"All in" eller "All in" + extra allt är

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Vilken högtalarkombination tror ni blir bäst?

CC-PC2 räcker gott och väl tillsammans med Profundus Y-4
18
37%
CC-PC4 tillsammans med Profundus Y-4
4
8%
CC-PC2 tillsammans med InfraY-6
12
24%
CC-PC4 tillsammans med Infra Y-6
15
31%

Antal röster : 49

Användarvisningsbild
Hellspawn

"All in" eller "All in" + extra allt är

Inläggav Hellspawn » 2009-11-25 11:09

Jag har ett delikat ilandsproblem. IÖ och jag håller på att bygga ett rum från scratch i mitt pågående husbygge. Dimensionerna på rummet kommer från IÖ själv 5,4*4,5meter + eventuellt lite till beoende på hur smala inneväggarna kommer att bli. Tre väggar är i betong och den bakre blir en dubbel innervägg. Kommer att köra "all in" på akustiska åtgärder, dvs IÖ får fria händer att skapa något riktigt bra.

Nu kommer de svåra frågorna:
1. Skall jag satsa på CC-PC2 eller CC-PC4? Jag behöver inte spela högre än "referensnivån" på de senaste blockbuster-filmerna. Däremot ifall det ger en märkbara skilnad i ljudkvalite så är jag intresserad av att uppgradera.

2. Skall jag sats på Profundus Y-4 eller InfraY-6? Samma sak här. Jag behöver inte spela högre än vad Profundus Y-4 klarar av men ifall det blir märkbar skilnad i ljudkvalite att köra InfraY-6 så är jag lite intresserad av att uppgradera. En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?

Givetvis så pratar jag med IÖ om dessa frågor men får inte riktigt kläm på vad skilnaderna kan bli i praktiken. Att de större systemen är bättre är jag helt säker på men kommer jag att höra skilnaden, framför allt då jag inte spelar extremt högt? Kostnaden är trots allt runt 50.000kr dyrare. Blir en hel del annat godis för de pengarna.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-25 11:39

Infra väljer man för att plocka fram infraområdet från 20Hz och ner mot kortslutning. Men för att uppleva dessa vibrationer vid ex 10Hz lika starkt som pY4 spelar toner ovan 20Hz, undrar jag om det räcker med 12st infra ? Finns säker någon formel på hur mycket luftförflyttningspotetialen ska ökas, ju lägre i frekvens vi ska ner.

Sen var det en anna fördel med slutna basar också, impulssvar utan motstycke. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
monsj

Re: "All in" eller "All in" + extra allt

Inläggav monsj » 2009-11-25 11:39

Grattis till huset och rummet.

Jag skulle nöjt mig med det billigaste alternativet alla gånger, men det är ju jag det som sitter och väntar på att mina piPs ska bli klara. Jag avstår dock att rösta eftersom jag inte har den blekaste aning om det blir bättre, välj det som får dig att sova bäst.

8)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 12:01

Hellspawn skrev:Nu kommer de svåra frågorna:
1. Skall jag satsa på CC-PC2 eller CC-PC4? Jag behöver inte spela högre än "referensnivån" på de senaste blockbuster-filmerna. Däremot ifall det ger en märkbara skilnad i ljudkvalite så är jag intresserad av att uppgradera.

2. Skall jag sats på Profundus Y-4 eller InfraY-6? Samma sak här. Jag behöver inte spela högre än vad Profundus Y-4 klarar av men ifall det blir märkbar skilnad i ljudkvalite att köra InfraY-6 så är jag lite intresserad av att uppgradera. En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?

Givetvis så pratar jag med IÖ om dessa frågor men får inte riktigt kläm på vad skilnaderna kan bli i praktiken. Att de större systemen är bättre är jag helt säker på men kommer jag att höra skilnaden, framför allt då jag inte spelar extremt högt? Kostnaden är trots allt runt 50.000kr dyrare. Blir en hel del annat godis för de pengarna.

1. Ingen aning men Ingvar lär kunna svara på detta utan betänketid...

2. Att bygga ett dedikerat rum för hemmabio och köra portade lådor med såpass hög avstämning är .. .ja, det är faktiskt bara fel.
Slutna lådor är det som gäller! Se till att du får tillräckligt många för att klara -0dbs, jag gissar att det är kanske 6 stycken eller så.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-11-25 12:28

cc-pc4 har väl den lätt hornladdade PA-diskanten?
medan cc-pc har någon annan sak?
Den stora frågan är ju isf vilken är bäst?
Hör man någon skillnad?
För cc-pc2 lär nog räcka till i det rummet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 14:23

Hellspawn skrev:Jag har ett delikat ilandsproblem. IÖ och jag håller på att bygga ett rum från scratch i mitt pågående husbygge. Dimensionerna på rummet kommer från IÖ själv 5,4*4,5meter + eventuellt lite till beoende på hur smala inneväggarna kommer att bli. Tre väggar är i betong och den bakre blir en dubbel innervägg. Kommer att köra "all in" på akustiska åtgärder, dvs IÖ får fria händer att skapa något riktigt bra.

Jag tyckar att du ska sattsa på slutet, även om pfofoundysY modulerna går djupare än det mesta och är riktigt lågt avstämda så är dom slutna ändå bättre ur det avsendet.
Och dom slutna ska dessutom ha bättre ljudkvalitet ;)

Jag skulle sattsa på InfraY-6 eller 12 och till det cc-pc2 eller cc-pc4 och struntat helt i att fundera på Profundus.
Men det är jag det... :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-11-25 14:31

Hur många infraY behöver man för att matcha CC-PC2. Räcker det med 4st eller måste man köra 6st? Känns som om 4st 12" subwoofrar borde räcka mer än väl, även fast de är slutna?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 14:37

InfraY-6 motsvarar ca ProfondusY-2 i ljudtryck i området >16-19Hz om jag fattat det hela rätt, men under 16-19Hz så fortsätter Infra att gå starkt framm medan pY tappar mycket.

så om du ska ha "samma kräm" som i profondusY-4 så ska du ha InfraY-12 :)

cc-pc2 ska ju motsvara I28 om jag inte minns fel och då är ju pY-4 oftast en rekommentation för att få headroom'et i basen som är bra till film för att få en "bra matchning"
och i huvudtaget så är det väldigt trevligt med headroom i basen så att man vet att inget går fel... :cry: :)

Jag skulle antagligen sattsa på cc-pc2 och sedan InfraY-12 (jag röstade på InfraY-6 + cc-pc4 men det blev fel... :( )
InfraY-6 tar upp ca lika mycket plats som 3st ProfondusY moduler om jag minns rätt, så det blir som att ha profondusY-6 i rummet storleksmässigt att ha InfraY-12 och det är inte så farligt i ett costom rum, lätt att gömma undan... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-11-25 14:45

Hellspawn skrev:En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?

Tänk på att slutstegen blir dyrare för Infra också.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-11-25 14:45

Jo, men hur är skillnaderna mellan infra o profundus i området 80-20Hz....?
Tror inte Infra Y6 motssvarar Y2 längre.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-25 14:47

Angående Infra eller profundus så får man fråga sig om 16 hz -1dB räcker eller om man behöver ännu djupare bas. När det gäller CC-PC2 eller CC-PC4 så skulle jag vilja säga såhär. Med mina i32s så kan jag med vanlig dynamisk musik spela högre än vad mina öron klarar av. Dock, spelar man dynamiskt komprimerad musik, gärna viss elektronisk musik, som har mycket energi kring delningen och rätt komprimerat (Infected mushroom, nyare Yello, etc), så kan det vara värt att ta dom större topparna.

Så det beror nog på vad du ska främst använda dom till. Är det nästan uteslutande hemmabio, ja, kör infra och kanske dom mindre topparna. Är det rätt mycket musik, gärna IM och dyl på rejäla nivåer, ja då skulle jag lägga mer energi på topparna och hellre ha profundus basar. Har man råd, så kör man dom stora topparna och infra så slipper man fundera sen. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 14:54

schmutziger skrev:Jo, men hur är skillnaderna mellan infra o profundus i området 80-20Hz....?
Tror inte Infra Y6 motssvarar Y2 längre.

i området 16-19Hz och till "lite högre upp" så ska dom vara likvärdiga vad jag fattat det som, men någonstans mellan "lite högre upp" och 80Hz så har i stället InfraY-6 mer kapacitet.
Och under 16-19hz så har som sagt InfraY-6 också mer kapacitet :)

detta är vad jag hört i alla fall :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 15:08

Vad jag funderar på är varför i hela friden man ska 6 eller 12 basar i ett rum som är hyfsat kompromisslöst? Då blir det ju billigare att köpa tex Genelecs största subbar och vem vet, visserligen är dom basreflex.

Fördelen med många basar är väl främst att komma tillrätta med problem med resonanser? Och det kommer det väl inte vara om det är "all in" som trådskaparen skrev.

http://www.genelec.com/products/subwoofers/7073a/ den här kostar väl runt 80 papp eller nåt och då är det ju slutsteg med. Och delningsfilter.

Vi har modellen mindre i vår större mix som är 60-70 kvm. Jag har aldig hört att den tappar orken.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-11-25 15:12

Man kan inte trolla bort förekomsten av resonanser, bara sprida ut dem på bästa möjliga sätt och sen absorbera o diffusera.
Tror nog att flera källor är bättrre, särskilt i ett no holds barred rum.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 15:16

schmutziger skrev:Man kan inte trolla bort förekomsten av resonanser, bara sprida ut dem på bästa möjliga sätt och sen absorbera o diffusera.
Jag har aldrig hört en tillstymmelse till basproblem i de mixar jag har suttit i.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 15:17

Almen skrev:
Hellspawn skrev:En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?

Ett behringer ep2500 eller en t-amp 2400 driver båda alternativen långt förbi xmax och kostar under 3000kronor. Hur menar du att det blir dyrare?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 15:17

_Fredrik_ skrev:Vad jag funderar på är varför i hela friden man ska 6 eller 12 basar i ett rum som är hyfsat kompromisslöst? Då blir det ju billigare att köpa tex Genelecs största subbar och vem vet, visserligen är dom basreflex.

Fördelen med många basar är väl främst att komma tillrätta med problem med resonanser? Och det kommer det väl inte vara om det är "all in" som trådskaparen skrev.

http://www.genelec.com/products/subwoofers/7073a/ den här kostar väl runt 80 papp eller nåt och då är det ju slutsteg med. Och delningsfilter.

Vi har modellen mindre i vår större mix som är 60-70 kvm. Jag har aldig hört att den tappar orken.

Njaai detta fallet så är det ju även för att få mer kapacitet, jag som smått skadad hade sattsat på InfraY-12 eller pY-4 till en settupp av detta slag.
Mne sedan är det ju olika vad man har för krav... men till cc-pc2 / i28 så är ju pY-4 något som rekommenderas och då är ju InfraY-12 "motsvarigheten" :)

Så, jag hade sattsat på 12st moduler för att få det headroom i basen som jag vill ha :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 15:17

schmutziger skrev:Man kan inte trolla bort förekomsten av resonanser, bara sprida ut dem på bästa möjliga sätt och sen absorbera o diffusera.

Diffusera bas?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 15:18

DVD-ai skrev:
_Fredrik_ skrev:Vad jag funderar på är varför i hela friden man ska 6 eller 12 basar i ett rum som är hyfsat kompromisslöst? Då blir det ju billigare att köpa tex Genelecs största subbar och vem vet, visserligen är dom basreflex.

Njaai detta fallet så är det ju även för att få mer kapacitet, jag som smått skadad hade sattsat på InfraY-12 eller pY-4 till en settupp av detta slag.
Mne sedan är det ju olika vad man har för krav... men till cc-pc2 / i28 så är ju pY-4 något som rekommenderas och då är ju InfraY-12 "motsvarigheten" :)

Så, jag hade sattsat på 12st moduler för att få det headroom i basen som jag vill ha :wink:

Eller, så tittar man på total kostnaden och ser vad det finns för alternativ. 12 moduler kan jag tänka mig kostar rätt mycket.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 15:19

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:

Eller, så tittar man på total kostnaden och ser vad det finns för alternativ. 12 moduler kan jag tänka mig kostar rätt mycket.

Jepp, men som sagt, nu pratade jag om vad jag tycker skulle passa. Altlså helt borträknat priset då det är något som jag inte vet gränsenför utan enbart trådskaparen kan avgöra hur mycket som ska läggas... :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 15:21

DVD-ai skrev:Jepp, men som sagt, nu pratade jag om vad jag tycker skulle passa. Altlså helt borträknat priset då det är något som jag inte vet gränsenför utan enbart trådskaparen kan avgöra hur mycket som ska läggas... :)

Jovisst. Prisdiskussionen bör nog föras separat. Men, jag har svårt att tro att det ska behövas mer än 6 moduler för att återge referensnivå i ett rum av den storleken.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 15:23

DVD-ai skrev:

Man börjar undra vad vi ino-folk har för referenser. Har du hört systemen du nämner och känt att det inte räcker till med de mindre uppsättningarna?

Ibland får jag för mig att vissa ino-grejer är ganska dyra, särskilt med de väntetider som verkar uppstå om man inte köper byggsatser.

Bara en tanke.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 15:27

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:Jepp, men som sagt, nu pratade jag om vad jag tycker skulle passa. Altlså helt borträknat priset då det är något som jag inte vet gränsenför utan enbart trådskaparen kan avgöra hur mycket som ska läggas... :)

Jovisst. Prisdiskussionen bör nog föras separat. Men, jag har svårt att tro att det ska behövas mer än 6 moduler för att återge referensnivå i ett rum av den storleken.

Njoo, men som sagt, om man ska ligga i "nivå" med i28/cc-pc2 (som cokså efterfrågas, han nämnde vvad som va passande ihopp) så är det väll pY-4 / InfraY-12 av vad jag kan utläsa ur manifest m.m.

Och endast det jag sagt, vad han sedan "behöver" det är en annan femma.. :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 15:31

DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:

Njoo, men som sagt, om man ska ligga i "nivå" med i28/cc-pc2 (som cokså efterfrågas, han nämnde vvad som va passande ihopp) så är det väll pY-4 / InfraY-12 av vad jag kan utläsa ur manifest m.m.

Jesus, är det manifestet du har som referens? Det är ju en broschyr, godammit :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-11-25 15:34

_Fredrik_ skrev:Jesus, är det manifestet du har som referens? Det är ju en broschyr, godammit :D

Fel, det är en bibel.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 15:34

_Fredrik_ skrev:
DVD-ai skrev:

Man börjar undra vad vi ino-folk har för referenser. Har du hört systemen du nämner och känt att det inte räcker till med de mindre uppsättningarna?

Ibland får jag för mig att vissa ino-grejer är ganska dyra, särskilt med de väntetider som verkar uppstå om man inte köper byggsatser.

Bara en tanke.

Jag har inte hört så stora ino system, men dock Pa system som spelat ca 140dB vid plats och det har varit trevligt... 8)
även om 140dB inte va något jag va i närheten så absolut så är pY-4 något som jag inte kommer ha några problem att bottna i ett normalt rum om jag vill det, och utan att göra det bara för att "bevisa att det går" utan när jag alltså lyssnar på vissa av dom musikstilar som jag gillar.
helt enkelt så jag fungerar och jag erkänenr att jag är basnarkoman när jag lyssnar på viss musik, men samtidigt så ska jag kunna köra 100% kallibrerat och naturligt till annan musik som t.ex. Norah Jones eller Nils loffgren m.m. och då spelar jag så högt som det känns"naturligt" till rock så spelar jag ibland högt och ibland "lagom" och jag kan ibland få för mig att köra +6dB i basen för att det kan vara kul, men inte så ofta...
Till tung elektronisk musik (tyngre psy och techno m.m.) så är det nästan alltid +6dB vippan är på. :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 15:38

_Fredrik_ skrev:
DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:

Jesus, är det manifestet du har som referens? Det är ju en broschyr, godammit :D

Nej, det är inte någon referens... :P
Snarare så att jag skrev vad som stod där, sedan att jag håller med om att ca 10dB headroom i basen är lämpligt gör ju att jag även råkar stå bakom det också... ;)

Men som sagt, om man vet med sig att man alldrig komemr att utnyttja mer än profondusP-2 så kan man ju köra det till sina i64s om man vill det, man "behöver" ju inte hålla ett 10dB headroom i basen "bara för att"... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 15:38

JanBanan skrev:
_Fredrik_ skrev:Jesus, är det manifestet du har som referens? Det är ju en broschyr, godammit :D

Fel, det är en bibel.

tycker du det... ! 8O :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 15:39

Va bra då vet jag. Kommer du från bilstereosvängen?

Förlåt, trådskaparen om jag pajjade tråden lite.

Jag ville bara uppmärksamma dig på att vidga vyerna en smula när du satsar så stort som du gör.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 15:43

_Fredrik_ skrev:Va bra då vet jag. Kommer du från bilstereosvängen?

Nej, och jag hatar bassboostade testosteronanläggningar... :evil:

Det ska låta klart, perfekt ocg bra ljudceneri, Levande är något av det viktigaste, men möjligheten ska finnas att spela så att man får ont i magen.

Alltså, jag är en finlyssnare men vill kunna "ful-lyssna" när andan faller på liksom...
är inte det ok ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 15:48

DVD-ai skrev:är inte det ok ?!
Nej jag tycker inte det faktiskt. Men du gör som du vill, vi kan vara vänner ändå. :)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 16:01

_Fredrik_ skrev:
DVD-ai skrev:är inte det ok ?!
Nej jag tycker inte det faktiskt. Men du gör som du vill, vi kan vara vänner ändå. :)

:D

Lustigt, så det är inte ok att vilja lyssna högta ibland och till viss musik dra på ordentligt och med ibland även boostan bas på +6dB för att få en roligare upplevelse.

till saken hör att jag ju har väldigt blandad musiksmak och allt från Norah jones till chris jones till Slipknot till IM till Headroom till "bobban" till cornelis wresvik lyssnar jag på och uppskattar verkligen dom olika musikstilarna.
Dom olika musikstilarna tycker jag ska avnjutas på olika sätt, jag skulle alldrig få för mgi att ens vara i närheten av max med mina iPs till Norah Jones i mitt rum, det är inte en bra musikupplevelse, medan till Headroom så är den nästan ett måste att ha "full spätta" för att få "rätt" upplevelse (anser jag)

det är i alla fall mitt sätt att se på saken, och inget som någon anann behöver hålla med om, och också en av anlednignarna till att jag lägger väldigt stor vikt vid ljudtryckskapaciteten. Men en sak som jag absolut inte är bered att offra är kvaliteten.
altlså jag väljer mitt "lilla" Ino system framför frustande Pa ansläggningar alla dagar i veckan även till tung psy m.m.
För jag vill verkligen inte kompromissa med kvaliteten...

Alltså, därför så tycker jag det är väldigt synd när folk ser en som någon basnarkoman på heltid, för det är jag verkligen inte utan bara ibland...
Men jag skulle nog alldrig välja kvantitet före kvalitet !

aja, OT så det förslår, back om topic !
Mvh//David

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 16:15

Nä jag ska ju inte säga nåt jag ahr ju FYRA basmoduler hemma, det ser helt sjukt ut, men visst låter det bra. Jag känner bara att oavsett vilket programmaterial jag lyssnar på så är det inte basarna som tröttnar, det är rummet. Men bor man i en lada som läcker som ett såll så ska man nog fläska på ordentligt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 16:29

Jo jag har ju samam moduler som du har, profondusP-4 och det fungerar ganska bra i mitt lilla rum just gällande ljudtryck, jag kan spela precis så hög tat tdet känns som att jag inte behöver kunna spela högre. Men i ett något större rum så blir det nog problem...

Som sagt, riktigt bra låter det och jag är tiknöjd med mitt "lilla" system båda gällande ljudkvalitet och priset :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-11-25 17:25

Trådskaparen är välkommen hem till mig för provlyssning av cc-pc2 och profundus Y-4. Det kanske kan vara värt en utflykt med tanke på de betydande investeringar som skall göras. Jag har svårt att tro att du kommer att känna att du behöver mer tryck och djupbas än så.
Om någon annan entusiast är intresserad av att komma förbi Umeåtrakten så går det nog att ordna en demo. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-25 17:27

_Fredrik_ skrev:Nä jag ska ju inte säga nåt jag ahr ju FYRA basmoduler hemma, det ser helt sjukt ut, men visst låter det bra. Jag känner bara att oavsett vilket programmaterial jag lyssnar på så är det inte basarna som tröttnar, det är rummet. Men bor man i en lada som läcker som ett såll så ska man nog fläska på ordentligt.

Nja, problemet är att du ser det från din synvinkel. Vad som är högt för dig kanske är lågt för någon annan. Jag har bottnat ett par Y-2 och vet att jag behöver minst Y-4 för mina krav. Andra kanske har andra krav.

Jag tror dock att Infra Y-6 eller profundus Y-4 räcker.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Parced

Inläggav Parced » 2009-11-25 17:58

Sitter med i28+profX6, man "behöver" inte mer än så, inte för att alstra ljudtryck över den nivå som skadligt/obehagligt. Inte i basen heller...

Det svåraste är tt tygla ha-begäret...

Spelar inte pengarna nån roll - sluta fråga... :)

Köp film och musik för 50 papp istället... :)
MVH//PC
Njutning i Det Stora Blå - bygge pågår:
http://www.minhembio.com/Parced/238647

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 18:07

subjektivisten skrev:
_Fredrik_ skrev:Nä jag ska ju inte säga nåt jag ahr ju FYRA basmoduler hemma, det ser helt sjukt ut, men visst låter det bra. Jag känner bara att oavsett vilket programmaterial jag lyssnar på så är det inte basarna som tröttnar, det är rummet. Men bor man i en lada som läcker som ett såll så ska man nog fläska på ordentligt.

Nja, problemet är att du ser det från din synvinkel. Vad som är högt för dig kanske är lågt för någon annan. Jag har bottnat ett par Y-2 och vet att jag behöver minst Y-4 för mina krav. Andra kanske har andra krav.
Jo men det är ju inget fel iaf att vara kostnadseffektiv, eller hur? Y-4 + slutsteg kostar ju en slant. Vad driver du dina basar med?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-25 18:10

_Fredrik_ skrev:Jo men det är ju inget fel iaf att vara kostnadseffektiv, eller hur? Y-4 + slutsteg kostar ju en slant. Vad driver du dina basar med?

Ja men Y-4 är inte så dyra om man ser till vad man får. Ca 40K om man kör monteringssats och så driver man dom med något slutsteg för ett par tusen. Skulle gissa att många slutsteg skulle fixa Infra Y-6 med utan problem.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-11-25 18:19

steveo1234 skrev:
Almen skrev:

Ett behringer ep2500 eller en t-amp 2400 driver båda alternativen långt förbi xmax och kostar under 3000kronor. Hur menar du att det blir dyrare?

Infra går lägre i frekvens, har lägre impedans och kräver dessutom mer effekt (om jag fattat det rätt), så jag ser det som att det ställs högre krav på effekteriet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 18:39

Parced skrev:Sitter med i28+profX6, man "behöver" inte mer än så, inte för att alstra ljudtryck över den nivå som skadligt/obehagligt. Inte i basen heller...

Det svåraste är tt tygla ha-begäret...

Spelar inte pengarna nån roll - sluta fråga... :)

Köp film och musik för 50 papp istället... :)

Klarar profX6 att återge LFE i referensnivå?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 18:40

Almen skrev:
steveo1234 skrev:
Almen skrev:

Infra går lägre i frekvens, har lägre impedans och kräver dessutom mer effekt (om jag fattat det rätt), så jag ser det som att det ställs högre krav på effekteriet.

Ja, det är ju helt rätt. Men, både behringern och t-ampen levererar över 2000W kontinuerligt i bryggat läge. Det är tillräckligt för båda alternativen om jag förstått parametrarna rätt.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 18:47

subjektivisten skrev:
_Fredrik_ skrev:Jo men det är ju inget fel iaf att vara kostnadseffektiv, eller hur? Y-4 + slutsteg kostar ju en slant. Vad driver du dina basar med?

Ja men Y-4 är inte så dyra om man ser till vad man får. Ca 40K om man kör monteringssats och så driver man dom med något slutsteg för ett par tusen. Skulle gissa att många slutsteg skulle fixa Infra Y-6 med utan problem.

Med risk för att bli nerskrikt nu... För 40k kan man även få 6 stycken maelstrom-x 18", 5kW slutsteg och tillräckligt med MDF för att bygga lådor . Det står dock inte INO på dem.
Senast redigerad av steveo1234 2009-11-25 18:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-11-25 18:48

Är det någon som kan beskriva vilken skilnad det är mellan infra-Y6 och profundusY-4.

T ex Vid 120DB på den här låten så hör jag xxx mer detaljer eller profundusen låter slö i när man jämnför låten xxx.

Även om jag skulle ha råd med båda systemen så finns det alltid andra saker som man kan lägga pengar på. Dvs pengar har alltid betydelse. Vill inte köpa ett för stort system utan att kunna utnyttja hela kapaciteten.

Tror ni att 6 st infraY skulle tröttna under några som helst omständigheter? När isf?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-11-25 18:50

steveo1234 skrev:både behringern och t-ampen levererar över 2000W kontinuerligt i bryggat läge. Det är tillräckligt för båda alternativen om jag förstått parametrarna rätt.

Jag har i och för sig sett en del avskräckande mätvärden och synpunkter på både t-amp och 2500:an. Har för dålig detaljkoll, men misstänker att både undre gränsfrekvens och disten är lite sådär för de allra mest kräsna.

Men korrigera mig gärna. :)
Senast redigerad av Almen 2009-11-25 18:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 18:51

Hellspawn skrev:Är det någon som kan beskriva vilken skilnad det är mellan infra-Y6 och profundusY-4.

T ex Vid 120DB på den här låten så hör jag xxx mer detaljer eller profundusen låter slö i när man jämnför låten xxx.

Även om jag skulle ha råd med båda systemen så finns det alltid andra saker som man kan lägga pengar på. Dvs pengar har alltid betydelse. Vill inte köpa ett för stort system utan att kunna utnyttja hela kapaciteten.

Tror ni att 6 st infraY skulle tröttna under några som helst omständigheter? När isf?

En minut eller två med valfri ny actionfilm lär visa skillnad mellan de två typerna. Star Trek hade massor av scener med signal under 15hz. Om det är värt pengarna för dig är såklart omöjligt för mig att säga. Du kanske kan provlyssna hos någon?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 18:52

Almen skrev:Jag har i och för sig sett en del avskräckande mätvärden och synpunkter på både t-amp och 2500:an. Har för dålig detaljkoll, men misstänker att både undre gränsfrekvens och disten är lite sådär för de allra mest kräsna.

Men korrigera mig gärna. :)

Då gör jag det :)

Behringerna har en del elak övergångsdistorsion, men, det är inget problem för basbruk. T-ampen har jag inte sett några mätningar på, men, Illka Rissanen använder den för att utvärdera subbasar och det är tillräckligt för att jag ska tro att den är "tillräckligt" bra.

Vad gäller den undra gränsfrekvensen så kan jag inte svara för Behringern men jag har inte hört någon som haft problem (inte ens från en person med 8 stycken Fi Q18).

Har för övrigt en t-amp själv och är otroligt nöjd med den. Den faller inte av märkbart före 6hz i alla fall.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-11-25 18:59

I och för sig ser mätningarna här väldigt märkliga ut. Klippning vid 15 W vid 21 Hz för t-amp?
Dessutom är den -1 dB vid 10 Hz. Tsk, tsk, tsk...

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 19:00

steveo1234 skrev: Star Trek hade massor av scener med signal under 15hz. O
Det här är väldigt intressant tycker jag. Vem vill höra den skiten, tror ni dom som mixat filmen har gjort det? :lol: Visst finns det energi där, men jag tror att i 99% av fallen så låter det bättre om man skär av det. Oavsett system det spelas upp i.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 19:05

Almen skrev:I och för sig ser mätningarna här väldigt märkliga ut. Klippning vid 15 W vid 21 Hz för t-amp?
Dessutom är den -1 dB vid 10 Hz. Tsk, tsk, tsk...

Hah. Ja, du får nog skilja på de två märkena . Den du länkar till är en liten söt integrerad sak baserat på Tripath
Bild

och slutsteget som jag pratar om som används av bland annat Illka är ett 20kg´s bamsesteg
Bild

Hittade en mätning. 1 kanal 1khz. Säkringen slog ut vid 15A tydligen

Bild

Jag kan för lite om elektronik för att göra en rättvis bedöming av mätdatan, men, visst det ser väl fint ut..
Senast redigerad av steveo1234 2009-11-25 19:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 19:08

_Fredrik_ skrev:
Det här är väldigt intressant tycker jag. Vem vill höra den skiten, tror ni dom som mixat filmen har gjort det? :lol: Visst finns det energi där, men jag tror att i 99% av fallen så låter det bättre om man skär av det. Oavsett system det spelas upp i.

Ja de har det. Om du vill diskutera moderna filmmixar så finns personen som skapade ljudspåret till "Drag me to hell" på avsforum just nu. Han har medvetet skapat ljudspåret så för att det är så han vill att det ska låta.

Om du tror att det låter bättre att inte återge det som finns på skivan så har du såklart rätt till att tro det.

Otroligt att denna diskussionen fortfarande pågår....

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-11-25 19:10

steveo1234 skrev:
Hellspawn skrev:Är det någon som kan beskriva vilken skilnad det är mellan infra-Y6 och profundusY-4.

En minut eller två med valfri ny actionfilm lär visa skillnad mellan de två typerna. Star Trek hade massor av scener med signal under 15hz. Om det är värt pengarna för dig är såklart omöjligt för mig att säga. Du kanske kan provlyssna hos någon?

Jag bor i stockholmsområdet. Någon som vill dema lite infraY-6 eller profundus Y-4? Gärna i samma rum ... :)

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-11-25 19:12

Finns det någon här som verkligen har jämnfört infra-Y6 mot profY-4 och kan beskriva skilnaderna?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 19:23

steveo1234 skrev:
_Fredrik_ skrev:

Ja de har det. Om du vill diskutera moderna filmmixar så finns personen som skapade ljudspåret till "Drag me to hell" på avsforum just nu.
Intressant, ska kolla där.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-25 19:25

steveo1234 skrev:Med risk för att bli nerskrikt nu... För 40k kan man även få 6 stycken maelstrom-x 18", 5kW slutsteg och tillräckligt med MDF för att bygga lådor . Det står dock inte INO på dem.

Ja, och för 40K så kan man få en bunt horor med. Eftersom du inte ens lyssnat på några Ino basar så känns det rätt meninglöst att diskutera detta med dig. Istället för rek andra saker i en tråd som uppenbart handlar om Ino prylar så vore det på sin plats att skippa det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-25 19:27

Den enda skillnaden jag kan se är att Infra går djupare och det kan, om det finns riktigt infrabas, skaka lite mer. Både Y-4 och infra Y-6 fixar 120 dB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-25 19:29

Hellspawn skrev:Jag bor i stockholmsområdet. Någon som vill dema lite infraY-6 eller profundus Y-4? Gärna i samma rum ... :)

Skicka PM till Nicke på forumet. Han bor i Nacka och har infra Y-6 och vi är några som ska dit på lördag och lyssna. :)

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-11-25 19:32

Bara för tydlighetens skull och för att tråden inte skall spåra ut så har jag gjort efterforskningar i mer än 15 år, då musik och hemmbio varit ett stort intresse under en lång tid. Jag har nu begränsat mig till Ino Audio och dess sortiment. Dvs denna tråd handlar bara om vilken custom cinema uppställninga jag skall investera i. Anledningen till att jag har valt Ino Audio kan vi diskutera i en annan tråd.

Så, är det någon som har gjort en ordentlig gämnförelse mellan CC-PC2 och CC-PC4 eller InfraY och profundusY?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-25 19:38

Hellspawn skrev:Så, är det någon som har gjort en ordentlig gämnförelse mellan CC-PC2 och CC-PC4 eller InfraY och profundusY?

CC-PC2 är väl i28, fast inbyggd och CC-PC4 är väl som i56. Om dom är som i28/i56 så bör man nog sitta lite lägre ifrån CC-PC4 för ljudet inte ska komma för "tätt inpå".
På lördag så hör jag infra Y-6 och ska försöka, även om det är olika rum, att jämföra det mot mina PY-4. Jag tror att dom kommer låta lika förutom att infra basarna kommer trycksätta rummet mer vid infra tonerna. För vad jag förstår så ligger dom ev hörbara felen med basreflexlåda under hörseltröskeln och det är väl därför Ingvar själv brukar rek folk Profundus istället för infra.

Nicke hade profundus Y-2 innan hans infra Y-6, så han kanske har mer att tillägga.

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-11-25 20:56

Är användarnamet Nicke oxo? Provade att söka lite utan resultat.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 21:34

_Fredrik_ skrev:
steveo1234 skrev:
_Fredrik_ skrev:

Ja de har det. Om du vill diskutera moderna filmmixar så finns personen som skapade ljudspåret till "Drag me to hell" på avsforum just nu.
Ganska kul tråd, dock kan jag inte lista ut vem karln är, men han verka ha jobbat med Randy Thom, som gjort jävligt grymma grejer. Däremot kunde jag inte hitta något om deras lyssning som dom mixat i. Ska läsa vidare.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 22:07

_Fredrik_ skrev:
_Fredrik_ skrev:
steveo1234 skrev:
_Fredrik_ skrev:

Ganska kul tråd, dock kan jag inte lista ut vem karln är, men han verka ha jobbat med Randy Thom, som gjort jävligt grymma grejer. Däremot kunde jag inte hitta något om deras lyssning som dom mixat i. Ska läsa vidare.

När du letar så se om du kan hitta tråden där killen som mixade "Black hawk down" svarade på en mängd frågor och bekräftade att "F´in Irene" scenen med 8hz tonen var medvetet placerad i LFE. Historien om när de släpade in ett dussin Bag end Infra 18" för att övervaka mixningen är klassisk :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-25 23:40

Hellspawn skrev:Är användarnamet Nicke oxo? Provade att söka lite utan resultat.

Juppz, här finns han http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17225

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-11-26 09:11

steveo1234 skrev:Den du länkar till är en liten söt integrerad sak baserat på Tripath

Aha, ehum... :)

slutsteget som jag pratar om som används av bland annat Illka är ett 20kg´s bamsesteg

Jag kan för lite om elektronik för att göra en rättvis bedöming av mätdatan, men, visst det ser väl fint ut..

Ser bra ut, ja. Vore intressant att se beteendet 0.1-100 Hz lite tydligare. Och även att F/E-lyssna. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-26 10:49

Almen skrev:
steveo1234 skrev:Den du länkar till är en liten söt integrerad sak baserat på Tripath

Aha, ehum... :)

slutsteget som jag pratar om som används av bland annat Illka är ett 20kg´s bamsesteg

Ser bra ut, ja. Vore intressant att se beteendet 0.1-100 Hz lite tydligare. Och även att F/E-lyssna. :)

Jag rekommenderar bara steget för drivning av basmoduler. En F/E lyssning ska man nog inte ha några förhoppningar om att den passerar...

EDIT: Hittade mätning. -3db vid 10hz.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-11-26 11:28

steveo1234 skrev:Jag rekommenderar bara steget för drivning av basmoduler. En F/E lyssning ska man nog inte ha några förhoppningar om att den passerar...

Nä, jag menade att lyssna enbart efter färgning i basen, alltså.

-3 dB vid 10 Hz lär kunna F/E-detekteras på djupbasmaterial enligt de som kan, men det kanske går att kompensera med EQ/LT?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-26 11:34

Almen skrev:
steveo1234 skrev:Jag rekommenderar bara steget för drivning av basmoduler. En F/E lyssning ska man nog inte ha några förhoppningar om att den passerar...

Nä, jag menade att lyssna enbart efter färgning i basen, alltså.

-3 dB vid 10 Hz lär kunna F/E-detekteras på djupbasmaterial enligt de som kan, men det kanske går att kompensera med EQ/LT?

Ja den borde enkelt gå att detektera i ett test. I praktiken är det inget problem då en såpass liten dipp drunknar i havet av alla påverkande parametrar (såsom rummets förstärkning och elementens naturliga frekvensdropp). Eventuellt så kräver det dock element med lågt Fs för att fungera i praktiken, tror jag.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-26 11:50

subjektivisten skrev:

Den enda skillnaden jag kan se är att Infra går djupare och det kan, om det finns riktigt infrabas, skaka lite mer. Både Y-4 och infra Y-6 fixar 120 dB.

Antagligen så "räcker det" för honom, och kanske även för mig i ett normalt rum :)

InfraX-6 är ju en ritkigt tervlig bekantskap... 8)

Dock så saknas det ljudtryckspotential i InfraX-6 för mig i vissa fall...
Beror ju på hur stort rummet är och vad man har för toppar, jag vill liksom gärna ha moduler som är kapablare än vad topparna är för att ha närmare 10dB headroom i basen. sedan finns det ju gränser, men "behöver" ju inte ha 10dB headroom till i64s.... som jag antagligen inte kommer ligga och maxa ändå i något fall... :roll:

Till trådskaparen: jag tycker som sagt att du ska köra på cc-pc2 och inte cc-pc4 för det tvivlar jag starkt på att du kommer att behöva, och som jag sa tidigare så sattsa på Infra moduler och då InfraY-6 eller 12. det väljer du ju helt själv hur mycket du vill lägga i pengar och ha i kapacitet...

Infra Y-6 är antagligen mer än vad dom flesta kommer någonsin att använda så det "lär" duga... :P

Edit: kanske du till och med skulle kunna köra cc-pc1 i stället för cc-pc2 som "toppar"...
Och till det Infra Y-6 då har du ett mer välavvägd kombination i fråga om ljudtryckspotential.
Senast redigerad av DVD-ai 2009-11-26 12:05, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-11-26 12:02

Jag resonerar precis som DVD-ai och röstade därefter.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-26 12:28

steveo1234 skrev:När du letar så se om du kan hitta tråden där killen som mixade "Black hawk down" svarade på en mängd frågor och bekräftade att "F´in Irene" scenen med 8hz tonen var medvetet placerad i LFE. Historien om när de släpade in ett dussin Bag end Infra 18" för att övervaka mixningen är klassisk :)
Du har rätt, jag hade fel, var inte så ödmjuk i min framtoning heller, jag skäms faktiskt lite.

Jag antar att det är Per Hallberg som avsågs, kul att dom är så ambitiösa iaf.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-26 12:35

_Fredrik_ skrev:
steveo1234 skrev:När du letar så se om du kan hitta tråden där killen som mixade "Black hawk down" svarade på en mängd frågor och bekräftade att "F´in Irene" scenen med 8hz tonen var medvetet placerad i LFE. Historien om när de släpade in ett dussin Bag end Infra 18" för att övervaka mixningen är klassisk :)
Du har rätt, jag hade fel, var inte så ödmjuk i min framtoning heller, jag skäms faktiskt lite.

Jag antar att det är Per Hallberg som avsågs, kul att dom är så ambitiösa iaf.

Du är inte den första som framfört samma åsikt och antagligen inte den sista iheller. Jag blir bara förvånad över att så många medlemmar på ett sånt här specialiserat forum tror att 20hz är understa gränsen och det helt enkelt inte finns någon poäng att försöka återge det som finns därunder.

Jag får väl sätta mig ner och skriva en artikel eller nåt om detta och lägga upp. Antagligen borde jag skapa en artikel om IB också då det på sätt och vis hänger ihop. Men, nog om detta.

Hellspawn: Vad säger Ingvar om dina önskemål? Vad menar han att du behöver ha för utrustning för att uppfylla dina krav?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-11-26 13:30

Förresten, jag röstade på "CC-PC2 räcker gott och väl tillsammans med Profundus Y-4".

Vet inte hur många som hört Y4, men... Jisses, säger jag bara.

Jag tror, inte minst om du inte spontant känner något behov av att köra lite safe och ta det värsta för sakens skull, att du kommer att sitta heelt nöjd med det.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-11-26 13:46

Almen skrev:Förresten, jag röstade på "CC-PC2 räcker gott och väl tillsammans med Profundus Y-4".

Vet inte hur många som hört Y4, men... Jisses, säger jag bara.

Jag tror, inte minst om du inte spontant känner något behov av att köra lite safe och ta det värsta för sakens skull, att du kommer att sitta heelt nöjd med det.

Jag har ju faktiskt inte hört det jag röstade på. Ditt förslag tycker jag
låter ordentligt "kostnadseffektivt" dock. Nu verkade ju inte pengar vara ett
jätteproblem i detta fall och då tänkte jag själv som så, att om rummet
mestadels ska användas till film så kan de däringa infrafrekvenserna gott
finnas med. Väljer man de mindre topparna så sparas det i alla fall en gnutta
pengar och så kan de läggas på bassystemet. Men profundusY-4 är nog
tillräckligt trevligt. :)

Hehe, det är alltid lika kul att stöta och blöta sådant här, samt lyssna till hur
andras resonemang går.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2009-11-26 14:24

Vet inte hur många basmoduler du behöver men iö vägrade sälja i28 med infra X4,nä X6 måste det vara,så det var ingen diskussion i mitt fall.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-11-26 15:38

Kul med en sån seriös och galen mixare men måste kännas trist att knappt ingen biograf kommer kunna återskapa ljudet för besökarna.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-11-27 18:39

Hellspawn skrev:Jag har ett delikat ilandsproblem. IÖ och jag håller på att bygga ett rum från scratch i mitt pågående husbygge. Dimensionerna på rummet kommer från IÖ själv 5,4*4,5meter + eventuellt lite till beoende på hur smala inneväggarna kommer att bli. Tre väggar är i betong och den bakre blir en dubbel innervägg. Kommer att köra "all in" på akustiska åtgärder, dvs IÖ får fria händer att skapa något riktigt bra.

Hejsan.

Jag kör I56 samt InfraY-6 som jag tycker är ett helt underbart system :wink: finns inget jag saknar med det systemet,hade förrut Y-2 men efter att ha kikat runt lite på diverse sidor om lågbas på film så bestämde jag mig för ett infra system som jag ABSOLUT inte ångrar,visst det kostar en slant men detta är min lilla hobby så då tycker jag det kan få kosta lite :)

Har även lyssnat på ett system med I64 samt Y-8,det var en upplevelse i sig :D

Gillar du som jag mest film och känner att du inte behöver spela live konserter på samma nivå som i verkligheten tycker jag du skall välja InfraY-6 (eller varför inte InfraZ-6) märk väl att infra systemen kan spela oerhört starkt ~128dB så du behöver inte vara orolig om du lägger dig på ref nivå.

Det finns en sak som man kanske bör tänka på om man är sugen på ett Infra system och det är rummet,finns det betong/gips väggar runt om etc,infra gillar inte sviktande väggar för att kunna leverera låga ljudtryck men Ingvar har ju varit hos dig så han vet nog :wink:

Kul projekt Hellspawn,skulle också vilja bygga från grunden,bor nu i en liten 2à med ett ljudrum på 3.6*4.9 meter men det funkar det med :)
Mvh Nicke

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-11-27 19:56

DVD-ai skrev:Jag har inte hört så stora ino system, men dock Pa system som spelat ca 140dB vid plats och det har varit trevligt... 8)

vill man verkligen sitta med hörselkåpor när man ser på film? 140db innebär nämnligen omedelbara hörselskador. det är som ett jetplan, jag ställer mig lite tveksam till att det varit så högt dessutom, men jag kan ha fel.

referensnivå, alltså det som används av de som mixar film är 85dB medelnivå på lyssningsplats med 10 db högre nivå i LFE-kanalen. det är faktiskt väldigt högt redan det.

annars, som redan nämnts, så tycker jag Öhman borde kunna svara bättre på frågan om hur mycket som är tillräckligt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-27 22:11

Nicke skrev:

Hejsan.

Jag kör I56 samt InfraY-6 som jag tycker är ett helt underbart system :wink: finns inget jag saknar med det systemet,hade förrut Y-2 men efter att ha kikat runt lite på diverse sidor om lågbas på film så bestämde jag mig för ett infra system som jag ABSOLUT inte ångrar,visst det kostar en slant men detta är min lilla hobby så då tycker jag det kan få kosta lite :)

Har även lyssnat på ett system med I64 samt Y-8,det var en upplevelse i sig :D

Gillar du som jag mest film och känner att du inte behöver spela live konserter på samma nivå som i verkligheten tycker jag du skall välja InfraY-6 (eller varför inte InfraZ-6) märk väl att infra systemen kan spela oerhört starkt ~128dB så du behöver inte vara orolig om du lägger dig på ref nivå.

Det finns en sak som man kanske bör tänka på om man är sugen på ett Infra system och det är rummet,finns det betong/gips väggar runt om etc,infra gillar inte sviktande väggar för att kunna leverera låga ljudtryck men Ingvar har ju varit hos dig så han vet nog :wink:

Kul projekt Hellspawn,skulle också vilja bygga från grunden,bor nu i en liten 2à med ett ljudrum på 3.6*4.9 meter men det funkar det med :)

Hur upplever du bytet från portade till slutna lådor? Rent subjektivt, dvs?

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-11-27 22:35

Blir faktiskt lite svårt för mig att bedömma,då jag hade Y-2 så hade inget gjorts med rummet,nu med InfraY-6 så har jag matta/sido"paneler"......men jag gör ett försök,känns som att det slutna Infra systemet är stramare-mer tight i basen,kanske det som menas med impulsvar,samt att det går riktigt lågt :)

Vill man spela otroligt jävla skit högt .. no mercy.. så är Y serien att gå på.

Vill man se film unlimited ljudmässigt så är Infra the way,my way :wink:

F`K`N I R E N E
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-11-28 10:55

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-11-28 18:46

Synd bara att jag inte kan ladda upp mer bilder än jag gjort ...

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-11-28 22:51

Det går att ladda fler. Du måste bara välja att det är ett byggalbum och bocka i "egen bild" på alla bilder. Om inte det funkar så registrera en HDMI-kabel eller något och koppla den till alla bilder. Då kan du lägga upp hur många somhelst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-29 00:26

Kraniet skrev:
DVD-ai skrev:Jag har inte hört så stora ino system, men dock Pa system som spelat ca 140dB vid plats och det har varit trevligt... 8)

vill man verkligen sitta med hörselkåpor när man ser på film? 140db innebär nämnligen omedelbara hörselskador. det är som ett jetplan, jag ställer mig lite tveksam till att det varit så högt dessutom, men jag kan ha fel.

referensnivå, alltså det som används av de som mixar film är 85dB medelnivå på lyssningsplats med 10 db högre nivå i LFE-kanalen. det är faktiskt väldigt högt redan det.

annars, som redan nämnts, så tycker jag Öhman borde kunna svara bättre på frågan om hur mycket som är tillräckligt.

Nej det vill man inte, därför vi aldrig spelade så högt (jag skrev ju det, att vi alltså inte lyssnade på 140dB, utan att systemet va kapabelt till det vid lyssningsplatsen:))

Jag spelar väldigt sällan över 100dB på något :)
förutom när jag spelar viss musik, då kan det blir lite högre.... :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-30 19:56

Jag var och hälsa på Nicke i lördags och lyssnade lite på hans grymma system. Inget av dom filmklippen eller musiken jag lyssna på gav något mervärde med infra istället för profundus, jag kunde inte märka någon skillnad. Möjligt att jag kan leta rätt på fler testklipp eller testa systemet i ett trähus som skallrar lätt men inget av dom klippena upplevde jag någon skillnad.

Jag ska försöka hälsa på Nicke igen framöver och testa mer men hittills vill jag nog påstå att profundus Y-4 känns som ett bättre alternativ. Den fixar ju ungefär -1 db vid 16 hz och bör räcka i stort sett alla filmer och skivor.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-30 21:57

j det va väldigt trevligt att hälsa på hos Nicke, jag kom inte därifrån för en närmare kl 20:00 :) Men på grund av strul så kommer jag ju dit lite senare än dom andra, runt kl 15:15 men det blev ändå några timmar av lyssnande till båda musik och film, och mycket trevligt sällskap förstoss ;)

InfraY-6 är det maffigaste Ino bassystem som jag hört hittills, och det pumpade på bra måste jag hålla med om. Riktigt bastant botten i allt som spelades upp, otroligt att en helt ny dimension öppnade upp sig i rummet om man jämför med det jag tidigare hört (dock olika rum så...)

när vi kollade på det berömda klippen från Transformers så fick jag öronlock i höger öra... det blev ett sådant statiskt tryck i rummet där så att det sa "pjong" i örat och så fick jag tryckutjämna :lol: (tummen upp!)
Hitta Nemo och knacka på akvariet scenen var också väldigt maffig, riktigt bra tryck.
Men då energin här ligger vid en betydligt högre frekvens så blev inte resultatet riktigt lika "speciellt" som i transformers.

Alltså, Jag skulle inte säga nej till ett InfraY-6 system... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-01 00:59

Jag kan tillägga att med den volymen vi lyssnade på så klarar i32s det utmärkt och även profundus Y-4 går på tomgång. Så spelar du inte högre än så DVD-ai så räcker i32s gott och väl + du får fördelen med spridningen. Hos Johan lindroos så tyckte jag det bäst när vi satt 4 meter ifrån högtalarna, även om 3,6 m inte lätt illa alls.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-01 09:34

Jo men i32s är ju mitt mål senare :)

jag är "ganska" säker på at i16s kommer att duga i ett inte allt för stort rum också... Men i32s om jag ska i ett "normalt" vardagsrum...

i16s och i32s är ju så otroligt snygga, så just därför jag siktar på någon av dom, kan ju hända tt jag nöjer mig med i16s, men man vet alldrig... :roll:

det bästa vore ju om man kunde nöja sig med det man har nu, men så fort jag hamnar i ett störra boende så komerm jag bli tvungen att byta.
Som det är nu i mitt lilla rum så är det precis på gränsen att iPs och profondusP-4 klarar jobbet...

Men InfraY-6 och i16s vore inte helt fel, jäkligt smutt kombination med stort frekvensomfång.

Det blir ju motsvarande InfraY-6 och cc-pc1 "typ" men jag inbillar mig att i16s håller lite högre ljudkvalitet än cc-pc1 (men vad vet jag..?!)

jag skulle antagligen nöja mig med InfraY-6 och i16s i dom flesta situationer, i vissa fall så skulle nog i32s och InfraY-12 vara bra att ha :twisted:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-12-01 16:29

På väg till IÖ och diskutera lite... skall se vad jag kommer att köpa.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-01 16:32

Kul, berätta vad det blev sen :)

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-12-01 17:01

Hellspawn skrev:På väg till IÖ och diskutera lite... skall se vad jag kommer att köpa.

Jag gissar att du väljer att gå "all in" bara för att inte riskera att missa något. cc-pc4 och infra Y-8 kanske? :D
Själv tror jag som sagt att cc-pc2 och PY-4 räcker bra, men jag har å andra sidan aldrig hört något infrasystem. Kanske tur det (för plånboken).

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-12-01 23:22

Det gick inte så bra. Ringde klockan två och bokade möte vid 5 tiden. När jag kom fram hade han tyvärr dubbelbokat. Jag kommer att ringa imorgon och se ifall vi kan lösa detta via telefonen istället.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-01 23:23

Sånt som händer.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-12-02 09:11

Jaså, då var det er som jag sa hej till igår på bygget - tyckte väl ni var där lite kort tid. Snopet med dubbelbokningen, men ibland så har han för mycket på gång samtidigt och det var väl någon leverans han var tvungen att komplettera upp med grejer som tagit slut. Det är bara att pröva igen och be honom kolla kalendern en gång till.
:) Henrik

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-02 09:41

pingvinlakrits skrev:Jaså, då var det er som jag sa hej till igår på bygget - tyckte väl ni var där lite kort tid. Snopet med dubbelbokningen, men ibland så har han för mycket på gång samtidigt och det var väl någon leverans han var tvungen att komplettera upp med grejer som tagit slut. Det är bara att pröva igen och be honom kolla kalendern en gång till.
:) Henrik

Kraftigt OT!!!

Hur går det med huset... ?! 8) :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-12-02 10:39

Huset går framåt. Nu är det 10dagar+2dagar+5timmar kvar innan inflytt :)

Nu pratar jag arbetstimmar, råkar väl komma några helger imellan också ... Inflyttning sker på lördagen den 18:e.

Tyvärr så kommer allt förutom hembion vara klart. Då har jag lite att göra under julledigheterna:). Det var därför jag var sugen på att beställa allt igår så leveranserna inte drar ut på tiden... IÖ sade dock att hans CC-PC sortiment inte har speciellt långa ledtider. Det som oroar mig är dock subwoofrarna samt bakhögtalarna. Ifall allt klaffar perfekt så hoppas jag bion är klar i slutet på Januari.

Pingvinlakrits: Vem var du av alla som var där?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-02 10:54

Vad blir det för bashögtalare?
Jag tror för övrigt att Y-4 uppfyller alla förväntningar du kan tänkas ha.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-12-02 13:26

Har pratat med Ingvar precis, via telefonen. Som jag misstänkte så vill han inte säga åt någon vad de skall köpa. Har dock fått lite klarhet. Med risk för missförstånd, så tycker Ingvar att Y-4 räcker mycket långt. Och för att bara få fördelar med Infra systemet så behövs helst infraY-8 eller infraY-12. Annars riskerar distorsionen bli så pass hög att de fördelar infrasystem tillför riskerar att försvinna av nackdelen att de inte spelar lika starkt. Spelar jag däremot inte så jättestarkt så funkar troligen Infra-Y6. Det behövs 3 ggr så många infra som profundus för samma ljudtryck. Är lite ambivalent här... varför kan det inte vare enklare att välja :)

När det gäller fronthögtalarna så skulle CC-PC1 precis fungera för mitt behov. CC-PC2 skulle ha mer marginal och definitivt funka bra. CC-PC4 är givetvis bäst men frågan är hur pass stor skilnad det blir i praktiken. Ifall jag skulle ha ett större rum skulle CC-PC4 kommunicera bättre på långt avstånd. Nu skulle den fördelen inte vara speciellt stor då mitt rum "bara" är 4,5*5,4m. Tack vare att jag kommer att ordna ljudakustiken så försvinner ännu fler fördelar av CC-PC4 fler element. Inte lätt det här :(

Känns lite som man vill köpa det värsta bara för att vara säker. Samtidigt känns det inte så kul att lägga ner 50K extra bara i försäkring. Speciellt ifall det inte ger skilnader som är direkt märkbara.

Jag är ingen person som tycker om att spela våldsamt högt, är mest ute efter så bra ljudkvalite som möjligt. Får klura lite till tror jag ...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-02 14:12

InfraY-6 spelar du tillräkligt högt med, om man säger så... :P
jag kan inte tänka mig det är många som kan tänkas vilja ha mer än InftaY-6, jag skulle dock vilja ha närmare infraY-12 eller profondusY-4 när jag lyssnar på musik för att känna mig helt säker (då jag som redan tidigare förklarat har vissa störda betenden i mellanåt..)
Dock så vet jag inte många som skulle gå missnöjda med InfraY-6, högre än så "behöver" du absolut inte spela till film, högre än vad InfraY-6 klarar gallant vill du inte spela till film för det är inge roligt...

Till musik däremot, "viss musik", så är det en annan femma... ;)

Infra Y-6 kommer du att bli ruggigt nöjd med om du inte är en sådan som vill "spela jätte högt", och cc-pc1 antagligen också, men du kan köra på cc-pc2 "bara för att" och då har du ett system som klarar det du ger den + lite till. mer tryck behövs inte till film alls, jag vill inte spela högre än vad det systemet klarar till film i alla fall, det blir bara obehagligt... :roll:

Skulle du mot förmodan vilja ha mer tryck i basen, då kan du ju alltid köpa till några InfraY moduler till och komplettera med ju... :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-12-02 14:23

Vad kör du för system idag? På minhembio så var det inga infraY-6 direkt :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-02 14:35

DVD-ai skrev:
Infra Y-6 kommer du att bli ruggigt nöjd med om du inte är en sådan som vill "spela jätte högt", och cc-pc1 antagligen också, men du kan köra på cc-pc2 "bara för att" och då har du ett system som klarar det du ger den + lite till. mer tryck behövs inte till film alls, jag vill inte spela högre än vad det systemet klarar till film i alla fall, det blir bara obehagligt... :roll:

Liten fundering. Spelar verkligen någon så högt att Y6 är begränsningen vid högre frekvenser (säg 30hz och uppåt)? Själv har jag mycket svårt att tro att jag ens skulle vara i närheten av att bottna ett system i stil med profundus Y4. Ljudtrycket blir ju helt ohyggligt högt i det spelade frekvensområdet.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-12-02 19:07

Kör på vanliga Y-4, 50 tusen extra för att kunna spela 10 Hz lägre är inte direkt vettigt och du kommer troligen inte höra någon skillnad för vanliga Y går redan så långt ner.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-02 19:21

Ja, jag skulle nog hellre lägga mer på "frontarna" än infra eftersom jag anser att med en delningsfrekvens på 80 hz så kan vissa elektroniska skivor ha energin så kompakt strax kring delningen att det kan, vid hög volym, skapa problem för mindre frontar.
Ett alternativ är ju att köpa Y-4 och köpa till PEQ till cr80s, så skulle man kunna höja den nedre gränsen lite. Fast det bör man nog snacka med Ingvar om först. :)

Sen kan jag tänka mig det hänger rätt mycket på vad för sorts rum man har. Trähus där väggar, golv mm gärna spelar med kan nog vara en sak, men mer betongrum så kan jag tänka mig att man behöver rejält med effekt om man vill få rummet att skaka på samma sätt.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-12-02 19:30

Subjek:

Har du pratat nått med Ingvar om att höja delningen från 80?

Han borde ha en vippa på cr80 så man kan ändra från 80 till ~200 Hz när man vill dansa disco... ett så kallat disco-läge. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-02 19:34

Jo jag hade dom funderingarna tidigare, att ha ett extra filter. Men jag skippar det och kommer istället välja antingen i64s eller så bryr jag mig inte. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-02 19:52

Hellspawn skrev:Vad kör du för system idag? På minhembio så var det inga infraY-6 direkt :)

Just nu, i ett ganska litet rum på ca 10kvm så har jag profondusY-4 och iPs, jag sitter ca 1,5meter från iPs och det är på gränsen att jag är "nöjd" med ljudtrycket som dom klarar.
profondusP-4 är samma sak där, när jag kör viss musik så med +6dB vippan på (har bara den på till viss elektronisk artymusik och mördar trance.. :twisted: )
då så kan modulerna bara närma sig gränsen, men dcet är iPs som sätter gränsen så jag kan inte maxa pP-4 innan iPs om jag inte ställer upp på +10dB

Så, om jag ska vaara ärlig så skulle jag vilja kunna spela högre redan nu, i det rummet jag har nu....
Men jag får lov att vara nöjd som det e nu för jag har inte plats med större prylar just nu.... :P

Men senare så kommer det nog att bli profondusY-4, när jag har plats och till det i16s eller i32s, typ...
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-02 19:58

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:

Liten fundering. Spelar verkligen någon så högt att Y6 är begränsningen vid högre frekvenser (säg 30hz och uppåt)? Själv har jag mycket svårt att tro att jag ens skulle vara i närheten av att bottna ett system i stil med profundus Y4. Ljudtrycket blir ju helt ohyggligt högt i det spelade frekvensområdet.

jag spelar väldigt lätt så pass högt att infraY-6 ger upp, det är min subjektiva uppskattning av min lyssning hemma hos Nicke här på forumet och hur dom jobbade vid vissa scener i filmer.
Dock så pumpar dom på bra, riktigt bra och jag skulle absolut inte vara det minsta missnöjd med dom, men ska jag ha så att jag verkligen är helt nöjd till 100% och har lite headroom och känner att jag inte behöver något mer någonsin, då skulle jag behöva antagligen det dubbla... alltså profondusY-4 eller infraY-12.... 8O

såklart helt beroende på storleken på rummet ! :wink:

Som jag nämnde tidigare, jag kan såklart vara nöjd med ljudtrycket, men ändå vilja ha med headroom, dels för att helt kunna sluta bry mig om vad jag spelar upp och hur högt och dels för att disten bli lägre vid dessa höga ljudnivåer.

Som det e nu så är jag jätte nöjd med mitt system i förhållande till vad jag betalat för dom och i det rummet som dom står :)
men, om jag kunde välja så skulle jag naturligtvis haft mer kapabla toppar i alla fall, så att jag kunde maxa modulerna ordentligt utan +6dB vippan... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-02 20:24

Vad menar du nu? Att PP-4 skulle spela högre än infra Y-6?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-02 21:01

Nej, men att pP-4 i mitt lilla rum spelar "tillräcklig" för att jag inte ska klaga, speciellt inte för pengarna och med den kvaliteten :)
Infra Y-6 skulle i mitt rum spela klart högre än mina pP-4, absolut !
och dom spelade också högre hemma hos Nicke än vad pP-4 klara hemma hos mig (alltså skulle jag inte klaga på det bastrycket som Nicke har heller). Men om jag ska vara helt 100% nöjd och känna mig "säker" i ett rum stort som Nicke's så skulle antagligen inte InfraY-6 räcka i alla lägen... precis som pP-4 inte räcker för att jag ska vara 100% nöjd i det rummet jag har nu heller ;)

Så, om jag hade ett rum stort som Nicke's och infraY-6, då skulle jag vara nöjd på samma sätt som jag är nöjd nu, men jag är alltså inte i "nirvana" av "good feel" som jag skulle vara med något änu kraftigare...
Jag är 110% säker på att jag utan några "större problem" bottnar InfraY-6 med några av dom låter som jag ibland är på humör för att spela. jag vill liksom utesluta den möjliheten helt för att vara 100% nöjd.
Dock så är 99% nöjd som jag skulle bli med InfraY-6 tillräkligt för att jag ska kunna bortse från den sista 1%...

Det var mer det jag menade, men slarvigt uttryckt.... :D
Mvh//David

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-12-02 21:28

subjektivisten skrev:Vad menar du nu? Att PP-4 skulle spela högre än infra Y-6?

Ja, det borde de göra. Enligt den info som finns i manifestet i alla fall...

Edit: Äh, det var ju infraX jag läste på.. Nej infraY torde tydligen ge mer output än PP-4...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-02 21:35

Jepp, InfraY-6 i Nicke's större rum klarar högre (subjektivt upplevt) ljudtryck än vad mina pP-4 i mitt rum.
Så det är jag väldigt säker på :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-02 21:53

Glöm inte bort att i vanlig musik så är det inte mycket bas under 40 hz och ju högre upp i frekvensen, desto högre kan infra spela än profundus. :)

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2009-12-02 21:54

Det är farligt att ge sig in i ljudtrycksträsket. Man har en tendens att tänja sin maximala nivå hela tiden :wink:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-12-02 22:06

Som jag brukar säga: 10hz är inte bara en bra ide, det är ett krav. Go for all in, dude!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-02 22:16

subjektivisten skrev:Glöm inte bort att i vanlig musik så är det inte mycket bas under 40 hz och ju högre upp i frekvensen, desto högre kan infra spela än profundus. :)

jepp, så är det ju !
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-02 22:34

_Fredrik_ skrev:Som jag brukar säga: 10hz är inte bara en bra ide, det är ett krav. Go for all in, dude!

Hallå där, vänta nu en liten smula :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-02 22:35

DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:

jag spelar väldigt lätt så pass högt att infraY-6 ger upp, det är min subjektiva uppskattning av min lyssning hemma hos Nicke här på forumet och hur dom jobbade vid vissa scener i filmer.
Dock så pumpar dom på bra, riktigt bra och jag skulle absolut inte vara det minsta missnöjd med dom, men ska jag ha så att jag verkligen är helt nöjd till 100% och har lite headroom och känner att jag inte behöver något mer någonsin, då skulle jag behöva antagligen det dubbla... alltså profondusY-4 eller infraY-12.... 8O

Som jag nämnde tidigare, jag kan såklart vara nöjd med ljudtrycket, men ändå vilja ha med headroom, dels för att helt kunna sluta bry mig om vad jag spelar upp och hur högt och dels för att disten bli lägre vid dessa höga ljudnivåer.

Som det e nu så är jag jätte nöjd med mitt system i förhållande till vad jag betalat för dom och i det rummet som dom står :)
men, om jag kunde välja så skulle jag naturligtvis haft mer kapabla toppar i alla fall, så att jag kunde maxa modulerna ordentligt utan +6dB vippan... 8)

Nu fattar jag ingenting. Hur stort är det rummet där Y6 inte räcker? Är det samma element i Infra och Profundus?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-12-02 22:57

Samma element, men sluten och mindre låda i Infra. Portad större låda med Profundus. Det man tappar med Infra/sluten låda i kapacitet får man väga upp med flera till antalet i ett ungefärligt 3:1 förhållande. (6st Infra motsv 2st Profundus om det är samma modell, p/x/y.)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-02 23:03

Jag vill hävda att dom infra Y-6 räcker för stort sett alla. Det som kan vara problemet, tror jag, är om man vill återge 5-10 hz med 130 dB, då bör man nog gå upp till Y-10 eller Y-12. För mer vanliga toner, 20 hz och uppåt, så lär dom räcka för stort sett alla. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-03 09:51

pingvinlakrits skrev:Samma element, men sluten och mindre låda i Infra. Portad större låda med Profundus. Det man tappar med Infra/sluten låda i kapacitet får man väga upp med flera till antalet i ett ungefärligt 3:1 förhållande. (6st Infra motsv 2st Profundus om det är samma modell, p/x/y.)

Beroende på vilken specifik frekvens som jämförs så kan ju relationen vara precis tvärtom, dvs det behövs 3 Profundus för 1 Infra. Din 3:1 relation gäller ju bara vid avstämningsfrekvensen (20-30hz?) och det är ju itne det frekvensspannet som är mest krävande och därför tycker jag inte heller att det är för det spannet som man bör dimensionera sitt system. Förutsatt att storleksskillnaderna mellan modellerna inte är stor, då såklart. Å andra sidan är det ju inte svårt att bygga större lådor om det skulle vara problemet...

Men vad jag tycker kanske inte är så viktigt i sammanhanget.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-03 10:17

Håller med, fram för mer musik, skriven för 10Hz sättning.

http://74.125.77.132/search?q=cache:nbe ... clnk&gl=se

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-12-03 10:40

Ragnwald skrev:Håller med, fram för mer musik, skriven för 10Hz sättning.

http://74.125.77.132/search?q=cache:nbe ... clnk&gl=se
Tack Ragnwald, det där var mycket intressant!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-03 11:17

Citat:
Om infraljud (under 20 Hz) når vårt öra, registrerar hörseln övertonerna och flera olikakänselceller i öronsnäckan aktiveras samtidigt och hjärnan ger oss signalen om vilkengrundton (grundton = tonen innan övertonsserien) det borde vara som vi inte hör, eftersom vi strävar efter balans, grund, något att referera till.

Återigen, precis på samma vis som inom musiken där vi kan klart höra en grundton i ett ackord fastän ingen grundton finns med, på grund av övertonsserien.
Slut citat.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-03 11:40

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:

Nu fattar jag ingenting. Hur stort är det rummet där Y6 inte räcker? Är det samma element i Infra och Profundus?

Om du läser mitt inlägg några snäpp ner så får du förklaring på vad jag menade, för jag var väldigt otydlig i inlägget som du citerade ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-12-03 11:40

Våndas fortfarande... Ifall man lyssnar på en vanlig film eller musik, dvs inga infratoner. Kommer infrasystemet vara bättre? Som jag ser på det i dagsläget så finns det inte speciellt mycket material "därnere" för att motivera 23.000kr extra. Kan dock förändras i framtiden. Jag är däremot intresserad av bättre ljudkvalite. Så frågan blir, är det en märkbar skilnad under vanliga förutsättningar. Jag lyssnar inte på våldsamma ljudnivåer så båda systemen tror jag är tillräckligt kapabla ljudtrycksmässigt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-03 11:49

Min subjektiva upplevelse är att hemma hos "soleldTHX" här på forumet (pi60s +bs60) så låter det minst lika bra som hemma hos Nicke, bara ljudtrycket som skiljer...
Beror ju väldigt på rummet också, men jag tycker det låter ritkigt bra och "tight" hemma hos SoleldTHX.
Senast redigerad av DVD-ai 2009-12-03 12:16, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-03 12:10

Helt klart ska man långtidslyssna ett infrasystem, för att riktigt upptäcka och förstå fördelarna korrekt.
Imponatorbasen runt 30Hz, är bara mumma för otränade nybörjaröron. Jämför toppsystemens imponatordiskant (stark och onaturlig), som blir en pina i längden. :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-03 12:18

Jo men jag vet ju hur "sluten låter" vs portad, men jag tycker inte att skillnaden va så stor vid denna jämnförelse, men som sagt, så som jag skrev så va det ju i olika rum/ anläggningar i övrigt och dessutom under så kort tid att det som du säger är svårt att verkligen bilda sig en rättvis uppfattning.
Men löjligt bra lät det hemma hos Nicke i alal fall, och riktigt "pampiga" är dom, i56 ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-03 13:10

Ragnwald skrev:Helt klart ska man långtidslyssna ett infrasystem, för att riktigt upptäcka och förstå fördelarna korrekt.
Imponatorbasen runt 30Hz, är bara mumma för otränade nybörjaröron. Jämför toppsystemens imponatordiskant (stark och onaturlig), som blir en pina i längden. :wink:

Ett portat system låter precis som vilket färgning som helst ofta imponerande i början. Det är först efter en tids lyssning som man börjar upptäcka "imponatoreffekten" runt avstämningsfrekvensen och det tar ännu lite längre tid att börja irritera sig på den. Som tur är (?) så märker de flesta inte av den förrän man jämför med slutet system. Själv gick jag från ett portat bassystem (19hz) till ett större slutet system och min första reaktion var "Vart tog basen vägen" :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-03 13:13

Hellspawn skrev:Våndas fortfarande... Ifall man lyssnar på en vanlig film eller musik, dvs inga infratoner. Kommer infrasystemet vara bättre? Som jag ser på det i dagsläget så finns det inte speciellt mycket material "därnere" för att motivera 23.000kr extra. Kan dock förändras i framtiden. Jag är däremot intresserad av bättre ljudkvalite. Så frågan blir, är det en märkbar skilnad under vanliga förutsättningar. Jag lyssnar inte på våldsamma ljudnivåer så båda systemen tror jag är tillräckligt kapabla ljudtrycksmässigt.

Jag ser ditt problem här. 23k kan vara mycket pengar och om det är värt det eller inte är högst individuellt.
Hur menar du att du inte lyssnar på våldsamma ljudnivåer? Referensnivå är, i alla fall för mig, så pass högt att jag sällan ser en film så med det ljudtrycket.

För övrigt tror jag att både infra y6 och prof y4 klarar av referensnivå vid rimligt stora rum. Infra har dock den egenheten att den återger hela LFE-kanalen. Om det är värt mellanskillnaden för dig är omöjligt för någon annan än dig att kommentera. Lyssna på så många system du kan hitta innan du bestämmer dig.

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-12-03 14:05

Tyvärr så är det inte lätt att jämföra ett infra system med Profondus. Faktiskt riktigt svårt att ens kunna lyssna på ett av dessa system ...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-03 14:26

steveo1234 skrev:
Ragnwald skrev:Helt klart ska man långtidslyssna ett infrasystem, för att riktigt upptäcka och förstå fördelarna korrekt.

Ett portat system låter precis som vilket färgning som helst ofta imponerande i början. Det är först efter en tids lyssning som man börjar upptäcka "imponatoreffekten" runt avstämningsfrekvensen och det tar ännu lite längre tid att börja irritera sig på den. Som tur är (?) så märker de flesta inte av den förrän man jämför med slutet system. Själv gick jag från ett portat bassystem (19hz) till ett större slutet system och min första reaktion var "Vart tog basen vägen" :)

jag tycker inte att det är så stor skillnad...
klart att det finns alldeles för mycket portade lådor som låter just "lådor" och har dessutom denna "imponeringsfaktorn" men jag tycker inte att Profondus har denna alls, inte lika mycket i alla fall...
Infra låter enligt mig, och det lilla jag jämnfört, inte så olika förutom att dom helt klart kan gräva djupare! och det är underbart till film, men även till viss musik. Dock så är profondusX-2 redan så pass djupbaskapabelt att jag till musik med den kombinationen inte känner att jag "behöver" direkt djupare bas. och då är ju pY-2 (pY-4) båda mer kapabelt och dessutom spelar djupare :wink:
Så till musiklyssning så skulle jag antagligen köra på profondusY-4 men vill jag även ha optimalt till film så blir det nog Infra i sådant fall.
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-03 15:38

Hellspawn skrev:Våndas fortfarande... Ifall man lyssnar på en vanlig film eller musik, dvs inga infratoner. Kommer infrasystemet vara bättre? Som jag ser på det i dagsläget så finns det inte speciellt mycket material "därnere" för att motivera 23.000kr extra. Kan dock förändras i framtiden. Jag är däremot intresserad av bättre ljudkvalite. Så frågan blir, är det en märkbar skilnad under vanliga förutsättningar. Jag lyssnar inte på våldsamma ljudnivåer så båda systemen tror jag är tillräckligt kapabla ljudtrycksmässigt.

Mitt tips, eftersom du bygger din drömbio, go for it. Köp dom lite större frontarna och infra Y-6. Lite dyrare, men du slipper fundera i åratal "hade det blivit bättre?". IY-6 räcker i ljudtryck för alla, du bör även kunna hitta flera billiga slutsteg som klarar av 6 element utan problem.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-03 15:42

steveo1234 skrev:Ett portat system låter precis som vilket färgning som helst ofta imponerande i början. Det är först efter en tids lyssning som man börjar upptäcka "imponatoreffekten" runt avstämningsfrekvensen och det tar ännu lite längre tid att börja irritera sig på den. Som tur är (?) så märker de flesta inte av den förrän man jämför med slutet system. Själv gick jag från ett portat bassystem (19hz) till ett större slutet system och min första reaktion var "Vart tog basen vägen" :)

Detta är kanske sant hos många portade subbar men jag vill hävda att skulle vi göra ett blindtest mellan infra och profundus, där vi använder ett filter kring området där profundus börjar falla, så kommer ingen skilja dom åt. Det är vad jag tror iaf.

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-12-03 16:13

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer att köra på CC-PC2 samt Y-4. Det är det sunda valet :) Kommer spela högra än vad jag behöver samt ljudkvaliten kommer nog bli grym, speciellt eftersom IÖ gör hela rummet som en enhet med högtalarna. Sista Hz känns nästa bara läskig :). Behöver jag spelar starkare kan jag alltid byta upp frontarna men tror att detta räcker gott och väl.

IÖ kommer dock till mitt nya hus imorgon och skall rita främre väggen. Vi får väl se ifall något ändrar sig under morgondagen :) Annars kommer rubbet att beställas imorgon.

Användarvisningsbild
macivar

All in" eller "All in" + extra allt är

Inläggav macivar » 2009-12-03 16:19

Hellspawn: Säg till Ingvar att du vill ha motsvarande Tengils rum. i28 med PY-4. Det tycker jag i allafall. Magiskt är ordet om det systemet. Och nu när Ingvar är med från början bör det bli likvärdigt. Så i ditt fall, kör med CC-PC2 samt Y-4. Du blir nöjd!

/ Mikael

Inlägget före såg jag inte;)
Senast redigerad av macivar 2009-12-03 17:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-03 16:28

KUL ! :D

får man säga lycka till då och hoppas det går bra med ritandet och byggandet framöver ! :wink:

och framförallt på snabba leveranstider... 8)

Edit: glömde skriva att BILDER! vill vi såklart se också...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-03 21:12

Men.. fördelen med Infra är förstås den mer än avgrundsdjupa basåtergivningen vars förmåga begränsas enbart av rummet man brukar dem i, snarare än av basmodulerna själva (av det följer även ett impulssvar som saknar motstycke).

Kan du leva med denna vetskap gnagande. :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-03 21:50

Men.. jag som lyckats förtränga det, och så är du tvungen att ta upp det igen...
Det blir säkert Infra någon gång i framtiden för mig med, men inte än på ett tag... :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2009-12-03 22:30

Y-4 kommer du bli mer än nöjd med inget snack om den saken.
Kommer bli ett grymt system.

Sitter själv och funderar på mitt nästa bygge... Custom Cinema cc-pc4 eller i56/i64. Det bygget kommer bli en del större än mitt nuvarande rum så det är nästan snudd på optimalt med de högre toppsystemen.
Bassystem blir infra Y-6 fast med möjlighet till att fördubbla om man vill, kan dock knappast tro att det ska behövas
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-03 23:47

Wolfie, i64s helt klart. :D

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-12-04 01:26

Kommer basmodulerna byggas in eller stå synliga längs med front väggen?

Fyra styckna stora bas lådor (Y) kanske inte ser så snyggt ut. De blir lite ensamma då topp lådor saknas. Istälet för några (4-6) Y, så kanske X (tio tummare) kan vara ett alternativ. Då i så många antal så det täcker hela front väggen längs med golvet. Kanske en fin bänk skiva straxt över, eventuellt med mysiga gosdjur på :)

Nu vet jag inte hur mycket luft X och Y elementen kan pumpa, men min gissning är att Y pumpar dubbelt så mycket som X (i slutna lådor). Är rummet 4,5 m brett så borde 16 InfraX få plats (27x54x40 cm). Jag tror detta skulle bli snyggare och så brukar många basar förespråkas på detta forum.

Då topparna är inbyggda vore det väl snyggt om basarna också är det :wink: Även om man inte vill fysiskt bygga in dom i väggen så går det att få det att se ut så. Gör ett 'fack' längst med golvet på front väggen som är ca 57 cm högt och 41 cm djupt. Där X modulerna kan stå, utan att ta plats ut i rummet. Rent praktiskt så byggs inte facket/hålet, utan den övre delen av väggen byggs ut (blir tjockare).

//Michael

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-04 02:03

Han lär ju bygga in basarna om han ska ha in-wall frontar ;)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2009-12-04 08:56

subjektivisten skrev:Wolfie, i64s helt klart. :D

Hade förstås varit schysst, men 3st i64s är inte gratis :wink:
3st i56 är ju snäppet billigare.

Men så är det ju grymt skönt med inbyggda högtalare, akustikfix, placering
rubbet blir klart i en veva.
3xCC-PC4 lär ju räcka till...

Ljudtrycksmässigt för mig räcker mina nuvarande i28 till gott o väl men
men vill ju ha så mycket headroom som möjligt :lol:

Lär ju tänka på att jag ska skaffa en helt ny uppsättning slutsteg osv.
också... Tänkte nämligen smyga in mitt nuvarande system i vardags-
rummet i nya huset :lol:
Undrans va lätt det är att gömma undan i28 + Prof X-4 + ett Dynamic Precision steg + ett NAD 208... 8O
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-04 13:49

Jo men om jag köper i64s så kommer jag köpa en i32s som center. Dom delas ändå kring 300 hz och jag tycker nog musik är det som kräver mer av frontarna, därav i64s. :)
Frågan är om Ino's in-walls är exakt lika bra som dom fristående. Rent spontant så är jag tveksam.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-12-04 13:58

subjektivisten skrev:Jo men om jag köper i64s så kommer jag köpa en i32s som center. Dom delas ändå kring 300 hz och jag tycker nog musik är det
Har du testade det? Tyckte det lät konstigt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-04 13:58

Ingvar säger ju att dom ska vara likvärdiga, eller är det bara jag som fått för mig att han "säger det"... ?! 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-12-04 14:03

Wolfie skrev:Men så är det ju grymt skönt med inbyggda högtalare, akustikfix, placering
rubbet blir klart i en veva.
3xCC-PC4 lär ju räcka till...

Håller med! Är det biorum så är det väl inte så mycket att tveka på. Bygg in, bygg in! :D

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-12-04 14:07

DVD-ai skrev:Ingvar säger ju att dom ska vara likvärdiga, eller är det bara jag som fått för mig att han "säger det"... ?! 8)
Det var delningen av center vid 300 hz jag avsåg. Jag undrade om det mest ett "Ingvar har sagt det" som låg till grund, eller om nån faktiskt har testat.

Jag har testade, men piP och iP som center och det lät jädrigt skumt, dock delade jag vid 200 hz.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-04 14:09

_Fredrik_ skrev:
DVD-ai skrev:Ingvar säger ju att dom ska vara likvärdiga, eller är det bara jag som fått för mig att han "säger det"... ?! 8)
Det var delningen av center vid 300 hz jag avsåg. Jag undrade om det mest ett "Ingvar har sagt det" som låt till grund, eller om nån har testat.

Jag har testade, men piP och iP som center och det lät jädrigt skumt, dock delade jag vid 200 hz.

+1.
Det låter jättekonstigt. Varför delningsfrekvens mitt i rösten?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-04 14:16

_Fredrik_ skrev:
Det var delningen av center vid 300 hz jag avsåg. Jag undrade om det mest ett "Ingvar har sagt det" som låg till grund, eller om nån faktiskt har testat.

ahh, ok :)

jo, det har (vad jag förstott...) med avikelser i akustisk fas att göra, som följd av att sluten kombinerat med portat.
Men kanske detta bara gäller pi60 + i14, det va i samband med den kombinationen som det kom på tal...

jag tycker också att 300Hz är lite väl högt på något sätt...
200Hz MAX tycker jag känns "bra" men jag kan ju ha helt fel...
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-04 14:30

Ja det är Ingvar som sa något dyl, att dela centern högt för att slippa problem med basen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-04 16:18

subjektivisten skrev:Ja det är Ingvar som sa något dyl, att dela centern högt för att slippa problem med basen.

Det va väll Fasen, inte basen.. ?!

men det rimmar ju bra så... :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-04 16:23

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-12-04 17:24

Mich skrev:Kommer basmodulerna byggas in eller stå synliga längs med front väggen?

Fyra styckna stora bas lådor (Y) kanske inte ser så snyggt ut. De blir lite ensamma då topp lådor saknas. Istälet för några (4-6) Y, så kanske X (tio tummare) kan vara ett alternativ. Då i så många antal så det täcker hela front väggen längs med golvet. Kanske en fin bänk skiva straxt över, eventuellt med mysiga gosdjur på :)

Nu vet jag inte hur mycket luft X och Y elementen kan pumpa, men min gissning är att Y pumpar dubbelt så mycket som X (i slutna lådor). Är rummet 4,5 m brett så borde 16 InfraX få plats (27x54x40 cm). Jag tror detta skulle bli snyggare och så brukar många basar förespråkas på detta forum.

Då topparna är inbyggda vore det väl snyggt om basarna också är det :wink: Även om man inte vill fysiskt bygga in dom i väggen så går det att få det att se ut så. Gör ett 'fack' längst med golvet på front väggen som är ca 57 cm högt och 41 cm djupt. Där X modulerna kan stå, utan att ta plats ut i rummet. Rent praktiskt så byggs inte facket/hålet, utan den övre delen av väggen byggs ut (blir tjockare).

//Michael

Jag har exakt samma högtalaremodeller som trådskaparen kommer att skaffa. Jag har dolt mina Y-moduler (som är ganska slarvigt målade) bakom ett helt stycke högtalartyg som hänger ned från en hylla. De blir då osynliga. Kolla mitt galleri så fattar du.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-04 18:48

Mvh//David

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2009-12-05 03:03

DVD-ai skrev:

Det ska låta klart, perfekt ocg bra ljudceneri, Levande är något av det viktigaste, men möjligheten ska finnas att spela så att man får ont i magen.

Alltså, jag är en finlyssnare men vill kunna "ful-lyssna" när andan faller på liksom...
är inte det ok ?!

Jag tänker verkligen inte ifrågasätta ditt lyssningsöra och jag gillar hög volym men efter läst och deltagit i tidigare diskussioner har jag förstått att du måste ju verkligen gilla extrema dB nivåer? Jag jobbar som ljudtekniker både live och i studio och det har hänt att jag fått nivån uppmätt till över 120dB på mixplats utomhus och då har jag ansett att det har varit riktigt, riktigt högt. (Dessa volymer brukar dock inte spelas vid publik.)

100dB som är gränsen live (för folk under 18 år) har jag försökt lösa på bl.a. sticky fingers (GBG) och det är ju sjukt svårt, det är ju nästan bara att glömma ett ak.trumset. Man känner sig verkligen begränsad som tekniker när scenljudet är lika högt som utljudet. 115dB (som nu är max peakvolym vid livespelningar med publik över 18år) tycker jag dock är en lämplig volym.

Mina pip tycker jag ordnar galna volymer i rum under 15 kvm. Med prof.X tycker jag inte det finns någon begränsning i rum under 30 kvm.

Tanken är alltså inte att kritisera dig DVD-ai utan mer att klargöra för andra att du kanske gillar betydligt mycket högre volymer än vad iaf mina trumhinnor skulle klara av. Eller har jag fel?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-05 12:41

henrikwiklund skrev:
DVD-ai skrev:

är inte det ok ?!

Jag tänker verkligen inte ifrågasätta ditt lyssningsöra och jag gillar hög volym men efter läst och deltagit i tidigare diskussioner har jag förstått att du måste ju verkligen gilla extrema dB nivåer? Jag jobbar som ljudtekniker både live och i studio och det har hänt att jag fått nivån uppmätt till över 120dB på mixplats utomhus och då har jag ansett att det har varit riktigt, riktigt högt. (Dessa volymer brukar dock inte spelas vid publik.)

100dB som är gränsen live (för folk under 18 år) har jag försökt lösa på bl.a. sticky fingers (GBG) och det är ju sjukt svårt, det är ju nästan bara att glömma ett ak.trumset. Man känner sig verkligen begränsad som tekniker när scenljudet är lika högt som utljudet. 115dB (som nu är max peakvolym vid livespelningar med publik över 18år) tycker jag dock är en lämplig volym.

Mina pip tycker jag ordnar galna volymer i rum under 15 kvm. Med prof.X tycker jag inte det finns någon begränsning i rum under 30 kvm.

Tanken är alltså inte att kritisera dig DVD-ai utan mer att klargöra för andra att du kanske gillar betydligt mycket högre volymer än vad iaf mina trumhinnor skulle klara av. Eller har jag fel?

Jo, exakt ! 8)

Men bara till viss musik , och jag tycker inte att det är så farligt högt egentligen... :roll:
"Och då kommer någon och påstår att jag måste ha nedsatt hörsel" Men det har jag inte enligt hörseltest hos doktorn, jag har till och med extra bra förmåga att höra höga frekvenser. 20KHz var inga problem då, 22Khz ca fungerade precis sedan va det problem... (för ca 1 år sedan, kan vara lägre nu men...)
SÅ, jag vet ej, min hörsel är helt enkelt "tålig" eller vad man ska kalla det... ?!
För på din beskrivning så känner jag inte igen mig, nu menar jag alltså detta med piP och moduler. Jag har väldigt lätt att maxa mina iPs och Profundus i mitt 12kvm rum (beroende av musik, med "Melody Gardot" så gör jag det inte gärna... men med Headhunterz så är det en annan femma ;) ). Jag tycker inte att det är "sådär" högt, dock så är det såklart högt och inget snack om saken, men jag vill även ha headroom.
Nu när jag spelar någon krävande låt (iPs begränsar i området 80-300Hz) på den nivån, då är jag antagligen väldigt näxa max på mina iPs och det gillar jag inte... Jag känner en slags "obehag" till att vara så nära gränsen... så bara därför så skulle jag vilja ha kraftigare saker även i mitt lilla rum. Sedan så skulle jag antagligen inte spela så värt mycket högre än vad jag gör nu. För som jag förklarat så är jag som sagt "nöjd" med ljudtrycket jag har nu, men inte nöjd med att vara nära gränsen...
Så om jag kunde få bort det där med "nära gränsen" ur ekvationen så skulle det bli prima helt enkelt! För ska ärligheten fram så lyssnar jag inte gärna så mycket högre än vad mitt system klarar av på 12kvm. Det är bara obehagligt och onödigt...
Men om jag hamnar i ett större rum så måste jag helt klart ha större grejer för då kommer det jag har nu att inte klara av jobbet. så i framtiden så är i32s och pY-4 eller liknande högt upp på listan 8i ett större rum då antagligen), då har jag det ljudtryck jag vill ha och samtidigt (förhoppningsvis) lagom med headroom.

Ingen fara, jag tar inte detta på fel sätt, att försöka förstå andra människors tänkande och sätt att fungera på, det tillhör liksom och är bara roligt :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-12-10 16:23

Mycket bra beskivet,tror som du ragnwald,tyckte själv i början vart basen tog vägen allt blev liksom lenare/mjukare,att gå infra vägen passar mig som handsken,sen undrar jag varför subbe o dvd-ai snackar om infraY-12 ....vi drev ju inte mina Y6 till absurdum tex som max var ju 0 ref,knacka scenen från nemo är ju +10dB den med :wink:
det fanns mer o ge gubbar om ni nu saknade det
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-10 19:15

Infra Y12 är nog perfekt för mig eftersom jag har spelar så profundus Y-2 bottnat = ca infra Y-6. Jag ligger en bra bit över den nivån du spelade när vi hälsa på. Dock vet jag inte än om det är värt att köpa infra basmoduler på grund av ljudet, jag uppfatta ingen förbättring mot profundus Y-4. Dock kan det vara av möbleringsfördelar med infra för min del. :)

pip och profundus X-2 hade jag spelat sönder för länge sedan. :D

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-12-10 20:01

Betänk också att pY2 inte är = infraY6 i hela arbetsområdet..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-10 21:31

I know men jag vill inte ha ett flaskhalsfrekvensområde. 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-11 09:54

Nicke skrev:

Mycket bra beskivet,tror som du ragnwald,tyckte själv i början vart basen tog vägen allt blev liksom lenare/mjukare,att gå infra vägen passar mig som handsken,sen undrar jag varför subbe o dvd-ai snackar om infraY-12 ....vi drev ju inte mina Y6 till absurdum tex som max var ju 0 ref,knacka scenen från nemo är ju +10dB den med :wink:
det fanns mer o ge gubbar om ni nu saknade det

Nee... Jag sa som sagt att om jag ska vara 100% nöjd (extremt svårt... men då krävs det verkligen mycket good feel också) så är det nog InfraY-12 typ som gäller...
Men om jag hade infraY-6 så skulle jag vara så pass nöjd med ljudtrycket att jag förmodligen alldrig skulle skaffa något mer.

Förstår du skillnaden, att vara 100% nöjd (alltså total "nirvara", slutet på allt letande och 100% total inreharmoni + fred på jorden, stilen typ... :lol: ) och att vara nöjd och inte känna att man har någon anldening att uppdatera (inte värt 60kkr till för att få dom där sista %) eller att man inte har plats som man kan avara m.m.

jag skulle sitta nöjd, förmodligen hur länge som helst med InfraY-6 :)
Men jag skulle fortfarande ha något litet, litet som gnager i mig... Och med "viss" musik så skulle jag kunna få dom att krokna (är jag övertygad om, men kan såklart inte lova då jag inte testat...) och jag vill liksom inte ens kunna göra det, för att jag ska vara i nirvana :wink:
Men, InfraY-6 är allt man "behöver" och mycket mer, jag skulle vara barnsligt nöjd med dom, och som sagt antagligen inte bry mig om att hålla på och leta nya bsystem.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-12-11 11:12

Oki,hur upplevde ni skillnaden mellan infra systemets slutna låda jämfört med P-seriens portade,impulssvar mm det är svårt att redogöra kanske,men prova iallafall :)
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-11 12:01

Jag tycker att ditt system lät med "tight" i basen, lite mer naturligt och följsamt på något sätt... :)
Men jag härleder inte det till att du har just Infra för en jag har fått leka lite mer med placeringen hemma ;)

Så lätt ska du inte få det... :P
Jag har i stort sätt bara slängt ut mina moduler i rummet och blev genast så pas nöjd att jag inte orkat flytta dom, jag har inte heller mätt upp någonting så jag vet inte hur responsen ser ut... Men jag är väldigt sugen på det ! och så tänkte jag att jag ska placera modulerna i en "sfär" runt mig i stället för längs med framväggen som jag har nu. Jag ska testa olika placeringar nu i veckan som kommer och även nu i helgen.

Lite mätnignar kanske kommer upp på pP-4 om någon är intresserad, finns i mitt galleri på MHB i sådant fall, bara att klicka på länken :)

Edit: det jag kan säga på en gång är totalt förkrossande med din settupp mot min settupp (och dom P anläggningar jag hört) är djupbasen, sjukligt djupt och helt underbart med dessa infra toner!
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-11 14:05

Nicke skrev:Oki,hur upplevde ni skillnaden mellan infra systemets slutna låda jämfört med P-seriens portade,impulssvar mm det är svårt att redogöra kanske,men prova iallafall :)

Mot mina Y profundus så upplevde jag ingen skillnad. Ska försöka leta från på matrial som verkligen lyfter fram infrafördelarna nästa gång.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-12-11 17:39

Så du upplevde ingen skillnad mot dina y-4 vs mina infra . . . .

Ps: Terminator salvation är grym,köp den : )
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-12 00:00

Njet, inte med dom klippen. Det lättaste borde ju vara klipp där man endast har en 8-10 hz ton och inte bara massa andra toner samtidigt.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-12-12 14:47

Vad tyckte ni om 56òrna då,tror mest fokus hamnade på basmodulerna men men
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-12 14:52

En av anledningarna varför jag vill lyssna igen. :D
Hos knoppen så lät dom bäst när man satt 4 meter ifrån dom.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2009-12-12 14:58

jag är väldigt intresserad av att lyssna på ett större ino system nån gång i framtiden...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-12 15:02

subjektivisten skrev:Njet, inte med dom klippen. Det lättaste borde ju vara klipp där man endast har en 8-10 hz ton och inte bara massa andra toner samtidigt.

Kör "The hurt locker" med kapitlet där det skjuts med 0.50cal. Om det inte känns som att någon står och slår med en slägga mot soffan så är nått fel :)
Bild

Den delen är dessutom ett bra test på subwooferns decay. Ljudet exploderar och tystnar riktigt riktigt fort. En "sämre" subwoofer med hög avstämning kommer att sakna halva ljudet. En riktigt dålig subwoofer kommer knappt att låta alls..

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-12-12 15:44

Nu snackar vi,hur i hela friden har du fått tag på denna????
vetat om denna länge,har den on order men inte förräns januari ; )
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-12 15:48

Nicke skrev:Nu snackar vi,hur i hela friden har du fått tag på denna????
vetat om denna länge,har den on order men inte förräns januari ; )

Förbeställd för mig också, men, jag kunde inte vänta tills den kom. :p
En film som handlar om explosioner på små avstånd är svår att bara..vänta på.
Rekommenderas starkt då den var riktigt spännande!

Bild

EDIT: Den finns dock att få tag på nu om man har bråttom och inte förbeställt redan: http://www.dvdland.it/nicom1/p_559220/b ... u_ray.html

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-12 19:00

Nicke skrev:Vad tyckte ni om 56òrna då,tror mest fokus hamnade på basmodulerna men men

Dom var otroligt mycket snyggare i verkligheten än på bild, och dom lät precis lia bra som man kan förvänta sig. Otroligt bra stereo perspektiv och separation och knappt att det behövdes någon center alls ju ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-12 20:01

KarlXII skrev:Vad blir det för bashögtalare?
Jag tror för övrigt att Y-4 uppfyller alla förväntningar du kan tänkas ha.

Jag har ångrat mig. Satsa på infra. :D
Det är helt enkelt apläckert vid filmtittning.

Varför inte ett x-12? Funkar rätt fint här... :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-12 20:05

Men faller inte dina redan vid 25 hz?
Hos mig är det spikrakt till 20 hz och har inte mätt under det.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-12 20:28

subjektivisten skrev:Men faller inte dina redan vid 25 hz?
Hos mig är det spikrakt till 20 hz och har inte mätt under det.

Brukar den här typen av högtalare göra det? ;)
Jag tror inte så mycket på mina mätningar i det nedre basregistret, ECM8000 är ingen höjdare för basmätningar tyvärr.

Dessutom, skulle så vara fallet är det ju bara att pilla lite på filtret.
Jag är ganska nöjd med återgivningen som den är nu.
Golvet gungar och fönstren åker nästan ut - vad kan man mer begära? :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-12 20:45

Mina profondusP-4 ger full outpot ner till ca 24Hz, som det står i manifestet så jag klagar inte :)
Sedan faller det av... men 24Hz F0 (inte fallit något) är inte så dåligt.... :D
Senast redigerad av DVD-ai 2009-12-15 15:48, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-12-12 22:14

Golvet gungar och fönstren åker nästan ut - vad kan man mer begära?

känner igen fenomenet trots jag bara har åtta små ynkliga

fö så finns filmen hos alternativa källor
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-12-13 11:27

David_A skrev:Det är farligt att ge sig in i ljudtrycksträsket. Man har en tendens att tänja sin maximala nivå hela tiden :wink:

:lol:
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-13 11:32

Nicke skrev:
David_A skrev:Det är farligt att ge sig in i ljudtrycksträsket. Man har en tendens att tänja sin maximala nivå hela tiden :wink:

:lol:

Jag vet inte riktigt om jag håller med. Efter att man har kalibrerat systemet så finns det ju en "rätt" nivå. Dvs den nivå som ljudmixaren har mixat filmen för och den nivån är ju så att säga "rätt" att lyssna på.

Själv skruvar jag upp dit (minus typ 3db) och rör inte volymkontrollen därefter. Egentligen borde jag då lyssna 3db högre, men, jag tycker det blir precis liiiite för högt i de starkaste scenerna. Inte så att det stör öronen, men, jag tappar lite fokus från filmen. Precis som att hjärnan säger "inte högre nu!".

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-12-13 11:53

Jag fattar inte varför det skall vara så OTROLIGT högt,thx gubbarna måste ha rökt på,brusar man in högtalarna med kalibreingssignalen för att sedan spela film i 0dB,så är det helt jävla otroligt högt,varför skall det var så?
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2009-12-13 12:33

Vet inte, men jag håller med. Det är otroligt jävla högt.

Förstår inte att folk med bassystem mindre än Prof X-4 kan lyssna vid de
nivåerna för det lär dista något groteskt.

Känns ju för bövelen som om det närmar sig gränsen med X-4 vid de
nivåerna. Knappt man kan ligga kvar i soffan (nästan så man skakar
ur den ju) :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-13 12:40

Jag tror att de rökt på 8)

Men även ni som snackar om allt annat än minst PX-4 måste ju också ha rökt på, för inte tusan finns det krav på att spela på de nivåerna ;) Man anpassar nog nivån efter hur det låter, och ju bättre förutsättningar som finns ju starkare spelar man - iallafall jag - utan att det "känns starkt"

Dialogen känns konstlat hög för mig då, hur upplever ni det?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-13 12:43

Rökt på och rökt på, kan de inte ha haft rökat i öronen? :?

Undrar om inte de där 85dB är ett antal meter uppe i salongen...?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-13 12:47

Nicke skrev:Jag fattar inte varför det skall vara så OTROLIGT högt,thx gubbarna måste ha rökt på,brusar man in högtalarna med kalibreingssignalen för att sedan spela film i 0dB,så är det helt jävla otroligt högt,varför skall det var så?

Brusar du in med rätt nivå? Dvs 85db med signal -20db från 0?

Det är väl inte otroligt högt? Visst, det är rätt högt,men, jag ligger alltid strax under den gränsen och jag tycker aldrig att ljudet blir påträngande. Det låter bara "rätt", dvs, den nivån som min hjärna tycker att det borde låta med tanke på vad som händer på duken.
När jag tänker efter så brukade jag köra demos för bekanta på referensnivå och ingen har hittils klagat över att det var för högt eller lät jobbigt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-12-13 12:49

MagnusÖstberg skrev:Men även ni som snackar om allt annat än minst PX-4 måste ju också ha rökt på, för inte tusan finns det krav på att spela på de nivåerna ;) Man anpassar nog nivån efter hur det låter, och ju bättre förutsättningar som finns ju starkare spelar man - iallafall jag - utan att det "känns starkt"

Jag läste det som att har man inte minst prof.X-4 så kommer prylarna ta
skada, ungefär. Jag har testat piP + prof.X-2 på nära 0 dB (Master &
commander) på recievern och det var obehagligt högt. Men så är mitt rum
väldigt obehandlat också. Och ja, dialogen blev också konstigt hög.

Jag gillade däremot den mängd detaljer som kröp fram och hur
"verklighetslikt" vissa delar blev. Måste se till så att jag kan titta på film på
högre nivåer än de jag brukar i dag framöver helt klart. Fick mersmak.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-12-13 12:51

steveo1234 skrev:Brusar du in med rätt nivå? Dvs 85db med signal -20db från 0?

Jag lät min reciever sköta det där. Stämmer kanske inte alltså? Hur gör man isf?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-13 12:51

steveo1234 skrev:
Nicke skrev:Jag fattar inte varför det skall vara så OTROLIGT högt,thx gubbarna måste ha rökt på,brusar man in högtalarna med kalibreingssignalen för att sedan spela film i 0dB,så är det helt jävla otroligt högt,varför skall det var så?

Det är väl inte otroligt högt? Visst, det är rätt högt,men, jag ligger alltid strax under den gränsen och jag tycker aldrig att ljudet blir påträngande. Det låter bara "rätt", dvs, den nivån som min hjärna tycker att det borde låta med tanke på vad som händer på duken.
När jag tänker efter så brukade jag köra demos för bekanta på referensnivå och ingen har hittils klagat över att det var för högt eller lät jobbigt.

Vad menar du?
Bruset ska ju vara 75dB, dvs -10 dB, för att "bruset kan vara obehagligt". Sen öser man på 10 dB till.
Galet högt är det.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-13 12:54

Jag läste Wolfie´s inlägg på samma sätt, fast mer att det torde låta skit :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-13 12:56

KarlXII skrev:
steveo1234 skrev:

Vad menar du?
Bruset ska ju vara 75dB, dvs -10 dB, för att "bruset kan vara obehagligt". Sen öser man på 10 dB till.
Galet högt är det.

Nu håller jag inte med dig. Testar man med brus som ligger -10db från 0 (dvs 105db) så kalibrerar du med brus som ligger på 95db. Det är ingen behaglig nivå att lyssna på brus. Därför brukar man kalibrera med antingen -20db (från 0´an, dvs 85db) eller -30db brus (dvs 75db).

Oavsett vilket brus man kalibrerar med så ska maxvolymen från högtalarna på sittplatsen vara 105db.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-13 12:58

shifts skrev:
steveo1234 skrev:Brusar du in med rätt nivå? Dvs 85db med signal -20db från 0?

Jag lät min reciever sköta det där. Stämmer kanske inte alltså? Hur gör man isf?

Beror nog på vilken receiver man har. Min onkyo har en volymskala som ger ref.nivå när den står på "76" så den inbyggda kalibreringen hjälpte in där. Den var dock rätt duktig på att ställa de relativa nivåerna mellan kanalerna rätt.

Lättaste sättet är att köpa en vettig ljudtrycksmätare (kjell.com) och kalibrera nivån med hjälp av en kalibreringsskiva, ex DVE.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-13 13:17

steveo1234 skrev:
Nu håller jag inte med dig. Testar man med brus som ligger -10db från 0 (dvs 105db) så kalibrerar du med brus som ligger på 95db. Det är ingen behaglig nivå att lyssna på brus. Därför brukar man kalibrera med antingen -20db (från 0´an, dvs 85db) eller -30db brus (dvs 75db).

Oavsett vilket brus man kalibrerar med så ska maxvolymen från högtalarna på sittplatsen vara 105db.

Maxvolymen?
Men det är ju genomsnittsvolymen man brusar och kalibrerar efter.
Genonsnittsvolymen är 85 dB. Den når man genom att brusa 75 dB och sen öka på 10. Vad jag förstår.

Kolla här, här står en del om saken:

http://nodef.blogspot.com/2008/11/0-db- ... level.html

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-13 13:20

shifts skrev:
MagnusÖstberg skrev:Men även ni som snackar om allt annat än minst PX-4 måste ju också ha rökt på, för inte tusan finns det krav på att spela på de nivåerna ;) Man anpassar nog nivån efter hur det låter, och ju bättre förutsättningar som finns ju starkare spelar man - iallafall jag - utan att det "känns starkt"

Jag läste det som att har man inte minst prof.X-4 så kommer prylarna ta
skada, ungefär. Jag har testat piP + prof.X-2 på nära 0 dB (Master &
commander) på recievern och det var obehagligt högt. Men så är mitt rum
väldigt obehandlat också. Och ja, dialogen blev också konstigt hög.

Jag gillade däremot den mängd detaljer som kröp fram och hur
"verklighetslikt" vissa delar blev. Måste se till så att jag kan titta på film på
högre nivåer än de jag brukar i dag framöver helt klart. Fick mersmak.

Helt rätt, ska man spela på ref.nivå så ställer det rätt höga krav på både utrustning och rum. Är de inte tillräckligt bra så kommer det oundvikligen att låta jäkligt högt och jobbigt.

Jag var hemma hos en kompis och när han ligger ca 10db från ref.nivå så vill jag bara springa ut ur rummet för det är helt olidligt högt. En stor del av detta beror antagligen på att han har ett alldeles för obehandlat betongrum med lång efterklang.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-13 13:22

KarlXII skrev:
steveo1234 skrev:

Maxvolymen?
Men det är ju genomsnittsvolymen man brusar och kalibrerar efter.
Genonsnittsvolymen är 85 dB. Den når man genom att brusa 75 dB och sen öka på 10. Vad jag förstår.

Kolla här, här står en del om saken:

http://nodef.blogspot.com/2008/11/0-db- ... level.html

FELFELFEL!
::)

Längre ner på samma sida:
"Pink noise and a sound pressure level (SPL) meter with C-weighting are used to calibrate the individual 5.1 or 7.1 speaker levels. This calibration balances all of the speakers levels so that they are equal and that no speaker is louder than any other. The calibration also sets the 0 dB volume setting to equal the THX reference level."

Det är inte genomsnittsnivån man brusar utan maxnivån. Därför sänker man den 20-30db vid kalibrering.
Rent tekniskt så borde det förvisso funka att kalibrera för medelnivån istället, men, det görs inte så av någon anledning som jag inte kan komma på just nu...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-13 13:26

105dB som max?

Ynkligt. :D

Nä, här ligger en hund begraven.

Jag vilar min väska så länge - nu måste jag till återvinningen med lite junk. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-13 13:28

KarlXII skrev:105dB som max?

Ynkligt. :D

Nä, här ligger en hund begraven.

Jag vilar min väska så länge - nu måste jag till återvinningen med lite junk. :)

Hah!
Ja, det finns såklart ingen som hindrar dig från att spela starkare än referensnivån. Det är inte alls ovanligt att LFE höjs både 1 och 4db efter kalibrering. Det tycks snarare vara regel än undantag när jag funderar lite..

För övrigt är det festligt att transparentjagare (no offence om någon känner sig träffad) är så noggrann med resultatet av F/E lyssning så det inte skiljer 1db vid 20hz men inte alls bryr sig om ljudmixarens åsikt om hur starkt filmen ska spelas :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-13 14:26

105db vid lyssningsplats kallas ynkligt? 8O

Det pallar ju inte dina högtalare iallafall :lol:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-13 14:30

steveo1234 skrev:Jag vet inte riktigt om jag håller med. Efter att man har kalibrerat systemet så finns det ju en "rätt" nivå. Dvs den nivå som ljudmixaren har mixat filmen för och den nivån är ju så att säga "rätt" att lyssna på.

Nja, man kan ju även spela musik ;)
Jag använder nog min stereo till 75% för musik och 25% till film. Då är minst 50% av dom filmerna monofilmer.
För musik så hänger det nog mer vilket tillstånd man är i och hur bra inspelad musiken är hur högt man spelar. Hade jag hus skulle jag inte tveka en sekund på att skaffa samma system som David. :D

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-13 14:32

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Jag vet inte riktigt om jag håller med. Efter att man har kalibrerat systemet så finns det ju en "rätt" nivå. Dvs den nivå som ljudmixaren har mixat filmen för och den nivån är ju så att säga "rätt" att lyssna på.

Nja, man kan ju även spela musik ;)
Jag använder nog min stereo till 75% för musik och 25% till film. Då är minst 50% av dom filmerna monofilmer.
För musik så hänger det nog mer vilket tillstånd man är i och hur bra inspelad musiken är hur högt man spelar. Hade jag hus skulle jag inte tveka en sekund på att skaffa samma system som David. :D

Mmm, musikmixare har ingen överenskommen referensnivå som de mixar mot så vitt jag vet.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-12-13 21:13

jag kör brustonen via föstärkarn ,men det kanske är fel 8O
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-12-13 21:20

MagnusÖstberg skrev:Jag tror att de rökt på 8)

Men även ni som snackar om allt annat än minst PX-4 måste ju också ha rökt på, för inte tusan finns det krav på att spela på de nivåerna ;) Man anpassar nog nivån efter hur det låter, och ju bättre förutsättningar som finns ju starkare spelar man - iallafall jag - utan att det "känns starkt"

Jomen det är skönt när det går lågt med,o inte bara högt sas.
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-13 21:43

Nicke skrev:jag kör brustonen via föstärkarn ,men det kanske är fel 8O

Vanligtvis ar försträkare inte särskilt bra på det där. Speciellt inte för LFE då de saknar hela frekvensspannet. En kalibreringsskiva kostar typ 200sek och är lätt värt det..

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-12-14 09:57

MagnusÖstberg skrev:

LFE är +10 dB, så det är 115 dB som max. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-14 14:45

Almen skrev:
MagnusÖstberg skrev:

LFE är +10 dB, så det är 115 dB som max. :)

Plus allt under 80hz från några kanaler till, så det blir +120db i alla fall. Och då är det ändå inte avståndet medräknat

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-14 15:40

Jag inbillar mig att ca 108dB borde jag klara vid min lyssningspossision :)
jag sitter lite drygt 1,5 meter från iPs och det borde vara ca 107-109dB i max ljudtryck då... modulerna borde klara närmare 120dB i max ljudtryck i mitt rum (profondusP-4) :)

Men, med musik med mycket information med hög amplitud under ca 120Hz så kan det blir problem.... då får dom stackars iPs jobba lite för hårt och då är det inga 109dB på tal om vid lyssningsplatsen (då är dom nog döda...) runt 100dB minst är det dock med vilken musik som helst utan några problem :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2009-12-16 16:17

steveo1234 skrev:

Vanligtvis ar försträkare inte särskilt bra på det där. Speciellt inte för LFE då de saknar hela frekvensspannet. En kalibreringsskiva kostar typ 200sek och är lätt värt det..

Aha.

Jag har kört nivåkalibrering via receiver endast och hoppats att den ska
fixa referensnivån automagiskt...

Har ju DVE så jag får väl kalibrera via den och en ljudtrycksmätare istället
dårå. Om jag orkar alltså, ska ju bara bo kvar i mitt nuvarande rum till
augusti nästa år...

Kör jag på 0 läge på min Denon 3808A och ser på film, då är det högt.
Riktigt jävla högt. Fast jag vet ju att högtalarsystemet inte har några
problem med det, men när ljudmixarna på filmen inte är 100 %:iga kvalitets-
mässigt så låter det inte så jäkla roligt alltid.
En film med bra kvalité ljudmässigt är dock väldigt njutbart vid de ljudstyrkorna.

Vid 0-läge spelar systemet ca. 110 dB vid lyssningsplats när man spelar musik. :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-16 16:30

Wolfie skrev:
steveo1234 skrev:

Aha.

Jag har kört nivåkalibrering via receiver endast och hoppats att den ska
fixa referensnivån automagiskt...

Har ju DVE så jag får väl kalibrera via den och en ljudtrycksmätare istället
dårå. Om jag orkar alltså, ska ju bara bo kvar i mitt nuvarande rum till
augusti nästa år...

Kör jag på 0 läge på min Denon 3808A och ser på film, då är det högt.
Riktigt jävla högt. Fast jag vet ju att högtalarsystemet inte har några
problem med det, men när ljudmixarna på filmen inte är 100 %:iga kvalitets-
mässigt så låter det inte så jäkla roligt alltid.
En film med bra kvalité ljudmässigt är dock väldigt njutbart vid de ljudstyrkorna.

Vid 0-läge spelar systemet ca. 110 dB vid lyssningsplats när man spelar musik. :)

Det tar mig cirka 2-4minuter att kalibrera in ett system med DVE och ljudtrycksmätare. Det är en investering som är värt tiden :)

Om 0 på en Denon motsvarar ref.nivå vet jag faktiskt inte. Jag tänker mig dock att de medföljande mic´arna inte är av högsta klass. Den som följde med till min onkyo var riktigt usel iaf. Poängen med ref.nivå är för övrigt att ljud ska låta så starkt som producenten önskade det. För mig är film som mest trollbindande strax under referensnivå och det är upplevelsen som styr för mig.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-12-18 11:52

Jag har också en Denon 3808,kör jag med den inbyggda "brustonen" samt mäter med min radioshack spl mätare till 75dB så blir det rackarns högt om jag drar volym kontrollen till 0dB,vilket vad jag då förstår skall vara REF så att säga,har jag gjort fel i alla dessa år :oops:

Testade nu även med brussignalerna från bluray versionen av DVE och det skiljde ungefär 1dB från den inbyggda brussignalen,roligt på den var dock att den lägger ut "spökbrus" mellan högtalarna,först alltså left front "bara" sedan lite i left front+center,sedan bara centerkanalen osv den gör så hela varvet runt.

Baskalibreringen använder jag inte från dessa brustoner,det gjorde Ingvar med sin seismograf när han justerade in balansen mellan basar o topp.
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-18 14:00

0an är endast referensnivån om mätningarna visar att du har 75 db då. Om man mäter och märker att 75 db ligger vid -15 db på förstärkaren så är referensnivån -15 db.
Så har iaf jag förstått det och det är därför du mäter, annars hade man inte behövt mäta.

Återgå till Wänner af Ino