Fördomsfulla individer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanB

Fördomsfulla individer

Inläggav StefanB » 2004-10-16 16:57

Med risk för att få höra att jag representerar www.hifihandlarforum.nu, Audionörd, mfl så måste jag ändå göra ett inlägg på detta forum. (nämnda öknamn är plockade ur trådar på detta forum). Jag är ingen regelbunden Faktiskt besökare och då jag läser något så brukar det vara DIY sidorna. De senaste dagarna har jag dock tittat lite i andra trådar och nu känner jag att jag blir förbannad. Varför, jo för att här finns det så otroligt fördomsfulla individer och dessa härjar fritt påhejade av andra likasinnade.

Givetvis inser jag att detta kommer att slå tillbaks på mig å det kraftigaste, men det kan jag ta.

Några exempel. Hifi + skulle köra ett blindtest av kablar. Tråden växer sig 12 sidor lång med en massa dumheter och spekulationer INNAN NÅGON ENS LÄST TIDNINGEN. Helt makalöst, man blir stum av häpnad.

ECO 3 tråden är ett annat exempel. Visst, Nordost tjänar pengar på vätskan och de säger givetvis inte vad den innehåller. Audionord tjänar också en slant och alla handlare som säljer den också. Det är mycket möjligt att Ajax antistatvätska fungerar lika bra eller dåligt till en tiondel av priset. Rusta eller Överskottlagret kanske har ett alternativ till än bättre pris. Det som upprör mig är att denna produkt döms ut, förlöjligas osv av personer som inte har någon som helst erfarenhet av produkten. Givetvis påhejade av andra med samma inställning. De få som säger att de testad vätskan och den gjorde en skillnad, kanske till och med till det bättre, ignoreras i princip och häxjakten fortsätter.

Denna fördomsfulla häxjakt gäller alla annorlunda produkter som Shakti, Bybees, mm och det gäller även mer vanliga produkter som kablar, nätkablar, mm.

Jag kan bara instämma i att man bör ha en viss skepsis då man provar diverse ”ormoljor” men man skall också ha ett öppet sinne och våga lita det man hör. Om man dömer ut något utan att ha någon erfarenhet av det så är det enligt mig ett tecken på fördomsfull dumhet.

Jag kommer inte till någon mer slutsats i denna tråd, det får ni komma fram till själva. Min förhoppning är att ni som dömer saker utan att ha erfarenhet av dem själv inser hur dumt detta är och kanske ändrar inställning. Ni kanske kan upptäcka nya dimensioner i ert hifi liv på det sättet. Tänk vad ni kan ha missat. Och om ni upptäcker att ni inte hör någon skillnad efter att ha behandlat era skivor med ECO3, eller bytt nätkablar, ja då har ni i alla fall er erfarenhet av det ni talar om och erfarenhet gör att i alla fall jag sätter en större tilltro till det ni skriver.

Tack för ordet

StefanB

Bytte ut ett för kraftfullt ord
/naqref

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-16 17:03

Det var ett nyktert inlägg. Varför skulle du bli anfallen, förstår jag inte.
Huka inte i onödan

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-16 17:07

mmm....

Jag tycker det diskuteras och inte TOTALT 'dömms ut'. På ett forum ska man ju diskutera och det finns folk som tycker vätskan gör skillnad, därbland jag själv. Klart vissa blir irriterade när andra inte tycker som en själv. Men det kanske inte är deras problem... ;) Jodå, jag har också varit irriterad emellaåt. Tro mig! Men! Det är fortfarande ett forum och inte ett uppslagsverk för sanning.

Sen har jag det nya numret av HiFi-plus hemma. Jag försöker fortfarande att förstå till 100% hur 17 de lagt upp blindtesten. Det är ju inte ett standard blindtest direkt.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-10-16 17:25

Om jag gjort ett likadant inlägg fast tvärtom* på det där handlarforumet som alla pratar om, hur länge hade det då legat kvar tror ni? 2min, eller kanske 5.... :) :wink:

*häxjakt på ingenjörer, förlöjligande av vetenskap m.m.

edit: tycker att det är bra med olika forum och man behöver väl inte bli arg för att många folk på ett forum inte tycker likadant som en själv?...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-16 17:32

Vad är det för skillnad på transparent-trådens innehåll här och på transparent-tråden på hififorum.nu, förutom att tråden fortfarande inte är låst här? Var dessa människor mindre fördomsfulla?

Själv tror jag att det finns en nyttig blandning av folk på den här sajten. Allt från de som sysslar med ljud/musik professionellt till sånna som jag, alltså glada amatörer. 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 17:37

Hej!

Om du läst trådarna nogrannare hade dina frågor här ovan besvarats sig själva! Du samt andra
förespråkare av esoteriska (m.a.o. dyyra) Hifitillbehör tycka på ett sätt, dem som p.g.a motsatt
åsikt blivit A*vstängda ifrån HF.nu o b.l.a. därav istället skriva om sådant här... tyckA*nnorlunda!

A*ccepterar till fullo din rätt att få tycka precis som du vill om precis vad du vill o att dessutom
(här)) faktiskt.se uti skrift även vara tillåten att kunna uttrycka detta tyckande!

A*ngående esoteriska (m.a.o. dyyra) Hifitillbehör tyckA* precis tvärtemot det som du tycka!

A*ccepterar du A*´s fulla rätt att få tycka precis som A* vill om precis vad A* vill samt att
dessutom (här)) faktiskt.se uti skrift även vara tillåten att kunna uttrycka detta tyckande!?

fördomsfulla häxjakt - vara oxymoron 8)!
individer härjar fritt - TjA*, vet du ngt bättre system än demokrati? - upplys gärnA* 8)

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-16 17:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-16 17:47

StefanB

Alla får tycka som de vill, vi har yttrandefrihet och religionsfrihet i det här landet

Min uppfattning är att det du förspråkar är religion och ingenting som har med fakta och etablerad kunskap att göra, därför känns det konstigt att kalla de som inte håller med dig för dumskallar. Kättare eller otrogna är ord som skulle vara mer passande.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 17:51

Hej!

NjA* inte direkt religion som ju faktiskt.se kan vara något mycket positivt utan det
som Stefan B snarare förespråkar är nog ett, hmmmera "begränsat" SamhällsSystem 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-10-16 17:58

Att jag endast förespråkar esoteriska och dyra hifi produkter är ett missförstånd, och de som följt mina hifi äventyr är väl medvetna om detta. Jag har tex köpt väldigt prisvärd hifi från Kina vid 5-6 tillfällen och rekommenderat mina vänner att göra detsamma. Jag är så illojal att jag hellre köper en kinesisk cd spelare för 5000 kr än en Svensk för 15 000 kr, om prestandan är likvärdig. Som kuriosa så kan jag nämna att jag köpt AJAX antistatspray efter att vid en demo ha blivit övertygad om ECO3:s klart hörbara effekt, i mina öron en förbättring.

Att folk blivit avstängda från Hififorum tror jag framförallt beror på att tonen och eventuella personangrepp, inte för att man avslöjar vissa sanningar. (tex innehållet i en kabel med klump)

Det som upprör mig, på samtliga forum, är då folk uttalar sig kraftigt om något de inte har någon som helst erfarenhet av. Det är precis som ett barn som säger att det inte vill äta något, inte tycker om något, som det inte har smakat.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 18:04

Hej SB!
StefanB skrev:Att jag endast förespråkar esoteriska och dyra hifi produkter är ett missförstånd,

- Sorry, har ej hunnit att läsa allt som du skriv@ gjort (... än!;))

"Det som upprör mig, på samtliga forum, är då folk uttalar sig kraftigt om något
de inte har någon som helst erfarenhet av.
"
- Återigen "Om du läst trådarna" du utger dig ha läst så "hade dina frågor här ovan
besvarats sig själva!
" - Ty orkA* ej gör bevara allt om o om igen!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-16 18:06, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-16 18:06

StefanB:
Så vitt jag kommer ihåg så förknippar jag dig inte med att förespråka det dyraste. Tvärtom. Var det du som gjorde ICE power steg?
Så A*'s påhopp är just ett påhopp.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-16 18:08

StefanB
Om man dömer ut något utan att ha någon erfarenhet av det så är det enligt mig ett tecken på fördomsfull dumhet.

Man behöver inte vara det minsta korkad bara för att man dömer ut en specifik produkt utan att ha erfarenhet av just den. Det kan ju tänkas vara så att en produkt för att utföra det som står i reklamen måsta bryta fysikens lagar och då är det rimligt att tro att den inte fungerar, i alla fall inte på det sätt som påstås. Bara för att man själv inte har de teoretiska kunskaperna att bedömma en produkt så kan det finnas andra som har.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 18:12

Hej!

Du ser SB! - trots det faktiskt.se välkända påhejandet av andra likasinnade så komma här en
fritt härjande dimitri och börja SB försvara samt kritiserA* 8O? Skall verkligen dylik fördomsfulla
häxjakt
à A* bara tillåtas utan vare sig kraftfulla reprimander eller eventuell A*vstängning 8)?

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-16 18:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-16 18:18

Det är precis som ett barn som säger att det inte vill äta något, inte tycker om något, som det inte har smakat.

Bra jämförelse.
Senast redigerad av Bernt_inaktiv 2004-10-16 18:32, redigerad totalt 1 gång.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 18:21

Hej... igen!
Bernt skrev:
Det är precis som ett barn som säger att det inte vill äta något, inte tycker om något, som det inte har smakat.

Bra jämförelse.

- Jo... förutsatt man själv är barn som ej kan hantera att få sin bestämda övertygelse emotsagd 8)!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-16 18:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2004-10-16 18:21

Ger poäng till StefanB som står upp för sina åsikter! och på flera punkter av dem är jag redo att hålla med. Nu kommer jag ej speca detta djupare för det kommer inte göra någon lyckligare. Hoppas detta inte uppfattas som bränsle :oops:

Mvh Mattias - grillad :?:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 18:25

Hejsan!

Ger poäng till A* som står upp för sina åsikter! (Vem som inte gör det ut i denna tråd?... är en annan fråga ;))

Vänligen Lawrence

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-10-16 18:26

StefanB skrev:Det som upprör mig, på samtliga forum, är då folk uttalar sig kraftigt om något de inte har någon som helst erfarenhet av. Det är precis som ett barn som säger att det inte vill äta något, inte tycker om något, som det inte har smakat.

Är erfarenhet att man måste ha testat prylen, eller räcker det att man med hjälp av en massa kunskap man har kan bedöma den?

Måste man t.ex. testa att sätta på fyrkantiga hjul på bilen för att kunna säga att det inte funkar nåt vidare?

Kan nog iof hålla med om att en del grejer kanske avfärdas lite väl fort ibland i ren iver om att det är ett tweak som inte fungerar...

fast det här har ju skrivits hundratals gånger förut... :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-16 18:28

Ger poäng till A* som står upp för sina åsikter!

Jag med
Men framför allt för att hA*n kan backa
Dimitri

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 18:29

Hejsan!

Ger poäng till dem som hejar på dem dem inte håller med om uti sakfrågan... HejA*!

Vänligen Tord

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 18:30

Hejsan!

Ger poäng till dem som A*vstår ifrån att hålla på med o dela ut poäng, således poäng till A*!

Vänligen Tord

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 18:32

Hej!

Men framförallt så ges poäng till dimitri för honom faktiskt.se skriva klart kloka ting :)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-10-16 18:33

StefanB skrev:Att folk blivit avstängda från Hififorum tror jag framförallt beror på att tonen och eventuella personangrepp, inte för att man avslöjar vissa sanningar. (tex innehållet i en kabel med klump)

Har inget med tonläget i sig att göra, utan det faktum att man (som jag) blir utslängd från hififorum.nu för att man har en avvikande åsikt som t.ex. råkar överstämma med LTS eller någon annan "gruppering". Hififorum.nu går enbart ut på en sak numera: Alla håller med, eller så blir man avstängd. Detta gäller speciellt om man ifrågasätter Jorma med flera tillverkare / återförsäljare på det forumet.

Jag VET eftersom jag ÄR avstängd.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-16 18:34

StefanB skrev:Det som upprör mig, på samtliga forum, är då folk uttalar sig kraftigt om något de inte har någon som helst erfarenhet av. Det är precis som ett barn som säger att det inte vill äta något, inte tycker om något, som det inte har smakat.

Eller en "subjektivist" som inte går med på ett blindtest, trots sin egen starka övertygelse. Vad finns det egentligen att förlora? För, vi musikälskare är väl trots allt inte barn längre och vågar väl smaka på saker vi är tveksamma mot?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-16 18:34

Då ger jag poäng till mig själv! :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-16 18:35

A*lla får påsA*r 8)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-16 18:38

Då ger jag en poäng till kamrat Morello för att jag gillar honom (nej, inte så ;)). 8)

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2004-10-16 18:38

Detta kommer bli en lång tråd och en hel massa poäng! :wink:

/Mattias

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 18:38

dimitri skrev:
Ger poäng till A* som står upp för sina åsikter!

Jag med
Men framför allt för att hA*n kan backa
Dimitri

Fast, he he :lol: , ifall inte A* hade vetat om att det varit o-dimitriskt beteende att
somså göra skulle nog ovan ha tolkats som smula stygg samt snygg ironi à A* 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-16 18:41

Och en poäng till Dimitri för de där mackorna vi fick (och för att även Dimitri är en favorit of mine 8)) på kvällen hemma hos honom.

Vi kanske ska döpa om tråden till fjäsktråden... :lol:

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-16 18:42

norman
Måste man t.ex. testa att sätta på fyrkantiga hjul på bilen för att kunna säga att det inte funkar nåt vidare?

Givetvis, har man inte testa man man inte veta :wink: Fast dessa åsikter är inte specifika för HiFi, även på motorrelaterade forum kommer sådana kommentare som att "har man inte testat kan man inte veta". Detta kan gälla allt ifrån larviga små fläktar i insuget till proppar i avgasröret.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-16 18:42

Dimitri´s mackor är helt fantastiska! TVÅ poäng - minst! :D

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-16 18:44

Jag ger en poäng till StefanB som trots att vi sabbat hans tråd inte gnäller :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Fördomsfulla individer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-16 18:45

StefanB skrev:Denna fördomsfulla häxjakt gäller alla annorlunda produkter som Shakti, Bybees, mm och det gäller även mer vanliga produkter som kablar, nätkablar, mm.

Jag tycker dom "annorlunda" produkterna har ett allvarligt problem: Ingen kan förklara hur dom fungerar fysiskt. Däremot har redovisats andra, fullt rimliga förklaringar.
Så länge som inte tillverkaren kan tala om hur dom fungerar utgår i alla fall jag ifrån att dom inte gör det (fungerar, alltså). Tillverkaren ska visa att och hur det funkar. Klarar dom inte det betraktar jag det som en bluff-produkt. Sådana talar jag gärna illa om.

När det gäller elektriskt laddade CD-skivor tycker jag diskutionen här har kommit längre än på andra håll.

Lyssningstesten i HiFi+ har jag avfärdat som ointressant för egen del då testen ändå bara gick ut på att hitta den kabel man rent subjektivt tyckte lät "bäst". I övrigt har jag inget att anmärka på testen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-16 18:50

Dimitri´s mackor är helt fantastiska! TVÅ poäng - minst!

Äsch. :oops:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 18:50

Hej Bf!
Bamsefar skrev:
StefanB skrev:Att folk blivit avstängda från Hififorum tror jag framförallt beror på att tonen och eventuella personangrepp, inte för att man avslöjar vissa sanningar. (tex innehållet i en kabel med klump)

Har inget med tonläget i sig att göra, utan det faktum att man (som jag) blir utslängd från hififorum.nu för att man har en avvikande åsikt som t.ex. råkar överstämma med LTS eller någon annan "gruppering". Hififorum.nu går enbart ut på en sak numera: Alla håller med, eller så blir man avstängd. Detta gäller speciellt om man ifrågasätter Jorma med flera tillverkare / återförsäljare på det forumet.

A* VET med! Säger inte att A* inte är a* pain in the axx, dock har A*ldrig utsatt ngn
för personA*ngrepp (i.A*.f. inte på HF.nu ;)) Dessutom HAR massa individer utsatt A*
samt hel del andra för personangrepp utan o för den skull bli avstängda (ingen nämnd...
... ingen glömd 8)!)

Mvh A* 8

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-16 18:53

Hej!

StefanB skrev:Några exempel. Hifi + skulle köra ett blindtest av kablar. Tråden växer sig 12 sidor lång med en massa dumheter och spekulationer INNAN NÅGON ENS LÄST TIDNINGEN. Helt makalöst, man blir stum av häpnad.

Ja, detta förvånade även mig.

StefanB skrev:ECO 3 tråden är ett annat exempel. Visst, Nordost tjänar pengar på vätskan och de säger givetvis inte vad den innehåller. Audionord tjänar också en slant och alla handlare som säljer den också. Det är mycket möjligt att Ajax antistatvätska fungerar lika bra eller dåligt till en tiondel av priset. Rusta eller Överskottlagret kanske har ett alternativ till än bättre pris. Det som upprör mig är att denna produkt döms ut, förlöjligas osv av personer som inte har någon som helst erfarenhet av produkten. Givetvis påhejade av andra med samma inställning. De få som säger att de testad vätskan och den gjorde en skillnad, kanske till och med till det bättre, ignoreras i princip och häxjakten fortsätter.

Mja, nu är det väl så att man faktiskt ofta kan gissa rätt bra om en sak kommer att höras eller inte. Ibland kan man ha fel, men ofta kan man ha rätt.

StefanB skrev:Denna fördomsfulla häxjakt gäller alla annorlunda produkter som Shakti, Bybees, mm och det gäller även mer vanliga produkter som kablar, nätkablar, mm.

...just för att man förstår att de inte kan göra någon skillnad. Den som påstår något så otroligt som att en lägga sten ovanpå CDn skulle göra den bättre har en ganska tung bevisbörda, i min värld. Jag kaller det dock inte häxjakt, eftersom vi inte bränner folk på bål.

StefanB skrev:Jag kan bara instämma i att man bör ha en viss skepsis då man provar diverse ”ormoljor” men man skall också ha ett öppet sinne och våga lita det man hör. Om man dömer ut något utan att ha någon erfarenhet av det så är det enligt mig ett tecken på fördomsfull dumhet.

Det där går att vända på: Man skall också ha ett öppet sinne för att man inte kan lita det man hör om man samtidigt får andra sinnesintryck. Har du den öppenheten?

StefanB skrev:Jag kommer inte till någon mer slutsats i denna tråd, det får ni komma fram till själva. Min förhoppning är att ni som dömer saker utan att ha erfarenhet av dem själv inser hur dumt detta är och kanske ändrar inställning. Ni kanske kan upptäcka nya dimensioner i ert hifi liv på det sättet. Tänk vad ni kan ha missat. Och om ni upptäcker att ni inte hör någon skillnad efter att ha behandlat era skivor med ECO3, eller bytt nätkablar, ja då har ni i alla fall er erfarenhet av det ni talar om och erfarenhet gör att i alla fall jag sätter en större tilltro till det ni skriver.

Jo, visst kan jag ha missat nåt, men jag har bara ett liv och miljoner kombinationer att testa. Då sållar jag bort det jag tror är dumheter, testar det jag tror kan göra nån skillnad. Allvarligt talat tror jag att den filosofin leder till effektivare urval och därmed bättre ljud.

Men får jag tid över kanske jag testar en shaktisten också... Blint. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 19:11

AndersJ skrev:norman

Givetvis, har man inte testa kan man inte veta :wink: Fast dessa åsikter är inte specifika för HiFi, även på motorrelaterade forum kommer sådana kommentare som att "har man inte testat kan man inte veta". Detta kan gälla allt ifrån larviga små fläktar i insuget till proppar i avgasröret.

- Jupp jupp :)!

(Samt ett exempel till varför A* skrev: Återigen "Om du läst trådarna" du utger dig ha läst
så "hade dina frågor här ovan besvarats sig själva!" Ty orkA* ej gör besvara, eller upprepa
det andra skrivit, om o om igen!
)

Mvh A*

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-16 19:45

Notera att jag inte gjort något inlägg förrän nu.

Beundransvärt.

8)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-16 19:50

Då blir det poäng!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-16 19:51

Tack Bernt

Blir det en trepoängare direkt eller två straffkast med möjlighet till 1 poäng vardera. :)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-16 19:57

Med tanke på poängen för Dimitris mackor kan du nog bara räkna med en poäng. Tyvärr.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-16 19:59

Om jag skickar dig en kaviarmacka då ? :)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-16 20:03

Är det ägg på också så blir det en extra poäng. :D

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 20:07

Hej!

BonusPoäng till samtliga (som ej hetA* eller SB) för den gemytliga tonen som faktiskt.se nu
gjort denna tråd riktigt trevlig :) :D!!

(På annat HiFiFor@ hade denna tråd med 104%´s sannolikhet varit Tvär-BildBild ...
... redan för läääänge sedan 8)!)

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-10-16 20:14

Håller med dig StefanB! Väl skrivet!

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-16 20:28

Bäste herr StefanB

Du får ursäkta mig, men ditt inlägg innehöll ungefär 80% skitsnack.....

De resterande 20% har jag mer förstående för och kan till viss del även hålla med.

Det är fulkommligt trams att ingen kan bedömma något om man inte har egen erfarenhet av just den prylen.

Jag vet inte om du orkat läsa de inlägg i ECO-tråden där jag jämför lite med hur det kan fungera i bilbranschen an om vissa produkter kan antas fungera som utlovats eller ej.

Låt mig ge ett väldigt konkret exempel. Jag råkar få chansen att köpa en grunka till motorn som sägs ge den en fantastisk effektökning, genom att göra si eller så med förbränningen eller nåt, för en orimligt låg peng och som monteras på en pisskvart. Jag är hyfsat kunnig på motorer så jag är starkt skeptisk redan själv. Men öppen som man är så tar jag och ringer runt lite för att fråga om grunkan och berätta hur det sägs att den ska fungera.

Jag ringer först till några goda kamrater på SAAB's motorforskningslabb. Vilka efter min förklaring ger märkliga ljud i luren, jaha de låg på golvet och garvade.... De förklarar sen mer ingående med handfasta fakta hämtat från säg 20 års motorutveckling och testande, varför det omöjligt kan fungera som det lovas om grunkan.

Sen ringer jag till en annan bekant som var med om Audis hela rallykarriär från dagen då UrQuattron föddes, då han var djupt involverad i motorutvecklingen under den perionden och som sen levt ett liv som frilansande konsult ochh motoransvarig åt racingstall över hela världen. Ehhhhh....... han hamnade också på golvet garvandes.....

För säkerhets skull så ringer jag min kusin som jobbar på Toyotas F1-stall nere i Tyskland och frågar honom vad han tror. Han tror inget säger han, efter att ha kravlat sig upp från golvet. Grunkan kan omöjligt fungera p. g. a. att en motor inte fungerar på det viset, för att bränslet inte gör så, för att förbränningen inte är sådan vid de tillfällena mm. mm. mm.

Jag får alltså minst tre mycket erfarna och kunniga källor att unisont förklara att liknande produkter dyker upp då och då och utlovas ge fantastiska resultat, men som rent fysiskt och praktiskt inte kan fungera som det lovas för att en bilmotor inte fungerar på det sättet eller har de problemen som det påstås. Dessa personer har inte testat just den produkt jag frågar om, men kanske liknade produkter tidigare och de har varit verkningslösa trots fagra löften.

Frågan är då sålunda.

Är jag dum att i det läget dömma ut produkten som överdriven eller verkningslös, därför att jag inte köpt och testat den själv??

Är mina bekanta korkade som påstår att en sådan produkt inte kan fungera som utlovat, trots sitt digra kunnande om motorer, de har ju inte heller testat just denna produkt?

Är jag då korkad och driver en häxjakt om jag då någon frågar, skriver vad jag fått veta eller vad jag själv vet. Har jag ingen rätt att uttala mig, för jag kan inget veta för att jag inte testat själv....

Att ha öppna sinnen är bra, men man får inte vara blind för att det finns ruffel och båg runt omkring oss och att folk vill åt våra slantar på tarvliga sätt.

Att tycka är fritt och ska så få vara. Jag kan t ex. tycka att blåa jeans är skönare för att jag trivs bättre med blåa än med svarta. Men att påstå att blåa jeans är bättre än svarta även om de är av exakt samma modell och tyg förutom just färgen. Då är man ute på tunn is, i synnerhet om jag dessutom säljer dessa jeans till folk som söker bättre jeans, och påstår att de är bättre.

Kanske en smula luddigt, men jag tror ni som vill fatta gör det....

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-10-16 21:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 20:36

Hej!

Okejrå, skA* vara ärlig så var det som StefanB skrev:
#1 tydligt framställt samt väl A*rgumenterat!
#2 inlägg innehållande små korn av Sanna & Tänkvärda Ting!

Dock, precis som när somligA* debattera så görs misstagen att:
#1 uti inledande inlägg genom o överdriva så in i bäng som det bara är möjligt samt
#2 Polemik**Provocera & A*lienera övriga debattdeltagare redan innan debatt ens
fått börja sålunda skapat hmmmindre vänligt stämningsläge inför stundande debatt!
- M.A.o. är SB´s fel & brister sammalunda somligA* 8)!

** StridsSkrift, PennFejd

Mvh A*

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-16 20:53

Hm ni säger att vissa saker kan man säga är bullshit. Men Timbre är väl den som kör mest med Shakti? Är han en lättlurad figur, eftersom ni säger att det inte funkar, för det behöver man inte bevisa? Är Rydberg en lättlurad figur, för han hörde ju skillnad när han testade sprayen??

Jag är förvirrad eftersom mitt förnuft säger mig att det inte skall funka, men samtidigt så finns det dom som verkar vara förnuftiga som säger att det funkar.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-16 20:55

mats: Lita inte på ditt förnuft :wink:

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-16 20:57

ahhh....

Var det poäng och bonussystem?

Vad får jag då, stryk eller....?

Jag tar ett litet kort exempel till, när jag ändå är igång. Från bilvärlden tyvärr. Men lugn det kanske är intressant ändå.

Shakti nämndes tråden. Nu är det ju så att Shakti har en produkt, ja nån slags "sten" (såklart..) som de säljer som riktar sig till bilägare mm.

Denna Shaktisten skall alltså läggas på en bils styrbox, alltså den eller de små lådor som innehåller de elektroniska styrsystem som ser till att motor och resten av bilens elektriska komponenter och funktioner fungerar som tänkt. Shakti utlovar att deras sten lagd på styrlådan skall "rena" och "stabilisera" signalerna till insprutning mm så att bilen får mer effekt renare avgaser och mindre bränsleförbrukning bättre gång och lättare at starta mm. mm.

Att detta skulle fungera och ge de utlovade procenterna i förbättingar är fullkommligt nonsens och bondfångeri på högsta nivå. Jag vet hur styrsystem fungerar in i detalj idag, men det vet uppenbarligen inte Shakti...

Moderna bilars elektroniska styrsystem är otroligt noggrant framtestade i både labbmiljö och i praktiska tester ute i trafik, och nu talar vi om oerhört kompliserade och tuffa tester under mycket lång tid.

T ex. så har GM nere hor Opel i Russelsheim världens mest avancerade labb för att testa hur bilar och deras elektromnik påverkas av yttre och innre störningar. Det är en jätteanläggning där man kan simulera alla tänkbara störningar på mycket starka nivåer på alla sätt. Ja man kan faktiskt simulera regelrätta blixtnedslag i en körande bil.

Dessa tester har visat vilka störningar, både interna och externa som kan göra att driftstörningar i någon form kan uppstå. Givetvis har man sen sett till att störa eller skärma bort dessa störningar, eller helst se till at de inte uppstår alls.

Sjäva styrsystemen för t ex. motorernas bränsle och tändning har inbyggda kompensationfunktioner för spänningsfluktuationer mm. just för att systemet skall prestera som tänkt även om något problem med spänningar eller signaler skulle uppstå.

Själva motorfunktionen innehåller i sin tur en radda övervakningsfunktioner som kontrollerar att det beslut som styrboxen ger ut verkställs och ger den önskade verkan, är-värden och bör-värden alltså. Och om dessa avviker från varandra så sker automatiskt korrigeringar som återställer ordningen. Allt sker oerhört snabbt då det i dagens bilar handlar om mycket kraftfulla datorkretsar fiberoptik mm. Ett exempel på hur snabbt det går eär att en 10 år gammal SAAB kan under den tid kolven går uppåt i loppet på 6000 rpm hinna ändra tändningen för endast den cylinder mer än 200 ggr. Detta då den hela tiden beräknar vilken tändning den ska ha och om förhållanden aändras mellan förbränningarna då kolven är på väg upp igen så räknar den hela tiden vidare efter de signaler den tar emot från alla sensorer och först i sista stund så sätter den det slutgiltiga värdet.

Jag har luftat Shaktis stenar med några av de personer som håller på med dessa system och testar dem proffesionelt i labbmiljö mm. och de bara garvade och sa att det inte skulle funka för att de problem som Shakti påstods rätta till i princip inte ens fanns och att det helt enkelt inte funkar på det sätt Shakti påstår ang. motorstyrsystem.

Givetvis är då dessa killar både fördomsfulla och dumma, vad kan de veta om de inte testat..... 8)

Om nu Shakti med tämligen stor säkerhet tar sig vatten över huvudet när de säger att deras stenar ger fantastiska förbättringar på en bilmotors elektroniska styrsystem, så kansk det inte är såååå vågat att tro att de högst troligt även har en skaplig dos vattenkammat ang. påståendena att deras stenar ger oootroliga förbättringar på annan elektronik, t ex. Hifi...?

Att sen somliga tycker att dessa stenar är guds gåva till öronen, och tycker sig höra klara förbättringar är väl kul för dem. Men det bevisar på ingavis att stenarna fungera praktisk. För att bevisa det så måste man kunna se verkan i korrekta tester. Så länge inte det kan påvisas så blir det just bara "tyckande" vilket i sig är både tillåtet och kan vara trevligt för den enskilde personen. Att däremot påstå att nåt fungerar bara för att man "tycker" det, är enligt mig i magstarkaste laget. Har man sedan även kommersiella intressen i saken så är det så fel det kan bli.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-10-16 21:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-16 20:59

mats skrev:Hm ni säger att vissa saker kan man säga är bullshit. Men Timbre är väl den som kör mest med Shakti? Är han en lättlurad figur, eftersom ni säger att det inte funkar, för det behöver man inte bevisa? Är Rydberg en lättlurad figur, för han hörde ju skillnad när han testade sprayen??

Alltså, som det redan skrivits i ECO-tråden: Att folk hör skillnader behöver INTE bero på att det faktiskt låter annorlunda. Att man hör skillnad kan ha helt andra orsaker. Det är bara det att somliga blir förbannade när man näner det.

Shakti tror jag fungerar, men inte alls så som det står i reklamen. Jag gissar att den har samma funktion som en ölburk man trampat på så den blir platt, eller vilken annan plåtbit som helst i samma storlek. Men det blir ju inte lika snyggt. Ändå ett budget alternativ för gör-det-självaren?

Dr_Tinnitus: 10 poäng för första inlägget, har inte läst 2an ännu!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-16 21:04

Max_Headroom skrev:
mats skrev:Hm ni säger att vissa saker kan man säga är bullshit. Men Timbre är väl den som kör mest med Shakti? Är han en lättlurad figur, eftersom ni säger att det inte funkar, för det behöver man inte bevisa? Är Rydberg en lättlurad figur, för han hörde ju skillnad när han testade sprayen??

Alltså, som det redan skrivits i ECO-tråden: Att folk hör skillnader behöver INTE bero på att det faktiskt låter annorlunda. Att man hör skillnad kan ha helt andra orsaker. Det är bara det att somliga blir förbannade när man näner det.

Shakti tror jag fungerar, men inte alls så som det står i reklamen. Jag gissar att den har samma funktion som en ölburk man trampat på så den blir platt, eller vilken annan plåtbit som helst i samma storlek. Men det blir ju inte lika snyggt. Ändå ett budget alternativ för gör-det-självaren?

Vad beror det på då? Inbillning? Då frågar jag Ranefjord, Bernt och Rydberg om de tror det var inbillning?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-16 21:09

mats skrev:
Max_Headroom skrev:

Vad beror det på då? Inbillning? Då frågar jag Ranefjord, Bernt och Rydberg om de tror det var inbillning?

Nåt ditåt, ja.

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-10-16 21:14

Dawen nämnde blindtest, eller någon om en subjektivist som inte går med i dessa. Kanske tolkar meningen fel och den kanske inte alls avser tex mig, men hur som helst så kan ni roa er med att läsa om mitt blindtest av cd spelare, taget från min egen hemsida.
http://hem.bredband.net/b227650/Hifi/cdtest.htm

Någon gång framöver skall jag även skriva om det blindtest av signalkablar som jag blev utsatt för av mina skeptiska icke hifi kompisar på min svensexa för ett år sedan. Resultatet av det testet blev i alla fall att mina förvånade icke hifi kompisar satt med gapande munnar då jag både hörde skillnad på kablarna och dessutom kunde identifiera dem som en Nordost och en Audioquest kabel. (kombination av chansning och att jag kände till vilka märken butiken förde)

Bybees är ju ormolja om något. Visst, han som använder dem i sina kablar säger att de är bra och det finns några högtalartillverkare som också tycker att det fungerar. Personligen så kunde jag inte begripa och än mindre tro att det skulle göra någon skillnad. Fick dock låna hem bybees och lödde in dem på en ingång till mitt försteg. Hade sedan två par likadana signalkablar från cd spelaren till försteget, ett till ingången med bybees och ett till ingången utan bybees. På så sätt kunde jag med fjärren välja ingång på försteget, med eller utan bybees. Skillnaden var så uppenbar att ingen skulle kunna förneka den. Med cd spelaren i förstegets bybeeingång var det som om väggen bakom stereon flyttades flera meter bakåt, ljudbilden öppnade upp i djupled. Inga nackdelar fanns som jag kunde upptäcka och bybeesarna fick sitta kvar i försteget så länge jag hade kvar det.

Vad vill jag säga med detta då? Jo, ibland kanske inte mätningar säger allt och detta kanske framförallt beror på att man kanske inte vet vad och hur man skall mäta. För helt klart måste det vara så att eftersom bybessarna gör en klart hörbar skillnad så måste det finnas något sätt att mäta detta på. Frågan är bara hur.

Jag har gjort en liknande upplevelse med Shakti, men det har jag beskrivit tidigare på andra ställen.

Det finns fortfarande en massa saker som jag kan tycka verkar helt stolliga. Shakti holograph, Totems små flänsar som skall läggas på högtalare och elektronik, eller varför inte flänsarna å PAD anläggningen på Arkenmässan för en dryg månad sedan. Numera aktar jag mig dock för att döma ut dessa grejer eller tokförklara förespråkarna eftersom jag av erfarenhet fått upptäcka att för mig oförklarliga saker ibland kan göra ljudmässiga skillnader.

Svante skrev ” Det där går att vända på: Man skall också ha ett öppet sinne för att man inte kan lita det man hör om man samtidigt får andra sinnesintryck. Har du den öppenheten?”
Kan jag inte säkert svara på, men det tror jag. Läs gärna mässreportagen på min hemsida. Kan inte direkt påstå att jag är imponerad av de flesta highendanläggningarna där. Även om det till viss del säkert kan tillskrivas dåliga förutsättningar.
Andra sinnesintryck påverkar helt klart. En bild tex gör att man inte lägger lika stor vikt vid ljudet. Och visst kan en trevlig miljö och en snygg uppställning gör att man upplever ljudet som trevligare än en urful uppställning i en skitig, stökig miljö. Är man harmonisk så låter det nog bättre.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-16 21:19

StefanB> Vettigt inlägg med sunda värderingar! :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-16 21:21

Jag skiter fullständigt i om ECO3 låter bättre, likadant eller sämre. Jag har inget egenintresse i detta över huvud taget. Men det var så klar skillnad att jag varken kan eller vill intala mig själv att jag hörde fel. Och varför skulle jag säga något annat?
En logisk förklaring kom fram i tråden, den köper jag utan vidare.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-16 21:28

Dr_Tinnitus
Om nu Shakti med tämligen stor säkerhet tar sig vatten över huvudet när de säger att deras stenar ger fantastiska förbättringar på en bilmotors elektroniska styrsystem, så kansk det inte är såååå vågat att tro att de högst troligt även har en skaplig dos vattenkammat ang. påståendena att deras stenar ger oootroliga förbättringar på annan elektronik, t ex. Hifi...?

När det gäller fallet med motorstyrsystemet och de extra hästkrafterna, så är det ju ganska lätt för någon med en Vericom att visa att utlovade förbättringar inte finns, om någon vågar låna ut en sten. Fast när det gäller ljud så kommer det inte att vara lika lätt, vissa hävdar benhårt att det är omöjligt att blindtesta eftersom de får bäst effekt när de har legat en tid på stereoprylarna.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-16 21:37

Bli inte shockade nu....

Jag kör ett kort inlägg.

StefanB

Bara för att man upplever nåt, så måste det inte alltid ske något i realiteten. Man kan väldigt ofta vara påverkad av mer eller mindre omedvetna förväntningar.

Vi kan ta ett exempel till (fan, där rök det korta.....)

Vi tar vin till maten...

Om man testar vin så är det mycket som kan påverka testara förutom just själva vinet i sig själv

Låt säga att ett gäng personer skall testa olika viner öppet, allså de ser flaskorna och vet vad de dricker för nåt (tror de i alla fall...)

Ett av vinerna är en dyring för 2000 kr flarran och ett annat är nåt billigt rödtjut för säg 100 kr.

Om vi nu häller upp de olika vinerna i glas väl synligt och ber dem smaka och ge ett utlåtande.

Högst sannolikt kommer de nu att säga om det billiga vinet, att det märks att det är ett billigt taffligt ungt skitvin, knappt drickbar mm. Och om det dyra att det märks att det är ett moget sammansatt vin som svävar erotiskt i lilla munhålan mm mm.

Precis som man borde kunna förvänta då vinerna antagligen har just denna stora karraktärsskillnad.

Nåväl party on. In med nästa gäng pavor.

Återigen ett rejält dyrt och lyxigt vin för ett par tusingar och ett billigt ur musöppnarklassen 70 kr.

Men nu har vi varit lite djävliga och hällt i exakt samma viner som i de nyss testade flarrorna, men med skillnaden att det dyra nu finns i den billa flaskan och det billiga i den dyra.

Vinet hälls upp helt synlig och testarna vet vad vinflarrorna ska kosta.

Då är frågan, kommer de att ha exakt samma utlåtande i både ord och andemening som då de smakade exakt samma vin nyss fast då med det billiga i den billiga flaskan o. s. v.

Knappast tror jag, vad tror ni.....?

Vad har då detta med Hifi att göra? Ja det bör inte vara svårt att finna paralleller om man säger så....

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-16 21:41

Dr_Tinnitus skrev:Jag vet hur styrsystem fungerar in i detalj idag, men det vet uppenbarligen inte Shakti...

Moderna bilars elektroniska styrsystem är otroligt noggrant framtestade i både labbmiljö och i praktiska tester ute i trafik, och nu talar vi om oerhört komplicerade och tuffa tester under mycket lång tid.

T ex. så har GM nere hor Opel i Russelsheim världens mest avancerade labb för att testa hur bilar och deras elektronik påverkas av yttre och innre störningar. Det är en jätteanläggning där man kan simulera alla tänkbara störningar på mycket starka nivåer på alla sätt. Ja man kan faktiskt simulera regelrätta blixtnedslag i en körande bil.

Jasså, och ändå rapporteras ca 60% av alla fel som drabbar en bil idag gälla elektroniken? Bilindustrin är bekymrad (med all rätt) men man har fortfarande ganska dålig koll på vad som händer.

Uppenbarligen vet inte bilindustrin lika bra som du hur styrsystem fungerar.....

Att ett antal potentater på olika forskningsanläggningar skrattar läppen av sig när du berättar om diverse teorier är inget bevis för att dom har rätt. Att sk kunniga experter har dömt ut något är i sig intressant, men som sagt inget bevis på att saken är felaktig.

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-16 21:43

StefanB skrev:Dawen nämnde blindtest, eller någon om en subjektivist som inte går med i dessa. Kanske tolkar meningen fel och den kanske inte alls avser tex mig, men hur som helst så kan ni roa er med att läsa om mitt blindtest av cd spelare, taget från min egen hemsida.

Alltid något :) Men för mig är det ganska ointressant att veta vilken CD som någon tycker låter bäst. Jag vill ha den som ger minst påverkan på signalen. Om det är Cd-fixen i ert fall vet jag inte. Men det ju inte uteslutas.

Skillnaden var så uppenbar att ingen skulle kunna förneka den. Med cd spelaren i förstegets bybeeingång var det som om väggen bakom stereon flyttades flera meter bakåt, ljudbilden öppnade upp i djupled.

ABX? Om du körde det och pricakde in det där skulle du kunna kamma hem James Randis 1M$-pris! Jag tror det är öppet för kablar också, men jag är inte säker. Vad jag vet har ingen ställt upp upp för test. Lite konstkigt, skillnaderna påstås vara stora och en miljon dollar är ji inte småpotatis.

Bill50x skrev:Jasså, och ändå rapporteras ca 60% av alla fel som drabbar en bil idag gälla elektroniken? Bilindustrin är bekymrad (med all rätt) men man har fortfarande ganska dålig koll på vad som händer.

Uppenbarligen vet inte bilindustrin lika bra som du hur styrsystem fungerar.....

En modern bil byggs av dom absolut billigaste delar man kunnat uppbringa. Prispressen är stenhård. Att dom alls fungerar så bra som dom gör anser jag vara ett under. Billiga är dom också. PK för en styrbox ligger på några hundralappar. Vad får man för kvalitet för dom pengarna?
Bilindustrin vet nog mycket väl hur det fungerar. Men ska man sätta i bättre grejjor går priset upp för mycket.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-16 22:15

Dr_Tinnitus: Förstår av ditt inlägg att du inte är så haj på viner... :roll:

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-16 22:18

Bill50...

Att vända saken som det passar dina tankar har du inget för, då du inte vet vad du talar om i sak ang. bilar och deras system.

Att det är mycket problem med elektronik på bilar idag beror kanske på att nästan allt utom nummerplåten styrs elektroniskt eller på något sätt har koppling till viss elektronik.

Att det uppstår problem betyder inte att det är problem som en klase Shakti skulle avhjälpa. Problemen består vanligast av rena programbuggar, att programvara inte är helt utvecklad då bilen på grund av marknadsförarnas press måste släppas. Vilket leder till div konflikter samt att en större procent bilar hinner uppleva fel innan man hunnit prova ut nya programuppdateringar och ladda in dem under servicebesöken. Andra vanliga fel är korrosion fukt kontaktproblem mekanisk skada/nötning för att nåt fästclips inte monterats rätt för att hålla i en kabel från vassa kanter mm.

Väldigt få problem (om ens några) har med störningar som Shakti teoretiskt (deras påståenden) skulle kunna avhjälpa. eller tror du att Shaktistenar kan ändra i programvaran med?

Sen är det så att bilar aldrig har varit så driftsäkra och underhållsfria som de idag är. Ja de är med tanke på teknikinnehåll sett förbluffande billiga.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-10-16 22:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-16 22:20

Max_Headroom skrev:Men för mig är det ganska ointressant att veta vilken CD som någon tycker låter bäst. Jag vill ha den som ger minst påverkan på signalen.

För det första så påverkar inte cd:n signalen, den generera den.
Sen inskränker du dig till spelare som jämförs med en referens som tagits fram av en förening och som inte har testats av nån annan grupp på samma sätt (för att validera resultatet). Jag skulle inte lita på en sådan referens om inte reslutatet har repeterats med andra anläggning och andra grupper av lyssnare. Du brukar tala varmt om vetenskap men här tar du andra upptäkter rakt av utan att de är bekräftade av ett oberoende testlag. F/E-test på källor kan ju bara göras genom att ad da omvandla och sedan jämföra med a direkt. Jag tycker att en sådant förfarande borde generera massa felkällor. Mao jag tror inte Sentec Diana är en speciellt bra referens.

Dessutom är du avgränsad till ett väldigt litet antal testade spelare (bara LTS testade för ingen annan har kommit på tanken att f/e testa cdspelare). Sen brukar du prata om att det inte finns några bra 1 bitsomvandlare, omvandlaren är ju inte det som påverkar mest skulle jag vilja säga utan det analoga utgångssteget är större källa till förändring.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 22:24

Hej!
StefanB skrev:Någon gång framöver skall jag även skriva om det blindtest av signalkablar som jag blev utsatt
för av mina skeptiska icke hifi kompisar på min svensexa för ett år sedan. Resultatet av det
testet blev i alla fall att mina förvånade icke hifi kompisar satt med gapande munnar då jag
både hörde skillnad på kablarna och dessutom kunde identifiera dem som en Nordost och en
Audioquest kabel. (kombination av chansning och att jag kände till vilka märken butiken förde).

- GratulerA* är den förste att göra ty du nu en rik man är! Det enda som står i vägen mellan dig
och 7,500,000 kr är att du upprepar ovanstående i USA*! När ska du resa? Eller är 7,500,000 kr...
... för dig såpass obetydlig summa pengar det inte är värt besväret o avvara heeel helg på´tt 8)?

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-16 22:25, redigerad totalt 1 gång.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-16 22:25

Bernt

Dr_Tinnitus: Förstår av ditt inlägg att du inte är så haj på viner...

Helt riktig och det erkänner jag gärna.

Men antyder ditt himlande med ögonen efter ovanstående påstående att du verkligen tror att de skulle beskriva vinerna med samma ord och mening den andra gången de testar dem, ur "omvända" flaskor??

Tror du det så är du nog bra naiv..... Du vet inte mycket om psykologi i alla fall.

Någon annan som tror det, eller tror nåt annat om mitt lilla vinprovarexempel?

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-16 22:29

Jag som är hyfsat bra på viner skulle göra många fel :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-16 22:35

Dr_Tinnitus
Någon annan som tror det, eller tror nåt annat om mitt lilla vinprovarexempel?

Jag tror att de skulle ha väldigt svårt att erkänna att de tyckte att det "finare" vinet var sämre.

Men samtidigt så undrar jag hur du kunde tolka Bill50x inlägg som att han påstod/trodde att Shaktistenar skulle förbättra elektroniken i bilar? Samma sak gjorde du med ett av mina inlägg i ECO3 tråden, beror det på missuppfattning så ta dig gärna tiden att läsa inläggen en gång till innan du skriver svar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-16 22:37

Rydberg skrev:
Max_Headroom skrev:Men för mig är det ganska ointressant att veta vilken CD som någon tycker låter bäst. Jag vill ha den som ger minst påverkan på signalen.

För det första så påverkar inte cd:n signalen, den generera den.

Nästan alla CD-spelare påverkar signalen hörbart. Inte sällan genom att ha mindre goda analogdelar i utgången. Vissa spelare är byggda för att ha ett specillt sound.

Rydberg skrev:Sen inskränker du dig till spelare som jämförs med en referens som tagits fram av en förening och som inte har testats av nån annan grupp på samma sätt (för att validera resultatet).

Jag har under veckan kikat på denon DN-600F. Den har testats av LTS, men även av andra (ABX) med likartat resultat. Med alla sannolikhet en mycket bra produkt.

Rydberg skrev: F/E-test på källor kan ju bara göras genom att ad da omvandla och sedan jämföra med a direkt. Jag tycker att en sådant förfarande borde generera massa felkällor. Mao jag tror inte Sentec Diana är en speciellt bra referens.

Om man gör ett sådant F/E test med resultatet att ingen skillnad mellan före och efter kan säkerställas kan jag bara tolka det på ett sätt: Varken AD- eller DA-omvandlaren påerkar hörbart. Ej heller utrusningen som anävnds för kopplingen. Såväl AD som Da omvändalre är således av högsta klass! Många felkällor, visst, men är dom bara tillräckligt små så hörs dom inte :) (fram för mindre felfelkällor! Gärna färre också!)

Dessutom är du avgränsad till ett väldigt litet antal testade spelare (bara LTS testade för ingen annan har kommit på tanken att f/e testa cdspelare). Sen brukar du prata om att det inte finns några bra 1 bitsomvandlare, omvandlaren är ju inte det som påverkar mest skulle jag vilja säga utan det analoga utgångssteget är större källa till förändring.

Det finns fler som testar blint, främst då med ABX. Inte i HiFi-svängen, för där är det så fult, det ska vara lyssna-och-tyck, i varje fall i alla tidningar.
Analoga utgångssteget påverkar nog mer, ja. Men blir det fel redan i DACen, ja då spelar det ingen roll om du har världens bästa utgångsteg. Det blir dåligt ändå. Tyvärr.

Nu kanske det löser sig ändå. En Denon är beställd! Får se om dom har några kvar att skicka. Annars har jag några andra kandidater på G.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-16 22:52

AndersJ

Nej, jag tolkade det inte som om Bill50x menade att Shakti var lösningen på bilarnas problem.

Jag nämnde Shakti i svaret till honom mest för att Shakti var inblandad i mitt inlägg som han kommenterade. Liksom att slutklämmen med Shaktis ev. möjligheter att ändra i programmen mest var en ironisk knorr på avslutningen på inlägget.

Ber som ursäkt om jag var för luddig i det avseende och om det orsakade missuppfattning.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-16 23:06

Max> Jag lägger ner, jag orkar inte skriva så att du förstår. Du får gärna leva i tron att den Denon spelare du har beställt är bra.......

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-16 23:07

Dr_Tinnitus: Inget att orda om, jag blev mest förbryllad över din tolkning av ett av mina inlägg häromdagen där du verkade tro att jag var förespråkare av Slick50 och nu såg det ut som om du tolkade även Bill på ett liknande sätt. Men jag vet av egen erfarenhet att det man skriver inte alltid uppfattas på det sätt som man hade tänkt sig.

Mvh AndersJ

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-16 23:28

Rydberg>

En liten stilla undran bara.

När du anser att vissa saker är bra, så ska det helst accepteras av oss andra som att de är just bra. Kan då inte detta gälla även Max åsikt om Denon's spelare, att du då kan acceptera att den är bra?

Om inte så blir det ju lite enkelspårigt anser jag.

Vet inte om du förstår min mening, men jag chansar, då det var svårt att få till en vettig formulering

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-16 23:37

AndersJ.

Det är inte alltid lätt att få till orden till det man tänker... ;-)

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 23:47

Bernt skrev:Dr_Tinnitus: Förstår av ditt inlägg att du inte är så haj på viner... :roll:

- Men då du är det kan inte du förklara varför samtliga världens viner kan särskiljas av ett
flertal vinprovare o om man uti vin-test provar ex billigt skitvin, 100kr´s vin resp dyyyrt vin!
1000-tals vin-intresserade kan enkelt pricka in dessa 3st viner 10/10, 20/20, 30/30, osv, etc!
Att detta sker blint är för vinprovare absolut självklarhet, skulle det börja argumenteras mot
blindtest skulle dessa vinprovare först titta oförstående för att därefter brista ut i gapskratt
åt det absurda i situationen 8)!

Hur kan det komma sig just esoteriska hifitillbehör är det enda som inte klarar av o testas blint?
A* har bara hört underligare ursäkten efter än konstigare bortförklaringen, dock A*ldrig några...
... förklaringar till detta mystiska fenomen?

Mvh A*

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-16 23:47

Det är inte lätt att få till tanken när man ordar ..heller :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-16 23:50

Dr_Tinnitus skrev:Rydberg>

En liten stilla undran bara.

När du anser att vissa saker är bra, så ska det helst accepteras av oss andra som att de är just bra. Kan då inte detta gälla även Max åsikt om Denon's spelare, att du då kan acceptera att den är bra?

Om inte så blir det ju lite enkelspårigt anser jag.

Vet inte om du förstår min mening, men jag chansar, då det var svårt att få till en vettig formulering

Dr Tinnitus

Jo Max får gärna tycka att Denon maskinen (som han antagligen inte lyssnat på 8) ) är bra. Jag menar att han skjuter sig själv i foten när han inte testar spelaren i sin anläggning först. Hur en spelare fungerar ihop med Max högtalare och Max rum kan LTS inte testa åt honom. Det jag tycker är att han borde testa själv, tycker äevn han borde testa en lite bättre spelare typ Meridian 507. Jag har fortfarande inte hört en vettig billig cdspelare och det handlar inte om att jag söker ett visst sound. Billiga cdspelare brister ofta i dynamik och upplösning (dåligt utgångssteg?) och nej jag tycker inte om Denon DCD-625 (som antagligen låter väldigt lika 600F)

Dessutom har jag inga som helst krav att andra ska tycka om det jag tycker om. Jag tycker t.ex. väldigt mycket om min B&W804N och Ino piP men jag accepterar naturligtvis en annan uppfattning. Har du fått uppfattningen om mig att jag ska ha rätt (att det jag tycker är det helt rätta), ja då har jag varit otydlig för så tycker jag inte alls.
Senast redigerad av Rydberg 2004-10-16 23:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-16 23:55

Dr_Tinntus
Det är inte alltid lätt att få till orden till det man tänker...

Håller med till fullo, har hänt mer än en gång att man suttit och funderat på vad man precis postade :D

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-17 00:00

Rydberg
Hur en spelare fungerar ihop med Max högtalare och Max rum kan LTS inte testa åt honom. Det jag tycker är att han borde testa själv, tycker äevn han borde testa en lite bättre spelare typ Meridian 507. Jag har fortfarande inte hört en vettig billig cdspelare och det handlar inte om att jag söker ett visst sound.

Hmm, först skriver du att han borde testa i sin anläggning och sedan att du inte söker ett visst sound! Är det inte så att LTS letar efter maskiner som saknar sound? För det du gör när du letar maskiner är väl ändå att pussla ihop en ljudanläggning som du gillar soundet på? :wink:

Observera att jag inte ser något fel i det, eftersom det är du som skall lyssna på den och då är det vad du gillar som är vägledande.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 00:02

Hej!

Rydberg är bra! "Vi" har nog större behov o begrunda saker & ting än Rydberg, trots allt ;)! Det blir lätt tjA*tt
lite upplagrad HF.nu-frustration p.g.a. bort-editering/tagning får utlopp över fel person o bla blA*, ni hajA* 8)!

Mvh A*( som kännatt ga*mla skrivsättet o sätta skrift i skrift återkommA*)

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-17 00:04

Billiga cdspelare brister ofta i dynamik och upplösning (dåligt utgångssteg?)

Det gör inte Pioneer 668 tycker jag. Den har mycket fin upplösning och mattar inte av transienterna (dynamiken) som en hel del andra spelare verkar ha tendenser att göra.
Bara för att en cdspelare kostar 20kkr eller 50kkr betyder inte det automatiskt att den är "bättre" än billigare ditos, men givetvis får man ju hoppas att Meridian vet vad de pysslar med.
Tror alldeles säkert att det är kompetenta maskiner, men om LTS inte lyckats finna hörbara färgningar från Pioneer 668 säger det mig bra mycket mer än 100 lyssna och tyck tester i världens alla hifitidningar. Deras testmoder saknar den suveränitet som F/E-testet gör.
Sen ska man ju komma ihåg att god återgivning inte nödvändigtvis alltid behöver betyda "bra ljud", snarare "ärligt ljud" 8) .
Det man hör på är allstå det inspelade ljudet och inte apparatens färgningar, så om det är något man inte gillar har det alltså med inspelningskvaliteten att göra (eller andra brister i anläggningen).

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-17 00:06

Tänk om du läste dina p.m. också A* :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-17 00:08

AndersJ skrev:Rydberg
Hur en spelare fungerar ihop med Max högtalare och Max rum kan LTS inte testa åt honom. Det jag tycker är att han borde testa själv, tycker äevn han borde testa en lite bättre spelare typ Meridian 507. Jag har fortfarande inte hört en vettig billig cdspelare och det handlar inte om att jag söker ett visst sound.

Hmm, först skriver du att han borde testa i sin anläggning och sedan att du inte söker ett visst sound! Är det inte så att LTS letar efter maskiner som saknar sound? För det du gör när du letar maskiner är väl ändå att pussla ihop en ljudanläggning som du gillar soundet på? :wink:

Observera att jag inte ser något fel i det, eftersom det är du som skall lyssna på den och då är det vad du gillar som är vägledande.
Jag menar att dynamik och upplösning inte kan sägas vara ett sound. Att höra en spelare som tar fram detaljer i en inspelning som du aldrig hört förut (utan att för den skulle ha en annat än en rak frakvenskurva och fortfarande med låg dist) är något jag uppskattar.

Nej, dax för bingen!

A*, du är bra du me :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-17 00:12

Skulle varit kul om kabelförespråkare och kabelskeptiker hade träffats och gjort korrekta blindtester. Det hade varit kul o sedan läsa och ännnu roligare om det blivit ett bildrepotage. Men det är väl omöjligt för kabelskeptikerna kommer nog säga att det var placebo, kanske typ kommer de att säga " Jag hörde en enorm skillnad mellan kablarna men det måste vara placebo och inbillning"

Personligen struntar jag i om det är inbillning eller inte för det viktiga är att jag upplever att det blir förändring.

Mats

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-17 00:12

hifirocker skrev:
Billiga cdspelare brister ofta i dynamik och upplösning (dåligt utgångssteg?)

Det gör inte Pioneer 668 tycker jag. Den har mycket fin upplösning och mattar inte av transienterna (dynamiken) som en hel del andra spelare verkar ha tendenser att göra.
Bara för att en cdspelare kostar 20kkr eller 50kkr betyder inte det automatiskt att den är "bättre" än billigare ditos, men givetvis får man ju hoppas att Meridian vet vad de pysslar med.
Tror alldeles säkert att det är kompetenta maskiner, men om LTS inte lyckats finna hörbara färgningar från Pioneer 668 säger det mig bra mycket mer än 100 lyssna och tyck tester i världens alla hifitidningar. Deras testmoder saknar den suveränitet som F/E-testet gör.
Sen ska man ju komma ihåg att god återgivning inte nödvändigtvis alltid behöver betyda "bra ljud", snarare "ärligt ljud" 8) .
Det man hör på är allstå det inspelade ljudet och inte apparatens färgningar, så om det är något man inte gillar har det alltså med inspelningskvaliteten att göra (eller andra brister i anläggningen).
Jag ifrågasätter att det överhuvudtaget går att göra F/E-tester på cdspelare som ger valida resultat 8)

Sen resten av ditt inlägg är upprepning som jag hört många hundra ggr vid här laget och jag är inte dum, jag fattade budskapet första gången. :wink:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-10-17 00:18

Rydberg skrev:
Jag menar att han skjuter sig själv i foten när han inte testar spelaren i sin anläggning först. Hur en spelare fungerar ihop med Max högtalare och Max rum kan LTS inte testa åt honom.

Max väljer den trista vägen som leder bort från bytarcirkusen som beror på att man förförs av ett vissst sound som man snabbt tröttnar på. Stackars honom...
Jag har gjort likadant. Läser nu Hifimagasinet för att bli nostalgisk och minnas jakten!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-17 00:21

:D
Jakten pågår cykliskt med skenbara stopp
Inaktiverad användare!

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-17 00:22

Rydberg.

Att höra en spelare som tar fram detaljer i en inspelning som du aldrig hört förut (utan att för den skulle ha en annat än en rak frakvenskurva och fortfarande med låg dist) är något jag uppskattar.

Ännu en stilla undran.....

Om man nu byter i en viss spelare hör detaljer man inte hört förut i en inspelning. Kan man då vara helt säker på att de detaljerna verkligen ska vara där? Att det inte är spelaren eller nåt som skapar nåt som kanske inte ens ska finnas i inspelningen?

Det kan ju för all del ändå vara trevligt, men är det äkta, är det HiFi...?

Nu yrar jag kanske igen, feber och tjörfylning snörvel.....

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-17 00:24

StefanB skrev:Dawen nämnde blindtest, eller någon om en subjektivist som inte går med i dessa. Kanske tolkar meningen fel och den kanske inte alls avser tex mig, men hur som helst så kan ni roa er med att läsa om mitt blindtest av cd spelare, taget från min egen hemsida.

Du får ursäkta mig Stefan, men jag tycker knappast att du kan kalla detta ett blindtest av cdspelare då det är rätt olika signalkablar anslutna till spelarna.

Men visst är det ett steg i rätt riktning!

Det jag syftade på var andra saker som tidigare kommit upp här på faktiskt, och var mest menat som ett exempel!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-17 00:25

Dr_Tinnitus skrev:Bill50...
Att vända saken som det passar dina tankar har du inget för, då du inte vet vad du talar om i sak ang. bilar och deras system.

Att det är mycket problem med elektronik på bilar idag beror kanske på att nästan allt utom nummerplåten styrs elektroniskt eller på något sätt har koppling till viss elektronik.

Att det uppstår problem betyder inte att det är problem som en klase Shakti skulle avhjälpa. Problemen består vanligast av rena programbuggar, att programvara inte är helt utvecklad då bilen på grund av marknadsförarnas press måste släppas. Vilket leder till div konflikter samt att en större procent bilar hinner uppleva fel innan man hunnit prova ut nya programuppdateringar och ladda in dem under servicebesöken. Andra vanliga fel är korrosion fukt kontaktproblem mekanisk skada/nötning för att nåt fästclips inte monterats rätt för att hålla i en kabel från vassa kanter mm.

Väldigt få problem (om ens några) har med störningar som Shakti teoretiskt (deras påståenden) skulle kunna avhjälpa. eller tror du att Shaktistenar kan ändra i programvaran med?

Sen är det så att bilar aldrig har varit så driftsäkra och underhållsfria som de idag är. Ja de är med tanke på teknikinnehåll sett förbluffande billiga.

Dr Tinnitus

Nu blir jag lite förbluffad. Hur kan du veta vad jag vet, och inte vet, i sak om bilindustrin? Och vad menar du med att jag "vänder saken så det passar mina tankar"? Att du dessutom säger att jag inte vet vad jag talar om är besynnerligt. Vad vet du vad jag kan och med vad jag arbetar?

För att undanröja ett diskussionsämne med en gång, mig veterligen har jag aldrig nämnt Shakti här i ett inlägg, och absolut inte när det gäller bilar. Det måste vara en missuppfattning.

När det gäller bilindustrin och dess problem med elektronik har jag MYCKET torrt på fötterna. Eftersom jag sitter hemma och inte har tillgång till de utredningar som gjorts i frågan så kan jag tyvärr inte hänvisa till de exakta källorna. Men ta Mercedes som exempel, dom har rasat från 3-4 plats till 17:e i någon amerikansk kvalitetsranking, och detta ENBART pga problem med elektroniken. BMW har officiellt erkänt att dom har likartade problem och jobbar hårt för att lösa dom. Audi har fått återkalla massor med bilar pga elektronikfel pga krockkuddar som utlöses när dom inte ska (problem med statisk elektricitet, jag har kopia på brevet som skickats ut till ägarna). Volvo hade samma problem i slutet på 90-talet när dom fick kalla in 245.000 bilar för att åtgärda en krockkudde som utlöstes av statisk elektricitet (när man torkade av instrumentpanelen). Ford hade problem med elektroniken därför att statisk elektronik slog ut larmsystemet när man skulle öppna dörren för att kliva in. En undersökning (tror den var tysk) visar att 60% av alla bilfel på dagens bilar beror på elektronik, det säger också de verkstäder vi varit i kontakt med.

Tidigare skämtade vi om att förr var det gamla bilar som stod still vid vägkanterna, idag är det nya. Tro mig, det är inte längre något skämt.

Mitt företag jobbar aktivt med kvalitetssäkring när det gäller bilelektronik och de kontakter vi har på hög nivå hos såväl Volvo som Saab indikerar att man är mycket medveten om problemen men famlar lite i luften om vad man ska göra åt dem.

Mycket av de problem som finns med bilelektroniken möter vi vid våra utbildningar, där vi har deltagare från såväl biltillverkarna som dess underleverantörer. På vilket sätt menar du att jag inte vet vad jag talar om?

Jag är lite undrande över att du bemöter mitt inlägg om att bilindustrin har problem med elektroniken med "att det är mycket problem med elektronik på bilar idag beror kanske på att nästan allt utom nummerplåten styrs elektroniskt eller på något sätt har koppling till viss elektronik".

Men det är ju just det som är min poäng! Bilindustrin har problem med elektroniken. Och som sagt, JAG har definitivt inte nämnt några Shakti-stenar eller annat hokus-pokus (förlåt ni som har sådana :-)) som en hjälp att lösa bilindustrins problem.

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-17 00:26

Patrikf, uppfattar jag dig rätt om jag tror att du menar att det är onödigt att cd skall passa in i hans system?

Jag menar att han skjuter sig själv i foten när han inte testar spelaren i sin anläggning först. Hur en spelare fungerar ihop med Max högtalare och Max rum kan LTS inte testa åt honom.

Max väljer den trista vägen som leder bort från bytarcirkusen som beror på att man förförs av ett vissst sound som man snabbt tröttnar på. Stackars honom...
Jag har gjort likadant. Läser nu Hifimagasinet för att bli nostalgisk och minnas jakten!

Dr Tinnitus, hur skall Cdspelaren kunna hitta på det? Om du menar att den tar fram en gitarr som man inte hörde innan?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-10-17 00:36

Mats, Jag menar att Max har gjort det kloka valet att köpa en dokumenterat korrekt återgivande cdspelare.
"Passa in i hans system"? Du menar om det är några konstigheter med ingången i hans försteg?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 00:40

mats skrev:Men det är väl omöjligt för kabelskeptikerna kommer nog säga att det var placebo, kanske typ
kommer de att säga " Jag hörde en enorm skillnad mellan kablarna men det måste vara placebo och inbillning"

- SpekulerA* likaså vara mästare på men allra enklaste är väl att ställa upp på ett utav alla de
blindtest som frekvent försöka fås till stånd men som inga dyyrkabelförespråkare ställa upp på?
Ty arrangera ett blindtest med dyyrkabelskeptiker vore ju aaaningen fruktlöst då Negacebo skulle
eliminera alla eventuella resultat... åt det ena hållet till!

Mvh A*

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-17 00:41

Skumt.. fick detta nyss:

Datum: Sun, 17 Oct 2004 00:18:05 +0200

Hej mattepatte,

Du har fått ett nytt privatmeddelande till ditt konto på "Faktiskt.Se"
och du har bett att få ett meddelande om detta. Du kan titta på
meddelandet genom att klicka på länken nedan:....

Och så finns det inget nytt meddelande där i min inkorg !?!?! 8O
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 00:44

Hej!

Kolla igen! A* skickade, en för mp, glad nyhet!

Mvh A*

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-17 00:45

Herr A* sådant test hade nog inte kunna gått för båda sidor hade skyllt ifrån sig.

Skeptikern hade sagt "Ja jag hörde en enorm skillnad men det måste vara inbilling"

Förespråkaren hde sagt "Oj nu hörde jag ingen skillnad, men det är ju inte så konstigt för frysen står fel och kärringen är sur"

Själv bryr jag inte om ni tycker det är inbillning för det ändrar inte min upplevelse.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-17 00:45

Hej A* nä det kommer inget...
A* prova att sms:a ditt telefonnummer eller mailadress till mitt telefonnummer som du fick i ett av p.m:en
Senast redigerad av mattepatte(removed) 2004-10-17 01:10, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-17 01:01

Någon ting är väldigt lurt här A*
Dina p.m. till mig plockas bort.
Hann läsa det sista men nu visas det inte mer.
Svaret är självklart ! + bonus
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 01:05

Hej!

Kanske beror det på att A* rensar bort allt efter avslutad ivägsändning?
A*lltså In/Ut-korg samt skickat? Fast kan A* därmed deleta utur mp´s inkorg :??

Mvh A*ha men A* deletar ganska direkt efter att honom skickat iväg
saker & ting! Undrar hur mkt som A*ldrig kommit fram ifrån A* egentligen 8O 8O!! :oops:
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-17 01:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-17 01:07

De pm jag har hunnit öppna ska omöjligt kunna raderas av avsändaren.
Däremot om jag inte hunnit öppna, och du raderar de som ligger och väntar i den korgen, så går de förlorade för alltid :)
Senast redigerad av mattepatte(removed) 2004-10-17 01:27, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiverad användare!

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-17 01:08

Jag ifrågasätter att det överhuvudtaget går att göra F/E-tester på cdspelare som ger valida resultat

Kan du utveckla det lite? Jag tycker det är sunt med ifrågasättande så jag vill gärna höra ett mer utvecklat resonemang.
Varför skulle inte LTS F/E tester ge valida resultat på tester av cdspelare?

För övrigt rekommenderar jag att du läser senaste numret av Molt (nr 1 2004) där Öhman svarar på brev från Mårten Kihlberg om Sentec Diana och Pioneer 668. Klargörande och intressant läsning tycker jag.

Längst ner på sid. 47 nämns också att AD-omvandlarna var inte ens i närheten av 16 bitars upplösning 1993 (då diana testades), men de har utvecklats fantastiskt de senaste 11 åren, inte minst för att lämna möjlighet till dagens högupplösningsformat DVD-A. De bästa D-omvandlarna har med nöd och näppe passerat 21 bitars upplösning! De är faktiskt ungefär 100 ggr (!) bättre än de var för 11 år sedan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-17 01:17

hifirocker skrev:
Jag ifrågasätter att det överhuvudtaget går att göra F/E-tester på cdspelare som ger valida resultat

Kan du utveckla det lite? Jag tycker det är sunt med ifrågasättande så jag vill gärna höra ett mer utvecklat resonemang.

För övrigt rekommenderar jag att du läser senaste numret av Molt (nr 1 2004) där Öhman svarar på brev från Mårten Kihlberg om Sentec Diana och Pioneer 668. Klargörande och intressant läsning tycker jag.
quote]

Va? Har nummer ett av MoLT redan kommit ut? Det brukar ju ske året efter ungefär.. :-)

Seriöst, jag har samma frågeställning med f/e-test när det gäller signalkäller. Förklara; HUR går en f/e-test till när man testar cd-spelare?

/ B

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-17 02:22

Bill50x

Nu tror jag du överreagerar en smula.....

Först, missade du mitt inlägg där jag förklarade för AndersJ varför Shakti nämndes i mitt inlägg till dig tidigare? Om så, ta gärna och läs det först.

Jag kan faktiskt inte se att vi har så stora meningsskiljaktigheter ang. den moderna bilindustrins elektronikproblem. Jag sa inte att du hade fel i procenten eller nåt.

Jag kanske missuppfattade ditt inlägg då det verkade som att att du ville såga det jag tidigare skrivit, vilket irriterade mig helt naturligt.

Jag drar lite vad du först skrev.

Jasså, och ändå rapporteras ca 60% av alla fel som drabbar en bil idag gälla elektroniken? Bilindustrin är bekymrad (med all rätt) men man har fortfarande ganska dålig koll på vad som händer.

Ett ganska småspydigt ironiskt uttalande som var rätt onödigt om du frågar mig. Jag påstod inte i mitt inlägg att moderna bilar aldrig har fel på sin elektronik bara för att en massa tester sker under utvecklingen av bilen. Dessutom så har jag heller inte i det andra inlägget sagt att 60% elfel var galet i ditt uttalande. Jag vet mycket väl att Merceders M fl. har stora besvär med elektronikproblem i sina bilar. Problemen tror jag personligen (med visst stöd från mycket initierade källor) har mycket att göra med den stress som nya bilar måste tas fram under. Tiden räcker inte alltid till för att bli helt färdig med allt testande och utveckling mm.

Problemen som uppstår har oftast med ungefär de exempel jag gav att göra. Shakti torde inte göra mer åt saken än att öka bilens tjänstevikt. Usäkta att jag nämnde stenen igen.... (Den är vi ju tydligen överens om)

Att bilarna är driftsäkrare nu än förr står jag fast vid, föutom då att det just de sista 2-3 åren skett en rejäl ökning på elektronikproblemen.

Att moderna bilar har en ökad kvot av elektronikproblem är helt naturligt, vilket jag försökte belysa lite skämtsamt med det där om nummerplåten. Då det finns mycket mer som styrs och har med elektronik att göra i en bil, så är det ju inte helt ute i det blå om andelen elektronikfel kan gå upp. Det borde vara lätt att förstå, eller hur? Tar vi det mycket pedagogiskt, så om en bil inte har någon elektronik alls, så torde den heller inte riskera att få problem på det området. Enkelt va... ;-)

Summa summarum, vi vet båda tydligen en hel del om bilindustri och bilar. Och har tydligen heller inte helt olika uppfattning om vilka fel och i vilken mängd det kan vara. OK?

Mycket av de problem som finns med bilelektroniken möter vi vid våra utbildningar, där vi har deltagare från såväl biltillverkarna som dess underleverantörer. På vilket sätt menar du att jag inte vet vad jag talar om?

Ok, här får jag erkänna att jag gjorde en blunder, med tanke på den info om din koppling till bilindustrin som du nyss gav. Sorry för det.

Men ditt första svar till mig var som jag redan skrivit ovan, rätt ironiskt och spydigt, ja helt onödigt tycker jag. Det verkade som att du menade att jag hade helt fel i det jag sa om att biltillverkarna utför en massa avacerade tester på sin elektronik. Det gör de ju men det garanterar ju inte att de inte kan få problem i alla fall. Detta borde du faktisk både ha vetat och förstått när du svarade mig, så varför den nedlåtande tonen?

Att ett antal potentater på olika forskningsanläggningar skrattar läppen av sig när du berättar om diverse teorier är inget bevis för att dom har rätt. Att sk kunniga experter har dömt ut något är i sig intressant, men som sagt inget bevis på att saken är felaktig.

Här tycker jag faktiskt du har fel, och ditt uttalande förvånar mig mycket med tanke på att du säger dig vara lite insatt.

Det kan mycket väl vara ett klart bevis om kunniga experter säger att en grunka inte funkar, då det redan finns tusentals timmar av tester på just det område som grunka skall användas i och med förvillande lika grunkor.

Jag kan ta ännu ett exempel som jag diskuterat med div. motoringenjörer.

Det finns en metallflärp som heter Cyclone som säljs av en välkänd svensk trim- och biltillbehörs-firma.

Denna lilla flärp ser ut som en fläkt ungefär, och skall sättas nere i luftfiltret. Den sitter stumt fast men sägs ge luften motorn suger genom den en hög rotation som skall gör att luften bättre kommer in och fyller cylindrarna i motorn. Det utlovas hiskeliga procents förbättring på allt som en bilägare kan önska sig.

Jag ansåg själv denna grunka vara kvacksalveri av allvarligt slag, och diskuterade den mest på skoj med några initierade kamrater (jo de garvade läppen av sig även denna gång... ;-))

Denna flärp kan helt enkelt inte fungera så som utlovats om den sätts där man rekommenderar den att sitta, nere i luftfilterburken. Därifrån och in i själva motorn så kan de vara allt från 50 cm till långt över en meter. I väldigt många fall måste sen den luft som nu sägs virvla runt med mcyket hög fart, ta sig genom ett flertal krökar och formförändringar på luftkanalen, genom luftmassemätare som oftast har ett finmaskigt nät eller ett raster av bikaketyp på båda sidor för att just se till att lugna ner luftströmmen så att den passerar jämnt och fint utan turbulens så att mätaren kan mäta rätt mängd luft. Sen har vi en bit rör hit och dit igen och sen kommer gasspjället som vid all normal landsvägskörning har mycket liten springa som öppning för luften. Här påstår man alltså att luften fortfarande skall virvla friskt efter alla tidigare hinder, och glatt virvlande passera den lilla springan i spjället utan att mattas. Därefter skall allså denna virvel dela upp sig rätt antal mindre virvlar och rusa vidare ner i var sin insugskanal och slutligen passera ventilerna, fortfarande glatt virvlande av denna lilla propellers påverkan där långt borta i luftburken.

Alltså, detta är rena rama rappakaljan som påstås om denna grunka och de förbättringar den skall ge. Detta vet motorteknikerna mycket väl därför att de vet ingående hur en motor, deras motorer, fungerar och hur luften beter sig och ska bete sig. Ja även andra motorer då de ofta kör tester på konkurrenternas motorer. De vet att man själva sedan länge försökt att få luften att inte virvla genom luftmassemätaren då det gör att den mäter fel. Man har själva försök att få luften i insuget att bete sig som man vill under alla flödes och tryckförhållanden för att den sen ska äntra cylindrarna så bra som möjligt. I många fall har man faktisk haft problem just med att luften varit för "orolig" med för mycket turbulens och fått jobbat hårt för att få luften att passera plenumet så lugnt som möjlig för att motorn skall gå som de vill i alla lägen. Och här kommer allså en universalgrunka som lovar stordåd på alla bilar för endast 500 kr, just genom att den påstås sätta luften i rotation från luftburken och vidare in i motorn, fast det bevisligen är tekniskt och praktiskt omöjligt, och i många fall ikke ens önskvärt.

När då ett gäng motortekniker säger att det inte funkar, och kan förklara varför väldigt tydligt. Så är det nog inget annat än bevis på att det inte fungerar. Inser du inte det så förvånar du mig i högsta grad.

Har vi rett ut missförstånd och annat mellan oss nu Bill...?

Jag ber om ursäkt om jag missbedömt din avsikt och text i dina inlägg, och om jag varit ofin i mina svar. Jag hoppas du kan visa samma anda.

Å långt blev det..... gahhhh....

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-10-17 03:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-17 02:41

Kul att doktorn kunde komma :)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-17 04:15

Dr_Tinnitus skrev:Bill50x
Nu tror jag du överreagerar en smula.....

Har JAG "överreagerat"? Så här har du skrivit tidigare till andra personer:

"Du får ursäkta mig, men ditt inlägg innehöll ungefär 80% skitsnack....."

"Det är fulkommligt trams att ingen kan bedömma något om man inte har egen erfarenhet av just den prylen."

... för att ta några exempel.....

Dr. T.
Jag har ingen avsikt att vara vare sig nedlåtande eller småspydig. Möjligen raljerande för att skapa en lite humoristisk vinkling :-)
Vad jag ville påpeka är att bilar inte alls är så driftsäkra som du ville göra gällande, och att elektronikfel är en stor andel av problemen. Jag anser inte, till skillnad mot dig, att det är kopplat till tidsnöd utan snarare brist på kunskap. Biltillverkning är historiskt sett en mekanisk industri (och som du mycket riktigt påpekar, bilar är otroligt hållbara rent mekaniskt idag) och elektroniken är för dem en relativt ny företeelse. Dessutom ska bilelektroniken fungera under mycket svårare förhållanden än hemelektronik och är (som Max påpekade) satt under hårda krav på ekonomi.

På vilket sätt jag har "överreagerat" har jag svårt att förstå, jag har ju endast kommenterat din åsikt om bilindustrins suveränitet när det gäller utveckling på elektroniksidan. Jag var INTE nedlåtande när jag påpekade att Opel´s forskning i Russelsheim inte var 100% perfekt, jag bara refererade till hur jag upplevt kunskapen hos dessa experter i mina kontakter med dem. Jag har på många ställen kommit kontakt med mycket dugliga och välutbildade människor inom sitt fack, som ändå visat sig ha mycket dålig kontakt med verkligheten inom det område som jag verkar. Så bara för att några experter inom ett antal områden anser "något" faller jag inte i farstun för det, trots att jag själv på papperet har sämre grundkunskaper än dom har.

Här stöder jag mig på såväl utländsk expertis som på kunniga människor hos såväl Semko som SP. Förutom Semko och SP arbetar jag bland annat i nätverk med forskare på Örebro Universitet, med fristående laboratorier som tex Kitron i Karlskoga (tidigare Bofors), med finska VTT (motsvarighet till SP) och så vidare.

Men återigen, i vår konversation är det bara du som har nämnt Shaktistenar. Släng dom inte på mig är du bussig :-)

/ B

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-10-17 09:31

Dawen. Jag är fullt medveten om att vårt blindtest av cd spelare inte är ordentligt gjort. Får skylla på att det dels var några år sedan och framförallt att vi inte hade möjlighet till bättre förutsättningar då. Syftet var inte att rent "vetenskapligt" gör aett test utan mer som en kul grej se om vi hörde skillnader och i sådana fall hur vi upplevde dem. Eftersom kablar också låter väldigt olika :D så kan vi myclket väl ha grundat våra bedömningar lika mycket på dem.

Däremot så är mitt test av Bybees med likadana förutsättningar. Där var det samma kabel till ingången med bybees och ingången utan.

Efter att ha läst de senaste 20 inläggen så börjar jag inse att jag och många andra här har väldigt olika inställning till det ljud vi vill ha hemma. Vissa verkar förespråka ett helt ofärgat ljud genom hela anläggningen. Hur man hittar detta och vad som är referens har jag svårt att förstå, men detta verkar i alla fall vara målsättningen.

Personligen så söker jag nog ett ljud som jag gillar. Om det sedan är 100 % neutralt är inte intressant för mig. Av denna anledning har jag här senast inskaffat ett rörförsteg för att få en trevligare klang med större närvarokänsla än det väldigt neutrala (och lite trista) försteg jag hade innan. Det skall vara roligt och behagligt att lyssna på musik, detaljer, dynamik och ljudbild måste finnas där, men om det är 100% ofärgat är inte viktigt för mig

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-17 09:46

StefanB skrev:Personligen så söker jag nog ett ljud som jag gillar. Om det sedan är 100 % neutralt är inte intressant för mig. Av denna anledning har jag här senast inskaffat ett rörförsteg för att få en trevligare klang med större närvarokänsla än det väldigt neutrala (och lite trista) försteg jag hade innan. Det skall vara roligt och behagligt att lyssna på musik, detaljer, dynamik och ljudbild måste finnas där, men om det är 100% ofärgat är inte viktigt för mig

Då tycker jag att du ska skaffa dig en en equalizer och en DSP. Att färga ljudet genom spray, stenar, rör och kablar är inte bara ineffektivt utan också mycket dyrt i jämförelse.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-17 09:49

Att tro att man får ett så ofärgat ljud som möjligt av flera ofärgade apparater i rad förvånar mig då ingen F/E test gjorts av hela kedjan. 8)
Dessutom så finns ingen som har ett perfekt rum att lyssna i så jag tycker att det är självklart att folk med "färgande" apparater mycket väl kan ha kombinationer ihop med sina rum som spelar skjortan av "ofärgande" apparater i att återge en CD skiva så troget det inspelade ljudet som möjligt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-17 09:58

Harryup skrev:Att tro att man får ett så ofärgat ljud som möjligt av flera ofärgade apparater i rad förvånar mig då ingen F/E test gjorts av hela kedjan. 8)

Säger vem? :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-17 10:07

Naqref:
Har Max gjort det? Eller?
Dessutom menade jag att vara ironisk då jag är helt övertygad om att F/E testens förträfflighet inte ligger i att välja ut en med totalt sett största möjliga ofärgade slutresultat ur en anläggning i vilket hem som helst.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-17 10:39

Aha! Du avsåg Max specifikt. Sorry, trodde du menade allmänt.

Tja det är nog bättre att Max svara på själv men jag anar vad han kommer att skriva. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-17 11:21

Naqref:
Hypotestiskt.
Håller du det för alltid gällande att om man testar en hel kedja av "vinnare" av en F/E test mot dom som kom "2:a" att man alltid kommer att få det totalt sett mest ofärgade ljudet ur vinnarkedjan?
Och om man A-B testar kedjorna mot varandra, kommer man då alltid uppfatta "vinnarna" som bäst?

edit:ordval
Senast redigerad av Harryup 2004-10-17 12:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-17 11:39

Om man får pipa in emellan, så skulle jag säga att den enda delen i anläggningen som är lämpad att kompensera rummets felaktigheter är högtalarna. Så undantaget dem (som ändå är väl svåra att f/e-testa) så säger jag att f/e-utrustningen alltid vinner. Den typen av dist och andra fel som den utrustningen ger är inget som motverkar rumsbrister utan enbart degraderar signalen som högtalarna sedan skall omvandla.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-17 11:41

hifirocker skrev:

Jag säger viskningsleken, först tar vi fram en referens som man (ett fåtal personer i en okänd anläggning med (?) upplösning(högtalarna borde dock vara i absolut världsklass(de bästa?))) inte hör skillnad på i en ad da i förhållande till a. Redan här finns det ju vissa problem, skillnader är små subtila och en viss signalkabel kan grusa ner signalen (skulle man fått samma resultat om man hade använt sig av högupplösande Nordost Valhalla signalkabel rakt igenom? (som enligt mig är vida överlägsen rg62 i upplösning)).

Nåväl, nu tror man sig ha tagit fram en slags referens (som jag i sig tvekar på). Vissa små skillnader är svåra peka ut med statistisk signifikans mellan adda och a men det behöver ju inte betyda att det inte är någon skillnad. Nu tar man denna referens och jämför den i sin tur med olika spelare för att höra om de inte går att skilja åt, kan man inte det så är det en bra cdspelare. Det är alltså två jämförelse som ger osäkerhet två gånger.

Nej jag köper inte denna jämförelse, först en jämförelse som i sig ha brister och sen en till.

Dessutom, Sentec Diana som man jämför med (referensen) är en DAC och därmed väldigt beroende av drive och inte minst digitalkabel (pratade förövrigt med en LTS:are och tillika pi60s ägare som hörde klara skillnader mellan olika digitalkablar 8) ), det är helt enkelt alldeles för många felkällor enligt mig. F/E-test är mycket bättre att applicera på förstärkare men på källor? Njeee

Sen att jag subjektivt har hört otroligt mycket bättre cdspelare än Denon 625 gör ju inte mina värdering om metodens trovärdighet bättre.

Som lite referens kan jag säga att jag subjektivt gillar högtalare i stil med piP som har hög upplösning och ett rent mellanregister. Desamma gäller på cdspelare (så du fårstår vad jag letar efter)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-17 11:47

Dr_Tinnitus skrev:Rydberg.

Att höra en spelare som tar fram detaljer i en inspelning som du aldrig hört förut (utan att för den skulle ha en annat än en rak frakvenskurva och fortfarande med låg dist) är något jag uppskattar.

Ännu en stilla undran.....

Om man nu byter i en viss spelare hör detaljer man inte hört förut i en inspelning. Kan man då vara helt säker på att de detaljerna verkligen ska vara där? Att det inte är spelaren eller nåt som skapar nåt som kanske inte ens ska finnas i inspelningen?

Det kan ju för all del ändå vara trevligt, men är det äkta, är det HiFi...?

Nu yrar jag kanske igen, feber och tjörfylning snörvel.....

Dr Tinnitus

I vissa fall kan kanske övertoner och distortion få det att låta mer detaljerat men jag snackar snarare om skillnader likt då man dra av skydssplasten på en plexiglas yta. Allt bli klarare, rassel från en virveltrumma inte bara hörs utan man kan placera ut den exakt i ljudbilden, ett svagt gnissel från bastrummepedalen hörs plötsligt tydligt (som man inte hade hört förut) etc. Sådana skillnader.

Detta är ljud som finns på inspelningen men som inte kommit fram pga av man har en dålig källa.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-17 11:53

I vissa fall kan kanske övertoner och distortion få det att låta mer detaljerat men jag snackar snarare om skillnader likt då man dra av skydssplasten på en plexiglas yta. Allt bli klarare, rassel från en virveltrumma inte bara hörs utan man kan placera ut den exakt i ljudbilden, ett svagt gnissel från bastrummepedalen hörs plötsligt tydligt (som man inte hade hört förut) etc. Sådana skillnader.

Detta är ljud som finns på inspelningen men som inte kommit fram pga av man har en dålig källa.

Eller så kommer de fram pga av att musiksignalen komprimerats, för då blir ju den relativa volymskillnaden ned till detaljerna mindre.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-17 12:01

Nattlorden skrev:

Eller så kommer de fram pga av att musiksignalen komprimerats, för då blir ju den relativa volymskillnaden ned till detaljerna mindre.
Visst det är ju också en teoretisk möjlighet men jag tror knappast att alla de dyra cdspelare jag haft hemma och som sopar mattan med Denon 625 gör det för att de dynamikkomprimerar!! :lol:

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-17 12:24

Bill50x

Hmm....

Jag tyckte precis att jag förklarade för dig att jag i vissa stycken i ditt första inlägg till mig, missuppfattat dig lite och bad om ursäkt för det. Är inte det nog för dig...?

Sen ang. att du anser at jag har överreagerat i mina inlägg till andra tidigare. Ja, kanske även jag kan få tillåtas vara raljerande när du raljerar?

Ang. moderna bilars driftsäkerhet så är jag inte på samma linje som du. Det finns problem med elektroniken ja, just i dagsläget en topp som ligger i första hand hos några få tillverkare, som sliter med problemen. Men ingen tillverkare är helt utan dessa problem.

Likväl är dagens bilar helt klart driftsäkrare än förr. Bilar körs mycket längre på kortare tid idag, och med mycket mindre service. Dessutom drar de mindre bränsle och har renare avgaser trots högre vikt och effekt. Detta hade inte varit möjligt om inte elektroniken funnits.

Ang. vad felen kan grunda sig i. Ja kan inte det finnas en koppling mellan kunskap och tidspress då....?

Nu skiter vi i detta om fordon, det är ett ljudforum och vi är nära chattning.

Jag har bett om ursäkt, räcker inte det så får du gå till högre instans, Haag kanske..... 8)

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-17 12:27

StefanB skrev:Dawen. Jag är fullt medveten om att vårt blindtest av cd spelare inte är ordentligt gjort. Får skylla på att det dels var några år sedan och framförallt att vi inte hade möjlighet till bättre förutsättningar då. Syftet var inte att rent "vetenskapligt" gör aett test utan mer som en kul grej se om vi hörde skillnader och i sådana fall hur vi upplevde dem. Eftersom kablar också låter väldigt olika :D så kan vi myclket väl ha grundat våra bedömningar lika mycket på dem.

Okej, då är jag med :)

StefanB skrev:Efter att ha läst de senaste 20 inläggen så börjar jag inse att jag och många andra här har väldigt olika inställning till det ljud vi vill ha hemma. Vissa verkar förespråka ett helt ofärgat ljud genom hela anläggningen. Hur man hittar detta och vad som är referens har jag svårt att förstå, men detta verkar i alla fall vara målsättningen.

Personligen så söker jag nog ett ljud som jag gillar. Om det sedan är 100 % neutralt är inte intressant för mig. Av denna anledning har jag här senast inskaffat ett rörförsteg för att få en trevligare klang med större närvarokänsla än det väldigt neutrala (och lite trista) försteg jag hade innan. Det skall vara roligt och behagligt att lyssna på musik, detaljer, dynamik och ljudbild måste finnas där, men om det är 100% ofärgat är inte viktigt för mig

Alltså, det där med 100% ofärgat handlar väl också om att hitta ett ljud man gillar, fast man har ett lite annorlunda tillvägagångssätt.

För min egen del är det så att jag kan påverkas väldigt mycket beroende på sinnesstämning och liknande grejor. Ena dagen låter min stereo ypperligt, andra dagen gör den inte det - fast jag inte har ändrat något! Så, då känns det ju lurigt att man ska låna hem grejor en kort tid och försöka utvärdera, när man ändå inte vet om man utvärderar prylen eller sitt eget humör. Jag har för mycket annat för mig för att jag ska ha tid på mig att låna hem grejor på längre tid, och dessutom föredrar jag begagnat, eftersom det ofta är mer ekonomiskt riktigt.

Därför har jag en Denon DCD-625mkII och ett Nad 208 här hemma, för jag vet att människor har tagit tid på sig att testa dessa apparater och att de inte ska färga signalen alltför mycket. För, trots allt vill jag lyssna på musiken som finns på de skivor jag har. Inte på hur min stereo låter.

Nåja, vi vill nog alla hitta ett ljud vi gillar iaf :)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-10-17 17:45

StefanB skrev:Personligen så söker jag nog ett ljud som jag gillar. Om det sedan är 100 % neutralt är inte intressant för mig. Av denna anledning har jag här senast inskaffat ett rörförsteg för att få en trevligare klang med större närvarokänsla än det väldigt neutrala (och lite trista) försteg jag hade innan. Det skall vara roligt och behagligt att lyssna på musik, detaljer, dynamik och ljudbild måste finnas där, men om det är 100% ofärgat är inte viktigt för mig

Med detta så vinner du definitivt min respekt! Att du skriver att du vill ha ett ljud som du gillar, snarare än så neutralt och ofärgat som möjligt, är ju helt ok, då du själv är medveten om att detta är din prioritering. Problemet uppstår enligt mig först då personer som har liknande prioriteringar som dig, lanserar sina åsikter som fakta, trots att de saknar förankring i den vetenskapliga verkligheten. Det har du såvitt jag kunnat läsa inte gjort. :)

Dock vill jag personligen hävda att det definitivt är roligast att lyssna genom en så neutral anläggning som möjligt, men det är min personliga åsikt. :wink:

/Erik

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-17 18:06

Jag självsannerar mig och tar bort dumheterna jag skrev. Folk får tro vad dom vill. Stefans inlägg var en tankeställare som heter duga och hur korkat är det inte att efter man precis läst inlägget ge sig in i pajkastningen själv?

Vill du Bamsefar tro och säga att han VET varför han blivit avstängd från HF så får du göra det. Jag trodde man uppfattade omvärlden subjektivt. Men det är lugnt. Dom flesta är nog smarta nog att förstå att det finns två versioner på dessa historier.

Att folk tror saker innan dom testat ger säkert en trygghet. Man vill ju inte bli lurad och säkrast är att säga nej till allt. Stanna kvar på en plats och sen inte ta några steg åt något håll alls. Då står man ju säkert! 8)

Så fort det kommer BT in i bilden som visar på NÅGOT annat än att det aldrig finns några skillnader eller att nån apparat som faktiskt tillverkas idag ger ett bra resultat, eller för den delen, nån som subjektivt uppskattar en produkt framför en annan - ja då är det felaktigt genomfört och resultatet är helt värdelöst iaf. LTS får mkt skit i onödan för gott bidrager dom med (även om jag inte sympatiserar med allt). Däremot verkar det finnas medlemmar som borde starta Livets Ljud (LL). :lol: En gruppering där dom heliga skrifterna aldrig få ifrågasättas, interna tester aldrig verifierade utanför gruppen, ens egna åsikt om hur det låter är förbjudet och där man dricker vin ur en kabltrumma EKK.
Senast redigerad av EngelholmAudio_inaktiv 2004-10-17 18:25, redigerad totalt 1 gång.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 18:19

Hej!

Det essentiella är ju att hifianläggningen gör musiken njutbar, tycker att man ska gilla sitt ljud!
Sedan huruvida det är frekvensrakt hit eller ofärgat dit det kan ju mätnissarna hålla på med :mrgreen:
A*nser att musiken är det viktigaste!

... samt att man gärna ej enbart argumenterar med klichéer som exempelvis:
Tycker musiken är det viktigaste! Det ska vara roligt att lyssna på musik, etc

Förresten, finns det någon som anser att en bra hifianläggning är en som skapar
obehagskänslor samt tycker att det ska vara tråkigt att lyssna till musik, räck upp...
... hA*nden 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 18:21

EngelholmAudio skrev:
Bamsefar skrev:Har inget med tonläget i sig att göra, utan det faktum att man (som jag) blir utslängd från hififorum.nu för att man har en avvikande åsikt som t.ex. råkar överstämma med LTS eller någon annan "gruppering".

Fel. Du fattar inte. Därför är du avstängd.

- Fel. Du fattade inte. Därför A*vstängde du! (... på livstid 8)!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-17 18:33

EngelholmAudio skrev: Däremot verkar det finnas medlemmar som borde starta Livets Ljud (LL).

Bra idé, jag kör igång nu dirket. Och eftersom det är söndag så är det tid att ta upp kollekt. Skicka alla era pengar till mig, så ska ni uppfyllas av en 7-jäkla salighet!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-17 18:37

Max_Headroom skrev:
EngelholmAudio skrev: Däremot verkar det finnas medlemmar som borde starta Livets Ljud (LL).

Bra idé, jag kör igång nu dirket. Och eftersom det är söndag så är det tid att ta upp kollekt. Skicka alla era pengar till mig, så ska ni uppfyllas av en 7-jäkla salighet!
ASG. Klockrent! Bra humor!

Men pengar (/kollekt) går väl knappast till stereon - EKK och inget ECO3-konto låter ju som värsta pengastinna livet!?? 8) 8O :lol: :lol:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 18:38

Hej!

- Det där är för lääänge sedan heeelt uttjatat, lägg ner! På HF.nu hade du blivit
avstängd 5 ggr om för den kommentaren! (... på livstid 8)!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-17 18:38

EngelholmAudio skrev: Stefans inlägg var en tankeställare som heter duga /.../

Däremot verkar det finnas medlemmar som borde starta Livets Ljud (LL). :lol: .

På vilket sätt var det en tankeställáre? Jag tyckte att det var det vanliga försvaret för kvacksalveri och allmän kvasivetenskap.

LL är väl precis vad HF.NU står för. Köp en esoterisk pryl för en årslön och bli dunkad i ryggen hela kvällen.
Dogmatisk Mac-Taliban

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-17 18:45

Audiomanikern skrev:Hej!

- Det där är för lääänge sedan heeelt uttjatat, lägg ner! På HF.nu hade du blivit
Mvh A*
Tja...men inte här! Man får väl leva efter de regler som gäller på det stället man befinner sig på för stunden?

Style skrev:På vilket sätt var det en tankeställáre? Jag tyckte att det var det vanliga försvaret för kvacksalveri och allmän kvasivetenskap.
LL är väl precis vad HF.NU står för. Köp en esoterisk pryl för en årslön och bli dunkad i ryggen hela kvällen.
Tankeställare för att så mkt tid läggs i en tråd helt utan att nå ett konsecus, så mkt tjöt. När någon "utifrån" kommer in med en åsikt så är den alltid intressant för mig då den är lite mer ofärgad än åsikterna från oss som är inne i maskineriet, sas.

Jag tycker det är bra att det finns olika åsikter om vad HifiForum.nu är. Däremot tycker vi inte samma sak Style, men det kanske inte gör nått?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 18:50

EngelholmAudio skrev:

Mvh A*
Tja...men inte här! Man får väl leva efter de regler som gäller på det stället man befinner sig på för stunden?

:?? Vadå så bara för man får bete sig så ska man bete sig? Tycker det rimma illa med
allt du tidigare hyllat HF.nu för, dubbla moraler? - en för dig, en annan för alla A*ndra?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 19:02

Hej igen!

Undrar om det inte är så här,
Kabelskeptiker lyssnar på musik? Kabelförespråkare lyssnar på esoteriska hifikablar?

Bägge gillar uppenbarligen att debattera över huruvida det är bast eller mest sannolikt att...

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-17 19:08

Audiomanikern skrev:
EngelholmAudio skrev:

Mvh A*

:?? Vadå så bara för man får bete sig så ska man bete sig? Tycker det rimma illa med
allt du tidigare hyllat HF.nu för, dubbla moraler? - en för dig, en annan för alla A*ndra?
Mvh A*
Vilken dubbelmoral? Jag ser den inte ens... :oops: 8O

Du är väl aldrig inne och läser på HF nuförtiden?!? :lol:

Inlägget överst ändrade jag när jag kom på bättre tankar.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-17 19:09

EngelholmAudio skrev:Tankeställare för att så mkt tid läggs i en tråd helt utan att nå ett konsecus, så mkt tjöt. När någon "utifrån" kommer in med en åsikt så är den alltid intressant för mig då den är lite mer ofärgad än åsikterna från oss som är inne i maskineriet, sas.

Jag tycker det är bra att det finns olika åsikter om vad HifiForum.nu är. Däremot tycker vi inte samma sak Style, men det kanske inte gör nått?

Konsensus är inte mitt mål när jag diskuterar. Ett trångsynt svar skulle vara sanningen, men det är inte heller det målet. Mitt mål är förståelse. :o

Du får tycka precis vad du vill, det är tjusningen med det här forumet. Jag förespråkar inte likriktning. Tvärtom uppskattar jag dina inlägg.

OT: Jag är också subjektivist, men jag pillar hellre på tonkontrollerna eller flyttar högtalarna på ett kontrollerat sätt än köper esoteriska ljudförbättrare. Dessutom tror jag att det inte finns nån egentlig konflikt mellan subjektivism och objektivism.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 19:14

Hej!
EngelholmAudio skrev:Vilken dubbelmoral? Jag ser den inte ens...

. Jo, det är det vanligaste 8)!

Mvh A* (som inte är Schizofren!

... inte Tord heller

... Ej heller Lawrence vill Lawrence gärna påpeka!)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-17 19:17

EngelholmAudio skrev:Vilken dubbelmoral? Jag ser den inte ens...

. Jo, det är det vanligaste 8)!
Mvh A* (som inte är Schizofren!
... inte Tord heller
... Ej heller Lawrence vill Lawrence gärna påpeka!)
Hade varit jobbigt om jag vetat om dubbelmoralen...Nåja! Hälsa Tord och Lawrance. :lol:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 23:12

Hej, jag heter Paul och Paul undrar om ni efter all den tid som ni investerat uti denna tråd
har upnått ett giltigt resultat, att ni således inte bara pratat pratat och pratat!! Paul är inte
intresserad av att vara med i något blindtest. Paul vet vad Paul tycker och har inget behov
av att övertyga någon annan.

(Paul har just skrivits sitt 365:e, i stort sett identiska, inlägg i trådar som denna... tråd 8)!)

Mvh A* mena Paul

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-17 23:20

St Paul och den helige A*?

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-17 23:23

8)
Inaktiverad användare!

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-10-17 23:39

Att ni bara orkar... Det är sällan muslimer lyckas omvända kristna och omvänt. (Cat Stevens får väl anses som ett undantag). Sätt på lite musik istället och njut av vad ni har och dröm om det ni vill ha.

Det finns så många profeter som bara pratar och pratar och har väldigt många åsikter om vad andra skall göra. Följ din övertygelse.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-17 23:58

Tja bah!

Mitt namn är Attlas! Att ni bara orkar! Ni pratat pratat och pratat!!
Då Attlas är bättre ges råd som om ni vore begåvningshandikappade:
Lyssna på musik istället för o prata o njut av vad ni har, ät mat o dröm!
Dessutom kom ihåg att enbart argumentera med klichéer som exempelvis:
Tycker musiken är det viktigaste! Det ska vara roligt att lyssna på musik, etc
- allt annat är tecken på grovt eftersatt & förslappad A*rgumentationsförmåga 8)!

vh A*

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-18 00:00

Attack
se det från den ljusa sidan istället. The bright side of life.
Det som driver kombatanter att fortsätta är kunskapshunger!
Dimitri

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-10-18 00:19

Om man dömer ut något utan att ha någon erfarenhet av det så är det enligt mig ett tecken på fördomsfull dumhet.

Givet att man pysslar med hifi så är ju det där inget annat än kvalificerat skitsnack. Eftersom det nu (uppenbarligen...) finns mätbara fysikaliska egenskaper som säger en hel del om en apparats förmåga att återge ljud och musik kan man ju enkelt avfärda en drös produkter UTAN att lyssna. På så sätt sparar man tid och pengar, men förvisso också en del trevliga snedsteg :).

Vad beträffar subjektivist-/objektivistdebatten kan man ju konstatera att det inte finns någon som helst skillnad mellan det objektivt korrekt återgivna ljudet och den subjektiva totalupplevelsen. Eller vad säger ni andra 208-ägare? 8) Föredra en lögn framför sanningen??? Herre min skapare...

//Ekan [/b]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-18 00:30

Mr Ekan:
Man kan vara ifrågasättande, men jag håller med om att det rätt ofta döms ut grejor här som möjligen skulle kunna fungera eller att andra faktiskt har upplevt något.
Om det inte är rätt falang som hört att något påverkar ljudet döms det ut. Rydberg har faktiskt en erfarenhet av ECO-3 och jag tycker han är trovärdig i det han skriver i övrigt. Det borde räcka för att man inte omedelbart dömmer ut en grej för kvacksalveri. Då kan man tycka det är tveksamt att han kan ha hört något. Om man dömmer ut direkt är det på gränsen till att anklaga Rydberg för att ljuga enligt min mening.
Undrar om det finns fotoklubbar där man måste redovisa med vetenskapliga tester att ens bilder inte innehåller någon färgning utan är exakt likadana som verkligheten var vid fototillfället?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-18 00:44

högupplösande Nordost Valhalla signalkabel rakt igenom? (som enligt mig är vida överlägsen rg62 i upplösning)).

Rydberg:

Du menar alltså (delvis) att en signal kabels påverkan (eller frånvaro av påverkan) gör att LTS F/E tester inte blir helt trovärdiga? Det känns väl långsökt. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att Nordost kabeln skulle kunna trolla fram så mycket mer högupplöst information att det påverkar resultatet nämnvärt. Jag upplever det personligen som extremt svårt att överhuvudtaget höra skillnad mellan signalkablage.
De gånger du hört skillnad mellan nordost och annat kablage, har det skett blint? Har kännedom om apparaternas eventuella inverkan på drivningen av kablar varit känd? Sådant vet man ju förstsås sällan men det är också saker som kan vara felkällor.
tycker du att det är väldigt lätt att höra skillnad mellan rg62 och nordost t.ex.? Svårt att definiera kanske, men är skillnaderna verkligen särskilt påtagliga? Nu har jag dock ingen erfarenhet av rg62 så det är kanske möjligt att den inte är helt optimal men det finns ju andra relativt billiga signalkablar för under 1000:- som jag tycker fungerar alldeles utmärkt.

Men du är såklart välkommen till mig med nordost kablage för blindtest mot supra eff eller eichmann express 6 (som jag själv har stora problem med att höra några skillnader emellan) om du vill.
Jag spelar ju på högupplösande piP så de borde ju inte vara något hinder för skillnader direkt, de släpper igenom signalen på ett väldigt avslöjande vis 8) .

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-18 00:50

Hej igen!
Harryup skrev:Undrar om det finns fotoklubbar där man måste redovisa med vetenskapliga tester att en
bilder inte innehåller någon färgning utan är exakt likadana som verkligheten var vid fototillfället?

- Nej, frågan Hu ska ställa är:
Undrar om det finns fotoklubbar vars medlemar måste veta vilken (prislapp den)
kamera som tagit fotografiet har för att kunna avgöra fotografiets bildkvalitet 8)?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-18 08:35

När det gäller idiotdyra kablar, hokuspokusspray, svarva/måla cdskivor mm så tycker jag att det är båg. Vissa grejer av det där har jag testat annat inte. Jag kallar mig skeptiskt till sånt där men vill StefanB skriva fördomsfull så får han väl göra det. Jag tycker att han visar upp en fördomsfull sida mot LTS-gänget precis som Engelholmarn gör. Själv håller jag sällan med dom om att mäta högt och lågt men att vara skeptisk där håller jag med dom.

Framför allt när vissa individer som härjar på vissa forum kränger skiten. Då blir jag riktigt lack. StefanB har i alla fall en bra cdspelare 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-18 09:55

hifirocker> Det var ett exempel, det finns säkert fler. Det kanske inte skulle påverkat utgången av ett test men det finns säkert ett otal liknande "?". noll*Domus (oändligheten) är som bekant odefinerat!

Ja visst har jag lyssnat på kablar blint men mest öppet (då jag oftar sitter själv i min lilla vrå och pular). Det finns många kablar som vem som helst skulle höra skillnad på, har t.ex. gjort lite tester hemma med familjen som försökskaniner och det var väl bara fassan (som hade läst artickel i Elektronikvärlden som om de lömska kablarnas dans (IÖ medförfattare tror jag)) som inte hörde skillnad. Både syrran o mossan som inte var bländade av något de hade läst hörde stora skillnader blint (fick provlyssna och sedan benämna kablar i en slumpvis ordning). Sen var det ju en av AQ:s bästa mot en av de sämsta så resultatet är ju inte speciellt anmärkningsvärt.

Nåväl, de flesta är ju medvetna om att det faktiskt är skillnad mellan olika kablar men inte alltid om storleken på skillnaden.

Däremot finns det grejor jag inte hör skillnad på, t.ex. apparatfötter. Har testat lite där också... 8)

Bild

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-18 10:05

Birger du som tycker det mesta är båg, tycker du även att Jormas kablar är båg?

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2004-10-18 10:05

OT
Rydberg: noll*oändligheten är ju visst lika med noll (bör åtminstone definieras som noll)! Annars får man screw-ups om man vill arbeta med icke-naiva integralbegrepp (Lebesgue-Stieltjes, Itô mm). Och det vill man ju... :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-18 10:11

Rickard skrev:OT
Rydberg: noll*oändligheten är ju visst lika med noll (bör åtminstone definieras som noll)! Annars får man screw-ups om man vill arbeta med icke-naiva integralbegrepp (Lebesgue-Stieltjes, Itô mm). Och det vill man ju... :)

Nämen, inte ska man väl definiera det? Vad är isf x^2 * 1/x när x->0? Oändligt, tycker jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-18 10:13

Precis Svante, det är odefinerat och kan blir 0, oändligheten eller ett gränsvärde :) (i min värld iallafall)

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-18 10:16

Rydberg:

Jag kanske har haft tur och testat kablar där skillnaderna inte är hörbara, vem vet hur det hade kunnat bli om det hade varit AQ eller Nordost bakom racket? :roll:
Knåpade inte Nagref ihop en signalkabel till dig som du utvärderade mot din egen nordost.
Vill minnas att nagrefs kabel var väldigt bra enligt er, trots att den bara kostade några hundralappar att göra (?), eller hur var det nu?

Det jag främst motsätter mig är att man "måste" betala hutlösa summar för att få ut maximalt av sin anläggning, det är väl den tekniska prestandan som bör vara optimal, och så som jag förstått behöver inte det göra kablaget extremt dyrt, brukar räcka med runt en 1kkr för signal och högtalarkablage för att få väldigt bra kablar (typ supra ply 3.4 och supra eff-i).
Har du testat dessa i din anläggning föresten?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-18 10:17

Herr A*, jag har läst en del inlägg på hififorum och det är sällan folk har skrutit över hur mycket anläggning har kostat. I alla fall har inte jag upplevt det så.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-18 10:21

Ja den var väldigt bra i den uppsättningen vi testade och jag har aldrig sagt att en signalkabel måste kosta jädrigt mycket för att vara bra. Men om vi glömmer vad saker o ting kostar ett tag så skulle jag vilja säga att Valhalla i mina öron är en utmärkt signalkabel.

EFF-I och Ply 3.4 har jag lyssnat på men inte i min anläggning, Gromit har ply 3.4s, kanske skulle låna den.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2004-10-18 10:21

Svante, Rydberg: men det är gränsvärden med singuläriteter. De är ju liksom i sig själva inte definierade i nollan. Definitionen jag statade gäller för 0*infinity, däremot inte för lim x->0 f(x)*infinity där lim x->0 f(x) = 0 (i praktiken tittar vi ju då på f(0+eps)*infinity i vilken argumentet är skilt från noll för alla eps).

edit: skrivfel
Senast redigerad av Rickard 2004-10-18 10:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-18 10:28

Minns väl fel men jag har för mig att vår matteproffesor sa att "noll ggr oändlighten är odefinerat". Men han kan ju ha menat nått annat :) (du verkar ju kunna din matte :lol: )

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2004-10-18 10:31

Rydberg: Det kan vara så att det är en konvention bara inom integrationsteori att definiera 0*infinity på det viset. Vet inte hur det är allmänt.
Men nu är vi långt off topic.... :oops:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-18 10:34

mats skrev:Herr A*, jag har läst en del inlägg på hififorum och det är sällan folk har skrutit över hur mycket anläggning har kostat. I alla fall har inte jag upplevt det så.
Sök och du skola finna. Vill du hitta nått att irritera dig på så går det... 8) :D

Birger skrev:Jag tycker att han visar upp en fördomsfull sida mot LTS-gänget precis som Engelholmarn gör.
Njäe. Jag skrev ovan och menar det fortfarande:
jag själv skrev:LTS får mkt skit i onödan för gott bidrager dom med (även om jag inte sympatiserar med allt).
Men visst, inte är jag halleluja till LTS men en sund skepsis skall man väl ha till allt? Även sånt man inte testat själv eller ens är med i?!? 8) :oops: 8O
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-18 10:35

Jormas kablar fungerar säkert jäkligt bra. Minst lika bra som EKK :wink:. Till skillnad från spray eller klädnypor så behövs kablar för att det skall låta överhuvudtaget.
Frågan kanske mer är om dom är prisvärda mot att du lägger pengar på att fixa till rummet eller kollar in nya högtalare :?:
Nu äter jag ju inte på Operakällarn varje dag så jag skulle inte ens komma på tanken att handla exempelvis signalkablar för 20 lappar paret. Jag hade hemma Nordost red dawn (tror jag dom hette) högtalarkablar och dom var sämre än mina nya Xindakkablar. Det blev lite hårdare, tunnare ljud liksom. Skillnaden var inte jättestor men subjektivt tyckte vi två som lyssnade samma sak.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-18 10:44

Konstigt då att han´som köper det mesta av Jormas dyrkablar valde att handla av Jorma eftersom du Birger säger att de inte ger så mycket mer än ekk kablar.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-18 10:48

Pärat, jag skrev sällan och de måste ju säga priset om de andra frågar.

Ja ja, jag anser det viktigaste är att man blir nöjd vare sig det gäller ekk kablar eller andra kablar.

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2004-10-18 11:06

Angående höra skillnad på kablar gissar jag att det under vissa förutsättningar går. Men om man hör väldiga påtagliga skillnader mellan olika kablar skulle det kanske kunna vara en indikator på att anläggningen är extraordinärt känslig för kapacitiva och induktiva laster och/eller att man ev. har ovanligt mycket störningar i omgivningen :?: Sen är det väl så att människans goda imaginära egenskaper även kan spela in en del (vid öppna test) :roll: . Själv är jag glad över att inte höra skillnad mellan de kablar jag provat i min anläggning så slipper jag bry mig om sådana felkällor och istället bara lyssna på musik (synd bara att ljudteknikerna i många fall utgör allvarliga felkällor).

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-18 11:56

Hej m!
mats skrev:Herr A*, jag har läst en del inlägg på hififorum och det är sällan folk har skrutit
över hur mycket anläggning har kostat. I alla fall har inte jag upplevt det så.

- Jo korrekt, mkt sällan över anläggning (ses som smaklöst) mkt ofta över hifikablar (främsta funktionen?)!

Visserligen man oftast sätta en/flera sådana här efter hifikabeln´s pris :mrgreen: :mrgreen: ty på HF.nu
så tillåts (vissa) skriva vadsomhelst bara man alltid sätta en/flera sådana här efter :mrgreen: :mrgreen:!!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-18 12:11, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-18 12:08

mats skrev:Pärat, jag skrev sällan och de måste ju säga priset om de andra frågar.
Tvivlade inte på dig, Mats.

Audiomaniker: du som är mästare på att länka och komma fram med citat från just HifiForum.nu - kan inte du plocka fram lite citat och länkar (per PM om det inte passar sig i tråden) där folk skryter med vad dom har, vad dom testat osv.
Min uppfattning är att många delar med sig av vad dom testat och därför påpekar vad dom har och vad dom testat...
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2004-10-18 12:11

Att vara skeptisk mot dyrkablar är ju tydligen fördomsfullt om man inte prövar själv.
Dock verkar hånfulla kommentarer mot "lampsladd, EKK och RG62 vara helt ok även om personen ej prövat kabeln i fråga. Men det är kanske inte samma sak...? :roll:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-18 12:16

Kom in i matchen Mats :evil:

Mitt inlägg om Jormas kablar och jämförelsen med Ekg ( :wink: ) var ironiskt menad. JPC kablarna verkar välbyggda och så men frågar du mej så tycker jag att signal och högtalarkablar för 20000kr/metern är att prioritera liiite fel. Sen har jag inte en susning om "han som köpte det mesta av Jormakablar" är. Kablar är inte båg då dom ju gör det dom ska, dvs transporterar musiksignalen. Däremot verkar ju Transpirations kablarna med sin mer eller mindre tomma låda vara på gränsen 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-18 12:17

Hej!

NjA*, dem som skryter är mest dom som oxå är försäljare av hifikablarna dom skryter om hur
dyyyra dem är men då A* redan är s.a.s. hmmmindre populär ibland dessa (A*vstängdes ju
just p.g.a. av att dem ej ville ha ngn som kunde säga emot på deras reklamForum.nu) men
faktiskt.se framförallt av respekt inför detta For@ så... A*vböja 8)!

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-18 12:17

Rickard skrev:Att vara skeptisk mot dyrkablar är ju tydligen fördomsfullt om man inte prövar själv.
Dock verkar hånfulla kommentarer mot "lampsladd, EKK och RG62 vara helt ok även om personen ej prövat kabeln i fråga. Men det är kanske inte samma sak...? :roll:
Lite dubbelmoral kan jag hålla med om. :? Däremot är fördommar mer trovärdiga om personen i fråga har erfarenheter från området i fråga - dvs en som testat runt bland en mängd kablar istället för bara testat EKK. Men det är ju spekulationer och scenarios...

Men självklart skall man testa även RG62 och EKK innan man uttalar sig strikt och fast.

På HF är nu ex VR-8'a sugen på att göra ett test men inger verkar komma med ett bra recept på en bra konstruerad högtalarkabel eller vad som är vettiga parametrar.
vänligen
// Pär Engelholm

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-18 12:19

Finns inget bättre än att få sina fördomar infriade... :twisted:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-18 12:19

NjA*, dem som skryter är mest dom som oxå är försäljare av hifikablarna dom skryter om hur
dyyyra dem är men då A* redan är s.a.s. hmmmindre populär ibland dessa (A*vstängdes ju
just p.g.a. av att dem ej ville ha ngn som kunde säga emot på deras reklamForum.nu) men
faktiskt.se framförallt av respekt inför detta For@ så... A*vböja 8)!
Mvh A*
Respekt kan man ju ha men isf kan du ju ta PM till hjälp! Blir lite tunnt i mina ögon att säga en massa starka påståenden och sen inte kunna backa upp dom ens med ett par exempel. No offence. :wink:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-18 12:26

Hej!
EngelholmAudio skrev:Däremot är fördommar mer trovärdiga om personen i fråga har erfarenheter från området i fråga -

He he, var du riktigt ärlig nu? ty vad egentligen ville skrivas måhända förhoppning att:
fördomar är mer trovärdiga om personen i fråga är försäljare av esoteriska hifikablar -
- som ex... sladd, Jorma eller... du själv är EA, eller hur 8)!

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-18 12:34

EngelholmAudio skrev:Däremot är fördommar mer trovärdiga om personen i fråga har erfarenheter från området i fråga -

He he, var du riktigt ärlig nu? ty vad egentligen ville skrivas måhända förhoppning att:
fördomar är mer trovärdiga om personen i fråga är försäljare av esoteriska hifikablar -
- som ex... sladd, Jorma eller... du själv är EA, eller hur 8)!
Mvh A*
Du springer från min fråga. Men visst.

Säljare skall man alltid ta med en nypa salt. :roll: Det enda "försvaret" jag har själv är att du som kund får låna hem och testa på sitt egna lilla sätt.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2004-10-18 12:45

EA: håller med till viss del.

En annan sak är retoriken i diskussionerna. Skeptikerna brukar köra med placebo och inbillning, men brukar samtidigt vara noga med att själva erkänna att de kan inbilla sig.
Det är dock inte sällan man ser "lustiga" kommentarer från dyrkabelförespråkare om att exempelvis personer som är nöjda med EKK måste vara döva / ha hörselskador eftersom de inte hör skillnad. Det raljeras dessutom friskt över att vi skeptisker har så "värdelösa" anläggningar att det är därför som skillnader mellan kablar inte kan detekteras.

Det är tråkigt att läsa sådant.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-18 12:47

Max_Headroom skrev:

Jag tycker dom "annorlunda" produkterna har ett allvarligt problem: Ingen kan förklara hur dom fungerar fysiskt. Däremot har redovisats andra, fullt rimliga förklaringar.
Så länge som inte tillverkaren kan tala om hur dom fungerar utgår i alla fall jag ifrån att dom inte gör det (fungerar, alltså). Tillverkaren ska visa att och hur det funkar. Klarar dom inte det betraktar jag det som en bluff-produkt. Sådana talar jag gärna illa om.

När det gäller elektriskt laddade CD-skivor tycker jag diskutionen här har kommit längre än på andra håll.

Lyssningstesten i HiFi+ har jag avfärdat som ointressant för egen del då testen ändå bara gick ut på att hitta den kabel man rent subjektivt tyckte lät "bäst". I övrigt har jag inget att anmärka på testen.

Håller med.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-18 12:50

EngelholmAudio skrev:Du springer från min fråga. Men visst..

JA*, ja tjatA* besvara din fråga då!

Signaltransporten mellan dessa sköts av dito XL-kablage för 97000:-
Att titta på en snodd som kostar 100 000:- för 1 meter Reference
har med mig Transparent Reference XL-kombin för ca 200 lapp.

-En enda person uti bråkdelar av 2st trådar men inte ens A* klarar av
o söka igenom heeela HF.nu med dess MegaKassa sökmotor, tyvärr 8) !

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-18 12:56

Rickard skrev:En annan sak är retoriken i diskussionerna. Skeptikerna brukar köra med placebo och
inbillning, men brukar samtidigt vara noga med att själva erkänna att de kan inbilla sig.
Det är dock inte sällan man ser "lustiga" kommentarer från dyrkabelförespråkare om att
exempelvis personer som är nöjda med EKK måste vara döva / ha hörselskador eftersom
de inte hör skillnad. Det raljeras dessutom friskt över att vi skeptisker har så "värdelösa"
anläggningar att det är därför som skillnader mellan kablar inte kan detekteras. Det är
tråkigt att läsa sådant.

- Väl talat :) :D!!
Dessutom är dryga kommentarer som Livets Ljud & Co sååå utjatat!

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-18 13:26

Audiomanikern skrev:
Rickard skrev:En annan sak är retoriken i diskussionerna. Skeptikerna brukar köra med placebo och
inbillning, men brukar samtidigt vara noga med att själva erkänna att de kan inbilla sig.
Det är dock inte sällan man ser "lustiga" kommentarer från dyrkabelförespråkare om att
exempelvis personer som är nöjda med EKK måste vara döva / ha hörselskador eftersom
de inte hör skillnad. Det raljeras dessutom friskt över att vi skeptisker har så "värdelösa"
anläggningar att det är därför som skillnader mellan kablar inte kan detekteras. Det är
tråkigt att läsa sådant.

- Väl talat :) :D!!
Dessutom är dryga kommentarer som Livets Ljud & Co sååå utjatat!

Mvh A*
Den har jag ju kommit på och inte använt så länge...

Nåväl. Förstår att du kan tycka att ditt ovan citerade stycke kan verka "spännigt". Jag tycker nog det är spännigt eller informativt. Beror på runtikring texten.

Hade det uppfattats bättre om man BARA säger modellnamn och inväntar ev prisförfrågningar? Nyfiken!
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-18 13:46

Hej igen!

Bättre o bättre! Hifikablars "prisuppgift" skrivs oftare ut, mer sällan resterande hifi-komponenters
så dyyr hifikablar kanske för vissa är som guldklockan/80-tals Porschen, osv? En del har behov av
påfågelfjädrar som ska signalera att har saknas det minsann inga resurser utifall att...! Tycker bara
det vara tämligen tacky!

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-18 14:09

Audiomanikern skrev:Hej igen!

Bättre o bättre! Hifikablars "prisuppgift" skrivs oftare ut, mer sällan resterande hifi-komponenters så dyyr hifikablar kanske för vissa är som guldklockan/80-tals Porschen, osv? En del har behov av
påfågelfjädrar som ska signalera att har saknas det minsann inga resurser utifall att...! Tycker bara det vara tämligen tacky!
Mvh A*
Bättre = mindre skrytsamt, mindre "titta på min Porsche".

Jag brukar vara försiktig med att dömma folk hurvida dom skyltar med sina grejjer eller inte. Jag menar, det finns alltid människor som har det sämre, som inte har nån bil alls. Och att då komma pratandes om sin läckra Saab 96'a med frihjul är ju bara för mycket!!! :lol: 8)
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-18 14:30

Hej igen!
EngelholmAudio skrev:... komma pratandes om sin läckra Saab 96'a med frihjul är ju bara för mycket!!!

- A* kan ju inte så mkt om bilar (har ej ens körkort) men SAAB 96:a låta ju inte så där
värst värsting, ska det inte hellre vara 05:a Bentley, Jagga el Merca då? o så samt skryta
bilar är väl bara kul då dem åka fort o bra o ha därmed en massa bra egenskaper som ju
esoteriska Hifikablar saknar, bortsett ifrån priset då som är mycket bra menA* dyyrt!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-18 14:34

Vad handlar tråden om? Är det någon som vill sammanfatta? :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-18 14:46

Harryup skrev:Att tro att man får ett så ofärgat ljud som möjligt av flera ofärgade apparater i rad förvånar mig då ingen F/E test gjorts av hela kedjan. 8)
Dessutom så finns ingen som har ett perfekt rum att lyssna i så jag tycker att det är självklart att folk med "färgande" apparater mycket väl kan ha kombinationer ihop med sina rum som spelar skjortan av "ofärgande" apparater i att återge en CD skiva så troget det inspelade ljudet som möjligt.

Håller inte med.

Edit: Harryups text var tydligen ämnad till Max (Headroom?) vilket dock inte framgår i texten. Men det upptäckte jag vid läsning av senare inlägg
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2004-10-18 15:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-10-18 14:48

Vad handlar tråden om? Är det någon som vill sammanfatta? Smile

Om olika dyra bilar verkar det som! :D

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-18 15:10

Johan:

du får ju gärna utveckla dina "håller inte med" lite! 8O :wink:
blivit förslöad på sistone? :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-18 15:30

hifirocker skrev:Johan:

du får ju gärna utveckla dina "håller inte med" lite! 8O :wink:
blivit förslöad på sistone? :)

Håller med! :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-18 15:37

Jag ställer mig som Sverige, neutral.

Johan.
Gå över på tråden http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=3880
och hjälp mig utvärdera dist och odist. Ta med dig Morello och Dahlquist och de andra av f/e-förespråkarna. Jag skulle vilja veta om ni hör bättre än vi andra. Arbetsformen skulle kunna användas vid f/e-test. Att sampla signalen före och efter f/e-objektet med belastning och sedan lyssna på och jämföra wav-filerna. Förmodligen har ni redan gjort det.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-18 16:53

Johan:

:lol:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-19 09:50

Flint, jag ska kolla.

Återgå till Generellt om hifi