Moderator: Redaktörer
Hellspawn skrev:Nu kommer de svåra frågorna:
1. Skall jag satsa på CC-PC2 eller CC-PC4? Jag behöver inte spela högre än "referensnivån" på de senaste blockbuster-filmerna. Däremot ifall det ger en märkbara skilnad i ljudkvalite så är jag intresserad av att uppgradera.
2. Skall jag sats på Profundus Y-4 eller InfraY-6? Samma sak här. Jag behöver inte spela högre än vad Profundus Y-4 klarar av men ifall det blir märkbar skilnad i ljudkvalite att köra InfraY-6 så är jag lite intresserad av att uppgradera. En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?
Givetvis så pratar jag med IÖ om dessa frågor men får inte riktigt kläm på vad skilnaderna kan bli i praktiken. Att de större systemen är bättre är jag helt säker på men kommer jag att höra skilnaden, framför allt då jag inte spelar extremt högt? Kostnaden är trots allt runt 50.000kr dyrare. Blir en hel del annat godis för de pengarna.
Hellspawn skrev:Jag har ett delikat ilandsproblem. IÖ och jag håller på att bygga ett rum från scratch i mitt pågående husbygge. Dimensionerna på rummet kommer från IÖ själv 5,4*4,5meter + eventuellt lite till beoende på hur smala inneväggarna kommer att bli. Tre väggar är i betong och den bakre blir en dubbel innervägg. Kommer att köra "all in" på akustiska åtgärder, dvs IÖ får fria händer att skapa något riktigt bra.
Nu kommer de svåra frågorna:
1. Skall jag satsa på CC-PC2 eller CC-PC4? Jag behöver inte spela högre än "referensnivån" på de senaste blockbuster-filmerna. Däremot ifall det ger en märkbara skilnad i ljudkvalite så är jag intresserad av att uppgradera.
2. Skall jag sats på Profundus Y-4 eller InfraY-6? Samma sak här. Jag behöver inte spela högre än vad Profundus Y-4 klarar av men ifall det blir märkbar skilnad i ljudkvalite att köra InfraY-6 så är jag lite intresserad av att uppgradera. En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?
Givetvis så pratar jag med IÖ om dessa frågor men får inte riktigt kläm på vad skilnaderna kan bli i praktiken. Att de större systemen är bättre är jag helt säker på men kommer jag att höra skilnaden, framför allt då jag inte spelar extremt högt? Kostnaden är trots allt runt 50.000kr dyrare. Blir en hel del annat godis för de pengarna.
Hellspawn skrev:En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?
schmutziger skrev:Jo, men hur är skillnaderna mellan infra o profundus i området 80-20Hz....?
Tror inte Infra Y6 motssvarar Y2 längre.
Jag har aldrig hört en tillstymmelse till basproblem i de mixar jag har suttit i.schmutziger skrev:Man kan inte trolla bort förekomsten av resonanser, bara sprida ut dem på bästa möjliga sätt och sen absorbera o diffusera.
Tror nog att flera källor är bättrre, särskilt i ett no holds barred rum.
Almen skrev:Hellspawn skrev:En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?
Tänk på att slutstegen blir dyrare för Infra också.
_Fredrik_ skrev:Vad jag funderar på är varför i hela friden man ska 6 eller 12 basar i ett rum som är hyfsat kompromisslöst? Då blir det ju billigare att köpa tex Genelecs största subbar och vem vet, visserligen är dom basreflex.
Fördelen med många basar är väl främst att komma tillrätta med problem med resonanser? Och det kommer det väl inte vara om det är "all in" som trådskaparen skrev.
http://www.genelec.com/products/subwoofers/7073a/ den här kostar väl runt 80 papp eller nåt och då är det ju slutsteg med. Och delningsfilter.
Vi har modellen mindre i vår större mix som är 60-70 kvm. Jag har aldig hört att den tappar orken.
schmutziger skrev:Man kan inte trolla bort förekomsten av resonanser, bara sprida ut dem på bästa möjliga sätt och sen absorbera o diffusera.
Tror nog att flera källor är bättrre, särskilt i ett no holds barred rum.
DVD-ai skrev:_Fredrik_ skrev:Vad jag funderar på är varför i hela friden man ska 6 eller 12 basar i ett rum som är hyfsat kompromisslöst? Då blir det ju billigare att köpa tex Genelecs största subbar och vem vet, visserligen är dom basreflex.
Fördelen med många basar är väl främst att komma tillrätta med problem med resonanser? Och det kommer det väl inte vara om det är "all in" som trådskaparen skrev.
http://www.genelec.com/products/subwoofers/7073a/ den här kostar väl runt 80 papp eller nåt och då är det ju slutsteg med. Och delningsfilter.
Vi har modellen mindre i vår större mix som är 60-70 kvm. Jag har aldig hört att den tappar orken.
Njaai detta fallet så är det ju även för att få mer kapacitet, jag som smått skadad hade sattsat på InfraY-12 eller pY-4 till en settupp av detta slag.
Mne sedan är det ju olika vad man har för krav... men till cc-pc2 / i28 så är ju pY-4 något som rekommenderas och då är ju InfraY-12 "motsvarigheten"
Så, jag hade sattsat på 12st moduler för att få det headroom i basen som jag vill ha
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:_Fredrik_ skrev:Vad jag funderar på är varför i hela friden man ska 6 eller 12 basar i ett rum som är hyfsat kompromisslöst? Då blir det ju billigare att köpa tex Genelecs största subbar och vem vet, visserligen är dom basreflex.
Njaai detta fallet så är det ju även för att få mer kapacitet, jag som smått skadad hade sattsat på InfraY-12 eller pY-4 till en settupp av detta slag.
Mne sedan är det ju olika vad man har för krav... men till cc-pc2 / i28 så är ju pY-4 något som rekommenderas och då är ju InfraY-12 "motsvarigheten"
Så, jag hade sattsat på 12st moduler för att få det headroom i basen som jag vill ha
Eller, så tittar man på total kostnaden och ser vad det finns för alternativ. 12 moduler kan jag tänka mig kostar rätt mycket.
DVD-ai skrev:Jepp, men som sagt, nu pratade jag om vad jag tycker skulle passa. Altlså helt borträknat priset då det är något som jag inte vet gränsenför utan enbart trådskaparen kan avgöra hur mycket som ska läggas...
Man börjar undra vad vi ino-folk har för referenser. Har du hört systemen du nämner och känt att det inte räcker till med de mindre uppsättningarna?DVD-ai skrev:_Fredrik_ skrev:Vad jag funderar på är varför i hela friden man ska 6 eller 12 basar i ett rum som är hyfsat kompromisslöst? Då blir det ju billigare att köpa tex Genelecs största subbar och vem vet, visserligen är dom basreflex.
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Jepp, men som sagt, nu pratade jag om vad jag tycker skulle passa. Altlså helt borträknat priset då det är något som jag inte vet gränsenför utan enbart trådskaparen kan avgöra hur mycket som ska läggas...
Jovisst. Prisdiskussionen bör nog föras separat. Men, jag har svårt att tro att det ska behövas mer än 6 moduler för att återge referensnivå i ett rum av den storleken.
Jesus, är det manifestet du har som referens? Det är ju en broschyr, godammitDVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Jepp, men som sagt, nu pratade jag om vad jag tycker skulle passa. Altlså helt borträknat priset då det är något som jag inte vet gränsenför utan enbart trådskaparen kan avgöra hur mycket som ska läggas...
Jovisst. Prisdiskussionen bör nog föras separat. Men, jag har svårt att tro att det ska behövas mer än 6 moduler för att återge referensnivå i ett rum av den storleken.
Njoo, men som sagt, om man ska ligga i "nivå" med i28/cc-pc2 (som cokså efterfrågas, han nämnde vvad som va passande ihopp) så är det väll pY-4 / InfraY-12 av vad jag kan utläsa ur manifest m.m.
Och endast det jag sagt, vad han sedan "behöver" det är en annan femma..
_Fredrik_ skrev:Man börjar undra vad vi ino-folk har för referenser. Har du hört systemen du nämner och känt att det inte räcker till med de mindre uppsättningarna?DVD-ai skrev:_Fredrik_ skrev:Vad jag funderar på är varför i hela friden man ska 6 eller 12 basar i ett rum som är hyfsat kompromisslöst? Då blir det ju billigare att köpa tex Genelecs största subbar och vem vet, visserligen är dom basreflex.
Ibland får jag för mig att vissa ino-grejer är ganska dyra, särskilt med de väntetider som verkar uppstå om man inte köper byggsatser.
Bara en tanke.
_Fredrik_ skrev:Jesus, är det manifestet du har som referens? Det är ju en broschyr, godammitDVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Jepp, men som sagt, nu pratade jag om vad jag tycker skulle passa. Altlså helt borträknat priset då det är något som jag inte vet gränsenför utan enbart trådskaparen kan avgöra hur mycket som ska läggas...
Njoo, men som sagt, om man ska ligga i "nivå" med i28/cc-pc2 (som cokså efterfrågas, han nämnde vvad som va passande ihopp) så är det väll pY-4 / InfraY-12 av vad jag kan utläsa ur manifest m.m.
Och endast det jag sagt, vad han sedan "behöver" det är en annan femma..
_Fredrik_ skrev:Va bra då vet jag. Kommer du från bilstereosvängen?
_Fredrik_ skrev:Nej jag tycker inte det faktiskt. Men du gör som du vill, vi kan vara vänner ändå.DVD-ai skrev:är inte det ok ?!
_Fredrik_ skrev:Nä jag ska ju inte säga nåt jag ahr ju FYRA basmoduler hemma, det ser helt sjukt ut, men visst låter det bra. Jag känner bara att oavsett vilket programmaterial jag lyssnar på så är det inte basarna som tröttnar, det är rummet. Men bor man i en lada som läcker som ett såll så ska man nog fläska på ordentligt.
Jo men det är ju inget fel iaf att vara kostnadseffektiv, eller hur? Y-4 + slutsteg kostar ju en slant. Vad driver du dina basar med?subjektivisten skrev:_Fredrik_ skrev:Nä jag ska ju inte säga nåt jag ahr ju FYRA basmoduler hemma, det ser helt sjukt ut, men visst låter det bra. Jag känner bara att oavsett vilket programmaterial jag lyssnar på så är det inte basarna som tröttnar, det är rummet. Men bor man i en lada som läcker som ett såll så ska man nog fläska på ordentligt.
Nja, problemet är att du ser det från din synvinkel. Vad som är högt för dig kanske är lågt för någon annan. Jag har bottnat ett par Y-2 och vet att jag behöver minst Y-4 för mina krav. Andra kanske har andra krav.
_Fredrik_ skrev:Jo men det är ju inget fel iaf att vara kostnadseffektiv, eller hur? Y-4 + slutsteg kostar ju en slant. Vad driver du dina basar med?
steveo1234 skrev:Almen skrev:Hellspawn skrev:En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?
Ett behringer ep2500 eller en t-amp 2400 driver båda alternativen långt förbi xmax och kostar under 3000kronor. Hur menar du att det blir dyrare?
Parced skrev:Sitter med i28+profX6, man "behöver" inte mer än så, inte för att alstra ljudtryck över den nivå som skadligt/obehagligt. Inte i basen heller...
Det svåraste är tt tygla ha-begäret...
Spelar inte pengarna nån roll - sluta fråga...
Köp film och musik för 50 papp istället...
Almen skrev:steveo1234 skrev:Almen skrev:Hellspawn skrev:En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?
Ett behringer ep2500 eller en t-amp 2400 driver båda alternativen långt förbi xmax och kostar under 3000kronor. Hur menar du att det blir dyrare?
Infra går lägre i frekvens, har lägre impedans och kräver dessutom mer effekt (om jag fattat det rätt), så jag ser det som att det ställs högre krav på effekteriet.
subjektivisten skrev:_Fredrik_ skrev:Jo men det är ju inget fel iaf att vara kostnadseffektiv, eller hur? Y-4 + slutsteg kostar ju en slant. Vad driver du dina basar med?
Ja men Y-4 är inte så dyra om man ser till vad man får. Ca 40K om man kör monteringssats och så driver man dom med något slutsteg för ett par tusen. Skulle gissa att många slutsteg skulle fixa Infra Y-6 med utan problem.
steveo1234 skrev:både behringern och t-ampen levererar över 2000W kontinuerligt i bryggat läge. Det är tillräckligt för båda alternativen om jag förstått parametrarna rätt.
Hellspawn skrev:Är det någon som kan beskriva vilken skilnad det är mellan infra-Y6 och profundusY-4.
T ex Vid 120DB på den här låten så hör jag xxx mer detaljer eller profundusen låter slö i när man jämnför låten xxx.
Även om jag skulle ha råd med båda systemen så finns det alltid andra saker som man kan lägga pengar på. Dvs pengar har alltid betydelse. Vill inte köpa ett för stort system utan att kunna utnyttja hela kapaciteten.
Tror ni att 6 st infraY skulle tröttna under några som helst omständigheter? När isf?
Almen skrev:Jag har i och för sig sett en del avskräckande mätvärden och synpunkter på både t-amp och 2500:an. Har för dålig detaljkoll, men misstänker att både undre gränsfrekvens och disten är lite sådär för de allra mest kräsna.
Men korrigera mig gärna.
Det här är väldigt intressant tycker jag. Vem vill höra den skiten, tror ni dom som mixat filmen har gjort det?steveo1234 skrev: Star Trek hade massor av scener med signal under 15hz. O
Almen skrev:I och för sig ser mätningarna här väldigt märkliga ut. Klippning vid 15 W vid 21 Hz för t-amp?
Dessutom är den -1 dB vid 10 Hz. Tsk, tsk, tsk...
_Fredrik_ skrev:Det här är väldigt intressant tycker jag. Vem vill höra den skiten, tror ni dom som mixat filmen har gjort det?steveo1234 skrev: Star Trek hade massor av scener med signal under 15hz. OVisst finns det energi där, men jag tror att i 99% av fallen så låter det bättre om man skär av det. Oavsett system det spelas upp i.
steveo1234 skrev:Hellspawn skrev:Är det någon som kan beskriva vilken skilnad det är mellan infra-Y6 och profundusY-4.
T ex Vid 120DB på den här låten så hör jag xxx mer detaljer eller profundusen låter slö i när man jämnför låten xxx.
Även om jag skulle ha råd med båda systemen så finns det alltid andra saker som man kan lägga pengar på. Dvs pengar har alltid betydelse. Vill inte köpa ett för stort system utan att kunna utnyttja hela kapaciteten.
Tror ni att 6 st infraY skulle tröttna under några som helst omständigheter? När isf?
En minut eller två med valfri ny actionfilm lär visa skillnad mellan de två typerna. Star Trek hade massor av scener med signal under 15hz. Om det är värt pengarna för dig är såklart omöjligt för mig att säga. Du kanske kan provlyssna hos någon?
Intressant, ska kolla där.steveo1234 skrev:_Fredrik_ skrev:Det här är väldigt intressant tycker jag. Vem vill höra den skiten, tror ni dom som mixat filmen har gjort det?steveo1234 skrev: Star Trek hade massor av scener med signal under 15hz. OVisst finns det energi där, men jag tror att i 99% av fallen så låter det bättre om man skär av det. Oavsett system det spelas upp i.
Ja de har det. Om du vill diskutera moderna filmmixar så finns personen som skapade ljudspåret till "Drag me to hell" på avsforum just nu.
steveo1234 skrev:Med risk för att bli nerskrikt nu... För 40k kan man även få 6 stycken maelstrom-x 18", 5kW slutsteg och tillräckligt med MDF för att bygga lådor . Det står dock inte INO på dem.
Hellspawn skrev:Är det någon som kan beskriva vilken skilnad det är mellan infra-Y6 och profundusY-4.
Hellspawn skrev:Jag bor i stockholmsområdet. Någon som vill dema lite infraY-6 eller profundus Y-4? Gärna i samma rum ...
Hellspawn skrev:Så, är det någon som har gjort en ordentlig gämnförelse mellan CC-PC2 och CC-PC4 eller InfraY och profundusY?
Ganska kul tråd, dock kan jag inte lista ut vem karln är, men han verka ha jobbat med Randy Thom, som gjort jävligt grymma grejer. Däremot kunde jag inte hitta något om deras lyssning som dom mixat i. Ska läsa vidare._Fredrik_ skrev:Intressant, ska kolla där.steveo1234 skrev:_Fredrik_ skrev:Det här är väldigt intressant tycker jag. Vem vill höra den skiten, tror ni dom som mixat filmen har gjort det?steveo1234 skrev: Star Trek hade massor av scener med signal under 15hz. OVisst finns det energi där, men jag tror att i 99% av fallen så låter det bättre om man skär av det. Oavsett system det spelas upp i.
Ja de har det. Om du vill diskutera moderna filmmixar så finns personen som skapade ljudspåret till "Drag me to hell" på avsforum just nu.
_Fredrik_ skrev:Ganska kul tråd, dock kan jag inte lista ut vem karln är, men han verka ha jobbat med Randy Thom, som gjort jävligt grymma grejer. Däremot kunde jag inte hitta något om deras lyssning som dom mixat i. Ska läsa vidare._Fredrik_ skrev:Intressant, ska kolla där.steveo1234 skrev:_Fredrik_ skrev:Det här är väldigt intressant tycker jag. Vem vill höra den skiten, tror ni dom som mixat filmen har gjort det?steveo1234 skrev: Star Trek hade massor av scener med signal under 15hz. OVisst finns det energi där, men jag tror att i 99% av fallen så låter det bättre om man skär av det. Oavsett system det spelas upp i.
Hellspawn skrev:Är användarnamet Nicke oxo? Provade att söka lite utan resultat.
steveo1234 skrev:Den du länkar till är en liten söt integrerad sak baserat på Tripath
slutsteget som jag pratar om som används av bland annat Illka är ett 20kg´s bamsesteg
Hittade en mätning. 1 kanal 1khz. Säkringen slog ut vid 15A tydligen
Jag kan för lite om elektronik för att göra en rättvis bedöming av mätdatan, men, visst det ser väl fint ut..
Almen skrev:steveo1234 skrev:Den du länkar till är en liten söt integrerad sak baserat på Tripath
Aha, ehum...
slutsteget som jag pratar om som används av bland annat Illka är ett 20kg´s bamsesteg
Hittade en mätning. 1 kanal 1khz. Säkringen slog ut vid 15A tydligen
Jag kan för lite om elektronik för att göra en rättvis bedöming av mätdatan, men, visst det ser väl fint ut..
Ser bra ut, ja. Vore intressant att se beteendet 0.1-100 Hz lite tydligare. Och även att F/E-lyssna.
steveo1234 skrev:Jag rekommenderar bara steget för drivning av basmoduler. En F/E lyssning ska man nog inte ha några förhoppningar om att den passerar...
EDIT: Hittade mätning. -3db vid 10hz.
Almen skrev:steveo1234 skrev:Jag rekommenderar bara steget för drivning av basmoduler. En F/E lyssning ska man nog inte ha några förhoppningar om att den passerar...
EDIT: Hittade mätning. -3db vid 10hz.
Nä, jag menade att lyssna enbart efter färgning i basen, alltså.
-3 dB vid 10 Hz lär kunna F/E-detekteras på djupbasmaterial enligt de som kan, men det kanske går att kompensera med EQ/LT?
subjektivisten skrev:Hellspawn skrev:Är det någon som kan beskriva vilken skilnad det är mellan infra-Y6 och profundusY-4.
Den enda skillnaden jag kan se är att Infra går djupare och det kan, om det finns riktigt infrabas, skaka lite mer. Både Y-4 och infra Y-6 fixar 120 dB.
Du har rätt, jag hade fel, var inte så ödmjuk i min framtoning heller, jag skäms faktiskt lite.steveo1234 skrev:När du letar så se om du kan hitta tråden där killen som mixade "Black hawk down" svarade på en mängd frågor och bekräftade att "F´in Irene" scenen med 8hz tonen var medvetet placerad i LFE. Historien om när de släpade in ett dussin Bag end Infra 18" för att övervaka mixningen är klassisk
_Fredrik_ skrev:Du har rätt, jag hade fel, var inte så ödmjuk i min framtoning heller, jag skäms faktiskt lite.steveo1234 skrev:När du letar så se om du kan hitta tråden där killen som mixade "Black hawk down" svarade på en mängd frågor och bekräftade att "F´in Irene" scenen med 8hz tonen var medvetet placerad i LFE. Historien om när de släpade in ett dussin Bag end Infra 18" för att övervaka mixningen är klassisk
Jag antar att det är Per Hallberg som avsågs, kul att dom är så ambitiösa iaf.
Almen skrev:Förresten, jag röstade på "CC-PC2 räcker gott och väl tillsammans med Profundus Y-4".
Vet inte hur många som hört Y4, men... Jisses, säger jag bara.
Jag tror, inte minst om du inte spontant känner något behov av att köra lite safe och ta det värsta för sakens skull, att du kommer att sitta heelt nöjd med det.
steveo1234 skrev:När du letar så se om du kan hitta tråden där killen som mixade "Black hawk down" svarade på en mängd frågor och bekräftade att "F´in Irene" scenen med 8hz tonen var medvetet placerad i LFE. Historien om när de släpade in ett dussin Bag end Infra 18" för att övervaka mixningen är klassisk
Hellspawn skrev:Jag har ett delikat ilandsproblem. IÖ och jag håller på att bygga ett rum från scratch i mitt pågående husbygge. Dimensionerna på rummet kommer från IÖ själv 5,4*4,5meter + eventuellt lite till beoende på hur smala inneväggarna kommer att bli. Tre väggar är i betong och den bakre blir en dubbel innervägg. Kommer att köra "all in" på akustiska åtgärder, dvs IÖ får fria händer att skapa något riktigt bra.
DVD-ai skrev:Jag har inte hört så stora ino system, men dock Pa system som spelat ca 140dB vid plats och det har varit trevligt...![]()
Nicke skrev:Hellspawn skrev:Jag har ett delikat ilandsproblem. IÖ och jag håller på att bygga ett rum från scratch i mitt pågående husbygge. Dimensionerna på rummet kommer från IÖ själv 5,4*4,5meter + eventuellt lite till beoende på hur smala inneväggarna kommer att bli. Tre väggar är i betong och den bakre blir en dubbel innervägg. Kommer att köra "all in" på akustiska åtgärder, dvs IÖ får fria händer att skapa något riktigt bra.
Hejsan.
Jag kör I56 samt InfraY-6 som jag tycker är ett helt underbart systemfinns inget jag saknar med det systemet,hade förrut Y-2 men efter att ha kikat runt lite på diverse sidor om lågbas på film så bestämde jag mig för ett infra system som jag ABSOLUT inte ångrar,visst det kostar en slant men detta är min lilla hobby så då tycker jag det kan få kosta lite
![]()
Har även lyssnat på ett system med I64 samt Y-8,det var en upplevelse i sig![]()
Gillar du som jag mest film och känner att du inte behöver spela live konserter på samma nivå som i verkligheten tycker jag du skall välja InfraY-6 (eller varför inte InfraZ-6) märk väl att infra systemen kan spela oerhört starkt ~128dB så du behöver inte vara orolig om du lägger dig på ref nivå.
Det finns en sak som man kanske bör tänka på om man är sugen på ett Infra system och det är rummet,finns det betong/gips väggar runt om etc,infra gillar inte sviktande väggar för att kunna leverera låga ljudtryck men Ingvar har ju varit hos dig så han vet nog![]()
Kul projekt Hellspawn,skulle också vilja bygga från grunden,bor nu i en liten 2à med ett ljudrum på 3.6*4.9 meter men det funkar det med
Kraniet skrev:DVD-ai skrev:Jag har inte hört så stora ino system, men dock Pa system som spelat ca 140dB vid plats och det har varit trevligt...![]()
vill man verkligen sitta med hörselkåpor när man ser på film? 140db innebär nämnligen omedelbara hörselskador. det är som ett jetplan, jag ställer mig lite tveksam till att det varit så högt dessutom, men jag kan ha fel.
referensnivå, alltså det som används av de som mixar film är 85dB medelnivå på lyssningsplats med 10 db högre nivå i LFE-kanalen. det är faktiskt väldigt högt redan det.
annars, som redan nämnts, så tycker jag Öhman borde kunna svara bättre på frågan om hur mycket som är tillräckligt.
Hellspawn skrev:På väg till IÖ och diskutera lite... skall se vad jag kommer att köpa.
pingvinlakrits skrev:Jaså, då var det er som jag sa hej till igår på bygget - tyckte väl ni var där lite kort tid. Snopet med dubbelbokningen, men ibland så har han för mycket på gång samtidigt och det var väl någon leverans han var tvungen att komplettera upp med grejer som tagit slut. Det är bara att pröva igen och be honom kolla kalendern en gång till.Henrik
DVD-ai skrev:
Infra Y-6 kommer du att bli ruggigt nöjd med om du inte är en sådan som vill "spela jätte högt", och cc-pc1 antagligen också, men du kan köra på cc-pc2 "bara för att" och då har du ett system som klarar det du ger den + lite till. mer tryck behövs inte till film alls, jag vill inte spela högre än vad det systemet klarar till film i alla fall, det blir bara obehagligt...
Hellspawn skrev:Vad kör du för system idag? På minhembio så var det inga infraY-6 direkt
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:
Infra Y-6 kommer du att bli ruggigt nöjd med om du inte är en sådan som vill "spela jätte högt", och cc-pc1 antagligen också, men du kan köra på cc-pc2 "bara för att" och då har du ett system som klarar det du ger den + lite till. mer tryck behövs inte till film alls, jag vill inte spela högre än vad det systemet klarar till film i alla fall, det blir bara obehagligt...
Liten fundering. Spelar verkligen någon så högt att Y6 är begränsningen vid högre frekvenser (säg 30hz och uppåt)? Själv har jag mycket svårt att tro att jag ens skulle vara i närheten av att bottna ett system i stil med profundus Y4. Ljudtrycket blir ju helt ohyggligt högt i det spelade frekvensområdet.
_Fredrik_ skrev:Som jag brukar säga: 10hz är inte bara en bra ide, det är ett krav. Go for all in, dude!
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:
Liten fundering. Spelar verkligen någon så högt att Y6 är begränsningen vid högre frekvenser (säg 30hz och uppåt)? Själv har jag mycket svårt att tro att jag ens skulle vara i närheten av att bottna ett system i stil med profundus Y4. Ljudtrycket blir ju helt ohyggligt högt i det spelade frekvensområdet.
jag spelar väldigt lätt så pass högt att infraY-6 ger upp, det är min subjektiva uppskattning av min lyssning hemma hos Nicke här på forumet och hur dom jobbade vid vissa scener i filmer.
Dock så pumpar dom på bra, riktigt bra och jag skulle absolut inte vara det minsta missnöjd med dom, men ska jag ha så att jag verkligen är helt nöjd till 100% och har lite headroom och känner att jag inte behöver något mer någonsin, då skulle jag behöva antagligen det dubbla... alltså profondusY-4 eller infraY-12....![]()
såklart helt beroende på storleken på rummet !![]()
Som jag nämnde tidigare, jag kan såklart vara nöjd med ljudtrycket, men ändå vilja ha med headroom, dels för att helt kunna sluta bry mig om vad jag spelar upp och hur högt och dels för att disten bli lägre vid dessa höga ljudnivåer.
Som det e nu så är jag jätte nöjd med mitt system i förhållande till vad jag betalat för dom och i det rummet som dom står![]()
men, om jag kunde välja så skulle jag naturligtvis haft mer kapabla toppar i alla fall, så att jag kunde maxa modulerna ordentligt utan +6dB vippan...
pingvinlakrits skrev:Samma element, men sluten och mindre låda i Infra. Portad större låda med Profundus. Det man tappar med Infra/sluten låda i kapacitet får man väga upp med flera till antalet i ett ungefärligt 3:1 förhållande. (6st Infra motsv 2st Profundus om det är samma modell, p/x/y.)
Tack Ragnwald, det där var mycket intressant!Ragnwald skrev:Håller med, fram för mer musik, skriven för 10Hz sättning.
http://74.125.77.132/search?q=cache:nbe ... clnk&gl=se
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:
jag spelar väldigt lätt så pass högt att infraY-6 ger upp, det är min subjektiva uppskattning av min lyssning hemma hos Nicke här på forumet och hur dom jobbade vid vissa scener i filmer.
Dock så pumpar dom på bra, riktigt bra och jag skulle absolut inte vara det minsta missnöjd med dom, men ska jag ha så att jag verkligen är helt nöjd till 100% och har lite headroom och känner att jag inte behöver något mer någonsin, då skulle jag behöva antagligen det dubbla... alltså profondusY-4 eller infraY-12....![]()
såklart helt beroende på storleken på rummet !![]()
Som jag nämnde tidigare, jag kan såklart vara nöjd med ljudtrycket, men ändå vilja ha med headroom, dels för att helt kunna sluta bry mig om vad jag spelar upp och hur högt och dels för att disten bli lägre vid dessa höga ljudnivåer.
Som det e nu så är jag jätte nöjd med mitt system i förhållande till vad jag betalat för dom och i det rummet som dom står![]()
men, om jag kunde välja så skulle jag naturligtvis haft mer kapabla toppar i alla fall, så att jag kunde maxa modulerna ordentligt utan +6dB vippan...
Nu fattar jag ingenting. Hur stort är det rummet där Y6 inte räcker? Är det samma element i Infra och Profundus?
Ragnwald skrev:Helt klart ska man långtidslyssna ett infrasystem, för att riktigt upptäcka och förstå fördelarna korrekt.
Imponatorbasen runt 30Hz, är bara mumma för otränade nybörjaröron. Jämför toppsystemens imponatordiskant (stark och onaturlig), som blir en pina i längden.
Hellspawn skrev:Våndas fortfarande... Ifall man lyssnar på en vanlig film eller musik, dvs inga infratoner. Kommer infrasystemet vara bättre? Som jag ser på det i dagsläget så finns det inte speciellt mycket material "därnere" för att motivera 23.000kr extra. Kan dock förändras i framtiden. Jag är däremot intresserad av bättre ljudkvalite. Så frågan blir, är det en märkbar skilnad under vanliga förutsättningar. Jag lyssnar inte på våldsamma ljudnivåer så båda systemen tror jag är tillräckligt kapabla ljudtrycksmässigt.
steveo1234 skrev:Ragnwald skrev:Helt klart ska man långtidslyssna ett infrasystem, för att riktigt upptäcka och förstå fördelarna korrekt.
Imponatorbasen runt 30Hz, är bara mumma för otränade nybörjaröron. Jämför toppsystemens imponatordiskant (stark och onaturlig), som blir en pina i längden.
Ett portat system låter precis som vilket färgning som helst ofta imponerande i början. Det är först efter en tids lyssning som man börjar upptäcka "imponatoreffekten" runt avstämningsfrekvensen och det tar ännu lite längre tid att börja irritera sig på den. Som tur är (?) så märker de flesta inte av den förrän man jämför med slutet system. Själv gick jag från ett portat bassystem (19hz) till ett större slutet system och min första reaktion var "Vart tog basen vägen"
Hellspawn skrev:Våndas fortfarande... Ifall man lyssnar på en vanlig film eller musik, dvs inga infratoner. Kommer infrasystemet vara bättre? Som jag ser på det i dagsläget så finns det inte speciellt mycket material "därnere" för att motivera 23.000kr extra. Kan dock förändras i framtiden. Jag är däremot intresserad av bättre ljudkvalite. Så frågan blir, är det en märkbar skilnad under vanliga förutsättningar. Jag lyssnar inte på våldsamma ljudnivåer så båda systemen tror jag är tillräckligt kapabla ljudtrycksmässigt.
steveo1234 skrev:Ett portat system låter precis som vilket färgning som helst ofta imponerande i början. Det är först efter en tids lyssning som man börjar upptäcka "imponatoreffekten" runt avstämningsfrekvensen och det tar ännu lite längre tid att börja irritera sig på den. Som tur är (?) så märker de flesta inte av den förrän man jämför med slutet system. Själv gick jag från ett portat bassystem (19hz) till ett större slutet system och min första reaktion var "Vart tog basen vägen"
subjektivisten skrev:Wolfie, i64s helt klart.
Wolfie skrev:Men så är det ju grymt skönt med inbyggda högtalare, akustikfix, placering
rubbet blir klart i en veva.
3xCC-PC4 lär ju räcka till...
Det var delningen av center vid 300 hz jag avsåg. Jag undrade om det mest ett "Ingvar har sagt det" som låg till grund, eller om nån faktiskt har testat.DVD-ai skrev:Ingvar säger ju att dom ska vara likvärdiga, eller är det bara jag som fått för mig att han "säger det"... ?!
_Fredrik_ skrev:Det var delningen av center vid 300 hz jag avsåg. Jag undrade om det mest ett "Ingvar har sagt det" som låt till grund, eller om nån har testat.DVD-ai skrev:Ingvar säger ju att dom ska vara likvärdiga, eller är det bara jag som fått för mig att han "säger det"... ?!
Jag har testade, men piP och iP som center och det lät jädrigt skumt, dock delade jag vid 200 hz.
_Fredrik_ skrev:Det var delningen av center vid 300 hz jag avsåg. Jag undrade om det mest ett "Ingvar har sagt det" som låg till grund, eller om nån faktiskt har testat.DVD-ai skrev:Ingvar säger ju att dom ska vara likvärdiga, eller är det bara jag som fått för mig att han "säger det"... ?!
Jag har testade, men piP och iP som center och det lät jädrigt skumt, dock delade jag vid 200 hz.
Mich skrev:Kommer basmodulerna byggas in eller stå synliga längs med front väggen?
Fyra styckna stora bas lådor (Y) kanske inte ser så snyggt ut. De blir lite ensamma då topp lådor saknas. Istälet för några (4-6) Y, så kanske X (tio tummare) kan vara ett alternativ. Då i så många antal så det täcker hela front väggen längs med golvet. Kanske en fin bänk skiva straxt över, eventuellt med mysiga gosdjur på![]()
Nu vet jag inte hur mycket luft X och Y elementen kan pumpa, men min gissning är att Y pumpar dubbelt så mycket som X (i slutna lådor). Är rummet 4,5 m brett så borde 16 InfraX få plats (27x54x40 cm). Jag tror detta skulle bli snyggare och så brukar många basar förespråkas på detta forum.
Då topparna är inbyggda vore det väl snyggt om basarna också är detÄven om man inte vill fysiskt bygga in dom i väggen så går det att få det att se ut så. Gör ett 'fack' längst med golvet på front väggen som är ca 57 cm högt och 41 cm djupt. Där X modulerna kan stå, utan att ta plats ut i rummet. Rent praktiskt så byggs inte facket/hålet, utan den övre delen av väggen byggs ut (blir tjockare).
//Michael
subjektivisten skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=723308#723308
DVD-ai skrev:_Fredrik_ skrev:Va bra då vet jag. Kommer du från bilstereosvängen?
Nej, och jag hatar bassboostade testosteronanläggningar...![]()
Det ska låta klart, perfekt ocg bra ljudceneri, Levande är något av det viktigaste, men möjligheten ska finnas att spela så att man får ont i magen.
Alltså, jag är en finlyssnare men vill kunna "ful-lyssna" när andan faller på liksom...
är inte det ok ?!
henrikwiklund skrev:DVD-ai skrev:_Fredrik_ skrev:Va bra då vet jag. Kommer du från bilstereosvängen?
Nej, och jag hatar bassboostade testosteronanläggningar...![]()
Det ska låta klart, perfekt ocg bra ljudceneri, Levande är något av det viktigaste, men möjligheten ska finnas att spela så att man får ont i magen.
Alltså, jag är en finlyssnare men vill kunna "ful-lyssna" när andan faller på liksom...
är inte det ok ?!
Jag tänker verkligen inte ifrågasätta ditt lyssningsöra och jag gillar hög volym men efter läst och deltagit i tidigare diskussioner har jag förstått att du måste ju verkligen gilla extrema dB nivåer? Jag jobbar som ljudtekniker både live och i studio och det har hänt att jag fått nivån uppmätt till över 120dB på mixplats utomhus och då har jag ansett att det har varit riktigt, riktigt högt. (Dessa volymer brukar dock inte spelas vid publik.)
100dB som är gränsen live (för folk under 18 år) har jag försökt lösa på bl.a. sticky fingers (GBG) och det är ju sjukt svårt, det är ju nästan bara att glömma ett ak.trumset. Man känner sig verkligen begränsad som tekniker när scenljudet är lika högt som utljudet. 115dB (som nu är max peakvolym vid livespelningar med publik över 18år) tycker jag dock är en lämplig volym.
Mina pip tycker jag ordnar galna volymer i rum under 15 kvm. Med prof.X tycker jag inte det finns någon begränsning i rum under 30 kvm.
Tanken är alltså inte att kritisera dig DVD-ai utan mer att klargöra för andra att du kanske gillar betydligt mycket högre volymer än vad iaf mina trumhinnor skulle klara av. Eller har jag fel?
Ragnwald skrev:Helt klart ska man långtidslyssna ett infrasystem, för att riktigt upptäcka och förstå fördelarna korrekt.
Nicke skrev:Ragnwald skrev:Helt klart ska man långtidslyssna ett infrasystem, för att riktigt upptäcka och förstå fördelarna korrekt.
Mycket bra beskivet,tror som du ragnwald,tyckte själv i början vart basen tog vägen allt blev liksom lenare/mjukare,att gå infra vägen passar mig som handsken,sen undrar jag varför subbe o dvd-ai snackar om infraY-12 ....vi drev ju inte mina Y6 till absurdum tex som max var ju 0 ref,knacka scenen från nemo är ju +10dB den med![]()
det fanns mer o ge gubbar om ni nu saknade det
Nicke skrev:Oki,hur upplevde ni skillnaden mellan infra systemets slutna låda jämfört med P-seriens portade,impulssvar mm det är svårt att redogöra kanske,men prova iallafall
subjektivisten skrev:Njet, inte med dom klippen. Det lättaste borde ju vara klipp där man endast har en 8-10 hz ton och inte bara massa andra toner samtidigt.
Nicke skrev:Nu snackar vi,hur i hela friden har du fått tag på denna????
vetat om denna länge,har den on order men inte förräns januari ; )
Nicke skrev:Vad tyckte ni om 56òrna då,tror mest fokus hamnade på basmodulerna men men
KarlXII skrev:Vad blir det för bashögtalare?
Jag tror för övrigt att Y-4 uppfyller alla förväntningar du kan tänkas ha.
subjektivisten skrev:Men faller inte dina redan vid 25 hz?
Hos mig är det spikrakt till 20 hz och har inte mätt under det.
Golvet gungar och fönstren åker nästan ut - vad kan man mer begära?
Nicke skrev:David_A skrev:Det är farligt att ge sig in i ljudtrycksträsket. Man har en tendens att tänja sin maximala nivå hela tiden
Nicke skrev:Jag fattar inte varför det skall vara så OTROLIGT högt,thx gubbarna måste ha rökt på,brusar man in högtalarna med kalibreingssignalen för att sedan spela film i 0dB,så är det helt jävla otroligt högt,varför skall det var så?
MagnusÖstberg skrev:Men även ni som snackar om allt annat än minst PX-4 måste ju också ha rökt på, för inte tusan finns det krav på att spela på de nivåernaMan anpassar nog nivån efter hur det låter, och ju bättre förutsättningar som finns ju starkare spelar man - iallafall jag - utan att det "känns starkt"
Dialogen känns konstlat hög för mig då, hur upplever ni det?
steveo1234 skrev:Nicke skrev:Jag fattar inte varför det skall vara så OTROLIGT högt,thx gubbarna måste ha rökt på,brusar man in högtalarna med kalibreingssignalen för att sedan spela film i 0dB,så är det helt jävla otroligt högt,varför skall det var så?
Brusar du in med rätt nivå? Dvs 85db med signal -20db från 0?
Det är väl inte otroligt högt? Visst, det är rätt högt,men, jag ligger alltid strax under den gränsen och jag tycker aldrig att ljudet blir påträngande. Det låter bara "rätt", dvs, den nivån som min hjärna tycker att det borde låta med tanke på vad som händer på duken.
När jag tänker efter så brukade jag köra demos för bekanta på referensnivå och ingen har hittils klagat över att det var för högt eller lät jobbigt.
KarlXII skrev:steveo1234 skrev:Nicke skrev:Jag fattar inte varför det skall vara så OTROLIGT högt,thx gubbarna måste ha rökt på,brusar man in högtalarna med kalibreingssignalen för att sedan spela film i 0dB,så är det helt jävla otroligt högt,varför skall det var så?
Brusar du in med rätt nivå? Dvs 85db med signal -20db från 0?
Det är väl inte otroligt högt? Visst, det är rätt högt,men, jag ligger alltid strax under den gränsen och jag tycker aldrig att ljudet blir påträngande. Det låter bara "rätt", dvs, den nivån som min hjärna tycker att det borde låta med tanke på vad som händer på duken.
När jag tänker efter så brukade jag köra demos för bekanta på referensnivå och ingen har hittils klagat över att det var för högt eller lät jobbigt.
Vad menar du?
Bruset ska ju vara 75dB, dvs -10 dB, för att "bruset kan vara obehagligt". Sen öser man på 10 dB till.
Galet högt är det.
shifts skrev:steveo1234 skrev:Brusar du in med rätt nivå? Dvs 85db med signal -20db från 0?
Jag lät min reciever sköta det där. Stämmer kanske inte alltså? Hur gör man isf?
steveo1234 skrev:
Nu håller jag inte med dig. Testar man med brus som ligger -10db från 0 (dvs 105db) så kalibrerar du med brus som ligger på 95db. Det är ingen behaglig nivå att lyssna på brus. Därför brukar man kalibrera med antingen -20db (från 0´an, dvs 85db) eller -30db brus (dvs 75db).
Oavsett vilket brus man kalibrerar med så ska maxvolymen från högtalarna på sittplatsen vara 105db.
shifts skrev:MagnusÖstberg skrev:Men även ni som snackar om allt annat än minst PX-4 måste ju också ha rökt på, för inte tusan finns det krav på att spela på de nivåernaMan anpassar nog nivån efter hur det låter, och ju bättre förutsättningar som finns ju starkare spelar man - iallafall jag - utan att det "känns starkt"
Jag läste det som att har man inte minst prof.X-4 så kommer prylarna ta
skada, ungefär. Jag har testat piP + prof.X-2 på nära 0 dB (Master &
commander) på recievern och det var obehagligt högt. Men så är mitt rum
väldigt obehandlat också. Och ja, dialogen blev också konstigt hög.
Jag gillade däremot den mängd detaljer som kröp fram och hur
"verklighetslikt" vissa delar blev. Måste se till så att jag kan titta på film på
högre nivåer än de jag brukar i dag framöver helt klart. Fick mersmak.
KarlXII skrev:steveo1234 skrev:
Nu håller jag inte med dig. Testar man med brus som ligger -10db från 0 (dvs 105db) så kalibrerar du med brus som ligger på 95db. Det är ingen behaglig nivå att lyssna på brus. Därför brukar man kalibrera med antingen -20db (från 0´an, dvs 85db) eller -30db brus (dvs 75db).
Oavsett vilket brus man kalibrerar med så ska maxvolymen från högtalarna på sittplatsen vara 105db.
Maxvolymen?
Men det är ju genomsnittsvolymen man brusar och kalibrerar efter.
Genonsnittsvolymen är 85 dB. Den når man genom att brusa 75 dB och sen öka på 10. Vad jag förstår.
Kolla här, här står en del om saken:
http://nodef.blogspot.com/2008/11/0-db- ... level.html
KarlXII skrev:105dB som max?
Ynkligt.![]()
Nä, här ligger en hund begraven.
Jag vilar min väska så länge - nu måste jag till återvinningen med lite junk.
105db vid lyssningsplats kallas ynkligt?KarlXII skrev:105dB som max?
steveo1234 skrev:Jag vet inte riktigt om jag håller med. Efter att man har kalibrerat systemet så finns det ju en "rätt" nivå. Dvs den nivå som ljudmixaren har mixat filmen för och den nivån är ju så att säga "rätt" att lyssna på.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Jag vet inte riktigt om jag håller med. Efter att man har kalibrerat systemet så finns det ju en "rätt" nivå. Dvs den nivå som ljudmixaren har mixat filmen för och den nivån är ju så att säga "rätt" att lyssna på.
Nja, man kan ju även spela musik
Jag använder nog min stereo till 75% för musik och 25% till film. Då är minst 50% av dom filmerna monofilmer.
För musik så hänger det nog mer vilket tillstånd man är i och hur bra inspelad musiken är hur högt man spelar. Hade jag hus skulle jag inte tveka en sekund på att skaffa samma system som David.
MagnusÖstberg skrev:Jag tror att de rökt på![]()
Men även ni som snackar om allt annat än minst PX-4 måste ju också ha rökt på, för inte tusan finns det krav på att spela på de nivåernaMan anpassar nog nivån efter hur det låter, och ju bättre förutsättningar som finns ju starkare spelar man - iallafall jag - utan att det "känns starkt"
Nicke skrev:jag kör brustonen via föstärkarn ,men det kanske är fel
MagnusÖstberg skrev:105db vid lyssningsplats kallas ynkligt?KarlXII skrev:105dB som max?![]()
Almen skrev:MagnusÖstberg skrev:105db vid lyssningsplats kallas ynkligt?KarlXII skrev:105dB som max?![]()
LFE är +10 dB, så det är 115 dB som max.
steveo1234 skrev:Nicke skrev:jag kör brustonen via föstärkarn ,men det kanske är fel
Vanligtvis ar försträkare inte särskilt bra på det där. Speciellt inte för LFE då de saknar hela frekvensspannet. En kalibreringsskiva kostar typ 200sek och är lätt värt det..
Wolfie skrev:steveo1234 skrev:Nicke skrev:jag kör brustonen via föstärkarn ,men det kanske är fel
Vanligtvis ar försträkare inte särskilt bra på det där. Speciellt inte för LFE då de saknar hela frekvensspannet. En kalibreringsskiva kostar typ 200sek och är lätt värt det..
Aha.
Jag har kört nivåkalibrering via receiver endast och hoppats att den ska
fixa referensnivån automagiskt...
Har ju DVE så jag får väl kalibrera via den och en ljudtrycksmätare istället
dårå. Om jag orkar alltså, ska ju bara bo kvar i mitt nuvarande rum till
augusti nästa år...
Kör jag på 0 läge på min Denon 3808A och ser på film, då är det högt.
Riktigt jävla högt. Fast jag vet ju att högtalarsystemet inte har några
problem med det, men när ljudmixarna på filmen inte är 100 %:iga kvalitets-
mässigt så låter det inte så jäkla roligt alltid.
En film med bra kvalité ljudmässigt är dock väldigt njutbart vid de ljudstyrkorna.
Vid 0-läge spelar systemet ca. 110 dB vid lyssningsplats när man spelar musik.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster