Moderator: Redaktörer
StefanB skrev:Att jag endast förespråkar esoteriska och dyra hifi produkter är ett missförstånd,
Om man dömer ut något utan att ha någon erfarenhet av det så är det enligt mig ett tecken på fördomsfull dumhet.
Det är precis som ett barn som säger att det inte vill äta något, inte tycker om något, som det inte har smakat.
Bernt skrev:Det är precis som ett barn som säger att det inte vill äta något, inte tycker om något, som det inte har smakat.
Bra jämförelse.
StefanB skrev:Det som upprör mig, på samtliga forum, är då folk uttalar sig kraftigt om något de inte har någon som helst erfarenhet av. Det är precis som ett barn som säger att det inte vill äta något, inte tycker om något, som det inte har smakat.
StefanB skrev:Att folk blivit avstängda från Hififorum tror jag framförallt beror på att tonen och eventuella personangrepp, inte för att man avslöjar vissa sanningar. (tex innehållet i en kabel med klump)
StefanB skrev:Det som upprör mig, på samtliga forum, är då folk uttalar sig kraftigt om något de inte har någon som helst erfarenhet av. Det är precis som ett barn som säger att det inte vill äta något, inte tycker om något, som det inte har smakat.
dimitri skrev:Ger poäng till A* som står upp för sina åsikter!
Jag med
Men framför allt för att hA*n kan backa
Dimitri
Måste man t.ex. testa att sätta på fyrkantiga hjul på bilen för att kunna säga att det inte funkar nåt vidare?
StefanB skrev:Denna fördomsfulla häxjakt gäller alla annorlunda produkter som Shakti, Bybees, mm och det gäller även mer vanliga produkter som kablar, nätkablar, mm.
Bamsefar skrev:StefanB skrev:Att folk blivit avstängda från Hififorum tror jag framförallt beror på att tonen och eventuella personangrepp, inte för att man avslöjar vissa sanningar. (tex innehållet i en kabel med klump)
Har inget med tonläget i sig att göra, utan det faktum att man (som jag) blir utslängd från hififorum.nu för att man har en avvikande åsikt som t.ex. råkar överstämma med LTS eller någon annan "gruppering". Hififorum.nu går enbart ut på en sak numera: Alla håller med, eller så blir man avstängd. Detta gäller speciellt om man ifrågasätter Jorma med flera tillverkare / återförsäljare på det forumet.
Jag VET eftersom jag ÄR avstängd.
StefanB skrev:Några exempel. Hifi + skulle köra ett blindtest av kablar. Tråden växer sig 12 sidor lång med en massa dumheter och spekulationer INNAN NÅGON ENS LÄST TIDNINGEN. Helt makalöst, man blir stum av häpnad.
StefanB skrev:ECO 3 tråden är ett annat exempel. Visst, Nordost tjänar pengar på vätskan och de säger givetvis inte vad den innehåller. Audionord tjänar också en slant och alla handlare som säljer den också. Det är mycket möjligt att Ajax antistatvätska fungerar lika bra eller dåligt till en tiondel av priset. Rusta eller Överskottlagret kanske har ett alternativ till än bättre pris. Det som upprör mig är att denna produkt döms ut, förlöjligas osv av personer som inte har någon som helst erfarenhet av produkten. Givetvis påhejade av andra med samma inställning. De få som säger att de testad vätskan och den gjorde en skillnad, kanske till och med till det bättre, ignoreras i princip och häxjakten fortsätter.
StefanB skrev:Denna fördomsfulla häxjakt gäller alla annorlunda produkter som Shakti, Bybees, mm och det gäller även mer vanliga produkter som kablar, nätkablar, mm.
StefanB skrev:Jag kan bara instämma i att man bör ha en viss skepsis då man provar diverse ”ormoljor” men man skall också ha ett öppet sinne och våga lita det man hör. Om man dömer ut något utan att ha någon erfarenhet av det så är det enligt mig ett tecken på fördomsfull dumhet.
StefanB skrev:Jag kommer inte till någon mer slutsats i denna tråd, det får ni komma fram till själva. Min förhoppning är att ni som dömer saker utan att ha erfarenhet av dem själv inser hur dumt detta är och kanske ändrar inställning. Ni kanske kan upptäcka nya dimensioner i ert hifi liv på det sättet. Tänk vad ni kan ha missat. Och om ni upptäcker att ni inte hör någon skillnad efter att ha behandlat era skivor med ECO3, eller bytt nätkablar, ja då har ni i alla fall er erfarenhet av det ni talar om och erfarenhet gör att i alla fall jag sätter en större tilltro till det ni skriver.
AndersJ skrev:normanMåste man t.ex. testa att sätta på fyrkantiga hjul på bilen för att kunna säga att det inte funkar nåt vidare?
Givetvis, har man inte testa kan man inte vetaFast dessa åsikter är inte specifika för HiFi, även på motorrelaterade forum kommer sådana kommentare som att "har man inte testat kan man inte veta". Detta kan gälla allt ifrån larviga små fläktar i insuget till proppar i avgasröret.
mats skrev:Hm ni säger att vissa saker kan man säga är bullshit. Men Timbre är väl den som kör mest med Shakti? Är han en lättlurad figur, eftersom ni säger att det inte funkar, för det behöver man inte bevisa? Är Rydberg en lättlurad figur, för han hörde ju skillnad när han testade sprayen??
Max_Headroom skrev:mats skrev:Hm ni säger att vissa saker kan man säga är bullshit. Men Timbre är väl den som kör mest med Shakti? Är han en lättlurad figur, eftersom ni säger att det inte funkar, för det behöver man inte bevisa? Är Rydberg en lättlurad figur, för han hörde ju skillnad när han testade sprayen??
Alltså, som det redan skrivits i ECO-tråden: Att folk hör skillnader behöver INTE bero på att det faktiskt låter annorlunda. Att man hör skillnad kan ha helt andra orsaker. Det är bara det att somliga blir förbannade när man näner det.
Shakti tror jag fungerar, men inte alls så som det står i reklamen. Jag gissar att den har samma funktion som en ölburk man trampat på så den blir platt, eller vilken annan plåtbit som helst i samma storlek. Men det blir ju inte lika snyggt. Ändå ett budget alternativ för gör-det-självaren?
Dr_Tinnitus: 10 poäng för första inlägget, har inte läst 2an ännu!
mats skrev:Max_Headroom skrev:mats skrev:Hm ni säger att vissa saker kan man säga är bullshit. Men Timbre är väl den som kör mest med Shakti? Är han en lättlurad figur, eftersom ni säger att det inte funkar, för det behöver man inte bevisa? Är Rydberg en lättlurad figur, för han hörde ju skillnad när han testade sprayen??
Alltså, som det redan skrivits i ECO-tråden: Att folk hör skillnader behöver INTE bero på att det faktiskt låter annorlunda. Att man hör skillnad kan ha helt andra orsaker. Det är bara det att somliga blir förbannade när man näner det.
Shakti tror jag fungerar, men inte alls så som det står i reklamen. Jag gissar att den har samma funktion som en ölburk man trampat på så den blir platt, eller vilken annan plåtbit som helst i samma storlek. Men det blir ju inte lika snyggt. Ändå ett budget alternativ för gör-det-självaren?
Dr_Tinnitus: 10 poäng för första inlägget, har inte läst 2an ännu!
Vad beror det på då? Inbillning? Då frågar jag Ranefjord, Bernt och Rydberg om de tror det var inbillning?
Om nu Shakti med tämligen stor säkerhet tar sig vatten över huvudet när de säger att deras stenar ger fantastiska förbättringar på en bilmotors elektroniska styrsystem, så kansk det inte är såååå vågat att tro att de högst troligt även har en skaplig dos vattenkammat ang. påståendena att deras stenar ger oootroliga förbättringar på annan elektronik, t ex. Hifi...?
Dr_Tinnitus skrev:Jag vet hur styrsystem fungerar in i detalj idag, men det vet uppenbarligen inte Shakti...
Moderna bilars elektroniska styrsystem är otroligt noggrant framtestade i både labbmiljö och i praktiska tester ute i trafik, och nu talar vi om oerhört komplicerade och tuffa tester under mycket lång tid.
T ex. så har GM nere hor Opel i Russelsheim världens mest avancerade labb för att testa hur bilar och deras elektronik påverkas av yttre och innre störningar. Det är en jätteanläggning där man kan simulera alla tänkbara störningar på mycket starka nivåer på alla sätt. Ja man kan faktiskt simulera regelrätta blixtnedslag i en körande bil.
StefanB skrev:Dawen nämnde blindtest, eller någon om en subjektivist som inte går med i dessa. Kanske tolkar meningen fel och den kanske inte alls avser tex mig, men hur som helst så kan ni roa er med att läsa om mitt blindtest av cd spelare, taget från min egen hemsida.
http://hem.bredband.net/b227650/Hifi/cdtest.htm
Skillnaden var så uppenbar att ingen skulle kunna förneka den. Med cd spelaren i förstegets bybeeingång var det som om väggen bakom stereon flyttades flera meter bakåt, ljudbilden öppnade upp i djupled.
Bill50x skrev:Jasså, och ändå rapporteras ca 60% av alla fel som drabbar en bil idag gälla elektroniken? Bilindustrin är bekymrad (med all rätt) men man har fortfarande ganska dålig koll på vad som händer.
Uppenbarligen vet inte bilindustrin lika bra som du hur styrsystem fungerar.....
Max_Headroom skrev:Men för mig är det ganska ointressant att veta vilken CD som någon tycker låter bäst. Jag vill ha den som ger minst påverkan på signalen.
StefanB skrev:Någon gång framöver skall jag även skriva om det blindtest av signalkablar som jag blev utsatt
för av mina skeptiska icke hifi kompisar på min svensexa för ett år sedan. Resultatet av det
testet blev i alla fall att mina förvånade icke hifi kompisar satt med gapande munnar då jag
både hörde skillnad på kablarna och dessutom kunde identifiera dem som en Nordost och en
Audioquest kabel. (kombination av chansning och att jag kände till vilka märken butiken förde).
Dr_Tinnitus: Förstår av ditt inlägg att du inte är så haj på viner...
Någon annan som tror det, eller tror nåt annat om mitt lilla vinprovarexempel?
Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:Men för mig är det ganska ointressant att veta vilken CD som någon tycker låter bäst. Jag vill ha den som ger minst påverkan på signalen.
För det första så påverkar inte cd:n signalen, den generera den.
Rydberg skrev:Sen inskränker du dig till spelare som jämförs med en referens som tagits fram av en förening och som inte har testats av nån annan grupp på samma sätt (för att validera resultatet).
Rydberg skrev: F/E-test på källor kan ju bara göras genom att ad da omvandla och sedan jämföra med a direkt. Jag tycker att en sådant förfarande borde generera massa felkällor. Mao jag tror inte Sentec Diana är en speciellt bra referens.
Dessutom är du avgränsad till ett väldigt litet antal testade spelare (bara LTS testade för ingen annan har kommit på tanken att f/e testa cdspelare). Sen brukar du prata om att det inte finns några bra 1 bitsomvandlare, omvandlaren är ju inte det som påverkar mest skulle jag vilja säga utan det analoga utgångssteget är större källa till förändring.
Bernt skrev:Dr_Tinnitus: Förstår av ditt inlägg att du inte är så haj på viner...
Dr_Tinnitus skrev:Rydberg>
En liten stilla undran bara.
När du anser att vissa saker är bra, så ska det helst accepteras av oss andra som att de är just bra. Kan då inte detta gälla även Max åsikt om Denon's spelare, att du då kan acceptera att den är bra?
Om inte så blir det ju lite enkelspårigt anser jag.
Vet inte om du förstår min mening, men jag chansar, då det var svårt att få till en vettig formulering
Dr Tinnitus
Hur en spelare fungerar ihop med Max högtalare och Max rum kan LTS inte testa åt honom. Det jag tycker är att han borde testa själv, tycker äevn han borde testa en lite bättre spelare typ Meridian 507. Jag har fortfarande inte hört en vettig billig cdspelare och det handlar inte om att jag söker ett visst sound.
Billiga cdspelare brister ofta i dynamik och upplösning (dåligt utgångssteg?)
Jag menar att dynamik och upplösning inte kan sägas vara ett sound. Att höra en spelare som tar fram detaljer i en inspelning som du aldrig hört förut (utan att för den skulle ha en annat än en rak frakvenskurva och fortfarande med låg dist) är något jag uppskattar.AndersJ skrev:RydbergHur en spelare fungerar ihop med Max högtalare och Max rum kan LTS inte testa åt honom. Det jag tycker är att han borde testa själv, tycker äevn han borde testa en lite bättre spelare typ Meridian 507. Jag har fortfarande inte hört en vettig billig cdspelare och det handlar inte om att jag söker ett visst sound.
Hmm, först skriver du att han borde testa i sin anläggning och sedan att du inte söker ett visst sound! Är det inte så att LTS letar efter maskiner som saknar sound? För det du gör när du letar maskiner är väl ändå att pussla ihop en ljudanläggning som du gillar soundet på?
Observera att jag inte ser något fel i det, eftersom det är du som skall lyssna på den och då är det vad du gillar som är vägledande.
Jag ifrågasätter att det överhuvudtaget går att göra F/E-tester på cdspelare som ger valida resultathifirocker skrev:Billiga cdspelare brister ofta i dynamik och upplösning (dåligt utgångssteg?)
Det gör inte Pioneer 668 tycker jag. Den har mycket fin upplösning och mattar inte av transienterna (dynamiken) som en hel del andra spelare verkar ha tendenser att göra.
Bara för att en cdspelare kostar 20kkr eller 50kkr betyder inte det automatiskt att den är "bättre" än billigare ditos, men givetvis får man ju hoppas att Meridian vet vad de pysslar med.
Tror alldeles säkert att det är kompetenta maskiner, men om LTS inte lyckats finna hörbara färgningar från Pioneer 668 säger det mig bra mycket mer än 100 lyssna och tyck tester i världens alla hifitidningar. Deras testmoder saknar den suveränitet som F/E-testet gör.
Sen ska man ju komma ihåg att god återgivning inte nödvändigtvis alltid behöver betyda "bra ljud", snarare "ärligt ljud".
Det man hör på är allstå det inspelade ljudet och inte apparatens färgningar, så om det är något man inte gillar har det alltså med inspelningskvaliteten att göra (eller andra brister i anläggningen).
Jag menar att han skjuter sig själv i foten när han inte testar spelaren i sin anläggning först. Hur en spelare fungerar ihop med Max högtalare och Max rum kan LTS inte testa åt honom.
Att höra en spelare som tar fram detaljer i en inspelning som du aldrig hört förut (utan att för den skulle ha en annat än en rak frakvenskurva och fortfarande med låg dist) är något jag uppskattar.
StefanB skrev:Dawen nämnde blindtest, eller någon om en subjektivist som inte går med i dessa. Kanske tolkar meningen fel och den kanske inte alls avser tex mig, men hur som helst så kan ni roa er med att läsa om mitt blindtest av cd spelare, taget från min egen hemsida.
http://hem.bredband.net/b227650/Hifi/cdtest.htm
Dr_Tinnitus skrev:Bill50...
Att vända saken som det passar dina tankar har du inget för, då du inte vet vad du talar om i sak ang. bilar och deras system.
Att det är mycket problem med elektronik på bilar idag beror kanske på att nästan allt utom nummerplåten styrs elektroniskt eller på något sätt har koppling till viss elektronik.
Att det uppstår problem betyder inte att det är problem som en klase Shakti skulle avhjälpa. Problemen består vanligast av rena programbuggar, att programvara inte är helt utvecklad då bilen på grund av marknadsförarnas press måste släppas. Vilket leder till div konflikter samt att en större procent bilar hinner uppleva fel innan man hunnit prova ut nya programuppdateringar och ladda in dem under servicebesöken. Andra vanliga fel är korrosion fukt kontaktproblem mekanisk skada/nötning för att nåt fästclips inte monterats rätt för att hålla i en kabel från vassa kanter mm.
Väldigt få problem (om ens några) har med störningar som Shakti teoretiskt (deras påståenden) skulle kunna avhjälpa. eller tror du att Shaktistenar kan ändra i programvaran med?
Sen är det så att bilar aldrig har varit så driftsäkra och underhållsfria som de idag är. Ja de är med tanke på teknikinnehåll sett förbluffande billiga.
Dr Tinnitus
Jag menar att han skjuter sig själv i foten när han inte testar spelaren i sin anläggning först. Hur en spelare fungerar ihop med Max högtalare och Max rum kan LTS inte testa åt honom.
Max väljer den trista vägen som leder bort från bytarcirkusen som beror på att man förförs av ett vissst sound som man snabbt tröttnar på. Stackars honom...
Jag har gjort likadant. Läser nu Hifimagasinet för att bli nostalgisk och minnas jakten!
mats skrev:Men det är väl omöjligt för kabelskeptikerna kommer nog säga att det var placebo, kanske typ
kommer de att säga " Jag hörde en enorm skillnad mellan kablarna men det måste vara placebo och inbillning"
Jag ifrågasätter att det överhuvudtaget går att göra F/E-tester på cdspelare som ger valida resultat
hifirocker skrev:Jag ifrågasätter att det överhuvudtaget går att göra F/E-tester på cdspelare som ger valida resultat
Jasså, och ändå rapporteras ca 60% av alla fel som drabbar en bil idag gälla elektroniken? Bilindustrin är bekymrad (med all rätt) men man har fortfarande ganska dålig koll på vad som händer.
Uppenbarligen vet inte bilindustrin lika bra som du hur styrsystem fungerar.....
Mycket av de problem som finns med bilelektroniken möter vi vid våra utbildningar, där vi har deltagare från såväl biltillverkarna som dess underleverantörer. På vilket sätt menar du att jag inte vet vad jag talar om?
Att ett antal potentater på olika forskningsanläggningar skrattar läppen av sig när du berättar om diverse teorier är inget bevis för att dom har rätt. Att sk kunniga experter har dömt ut något är i sig intressant, men som sagt inget bevis på att saken är felaktig.
Dr_Tinnitus skrev:Bill50x
Nu tror jag du överreagerar en smula.....
StefanB skrev:Personligen så söker jag nog ett ljud som jag gillar. Om det sedan är 100 % neutralt är inte intressant för mig. Av denna anledning har jag här senast inskaffat ett rörförsteg för att få en trevligare klang med större närvarokänsla än det väldigt neutrala (och lite trista) försteg jag hade innan. Det skall vara roligt och behagligt att lyssna på musik, detaljer, dynamik och ljudbild måste finnas där, men om det är 100% ofärgat är inte viktigt för mig
Harryup skrev:Att tro att man får ett så ofärgat ljud som möjligt av flera ofärgade apparater i rad förvånar mig då ingen F/E test gjorts av hela kedjan.
hifirocker skrev:Jag ifrågasätter att det överhuvudtaget går att göra F/E-tester på cdspelare som ger valida resultat
Kan du utveckla det lite? Jag tycker det är sunt med ifrågasättande så jag vill gärna höra ett mer utvecklat resonemang.
Varför skulle inte LTS F/E tester ge valida resultat på tester av cdspelare?
Dr_Tinnitus skrev:Rydberg.Att höra en spelare som tar fram detaljer i en inspelning som du aldrig hört förut (utan att för den skulle ha en annat än en rak frakvenskurva och fortfarande med låg dist) är något jag uppskattar.
Ännu en stilla undran.....
Om man nu byter i en viss spelare hör detaljer man inte hört förut i en inspelning. Kan man då vara helt säker på att de detaljerna verkligen ska vara där? Att det inte är spelaren eller nåt som skapar nåt som kanske inte ens ska finnas i inspelningen?
Det kan ju för all del ändå vara trevligt, men är det äkta, är det HiFi...?
Nu yrar jag kanske igen, feber och tjörfylning snörvel.....
Dr Tinnitus
I vissa fall kan kanske övertoner och distortion få det att låta mer detaljerat men jag snackar snarare om skillnader likt då man dra av skydssplasten på en plexiglas yta. Allt bli klarare, rassel från en virveltrumma inte bara hörs utan man kan placera ut den exakt i ljudbilden, ett svagt gnissel från bastrummepedalen hörs plötsligt tydligt (som man inte hade hört förut) etc. Sådana skillnader.
Detta är ljud som finns på inspelningen men som inte kommit fram pga av man har en dålig källa.
Visst det är ju också en teoretisk möjlighet men jag tror knappast att alla de dyra cdspelare jag haft hemma och som sopar mattan med Denon 625 gör det för att de dynamikkomprimerar!!Nattlorden skrev:I vissa fall kan kanske övertoner och distortion få det att låta mer detaljerat men jag snackar snarare om skillnader likt då man dra av skydssplasten på en plexiglas yta. Allt bli klarare, rassel från en virveltrumma inte bara hörs utan man kan placera ut den exakt i ljudbilden, ett svagt gnissel från bastrummepedalen hörs plötsligt tydligt (som man inte hade hört förut) etc. Sådana skillnader.
Detta är ljud som finns på inspelningen men som inte kommit fram pga av man har en dålig källa.
Eller så kommer de fram pga av att musiksignalen komprimerats, för då blir ju den relativa volymskillnaden ned till detaljerna mindre.
StefanB skrev:Dawen. Jag är fullt medveten om att vårt blindtest av cd spelare inte är ordentligt gjort. Får skylla på att det dels var några år sedan och framförallt att vi inte hade möjlighet till bättre förutsättningar då. Syftet var inte att rent "vetenskapligt" gör aett test utan mer som en kul grej se om vi hörde skillnader och i sådana fall hur vi upplevde dem. Eftersom kablar också låter väldigt olikaså kan vi myclket väl ha grundat våra bedömningar lika mycket på dem.
StefanB skrev:Efter att ha läst de senaste 20 inläggen så börjar jag inse att jag och många andra här har väldigt olika inställning till det ljud vi vill ha hemma. Vissa verkar förespråka ett helt ofärgat ljud genom hela anläggningen. Hur man hittar detta och vad som är referens har jag svårt att förstå, men detta verkar i alla fall vara målsättningen.
Personligen så söker jag nog ett ljud som jag gillar. Om det sedan är 100 % neutralt är inte intressant för mig. Av denna anledning har jag här senast inskaffat ett rörförsteg för att få en trevligare klang med större närvarokänsla än det väldigt neutrala (och lite trista) försteg jag hade innan. Det skall vara roligt och behagligt att lyssna på musik, detaljer, dynamik och ljudbild måste finnas där, men om det är 100% ofärgat är inte viktigt för mig
StefanB skrev:Personligen så söker jag nog ett ljud som jag gillar. Om det sedan är 100 % neutralt är inte intressant för mig. Av denna anledning har jag här senast inskaffat ett rörförsteg för att få en trevligare klang med större närvarokänsla än det väldigt neutrala (och lite trista) försteg jag hade innan. Det skall vara roligt och behagligt att lyssna på musik, detaljer, dynamik och ljudbild måste finnas där, men om det är 100% ofärgat är inte viktigt för mig
EngelholmAudio skrev:Fel. Du fattar inte. Därför är du avstängd.Bamsefar skrev:Har inget med tonläget i sig att göra, utan det faktum att man (som jag) blir utslängd från hififorum.nu för att man har en avvikande åsikt som t.ex. råkar överstämma med LTS eller någon annan "gruppering".
Jag VET eftersom jag ÄR avstängd.
EngelholmAudio skrev: Däremot verkar det finnas medlemmar som borde starta Livets Ljud (LL).
ASG. Klockrent! Bra humor!Max_Headroom skrev:EngelholmAudio skrev: Däremot verkar det finnas medlemmar som borde starta Livets Ljud (LL).
Bra idé, jag kör igång nu dirket. Och eftersom det är söndag så är det tid att ta upp kollekt. Skicka alla era pengar till mig, så ska ni uppfyllas av en 7-jäkla salighet!
EngelholmAudio skrev: Däremot verkar det finnas medlemmar som borde starta Livets Ljud (LL).
EngelholmAudio skrev: Stefans inlägg var en tankeställare som heter duga /.../
Däremot verkar det finnas medlemmar som borde starta Livets Ljud (LL)..
Tja...men inte här! Man får väl leva efter de regler som gäller på det stället man befinner sig på för stunden?Audiomanikern skrev:Hej!
- Det där är för lääänge sedan heeelt uttjatat, lägg ner! På HF.nu hade du blivit
avstängd 5 ggr om för den kommentaren! (... på livstid!)
Mvh A*
Tankeställare för att så mkt tid läggs i en tråd helt utan att nå ett konsecus, så mkt tjöt. När någon "utifrån" kommer in med en åsikt så är den alltid intressant för mig då den är lite mer ofärgad än åsikterna från oss som är inne i maskineriet, sas.Style skrev:På vilket sätt var det en tankeställáre? Jag tyckte att det var det vanliga försvaret för kvacksalveri och allmän kvasivetenskap.
LL är väl precis vad HF.NU står för. Köp en esoterisk pryl för en årslön och bli dunkad i ryggen hela kvällen.
EngelholmAudio skrev:Tja...men inte här! Man får väl leva efter de regler som gäller på det stället man befinner sig på för stunden?Audiomanikern skrev:Hej!
- Det där är för lääänge sedan heeelt uttjatat, lägg ner! På HF.nu hade du blivit
Mvh A*
Vilken dubbelmoral? Jag ser den inte ens...Audiomanikern skrev:EngelholmAudio skrev:Tja...men inte här! Man får väl leva efter de regler som gäller på det stället man befinner sig på för stunden?Audiomanikern skrev:Hej!
Mvh A*
? Vadå så bara för man får bete sig så ska man bete sig? Tycker det rimma illa med
allt du tidigare hyllat HF.nu för, dubbla moraler? - en för dig, en annan för alla A*ndra?
Mvh A*
EngelholmAudio skrev:Tankeställare för att så mkt tid läggs i en tråd helt utan att nå ett konsecus, så mkt tjöt. När någon "utifrån" kommer in med en åsikt så är den alltid intressant för mig då den är lite mer ofärgad än åsikterna från oss som är inne i maskineriet, sas.
Jag tycker det är bra att det finns olika åsikter om vad HifiForum.nu är. Däremot tycker vi inte samma sak Style, men det kanske inte gör nått?
EngelholmAudio skrev:Vilken dubbelmoral? Jag ser den inte ens...
Hade varit jobbigt om jag vetat om dubbelmoralen...Nåja! Hälsa Tord och Lawrance.Audiomanikern skrev:Hej!EngelholmAudio skrev:Vilken dubbelmoral? Jag ser den inte ens...
. Jo, det är det vanligaste!
Mvh A* (som inte är Schizofren!
... inte Tord heller
... Ej heller Lawrence vill Lawrence gärna påpeka!)
Om man dömer ut något utan att ha någon erfarenhet av det så är det enligt mig ett tecken på fördomsfull dumhet.
högupplösande Nordost Valhalla signalkabel rakt igenom? (som enligt mig är vida överlägsen rg62 i upplösning)).
Harryup skrev:Undrar om det finns fotoklubbar där man måste redovisa med vetenskapliga tester att en
bilder inte innehåller någon färgning utan är exakt likadana som verkligheten var vid fototillfället?
Rickard skrev:OT
Rydberg: noll*oändligheten är ju visst lika med noll (bör åtminstone definieras som noll)! Annars får man screw-ups om man vill arbeta med icke-naiva integralbegrepp (Lebesgue-Stieltjes, Itô mm). Och det vill man ju...
Sök och du skola finna. Vill du hitta nått att irritera dig på så går det...mats skrev:Herr A*, jag har läst en del inlägg på hififorum och det är sällan folk har skrutit över hur mycket anläggning har kostat. I alla fall har inte jag upplevt det så.
Njäe. Jag skrev ovan och menar det fortfarande:Birger skrev:Jag tycker att han visar upp en fördomsfull sida mot LTS-gänget precis som Engelholmarn gör.
Men visst, inte är jag halleluja till LTS men en sund skepsis skall man väl ha till allt? Även sånt man inte testat själv eller ens är med i?!?jag själv skrev:LTS får mkt skit i onödan för gott bidrager dom med (även om jag inte sympatiserar med allt).
mats skrev:Herr A*, jag har läst en del inlägg på hififorum och det är sällan folk har skrutit
över hur mycket anläggning har kostat. I alla fall har inte jag upplevt det så.
Tvivlade inte på dig, Mats.mats skrev:Pärat, jag skrev sällan och de måste ju säga priset om de andra frågar.
Lite dubbelmoral kan jag hålla med om.Rickard skrev:Att vara skeptisk mot dyrkablar är ju tydligen fördomsfullt om man inte prövar själv.
Dock verkar hånfulla kommentarer mot "lampsladd, EKK och RG62 vara helt ok även om personen ej prövat kabeln i fråga. Men det är kanske inte samma sak...?
Respekt kan man ju ha men isf kan du ju ta PM till hjälp! Blir lite tunnt i mina ögon att säga en massa starka påståenden och sen inte kunna backa upp dom ens med ett par exempel. No offence.Audiomanikern skrev:Hej!
NjA*, dem som skryter är mest dom som oxå är försäljare av hifikablarna dom skryter om hur
dyyyra dem är men då A* redan är s.a.s. hmmmindre populär ibland dessa (A*vstängdes ju
just p.g.a. av att dem ej ville ha ngn som kunde säga emot på deras reklamForum.nu) men
faktiskt.se framförallt av respekt inför detta For@ så... A*vböja!
Mvh A*
EngelholmAudio skrev:Däremot är fördommar mer trovärdiga om personen i fråga har erfarenheter från området i fråga -
Du springer från min fråga. Men visst.Audiomanikern skrev:Hej!EngelholmAudio skrev:Däremot är fördommar mer trovärdiga om personen i fråga har erfarenheter från området i fråga -
He he, var du riktigt ärlig nu? ty vad egentligen ville skrivas måhända förhoppning att:
fördomar är mer trovärdiga om personen i fråga är försäljare av esoteriska hifikablar -
- som ex... sladd, Jorma eller... du själv är EA, eller hur!
Mvh A*
Max_Headroom skrev:StefanB skrev:Denna fördomsfulla häxjakt gäller alla annorlunda produkter som Shakti, Bybees, mm och det gäller även mer vanliga produkter som kablar, nätkablar, mm.
Jag tycker dom "annorlunda" produkterna har ett allvarligt problem: Ingen kan förklara hur dom fungerar fysiskt. Däremot har redovisats andra, fullt rimliga förklaringar.
Så länge som inte tillverkaren kan tala om hur dom fungerar utgår i alla fall jag ifrån att dom inte gör det (fungerar, alltså). Tillverkaren ska visa att och hur det funkar. Klarar dom inte det betraktar jag det som en bluff-produkt. Sådana talar jag gärna illa om.
När det gäller elektriskt laddade CD-skivor tycker jag diskutionen här har kommit längre än på andra håll.
Lyssningstesten i HiFi+ har jag avfärdat som ointressant för egen del då testen ändå bara gick ut på att hitta den kabel man rent subjektivt tyckte lät "bäst". I övrigt har jag inget att anmärka på testen.
EngelholmAudio skrev:Du springer från min fråga. Men visst..
Rickard skrev:En annan sak är retoriken i diskussionerna. Skeptikerna brukar köra med placebo och
inbillning, men brukar samtidigt vara noga med att själva erkänna att de kan inbilla sig.
Det är dock inte sällan man ser "lustiga" kommentarer från dyrkabelförespråkare om att
exempelvis personer som är nöjda med EKK måste vara döva / ha hörselskador eftersom
de inte hör skillnad. Det raljeras dessutom friskt över att vi skeptisker har så "värdelösa"
anläggningar att det är därför som skillnader mellan kablar inte kan detekteras. Det är
tråkigt att läsa sådant.
Den har jag ju kommit på och inte använt så länge...Audiomanikern skrev:Rickard skrev:En annan sak är retoriken i diskussionerna. Skeptikerna brukar köra med placebo och
inbillning, men brukar samtidigt vara noga med att själva erkänna att de kan inbilla sig.
Det är dock inte sällan man ser "lustiga" kommentarer från dyrkabelförespråkare om att
exempelvis personer som är nöjda med EKK måste vara döva / ha hörselskador eftersom
de inte hör skillnad. Det raljeras dessutom friskt över att vi skeptisker har så "värdelösa"
anläggningar att det är därför som skillnader mellan kablar inte kan detekteras. Det är
tråkigt att läsa sådant.
- Väl talat![]()
!!
Dessutom är dryga kommentarer som Livets Ljud & Co sååå utjatat!
Mvh A*
Bättre = mindre skrytsamt, mindre "titta på min Porsche".Audiomanikern skrev:Hej igen!
Bättre o bättre! Hifikablars "prisuppgift" skrivs oftare ut, mer sällan resterande hifi-komponenters så dyyr hifikablar kanske för vissa är som guldklockan/80-tals Porschen, osv? En del har behov av
påfågelfjädrar som ska signalera att har saknas det minsann inga resurser utifall att...! Tycker bara det vara tämligen tacky!
Mvh A*
EngelholmAudio skrev:... komma pratandes om sin läckra Saab 96'a med frihjul är ju bara för mycket!!!
Harryup skrev:Att tro att man får ett så ofärgat ljud som möjligt av flera ofärgade apparater i rad förvånar mig då ingen F/E test gjorts av hela kedjan.![]()
Dessutom så finns ingen som har ett perfekt rum att lyssna i så jag tycker att det är självklart att folk med "färgande" apparater mycket väl kan ha kombinationer ihop med sina rum som spelar skjortan av "ofärgande" apparater i att återge en CD skiva så troget det inspelade ljudet som möjligt.
hifirocker skrev:Johan:
du får ju gärna utveckla dina "håller inte med" lite!![]()
![]()
blivit förslöad på sistone?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster