Men hur är det med cr80s kan den förstärka signalen?
Känns ju meningslöst att sitta med en kombo där slutsteg på grund av försteget bara kan ge 1/8 av sin max effekt.
Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Cr80s förstärker inte signalen.
Alexi skrev:I min jakt efter nytt försteg så har jag uppmärksammat ett för mig stort problem. Mitt slutsteg behöver mycket mer än 2,0V för att klippa och alla försteg jag provat hittills ger max 2,0V.
Alexi skrev:I min jakt efter nytt försteg så har jag uppmärksammat ett för mig stort problem. Mitt slutsteg behöver mycket mer än 2,0V för att klippa och alla försteg jag provat hittills ger max 2,0V.
Alexi skrev:Men hur är det med cr80s kan den förstärka signalen?
Alexi skrev:Känns ju meningslöst att sitta med en kombo där slutsteg på grund av försteget bara kan ge 1/8 av sin max effekt.
Känns ju meningslöst att sitta med en kombo där slutsteg på grund av försteget bara kan ge 1/8 av sin max effekt.
nr2IngOehman skrev:Jag gissar något som ger i trakterna av 400W.
Då utgår jag ifrån att Alexi med 2 V menar 2 V RMS.
Vh, iö
Alexi skrev:2,1Vrms är för lite för att få ut max effekt ur Rotel 1090, oavsett insignal. Jag vet dock inte vilken nivå balanserat som räcker...
Alexi skrev:2,1Vrms är för lite för att få ut max effekt ur Rotel 1090, oavsett insignal. Jag vet dock inte vilken nivå balanserat som räcker...
IngOehman skrev:Det veta tusan om du får.
Är du säker på att du får det?
Den högre utnivån från XLR är ju den differentiella signalen, men om du kör den signalen till en
cr80s så använder du nog bara halva signalen och borde vara nere i 2,1 volt.
Eller hur har du kopplat egentligen?
Teoretiskt så går det att bygga utgångar där man kan kortsluta retursignalen (-) och på så vis få den
dubbla signalen på linjesignalen (+), så blir det t ex om man har en utgångstrafo, men jag misstänker
att Oppons utgång inte är sådan och att du inte kopplat så.
Jag tror du kopplat på så vis att du kör linjesignalen till plus in (RCA) och att du inte har kopplat den
inverterade retursignalen (-) till något alls utan lämnat den öppen. Om det är så så blir det 2,1 volt
och inte mera.
Om du har lust skulle du kunna testa att koppla med RCA-kabel istället och se om det blir 6 dB svagare.
Vh, iö
Morello skrev:Alexi skrev:I min jakt efter nytt försteg så har jag uppmärksammat ett för mig stort problem. Mitt slutsteg behöver mycket mer än 2,0V för att klippa och alla försteg jag provat hittills ger max 2,0V.
Är du säker på det?
De flesta försteg lämnar runt 10 V RMS.
Morello skrev:Alexi skrev:Känns ju meningslöst att sitta med en kombo där slutsteg på grund av försteget bara kan ge 1/8 av sin max effekt.
Är du säker på det?
De flesta försteg lämnar runt 10 V RMS.
Naqref skrev:Holographic Audio Pre 25r klarar 9Vrms ut.
Alexi skrev:Om vi kollar på exempelvis Bel Canton då som även "råkar" ha inbyggd RIAA och FM-tuner?
Tack, ja det där är nog den absolut bästa förklaringen till mitt behov av mer gain.lennartj skrev:Om man undviker tokmastrade CD och vill lyssna på gles men högdynamisk musik kan medelnivån från sådana CD ligga betydligt mer än 10 dB lägre än de tokmastrade.
Jag har för mig att TACT hade "glömt" bygga in extra gain i första versionen av sin digitala integrerade föstärkare som därmed saknade möjlighet att åstadkomma realistisk utnivå från inspelningar där medelnivån ligger (onormalt) långt under peaknivån.
Just nu kommer jag inte på någon DAC som är kompetent designad för att verkligen användas som försteg och har möjlighet till minst 10 dB gain, men det finns säkert några på marknaden. Dessutom har det kommit åtskilliga som snarare är försteg med inbyggd DAC, till ganska höga priser, de senaste åren.
sprudel skrev:Lavry da 10 petade ur sig rejält mer, där var normalvolymen runt 30 av max 100.
Alexi, mitt rum är runt 35 kvm och sitter på ett avstånd av 3-3,5 m från i16s. Den stora skillnaden tror jag ligger i gainen på slutsteget 32 dB mot 29, och skillnaden i ingångsimpedans, 33 mot 47 kOhm.
Läste på något annat forum (AVS?) att konstruktören rekade ingångsimpedans +46kOhm om man skulle driva ett slutsteg direkt från Oppon.
Bryston kanske skulle sitta fint för dig, eller så finns det ju alltid Plinius.
Bill50x skrev:Känns lite märklig diskussion. Alla försteg (utom rent passiva) som jag har kommit i kontakt med levererar absolut tillräcklig nivå för att styra ut vilket slutsteg som helst. Men är cr80s ett försteg? Eller en apparat som egentligen är tänkt att kopplas till ett försteg men "råkar" ha en volymkontroll och några digitala ingångar?
/ B
Kalejdokom skrev:Det låter som att det här problemet skulle vara lätt fixat med en billig lineamp eller mixer som har både ställbar input gain och utsignal.
Svante skrev:Jag tycker det här är intressant ur ett standardiseringsperspektiv. Det verkar ju hyfsat standardiserat att slutsteg har samma spänningsförstärkning. Man kan förstå det för att man kan tänkas vilja ha olika slutsteg på till olika delar och att de ska vara utbytbara.
Men i takt med att slutstegen lämnar mer effekt behöver de också mer inspänning, vilket egentligen är onödigt. De skulle kunna ha en gain sådan att man får full uteffekt vid tex 2 V in. Då skulle inte Alexi få de här problemen.
Svante skrev:Kunde inte slutsteg med hög uteffekt åtminstone ha en inkopplingsbar gain som gör just det?
Alexi skrev:Jag är orolig att införandet av en separat enkel/billig apparat för att höja gain låt oss säga 3X för att nå Max 6Vrms. också skulle höja brus och annan dist. 3X plus den dist som denna gain höjare tillför?
Sedan hamnar man i problemet av dessa har digital volymkontroll, som sänker bitdjupet, så vill heller normalt inte spela med för låg volyminställning och inte heller ha en till apparat man ska fippla med beroende på låtens signalstyrka.
Jag är rabiat motståndare till suboptimering.
Alexi skrev:Jag är rabiat motståndare till suboptimering.
Nattlorden skrev:Alexi skrev:Jag är rabiat motståndare till suboptimering.
Och att inte skicka in en stark nog signal i slutsteget kallar du för....?
Svante skrev:Nattlorden skrev:Alexi skrev:Jag är rabiat motståndare till suboptimering.
O-optimering, kan man gissa.
Men jag är nyfiken på vad Alexi egentligen menar med suboptimering. Vad ordet betyder.
Svante skrev:Nattlorden skrev:Alexi skrev:Jag är rabiat motståndare till suboptimering.
Men jag är nyfiken på vad Alexi egentligen menar med suboptimering. Vad ordet betyder.
Alexi skrev:Jag är orolig att införandet av en separat enkel/billig apparat för att höja gain låt oss säga 3X för att nå Max 6Vrms. också skulle höja brus och annan dist. 3X plus den dist som denna gain höjare tillför?
Alexi skrev:Optimalt för mig är så få apparater som möjligt och ett så användarvänligt gränssnitt som möjligt utan att behöva kompromissa med ljudet, eller något annat.
Alexi skrev:Till att börja med har Ingvar förstått/beskrivit mitt behov utmärkt.
Eftersom PRE25 nu vart uppe så många gånger i tråden, så ska jag förklara varför jag tycker det är ett riktigt dåligt försteg. Nu kommer en riktig brandfackla...
Jag känner inte till något försteg som har sämre användargränssnitt än PRE25.
1. Det är i princip omöjligt att se vilken volym den är inställd på, om man inte går fram och letar upp den pyttelilla skruven volymkontrollen är fäst med, då kan man få sig en mycket grov uppskattning om inställningen. Jag tycker all musik har en given volyminställning då de låter bäst, den här låter bäst på -16, den här på -19 osv. Jag vill inte behöva sitta och försöka finjustera detta i inledningen på varje låt och därmed sabba den avslappnade lyssningen.
2. Eftersom de flesta apparater jag växlar mellan är digitala, skulle jag behöva två fjärrkontroller och apparater för att byta ingångar, eller ha en sparat bra DAC för varje apparat och då är den sämre än vilken hemmabioreceiver som helst, med pre-out. Jag byter rätt ofta mellan olika källor från lyssningsplats och vill ha en tydlig indikation om vilken ingång som är kopplat till vad utan att behöva följa kabeln på baksidan.
Jag skulle kunna göra en jättelång lista på alla dess brister. Men ovanstående två räcker var och en för sig för att jag aldrig skulle ha en sådan i mitt hem.
Och min uppfatt-
ning är att gain borde ökas så tidigt som möjligt, det vill säga kanske i själva DACen (alltså före den där
volympoten). Det borde inte vara alls svårt att åstadkomma det om man har ett schema på apparaten.
Om apparaten har en digital volymkontroll är det nog ett mindre attraktivt alternativ dock, men å andra
sidan är hela konceptet med digitala volymkontroller oattraktiva, tycker jag. Gärna ett digitalt kontrol-
lerat analoga volymsteg, men digitalt? Njae... Jag slipper helst.
Om Alexi inte vill ha fler apparater så borde en enkel modd av Rotelsteget vara enklast. Troligen är det två små motstånd som behöver bytas för att öka gain där.
IngOehman skrev:Om apparaten har en digital volymkontroll är det nog ett mindre attraktivt alternativ dock, men å andra
sidan är hela konceptet med digitala volymkontroller oattraktiva, tycker jag. Gärna ett digitalt kontrol-
lerat analoga volymsteg, men digitalt? Njae... Jag slipper helst.
Bill50x skrev:Nu är vi lite inne på en definitionsdebatt igen
Morello skrev:Alla vet väl vad ett försteg är per definition?
Alexi skrev:"Förstegen" jag testat är bl.a:
Oppo 105EU
Benchmark DAC2
Bel Canto C7R
Alla dessa har jag ibland inte tyckt att volymratten på max har varit tillräckligt starkt.
Slutsteget är Rotel 1090.
Morello skrev:Nu förstår jag, men ingen av dessa apparater är per definition försteg. Du behöver alltså kika efter försteg.Alexi skrev:"Förstegen" jag testat är bl.a:
Oppo 105EU
Benchmark DAC2
Bel Canto C7R
Alla dessa har jag ibland inte tyckt att volymratten på max har varit tillräckligt starkt.
Bill50x skrev:Så vad är ett försteg?
/ B
Morello skrev:Alexi skrev:"Förstegen" jag testat är bl.a:
Oppo 105EU
Benchmark DAC2
Bel Canto C7R
Slutsteget är Rotel 1090.
Nu förstår jag, men ingen av dessa apparater är per definition försteg. Du b ehöver alltså kika efter försteg.
Morello skrev:Ja, inte fan är det en DVD-spelare.
Morello skrev:Till er som till äventyrs inte vet vad som konstituerar ett försteg - använd sökmotorn!
Morello skrev:Till er som till äventyrs inte vet vad som konstituerar ett försteg - använd sökmotorn!
Morello skrev:Nej, absolut inte, men jag spiller inte min tid på att skriva om självklarheter.
Johan_Lindroos skrev:Bill50x och PerStrombgren, visst tusan vet ni vad ett försteg är!
sebatlh skrev:Jag undrar mest vad ett passivt försteg är för något
Eller om jag använder andra ord, en passiv förförstärkare…
Triggerhappy skrev:Ahhhh...Wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rf% ... C3%A4rkare
Wikipedia, den tiggande oencyklopedin skrev skrev:Källhänvisningar, helst i form av fotnoter (även kallade noter), är mycket viktiga på Wikipedia för att information ska vara verifierbar och ha hög trovärdighet.
När du skriver en artikel, eller lägger till information i en befintlig artikel, bör du i regel alltid ange vilken källa informationen kommer ifrån.
Helst bör källan vara publicerad och trovärdig (till exempel en bok eller en tidskriftsartikel), men även någon annan webbplats är bättre som källa än ingen källa alls. Information som inte är källbelagd kan komma att raderas av andra användare.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Till er som till äventyrs inte vet vad som konstituerar ett försteg - använd sökmotorn!
Det har jag gjort och hittat en massa apparater som enligt dig säkert inte uppfyller kraven. Seså, tjura inte nu, utan skrev din enkla definition.
sebatlh skrev:Jag undrar mest vad ett passivt försteg är för något
lennartj skrev:sebatlh skrev:Jag undrar mest vad ett passivt försteg är för något
Med god vilja kan jag acceptera ditt första uttryck "passivt försteg" om jag lämnar det synonymtänkande jag hade i mitt förra inlägg och istället tänker att steg inte måste betyda förstärkarsteg utan kanske syftar på något annat?
Passiv förförstärkare går inte alls, bort med ordet genast!
Morello skrev:Johan_Lindroos skrev:Bill50x och PerStrombgren, visst tusan vet ni vad ett försteg är!
Dom vill leka pseudodebatt.
Vad är en dvd-spelare föresten?
sebatlh skrev:lennartj skrev:sebatlh skrev:Jag undrar mest vad ett passivt försteg är för något
Med god vilja kan jag acceptera ditt första uttryck "passivt försteg" om jag lämnar det synonymtänkande jag hade i mitt förra inlägg och istället tänker att steg inte måste betyda förstärkarsteg utan kanske syftar på något annat?
Passiv förförstärkare går inte alls, bort med ordet genast!
Ja precis. Men om man accepterar det första uttrycket så borde det betyda att försteg och förförstärkare inte är synonymer. Det känns inte rätt
Så, enligt mig är din beskrivning ovan av vad ett försteg är helt klockren. Ett förstärkarsteg som förstärker upp signalen till lagom nivå för slutsteget plus andra bra-att-ha funktioner så som volym- och tonkontroller.
Svante skrev:En förstärkning kan vara <1 ...
Johan_Lindroos skrev:Bill50x och PerStrombgren, visst tusan vet ni vad ett försteg är!
Svante skrev:En förstärkning kan vara <1 ...
lennartj skrev:Svante skrev:En förstärkning kan vara <1 ...
Rent numeriskt, ja.
Logiskt, nej.
Då kallas en utsignal som är lägre än insignalen dämpad
till skillnad från när den är större än insignalen och benämns förstärkt.
Bill50x skrev:Är det inte så att de flesta slutsteg/effektförstärkare kräver en viss innivå för att ge full uteffekt? Jag har en svag (nåja stark) känsla av detta åtminstone tidigare handlade tex om 0,775 volt för konsumentelektronik och kanske 1 volt eller möjligen 1,5 för tex studioelektronik. Mitt minne är avtagande i samma takt som min ålder är tilltagande men visst var det något som detta? Eller var det en halv volt för konsument- och 0,775 för studioelektronik?
Det betyder ju att det finns någon form av standard (även om DIN väl handlade om typ 0,5 volt) för vad en effektförstärkare ska matas med. Då kan man ju också med visst fog kräva att en förförstärkare ska kunna leverera en nivå som kan styra ett effektsteg, även om fonogrammet inte har max nivå. Ursprungligen gällde, återigen om mitt minne inte sviker mig, att kassettdäck, bandspelare, tuners och andra "aux" skulle leverera typ 0,775 V enligt standard. Den nivån borgade då för att man skulle kunna krama max ur förstärkaren/effektsteget. Men sedan kom CD. Då blev det helt plötsligt standardiserat till en av nivå 2 volt. Om det var standardiserat eller någon form av "de facto-standard" det vet jag inte. Och då blev ju nivån fullt tillräcklig för att styra ut många slutsteg, åtminstone till den nivå som många accepterade.
IngOehman skrev:Men med det sagt vore det naturligtvis intressant för dem med bara en enda källa, att kunna använda
sin anläggning utan försteg. Men vill man det är det rimligen de som gör dessa apparater som behöver
skärpa till sig och göra dem så de får mera max-gain och så de kan svinga mycket mera spänning.
Svante skrev:Nej, jag tror att den (officiella?) standarden är att förförstärkare ska ha de ingångskänsligheterna du anger, men att slutsteg har en viss förstärkning (är det 28 ggr?). Det innebär att slutstegs ingångskänslighet sett relativt max uteffekt varierar, men att de alla ger samma utsignal vid en viss given insignal. Det senare är praktiskt om man vill att slutsteg ska vara utbyt- och blandbara, men opraktiskt eftersom man inte vet vilken maximal utspänning ett försteg kan tänkas behöva leverera.
Bill50x skrev:Du har nog rätt när det gäller känsligheten på försteg. Men fanns det inte också något (för slutsteg) som "minimum innivå för att nå max ut"? Jag pratar 50-60-70-tal nu men det är ju så länge sedan att minnet inte är helklart...
/ B
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Du har nog rätt när det gäller känsligheten på försteg. Men fanns det inte också något (för slutsteg) som "minimum innivå för att nå max ut"? Jag pratar 50-60-70-tal nu men det är ju så länge sedan att minnet inte är helklart...
De flesta Quadslutsteg för hembruk har haft känsligheten 500mV för full utstyrning, oavsett max effekt. Detta med standardiserad förstärkning måste va' något nytt...
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Du har nog rätt när det gäller känsligheten på försteg. Men fanns det inte också något (för slutsteg) som "minimum innivå för att nå max ut"? Jag pratar 50-60-70-tal nu men det är ju så länge sedan att minnet inte är helklart...
/ B
De flesta Quadslutsteg för hembruk har haft känsligheten 500mV för full utstyrning, oavsett max effekt. Detta med standardiserad förstärkning måste va' något nytt...
phon skrev:En passiv förförstärkare är väl en som för tillfället inte används?
Bill50x skrev:phon skrev:En passiv förförstärkare är väl en som för tillfället inte används?
Absolut. Men vad är en diskret förstärkare?
/ B
Svante skrev:Bill50x skrev:phon skrev:En passiv förförstärkare är väl en som för tillfället inte används?
Absolut. Men vad är en diskret förstärkare?
Svår att hitta?
Bill50x skrev:Svante skrev:Bill50x skrev:Absolut. Men vad är en diskret förstärkare?
Svår att hitta?
Nä, en som kan föra sig även i lite finare sällskap
Men som vanligt handlar det om engelskt/amerikanskt uttryck som man bara översatt rakt av. Tex en förstärkare uppbyggd utan IC's, dvs integrerade kretsar, utan med "diskreta" komponenter som transistorer, motstånd och kondensatorer.
Men jag vet ärligt talat inte hur vi skulle benämna dessa komponenter (som ju är discreet på engelska) - några förslag?
/ B
/ B
Morello skrev:Jag kan inte förstå att att några av forumets mest frekventa besökare varken känner till THX eller vad ett försteg är.
Är det detta som kallas "trolleri"?
IngOehman skrev:Igen - THX-gain eller inte så är det ytterst sällsynt med förstärkare som har tillräcklig gain för att fungera
optimalt tillsammans med försteg utan gain.
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Igen - THX-gain eller inte så är det ytterst sällsynt med förstärkare som har tillräcklig gain för att fungera
Vh, iö
Det hela är väl egentligen påtagligt enkelt; ett försteg har ett antal ingångar (analoga och kanske även digitala dito) samt kanske ett inbyggt RIAA-steg. Vidare skall det såklart finnas reglage för nivå och självklart har apparaten förstärkningen även för linjeingångarna. Rimlig förstärkningen kan jag tycka är någonstans mellan +6 och +20 dB. +12 dB torde räcka i de flesta fall.
Svante skrev:Ok, bra. Hur mycket utspänning ska det kunna leverera? Räcker 2V RMS? (=svar på trådfrågan.)
Svante skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Igen - THX-gain eller inte så är det ytterst sällsynt med förstärkare som har tillräcklig gain för att fungera
Vh, iö
Det hela är väl egentligen påtagligt enkelt; ett försteg har ett antal ingångar (analoga och kanske även digitala dito) samt kanske ett inbyggt RIAA-steg. Vidare skall det såklart finnas reglage för nivå och självklart har apparaten förstärkningen även för linjeingångarna. Rimlig förstärkningen kan jag tycka är någonstans mellan +6 och +20 dB. +12 dB torde räcka i de flesta fall.
Ok, bra. Hur mycket utspänning ska det kunna leverera? Räcker 2V RMS? (=svar på trådfrågan.)
Morello skrev:Svante skrev:Ok, bra. Hur mycket utspänning ska det kunna leverera? Räcker 2V RMS? (=svar på trådfrågan.)
Varför ställer du frågan? Du vet ju själv svaret och det är NEJ.
PerStromgren skrev:Så hur mycket räcker då?
4V?
8V?
16V?
Ännu mer?
AndreasArvidsson skrev:PerStromgren skrev:Så hur mycket räcker då?
4V?
8V?
16V?
Ännu mer?
Det beror ju helt på vilka slutsteg som skall drivas, men med 28,3ggr förstärkning i slutsteget så ger 4V in 1600w i 8ohm ut. Det bör räcka för de flesta iaf, men knappast alla.
Komorok skrev:Jag har en liten tanke om oss som kör med delade system. En del verkar tänka att man ju inte behöver mer än typ 2,25V för att då maxar man ju ändå slutsteget. Men musik har ofta mest energi i registret under 80Hz där systemen typiskt delas. Har man, som jag, fler slutsteg till bassystemet, så är känsligheten där väldigt hög och därför är gainen nedskruvad i delningsfiltret. Men det är HP-delen jag tänkte beröra och då den större delen av energin är bortfiltrerad till LP-delen så är det längre till taket i den mesta musiken. Och därför behöver försteget kunna klämma ur sig betydligt mer än 2,25V för att styra ut slutsteg. Min erfarenhet säger att det behövs lite mer än 6dB mer. Gärna 12dB. Då skulle det kännas som att det alltid räcker. Hur många Volt blir det?
AndreasArvidsson skrev:Komorok skrev:Jag har en liten tanke om oss som kör med delade system. En del verkar tänka att man ju inte behöver mer än typ 2,25V för att då maxar man ju ändå slutsteget. Men musik har ofta mest energi i registret under 80Hz där systemen typiskt delas. Har man, som jag, fler slutsteg till bassystemet, så är känsligheten där väldigt hög och därför är gainen nedskruvad i delningsfiltret. Men det är HP-delen jag tänkte beröra och då den större delen av energin är bortfiltrerad till LP-delen så är det längre till taket i den mesta musiken. Och därför behöver försteget kunna klämma ur sig betydligt mer än 2,25V för att styra ut slutsteg. Min erfarenhet säger att det behövs lite mer än 6dB mer. Gärna 12dB. Då skulle det kännas som att det alltid räcker. Hur många Volt blir det?
Dubblering av spänning: +6dB.
Så 4.5V resp 9V.
Nattlorden skrev:AndreasArvidsson skrev:PerStromgren skrev:Så hur mycket räcker då?
4V?
8V?
16V?
Ännu mer?
Det beror ju helt på vilka slutsteg som skall drivas, men med 28,3ggr förstärkning i slutsteget så ger 4V in 1600w i 8ohm ut. Det bör räcka för de flesta iaf, men knappast alla.
5V låter som en elektronikstandardiserad och lagom siffra som borde öka på gruppen "de flesta" ytterligare.
Morello skrev:Nattlorden skrev:
5V låter som en elektronikstandardiserad och lagom siffra som borde öka på gruppen "de flesta" ytterligare.
5V? Ett typiskt försteg har +/-15V matning och svingar mer än +/- 10 V.
Mitt försteg svingar +/- 22V
Komorok skrev:Nej och då får han skylla sig själv.
Alexi skrev:Eller vänta tills någon bygger ett vettigt försteg, till vettigt pris.
Morello skrev:Man brukar skriva förstärkning på svenska.
Komorok skrev:Jag har en liten tanke om oss som kör med delade system. En del verkar tänka att man ju inte behöver mer än typ 2,25V för att då maxar man ju ändå slutsteget. Men musik har ofta mest energi i registret under 80Hz där systemen typiskt delas. Har man, som jag, fler slutsteg till bassystemet, så är känsligheten där väldigt hög och därför är gainen nedskruvad i delningsfiltret. Men det är HP-delen jag tänkte beröra och då den större delen av energin är bortfiltrerad till LP-delen så är det längre till taket i den mesta musiken. Och därför behöver försteget kunna klämma ur sig betydligt mer än 2,25V för att styra ut slutsteg. Min erfarenhet säger att det behövs lite mer än 6dB mer. Gärna 12dB. Då skulle det kännas som att det alltid räcker. Hur många Volt blir det?
Naqref skrev:Ett försteg kan inte ha 2Vrms i gain. Det kan ha 0 ggr förstärkning (0dB) , 2ggr förstärkning (6dB), 4 ggr förstärkning (12dB) eller något annat. Däremot kan de ha max utstyrningsnivå på 2.1Vrms. Det är det senare som bör vara problemet. Inte helt oförståeligt dock eftersom många av dessa apparater drivs internt med spänningar till de analoga delarna som ligger på +/-5Vdc. Det brukar ge en maxnivå på 3Vp (eler 2.1Vrms) innan klippning.
Om Alexi inte vill ha fler apparater så borde en enkel modd av Rotelsteget vara enklast. Troligen är det två små motstånd som behöver bytas för att öka gain där.
IngOehman skrev:Morello skrev:Man brukar skriva förstärkning på svenska.
Förstärkning är ett dåligt ord då det kan handla om att förstärka en gjutning med armering,
eller att sätta ett stag någonstans...
Vh, iö
sprudel skrev:Naqref skrev:Ett försteg kan inte ha 2Vrms i gain. Det kan ha 0 ggr förstärkning (0dB) , 2ggr förstärkning (6dB), 4 ggr förstärkning (12dB) eller något annat. Däremot kan de ha max utstyrningsnivå på 2.1Vrms. Det är det senare som bör vara problemet. Inte helt oförståeligt dock eftersom många av dessa apparater drivs internt med spänningar till de analoga delarna som ligger på +/-5Vdc. Det brukar ge en maxnivå på 3Vp (eler 2.1Vrms) innan klippning.
Ingen respons på detta sympatiska förslag till lösning?
Jag vill ogärna göra några ändringar i Roteln.sprudel skrev:Naqref skrev:Om Alexi inte vill ha fler apparater så borde en enkel modd av Rotelsteget vara enklast. Troligen är det två små motstånd som behöver bytas för att öka gain där.
Nja vad jag vill är att kunna välja ingång och styra volym från både mina analoga och digitala källor från en och samma apparat/fjärr med ett användarvänligt gränssnitt.Nattlorden skrev:Om du vill använda volymen i Oppon spelar ju inte funktionen hos försteget någon roll, du behöver bara ett sådant inkopplat efteråt med tillräckligt volympådrag, så kan du gömma det permanant sedan. Sådana finns vettiga till vettiga priser redan.
Alexi skrev:Jag vill ogärna göra några ändringar i Roteln.sprudel skrev:Naqref skrev:Om Alexi inte vill ha fler apparater så borde en enkel modd av Rotelsteget vara enklast. Troligen är det två små motstånd som behöver bytas för att öka gain där.
Alexi skrev:Nattlorden skrev:Om du vill använda volymen i Oppon spelar ju inte funktionen hos försteget någon roll, du behöver bara ett sådant inkopplat efteråt med tillräckligt volympådrag, så kan du gömma det permanant sedan. Sådana finns vettiga till vettiga priser redan.
Nja vad jag vill är att kunna välja ingång och styra volym från både mina analoga och digitala källor från en och samma apparat/fjärr med ett användarvänligt gränssnitt.
Morello skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Man brukar skriva förstärkning på svenska.
Förstärkning är ett dåligt ord då det kan handla om att förstärka en gjutning med armering,
eller att sätta ett stag någonstans...
Vh, iö
Gain/vinst är ett dåligt ord då det kan handla om att vinna något...
Morello skrev:Nä alltså, det där var en ohygligt konstig invändning då det framgår i sammanhanget vad som avses. Precis som med vinst.
Morello skrev:Inom tex. antennteorin används "gain"/"vinst" när man vinner signal genom tex. ökad direktivitet, dvs man vinner signal utan att tillföra någon energi till systemet.
Morello skrev:Det heter förstärkning på svenska och amplification på engelska.
IngOehman skrev:Eller vad tusan, här framgår allting rätt tydligt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Amplification
(Ger ingen relevant direktträff (vilket säger en del) i betydelsen utsignal/insignal, men klickar man
på amplifier så kommer man till en sida som skriver om sådana, finner man att man anger dess ut/in-
signalförhållande med just ordet... gain! Inte amplification.)
Sen kan man går direkt till ordet gain också:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gain
V.S.B.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja, man kan bevisa nästan vad som helst med hjälp av internet!
I varje fall om det vore så att det var axiomatiskt att det som står på internet är sant.
IngOehman skrev:Nä. Jag vet inte ens vad förstärning betyder.
Och min ambition var dessutom snarare att visa att man normalt säger gain på engelska, inte
amplification (som påstods), och att det dessutom finns goda skäl att säga gain även på svenska,
närmare bestämt alla de skäl som jag erinrade om.
Vh, iö
JockeX skrev:En intressant topic förvandlades till en shitstorm om vem som kan ordmärka mest. Fantaktiskt.
IngOehman skrev:Jag bryr mig inte.
Vh, iö
markusA skrev:JockeX skrev:En intressant topic förvandlades till en shitstorm om vem som kan ordmärka mest. Fantaktiskt.
+1
Hur ofta resulterar det i nåt vettigt när man krampaktigt jagar definitioner i något odefinierat där de allra flesta av hävd redan har en magkänsla om vad det handlar om.
Hur relevant är det om försteg ska få kalla sig försteg eller ej beroende på förstärkningsfaktorn?
Desto intressantare är det imho att prata om riktiga referensvärden och hur de förhåller sig till dagens verklighet.
Imho så är det bara logiskt att låta lågnivå signaler hålla en standard tex 2Vrms men hur ofta ser vi marknaden agera logiskt?
Har slutsteget speciella behov så har man ju en chans att sälja sitt skräddarsydda försteg också...
Som total analfabet när det gäller kommersiella produkter så undrar jag hur vanligt det är att tillverkarna faktiskt skriver ut förstärkning och Max in/ut nivå, förr var det inte så vanligt iaf? Då jag bygger mina egna prylar så håller jag ju koll på den biten men om man köper en liten svart låda hos sin lokala hifihandlare så är det ju inte givet att alla siffror finns tillgängliga.
Och när det gäller språkförbistringen så brukar man ofta se gain anges i dB men amplification i en icke logaritmisk förstärkningsfaktor. Svenska språket har som så ofta färre ord än engelskan men förstärkning bör väl inte vara så svårt ord att hantera?
Strikt översatt så betyder ju gain ökning och då blir rubriken på tråden ren nonsens då jag ifrågasätter huruvida det existerar någon förförstärkare öht som förstärker en insignal exakt 2Vrms konstant? Leder ett sånt ordmärkeri till något konstruktivt?
Kan vi inte bara agera som de intelligenta tänkande människorna vi är och prata om det som faktiskt betyder nåt.
sebatlh skrev:Att folk säger gain beror nog mest på att det står gain på diverse apparater snarare än att det är ett fantastiskt ord.
sebatlh skrev:Att folk säger gain beror nog mest på att det står gain på diverse apparater snarare än att det är ett fantastiskt ord.
Bra svenska alternativ till "gaina på lite" är nära till hands.• Höj lite.
• Krana på lite. (krana på är ett fint uttryck)
• Öka förstärkningen lite.
Gain är förvisso ett kortare ord. Men vem har så bråttom?
IngOehman skrev:Igen - THX-gain eller inte så är det ytterst sällsynt med förstärkare som har tillräcklig gain för att fungera
Vh, iö
IngOehman skrev:Håller med om allt det där.
Och gain är som sagt ett väldigt bra ord för att beskriva kvoten mellan det som kommer ut och det som
har petats in.
Det är dessutom härligt lätt att skapa nya ord från det, "gaina på lite" säger musiker när de vill att man
skall vrida upp gain på någon apparat, eller kanske i reverbtappen. Fast det får man kanske inte heller
säga.
Det är inget vidare smidigt att säga "spänningsförstärkningsfaktoröka på lite".
Vh, iö
Kronkan skrev:För att intressera alla för gain så publiceras bilder på Gain
https://www.google.se/search?q=gain&tbm ... 66&bih=673
Hemma så använder mitt lokala Popsnöre/gain enbart begreppen Höj! och SääänK!!
På djupet måste alla förstå att jag inte nu försöker rätta alla djupt elektronikkunniga. Min synpunkt handlar enbart om hur jag uppfattar det språkliga.
Bergreppet gain (inom hifi) för mig handlar enbart om en egenskap hos en apparat. Den definierar hur stor den maximala förstärkningen (potentialen) kan vara. Den kan vara noll (0) eller i den praktiska världen faktiskt vara negativ. Det bör ju uppstå förluster om gain är noll i teorin.
Så om gain används kan ju mätmässigt även ett passivt försteg mätas.
Amplication är ju förstärkning. Den kan ju regleras med en volumpott. Gain ändras dock inte . Det är ju ett begrepp som handlar om möjligheten.
Vill absolut inte bland mig i tråden men sänder ändå ett budskap om hur vi hos Kronkan och Popsnöret använder begreppen när vi förstärker analoga signaler. Den digitala förnekar vi att den finns. Eller åtminstone gömmer. Man vill ju inte skämmas.
petersteindl skrev:Kronkan skrev:För att intressera alla för gain så publiceras bilder på Gain
https://www.google.se/search?q=gain&tbm ... 66&bih=673
Hemma så använder mitt lokala Popsnöre/gain enbart begreppen Höj! och SääänK!!
På djupet måste alla förstå att jag inte nu försöker rätta alla djupt elektronikkunniga. Min synpunkt handlar enbart om hur jag uppfattar det språkliga.
Bergreppet gain (inom hifi) för mig handlar enbart om en egenskap hos en apparat. Den definierar hur stor den maximala förstärkningen (potentialen) kan vara. Den kan vara noll (0) eller i den praktiska världen faktiskt vara negativ. Det bör ju uppstå förluster om gain är noll i teorin.
Så om gain används kan ju mätmässigt även ett passivt försteg mätas.
Amplication är ju förstärkning. Den kan ju regleras med en volumpott. Gain ändras dock inte . Det är ju ett begrepp som handlar om möjligheten.
Vill absolut inte bland mig i tråden men sänder ändå ett budskap om hur vi hos Kronkan och Popsnöret använder begreppen när vi förstärker analoga signaler. Den digitala förnekar vi att den finns. Eller åtminstone gömmer. Man vill ju inte skämmas.
Hmm, de äla kanske inte är så dumminger med Gain . . . typ![]()
IngOehman skrev:Lås tråden. Ämnet verkar färdigdiskuterat. De som fortsätter skriva i den verkar bara vilja tramsa.
Vh, iö
petersteindl skrev:
Hmm, de äla kanske inte är så dumminger med Gain . . . typ![]()
Alexi skrev:Någon som mins vad som stod i gamla Molt, vilken Vrms som krävdes för att klippa 1090? Hittade inte mitt nummer...
Rydberg skrev:Ja men vad betyder 2Vrms gain? Jag fattar inte ens titeln på tråden, jag har alltid räknat gain (förstärkning) i dB.
Rydberg skrev:Ja men vad betyder 2Vrms gain? Jag fattar inte ens titeln på tråden, jag har alltid räknat gain (förstärkning) i dB.
Laila skrev:Saxat från "Measurements"(i Stereophile): "The maximum gain was 6.4dB from the balanced outputs, 0.6dB from the unbalanced"...
. . . typ.
Rydberg skrev:Laila skrev:Saxat från "Measurements"(i Stereophile): "The maximum gain was 6.4dB from the balanced outputs, 0.6dB from the unbalanced"...
. . . typ.
Det är med fabriksinställningarna, med dessa så är XLR-utgången dämpad med 10dB så du kan få 10dB gain till.......typ
För Alexis kan jag rekommendera att läsa i instruktionsmanualen instruktionsmanualen, verkar vara en mycket trevlig produkt!!
Alexi skrev:Rydberg skrev:Laila skrev:Saxat från "Measurements"(i Stereophile): "The maximum gain was 6.4dB from the balanced outputs, 0.6dB from the unbalanced"...
. . . typ.
Det är med fabriksinställningarna, med dessa så är XLR-utgången dämpad med 10dB så du kan få 10dB gain till.......typ
För Alexis kan jag rekommendera att läsa i instruktionsmanualen instruktionsmanualen, verkar vara en mycket trevlig produkt!!
Jag skrev om den i Molt förra året, om jag minns rätt så funkade gain bara på XLR utgångarna. De jag inte gillade med Benchmarken var den motoriserade volymkontrollen och alla lysdioderna.
Rydberg skrev:Fast du kan ju köra balanserad till obalanserad om du vill. Vad var det för fel på volymkontrollen?
Active skrev:Alexi skrev:I min jakt efter nytt försteg så har jag uppmärksammat ett för mig stort problem. Mitt slutsteg behöver mycket mer än 2,0V för att klippa och alla försteg jag provat hittills ger max 2,0V.
Skulle rekommendera dig att kolla litet på professionella enheter ( även PA ) med balanserade in och utgångar. De ger ofta betydligt högre utnivå och har kraftigare drivsteg på utgången. Det finns en uppsjö sådana ofta med lägre priser än vanliga hififörsteg som säljs i hifihandeln.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 52 gäster