Moderator: Redaktörer
Rocker skrev:Listorna ovan är helt värdelösa! Ingen Springsteen på 70-talet. Neil Youngs "After the goldrush" på plats 100. Listorna verkar gjorda av personer som har en alldeles för "enahanda" musiksmak! Vad originellt med hypade Led Zeppelin och Smiths?
phloam skrev:Min lista, observera tyngdpunkten på senare delen av 80talet och på industri. Speglar delar av skivsamlingen rätt bra
Jag får återkomma med en lista för 90talet och all bra techno som kom då90talet bättre än 80talet? Njae, jo, nej, på sätt o vis. Inte.
Heaven 17: The Luxury Gap ( -83 )
Legendary Pink Dots: Any Day Now ( -87 )
Skinny Puppy: VIVIsectVI ( -88 )
DAF:Alles ist Gut ( -81 )
Cabaret Voltaire: The Crackdown ( -83 )
Richard H Kirk: Black Jesus Voice ( -86 )
Coil: Horse Rotorvator ( -87 )
Foetus: Thaw ( -88 )
Tear Garden: Tired Eyes, Slowly Burning ( -87 )
Cocteau Twins: Blue Bell Knoll ( -88 )
David Sylvian: Secrets of thee Beehive ( -87 )
Einsturzende Neubauten: Fünf Auf der Nach Oben Offenen Richterskala ( -87 )
Jo jag ångrar mig att jag tog med dessa listor, det var inte menat att de skulle vara nåra rättesnören.
Rocker, skit i Pitchfork men bidra gärna med det du tycker är bra från ditt decennium.
phloam skrev:Jansson, som tack för inspiration till youtube'ande och egna länkar dit, en kort kommentar:
Neu tyckte jag var spännande, kände till en del annat, Eno var typ ungefär som jag hade föreställt mig
Men mest slående är att med dessa exempel så får jag en känsla av att här finns "byggstenarna" till vad som komma skall. Neu, som var nytt för mig, en viktigt pusselbit? Lite aha-upplevelse faktiskt.
Lyssnar vidare!
CODY skrev:
Att tre personer nämner Heaven 17 är skoj!
phloam skrev:CODY skrev:
Att tre personer nämner Heaven 17 är skoj!
Heh, jag reagerade också på det..!Det är hittils bara superartister som Bowie, Springsteen, Kraftwerk, Pink Floyd som kommer upp i den nivån vad jag kan se
Väntar med spänning!
Hm ja det stämmer var Blunted on Reality som kom 94, hm får se om jag orkar göra om listan.PekkaJohansson skrev:"The Score" kom 1996 om man ska vara noga. Det är ett väldigt bra album!
Mvh Pekka
Jansson skrev:TCM
Tackar!
Du får gärna ta med 10 till och hur många ggr du vill. Jag har redan fuskat som du kanske sett.
Viljan bakom tråden är att inspirera och finna ny bra musik.
Var det liljor som publiken kastade upp på scenen? Jag tror det...
Minns inte orsaken men jag har för mig att de blev rätt lessa på det efter att tag.
Tack alla som bidragit.
Hoppas på mer!
Mvh G.
TCM skrev: Sovmorgon idag eller...?![]()
CODY skrev:TCM skrev: Sovmorgon idag eller...?![]()
När magister Jansson ger hemläxa är det bäst att lämna in i tid! Som han brukar säga: "There will be plenty of time to sleep when you are dead". Kärvt men sant!
Jansson skrev:Magazine, mums.
Magnuz skrev:Grym tråd, har försökt göra inlägg flera gånger nu men inte lyckats bestämma mig. Jag tror jag får ta lite i taget. Börjar med 60-talet och begränsar mig genom att hålla mig till (typ) rock.
Omistliga album från 60-talet i någon sorts oordning:
The Beatles, Revolver
Jimi Hendrix, Electric Ladyland
The Who, The Who Sell Out
The Rolling Stones, Beggars Banquet
The Kinks, The Village Green Preservation Society
Neil Young, Everybody Knows This is Nowhere
Bob Dylan, John Wesley Harding (Udda val kanske men det är den jag lyssnar mest på, har det visat sig).
The Byrds, Fifth Dimension
Crosby, Stills and Nash, Crosby, Stills and Nash
The Beach Boys, Pet Sounds
Oj vad mainstream det blev
CODY skrev:Jansson skrev:Magazine, mums.
![]()
Jag vet att jag fubbade lite när jag tog liven från 1980!
För den som vill upptäcka the Fall, föreslår jag
Bend Sinister
Frenz Experiment
Unutterable, som kom 2000 och nyligen givits ut i lyxutgåva.
Sistnämnda är mest lättillgänglig.
Och ja - 1977 kan gott få ett eget inlägg med minst 10 skivor.
phloam skrev:Hinner inte skriva nåt vettigt men tack TCM, härligt att se!Kul att det också kommer fler listor (tung 60-talare, Magnuz!) Intressant omslagsvinkling, CODY
Har en 90talslista på g
Bill50x skrev:Nä. Men gammalt.
Jansson skrev:Mainstream?
skitbra musik helt enkelt, tycker jag.
Magnuz skrev:Bob Dylan, John Wesley Harding (Udda val kanske men det är den jag lyssnar mest på, har det visat sig).
CODY skrev:Jansson!
och
Mycket fin inspiration och jag skall köpa lite neu, jag.
Personality crisis kan mycket väl vara en av de bästa låtarna!
CODY skrev:Jag gör likadant. Tycker det är en väldigt enkel och harmonisk skiva. Inledande tre låtarna är balsam för nästan allting. Är detta bästa kompbandet Dylan har haft någonsin? Det förekommer inte så mycket andra musiker än Robban och McCoy/Buttrey, vilket komp
Ett skepp kommer fullastat med bra musik.
Massvis med godsaker.
Jansson skrev:
Lite spontana tankar.
Du och Britt-Gunnar tar med Dirt på era listor. Jag gillade den plattan och var på plats på Cirkus.
Fasen, jag kunde inte förlåta Staley efter den spelningen.
Var du där?
Britt-Gunnar?
Jansson skrev:Kul med prefab. Jag var inne på dem när Steve Mc Queen kom.
De spelade på Ritz då. Bra spelning i Stockholm vid Jordan the comeback turneen oxå.
Har inte lyssnat på dem på många år och dar.
Jansson skrev:Förslag 1999?
Av dem jag hört och gillar;
-David Sylvian "dead bees on a cake"
-Aimee Mann "Bachelor no 2".
-Bowie ´hours´
Å så
NIN "the fragile", men ingen preferens här heller.
TCM skrev:Så var det dags för 90-talet och det var som sagt inte lättare.
TCM skrev:1999 kan jag inte hitta något album som JAG tycker är mycket bättre än något annat. Därför blir det bara bubblare detta år. Det kanske är någon som vill hjälpa mig på den punkten.
FalloutBoy skrev:TCM skrev:1999 kan jag inte hitta något album som JAG tycker är mycket bättre än något annat. Därför blir det bara bubblare detta år. Det kanske är någon som vill hjälpa mig på den punkten.
"69 Love Songs" med The Magnetic Fields hade varit det givna valet för mig i alla fall.
Många kul listor hittills med en hel del intressanta val. Man kanske skulle börja fila på några egna listor...
Jag hoppas att du förstår att jag inte ville göra mig märkvärdig avseende konserterna jag nämnde. Ber om verkligen om ursäkt i så fall.
Jansson skrev:Inget att vara avundsjuk på.
Deras spelning den gången gjorde dem olyssningsbara för mig.
Tyvärr.
Jag tror så här i efterhand att Staley var gravt paranoid av allt missbruk. Men hans publikförakt, den gången, fixade inte jag. Det gjorde nog inte de övriga i bandet heller för den delen.
2002 dog han i en överdos. Tragiskt och sorgligt.
TCM skrev:Jansson skrev:TCM
Jag hoppas att du förstår att jag inte ville göra mig märkvärdig avseende konserterna jag nämnde. Ber om verkligen om ursäkt i så fall.
Absolut inte! Fortsätt att göra dig märkvärdig. Jag vill höra mer om konsertupplevelser
Tyvärr.
Jag tror så här i efterhand att Staley var gravt paranoid av allt missbruk. Men hans publikförakt, den gången, fixade inte jag. Det gjorde nog inte de övriga i bandet heller för den delen.
Ok, då förstår jag
Jansson skrev:TCM skrev:Jansson skrev:TCM
Absolut inte! Fortsätt att göra dig märkvärdig. Jag vill höra mer om konsertupplevelser
Tyvärr.
Ok, då förstår jag
Nä, du har rätt. Det är ett bra album från ett bra band.
Mvh G.
bajenleker skrev:Prefab gillas här oxå, sen 20 år tillbaka ungefär.
Lyssnade på Steve McQueen, den remastrade versionen från 2007 på tuben i morse.
Samt Jordan i går på jobbet.
Vet du hur många skivor de sålde i Sverige?
CODY skrev:R.E.M. Murmur. Golvade mig som 16 åring, eftersom det var en blandnig av barndomens Beatles och något helt nytt (så upplevde jag det):
Magnuz skrev:Mmm... härligt. Det stod mellan den och Life's Rich Pageant för mig när jag gjorde 80-talslistan. Den senare avgick med segern men det var j-ligt jämnt. Jag tycker synd om dem som tror att R.E.M. gjorde sitt bästa efter "genombrottet" med Out of Time. I själva verket är det tvärtom, allt efter Green suger mer eller mindre.
CODY skrev:Visst är the One I Love med på Life's ... etc?
FalloutBoy skrev:Här är mitt försök att sätta ihop ett par listor.
Jag börjar med 90-talet och hade först tänkt välja 5 album per år, men det blev för svårt så jag utökade till 10. Det räckte inte heller, så jag ändrade gränsen till 15 istället. Det var dock fortfarande svårt och jag var ändå tvungen att utelämna en massa bra album.
phloam skrev:Falloutboy, jäklar, nu sätter du press på mig annars blir min lista full med dubletter![]()
![]()
Jag har ingen aning hur mycket dom har sålt. Troligtvis många färre än Vikingarna...
Kul. Det är en skiva som förtjänar mer uppmärksamhet.Jansson skrev:Fall out Boy-
Tackar för ”Drella”. Nu kan jag undvika tråden om ”Ditt personliga skivtips” ytterligare ett tag.
Skönt!
Hade precis lagt utkastet till sagda album.
Nej, den missade jag.Var du på Moderna Museet i samband med utställningen?
Trevligt! Jag brukar ofta ta fram den när jag inte kan bestämma mig för vad jag vill lyssna på. Den är så varierad att den passar vid nästan till alla tillfällen.69 kärlekssånger snurrar hemma……
Jansson skrev:Phloam-
Här finns album som jag…. Lika bra att komma ut med det :
Totalt okända.
phloam skrev:En sak till, man kan höra hur utvecklingen inom dator/musikteknologi skapat nya möjligheter. Det är stor skillnad på vad musiker egentligen kunde göra utan större besvär -85 jämfört med -95. För att inte tala om uppfinningar som TB-303![]()
![]()
Kul att det finns fler som uppskattar bra musikAlexi skrev:Jag gillar din Lista FalloutBoy, vi verkar ha samma musiksmak
phloam skrev:Jansson skrev:
Den här tråden funkar!
Precis! Den levererar, där andra bara hintar!
Jansson skrev:La på Cocteu Twins: Heaven or Las Vegas på vinyl som jag köpte när den kom ut och som jag lyssnade på kanske två gånger då den var ny.
Obegripligt!
Utmärkt album.
Ibland förstår jag mig inte på mig själv.
phloam skrev:Jansson skrev:La på Cocteu Twins: Heaven or Las Vegas på vinyl som jag köpte när den kom ut och som jag lyssnade på kanske två gånger då den var ny.
Obegripligt!
Utmärkt album.
Ibland förstår jag mig inte på mig själv.
Märkligt hur vissa skivor kräver flera genomlyssningar, jag tror att det ibland kan röra en sorts kompromisslöshet som gör att man stretar emot mentalt. Till slut tvingas man inse att det måste bara vara så där, och när man "tunat in" eller anpassat sig så upptäcker man dess storhet. Eller så är man bara på fel humör (vilket kanske är samma sak)
Riktigt bra musik måste vara sig själv helt och full och kan inte var insmickrande, s.a.s.*
Edit: * Denna mening utnämnd till "veckans musikfloskel" av frugan. Tackar för insikten och lovar bättring framöver.
shifts skrev:Men det svåra här är ju att hålla koll på vilka år skivor har släppts, jag har verkligen ingen som helst koll på det!
CODY skrev:Listan för sjuttiotalet innehåller musik som jag upptäckt tiotals år i efterhand.
Nattlorden skrev:Så är det väl i alla decennium med plattorna från de sista åren på föregående?
Och förr gick ju alldeles säkert "word-of-mouth" långsammare än dagens "Internet-millisekund-snabbt"...
phloam skrev:Klockrent 80tal Nattlorden![]()
CODY skrev:På sjuttiotalet var jag alldeles för liten för att ha en musiksmak, men jag köpte skivor. Kal Pedal, kanske inte är omistlig, men det är roligt att tänka på honom. Han får inte vara med på listan. Listan för sjuttiotalet innehåller musik som jag upptäckt tiotals år i efterhand.
CODY skrev:All Mod Cons med the Jam. Jam blir bättre och bättre med åren. Det är något lustigt med Weller, som gör att man har svårt att ta till sig honom och hans musik. Vid blindtest brukar det bli bättre.
phloam skrev:Jag ser fram emot 2000talslistor, eftersom jag själv slutade hålla koll nån gång vid millennieskiftet. Inte för att jag vill sätta nån press på Shifts, inte alls. Oh nej.
TCM skrev:Snyggt Brittan! Flera som jag måste lyssna på
Jag tänkte bara göra ett litet bubblartillägg för 1980
Flash and the Pan - Lights in the Night
Britt-Gunnar skrev:du har bra musiksmak FalloutBoy
FalloutBoy skrev:Här är mitt försök till en 80-talslista. Det blev bara 5 album per år den här gången, så jag kör 80-84 till att börja med.
phloam skrev:TACK Falloutboy, inte minst för arbetet med riktigt bra youtube-länkar.
Kul att ni gillade dem! Det måste betyda att ni har väldigt bra musiksmak (men det visste jag jag ju redan)CODY skrev:Vilka bra listor du gör. Tack för att du tar dig tid.
Ja, det var en hel del som hamnade utanför. Speciellt de senare åren på 90-talslistan där det fanns väldigt många album som lika gärna kunnat vara med på listan.Väldigt intressant att se så omfattande listor. När de blir så omfattande blirdet också intressant att se vilket som inte kommer med.
Men va faan gör Lou Reeds New York där?
FalloutBoy skrev:Men va faan gör Lou Reeds New York där?
Jo, när du säger det så känns den svagare än de andra skivorna från 89.
Jag byter ut den mot The Stone Roses debut istället. Bättre?
CODY skrev:iakttagelse: Känns konstigt att Galaxie 500 - On Fire är gjord samtidigt som Poixies Doolittle. Sistnämnda känns äldre. Dina fina listor ger upphov till flera liknande reflektioner.
Så därför ärade forum-medlem välj ditt decennium och föreslå minst 10 omistliga album. Det får dock gärna vara fler.
Jansson skrev:Bäste TCM.
Den här tråden har personligen gett mig väldigt mycket.
Länge sedan min skivkonsumtion, via rekommendationer, låg på denna nivå.
Så kom med mer inspiration och tips om lusten finns.
Hade lite planer på mer 70-tal.....
Mvh Magistern.
På tal om inget särskilt.
La på Steve McQueen för en stund sen.
Måste vara mer än 10 år sedan...
Apetite, when love breaks down....
Tackar för påminnelsen
F-n va bra dom var.
TCM skrev:Jansson skrev:TCM
På tal om inget särskilt.
La på Steve McQueen för en stund sen.
Måste vara mer än 10 år sedan...
Apetite, when love breaks down....
Tackar för påminnelsen
F-n va bra dom var.
Håller med, grymt bra album. Jag köpte även nyutgåvan [2007] där man fick med en akustisk version också. Jag älskar en låt som Dublin*rysningar* från Protest Songs, men jag tyckte inte de akustiska versionerna av Steve McQueen tillförde så mycket. Men det är klart, en låt som When love breaks down är aldrig fel
http://open.spotify.com/track/1aGL9Tn3jG0x9dMHTVQCpK
Talking Scarlet skrev:Best of friends, eyes all smiling, watch them turn to iron filings
I will say late one evening, while moonstruck beside her
I'll break the bonds of friendship one by one
I'll tell her, I'm more than some friendly fellow
I will say 'how ya doin?'
So casually, she never suspects,
I'm harbouring thoughts of kissing her neck
I think my mouth's been drinking
My basest thoughts do the thinking
You've no shame when scarlet is your name
Trust in flames, when Scarlet is your name
zidanefromhell skrev:Får tacka för alla fantastiska musiktips, trodde jag hade rätt god koll på musikhistorien, men har tydligen lyckats missa en hel del!
phloam skrev:TCM, tackar..! Ska göra detsamma. Hmm kanske ha en Spotify-playlist baserad på lista från denna tråd? Fast utbudet på det smala är sämre än Youtube, får se vad som finns.
6 sidor, måste vara rekord i denna avdelmning?? *yay*
TCM skrev:phloam skrev:TCM, tackar..! Ska göra detsamma. Hmm kanske ha en Spotify-playlist baserad på lista från denna tråd? Fast utbudet på det smala är sämre än Youtube, får se vad som finns.
6 sidor, måste vara rekord i denna avdelmning?? *yay*
Jag har också funderat på en Spotifyspellista utifrån det här. Jag tycker att utbudet förvånar mig ibland, både positiv och negativt. Till den här tråden till exempel kunde jag inte hitta The Smiths debut (det finns nästan nada med The Smiths). I min skivhögstråd däremot kunde jag hitta dom (av mig åtminstone) bortglömda Fischer-Z (flera album).
phloam skrev:Things that go BUMP in the night...
Hmm det var ingen LP som låg fel på Spotify utan bara omslaget till "Aint it dead yet" som var fel.
Däremot ligger nån vidrig kristen rock-lp under Aphex Twin (står afx på omslaget)
Jansson var är du? Jag har en lista på gång ju
CODY skrev:Har fyra av de du nämner. Tror kanske att det finns en skillnad i musiksmak i att jag fick min hårda musik från rock-håll.
Max_Headroom skrev:Förvånandsvärt många har med Heaven 17. Dom var aldrig stora när dom höll på. För sofistikerade för den stora massan kanske?
phloam skrev:Ytterligare omistliga album. Jag menar verkligen omistliga!
Coil - Scatology -84
Jansson skrev:Magistern kommer tillbaka i augusti. Frågan ær om jag och sjuttitalet ær klara med varandra?
Jo! och Low ær ett at de absolut bæsta album som någonsin gjorts.
Britt-Gunnar skrev:Keith Jarret är en musiker jag ska "ta mig ann" i framtiden, jag har inget av hanns jazz tror jag (jag har några skivor med Davis) men jag har Bachs Goldbergvariationer samt Shostakovichs 24 preludier och fugor spelat av honom som jag tycker är bra.
Jansson skrev:"I´ve never done good things
I´ve never done bad things
I´ve never done anything out of the blue"
Scary Monsters ett fantastiskt album.
Pull up to my bumper baby,
In your long black limosine,
And drive it in between.
phloam skrev:Jansson skrev:"I´ve never done good things
I´ve never done bad things
I´ve never done anything out of the blue"
Scary Monsters ett fantastiskt album.
Absolut medhåll! (jag gillar videon också) Mycket inspirerande listaKul att återse gamla favoriter och dessutom få tips på för mig helt nytt!
TCM skrev:Asbra, kan skriva under på det mesta.För min del är det på slutet av listan okunskapen visar sig. Nightfly och Gaucho har jag hört men det var länge sen. King Crimson, Lanois och Rickie Lee har jag inte hört mycket med.
Kul att se det vanliga gängetPull up to my bumper baby,
In your long black limosine,
And drive it in between.
Jansson skrev:Är nyfiken. vilka som var gamla favvisar och helt nya.
Jag gissar på Sylvian tex i första fallet, men sen...
phloam skrev:Jansson skrev:Är nyfiken. vilka som var gamla favvisar och helt nya.
Jag gissar på Sylvian tex i första fallet, men sen...
Hmmm, favvisar; Bowie, Jones, Prince, Sylvian, Smiths, Cure, Bush... sen känner jag till, mer eller mindre, de andra och behöver lyssna in mig på. Tur att det finns Spotify, där finns kanske inte allt men ändå.
Ugh, jag skulle vilja allas tips i denna tråden kondenserat i ett överskådligt textdokument och beta av en efter en
Edit: Grace Jones är ju för j-a coolRespekt till Dolphan som dateat henne
mathsg skrev:Många fina 80 talsskivor, de flesta finns på min lista också.
FalloutBoy skrev:Därför bestämde jag mig för att släppa lite på gränserna och lista (...hoppas bara inte TCM slår ihjäl mig nu) 50 album per år!
Fortsättning följer...
TCM skrev:Va fan, kommer det ut så mycket på ett år...
Det låter lovande. Jag gillar Lodger också, speciellt eftersom den innehåller "Move On" som är en av mina favoritlåtar.Jansson skrev:The Buddha of Suburbia är, tillsammans med Lodger, Bowies mest förbisedda album. Buddha når väldigt nära upp till samma nivå som hans klassiska album. Om det inte just gör det, retrospektivt. Det var ju ett tag sen det kom....
Kul att det uppskattas!Tack för 2000 och 2001!
En sån mångfald.
Uppskattas stort. (Det är mycket arbete bakom)
Så mycket strålande bra musik som finns bara för åren 2000 och 2001!
FalloutBoy skrev:Det låter lovande. Jag gillar Lodger också, speciellt eftersom den innehåller "Move On" som är en av mina favoritlåtar.Jansson skrev:The Buddha of Suburbia är, tillsammans med Lodger, Bowies mest förbisedda album. Buddha når väldigt nära upp till samma nivå som hans klassiska album. Om det inte just gör det, retrospektivt. Det var ju ett tag sen det kom....Kul att det uppskattas!Tack för 2000 och 2001!
En sån mångfald.
Uppskattas stort. (Det är mycket arbete bakom)![]()
Och tack själv, speciellt för alla 70-talstips eftersom jag har sämre koll på den lite äldre musiken.Så mycket strålande bra musik som finns bara för åren 2000 och 2001!
Ja, och då finns det ändå otroligt mycket mer bra musik från de åren som inte fick plats på listan, som jag missade eller som jag inte upptäckt än.
2002 dröjer nog en eller två veckor eftersom jag har ganska mycket annat att göra för tillfället.
phloam skrev:Lodger ftw! Snodde textbladet från stadens bibliotek i min ungdom![]()
Gjorde inte Tin Machine en lätt absurd spelning på Bingolotto? Youtube!!
CODY skrev:1. jag har en skiva från stadsbiblioteket.![]()
Tjillevippen!
CODY skrev:2. Det var the Dame himself. Skivbolaget har väl hotat att stämma skiten ur
youtube, för den går inte att hitta.
Tjillevippen!
Yes, it's true. The Ark have actually performed at Bingolotto (but so has David Bowie, so shut up lol).
Jansson skrev:Den spelningen var på nåt konstigt sätt minnesvärd eller vad tycker du?
Jansson skrev:Lite mer Bingolotto-nostalgi.
Tro nu för tusan inte att jag brukar sitta där med märk-pennan i högsta hugg varje gång det är på....
http://www.youtube.com/watch?v=b4Ff7mmhxyA
Det visste jag faktiskt inte. Ett synnerligen lyckat experiment iaf.Jansson skrev:Bowie satt och lyssnade på gamla mastertejper och fick upp ett band som han vände fel. Det var "All the young dudes" Han gillade vad han hörde. Istället för som i Beatles fall (eg Lennon) så återskapade Bowie och Eno melodi-slingan fonetiskt inklusive det vokala inslaget.
Det är det du hör kören sjunga i refrängen på "Move on".
Jansson skrev:-97
Jansson skrev:Let´s Dance är ett emotionellt trauma för mig.
Tips. Fast du vet det säkert. Metro´s platta som Bowie gör en cover på (Crimal world). Om du inte har den, kan va nåt för dig.
Objektivisten skrev:Jansson skrev:Let´s Dance är ett emotionellt trauma för mig.
Tips. Fast du vet det säkert. Metro´s platta som Bowie gör en cover på (Crimal world). Om du inte har den, kan va nåt för dig.
Ska kolla upp Metro, inte hört talas om, visste att det var en cover, inte mer, tack för tipset!
CODY skrev:Jansson skrev:F
Jo Ullevi -83.
.
Vita cykelskor och en caravan dunväst. Frågade alkisar om de kunde köpa ut.
Fick nobben av dem och en söt tjej från Hindås. Blev fast för livet och tycker
fortfarande att Men at Work är bra.
CODY skrev:Lodger är en glömd skatt i B's utgivning.
Magnuz skrev:CODY skrev:Lodger är en glömd skatt i B's utgivning.
Vad kul! Jag trodde jag var ensam om den åsikten, mne vi är ju ett helt gäng här med riktigt bra smak (d.v.s. identisk med min) verkar det som och på wikipedia står det: "Indifferently received by critics on its initial release, it is now widely considered one of Bowie's most underrated albums." Fantastic Voyage, African Night Flight (skojar inte!), Red Sails och Look Back in Anger är mina favoriter, tror jag. Strålande sånginsatser genomgående och mycket juste gitarrspel av Carlos Alomar och (ännu mer tror jag) Adrian Belew.
Objektivisten skrev:CODY skrev:Jansson skrev:F
Jo Ullevi -83.
.
Vita cykelskor och en caravan dunväst. Frågade alkisar om de kunde köpa ut.
Fick nobben av dem och en söt tjej från Hindås. Blev fast för livet och tycker
fortfarande att Men at Work är bra.
Men i backspegeln är estetiken rätt go ändå, tur vi inte stannade i den fasen. Carlos Alomar i fez men vem var basisten i tidsenlig sjökaptensmössa?
http://www.youtube.com/watch?v=FcKrr0s2yuY
phloam skrev:Men ta det nu lugnt här va; om bara nåt årtionde eller så kommer vi att förstå att det var subtilt ironiskt eller nåt. Bowie kan inte vara dålig
Edit: dock måste jag erkänna att jag förr var lite skeptisk till det där "aaasanti na ba nana ba nana"
Tengil skrev:Jansson skrev:Å värre skulle det bli. Försöker att glömma Glass Spider tour.....
Såg göteborgskonserten på den turnen, pigg iggy pop som förband och extremt sömnig bowie, som satt ned och sjöng heroes.
Vh Christer
Jansson skrev:Tengil skrev:Jansson skrev:Å värre skulle det bli. Försöker att glömma Glass Spider tour.....
Såg göteborgskonserten på den turnen, pigg iggy pop som förband och extremt sömnig bowie, som satt ned och sjöng heroes.
Vh Christer
Jo, det var inte en het spelning precis.
Fast Iggy försökte nog så gott han kunde...
Vh Gunnar
Objektivisten skrev:Jansson skrev:Tengil skrev:Jansson skrev:Å värre skulle det bli. Försöker att glömma Glass Spider tour.....
Vh Christer
Jo, det var inte en het spelning precis.
Fast Iggy försökte nog så gott han kunde...
Vh Gunnar
Iggy var i högform dom där åren, nykter och vid bra vigör (sägs det). Såg han i Örebro Folkpark -86 i samband med "Blah Blah Blah" och det finns ingen anledning att betvivla detta. Var den bästa Iggy-spelningen jag sett faktiskt. Undrar om inte bröderna Sales (senare Tin Machine) var med och kompade där. Minnet som sagt.
Jansson skrev:Nä, inte Sales brothers, det var Hare Krishna tvillingarna och den där basisten med det urtypiska brittiska utseendet och Armstrong på gitarr.
Förband var Lolita Pop.
Objektivisten skrev:Jansson skrev:-97
Det var på Lollipopfestivalen utanför Stockholm, Bowie var inte så hypad just då, stod längst fram för en gångs skull.Kommer också ihåg besvikelsen när han med "Let's Dance"-plattan blev var mans egendom, alla dessa middle of the road kids som inte fattade något
, Bowie var ju bara för oss som förståd oss på. Jag orkade inte åka ner till Ullevi och beskåda spektaklet, det ångrar man. Tyckte "Let's Dance"-plattan var hårt sterilt överproducerad när den kom. Inget man reagerar nämnvärt över nu. Kanske ska lyssna på den ikväll. Rätt bra.
Edit: Kan jag ta fel på år? Var du där?
Googlade på wiki och det var -97: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lollipopfestivalen
Jansson skrev:Kontrasten mellan konserten -78 på Scandinavium och sedan fem år senare på Ullevi, var påtaglig om man vill uttrycka sig diplomatiskt.
På konserthuset -76 var jag chanslös. Utsålt på nolltid. Radion sände direkt utanför konserthuset, där man också kommenterade hutlösa svartabörspriser. Tror sisådär 500:- eller mer för en plåt. Fanns inte för mig.
Gabriel gjorde en väldigt fin spelning på Eriksdalshallen -80.
Då var du nog där, Panelguy? Han turnerade med trean då.
Sen var han oxå på Isladan -83 (?) med fyran, fast då tyckte jag att det var lite för mycket "väckelsemötestämning" för min smak....
Fast jag kanske var grumpy den kvällen?
Objektivisten skrev:Jag har sista veckan gosat ner mig i en lite hårdare genre; Budgie, UFO och Uriah Heep. En av dom bästa plattorna från den här epoken är nog "Never Nurn Your Back On A Friend" av Budgie från 1973.
http://www.youtube.com/watch?v=54H3EUAzpVg
Jansson skrev:Vill bara tacka Fall Out Boy för denna -94a.
Efter 24 år har jag förlåtit Nick Cave för en av de i särklass allra mest usla spelningar jag nånsin varit på. Tog mig till slut till China teatern för drygt en vecka sedan. Stort.
Jansson skrev:Phloam.
Visst är bilden fin!
Mer kommer
Jansson skrev:@Cody
Jo. Men det finns onekligen en stor volym album.
men här har du lite matnyttigt.
http://www.progarchives.com/subgenre.as ... 33&top=100
@TCM
Hoppas det finns något du gillar![]()
(PS Phloam, Cody, TCM et al. Hoppa inte över Amon Duul, skithäftiga!)
Tack!
Jag lovar att jag ska lära mig hur man länkar....
Tyvärr är det väldigt magert med La Dusseldorf på Spotify, en låt.
Däremot finns hela Harmonia & Eno`76 och Tangerine Dream Phaedra!
Objektivisten skrev:Jag har sista veckan gosat ner mig i en lite hårdare genre; Budgie, UFO och Uriah Heep. En av dom bästa plattorna från den här epoken är nog "Never Turn Your Back On A Friend" av Budgie från 1973.
phloam skrev:
CODY, det var den bästa reseidén sedan, jag vet inte vad.
mathsg skrev:Budgie är definitivt ett 70 talsband som borde blivit mycket större än dom blev.
Ragnwald skrev:Nick Drake, Pink moon, är grymt bra.
I sin avskalade enkelhet men känslofullhet, blir den gripande.
Ingen låt, är av B-sidekaraktär, på den skivan.
phloam skrev:Stort tack Jansson! Ibland orkar man inte får ur sig nåt vettigt (som jag just nu) och då är såna här inlägg guld värda.
Hmm måste fixa bra datorhörlurar....
Jansson skrev:Jag anser detta album vara av samma klass som hans 70-tals produktion.
(Fall Out Boy, den här till dig med ett stort tack för alla bidrag)
Jansson skrev:Bra att du har Limited edition-utgåvan eftersom den innehåller en nyinspelning av "Conversation piece" en pärla från -69. Underbar låt.Heathen´s storhet är inte direkt uppenbar utan jag tycker det kommer med varje lyssning.
Jansson skrev:Det har varit lite tunnsått med bidrag från "mitt" decennium.
70-talet dvs.
Två omistliga album från en.
Nick Drake
http://open.spotify.com/search/nick+Drake+bryter+layter
http://open.spotify.com/search/nick+Drake+pink+moon
Nice. Har själv bara den kommersiella utgåvan från 2005.shifts skrev:Måste bara kommentera en sak och
det är Northern song dynasty. Det ligger ett ex på bordet bredvid mig av
originalcdr:en i skrivande stund. Det gjorde det även innan jag såg listan nu.
Hoppas du hittar något intressant.mathsg skrev:Jag blir helt matt av Falloutboys ambitiösa och innehållsrika listor, där jag har mycket nytt att upptäcka.
FalloutBoy skrev:De släppte väl aldrig något mer under det namnet?
TCM skrev:@Jansson
Officiellt välkommen tillbaka
@Sabotage
Vilken förstapost, det lovar gott. Välkommen hit!![]()
Sabotage skrev:Hej TCM
Typiskt att jag inte hadde nån länk till just den skivan.
Här är i alla fall tv låtar
http://www.youtube.com/watch?v=9IRM-ChUt4M
http://www.youtube.com/watch?v=0LYRL9xH ... re=related
skit ljud!
TCM skrev:Sabotage skrev:Hej TCM
skit ljud!
Tack ska du ha (det verkar ändå som att dom har spärrat Spotify på jobbet)
Sabotage skrev:TCM skrev:Sabotage skrev:Hej TCM
skit ljud!
Tack ska du ha (det verkar ändå som att dom har spärrat Spotify på jobbet)
Det borde vara olagligt!!! en inskränkning av den personliga friheten.
Sabotage skrev:Här är länkar till min lista som jag la upp tidigare.
etc.
Jansson skrev:Det här är en av de bästa pop-låtarna som gjorts, och det här är en live-version som sparkar röv.
Jansson skrev:@TCM
Hyggligt är precis vad det var, sa Bill.
(Nu får du mig att garva TCM och jag som kämpar med att hålla in med smileys. Jag tänkte att jag skulle vara lite cool)
Jansson skrev:Eftersom jag måste hålla mig nykter på Valborgsmässoafton och vi därför inte heller har fest (ska hämta mina ungdomar med bil senare i natt). Ja, ja, jag vet att man kan ha kul utan sprit, tänkte jag ta med en 90-talare.
Den här kan vara knepig att få tag på. Går inte att beställa vad jag vet men nånstans på nätet hittar du den.
Har du tur hittar du den beg.
En audiofil inspelning dessutom.
http://laughtrack.files.wordpress.com/2 ... _stock.jpg
Talk Talk Laughing Stock
Finns inget på Spotify.
You tube dock.
http://www.youtube.com/watch?v=O9HsGsB-MCM
Ack så vackert.
Ja, det hade jag inte räknat med faktiskt. Men skivutbudet blir större och bättre för varje år så jag vågar inte tänka på hur lång listan över 2009 kommer bli!Jansson skrev:200 (!!!) album för detta år...
Jag får gå ned och jobba deltid om jag ska hinna med att sätta mig in i alla du tar med bara nu så här i början av 2000-t.
Oj, det var inte lätt då det varierar hela tiden.Du har inte lust att kanske hinta vilka som är dina absoluta favoriter?
phloam skrev:Den här skivan var ju mkt omtalad när den kom, 1986. Ungefär som NIN's Pretty Hate Machine så hjälpte den till att introducera alternativ musik till en större publik. Producerat av Jim "Foetus" Thirlwell.
Ett väldigt tidstypiskt album iaf..! Tar en tillbaks till brinnande politiskt 80tal![]()
Jag minns nog 12"-singeln "Sweet bird of truth" med störst behållning.
"Sweet Bird Of Truth"
http://open.spotify.com/track/0YznhnurL73xjYlki364HA
"Infected"
http://open.spotify.com/track/38Hz9Yut3s1CtftHXMfgvs
phloam skrev:Jansson, jag kan Genesis väldigt dåligt men Wind & Wuthering sitter etsad från ungdomen. Är "Lamb..." ett bra nästa steg? Är inte så het på senare Genesis om man säger så.
FalloutBoy skrev:
På 2003-listan är jag t.ex. för tillfället väldigt svag för albumen med /.../ The Ladybug Transistor /.../
Jansson skrev:Jag lyssnade väldigt mycket på Genesis i 70-talets första hälft.
Idag finns det bara ett album med Genesis som jag ständigt återkommer till och det är just "Lamb".
De andra ger mig inte så mycket, merparten inte alls faktriskt. (Möjligtvis vissa partier av Selling England by the pound speciellt i så fall " I know what I like" och "battle of Epping forrest")
Är det Brian Enos "Enossifications" ? som gör det så jäkla bra?
Är det att Gabriel var på väg ut och alla släppte tyglarna, bära eller brista?
Jag föreslår att du gör en spellista i Spotify med bara tre låter från "Lamb" och kör dom först.
Dessa:
"Fly On Windshield", "The Carper Crawlers" och "Chamber of 32 Doors"
Jag behöver inte påpeka att de ska spelas JÄVLIGT HÖGT.
Låt dem gå ett par gånger. Det borde räcka.
Almen skrev:Jansson skrev:Jag lyssnade väldigt mycket på Genesis i 70-talets första hälft.
Idag finns det bara ett album med Genesis som jag ständigt återkommer till och det är just "Lamb".
De andra ger mig inte så mycket, merparten inte alls faktriskt. (Möjligtvis vissa partier av Selling England by the pound speciellt i så fall " I know what I like" och "battle of Epping forrest")
Samma här, men i slutet på sjuttiotalet. Och jag är väldigt förtjust i Selling och Foxtrot också. Men Lamb... Ojojoj, vad jag lyssnade mycket på den. Jag kunde nog alla texter utantill (och nästan hela historien på mittuppslaget).Är det Brian Enos "Enossifications" ? som gör det så jäkla bra?
Eno bidrog nog minimalt har jag förstått, var inne och tweakade lite på ett fåtal ställen. Och det var väldigt dålig stämning i bandet just då, Gabriel ville skriva all text och var sen, övriga bandet skrev all musik och blev sura när han kom och sjöng där de tyckte det skulle vara instrumentalt, etc...
Spelmässigt var de dock i toppform. Det är rätt intressant med intervjuerna på DVD:erna på boxen som kom för ett par år sedan.Jag föreslår att du gör en spellista i Spotify med bara tre låter från "Lamb" och kör dom först.
Dessa:
Bra val. Jag lägger till Back in NYC, Lilywhite Lilith och Colony of Slippermen.
Almen skrev:Jansson skrev:Jag lyssnade väldigt mycket på Genesis i 70-talets första hälft.
Samma här, men i slutet på sjuttiotalet. Och jag är väldigt förtjust i Selling och Foxtrot också. Men Lamb... Ojojoj, vad jag lyssnade mycket på den. Jag kunde nog alla texter utantill (och nästan hela historien på mittuppslaget).Är det Brian Enos "Enossifications" ? som gör det så jäkla bra?
Eno bidrog nog minimalt har jag förstått, var inne och tweakade lite på ett fåtal ställen. Och det var väldigt dålig stämning i bandet just då, Gabriel ville skriva all text och var sen, övriga bandet skrev all musik och blev sura när han kom och sjöng där de tyckte det skulle vara instrumentalt, etc...
Spelmässigt var de dock i toppform. Det är rätt intressant med intervjuerna på DVD:erna på boxen som kom för ett par år sedan.Jag föreslår att du gör en spellista i Spotify med bara tre låter från "Lamb" och kör dom först.
Dessa:
Bra val. Jag lägger till Back in NYC, Lilywhite Lilith och Colony of Slippermen.
Panelguy skrev:Almen skrev:Jansson skrev:Jag lyssnade väldigt mycket på Genesis i 70-talets första hälft.
Dessa:
Mycket bra val, faktiskt även mina favoriter
Föredrog "Foxtrot" framför "Selling England...", framförallt "Supper´s Ready" som står sig än.
Jansson skrev:Jag knuffar in en bonuslåt i sexlåtarn
"the Lamia"
Men egentligen hela skivan är genial.
Tycker tom om "Waiting room"
"Lamb" står ut musikalisktpå ett anmärkningsvärt sätt och jag har alltid trott att det var Gabriels förtjänst, att han var den viktigaste musikaliska motorn med tanke på hur hans soloalbum kom att bli.
Samma att Enos inblandning var viktig.
Å så är det tvärtom.
Men Trick of the tail är ju ganska rejält tråkig, tycker jag, och varför blev det så? (Sen ska vi väl inte gräva ner oss i vad Genesis vidare utveckling kanske men märkligt tycker jag.)
Jansson skrev:Panelguy skrev:Föredrog "Foxtrot" framför "Selling England...", framförallt "Supper´s Ready" som står sig än.
Jag ska sätta mig igen med Genesis, det ska jag, men troligen går jag inte igång på Foxtrot på samma vis som då men "Watcher of the skies" är grym, tycker jag.
A Flower?
tobm skrev:Jag lägger också min röst på Ladybug Transistor. Mig veterligt den enda skivan där jag existerar på bild på omslaget (baksidan)...
Jansson skrev:Du, det verkar som att vi båda kommer att ha en Genesis-helg framför oss.
![]()
We all have loved you Rael
FalloutBoy skrev:tobm skrev:Jag lägger också min röst på Ladybug Transistor. Mig veterligt den enda skivan där jag existerar på bild på omslaget (baksidan)...
Respekt!![]()
Hur lyckades du hamna där?
Jansson skrev:Du, det verkar som att vi båda kommer att ha en Genesis-helg framför oss.
![]()
PG 1, 3 och 4. Absolut, inget snack. Fast jag skattar ettan lika mycket.
Panelguy skrev:Jansson skrev:Du, det verkar som att vi båda kommer att ha en Genesis-helg framför oss.
![]()
Kanske blir vi 3. Håller 3:an som bäst även om jag har ett speciellt förhållande till 4:an då vi såg den framföras i sin helhet på Womad 82 innan den blev släppt på skiva.
Just den konserten i Bath
Jansson skrev:Panelguy skrev:Jansson skrev:Du, det verkar som att vi båda kommer att ha en Genesis-helg framför oss.
![]()
Kanske blir vi 3. Håller 3:an som bäst även om jag har ett speciellt förhållande till 4:an då vi såg den framföras i sin helhet på Womad 82 innan den blev släppt på skiva.
Vi blir nog sannolikt tre och jag gör en försiktig gissning att Almen och du har inspirerat andra att plocka fram dessa omistliga album och spela dem igen eller upptäcka stor musik.
Måste ha varit häftigt på Womad 82.
För mig blev det Hovet istället.
Men vi var ju här båda två eller hur?
"I walked right out of the machinery"
Panelguy skrev:Jansson skrev:Du, det verkar som att vi båda kommer att ha en Genesis-helg framför oss.
![]()
Almen skrev:Sweet... Där hade jag velat vara. Jag fick nöja mig med Scandinavium 1980 med Intruder som inledning där Gabriel och bandet kom gående genom publiken med pannlampor. Jisses, vad bra det var. Och en tidig version av Milgram's 37 (som sedan dök upp på So).
Men konserten 93 (eller när det var) inleddes ju med San Jacinto och The Rythm of the Heat. 4:an är nog min favorit ändå.
:lol:tobm skrev:Har känt dem sedan slutet av 90-talet, de är faktiskt några av mina närmsta vänner. Bilden på baksidan är från Shasta Lake i Kalifornien, tagen under en turné med Ladybug Transistor, Aislers Set och Lucksmiths. Måste ha varit 2001.
Från vänster till höger på bilden:
Sasha Bell (Ladybug Transistor), undertecknad, Wyatt Cusick (Aislers Set), Yoshi Nakamoto (Aislers Set), Mark Monnone (Lucksmiths), Jeff Baron (Ladybug Transistor)(tror jag att det är), Marty Donald (Lucksmiths). På vinylversionen ser man även Julia Rydholm (Ladybug Transistor) komma inspringande från höger, det syns inte på cd-konvolutet. Vem den halva personen allra längst till vänster är vet jag dock ej (syns också bara på vinylomslaget).
Svaret på frågan vad vi gör på bilden är: En person kastar en stor sten, de övriga försöker träffa den med mindre stenar. Snacka om rock'n'roll-liv!
FalloutBoy skrev:Alltid kul med lite bakgrundsinfo. Tackar så mycket!
Och hälsa dem att de gör riktigt trevlig musik.
Panelguy skrev:Som det Crimson fan du är hade du kanske ännu hellre befunnit dig i den lilla konferenslokal på området där Fripp demonstrerade frippertronics för oss ca 50 pers som lyckats få biljetter. Mycket ödmjukt och artigt, i sin beige manchesterkostym, svarade han på frågor vi fick ställa.
Tyvärr fanns Fripp inte med som förstärkning till Gabriel senare på kvällen, däremot dök Peter Hammill upp på b-vox
Almen skrev:Trick var den första jag lyssnade på, så den har jag ändå rätt så kär (och även W&W). Men det är ju Gabriel-tiden som är det magiska Genesis för mig.
Almen skrev:Intressant det där med Steely Dans (och Donald Fagens) texter - jag gillar också dem mer och mer! Håller på att övertala en metalkompis att lyssna på Morph the Cat...
phloam skrev::D Önskar en mycket trevlig midsommar åt dig Jansson!
Hoppas du tittar in lite så kanske jag har fått till nåt bra tips
Jansson skrev:Har tagit en halvlång paus från forumet och ser till min bestörtning att missämja har uppstått på musikstugan.
Ack!
Vet ni inte att Sverige genomsyras av kärlek?
Vickan har fått sin prins och alla i detta avlånga land går på lätta moln.
Jansson skrev:
Det är dags för sommarlov för egen del.
Det är dags för en sjuttitalskram igen.
http://steinunn.files.wordpress.com/200 ... queen2.jpg
Queen II
Detta mästerstycke är en nödvändighet för alla musikälskare.
Queen II på Spåttifaj:
http://open.spotify.com/track/54IdM1HimChjr73RE8KUoA
Ett fantastiskt bra album som alla måste äga, även du som av någon outgrundlig anledning inte gillar Queen.
En sann klassiker.
Övriga superlativer är överflödiga, det räcker med att lyssna.
'Cause love's such an old fashioned word
And love dares you to care for
The people on the edge of the night
And love dares you to change our way of
Caring about ourselves
This is our last dance
This is ourselves
Jansson skrev:Almen skrev:Intressant det där med Steely Dans (och Donald Fagens) texter - jag gillar också dem mer och mer! Håller på att övertala en metalkompis att lyssna på Morph the Cat...
Den enda jag känner som gillar Steely Dan är min fru.
Det tog lång tid innan hon såg ljuset.![]()
Texterna är verkligen grymma.
En låt som jag trodde jag hade hyfsad koll på direkt var "Gaucho".
Min bild var en sugar daddy och hans pojkvän.
Förhållandet i svaj, gnabb osv.
Men det verkar som att låten egentligen handlar om Fagen och Becker.
Keith Jarret var tydligen Gauchon.
TCM skrev:Jansson skrev:Har tagit en halvlång paus från forumet och ser till min bestörtning att missämja har uppstått på musikstugan.
Ack!
Vet ni inte att Sverige genomsyras av kärlek?
Vickan har fått sin prins och alla i detta avlånga land går på lätta moln.
Sorry för bestörtningen, det ska inte hända igen
Jansson skrev:
Det är dags för sommarlov för egen del.
Det är dags för en sjuttitalskram igen.
http://steinunn.files.wordpress.com/200 ... queen2.jpg
Queen II
Detta mästerstycke är en nödvändighet för alla musikälskare.
Queen II på Spåttifaj:
http://open.spotify.com/track/54IdM1HimChjr73RE8KUoA
Ett fantastiskt bra album som alla måste äga, även du som av någon outgrundlig anledning inte gillar Queen.
En sann klassiker.
Övriga superlativer är överflödiga, det räcker med att lyssna.
Lyssnade ganska mycket på Queen i slutet av 70-talet. Jag har lyssnat på albumen före och dom efter, men just den här tror jag att jag har missat. Det blir sommarlyssning!
Den här uppväger i alla fall den hemska Barcelonaduetten
http://www.youtube.com/watch?v=Z3qVl8Gb2J4
Bowie @3:02 *rys*'Cause love's such an old fashioned word
And love dares you to care for
The people on the edge of the night
And love dares you to change our way of
Caring about ourselves
This is our last dance
This is ourselves
Jag gillar love
Glad midsommar och ha en skön semester
Britt-Gunnar skrev:Jansson skrev:Almen skrev:Intressant det där med Steely Dans (och Donald Fagens) texter - jag gillar också dem mer och mer! Håller på att övertala en metalkompis att lyssna på Morph the Cat...
vad är det som är så grymt med texterna? jag har inte läst dom men det jag uppfattar när jag lyssnar är typ att det ska låta kolt och svårt lite som Stelledan som är taget ur Naked lunch som väl också är ganska fragmentarisk![]()
Jansson skrev:Britt-Gunnar skrev:Jansson skrev:Almen skrev:Intressant det där med Steely Dans (och Donald Fagens) texter - jag gillar också dem mer och mer! Håller på att övertala en metalkompis att lyssna på Morph the Cat...
vad är det som är så grymt med texterna? jag har inte läst dom men det jag uppfattar när jag lyssnar är typ att det ska låta kolt och svårt lite som Stelledan som är taget ur Naked lunch som väl också är ganska fragmentarisk![]()
Britt-Gunnar.
Oj! jag tänker inte säga emot dig, du ska självklart tycka så om du tycker det.
Men....![]()
Ge Steely Dan tid.
Det finns ett ypperligt coveralbum från den här duon:
Från DN: http://www.dn.se/kultur-noje/svensk-duo ... n-1.709035
Jag tycker att deras avklädda versioner hittar essensen i det du och jag ser eller inte ser?
Glad midsommar afton!
Britt-Gunnar skrev:vad är det som är så grymt med texterna? jag har inte läst dom men det jag uppfattar när jag lyssnar är typ att det ska låta kolt och svårt lite som Stelledan som är taget ur Naked lunch som väl också är ganska fragmentarisk![]()
...the character's late-'50s idealism and innocense blend with the cynicism of the composer --- Several large corporations, apparently unaware of the lyrics' irony, have tried to license this piece for use in their upbeat ad campaigns.
Jansson skrev:
Briljant tycker jag.
Panelguy skrev:Jansson skrev:
Briljant tycker jag.
Håller verkligen med, ett av deras starkaste album, även om jag också håller med Rickie Lee Jones om att "The Royal Scam" är deras mästerverk. De senare, efter "Gaucho", finner jag otroligt tråkiga i jämförelse med de äldre.
Ser ut att vara en udda och intressant blandning.phloam skrev:Jag köpte denna samling enbart för COil och Cabaret Voltaire-spåret, men fy helvete vilken bra samling det är. Burroughs läser, Galas ylar som en häxa på DMT, ja, kolla listan så fattar ni. Inte en skiva man glömmer ens om man vill
Jansson skrev:En svinbra -89a.
THE CURE: DISINTEGRATION
phloam skrev:4. William S. Burroughs - Excerpts from the Western Lands:
CODY skrev:...Disposable Heroes of Hypocrasy...
Jansson skrev:Kära vänner det var så väldigt trevligt att höra av er igen.
Är detta världens hittils bästa tv-serie?
Ja så är det.
Soundtracket till denna är fint.
Jansson skrev:Kära vänner det var så väldigt trevligt att höra av er igen.
Det får bli några britter och 70-talare från mig så här på kvällskvisten i alla fall.
Rod Stewart? Jovisst, han var bra ända till han seglade över Atlanten.
Här var det målfoto med "Every picture tells a story"
Jansson skrev:Elton John har gjort väldigt mycket skit men han har också gett oss fantastiska poplåtar.
En annan fantastiskt bra poplåt av Elton John är "Tiny Dancer".
Eftersom jag tror att det är bra för hälsan och själen att sjunga så kör jag lite allsång.
Häng med vet jag!
"Tiny Dancer":
http://www.youtube.com/watch?v=7Qn3tel9FWU
Jag är förtjust i den här filmen. Kan inte hjälpa det men är väl sentimental av mig.
Jansson skrev:På Storyteller-plattan finns också en helt suverän version av "Drive in Saturday" vilket också en av de allra allra uberbästa bästa poplåtarna som nånsin gjorts men också den bästa valsen på planeten.
Den finns ju som bekant på det absolut omistliga men också det livsnödvändiga albumet Aladdin Sane.
Concert Summary
In 1976 David Bowie adopted a new persona: the Thin White Duke; and, to support his latest character, released a new album, Station to Station. This Nassau Coliseum show is taken from the world tour launched in support of the album.
David Bowie's tenth release found him wanting to push his musicians into more experimental areas, as the influence of German electronic music bands like Can and …entire summary
David Bowie - vocals
Carlos Alomar - guitar
Dennis Davis - drums
Stacey Heydon - guitar
Tony Kaye - keyboards
George Murray - bass
In 1976 David Bowie adopted a new persona: the Thin White Duke; and, to support his latest character, released a new album, Station to Station. This Nassau Coliseum show is taken from the world tour launched in support of the album.
David Bowie's tenth release found him wanting to push his musicians into more experimental areas, as the influence of German electronic music bands like Can and Kraftwerk was strong on him at the time. This album, however, proved to be more of the rock-format version of what was to come later with the "Berlin Trilogy," the collective name given to the three albums he recorded in collaboration with Brian Eno: Low, Heroes and Lodger.
Before the crowd has much time to react, the organ signals the opening of "Suffragette City," and explodes into an exceptional version of the 1972 hit. All of Bowie's sounds are wrapped nicely together here; experimentation, dark drones, upbeat pop hooks and the cheer of an audience who's glad the "Chameleon of Rock" has arrived.
The rest of the recording includes songs from his previous six albums from the years 1971 - 1976. Staples like "Diamond Dogs," "Changes" and "Rebel Rebel" display Bowie and the band's efficiency at this New York show.
The tour visited 11 countries with a total of 64 performances. Also, the month of this particular show is significant as marking the hour Bowie named his touring band "Raw Moon." Spacey, weird, unrefined - despite the tones in which he worked, the Bowie here stands ultimately for one thing: rock 'n' roll.
Jansson skrev:Bäste TCM.
Tack!
Kråkpappan han snackar han![]()
Jo Wolfgangs lilla gömma är känd.
Bara för att du är den du är så ger jag dig en fin version av "Word on a wing"
http://www.youtube.com/watch?v=JDZOFeDlKD0
http://www.guerrillamonster.com/archive ... bowie2.jpg
Jansson skrev:
Jag låter några andra förklara.
Ian Mc Cullough i Echo and the Bunnymen:
"With people like me, it helped forge an identity and a perspective on things -helped us to walk in a different way, metaphorically, and to see things differently. And that´s the major influence it had - as an inspiration in itself - to find yourself, not to clone yourself"
Marc Riley , the Fall :
"There´s no doubt that Bowie´s appearance on Top of the Pops was a pivotal moment in British musical history. Like the Sex Pistols at the Lesser Free Trade Hall in Manchester in ´76 his performance lit the touchpaper for thousands of kids who up till then had struggled to fins a catalyst for their lives"
Jansson skrev:Phloam, vet inte vad du tycker, men jag tycker att den här tråden har haft alldeles för lite Roxy Music.
Det är inte bra.
Inte alls bra.
Roxy Music är unika och omistliga, fantastiskt bra helt enkelt.
Så det får vi ordna till.
1972-74.
"In Every Dream Home A Heartache"
In every dream home a heartache
And every step I take
Takes me further from heaven
Is there a heaven?
I`d like to think so
Standards of living
They are rising daily
But home oh sweet home
It only a saying
From bell push to faucet
In smart town apartment
The cottage is pretty
The main house a palace
Penthouse perfection
But what goes on
What to do there
Better pray there
Open plan living
Bungalow ranch style
All of it's comforts
Seem so essential
I bought you mail order
My plain wrapper baby
Your skin is like vinyl
The perfect companion
You float in my new pool
Deluxe and delightful
Inflatable doll
My role is to serve you
Disposable darling
Can't throw you away now
Immortal and life size
My breath is inside you
I'll dress you up daily
And keep you till death sighs
Inflatable doll
Lover ungrateful
I blew up your body...
But you blew my mind
Oh Those Heartaches
Dreamhome Heartaches
Oh Those Heartaches
Dreamhome Heartaches
Oh Those Heartaches
Dreamhome Heartaches
Oh Those Heartaches
Jansson skrev:Kom att tänka på Lou Reeds "Walk on the Wild side"
Den var en Uk top 10 hit. Spelades mycket på radio BBC.
Förklaringen till det är att slipsarna i ledningen inte förstod innebörden av "Giving head".
I got a cheerleader here wants to help with my paper
Let her do all the work and maybe later I'll rape her
I smell like vaseline
Long as I gets a little golden shower
TCM skrev:Jansson skrev:Kom att tänka på Lou Reeds "Walk on the Wild side"
Förklaringen till det är att slipsarna i ledningen inte förstod innebörden av "Giving head".
Precis som med Bobby Brown. Jag kommer ihåg att den var populär någon gång under min högstadietid (78-81) och "alla" gick sjöng med i textrader somI got a cheerleader here wants to help with my paper
Let her do all the work and maybe later I'll rape herI smell like vaselineLong as I gets a little golden shower
och så vidare. Jag tror inte att så många var medvetna om vad de sjöng. Jag vet att jag inte var det i alla fall
Jansson skrev:TCM skrev:Jansson skrev:Kom att tänka på Lou Reeds "Walk on the Wild side"
Precis som med Bobby Brown. Jag kommer ihåg att den var populär någon gång under min högstadietid (78-81) och "alla" gick sjöng med i textrader somI got a cheerleader here wants to help with my paper
Let her do all the work and maybe later I'll rape herI smell like vaselineLong as I gets a little golden shower
och så vidare. Jag tror inte att så många var medvetna om vad de sjöng. Jag vet att jag inte var det i alla fall
![]()
Bäste TCM.
Javisst!!
Vet du att det var en given tryckar-låt på discoteken på den tiden, -var det 79-80?
Fan, jag garvade inte sällan gott åt synen av paren som dansade ömt med varandra till den låten.
Zappa var nog förundrad.
![]()
Hö, hö!
"Bobby Brown (Goes Down)" is well-known worldwide, except for the USA, where it was banned from airplay due to its sexually explicit lyrics.
Jansson skrev:TCM skrev:Jansson skrev:Kom att tänka på Lou Reeds "Walk on the Wild side"
![]()
Bäste TCM.
Javisst!!
Vet du att det var en given tryckar-låt på discoteken på den tiden, -var det 79-80?
Fan, jag garvade inte sällan gott åt synen av paren som dansade ömt med varandra till den låten.
Zappa var nog förundrad.
![]()
Hö, hö!
Jansson skrev:Varför Bobby Brown blev en så stor hit här i Sverige?
Resonerar den med "Du gamla du fria" eller "Teddybjörnen Fredriksson" eller nåt annat som appelerar till den svenska folksjälen?
Låten är ju rätt skön men texten är ju helt galen och fräck.
Var det verkligen så få som hajade vad han sjöng om??
Jansson skrev:Panelguy.
Jo det ser man ju i intervjun som TCM så förtjänstfullt hittade:
Citat från den.
"Reporter: (S-E) I also asked him about the wellknown song Bobby Brown and why it became a hit only here in Scandinavia.
FZ: As a matter of fact. It´s so unusual. I suggested to Stan from CBS, what they should do, is to hire an anthropologist from a major university and bring him to Scandinavia to examine the people here and find out why such a thing could happen. Because it´s very unusual."
![]()
Jag skulle uppskatta om du eller någon annan som känner för det kan ville bidra lite goda Zappa rekommendationer i hans stora volym av album.
Jag gick på Zappa när han spelade på hovet sisådär -84. (minns inte precis året)
Var du där?
Bowie bytte ju bolag efter Scary Monsters, var missnöjd med RCA och gick på Freddie Mercurys rekommendation. Det skulle visa sig vara ett misstag.
Första plattan för nya bolaget ville Bowie skapa en kommersiell platta och storsäljare, vilket det blev. Ville väl leverera till de nya bossarna.
Han var nog också sugen på degen efter att ha blivit blåst på hela stashen under 70-talet.
Varför Bobby Brown blev en så stor hit här i Sverige? Resonerar den med "Du gamla du fria" eller "Teddybjörnen Fredriksson" eller nåt annat som appelerar till den svenska folksjälen?
Låten är ju rätt skön men texten är ju helt galen och fräck.
Var det verkligen så få som hajade vad han sjöng om??
Jansson skrev:
Vi berörde det här med skivor som givits ut i olika omslag.
Oh by Jingo!
Har du tänkt på hur sanslöst bra det här albumet är?
Det finns i tre olika omslag.
Med låtar som "After all", "The man who sold the world", "All the Mad men"
"She shook me cold" "Saviour machine".
Omistligt.
Omslag eller covers finns det faktiskt även i det här albumet.
Bowie lär ha häpnat över fans som kommit fram och sagt att det är en juste cover han gör på en Nirvana-låt.
Här gör Lulu "The man who sold the world", inte bossa nova dock.
Eller?
http://www.youtube.com/watch?v=aN05HObT6Sw
Panelguy skrev:Jansson skrev:
Vi berörde det här med skivor som givits ut i olika omslag.
Oh by Jingo!
Har du tänkt på hur sanslöst bra det här albumet är?
Det finns i tre olika omslag.
Med låtar som "After all", "The man who sold the world", "All the Mad men"
"She shook me cold" "Saviour machine".
Omistligt.
Omslag eller covers finns det faktiskt även i det här albumet.
Bowie lär ha häpnat över fans som kommit fram och sagt att det är en juste cover han gör på en Nirvana-låt.
Här gör Lulu "The man who sold the world", inte bossa nova dock.
Eller?
http://www.youtube.com/watch?v=aN05HObT6Sw
Jag upptäckte Bowie när "Ziggy" kom ut och köpte "The Man Who Sold the World" som tvåa. Minns att jag blev lite besviken på skivans tyngre, mörkare sound, inte alls lika direkt och "hit-igt" som Ziggy. Jag tycker den här skivan sticker ut från de andra med sin alldeles egna stil.
Det tecknade omslaget hade jag aldrig sett men lyckades få tag på det engelska originalomslaget för en massa år sedan.
Panelguy skrev:Zappa har verkligen en del att välja på och jag har väl bäst koll på hans 70-tal men min lilla rekommendation skulle väl vara att om man inte tidigare lyssnat så mycket på honom börja med lite mer lättillgängliga album.
---
"Over Nite Sensation" (73) är ett bra sådant med låtar som "Dirty Love" och "Camarillo Brillo", även "Apostrophe" (74) med "Don´t Eat The Yellow Snow" och "Uncle Remus" är en bra början. Sedan kan man kanske tänka sig "One Size Fits All" (75)
---
,liveskivan "Roxy and Elsewhere" (74) och "Bongo Fury" (75) (med Captain Beefheart) som är fantastiska album. Vill man ha en lite jazzigare Zappa ska man titta närmare på "The Grand Wazoo" och "Waka Jawaka" från 72 och naturligtvis "Hot Rats" (69)
---
Jag gillar också "Zappa in New York" med Terry Bozzio som får visa sitt skickliga trummspel i "The Black Page".
Från och med "Sheik Yerbouti", som lär vara hans mest säljande album, lessnade jag lite då jag inte tyckte den och kommande skivor som "Joe´s Garage" riktigt hade den magi de tidigare skivorna hade. När man ser utgivningsåren kan man inte annat än att imponeras av vilken otroligt produktiv artist han var.
Det vore kul om någon annan som kanske har lite bättre koll på hans tidigare eller senare produktion kunde fylla på.
Almen skrev:Panelguy skrev:Zappa har verkligen en del att välja på och jag har väl bäst koll på hans 70-tal men min lilla rekommendation skulle väl vara att om man inte tidigare lyssnat så mycket på honom börja med lite mer lättillgängliga album.
---
"Over Nite Sensation" (73) är ett bra sådant med låtar som "Dirty Love" och "Camarillo Brillo", även "Apostrophe" (74) med "Don´t Eat The Yellow Snow" och "Uncle Remus" är en bra början. Sedan kan man kanske tänka sig "One Size Fits All" (75)
---
,liveskivan "Roxy and Elsewhere" (74) och "Bongo Fury" (75) (med Captain Beefheart) som är fantastiska album. Vill man ha en lite jazzigare Zappa ska man titta närmare på "The Grand Wazoo" och "Waka Jawaka" från 72 och naturligtvis "Hot Rats" (69)
---
Jag gillar också "Zappa in New York" med Terry Bozzio som får visa sitt skickliga trummspel i "The Black Page".
Från och med "Sheik Yerbouti", som lär vara hans mest säljande album, lessnade jag lite då jag inte tyckte den och kommande skivor som "Joe´s Garage" riktigt hade den magi de tidigare skivorna hade. När man ser utgivningsåren kan man inte annat än att imponeras av vilken otroligt produktiv artist han var.
Det vore kul om någon annan som kanske har lite bättre koll på hans tidigare eller senare produktion kunde fylla på.
Jag har ungefär samma förhållningssätt till Zappa som du - föredrar hans sjuttiotalsproduktion (med One Size Fits All som favorit) och försöker sätta mig in i hans i övrigt så digra oeuvre. Några komplement:
Tidigaste Zappa är väldigt intressant inte minst musikhistoriskt om man sätter dem i samma kontext som (och i kontrast till) Beatles, Beach Boys, Flower Power, 60-tal, etc. Jag brukar inte uttrycka mig sålunda, men debutskivan Freak Out! och den påföljande Absolutely Free bör man faktiskt - om inte annat i musikhistoriskt avseende - ha.
Liveskivorna är som sagt mycket bra, förutom de nämnda (Roxy och New York) gillar jag Make a Jazz Noise Here, You Can't Do That on Stage Anymore (en serie av liveskivor), samt DVD-utgåvorna The Dub Room Special (två konserter från 1974 respektive 1981 interfolierat med intervjuer och leranimationer), Does Humor Belong in Music (konsert från 1984 + ett fåtal intervjuer) och Baby Snakes (konsert från 1977 + leranimationer).
Sedan har han ju ett antal skivor med "seriös" musik också. Där tycker jag faktiskt att de roligaste är de som även har med hans Synclavier-kompositioner. Kolla in Boulez Conducts Zappa: The Perfect Stranger och Jazz from Hell. Den senare är, med undantag från ett livespår med gitarrsolo, enbart Synclavier.
Panelguy skrev:Trevligt Almen. Kan väl lägga till att även den "seriösa" "The Yellow Shark" (93), den sista skivan innan han gick bort, är väldigt bra både musikaliskt och inte minst ljudmässigt.
Musikhistoriskt tycker jag att "We´re Only in it for the Money", med sin Sgt Pepper´s parodi på omslaget, också hör hemma i den kategorin.
phloam skrev:Bra info för den oinsatte!
Jansson skrev:För min egen del är det märkligt det här med Zappa.
Han har funnits där hela tiden i bakgrunden men jag har faktiskt aldrig lyssnat på honom seriöst.
Den enda skiva som jag äger med Zappa är " Joes Garage" och även om en låt som tex "Why does it hurt when I pee?" har sin charm har det inte givit eftersmak.
Almen skrev:Jansson skrev:För min egen del är det märkligt det här med Zappa.
Han har funnits där hela tiden i bakgrunden men jag har faktiskt aldrig lyssnat på honom seriöst.
Den enda skiva som jag äger med Zappa är " Joes Garage" och även om en låt som tex "Why does it hurt when I pee?" har sin charm har det inte givit eftersmak.
Jag kan tycka att Joe's Garage är intressant som konceptalbum, men musikaliskt är det mindre spännande. Det mest speciella med den är väl kanske att det är den enda (?) studioskivan med Vinnie Colaiuta på trummor. Och då kan man ändå med fog hävda att han var Franks favorittrummis...
Jansson skrev:Först av allt, varmt välkommen Zeebop till tråden.
Jag hoppas du har lust att bidra med dina omistliga.
Sen var jag ju iväg på skivrunda.
Apostrophe, One size fits all, Over nite sensation.
Vad ska man säga?
Mästerligt.
Fick en rek av Cosmos på en live som jag också nöp.
You can´t do that on stage anymore, the Helsinki concert.
Godis.
Jansson skrev:Apostrophe, One size fits all, Over nite sensation.
---
Almen skrev:Jansson skrev:Apostrophe, One size fits all, Over nite sensation.
---
Grattis!
OSFA är ju ganska speciell i det att några låtar helt eller delvis har tagits från liveinspelningar från början.
Till exempel har gitarrsolot på Inca Roads tagits från just Helsingforskonserten, och grundspåren på Florenting Pogen från Berkleykonserten som finns på DVD:n The Dub Room Special.
Laila skrev:Har läst/hört någonstans att FZ var mycket noga med både
tempo(metronom) o "rätt" stämning av instrumenten vid
konserter just för att han ofta använde sig av live-sekvenser
på sina skivutgåvor. Speciellt gitarrsolon var vanligt att han
plockade från upptagningar av olika konserter. "Jag har
varken tid eller lust att spela in ett helt ok solo på nytt i studion
när det redan finns dokumenterat"(Fritt ur minnet från en intervju).
"Just a bunch of old guys sitting around in rock and roll clothes
talking about the good old days. You'll be doing the same thing
in 20 years if there's anything left to sit on." -FZ
Jansson skrev: Zappa var jäkligt underhållande intervjumässigt kan jag förstå.
Mvh.
Almen skrev:På tal om Zappa, Mojo Classic har ett specialnummer ute nu som avhandlar större delen av hans karriär.
Jansson skrev:Lång musik av Frank Zappa, med Anders Olsén
Tisdag den 21 december i P2 kl 22.30-midnatt
Almen skrev:Jansson skrev:Lång musik av Frank Zappa, med Anders Olsén
Tisdag den 21 december i P2 kl 22.30-midnatt
Tack för tips!
Här lite läsning fram till dess: http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/zappas-verk-haller-forskarna-sysselsatta_5822191.svd
Jansson skrev:Tycker du samma som artikelförfattaren?
Citerar:
"Även om Zappa förblev en synnerligen aktiv, mångsidig och uppfinningsrik kompositör och musiker är det ändå tydligt att han nådde en sorts slutpunkt 1975 med albumet ”One size fits all”. Det kom förvisso ett otal enskilda låtar som tillhör de bästa han presterat men inget mer helt igenom fulländat album. Framför allt drog han inte upp något nytt musikaliskt eller innehållsmässigt spår att utveckla. I stället handlade det om ett så idogt finjusterande av ett etablerat konstnärligt uttryck att han nästan fick det att slockna. "
Panelguy skrev:Jansson skrev:Mer 70-tal.
Hennes bästa enligt mig. Ett mycket starkt album.
Oresound skrev:John Cale samling
vid källan till eftertänksamhetens bleka
"The Island Years"
Låtarna finns på 3
album via Spotify.
Tidlöst från 70tal!
Bill50x skrev:Min favve av Rickie Lee Jones är "Girl At Her Vulcano", en 10" LP som släpptes 1983. Mest pga den fantastiska versionen av "Under the boardwalk".
/ B
phloam skrev:Jansson, jag tycker att Donna Summer och absolut Grace Jones platsar i Suggestiva kvinnor-tråden...!
Jansson skrev:Låten "I feel love" känns som banbrytande för en stor del av den dansmusik som kommer efter?
Jag tycker den känns den otroligt fräsch och att den lika gärna kunde vara från 2011.
phloam skrev:Jansson; Den är från 87 och är den gangsta-platta som alla andra samplar ifrån och vill vara somDen är rå men synnerligen effektiv och inte utan humor trots den hemska verklighet som den kommer ifrån. Äkta vara, s.a.s.
Scott la Rock DJ'ade (t.v.) men sköts sorgligt nog senare, KRS 1 som rappade gick vidare och utvecklade social medvetenhet, veganism etc och blev "The Teacher" under fortsatt karriär.
http://www.allmusic.com/album/criminal- ... 859/review
phloam skrev:TCM, det är illa om just jag av alla ska stå för hiphop-kunnandet härNån mer finns det väl???
BDP possé!!!!!!!
phloam skrev:Jag tycker vi fortsätter posta bra hiphop och hoppas på fler/merFinns ju nytt bra som vi sett i andra trådar,,,!
phloam skrev:Jag glömde helt totalt bort att vi är i Janssons Omistliga-tråd, sorryJo en hiphop-tråd vore inte dumt! Det är ju ofta väldigt innovativ och fräck musik även utan rappandet (DJ'andet osv), och allt är inte gangsta som tur är
Lite hiphop-skelett i garderoben har vi nog alla
TCM skrev:Jag ska snart åka till London, så jag fattar mig kort
Jag är väldigt långt från någon "typisk hip-hop:are" - medelåders medelklass. Jag håller med dig om att jag inte ser mycket i mig själv i texterna, men jag brukar jämföra med filmer. Jag är ingen 50-talsgangster heller, men jag älskar GoodFellas, Gudfadern etc. Det är underhållning. Kort förklaring.
Trevlig helg
TCM skrev:
Älskar DW - kan komma med på listan
Jansson skrev:Phloam!
![]()
Jag studsar tillbaka med en -79a.
The Undertones!
spotify:album:4OYjeX6ByIDmklZLMUSxhT
John Peel spelade Teenage Kicks väldigt ofta.
Peel menade att det var en perfekt låt.
Så den kommer här:
http://www.youtube.com/watch?v=wGu2lu5XWE8
phloam skrev:Denna tråd behöver lite 2010-tal
Jag ska se om jag får ihop lite nytt och intressant. Det är väl inte för tidigt så här anno 2012/13?
*bbl*
TCM skrev::D
Detta sorgebarn och underbara varelse till tråd.
Jag ska glädja dig Jansson med att berätta att ELO visst finns på Spotify
ELO: http://open.spotify.com/artist/7jefIIksOi1EazgRTfW2Pk
A New World Record: http://open.spotify.com/album/1UemL2I4XI64YjYv2ScucA
Livin' Thing http://open.spotify.com/track/4Oiztg8nd9FOrBoSmvSzrB
Vilka minnen
Jansson skrev:TCM skrev::D
Detta sorgebarn och underbara varelse till tråd.
Jag ska glädja dig Jansson med att berätta att ELO visst finns på Spotify
ELO: http://open.spotify.com/artist/7jefIIksOi1EazgRTfW2Pk
A New World Record: http://open.spotify.com/album/1UemL2I4XI64YjYv2ScucA
Livin' Thing http://open.spotify.com/track/4Oiztg8nd9FOrBoSmvSzrB
Vilka minnen
Käre TCM.
Vad skulle jag ta mig till om jag inte hade dig att hålla reda på mig?
![]()
Jag var och rev i Spåttan bara för en vecka sedan och kammade noll.
Jag tackar!
TCM skrev:Jeff Lynne utan solbrillor (men med snygg skjorta)
http://youtu.be/RFn-AB7l2Hw
Jävligt bra album
TCM skrev:Honom har jag inte sett på ett tag. Har han lagt av, sagt upp medlemsskapet till detta sällskap?
Dartman skrev:Jansson skrev:]
Den första skivan jag köpte, för alldeles egna pengar. Kan det ha varit 1977?
Jag har den kvar, och den håller jävlar så bra!
/Jonas - tio år gammal 1977.
misanplass skrev:En riktigt bra platta. Introt på Rockaria är outstanding och hela låten svänger något fruktansvärt. Det är den skiva ur min fars skivsamling som jag spelat mest.
Dartman skrev:Jansson skrev:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a1/ELO_A_New_World_Record.jpg]
TCM skrev:Jag får nog hålla med Jansson - det är ett ALBUM.
misanplass skrev:TCM skrev:Jag får nog hålla med Jansson - det är ett ALBUM.
Kan inte annat än att hålla med. Helt klart ett album som skall avnjutas som ett sådant. Först sida A sedan sida B.
TCM skrev:misanplass skrev:TCM skrev:Jag får nog hålla med Jansson - det är ett ALBUM.
Kan inte annat än att hålla med. Helt klart ett album som skall avnjutas som ett sådant. Först sida A sedan sida B.
Eller om man bara har den på Spotify
Först sida A.
TCM skrev:misanplass skrev:TCM skrev:Jag får nog hålla med Jansson - det är ett ALBUM.
Eller om man bara har den på Spotify
Först sida A.
Jansson skrev:Om ni är gammalmodiga som jag har blivit på gamla dar så gäller:
UAG 30017 Englandspress.
Dartman skrev:Jansson skrev:Om ni är gammalmodiga som jag har blivit på gamla dar så gäller:
UAG 30017 Englandspress.
Jag kollade nu. Just den pressen har jag.
Du är en fin en, Jansson.
/Jonas
IngOehman skrev:Nämnda Karen Alexander (första i min lista) är faktiskt en av de artister jag
uppskattar mest från 70-talet, och jag har varit lika perplex allt sedan dess,
att hon inte uppmärksammades mera. Idag är hon helt bortglömd, hon har
bara fått några hundra visningar på youtube! Men redan då var hon ju
praktiskt taget okänd.
Till skillnad från t ex den här snubben:
http://www.youtube.com/watch?v=y32vEdiG7CY
Och till och med den här dåren har passerat 12 000 visningar!:
http://www.youtube.com/watch?v=52fFfHHRj5o
- - -
Och detta då, hur kunde det missas av de flesta?:
http://www.youtube.com/watch?v=XKcUpvZ2WGk
http://www.youtube.com/watch?v=uBtJPO6Q ... ure=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=dp8Zz7Ci ... re=related
Suverän sångare. De borde ju för tusan ha blivit större än Beatles! Och
det skriver jag utan att mena att Beatles har övervärderats ens det allra
minsta.
Vh, iö
Kronkan skrev:OK Black Sabbath kom ut med sin första skiva februari 1970 men musikstilen utvecklades ju mot slutet av 60-talet.
phloam skrev:Japp trevlig läsning även om man inte hinner lyssna för tillfället
Edit: och bilder gör sitt till också!
Dartman skrev:Jansson skrev:]
Panelguy skrev:75 kom Eno´s "Another Green World". En makalöst bra skiva med musiker som John Cale, Phil Collins och framförallt Robert Fripp.
http://www.youtube.com/watch?v=s-3djUYgebU
Objektivisten skrev:Tyska Fraktus var nyskapande i början på 80-talet med bl a ''7353=057'' samt ''Automate'' och deras inflytande på den moderna synthmusiken kan nog inte överskattas.
Jansson skrev:Vill bara tacka för alla intressanta tips som lagts till denna tråd.
phloam skrev:Det behövs lite mer album från 2000 - 2010:
[...]
Kan inte säga hur omistliga de är men värda att kolla upp...!
phloam skrev:Från 2010-2020
[...]
Tiden får utvisa vad som blir omistligt men flera tänkbara kandidater...!
Jansson skrev:@TCM.
Nu får du faktiskt ta tag i ditt sextital.
Hög tid mannen, hög tid.
TCM skrev:Jansson skrev:@TCM.
Nu får du faktiskt ta tag i ditt sextital.
Hög tid mannen, hög tid.
Usch ja, mitt dåliga samvete
Kanske till jul. Jag är på nytt jobb och mitt huvud är lite upptaget just nu...
(Shit, det är 3½ år sen jag gjorde 70-talet. Du har rätt Jansson - hög tid. Det är hög tid)
Bill50x skrev:+1 där Jansson.
Förutom att... "Sabbath, Zeppelin och Deep Purple ska ha lagt grunden för heavy metal"
Dessa grupper var nyskapande på den tiden, tillsammans med tex The Nice och senare Emerson Lake & Palmer.
/ B
Objektivisten skrev:Vad lustigt att du tog upp Black Sabbath. Lyssnat på de där plattorna som tusan senaste veckan. Förutom att jag gillar musiken så slogs jag också av att det är riktigt bra producerat (något jag inte tänkt på tidigare). Gillar atmosfären och jazztonen i de första plattorna.
phloam skrev:Klartraum - Evolution (2011)
Max_Headroom skrev:
Jag hade naturligtvis aldrig hört talats om detta innan. Men jag gillar omslaget, så jag provlyssnade lite på tuben.
Ganska svårtillgängligt men bra. Det jag hörde låter väldigt genomtänkt.
Jansson skrev:Den liven är grym.
Länge sen jag spelade den.
En fin -78.
Lika bra att sopa på med Sailin Shoes och Dixie Chicken.
Thanks I'll eat here får också åka med.
Objektivisten skrev:Jansson skrev:Den liven är grym.
Länge sen jag spelade den.
En fin -78.
Lika bra att sopa på med Sailin Shoes och Dixie Chicken.
Thanks I'll eat here får också åka med.
Edit: Kollade precis in spotify, ligger flera album där jag jag har noll koll på. Ska förkovra mig lite.
I had to go to this psychiatrist every week. Every Monday. He never really knew what was wrong with me. He said I wasn't mad or anything. He said there's no such thing as madness. I told him he should try standing in a queue at Brentford football ground on a Saturday morning, I thought it might change his mind. My dad put it another way. He said I changed like the weather. One minute I'd be a tearaway, next minute all soppy and swoony over some bird. Schizophrenia, he called it. Nutty, my mum called it.
It used to be alright at home. My dad would get pissed out of his brain every single night, and when the telly finished he'd storm out of the house like a lunatic to get to the Eel and Pie shop before it closed. He'd come home with enough for an army. I never liked the eels, just the pies and mash, and the liquor. My friend Dave said that eels live on sewage. My dad must be full of it, he used to eat five bleeding cartons of eels a day. I don't think he ever twigged I was doing five cartons of leapers every day. Each to his own sewage. The rows at home started when I got back from the trouble at Brighton. I'd slept on the beach and me suit was ruined. I really cared about my suit, all my clothes, even though my mother said I didn't care about anything. My mother's terrible when she's had a few Guinesses. Not that she'll ever settle for a few. As soon as I said I was leaving she started rejoicing like the war had just ended. I was a mountain of paranoia. Coming down off leapers isn't much fun. You can put it off by having more just as you start feeling bad, but it only makes it worse in the end. Pills used to make me see things. They used to make me feel great, like Tarzan. But I think I saw life the way it was. People couldn't hide from me when I was leaping. My shrink used to have a sign on his wall to make you laugh. It said that a paranoiac is a person who has some idea what is really going on. That was me on leapers.
I pissed off after I'd slept off the come-down. I got me suit cleaned at the automat and spent two hours pressing the pissing thing. It never did look quite right. I took my parka as well, in case I had to sleep rough. I got a shitty couple of nights sleep under Hammersmith flyover. There only seems to be about five minutes in the night when there ain't some flash bastard in a sportscar g around outside waiting for them to come out. When they did they never bloody well recognised me. I shouted and one of them turned round and said "How are you doing?", like he remembered me. "Working?" he said. I hate it when people say that. Course I wasn't working, I was still at fucking school.
Next day I got a job, as a dustman. Now I know why people say "Working?" to one another. Nine quid for a full weeks filthy work. They stuffed it, I left after two days with two quid in me pocket. Two of the blokes there were talking about striking for more money, but most of the geezers there bad been working for the council for years. They looked upon it as some sort of church. The mayor as the Pope. One bloke has medals for being a war hero and he didn't have the guts to strike for more pay. They were all clean though, after hours.
There's a part of me that hates people. Not the actual people but how useless they are, how stupid. They sit and stew while the whole world gets worse and worse. Wars and battles. People dying of starvation. Old people dying because their kids have got their own kids and they ain't got time. That's what makes me smash things up. My shrink says I ain't mad. He should see me when I'm pissed.
I don't know what clicked inside me, but I got fed up with sleeping under the flyover. The weather was terrible for a start. Two rainy nights and that was it. I really started to fancy going back to Brighton. I still had about two hundred leapers left, kept me company. What was really weird was seeing this bird that I really liked, I even had her on the beach at Brighton. Two in a sleeping bag is really cosy until you're finished. Anyway, she was with my mate Dave. Him! She walked right past me after a dance at the Goldhawk. The girl of my best friend and all that. It did me in. It was like the last straw. The real last straw was yet to come, I was so brought down, I smashed me G.S. up in the pissing rain. I can't bear to think about it. I walked to the station down the railway tracks, across the river. I felt like throwing myself in front of a train, but I didn't. I took about twenty leapers at once, got a first class ticket to Brighton and set off to my land of dreams.
I did some thinking on the train. At one point I could swear I was floating about in the carriage, looking down at these two city gents. What was weirdest about it was that I could see myself as well. Must have been the pills again.
Brighton is a fantastic place. The sea is so gorgeous you want to jump into it and sink. When I was there last time there were about two thousand mods driving up and down the promenade on scooters. My scooter's seen the last of Brighton bloody promenade now, I know that. I felt really anonymous then, sort of like I was in an a As it seemed they were going to get caught anyway they stopped and turned to meet their fate. All hundred of these kids I was with stopped dead. I was the first to stop, but the rest ran, so I had to follow. There's nothing uglier than a Rocker. This ace face geezer wouldn't have run. He smashed the glass doors of this hotel too. He was terrific. He had a sawn- off shotgun under his jacket and he'd be kicking at plate glass and he still looked like he was Fred Astaire reborn. Quite funny, I met him earlier today. He ended up working at the same hotel. But he wasn't the manager.
I never ever felt like I blasphemed. You know, in an old fashioned sense. But I was in a pretty blasphemous mood when I left for Brighton. Brighton cheered me up. But then it let me down. Me folks had let me down, Rock had let me down, women had let me down, work wasn't worth the effort, school isn't even worth mentioning. But I never ever thought I'd feel let down by being a mod. I pinched this boat, first time I'd ever been on a boat at sea. I had another few leapers to keep from coming down and I felt a bit bravado. So I headed for this Rock out off the coast. It was sticking up very jagged, but very peaceful. I didn't know then what I was up to, but I know now.
Schizophrenic! What a laugh. It must be alright to be plain ordinary mad. About halfway over I took a swallow of this Gilbeys gin I'd bought. Booze never did help me much though. On the boat it did me right in, specially on top of the pills and the come-down. Anyway, the sound of the engine turned into this drone, then the drone turned into a sound like pianos or something. Like heavenly choirs or orchestras tuning up. It was really an incredible sound. Like the sort of noise you'd expect to hear in heaven, if there is such a place. I pinched myself and I wasn't really drunk anymore. I was floating. I felt really happy. I must have looked bloody stupid as it happens. I was waving me Gilbeys around in the air and singing in tune with the engine. The sound got better and better, I was nearly delirious when I got to the Rock. I switched off the engine and jumped onto it. When the engine stopped, so did the music. And when that beautiful music stopped, I remembered the come-down I had, I felt sick from the booze, the sea was splashing all over the place and there was thunder in the distance. I remembered why I'd come to this bastard Rock.
So that's why I'm here, the bleeding boat drifted off and I'm stuck here in the pissing rain with my life flashing before me. Only it ain't flashing, it's crawling. Slowly. Now it's just the bare bones of what I am.
A tough guy, a helpless dancer.
A romantic, is it me for a moment?
A bloody lunatic, I'll even carry your bags.
A beggar, a hypocrite, love reign over me.
Schizophrenic? I'm bleeding Quadrophrenic.
(No one in this story is meant to represent anyone either living or dead, particularly not the Mum and Dad. Our Mums and Dads are all very nice and live in bungalows we bought for them in the Outer Hebrides.)
petersteindl skrev:Är du vaken så här sent?
Do you remember, your president nixon?
Do you remember, the bills you have to pay
Or even yesterday
Have you been an un-american?
Just you and your idol singing falsetto bout
Leather, leather everywhere, and
Not a myth left from the ghetto
Well, well, well, would you carry a razor
In case, just in case of depression
Sit on your hands on a bus of survivors
Blushing at all the afro-sheilas
Aint that close to love?
Well, aint that poster love?
Well, it aint that barbie doll
Her hearts been broken just like you have
And
All night
You want the young american
Young american, young american, you want the young american
All right
You want the young american
TCM skrev:Objektivisten har en Stranglerstråd (som jag visserligen skrev i)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 05#1333205
Jansson skrev:Mer Schuttital.
Steve Hackett Voyage of the Acolyte
phloam skrev:Jansson skrev:Mer Schuttital.
Steve Hackett Voyage of the Acolyte
Jansson! Denna platta gav mig vibbar från "Wind and Wuthering " som jag har mycket goda nostalgiska minnen från..! Jag anar samband
Iggy verkade spännande men när den kom var jag inne på annat. Desto roligare att återupptäcka plattor som The Idiot nuförtiden
Jansson skrev:Hej MultiMan och välkommen till tråden!
Här kommer den:
http://open.spotify.com/album/1id2vQdf0wKQrVIOE0Yjx8
Det albumet vet jag att min käre svåger tyckte mycket om. Dags för mig att låna ett öra.
phloam skrev:Från årtiondet då både datorerna och låtarna som skapades genom dem var spännande och futuristiska och fulla av kärlek. Idag är det nostalgi, men jävlar vilken levande nostalgi
LypsylateX skrev:1999 - Nine inch nails: The Fragile (Exempel: The wretched)
Han är otrolig i sina bästa stunder, och långtråkig i sina flesta stunder. Det här är sista skivan som innehåller riktiga höjdpunkter tycker jag... samt den första jag upptäckte.
phloam skrev:
Imponerande samling artister - B12, Autechre, Poylgon Window, Beaumont Hannant, Speedy J, HIA, Kenny Larkin.....
[ thank you for your co-operation ]
phloam skrev:Kommer faktiskt inte ihåg min första LP...! Men däremot skiva (singel för 50:- på Hefoma)
phloam skrev:JappKänner du till Hbg så väl?
Jag tror det var två singlar första köpet - Teenage Rampage och Action med The Sweet. Jag tänkte nog fel om priset, vad kan de ha kostat...?
Kör på skräcktråd, kanske har nåt i arkivet
Bill50x skrev:Personligen är jag mer förtjust i de tidigare Roxyskivorna, den allra första från 1972 är ett mästerverk. Det märkliga är att Bryan Ferry bara ett par år efter (medan Roxy Music fortfarande var en grupp) släppte några av låtarna på sitt eget soloalbum "Let's stick together" och att de var inspelade ungefär samtidigt som Roxy-debuten.
Men att Bryan Ferry var lika tongivande i Roxy Music som Peter Gabriel var i Genesis kan man knappast förneka och för oss musikälskare är det bara att tacka och ta emot.
/ B
Dartman skrev:Avalon är för mig oförglömligt förknippad med min första långvariga flickvän. 1983. Senhöst. Hennes rum. Vi var mest där.
/Jonas
Jansson skrev:Ok.
Nu har Stil i P1 haft ett särskilt tema om honom och i kväll Skavlan.
http://d1xgnrk7baaajd.cloudfront.net/th ... 1345-large
Det är inte min sak att hålla ordning på åttitalet....
TCM har säkert med den som bubblare.
Hur som helst det är lätt att missa skogen för allt som växer där.
Jag lyssnade sönder det här albumet för många år sedan. Tiden går.
Tror att det kan ha varit 3 år sedan (?) Bryan Ferry var å spelade på Cirkus.
En helt makalöst bra spelning.
För ungf. en månad sedan rotade jag fram Avalon och det slog mig.
Omistligt.
"To turn you on" är obegripligt bortglömd.
Finns inget bra klipp med just den låten på någon konsertupptagning på nätet.
Så det får bli ett mindre bra.
http://www.youtube.com/watch?v=92TmKUpTc00
http://open.spotify.com/album/3JXODSjT9mUz2lIb4YIErw
It's so easy, believe me
Dartman skrev:Avalon är för mig oförglömligt förknippad med min första långvariga flickvän. 1983. Senhöst. Hennes rum. Vi var mest där.
/Jonas
Bill50x skrev:Personligen är jag mer förtjust i de tidigare Roxyskivorna, den allra första från 1972 är ett mästerverk. Det märkliga är att Bryan Ferry bara ett par år efter (medan Roxy Music fortfarande var en grupp) släppte några av låtarna på sitt eget soloalbum "Let's stick together" och att de var inspelade ungefär samtidigt som Roxy-debuten.
/ B
Jansson skrev:Bill50x skrev:Personligen är jag mer förtjust i de tidigare Roxyskivorna, den allra första från 1972 är ett mästerverk. Det märkliga är att Bryan Ferry bara ett par år efter (medan Roxy Music fortfarande var en grupp) släppte några av låtarna på sitt eget soloalbum "Let's stick together" och att de var inspelade ungefär samtidigt som Roxy-debuten.
Men att Bryan Ferry var lika tongivande i Roxy Music som Peter Gabriel var i Genesis kan man knappast förneka och för oss musikälskare är det bara att tacka och ta emot.
/ B
Storheten i Avalon ligger i mitt tycke i skönheten i musiken.
Dark and grey, an English film, the Wednesday Play
We always watch the Queen on Christmas Day
Won't you stay?
Though your eyes see shipwrecked sailors you're still dry
The outlook's fine though Wales might have some rain
Saved again.
Let's skip the news boy (I'll make some tea)
The Arabs and the Jews boy (too much for me)
They get me confused boy (puts me off to sleep)
And the thing I hate - Oh Lord!
Is staying up late, to watch some debate, on some nation's fate.
Hypnotised by Batman, Tarzan, still surprised!
You've won the West in time to be our guest
Name your prize!
Drop of wine, a glass of beer dear what's the time?
The grime on the Tyne is mine all mine all mine
Five past nine.
Blood on the rooftops - Venice in the Spring
Streets of San Francisco - a word from Peking
The trouble was started - by a young Errol Flynn
Better in my day - Oh Lord!
For when we got bored, we'd have a world war, happy but poor
So let's skip the news boy (I'll go make that tea)
Blood on the rooftops (too much for me)
When old Mother Goose stops - they're out for 23
Then the rain at Lords stopped play
Seems Helen of Troy has found a new face again.
jeff_belowski skrev:Tack! Jasså? Trodde jag hade skrivit ett eller annat inlägg här redan men tydligen inte.
Antagligen för att jag inte riktigt fattat avsikten med tråden... välja ett (eller flera?)
årtionde och lista sina tio bästa album från den tiden, eller? På senare sidor verkar det
som om det bara droppas omtyckta skivor. Tycker det verkar vara genomgående hög
nivå på urvalet hur som helst så jag kommer nog inte att ha så mycket att tillägga
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster