Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Hej.
Funderar på att byta kablar p.g.a. att mina har legat och blivit grönfärgade.
Någon som har något förslag om kablar till högtalare.
Tänkte att ligga i billiga priser men om någon kan ge motiv för lite dyrare ska jag fundera på det.
smile skrev:Jag är lite förvirrad, vill TS ha tips på en kabel eller en sladd, det verkar vara lite oklart?![]()
![]()
Tänkte att ligga i billiga priser men om någon kan ge motiv för lite dyrare ska jag fundera på det.
Nattlorden skrev:Prisvärd kabel ser ut så här:
Prozac skrev:Nordost Valhalla 2 tycker jag verkar bra men är kanske något åt den dyrare delen av spektrat...men prisvärd kanske den kan kallas![]()
https://www.hembioconsult.se/hifi-kablar/nordost-valhalla-2-hogtalarkabel?gclid=CjwKCAjw3qGYBhBSEiwAcnTRLjIKQ-2HUL6kxEskMT2qPgxsmcVllujmvouxpkiD1MHg6dbU3-KdfhoC0mUQAvD_BwE
[ Bild ]
MorganM skrev:Jag är extremt petig med mitt ljud.Men lyckades hitta högtalarkablar som jag tycker låter snäppet bättre än ekk.
Kabeln heter (SKW 6N occ).Finns på Amazon.se.
Nu kan jag spela ännu högre utan att låta anssträngt.Men ändå få en uns mer djup/3D/lugn/klarhet.
Dom rekommenderar jag starkt.
Johan_Lindroos skrev:Däremot tyckte Leif B att jag var "lite aggressiv"(![]()
) .!
[ Bild ]
Hjalmar_Branting skrev:Hur långa önskas?
Jag har sådana där dyra som jag fått med vid köp,dock är de bara 1,5m men det kanske räcker?
De kan avyttras för vettiga pengar.
Taralabs Ref2.
FBK skrev:Nattlorden skrev:Prisvärd kabel ser ut så här:
[ Bild ]
Vad är detta för kabel ? Ser inte ut som vanliga EKK....
AndersP skrev:Vad ska man ha om man vill ha lätt bas då?
Nattlorden skrev:FBK skrev:Nattlorden skrev:Prisvärd kabel ser ut så här:
[ Bild ]
Vad är detta för kabel ? Ser inte ut som vanliga EKK....
Då lyckades jag hitta en bild på ett par ovanliga då. Tror det var 4x1,5mm-varianten.
AndersP skrev:Vad ska man ha om man vill ha lätt bas då?
FBK skrev:Nattlorden skrev:FBK skrev:Vad är detta för kabel ? Ser inte ut som vanliga EKK....
Då lyckades jag hitta en bild på ett par ovanliga då. Tror det var 4x1,5mm-varianten.
Finns det någon annan EKK ? Om jag mins rätt så är det bar två ledare i den ja har......
RogerGustavsson skrev:FBK skrev:Nattlorden skrev:
Finns det någon annan EKK ? Om jag mins rätt så är det bar två ledare i den ja har......
EQQ heter de numera och finns med 2-7 ledare och 1.5-2.5 mm2, eller ditåt. 2-ledare är ovanliga.
Calleberg skrev:Kulo är bra om man gillar att det låter lite vintage, skärmad mot moderna luftburna störningar är den ochså.
RogerGustavsson skrev:Calleberg skrev:Kulo är bra om man gillar att det låter lite vintage, skärmad mot moderna luftburna störningar är den ochså.
Då måste väl skärmen anslutas också?
AndersP skrev:Jag har hört att 2-ledarvarianten går under namnet "polsk EKK". Det kanske inte är nåt krav på jord i fasta installationer därborta?
AndersP skrev:Jo, i nyproduktion.
FBK skrev:RogerGustavsson skrev:FBK skrev:
EQQ heter de numera och finns med 2-7 ledare och 1.5-2.5 mm2, eller ditåt. 2-ledare är ovanliga.
galder skrev:MorganM skrev:Jag är extremt petig med mitt ljud.Men lyckades hitta högtalarkablar som jag tycker låter snäppet bättre än ekk.
Kabeln heter (SKW 6N occ).Finns på Amazon.se.
Nu kan jag spela ännu högre utan att låta anssträngt.Men ändå få en uns mer djup/3D/lugn/klarhet.
Dom rekommenderar jag starkt.
Om du nu är petig med ljudet som du skriver. T.o.m. extremt petig.
Då är följdfrågan: vad har du för kabel i högtalaren?
LeifB skrev:Duger det med EKK?
FBK skrev:En länk till var man kan köpa denna EQQ skulle ju vara bra om någon vet var man köper den... ?
RogerGustavsson skrev:Det går även att köpa enkelledare (förslagsvis två olika kulörer) och tvinna själv, https://www.conrad.se/p/lapp-38007255-1 ... ara-607051
hifikg skrev:...Tvinna för Guds skull moturs!!
hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:Det går även att köpa enkelledare (förslagsvis två olika kulörer) och tvinna själv, https://www.conrad.se/p/lapp-38007255-1 ... ara-607051
Om man tvinnar i ljuset av en blodmåne så blir det särskilt bra. Tvinna för Guds skull moturs!!
hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:Det går även att köpa enkelledare (förslagsvis två olika kulörer) och tvinna själv, https://www.conrad.se/p/lapp-38007255-1 ... ara-607051
Om man tvinnar i ljuset av en blodmåne så blir det särskilt bra. Tvinna för Guds skull moturs!!
LeifB skrev:Vad är positivt med ringledning mer än priset?
Rydberg skrev:Mitt förslag
https://www.audiophonics.fr/en/cables-h ... -8789.html
Nattlorden skrev:LeifB skrev:Vad är positivt med ringledning mer än priset?
Att den inte designats för att göra något konstigt med ljudet?
Rydberg skrev:Mitt förslag
https://www.audiophonics.fr/en/cables-h ... -8789.html
Almen skrev:Nattlorden skrev:LeifB skrev:Vad är positivt med ringledning mer än priset?
Ja, precis. LeifB, vad tänker du dig att en kabel skall tillföra positivt?
Vad man vill är väl att den inte skall tillföra något negativt?
Nattlorden skrev:LeifB skrev:Vad är positivt med ringledning mer än priset?
LeifB skrev:Almen skrev:Nattlorden skrev:
Ja, precis. LeifB, vad tänker du dig att en kabel skall tillföra positivt?
Vad man vill är väl att den inte skall tillföra något negativt?
Inget helst. Neutral.
hifikg skrev:Då kan vi alla enas om den definitiva kabeln... 500.000.000 mindre på kontot, märks väl knappt så här runt lön
LeifB skrev:Vilken kabel area är att föredra?
Vilken skillnad gör arean?
Rydberg skrev:LeifB skrev:Vilken kabel area är att föredra?
Det beror på.
Den ändrar överföringsfunktionen för kabeln.
En lång grov kabel kan ha samma egenskaper som en kort tunn. Så vilken ledararea som "behövs" beror också på kabelns längd.
jansch skrev:Rydberg skrev:LeifB skrev:Vilken kabel area är att föredra?
Det beror på.
En lång grov kabel kan ha samma egenskaper som en kort tunn. Så vilken ledararea som "behövs" beror också på kabelns längd.
Rydberg,
Är det inte just sådana uttalanden som föder hifi/high end fåneriet.
Det är ju visserligen alldeles sant men ändå så fel.
Och visst är det alldeles sant att min bil accelererar bättre från 0 till 30km/h när den är nyvaxad. Och visst blir Östersjön saltare om jag häller i 600gram Jozo finsalt vid Ölands norra udde.
Sedan håller jag fullständigt med dej att om man t.ex har lyssningsrum/stereouppställning som kräver 10meters kablar bör man nog fundera åtminstone. Frågan är dock - ska jag eftersträva ett ledningsmotstånd på sådär 1 ohm för att optimera/minimera ev distorsion eller ska man satsa på 4mm2 så man kan skryta för grabbarna att man fortfarande har en dämpfaktor på klart över100? (och hoppas på att inga följdfrågor uppstår).
pLudio skrev:Köp t ex https://www.techflex.com/general-purpose/flexo-pet till din EKK och släng på en träbit där du bränt in "FBK Extra Turbo Laser Edition".
Kraniet skrev:Tycker denna är fin. Är som en "Supra light" med förtennade kardeler
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000021965
pLudio skrev:Köp t ex https://www.techflex.com/general-purpose/flexo-pet till din EKK och släng på en träbit där du bränt in "FBK Extra Turbo Laser Edition".
Morello skrev:Kraniet skrev:Tycker denna är fin. Är som en "Supra light" med förtennade kardeler
Varför vill man förtennad kabel?
Morello skrev:Kraniet skrev:Tycker denna är fin. Är som en "Supra light" med förtennade kardeler
Rydberg skrev:LeifB skrev:Vilken kabel area är att föredra?
Det beror på.
pLudio skrev:Morello skrev:Kraniet skrev:Tycker denna är fin. Är som en "Supra light" med förtennade kardeler
Bra mot korrosion när man lyssnar på sjöbrus för att slappna av efter alla kabeldiskussioner.
FBK skrev:pLudio skrev:Morello skrev:Varför vill man förtennad kabel?
Bra mot korrosion när man lyssnar på sjöbrus för att slappna av efter alla kabeldiskussioner.
Min fråga var seriöst ställd denna gång ? I min värld så borde så ren koppar som möjligt vara bäst utan någon inblandning av något annat...
pLudio skrev:FBK skrev:pLudio skrev:Bra mot korrosion när man lyssnar på sjöbrus för att slappna av efter alla kabeldiskussioner.
Min fråga var seriöst ställd denna gång ? I min värld så borde så ren koppar som möjligt vara bäst utan någon inblandning av något annat...
Kopparn är ju ren under tennet som skyddar mot korrosion men din hemmiljö är inte så korrosiv.
FBK skrev:pLudio skrev:FBK skrev:Min fråga var seriöst ställd denna gång ? I min värld så borde så ren koppar som möjligt vara bäst utan någon inblandning av något annat...
Kopparn är ju ren under tennet som skyddar mot korrosion men din hemmiljö är inte så korrosiv.
Och tennet kan inte försämra signalen något ?
jansch skrev:Rydberg skrev:LeifB skrev:Vilken kabel area är att föredra?
Det beror på.
Rydberg,
Är det inte just sådana uttalanden som föder hifi/high end fåneriet.
Det är ju visserligen alldeles sant men ändå så fel.
Och visst är det alldeles sant att min bil accelererar bättre från 0 till 30km/h när den är nyvaxad. Och visst blir Östersjön saltare om jag häller i 600gram Jozo finsalt vid Ölands norra udde.
Sedan håller jag fullständigt med dej att om man t.ex har lyssningsrum/stereouppställning som kräver 10meters kablar bör man nog fundera åtminstone. Frågan är dock - ska jag eftersträva ett ledningsmotstånd på sådär 1 ohm för att optimera/minimera ev distorsion eller ska man satsa på 4mm2 så man kan skryta för grabbarna att man fortfarande har en dämpfaktor på klart över100? (och hoppas på att inga följdfrågor uppstår).
LeifB skrev:Varför 100mohm eller 50mohm?
LeifB skrev:Varför 100mohm eller 50mohm?
Morello skrev:Har aldrig förstått mig på att köpa kabel i färdig längd - oaktat pris; man vill kapa så att det blir lagom?
Det enda som väcker ha-begär i bilden är såklart LP-spelaren - ingenjörskonst på högsta nivå!
FBK skrev:LeifB skrev:Varför 100mohm eller 50mohm?
Det här kabeln som du behöver... Kostar 235.000kr "ett fynd" "lampsladd" kan du ju inte köra med....![]()
[ Bild ]
Rydberg skrev:FBK skrev:LeifB skrev:Varför 100mohm eller 50mohm?
Det här kabeln som du behöver... Kostar 235.000kr "ett fynd" "lampsladd" kan du ju inte köra med....![]()
[ Bild ]
Dagens version kostar 612000 SEK (2,4m).
https://www.hificonsult.se/kablar/78-tr ... gen-5.html
FBK skrev:Rydberg skrev:FBK skrev:Det här kabeln som du behöver... Kostar 235.000kr "ett fynd" "lampsladd" kan du ju inte köra med....![]()
[ Bild ]
Dagens version kostar 612000 SEK (2,4m).
https://www.hificonsult.se/kablar/78-tr ... gen-5.html
Klart mer än det dubbla......
Morello skrev:Man undrar ju vad det är för knäppgökar som köper möget.
Morello skrev:Man undrar ju vad det är för knäppgökar som köper möget.
FBK skrev:Morello skrev:Kraniet skrev:Tycker denna är fin. Är som en "Supra light" med förtennade kardeler
Det har jag också undra över... kan någon förklara ? Supra kör ju med det, och vad är det bra för ?
LeifB skrev:Kan man spara pengar genom att köpa begagnade kablar av dyra kablar? Eller är det bäst före datum på dom?
Kraniet skrev:FBK skrev:Morello skrev:
Det har jag också undra över... kan någon förklara ? Supra kör ju med det, och vad är det bra för ?
Teorin är att tennet motverkan skineffekt i kardelerna vilken motverkar "hopp" mellan kardelerna.
Så kabeln uppför sig mer som en EKUA/EKK med solid ledare.
Så har jag uppfattat det iaf. (IÖ har nämnt nåt om det där nånstans på forumet.)
Förmodligen är det bara nys.![]()
Men det är väldigt mjuk och fin kabel
Dessutom är den ju fri från "dåligt pvc" i isoleringen..
LeifB skrev:Kan man spara pengar genom att köpa begagnade kablar av dyra kablar?
LeifB skrev:Eller är det bäst före datum på dom?
hifikg skrev:Transparent erbjuder sina kunder stora rabatter vid uppgraderingar, så nästa kabel kanske går loss på 1,5 miljoner, men eftersom du köpt den, nu utgångna, för en dryg miljon behöver du bara pytsa in trekvarts mille för att komma i åtnjutande av den aktuella kabeln. Fantastiskt va!? Så för mindre än en miljon vart och vartannat år är du hela tiden ajour!
Zappa skrev:I och med att jag skaffade bs60 behövde jag fler kablar och passade på att byta ut min alldeles för långa SSSK mot den här:
https://www.thomann.de/se/cordial_cfu_06_cc.htm
En mjuk, smidig och diskret kabel med tillräckligt låg kapacitans för mina ändamål.
Rydberg skrev:LeifB skrev:Kan man spara pengar genom att köpa begagnade kablar av dyra kablar? Eller är det bäst före datum på dom?
Du frågar massa frågor, och får svar, men verkar inte visa något intresse för svaren du fått och därmed ingen indikation att du förstått svaren. Du kan följa råden du hittills fått och därmed spara pengar.
LeifB skrev:Zappa skrev:I och med att jag skaffade bs60 behövde jag fler kablar och passade på att byta ut min alldeles för långa SSSK mot den här:
En mjuk, smidig och diskret kabel med tillräckligt låg kapacitans för mina ändamål.
Billiga.. Bra för hifi?
LeifB skrev:Zappa skrev:I och med att jag skaffade bs60 behövde jag fler kablar och passade på att byta ut min alldeles för långa SSSK mot den här:
Billiga.. Bra för hifi?
pLudio skrev:LeifB skrev:Zappa skrev:I och med att jag skaffade bs60 behövde jag fler kablar och passade på att byta ut min alldeles för långa SSSK mot den här:
Billiga.. Bra för hifi?
Ja, men inte så bra till högtalare.
LeifB skrev:Rydberg skrev:LeifB skrev:Kan man spara pengar genom att köpa begagnade kablar av dyra kablar? Eller är det bäst före datum på dom?
Du frågar massa frågor, och får svar, men verkar inte visa något intresse för svaren du fått och därmed ingen indikation att du förstått svaren. Du kan följa råden du hittills fått och därmed spara pengar.
Ni ger många bra råd.
Verkar inte som att dyra ger mest valuta för pengarna.
FBK skrev:Oavsett vad du skriver I-or så kommer jag testa min sladdar så får man se hur man upplever dem. Jag har hört skillnader mellan signalkablar så jag vill testa högtalarkablar också.
hifikg skrev:FBK skrev:Oavsett vad du skriver I-or så kommer jag testa min sladdar så får man se hur man upplever dem. Jag har hört skillnader mellan signalkablar så jag vill testa högtalarkablar också.
Du tror att du hört skillnad... tror jag
FBK skrev:...Det har pratas lite om ljudet på nättjänster som de flesta lyssnar på numera och enligt en del så finns det tydliga skillnader, enligt andra så är det inga skillnader som går att höra. Vem har rätt där ? Jag har läst att gjort blindtester där folk har lyssnat på LP och CD och har varit helt vilse i pannkakan. Har det gjorts blindtester på nättjänsterna ?
hifikg skrev:FBK skrev:...Det har pratas lite om ljudet på nättjänster som de flesta lyssnar på numera och enligt en del så finns det tydliga skillnader, enligt andra så är det inga skillnader som går att höra. Vem har rätt där ? Jag har läst att gjort blindtester där folk har lyssnat på LP och CD och har varit helt vilse i pannkakan. Har det gjorts blindtester på nättjänsterna ?
Om det inte redan gjorts borde det göras.
Du ska naturligtvis välja det du trivs bäst med. Hoppas bara att det inte blir Transparent Gen 6, det skulle vara rent elakt för din ekonomi.
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Oavsett vad du skriver I-or så kommer jag testa min sladdar så får man se hur man upplever dem. Jag har hört skillnader mellan signalkablar så jag vill testa högtalarkablar också.
För mig är det inte prestige utan jag är öppensinnad och kan "tala om vad jag hör" och "inte hör", men det finns inget intresse "här" för det då "Biltema är billigast" och det finns ju inga skillnader och det är ren strunt prat. Läsa hela mitt inlägg på förra sidan om vad som påverkar ljudet så ser du och andra att kablar är det som påverkar minst av allt i ett ljudrum. Men jag tycker sådant är kul därför gör jag det oavsett var "experterna" säger.
Nu har jag ju inte testat högtalarkablar på över 10år då jag haft aktiva högtalare, men nu blir det ju vanliga i fortsättningen så därför vill jag utforska , vad andra kabelförnekare tycker är ointressant för mig. Jag har nästan alltid gått min egen väg och inte lyssnat för mycket på andra och enda gången jag gjorde det så blev det helt fel för min del, så jag kommer i fortsättningen gå min egen väg oavsett vad andra "tycker" Så råkar jag nu fastna för någon kabel som andra tycker annorlunda om, ska jag då byta kabel ?Det är väl jag som ska leva med mitt ljud och inte experterna på detta forum. Sedan är det skillnad på experter och experter här, en del kan man ta på allvar och lyssna på, andra kan man hoppa. Det har jag lärt mig genom att läsa vad de skriver i olika trådar genom åren. Sedan kan jag lägga till att utforska något som särskilt kablar ska man göra genom en anläggning som man är van vid hur den låter och inte i en okänd rigg för då måste det vara klara skillnader för att man ska upptäcka dem, är det mindre som hör man garanterat inte det i en rigg som man inte är van vid...
Så det här med att "tror" bryr jag mig inte om, hör jag skillnad så är det skillnad, hör jag inte skillnad så hör jag inte skillnad och så är det lagt åt sidan. Det finns ingen prestige i detta. Jag vill bara hitta det som jag tycker bäst om och inte lyssna på vad andra tycker bäst om, för det är ointressant. Sedan om någon vill testa det jag tycker bäst om så förmedlar jag gärna den infon, men den är ju inte intressant här...
Varför jag skrev mitt längre inlägg på förra sidan var för att hjälpa LeifB att komma framåt då han verkar lite tveksam till vad han ska göra och om han är intresserad så ska han få alla mina intryck på alla kablar som jag testar och sedan beroende på rum och utrustning så kan jag kanske ge lite hjälp vilka kablar som han kan testa.
Det har pratas lite om ljudet på nättjänster som de flesta lyssnar på numera och enligt en del så finns det tydliga skillnader, enligt andra så är det inga skillnader som går att höra. Vem har rätt där ? Jag har läst att gjort blindtester där folk har lyssnat på LP och CD och har varit helt vilse i pannkakan. Har det gjorts blindtester på nättjänsterna ?
Förutsättningarna för kablar med förvanskad signal, ring Entreqs hotline..
I-or skrev:Eller så lyssnar man på forumets klokskap och inser att någorlunda rimligt väldimensionerade högtalarkablar inte låter alls. Vilken tätliggande dubbelledare i koppar som helst med en tvärsnittsarea om 2,5 mm2 i normala längder räcker och blir över för detta.
Simuleringsresultat för dubbelledare av koppar, 3 m, 2,5 mm2, 20 kHz - total resistans och induktans blir dubbelt så hög som nedan eftersom I+ endast gäller för ena ledaren:
Med en högtalarimpedans om 4 ohm tappar man 0,13 dB vid 20 kHz relativt förlustfri överföring till högtalaren och dessutom har man förstås ett visst tapp även för låga frekvenser. Naturligtvis har inte högtalaren utvecklats med förlustfria kablar, men i allra värsta fall har man ett relativt tapp om 0,04 dB vid 20 kHz, vilket är försumbart och naturligtvis helt ohörbart. Mindre olinjära effekter kan uppstå för svårt oxiderade ytor, men är i praktiken alltför små för att uppnå hörbarhet och undviks även enkelt med förtenning eller kontaktering.
För övrigt bör man känna till att typisk produktionsspridning mellan olika högtalarindivider är sådär 50 gånger större än 0,04 dB även när det gäller hög produktionskvalitet. Även audiofiler bör försöka att vara realistiska och åtminstone aningen ingenjörsmässiga. Det finns viktiga saker att ta hänsyn till när det gäller ljudåtergivning och detta är inte en av dessa.
FBK skrev:Johan, "du får också" läsa mitt inlägg på sidan innan med bild på min förra rigg.
Så ser du att "inget av detta" är något nytt för min del, men "jag" tycker sådant är kul och det gör inte "ni" det "är" skillnaden.Jag tycker om att försöka hitta skillnader mellan kablar, andra tycker det om att glo på fåglar genom en kikare,med den ena säger vilken vacker fågel, den andra med den ser likadan ut som den där, nej den andra är vackrare. Andra andra tycker om att glo på konst,där åsikterna går isär vad som är vacker konst. Alla borde ju tycka om blodpudding om våda hjärnor är likadan, men icke. Var är korrekt återgivning eftersom de flesta tycker om olika högtalare och de låter ju olika............ jag har rätt, andra har felSå vad vad är korrekt återgivning på kablar om det finns skillnader.................
Var ju likadant på den stora Dac:testen i vintras, placebo.....enligt en expert.Den billigaste var minst lika bra som de andra. Ändå sitter en del medlemmar här med svindyra Dac:ar utan att experterna går lös på dem med hull och hår, varför inte då
Om nu det ändå bara är placebo. Hur svårt ska det vara att acceptera att vi har olika hjärnor som tar in synintryck och ljud olika. För om det inte vore så så skulle det bara finnas några 2-3 högtalare beroende på hur djupt de gick i basen, en Dac, en Cd-spelare osv. Nej, detta börjar verkligen bli för mycket och ljudglädjen rinner ur bägaren och denna hobby är inte värd att dela med andra här och framförallt "inte rolig längre" när man blir uthängd som "åtlöje" (bla. nedan, var har jag skrivit att jag ska testa Entreqs? ) bara för att man vill utforska billiga kablar och oavsett hur mycket jag tycker om Carlsson så är det inte värt det längre. Någonstans går min gräns också.
Förutsättningarna för kablar med förvanskad signal, ring Entreqs hotline..
I-or skrev:Intressant detta med att så många brukar påpeka att alla väljer olika högtalare och att HiFi därför skulle handla om tycke och smak, lite grand som mat eller vin. Visst finns det massor av olika modeller i hemmen, men när man låter ett stort antal lyssnare jämföra högtalare under konstanta förutsättningar så tycker de påfallande lika. Detta till en grad som har varit förvånande för undertecknad, men undersökningarna är många och samstämmiga här. Att man ändå väljer att lägga sina pengar på mycket olika produkter beror på design, marknadsföring, rum, möblering, recensioner m.m., men inte minst på att man sällan har möjlighet att göra en egen jämförelse under goda förutsättningar.
Rydberg skrev:LeifB skrev:Varför 100mohm eller 50mohm?
Högre serieimpedans är samma sak som lägre dämpningsfaktor vilket i regel resulterar i större tonkurveavvikelser (pga av den frekvensberoende spänningsdelningen mellan lasten och kabeln). En tillräckligt låg serieimpedans ger små tonkurveavvikelser även med en varierande impedans hos högtalaren. Sen är ju vissa högtalare utvecklad med mjuk drivning och då kan en tunnare kabel vara att föredra. Något som är oklart?
jansch skrev:ända vägen
juanth skrev:Du behöver inte vara så dramatisk… men jag ber om ursäkt om du tog illa upp. Det var absolut inte min mening att försöka ställa till skada. Bara mina ord om hur jag ser på saken.
jansch skrev:OM högtalartillverkare inte gör sina tester själva är det stor risk att dom varken har koll på vilket slutsteg som använts eller kabel och frågan är om dom har koll på specarna ens vid egna mätningar. .
LeifB skrev:Kan det bli annorlunda med koppar och silver kabel?
Nattlorden skrev:Enda reella skillnaden är placebomässig - alla vet ju att silver ser ljusare ut än koppar - alltså måste det låta ljusare också!![]()
(
)
LeifB skrev:Hur är det med skin effekt??
Påverkar det då?
Hur fungerar det?
I-or skrev:Ja, så är det. Som jag skrev räcker 2,5 mm2 och blir över. Vi har här en överdimensionerad lösning för att slippa all diskussion om eventuell hörbarhet. Serieresistansen är för 3 m dubbelledare är ca 40 mohm, vilket ger en påverkan på frekvensgången om mindre än 0,1 dB både från induktans/skinneffekt i toppoktaven och spänningsdelning från impedansvariationer med 4 ohms högtalarminimumimpedans för lägre frekvenser.
I praktiken kan man dock utan problem gå ned till 1 mm2 eller t.o.m. lägre om man inte använder mycket långa kablar. I de allra flesta fall kommer man inte att uppnå någorlunda tydlig hörbarhet förrän det handlar om frekvensgångsavvikelser och en reducerad maxnivå om kanske 0,5 dB. Med 4 ohms minimumimpedans för högtalaren och 3 m dubbelledare motsvarar detta en tvärsnittsarea om ca 0,43 mm2.![]()
Så för att tydliggöra ytterligare, med en kabellängd om 3 m gäller för tvärsnittsarean med normala högtalare:
1. Fullständig ohörbarhet under alla rimliga omständigheter: 2,5 mm2
2. Praktisk hörbarhetsgräns i mer avslappnade sammanhang: ca 0,4 mm2
Bill50x skrev:Jag köpte kablar av en bekant för att ha mellan för- och slutsteg. Tvinnade silverkablar utan skärm och med "Bullet"-kontakter (vad nu det är). Han (tillverkaren) sade att det kommer ta någon vecka innan ljudet satt sig och faktum var att det lät ganska tunt och anemiskt direkt när jag kopplade in dem.
Goldfinger skrev:I-or skrev:Ja, så är det. Som jag skrev räcker 2,5 mm2 och blir över. Vi har här en överdimensionerad lösning för att slippa all diskussion om eventuell hörbarhet. Serieresistansen är för 3 m dubbelledare är ca 40 mohm, vilket ger en påverkan på frekvensgången om mindre än 0,1 dB både från induktans/skinneffekt i toppoktaven och spänningsdelning från impedansvariationer med 4 ohms högtalarminimumimpedans för lägre frekvenser.
I praktiken kan man dock utan problem gå ned till 1 mm2 eller t.o.m. lägre om man inte använder mycket långa kablar. I de allra flesta fall kommer man inte att uppnå någorlunda tydlig hörbarhet förrän det handlar om frekvensgångsavvikelser och en reducerad maxnivå om kanske 0,5 dB. Med 4 ohms minimumimpedans för högtalaren och 3 m dubbelledare motsvarar detta en tvärsnittsarea om ca 0,43 mm2.![]()
Så för att tydliggöra ytterligare, med en kabellängd om 3 m gäller för tvärsnittsarean med normala högtalare:
Eller så struntar man i tumregler och undersöker saken praktiskt under de förutsättningar som råder hos aktuell rigg samt lyssningsrum.
Betydligt träffsäkrare.
LeifB skrev:Hur är det med skin effekt??
Påverkar det då?
Hur fungerar det?
jansch skrev:verklighet och fullt mätbart men ointressant ur hifiperspektiv.
Nattlorden skrev:Goldfinger skrev:I-or skrev:Ja, så är det. Som jag skrev räcker 2,5 mm2 och blir över. Vi har här en överdimensionerad lösning för att slippa all diskussion om eventuell hörbarhet. Serieresistansen är för 3 m dubbelledare är ca 40 mohm, vilket ger en påverkan på frekvensgången om mindre än 0,1 dB både från induktans/skinneffekt i toppoktaven och spänningsdelning från impedansvariationer med 4 ohms högtalarminimumimpedans för lägre frekvenser.
Eller så struntar man i tumregler och undersöker saken praktiskt under de förutsättningar som råder hos aktuell rigg samt lyssningsrum.
Betydligt träffsäkrare.
Nej, hur skall det vara det? Å ena sidan har du fysikaliska skillnader under eller på hörbarhetsnivå och å andra sidan en biologisk varelse som varierar i upplevelse baserat på dagsform och den sammanlagda mängden intryck - inte bara ljudmässiga och lätt lurad till placebo. Så enbart under extremt välkontrollerade blindtest - eller väldigt stora skillnader - är människan användbar för att dra slutsatser ifrån.
Goldfinger skrev:I-or skrev:Ja, så är det. Som jag skrev räcker 2,5 mm2 och blir över. Vi har här en överdimensionerad lösning för att slippa all diskussion om eventuell hörbarhet. Serieresistansen är för 3 m dubbelledare är ca 40 mohm, vilket ger en påverkan på frekvensgången om mindre än 0,1 dB både från induktans/skinneffekt i toppoktaven och spänningsdelning från impedansvariationer med 4 ohms högtalarminimumimpedans för lägre frekvenser.
Betydligt träffsäkrare.
hifikg skrev:Kan vi inte sätta oss på främsta raden, ett gäng från Faktiskt, nästa gång Chord Cable (inte lika med Chord Music) kör sin show, där publiken sällan protesterar och en del t o m håller med om att det blir bättre ljud bara för att de byter en RJ45 kabel!? Ibland låter det annorlunda, men jag utgår från att demonstratören har både bockfötter och svans. Det kan räcka med en ganska liten höjning av volymen för att publiken ska höra en tydlig skillnad.
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Kan vi inte sätta oss på främsta raden, ett gäng från Faktiskt, nästa gång Chord Cable (inte lika med Chord Music) kör sin show, där publiken sällan protesterar och en del t o m håller med om att det blir bättre ljud bara för att de byter en RJ45 kabel!? Ibland låter det annorlunda, men jag utgår från att demonstratören har både bockfötter och svans. Det kan räcka med en ganska liten höjning av volymen för att publiken ska höra en tydlig skillnad.
Har varit på en sådan demo och visst finns där flera grader av osäkerhet i förfarandet mellan dessa byten av kablar och ibland t.o.m. apparater. Någon koll på ljudnivåerna kan jag inte minnas genomfördes alls.
Goldfinger skrev:
Fast jag tycker du tänker bakvänt, det är väl vad du uppfattar i lyssning som är det essentiella här?
Då tröskeln för det hörbara varierar beroende på en rad omständigheter ink omgivningens brusgolv efterklang etc, rekommenderar jag starkt att undersöka saken genom aktuell rigg.
I annat fall är det bättre att säga att man är för bekväm för att utföra egna tester eller rentav ointresserad, det klingar bättre än att vila sig mot tumregler och enkla svar.
Goldfinger skrev:Nattlorden skrev:Goldfinger skrev:
Betydligt träffsäkrare.
Nej, hur skall det vara det? Å ena sidan har du fysikaliska skillnader under eller på hörbarhetsnivå och å andra sidan en biologisk varelse som varierar i upplevelse baserat på dagsform och den sammanlagda mängden intryck - inte bara ljudmässiga och lätt lurad till placebo. Så enbart under extremt välkontrollerade blindtest - eller väldigt stora skillnader - är människan användbar för att dra slutsatser ifrån.
sprudel skrev:Hur många är det i tråden som använder EKK?
Varför gör du det om det ändå inte spelar någon roll?
sprudel skrev:Hur många är det i tråden som använder EKK?
I-or skrev:Tja, inte vet jag,
Att ha lite koppar liggande när det blir dåliga tider är kanske bara bra?pris,
Är tunna kablar mer estetiskt tilltalandeutseende,
Varför smidigt istället för robust?smidighet,
koppar takgröna tankar om moder jord
Vem vill ha en rationell värld? Där passar inte människor in ändåeller t.o.m. rationalitet kanske?
Goldfinger skrev:
Fast jag tycker du tänker bakvänt, det är väl vad du uppfattar i lyssning som är det essentiella här?
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Oavsett vad du skriver I-or så kommer jag testa min sladdar så får man se hur man upplever dem. Jag har hört skillnader mellan signalkablar så jag vill testa högtalarkablar också.
För mig är det inte prestige utan jag är öppensinnad och kan "tala om vad jag hör" och "inte hör", men det finns inget intresse "här" för det då "Biltema är billigast" och det finns ju inga skillnader och det är ren strunt prat. Läsa hela mitt inlägg på förra sidan om vad som påverkar ljudet så ser du och andra att kablar är det som påverkar minst av allt i ett ljudrum. Men jag tycker sådant är kul därför gör jag det oavsett var "experterna" säger.
Nu har jag ju inte testat högtalarkablar på över 10år då jag haft aktiva högtalare, men nu blir det ju vanliga i fortsättningen så därför vill jag utforska , vad andra kabelförnekare tycker är ointressant för mig. Jag har nästan alltid gått min egen väg och inte lyssnat för mycket på andra och enda gången jag gjorde det så blev det helt fel för min del, så jag kommer i fortsättningen gå min egen väg oavsett vad andra "tycker" Så råkar jag nu fastna för någon kabel som andra tycker annorlunda om, ska jag då byta kabel ?Det är väl jag som ska leva med mitt ljud och inte experterna på detta forum. Sedan är det skillnad på experter och experter här, en del kan man ta på allvar och lyssna på, andra kan man hoppa. Det har jag lärt mig genom att läsa vad de skriver i olika trådar genom åren. Sedan kan jag lägga till att utforska något som särskilt kablar ska man göra genom en anläggning som man är van vid hur den låter och inte i en okänd rigg för då måste det vara klara skillnader för att man ska upptäcka dem, är det mindre som hör man garanterat inte det i en rigg som man inte är van vid...
Så det här med att "tror" bryr jag mig inte om, hör jag skillnad så är det skillnad, hör jag inte skillnad så hör jag inte skillnad och så är det lagt åt sidan. Det finns ingen prestige i detta. Jag vill bara hitta det som jag tycker bäst om och inte lyssna på vad andra tycker bäst om, för det är ointressant. Sedan om någon vill testa det jag tycker bäst om så förmedlar jag gärna den infon, men den är ju inte intressant här...
Varför jag skrev mitt längre inlägg på förra sidan var för att hjälpa LeifB att komma framåt då han verkar lite tveksam till vad han ska göra och om han är intresserad så ska han få alla mina intryck på alla kablar som jag testar och sedan beroende på rum och utrustning så kan jag kanske ge lite hjälp vilka kablar som han kan testa.
Det har pratas lite om ljudet på nättjänster som de flesta lyssnar på numera och enligt en del så finns det tydliga skillnader, enligt andra så är det inga skillnader som går att höra. Vem har rätt där ? Jag har läst att gjort blindtester där folk har lyssnat på LP och CD och har varit helt vilse i pannkakan. Har det gjorts blindtester på nättjänsterna ?
FBK skrev:Johan, "du får också" läsa mitt inlägg på sidan innan med bild på min förra rigg.
Så ser du att "inget av detta" är något nytt för min del, men "jag" tycker sådant är kul och det gör inte "ni" det "är" skillnaden.Jag tycker om att försöka hitta skillnader mellan kablar, andra tycker det om att glo på fåglar genom en kikare,med den ena säger vilken vacker fågel, den andra med den ser likadan ut som den där, nej den andra är vackrare. Andra andra tycker om att glo på konst,där åsikterna går isär vad som är vacker konst. Alla borde ju tycka om blodpudding om våda hjärnor är likadan, men icke. Var är korrekt återgivning eftersom de flesta tycker om olika högtalare och de låter ju olika............ jag har rätt, andra har felSå vad vad är korrekt återgivning på kablar om det finns skillnader.................
Var ju likadant på den stora Dac:testen i vintras, placebo.....enligt en expert.Den billigaste var minst lika bra som de andra. Ändå sitter en del medlemmar här med svindyra Dac:ar utan att experterna går lös på dem med hull och hår, varför inte då
Om nu det ändå bara är placebo. Hur svårt ska det vara att acceptera att vi har olika hjärnor som tar in synintryck och ljud olika. För om det inte vore så så skulle det bara finnas några 2-3 högtalare beroende på hur djupt de gick i basen, en Dac, en Cd-spelare osv. Nej, detta börjar verkligen bli för mycket och ljudglädjen rinner ur bägaren och denna hobby är inte värd att dela med andra här och framförallt "inte rolig längre" när man blir uthängd som "åtlöje" (bla. nedan, var har jag skrivit att jag ska testa Entreqs? ) bara för att man vill utforska billiga kablar och oavsett hur mycket jag tycker om Carlsson så är det inte värt det längre. Någonstans går min gräns också.
Morello skrev:sprudel skrev:Hur många är det i tråden som använder EKK?
Att EKK i vissa kretsar blivit så populär torde förklaras med tron på problem med "tvärimpedansmodulation".
I-or skrev:Ja, denna mycket välkända, fysikaliskt självklara och enkelt mätbara effekt.
. Hur svårt ska det vara att acceptera att vi har olika hjärnor som tar in synintryck och ljud olika. För om det inte vore så så skulle det bara finnas några 2-3 högtalare beroende på hur djupt de gick i basen
I-or skrev:Intressant detta med att så många brukar påpeka att alla väljer olika högtalare och att HiFi därför skulle handla om tycke och smak, lite grand som mat eller vin. Visst finns det massor av olika modeller i hemmen, men när man låter ett stort antal lyssnare jämföra högtalare under konstanta förutsättningar så tycker de påfallande lika. Detta till en grad som har varit förvånande för undertecknad, men undersökningarna är många och samstämmiga här. Att man ändå väljer att lägga sina pengar på mycket olika produkter beror på design, marknadsföring, rum, möblering, recensioner m.m., men inte minst på att man sällan har möjlighet att göra en egen jämförelse under goda förutsättningar.
Goldfinger skrev:Nattlorden skrev:Goldfinger skrev:
Betydligt träffsäkrare.
Då tröskeln för det hörbara varierar beroende på en rad omständigheter ink omgivningens brusgolv efterklang etc, rekommenderar jag starkt att undersöka saken genom aktuell rigg.
I annat fall är det bättre att säga att man är för bekväm för att utföra egna tester eller rentav ointresserad, det klingar bättre än att vila sig mot tumregler och enkla svar.
FBK skrev:Goldfinger skrev:Nattlorden skrev:
Enda vettiga inlägget här. Och andra, ni kommer ju inte med konkreta förslag utan en massa babbel bara. Ska jag fortsätta med denna hobby så får jag testa själv då jag är intresserad av hur de låter. Men eftersom tumregeln är att det inte är några skillnader så tror jag ingen testar utan köper något som andra har som blivit "accepterat", vad det nu är förutom lampsladd... ? som nu verkar bli den nya standarden om man vill ha ryggdukningar...
rigi skrev:FBK skrev:Goldfinger skrev:
Enda vettiga inlägget här. Och andra, ni kommer ju inte med konkreta förslag utan en massa babbel bara. Ska jag fortsätta med denna hobby så får jag testa själv då jag är intresserad av hur de låter. Men eftersom tumregeln är att det inte är några skillnader så tror jag ingen testar utan köper något som andra har som blivit "accepterat", vad det nu är förutom lampsladd... ? som nu verkar bli den nya standarden om man vill ha ryggdukningar...
Men det går ju inget ljud genom kablar. Det är elektriska signaler.
FBK skrev:Jag har nog sagt mitt sista i den här tråden, då den håller mycket låg nivå.
juanth skrev:På förekommen anledning…(hos mig)![]()
Att se över hur kablar ansluts via kontaktytor/terminaler tror jag är något som är lätt att missa. Eller att det över tid bildas oxid, eller andra orsaker till försämring som har med kontaktytor att göra.
Morello skrev:Bananer med snabbkoppling tycker jag hör hemma i laboratoriet; i en långtidsinstallation löder man, förstås.
Morello skrev:Man kan ju också fråga sig varför man nyttjar en treledare.
Morello skrev:Man kan ju också fråga sig varför man nyttjar en treledare.
Morello skrev:FBK, när var jag en stor förespråkare av EKK?
Jag har för övrigt aldrig nyttjat EKK i min egen anläggning!
Zappa skrev:Morello skrev:Man kan ju också fråga sig varför man nyttjar en treledare.
Ser nu att min förra kabel inte alls var en EKK 3 * 1,5 mm2 utan en 2 * 1,5 mm2 med skärm! Någon skärm behövs förstås inte, jag valde antagligen den kabeln i butiken som närmast motsvarar det Öhman rekommenderar till sina högtalare. Denna styva rackare inhandlades hos Clas Ohlsson om jag minns rätt.
Zappa skrev:Min förra högtalarkabel, EKK 2 * 1,5 mm2, var tokigt styv så jag passade på att köpa en tunnare på 2 * 1,0 mm2 och knivbanankontakter när jag var hos Öhman senast. Den nya kabeln är betydligt smidigare och knivbanankontakterna är kanonbra! Nu är jag mycket nöjd med både högtalarkablar och signalkablar.![]()
Nattlorden skrev:Morello skrev:Man kan ju också fråga sig varför man nyttjar en treledare.
Jag tror nog att du vet att det är den du oftast hittar ute i bygghandeln.
paa skrev:Zappa skrev:Min förra högtalarkabel, EKK 2 * 1,5 mm2, var tokigt styv så jag passade på att köpa en tunnare på 2 * 1,0 mm2 och knivbanankontakter när jag var hos Öhman senast. Den nya kabeln är betydligt smidigare och knivbanankontakterna är kanonbra! Nu är jag mycket nöjd med både högtalarkablar och signalkablar.![]()
Är det EKK eller EQQ?
Calleberg skrev:Zappa skrev:Morello skrev:Man kan ju också fråga sig varför man nyttjar en treledare.
Ser nu att min förra kabel inte alls var en EKK 3 * 1,5 mm2 utan en 2 * 1,5 mm2 med skärm! Någon skärm behövs förstås inte, jag valde antagligen den kabeln i butiken som närmast motsvarar det Öhman rekommenderar till sina högtalare. Denna styva rackare inhandlades hos Clas Ohlsson om jag minns rätt.
Eftersom det är en tvåledare gissar jag att det är EKRK/"kulo" du använt. Bra kombo ihop med t.ex icepower och några pikofarad om man är nervöst lagd och gärna använder lustig hatt...
juanth skrev:På förekommen anledning…(hos mig)![]()
Att se över hur kablar ansluts via kontaktytor/terminaler tror jag är något som är lätt att missa. Eller att det över tid bildas oxid, eller andra orsaker till försämring som har med kontaktytor att göra.
Morello skrev:Lämplig högtalarkabel om 1,5 mm2
https://se.farnell.com/pro-power/3182y- ... 2?st=kabel
Calleberg skrev:Morello skrev:Lämplig högtalarkabel om 1,5 mm2
Bra tips eftersom isoleringen är PVC.
Gummikabel däremot hade jag undvikit eftersom det finns en liten risk att de kan färga av sig om de får ligga still i flera år. Ganska mycket beroende på underlaget och säkert ytterligare några faktorer skulle jag tro.
Morello skrev:Bananer med snabbkoppling tycker jag hör hemma i laboratoriet; i en långtidsinstallation löder man, förstås.
Rydberg skrev:Den här kör jag med, Audioquest Volcano första generationen som jag omterminerat. Fick dem för en spottstyver och köptes av nostalgiska skäl (var väldigt nöjd med Audioquest Caldera som jag hade i början av tvåtusentalet).
I-or skrev:Det är intressant att lyssningstest förs fram som någon sorts självklarhet. För egen del gick jag igenom ett flertal sådana för både högtalar- och signalkablar, alltifrån öppna och mer avslappnade till välkontrollerade och blinda test, under första hälften av 80-talet och inte helt oväntat stämde de teoretiska övervägandena mycket väl med utfallen av testen.
Några testdeltagare tyckte sig höra skillnad under öppna förhållanden, men detta ändrade sig snabbt under blinda. Man kan knappast påstå att detta är kontroversiellt vetenskapligt sett, heller. Frågan är avgjord sedan mycket länge.
Man behöver således i praktiken inte mäta någonting (annat än för medvetet knasiga kablar med filterverkan), lite kunskap om dimensioner, käll- och lastimpedanser i kombination med huvudräkning räcker bra.
Zappa skrev::mrgreen:
Min 2 * 1 mm2 kabel är lite enklare att hantera.![]()
Zappa skrev:Rydberg skrev:Den här kör jag med, Audioquest Volcano första generationen som jag omterminerat. Fick dem för en spottstyver och köptes av nostalgiska skäl (var väldigt nöjd med Audioquest Caldera som jag hade i början av tvåtusentalet).
Den där kabeln ser ut att vara av styvaste sorten, en sådan du får brottas lite med.
Goldfinger skrev:I-or skrev:Det är intressant att lyssningstest förs fram som någon sorts självklarhet. För egen del gick jag igenom ett flertal sådana för både högtalar- och signalkablar, alltifrån öppna och mer avslappnade till välkontrollerade och blinda test, under första hälften av 80-talet och inte helt oväntat stämde de teoretiska övervägandena mycket väl med utfallen av testen.
Några testdeltagare tyckte sig höra skillnad under öppna förhållanden, men detta ändrade sig snabbt under blinda. Man kan knappast påstå att detta är kontroversiellt vetenskapligt sett, heller. Frågan är avgjord sedan mycket länge.
Man behöver således i praktiken inte mäta någonting (annat än för medvetet knasiga kablar med filterverkan), lite kunskap om dimensioner, käll- och lastimpedanser i kombination med huvudräkning räcker bra.
Jag nyttjar långtidslyssning vid utvärdering, då hinner förväntanseffekter lägga sig, jag har några par som jag kört i olika perioder, upplever alltid samma saker vid byte, högst otroligt att förväntanseffekterna skulle vara så intakta över lång tid och det faktum att jag är precis likgiltig med vilken jag föredrar.
Har du studerat förväntanseffekter förresten?
I-or skrev:Goldfinger skrev:I-or skrev:Det är intressant att lyssningstest förs fram som någon sorts självklarhet. För egen del gick jag igenom ett flertal sådana för både högtalar- och signalkablar, alltifrån öppna och mer avslappnade till välkontrollerade och blinda test, under första hälften av 80-talet och inte helt oväntat stämde de teoretiska övervägandena mycket väl med utfallen av testen.
Jag nyttjar långtidslyssning vid utvärdering, då hinner förväntanseffekter lägga sig, jag har några par som jag kört i olika perioder, upplever alltid samma saker vid byte, högst otroligt att förväntanseffekterna skulle vara så intakta över lång tid och det faktum att jag är precis likgiltig med vilken jag föredrar.
Har du studerat förväntanseffekter förresten?
I mitt fall var det så att jag före lyssningstesten inte hade någon uttalad uppfattning, därav mödan med att försöka finna svar. Jag kunde endast notera att ingen av deltagarna kunde höra skillnad trots att det var några stycken som hade varit ganska säkra på att de skulle klara det. Det var först senare, efter förvärvande av erforderliga fysikaliska och psykoakustiska kunskaper, som det hela framstod som uppenbart.
Har du studerat effekterna av öppna test och problemen med frånvaro av statistisk utvärdering, d.v.s. lyssna-och-tyck?
Morello skrev:Nej, det kommer man inte att göra eftersom kablar inte uppvisar artefakter/distorsion som är i närheten av att vara hörbara.
Mot bakgrund av att detta är känd vetenskap sedan åtskilliga decennier är det knappast förvånande att det till dags dato inte finns något vetenskapligt blindtest av elektriskt ekvivalenta kablar med positivt utfall att hänvisa till.
sprudel skrev:Det är den lilla viktiga reservationen, elektriskt ekvivalenta. Det är inte alla kablar, så......
Morello skrev:I vilket avseende skulle det vara en fördel?
KarlXII skrev:Morello skrev:Bananer med snabbkoppling tycker jag hör hemma i laboratoriet; i en långtidsinstallation löder man, förstås.
Otänkbart! Lödtennet ger hörbara artefakter i sibifjanterna. Låter ungefär såhär: "flussssssss".
paa skrev:Morello skrev:I vilket avseende skulle det vara en fördel?
Högre frekvenser rör sig huvudsakligen vid ytan av ledaren och om det är kopparoxid där så minskar feel good faktorn avsevärt.
sprudel skrev:Här är mina, Kimber Kable 8 TC. 3000 kr beggat från Deutchland uber alles!
Sug på den gubbar!![]()
paa skrev:Högre frekvenser rör sig huvudsakligen vid ytan av ledaren och om det är kopparoxid där så minskar feel good faktorn avsevärt.
Calleberg skrev:sprudel skrev:Här är mina, Kimber Kable 8 TC. 3000 kr beggat från Deutchland uber alles!
Sug på den gubbar!![]()
Dra mig baklänges, på hemsidan hittar man.... en impedansmätningmen hur lång var sladden tro?
I-or skrev:paa skrev:Högre frekvenser rör sig huvudsakligen vid ytan av ledaren och om det är kopparoxid där så minskar feel good faktorn avsevärt.
Nej, det stämmer inte. Skinneffekten är knappt märkbar vid audiofrekvenser eftersom penetrationsdjupet upptar större delen av tvärsnittet för normala dimensioner. Något tiotal mikrometer av kopparoxid på ytan kommer inte att ge någon märkbar påverkan eftersom i det närmaste all ström passerar genom kopparen (Ohms lag).
Nedan ser vi strömtätheten vid 20 kHz med en strömstyrka om 1 A för en dubbelledare om drygt 1 mm2. Beloppet för strömtätheten i centrum av ledaren är ca 69 % av maxvärdet i kanten och hela ledaren bidrar påtagligt till ledningsförmågan, trots att det handlar om 20 kHz. För låga frekvenser är naturligtvis strömtätheten konstant över tvärsnittet.
Om oxid på ytan av ledaren hade någon påtaglig inverkan skulle man aldrig kunna mäta ett distorsionsgolv för höga frekvenser runt -100 dB (0,001 %) för effektförstärkare eftersom kablarna till mätsystemet, vilka i princip utan undantag är av enklast möjliga typ (ingen skulle drömma om att vid så pass låga frekvenser tramsa på audiofilmanér i ett labb), skulle påverka mätningen.
Calleberg skrev:
Dra mig baklänges, på hemsidan hittar man.... en impedansmätningmen hur lång var sladden tro?
paa skrev:Intressant att strömmen delvis går utanför ledarna.
sprudel skrev:Här är mina, Kimber Kable 8 TC. 3000 kr beggat från Deutchland uber alles!
Sug på den gubbar!![]()
Sug på den gubbar!![]()
I-or skrev:paa skrev:Intressant att strömmen delvis går utanför ledarna.
Var gör den det?
(Det blå fältet gäller som synes 0-0,635 MA/m2 för att man bättre ska utnyttja färgskalan. Utanför ledarna är strömtätheten naturligtvis noll. Jag skalar gärna om diagrammet om herrn har svårt att förstå det.)
Morello skrev:sprudel skrev:Här är mina, Kimber Kable 8 TC. 3000 kr beggat från Deutchland uber alles!
Sug på den gubbar!![]()
Den fungerar säkert lika bra som kabel jag länkade till för 25 kr/m. Kimber är dock osedvanligt inkompetent och har i kraft av den egenskapen torgfört oskärmad signalkabel!
sprudel skrev:
Varför redovisar du inte vilka kablar du själv använder?
paa skrev:De olika koncentriska linjerna och färgskiftningarna ger en synvilla att de purpurfärgade områdena mitt emot varann buktar ut lite, men jag ser nu när jag förstorar ordentligt att de inte gör det. Men vad visar alla de linjer som går utanför ledarna? Är det ett elektromagnetisk fält?
I-or skrev:Calleberg skrev:
Ca 2,5 meter dubbelledare. Hela diagrammet är dock medvetet vilseledande eftersom man måste ställa kabelimpedansen i relation till lastimpedansen, vilken är ca 20-100 gånger större än för den enkla kabeln och med en lastimpedans (vi försummar förstärkarens utgångsimpedans) om 4 ohm skulle man se en närmast frekvensoberoende impedans om ca 4,04 ohm för 14 AWG respektive 4,01 ohm för 8TC.
Inte speciellt mycket att bråka om.
I-or skrev:Eftersom större delen av impedansökningen vid höga frekvenser är induktiv (det finns en mindre resistiv del från skinneffekten också) måste man ta hänsyn till fasvinkeln när man räknar ut beloppet av impedansen. Om du gör detta så ser du att diskantfallet blir försumbart, klart mindre än 0,1 dB. (Ca 0,06 dB för att vara exakt, men då måste man även räkna ut skinneffekten exakt.)
En listig fälla gillrad av Kimber, alltså.
dewpo skrev:Hur stor blir fas vridningen i diskanten?
I-or skrev:Eftersom större delen av impedansökningen vid höga frekvenser är induktiv (det finns en mindre resistiv del från skinneffekten också) måste man ta hänsyn till fasvinkeln när man räknar ut beloppet av impedansen. Om du gör detta så ser du att diskantfallet med 4 ohms belastningsimpedans (egentligen -resistans) blir försumbart, klart mindre än 0,1 dB. För att vara exakt handlar det om ca 0,06 dB, men då måste man även räkna ut skinneffekten exakt.
En listig fälla gillrad av Kimber, alltså.
goat76 skrev:Har sällskapet kommit fram till vilka högtalarkablar LeifB bör införskaffa sig?
goat76 skrev:Har sällskapet kommit fram till vilka högtalarkablar LeifB bör införskaffa sig?
sprudel skrev:Morello skrev:sprudel skrev:Här är mina, Kimber Kable 8 TC. 3000 kr beggat från Deutchland uber alles!
Sug på den gubbar!![]()
Den fungerar säkert lika bra som kabel jag länkade till för 25 kr/m. Kimber är dock osedvanligt inkompetent och har i kraft av den egenskapen torgfört oskärmad signalkabel!
Skick hit din kabel så vi får ett facit istället för att gissa.
I-or skrev:
Detta är den billigaste vettiga kabel som jag kan hitta vid en snabb sökning: https://www.clasohlson.com/se/Anslutningskabel-RKK-2x1%2C5/p/Pr490326005
.
Morello skrev:I-or skrev:
Detta är den billigaste vettiga kabel som jag kan hitta vid en snabb sökning: https://www.clasohlson.com/se/Anslutningskabel-RKK-2x1%2C5/p/Pr490326005
.
Snarlik den jag länkade till på Farnell - utmärkt val!
FBK skrev:sprudel skrev:Morello skrev:
Skick hit din kabel så vi får ett facit istället för att gissa.
Du är tvärlurad enligt "experterna" Sprudel. Har inte sagts ett enda gott ord om Kimber....Och LeifB har nog tröttnat för läääääänge sedan.
jonasp skrev:Morello skrev:I-or skrev:
.
Snarlik den jag länkade till på Farnell - utmärkt val!
Ha! Det är sådan kabel jag kör med. Tröttnade på den svårböjda 4x1,5 EKK-snabeln.
jonasp skrev:Tröttnade på den svårböjda 4x1,5 EKK-snabeln.
AndersP skrev:Jag har letat en del efter lite grövre kabelstrumpor men sånna där har jag aldrig hittat.
Är det Niclas -82 eller vad han hette?
FBK skrev:Du är tvärlurad enligt "experterna" Sprudel. Har inte sagts ett enda gott ord om Kimber....Och LeifB har nog tröttnat för läääääänge sedan.
sprudel skrev:FBK skrev:Du är tvärlurad enligt "experterna" Sprudel. Har inte sagts ett enda gott ord om Kimber....Och LeifB har nog tröttnat för läääääänge sedan.
Nej då, jag är så nöjd så. Därmed inte lurad.
Hade nog en aning om att Morello körde med EQQ, modernare variant av EKK. Mycket fin högtalarkabel med minimerad tvärimpedansmodulation.
Han har fina grejor, då krävs bra kabel.
AndersP skrev:Jag har letat en del efter lite grövre kabelstrumpor men sånna där har jag aldrig hittat.
Är det Niclas -82 eller vad han hette?
Morello skrev:Mja, det finns säkert en och annan hifi-butik som säljer kabel utan inslag av ormolja; tex hifi-kit.
Morello skrev:Kommer ni ihåg när svenska Supra skrävlade om att ha den mest mångtrådiga kabeln (si och så många km tråd per m)?
Sug på den gubbar!![]()
FBK skrev:Morello skrev:Mja, det finns säkert en och annan hifi-butik som säljer kabel utan inslag av ormolja; tex hifi-kit.
De säljer enbart Supra, och nedan...Morello skrev:Kommer ni ihåg när svenska Supra skrävlade om att ha den mest mångtrådiga kabeln (si och så många km tråd per m)?
Så är Supra ormolja också ?
I-or skrev:
Intressant detta med att så många brukar påpeka att alla väljer olika högtalare och att HiFi därför skulle handla om tycke och smak, lite grand som mat eller vin. Visst finns det massor av olika modeller i hemmen, men när man låter ett stort antal lyssnare jämföra högtalare under konstanta förutsättningar så tycker de påfallande lika. Detta till en grad som har varit förvånande för undertecknad, men undersökningarna är många och samstämmiga här. Att man ändå väljer att lägga sina pengar på mycket olika produkter beror på design, marknadsföring, rum, möblering, recensioner m.m., men inte minst på att man sällan har möjlighet att göra en egen jämförelse under goda förutsättningar.
FBK Skrev:
Kan du vara vänlig att inte nervärdera mina inlägg hela tiden. Det är ingen nyhet att du inte gillar mig, sist jag ställde en vanlig fråga till dig så blev jag offentlig halshuggen då det visst inte passade att svara på den och den var inte det minsta otrevlig men du tackade för den halshuggningen fick jag höra. Så dina kommentarer om mina inlägg känns som "en viss förföljelse" ifrån din sida nu då jag har insett att du har något emot mig. Och kan inte du svara på en vanlig fråga så kan du låta bli att kommentera min inlägg i fortsättningen då det skulle vara trevligt att slippa.......Själv så kommer jag inte kommentera dina inlägg alls i fortsättningen "då de är heliga" har jag förstått.
FBK skrev:I-or skrev:
Intressant detta med att så många brukar påpeka att alla väljer olika högtalare och att HiFi därför skulle handla om tycke och smak, lite grand som mat eller vin. Visst finns det massor av olika modeller i hemmen, men när man låter ett stort antal lyssnare jämföra högtalare under konstanta förutsättningar så tycker de påfallande lika. Detta till en grad som har varit förvånande för undertecknad, men undersökningarna är många och samstämmiga här. Att man ändå väljer att lägga sina pengar på mycket olika produkter beror på design, marknadsföring, rum, möblering, recensioner m.m., men inte minst på att man sällan har möjlighet att göra en egen jämförelse under goda förutsättningar.
FBK Skrev:
Kan du vara vänlig att inte nervärdera mina inlägg hela tiden. Det är ingen nyhet att du inte gillar mig, sist jag ställde en vanlig fråga till dig så blev jag offentlig halshuggen då det visst inte passade att svara på den och den var inte det minsta otrevlig men du tackade för den halshuggningen fick jag höra. Så dina kommentarer om mina inlägg känns som "en viss förföljelse" ifrån din sida nu då jag har insett att du har något emot mig. Och kan inte du svara på en vanlig fråga så kan du låta bli att kommentera min inlägg i fortsättningen då det skulle vara trevligt att slippa.......Själv så kommer jag inte kommentera dina inlägg alls i fortsättningen "då de är heliga" har jag förstått.
sprudel skrev:
I-or skrev:FBK skrev:I-or skrev:
FBK Skrev:
Om du inte klarar av att bemötas i saklig argumentation så ska du heller inte författa några inlägg.
Goldfinger skrev:Jag nyttjar långtidslyssning vid utvärdering, då hinner förväntanseffekter lägga sig,
Magnuz skrev:sprudel skrev:
Det där är ju intressant på ett mer filosofiskt plan. Är det så att så länge man är nöjd kan man inte vara lurad?
FBK skrev:I-or skrev:FBK skrev:
Om du inte klarar av att bemötas i saklig argumentation så ska du heller inte författa några inlägg.
Jag tror mer på att du inte kan låta bli att förfölja,du håller på med stalkning då du uppenbarligen har ett mycket starkt behov att ha rätt. Och vad jag bestämmer "är värt" att bemöta "bestämmer inte du" även om du skulle vilja det då du uppenbarligen har ett starkt behov att ha rätt. Vi lever i Sverige och inte i Ryssland så jag bestämmer själv över vad jag skriver och svarar på. Och du har jäkligt kort minne. Jag ställde en vanlig "vänliga" fråga och blev halshuggen offentligt, men det minns du uppenbart inte och vill inte kännas vid nu. Så du åker på ignore funktion så jag slipper läsa dina inlägg så nu kan du förfölja hur mycket som helst . Du blir historisk, det har funnits en del skitstövlar genom åren som jag aldrig skulle släppa in i mitt hem då de helt enkelt varit otrevliga, men du slår alla och är därmed den första som "permanent" hamnar på ignore.
Magnuz skrev:sprudel skrev:Nej då, jag är så nöjd så. Därmed inte lurad.
Det där är ju intressant på ett mer filosofiskt plan. Är det så att så länge man är nöjd kan man inte vara lurad?
I-or skrev:HiFi Kit har inte alltid sålt enbart Supra, tidigare hade de billigare, d.v.s. vettigare, alternativ också.
Supra var ingen katastrof från början, men har tyvärr med åren alltmer glidit över i ormoljeträsket: https://www.hifikit.se/kablar/hogtalarkabel.html. De vet naturligtvis var pengarna finns.
FBK skrev:Jag tror mer på att du inte kan låta bli att förfölja,du håller på med stalkning då du uppenbarligen har ett mycket starkt behov att ha rätt. Och vad jag bestämmer "är värt" att bemöta "bestämmer inte du" även om du skulle vilja det då du uppenbarligen har ett starkt behov att ha rätt. Vi lever i Sverige och inte i Ryssland så jag bestämmer själv över vad jag skriver och svarar på. Och du har jäkligt kort minne. Jag ställde en vanlig "vänliga" fråga och blev halshuggen offentligt, men det minns du uppenbart inte och vill inte kännas vid nu. Så du åker på ignore funktion så jag slipper läsa dina inlägg så nu kan du förfölja hur mycket som helst . Du blir historisk, det har funnits en del skitstövlar genom åren som jag aldrig skulle släppa in i mitt hem då de helt enkelt varit otrevliga, men du slår alla och är därmed den första som "permanent" hamnar på ignore.
paa skrev:Är det någon som lyssnat blint på anläggning med resp utan terminering i slutet på högtalarkabel?
paa skrev:Är det någon som lyssnat blint på anläggning med resp utan terminering i slutet på högtalarkabel?
I-or skrev:...
Detta är de billigaste vettiga kontakter som jag kan hitta vid en snabb sökning: https://mixbutiken.se/kontakter/bc-003
jonasp skrev:paa skrev:Är det någon som lyssnat blint på anläggning med resp utan terminering i slutet på högtalarkabel?
Jag har drabbats av kontaktdistorsion på grund av slarvig koppling av en högtalarprototyp ett par gånger. Det låter fruktansvärt illa!
jonasp skrev:FBK skrev:Jag tror mer på att du inte kan låta bli att förfölja,du håller på med stalkning då du uppenbarligen har ett mycket starkt behov att ha rätt. Och vad jag bestämmer "är värt" att bemöta "bestämmer inte du" även om du skulle vilja det då du uppenbarligen har ett starkt behov att ha rätt. Vi lever i Sverige och inte i Ryssland så jag bestämmer själv över vad jag skriver och svarar på. Och du har jäkligt kort minne. Jag ställde en vanlig "vänliga" fråga och blev halshuggen offentligt, men det minns du uppenbart inte och vill inte kännas vid nu. Så du åker på ignore funktion så jag slipper läsa dina inlägg så nu kan du förfölja hur mycket som helst . Du blir historisk, det har funnits en del skitstövlar genom åren som jag aldrig skulle släppa in i mitt hem då de helt enkelt varit otrevliga, men du slår alla och är därmed den första som "permanent" hamnar på ignore.
FBK, från en som verkligen inte vill dig illa, nu är du ute på väldigt tunn is. Du gör misstaget att ta en invändning i sak som ett personligt påhopp. Du får faktiskt acceptera att alla inte tycker som du. Det har inget med halshuggning eller Ryssland att göra. Ta en paus och läs inläggen igen. Faktum är att I-or i mina ögon är både trevlig, hjälpsam och delar med sig av sin kunskap.
Och jag hade bjudit både dig och I-or på kaffe vilken dag som helst. Så igen, andas. Ingen vill dig illa FBK. Men vi kanske håller med i sak.
Kermit116 skrev:Handlar det sålunda om risk för bristande/otillräcklig kontakt eller är det detta med oxidering av kabeländarna?
(Praktiskt med banankontakter de ggr man flyttar runt med prylarna, främst högtalare.)
/Lat
paa skrev:jonasp skrev:paa skrev:Är det någon som lyssnat blint på anläggning med resp utan terminering i slutet på högtalarkabel?
Jag har drabbats av kontaktdistorsion på grund av slarvig koppling av en högtalarprototyp ett par gånger. Det låter fruktansvärt illa!
Jag menar den typ av terminering som naqref hade på sin konstruktion av LTS-kabeln.
Almen skrev:LeifB, försöker du trolla oss, eller?
Du bekräftar inte med ett ord alla de som tipsar dig, försöker förklara för dig, och lägger ned tid och möda på att besvara din ursprungsfråga.
Det enda som händer är att du dyker upp då och då med newbie-frågor som har ältats fram och tillbaka sedan forumet startade och som du själv hade kunnat söka fram på tre sekunder.
Vad är du ute efter, egentligen?
I-or skrev:....Alla sådana övningar är dock onödiga eftersom man lika gärna kan köpa färdiga dubbelledare som redan sitter tätt och därmed uppvisar en induktans som är mindre än nödvändigt.
I-or skrev:Så länge som ledarna ligger tätt tjänar man ingenting på att tvinna dem. Om man har enkelledare så bör man tvinna dem lite löst bara för att minimera avståndet mellan dem om man inte använder buntband eller liknande.
Alla sådana övningar är dock onödiga eftersom man lika gärna kan köpa färdiga dubbelledare som redan sitter tätt och därmed uppvisar en induktans som är mindre än nödvändigt.
Conan skrev:När LTS-kabeln presenterades så var det väl nånting om att den väldigt låga induktansen (pga flätade litz-trådar) kunde orsaka problem vissa förstärkare långt upp i frekvens. Var det att förstärkaren såg kabeln som en kortis alt. vart ostabil? Kommer inte ihåg, men det gör säkert expertisen här. Detta var väl anledningen till att LTS-kabeln hade en slags "avslutning" i högtalarändan?
Tänker på den där Kimber-sladden som hade en liknande konstruktion. Är lagom återigen bäst när det sladdens induktans?
goat76 skrev:Jag vet varför, det är för att den leder till nya frågor.
LeifB, har du kommit fram till vilken kabel du ska köpa?
MichaelG skrev:Jag har funderat lite på att skaffa kabellyftare. Någon särskild sort, eller särskilt material som förordas? Vad bör man tänka på och är det något man bör undvika?
FBK skrev:goat76 skrev:Jag vet varför, det är för att den leder till nya frågor.
Har du en medlems tråd så är mitt förslag, önskar köpa EKK. Billigt och tillräckligt bra. Jag ska undersöka en annan kabel också, men den är visst hemskt dyr att få hem till Sverige i fraktdå den finns nere i Europa, Men varför frakten är så dyr ska utredas då kabeln är billig i pris och ska vara mycket bra.....
MichaelG skrev:Jag har funderat lite på att skaffa kabellyftare. Någon särskild sort, eller särskilt material som förordas? Vad bör man tänka på och är det något man bör undvika?
hifikg skrev:
EKK verkar vara en medlemstråd
hifikg skrev:FBK skrev:goat76 skrev:Jag vet varför, det är för att den leder till nya frågor.
Har du en medlems tråd så är mitt förslag, önskar köpa EKK. Billigt och tillräckligt bra. Jag ska undersöka en annan kabel också, men den är visst hemskt dyr att få hem till Sverige i fraktdå den finns nere i Europa, Men varför frakten är så dyr ska utredas då kabeln är billig i pris och ska vara mycket bra.....
Morello skrev:Att lyfta kablarna från golvet är alltid helt onödigt; typiskt audiotrams utan teknisk bäring.
FBK skrev:goat76 skrev:Jag vet varför, det är för att den leder till nya frågor.
Bill50x skrev:MichaelG skrev:Jag har funderat lite på att skaffa kabellyftare. Någon särskild sort, eller särskilt material som förordas? Vad bör man tänka på och är det något man bör undvika?
Det billigaste är att dela gamla uttjänta tennisbollar och skära en skåra i halvan som kabeln kan ligga i.
Gamla tennisbollar är förmodligen gratis och tar max 10 minuter per styck att fixa till.
/ B
Almen skrev:Bill50x skrev:MichaelG skrev:Jag har funderat lite på att skaffa kabellyftare. Någon särskild sort, eller särskilt material som förordas? Vad bör man tänka på och är det något man bör undvika?
Det billigaste är att dela gamla uttjänta tennisbollar och skära en skåra i halvan som kabeln kan ligga i.
Gamla tennisbollar är förmodligen gratis och tar max 10 minuter per styck att fixa till.
/ B
Öpp, öpp, öpp! Det beror på vilket märke du tar! Slazenger ger - ehuru med en fin basåtergivning - ett enormt tapp i upplösning i diskanten. Head briljerar i diskanten men tappar i rumsinformation i mellanregistret. Den enda som klarar av alla register är Wilson US Open.
Jag hoppas verkligen ingen tror att man kan använda vilka gamla tennisbollar som helst.
Morello skrev:hifikg skrev:
Almen skrev:Den enda som klarar av alla register är Wilson US Open.
Jag hoppas verkligen ingen tror att man kan använda vilka gamla tennisbollar som helst.
petersteindl skrev:Apples nya organic cable är det senaste.
Almen skrev:Granny Smith ger ett fräscht och krispigt ljud.
petersteindl skrev:BUMP!petersteindl skrev:Apples nya organic cable är det senaste.
Bättre än tennisbollar.
goat76 skrev:FBK skrev:goat76 skrev:Jag vet varför, det är för att den leder till nya frågor.
Jag är inte ute efter några kablar, jag har ju för bövelns skull Linn-godkända kablar! Duger dom för Linn, duger dom för mig.
Almen skrev:Granny Smith ger ett fräscht och krispigt ljud.
petersteindl skrev:BUMP!petersteindl skrev:Apples nya organic cable är det senaste.
Bättre än tennisbollar.
hifikg skrev:Almen skrev:LeifB, försöker du trolla oss, eller?
Du bekräftar inte med ett ord alla de som tipsar dig, försöker förklara för dig, och lägger ned tid och möda på att besvara din ursprungsfråga.
Det enda som händer är att du dyker upp då och då med newbie-frågor som har ältats fram och tillbaka sedan forumet startade och som du själv hade kunnat söka fram på tre sekunder.
Vad är du ute efter, egentligen?
Behöver du fråga? Han kastar in en pinne i brasan när han tycker att vi tappar fart. Snart kommer frågan om kabellyftare!
Alpha-Audio skrev:The aim was to establish a link between measuring and listening. And that was partly achieved. The Top 3 based on measurements is largely the Top 3 of the blind listening test. Both the Shunyata (unanimous), the Van den Hul and the Audioquest were eliminated. However, the MIT (Martijn) and Driade (Yung) were also on the Top 3 list. So there was 70% overlap per author. Not a bad score. And with five cables in total - all scoring well - it is still a very neat score overall.
FBK skrev:
Rena PORR läsningen
Almen skrev:
Ja, herregud. Ännu ett meningslöst "test".Alpha-Audio skrev:The aim was to establish a link between measuring and listening. And that was partly achieved. The Top 3 based on measurements is largely the Top 3 of the blind listening test. Both the Shunyata (unanimous), the Van den Hul and the Audioquest were eliminated. However, the MIT (Martijn) and Driade (Yung) were also on the Top 3 list. So there was 70% overlap per author. Not a bad score. And with five cables in total - all scoring well - it is still a very neat score overall.
Vilket översatt till svenska betyder "Vi har ingen aning om vad vi sysslar med."
Almen skrev: "Vi har ingen aning om vad vi sysslar med."
LeifB skrev:En del säger att musiken blir mer lättflytande om man kör ormolja. Några kommentarer?
LeifB skrev:En del säger att musiken blir mer lättflytande om man kör ormolja. Några kommentarer?
goat76 skrev:LeifB skrev:En del säger att musiken blir mer lättflytande om man kör ormolja. Några kommentarer?
Du får väl testa, att experimentera själv ger ofta bra insikt i hur diverse saker fungerar. Ibland är det inte det mest tekniskt riktiga som ger det bästa slutresultatet. Testa flera olika oljor för att se vilken just du föredrar.
BellsnWhistles skrev:LeifB skrev:En del säger att musiken blir mer lättflytande om man kör ormolja. Några kommentarer?
Hehe, jag har länge funderat över LeifB, kan möjligen LeifB själv kanske bekräfta huruvida han är en bot, ett troll eller bara allmänt vetgirig men ovillig att ta till sig svar & fakta?
BellsnWhistles skrev:LeifB skrev:En del säger att musiken blir mer lättflytande om man kör ormolja. Några kommentarer?
Hehe, jag har länge funderat över LeifB, kan möjligen LeifB själv kanske bekräfta huruvida han är en bot, ett troll eller bara allmänt vetgirig men ovillig att ta till sig svar & fakta?
LeifB skrev:Nej jag väger de förslag jag har fått med varandra.
Men det är så svårt att kunna bestämma sig.
Jag tror jag vill använda koppar. Gillar inte det ljusa ljudet som silver ger.
Sen är det en tråd eller flera. Har ingen erfarenhet av båda.
Har bara haft den man får från biltema och den är flertrådig.
Vilken är bäst?
idea skrev:
Man förstår ju att de inte begriper något om ellära när de presenterar mätresultat med frekvensberoende resistans, kapacitans och induktans. Det kan ju inte vara passiva kablar de mätt på med det resultatet. Sen förstod jag inte hur de utfört blindtesterna av 10 olika kablar men jag orkade inte läsa särskilt noga efter att jag ögnat igenom mätresultaten och konstaterat att dessa var helt meningslösa mätningar.
Calleberg skrev:BellsnWhistles skrev:LeifB skrev:En del säger att musiken blir mer lättflytande om man kör ormolja. Några kommentarer?
Jag har länge funderat över om LeifB kanske varit i lång konvalescens efter en hjärnblödning... (ja på riktigt)
Jag är lite glad över just det där inlägget eftersom det tyder på att så inte är fallet.
I-or skrev:Calleberg skrev:BellsnWhistles skrev:
Jag har länge funderat över om LeifB kanske varit i lång konvalescens efter en hjärnblödning... (ja på riktigt)
Jag är lite glad över just det där inlägget eftersom det tyder på att så inte är fallet.
Ja, LeffeB har nog slutgiltigt avslöjats som ett grottroll eller t.o.m. en Balrog vid det här laget. Dock har frågeställningarna som dryftats uppenbarligen tarvat en genomlysning, varför även troll, antagligen mot sin vilja, kan göra en god insats ibland.
pLudio skrev:Ni får i alla fall högtalarkablar att verka mer spännande än de är.
FBK skrev:pLudio skrev:Ni får i alla fall högtalarkablar att verka mer spännande än de är.
Jag vill i alla fall fortsätta att utforska billiga kablar lite mer. Och en blindtest är en av grejerna som jag ser som intressant att få prova på i kabelträsket.
paa skrev:FBK skrev:pLudio skrev:Ni får i alla fall högtalarkablar att verka mer spännande än de är.
Jag vill i alla fall fortsätta att utforska billiga kablar lite mer. Och en blindtest är en av grejerna som jag ser som intressant att få prova på i kabelträsket.
Resultatet kommer att bero på bl.a förstärkarens utimpedans och högtalarnas impedans. Det kommer inte gå att dra några slutsatser om hur de testade kablarna fungerar i andra sammanhang.
hifikg skrev:Du o LeifB får väl slå er ihop o testa kablar i vinter. Prova också om kryobehandling verkligen är så effektivt som institutet i Schweiz hävdar!
FBK skrev:paa skrev:FBK skrev:Jag vill i alla fall fortsätta att utforska billiga kablar lite mer. Och en blindtest är en av grejerna som jag ser som intressant att få prova på i kabelträsket.
Resultatet kommer att bero på bl.a förstärkarens utimpedans och högtalarnas impedans. Det kommer inte gå att dra några slutsatser om hur de testade kablarna fungerar i andra sammanhang.
Då får jag väl prata med testledaren om detta så får vi återkomma. Kände att något sådant här skulle komma då kablar inte påverkar ljudet enligt många här. Jag hör i alla fall jag skillnad när jag lyssnat både hemma och hos en kompis när vi jämfört och det räcker för att jag vill utforska mer hur svårt det blir i en blindtest.... Men vi behöver inte redovisa något här "så ni slipper se det"
paa skrev:FBK skrev:paa skrev:Resultatet kommer att bero på bl.a förstärkarens utimpedans och högtalarnas impedans. Det kommer inte gå att dra några slutsatser om hur de testade kablarna fungerar i andra sammanhang.
Då får jag väl prata med testledaren om detta så får vi återkomma. Kände att något sådant här skulle komma då kablar inte påverkar ljudet enligt många här. Jag hör i alla fall jag skillnad när jag lyssnat både hemma och hos en kompis när vi jämfört och det räcker för att jag vill utforska mer hur svårt det blir i en blindtest.... Men vi behöver inte redovisa något här "så ni slipper se det"
Jag tror du reagerar onödigt kraftigt här, men fråga gärna testledaren om han tror det går att hitta en högtalarkabel som är generellt bäst med alla förstärkare och alla högtalare.
FBK skrev:hifikg skrev:Du o LeifB får väl slå er ihop o testa kablar i vinter. Prova också om kryobehandling verkligen är så effektivt som institutet i Schweiz hävdar!
Dåligt och lite elakt förslag ifrån din sida...sluta gärna med hånande hifikg. Vi kör en egen grej i Stockholm utan något konstigt och det räcker för min del. Du borde läsa lite om våra sinnen så kanske du lägger ner allt det där med en massa konstiga behandlingar så fort kablar kommer på tapeten,håll dig till det som finns I DEM och du borde byta kablar till no name för "egen del" när du sågar till höger och vänster också då det inte blir riktigt trovärdigt med dina kablar![]()
pLudio skrev:Jag vågar påstå att jag kan peka ut min rumskorrigering i ett blindtest.
hifikg skrev:FBK skrev:hifikg skrev:Du o LeifB får väl slå er ihop o testa kablar i vinter. Prova också om kryobehandling verkligen är så effektivt som institutet i Schweiz hävdar!
Dåligt och lite elakt förslag ifrån din sida...sluta gärna med hånande hifikg. Vi kör en egen grej i Stockholm utan något konstigt och det räcker för min del. Du borde läsa lite om våra sinnen så kanske du lägger ner allt det där med en massa konstiga behandlingar så fort kablar kommer på tapeten,håll dig till det som finns I DEM och du borde byta kablar till no name för "egen del" när du sågar till höger och vänster också då det inte blir riktigt trovärdigt med dina kablar![]()
Inte alls. Jag hänger med i den kolorerade pressen och läser nogsamt allt om kablar och lär mig. Att kryobehandla ska ge en tydligt hörbar skillnad enligt testare i dem
Jag råkar ha "märkeskablar" för att jag var ung och dum en gång och betalade mer för dem än de flesta gjorde för en komplett anläggning på den tiden, men om någon (du kanske?) kan detektera dem (säg nio gånger av tio, så får du bättre odds än Triss) jämfört med lampsladd (och föredra dem) så byter jag gärna. I samband med somliga möbleringar har jag skarvat kablarna med vanlig elkabel av något slag och en sockerbit, inte f-n har någon hört skillnad för det. En gång i tiden behandlade jag både LP-skivor och ingående vattenrör med Belt-tejpså nog har jag (haft) ett öppet sinne och testat det mesta. Kan rekommendera Hifi & Musik nummer 11 2018 om du vill garva läppen av dig över kabeltro
FBK skrev:Kompisen sade att om man vill ha det bästa ljudmässigt så är det kopparrör som gäller. typ sådana som man har som vattenledningar.
[ Bild ]
Adhoc skrev:FBK skrev:Kompisen sade att om man vill ha det bästa ljudmässigt så är det kopparrör som gäller. typ sådana som man har som vattenledningar.
[ Bild ]
Den "kompisen" är inte din kompis FBK. Kopparrör enligt bilden innehåller ca 21% syre, inte bra alls!
jonasp skrev:Ja, det finns till och med de som tror att man får en bättre ljudbild med mer svärta i återgivningen om man byter kablar. På riktigt alltså.
hifikg skrev:Man kan få mer svärta i omgivningen om man går från vita till svarta kablar
FBK skrev:High Fidelity tidningen när den fanns hade för länge sedan några kablar som referens som var styva på riktigt och inte som EKK, tror det var signalkablar. Tjocka, tunga och gick knappt att böja.... på riktigt alltså.
Hjalmar_Branting skrev:FBK skrev:High Fidelity tidningen när den fanns hade för länge sedan några kablar som referens som var styva på riktigt och inte som EKK, tror det var signalkablar. Tjocka, tunga och gick knappt att böja.... på riktigt alltså.
Låter som mina Tara Labs RSC Ref högtalarkablar jag har hemma,styva så in i bomben.Tacksamt på så vis att de behåller formen när man väl krökt till de![]()
Fick med de ihop med lite Denon-prylar jag köpte så ni kan andas ut
FBK skrev:jonasp skrev:Ja, det finns till och med de som tror att man får en bättre ljudbild med mer svärta i återgivningen om man byter kablar. På riktigt alltså.hifikg skrev:Man kan få mer svärta i omgivningen om man går från vita till svarta kablar
Då krävs det att man doppar dem i Svarttjära, testat ? Inte bara att det luktar gottdet skyddar emot ett för torrt ljud och för blöt basåtergivning, utan ett mer naturligt ljud blir det.
Är inte så dyrt, beroende på hur stor hink man behöver så kablarna kan ligga och suga in tjäran ordentligt. Du bör testa det hifikg,då du även kommer få en känsla att du sitter utanför en stuga vid sjön av den trevliga lukten. Så mer än ditt ljudsinne kommer påverkas, dvs även luktsinnet och då kan musikupplevelsen höjas till nya skyar.
Man ska inte underskatta sinnena man har. Tänk det motsatta, att du sitter och lyssnar i stugan och mitt på golvet har du ställt in hinken ifrån utedasset ! Hur tror du att du upplever ljudet då ? Du får nog svårt att koncentrera dig på det underbara ljudet, och en massa konstiga bilder rullar framför dina ögon.....
![]()
Det här med ens sinnen ska man ta på största allvar
Ps. Det här med att en del har barskåp i lyssningsrummet förstår man ju. Det är mest för att man ska kunna sitta där och njuta av två trevliga ting, men en effekt är ju att många får för sig att de har det bästa ljudet i världen efter att ha suttit och pimplat whisky i några timmar...... Och så kan de bli Alkoholister på kuppen också.Så ser ni bilder på en anläggning och ett barskåp i samma rum, så är det bara att ta allt med en stor nypa salt om hur bra ljudet beskrivs.... ingen bra kombi
Ps. Det är ju inte för inte som det luktar alkis på många ljudmässor....
hifikg skrev:FBK skrev:jonasp skrev:Ja, det finns till och med de som tror att man får en bättre ljudbild med mer svärta i återgivningen om man byter kablar. På riktigt alltså.hifikg skrev:Man kan få mer svärta i omgivningen om man går från vita till svarta kablar
Då krävs det att man doppar dem i Svarttjära, testat ? Inte bara att det luktar gottdet skyddar emot ett för torrt ljud och för blöt basåtergivning, utan ett mer naturligt ljud blir det.
Är inte så dyrt, beroende på hur stor hink man behöver så kablarna kan ligga och suga in tjäran ordentligt. Du bör testa det hifikg,då du även kommer få en känsla att du sitter utanför en stuga vid sjön av den trevliga lukten. Så mer än ditt ljudsinne kommer påverkas, dvs även luktsinnet och då kan musikupplevelsen höjas till nya skyar.
Man ska inte underskatta sinnena man har. Tänk det motsatta, att du sitter och lyssnar i stugan och mitt på golvet har du ställt in hinken ifrån utedasset ! Hur tror du att du upplever ljudet då ? Du får nog svårt att koncentrera dig på det underbara ljudet, och en massa konstiga bilder rullar framför dina ögon.....
![]()
Det här med ens sinnen ska man ta på största allvar
Ps. Det här med att en del har barskåp i lyssningsrummet förstår man ju. Det är mest för att man ska kunna sitta där och njuta av två trevliga ting, men en effekt är ju att många får för sig att de har det bästa ljudet i världen efter att ha suttit och pimplat whisky i några timmar...... Och så kan de bli Alkoholister på kuppen också.Så ser ni bilder på en anläggning och ett barskåp i samma rum, så är det bara att ta allt med en stor nypa salt om hur bra ljudet beskrivs.... ingen bra kombi
Ps. Det är ju inte för inte som det luktar alkis på många ljudmässor....
Njae, man "pimplar" inte whisky, men nog kan det förhöja njutningen emellanåt. Utedasstweaket får du prova på egen hand.
FBK skrev:Kompisen sade att om man vill ha det bästa ljudmässigt så är det kopparrör som gäller. typ sådana som man har som vattenledningar.
[ Bild ]
Nattlorden skrev:FBK skrev:Kompisen sade att om man vill ha det bästa ljudmässigt så är det kopparrör som gäller. typ sådana som man har som vattenledningar.
[ Bild ]
Har faktiskt sett det som interconnects... handlaren erkände de var opratiska - man kunde bara böja dem en gång så att någon ommöblering var inte att tala om sen...
AlbertHall skrev:Ja Cogan-Hall ersatte kabellyftet med apparatlyftet.
Vilket välljud det blev.
Imperial-Blomman skrev:Cogan Hall var väldigt aktiv i början på 90talet.
En frisk fläkt i audio världen.
jansch skrev:Imperial-Blomman skrev:Cogan Hall var väldigt aktiv i början på 90talet.
En frisk fläkt i audio världen.
Vilken affärsman! Han måste varit helt utan skrupler....
hifikg skrev:Så är det. En, i övrigt, seriös leverantör kan falla hårt på sin kabelavdelning. Samtidigt kanske man får ha en viss förståelse för att det behövs produkter med fett höga marginaler för att överleva på dagens tynande hifi-marknad. Så jag tänker att så länge de inte aktivt försöker pracka på någon sin ormolja kan jag besöka butiken och ha en viss respekt för dem. Som den Ferrari-säljare som avrådde från köp av en Testarossa en gång för längesedan. Den var trång, bullrig och mycket oskön att köra i hastigheter under 110 km/h. Kanske borde vara något för kabelnasare, skit i Opus Gen 6 så länge du tänker spela under 200 dB (inte för att den blir bättre över, men då behöver ytterst få ens fundera).
Morello skrev:Det finns knappt någon leverantör av hifi som inte halkat ned i ormoljeträsket.
Morello skrev:Det finns knappt någon leverantör av hifi som inte halkat ned i ormoljeträsket.
Imperial-Blomman skrev:De gäller å göra det m finess så kunden blir glad
hifi_nirvana skrev:Imperial-Blomman skrev:De gäller å göra det m finess så kunden blir glad
Den var bra
Bill50x skrev:Ormolja kan ja vara så mycket, inte bara en (onödig?) pryl man adderar till sin anläggning. Linn har tillexempel en streamer/försteg som kan kompletteras med lite olika moduler (exvis slutsteg). Man kan köpa den med standardchassi ("Classic") eller med "delvis urfräst chassi" - prisskillnad 70600:-!
/ B
Imperial-Blomman skrev:Ja gillar inte Jorma kabel.
---
Ja gick fram t Jorma å sa att ja tycker dina kablar låter skit bjöd på en öl.
Då va isen bruten å hängde den kvällen.
Jorma uppskattade nånstans min ärlighet å vi blev bra polare efter det.
hifikg skrev:Tvivlar på att Jormas kablar låter sämre än lampsladd, dvs alldeles utmärkt
Imperial-Blomman skrev:Dom e jävlig dyra å ha som lamp sladd
Imperial-Blomman skrev:Dom e jävlig dyra å ha som lamp sladd
hifikg skrev:hifi_nirvana skrev:Imperial-Blomman skrev:De gäller å göra det m finess så kunden blir glad
Den var bra
Audioconcept bjussade mig på en vacker, röd, USB-kabel, det må vara hänt. De hävdade att jag skulle höra skillnad och det gjorde jag (och inbillar mig att jag gör än idag) på en enda låtDen första jag lyssnade på efter bytet, sen gick det över
Inget fel i att kablar är snygga om de syns i riggen. O så är det bra med ombyten. Så här i juletid t ex
FBK skrev:hifikg skrev:hifi_nirvana skrev:Den var bra
Audioconcept bjussade mig på en vacker, röd, USB-kabel, det må vara hänt. De hävdade att jag skulle höra skillnad och det gjorde jag (och inbillar mig att jag gör än idag) på en enda låtDen första jag lyssnade på efter bytet, sen gick det över
Inget fel i att kablar är snygga om de syns i riggen. O så är det bra med ombyten. Så här i juletid t ex
Har du ont om världen bästa kabel eller ? Eftersom du använder en röd....Vi har ju snackat om detta, och den där färgar ljudet... Men du kanske vill ha färgat ljud numera
hifikg skrev:FBK skrev:hifikg skrev:
Har du ont om världen bästa kabel eller ? Eftersom du använder en röd....Vi har ju snackat om detta, och den där färgar ljudet... Men du kanske vill ha färgat ljud numera
Den röda, platta, är en USB-kabel. De andra är julröda v d h kablar, fina va? Lovar att de inte låter sämre än några andra eller att några andra låter bättre. Kablar ska inte låta alls.
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Har du ont om världen bästa kabel eller ? Eftersom du använder en röd....Vi har ju snackat om detta, och den där färgar ljudet... Men du kanske vill ha färgat ljud numera
Den röda, platta, är en USB-kabel. De andra är julröda v d h kablar, fina va? Lovar att de inte låter sämre än några andra eller att några andra låter bättre. Kablar ska inte låta alls.
De LÅTER garanterat annorlunda än världens bästa kabel.
hifikg skrev:FBK skrev:hifikg skrev:
De LÅTER garanterat annorlunda än världens bästa kabel.
Kanske, om man slår dem hårt i en bordskiva, eller tuggar på dem.
FBK skrev:I-or skrev:Calleberg skrev:
Ja, LeffeB har nog slutgiltigt avslöjats som ett grottroll eller t.o.m. en Balrog vid det här laget. Dock har frågeställningarna som dryftats uppenbarligen tarvat en genomlysning, varför även troll, antagligen mot sin vilja, kan göra en god insats ibland.
Jag vet inte om det skulle vara så stort intresse allmänt här då folk verkar lite kablar "vad då", men det finns tankar i alla fall på att få till någon form av blindtest på enklare kablar i vinter då jag och en kompis i alla fall är på om det blir av då det kan vara intressant tycker vi, i alla fall för vår del.. Pratade idag med Lindroos angående en enklare form av det och vilka misstag vi bör undvika, och det var inte så lätt märkte jag.......![]()
Vi får se hur det blir, om så skriver vi nog om det.
hifikg skrev:FBK skrev:I-or skrev:
Jag vet inte om det skulle vara så stort intresse allmänt här då folk verkar lite kablar "vad då", men det finns tankar i alla fall på att få till någon form av blindtest på enklare kablar i vinter då jag och en kompis i alla fall är på om det blir av då det kan vara intressant tycker vi, i alla fall för vår del.. Pratade idag med Lindroos angående en enklare form av det och vilka misstag vi bör undvika, och det var inte så lätt märkte jag.......![]()
Vi får se hur det blir, om så skriver vi nog om det.
Blev det något test?
hifikg skrev:Jag gav bort allt som hade svängande VU-metrar. Hitachi, Proton och AKAI, vojne... På min NAD har jag släckt alla dioder. Jag tål rörglöd och den diskreta strålningen från Den Vackraste.
hifikg skrev:Vet inte vad något av det är, men en uppsamplingsgrunka kan bli aktuell om aktiegudarna är lite snällare än de varit på sistone
hifikg skrev:Vet inte vad något av det är, men en uppsamplingsgrunka kan bli aktuell om aktiegudarna är lite snällare än de varit på sistone
Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:Vet inte vad något av det är, men en uppsamplingsgrunka kan bli aktuell om aktiegudarna är lite snällare än de varit på sistone
Det har du redan inbyggt i din nuvarande D/A-omvandlare.
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Vet inte vad något av det är, men en uppsamplingsgrunka kan bli aktuell om aktiegudarna är lite snällare än de varit på sistone
Ja, skulle inte du inskaffa en MScaler? Bidde're inge' av de'?
hifikg skrev:Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:Vet inte vad något av det är, men en uppsamplingsgrunka kan bli aktuell om aktiegudarna är lite snällare än de varit på sistone
Absolut, men MScalern skalar merStrmbrg skrev:hifikg skrev:Vet inte vad något av det är, men en uppsamplingsgrunka kan bli aktuell om aktiegudarna är lite snällare än de varit på sistone
Ja, skulle inte du inskaffa en MScaler? Bidde're inge' av de'?
Det är en MScaler jag avser. Än har jag inte slagit till på den o nöjer mig med "bara" Qutest. Kan leva med det om aktiegudarna går emot mig.
dewpo skrev:hifikg skrev:Johan_Lindroos skrev:
Absolut, men MScalern skalar merStrmbrg skrev:Ja, skulle inte du inskaffa en MScaler? Bidde're inge' av de'?
Det är en MScaler jag avser. Än har jag inte slagit till på den o nöjer mig med "bara" Qutest. Kan leva med det om aktiegudarna går emot mig.
Varför inte förvandla din dator till en kombinerad DSP/Uppsampler samt Digitalt Delningsfilter?
HQPlayer 5 Desktop
Användare som besöker denna kategori: entt, Google [Bot] och 27 gäster