Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Jag ser fram emot denna mässa! Att se lite snygg hifiporr* och träffa goa hifivänner.![]()
*Jag fick en del skit för att använda denna term på en bild från förra mässan. För mig är det ett superlativ likt ögongodis, för riktigt snygga och coola prylar. Hade ingen aning om att den för vissa var något negativt.
petersteindl skrev:Alexi skrev:Jag ser fram emot denna mässa! Att se lite snygg hifiporr* och träffa goa hifivänner.![]()
*Jag fick en del skit för att använda denna term på en bild från förra mässan. För mig är det ett superlativ likt ögongodis, för riktigt snygga och coola prylar. Hade ingen aning om att den för vissa var något negativt.
Lite hifiporr är helt ok.
JM skrev:petersteindl skrev:Alexi skrev:Jag ser fram emot denna mässa! Att se lite snygg hifiporr* och träffa goa hifivänner.![]()
Lite hifiporr är helt ok.
Peter kommer du informellt eller formellt dema några av dina alster?
JM
Alexi skrev:Jag ser fram emot denna mässa! Att se lite snygg hifiporr* och träffa goa hifivänner.![]()
Morello skrev:Alexi skrev:Jag ser fram emot denna mässa! Att se lite snygg hifiporr* och träffa goa hifivänner.![]()
Varken "ögondis" eller "hifiporr" är superlativ.
"bäst" är superlativform av bra.
shaft skrev:Dipolerna var inte så tokiga. Fyllde det stora rummet på ett imponerande sätt!
shaft skrev:Dipolerna var inte så tokiga. Fyllde det stora rummet på ett imponerande sätt!
bassman skrev:Trevlig också att få sätta ansikten på en del nick här på Faktiskt.!
hifikg skrev:Det lilla jag hörde av Elac rätt ganska elakt, men så vänder jag snabbt när det låter illa, det kanske lät bättre vid andra demonstrationer och kanske med annan musik. Jag tror man gör fel om man fattar definitiva beslut på en mässa, förutom den gången jag hörde Carlsson och bestämde mig förstås
Den enda gång jag på allvar kände efter plånboken var när Audio Concept rullade fram (!) Wilson Sasha. Det är inga vanliga lådor det. Nåja, Marten lät riktigt bra den här gången, det har jag inte varit med om tidigare och så de där små vita sakerna, fast de stora... jag kommer snart på vad jag menar.
Tompa_39 skrev:Andrew Jones nya Elac b5 Debut tyckte jag lät löjligt bra för 229$ , ska visst kosta runt 4000:- i sverige tror jag.
hifikg skrev:Den enda gång jag på allvar kände efter plånboken var när Audio Concept rullade fram (!) Wilson Sasha. Det är inga vanliga lådor det. Nåja, Marten lät riktigt bra den här gången, det har jag inte varit med om tidigare och så de där små vita sakerna, fast de stora... jag kommer snart på vad jag menar.
shaft skrev:Jag var på båda ställena och i 2 dagar också helt underbart:
Lite + från mässorna:
+ B&O: Imponerande oansträngt vid ganska höga volymer. Mjuka på öronen. Ben Webster lät oerhört skönt![]()
+ Harbeth: Rockar på fint! Trevligt vinyljud. Lite Boomig ihålig bas dock. Rummet?
+ Vitus. Mjukt mjukt och mjukt majestätiskt ljud.
+ Technics nya lät kontrollerat och bra. Vintage riggen smälte jag dock inför. Best in show? Ljudet? Överraskande bra men visst hördes åren en aning
+ Sonus Faber + AR. Mycket mycket bra. Imponerande bas ur lådorna. Allt stämde här!
+ För beggade vinyler!
Tompa_39 skrev:hifikg skrev:Det lilla jag hörde av Elac rätt ganska elakt, men så vänder jag snabbt när det låter illa, det kanske lät bättre vid andra demonstrationer och kanske med annan musik. Jag tror man gör fel om man fattar definitiva beslut på en mässa, förutom den gången jag hörde Carlsson och bestämde mig förstås
Den enda gång jag på allvar kände efter plånboken var när Audio Concept rullade fram (!) Wilson Sasha. Det är inga vanliga lådor det. Nåja, Marten lät riktigt bra den här gången, det har jag inte varit med om tidigare och så de där små vita sakerna, fast de stora... jag kommer snart på vad jag menar.
Spelade dom B5:orna då eller de yttersta aktiva ? för dom lät lite vasst...
Max_Headroom skrev:Vad spelades det för musik på mässan? Någon som spelade något intressant som t.ex. Art of Noise, Sigue Sigue Sputnik eller The Cramps?
Max_Headroom skrev:Vad spelades det för musik på mässan? Någon som spelade något intressant som t.ex. Art of Noise, Sigue Sigue Sputnik eller The Cramps?
petersteindl skrev:Jag känner till Chris Jones, Patricia Barber och Oscar Petersen, men vem är Hotel California?
AndreasArvidsson skrev:petersteindl skrev:Jag känner till Chris Jones, Patricia Barber och Oscar Petersen, men vem är Hotel California?
Eagles - Hotel California.
ljungberg_Sthlm skrev:Kolla albumet Hell freezes over, om det är den live-versionen du letar efter.
ljungberg_Sthlm skrev:Kolla albumet Hell freezes over, om det är den live-versionen du letar efter.
Nattlorden skrev:Är det den versionen som var på konsertfilmen som demades mycket med på den tiden laserdisc fortfarande används (har försökt hitta på DVD eller BluRay men inte lyckats...) ?
Nattlorden skrev:ljungberg_Sthlm skrev:Kolla albumet Hell freezes over, om det är den live-versionen du letar efter.
Är det den versionen som var på konsertfilmen som demades mycket med på den tiden laserdisc fortfarande används (har försökt hitta på DVD eller BluRay men inte lyckats...) ?
petersteindl skrev:AndreasArvidsson skrev:petersteindl skrev:Jag känner till Chris Jones, Patricia Barber och Oscar Petersen, men vem är Hotel California?
Eagles - Hotel California.
Shhh... Jag försöker skoja lite med Hifikg.
2-ch skrev:ljungberg_Sthlm skrev:Kolla albumet Hell freezes over, om det är den live-versionen du letar efter.
Tack! Där har vi den.
Märkligt. För när jag söker på spotify på Hotel Califonia så kommer inte skivan Hell freezes over med!
RogerGustavsson skrev:Det ser ut som vinylen är den som är minst "sabbad".
bja47 skrev:Jag tyckte många utställare spelade dålig musik, kompressade låtar visar väl inte om en HiFi-anläggning är bra eller dålig. Jag vände i dörren hos flera utställare - varför smutsa ner öronen mer än nödvändigt.
Canton var ett av undantagen , där spelade Dirk Halfmann bra musik. Marten Design likaså.
ljudochakustik skrev:Diverse oppsett hvor det blant annet ble spilt Rammstein.
dannybrascoe skrev:ljudochakustik skrev:Diverse oppsett hvor det blant annet ble spilt Rammstein.
Didrik De Geer och hans mikrofoner...
Var det Pause som dema Totem och Peachtree?
ljudochakustik skrev:Diverse oppsett hvor det blant annet ble spilt Rammstein.
Max_Headroom skrev:ljudochakustik skrev:Diverse oppsett hvor det blant annet ble spilt Rammstein.
Tur att det i alla fall finns några som har sinne för Kultur!
sportbilsentusiasten skrev:Max_Headroom skrev:ljudochakustik skrev:Diverse oppsett hvor det blant annet ble spilt Rammstein.
Tur att det i alla fall finns några som har sinne för Kultur!
Heder!
Det är få som vågar spela hårdrock då det pinsamt enkelt avslöjar en anläggnings brister.
Devialet i göteborg för något år sedan spelade gles mässjazz, men när de tillslut efter mycket tjat satte på Deep Purple...ridå ned.
Morello skrev:Jag gillar Deep Purple, men skulle aldrig spela det på en mässa av den anledning att ljudkvaliteten av samtliga album jag hört (inklusive den dubbel-LP jag köpte på mässan i lördags) helt enkelt inte duger att lira som demomusik.
Det är tyvärr så att populärmusik i allmänhet och hårdrock i synnerhet ofta är tämligen taffliga produktioner; Deep Purple är inget undantag.
Morello skrev:Jag gillar Deep Purple, men skulle aldrig spela det på en mässa av den anledning att ljudkvaliteten av samtliga album jag hört (inklusive den dubbel-LP jag köpte på mässan i lördags) helt enkelt inte duger att lira som demomusik.
Det är tyvärr så att populärmusik i allmänhet och hårdrock i synnerhet ofta är tämligen taffliga produktioner; Deep Purple är inget undantag.
Ronnie skrev:Jag håller med Morello om hårdrock och DP. Har för mig att Who Do We Think We Are låter acceptabelt, men skulle inte ta gift på't.
ErikAndersson skrev: I övrigt tycker jag det mesta i hårdrockväg låter som inbrott i gitarrbutiken. Bland det värsta tycker jag Motorhead är! Där är kvalitén dessutom fruktansvärt urusel!
Morello skrev:Det är tyvärr så att populärmusik i allmänhet och hårdrock i synnerhet ofta är tämligen taffliga produktioner;
petersteindl skrev:Tack AlmenDet verkar vara värt att prova.
Alexi skrev:Lite kändisar på Hifi & Musiks hemsida:
https://www.facebook.com/HifiochMusik/photos/pcb.893770634073520/893770494073534/?type=3&theater
Alexi skrev:Lite kändisar på Hifi & Musiks hemsida:
https://www.facebook.com/HifiochMusik/photos/pcb.893770634073520/893770494073534/?type=3&theater
Almen skrev:Morello skrev:Jag gillar Deep Purple, men skulle aldrig spela det på en mässa av den anledning att ljudkvaliteten av samtliga album jag hört (inklusive den dubbel-LP jag köpte på mässan i lördags) helt enkelt inte duger att lira som demomusik.
Det är tyvärr så att populärmusik i allmänhet och hårdrock i synnerhet ofta är tämligen taffliga produktioner; Deep Purple är inget undantag.Ronnie skrev:Jag håller med Morello om hårdrock och DP. Har för mig att Who Do We Think We Are låter acceptabelt, men skulle inte ta gift på't.
Nja, Machine Head låter inte så illa, och till exempel Lazy är det ju nästan referensklass på i sammanhanget. Det finns en singel från den inspelningen som heter When a Blind Man Cries som finns med på en Anniversary-utgåva på CD. Lyssna på den (lyssna förresten på Roger Glovers ommixning av hela skivan) och återkom sedan.
sportbilsentusiasten skrev:Almen skrev:Morello skrev:Jag gillar Deep Purple, men skulle aldrig spela det på en mässa av den anledning att ljudkvaliteten av samtliga album jag hört (inklusive den dubbel-LP jag köpte på mässan i lördags) helt enkelt inte duger att lira som demomusik.
Det är tyvärr så att populärmusik i allmänhet och hårdrock i synnerhet ofta är tämligen taffliga produktioner; Deep Purple är inget undantag.Ronnie skrev:Jag håller med Morello om hårdrock och DP. Har för mig att Who Do We Think We Are låter acceptabelt, men skulle inte ta gift på't.
Nja, Machine Head låter inte så illa, och till exempel Lazy är det ju nästan referensklass på i sammanhanget. Det finns en singel från den inspelningen som heter When a Blind Man Cries som finns med på en Anniversary-utgåva på CD. Lyssna på den (lyssna förresten på Roger Glovers ommixning av hela skivan) och återkom sedan.
Medhåll!!
Dessutom... att spela rufflig musik är ett lysande bra test. Låter inte Deep P njutbart är det fel på återgivningen. Death Magnetic med Metallica är även det en bra testskiva. Asbra på ett bra system!
sportbilsentusiasten skrev:Almen skrev:Morello skrev:Jag gillar Deep Purple, men skulle aldrig spela det på en mässa av den anledning att ljudkvaliteten av samtliga album jag hört (inklusive den dubbel-LP jag köpte på mässan i lördags) helt enkelt inte duger att lira som demomusik.
Medhåll!!
Dessutom... att spela rufflig musik är ett lysande bra test. Låter inte Deep P njutbart är det fel på återgivningen. Death Magnetic med Metallica är även det en bra testskiva. Asbra på ett bra system!
steveo1234 skrev:sportbilsentusiasten skrev:Almen skrev:
Medhåll!!
Jag har inte hört något system där DM låtit bra. Eller ok. Eller ens accepterbart. Skivan är ju brutalt skitusel?
ljungberg_Sthlm skrev:Det som är lite trist med dessa mässor är faktiskt just musiken som spelas. Gäller även diverse butiker i stan som också envisas med att köra samma jäkla ljudspår år efter år. Tänker på diverse Yello spår som spelats sönder totalt i high-end butikerna...
För några år sedan spelade man Rammstein - Los i Totems rum på Sheraton, väldigt omtyckt av dem som satt och lyssnade. Ett plus var att det lät fruktansvärt bra ur Totem högtalarna som det spelades på
Tycker att man måste våga vara lite annorlunda istället för att jämt välja ett säkert kort som lätt blir uttjatat.
joakimfors skrev:steveo1234 skrev:sportbilsentusiasten skrev:Medhåll!!
Jag har inte hört något system där DM låtit bra. Eller ok. Eller ens accepterbart. Skivan är ju brutalt skitusel?
Guitar Hero III rippen är ju riktigt skaplig:
[spoiler]Loudness (EBU R 128) normaliserat, dvs inte RMS normaliserat. Originalutgåvan är väl OK om man gillar att lyssna på fyrkantsvåg och annat skumt.
Almen skrev:
Nja, Machine Head låter inte så illa, och till exempel Lazy är det ju nästan referensklass på i sammanhanget.
Bill50x skrev:Anledningen till att det spelas mässjazz och plingplongmusik i nästan alla rum är väl för att det är det enda som låter bra i sk finanläggningar. Slänger man på en rockplatta faller allt platt till marken. En bra anläggning gör all musik rättvisa.
/ B
Bill50x skrev:Anledningen till att det spelas mässjazz och plingplongmusik i nästan alla rum är väl för att det är det enda som låter bra i sk finanläggningar. Slänger man på en rockplatta faller allt platt till marken. En bra anläggning gör all musik rättvisa.
/ B
Kraniet skrev:Bill50x skrev:Anledningen till att det spelas mässjazz och plingplongmusik i nästan alla rum är väl för att det är det enda som låter bra i sk finanläggningar. Slänger man på en rockplatta faller allt platt till marken. En bra anläggning gör all musik rättvisa.
/ B
Jag håller med. Tycker mässor ofta är skittråkiga för musiken som spelas är dels sådan som låter bra vart det än spelas och dessutom är det på låg volym ofta. Det är få utställare som accepterar att man spelar sin egen musik dessutom. Så till stor del blir det mest bara ögongodis.
Men ibland finns det ju undantag förstås.
sprudel skrev:Bill50x skrev:Anledningen till att det spelas mässjazz och plingplongmusik i nästan alla rum är väl för att det är det enda som låter bra i sk finanläggningar. Slänger man på en rockplatta faller allt platt till marken. En bra anläggning gör all musik rättvisa.
/ B
Objection!! Anhåller om avvikande synpunkt.
Genom mastring misshandlade inspelningar låter inte bra i högupplösta anläggningar men kan vara acceptabla via enklare d:o, tex bilradion.
petersteindl skrev:Det är lite lustigt. Anledningen till att vi som ställer ut spelar mässjazz är att folket går ut ur rummet då vi spelar klassiskt eller lite mer udda avantgardistisk jazz eller kör eller orgel eller annat som visar på neutralt ljud.
petersteindl skrev:
Det är lite lustigt. Anledningen till att vi som ställer ut spelar mässjazz är att folket går ut ur rummet då vi spelar klassiskt eller lite mer udda avantgardistisk jazz eller kör eller orgel eller annat som visar på neutralt ljud.
Så är det i München, i Göteborg, i Berlin, i Las Vegas, i Stockholm, i Milano, och i princip på alla hifi-mässor världen över.![]()
Ibland hittar man ett udda guldkorn men oftast kommer klagomål från publiken även då.
The Wall funkar.
Med vänlig hälsning
Peter
RogerGustavsson skrev:Alexi skrev:Lite kändisar på Hifi & Musiks hemsida:
Kommentaren från Niklas Forsblad är lysande. "Öhman gör garanterat en akustikkonsultation på pappret han kluddar på."
Bill50x skrev:Men varför måste man spela avantgardistisk jazz eller kyrkorgel för att visa vad en anläggning går för? Sätt på en bra pop-/rockplatta, något som de flesta lyssnar på. Detta förutsätter ju faktiskt att ens anläggning klarar av den musiken utan att krokna... Många, även riktigt dyra och avancerade, anläggningar kroknar betänkligt och låter bara tunt och skramligt - när man faktiskt vet att dessa alster kan låta riktigt bra hemma eller hos någon som kan sätta upp en anläggning på ett bra sätt.
/ B
BORIS skrev:Hur vore det om en bråkdel av tiden ägnades åt att hitta intressant musik ur både musikalisk och ljudkvalitetsmässigt perspektiv inför en mässa, det är ofrånkomligen så att det är den vi i slutändan lyssnar på
bassman skrev:För mig okände Boz Scaggs hamnade i min Shazam och den snubben skall jag lyssna närmare på!
DVD-ai skrev:Förra året så hade jag med mig en bunt skivor, men ingenstans ville eller kunde dom spela upp CD.
Antingen så hade dom ett strikt program dom skulle spela och vägrade att frångå detta...
Eller så hade dom inte ens möjlighet att spela CD...och det enda som verkade gälla var Spotify, vilket jag då inte hade
![]()
Nu i år så hade jag en samling låtar på Spotify slm jag ville lyssna på några olika anläggnkngar.
Men inte en enda utställare hade i år Spotify...![]()
Jag frågade gång på gång men antingen hade dom inte stabilt nätverk eller så hade dom inte spotify och tillslut gav jag upp och insåg att det var hopplöst.
Så jag fick inte spela mina egna låtar i år heller.
Det spelades några låtar på mässan som jag tyckte var intressanta, så jag fick musik tips och i övrigt är är jag ganska imun mot den trist sörja som omger dessa mässor.
Jag struntar helt enkelt i att lyssna på musiken och koncentrerar mig på att snappa upp tydliga styrkor och svagheter hos anläggningen.
Nästa år ska jag ha med mig CD, LP, Spotify lista, USB minne och för att säkra upp htterligare en egen signalkälla som kan spela upp ALLT som man kan koppla in och spela upp det man vill lyssna på.
Men då har dom väll bytt standard till någon ny idiotisk anslutning som jag inte har någon adapter till...
petersteindl skrev:Det är lite lustigt. Anledningen till att vi som ställer ut spelar mässjazz är att folket går ut ur rummet då vi spelar klassiskt eller lite mer udda avantgardistisk jazz eller kör eller orgel eller annat som visar på neutralt ljud.
mrGaskill skrev:faktiskt.se kan väl ställa ut.
mrGaskill skrev:faktiskt.se kan väl ställa ut. Jag kan dra dit alla mina grejor. Bara det finns pilsner.
bassman skrev:Jag tycker mig se att vinyl är mer gångbart än CD iaf. Dom flesta använder streamer eller vinyl. Ett fåtal har möjlighet att spela cd.
Nattlorden skrev:mrGaskill skrev:faktiskt.se kan väl ställa ut. Jag kan dra dit alla mina grejor. Bara det finns pilsner.
En riktigt kul idè - faktiskt.
steveo1234 skrev:sportbilsentusiasten skrev:Almen skrev:
Medhåll!!
Nattlorden skrev:mrGaskill skrev:faktiskt.se kan väl ställa ut. Jag kan dra dit alla mina grejor. Bara det finns pilsner.
En riktigt kul idè - faktiskt.
hifikg skrev:JSkulle någon lira död metall vänder jag nog i dörren, vem vill lyssna, verkligen lyssna, på sånt?
hifikg skrev:Skulle någon lira död metall vänder jag nog i dörren, vem vill lyssna, verkligen lyssna, på sånt?
Morello skrev:Hellre död metall än hip/hop.
mrGaskill skrev:Det här vill jag höra på mässa: https://www.youtube.com/watch?v=S7wntm7QVXQ (Nuclear Assault)
Starkt miljömedvetna musiker!
Nattlorden skrev:hifikg skrev:JSkulle någon lira död metall vänder jag nog i dörren, vem vill lyssna, verkligen lyssna, på sånt?
Konstig fråga. De som gillar det, självklart!
Jag har fått folk att lämna bilstereobutik när jag provspelade Pavarotti....
ErikAndersson skrev:Morello skrev:Hellre död metall än hip/hop.
Instämmer till fullo! Jag har en klockradio vid sängen, häromdagen vaknade jag till Hip-Hop, hela dan blev förstörd! Fattas bara att de sänder dansband också!
ErikAndersson skrev:Morello skrev:Hellre död metall än hip/hop.
Instämmer till fullo! Jag har en klockradio vid sängen, häromdagen vaknade jag till Hip-Hop, hela dan blev förstörd! Fattas bara att de sänder dansband också!
RogerGustavsson skrev:mrGaskill skrev:Det här vill jag höra på mässa: https://www.youtube.com/watch?v=S7wntm7QVXQ (Nuclear Assault)
Starkt miljömedvetna musiker!
Blir rätt kul MasVis-graf på den nedtankad från Tidal...
Something Wicked från samma gäng är inte lika bastunnt.
ErikAndersson skrev:Jag har en klockradio vid sängen, häromdagen vaknade jag till Hip-Hop, hela dan blev förstörd! Fattas bara att de sänder dansband också!
sportbilsentusiasten skrev:bassman skrev:Jag tycker mig se att vinyl är mer gångbart än CD iaf. Dom flesta använder streamer eller vinyl. Ett fåtal har möjlighet att spela cd.
Ser inte problemet.
En telefon som antingen har lagrad musik eller spotify (whatever) + en analog kabel ut från hörlursuttaget (med RCA i andra änden) till demosystemet. De flesta ha analog ingång.
bassman skrev:Haha, jo lycka till med att ansluta en mobiltelefon och spela spotify.. Visst går det men det är icke godkänt i High End kretsar..
Morello skrev:ErikAndersson skrev:Morello skrev:Hellre död metall än hip/hop.
Dansband rör mig inte i ryggen - men hip/hop är vidrigt och vedervärdigt mög! Jag förstår helt kalrt din reaktion.
Du borde kanske välja radiokanal med litet mer omsrog.
Piotr skrev:bassman skrev:Haha, jo lycka till med att ansluta en mobiltelefon och spela spotify.. Visst går det men det är icke godkänt i High End kretsar..
F_ck those snobs.. and their mama!
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Förra året så hade jag med mig en bunt skivor, men ingenstans ville eller kunde dom spela upp CD.
Antingen så hade dom ett strikt program dom skulle spela och vägrade att frångå detta...
Eller så hade dom inte ens möjlighet att spela CD...och det enda som verkade gälla var Spotify, vilket jag då inte hade
![]()
Nu i år så hade jag en samling låtar på Spotify slm jag ville lyssna på några olika anläggnkngar.
Men inte en enda utställare hade i år Spotify...![]()
Jag frågade gång på gång men antingen hade dom inte stabilt nätverk eller så hade dom inte spotify och tillslut gav jag upp och insåg att det var hopplöst.
Så jag fick inte spela mina egna låtar i år heller.
Det spelades några låtar på mässan som jag tyckte var intressanta, så jag fick musik tips och i övrigt är är jag ganska imun mot den trist sörja som omger dessa mässor.
Jag struntar helt enkelt i att lyssna på musiken och koncentrerar mig på att snappa upp tydliga styrkor och svagheter hos anläggningen.
Nästa år ska jag ha med mig CD, LP, Spotify lista, USB minne och för att säkra upp htterligare en egen signalkälla som kan spela upp ALLT som man kan koppla in och spela upp det man vill lyssna på.
Men då har dom väll bytt standard till någon ny idiotisk anslutning som jag inte har någon adapter till...
Du skall inte ställa ut själv, så du kan spela som du vill?
AndreasArvidsson skrev:hifikg skrev:Skulle någon lira död metall vänder jag nog i dörren, vem vill lyssna, verkligen lyssna, på sånt?
Om det är dödsmetall du menar så JAG!
/ B
Panelguy skrev:Bill50x skrev:Anledningen till att det spelas mässjazz och plingplongmusik i nästan alla rum är väl för att det är det enda som låter bra i sk finanläggningar. Slänger man på en rockplatta faller allt platt till marken. En bra anläggning gör all musik rättvisa.
/ B
Jag var i en mängd olika rum och hörde ytterst lite "mässjazz". I ett rum spelade man The Doors, det lät uselt trots att anläggningen enligt mig inte var någon "finanläggning".
Det vore intressant att höra vad ni skulle vilja höra för musik istället för att hela tiden klaga på att det spelas mässjazz vilket måste vara en väldigt bred genre.
BORIS skrev:petersteindl skrev:
Det är lite lustigt. Anledningen till att vi som ställer ut spelar mässjazz är att folket går ut ur rummet då vi spelar klassiskt eller lite mer udda avantgardistisk jazz eller kör eller orgel eller annat som visar på neutralt ljud.
Så är det i München, i Göteborg, i Berlin, i Las Vegas, i Stockholm, i Milano, och i princip på alla hifi-mässor världen över.![]()
Ibland hittar man ett udda guldkorn men oftast kommer klagomål från publiken även då.
The Wall funkar.
Med vänlig hälsning
Peter
Inte konstigt att kritiken återkommer år efter år när allt utställarna lyckas prestera i form av musikaliskt nytänk är klassiskt, avantgardistisk jazz eller orgel. Och lite Pink Floyd för att visa att man hänger med...
Hur vore det om en bråkdel av tiden ägnades åt att hitta intressant musik ur både musikalisk och ljudkvalitetsmässigt perspektiv inför en mässa, det är ofrånkomligen så att det är den vi i slutändan lyssnar på
petersteindl skrev:.....
Sedan kan jag säga en sak till er på detta forum, ingen av er i klagokören skulle klara att hålla demo på mässor. Ni skulle helt enkelt inte stå ut att gå in i ett slags professionellt lyssnande. Det bara är så. Det skall ni vara glada för.
Mvh
Peter
bassman skrev:sportbilsentusiasten skrev:bassman skrev:Jag tycker mig se att vinyl är mer gångbart än CD iaf. Dom flesta använder streamer eller vinyl. Ett fåtal har möjlighet att spela cd.
Ser inte problemet.
En telefon som antingen har lagrad musik eller spotify (whatever) + en analog kabel ut från hörlursuttaget (med RCA i andra änden) till demosystemet. De flesta ha analog ingång.
Haha, jo lycka till med att ansluta en mobiltelefon och spela spotify.. Visst går det men det är icke godkänt i High End kretsar..
Nattlorden skrev:Varför spela samma låt 25ggr? Spela unikt material från morgon till kväll vetja!
petersteindl skrev: Spela samma låt 25 ggr per dag så skall du se att du spyr på sk-en oavsett och som demotoastmaster måste man lära sig att stänga av sina öron om det skall vara uthärdigt att dema från morgon till kväll dag ut och dag in.
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Varför spela samma låt 25ggr? Spela unikt material från morgon till kväll vetja!
Jobbar man med ljud så ser man ganska fort vilka skivor som uppskattas mest och då blir det dessa som spelas oftast.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Varför spela samma låt 25ggr? Spela unikt material från morgon till kväll vetja!
Jobbar man med ljud så ser man ganska fort vilka skivor som uppskattas mest och då blir det dessa som spelas oftast.
Fast om du kom på det där för tjugo år sedan så har du ju ingen aning om vad dagens publik vill ha.![]()
Jag tror verkligen inte på att någon skulle stanna i rummet mer än 3-4 låtar oavsett vilket - folk vill ju hinna kolla in alla rum...
Nä, att riskera att tröttas ut är om man sitter och mixar en låt.... Det är tröttande.
hifikg skrev:På hifimässan på Hasselbacken spelade ALLA "Tiden bara går" och Opus 3 skivor. Tanken var väl att vi besökare skulle kunna höra skillnaden när vi gick mellan olika anläggningar. Minns bara Rogers LS3/5A "skokartongerna" och Quad från den mässan. Carlsson var inte representerad.
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev: Spela samma låt 25 ggr per dag så skall du se att du spyr på sk-en oavsett och som demotoastmaster måste man lära sig att stänga av sina öron om det skall vara uthärdigt att dema från morgon till kväll dag ut och dag in.
Jag tankar upp en playlist som jag brukar köra någon månad i taget, runt runt.
Är det bara verkligen bra så är det bra varje gång en låt kommer tillbaks...
petersteindl skrev:hifikg skrev:På hifimässan på Hasselbacken spelade ALLA "Tiden bara går" och Opus 3 skivor. Tanken var väl att vi besökare skulle kunna höra skillnaden när vi gick mellan olika anläggningar. Minns bara Rogers LS3/5A "skokartongerna" och Quad från den mässan. Carlsson var inte representerad.
Nu minns jag inte om det varit mässa flera tillfällen på Hasselbacken, men vid ett tillfälle ställdes Carlssonhögtalarna ut. Det var LEAB som distribuerade Carlsson. Jag tror de demades med Mark Levinson elektronik. Det kan ha varit deras billigare serie Proceed. Men det var kontinuerligt smockfullt i det rummet och folk som stod utanför och köade.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:
Fast om du kom på det där för tjugo år sedan så har du ju ingen aning om vad dagens publik vill ha.![]()
Jag tror verkligen inte på att någon skulle stanna i rummet mer än 3-4 låtar oavsett vilket - folk vill ju hinna kolla in alla rum...
Nä, att riskera att tröttas ut är om man sitter och mixar en låt.... Det är tröttande.
Det var roligt sagt. Tror du det är skillnad på dagens publik?![]()
hifikg skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:På hifimässan på Hasselbacken spelade ALLA "Tiden bara går" och Opus 3 skivor. Tanken var väl att vi besökare skulle kunna höra skillnaden när vi gick mellan olika anläggningar. Minns bara Rogers LS3/5A "skokartongerna" och Quad från den mässan. Carlsson var inte representerad.
Nu minns jag inte om det varit mässa flera tillfällen på Hasselbacken, men vid ett tillfälle ställdes Carlssonhögtalarna ut. Det var LEAB som distribuerade Carlsson. Jag tror de demades med Mark Levinson elektronik. Det kan ha varit deras billigare serie Proceed. Men det var kontinuerligt smockfullt i det rummet och folk som stod utanför och köade.
Mvh
Peter
Före 50-serien kanske?
petersteindl skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Före 50-serien kanske?
Nej det var OA50 och OA52 som demades och företrädelsevis OA52.
hifikg skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:
Före 50-serien kanske?
Nej det var OA50 och OA52 som demades och företrädelsevis OA52.
Hmmm... den mässan var före KAK, eller hur? Underligt att jag missade dem.
hifikg skrev:Den kan ha varit 86 och där lirade OA-52 skjortan av allt annat. Cerwin kan jag eventuellt minnas från Hasselbacken och var det så tidigt som 79 och det kan det ha varit med tanke på hur jag minns resan, så förklarar det varför jag inte såg Carlssons 80-talare.
petersteindl skrev:hifikg skrev:Den kan ha varit 86 och där lirade OA-52 skjortan av allt annat. Cerwin kan jag eventuellt minnas från Hasselbacken och var det så tidigt som 79 och det kan det ha varit med tanke på hur jag minns resan, så förklarar det varför jag inte såg Carlssons 80-talare.
Det är alltså KAK-mässan jag refererade till. Hasselbacken var fel. På KAK-mässan spelades det OA52 och i det rummet var det knökfullt från morgon till kväll. De hade fått ihop ett fantastiskt bra ljud. Hifi & musik hade haft sitt test på OA52 som var mycket positivt.
Med vänlig hälsning
Peter
Almen skrev:petersteindl skrev:Tack AlmenDet verkar vara värt att prova.
Den här är det:
Deep Purple – Machine Head (25th Anniversary Edition)
[ Bild ]
DVD-ai skrev:Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att det spelas samma musik, av förekomna anledningar, men tycker det är tråkigt...![]()
Det jag har invändningar mot är att det tydligen inte är så lätt att få sin egen musik uppspelad, det borde ligga i deras intresse att kunna vara tillmötesgående och det genom att ha någon slags uppspelningsmöjligheter annat än från HDD som verkar vara det som gällde på årets mässa.
music4ever skrev:Ha färdiga spellistor som ni publicerar innan och har utanför rummet. Då kan folk välja när man vill gå och lyssna beroende av musiken. Antingen att man kör blandade listor eller "en timme jazz, en timme metal, etc". Då kan även utställaren se vad som "drar".
Vinylcalle skrev:Det är inte lätt att vara utställare. Man ska sätta ihop en välljudande och intressant anläggning. Sedan ska man lyckas få till ljudet i ett okänt (och ofta konstigt) rum med en kanske tidigare aldrig använd anläggning. Detta ska göras på några timmar kanske ett dygn om du har tur. Sen ska rummet göras respektabelt i övrigt. Sen ska man få ihop massor av musik på lämpliga format som ska passa en jättebred skara människor. Den måste dessutom vara lite halvtaskigt inspelad så det inte blir mässjazz. Men är den bara lite lite för dålig, ja då blir man utbuad för att man hade en dålig anläggning.
Jag ställer nog hellre ut på en hifi-mässa med Dire Straits, Chris Jones och Nils Lofgren och får toppbetyg på ljudet än att spela någon obskyr underground musik som känns hel rätt för musikkännarna men där det generella omdömet är att det lät dåligt.
Många har nog en felaktig bild om vilka resurser som finns hos dom svenska hifi-aktörerna nog för att hifin är påkostad men budgeten är liten.
MvH Carl
music4ever skrev:Jag har några förslag för utställare.
1. Ha en omröstning på hemsidan/forum vilka låtar/band folk vill höra.
2. Ha färdiga spellistor som ni publicerar innan och har utanför rummet. Då kan folk välja när man vill gå och lyssna beroende av musiken. Antingen att man kör blandade listor eller "en timme jazz, en timme metal, etc". Då kan även utställaren se vad som "drar".
PerStromgren skrev:Ni som brukar besöka mässor: berätta varför! Svaret kan ge utställarna ledning om hur de bör agera.
Själv går jag bara dit för att träffa likasinnade och se vad det finns för nya grejor, knappast som ledning av vad jag ska köpa.
hifikg skrev:En bra anläggning ska låta bra oavsett rum, sen kan man kanske tänka sig att det kan bli ÄNNU bättre med anpassningar. Vem vill köpa en anläggning som KRÄVER total ombyggnad eller kanske flytt för att låta hyggligt? Klart det finns nördar, men såååå många är de inte nuförtiden att branschen överlever på dem (dessutom bygger de säkert både högtalare och elektronik på egen hand).
Vinylcalle skrev:Jag ställer nog hellre ut på en hifi-mässa med Dire Straits, Chris Jones och Nils Lofgren och får toppbetyg på ljudet än att spela någon obskyr underground musik som känns hel rätt för musikkännarna men där det generella omdömet är att det lät dåligt.
MvH Carl
hifikg skrev:En bra anläggning ska låta bra oavsett rum, sen kan man kanske tänka sig att det kan bli ÄNNU bättre med anpassningar. Vem vill köpa en anläggning som KRÄVER total ombyggnad eller kanske flytt för att låta hyggligt?
Panelguy skrev:Det låter väl sunt. Att dema ett bra system med musik som låter skräp är väl ungefär som att provköra en Ferrari med regummerade skitdäck.
hifikg skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:Den kan ha varit 86 och där lirade OA-52 skjortan av allt annat. Cerwin kan jag eventuellt minnas från Hasselbacken och var det så tidigt som 79 och det kan det ha varit med tanke på hur jag minns resan, så förklarar det varför jag inte såg Carlssons 80-talare.
Det är alltså KAK-mässan jag refererade till. Hasselbacken var fel. På KAK-mässan spelades det OA52 och i det rummet var det knökfullt från morgon till kväll. De hade fått ihop ett fantastiskt bra ljud. Hifi & musik hade haft sitt test på OA52 som var mycket positivt.
Med vänlig hälsning
Peter
Yeah, det är lite som Springsteen i konserthuset 75, räknar man alla som säger sig ha varit där så var det också knökfullt. Fast där var jag inte, men på KAK var jagJag minns rummet som en lugn oas med skön musik och bra ljud till skillnad från alla andra som bullrade o väsnades och störde varandra i det gamla huset. Ibland tror jag att jag såg Stig där, men det är nog en efterhandskonstruktion *s*
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Det låter väl sunt. Att dema ett bra system med musik som låter skräp är väl ungefär som att provköra en Ferrari med regummerade skitdäck.
Att bestämma sig för vilken bil man skall ha körd på varma slicks när man sedan bara kommer att köra på gatudäck låter inte som ett värst givande test heller...
Panelguy skrev:Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Det låter väl sunt. Att dema ett bra system med musik som låter skräp är väl ungefär som att provköra en Ferrari med regummerade skitdäck.
Att bestämma sig för vilken bil man skall ha körd på varma slicks när man sedan bara kommer att köra på gatudäck låter inte som ett värst givande test heller...
Ska man enbart spela dåligt inspelad skramlig garagerock kanske man skall välja system därefter.
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Nattlorden skrev:
Ska man enbart spela dåligt inspelad skramlig garagerock kanske man skall välja system därefter.
Och hur gör man det om man inte får provlyssna?
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Nattlorden skrev:
Och hur gör man det om man inte får provlyssna?
Tompa_39 skrev:Jag upptäckte iallafall en intressant skiva jag inte hört.
Inne i ELAC rummet och spelandes på AJ's B5:or:[ YouTube ]
Almen skrev:Nja, Machine Head låter inte så illa, och till exempel Lazy är det ju nästan referensklass på i sammanhanget. Det finns en singel från den inspelningen som heter When a Blind Man Cries som finns med på en Anniversary-utgåva på CD. Lyssna på den (lyssna förresten på Roger Glovers ommixning av hela skivan) och återkom sedan.
KarlXII skrev:Det är väl kul med ny och intressant musik...men ska det verkligen vara det på en mässa för avspelningsutrustning?
Är det i själva verket inte ganska bra att alla spelar samma låtar, såna man dessutom har hört förr?
Ronnie skrev:Almen skrev:Nja, Machine Head låter inte så illa, och till exempel Lazy är det ju nästan referensklass på i sammanhanget. Det finns en singel från den inspelningen som heter When a Blind Man Cries som finns med på en Anniversary-utgåva på CD. Lyssna på den (lyssna förresten på Roger Glovers ommixning av hela skivan) och återkom sedan.
Jag testade de två versionerna av Lazy hemma hos DVD-ai och visst låter det bra.
PerStromgren skrev:hifikg skrev:En bra anläggning ska låta bra oavsett rum, sen kan man kanske tänka sig att det kan bli ÄNNU bättre med anpassningar. Vem vill köpa en anläggning som KRÄVER total ombyggnad eller kanske flytt för att låta hyggligt? Klart det finns nördar, men såååå många är de inte nuförtiden att branschen överlever på dem (dessutom bygger de säkert både högtalare och elektronik på egen hand).
De är väl ca 9597?![]()
Ref: memberlist.php
hifikg skrev:PerStromgren skrev:hifikg skrev:En bra anläggning ska låta bra oavsett rum, sen kan man kanske tänka sig att det kan bli ÄNNU bättre med anpassningar. Vem vill köpa en anläggning som KRÄVER total ombyggnad eller kanske flytt för att låta hyggligt? Klart det finns nördar, men såååå många är de inte nuförtiden att branschen överlever på dem (dessutom bygger de säkert både högtalare och elektronik på egen hand).
De är väl ca 9597?![]()
Ref: memberlist.php
Yupp, inte särskilt många alltså o de har redan bestämt att de inte ska ha något nytt o ska de ha det så är det inget som visas på en vanlig mässaAlltså noll intressant för de som försöker livnära sig på att kränga välljud.
PerStromgren skrev:... och så finns det några av oss som gillar det ni andra kallar för mässjazz.
KarlXII skrev:Det är väl kul med ny och intressant musik...men ska det verkligen vara det på en mässa för avspelningsutrustning?
Är det i själva verket inte ganska bra att alla spelar samma låtar, såna man dessutom har hört förr?
Panelguy skrev:Det låter väl sunt. Att dema ett bra system med musik som låter skräp är väl ungefär som att provköra en Ferrari med regummerade skitdäck. Visst, det optimala är naturligtvis om man hittar intressant musik som även låter bra, tyvärr lever sällan audiofilskivor upp till det kravet.
sportbilsentusiasten skrev:Vinylcalle skrev:Det är inte lätt att vara utställare. Man ska sätta ihop en välljudande och intressant anläggning. Sedan ska man lyckas få till ljudet i ett okänt (och ofta konstigt) rum med en kanske tidigare aldrig använd anläggning. Detta ska göras på några timmar kanske ett dygn om du har tur. Sen ska rummet göras respektabelt i övrigt. Sen ska man få ihop massor av musik på lämpliga format som ska passa en jättebred skara människor. Den måste dessutom vara lite halvtaskigt inspelad så det inte blir mässjazz. Men är den bara lite lite för dålig, ja då blir man utbuad för att man hade en dålig anläggning.
Jag ställer nog hellre ut på en hifi-mässa med Dire Straits, Chris Jones och Nils Lofgren och får toppbetyg på ljudet än att spela någon obskyr underground musik som känns hel rätt för musikkännarna men där det generella omdömet är att det lät dåligt.
Många har nog en felaktig bild om vilka resurser som finns hos dom svenska hifi-aktörerna nog för att hifin är påkostad men budgeten är liten.
MvH Carl
Näää ja ä int bitter![]()
Seriöst, här har utställarna världens chans att locka kunder (soeciellt då de flesta andra är så usla) men istället ges det ständigt undanflykter.
Några klassiker:
- dålig inspelning (som dock är skitbra hemma)
- dålig akustik (lustigt nog (inte!!) brukar alltid de som faktiskt försöker jobba med rummet riktigt bra)
- ont om tid (=brist på planering alt kunskap enl mig)
Inget ont om dej, vet inte med mig att jag besökt er på mässor...under vilket namn ställer ni ut? Är endast i Jönköping o Göteborg
music4ever skrev:Panelguy skrev:Det låter väl sunt. Att dema ett bra system med musik som låter skräp är väl ungefär som att provköra en Ferrari med regummerade skitdäck. Visst, det optimala är naturligtvis om man hittar intressant musik som även låter bra, tyvärr lever sällan audiofilskivor upp till det kravet.
Nja, håller inte helt med. En del musik som låter "dåligt", kan vara ypperlig musik att testa system med. Väldigt mångas system klarar inte av dynamiskt komprimerad och distad metal och elektronisk musik. De kan funka helt okej med standard-möget som Chris, Nils och
trångmål. Men de fallerar helt när man lirar lite Phrank.
ljudochakustik skrev:Dårlige innspillinger i høyoppløste anlegg kan ofte være en utfordring ja. Det beror IMO (innahabil her!) også mye på akustikken i lytterommet. Både frekvens og det tidmessige har stor innvirkning. Skal et høyoppløst anlegg takle dårlige innspillinger, trenger det helst å være uten klare svakheter. Det er det få som får til i vanlige oppholdsrom/stuer.
Høyttalerne har selvsagt også stor betydning.
sprudel skrev:Så är det med skräpmastrad musik också, på låg nivå och med anläggning som maskerar både bra och dåliga inslag i mastringen kan det låta acceptabelt. En sådan anläggning kan inte heller göra en god inspelning full rättvisa, även om det kan låta bättre.
music4ever skrev:Panelguy skrev:Det låter väl sunt. Att dema ett bra system med musik som låter skräp är väl ungefär som att provköra en Ferrari med regummerade skitdäck. Visst, det optimala är naturligtvis om man hittar intressant musik som även låter bra, tyvärr lever sällan audiofilskivor upp till det kravet.
Nja, håller inte helt med. En del musik som låter "dåligt", kan vara ypperlig musik att testa system med. Väldigt mångas system klarar inte av dynamiskt komprimerad och distad metal och elektronisk musik. De kan funka helt okej med standard-möget som Chris, Nils och
Panelguy skrev:music4ever skrev:Panelguy skrev:Det låter väl sunt. Att dema ett bra system med musik som låter skräp är väl ungefär som att provköra en Ferrari med regummerade skitdäck. Visst, det optimala är naturligtvis om man hittar intressant musik som även låter bra, tyvärr lever sällan audiofilskivor upp till det kravet.
Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara ypperligt att testa system med dåligt inspelad musik. Om ett system inte "klarar av" de dåliga inspelningarna beror det i min värld på att systemet visar upp alla brister i dessa inspelningar till skillnad från andra (sämre) system (där musiken t.o.m kanske låter bra) där bristerna inte avslöjas på samma sätt. Det är okey att titta på en gammal tjock-TV på 14" via det analoga kabelnätet men försöker man göra detsamma via en större högupplöst skärm så inser man snabbt att det krävs en digitalbox och helst med HD-kvalitet.
Panelguy skrev:Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara ypperligt att testa system med dåligt inspelad musik. Om ett system inte "klarar av" de dåliga inspelningarna beror det i min värld på att systemet visar upp alla brister i dessa inspelningar till skillnad från andra (sämre) system (där musiken t.o.m kanske låter bra) där bristerna inte avslöjas på samma sätt.
Panelguy skrev:music4ever skrev:Panelguy skrev:Det låter väl sunt. Att dema ett bra system med musik som låter skräp är väl ungefär som att provköra en Ferrari med regummerade skitdäck. Visst, det optimala är naturligtvis om man hittar intressant musik som även låter bra, tyvärr lever sällan audiofilskivor upp till det kravet.
Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara ypperligt att testa system med dåligt inspelad musik. Om ett system inte "klarar av" de dåliga inspelningarna beror det i min värld på att systemet visar upp alla brister i dessa inspelningar till skillnad från andra (sämre) system (där musiken t.o.m kanske låter bra) där bristerna inte avslöjas på samma sätt. Det är okey att titta på en gammal tjock-TV på 14" via det analoga kabelnätet men försöker man göra detsamma via en större högupplöst skärm så inser man snabbt att det krävs en digitalbox och helst med HD-kvalitet.
sportbilsentusiasten skrev:
Misstaget många gör är att utgå ifrån att inspelingen är dålig, när det istället handlar oftast om att systemet inte förmår återge inspelningen.
Inspelningar kan vara olika svåra att återge, att då testa en anläggning på mässa med en svåråtergiven inspelning är ju smart.
sportbilsentusiasten skrev:Panelguy skrev:music4ever skrev:Nja, håller inte helt med. En del musik som låter "dåligt", kan vara ypperlig musik att testa system med. Väldigt mångas system klarar inte av dynamiskt komprimerad och distad metal och elektronisk musik. De kan funka helt okej med standard-möget som Chris, Nils och
Misstaget många gör är att utgå ifrån att inspelingen är dålig, när det istället handlar oftast om att systemet inte förmår återge inspelningen.
Inspelningar kan vara olika svåra att återge, att då testa en anläggning på mässa med en svåråtergiven inspelning är ju smart.
Somliga forumnissar skrev: Låt oss ta med de mest usla söndermastrade skivorna som vi kan få fram så att vi med dessa totalusla skivor kan gå på mässor och spela dessa på högsta volym och det system som dessa totalusla skivor låter bäst på bedöms av nissarna som bästa systemet.
IngOehman skrev:Okej. Jag är inte sån.
Jag spelar även totalt söndermastrad musik, för att jag tycker om musiken. Det finns nästan ingen gräns för hur illaljudande inspelningar som jag ändå gärna lyssnar på, kan vara, om jag gillar musiken. Men ändå delar jag ditt resonemang på många sätt.
- - -
Jag tycker helt enkelt att det är viktigt att skilja mellan musik och ljudkvalitet, i resonemanget. Och kanske är det lite det som sportbilsentusiasten är inne på? Eller rättare sagt - han ser ju inte ut att skilja mellan dem - men på ett annat sätt än du.
Du spelar inte söndermastrad musik skriver du - han spelar inte musik som han inte gillar (hur bra den än låter) om jag får gissa.
Och jag är nog mest som han, när det gäller vad/hur och varför jag väljer som jag väljer. Jag menar, om man gillar en låt så vill man ju spela den, och ljudkvaliteten är ju vad den är. Eller jag skall inte skriva "man", jag menar jag.
Ändå är jag inte alls subjektivist när det gäller att tala om vad en anläggning gör. För mig är det svårt att se någon nackdel med en objektiv och vetenskaplig världsbild. En sådan hindrar ju ingen att vara helt subjektiv i sina värderingar, som jag är. Jag gillar det jag gillar, inte det som man på något objektivt sätt kan visa är bättre.
Tror många tänker sig att en vetenskaplig syn på verkligheten är åsiktstvingande på något sätt, men så är det ju inte alls. Det finns inga skäl att avstå från sin subjektiva uppfattning, någonsin.
Den som letar efter meningsfullheter i det objektiva går alltid vilse.
Inget som ingen något tycker något om, har någon äkta mening.
- - -
Om man inte är så konstruerad i huvudet, att man ser på det som händer i kedjan som utredbara objektiva saker, utan kanske snarare bara upplever saker och inte reflekterar så mycket över hur inspelningen är eller vad anläggningen gör med den, så kan man ju även ha svårt att skilja mellan "bättre återgivning" och "trevligare upplevelse", av en specifik inspelning.
Så där sitter man med sin inspelning av den musik som man älskar, och man hör att den låter dåligt i en anläggning och bättre i en annan...
Då är det ju inte så konstigt att man tycker bättre om den anläggning som man tycker låter bättre.
Och från att tycka bättre om en anläggning till att se den som en bättre anläggning är steget inte långt. Inte om man tänker ovetenskapligt.
Men självklart (nu talar jag vetenskaplig syn) kan vara så att den anläggning där ens favvolåt lät bättre, återger inspelningen mycket sämre. Och kanske den andra anläggningen i själva verket spelar mycket annan musik på ett sätt som är upplevelsemässigt bättre?
Och ÄVEN om man tänker vetenskapligt så kan man föredra anläggningen som låter bäst, helt enkelt för att man tycker upplevelsen är viktigare än hur sant fonogrammet återges. Man kan ju föredra det man vet är sämre, inget konstigt med det. Återgivning behöver inte vara viktigt för alla. Inom bildkonsten är det mycket mera accepterat, och den som tar fotografier och sedan filtrerar och menar med dem på olika sätt för att skapa något så läckert som möjligt, behöver sällan försvara sig.
BORIS skrev:Mmm, mässdemonstratörer är ena hårdingar
Om det är så att du är alldeles fenomenal på att hitta ny intressant musik kan du väl dela med dig här också någon gång. Sen är det ju så att inte alla tycker lika såklart men vore iaf intressant att höra vad du grävt fram bland det som getts ut senaste, säg fem åren.
Laila skrev:Peter,
Som älskare av god musik tycker jag att du skall titta/lyssna på den här själv har jag den bara på vinyl men gissar att CD-versionen inte står långt efter . . . typ.
Nattlorden skrev:Peter - Med tanke på att den enda parametern jag kan tänka mig som fix är tiden - så spela alla fyra, men spela inte hela låten. Om en av låtarna är Bohemian Rhapsody så hinner du med flera andra snuttar också om du inte spelar hela.
Speciellt den sämre mastrade låten av samma... Den räcker säkert 30 sekunder av för att bevisa poängen.
IngOehman skrev:Sen finns det självklart även inspelningar som är högklassiga men mycket svåra att spela. Så visst kan spelning av sådana vara utslagsgivande.
AndreasArvidsson skrev:sportbilsentusiasten skrev:
En sönderkomprimerad inspelning är i min bok per definition dålig. Att de låter olika bra(läs mindre dåligt) i olika anläggningar har inte med saken att göra.
IngOehman skrev:
Håller med om att en dålig inspelning är dålig..
IngOehman skrev:Men kunskap om att den faktiskt kan upplevas låta bättre än den är (som jag av ditt svar får intrycket att du har) medan den i andra anläggningar kan låta sämre än den är (vilket är en kunskap som jag tror alla har) är båda kunskap. Och kunskap är bra.
.
IngOehman skrev:Så även om jag delar din uppfattning om det sportbilsentusiasten skrev, i synnerhet hans påstående om att "många...", så menar jag ändå att det finns en bra komponent i att påpeka att inspelningar inte bara är dåliga eller bra, de kan vara lätta och svåra också.
.
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Misstaget många gör är att utgå ifrån att inspelingen är dålig, när det istället handlar oftast om att systemet inte förmår återge inspelningen.
Fast... är det inte rätt så svårt att veta om många gör det misstaget?
Du påstår det, men hur vet du det?
.
IngOehman skrev: Det är inte konstruktivt att förenkla saken.
petersteindl skrev:Det verkar som det är lätt för en del att hamna lite fel i tänket. Det är som att köra bil och hamna fel och köra i diket och totalkvadda bilen för att därefter få upp bilen ur diket, fortsätta köra med den kvaddade bilen med så hög hastighet som möjligt och klaga på vägarna som ju borde vara konstruerade så att totalkvaddade bilar kan köra så bra som möjligt på vägarna.
Låt säga att man har skivor med inspelningar som man tycker låter bra. Låt säga att det finns totalt söndermastrade sådana inspelningar på skiva.
Då verkar det som tankegångarna är så här hos somliga:Somliga forumnissar skrev: Låt oss ta med de mest usla söndermastrade skivorna som vi kan få fram så att vi med dessa totalusla skivor kan gå på mässor och spela dessa på högsta volym och det system som dessa totalusla skivor låter bäst på bedöms av nissarna som bästa systemet.
I princip skulle det måhända kunna vara så för just dessa nissar. Det är väl ok. Men varför försöka pådyvla alla om att denna metod på något sätt skulle vara universell? Och varför måste man bygga vägar för totalkvaddade bilar?
För mig är sådana forumnisseresonemang en total tankegroda som inte har något med god ljudåtergivning att göra och definitivt inget med entertainment.
Personligen väljer jag att lyssna på de skivor som inte är söndermastrade.Därför väljer jag att spela ickeuslaskivor.
Med vänlig hälsning
Peter
IngOehman skrev:Jag spelar även totalt söndermastrad musik, för att jag tycker om musiken. Det finns nästan ingen gräns för hur illaljudande inspelningar som jag ändå gärna lyssnar på, kan vara, om jag gillar musiken.
Jag tycker helt enkelt att det är viktigt att skilja mellan musik och ljudkvalitet, i resonemanget. Och kanske är det lite det som sportbilsentusiasten är inne på? Eller rättare sagt - han ser ju inte ut att skilja mellan dem - men på ett annat sätt än du.
Du spelar inte söndermastrad musik skriver du - han spelar inte musik som han inte gillar (hur bra den än låter) om jag får gissa.
Och jag är nog mest som han, när det gäller vad/hur och varför jag väljer som jag väljer. Jag menar, om man gillar en låt så vill man ju spela den, och ljudkvaliteten är ju vad den är. Eller jag skall inte skriva "man", jag menar jag.
petersteindl skrev:Ponera följande: Du skall spela två och endast två låtar för publik då du demar ett system på mässa för att visa systemets förträfflighet.
Nu får du välja två av dessa fyra skivor.
Skiva 1.) Musik A (bra musik) där ljudet inte är söndermastrat.
Skiva 2.) Musik A (bra musik) där ljudet är söndermastrat.
Skiva 3.) Musik B (bra musik) där ljudet inte är söndermastrat.
Skiva 4.) Musik C (bra musik) där ljudet är söndermastrat.
Musik A finns i dessa 2 ovanstående versioner. Musik B finns endast i denna ovanstående version. Musik C finns endast i denna ovanstående version.
Vilka två av ovanstående skivor väljer du att spela från?
Jag väljer att spela från skiva 1 och från skiva 3.
petersteindl skrev:BORIS skrev:Mmm, mässdemonstratörer är ena hårdingar
Om det är så att du är alldeles fenomenal på att hitta ny intressant musik kan du väl dela med dig här också någon gång. Sen är det ju så att inte alla tycker lika såklart men vore iaf intressant att höra vad du grävt fram bland det som getts ut senaste, säg fem åren.
Njae, man blir dock hårdhudad efter en uppsjö av demon på mässor. Man gör ett jobb. Ibland lyckas man bra, ibland sämre.
Bra förslag. Vi får se vad jag hittar på och kan gräva fram. För mig behöver tidpunkten för inspelning inte vara de senaste åren. Det finns även rätt okända och udda guldkorn som spelats in dessförinnan.
Med vänlig hälsning
Peter
mrGaskill skrev:Jag tror du är inne på rätt spår där med att vissa vill att det ska låta på ett visst sätt. Skitigt, lite trasigt, distat, grovt, rått och brutalt. Som ett konstnärligt uttryck. Sen huruvida man skulle kunna få det att låta "bättre" och rått och så ändå, med rent och fint ljud, det kanske är svårt. Jag vet inte.
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:Ponera följande: Du skall spela två och endast två låtar för publik då du demar ett system på mässa för att visa systemets förträfflighet.
Nu får du välja två av dessa fyra skivor.
Skiva 1.) Musik A (bra musik) där ljudet inte är söndermastrat.
Skiva 2.) Musik A (bra musik) där ljudet är söndermastrat.
Skiva 3.) Musik B (bra musik) där ljudet inte är söndermastrat.
Skiva 4.) Musik C (bra musik) där ljudet är söndermastrat.
Musik A finns i dessa 2 ovanstående versioner. Musik B finns endast i denna ovanstående version. Musik C finns endast i denna ovanstående version.
Vilka två av ovanstående skivor väljer du att spela från?
Jag väljer att spela från skiva 1 och från skiva 3.
Enkelt val för mig.
Jag spelar den inspelning åhörarna vill höra givetvis! Vill de höra A kan man dessutom visa dom hur anläggningen KAN återge skillnaden mellan skiva 1 och 2.
I ett bra system ska skillnaden höras tydligt = bra test.
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:Det verkar som det är lätt för en del att hamna lite fel i tänket. Det är som att köra bil och hamna fel och köra i diket och totalkvadda bilen för att därefter få upp bilen ur diket, fortsätta köra med den kvaddade bilen med så hög hastighet som möjligt och klaga på vägarna som ju borde vara konstruerade så att totalkvaddade bilar kan köra så bra som möjligt på vägarna.
Låt säga att man har skivor med inspelningar som man tycker låter bra. Låt säga att det finns totalt söndermastrade sådana inspelningar på skiva.
Då verkar det som tankegångarna är så här hos somliga:Somliga forumnissar skrev: Låt oss ta med de mest usla söndermastrade skivorna som vi kan få fram så att vi med dessa totalusla skivor kan gå på mässor och spela dessa på högsta volym och det system som dessa totalusla skivor låter bäst på bedöms av nissarna som bästa systemet.
I princip skulle det måhända kunna vara så för just dessa nissar. Det är väl ok. Men varför försöka pådyvla alla om att denna metod på något sätt skulle vara universell? Och varför måste man bygga vägar för totalkvaddade bilar?
För mig är sådana forumnisseresonemang en total tankegroda som inte har något med god ljudåtergivning att göra och definitivt inget med entertainment.
Personligen väljer jag att lyssna på de skivor som inte är söndermastrade.Därför väljer jag att spela ickeuslaskivor.
Med vänlig hälsning
Peter
Det är under din värdighet Peter att raljera på den viset.
Dessutom har var jag kan se, ingen i tråden snackat om att vilja göra det du påstår.
petersteindl skrev:Du har mycket att lära innan du kan jobba i branschen på ett förtjänstfullt sätt, åtminstone vad gäller att dema produkter på mässor. Ibland får man lära sig den hårda skolan och då gäller Übung macht den Meister.
petersteindl skrev:sportbilsentusiasten skrev:Det är under din värdighet Peter att raljera på den viset.
Dessutom har var jag kan se, ingen i tråden snackat om att vilja göra det du påstår.
Då tycker jag du skall läsa tråden igen och göra en konsekvensanalys av det som sägs.
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:sportbilsentusiasten skrev:Det är under din värdighet Peter att raljera på den viset.
Då tycker jag du skall läsa tråden igen och göra en konsekvensanalys av det som sägs.
Man kan ha olika uppfattning av vad som skrivs. Och debatera utan att raljera. Anser jag.
MagnusÖstberg skrev:En del verkar det mindre lämpligt att lyssna på också eftersom de inte verkar få ut något på marknaden
MagnusÖstberg skrev:sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:
Man kan ha olika uppfattning av vad som skrivs. Och debatera utan att raljera. Anser jag.
+1
En del verkar det mindre lämpligt att lyssna på också eftersom de inte verkar få ut något på marknaden
PerStromgren skrev:MagnusÖstberg skrev:En del verkar det mindre lämpligt att lyssna på också eftersom de inte verkar få ut något på marknaden
På tal om raljera, det där var väl onödigt?
ninecats skrev:Någon som vet vad nya Technics SL 1200 kommer att kosta?
Conan skrev:ninecats skrev:Någon som vet vad nya Technics SL 1200 kommer att kosta?
Siffran 4000 dollar har nämnts.
Panelguy skrev:Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara ypperligt att testa system med dåligt inspelad musik. Om ett system inte "klarar av" de dåliga inspelningarna beror det i min värld på att systemet visar upp alla brister i dessa inspelningar till skillnad från andra (sämre) system (där musiken t.o.m kanske låter bra) där bristerna inte avslöjas på samma sätt. Det är okey att titta på en gammal tjock-TV på 14" via det analoga kabelnätet men försöker man göra detsamma via en större högupplöst skärm så inser man snabbt att det krävs en digitalbox och helst med HD-kvalitet.
Goldfinger skrev:Dålig Inspelningskvalité ser jag i sig inte vara en prövande faktor, däremot kan komplexiteten hos ett musikstycke vara det.
En komprimering ställer snarare lägre krav på uppspelningsutrustningen.
Conan skrev:ninecats skrev:Någon som vet vad nya Technics SL 1200 kommer att kosta?
Siffran 4000 dollar har nämnts.
nuffe skrev:Ursäkta Peter, mässjazz eller inte men jag tyckte den var bra. Sen har du säkert rätt i att
den är mastrad. Synd att man inte kan välja omastrad istället.
Henrik
music4ever skrev:Många drar in bild som jämförelse. Det är bra, för när det gäller att jämföra hur komprimeringen, codec, etc så ställer en väldigt korning bild högre krav än en ny "slät" digitalinspelad bild (den kan ställa andra krav). Så en väldigt "sunkig" 16 mm film kan ställa stora krav för att inte se illa ut.
Samma med musik, även musik med "sämre" ljud, kan ställa höga krav på återgivningen för att det ska låta bra.
music4ever skrev:Panelguy skrev:Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara ypperligt att testa system med dåligt inspelad musik. Om ett system inte "klarar av" de dåliga inspelningarna beror det i min värld på att systemet visar upp alla brister i dessa inspelningar till skillnad från andra (sämre) system (där musiken t.o.m kanske låter bra) där bristerna inte avslöjas på samma sätt. Det är okey att titta på en gammal tjock-TV på 14" via det analoga kabelnätet men försöker man göra detsamma via en större högupplöst skärm så inser man snabbt att det krävs en digitalbox och helst med HD-kvalitet.
Nej, det är inte felen i inspelningen systemet visar upp, det är musiken som visar att systemet, t ex högtalarna, inte kan återge musiken utan att ljudet t ex distar, komprimerar, eller dyl.
joakimfors skrev:Tror du blandar ihop "snålkodning" med dynamisk kompression nu. Ska man dra en bildliknelse så är dynamisk kompression snarare att likna vid att man drar i kontrastreglaget i något bildredigeringsprogram så man blåser ut högdagrar och skuggor. Har man väl gjort det finns det ingen skärm (eller element) som kan återskapa detaljerna som gått förlorade.
music4ever skrev:Goldfinger skrev:Dålig Inspelningskvalité ser jag i sig inte vara en prövande faktor, däremot kan komplexiteten hos ett musikstycke vara det.
En komprimering ställer snarare lägre krav på uppspelningsutrustningen.
Nej, det behöver inte alls ställa lägre krav, utan kan ställa högre. Rätt många element ger upp vid tämligen låg effekt av dynamiskt komprimerad musik.
nuffe skrev:Ursäkta Peter, mässjazz eller inte men jag tyckte den var bra. Sen har du säkert rätt i att
Henrik
Morello skrev:nuffe skrev:Ursäkta Peter, mässjazz eller inte men jag tyckte den var bra. Sen har du säkert rätt i att
Henrik
Jag noterar att folk lite tätt som tätt använder begreppet "mastering" som synonym till "vansinneskompression av tvåkanalsmix" -men så behöver det ingalunda vara.
petersteindl skrev:nuffe skrev:Ursäkta Peter, mässjazz eller inte men jag tyckte den var bra. Sen har du säkert rätt i att
Henrik
Jag tycker också den verkar bra så jag har beställt CDn. Jag tror inte den är söndermastrad, annars hade jag inte beställt den.
sprudel skrev:petersteindl skrev:nuffe skrev:Ursäkta Peter, mässjazz eller inte men jag tyckte den var bra. Sen har du säkert rätt i att
Henrik
Jag tycker också den verkar bra så jag har beställt CDn. Jag tror inte den är söndermastrad, annars hade jag inte beställt den.
Den finns på Tidal.
petersteindl skrev:sprudel skrev:petersteindl skrev:
Den finns på Tidal.
Tidal? Vad är det för något? Är det en ny butik? Jag brukar köpa CD på Amazon.
Morello skrev:nuffe skrev:Ursäkta Peter, mässjazz eller inte men jag tyckte den var bra. Sen har du säkert rätt i att
Henrik
Jag noterar att folk lite tätt som tätt använder begreppet "mastering" som synonym till "vansinneskompression av tvåkanalsmix" -men så behöver det ingalunda vara.
RogerGustavsson skrev:Har kört den i MasVis, inte helt söndermastrad men inte uppseendeväckande dynamiskt heller. Nämnda låt har crest på 14 dB och mycket lågbas. Lite enformigt album, tycker jag. Albummet finns på både Spotify och Tidal.
Morello skrev:Spetsfaktor säger man på svenska.
RogerGustavsson skrev:Fast äldre album har ofta crest på 18-20 dB eller mer, beror givetvis på vilken typ av musik. Metallica nämndes någonstans och där var Crest 8 dB. Jo, det låter mycket om sådana spår, medelnivån blir väldigt hög! Klagade för något år sedan på en Pink Floyd utgåva, det kom remastrade versioner 2011. Något spår var kapat med 9 dB!
joakimfors skrev:RogerGustavsson skrev:Fast äldre album har ofta crest på 18-20 dB eller mer, beror givetvis på vilken typ av musik. Metallica nämndes någonstans och där var Crest 8 dB. Jo, det låter mycket om sådana spår, medelnivån blir väldigt hög! Klagade för något år sedan på en Pink Floyd utgåva, det kom remastrade versioner 2011. Något spår var kapat med 9 dB!
Mnja, behöver inte vara så. Om du kollar så är crest ~17 dB för Death Magnetic på Guitar Hero III versionen och den låter inte mindre "metal", snarare mer, än den söndermastrade utgåvan. Däremot kan man spela sjukligt mycket starkare utan att öronen börjar blöda.
sportbilsentusiasten skrev:joakimfors skrev:RogerGustavsson skrev:Fast äldre album har ofta crest på 18-20 dB eller mer, beror givetvis på vilken typ av musik. Metallica nämndes någonstans och där var Crest 8 dB. Jo, det låter mycket om sådana spår, medelnivån blir väldigt hög! Klagade för något år sedan på en Pink Floyd utgåva, det kom remastrade versioner 2011. Något spår var kapat med 9 dB!
Mnja, behöver inte vara så. Om du kollar så är crest ~17 dB för Death Magnetic på Guitar Hero III versionen och den låter inte mindre "metal", snarare mer, än den söndermastrade utgåvan. Däremot kan man spela sjukligt mycket starkare utan att öronen börjar blöda.
Kan man rippa den till flac 2-kanal?
Var får man tag på den utgåvan?
joakimfors skrev:
På Sjörövarfjorden lär den finnas som FLAC.
imac skrev:joakimfors skrev:
Nopp
joakimfors skrev:Finns även en normliserad MasVis-jämförelse tidigare i tråden.
RogerGustavsson skrev:joakimfors skrev:Finns även en normliserad MasVis-jämförelse tidigare i tråden.
Har missat den och hittar den inte snabbt heller. Så här är skillnaden mellan versionen på Guitar Hero och den som ligger på Tidal.
[ Bild ]
Max_Headroom skrev:RogerGustavsson skrev:Har kört den i MasVis, inte helt söndermastrad men inte uppseendeväckande dynamiskt heller. Nämnda låt har crest på 14 dB och mycket lågbas. Lite enformigt album, tycker jag. Albummet finns på både Spotify och Tidal.
Crest på 14 är ganska normalt vid rock/pop musik om man inte gör något åt det. Alltså, ingen extra kompressor i mastringsledet.
Crest-värdet påverkas av en massa saker, bl.a. av hur "tätt" man mixar, vilka ljud som används mm.
Jag har fått allt från 12 upp till strax under 20. Jag använder i stort sett aldrig kompressor. Normalt hamnar jag runt 14-15.
joakimfors skrev:sportbilsentusiasten skrev:joakimfors skrev:Mnja, behöver inte vara så. Om du kollar så är crest ~17 dB för Death Magnetic på Guitar Hero III versionen och den låter inte mindre "metal", snarare mer, än den söndermastrade utgåvan. Däremot kan man spela sjukligt mycket starkare utan att öronen börjar blöda.
Kan man rippa den till flac 2-kanal?
Var får man tag på den utgåvan?
Max_Headroom skrev:Crest på 14 är ganska normalt vid rock/pop musik om man inte gör något åt det. Alltså, ingen extra kompressor i mastringsledet.
Crest-värdet påverkas av en massa saker, bl.a. av hur "tätt" man mixar, vilka ljud som används mm.
Jag har fått allt från 12 upp till strax under 20. Jag använder i stort sett aldrig kompressor. Normalt hamnar jag runt 14-15.
sportbilsentusiasten skrev:Är det någon vänlig själ som kan slänga upp "den bra spelversionen" DM på dropbox? flac eller wav.
Är det hela skivan som finns eller bara några låtar?
PekkaJohansson skrev:Max_Headroom skrev:Crest på 14 är ganska normalt vid rock/pop musik om man inte gör något åt det. Alltså, ingen extra kompressor i mastringsledet.
Intressant iakttagelse. Efter att ha kört några hundra skivor inspelade framför allt under perioden 1955-1995 i MasVis skulle jag säga att en toppfaktor mellan 17 och 20 dB är vanlig för pop- och rockinspelningar som är till synes rakt överförda. Toppfaktor som överstiger dessa värden tycks finnas främst hos transientrik och gles så kallad musikermusik samt några disco och syntpopproduktioner. En toppfaktor runt 14-15 dB kännetecknas ofta av dynamisk komprimering i masteringledet vilket ses när man tittar på både allpassgrafen och histogrammet.
petersteindl skrev:nuffe skrev:Ursäkta Peter, mässjazz eller inte men jag tyckte den var bra. Sen har du säkert rätt i att
Henrik
Bill50x skrev:De fyra versioner jag har av Death Magnetic ser ut så här i MasVis (snabböverblick)
[ Bild ]
men jag har för mig att jag sett en bättre cd-version och rentav fått ett smakprov från någon här på Faktiskt.
Guitar Hero och Unmaster-CD versionerna finns här i 24 timmar, sedan måste jag rensa pga begränsat utrymme i min Dropbox. Jag har även kompletterat med spår 1 i original CD och vinyl. Finns på plats ungefär 15.30 idag onsdag. Uppladdning tar tyvärr lite tid hos mig...
/ B
Bill50x skrev:Guitar Hero och Unmaster-CD versionerna finns här i 24 timmar, sedan måste jag rensa pga begränsat utrymme i min Dropbox. Jag har även kompletterat med spår 1 i original CD och vinyl. Finns på plats ungefär 15.30 idag onsdag. Uppladdning tar tyvärr lite tid hos mig...
Bill50x skrev:De fyra versioner jag har av Death Magnetic ser ut så här i MasVis (snabböverblick)
[ Bild ]
men jag har för mig att jag sett en bättre cd-version och rentav fått ett smakprov från någon här på Faktiskt.
Guitar Hero och Unmaster-CD versionerna finns här i 24 timmar, sedan måste jag rensa pga begränsat utrymme i min Dropbox. Jag har även kompletterat med spår 1 i original CD och vinyl. Finns på plats ungefär 15.30 idag onsdag. Uppladdning tar tyvärr lite tid hos mig...
/ B
petersteindl skrev:Är unmastered samma som New Master, eller?
Zeeall skrev:Värt att nämna är att det inte finns en officiell remaster på Death Magnetic. Det som finns är folk som har mekat med antingen orginal CD eller Guitar Hero III filerna.
sportbilsentusiasten skrev:Zeeall skrev:Värt att nämna är att det inte finns en officiell remaster på Death Magnetic. Det som finns är folk som har mekat med antingen orginal CD eller Guitar Hero III filerna.
Beskriv meka.
Hur/vad har de gjort?
Zeeall skrev:sportbilsentusiasten skrev:Zeeall skrev:Värt att nämna är att det inte finns en officiell remaster på Death Magnetic. Det som finns är folk som har mekat med antingen orginal CD eller Guitar Hero III filerna.
Beskriv meka.
Hur/vad har de gjort?
Kört orginal-cd genom en de-clipper programvara eller EQat och komprimerat GH3 filerna.
Flesta av dom här försöken är amatörmässiga och låter ganska dåligt men det ska finnas nån eller några bra.
sportbilsentusiasten skrev:Zeeall skrev:sportbilsentusiasten skrev:Beskriv meka.
Hur/vad har de gjort?
Kört orginal-cd genom en de-clipper programvara eller EQat och komprimerat GH3 filerna.
Flesta av dom här försöken är amatörmässiga och låter ganska dåligt men det ska finnas nån eller några bra.
ok
Har tittat på filstorleken på de filer som Bill o RogerGustavsson tankat upp till var sin Dropbox
Intressant nog, olika stora filer på dessa låtar (på samma utåva enl texten)![]()
![]()
RogerGustavsson skrev:Kan det verkligen vara det om det är samma källfiler från nämnda bukt (kan inte kolla från jobbbet)? Jag kollade som hastigast och såg att mina låg i snitt på nära 900 kbps, alltså mera än hälften av CD-standardens 1411. Hann lyssna på första låten i gårkväll och visst låter det bättre än Tidal's utgåva. Dock är det för lite bas eller för mycket "upptill". Har man spelat en snutt med klassisk orkestermusik känns det så. Det går i varje fall spela rätt högt utan att det känns överdrivet ansträngt även på mina Magnepan. Krävs förstås att man är ensam hemma... Hustrun är inte glad i högljudd dunkamusik.
Bill50x skrev:Kompletterat Metallica-länken med de separata spåren från Guitar Hero (tack Zeall!)
https://www.dropbox.com/sh/a7oovl13o6qm ... DEVra?dl=0
hela Metallica-mappen finns här
https://www.dropbox.com/sh/q68854p9dz9s ... OEJDa?dl=0
Kör ett dygn till, sedan raderar jag filerna.
/ B
Almen skrev:Nja... Man kan lätt hamna på 14 dB i crest utan modern mastringskompression. Till exempel ligger de flesta av Beatles inspelningar på mellan 13 och 17 dB, och där tror jag de mera kört med kompression på enstaka spår (trummor, bas, sång).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster