Perfector skrev:Håller med om allt utom automatiken.
Den blir en tröghet i sig som kan ge sämre tonarmsprestanda, såvida den inte är digital vilket få spelverk har.
Njae... för halvautomatik behöver ju spelaren bara känna av armens position (optiskt kanske) och sen baserat på det styra tonarmslyften och motorn.
Morello skrev:Jag tycker många av dagens maskiner luktar rätt så mycket "brute force engineering" snarare än teknisk elegans och sinnerikhet.
Istället för en god hastighetsregulator och en lä'tt tallrik så öser man på med 20 kg mässing och sådant - det är inte så tekniskt elegant även iom det såklart fungerar
Det där är ju väldigt intressant! I princip alla av dagens "seriösa" skivspelare bygger på samma koncept:
- Remdrift till skivtallrik av homogent material (alt sandwich-konstruktion).
- Tonarm också av "enklare/beprövad" mekanisk konstruktion (duckar...

)
- Basen för tallrik & arm också en enklare "solid" konstruktion antingen på plint eller med olika delar
- Vibrationsdämpning främst via fötterna
Vad betyder då detta:
1. Det känns inte helt jättesvårt att göra en sån här spelare, utan det handlar om normal finmekanik (framförallt om man håller sig till bara verket och låter nån annan göra tonarm & pickup).
2. Vill man sen göra en "modellserie" av detta så är det bara att fläska på med tjockare och mer material på valda delar och låta prislappen följa materialtjockleken
Mina funderingar kring detta:
- Hur bedömer man kvaliteten och prisvärdheten på en spelare som "vem som helst" i princip skulle kunna göra?
- Eftersom det blir ett modulsystem med verk, tonarm & pickup (framförallt i de dyraste klasserna), hur lätt är det inte att välja nån del "fel"?
- Varför kunde man göra de "feta" verken på 70- och 80-talen med ett integrerat tänk (olika grader av automatik t.ex.) och ett väldigt snyggt yttre?
- Det borde ju rimligen ha skett utveckling inom mekanisk produktion som borde ha gjort produktionskostnaden lägre för dessa spelare. T.ex. borde ju metoder som avancerad skärande bearbetning och 3D-printning kunna ersätta mycket gjutning i dag kontra för 30- 40 år sedan.
- Förmodligen är det kunskap & vilja som sätter gränserna för vilka spelare man vill satsa på att göra i dagens läge.

- Hur viktigt är det då inte att vårda de fina "feta" spelarna från förr och att det finns företag som har som affärsidé att hålla dessa spelare i gott fungerande skick? Vi användare måste ju sen också uppskatta att det kostar att hålla dessa spelare på banan och inte hoppas att man kan köpa en fullt fungerande och genomgången spelare för 75:- och ett erkänt fint verk för bara nån tusenlapp...
