JockScott skrev::D...ja det är tydligt framgånget att det är lite hemlig konstruktion(ang filter) Det står varför jag inte delar ut allt hur som helst.
Jag vänder mig egentligen inte emot det, fast det gör det inte precis lättare att hjälpa dig. Däremot tror jag att du skjuter dig själv i foten genom att inte svara rakt på frågor som jag ställer för att det inte skall finnas några tvivel vad ritningen egentligen avser!
Om du inte förstår mina eller andras frågor så säg det. Inget att skämmas över. Du har förresten fortfarande inte svarat på min fråga om det är frågon om någon slags tri-amping/tri-wiring!
Du skriver att du inte delar ut allt. Betyder det att du sitter och håller på ytterligare scheman?
Sedan har jag förklarat vad jag vill ha hjälp med, den praktiska delen av att löda ihop filtrena. Hur man praktiskt placerar och löder ihop det. Schemat kan jag tro det eller ej tyda någorlunda men omsätta i praktik är en anna sak.
Nej, det är faktiskt två sidor av samma mynt tycker jag. Bättre idé att säga att du inte kan läsa schemat. För det är ju det du vill ha hjälp med, eller hur? Mer om det nedan.
Att det är de 3 kretsarna Bas/mellan/diskant är jag medveten om.
Vad menar du exakt? Jag förstår inte.
Ingen enskild basmodul eller annat.
Men det låg nära till hands att tro det, pga av schemats otydlighet/tvetydighet. paa gjorde den tolkningen, jag själv trodde att det kunde vara en förklaring. Tala därför om sånt!
Sedan är det ju så att det finns en bild av filtret, och ser jag på bilden och sedan schemat så ser det för mig obegripligt ut hur jag ska sätta ihop det. Enklare troligen att dela upp det som det föreslås här i tråden med 3 separata delar.
ch varför detta hemlighetsmakeri? (JockScott har satt lösenord på sin PhotoBucket, villket han måste gjort idag, om det inte var så att jag omedvetet lyckade hacka mig in igår förstås Cool)
Men nyfiken som jag är så kan jag inte låta bli att spekulera lite! Smile Är det en sån här du bygger? Fast då med en annan filtertyp förstås. Kanske har någon kompis till dig ritat det?
Det är satt lösen igår, därför att det inte ska vara tillgängligt att gå in hur som helst. Hade missat det vid Photobucket registreringen.
DR Funk, hade du läst mer noggrannt i tråden så hade du sett att det är en Avalon Eidolon klon jag bygger, ingen opus (soup) och den är konstruerad av en kunnig DIY:are som av någon för mig okänd anledning ville hålla det hemligt. Varför han delade med sig till mig vet jag ej, kanske blev imponerad av mina tidigare byggen

Så varför skulle jag inte respektera hans önskan?!
Att folk blir mer nyfikna och vill veta än mer är förklarligt men tyvärr. Jag har inte den tekniska kompetensen att utvärdera tanken bakom hans filter eller mätningarna heller.
Alltså vad jag vänder mig emot är att du inte svarar på frågor med en gång, det är ju för att kunna hjälpa dig. Hade du sagt med en gång att det rörde sig om ett par trevägare så hade det förklarat ett och annat, och för den delen dementerat basmodulteorin.
Sen om det är en A eller en B, eller för den delen något annat är egentligen oväsentligt, även om det vore kul att veta vad du har på G.
Åter till grundfrågan. Det schema du visat oss är visserligen tvetydigt i sig självt, men nu när vi vet att det är en trevägare utan separat basmodul det rör sig om så kan vi arbeta efter det ändå.
Så här är det formodligen tänkt att hålla ihop:
Jag tolkar schemat så här: de tre elementen i kretsen kopplad till generator 4 motsvarar de tre översta kretsarna. Filtret är alltså av paralell-typ. På bilden har jag kopplat ihop dem paralellt, samt ritat ut koppling till minus istället för jord.
(Jord kallar man de små uppochnedvända granarna på schemat. Det är samma sak som minus-ingången i det här sammanhanget.)
Hänger du med?
Sen tycker jag att du skall göra så här: beställ hem komponenter och när du har dem såga till en masonitskiva (eller vad du nu vill ha, ickemagnetisk mdf kanske

) och lägg ut komponenterna så som du tror att dom skall ligga. Fast dem med häftmassa och sätt en tejpsnutt där du tänkt löda. Märk ut + och - där elementen skall kopplas in.
Posta sedan en högupplöst bild och invänta eventuella OKn eller ändringsförslag. Sen är det bara att fästa komponenterna och löda ihop dem!
Lycka till!