Moderator: Redaktörer
Knuttebaloa skrev:Fungerar på att damma av mina infraX6 och låta pi60es och bs60 spela från 80 Hz och uppåt endast.
Jag har dock dålig koll på hur jag ska placeras dessa moduler. Jag förstår ju att det bästa är att göra en mer ingående analys av rummet först men det blir inte aktuellt i detta boende. Därför får jag prova mig fram.
Vilka placeringar skulle ni testa i första hand? Och hur skulle en 1/4-placering kunna se ut?
Rummet mäter ca 3,7 x 5 med 2,4 i takhöjd. Mestadels hårda väggar men också ett par partier med regel och gips. Rummet är väl hyfsat tätt. Jag kan lägga upp en enkel skiss senare.
pontareee skrev:Om jag hade plats att ställa mina basmoduler någon annanstans än där de står så hade jag nog kört en "subwoofer crawl". Ställ en basmodul i soffan och gå runt i rummet, där det låter bäst placerar du en subwoofer och så fortsätter du så.
steveo1234 skrev:Knuttebaloa skrev:Fungerar på att damma av mina infraX6 och låta pi60es och bs60 spela från 80 Hz och uppåt endast.
Jag har dock dålig koll på hur jag ska placeras dessa moduler. Jag förstår ju att det bästa är att göra en mer ingående analys av rummet först men det blir inte aktuellt i detta boende. Därför får jag prova mig fram.
Vilka placeringar skulle ni testa i första hand? Och hur skulle en 1/4-placering kunna se ut?
Rummet mäter ca 3,7 x 5 med 2,4 i takhöjd. Mestadels hårda väggar men också ett par partier med regel och gips. Rummet är väl hyfsat tätt. Jag kan lägga upp en enkel skiss senare.
Jag hade börjat med 4 stycken jämt fördelade längst främre väggen och två stycken bakom lyssningsplatsen, antingen närfält eller fördelade längst väggen.
Sen delat upp på några kanaler i PEQ och mätt med REW och justerat nivåer, tonkurva och avstånd.
Bara så jag gjort... Och gjorde.
MichaelG skrev:Hur många basar har du?
Knuttebaloa skrev:steveo1234 skrev:Knuttebaloa skrev:Fungerar på att damma av mina infraX6 och låta pi60es och bs60 spela från 80 Hz och uppåt endast.
Jag hade börjat med 4 stycken jämt fördelade längst främre väggen och två stycken bakom lyssningsplatsen, antingen närfält eller fördelade längst väggen.
Sen delat upp på några kanaler i PEQ och mätt med REW och justerat nivåer, tonkurva och avstånd.
Tack!
Vad innebär närfält?
PEQ och REW är lite överkurs för mig just nu.
steveo1234 skrev:Knuttebaloa skrev:steveo1234 skrev:
Tack!
Vad innebär närfält?
Med närfält menar jag bas ca 2*basdiameter från ryggen.
Rekommenderar verkligen att ta en titt på någon youtube-video om hru man stätller in exempelvis en Minidsp. Kostar en tusenlapp ca och är den bästa investeringen jag gjort i min hemmabio iaf...
sprudel skrev:Nöj dig med bs och pi60. Sälj infra till mig!
Knuttebaloa skrev:pontareee skrev:Om jag hade plats att ställa mina basmoduler någon annanstans än där de står så hade jag nog kört en "subwoofer crawl". Ställ en basmodul i soffan och gå runt i rummet, där det låter bäst placerar du en subwoofer och så fortsätter du så.
Låter som en väldans massa krypande...![]()
Vad innebär "låter bäst" i detta avseende? Mest?
pontareee skrev:Knuttebaloa skrev:pontareee skrev:Om jag hade plats att ställa mina basmoduler någon annanstans än där de står så hade jag nog kört en "subwoofer crawl". Ställ en basmodul i soffan och gå runt i rummet, där det låter bäst placerar du en subwoofer och så fortsätter du så.
Ja där basen är som du vill ha den, bra djup, bra nivå, så jämn frekvenskurva som möjligt.
Du kan gå runt som vanligt också och huka ner lite ibland.
Knuttebaloa skrev:pontareee skrev:Knuttebaloa skrev:
Ja där basen är som du vill ha den, bra djup, bra nivå, så jämn frekvenskurva som möjligt.
Haha, skönt!
Alltså, det där låter ju görbart med en, men med sex? Finns det ingen fin tumregel som kan göra det hela lite enklare
Knuttebaloa skrev:steveo1234 skrev:Knuttebaloa skrev:
Tack!
Vad innebär närfält?
Med närfält menar jag bas ca 2*basdiameter från ryggen.
Rekommenderar verkligen att ta en titt på någon youtube-video om hru man stätller in exempelvis en Minidsp. Kostar en tusenlapp ca och är den bästa investeringen jag gjort i min hemmabio iaf...
Två basdiameter check!
Känner visst motstånd till digitala filterlösningar då jag upplevt/hört om att de ofta försämrar ljudkvaliteten. Jag vill gärna försöka klara mig med " mindre".
pontareee skrev:Knuttebaloa skrev:pontareee skrev:Om jag hade plats att ställa mina basmoduler någon annanstans än där de står så hade jag nog kört en "subwoofer crawl". Ställ en basmodul i soffan och gå runt i rummet, där det låter bäst placerar du en subwoofer och så fortsätter du så.
steveo1234 skrev:pontareee skrev:Knuttebaloa skrev:
Fast, hur hjälper det? Har du 6 basar, och du kryper runt och det inte låter bra. Vilken bas flyttar du? Var flyttar du den? Hur ändrar du nivån?
"Sub-crawl" fungerade nästan förr. När det användes en bas, och ingen mätinstrument fanns. Lika effektivt ungefär som att kommunicera med röksignaler när det finns mobiler...
Knuttebaloa skrev:sprudel skrev:Nöj dig med bs och pi60. Sälj infra till mig!
Haha påhittigt!
Vi kan byta. infraX6 mot dina profundus?
pontareee skrev:Paul på PS Audio gillar sub crawlen och tydligen gör REL ägaren det med.
Kolla från 3:30[ YouTube ]
Morello skrev:Under den högra baslådan.
sprudel skrev:Knuttebaloa skrev:sprudel skrev:Nöj dig med bs och pi60. Sälj infra till mig!
Haha påhittigt!
Det är ju en tanke, om det varit infraY!
Så här är det tänkt med 1/4 mått av rummets bredd.
I-or skrev:Var är lyssningspositionen?
Knuttebaloa skrev:sprudel skrev:Knuttebaloa skrev:
Haha påhittigt!
Du vill köpa infraX men byter bara om det är infraY?![]()
Eh, den där bilden är inte tillräckligt tydlig för mitt förstånd. Jag föreställde mig 1/4 som något annat... Care to explain?
Morello skrev:Under den högra baslådan.
sprudel skrev:Knuttebaloa skrev:sprudel skrev:
Eh, den där bilden är inte tillräckligt tydlig för mitt förstånd. Jag föreställde mig 1/4 som något annat... Care to explain?
Läste fel, tänkte InfraY.
Tänket kring 1/4 placering i breddled:
Centrum av höger resp vänster basmoduler ligger på 1/4 av rummets bredd, stereokonfiguration på basarna.
Jag utgår från elementens och portarnas placering på basmodulerna när jag beräknar placeringen. Dock ingen kompensation för de yttre modulernas förstärkning (sbir). Väggarna är lättbetong, ena väggen är en hjärtvägg med massiv lättbetong 15 cm, den andra är en yttervägg, en hybrid med lättbetong-cellplast-lättbetong 30 cm.
Hoppas att det blev begripligt.
Knuttebaloa skrev:sprudel skrev:Knuttebaloa skrev:
Läste fel, tänkte InfraY.
Tänket kring 1/4 placering i breddled:
Centrum av höger resp vänster basmoduler ligger på 1/4 av rummets bredd, stereokonfiguration på basarna.
Jag utgår från elementens och portarnas placering på basmodulerna när jag beräknar placeringen. Dock ingen kompensation för de yttre modulernas förstärkning (sbir). Väggarna är lättbetong, ena väggen är en hjärtvägg med massiv lättbetong 15 cm, den andra är en yttervägg, en hybrid med lättbetong-cellplast-lättbetong 30 cm.
Hoppas att det blev begripligt.
Jomen det där bör jag kunna förstå, efter några genomläsningar, tack!
Pekar dina element och portar åt olika håll, alltså?
I-or skrev:Om du ställer upp huvudhögtalarna längs en av kortväggarna och placerar lyssningspositionen 3,5 m från denna vägg får du en mycket jämn frekvensgång nästan upp till 80 Hz om du ställer 2 basmoduler mot väggen framför och 2 basmoduler mot väggen bakom lyssningspositionen. Det är samma nivå och fas för samtliga moduler i simuleringarna. Jag har placerat dem asymmetriskt även i breddled, ca 45 cm från sidoväggen på den ena sidan och ca 90 cm från sidoväggen på den andra sidan (asymmetrin är inte hörbar vid låga frekvenser, men däremot är den utjämnade frekvensgången tydligt hörbar). Som jämförelse syns frekvensgången för sprudels uppställning med 4 basmoduler längs den främre väggen.
Simuleringarna tar inte hänsyn till varierande väggegenskaper och öppningar, men ger ändå en bra indikation om hur det kommer att fungera i praktiken.
Morello skrev:Det verkar som att Ino-falangen placeras baslådorna vid en och samma vägg, nämligen väggen framför lyssnaren samtidigt som Toole etc förespråkar en mer utspridd placering för minimal excitation av rumsmoderna.
sprudel skrev:Morello skrev:Det verkar som att Ino-falangen placeras baslådorna vid en och samma vägg, nämligen väggen framför lyssnaren samtidigt som Toole etc förespråkar en mer utspridd placering för minimal excitation av rumsmoderna.
Kanske, jag skulle gärna ha en lösning som påminner om Bassmans.
Morello skrev:sprudel skrev:Morello skrev:Det verkar som att Ino-falangen placeras baslådorna vid en och samma vägg, nämligen väggen framför lyssnaren samtidigt som Toole etc förespråkar en mer utspridd placering för minimal excitation av rumsmoderna.
Vad har bassman för lösning?
Morello skrev:Det verkar som att Ino-falangen placeras baslådorna vid en och samma vägg, nämligen väggen framför lyssnaren samtidigt som Toole etc förespråkar en mer utspridd placering för minimal excitation av rumsmoderna.
Zappa skrev:Morello skrev:Det verkar som att Ino-falangen placeras baslådorna vid en och samma vägg, nämligen väggen framför lyssnaren samtidigt som Toole etc förespråkar en mer utspridd placering för minimal excitation av rumsmoderna.
Vid stereofonisk lyssning kan det väl kännas onaturligt om lågfrekventa ljud pumpas distinkt från andra riktningar än framifrån?
Zappa skrev:Morello skrev:Det verkar som att Ino-falangen placeras baslådorna vid en och samma vägg, nämligen väggen framför lyssnaren samtidigt som Toole etc förespråkar en mer utspridd placering för minimal excitation av rumsmoderna.
Vid stereofonisk lyssning kan det väl kännas onaturligt om lågfrekventa ljud pumpas distinkt från andra riktningar än framifrån?
Knuttebaloa skrev:Morello skrev:sprudel skrev:
+1
sprudel skrev:Knuttebaloa skrev:Morello skrev:
+1
viewtopic.php?f=20&t=36887&start=300
Knuttebaloa skrev:Lägger upp ett exempel, vad tror ni?
Morello skrev:Zappa skrev:Morello skrev:Det verkar som att Ino-falangen placeras baslådorna vid en och samma vägg, nämligen väggen framför lyssnaren samtidigt som Toole etc förespråkar en mer utspridd placering för minimal excitation av rumsmoderna.
Det betyder ju i så fall att ljudet under 80 Hz kan riktningsbestämmas - är det så? Finns det någon vetenskaplig referens som stöd för ett sådant påstående?
Morello skrev:Zappa skrev:Morello skrev:Det verkar som att Ino-falangen placeras baslådorna vid en och samma vägg, nämligen väggen framför lyssnaren samtidigt som Toole etc förespråkar en mer utspridd placering för minimal excitation av rumsmoderna.
Det betyder ju i så fall att ljudet under 80 Hz kan riktningsbestämmas - är det så? Finns det någon vetenskaplig referens som stöd för ett sådant påstående?
Knuttebaloa skrev:
Det var ett mycket hjälpsamt och fint inlägg, tack I-or!
Jag antar att det där är en simulering i REW, jag vill verkligen lära mig programmet. Kanske finns tid för det nu under ledigheterna!
Om jag skulle utgå från två fram och två bak enligt simuleringen, var skulle jag sedan kunna ställa det tredje paret? Känns ju tokigt att inte nyttja det nu när det finns
I-or skrev:Knuttebaloa skrev:
Jag antar att det där är en simulering i REW, jag vill verkligen lära mig programmet. Kanske finns tid för det nu under ledigheterna!
Om jag skulle utgå från två fram och två bak enligt simuleringen, var skulle jag sedan kunna ställa det tredje paret? Känns ju tokigt att inte nyttja det nu när det finns
Simuleringarna utförs i mitt eget Matlab-skript som räknar med spegelkällor. Det verkade som du bara tänkte använda 4 basmoduler. Här är simuleringsresultaten för din 6-modulersuppställning, det ser jämnt ut:
Zappa skrev:Tack I-or, intressanta studier. Towards a generalized theory of lowfrequency sound source localization visar att det under vissa förutsättningar (i stora rum) går att lokalisera lågfrekventa ljud (30-150 Hz).
I-or skrev:Zappa skrev:Tack I-or, intressanta studier. Towards a generalized theory of lowfrequency sound source localization visar att det under vissa förutsättningar (i stora rum) går att lokalisera lågfrekventa ljud (30-150 Hz).
Exakt, men detta gäller inte i normalstora och normaldämpade rum. Huvudkriteriet är att vi behöver ca 1,4, av reflektioner opåverkade, cykler för lokalisering och detta blir aldrig fallet under 80 Hz i normala rum. Under frifältsförhållanden har vi utmärkt riktningshörsel ned till riktigt låga frekvenser och ju mer rummet efterliknar frifält, desto bättre blir vår lokaliseringsförmåga.
Simuleringarna utförs i mitt eget Matlab-skript som räknar med spegelkällor. Det verkade som du bara tänkte använda 4 basmoduler. Här är simuleringsresultaten för din 6-modulersuppställning, det ser jämnt ut:
Kitchenmaster skrev:@Knuttebaloa: Jag rekommenderar starkt att du läser nedanstående trådar & inlägg.Tänker då så klart i första hand på Ingvars inlägg där han endera svarar på frågor eller korrigerar en del missförstånd.
1) Mycket intressant tråd om placering av basar: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=66459
2) Inlägg om basar bakom lyssningsplatsen: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2034221#p2034221
3) Inlägg om tonkurva under 100 Hz: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1062652#p1062652
Kraniet skrev:
Hur ser det ut med fyra basar fram och två bakom lyssningsplats?
steveo1234 skrev:Sen delat upp på några kanaler i PEQ och mätt med REW och justerat nivåer, tonkurva och avstånd.
I-or skrev:Kraniet skrev:
Hur ser det ut med fyra basar fram och två bakom lyssningsplats?
Ungefär så här (sprudelplacering för de fyra basmodulerna framför lyssningspositionen):
Det är viktigt att bryta upp symmetrin framförallt längs den största dimensionen eftersom den kommer att dominera modaltätheten i basmodulområdet och därmed också dominera frekvensgången här. Detta gör man inte lika effektivt med många källor vid den främre väggen.
Zappa skrev:Har du provat tre infra X staplade på varandra i hörnen på framväggen?
sprudel skrev:
En fundering. Har du simulerat med rumslängd om 8,7 m?
I-or skrev:Der är ingenting "random" med simuleringarna ovan. Vi har två mycket bra möjligheter med 4 respektive 6 basmoduler som ligger nära optimum, jag har provat betydligt fler konfigurationer.
Vad gäller den länkade artikeln så är mätningarna utförda i ett stort rum om ca 7,3x5,3x3,0 m som dessutom med stor sannolihet är ett typiskt amerikanskt "pappbygge" med massor av membrandämpning från begränsningsytorna. Därav den ganska låga graden av "room gain".
I-or skrev:sprudel skrev:
Nej, men om du vill att jag ska göra en simulering för ditt rum behöver jag veta var lyssningspositionen är (samt om rummet har betongväggar eller inte även om detta bara avgör nivån på toppar och dalar här, medan eftergivliga väggar i realiteten även flyttar resonansfrekvenserna en aning nedåt).
I-or skrev:Nej, simulera först, mät sedan, justera eventuellt och lyssna sist. Iterera om det behövs. Att springa runt med mikrofon och slumpmässigt flytta käll- och mottagarpositioner är minst sagt ineffektivt. Man ska så långt som möjligt arbeta med hjärnan istället för med kroppen.
Zappa skrev:Istället för att simulera manuellt går det inte att maskinellt automatiskt kalkylera vilken placering som bäst motsvarar en given targetkurva?
Adhoc skrev:@I-or: För pressure gain (med frekvensvåglängd större än 2xstörsta rumsmåttet) och room gain-simulering har du för dom forum-vetgiriga en indikation på varifrån det typiskt kan börja för olika typer av väggar och i vilken grad / oktav? Hos mig i ett rum med 22 cm tjocka betongväggar/tak/golv runtom, till hälften under mark, ser det ut som vid ca 20,5 Hz med basar i fas respektive ca 16,7 Hz med basar ur fas. Rummet är 7,86x4,19xca 2,20 m mellan betongytorna. Teoretiskt är lägsta rumsmod vid 21,8 Hz, enligt REW vid 20,8 Hz. I bilderna är det enbart basar som spelar, 4 st vid dikt frontvägg med ca 30 cm djupa lådor ¼ in från sidoväggar respektive tak och golv, samt 4 st likadant (nästan) vid vägg bakom soffan.
I dom osmoothade bilderna är miken vid 50,3% av "akustiska rumslängden" 88 cm över golv. Röd kurva = basar i fas, blå kurva med omvänd polaritet för bakre basarna. Tjusig peak respektive dipp vid dryga 40 Hz. Om kalibreringen som följde med Umik-miken är korrekt, så visar kurvan för låga värden under 20 Hz, stigande till 7,4 dB för lågt vid 10 Hz. 40 Hz-peaken ser gräsligt stor ut men dess utklingningstid ligger kring 330 ms för -40 dB, så den upplevs inte direkt som någon entonsbas som dönar kvar i rummet.
(I realiteten är miken vid 371 cm från frontvägg = 47,2% av fysiska rumslängden. Den lägsta rumsmoden är 20,8 Hz om man ska tro på REW så akustiska längden är lite större än 786 cm och visar lägst värde vid 371 cm från frontvägg. Jag misstänker att det beror på att bakre kortväggen delvis är i betonghålsten, resterande i armerad betong, till hälften under mark.)
I-or skrev:Zappa skrev:Istället för att simulera manuellt går det inte att maskinellt automatiskt kalkylera vilken placering som bäst motsvarar en given targetkurva?
Det går förstås, men då måste man skriva en optimeringsalgoritm också, vilket jag inte har orkat göra. Många gånger är man ganska kringskuren för uppställningen av möbleringstekniska skäl, så möjligheterna är inte oändliga*. Jag skrev det här skriptet för närmare 30 år sedan och då fanns det ingenting liknande att tillgå någonstans. Nu är det inte lika spännande längre (mitt skript gör dock lite andra enkla men fiffiga saker också som REW och liknande inte erbjuder).
Dessutom vet jag redan ungefär hur uppställningen ska se ut för att fungera på bästa sätt. Reglerna är ganska enkla, försök så långt som möjligt att undvika symmetri för både källpositioner och mottagarposition och sprid huvudsakligen ut källorna längs den största dimensionen i rummet. Placera heller inte källorna alltför nära mottagarpositionen, speciellt om de är få, eftersom man då kan få lokaliseringseffekter. Försök framförallt att undvika djupa dalar om du tänker ekvalisera, vilket man bör göra.
*Jag blir dock alltid lika förvånad över hur många som uppvisar total nördighet på detta forum och inte bara investerar i 6 basmoduler, utan också får fram ett rum där de kan placeras mer eller mindre fritt.
Adhoc skrev:Tackar för svar I-or. Något att tugga på men nu snart dags för loppelådan och ny arbetsdag före semestern, så lite kort:
När du skriver ”glättning” antar jag det är vad som i REW kallas för smoothing (?). I så fall, nej ingen hög grad av glättning har valts i REW. Dom röda och blå frekvenskurvorna var med No smoothing i REW, utan försök att få kurvorna ”snyggare för ögat” med tex 1/3 oktavs smoothing. Visar samma mätningar igen, dels med No Smoothing, dels med 1/12 oktav smoothing (samma som i tråden med donjanssons rum). Kurvorna ser lite jämnare ut med 1/12 smoothing. Med 1/3 oktavs smoothing skulle reklamavdelningen bli belåten ...
Japp, först vid cirkus 20 Hz börjar pressure gain i mitt rum eftersom det är relativt långt. Så långt det nu går att lita på REW-programmet och UMIK 1-miken plus dess kalibreringsfil, är det ”gratisbas” med dryga +10 dB / oktav för betongrummet (från ca 91 dB / 20 Hz till 94,3 + 7,4 enl. mikkalibrering / svarta kurvan vid 10 Hz = 101,7 dB / 10 Hz).
Zappa skrev:I-or skrev:Zappa skrev:Istället för att simulera manuellt går det inte att maskinellt automatiskt kalkylera vilken placering som bäst motsvarar en given targetkurva?
Det går förstås, men då måste man skriva en optimeringsalgoritm också, vilket jag inte har orkat göra. Många gånger är man ganska kringskuren för uppställningen av möbleringstekniska skäl, så möjligheterna är inte oändliga*. Jag skrev det här skriptet för närmare 30 år sedan och då fanns det ingenting liknande att tillgå någonstans. Nu är det inte lika spännande längre (mitt skript gör dock lite andra enkla men fiffiga saker också som REW och liknande inte erbjuder).
Dessutom vet jag redan ungefär hur uppställningen ska se ut för att fungera på bästa sätt. Reglerna är ganska enkla, försök så långt som möjligt att undvika symmetri för både källpositioner och mottagarposition och sprid huvudsakligen ut källorna längs den största dimensionen i rummet. Placera heller inte källorna alltför nära mottagarpositionen, speciellt om de är få, eftersom man då kan få lokaliseringseffekter. Försök framförallt att undvika djupa dalar om du tänker ekvalisera, vilket man bör göra.
*Jag blir dock alltid lika förvånad över hur många som uppvisar total nördighet på detta forum och inte bara investerar i 6 basmoduler, utan också får fram ett rum där de kan placeras mer eller mindre fritt.
Är inte en smalbandig dal i basområdet, säg med en Q-faktor 10 och - 5 db, ganska harmlös?
I-or skrev:Zappa skrev:Är inte en smalbandig dal i basområdet, säg med en Q-faktor 10 och - 5 db, ganska harmlös?
Stämmer, men när man ekvaliserar så är det lätt att sänka toppar utan biverkningar, men att höja dalar kostar både förstärkareffekt och högtalardistorsion.
I-or skrev:Jag skulle framförallt inrikta mina insatser på dalen omkring 170-300 Hz även om den snarare ligger i det nedre mellanregistret. På så sätt blir det lite mer *"kropp" i ljudet. Dalarna vid ca 85 och 120 Hz är så smala att de inte har så stor hörbarhet (den gula kurvan representerar ungefär vad du hör). Man skulle kanske kunna sänka nivån ett par dB mellan 25 och 50 Hz också.
I-or skrev:Ja, jag skulle också gissa att detta låter en hårsmån bättre, då du har lyckats eliminera ca 1/3 av dalen mellan ca 170 och 300 Hz.
I-or skrev:Självklart! En lite bredare dal i mellanregistret märks ganska tydligt, även om den inte är speciellt djup. 3 dB är inget större problem ur distorsions- och effektsynpunkt.
Dessutom har många producenter och ljudtekniker ofta en ovana att sänka nivån med några dB just här för att vissa instrument eller sång ska låta "tydligare". Detta gör dock vanligtvis bara att det låter tunnare och mer öronovänligt.
meshuggener skrev:Jag har infraY8.
Men det kanske är till någon hjälp.
På högtalarvägg:
2st platta i varje hörn bakom i32s.
Över dessa sitter 1 basmodul på halva takhöjden.
2st i mitten.
Detta är placerinstips från Ingvar. Förstod jag rätt. Så kör jag 6st så kör man basarna på högtalarvägg. Har man 8st så kör man även 2 bakom lyssningsplats.
På bakvägg bakom lyssningsplats:
2st i varje hörn bakom lyssningsplats.
Jag har inte hört bättre bas om jag ska vara ärlig.
Ingvar ville igentligen ha dessa två uppe i varsit hörn. Men jag testade ha dessa nere i hörnen och det blev så bra så jag inte brydde mig att pröva något annat.
Knuttebaloa skrev:
Kan du tänka dig simulera en i var hörn på golvet vid framväggen, en i var hörn halvvägs upp mot taket (1.30 upp) fram samt två i mitten längs framväggen, på golvet.
Tack på förhand!
Jag återkommer med mätningar när jag väl testat de olika placeringarna.
sprudel skrev:Är det inte av vikt att känna till mått på basar och var elementet är placerat?
I-or skrev:Självklart! En lite bredare dal i mellanregistret märks ganska tydligt, även om den inte är speciellt djup. 3 dB är inget större problem ur distorsions- och effektsynpunkt.
Dessutom har många producenter och ljudtekniker ofta en ovana att sänka nivån med några dB just här för att vissa instrument eller sång ska låta "tydligare". Detta gör dock vanligtvis bara att det låter tunnare och mer öronovänligt.
Kan du tänka dig simulera en i var hörn på golvet vid framväggen, en i var hörn halvvägs upp mot taket (1.30 upp) fram samt två i mitten längs framväggen, på golvet.
Tack på förhand!
Det spelar liten roll var du placerar källorna i höjdled, dels eftersom den första höjdmoden uppträder först runt 70 Hz och dels eftersom höjden på lyssningspositionen är nära nodpunkten här. För jämnast möjliga frekvensgång måste man framförallt sprida ut källorna längs rummets största dimension. Du bör alltså ställa upp basmoduler även bakom lyssningspositionen.
Tack på förhand!
Det spelar liten roll var du placerar källorna i höjdled, dels eftersom den första höjdmoden uppträder först runt 70 Hz och dels eftersom höjden på lyssningspositionen är nära nodpunkten här. För jämnast möjliga frekvensgång måste man framförallt sprida ut källorna längs rummets största dimension. Du bör alltså ställa upp basmoduler även bakom lyssningspositionen.
sprudel skrev:I-or skrev:Knuttebaloa skrev:
Tack på förhand!
Angående höjdplaceringen så har du ju en point i att man nästan hamnar i noden för tak/golv men om man har möjligt att att placera på 1/4 av höjden också så känns ju det bra.
Angående att likadant akustiskt eliminera 2a mooden i längd, för mig runt 40Hz pga rumslängd 8,7m, räcker det med en källa längs ena väggen eller skulle du föredra två, i stereo som basarna vid högtalarväggen?
I-or skrev:Min mening är att man normalt kan glömma den typen av placeringar eftersom basmodulerna hamnar nästan larvigt långt ut i rummet. Vi har redan simulerat fram en mycket bra och ganska möbleringsvänlig uppställning med 6 moduler längs väggarna som jag tycker att du bör hålla dig till och bara justera en aning m.h.a. mätresultaten.
Belker skrev:Jag tycker inte lågbasen är något större problem. Det är ju bara att mata på med membran, effekt och PEQ - klart! Värre är bas-midbas. Den är svårare att påverka med placering (man vill ju forfarande ha stereo) och känsligare att EQa. Typiskt hamnar SBIR i den här regionen. Det syns också på mätningen ovan. Vad göra?
Belker skrev:Ok, här kommer asterisken![]()
*Optimerat för en definierad lyssningsposition. Endast digitala källor, eftersom DSP sitter före DAC. Mätprog och mic.
I-or skrev:Om du ställer upp huvudhögtalarna längs en av kortväggarna och placerar lyssningspositionen 3,5 m från denna vägg får du en mycket jämn frekvensgång nästan upp till 80 Hz om du ställer 2 basmoduler mot väggen framför och 2 basmoduler mot väggen bakom lyssningspositionen. Det är samma nivå och fas för samtliga moduler i simuleringarna. Jag har placerat dem asymmetriskt även i breddled, ca 45 cm från sidoväggen på den ena sidan och ca 90 cm från sidoväggen på den andra sidan (asymmetrin är inte hörbar vid låga frekvenser, men däremot är den utjämnade frekvensgången tydligt hörbar). Som jämförelse syns frekvensgången för sprudels uppställning med 4 basmoduler längs den främre väggen.
Simuleringarna tar inte hänsyn till varierande väggegenskaper och öppningar, men ger ändå en bra indikation om hur det kommer att fungera i praktiken.
Knuttebaloa skrev:Modulerna är utplacerade. Väntar bara på mitt andra slutsteg som för tillfället är utlånat. Antar att jag får ägna mig åt något annat en dag som denna, frågan är bara vad..?
Knuttebaloa skrev:Här förordas symmetriska placeringar runtom lyssningspositionen. Inget större problem att testa båda, förstås.
https://www.audioholics.com/subwoofer-s ... ibration-1
I-or skrev:Knuttebaloa skrev:Här förordas symmetriska placeringar runtom lyssningspositionen. Inget större problem att testa båda, förstås.
https://www.audioholics.com/subwoofer-s ... ibration-1
Nej, uppställningarna i länken är asymmetriska i längdled, precis som i ditt fall. Du måste jämföra basmodulernas position med lyssningspositionen. Din tilltänkta uppställning är dock ännu mer asymmetrisk och därmed att föredra.
jonasp skrev:Nu är jag inte I-or men min vänstra basmodul är längre från väggen än min högre. Även soffan och topparna. Jag har dock alla två basmoduler fram.
sprudel skrev:I-or skrev:sprudel skrev:
Nej, men om du vill att jag ska göra en simulering för ditt rum behöver jag veta var lyssningspositionen är (samt om rummet har betongväggar eller inte även om detta bara avgör nivån på toppar och dalar här, medan eftergivliga väggar i realiteten även flyttar resonansfrekvenserna en aning nedåt).
Det ser jag ju gärna att du gör. Återkommer med uppdaterat material.
Knuttebaloa skrev:Har nu gjort några mätningar med modulerna i olika positioner. Det jag kan konstatera så långt är att området ca 60-120 Hz är svagt och svårt att "fylla ut" med hjälp av justering av placering. Just nu står modulerna bakom soffan nästa ihop, de i "mitten" nästan vid lyssningspositionen längs med väggarna och de främre är kvar i hörnen. Det har minskat gropen 60-120 Hz men då har jag också nivån i cr80s på ca kl 15 och q på max. Infra står ganska lågt. Det blir med de inställningarna väldigt mycket nivå under ca 50 Hz. Hur det låter vet jag inte än...
Mottager gärna tips på placering som kan höja området 60-120 Hz och främst kring 60 Hz då den gropen verkar envisast.
Maccis skrev:Vad händer om du vrider ner Q?
Vrid ner en "kvart" o mät igen.
Har för mig att med Q så kan man styra "puckeln" upp och ner längs frekvensbandet.
Johan_Lindroos skrev:Knuttebaloa skrev:Har nu gjort några mätningar med modulerna i olika positioner. Det jag kan konstatera så långt är att området ca 60-120 Hz är svagt och svårt att "fylla ut" med hjälp av justering av placering. Just nu står modulerna bakom soffan nästa ihop, de i "mitten" nästan vid lyssningspositionen längs med väggarna och de främre är kvar i hörnen. Det har minskat gropen 60-120 Hz men då har jag också nivån i cr80s på ca kl 15 och q på max. Infra står ganska lågt. Det blir med de inställningarna väldigt mycket nivå under ca 50 Hz. Hur det låter vet jag inte än...
Mottager gärna tips på placering som kan höja området 60-120 Hz och främst kring 60 Hz då den gropen verkar envisast.
Jag föreslår tvärtom; att du riktar in dig på att ta bort det som stör. I detta fall kan du minska nivån vid 40 Hz och nedåt. Och så försöker du mota bort puckeln vid 100 Hz genom placering av basmoduler och toppar i rummet, du kan prova att fippla med faslägesvippan. Men i och med att man inte ser högre frekvenser är det svårt att veta hur det ser ut där och då kanske inte mitt förslag är relevant.
I-or skrev:Det verkar som om basmodulerna bakom soffan har alldeles för låg nivå. Soffan kan bidra med absorption och ha viss inverkan här också. Dalen runt 60 Hz dyker upp när man plockar bort bakmodulerna. Om allt är rätt inställt och du fortfarande har problem kan du prova att ställa fyra av modulerna bakom soffan. Simuleringarna nedan utgår från uppställningen i din skiss.
sprudel skrev:I-or skrev:
Knuttebaloa skrev:I-or skrev:Det verkar som om basmodulerna bakom soffan har alldeles för låg nivå. Soffan kan bidra med absorption och ha viss inverkan här också. Dalen runt 60 Hz dyker upp när man plockar bort bakmodulerna. Om allt är rätt inställt och du fortfarande har problem kan du prova att ställa fyra av modulerna bakom soffan. Simuleringarna nedan utgår från uppställningen i din skiss.
Den bakre väggen är till stor del (halva) gips, till skillnad från övriga väggar som är sten, kanske kan det påverka nivån? Jag ska prova att ställa fyra baktill och kanske också skippa de framtill för att se hur det faller ut.
Stort tack för simulering och input, mycket värdefullt!
I-or skrev:Det blir en lite annan sak med ekvalisering. Här bör man sikta på maximala ljudtrycksnivåer genom att undvika breda/djupa dalar och korrigera ned topparna (som gärna kan vara höga). T.ex. blir den blå kurvan att föredra framför den röda kurvan för sprudels uppställning ovan.
Det går inte nog att understryka hur effektivt det är med ekvalisering, man slipper att slösa luftpumpningskapacitet och effekt på att jämna ut frekvensgången via delvis motfasspelande moduler. I exemplet med sprudel vinner man ca 7 dB i det minst effektiva frekvensområdet under 80 Hz.
I-or skrev:För att sedan spela Random Access Memories (inoficiella DSD:n) med volymkontrollen på 11 (one more than ten).
Evil_Homer skrev:Din svacka har garanterat med din peak att göra, sätter du muspekaren på toppen på peaken och dubblar den siffran så har du din svacka på någon enstaka Hz +-.
Hoppas jag har rätt här nu
Vet du med dig att det inte gör någon skillnad så behöver du inte gasa på så mycket, vet av erfarenhet att det kan ställa till det och det är dumt att inte veta om att det kan bli missvisande.
I-or skrev:sprudel skrev:I-or skrev:
Här är en jämförelse mellan nuvarande uppställning och en uppställning med basmoduler i främre hörn och mot vägg vid sidan om lyssningspositionen. Denna uppställning får en dal vid ca 70 Hz som till stor del kan fyllas ut av topparna med lämplig delning.
I-or skrev:Det verkar som om basmodulerna bakom soffan har alldeles för låg nivå. Soffan kan bidra med absorption och ha viss inverkan här också. Dalen runt 60 Hz dyker upp när man plockar bort bakmodulerna. Om allt är rätt inställt och du fortfarande har problem kan du prova att ställa fyra av modulerna bakom soffan. Simuleringarna nedan utgår från uppställningen i din skiss.
petersteindl skrev:Evil_Homer skrev:Din svacka har garanterat med din peak att göra, sätter du muspekaren på toppen på peaken och dubblar den siffran så har du din svacka på någon enstaka Hz +-.
Vet du med dig att det inte gör någon skillnad så behöver du inte gasa på så mycket, vet av erfarenhet att det kan ställa till det och det är dumt att inte veta om att det kan bli missvisande.
Problemet är 3-dimensionellt. Då behöver det inte bli så.
Belker skrev:Har du provar RoomSim-delen i REW? Väldigt enkel att komma igång med. Den ger om inte annat viss förståelse för vad som händer när man ändrar olika parametrar. Om man lyckas ställa in absorptionskoefficienterna för begränsningsytorna rätt är simuleringen förvånansvärt korrekt. Förutsatt att man har ett rektangulärt rum, dock!
Evil_Homer skrev:petersteindl skrev:Evil_Homer skrev:Din svacka har garanterat med din peak att göra, sätter du muspekaren på toppen på peaken och dubblar den siffran så har du din svacka på någon enstaka Hz +-.
Därför min " hoppas jag har rätt här nu" stämmer det så kikar man vilken av paren som ger mest boost vid peaken , flyttar dom en liten bit där dom inte får samma stöd vid den frekvensen och ser om dalen minskar.
Knuttebaloa skrev:Evil_Homer skrev:petersteindl skrev:
Därför min " hoppas jag har rätt här nu" stämmer det så kikar man vilken av paren som ger mest boost vid peaken , flyttar dom en liten bit där dom inte får samma stöd vid den frekvensen och ser om dalen minskar.
Jag gissar att det isf handlar om de främre modulerna här. De är de enda som stått kvar på i princip samma plats genom mätningarna.
I-or skrev:Jag skulle tro att det öppna hörnet vid ingången och soffan har en del med det hela att göra. Du kan prova att ställa modulerna på varandra i det inre hörnet.
Detta tar mindre plats möbleringsmässigt också. Det vore olyckligt om du skulle snubbla på någon av alla dina basmoduler när du vill lyssna på musik.
Evil_Homer skrev:I-or skrev:Jag skulle tro att det öppna hörnet vid ingången och soffan har en del med det hela att göra. Du kan prova att ställa modulerna på varandra i det inre hörnet.
Detta tar mindre plats möbleringsmässigt också. Det vore olyckligt om du skulle snubbla på någon av alla dina basmoduler när du vill lyssna på musik.
Vad heter programmet du simulerar med, skulle vara skoj att se vad den säger om ens egna rum!
I-or skrev:Om du har möjlighet att flytta fram soffan ca 30 cm så bör det fungera bättre. Du bör dock även höja förstärkningen för basmodulerna så att nivån matchar bättre runt delningsfrekvensen. En viss stigning under 50 Hz är bara bra.
Baffel skrev:Men blir det inte bättre än så här? Kurvorna går ju hejvilt upp och ned. Det blir väl så när man placerar högtalare i den sk verkligheten .
Vad spelar det då för roll att utläsa frekvenskurvor i datablad gällande högtalarelement när det ändå blir så här i verkligheten ?
Knuttebaloa skrev:Baffel skrev:Men blir det inte bättre än så här? Kurvorna går ju hejvilt upp och ned. Det blir väl så när man placerar högtalare i den sk verkligheten .
Vad spelar det då för roll att utläsa frekvenskurvor i datablad gällande högtalarelement när det ändå blir så här i verkligheten ?
Jag hade en klar föreställning om att det skulle gå att få till bättre, i synnerhet med sex moduler och möjlighet att placera lite hur som. Nu vet jag inte längre vad jag ska tro
I-or skrev:Jag kom just på en sak, har du testat att vända polariteten för samtliga basmoduler? Det verkar vara en stor överlappning mot de högtalare som tar vid över 80 Hz (bs60?).
Knuttebaloa skrev:I-or skrev:Jag kom just på en sak, har du testat att vända polariteten för samtliga basmoduler? Det verkar vara en stor överlappning mot de högtalare som tar vid över 80 Hz (bs60?).
Hmm, är fas och polaritet samma sak? Jag har ju provat att vända fasen för samtliga moduler samtidigt i cr80s. Och jag antar att pi60es och bs60 då är opåverkade, eller?
I-or skrev:Knuttebaloa skrev:I-or skrev:Jag kom just på en sak, har du testat att vända polariteten för samtliga basmoduler? Det verkar vara en stor överlappning mot de högtalare som tar vid över 80 Hz (bs60?).
Hmm, är fas och polaritet samma sak? Jag har ju provat att vända fasen för samtliga moduler samtidigt i cr80s. Och jag antar att pi60es och bs60 då är opåverkade, eller?
Ja, en omvänd polaritet motsvarar 180 graders fasskillnad. Eftersom du har provat detta med filtret kan vi avskriva den möjligheten.
Att flytta soffan framåt ca 30 cm bör dock ge en påtaglig skillnad till det bättre.
Frisk skrev:Har du också kollat så alla moduler är korrekt anslutna och rör sig i rätt riktning? Jag var helt säker på att jag hade rätt när jag fick frågan, tog mig ändå ork att dubbelkolla för att med bestämdhet kunna säga att det var rätt, så var det förstås inte, en bas var felvänd.
genstruktur skrev:Jag hejar från sidlinjen här Knutten. Strykekram
Knuttebaloa skrev:Jag får inte riktigt ihop mätresultatet med ovanstående kurva för endast de lägre registren...
Adhoc skrev:Står det "Anechoic" i den markerade rutan på XTZ-bilden (ovanför rutan där jag kan läsa "Ambient")? I så fall har jag för mig att XTZ-programmet endast visar resultat / beräkning från de allra första millisekunderna, utan reflektioner från rummet. Om "Ambient" respektive rutan nedanför markeras så borde andra kurvor visas. (Du sitter knappast i ett rum som kan räknas som ekofritt.)
Edit, Sammel är snabb som en vessla och hann före.
Evil_Homer skrev:Är det bökigt för dig att testa utan filtret i kedjan, hade varit intressant att se och ett par i taget ( tjatar lite om detta)
Baffel skrev:Lite nyfiken . Visst var det väl du som byggde ditt lyssningsrum ? Varför inte bygga ett par subbar ? När du ändå bygger menar jag. Kan du ju få vilken form och design som helst på dem . Fast då skulle du ju i och för dig behöva starta om igen med dina mätningar .
Knuttebaloa skrev:Åtskilliga omplaceringar senare befinner jag mig ungefär här
Att flytta in samtliga moduler från hörnen och längs med sidoväggarna har haft en viss positiv effekt. Toppen runt 30 mildras något och dalen vid 60 blir inte fullt lika djup. De existerar dock fortfarande och jag behöver mycket Q för att nå den nivå vid 50-60 som bilden visar.
I nuläget låter det väl tunt men så snart jag drar upp nivåerna för basen så blir dalen vid 60 djupare.
Att fasvända de bakre gav ingen gott resultat här. Det resulterade i en brant backe upp till ca 30 Hz och sedan ett fritt fall ner till typ 50 Hz.
En tanke slog mig nu, hur skulle det bli om jag placerade moduler mitt på samtliga väggar, dvs mellan hörnen endast..? Nåja, det får vänta tills ryggen slutat värka
Evil_Homer skrev:Knuttebaloa skrev:Åtskilliga omplaceringar senare befinner jag mig ungefär här
Att flytta in samtliga moduler från hörnen och längs med sidoväggarna har haft en viss positiv effekt. Toppen runt 30 mildras något och dalen vid 60 blir inte fullt lika djup. De existerar dock fortfarande och jag behöver mycket Q för att nå den nivå vid 50-60 som bilden visar.
I nuläget låter det väl tunt men så snart jag drar upp nivåerna för basen så blir dalen vid 60 djupare.
Att fasvända de bakre gav ingen gott resultat här. Det resulterade i en brant backe upp till ca 30 Hz och sedan ett fritt fall ner till typ 50 Hz.
En tanke slog mig nu, hur skulle det bli om jag placerade moduler mitt på samtliga väggar, dvs mellan hörnen endast..? Nåja, det får vänta tills ryggen slutat värka
Kikar på ditt tidsfönster och kollar på en mätning jag själv gjort på samma låga nivåer du ligger på, ja dina saker går betydligt djupare ner än mina, men ändå.
Kika på din här runt 16 Hz, svårt att se på bilden, det är "fladdret"
Har inga basabsorbenter och dåliga proportioner så mitt ska rimligtvis se stökigt ut, men inte i närheten av ditt rum.
Du har som ett exempel ett underligt "fladder", som iofs inte ligger högt i nivå, men ändå underligt!
Jag ger mig fan på att du har störmoment i rummet!
Kör igång xtz och RTA, tryck på knappen "listen" och gör en printscreen och posta här.
I-or skrev:Jag kollade med den nuvarande uppställningen och det gör ingen märkbar skillnad att flytta soffan vare sig framåt eller bakåt. Den uppställning som borde fungera bra är med 2 basmoduler nära främre och 4 basmoduler nära bakre hörn.
Knuttebaloa skrev:Baffel skrev:Lite nyfiken . Visst var det väl du som byggde ditt lyssningsrum ? Varför inte bygga ett par subbar ? När du ändå bygger menar jag. Kan du ju få vilken form och design som helst på dem . Fast då skulle du ju i och för dig behöva starta om igen med dina mätningar .
Njae, du förväxlar mig nog med någon annan. Detta är blott ett avdelat vardagsrum i en hyresrätt.
Fk HAR jag byggt subbarnaEller undrar du varför jag inte bygger ett par till, kanske?
I-or skrev:Jag kollade med den nuvarande uppställningen och det gör ingen märkbar skillnad att flytta soffan vare sig framåt eller bakåt. Den uppställning som borde fungera bra är med 2 basmoduler nära främre och 4 basmoduler nära bakre hörn.
I-or skrev:Om systemet är kalibrerat till att visa korrekt absolut ljudtrycksnivå ligger dina mätningar mycket lågt i nivå. Du bör lägga dig runt 80 dB med sinusar för att med säkerhet mäta med god marginal över bakgrundsnivån vid de lägre frekvenserna.
Adhoc skrev:Elake Homer; har du inte dina IB-basar inkopplade, -då din baskurva ser så mager ut ? (Jag menar alltså inte den kurva som börjar några dm under hakan på dig.)
Din lågbas är inte hjälpt av att vardagsrummet är ganska långt / stort, L-format i bakre änden till höger + stora fönster till vänster och även bakom soffan. Du får troligen lite till inget av "room gain" i jämförelse mot Knuttebaloa misstänker jag. Mellan ca 40 till dryga 200 Hz ser det väl ändå hyfsat ut och där har du mer av musik än därunder.
Evil_Homer skrev:När du körde RTA så ser man att det ligger på exakt samma ställe och nivå som dina mätningar, felkälla vid mätningarna lokaliserad
MichaelG skrev:Har du något delningsfilter inkopplat?
Knuttebaloa skrev:MichaelG skrev:Har du något delningsfilter inkopplat?
Det har jag. Kanske bäst att koppla ur även det då.
sammel skrev:Är det något utljud på listenfunktionen ?
Knuttebaloa skrev:sammel skrev:Är det något utljud på listenfunktionen ?
Jo, där är ett "brum".
sammel skrev:Knuttebaloa skrev:sammel skrev:Är det något utljud på listenfunktionen ?
Jo, där är ett "brum".
Funderade på vad det var för skillnad mellan listen o messure.
Kan man inte dra ner outputen helt på listen och bara mäta rumsstörning?
Evil_Homer skrev:Titta här, din störkälla varierar rätt kraftigt i nivå mellan kväll och morgon, ena 30dB och andra drygt 55dB.
Slänger till med en gissning på att det är någon ventilation som kör igång.
Knuttebaloa skrev:Ett litet tag hade jag denna kurva
sammel skrev:Knuttebaloa skrev:Ett litet tag hade jag denna kurva
Riktigt Snygg:)
I-or skrev:Det blir en lite annan sak med ekvalisering. Här bör man sikta på maximala ljudtrycksnivåer genom att undvika breda/djupa dalar och korrigera ned topparna (som gärna kan vara höga). T.ex. blir den blå kurvan att föredra framför den röda kurvan för sprudels uppställning ovan.
Det går inte nog att understryka hur effektivt det är med ekvalisering, man slipper att slösa luftpumpningskapacitet och effekt på att jämna ut frekvensgången via delvis motfasspelande moduler. I exemplet med sprudel vinner man ca 7 dB i det minst effektiva frekvensområdet under 80 Hz.
I-or skrev:Att sprida ut basmoduler i rummet innebär att de i stora frekvensområden inte kommer att producera ljudtrycksbidrag som ligger i fas. Man förlorar alltså verkningsgrad och luftpumpningskapacitet på detta sätt.
Detta kan man ofta kompensera genom relativa fördröjningar när man har den möjligheten, men utan digitala trick kan det vara klokt att hitta ett par positioner som ger maximal ljudtrycksnivå i lyssningspositionen och placera basmodulerna där. Oftast är det viktigast att maximera ljudtrycksnivån för de lägsta frekvenserna eftersom det är här man först får problem. Sedan utnyttjar man ekvalisering för att reducera topparna och lyfta de djupaste dalarna en aning.
Som utgångspunkt bör man alltså så långt som möjligt försöka att undvika djupa dalar och acceptera höga toppar när man positionerar basmodulerna för ekvalisering.
Hur man optimerar beror dock på systemets egenskaper. T.ex. kan en djupare dal före ekvalisering vara acceptabel runt 70 Hz om man har ordentligt med effekt (och/eller hög verkningsgrad för basmodulerna) att tillgå eftersom luftpumpningskapaciteten inte kommer att vara något problem här. Om man däremot har mindre effekt (och verkningsgrad) att tillgå i detta område men massor av luftpumpningskapacitet, bör man överväga en annan position för basmodulerna.
Om man dessutom även vill optimera systemet för ett visst lyssningsområde får man kompromissa mellan maximala odistorderade ljudtrycksnivåer och frekvensgångsjämnhet över lyssningsområdet.
Knuttebaloa skrev:
Jag tolkar det du skriver som att om jag inte har möjlighet till digitala "trick" så bör inte mina infraX6 spridas ut över allt för många positioner? Det är inte riktigt så jag förstått det du skrivit tidigare i tråden... Har du något förslag, utifrån simulering, på hur jag bör placera infraX6 innan jag använder min PEQ för att ta ner toppar. Just nu är placeringen i hörnen, två fram och fyra bak. Rumsmått 5x3,7x2,65.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Illuwatar och 39 gäster