Löda filter - Kolla mina färdiga filter sid 6!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Löda filter - Kolla mina färdiga filter sid 6!

Inläggav JockScott » 2008-01-21 09:04

Undrar helt enkelt var det finns bra instruktioner/beskrivning/förklaring om hur man löder ihop filter?

Ska löda ihop mina första filter, schemat är redan uträknat, framlyssnat och finns schema på så det är bara följa men jag har aldrig lödit ihop sådana och jag har inte MVG i elektronikkunskap(nog inget betyg alls :roll: )

Det är Påkostade element och filterkomponenter så jag vill inte bränna något.

Hur kontrollerar man att man gjort rätt?
Senast redigerad av JockScott 2009-02-02 23:30, redigerad totalt 1 gång.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 09:28

Det finns en artikel i Klang+Ton hur man får sina filter "snygga". Leta efter min trå¨d om K+T på nätet.

Annars är det bara att rita upp schemamässigt HUR filtret ska se ut. Löda efter schemat och dubbel/trippel/kvadruppell-kolla att du gjort rätt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 10:13

soundbrigade skrev:Det finns en artikel i Klang+Ton hur man får sina filter "snygga". Leta efter min trå¨d om K+T på nätet.

Annars är det bara att rita upp schemamässigt HUR filtret ska se ut. Löda efter schemat och dubbel/trippel/kvadruppell-kolla att du gjort rätt.

Det finns schema, det finns troligen allt för att bara följa men sedan är det ju det här med följa scheman...Jag tror mig veta vilka som är kondensatorer, spolar, motstånd men sedan ska de följa schemat korrekt och på filter är ju ofast komponenterna till synes(för en okunnig) kopplade lite kors och tvärs. Tycker att de filter jag sett ser kretsarna ut att korsa varandra och gå ihop lite hur som helst. Att översätta dessa scheman i praktiken, och koppla rätt komponenter til varandra utan att korsa eller koppla ihop med något olämpligt vill jag undvika.

Det är trots allt mer än 100 timmars jobb och filterkomponenter och element för 25 000:- i högtalaren, och vill inte bränna dessa eller slutsteg.

Det är bla. de trippel och kvadruppelkollarna jag är intresserad veta hur man verkligen kollar.

Borde egentligen haft något mycket mindre värt objekt att öva med men nu är det dessa som gäller. Tidigare har jag alltid överlåtit lödningen till mer kunniga men borde lära mig detta också nångång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-21 10:21

Det är ju lite kul att kolla en del byggtrådar här vad gäller arkitekturen av filter. Alla gör på sitt sätt, samma schema ser helt olika ut som färdig produkt men torde fungera exakt som det ska.

Det man ska vara försiktig med är kondingarna, de tål inte hur mycket värme som helst och lödningen fordrar ju några hundra grader.
Använd, utnyttja benlängden på kondingarna, knippsa dem inte, så att du får lite avstånd till lödpunkten.

Böj eller vira ihop ändarna som ska lödas ihop, så att de har bra mekanisk kontakt med varandra.
Håll lödspetsen så att den har lika stor mekanisk kontakt med båda ytorna som ska förseglas.
Vänta några sekunder och påför sen tenntråden, se att det flyter ut.
Håll kvar några sekunder, så ser man att lödtennet liksom sjunker ihop, då är det färdigt. Ta blixtsnabbt bort lödspetsen och blås.
Ha gärna en fuktig, iskall trasa till hands att kyla med närmast kondingen.

I övrigt är det väl bara spolarna som man ska tänka på, om de är placerade i närheten av varandra ska den ena ligga och den andra stå, så att säga.

Hoppas det bidrog.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 10:28

Ragnwald skrev:Det är ju lite kul att kolla en del byggtrådar här vad gäller arkitekturen av filter. Alla gör på sitt sätt, samma schema ser helt olika ut som färdig produkt men torde fungera exakt som det ska.

Det man ska vara försiktig med är kondingarna, de tål inte hur mycket värme som helst och lödningen fordrar ju några hundra grader.
Använd, utnyttja benlängden på kondingarna, knippsa dem inte, så att du får lite avstånd till lödpunkten.

Böj eller vira ihop ändarna som ska lödas ihop, så att de har bra mekanisk kontakt med varandra.
Håll lödspetsen så att den har lika stor mekanisk kontakt med båda ytorna som ska förseglas.
Håll kvar några sekunder, så ser man att lödtennet liksom sjunker ihop, då är det färdigt. Ta blixtsnabbt bort lödspetsen och blås.

I övrigt är det väl bara spolarna som man ska tänka på, om de är placerade i närheten av varandra ska den ena ligga och den andra stå, så att säga.

Hoppas det bidrog.

Alla synpunkter bidrar, problemet är egentligen inte att jag inte har schema elleratt jag läst teoretiskt hur ex. spolar ska ligga till varandra för det har jag. Problemet är att hur ska jag koppla ihop allt, som sagt för en okunnig verkar filter ofta vara ett enda virrvarr av komponenter och anslutningar/kablar. Att reda ut detta och veta vad som är vad är egentligen mitt problem.

Det är till och med så att jag har ett foto av ett filter, samt schemat. Så finns det någon som vill kolla på detta och genom internet inllustrativt peka ut med pilar vad som är vad eller om det till och med finns någon i trakten(Luleå) som är sugen hjälpa till löda/instruera är det bra.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 10:29

JockScott skrev:Det finns schema, det finns troligen allt för att bara följa men sedan är det ju det här med följa scheman...Jag tror mig veta vilka som är kondensatorer, spolar, motstånd men sedan ska de följa schemat korrekt och på filter är ju ofast komponenterna till synes(för en okunnig) kopplade lite kors och tvärs. Tycker att de filter jag sett ser kretsarna ut att korsa varandra och gå ihop lite hur som helst. Att översätta dessa scheman i praktiken, och koppla rätt komponenter til varandra utan att korsa eller koppla ihop med något olämpligt vill jag undvika.

Om du tycker det här är det svåra - rita upp en layout på papper hur du vill att filtret ska se ut "in real life". Identifiera schemasymbolerna - spolar, kondingar, motstånd - och ta fram ett monteringsschema efter det. Använd gärna ett ritprogram där du ritar in komponenterna i rätt storlek. Antingen gör du "ledningsdragningen" i ritprogrammet, eller printar du ut och ritar med färgpenna anslutningarna mella komponenterna.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-21 10:39

He he, jag förstår precis hur du känner, att titta på ett schema ser ju rätt enkelt ut, men när man väl börjar skissa upp det på papper som en byggbeskrivning, blir det tämligen rörigt. :)

Men man kan göra som så, att man gör ett antal skisser som belyser bygget i stadier, mycket överskådligare. Använd färgpennor.
Så såg byggritningarna ut på de Dynacoförstärkare jag byggde en gång i tiden och då var jag lika nervös som du. :wink:

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 10:48

soundbrigade skrev:
JockScott skrev:Det finns schema, det finns troligen allt för att bara följa men sedan är det ju det här med följa scheman...Jag tror mig veta vilka som är kondensatorer, spolar, motstånd men sedan ska de följa schemat korrekt och på filter är ju ofast komponenterna till synes(för en okunnig) kopplade lite kors och tvärs. Tycker att de filter jag sett ser kretsarna ut att korsa varandra och gå ihop lite hur som helst. Att översätta dessa scheman i praktiken, och koppla rätt komponenter til varandra utan att korsa eller koppla ihop med något olämpligt vill jag undvika.

Om du tycker det här är det svåra - rita upp en layout på papper hur du vill att filtret ska se ut "in real life". Identifiera schemasymbolerna - spolar, kondingar, motstånd - och ta fram ett monteringsschema efter det. Använd gärna ett ritprogram där du ritar in komponenterna i rätt storlek. Antingen gör du "ledningsdragningen" i ritprogrammet, eller printar du ut och ritar med färgpenna anslutningarna mella komponenterna.

Tackar för hjälpen Soundbrigade och Rangwald, bra tips!

Eftersom jag arbetar med CAD program hela dagarna så är det ju en god ide att CAD:a upp hela skiten. Sedan slänger jag ut en bild här för godkännande :wink:

Sedan, vad kan hända om det är fel? Vad bränner man först? Och hur mäter jag upp det på bästa sätt sedan?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 10:49

Har jag fattat rätt, du har inte fått till ett delningsfilter (alltså räknat ut komponenter och så)? Eller har du det klart och inte vte hur komponenterna, rent praktiskt ska kopplas ihop??

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 10:54

soundbrigade skrev:Har jag fattat rätt, du har inte fått till ett delningsfilter (alltså räknat ut komponenter och så)? Eller har du det klart och inte vte hur komponenterna, rent praktiskt ska kopplas ihop??

Det senare, dvs jag har schemat, värden på komponenter allt är klart det är det praktiska lödandet. Jag har inte stått för ursprungskonstruktionen denna har jag fått från kunnigt folk som kan sådant mycket bättre än mig. Jag är mer en snickare än en äkta DIY: are som konstruerar saker från scratch. Men med tiden kanske man börjar med detta då man lärt sig mer om just filter.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 11:04

Släng ut schemat här om du har det i digital form. :)

ED: Jag ska vira upp en 32-kaners sekvenser och har börjat skissa i Illustrator hur jag ska koppla ihop 32 potar, omkopplare och lysdioder för att förenkla ledningsdragning. Idén går ju att använda till enklare saker som filter.
Sekvenserskiten

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 11:13

soundbrigade skrev:Släng ut schemat här om du har det i digital form. :)

ED: Jag ska vira upp en 32-kaners sekvenser och har börjat skissa i Illustrator hur jag ska koppla ihop 32 potar, omkopplare och lysdioder för att förenkla ledningsdragning. Idén går ju att använda till enklare saker som filter.
Sekvenserskiten

Jo, skulle kunna visa schemat. Problemet är att det är hemligt 8) Iaf för allmänheten och jag lovade att ej föra det vidare iaf tillsvidare. Men om det går att visa per PM eller mail kanske jag kan göra det. Har det hemma så det kommer väl ikväll.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-21 11:20

Vad är problemet? Att du inte vet om korsande linjer skall lödas ihop eller det bara måste korsas rittekniskt för att få plats med det?

Skillnaden borde väl markeras med en lite halvcirkel som en bro över om det inte skall lösad ihop.

För övrigt kan det väl inte vara konstigare än att smältlimma fast komponenterna på en bit masonit precis som de är på schemat och sedan löda på? Spolar är lämpligt att försöka orientera med 90 graders vridning i förhållande till varandra om de befinner sig på nära håll.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 11:21

Sen lite tekniska frågor just om komponenterna.

Har en del värden på motstånd, ex. vill jag minnas 25 och 50ohm som ej finns (iaf som MOX 10W) Är det vettigt att pararellkoppla 2st 100ohm för få 50 som ex. eller hur gör man?

Istället för 25 finns 27 ohm hur stora skillnader kan man förvänta att det är?

För övrigt kan det väl inte vara konstigare än att smältlimma fast komponenterna på en bit masonit precis som de är på schemat och sedan löda på? Spolar är lämpligt att försöka orientera med 90 graders vridning i förhållande till varandra om de befinner sig på nära håll.

Saker jag kan bra tycker jag också är skitenkelt, troligen saker som många kanske du tycker är skitsvåra :wink: . Det är enkelt om man kan, jag ser problem både med koppla ihop dem, placera dem och även hur polerna/anslutningar till kablar ska vara. På en del filter verkar det ju som att de korsar varandra och flera kablar delar samma anslutningar.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 11:27

Om korsningar:
Antingar körs alla ledningar lite kors och tvärs och då markeras var ledningar "sitter ihop" med en svart plupp.
Ibland görs ingen svart-plumpmarkering utan som Nattmannen noterar, ledare som bara korsar gör en lite "sväng" över korsande ledare.

Så, ut med schemat nu så vi får ha en åsikt! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-21 11:29

JockScott skrev:Saker jag kan bra tycker jag också är skitenkelt, troligen saker som många kanske du tycker är skitsvåra :wink: . Det är enkelt om man kan, jag ser problem både med koppla ihop dem, placera dem och även hur polerna/anslutningar till kablar ska vara. På en del filter verkar det ju som att de korsar varandra och flera kablar delar samma anslutningar.

Att det är fler än ett "ben" i filtret som utgår från samma punkt är inget konstigt. I det hela taget finns ju bara + och - in... men vardera elementet har ju två anslutningar... så både lågpass och högpass-delen brukar behöva kopplas till dem.

Huruvida en korsning är en korsning eller en ihopkoppling det kan vi ju inte svara på utan att se lite grand hur det ser ut...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 11:31

Ni får väl schemat, men ni säger väl inget åt nån?!

Men hur ska jag göra med motstånden och värdena? Ska beställa komponenterna ikväll hoppas jag och funderar på vilka värden jag ska ta.
Senast redigerad av JockScott 2008-01-21 11:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-21 11:33

JockScott skrev:Ni får väl schemat, men ni säger väl inget åt nån?!

Du kan väl styrka komponentvärdena, så får de flesta stora svårigheter att planka av det.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 11:50

Men hur ska jag göra med motstånden och värdena? Ska beställa komponenterna ikväll hoppas jag och funderar på vilka värden jag ska ta.

Är det du som knåpat ihop schemat är det väl inga problem. Är det någon annan ... tja ... de flesta filter ser ganska lika ut och eftersom komponentvärden är avhängiga av högtalarkomponenter är de mycket snarlika från fall till fall. Inga hemligheter här.
Komponentvärden är ju inte fel, då ser man också hur stora (fysiska mått) komponenterna är. Du kan få lite feedback på vad för komponenter du ska köpa.

Varifrån beställer du komponenter?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 11:56

soundbrigade skrev:

Är det du som knåpat ihop schemat är det väl inga problem. Är det någon annan ... tja ... de flesta filter ser ganska lika ut och eftersom komponentvärden är avhängiga av högtalarkomponenter är de mycket snarlika från fall till fall. Inga hemligheter här.
Komponentvärden är ju inte fel, då ser man också hur stora (fysiska mått) komponenterna är. Du kan få lite feedback på vad för komponenter du ska köpa.

Varifrån beställer du komponenter?

Vad jag tänkte på var den fråga jag hade högre upp som kanske fösvann i all text:

Har en del värden på motstånd, ex. vill jag minnas 25 och 50ohm som ej finns (iaf som MOX 10W) Är det vettigt att pararellkoppla 2st 100ohm för få 50 som ex. eller hur gör man?

Istället för 25 finns 27 ohm hur stora skillnader kan man förvänta att det är?

Jag har inte gjort filter själv som sagt, värdena på schemat är inga konstigheter förutom en del motstånd som inte finns 10W MOX som jag tänkt använda. Det är att få så exakta värden som möjligt jag funderade på, pararellkoppla, seriekoppla? Blir det några nackdelar el fördelar med pararell(serie) kopplingar?

Komponenterna kommer bli kopparfoliespolar, Audyn Cap Plus kondensatorer. Blir troligen en beställning från Intertechnik i tyskland då jag har 30% rabatt därifrån.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 12:06

Parallellkoppla motstånd är OK. Kör lite ohms lag för att se att du får rätt effekttåligthet.
Två styck 100ohm 5W// motsvarar 50ohm 10W.
27Ohm // 330ohm ger 25ohm.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 15:13

En bifråga, kan man räkna ut hur många meter kabel det är på en tritec spole enbart utifrån värdena ex: 15,00mH 1,70 Ohm Tritec CU 7 x 0,50 Tvärsitt 1,37mm2

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 15:48

JockScott skrev:En bifråga, kan man räkna ut hur många meter kabel det är på en tritec spole enbart utifrån värdena ex: 15,00mH 1,70 Ohm Tritec CU 7 x 0,50 Tvärsitt 1,37mm2

Kolla bara vad koppar har för resistivitet så är resten en barnlek.
Dui behöver bara resistansen (1,7Ohm) och tvärsnittet (1,37mm2) så ramlar längden ut som .... hmm ...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 16:31

soundbrigade skrev:
JockScott skrev:En bifråga, kan man räkna ut hur många meter kabel det är på en tritec spole enbart utifrån värdena ex: 15,00mH 1,70 Ohm Tritec CU 7 x 0,50 Tvärsitt 1,37mm2

Kolla bara vad koppar har för resistivitet så är resten en barnlek.
Dui behöver bara resistansen (1,7Ohm) och tvärsnittet (1,37mm2) så ramlar längden ut som .... hmm ...

Och den blir?

Om jag vänder på frågan och säger att jag behöver säg 60-75m tråd.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 16:49

Nu får du snart ge dig innan jag skannar min TEFYMA och mejlar till dig .... :)

Generellt: Resistivitet rho = resistans x tvärsnittsarea/längd
resistans i Ohm, tvärsnitt i mm2 och längd i m.

alltså längd = resistans x tvärsnittsarea/rho
rho = 1,72 x 10^2 Ohm mm2/m
Det fick jag till 135meter.

Exempel 2
Resistans = rho x längd/tvärsnittsarea = 0,75Ohm.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 21:06

Så här ser schemat ut:

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 21:32

Kaffemannen - ÅSIKT?!

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-01-21 23:32

JockScott skrev:Så här ser schemat ut:

Bild

Det finns bara ett problem, schemat visar inget delninsfilter, och det är egentligen inte ens ett riktigt schema eftersom generatorerna inte per definition är komponenter, utan något man stoppar dit för att simulera i datorn.

Är det frågan om någon slags quad-ampning (kallas det så?) eller quad-wiring? Varför heter de tre sista elementen laag, mid och hoog? Är det så de sitter i lådan eller? JockScott: vem har gett dig detta? Är det du som gett det titeln "crossover"?

Alla grå pluppar du ser betyder att komponenterna sitter ihop i den punkten. Ingen stans ser jag några ledare som korsar en annan utan att sitta ihop.

Kikade lite på kabinetten i din photobucket, snygga! Om jag var du skulle jag öva upp mina löd och läskunskaper genom att ta en hög skrotkomponenter och löda ihop. Har du några skräphögtalare till övers kan du ju alltid löda isär och löda ihop dem igen. Bygg gärna nån byggsats oxå, då får du lite lästräning också. Behöver inte vara nåt avancerat, köp en blinkande julgran eller nåt och löd ihop.
Det vore ju synd med kallödningar och annat fult i så snygga kabinett tycker jag.

Och just det! Behöver du tråd så köp tråd! Vad skall du ha den till?

Lycka till!

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-21 23:54

Du tänker på Tritec? Jag ska göra internkabel, fyrfläta. behöver veta hur lång ledaren är i en Tritec spole om det räcker med en. Tritec spolar är förekommande i fyrflätad kabel och ska visa sig inte vara sämre än något annat.

Ang Delningsfiltrena, det är scheman eller vad ni vill kalla dem. Visar väl kretsen från ingång till utgång på filtret för varje krets. Att de heter lite udda namn är för att det är utlänskt.

Jag har inga gamla högtalare som jag vill löda i, sen att löda har jag gjort en del har en ny fin lödstation nyinköpt också. Men då mest kabel och dylikt och får rätt bra resultat enligt konstens alla regler med jämna lödningar allt som oftast så där ligger väl inte problemet egentligen. Filter har jag aldrig lödit ihop efter schema.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-22 00:02

JockScott skrev:Du tänker på Tritec? Jag ska göra internkabel, fyrfläta. behöver veta hur lång ledaren är i en Tritec spole om det räcker med en. Tritec spolar är förekommande i fyrflätad kabel och ska visa sig inte vara sämre än något annat.

Har svart via PM, men slänger in samma svar här. Kör kraftig hötalarkabel - 5mm2. Tritecspolen är inte bättre heller, bara dyrare.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-22 00:03

Det är väl utan tvekan ett filter till en trevägare med separat basmodul!
Bara att limma upp komponenterna efter schemat på en platta med smältlim eller silikon, och löda ihop alla förbindningar.
Generator 1, 2 och 3 är ju bara att koppla ihop till plus (röd) på terminalen, och alla jordpunkter kopplas ihop till minus (svart) på terminalen.
Generator 4 gäller basmodulen och kopplas till separat basförstärkare.
(Gissar jag friskt).
Senast redigerad av paa 2008-01-22 00:50, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-22 00:21

soundbrigade skrev:
JockScott skrev:Du tänker på Tritec? Jag ska göra internkabel, fyrfläta. behöver veta hur lång ledaren är i en Tritec spole om det räcker med en. Tritec spolar är förekommande i fyrflätad kabel och ska visa sig inte vara sämre än något annat.

Har svart via PM, men slänger in samma svar här. Kör kraftig hötalarkabel - 5mm2. Tritecspolen är inte bättre heller, bara dyrare.
Och jag kontrar med att du helt klart kan använda EKUA vilken är mycket lättare att dra och löda. Tycker du den är för tunn går det ju rätt bra med den mycket dyrare supra 2.0 Ply :)

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-01-22 01:13

JockScott skrev:

Du tänker på Tritec? Jag ska göra internkabel, fyrfläta. behöver veta hur lång ledaren är i en Tritec spole om det räcker med en. Tritec spolar är förekommande i fyrflätad kabel och ska visa sig inte vara sämre än något annat.

Du menar kanske att fyrfläta förekommer i spolar? Lackad koppartråd kan man hur som helst köpa på rulle, men det kanske är billigare att slakta spole. En luftspole och en rulle tråd är ju i princip samma sak :)
Du kan ju annars fläta elsladd om du känner för det (vilket jag gissar att du inte gör).
Eller så kan du strunta i att fläta och spara tid, och använda EKUA och spara ännu mer tid.
Ang Delningsfiltrena, det är scheman eller vad ni vill kalla dem. Visar väl kretsen från ingång till utgång på filtret för varje krets. Att de heter lite udda namn är för att det är utlänskt.

Ja alltså det är ju kretsar, men det är liksom inte fullständigt. Ett delningsfilter har en signalingång, bilden visar fyra individuella signalgeneratorer kopplade till kretsar som i sin tur är kopplade till högtalarelement. Därför frågar jag: Vad EXAKT är det du tänkt bygga?
Jag har inga gamla högtalare som jag vill löda i, sen att löda har jag gjort en del har en ny fin lödstation nyinköpt också. Men då mest kabel och dylikt och får rätt bra resultat enligt konstens alla regler med jämna lödningar allt som oftast så där ligger väl inte problemet egentligen. Filter har jag aldrig lödit ihop efter schema.

paa skrev:Det är väl utan tvekan ett filter till en trevägare med separat basmodul!
Bara att limma upp komponenterna efter schemat på en platta med smältlim eller silikon, och löda.
Generator 1, 2 och 3 är ju bara att koppla ihop till plus på terminalerna, och alla jordpunkter kopplas ihop till minus på terminalen.
Generator 4 och dess filter ska sitta i basmodulen och kopplas till separat basförstärkare.
(Gissar jag friskt).

Sen när ska man behöva gissa när man läser scheman? 8O Det får inte finnas utrymme för missförstånd eller tolkning i ett kretsschema. Det är en principsak.
Men visst, det rör sig säkerligen om separat basmodul. Eller kanske föreställer den fjärde kretsen hur de tre första skall kopplas ihop? Gissningsleken är igång :)

Och vad i all världen är det för komponentvärden på schemat? Visserligen har induktanser i regel lågt motstånd, men 0.090 mOhm (milli ohm) det är ju 90 mikroohm :D Kan man mäta så låga resistanser? Och varför skriva ut komponentvärden med tre decimaler när det inte finns komponenter med såna toleranser? Osnyggt.

JockScott: Berätta om ditt projekt från början. VAD är det du försöker åstadkomma? Och vem har ritat schemat? Vem har ritat högtalaren?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-22 08:27

Du menar kanske att fyrfläta förekommer i spolar? Lackad koppartråd kan man hur som helst köpa på rulle, men det kanske är billigare att slakta spole. En luftspole och en rulle tråd är ju i princip samma sak Smile
Du kan ju annars fläta elsladd om du känner för det (vilket jag gissar att du inte gör).
Eller så kan du strunta i att fläta och spara tid, och använda EKUA och spara ännu mer tid.

Det är ju så här, så att alla nu förstår 8) Det snålas inte för mycket i detta bygge. Mycket är redan ganska påkostat, inte det värsta men mer än budget bygge jag satsar inte på att hålla näsan precis över det som uppfyller minimispecen. Så att använda vanlig billig 5mm2 högtalarkabel, EKK, EKUA eller lackad koppartråd för att det är lite billigare är inget som jag är intresserad av.

Många är överrens om att flerkardelig eller ännu hellre Litztråd med separata isolerade ledare är bättre än en enkardelig ledare. Dels pga. styvhet men sedan tekniska grejer, vi diskuterar nu inte kabel mer.

Jag har provat att fläta en slaktad EKK kabel, den blir för tjock tycker jag. Sedan känns plasten lite ömtålig, Lackad koppartråd har jag funderat på men den är styvare än Litztråd. Litztråd finns att köpa på rulle, men det blir betydligt billigare att köpa en Tritecspole om den nu har det antal meter som jag behöver och den har lite samma princip som Litztråd. I detta fallet blir det lite billigare alternativet bara för att...Att fyrfläta är inte sämre än enskilda ledare, det tror jag nog många är överrens om också. Det tar längre tid men det är mitt problem eller hur? Som sagt det snålas inte på detaljer och det tar den tid det tar så ni behöver inte bekymra er om mina minuter eller timmar och mina kronor det kostar extra det är mina problem.

Jag har en tydlig tanke bakom mitt bygge, så jag söker inte svar på just vilka eller vad jag ska använda iaf i just dessa fall då det gäller filter eller kabel. Däremot har jag en ganska tydlig frågeställning som är exakt det jag vill ha svar på...inte för att vara elak men inget annat :wink:

Har fått en hel del hjälp redan i tråden, som borde underlätta filterbygget och också fyrflätad internkabel.

Generator 4 gäller basmodulen och kopplas till separat basförstärkare.

Sen när ska man behöva gissa när man läser scheman? Shocked Det får inte finnas utrymme för missförstånd eller tolkning i ett kretsschema. Det är en principsak.
Men visst, det rör sig säkerligen om separat basmodul. Eller kanske föreställer den fjärde kretsen hur de tre första skall kopplas ihop? Gissningsleken är igång Smile

Det finns ingen separat basmodul, Generator 4 är förstärkare --> högtalare. Det är en 3-vägs högtalare. Om någon är intresserad att veta vad det ska bli så kolla på Avalon Eidolon. Till och med jag förstår schemat, det är det praktiska ihopkopplandet jag ville ha hjälp med.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-01-22 11:20

För mig ser det som ett komplett schema för en trevägshögtalare, även om det verkar vara väl mycket filterkomponenter för min smak. Det blir ofta mer problem av det än vad man löser.

Den fjärde grenen längst ner är antagligen för att simulatorn skall fungera, inget som ingår i högtalaren. Lustiga signalnivåer i simuleringen.

När man behöver polvända element, som i det här exemplet, så brukar man undvika att polvända baselementet. Man vänder istället de två övre elementen, det blir samma funktion. Man vill normalt att basens kon skall röra sig utåt med en positiv spänning på röda polen på högtalarlådan.

Annars är det väl bara att limma och koppla vidare då. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-22 11:26

Varför känns det som att folk inte läser frågeställningar och svar tillräckligt noggrannt 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-22 11:33

OK, då.
För mig ser det ut som ett riktigt schema med undantag för symbolerna längst ner.
Där generatorerna sitter kan man koppla ihop ingångarna eller om man det ska köras tri-amping separata kontakter för bas- mellan- och diskant. Men kör man triamping behövs inget passivt filter.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-01-22 13:12

JockScott skrev:Varför känns det som att folk inte läser frågeställningar och svar tillräckligt noggrannt 8)

Det kan du bara svara på själv, men det brukar ta emot att svara på sånt. 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-22 13:18

Nu är jag inte schema-expert... men är det inget att oroa sig över att spänningen på generator 3 är hälften av den på de övriga? Det störde i alla fall mig lite när jag kikade...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-22 13:51

Kan tillägga att jag har mätningar på detta, men de behåller jag för mig själv.

Det kan du bara svara på själv, men det brukar ta emot att svara på sånt.
Det vore inga problem, men jag kan ju inte svara för andra. Gissningar och hörsägen sysslar jag inte med :roll:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-22 15:05

Var det något sådant här du eftersökte.
Här har jag raffsat ihop hur man praktiskt skulle kunna montera delningsfiltret till basen.
(+) och (-) till vänster går till anslutningskontakten, där du också ansluter mellan och diskant.
Komponenterna fästs med buntband eller något lim som klarar lite belastning. De svarta kluttarna är lödningar.

Bild

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-22 16:15

soundbrigade skrev:Var det något sådant här du eftersökte.
Här har jag raffsat ihop hur man praktiskt skulle kunna montera delningsfiltret till basen.
(+) och (-) till vänster går till anslutningskontakten, där du också ansluter mellan och diskant.
Komponenterna fästs med buntband eller något lim som klarar lite belastning. De svarta kluttarna är lödningar.

Det är ett bra illustrativt hjälpmedel. och ska jag tolka detta så går spolens ledning som en "lång" ledare varefter man fäster övriga komponenter till plus samt sedan en ledare till minus där ett motstånd och en kodning går mellan plus och minus ledarna.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-22 16:47

JockScott skrev: Det är ett bra illustrativt hjälpmedel. och ska jag tolka detta så går spolens ledning som en "lång" ledare varefter man fäster övriga komponenter till plus samt sedan en ledare till minus där ett motstånd och en kodning går mellan plus och minus ledarna.

Vågar inte svara ja för jag tror inte jag håller med till 100% ...

Till vänster kommer signal in (+) på spolen. Signalen passerar genom spolen, MEN över parallellt spolen ligger en konding i serie med ett motstånd. Allt leder till högtalaren. Paralellet över högtalaren ligger ett motstånd och en konding.
Alla beteckningar är hämtade från ditts chema.

Sådana här skisser gör jag som ändå är erfaren konstruktör för att inte göra fel.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-22 16:52

Signalen passerar genom spolen, MEN över parallellt spolen ligger en konding i serie med ett motstånd.

Ok, missade att den första kondningen och motståndet inte passerar/de spolen. men jag förstår skissen iaf.

Men det är som sagt, och har hela tiden varit syftet med tråden just att översätta det teoretiska kunnandet till praktisk verklighet. Har inte gjort sånt här tidigare och jag kollar, dubbelkollar, trippelkollar och är jag ej nöjd kollar jag igen 8) Ett övningsobjkt hade varit bättre, men sådant finns tyvärr ej nu och finns nog ingen tid eller lust att bygga nåt bara för att prova före.

Förresten, visst är det så att komponenterna inte har riktning?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-01-22 18:10

Jag förstår inte riktigt vad du frågar efter. Jag tycker frågan är lite ospecificerad. Lite "hur löder man filter". Man vet liksom inte vad du tycker är självklart och vad du behöver hjälp med.

Jag tror du får bättre hjälp som du avgränsar dig lite och tar ett problem i taget. Det är nog därför du upplever att du inte riktigt får svar på dina frågor, de är inte avgränsade och du berättar inte vad du kan och vart du stöter på patrull.

Hur vet jag att det blir rätt?
Du ska kunna följa ledningarna och se att de leder till samma knutpunkter som på schemat. Då blir det rätt. Du kan också mäta med ohmmeter och kolla så att resistansen är låg (nära 0ohm) om du är osäker på om det verkligen blivit kontakt.

För enkelt? För svårt?

Förresten, visst är det så att komponenterna inte har riktning?

Inga av komponenterna (förutom högtalarelementen) har någon polaritet som du behöver ta hänsyn till i den här kopplingen.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-01-22 19:23

JockScott skrev:Varför känns det som att folk inte läser frågeställningar och svar tillräckligt noggrannt 8)

:?
Om det är någon som inte svarar på frågor så är det väl DU?

Om du nu själv anser att du kan läsa schemat, varför förklarar du då inte vad det föreställer och varför det ser ut som det gör?

Och varför detta hemlighetsmakeri? (JockScott har satt lösenord på sin PhotoBucket, villket han måste gjort idag, om det inte var så att jag omedvetet lyckade hacka mig in igår förstås 8))

Men nyfiken som jag är så kan jag inte låta bli att spekulera lite! :) Är det en sån här du bygger? Fast då med en annan filtertyp förstås. Kanske har någon kompis till dig ritat det?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-22 20:27

:D...ja det är tydligt framgånget att det är lite hemlig konstruktion(ang filter) Det står varför jag inte delar ut allt hur som helst.

Sedan har jag förklarat vad jag vill ha hjälp med, den praktiska delen av att löda ihop filtrena. Hur man praktiskt placerar och löder ihop det. Schemat kan jag tro det eller ej tyda någorlunda men omsätta i praktik är en anna sak.

Att det är de 3 kretsarna Bas/mellan/diskant är jag medveten om. Ingen enskild basmodul eller annat.

Sedan är det ju så att det finns en bild av filtret, och ser jag på bilden och sedan schemat så ser det för mig obegripligt ut hur jag ska sätta ihop det. Enklare troligen att dela upp det som det föreslås här i tråden med 3 separata delar.

ch varför detta hemlighetsmakeri? (JockScott har satt lösenord på sin PhotoBucket, villket han måste gjort idag, om det inte var så att jag omedvetet lyckade hacka mig in igår förstås Cool)

Men nyfiken som jag är så kan jag inte låta bli att spekulera lite! Smile Är det en sån här du bygger? Fast då med en annan filtertyp förstås. Kanske har någon kompis till dig ritat det?

Det är satt lösen igår, därför att det inte ska vara tillgängligt att gå in hur som helst. Hade missat det vid Photobucket registreringen.

DR Funk, hade du läst mer noggrannt i tråden så hade du sett att det är en Avalon Eidolon klon jag bygger, ingen opus (soup) och den är konstruerad av en kunnig DIY:are som av någon för mig okänd anledning ville hålla det hemligt. Varför han delade med sig till mig vet jag ej, kanske blev imponerad av mina tidigare byggen 8) Så varför skulle jag inte respektera hans önskan?!

Att folk blir mer nyfikna och vill veta än mer är förklarligt men tyvärr. Jag har inte den tekniska kompetensen att utvärdera tanken bakom hans filter eller mätningarna heller.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-01-22 22:02

JockScott skrev::D...ja det är tydligt framgånget att det är lite hemlig konstruktion(ang filter) Det står varför jag inte delar ut allt hur som helst.

Jag vänder mig egentligen inte emot det, fast det gör det inte precis lättare att hjälpa dig. Däremot tror jag att du skjuter dig själv i foten genom att inte svara rakt på frågor som jag ställer för att det inte skall finnas några tvivel vad ritningen egentligen avser!
Om du inte förstår mina eller andras frågor så säg det. Inget att skämmas över. Du har förresten fortfarande inte svarat på min fråga om det är frågon om någon slags tri-amping/tri-wiring!

Du skriver att du inte delar ut allt. Betyder det att du sitter och håller på ytterligare scheman?
Sedan har jag förklarat vad jag vill ha hjälp med, den praktiska delen av att löda ihop filtrena. Hur man praktiskt placerar och löder ihop det. Schemat kan jag tro det eller ej tyda någorlunda men omsätta i praktik är en anna sak.

Nej, det är faktiskt två sidor av samma mynt tycker jag. Bättre idé att säga att du inte kan läsa schemat. För det är ju det du vill ha hjälp med, eller hur? Mer om det nedan.
Att det är de 3 kretsarna Bas/mellan/diskant är jag medveten om.

Vad menar du exakt? Jag förstår inte.
Ingen enskild basmodul eller annat.

Men det låg nära till hands att tro det, pga av schemats otydlighet/tvetydighet. paa gjorde den tolkningen, jag själv trodde att det kunde vara en förklaring. Tala därför om sånt!

Sedan är det ju så att det finns en bild av filtret, och ser jag på bilden och sedan schemat så ser det för mig obegripligt ut hur jag ska sätta ihop det. Enklare troligen att dela upp det som det föreslås här i tråden med 3 separata delar.

ch varför detta hemlighetsmakeri? (JockScott har satt lösenord på sin PhotoBucket, villket han måste gjort idag, om det inte var så att jag omedvetet lyckade hacka mig in igår förstås Cool)

Men nyfiken som jag är så kan jag inte låta bli att spekulera lite! Smile Är det en sån här du bygger? Fast då med en annan filtertyp förstås. Kanske har någon kompis till dig ritat det?

Det är satt lösen igår, därför att det inte ska vara tillgängligt att gå in hur som helst. Hade missat det vid Photobucket registreringen.

DR Funk, hade du läst mer noggrannt i tråden så hade du sett att det är en Avalon Eidolon klon jag bygger, ingen opus (soup) och den är konstruerad av en kunnig DIY:are som av någon för mig okänd anledning ville hålla det hemligt. Varför han delade med sig till mig vet jag ej, kanske blev imponerad av mina tidigare byggen 8) Så varför skulle jag inte respektera hans önskan?!

Att folk blir mer nyfikna och vill veta än mer är förklarligt men tyvärr. Jag har inte den tekniska kompetensen att utvärdera tanken bakom hans filter eller mätningarna heller.

Alltså vad jag vänder mig emot är att du inte svarar på frågor med en gång, det är ju för att kunna hjälpa dig. Hade du sagt med en gång att det rörde sig om ett par trevägare så hade det förklarat ett och annat, och för den delen dementerat basmodulteorin.
Sen om det är en A eller en B, eller för den delen något annat är egentligen oväsentligt, även om det vore kul att veta vad du har på G.

Åter till grundfrågan. Det schema du visat oss är visserligen tvetydigt i sig självt, men nu när vi vet att det är en trevägare utan separat basmodul det rör sig om så kan vi arbeta efter det ändå.
Så här är det formodligen tänkt att hålla ihop:

Bild

Jag tolkar schemat så här: de tre elementen i kretsen kopplad till generator 4 motsvarar de tre översta kretsarna. Filtret är alltså av paralell-typ. På bilden har jag kopplat ihop dem paralellt, samt ritat ut koppling till minus istället för jord.
(Jord kallar man de små uppochnedvända granarna på schemat. Det är samma sak som minus-ingången i det här sammanhanget.)
Hänger du med?

Sen tycker jag att du skall göra så här: beställ hem komponenter och när du har dem såga till en masonitskiva (eller vad du nu vill ha, ickemagnetisk mdf kanske :D ) och lägg ut komponenterna så som du tror att dom skall ligga. Fast dem med häftmassa och sätt en tejpsnutt där du tänkt löda. Märk ut + och - där elementen skall kopplas in.
Posta sedan en högupplöst bild och invänta eventuella OKn eller ändringsförslag. Sen är det bara att fästa komponenterna och löda ihop dem!

Lycka till!

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-22 22:20

Om du inte förstår mina eller andras frågor så säg det. Inget att skämmas över. Du har förresten fortfarande inte svarat på min fråga om det är frågon om någon slags tri-amping/tri-wiring!

Det är ju så här, jag förstår dina frågor men alla svar kan inte delas ut som jag nu skrivit hur många gånger som helst. Sedan har det inte kommit så många frågor, en massa förslag och spekulationer som jag ganska tydligt svarat och förklarat varför jag tänker göra som jag tänkt.

Man jag undrar, förstår verkligen alla vad det är frågan om? Och svaren med information som ges?!

Hade du sagt med en gång att det rörde sig om ett par trevägare så hade det förklarat ett och annat, och för den delen dementerat basmodulteorin.

Alltså, var basmodulteorin kommer ifrån eller var informationen om att det är en trevägare skulle saknas vet jag faktiskt inte. Till och med en novis som mig har direkt förstått vad jag sett på. Ett 3-vägs filter (passivt) med separat kretsar. Antingen är jag för okunnig för att röra om det mer än nödvändigt eller kunnigare än jag trodde...vet inte.

Bättre idé att säga att du inte kan läsa schemat. För det är ju det du vill ha hjälp med, eller hur? Mer om det nedan.

Schemat är inte svårläst på så sätt att tyda ut vilken krets som är vad, vilka komponenter samt vilka värden som är vad. Det svåra för mig är...praktiska.

Nå, nu är det nog tjatat om vem som förstår vad. Jag har det ganska klart för mig vad jag förstår. Filterkomponenter är på väg, och det är mycket möjligt det kommer uppföljning i tråden om hur det sitter på plattan.

Tackar iaf för den nyttiga info som getts.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-22 22:36

paa skrev:Bara att limma upp komponenterna efter schemat på en platta med smältlim eller silikon, och löda ihop alla förbindningar.
Generator 1, 2 och 3 är ju bara att koppla ihop till plus (röd) på terminalen, och alla jordpunkter kopplas ihop till minus (svart) på terminalen.

Ragnwald skrev:Böj eller vira ihop ändarna som ska lödas ihop, så att de har bra mekanisk kontakt med varandra.

Hoppas det bidrog.

Du kan ju ha separata plattor för varje del av delningsfiltren. Montera dem så långt från elementen du kan, och gärna separerade från varandra. Hålig masonit är ett bra material. Buntband kan användas för att förankra spolar.

8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-22 22:56

Smältlim kan man använda om man vill.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-01-22 23:37

Om jag var du skulle jag skissa på ett papper (eller i valfritt rit/CAD program) hur du tänker dig att filtret kommer bli. Sätt ut en liten marketing vid varje lödning och skriv ut varje anslutning. När du inte kommer längre eller har frågor så posta skissen i den här trådan så kan vi komma med förslag etc. Innan du löder kan du göra likadant.
Jag liksom många andra här dubbelkollar gärna det du åstadkommer.
Lycka till!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-22 23:40

Ni upprepar ju allt jag skrivity och gjort, JUH! :x

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-01-23 00:07

soundbrigade skrev:Ni upprepar ju allt jag skrivity och gjort, JUH! :x

Det beror bara på att det som du säger tål att upprepas! :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-23 09:19

8)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-23 09:29

Känns iofs sig att allt som behövde sägas klarades upp på de 5-6 första inläggen :roll:

Men kul folk vill engagera sig.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-01-31 14:02

Har nu en hel låda med filterkomponenter, ska nu få ihop skiten

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-31 14:09

JockScott skrev:Känns iofs sig att allt som behövde sägas klarades upp på de 5-6 första inläggen :roll:

Det tyckte inte jag. Då hade jag inte skrivit mitt inlägg alls.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-03 20:07

Håller på att lägga ut komponenterna lite halvdant.

Inser att det är inte helt sjäövklart hur de ska kopplas ihop, har förstått att det är skillnad på kretsschema och layout. Om någon har en stund över och skissar lite hur komponenterna bör kopplasihop efter schemat "layout" som är bifogat (ev. lite utförligare än ex. Dr Funk´s) så vore det tacksamt.

Annar kommer jag väl fota och lägga ut lite bilder för kommentar innan det löds ihop på riktigt.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-03 22:45

Och kan någon förklara hur man ska få plats med allt detta på denna platta (25x30cm) Det är meningen allt ska rymmas.

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-03 22:54

JockScott skrev:Och kan någon förklara hur man ska få plats med allt detta på denna platta (25x30cm) Det är meningen allt ska rymmas.

Spolarna får för det första inte ligga ner som de gör. De ska vändas så de är 90 grader vända från varandra så magnetfält från en spole inte passerar genom en annan.
Jag skannar och visar hur man kan bygga.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-03 22:57

soundbrigade skrev:
JockScott skrev:Och kan någon förklara hur man ska få plats med allt detta på denna platta (25x30cm) Det är meningen allt ska rymmas.

Spolarna får för det första inte ligga ner som de gör. De ska vändas så de är 90 grader vända från varandra så magnetfält från en spole inte passerar genom en annan.
Jag skannar och visar hur man kan bygga.

Jo, lite av teorin hur de ska förhålla sig till varandra vet jag redan. Nu är det på bilden bara lagt ut allt som ska rymmas på plattan. Och jag misstänker att det inte gör det...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-04 01:16

Vem har bestämt storleken på plattan?

Varför delar du inte av det till tre plattor?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-04 07:56

Kaffekoppen skrev:Vem har bestämt storleken på plattan?

Det är konstruktionen som bestämt storlek på plattan. Det är precis så här stor plats det finns för det.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-04 08:09

JockScott skrev:

Det är konstruktionen som bestämt storlek på plattan. Det är precis så här stor plats det finns för det.

Konstig konstruktion om det inte får plats ett filter ;)

Nåväl, det går alltså inte att få in större platta än så och det går inte att dela av filtret i tre delar?

Då får det väl bli ett externt filter, samla anslutningskablarna i en strumpa så ser det inte så stökigt ut.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-04 10:17

Kaffekoppen skrev:
JockScott skrev:

Konstig konstruktion om det inte får plats ett filter ;)

Nåväl, det går alltså inte att få in större platta än så och det går inte att dela av filtret i tre delar?

Då får det väl bli ett externt filter, samla anslutningskablarna i en strumpa så ser det inte så stökigt ut.

Nu har jag väl inte valt de minsta delningsfilterkomponenterna (kopparfoliespolar, Aydyn plus), men det ska enligt beskrivning rymmas ett filter efter de schema jag visat.

Har iofs sett en bild på ett nästan färdigt filter med i stort sett samma komponenttyper och det ska rymmas....om man är bra på göra filter.
För en kunnig som vet exakt hur det ska lödas ihop och hålla reda på in/utgångar skulle det säkert vara lättare få plats på plattan.

Så är det.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-04 10:24

Titta på bilderna jag skickade i PM:et (klicka på dem så blir de större). Lägg ut komponenterna du har på plattan ungefär som de ligger på ditt schemat. Två av spolarna får du ställa upp - måste! Limma det som har kontakt med plattan med avsevärda mängder smältlim. Använd kondingar och motstånd till att göra kontakt mellan komponenterna.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 00:22

Ungefär så här borde spolarna placeras. men då är det bara resten kvar...

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-06 10:33

Kan du verkligen inte dela upp plattan?

Var bor du???

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 11:43

soundbrigade skrev:Kan du verkligen inte dela upp plattan?

Var bor du???

Jo, borde väl gå att placera 2-3 mindre tumma MDF(eller hålmasonit) bitar på plattan. Men det är denna platta allt ska rymmas på, den ska skjutas in i ett utrymme och stå vertikalt i lådan i ett spår. Det ska fungera enligt konstruktionen och rymmas.

Jag finns i Luleå, finns det en duktig filterlödare här i trakten så är hjälp tacksamt.

Har kollat lite efter din beskrivning, men jag är antingen hopplöst fall eller så vetefan. Men jag är ännu inte riktigt klok på hur jag ska fixa detta.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-06 13:14

Det finns väl inget logiskt skäl att följa beskrivningen fullt ut när du iallafall har andra komponenter som inte kommer fungera som filtret ursprungligen var tänkt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-06 13:45

De flesta plattor har två sidor. 8)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 13:53

Kaffekoppen skrev:Det finns väl inget logiskt skäl att följa beskrivningen fullt ut när du iallafall har andra komponenter som inte kommer fungera som filtret ursprungligen var tänkt.

Öh, vad menar du nu. Det är precis dessa komponenter som ingår i "orginalfiltret" Exakt dessa värden på komponenterna, och i de flesta fall samma typ av komponenter.

Är väl onödigt att konstruera helt nytt filter efter de märken som komponenterna har.

Nattlorden: Yepp, om det vore möjligt att använda båda sidor. men det är det inte i detta fallet. Nog har jag väl en del att tänka med själv, och de förutsättningar jag ger är de som finns. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-06 13:57

JockScott skrev:Nattlorden: Yepp, om det vore möjligt att använda båda sidor. men det är det inte i detta fallet. Nog har jag väl en del att tänka med själv, och de förutsättningar jag ger är de som finns. 8)

Det kan man väl inte förutsätta? Ibland missas de enklaste lösningarna för att de är för enkla... att montera filterskivan en bit ut från väggen är inte den mest konventionella lösningen ju.

Fast hade jag varit dig hade jag byggt en låda utanför och bara dragit kablar in... Det kommer jag göra nästa gång jag bygger något själv... så kan man pillra hur mycket man vill senare utan besvär... och så lämnar man fritt fram för dsp-bi/tri-amp lösningar också.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-06 14:04

TAJM AOT

Filtret är fastlagt - klart!

Utrymmet i högtalaren där filtret ska in fastlagt - ?

Monteringsplattan fastlagd - ?

Min undran är (för detta är en undran), om nu schemat för filtret är klart, är det så att de brädlappar du visat på bild är de absolut största brädlappar som går in i det givna utrymmet?

Vidare:

Vad säger upphovsmannen till högtalarna? Hur föreslår han att filtret byggs upp?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-02-06 14:06

Här är ett bättre förslag:

Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 14:42

soundbrigade skrev:TAJM AOT

Filtret är fastlagt - klart!

Utrymmet i högtalaren där filtret ska in fastlagt - Ja, det är angivna måtten. Varken mer eller om det finns anledning vilket det inte gör mindre.

Monteringsplattan fastlagd - Ja!

Min undran är (för detta är en undran), om nu schemat för filtret är klart, är det så att de brädlappar du visat på bild är de absolut största brädlappar som går in i det givna utrymmet? Ja, har skrivit detta tidigare

Vidare:

Vad säger upphovsmannen till högtalarna? Hur föreslår han att filtret byggs upp?Spolarna som visat på min bild ovan

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-06 14:58

Jag känner att du borde stoppa ner i allt i en Jiffy-påse och skicka åt helve... till förste frivillige som vill löda ihop.

Diskussionen har på något sätt gått i stå. jag har inget övermått av tid att pula med det, ut skulle råda dig att konsultera snubben som kommit på den här högtalarmodellen.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 14:59

Naqref™ skrev:Här är ett bättre förslag:

Bild

Ok, tackar!

Platsmässigt borde det inte göra skillnad men vet ej hur det blir med placreringen av övriga komponenter.

En jäkligt dum fråga av en icke elektronikkunnig. Går strömmen alltid en väg dvs. utifrån en kontaktpunkt som delas av ex 2kretsar kan man lita på att strömmen fördelas ut till de båda utan koppling till den andra.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-06 15:06

JockScott skrev:En jäkligt dum fråga av en icke elektronikkunnig. Går strömmen alltid en väg dvs. utifrån en kontaktpunkt som delas av ex 2kretsar kan man lita på att strömmen fördelas ut till de båda utan koppling till den andra.

Om strömmen kommer till ett "vägskäl" delar strömmen på sig i ett förhållande som har att göra med resistansen/impedansen i de två vägarna den kan gå.
Ex om strömmen 1A delas upp i två vägar med vardera motståndet 1 Ohm, kommer strömmen att delas upp i två 1/2-strömmar.
Är förhållandet 1 Ohm i ena vägen och 3 Ohm den andra delas strömmen upp så 1/4 åker en vägen och 3/4 den andra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-06 15:08

JockScott skrev:En jäkligt dum fråga av en icke elektronikkunnig. Går strömmen alltid en väg dvs. utifrån en kontaktpunkt som delas av ex 2kretsar kan man lita på att strömmen fördelas ut till de båda utan koppling till den andra.

Förstår inte vad du menar med det absolut sista.

Om du förstår dig på rinnande vatten, så tänker du dig att vid + och - finns ett par sjöar, men de ligger på olika höjd. När du kopplar så förbinder du dem med rännor. Är det en smalare ränna rinner mindre vatten genom (motståndet), sätter du någon form av membran tvärs över som bara låter vattnet sippra genom så har du en kondensator, har du en större burk på vägen som inte låter vattnet flöda fritt genom förrän den fyllts, så har du en spole... sen för att få växelström, så vippar du hela landskapet upp och ned så att + och - bytar plats regelbundet.

Hoppas nu jag fick ihop analogin rätt...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 15:13

Nattlorden skrev:

Om du förstår dig på rinnande vatten, så tänker du dig att vid + och - finns ett par sjöar, men de ligger på olika höjd. När du kopplar så förbinder du dem med rännor. Är det en smalare ränna rinner mindre vatten genom (motståndet), sätter du någon form av membran tvärs över som bara låter vattnet sippra genom så har du en kondensator, har du en större burk på vägen som inte låter vattnet flöda fritt genom förrän den fyllts, så har du en spole... sen för att få växelström, så vippar du hela landskapet upp och ned så att + och - bytar plats regelbundet.

Jepp, förstår det du skriver tänkte inte riktigt på hur en älv går från punkt A till B med diverse hinder i vågen. Jag tänkte mer på kortslutning eller vad som kan hända mellan 2 olika kretsar som exempel diskant/mellan som delar samma kontaktpunkt. Vet ej exakt hur jag ska förklara..en bifurkation kanske!?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-06 15:19

JockScott skrev:Jepp, förstår det du skriver tänkte inte riktigt på hur en älv går från punkt A till B med diverse hinder i vågen. Jag tänkte mer på kortslutning eller vad som kan hända mellan 2 olika kretsar som exempel diskant/mellan som delar samma kontaktpunkt. Vet ej exakt hur jag ska förklara..en bifurkation kanske!?

Tja, + & - på diskanten skall inte gå till samma punkt*... då kommer där inget genom den... men att flödet går på olika sidor om en ö med olika hinder i vardera sidan är ju inget problem.

Tricket med delningsfilter är ju att de frekvenser som inte skall spelas av basen skall lockas välja en trevligare väg förbi baselementet. Och på samma sätt att de låga frekvenserna hittar en roligare väg förbi diskanten. Som tur är har man spolar och kondensatorer som har olika tröghet vid långsamma och snabba förlopp.

Tar du som exemplet "membranet i röret" ovan, och vickar röret snabbt fram och tillbaka så kommer du inte att märka speciellt mycket av att det tar stopp, medan häller du bara på ett håll under en lång tid så tar det definitivt stopp.

* utan att det sitter komponenter däremellan

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-02-06 15:35

JockScott skrev:
Nattlorden skrev:

Jepp, förstår det du skriver tänkte inte riktigt på hur en älv går från punkt A till B med diverse hinder i vågen. Jag tänkte mer på kortslutning eller vad som kan hända mellan 2 olika kretsar som exempel diskant/mellan som delar samma kontaktpunkt. Vet ej exakt hur jag ska förklara..en bifurkation kanske!?

Varför frågar du detta? Har du någon modifikation i tankarna, eller är du orolig för att det ska bli något fel?

Sedan undrar jag, hur mycket kan du bygga på höjden på plattan? För det går nämligen utmärkt att göra så, även om det kanske blir lite pill.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 15:56

Tricket med delningsfilter är ju att de frekvenser som inte skall spelas av basen skall lockas välja en trevligare väg förbi baselementet. Och på samma sätt att de låga frekvenserna hittar en roligare väg förbi diskanten. Som tur är har man spolar och kondensatorer som har olika tröghet vid långsamma och snabba förlopp.

Ungefär därnånstans skriver du något som jag inte hade en aning om ang. delningsfilter. Det är alltså så att man med hjälp av komponenter, som spole, kondensatorer etc. styr strömflödet och frekvenser till de olika utgångarna(elementen) förstår jag rätt? De som inte ska gå igenom filtreras bort/tar en annan väg? Att delningsfilter är till för att filtrera frekvenser till olika element är jag medveten om men hur funktionen inne i filtret är har jag aldrig satt mig in i.

Det är ju så att de flesta delningsfilter har väl ändå samma ingång (högtalarkabel) som sedan delas upp i 2-3 olika kretsar. Ibland kan det för ett otränat öga verka som att kretsarna flyter ihop då det tillsynes kan tycka dela samma spole/kabel. För mig har det varit obegripligt att samma krets delar samma bana på vissa ställen.

Gör jag det onödigt komplicerat i mitt tänk ang delningsfilter och dess funktion.

Dr Funk: Det finns inte mycket på höjden, tror det är 12 max 15cm.

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-06 16:08

Hoppas verkligen att den som räknat ut detta vet vad vederbörande sysslar med..... kan ju låta hur "skojigt" som helst om man inte har alla parametrar från lådor m.m. med i filtret.

Med det lilla utrymmet så hade jag nog försökt separera filtren, då kommer ju spolarna lite längre isär också.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 16:13

snillet skrev:Hoppas verkligen att den som räknat ut detta vet vad vederbörande sysslar med..... kan ju låta hur "skojigt" som helst om man inte har alla parametrar från lådor m.m. med i filtret.

Med det lilla utrymmet så hade jag nog försökt separera filtren, då kommer ju spolarna lite längre isär också.

Oroa dig inte, han är rätt välkänd i sina kretsar. Har en del uppskattade projekt på sitt samvete och rätt hyffsade grejer själv.

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-06 16:29

JockScott skrev:
snillet skrev:Hoppas verkligen att den som räknat ut detta vet vad vederbörande sysslar med..... kan ju låta hur "skojigt" som helst om man inte har alla parametrar från lådor m.m. med i filtret.

Oroa dig inte, han är rätt välkänd i sina kretsar. Har en del uppskattade projekt på sitt samvete och rätt hyffsade grejer själv.

Bra :), har sett för många bli besvikna på "expertråd".

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 16:36

snillet skrev:
JockScott skrev:

Bra :), har sett för många bli besvikna på "expertråd".

kan ju inte veta på förhand hur det blir då jag aldrig sett eller hört dessa högtalare. Men om man letar på nätet efter "Milestone speaker" en klon på avalon Opus så är det han som gjort detta projekt som tipsade mig om att ta kontakt med han som gjort det jag bygger som är klon på Eidolon. Då han bidragit med "experthjälp" till just filtret till "milestone" ungefär så mycket kan jag säga...
Senast redigerad av JockScott 2008-02-06 16:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-02-06 16:38

JockScott skrev:

Ungefär därnånstans skriver du något som jag inte hade en aning om ang. delningsfilter. Det är alltså så att man med hjälp av komponenter, som spole, kondensatorer etc. styr strömflödet och frekvenser till de olika utgångarna(elementen) förstår jag rätt? De som inte ska gå igenom filtreras bort/tar en annan väg? Att delningsfilter är till för att filtrera frekvenser till olika element är jag medveten om men hur funktionen inne i filtret är har jag aldrig satt mig in i.

Det är ju så att de flesta delningsfilter har väl ändå samma ingång (högtalarkabel) som sedan delas upp i 2-3 olika kretsar. Ibland kan det för ett otränat öga verka som att kretsarna flyter ihop då det tillsynes kan tycka dela samma spole/kabel. För mig har det varit obegripligt att samma krets delar samma bana på vissa ställen.

Gör jag det onödigt komplicerat i mitt tänk ang delningsfilter och dess funktion.

Dr Funk: Det finns inte mycket på höjden, tror det är 12 max 15cm.

12cm är mycket. Bygg på höjden!
Sedan så tycker jag att du borde läsa lite ellära någon gång, stilla din nyfikenhet så att säga. Fast man behöver inte kunna ett skvatt teori för att kunna bygga elektronik dock!

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 16:41

Sedan så tycker jag att du borde läsa lite ellära någon gång, stilla din nyfikenhet så att säga. Fast man behöver inte kunna ett skvatt teori för att kunna bygga elektronik dock!

Det är ju inte så jäkla mycket då komponenterna i sig är ganska stora. Men om det finns vettiga lösningar på det så varför inte.

Jo, borde läsa på mer. problemet är att jag iaf tidigare alltid har varit totalt ointresserad av elektronik. Jag är väl mer praktiker och bygger...Men efter att nu byggt ett antal högtalare och alltid lejt bort filterlödandet tyckte jag det var dags prova själv så man kan göra allt i framtiden...kanske dumt bara börja med det hitills mest komplicerade (största) filtret.[/quote]

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-02-06 17:00

JockScott skrev:

Det är ju inte så jäkla mycket då komponenterna i sig är ganska stora. Men om det finns vettiga lösningar på det så varför inte.

Jo, borde läsa på mer. problemet är att jag iaf tidigare alltid har varit totalt ointresserad av elektronik. Jag är väl mer praktiker och bygger...Men efter att nu byggt ett antal högtalare och alltid lejt bort filterlödandet tyckte jag det var dags prova själv så man kan göra allt i framtiden...kanske dumt bara börja med det hitills mest komplicerade (största) filtret.
[/quote]

Men du har iaf faktiskt-gänget att luta dig på, alltid en tröst eller hur?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-02-06 20:17

Är väl egentligen bara att börja lägga ut komponenterna och tejpa istället för att löda. Checka av varje punkt på schemat efter att du lagt dit komponentbenen, sen när du tycker allt ser klart ut tar du en bild och lägger upp. Är ju inte direkt kritiskt hur komponenterna ligger förutom spolarna så det borde gå att få plats. Och kör du med tejp först så går ju ingen sönder.

(är ju betydligt viktigare hur mdf-bitarna hamnar när man limmar ihop en låda, så klarar du det klarar du att lägga ut komponenter till ett filter också! :wink: )

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-06 20:41

Om han som gjort denna filterlayout är så bra och välkänd i "sina kretsar" borde detväl finnaqs dokumentation och bilder på hur filtret skall monteras.

Du får tycka vad du vill, men det känns vettlöst att trycka ihop allt sådär tätt i en 3-vägare.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 20:51

Kaffekoppen skrev:Om han som gjort denna filterlayout är så bra och välkänd i "sina kretsar" borde detväl finnaqs dokumentation och bilder på hur filtret skall monteras.

Varför tycker du det? Finns alla projekt som i övrigt är väldokumenterade med layouter? Tror knappast det, vanligare är väl scheman.

Detta är inget projekt som ligger ute, det har jag fått av honom per mail efter en del kontakt och diskuterande ang de Avalonkloner han bidragit till. Detta är hans egen konstruktion och som jag nu skrivit flera gånger inget som han ville dela med sig av offentligt.

Och jo, han har tidigare skickat en bild på ett halvfärdigt filter, varit i kontakt med honom i veckan och efter sin semester lovade han återkomma med bilder.

Tycker att tråden har varit onödigt lång och avhandlats många problem förutom de verkliga problem och frågeställningar jag haft. Råd och svar ang. frågeställningen som egentligen gäller exakt hur layouten borde se ut är tacksamma i fortsättningen annat kan vi lämna nu.

Är väl egentligen bara att börja lägga ut komponenterna och tejpa istället för att löda. Checka av varje punkt på schemat efter att du lagt dit komponentbenen, sen när du tycker allt ser klart ut tar du en bild och lägger upp. Är ju inte direkt kritiskt hur komponenterna ligger förutom spolarna så det borde gå att få plats. Och kör du med tejp först så går ju ingen sönder.

(är ju betydligt viktigare hur mdf-bitarna hamnar när man limmar ihop en låda, så klarar du det klarar du att lägga ut komponenter till ett filter också! Wink )

Ska börja med detta och se hur det går, med lite feedback borde det till slut bli något liknande ett filter.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-06 21:01

JockScott skrev:Och jo, han har tidigare skickat en bild på ett halvfärdigt filter, varit i kontakt med honom i veckan och efter sin semester lovade han återkomma med bilder.

Jätterbra.

Tråden blev nog lång eftersom det är svårt att se vad du egentligen ville, och att du utökat den med frågeställningar eftersom.

Lycka till!

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 21:23

Kaffekoppen skrev:
JockScott skrev:Och jo, han har tidigare skickat en bild på ett halvfärdigt filter, varit i kontakt med honom i veckan och efter sin semester lovade han återkomma med bilder.

Jätterbra.

Tråden blev nog lång eftersom det är svårt att se vad du egentligen ville, och att du utökat den med frågeställningar eftersom.

Lycka till!

Var är den utökade varianten? Frågeställningen har hela tiden handlat om att montera ihop ett filter efter ett schema och kontrollera att det är rätt.

Ibland känns det som att folk borde läsa frågeställningen noga och fundera efter vad man egentligen vill ha svar på.

Gäller ingen speciell bara allmänt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-06 21:39

Din första post verkade för mig iallafall handla om hur man löder och hur man kontrollerar att det har blivit rätt.

Saksamma, nu har du ju fått all hjälp du behöver och dessutom får du hjälp av konstruktören direkt.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 22:04

kaffekoppen: Nja, hur man löder har det aldrig handlat om, hur man monterar efter schema är huvudfrågan om nu någon missat detta.

Iaf har jag lagt ut komponenter som jag tror att de ska ligga för basdelen?!:

Bild

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 22:59

Så här tror jag kondensatorer och spolar ska ligga, det är efter bilder på halvfärdigt filter jag lagt dit komponenterna. Nere mot vänstra hörnet borde + in ligga och lite över mitten mot högra övre hörnet borde - in ska vara?

Sedan ska det motstånd lite varstans.

Bild

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 23:01

Jo, sitter det någon i trakterna av Norrbotten och vill hjälpa montera, ev. mot en liten betalning (alt. fika vid provlyssning av färdig produkt) så är det bara höra av er.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-18 00:35

Kan någon förklara i överdel på bilden som visar baskretsen i filtret varför det ser ut som att motståndet är inkopplat före 22uf kondensatorn som som enligt schemat ska sitta i serie med 100uf(svarta) kondensatorn och bli 122uF.

Som det ser ut så går den mitt mellan och sedan tar man ut både plus och minus till elementet direkt från 22uF kondensatorn i vardera ände.

Det stämmer inte riktigt med schemat men har kanske inga tekniska hinder?

Hade tänkt löda ihop det i helgen men har ej hunnit men började kolla lite mer och det stämmer inte riktigt för mig som egentligen är för okunnig men det kanske inte är några problem?!

Bild på färdigt filter(det som jag ska tillverka och fått från konstruktören):
Bild

Schema:
Bild

Ungefär såhär hade jag tänkt löda det, grovt lagt snyggar till vid fastmonteringen:
Bild

Rätt fel?

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-02-18 11:06

Kondingarna på 100µF och 22µF sitter paralellt, inte i serie. Vill man addera två kapacitanser så sätter man dem paralellt. vilket du också gjort. Motstånd därmet sätter man i serie för att addera resistanserna.
Komponenter som sitter paralellt behöver ingen särskild inbördes ordning, därav att hans montering "skiljer sig" från ordningen på schemat. Vad jag menar är att basen, R2 och de kondingar som utgör C6 inte behöver sitta i någon särskild ordning. Välj den snyggaste!

Sista bilden ser ok ut, men kolla så att det inte blir kortis vid spolen!

Lycka till!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-02-18 11:10

JockScott skrev:Så här tror jag kondensatorer och spolar ska ligga, det är efter bilder på halvfärdigt filter jag lagt dit komponenterna. Nere mot vänstra hörnet borde + in ligga och lite över mitten mot högra övre hörnet borde - in ska vara?

Sedan ska det motstånd lite varstans.

Här har det minsann inte knusslats. Shit pommes frites vilka dyra komponenter. Hoppas du fick rabatt... :)

/D

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-18 11:25

Kondingarna på 100µF och 22µF sitter paralellt, inte i serie. Vill man addera två kapacitanser så sätter man dem paralellt. vilket du också gjort. Motstånd därmet sätter man i serie för att addera resistanserna.
Komponenter som sitter paralellt behöver ingen särskild inbördes ordning, därav att hans montering "skiljer sig" från ordningen på schemat. Vad jag menar är att basen, R2 och de kondingar som utgör C6 inte behöver sitta i någon särskild ordning. Välj den snyggaste!

Ok, då förklarar det en del. Att kondensatorer pararellkopplas för uppnå värde hade jag ingen aning om (och tyckte även detta såg konstigt ut), att man gör så med motstånd vet jag och antog det var samma princip. Och var lite förvirrande då motståndet satt på "fel plats" som jag förstod det.

Så då är det bara snygga till mina kopplingar på sista bilden med mitt filter och löda ihop det.

Sen är det de andra två kretsarna men de återkommer jag med.

Här har det minsann inte knusslats. Shit pommes frites vilka dyra komponenter. Hoppas du fick rabatt...

Varför snåla om man lägger mycke tid och pengar på bygget i övrigt. Bara de bästa duger, och det är inte ens det jag köpt. Tog in offert på Duelund (från danmark) och skulle jag köpt filterkomponenter från dem hade bara filtret kostat lika mycket som hela bygget kostar. Och jo, fick en bra rabatt från Hifikit! Tidigare har de inte kunnat konkurrera med priser då jag kollat till andra byggen men hörde mig för och de var faktiskt klart billigare än både Hollänska och tyska firmor som annars har bra priser.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-18 11:41

Om du kollar en tråd här någonstans om delningsfilterkomponenter kan du läsa åsikter att vissa komponenters kvalitet har ganska liten betydelse för ljudåtergivningen, så varför betala mycket för något som inte ger någon förbättring.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-18 12:13

soundbrigade skrev:Om du kollar en tråd här någonstans om delningsfilterkomponenter kan du läsa åsikter att vissa komponenters kvalitet har ganska liten betydelse för ljudåtergivningen, så varför betala mycket för något som inte ger någon förbättring.

Helt ärligt, det där tror jag inte mycket på.

Man får ha vilken åsikt man vill, men inte säkert den är rätt. Att det ska vara precis samma produkt billiga och dyra är inte alls säkert. De dyra kondensatorerena jag har är betydligt större fysiskt mått än de billigare, de ska ha annat innehåll vilket jag inte undersökt...det är helt enkelt inte samma produkt kan man konstatera med ögat.

Att det sedan skiljer obefogat mycke i pris är en annan sak, troligen är tillverkningskostnaderna inte i relation med prisskillnaderna. Men då är vi tillbaka, ska man ha det bästa eller på vägen till det kostar det mer. Alla små skillnader man kan förbättra gör det till en bättre produkt, om sedan en del tycker att prisökning inte står i relation till prestanda är deras åsikt och skilt från fakta.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-18 12:30

Ja, det viktigaste är väl att man är tillfreds själv.

När jag gör högtalare har jag ett annat tillvägagångssätt, nämligen att jag använder rätt billiga komponenter i utvecklingsstadiet (men det behöver ju kanske inte du) så att jag ser om kombinationen element - filterkomponenter ger förväntat resultat.

Men eftersom du följer ett givet projekt är det helt rätt att använda precis de komponenter som orginalplanerna föreskriver - det är nämligen så att spolarnas motstånd och kondensatorernas beteende är en del av filtret.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-18 13:18

Kaffekoppen skrev:Ja, det viktigaste är väl att man är tillfreds själv.

När jag gör högtalare har jag ett annat tillvägagångssätt, nämligen att jag använder rätt billiga komponenter i utvecklingsstadiet (men det behöver ju kanske inte du) så att jag ser om kombinationen element - filterkomponenter ger förväntat resultat.

Men eftersom du följer ett givet projekt är det helt rätt att använda precis de komponenter som orginalplanerna föreskriver - det är nämligen så att spolarnas motstånd och kondensatorernas beteende är en del av filtret.

Precis, så är det. Nu behöver jag som sagt inte utvärdera utan följer ett färdigt koncept.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-18 13:18

Då gör du nog rätt.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-22 11:17

har börjat löda ihop filtrena.

Men om man vill försegla, isolera anslutningar/trådar kalla det vad man vill vad kan man använda? Byggsilikon?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-22 11:21

Behöver du göra det? Löd klart och testa innan du gör något sådant. Krympsland är OK annars.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-22 11:28

soundbrigade skrev:Behöver du göra det? Löd klart och testa innan du gör något sådant. Krympsland är OK annars.

Behöver vet jag inte, men det hör till de grejerna att de borde inte bli sämre?! Och sedan kanske det finns en viss chans att det vid något fel ev. kan skydda. Krympslange är lite besvärligt tråckla dit vid lödning utan jag tänker mer på något man lägger över ytan.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-22 11:51

Jag har fått tips om att pensla shellack på lödningar i rörsteg för att minska coronaeffekter och slikt, men här är det inget som behöver skyddas. Har du lött så tajt och kompakt som du visat tror jag inte saker kommer loss och orsakar kortslutningar.
Kletar du något över lödningarna blir det bara besvärligt om du måste ändra något. Krympslang eller eltejp om du absolut måste.

Inget blir bättre av att du kletar något på lödningarna. Troligtvis inte sämre heller ...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-23 10:00

Har nu lödit ihop den första kretsen, basdelen. Och det är tydligen mycket jag behöver veta om filter...

Bild

DÅ jag lödit ihop alla komponenterna efter beskrivningen samt bild jag har av färdigt filter samt provmäter med min enkla multimeter så ger den utslag av kontakt mellan plus och minus!? Är det vettigt? Jag satte dit 25 ohms motståndet sist och sist i ledet och före det gav multimetern inga utslag mellan plus och minus då bara kodningarna satt där men efter att jag satte dit motståndet ger den utslag av kontakt.

Ska det fungera så? Blir det inte kortslutning eller så?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-23 10:30

Tror det sitter bautakonding mellan + och -. När du ansluter ohmmeter laddas kondingen upp (det går ström) vilket ger en indikation på "kontakt". Hade du högtalare ansluten? I så fall ska du hamna på ca 8 ohm.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-23 10:38

soundbrigade skrev:Tror det sitter bautakonding mellan + och -. När du ansluter ohmmeter laddas kondingen upp (det går ström) vilket ger en indikation på "kontakt". Hade du högtalare ansluten? I så fall ska du hamna på ca 8 ohm.

Näe, jag mäter direkt på filtret, där anslutningen ska gå in och ur (på respektive plats i +/-) Om man mäter vid in/ut på vardera +/- ger den 0 utslag, men om man mäter ex. +in och -ut så säger den 0.02 samt även tvärtom dvs. den ger ett lite högre värde om man korsmäter. Dessa utslag gav det inte före jag satte dit motståndet då var multimetern "död" dvs inget utslag alls.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-24 22:35

Ingen som har ytterliggare åsikt eller förklaring varför jag får kontakt mellan plus och minus ledaren då jag satt dit motståndet i filtret ovan?

Ska det vara så? Varför?

Innan jag går vidare med resten måste jag försöka ta reda på vad jag gör och vad som händer.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-24 22:59

Värde på motstånd?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-24 23:10

Motståndet är 25ohm, enligt schema för filter på basdelen.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-25 20:49

Ingen vågar sig tydligen på att utveckla varför det blir spänning mellan plus och minus i filtret, efter att motståndet sattes dit.

Men om jag vänder på det, och försöker få verifierat det jag antar efter att läst lite.

Det går alltid(ofta) ström mellan plus och minus i ett filter, spänningen är så låg/ofarlig att det inte är skadligt eller fara för kortslutning?

Som exempel, att korsa plus och minusledare i en högtalarkabel är inte att rekommendera men i filter så fungerar det så.

Nu är lådorna nästan klara så snart är det bara filter som saknas för provspelning:

Bild

Bild

Bild

Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-25 20:52

Snyggt jobbat!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-25 20:56

Ja djävlar i min dosa .... ska vi byta JockScott?! Jag bygger dina filter, du bygger mina lådor? :D

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-25 20:58

Skit i lådorna, svara på frågorna istället!

8)

Nog tror jag de finsn de som kan rabbla termer och tekniska förklaringar hur länge som helst.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-25 21:02

Jag tycker det är bättre att du vänder dig till konstruktören med dem eftersom du har kontakt med honom.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-25 21:03

Kaffekoppen skrev:Jag tycker det är bättre att du vänder dig till konstruktören med dem eftersom du har kontakt med honom.

Men jag förmodar att det är vanliga tekniska förklaringar, inget ovanligt.

Som jag förstått är det så att det går spänning mellan plus och minus i filter. att däremot korsa högtalarkablarna är inget att rekommendera.

Och det är som vanligt, är någon för blyg att skriva offentligt kan man PM:a

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-25 21:40

Om jag ser rätt, så ska motståndet vara 33Kohm, men jag kanske ser fel.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-25 21:52

Ragnwald skrev:Om jag ser rätt, så ska motståndet vara 33Kohm, men jag kanske ser fel.

Nja, du ska se på den nedersta filterkretsen som heter 11-581. och det sista motståndet som går pararellt det är 25ohm (seriekopplat 10+15, ska fungera vad jag förstår). Seriemotståndet med 0.68uf kondensatorn är 33ohm. Och har jag gjort fel så säg.

Bild
Senast redigerad av JockScott 2008-02-25 23:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-25 21:57

25.000 ohm blir väl 25Kohm, antar jag att det menas där.
Lite märkligt med en punkt och sen tre nollor.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-02-25 22:26

OT: Jösses, vilka snygga lådor 8O .
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-02-26 20:52

Alla motstånden är skrivna med tre decimaler (x.000 Ohm), och med tanke på värdena så tror jag inte att de menar tusental ohm.
Motstånden som ligger parallellt med elementen kan vara för att justera känsligheten på elementen för att få rätt relativa känslighet på elementen.
Att de har ganska låga värden gör att man kommer att bränna lite effekt i motstånden, men jag ser inga problem med det.

Ett tips för att få en uppfattning om man har gjort rätt är att koppla in ett motstånd på ca 8 ohm där högtalaren skall sitta (om det tänkta elementet är 8ohm nominellt). Koppla in en ohmmeter där högtalarterminalerna skall vara och se vad det blir för värde. Kolla både vad det blir momentant och vart det stannar efter en stund.
Motståndet för att simulera högtalarelement behöver inte tåla några effekter. Det går förståss bra att koppla in ett element istället för att simuleringsmotstånd.

De momentana värdet visar rätt mycket av hur filtret vid diskanten fungerar och vädret det stannar på visar mycket av hur filtret till basen fungerar.

Eftersom det är "fritt fram" (dvs inga kondensatorer i vägen) för ström att gå genom L4 + R2 så kommer det att flyta ström även då en DC källa är inkopplad utan element, så det är normalt.

Tala om vad då får för mätresultat så kan vi säkert tala om ifall det låter rimligt.

Lådorna ser riktigt imponerande ut. Ser fram emot att se dem med färdigt ytskikt. Vad är det för udda riskant och mellanregister som passar i de hålen?
Är det någon form av banddiskant?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-02-27 09:53

Ragnwald skrev:25.000 ohm blir väl 25Kohm, antar jag att det menas där.
Lite märkligt med en punkt och sen tre nollor.

Ja, visst är det märkligt att större delen av den civiliserade världen använder punkt istället för kommatecken efter heltalssiffran. Modärnt, det är vad det är. Pyttsan.

Petrifierade hälsningar,

D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-27 10:05

JockScott skrev:Ingen vågar sig tydligen på att utveckla varför det blir spänning mellan plus och minus i filtret, efter att motståndet sattes dit.

Men om jag vänder på det, och försöker få verifierat det jag antar efter att läst lite.

Det går alltid(ofta) ström mellan plus och minus i ett filter, spänningen är så låg/ofarlig att det inte är skadligt eller fara för kortslutning?

jag har förklarat vad filter gör innan som du visst glömt...slussa förbi den delen av signalen som inte skall spela i det elementet. signal är ström. element skall kortslutas när det inte skall spela, men där är alltid ett annat element som spelar då, så förstärkaren blir aldrig kortsluten.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-27 10:11

Nattlorden skrev:
JockScott skrev:Ingen vågar sig tydligen på att utveckla varför det blir spänning mellan plus och minus i filtret, efter att motståndet sattes dit.

jag har förklarat vad filter gör innan som du visst glömt...slussa förbi den delen av signalen som inte skall spela i det elementet. signal är ström. element skall kortslutas när det inte skall spela, men där är alltid ett annat element som spelar då, så förstärkaren blir aldrig kortsluten.

Vad ett filter gör, rent allmänt har jag nog förstått innan jag ens började löda. Jag är mer intresserad vad ett filter gör mer konkret (detalj) och varför det blir så.

Silvervarg: Det finns bild på elementen ovan, inga ovanliga alls utan helt vanliga T&P eller Accuton heter de visst numer. Tackar för tipset om testa med motstånd.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-27 11:13

Ett flertal handelsnamn finns (och har funnits länge) på dessa element. Thiel & Partner, Accuton och Cerratec. Olika i olika länder pga. konflikt med andra märken.

Ang. lådan.. vad har du för mått i utrymmet bakom mellanregistret? På bild ser det ut som det är alldeles för tight med tanke på elementets utformning runt magnetsystemet. Är det för tight kan det ge ökad distortion samt resonanser.

/Peter

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-27 11:59

Piotr skrev:Ett flertal handelsnamn finns (och har funnits länge) på dessa element. Thiel & Partner, Accuton och Cerratec. Olika i olika länder pga. konflikt med andra märken.

Ang. lådan.. vad har du för mått i utrymmet bakom mellanregistret? På bild ser det ut som det är alldeles för tight med tanke på elementets utformning runt magnetsystemet. Är det för tight kan det ge ökad distortion samt resonanser.

/Peter

Lådvolymen är om jag ej minns fel 2liter kan varit större har inte måtten i skallen längre då den byggdes för halvår sedan, den är 3-kantig vilket inte synns på bild. Sedan är hålen i de 5 lagren under det yttersta större än det yttersta. Lite större än nerfräsningen.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-27 13:45

Hur mycket större är hålet i de fem skivorna bakom "monteringsskivan"?

Ser tight ut och det blir ju en liten tunnel som elementet spelar in i vilket kan ge distortion. Dels blir det ju en ganska smal spalt för luften att passera igenom mellan magnetsystemet och "tunneln" (kompression, turbulens, flåsljud) dels så kan en skarp förändring av strålningsimpedansen (heter så va?) ge distortion.

Du har valt bra element och gjort en väldans fin låda, hoppas du får till det och blir nöjd. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-27 14:05

För att det inte blev det?

Spänningen mellan plus och minus i filtret är exakt lika hög (eller låg) som mellan högtalarkablarna, eftersom högtalarkablarna kopplas in mellan plus och minus.

Som exempel, att korsa plus och minusledare i en högtalarkabel är inte att rekommendera men i filter så fungerar det så.
Att det är att rekommendera att korsa plus och minus i ett filter?

Som jag förstått är det så att det går spänning mellan plus och minus i filter.
Nej, det ligger en spänning över plus och minus.

att däremot korsa högtalarkablarna är inget att rekommendera.
Men att korsa plus och minus i filtret är OK? Varför?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-27 14:51

Almen skrev:
För att det inte blev det?

Spänningen mellan plus och minus i filtret är exakt lika hög (eller låg) som mellan högtalarkablarna, eftersom högtalarkablarna kopplas in mellan plus och minus.

Att det är att rekommendera att korsa plus och minus i ett filter?

Som jag förstått är det så att det går spänning mellan plus och minus i filter.
Nej, det ligger en spänning över plus och minus.

att däremot korsa högtalarkablarna är inget att rekommendera.
Men att korsa plus och minus i filtret är OK? Varför?

Du läser nog citaten fel i sammanhangen, innebörden inte riktigt det du menar eller tror.

men jag har iaf genom trådar samt PM fött förklarat ungefär vad jag var ute efter så det är inte så aktuellt längre.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-27 15:35

Tråden har hamnat lite fel.

Skulle det inte kunna gå och rensa den från alla inlägg och starta från scratch??? Med scheman och bilder på hela kånkarången.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-02-27 17:16

Det var feta lådor (utan att lägga någon värdering i det). Hur många MDF-flak går det åt till att bygga sådana där?

Nu har du säkert kommit tillrätta med din undring men det 25ohmsmotståndet gör är ju att förbinda + till - likströmsmässigt när inget element är inkopplat. Annars hänger de ju i luften med endast kondensator som förbinder dem som ju bara släpper igen växelspänning. När du resistansmäter så kommer du alltså att se en öppen krets, som att inget är inkopplat utan motståndet och en sluten krets på ca. 25ohm med motståndet ditlött.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-27 17:39

Martin skrev:Det var feta lådor (utan att lägga någon värdering i det). Hur många MDF-flak går det åt till att bygga sådana där?

3st 19mm + 2st 22mm + 2st 3mm.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-10-08 20:53

Väcker denna tråd, har inte fått ihop något filter ännu men har fått nytt schema. Ser enklare ut.

Någon som på enkelt sätt ids skissa (med kabeldragning, pilar etc.) hur komponenterna ska sitta ihop?

Eller ännu bättre någon som vill åta sig uppdraget att löda ihop filtrena?

Högtalarna har stått länge nu utan filter och börjar bli sugen provlyssna dem... 8)

Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-08 21:19

Det somgår från generatorn är plus.

Dela upp det på tre separata plattor och löd enligt respektive schema.

Dra en kabel till respektiveplatta från högtalarens pluspol.

Det som går från elementen kopplar du till högtalarens minuspol.

Om du tycker min förklaring är barnsligt enkelberor det på att för mig ser det väldigt enkelt ut. Det kluriga är att kombinera komponenter för att nå dina värden,men det kan tex Hifikit hjälpa tillmed om du köper komponenter där.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-10-08 21:33

Kaffekoppen skrev:Det somgår från generatorn är plus.

Dela upp det på tre separata plattor och löd enligt respektive schema.

Dra en kabel till respektiveplatta från högtalarens pluspol.

Det som går från elementen kopplar du till högtalarens minuspol.

Om du tycker min förklaring är barnsligt enkelberor det på att för mig ser det väldigt enkelt ut. Det kluriga är att kombinera komponenter för att nå dina värden,men det kan tex Hifikit hjälpa tillmed om du köper komponenter där.

Det går inte dela upp, det är bara plats för en platta däremot fullt möjligt dela upp i 3 kretsar på denna.

Det jag funderar över och inte får ihop riktigt är exakt hur det ska ligga, som exempel:
*På C12 (diskanten) så finns det en 3,3uF kondensator som ser ut att gå i serie med plus dvs..plus ska gå rakt genom?! Sedan ser det ut som 2 10ohm motstånd som ska gå över varandra. Men ser samtidigt ut som pararellkoppling så hur ska dessa ligga? C79 (Mellanregister) har förövrigt samma.

* Vad det verkar så är de enda komponenter som ska ligga mellan plus och minus ett 10ohm motstånd och en 100uF kondensator på 11-581 (bas) kretsen allt annat ser ut som ska ligga i linje på plussidan.

*88uf kondensatorer finns inte jag har 4st 22uF men hur var det motstånd pararellkopplar man för att få ner värdena men hur är det med kondensatorer. För att uppnå 88uF serie eller pararellkopplar jag kondensatorerna.

Komponenter finns redan hemma så där är det inga problem...

Det som jag blir fundersam över är att jag kollar på olika scheman på nätet ex. Troels gravesens och sedan deras illustrativa bilder på färdiga filter och då ser allt som jag tidigare sagt ut som ett enda ormbo för en okunnig.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-08 21:46

Mitt tips är att du lägger komponenterna precis som schemat ser ut på ett bord. Lägg lite lösa trådar emellan där komponenternas egna anslutningstrådar inte räcker. Det ger en bra bild.!

Och visst är det så att signalen går rakt igenom komponenterna. Det måste den göra ibland.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-10-08 22:21

Kaffekoppen skrev:Mitt tips är att du lägger komponenterna precis som schemat ser ut på ett bord. Lägg lite lösa trådar emellan där komponenternas egna anslutningstrådar inte räcker. Det ger en bra bild.!

Och visst är det så att signalen går rakt igenom komponenterna. Det måste den göra ibland.

Jo, har provat. Men delar av det jag funderar över är som sagt:

*På C12 (diskanten) så finns det en 3,3uF kondensator som ser ut att gå i serie med plus dvs..plus ska gå rakt genom?! Sedan ser det ut som 2 10ohm motstånd som ska gå över varandra. Men ser samtidigt ut som pararellkoppling så hur ska dessa ligga? C79 (Mellanregister) har förövrigt samma.

*88uf kondensatorer finns inte jag har 4st 22uF men hur var det motstånd pararellkopplar man för att få ner värdena men hur är det med kondensatorer. För att uppnå 88uF serie eller pararellkopplar jag kondensatorerna.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-10-08 22:45

Du parallellkopplar konsensatorer för att addera värdena.

Till diskanten så ska du koppla så att det blir en serieslinga där 3.3uF, 5ohm (10//10ohm alltså parallellt) och elementet är seriekopplade med varandra.

Motsvarande för mellanregistret fast här ska det även sitta en spole i serieslingan. Mellanregistrets polaritet vänds i kretsen så att - pekar mot terminalernas + och + pekar mot terminalernas - i slingan.

För basfiltret kopplar du 100uF i serie med 10ohm. Denna slinga kopplar du parallellt över elementets terminaler. Sedan kopplar du 4.7mH mellan ingångsterminalen och högtalarens +terminal. 0.68uF kopplar du i serie med 27ohm. Den slingan parallellkopplar du med 4.7mH spolen.

Det ska kopplas som det ser ut. Alla ledningar som går ihop ska kopplas ihop och alla uppochnervända TV-antenner ska kopplas ihop på ett ställe. Sedan spelar det ingen roll hur man gör. Du kan göra 3-kanter, fyrkanter med tråd mellan, sätta komponenter precis vid terminalerna på högtalarna. Låta dem hänga ner i lådan i trådar. Klistrar ihop allt till en klump eller hur du vill. Det viktiga är att alla komponenter som ska ha kontakt har det och att elementen är kopplade med rätt polaritet.
Senast redigerad av Martin 2008-10-08 23:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-10-08 23:07

Martin skrev:Du parallellkopplar konsensatorer för att addera värdena. Tex så kan du köpa en 82uF bipolär elektrolytkondensator på 50V eller 100V och parallellkoppla en 5.6uF polyesterkondensator på 100V så blir värdet 87.6uF.

Till diskanten så ska du koppla så att det blir en serieslinga där 3.3uF, 5ohm (10//10ohm alltså parallellt) och elementet är seriekopplade med varandra.

Ok då är det tvärtom mot motstånd precis som jag hade för mig, pararell adderar värdet.

Undrar varför det är utskrivet som en pararellkoppling av 2st 10ohm motstånd och inte 5ohm direkt...

Man kan säga att genom hela filtret så går minussidan som en ren slinga förutom motståndet och kondensatorn i baskretsen. På diskant och mellanregister är - in från förstärkaren direkt till - på elementen. Sedan går resterande komponenter(värden) som en serie efter plussidan på de olika kretsarna.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-10-08 23:16

Anledningen till att man parallellkopplat 2 motstånd kan vara att man ville öka effekttåligheten. Alla motstånd man serie eller parallellkopplar som har samma värde adderas effekttåligheten på. En annan anledning kan vara att 4.7ohm som är ett nära standardvärde inte passade lika bra.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-08 23:26

Martin skrev:En annan anledning kan vara att 4.7ohm som är ett nära standardvärde inte passade lika bra.
Det tror jag mer på :)

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2008-10-10 09:08

Du har pm!

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-01-21 23:25

Nu är det otroligt nog nästan helt klart, undrar om någon kan verifiera bara att den enda komponent som ska ha kontakt med minusslingan (dvs, från högtalarkabeln och element) är 100uF kondensator i basdelen tillsammans med ett 10ohms motstånd i serie på minus(nedersa kretsen)
Allt annat är seriekopplat efter plus till elementet? (inkl några pararellkopplade motstånd efter plus)

Bild

En (onödigt)lång tråd har iaf gett en hel del resultat.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-01-23 10:29

Är jag helt rätt ute?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-23 10:47

Allt som har en jordsymbol skall anslutas till minuspolen, dvs varje element för sig.

Alla punkter som det står "generator" på skall anslutas till pluspolen.

Notera att element C79 skall kopplas fasvänd, dvs plus skall kopplas på elementets minuspol.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-01-23 11:04

Kaffekoppen skrev:Allt som har en jordsymbol skall anslutas till minuspolen, dvs varje element för sig.

Alla punkter som det står "generator" på skall anslutas till pluspolen.

Notera att element C79 skall kopplas fasvänd, dvs plus skall kopplas på elementets minuspol.

Hej!

tackar för svaret, jag har i princip gjort klart filtrena men vill vara säker på att jag inte är helt fel ute och därför dubbel och trippelkollar att den enda kretsen som har komponenter på minussidan är basddelen(längst ner) som har ett 100uF kondensator mellan plus och minus samt ett 10ohms motstånd i serie på minus.

Resten ligger i serie på plus samt direkt till minuspolerna på elementet?!

EDIT: Du har givetvis rättkaffekoppen, att diskanten ska kopplas till minus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-23 12:23

Ja, de komponenterna på bashögtalaren ligger parallellt över basen.

Resten skall inte seriekopplas till minuspolen - utan parallellkopplas dit, dvs schematiskt en kabel från varje element till minuspolen.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-01-23 12:51

Kaffekoppen skrev:Ja, de komponenterna på bashögtalaren ligger parallellt över basen.

Resten skall inte seriekopplas till minuspolen - utan parallellkopplas dit, dvs schematiskt en kabel från varje element till minuspolen.

Vi menar nog samma sak, att det faktiskt är en pararellkoppling men ligger liknande i serie.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2009-01-31 11:15

Jäklar 8O 8O vilka snygga lådor :o . Påminner om Karma-högisar tycker jag.

Och med Theil element också, förstår att du är lite nervös att paja elementen, de är rätt dyra och membranen är väldigt hårda och sköra, påminner om äggskal faktiskt. Har lärt mig det den hårda vägen tyvärr :oops: . Dock inte genom att göra fel när jag gjort delningsfilter utan när jag monterat dit det i lådan 8) :oops:

Lycka till :)

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-31 11:52

Drosslarnas/spolarnas värden, ( n mH) ser inte ut som standardvärden, har du fått tag i dessa, eller använder du på näraliggande värden?
Har ingen boende nära dig erbjudit sig att bistå med filterlödning ännu, dåligt av er grabbar som bor i närheten! :x har för mig att du har efterfrågat detta tidigare.
Det svåraste med filterlödning tycker jag är att få det smått där så är möjligt. Mina filter tenderar att se ut som mindre skatbon, annars hade jag gärna erbjudit mig att löda ihop filter åt dig, då jag har näsatn samtliga komponenter, eller i varje fall näraliggande dito hemma. :oops: Tänk på att drosslar/spolar inte skall finnas i varandras omedelbara närhet p.g.a deras magnetflödesegenskaper. Det finns beskrivet hur man vinklar dem i förhållande till varandra på forumet om du söker.
Hoppas att någon erbjuder sig att titta över axeln på dig med ett övervakande öga. :wink:

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-01 01:02

Jäklar Shocked Shocked vilka snygga lådor Surprised . Påminner om Karma-högisar tycker jag.

Det är Avalon eidolon kloner. Det är en mycket dyr DIY högtalare anser jag.

Drosslarnas/spolarnas värden, ( n mH) ser inte ut som standardvärden, har du fått tag i dessa, eller använder du på näraliggande värden?
Det är standardvärden, har bandfoliespolar Cross coil.

Har lödit ihop större delen av filtrena, vore bra att kunna kontrollera/mäta om det är rätt men annars får vi väl se om något brinner. Ska ta någon bild och visa upp ifall det verkar ok innan de kopplas ihop i högtalarna.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-02 23:29

Kan någon/några kolla om mina nu färdiglödda filter överrensstämmer med de filterscheman jag fått.

Ha lite överrensseende att det är mina 1:a filter jag löder, har som sökert 99% av amatörlödare för mycket lödtenn på en del ställen men försökt hålla det kort.

Schema:

Bild

Bilder av mina filter:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-02-02 23:46

Det som du kallar "D", är det mellanregistret? Och M är diskanten? Annars får du byta plats på alla M och D (och lämna kvar - och + som du har det bara skifta bokstäverna alltså).

Sedan måste du förbinda punkten "B-" till resten av jorden samt ta bort punkten mellan 10ohm:aren och 100uF:aren från jorden. Där har du kopplat fel. 10ohm och 100uF ska vara kopplade rent i serie med varandra och i andra änden av motståndet ska jord kopplas. Dvs jord in och - på basen. Annars får du 10ohm i serie med basen istället för i serie med 100uF. Den där jordsymbolen sitter som du har kopplat det i nod 11 istället för i nod 0 på schemat.

I övrigt ser det rätt och bra ut förutom att du har fått lite dåligt flyt på lödningarna. För liten lödspets eller för låg temperatur. Är det silverlod du använt? I så fall rekommenderar jag att du använder blyat tenn istället det kommer funka mycket bättre. Silverlod är svårt att få bra även för industrin nämligen. Mycket problem med kassa lödningar som tappar kontakten även för proffsen alltså.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-03 00:29

Martin skrev:Det som du kallar "D", är det mellanregistret? Och M är diskanten? Annars får du byta plats på alla M och D (och lämna kvar - och + som du har det bara skifta bokstäverna alltså).

Sedan måste du förbinda punkten "B-" till resten av jorden samt ta bort punkten mellan 10ohm:aren och 100uF:aren från jorden. Där har du kopplat fel. 10ohm och 100uF ska vara kopplade rent i serie med varandra och i andra änden av motståndet ska jord kopplas. Dvs jord in och - på basen. Annars får du 10ohm i serie med basen istället för i serie med 100uF. Den där jordsymbolen sitter som du har kopplat det i nod 11 istället för i nod 0 på schemat.

I övrigt ser det rätt och bra ut förutom att du har fått lite dåligt flyt på lödningarna. För liten lödspets eller för låg temperatur. Är det silverlod du använt? I så fall rekommenderar jag att du använder blyat tenn istället det kommer funka mycket bättre. Silverlod är svårt att få bra även för industrin nämligen. Mycket problem med kassa lödningar som tappar kontakten även för proffsen alltså.

Ah, jo det är helt rätt, C79 är givetvis mellanregistret. Blandade nog ihop beteckningarna ute i garaget då jag lödde och snabbmärkte (har ej elementen där). Hade tänkt försöka snygga till det lite sedan då det fått "godkänt" så ska märka det korrekt också.

Så basen 11-581 ska alltså inte ha - leden som jag gjort. 100uF kondensatorn plus motstånden ska ligga i serie till en - punkt där jag kopplar både - in från förstärkaren(terminalen) samt - ut till elementet. Var lite fundersam hur det egentligen skulle vara men om man kollar på de andra kretsarna så borde det ju vara så.

Rätt borde vara att ex. kapa kopparfolien vid lödningen kondensator och motstånd och istället löda motstånden till de stift som är märkta med M och D -?! Alt, kapa kopparledaren från -in delningsfilter till lödningen kondensator/motstånd och dra en kabelstump från - in till stiftet som jag redan märkt B- (kanske enklast då jag ser att jag kapat benen på motståndet och kanske svårt dra om det)

Bra iaf att kolla här så det är ok, vilket det inte var.

Har använt silverlod, tror egentligen inte det är för kallt då det värmer ganska bra. Lite spak bara att bränna komponenterna då de är rätt så dyra saker så jag försöker vara försiktig och inte tokvärma överallt. Tror de lödningar som ser sämst ut egentligen är mest att det är för mycket lödtenn, vet att jag matadepå på några ställen i överflöd. Ev. att jag provar vanligt tenn till andra filtret(har ej gjort båda) vet iofs inte vilka ljudmässiga förändringar man skulle kunna förvänta sig.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-02-03 00:43

Ja, det låter som att du har läget under kontroll nu. :)

Jag skulle lött bort punkten mellan 100uF och 10ohm från kopparfolien, låtit den hänga i luften och dragit motståndet bak en liten bit runt hörnet på kondensatorn (så att det vrids 90 grader) så att andra änden når din gemensamma jordfolie någonstans vid de dubbla flatstiften eller något.

Testa vanligt lödtenn! Silverlod eller lödtenn med silver i är ökänt för att flyta ut dåligt, och det är det problemet du har. Kapilläreffekten är betydligt sämre och det gör att tennet ofta bara lägger sig ovanpå. Det kan verka sitta fast när man drar i det men lite väder, temperaturcyklingar, vibrationer och tidens allmänna tand kan göra att det glappar eller lossnar och det låter inte bra.

Dessutom är smältpunkten mycket högre för sliverlod, med risk för att bränna komponenter som sagt.

Det du bör tänka på är tiden som du värmer med lödkolven, det är den du ska hålla nere för att inte skada komponenterna. Ett par sekunder ska det ta bara och då ska det ha flytit ut färdigt som att det ser ut som en enda metall som fortsätter. Är det hyllor och klumpar som inte spännts ut så är risken stor att det är kallödning.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2009-02-03 11:16

Hej, håller med Martin vissa lödningar ser lite på gränsen till att vara kall-lödningar. Om du kollar länken och första bilden på delningsfiltret så ser du vad Martin menar med kapilärkraften.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=27404
Du ska nog inte vara så rädd att förstöra komponenterna. Jag brukar göra så här när jag löder, först ta en smälta en bit lödtenn på kolven för att sedan lägga den mot det som ska lödas, när denna "pärla" flyter in i det som ska lödas ta ytterligare lödtenn ca en halv cm bort, när detta smälter in i det som ska lödas är det ingen risk för kalllödning.
Smältlimmet som jag har använt är bara till för att förstärka det hela.

Ett litet tips från en som har gjort de flesta delningsfilter i Martens högtalare 8) :wink:

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-03 11:55

Visst kan det vara på gränsen till kalllödningar, men tror det beror mycket på för mycke lödtenn också. Ska försöka få bort lite innan jag monterar dem i högtalaren. Vad är bästa sättet att göra detta på? Som sagt, det är mina 1:a filter jag löder, har gjort en del kablar tidigare bara.

lödningen på denna bild ser mysko ut, men då jag gjorde den flöt tennet hyffsat bra men vågformen beror på att jag drog lödpennan efter kopparbandet, är kanske 1-1.5cm lång lödning. Fick för mig att det är bättre att lödningen sammanbinds med varandra.

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-03 12:04

Du har för mycket metall som leder av värmen fortare än du hinner tillföra. Ta en lagom grov (1-2mm) förtennt koppartråd istället. Och byt ut en där grova kabeln du använder mot något rimligare - 2,4mm2, skulel jag föreslå, om du inte har en gassvets att löda med. :wink:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-03 12:06

Fluss fluss fluss.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-03 12:20

soundbrigade skrev:Du har för mycket metall som leder av värmen fortare än du hinner tillföra. Ta en lagom grov (1-2mm) förtennt koppartråd istället. Och byt ut en där grova kabeln du använder mot något rimligare - 2,4mm2, skulel jag föreslå, om du inte har en gassvets att löda med. :wink:

Den där "grova" kabeln är Supra ply 3.4 stumpar. Lite grov kanske men bästa jag hade hemma. Alternativet är EKK 1.5mm solida ledare.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-02-03 12:26

Hej JockScott!

Tror att du ska lyssna på inläggen om kallödningar. Det är absolut kallödningar (inte "på gränsen till") på samtliga lödpunkter där den grova flerkardeliga kabeln är "inblandad".

Jag tycker som SB, att du har mycket att vinna på att byta ut den flerkardeliga kabeln och istället använda en tunnare enkardelig.
Det fins ingen anledning i världen att använda en så grov kabel i det här sammanhanget.

I all välmening / Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-02-03 12:29

JockScott skrev: Alternativet är EKK 1.5mm solida ledare.

Mycket bättre, byt till den!
Livsnjutare

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-03 12:31

Då byter jag alltså ut Supra plyn mot en slaktad EKK 1,5mm stumpar istället?! Det är nog det bästa jag har hemma.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-02-03 12:32

JockScott skrev:Då byter jag alltså ut Supra plyn mot en slaktad EKK 1,5mm stumpar istället?! Det är nog det bästa jag har hemma.

Jajjamän! :)
Livsnjutare

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-03 19:26

Jag säger bara: EKUA

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-03 23:08

Har nu köpt lite vanligt lödtenn, samt även EKUA eller om det var RKUA?!

Har gjort om lite, blev kanske lite onödig kabeldragning men tyckte det var bäst kapa gamla lödningar på ett par ställen och skarva.

Kolla om det verkar vettigt nu.

Det är svårt få bort gammalt lödtenn med silver märker jag....

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-02-03 23:40

Lödningarna på sista bilden ser fina ut tycker jag, lodet har flutit ut bra och kappillärkrafterna har dragit in lodet mellan kardelerna i kabeln. :)

Svårt att se kvalitén på övriga lödningar. :?

/ Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-03 23:50

Kristian skrev:Lödningarna på sista bilden ser fina ut tycker jag, lodet har flutit ut bra och kappillärkrafterna har dragit in lodet mellan kardelerna i kabeln. :)

Svårt att se kvalitén på övriga lödningar. :?

/ Kristian

De flesta lödningarna ser ok ut tycker jag. De som ser lite sämre ut är de med gammalt silvertenn som var svårt få bort allt. Men jag har iaf försökt få det att flyta ut rätt bra på de flesta ställena. Det är inte perfekt men det är bättre iaf än sist och trots allt 1:a filterlödningen så vi får se om det fungerar. Och det var lättare få det bra med vanligt 60/40 lödtenn, men frågan är om det är lika bra material som silver...

Huvudsaken det är rätt kopplat så det fungerar som det ska.

Blir det sämre med tiden vet jag var problemet kan finnas och jag brukar vilja ha det bra så om inte annat köper jag helt nya komponenter och gör om...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-18 00:36

Förresten, jag antar att det är helt normalt att det är "kontakt" dvs ger utslag på multimetern mellan + och minus -delarna på delningsfiltret. Så även på högtalarterminalen då man lödit dit internkabeln?

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-18 15:33

JockScott skrev:
soundbrigade skrev:Behöver du göra det? Löd klart och testa innan du gör något sådant. Krympsland är OK annars.

Behöver vet jag inte, men det hör till de grejerna att de borde inte bli sämre?! Och sedan kanske det finns en viss chans att det vid något fel ev. kan skydda. Krympslange är lite besvärligt tråckla dit vid lödning utan jag tänker mer på något man lägger över ytan.

Silicon innehåller ättickssyra, och kan därför bidra till korrosion på kompineneterna.

Krympslang eller smältlim brukar vara smidigt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-18 16:17

filtret gick på...?! 8O
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-18 16:28

JockScott skrev:Förresten, jag antar att det är helt normalt att det är "kontakt" dvs ger utslag på multimetern mellan + och minus -delarna på delningsfiltret. Så även på högtalarterminalen då man lödit dit internkabeln?

Japp, det skall vara viss kontakt.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-18 19:01

Shellack kan vara kul att stryka på lödningar; och bra.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-19 00:16

DVD-ai skrev:filtret gick på...?! 8O

Kostnad? Hyffsat många pengar.

Shellack kan vara kul att stryka på lödningar; och bra.

Skyddar det lödningarna? I så fall ska jag nog stryka dit lite. I helgen hoppas jag kunna provspela högtalarna iaf så nu ska allt bli klart.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-19 10:38

Speciellt att shell-lacka HSP lär vara bra eftersom det hindrar till stor del coronaeffekter som äter på lödningar. Ger ju visst skydd också och är ju mindre aggressivt än mycket annat.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-19 13:10

JockScott skrev:
DVD-ai skrev:filtret gick på...?! 8O

Kostnad? Hyffsat många pengar.

[quote]

Haha, jo kan tänka mig det med tanka på komponenterna... :twisted:
Mvh//David

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-23 23:22

De blev klart till slut, och fungerar bra:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Densen

Inläggav Densen » 2009-02-24 22:28

Grattis, då har du äntligen kommit mål då. :)
Det måste ha varit riktigt efterlängtat, då det har tagit sin tid.
Hoppas bara att det låter bättre än du skrev "fungerar bra". Vänligen berätta lite utförligare om hur du upplever ljudet. Kanske relativt några andra referenser. I varje fall så ser bygget riktigt proffsigt ut. :wink:
Men är det den slutgiltiga placeringen på bilden? Testat toe in t.ex.
Skulle du vinna påtagliga förbättringar ljudkvalitetsmässigt med det mer komplicerade filtret du presenterade i början, vad sade konstruktören om detta. Hoppas att jag genom denna fråga inte sådde ett tvivel på nu varande filter i.o.m. detta nu bara. Är foten av vibrationsdämpande material, den ser vad jag tycker ut att vara heltäckande i botten?
Grattis igen till ett riktigt stiligt bygge.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-25 13:51

Densen skrev:Grattis, då har du äntligen kommit mål då. :)
Det måste ha varit riktigt efterlängtat, då det har tagit sin tid.
Hoppas bara att det låter bättre än du skrev "fungerar bra". Vänligen berätta lite utförligare om hur du upplever ljudet. Kanske relativt några andra referenser. I varje fall så ser bygget riktigt proffsigt ut. :wink:
Men är det den slutgiltiga placeringen på bilden? Testat toe in t.ex.
Skulle du vinna påtagliga förbättringar ljudkvalitetsmässigt med det mer komplicerade filtret du presenterade i början, vad sade konstruktören om detta. Hoppas att jag genom denna fråga inte sådde ett tvivel på nu varande filter i.o.m. detta nu bara. Är foten av vibrationsdämpande material, den ser vad jag tycker ut att vara heltäckande i botten?
Grattis igen till ett riktigt stiligt bygge.

Jag kommer nog inte i denna tråd iaf skriva några utförligare åsikter om högtalaren då jag här velat ha fram hjälpmedel att få ihop detta. Det har jag fått god hjälp med och slutresultatet blev bra.

Jag har en del referenser (bla en lyssning på Dynaudio Evidence med dyr elektronik) samt andra högtalare jag själv haft el hört hos andra. Jag kan väl säga så här, att jag är ganska nöjd 8) är också ganska säker på att nuvarande filter är ett bättre filter då konstruktören av fillten jobbat en hel del med detta och slutresultatet blev det filter som används(det andra har också provats). Foten är inte dämpande på något vis utan gjord av MDF, den är inte solid utan basporten mynnar neråt golvet och sedan är det "slitsat" bakåt.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-02-25 19:08

Snyggt jobbat, mycket imponerande byggen.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-25 19:15

Riktigt snygga byggen ;)

hoppas dem låter prima också :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-25 19:15

den där skruven genom filmspolen ändrar väl spolens värde, är det meningen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-25 19:17

celef skrev:den där skruven genom filmspolen ändrar väl spolens värde, är det meningen?

Bra uppmärksammat !

jo, det gör den ju garanterat... som sagt, är det med räknat ? :wink:
Mvh//David

Densen

Inläggav Densen » 2009-02-25 20:16

Tror inte skruven gör något skruvat med värdena på spolen det är ju trä runt om denna. Annars byt till en mässingsskruv så är problemet löst.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2009-02-25 22:25

Har läst igenom denna tråd med mycket nöje och även en annan där du beskriver ditt snickeri.
Tror själv på ett lägre ordnings filter som du fastnade för till sist.
Hoppas bara att det är lika välutvecklat som det tidigare.
En lång resa har nått sitt mål och hoppas nu innerligen på att du sitter nöjd och njuter av det som kommer ur dessa mycket läckra högtalare.

Ett stort GRATTIS!

mvh

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-26 00:01

DVD-ai skrev:
celef skrev:den där skruven genom filmspolen ändrar väl spolens värde, är det meningen?

Bra uppmärksammat !

jo, det gör den ju garanterat... som sagt, är det med räknat ? :wink:

Jag har haft funderingar runt detta, läst sådant tidigare. Skruven är iaf rostfri, men är det magnestiskt?!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2009-02-26 11:55

Kikat och simulerat lite med dina element och delningsfilter.

Är dem värdena på filtret korrekta?
Har en lite fundering på om spolen på mellanregistret inte är på tok för stor. Någon annan som kan ge sin uppfattning?

mvh

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-26 13:23

LeifB skrev:Kikat och simulerat lite med dina element och delningsfilter.

Är dem värdena på filtret korrekta?
Har en lite fundering på om spolen på mellanregistret inte är på tok för stor. Någon annan som kan ge sin uppfattning?

mvh

Värdena är korrekta, hurvida de stämmer överrens med simuleringar vet jag ej. Dock vet jag att han arbetat ganska mycket med filtrena och troligen inte bara simulerat utan lyssnat också. Jag fick vänta några månader på slutgiltiga filter. Mycket möjligt de kan förbättras, nu är det ett bra tag sedan jag hade kontakt med konstruktören men ska höra efter om han har några nya funderingar runt filtret och kanske även detta med spolen. Har ni andra åsikter om detta filter så är det givetvis intressant höra dem.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2009-02-26 13:38

Ok... en simulering är naturligtvis inte alls lika bra som en uppmätning av en högtalare med mikrofon och viss mjukvara.
Anledningen var att diskanten bara har en kondensator på 3.3 mikrofarad och spolen på mellanregister är så högt som 1.5mH.

3.3 mikrofarad motsvarar ungefär mellan 3-4 kHz.
1.5mH kan jag gissa på är runt 1000-1500 Hz för mellanregistret.

Därför är jag frågande. Ville bara förklara min fråga.

Men jag kan ha fel....

mvh.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-26 13:42

LeifB skrev:Ok... en simulering är naturligtvis inte alls lika bra som en uppmätning av en högtalare med mikrofon och viss mjukvara.
Anledningen var att diskanten bara har en kondensator på 3.3 mikrofarad och spolen på mellanregister är så högt som 1.5mH.

3.3 mikrofarad motsvarar ungefär mellan 3-4 kHz.
1.5mH kan jag gissa på är runt 1000-1500 Hz för mellanregistret.

Därför är jag frågande. Ville bara förklara min fråga.

Men jag kan ha fel....

mvh.

Allt det där beror ju på elementets impedansgång också :)
Kombinationer av olika värden på komponenterna kan användar för att få till rätt resultat, även om värdena vid en föesta anblick "skulel kunan vara fel" om man går efter tumregler. Därför jag tumregler ofta kan vara problem...
Säker på att det fungerar bra om dem är någa uträknade ;)

Jepp, rostfritt e magnetiskt och detta kan påverka långt mycket mer än vad man tror, du bör mäta upp spolen och se vad du får för värde.
En ökning är självklar, frågan är bara hur mycket...
får jag rekomendera "PL400" då behöver du inte skruva, den sitter ändå ;)
Eller "marin och teknik" fungerar bra också !
Mvh//David

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2009-02-26 13:46

Har simulerat i LspCAD.
Försökt få in alla värdena och jag kan tänka mig att impedansen då är inräknad. Men ganska ny på det här så är själv lite osäker utan mätningar.

Gillar ditt komponentval. Audyn Cap plus är riktigt bra... en kondensator som är värd sina pengar i mina ögon sett.

mvh
Senast redigerad av LeifB 2009-02-26 13:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-26 13:53

ok, så hela kurvan e inlaggd ?
jo men då ska du ju kunan se vad det blir för resultat och käna med spolens RDC så ska du se hur resultatet blir.
Mvh//David

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2009-02-26 13:59

Vad jag ser är en rejäl dipp mellan 1000-4500 Hz.

Med en spole på 0.47 mH och en kondensator parallellt på 4.7 mikrofarad så blir det en rätt jämn kurva. Tyckte även det blev bättre med 22 mikrofarad i serie än 88 mikrofarad.

Men bara en simulering så dra inga stora slutsatser nu av detta.

mvh

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-26 15:01

LeifB skrev:Vad jag ser är en rejäl dipp mellan 1000-4500 Hz.

Med en spole på 0.47 mH och en kondensator parallellt på 4.7 mikrofarad så blir det en rätt jämn kurva. Tyckte även det blev bättre med 22 mikrofarad i serie än 88 mikrofarad.

Men bara en simulering så dra inga stora slutsatser nu av detta.

mvh

ok, jo som sagt e detta en simulering, gör en mätning på högtalarna :)
skulle vara väldigt kul att se !
Mvh//David

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-26 15:21

får jag rekomendera "PL400" då behöver du inte skruva, den sitter ändå Wink

Du får gärna rekommendera detta, något som jag också använt 8) Skruven sitter "ifallatt"...

Kom å mät på högtalarna den som vill, själv saknar jag den utrustningen och kunskapen.

Rent ljudmässigt hör jag en del skillnader mot minna förra redan nu, men det ska utvärderas under längre tid än så här.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-18 01:33

Fliker in med en snabb fråga angående kopplingen mellan de 2 stora kondingarna, Vad anser ni om att man gör som på bilden att tvinna ihop tråden? Är det inte genrellt sätt bättre med en så begränsad kontaktyta som möjligt? Eller har jag helt fel? Kanske är det viktigare i kopplingarna mellan andra komponenter än just kondingarna?

Bild
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-18 11:05

på vilket sätt skulle det vara bättre menar du ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-18 14:59

DVD-ai skrev:på vilket sätt skulle det vara bättre menar du ?

jag vet inte alls, det är något jag hört förut bara :/ Men det kanske inte alls är så?

Kanske att signalen får en mer precis väg att vandra?
Nej jag vet faktiskt inte, men på något sätt låter det rimligt.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-03-18 15:18

Jag tycker att det låter helt absurt!
\\Sky

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2011-03-18 15:24

Det där har jag tänkt på många gånger när folk visar upp sina filter.

Ofta ser man ihoptvinnade komponentben vilket ser väldigt slarvigt ut när det är så enkelt att klippa av dem till lämplig längd.

För slutresultatet tror jag det kvittar, förrutom att risken för kortslutning ökar ju mer spretande ben man har kvar såklart.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-18 16:48

Jonka_ skrev:
DVD-ai skrev:på vilket sätt skulle det vara bättre menar du ?

jag vet inte alls, det är något jag hört förut bara :/ Men det kanske inte alls är så?

Kanske att signalen får en mer precis väg att vandra?
Nej jag vet faktiskt inte, men på något sätt låter det rimligt.

Totalknas skulle jag vilja säga och släpp den iden helt och hållet :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-20 20:08

Där fick man svar på tal och då vet jag att det alltså inte gör någon skillnad..

Jag tänkte mest för egen del då jag har ett filter där 4-6 kompoenter möter varandra i en enda stor gröt med lödtenn :) Trode det kunde bli lite bättre om man t.ex använde ett lödstad för att alla komponenter skulle få lika mycket/god kontakt

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2011-03-21 21:04

Filtrena är säkert inte ihoplödda enligt konstens alla regler, 1:a gången jag värmde ihop ett helt filer.

Har hört på omvägar att han som konstruerat dessa filter har en uppgraderad och förbättrad version men jag har ej brytt mig om att försöka få tag i den...de låter otroligt bra som de är men klart om jag orkar ska få till en uppgradering.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-21 23:24

JockScott skrev:Filtrena är säkert inte ihoplödda enligt konstens alla regler, 1:a gången jag värmde ihop ett helt filer.

Har hört på omvägar att han som konstruerat dessa filter har en uppgraderad och förbättrad version men jag har ej brytt mig om att försöka få tag i den...de låter otroligt bra som de är men klart om jag orkar ska få till en uppgradering.

Kan det vara en humblehomemade konstruktion? Ser lite ut som en sådan :)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2011-03-22 00:35

Kan det vara en humblehomemade konstruktion? Ser lite ut som en sådan

Inte en Tony Gee nej, däremot samma land och han har pillat med "Milestones" som finns väldokumenterat.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2011-03-22 01:59

Väldigt fint bygge!
Kan säga att jag lärde mig löda av min bror som har ingenjörs utbildning. Det är svårt i början. Man måste göra en del kallödningar som utan pardon avslöjas när man väl ansluter kretsen.

Den där 11 tums basen är väl från Eton? Sen mellanregister från Thiel. Foliespolar. 4,7 mH. Ujamej det blir många pengar. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2011-03-23 22:06

Den där 11 tums basen är väl från Eton? Sen mellanregister från Thiel. Foliespolar. 4,7 mH. Ujamej det blir många pengar. Smile

Det är inga byggen man slänger ihop på en dag el två, varken för byggtid eller för den summa pengar de kostat.

Men i slutänden så låter de så bra att jag kan vara nöjd i framtiden om jag vill och tack vare eget bygge har jag sparat in väldigt mycket mer pengar än butiksköpt...

Återgå till DIY-forum