Moderator: Redaktörer
Poppen skrev:Ska jag skaffa mig en sub till ?
Vee-Eight skrev:Det finns alltid plats och dåliga ursäkter för fler subar. (Gammalt faktiskt-ordspråk)
jannemannen skrev:Att man inte kan få bra bas med bara en sub är en myt !
Mvh/Janne
subjektivisten skrev:jannemannen skrev:Att man inte kan få bra bas med bara en sub är en myt !
Mvh/Janne
Möjligt men jag har inte, under 15 år, hört en enda anläggning med en sub som funkat bra. Det kan vara att jag missat dom som fått till det.
ThePreTor1aN skrev:Det går lätt om man har bra grejer. Det är ju inte lätt med en Denon för 2000 kr.
Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Det går lätt om man har bra grejer. Det är ju inte lätt med en Denon för 2000 kr.
Gör Denon subwoofers?
2-ch skrev:Stänger jag av min ena sub så är den största skillnaden att jag vet om det. Fast det är klart... skillnaden blir naturligtvis större ju högre jag spelar. Men på låg volym är en eller två knappt detekterbar annat än psykologist
I alla fall i mitt rum, men Poppen kan själv få skaffa sig en uppfattning om det istället för att gå på vad andra säger.
Ett PM till mig så löser vi den detaljen.
+1KarlXII skrev:Jag har hört bra återgivning med en sub och katastrofal återgivning med flera subbar så det är omöjligt att säga på förhand.
Är du nöjd med en - bra.
Låna in en till och se om det blir bättre.
Poppen skrev:Märkligt nog låter det bra...
subjektivisten skrev:Okej, vart och vad kan man lyssna på en anläggning som låter kanon med en sub?
subjektivisten skrev:Jag tycker dom gångerna jag hört en sub så har det varit bumlig återgivning men rätt rejäla toppar och dalar.
ThePreTor1aN skrev:subjektivisten skrev:Jag tycker dom gångerna jag hört en sub så har det varit bumlig återgivning men rätt rejäla toppar och dalar.
Har den varit kalibrerad?
-Martin- skrev:ThePreTor1aN skrev:subjektivisten skrev:Jag tycker dom gångerna jag hört en sub så har det varit bumlig återgivning men rätt rejäla toppar och dalar.
Tyvärr går det inte att kalibrera en sub så att det passar alla positioner. Bara så ni vet...
steveo1234 skrev:-Martin- skrev:ThePreTor1aN skrev:subjektivisten skrev:Jag tycker dom gångerna jag hört en sub så har det varit bumlig återgivning men rätt rejäla toppar och dalar.
Tyvärr går det inte att kalibrera en sub så att det passar alla positioner. Bara så ni vet...
Nej, men det går att kalibrera den så den funkar för båda öronen oavsett position. Nästan i alla fall.
-Martin- skrev:steveo1234 skrev:-Martin- skrev:ThePreTor1aN skrev:subjektivisten skrev:Jag tycker dom gångerna jag hört en sub så har det varit bumlig återgivning men rätt rejäla toppar och dalar.
Nej, men det går att kalibrera den så den funkar för båda öronen oavsett position. Nästan i alla fall.
Beror på vilka krav man har. +/-10 dB kanske. Inte bättre.
Vad menar du med kalibrerad?ThePreTor1aN skrev:subjektivisten skrev:Jag tycker dom gångerna jag hört en sub så har det varit bumlig återgivning men rätt rejäla toppar och dalar.
MagnusÖstberg skrev:Vad menar du med kalibrerad?ThePreTor1aN skrev:subjektivisten skrev:Jag tycker dom gångerna jag hört en sub så har det varit bumlig återgivning men rätt rejäla toppar och dalar.
Kan du berätta hur man gör när man kalibrerar en sub?
Eller var det här ytterliggare ett i raden av inlägg från dig där du vill trigga Subjektivisten?
Ser fram emot dina kalibreringstips!
Jag vet inte, ser fram emot svaret.-Martin- skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad menar du med kalibrerad?ThePreTor1aN skrev:subjektivisten skrev:Jag tycker dom gångerna jag hört en sub så har det varit bumlig återgivning men rätt rejäla toppar och dalar.
Kan du berätta hur man gör när man kalibrerar en sub?
Eller var det här ytterliggare ett i raden av inlägg från dig där du vill trigga Subjektivisten?
Ser fram emot dina kalibreringstips!
Det är väl samma sak som att eq-a? Inget konstigt med det.
subjektivisten skrev:Det vore intressant om någon sa "här funkar det kanon med en sub, kom och lyssna" så kan man göra det och SEN ställa in två subbar och jämföra.
Bara för man tycker något är bra nu så betyder inte det att man anser det är bra i framtiden. Kraven, hur man lyssnar, etc kan påverka det hela.
subjektivisten skrev:Det vore intressant om någon sa "här funkar det kanon med en sub, kom och lyssna" så kan man göra det och SEN ställa in två subbar och jämföra.
Bara för man tycker något är bra nu så betyder inte det att man anser det är bra i framtiden. Kraven, hur man lyssnar, etc kan påverka det hela.
MagnusÖstberg skrev:Beror kanske mycket hur man kan tänka sig att möblera?
Beakungen skrev:Jag har lyckats ganska bra tycker jag. Du får gärna lyssna hos mig om du vill. hade varit kul och få höra vad som kunde blivit bättre enligt din mening
KarlXII skrev:Kul att få hem en skeptisk Subjektivist.
Känns som slaget är förlorat redan innan det börjat.
För att ta ett exempel:
Hos Komorok lät det ju inte direkt illa om basen när han bara spelade på den vänstra. Tvärtom faktiskt.
KarlXII skrev:Kul att få hem en skeptisk Subjektivist.
subjektivisten skrev:Beakungen skrev:Jag har lyckats ganska bra tycker jag. Du får gärna lyssna hos mig om du vill. hade varit kul och få höra vad som kunde blivit bättre enligt din mening
Vart bor du?
Nej, det är inte alls självklart.subjektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Beror kanske mycket hur man kan tänka sig att möblera?
Såklart det ska möbleras efter optimalt ljud.
subjektivisten skrev:Det är över 40 mil enkel resa så det är väl tveksamt om jag orkar ner. Du kan ju hälsa på nattis, han borde bo rätt nära dig.
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Kul att få hem en skeptisk Subjektivist.
BS från dig.
ThePreTor1aN skrev:Asså,behöver man 4 basar för att låta bra så måste man ha missat något.Kalibrera tex.
subjektivisten skrev:Exakt VARFÖR skulle jag åka hem till någon om jag redan bestämt mig?![]()
Snälla, sluta anta vad jag tänker.
-Martin- skrev:ThePreTor1aN skrev:Asså,behöver man 4 basar för att låta bra så måste man ha missat något.Kalibrera tex.
Du måste ha missat fundamentat kring rumsresonanser. Det går inte att kalibrera bort inverkan från ett rum helt och hållet för nöjaktigt resultat på alla lyssningspositioner.
Du har ju en egen tråd i exakt samma fråga, där du inte vill diskutera utan bara raljerar, du får välja att antingen vara mer aktiv i den egen tråd om detta ämne eller så låser jag den.ThePreTor1aN skrev:-Martin- skrev:ThePreTor1aN skrev:Asså,behöver man 4 basar för att låta bra så måste man ha missat något.Kalibrera tex.
Du måste ha missat fundamentat kring rumsresonanser. Det går inte att kalibrera bort inverkan från ett rum helt och hållet för nöjaktigt resultat på alla lyssningspositioner.
Du påstår att det går alltså kalibrera en sub?
Jag har inte påstått något annat i alla fall.
Att kalibrera sub verkar vara helt främmande på faktiskt.se. Är det så att Ino subbarna är immuna mot kalibrering och de låter bra redan som det är?.
Väldigt många studios har endast en sub med väldigt bra basåtergivning. Men då är rummet konstruerat för att spela upp ljud, vilket inte en lägenhet med tolv subbar är. Jag skulle välja det första alternativet alla dar i veckan.subjektivisten skrev:Okej, vart och vad kan man lyssna på en anläggning som låter kanon med en sub?
Ja du hade kunna spela högre, det är skillnaden. Men det var väl stående vågor det handlade om och inte hur högt man kunde spela?subjektivisten skrev:Och hur tror du det hade blivit om man haft 2 eller 4 st i studion istället?
Vee-Eight skrev:Trångt?
_Fredrik_ skrev:Ja du hade kunna spela högre, det är skillnaden. Men det var väl stående vågor det handlade om och inte hur högt man kunde spela?subjektivisten skrev:Och hur tror du det hade blivit om man haft 2 eller 4 st i studion istället?
phloam skrev:Tänkte precis skriva det att poängen med en sub är väl i grunden att spara utrymme jämfört med två stora högtalare. Tillräcklig bas med en enda kub som man kan gömma undan. Skaffar man två så kan man ju lika gärna ha två stora högtalare istället.
När du hör ett rum med rejäl basabsorbtion så kommer du förstå. Låt oss säga så här, tror du att det blir jämnare basresons utomhus med flera basar?subjektivisten skrev:_Fredrik_ skrev:Ja du hade kunna spela högre, det är skillnaden. Men det var väl stående vågor det handlade om och inte hur högt man kunde spela?subjektivisten skrev:Och hur tror du det hade blivit om man haft 2 eller 4 st i studion istället?
Så du tror inte det skulle bli jämnare basrespons i rummet med fler basar?
2-ch skrev:phloam skrev:Tänkte precis skriva det att poängen med en sub är väl i grunden att spara utrymme jämfört med två stora högtalare. Tillräcklig bas med en enda kub som man kan gömma undan. Skaffar man två så kan man ju lika gärna ha två stora högtalare istället.
Nja det kan också vara för att det är lättare att hitta en topp man är nöjd med än en högtalare som spelar hela registret. Det är ont om högtalare med en vettig output under 20hz?
_Fredrik_ skrev:När du hör ett rum med rejäl basabsorbtion så kommer du förstå. Låt oss säga så här, tror du att det blir jämnare basresons utomhus med flera basar?subjektivisten skrev:_Fredrik_ skrev:Ja du hade kunna spela högre, det är skillnaden. Men det var väl stående vågor det handlade om och inte hur högt man kunde spela?subjektivisten skrev:Och hur tror du det hade blivit om man haft 2 eller 4 st i studion istället?
Så du tror inte det skulle bli jämnare basrespons i rummet med fler basar?
_Fredrik_ skrev:När du hör ett rum med rejäl basabsorbtion så kommer du förstå. Låt oss säga så här, tror du att det blir jämnare basresons utomhus med flera basar?
Poppen skrev:Mina högtalar placer inagr ser ut så Här
V: Högtalare ---Sub ----TV / Stereobänk -----H :Högtalare
Min ide är att klämma in en sub för varje kanal.
Inbillar mig att basen blir starkare från en kanalen.
Skulle också vilja veta om det finns filter att sätta in som klipper bort alla frekvenser över 80 HZ.
Om det är värt priset.
Ja, om den är tillräcklig, det var därför jag gjorde jämförelsen med utomhus.subjektivisten skrev:_Fredrik_ skrev:När du hör ett rum med rejäl basabsorbtion så kommer du förstå. Låt oss säga så här, tror du att det blir jämnare basresons utomhus med flera basar?
Exakt VAD får dig att tro jag inte hört det?![]()
Menar du att det INTE blir jämnare bas med flera basar i ett rum med basabsorbtion?
Poppen skrev:
Min ide är att klämma in en sub för varje kanal.
bakerman22 skrev:Om man ställer in så man inte nyttjar LFE så borde väl informationen skickas ut i kanalerna istället...?
Annars går ju en massa information förlorad, och då skulle det naturligtvis inte bli så bra...
nadifierad skrev:bakerman22 skrev:Om man ställer in så man inte nyttjar LFE så borde väl informationen skickas ut i kanalerna istället...?
Annars går ju en massa information förlorad, och då skulle det naturligtvis inte bli så bra...
Jo, men är de inspelade för att skickas ut specifikt för tex höger bak ?
Eller är hela LFE i mono, eller front stereo!? Om så är fallet, så finns det ingen vits med att placera en sub vid respektive surround. Bortsett från eventuella rumsliga bas fördelar naturligtvis.
phloam skrev:Eller ska man ha stora fullregisterhögtalare - plus 2-4 subbar?? Dum fråga kanske![]()
bakerman22 skrev:nadifierad skrev:bakerman22 skrev:Om man ställer in så man inte nyttjar LFE så borde väl informationen skickas ut i kanalerna istället...?
Jo, men är de inspelade för att skickas ut specifikt för tex höger bak ?
Eller är hela LFE i mono, eller front stereo!? Om så är fallet, så finns det ingen vits med att placera en sub vid respektive surround. Bortsett från eventuella rumsliga bas fördelar naturligtvis.
Verkar osannolikt att informationen bara försvinner bara för att man inte tar ut den via sub-out...?
Almen skrev:LFE är en kanal, alltså mono. LFE är inte specifikt basinformation utan basinformation med väldigt stor amplitud.
Det finns spelare och receiver där LFE kastas om man sätter sub=no.
_Fredrik_ skrev:Ja, om den är tillräcklig, det var därför jag gjorde jämförelsen med utomhus.
subjektivisten skrev:_Fredrik_ skrev:Ja, om den är tillräcklig, det var därför jag gjorde jämförelsen med utomhus.
Ok, så med EN sub och en basabsorbent så får man lika jämn och bra bas i hela rummet som med 4 väl placerade subbar och basabsorbent?
Precis så!Laila skrev:subjektivisten skrev:_Fredrik_ skrev:Ja, om den är tillräcklig, det var därför jag gjorde jämförelsen med utomhus.
Ok, så med EN sub och en basabsorbent så får man lika jämn och bra bas i hela rummet som med 4 väl placerade subbar och basabsorbent?
Snälla subben, vad _Fredrik_ försöker säga, tror jag,
är att i en välkonstruerad ljudanpassad studio, så kan
en sub mycket väl låta nog så bra, eller bättre än tex.
fyra subbar i ett för ändamålet(musiklyssning) sämre
anpassat rum. Tror du inte att det kan vara möjligt ?
Poppen skrev:Mitt problem är att jag använder mig av 2 kanaler. Inte 7 eller 5.
Jag lysssnar på musil inte film. har fortfarande en tjock TV. Tvn byts ut när den går sönder.
Jag lysnar på musik i 2 kanaler.
En ny dum fråga är
Varför man inte bygger subbar som klipper samtliga frekvenser över en viss nivå förstår jag inte. Går det inte bygga sådana delningsfilter.
Ska man sätta motstånd på 8 Ohm mellan + och minus på högtalar utgångarna på subben för att uppnå det.
Eller är jag ute och cycklar i gen.
subjektivisten skrev:Fredrik, läser du ens vad jag skriver?![]()
Har du mätningar från flera platser i rummet där en sub, utan EQ, ger helt jämnt respons?
_Fredrik_ skrev:En sak till subjektivisten, skulle du på fullaste allvar välja ett icke akustikfixat rum, rent basmässigt, med "rätt antal" basar mot ett som har bra basabsorption och (och inte bara ner till 200 hz) med spaltpanel osv men med bara en sub, jag får nästan för mig det?
Vi förutsätter att den ensamma subben kan spela lika högt som dom multipla.
Mycket bra frågor tycker jag! Det ligger mycket i vad du säger, jag har inte så bra koll som jag vill ge uttryck för. Hoppas nån annan kan svara.MichaelG skrev:_Fredrik_ skrev:En sak till subjektivisten, skulle du på fullaste allvar välja ett icke akustikfixat rum, rent basmässigt, med "rätt antal" basar mot ett som har bra basabsorption och (och inte bara ner till 200 hz) med spaltpanel osv men med bara en sub, jag får nästan för mig det?
Vi förutsätter att den ensamma subben kan spela lika högt som dom multipla.
Om vi bortser från din sista mening (eftersom det är en förutsättning som blir litet hypotetisk):
Är inte bra basabsorption detsamma som att det blir mindre bas? (Nu gör jag som du sa i ett tidigare inlägg och "tänker utomhus"). I så fall innebär det ju att bra basabsorbtion är mer baskrävande. Och det är ju en nackdel. En bas som är tillräcklig i ett (normalt) rum med begränsningsytor måste väl kompletteras för att bli tillräcklig i nivå utomhus.
Jag har haft hifi-högtalare utomhus och det lät väldigt tunt om dem. Så det blir ju ingen billig lösning eftersom det krävs såväl högtalare som förstärkeri för att få till det i - typ - utomhus. Innomhus kan man behålla sin förstärkare och i stället skaffa några små (men djupgående) subbar. Kanske litet kompromiss över det - men betydligt mer kostnadseffektivt.
Jag har ingen aning om jag resonerar rätt, eller om jag missar några parametrar. Men så tänker jag intuitivt i alla fall.![]()
Hälsn. Michael
Plötsligt förstår jag varför du har vissa på ignore, du får gärna sätta upp mig där också. Du kan dra åt helvete faktiskt.subjektivisten skrev:subjektivisten skrev:Fredrik, läser du ens vad jag skriver?![]()
Har du mätningar från flera platser i rummet där en sub, utan EQ, ger helt jämnt respons?
Vi kan ju jämföra det rummet med en sub och samma med 3 till väl utplacerade.
MichaelG skrev:Är inte bra basabsorption detsamma som att det blir mindre bas? (Nu gör jag som du sa i ett tidigare inlägg och "tänker utomhus"). I så fall innebär det ju att bra basabsorbtion är mer baskrävande. Och det är ju en nackdel. En bas som är tillräcklig i ett (normalt) rum med begränsningsytor måste väl kompletteras för att bli tillräcklig i nivå utomhus.
_Fredrik_ skrev:Plötsligt förstår jag varför du har vissa på ignore, du får gärna sätta upp mig där också. Du kan dra åt helvete faktiskt.
Plötsligt förstår jag varför du har vissa på ignore, du får gärna sätta upp mig där också. Du kan dra åt helvete faktiskt.
Äh förlåt då. Det var inte särskilt smidigt skrivet från min sida.subjektivisten skrev:_Fredrik_ skrev:Plötsligt förstår jag varför du har vissa på ignore, du får gärna sätta upp mig där också. Du kan dra åt helvete faktiskt.
Trevlig du var då.![]()
Inte mitt fel att dina argument är dåliga.
subjektivisten skrev:Okej, vart och vad kan man lyssna på en anläggning som låter kanon med en sub?
Det skulle vara klädsamt om du iaf kunde låtsas att du värderade andras synpunkter och erfarenheter. Men vi säger väl att du har rätt då och om inte Inos Demokrati vinner valet så får vi beklaga.subjektivisten skrev:Trevligt för dig. Dock så säger inte det mig så mycket. Dom flesta jag lyssnat på en sub hos, i affär eller hemma, har också tyckt det varit bra.
Men det vore intressant att göra en mer djuplodande test.
ThePreTor1aN skrev:bättre köpa 1-2 bra subbar än 4 dåliga
_Fredrik_ skrev:Jag kommenterade inte dig. Nej, mina inlägg blir sämre och sämre jag håller på att krevera.Nattlorden skrev:Det var väl precis det gjorde.
Mindre klädsamt att dra in Ino i subjektivistens åsikter däremot.
subjektivisten skrev:Trevligt för dig. Dock så säger inte det mig så mycket. Dom flesta jag lyssnat på en sub hos, i affär eller hemma, har också tyckt det varit bra.
subjektivisten skrev:Trevligt för dig. Dock så säger inte det mig så mycket. Dom flesta jag lyssnat på en sub hos, i affär eller hemma, har också tyckt det varit bra.
JTarnstrom skrev:Frågan är om de har mätt. Jag kan i alla fall backa upp mina lyssningsintryck med rätt så fina kurvor.
subjektivisten skrev:JTarnstrom skrev:Frågan är om de har mätt. Jag kan i alla fall backa upp mina lyssningsintryck med rätt så fina kurvor.
Vart har du dom? Är dom utan EQ och finns det även från fler positioner?
subjektivisten skrev:Misstror? Nej men påstår man något som går emot 15 år av lyssnade och flera studier, så blir man ju nyfiken. Basen i källaren är inget mot hur det låter hos Tengil med 4 st basar.
subjektivisten skrev:Ja, för mina krav kanske? För vissa så funkar en projektor i ett ljust rum direkt på väggen med rutor man inte kan täcka för. För andra är inte det godtagbart alls.
subjektivisten skrev:Problemet är ju att det finns ju ingen längre gräns då. Det går att få bra ljud ur en iphone högtalare, om man jämför mot något sämre.
Min poäng var, att jag aldrig hört ett rum med EN sub som låtit tillräckligt bra för att det ska anses som ett bra alternativ. Redan vid frontsystem så har du två "subbar" i själva högtalarna. Förbättringen med flera basar har, i dom fallen jag lyssnat, varit rätt stora.
Detta såg/hörde jag på arkenmässan, där några killar var impad av Earthquake sub som spydde ur sig dist och bumligt ljud.
JTarnstrom skrev:Problemet med ditt sätt att resonera är ju att allt låter dåligt relativt sett mot den ideala lösningen. Det är inte fruktbart när det förmodligen bara rör sig om någon promille av de som bevistar det här forumet som har möjlighet att förverkliga den kompromisslösa lösningen. Jag tror inte att det är mot bakgrund av att uppfylla det idealet som trådskaparen ställde frågan.Det är nog bara att inse att om en sån här debatt ska ge något måste man ibland förutsätta att det inte är en iphone-högtalare man jämför med.
subjektivisten skrev:Problemet är ju att det finns ju ingen längre gräns då.
Detta såg/hörde jag på arkenmässan, där några killar var impad av Earthquake sub som spydde ur sig dist och bumligt ljud.
Nattlorden skrev:Praktiskt perspektiv?
Hur avgör du vad som praktiskt är "värt pengarna" ? Det hela är en högst subjektiv fråga.
Hela mitt bassystem inklusive förstärkare, aktivt filter, kablar etc gick på c:a 27000 ( 8 st 12" basar ). Säger vi 28000 för enkel räkning så ifall allt gick att dela rakt av skulle en bas gå på 3500:-. Jag tycker definitivt att steget från 2 till 4 var värt prisskillnaden 7000->14000. Att inte frågeställarens 1 till 2 skulle vara värt pengarna tror jag alltså inte på.
Däremot från 14000 och upp till fullpris, där kan jag nog inte påstå att det var speciellt mycket "bang for the buck", skillnaden däremellan är hårfin förutom vid extremt djupbasmaterial eller vansinnesvolymer.
JTarnstrom skrev:Problemet med ditt sätt att resonera är ju att allt låter dåligt relativt sett mot den ideala lösningen.
subjektivisten skrev:JTarnstrom skrev:Problemet med ditt sätt att resonera är ju att allt låter dåligt relativt sett mot den ideala lösningen.
Nej då. Istället för lägga 15 000 kr på en sub så kan man lägga 7500 kr på två mindre. Samma pengar, kanske samma storlek, möjlighet till klart bättre ljud.
subjektivisten skrev:Han undrar om det blir bättre med en till. Ja, finns det verkligen någon som tror det blir sämre? Mer headroom, större möjligheter att få till basen i rummet.
subjektivisten skrev:JTarnstrom skrev:Problemet med ditt sätt att resonera är ju att allt låter dåligt relativt sett mot den ideala lösningen.
Nej då. Istället för lägga 15 000 kr på en sub så kan man lägga 7500 kr på två mindre. Samma pengar, kanske samma storlek, möjlighet till klart bättre ljud.
ThePreTor1aN skrev:Möjlighet ja, men inte alls säkert.
Bättre med en riktigt bra sub som spelar tajt och kontrollerat än 2 hälften så bra. Och du brukar förespråka många subbar utan kalibrering har jag för mig.
Tengil skrev:ThePreTor1aN skrev:Möjlighet ja, men inte alls säkert.
Bättre med en riktigt bra sub som spelar tajt och kontrollerat än 2 hälften så bra. Och du brukar förespråka många subbar utan kalibrering har jag för mig.
Varför inte minst två riktigt bra subbar, så blir det bra på riktigt
Tack! Nej, jag tror inte det är ämnet som upprör utan min och även andras attityd. Jag tror att de flesta egentligen var ganska överens från början. Jag kan bli jävligt irriterad när min son drar ut böcker i bokhyllan samtidigt som subjektivisten säger att det inte kan funka med en subwoofer.kodapa skrev:Bra inlägg Fredrik.
Jag förstår inte hur det här ämndet kan uppröra så?
phloam skrev:2-ch skrev:phloam skrev:Tänkte precis skriva det att poängen med en sub är väl i grunden att spara utrymme jämfört med två stora högtalare. Tillräcklig bas med en enda kub som man kan gömma undan. Skaffar man två så kan man ju lika gärna ha två stora högtalare istället.
Nja det kan också vara för att det är lättare att hitta en topp man är nöjd med än en högtalare som spelar hela registret. Det är ont om högtalare med en vettig output under 20hz?
Ok, men om man då har två toppar som inte klarar 20 hz så bra så borde det kanske det räcka med en sub för den biten? Eller ska man ha stora fullregisterhögtalare - plus 2-4 subbar?? Dum fråga kanske![]()
Nattlorden skrev:En EQ kostar väl oftast lika mycket som en bas till...
JTarnstrom skrev:subjektivisten skrev:Trevligt för dig. Dock så säger inte det mig så mycket. Dom flesta jag lyssnat på en sub hos, i affär eller hemma, har också tyckt det varit bra.
Frågan är om de har mätt. Jag kan i alla fall backa upp mina lyssningsintryck med rätt så fina kurvor.
subjektivisten skrev:Du måste ha missat något.
subjektivisten skrev:På vilket sätt försvinner rummets resonansproblem med en EQ?
subjektivisten skrev:På vilket sätt försvinner rummets resonansproblem med en EQ?
steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:På vilket sätt försvinner rummets resonansproblem med en EQ?
Bra fråga. Jag vet faktiskt inte. Det beror på vilka resonansproblem du menar. Menar du problemet med de stående vågorna som uppstår till följd av rummets dimensioner? Isåfall så kommer rummens resonansproblem inte att försvinna om man använder EQ. Men om du menar de upplevda resonansproblemen i rummet i amplitud/frekvens-domänen så går det att använda en EQ för att motverka problemet i sådan utsträckning att rumsresonansen inte är hörbar i ovanstående domän.
Det är intressant att det är du som postar. Du har 4 subbar, jag har en. Jag använder EQ och det gör inte du. Ändå är det du som har problem med basåtergivningen. De mätningar du visat från ditt system visar på, i mina ögon, rätt stora avvikelser och du ger själv uttryck för irritation över en baspuckel som du störs av.
Borde det inte vara tvärtom? Om nu 4 basar är bättre än 1 så borde väl jag vara den som har mätningar som ser ut som berg&dalbana och störa mig på resonanser från rummet? Och då har jag dessutom den lilla egenheten i mitt rum att jag faktiskt inte kan flytta baslådan utan rejäla ingrepp.
-Martin- skrev:subjektivisten skrev:På vilket sätt försvinner rummets resonansproblem med en EQ?
Det försvinner bara för den punkten i rummet man kalibrerat/justerat för. Andra punkter i rummet som inte har samma resonansproblem får då istället en (onödig) dämpning på de frekvenser det handlar om.
Detta sammanfattar problemet med en sub i ett utrymme som inte är helt slutet och inte heller är helt stumt. Vilket ju sällan normala rum är...
steveo1234 skrev:Det är intressant att det är du som postar. Du har 4 subbar, jag har en. Jag använder EQ och det gör inte du. Ändå är det du som har problem med basåtergivningen. De mätningar du visat från ditt system visar på, i mina ögon, rätt stora avvikelser och du ger själv uttryck för irritation över en baspuckel som du störs av.
Borde det inte vara tvärtom? Om nu 4 basar är bättre än 1 så borde väl jag vara den som har mätningar som ser ut som berg&dalbana och störa mig på resonanser från rummet? Och då har jag dessutom den lilla egenheten i mitt rum att jag faktiskt inte kan flytta baslådan utan rejäla ingrepp.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Det är intressant att det är du som postar. Du har 4 subbar, jag har en. Jag använder EQ och det gör inte du. Ändå är det du som har problem med basåtergivningen. De mätningar du visat från ditt system visar på, i mina ögon, rätt stora avvikelser och du ger själv uttryck för irritation över en baspuckel som du störs av.
Så du vet hur det mätte med 2 istället för 4 st här? Hur mäter ditt system helt utan EQ? Hur stor skillnad är basåtergivningen i olika delar av ditt rum?
KarlXII skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:På vilket sätt försvinner rummets resonansproblem med en EQ?
Bra fråga. Jag vet faktiskt inte. Det beror på vilka resonansproblem du menar. Menar du problemet med de stående vågorna som uppstår till följd av rummets dimensioner? Isåfall så kommer rummens resonansproblem inte att försvinna om man använder EQ. Men om du menar de upplevda resonansproblemen i rummet i amplitud/frekvens-domänen så går det att använda en EQ för att motverka problemet i sådan utsträckning att rumsresonansen inte är hörbar i ovanstående domän.
Det är intressant att det är du som postar. Du har 4 subbar, jag har en. Jag använder EQ och det gör inte du. Ändå är det du som har problem med basåtergivningen. De mätningar du visat från ditt system visar på, i mina ögon, rätt stora avvikelser och du ger själv uttryck för irritation över en baspuckel som du störs av.
Onekligen tänkvärt.![]()
Själv har jag många subbar. Och Eq:ar. Det funkar det också.
steveo1234 skrev:Det vet jag inte men jag har för mig att mätningen du visade var med 4 basar och inte 2. Oavsett vilket så upplever du en subjektiv puckel någonstans nu och du har i alla fall i nuläget 4 stycken basar. Korrekt?
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Det vet jag inte men jag har för mig att mätningen du visade var med 4 basar och inte 2. Oavsett vilket så upplever du en subjektiv puckel någonstans nu och du har i alla fall i nuläget 4 stycken basar. Korrekt?
Jag vet inte vad det är för mätning du talar om, jag har iaf mätningar på båda 2 och 4 och det är en klar förbättring med 4, både mätmässigt och lyssningsmässigt. Ja, rumsproblemet vid 34 hz ska byggas bort. Då lär det bli väldigt jämnt och fint utan EQ.
subjektivisten skrev:Vad menar du med det? Mätmässigt resultat eller ljudmässigt resultat? Som vi redan sa så försvinner ju inte problemen när du EQar dom.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Det vet jag inte men jag har för mig att mätningen du visade var med 4 basar och inte 2. Oavsett vilket så upplever du en subjektiv puckel någonstans nu och du har i alla fall i nuläget 4 stycken basar. Korrekt?
Jag vet inte vad det är för mätning du talar om, jag har iaf mätningar på båda 2 och 4 och det är en klar förbättring med 4, både mätmässigt och lyssningsmässigt. Ja, rumsproblemet vid 34 hz ska byggas bort. Då lär det bli väldigt jämnt och fint utan EQ.
subjektivisten skrev:Det är ju hörbart. Resonansen som skapar det oartikulerade ljudet finns kvar, men inte förstärkts. Det ger ju som jag sa tidigt i tråden, dåligt ljud. För så har dom flesta anläggningar varit, en sub som dom EQat för det ska bli jämnare när dom mäter.
Det är den här sortens lyhördhet som gör att vissa följer en spikrak väg till ljudnirvana.subjektivisten skrev:Du måste ha missat något.
subjektivisten skrev:Det är ju hörbart. Resonansen som skapar det oartikulerade ljudet finns kvar, men inte förstärkts. Det ger ju som jag sa tidigt i tråden, dåligt ljud. För så har dom flesta anläggningar varit, en sub som dom EQat för det ska bli jämnare när dom mäter.
steveo1234 skrev:Men rummets resonansfrekvenser kommer alltid att finnas kvar oavsett vad du gör?
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Men rummets resonansfrekvenser kommer alltid att finnas kvar oavsett vad du gör?
Inte om jag bygger bort den, som jag kommer göra.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Men rummets resonansfrekvenser kommer alltid att finnas kvar oavsett vad du gör?
Inte om jag bygger bort den, som jag kommer göra.
Ja det verkar finnas ett litet motstånd mot att koppla in en EQ, jag vet tex inte varför jag inte har gjort det, det kanske är nån hifirädsla, att det det måste varafå grejer i kedjan? Det enda som jag skulle ha emot EQ, är att det blir en till apparat som ska ha ström. Sen är de väl ofta så att om en auktoritet säger att det är bästa att ha multipla basar så blir det lätt nåt man klamrar sig fast vid, istället för att testa hur det funkar rent praktiskt.steveo1234 skrev:Och än en gång så dör en tråd där argumenten mot kravet på multipla subbar för bra resultat blir för jobbigt att hantera.
Och ändå kommer samma rekommendation om "minst 4 subbar för att det ska bli bra" att dyka upp i hundratals trådar framöver.
_Fredrik_ skrev:Ja det verkar minna ett litet motstånd mot att koppla in en EQ, jag vet tex inte varför jag inte har gjort det, det kanske är nån hifirädsla, att det det måste varafå grejer i kedjan. Enda som jag skulle ha emot EQ egentligen, är att det blir en till apparat som ska ha ström. Sen är de väl ofta så att om en auktoritet säger att det är bästa att ha multipla basar så blir det lätt nåt man klamrar sig fast vid, istället för att testa hur det funkar rent praktiskt.steveo1234 skrev:Och än en gång så dör en tråd där argumenten mot kravet på multipla subbar för bra resultat blir för jobbigt att hantera.
Och ändå kommer samma rekommendation om "minst 4 subbar för att det ska bli bra" att dyka upp i hundratals trådar framöver.
En sak till jag tilltalas faktiskt av att ha flera små basar än en stor jävel, det är lätta att placera dessa snyggt.
Finns det nån som testat Inos delningsfilter mot tex Behringers delningsfilter som dessutom har EQ?
Ja den enda erfarenhet jag har ev EQ och bas var med Velodynes EQ-tillsats och med en sub, den anses väl som ganska dålig och dyr, men jag kom ihåg att det gav stora förbättringar, dock var den för dyr, runt 6 lakan, så jag lämnade tillbaka den.steveo1234 skrev:_Fredrik_ skrev:Ja det verkar minna ett litet motstånd mot att koppla in en EQ, jag vet tex inte varför jag inte har gjort det, det kanske är nån hifirädsla, att det det måste varafå grejer i kedjan. Enda som jag skulle ha emot EQ egentligen, är att det blir en till apparat som ska ha ström. Sen är de väl ofta så att om en auktoritet säger att det är bästa att ha multipla basar så blir det lätt nåt man klamrar sig fast vid, istället för att testa hur det funkar rent praktiskt.steveo1234 skrev:Och än en gång så dör en tråd där argumenten mot kravet på multipla subbar för bra resultat blir för jobbigt att hantera.
En sak till jag tilltalas faktiskt av att ha flera små basar än en stor jävel, det är lätta att placera dessa snyggt.
Finns det nån som testat Inos delningsfilter mot tex Behringers delningsfilter som dessutom har EQ?
Motståndet mot "ännu en apparat" har jag full förståelse för då jag hade precis samma inställning. Dessutom var det jobbigt att installera och tog många timmar att lista ut exakt vad jag egentligen ville uppnå. Dessutom är alla EQ rätt fula tycker jag. Men, för min del kom ändringen när jag såg resultatet av försiktigt eq´ande. Det var mycket svårt för mig att värja mig mot de förbättringar som jag först såg andra uppnå och sen mätte upp själv och inte minst skillnaden i den egna upplevelsen mellan eq´at och icke eq´at. Jag kan stänga av mina filter med ett knapptryck och det är rätt stor skillnad...
_Fredrik_ skrev:Ja det verkar finnas ett litet motstånd mot att koppla in en EQ, jag vet tex inte varför jag inte har gjort det, det kanske är nån hifirädsla, att det det måste varafå grejer i kedjan? Det enda som jag skulle ha emot EQ, är att det blir en till apparat som ska ha ström. Sen är de väl ofta så att om en auktoritet säger att det är bästa att ha multipla basar så blir det lätt nåt man klamrar sig fast vid, istället för att testa hur det funkar rent praktiskt.steveo1234 skrev:Och än en gång så dör en tråd där argumenten mot kravet på multipla subbar för bra resultat blir för jobbigt att hantera.
bakerman22 skrev:_Fredrik_ skrev:Ja det verkar finnas ett litet motstånd mot att koppla in en EQ, jag vet tex inte varför jag inte har gjort det, det kanske är nån hifirädsla, att det det måste varafå grejer i kedjan? Det enda som jag skulle ha emot EQ, är att det blir en till apparat som ska ha ström. Sen är de väl ofta så att om en auktoritet säger att det är bästa att ha multipla basar så blir det lätt nåt man klamrar sig fast vid, istället för att testa hur det funkar rent praktiskt.steveo1234 skrev:Och än en gång så dör en tråd där argumenten mot kravet på multipla subbar för bra resultat blir för jobbigt att hantera.
Jag tycker att det är bättre att ha flera stora jävlar.![]()
Vilken EQ kör ni på då ? Vilken är bra och framför allt lättanvänd för mej som är ganska oteknisk, och har dåligt tålamod...?
_Fredrik_ skrev:Berätta mer!kodapa skrev:Jag måste forstätta vurma för minidsp. Brusar inte och är väldigt lättanvänd. Om man inte är nöjd är det ju heller ingen jätteinvestering...
steveo1234 skrev:
En behringer är kladdig att arbeta med och är inte anpassad för de som har dåligt tålamod.
Antagligen letar du efter en Velodyne SMS-1 med uppdaterad mjukvara. Helt grafisk och enkel att ställa in men inte jätteflexibel.
KarlXII skrev:steveo1234 skrev:
En behringer är kladdig att arbeta med och är inte anpassad för de som har dåligt tålamod.
Antagligen letar du efter en Velodyne SMS-1 med uppdaterad mjukvara. Helt grafisk och enkel att ställa in men inte jätteflexibel.
Nej, det stämmer inte riktigt. Jag ställde in LT och eq på under en timme utan att ha sett grejorna innan. Det är applikationen för pc som är hemligheten.
_Fredrik_ skrev:Ja den enda erfarenhet jag har ev EQ och bas var med Velodynes EQ-tillsats och med en sub, den anses väl som ganska dålig och dyr, men jag kom ihåg att det gav stora förbättringar, dock var den för dyr, runt 6 lakan, så jag lämnade tillbaka den.steveo1234 skrev:_Fredrik_ skrev:Ja det verkar minna ett litet motstånd mot att koppla in en EQ, jag vet tex inte varför jag inte har gjort det, det kanske är nån hifirädsla, att det det måste varafå grejer i kedjan. Enda som jag skulle ha emot EQ egentligen, är att det blir en till apparat som ska ha ström. Sen är de väl ofta så att om en auktoritet säger att det är bästa att ha multipla basar så blir det lätt nåt man klamrar sig fast vid, istället för att testa hur det funkar rent praktiskt.steveo1234 skrev:Och än en gång så dör en tråd där argumenten mot kravet på multipla subbar för bra resultat blir för jobbigt att hantera.
Motståndet mot "ännu en apparat" har jag full förståelse för då jag hade precis samma inställning. Dessutom var det jobbigt att installera och tog många timmar att lista ut exakt vad jag egentligen ville uppnå. Dessutom är alla EQ rätt fula tycker jag. Men, för min del kom ändringen när jag såg resultatet av försiktigt eq´ande. Det var mycket svårt för mig att värja mig mot de förbättringar som jag först såg andra uppnå och sen mätte upp själv och inte minst skillnaden i den egna upplevelsen mellan eq´at och icke eq´at. Jag kan stänga av mina filter med ett knapptryck och det är rätt stor skillnad...
ThePreTor1aN skrev:_Fredrik_ skrev:Ja den enda erfarenhet jag har ev EQ och bas var med Velodynes EQ-tillsats och med en sub, den anses väl som ganska dålig och dyr, men jag kom ihåg att det gav stora förbättringar, dock var den för dyr, runt 6 lakan, så jag lämnade tillbaka den.steveo1234 skrev:_Fredrik_ skrev:Ja det verkar minna ett litet motstånd mot att koppla in en EQ, jag vet tex inte varför jag inte har gjort det, det kanske är nån hifirädsla, att det det måste varafå grejer i kedjan. Enda som jag skulle ha emot EQ egentligen, är att det blir en till apparat som ska ha ström. Sen är de väl ofta så att om en auktoritet säger att det är bästa att ha multipla basar så blir det lätt nåt man klamrar sig fast vid, istället för att testa hur det funkar rent praktiskt.steveo1234 skrev:Och än en gång så dör en tråd där argumenten mot kravet på multipla subbar för bra resultat blir för jobbigt att hantera.
Prova Anti-mode 8033C, min funkar bra!
http://www.component.se/forum/index.php ... 2604&st=60
ThePreTor1aN skrev:Prova Anti-mode 8033C, min funkar bra!
http://www.component.se/forum/index.php ... 2604&st=60
steveo1234 skrev:För mig i alla fall går den fetbort då den inte är justerbar på något vettigt sett. "Tuta och kör"-lösningar som ska passa alla passar sällan någon...
steveo1234 skrev:Och än en gång så dör en tråd där argumenten mot kravet på multipla subbar för bra resultat blir för jobbigt att hantera.
Ragnwald skrev:Genom att eq:a en eller två frontplacerade basar, kan det bli rätt bra i sweetspot, en punk i rummet på någon kvadratmeter.
Men om man flyttar sig till fotöljen bredvid eller reser sig, så uppfattar man omedelbart någon ny utsläckning
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Och än en gång så dör en tråd där argumenten mot kravet på multipla subbar för bra resultat blir för jobbigt att hantera.
Vad har du fått det ifrån? Har du ens HÖRT ett rum med multipla högtalare och basabsorbering?
Harryup skrev:Ragnwald skrev:Genom att eq:a en eller två frontplacerade basar, kan det bli rätt bra i sweetspot, en punk i rummet på någon kvadratmeter.
Men om man flyttar sig till fotöljen bredvid eller reser sig, så uppfattar man omedelbart någon ny utsläckning
Håller inte med. Bara att testa att eqa med måtta. Först har man ju förhoppningsvist gjort det man kan med placeringen så att det inte behövs justeras så mycket. Sen om man delayar också så att basarna spelar I takt har man inte mer skillnad melon olika platser än vad dom flesta högtalare ger. Undrar var alla har lārt sig att det blir så dåligt?
Egna tester eller gamla rykten?
Jag förutsätter att man anvânder en modern digital eq och inte en gammal analog eq vilka kan ge större problem om man inte tänker efter innan.
Mvh/Harryup
steveo1234 skrev:KarlXII skrev:steveo1234 skrev:
Nej, det stämmer inte riktigt. Jag ställde in LT och eq på under en timme utan att ha sett grejorna innan. Det är applikationen för pc som är hemligheten.
Ja, men, bakerman är inte riktigt en kille som verkar gilla att koppla in midiinterface och liknande så jag tror inte det hade blivit så lyckat. Själv kör jag "manuellt" även om det vore smidigt att koppla in och styra elektriskt. Vad är det egentligen som behövs för det?
steveo1234 skrev:Hmm, innan jag svarar på dina frågor så väntar jag nog in dina svar på de frågor jag ställt till dig tidigare i tråden.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Hmm, innan jag svarar på dina frågor så väntar jag nog in dina svar på de frågor jag ställt till dig tidigare i tråden.
Efter du svara min fråga + hur du EQar så basen låter stort sett lika över större delen av rummet.
bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:KarlXII skrev:steveo1234 skrev:
Ja, men, bakerman är inte riktigt en kille som verkar gilla att koppla in midiinterface och liknande så jag tror inte det hade blivit så lyckat. Själv kör jag "manuellt" även om det vore smidigt att koppla in och styra elektriskt. Vad är det egentligen som behövs för det?
FAN vad jag gillar när folk förstår mej !!![]()
Vilken av Behringerna är det som är bäst, och mest flexibel då ?
Harryup skrev:Ragnwald skrev:Genom att eq:a en eller två frontplacerade basar, kan det bli rätt bra i sweetspot, en punk i rummet på någon kvadratmeter.
Håller inte med. Bara att testa att eqa med måtta. Först har man ju förhoppningsvist gjort det man kan med placeringen så att det inte behövs justeras så mycket. Sen om man delayar också så att basarna spelar I takt har man inte mer skillnad melon olika platser än vad dom flesta högtalare ger. Undrar var alla har lārt sig att det blir så dåligt?
Jag förutsätter att man anvânder en modern digital eq och inte en gammal analog eq vilka kan ge större problem om man inte tänker efter innan.
Mvh/Harryup
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Hmm, innan jag svarar på dina frågor så väntar jag nog in dina svar på de frågor jag ställt till dig tidigare i tråden.
Efter du svara min fråga + hur du EQar så basen låter stort sett lika över större delen av rummet.
ThePreTor1aN skrev:subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Hmm, innan jag svarar på dina frågor så väntar jag nog in dina svar på de frågor jag ställt till dig tidigare i tråden.
Jag förstår inte riktigt varför det ska låta stort sett lika över hela rummet så fort man pratar om bas???
Man kan ju ändå inte får det låta lika med Fronthögtalare över hela rummet. Dessutom är inte basen lika sweetspot känslig som ljudet från Frontarna.
steveo1234 skrev:Ok, då delar vi på det då. Jag svarar på en av dina frågor och du svarar på en av mina?
Jag EQ´ar inte basen så det låter i stort sett lika över större delen av rummet. Jag EQ`ar bara för lyssningsplats eftersom det bara är där jag lyssnar.
Din tur
2-ch skrev:Harryup skrev:Ragnwald skrev:Genom att eq:a en eller två frontplacerade basar, kan det bli rätt bra i sweetspot, en punk i rummet på någon kvadratmeter.
Mvh/Harryup
Intressant. Jag har inte vågat pilla på delayen än, men om man nu har 2 basar med samma avstånd till lyssningsplatsen behöver man ens tänka på deley då?
MagnusÖstberg skrev:Det är ju liksom lite trist med stora toppar och djupa dalar av basinformation i rummet eftersom det kan bli väldigt påtagligt till skillnad från fronthögtalarna. synd om polaren bredvid har en 10db dipp.
Men jag skall inte övertala dig, du har säkert inte alls upplevt vad jag gjort.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Ok, då delar vi på det då. Jag svarar på en av dina frågor och du svarar på en av mina?
Jag EQ´ar inte basen så det låter i stort sett lika över större delen av rummet. Jag EQ`ar bara för lyssningsplats eftersom det bara är där jag lyssnar.
Din tur
Då har vi olika krav. Jag vill inte ha sjögång i mitt rum.
Vad var frågan jag skulle svara på?
Svaret är spackel!Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är ju liksom lite trist med stora toppar och djupa dalar av basinformation i rummet eftersom det kan bli väldigt påtagligt till skillnad från fronthögtalarna. synd om polaren bredvid har en 10db dipp.
Men jag skall inte övertala dig, du har säkert inte alls upplevt vad jag gjort.
Vad fyller du ut dippen med? I fas signal eller delvis urfas signal?
Mäter man bara frekvensgång får man aldrig reda på det.
Håller med dig I princip att det att det är bättre med flera subbar men jag tycker inte det rävcker fullt ut.
Mvh/harry up
subjektivisten skrev:Det är inte felaktigt.
Halvbra? Du måtte skoja. Skitbra i hela rummet istället för sjögång är mitt svar. Vi har helt klart olika krav där du förlitar dig på en micks placering och totalt ignorerar resten av rummet. Alla "en sub EQad" jag hört har låtit klart sämre än anläggningar med multi sub och basabsorbenter.
subjektivisten skrev:Det är inte felaktigt.
Halvbra? Du måtte skoja. Skitbra i hela rummet istället för sjögång är mitt svar. Vi har helt klart olika krav där du förlitar dig på en micks placering och totalt ignorerar resten av rummet. Alla "en sub EQad" jag hört har låtit klart sämre än anläggningar med multi sub och basabsorbenter.
Jag ställer samma krav på frontarna med, därför faller elektrostater bort t ex.
Joseppo skrev:subjektivisten skrev:Det är inte felaktigt.
Hur många eq:ade enkelsubbar har du hört i hemmiljö?
Att få skitbra basåtergivning i hela rummet oavsett lyssnarens placering är både i teori och praktik onåbart eftersom fysikens lagar omöjliggör det oavsett hur mycket du absorberar diffuserar och justerar. Läs på lite om rumsakustik så förstår du kanske en dag varför.
Du kanske borde fundera över att läsa lite om ljudutbredning själv?Joseppo skrev:subjektivisten skrev:Det är inte felaktigt.
Att få skitbra basåtergivning i hela rummet oavsett lyssnarens placering är både i teori och praktik onåbart eftersom fysikens lagar omöjliggör det oavsett hur mycket du absorberar diffuserar och justerar. Läs på lite om rumsakustik så förstår du kanske en dag varför.
MagnusÖstberg skrev:Du kanske borde fundera över att läsa lite om ljudutbredning själv?Joseppo skrev:subjektivisten skrev:Det är inte felaktigt.
Det kan ju vara så att det du anser vara bra nog inte alls duger för någon annan? Tänkt på det?
steveo1234 skrev:Jag förlitar mig inte på en micks placering. Jag förlitar mig enbart på mina örons placering. Det är inte så att du råkar ha en läsbar mätning på basåtergivning i ett rum som du tycker är bra, eller kanske till och med skitbra?? Hade varit intressant att se en bild på vad du talar om. För övrigt noterar jag att du valde att inte svara på min fråga.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Jag förlitar mig inte på en micks placering. Jag förlitar mig enbart på mina örons placering. Det är inte så att du råkar ha en läsbar mätning på basåtergivning i ett rum som du tycker är bra, eller kanske till och med skitbra?? Hade varit intressant att se en bild på vad du talar om. För övrigt noterar jag att du valde att inte svara på min fråga.
Ja, att öronen måste vara på samma plats jämnt. Känns lika korrekt som hörlurar typ.
Tengils rum låter kanon, lätt bland det bästa jag hört i basväg. Hur hans mätningar är vet jag inte, det låter iaf bra på dom flesta platser och inte sjögång.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Jag förlitar mig inte på en micks placering. Jag förlitar mig enbart på mina örons placering. Det är inte så att du råkar ha en läsbar mätning på basåtergivning i ett rum som du tycker är bra, eller kanske till och med skitbra?? Hade varit intressant att se en bild på vad du talar om. För övrigt noterar jag att du valde att inte svara på min fråga.
Ja, att öronen måste vara på samma plats jämnt. Känns lika korrekt som hörlurar typ.
Tengils rum låter kanon, lätt bland det bästa jag hört i basväg. Hur hans mätningar är vet jag inte, det låter iaf bra på dom flesta platser och inte sjögång.
MagnusÖstberg skrev:Man kanske inte alls kan spela frekvenser med våglängder längre än rummet?
Ja, de får ju inte plats!steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Man kanske inte alls kan spela frekvenser med våglängder längre än rummet?
Då pratar vi om frekvenser under typ 50hz?
MagnusÖstberg skrev:Ja, de får ju inte plats!steveo1234 skrev:MagnusÖstberg skrev:Man kanske inte alls kan spela frekvenser med våglängder längre än rummet?
Då pratar vi om frekvenser under typ 50hz?
Man kan varken spela dem eller få ett jämt tryck
Jag tror man kan konstatera att man kan få ett väldigt bra resultat mot resonanser och tryckskillnader på mekanisk väg (multipla basmoduler) och ett för många tillräckligt bra resultat med en basmodul där man elektroniskt klippt bort toppar.
Lika bra som det går att få med multipla basmoduler kan man dock aldrig få med basmodul placerad på en lokation annat än just på en specifik plats. Vem minns inte knepet med att sätta basmodulen på lysningsplats och krypa omkring på golvet tills man hittade där det lät bäst - där skulle basmodulen stå. De som försökte sig på det upptäckte allt som oftast att där ville de inte ha en basmodul placerad...
steveo1234 skrev:Hörlurar? Det låter nära nog identiskt över en yta som motsvaras av soffan som jag sitter i, dvs, över en meter i bred och en halvmeter i djup. Ljudet från mina fronthögtalare ändrar sig mer än bashögtalaren om jag flyttar mig..
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Hörlurar? Det låter nära nog identiskt över en yta som motsvaras av soffan som jag sitter i, dvs, över en meter i bred och en halvmeter i djup. Ljudet från mina fronthögtalare ändrar sig mer än bashögtalaren om jag flyttar mig..
Bra att det duger för dig.
Johan_Lindroos skrev:Tengils rum är möjligt att göra akustiskt bättre för låga frekvenser.
Aerob skrev:Kanske jag inte riktigt förstår, men när ni talar om bas är vi då i storleksordningen
från 80Hz och neråt? Om så är fallet så pratar vi om våglängder som är ca.
4m och längre. Är verkligen lyssningspositionen så kritisk om man exempelvis
skulle ta ner en topp vid säg 37 Hz med några dB? Att det inte låter lika i hela
rummet köper jag, men inte fan måste man väl sitta med huvudet i ett
skruvstäd för att det ska låta bra?
steveo1234 skrev:Aerob skrev:Kanske jag inte riktigt förstår, men när ni talar om bas är vi då i storleksordningen
skulle ta ner en topp vid säg 37 Hz med några dB? Att det inte låter lika i hela
Det beror kanske på rummets storlek det där, eller, i alla fall avståndet till sidväggen kanske. Som jag skrivit tidigare i tråden så är ljudet jämnt över soffan i alla fall och med tanke på att de enda sittplatserna i rummet är just i soffan så spelar det för mig ingen roll om det är "perfekt" i hela rummet eller bara i soffan. To each his own...
UnholyRishna skrev:steveo1234 skrev:Aerob skrev:Kanske jag inte riktigt förstår, men när ni talar om bas är vi då i storleksordningen
Det beror kanske på rummets storlek det där, eller, i alla fall avståndet till sidväggen kanske. Som jag skrivit tidigare i tråden så är ljudet jämnt över soffan i alla fall och med tanke på att de enda sittplatserna i rummet är just i soffan så spelar det för mig ingen roll om det är "perfekt" i hela rummet eller bara i soffan. To each his own...
vad har du för material i dina väggar i rummet? Med ett mycket gynnsamt rum tror jag att man kan lyckas bra med en sub. I en betongbunker tror jag inte att det blir bra alls med en sub. (Å andra sidan tror jag inte att det blir "bra" med fler heller för den delen, under sådana förutsättningar.) Min erfarenhet säger att det i vart fall blir bättre med två subbasar istället för en. Antal därutöver har jag ingen koll på. Då har jag iofs inte använt någon EQ heller.
I övrigt håller jag med dig, om det låter skitbra framme vid blomkrukan vid fönstret är helt ointressant, bara det låter bra i soffan på de platser där man själv, eller ens vänner, kan tänkas sitta.
steveo1234 skrev:UnholyRishna skrev:steveo1234 skrev:Aerob skrev:Kanske jag inte riktigt förstår, men när ni talar om bas är vi då i storleksordningen
vad har du för material i dina väggar i rummet? Med ett mycket gynnsamt rum tror jag att man kan lyckas bra med en sub. I en betongbunker tror jag inte att det blir bra alls med en sub. (Å andra sidan tror jag inte att det blir "bra" med fler heller för den delen, under sådana förutsättningar.) Min erfarenhet säger att det i vart fall blir bättre med två subbasar istället för en. Antal därutöver har jag ingen koll på. Då har jag iofs inte använt någon EQ heller.
I övrigt håller jag med dig, om det låter skitbra framme vid blomkrukan vid fönstret är helt ointressant, bara det låter bra i soffan på de platser där man själv, eller ens vänner, kan tänkas sitta.
Mina väggar innehåller gips på regler. Golvet är parkettgolv på ovanvåning och snedtaken är också gips. Ena sidväggen är yttervägg.
Det kan mycket väl vara så att rumsmaterial och dimensioner (samt snedtak) ger mig en fördel. Inte en susning.
UnholyRishna skrev:steveo1234 skrev:UnholyRishna skrev:steveo1234 skrev:Aerob skrev:Kanske jag inte riktigt förstår, men när ni talar om bas är vi då i storleksordningen
Mina väggar innehåller gips på regler. Golvet är parkettgolv på ovanvåning och snedtaken är också gips. Ena sidväggen är yttervägg.
Det kan mycket väl vara så att rumsmaterial och dimensioner (samt snedtak) ger mig en fördel. Inte en susning.
Kan garantera dig att det är så. Och det är ingen liten fördel heller! Hela konstruktionen äter bas, och har man bara tillräckligt kraftigt bassystem, samt kraft att driva det, så kan det bli precis hur bra som helst!![]()
Tycker att det är lustigt hur vissa här kan vara så tvärsäkra på att de har bättre basåtergivning än dig bara för att de har multipla subbar. För sitter dessa personer i en betonglägenhet så kommer det enligt mina standarder att låta skit oavsett. men visst, vill man fylla hela rummet med basfällor så finns det kanske en chans!
steveo1234 skrev:
Jo, så kan det ju vara. Men det är oavsett vilket väldigt enkelt att göra en snabb mätning och visa. Jag förväntar mig en storm av snygga kurvor nu som får min sunkiga och usla lösning att skämmas för sig....
Johan_Lindroos skrev:Tengils rum är möjligt att göra akustiskt bättre för låga frekvenser.
steveo1234 skrev:Johan_Lindroos skrev:Tengils rum är möjligt att göra akustiskt bättre för låga frekvenser.
Ah, då gjorde jag ett felaktigt antagande. Jag antog att det var "så bra det går att göra" eftersom såvitt jag förstått så har Ingvar designat rummet från scratch för att vara biorum samt använt sina egna moduler och dessutom kanske till och med placerat ut dem.
UnholyRishna skrev:steveo1234 skrev:
Jo, så kan det ju vara. Men det är oavsett vilket väldigt enkelt att göra en snabb mätning och visa. Jag förväntar mig en storm av snygga kurvor nu som får min sunkiga och usla lösning att skämmas för sig....
+1
(Fast jag tycker att du borde skaffa en till för att vara på säkra sidan)
Tengil skrev:steveo1234 skrev:Johan_Lindroos skrev:Tengils rum är möjligt att göra akustiskt bättre för låga frekvenser.
Ah, då gjorde jag ett felaktigt antagande. Jag antog att det var "så bra det går att göra" eftersom såvitt jag förstått så har Ingvar designat rummet från scratch för att vara biorum samt använt sina egna moduler och dessutom kanske till och med placerat ut dem.
Ingvar och Johan är ju inte samma personBåda jobbar ju med akustik, det kan ju vara så att Johan har betydligt högre krav än Ingvars blygsamma och modesta återgivningsideal
![]()
Vh Christer
Harryup skrev:subjektivisten skrev:Hassesolos rum blev ju också riktigt bra under 80 hz, utan EQ fast rummet var så litet.
Trevligt, finns det mätningar någonstans.
mvh/harryup

Harryup skrev:Efter det går det att bedöma om alla problem är lösta med att skaffa fler subbar eller om man möjligen också introducerar nya problem.
Harryup skrev:Efter det går det att bedöma om alla problem är lösta med att skaffa fler subbar eller om man möjligen också introducerar nya problem.
Man kommer väldigt långt om man tänker på avstånd och spegelytor.Harryup skrev:Tja, för att jag personligen är fundersam om det räcker med ett filter där man inte kan justera basar individuellt för att optimera basåtergivningen.
MagnusÖstberg skrev:Man kommer väldigt långt om man tänker på avstånd och spegelytor.Harryup skrev:Tja, för att jag personligen är fundersam om det räcker med ett filter där man inte kan justera basar individuellt för att optimera basåtergivningen.
Tengil skrev:Är det någon som uttryckt sig att alla problem löses med fler subbar, varför denna polarisering.
Vh Christer
subjektivisten skrev:Tengil skrev:Är det någon som uttryckt sig att alla problem löses med fler subbar, varför denna polarisering.
Vh Christer
Harry polariserar gärna, inget nytt.
Tengil skrev:Är det någon som uttryckt sig att alla problem löses med fler subbar,
Jo, jag har ju sett ditt system och det finns nog mycket att hämta med lite intrimmningHarryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Man kommer väldigt långt om man tänker på avstånd och spegelytor.Harryup skrev:Tja, för att jag personligen är fundersam om det räcker med ett filter där man inte kan justera basar individuellt för att optimera basåtergivningen.
Hur vet man det? Dvs jag har varit av samma åsikt tidigare.
Men enligt de enkla tester jag har gjort så skiljer fysiskt avstånd ifrån uppmätt "akustiskt avstånd". Mina mellanregister fick åka 14cm längre bak än vad jag höftat till fysiskt. Och det gjorde definitivt en stor skillnad även i basåtergiviningen. Att basar och sidosystem spelar så mycket som möjligt i fas med varandra över så stort gemensamt område som möjligt är något som jag kommer kika mer på av eget intresse.
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Jo, jag har ju sett ditt system och det finns nog mycket att hämta med lite intrimmningHarryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Man kommer väldigt långt om man tänker på avstånd och spegelytor.Harryup skrev:Tja, för att jag personligen är fundersam om det räcker med ett filter där man inte kan justera basar individuellt för att optimera basåtergivningen.
Hur vet man det? Dvs jag har varit av samma åsikt tidigare.
Men enligt de enkla tester jag har gjort så skiljer fysiskt avstånd ifrån uppmätt "akustiskt avstånd". Mina mellanregister fick åka 14cm längre bak än vad jag höftat till fysiskt. Och det gjorde definitivt en stor skillnad även i basåtergiviningen. Att basar och sidosystem spelar så mycket som möjligt i fas med varandra över så stort gemensamt område som möjligt är något som jag kommer kika mer på av eget intresse.
mvh/Harryup
2-ch skrev:Intressant. Jag har inte vågat pilla på delayen än, men om man nu har 2 basar med samma avstånd till lyssningsplatsen behöver man ens tänka på deley då?
lennartj skrev:<snip> ...men det är som spelet på Liseberg där man ska bonka ner grodor med en klubba. När jag stämt dem (inte grodorna) för att absorbera de mest uppenbara pucklarna i frekvensgången kommer nya vid andra frekvenser och sticker upp sina fula trynen
.
2-ch skrev:2-ch skrev:Intressant. Jag har inte vågat pilla på delayen än, men om man nu har 2 basar med samma avstånd till lyssningsplatsen behöver man ens tänka på deley då?
Inte inbördes, men jämför mot sidosystemen.
Mvh/harry up
Harryup skrev:Mina sidosystem står ovanpå mina basar och efter mätningar så är dom kompenserade ändå.
Mvh/Harry
Vem har påstått att de skall stå på olika avstånd?Harryup skrev:Och jag kan inte se att de skulle minska med subbar på olika avstånd utan snarare öka.
mvh/Harryup
Det var nog ingen sammanfattning du kan få konsensus bakom.ThePreTor1aN skrev:Skulle man kunna sammanfatta det som om man tror sig få bättre återgivning med 2+ eller 4+ subbar är felen/bristerna av annan art såsom icke akustikbehandlat rum?
MagnusÖstberg skrev:Åh, jag älskar en styv vägg BAKOM högtalarna!
-Martin- skrev:Ett rum med "styva väggar" är enligt min uppfattning alltid av ondo...
MagnusÖstberg skrev:Åh, jag älskar en styv vägg BAKOM högtalarna!
MagnusÖstberg skrev:Vem har påstått att de skall stå på olika avstånd?Harryup skrev:Och jag kan inte se att de skulle minska med subbar på olika avstånd utan snarare öka.
mvh/Harryup
Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Vem har påstått att de skall stå på olika avstånd?Harryup skrev:Och jag kan inte se att de skulle minska med subbar på olika avstånd utan snarare öka.
mvh/Harryup
Antar att 4 subbar är svåra att få på lika avstånd och att 8 känns riktigt motigt. Dessutom om man följer rådet att ställa subbarna i hörnen. Då lär sidosystemen komma att stå närmare lyssnaren.
Mvh/Harry
MagnusÖstberg skrev:Ja, jag har definitivt inte sett någon som förespråkar det i alla lägen, men att man får mest stöd i de lägsta frekvenserna är sant.
Låter som en tummregel som inte alltid är bästa lösningen.
Poppen skrev:Jag har nyligen inskaffat en Canton Sc 65 sub från Tradera.
Och ljudet i stereon blev bättre eftersom MA silver / i inte är den mest djubbasade högtalaren på marknaden.
Frågan är om det blir bätre med en sub til.
En för höger kanal och en för vänster.
Märkligt nog låter det bra trots jag har ett passivt försteg.
subjektivisten skrev:Har du gjort dessa tester på olika lyssningsplatser?
UnholyRishna skrev:Skulle också vilja veta vad du har för väggmaterial i ditt lyssningsrum Steveo.
steveo1234 skrev:I olika rum, men alltid i sweetspot.
EDIT: Förtydligande.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:I olika rum, men alltid i sweetspot.
En av poängerna med flera SW är att basen blir jämnare i större delen av rummet.
steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:I olika rum, men alltid i sweetspot.
En av poängerna med flera SW är att basen blir jämnare i större delen av rummet.
Jag förstår och köper den. Men, jag menar att då blir det jämndåligt i hela rummet istället för bra någonstans.
Konstigt hur det kan talas om exakta 1.18-ratios men att basen minsann ska vara bra i hela rummet. Det kommer den aldrig att bli och det är inte ett alternativ. Man kan få det jämndåligt i hela rummet eller riktigt bra på en plats och riktigt dåligt i resterande rummet.
Harryup skrev:Mina erfarenheter är likartade. JAg tyckte dock att jag inte hade något problem med en sub tills jag kopplade in nästa. Då kändes det som om ljudbilden varit en aning konformad bakom subben som stod ganska i mitten. Med 2 subbar så blev den jämbred bakåt. När det gäller var man sitter och hur det låter med peq så sitter största problemet i delayen mellan de olika registren. Skiljer jättemycket på bara nån cm när i delay i vissa lägen. Och som det skrivits lite överraskande om här är ju att flera har funnit att pi-60 måste vridas med mycket stor precision för att få bra ljudbild och då undrar man ju hur dessa låter om man sätter siig offcenter med och utan sub/subbar. Jättedåligt ljud på andra ställen än svitspått tycker jag är en hifi-klyscha.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Är det nån som sett impulsmätningar på t.ex. 4 olika subbar som kopplas in i olika kombinationer eller alla tillsammans? Att rumsresonanser smetas ut är helt klart men hur går det med tiden? Känns som en stor risk för tidsutsmetning också, i vart har det varit så på dom platser jag har mätt flera olika baskanaler.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Tänker på upplevd rumsakustik ifrån skivor, inga jätteskillnader men jag hörde det direkt att inspelningslokalen gick så att säga rakt bakåt som en fortsättning bakom mina högtalare med 2 subbar. Medans det kändes som orkestern spelade på en konformad scen med en sub i mitten.
mvh/Harryup
Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Är det nån som sett impulsmätningar på t.ex. 4 olika subbar som kopplas in i olika kombinationer eller alla tillsammans? Att rumsresonanser smetas ut är helt klart men hur går det med tiden? Känns som en stor risk för tidsutsmetning också, i vart har det varit så på dom platser jag har mätt flera olika baskanaler.
mvh/Harryup
Benämningen "rumsresonanser smetas ut" är jättekonstig. Vad menar du egentligen?
"Tidsutsmetning", vad menar du då? Tänker du på om man spelar sinuston och sedan stänger av, och studerar avklingningen, eller något annat?
Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Tänker på upplevd rumsakustik ifrån skivor, inga jätteskillnader men jag hörde det direkt att inspelningslokalen gick så att säga rakt bakåt som en fortsättning bakom mina högtalare med 2 subbar. Medans det kändes som orkestern spelade på en konformad scen med en sub i mitten.
mvh/Harryup
Ok, jag förstår liiiite tror jag hur du menar. Jag skulle här gissa på integrationsproblem vid delningsfrekvensen och/eller att bashögtalarna ger lokaliseringseffekter på grund av för flack lågpassfiltrering. Kanske.
Harryup skrev:Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Är det nån som sett impulsmätningar på t.ex. 4 olika subbar som kopplas in i olika kombinationer eller alla tillsammans? Att rumsresonanser smetas ut är helt klart men hur går det med tiden? Känns som en stor risk för tidsutsmetning också, i vart har det varit så på dom platser jag har mätt flera olika baskanaler.
mvh/Harryup
Benämningen "rumsresonanser smetas ut" är jättekonstig. Vad menar du egentligen?
"Tidsutsmetning", vad menar du då? Tänker du på om man spelar sinuston och sedan stänger av, och studerar avklingningen, eller något annat?
Ja, rumsresonanser slutar väl inte att finnas men "kvittas" väl mellan olika subbar på ett förhoppningsvis gynsamt sätt. Samt att man inte behöver spela lika högt med respektive vilket ger en förkortad efterklang i synnerhet vid rumsresonanserna.
Om man kör en impulsmätning så kan man ju se vad som händer med avklingningen. Men jag menar inte RT-60, 20 eller 30, utan en mätning av frekvensgång och transientegenskaper men inte med ett svep som källa utan nån form av impuls. I dess enklaste form brukar XTZ-grunkan kunna ge en del intressanta värden eller så kan man mäta impulsmätning i t.ex. Smaart.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Johan häng på din granne nästa vecka om du har lust. Han kommer på besök.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Nej, det tror jag inte.
Vad jag menar att mäta det akustiska avståndet för att ställa in delayen i filtren. Decay är väl avklingning
mvh/Harryup
Johan_Lindroos skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:I olika rum, men alltid i sweetspot.
Jag förstår och köper den. Men, jag menar att då blir det jämndåligt i hela rummet istället för bra någonstans.
Konstigt hur det kan talas om exakta 1.18-ratios men att basen minsann ska vara bra i hela rummet. Det kommer den aldrig att bli och det är inte ett alternativ. Man kan få det jämndåligt i hela rummet eller riktigt bra på en plats och riktigt dåligt i resterande rummet.
Kommentar till det som jag fetat:
Att det skulle bli "jämndåligt" med fler basmoduler kan jag inte hålla med om. Tvärtom kan man höja "artikulationen" i basregistret, ganska dramatiskt dessutom. Dessutom är det mycket enklare att undertrycka exciteringen av rumsresonanser (egenmoder). Förstås kan ju någon klantpelle koppla basmoduler i motfas eller heltokiga placeringar, men sådana felkopplingar/felmöbleringar måste ju särbehandlas, och jag förutsätter att det är inte dessa spacialfall du menar. Jag vill mena att det är väldigt mycket svårare att få en ensam bashögtalare i ett rum att låta bra, jämfört med två eller fler.
Så, nej, jag kan inte hålla med dig.
steveo1234 skrev:Jag har fortfarande inte hört en enda rimligt kapabel anläggning som låtit bra utan en PEQ.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Jag har fortfarande inte hört en enda rimligt kapabel anläggning som låtit bra utan en PEQ.
Jag har inte hört en enda anläggning med en SW som inte låter illa. Bland det bästa är bl a hos Tengil, med 4 basar och inte massa PEQ.
MagnusÖstberg skrev:Vari ligger konflikten?
Är alternativen en bas+PEQ eller flera basar?
Då föreslår jag med emfas att man tittar på det utifrån ett vågutbredningsperspektiv och funderar lite.
Jag kan ju iallafall erfarenhetsmässigt påstå att basåtergivningen hos mig var apa innan jag multiplicerade strålningspunkterna i rummet. Tyvärr kan jag inte demonstrera det för närvarande eftersom jag bara använder TV-högtalare numera.
steveo1234 skrev:Har du hört någon rimligt kapabel anläggning baserad på en SW? Vilken?
steveo1234 skrev:Min slutsats är att tonkurvan och avklingning fortfarande är de parametrar som påverkar ljudet mest hörbart. Och toppar i tonkurvan som är bredbandiga är mycket mer störande är motsvarande dippar.
De ljudförbättringar som kommer att multipla baslådor beror på att de basarna som används inte är tillräckligt bra. En SW med PEQ är överlägset 2 SW utan PEQ.
Jag kan få samma tonkurva med 1SW och PEQ som med 2SW utan PEQ och de låter nära nog identiskt.
Det är första när man närmar sig gränsen för vad en SW klarar av som det är lönt att skaffa en till framför att skaffa en PEQ.
Så. Min rekommendation kommer att fortsätta att vara i första hand att skaffa en riktigt kapabel SW och därefter komplettera med en PEQ och förståelse för hur en sådan ska användas och först därefter komplettera med fler SW´s.
Att förespråka multipla SW men utan att använda PEQ är i min erfarenhet inte meningsfullt under förutsättning att SW`n är kapabel.
Jag är antagligen rätt ensam om denna uppfattning här på faktiskt. Men, mina mätningar och lyssnande säger mig att det är så.
steveo1234 skrev:UnholyRishna skrev:Skulle också vilja veta vad du har för väggmaterial i ditt lyssningsrum Steveo.
Gips på träregel i väggarna. Gold är heltäckningsmatta på parkett och taket är trä på gips på träregel.
2-ch skrev:I tråd efter tråd envisas jag med att vara av åsikten att 1 sub räcker ganska långt. Men det är som att simma motströms![]()
Det har blivit så att när man läser på faktiskt kan tro att det knappt går att lyssna på musik/film om man inte har minst 2 subbar, helst fler.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Har du hört någon rimligt kapabel anläggning baserad på en SW? Vilken?
Överallt dom senaste 20 åren. Från DIY stora "as" som byggts på bästa elementen då (enligt dom) och alla möjliga kommersiella typer.
Även med en Y modul så blir det KLART sämre.
Säger samma som Magnus och Johan.
UnholyRishna skrev:steveo1234 skrev:UnholyRishna skrev:Skulle också vilja veta vad du har för väggmaterial i ditt lyssningsrum Steveo.
Gips på träregel i väggarna. Gold är heltäckningsmatta på parkett och taket är trä på gips på träregel.
Aha. Låter som ett rum som borde vara rätt lätt att få bra basåtergivning i. Annat är det när det är betong eller en blandning av olika väggtyper. Då kan 2 (eller fler) subbasar vara en klar fördel.
steveo1234 skrev:Så kan det vara. Men, bara för att förtydliga min ståndpunkt. 2SW är bättre än 1SW. Men, 1 kapabel SW med PEQ är bättre än de båda andra varianterna.
steveo1234 skrev:Så kan det vara. Men, bara för att förtydliga min ståndpunkt. 2SW är bättre än 1SW. Men, 1 kapabel SW med PEQ är bättre än de båda andra varianterna.
För övrigt tycker jag att den här diskussionen påminner starkt om att resonemang med kabeltroende. All logik och tillgängliga mätningar ignoreras när mantrat "många subwoofers är bäst!" ska hamras in. Tycker jag.
steveo1234 skrev:UnholyRishna skrev:steveo1234 skrev:UnholyRishna skrev:Skulle också vilja veta vad du har för väggmaterial i ditt lyssningsrum Steveo.
Aha. Låter som ett rum som borde vara rätt lätt att få bra basåtergivning i. Annat är det när det är betong eller en blandning av olika väggtyper. Då kan 2 (eller fler) subbasar vara en klar fördel.
Så kan det vara. Men, bara för att förtydliga min ståndpunkt. 2SW är bättre än 1SW. Men, 1 kapabel SW med PEQ är bättre än de båda andra varianterna.
För övrigt tycker jag att den här diskussionen påminner starkt om att resonemang med kabeltroende. All logik och tillgängliga mätningar ignoreras när mantrat "många subwoofers är bäst!" ska hamras in. Tycker jag.
steveo1234 skrev:Vi kanske har olika referenser. En Y-modul kan i sammanhanget inte räknas som kapabel. 4 stycken kan det eventuellt.
Poppen skrev:Märkligt nog låter det bra trots jag har ett passivt försteg.
UnholyRishna skrev:2 Subbar med PEQ borde ju kunna vara riktigt bra.
Glebster skrev:steveo1234 skrev:Så kan det vara. Men, bara för att förtydliga min ståndpunkt. 2SW är bättre än 1SW. Men, 1 kapabel SW med PEQ är bättre än de båda andra varianterna.
Men då förutsätter du att PEQen och subben är optimerad för just sweet spot, eller? En fördel med flera källor är väl annars en "mer utspridd" och jämnare bas i hela rummet, eller tänker jag fel?
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Vi kanske har olika referenser. En Y-modul kan i sammanhanget inte räknas som kapabel. 4 stycken kan det eventuellt.
Fast då är du inte speciellt verklighetsförankrad... hur många % av alla världens (icke-hemmabyggda) subwoofers har mer kapacitet än en profY? Det kan inte vara många...
Så säger du som du gör har du i princip tagit död på frågan i sig...
Bill50x skrev:Allra enklast, tycker jag, är två subbar. Sammanbyggda med sidosystemen så man bara har (totalt) två lådor att flytta omkring. Har man ett internt delningsfilter slipper man dessutom separata förstärkare och en massa kablar. Och inte behöver man mäta en massa heller. Ganska händigt, om jag får säga det själv
/ B
Optimerad utifrån en mikrofons verklighet eller mänsklig hörsel?steveo1234 skrev:Glebster skrev:steveo1234 skrev:Så kan det vara. Men, bara för att förtydliga min ståndpunkt. 2SW är bättre än 1SW. Men, 1 kapabel SW med PEQ är bättre än de båda andra varianterna.
Men då förutsätter du att PEQen och subben är optimerad för just sweet spot, eller? En fördel med flera källor är väl annars en "mer utspridd" och jämnare bas i hela rummet, eller tänker jag fel?
Helt rätt!
MagnusÖstberg skrev:Optimerad utifrån en mikrofons verklighet eller mänsklig hörsel?steveo1234 skrev:Glebster skrev:steveo1234 skrev:Så kan det vara. Men, bara för att förtydliga min ståndpunkt. 2SW är bättre än 1SW. Men, 1 kapabel SW med PEQ är bättre än de båda andra varianterna.
Helt rätt!
steveo1234 skrev:Jag bryr mig inte om vad som finns att köpa eller ej
Det kan jag inte utläsa av svaret. Han har tidigare enbart hänvisat till mätningar..Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:Optimerad utifrån en mikrofons verklighet eller mänsklig hörsel?steveo1234 skrev:Glebster skrev:steveo1234 skrev:Så kan det vara. Men, bara för att förtydliga min ståndpunkt. 2SW är bättre än 1SW. Men, 1 kapabel SW med PEQ är bättre än de båda andra varianterna.
Helt rätt!
Enligt Steveos inlägg ovan att döma verkar det vara en kombination av de båda...
steveo1234 skrev:Höja artikulationen jämfört med vad? Jämfört med en ensam SW? Visst, det kan jag köpa. Jämfört med en SW och en korrekt inställd PEQ? Håller jag inte med om alls.
Jag har fortfarande inte hört en enda rimligt kapabel anläggning som låtit bra utan en PEQ. Oavsett antalet bashögtalare. Och min observation stämmer dessutom mycket väl överens med de säkert hundratals room eq wizard mätningar som finns överallt på nätet. Min egen baslösning är ingen höjdare utan PEQ och det spelade ingen roll om jag använder mig av en eller två lådor. Visst, det sistnämnda alternativet är bättre, men båda varianterna är alldeles för långt ifrån att var bra för att jag ska tycka om dem.
MagnusÖstberg skrev:Optimerad utifrån en mikrofons verklighet eller mänsklig hörsel?steveo1234 skrev:Glebster skrev:steveo1234 skrev:Så kan det vara. Men, bara för att förtydliga min ståndpunkt. 2SW är bättre än 1SW. Men, 1 kapabel SW med PEQ är bättre än de båda andra varianterna.
Helt rätt!
'Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Jag bryr mig inte om vad som finns att köpa eller ej
På frågan om han skall skaffa en till?
MagnusÖstberg skrev:Det kan jag inte utläsa av svaret. Han har tidigare enbart hänvisat till mätningar..Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:Optimerad utifrån en mikrofons verklighet eller mänsklig hörsel?steveo1234 skrev:Glebster skrev:steveo1234 skrev:Så kan det vara. Men, bara för att förtydliga min ståndpunkt. 2SW är bättre än 1SW. Men, 1 kapabel SW med PEQ är bättre än de båda andra varianterna.
Helt rätt!
Enligt Steveos inlägg ovan att döma verkar det vara en kombination av de båda...
Det vore intressant att veta hur han löst det psykoakustiskt.
Johan_Lindroos skrev:steveo1234 skrev:Höja artikulationen jämfört med vad? Jämfört med en ensam SW? Visst, det kan jag köpa. Jämfört med en SW och en korrekt inställd PEQ? Håller jag inte med om alls.
Jag har fortfarande inte hört en enda rimligt kapabel anläggning som låtit bra utan en PEQ. Oavsett antalet bashögtalare. Och min observation stämmer dessutom mycket väl överens med de säkert hundratals room eq wizard mätningar som finns överallt på nätet. Min egen baslösning är ingen höjdare utan PEQ och det spelade ingen roll om jag använder mig av en eller två lådor. Visst, det sistnämnda alternativet är bättre, men båda varianterna är alldeles för långt ifrån att var bra för att jag ska tycka om dem.
Jag ser fler problem med enbart en SW, och det är att folk väldigt ofta placerar den på ett dåligt ställe. Gör man det, så är det i vissa fall fysikaliskt omöjligt att rätta till prblemet med en parametrisk equalizer (PEQ) i alla fall.
Men förutsatt att man är någorlunda kapabel att placera en ensam SW på en rimligt bra plats, och tillsammans med en PEQ, så tycker jag att tillsats av en PEQ är en mycket bra pryttel att ha. Jag brukar också föreslå för folk att skaffa PEQ. Problemet är att det är bra att mäta en smula också för att kunna ställa in PEQ:n på ett bra sätt, vilket blir för krångligt för de allra flesta utom verkliga entisiaster. Och vilka är då entusiasterna? Jo, det är de som vanligtvis brukar skaffa sig drösvis med basar!Jag kan förstå att du själv bara har en SW, det är väl ett ganska kostsamt element du har om jag inte har fel? Men vore det inte maffigt för dig att ha t ex 4 st likadana element OCH PEQ?!
MagnusÖstberg skrev:Det kan jag inte utläsa av svaret. Han har tidigare enbart hänvisat till mätningar.
Steveo1234 skrev:Men, för mig så vad den stora grejen att kladda runt med PEQ för att lista ut hur jag ville att målkurvan skulle se ut och sen gå igenom den iterativa processen med att bestämma målkurva, mäta, justera, mäta, justera i förbannelse.
steveo1234 skrev:Det finns bra grejer att köpa. Din invändning är att det mesta (nästan allt) som säljs inte är tillräckligt bra om målet är hifi. Det håller jag med dig om. Jag är inte säker på att jag förstår din fråga?
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Det finns bra grejer att köpa. Din invändning är att det mesta (nästan allt) som säljs inte är tillräckligt bra om målet är hifi. Det håller jag med dig om. Jag är inte säker på att jag förstår din fråga?
Du säger nej till att han behöver en till med motivationen att börja med PEQ, men samtidigt utgår du ifrån att denna enda är avsevärt mer kapabel än en profY - och så var väl knappast läget?
steveo1234 skrev:Vi kanske har olika referenser. En Y-modul kan i sammanhanget inte räknas som kapabel. 4 stycken kan det eventuellt.
steveo1234 skrev:Jag bryr mig bara om vad som krävs för att återge det ljudspår som regissören skapat (?) vid det ljudtryck som regissören tänkt sig.
subjektivisten skrev:Återgivning med taffligt ljud på alla ställen utom ett är inget jag vill ha iaf.
Tills någon kan visa upp ett system med EN subwoofer som låter lika bra som multipla basmoduler så finner jag påståendet som olika krav och erfarenhet, inget annat.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Jag bryr mig bara om vad som krävs för att återge det ljudspår som regissören skapat (?) vid det ljudtryck som regissören tänkt sig.
Vad har detta med saken att göra?
subjektivisten skrev:Återgivning med taffligt ljud på alla ställen utom ett är inget jag vill ha iaf.
subjektivisten skrev:Tills någon kan visa upp ett system med EN subwoofer som låter lika bra som multipla basmoduler så finner jag påståendet som olika krav och erfarenhet, inget annat.
steveo1234 skrev:Det finns det nog ingen som vill?
subjektivisten skrev:Har sett och inget av det säger mig att det inte går att få klart bättre.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Det finns det nog ingen som vill?
Så du får lika bra och jämn basåtergivning i större delen av ditt rum med en bas?
steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Har sett och inget av det säger mig att det inte går att få klart bättre.
Du får gärna dela med dig av din kunskap i ämnet. Jag är genuint intresserad av förbättringar.
steveo1234 skrev:Naturligtvis inte? Det framgår förhoppningsvis mycket tydligt av mina tidigare inlägg. Har du måhändavis inte läst dem?
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Har sett och inget av det säger mig att det inte går att få klart bättre.
Du får gärna dela med dig av din kunskap i ämnet. Jag är genuint intresserad av förbättringar.
Min enda kunskap är mina öron och erfarenhet. Hellre det än förlita mig på mätningar.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Naturligtvis inte? Det framgår förhoppningsvis mycket tydligt av mina tidigare inlägg. Har du måhändavis inte läst dem?
Då är det rätt ointressant för egen del.
Och jag hade läst vad du skrev.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Har sett och inget av det säger mig att det inte går att få klart bättre.
Min enda kunskap är mina öron och erfarenhet. Hellre det än förlita mig på mätningar.
Aerob skrev:steveo1234 skrev:Logisk tankevurpa?
Jag var visst inte den enda som reagerade på det!
Aerob skrev:Hur kan du avfärda något genom att titta på mätningar när du inte sätter tillit
till dom? Hur kan du avfärda något när du endast sätter tillit till dina öron och
din erfarenhet, när du inte hört eller erfarit systemet i fråga?
steveo1234 skrev:Hur tänker du där?
Du har sett mitt system och inget säger dig att det inte går att få klart bättre. Men, den slutsatsen drar du efter att du konstaterat att mätningarna är ointressant för dig och att du bara använder öron och erfarenhet. Du har inte hört anläggningen och har ingen erfarenhet av IB-lösning med PEQ alls. Men, ändå lyckats du komma till slutsatsen att det går att få klart bättre,
Logisk tankevurpa?
subjektivisten skrev:Oartikulerat ljud som ger väldigt olika respons beroende på vart man sitter är min erfarenhet.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Hur tänker du där?
Du har sett mitt system och inget säger dig att det inte går att få klart bättre. Men, den slutsatsen drar du efter att du konstaterat att mätningarna är ointressant för dig och att du bara använder öron och erfarenhet. Du har inte hört anläggningen och har ingen erfarenhet av IB-lösning med PEQ alls. Men, ändå lyckats du komma till slutsatsen att det går att få klart bättre,
Logisk tankevurpa?
Hur jag tänker? Att öronen och mättmicken är inte samma sak.
Jag drar min slutsats på alla tidigare subwoofer lyssningar med en subwoofer. Oartikulerat ljud som ger väldigt olika respons beroende på vart man sitter är min erfarenhet.
single_malt skrev:subjektivisten skrev:Oartikulerat ljud som ger väldigt olika respons beroende på vart man sitter är min erfarenhet.
Precis som huvudhögtalarna då
steveo1234 skrev:Det är först när jag sätter mig ner på lyssningsplats som allting faller på plats.
Bill50x skrev:steveo1234 skrev:Det är först när jag sätter mig ner på lyssningsplats som allting faller på plats.
Då har du ingen bra placering av högtalarna. Eller så har du fel elektronik.
.
.
.
Whoopsnu halkade jag in i Linn-svängen igen
Men seriöst, har du provat alternativa placeringar? Att mina datorhögtalare bara låter rätt när jag sitter framför skärmen är kanske inte så konstigt, de kan inte fylla rummet. Men du har väl bättre grejor än Creative Gigaworks T20 gissar jag
Vad är fel när du lyssnar på andra platser?
/ B
shifts skrev:Du har väl någon form av elektrostater/elektrostathybrid?
Har inte lyssnat på sådana själv, men har fått för mig att de inte har så
jättestor sweetspot (om det nu går att generalisera).
shifts skrev:steveo1234: Du ser på en del film i sällskap med din sambo/fru? Kollapsar det
så kraftigt även då, när man bara sitter lite ocentrerat? Det kan väl inte ha
med elektroniken att göra. Det låter mest som spridningsmönstret från
högtalarna är så. Du har väl någon form av elektrostater/elektrostathybrid?
Har inte lyssnat på sådana själv, men har fått för mig att de inte har så
jättestor sweetspot (om det nu går att generalisera).
steveo1234 skrev:Men min anläggning har ju inte en sub. Den har två. Eller sex, beroende på hur du vill räkna.
Läser du inte mina inlägg innan du svarar? Aktiverar de någon pavolvsk reflex att börja skriva om multipla subwoofers och att lågfrekvent ljud ändå inte hörs?
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Men min anläggning har ju inte en sub. Den har två. Eller sex, beroende på hur du vill räkna.
Läser du inte mina inlägg innan du svarar? Aktiverar de någon pavolvsk reflex att börja skriva om multipla subwoofers och att lågfrekvent ljud ändå inte hörs?
Jag svara på ditt inlägg här.
Jag hävdar fortfarande att multipla basmoduler är klart överlägsen en basmodul med PEQ, och detta är oavsett ljudtryck!
steveo1234 skrev:Och jag hävdar att du har fel.
Vad gör vi nu då?
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Och jag hävdar att du har fel.
Vad gör vi nu då?
Tja, om du kan fixa en basmodul som spelar artikulerat och som har bra och jämn basrespons i rummet, dvs inte bara "jämn respons vid en plats" så kan jag komma och lyssna.
shifts skrev:Det var faktiskt oväntat lyckas i Komoroks första stora uppställning. En bas
spelade och det var då något av de bästa jag hört.
subjektivisten skrev:shifts skrev:Det var faktiskt oväntat lyckas i Komoroks första stora uppställning. En bas
Lät det jämnt och artikulerat i större delen av rummet?
sky_eye skrev:Nej, endast under klädhängarens fjärde krok i hallen.
Du kanske någon gång kan lyssna på vad någon annan säger.
sky_eye skrev:Lite ödmjukhet kan ibland vara på sin plats. Du vet och kan faktiskt inte allt.
sky_eye skrev:Gott. Då har du bara lite svårt att presentera dem som dina åsikter och inte som fakta. Men det kan du säkert klara med lite träning.
subjektivisten skrev:shifts skrev:Det var faktiskt oväntat lyckas i Komoroks första stora uppställning. En bas
Lät det jämnt och artikulerat i större delen av rummet?
shifts skrev:Det gjorde det på flera platser i den breda soffan där vi lyssnade faktiskt.
subjektivisten skrev:shifts skrev:Det gjorde det på flera platser i den breda soffan där vi lyssnade faktiskt.
Inte illa. En gissning, vad tror du händer när han har 4 st basmoduler i samma rum?
steveo1234 skrev:single_malt skrev:subjektivisten skrev:Oartikulerat ljud som ger väldigt olika respons beroende på vart man sitter är min erfarenhet.
Precis som huvudhögtalarna då
Det stämmer med mina frontar i alla fall. De låter inte alls bra någon annanstans än på lyssningsplats. Oharmoniskt och med kraftiga avvikelser beroende på vart i rummet jag står. Det är först när jag sätter mig ner på lyssningsplats som allting faller på plats.
Nattlorden skrev:Ljudbildens holografi blir naturligtvis aldrig som i lyssningsposition på annan plats, men klangen skall inte förändras på något större sätt om man reser sig eller sitter några meter längre bak eller så.
shifts skrev:Nu känner jag att vi borde ha kopplat ur den ena, för att jämföra en och två,
men det var inte därför jag var där och lyssnade den andra gången.
steveo1234 skrev:EDIT: Är det verkligen bara jag som inte bryr mig om ifall högtalarnas klang förändras när jag rör mig till positioner jag aldrig någonsin lyssnar ifrån?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster