Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Kan delade högtalare spela i takt med monosubbar då övertonerna kommer vara i stereo men inte grundtonerna?
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Det räcker nog inte enbart med Time Delay för att få till en bra akustisk summering vid delningen till bas. Man måste även ta hänsyn till fasgången på mellanregistret och basen före delningsfilter och inkludera dessa i filterberäkningarna.
MvH
Peter
Det skulle verkligen vara fantastiskt om man lyckades med det.Harryup skrev:Japp, att bara spela i fas vid en frekvens känns lite futtigt,
+1, allra enklast blir det om topparna är konstruerade för det specifika ändamålet.petersteindl skrev:Det räcker nog inte enbart med Time Delay för att få till en bra akustisk summering vid delningen till bas. Man måste även ta hänsyn till fasgången på mellanregistret och basen före delningsfilter och inkludera dessa i filterberäkningarna.
MvH
Peter
MagnusÖstberg skrev:Det skulle verkligen vara fantastiskt om man lyckades med det.Harryup skrev:Japp, att bara spela i fas vid en frekvens känns lite futtigt,
Vem gör så?
MrQaffe skrev:Eftersom du verkar fråga förutsättningslöst ....
Harryup skrev:petersteindl skrev:Det räcker nog inte enbart med Time Delay för att få till en bra akustisk summering vid delningen till bas. Man måste även ta hänsyn till fasgången på mellanregistret och basen före delningsfilter och inkludera dessa i filterberäkningarna.
MvH
Peter
Japp, att bara spela i fas vid en frekvens känns lite futtigt, så klart vill man ha en fasvinkel som är gemensam över ett så stort områden som möjligt vid delningen om det är det du menar.
mvh/Harryup
Harryup skrev:paa skrev:Om man har delningsfilter av typ Duelund Synchron, så spelar alla register i fas vid alla frekvenser! Linkwitz har bekräftat den teorin på sin hemsida.
Oavsett avstånd?
mvh/Harryup
Du tänker på THX som anger 4e ordningens L-R som slutmål för slutna toppar och basmoduler kanske? Standard på de flesta hembiogrunkor under många år.petersteindl skrev:Ungefär. ofta användes 4e ordningens L-R, men för att det skall stämma med teorin så måste man ha med de olika högtalarelementens inneboende akustiska fasgång så att totalen stämmer. Om högpasslänken redan har en pol nära delningen så måste den räknas in för att hela delningen skall bli som tänkt. Jag har hört att Linkwitz har skrivit angående detta på sin hemsida.
MvH
Peter
Harryup skrev:På allmän begäran;
Kan delade högtalare spela i takt (fas och tidsriktigt) oavsett avstånd om man inte kan kompensera för det?
Svante skrev:Harryup skrev:På allmän begäran;
Kan delade högtalare spela i takt (fas och tidsriktigt) oavsett avstånd om man inte kan kompensera för det?
Jag vill lite försiktigt invända mot ordvalet här: "I takt" antyder att det finns likheter med musiker som spelar i takt. Musiker som inte spelar riktigt tajt ligger typiskt tiotals millisekunder fel. 10 ms motsvarar 3 meters löpvägsskillnad.
I en högtalare rör det sig snarare om centimetrar i löpvägsskillnad, vilket gör att de konsekvenser löpvägsskillnaden ger inte alls liknar de som otajta musiker ger.
Det är väl också rimligt att det är så, annars skulle ju inte musiker sitta mer än några decimeter ifrån varandra om det ska bli tajt.
Därmed inte sagt att löptidsskillnader i högtalare inte får hörbara konsekvenser, men tycker man att musiken hamnar i otakt så ska man nog byta skiva i stället.
bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.
Har också två baslådor placerade en meter bakom mej.
Alla fyra lådor är matade med identisk signal.
Jag har aldrig upplevt att något skulle vara otajt.
Tror att det är för korta sträckor i ett "normalt" lyssningsrum för att man ska få problem med detta.
Harryup skrev:bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.
Tror att det är för korta sträckor i ett "normalt" lyssningsrum för att man ska få problem med detta.
Varför tror du? Du har aldrig funderat på att mäta upp hur det verkligen är.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:På allmän begäran;
Jag vill lite försiktigt invända mot ordvalet här: "I takt" antyder att det finns likheter med musiker som spelar i takt. Musiker som inte spelar riktigt tajt ligger typiskt tiotals millisekunder fel. 10 ms motsvarar 3 meters löpvägsskillnad.
I en högtalare rör det sig snarare om centimetrar i löpvägsskillnad, vilket gör att de konsekvenser löpvägsskillnaden ger inte alls liknar de som otajta musiker ger.
Det är väl också rimligt att det är så, annars skulle ju inte musiker sitta mer än några decimeter ifrån varandra om det ska bli tajt.
Därmed inte sagt att löptidsskillnader i högtalare inte får hörbara konsekvenser, men tycker man att musiken hamnar i otakt så ska man nog byta skiva i stället.
Har du mätt akustiskt gångtid?
mvh/Harryup
Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:På allmän begäran;
mvh/Harryup
På vad?
MagnusÖstberg skrev:Du tänker på THX som anger 4e ordningens L-R som slutmål för slutna toppar och basmoduler kanske? Standard på de flesta hembiogrunkor under många år.petersteindl skrev:Ungefär. ofta användes 4e ordningens L-R, men för att det skall stämma med teorin så måste man ha med de olika högtalarelementens inneboende akustiska fasgång så att totalen stämmer. Om högpasslänken redan har en pol nära delningen så måste den räknas in för att hela delningen skall bli som tänkt. Jag har hört att Linkwitz har skrivit angående detta på sin hemsida.
MvH
Peter
bakerman22 skrev:Harryup skrev:bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.
mvh/Harryup
Nej ? Varför ska jag ? Är det intressant att veta att det är off några millisekunder om det låter bra ?
Frågan är hur snabbt elen i hjärnan kopplar...
Är det några millisekunder fel så är frågan om vi uppfattar det.
Räkna på ljudets hastighet på någonstans runt kanske 350 m/sek.
Sen sitter du tre meter från två basar och fyra meter från två basar..
Känns ganska analt att ens börja räkna på det...
Svante skrev:Alltså, missförstå mig rätt, jag säger INTE att löptidsskilnader motsvarande centimetrar INTE är hörbara, de påverkar tonkurvan och därmed klangen.
Men rytmen/takten finns det knappast fog för att de skulle påverka.
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:På allmän begäran;
mvh/Harryup
På vad?
Mellan elementen om man använder delade system som ju frågan gällde?
Har du någon åsikt om var gränser för hörbarhet ligger?
mvh/Harryup
petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:Du tänker på THX som anger 4e ordningens L-R som slutmål för slutna toppar och basmoduler kanske? Standard på de flesta hembiogrunkor under många år.petersteindl skrev:Ungefär. ofta användes 4e ordningens L-R, men för att det skall stämma med teorin så måste man ha med de olika högtalarelementens inneboende akustiska fasgång så att totalen stämmer. Om högpasslänken redan har en pol nära delningen så måste den räknas in för att hela delningen skall bli som tänkt. Jag har hört att Linkwitz har skrivit angående detta på sin hemsida.
MvH
Peter
Ja, t.ex. På den gamla A/V-receivern från Harman Kardon som jag använde 2004/5 för SMS hembiosystem så var HP-länken 2a ordningens butterworth och då ställde jag in topparna så att de fick en pol vid 80 Hz med q-värde ungefär 0,7. Tillsammans var det tänkt att det skulle bli 4e ordningens L-R. Så blev det också och integrationen mellan basmodul och toppar blev perfekt.
mvH
Peter
Harryup skrev:petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:Du tänker på THX som anger 4e ordningens L-R som slutmål för slutna toppar och basmoduler kanske? Standard på de flesta hembiogrunkor under många år.petersteindl skrev:Ungefär. ofta användes 4e ordningens L-R, men för att det skall stämma med teorin så måste man ha med de olika högtalarelementens inneboende akustiska fasgång så att totalen stämmer. Om högpasslänken redan har en pol nära delningen så måste den räknas in för att hela delningen skall bli som tänkt. Jag har hört att Linkwitz har skrivit angående detta på sin hemsida.
MvH
Peter
Ja, t.ex. På den gamla A/V-receivern från Harman Kardon som jag använde 2004/5 för SMS hembiosystem så var HP-länken 2a ordningens butterworth och då ställde jag in topparna så att de fick en pol vid 80 Hz med q-värde ungefär 0,7. Tillsammans var det tänkt att det skulle bli 4e ordningens L-R. Så blev det också och integrationen mellan basmodul och toppar blev perfekt.
mvH
Peter
För att högtalarna monterades på väggen och för att basen ställdes under, ja. Men inte oavsett skillnad i avstånd, eller hur?
mvh/Harryup
Harryup skrev:bakerman22 skrev:Harryup skrev:bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.
mvh/Harryup
Nej ? Varför ska jag ? Är det intressant att veta att det är off några millisekunder om det låter bra ?
Får jag fråga varför du skriver i tråden överhuvudtaget?
Är det intressant att kunna förbättra återgivningen? Om inte så är det ju helt rätt att strunta i allt.
Om det är intressant så varför gissa istället för att testa?
mvh/Harryup
Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:På allmän begäran;
mvh/Harryup
På vad?
mvh/Harryup
Ah. Ja, det har jag nog. Jag tänker sällan på det där som löptider, eftersom den varierar med frekvensen.
Gränsen för hörbarhet...? Nja, om det ger 0,1 - 1 dB tonkurveskillnad kan man nog räkna med att det är hörbart. Jag tror mycket på att speca hörbarhetsgränsen så och inte som ett antal millisekunder. Detta eftersom det är tonkurveskillnaden som vi hör.
Det är dock lite mer komplicerat än så eftersom en högtalare strålar i fler riktningar än en och det vi hör är en kombination av direktljud och reflexer.
Harryup skrev:Svante skrev:Alltså, missförstå mig rätt, jag säger INTE att löptidsskilnader motsvarande centimetrar INTE är hörbara, de påverkar tonkurvan och därmed klangen.
Du tror alltså att det är så?
mvh/Harryup
bakerman22 skrev:Harryup skrev:bakerman22 skrev:Harryup skrev:bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.
mvh/Harryup
Är det intressant att kunna förbättra återgivningen? Om inte så är det ju helt rätt att strunta i allt.
mvh/Harryup
Absolut är det intressant att förbättra återgivningen.
Jag visste bara inte att du hade ett ljudsystem och framför allt rum som var så hundraprocentigt att du bara har dom sista millisekundrarna i basen att justera för att uppnå ljudnirvana.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för detta.
Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Alltså, missförstå mig rätt, jag säger INTE att löptidsskilnader motsvarande centimetrar INTE är hörbara, de påverkar tonkurvan och därmed klangen.
mvh/Harryup
Jag VET att även korta fördröjningar är hörbara, ja. Det är trivialt. Jag provade just en simulering av en tvåvägare och flyttade diskanten bakåt 1 cm, nivåskillnaden vid delningen blev drygt 1 dB.
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:På allmän begäran;
mvh/Harryup
På vad?
mvh/Harryup
Ah. Ja, det har jag nog. Jag tänker sällan på det där som löptider, eftersom den varierar med frekvensen.
Gränsen för hörbarhet...? Nja, om det ger 0,1 - 1 dB tonkurveskillnad kan man nog räkna med att det är hörbart. Jag tror mycket på att speca hörbarhetsgränsen så och inte som ett antal millisekunder. Detta eftersom det är tonkurveskillnaden som vi hör.
Det är dock lite mer komplicerat än så eftersom en högtalare strålar i fler riktningar än en och det vi hör är en kombination av direktljud och reflexer.
Särskilt ifrån en monobas som skall syncas till toppar stående på olika avstånd. Varför skulle inte taktkänslan kunna påverkas om man ställer högtalarna på avstånd där dom inte spelar så väl i fas över delningen? förstås menar jag då toner med grundton i en bas och överton i mellan och diskantregister, i fysiska skilda lådor.
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Alltså, missförstå mig rätt, jag säger INTE att löptidsskilnader motsvarande centimetrar INTE är hörbara, de påverkar tonkurvan och därmed klangen.
mvh/Harryup
Jag VET att även korta fördröjningar är hörbara, ja. Det är trivialt. Jag provade just en simulering av en tvåvägare och flyttade diskanten bakåt 1 cm, nivåskillnaden vid delningen blev drygt 1 dB.
Intressant. Vid vilken frekvens var delningen då?
Harryup skrev:bakerman22 skrev:Harryup skrev:bakerman22 skrev:Harryup skrev:bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.
mvh/Harryup
mvh/Harryup
Jag visste bara inte att du hade ett ljudsystem och framför allt rum som var så hundraprocentigt att du bara har dom sista millisekundrarna i basen att justera för att uppnå ljudnirvana.
Du behöver inte be om ursäkt, jag skulle uppskatta mer om du testade själv. Min återgivning hemma är absolut inte optimal, men jag har haft möjligheter att testa detta och jag anser att skillnaden är lite väl stor för att bara negligeras. Dessutom så behöver man ju inte byta några apparater för att kanske kunna få en bättre återgivning.
mvh/Harryup
Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Alltså, missförstå mig rätt, jag säger INTE att löptidsskilnader motsvarande centimetrar INTE är hörbara, de påverkar tonkurvan och därmed klangen.
mvh/Harryup
bakerman22 skrev:Harryup skrev:bakerman22 skrev:Harryup skrev:bakerman22 skrev:Harryup skrev:bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.
mvh/Harryup
mvh/Harryup
Du behöver inte be om ursäkt, jag skulle uppskatta mer om du testade själv. Min återgivning hemma är absolut inte optimal, men jag har haft möjligheter att testa detta och jag anser att skillnaden är lite väl stor för att bara negligeras. Dessutom så behöver man ju inte byta några apparater för att kanske kunna få en bättre återgivning.
mvh/Harryup
Jag tror bara att dom flesta har så VÄLDIGT mycket större svaghteter i det högre registret att dom millisekundrarna i basen är försumbart.
Om man nu ska attackera ett problem så tycker i alla fall JAG att man bör attackera det största först om man nu kan det.
Fördröjningen i basen lär inte vara ett av dom.
Jag är med på att vad jag tycker sabbar din frågeställning, och att det inte hör till topic, men jag anser att dom allra flesta har så mycket mer att jobba med, innan dom går på detta "ickeproblem", som tillför så väldigt mycket mer välljud.
Harryup skrev:bakerman22 skrev:Harryup skrev:bakerman22 skrev:Harryup skrev:bakerman22 skrev:Harryup skrev:bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.
mvh/Harryup
mvh/Harryup
mvh/Harryup
Jag tror bara att dom flesta har så VÄLDIGT mycket större svaghteter i det högre registret att dom millisekundrarna i basen är försumbart.
Om man nu ska attackera ett problem så tycker i alla fall JAG att man bör attackera det största först om man nu kan det.
Fördröjningen i basen lär inte vara ett av dom.
Jag är med på att vad jag tycker sabbar din frågeställning, och att det inte hör till topic, men jag anser att dom allra flesta har så mycket mer att jobba med, innan dom går på detta "ickeproblem", som tillför så väldigt mycket mer välljud.
Jag skulle faktiskt påstå att detta problem är betydande.
När KXII slog Janssons Pi60+BS60 så var basarna försenade runt 23ms om jag minns rätt. Det är drygt 7 m fastän det fysiska avståndet är klart mindre. Observera då att folk som påstår att det inte går att göra så föredrog ljudet ändå, blint förstås.
mvh/Harryup
Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:På allmän begäran;
mvh/Harryup
På vad?
mvh/Harryup
Särskilt ifrån en monobas som skall syncas till toppar stående på olika avstånd. Varför skulle inte taktkänslan kunna påverkas om man ställer högtalarna på avstånd där dom inte spelar så väl i fas över delningen? förstås menar jag då toner med grundton i en bas och överton i mellan och diskantregister, i fysiska skilda lådor.
mvh/Harryup
För att det är så korta tidsfördröjningar.
Vore det så att takten förvreds så skulle inte en basist kunna stå bakom en sångare och spela i takt.
En parentes här: Jag brukar ofta prata med Claes som är en jekel på att höra när saker ligger ur synk. Han kan säga att "basen ligger 40 ms för sent" och sen går man in och flyttar basen 40 ms och så blir det bra. Själv hör jag inte detta alls tror jag, jag kan i varje fall inte peka ut det med sådan säkerhet, och många musiker gör det inte heller. Det måste alltså till så ungefär stora fördröjningar för att det ska påverka det musikaliska skeendet. 40 ms är 12 meters löpväg, om man drar ner det till 10 ms / 3 m så tror jag att man är rytmsejf. Men alltså inte tonkurvesejf.
bakerman22 skrev:
Tänkte skriva något annat, men du har nog rätt..
Dom 23 millisekundrarna i basen är nog det största problemet folk har i sin återgivning.
Svante skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Alltså, missförstå mig rätt, jag säger INTE att löptidsskilnader motsvarande centimetrar INTE är hörbara, de påverkar tonkurvan och därmed klangen.
mvh/Harryup
Intressant. Vid vilken frekvens var delningen då?
Hmm, ~2 kHz tror jag det var.
Du gör antaganden som jag som var med kan slå bort helt.Harryup skrev:Jag skulle faktiskt påstå att detta problem är betydande.
När KXII slog Janssons Pi60+BS60 så var basarna försenade runt 23ms om jag minns rätt. Det är drygt 7 m fastän det fysiska avståndet är klart mindre. Observera då att folk som påstår att det inte går att göra så föredrog ljudet ändå, blint förstås.
mvh/Harryup
Harryup skrev:En parentes här: Jag brukar ofta prata med Claes som är en jekel på att höra när saker ligger ur synk. Han kan säga att "basen ligger 40 ms för sent" och sen går man in och flyttar basen 40 ms och så blir det bra. Själv hör jag inte detta alls tror jag, jag kan i varje fall inte peka ut det med sådan säkerhet, och många musiker gör det inte heller. Det måste alltså till så ungefär stora fördröjningar för att det ska påverka det musikaliska skeendet. 40 ms är 12 meters löpväg, om man drar ner det till 10 ms / 3 m så tror jag att man är rytmsejf. Men alltså inte tonkurvesejf.
MagnusÖstberg skrev:Harryup,
1.Har du basmoduler?
2.Vilken branthet delar du dom med och vid vilken frekvens?
3.Har du testat att mäta övertonerna ett par oktaver över delningen?
Vilket bidrag har de i förhållande till nivån vid delningen?
4.Är ditt mellanregister i fas över delningen, typiskt en till två okaver över under den? I vilka riktningar? Om inte, hur påverkar det taktföljsamheten?
5.Du har inte försänkt mellanregistret. Hur stor tonkurvepåverkan ger det, och vilka följder får det för det direkta och indirekta ljudet?
6.Din diskant sitter över lussningshöjden och är riktad nedåt. Hur påverkar det golv respektive takreflexen?
7.Är din diskant placerad på sådant sätt i förhållande till mellanregistret och delningsfrekvensen att takreflexen är i fas med direktljudet?
8.Hur påverkar det indirekta ljudet hur det spelas i takt hemma hos dig? Du har ju rejält med tillskott hemma från indirekt ljud, betydligt större tillskott än de typiska övertonerna från basmoduler som delas av brant. Dessutom är de högre frekvenserna känsligare för vi blir känsligare ju kortare våglängder det rör sig om.
9.Hur hanterar du den destruktiva golvreflexen?
10.Hur hanterar du den utsläckning som blir pga bakväggsreflexen och dess påverkan på tonkurvan?
11.Hur hanterar du att din vänstra högtalare får mer förstärkning än den högra pga deras placering i rummet?
12.Är det ens möjligt att någon kan spela i takt hemma hos dig med ditt resonemang?
Jag tycker det går rätt bra trots allt, men det är väl placebo
13.Personligen skulle jag föredra ett mer förutsättningslöst förhållningssätt där man dryftar sina frågor istället för påståenden som skall bemötas. Jag tror alla skulle få ut mer av sådana övningar
MagnusÖstberg skrev:Du gör antaganden som jag som var med kan slå bort helt.Harryup skrev:Jag skulle faktiskt påstå att detta problem är betydande.
mvh/Harryup
Det var klart märkbart vad K12 hade gjort. Det låg i hans minuspost.
K12 hade dessutom lagt på galet mycket EQ i värmeområdet.
Dessutom är det fysiska avståndet inte alls klart mindre än 7 meter. Till centrum mellan högtalarna är det nog väldigt nära 7 meter från basmodulerna räknat, åtminstonde inte avsevärt stor skillnad.
Om bedömningen enbart skulle utgå från hur tajt det spelade i basen skulle K12 åkt på storstryk.
På GÖKen har vi trevligt och bedömmer helheten och alla har olika förutsättningar som helt klart begränsar vad man kan lyckas med. Alla är dessutom inte beredda att göra allt för ljudet utan accepterar de brister som finns i det utrymme de kan disponera för sin anläggning. Jansson har helt enkelt avsevärt sämre förutsättningar överlag jämfört med K12. Det var det utslagsgörande.
Har du skapat den här tråden för att lära dig mer, dela kunskap med andra, eller för att "bevisa något du redan vet"?
MagnusÖstberg skrev:Harryup skrev:En parentes här: Jag brukar ofta prata med Claes som är en jekel på att höra när saker ligger ur synk. Han kan säga att "basen ligger 40 ms för sent" och sen går man in och flyttar basen 40 ms och så blir det bra. Själv hör jag inte detta alls tror jag, jag kan i varje fall inte peka ut det med sådan säkerhet, och många musiker gör det inte heller. Det måste alltså till så ungefär stora fördröjningar för att det ska påverka det musikaliska skeendet. 40 ms är 12 meters löpväg, om man drar ner det till 10 ms / 3 m så tror jag att man är rytmsejf. Men alltså inte tonkurvesejf.
Japp, Claes är helt enkelt galet bra på allt som har med gehör att göra.
Hos mig sa han under en fest att "du ligger nog 3-4dB för högt i nivå vid delningen" Rätt sjukt bra att pricka in det så bra.
MagnusÖstberg skrev:Du gör antaganden som jag som var med kan slå bort helt.Harryup skrev:Jag skulle faktiskt påstå att detta problem är betydande.
mvh/Harryup
Det var klart märkbart vad K12 hade gjort. Det låg i hans minuspost.
K12 hade dessutom lagt på galet mycket EQ i värmeområdet.
Dessutom är det fysiska avståndet inte alls klart mindre än 7 meter. Till centrum mellan högtalarna är det nog väldigt nära 7 meter från basmodulerna räknat, åtminstonde inte avsevärt stor skillnad.
Om bedömningen enbart skulle utgå från hur tajt det spelade i basen skulle K12 åkt på storstryk.
På GÖKen har vi trevligt och bedömmer helheten och alla har olika förutsättningar som helt klart begränsar vad man kan lyckas med. Alla är dessutom inte beredda att göra allt för ljudet utan accepterar de brister som finns i det utrymme de kan disponera för sin anläggning. Jansson har helt enkelt avsevärt sämre förutsättningar överlag jämfört med K12. Det var det utslagsgörande.
Har du skapat den här tråden för att lära dig mer, dela kunskap med andra, eller för att "bevisa något du redan vet"?
MagnusÖstberg skrev:Kan direkt säga att du borde prova 18/18 eller 30/30 mellan basarna och topparna. Ser det mer som att du har en aktiv 3-vägare än basmoduler för övrigt.
Nu vet jag inte om du kompenserar dina mellanregister så att delningen inte påverkas av deras egna avrullning nedåt, men annars kunde det vara en idé att få dem att gå rakt så det inte är en faktor. Med tanke på hur du placerat dina basar borde en högre delning också kunna provas, upp till 300Hz faktiskt om basarna kan hantera det (fungera upp till 1Khz utan uppbrytningar). Då låter du all luftpumpning ske av basen och kan få renare mellanregister.
Nu skall jag sova.
Svante skrev:
Vore det så att takten förvreds så skulle inte en basist kunna stå bakom en sångare och spela i takt.
Harryup skrev:På allmän begäran;
I bioreceivers kan man alltid justera avstånd till olika högtalare behövs inte det om man delar analogt? Eller vilka premisser gäller? Finns det vissa filter som tillåter integration utan att inmätningar behövs?
Vad har ni för erfarenheter?
mvh/Harryup
Skitsamma, skall nog inte skriva mer i den här tråden.Harryup skrev:Hur menar du att allt detta har med trådämnet att göra?
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Skitsamma, skall nog inte skriva mer i den här tråden.Harryup skrev:Hur menar du att allt detta har med trådämnet att göra?
mvh/Harryup
Den passar inte mig i sitt upplägg.
IngOehman skrev:Harryup skrev:På allmän begäran;
I bioreceivers kan man alltid justera avstånd till olika högtalare behövs inte det om man delar analogt? Eller vilka premisser gäller? Finns det vissa filter som tillåter integration utan att inmätningar behövs?
Vad har ni för erfarenheter?
mvh/Harryup
Det ser ut som om du efterlyser ett tumregelsvar.
Något sådant tänker jag inte leverera.
(Men frågan är lite som "kan mat smaka balanserat oavsett råvaror om man
inte kan krydda med peppar"? Vem säger att just peppar behövs?)
Först och främst finns det inga basmoduldelningar som är faslinjära. Och
begrepp som "fasriktig" och "tidsriktig" har inga entydiga betydelser alls.
Subjektiva ord som "riktig" har inget i fysikens värld att göra helt enkelt.
Och innan man går och efterlyser tumregelsvar på komplicerade frågor så
kan jag tycka att det är bättre att börja med att sätta sig in i fysiken, så
man slutar söka svar på frågor om örats förmågor och preferenser innan
man har förutsättningarna att förstå svaren.
Men några kortisar då, för att sätta saker lite i proportion:
1. En vanlig LR-delning vid 80 Hz motsvarar en tidsförskjutning (vid alla
frekvenser under delningen) på dryga två meter.
2. De flesta rum bidrar med grupplöptidsfel på många gånger mer än så i
stora delar av basområdet.
3. Musiker behöver inte sitta i samma punkt för att kunna spela rytmiskt
bra tillsammans. Timing i musiksammanhang handlar inte om ms-nivåer,
eller om ett tiotal ms. Däremot så kan tidsfaktorer (och avsevärt mycket
mindre förskjutningar än så) i en inspelning - kedja - högtalare - rum, på-
verka musikåtergivningen massor, men av HELT andra orsaker än rytmisk
förskjutning.
4. Att tidskompensera högtalare motsvarar inte alls att flytta dem, annat
än i ekofri miljö, fast inte ens då gör det det med annat än med mätmikro-
fon, exempelvis inte med mänsklig lyssnare. Därmed inte sagt att någons
preferenser kan resultera i att man föredrar det ena eller det andra. Men
vad jag vill säga är bara att en kompromiss är en kompromiss, och inte en
likvärdig lösning.
Ungefär som om man har en bit ruttet kött och väljer mellan att krydda
den starkt under stekningen, eller om man bara steker den. Det kan finnas
ett svar på vad någon föredrar, men det betyder inte att det föredragna är
en bra lösning. En bra lösning är att utgå ifrån en köttbit som inte är rutten.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag var en av dem som röstade på KXII och inte på Jansson på näst
senaste östergök. Detta trots de rätt så störande problemen i basregistret
hos KXII. HU var så vitt jag kunde se inte där alls.
Harryup skrev:Svante skrev:
Nu är jag ju inte musiker men vi har ju musiker på faktiskt. De kan säkert tala om när man behöver stagemonitorer eller öronmusslor för att kunna spela i takt och under vilka betingelser man kan klara sig utan. Däremot vet att jag att stagemonitorer som spelar i motsatt riktining ifrån PA't ger problem för de närmaste lyssnarna på grund av reflexerna på scen. Det löser man t.ex. genom att fördröja PA't med dubbla distansen över scen för att få reflexen och Pa't att spela i takt.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Men om du nu tycker att jag skriver tokigt så vet jag inte om analysera min anläggning i denna tråden motverkar det?
Richard skrev:Jag är musiker, ska förklara hur man ställer trumsetet i förhållande till elbassisten på scen, om du inte har någon medhörning på scenen. Likaså om det är pianospel till sångsolist/ instrumentalist utan monitor.
Man ställer sig så nära man kan, en elbas med trumsetet mer än 5 meter bort tappar synken, dvs det är svårt att spela svängigt tillsammans, det är inte heller speciellt kul. Detsamma gäller piano och sångaren som sjunger.
Det är väldigt störande om solisten eller violinisten står för långt ifrån pianot då man spelar.
Används däremot medhörnings-monitorer som står bredvid varje musiker så kan man stå väldigt långt ifrån varandra.
...tom 30 meter på vissa rock- events.
MagnusÖstberg skrev:Harryup skrev:Men om du nu tycker att jag skriver tokigt så vet jag inte om analysera min anläggning i denna tråden motverkar det?
Tanken var att vidga perspektivet till fler kategorier än bara basområdet, till frekvensregister som är mer sårbara löptidsmässigt. Du är ju inte vidare prestigefylld så ett helaktivt system som du har kan man ju hitta utgångslägen på, lätt göra jämförelser med.
Men det är lugnt. Jag kom in fel i tråden och känner att det mer efterfrågas sådant stödjer din uppfattning i din argumentation än breda upplevelser. Rätt eller fel uppfattat är egalt, tråden är inte min kopp te.
Richard skrev:Man ställer sig så nära man kan, en elbas med trumsetet mer än 5 meter bort tappar synken, dvs det är svårt att spela svängigt tillsammans, det är inte heller speciellt kul. Detsamma gäller piano och sångaren som sjunger.
bakerman22 skrev:Känns som att en del börjar lyfta på heltäckningsmattan för att leta efter silverfiskar, fast det står en ko och bajsar i hörnet...
bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.
Svante skrev:Richard skrev:Man ställer sig så nära man kan, en elbas med trumsetet mer än 5 meter bort tappar synken, dvs det är svårt att spela svängigt tillsammans, det är inte heller speciellt kul. Detsamma gäller piano och sångaren som sjunger.
Ja, det blir 10 m fram och tillbaka. Det blir i runda slängar 30 ms, vilket brukar få Claes att reagera (men inte mig som är icke-musiker).
Med monitorer nära tillsammans med precedenseffekten trollar man bort fördröjningen.
Harryup skrev:Svante skrev:Richard skrev:Man ställer sig så nära man kan, en elbas med trumsetet mer än 5 meter bort tappar synken, dvs det är svårt att spela svängigt tillsammans, det är inte heller speciellt kul. Detsamma gäller piano och sångaren som sjunger.
Ja, det blir 10 m fram och tillbaka. Det blir i runda slängar 30 ms, vilket brukar få Claes att reagera (men inte mig som är icke-musiker).
Med monitorer nära tillsammans med precedenseffekten trollar man bort fördröjningen.
Är du säker att du tänker rätt nu? Ljudet behöver väl bara gå en gång?
mvh/Harryup
NiklasF skrev:bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.
Du som har sakerna för att mäta upp det, varför har du inte justerat in sakerna än?
Jag använder XTZ´s variant för att mäta upp här hemma, och tycker att subbarna integreras snyggare efter man har justerat efter den.
DQ-20 skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Richard skrev:Man ställer sig så nära man kan, en elbas med trumsetet mer än 5 meter bort tappar synken, dvs det är svårt att spela svängigt tillsammans, det är inte heller speciellt kul. Detsamma gäller piano och sångaren som sjunger.
mvh/Harryup
Inte om man verkligen skall spela ihop, väl? Man lyssnar ju på varandra när man spelar - rytmisk motkoppling liksom. Om trummisen bara trummar på som en metronom oavsett vad de övriga spelar så krävs det ju inget samspel och då kanske man kan tänka enkel gångväg.
/DQ-20
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Jag är musiker, ska förklara hur man ställer trumsetet i förhållande till elbassisten på scen, om du inte har någon medhörning på scenen. Likaså om det är pianospel till sångsolist/ instrumentalist utan monitor.
Man ställer sig så nära man kan, en elbas med trumsetet mer än 5 meter bort tappar synken, dvs det är svårt att spela svängigt tillsammans, det är inte heller speciellt kul. Detsamma gäller piano och sångaren som sjunger.
Det är väldigt störande om solisten eller violinisten står för långt ifrån pianot då man spelar.
Används däremot medhörnings-monitorer som står bredvid varje musiker så kan man stå väldigt långt ifrån varandra.
...tom 30 meter på vissa rock- events.
Intressant det du beskriver. Var och lyssnade på storband igår och mycke
t riktigt var trummis och elbasist placerade alldeles intill varandra. Inga medhörningsmonitorer användes och det var bara PA-stöd på några saxofoner. Det lät väldigt tight och snyggt även om blåsarna satt långt från rytmsektionen, kanske 10-12 m.
Richard skrev:Precis, DQ - 20 tycker likadant som jag- det var inte igår, knappt iförrgår heller...![]()
Man spelar tillsammans, trummisens intrikata rytmförskjutningar påverkar det sätt bassisten spelar, som i sin tur påverkar trummisen.... Ja, ni förstår.
Ljudet måste alltså åka båda vägarna vid samspel, Svante har rätt.
DQ-20 skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Richard skrev:Man ställer sig så nära man kan, en elbas med trumsetet mer än 5 meter bort tappar synken, dvs det är svårt att spela svängigt tillsammans, det är inte heller speciellt kul. Detsamma gäller piano och sångaren som sjunger.
mvh/Harryup
Inte om man verkligen skall spela ihop, väl? Man lyssnar ju på varandra när man spelar - rytmisk motkoppling liksom. Om trummisen bara trummar på som en metronom oavsett vad de övriga spelar så krävs det ju inget samspel och då kanske man kan tänka enkel gångväg.
/DQ-20
mvh/Harryup
/DQ-20
bakerman22 skrev:NiklasF skrev:bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.
Du som har sakerna för att mäta upp det, varför har du inte justerat in sakerna än?
Jag använder XTZ´s variant för att mäta upp här hemma, och tycker att subbarna integreras snyggare efter man har justerat efter den.
Jag tycker inte att det finns någon mening med det.
Om jag inte stör mej på det, varför ska jag då börja rota i det ?
Risken finns ju alltid att man får hjärnspöken, vilket många tydligen lider av...
Jag har så många andra problem i rummet som är så mycket större än ett gäng centimetrar i basen.
För tillfället sitter jag nöjd och ägnar tid åt att se på film och lyssna på musik istället för att jaga knappt teoretiska "problem".
Grupplöptiden ändras sig med frekvensen och beror på hur baslådorna är avstämda. Det är över delningen det är viktigt att de ligger lika och har samma fasgång. Längre ner i frekvens ändras saker och ting och gudskelov blir vi okänsligare för det också.adzer skrev:Intressant ämne detta. Jag vill inte säga varken bu eller bä tills jag testat och då jag har en miniDSP så kan jag enkelt göra detta.
Någon som kan förklara hur man enklast mäter den akustiska fördröjningen på systemet?
Jag har för nuvarande room eq wizard installerat, men inte lyckats luska ut där hur man skall göra.
NiklasF skrev:bakerman22 skrev:NiklasF skrev:bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.
Risken finns ju alltid att man får hjärnspöken, vilket många tydligen lider av...
Jag har så många andra problem i rummet som är så mycket större än ett gäng centimetrar i basen.
För tillfället sitter jag nöjd och ägnar tid åt att se på film och lyssna på musik istället för att jaga knappt teoretiska "problem".
Dom kanske redan är perfekta vem vet, men vill man inte veta om sakerna man har presterar det bästa dom kan så skall man ju såklart inte göra detta
MagnusÖstberg skrev:Grupplöptiden ändras sig med frekvensen och beror på hur baslådorna är avstämda. Det är över delningen det är viktigt att de ligger lika och har samma fasgång. Längre ner i frekvens ändras saker och ting och gudskelov blir vi okänsligare för det också.adzer skrev:Intressant ämne detta. Jag vill inte säga varken bu eller bä tills jag testat och då jag har en miniDSP så kan jag enkelt göra detta.
Någon som kan förklara hur man enklast mäter den akustiska fördröjningen på systemet?
Jag har för nuvarande room eq wizard installerat, men inte lyckats luska ut där hur man skall göra.
Ett sätt att justera in, som jag tycker fungerar bra, det är att stänga av/på basmodulernas påverkan och om det enda som hörs är att de går djupare så har man justerat in både nivå och tidsaspekten tillräckligt bra.
Skulle säga att det vanligaste är att nivån ligger fel, dvs det blir inte bara djupare bas utan det blir mer bas också.
När man väl har nivån över delningen finns inget som hindrar att man lägger på en house-curve eller sina egna preferenser.bassman skrev:MagnusÖstberg skrev:Grupplöptiden ändras sig med frekvensen och beror på hur baslådorna är avstämda. Det är över delningen det är viktigt att de ligger lika och har samma fasgång. Längre ner i frekvens ändras saker och ting och gudskelov blir vi okänsligare för det också.adzer skrev:Intressant ämne detta. Jag vill inte säga varken bu eller bä tills jag testat och då jag har en miniDSP så kan jag enkelt göra detta.
Ett sätt att justera in, som jag tycker fungerar bra, det är att stänga av/på basmodulernas påverkan och om det enda som hörs är att de går djupare så har man justerat in både nivå och tidsaspekten tillräckligt bra.
Skulle säga att det vanligaste är att nivån ligger fel, dvs det blir inte bara djupare bas utan det blir mer bas också.
Vettigt och bra MagnusÖstberg!
Men om man har en ett basvagt topsystem som inte spelar så mycket bas måste det väl blir att subjektivt ställa in nivån eller mäta in volymen modulerna!
Heter man bassman vill man kanske ha för mycket av den varan![]()
Harryup skrev:Svante skrev:Richard skrev:Man ställer sig så nära man kan, en elbas med trumsetet mer än 5 meter bort tappar synken, dvs det är svårt att spela svängigt tillsammans, det är inte heller speciellt kul. Detsamma gäller piano och sångaren som sjunger.
mvh/Harryup
_Fredrik_ skrev:Får jag fråga, om man ska ställa in basarna så brukar jag switcha fasen melan 0 och 180 och ju tydligare den skillnaden är, desto närmre "rätt" är man, dvs när det är fel så blir det tomt runt 80 hz och med rätt så upplever jag kanske lite mindre lågbas men en mer homogen känsla. Är skillnaden liten mellan 0 och 180 så är det inte bra.
Är det logiskt att tänka så?
bakerman22 skrev:NiklasF skrev:bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.
Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Richard skrev:Man ställer sig så nära man kan, en elbas med trumsetet mer än 5 meter bort tappar synken, dvs det är svårt att spela svängigt tillsammans, det är inte heller speciellt kul. Detsamma gäller piano och sångaren som sjunger.
mvh/Harryup
Ja, som de andra redan har sagt: Trummisen slår sitt slag, gitarristen spelar därefter, 20 ms för sent, detta får trummisen höra 40 ms för sent.
Typ.
nadifierad skrev:bakerman22 skrev:NiklasF skrev:bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.
Det handlar inte om några centimeterNär jag mäter hos mig, så har subbarna stuckit iväg upp mot ett par meter efter digital delning och eq.
MagnusÖstberg skrev:När man väl har nivån över delningen finns inget som hindrar att man lägger på en house-curve eller sina egna preferenser.bassman skrev:MagnusÖstberg skrev:Grupplöptiden ändras sig med frekvensen och beror på hur baslådorna är avstämda. Det är över delningen det är viktigt att de ligger lika och har samma fasgång. Längre ner i frekvens ändras saker och ting och gudskelov blir vi okänsligare för det också.adzer skrev:Intressant ämne detta. Jag vill inte säga varken bu eller bä tills jag testat och då jag har en miniDSP så kan jag enkelt göra detta.
Vettigt och bra MagnusÖstberg!
Men om man har en ett basvagt topsystem som inte spelar så mycket bas måste det väl blir att subjektivt ställa in nivån eller mäta in volymen modulerna!
Heter man bassman vill man kanske ha för mycket av den varan![]()
Jag tycker inte det blir bra med ett snabbt hopp upp i nivån direkt vid ett område, det är klart hörbart, åtminstonde för mig, och det i negativ bemärkelse. Ofta är det ju inte redan vid 80Hz man vill ha mer, men utan längre ner i frekvens där örats känslighet avtar mer.
Men visst är det som du säger preferenser som skall få sista ordet, det tycker jag iallafall. Men då kan man justera in allt neutralt först och sedan justera nivån, då är det lättare att hamna rätt.
Har jag skrivit något om onaturligt tight?Harryup skrev:Och jag skulle inte säga att återgivningen blir onaturligt tight heller när man tycker att det känns rätt.
mvh/Harryup
Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Richard skrev:Man ställer sig så nära man kan, en elbas med trumsetet mer än 5 meter bort tappar synken, dvs det är svårt att spela svängigt tillsammans, det är inte heller speciellt kul. Detsamma gäller piano och sångaren som sjunger.
mvh/Harryup
Ja, som de andra redan har sagt: Trummisen slår sitt slag, gitarristen spelar därefter, 20 ms för sent, detta får trummisen höra 40 ms för sent.
Typ.
Och avståndet från elementet till väggen bakom?Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Vid vilken frekvens?
Och med vilka ingrepp i DSPn?
Hur långt är det från elementet till bakväggen?
100Hz möjligen 110Hz bara 24dB L-R mot 24 dB L-R.
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Har jag skrivit något om onaturligt tight?Harryup skrev:Och jag skulle inte säga att återgivningen blir onaturligt tight heller när man tycker att det känns rätt.
mvh/Harryup
Jag har inte pratat om frekvensgång alls i mitt inlägg. Jag har inte ens mätt enligt den proceduren jag framlägger, så hur sjutton skall jag veta något om frekvensgången?
Svar: Jag har inte en aning.
Om du inte provat den metoden jag framlägger, gör du nog bäst i att göra det före du har åsikterDu verkar inte förstå den helt.
Det verkar på dig som om du har liten tilltro till din egna hörsel för att avgöra om resultatet är naturligt, om det spelar tight och att instrumenten håller ihop.
Prova, du märker garanterat mycket små avvikelser. Det är mycket utslagsgivande. Det underlättar om man har ett filter eller en lösning som mycket snabbt kan växla mellan att basmodulerna är med och när de inte är det.
MagnusÖstberg skrev:Och avståndet från elementet till väggen bakom?Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Vid vilken frekvens?
mvh/Harryup
Ja då är väl omständigheterna bra, eller?bassman skrev:_Fredrik_ skrev:Får jag fråga, om man ska ställa in basarna så brukar jag switcha fasen melan 0 och 180 och ju tydligare den skillnaden är, desto närmre "rätt" är man, dvs när det är fel så blir det tomt runt 80 hz och med rätt så upplever jag kanske lite mindre lågbas men en mer homogen känsla. Är skillnaden liten mellan 0 och 180 så är det inte bra.
Vänder jag på fasen i mitt filter blir det väldigt tomt
Så du menar att med den metoden jag beskriv så upplever du att du får långsam bas?Harryup skrev:Men det går att få en lite upllevelsemässig långsam bas även om det summerar ganska ok. Min egna fundering gäller att man i det läget har för olika fasvinklar som möts men amplituden finns där ändå.
Du behöver inte tro att exakt varje ord i ett inlägg är ett svar på vad du skrev. Tightheten var mina egna ord.
mvh/Harryup
Fasligt bra!_Fredrik_ skrev:Ja då är väl omständigheterna bra, eller?bassman skrev:_Fredrik_ skrev:Får jag fråga, om man ska ställa in basarna så brukar jag switcha fasen melan 0 och 180 och ju tydligare den skillnaden är, desto närmre "rätt" är man, dvs när det är fel så blir det tomt runt 80 hz och med rätt så upplever jag kanske lite mindre lågbas men en mer homogen känsla. Är skillnaden liten mellan 0 och 180 så är det inte bra.
Vänder jag på fasen i mitt filter blir det väldigt tomt
Vore kul om du ville prova att spela med basmodulerna bakåt med ditt system. Du har ju rätt djupa lådor. Då skulle du slippa tonkurvepåverkan av utfasningen som sker. Basen är ju iallafall omnidirektionell vid de frekvenserna.Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Och avståndet från elementet till väggen bakom?Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Vid vilken frekvens?
mvh/Harryup
Vet ej men du har ju sett hur dom står. Kanske 120?
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Vore kul om du ville prova att spela med basmodulerna bakåt med ditt system. Du har ju rätt djupa lådor. Då skulle du slippa tonkurvepåverkan av utfasningen som sker. Basen är ju iallafall omnidirektionell vid de frekvenserna.Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Och avståndet från elementet till väggen bakom?Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Vid vilken frekvens?
mvh/Harryup
mvh/Harryup
Basen vill man ju ha spelandes så nära bakväggen som möjligt och iom att dina gögataler sitter i separata lådor har du ju möjligheten att förvandla dem till topp+basmoduler på det sättet och bättre utnyttja rumsintegrationen.
petersteindl skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Richard skrev:Man ställer sig så nära man kan, en elbas med trumsetet mer än 5 meter bort tappar synken, dvs det är svårt att spela svängigt tillsammans, det är inte heller speciellt kul. Detsamma gäller piano och sångaren som sjunger.
mvh/Harryup
Typ.
Tror du musicerande fungerar så?
Skulle vara kul att vara att vara med, jag tror en sådan förändrin kan vara nyttig, och dessutom visa för andra vilken påverkan det ger.Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Vore kul om du ville prova att spela med basmodulerna bakåt med ditt system. Du har ju rätt djupa lådor. Då skulle du slippa tonkurvepåverkan av utfasningen som sker. Basen är ju iallafall omnidirektionell vid de frekvenserna.Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Och avståndet från elementet till väggen bakom?Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Vid vilken frekvens?
mvh/Harryup
mvh/Harryup
Basen vill man ju ha spelandes så nära bakväggen som möjligt och iom att dina gögataler sitter i separata lådor har du ju möjligheten att förvandla dem till topp+basmoduler på det sättet och bättre utnyttja rumsintegrationen.
Ja, det skulle kanske funka.
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Fasligt bra!_Fredrik_ skrev:Ja då är väl omständigheterna bra, eller?bassman skrev:_Fredrik_ skrev:Får jag fråga, om man ska ställa in basarna så brukar jag switcha fasen melan 0 och 180 och ju tydligare den skillnaden är, desto närmre "rätt" är man, dvs när det är fel så blir det tomt runt 80 hz och med rätt så upplever jag kanske lite mindre lågbas men en mer homogen känsla. Är skillnaden liten mellan 0 och 180 så är det inte bra.
Vänder jag på fasen i mitt filter blir det väldigt tomt![]()
Det visar att fasen är bra vid övergången
bassman skrev:MagnusÖstberg skrev:Fasligt bra!_Fredrik_ skrev:Ja då är väl omständigheterna bra, eller?bassman skrev:_Fredrik_ skrev:Får jag fråga, om man ska ställa in basarna så brukar jag switcha fasen melan 0 och 180 och ju tydligare den skillnaden är, desto närmre "rätt" är man, dvs när det är fel så blir det tomt runt 80 hz och med rätt så upplever jag kanske lite mindre lågbas men en mer homogen känsla. Är skillnaden liten mellan 0 och 180 så är det inte bra.
Vänder jag på fasen i mitt filter blir det väldigt tomt![]()
Det visar att fasen är bra vid övergången
petersteindl skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Richard skrev:Man ställer sig så nära man kan, en elbas med trumsetet mer än 5 meter bort tappar synken, dvs det är svårt att spela svängigt tillsammans, det är inte heller speciellt kul. Detsamma gäller piano och sångaren som sjunger.
mvh/Harryup
Typ.
MagnusÖstberg skrev:Så du menar att med den metoden jag beskriv så upplever du att du får långsam bas?
Vad är det för Q-värde på topparna och på dina basar?
Anledningen till min fråga är att din upplevelse stämmer väldigt dåligt med min egna. Åtminstonde kan jag inte se att det du upplever har bäring i det som tråden handlar om, utan är mer specifikt för dig.
Kort sagt: Det låter som om du har andra problem du behöver hantera innan du summerar ihop dem. Varför inte rumsresonanser?
Svante skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Richard skrev:Man ställer sig så nära man kan, en elbas med trumsetet mer än 5 meter bort tappar synken, dvs det är svårt att spela svängigt tillsammans, det är inte heller speciellt kul. Detsamma gäller piano och sångaren som sjunger.
mvh/Harryup
Typ.
Jag är övertygad om att musicerande fungerar så och att musiker inte är så bra på att kompensera för delayer. Bara i extremfall klarar man det. Organister som har långsamma pneumatiska klaviaturer är ett sånt fall, men det finns många exempel på när det inte bli så bra. På KTHs fyrverkerikonsert hade de en gång en trumpetare uppe i klocktornet 150 m ifrån orkestern. Han behövde spela c:a en sekund före det ljud som han hörde från orkestern och 0,5 s före dirigentens rörelser. Jag kan lova att han inte prickade rätt inom 40 ms.
Medhåll, jag tänkte snarare på din upplevelse om "långsam bas" som mycket väl kan vara relaterat till andra fenomen än det tråden handlar om. I övrigt är jag med.Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Så du menar att med den metoden jag beskriv så upplever du att du får långsam bas?
Vad är det för Q-värde på topparna och på dina basar?
Anledningen till min fråga är att din upplevelse stämmer väldigt dåligt med min egna. Åtminstonde kan jag inte se att det du upplever har bäring i det som tråden handlar om, utan är mer specifikt för dig.
Kort sagt: Det låter som om du har andra problem du behöver hantera innan du summerar ihop dem. Varför inte rumsresonanser?
Nja, jag tror nog att mina noteringar är gemensamma i stort med vad andra märkt som justerat in filter. Hyfsat rak frekvensgång är något man får iterera fram samtidigt som man delayar. Man måste göra det i flera steg eftersom de påverkar varandra. Och jag har testat en del på andra ställen också och det har alltid varit samma sak. Rimmligt rakast överdelningen behöver inte ge hörbart bästa ljudet, men det ligger ganska nära.
mvh/Harryup
mvh/Harryup
/DQ-20
mx skrev:Seriöst? Har folk problem med detta? Jag har aldrig hört någon jag lirat med
eller känner, klaga på delay.
IngOehman skrev:DQ-20 skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Richard skrev:Man ställer sig så nära man kan, en elbas med trumsetet mer än 5 meter bort tappar synken, dvs det är svårt att spela svängigt tillsammans, det är inte heller speciellt kul. Detsamma gäller piano och sångaren som sjunger.
mvh/Harryup
/DQ-20
Vill nog påstå att Harryup har helt rätt (och Richard).
Det finns bara en fördröjning, "den med vilken man hör den andra".
Och är den tillräckligt liten så kan man spela tillsammans. Om man
skall börja räkna med att man spelar för sent för att man hör den
andra för sent, och att ens för sena spel + fördröjningen på grund av
avståndet då får den andra att spela ännu senare, som man själv sen
hör man en fördröjning... så kan man ju räkna sträckan två, tre eller
femton eller hundra gånger, men rätt är det inte oavsett vilket.
Det finns bare en fördröjning.
Och är den för stor så blir resultatet att det helt enkelt blir svårt att
spela tight, och i förekommande fall att man tappar tempo om man
"lyssnar för noga". Just detta att i förekommande fall kunna följa ett
inre driv och inte lyssna för noga, är viktigt att lära sig som musiker.
Men det är alltid bäst att hålla ihop framförallt bas och trummor, så
man slipper sådant, och kan utöver verkligt samspel. Fem meter är
i mesta laget.
Vh, iö
Richard skrev:Peterstendl och Svante, ni har rätt båda två.
Man tänker absolut inte då man spelar, det sitter i ryggmärgen, eller mera korrekt, i hjärnan som en inlärd reflex.
Under ett helt liv kan du lära dig att samspela med andra musiker, tillslut sker samspelet utan större ansträngning, speciellt om du spelar med folk du spelat förr med. Du vet vilka dragningar i tempotmoch fraseringar de gör.
Däremot krävs det " inspelning" om du spelar med musiker du aldrig spelat med förr. Det kan ta några musikstycken.**
Ju duktigare musiker, desstom snabbare kommer " synkandet" i musicerandet.
Spelar en sämre musiker tillsammans med en bättre så kan resultatet bli bättre än om den sämre hade spelat allt själv. Därför att den bättre musikern " lyfter" den sämre musikern till en högre platå.*
* detta beror i sin tur på att musikerna ger varandra musikaliska impulser
genom samspelet som kan hjälpa,- eller stjälpa.
**Då måste man lära sig hur den andra musikern beter sig musikaliskt- hur fraseras det, vilket tempo i detta stycke, intonation ?
Wiki skrev:Ryggmärgens huvudsakliga funktion är att förmedla nervimpulser mellan kroppens perifera organ och hjärnan. Ibland kan ryggmärgen dock självständigt avge motoriska signaler utan att först "rådfråga" hjärnan, så kallade reflexer.
Wiki skrev:Reflex är ett impulsartat motoriskt mönster som ryggmärgen eller förlängda märgen utlöser vid en specifik sensorisk stimulus.
Under huden finns sinnesceller och dessa är lättretliga. Om de utsätts för stimuli skickar de impulser till ryggmärgen som för impulsen vidare genom axoner till muskeln i området som hjälper till att dra bort exempelvis handen om man sticker sig på en tagg.
Impulsen som kommer in tar en snabb genväg utan att passera hjärnan. Det finns två olika sorters reflexer: medfödda samt inlärda. När man blinkar för att ögat är torrt eller för att något hastigt dyker upp framför ögat, är det en medfödd reflex. Att gå eller cykla är exempel på inlärda reflexer.
_Fredrik_ skrev:Får jag fråga, om man ska ställa in basarna så brukar jag switcha fasen melan 0 och 180 och ju tydligare den skillnaden är, desto närmre "rätt" är man, dvs när det är fel så blir det tomt runt 80 hz och med rätt så upplever jag kanske lite mindre lågbas men en mer homogen känsla. Är skillnaden liten mellan 0 och 180 så är det inte bra.
Richard skrev:mx skrev:Seriöst? Har folk problem med detta? Jag har aldrig hört någon jag lirat med
Känner du många rockmusiker, då?
Musiker pratar sällan i termer av delay, snarare är det självklart att bassisten och trummisen är nära varandra om du kör utan medhörningsmonitor.
mx skrev:Richard skrev:mx skrev:Seriöst? Har folk problem med detta? Jag har aldrig hört någon jag lirat med
Musiker pratar sällan i termer av delay, snarare är det självklart att bassisten och trummisen är nära varandra om du kör utan medhörningsmonitor.
Ja, väldigt många. Även inom jazz, klassiskt med mera. Min farbror skriver
mycket musik som spelas på Norrlandsoperan.
Jag kan fråga honom också. Vad ska jag fråga? Vad för termer ska jag
använda?
Richard skrev:mx skrev:Richard skrev:mx skrev:Seriöst? Har folk problem med detta? Jag har aldrig hört någon jag lirat med
använda?
Fråga om det är viktigt att musiker sitter nära varandra då de musicerar, och inte har medhörning.
...fast frågan har ju redan fått svar av IÖ, PeterStendl, Svante mfl.
mx skrev:Richard skrev:mx skrev:Richard skrev:mx skrev:Seriöst? Har folk problem med detta? Jag har aldrig hört någon jag lirat med
använda?
Fråga om det är viktigt att musiker sitter nära varandra då de musicerar, och inte har medhörning.
Ptja, det ska vara riktigt långa avstånd för att det ska bli dåligt i så fall,
och framför allt hänger det på var publiken befinner sig. Efter hur långa
avstånd blir det dåligt för din publik? Hur var ni placerade och hur var
publiken placerad?
Richard skrev:mx skrev:Richard skrev:mx skrev:Richard skrev:mx skrev:Seriöst? Har folk problem med detta? Jag har aldrig hört någon jag lirat med
använda?
Ptja, det ska vara riktigt långa avstånd för att det ska bli dåligt i så fall,
och framför allt hänger det på var publiken befinner sig. Efter hur långa
avstånd blir det dåligt för din publik? Hur var ni placerade och hur var
publiken placerad?
Stora klassiska orkestrar har en dirigent så alla ser vilken takt de ska spela, vart insatserna ska komma i tiden, avståndet kan ju här vara 50 meter mellan musikerna...
Wiki:
Ljusets hastighet i vakuum, c0 (c noll), är en fysikalisk konstant och är 299 792 458 m/s (exakt värde).[1][2] Denna hastighet är oberoende av observatörens rörelse – två olika observatörer kommer alltid att uppmäta samma hastighet, oavsett hur de rör sig i förhållande till varandra. Som en mera åskådlig föreställning om ljushastighetens värde kan nämnas att hastigheten motsvarar sträckan jorden runt sju och en halv gång på en sekund.
.......
Tittar inte musikerna på dirigenten, eller om densamme är mindre
duktig,orkestern allmänt dålig, så spelar orkestern med sämre timing än det som är möjligt.
Richard skrev:mx skrev:Richard skrev:mx skrev:Seriöst? Har folk problem med detta? Jag har aldrig hört någon jag lirat med
använda?
MagnusÖstberg skrev:Bra svar!
Fast det du kallar "Men kan alltså argumentera för att det finns fall där det är bättre med en fasskillnad på 90 grader mellan registren, således att summan av dem blir dubbla ljudeffekten mot var och en av dem." är väl snarare det vanliga fallet?
MagnusÖstberg skrev:Om jag förstår det rätt är det anledningen till udda ordningens filter i tex ditt egna aktiva delningsfilter.
MagnusÖstberg skrev:Det är också det här som gjort mig fundersam över THX-normen. Varför valdes den till ett 4:e ordningens L-R akustiskt (24/12 elektriskt)?
MagnusÖstberg skrev:Om man har basmodulerna ståendes direkt under topparna, dvs inom 1/8 våglängd är det då alltid rätt att använda filter med 0/180 graders fasvinkling, eller är det att göra det för lätt för sig (förutsatt att topparna inte faller tidigare än över en oktav under delningen)?
Isf skulle vi alla sluta använda diskanter, eftersom Dartman senast vann över K12 med en frekvenskurva som vart helt död över 3kHz.Harryup skrev:Jag skulle faktiskt påstå att detta problem är betydande.
mvh/Harryup
Alexi skrev:Isf skulle vi alla sluta använda diskanter, eftersom Dartman senast vann över K12 med en frekvenskurva som vart helt död över 3kHz.Harryup skrev:Jag skulle faktiskt påstå att detta problem är betydande.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Javisst är det så.
Och skall man vara noga brukar faktiskt basister bara mera beoende av att
höra batteristen än tvärtom. Trummisar är bättre på att ta rollen som en
oomkullrunkelig metronom.
Men visst är det fördel för båda att höra varandra. Men mest för basisten.
Vh, iö
Harryup skrev:IngOehman skrev:Javisst är det så.
Vh, iö
Pratade nyligen med en trummis som säger precis så. Han kan inte tänka sig att vara tvungen att lyssna på basisten och dela taktpinnen med honom så att säga. Det räcker med att trummisen räknar in och håller takten. Klarar inte basisten det så byter man ut honom var den enkla lösningen.
mvh/Harryup
bassman skrev:Harryup skrev:IngOehman skrev:Javisst är det så.
Vh, iö
Pratade nyligen med en trummis som säger precis så. Han kan inte tänka sig att vara tvungen att lyssna på basisten och dela taktpinnen med honom så att säga. Det räcker med att trummisen räknar in och håller takten. Klarar inte basisten det så byter man ut honom var den enkla lösningen.
mvh/Harryup
Så kan också göra, säger inte att det är rätt men nåt funkar dåligt om man inte spelar ihop och det måste även en trummis göra!
Sedan har en trummis ett ljudnivåmässigt övertag, tills batteristen möter en basist med en 50 kilos rör Ampeg med en låda hög som en garderob fullsmetad i 10" element.
Men det handlar inte om att spela starkast utan tillsammans
Laila skrev:Finns de som säger/tycker att det bör vara basisten som
skall hålla tempot, för att trummisen skall kunna ha en mer
"drivande roll", som dessutom fixar lite mer typ krumelurer
å utsmyckningar . . . verkar finnas minst två skolor . . .
mx skrev:Laila skrev:Finns de som säger/tycker att det bör vara basisten som
Red Hot Chili Peppers har ganska mycket driv i basen. Det finns så klart inget
svartvitt svar på hur musiker interagerar med varandra. Även om vissa
försöker måla upp en sådan bild.
Richard skrev:mx skrev:Laila skrev:Finns de som säger/tycker att det bör vara basisten som
Red Hot Chili Peppers har ganska mycket driv i basen. Det finns så klart inget
svartvitt svar på hur musiker interagerar med varandra. Även om vissa
försöker måla upp en sådan bild.
Nej, det finns inget sådant. Läs mitt inlägg ovan, mx.
Det kan lika gärna vara bassisten som sätter drivet.
mx skrev:bassman skrev:Harryup skrev:IngOehman skrev:Javisst är det så.
Vh, iö
mvh/Harryup
Så kan också göra, säger inte att det är rätt men nåt funkar dåligt om man inte spelar ihop och det måste även en trummis göra!
Sedan har en trummis ett ljudnivåmässigt övertag, tills batteristen möter en basist med en 50 kilos rör Ampeg med en låda hög som en garderob fullsmetad i 10" element.
Men det handlar inte om att spela starkast utan tillsammans
JOHO!
mx skrev:Ofta handlar musik mer om känslor och spelar man tillsammans med musiker
som de "klickar" med, så behöver man inte räkna in, någon dirigent eller
knappt arrangera någonting. Än mindre lyssna vad de andra spelar.
Tror ni mig inte? Då har ni aldrig upplevt det.
Harryup skrev:Samma trummis som jag pratade med är väl förtrogen med hifi. Livekänslan hittar han i ändera äldre Altec A7 eller så är det Linn, Naim eller Meridian som han gillar. Monosubbar är han inte sugen på. Utan han söker en mera markerad takt. Han har haft SD-fötter men föredrar spikar.
Kanske det finns en annan acceptans för spikar eller att möjligen likartad färgning hos musiker för att dom upplever ingen färgning utan mera transientrikt ljud.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Han har haft SD-fötter men föredrar spikar.
Kanske det finns en annan acceptans för spikar eller att möjligen likartad färgning hos musiker för att dom upplever ingen färgning utan mera transientrikt ljud.
nadifierad skrev:bakerman22 skrev:NiklasF skrev:bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.
Det handlar inte om några centimeterNär jag mäter hos mig, så har subbarna stuckit iväg upp mot ett par meter efter digital delning och eq.
Jag läser tråden av nyfikenhet och undran om jag missat något, eftersom jag inte har någon delay i min rigg.IngOehman skrev:Skrivet: mån mar 26, 2012 2:59
--- jag tog mig friheten att klippa i början på citatet som handlar om annat än det jag vill kommentera ---
Exempel på fall där ifas-beteende är ett hyfsat entydigt entydigt önskemål är
när båda ljudkällorna är väldigt nära varandra, säg mindre än 1/8 våglängd ifrån
varandra i alla dimensioner eller i varje fall avlyssnade från alla lyssningsplatser
i rummet. 1/8 våglängd är lite mer än 50 cm vid 80 Hz. Med tanke på att det i
många fall finns fördelar med att använda bassystem vars utbredning i rummet
flera gånger om överskrider detta (för att möjliggöra en god artikulation även
när våglängderna växer mot låga frekvenser) så säger det sig själv att det inte
är säkert att bas och topp befinner sig mindre än 50 cm ifrån varandra.
Och om de nu inte gör det - vad betyder det?
Jo, det betyder att en ifasdelning ger en diskontinuitet i sprigningsegenskaperna,
eftersom en ifasdelning skapar en lob som spelar mot lyssningsplatsen, OCH på
samma gång alltså en svacka i energikurvan om direktludet är rakt.
Men kan alltså argumentera för att det finns fall där det är bättre med en fasskillnad på 90 grader mellan registren, således att summan av dem blir dubbla ljudeffekten mot var och en av dem.
När det är bättre med en fasskillnad och när det inte är det, det beror på väldigt
många kringförutsättningar, och dessa kan jag inte reda ut här och nu, men det
jag vill säga, som är viktigt, är att tumregelsanningar inte är kunskap utan de är
snarare motsatsen - och de gör det bara osannolikare att man skall nå fram till
en optimal lösning.
Ju fler förenklade och färdigförpackade tumregelsvar man samlar på sig och tror
på utan att reflektera över dem - desto längre har man upp till nollnivån, alltså
till den punkt från vilken man kan börja lära sig något på riktigt.
Vh, iö
30Hzbone skrev:Det där med timing och volym i ett delat system kan vara svårt nog att få till.
Vid det lilla försök jag en gång gjorde så upptäckte jag ytterligare ett problem nämligen:
skillnaden i sound/klang mellan topp och botten.
Om man lyssnar på en basist där tonerna från den lägsta strängen växlar mellan högtalarna, under resp över delningsfrekvensen,
så kan det låta som om två olika basister spelar dvs. det blir inte samma klang.
Så min fråga är, hur hanteras den skillnad i färgning som kan förekomma/förekommer mellan olika högtalarelement
och i detta fallet också av olika storlek, t.ex 5,25" resp 12".
MagnusÖstberg skrev:Däremot finns inget som säger att slutet mot slutet, basreflex mot slutet eller att basreflex mot basreflex är dåligt/bra. Det beror helt på, och jag tror säkert paa kan fiska fram sin eminenta tråd med simuleringar på det här.
bomellberg skrev:I mitt försök att med öronen ställa en lämplig delay använde jag elektronisk musik med tydlig, pumpande bas. Jag rattade tills jag tyckte att det var bäst "punch" i basen helt enkelt.
Det jag har funderat på i efterhand är om jag inte har kompenserat för helt fel sak. Det jag upptäckte var att vid vissa delayer så lät det mer svampigt om basen, och tvärtom vid andra delayer, då kändes det som tightare sammanhållet.
Men mitt rum är väldigt dåligt akustikreglerat, med lång efterklang och mycket rumble framför allt i basen. Jag misstänker att jag helt enkelt har försökt dölja mitt dåliga rum genom att sätta en delay på frontarna, så att basarnas långa efterklang maskeras. Min misstanke kommer av den långa delay-tiden jag kände var bäst, vilken inte stämmer alls överens med avstånden till frontar respektive basar.
Jag tror att jag hade fått ett betydligt bättre resultat genom att akustikreglera istället.
Harryup skrev:Bom Ellberg,
om jag inte kan mäta exakt utan kanske med en dB app i en iPhone eller nått så skulle jag testa att vända basen ur fas och mäta för lägsta dB.
Att lyssna sig fram har jag personligen skippat.
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Nu tycker jag att det börjar flumma iväg lite![]()
Förmodligen för att trådtiteln inte täcker dess innehåll.Nattlorden skrev:Varför har denna tråden blivit så lång, den går ju att svara kort och koncist "nej" på? Räcker inte det?
nadifierad skrev:Undrar om man fått samma uppmätta delay, om man mätt utomhus, utan några närliggande väggar? Kan det kanske vara så att rummets reflexioner spökar till mätdata vid långa våglängder?
bomellberg skrev:I mitt försök att med öronen ställa en lämplig delay använde jag elektronisk musik med tydlig, pumpande bas. Jag rattade tills jag tyckte att det var bäst "punch" i basen helt enkelt.
Det jag har funderat på i efterhand är om jag inte har kompenserat för helt fel sak. Det jag upptäckte var att vid vissa delayer så lät det mer svampigt om basen, och tvärtom vid andra delayer, då kändes det som tightare sammanhållet.
Men mitt rum är väldigt dåligt akustikreglerat, med lång efterklang och mycket rumble framför allt i basen. Jag misstänker att jag helt enkelt har försökt dölja mitt dåliga rum genom att sätta en delay på frontarna, så att basarnas långa efterklang maskeras. Min misstanke kommer av den långa delay-tiden jag kände var bäst, vilken inte stämmer alls överens med avstånden till frontar respektive basar.
Jag tror att jag hade fått ett betydligt bättre resultat genom att akustikreglera istället.
IngOehman skrev:
1. En vanlig 4LR-delning vid 80 Hz motsvarar en tidsförskjutning (vid alla
frekvenser under delningen) på dryga två meter. Om alla högtalare står i
samma punkt alltså (vilket sammanfaller med den punkt där de adderar
till störst amplitud).
Harryup skrev:paa skrev:....
Paa, är du inte inblandad i Sonic Design?
Kanske skulle vara med i signaturen isf?
Mvh /Harryup
lennartj skrev:@30Hzbone:
Slutna lådor till subbarna och pluggade basreflexöppningar i topparna och måttlig skillnad i elementstorlek gör att de möts väl.
nadifierad skrev:IngOehman skrev:
till störst amplitud).
Hej IÖ!![]()
Är det något du tar hänsyn till, tex i ditt aktiva filter, CR80 eller vad det nu heter?
Eller anser du att de 2 metrarna saknar betydelse i det större sammanhanget, dvs rummets påverkan osv?
Det kan du ha rätt i, men egentligen är det ganska fantastiskt att man kan överse med hur illa nästan alla konventionella bas/mellanregister-element möter dome-diskanter med avseende på ljudspridning, transientegenskaper mm. orto-akustiska högtalare medräknade.jonasp skrev:lennartj skrev:@30Hzbone:
Min generella rkommendation
Till den som tänker komplettera ett par stativhögtalare som har 5,25-tums bas/mellanregisterelemet med en subwooferlösning rekommenderar jag, liksom många andra, (minst) två subwoofrar.
Störst chans till god integration får man troligen med 8-tumselement i det här exemplet. En sub med 12-tumselement kan sannolikt producera högre maxnivå vid 20 Hz än ett par med 8" för samma pengar, men det är nog bara att acceptera när lösningen inte bara ska vara effektiv att producera bio-muller utan även ska kunna leverera välartikulerad musikåtergivning.
Mina iakttagelser från den egna anläggningen, med något "skruvad" slutsats för att mana till diskussion
För egen del har jag upptäckt en ny klangvärld under 60 Hz sedan mina 7" slipper kämpa ner till 27 Hz utan filtreras med 18 dB/oktav vid 80 Hz då 4 st 10" tar över, kanske borde skriva "tar under"![]()
Slutna lådor till subbarna och pluggade basreflexöppningar i topparna och måttlig skillnad i elementstorlek gör att de möts väl.
Isåfall antar jag att du tycker att diskanten och basen i OA52 möts riktigt dåligt, jag menar det är ju en faktor 7 som skiljer i elementstorlek?
Dessutom skulle man kunna argumentera i ditt fall att den "upplevda elementarean" hos subbasen är mycket, mycket större än 10" med tanke på hur du har placerat subbasarna.
Jag anser att du tillskriver skillnaden i elementstorlek allt för stor betydelse.
lennartj skrev:Det kan du ha rätt i, men egentligen är det ganska fantastiskt att man kan överse med hur illa nästan alla konventionella bas/mellanregister-element möter dome-diskanter med avseende på ljudspridning, transientegenskaper mm. orto-akustiska högtalare medräknade.
Dessutom står jag fast vid att det är mycket svårare att få till god integration mellan toppar med litet snabbt baselement och subwoofrar med mycket större element även om det finns några som lyckats ganska bra.
IngOehman skrev:Okej, då testar vi då!
När jag skriver artikulation så menar jag urskiljbarhet av nyanser,
alla små förändringar i en mera statisk ljudande helhet.
Och det jag funnit påverkar artikulationen är faktorer som distorsion
(skall vara låg) grupplöptid (skal vara låg) och faktiskt oftast mer än
de andra faktorerna - att tillräcklig grad av direkt kontra reflekterat
ljud föreligger.
Med snabbhet menar jag ingenting eftersom jag inte anväder sådana
uttryck - eftersom det inte går att veta vad någon som använder det
menar. En hög frekvens växlar ju snabbt, och en ton kan även starta
och stanna mer eller mindre snabbt. Någon kan även förväxla snabb-
het med upplevd transientdynamik, vilket i sin tur kan bero på väldigt
många olika saker. Snabbhet är ett begrepp som bör undvikas.
Med integration menar jag oftast samarbetet mellan de element som
arbetar tillsammans med varandra i delningsområdena, alltså hur väl
de beter som vore de en enhet.
Det jag har funnit påverkar integrationen hos delningen är en mång-
fald egenskaper, så att gå in på dem alla här, blir för långt, men det
handlar kort om såväl att spridningsegenskaper och i varje fall tre olika
aspekter av fasegenskaper (där flera dessutom kan betraktas ur ett
tids- rums- och frekvens-perspektiv), behöver vara under kontroll.
Men jag kan även använda begreppet integration i samband med hur
högtalare och rum samarbetar.
Jag är till skillnad från Svante långt ifrån övertygad om att dessa tre
(eller rättare sagt två) begrepp används olika av de som använt dem
här i tråden. Det tredje, snabb, använder jag ju inte alls, och avråder
även alla från att använda det. Det adresserar inte en egenskap utan
kan betyda nåstan vad som helst.
Men när det gäller artikulation och integretion är låget ett helt annat.
Snarare tror jag att de flesta som använder dem, för det rätt så lika
(talar nu om artikulation och integration) och skälet till detta skall jag
be att få återkomma till. Men har jag rätt så vet jag vad det beror på.
Vh, iö
jonasp skrev:Jag tycker Ingvars beskrivning var bra, men skulle för artikulation inte vilja begränsa mig till statiska signaler. Specifikt anser jag att snabb avklingning, dvs icke-resonant beteende, är väldigt viktigt för artikulationen, att lägga till Ingvars lista i övrigt.
Svante skrev:Till alla som tror att ni är överens om vad ljudbeskrivande ord betyder: Ni kan inte visa det genom att skriva text. Jag hävdar att även om ni kommer med identiskt samma sekvens av ord för att förklara vad ni menar med de ljudbeskrivande orden så kan ni ändå tänka på helt olika ljud. Och att det är mycket vanligt att det är så.
Richard skrev:Lyssnar vi istället bara... <snip>
MagnusÖstberg skrev:Återgivning är mer än bara högtalarna i sig.
Richard skrev:den tillåter rätt justering på en halv cm när av högtalarna
petersteindl skrev:jonasp skrev:Jag tycker Ingvars beskrivning var bra, men skulle för artikulation inte vilja begränsa mig till statiska signaler. Specifikt anser jag att snabb avklingning, dvs icke-resonant beteende, är väldigt viktigt för artikulationen, att lägga till Ingvars lista i övrigt.
Ett ickeresonant beteende får man exempelvis med låga q-värden t.ex. q=0,1 och då är det inte så snabb avklingning.
Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Återgivning är mer än bara högtalarna i sig.
Jag jobbar hårt på att komma i kontakt med högtalarna i mig.
Svante skrev:Till alla som tror att ni är överens om vad ljudbeskrivande ord betyder: Ni kan inte visa det genom att skriva text. Jag hävdar att även om ni kommer med identiskt samma sekvens av ord för att förklara vad ni menar med de ljudbeskrivande orden så kan ni ändå tänka på helt olika ljud. Och att det är mycket vanligt att det är så.
jonasp skrev:petersteindl skrev:jonasp skrev:Jag tycker Ingvars beskrivning var bra, men skulle för artikulation inte vilja begränsa mig till statiska signaler. Specifikt anser jag att snabb avklingning, dvs icke-resonant beteende, är väldigt viktigt för artikulationen, att lägga till Ingvars lista i övrigt.
Ett ickeresonant beteende får man exempelvis med låga q-värden t.ex. q=0,1 och då är det inte så snabb avklingning.
Att ett överdämpat system har långsammare avklingning är inte relevant för denna diskussion.
jonasp skrev:lennartj skrev:Det kan du ha rätt i, men egentligen är det ganska fantastiskt att man kan överse med hur illa nästan alla konventionella bas/mellanregister-element möter dome-diskanter med avseende på ljudspridning, transientegenskaper mm. orto-akustiska högtalare medräknade.
Dessutom står jag fast vid att det är mycket svårare att få till god integration mellan toppar med litet snabbt baselement och subwoofrar med mycket större element även om det finns några som lyckats ganska bra.
Snabbt baselement?Here we go again! Jag menar att - om du med snabbhet menar artikulation - större element har bättre förutsättningar att spela artikulerad bas än små.
Jag håller däremot oreserverat med om att många högtalare har illa genomtänkta spridningsegenskaper.
IngOehman skrev:nadifierad skrev:IngOehman skrev:
till störst amplitud).
Hej IÖ!![]()
Är det något du tar hänsyn till, tex i ditt aktiva filter, CR80 eller vad det nu heter?
Eller anser du att de 2 metrarna saknar betydelse i det större sammanhanget, dvs rummets påverkan osv?
Man kan inte kompensera det med tid, eftersom det är "olika sorters tid".
Tittar man på HP- och LP-funktionerna så har de samma grupplöptid, men
helt olika faslöptid (fasvridning omräknat från grader till sekunder). Och
HP-funktioner har faktiskt negativ faslöptid, men det betyder ju inte att
högtalaren spelar ljud innan singalen har anländt deras terminal. Man gör
sig själv en otjänst om man tror att tid är tid.
Förskjuter man de fysiska objekten eller tillför elektronisk förskjutning
så fungerar inte längre summeringen. Förvisso finns det möjligheter att
göra digitala filter som arbetar med linjärfas (påverkar tonkurvan utan
att fasförskjuta någon frekvens), men sådana lösningar ger transient-
svar som ofta ställer till med större problem än de förhållandevis harm-
lösa allpassfunktioner som vanliga, vettigt dimensionerade analoga
filter ger.
Så frågan är egentligen snarast vad "vettigt dimensionerade" betyder.
Jag har inget tumregelsvar på den frågan, men en av många kompo-
nenter är att vi definitivt kan höra grupplöptidsfel som är större än
1/f i en stor del av frekvensregistret (upp till ett par kHz eller så).
Det betyder dock inte att vi INTE kan höra fel som är mindre än så. I
själva verket kan vi definitivt göra det, mera så i vissa delar av regis-
tret än i andra. Även flera andra egenskaper kommer in och påverkar
hörbarheten.
Vh, iö
jonasp skrev:Jag tycker Ingvars beskrivning var bra, men skulle för artikulation inte vilja begränsa mig till statiska signaler. Specifikt anser jag att snabb avklingning, dvs icke-resonant beteende, är väldigt viktigt för artikulationen, att lägga till Ingvars lista i övrigt.
petersteindl skrev:jonasp skrev:petersteindl skrev:jonasp skrev:Jag tycker Ingvars beskrivning var bra, men skulle för artikulation inte vilja begränsa mig till statiska signaler. Specifikt anser jag att snabb avklingning, dvs icke-resonant beteende, är väldigt viktigt för artikulationen, att lägga till Ingvars lista i övrigt.
Att ett överdämpat system har långsammare avklingning är inte relevant för denna diskussion.
Jag tycker det är synnerligen relevant för just denna diskussion. Varför anser du att det inte skulle vara relevant?
Lennart vad tusan menar du med "snabbare basen" i stativaren..lennartj skrev:jonasp skrev:lennartj skrev:Det kan du ha rätt i, men egentligen är det ganska fantastiskt att man kan överse med hur illa nästan alla konventionella bas/mellanregister-element möter dome-diskanter med avseende på ljudspridning, transientegenskaper mm. orto-akustiska högtalare medräknade.
Snabbt baselement?Here we go again! Jag menar att - om du med snabbhet menar artikulation - större element har bättre förutsättningar att spela artikulerad bas än små.
Jag håller däremot oreserverat med om att många högtalare har illa genomtänkta spridningsegenskaper.
Ok, here we go again,
ett tänkt exempel,
Kalle Kula har ett par små stativhögtalare i vardagsrummet och får på nåder köpa en sub med 12" element i nästan 50 l låda på stormarknaden, men måste placera den i rummets minst synliga hörn.
Under sådana omständiheter brukar t.ex. elbas återges så att anslaget kommer via den "snabba basen" i stativhögtalaren och utklingningen kommer som en avsevärt försenad "rapning" från subben borta i hörnet enligt mina erfarenheter.
Min förhoppning med två mindre 8" subbar är att de placeras mycket närmare stativhögtalarna.
De av oss som har flexibla delningsfilter/DSP, ordentlig mätutrustning, förmåga att tolka resultaten och frihet att placera vad vi vill som vi vill i lyssningsrummet kan naturligtvis med större eller mindre arbetsinsats få nästan vilka kombinationer som helst att fungera ihop tämligen väl.
IngOehman skrev:jonasp skrev:Jag tycker Ingvars beskrivning var bra, men skulle för artikulation inte vilja begränsa mig till statiska signaler. Specifikt anser jag att snabb avklingning, dvs icke-resonant beteende, är väldigt viktigt för artikulationen, att lägga till Ingvars lista i övrigt.
Jag begränsade mig inte alls till statiska signaler. Tvärtom. Jag talade
inte om att artikulera de statiska signalerna alls, de är ju per definition
inte är artikulerade.
Min avsikt var tvärtom att peka på motsatsen, alltså att artikulation helt
handlar om de dynamiska förloppen, föränderligheterna.
I en välartikulerande anläggning så fösvinner (drunknar) INTE artikula-
tionerna i de statiska komponenterna av musiken.
Så jag tror vi är helt överens, jag bara formulerade mig lite otydligt om
du uppfattade det jag skrev som att jag talade om att artikulera något
som är statiskt.
Det var precis tvärtom jag menade. Men - de statiska komponenterna
är alltid de dynamiska detaljernas, i synnerhet de pyttesmå nyanser-
nas, potentiella nemesis.
Vh, iö
lennartj skrev:Ok, here we go again,
ett tänkt exempel,
Kalle Kula har ett par små stativhögtalare i vardagsrummet och får på nåder köpa en sub med 12" element i nästan 50 l låda på stormarknaden, men måste placera den i rummets minst synliga hörn.
Under sådana omständiheter brukar t.ex. elbas återges så att anslaget kommer via den "snabba basen" i stativhögtalaren och utklingningen kommer som en avsevärt försenad "rapning" från subben borta i hörnet enligt mina erfarenheter.
Min förhoppning med två mindre 8" subbar är att de placeras mycket närmare stativhögtalarna.
De av oss som har flexibla delningsfilter/DSP, ordentlig mätutrustning, förmåga att tolka resultaten och frihet att placera vad vi vill som vi vill i lyssningsrummet kan naturligtvis med större eller mindre arbetsinsats få nästan vilka kombinationer som helst att fungera ihop tämligen väl.
jonasp skrev:Svante skrev:Till alla som tror att ni är överens om vad ljudbeskrivande ord betyder: Ni kan inte visa det genom att skriva text. Jag hävdar att även om ni kommer med identiskt samma sekvens av ord för att förklara vad ni menar med de ljudbeskrivande orden så kan ni ändå tänka på helt olika ljud. Och att det är mycket vanligt att det är så.
Det här håller jag däremot med om.
Fast å andra sidan är det viktigt att ha en grundläggande begreppsapparat som man kan enas om. I slutändan måste ju ett upplevt problem ändå kvantifieras för att kunna åtgärdas.
DQ-20 skrev:Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Återgivning är mer än bara högtalarna i sig.
Kom ihåg att det är din inre högtalare som är den absoluta referensen.
/DQ-20
Svante skrev:jonasp skrev:Svante skrev:Till alla som tror att ni är överens om vad ljudbeskrivande ord betyder: Ni kan inte visa det genom att skriva text. Jag hävdar att även om ni kommer med identiskt samma sekvens av ord för att förklara vad ni menar med de ljudbeskrivande orden så kan ni ändå tänka på helt olika ljud. Och att det är mycket vanligt att det är så.
Det här håller jag däremot med om.
Fast å andra sidan är det viktigt att ha en grundläggande begreppsapparat som man kan enas om. I slutändan måste ju ett upplevt problem ändå kvantifieras för att kunna åtgärdas.
Ja, visst vore det bra? Men vi är långt ifrån där nu. Det är viktigt att ha en gemensam terminologi även om perceptionen, men vi har den inte ännu. Första steget att få en sådan är att inse problemet.
Svante skrev:Ja, visst vore det bra? Men vi är långt ifrån där nu. Det är viktigt att ha en gemensam terminologi även om perceptionen, men vi har den inte ännu. Första steget att få en sådan är att inse problemet.
IngOehman skrev:Istället för att påstå saker tycker jag att det är bättre att undersöka dem om man undrar över hur det är på riktigt. Det försökte jag göra nyss, med avseende på några specifika ord som har med ljudåtergivning att göra. Jag försökte undersöka hur överens eller oöverens vi egentligen var (så bra man nu kan göra det såhär på en tråd på faktiskt.se).
Kimpost skrev:Jag tror att Svante såg ett antal inlägg från motsatta sidor som använde liknande ord i sin argumentation, och därför ville påminna alla om att det trots samma terminologi, inte innebar samförstånd. Och så är det ju, törs jag påstå.
Men det hindrar ju inte att man kan försöka. Om inte annat så för att försöka få människor att bli klarare.
jonasp skrev:Svante skrev:Ja, visst vore det bra? Men vi är långt ifrån där nu. Det är viktigt att ha en gemensam terminologi även om perceptionen, men vi har den inte ännu. Första steget att få en sådan är att inse problemet.
Vad är det som "vore bra", att ha en grundläggande begreppsapparat eller är kvantifiera problem? Nästa fråga är vem "vi" är. Det kanske är så att jag kommer att göra mig förstådd betydligt snabbare om jag beskriver ett problem jag hör hos en högtalare för Naqref, IÖ eller dig, än om jag beskriver samma problem för någon aldrig försökt konstruera högtalare, eller någon som är nybörjare på hifi?
Det är inte begreppsapparatens fel. Om du egentligen försöker skriva att det inte finns någon entydig begreppsapparat som alla använder sig av så håller jag naturligtivs med, men det blir å andra sidan lite av en plattityd.
Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Återgivning är mer än bara högtalarna i sig.
Svante skrev:Det vore bra om vi hade ett gemensamt språk.
Och som du säger fungerar språket bättre med folk som ägnar sig åt samma saker.
Det jag försöker skriva är väl att de termer som finns för att beskriva ljud uppfattas väldigt olika av olika människor och, och detta är huvudpunkten, människor är märkligt omedvetna om att det är så.
Det är framförallt det senare som leder till sådan förvirring.
jonasp skrev:Svante skrev:Det vore bra om vi hade ett gemensamt språk.
Och som du säger fungerar språket bättre med folk som ägnar sig åt samma saker.
Det jag försöker skriva är väl att de termer som finns för att beskriva ljud uppfattas väldigt olika av olika människor och, och detta är huvudpunkten, människor är märkligt omedvetna om att det är så.
Det är framförallt det senare som leder till sådan förvirring.
Ok, då är jag med på noterna.
IngOehman skrev:Svante får dock gärna berätta vilka undersökningar han gjort.
Det skulle kännas mycket värdefullare än nedvärderande fraser som:
"...Undersökt på riktigt, alltså. Och då inte i någon låtsasstudie här på
Faktiskt, som är allvarligt begränsad iom att du inte spelar ljudexempel för
oss."
Flint skrev:Det är egentligen bara siffertalen som går fria från tolkning. Alla andra ord innebär tolkning. Två äpplen är två äpplen i antal men när de tolkas av en äppellergiker är dom åt helvete för många.
petersteindl skrev:Flint skrev:Det är egentligen bara siffertalen som går fria från tolkning. Alla andra ord innebär tolkning. Två äpplen är två äpplen i antal men när de tolkas av en äppellergiker är dom åt helvete för många.
Japp, matematik är fundamentalt. Även logiken är fundamental.
Perception är något annat. Det finns underliggande värderingar som kan ge diametralt motsatt perception trots att samma ord används av fler subjekt för att beskriva respektive perception av samma händelse.
MvH
Peter
IngOehman skrev:Fast igen - nu verkar det ju som om vi är skapligt överens om begreppen
snabbhet, artikulation och integration. Närmare bestämt att snabbhet bör
undvikas eftersom det saknar entydig betydelse, och ingen har så vitt jag
har sett anmält avvikande uppfattningar om vad artikulation och integration
är och betyder.
Och denna diskussion har inte handlat om några andra ord, även om Svante
nu ser ut att vilja vrida det till att den gjort det.
nadifierad skrev:IngOehman skrev:nadifierad skrev:IngOehman skrev:
till störst amplitud).
Hej IÖ!![]()
filter ger.
hörbarheten.
Vh, iö
Tack för ditt svar.
Gäller samma sak för avståndsinställningar i hemmabioförstärkare? För när man programmerar in avståndet från de ingående högtalarna till lyssnings/tittningsplats, så är väl det också en elektronisk delay, som används?
När jag använder mitt mätprogramm (xtz RA) så visar det ett avstånd till micen, baserat på tiden det tar för micen att få tillbaka signalen som programmet sänder ut. Så om mina moduler får ett avståndsvärde som är längre än topparna, så utgår jag i min enfald från att modulernas ljud är försenade i jämförelse![]()
?
Och då tycker jag att det är rimligt att försena ljudet även till topparna, så att allt ljud når mig samtidigt. Sedan får jag trixa med filterbranthet, och fas i mitt aktiva filter för att få det att summera något så när...
Jag förstår fortfarande inte, trots ditt tidigare svar, hur detta kan vara fel!? Skulle det gå att förklara på ett mer lättbegripligt sätt?
Edit: Eller om någon annan vill försöka förklara vad det är jag missar
jonasp skrev:Precis IÖ, i det binära talsystemet har man ju 10 värden att välja på för varje position t ex.
jonasp skrev:IngOehman skrev:Fast igen - nu verkar det ju som om vi är skapligt överens om begreppen
snabbhet, artikulation och integration. Närmare bestämt att snabbhet bör
undvikas eftersom det saknar entydig betydelse, och ingen har så vitt jag
har sett anmält avvikande uppfattningar om vad artikulation och integration
är och betyder.
Och denna diskussion har inte handlat om några andra ord, även om Svante
nu ser ut att vilja vrida det till att den gjort det.
Jag håller inte med om att diskussionen har eller kan begränsas till dessa få ord som vi är överens om. Du har ju själv givit ett utmärkt exempel på motsatsen, där någon tolkade ljudbild som klang!
lennartj skrev:Vad kul, det ser ut som lilla jag lyckades få tråden att växa med tre sidor till genom att använda adjektivet "snabb" som vissa verkar vilja bannlysa i sammanhanget.![]()
Jag tycker dock att det var värdefullt att uppmärksamma de tendenser som finns, att här på faktiskt lägga en annan betydelse i vanligt förekommande ord än den gängse i omvärlden.
lennartj skrev:faktiskt är faktiskt ett diskussionsforum och inte en publicering av vetenskapliga avhandlingar där varje formulering måste vägas på korrekt kalibrerad guldvåg för att överleva opponenternas skärseld...
...fast ibland undrar jag.![]()
Ibland lånar jag uttryck från "mannen på gatan" mot bättre vetande för att testa om ett faktiskt-konsensus för omtolkning har uppkommit och hur stabil den i så fall är.
Vid andra tillfällen har jag helt enkelt läst på för lite innan jag kommenterar eller frågar.
jonasp nämner sin uppfattning om "snabb bas".
Den delar inte jag. Hans begrepp kallar jag "snabbt basspel".
För mig handlar begreppet snarare om tonansats och utklingning och handlar inte endast om återgivning, en basist som vill spela mjuka basgångar kan mika upp sin kontrabas så att han är mycket nära rundgång t.ex.
För att ful-/fel-tolka dig, det kan visst finnas värde(ring) i "snabb bas", den kan vara lite eller mycket snabbare än långsam bas.
IngOehman har rätt i att "snabb bas" kan ha ytterligare betydelser, men jag tycker inte att det är skäl nog för att bannlysa alla ord och uttryck som inte är helt entydiga. Då tror jag att språket bli nyansfattigt och enformigt.
Om det börjar bli dags att "knyta ihop säcken" vill jag först ta upp den svenska "konsensus-sjukan" där många har svårt att avsluta en diskussion utan att pressa fram något slags kompromissuppfattning om sakernas tillstånd som alla förväntas ställa sig bakom.
I sydeuropa är det enligt min uppfattning vanligare att man kan bryta upp från en intressant och för alla parter upplysande diskussion med att konstatera att "vi är överens om att vi inte är överens" om sakfrågan, men behöver inte vara fiender för det.
Flint skrev:"Snabb bas" förstås av vanliga normala människor. Det är bara de självutnämnda och besserwissande hifi-profeterna som inte fattar beskrivningen. Det säger min samlade hifi-erfarenhet genom åren.
lennartj skrev:I sydeuropa är det enligt min uppfattning vanligare att man kan bryta upp från en intressant och för alla parter upplysande diskussion med att konstatera att "vi är överens om att vi inte är överens" om sakfrågan, men behöver inte vara fiender för det.
Svante skrev:Flint skrev:"Snabb bas" förstås av vanliga normala människor. Det är bara de självutnämnda och besserwissande hifi-profeterna som inte fattar beskrivningen. Det säger min samlade hifi-erfarenhet genom åren.
Haha, det tror du bara!
Svante skrev:Flint skrev:"Snabb bas" förstås av vanliga normala människor. Det är bara de självutnämnda och besserwissande hifi-profeterna som inte fattar beskrivningen. Det säger min samlade hifi-erfarenhet genom åren.
Haha, det tror du bara!
Flint skrev:Den minst snabba bas jag tycker man kan höra kommer från alla dessa 87(?)-ordningens baslådor som tynger ner många bilar och som hörs som ett odefinierat muller med varierande dist från och med 2km:ers avstånd medan bilen sakta stånkar sig fram mot och förbi en. Där kan man snacka om antisnabb bas.
Flint skrev:IngOehman skrev:Va' tusan - är vi överens?!![]()
Nej, det kan jag aldrig tänka mig. Skulle du och jag vara överens om något annat att vi aldrig är överens om något? För det var väl mig du svarade utan att du skrev adressen, va?
Flint skrev:Den minst snabba bas jag tycker man kan höra kommer från alla dessa 87(?)-ordningens baslådor som tynger ner många bilar och som hörs som ett odefinierat muller med varierande dist från och med 2km:ers avstånd medan bilen sakta stånkar sig fram mot och förbi en. Där kan man snacka om antisnabb bas.
Harryup skrev:Svante skrev:Flint skrev:"Snabb bas" förstås av vanliga normala människor. Det är bara de självutnämnda och besserwissande hifi-profeterna som inte fattar beskrivningen. Det säger min samlade hifi-erfarenhet genom åren.
Haha, det tror du bara!
Jag skulle faktiskt till fullo hålla med Flint om att folk förstår vad det är. I synnerhet de som inte är hifiintresserade. Men i realiteten är det väl tvärt om, det som låter snabbt är normalt och den andra återgivningen är seg.
Seg misstolkas inte heller normalt.
MagnusÖstberg skrev:Finns inte en chans i helvetet att vanligt folk eller hifiintresserade "vet vad som menas med snabb bas", det visar sig precis heeeela tiden att dom inte har en aaaaniiiiiing om vad de säger.
Nä, skulle inte kalla det ett gemensamt begrepp som alla förstår, snarare ett begrepp bland de som tror att de förstår, men med tillägget att de inte förstår ens på samma vis
MagnusÖstberg skrev:Finns inte en chans i helvetet att vanligt folk eller hifiintresserade "vet vad som menas med snabb bas", det visar sig precis heeeela tiden att dom inte har en aaaaniiiiiing om vad de säger.
Du har stavat fel antar jag?Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Finns inte en chans i helvetet att vanligt folk eller hifiintresserade "vet vad som menas med snabb bas", det visar sig precis heeeela tiden att dom inte har en aaaaniiiiiing om vad de säger.
Joho-o-då. Mycket mer än dom förstår begreppet tramsparens i alla fall.
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Finns inte en chans i helvetet att vanligt folk eller hifiintresserade "vet vad som menas med snabb bas", det visar sig precis heeeela tiden att dom inte har en aaaaniiiiiing om vad de säger.
Joho-o-då. Mycket mer än dom förstår begreppet tramsparens i alla fall.
Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Finns inte en chans i helvetet att vanligt folk eller hifiintresserade "vet vad som menas med snabb bas", det visar sig precis heeeela tiden att dom inte har en aaaaniiiiiing om vad de säger.
Nä, skulle inte kalla det ett gemensamt begrepp som alla förstår, snarare ett begrepp bland de som tror att de förstår, men med tillägget att de inte förstår ens på samma vis
Jo, minst en chans i helvetet finns det.
Men kommentaren gäller ju bara anläggningar aldrig akustiska musikintrument. Jag har varit på konsert i Globen en massa gånger då musikintresserade kamrater med knappt någon anläggning alls själv har kommenterat att den och den konserten de varit på har basen låtit seg och bumlig men nu låter den snabb och tydlig. Var också en mycket vanlig kommentar av våra kunder i butiken. De som inte kunde hifi-ordboken. Vi hade ju ett antal kunder som var musikintresserade och kom in en gång köpte den anläggning dom gillade och sen inte kom mer på besök. Sen fanns det ju många besökare som var hifi-intresserade och som kom ner och klämde på apparater och dreglade lite och de kanske använde ordet snabb mer sällan.
Däremot så pratade de om att du upplever basen som snabbare eller långsammare. Inte exakt samma sak men ordet används långt mycket mer än vad vissa hoppas på att det användes. Om det inte var särskilt välanvänt skulle vi nog inte ha denna diskussion. Att det kan ha många betydelser innebär inte att det blir utrotat bara för att man här vill att det skall vara så, och det finns ingen motorganisation som vill att folk skall prata om snabb bas. Dom väljer det själva.
mvh/Harryup
Att något används ofta betyder inte att den ene vet vad den andre menar, eller att någon av dem egentligen vet vad de pratar om.Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Finns inte en chans i helvetet att vanligt folk eller hifiintresserade "vet vad som menas med snabb bas", det visar sig precis heeeela tiden att dom inte har en aaaaniiiiiing om vad de säger.
Men kommentaren gäller ju bara anläggningar aldrig akustiska musikintrument. Jag har varit på konsert i Globen en massa gånger då musikintresserade kamrater med knappt någon anläggning alls själv har kommenterat att den och den konserten de varit på har basen låtit seg och bumlig men nu låter den snabb och tydlig. Var också en mycket vanlig kommentar av våra kunder i butiken. De som inte kunde hifi-ordboken. Vi hade ju ett antal kunder som var musikintresserade och kom in en gång köpte den anläggning dom gillade och sen inte kom mer på besök. Sen fanns det ju många besökare som var hifi-intresserade och som kom ner och klämde på apparater och dreglade lite och de kanske använde ordet snabb mer sällan.
Däremot så pratade de om att du upplever basen som snabbare eller långsammare. Inte exakt samma sak men ordet används långt mycket mer än vad vissa hoppas på att det användes. Om det inte var särskilt välanvänt skulle vi nog inte ha denna diskussion. Att det kan ha många betydelser innebär inte att det blir utrotat bara för att man här vill att det skall vara så, och det finns ingen motorganisation som vill att folk skall prata om snabb bas. Dom väljer det själva.
mvh/Harryup
jonasp skrev:Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Finns inte en chans i helvetet att vanligt folk eller hifiintresserade "vet vad som menas med snabb bas", det visar sig precis heeeela tiden att dom inte har en aaaaniiiiiing om vad de säger.
mvh/Harryup
Men seriöst, upplever du att det finns en organisation som klagar på begreppet snabb bas? Är inte det lite löjligt?
Det enda jag hävdar är att 1) begreppet är en smula fysikaliskt tokigt och 2) när folk använder sig av det betyder det lite vad som helst.
Sistnämnda uppfattning är naturligtvis något jag märkt i praktiska samtal med... ja, allt från totalt icke-hifi-intresserade till rätt så intresserade personer.
Och pratar jag med någon som är helt ointresserad av hifi så är alltså betydelsen av snabb bas att någon kan spela bas fort.
Men detta är bara mina högst privata erfarenheter.
Harryup skrev:Att det kan ha många betydelser innebär inte att det blir utrotat bara för att man här vill att det skall vara så,
IngOehman skrev:
Ingen har påstått att få använder uttrycket, eller att de inte förstår vad de
menar. De använder det - och de tycker att de förstår vad de menar!
- - -
Men - problemet är att det inte betyder att man vet hur det låtit när någon
anmält att basen varit snabb. Det kan vara en mängd olika förvrängningar
som beskrivs som "snabb bas", trots att de inte låter alls likadant.
Gick det fram nu?
Vh, iö
Flint skrev:"Snabb bas" är ett effektivt sätt att beskriva subjektivt upplevda basegenskaper för den som inte är högskoleutbildad i akustik.
Svante skrev:Jag hoppas att den här diskussionen åtminstone kan så ett frö att det inte är självklart att två personer som använder samma ord för en ljudupplevelse upplever samma sak.
Och att det är vanligare än vad många tror.
Och att det inte spelar någon roll om det finns bra fysikaliska förankringar om inte den man diskuterar med har kalibrerat sina upplevelser emot dem.
Flint skrev:Svante skrev:Jag hoppas att den här diskussionen åtminstone kan så ett frö att det inte är självklart att två personer som använder samma ord för en ljudupplevelse upplever samma sak.
Och att det är vanligare än vad många tror.
Och att det inte spelar någon roll om det finns bra fysikaliska förankringar om inte den man diskuterar med har kalibrerat sina upplevelser emot dem.
Visst är det så men vad är alternativet? Att den som inte har högskoleutbildning i akustik håller käften vad gäller alla former av diskussioner runt ljud och lyssning. Hur löser man då snacket i t.ex. en butik där oftast varken köpare eller säljare har denna erforderliga utbildning. Ska dom köra informationsutbytet via intiution? Kravet på språkbruk bör väl lämpligen ställas beroende på situation.
Flint skrev:Det är ett bra förslag till den som vet ungefär vad han är ute efter.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Det är ett bra förslag till den som vet ungefär vad han är ute efter.
Om du inte vet vad du är ute efter, hur hjälper det då att du pratar med handlaren med ord han troligen misstolkar och får svar du troligen misstolkar?
Flint skrev:Jo, enligt min erfarenhet förstår minst 90% av vanliga dödliga musikköpare vad ordet "snabb bas" innebär. Du antar dock att så inte är fallet. Det får stå för dig.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Det är ett bra förslag till den som vet ungefär vad han är ute efter.
Om du inte vet vad du är ute efter, hur hjälper det då att du pratar med handlaren med ord han troligen misstolkar och får svar du troligen misstolkar?
Ordet "du" ska bytas mot ordet "kunden" i din text.
Jo, enligt min erfarenhet förstår minst 90% av vanliga dödliga musikköpare vad ordet "snabb bas" innebär. Du antar dock att så inte är fallet. Det får stå för dig.
Flint skrev:Visst är det så men vad är alternativet? Att den som inte har högskoleutbildning i akustik håller käften vad gäller alla former av diskussioner runt ljud och lyssning. Hur löser man då snacket i t.ex. en butik där oftast varken köpare eller säljare har denna erforderliga utbildning. Ska dom köra informationsutbytet via intiution? Kravet på språkbruk bör väl lämpligen ställas beroende på situation.
Svante skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Det är ett bra förslag till den som vet ungefär vad han är ute efter.
Ordet "du" ska bytas mot ordet "kunden" i din text.
Jo, enligt min erfarenhet förstår minst 90% av vanliga dödliga musikköpare vad ordet "snabb bas" innebär. Du antar dock att så inte är fallet. Det får stå för dig.
Reality check: Hur stor andel förstår vad "brus" är?
(Jag frågar eftersom jag många gånger har pratat med icke-tekniker om brus och där det efter en stund har framgått att de inte all menar brus utan kanske dist eller tom brum. Och det är påfallande hur svårt det då är att förklara vad brus är, utan att spela ett exempel. Jag frågar också för att det är ytterst lätt att tro att en person som själv tar upp ordet "brus" faktiskt vet vad "brus" är. "Brus" är ju ändå rätt väldefinierat bland tekniker, det borde rimligen vara sämre överensstämmelse med "snabb bas". Tror jag.)
Harryup skrev:Vet att läkarfundet är inne på samma sak.
Patienter som inte är adekvat sjukvårdsutbildade skall inte uttala sig om att något är fel eller att det inte känns bra med dom om dom inte kan ställa rätt diagnos själva. Läkaren ställer diagnosen utan tidsödande tjafs med patienten som bara använder fel ord.
Läkaren kan då välja att behandla det som han anser han kommer ha störst framgång att lyckas med.
mvh/Harryup
Svante skrev:Lösningen är inte att hålla tyst utan att kalibrera diskussionen.
Harryup skrev:Kommer bli ganska tufft att försöka lära folk att inte beskriva vad dom upplever.
Menar bara finns viljan att förstå så fortsätter man att prata och då kommer det reda ut sig till en nivå där man kan börja ringa in problemet.
Harryup skrev:Menar bara problemet "snabb bas" kan ju ställas i relation till vad andra yrkeskårer har att kämpa med dagligen.
mvh/Harryup
Almen skrev:Harryup skrev:Menar bara problemet "snabb bas" kan ju ställas i relation till vad andra yrkeskårer har att kämpa med dagligen.
mvh/Harryup
Aha. Varför skriver du alls här, då? Ut och rädda världen!
Harryup skrev:Att lära folk att säga något annat än en spontan beskrivning irl kommer inte jag försöka i vart fall.
Harryup skrev:Menar bara att läkare får dagligen rädda liv när patienter berättar om konstiga eller felaktiga symtom. Trots det skall läkaren kunna förstå att patienten beskriver kanske fel saker men skall ändå göra korrekta beslut.
Här kan man inte alls förstå i ett samtal mellan friska (nåja) människor ett ord med flera betydelser och egentligen kanske alla felaktiga i sammanhanget, men beskrivningen går att förstå. Menar bara finns viljan att förstå så fortsätter man att prata och då kommer det reda ut sig till en nivå där man kan börja ringa in problemet. Det är ingen som har lärt folk fel så att dom säger snabb bas, det kommer av att det känslomässigt upplevs så.
Kommer bli ganska tufft att försöka lära folk att inte beskriva vad dom upplever. Däremot kan det ju vara aningen sämre om man är tekniskt utbildad och hävdar att basen är snabbare och inte bara att den upplevs så.
mvh/Harryup
Almen skrev:Harryup skrev:Att lära folk att säga något annat än en spontan beskrivning irl kommer inte jag försöka i vart fall.
Jag tycker inte ordet "lära" är rätt att använda här; det kanske är det som bromsar dig? "uppmana"? "motivera"?
Det kommer i alla fall jag att fortsätta göra. Jag tycker det är väldigt intressant att bena ut varifrån upplevelser kommer, och att gå bortom den första, kanske mest tilltalande förklaringen.
Harryup skrev:
I så fall måste du ju börja med att säga till okända människor att "snabb bas" inte finns innan dom öppnar munnen och säger något till dig. Spontan beskrivning IRL är vad som kommer ur folk direkt och skall du ändra på det så måste dom ju veta att i ditt sällskap får dom inte säga snabb bas.
Jag misstänker att du menar att du tänker fortsätta prata folk till "rätta" men det är ju inte samma sak, men däremot det man förstås får göra om personen är mottaglig.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Att lära folk att säga något annat än en spontan beskrivning irl kommer inte jag försöka i vart fall.
Jag tycker inte ordet "lära" är rätt att använda här; det kanske är det som bromsar dig? "uppmana"? "motivera"?
Det kommer i alla fall jag att fortsätta göra. Jag tycker det är väldigt intressant att bena ut varifrån upplevelser kommer, och att gå bortom den första, kanske mest tilltalande förklaringen.
I så fall måste du ju börja med att säga till okända människor att "snabb bas" inte finns innan dom öppnar munnen och säger något till dig.
Spontan beskrivning IRL är vad som kommer ur folk direkt och skall du ändra på det så måste dom ju veta att i ditt sällskap får dom inte säga snabb bas.
Almen skrev:Harryup skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Att lära folk att säga något annat än en spontan beskrivning irl kommer inte jag försöka i vart fall.
I så fall måste du ju börja med att säga till okända människor att "snabb bas" inte finns innan dom öppnar munnen och säger något till dig.
Varför måste jag det?Spontan beskrivning IRL är vad som kommer ur folk direkt och skall du ändra på det så måste dom ju veta att i ditt sällskap får dom inte säga snabb bas.
Med tanke på att du inte känner mig känns det märkligt att du vill bestämma hur jag skall bete mig i sociala sammanhang. Du fortsätter med din nyanslösa svart/vitt-diskussion - var har jag sagt något om vad människor får eller inte får säga?
Om igen: det känns som att du hittar på konstiga synpunkter och argument som ingen har givit uttryck för, för att sedan ironisera över dessa. Det för väl knappast diskussionen framåt?
Almen skrev:Harryup skrev:Att lära folk att säga något annat än en spontan beskrivning irl kommer inte jag försöka i vart fall.
Jag tycker inte ordet "lära" är rätt att använda här ...
Harryup skrev:Men vill du lära folk att inte säga snabb bas spontant...
Almen skrev:... var har jag sagt något om vad människor får eller inte får säga?harryup skrev:... i ditt sällskap får dom inte säga snabb bas.
harryup skrev:... så måste du ju tala om först att man inte ... får säga så.
Harryup skrev:Menar bara att läkare får dagligen rädda liv när patienter berättar om konstiga eller felaktiga symtom. Trots det skall läkaren kunna förstå att patienten beskriver kanske fel saker men skall ändå göra korrekta beslut.
Harryup skrev:Här kan man inte alls förstå i ett samtal mellan friska (nåja) människor ett ord med flera betydelser och egentligen kanske alla felaktiga i sammanhanget, men beskrivningen går att förstå.
Harryup skrev:Det är ingen som har lärt folk fel så att dom säger snabb bas, det kommer av att det känslomässigt upplevs så.
Harryup skrev:Kommer bli ganska tufft att försöka lära folk att inte beskriva vad dom upplever.
Harryup skrev:Däremot kan det ju vara aningen sämre om man är tekniskt utbildad och hävdar att basen är snabbare och inte bara att den upplevs så.
mvh/Harryup
nadifierad skrev:nadifierad skrev:IngOehman skrev:nadifierad skrev:IngOehman skrev:
till störst amplitud).
Hej IÖ!![]()
filter ger.
hörbarheten.
Vh, iö
Tack för ditt svar.
Gäller samma sak för avståndsinställningar i hemmabioförstärkare? För när man programmerar in avståndet från de ingående högtalarna till lyssnings/tittningsplats, så är väl det också en elektronisk delay, som används?
När jag använder mitt mätprogramm (xtz RA) så visar det ett avstånd till micen, baserat på tiden det tar för micen att få tillbaka signalen som programmet sänder ut. Så om mina moduler får ett avståndsvärde som är längre än topparna, så utgår jag i min enfald från att modulernas ljud är försenade i jämförelse![]()
?
Och då tycker jag att det är rimligt att försena ljudet även till topparna, så att allt ljud når mig samtidigt. Sedan får jag trixa med filterbranthet, och fas i mitt aktiva filter för att få det att summera något så när...
Jag förstår fortfarande inte, trots ditt tidigare svar, hur detta kan vara fel!? Skulle det gå att förklara på ett mer lättbegripligt sätt?
Harryup skrev:För sent, tråden handlar om originalämnet nu. Igen.
mvh/Harryup
nadifierad skrev:nadifierad skrev:nadifierad skrev:IngOehman skrev:nadifierad skrev:IngOehman skrev:
till störst amplitud).
Hej IÖ!![]()
filter ger.
hörbarheten.
Vh, iö
Tack för ditt svar.
?
Vad bra att vi är tèbaks.![]()
Då frågar jag igen.
Tredje gången gillt
Gäller samma sak för avståndsinställningar i hemmabioförstärkare?
nadifierad skrev:Då kan man ju rimligen inte använda sig av avståndsinnställningarna i en hemmabioförstärkare heller? Eller?![]()
För där används ju delay för att matcha alla ingående högtalare vad avser avstånd till lyssningsplats, inklusive Sub och front!?
I don`t begrip it-
nadifierad skrev:Då kan man ju rimligen inte använda sig av avståndsinnställningarna i en hemmabioförstärkare heller? Eller?![]()
För där används ju delay för att matcha alla ingående högtalare vad avser avstånd till lyssningsplats, inklusive Sub och front!?
I don`t begrip it-
Harryup skrev:Tror knappast att det finns någon hembioreceiver som bara mäter i en punkt, det måste väl vara många år sedan.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Tror knappast att det finns någon hembioreceiver som bara mäter i en punkt, det måste väl vara många år sedan.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Nej, det vanligaste är fortfarande att man bara mäter i en punkt.Harryup skrev:Tror knappast att det finns någon hembioreceiver som bara mäter i en punkt, det måste väl vara många år sedan.
mvh/Harryup
Menar du att du tror att apparaten kan tajmdelejja så att flera
positioner nås av samtidigt ljud? Oavsett om man mäter från
flera olika positioner så kan man bara fördröja varje kanal med
ett värde.
Så det blir bara max en position som får alla ljud samtidigt, om
man har otur. Har man tur blir det noll.
Jag tror kanske du blandar ihop med rumskorrektion där man kan
superpositionera korrektionerna på varandra? Eller rättare sagt
blanda ihop dem, och helst på ett intelligent sätt där man tar
hänsyn till likheter och olikheter inför vägningen.
Vh, iö
Nasjo skrev:Harryup skrev:Tror knappast att det finns någon hembioreceiver som bara mäter i en punkt, det måste väl vara många år sedan.
mvh/Harryup
Har man flera mickar eller gör man flera mätningar och flyttar runt micken? För till min oknyo fick jag bara en mick och efter en mätning stog det inget om att man ska göra flera mätningar.
Mvh Jonas
Harryup skrev:IngOehman skrev:Nej, det vanligaste är fortfarande att man bara mäter i en punkt.Harryup skrev:Tror knappast att det finns någon hembioreceiver som bara mäter i en punkt, det måste väl vara många år sedan.
mvh/Harryup
Menar du att du tror att apparaten kan tajmdelejja så att flera
positioner nås av samtidigt ljud? Oavsett om man mäter från
flera olika positioner så kan man bara fördröja varje kanal med
ett värde.
Så det blir bara max en position som får alla ljud samtidigt, om
man har otur. Har man tur blir det noll.
Jag tror kanske du blandar ihop med rumskorrektion där man kan
superpositionera korrektionerna på varandra? Eller rättare sagt
blanda ihop dem, och helst på ett intelligent sätt där man tar
hänsyn till likheter och olikheter inför vägningen.
Vh, iö
Jag menar det jag skriver. Man mäter i ett antal punkter. På 3-4 år gamla Denon kunde man mäta i 6-7 olika positioner.
Hur bra genomsnittet blev vet jag inte men jag menar förstås inte det du insinuerar att jag menar för att förringa min notering.
Harryup skrev:Jag vet att du inte är någon förespråkare för att använda delay men du blandar ihop saker nu. Här pratar vi förstås om hela högtalare och inte inbördes aktiva element.
Harryup skrev:Frågan är ju ifrån Nadifierad hur han skall bete sig.
Mitt råd är testa.
Peq mäter i flera positioner för att justeras in. Avstånd mäter den säkert in i första positionen. Mina erfarenheter ifrån Denon, Onkyo och Pioneer i stort är att det fungerar väldigt olika. Men det blir bättre med nyare modeller.
Att inte justera in avstånd eller testa vad peq kan hjälpa till med att förbättra tycker jag är fel. Har man apparaten så är det ju dessutom gratis och kostar kanske 30 minuter av sitt liv.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Jag antar att jag får nöja mig med det svaret, vilket tvingar mig att gissa
fast jag inte vill:
Du har alltså inga invändningar mot det jag skrev, och du är även med på
att tiden INTE (kan) korregeras till flera positioner på en gång?
Bra!
Eller: Säg ifrån om jag gissade fel.
Vh, iö
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Jag antar att jag får nöja mig med det svaret, vilket tvingar mig att gissa
fast jag inte vill:
Bra!
Vh, iö
Jag gissar att du kan få bra svar angående hur Peter Lyngdorf gör genom att fråga honom och fråga någon teknikansvarig på Meridian hur Meridian gör. Det brukar vara bättre att fråga källan istället för att fråga andra. Det är i alla fall min erfarenhet.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Att mäta fler i punkter i rummet använder sig även Peter Lyngdorf av i sina digitala rumskorrigeringar. Det står säkert i hans manualer hur det går till och hur det fungerar.
MvH
Peter
Harryup skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev:Jag antar att jag får nöja mig med det svaret, vilket tvingar mig att gissa
fast jag inte vill:
Bra!
Vh, iö
Jag gissar att du kan få bra svar angående hur Peter Lyngdorf gör genom att fråga honom och fråga någon teknikansvarig på Meridian hur Meridian gör. Det brukar vara bättre att fråga källan istället för att fråga andra. Det är i alla fall min erfarenhet.
MvH
Peter
I fallet Meridian tror jag faktiskt att det finns en tidsaspekt i flera punkter.
Men jag håller med Peter att definitiva besked är svårt att få från andra än tillverkare. Och jag upplever fortfarande att nadifierad var intresserad av att testa något själv.
Men hjälp av någons råd eller åsikt om vad som var värt att testa.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Hur goddagyxskaftigt kan det bli egentligen...
1. Jag har diskuterat rumskorrektion med både Peter Lyngdorf och Meridian,
och har rätt klart för mig hur de tänker - men frågan gällde ju inte alls hur de
gör - inte överhuvudtaget faktiskt!
Frågan gällde tidsjusteringen och närmare bestämd vad HU trodde om tids-
justeringen. Jag har bara frågan om hans uppfatttning, för att jag skall kunna
kommentera hans inlägg.
Vi har alltså inte talat om DRC överhuvudtaget, mer är att jag för några in-
lägg sedan berättade att det är för denna som man använder sig av flera
mät-positioner, eftersom EQ kan anpassas för många platser genom att
man bara justerar gemensamheter.
Men tiden kan bara ställas till en punkt, max. Varje kanal kan bara ges EN
fördröjning/justering, inte en för varje lyssningsplats.
Men jag fick ju till sist (det var på tiden;)) en sorts svar från HU, där det
framgick att han inte längre trodde att tiden ställdes till många positioner.
Och det nöjde jag mig med. Jag skrev det till och med. Missade du det?
Vh, iö
Harryup skrev:IngOehman skrev:Hur goddagyxskaftigt kan det bli egentligen...
1. Jag har diskuterat rumskorrektion med både Peter Lyngdorf och Meridian,
och har rätt klart för mig hur de tänker - men frågan gällde ju inte alls hur de
gör - inte överhuvudtaget faktiskt!
Frågan gällde tidsjusteringen och närmare bestämd vad HU trodde om tids-
justeringen. Jag har bara frågan om hans uppfatttning, för att jag skall kunna
kommentera hans inlägg.
Vi har alltså inte talat om DRC överhuvudtaget, mer är att jag för några in-
lägg sedan berättade att det är för denna som man använder sig av flera
mät-positioner, eftersom EQ kan anpassas för många platser genom att
man bara justerar gemensamheter.
Men tiden kan bara ställas till en punkt, max. Varje kanal kan bara ges EN
fördröjning/justering, inte en för varje lyssningsplats.
Men jag fick ju till sist (det var på tiden;)) en sorts svar från HU, där det
framgick att han inte längre trodde att tiden ställdes till många positioner.
Och det nöjde jag mig med. Jag skrev det till och med. Missade du det?
Vh, iö
Längre? Möjligen var jag oklar men jag tror inte att man kan tidskompensera en högtalare på olika platser. Att du för fram det som att jag gör det och fortsätter är nedlåtande.
Jag önskar att du slutar med alla sidospår.
Jag tycker du borde fundera mera på beskrivningen av problemet som jag illustrerade för Laila. Och jag är intresserad av din kommentar runt det eftersom det tillhör trådämnet.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Jodå, det finns system som hittar på syntetiska reflexer också, men jag
tycker inte man skall blanda ihop de tidiga reflexer som Stig önskade med
syntetiska rum som läggs till ljuden på inspelningarna. Wink
Skillnaderna är så stora att det är rimligt att tala om väsensskildhet.
Tidigar reflexer i lyssningsrummet kommer t ex från många olika håll, inte
från högtalarna, och de är dessutom en rationell signatur för det faktiska
rum man sitter och lyssnar i. Stig ville även ha en förhållandevis kort efter-
klang, således att det som hördes och upplevdes inte skulle vara "något
annat" än den lokal musikerna som hört sig själva spela i.
Och en del av poängen med reflexerna var att sudda ut högtalarnas hör-
barhet i ljudfältet, men det skall inte förnekas att Stig även talade om att
skapa en musiken så det skulle vara "läckert" att lyssna till den. Men, han
var även tydlig med att han värderade det som väsentligt att kunna, i sitt
rum, återge även förhållandevis torra ursprungsmiljöer trovärdigt.
Harryup skrev:Min invändning är snarast att du inte rekommenderar nadifierad att testa.
Harryup skrev:Han kanske gillar det han hör. Istället får han veta att det är kört eftersom det går inte att kompensera för allt.
Harryup skrev:Som jag ser det är att kan man kompensera för en del så att resultatet blir mera lyssningsvärt för en själv så är det ju bra.
Att inte ens försöka är inte min melodi.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Jasså?
Är du säker på det?![]()
Och stereosystemfelet består av massor av olika komponenter.
Jag tror inte på att försöka maskera dem med elektroniskt till-
lagda reflexer. Det blir inte rätt på nå't sätt alls.
Vh, iö
Harryup skrev:Min invändning är snarast att du inte rekommenderar nadifierad att testa.
Han kanske gillar det han hör. Istället får han veta att det är kört eftersom det går inte att kompensera för allt.
Som jag ser det är att kan man kompensera för en del så att resultatet blir mera lyssningsvärt för en själv så är det ju bra.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Harryup skrev:Min invändning är snarast att du inte rekommenderar nadifierad att testa.
Om du överlåter till mig att avgöra vad jag vill rekommendera så blir det
nog bra. Det är inte upp till dig att bestämma, du har inget att säga till
om det. Du har inte ens ett uns med det att göra i själva verket.
Nöj dig med att ge egna råd.Harryup skrev:Han kanske gillar det han hör. Istället får han veta att det är kört eftersom det går inte att kompensera för allt.
Citat tack.
Eller som alternativ - låt andra föra sin talan. Det vora allra bäst. Nöj dig
med vad du själv tänker och tycker, men sluta göra anspråk på att vara
andras talesman. Det börjar faktiskt bli löjligt.
Det är inte du som bestämmer vad jag skall rekommendera. Det får du
acceptera.
Om du har några sakinvändningar så kläm fram med dem istället för att
göra en massa försöka att bestämma över andra. Och på samma sätt så
får du finna dig i att andra har sakinvändningar mot det du skriver.Harryup skrev:Som jag ser det är att kan man kompensera för en del så att resultatet blir mera lyssningsvärt för en själv så är det ju bra.
mvh/Harryup
Så... provar du allt alltså? Hur idiotisk idé det än handlar om? Smeta in
högtalarkonerna med marmelad kanske kan vara något?
Om inte - vem bestämmer vad DU bedömer vara värt att prova? Är det
du eller någon annan? Om det är du, så låt då också andra ha sina egna
åsikter. Lägg dig inte i vad andra tycker och väljer att rekommendera.
Om man måste prova allting och dessutom rekommendera alla andra att
göra etsamma så blir det ingen tid över alls för att lyssna på musik. Så
låt mig står för mina egna bedömningar och rekommendationer.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Är man okunnig och otrevlig om man inte delar den uppfattningen?
nadifierad skrev:Harryup skrev:Min invändning är snarast att du inte rekommenderar nadifierad att testa.
Han kanske gillar det han hör. Istället får han veta att det är kört eftersom det går inte att kompensera för allt.
Som jag ser det är att kan man kompensera för en del så att resultatet blir mera lyssningsvärt för en själv så är det ju bra.
mvh/Harryup
Så är det!![]()
Tack för svaren.
Det landar på öronen till sist, och modet att våga lita på dem
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster