Rätt eller fel av LTS

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Rätt eller fel av LTS

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-20 12:20

LTS har som förening bestämt sig för att det inte är intressant för föreningen vilket ljudideal medlemmarna har.

Det viktigaste är att man har ett gemensamt intresse för välljud.

Det är mycket snack om just det här och min fråga är enklast möjliga:

Bör en förening som LTS bestämma sig för någon viss inriktning, eller är det rätt att ha en bred syn att alla ljudideal kan samsas?
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-20 12:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-04-20 12:31

Tröttnar ni aldrig på älta samma sak?

Hur många trådar behövs det?

Flint måste ju jubla när sådana här trådar startas.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 12:35

Sanny_X skrev:Tröttnar ni aldrig på älta samma sak?

Hur många trådar behövs det?

Flint måste ju jubla när sådana här trådar startas.

Nej, det är sorgligt. Så färgade svarsalternativ. Lås tråden. 8)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-04-20 12:36

:mrgreen:

Oroa dig inte det blir nog debatt ändå, med samma resultat som vanligt.

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-20 12:36

Saknar du några svarsalternativ? Jag kan lägga till..

Jag ändrar..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-20 12:41

Bra KK mera trådar och debatter även om en del gnäller så kommer automatiskt nivån av kunskap att höjas. Den liksom smyger sig på. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-20 12:51

Att umgås är ett givande och tagande. Du kan inte bara ge utan att få så tillslut kommer man att automatiskt se sig själv lite upplyst av de andras värderingar. Därför väldigt vanligt att man stänger in sig i små grupperingar7sekter där man skyddar medlemmar från yttre påverkan eftersom då kan de inte få någon yttre påverkan så dessa trådar som kommer i parti och minut främjar samförståelsen och tankesynopser mer än vi tror. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-04-20 12:58

I linje med mina inlägg i en kortågstråden så saknar jag alternativet: "Är det möjligt för LTS som förening att inte ta ställning till vilket återgivningsideal som är bäst?". Typ.

/en john som inte tycker att det är en så viktig fråga egentligen

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Re: Rätt eller fel av LTS

Inläggav PeterAkemark » 2007-04-20 13:04

Kaffekoppen skrev:

Bör en förening som LTS bestämma sig för någon viss inriktning, eller är det rätt att ha en bred syn att alla ljudideal kan samsas?

Stryk väl i välljud, det är en värdering som bara styr i någon riktning som du nog inte vill ha!

Om det behövs någon specifik inriktning, så bilda undergrupper där den specifika inriktningen kan vara förhärskande.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-20 13:16

enJohn skrev:I linje med mina inlägg i en kortågstråden så saknar jag alternativet: "Är det möjligt för LTS som förening att inte ta ställning till vilket återgivningsideal som är bäst?". Typ.

Det var faktiskt en bra fråga! Det verkar inte gå att lägga upp svarsalternativ efteråt :(

Jag kan bara svara för min egen syn och hur jag vill verka!

Då är mitt svar absolut! Det finns en massa olika vägar att nå välljud och bara det sker med sin egna subjektiva övertygelse så är allt okej.

Det behöver således inte vara den tekniskt bästa eller ens i närheten bästa återgivningen för att den egna subjektiva upplevelsen skall vara hög. Och det är viktigt att tänka på!

Föreningen kan alltid medverka i diskussioner om olika tekniker, eller olika lösningar för att återgivningen skall bli så bra som möjligt. Men man kan aldrig tala om att någons upplevelse är felaktig. Jag tycker frågan är jättebra, för jag är övertygad om att det ibland kan ha uppfattas som om föreningen just gjort så även om det inte varit något sådant uppsåt.

Det är nog också vanligt att enskillda medlemmar i föreningen, som har ett enormt intresse för välljud, får sina subjektiva åsikter om ljudåtergivningen tolkade som om de vore föreningens.

Men om vi begränsar oss till frågeställningen, gör vi rätt eller fel som en Ljudteknisk förening att välkomna alla oavsett ljudideal - bara man har välljud som intresse?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 13:19

Kaffekoppen
Har du kollat om du får säga så där. ICQ, TBV, PTH, PLM, och mässsinger kanske väsnas snart med tillrättavisningar om det inte redan har skett.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-20 13:22

PeterAkemark skrev:
Kaffekoppen skrev:

Stryk väl i välljud, det är en värdering som bara styr i någon riktning som du nog inte vill ha!

Om det behövs någon specifik inriktning, så bilda undergrupper där den specifika inriktningen kan vara förhärskande.

Eller - vadå ljudideal? Kan nån förklara, hur många finns det egentligen? Vilka ljudideal finns det att välja emellan? Inom eller utanför LTS? Välljud, idealljud, elitljud, proffsljud, amatörljud, köksljud....

Idealet är ointressant. Ouppnåeligt. Tanken på ett ideal skapar bara konflikter. Varför inte istället lyfta fram andra saker, som gör att hifi är roligt, och ägna sig åt det?

Tänk om man bara kunde skita i hur det låter i verkligheten så man slipper allt tjafs. FFS!

:)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 13:24

phloam skrev:Eller - vadå ljudideal? Kan nån förklara, hur många finns det egentligen? Vilka ljudideal finns det att välja emellan? Inom eller utanför LTS? Välljud, idealljud, elitljud, proffsljud, amatörljud, köksljud....

Idealet är ointressant. Ouppnåeligt. Tanken på ett ideal skapar bara konflikter. Varför inte istället lyfta fram andra saker, som gör att hifi är roligt, och ägna sig åt det?

Tänk om man bara kunde skita i hur det låter i verkligheten så man slipper allt tjafs. FFS!

Rätt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-20 13:26

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-04-20 13:37

Kaffekoppen skrev:
enJohn skrev:I linje med mina inlägg i en kortågstråden så saknar jag alternativet: "Är det möjligt för LTS som förening att inte ta ställning till vilket återgivningsideal som är bäst?". Typ.

Det var faktiskt en bra fråga! Det verkar inte gå att lägga upp svarsalternativ efteråt :(

Jag kan bara svara för min egen syn och hur jag vill verka!

Då är mitt svar absolut! Det finns en massa olika vägar att nå välljud och bara det sker med sin egna subjektiva övertygelse så är allt okej.

Det behöver således inte vara den tekniskt bästa eller ens i närheten bästa återgivningen för att den egna subjektiva upplevelsen skall vara hög. Och det är viktigt att tänka på!

Men om vi begränsar oss till frågeställningen, gör vi rätt eller fel som en Ljudteknisk förening att välkomna alla oavsett ljudideal - bara man har välljud som intresse?

Då säger jag att det, för att följa den inslagna linjen, att det inte går. Men jag ska respektera din vilja att följa frågeställningen så jag ska inte argumentera för det.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-20 13:38

Väldigt var folk verkar rädda för att kritisera plötsligt. Själv tycker jag det är helt OK om LTS, eller någon annan, skulle säga att "folk som inte strävar efter så ofärgad återgivning som möjligt håller på med strunt. Dom förstår inte sitt eget bästa".

Det är väl åsiktfrihet som gäller, även när det gäller att göra sig märkvärdig och driva gäck med omgivningen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-04-20 13:38

Ja är inte det lite LTS dilemma, många uppfattar nog att föreningen står för ett visst ideal, och det blir lite märkligt när representanter för föreningen också försvarar det idealet, samtidigt som man med tillkämpad storsinthet säger att alla ju får tycka som dom vill.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-20 13:41

PeterAkemark skrev:
Kaffekoppen skrev:

Mm.. jag kan förstå tankegången, men själva ordet "välljud" kan väl inte vara värdeladdat - det säger ju inget om på vilket sätt det skall uppnås.

Däremot kunde undergrupper kanske vara kul för de som har gemensamma specialintressen! Får se vad övriga i styrelsen känner för det..

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-20 13:47

berma skrev:

Ja är inte det lite LTS dilemma, många uppfattar nog att föreningen står för ett visst ideal, och det blir lite märkligt när representanter för föreningen också försvarar det idealet, samtidigt som man med tillkämpad storsinthet säger att alla ju får tycka som dom vill.

Touché!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-20 13:48

berma skrev:

Jag tror enJohn tänkte lite annorlunda, mer som att föreningen med dess synsätt kanske inte kan avstå från att ljudideal, men låt oss hålla oss till frågeställningen.

Du har iallafall rätt i att det lätt kan bli sammanblandning mellan personliga synsätt och föreningens val att inte ta ställning. Men det är svårt att göra något åt på annat sätt än att bättre informera. Jag har iallafall den övertygelsen.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-20 13:49

berma skrev:

Att låta människor tycka som dom vill kolliderar inte med att argumentera för sin egen åsikt, så länge det sker med fredliga medel.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-20 13:49

JA, såklart dom kan! Lika väl som du kan läsa Stereophile och dom tvingar inte dig till ett visst ideal så kan LTS göra sina tester med. Istället för läsa in massa skit om föreningen så kanske vore på sin plats att lära sig mer om den?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-20 13:49

Då får man ju ändra meddelandet så att det ursprungliga budskapet når fram. Eller föredrar man kanske en färgad tolkning? :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-20 13:50

Vee-Eight skrev:Då får man ju ändra meddelandet så att det ursprungliga budskapet når fram. Eller föredrar man kanske en färgad tolkning? :wink:
Du får gärna utveckla dig mer, och ge konkreta förslag. Jag är idel öra.

Hur röstade du?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-20 13:54

Maxheadroom skrev:Det är väl åsiktfrihet som gäller

Så att förnedra judar, Svarta och handikappade i tal och text är ok eftersom det är åsiktsfrihet. :?:

Mobbing i skolan om den håller sig på en verbal nivå är ok eftersom det är åsiktsfrihet. :?:

Psykiskt nedtryckande av sin fru för att få som man vill är ok eftersom åsikstfrihet gäller.

Varför skall man respektera varandra och försöka lära sig av varandra när man själv är perfekt 8O

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-20 13:58

Kaffekoppen skrev:
Vee-Eight skrev:Då får man ju ändra meddelandet så att det ursprungliga budskapet når fram. Eller föredrar man kanske en färgad tolkning? :wink:
Du får gärna utveckla dig mer, och ge konkreta förslag. Jag är idel öra.

Hur röstade du?

Jag röstade på första alternativet. Budskapet har inga fel, men mellanhänderna från källan och mottagaren förfelar det ju bevisligen; annars skulle inte den bekanta potatisen vara så het. Jag har eg inga bra förslag på hur man skall få rätt tolkning av grunden, eftersom man kan inte ändra människors tyckande. Iof, ett förslag har jag: öppna föredrag i hififilosofi på mässor och andra tillställningar. Den akademiska föreläsningsformen är suverän till detta, då man kan leverera personliga åsikter och tankar samt överföra stoft av kunskap och fakta. Var och en som lyssnar får då en god chans att själva reflektera sin egen position i det hela.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-20 14:05

Enligt min uppfatting är det så här:

LTS har en grundidé om hur musik produktion och uppspelning borde vara (dvs en så realistisk reproudktion som möjligt). Det är en idell förening utan vinstintresse, men man påstår sig verkar för att "vanligt folk" ska få bra ljud hemma som det går, helt till rimlig kostnad.

Stereophile har inga ideer alls. Det är ett vinstdrivande företag vars syfte är att sälja tidningar och annonser i dessa tidningar för att påvis dra in pengar till ägarna. Dom som arbetar på tidningen kan mycket väl vara intresserade av tidningens innehåll, men någon samlad idé eller vision om hur det borde vara.

Vidare:
Jag tycker nog LTS borde vara lite mera stöddiga och nog säga, eller i alla fall antyda, att deras idéer är dom rätta, även om man förståss FÅR tycka annorlunda. Man måste ju självklart få tycka fel, men ska då inte gnälla om någon annan (LTS) påtalar att det faktiskt är fel.

Men, nu är ju LTS vision en sak, verkligheten en annan. Därför faller LTS lite på eget grepp, så att säga. Det gör i och för sig 99% av branchen inkl. alla audiofiler också: Merparten av marknandes skivor låter faktiskt inget vidare. Tyvärr har inte alla samma fel, utan alla har lite olika fel. Med hjälp av lite manipultationer kan i många fall dom värsta obehagen mildras. Enligt många skall dock det inte göras, enligt andra ska det göras, dock i, av apparattillverkarna, låsta lägen. Så när du byter skiva måste du byta apparat eller hela anläggningen. Gynnar branchen och dom som gillar att köpa begagnat...

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-20 14:06

meanmachine skrev:

Så att förnedra judar, Svarta och handikappade i tal och text är ok eftersom det är åsiktsfrihet. :?:
....................

Stackars judar, svarta och handikappade. De får alltid vara någon annans alibin eller slagträn i debatter utan att själva få något positivt av det.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-20 14:11

meanmachine skrev:

Ja, men jag vill INTE höra något gnäll från personen som framför dessa åsikter när hg*n får svar på tal.

Vem ska annars bestämma vilka åsikter som får ventileras eller inte? Idéer försvinner inte bara för att dom blir förbjudna att utala. Själv gillar jag inte systemet med tanke- och åsiktslagar. Men det är mina åsikter. Jag kan inte på något sätt bevisa att dom är rätt, eller bättre än någon annas. Men jag hävdar att det är dom rätta, och kommer att fortsätta med det till någon lyckas övertyga mig om motsatsen.

Och självklart inte LTS, eller någon annan, bevisa att just deras synsätt är rätt, men jag tycker man borde vara tydligare med sin idé, om man nu har någon. Säga att "!vi tycker så här, det står vi för. Tycker man nåt annat är det fel, men man får ha fel, om man vill."

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 14:19

Max_Headroom skrev:Och självklart inte LTS, eller någon annan, bevisa att just deras synsätt är rätt, men jag tycker man borde vara tydligare med sin idé, om man nu har någon. Säga att "!vi tycker så här, det står vi för. Tycker man nåt annat är det fel, men man får ha fel, om man vill."

Där håller jag med dig. Bättre att stå för sin uppfattning än att vela.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-20 14:46

Ärligt talat Magnus, jag förstår inte frågan.

Frågan börjar med "är det rätt", sedan en negation.

Sedan kommer svarsalternativen; att då svara ja eller nej går liksom inte för det är så konstiga avsralternativ.

"Nej det är rätt bla bla, "LTS anser att ljud är personligt" ". Ja då har ju LTS tagit ställning. ?!?

"Ja när man provat och vet att det inte fungerar". Jaha, att inte ta ställning fungerar inte. Ja då ska man ta ställning, eller? Men frågan var ju om det var rätt att inte... (?!?)

"Ja, när man logiskt kan visa att viss utrustning medför ljudpåverkan, då måste ju idealet vara fel." Jättekonstigt, jag fattar inte.

Summa summarum: För många "inte" i frågeställningen gör det hela obegripligt. I alla fall för mig. Alla andra förstår säkert mycket bättre än jag. Hoppas jag...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-20 14:49

Flint skrev:Där håller jag med dig. Bättre att stå för sin uppfattning än att vela.

Jag står i vart fall absolut fast vid min uppfattning, tror jag.

//Michael

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-20 17:07

Johan_Lindroos skrev:Summa summarum: För många "inte" i frågeställningen gör det hela obegripligt. I alla fall för mig. Alla andra förstår säkert mycket bättre än jag. Hoppas jag...
Det verkar dessbättre som om frågeställningen går fram!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-20 17:12

Ja, det är rätt av LTS att inte ta ställning till vilket ljudideal som är "bäst" när man provat och vet att det inte fungerar.

:?: :? :?:

Jag fattar inte heller, Johan. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-20 17:14

Almen skrev:
Ja, det är rätt av LTS att inte ta ställning till vilket ljudideal som är "bäst" när man provat och vet att det inte fungerar.

Den formuleringen finns väl ingenstans?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-20 17:19

Kaffekoppen skrev:
Almen skrev:

Den formuleringen finns väl ingenstans?
Frågan är: Är det rätt av LTS att inte ta ställning till vilket ljudideal som är "bäst"?

Ett av svarsalternativen är: Ja, när man provat och vet att det inte fungerar.

:?:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-20 17:24

Omröstningen borttagen!

Uppenbarligen kunde man inte ändra på texten i alternativen, vilket jag försökte göra tidigt i tråden.

Omröstningen i sig är ovässentlig för sakfrågan. Det stod 17 röster för att LTS gör rätt som låter ljudidealet vara personligt. 1 person visste inte.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-20 17:24

Almen:
Ja, detta undrar jag vad det egentligen betyder.

Magnus du skrev:
"Det verkar dessbättre som om frågeställningen går fram!"

Var tycker du att det verkar framgå att frågeställningen går fram?

Med tanke på alla som röstat, eller?

Jag vågar inte rösta.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-20 17:26

Du kan inte rösta längre! Nu bär det av till Göteborg med vinnaren i Faktiskt högtalartävling i baksätet.

Jag hade gärna haft med både Grannilsson och Martins högtalare med.

Tjillevippen :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-20 17:26

Ta't lugnt, Koppen. Vi syns i morrn, då skall du få en kram. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-20 17:32

Så gulligt.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-21 00:19

Hej
jag har inte varit medlem speciellt länge på forumet men är redan ganska less på alla inlägg gällande LTS. absolut inget ont om det men det verkar som en del är ganska insnöade på det.

i allmänt ett bra forum med delade meningar och delad kunskap :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-21 00:39

Ja, jag förstod inte alls varför Kaffekoppen startade denna konstiga tråd. Han har nog fått för mycket forumande i huvudet för tillfället. Vi låter han vila upp sig i sin hemstad ihelgen istället!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-21 07:39

Justaudiomagic skrev:Hej
jag har inte varit medlem speciellt länge på forumet men är redan ganska less på alla inlägg gällande LTS. absolut inget ont om det men det verkar som en del är ganska insnöade på det.

i allmänt ett bra forum med delade meningar och delad kunskap

Du har en poäng. Kanske ännu träffsäkrare är den eviga neutralitetsdebatten som tenderar inblanda LTS. Så det som är fel här på faktiskt är att man "får" inte oliktyckar om neutrralitetsljudideal om man vill bli respekterad som sund varelse :wink:

Även om det officiellt är så att alla får tänka som de vill stor heder åt IÖ och KK som poöngterar detta. Det finns en slags Kodex om hur och vad man får tycka och säga. :(

hifiguru@spray.se

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-21 09:38

meanmachine skrev:Även om det officiellt är så att alla får tänka som de vill stor heder åt IÖ och KK som poöngterar detta. Det finns en slags Kodex om hur och vad man får tycka och säga. :(

har oxå uppfattat det så. verkar som LTS sätter sig själv på en pedestal!? :?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-21 09:42

JustAudioMagic skrev:verkar som LTS sätter sig själv på en pedestal!?

Eller så gör andra det, sätter LTS på en piedestal alltså...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-21 09:47

Hetsporren skrev:Eller så gör andra det, sätter LTS på en piedestal alltså...

tror du? har svårt o tro det..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-21 12:02

Hetsporren skrev:Eller så gör andra det, sätter LTS på en piedestal alltså...

Det måste vara de icke betalande anhängarna = läktarspelarna du menar ?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-21 12:05

Johan_Lindroos skrev:Ja, jag förstod inte alls varför Kaffekoppen startade denna konstiga tråd. Han har nog fått för mycket forumande i huvudet för tillfället. Vi låter han vila upp sig i sin hemstad ihelgen istället!

Fin översittarmentalitet där Johan. Citat: "Vi låter han vila upp sig i sin hemstad ihelgen istället!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-21 12:17

Undrar vad som är så fel med foumande ? 8O

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-21 12:25

meanmachine skrev:Undrar vad som är så fel med foumande ? 8O

Felet var nog att den valda "fasaden" tog egna initiativ.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-04-21 12:40

Jätte-edit:

Tog bort hela mitt inlägg, när jag insåg att jag egentligen tycker att frågan bör hanteras internt, inom LTS.

Amit
Senast redigerad av Amit 2007-04-22 09:19, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-04-21 12:41

Kaffekoppen skrev:LTS har som förening bestämt sig för att det inte är intressant för föreningen vilket ljudideal medlemmarna har.

Det där får LTSmedlemmarna bestämma allt själv, men om du måste fråga så tycker jag så här. VAr och en skall få ha sin ljudbild, färgad eller total transparent. Det är upp till var och en, men Lts kan ju kämpa för att få skivindustrin att inse att musiken inte skall vara ex för mycket dynamikfattiga eller något annat trams.

Sedan är det upp till var och en vad man gör med musiken, men att skivan är bra inspelad från början.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-04-21 12:43

Kaffekoppen skrev:LTS har som förening bestämt sig för att det inte är intressant för föreningen vilket ljudideal medlemmarna har.

Det där får LTSmedlemmarna bestämma allt själv, men om du måste fråga så tycker jag så här. VAr och en skall få ha sin ljudbild, färgad eller total transparent. Det är upp till var och en, men Lts kan ju kämpa för att få skivindustrin att inse att musiken inte skall vara ex för mycket dynamikfattiga eller något annat trams.

Sedan är det upp till var och en vad man gör med musiken, men att skivan är bra inspelad från början.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-04-21 13:12

Jätte-edit

Med samma anledning som ovan.

Amit
Senast redigerad av Amit 2007-04-22 09:22, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-21 20:14

JustAudioMagic skrev:
meanmachine skrev:Även om det officiellt är så att alla får tänka som de vill stor heder åt IÖ och KK som poöngterar detta. Det finns en slags Kodex om hur och vad man får tycka och säga. :(

har oxå uppfattat det så. verkar som LTS sätter sig själv på en pedestal!? :?

Nu får du exemplifiera dig!

Berätta vad du menar med detta är du snäll!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-04-22 01:00

För att få klart för sig vad föreningen LTS står för, får man gå tillbaks 50 år i tiden.
Själv var jag medlem på 60/70-talet och då fanns inga internetforum någonstans i världen. Har fortfarande kontakt med ett antal äldre fd medlemmar från 60-talet.
Föreningen bestod då som nu av ett gäng tekniskt mycket kunniga individer, som delgav oss sina goda kunskaper vad gäller ljudteknik, mätförfarande och vi kunskapstörstande medlemmar satte oss in i och fördjupade oss i audiodjupet. :)
Att kritiskt analysera olika apparatur ur en renodlad teknisk synvinkel och få fram tekniskt relevanta förklaringsmodeller, är väl ett signum för LTS (mätnisseklubben).
Den hållningen bör inte ruckas på, den har min största respekt.

Vad medlemmarna sedan väljer att lyssna på hemma, är irrellevant.
Inte fel att veta vad ens anläggning har för brister. 8)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-22 01:11

Ragnwald skrev:För att få klart för sig vad föreningen LTS står för, får man gå tillbaks 50 år i tiden.
Själv var jag medlem på 60/70-talet och då fanns inga internetforum någonstans i världen. Har fortfarande kontakt med ett antal äldre fd medlemmar från 60-talet.
Föreningen bestod då som nu av ett gäng tekniskt mycket kunniga individer, som delgav oss sina goda kunskaper vad gäller ljudteknik, mätförfarande och vi kunskapstörstande medlemmar satte oss in i och fördjupade oss i audiodjupet. :)
Att kritiskt analysera olika apparatur ur en renodlad teknisk synvinkel och få fram tekniskt relevanta förklaringsmodeller, är väl ett signum för LTS (mätnisseklubben).
Den hållningen bör inte ruckas på, den har min största respekt.

Vad medlemmarna sedan väljer att lyssna på hemma, är irrellevant.
Inte fel att veta vad ens anläggning har för brister. 8)

Tycker jag låter sunt. Och så är jag lite svag för traditioner.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-04-22 02:32

Lås tråden, det blir (som väntat) bara trams av det ändå.
Senast redigerad av Sanny_X 2007-04-22 11:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-22 02:48

Härligt! Ska du inte plussa lite till?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 08:40

Kaffekoppen skrev:Berätta vad du menar med detta är du snäll!

Vill inte ge mig in i något allt för stor debatt men kan väl säga att i nästan var och annan dyker ett inlägg upp som innehåller LTS (nästan står det nu). som någon skrev förut, lägg ner det ingengöraktiga beteendet. ta det inte personligt

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 09:01

JustAudioMagic skrev:

Vill inte ge mig in i något allt för stor debatt men kan väl säga att i nästan var och annan dyker ett inlägg upp som innehåller LTS (nästan står det nu). som någon skrev förut, lägg ner det ingengöraktiga beteendet. ta det inte personligt

Så vek han genast ner sig, hade inget av substans att komma med...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 09:08

Hetsporren skrev:
JustAudioMagic skrev:

Så vek han genast ner sig, hade inget av substans att komma med...

Snarare sunt förnuft, om ordet är bekant. Tror inte att det beror på brist på sakargument. Han inser kanske att han inte har något att vinna på en onödig debatt.

(JustAudioMagic, rätta mig om jag har fel.)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 09:13

Hetsporren skrev:Så vek han genast ner sig, hade inget av substans att komma med...

har jag fel i det jag skriver då??

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 09:15

Flint skrev:Snarare sunt förnuft, om ordet är bekant. Tror inte att det beror på brist på sakargument. Han inser kanske att han inte har något att vinna på en onödig debatt.

(JustAudioMagic, rätta mig om jag har fel.)

du har så rätt så :lol:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 09:24

:arrow:
Senast redigerad av Hetsporren 2007-04-22 09:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 09:30

Hetsporren skrev:
JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:Så vek han genast ner sig, hade inget av substans att komma med...

Javisst, det är ju därför som Kaffekoppen vill att du utvecklar ditt påstående. Och genom att inte kunna göra detta så är slutsatsen enkel att dra...

Vad du drar för sats är ointressant.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 09:31

JustAudioMagic skrev:

Javisst, det är ju därför som Kaffekoppen vill att du utvecklar ditt påstående. Och genom att inte kunna göra detta så är slutsatsen enkel att dra...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 09:38

Sanny X skrev:Lås tråden, det blir (som väntat) bara trams av det ändå.

KK borde veta bätttre, än att starta trådar som denna.

Jag håller inte med dig. Tycker KK gör ett ypperligt jobb med att diplomatiser och få igång debatter som gynnar föreningen. De borde ge honom en medalj. :)

Ingen har lyckas på ett så fördelaktigt sätt visa på ett normal och enkelt språk vad LTS tycker och står för.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 09:39

Kasta inte sten i glashus.

hifiguru@spray.se

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 09:40

Hetsporren skrev:Javisst, det är ju därför som Kaffekoppen vill att du utvecklar ditt påstående. Och genom att inte kunna göra detta så är slutsatsen enkel att dra...

men... vad har det med saken att göra :?: :?: :? 8O

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 09:42

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:Javisst, det är ju därför som Kaffekoppen vill att du utvecklar ditt påstående. Och genom att inte kunna göra detta så är slutsatsen enkel att dra...

men... vad har det med saken att göra :?: :?: :? 8O

Förstår du inte det heller? Att du har fel, förstås! 8O

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 09:47

Hetsporren skrev:Förstår du inte det heller? Att du har fel, förstås! 8O

ha ha.... så bara för att jag inte har någon universitetspoäng så har jag fel?? vilket härligt argument :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 09:49

Senast redigerad av Hetsporren 2007-04-22 09:53, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 09:51

Hetsporren skrev:
JustAudioMagic skrev:

ha ha.... så bara för att jag inte har någon universitetspoäng så har jag fel?? vilket härligt argument :wink:

Här har vi knappast talat om universitetspoäng? Jag menar bara att du för andra gången på kort tid inte fattar ett enkelt samband...

Minns du inte vad du nyss skrev om universitetsstudier. Är du bakis?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 09:53

JustAudioMagic skrev:

Här (alltså i denna tråd) har vi knappast talat om universitetspoäng? Jag menar bara att du för andra gången på kort tid inte fattar ett enkelt samband...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 09:57

Hetsporren skrev:Här (alltså i denna tråd) har vi knappast talat om universitetspoäng? Jag menar bara att du för andra gången på kort tid inte fattar ett enkelt samband...

nu får du faktiskt ge dig! för det första har du själv pratat om poäng (läs ovan om du glömt det). för det andra har det så långt ifrån saken att göra.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-22 09:58

Du Hetsporren. radera texten i dina inlägg som någon svarat på och ersätta den med en :arrow: för att sedan klistra in den som en ny post nedanför(efter) den som svarat. Vad ska det vara bra för? Trollar du?
Senast redigerad av patrikf_inaktiv 2007-04-22 10:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 09:59

Självsvält. :)

hifiguru@spray.se

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 09:59

patrikf skrev:Du Hetsporren. Att ändra dina inlägg som någon svarat på och sätta in en :arrow: för att sedan klistra in det nedanför(efter) den som svarat. Vad ska det vara bra för? Trollar du?

Jag flyttar inläggen då Flint svarar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 10:02

Hetsporren skrev:
patrikf skrev:Du Hetsporren. Att ändra dina inlägg som någon svarat på och sätta in en :arrow: för att sedan klistra in det nedanför(efter) den som svarat. Vad ska det vara bra för? Trollar du?

Bered dig på ett heltidsjobb. :D
Börja med det här.
Senast redigerad av Flint 2007-04-22 10:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-22 10:02

Hetsporren skrev:

Jaha.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 10:06

Senast redigerad av Hetsporren 2007-04-22 10:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 10:09

Hetsporren skrev:Men du verkar å andra sidan inte förstå någonting alls och rabblar därför ditt heliga mantra som om du gömde dig bakom ett par solglasögon: Man måste lyssna med öronen för att bla bla bla...

Vad lyssnar du med? Bli inte pubertalt vulgär bara. Onödigt.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 10:10

Senast redigerad av Hetsporren 2007-04-22 10:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 10:11

Flint skrev:
Hetsporren skrev:Men du verkar å andra sidan inte förstå någonting alls och rabblar därför ditt heliga mantra som om du gömde dig bakom ett par solglasögon: Man måste lyssna med öronen för att bla bla bla...

Vad lyssnar du med? Bli inte pubertalt vulgär bara. Onödigt.

Repris, men ännu aktuell.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 10:13

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:Här (alltså i denna tråd) har vi knappast talat om universitetspoäng? Jag menar bara att du för andra gången på kort tid inte fattar ett enkelt samband...

nu får du faktiskt ge dig! för det första har du själv pratat om poäng (läs ovan om du glömt det). för det andra har det så långt ifrån saken att göra.

Är det någon som skall ge sig så är det du. Så här är det:

1) Du verkade inte förstå (i en annan tråd) hur man undersöker något, i detta fall en förstärkare. Det fick mig att undra om du aldrig skrivit en uppsats, där man ju lär sig en hållbar metod för att just undersöka. Du svarade att du aldrig gjort detta och således förstod jag varför du inte fattade den frågeställningen.

2) Frågeställningen i denna tråd handlade inte om att undersöka något, utan om att KK ville du skulle utveckla ett påstående. Du gav då ett icke-svar (ännu ett lösryckt påstående istället för svar) på hans vädjan och därför drog jag slutsatsen att du inte heller nu förstod vad frågan egentligen handlar om.

Men du verkar å andra sidan inte förstå någonting alls och rabblar därför ditt heliga mantra som om du gömde dig bakom ett par solglasögon: Man måste lyssna med öronen för att bla bla bla...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 10:15

Hetsporren skrev:Är det någon som skall ge sig så är det du. Så här är det:

1) Du verkade inte förstå (i en annan tråd) hur man undersöker något, i detta fall en förstärkare. Det fick mig att undra om du aldrig skrivit en uppsats, där man ju lär sig en hållbar metod för att just undersöka. Du svarade att du aldrig gjort detta och således förstod jag varför du inte fattade den frågeställningen.

2) Frågeställningen i denna tråd handlade inte om att undersöka något, utan om att KK ville du skulle utveckla ett påstående. Du gav då ett icke-svar (ännu ett lösryckt påstående istället för svar) på hans vädjan och därför drog jag slutsatsen att du inte heller nu förstod vad frågan egentligen handlar om.

Men du verkar å andra sidan inte förstå någonting alls och rabblar därför ditt heliga mantra som om du gömde dig bakom ett par solglasögon: Man måste lyssna med öronen för att bla bla bla...

att du bara orkar... suck
om du inte läste så skrev jag att jag inte ville ge mig in i någon debatt men det är ju lite sent nu efter vad du skriver... :wink:
andra jag skrev att man ska lyssna sig fram förstår ju vilken människa som helst... hoppas jag

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 10:17

Flint skrev:Vad lyssnar du med? Bli inte pubertalt vulgär bara. Onödigt.

bra fråga...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 10:18

JustAudioMagic skrev:att man ska lyssna sig fram förstår ju vilken människa som helst... hoppas jag

Det "vilken människa som helst" inte alltid fattar är dock att man måste ha en metod när man lyssnar, en lyssningsmetod. Alltså en metod i ordets verkliga mening.

Tack för ett bra svar, förresten. :)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 10:26

Hetsporren skrev:Det "vilken människa som helst" inte alltid fattar är dock att man måste ha en metod när man lyssnar, en lyssningsmetod. Alltså en metod i ordets verkliga mening.

Tack för ett bra svar, förresten. :)

vad har du för utvecklad metod när du lyssnar då? vänstra örat till eller högra? eller kör du mono?

jag vet en ganska bra metod som alltid funkar för mig. tycker jag om ljudet och det låter precis som jag vill så....

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 10:31

JustAudioMagic skrev:jag vet en ganska bra metod som alltid funkar för mig. tycker jag om ljudet och det låter precis som jag vill så....

Det är ingen metod, eftersom du inte vet varför det låter (som du vill) eller ens kan vara säker på hur det låter...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 10:33

Hetsporren skrev:Det är ingen metod, eftersom du inte vet varför det låter (som du vill) eller ens kan vara säker på hur det låter...

så du är en av de typerna... jaja ok :?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 10:35

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:Det är ingen metod, eftersom du inte vet varför det låter (som du vill) eller ens kan vara säker på hur det låter...

Ja, det är jag. Och du är en av de där typerna som försöker slå mynt av folks oförmåga att just förstå dessa grundläggande saker. Så, vem av oss kan känna sig tillfreds?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 10:43

Hetsporren skrev:Ja, det är jag. Och du är en av de där typerna som försöker slå mynt av folks oförmåga att just förstå dessa grundläggande saker. Så, vem av oss kan känna sig tillfreds?

men seriöst, det räcker inte för dig att lyssna hur en apparat låter i dina öron? :?:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 10:47

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:Ja, det är jag. Och du är en av de där typerna som försöker slå mynt av folks oförmåga att just förstå dessa grundläggande saker. Så, vem av oss kan känna sig tillfreds?

men seriöst, det räcker inte för dig att lyssna hur en apparat låter i dina öron? :?:

Jodå, om jag lyssnar metodiskt och har något att jämföra med. Se t.ex. min tråd från i fredags, där jag först jämför två signalkällor och sen två förstärkare (system)...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-22 10:49

Det "vilken människa som helst" inte alltid fattar är dock att man måste ha en metod när man lyssnar, en lyssningsmetod. Alltså en metod i ordets verkliga mening.
Vilken metod har du haft under årens gång när du har varit i dina byteskaruseller?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 10:50

Senast redigerad av Hetsporren 2007-04-22 10:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 10:51

Hetsporren skrev:
JustAudioMagic skrev:

Ja, det är jag. Och du är en av de där typerna som försöker slå mynt av folks oförmåga att just förstå dessa grundläggande saker. Så, vem av oss kan känna sig tillfreds?

Är alla butiksägare och säljare svin som skall motas ut härifrån?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 10:52

FBK skrev:
Vilken metod har du haft under årens gång när du har varit i dina byteskarusell?

Ingen alls. Har bara bytt när jag tröttnat och/eller funnit nåt nytt kul... Läst s.k. recensioner förstås... "Lyssnat & tyckt"... Dragit förhastade eller fel slutsatser, eftersom jag ju "litade på mina öron". Ungefär som JAM...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 10:52

Hetsporren skrev:Jodå, om jag lyssnar metodiskt och har något att jämföra med. Se t.ex. min tråd från i fredags, där jag först jämför två signalkällor och sen två förstärkare (system)...

men då gör du precis som jag sagt hela tiden... lyssnar
det är väl ingen metod, det är en självklarhet

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 10:54

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:Jodå, om jag lyssnar metodiskt och har något att jämföra med. Se t.ex. min tråd från i fredags, där jag först jämför två signalkällor och sen två förstärkare (system)...

men då gör du precis som jag sagt hela tiden... lyssnar
det är väl ingen metod, det är en självklarhet

Och du förstår förstås inte skillnaden på att lyssna med- resp. utan metod. Borde förstått det...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 10:56

Hetsporren
Du är bara bitter eftersom du har lurat dig själv. Det är ingen annans fel, och framför allt ingen helt utomståendes i efterhand.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 10:57

Hetsporren skrev:Och du förstår förstås inte skillnaden på att lyssna med- resp. utan metod. Borde förstått det...

haha... att du bara orkar. såhär gör ju varenda människa

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 10:59

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:Och du förstår förstås inte skillnaden på att lyssna med- resp. utan metod. Borde förstått det...

Svara på Rydbergs fråga i den andra tråden så klarnar det nog? Jag ger upp...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-22 11:00

JustAudioMagic skrev:

25 miljarder flugor kan inte ha fel, bajs är gott :wink: (sorry kunde inte låta bli :oops: )
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 11:08

Rydberg skrev:
JustAudioMagic skrev:

25 miljarder flugor kan inte ha fel, bajs är gott :wink: (sorry kunde inte låta bli :oops: )

Dom överlever i alla fall ett tag.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-22 11:16

Ingen alls. Har bara bytt när jag tröttnat och/eller funnit nåt nytt kul... Läst s.k. recensioner förstås... "Lyssnat & tyckt"... Dragit förhastade eller fel slutsatser, eftersom jag ju "litade på mina öron". Ungefär som JAM...
Tråkigt att du har dragit förhastade eller eller fel slutsatser. Jag fortsätter att lita på mina öron, då det är dem som jag lyssnar med :P

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 11:21

FBK skrev:Tråkigt att du har dragit förhastade eller eller fel slutsatser. Jag fortsätter att lita på mina öron, då det är dem som jag lyssnar med :P

en självklarhet för de flesta vill jag påstå. kan man inte lita till det man hör med, vad kan man då lita på?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-22 11:24

FBK skrev:
Tråkigt att du har dragit förhastade eller eller fel slutsatser. Jag fortsätter att lita på mina öron, då det är dem som jag lyssnar med :P

Tror du att du ser med ögonen också? :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-22 11:32

Tror du att du ser med ögonen också?

Innan jag skrev detta inlägget så såg jag en bild på en oftast trevlig Rydberg :D men det kanske inte var du :?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-04-22 11:34

För det mesta kan man lita på sina sinnen, men inte alltid. Dels finns en begränsning i våra sinnens upplösning, dels är den mänskliga hjärnan rätt knepig när det gäller att tolka intrycken.

Jag kan inte se hur långt som helst. Det finns mönster en dator hittar, men jag missar (och vice versa, för den delen). Det kan vara svårt att skilja på rött och vitt vin om man håller för näsan och blundar. Jag vet också att det är lätt att bli lurad av ljudintryck.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-22 11:34

FBK skrev:
Tror du att du ser med ögonen också?

Innan jag skrev detta inlägget så såg jag en bild på en oftast trevlig Rydberg :D men det kanske inte var du :?

Frågan är faktiskt ärligt ställd :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 11:35

JustAudioMagic skrev:
FBK skrev:Tråkigt att du har dragit förhastade eller eller fel slutsatser. Jag fortsätter att lita på mina öron, då det är dem som jag lyssnar med :P

en självklarhet för de flesta vill jag påstå. kan man inte lita till det man hör med, vad kan man då lita på?

Tja, jag tyckte nog att det lät ganska bra mest jämt. Det jag däremot hade en tendens att göra var att överdriva (betydelsen av) alla skillnader jag antingen hörde, eller tyckte mig höra. Poängen är alltså inte vad du hör, utan vad du drar för slutsatser av det. Mitt subjektiva tyckande borde ha stannat i mitt huvud, inte satts på pränt i recensoner eller i inlägg på forum, eftersom tyckandet var helt värdelöst i andra sammanhang.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 11:43

guldfisk skrev:Det kan vara svårt att skilja på rött och vitt vin om man håller för näsan och blundar.

om du tycker om det du dricker, tar du då bort det om du får reda på vad det är?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 11:46

Hetsporren skrev:Tja, jag tyckte nog att det lät ganska bra mest jämt. Det jag däremot hade en tendens att göra var att överdriva (betydelsen av) alla skillnader jag antingen hörde, eller tyckte mig höra. Poängen är alltså inte vad du hör, utan vad du drar för slutsatser av det. Mitt subjektiva tyckande borde ha stannat i mitt huvud, inte satts på pränt i recensoner eller i inlägg på forum, eftersom tyckandet var helt värdelöst i andra sammanhang.

att andra säger eller skriver om en viss produkt gör väl sitt men än en gång är det väl dina öron som ska övertyga dig och inget annat?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 11:53

Senast redigerad av Hetsporren 2007-04-22 11:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-22 11:54

Frågan är faktiskt ärligt ställd

Jag vet! :) Allvarligt så litar jag på mina sinnen och det funkar för min del. När jag lyssnar så hänger jag oftast inte upp mig på nyanser pga att det ofta kan vara rena inbilningar som tex när vi jämförde hos Sampix för några år sedan. Utan det krävs att jag hör klara skillnader för att något ska bytas ut om det nya nu låter bättre och upplever jag mig göra det så räcker det gott för min del. Sedan ska det tilläggas att jag är inte ute efter superduper neutral återgivning ifrån anlägningen för då blir delar av skivsamlingen olysningsbar. Och jag bryr mig inte heller om det här med att musiken ska låta som det var tänkt vid inspelningstillfället, hellre en viss färgning så det är lyssningsbart än superduper neutralt som sagt. Nu måste jag gör annat så hej då!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 11:54

Hetsporren skrev:
JustAudioMagic skrev:än en gång är det väl dina öron som ska övertyga dig och inget annat?

Inget annat... Hur vet jag det då?

En bra fråga eftersom du inte verkar ha lyckats hittills. Du borde ha ställt den tidigare.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 11:56

JustAudioMagic skrev:än en gång är det väl dina öron som ska övertyga dig och inget annat?

Inget annat... Hur vet jag/man/du det då?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 12:04

Hetsporren skrev:Inget annat... Hur vet jag/man/du det då?

men.... :?
du vet väl om du tycker om ngt du lyssnar på eller inte?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 12:08

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:Inget annat... Hur vet jag/man/du det då?
du vet väl om du tycker om ngt du lyssnar på eller inte?

Nej, nej, nej.... Jag ger upp. Lägger inte mer än en förmiddag på någon med kunskapsförakt och dunkla (profit)syften...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 12:12

Hetsporren skrev:Nej, nej, nej.... Jag ger upp. Lägger inte mer än en förmiddag på någon med kunskapsförakt och dunkla (profit)syften...

det vet du alltså inte?.... det var ju synd. du har väldigt konstig inställning, att bara för att jag kan höra mig till vad som låter bra men inte du så har jag kunskapsförakt... *s*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 12:14

Hetsporren skrev:Lägger inte mer än en förmiddag på någon med kunskapsförakt och dunkla (profit)syften...

Gäller det alla på forumet som bedriver någon form av rörelse eller hobby-firma.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 12:21

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:Nej, nej, nej.... Jag ger upp. Lägger inte mer än en förmiddag på någon med kunskapsförakt och dunkla (profit)syften...

det vet du alltså inte?.... det var ju synd. du har väldigt konstig inställning, att bara för att jag kan höra mig till vad som låter bra men inte du så har jag kunskapsförakt... *s*

Alltså, jag hoppas att du gör dig till? Att du låtsas inte förstå, för så urbota k****d kan man väl gärna inte vara? Ursäkta mina hårda ord och jag skall hädanefter anstränga mig för att låta bli att besvara något alls du skriver. Blir nog bäst så...

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-04-22 12:22

JustAudioMagic skrev:
guldfisk skrev:Det kan vara svårt att skilja på rött och vitt vin om man håller för näsan och blundar.

om du tycker om det du dricker, tar du då bort det om du får reda på vad det är?

Se det snarare som att smak inte är den enda beståndsdelen i uppskattandet av ett vin. Jag tycker ofta att det är förvånansvärt svårt att precisera exakt vad jag gillar. Min uppfattning av smak bygger på mer än det omedelbara intrycket (och tolkningen).

Människans styrka och svaghet är att förenkla, ordna i modeller och dra slutsatser om samband. Det är rätt sällan vi handlar verkligt rationellt eller ens utifrån korrekt information. Ibland funkar det bra. Jag tror att oddsen till upprepad och hållbar framgång ökar om man är medveten om sina begränsningar och försöker kompensera för dem.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 12:22

Hetsporren skrev:
JustAudioMagic skrev:

Alltså, jag hoppas att du gör dig till? Att du låtsas inte förstå, för så urbota k****d kan man väl gärna inte vara? Ursäkta mina hårda ord och jag skall hädanefter anstränga mig för att låta bli att besvara något alls du skriver. Blir nog bäst så...

Ingen fara. Vi är vana.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-22 12:23

Hetsporren skrev:Alltså, jag hoppas att du gör dig till? Att du låtsas inte förstå, för så urbota k****d kan man väl gärna inte vara? Ursäkta mina hårda ord och jag skall hädanefter anstränga mig för att låta bli att besvara något alls du skriver. Blir nog bäst så...

Korkad?... nja, någon som inte kan lyssna sig fram till han tycker e bra kanske ska tänka sig för innan han skriver sånt dravvel

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-22 12:24

JustAudioMagic skrev:
Hetsporren skrev:Alltså, jag hoppas att du gör dig till? Att du låtsas inte förstå, för så urbota k****d kan man väl gärna inte vara? Ursäkta mina hårda ord och jag skall hädanefter anstränga mig för att låta bli att besvara något alls du skriver. Blir nog bäst så...

Korkad?... nja, någon som inte kan lyssna sig fram till han tycker e bra kanske ska tänka sig för innan han skriver sånt dravvel

*klockorna stannar*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 12:27

Hetsporren skrev:
JustAudioMagic skrev:

*klockorna stannar*

Bara dina. Dra upp dom.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-22 12:30

Ta en trevligare ton och sluta med personpåhopp hela tiden. Det klär inte vuxna. :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-22 13:54

meanmachine skrev:Ta en trevligare ton och sluta med personpåhopp hela tiden. Det klär inte vuxna. :?

Kommer från mästaren! :lol: :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2007-04-22 19:55

LTS ? Jag vet ingenting om det, varit inne och läst hemsida en gång..Verkade i o för sig vettigt..

Men nu vet jag inte längre, min största erfarenhet av LTS har jag fått på det här forumet, och då är jag inte speciellt imponerad längre...

Det verkar mest vara en massa käbbel på en väldigt låg nivå..skaka av era åsikter och läs nyktert vad ni skriver..se vilken nivå ni ligger på..

Tycker man inte om LTS, eller tvärttom ! ok, vad är då problemet ?

På vilken tråd som helst där vissa personer går in, oavsett vad tråden handlar om, så börjas det käbbla igen.

En stillsam fråga ? Kan man inte sluta med käbblet, och vill man diskutera, höj nivån, lite vanlig artighet gör inte ont.

OBS: Detta är inget ställningstagande för eller emot LTS.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 20:12

Kent_n skrev:Det verkar mest vara en massa käbbel på en väldigt låg nivå..skaka av era åsikter och läs nyktert vad ni skriver..se vilken nivå ni ligger på..

Jag tror att det ser värre ut än vad det eg. är om man bara bedömer det som händer här på forumet. En liten klick går helt enkelt för långt och ställer till det för de mer sansade. Nej, jag är inte medlem men var på 80 och 90-talet. Gick ur eftersom jag inte gillade dåvarande orföranden Herr Öhmans attityd.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-22 23:52

Flint skrev:
Johan_Lindroos skrev:Ja, jag förstod inte alls varför Kaffekoppen startade denna konstiga tråd. Han har nog fått för mycket forumande i huvudet för tillfället. Vi låter han vila upp sig i sin hemstad ihelgen istället!

Fin översittarmentalitet där Johan. Citat: "Vi låter han vila upp sig i sin hemstad ihelgen istället!"

"Jag är dessutom egoist. Diskuterar bara med såna som ger något tillbaka. Du är inte en sån. Du är en "tärande kraft". Tillför inget, så sluta tjata. Ändra attityd så ska jag överväga att prata med dig i sak."

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-23 00:15

Ändra attityd så ska jag överväga att prata med dig i sak."
Är det något fel på Flints attityd? Har kanske varit borta för länge för att hänga med här... :?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-23 01:47

FBK skrev:Är det något fel på Flints attityd? Har kanske varit borta för länge för att hänga med här... :?

Jo, du ska nog provläsa några av de senaste veckornas trådar. Här händer alla möjliga konstiga grejer...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 06:37

Magnuz skrev:Jo, du ska nog provläsa några av de senaste veckornas trådar. Här händer alla möjliga konstiga grejer...

jag tycker inte det är ngt fel på Flint's attityd... han säger precis det han tycker o tänker bara

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 07:40

Flint skrev:Gäller det alla på forumet som bedriver någon form av rörelse eller hobby-firma.

Här gå hetsporren på TKO. Mycket träffsäkert och helt rätt. Fel att domma ut Justaudiomagic. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 08:22

Magnuz skrev:
FBK skrev:Är det något fel på Flints attityd? Har kanske varit borta för länge för att hänga med här... :?

Jo, du ska nog provläsa några av de senaste veckornas trådar. Här händer alla möjliga konstiga grejer...

Ja visst är det konstigt när någon framför egna åsikter grundade på egna erfarenheter. Det normala är ju att hålla sig till majoritetens åsikter.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 08:26

Det är ju detta som är konstigt.

Just audiomagic får ju skit för att basera vad han gillar baserat på egna intyck och andra kastar skit på honom eftersom det tydligen är fel. Man skall då mer rätt basera välljud baserat på någon annas intryck. 8O

Måste vara skönt att bara som vissa här veta vad någon viss säger är bra och bara blint följa detta utan att tänka själv. Stor synd detta med att tänka själv.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 08:32

Johan_Lindroos skrev:
Flint skrev:

"Jag är dessutom egoist. Diskuterar bara med såna som ger något tillbaka. Du är inte en sån. Du är en "tärande kraft". Tillför inget, så sluta tjata. Ändra attityd så ska jag överväga att prata med dig i sak."

Vilket var mitt svar på ett enfaldigt tjatande om att jag skulle svara på en som jag såg det oväsentlig fråga.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 08:47

meanmachine skrev:Fel att domma ut Justaudiomagic. :)

Tack för det :)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 08:49

meanmachine skrev:Måste vara skönt att bara som vissa här veta vad någon viss säger är bra och bara blint följa detta utan att tänka själv. Stor synd detta med att tänka själv.

Just detta jag vill ha sagt... följ egna intryck och gå inte efter vad andra säger eller tycker. alla är så otroligt individuella :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 08:52

JustAudioMagic skrev: följ egna intryck och gå inte efter vad andra säger eller tycker. alla är så otroligt individuella :lol:

För detta krävs självförtroende.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 09:17

Flint skrev:För detta krävs självförtroende.

Det är nog bristen på detta som gör att man mer än gärna slår hårt på oliktyckande eftersom dessa blir obeväm för ens oövertygade övertygelse. En otrygg hund hugger. De med gott självförtroende har mer distans och klara emotsägningar utan att övertygelsen berörs.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-04-23 09:29

Kaffekoppen skrev:
PeterAkemark skrev:
Kaffekoppen skrev:

Mm.. jag kan förstå tankegången, men själva ordet "välljud" kan väl inte vara värdeladdat - det säger ju inget om på vilket sätt det skall uppnås.

Däremot kunde undergrupper kanske vara kul för de som har gemensamma specialintressen! Får se vad övriga i styrelsen känner för det..

Nä, det säger inget om hur det kan uppnås men ordet väl beskriver något subjektivt i ordet välljud. Välljudet tolkas på olika sätt för olika människor, där av det motstridiga i hela debatten om vad som är bra eller dåligt. Om du undviker att använda värderande uttryck så tror jag att du kan stimulera till ett aktivt tänkade bland medlemmarna och skapa en konstruktiv atmosfär. Det finns förmodligen många vägar att gå för att uppnå det du tänker dig, men ingen väg är mer rätt än de andra, förmodligen.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 09:39

meanmachine skrev:Det är nog bristen på detta som gör att man mer än gärna slår hårt på oliktyckande eftersom dessa blir obeväm för ens oövertygade övertygelse. En otrygg hund hugger. De med gott självförtroende har mer distans och klara emotsägningar utan att övertygelsen berörs.

Tycker det e synd på ett forum som faktiskt.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 09:40

Det håller jag med om. Målet är viktigare än vägen.

Ett problem är ju att det gärna missuppfattas att LTS skulle se det annorlunda.

Vi är ju inte direkt intresserade vad folk använder för utrustning eller hur de når sitt mål, det viktigaste är att de gör det. Många medlemmar, mig själv inräknat har inga av de produkter LTS har testat. Alla har väl egentligen te x både rum och högtalare som aldrig kommer testas :)

Kan vi bidra att förenkla vägen mot en bättre ljudåtergivning är vi glada. Vi ser våra tester som EN av många vägar att nå dit, och har aldrig sagt annat än att det är totallösningen som ger resultatet, inte enskillda komponenter i kedjan.

Välljud kanske är värdeladdat, eftersom det skulle innebära att motsatsen finns - riktigt crappy återgivning - men det finns ju.

Värdet i att nå välljud torde inte skillja någon åt som tycker om ljudåtergivning. Det vill väl alla ha?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-23 09:43

meanmachine skrev:Det är nog bristen på detta som gör att man mer än gärna slår hårt på oliktyckande eftersom dessa blir obeväm för ens oövertygade övertygelse. En otrygg hund hugger. De med gott självförtroende har mer distans och klara emotsägningar utan att övertygelsen berörs.

Ja, om man följer ett religiöst synsätt (som ofta dessa extremsubjektivister gör) så bör man ha en enorm tillit till sig själv för slå bort vetenskapen. 8)
Själv så är jag mer intresserad av verkligheten. :D

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 09:53

Kaffekoppen skrev:Värdet i att nå välljud torde inte skillja någon åt som tycker om ljudåtergivning. Det vill väl alla ha?

men alla har olika syn på välljud dock

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-23 10:00

JustAudioMagic skrev:men alla har olika syn på välljud dock

Inte nödvändigtvis. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 10:01

Naqref™ skrev:
JustAudioMagic skrev:men alla har olika syn på välljud dock

Inte nödvändigtvis. 8)

Jo troligen statistiskt märtbart.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-04-23 10:09

Jag gillar bra ljud :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 10:12

Kribban skrev:Jag gillar bra ljud :D
:D Jag med.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 10:16

Naqref™ skrev:Inte nödvändigtvis. 8)

jag vill nog hävda att det är så. det t ex kaffekoppen tycker om kanske inte jag eller t ex Flint tycker om. jag tycker t ex inte alls om ljudet som kommer från Marantz. har inte hittat ngn än idag. medans många tycker att de ger välljud. ingens öron är den andres lik. tror inte det finns ngt så individuellt som öronen

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 10:18

JustAudioMagic skrev:
Kaffekoppen skrev:Värdet i att nå välljud torde inte skillja någon åt som tycker om ljudåtergivning. Det vill väl alla ha?

men alla har olika syn på välljud dock
Absolut, men nog vill alla att det skall låta bra i sina egan öron :)

Välljud är personligt.

Därför skall man nog inte tala om för någon annan vad som är rätt eller fel, men man kan ju delge sin syn på det. Sedan kan ju var och en bedömma om det finns något i det som sägs som man kan tycka är värdefullt.

Jag har lärt mig mycket och fått riktigt bra tips av andra, och jag har bara varit glad åt andras försök att hjälpa mig få det bättre.

Man skall alltid utgå från att andra är hjälpsamma. Det tycker jag allt de flesta är här, vare sig det gäller tips och ideer eller hjälp att konstruera eller tom laga utrustning åt någon.

Själv hjälper jag gärna till med transporter när jag kan. Jag flänger ju lite...

Man gör så gott man kan.

Det är väl bra?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 10:20

JustAudioMagic skrev:
Naqref™ skrev:Inte nödvändigtvis. 8)

jag vill nog hävda att det är så. det t ex kaffekoppen tycker om kanske inte jag eller t ex Flint tycker om. jag tycker t ex inte alls om ljudet som kommer från Marantz. har inte hittat ngn än idag. medans många tycker att de ger välljud. ingens öron är den andres lik. tror inte det finns ngt så individuellt som öronen
Jag vet iallafall att jag tycker om de diskanterna Flint har :)

Nä, visst har du rätt, men visst har vi mer gemensamt än de som inte bryr sig om hur det låter alls :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 10:25

Raderat inlägg.
Senast redigerad av Flint 2007-04-23 10:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-23 10:36

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag vet iallafall att jag tycker om de diskanterna Flint har :)

Vi tar ett inlägg OT om det tillåts.

Du menar innan jag ser det? Starta gärna en ny hifitråd; det är ont om dem nuförtiden.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 10:38

Vee-Eight skrev:
Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag vet iallafall att jag tycker om de diskanterna Flint har :)

Vi tar ett inlägg OT om det tillåts.

Du menar innan jag ser det? Starta gärna en ny hifitråd; det är ont om dem nuförtiden.

OK. Jag tar tillbaka frågan. Raderad.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-23 10:57

JustAudioMagic skrev:ingens öron är den andres lik. tror inte det finns ngt så individuellt som öronen

Jag både håller med och inte håller med (nej jag är inte folkpartist!). Å ena sidan tycker jag att folk brukar vara väldigt överens om när ljudet på exempelvis en konsert varit riktigt bra eller riktigt dåligt.

Även när det handlar om reproducerat ljud (typ hifi) tycker jag att folk i allmänhet är tämligen överens om det är riktigt bra eller riktigt dåligt.

Däremot blir det ju sällan riktigt bra på alla parametrar när man talar om reproducerad musiklyssning. Oftast handlar det om kompromisser av olika slag (viss distrosion vid vissa nivåer, viss klangavvikelse, viss kompression, brus, etc, etc). Och här håller jag med om att man ofta tycker olika. Vi har olika lätt eller svårt för att acceptera olika kompromisser i återgivningen.

Själv har jag svårt för bumlig bas och hård/vass diskant. Men jag störs inte alls lika mycket på en avrullad diskant eller ett litet för tillbakahållet mellanregister. Avsaknad av djupbas är inte heller något stort problem för mig, medan andra skulle kunna ge sin högra hand (nåja) för att får återgivning ner till 16 Hz.

Däremot har jag som sagt tyckt mig märka att personer som har en helt annan acceptans för olika fel (=kompromisser) i återgivningen än jag, däremot tycks bli mer och mer överens med mig både när felen blir för stora, eller när de blir mycket små.

Hälsn. Michael

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-23 11:00

MichaelG skrev:Jag både håller med och inte håller med (nej jag är inte folkpartist!).

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 11:02

Hetsporren skrev:
MichaelG skrev:Jag både håller med och inte håller med (nej jag är inte folkpartist!).

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Du är lättroad.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 11:21

MichaelG skrev:Jag både håller med och inte håller med (nej jag är inte folkpartist!). Å ena sidan tycker jag att folk brukar vara väldigt överens om när ljudet på exempelvis en konsert varit riktigt bra eller riktigt dåligt.

Även när det handlar om reproducerat ljud (typ hifi) tycker jag att folk i allmänhet är tämligen överens om det är riktigt bra eller riktigt dåligt.

Däremot blir det ju sällan riktigt bra på alla parametrar när man talar om reproducerad musiklyssning. Oftast handlar det om kompromisser av olika slag (viss distrosion vid vissa nivåer, viss klangavvikelse, viss kompression, brus, etc, etc). Och här håller jag med om att man ofta tycker olika. Vi har olika lätt eller svårt för att acceptera olika kompromisser i återgivningen.

Själv har jag svårt för bumlig bas och hård/vass diskant. Men jag störs inte alls lika mycket på en avrullad diskant eller ett litet för tillbakahållet mellanregister. Avsaknad av djupbas är inte heller något stort problem för mig, medan andra skulle kunna ge sin högra hand (nåja) för att får återgivning ner till 16 Hz.

Däremot har jag som sagt tyckt mig märka att personer som har en helt annan acceptans för olika fel (=kompromisser) i återgivningen än jag, däremot tycks bli mer och mer överens med mig både när felen blir för stora, eller när de blir mycket små.

Hälsn. Michael

precis detta jag menar med individuellt, vass diskant och bumlig bas etc etc. många anser att mycket bas = bra ljud vilket jag personligen inte tycker. likadant vass diskant. allt är helt beroende på vad individen i sig tycker om och söker för kriterium.

jag menar om någon söker en golvhögtalare med bas som ska klara av värsta hemmbion så köper han/hon ju inte t ex en golvhögtalare som endast har en 5,25 tums bas/mellan. men söker han/hon däremot en högtalare med skyhög kvalitet och inte tycker att mängden på basen (inte djupet) så kan man mycket väl hitta det i en 5,25 tummare. många söker design och kompromissar på ljudet (oftast är det ett måste men inte alltid).

se bara på runt ljuds A'diva titan, den går ner till 76 hz och sträcker sig till 22 000 hz, vilket är kanon för ett litet klot. här kompromissas det med djupbas vilket är ganska uppenbart i en så liten högtalare. å andra sidan är den oxå väldigt mycket mindre än en stor golvhögtalare.

många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om. det är oxå en stor anledning till att det finns så stora valmöjligheter idag, för att alla har olika kriterium/krav. självklart gäller inte det bara ljudet på högtalaren / förstärkaren etc etc men det är ljudet vi pratar om nu

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 12:19

JustAudioMagic skrev: många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om. det är oxå en stor anledning till att det finns så stora valmöjligheter idag, för att alla har olika kriterium/krav. självklart gäller inte det bara ljudet på högtalaren / förstärkaren etc etc men det är ljudet vi pratar om nu

Varför då inte skriva det som de menar istället för att missbruka språket?
Det är ju uppenbart att du menar "många tycker bättre om ljudet i dessa små klot än det hos stora högtalare" när man läser ditt därefter följande förtydligande.

Ordet "bättre" hör inte hämma här, för det är inte subjektivt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 12:25

Nattlorden skrev:
JustAudioMagic skrev: många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om. det är oxå en stor anledning till att det finns så stora valmöjligheter idag, för att alla har olika kriterium/krav. självklart gäller inte det bara ljudet på högtalaren / förstärkaren etc etc men det är ljudet vi pratar om nu

Varför då inte skriva det som de menar istället för att missbruka språket?
Det är ju uppenbart att du menar "många tycker bättre om ljudet i dessa små klot än det hos stora högtalare" när man läser ditt därefter följande förtydligande.

Petimäter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 12:34

Flint skrev:Petimäter.

Nyhetsvärde = 0.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 12:36

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Petimäter.

Nyhetsvärde = 0.

Exakt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 12:36

Flint skrev:Exakt.

Så varför bryr du dig?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 12:38

Nattlorden skrev:Varför då inte skriva det som de menar istället för att missbruka språket?

nu förstår jag inte... missbruka språket? och varför hör inte ordet bättre hit?? :?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 12:42

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Exakt.

Så varför bryr du dig?

Just därför.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 12:42

JustAudioMagic skrev:Ordet "bättre" hör inte hämma här, för det är inte subjektivt.

nu förstår jag inte... missbruka språket? och varför hör inte ordet bättre hit?? :?[/quote]

Användandet av språket är ytterst viktigt i kommunikationen mellan "de två falangerna" och just användandet av ordet "bättre" bör begränsas till sådan som är bevisbart för att kommunikationen skall fungera.

Om en person tycker att något är bättre, så är det ett tyckande och bör omskrivas som ett tyckande. Om något däremot är bevisat så bör det skrivas i absoluta termer. På så vis blir alla lyckliga på en gång och förstår varandra.

"han tycker bättre om" funkar.... likaså "för honom är det bättre att".
Däremot "A är bättre än B" kräver en ganska tung bevisbörda.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 12:43

JustAudioMagic, numera kallad JAM,

såg du mitt svar till dig förut? Du kommenterade det inte.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 12:46

Kaffekoppen skrev:JustAudioMagic, numera kallad JAM,

Du har ingen rätt att döpa om folk hur som helst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-23 12:49

Nattlorden skrev:"han tycker bättre om" funkar.... likaså "för honom är det bättre att".

Det beror ju förstås på i vilket avseende något är "bättre". En enkel definierad parameter behöver ju inte vara så svårt att verifiera.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-23 12:52

Flint skrev:

http://www.jam.se
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 12:52

Flint skrev:

Jag bara deklarerar hur jag tänker förkorta hans namn. Mig kallar många för KK. Jag är lat helt enkelt.

JustAudioMagic - numera av mig förkortad JAM kanske låter bättre. Det är de bokstäverna han själv har som versaler.

Passar bra med hans webbsida.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 12:53

nja, JAM ser jag helst inte att du kallar mig. jag har döpt företaget av en anledning och den anledningen var att jag ville att företaget skulle heta det och inte JAM

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 12:53

Morello skrev:
Flint skrev:

http://www.jam.se

exakt.....

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 12:56

Nattlorden skrev:Användandet av språket är ytterst viktigt i kommunikationen mellan "de två falangerna" och just användandet av ordet "bättre" bör begränsas till sådan som är bevisbart för att kommunikationen skall fungera.

Om en person tycker att något är bättre, så är det ett tyckande och bör omskrivas som ett tyckande. Om något däremot är bevisat så bör det skrivas i absoluta termer. På så vis blir alla lyckliga på en gång och förstår varandra.

"han tycker bättre om" funkar.... likaså "för honom är det bättre att".

skämtar du eller är du gravallvarlig?? :? väl ganska självklart om jag tycker ngt är bättre än ngt annat (låter bättre i mina öron) så skriver och säger jag det. ganska enkelt

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 12:57

Kaffekoppen skrev:Jag bara deklarerar hur jag tänker förkorta hans namn. Mig kallar många för KK. Jag är lat helt enkelt.

JustAudioMagic - numera av mig förkortad JAM kanske låter bättre. Det är de bokstäverna han själv har som versaler.

vad andra förkortar ditt namn till bryr jag mig mindre om, jag vill inte bli kallad JAM då det är ett annat företags namn.

:evil:

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 12:59

Kaffekoppen skrev:men nog vill alla att det skall låta bra i sina egan öron :)

precis det jag säger hela tiden....

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 13:04

JustAudioMagic skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag bara deklarerar hur jag tänker förkorta hans namn. Mig kallar många för KK. Jag är lat helt enkelt.

vad andra förkortar ditt namn till bryr jag mig mindre om, jag vill inte bli kallad JAM då det är ett annat företags namn.

:evil:
Då låter jag ju naturligtvis bli att förkorta dig så.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 13:04

JustAudioMagic skrev:skämtar du eller är du gravallvarlig?? :? väl ganska självklart om jag tycker ngt är bättre än ngt annat (låter bättre i mina öron) så skriver och säger jag det. ganska enkelt

gravallvarlig - för det är en av grundstenarna till missförståelser här på forumet.

ja, men exakt vad skriver du? Att du saken i fråga är bättre, eller att du tycker den är bättre. Det går inte att låta det vara implicit att det är du som tycker. Det kan mycket väl uppfattas som ett objektivt påstående. För att vara riktigt duktig på kan man skriva tycker, tycker eller tycker, så att folk inte missar att det är ett tyckande.

Noterar du skillnaden mellan din egen mening och min omskrivna? Är du med på att skillnaden är väsentlig?

Visst kan man köra på linjen att "jag skriver som jag vill", men det inbjuder till missförstånd och oväsentliga debatter som fjärmar från det egentliga innehållet i allas vår kära musikhobby.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-23 13:10

Nattlorden skrev:
JustAudioMagic skrev:skämtar du eller är du gravallvarlig?? :? väl ganska självklart om jag tycker ngt är bättre än ngt annat (låter bättre i mina öron) så skriver och säger jag det. ganska enkelt

gravallvarlig - för det är en av grundstenarna till missförståelser här på forumet.

ja, men exakt vad skriver du? Att du saken i fråga är bättre, eller att du tycker den är bättre. Det går inte att låta det vara implicit att det är du som tycker. Det kan mycket väl uppfattas som ett objektivt påstående. För att vara riktigt duktig på kan man skriva tycker, tycker eller tycker, så att folk inte missar att det är ett tyckande.

Noterar du skillnaden mellan din egen mening och min omskrivna? Är du med på att skillnaden är väsentlig?

Visst kan man köra på linjen att "jag skriver som jag vill", men det inbjuder till missförstånd och oväsentliga debatter som fjärmar från det egentliga innehållet i allas vår kära musikhobby.

Jaha... det är musik du skriver om?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 13:10

Nattlorden skrev:gravallvarlig - för det är en av grundstenarna till missförståelser här på forumet.

nja, att alla skriver att ngn tycker att ngt är bättre handlar nog oftast om ett tycke. än en gång kan ingen säga åt någon vad som låter bättre än ngt annat, för det är individuellt. om jag tycker ngt är bättre än ngt annat så säger jag att jag tycker ngt är bättre oxå. om sen någon misstolkar det på ett sånt sätt som du skriver kan ju faktiskt inte jag rå för.... det känns bara allmänt märkligt isf :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 13:24

JustAudioMagic skrev:nja, att alla skriver att ngn tycker att ngt är bättre handlar nog oftast om ett tycke. än en gång kan ingen säga åt någon vad som låter bättre än ngt annat, för det är individuellt. om jag tycker ngt är bättre än ngt annat så säger jag att jag tycker ngt är bättre oxå. om sen någon misstolkar det på ett sånt sätt som du skriver kan ju faktiskt inte jag rå för.... det känns bara allmänt märkligt isf :?

Bra, då hoppas jag att saker och ting skall flyta smidigt för dig framledes härpå. Skulle du hamna i någon palaver du inte riktigt ser varför den uppstod så kan du ju alltid gå tillbaka och se om något likt det jag beskrivit har uppstått och rätta till det. :)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 13:27

Nattlorden skrev:Bra, då hoppas jag att saker och ting skall flyta smidigt för dig framledes härpå. Skulle du hamna i någon palaver du inte riktigt ser varför den uppstod så kan du ju alltid gå tillbaka och se om något likt det jag beskrivit har uppstått och rätta till det. :)

jag tror faktiskt dom flesta förstår att det handlar om tycke fast man skriver så

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 13:30

Det är faktiskt en av de största orsakerna till onödigt käbbel. Tro det eller ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 13:30

JustAudioMagic
För att få ett inlägg godkänt här bör man först kontakta semantikavdelningen, definitionsavdelningen, retorikavdelningen och till sist ideologiavdelningen och fråga om lov. Därefter kan sakfrågan ev. låta sig tillrättavisas av medlemarna.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-23 13:35

Kaffekoppen skrev:Det är faktiskt en av de största orsakerna till onödigt käbbel. Tro det eller ej!

Det knepiga är att han skrev så här:

"Många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om."

Vad är felet? Hur ska han skriva istället?

Eller har jag missat något och tittar på fel ställe?

Onödigt käbbel ledde det till i alla fall...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 13:36

Kaffekoppen skrev:Det är faktiskt en av de största orsakerna till onödigt käbbel. Tro det eller ej!

du menar alltså att det är på den ingengörsnivån att alla tror dom "vet" ?? :?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 13:37

Lust skrev:Vad är felet? Hur ska han skriva istället?

just min undran...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 13:42

JustAudioMagic skrev:
Lust skrev:Vad är felet? Hur ska han skriva istället?

just min undran...

Samma här.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-23 13:50

skit i språkpoliserna bara...

men Just A magic. Kan du inte titta på ett kortare nick och ha ditt företagsnamn i nederkanten... Där delar jag koppens ord om förkorta ner . Men koppens förslag blev fel företag iofs..

Det är ohyggligt jobbigt att skriva hela ditt nick om man skall titulera just dig.. och som du ser har koppen o grabbarna massor att titulera dig med.. Ta bara oprdbajandet dom vill rätta in dig i leden med här.. Hua vikken massa "just audio magic" det måsye skrivas eller kopieras in.. hua...

Tips. "Justam"

Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 13:53

"Många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om."

Se understrykning.

Boven här heter "är". "Är bättre". Tyckandet i detta användandet skjuter mest över ansvaret för påståendet till en okänd grupp.

Ett neutralt skrivande skulle kunna vara:
"Många tycker klart mycket bättre om ljudet från dessa små klot än det från stora högtalare."

eller om vi gör mindre åverkan på meningen:

"Många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre för dem än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om."

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-23 13:54

MichaelG skrev:...

...

Var kan jag lämna in handen? :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 13:54

Nattlorden skrev:"Många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om."

Se understrykning.

Boven här heter "är". "Är bättre". Tyckandet i detta användandet skjuter mest över ansvaret för påståendet till en okänd grupp.

"Många tycker klart mycket bättre om ljudet från dessa små klot än det från stora högtalare."

"Många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre för dem än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om."

Ordklyveri, tjafs.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 13:55

Mayro skrev:skit i språkpoliserna bara...

men Just A magic. Kan du inte titta på ett kortare nick och ha ditt företagsnamn i nederkanten... Där delar jag koppens ord om förkorta ner . Men koppens förslag blev fel företag iofs..

Det är ohyggligt jobbigt att skriva hela ditt nick om man skall titulera just dig.. och som du ser har koppen o grabbarna massor att titulera dig med.. Ta bara oprdbajandet dom vill rätta in dig i leden med här.. Hua vikken massa "just audio magic" det måsye skrivas eller kopieras in.. hua...

Tips. "Justam"

men det är ju lika jobbigt för mig :wink: använd Justam om du vill då... :lol:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 13:55

Det är så typiskt.

Ett känt talesätt är

"Att märka ord är den vekes sätt att hävda sig." Ligger mycket i detta.

Jag tycker Pizza är godare än hamburgare...

-kan du vetenskapligt bevisa detta.

8O

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 13:59

Okej då... bråka ni vidare då... skyll inte på mig om ni inte fattar varför...

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-23 14:01

Nattlorden skrev:"Många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om."

Se understrykning.

Med den inställningen borde du ha svåra problem med vilket diskussionsforum som helst. Måste vara lite jobbigt...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 14:04

Nattlorden skrev:Okej då... bråka ni vidare då... skyll inte på mig om ni inte fattar varför...

Varför inte bara erkänna att du hade fel och att denna typ av hårklyverier skapar bråk. I ställer skjutet du tillbaka till oss andra som om vi var felande som om du var nobel och vi är bråkstakar.

hifiguru@spray.se

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 14:05

Nattlorden skrev:Okej då... bråka ni vidare då... skyll inte på mig om ni inte fattar varför...

har du kanske tänkt på att det kanske är du själv som inte fattar?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 14:06

meanmachine skrev:

Varför inte bara erkänna att du hade fel och att denna typ av hårklyverier skapar bråk. I ställer skjutet du tillbaka till oss andra som om vi var felande som om du var nobel och vi är bråkstakar.

Också det typiskt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 14:06

Lust skrev:Med den inställningen borde du ha svåra problem med vilket diskussionsforum som helst. Måste vara lite jobbigt...

Jag har inga som helst problem - jag förstår det som skrivs oavsett hur tokigt/underligt det uttrycks... saknar gamla medlemmen A* för att ta ett exempel. Däremot så ser jag att folk talar förbi varandra och blir osams om sådant som de inte hade blivit osams om ifall de hade uttryckt sig så att alla förstår.
Fast viljan att hjälpa till därvidlag uppskattades visst inte, så det skall jag i längsta mån undvika i fortsättningen. (Vilket säkerligen kommer att få någon mindre snäll medlem att skriva "tack", men det bjuder jag på...)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 14:09

Nattlorden skrev:
Lust skrev:Med den inställningen borde du ha svåra problem med vilket diskussionsforum som helst. Måste vara lite jobbigt...

Jag har inga som helst problem - jag förstår det som skrivs oavsett hur tokigt/underligt det uttrycks... saknar gamla medlemmen A* för att ta ett exempel. Däremot så ser jag att folk talar förbi varandra och blir osams om sådant som de inte hade blivit osams om ifall de hade uttryckt sig så att alla förstår.
Fast viljan att hjälpa till därvidlag uppskattades visst inte, så det skall jag i längsta mån undvika i fortsättningen. (Vilket säkerligen kommer att få någon mindre snäll medlem att skriva "tack", men det bjuder jag på...)

Ja du ser ju vad mycket bättre det blev i den här diskussionen när du la dig i med din pekpinnediplomati.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-23 14:11

Nattlorden skrev:

Jag har inga som helst problem - jag förstår det som skrivs oavsett hur tokigt/underligt det uttrycks...

Vad bra, jag fick intryck av att det störde dig.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 14:14

Nattlorden skrev:Jag har inga som helst problem - jag förstår det som skrivs oavsett hur tokigt/underligt det uttrycks... saknar gamla medlemmen A* för att ta ett exempel. Däremot så ser jag att folk talar förbi varandra och blir osams om sådant som de inte hade blivit osams om ifall de hade uttryckt sig så att alla förstår.

så du menar att du är typ den enda som inte förstår att nästan alla menar tycke när dom skriver att dom tycker ngt är bättre??... :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 14:25

JustAudioMagic skrev:så du menar att du är typ den enda som inte förstår att nästan alla menar tycke när dom skriver att dom tycker ngt är bättre??... :?

Om jag inte hade förstått vad du menade så hade jag inte kunnat rätta det. :lol:
Jag förstår precis vad "nästan alla menar"... och jag förstår också att vissa ur komplementärmängden inte förstår alls vad du menar.

Hoppas du inte tog det personligt, din mening blev bara utplockad som ett exempel på ett vanligt florerande problem.

Om bara en enda läsare fått sig en tankeställare över detta så var det värt besväret.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 14:32

JustAudioMagic skrev:

Typ 8O

Inget illa ment alls, men vi får nog göra det bästa för att inte missförstå varandra. Det är så mycket onödigt tjäbbel iallafall. Håller du inte med?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-23 14:33

Nattlorden, jag håller inte med dig i din dissekering av Just Audio Magics uttalande. Det står ju att några tycker att något är på ett visst sätt. Dessutom tycker han det inte själv utan skriver allmänt om vad han upplever vara andras tyckande. Lite onödigt då att påpeka tycker jag, och påpekar... äh va f-n, HÄPP!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 14:38

Johan... okej... själv tycker jag att jag ägnat mig åt lite lätt marginalkritik bara. Om någon tagit illa upp ber jag om ursäkt.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 14:46

Kaffekoppen skrev:
JustAudioMagic skrev:

Typ 8O

Inget illa ment alls, men vi får nog göra det bästa för att inte missförstå varandra. Det är så mycket onödigt tjäbbel iallafall. Håller du inte med?

så hoppas jag verkligen inte det är!! hur mycket man än vet om något kan man aldrig nånsin veta allt. lägg ner isf

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-23 18:04

Tycker nattlorden tar upp någon viktigt. Det är ju en jävla skillnad att säga något ÄR bättre än säga man föredrar något.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 18:18

Subjektivisten skrev:Tycker nattlorden tar upp någon viktigt. Det är ju en jävla skillnad att säga något ÄR bättre än säga man föredrar något.

Läste du inlägget ?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-23 18:21

Det instämmer jag i subjektivisten.

Tydligt är att den som formulerar sig med ett påstående ofta provocerar på forumet, även om det inte är menat som något annat än en åsikt.
Jag tror att många av oss har gjort de misstagen själva, längre tillbaka i tiden. :wink:

Tydligt är också att tillrättavisningar om att påståenden inte är så lämpliga bemöts i närmast lika hög grad med ett kraftigt ogillande hos mottagaren.

Forumet behöver en tydliggörande "vett & etikett" vägledning tror jag.
Svantes verk är en bra grund.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-23 18:25

MP skrev:Det instämmer jag i subjektivisten.

Tydligt är att den som formulerar sig med ett påstående ofta provocerar på forumet, även om det inte är menat som något annat än en åsikt.
Jag tror att många av oss har gjort de misstagen själva, längre tillbaka i tiden. :wink:

Tydligt är också att tillrättavisningar om att påståenden inte är så lämpliga bemöts i närmast lika hög grad med ett kraftigt ogillande hos mottagaren.

Forumet behöver en tydliggörande "vett & etikett" vägledning tror jag.
Svantes verk är en bra grund.

Men kom igen nu, hackepippin...

Det var inte bara menat som en åsikt det var också klart och koncist uttryckt att det var en åsikt. Läs och begrunda innan du hackar, tack...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-23 18:33

Ja, det verkar vara ett problem för vissa att skilja mellan subjektivt föredra något och vad som är objektivt "rätt"/"sanning".

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 18:33

JustAudioMagic skrev:
Kaffekoppen skrev:
JustAudioMagic skrev:

Typ 8O

så hoppas jag verkligen inte det är!! hur mycket man än vet om något kan man aldrig nånsin veta allt. lägg ner isf
Jag hoppas du förstår att jag pratar i generella termer?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-23 18:39

subjektivisten skrev:Ja, det verkar vara ett problem för vissa att skilja mellan subjektivt föredra något och vad som är objektivt "rätt"/"sanning".

Du är bara inte sann...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 18:41

Vad är objektiv sanning. ? ge ett förslag på sanning. Jag utmanar dig om du vågar säga vad sanningen är :!:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-23 19:20

Lust skrev:
Men kom igen nu, hackepippin...

Det var inte bara menat som en åsikt det var också klart och koncist uttryckt att det var en åsikt. Läs och begrunda innan du hackar, tack...

Jag hackar inte, jag reflekterar över ett problem som inte grundar sig i ett enskilt inlägg utan i en mängd inlägg.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-23 19:24

meanmachine skrev:Vad är objektiv sanning. ? ge ett förslag på sanning. Jag utmanar dig om du vågar säga vad sanningen är :!:

Sanningen är den att jag tänker äta pasta med köttbullar inom 10 minuter. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-23 19:31

Gör du det, det är ju gott! :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-23 19:34

Lust skrev:
subjektivisten skrev:Ja, det verkar vara ett problem för vissa att skilja mellan subjektivt föredra något och vad som är objektivt "rätt"/"sanning".

Du är bara inte sann...

Var detta svårt att förstå lr?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-23 19:41

meanmachine skrev:Vad är objektiv sanning. ? ge ett förslag på sanning. Jag utmanar dig om du vågar säga vad sanningen är :!:

Skrev sanning inom " ". Men jag har förklarat detta för dig i 3 månader snart och du verkar inte fattat det än. Så varför ska jag förklara en gång till?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-23 19:46

Rent nihilistiskt så finns det ingen objektiv sanning men rent praktisk så finns det gott om objektiva sanningar så som vi har definierat dem. Ljusets hastighet i vakuum exempelvis. 299792458 m/s exakt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-23 19:49

Ja och man kan rätt objektivt komma fram till att t ex Rotel 1090 påverkar ljudet mindre än vad min rörförstärkare gör. Dock föredrar jag min rörförsträrkare.

Så enkelt var detta. 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 20:45

Nagref skrev:Rent nihilistiskt så finns det ingen objektiv sanning men rent praktisk så finns det gott om objektiva sanningar så som vi har definierat dem. Ljusets hastighet i vakuum exempelvis. 299792458 m/s exakt.

Då vände Einstein på det och sade: Är ljuset konstant eller en variabel. :wink: Ett knippe ljus kan böja sig alltså går det fortare i ytterkurvan...

Sanning är svårdefinerbart och väldig flyktigt. Ett tungt ord eftersom ordet sanning är exklusivt och kan ej kompromissas.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-23 21:02

meanmachine skrev:Ett knippe ljus kan böja sig alltså går det fortare i ytterkurvan...

Nej. Den relativa tiden går långsammare i innerkurvan. Men dock inte så långsamt att det till fullo kompencerar för den hastighetsskillnad som skulle behövas. Så därför böjs inte den yttre delen av strålen av så kraftigt. ;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 21:19

I teorin erbjuder detta en flexibilitet av ljuset som en konstant vilket poängterar mitt argument om att sanning är en variabel som mer regel än undantag överbevisas till nya sanningar.:)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 21:21

Subjektivisten skrev:Skrev sanning inom " ". Men jag har förklarat detta för dig i 3 månader snart och du verkar inte fattat det än. Så varför ska jag förklara en gång till?

Ahh det är bara att du går ut så hårt hela tiden och när du blir pressad minsta lilla så slutar du argumentera. :wink: Kom igen när du hittar igen orden.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-23 21:32

meanmachine skrev:Då vände Einstein på det och sade: Är ljuset konstant eller en variabel. :wink:

Jag höll på att ta dig på allvar där, men så noterade jag alla smileysar som du gödslar med. :D

Ljusets konstanta hastighet är ju en förutsättning för Einsteins speciella relativitetsteori, men det vet du så klart. Eller? Svamlar du bara? ;)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-23 21:38

meanmachine skrev:I teorin erbjuder detta en flexibilitet av ljuset som en konstant vilket poängterar mitt argument om att sanning är en variabel som mer regel än undantag överbevisas till nya sanningar.:)

Nu är du inne på tekniknihilism. Föga konstruktivt. Faktiskt så kasst att vi har i princip skrivit in i våra interna regler för vilken stådnpunkt vi ska ha. Och det är inte den. ;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 22:19

Jag är inte direkt nihilist :)

Allt detta grundar sig i en ohämmad fobi för ordet sanning eftersom detta enligt mig oftast används för att slå fast det egna syftet. När man brukar ord som objektiv sanning för att brotta ner motståndare har man enlig tmig svärtat ned ordet. :)

Så bäst vi skippar nihilismen innan det spårar ur.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-23 22:24

meanmachine skrev:När man brukar ord som objektiv sanning för att brotta ner motståndare har man enlig tmig svärtat ned ordet.

Håller med. Att påstå att det inte finns någon sanning är inte heller särskilt vettigt, dock. Om man funderar lite märker man nämligen att något är väldigt väldigt fel med ett sådant påstående... :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 22:40

Magnuz skrev:Håller med. Att påstå att det inte finns någon sanning är inte heller särskilt vettigt, dock. Om man funderar lite märker man nämligen att något är väldigt väldigt fel med ett sådant påstående...

Vilken är den mest transparenta förstärkaren ?

Vilken är sanningen med evolutionen ?

:wink:

Enkla sanningar är en sak men fastslagna sanningar en annan.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-23 22:49

meanmachine skrev:Vilken är den mest transparenta förstärkaren ?

Lätt. Den som förvränger signalen minst. Alternativt den som har ett chassi i plexiglas. :wink:

meanmachine skrev:Vilken är sanningen med evolutionen ?

Frågan är orimlig. Den förutsätter att det bara skulle finnas en sanning med (om?) evolutionen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-23 22:52

Naqref™ skrev:Nej. Den relativa tiden går långsammare i innerkurvan. Men dock inte så långsamt att det till fullo kompencerar för den hastighetsskillnad som skulle behövas. Så därför böjs inte den yttre delen av strålen av så kraftigt. ;)

Vad baserar du detta påstående på? Du säger att vid en rotation så kommer tiden att gå långsammare i centrum. Men inte fullt ut så mycket långsammare än det borde. Alltså kommer tiden gå snabbare än "normalt" - eller?

/ B

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-23 22:56

Magnuz skrev:

Lätt. Den som förvränger signalen minst.

Under vilka förhållanden?

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-23 23:00

meanmachine skrev:
Då vände Einstein på det och sade: Är ljuset konstant eller en variabel. :wink: Ett knippe ljus kan böja sig alltså går det fortare i ytterkurvan...

Nej. Han sade att ljusets hastighet är konstant. Sett ut ALLA perspektiv. Alltså EN sanning.
Du kan förstås ifrågasätta Einsteins teori OM du har bra argument.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-23 23:13

dimitri skrev:
meanmachine skrev:

Nej. Han sade att ljusets hastighet är konstant. Sett ut ALLA perspektiv. Alltså EN sanning.
Du kan förstås ifrågasätta Einsteins teori OM du har bra argument.

Det finns duktiga forskare som ifrågasätter detta argument, bland annat inom kvantteorin. Men jag kan alldeles för lite om detta för att kunna argumentera på ett relevant och givande sätt...

Vad jag förstår så kan kvantteorin bland annat förklara att verkan kommer före orsaken ("katten i lådan") vilket skulle innebära negativ tid. Einsteins teorier accepterar inte det synsättet. Albert menade att vi normalt har tiden 1:1 och att vi kan accelerara denna genom att en jämförande kropp färdas med högre hastighet, ju närmare ljusets hastighet ju större acceleration. Men att färdas bakåt i tiden är omöjligt med Einsteins teorier.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-24 00:10

meanmachine skrev:
Subjektivisten skrev:Skrev sanning inom " ". Men jag har förklarat detta för dig i 3 månader snart och du verkar inte fattat det än. Så varför ska jag förklara en gång till?

Ahh det är bara att du går ut så hårt hela tiden och när du blir pressad minsta lilla så slutar du argumentera. :wink: Kom igen när du hittar igen orden.

Ja, jag räkna inte med att du skulle förstå det denna gången heller. :roll:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-24 00:32

Lust skrev:
Magnuz skrev:

Lätt. Den som förvränger signalen minst.

Under vilka förhållanden?

De för sammanhanget relevanta förhållandena, såklart. :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-24 00:38

OK, de "sanna" förhållandena då... :wink:

Återgå till Generellt om hifi