Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Tror tyvärr att i alltför många fall är standardelementen konstuerade för att se snygga ut på vissa specifika parametrar och glömma många andra väsentliga uppföranden.
Varför finner vi alla standardelement i standardstorlekar? Måste säkerligen kunna finnas tekniska anledningar som skulle ge helt andra storlekar.. *höftar till ett exempel* När såg vi senast en 9.4tums bas? 5.6tum mellan register? Oavsett material, upphängning, arbetsområde så är det optimalt med 15",12",10",8",6" osv? Det får någon komma med en mycket bra förklaring innan jag tror på det...
Max_Headroom skrev:Jag har länge ondgjort mig över att många riktigt dyra högtalare är utrustade med något så simpelt som standardelement ur tillverkarnas sortiment. Alltså, pröjsar man flera 100000-tals kronor så tycker jag man borde få med element som är helt anpassade till den aktuella konstruktionen. Men efter att ha läst senaste MoLt så tror jag mig förstå varför det är som det är:
Det är ett drängjobb att ta fram högtalarelement! Dom som bygger högtalare har varken tid, ork eller lust att hålla på med det. Skulle inte jag heller ha. Standard element får duga.
Jag tycker fortfarande att man kan begära mer i dom högre prisklasserna, men förståelsen för situationen har ökat.
Grabbarna som gjorde X-jobbet har gjort ett bra jobb. I alla fall mina insikter i högtalarnas mystik och komplexitet har ökat. Nu begriper jag hur lite jag kan, egentligen... Men jag har i alla fall en något att utgå ifrån för att lära mig! Alltid något.
Nattlorden skrev:Piotr - 2" är 5 cm... så mycket avviker det väl i alla fall inte? Dessutom skrev jag inte om det var kon eller chassie jag pratade om.
jannemannen skrev:Dessutom så finns det så grymt mycket bra element idag, så man behöver inte "specialutveckla" diverse "specialelement" så mycket för den delen heller....
Mvh/Janne
dawen skrev:Är inte exempelvis P17RCY och ATC's mellanregister som patrikf använder exempel på bra mellanregister?
Mycket prat om att det inte finns bra mellanregister, men ändå finns det ganska gott om bra högtalare tycker jag
nl1970 skrev:IngOehman skrev:Och just nu sitter jag och filar på något som skall bli en 10,6-tummare...
Till vad?
oliver skrev:En liten fråga till IÖ: Vilka parametrar är av större vikt att ändra på från ett standard element?
Frågar p.g.a att jag brände ett element i mina Martin Logan Sl3 (baselementet).Dessa element är tillverkade av Vifa och modell beteckningen finns inte i deras "normala"produkt blad. Men däremot har dom ett element som ser exakt lika ut både vad gäller korg(material och mått),impedans (4ohm) och konmaterial.
Om nu ML har på nåt sätt specialbeställt sitt element (som ser exakt lika ut) vilka parametrar skulle dom i sådana fall troligen ha ändrat?
Elementet delas av uppåt vid 200Hz,och om jag räknar ut lådvolym (sluten låda) så verkar Vifas standard element funka bra i mina ML(visserligen Backes program Pro Box 2000) men kanske det inte är så lätt att höra ljudliga skillnader under dessa frekvenser så man kan köpa deras "standard" (halva priset mot ML).
För tillfället har jag ersatt det med ett billigt MGR (395kr) med fel impedans dessutom,och jag hör då ingen skillnad när jag testar höger/vänster.
IngOehman skrev:I ett teoretiskt optimalt system kostar en oktav extra utsträckning nedåt hela 9 dB i känslighet, i varje fall oräknar rummets frekvensberoende inverkan.)
Bill50x skrev:Jag ser personligen inte något fel med "standardelement" även i en dyrare högtalarkonstruktion. Det måste väl vara det ljudande resultatet som är det väsentliga? Det finns rätt många parametrar att "leka med" ändå när man konstruerar
Svante skrev:IngOehman skrev:I ett teoretiskt optimalt system kostar en oktav extra utsträckning nedåt hela 9 dB i känslighet, i varje fall oräknar rummets frekvensberoende inverkan.)
Varför inte 12?
IngOehman skrev:Men...
Hur kommer det sig att det (i din simulering) ser ut som om Q för de båda systemen är samma? Med bara massa-skiftet (4 ggr) hade jag väntat mig att Q-värdet för den lågkänsliga låddan varit dubbelt så högt som den högkänsligares, alltså att det gått från exempelvis 0,7 till 1,4 när man biffade på en massa massa.
Eller har programmet en automatiskt optimeringsfunktion som adderar en himskans massa dämpning i den mekaniska domänen (alá en Carlssonsk dämpkorg?) när det behövs, exemplevis när Bl hålls konstant?
![]()
Vh, iö
NNord skrev:Ingvar, har du lust att nån gång skriva ner några redan existerande element som har bra egenskaper, dvs sådanna vem som helst kan köpa från till exempel Seas, Vifa, Scan-speak etc etc.. Om du testat några dvs.. Det vore ju skoj !
Svante skrev:IngOehman skrev:Men...
Hur kommer det sig att det (i din simulering) ser ut som om Q för de båda systemen är samma? Med bara massa-skiftet (4 ggr) hade jag väntat mig att Q-värdet för den lågkänsliga låddan varit dubbelt så högt som den högkänsligares, alltså att det gått från exempelvis 0,7 till 1,4 när man biffade på en massa massa.
Eller har programmet en automatiskt optimeringsfunktion som adderar en himskans massa dämpning i den mekaniska domänen (alá en Carlssonsk dämpkorg?) när det behövs, exemplevis när Bl hålls konstant?
![]()
Vh, iö
Haha, en konsekvens av det ofattbart användarvänliga simuleringsprogrammet...![]()
I 'Basta!' ger jag bla Bl, Qts, fs och Re som parametrar. Sen räknar den ut vad bla Rms är utifrån det. Det funkar bra för de flesta simuleringarna, men inte när man bara vill ändra just massan. Jag höll alltså både Bl och Qts konstanta och ändrade fs så att fb blev hälften med föjden att Rms blev olika. Inte så verklighetsbaserat.
Hade jag gjort läxan och sett till att Rms hade varit konstant, så hade jag nog förstått att jag kunde öka Bl för samma Qb.
IngOehman skrev:Hihi, det är det jag alltid har trott, och sagt - man skall inte använda simuleringsprogram - man skall räkna i huvudet!![]()
Det blir i princip alltid rätt, och man kan dessutom inte förbise några egenskaper eftersom man måste ha dem alla med i hjärnmatrisen för att alls kunna kontemplera problemet.
LspCAD?Johan_Lindroos skrev:FAst CAD är ju inget som räknar ut något åt en, bara ett ritningsprogram.
Medhåll.IngOehman skrev:Jag tycker det är lämpligt att använda ordet "simulera" för att beskriva begreppet simulera.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag tycker det är lämpligt att använda ordet "simulera" för att beskriva begreppet simulera.![]()
Vh, iö
Design anses kunna betyda:Callisto skrev:CAD är som Johan skriver Computer Aided Design och inget annat. Det har inget med simuleringar att göra.
Heller inte ritning.Callisto skrev:EngelholmAudio skrev:Design anses kunna betyda:
Engelskt uppslagsord design
Svensk översättning skapa, bygga, konstruera
Ja, alltså inte simulering.
IngOehman skrev:NNord skrev:Ingvar, har du lust att nån gång skriva ner några redan existerande element som har bra egenskaper, dvs sådanna vem som helst kan köpa från till exempel Seas, Vifa, Scan-speak etc etc.. Om du testat några dvs.. Det vore ju skoj !
1: Bra grejjor ska man naturligtivs inte skriva ned, det är ju jättetaskigt. Man skall ju skriva upp dem!![]()
2: Å andra sidan: "Redan existerande element med bra egenskaper?" Är det en kuggfråga?![]()
Allvarligt talat är det ju alltid svårt att definiera vad som menas med "bra egenskaper", men jag förmodar att det skall underförstås att det vi talar om inte är småsignalparametrarna (som ju vem som helst kan bedöma om de passar ens applikation), utan skall vara inriktat på "kvalitetsegenskaper", alltså sådana som inte syns i databladen, men som har betydelse för hur ljudkvalitetskompetenta system man kan bygga av dem?
Isåfall skall jag be att få återkomma när jag tänkt igenom det hela. Kanske om någon dag. Jag skall nog kunna hitta ett par tre stycken i varje fall. Kanske...![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Dessutom är det magnetiskt skärmat, och det har (i kraft av sitt plastmembran troligen) en superb rotationssymmetri, och trots det låga priset även en tillverkningsprecision som inte är lätt att uppå med textila, eller andra komplext uppbyggda membranmaterial, även om det går det också.
IngOehman skrev:3. VIFA D19SD-05-08
Ja, en diskant skall man väl ha med också, och nu hade väl alla trott att jag skulle nämna någon av de klassiska 1" eller drygt, diskanterna?
Men icke, med branta filter är även lite mindre element klart användbara, utan några större effekttlighetsproblem. I synnerhet inte i detta fall. Speciellt roligt med detta element är nämligen att det är något så ovanligt som ett äkta 8 ohms-element. Trots detta är känsligheten snarare högre än lägre än de flesta 6-ohmare (som oftast går ned under 5 ohm).
Att det såsom det 3/4"-element det är imponerar spridningsmässigt är väl ingen överraskning.
Dessutom är det magnetiskt skärmat, och det har (i kraft av sitt plastmembran troligen) en superb rotationssymmetri, och trots det låga priset även en tillverkningsprecision som inte är lätt att uppå med textila, eller andra komplext uppbyggda membranmaterial, även om det går det också.
Vh, Ing. Öhman
Robert skrev:IngOehman skrev:Dessutom är det magnetiskt skärmat, och det har (i kraft av sitt plastmembran troligen) en superb rotationssymmetri, och trots det låga priset även en tillverkningsprecision som inte är lätt att uppå med textila, eller andra komplext uppbyggda membranmaterial, även om det går det också.
Ingvar,
Vad betyder rotationssymmetri i det här aktuella fallet?
markih skrev:Jag tar mig friheten att svara, eftersom jag tror mig förstå att det betyder att membranet är symmetriskt när man roterar det. Alltså likformigt när man betraktar det ortigonalt mot en tänkt rotationsaxel. Har för mig att begreppet är en vedertagen benämning?
IngOehman skrev:Här kommer några stycken:
1. SEAS CA18RLY.
Vh, Ing. Öhman
Robert skrev:markih skrev:Jag tar mig friheten att svara, eftersom jag tror mig förstå att det betyder att membranet är symmetriskt när man roterar det. Alltså likformigt när man betraktar det ortigonalt mot en tänkt rotationsaxel. Har för mig att begreppet är en vedertagen benämning?
Tack för info!
Hade för mig att alla domar var runda när man betraktar dem ur det perspektivet men där ser man..
markih skrev:Robert skrev:markih skrev:Jag tar mig friheten att svara, eftersom jag tror mig förstå att det betyder att membranet är symmetriskt när man roterar det. Alltså likformigt när man betraktar det ortigonalt mot en tänkt rotationsaxel. Har för mig att begreppet är en vedertagen benämning?
Tack för info!
Hade för mig att alla domar var runda när man betraktar dem ur det perspektivet men där ser man..
Ett mer konkret svar gav Paa : "Ett compoundmaterial förstärkt med cord i två diskreta riktningar kan ha olika styvhet i olika vinklar." Det är alltså materialegenskaper som avses och inte utseende eller form.![]()
paa skrev:IngOehman skrev:Här kommer några stycken:
1. SEAS CA18RLY.
Vh, Ing. Öhman
Hur stort problem kan det vara, att den har en pappkon?
Haakan_W skrev:markih skrev:Elementen som Ingvar gav förslag på kanske kan vara en grund för ett Faktiskt DIY -projekt?
kan va en bra idestativare med basmoduler, lite stora grejer kanske men
Callisto skrev:En trend idag verkar vara att göra baselement utav aluminium och diverse legeringar. Nästan alla dessa högtalartillverkare använde tidigare någon typ av papp tidigare i sina konstruktioner.
Är det bättre med Al och diverse legeringar än papp eller är det bara ett nytt försäljningstrick.
Piotr skrev:Styvare kon ger lägre distorsion. Därmed inte sagt att en metallkon per auto blir styvare än papp, men möjligheten finns. Blir väl kanske billigare och enklare att gå på en metallkon när man ändå strävar efter styvhet.
Styvaste konen jag stött på är Scanspeak 23W, ruskigt styv. Detta element har låg dist såvitt jag vet, har inte hunnit jobba med det eller lyssnat.
/Peter
Robert skrev:IngOehman skrev:Dessutom är det magnetiskt skärmat, och det har (i kraft av sitt plastmembran troligen) en superb rotationssymmetri, och trots det låga priset även en tillverkningsprecision som inte är lätt att uppå med textila, eller andra komplext uppbyggda membranmaterial, även om det går det också.
Ingvar,
Robert skrev:Hade för mig att alla domar var runda när man betraktar dem ur det perspektivet men där ser man..
Peter, jag fick en liten aha-upplevelse när IÖ började prata om lavindistorsion. Enligt honom så ska metallkoner generellt vara mindre drabbade av just denna typ av distorsion. Dessutom verkar det vara denna distorsion som hörs mest och oftast i högtalarelement och inte den vanliga statiskt uppmätta THD:n.Piotr skrev:Det du beskriver tycker jag att jag upplever i alla register med styva koner. Skarpare konturer, hårdare och mjukare på samma gång, nice!. Men ibland får man sig en funderare tex. när man lyssnar på Ino burkar... men i slutändan har jag nog i princip lämnat mjuka koner bakom mig.
/Peter
EngelholmAudio skrev:Ser man på - en Vifadiskant som rekommenderas! Och inte är den dyr heller.
Själv slänger jag trånande blickar efter detta element: LÄNK
Ett hyfsat gediget intryck vilket ju gör saken åt minstonde roligare, inte nödvändigtvid bättre...men man skall ju ha kul också!
Bör gå att använda till 2kHz
Hög känslighet, högt Qts, bör gå att använda i sluten låda om man trixar lite...
IngOehman skrev:En annan sak jag intr är så förtjust i hos det där elementet är det laminerade membranet. Nu kan produktionen ha ändrat sig en hel del, men det element Peerless sickade när processen var ny hade förvrängningsformer som direkt härledbara till lamineringen.
IngOehman skrev:Robert skrev:IngOehman skrev:Dessutom är det magnetiskt skärmat, och det har (i kraft av sitt plastmembran troligen) en superb rotationssymmetri, och trots det låga priset även en tillverkningsprecision som inte är lätt att uppå med textila, eller andra komplext uppbyggda membranmaterial, även om det går det också.
Ingvar,
Du får inga fler svar från mig. Du har förverkat den möjligheten.
Sannt. Min tanke är att dela rätt brant vid 2kHz men det är ju inte ens en oktav från 3kHz.IngOehman skrev:EngelholmAudio skrev:Ser man på - en Vifadiskant som rekommenderas! Och inte är den dyr heller.
Själv slänger jag trånande blickar efter detta element: LÄNK
Det jag inte är förtjust med hos detta element är att resonansen vid 3 kHz finns i alla utstrålningsriktningar. Det brukar betyda att den hörs, tydligt, om man inte delar tillräckligt brant, tillräckligt långt under 3 kHz. Element med tonkurveojämnheter som beror av interferenser snarare än resonanser låter nästan alltid mindre färgade klangligt.
Hur syns förvrängningsformerna i praktiken (vid mätningar)? Är detta en del i peaken vid 3kHz? Dist? Vad?IÖ skrev:En annan sak jag intr är så förtjust i hos det där elementet är det laminerade membranet. Nu kan produktionen ha ändrat sig en hel del, men det element Peerless sickade när processen var ny hade förvrängningsformer som direkt härledbara till lamineringen.
Vh, iö
Först och främst - TACK!markih skrev:Jag tror att formen på dustcapen bidrar till taskig vågforming och vågutbredning i konen mm
EngelholmAudio skrev:Först och främst - TACK!markih skrev:Jag tror att formen på dustcapen bidrar till taskig vågforming och vågutbredning i konen mm
Näst - du menar den formen dust cap'n har "idag", antar jag!?!
Problemet vid 3kHz är en våglängd på 344/3000 = 11,4cm
Kan man rädda detta medelst ny dust cap tro?
Det vet jag men vet inte att/om det är materialets egenskaper som styr - antog och antar att det är storleken som för en gångs skulle har betydelse.Piotr skrev:EngelholmAudio skrev:Först och främst - TACK!markih skrev:Jag tror att formen på dustcapen bidrar till taskig vågforming och vågutbredning i konen mm
Pär,
våglängd och hastighet i fasta material skiljer sig från luft.
/Peter
i skrev:IngOehman skrev:Robert skrev:IngOehman skrev:Dessutom är det magnetiskt skärmat, och det har (i kraft av sitt plastmembran troligen) en superb rotationssymmetri, och trots det låga priset även en tillverkningsprecision som inte är lätt att uppå med textila, eller andra komplext uppbyggda membranmaterial, även om det går det också.
Ingvar,
Ingvar, snälla rara, det här börjar påminna om en viss sketch i Monty Python....![]()
Thomas
AndersJ skrev:IngOehman skrev:En annan sak jag inte är så förtjust i hos vissa peerlesselement är det laminerade membranet. Nu kan produktionen ha ändrat sig en hel del, men det element Peerless skickade när processen var ny hade förvrängningsformer som direkt härledbara till lamineringen.
Den serien som hade laminerade koner har gått i graven, nu är det papperskoner förstärkta med nomex eller polypropylenkoner som gäller.
EngelholmAudio skrev:Det vet jag men vet inte att/om det är materialets egenskaper som styr - antog och antar att det är storleken som för en gångs skulle har betydelse.Piotr skrev:EngelholmAudio skrev:Först och främst - TACK!markih skrev:Jag tror att formen på dustcapen bidrar till taskig vågforming och vågutbredning i konen mm
Pär,
våglängd och hastighet i fasta material skiljer sig från luft.
/Peter
Haakan_W skrev:intressant detta...undra vad det kostar att specialtillverka element?
ingvar borde ju veta ett mellan tummen å naveln pris?
IngOehman skrev:i skrev:IngOehman skrev:Robert skrev:IngOehman skrev:Dessutom är det magnetiskt skärmat, och det har (i kraft av sitt plastmembran troligen) en superb rotationssymmetri, och trots det låga priset även en tillverkningsprecision som inte är lätt att uppå med textila, eller andra komplext uppbyggda membranmaterial, även om det går det också.
Ingvar,
Ingvar, snälla rara, det här börjar påminna om en viss sketch i Monty Python....![]()
Thomas
Hmmm... Ostsketchen?![]()
Vh, iö
Tack.IngOehman skrev:Domen resonerar antagligen lite högre upp i frekvens......Detta ger en utdragning i tiden, som i sin tur genom destruktiv interferens ger en nivåförlust, och i förekommande fall även IMF-vågformsdistorsion.
Slutligen: Jag tror att om du Epkpeng tänker dela elementet brant vid 2 kHz kommer det att fungera utmärkt väl, förutsatt att jag får reservera mig för potentiella missbeteenden som jag inte känner till hos elementet, vill säga. Jag har, häpnadsväckande nog, inte testat detta element!
IngOehman skrev:Du har mitt medhåll i varje fall. Inverterade domar är ologiskt för element som skall kunna återge korta våglängder.
Vh, iö
Kraniet skrev:hur är det med element som inte har nån dammkåpa alls? finns ju tex en del seas-element med fasplugg osv.. en del har ju väldigt fina spridningsegenskaper men det verkar inte säga hela sanningen..
Morello skrev:Kraniet skrev:hur är det med element som inte har nån dammkåpa alls? finns ju tex en del seas-element med fasplugg osv.. en del har ju väldigt fina spridningsegenskaper men det verkar inte säga hela sanningen..
Bortsett från att det kan komma in skräp i spalten, kommer det att pysa ut/in luft mellan polstycket och bobinen.
Borde inte spidern va hyffsat lufttät?Morello skrev:Kraniet skrev:hur är det med element som inte har nån dammkåpa alls? finns ju tex en del seas-element med fasplugg osv.. en del har ju väldigt fina spridningsegenskaper men det verkar inte säga hela sanningen..
Bortsett från att det kan komma in skräp i spalten, kommer det att pysa ut/in luft mellan polstycket och bobinen.
Nä, alltså interferenser med hopp mellan ljudkällorna ger en taggig spridning. Ett element som rör sig perfekt kolvfromigt kommer att ha en "homogent" ljudalstrande yta och spridningen blir då idealiskt jämn.interferenser ger väl också en "taggig" spridning från hårda membran?
Robert skrev:Ingvar,
Öhman skrev:Du får inga fler svar från mig. Du har förverkat den möjligheten.
Robert skrev:Hade för mig att alla domar var runda när man betraktar dem ur det perspektivet men där ser man..
Öhman skrev:Det har ingenting med formen att göra.
IngOehman skrev:Men det kan också kosta upp till många års arbete (och kanske 25 prototyper) plus 2 000 000:- för ett antal resor runt världen och en massa gjutformar för motorsystemdelar, neodymiummagneter, gummiupphängningar och göra talspolar av exotiska material med ovanliga dimensioner...
Robert skrev:Intressant! Det betyder att ett företag som tar fram en komplett högtalare med sådan kostnader, med ett utpris på 10.000:- paret och 30% vinstmarginal behöver sälja 700 par bara för att täcka kostnaden för ETT element Och då är inte alla övriga kostnader inräknade såsom marknadsföring, lokalhyra, tel. porto och el samt lön...
IngOehman skrev:Alla element med polplugg eller genomsläppligt dammskydd läcker luft framåt, vilket för mig är helt oacceptabelt.
Enda fallet då det inte är något problem är i ett element som arbetar i sluten låda men bara över 80 Hz.
Vh, iö
Robert skrev:IngOehman skrev:Men det kan också kosta upp till många års arbete (och kanske 25 prototyper) plus 2 000 000:- för ett antal resor runt världen och en massa gjutformar för motorsystemdelar, neodymiummagneter, gummiupphängningar och göra talspolar av exotiska material med ovanliga dimensioner...
Intressant! Det betyder att ett företag som tar fram en komplett högtalare med sådan kostnader, med ett utpris på 10.000:- paret och 30% vinstmarginal behöver sälja 700 par bara för att täcka kostnaden för ETT element Och då är inte alla övriga kostnader inräknade såsom marknadsföring, lokalhyra, tel. porto och el samt lön...
Morello skrev:Robert skrev:IngOehman skrev:Men det kan också kosta upp till många års arbete (och kanske 25 prototyper) plus 2 000 000:- för ett antal resor runt världen och en massa gjutformar för motorsystemdelar, neodymiummagneter, gummiupphängningar och göra talspolar av exotiska material med ovanliga dimensioner...
Intressant! Det betyder att ett företag som tar fram en komplett högtalare med sådan kostnader, med ett utpris på 10.000:- paret och 30% vinstmarginal behöver sälja 700 par bara för att täcka kostnaden för ETT element Och då är inte alla övriga kostnader inräknade såsom marknadsföring, lokalhyra, tel. porto och el samt lön...
Robert,
Varför skulle man investera 2 miljoner kronor i ett element som ska monteras i en låda för 10 000 kr/paret?
hevi skrev:Robert skrev:Intressant! Det betyder att ett företag som tar fram en komplett högtalare med sådan kostnader, med ett utpris på 10.000:- paret och 30% vinstmarginal behöver sälja 700 par bara för att täcka kostnaden för ETT element Och då är inte alla övriga kostnader inräknade såsom marknadsföring, lokalhyra, tel. porto och el samt lön...
Ja, eller ännu värre: Om man tar 10 kronor för högtalaren så måste man sälja hela 700000 par (Tar man däremot 100000 för den så räcker det med 70 par).
Personligen så tycker jag att det inte låter orimligt på något vis att att plocka fram ett helt specialtillverkat element för säg 7000kkr.
hevi skrev:Personligen så tycker jag att det inte låter orimligt på något vis att att plocka fram ett helt specialtillverkat element för säg 7000kkr.
Kraniet skrev:ja detta med fasplugg varför är det så populärt? seas har ju det på alla(?) deras excel-element. jag har inbillat mig att de bidrar positivt till spridningsegenskaperna hos elementen (iaf då det görs på rätt sätt).
Svante skrev:IngOehman skrev:Du har mitt medhåll i varje fall. Inverterade domar är ologiskt för element som skall kunna återge korta våglängder.
Vh, iö
Inverterade domar har en definitiv fördel som man måste ha barn för att förstå.
Robert skrev:Det tycker inte jag heller. Men nu var det ju 2.000.000:- som diskuterades....
Nattlorden skrev:hevi skrev:Personligen så tycker jag att det inte låter orimligt på något vis att att plocka fram ett helt specialtillverkat element för säg 7000kkr.
Hoppas det var utvecklingskostnaden du åsyftade, för ett styckepris på 7 millar vore lite häftigt tycker jag...
Nattlorden skrev:hevi skrev:Personligen så tycker jag att det inte låter orimligt på något vis att att plocka fram ett helt specialtillverkat element för säg 7000kkr.
Hoppas det var utvecklingskostnaden du åsyftade, för ett styckepris på 7 millar vore lite häftigt tycker jag...
AndersJ skrev:Kraniet skrev:ja detta med fasplugg varför är det så populärt? seas har ju det på alla(?) deras excel-element. jag har inbillat mig att de bidrar positivt till spridningsegenskaperna hos elementen (iaf då det görs på rätt sätt).
Ja det är ju möjligt att det kanske kan vara så. Fast tittar man på frekvensgång för seas och peerless modeller med plugg så har väl inte de varit så lysande direkt, men det kanske är annat i elementuppbyggnaden man ska lasta de egenskaperna på?
Fast det borde väl kunna vara bra för kylningen av talspolen?
IngOehman skrev:Nattlorden skrev:hevi skrev:Personligen så tycker jag att det inte låter orimligt på något vis att att plocka fram ett helt specialtillverkat element för säg 7000kkr.
Nu var det ju 2 000 000 jag tog upp som exempel, men även hevis 7 000 000 är såklart tänkbart. Jag har aldrig landat på sådana kostnader själv dock.
Svante skrev:Inverterade domar har en definitiv fördel som man måste ha barn för att förstå.
IngOehman skrev:Svante skrev:Inverterade domar har en definitiv fördel som man måste ha barn för att förstå.
Barn är en definitiv tillgång, om man gillar inverterade domar.
IngOehman skrev:Simuleringsprogram är till måttlig nytta för att hjälpa till med kontemplerandet av de "komplicerade" egenskaperna.
Simuleringsprogram är till måttlig nytta för att hjälpa till med kontemplerandet av de "komplicerade" egenskaperna.
markih skrev:Isidor (eller någon annan) !
Finns det sådana program för elementdesign tillgängliga för elementtillverkare eller för privatpersoner?
Är det något som idag används?
Hur utvecklas element av de mer etablerade tillverkarna såsom D-S-T, Seas m fl?
ja detta med fasplugg varför är det så populärt? seas har ju det på alla(?) deras excel-element. jag har inbillat mig att de bidrar positivt till spridningsegenskaperna hos elementen (iaf då det görs på rätt sätt).
luminous skrev:På Peerless gamla HDS serie så har iaf pluggarna en god funktion. Ett exempel är HDS 182 som har en "puckel" i distorsionen mellan 1-2KHz, den är helt borta på versionen med fasplugg. Nackdelen om man får tro peerless mätningar är ju lite mer oregelbundenheter i frekvensgången.
Man kan ju anta att faspluggen linjäriserar magnetfältet och induktansen hos elementet.
Typiskt att man köpte den vanliga versionen innan Klang&Ton testade båda.
Så lätt kommer du inte undanIngOehman skrev:Är inte alltid så förtjust i fasplugg, men det beror som alltid på omständigheterna. Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster