Moderator: Redaktörer
kniffarn_ skrev:någon som tror ns3:orna kan passa i mindre linjekälla? typ 8 per sida.
Stefan_E skrev:Hur lågt tror ni man vågar köra dessa? Om man tittar på distorsionsmätningarna från Zaph så är ju 3:e tons distorsionen uppe i samma nivå som grundtonen vid 50 Hz.
Trepip skrev:Jag hade tänkt mig att kombinera NS3 med diskant TWD25NH05 men jag inser nu att jag gjort en liten miss i min research...
Jag hittar nämligen inget datablad till diskanten. Är det någon som har något tips vart det går att finna?
Eller kanske vilka parametrar som gäller för det elementet.
nixlaz skrev:Jag har fått tankar på ett hemmabiosystem. Vet inte vad jag ska ha det till men det vore kul att bygga hehe
Tänkte mig såhär, tre stycken av denna
...Och två av denna
Alltid väcker det väl nån idéSynd bara att inte IKEA finns här i stan...
m_persson79 skrev:
Så, nu har man betalt för 4 element...
Frågan är hur man bäst tätar sådana lådor? Var på IKEA för ett halvår sen eller nått och hade dessa lådorna lite i tankarna men ojoj vad dom läckte luft..
LzM skrev:Pensla dom med polyesterplast på insidan så blir det absolut tätt.
Finns på Biltema för en billig slant.
DanNorman skrev:Hur stor blir lådan?
Mindre än 30L blir nog inte så bra. Du kommer få dela runt 100Hz.
weedo skrev:DanNorman skrev:Hur stor blir lådan?
Mindre än 30L blir nog inte så bra. Du kommer få dela runt 100Hz.
Vad har ni andra tänkt använda för lådvolym (sluten)?
bakerman22 skrev:weedo skrev:DanNorman skrev:Hur stor blir lådan?
Mindre än 30L blir nog inte så bra. Du kommer få dela runt 100Hz.
Vad har ni andra tänkt använda för lådvolym (sluten)?
Skulle jag också vilja veta...
DanNorman skrev:weedo: Jag får inte en så liten låda att bete sig så fint som du beskriver
DanNorman skrev:weedo: Ah, men jag simulerar med zaphs parametrar.
Fs: 100.3Hz
Qts: 0,83
Vas: 0,73L
Det är nog fullpackad låda som gäller här
Delar man aktivt och har möjlighet att eq:a lite ska det nog inte vara några problem, dock.
Henkjan, can you give a description of the formulas to translate a BR to a horn-reflex?
here is the formula:
l = (15000(A1+A2))/(f²V)-k√(A1+A2)
where:
l is length of the port in cm
A1 is cross section of the start of the port in cm²
A2 is cross section of the mouth of the port in cm²
f is the tuning frequency in Hz
V is the box volume in liter
k is the end correction factor, recoomende values 0.45 for a free standing resonator, 0.8 for in a box like this one
advised is to set A1 to 25% - 50% of the Sd, and A2 2 - 10 times A1
this is just a general formula, YMMV
DanNorman skrev:Vad är fördelen med den där typen av avstämning?
Maccis skrev:Skall åka och hämta 2 paket på posten.......undrar vad de innehåller.....??
Marten_med_E skrev:Maccis skrev:Skall åka och hämta 2 paket på posten.......undrar vad de innehåller.....??
2 äldre defekta äpple datorer du köpte förförra veckan men glömt bort?
![]()
/M
DanNorman skrev:Marten_med_E: Det spelar väl ingen större roll hur elementen är vända? Förutom att du kanske få linjäriserande fördelar om du har dom vända sådär
DanNorman skrev:Dessutom går det nog att klämma ur lägre frekvenser ur 12 liter, i vanlig basreflex.
Maccis skrev:Funkar det att göra typ "transmission-line"?
The-Master skrev:Jag hade som sagt var tänkt bygga mig ett par surrar (1,5-2l) till att börja med ca8st och ha dom kopplade enligt följande, 3+1+1+3 hur löser man kopplingen på ett vettigt sätt för att inte belasta förstärkaren fel???
The-Master skrev:Jag hade som sagt var tänkt bygga mig ett par surrar (1,5-2l) till att börja med ca8st och ha dom kopplade enligt följande, 3+1+1+3 hur löser man kopplingen på ett vettigt sätt för att inte belasta förstärkaren fel???
kodapa skrev:Marten_med_E skrev:Eller så här
/M
Vet inte om det blir så bra när samma spänning går genom den ensamma som de två andra...
kodapa skrev:Vet inte om det blir så bra när samma spänning går genom den ensamma som de två andra...
Four electrical quantities determine the impedance (Z) of a circuit:
resistance (R), capacitance (C), inductance (L) and frequency (f).
Marten_med_E skrev:kodapa skrev:Vet inte om det blir så bra när samma spänning går genom den ensamma som de två andra...
Nä det blir nog lite obalans, med ~1/3 av effekten genom 16 ohm och ~2/3 genom 8 ohm.
Fast undra egentligen hur mycket det märks av, om man sätter dom seriekopplade på samma baffel (framåt) och den ensamma (uppåt) så jämnar det ljud mässigt ut sig?
Eller om man gör en 1½ vägare av dom då? Säg att man sätter en spole i serie med den ensamma, så att den bara spelar upp till x Hz, nästan expriment läge.
Det finns exempel på FAST lådor, med 8 ohms basar och 4 ohms fullregister för att få en jämnare nivå.
Det blir ju lite klurigare när det nu är impendans och inte en ren reaktans, kan lite för lite om impendans, är bara "vanlig styr och regler" elektriker, men jag lär mig gärna mera.Four electrical quantities determine the impedance (Z) of a circuit:
resistance (R), capacitance (C), inductance (L) and frequency (f).
Nu med motstånd
/M
Alexi skrev:Höger bild blir bäst:
AntFra skrev:Jag tänkte bygga låda som har inbyggt baffelkompensation. Sedan dela av vid runt 3000-5000 Hz. Tror ni det är en bra idé? Lådan som är simulerad är på 2,5l med viso på 0 % avstämd vid 57 hz. Jag får ju en topp där baffel förstärkningen är som lägst. Men man förlorar lite i botten med den här konstruktionen.
<img src="http://i.imgur.com/wqwaT.png" alt="" title="Hosted by imgur.com" />
DanNorman skrev:peetwa: Nä, jag tänkte på höjningen på 3dB mot lägra frekvenser. Blir rätt bra med en liten spole.
AntFra: Det här är Zaphs mätning, och den är på gjord på stor baffel.
DanNorman skrev:Måla baksidan i svart och skruva dit den. Jobbigt att sabba faneret när man kom på att man gjort nåt fel
DanNorman skrev:Nä, speciellt inte om man monterar dom nära vägg, som surrounder kanske?
DanNorman skrev:screen: flaskskepp is the way to go! Diskanten är ju bara trycka i. Värre att få dit NS3:orna.
AntFra: Vad räknar du filter i?
DanNorman skrev:Jag tycker det är kul att simulera
Jag kan räkna ut ett filter med hjälp av Zaphs mätningar på båda dina element.
Hur har du tänkt placera elementen på baffeln?
Ge mig C-C mellan elementen från diskanten.
DanNorman skrev:Du har några intressanta alternativ, som jag ser det, om du kör med fyra NS3:or + en diskant:
1. WMTMW 2,5-vägare.
2. MTMWW 2,5- eller 3-vägare.
3. TMWW 3-vägare.
4. MMTMM 2-vägare.
Låda runt 20L basreflex om du ska köra den som fullrange, vilket kan vara ballt. En smal golvare kanske?
DanNorman skrev:Fördelen med att inte köra dom som tvåvägs är av vertikala spridningsskäl. Lite extra baffelstegskompensation skadar inte. Du måste ju ändå ha en spole i filtret.
Jag kan räkna på en MMTMM 2-vägare och en WMTMW 3-vägare så kan jag visa skillanden i vertikal spridning på ett ungefär.
Jag utgår från att du sätter elementen ganska tätt ihop, säg 8mm mellanrum.
DanNorman skrev:Ok, enkla element att bygga filter till iaf.
WMTMW 3v vertikal spridning:
MMTMM 2v vertikal spridning:
Svackan 15 grader uppåt (röd kurva) blir inte så farlig på MMTMM:n, eftersom elementen är så små och sitter så nära varandra, men å-andra-sidan har WMTMW:n väldigt jämn spridning vertikalt. Båda varianterna dödar i princip golv- och takreflexen mellan 600-2000Hz. Men WMTMW:n är bättre även där.
Ju närmare man sitter, desto större höjdskillnader är man på
screen skrev:DanNorman skrev:Ju närmare man sitter, desto större höjdskillnader är man på
I förhållande till vad?![]()
Förflyttar man sig på en stol helt horisontelt utan att förändra sin egen höjdskillnad och inget annat har flyttat på sig så fattar jag nada...?
DanNorman skrev:2,2mH + 4,7uF till basarna och 15 ohm, 3,3uF + 0,27mH till diskanten.
DanNorman skrev:screen: Till högtalarenSitt rak i ryggen du, så kan jag stå på en stol, stå på golvet, sitta i en stol, sitta i en soffa, sitta på knä, sitta på röven och ligga ner på golvet med bra ljud
DanNorman skrev:screen: Ja, delvis, men Ingvar har ett trick för att få det att följa med upp. Detta är inte så avancerat, men orkestern låter iaf inte helt annorlunda om man ställer sig upp (har inte en extremt krokig tonkurva i riktning uppåt)
DanNorman skrev:Ja, fundera på den, jag tror den blir bättre
Vill du vara riktigt ball kopplar du in en seriekonding på 470uF (elektrolyt) först i basfiltret. Det jämnar ut basresponsen lite, så kan man stämma av lite lägre. screen ska prova det i sina f*no l28
Dessutom minskar det konutslaget under avstämningen.
JB skrev:Kan det vara fördel att köra dessa som 1.5 väg?
Och hur bygger man för att kunna ha så liten låda som möjligt med 2 element/låda och ändå få hygglig basåtergivning? Basreflex med mycket fluff?
screen skrev:JB skrev:Kan det vara fördel att köra dessa som 1.5 väg?
Och hur bygger man för att kunna ha så liten låda som möjligt med 2 element/låda och ändå få hygglig basåtergivning? Basreflex med mycket fluff?
Jag kommer att ha 2st + NT1-diskanten i en 10-liter låda med basreflex.
Dom bär beräknade att spela från -6dB@37Hz - 20kHz.
DanNorman skrev:JB: Standardfileter har inget med verkligheten att göra. Impedansen är inte konstant, så man kan inte beräkna ett skit med utgångspunkt från att det är "8-ohmselement" som jag parallelkopplar och får "4-ohmsimpedans" totalt. Vilken impedans diskanten har har inget att göra med om det passar ihop. Det finns 8-ohmsdiskanten som har 105db/SPL i känslighet (och mycket mer än så). Det passar garanterat inte med två NS3, även om det ger en nominell impedans om 4 ohm
Mätningar är det enda som funkar. Därmed inte sagt att din stora diskant inte ska funka med NS3:orna, men den är nästan så stor att du lika gärna kan köra utan ett separat diskantelement. (Det sprider inte mycket bättre än en NS3:a, och inför bara en massa problem).
screen skrev:DanNorman skrev:screen: Till högtalarenSitt rak i ryggen du, så kan jag stå på en stol, stå på golvet, sitta i en stol, sitta i en soffa, sitta på knä, sitta på röven och ligga ner på golvet med bra ljud
Nu är jag med tror jag. Då jag var på demo hos IÖ så ställde vi oss upp medans det spelade samtidigt som vi var i helt mörklagt rum och då följde s.a.s. orkestern/musiken med upp i höjdled. D.v.s. dom/ljudet sjönk inte ned så att det lät som om man tittade ner i "orkesterdiket" bara för att man ställde sig upp.
Var det detta du/ni menade?
DanNorman skrev:Schull: Ja, men ljudbilden är ju ofta en bit bakom högtalarna, och då sjunker ljudbilden för mycket om man hör den i högtalarhöjd.
bakerman22 skrev:Långa skruv...? Vadå...?![]()
I med fullt med dämp, på med locket, sen är det dags för provspelning.![]()
JB skrev:bakerman22 skrev:Sen märker jag att jag aldrig skulle köra dessa som fullregister utan diskant.
Det fattas alldeles för mycket i toppen...
Mja det syns ju rätt väl på min mätning åvan... verkar inte 15 khz lite väl tilltaget av tillverkaren?
JB skrev:bakerman22 skrev:Sen märker jag att jag aldrig skulle köra dessa som fullregister utan diskant.
Det fattas alldeles för mycket i toppen...
Mja det syns ju rätt väl på min mätning åvan... verkar inte 15 khz lite väl tilltaget av tillverkaren?
Ragnwald skrev:Fäst med kabelklämmor typ Carlsson och sen fixar du en miniwaveguide, med vad lådtjockleken tillåter.
screen skrev:JB skrev:bakerman22 skrev:Sen märker jag att jag aldrig skulle köra dessa som fullregister utan diskant.
Det fattas alldeles för mycket i toppen...
Mja det syns ju rätt väl på min mätning åvan... verkar inte 15 khz lite väl tilltaget av tillverkaren?
Jag delar av vid 6kHz mot NT1 och har fått fram en väldigt fin kurva med hjälp av DanNorman och sedan tillkommer 1000uF konding som "bassboost" men den framgår inte i kurvan nedan:
bakerman22 skrev:Fan.. Slog på lite Chris Jones och drog upp nu..
Det låter fanimej inte så tokigt...
screen skrev:Du menar att jag skulle behålla materialtjockleken och klämma fast elementen bakifrån och sedan fräsa ur en rundad fas runt hålen?
Ragnwald skrev:screen skrev:Du menar att jag skulle behålla materialtjockleken och klämma fast elementen bakifrån och sedan fräsa ur en rundad fas runt hålen?
Exakt. För jag tyckte du sa att elementen skulle monteras från/på insidan.
Kan ju bli förbaskat snyggt.
Ivil skrev:Vad får man betala för en 1000uF konding av rimlig kvalitet? /Andreas
Ivil skrev:Är det någon som vill räkna på en stativare med två NS3 och en NT1? Jag har tänkt att dela dessa vid 80 alt 120 hz och bygga flerkanalsljud. Ju mindre desto trevligare.
MVH /Andreas
Ivil skrev:Jag hade hoppats på en betydligt mindre låda...trodde typ 4 liter...
Screen är ditt koncept baserat på två NS3:or?
Till bakkanalerna kanske en NS3:a med diskanten NT1 hade funkat så jag slipper ha de så stora?
Nu skall ni få höra nått tokigt, jag borrade hål Ø76 med en hålsåg & sedan lade jag på elementet och kollade centreringen på baffelsidan. Sedan ritade jag med blyerts konturen av korgen på baksidan och körde allt färdigt med en Multimaster
Ivil skrev:Nu skall ni få höra nått tokigt, jag borrade hål Ø76 med en hålsåg & sedan lade jag på elementet och kollade centreringen på baffelsidan. Sedan ritade jag med blyerts konturen av korgen på baksidan och körde allt färdigt med en Multimaster
Fäster du elementet på insidan eller utsidan? hur gör man lämpligast på insidan om man inte är lika ambitiös som Marten_med_E
Problemet som jag brottas med är hur jag skall kunna fästa dessa när endast 5-6mm material återstår? Jag lurar på om jag inte helt sonika skall sätta stag från motsående vägg och rakt på magneten och låsa allt med smältlimm.
Ivil skrev:Fäster du elementet på insidan eller utsidan? hur gör man lämpligast på insidan om man inte är lika ambitiös som Marten_med_E
Ivil skrev:undra om man törs dra fast med förlängningsband (stålband med hål i) tvärt över elementet? Hade ju varit enkelt...
Ivil skrev:undra om man törs dra fast med förlängningsband (stålband med hål i) tvärt över elementet? Hade ju varit enkelt...
DanNorman skrev:screen: Pics or it didn't happen!
screen skrev:Jag får se om jag orkar bemöda mig, skillnad vore om det bara gick att infoga från datorn direkt...
Marten_med_E skrev:screen skrev:Jag får se om jag orkar bemöda mig, skillnad vore om det bara gick att infoga från datorn direkt...
Jag ska imorgon tipsa om ett enkelt sätt, nästan dra och släppa, eller från filhanteraren till en webbsida är det faktiskt bara att dra och släppa, sen när man klickar på bilden på webben så får man en färdig länk att kopiera in här i texten, med allt som behövs, kan även ändra storlek, eller man får en länk till en liten bild och en till en stor. Går även att få upp bilder från mobilen.
Ä nu har jag ju nästan skrivit allt, men måste kolla reglerna om jag får tipsa om en webbsida på det här sättet.
Screen du får pm strax...
//M
screen skrev:Hörrö Marten_med_E, skaru inte börja snickra snart, rita blir det inga högtalare av...fast du får verkligen till det med ScetchUp. Snyggt!![]()
Marten_med_E skrev:screen skrev:Hörrö Marten_med_E, skaru inte börja snickra snart, rita blir det inga högtalare av...fast du får verkligen till det med ScetchUp. Snyggt!![]()
Tack, jo jag ska väll börja lite, fast just nu är det full fart med barn aktiviteter och sånt annat vardags pyssel.
Nästa uppdrag blir att fylla kylen, den är oroväckande tom.
//M
Marten_med_E skrev:Ivil skrev:Fäster du elementet på insidan eller utsidan? hur gör man lämpligast på insidan om man inte är lika ambitiös som Marten_med_E
![]()
Oj då, hur ska det här gå då, får gå under jorden ett tag tror jag...
Eller så får man gå vidare och hoppas att glömskan tar vid.
En liten stativare på gång, ca 4,5 liter sluten, kan det va något?
Det har var ju kul, att rita alltså....
/M
DanNorman skrev:JB: screen har!
screen: Jag tror på så stor som möjligt, men minst 2L, full med dämpmaterial.
Det går att göra filter med en NS3:a och en NT1:a, ja.
JB skrev:Dina bildlänkar kruppar upp hela forumet!
Får massa inloggningsrutor för att FF försöker logga in på din användare
byt tex:
ftp://screen@user.faktiskt.io/Fino%20i2.8/PICT0194.JPG
till:
http://user.faktiskt.io/screen/Fino%20i2.8/PICT0194.JPG
Blev nästan orolig att jag hade fått virus ett tag när inloggningsrutor började pluppa fram =P
screen skrev:JB skrev:Dina bildlänkar kruppar upp hela forumet!
Får massa inloggningsrutor för att FF försöker logga in på din användare
byt tex:
ftp://screen@user.faktiskt.io/Fino%20i2.8/PICT0194.JPG
till:
http://user.faktiskt.io/screen/Fino%20i2.8/PICT0194.JPG
Blev nästan orolig att jag hade fått virus ett tag när inloggningsrutor började pluppa fram =P
Bättre så?
screen: Snyggt! Skickligt fräst för NS3:orna!
screen skrev:Nu skall ni få höra nått tokigt, jag borrade hål Ø76 med en hålsåg & sedan lade jag på elementet och kollade centreringen på baffelsidan. Sedan ritade jag med blyerts konturen av korgen på baksidan och körde allt färdigt med en Multimaster![]()
Jag har gjort 2st av 4 färdigt!
Faktum är ett passformen blev helt kanon, det var lite knepigt men med tungan rätt i munnen så...
DanNorman skrev:The-Master: Kul! Det blir säkert bra
Ingen har direkt uttalat sig om hur det låter än. Jag tror ändå screens bygge blir väldigt bra. Han utnyttjar elementens slaglängd på ett bra sätt.
DanNorman skrev:screen: Idag är imorgon. Pics or it didn't happen.
DanNorman skrev:Va? Den andra skulle ju bli klar idag? Egentligen borde du redan ha skrivit ett par, tre sidor recension om hur de låter.
DanNorman skrev:Fan, det är ju påsk! Alla är lediga som fan!
screen skrev:T.ex. har vi DanNorman, JB & ett helt koppel folk som har köpt detta element utan att visa en endaste bild hittils, va f_n menar ni med det???![]()
JB skrev:screen skrev:T.ex. har vi DanNorman, JB & ett helt koppel folk som har köpt detta element utan att visa en endaste bild hittils, va f_n menar ni med det???![]()
Jag väntar ju på att du ska bygga färdigt dina och komma med en åsikt hur dom låter så man vet om man ska sno lådvolym + portdimensioner eller inte
JB skrev:Wow dom där blir riktigt häftiga :)
Maccis skrev:2. Vad är håltagningsdiametern på NS3?
screen skrev:Skitkul, förfan bygg nu grabbar, det här blir skitbra helt enkelt!
DanNorman skrev:Haha! Fan vad kul! Snyggt jobbat! Hur länge har du spelat in dom?
Vad ska du ha för ett par lådor utan nån som helst form av finish, typ knappt slipade?
Marten_med_E skrev:screen skrev:Skitkul, förfan bygg nu grabbar, det här blir skitbra helt enkelt!
Fast jag måste såga till nya bitar först, kan ju inte komma här och visa mina sneda, krokiga byggda av ful virkes spill bitar.
Fantastiska lådor.
//M
DanNorman skrev:Kul!
Ja, det blir dist, men det blir även blåsljud, typ FRFRFRFRRFRFRFRFRRFRFR!!!
Men det gjorde inte så stor skillnad som på Seas-elementen, vilka iofs är lite brutalare, och knäpptysta även vid fullt konutslag.
AntFra har i56 som förebild för sitt bygge, det kan nog rocka det med
DanNorman skrev:Haha, jag bygger ju Super-OA12, men nu har du inspirerat mig att leka med NS3:orna
DanNorman skrev:Haha, visst. Vem håller i det?
Marten_med_E skrev:DanNorman skrev:Haha, visst. Vem håller i det?
Vad var det man sprang runt och ropa när man var liten?
Han som sa det han va det?
//M
screen skrev:
Det var inget som märktes (dist alltså) nu när jag spelade ikväll.
Det där seas-elementet är ju lite maffigare också och pumpar väl en del mer luft än vad de små NS3:orna mäktar med.
I56:or !!!Jisses, ja det lär bli drag, skall han köra 4st NS3:or då + 1st NT1.a ? Basreflex? Fifan va kul, skulle vilja lyssna på ett par sånna färdiga.
DanNorman skrev:Nej, det är nog ingen fara med disten egentligen. Och som sagt blev det inte värre med hinder för ventileringen på NS3:orna. Och det låter ju bara rätt in i dämpmaterialet ändå.
Ja, 4 NS3 + 1 NT1. Då skulle man egentligen velat ha 4-ohmselement, så man fick upp känsligheten lite. Vill han bygga 25L låda kan man nog få respektabelt med bas, ja![]()
Eftersom det är svårt att få tag i NT1:orna så är Dayton ND20FB-4 en bra ersättare. Den låter bra och med den höga delningen pallar den nog lite effekt oxå.
Däremot kan du labba med att göra en kanal i glasullen mellan elementen och basreflexröret.
Hm, det verkar som om det går bra att underavstämma med en hel oktav Men man behöver element med högt Qts.
m_persson79 skrev:screen,
Fan vad tuffa!
Jag kanske missade men vad har du för volym (brutto) samt avstämningen vid?
Fick hem mina element i förrgår så nu är man lite sugen... ska kolla om Classe har nått man kan utgå från. Sen har jag dessvärre bara 12 Watt till datorn så man får hoppas att det räcker hyfsat, spelar ju sällan ens lite högt vid datorn..
DanNorman skrev:Man kan ha samma avstämning som screen har, fast med ett element i 5L, kanske med ett 35mm-rör som är 186mm långt. Och en bassboostkonding på 470uF. Slitsport är nog lättare att få plats med. Slitsporten kan man göra 10mm hög och 100mm bred, och då blir den 194mm lång. Längs botten och svänga upp på baksidan.
screen skrev:m_persson79 skrev:screen,
Fan vad tuffa!
Jag kanske missade men vad har du för volym (brutto) samt avstämningen vid?
Fick hem mina element i förrgår så nu är man lite sugen... ska kolla om Classe har nått man kan utgå från. Sen har jag dessvärre bara 12 Watt till datorn så man får hoppas att det räcker hyfsat, spelar ju sällan ens lite högt vid datorn..
Tack!![]()
Bruttovolym ca: 10,5 liter. Avstämning skriver DanNorman om åvanför.
Jag har en tripath-stärkare med TA2020 på väg hem från Kina som skall driva mina burkar vid datorn senare, denna:
DanNorman skrev:Jag lyder! Filterberäkningar på g!
Du ska givetvis bygga en liten I14 att hänga på väggen
MEN idag blev ett par prototyper för våra A2-kopior klara, och jävlar vad coolt det lirar. Vilken stereobild! Två NT1 + en NS3:a kan bli en liknande historiaEller två av nån annan billig diskant..
screen skrev:Hej AntFra, dom där blir ju minst 50cm höga i.a.f. så om du gör dom 15cm breda och 35cm djupa med invändiga mått får du: 26,25 liter - elementen och basreflexrör så är du ganska lagom nere på 25-liter.
Sätt i basreflexen på baksidan och du är hemma, måste bli grymt det där!
DanNorman skrev:screen: Nej, det där är den optimala boosten. Större eller mindre konding blir sämre, på lite olika vis. Ja, kanske röret skulle vara lite längre, men det är nog inte hela världen. Handlar nog om enstaka Hz hit och dit.
Däremot kan du labba med att göra en kanal i glasullen mellan elementen och basreflexröret.
AntFra: Just det, det vad sb-diskanten. Jag tycker oxå att du ska köra basreflex. Räkna ut vad du får för lådvolym på dom där modellerna. Du kan ju köra delat system ändå, men även ha dom som fullrange-högtalare. Man ska alltid se till att man både får äta och behålla kakan
screen skrev:@ AntFra: Skall du ha en slutbar port någonstans baki då som du kan öppna ner i de där stativen?
DanNorman skrev:Ja, det blir nog bra!
Ambitiösa lådbyggare ni är! För några skitelements skull
Ivil skrev:blev förvirrad avDet är räknat för 1xNS3 + 1xNT1.
bakerman22 skrev:Synd att det här var så dyrt, annars skulle jag kunnat tänka mej att köpa 50 st...![]()
https://www.madisound.com/store/product ... ts_id=8987
DanNorman skrev:Ja, jag menade masochistDet är för att du plågar dig själv med jättesvåra lådbyggen hela tiden
DanNorman skrev:Kan kolla på hur man skulle kunna lösa piezoljudet imorrn. Menar du att diskanten ska delas av brantare? Vi kan ju prova att bara sänka den i nivå först, främst i toppoktaven?
DanNorman skrev:Smidigast verkar vara att byta diskantkondingen från 1,5uF till 1uF. Det både sänker nivån med ungefär 1-1,5dB från 4kHz och uppåt, och flyttar upp delningen från 6kHz till 8kHz.
Kimpost skrev:Kan någon admin kolla vad som är fel på screens inlägg, för jag ser inte hans nya bilder på hans stativ?
screen skrev:Hmm...det borde vara fler som lägger bilder än jag?
Ragnwald skrev:Men en linjekälla ska ju gå från golv till tak och så dämpar man de yttre elementen succesivt.
DanNorman skrev:Ivil: Ja, dom blir ju extremt riktade i diskanten. Jag väntar oxå på rapport på nivåsänkningen av diskanten, men jag antar att screen inte har filterprylar hemma för det.
DanNorman skrev:weedo: Prova med såna här: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7644
screen skrev:Jag skulle tippa på att du skulle bli besviken om du inte stoppar i (minst) en diskant och att du lagt ner mycket energi på ett ofullbordat högtalarpar.
Det blir inte tillräcklig "briliance" & Klarhet i ljudet om du kör utan!
Om du "bara" skall ha dom som lounge-högtalare så visst, men om du har förväntningar på dom så är det uteslutet att inte göra det.
DanNorman skrev:weedo: Prova med såna här: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7644
DanNorman skrev:Kondensatorboosten är beroende av elementkonfiguration och avstämning på lådan.
DanNorman skrev:Falken: Man kan stämma av lägre, om man har en stor seriekonding.
Som screen gjort, och han verkar impad (?) av basförmågan
Finns det ingen billigare 1000uF?
DanNorman skrev:173mm. Är du säker på innerdiametern? Mät den när du fått rören
DanNorman skrev:173mm. Är du säker på innerdiametern? Mät den när du fått rören
DanNorman skrev:Hehe, jag är tveksam om de är bättre än NS1, men ok
Jag kan göra ett förslag på filter för basarna som 2,5v. Har du nån baffelstorlek?
Delningsfrekvens runt 4kHz kanske.
DanNorman skrev:Här är ett 2,5v för NS3, som kan dels mot diskant vid 4kHz:
[bild]
DanNorman skrev:weedo: Riktigt coolt! Vad är volymen?
Liggande MTM är det sämsta tänkbara formatet för centerhögtalare, men det kan funka om du kör den med 2,5v-filter
DanNorman skrev:Man kan ha samma avstämning som screen har, fast med ett element i 5L, kanske med ett 35mm-rör som är 186mm långt. Och en bassboostkonding på 470uF. Slitsport är nog lättare att få plats med. Slitsporten kan man göra 10mm hög och 100mm bred, och då blir den 194mm lång. Längs botten och svänga upp på baksidan.
Wilke skrev:Här är ett filter för 2xNS3 + 1xNT1. Funkar både som front och center:
Om man vill ha bas-boost:en med 1000uF, skall man använda detta filter men lägga till kondingen efter strömkällan för basarna? Eller skall man använda något helt annat filter?
Om jag inte har tolkat det fel är det två olika filter. 2vägs och 2,5. 2vägaren går längre ner i frekvens men inte lika lämplig som center då den bör vara stående?
/Andreas
Med motståndet R5 kan man ändra diskantnivån efter smak. 6,8 ohm är kanske bra att testa med, om man tycker det är för ljust (erfarenhet från screens bygge).
Jag måste bara berätta att jag inte ändrat filtrena ännu och att diskantfenomenet inte är lika påtagligt längre. Antingen har jag vant mig väldigt mycket (vilket jag inte tror då det var irriterande tidigare) eller också har diskanterna blivit inspelade nu (troligen) och har ändrat karaktär.
Faktum är att de låter väldigt neutrala (tycker jag) nu och jag har haft dom uppkopplade konstant sedan första dagen jag ställde upp dom. Jag tror att jag snart skall testa att byta tillbaka till pi60s igen och höra om det blir någon skillnad?
Wilke skrev:Jag måste bara berätta att jag inte ändrat filtrena ännu och att diskantfenomenet inte är lika påtagligt längre. Antingen har jag vant mig väldigt mycket (vilket jag inte tror då det var irriterande tidigare) eller också har diskanterna blivit inspelade nu (troligen) och har ändrat karaktär.
Faktum är att de låter väldigt neutrala (tycker jag) nu och jag har haft dom uppkopplade konstant sedan första dagen jag ställde upp dom. Jag tror att jag snart skall testa att byta tillbaka till pi60s igen och höra om det blir någon skillnad?
Screen: har du använt dig av ovanstående filterkonstruktion för ett par tvåvägare? Och i så fall har du 1000uF? Och skall den vara först i filtret för basarna?
Wilke skrev:Screen: vad har du för motstånd på 0,39mH spolen?
slockna skrev:hehe, en 99/900 CC är ju underbar att bygga billjud i! en ENORM hatthylla med glaset i nära nog 45 graders vinkel ovanför! varför krångla me låda
DanNorman skrev:Ja, elementavstånd vertikalt. Mitt filter var beräknat för ett väldigt kort avstånd, för att ge bra spridning vertikalt. Skulle gissa på att du få en dip vid 6kHz nånstans om du inte har diskanten precis i öronhöjd. Men du verkar tycka det låter bra, och det är ju bra!
Kondingboosten var ju dessutom till för att hjälpa upp basen om man stämde av vid ca 45Hz i 5L, men jag antar ett den ger extra skjuts nånstans över 50Hz med din avstämning.
m_persson79 skrev:Hur gick det? Fick du en ny konding?
Posta gärna bilder på bygget.
Jag har f:ö 4 st av dessa element som ligger och samlar damm. Är någon sugen på att köpa dem så skicka ett PM.
Falken skrev:Hur stor seriekondning behövs som basboost till 2,6 Liter kavitet???
Aerob skrev:Maccis skrev:Falken skrev:Hur stor seriekondning behövs som basboost till 2,6 Liter kavitet???
Tror den var på 1000 mf.
Eller µF? 1000mF blir en ganska rejäl konding misstänker jag...
DanNorman skrev:bakerman22: Synd att du inte hade ND20FB, för då skulle jag kunna hjälpa dig bättre
DanNorman skrev:Jodå, men jag har nd20fb själv och har mätt den
slockna skrev:johan, PM:a johaneriksson !johaneriksson skrev:12 st NS3-193-8A från gruppköpet som blivit liggandes, bytes mot lite vadsomhelst.
DanNorman skrev:Fixa hit ett par då, så kanske nåt kan hända
DanNorman skrev:Ultraenkla budgetvarianten är en 184mm lång toarulle!
DanNorman skrev:Fast man kan ju skarva toarullar!
DanNorman skrev:Det är rätt kopplat. Dock tror jag det är dömt att misslyckas med bara en konding till diskanten, speciellt utan att mäta, men det kanske är ditt enda alternativ. Om det inte blir bra kommer det ju finnas konstruktioner med andra diskanter snart.
Johansthlm skrev:Beställning av diskanter och filterkomponenter gjorda.
Återkommer när de landat!
bakerman22 skrev:Man får tillverka en egen liten pryl till fräsen.
Johansthlm skrev:Hur försänker man element med liten diameter?
Kalejdokom skrev:Johansthlm skrev:Hur försänker man element med liten diameter?
Det finns flera bra trådar om detta på forat, t.ex. den här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... order=asc&
Det handlar nog om att bygga en egen jigg som går att ställa så snävt som möjligt. I tråden ovan har jag en länk till min variant, som går att ställa ner till ca 60 mm diameter.
NiklasF skrev:bakerman22 skrev:Man får tillverka en egen liten pryl till fräsen.
Shit vad specifik du är i ditt svar
Johansthlm skrev:Hur man lägger upp bilder får gärna ngn tipsa om.
Kalejdokom skrev:Johansthlm skrev:Hur man lägger upp bilder får gärna ngn tipsa om.
Du kan ju börja att läsa här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=8945
Ett annat tips, om du har dina bilder på annan server, är att "sno" länkar från andras bildinlägg, så ser du syntaxen för koden. Välj t.ex. "Citera" så får du upp all text med kod i respektive inlägg.
bakerman22 skrev:Kikat något på diskanten Dan ?
Den är liten och söt i alla fall.
Ivil skrev:Johansthlm har du några byggbilder? Dan har du haft tid att börja kika på mätningarna? Kikade föresten på medlemstråden och kikade på ert företag! WOW! Sjukt kul att vi får sån experthjälp!
Med vänlig hälsning, Andreas
Johansthlm skrev:Ajdå.
Röret jag har är 20 cm,
Hoppas att det räcker.
Någon som kan lära mig teorin bakom detta?
Johan.
celef skrev:bakerman22 skrev:WOHOO !!
det betyder?
DanNorman skrev:Nu är det äntligen nåt på g...
Lite försmak: Alla föreslagna?, och testade diskanter (Dayton ND16FA, Dayton ND20FB, Aura NT1 och Vifa BC25SC-06/04) fungerar med bravur. Är själv förvånad över hur bra de faktiskt mäter. Ju bredare baffel desto bättre, verkar det som (om man vill ha rak tonkurva). Alla diskanter och basar är mätta i två olika baffelbredder. 110mm och 152mm. Det går garanterat att få ihop nåt bra med nästan vilken baffelbredd som helst, men 152mm tyder på svagare/nyttigare/bättre diffraktion än 110mm.
Långt inlägg med många bilder och många filer kommer.
DanNorman skrev:Nu är det äntligen nåt på g...
Lite försmak: Alla föreslagna?, och testade diskanter (Dayton ND16FA, Dayton ND20FB, Aura NT1 och Vifa BC25SC-06/04) fungerar med bravur. Är själv förvånad över hur bra de faktiskt mäter. Ju bredare baffel desto bättre, verkar det som (om man vill ha rak tonkurva). Alla diskanter och basar är mätta i två olika baffelbredder. 110mm och 152mm. Det går garanterat att få ihop nåt bra med nästan vilken baffelbredd som helst, men 152mm tyder på svagare/nyttigare/bättre diffraktion än 110mm.
Långt inlägg med många bilder och många filer kommer.
DanNorman skrev:Nu är det äntligen nåt på g...
Lite försmak: Alla föreslagna?, och testade diskanter (Dayton ND16FA, Dayton ND20FB, Aura NT1 och Vifa BC25SC-06/04) fungerar med bravur. Är själv förvånad över hur bra de faktiskt mäter. Ju bredare baffel desto bättre, verkar det som (om man vill ha rak tonkurva). Alla diskanter och basar är mätta i två olika baffelbredder. 110mm och 152mm. Det går garanterat att få ihop nåt bra med nästan vilken baffelbredd som helst, men 152mm tyder på svagare/nyttigare/bättre diffraktion än 110mm.
Långt inlägg med många bilder och många filer kommer.
JB skrev:Mysko horn =D
Men ska inte gångarna bli större och större för att man ska få någon typ av förstärkning av hornet?
JB skrev:Sött!
Misstänker att dom där borde kunna spela rätt högt :)
bakerman22 skrev:Då det aldrig blev någon lösning med mina diskanter så testar jag ett annat experiment med mina NS3.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster