Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:
Det viktigaste är att man har ett gemensamt intresse för välljud.
Det är mycket snack om just det här och min fråga är enklast möjliga:
Bör en förening som LTS bestämma sig för någon viss inriktning, eller är det rätt att ha en bred syn att alla ljudideal kan samsas?
Det var faktiskt en bra fråga! Det verkar inte gå att lägga upp svarsalternativ efteråtenJohn skrev:I linje med mina inlägg i en kortågstråden så saknar jag alternativet: "Är det möjligt för LTS som förening att inte ta ställning till vilket återgivningsideal som är bäst?". Typ.
/en john som inte tycker att det är en så viktig fråga egentligen
PeterAkemark skrev:Kaffekoppen skrev:
Bör en förening som LTS bestämma sig för någon viss inriktning, eller är det rätt att ha en bred syn att alla ljudideal kan samsas?
Stryk väl i välljud, det är en värdering som bara styr i någon riktning som du nog inte vill ha!
Om det behövs någon specifik inriktning, så bilda undergrupper där den specifika inriktningen kan vara förhärskande.
phloam skrev:Eller - vadå ljudideal? Kan nån förklara, hur många finns det egentligen? Vilka ljudideal finns det att välja emellan? Inom eller utanför LTS? Välljud, idealljud, elitljud, proffsljud, amatörljud, köksljud....
Idealet är ointressant. Ouppnåeligt. Tanken på ett ideal skapar bara konflikter. Varför inte istället lyfta fram andra saker, som gör att hifi är roligt, och ägna sig åt det?
Tänk om man bara kunde skita i hur det låter i verkligheten så man slipper allt tjafs. FFS!
Kaffekoppen skrev:Det var faktiskt en bra fråga! Det verkar inte gå att lägga upp svarsalternativ efteråtenJohn skrev:I linje med mina inlägg i en kortågstråden så saknar jag alternativet: "Är det möjligt för LTS som förening att inte ta ställning till vilket återgivningsideal som är bäst?". Typ.
/en john som inte tycker att det är en så viktig fråga egentligen
Jag kan bara svara för min egen syn och hur jag vill verka!
Då är mitt svar absolut! Det finns en massa olika vägar att nå välljud och bara det sker med sin egna subjektiva övertygelse så är allt okej.
Det behöver således inte vara den tekniskt bästa eller ens i närheten bästa återgivningen för att den egna subjektiva upplevelsen skall vara hög. Och det är viktigt att tänka på!
Men om vi begränsar oss till frågeställningen, gör vi rätt eller fel som en Ljudteknisk förening att välkomna alla oavsett ljudideal - bara man har välljud som intresse?
enJohn skrev:I linje med mina inlägg i en kortågstråden så saknar jag alternativet: "Är det möjligt för LTS som förening att inte ta ställning till vilket återgivningsideal som är bäst?". Typ.
Mm.. jag kan förstå tankegången, men själva ordet "välljud" kan väl inte vara värdeladdat - det säger ju inget om på vilket sätt det skall uppnås.PeterAkemark skrev:Kaffekoppen skrev:
Stryk väl i välljud, det är en värdering som bara styr i någon riktning som du nog inte vill ha!
Om det behövs någon specifik inriktning, så bilda undergrupper där den specifika inriktningen kan vara förhärskande.
berma skrev:enJohn skrev:I linje med mina inlägg i en kortågstråden så saknar jag alternativet: "Är det möjligt för LTS som förening att inte ta ställning till vilket återgivningsideal som är bäst?". Typ.
Ja är inte det lite LTS dilemma, många uppfattar nog att föreningen står för ett visst ideal, och det blir lite märkligt när representanter för föreningen också försvarar det idealet, samtidigt som man med tillkämpad storsinthet säger att alla ju får tycka som dom vill.
Jag tror enJohn tänkte lite annorlunda, mer som att föreningen med dess synsätt kanske inte kan avstå från att ljudideal, men låt oss hålla oss till frågeställningen.berma skrev:enJohn skrev:I linje med mina inlägg i en kortågstråden så saknar jag alternativet: "Är det möjligt för LTS som förening att inte ta ställning till vilket återgivningsideal som är bäst?". Typ.
Ja är inte det lite LTS dilemma, många uppfattar nog att föreningen står för ett visst ideal, och det blir lite märkligt när representanter för föreningen också försvarar det idealet, samtidigt som man med tillkämpad storsinthet säger att alla ju får tycka som dom vill.
berma skrev:enJohn skrev:I linje med mina inlägg i en kortågstråden så saknar jag alternativet: "Är det möjligt för LTS som förening att inte ta ställning till vilket återgivningsideal som är bäst?". Typ.
enJohn skrev:I linje med mina inlägg i en kortågstråden så saknar jag alternativet: "Är det möjligt för LTS som förening att inte ta ställning till vilket återgivningsideal som är bäst?". Typ.
Du får gärna utveckla dig mer, och ge konkreta förslag. Jag är idel öra.Vee-Eight skrev:Då får man ju ändra meddelandet så att det ursprungliga budskapet når fram. Eller föredrar man kanske en färgad tolkning?
Maxheadroom skrev:Det är väl åsiktfrihet som gäller
Kaffekoppen skrev:Du får gärna utveckla dig mer, och ge konkreta förslag. Jag är idel öra.Vee-Eight skrev:Då får man ju ändra meddelandet så att det ursprungliga budskapet når fram. Eller föredrar man kanske en färgad tolkning?
Hur röstade du?
meanmachine skrev:Maxheadroom skrev:Det är väl åsiktfrihet som gäller
Så att förnedra judar, Svarta och handikappade i tal och text är ok eftersom det är åsiktsfrihet.![]()
....................
meanmachine skrev:Maxheadroom skrev:Det är väl åsiktfrihet som gäller
Så att förnedra judar, Svarta och handikappade i tal och text är ok eftersom det är åsiktsfrihet.![]()
Max_Headroom skrev:Och självklart inte LTS, eller någon annan, bevisa att just deras synsätt är rätt, men jag tycker man borde vara tydligare med sin idé, om man nu har någon. Säga att "!vi tycker så här, det står vi för. Tycker man nåt annat är det fel, men man får ha fel, om man vill."
Det verkar dessbättre som om frågeställningen går fram!Johan_Lindroos skrev:Summa summarum: För många "inte" i frågeställningen gör det hela obegripligt. I alla fall för mig. Alla andra förstår säkert mycket bättre än jag. Hoppas jag...
Ja, det är rätt av LTS att inte ta ställning till vilket ljudideal som är "bäst" när man provat och vet att det inte fungerar.
Den formuleringen finns väl ingenstans?Almen skrev:Ja, det är rätt av LTS att inte ta ställning till vilket ljudideal som är "bäst" när man provat och vet att det inte fungerar.
![]()
![]()
Jag fattar inte heller, Johan.
Frågan är: Är det rätt av LTS att inte ta ställning till vilket ljudideal som är "bäst"?Kaffekoppen skrev:Den formuleringen finns väl ingenstans?Almen skrev:Ja, det är rätt av LTS att inte ta ställning till vilket ljudideal som är "bäst" när man provat och vet att det inte fungerar.
![]()
![]()
Jag fattar inte heller, Johan.
Justaudiomagic skrev:Hej
jag har inte varit medlem speciellt länge på forumet men är redan ganska less på alla inlägg gällande LTS. absolut inget ont om det men det verkar som en del är ganska insnöade på det.
i allmänt ett bra forum med delade meningar och delad kunskap
meanmachine skrev:Även om det officiellt är så att alla får tänka som de vill stor heder åt IÖ och KK som poöngterar detta. Det finns en slags Kodex om hur och vad man får tycka och säga.
JustAudioMagic skrev:verkar som LTS sätter sig själv på en pedestal!?
Hetsporren skrev:Eller så gör andra det, sätter LTS på en piedestal alltså...
Hetsporren skrev:Eller så gör andra det, sätter LTS på en piedestal alltså...
Johan_Lindroos skrev:Ja, jag förstod inte alls varför Kaffekoppen startade denna konstiga tråd. Han har nog fått för mycket forumande i huvudet för tillfället. Vi låter han vila upp sig i sin hemstad ihelgen istället!
Kaffekoppen skrev:LTS har som förening bestämt sig för att det inte är intressant för föreningen vilket ljudideal medlemmarna har.
Kaffekoppen skrev:LTS har som förening bestämt sig för att det inte är intressant för föreningen vilket ljudideal medlemmarna har.
JustAudioMagic skrev:meanmachine skrev:Även om det officiellt är så att alla får tänka som de vill stor heder åt IÖ och KK som poöngterar detta. Det finns en slags Kodex om hur och vad man får tycka och säga.
har oxå uppfattat det så. verkar som LTS sätter sig själv på en pedestal!?
Ragnwald skrev:För att få klart för sig vad föreningen LTS står för, får man gå tillbaks 50 år i tiden.
Själv var jag medlem på 60/70-talet och då fanns inga internetforum någonstans i världen. Har fortfarande kontakt med ett antal äldre fd medlemmar från 60-talet.
Föreningen bestod då som nu av ett gäng tekniskt mycket kunniga individer, som delgav oss sina goda kunskaper vad gäller ljudteknik, mätförfarande och vi kunskapstörstande medlemmar satte oss in i och fördjupade oss i audiodjupet.![]()
Att kritiskt analysera olika apparatur ur en renodlad teknisk synvinkel och få fram tekniskt relevanta förklaringsmodeller, är väl ett signum för LTS (mätnisseklubben).
Den hållningen bör inte ruckas på, den har min största respekt.
Vad medlemmarna sedan väljer att lyssna på hemma, är irrellevant.
Inte fel att veta vad ens anläggning har för brister.
Kaffekoppen skrev:Berätta vad du menar med detta är du snäll!
JustAudioMagic skrev:Kaffekoppen skrev:Berätta vad du menar med detta är du snäll!
Vill inte ge mig in i något allt för stor debatt men kan väl säga att i nästan var och annan dyker ett inlägg upp som innehåller LTS (nästan står det nu). som någon skrev förut, lägg ner det ingengöraktiga beteendet. ta det inte personligt
Hetsporren skrev:JustAudioMagic skrev:Kaffekoppen skrev:Berätta vad du menar med detta är du snäll!
Vill inte ge mig in i något allt för stor debatt men kan väl säga att i nästan var och annan dyker ett inlägg upp som innehåller LTS (nästan står det nu). som någon skrev förut, lägg ner det ingengöraktiga beteendet. ta det inte personligt
Så vek han genast ner sig, hade inget av substans att komma med...
Hetsporren skrev:Så vek han genast ner sig, hade inget av substans att komma med...
Flint skrev:Snarare sunt förnuft, om ordet är bekant. Tror inte att det beror på brist på sakargument. Han inser kanske att han inte har något att vinna på en onödig debatt.
(JustAudioMagic, rätta mig om jag har fel.)
Hetsporren skrev:JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Så vek han genast ner sig, hade inget av substans att komma med...
har jag fel i det jag skriver då??
Javisst, det är ju därför som Kaffekoppen vill att du utvecklar ditt påstående. Och genom att inte kunna göra detta så är slutsatsen enkel att dra...
JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Så vek han genast ner sig, hade inget av substans att komma med...
har jag fel i det jag skriver då??
Sanny X skrev:Lås tråden, det blir (som väntat) bara trams av det ändå.
KK borde veta bätttre, än att starta trådar som denna.
Hetsporren skrev:Så vek han genast ner sig, hade inget av substans att komma med...
Hetsporren skrev:Javisst, det är ju därför som Kaffekoppen vill att du utvecklar ditt påstående. Och genom att inte kunna göra detta så är slutsatsen enkel att dra...
JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Javisst, det är ju därför som Kaffekoppen vill att du utvecklar ditt påstående. Och genom att inte kunna göra detta så är slutsatsen enkel att dra...
men... vad har det med saken att göra![]()
![]()
![]()
Hetsporren skrev:Förstår du inte det heller? Att du har fel, förstås!
Hetsporren skrev:JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Förstår du inte det heller? Att du har fel, förstås!
ha ha.... så bara för att jag inte har någon universitetspoäng så har jag fel?? vilket härligt argument
Här har vi knappast talat om universitetspoäng? Jag menar bara att du för andra gången på kort tid inte fattar ett enkelt samband...
JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Förstår du inte det heller? Att du har fel, förstås!
ha ha.... så bara för att jag inte har någon universitetspoäng så har jag fel?? vilket härligt argument
Hetsporren skrev:Här (alltså i denna tråd) har vi knappast talat om universitetspoäng? Jag menar bara att du för andra gången på kort tid inte fattar ett enkelt samband...
patrikf skrev:Du Hetsporren. Att ändra dina inlägg som någon svarat på och sätta in enför att sedan klistra in det nedanför(efter) den som svarat. Vad ska det vara bra för? Trollar du?
Hetsporren skrev:patrikf skrev:Du Hetsporren. Att ändra dina inlägg som någon svarat på och sätta in enför att sedan klistra in det nedanför(efter) den som svarat. Vad ska det vara bra för? Trollar du?
Jag flyttar inläggen då Flint svarar.
Hetsporren skrev:patrikf skrev:Du Hetsporren. Att ändra dina inlägg som någon svarat på och sätta in enför att sedan klistra in det nedanför(efter) den som svarat. Vad ska det vara bra för? Trollar du?
Jag flyttar inläggen då Flint svarar.
Hetsporren skrev:Men du verkar å andra sidan inte förstå någonting alls och rabblar därför ditt heliga mantra som om du gömde dig bakom ett par solglasögon: Man måste lyssna med öronen för att bla bla bla...
Flint skrev:Hetsporren skrev:Men du verkar å andra sidan inte förstå någonting alls och rabblar därför ditt heliga mantra som om du gömde dig bakom ett par solglasögon: Man måste lyssna med öronen för att bla bla bla...
Vad lyssnar du med? Bli inte pubertalt vulgär bara. Onödigt.
JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Här (alltså i denna tråd) har vi knappast talat om universitetspoäng? Jag menar bara att du för andra gången på kort tid inte fattar ett enkelt samband...
nu får du faktiskt ge dig! för det första har du själv pratat om poäng (läs ovan om du glömt det). för det andra har det så långt ifrån saken att göra.
Hetsporren skrev:Är det någon som skall ge sig så är det du. Så här är det:
1) Du verkade inte förstå (i en annan tråd) hur man undersöker något, i detta fall en förstärkare. Det fick mig att undra om du aldrig skrivit en uppsats, där man ju lär sig en hållbar metod för att just undersöka. Du svarade att du aldrig gjort detta och således förstod jag varför du inte fattade den frågeställningen.
2) Frågeställningen i denna tråd handlade inte om att undersöka något, utan om att KK ville du skulle utveckla ett påstående. Du gav då ett icke-svar (ännu ett lösryckt påstående istället för svar) på hans vädjan och därför drog jag slutsatsen att du inte heller nu förstod vad frågan egentligen handlar om.
Men du verkar å andra sidan inte förstå någonting alls och rabblar därför ditt heliga mantra som om du gömde dig bakom ett par solglasögon: Man måste lyssna med öronen för att bla bla bla...
JustAudioMagic skrev:att man ska lyssna sig fram förstår ju vilken människa som helst... hoppas jag
Hetsporren skrev:Det "vilken människa som helst" inte alltid fattar är dock att man måste ha en metod när man lyssnar, en lyssningsmetod. Alltså en metod i ordets verkliga mening.
Tack för ett bra svar, förresten.
JustAudioMagic skrev:jag vet en ganska bra metod som alltid funkar för mig. tycker jag om ljudet och det låter precis som jag vill så....
Hetsporren skrev:Det är ingen metod, eftersom du inte vet varför det låter (som du vill) eller ens kan vara säker på hur det låter...
JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Det är ingen metod, eftersom du inte vet varför det låter (som du vill) eller ens kan vara säker på hur det låter...
så du är en av de typerna... jaja ok
Hetsporren skrev:Ja, det är jag. Och du är en av de där typerna som försöker slå mynt av folks oförmåga att just förstå dessa grundläggande saker. Så, vem av oss kan känna sig tillfreds?
JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Ja, det är jag. Och du är en av de där typerna som försöker slå mynt av folks oförmåga att just förstå dessa grundläggande saker. Så, vem av oss kan känna sig tillfreds?
men seriöst, det räcker inte för dig att lyssna hur en apparat låter i dina öron?
Vilken metod har du haft under årens gång när du har varit i dina byteskaruseller?Det "vilken människa som helst" inte alltid fattar är dock att man måste ha en metod när man lyssnar, en lyssningsmetod. Alltså en metod i ordets verkliga mening.
Hetsporren skrev:JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Det är ingen metod, eftersom du inte vet varför det låter (som du vill) eller ens kan vara säker på hur det låter...
så du är en av de typerna... jaja ok
Ja, det är jag. Och du är en av de där typerna som försöker slå mynt av folks oförmåga att just förstå dessa grundläggande saker. Så, vem av oss kan känna sig tillfreds?
FBK skrev:Vilken metod har du haft under årens gång när du har varit i dina byteskarusell?Det "vilken människa som helst" inte alltid fattar är dock att man måste ha en metod när man lyssnar, en lyssningsmetod. Alltså en metod i ordets verkliga mening.
Hetsporren skrev:Jodå, om jag lyssnar metodiskt och har något att jämföra med. Se t.ex. min tråd från i fredags, där jag först jämför två signalkällor och sen två förstärkare (system)...
JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Jodå, om jag lyssnar metodiskt och har något att jämföra med. Se t.ex. min tråd från i fredags, där jag först jämför två signalkällor och sen två förstärkare (system)...
men då gör du precis som jag sagt hela tiden... lyssnar
det är väl ingen metod, det är en självklarhet
Hetsporren skrev:Och du förstår förstås inte skillnaden på att lyssna med- resp. utan metod. Borde förstått det...
JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Och du förstår förstås inte skillnaden på att lyssna med- resp. utan metod. Borde förstått det...
haha... att du bara orkar. såhär gör ju varenda människa
JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Och du förstår förstås inte skillnaden på att lyssna med- resp. utan metod. Borde förstått det...
Rydberg skrev:JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Och du förstår förstås inte skillnaden på att lyssna med- resp. utan metod. Borde förstått det...
25 miljarder flugor kan inte ha fel, bajs är gott(sorry kunde inte låta bli
)
Tråkigt att du har dragit förhastade eller eller fel slutsatser. Jag fortsätter att lita på mina öron, då det är dem som jag lyssnar medIngen alls. Har bara bytt när jag tröttnat och/eller funnit nåt nytt kul... Läst s.k. recensioner förstås... "Lyssnat & tyckt"... Dragit förhastade eller fel slutsatser, eftersom jag ju "litade på mina öron". Ungefär som JAM...
FBK skrev:Tråkigt att du har dragit förhastade eller eller fel slutsatser. Jag fortsätter att lita på mina öron, då det är dem som jag lyssnar med
FBK skrev:Tråkigt att du har dragit förhastade eller eller fel slutsatser. Jag fortsätter att lita på mina öron, då det är dem som jag lyssnar medIngen alls. Har bara bytt när jag tröttnat och/eller funnit nåt nytt kul... Läst s.k. recensioner förstås... "Lyssnat & tyckt"... Dragit förhastade eller fel slutsatser, eftersom jag ju "litade på mina öron". Ungefär som JAM...
FBK skrev:Tror du att du ser med ögonen också?
Innan jag skrev detta inlägget så såg jag en bild på en oftast trevlig Rydbergmen det kanske inte var du
JustAudioMagic skrev:FBK skrev:Tråkigt att du har dragit förhastade eller eller fel slutsatser. Jag fortsätter att lita på mina öron, då det är dem som jag lyssnar med
en självklarhet för de flesta vill jag påstå. kan man inte lita till det man hör med, vad kan man då lita på?
guldfisk skrev:Det kan vara svårt att skilja på rött och vitt vin om man håller för näsan och blundar.
Hetsporren skrev:Tja, jag tyckte nog att det lät ganska bra mest jämt. Det jag däremot hade en tendens att göra var att överdriva (betydelsen av) alla skillnader jag antingen hörde, eller tyckte mig höra. Poängen är alltså inte vad du hör, utan vad du drar för slutsatser av det. Mitt subjektiva tyckande borde ha stannat i mitt huvud, inte satts på pränt i recensoner eller i inlägg på forum, eftersom tyckandet var helt värdelöst i andra sammanhang.
Frågan är faktiskt ärligt ställd
JustAudioMagic skrev:än en gång är det väl dina öron som ska övertyga dig och inget annat?
Hetsporren skrev:Inget annat... Hur vet jag/man/du det då?
JustAudioMagic skrev:du vet väl om du tycker om ngt du lyssnar på eller inte?Hetsporren skrev:Inget annat... Hur vet jag/man/du det då?
Hetsporren skrev:Nej, nej, nej.... Jag ger upp. Lägger inte mer än en förmiddag på någon med kunskapsförakt och dunkla (profit)syften...
JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Nej, nej, nej.... Jag ger upp. Lägger inte mer än en förmiddag på någon med kunskapsförakt och dunkla (profit)syften...
det vet du alltså inte?.... det var ju synd. du har väldigt konstig inställning, att bara för att jag kan höra mig till vad som låter bra men inte du så har jag kunskapsförakt... *s*
JustAudioMagic skrev:guldfisk skrev:Det kan vara svårt att skilja på rött och vitt vin om man håller för näsan och blundar.
om du tycker om det du dricker, tar du då bort det om du får reda på vad det är?
Hetsporren skrev:JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Nej, nej, nej.... Jag ger upp. Lägger inte mer än en förmiddag på någon med kunskapsförakt och dunkla (profit)syften...
det vet du alltså inte?.... det var ju synd. du har väldigt konstig inställning, att bara för att jag kan höra mig till vad som låter bra men inte du så har jag kunskapsförakt... *s*
Alltså, jag hoppas att du gör dig till? Att du låtsas inte förstå, för så urbota k****d kan man väl gärna inte vara? Ursäkta mina hårda ord och jag skall hädanefter anstränga mig för att låta bli att besvara något alls du skriver. Blir nog bäst så...
Hetsporren skrev:Alltså, jag hoppas att du gör dig till? Att du låtsas inte förstå, för så urbota k****d kan man väl gärna inte vara? Ursäkta mina hårda ord och jag skall hädanefter anstränga mig för att låta bli att besvara något alls du skriver. Blir nog bäst så...
JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Alltså, jag hoppas att du gör dig till? Att du låtsas inte förstå, för så urbota k****d kan man väl gärna inte vara? Ursäkta mina hårda ord och jag skall hädanefter anstränga mig för att låta bli att besvara något alls du skriver. Blir nog bäst så...
Korkad?... nja, någon som inte kan lyssna sig fram till han tycker e bra kanske ska tänka sig för innan han skriver sånt dravvel
Hetsporren skrev:JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Alltså, jag hoppas att du gör dig till? Att du låtsas inte förstå, för så urbota k****d kan man väl gärna inte vara? Ursäkta mina hårda ord och jag skall hädanefter anstränga mig för att låta bli att besvara något alls du skriver. Blir nog bäst så...
Korkad?... nja, någon som inte kan lyssna sig fram till han tycker e bra kanske ska tänka sig för innan han skriver sånt dravvel
*klockorna stannar*
Hetsporren skrev:Alltså, jag hoppas att du gör dig till? Att du låtsas inte förstå, för så urbota k****d kan man väl gärna inte vara? Ursäkta mina hårda ord och jag skall hädanefter anstränga mig för att låta bli att besvara något alls du skriver. Blir nog bäst så...
meanmachine skrev:Ta en trevligare ton och sluta med personpåhopp hela tiden. Det klär inte vuxna.
Kent_n skrev:Det verkar mest vara en massa käbbel på en väldigt låg nivå..skaka av era åsikter och läs nyktert vad ni skriver..se vilken nivå ni ligger på..
Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Ja, jag förstod inte alls varför Kaffekoppen startade denna konstiga tråd. Han har nog fått för mycket forumande i huvudet för tillfället. Vi låter han vila upp sig i sin hemstad ihelgen istället!
Fin översittarmentalitet där Johan. Citat: "Vi låter han vila upp sig i sin hemstad ihelgen istället!"
Magnuz skrev:Jo, du ska nog provläsa några av de senaste veckornas trådar. Här händer alla möjliga konstiga grejer...
Flint skrev:Gäller det alla på forumet som bedriver någon form av rörelse eller hobby-firma.
Magnuz skrev:FBK skrev:Är det något fel på Flints attityd? Har kanske varit borta för länge för att hänga med här...
Jo, du ska nog provläsa några av de senaste veckornas trådar. Här händer alla möjliga konstiga grejer...
Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Ja, jag förstod inte alls varför Kaffekoppen startade denna konstiga tråd. Han har nog fått för mycket forumande i huvudet för tillfället. Vi låter han vila upp sig i sin hemstad ihelgen istället!
Fin översittarmentalitet där Johan. Citat: "Vi låter han vila upp sig i sin hemstad ihelgen istället!"
"Jag är dessutom egoist. Diskuterar bara med såna som ger något tillbaka. Du är inte en sån. Du är en "tärande kraft". Tillför inget, så sluta tjata. Ändra attityd så ska jag överväga att prata med dig i sak."
meanmachine skrev:Måste vara skönt att bara som vissa här veta vad någon viss säger är bra och bara blint följa detta utan att tänka själv. Stor synd detta med att tänka själv.
Flint skrev:För detta krävs självförtroende.
Kaffekoppen skrev:Mm.. jag kan förstå tankegången, men själva ordet "välljud" kan väl inte vara värdeladdat - det säger ju inget om på vilket sätt det skall uppnås.PeterAkemark skrev:Kaffekoppen skrev:
Däremot kunde undergrupper kanske vara kul för de som har gemensamma specialintressen! Får se vad övriga i styrelsen känner för det..
meanmachine skrev:Det är nog bristen på detta som gör att man mer än gärna slår hårt på oliktyckande eftersom dessa blir obeväm för ens oövertygade övertygelse. En otrygg hund hugger. De med gott självförtroende har mer distans och klara emotsägningar utan att övertygelsen berörs.
meanmachine skrev:Det är nog bristen på detta som gör att man mer än gärna slår hårt på oliktyckande eftersom dessa blir obeväm för ens oövertygade övertygelse. En otrygg hund hugger. De med gott självförtroende har mer distans och klara emotsägningar utan att övertygelsen berörs.
Kaffekoppen skrev:Värdet i att nå välljud torde inte skillja någon åt som tycker om ljudåtergivning. Det vill väl alla ha?
JustAudioMagic skrev:men alla har olika syn på välljud dock
Naqref™ skrev:Inte nödvändigtvis.
Absolut, men nog vill alla att det skall låta bra i sina egan öronJustAudioMagic skrev:Kaffekoppen skrev:Värdet i att nå välljud torde inte skillja någon åt som tycker om ljudåtergivning. Det vill väl alla ha?
men alla har olika syn på välljud dock
Jag vet iallafall att jag tycker om de diskanterna Flint harJustAudioMagic skrev:Naqref™ skrev:Inte nödvändigtvis.
jag vill nog hävda att det är så. det t ex kaffekoppen tycker om kanske inte jag eller t ex Flint tycker om. jag tycker t ex inte alls om ljudet som kommer från Marantz. har inte hittat ngn än idag. medans många tycker att de ger välljud. ingens öron är den andres lik. tror inte det finns ngt så individuellt som öronen
Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Jag vet iallafall att jag tycker om de diskanterna Flint har
Vi tar ett inlägg OT om det tillåts.
Vee-Eight skrev:Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Jag vet iallafall att jag tycker om de diskanterna Flint har
Vi tar ett inlägg OT om det tillåts.
Du menar innan jag ser det? Starta gärna en ny hifitråd; det är ont om dem nuförtiden.
JustAudioMagic skrev:ingens öron är den andres lik. tror inte det finns ngt så individuellt som öronen
MichaelG skrev:Jag både håller med och inte håller med (nej jag är inte folkpartist!). Å ena sidan tycker jag att folk brukar vara väldigt överens om när ljudet på exempelvis en konsert varit riktigt bra eller riktigt dåligt.
Även när det handlar om reproducerat ljud (typ hifi) tycker jag att folk i allmänhet är tämligen överens om det är riktigt bra eller riktigt dåligt.
Däremot blir det ju sällan riktigt bra på alla parametrar när man talar om reproducerad musiklyssning. Oftast handlar det om kompromisser av olika slag (viss distrosion vid vissa nivåer, viss klangavvikelse, viss kompression, brus, etc, etc). Och här håller jag med om att man ofta tycker olika. Vi har olika lätt eller svårt för att acceptera olika kompromisser i återgivningen.
Själv har jag svårt för bumlig bas och hård/vass diskant. Men jag störs inte alls lika mycket på en avrullad diskant eller ett litet för tillbakahållet mellanregister. Avsaknad av djupbas är inte heller något stort problem för mig, medan andra skulle kunna ge sin högra hand (nåja) för att får återgivning ner till 16 Hz.
Däremot har jag som sagt tyckt mig märka att personer som har en helt annan acceptans för olika fel (=kompromisser) i återgivningen än jag, däremot tycks bli mer och mer överens med mig både när felen blir för stora, eller när de blir mycket små.
Hälsn. Michael
JustAudioMagic skrev: många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om. det är oxå en stor anledning till att det finns så stora valmöjligheter idag, för att alla har olika kriterium/krav. självklart gäller inte det bara ljudet på högtalaren / förstärkaren etc etc men det är ljudet vi pratar om nu
Nattlorden skrev:JustAudioMagic skrev: många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om. det är oxå en stor anledning till att det finns så stora valmöjligheter idag, för att alla har olika kriterium/krav. självklart gäller inte det bara ljudet på högtalaren / förstärkaren etc etc men det är ljudet vi pratar om nu
Varför då inte skriva det som de menar istället för att missbruka språket?
Det är ju uppenbart att du menar "många tycker bättre om ljudet i dessa små klot än det hos stora högtalare" när man läser ditt därefter följande förtydligande.
Ordet "bättre" hör inte hämma här, för det är inte subjektivt.
Nattlorden skrev:Varför då inte skriva det som de menar istället för att missbruka språket?
Det är ju uppenbart att du menar "många tycker bättre om ljudet i dessa små klot än det hos stora högtalare" när man läser ditt därefter följande förtydligande.
Ordet "bättre" hör inte hämma här, för det är inte subjektivt.
JustAudioMagic skrev:Ordet "bättre" hör inte hämma här, för det är inte subjektivt.
Nattlorden skrev:"han tycker bättre om" funkar.... likaså "för honom är det bättre att".
Däremot "A är bättre än B" kräver en ganska tung bevisbörda.
Flint skrev:Kaffekoppen skrev:JustAudioMagic, numera kallad JAM,
såg du mitt svar till dig förut? Du kommenterade det inte.
Du har ingen rätt att döpa om folk hur som helst.
Jag bara deklarerar hur jag tänker förkorta hans namn. Mig kallar många för KK. Jag är lat helt enkelt.Flint skrev:Kaffekoppen skrev:JustAudioMagic, numera kallad JAM,
Kaffekoppen skrev:JustAudioMagic, numera kallad JAM,
Morello skrev:Flint skrev:Kaffekoppen skrev:JustAudioMagic, numera kallad JAM,
http://www.jam.se
Nattlorden skrev:Användandet av språket är ytterst viktigt i kommunikationen mellan "de två falangerna" och just användandet av ordet "bättre" bör begränsas till sådan som är bevisbart för att kommunikationen skall fungera.
Om en person tycker att något är bättre, så är det ett tyckande och bör omskrivas som ett tyckande. Om något däremot är bevisat så bör det skrivas i absoluta termer. På så vis blir alla lyckliga på en gång och förstår varandra.
"han tycker bättre om" funkar.... likaså "för honom är det bättre att".
Däremot "A är bättre än B" kräver en ganska tung bevisbörda.
Kaffekoppen skrev:Jag bara deklarerar hur jag tänker förkorta hans namn. Mig kallar många för KK. Jag är lat helt enkelt.
JustAudioMagic - numera av mig förkortad JAM kanske låter bättre. Det är de bokstäverna han själv har som versaler.
Passar bra med hans webbsida.
Kaffekoppen skrev:men nog vill alla att det skall låta bra i sina egan öron
Då låter jag ju naturligtvis bli att förkorta dig så.JustAudioMagic skrev:Kaffekoppen skrev:Jag bara deklarerar hur jag tänker förkorta hans namn. Mig kallar många för KK. Jag är lat helt enkelt.
JustAudioMagic - numera av mig förkortad JAM kanske låter bättre. Det är de bokstäverna han själv har som versaler.
Passar bra med hans webbsida.
vad andra förkortar ditt namn till bryr jag mig mindre om, jag vill inte bli kallad JAM då det är ett annat företags namn.
JustAudioMagic skrev:skämtar du eller är du gravallvarlig??väl ganska självklart om jag tycker ngt är bättre än ngt annat (låter bättre i mina öron) så skriver och säger jag det. ganska enkelt
Nattlorden skrev:JustAudioMagic skrev:skämtar du eller är du gravallvarlig??väl ganska självklart om jag tycker ngt är bättre än ngt annat (låter bättre i mina öron) så skriver och säger jag det. ganska enkelt
gravallvarlig - för det är en av grundstenarna till missförståelser här på forumet.
ja, men exakt vad skriver du? Att du saken i fråga är bättre, eller att du tycker den är bättre. Det går inte att låta det vara implicit att det är du som tycker. Det kan mycket väl uppfattas som ett objektivt påstående. För att vara riktigt duktig på kan man skriva tycker, tycker eller tycker, så att folk inte missar att det är ett tyckande.
Noterar du skillnaden mellan din egen mening och min omskrivna? Är du med på att skillnaden är väsentlig?
Visst kan man köra på linjen att "jag skriver som jag vill", men det inbjuder till missförstånd och oväsentliga debatter som fjärmar från det egentliga innehållet i allas vår kära musikhobby.
Nattlorden skrev:gravallvarlig - för det är en av grundstenarna till missförståelser här på forumet.
ja, men exakt vad skriver du? Att du saken i fråga är bättre, eller att du tycker den är bättre. Det går inte att låta det vara implicit att det är du som tycker. Det kan mycket väl uppfattas som ett objektivt påstående. För att vara riktigt duktig på kan man skriva tycker, tycker eller tycker, så att folk inte missar att det är ett tyckande.
Noterar du skillnaden mellan din egen mening och min omskrivna? Är du med på att skillnaden är väsentlig?
Visst kan man köra på linjen att "jag skriver som jag vill", men det inbjuder till missförstånd och oväsentliga debatter som fjärmar från det egentliga innehållet i allas vår kära musikhobby.
JustAudioMagic skrev:nja, att alla skriver att ngn tycker att ngt är bättre handlar nog oftast om ett tycke. än en gång kan ingen säga åt någon vad som låter bättre än ngt annat, för det är individuellt. om jag tycker ngt är bättre än ngt annat så säger jag att jag tycker ngt är bättre oxå. om sen någon misstolkar det på ett sånt sätt som du skriver kan ju faktiskt inte jag rå för.... det känns bara allmänt märkligt isf
Nattlorden skrev:Bra, då hoppas jag att saker och ting skall flyta smidigt för dig framledes härpå. Skulle du hamna i någon palaver du inte riktigt ser varför den uppstod så kan du ju alltid gå tillbaka och se om något likt det jag beskrivit har uppstått och rätta till det.
Kaffekoppen skrev:Det är faktiskt en av de största orsakerna till onödigt käbbel. Tro det eller ej!
Kaffekoppen skrev:Det är faktiskt en av de största orsakerna till onödigt käbbel. Tro det eller ej!
MichaelG skrev:...
Själv har jag svårt för bumlig bas och hård/vass diskant. Men jag störs inte alls lika mycket på en avrullad diskant eller ett litet för tillbakahållet mellanregister. Avsaknad av djupbas är inte heller något stort problem för mig, medan andra skulle kunna ge sin högra hand (nåja) för att får återgivning ner till 16 Hz.
...
Nattlorden skrev:"Många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om."
Se understrykning.
Boven här heter "är". "Är bättre". Tyckandet i detta användandet skjuter mest över ansvaret för påståendet till en okänd grupp.
Ett neutralt skrivande skulle kunna vara:
"Många tycker klart mycket bättre om ljudet från dessa små klot än det från stora högtalare."
eller om vi gör mindre åverkan på meningen:
"Många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre för dem än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om."
Mayro skrev:skit i språkpoliserna bara...
men Just A magic. Kan du inte titta på ett kortare nick och ha ditt företagsnamn i nederkanten... Där delar jag koppens ord om förkorta ner . Men koppens förslag blev fel företag iofs..
Det är ohyggligt jobbigt att skriva hela ditt nick om man skall titulera just dig.. och som du ser har koppen o grabbarna massor att titulera dig med.. Ta bara oprdbajandet dom vill rätta in dig i leden med här.. Hua vikken massa "just audio magic" det måsye skrivas eller kopieras in.. hua...
Tips. "Justam"
Nattlorden skrev:"Många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om."
Se understrykning.
Boven här heter "är". "Är bättre". Tyckandet i detta användandet skjuter mest över ansvaret för påståendet till en okänd grupp.
Ett neutralt skrivande skulle kunna vara:
"Många tycker klart mycket bättre om ljudet från dessa små klot än det från stora högtalare."
eller om vi gör mindre åverkan på meningen:
"Många tycker att ljudet i dessa små klot är klart mycket bättre för dem än stora högtalare, det beror som sagt på vad man söker och tycker om."
Nattlorden skrev:Okej då... bråka ni vidare då... skyll inte på mig om ni inte fattar varför...
Nattlorden skrev:Okej då... bråka ni vidare då... skyll inte på mig om ni inte fattar varför...
meanmachine skrev:Nattlorden skrev:Okej då... bråka ni vidare då... skyll inte på mig om ni inte fattar varför...
Varför inte bara erkänna att du hade fel och att denna typ av hårklyverier skapar bråk. I ställer skjutet du tillbaka till oss andra som om vi var felande som om du var nobel och vi är bråkstakar.
Lust skrev:Med den inställningen borde du ha svåra problem med vilket diskussionsforum som helst. Måste vara lite jobbigt...
Nattlorden skrev:Lust skrev:Med den inställningen borde du ha svåra problem med vilket diskussionsforum som helst. Måste vara lite jobbigt...
Jag har inga som helst problem - jag förstår det som skrivs oavsett hur tokigt/underligt det uttrycks... saknar gamla medlemmen A* för att ta ett exempel. Däremot så ser jag att folk talar förbi varandra och blir osams om sådant som de inte hade blivit osams om ifall de hade uttryckt sig så att alla förstår.
Fast viljan att hjälpa till därvidlag uppskattades visst inte, så det skall jag i längsta mån undvika i fortsättningen. (Vilket säkerligen kommer att få någon mindre snäll medlem att skriva "tack", men det bjuder jag på...)
Nattlorden skrev:Lust skrev:Med den inställningen borde du ha svåra problem med vilket diskussionsforum som helst. Måste vara lite jobbigt...
Jag har inga som helst problem - jag förstår det som skrivs oavsett hur tokigt/underligt det uttrycks...
Nattlorden skrev:Jag har inga som helst problem - jag förstår det som skrivs oavsett hur tokigt/underligt det uttrycks... saknar gamla medlemmen A* för att ta ett exempel. Däremot så ser jag att folk talar förbi varandra och blir osams om sådant som de inte hade blivit osams om ifall de hade uttryckt sig så att alla förstår.
Fast viljan att hjälpa till därvidlag uppskattades visst inte, så det skall jag i längsta mån undvika i fortsättningen. (Vilket säkerligen kommer att få någon mindre snäll medlem att skriva "tack", men det bjuder jag på...)
JustAudioMagic skrev:så du menar att du är typ den enda som inte förstår att nästan alla menar tycke när dom skriver att dom tycker ngt är bättre??...
TypJustAudioMagic skrev:Kaffekoppen skrev:Det är faktiskt en av de största orsakerna till onödigt käbbel. Tro det eller ej!
du menar alltså att det är på den ingengörsnivån att alla tror dom "vet" ??
Kaffekoppen skrev:TypJustAudioMagic skrev:Kaffekoppen skrev:Det är faktiskt en av de största orsakerna till onödigt käbbel. Tro det eller ej!
du menar alltså att det är på den ingengörsnivån att alla tror dom "vet" ??![]()
Inget illa ment alls, men vi får nog göra det bästa för att inte missförstå varandra. Det är så mycket onödigt tjäbbel iallafall. Håller du inte med?
Subjektivisten skrev:Tycker nattlorden tar upp någon viktigt. Det är ju en jävla skillnad att säga något ÄR bättre än säga man föredrar något.
MP skrev:Det instämmer jag i subjektivisten.
Tydligt är att den som formulerar sig med ett påstående ofta provocerar på forumet, även om det inte är menat som något annat än en åsikt.
Jag tror att många av oss har gjort de misstagen själva, längre tillbaka i tiden.
Tydligt är också att tillrättavisningar om att påståenden inte är så lämpliga bemöts i närmast lika hög grad med ett kraftigt ogillande hos mottagaren.
Forumet behöver en tydliggörande "vett & etikett" vägledning tror jag.
Svantes verk är en bra grund.
Jag hoppas du förstår att jag pratar i generella termer?JustAudioMagic skrev:Kaffekoppen skrev:TypJustAudioMagic skrev:Kaffekoppen skrev:Det är faktiskt en av de största orsakerna till onödigt käbbel. Tro det eller ej!
du menar alltså att det är på den ingengörsnivån att alla tror dom "vet" ??![]()
Inget illa ment alls, men vi får nog göra det bästa för att inte missförstå varandra. Det är så mycket onödigt tjäbbel iallafall. Håller du inte med?
så hoppas jag verkligen inte det är!! hur mycket man än vet om något kan man aldrig nånsin veta allt. lägg ner isf
Lust skrev:
Men kom igen nu, hackepippin...
Det var inte bara menat som en åsikt det var också klart och koncist uttryckt att det var en åsikt. Läs och begrunda innan du hackar, tack...
meanmachine skrev:Vad är objektiv sanning. ? ge ett förslag på sanning. Jag utmanar dig om du vågar säga vad sanningen är
Lust skrev:subjektivisten skrev:Ja, det verkar vara ett problem för vissa att skilja mellan subjektivt föredra något och vad som är objektivt "rätt"/"sanning".
Du är bara inte sann...
meanmachine skrev:Vad är objektiv sanning. ? ge ett förslag på sanning. Jag utmanar dig om du vågar säga vad sanningen är
Nagref skrev:Rent nihilistiskt så finns det ingen objektiv sanning men rent praktisk så finns det gott om objektiva sanningar så som vi har definierat dem. Ljusets hastighet i vakuum exempelvis. 299792458 m/s exakt.
meanmachine skrev:Ett knippe ljus kan böja sig alltså går det fortare i ytterkurvan...
Subjektivisten skrev:Skrev sanning inom " ". Men jag har förklarat detta för dig i 3 månader snart och du verkar inte fattat det än. Så varför ska jag förklara en gång till?
meanmachine skrev:Då vände Einstein på det och sade: Är ljuset konstant eller en variabel.
meanmachine skrev:I teorin erbjuder detta en flexibilitet av ljuset som en konstant vilket poängterar mitt argument om att sanning är en variabel som mer regel än undantag överbevisas till nya sanningar.
meanmachine skrev:När man brukar ord som objektiv sanning för att brotta ner motståndare har man enlig tmig svärtat ned ordet.
Magnuz skrev:Håller med. Att påstå att det inte finns någon sanning är inte heller särskilt vettigt, dock. Om man funderar lite märker man nämligen att något är väldigt väldigt fel med ett sådant påstående...
meanmachine skrev:Vilken är den mest transparenta förstärkaren ?
meanmachine skrev:Vilken är sanningen med evolutionen ?
Naqref™ skrev:Nej. Den relativa tiden går långsammare i innerkurvan. Men dock inte så långsamt att det till fullo kompencerar för den hastighetsskillnad som skulle behövas. Så därför böjs inte den yttre delen av strålen av så kraftigt.
meanmachine skrev:
Då vände Einstein på det och sade: Är ljuset konstant eller en variabel.Ett knippe ljus kan böja sig alltså går det fortare i ytterkurvan...
dimitri skrev:meanmachine skrev:
Då vände Einstein på det och sade: Är ljuset konstant eller en variabel.Ett knippe ljus kan böja sig alltså går det fortare i ytterkurvan...
Nej. Han sade att ljusets hastighet är konstant. Sett ut ALLA perspektiv. Alltså EN sanning.
Du kan förstås ifrågasätta Einsteins teori OM du har bra argument.
meanmachine skrev:Subjektivisten skrev:Skrev sanning inom " ". Men jag har förklarat detta för dig i 3 månader snart och du verkar inte fattat det än. Så varför ska jag förklara en gång till?
Ahh det är bara att du går ut så hårt hela tiden och när du blir pressad minsta lilla så slutar du argumentera.Kom igen när du hittar igen orden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster