Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Scanspeak 32W/4878T00 Revelator har jag tyckt ser fin ut sedan den kom ut. I 70-liters slutna lådor kanske?
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/32w-4878t00.pdf
För dyr? 4155 kr/st på scanspeak sida. Antar att det är danska kr då, men det vet jag inte säkert.
Komorok skrev:För dyr? 4155 kr/st på scanspeak sida. Antar att det är danska kr då, men det vet jag inte säkert.
Bubben skrev:Komorok skrev:För dyr? 4155 kr/st på scanspeak sida. Antar att det är danska kr då, men det vet jag inte säkert.
Fördel att den finns i Sverige, men 5000:-/element är saftigt, kostar mer än LMS 15R till dörren.
Om du gillar LMS 5400, varför håller du detta ScanSpeak högre än LMS 15R?
Komorok skrev:Bubben skrev:Komorok skrev:För dyr? 4155 kr/st på scanspeak sida. Antar att det är danska kr då, men det vet jag inte säkert.
Fördel att den finns i Sverige, men 5000:-/element är saftigt, kostar mer än LMS 15R till dörren.
Om du gillar LMS 5400, varför håller du detta ScanSpeak högre än LMS 15R?
Om jag minns rätt så tyckte jag inte att TC-LMS-15R passade i någon vettig lådstorlek med vettigt Q-värde. Om det var för liten eller för stor låda minns jag inte. Det var så länge sedan jag kollade.
Komorok skrev:Jag brukar sikta på q 0,5 och jag har för mig, är ute på skitdjupt vatten, för det var länge sedan jag kollade, att lms 15" fick för liten låda ur luftlinjärsynpunkt eller onödigt stor låda för att uppnå q 0,5. Men en färsk simulering råder lätt bot på den funderingen. Får du ihop det elementet så är det ju kanon. Det var så länge sedan jag glodde runt själv på allvar, men varje hång jag sonderar terrängen lite ytligt så blir jag besviken på utbudet på trevliga baselement
.
bakerman22 skrev:Lågdistad lågbas tycker jag inte att det finns så mycket alternativ till LMS 15 om man har begränsat med utrymme.
Om det fanns obegränsat med utrymme så skulle man ju kanske kunna tänka sej typ åtta Dayton för samma pengar, men det finns det ju inte plats för.
4100 DK för Scan speak 13 tycker jag är åt helvete för mycket, och 5200 SEK för W121 tycker jag är snudd på fånigt...
Bubben skrev:AE-elementet då? Det spelar 4db starkare/instoppad watt mot både LMS & Dayton.
Det är dessutom på 8 ohm vilket är lättare att få ihop om jag ska ha två/kanal paralellt.
Ingen som har lust att simulera något av elementen? Jag har bara tillgång till web-baserad beräkning, och är lite svagt på vissa parametrar.
MattiasBGD skrev:Värt att titta på är hur mycket effekt varje element behöver för att producera samma spl och tänka på att termisk kompression kommer påverka elementen i olika grad.
MattiasBGD skrev:Sant, kände att det räcker så
boom skrev:MattiasBGD skrev:Värt att titta på är hur mycket effekt varje element behöver för att producera samma spl och tänka på att termisk kompression kommer påverka elementen i olika grad.
Låt han nu börja på dom vanliga kurvorna innan du blandar in för många saker i hans projekt .
annars så blir det bara skit av det .
MattiasBGD skrev:Simuleringar är en sak jag har till exempel lyssnat på LMS-R 15" vid ett kort tillfälle i sluten 140liters låda och 6st AE 15" i dipole montage. Så hur nämnda element låter i förhållande till varandra kommer bero mycket på rummet och val utav konstruktion för respektive element men det är ju bra att det finns verktyg för att kunna se nånting om egenskaper iaf.
Adhoc skrev:Med den lådvolym som du planerar för och tillsammans med EQ anser John (=Stryke) på AE som tillverkar elementen att lämpligaste TD15-varianten är "S", utan EQ-användning: SBP15. http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewto ... P15#p16461 + http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewto ... 748#p15748
Nej, dom var inte i samma rum. Rummen påminde inte alls om varandra, så det vore att jämföra äpplen och bananer. Var och en goda på sitt sätt. Jag tyckte det var bättre "klipp" med AE-basarna men å andra sidan hamnade röster väldigt högt upp på något mysko vis som högtalarna var uppställda då. Senare har uppställningen vridits 90 gr tror jag med annat resultat. (Ägaren mätte senare upp att första uppställningen gav en ofördelaktig lysssningsplats, minnet är lite luddigt här). LMS-arna gick lägre och gav mer rumpskakarbas men var nog också mer EQ:ade just för det. Mattias kanske kommer ihåg hur mycket kurvan tiltades till ?
bakerman22 skrev:Bubben vill nog ha lite lågbas.
Idag har han fyra små mellanregister i trasiga lådor.![]()
bakerman22 skrev:Bubben vill nog ha lite lågbas.
Idag har han fyra små mellanregister i trasiga lådor.![]()
bakerman22 skrev:Lågdistad lågbas tycker jag inte att det finns så mycket alternativ till LMS 15 om man har begränsat med utrymme.
Om det fanns obegränsat med utrymme så skulle man ju kanske kunna tänka sej typ åtta Dayton för samma pengar, men det finns det ju inte plats för.
4100 DK för Scan speak 13 tycker jag är åt helvete för mycket, och 5200 SEK för W121 tycker jag är snudd på fånigt...
DQ-20 skrev:Scanspeaks 13" och Inos 12" representerar det yttersta av förfining och sådant kostar. Att använda dem till infrasystem är mer än vad nöden kräver för i princip alla. OM man inte vill ha infra utan kan acceptera en bandbredd som "bara" sträcker sig inom det hörbara området är TC Sounds 18" i sluten låda inte särskilt prisvärt eftersom en portad låda kan pumpa enorma mängder luft utan att membranet rör sig särskilt mycket. Själv skulle jag ta fyra Ino eller Scanspeak framför två TC Sounds varje dag i veckan, men så är jag heller inte inne på infra.
DQ-20
Komorok skrev:Jag tycker att w121 är prisvärd. Varför? Jo, för att det är perfekt. Det är gjort för att få ett visst q i en genomtänkt storlek på lådan ( 51 l). Det har en vettig impedans och kostar då mindre på förstärkarsidan. Dessutom låter den bra ända tills det bottnar. Distar, ja men illa låter det inte.
Tre w121 motsvarar ungefär en lms5400 ultra, så sex st räcker kanske? Men åtta är ju en fin siffra annars.
Så tycker jag iaf.
Bubben skrev:Enda anledningen till att jag har med LMS-elementet är för att de LMS 18" jag provkörde fungerade bra, och har förhoppningen att dubbla antalet 15" från samma tillverkare ska vara relativt nära.
Mycket möjligt att jag tänker fel där, men det känns som det blir ett lite grisen-i-säcken-köp oavsett vad jag väljer.
bakerman22 skrev:Trasiga...
Bubben skrev:DQ-20 skrev:Scanspeaks 13" och Inos 12" representerar det yttersta av förfining och sådant kostar. Att använda dem till infrasystem är mer än vad nöden kräver för i princip alla. OM man inte vill ha infra utan kan acceptera en bandbredd som "bara" sträcker sig inom det hörbara området är TC Sounds 18" i sluten låda inte särskilt prisvärt eftersom en portad låda kan pumpa enorma mängder luft utan att membranet rör sig särskilt mycket. Själv skulle jag ta fyra Ino eller Scanspeak framför två TC Sounds varje dag i veckan, men så är jag heller inte inne på infra.
DQ-20
Dock räcker inte fyra W121 i basreflex till mina behov. Jag behöver mer kapacitet än så, därför är de inget alternativ
Jag kanske har varit otydlig med vad jag vill kunna göra med det hät systemet. Det ska kunna spela bas av hög kvalitet mellan 8-80Hz, användas till film och musik. Jag vet inte hur många dB jag igentligen behöver, men det är väl inte ljudtrycksnivån som igentligen inte räcker till med 4st W121, utan att jag skulle använda dem under den normala avstämningen. Jag vet inte hur starkt 2st slutna TC LMS 5400 i ca 75 liter (var det 75liter, Bakerman?) kan spela, men jag vet att det räckte till i alla fall.
Komorok skrev:När konen slår i spidern och destrueras, menar du?
boom skrev:Komorok skrev:När konen slår i spidern och destrueras, menar du?
Det är vid xmech men då har ju w121 slutat att fungera för längesedan.
Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:När konen slår i spidern och destrueras, menar du?
Det är vid xmech men då har ju w121 slutat att fungera för längesedan.
W121 slår 50mm p-p utan att låta illa. Och sedan sträcks upphängningen ut. Men de går inte sönder. Fast diskussionen mellan de elementen är akademisk. W121 finns att köpa. Det gör inte lms 5400 ultra. Jag gillar dock båda elementen mycket. Bara så att ingen tror att jag har något emot lms 5400 ultra.
bubben skrev:Dock räcker inte fyra W121 i basreflex till mina behov. Jag behöver mer kapacitet än så, därför är de inget alternativ
Jag kanske har varit otydlig med vad jag vill kunna göra med det hät systemet. Det ska kunna spela bas av hög kvalitet mellan 8-80Hz, användas till film och musik. Jag vet inte hur många dB jag igentligen behöver, men det är väl inte ljudtrycksnivån som igentligen inte räcker till med 4st W121, utan att jag skulle använda dem under den normala avstämningen. Jag vet inte hur starkt 2st slutna TC LMS 5400 i ca 75 liter (var det 75liter, Bakerman?) kan spela, men jag vet att det räckte till i alla fall.
boom skrev:nu kommer bortförklaringarna 50mm p-p = 25mm oneway xmech vad har du då kvar i x-max one way 14mm .
Om man vänder på frågan så påstår du att lms inte finns att köpa jo det gör det om vänder totalt på frågan och säger så här finns w121 tillgängligt för någon som bor utrikes troligen inte ,då det köps direkt i från lager hyllan i Lahäll.
Bubben skrev:LMS-R 15 skulle jag köpa genom Parts Express, i så fall. Men de har inte 5400 i sortimentet ljust nu.
DQ-20 skrev:bubben skrev:Dock räcker inte fyra W121 i basreflex till mina behov. Jag behöver mer kapacitet än så, därför är de inget alternativ
OK, då är det slutet som gäller och TC Sounds 18" verkar de flesta ägare vara nöjda med. Däremot är det fullständigt bortkastat om man sätter dem i 75-literslådor. Jag skulle vilja säga att man bör dubbla den siffran. Minst. Annars begränsar lådan elementets potential.
DQ-20
DQ-20 skrev:boom skrev:nu kommer bortförklaringarna 50mm p-p = 25mm oneway xmech vad har du då kvar i x-max one way 14mm .
Om man vänder på frågan så påstår du att lms inte finns att köpa jo det gör det om vänder totalt på frågan och säger så här finns w121 tillgängligt för någon som bor utrikes troligen inte ,då det köps direkt i från lager hyllan i Lahäll.
W121 är ett "bättre" element än LMS 5400 men har mindre luftpumpningskapacitet. Skaffar man ett system med ino w121 som motsvarar LMS 5400 får man ett system som är bättre på alla punkter utom pris. Och det är ju väl så viktigt för alla som inte är gjorda av pengar.
DQ-20"
boom skrev:Vad bevisar det ???
Bubben skrev:Det ska kunna spela bas av hög kvalitet mellan 8-80Hz, användas till film och musik. Jag vet inte hur många dB jag igentligen behöver, men det är väl inte ljudtrycksnivån som igentligen inte räcker till med 4st W121, utan att jag skulle använda dem under den normala avstämningen. Jag vet inte hur starkt 2st slutna TC LMS 5400 i ca 75 liter (var det 75liter, Bakerman?) kan spela, men jag vet att det räckte till i alla fall.
Evil_Homer skrev:bakerman22 skrev:Trasiga...
Den där jänkaren med X antal LMS har väl byggt om till portade?
DQ-20 skrev:W121 är ett "bättre" element än LMS 5400 men har mindre luftpumpningskapacitet. Skaffar man ett system med ino w121 som motsvarar LMS 5400 får man ett system som är bättre på alla punkter utom pris. Och det är ju väl så viktigt för alla som inte är gjorda av pengar.
DQ-20"
bakerman22 skrev:
Nja... Dom här lådorna ligger på 170-180 liter någonstans.![]()
Vet inte exakt hur han har byggt dom, men där i krokarna är det.
Mina som jag hade innan ligger på 220-230 liter.
Kraniet skrev:varför just S-modellen? Tycker X-modeller ser mycket bättre ut för ändamålet
...
I 75 liter sluten volym ger X-modellen ett Q på 0,55 framför 0,7 för S-modellen.
Men i vilket fall bör ju inte volymen på lådan understiga 120 l för att inte trycket i lådan ska bli för stort. Det motsvarar ca 90 liter fysisk volym (borträknat element och stag) med välfylld låda.
Bubben skrev:S ger för mig högre verkningsgrad vid låga frekvenser mot X...tydligen.
celef skrev:Kraniet skrev:varför just S-modellen? Tycker X-modeller ser mycket bättre ut för ändamålet
...
I 75 liter sluten volym ger X-modellen ett Q på 0,55 framför 0,7 för S-modellen.
Men i vilket fall bör ju inte volymen på lådan understiga 120 l för att inte trycket i lådan ska bli för stort. Det motsvarar ca 90 liter fysisk volym (borträknat element och stag) med välfylld låda.
är det simulerat med upphettad talspole? hur varm talspole "bör" man räkna med?
Kraniet skrev:celef skrev:Kraniet skrev:varför just S-modellen? Tycker X-modeller ser mycket bättre ut för ändamålet
...
är det simulerat med upphettad talspole? hur varm talspole "bör" man räkna med?
det är med kall talspole. vet inte vad man bör räkna med för temperatur, det beror ju så mycket på. Det som däremot är tydligt är att för en lådan med Q-värde på 0,7 finns det inget annat än "resonant" överföring kvar när talspolen blir varm.
Med det lägre Q-värden kommer man nog aldrig över 0,7 i detta fallet.
Sen är det väl upp till var och en att avgöra själv men jag hade då valt X-modellen om det stod mellan de två.
Tycker dock elementen är lite underliga med sin fasplugg. Hade gärna sett en dammkåpa istället. Jag vet inte hur stort problem det är men det finns ju risk för missljud från luften som pressas runt faspluggen.. Jag vet jag upplevt problem med Seas 6,5" G17RE/P vilket ju är betydligt mindre långslagigt element.
Men det kanske avhandlats på nåt forum nånstans redan?
. Men bäst ser dock H+ modellen ut att vara. Mer xmax och bättre T/S för sluten låda med eqa good option for sealed subwoofer use with added EQ
Kraniet skrev:Jo det är ju nice med rekommendationer från tillverkaren.
Där ser man också att S modellen är tänkt för midbas i sluten volym med hög f3 (den frekvens där ljudtrycket gått ned 3dB).
Såg inte H-modellen men den kan kanske vara ännu bättre för din applikation, precis som tillverkaren säger.. Men bäst ser dock H+ modellen ut att vara. Mer xmax och bättre T/S för sluten låda med eq.a good option for sealed subwoofer use with added EQ
Baselement primärt optimerade för bruk i basreflexlådor passar alltså
typiskt bättre i slutna lådor avsedda att LT-kompenseras. Surprised (I varje
fall under förutsättning att inte låg komplians är en signifkant del av
receptet för att göra elementet "basreflexmässigt".)
Denna (oerhört förenklade) sambandsredovisning kan i varje fall ge ett
hum om det hela:
Ql = 0.7 -> utsträckning nedåt med 0,5 oktaver under Fl är möjligt.
Ql = 0,5 -> utsträckning nedåt med 1 oktav under Fl är möjligt.
Ql = 0,35 -> utsträckning nedåt med 1,5 oktav under Fl är möjligt.
Ql = 0,25 -> utsträckning nedåt med 2 oktav under Fl är möjligt.
(I samtliga fall alltså ned till ungefär den frekvens där den elektromag-
netiska kontrollen inte längre än dominerande.)
Ql är Q i låda, Fl är resonansfrekvensen i lådan.
Obs: Listan ovan är dessutom helt subjektiv (med avseende på hur
mycket distorsion som är acceptabelt) och den är i princip bara appli-
cerbar för jämförelser mellan olika motorstyrka och lådvolymer, till ett i
övrigt identiskt högtalarelement.
bakerman22 skrev:Slutna lådor med krav på högpass alltså. Spännande.
AndreasArvidsson skrev:Vad har de där kurvorna med infratillsatsen i cr80s att göra?
AndreasArvidsson skrev:Vad som skiljer. Ja först och främst så är ju infratillsatsen i cr80s inte en LT(LT är ju en specifik lösning som är mer än infraboost). Exakt hur dess implementation ser ut vet jag inte väl nog för att kunna beskriva den dock.
Adhoc skrev:Om du lutar åt AE-alternativet, kan du ju höra med John om det måste vara identiska element för antalsrabatten. Det var OK med blandad kompott för antalsrabatt i gruppköpet jag höll i. Någon kanske är mer intresserad av TD15-M tex som Markus A just nu experimenterar med.
Bubben skrev:Ingenting. Visar bara de kurvor jag sitter och stirrar mig blind på just nu. Vad kurvorna visar däremot är hur högt olika element spelar med 100W inmatad effekt. Och då kom jag att tänka på att om infratillsatsen ska kunna höja någonting i botten, så behöver jag ha ett element med relativt hög känslighet samt hög effekttålighet.
Bubben skrev:Det är just hur implementationen ser ut, eller vad den gör med signalen som jag är intresserad av.
AndreasArvidsson skrev:Vad har de där kurvorna med infratillsatsen i cr80s att göra?
Vad som skiljer. Ja först och främst så är ju infratillsatsen i cr80s inte en LT(LT är ju en specifik lösning som är mer än infraboost). Exakt hur dess implementation ser ut vet jag inte väl nog för att kunna beskriva den dock.
MattiasBGD skrev:Hur ligger det i tiden detta gruppköp och vem sköter de?
MagnusÖstberg skrev:Priserna går upp 15 februari.
As a result, effective at 12:01am February 16 we will be instituting a price increase on all of our small quantity retail prices. Any orders placed before that date will be processed at the current pricing. Orders placed after that date will be done at the new increased prices. We hope that most people will find this need for price increase to be very reasonable. We believe most people will find this an acceptable solution to make woofers much more available to purchase with short delivery times.
Bubben skrev:Vi börjar nu bli några personer som är intresserade av detta, så det blir med största säkerhet av i alla fall.
Om man är intresserad så dra ett PM till mig så sammanställer jag därifrån.
Planen är att beställningen ska läggas till AE innan den planerade prishöjningen den 16/2:As a result, effective at 12:01am February 16 we will be instituting a price increase on all of our small quantity retail prices. Any orders placed before that date will be processed at the current pricing. Orders placed after that date will be done at the new increased prices. We hope that most people will find this need for price increase to be very reasonable. We believe most people will find this an acceptable solution to make woofers much more available to purchase with short delivery times.
Leverans kommer sedan att ske till Göteborg, hur hantering mm hanteras där blir en senare fråga. Det ligger några månader fram hur som helst.
Jag håller just nu på att diskutera med AE om vilka rabatter vi kan förvänta oss, och hur strikta vi behöver vara med modellvalet. Som det ser ut nu så är det olika modeller och storlekar som man är intresserad av, och jag hoppas på att det inte ska spela någon roll.
MattiasBGD skrev:Norge kör gruppköp samtidigt synd att deras lass kommer till Bergen annars kunde man samkört med dom. Oslo är ju inte så långt bort.
bakerman22 skrev:Kanske dum fråga från mej som aldrig har varit i Norge, men är det en stor mur runt hela landet och bara en öppning mot Sverige som man måste åka igenom där dom kollar igenom hela bilen noggrant, eller skulle man kunna åka till Bergen och fylla en skåpbil med element och tuffa hemåt?
bakerman22 skrev:Kanske dum fråga från mej som aldrig har varit i Norge, men är det en stor mur runt hela landet och bara en öppning mot Sverige som man måste åka igenom där dom kollar igenom hela bilen noggrant, eller skulle man kunna åka till Bergen och fylla en skåpbil med element och tuffa hemåt?
bakerman22 skrev:Vadå lyftas från 100 och hela vägen ner?
Vad är det för konstig variant?
celef skrev:vad skulle 4st TD12H 8ohm kosta? finns det oberoende mätningar på elementen på nätet tro?
celef skrev:vad skulle 4st TD12H 8ohm kosta? finns det oberoende mätningar på elementen på nätet tro?
Bubben skrev:celef skrev:vad skulle 4st TD12H 8ohm kosta? finns det oberoende mätningar på elementen på nätet tro?
Antingen 275USD inkl frakt, eller 275USD plus frakt beroende på om vi får ihop över eller under 25 element.
Bubben skrev:Menar du 24"?
https://www.facebook.com/aespeakers#!/a ... =1&theater
Ser grotesk ut.
Vad säger den generella massan av intresserade om vi har ett beställningsdatum omkring 10:e februari? Det är om cirka 2,5 veckor, för sent, eller för tidigt?
Anledningen till att inte vänta fram till 15:e är att det börjar komma lite gruppköp från olika länder som vill vara med innan prishöjningen. Kanske inte spelar någon roll igentligen, men jag tänker om man lägger order några dagar tidigare och hamnar före i "kön".
Egerwood skrev:Hm lite fel i tid men såklart gruppköp är ju gruppköp
vad skulle 2 st "IB18HT 4ohm" landa på ?
Egerwood skrev:Hm lite fel i tid men såklart gruppköp är ju gruppköp
vad skulle 2 st "IB18HT 4ohm" landa på ?
Evil_Homer skrev:TS kanske kan posta prislistan införstå inlägget?
Alexi skrev:Oh fin bild på Facebook just nu.
MattiasBGD skrev:Hur många element är det just nu?
Kraniet skrev:varför just S-modellen? Tycker X-modeller ser mycket bättre ut för ändamålet
TD15X-8ohm
Fs: 23.2Hz
Qms: 3.82
Vas: 467 L
Cms: .45 mm/N
Mms: 105 g
Rms: 4 kg/S
Xmax: 14 mm(peak)
Xmech: 20 mm(peak)
Sd: 855 sqcm
Vd: 2.4L (p-p)
Qes: .31
Re: 5.6 ohm
Le: .3 mH
Z: 8 ohm
Bl: 16.7 T/m
Pe: 300W (cont.)
Qts: .28
1WSPL: 94.8 dB
2.83V: 96.3 dB
boom skrev:Kraniet skrev:varför just S-modellen? Tycker X-modeller ser mycket bättre ut för ändamålet
TD15X-8ohm
Jag får helt andra värden i basta.Q 0.71 i 75 liters låda.
Kraniet skrev:boom skrev:Kraniet skrev:varför just S-modellen? Tycker X-modeller ser mycket bättre ut för ändamålet
TD15X-8ohm
Jag får helt andra värden i basta.Q 0.71 i 75 liters låda.
skumt.. jag har iofs simulerat med 80% isotermisering, men utan det får jag ändå 0,6
boom skrev:Lite värme i talspolen fixar det.
Kraniet skrev:boom skrev:Lite värme i talspolen fixar det.
jo det är klart q-värdet stiger ju med temperaturen. Det luriga med att simulera det är ju att man inte vet vilken temperatur talspolen har under drift.
I vilket fall så påverkas ju alla elementen antagligen lika mycket av temperaturen.
Janils skrev:Hej! Jeg er ny här. Fannt faktisk.se via AEs Facebook sida.
Har länge tänkt på at köpa AE enheter och med den kommande pris högning och detta gruppsköp måste jeg melda meg som absolut interesseret.
Jeg har byggt flera dipoler (se HighFidelity artiklar), och planer nu et system med 2 x dipole 15 per sida.
Skal jeg skicka PM til nogan och vad är prisan? Vad med levrans från Göteborg til Köpenhamn?
Hälsninger från Danmark
Jan Nielsen
Jan från Basslist?Janils skrev:Hej! Jeg er ny här. Fannt faktisk.se via AEs Facebook sida.
Hälsninger från Danmark
Jan Nielsen
MattiasBGD skrev:Janils skrev:Hej! Jeg er ny här. Fannt faktisk.se via AEs Facebook sida.
Har länge tänkt på at köpa AE enheter och med den kommande pris högning och detta gruppsköp måste jeg melda meg som absolut interesseret.
Jeg har byggt flera dipoler (se HighFidelity artiklar), och planer nu et system med 2 x dipole 15 per sida.
Skal jeg skicka PM til nogan och vad är prisan? Vad med levrans från Göteborg til Köpenhamn?
Hälsninger från Danmark
Jan Nielsen
Hej och välkommen Jan!
Trådskaparen Bubben är den som håller i gruppköpet men jag finns som assisterande vid leverans till Göteborg då jag har plats att förvara om köpare in kan hämta på plats vid ankomst. Jag kan även skicka vidare element om Bubben har problem att lösa detta.
Dipole 15" ligger just nu på 295dollar/st + tull/moms (31%) frakten är inte helt fastställd gissar runt 15dollar per element till Göteborg. Bubben får bekräfta.
Jag har släktingar i Helsingborg så om du inte har superbråttom så kan det finnas möjliget för upphämtning där när jag åker neråt annars kan vi kika på fraktpriser från Göteborg till dig.
Tänk på att slutdatum för beställning är 1:a Februari.
Hälsningar
Mattias
Janils skrev:Jeg har været på basslist, men det er manga år sen! Är en del på Euphonia och dom danska forum.
Skrev for HIGHfidelity i 20 år och har byggat en del högtalare - primärt dipoler.
Driver hemsidan http://www.pladespilleren.dk
MattiasBGD skrev:[
Dipole 15" ligger just nu på 295dollar/st + tull/moms (31%)
Mattias
boom skrev:MattiasBGD skrev:[
Mattias
Är inte tullsatsen för hög med 6% per element.
Bubben skrev:boom skrev:MattiasBGD skrev:[
Mattias
Är inte tullsatsen för hög med 6% per element.
Jo, för bara tullsatsen är 6% för mycket, men det tillkommer också speditions-/hanteringsavgifter när pallen kommer till Göteborg. Hänsynn har tagits till de kostnaderna också.
boom skrev:Bubben skrev:boom skrev:Är inte tullsatsen för hög med 6% per element.
Jo, för bara tullsatsen är 6% för mycket, men det tillkommer också speditions-/hanteringsavgifter när pallen kommer till Göteborg. Hänsynn har tagits till de kostnaderna också.
Det blir ingen tull på dom spedtions avgifterna dom kommer utöver.
Jag har alltid betalat den separat när jag har importerat från staterna.
MattiasBGD skrev:Prislistan visar TD15 och det spelar ingen roll om det är S, M, H eller X. (Förutom H+ men den står i egen rad)
Evil_Homer skrev:MattiasBGD skrev:Prislistan visar TD15 och det spelar ingen roll om det är S, M, H eller X. (Förutom H+ men den står i egen rad)
Ok, tackar!
Så 295$ plus 31% i frakt moms och annat tjofräs för TD15-M då?
octaviars skrev:Jag hoppar av gruppköpet, har gjort andra prioriteringar.
Lycka till med köpet och jag förväntar mig o se några schyssta byggen med AE basar.
Egerwood skrev:Hm har väl inte uttalat att jag formellt är på i gruppköpet. Har kollat med England det blir väldigt lika penga mässigt att hoppa på detta som fi car ib element.
Jag ligger lite lågt sålänge hoppas att allt flyter på och att ni.kan få till en vettig leverans tid.
/ Teg
Evil_Homer skrev:Bara bra, han har säkert sett att jag är lite intresserad och fiskar efter IB info![]()
Hur många element är tvärspikade nu, så vet man vilken tabell man skall kika i?
bakerman22 skrev:Jag funderar verkligen på om jag inte behöver ha ett par någonstans, men jag har tyvärr redan massor av element ligger...
Som sagt, synd att dom inte har några mindre element.. Typ 8 eller 10". Då kunde jag huggit ett par..
Adhoc skrev:Här va're drag minsann! AE-John etiketterar varje element med köparens namn när han känner till det vid tillverkningen. Det blir många Bubben-element ...
Jag vill inte göra det mer svåradministrerat för dig men jag kan tänka mig att flera i gruppköpet vill ha sina namn på elementen dom får. -Förhöjer värdet en smula, åtminstone mentalt. Det underlättar också i ett senare skede när elementen ska distribueras vidare om kartong + element är etiketterade med slutmottagarens namn.
bakerman22 skrev:Länk...? Hittar inte..
bakerman22 skrev:Huga vilken hög resonansfrekvens på åttan.. Den skulle kanske göra sej betydligt bättre i en tvåvägare till köket än ett par stycken till ny baslåda till badrummet...
Undrar om man skulle kunna få hjälp med att hitta på en vettig diskant och ett vettigt filter i så fall. Sånt där är jag ju urkass på.
bakerman22 skrev:Hjälper du mej med diskantval och filterlayout?
dac83 skrev:så om jag förståt det rätt planerar AE att skicka allt i slutet av mars, och då borde pallarna komma till sverige mitten eller slutet av april?
Pabo skrev:Vilken bas skall jag ha till en tvåvägare som skall delas av mot en 15 tums horn vid 800Hz? Den måste spela snyggt upp till 1600Hz. Finns det grafer för dem? Distorsionsmätningar?
Pabo skrev:Vilken bas skall jag ha till en tvåvägare som skall delas av mot en 15 tums horn vid 800Hz? Den måste spela snyggt upp till 1600Hz. Finns det grafer för dem? Distorsionsmätningar?
Pabo skrev:OK, de är så snygga att jag inte kan låta bli. Sätt upp mig på,ett par TD15S 4ohm. Hur mycket är rabatten?
Martin-Andersen skrev:Hej er I ved at købe Dipole15-D8 (coils in parallel) ?
Hvis I er og har fået dem til en god pris vil jeg godt købe 4 stk.
Bubben skrev:Martin-Andersen skrev:Hej er I ved at købe Dipole15-D8 (coils in parallel) ?
Hvis I er og har fået dem til en god pris vil jeg godt købe 4 stk.
Hi. I did'nt understand that. Could you put it in english for me?
Pabo skrev:Efter att ha diskuterat med John så ändrade jag till TD15H. Lådan blir perfekt i storlek med 130L avstämd till 28Hz. -3dB ligger då på 32Hz vilket passar mina basälskande gener bra. Jag vill att den skall börja tappa off axis vid 800Hz så att övergången till hornet blir bra men det gör de väl allihop på samma sätt (kon med fasplugg bestämmer väl det).
Så nu börjar jakten på den perfekta compressiondrivern. 1,4 tum, skall spela ner till 700Hz (delas brant vid 800Hz). Säg till om ni har några tips.
Pabo skrev:Efter att ha diskuterat med John så ändrade jag till TD15H. Lådan blir perfekt i storlek med 130L avstämd till 28Hz. -3dB ligger då på 32Hz vilket passar mina basälskande gener bra. Jag vill att den skall börja tappa off axis vid 800Hz så att övergången till hornet blir bra men det gör de väl allihop på samma sätt (kon med fasplugg bestämmer väl det).
Så nu börjar jakten på den perfekta compressiondrivern. 1,4 tum, skall spela ner till 700Hz (delas brant vid 800Hz). Säg till om ni har några tips.
MattiasBGD skrev::( http://www.valuta.se/currency/showgraph.aspx?currencyid=436491
Martin-Andersen skrev:Hej Bubben, fik du min mail i går? sendt kl 13:30
Martin-Andersen skrev:sendt til bosse@mellberg.org
I go with 4 x Acoustic Elegance TD15 LO, double 8 Ohms coil
How do I pay? And do you send the direct to my address?
I have talked to AE and there are also selling 475PB Compression Driver If its possible I what like 2 of this. in 8 ohm.
Name: Martin Herløv Andersen
Address:
Kildehuset 4, 3.tv
2670 Greve
Phone Number: +0045 5383 5556
Email: MartinherlovAndersen@gmail.com
Woofer model: Acoustic Elegance TD15 LO, double 8 Ohms coil
Impedance: double 8 Ohms coil
phase plug color: Silver
Quantity: 4
Martin-Andersen skrev:Ja det er LO15 Dual 8 ohm
Er prisen 270usd for LO15?
MattiasBGD skrev:Det kan väl hända, har du tur så finns det möjlighet med kort varsel har du otur så kan det ta väldigt långt tid. Jag erbjuder mellanlagring men jag vill inte gärna att det blir liggandes i flera månader
Evil_Homer skrev:Vafan drivers, fanns det såna att beställa med?!
Inte sånadäringa som jag skall ha va?
paa skrev:Evil_Homer skrev:Vafan drivers, fanns det såna att beställa med?!
Inte sånadäringa som jag skall ha va?
Dom kallar alla högtalarelement för drivers, i denna tråd speciellt basarna.
Bubben skrev:Mer info:
Är det någon som har något emot att jag tar sammanställningen jag fick från AE och lägger ut här?
Där står vad ni beställt, till vem och till vilket pris. Inga andra kontaktuppgifter än namnet.
Ni som gjort egna betalningar finns självklart inte med på listan.
Egerwood skrev:Bubben skrev:Mer info:
Är det någon som har något emot att jag tar sammanställningen jag fick från AE och lägger ut här?
Där står vad ni beställt, till vem och till vilket pris. Inga andra kontaktuppgifter än namnet.
Ni som gjort egna betalningar finns självklart inte med på listan.
Det är ok för mig.
Det är väl iofs lika enkelt för dig att klicka ut tio pm?
JonasW skrev:Min order var klar för leverans inom 6-8 veckor från beställningsdatum när jag beställde för 2 år sedan.
Själva leveransen tog dock längre då jag hakade på Adhocs gruppköpsfrakt för mer human fraktkostnad.
Så det verkar vara väldigt upp och ned gällande leveranstider.
dac83 skrev:hoppas dom får fart på produktionen snart för att annars blir det svårt att få företaget att gå runt, blir inget bra rykte när det inte skickar iväg nåt.
steveo1234 skrev:dac83 skrev:hoppas dom får fart på produktionen snart för att annars blir det svårt att få företaget att gå runt, blir inget bra rykte när det inte skickar iväg nåt.
Så har AE fungerat i rätt många år. De verkar klara sig trots sitt rykte. Tur för dem att de har fantastiska produkter annars hade det gått i konkurs för länge sen..
Martin-Andersen skrev:
Har vi en mulighed for at afbryde købet og få vores penge tilbage? Jeg har mistet tålmodigheden
Bubben skrev:Martin-Andersen skrev:
Har vi en mulighed for at afbryde købet og få vores penge tilbage? Jeg har mistet tålmodigheden
Vad menar du med "vi"? Jag är inte intreserad av att avbryta. Svar på din fråga tror jag du förstår själv när det handlar om ett gruppköp med gemensamma rabattsatser och fraktkostnader.
Att det drar ut på tiden är inget som någon av oss önskar.
Bubben skrev:Jag har under de senaste dagarna fått en del PM från deltagare i köpet där vissa har tydligt meddelat att de inte vill hoppa av, och vissa som oroligt har frågat om det läggs ner.
Det är bara 1 person som har sagt att hans tålamod är slut, och han har gjort det öppet i tråden.
Så jag vill än en gång vara tydlig med att jag kommer INTE försöka skrota gruppköpet. Jag kommer heller inte bistå någon som vill hoppa av, utan det får man ta direkt med AE. Jag sitter heller inte på några pengar, utan hela summan och lite till ligger redan hos AE.
Om man nu vill hoppa av det här så tänker jag att den enklaste och förmodligen minst kostsamma, är att anonsera ut här i tråden om mågon vill ta över ens varor. Om det blir så på något håll så får ni lösa det ekonomiska mellan er, och jag önskar endast ett PM som säger till vem man vill lämna över sin beställning. Jag kommer inte bli någon mellanhand för betalning/hantering i någon mer omfattning än jag redan är.
Hoppas det var tydligt.
MattiasBGD skrev:Fast jag har noterat både i beställning och betalning samt privata mail att det ska vara svarta faspluggar. Rätt ska va rätt.
Elfsberg skrev:Helt otroligt att de inte ens kan mecka ihop lite pluggar snabbt.
I wanted to give you an update. Your order is almost complete! All we need are the phase plugs for the 8's and the surrounds for the TD15H+'s which are expected to arrive here on Monday.
paa skrev:Ingen center?
Bubben skrev:När bokas sändningen då, kanske vän av ordning frågar sig?
Jo, det sker när jag fått in betalning för frakten och skickat den till AE.
"I have sent you the PayPal invoice in the amount of $943.60 for the cost of shipping. Once payment is made John can schedule the pickup. I will also receive the Bill of Landing when the pallets reach the port here in the US. I will forward you all the information I receive regarding this shipment. Have a nice day, enjoy!"
Jag ska plita ihop PM under dagen, så invänta något i er inbox inom kort.
boom skrev:Vad låg dollarn på när ni beställde?
Bubben skrev:boom skrev:Vad låg dollarn på när ni beställde?
Köpet gick igenom den 20:e februari, och då var kursen 8.41.
Jag hoppas att jag nu har skickat PM till alla i köpet, är det någon som inte fått något så kontakta mig snarast.
boom skrev:Bubben skrev:boom skrev:Vad låg dollarn på när ni beställde?
Köpet gick igenom den 20:e februari, och då var kursen 8.41.
Jag hoppas att jag nu har skickat PM till alla i köpet, är det någon som inte fått något så kontakta mig snarast.
jag tror att ni har ett problem när ni tullar så betalar ni moms och tull till den kursen som gäller den dagen.
Med andra ord så blir det lite dyrare.
Evil_Homer skrev:Jag litar fullt på dig bubben, skicka en summa som du vill ha utav mig så för jag över.
Jag har en släng av dyskalkyli så en såndär formel som är solklar för er andra kan lika gärna vara **%}.>€!|{?€ för mig
Adhoc skrev:Tackar för infon!![]()
Har du fått info om/när det börjar tas ut terminalavgift efter ett visst datum? Den brukar inte vara jättehög men kan ju spela roll när olika fraktalternativ övervägs.
Pengen 135:- kan nog stämma men knappast som enbart moms på själva frakten båt USA-Sverige. Om det är, säg 50 element, skulle det motsvara 6750 kr i moms för båtfrakten och totalbeloppet för båtfrakten före moms var väl lägre än det (?).
Egerwood skrev:Gött då syns vi på söndag.
Åker vid 10 hugget. Är nog på plats runt 12. 09
Fick ditt nummer i pm ringer när vi närmar oss.
Ska be bubben att pm:a att vi är check
Med betalningen
Bubben skrev:Bubben, Eagerwood, Dac-83 och hi_pot är klara med betalning. Med i "norrköpingsbilen" ska också Bakerman, men han brukar vara så sen med betalningar så han får krita av mig så länge.![]()
Är det några fler än dessa fem som ska med i samma bil?
Evil_Homer skrev:Vad skall du bygga bubben?
bakerman22 skrev:Vad ska du bygga med dina TD8s Mattias?
Janils skrev:Hej Bubben!
Bra ide med samsending til Danmark.
Har forsökt at hitta Martin Anderssen och sende ham en PM. Dog inte muligen.
Martin - hvis du ser dette - kontakt mig på tlf. 26811921 eller mail hifi@pladespilleren.dk
Martin-Andersen skrev:Janils skrev:Hej Bubben!
Bra ide med samsending til Danmark.
Har forsökt at hitta Martin Anderssen och sende ham en PM. Dog inte muligen.
Martin - hvis du ser dette - kontakt mig på tlf. 26811921 eller mail hifi@pladespilleren.dk
Beklager men jeg har ikke set din besked. Er det kun Janils og jeg som kommer fra Danmark? vil kontakte ham i dag
Martin-Andersen skrev:- Hvad er målene
joakimfors skrev:Blir kanske billigast att åka med Øresundståget tur och retur upp till Göteborg för att hämta om man ska ha ner dom till Köpenhamn.
Martin-Andersen skrev:
- Hvor meget vejer en Højttaler med emballage
- Hvad er målene
- Kan man sende kasserne som de er, eller skal de pakkes bedre ind?
På forhånd tak
MattiasBGD skrev:Preliminärt går det en transport med släpkärra via Danmark till Tyskland (ölshopping) om två veckor kan fixa mer info och återkomma imorgon.
Bubben skrev:Martin-Andersen skrev:
- Hvor meget vejer en Højttaler med emballage
- Hvad er målene
- Kan man sende kasserne som de er, eller skal de pakkes bedre ind?
På forhånd tak
Alla era 8 högtalare väger ca 105kg tillsammans. (27-30lbs/st)
Måtten på varje låda är nästan 50x50x30cm.
De är väldigt bra packade i sina lådor.
Så nej, det är inget man reder ut att bära runt på. Titta på Evil_homers bild lite högre upp, det är 7st 15-tumsbasar som nästan fyller en hel bil.
Bubben skrev:15% upp på tre veckor. Upp som en sol...hur var det se'n?
det är en skör värld, läste en prognos från September där man förutspådde en dollar på närmre 7kr mot kronan i slutet av 2015. Det kan fortfarande bli sant.
Evil_Homer skrev:För er som inte har ansiktsboken.
bakerman22 skrev:Hmm... Elementen jag köpte TD8-S8 finns inte med på AE:s hemsida..
Varför?
Lite parametrar vore ju inte fel...
bakerman22 skrev:Kanon. Tack!
Martin-Andersen skrev:Hej dette er lidt pinligtmen jeg fik aldrig bygget mine højttalere.
Så jeg sælger mine 4 aldrig brugte Acoustic Elegance LO15-D8 for 9.500 DK.
bakerman22 skrev:Nån köksburk.
Men jag gissar att dom kommer att bli liggandes...
Bygga filter är inte min starka sida..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 218 gäster