Moderator: Redaktörer
RMA skrev:Tror nog att dom skulle kunna välja EKK som det bättre alternativet om dom inte visste vad dom lyssnade på.Samtidigt måste man ju säga att dom är rätt smarta som kan tjäna en årslön för några kablar som dom knåpat ihop för några hundringar.Detta är bara en reflektion från min sida.
Max_Headroom skrev:För övrigt anser jag dyr-kablar vara på samma avdelning som exklusiva klockor. Kul och ha för entusiaster, men helt värdelösa för t.ex. mig. (Klocka har ju nästan alla andra. Och jag själv har en i telefon. Vad fan ska jag baxa runt 50 gram skrot på handleden för? Får man räkna det som ett extra träningspass i veckan?)
dwain1 skrev:Jag tycker inte ekk är något vidare bra i min anläggning utan jag föredrar en transparent kabel som kostar 200kr metern med andra ord ingen jättedyr kabel.
subjektivisten skrev:Att folk inte skäms över lura folk på pengar!?
dwain1 skrev:I framtiden kommer jag nog byta kabel till något dyrare inom transparent. Dom flesta som köper dyrkablar gör det för att dom tycker det gör skillnad å jag har väldigt svårt å tro att du känner sig lurade. Tvärtom tycker dom att ni ska känna er lurade som verkligen tror att ekk kan jämföras med en lite bättre kabel överhuvudtaget.
Haakan_W skrev:Jax skrev:Haakan_W skrev:50gram det får du ingen klocka för
här har du en riktig klocka
Vad ska man ha den till?
1. kolla tiden
2. flasha
Affald skrev:
1. kolla tiden
2. flasha
Det var just det, flacha, bling-bling mm.
Fan HaakanW, har du blivit en sådan kärring som smäller på kjolpaket på bilen & massa annat skrot på armen, halsen, kanske bröstvårtan ock
Pure naked is the real shit for real men
meanmachine skrev:Jag menar plåtfälg och vinglös presterar bilen lika bra.
dwain1 skrev:hmm kasst ärligt så tror jag nog inte ens en kabeltilverkare har jämfört med ekk då det knappast är troligt att den skulle vara bättre enligt dom.
dwain1 skrev:Om man tittar på reference riggar runt om i världen så används inte ekk om du tittar på olika högtalartillverkare så använder dem inte heller ekk i sin reference rigg inte ens supra ply. Så uppenbarligen så hör dom också skillnad så antagligen är där skillnad också eftersom vi är så många som hör skillnad.
dwain1 skrev:Sen i mångt fall så misstänker jag stenhårt att det handlar om avundsjuka för att man inte har råd å lägga sina slantar på dyra kablar alltså så intalar min sig själv att där inte finns någon skillnad å sen utifrån det så har man vipps sparat sina slantar å kan lägga dem på något annat.
dwain1 skrev:hmm har du tänkt på att dom kanske inte lurar folk ändå?`uppenbart så finns det människor som hör skillnad tillexempel jag å jag känner mig inte lurad.
dwain1 skrev:Sen i mångt fall så misstänker jag stenhårt att det handlar om avundsjuka för att man inte har råd å lägga sina slantar på dyra kablar alltså så intalar min sig själv att där inte finns någon skillnad å sen utifrån det så har man vipps sparat sina slantar å kan lägga dem på något annat.
meanmachine skrev:Alltså är det någon som ifrågasätter en kille som köper en vinge till sin honda för 6000:- och en uppsättning fälgar till den samme för 20000:-. Jag menar plåtfälg och vinglös presterar bilen lika bra. Det behövs inget x-tra alls i eran askestillvaro.
dwain1 skrev:hmm har du tänkt på att dom kanske inte lurar folk ändå?`uppenbart så finns det människor som hör skillnad tillexempel jag å jag känner mig inte lurad.
majjen04 skrev:Men det kostar ju att ligga på topp, och sålänge jag upplever någon förbättring i min anläggning vare sig den är på "riktigt" eller ligger på ett "mentalt" plan så lägger jag ut hur mycket pengar jag vill utan att behöva "idiotförklaras" på detta forum.
dwain1 skrev:Om man tittar på reference riggar runt om i världen så används inte ekk om du tittar på olika högtalartillverkare så använder dem inte heller ekk i sin reference rigg inte ens supra ply. Så uppenbarligen så hör dom också skillnad så antagligen är där skillnad också eftersom vi är så många som hör skillnad.
meanmachine skrev:Alltså är det någon som ifrågasätter en kille som köper en vinge till sin honda för 6000:- och en uppsättning fälgar till den samme för 20000:-. Jag menar plåtfälg och vinglös presterar bilen lika bra. Det behövs inget x-tra alls i eran askestillvaro.
dwain1 skrev:jag hörde skillnad i ett kontrollerat blindtest
Håller inte med, eftersomCPH skrev:Tycker att kablar påminner i viss mån om vin
...det anordnas ju smaktävlingar. Vid en sådan för några år sedan (säkert även efteråt med...) var det en man som i blindtest prickade in nio av tio viner, druvsort och årgång!
Johan_Lindroos skrev:meanmachine skrev:Alltså är det någon som ifrågasätter en kille som köper en vinge till sin honda för 6000:- och en uppsättning fälgar till den samme för 20000:-. Jag menar plåtfälg och vinglös presterar bilen lika bra. Det behövs inget x-tra alls i eran askestillvaro.
Ha, mina vinterhjul med plåtfälg väger mindre än sommarhjulen med aluminiumfälgar! På sommaren känns det att man har lite extra på labbarna. En annan fjädringsliksom. Segare på något sätt.
Almen skrev: Motsvarigheten till HiFi-världens guldöron vore ju en vinkännare som hävdade att han kunde identifiera alla viner som fanns - bara han fick se vinflaskan,
Almen skrev:Själv kan jag utan större svårighet se skillnad på rött och vitt vin.
majjen04 skrev:Hmm detta påstående är väl inte mer vetenskapligt än att jag med fler anser oss höra skillnader mellan t ex olika kablar.![]()
majjen04 skrev:Har själv i grupp testat en del kablar i olika prisklaser och visst det har inte alltid varit de dyraste som vunnit.
majjen04 skrev:Ok! Jag har inte 100% följt FE/test reglerna, men det finns ju massor av andra sätt att dektera skillnader mellan utrustningar.
majjen04 skrev:LTS har ju inte patent på sanningen, dock är deras tester bra.
De kunde kanske bli ännu bättre om de också lyssnade lite mer "blint" och redovisade sina intryck på dem innan de börjar mäta.
majjen04 skrev:Antar att du med 30 år menar den såkallade tävlingen på 1 miljon dollar.
majjen04 skrev:Vet ej hur många som deltagit i denna tävling hittills, det är nog en väldigt försumbar del av världens befolkning, så resultaten duger nog knappast ens en gång till en vetenskaplig pilotstudie.
dwain1 skrev:Jag kan säga som så här att jag har suttit i ett kontrolerat blindtest av diverse kablar. Å jag hörde stor skillnad mellan olika tillverkare och jag kan dessutom säga som såhär att den supran vi hade med i testet som var den billiga kabeln en riktigt tjock supra ply den lät alltid sämst å då körde vi i övrigt en ganska dyr anläggning runt 200papp.
dwain1 skrev:hmm konstigt resonomang nin. Orkar inte skriva ditt fulla namn här så jag tar det på hififorum mkt kortare![]()
Jag kan säga som så här att jag har suttit i ett kontrolerat blindtest av diverse kablar. Å jag hörde stor skillnad mellan olika tillverkare och jag kan dessutom säga som såhär att den supran vi hade med i testet som var den billiga kabeln en riktigt tjock supra ply den lät alltid sämst å då körde vi i övrigt en ganska dyr anläggning runt 200papp.
perstromgren skrev:dwain1 skrev:jag hörde skillnad i ett kontrollerat blindtest
Då tycker jag att du ska hämta pengarna som Stewart Pinkerton och andra har satt upp som pris till den som i blind-test lyckas identifiera en kabel som inte påverkar frekvensgången eller nivån(*).
Jo, jag vet. Detta är den klassiska debatten, men jag var tvungen att påpeka detta enkla faktum.
*) Gör den det, vet vi ju varför man hör den.
subjektivisten skrev:dwain1 skrev:hmm har du tänkt på att dom kanske inte lurar folk ändå?`uppenbart så finns det människor som hör skillnad tillexempel jag å jag känner mig inte lurad.
Under 30 år har ingen fixad dessa skillnader i kontrollerade blindtester, det säger väl det mesta? Det är ju sedan länge rätt klart vad som påverkar och inte. Visst KAN det finnas saker man inte tänkt på eller visste om men sålänge dessa guldöron inte gör något för bevisa sina upptäckter så faller allt under placebo enligt mig.
Nefilim skrev:När det gäller strömkablar, högtalarkablar anser jag att man inte upplever större förbättring med dyrkablar, än om man skulle byta ut vattenledningarna mot rör med teflonbelagd insida t.ex! Men vad gott vattnet skulle smaka!!
Piotr skrev:Nefilim skrev:När det gäller strömkablar, högtalarkablar anser jag att man inte upplever större förbättring med dyrkablar, än om man skulle byta ut vattenledningarna mot rör med teflonbelagd insida t.ex! Men vad gott vattnet skulle smaka!!
En ev. förbättring lär inte komma utav priset (dyrkabel) utan av skillnader i geometri samt uppbyggnad. Har hört billiga kablar spela bättre än dyrare varianter och vice versa.
/Peter
dwain1 skrev:hmm har du tänkt på att dom kanske inte lurar folk ändå?`uppenbart så finns det människor som hör skillnad tillexempel jag å jag känner mig inte lurad. Jag tycker inte ekk är något vidare bra i min anläggning utan jag föredrar en transparent kabel som kostar 200kr metern med andra ord ingen jättedyr kabel. I framtiden kommer jag nog byta kabel till något dyrare inom transparent. Dom flesta som köper dyrkablar gör det för att dom tycker det gör skillnad å jag har väldigt svårt å tro att du känner sig lurade. Tvärtom tycker dom att ni ska känna er lurade som verkligen tror att ekk kan jämföras med en lite bättre kabel överhuvudtaget. Du vet resonomanget går åt båda hållen så man kan inte säga att det är bu eller bä. Antingen tycker man kablar är bra å då får man det eller så tycker man kablar inte gör någon skillnad å då får man tycka det
subjektivisten skrev:majjen04 skrev:Hmm detta påstående är väl inte mer vetenskapligt än att jag med fler anser oss höra skillnader mellan t ex olika kablar.![]()
Lugnt, det finns dom som sett troll och älvor också, så jag är inte förvånad![]()
Hej själv skulle jag gärna se troll och älvor, mitt sinne är öppet för saker som jag själv ej hört eller sett. Du verkar dock inte ha ett öppet sinne då du inte ens tror att någon kan höra skillnad på kablar.majjen04 skrev:Har själv i grupp testat en del kablar i olika prisklaser och visst det har inte alltid varit de dyraste som vunnit.
Blint? Samma längd/area?
Har redovisat några test försök på HF förut, då jag och resten av gruppen då kom fram till att den billigaste kabeln då lät bäst i MIN anläggning vart jag hånad där. Av Dyr kabeltroikan, vilka de är får du lista ut själv. Nu blir jag hånad för att jag "hör" skillnad mellan en EKK kabel och mina egna för flera tusen metern av dig![]()
Givetvis har kablarna varit lika långa etc! Där det har gått har de även fått samma terminering.majjen04 skrev:Ok! Jag har inte 100% följt FE/test reglerna, men det finns ju massor av andra sätt att dektera skillnader mellan utrustningar.
Vilka sätt kan man göra det utan att man kan bli påverkad av placebo?
Tja! Det orkar jag inte gå in på, anser t ex att en testare som först ser till testvärderna på en kabel och sedan utför en snabb lyssningstest/eller inte alls lyssnar, vilket jag VET att testpersoner inom LTS tidigare gjort är minst lika placebo påverkade av testprotokollen som jag någonsin varit.
Alla produkter går inte heller så lätt att testa med en standard FE/test.majjen04 skrev:LTS har ju inte patent på sanningen, dock är deras tester bra.
De kunde kanske bli ännu bättre om de också lyssnade lite mer "blint" och redovisade sina intryck på dem innan de börjar mäta.
Hur skulle det vara om du visste vad du snacka om?
Vet nog minst lika bra vad jag snackar om som du gör?majjen04 skrev:Antar att du med 30 år menar den såkallade tävlingen på 1 miljon dollar.
Det med men överhuvudtag har jag inte läst eller hört om ETT ENDA test som fixar dessa skillnaderna som påstås och inte kan förklaras lätt.majjen04 skrev:Vet ej hur många som deltagit i denna tävling hittills, det är nog en väldigt försumbar del av världens befolkning, så resultaten duger nog knappast ens en gång till en vetenskaplig pilotstudie.
Det spelar ingen roll. Det som spelar roll är att ingen av dom sk guldföron har varit med och fixat det. Att man skulle tacka nej till 7 miljoner kr och kunna säga "I told you so" till dom som inte trodde på han, är ju inte bara löjligt men korkat. Skulle jag kunna få 7 miljoner och visa jag hade rätt skulle jag göra det direkt!
IngOehman skrev:
Det finns en grupp till, nämligen de som påstår sig höra skillnader och som påstår sig testa blint. Den gruppen kan man tänka sig talar osanning, eller också är de så rika att pengar inte spelar någon roll för dem!Det finns ju rätt mycket pengar att inkassera om man man visa att man kan höra skillnad på kablar som håller sig inom rimliga parametrar. Trots det står pengarna orörda, år efter år...
Vh, iö
majjen04 skrev:Hej själv skulle jag gärna se troll och älvor, mitt sinne är öppet för saker som jag själv ej hört eller sett. Du verkar dock inte ha ett öppet sinne då du inte ens tror att någon kan höra skillnad på kablar.
IngOehman skrev:De som testar blint är för det mesta överens om att det är mycket svårt att höra några som helst skillnader på några kablar![]()
Paa skrev:Hur kommer det då sig att du så noga påpekar att kablarna i ino-högtalarna inte skall bytas ut, pga att det kommer att ge försämrad ljudkvalié?
Sanoj skrev:Ja jäklar vilken sax.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
// Jonas, med kablar som får ljudet att låta bättre...med låda på magen så klart..
Ähhh, lika bra att ta med en reklambild när vi ändå är inne på ämnet
Apinator skrev:Och ett lika viktigt inlägg av subjektivisten
Max_Headroom skrev:Sanoj skrev:Ja jäklar vilken sax.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
// Jonas, med kablar som får ljudet att låta bättre...med låda på magen så klart..
Ähhh, lika bra att ta med en reklambild när vi ändå är inne på ämnet
Varför ser boxarna ut att vara gjorda av plast?
meanmachine skrev:Ja nog skulle jag inte tveka på att välja sanojs kablar mo EKK.aningen snyggare
PEGE skrev:De blir ju dyrt, fast att de är snyggare, skönhet kostar........
meanmachine skrev:Säljare övertygar om skillnaden och om jag inte hör den är det mina öron som inte är tränade nog.
Magnuz skrev:meanmachine skrev:Säljare övertygar om skillnaden och om jag inte hör den är det mina öron som inte är tränade nog.
Precis, vem vågar erkänna att man inte hör någon skillnad? Dessutom är sannolikheten att man tycker sig höra en skillnad i en sådan situation mycket stor, även om det inte är någon skillnad.
Mayro skrev:
Vikket snackande
Va fan skulle det vara för hemsk att säga att man inte hör skillnad .. vikket trams..
dwain1 skrev:Kan man bara inte dra ett sträck över dessa oändliga kabeldebatter? Det börjar bli fruktansvärt tjatigt
dwain1 skrev: Den ena stryper folk med nordost kabel å den andra stryper folk med ekk osv...... Det börjar bli tråkigt nu det är liksom så att det är väldigt många som lägger ner denna hobby då den är så full av bråk.
meanmachine skrev:Apinator skrev:Och ett lika viktigt inlägg av subjektivisten
precis. Bättre att komma med nått. Alla kan rata ner.
dwain1 skrev:mina kära vänner det är uppenbart att budskapet inte gått fram. Varför denna upprörda stämning över att det faktiskt finns folk som tycker kablar gör skillnad.
subjektivisten skrev:dwain1 skrev:mina kära vänner det är uppenbart att budskapet inte gått fram. Varför denna upprörda stämning över att det faktiskt finns folk som tycker kablar gör skillnad.
Nej, ingen upprörd stämning, för det är ju i ca samma klass som att folk påstår dom sett troll, Elvis igår och Marsmänniskor, det vill säga, påstående som aldrig verifieras om dom stämmer.
Igen, har du kollat kablarna i din högtalare? Inne i förstärkaren? Eller sett vad det är för billiga kablar i en studio, där vi snackar flertalet 100 meter som ljudet går innan det är klart på plattan.
dwain1 skrev: fick inte high fidelity recensera en kabel å säga att den är si å så mkt bättre än en annan kabel?
perstromgren skrev:dwain1 skrev: fick inte high fidelity recensera en kabel å säga att den är si å så mkt bättre än en annan kabel?
Nej, det tycker jag inte! För den är inte det!
Hur jag vet det? Därför att det inte går att höra skillnad. Hävdar någon motsatsen är dags för ett bevis, men det lär vi aldrig få från en tidning som lever på att sälja annonser om skräpet. Tyvärr.
Fanns det inte tidningar av denna typ hade vi aldrig haft kablar som kostar som dom gör.
Där det verkligen betyder något, i industrin, med nivåer långt under våra och frekvenser mycket besvärligare än våra, har man aldrig använt kablar av denna typ. Man kan ta sig en funderare på varför.
Bara mina 2 cl fotogen på brasan.
Piotr skrev:
Per, hade sett bättre ut om du skrivit "jag hör ingen skillnad" i stället för "det inte går att höra skillnad".
Piotr skrev:
Industrin.. vad har det med bredbandig högdynamisk musikåtergivning att göra? Vilken industri? I vilka sammanhang? Lös, luddig och dålig jämförelse. Bättre precision på den tack!
/Peter
Musikåtergiving i hemmiljö är en mycket enkel applikation för en kabel
Det finns ingen som hör skillnad på kablar, så länge de mäter lika med avseende på frekvensgång och nivå.
Jag kommer att hävda detta tills någon hämtar pengarna som bevis på att det går.
Tror du på någon som måste se en kabel för att kunna uttala sig om den hörs eller inte?
Ta medicinsk elektronik. Där arbetar man i många fall med nivåer i mikrovoltklassen i närheten av stora magnetfält utan att ta till annat än vanlig hederlig skärming och balanserad överföring. Inget hokus-pokus.
Titta inuti ett mixerbord på valfri musikstudio. Där gissar jag att man inte använt kablar som kostar 3000:- metern. Eller vet du något sådant exempel?
Mayro skrev:Musikåtergiving i hemmiljö är en mycket enkel applikation för en kabel
ajajajaj vad fel du har här..Du snackar massa skit helt enkelt..
Edit. jag citerade enbart en av alla dina dumheter du vräker ur dig
Piotr skrev:Vi får tjabbla vidare senare.
Igen, har du kollat kablarna i din högtalare? Inne i förstärkaren? Eller sett vad det är för billiga kablar i en studio, där vi snackar flertalet 100 meter som ljudet går innan det är klart på plattan.:
Nej, det tycker jag inte! För den är inte det!
Hur jag vet det? Därför att det inte går att höra skillnad.
dwain1 skrev:Jag har verkligen inget emot ni som inte hör skillnad på kablar. Men för helvete låt oss som hör skillnad få göra det utan en massa trams. Varför ska vi behöva ställa oss i ert led? Ni kan väll för fasen ställa er i vårt led för vi har rätt å ni har fel. Ni måsste vara en sammling döva människor som inte kan höra skillnad på kabel. Att ni ens håller på med denna hobby är skummt då nu uppenbart har fel på både öronen å eran stereo.
Känns det bra å få höra något sådant? Nehe trodde väll det. Förstår ni hur trött vi är på att hela tiden får höra hur fel vi har?
perstromgren skrev:Mayro skrev:Musikåtergiving i hemmiljö är en mycket enkel applikation för en kabel
ajajajaj vad fel du har här..Du snackar massa skit helt enkelt..
Edit. jag citerade enbart en av alla dina dumheter du vräker ur dig
Då har vi nått nivån den här diskussionen brukar nå. Jag drar mig sakta ur...
meanmachine skrev:Nattlorden.
ÄR det inte enklel kabalologi att man med en kabel alltid har ett filtrer och att kabeln endast är en del i filtret och att denna kan väljas att bli kapacitiv eller induktiv eller så nära mitten som möjligt? vilket betyder att en anläggning kan kryddas lite eller neutraliseras lite med kablar som är designade.
matereo skrev:Mayro, du håller väl med om att det är ett förbannat otyg av handlare att lura på intet ont anande hifi noviser dyrkablar för ibland över 10% av priset, med motiveringen att det ger dem mer än tex en finare ljudkälla, högtalare osv.?
meanmachine skrev:Din post lät lite mer nedlåtande.
Nattlorden skrev:meanmachine skrev:Din post lät lite mer nedlåtande.
Det var mer ett försök till "här står skåpet, sluta leta".
matereo skrev:Mayro, du håller väl med om att det är ett förbannat otyg av handlare att lura på intet ont anande hifi noviser dyrkablar för ibland över 10% av priset, med motiveringen att det ger dem mer än tex en finare ljudkälla, högtalare osv.?
Mayro skrev:men men. Efterfrågan finns. Annars hade dom inte varit där i det blå som sagt var.. och marknaden styr och jag tänker då inte delta i hifikomunism via sitta med o klaga överallt..
Mayro skrev:matereo skrev:Mayro, du håller väl med om att det är ett förbannat otyg av handlare att lura på intet ont anande hifi noviser dyrkablar för ibland över 10% av priset, med motiveringen att det ger dem mer än tex en finare ljudkälla, högtalare osv.?
Sedan detta med "lura på". Det ville jag ta separat..
jag tar ju resolut enbart mina högst egna vägar tacksam jag har praktisk erfarenhet att utfinna hyfsat bra saker UTAN pröjsa ihjäl mig..
dwain1 skrev:Å en annan sak det dära testet där man kan tjäna pengar om man hör skillnad. Ni måsste ju vara totalt bakom skorstenen om ni verkligen tror att det testet är seriöst. Om det hade varit det minsta seriöst så hade man inte vunnit den mängden pengar så är det bara.
Piotr skrev:Dessutom..tror du alla puristbolag som släpper välljudande skivor kör med hundratals meter av olämplig kabel på inspelningssidan? Hur N'sync och Enrique Iglesias produceras har väl inte så där megastort intresse för en audiofil..?
Mayro skrev:.För kablar skall inte vara tonkontroller i så mening som sagt vilket ofta verkar vara det man "tror" från skeptikersidan..![]()
Mvh
Tobbe
Mayro: Tror du inte ganska många har läst randis test? Uppenbarligen är det så att vi tolkar den olika, då kan du ju inte komma och säga att det är uppenbart att testen är riggad att inte påvisa skillnader när det är många som fattat precis vad testen går ut på. Att bevisa hörbara skillnader som inte går att förklara med L, R, C som kan verka som tonkontroller eller ger nivåskillnader.läs Radis test så inser du att det ALDRIG går att "vinna där" pga den är så tillrättalagd för att INTE grejas oavsett vad...
Martin skrev:Mayro: Tror du inte ganska många har läst randis test? Uppenbarligen är det så att vi tolkar den olika, då kan du ju inte komma och säga att det är uppenbart att testen är riggad att inte påvisa skillnader när det är många som fattat precis vad testen går ut på. Att bevisa hörbara skillnader som inte går att förklara med L, R, C som kan verka som tonkontroller eller ger nivåskillnader.läs Radis test så inser du att det ALDRIG går att "vinna där" pga den är så tillrättalagd för att INTE grejas oavsett vad...
Haakan_W skrev:Mayro skrev:.För kablar skall inte vara tonkontroller i så mening som sagt vilket ofta verkar vara det man "tror" från skeptikersidan..![]()
Mvh
Tobbe
om dom inte är det så är det ju ingen skillnad mellan kablar?
men jag håller meddom ska inte vara tonkontroller
hur man använder kablarnas olika konstruktioner och därigenom deras förmågor att "trycka" på lite nyanser här o var..För kablar skall inte vara tonkontroller i så mening som sagt vilket ofta verkar vara det man "tror" från skeptikersidan..
Mayro skrev:subjektivisten
läs Radis test så inser du att det ALDRIG går att "vinna där" pga den är så tillrättalagd för att INTE grejas oavsett vad....
Dessutom är det en affärsidee till 100% och ingen direkt seriös test.. Den tjänas stålar på helt enkelt..Den är en delbilaga i branschens mediaflöde .. En av hudratusentals andra i andra riktiningar o håll..
Martin skrev:Mayro: Det du bör fråga dig är om det finns något egenintresse att säga din sanning utan att ge argument för den så att vi åtminstone kan förstå varför du tror som du gör?
Att bara säga: Metoden är uppenbarligen skit! eller Om man läser testen så ser man ju att den är kass! osv. Det är ju det din argumentation bygger på. Hur tror du att någon ska kunna ta till sig det? Det hela blir ju lätt meningslöst och ser mest otrevligt ut.
Haakan_W skrev:men det blir ju samma sak som en tonkontroll? för jag greppar inte vad du menar faktiskt (nej jag bråkar inte)
subjektivisten skrev:Mayro skrev:subjektivisten
läs Radis test så inser du att det ALDRIG går att "vinna där" pga den är så tillrättalagd för att INTE grejas oavsett vad....
Dessutom är det en affärsidee till 100% och ingen direkt seriös test.. Den tjänas stålar på helt enkelt..Den är en delbilaga i branschens mediaflöde .. En av hudratusentals andra i andra riktiningar o håll..
Helt felaktigt. Det är inte alls tillrättalagt utan är precis så det skall vara. Och seriöst är det verkligen. Det är snarare folk som klagar på han som är väldigt oseriösa.
30 år och inte en enda kan fixa dessa skillnader som påstås (som vi inte redan lätt förklarar med lite mätningar) säger ju det mesta. Endast folk som är extremt trångsynta och "hjärntävttade" av flum hifi, inser att detta säger det mesta.
Mayro skrev:
Nope. En stor skillnad där Haakan..Tonkontroller ändrar väl frekvenser via höjande hit o dit.... Nyanser öppnar endast upp dom fekvenser mer så dom blir än mer förståbara ..hmm kan man säga så tro...Jaja får duga..
Ungefär som då man tar bort dist och upptäcker att där fanns en körmäniska som sjöng i vacker stämma vilket man inte hörde för disten gjorde personen till en vasshet och inte en sångare/ska.... lite tillspetsat sagt nu då..bara för dig haakan
![]()
Asså.. Detta är ett försök att beskriva.. Lirar inte detta exempel så får vi ta det vis tillfälle då man ses under en ev framtida träff eller nåt..
Mayro skrev:och därmed min tvärsågning av randi kommer vara just så enkel och brutaldefenetiv den med..
Martin skrev:OK! Då vet vi mayro. Randis test är riggat alltså. Du har bevisat det en gång för alla med ditt fantastiska ogenomträngliga cirkelresonemang. Det behövs inga argument! Vi litar på att du kommit fram till rätt slutsats efter din läsning och att vi andra har tolkat saken helt fel.
Ska vi säga så?
Haakan_W skrev:Mayro skrev:
Nope. En stor skillnad där Haakan..Tonkontroller ändrar väl frekvenser via höjande hit o dit.... Nyanser öppnar endast upp dom fekvenser mer så dom blir än mer förståbara ..hmm kan man säga så tro...Jaja får duga..
Ungefär som då man tar bort dist och upptäcker att där fanns en körmäniska som sjöng i vacker stämma vilket man inte hörde för disten gjorde personen till en vasshet och inte en sångare/ska.... lite tillspetsat sagt nu då..bara för dig haakan
![]()
Asså.. Detta är ett försök att beskriva.. Lirar inte detta exempel så får vi ta det vis tillfälle då man ses under en ev framtida träff eller nåt..
ja en liten tonkontroll dådu vet det finns ingen magi i varken en förstärkare eller en kabel
Radikalrealist skrev:Mayro skrev:och därmed min tvärsågning av randi kommer vara just så enkel och brutaldefenetiv den med..
Återigen verkar det som Mayro har glömt ödmjukheten nånstans i farstun på väg till datorn.
Mayro; bara för att du inte förstår vetenskapsmetodik behöver det inte betyda att andra inte gör det. Gör dig inte den björntjänsten.
Vidare; egen erfarenhet? Krasst uttryckt betyder den absolut ingenting så länge den är av "lyssna-och-tyck"-karaktär. Givetvis får man delge sina erfarenheter, men när ämnen klart och tydligt övergår ens förstånd gör man nog bäst i att vara ödmjuk.
SirAnselm skrev:Har försökt hitta information om den där utmaningen, men allt jag hittar är en utmaning som handlar om paranormala fenomen vilket ju det här knappast kan räknas som....
Max_Headroom skrev:SirAnselm skrev:Har försökt hitta information om den där utmaningen, men allt jag hittar är en utmaning som handlar om paranormala fenomen vilket ju det här knappast kan räknas som....
Varför inte det? Folk påstår sig ju kunna göra saker som inte har sin grund på det fysiska planet. Snarare på det psykologiska. Det är ju i och för sig inte paranormalt, men ändå. Man påstår att det finns en fysisk effekt, men ingen har påvisat den under kontrolerade former.
Jag tycker det kvalar in som paranormalt, jag...
ExtremeSkeptic is either a very determined troll or an exceptionally deluded doofus. We've never been able to decide for sure. He posts a lot of the same kind of drivel other places, so if he's a troll he really believes in spreading the misery. If he's a doofus, then he's just very prolific and thoroughly convince of his crap.
Mayro skrev:hörrö.. Vet du egentligen vad du sitter och kallar mig här
Martin skrev:Harryup: Men det är ju många som tror att det finns hörbara skillnader som inte går att förklara med mätningar.
IngOehman skrev:Visst - och då är det ju bara att inkassera pengarna!
Ändå gör ingen det.![]()
Vh, iö
Harryup skrev:Men vem väljer att köpa en dyr kabel framför en billigare för att dom inte går att skilja på?
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Men vem väljer att köpa en dyr kabel framför en billigare för att dom inte går att skilja på?
Det borde du väl veta varför nu? Placebo!
Mayro skrev:subjektivisten
Man måste "ta in allt man"..Och kan sedemera via egna erfarenheter OM man är intreserad av att skapa egen referencebank med kunskap själv utprova sakerna och sedan välja vad man under den nivå av kunskap man är erfarenhetsmässigt kan ha som sin reference..
men Randis sk test ger jag inte mycket för. Läste den förut och orkar inte traggla igeom regelverkaet igen för exakt utpeka ditt o datt. utan tar enbart den generella sågningen jag gjorde då för länge sedan som utgångspåunkt så beghöver ingen fråga exakt om något ifrån en mil text som avlevereras för att INTE testen skall klaras av...
Den är inte i närheten ens av hur man använder kablarnas olika konstruktioner och därigenom deras förmågor att "trycka" på lite nyanser här o var..För kablar skall inte vara tonkontroller i så mening som sagt vilket ofta verkar vara det man "tror" från skeptikersidan..![]()
subjektivisten skrev:Mayro skrev:hörrö.. Vet du egentligen vad du sitter och kallar mig här
Juppz.
IngOehman skrev:De som testar blint är för det mesta överens om att det är mycket svårt att höra några som helst skillnader på några kablar![]()
Harryup skrev:Vet nån hur många som har testat sig hos Randi och missat?
Hur kan man tjäna pengar på att erbjuda pengar till den som kan höra skillnad på högtalarkablar?
Absolut inte! Alla kan ansöka om att bli testade, men det är mycket få som klarar sig fram till ens det initiala provet, eftersom många inte förstår att det faktiskt krävs att de bevisar att de klarar av det de säger att de klarar av.Mikael2 skrev:Harryup skrev:Vet nån hur många som har testat sig hos Randi och missat?
Man måste ha en "high media profile" (kändisskap) typ Uri Geller för att få utmana Randi.
Dear Mr. Leahy,
Thank you for submitting a JREF Paranormal Challenge application.
Your claim is that you can summon a UFO by paranormal means. We would accept this claim even if you were able to summon a UFO by NON-paranormal means. So, in case you also possess the ability to manifest this phenomenon without depleting your psychic powers, please, feel free to do so.
Mayro skrev:
Men det är ju inte vad jag talar om vid mitt användande av kablar som tweekverktyg för att hitta fram dom små nyanser jag vill ha hörbara..
Almen skrev:Absolut inte! Alla kan ansöka om att bli testade, men det är mycket få som klarar sig fram till ens det initala provet, eftersom många inte förstår att det faktiskt krävs att de bevisar att de klarar av det de säger att de klarar av.Mikael2 skrev:Harryup skrev:Vet nån hur många som har testat sig hos Randi och missat?
Man måste ha en "high media profile" (kändisskap) typ Uri Geller för att få utmana Randi.
12. This offer is not open to any and all persons. Before being considered as an applicant, the person applying must satisfy two conditions: First, he/she must have a “media presence,” which means having been published, written about, or known to the media in regard to his/her claimed abilities or powers. This can be established by producing articles, videos, books, or other published material that specifically addresses the person’s abilities. Second, he/she must produce at least one signed document from an academic who has witnessed the powers or abilities of the person, and will validate that these powers or abilities have been verified.
paa skrev:Mayro skrev:
Men det är ju inte vad jag talar om vid mitt användande av kablar som tweekverktyg för att hitta fram dom små nyanser jag vill ha hörbara..
Dom små nyanserna, är dom nivå-, fas- eller distorsionsrelaterade?
12. This offer is not open to any and all persons. Before being considered as an applicant, the person applying must satisfy two conditions: First, he/she must have a “media presence,” which means having been published, written about, or known to the media in regard to his/her claimed abilities or powers. This can be established by producing articles, videos, books, or other published material that specifically addresses the person’s abilities. Second, he/she must produce at least one signed document from an academic who has witnessed the powers or abilities of the person, and will validate that these powers or abilities have been verified.
Ah, du har rätt. Hade inte koll på det - reglerna ändrades rätt nyligen, möjligt att det är tillagt.Mikael2 skrev:Ansöka kanske alla kan men regel 12 sållar ju bort dom flesta från en riktig utmaning...
Va? Antingen har jag missat något fundamentalt eller så svamlar du. Kan du visa var det står?Mayro skrev:Han tar betalt om du missat det..Hur kan man tjäna pengar på att erbjuda pengar till den som kan höra skillnad på högtalarkablar?
Almen skrev:Ah, du har rätt. Hade inte koll på det - reglerna ändrades rätt nyligen, möjligt att det är tillagt.Mikael2 skrev:Ansöka kanske alla kan men regel 12 sållar ju bort dom flesta från en riktig utmaning...
Jag tror inte att det skulle vara så svårt att hamna i tidningen om man visade att man kunde höra skillnad och det inte gick att förklara med fysik och akustik. "Fysiker förbluffade - oförklarlig förmåga!"
Det finns ju redan undersökt hur stora skillnader i nivåskillnad vi människor klarar av att detektera, det tillsammans med att uppmätning av en kabel är enkel att göra borde borga för en klockren utmaning. "...having been published, written about, or known to the media in regard to his/her claimed abilities or powers" är ju inget orimligt krav.
En sak till kärver han också - att inga mätmässiga skillnader över en viss gräns föreligger, för ingen förnekar väl att det finns gränser för vad som är hörbart. En km 0,1 mm^2-kabel hör ju alla.
Paa skrev:Hur kommer det då sig att du så noga påpekar att kablarna i ino-högtalarna inte skall bytas ut, pga att det kommer att ge försämrad ljudkvalié?
Det är helt upp till den som vill bli testad att specificera detta (inklusive ett testprotokoll), och sedan får JREF avgöra om det kan anses paranormalt, och om testprotokollet kan anses uppfylla krav på vetenskaplighet.Mikael2 skrev:Vet någon exakt vad Randi har för gränser på mätmässig skillnad som får föreligga?
meanmachine skrev:Paa skrev:Hur kommer det då sig att du så noga påpekar att kablarna i ino-högtalarna inte skall bytas ut, pga att det kommer att ge försämrad ljudkvalié?
Quotar så inte IÖ hinner med att försumma denna oerhört viktiga fråga.
Denna vill vi ha svar på!
Almen skrev:Det är helt upp till den som vill bli testad att specificera detta (inklusive ett testprotokoll), och sedan får JREF avgöra om det kan anses paranormalt, och om testprotokollet kan anses uppfylla krav på vetenskaplighet.Mikael2 skrev:Vet någon exakt vad Randi har för gränser på mätmässig skillnad som får föreligga?
Jag kan tänka mig att bidra till eventuella omkostnader om du bevisar att du kan höra skillnad mellan vanliga och "hifi-" säkringar i proppskåpet mayro.
subjektivisten skrev:Piotr skrev:Dessutom..tror du alla puristbolag som släpper välljudande skivor kör med hundratals meter av olämplig kabel på inspelningssidan? Hur N'sync och Enrique Iglesias produceras har väl inte så där megastort intresse för en audiofil..?
Trams enligt mig. Vi hade nyss en som jobbar i studio och räkna upp att nästan 1000 meter hinner musiken gå genom billiga kablar innan det är på plattan. Sorry, du har inga som helst bevis för dina påstående. Hur skulle det vara om du drog till Randi och fixa detta, eftersom du verkar ha något som ingen annan har.
meanmachine skrev:Jag var tvugen att bara för skojs skull iaf gör en öppen test på signalkabelsidan och utfaller va laktitssnöre mot OAD elementa. Skillnaderna direkt är oerhört svåra att detektera men det små förbättringar i diskantområdet och lite aningen högre basnivå på PAD. Om det är totalt bättre är för tidigt att säga men det känns som om det går att hitta olikaheter om än de är små. Mindre än jag önskar de vore.
Tjaa, jag antar att man vill hamna på minst 95% konfidens.Mikael2 skrev:Nej seriöst så undrar jag lite också hur han eliminerar ren tur som kan bli fallet med JA/NEJ-frågor. Vilka odds han sätter i t ex skillnad på kablar.
Almen skrev:Tjaa, jag antar att man vill hamna på minst 95% konfidens.Mikael2 skrev:Nej seriöst så undrar jag lite också hur han eliminerar ren tur som kan bli fallet med JA/NEJ-frågor. Vilka odds han sätter i t ex skillnad på kablar.
Såg någonstans att till exempel 16 av 20 var OK, vad nu det blir.
Martin skrev:dwain1: Jag tror de flesta har svårt att ta till sig sånt där att insinuationer om att man är döv mm. Det faller på sin egen orimlighet om man börjar få kläm på hur det här med hörseln funkar att det inte är något speciellt med själva hörseln som gör att vissa upplever stora skillnader mellan kablar.
Många har tex gått från att uppleva stora skillnader mellan kablar till att inse att de misstagit sig, de har helt enkelt lyssnat på ett annat sätt innan. Andra har kanske gått andra vägen. Det är inte hörselförmågan det hänger på utan det sitter i inställningen till lyssning helt uppenbart, det tror jag alla inser oavsett åsikt/inställning.
Tjaa, hur var det man gjorde nu igen?Mikael2 skrev:Hur många rätta Ja/Nej i följd motsvarar oddset att få 7 rätt på en lottorad?
Almen skrev:Tjaa, hur var det man gjorde nu igen?Mikael2 skrev:Hur många rätta Ja/Nej i följd motsvarar oddset att få 7 rätt på en lottorad?
35 nummer är det, va? Första numret är 1/35 sannolikhet, andra är 1/34, och så vidare ned till 1/29. Hmm, i täljaren...
Jag tror så här: (1*2*3*4*5*6*7)/(35*34*33*32*31*30*29) = 1/6724520, alltså en chans på 6 724 520.
Sannolikheten att svara rätt på en ja/nej-fråga är 1/2, två är 1/4, och så vidare. 1/6 724 520 = (1/2)^n ger n = ln(6 724 520)/ln2, va?
google ger n = 22.7, alltså måste man gissa rätt 23 gånger i rad. Rimligt? Jag har säkert räknat helt fel.
Almen skrev:google ger n = 22.7, alltså måste man gissa rätt 23 gånger i rad. Rimligt? Jag har säkert räknat helt fel.
Nä, men om man uttrycker det som "en chans på 8 388 608", så...Mikael2 skrev:Okej 23 i rad låter ju inte så farligt svårt
Lycka till!ska nog börja spela lotto igen
Piotr skrev:1000 meter... lär dig lite om det du pratar om. Det är ok att ta ton om man har kött på benen men det har inte du. Med din okunskap skulle jag iakta en något mer ödmjuk ton. Jag utgår ifrån att du är helt ovetandes om entusiastbolag som Dorian, Opus3 m.m.
Tramset står du för Subjektivisten!
/Peter
Skeptikern skrev:Saxat från medlemspresentationen på HF strax innan han blev semestrad efter ha anklagat allla (nästan alla) inom Hi-Fi vara mutkolvar och diverse annat. Verkar vara ute efter lite rabatter från en viss ingenjör vid nästa högtalarköp som tack för marknadasföringen (kan jag då följdrikligen påstå)..................
Verkar väl vara insatt inom elektronik och kablar..............
subjektivisten skrev:Piotr skrev:1000 meter... lär dig lite om det du pratar om. Det är ok att ta ton om man har kött på benen men det har inte du. Med din okunskap skulle jag iakta en något mer ödmjuk ton. Jag utgår ifrån att du är helt ovetandes om entusiastbolag som Dorian, Opus3 m.m.
Tramset står du för Subjektivisten!
/Peter
Vi hade nyss en studiotekniker med 20 års erfarenhet som berätta att det går säkert genom 1000 meter kabel innan du har den färdiga produkten. Så sluta tramsa. Du gör bara dig själv till åtlöje.
Almen skrev:Nä, men om man uttrycker det som "en chans på 8 388 608", så...Mikael2 skrev:Okej 23 i rad låter ju inte så farligt svårtLycka till!ska nog börja spela lotto igen
meanmachine skrev:Paa skrev:
Hur kommer det då sig att du så noga påpekar att kablarna i ino-högtalarna inte skall bytas ut, pga att det kommer att ge försämrad ljudkvalié?
/Peter
Mayro skrev:varför i hela friden skulle jag ha något att bevisa för dig. Dessutom har detta redan "bevisats" .
Mayro skrev:men du tillhör inte den mest brigta skaran här heller så man bryr sig inte direkt kan tilläggas..
Apinator skrev:Var inte elak till subjektivisten. Han bara går i kopplet på de "stora" grabbarna. Kommer aldrig med något själv, utan det enda han gör är att upprepa det han själv har hört.
meanmachine skrev:1-0 till piotr...
Piotr skrev:Okey, sakargumenten från dig tog slut som väntat (eller njaaa dom fanns ju aldrig).
/Peter
Apinator skrev: Dels eftersom du aldrig hänvisar till egna upplevelser eller egna tester och dels eftersom du väldigt sällan förklarar någonting.
meanmachine skrev:meanmachine skrev:Paa skrev:
Hur kommer det då sig att du så noga påpekar att kablarna i ino-högtalarna inte skall bytas ut, pga att det kommer att ge försämrad ljudkvalié?
Piotr skrev:1000 meter... lär dig lite om det du pratar om. Det är ok att ta ton om man har kött på benen men det har inte du. Med din okunskap skulle jag iakta en något mer ödmjuk ton. Jag utgår ifrån att du är helt ovetandes om entusiastbolag som Dorian, Opus3 m.m.
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:1-0 till piotr...
Jaså? Hur kan det bli det när en viss person anser sig kunna det mest om studios och inspelningar och har inte producerat en enda platta, men har mage att klanka ner på en som jobbat med producerat plattor i 20 år?
MM, du kanske skulle må bättre av att läsa istället för fjanta dig?
subjektivisten skrev:Piotr skrev:1000 meter... lär dig lite om det du pratar om. Det är ok att ta ton om man har kött på benen men det har inte du. Med din okunskap skulle jag iakta en något mer ödmjuk ton. Jag utgår ifrån att du är helt ovetandes om entusiastbolag som Dorian, Opus3 m.m.
Jag tycker det säger sej självt, ett professionellt kontrollrum kostar idag mellan en och två miljoner att bygga,, bara rent akustiskt, utan elektronik överhuvudtaget.. sen lägger man in nån enkel billig högtalarkabel. Sen går alla mikar oftast i vanliga skibilliga mogamikablar.. kanske 50 meter långa, in i mixerbordet... sen till DAW/bandare, tillbaka till bordet via massa bantam. sen till masterbandare/DAW, fram å tebax, å sen till mastering.. via lite kablar där med... uppskattningsvis har en färdig produktion gått genom 1km vanlig lågbudgetkabel.. å sen sitter folk å diskuterar sina halvmeterslånga signalkablar som lyssnats på i ett helt okontrollerat rum.... Jag menar faller det inte på sin egen orimlighet...
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=408391#408391
subjektivisten skrev:Apinator skrev: Dels eftersom du aldrig hänvisar till egna upplevelser eller egna tester och dels eftersom du väldigt sällan förklarar någonting.
Beviset på att du läser EXTREMT dåligt, med tanke på en SATANS massa tester jag lagt upp på massa svenska och utlänska forum. Så, visar ju bara vad du är ute efter...
Harryup skrev:subjektivisten skrev:Apinator skrev: Dels eftersom du aldrig hänvisar till egna upplevelser eller egna tester och dels eftersom du väldigt sällan förklarar någonting.
Beviset på att du läser EXTREMT dåligt, med tanke på en SATANS massa tester jag lagt upp på massa svenska och utlänska forum. Så, visar ju bara vad du är ute efter...
Mängden har ju väldigt lite med kvalitén på mätningarna att göra. Även om jag håller med om att du har redovisat ett större antal cd-vinyl mätningar.
Ibland har du ju trott dig mäta en sak och i verkligheten mätt något annat.
Jag sällar mig också till den skalan som tycker att du kan vara trevligare i snitt även om du inte har varit ofärskämd mot mig på ganska länge nu. Undrar om det kan vara upp mot 2 veckor nu, kanske längre.
Richard skrev:Harryup skrev:subjektivisten skrev:Apinator skrev: Dels eftersom du aldrig hänvisar till egna upplevelser eller egna tester och dels eftersom du väldigt sällan förklarar någonting.
Mängden har ju väldigt lite med kvalitén på mätningarna att göra. Även om jag håller med om att du har redovisat ett större antal cd-vinyl mätningar.
Jag sällar mig också till den skalan som tycker att du kan vara trevligare i snitt även om du inte har varit ofärskämd mot mig på ganska länge nu. Undrar om det kan vara upp mot 2 veckor nu, kanske längre.
Subjektivisten har inte varit otrevlig mot mig på... säkert 6 veckor!
Verkar trots allt vara en trevlig prick.
Debatten blir ju väldigt tam om argument inte tas fram- med pregnans.
IngOehman skrev:Då är det ju inte säkert att det var kablarna som gjorde skillnaden ens.
Känner du dig ävertygad är det trots allt kanske förnuftigt att satsa och plocka hem pengarna? Ransaka dg själv: Tror du eller vet du?![]()
Vh, iö
Piotr skrev:Nåväl, hursomhaver så tror jag aldrig någon kommer få slantarna av Randi. Han efterlyser ju paranormala fenomen. Audio är ju inte något sånt (duh.. behöver jag berätta det för dig..)
meanmachine skrev:meanmachine skrev:Paa skrev:
Det här är en mycket intressant debatt. Jag tänker inte lägga mig i debatten om det går att höra skillnad på kablar eftersom min expertis inte är tillräcklig.
I stället skulle jag vilja ställa en liten fråga till de som deltar i den här debatten.
Det talas gärna om vetenskapliga metoder här på forumet. En av grundförutsättningarna för att ett påstående ska vara vetenskapligt är att det är falsifierbart, i alla fall enligt en positivistisk vetenskapssyn i Karl Poppers anda.
Därför är min fråga till alla er som tvivlar på kablars hörbarhet:
Om du skulle delta i ett blint test, skulle det inte föreligga en risk att du inte hörde skillnad på grund av din uppfattning om kablar när du går in i testet. Vore det inte möjligt att du inte hör skillnad på kablar på grund av en placeboeffekt? Eftersom du inte tror att kablar gör någon skillnad sa förväntar du dig inte att höra någon skillnad heller och hör därför ingen skillnad?
Följdfråga:
Skulle man kunna tänka sig ett „trippelblint“ test där deltagarna inte ens vet vilken del av ljudkedjan som byts mellan lyssningarna? Man skulle kunna tänka sig att en gång har en kabel bytts, en annan gång har förstärkaren bytts (ungefär samma förändring som den hävdade förändringen av att byta kablar) osv.
Motsvarande fråga till de som hävdar att kablar gör skillnad:
Under vilka omständigheter skulle ett test vara acceptabelt för dig som giltigt sa att om inga skillnader kan detekteras kan testet ses som en falsifiering av din hypotes?
Jag tycker det skulle vara intressant att se var gränsen skulle gå for att förändra ditt synsätt i den här frågan.
MVH
Rundberg
Richard skrev:problemet är bara att de sk. " gyllenöron" som alltid påstår sig kunna höra skillnad på alsköns kablar, inte heller, i kontrollerad blindtest, kunnat peka ut kablarna med mera än 50% säkerhet, slumpen alltså.
Rundberg skrev:MEN förutsätter det inte att din modell är 100% överensstämmande med verkligheten?
Jag tror inte att de som säger att det finns en hörbar skillnad mellan olika kablar menar att simuleringen baserad på de variabler som du ger är inkorrekt. Jag tror att de menar att det finns ytterligare variabler som är signifikanta.
Max_Headroom skrev:Rundberg skrev:MEN förutsätter det inte att din modell är 100% överensstämmande med verkligheten?
Nej, det räcker om den är tillräckligt bra.Jag tror inte att de som säger att det finns en hörbar skillnad mellan olika kablar menar att simuleringen baserad på de variabler som du ger är inkorrekt. Jag tror att de menar att det finns ytterligare variabler som är signifikanta.
Tror jag också. Hitils har ingen kunnat ange någon sådan ytterligare variabel* och den som blir först med att göra det och verifiera den får nobelpriset på stört!
*) Undantaget medvetet "orginella" konstruker som t.ex. signalkablar utan skärm. Där kan det komma in störningar utifrån som påverkar och kan vara svåra att påvisa i efterhand. Men den typen av kablar anser jag inte som seriöst avsedda. Tillverkaren har alltså inte ens haft som avsikt att göra en bra produkt.
Max_Headroom skrev:Tror jag också. Hitils har ingen kunnat ange någon sådan ytterligare variabel* och den som blir först med att göra det och verifiera den får nobelpriset på stört!
Rundberg skrev:Hej Max och tack för välkomnandet!
Det du säger verkar glasklart sant vid en första anblick och jag säger inte att det du påstår inte är sant. MEN förutsätter det inte att din modell är 100% överensstämmande med verkligheten?
Jag tror inte att de som säger att det finns en hörbar skillnad mellan olika kablar menar att simuleringen baserad på de variabler som du ger är inkorrekt. Jag tror att de menar att det finns ytterligare variabler som är signifikanta. (Om nån av er känner sig missförstådd, berätta gärna mer om hur ni ser på saken).
Det du säger om ett „riktigt“ test uppfylls väldigt sällan. Inte ens f/e tester eller A-B-X tester uppfyller de kriterierna, eftersom det alltid är känt vilka apparater som jämförs, eller åtminstone vilken del av ljudkedjan som testas. Att utföra det jag kalla „trippelblind“ testning skulle vara praktiskt mycket svårt och var mest menat som ett tankeexperiment.
Vad säger alla ni som anser att kablar gör verklig skillnad? Jag är uppriktigt nyfiken!
Harryup skrev:Mängden har ju väldigt lite med kvalitén på mätningarna att göra. Även om jag håller med om att du har redovisat ett större antal cd-vinyl mätningar.
Richard skrev:Om en förstärkare eller kabel förvränger signalen, dvs. försämrar den originala signalen mätbart och/eller hörbart rör det ju sig om en försämring, inte förbättring.
Max_Headroom skrev:Richard skrev:Om en förstärkare eller kabel förvränger signalen, dvs. försämrar den originala signalen mätbart och/eller hörbart rör det ju sig om en försämring, inte förbättring.
Beror ju alldles på vilka avsikter man har. Om avsikten är ofärgad återgivning så är det ju förståss en försämring. Men sedan typ tidigt 80-tal har ju HiFin allt mer glidit bort från denna ambition tilla tt bli mer "ballt ljud" enligt lyssnarens eget tycke och smak, något som väl jag av och till också faller inom ramen för. Dock på ett helt annat sätt att mixtra med kabalget.
Så för dom allra flesta (HiFi-nissar) så är färgande kablar inte ett problem, utan en tillgång. Vanligt folk skakar dock bara på huvet och tycker det där med HiFi verkar konstigt, krångligt och dyrt och skaffar sig intressen som är enklare.
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Mängden har ju väldigt lite med kvalitén på mätningarna att göra. Även om jag håller med om att du har redovisat ett större antal cd-vinyl mätningar.
Jaså, i vilka fall då?
Harryup skrev:Det har vi redan diskuterat där du mätt bl.a återkoppling på en skivspelare med tonarmen sittandes i sin hållare och spelandes en cd. Säger absolut nada om hur stor återkopplingen verkligen är.
Richard skrev:
Problemet är ju att nästan alla " hifinissar" tror att deras mycket påkostade kablar förvrvränger mycket mindre än billiga lakritssnören.
Det är nog ganska få som " kryddar" med kablar, vetandes att man ENDAST försämrar signalen med denna " kryddning". De flesta tror nog att " kryddningen" , är en förbättring, då det ofta defakto är en försämring.
Richard skrev:Problemet är ju att nästan alla " hifinissar" tror att deras mycket påkostade kablar förvrvränger mycket mindre än billiga lakritssnören.
Det är nog ganska få som " kryddar" med kablar, vetandes att man ENDAST försämrar signalen med denna " kryddning". De flesta tror nog att " kryddningen" , är en förbättring, då det ofta defakto är en försämring.
Rundberg skrev:Richard skrev:Problemet är ju att nästan alla " hifinissar" tror att deras mycket påkostade kablar förvrvränger mycket mindre än billiga lakritssnören.
Jag börjar ana att den här tråden faktiskt diskuterar två saker:
1. Huruvida det finns en hörbar skillnad mellan kablar som mäter lika.
2. Hur omoraliska många HiFi-handlare är som säljer kablar som förvränger ljudet för dyra pengar.
Det är den första frågan som min ursprungliga post berörde, eftersom jag är nyfiken på vad som (eventuellt) kan ligga bakom ett sådant fenomen.
Vad tror ni som själva har hört skillnad mellan kablar?
På den andra frågan svarar jag dubbelbeckasin.
Rundberg skrev:
1. Huruvida det finns en hörbar skillnad mellan kablar som mäter lika.
2. Hur omoraliska många HiFi-handlare är som säljer kablar som förvränger ljudet för dyra pengar.
Max_Headroom skrev:Richard skrev:
Problemet är ju att nästan alla " hifinissar" tror att deras mycket påkostade kablar förvrvränger mycket mindre än billiga lakritssnören.
Mycket möjligt, men är det egentligen ett probelm? För vem är det ett problem i så fall? Knappast dom som köper, dom verkar ju nöjda, annars skulle det ju snabbt bli ett jävla liv på diverse forum, konsumentombudsmannen osv. Men det är det ju inte.
Richard skrev:Max_Headroom skrev:Richard skrev:
Mycket möjligt, men är det egentligen ett probelm? För vem är det ett problem i så fall? Knappast dom som köper, dom verkar ju nöjda, annars skulle det ju snabbt bli ett jävla liv på diverse forum, konsumentombudsmannen osv. Men det är det ju inte.
Det är ju egentligen ingens problem, så länge man inte påstår att dyra, färgande kablar låter mer korrekt än lakritssnörena.
Detta görs ju överallt, i Pressen, Hifiaffärerna och hififorumen. Därför kan man tycka att det är ett....- Upplysningsproblem.
dwain1 skrev:Vet ni vad jag tycker detta påminner om?Jo det som inträffade på 30 talet och som fortsatte ända till 1945. Folk var annorlunda det kunde herr hitler inte acceptera så dom måsste dö.
dwain1 skrev:fasen vad folk gillar å sticka huvudet i sanden. Jaha alla kabel älskande personer vi får inte tycka som vi vill utan då får vi skit å vi får påpekat hur fel vi har. Lika bra att ge upp låt dessa tråkmostrar ha sin sandlåda för sig själva. Så får ni ju ett forum som är precis som ni vill ha det skitbra blir det ekk för hela slanten. Säger bara en sak för sjutton väx upp man kan ju undra hur gammla en del är. Är det ett gäng fjortisar man pratar med eller? Får inte folk vara eller tycka anorlunda? Vet ni vad jag tycker detta påminner om?Jo det som inträffade på 30 talet och som fortsatte ända till 1945. Folk var annorlunda det kunde herr hitler inte acceptera så dom måsste dö. Lite samma sak här fast om kablar. Å sen detta snacket om att saker å ting ska vara neutralt. Sen att folk sedan sitter å säger att en eq e sketabra om inspelningarna är dåliga för då kan man fixa till det. Jaha hur neutralt blev det då?
dwain1 skrev:fasen vad folk gillar å sticka huvudet i sanden. Jaha alla kabel älskande personer vi får inte tycka som vi vill utan då får vi skit å vi får påpekat hur fel vi har.
dwain1 skrev:det är just precis vad jag tycker så det så. Jag är trött på att så fort man öppnar munnen så får man höra hur jävla fel man har. Tråkigt att man inte har mer inteligens än så.
dwain1 skrev:Vet ni vad jag tycker detta påminner om?Jo det som inträffade på 30 talet och som fortsatte ända till 1945. Folk var annorlunda det kunde herr hitler inte acceptera så dom måsste dö. Lite samma sak här fast om kablar.
Harryup skrev:Mängden har ju väldigt lite med kvalitén på mätningarna att göra. Även om jag håller med om att du har redovisat ett större antal cd-vinyl mätningar.
dwain1 skrev:fasen vad folk gillar å sticka huvudet i sanden. Jaha alla kabel älskande personer vi får inte tycka som vi vill utan då får vi skit å vi får påpekat hur fel vi har. Lika bra att ge upp låt dessa tråkmostrar ha sin sandlåda för sig själva. Så får ni ju ett forum som är precis som ni vill ha det skitbra blir det ekk för hela slanten. Säger bara en sak för sjutton väx upp man kan ju undra hur gammla en del är. Är det ett gäng fjortisar man pratar med eller? Får inte folk vara eller tycka anorlunda? Vet ni vad jag tycker detta påminner om?Jo det som inträffade på 30 talet och som fortsatte ända till 1945. Folk var annorlunda det kunde herr hitler inte acceptera så dom måsste dö. Lite samma sak här fast om kablar. Å sen detta snacket om att saker å ting ska vara neutralt. Sen att folk sedan sitter å säger att en eq e sketabra om inspelningarna är dåliga för då kan man fixa till det. Jaha hur neutralt blev det då?
subjektivisten skrev:dwain1 skrev:fasen vad folk gillar å sticka huvudet i sanden. Jaha alla kabel älskande personer vi får inte tycka som vi vill utan då får vi skit å vi får påpekat hur fel vi har. Lika bra att ge upp låt dessa tråkmostrar ha sin sandlåda för sig själva. Så får ni ju ett forum som är precis som ni vill ha det skitbra blir det ekk för hela slanten. Säger bara en sak för sjutton väx upp man kan ju undra hur gammla en del är. Är det ett gäng fjortisar man pratar med eller? Får inte folk vara eller tycka anorlunda? Vet ni vad jag tycker detta påminner om?Jo det som inträffade på 30 talet och som fortsatte ända till 1945. Folk var annorlunda det kunde herr hitler inte acceptera så dom måsste dö. Lite samma sak här fast om kablar. Å sen detta snacket om att saker å ting ska vara neutralt. Sen att folk sedan sitter å säger att en eq e sketabra om inspelningarna är dåliga för då kan man fixa till det. Jaha hur neutralt blev det då?
Men herregud, nu får du väl tagga ner! Jämföra detta med HITLER??!
dwain1 skrev:Vet ni vad jag tycker detta påminner om?Jo det som inträffade på 30 talet och som fortsatte ända till 1945. Folk var annorlunda det kunde herr hitler inte acceptera så dom måsste dö. Lite samma sak här fast om kablar.
dwain1 skrev:Tråkigt att man inte har mer inteligens än så.
dwain1 skrev:det är just precis vad jag tycker så det så. Jag är trött på att så fort man öppnar munnen så får man höra hur jävla fel man har. Tråkigt att man inte har mer inteligens än så.
Observera dock att detta forum och dess medlemmar inte sällan försöker ( lyckas inte alltid ) lägga lite vetenskaplig stringens bakom det som skrivs, det finns, om man vill lära sig något, flera guldkorn att ta vara på, där man, likt undertecknad kan lära sig mycket och ta till sig, om man vill det.
Detta är ju helt i motsatts till andra hififorum, där det mest bara är tyckande och åsikter
Jag vet inte men kanske så är Dwain en ung kille som letar efter ord att sätta på saker. Kanske ord som åsiktsförtryck?
Mayro skrev:Observera dock att detta forum och dess medlemmar inte sällan försöker ( lyckas inte alltid ) lägga lite vetenskaplig stringens bakom det som skrivs, det finns, om man vill lära sig något, flera guldkorn att ta vara på, där man, likt undertecknad kan lära sig mycket och ta till sig, om man vill det.
Detta är ju helt i motsatts till andra hififorum, där det mest bara är tyckande och åsikter
vikket kvalificerat skitsnack du kommer dragande med .. Speciellt slutet av urdraget.. Däremot kanske man på andra forum kan och får diskutera utan att folk kallar en för inbicill mm och man kan söka olika vägar och sedemera finna sin egen väg i denna HOBBY detta är och inte avhandlingsgrundande forskning..
dwain1 skrev:Aha äntligen en som förstår. Hittade inget bättre sätt å utrycka mig. Det blir så när man blir arg å det är sent å man precis kommit från jobbet. Ber om ursäkt men nu förstår ni vad jag vill få fram med den jämförelsen![]()
Å ja jag e ung jag e bara 19år fyllar 20 i höst. Så mitt ordföråd är ganska så begränsat vilket jag öppet erkänner. Lika bra å vara ärlig
Mayro skrev:Observera dock att detta forum och dess medlemmar inte sällan försöker ( lyckas inte alltid ) lägga lite vetenskaplig stringens bakom det som skrivs, det finns, om man vill lära sig något, flera guldkorn att ta vara på, där man, likt undertecknad kan lära sig mycket och ta till sig, om man vill det.
vikket kvalificerat skitsnack du kommer dragande med .. Speciellt slutet av urdraget.. Däremot kanske man på andra forum kan och får diskutera utan att folk kallar en för inbicill mm och man kan söka olika vägar och sedemera finna sin egen väg i denna HOBBY detta är och inte avhandlingsgrundande forskning..
dessutom har jag då inte sett direkt nåt som sagts här som inte sagts på andra forum. Men däremot finns härt alla som inte KAN föra sig i bredare lager av forum med respekt och stil mot sina medmedlemmar..
Men om det är det du kallar vetenskaplig stringens så ok.. Då har du rätt. För här har man "en åsikt" och den är alltid den som utgör grund för hur ALLA skall se saker o ting utifrån. Och ser man det så. ja då är andra forum bara "tyck o tryck forum"..
Asså richard..vad är det du skriver egentligen..![]()
![]()
edit. tog bort onödiga dumma ord.
Var och en får NATURLIGTVIS tycka vad man vill.
Detta är ju en hobby, och det skall vara roligt att syssla med.
Det är bara frågan hur vägen till det optimala ljudet skall gå för dig och mig som individ: genom lärande, lyssnande, eller genom hifitidningar eller allmänt tyckande.
Det står naturligtvis fullständigt fritt att tycka och säga vad man vill.
ingen har patent på sanningen, inte förrän någon lyckats bevisa att något är som det är.
Detta är ju bevisat vad gäller kablar- EKK är helt ofärgande, dvs. kabeln försämrar inte signalen.
Detta är vart fall bevisat för mig. Om man sedan föredrar att försämra ljudet genom att använda kablar som " kryddar" anläggningen är upp till var och en, självklart.
Kom ihåg att en anläggning inte har några personliga egenskaper, såsom intelligens och musikalitet. En anläggning kan inte tillföra musiken något, annat än en försämring av signalen. Om man gillar färgning/ändring av signalen är det naturligtvis helt OK !
( Att EKK är helt ofärgande kan du lätt kolla själv, genom att tillverka en adapterkabel och koppla in diverse olika kablar. Du kommer att bli förvånad hur liten skillnaden är mellan olika kablar. Kanske blir du än mer förvånad då du märker att, ofta, dyra kablar färgar ljudet klart hörbart! Referensen skall naturligtvis vara adapterkabeln allena, dvs. utan någon extra högtalarkabel ).
V.H. Richard.
Mayro skrev:Enligt mig är den grovt färgande i toppen via grov nasalitet.. Den kan döremot fungera i system eller högtalarkonstruktioner där den är inberäknad från start..Min "sanning" gäller inte mindre än din. Dessutom har jag rejäl EGEN testande "forskning" bakom mina egna rön jag kommit fram till.
subjektivisten skrev:Mayro skrev:Enligt mig är den grovt färgande i toppen via grov nasalitet.. Den kan döremot fungera i system eller högtalarkonstruktioner där den är inberäknad från start..Min "sanning" gäller inte mindre än din. Dessutom har jag rejäl EGEN testande "forskning" bakom mina egna rön jag kommit fram till.
Hur kom du fram till att EKK är grovt färgade i toppen?
Vad är det för forskning du har gjort då?
Mayro skrev:Richard
jag orkar inte med bevislekar för att hamna i en debatt med dig och flera ekk fanatiker här.. .. Jag har stor erfarenhet av kablar fram till ungefär år 2001 genom att jag handlade med kablar mycket tills dess i övre prissegmentet endast.... Sedan stod hifi stilla rätt länge och efter det så har jag inte direkt sattsat på finkablar igen PGA för kass ekonomi..samt dom rent sinnesjuka priser dom antagit numera..Jag ansåg då det var dyrt och letade hela tiden billigare och lika bra eller bättre
en kabel som "Låter" anser jag kass..Vilket märke som är "bäst" är upp till var och en att bedömma.. . . där får du nöja dig..
Richard skrev:Precis som jag lyssnade förut, dvs. "lyssna med öppet sinne", ibland hörde jag förbättringar/försämringar som rimligen inte kunde höras med tanke på mätresultat, måste du också kunna ta in vetenskap i ditt tyckande. Detta om du vill gå vidare i ditt hifiintresse.
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Det har vi redan diskuterat där du mätt bl.a återkoppling på en skivspelare med tonarmen sittandes i sin hållare och spelandes en cd. Säger absolut nada om hur stor återkopplingen verkligen är.
Det visar visst en hel del hur mycket det är och jag har frågat dig varför det skulle vara skillnad men du har inte kommit med en enda förklaring. Så kanske vore bra om du hade en bra anledning innan du hoppa på?
subjektivisten skrev:Varför kan du inte svara på vanliga frågor?
"Hur kom du fram till att EKK är grovt färgade i toppen?
Vad är det för forskning du har gjort då?"
Tycker det var helt rimliga frågor med tanke på dina inlägg.
Harryup skrev:Det visar absolut ingenting med vetenskapliga krav på mätningen. Har skrivit flera inlägg som du bevisligen inte läst. Jag har förklarat ett flertal gånger att ditt sätt att mäta begränsar utfallet vilket du tydligen inte förstår.
Du kan inte få en skenande galloperande återkoppling då du inte anvnder skivspelaren som signalkälla.
Mayro skrev:jag har inte lust att besvara dig för jag anser just dig totalt ointresant att besvara..... Så enkelt är det..Så sluta över huvud taget fråga mig saker så är det bättre..
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Det visar absolut ingenting med vetenskapliga krav på mätningen. Har skrivit flera inlägg som du bevisligen inte läst. Jag har förklarat ett flertal gånger att ditt sätt att mäta begränsar utfallet vilket du tydligen inte förstår.
Du kan inte få en skenande galloperande återkoppling då du inte anvnder skivspelaren som signalkälla.
Kan du förklara för mig HUR spelare påverkar olika på YTTRE vibrationer beroende på om den spelar skivan eller ej.
Harryup skrev:Nej, nu får det vara nog. Läs skivspelartråden istället. Fråga där istället. Du skriver hur mycket OT som helst. Och jag förstår inte din fråga längre.
Harryup skrev:Däremot kablar så tror fortfarande ganska många här inne att dyra kablar bara köps med målet att vara neutrala. Min erfarenhet sen 80-talet att det var inte alls så. Man lånade hem kablarna lyssnade på dom i sin anläggning och köpte dom man gillade. Kravet att dom skall vara helt neutrala är mera ett "LTS-mål" och inte alls normala dyrkabelkunders mål. Jag tycker det är lite märkligt att så många här vet att handlare lurar kunderna. Att man säljer en kabel som är extremt dyr är ju inget som betyder att någon är lurad.
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Nej, nu får det vara nog. Läs skivspelartråden istället. Fråga där istället. Du skriver hur mycket OT som helst. Och jag förstår inte din fråga längre.
Frågan är;
Påverkar yttre vibrationer spelaren OLIKA beroende på om man spelar eller inte? Det vill säga, om det är exakt samma ljud från högtalarna, är det då någon skillnad hur spelaren påverkas av yttre vibrationer, om den inte spelar elelr spelar?
Magnuz skrev:
Problemet är att många sätter likhetstecken mellan neutralt och vad de själva tycker låter bra. Inte sällan är det t.o.m. svårt att övertyga folk om att man mycket väl kan föredra en mer färgad återgivning framför en mer neutral.
När det gäller handlarna tror jag inte de luras medvetet så ofta, men jag har t.ex. fått höra att man bör lägga 10-15 % av priset för en anläggning på kablarna för att göra resten av utrustningen rättvisa. Jag har också vid mer än ett tillfälle fått höra att man måste lägga si och så mycket pengar på kablar, för billiga kablar "släpper inte igenom hela signalen". Dessa påståenden är felaktiga. Jag tror inte handlarna ljög i de här fallen utan de har säkert gått på kabelmyten själva, men märk att de inte sa att det är en smaksak (vilket man ofta kan höra om t.ex. högtalare) utan att den dyrare kabeln skulle vara "bättre" på något sätt.
Max_Headroom skrev:Richard skrev:Precis som jag lyssnade förut, dvs. "lyssna med öppet sinne", ibland hörde jag förbättringar/försämringar som rimligen inte kunde höras med tanke på mätresultat, måste du också kunna ta in vetenskap i ditt tyckande. Detta om du vill gå vidare i ditt hifiintresse.
Nu är inte jag Mayro, men visst måste kunna vidare i sitt Hifi-intresse även helt ovetenskapligt? Det beror ju helt på målet, om man har något.
Harryup skrev:Magnuz skrev:
Problemet är att många sätter likhetstecken mellan neutralt och vad de själva tycker låter bra. Inte sällan är det t.o.m. svårt att övertyga folk om att man mycket väl kan föredra en mer färgad återgivning framför en mer neutral.
När det gäller handlarna tror jag inte de luras medvetet så ofta, men jag har t.ex. fått höra att man bör lägga 10-15 % av priset för en anläggning på kablarna för att göra resten av utrustningen rättvisa. Jag har också vid mer än ett tillfälle fått höra att man måste lägga si och så mycket pengar på kablar, för billiga kablar "släpper inte igenom hela signalen". Dessa påståenden är felaktiga. Jag tror inte handlarna ljög i de här fallen utan de har säkert gått på kabelmyten själva, men märk att de inte sa att det är en smaksak (vilket man ofta kan höra om t.ex. högtalare) utan att den dyrare kabeln skulle vara "bättre" på något sätt.
Varför skulle inte den dyra kabeln kunna vara "bättre" på något sätt?
"Problemet är att många sätter likhetstecken mellan neutralt och vad de själva tycker låter bra."
För mig är det ett mindre problem om personen är nöjd med sin anläggning, faktiskt inget problem alls, jag tycker det är bra att han är nöjd.
Dock är det ett större problem om någon annan tjatar på honom att han att borde vara missnöjd eftersom den inte uppfyller andras krav och han är lurad av sin handlare.
Mayro skrev:Dessutom har jag rejäl EGEN testande "forskning" bakom mina egna rön jag kommit fram till.
Du gillar trydligen att krydda en kass upplösning i toppen med tillföra lite extra färgande tillskott som ekk tillför.. Det är ok för mig. men passar inte in med mer upplöst neutral ljudtyp ..
Redan då det skrevs om ekk då den blev accepterad av LTS så testade jag dessa kabelval på alla dom upptänkliga sätt som kan göras.. I så många olika system jag kunnat.. och med så brett olika saker som jag kunnat.. och Ekk är verkligen en nasal företelse enligt alla ggr jag igen och igen gett kabeltypen chansen..
subjektivisten skrev:Frågan är;
Påverkar yttre vibrationer spelaren OLIKA beroende på om man spelar eller inte? Det vill säga, om det är exakt samma ljud från högtalarna, är det då någon skillnad hur spelaren påverkas av yttre vibrationer, om den inte spelar elelr spelar?
Mayro skrev:Vee-Eight skrev:En undran;
Skall vi hänge oss personliga påhopp eller skall vi föra en vuxen diskussion enligt trådämnet? Ett fel svar räcker för att stänga tråden.
gärna vuxet för min del om jag blir bemött som så.. Men förbehåller mig rätten att besvara dumheter..
Gör som ni vill.. jag är vuxen och vill ha vuxen stil runt mig.. men jag tar inga smällar varken live eller verbalt utan slå tillbaks bara för några skall ha frikort..
Men du/ni har mitt stöd direkt då ni börjar se till att jag slipper besvara och aggera.. lovar..
Mayro skrev:Vad snackar du om.. Så jag skall enbart sitta och titta medans en del går på endast för skapa bråk som en fjant.. nejdu.. Inte varken live eller via tangentbordet sker detta.. Detta är ju det man tillsätter en ny modderator för att få bukt med och sedan säger du att jag ändå skall hålla igen och jag inte har rätten att säga ifrån..
Snacka om omvända världen va.. Moment 22 är rena lekskolan om man går på hur du resoinerar och även tydligen andra..
dwain1 skrev:Mayro det är inte ens lönt å bry sig om folket här för dom är trångsynta. Dom tror att världen bara innehåller en typ av kabel Ekk. Allt annat är tydligen skit. Sen alla som inte tycker kabeln är bra är uppenbarligen dumma i huvudet eller har fel. Som vanligt. För har man ett annat tycke här på detta forum så får man det ganska snart uppkört i "rumpan". Tråkigt men sant. Jag kan säga att jag börjar mer å mer överväga att faktiskt skita i detta forum då det är så tråkig stämmning gent emot folk som har en åsikt som är annorlunda. Å sen får man höra att säger man en sak så får man faktiskt förvänta sig å bli motsagd. Jo man tackar sketakul precis vad man vill ha. Aja det är bara ¨å bita ihop för vad man än säger så säger dem emot
dwain1 skrev:Mayro det är inte ens lönt å bry sig om folket här för dom är trångsynta. Dom tror att världen bara innehåller en typ av kabel Ekk. Allt annat är tydligen skit. Sen alla som inte tycker kabeln är bra är uppenbarligen dumma i huvudet eller har fel. Som vanligt. För har man ett annat tycke här på detta forum så får man det ganska snart uppkört i "rumpan". Tråkigt men sant. Jag kan säga att jag börjar mer å mer överväga att faktiskt skita i detta forum då det är så tråkig stämmning gent emot folk som har en åsikt som är annorlunda. Å sen får man höra att säger man en sak så får man faktiskt förvänta sig å bli motsagd. Jo man tackar sketakul precis vad man vill ha. Aja det är bara ¨å bita ihop för vad man än säger så säger dem emot
dwain1 skrev:Mayro det är inte ens lönt å bry sig om folket här för dom är trångsynta. Dom tror att världen bara innehåller en typ av kabel Ekk. Allt annat är tydligen skit.
Mayro det är inte ens lönt å bry sig om folket här för dom är trångsynta. Dom tror att världen bara innehåller en typ av kabel Ekk. Allt annat är tydligen skit.
Vem säger att allt annat är skit?
Har du kollat vad det är för kablar inne i dina högtalare och i förstärkaren?
dwain1 skrev:
Å ja jag har kollat vad det är för kabel det är transparent för 1000kr metern. 3dje gången jag svarar på det hehe.
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Frågan är;
Om jag förstått din fråga rätt, det är en otrolig skillnad! Om du använder en cd-spelare som källa när du mäter vibrationer i din vinylspelare så kommer högre volym ge högre vibrationer i linjär skala.
Använder du skivspelaren som källa, och denna är känslig för vibrationer, riskerar du att få en allt stegrad vibrationsnivå beroende på återkoppling i systemet. I princip samma rundgång som du får om du håller en mikrofon framför en högtalare.
/ B
Nefilim skrev:Även jag hör skillnader på olika kablar. Men vad låter bäst?? Det låter ofta annorlunda, men vad är egentligen bäst??
matereo skrev:Nefilim skrev:Även jag hör skillnader på olika kablar. Men vad låter bäst?? Det låter ofta annorlunda, men vad är egentligen bäst??
Det du föredrar rent spontant, eller tom det du bestämmer dig för att tro eller anse är det som är bäst.
Nefilim skrev:Även jag hör skillnader på olika kablar. Men vad låter bäst?? Det låter ofta annorlunda, men vad är egentligen bäst??
matereo skrev:Nefilim skrev:Även jag hör skillnader på olika kablar. Men vad låter bäst?? Det låter ofta annorlunda, men vad är egentligen bäst??
Det du föredrar rent spontant, eller tom det du bestämmer dig för att tro eller anse är det som är bäst.
Nefilim skrev:
Matereo! Jag föredrar det som är billigast, och gör det det ska. Förmedla elektriska signaler..
dwain1 skrev:precis nu är jag med i gamet igen. Kommer det en billig kabel till mitt system å nockar min inte så dyra transparent men ändå dyrare så bytar jag te den billigare. För det är ändå väljud man är ute efter
matereo skrev:Nefilim skrev:
Matereo! Jag föredrar det som är billigast, och gör det det ska. Förmedla elektriska signaler..
Då är det det som är bäst utifrån din preferens och dina kriterier.
Conan skrev:majjen04,
Inte dåligt att kunna jämföra kablarnas inverkan mellan grannens EKK till hemmabion med kablarna i din egen anläggning - får ju "frugan hörde ända från köket.." att verka som rena dubbelblinda F/E-testet!!
Kan du också känna på pizzan i fall utköraren haft originaltorkarblad eller nåt från Mekonomen!?
Nefilim skrev:matereo skrev:Nefilim skrev:
Skulle uttryckt mig bättre. Jag tror!!
(Dessutom talar jag utifrån mina preferencer. (Som jag hoppas alla gör här)
Richard skrev:Nefilim skrev:Jo men läs mitt inlägg och inställning.. Jag är helt tillfreds med EKK och andra billiga kablar!
Dessutom älskar jag musik!!
jag vet det, men alla vet inte det.
Richard skrev:Det är faktiskt BEVISAT att EKK inte färgar signalen, vilket ju innebär att kablar som låter annorlunda än EKK i sin tur, färgar ljudet.
V.H. Richard.
Nefilim skrev:Richard skrev:Nefilim skrev:Jo men läs mitt inlägg och inställning.. Jag är helt tillfreds med EKK och andra billiga kablar!
Dessutom älskar jag musik!!
jag vet det, men alla vet inte det.
...Och alla kommer inte att veta det ...
Harryup skrev:Richard skrev:Det är faktiskt BEVISAT att EKK inte färgar signalen, vilket ju innebär att kablar som låter annorlunda än EKK i sin tur, färgar ljudet.
V.H. Richard.
Även om man önskar att det skulle vara så, så är det inte bevisat.
Man har möjligen inte upptäckt någon färgning i ett (större?) antal anläggningar.
Richard skrev:Harryup skrev:Richard skrev:Det är faktiskt BEVISAT att EKK inte färgar signalen, vilket ju innebär att kablar som låter annorlunda än EKK i sin tur, färgar ljudet.
V.H. Richard.
Man har möjligen inte upptäckt någon färgning i ett (större?) antal anläggningar.
EKK är hörbart helt transparent vid rimliga längder.
Richard skrev:Det är faktiskt BEVISAT att EKK inte färgar signalen, vilket ju innebär att kablar som låter annorlunda än EKK i sin tur, färgar ljudet.
Harryup skrev:Richard skrev:Harryup skrev:Richard skrev:Det är faktiskt BEVISAT att EKK inte färgar signalen, vilket ju innebär att kablar som låter annorlunda än EKK i sin tur, färgar ljudet.
V.H. Richard.
Hur kan man höra om något är transparent?
Då påstår man ju att det inte finns någon påverkan. Det går inte att bevisa.
Däremot kan man lyssna utan att ha upptäckt någon färgning.
Bill50x skrev:Richard skrev:Det är faktiskt BEVISAT att EKK inte färgar signalen, vilket ju innebär att kablar som låter annorlunda än EKK i sin tur, färgar ljudet.
Är det bevisat? Såvitt jag vet är "inga hörbara färgningar konstaterade" och det är något helt annat än "bevisat ofärgande". Fråga IÖ om du inte tror mig.
Testen med EKK gäller givetvis enbart i den aktuella uppsättningen av testapparater (i linje med de diskussioner som tidigare förts om f/e-lyssningens kvaliteter) och är inte allmängiltig.
Att med dessa tester och de reservationer som gjorts (av undertecknad och av f/e-lyssningens egna påskyndare) påstå att alla kablar som låter annorlunda än EKK är färgande är en grov överdrift.
/ B
Richard skrev:Harryup skrev:Richard skrev:Harryup skrev:Richard skrev:Det är faktiskt BEVISAT att EKK inte färgar signalen, vilket ju innebär att kablar som låter annorlunda än EKK i sin tur, färgar ljudet.
V.H. Richard.
Jo, i all ödmjukhet vill jag bestämt påstå att det kan man visst. Mycket enkelt dessutom.
Man jämför hur signalen låter före kabeln, detta får vara referens.
Sedan lyssnar man på hur musiken låter EFTER kabeln. Hör man någon skillnad har en försämring uppträtt i kabeln man provar.
Detta experiment kräver att man är två som testar. man tillverkar en adapterkabel, som man snabbt kan ansluta till den högtalare man lyssnar på. Detta är referensen. Sedan kopplar man in div. bluff och bågkablar, lampsladd och EKK mm. på adapterkabeln. Hör man ingen skillnad alls med den tillkopplade kabeln är kabeln hörbart transparent.
Man bör vara två stycken och utföra testen blint, samt koppla om minst tio gånger.
( Detta är ju io.f.sig ett mycket primitivt testande av kablar, men avslöjande. Dessutom kan vem som helst genomföra det!
LTS har mig veterligen testat kabeln MYCKET mera noggrant, och kommit fram till precis samma resultat, EKK är transparent vid rimliga kabellängder.)
Richard skrev:Nefilim skrev:matereo skrev:Nefilim skrev:
Det handlar ju, tyvärr inte om tro i just detta spörsmål.
Det är faktiskt BEVISAT att EKK inte färgar signalen, vilket ju innebär att kablar som låter annorlunda än EKK i sin tur, färgar ljudet.
Man kan ju t.ex. tro att jorden är platt, att bibeln är skriven av en gubbe med skägg på ett vitt moln, att 2+2 är fem osv.
Att man tror något gör ju inte automatiskt att det man tror är sant.
Tro kan man faktiskt göra om allt.
Ända tills man genom objektiva test kan se att ens tro var uppenbart felaktigt. Först då kan man ta ett steg till, till varaktig kunskap.
Finns det då någon som helst anledning till att använde en kabel som är sämre än EKK? Priset? Tror nog inte det.
Upplever man en försämring då man byter från dyra bluff och båg kablar till EKK skulle jag istället söka felet någon annanstans.
Kablarna är helt transparenta, och det låter sämre? Felet är då i signalkällan eller högtaleriet eller förstärkaren. Då blir man kanske tvungen att kolla dessa delar, det bästa är ju att man använder en bevisat transparent produkt. Något som man tyvärr inte kan läsa sig till i div. hifitidningar. Produkten bör vara F/E testat, åtminstone A/B testad av olika lyssnare, blint naturligtvis.
Sedan är det ofta - inte alltid, så att mycket dyra förstärkare färgar ljudet oacceptabelt från originalet. Tillverkarna vill ha ett " sound".
Exempel på detta är mycket dyra Marantzförstärkara, nästan alla rörförstärkare, m.fl.
Kom ihåg att kärleken till musiken bör vara större än passionen för kablarna. En kabel transporterar bara signalen. En kabel är inte intelligent eller musikalisk. En komponent kännetecknas ENDAST av dess tillkortakommanden. Så enkelt är det Faktiskt.se, men är kanske svårt att förstå om man investerat 100000 tals kronor på elektronik som uppenbarligen färgar ljudet på ett oacceptabelt sätt.
Så- tänk efter, alla ni som blivit lurade på dyra, färgande kablar, men inte insett det än: är jorden platt? Är 2+2= 5?
Läs gärna inlägget två gånger.
V.H. Richard.
Richard skrev:Det är ju självklart att om man jämför något som är bevisligen ofärgat mot något som låter annorlunda, att det som låter olikt referensen är en färgande/försämrande produkt! Vart tog logiken vägen, Bill?
matereo skrev:Richard skrev:Nefilim skrev:matereo skrev:Nefilim skrev:
Det är faktiskt BEVISAT att EKK inte färgar signalen, vilket ju innebär att kablar som låter annorlunda än EKK i sin tur, färgar ljudet.
Man kan ju t.ex. tro att jorden är platt, att bibeln är skriven av en gubbe med skägg på ett vitt moln, att 2+2 är fem osv.
Ända tills man genom objektiva test kan se att ens tro var uppenbart felaktigt. Först då kan man ta ett steg till, till varaktig kunskap.
Finns det då någon som helst anledning till att använde en kabel som är sämre än EKK? Priset? Tror nog inte det.
Upplever man en försämring då man byter från dyra bluff och båg kablar till EKK skulle jag istället söka felet någon annanstans.
Kablarna är helt transparenta, och det låter sämre? Felet är då i signalkällan eller högtaleriet eller förstärkaren. Då blir man kanske tvungen att kolla dessa delar, det bästa är ju att man använder en bevisat transparent produkt. Något som man tyvärr inte kan läsa sig till i div. hifitidningar. Produkten bör vara F/E testat, åtminstone A/B testad av olika lyssnare, blint naturligtvis.
Sedan är det ofta - inte alltid, så att mycket dyra förstärkare färgar ljudet oacceptabelt från originalet. Tillverkarna vill ha ett " sound".
Exempel på detta är mycket dyra Marantzförstärkara, nästan alla rörförstärkare, m.fl.
Kom ihåg att kärleken till musiken bör vara större än passionen för kablarna. En kabel transporterar bara signalen. En kabel är inte intelligent eller musikalisk. En komponent kännetecknas ENDAST av dess tillkortakommanden. Så enkelt är det Faktiskt.se, men är kanske svårt att förstå om man investerat 100000 tals kronor på elektronik som uppenbarligen färgar ljudet på ett oacceptabelt sätt.
Så- tänk efter, alla ni som blivit lurade på dyra, färgande kablar, men inte insett det än: är jorden platt? Är 2+2= 5?
V.H. Richard.
En massa gojja och strunt anser jag att det där ospecifierade färgar snacket är, när man tar det bortom personlig preferens, för personlig preferens är referens i allt annat än lab. och avhandlings sammanhang. Iaf. i musiklyssnings hänseende vågar jag med säkerhet säga. Kom inte och dyvla på folk uppfattningar som den värsta butiks-kabel-krängare. Jagskulle inte stå ut om Faktiskt blev ett forum för den absoluta sanningen i värsta Linn andan.
Själv anser jag att EKK och RG62 är oerhört bra kablar, även om jag inte använder EKK'n just nu.
Dags att sluta med allt sånt där "nähä du tänker/tycker/hör fel" snack och föra dialog för att upplysa varandra vidare. Andras nyfikenhet upphör oftast vid dagmatikens inträde glöm ej det!
Harryup skrev:Richard skrev:Harryup skrev:Richard skrev:Harryup skrev:Richard skrev:Det är faktiskt BEVISAT att EKK inte färgar signalen, vilket ju innebär att kablar som låter annorlunda än EKK i sin tur, färgar ljudet.
V.H. Richard.
Jo, i all ödmjukhet vill jag bestämt påstå att det kan man visst. Mycket enkelt dessutom.
Sedan lyssnar man på hur musiken låter EFTER kabeln. Hör man någon skillnad har en försämring uppträtt i kabeln man provar.
Detta experiment kräver att man är två som testar. man tillverkar en adapterkabel, som man snabbt kan ansluta till den högtalare man lyssnar på. Detta är referensen. Sedan kopplar man in div. bluff och bågkablar, lampsladd och EKK mm. på adapterkabeln. Hör man ingen skillnad alls med den tillkopplade kabeln är kabeln hörbart transparent.
Man bör vara två stycken och utföra testen blint, samt koppla om minst tio gånger.
( Detta är ju io.f.sig ett mycket primitivt testande av kablar, men avslöjande. Dessutom kan vem som helst genomföra det!
LTS har mig veterligen testat kabeln MYCKET mera noggrant, och kommit fram till precis samma resultat, EKK är transparent vid rimliga kabellängder.)
Och om båda färgar "lika mycket", hur skall du sortera bort det ifrån att ingen färgar?
Richard skrev:matereo skrev:Richard skrev:Nefilim skrev:matereo skrev:Nefilim skrev:
V.H. Richard.
En massa gojja och strunt anser jag att det där ospecifierade färgar snacket är, när man tar det bortom personlig preferens, för personlig preferens är referens i allt annat än lab. och avhandlings sammanhang. Iaf. i musiklyssnings hänseende vågar jag med säkerhet säga. Kom inte och dyvla på folk uppfattningar som den värsta butiks-kabel-krängare. Jagskulle inte stå ut om Faktiskt blev ett forum för den absoluta sanningen i värsta Linn andan.
Själv anser jag att EKK och RG62 är oerhört bra kablar, även om jag inte använder EKK'n just nu.
Dags att sluta med allt sånt där "nähä du tänker/tycker/hör fel" snack och föra dialog för att upplysa varandra vidare. Andras nyfikenhet upphör oftast vid dagmatikens inträde glöm ej det!
Tyvärr är det du skriver ren gallimatias från början till slut.
Bill50x skrev:Återigen; VEM har bevisat att EKK är ofärgande?
/ B
Nefilim skrev:Bill50x skrev:Återigen; VEM har bevisat att EKK är ofärgande?
/ B
Ingen! Men kritiken mot just EKK beror nog på att de som köpt högtalarkablar för 10 KKr + känner sig lurade, vilket gör att de aldrig kommer att erkänna det.. Vilket nedköp att erkänna att man blivit blåst på en massa pengar!
Bill50x skrev:Nefilim skrev:Bill50x skrev:Återigen; VEM har bevisat att EKK är ofärgande?
/ B
Ingen! Men kritiken mot just EKK beror nog på att de som köpt högtalarkablar för 10 KKr + känner sig lurade, vilket gör att de aldrig kommer att erkänna det.. Vilket nedköp att erkänna att man blivit blåst på en massa pengar!
Det är alltså inte bevisat att EKK är ofärgande, är det vad du säger? Så Richard har fel mao?
Själv tycker jag EKK är mycket prisvärda men synnerligen trista rent praktiskt. Skulle betala en bra slant för något smidigare och snyggare...
/ B
Vee-Eight skrev:Citera endast det som är nödvändigt, använd inte citera-knappen som svarsknapp.
Nefilim skrev:Bill50x skrev:Återigen; VEM har bevisat att EKK är ofärgande?
/ B
Bill50x skrev:Nefilim skrev:Nej, nej, nej..Jag anser att just EKK är helt ofärgande!!
Just det. Du anser så. Men det är inte bevisat.
/ B
Richard skrev:Tyvärr är det du skriver ren gallimatias från början till slut.
" Pesonligt tyckande" gör ju inte att 2+2=5 , som du nu insinuerar,kanske kan vara sant.
PEGE skrev:Richard:Man jämför hur signalen låter före kabeln, detta får vara referens.
Får inte i hop det här riktigt, hur kopplar man för att höra hur det låter före kabeln, efter kabeln är ju lite enklare att förstå.....
PEGE skrev:PEGE skrev:Richard:Man jämför hur signalen låter före kabeln, detta får vara referens.
Får inte i hop det här riktigt, hur kopplar man för att höra hur det låter före kabeln, efter kabeln är ju lite enklare att förstå.....
Kan du svara på min fråga Richard?
Koffe skrev:Richard skrev:Tyvärr är det du skriver ren gallimatias från början till slut.
" Pesonligt tyckande" gör ju inte att 2+2=5 , som du nu insinuerar,kanske kan vara sant.
Tänk på att "transparens" inte är ett axiom. Att välja "transparens" som mål när man bygger sin anläggning är i sig själv en preferens. Där av följer att "transparent" inte nödvändigt är "bättre" än färgande. It's in the eye [ear] of the beholder.
Tillbaka till EKK- känner du dej säker på att det är den bästa kabeln eller bara att den är transparent?
Richard skrev:Nödvändigt för att du skall förstå att vissa saker, om man vill komma ett så sant ljud, troget " high fidelity", faktiskt.se ,kan bevisas rent objektivt! Det är inget konstigt med det!
Vissa saker kan bevisas. det är INTE frågan om personligt tyckande och smak. EKK är ofärgande vid rimliga längder.
Sedan är det NATURLIGTVIS så att det står var och en helt fritt att krydda sin anläggning med diverse försämringar, i form av apparater/kablar som försämrar signalen i olika grad.
Eftersom undertecknad själv genomgått en hifiresa från det ena till det andra hållet, vet jag numera att vägen till en sann återgivning av originalet i hemmiljö står att finna med ofärgade produkter. Inget konstigt alls med detta!
Bill50x skrev:Richard skrev:Nödvändigt för att du skall förstå att vissa saker, om man vill komma ett så sant ljud, troget " high fidelity", faktiskt.se ,kan bevisas rent objektivt! Det är inget konstigt med det!
Vissa saker kan bevisas. det är INTE frågan om personligt tyckande och smak. EKK är ofärgande vid rimliga längder.
Sedan är det NATURLIGTVIS så att det står var och en helt fritt att krydda sin anläggning med diverse försämringar, i form av apparater/kablar som försämrar signalen i olika grad.
Eftersom undertecknad själv genomgått en hifiresa från det ena till det andra hållet, vet jag numera att vägen till en sann återgivning av originalet i hemmiljö står att finna med ofärgade produkter. Inget konstigt alls med detta!
1) Det är INTE bevisat att EKK är ofärgande. Att kabeln inte hörbart färgar i en given setup är en annan sak.
2) "Krydda" är inte liktydigt med försämringar.
3) Din Hifi-resa kanske bara är halvvägs just nu? Vad du vet idag kanske inte är en sanning i morgon?
DU påstår att EKK är bevisligen ofärgande. Vilken test eller vilka kriterier har du som stöd för den bedömningen?
/ B
Richard skrev:Bill50x skrev:1) Det är INTE bevisat att EKK är ofärgande. Att kabeln inte hörbart färgar i en given setup är en annan sak.
3) Din Hifi-resa kanske bara är halvvägs just nu? Vad du vet idag kanske inte är en sanning i morgon?
DU påstår att EKK är bevisligen ofärgande. Vilken test eller vilka kriterier har du som stöd för den bedömningen?
1. Du har fel.
3. Sant.
PEGE skrev:Richard,
Jag har läst dina inlägg, men det jag citerade förstod jag inte riktigt ,dvs.
hur man lyssnar på ljudet innan kabeln, vad jag förstår så behövs det en högtalare för att det ska höras något...
Jag kanske bara missuppfattar ditt inlägg, så vill du förklara så är jag tacksam.
Bill50x skrev:Richard skrev:Bill50x skrev:1) Det är INTE bevisat att EKK är ofärgande. Att kabeln inte hörbart färgar i en given setup är en annan sak.
1. Du har fel.
3. Sant.
1) Vari ligger mitt fel? Och det leder till den obesvarade frågan; I vilket sammanhang är EKK bevisat ofärgande?
/ B
Richard skrev:Enligt LTS tester är den det.
Richard skrev:PEGE skrev:Richard,
hur man lyssnar på ljudet innan kabeln, vad jag förstår så behövs det en högtalare för att det ska höras något...
Jag kanske bara missuppfattar ditt inlägg, så vill du förklara så är jag tacksam.
.... man använder en adapterkabel, detta är referensen. Denna kan man snabbt koppla in í högtalaren. Denna kabel kan vara precis så lång att den når från förstärkeri till högtalaren. Sedan kopplar man på ( på adapterkabeln, alltså ) diverse andra kablar ( som man önskar testa om dom gör att signalen låter annorlunda än adapterkabeln allena). Hörs det ingen som helst skillnad på t.ex. 2 meter EKK, 1,5 mm versus adapterkabeln allena, i blindtest förstås, är kabeln hörbart ofärgande, i vart fall i denna uppsättning förstärkeri och högtalare.
dwain1 skrev:ja jag har kollat vad det är för kabel det är transparent för 1000kr metern. 3dje gången jag svarar på det hehe.
PEGE skrev:Richard,
Bara söka på forumet, om man är intresserad.
Ett tips, man använder brus som är mycket lättare att höra att det påverkar sen tar man olika längder av samma kabel och jämför.
Richard skrev:Jag vill inte att du skall bli mer förbannad än nödvändigt, matereo!
Nödvändigt för att du skall förstå att vissa saker, om man vill komma ett så sant ljud, troget " high fidelity", faktiskt.se ,kan bevisas rent objektivt! Det är inget konstigt med det!
Richard skrev:Kabelbranschen är en, för tillverkarna, oerhört lukrativ branch, med oerhörda avanser för företagen. Detta för att lurendrejeri av konsumenten snarare är legio än undantag.
Richard skrev:Därför måste jag ju få upplysa om detta, om folk blir förbannade ber jag litet försiktigt om ursäkt för detta. Men, de som anser att jorden är platt , eller insinuerar det, måste påtalas att dom tyvärr har fel
Sedan är det NATURLIGTVIS så att det står var och en helt fritt att krydda sin anläggning med diverse försämringar, i form av apparater/kablar som försämrar signalen i olika grad..
Richard skrev:Eftersom undertecknad själv genomgått en hifiresa från det ena till det andra hållet, vet jag numera att vägen till en sann återgivning av originalet i hemmiljö står att finna med ofärgade produkter. Inget konstigt alls med detta.
matereo skrev:Här är jag med dig, fast det finns an massa andra områden som. tex kontakter, pickuper och tonarmar där bondfångeriet är väldans utbrett med.
subjektivisten skrev:dwain1 skrev:ja jag har kollat vad det är för kabel det är transparent för 1000kr metern. 3dje gången jag svarar på det hehe.
Menar du att du förstärkaren och högtalaren använder sig av transparent kablar i deras konstruktioner för 1000 kr metern?
dwain1 skrev:äsh jag bara skojar med dig. hehe jag fick kablarna gratis till högtalarna filterna är orginal hehe.
Richard skrev:Hörs det ingen som helst skillnad på t.ex. 2 meter EKK, 1,5 mm versus adapterkabeln allena, i blindtest förstås, är kabeln hörbart ofärgande, i vart fall i denna uppsättning förstärkeri och högtalare.
PEGE skrev:Richard skrev:PEGE skrev:Richard,
.... man använder en adapterkabel, detta är referensen. Denna kan man snabbt koppla in í högtalaren. Denna kabel kan vara precis så lång att den når från förstärkeri till högtalaren. Sedan kopplar man på ( på adapterkabeln, alltså ) diverse andra kablar ( som man önskar testa om dom gör att signalen låter annorlunda än adapterkabeln allena). Hörs det ingen som helst skillnad på t.ex. 2 meter EKK, 1,5 mm versus adapterkabeln allena, i blindtest förstås, är kabeln hörbart ofärgande, i vart fall i denna uppsättning förstärkeri och högtalare.
Vad är det för typ av adapterkabel?
Är adapterkabeln alltid inkopplad, och de kablar som ska testas kopplas mellan adapterkabel och högtalare?
Då behöver jag ca. 1,8 meter adapterkabel per sida, därefter kopplar jag på de utvalda kablar som jag vill testa, oftast då 2,5 metersvarianter, så det blir 4,3 meter kabel per kanal med andra ord.
Hur som helst, nu fattar jag hur du menar, tack för svaret.
lasselite skrev:Richard: Du har fel. Jag är på din linje, men nu har du fel.
Dwain: Du vill att man ska få tro på skillnader mellan kablar. Men jag får uppfattningen att du inte tycker man ska få tro att det inte är det...
Gör ett BT. Det kostar dig inget, och det är lite kul. Finns en tråd om hur man kan gå tillväga. Lycka till!
LypsylateX skrev:Richard skrev:Hörs det ingen som helst skillnad på t.ex. 2 meter EKK, 1,5 mm versus adapterkabeln allena, i blindtest förstås, är kabeln hörbart ofärgande, i vart fall i denna uppsättning förstärkeri och högtalare.
Jag lägger mig inte i sakfrågan, men var snäll att sluta använda uttrycket "hörbart ofärgande". Använd "ej hörbart färgande" istället, ety det första påståendet är fel, och det andra är korrekt.
Bättre ändå är något i still med "vid den kopplingen lyckades jag ej detektera färgning". Färgning finns givetvis alltid, frågan är bara om man klarar av att detektera den med öronen.
theSaint skrev:Alltså!!
Lång tråd detta. Jag använder EKK. Jag har aldrig blindlyssnat kablar. Tydligen kan man höra skillnad. Var lämnar det oss?
Ifall det nu är skillnad mellan kablar, så borde man ju få med artickelnr på kabel som användes vid framtagandet av en högtalare. Tur för dom som har Ino högtalare. Där antar jag att alla vet vilken kabel som skall användas, för att det som kommer in i högtalaren, skall komma ut så som det är tänkt. Ägare av högtalare där det saknas vägledning måste således ta sig igenom högtalarkabelträsket tills man hittar en kabel som får högtalaren att låta bra.
Eller pratar vi om så små skillnader att denna tråden kan självdö?
Haakan_W skrev:det jag undrar litegrann är förstås...ni som gillar att byta kablar å köpa dyrare och dyrare eller nåt...har ni testat byta ut elementen i era talare mot nånting annat? för det kommer låta annorlunda jag lovar
Haakan_W skrev:ok vi stryker priset det va lite under bältet...
mayro varför har du aldrig testat byta element?
Mayro skrev:Haakan_W skrev:ok vi stryker priset det va lite under bältet...
vem har sagt jag aldrig har gjort det haakan
theSaint skrev:HarryUp:
Tror du på det själv?
Du begriper väl att det ligger utanför tillverkarens kontroll. Däremot att rekommendera en kabel är väl rimligt.
Haakan_W skrev:Mayro skrev:Haakan_W skrev:ok vi stryker priset det va lite under bältet...
vem har sagt jag aldrig har gjort det haakan
jag vet att du bytt basen på dom där du hade...men det var ju en fabriksmodd..det räknas inte
Dwain: Du vill att man ska få tro på skillnader mellan kablar. Men jag får uppfattningen att du inte tycker man ska få tro att det inte är det...
perstromgren skrev:Det har i många år funnits en pott på mer än USD 4000:- på rec.audio.high-end(*), som kunnat inhöstas av den som kan höra skillnad på två kablar i egen hemmiljö under dessa förutsättningar:
1. Skillnaden mellan bägge kablarna ska vara mindre än 0.1dB i audioområdet mätt in situ på mottagande enhets terminaler
2. Hörbarheten ska bevisas med ABX-test med 16 av 20 rätt
3. Testet ska vara dubbelblint
Ingen har under dessa år klivit fram och velat göra anspråk på pengarna genom att utföra testet praktiskt. Ingen.
*) Ref: rec.audio.high-end (med sökord)
Max_Headroom skrev:perstromgren skrev:Det har i många år funnits en pott på mer än USD 4000:- på rec.audio.high-end(*), som kunnat inhöstas av den som kan höra skillnad på två kablar i egen hemmiljö under dessa förutsättningar:
1. Skillnaden mellan bägge kablarna ska vara mindre än 0.1dB i audioområdet mätt in situ på mottagande enhets terminaler
Ingen har under dessa år klivit fram och velat göra anspråk på pengarna genom att utföra testet praktiskt. Ingen.
Varför inte det? Med 0,1dB som tillåten avvikelse kan det kanske gå att höra skillnad med rätt material (musik eller konstruerad mätsignal).
En bra dag alltså.
perstromgren skrev:Max_Headroom skrev:perstromgren skrev:Det har i många år funnits en pott på mer än USD 4000:- på rec.audio.high-end(*), som kunnat inhöstas av den som kan höra skillnad på två kablar i egen hemmiljö under dessa förutsättningar:
Varför inte det? Med 0,1dB som tillåten avvikelse kan det kanske gå att höra skillnad med rätt material (musik eller konstruerad mätsignal).
En bra dag alltså.
Tja, kontakta Stewart Pinkerton och fråga, anbudet gäller säkert fortfarande!
Max_Headroom skrev:Hmm, står det kvar i vinter och jag inte har något annat för mig kanske jag gör ett försök, men jag vill i så fall utnytja hela toleransen. Åsså vill jag testa en bra kabel mot en som påverkar, någon med ledarna väldigt brett isär, helst ska + och - inte sitta ihop alls. Då blir det mycket lättare. Testa EXX mot lampsladd t.ex. känns helt meningslöst.
Ett uselt slutsteg som är känsligt för reaktiva laster vill jag också ha.
perstromgren skrev:Max_Headroom skrev:Hmm, står det kvar i vinter och jag inte har något annat för mig kanske jag gör ett försök, men jag vill i så fall utnytja hela toleransen. Åsså vill jag testa en bra kabel mot en som påverkar, någon med ledarna väldigt brett isär, helst ska + och - inte sitta ihop alls. Då blir det mycket lättare. Testa EXX mot lampsladd t.ex. känns helt meningslöst.
Tror du att du med dessa förutsättningar fortfarande håller dig inom 0.1dB i skillnad på högtalarterminalerna? I så fall, go ahead!
Max_Headroom skrev:perstromgren skrev:Max_Headroom skrev:Hmm, står det kvar i vinter och jag inte har något annat för mig kanske jag gör ett försök, men jag vill i så fall utnytja hela toleransen. Åsså vill jag testa en bra kabel mot en som påverkar, någon med ledarna väldigt brett isär, helst ska + och - inte sitta ihop alls. Då blir det mycket lättare. Testa EXX mot lampsladd t.ex. känns helt meningslöst.
Tror du att du med dessa förutsättningar fortfarande håller dig inom 0.1dB i skillnad på högtalarterminalerna? I så fall, go ahead!
Ja, om man bara mäter vid en frekvens, t.ex 1kHz. Det var väl liksom poängen. Hur ska jag annars kunna klara testet om man inte inducerar fel på ena alternativet?
Koffe skrev:perstromgren skrev:Finns det skillnader kan vi lägga kablarna som inte är "raka" åt sidan.
Du verkar lite uppskruvad så jag skall gå varligt fram.
Varför skall de läggas åt sidan?
perstromgren skrev:Det är nog dags att någon tidning tar sig modet att mäta frekvenskurva i typisk installation för att se om det finns skillnader. Detta har kanske gjorts (Audio Critic? MoLT?) men jag har inte läst sådan data. Finns ingen skillnad kan vi äntligen lägga debattten åt sidan. Finns det skillnader kan vi lägga kablarna som inte är "raka" åt sidan.
Harryup skrev:perstromgren skrev:
Är det bara frekvensgång vi skall mäta? Kan en krokig frekvensgång med låg dist låta bra, kan en rak frekvensgång med hög dist låta bra?
Vet vi att alla anläggningar mår bra av att kabeln har rak frekvensgång ?
Piotr skrev:Något svar från Randi? *nyfiket väntandes*
Stereophile har gjort det en gång, så vitt jag vet. Det var John Atkinson som blev nyfiken när Michael Fremer om ett par signalkablar sade att de stod för "one of the greatest technological breakthroughs in high-performance audio that I have experienced in my audiophile lifetime".perstromgren skrev:Det är nog dags att någon tidning tar sig modet att mäta frekvenskurva i typisk installation för att se om det finns skillnader. Detta har kanske gjorts (Audio Critic? MoLT?) men jag har inte läst sådan data.
Almen skrev:"Problemet" med Randis utmaning är att den riktar in sig på "paranormal claims", och det är ju inte direkt vad Piotr har eftersom han säger att han är övertygad om att det finns en vetenskaplig förklaring.
Almen skrev:Det visade sig att kablarna (som var aktiva) dels genererade ett brus som var hörbart på lyssningsplats, dels hade en baspuckel i frekvenskurvan, ett S/N på 73 dB, samt introducerade en distorsion på ungefär 1%.
Almen skrev:JA avslutar: "no matter what someone might think of its sound—and Michael Fremer is one the most skilled listeners I know of—I really don't see how the CyberLight P2A and Wave cables can be recommended."
Almen skrev:
Det visade sig att kablarna (som var aktiva) dels genererade ett brus som var hörbart på lyssningsplats, dels hade en baspuckel i frekvenskurvan, ett S/N på 73 dB, samt introducerade en distorsion på ungefär 1%.
Almen skrev:Stereophile har gjort det en gång, så vitt jag vet. Det var John Atkinson som blev nyfiken när Michael Fremer om ett par signalkablar sade att de stod för "one of the greatest technological breakthroughs in high-performance audio that I have experienced in my audiophile lifetime".perstromgren skrev:Det är nog dags att någon tidning tar sig modet att mäta frekvenskurva i typisk installation för att se om det finns skillnader. Detta har kanske gjorts (Audio Critic? MoLT?) men jag har inte läst sådan data.
Det visade sig att kablarna (som var aktiva) dels genererade ett brus som var hörbart på lyssningsplats, dels hade en baspuckel i frekvenskurvan, ett S/N på 73 dB, samt introducerade en distorsion på ungefär 1%.
JA avslutar: "no matter what someone might think of its sound—and Michael Fremer is one the most skilled listeners I know of—I really don't see how the CyberLight P2A and Wave cables can be recommended."
Den här artikelserien i Stereophile innehåller för mig essensen av kabeldiskussionen.
phon skrev:Almen skrev:
Ungefär som en High-end rörförstärkare alltså. Dom brukar vara behagliga att lyssna på.
perstromgren skrev:Almen skrev:"Problemet" med Randis utmaning är att den riktar in sig på "paranormal claims", och det är ju inte direkt vad Piotr har eftersom han säger att han är övertygad om att det finns en vetenskaplig förklaring.
Om han är övertygad om det, kan vi väl få ta del av den, så att vi kan diskutera den och pröva hypotesen? Kan vi det, Peter?
Piotr skrev:
Mina hypoteser när det gäller högtalarkblar är:
-Frekvensgångsskillnader som mot mitt vetande är så pass stora att man hör dom.
-Problem i förstärkaren med kapacitiv belastning.
-Instrålning av RF via kablen
-Hörbarhet av de svaga olinjäriteter som finns i kablar i synnerhet med mångtrådig uppbyggnad. Kanske någon modulationseffekt som ett resultat av flera olinjäriteter.
/Peter
perstromgren skrev:
3. Instrålning av RF låter märkligt i mina öron, beroende på att impedansnivåerna är så små, milliohm respektive några ohm. Om det är ett problem, borde det väl höras om man kortsluter högtalarkabeln i förstärkaränden och bara lyssnar på resultatet? Eller borde det inte det? Kan signalen på något sätt driva förstärkarutgången, så att förstärkaren påverkas?
phon skrev:perstromgren skrev:
3. Instrålning av RF låter märkligt i mina öron, beroende på att impedansnivåerna är så små, milliohm respektive några ohm. Om det är ett problem, borde det väl höras om man kortsluter högtalarkabeln i förstärkaränden och bara lyssnar på resultatet? Eller borde det inte det? Kan signalen på något sätt driva förstärkarutgången, så att förstärkaren påverkas?
Impedansen behöver inte vara låg för radiofrekvens bara för att den är det för audiofrekvens. Om en kabelsnutt är jordad (RF) i en ände så är impedansen (RF) närmast oändlig en 1/4 våglängd därifrån. RF är lurigt.
Å andra sidan, instrålning i högtalarkabel?
Det borde inte rimligen kunna påverka ett slutsteg på utgången om det är någorlunda vettigt utfört.
Det behövs dessutom fältstyrkor så att man knappast vill bo på det stället heller.
Allt annat i huset är säkert redan utstört då, det spelar i spisen och väsnas i telefonsvararen. Rakapparaten går utan batteri och flickvännens vibrator håller fel hastighet.
Bor man i sån miljö håller man inte på med byte av högtalarkablar, då försöker man att överleva så gott det går genom att skärma huset eller nåt.
.
Richard skrev:Den visar också att man knappast kan lita på öppna lyssningar, likt denna första del av artikeln. Inte om man vill veta hur det egentligen förhåller sig.
Piotr skrev:
"Prestige-placebo" är jag nog immun mot..
Redigt. Får man säga emot?
1. FK-skillnader är ju väldigt lätt att mäta, så det kan man ju konstatera förekomsten av lätt.
2. Ostabil förstärkare låter ju otrevligt, är det vanligt? Är inte det ett fel, i så fall? Hur testar man sådant?
3. Instrålning av RF låter märkligt i mina öron,
4. Olinjära kablar, finns sådana som inte är konstruerade för att vara olinjära?
Martin skrev:Jag tror ärligt talat att om man tror att man är immun mot placebo så är man definitivt mottaglig för den. Risken är överhängande.
Det brukar ju oftast vara de som är säkrast på att de hör det de hör som misslyckas att visa det i blindtester.
Jag vet att det är många som tänker sådär som du och ändå är svårt placebodrabbade, just för att de tänker att de inte kan vara drabbade.Vad har jag för intresse i att höra skilnad mellan två snorbilliga kablar från min hink?
Jag bryr mig inte ett smack om prestige, status och pengar i sådana här sammanhang. Jag lyssnar och bedömmer. Antingen finns där en skillnad eller så finns den ej. Oavsett vad för komponenter eller länkar i kedjan man byter ut.
Notera också att jag var skeptiker (om än något mer ödmjuk än många andra..) flera år och hörde INTE skillnad mellan de kablar jag testade trots att de jag lånade hem skulle vara mycket bättre och rosats i tester. Varför funkade inte placebon då?
Jag vet att det är många som tänker sådär som du och ändå är svårt placebodrabbade, just för att de tänker att de inte kan vara drabbade.
Varför funkade inte placebon när du var skeptiker, det är väl givet varför? Du trodde inte att du kunde höra skillnad heller.
Intresset att höra skillnad har alla audiofiler/hifiintresserade. Det är drivkraften.
Givetvis kan den drivkraften påverka en att uppleva skillnader som inte finns där om man inte kalibrerar sig för att verkligen höra skillnader som man vet finns (blindtesta).
Martin skrev:Jag tror ärligt talat att om man tror att man är immun mot placebo så är man definitivt mottaglig för den. Risken är överhängande.
Det brukar ju oftast vara de som är säkrast på att de hör det de hör som misslyckas att visa det i blindtester.
Piotr skrev: Vare sig när det gäller rumsbehandling med åtta RPG basabsorbenter, sex Svanå diffusorer samt fyra kvadratmeter bredbandsabsorbtion (utöver vanligt möblemang...
Om du inte var intresserad av att höra skillnader, varför testar du då olika saker? Någon som inte är audiofil är ju typiskt någon som inte är intresserad. Testar man saker är det ju för att man är intresserad av att höra skillnader är man inte det så spelar det ju ingen roll!Helt fel. Jag har inget intresse i att höra skillnad. Däremot undersöker jag om skillnader finns i vissa fall. Jag önskar tvärtom att INTE höra skillnad mellan olika produkter.. det skulle ju göra det hela mycket enklare.
Max_Headroom skrev:Piotr skrev: Vare sig när det gäller rumsbehandling med åtta RPG basabsorbenter, sex Svanå diffusorer samt fyra kvadratmeter bredbandsabsorbtion (utöver vanligt möblemang...
Naturligtvis. Skilnaderna har ju en fysisk orsak.
Martin skrev:Om du inte var intresserad av att höra skillnader, varför testar du då olika saker? Någon som inte är audiofil är ju typiskt någon som inte är intresserad. Testar man saker är det ju för att man är intresserad av att höra skillnader är man inte det så spelar det ju ingen roll!Helt fel. Jag har inget intresse i att höra skillnad. Däremot undersöker jag om skillnader finns i vissa fall. Jag önskar tvärtom att INTE höra skillnad mellan olika produkter.. det skulle ju göra det hela mycket enklare.
Varför berätta här om att du hört skillnad om det inte spelar någon roll för din del och det inte ligger någon som helst prestige i det?
Tycker du inte att det är kul/intressant/givande på något sätt när du hör en skillnad? Det är ju de positiva känslorna som utgör en del av drivkraften att leta efter nya skillnader.
Piotr skrev:
Gå å hoppa på IÖ också.. han har ju nyligen berättat att i vissa fall har han varit med om att folk kunnat skilja kablar åt även de fall man i princip inte haft anledning att tro att så skulle kunna vara möjligt med obetydliga skillnader i R-C-L. Ingen reagerade på det det tror jag.. jag frågade om vi kunde få veta lite mer men han har inte svarat på det än.
/Peter
Max_Headroom skrev:Piotr skrev:
Gå å hoppa på IÖ också.. han har ju nyligen berättat att i vissa fall har han varit med om att folk kunnat skilja kablar åt även de fall man i princip inte haft anledning att tro att så skulle kunna vara möjligt med obetydliga skillnader i R-C-L. Ingen reagerade på det det tror jag.. jag frågade om vi kunde få veta lite mer men han har inte svarat på det än.
/Peter
Jag antar att IÖ gjorde testet blint. Då är i alla fall placeboeffeketen borta. Upplvedskilnad = fysisk orsak.
Öppet test = upplevd skilnad kan ha fysiskt ursprung eller annt ursprung. Testen säger väldigt lite, om inte det som testas är ganska extremt.
Det handlar om metod, inte person. Ett öppet test som IÖ gör är inte värt något mer än någon annans öppna tester. Inte för mig i alla fall.
Piotr skrev:Därav blir din tidigare post löjligt provokativ i mina ögon... dvs. du väljer bort delen om kablar där du skriver att det finns fysiska förklaringar... det gör det ju också när det handlar om kablar som låter olika.. oavsett anledning. Finns inga fysiska skillnader så finns det ju ingen möjlighet att höra skillnad.
Piotr skrev:Martin skrev:Jag tror ärligt talat att om man tror att man är immun mot placebo så är man definitivt mottaglig för den. Risken är överhängande.
Å ändå vågade du inte slänga upp 100 kakor på bordet för att dra brallorna av mig?
/Peter
subjektivisten skrev:Vi lär ju märka om du är påverkad av placebo eller inte snart om vi kunde få ihop ett blindtest.
Martin skrev:Mayro: Jag har bara ifrågasatt piotrs påstående att han inte kan vara påverkad av placebo. Jag har aldrig sagt eller ens antytt att han skulle "vara full av placebo". För allt jag vet så kan det vara så att piotr hör precis det han upplever att han hör, det vet jag inget om.
Mayro skrev:Martin skrev:Mayro: Jag har bara ifrågasatt piotrs påstående att han inte kan vara påverkad av placebo. Jag har aldrig sagt eller ens antytt att han skulle "vara full av placebo". För allt jag vet så kan det vara så att piotr hör precis det han upplever att han hör, det vet jag inget om.
varför skall du i din roll som moderator syssla med ifrågasätta piotrs trovärdighet för? Har han sagt han INTE agerar utifrån prestige placebo så är det väl så.Eller vad menar du egentligen...
![]()
Det är inte i min roll som moderator som jag diskuterar hifi. Jag borde ha all rätt i välrden att tycka precis vad jag vill om hifi. Om du tycker det är ett problem att moderatorer får tycka vad de vill om hifi så får du ta upp det som en synpunkt under "kommentarer och synpunkter". Det hör inte hit i tråden.
/Martin
Piotr skrev:Nä varför tror du det?
Martin skrev:Du adresserar mig som moderator och jag svarar. Dessutom är det som sagt off topic. Du får ta det i en ny tråd. Du kanske ska fråga piotr (personligen i ett PM) vad han tycker om att jag diskuterar med honom. Det verkar ju bara vara du som har problem med det.
/Martin
subjektivisten skrev:Piotr skrev:Nä varför tror du det?
För då ser vi om du skiljer dessa skillnader du säger dig höra, blint.
Piotr skrev:Njae..De skillnader som jag upplevt kan vi ju inte återskapa med mindre än att den anläggningen återskapas och samma musikmaterial osv. väljs ut och det är ju det jag sagt att jag inte har tid med.
subjektivisten skrev:Piotr skrev:Njae..De skillnader som jag upplevt kan vi ju inte återskapa med mindre än att den anläggningen återskapas och samma musikmaterial osv. väljs ut och det är ju det jag sagt att jag inte har tid med.
Inte tid? Du gjorde väl nyss en tråd om detta med vadslagning?
IngOehman skrev:Kort sagt - det enda du visar med det du skriver är att du inte vill visa
att det är som du säger...
![]()
Inte med mindre än att någon måste skaffa fram 100 000:- och sätta
dem på spel.
Det lär inte hända, så du lär slippa visa.
Dessvärre
styrker det tesen att det är placebo inblandat, och att du i varje fall
undermedvetet vet om det. Annars finns det väl inget skäl för dig att
slingra dig på det här viset?
Är den som kräver av andra att slänga upp 100 000:- (!) en person som
vill visa att han kan höra skillnad, eller är det en person som vill slippa
visa det?
Rätt lätt att svara på va?
Tror för övrigt att rätt många läser de inlägg som påminner om placebo-
effekten helt felaktigt. Placebo-effekten är inte ett bevis MOT någon.
Det är en faktor som gör att man inte kan veta varken hit eller dit!
Det går helt enkelt inte att utesluta placeboeffekten med mindre än att
man undersöker saker vetenskapligt - hur gärna man än vill skaffa sig
åsikter baserade på en känsla av förtroende för någon.
Ingen säger (så vitt jag har sett) att du har fel Piotr - bara att det inte
går att veta om det du säger att du hör är orsakat av placebo.
Förstår du skillnaden?
Förstår du också varför man inte varken kan eller får dra vetenskapliga
slutsatser baserade på huruvida man "har förtroende" för en enskild
persons overifierade påståenden?
Hur som helst: Om du är intresserad av att undersöka det så säg bara
till! Jag ställer upp (men det skrev jag ju redan i mitt första inlägg om
detta).
Per: there's no "audio challenge" as such, but only the regular JREF challenge. We only accept a technical-aspect challenge when it would be paranormal, if true - for example, that vinyl can be "demagnetized," as once claimed by Fremson, the audio "expert."
James Randi
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster