Moderator: Redaktörer
paa skrev:Frankie boy körde med centerhögtalare till hembion, så det är säkert bra:
Rydberg skrev:Kör med projektor och har ingen center och saknar den inte heller. Har däremot 8 surroundhögtalare
bassman skrev:Jag saknade inte heller center tills jag skaffade en. Jäkligt schysst att få dialogen centrerad och att kunna justera upp nivån om det behövs.
celef skrev:
Men jag tycker subwoofern är viktigast i hela anläggningen
celef skrev:bakerman22 skrev:celef skrev:
Skapligt tråkigt att sitta och lyssna på bara en subwoofer..
inte alls, det är kul
JonasW skrev:Sen är ju filmer mixade med just en centerkanal. Det finns ju inget som säger att ljudet skulle bli sämre med en center än utan. Om inte anläggningen i sig är dålig då.
Kvalitén på centern är otroligt viktig har jag upptäckt. Man ska inte underskatta bestyckning osv i den, då väldigt mycket i en film spelas upp i den.
Sen som sagt, när dialogen kommer ut ur bilden, oavsett var man sitter i soffan. Det ÄR ett lyft. De som testat har jag svårt att tänka mig kommer att säga annat. Detta förutsätter ju naturligtvis en bra duk också.
AndreasArvidsson skrev:JonasW skrev:Sen är ju filmer mixade med just en centerkanal. Det finns ju inget som säger att ljudet skulle bli sämre med en center än utan. Om inte anläggningen i sig är dålig då.
Kvalitén på centern är otroligt viktig har jag upptäckt. Man ska inte underskatta bestyckning osv i den, då väldigt mycket i en film spelas upp i den.
Sen som sagt, när dialogen kommer ut ur bilden, oavsett var man sitter i soffan. Det ÄR ett lyft. De som testat har jag svårt att tänka mig kommer att säga annat. Detta förutsätter ju naturligtvis en bra duk också.
Det där är en intressant sak. Jag anser att centern är en av de mindre viktiga högtalarna att ha, men om man väl har den så blir den faktiskt den viktigaste högtalaren att hålla bra kvalité.
Så om du kan sätta dit en center av hög kvalité som matchar dina frontar(gärna tre identiska fronthögtalare) så gör det, men många tar något gammalt skräp som oftast är aldeles för liten som center och då föredrar jag utan.
Nu kanske jag inte har världens största duk eller soffa, men jag har inga problem med att rösterna kommer ur duken även när man sitter på sidan. Visst blir det viss kantring, men inte så att det stör iaf mig. Isf tycker jag snarare att nivåskillnaden på surrounderna när man sitter på ena kanten är ett större problem.
_Fredrik_ skrev:Det finns en till aspekt på centern. Ibland kan man lägga tex en voiceover (som är en monosignal) i L & R för att skilja ut den från övrig dialog. Denna effekt går man miste om utan center. Iof väldigt få filmer som utnyttjat detta vad jag vet, kan bara komma på en film. Så man är inte kompatibel förens man har center.
Annars håller jag med celef om att subwoofern är viktigast, men då ska det va EN sub, fler subwoofers gör att biovibben försvinner totalt.
Harryup skrev:Har center och tycker absolut att den är en tillgång som jag inte vill vara utan. Tror att det är ganska vanligt bland folk som inte gillar eller tror sig inte gilla centrar att de aldrig har hört en center som matchar framhögtalarna. Sen finns det ju förstås en del som verkligen testat och försökt men mässor eller butiker känner inte jag är min absoluta referens hur bra det kan låta.
mvh/Harryup
NiklasF skrev:celef skrev:bakerman22 skrev:celef skrev:
inte alls, det är kul
Nu kom jag på det, Celef är egentligen tjejen i Howard Sterns show
_Fredrik_ skrev:Det finns en till aspekt på centern. Ibland kan man lägga tex en voiceover (som är en monosignal) i L & R för att skilja ut den från övrig dialog. Denna effekt går man miste om utan center. Iof väldigt få filmer som utnyttjat detta vad jag vet, kan bara komma på en film. Så man är inte kompatibel förens man har center.
Annars håller jag med celef om att subwoofern är viktigast, men då ska det va EN sub, fler subwoofers gör att biovibben försvinner totalt.
JonasW skrev:dennis skrev:
Än en gång, speciellt i kombination med en ljudtransparent duk.
celef skrev:NiklasF skrev:celef skrev:bakerman22 skrev:celef skrev:
inte alls, det är kul
Nu kom jag på det, Celef är egentligen tjejen i Howard Sterns show
moi!![]()
Morgan Freemans VO i Million Dollar Baby, tror jag den heter.KarlXII skrev:_Fredrik_ skrev:Det finns en till aspekt på centern. Ibland kan man lägga tex en voiceover (som är en monosignal) i L & R för att skilja ut den från övrig dialog. Denna effekt går man miste om utan center. Iof väldigt få filmer som utnyttjat detta vad jag vet, kan bara komma på en film. Så man är inte kompatibel förens man har center.
Vilken film?
Stor element ska det vara, många små element i samma låda förstör. Man vill inte flera små swimmingpools i sitt vardagsrum, hellre en hyfsat stor som man kan sträcka ut i och kanske ha det skönt med tjej.Komorok skrev:@Fredrik: Finns vibben kvar om en sub har fler element eller måste det vara ett ensamt baselement?
MichaelG skrev:
Nu har jag centern och den gör ingen skada, men jag skulle aldrig lägga ner massa pengar på en center om jag inte hade någon.
IngOehman skrev:Ett vanligt missförstånd är att man skulle ha center för att ljudet ska bli
bättre, men det är ju precis tvärtom - man använder centerhögtalar för
att ljudet skall bli sämre, närmare bestämt plattare*.
Målet är ju att det skall bli lika platt som bilden, så de passar ihop.
Vh, iö
- - - - -
*Ett intrinsiskt djup kan dock ljudet fortfarande ha, men det holografiska
(om man har haft ett till att börja med) försvinner, vilket gör att ljudet då
passar ihop med bilden som ju också kommer från en platt yta (och så är
det vare sig man tittar på 2D eller 3D).
genstruktur skrev:Men du menar att djupet i center ljudet är fel? Eller är du bara lite ironisk?
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Men du menar att djupet i center ljudet är fel? Eller är du bara lite ironisk?
Det tror jag inte han var. Hur får du ihop det mentalt om personen du ser prata har en röst som ligger 2 meter bakom honom?
Sen tycker jag resonemangen på flera håll är väldigt själviska, eller så är folk väldigt ensamma (och då är det synd om dem istället)...
genstruktur skrev:Själviska? Nu förstår jag inte alls faktiskt.
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Själviska? Nu förstår jag inte alls faktiskt.
Nu har jag inte koll på vem som sagt vad, så du behöver inte ta det personligt om det inte träffade slumpmässigen.
Att man inte behöver center "för det låter bra där jag sitter". Om det inte är en dedikerad enpersonsbio, så är det ju ett själviskt resonemang.
Morello skrev:Har inte folk börjat tröttna på flerkanaligt? Jag tänker på att alla högtalare, kablar etc. som detta de facto kräver.
Morello skrev:Har inte folk börjat tröttna på flerkanaligt? Jag tänker på att alla högtalare, kablar etc. som detta de facto kräver.
paa skrev:Jag slås ofta av hur mycket mer mono det låter när man har centerkanalen aktiverad.
KarlXII skrev:Det här med djuptänkandet: Klart att bioanläggningen inte ska mappa allt ljud till den plana bildvisningsytan!
Exempel: Ska det låta som blixten slår tre meter bort eller tre kilometer?
IngOehman skrev:Morello skrev:Har inte folk börjat tröttna på flerkanaligt? Jag tänker på att alla högtalare, kablar etc. som detta de facto kräver.
Om du föredrar mono så är det ingen som hindrar dig.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag var inte på något sätt ironisk, men jag menade heller inte det som
nattlorden antyder.
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Det här med djuptänkandet: Klart att bioanläggningen inte ska mappa allt ljud till den plana bildvisningsytan!
Det beror ju på vad ljudläggarna gjort. Det som dock saken gällde innan var huruvida ett ljud som är kodat för att ligga i planet gör det, eller inte.
Har ljudläggarna gjort bort sig och ljudlagt blixten i bildplanet, så skall det naturligtvis låta så, hur fel det än lär upplevas...
Morello skrev:Min uppfattning är att "vanligt folk", dvs de som köpte enkla hembiopaket på city skrotmarknad eller elgiganten, har tröttnat, skickat projektorn och köpt en stor tv-apprat istället - med ljudet från de inbyggda burkarna.
genstruktur skrev:Angående det här med djup.
Är det ofta man upplever det så om man kör utan center. Att en person som talar väldigt nära i bild, låt oss säga 50cm från kameran, upplevs låta som att talet kommer 2 m bakom honom? Lite förundrad bara, för jag upplever det verkligen inte så efter jag slutade att köra med center.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Min uppfattning är att "vanligt folk", dvs de som köpte enkla hembiopaket på city skrotmarknad eller elgiganten, har tröttnat, skickat projektorn och köpt en stor tv-apprat istället - med ljudet från de inbyggda burkarna.
Min uppfattning är snarare att stereo är utdöende hos vanligt folk, men flerkanal på frammarsch...
genstruktur skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Min uppfattning är att "vanligt folk", dvs de som köpte enkla hembiopaket på city skrotmarknad eller elgiganten, har tröttnat, skickat projektorn och köpt en stor tv-apprat istället - med ljudet från de inbyggda burkarna.
Min uppfattning är snarare att stereo är utdöende hos vanligt folk, men flerkanal på frammarsch...
Så tror jag med. Känns som att fler är mer intresserade av att se film och spela, än att sitta och njuta av musik. Musik idag känns mer som något man lyssnar på i bakgrunden, eller på bussen etc.
Morello skrev:Ingen som slår upp ett glas vin, tänder en oljelampa eller ett stearinljus och spisar jazz eller konstmusik?
KarlXII skrev:Det här med djuptänkandet: Klart att bioanläggningen inte ska mappa allt ljud till den plana bildvisningsytan!
Nattlorden skrev:Morello skrev:Ingen som slår upp ett glas vin, tänder en oljelampa eller ett stearinljus och spisar jazz eller konstmusik?
Låt mig gissa.... du och en bunke pensionärer?
Whisky, nedsläckt och Pink Floyd är mer i min smak ( men det kanske kvalar in bland pensionärerna det med?).
Morello skrev:genstruktur skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Min uppfattning är att "vanligt folk", dvs de som köpte enkla hembiopaket på city skrotmarknad eller elgiganten, har tröttnat, skickat projektorn och köpt en stor tv-apprat istället - med ljudet från de inbyggda burkarna.
Så tror jag med. Känns som att fler är mer intresserade av att se film och spela, än att sitta och njuta av musik. Musik idag känns mer som något man lyssnar på i bakgrunden, eller på bussen etc.
Tyvärr är det nog så - och det ses på ohyggligt djävla massa mög. När en tramsfilm som 12 years slave får toppbetyg av tusentals tittare börjar man ju undra eller när var och varannan TV-kanal sänder buskis.
Morello skrev:Ingen som slår upp ett glas vin, tänder en oljelampa eller ett stearinljus och spisar jazz eller konstmusik?
Martin skrev:I andra fallet stängs rösterna in i en pytteliten låda under TV:n
Ja, man kan ha den ovanför TV:n också, har funderat på det, men det kräver nästan att man gör hål i väggen för att prova...Nattlorden skrev:Martin skrev:I andra fallet stängs rösterna in i en pytteliten låda under TV:n
Så måste det ju inte vara...
Martin skrev:Ja, man kan ha den ovanför TV:n också, har funderat på det, men det kräver nästan att man gör hål i väggen för att prova...Nattlorden skrev:Martin skrev:I andra fallet stängs rösterna in i en pytteliten låda under TV:n
Så måste det ju inte vara...
Då borde man slippa att ljudet färgas av TV-bänken.
Martin skrev:.... I andra fallet stängs rösterna in i en pytteliten låda....
Morello skrev:Tyvärr är det nog så - och det ses på ohyggligt djävla massa mög. När en tramsfilm som 12 years slave får toppbetyg av tusentals tittare börjar man ju undra eller när var och varannan TV-kanal sänder buskis.
JonasW skrev:Martin skrev:.... I andra fallet stängs rösterna in i en pytteliten låda....
Som Nattlorden redan är inne på. Det här är ju ett problem med utrustningen i sig, inte centerkanalen.
Som jag skrev tidigare så kan det ofta bli en försämring om man inte har en center som kan matcha frontarna. Då kan det vara bättre att skippa centern helt.
Jag tror att folk generellt, inte förstår hur mycket som egentligen är mixat att spelas upp genom centern. Det ställs stora krav på den för att det ska låta bra. Och majoriteten av de som har en hemmabio har en underdimensionerad center.
Det är lätt att skylla på centerkanalen i sig när det oftast är tekniken det brister i.
mrGaskill skrev:konstmusik e nog sånt där med konvolut med nån målning av Hans Arnold
Storm Corrosion låter som Hans Arnolds målningar ser ut ungefär
genstruktur skrev:JonasW skrev:Martin skrev:.... I andra fallet stängs rösterna in i en pytteliten låda....
Som Nattlorden redan är inne på. Det här är ju ett problem med utrustningen i sig, inte centerkanalen.
Som jag skrev tidigare så kan det ofta bli en försämring om man inte har en center som kan matcha frontarna. Då kan det vara bättre att skippa centern helt.
Jag tror att folk generellt, inte förstår hur mycket som egentligen är mixat att spelas upp genom centern. Det ställs stora krav på den för att det ska låta bra. Och majoriteten av de som har en hemmabio har en underdimensionerad center.
Det är lätt att skylla på centerkanalen i sig när det oftast är tekniken det brister i.
Det kan nog vara sant. Som sagt, hade jag haft en tredje front som center tror jag säkert att jag värderat centern annorlunda.
Martin skrev:genstruktur skrev:JonasW skrev:Martin skrev:.... I andra fallet stängs rösterna in i en pytteliten låda....
Det kan nog vara sant. Som sagt, hade jag haft en tredje front som center tror jag säkert att jag värderat centern annorlunda.
Jag är inte så säker längre. Har nog aldrig hört en center som försvinner ur ljudbilden ens med praktiskt sett identiska högtalare. Rösterna blir hårt knutna till just den högtalaren.
Martin skrev:En högtalare som står rakt framför låter ju dessutom helt annorlunda än två st 21 grader snett från vänster/höger även om de är likadana.
Martin skrev:Klangen blir annorlunda: mindre diskant och mer "trattigt" ljud. Detta inbillar jag mig (rätta mig om jag har fel) tas inte hänsyn till alls när det panoreras mellan kanalerna i mixen.
Martin skrev:Röster på film tycker jag alltid låter jättekonstigt både i olika hembios och på bio. Det är samma ljudkaraktär ungefär: trattigt ljud med mycket de-s:er alltså fattig diskant i toppen. Någon sa att det beror på mikteknik (shotgunmik eller att man har den ovanifrån). Det har säkert med saken att göra, men det är nog inte hela förklaringen.
mrGaskill skrev:konstmusik e nog sånt där med konvolut med nån målning av Hans Arnold
Storm Corrosion låter som Hans Arnolds målningar ser ut ungefär
IngOehman skrev:PS. Vad det handlar om är inte att få det att låta som om ljudet kommer
ifrån den plana ytan, utan det handlar om att få ljudet att komma VIA
den plana ytan, på samma sätt som bilden gör det.
Xenod skrev:Hur är det nuförtiden med dynamikkomprimering när man kör utan center?
För länge sedan minns jag att Dolby Digital 5.1 föreskrev någon typ av dynamisk komprimering (DTS höll aldrig på med sånt här strunt vad jag kan minnas?) när man ej hade en center. Vissa receivers följde denna standard och andra gjorde det inte.
Xenod skrev:Är den inställningen just för dynamisk komprimering när man inte har en center-högtalare inkopplad? Jag har också en inställning för dynamisk komprimering i min Denon 3805 men det är bara en generell inställning som ej är kopplad till centerns vara eller icke vara.
Jag är alltså tveksam till att OFF på denna inställning i min receiver betyder att den inte komprimerar DD5.1 när jag ej har en center. Om någon har mer info om detta på Denon 3805 så får ni gärna skriva
genstruktur skrev:Xenod skrev:Är den inställningen just för dynamisk komprimering när man inte har en center-högtalare inkopplad? Jag har också en inställning för dynamisk komprimering i min Denon 3805 men det är bara en generell inställning som ej är kopplad till centerns vara eller icke vara.
Jag är alltså tveksam till att OFF på denna inställning i min receiver betyder att den inte komprimerar DD5.1 när jag ej har en center. Om någon har mer info om detta på Denon 3805 så får ni gärna skriva
På Denon 2808 finns "Dolby digital"- meny, compression "on" eller "off". Har alltid tänkt att det är just den funktionen som vi pratar om men jag kanske har fel?
Sen finns det en annan meny som heter DRC, dynamic range compression. Det har Jag dock tolkat som något helt annat, som man kan ha på om man vill ha ständig dynamikkomprimering.
Kraniet skrev:borde man inte kunna utforma centerhögtalaren på ett sätt så man motarbetar monokaraktären? Nån slags bred(rund)spridande variant.
mangrove skrev:Kraniet skrev:borde man inte kunna utforma centerhögtalaren på ett sätt så man motarbetar monokaraktären? Nån slags bred(rund)spridande variant.
Vad tror ni om en mini-OA5? Ryggliggande bokhyllehögtalare, uppåtriktad bas/mid samt basreflexrör, med en framåtriktad diskant och en bakåtriktad.
petersteindl skrev:mangrove skrev:Kraniet skrev:borde man inte kunna utforma centerhögtalaren på ett sätt så man motarbetar monokaraktären? Nån slags bred(rund)spridande variant.
Vad tror ni om en mini-OA5? Ryggliggande bokhyllehögtalare, uppåtriktad bas/mid samt basreflexrör, med en framåtriktad diskant och en bakåtriktad.
Om nu högtalaren skall stå i bokhyllan, varför skall man då ha en bakåtriktad diskant? Skall högtalaren stå mot vägg i bokhylla?
Mvh
Peter
Martin skrev:Då borde man slippa att ljudet färgas av TV-bänken.
mangrove skrev:petersteindl skrev:mangrove skrev:Kraniet skrev:borde man inte kunna utforma centerhögtalaren på ett sätt så man motarbetar monokaraktären? Nån slags bred(rund)spridande variant.
Om nu högtalaren skall stå i bokhyllan, varför skall man då ha en bakåtriktad diskant? Skall högtalaren stå mot vägg i bokhylla?
Mvh
Peter
Jag menar format som ryggliggande bokhyllehögtalare, som står på bänk nedanför TV.
mx skrev:Det jag gillar med centerkanal (här hemma i alla fall) är att dialogen blir tydligare och går att justera individuellt.
Det där med att man måste sitta i mitten påverkar inte så mycket hos oss i alla fall. Utan center kan man fortfarande vara överallt i soffan utan större problem, men just ljudnivån är guld att kunna justera.
Rille skrev:Jag har nydligen blivit med center. Vad jag har uppskattat med en centerkanal är att jag inte behöver slå igång hela stereon för att få tv-ljudet att låta. Dialogljud kommer från bilden oavsett om jag ligger i soffan eller om jag sitter i mitten eller på sidan. Ljudet upplevs lite annorlunda än ur sidohögtalarna vilket nämts tidigare. Om jag sitter själv på egoplats i mitten av soffan så föredrar jag fantomcenter men under alla andra lyssningssituationer så gillar jag att ha en center. Så en funktion jag är nöjd med på biorecivern är just att det går att stänga av och sätta på centern. Dvs rätt använt så är det bra.
celef skrev:Jag tycker det funkar rätt ok utan centerhögtalare om stereohögtalarna placeras tätt inpå bilden
IngOehman skrev:celef skrev:Jag tycker det funkar rätt ok utan centerhögtalare om stereohögtalarna placeras tätt inpå bilden
Det gör inte jag. Jag klarar mig utmärkt utan subwoofer, center och surround, alltså med bara L och R.
Med bara subwoofer skulle jag nog tycka det var rätt så meningslöst att båda lyssna på musik och titta på film.
För mig handlar de dessutom inte om lådorna som sådana, utan om kanaler och om register. Jag vill helst höra alla kanaler, och helst dessutom från rätt håll, och jag vill även höra hela registret. För att uppnå det behöver man inte nädvändigtvis någon subwoofer, och ingen center heller om man sitter i mitten, bara L, R och surround. Sitter man off center så behöver man dock center också, och jag har det alltid vid filmtittning.
Basmoduler för mig är en fråga om ljudtryck, bara. Räcker inte det man får från L och R i basområdet så behöver man basmoduler, men jag driver dem ju inte med bara .1-kanalen då, utan jag låter dem återge all bas, alltså från alla kanaler.
Vh, iö
Perfector skrev:3-D kan vara en lösning på ljudet.
Höger/vänster anslut med endast pluskabel.
minus kopplas mellan högtalarna.
En center från minus mellan högtalarna till plus på center som sedan går tillbaks till förstärkarens minus.
Då får man en absolut center och höger/vänster där överspillet mellan kanalerna släcks ut.
Det kräver inga extra komponenter heller och är enkelt att göra.
mx skrev:Perfector skrev:3-D kan vara en lösning på ljudet.
Höger/vänster anslut med endast pluskabel.
minus kopplas mellan högtalarna.
En center från minus mellan högtalarna till plus på center som sedan går tillbaks till förstärkarens minus.
Då får man en absolut center och höger/vänster där överspillet mellan kanalerna släcks ut.
Det kräver inga extra komponenter heller och är enkelt att göra.
Uhm, hur låter det då?
Perfector skrev:Kanon.
Man kan knappt gå tillbaks till 2-kanalig återgivning efter det.
Allting låter bredkäftad groda i 2 kanaler när man har lyssnat 3D en stund
Se'n kan man ansluta en högtalare över plus höger/vänster och lägga ett justerbart motstånd 47 Ohm och ställa så att det hörs så lite som möjligt i mono
Då har man 4-kanalsljudet som sedan blev en elektronisk hysteri.
paa skrev:Perfector skrev:Kanon.
Se'n kan man ansluta en högtalare över plus höger/vänster och lägga ett justerbart motstånd 47 Ohm och ställa så att det hörs så lite som möjligt i mono
Kan du redogöra för vila förstärkare som tål en sådan koppling, och vilka som går sönder?
mx skrev:Är de ljudmixar som används på bio annorlunda än de som återfinns på bluray?
paa skrev:Perfector skrev:Kanon.
Kan du redogöra för vila förstärkare som tål en sådan koppling, och vilka som går sönder?
bootstrap skrev:På vissa biografer så använder man 3 center högtalare. Hur fungerar det?
Tror jag läste på någon sida att man mixar vänster från med centern i vänster center. Men man kanske kan skippa mixningen och bara köra fler centrar för större ljudbild?
paa skrev:Jag brände upp en Sentec PA9 med en sådan koppling mellan två sådana monosteg.
Om det är ett stereosteg man har så är man nog lite säkrare, kanske.
paa skrev:Jag brände upp en Sentec PA9 med en sådan koppling mellan två sådana monosteg.
JM skrev:paa skrev:Jag brände upp en Sentec PA9 med en sådan koppling mellan två sådana monosteg.
[ Bild ]
Att koppla höger o vänster kanal på olika sätt har fortfarande inget med verkligheten att göra.
Kopplingarna är bara ytterligare artefakter som adderas till artefakterna från ursprungliga höger och vänster artefakterna.
Slutresultatet blir ytterligare verklighetsfrämmande ljud.
Testade liknade kopplingar på 1970-talet. Beroende på inspelningar kunde mycket märkliga effekter uppstå. Tröttnade snabbt på ljudet.
JM
Kraniet skrev:skulle man inte kunna använda en gammal pro-logic "processor" för att ta ut centerkanal ur H/V front(med fantomcenter)?
Kraniet skrev:skulle man inte kunna använda en gammal pro-logic "processor" för att ta ut centerkanal ur H/V front(med fantomcenter)?
En annan ide jag funderade på är hur det skulle fungera med extra H/V i mitten där vardera högtalare matas med H resp V med halva nivån. Allt ljud som är lika från både H och V skulle då spela med rätt nivå medan andra ljud potentiellt skulle vara halverad i ljudstyrka. Då kanske känslan av H/V kunde behålla trots att man då har två högtalare som spelar samma ljud?
Tänker mig då en högtalare med triangelform där det sitter en uppsättning diskant och mid på vardera sida om det utstående "V-et".
petersteindl skrev:JM skrev:paa skrev:Jag brände upp en Sentec PA9 med en sådan koppling mellan två sådana monosteg.
[ Bild ]
Att koppla höger o vänster kanal på olika sätt har fortfarande inget med verkligheten att göra.
Kopplingarna är bara ytterligare artefakter som adderas till artefakterna från ursprungliga höger och vänster artefakterna.
Slutresultatet blir ytterligare verklighetsfrämmande ljud.
Testade liknade kopplingar på 1970-talet. Beroende på inspelningar kunde mycket märkliga effekter uppstå. Tröttnade snabbt på ljudet.
JM
Använde du LP eller CD? 70-talet var det troligtvis LP. I så fall ökar distorsionen, speciellt i rear ch.
Mvh
Peter
JM skrev:bootstrap skrev:På vissa biografer så använder man 3 center högtalare. Hur fungerar det?
Tror jag läste på någon sida att man mixar vänster från med centern i vänster center. Men man kanske kan skippa mixningen och bara köra fler centrar för större ljudbild?
I vid bemärkelse är centerhögtalarna de viktigaste högtalarna. Multipla individuella monohögtalare spridda strategiskt i rummet med var sin ljudkanal speglar bättre hur vi hör ljudet spatialt.
Det finns inga naturliga ljud i verkligheten som motsvarar ljudet från höger och vänster kanal i en stereoinspelning!
Min bestämda uppfattning är att stereoinspelningar borde förbjudas pga den sk spatiala komponenten är en artefakt och en bluff.
Historiskt går det att förstå att vid övergången från monoinspelningar var det lättare att ge LP-skivan 2 kanaler än flera.
Flerkanals inspelningar med minst en centerhögtalare o 2 separata kanaler på var sida är närmare verkligheten.
Flerkanalslösningar typ Atmos ligger mycket närmare verkligheten än "artefakt stereo".
JM
IngOehman skrev:JM skrev:bootstrap skrev:På vissa biografer så använder man 3 center högtalare. Hur fungerar det?
I vid bemärkelse är centerhögtalarna de viktigaste högtalarna. Multipla individuella monohögtalare spridda strategiskt i rummet med var sin ljudkanal speglar bättre hur vi hör ljudet spatialt.
Det finns inga naturliga ljud i verkligheten som motsvarar ljudet från höger och vänster kanal i en stereoinspelning!
Min bestämda uppfattning är att stereoinspelningar borde förbjudas pga den sk spatiala komponenten är en artefakt och en bluff.
Historiskt går det att förstå att vid övergången från monoinspelningar var det lättare att ge LP-skivan 2 kanaler än flera.
Flerkanals inspelningar med minst en centerhögtalare o 2 separata kanaler på var sida är närmare verkligheten.
Flerkanalslösningar typ Atmos ligger mycket närmare verkligheten än "artefakt stereo".
JM
Håller inte med om ett enda ord av det där. Vill rent av gå så långt som till att säga att det är precis tvärtom i varje enskild detalj.
Monokällor har ingen eller mycket begränsad likhet med verkligheten och hur den upplevs, och förmår som väntat heller inte projicera någonting på ett sätt som ens påminner om att vara holofoniskt/verklighetslikt.
Värsta exemplet på problemen ser vi i just Dolby Atmos. Samtidigt har Atmos också vissa goda egenskaper, som t ex bakåtkompatibilitet. Men tyvärr är det i det stora hela ett enpersonslyssningssystem.
I princip alla andra flerkanalslösningar är bättre, eller är rättare sagt möjliga att spela upp bättre. Det går dock att gå runt problemen med Dolby Atmos, men det är svårare. Lika problematiskt nästan, är Auro 3D, som dock dessutom brister i bakåtkompatibilitet.
Vh, iö
JM skrev:IngOehman skrev:JM skrev:I vid bemärkelse är centerhögtalarna de viktigaste högtalarna. Multipla individuella monohögtalare spridda strategiskt i rummet med var sin ljudkanal speglar bättre hur vi hör ljudet spatialt.
JM
Håller inte med om ett enda ord av det där. Vill rent av gå så långt som till att säga att det är precis tvärtom i varje enskild detalj.
Monokällor har ingen eller mycket begränsad likhet med verkligheten och hur den upplevs, och förmår som väntat heller inte projicera någonting på ett sätt som ens påminner om att vara holofoniskt/verklighetslikt.
Värsta exemplet på problemen ser vi i just Dolby Atmos. Samtidigt har Atmos också vissa goda egenskaper, som t ex bakåtkompatibilitet. Men tyvärr är det i det stora hela ett enpersonslyssningssystem.
I princip alla andra flerkanalslösningar är bättre, eller är rättare sagt möjliga att spela upp bättre. Det går dock att gå runt problemen med Dolby Atmos, men det är svårare. Lika problematiskt nästan, är Auro 3D, som dock dessutom brister i bakåtkompatibilitet.
Vh, iö
Var i den icke artificiella verkligheten finns naturliga stereokällor?
JM
petersteindl skrev:paa skrev:Jag brände upp en Sentec PA9 med en sådan koppling mellan två sådana monosteg.
Utsignalen nåste vara jordrelaterad med gemensam jord. Då bör det inte vara något problem. D v s de svarta kontakterna på höger och vänster skall vara gemensam jord.
Mvh
Peter
JM skrev:IngOehman skrev:JM skrev:I vid bemärkelse är centerhögtalarna de viktigaste högtalarna. Multipla individuella monohögtalare spridda strategiskt i rummet med var sin ljudkanal speglar bättre hur vi hör ljudet spatialt.
JM
Vh, iö
Var i den icke artificiella verkligheten finns naturliga stereokällor?
JM
petersteindl skrev:Kraniet skrev:skulle man inte kunna använda en gammal pro-logic "processor" för att ta ut centerkanal ur H/V front(med fantomcenter)?
En annan ide jag funderade på är hur det skulle fungera med extra H/V i mitten där vardera högtalare matas med H resp V med halva nivån. Allt ljud som är lika från både H och V skulle då spela med rätt nivå medan andra ljud potentiellt skulle vara halverad i ljudstyrka. Då kanske känslan av H/V kunde behålla trots att man då har två högtalare som spelar samma ljud?
Tänker mig då en högtalare med triangelform där det sitter en uppsättning diskant och mid på vardera sida om det utstående "V-et".
Det där är en helt annorlunda koppling och den är definitivt inte transparent i en stereofonisk återgivning. Paul W. Klipsh körde så redan på 50-talet. Huruvida han använde den andra kopplingen vet jag inte men det framgår inte någonstans vad jag sett att han använt något annat än enkom monokoppling i sin centerhögtalare.
Mvh
Peter
JM skrev:Var i den icke artificiella verkligheten finns naturliga stereokällor? JM
JM skrev:Stabilare phantomcenter kan skapas genom....
1.
Här visar Siegfrietz L att dipolhögtalaren ger stabilare illusion av phantom-center än monopolen.
[ Bild ]
Dipol
[ Bild ]
Monopol
http://www.linkwitzlab.com/The_Magic/The_Magic.htm
2.
Floyd Toole berör i sin bok att genom att använda linjehögtalare med endast 3 dB dämpning per avståndsfördubbling, istället för 6 dB, skapas stabilare phantomcenter och bredare sweetspot.
[ Bild ]
http://www.toa.jp/soundoh_wiki/index.ph ... 0extend%3F
JM
matssvensson skrev:Loudspeakers that fulfill to varying degree requirements 1) and 2) have been available for a long time.
Nu har jag också bläddrat igenom mitt ex av Floyd Tooles "Sound Reproduction" utan att hitta bilden du refererar till. Som istället verkar vara inklippt från en Soundwiki sida utan koppling till Toole. Du får gärna länka mer specifikt till källorna för dina tankar och påståenden, så blir de enklare att relatera till.
mvh, mats
matssvensson skrev:Tack. Jag brukar fråga om det är något jag inte förstår som intresserar mig. Förstår fortfarande inte riktigt varför en linjekälla skulle vara att föredra som centerkanal samt hur linjekällans kritiska avstånd kommer in i ekvationen, och har inte tid att lyssna igenom 1,5 timmes föreläsning just nu. Du har inte lust att precisera din tanke kring detta med hänvisning till det Toole uttrycker i föreläsningen?
mvh, mats
Kraniet skrev:Men man kan ju tänka sig andra metoder också. Ken Kantor vinklade tex bafflarna väldigt kraftigt på 3.3 för att rikta ljudet bort från den närmaste lyssnaren och mer direkt mot den bortre lyssnaren. På 3.3 sitter det även en skumbit utanför diskanten för ytterligare hinder.
Piotr skrev:Kanske ska svälja morgonkaffet innan jag skrivermen nu var det väl inte linjekälla som center som JM pekade på utan linjekällor som L och R i ett stereopar och detta ger en signifikant skillnad i nivå på direktljudtryck från L vs R vid lyssningsposition.
Piotr skrev:Kraniet skrev:Men man kan ju tänka sig andra metoder också. Ken Kantor vinklade tex bafflarna väldigt kraftigt på 3.3 för att rikta ljudet bort från den närmaste lyssnaren och mer direkt mot den bortre lyssnaren. På 3.3 sitter det även en skumbit utanför diskanten för ytterligare hinder.
Yes, bättre än inget men det är ju bara effektivt i det frekvensområde som ljudkällan uppvisar relativt snäv spridning.. läs typ ovan 1kHz eller så.
En dipol, njurstrålare eller linjekälla (eller varför inte en kombination av dessa) klarar av snarlikt konststycke bredbandigt.
Morello skrev:Vad gör Ken Kantor dessa dagar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster