Ibland måste man stanna upp och tänka och det har jag gjort nu.
Elementkonstruktören såg så skeptisk ut så jag fick fundera på om jag antingen tänkt fel eller trots allt tänkt rätt
Jag har ju utgått från de av Naqref publicerade värdena, ja förutom effekttålighet och Xmax som jag gissat/kalkylerat.
Jag har därför gjort något så vansinnigt som ett kabinett som kan konverteras mellan sluten och basreflex för att även konstruktören av elementet (som älskar låg grupplöptid och sluten låda med lågt q skall bli nöjd) och basreflex som är något underavstämd (29hz) för att kunna få ut lite extra bas ner mot 22hz i varje enskilld modul. Jag vet ju inte om det behövs, med tanke på att jag har 6 moduler.
Den slutna modellen kan varieras mellan q=0,47 och q=0,54 om man nyttjar
minimal dämpning i lådan, och om man nyttjar hela lådan eller begränsar den till 25L som Peter anser vara lagom. Med mer dämpning sjunker q lite för mycket även i 25L låda. En sluten låda kräver hur som helst aktiv kompensering, vilket inte lär vara något problem X-max mässigt eller effekttålsmässigt med tanke på elementens höga känslighet och det relativt stora antalet moduler.
Även basreflexlådan kan man puffa på lite om det skulle behövas justeras ner mot 18-20hz..
Det var 10 år sedan jag byggde en basmodul, så jag vet föga hur mitt minne är av hur det hela utspelar sig i detalj. Så simuleringar i all ära, det skall verkligen bli kul att mäta upp dem hos phon på forumet! Där mäter vi dem utomhus för att få en relativt korrekt kurva ner mot 30hz. Sedan får man mäta och justera hemma
Skruvarna är förresten hifikits insexvariant:
http://www.hifikit.se/index.php?id=1370