvarad med ett nej...
Stefan
petersteindl skrev:Naqref skrev:petersteindl skrev:Att 70-talarna skulle vara sidospår för SC, ser jag som nys.
Stigs högtalare genomgick en konstruktionsevolution och då finns inga sidospår. Det var en seriell utveckling.
Stig Carlsson var jättenöjd med Kolboxen. Det enda han ville ha var ett bättre baselement.
Då 60-talarna lanserades var Kolboxen ett passerat stadium för Stig och 60-talarna var Stig jättenöjd med.
Då 70-talarna utvecklades och lanserades var 60-talarna ett passerat stadium för Stig och 70-talarna var Stig jättenöjd med (utom OA-14).
Då 80-talarna kom var 70-talarna ett passerat stadium för Stig och 80-talarna var Stig jättenöjd med.
Men ingen av Stigs högtalare var ett sidospår för Stig, men OA-14 var inte färdigutvecklad då den lanserades. Den hade Stig velat skulle genomgå ytterligare evolution.
Dynamic skrev:avr7000 skrev:Nattlorden skrev:Vem drar igång återproduktionen av .2 vifor?
Får man köpa ett par?
Frodrak skrev:Dynamic skrev:avr7000 skrev:Nattlorden skrev:Vem drar igång återproduktionen av .2 vifor?
Får man köpa ett par?
+1.....
schmutziger skrev:Och det viktigaste:
0% är intresserade av antika Carlsson konstruktioner som var baserade runt 9710 förutom kolboxen o då mestadels pga designen
Vee-Eight skrev:I det ljuset undrar man ju varför OA5mmx kom till.![]()
Kanske är ett elakt antagande, men ändå.
Så Claes, vad säger dig svaret du anser dig fått?Claes skrev:Hej alla!
Det blev många intressanta deltrådar genom denna min huvudtråd om intresset för de högtalarmodeller Stig personligen konstruerade.
De flesta som är intresserade av att besvara enkäten verkar ha gjort det eftersom endast något enstaka svar tillkommit den senaste tiden. Därför sammanfattar jag utfallet. Jag bortser från att den automatiska procentfördelningen avrundar annorlunda än vedertagen matematisk praxis.
Totalt 83 procent av respondenterna har i skrivande stund valt något av de fyra svarsalternativ som anger någon form av intresse för de Carlssonhögtalare Stig själv konstruerade. Föga förvånande med anledning av i vilket forum frågan ställdes.
Totalt 17 procent av respondenterna har valt det svarsalternativ som anger större intresse för modernare högtalarkonstruktioner än Stigs. Beroende på hur frågan och svarsalternativen är formulerade framgår det inte om de modernare högtalare 17 procent är mer intresserade av än Stigs konstruktioner är högtalare inspirerade av Stigs koncept eller ej.
Omkring 76 procent av respondenterna skulle uppskatta om en eller flera av Stigs konstruktioner åter skulle tillverkas och säljas.
Ett sidospår som kommit upp är möjligheten till gruppköp. Inspirerande och rörande tycker jag.
Ett annat sidospår är olika uppfattningar om olika modellers egenskaper; dels de modeller Stig konstruerade, dels andra märken och modeller mer eller mindre inspirerade av Stigs koncept.
Som jag ser det är min huvudfråga besvarad och jag tackar alla som bidragit. Kanske finns det skäl att starta fler nya huvudtrådar på några av de intressanta sidofrågor som aktualiserats?
Bästa välljudshälsningar till alla musikälskare
Claes
schmutziger skrev:hrmm, det var oa116 du lyssnade på, inga jefvla oa14
![]()
Kommer inte ihåg om jag hunnit uppgradera med t22 el ej.
oa12 hade t22 iaf.
du inser att du eg beskriver en annan högtalare med bremenbas, två diskanter och relativt hög WAF va?
PappaBas skrev:Vee-Eight skrev:I det ljuset undrar man ju varför OA5mmx kom till.![]()
Kanske är ett elakt antagande, men ändå.
Ja IÖ låtsades ju vara oförstående och sedan drog han sig ur när mätdatan kom på bordet.... då var vi visst taskiga mot honom tyckte han. Trots att jag verkligen gjorde allt i min makt att involvera honom från början. Det var ju ett retoriskt knep för att slippa ta besvärliga frågor. Tycker det var mycket tråkigt att han gjorde så.
Man undrar ju om det var så att han kanske råkat få en batch med element över från Hesselvallprojektet som kanske inte var optimala för den applikationen? MMX kanske var ett sätt att realisera de elementen?
De elementen som användes senare är vad jag förstått märkbart motorstarkare. Min personliga uppfattning är att F87 säkert kan användas bättre on-axis där man kan dämpa ner den rejält men i en OA-kontruktion är den ju otjänlig. Bara kolla på takreflexens tonkurva....
Den låter enligt uppgift förträffligt i Hesselvallaren.
Men personligen var ju det startskottet för att verkligen försöka sätta mig in i högtalarkonstruktion och psykoakustik så på så sätt får jag tacka honom för personligen har jag lärt mig mycket![]()
OA-12 kan man ju faktiskt se som en 80-talare med en direktverkande och en ambiensdiskant?
Naqref skrev:petersteindl skrev:Naqref skrev:petersteindl skrev:Att 70-talarna skulle vara sidospår för SC, ser jag som nys.
Stigs högtalare genomgick en konstruktionsevolution och då finns inga sidospår. Det var en seriell utveckling.
Stig Carlsson var jättenöjd med Kolboxen. Det enda han ville ha var ett bättre baselement.
Då 60-talarna lanserades var Kolboxen ett passerat stadium för Stig och 60-talarna var Stig jättenöjd med.
Då 70-talarna utvecklades och lanserades var 60-talarna ett passerat stadium för Stig och 70-talarna var Stig jättenöjd med (utom OA-14).
Då 80-talarna kom var 70-talarna ett passerat stadium för Stig och 80-talarna var Stig jättenöjd med.
Men ingen av Stigs högtalare var ett sidospår för Stig, men OA-14 var inte färdigutvecklad då den lanserades. Den hade Stig velat skulle genomgå ytterligare evolution.
Jag tror vi är överens i grunden men använder olika ord för det.
När man kör ett spår (multipla diskanter) och sedemera inser att man inte kommer längre på det spåret och växlar över till ett annat spår (enkla diskanter) så har man gjort ett spårbyte. Då ligger det gamla spåret kvar men det har sidsteppats. Det har blivit ett sidospår.
John diskuterade 70-talarna vid några tillfällen och Stig lär ha sagt att "de gjorde jag i mitt oförstånd". Någon tydligare markering att det var ett avslutat kapitel har jag svårt att se.
Personligen håller jag med Stig om att 70-talarna och de ännu tidigare högtalarna är helt ointressanta (sett ur ett modernare perspektiv) och tycker det är väldigt konstigt att SSC har fokuserat på just dessa för uppgraderingar och nybyggen snarare än det som Stig tyckte var relevant. Är man intresserad av teknikhistoria så är naturligtvis alla högtalare intressanta men då ska de inte moderniseras utan behållas i sitt ursprungligt ljudande skick. Det är därför jag inte sysslar med tekniska uppgraderingar av de högtalarna.
Naqref skrev:Oavsett vilket så anser jag att principen där man använder flera diskanter för att mjuka upp kamfiltereffekten är enbart teknikhistoriskt intressant.
Bill50x skrev:Naqref skrev:Oavsett vilket så anser jag att principen där man använder flera diskanter för att mjuka upp kamfiltereffekten är enbart teknikhistoriskt intressant.
Men, är inte IÖ´s Y-konfiguration av diskanterna på OA14 just ett försök att minska/eliminera kamfiltereffekten? Hade det blivit mindre sådan effekt om det bara hade varit ett (1) diskantelement?
(jag måste erkänna att jag inte är helt införstådd med vad kamfiltereffekt är...)
/ B
petersteindl skrev:Ragnwald skrev:petersteindl skrev:...
...
Hm.. men det var väl exakt samma placering som i OA-5 och OA-6?
...
Tja, vinklingen av diskanterna var annorlunda på OA-14 än på OA-5.
...
Naqref skrev:Peter, du får använda de ord du tycker passar bäst så använder jag de ord jag anser passar bäst. Det är möjligt att återvändsgränd passar bättre än sidospår. Oavsett vilket så anser jag att principen där man använder flera diskanter för att mjuka upp kamfiltereffekten är enbart teknikhistoriskt intressant. Trevägaren är i mina ögon mest att betrakta som en direktstrålare kompletterat med ambiensdiskanter. Där fyller de senare ett helt annat syfte än de diskanter som fanns på 70-talarna. Detta säger jag inte till dig utan till alla andra som läser. Jag tycker det är ett intressant koncept och det testade vi ju också en variant av på de trevägare som Erik tog fram. Den varianten finns numera på Larsen 8.
Naqref skrev:Personligen håller jag med Stig om att 70-talarna och de ännu tidigare högtalarna är helt ointressanta (sett ur ett modernare perspektiv) och tycker det är väldigt konstigt att SSC har fokuserat på just dessa för uppgraderingar och nybyggen snarare än det som Stig tyckte var relevant.
paa skrev:Det finns ju en massa varianter av 3-vägaren beskriven i div patent, olika prototyper har tydligen gjorts, så vad vet vi om hur den egentligen skulle kommit att se ut t.ex när det gäller diskanter för reflekterat ljud, om Stig hade kommit till produktion med den?
Var just den delen fastställd?
Inte för att vara taskig, men sådana där uttalanden är jag van vid att personer som gärna vill ha koll, men inte alltid har det kommer med.petersteindl skrev:Jag har rätt bra koll på vad Stig ville åstadkomma och göra så fort han fick möjlighet.
MvH
Peter
petersteindl skrev:paa skrev:Det finns ju en massa varianter av 3-vägaren beskriven i div patent, olika prototyper har tydligen gjorts, så vad vet vi om hur den egentligen skulle kommit att se ut t.ex när det gäller diskanter för reflekterat ljud, om Stig hade kommit till produktion med den?
Var just den delen fastställd?
Det finns en massa prototyper som Stig förkastat och ett par prototyper som Stig inte förkastat. På slutet pratade jag med Stig om 3-vägarna och om diskanter för reflekterat ljud. Jag har rätt bra koll på vad Stig ville åstadkomma och göra så fort han fick möjlighet.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Naqref skrev:Peter, du får använda de ord du tycker passar bäst så använder jag de ord jag anser passar bäst. Det är möjligt att återvändsgränd passar bättre än sidospår. Oavsett vilket så anser jag att principen där man använder flera diskanter för att mjuka upp kamfiltereffekten är enbart teknikhistoriskt intressant. Trevägaren är i mina ögon mest att betrakta som en direktstrålare kompletterat med ambiensdiskanter. Där fyller de senare ett helt annat syfte än de diskanter som fanns på 70-talarna. Detta säger jag inte till dig utan till alla andra som läser. Jag tycker det är ett intressant koncept och det testade vi ju också en variant av på de trevägare som Erik tog fram. Den varianten finns numera på Larsen 8.
Naq, 3-vägarens diskanter för reflekterat ljud har samma funktion som 70-talarnas diskanter för reflekterat ljud, liksom 60-talarnas diskanter för reflekterat ljud. Skillnaden ligger i kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud.
Till skillnad från dig anser jag att principer för att mjuka upp kamfiltereffekt oavsett om man använder flera diskanter eller andra knep är intressant och inte endast ur ett teknikhistoriskt perspektiv.
De kamfiltereffekter som uppstår på respektive trumhinna vid stereofonisk återgivning med två högtalare gör att tonkurvan inte ser speciellt rak ut med de Interchannel Level och Time Differences som finns kodat i varje stereofonisk inspelning.
3-vägaren är i mina ögon sett inte att betraktas som en traditionell eller konventionell direktstrålare.
Mvh
Peter
schmutziger skrev:jag förstår inte![]()
Kan du inte bygga en trevägare o visa vad du menar istället?
Peter gör likadant och så jämför vi.
Hade det inte varit enklast, för alla?
Naqref skrev:schmutziger skrev:jag förstår inte![]()
Enklast för alla utom för Peter och mig då menar du?![]()
schmutziger skrev:jag förstår inte![]()
paa skrev:Ett givet tema för nästa Faktiskt högtalarbyggtävling:
Bygg bästa ortoakustiska trevägaren, efter Stig Carlssons gamla patent.
paa skrev:Jag har sett bilder där trevägaren har ett uppåtbakåt-/riktat diskanthorn. Var det sista iterationen som Stig gjorde, eller hade han bytt till de två motfasade ambiensdiskanterna på slutet?
Naqref skrev:schmutziger skrev:jag förstår inte![]()
Enklast för alla utom för Peter och mig då menar du?![]()
hifikg skrev:En trevägare, eller vilken högtalare som helst, som "kör i cirklar" kring en 52:a måste vara högtalarnas Heliga Graal och målet för alla högtalartillverkare och ägare.
Fjonkalicious skrev:paa skrev:Ett givet tema för nästa Faktiskt högtalarbyggtävling:
Fixar du vinstpengar?Eller står SSC för dom?
Fjonkalicious skrev:paa skrev:Ett givet tema för nästa Faktiskt högtalarbyggtävling:
Naqref skrev:hifikg skrev:En trevägare, eller vilken högtalare som helst, som "kör i cirklar" kring en 52:a måste vara högtalarnas Heliga Graal och målet för alla högtalartillverkare och ägare.
Det där har diskuterats på en av faktiskt.ses dolda avdelningar (nej inte den avdelningen Mattias). Och det hela stupar nog mest på finansiering. Det behövs i runda slängar 30-50kkr per modell för att få fram bra fungerande prototyper som sedan kan dupliceras. D v s om jag skulle vara inblandad. Andra kan säkert spendera många gånger mer på det.
paa skrev:Fjonkalicious skrev:paa skrev:Ett givet tema för nästa Faktiskt högtalarbyggtävling:
Äran att vinna en sådan tävling överträffar väl vilka pengar som helst?
hifikg skrev:Naqref skrev:hifikg skrev:En trevägare, eller vilken högtalare som helst, som "kör i cirklar" kring en 52:a måste vara högtalarnas Heliga Graal och målet för alla högtalartillverkare och ägare.
Det där har diskuterats på en av faktiskt.ses dolda avdelningar (nej inte den avdelningen Mattias). Och det hela stupar nog mest på finansiering. Det behövs i runda slängar 30-50kkr per modell för att få fram bra fungerande prototyper som sedan kan dupliceras. D v s om jag skulle vara inblandad. Andra kan säkert spendera många gånger mer på det.
Och du är säker på att den "kör i cirklar" kring en 52.2:a? då borde det vara peanuts att hitta en finansiär. En sådan högtalare skulle sopa mattan med allt som finns på marknaden och bli Högtalaren.
KarlXII skrev:Nu börjar det bli dax att definiera en åtta.
Naqref skrev:Tar man bort extradiskanten i trevägaren så är den "bara" ett traditionellt direkstrålande lågkomprimerande horn.
Jocke skrev:Naqref skrev:Tar man bort extradiskanten i trevägaren så är den "bara" ett traditionellt direkstrålande lågkomprimerande horn.
Kan man ana ett trendbrott i vårt sätt att se på högtalare här? Skulle enkom ambience-diskanten vara det som definierar OA?
Fjonkalicious skrev:paa skrev:Fjonkalicious skrev:paa skrev:Ett givet tema för nästa Faktiskt högtalarbyggtävling:
Äran att vinna en sådan tävling överträffar väl vilka pengar som helst?
Nej.
Nattlorden skrev:Jocke skrev:Naqref skrev:Tar man bort extradiskanten i trevägaren så är den "bara" ett traditionellt direkstrålande lågkomprimerande horn.
Kan man ana ett trendbrott i vårt sätt att se på högtalare här? Skulle enkom ambience-diskanten vara det som definierar OA?
Nja, du har placeringen på och spridningen från hornen som parameter också.
Fjonkalicious skrev:Det är i alla fall min inställning. Min uppfattning är att det krävs mycket arbetstid och säkerligen ett bra kapital för att testa olika möjliga lösningar med olika element,lådor osv.
För det får man äran. Är det inte bättre då att göra en högtalare som man kan sälja istället, eller hur var det nu? Jo, det finns det tillverkare som gör....
Naqref skrev:hifikg skrev:Naqref skrev:hifikg skrev:En trevägare, eller vilken högtalare som helst, som "kör i cirklar" kring en 52:a måste vara högtalarnas Heliga Graal och målet för alla högtalartillverkare och ägare.
Och du är säker på att den "kör i cirklar" kring en 52.2:a? då borde det vara peanuts att hitta en finansiär. En sådan högtalare skulle sopa mattan med allt som finns på marknaden och bli Högtalaren.
Redan tvåvägsvarianten kör åttor runt 52.2 och det vi har hört av trevägsvarianten så har den potential att göra det. I mitt tycke då.
Erik_Johansson skrev:Fjonkalicious skrev:Det är i alla fall min inställning. Min uppfattning är att det krävs mycket arbetstid och säkerligen ett bra kapital för att testa olika möjliga lösningar med olika element,lådor osv.
För det får man äran. Är det inte bättre då att göra en högtalare som man kan sälja istället, eller hur var det nu? Jo, det finns det tillverkare som gör....
Allt beror ju på vad man har för mål. För min del är arbetet med trevägaren ju delvis av egoistiska skäl.Dvs att jag själv vill ha dem och kunna spela på dem. Skulle det kosta mig säg 20000 kr ytterligare att nå det målet så är det helt ok. Det kostade oss mer att vara 2 pers en vecka i Turkiet i somras och trevägsprojektet intresserar mig mer än en solsemester.
/Erik
MagnusÖstberg skrev:Det är tokiga människor.
Fjonkalicious skrev:Men det du gjorde handlade ju inte om en tävling. Vi kan ju se hur det gick i den andra tävlingen och då hade den 10kkr i vinstpengar. Hur tror du det skulle gå med en tävling utan vinstpengar. Visst, det kanske finns några som skull hoppa på tåget, men hur många talar vi om? Tre?
Mvh
Filip
schmutziger skrev:Men är det inte bättre att isf gå ihop och göra en kollektiv ansträngning?
ist att tre pers köper element o material för 30kkr. så går det kanske att få till något bättre ihop?
paa skrev:Skulle inte trådskaparen Claes kunna ordna en lyssning på Studio Blue den dagen det blir dags att avöra vem som lyckats bäst?
Reglerna för tävlingen snor vi väl snabbt ihop tillsammans?
Naqref skrev:För vissa av oss så skulle det inte se så bra ut om vi deltog i en tävling och inte vann. Då är det bättre av att förmedla uppfattningen att vi oavsett vilket ändå vet bäst.![]()
Jag tror att den lämpligaste vägen är att vi stöttar Erik i hans projekt på de sätt vi kan.
Naqref skrev:hifikg skrev:Naqref skrev:hifikg skrev:En trevägare, eller vilken högtalare som helst, som "kör i cirklar" kring en 52:a måste vara högtalarnas Heliga Graal och målet för alla högtalartillverkare och ägare.
Redan tvåvägsvarianten kör åttor runt 52.2 och det vi har hört av trevägsvarianten så har den potential att göra det. I mitt tycke då.
hifikg skrev:Naqref skrev:hifikg skrev:Naqref skrev:hifikg skrev:En trevägare, eller vilken högtalare som helst, som "kör i cirklar" kring en 52:a måste vara högtalarnas Heliga Graal och målet för alla högtalartillverkare och ägare.
Jag höll på att köra av vägen nu! Jag tror du överdriver våldsamt, för mig innebär begreppet, att köra i åttor kring något, total utklassning. Om det ens är bara lite sant borde det inte vara svårt att finansiera projektet. Fast man får förstås räkna med att dela med sig av kakan.
Vee-Eight skrev:Men sett utifrån SC´s konstruktioner så tycker jag att Erik Johansson mfl bör få allt stöd att slutföra deras strävanden att bygga trevägaren. Jag har lyssnat på ett par av iterationerna och jag måste säga att det är inte ofta jag får massivt haksläpp. De var, redan då, bland det bästa jag hört. Skall det tas fram högtalare så det såna.
Naqref skrev:För vissa av oss så skulle det inte se så bra ut om vi deltog i en tävling och inte vann.
paa skrev:Ja, det är lite så vi jobbar här!
Att vara normal är onormalt. Och tråkigt.Bill50x skrev:Naqref skrev:Som om fjonken skulle vara normal.MagnusÖstberg skrev:Det är tokiga människor.![]()
![]()
Eller MÖ...
![]()
/ B
+1schmutziger skrev:Men är det inte bättre att isf gå ihop och göra en kollektiv ansträngning?
ist att tre pers köper element o material för 30kkr. så går det kanske att få till något bättre ihop?
Medhåll. Men vi andra vet ju inte vad som händer på de dolda forumdelarna. Då är det ju inte lika kul att stötta..Naqref skrev:Jag tror att den lämpligaste vägen är att vi stöttar Erik i hans projekt på de sätt vi kan.
hifikg skrev:Jag höll på att köra av vägen nu! Jag tror du överdriver våldsamt, för mig innebär begreppet, att köra i åttor kring något, total utklassning.
MagnusÖstberg skrev:Men vi andra vet ju inte vad som händer på de dolda forumdelarna. Då är det ju inte lika kul att stötta..
MagnusÖstberg skrev: Medhåll. Men vi andra vet ju inte vad som händer på de dolda forumdelarna. Då är det ju inte lika kul att stötta..
MagnusÖstberg skrev:Men vi andra vet ju inte vad som händer på de dolda forumdelarna. Då är det ju inte lika kul att stötta..
Man kan ju också ge fullständigt fan i inlägg av negativ karaktär som inte har syftet att hjälpa framåt.avr7000 skrev:Jag har ju lyssnat och labbat på Eriks två och tre-vägare och de är i sanning imponerande och har potential! (bl a att köra 8 or run OA52)
-Men, så länge det finns en skitvrång styrelse i SSC ledda av en ordförande som har för vana att skicka ut hotbrev till den som misshagar. + att vi här har IÖ som deras förlängda arm som i dessa typer av sammanhang berättar hur bra han kände Stig och att han "nöjer sig med att visa tacksamhet till Stig för hans inspiration" medan andra då "utnämner sig till representanter för Stigs idéer" och därmed är ena rackarns renommesnyltare...
- så tror jag inte att tillställningen att gemensamt här försöka ta fram en uttolkning av Stigs 3-vägs patent blir den sorglösa trevliga tillställning den har rätt att bli!
Bättre då att utom synhåll för denna vrånghet försöka t ex hjälpa Erik med forsatt arbete.
Eller att labba själv på egen kammare.
Stefan
avr7000 skrev:Jag har ju lyssnat och labbat på Eriks två och tre-vägare och de är i sanning imponerande och har potential! (bl a att köra 8 or run OA52)
-Men, så länge det finns en skitvrång styrelse i SSC ledda av en ordförande som har för vana att skicka ut hotbrev till den som misshagar. + att vi här har IÖ som deras förlängda arm som i dessa typer av sammanhang berättar hur bra han kände Stig och att han "nöjer sig med att visa tacksamhet till Stig för hans inspiration" medan andra då "utnämner sig till representanter för Stigs idéer" och därmed är ena rackarns renommesnyltare...
- så tror jag inte att tillställningen att gemensamt här försöka ta fram en uttolkning av Stigs 3-vägs patent blir den sorglösa trevliga tillställning den har rätt att bli!
Bättre då att utom synhåll för denna vrånghet försöka t ex hjälpa Erik med forsatt arbete.
Stefan
Vee-Eight skrev:Håller iof med MÖ, man kan eg skippa SSC-styrelsen i sin helhet inkl att vara bitter över deras göranden och låtande. Dock står det dem fritt att antingen, som sagt, stötta projektet eller låta bli. Blir väldigt nöjd med båda lösningarna, kanske rent av mer nöjd med det senare.
Bill50x skrev:Vee-Eight skrev:Håller iof med MÖ, man kan eg skippa SSC-styrelsen i sin helhet inkl att vara bitter över deras göranden och låtande. Dock står det dem fritt att antingen, som sagt, stötta projektet eller låta bli. Blir väldigt nöjd med båda lösningarna, kanske rent av mer nöjd med det senare.
![]()
Jag har dock dåligt minne. Hur har SSC fått mandat att föra SC´s skapelser vidare?
/ B
Vee-Eight skrev:DET är en väldigt central och bra fråga. Jag vet inte.Bill50x skrev:Jag har dock dåligt minne. Hur har SSC fått mandat att föra SC´s skapelser vidare?
Bill50x skrev:Jag har dock dåligt minne. Hur har SSC fått mandat att föra SC´s skapelser vidare?
Bill50x skrev:Vee-Eight skrev:DET är en väldigt central och bra fråga. Jag vet inte.Bill50x skrev:Jag har dock dåligt minne. Hur har SSC fått mandat att föra SC´s skapelser vidare?
Uj, om DU inte vet, vem vet? Känns lite märkligt, speciellt om man som jag utanför läst lite av turerna kring detta. Själv slutade jag renovera mina OA14 bland annat pga skitsnacket (inte alls enbart därför, mycket pga tidsbrist/motivation) när det blev för surt. På något sätt påverkade det mina förväntningar om hur högtalarna skulle låta. Fel av mig givetvis men det var så det kändes. Så jag sålde av alla grejor jag köpt (gamla högtalare, nya element, nya komponenter till delningsfilter, kontakter färg spackel etc inkl massa arbete) med förlust.
Så här i efterhand inser jag att jag skulle satsat på att renovera ett par OA12:or istället och struntat i bråket med SSC
/ B
Bill50x skrev:Vee-Eight skrev:Håller iof med MÖ, man kan eg skippa SSC-styrelsen i sin helhet inkl att vara bitter över deras göranden och låtande. Dock står det dem fritt att antingen, som sagt, stötta projektet eller låta bli. Blir väldigt nöjd med båda lösningarna, kanske rent av mer nöjd med det senare.
![]()
Jag har dock dåligt minne. Hur har SSC fått mandat att föra SC´s skapelser vidare?
/ B
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Jag höll på att köra av vägen nu! Jag tror du överdriver våldsamt, för mig innebär begreppet, att köra i åttor kring något, total utklassning.
Självklart.
När jag vill provocera lite så påstår jag att världens bästa högtalare tveksamt kan vara dubbelt så bra som en vanlig klockradio.
Däremot verkar det som en förbättring på en promille eller så kan UPPLEVAS otroligt stor.
Naqref skrev:Jag föreslår att SSC delar ut sitt första stipendie till Erik och att vi drar ihop ytterligare en påse pengar han fritt kan disponera utan inblandning (enligt ju fler kockar destu sämre soppa).
Naqref skrev:Jag föreslår att SSC delar ut sitt första stipendie till Erik och att vi drar ihop ytterligare en påse pengar han fritt kan disponera utan inblandning (enligt ju fler kockar destu sämre soppa).
MagnusÖstberg skrev:Naqref skrev:Jag föreslår att SSC delar ut sitt första stipendie till Erik och att vi drar ihop ytterligare en påse pengar han fritt kan disponera utan inblandning (enligt ju fler kockar destu sämre soppa).
Vore ju enormt av dem, men det finns väl inget att dela ut längre.
Naqref skrev:Det behövs i runda slängar 30-50kkr per modell för att få fram bra fungerande prototyper som sedan kan dupliceras. D v s om jag skulle vara inblandad.
MagnusÖstberg skrev:Jag tycker att ett erkännande vore gott nog, att bara få känna att det man gör uppskattas av dem som faktiskt har som huvuduppgift att värna om Stigs minne och hans arbete och gärning.
paa skrev:Jag har sett bilder där trevägaren har ett uppåtbakåt-/riktat diskanthorn. Var det sista iterationen som Stig gjorde, eller hade han bytt till de två motfasade ambiensdiskanterna på slutet?
Bill50x skrev:Vee-Eight skrev:DET är en väldigt central och bra fråga. Jag vet inte.Bill50x skrev:Jag har dock dåligt minne. Hur har SSC fått mandat att föra SC´s skapelser vidare?
Uj, om DU inte vet, vem vet? Känns lite märkligt, speciellt om man som jag utanför läst lite av turerna kring detta. Själv slutade jag renovera mina OA14 bland annat pga skitsnacket (inte alls enbart därför, mycket pga tidsbrist/motivation) när det blev för surt. På något sätt påverkade det mina förväntningar om hur högtalarna skulle låta. Fel av mig givetvis men det var så det kändes. Så jag sålde av alla grejor jag köpt (gamla högtalare, nya element, nya komponenter till delningsfilter, kontakter färg spackel etc inkl massa arbete) med förlust.
Så här i efterhand inser jag att jag skulle satsat på att renovera ett par OA12:or istället och struntat i bråket med SSC
/ B
Vee-Eight skrev:Bill50x skrev:Vee-Eight skrev:DET är en väldigt central och bra fråga. Jag vet inte.Bill50x skrev:Jag har dock dåligt minne. Hur har SSC fått mandat att föra SC´s skapelser vidare?
/ B
Mja, asså;
Jag klev på "tåget" nånstans 2001-2002, och då fanns ju SSC redan. Av vad jag förstått så hade inte SC några arvingar, så Stiftelsen Stig Carlsson startades av vänner till SC. Jag tror inte det fanns ett testamente till grund till bildandet. Mandatet måste då ha kommit från Länsstyrelsen, eller vem som nu bestämmer i dessa ärenden, som flyttade över kvarlåtenskaperna till SSC´s förvaltning.
Mao; SC har, vad jag vet, varken önskat eller ogillat ett bildande av en stiftelse som skulle förvalta kvarlåtenskaper och imateriell egendom. Den uppgiften är självpåtagen. Det bör väl sägas att bildande av stiftelse i liknande fall är fullt naturligt, och det är inte där skon klämmer i den sorgliga utvecklingen på senare tid, utan snarare beror det på stiftelsens medlemmar. Iaf vissa av dem.
Ok, jag kanske visste iaf. Sort of.
Aerob skrev:Som lite smygfascinerad över SC´s skapelser utan att vara allt för införstådd i allt vad SSC egentligen är och gör så känns det här väldigt rörigt och obegripligt.
Vad har SSC för makt gällande en produkt som SC själv aldrig har fullföljt? Kan man hindra en sådan från att förverkligas? Kan en sådan förverkligas? Kan SSC hindra någon att konstruera en trevägare efter hur han/hon trodde SC hade konstruerat den? Är det gällande patent som dom besitter rätten över som är problemet eller handlar det om varumärket eller vad? Jag har svårt att greppa vad problemet egentligen består i, så om någon har lust att förklara eller länka så blir jag jätteglad.
joseph skrev:Aerob skrev:Som lite smygfascinerad över SC´s skapelser utan att vara allt för införstådd i allt vad SSC egentligen är och gör så känns det här väldigt rörigt och obegripligt.
Vad har SSC för makt gällande en produkt som SC själv aldrig har fullföljt? Kan man hindra en sådan från att förverkligas? Kan en sådan förverkligas? Kan SSC hindra någon att konstruera en trevägare efter hur han/hon trodde SC hade konstruerat den? Är det gällande patent som dom besitter rätten över som är problemet eller handlar det om varumärket eller vad? Jag har svårt att greppa vad problemet egentligen består i, så om någon har lust att förklara eller länka så blir jag jätteglad.
De kan inte hindra ett gubbdagis att svartsnickra ett dussin trevägshögtalare.
vh J
petersteindl skrev:Tänkte bara tillägga att jag i Bremen Ortho-Acoustic AB spelar på Bremen Ortho-Acoustic 3-vägare hemma just nu
Mvh
Peter
Sanny_X skrev:Naqref skrev:Det behövs i runda slängar 30-50kkr per modell för att få fram bra fungerande prototyper som sedan kan dupliceras. D v s om jag skulle vara inblandad.
Så om "man" ger dig 30-50kkr tar du fram en fungerande trevägare?
Är det tänkbart att pengarna tas fram genom en insamlig och att det släpps ritning fritt, eller behåller du copyright på konstruktionen då?
Hur är det generellt med copyright på högtalarkonstruktioner?
Naqref skrev:När det gäller trevägsvarianten så har den kanske utseende mot sig. Det har även tvåvägsvarianten men där har vi fått lite återkoppling från ett par industridesigners som gör att jag tror att den kan bli väldigt aptitlig.
Naqref skrev:Öhum. Dina färgval är väl mest att betrakta som "intressanta" snarare än universellt attraktiva.
jonasp skrev:petersteindl skrev:Tänkte bara tillägga att jag i Bremen Ortho-Acoustic AB spelar på Bremen Ortho-Acoustic 3-vägare hemma just nu
Mvh
Peter
3-väggare???
Naqref skrev:Sanny_X skrev:Naqref skrev:Det behövs i runda slängar 30-50kkr per modell för att få fram bra fungerande prototyper som sedan kan dupliceras. D v s om jag skulle vara inblandad.
Så om "man" ger dig 30-50kkr tar du fram en fungerande trevägare?
Är det tänkbart att pengarna tas fram genom en insamlig och att det släpps ritning fritt, eller behåller du copyright på konstruktionen då?
Hur är det generellt med copyright på högtalarkonstruktioner?
Om jag säger som så att vi är ett antal personer som har klurat på detta och jag är övertygad om att för den summan kan man få fram en väl fungerande konstruktion. Det hade varit det bästa om någon huvudman höll i det hela men man kan tänka sig att det hela presenteras som en helt fri konstruktion. Möjligen där man ger SSC en möjlighet att certifiera de färdiga konstruktionerna (och qc-testa dom) mot en mindre summa och därefter får de kallas Carlssonska.
När det gäller trevägsvarianten så har den kanske utseende mot sig. Det har även tvåvägsvarianten men där har vi fått lite återkoppling från ett par industridesigners som gör att jag tror att den kan bli väldigt aptitlig.
Vee-Eight skrev:Hur kommer det sig att trevägaren är ngt som sagda designer inte rår på, men däremot kan utveckla formen på tvåvägaren? Nu var det ett tag sen jag såg och lyssnade på ngn av dem, men i mitt minne så är de inte så rasande olika. Vågar du dig på en fördjupning alt förtydligande?
Och eftersom jag vet att du är en skojjig ordmärkare (), hur lyder fördjupningen?
Naqref skrev:Vee-Eight skrev:Hur kommer det sig att trevägaren är ngt som sagda designer inte rår på, men däremot kan utveckla formen på tvåvägaren? Nu var det ett tag sen jag såg och lyssnade på ngn av dem, men i mitt minne så är de inte så rasande olika. Vågar du dig på en fördjupning alt förtydligande?
Och eftersom jag vet att du är en skojjig ordmärkare (), hur lyder fördjupningen?
Sagda designer har inte kollat närmare på trevägaren men jag gissar att dess bulkighet och mer komplexa toppdel gör uppgiften betydligt svårare.
Jocke skrev:Appropå 0,15dB så måste väl basen stiga något enormt när högtalaren placeras mot vägg?^^ Skämt åsido - kurvan ser jag och fin ut - nästan lika bra som "loopback" - tycker nog att det fordras lite mer info för att den ska säga mig något!
RogerGustavsson skrev:Jocke skrev:Appropå 0,15dB så måste väl basen stiga något enormt när högtalaren placeras mot vägg?^^ Skämt åsido - kurvan ser jag och fin ut - nästan lika bra som "loopback" - tycker nog att det fordras lite mer info för att den ska säga mig något!
Kurvan från Miller Audio Research har säkert stark koppling till testobjektet på bilden...
RogerGustavsson skrev:Jocke skrev:Appropå 0,15dB så måste väl basen stiga något enormt när högtalaren placeras mot vägg?^^ Skämt åsido - kurvan ser jag och fin ut - nästan lika bra som "loopback" - tycker nog att det fordras lite mer info för att den ska säga mig något!
Kurvan från Miller Audio Research har säkert stark koppling till testobjektet på bilden...
KarlXII skrev:Finns inte en chans att högtalaren skulle mäta på det viset.
Då skulle den väl knappast vara ortoakustisk till att börja med.
Kanske skulle framgå lite bättre när Hr. Steindl skojar.
schmutziger skrev:Men två o trevägarna är ju väldigt lika,
har man kommit på en bra lösning till tvåvägaren så borde man kunna göra mer el mindre samma på trevägare o bara ha ersätta diskanthornet med mellanregisterdelen o sätta diskanten på toppen, eller?
avr7000 skrev:Men, så länge det finns en skitvrång styrelse i SSC ledda av en ordförande som har för vana att skicka ut hotbrev till den som misshagar. + att vi här har IÖ som deras förlängda arm som i dessa typer av sammanhang berättar hur bra han kände Stig och att han "nöjer sig med att visa tacksamhet till Stig för hans inspiration" medan andra då "utnämner sig till representanter för Stigs idéer" och därmed är ena rackarns renommesnyltare...
Stefan
KarlXII skrev:Finns inte en chans att högtalaren skulle mäta på det viset.
RogerGustavsson skrev:Ibland får jag intryck av att det finns en tävlan i att ha "känt Stig Carlsson mest och bäst". Det finns rätt många uttolkare av vad Stig Carlsson tycks ha menat, tänkt eller talat om.
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Jocke skrev:Appropå 0,15dB så måste väl basen stiga något enormt när högtalaren placeras mot vägg?^^ Skämt åsido - kurvan ser jag och fin ut - nästan lika bra som "loopback" - tycker nog att det fordras lite mer info för att den ska säga mig något!
Var kurvan lurendrejeri??
När vi mest behöver de som litar på sina egna öron...Nattlorden skrev:...när det vi mest behöver är någon som hör som Stig...RogerGustavsson skrev:Ibland får jag intryck av att det finns en tävlan i att ha "känt Stig Carlsson mest och bäst". Det finns rätt många uttolkare av vad Stig Carlsson tycks ha menat, tänkt eller talat om.
petersteindl skrev:KarlXII skrev:Finns inte en chans att högtalaren skulle mäta på det viset.
![]()
Jag trodde det var uppenbart att sådana kurvor får man på elektronik och inte på högtalareDessutom är fotot av Långa Farbrorns 3-vägare (som gick på tippen) taget av avr7000 hemma hos avr7000 för några år sedan och det är från denna sejour som V8 och vi andra lyssnade. Kurvan hittade jag på internet. Jag tog den rakaste jag kunde hitta
Men eftersom den föll 0,15-0,20 dB vid 20 kHz
så var jag ju naturligtvis tvungen att hitta på något
så att det skulle bli spikrakt från 20-20 kHz inom 0,05 dB.
Nu återstår det för Naq att få sådan frekvenskurva på lyssnarposition och speca toleransen i produktion till +/- 0,01 dB![]()
![]()
Mvh
Peter
Bill50x skrev:När vi mest behöver de som litar på sina egna öron...Nattlorden skrev:...när det vi mest behöver är någon som hör som Stig...RogerGustavsson skrev:Ibland får jag intryck av att det finns en tävlan i att ha "känt Stig Carlsson mest och bäst". Det finns rätt många uttolkare av vad Stig Carlsson tycks ha menat, tänkt eller talat om.
/ B
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Ibland får jag intryck av att det finns en tävlan i att ha "känt Stig Carlsson mest och bäst". Det finns rätt många uttolkare av vad Stig Carlsson tycks ha menat, tänkt eller talat om.
...när det vi mest behöver är någon som hör som Stig...
Jocke skrev:petersteindl skrev:KarlXII skrev:Finns inte en chans att högtalaren skulle mäta på det viset.
![]()
Jag trodde det var uppenbart att sådana kurvor får man på elektronik och inte på högtalareDessutom är fotot av Långa Farbrorns 3-vägare (som gick på tippen) taget av avr7000 hemma hos avr7000 för några år sedan och det är från denna sejour som V8 och vi andra lyssnade. Kurvan hittade jag på internet. Jag tog den rakaste jag kunde hitta
Som sagt - loopback...Nu återstår det för Naq att få sådan frekvenskurva på lyssnarposition och speca toleransen i produktion till +/- 0,01 dB![]()
![]()
Mvh
Peter
Haha... lycka till säger jag!
Är det verkligen önskvärt? Tycker vi resonerar mycket utifrån ett tekniskt ideal och mindre utifrån vad vi faktiskt upplever.
petersteindl skrev:Jocke skrev:petersteindl skrev:KarlXII skrev:Finns inte en chans att högtalaren skulle mäta på det viset.
![]()
Som sagt - loopback...Nu återstår det för Naq att få sådan frekvenskurva på lyssnarposition och speca toleransen i produktion till +/- 0,01 dB![]()
![]()
Mvh
Peter
Är det verkligen önskvärt? Tycker vi resonerar mycket utifrån ett tekniskt ideal och mindre utifrån vad vi faktiskt upplever.
Ja det kan diskuteras och speciellt vid stereoåtergivning när det rör sig om fantomprojisering av ljudobjekt. Men sitter man i diffusljudfältet så kommer frekvensgången att pendla upp och ner och ha allt annat än rak frekvensgång. Och speciellt problematiskt kan det bli för ljudobjekt som fantomprojiceras nära centerposition då signalerna från respektive högtalare har ungefär samma SPL. Om man däremot integrerar eller medelvärdesbildar så kan man få fram en frekvensgång som mer motsvarar hur hörseln registrerar och hanterar ljud.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Ja det kan diskuteras och speciellt vid stereoåtergivning när det rör sig om fantomprojisering av ljudobjekt. Men sitter man i diffusljudfältet så kommer frekvensgången att pendla upp och ner och ha allt annat än rak frekvensgång. Och speciellt problematiskt kan det bli för ljudobjekt som fantomprojiceras nära centerposition då signalerna från respektive högtalare har ungefär samma SPL. Om man däremot integrerar eller medelvärdesbildar så kan man få fram en frekvensgång som mer motsvarar hur hörseln registrerar och hanterar ljud.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Nu återstår det för Naq att få sådan frekvenskurva på lyssnarposition och speca toleransen i produktion till +/- 0,01 dB![]()
![]()
PappaBas skrev:petersteindl skrev:Ja det kan diskuteras och speciellt vid stereoåtergivning när det rör sig om fantomprojisering av ljudobjekt. Men sitter man i diffusljudfältet så kommer frekvensgången att pendla upp och ner och ha allt annat än rak frekvensgång. Och speciellt problematiskt kan det bli för ljudobjekt som fantomprojiceras nära centerposition då signalerna från respektive högtalare har ungefär samma SPL. Om man däremot integrerar eller medelvärdesbildar så kan man få fram en frekvensgång som mer motsvarar hur hörseln registrerar och hanterar ljud.
Mvh
Peter
Integrerar man över varje Critical Band då? Dessutom så undrar jag om man skall ha en normal integration eller använda en viktad summation dvs att hörseln betonar hur reflexerna ankommmer sett över tid lite olika? Diffusfält kan man ju kompensera för.
Naqref skrev:petersteindl skrev:Nu återstår det för Naq att få sådan frekvenskurva på lyssnarposition och speca toleransen i produktion till +/- 0,01 dB![]()
![]()
Ååh det är det minsta problemet. Det är ju bara att rita en fin kurva och säga att så är det. Och om någon kommer dragandes med mätningar så säger man bara att den räta linjen återspeglar inte mätsituationen utan är den psykoakustiskt upplevda tonkurvan.
Jocke skrev:petersteindl skrev:Jocke skrev:petersteindl skrev:KarlXII skrev:Finns inte en chans att högtalaren skulle mäta på det viset.
![]()
![]()
Mvh
Peter
Ja det kan diskuteras och speciellt vid stereoåtergivning när det rör sig om fantomprojisering av ljudobjekt. Men sitter man i diffusljudfältet så kommer frekvensgången att pendla upp och ner och ha allt annat än rak frekvensgång. Och speciellt problematiskt kan det bli för ljudobjekt som fantomprojiceras nära centerposition då signalerna från respektive högtalare har ungefär samma SPL. Om man däremot integrerar eller medelvärdesbildar så kan man få fram en frekvensgång som mer motsvarar hur hörseln registrerar och hanterar ljud.
Mvh
Peter
Centerhögtalare och m/s matris - skulle det bli bättre eller sämre? Man har ju redan hanterat problemet en gång i studion.
petersteindl skrev:Jocke skrev:Är det verkligen önskvärt? Tycker vi resonerar mycket utifrån ett tekniskt ideal och mindre utifrån vad vi faktiskt upplever.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Nej detta problem ligger inte i mjukvaran (musiken). Problemet ligger i stereosystem - högtalare - rum - lyssnare. Centerhögtalare och någon form av en slags m/s matris ändrar förutsättningarna i förhållande till lyssning med 2 högtalare.
Mvh
Peter
Jocke skrev:petersteindl skrev:Jocke skrev:Är det verkligen önskvärt? Tycker vi resonerar mycket utifrån ett tekniskt ideal och mindre utifrån vad vi faktiskt upplever.
Mvh
Peter
Centerhögtalare och m/s matris - skulle det bli bättre eller sämre? Man har ju redan hanterat problemet en gång i studion.petersteindl skrev:Nej detta problem ligger inte i mjukvaran (musiken). Problemet ligger i stereosystem - högtalare - rum - lyssnare. Centerhögtalare och någon form av en slags m/s matris ändrar förutsättningarna i förhållande till lyssning med 2 högtalare.
Mvh
Peter
Alltså... problemet finns ju redan i studions monitorer... har det på något sätt kompenserats där så att problemet är irreparabelt? Annars finns ju möjligheten att avnjuta (?) inspelningen medelst 3-kanalsystem summa/skillnad... Tycker du svarar på något annat Peter...^^
Dynamic skrev:Betydligt lättare att sälja 51'or skulle jag tro. Jag skulle verkligen vilja ha ett par 51.2!
PappaBas skrev:Dynamic skrev:Betydligt lättare att sälja 51'or skulle jag tro. Jag skulle verkligen vilja ha ett par 51.2!
Är det inte bara att haka på ett gruppköp på lådor här inneoch bygga själv? Är inte den Vifa diskanten dock svår att få tag på?
Måste ju vara lättare att gå den vägen än att vänta på att någon skulle vilja officiellt nyproducera en specifik modell.
Jag menar varför krångla till det?
Aerob skrev:avr7000 skrev:Typ...![]()
Ingen verkar vilja ha OA52 kloner i alla fall.
Stefan
Jodå, jag vill, men jag vill bygga lådorna själv! Ställde en fråga om det på föregående sida.
Dynamic skrev:PappaBas skrev:Dynamic skrev:Betydligt lättare att sälja 51'or skulle jag tro. Jag skulle verkligen vilja ha ett par 51.2!
Är det inte bara att haka på ett gruppköp på lådor här inneoch bygga själv? Är inte den Vifa diskanten dock svår att få tag på?
Måste ju vara lättare att gå den vägen än att vänta på att någon skulle vilja officiellt nyproducera en specifik modell.
Jag menar varför krångla till det?
Jag hängde inte så mkt här på faktiskt när sista gruppköpet var på g så jag missade det tyvärr. Diskanten är svår att få tag på men jag hoppas att jag nån gång ska lyckas få tag på både lådor och diskanter och förverkliga min dröm.
petersteindl skrev:paa skrev:Jag har sett bilder där trevägaren har ett uppåtbakåt-/riktat diskanthorn. Var det sista iterationen som Stig gjorde, eller hade han bytt till de två motfasade ambiensdiskanterna på slutet?
Japp, det var Stigs sista iteration, men han sa att han även skulle prova med ytterligare en diskant för det reflekterade ljudet, inalles 3 st diskanter.
2 sinsemellan motfasade ambiensdiskanter var Naqrefs prov som vi lekte med hos AVR 7000 och har alltså inget med Stig Carlsson att göra.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Jajjemen. Jag labbade med extra diskanthorn då jag körde tractrixhorn och Lowther PM4. Dessa extradiskanthorn satte jag i samma vinklar som Stig Carlsson ansåg väsentliga. De tillförde reflexer och frekvenskurvan uppåt i registret blev rakare på totalljudskurvan.
Klangkaraktären hos de inspelade instrumenten ändrades inte mycket, men helt plötsligt öppnades det upp en ny värld d v s till inspelningslokalen och karakteristiska trattljud försvann i stort sett. Det var ett mycket spännande experiment. jag hade inte råd att köpa dessa diskanter, utan jag lånade dessa under en tid.
MvH
Peter
landa skrev:petersteindl skrev:Mandatet kommer från Allmännna Arvsfonden som avstod Arvet till förmån för stiftelsen. Först ses God Man ut som ser till dödsboet och denne God Man blev min dåvarande advokat Raoul Smitt. Han var även Lilliehööks advokat. Jag gav information till Raoul som snabbt utsågs till God Man.
Efter det att Stiftelsen bildats fick stiftelsen dödsboet som God Man Advokat Raoul Smitt förde över till SSC efter att samtliga kostnader tagits ur dödsboet.
Därefter tillhör ärendet Länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet. Allt kommer stå i Steindl-tråden så småningomoch det blir i kronologisk ordnig hade jag tänkt.
Mvh
Peter
Här tror jag det har blivit lite förväxling mellan "god man" och "boutredningsman". En god mans uppdrag upphör alltid i samma ögonblick som huvudmannen avlider. Här kanske det var så att den person som var god man blev utsedd till boutredningsman? Det är inte helt ovanligt.
Ranefjord skrev:Om en ny OA52a hade presenterats och om den hade låtit snäppet bättre än .2 och .3 hade jag beställt direkt.
Tillägg: Tyvärr är det svårt att hitta OA52or i fint skick på beg-marknaden. Om de inte har skavanker så är de moddade.
Ranefjord skrev:Om en ny OA52a hade presenterats och om den hade låtit snäppet bättre än .2 och .3 hade jag beställt direkt.
Tillägg: Tyvärr är det svårt att hitta OA52or i fint skick på beg-marknaden. Om de inte har skavanker så är de moddade.
paa skrev:Ranefjord skrev:Om en ny OA52a hade presenterats och om den hade låtit snäppet bättre än .2 och .3 hade jag beställt direkt.
Skulle OA52LE2 kunna vara denna goda cigarr, eller skulle du räkna dem till de moddade, som du inte är intresserad av?
Naqref skrev:Oki då vet vi varför den här tråden skapades. Det var en marknadsundersökning för Cloudhögtalaren OD-11. Då vet vi också varför Claes "glömde" vissa saker.
Claes gjorde detta som ombud för SSC och i egenskap som Ordf för LTS. Detta säger mig att LTS är rökta som oberoende förening. Frågan är om detta agerande är förenligt med medlemmarnas uppdrag.
Oki då vet vi varför den här tråden skapades. Det var en marknadsundersökning för Cloudhögtalaren OD-11. Då vet vi också varför Claes "glömde" vissa saker.
Claes gjorde detta som ombud för SSC och i egenskap som Ordf för LTS. Detta säger mig att LTS är rökta som oberoende förening. Frågan är om detta agerande är förenligt med medlemmarnas uppdrag.
Detaljeratljud skrev:Oki då vet vi varför den här tråden skapades. Det var en marknadsundersökning för Cloudhögtalaren OD-11. Då vet vi också varför Claes "glömde" vissa saker.
Eller också dök tankarna kring detta upp, EFTER att de fick förfrågan av TE, om att använda OD11. Vilket i mitt tycke faller sig mer naturligt. Säger jag som inte tror på konspirationsteorier.
MÖ, ånyo, min IP kan ni glömma. Det finns ingen koppling mellan mig och TE, eller SSC whatsoever. Känner mig träffad.
Vee-Eight skrev:Naqref skrev:Oki då vet vi varför den här tråden skapades. Det var en marknadsundersökning för Cloudhögtalaren OD-11. Då vet vi också varför Claes "glömde" vissa saker.
Hur vet "vi" det?
Vee-Eight skrev: nytillverka en gammal carlsson-modell
joseph skrev:Jag tycker det är rätt trist när en admin ständigt riktar misstroende mot en rivaliserande högtalartillverkare (SSC - han jobbar åt bl a Larsen och Bremen) och riktar grava anklagelser mot en ordförande för en organisation vars medlemstidning inte direkt förhärligat en av hans konstruktioner.
Jag tycker det luktar riktigt ruttet, skämmes!
Nattlorden skrev:Vee-Eight skrev: nytillverka en gammal carlsson-modell
Tycker du tryckte på ovanstående lite väl tungt. Vilka carlsson-modeller som man skulle vilja ta i nyproduktion är inte "gammal carlsson-modell" menar du?
joseph skrev:Jag tycker det är rätt trist när en admin ständigt riktar misstroende mot en rivaliserande högtalartillverkare (SSC - han jobbar åt bl a Larsen och Bremen) och riktar grava anklagelser mot en ordförande för en organisation vars medlemstidning inte direkt förhärligat en av hans konstruktioner.
Vee-Eight skrev:Nattlorden skrev:Vee-Eight skrev: nytillverka en gammal carlsson-modell
Tycker du tryckte på ovanstående lite väl tungt. Vilka carlsson-modeller som man skulle vilja ta i nyproduktion är inte "gammal carlsson-modell" menar du?
Alla gamla Carlsson-modeller är väl gamla carlsson-modeller. Eller hur tänkte du nu? Finns ju inte några nya, som bekant.
anoden skrev:Ska förtalet av SCC och LTS börja igen? Finns det inte annat att ägna kraft åt? Att kalla Claes W:s förfrågan för en marknadsundersökning, (med kommersiella ambitioner?), är väl att ta i. Något annat än
84 svar på detta forum skulle jag nog vilja ha som underlag om jag har kommersiella ambitioner att lansera något.
Administratörens roll, här som på andra fora, är väl att se till att det hålls en god ton och inte själv vara aktiv del i förtalet av SCC och LTS.
joseph skrev:Gav inte LTS stöd åt Stig i en konflikt med någon om det var Audio Pro eller hur det var? Ang. "carlssonhögtalare".
Naqref skrev:Jag jobbar inte åt Bremen och här uttalar jag mig inte i egenskap av admin.
joseph skrev:Spännande att se hur en del tolkar texter.
Ursäkta, men jag trodde att N. gick ärenden åt Bremen. Vet inte var jag kunde få något så dumt ifrån.
RogerGustavsson skrev:Naqref skrev:Jag jobbar inte åt Bremen och här uttalar jag mig inte i egenskap av admin.
Men fanns inte Bremen med i din signatur tidigare?
joseph skrev:Spännande att se hur en del tolkar texter.
Ursäkta, men jag trodde att N. gick ärenden åt Bremen. Vet inte var jag kunde få något så dumt ifrån.
Naqref skrev:Oki då vet vi varför den här tråden skapades. Det var en marknadsundersökning för Cloudhögtalaren OD-11. Då vet vi också varför Claes "glömde" vissa saker.
Glebster skrev:En marknadsundersökning kan också vara en form av reklam, det är kanske det Naq åsyftar?
Det är väl i så fall mycket värre med den cloudspeakertråd, som finns på annat ställe, med en tveksamt oberoende trådstartare?!
Ragnwald skrev:Ingen vet i dagsläget vilka som sitter i den styrelsen.
phloam skrev:Ragnwald skrev:Ingen vet i dagsläget vilka som sitter i den styrelsen.
LTS och SSC måste verkligen vara helt åtskilda organisationer framöver om inte konspirationerna ska fortsätta. Ingen bör inneha poster eller uppdrag inom båda organisationer samtidigt. Hur är det egentligen med det, förr och idag..? Finns det så få kompetenta att de måste sitta på två stolar?
RogerGustavsson skrev:Ni som har åsikter om LTS, är ni själva med i LTS? Har inte LTS delvis sin grund i folk från branschen? Kan man någonsin frånskriva sig oberoende i alla sammanhang? Man behöver inte nödvändigtvis ha en agenda men utifrån från sin egna vy kan man ha synpunkter på det mesta mer eller mindre färgade av sin egna uppfattning.
RogerGustavsson skrev:Ni som har åsikter om LTS, är ni själva med i LTS? Har inte LTS delvis sin grund i folk från branschen? Kan man någonsin frånskriva sig oberoende i alla sammanhang? Man behöver inte nödvändigtvis ha en agenda men utifrån från sin egna vy kan man ha synpunkter på det mesta mer eller mindre färgade av sin egna uppfattning.
phloam skrev:Jag struntar i vem som har rätt eller fel, bara själva förekomsten av en massa tråkigheter är skäl nog att dra sig undan, och det är väl inte meningen?
hevi skrev:Naqref skrev:Oki då vet vi varför den här tråden skapades. Det var en marknadsundersökning för Cloudhögtalaren OD-11. Då vet vi också varför Claes "glömde" vissa saker.
Jag har inte hela historiken bakom dina, Claes, SSCs, LTS, och Larsens etc. infekterade relationsproblem och ständiga smutskastande av varandra, men seriöst Naqref, nu får du fan ta och ge dig! :?
Teenage Engineering är ett företag som siktar på volymförsäljning internationellt. Dom har under de senaste åren systematiskt etablerat sig internationellt och har ansenlig finansiell uppbackning. Man har uttryckligen sagt att man siktar på den globala marknaden, och har ett par lyckade produktlanseringar bakom sig. Det är inget jätteföretag, men som omsätter idag 30ggr mer än Larsen, för att sätta det i perspektiv.
1. Inte FAN skickar dom in Claes eller någon annan tomte på ett svenskt entusiastforum för att göra någon jävla marknadsundersökning!?! Faktiskt, Carlsson Planet eller what not entusiastforum. -Ni är inte representativa för konsumentgruppen dom siktar på!
2. Att komma till lansering för en produkt som OD-11 Cloud speaker tar i runda slängar 12-18 månader från det att man ger projektet go, om man är erfaren på produktutveckling, och att då göra en marknadsundersökning 3 månader innan lansering...![]()
3. Clas måhända hade förhandsinfon om OD-11 CS, det vet jag ingenting om, men nu är det varken SSC som produktifierar och marknadsför produkten, så jag finner en tråd där ingenting om Teenage Engineerings skapelse hintas eller nämns ger ungefär NOLL kronor i royaltyboost för SSC (förutsatt att SSC förhandlat till sig någon form av royalty.
Det som nu hänt är att DU skapat kopplingen mellan TEs högtalare och den här tråden...
Occams rakkniv säger mig att Claes antagligen visste att dom skulle dyka upp nått och var exalterad över det, att SSC nu för en gångs skull hade fått ihop någonting som kanske skulle kunna bli något bra för Stig Carlssons klassiska konstruktioner och att tråden ovan är ett uttryck för det.
En mer allmänt riktad observation är det tamejfan löjeväckande att många här verkar tro att TE skulle bemöda sig med att låta medarbetare plantera inlägg om deras nya högtalare här på faktiskt, när man utan större ansträngning framgångsrikt nyttjat sina befintliga presskontakter till att nå ut till en många tusen gånger större krets än lilla sketna faktiskt. När man har presskontakterna som TE arbetat upp så blir entusiastforum som skulle vara intresserade av produkten ointressanta att bearbeta, för de kommer ändå snappa upp det från etablerade presskanaler, och så är snackisen igång även på forumen.
Så, för allas trevnad, försök i alla fall höja nivån över ytan på latrintunnan, för nu börjar det på allvar bli så oklädsamt här att jag skäms att finnas här på faktiskt...
Bill50x skrev:hevi skrev:Inte FAN skickar dom in Claes eller någon annan tomte på ett svenskt entusiastforum...
![]()
(inget ont om dig Claes, jag bara gillade formuleringen)
hevi skrev:Bill50x skrev:hevi skrev:Inte FAN skickar dom in Claes eller någon annan tomte på ett svenskt entusiastforum...
![]()
Vi är alla tomtar som hänger här...
paa skrev:hevi skrev:Bill50x skrev:hevi skrev:Inte FAN skickar dom in Claes eller någon annan tomte på ett svenskt entusiastforum...
![]()
Hur menar du nu?
hevi skrev:paa skrev:hevi skrev:Bill50x skrev:hevi skrev:Inte FAN skickar dom in Claes eller någon annan tomte på ett svenskt entusiastforum...
![]()
Hur menar du nu?
Jag menar att vi som hänger mycket här framstår för gemene man, som att vi har väldigt udda prioriteringar här i livet, som lägger en så stor del av vår tid till att offentligt debattera och diskutera ett för den stora massan till största delen ointressant och meningslöst ämne som "hifi".
Tänk "Farbror Barbro".
Jocke skrev:hevi skrev:paa skrev:hevi skrev:Bill50x skrev:hevi skrev:Inte FAN skickar dom in Claes eller någon annan tomte på ett svenskt entusiastforum...
![]()
Hur menar du nu?
Jag menar att vi som hänger mycket här framstår för gemene man, som att vi har väldigt udda prioriteringar här i livet, som lägger en så stor del av vår tid till att offentligt debattera och diskutera ett för den stora massan till största delen ointressant och meningslöst ämne som "hifi".
Tänk "Farbror Barbro".
Mmm... i ett samhälle orienterat efter kvantitet kan det ju te sig märkligt att diskutera kvalitet...^^
hevi skrev:Naqref skrev:Oki då vet vi varför den här tråden skapades. Det var en marknadsundersökning för Cloudhögtalaren OD-11. Då vet vi också varför Claes "glömde" vissa saker.
Jag har inte hela historiken bakom dina, Claes, SSCs, LTS, och Larsens etc. infekterade relationsproblem och ständiga smutskastande av varandra, men seriöst Naqref, nu får du fan ta och ge dig! :?
Teenage Engineering är ett företag som siktar på volymförsäljning internationellt. Dom har under de senaste åren systematiskt etablerat sig internationellt och har ansenlig finansiell uppbackning. Man har uttryckligen sagt att man siktar på den globala marknaden, och har ett par lyckade produktlanseringar bakom sig. Det är inget jätteföretag, men som omsätter idag 30ggr mer än Larsen, för att sätta det i perspektiv.
1. Inte FAN skickar dom in Claes eller någon annan tomte på ett svenskt entusiastforum för att göra någon jävla marknadsundersökning!?! Faktiskt, Carlsson Planet eller what not entusiastforum. -Ni är inte representativa för konsumentgruppen dom siktar på!
hevi skrev:2. Att komma till lansering för en produkt som OD-11 Cloud speaker tar i runda slängar 12-18 månader från det att man ger projektet go, om man är erfaren på produktutveckling, och att då göra en marknadsundersökning 3 månader innan lansering...![]()
hevi skrev:3. Clas måhända hade förhandsinfon om OD-11 CS, det vet jag ingenting om, men nu är det varken SSC som produktifierar och marknadsför produkten, så jag finner en tråd där ingenting om Teenage Engineerings skapelse hintas eller nämns ger ungefär NOLL kronor i royaltyboost för SSC (förutsatt att SSC förhandlat till sig någon form av royalty.
hevi skrev:Det som nu hänt är att DU skapat kopplingen mellan TEs högtalare och den här tråden...
Occams rakkniv säger mig att Claes antagligen visste att dom skulle dyka upp nått och var exalterad över det, att SSC nu för en gångs skull hade fått ihop någonting som kanske skulle kunna bli något bra för Stig Carlssons klassiska konstruktioner och att tråden ovan är ett uttryck för det.
hevi skrev:En mer allmänt riktad observation är det tamejfan löjeväckande att många här verkar tro att TE skulle bemöda sig med att låta medarbetare plantera inlägg om deras nya högtalare här på faktiskt, när man utan större ansträngning framgångsrikt nyttjat sina befintliga presskontakter till att nå ut till en många tusen gånger större krets än lilla sketna faktiskt. När man har presskontakterna som TE arbetat upp så blir entusiastforum som skulle vara intresserade av produkten ointressanta att bearbeta, för de kommer ändå snappa upp det från etablerade presskanaler, och så är snackisen igång även på forumen.
Så, för allas trevnad, försök i alla fall höja nivån över ytan på latrintunnan, för nu börjar det på allvar bli så oklädsamt här att jag skäms att finnas här på faktiskt...
Vee-Eight skrev:Det handlar inte om vilken bakgrund man har när man sitter i vissa nämnda positioner. Det handlar om vad man sagt och hur det visat sig stämma med verkligheten insatt i ett sammanhang som ger nya perspektiv. I detta nya perspektiv så är det som är sagt kanske inte är så klädsamt, men framförallt märkligt.
Men iaf jag hade gärna sett en bättre förklaring av Naq som förklarar senaste sura minen.
IngOehman skrev:Angående punkt 3: Claes visste inte något om varken OD-11 CS eller
teenage engineering när han startade den här tråden. Det vet jag efter
att tämligen ingående ha diskuterat renoveringen av hans egen par
OD-11 med honom året som var. Och om jag får gissa så har teenage
engineering än idag ingen aning om vem Claes är.
Vh, iö
Morgan skrev:Vee-Eight skrev:jonasp skrev:Men är OD-11 Klådd Specker ortoakustisk då????
*duckar*
Nej.
Hur vet man det? [/brandfackla]
Naqref skrev:hevi skrev:Naqref skrev:Oki då vet vi varför den här tråden skapades. Det var en marknadsundersökning för Cloudhögtalaren OD-11. Då vet vi också varför Claes "glömde" vissa saker.
Om du nu skulle läsa det jag skrev noga så skriver jag inte att TE har skickat CW utan att han gör det för SSCs räkning. Eftersom projektet har fått godkännande av SSC så förutsätter jag att det går någon form av licens till SSC och i det perspektivet så kan det vara intressant för SSC att göra en egen bedömning av delar av marknaden. Exempelvis.hevi skrev:2. Att komma till lansering för en produkt som OD-11 Cloud speaker tar i runda slängar 12-18 månader från det att man ger projektet go, om man är erfaren på produktutveckling, och att då göra en marknadsundersökning 3 månader innan lansering...![]()
Se ovan.hevi skrev:3. Clas måhända hade förhandsinfon om OD-11 CS, det vet jag ingenting om, men nu är det varken SSC som produktifierar och marknadsför produkten, så jag finner en tråd där ingenting om Teenage Engineerings skapelse hintas eller nämns ger ungefär NOLL kronor i royaltyboost för SSC (förutsatt att SSC förhandlat till sig någon form av royalty.
Det senare förutsätter jag självklart att SSC har. Varför skulle de sätta sitt namn i samband med en produkt om de inte fick något ut av det?hevi skrev:Det som nu hänt är att DU skapat kopplingen mellan TEs högtalare och den här tråden...
Kan så vara. Behöver inte vara så.hevi skrev:En mer allmänt riktad observation är det tamejfan löjeväckande att många här verkar tro att TE skulle bemöda sig med att låta medarbetare plantera inlägg om deras nya högtalare här på faktiskt, när man utan större ansträngning framgångsrikt nyttjat sina befintliga presskontakter till att nå ut till en många tusen gånger större krets än lilla sketna faktiskt. När man har presskontakterna som TE arbetat upp så blir entusiastforum som skulle vara intresserade av produkten ointressanta att bearbeta, för de kommer ändå snappa upp det från etablerade presskanaler, och så är snackisen igång även på forumen.
Skäms du över så lite så har du inget att skämmas för.
Oki då vet vi varför den här tråden skapades. Det var en marknadsundersökning för Cloudhögtalaren OD-11. Då vet vi också varför Claes "glömde" vissa saker.
hevi skrev:Jag tolkar ditt svar som att du inte har någonting som helst att komma med, med tanke på ditt i alla väsentliga avseenden helt tomma, icke-svar du leverera ovan. Jag hade förväntat mig mer än ingenting av dig Naq. Den enda lilla spillran av substans du tillför är implikationen om huruvida SSC har ett lukrativt licensavtal med TE. Ja, Naq, det får vi väl hoppas att dom har?!?
Jag frågar mig återigen, Naqref, varför i hela friden SSC skulle skicka in Claes för att "marknadsundersöka" för SSCs räkning, månader innan lansering och många fler månader från licsencieringstillfället (innan vilket marknadsundersökningar är intressanta att göra. Efter licensieringen är det ju mestadels en ganska meningslös akademisk övning att marknadsundersöka, eftersom de ekonomiska ramarna för överenskommelsen redan är sätta, kan man tycka)?
hevi skrev:Det håller inte ihop det minsta!?! Vad har SSC, menar du, att tjäna på en tråd som denna, som den tedde sig innan du blandade in diverse personliga vendettor i den?
Det är DU som skriver:Oki då vet vi varför den här tråden skapades. Det var en marknadsundersökning för Cloudhögtalaren OD-11. Då vet vi också varför Claes "glömde" vissa saker.
Marknadsundersökning? "Glömde saker". Var i den här tråden ser du detta från Claes? Egentligen vet vi ju alla här att du så är så in i helvete bitter på Larsen-recensionen i LTS. Det är OK, men kom inte dragandes med norra Europas sämsta överslätning av din lågvattenmärkesbetonade "dålig förlorare"- post i den här tråden, för det ser bara sjukt dåligt ut, Naqref...
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster