Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
pLudio skrev:Vilka fina element. Spännande!
Prozac skrev:Kul att testa den mest egensinniga av konstruktioner!
Kommer du ha ett bakåtriktat diskantelement (som nr 22 i patentet)?
När jag ser överdelen för högre frekvenser i patentet har jag alltid trott att den ska vara justerbar i sidled så att man kan vrida den till ett anpassat läge? När jag skummar igenom patentet blir jag dock osäker på om det verkligen var tänkt så?
edit, jo på sid 11 står att den ska vara vridbar i horisontalled.
sammel skrev:Häftigt projekt Juanth tack för att du delar.
Misstänker att det kommer att låta kanon.
Prozac skrev:Kommer byggena förevisas vid nåt LTS-möte? Det vore mycket intressant att själv få uppleva hur denna skapelse kan låta i verkligheten.
Lätt värt medlemskapet bara det!
nuffe skrev:Kul och spännande projekt.
Ser ut som vinkelmästaren kajeldokom får såga åt dig.
paa skrev:Du har inte övervägt dubbla uppåtriktade ambiensdiskanter i motfas enligt Naqrefs recept?
radelius skrev:Spännande men jag är skeptisk
oa51 skrev:Häftigt!
Kermit116 skrev:Tumme upp!
hifikg skrev:Säger bara Wow! o hoppas få lyssna på dem så småningom.
juanth skrev:Jag missade att få med mig den jämförande mätningen med diskanten i & ur fas tyvärr.
Tack Sammel.
sammel skrev:juanth skrev:Jag missade att få med mig den jämförande mätningen med diskanten i & ur fas tyvärr.
Tack Sammel.
Lätt hänt. Det är ju mycket på gång.
Bra du nämnde db skalningen, tycker det inte är så lätt
att veta vilken skala som är aktuell, men tänkte att det var
den, dels brukar Ingvar påpeka att det ska va den skalan,
och så tyckte jag det stämde med 18 dB/okt filter.
Ja lycka till med fortsättningen.
juanth skrev:Jag missade att få med mig den jämförande mätningen med diskanten i & ur fas tyvärr.
Tack Sammel.
Kraniet skrev:Kul att se ett bygge bli av till slut!![]()
Större låda än jag kunde tänkt mig från patentskisserna.
Ser ut som att det kan låta riktigt bra. Blir spännande att se slutresultatet.
juanth skrev:juanth skrev:
Nej nu hittade jag den mätningen.
Grön: efter fasbyte av diskant & röd ej fasvänd.
Mätt på 170 cm och skalan är förstås 50 dB
Den bakåtvänd 6” (midbas) ska senare spela ned till 180 Hz där den delas mot 10” bas som vid mätning ej var monterad, så därav att 6” fick spela så djupt ner den förmådde i sin slutna 5-6 liters låda.
Nivån vid 100-200 kan därför bortses ifrån.
Sedan så ska ringen på det bakvända elementet monteras vilket bör kunna höja nivån 250-450 som här är aningen låg.
paa skrev:Kommer den bakvända basen dela låda med 10-tummaren eller ska den sitta själv i den lilla trekantiga volymen?
När det gäller det bakvända lilla ambienshornet, är det någon som var med på Stigs tid och som diskuterat med honom om hur han ville att det skulle vara utformat eller om han hade en färdig kandidat? Jag skulle tänka mig att ritningen liknar ett Isophon diskanthorn, men vem vet? Peter S eller Ingvar eller någon annan?
juanth skrev:paa skrev:Kommer den bakvända basen dela låda med 10-tummaren eller ska den sitta själv i den lilla trekantiga volymen?
När det gäller det bakvända lilla ambienshornet, är det någon som var med på Stigs tid och som diskuterat med honom om hur han ville att det skulle vara utformat eller om han hade en färdig kandidat? Jag skulle tänka mig att ritningen liknar ett Isophon diskanthorn, men vem vet? Peter S eller Ingvar eller någon annan?
Det finns en mindre låda innanför triangeln, ca 5-6 liter så den delar inte kavitet med basen. Precis enligt beskrivningen i patentet.
Ambiensdiskanten är nog som du skriver av horntyp men det kanske finns någon som vet mer exakt. Enligt Ingvar så är den tänkt att spela rakt upp i rummets övre hörn.
Erik_Johansson skrev:Wow! Otroligt roligt att någon mer intresserar sig för dessa. Jag följer detta med väldigt stort intresse.
Hur stor är bakåtlutningen på mellanregister/diskant? Jag minns att det var 30 grader på mina då det var så som åtminstone ett par av Stigs prototyper var byggda (byggde mina enligt de handritade ritningar som prototyplådorna till trevägaren var byggda efter).
Dina ser ut att sitta betydligt mer upprätt?
/Erik
Erik_Johansson skrev:Jag letade efter dem för några år sedan men tror det försvunnit i någon av de 3 flyttar jag gjort sedan dess. Dock tror jag att en annan forummedlem eventuellt kan ha kopior på dem om jag inte minns fel.
/Erik
juanth skrev:Erik_Johansson skrev:Jag letade efter dem för några år sedan men tror det försvunnit i någon av de 3 flyttar jag gjort sedan dess. Dock tror jag att en annan forummedlem eventuellt kan ha kopior på dem om jag inte minns fel.
/Erik
En forummedlem vid namn AVR7000?
Erik_Johansson skrev:Tog du förresten någon bild på mätuppställningen när ni mätte? Hade varit intressant att se tycker jag.
/Erik
Kraniet skrev:Fräckaste högtalaren i stan!
petersteindl skrev:I original var det inte blanka skruvar runt basen. Sedan undrar jag över absorptionsvingen. Den ser större ut än original. Det kan möjligtvis vara kameraperspektivet som gör att den ser större ut.
petersteindl skrev:Jag gillar inte blanka skruvar på svart högtalarelementkorg. Jag känner Lars Lallerstedt sedan 70-talet och jag tror inte att han accepterat blanka skruvar.
Funderar över en sak. Skulle man inte kunna göra och 3D-printa en bit med avslut på basreflexporten som har en radie för minskad turbulens. Denna del skulle i så fall kunna vara utformad som en triangel med 2 cm tjocklek och därmed radie och med samma håldiameter som porten och fästas på utsidan av OA-51. Början på röret på högtalarens insida kan förlängas något och förses med radie. Det är väl AVR7000s specialitet att plocka fram.
Det man behöver se till är att det inte blir en kant vid övergången mellan porten och den triangulära delen.
Mvh
Peter
Calleberg skrev:Jag och Sixten verkar ha gemensam uppfattning vad det gäller Ortho Akustikens Estetik..
juanth skrev:Calleberg skrev:Jag och Sixten verkar ha gemensam uppfattning vad det gäller Ortho Akustikens Estetik..
Sixten undrade nog mest när husse skulle gå och lägga sig..
Högtalarmöss finns ju att köpa men det funkar lika bra med lätt övergödda katter.
Jag skulle vilja påstå att tre & fyrvägaren utvecklats med enbart funktion i åtanke. Hur den skulle ha kunnat se ut i Lallerstedts tolkning..ja det skulle jag gärna se.
petersteindl skrev:Du har glömt att införa den viktigaste saken.
petersteindl skrev:juanth skrev:Calleberg skrev:Jag och Sixten verkar ha gemensam uppfattning vad det gäller Ortho Akustikens Estetik..
Sixten undrade nog mest när husse skulle gå och lägga sig..
Högtalarmöss finns ju att köpa men det funkar lika bra med lätt övergödda katter.
Jag skulle vilja påstå att tre & fyrvägaren utvecklats med enbart funktion i åtanke. Hur den skulle ha kunnat se ut i Lallerstedts tolkning..ja det skulle jag gärna se.
Du har glömt att införa den viktigaste saken.
petersteindl skrev:Jag gillar inte blanka skruvar på svart högtalarelementkorg. Jag känner Lars Lallerstedt sedan 70-talet och jag tror inte att han accepterat blanka skruvar. Designers kan vara lite känsliga då man hänvisar till dem med namn i samband med bild på produkt som inte är exakt som originalet.
Funderar över en sak. Skulle man inte kunna göra och 3D-printa en bit med avslut på basreflexporten som har en radie för minskad turbulens. Denna del skulle i så fall kunna vara utformad som en triangel med 2 cm tjocklek och därmed radie och med samma håldiameter som porten och fästas på utsidan av OA-51. Början på röret på högtalarens insida kan förlängas något och förses med radie. Det är väl AVR7000s specialitet att plocka fram.
Det man behöver se till är att det inte blir en kant vid övergången mellan porten och den triangulära delen.
Mvh
Peter
Rille skrev:Det finns en senare mätning som visar resultatet av dagens arbete. Distmätningen antyder att delningarna ligger utmärkt, liksom fasen antyder. Det finns lite kontrollarbete kvar som att kolla loobing och vågutbredning och lite småsaker.. men vilket resultat redan! Jag tror Stig hade gillat denna variant på sin konstruktion.
petersteindl skrev:Du har glömt att införa den viktigaste saken.
Rille skrev:Den lilla horndiskanten?
Kermit116 skrev:petersteindl skrev:Du har glömt att införa den viktigaste saken.
Ja, Du menar att även fyrvägaren, i likhet med OA-52, ska ha kattmadrass! Då blir Sixten genast gladare.
petersteindl skrev:petersteindl skrev:Du har glömt att införa den viktigaste saken.Rille skrev:Den lilla horndiskanten?
Nej.Kermit116 skrev:petersteindl skrev:Du har glömt att införa den viktigaste saken.
Ja, Du menar att även fyrvägaren, i likhet med OA-52, ska ha kattmadrass! Då blir Sixten genast gladare.
Nej.
Den viktigaste saken som Stig alltid pratade om är handtaget för att lyfta högtalaren.![]()
MvH
Peter
juanth skrev:petersteindl skrev:petersteindl skrev:Du har glömt att införa den viktigaste saken.Rille skrev:Den lilla horndiskanten?
Nej.Kermit116 skrev:Ja, Du menar att även fyrvägaren, i likhet med OA-52, ska ha kattmadrass! Då blir Sixten genast gladare.
Nej.
Den viktigaste saken som Stig alltid pratade om är handtaget för att lyfta högtalaren.![]()
MvH
Peter
Ah!
Jag har absolut förstått vid det här laget att det behövs ett handtag…![]()
Det skulle inte skada med till och med två stycken.
juanth skrev:Ah!
Jag har absolut förstått vid det här laget att det behövs ett handtag…![]()
Det skulle inte skada med till och med två stycken.
juanth skrev:Rille & jag har jobbat vidare och löst en hel del problem med delningar och integrering mellan element. Fjärde ordningen i alla delningar och främst är det ovan basen vi har jobbat.
På bilden är tonkurvan den längst ned & fasen ovantill.
Rille skrev:Jo. Så man ska inte se en uppmätt faskurva som hela sanningen. Men de räknar inte helt fel heller. Mätningarna ger en indikation om det kan vara bra eller om det inte är det. I detta fall så så ser vi mer indikation av att det är bra, än inte. Likt tonkurvan som har snygg 6dB förstärkning vid delningarna som också indikerar god fas mellan delningarna.
petersteindl skrev:Är det oberoende av lyssnarens placering?
Som jag ser det är det just i en och endast en riktning som mätningen är gjord.
Men sweetspot kan även vara i andra riktningar. Blir resultatet lika i dessa riktningar också?
Om inte, hur mycket varierar resultatet i så fall?
OBS! Det är ingen kritik eller retoriska frågor. Jag frågar därför att jag inte vet och är nyfiken.
Mvh
Peter
Kermit116 skrev:Bråka inte med kamrat Juanth, han har mycket att stå i. Första snön har kommit och han har en kåk som måste klara vintern.
MagnusÖstberg skrev:Nu vill vi se två högtalare snart
Kermit116 skrev:Bråka inte med kamrat Juanth, han har mycket att stå i. Första snön har kommit och han har en kåk som måste klara vintern.
juanth skrev:...
Nu återstår snart bara att snygga till utseendet så Calleberg godkänner
Imperial-Blomman skrev:Kul m SB mid dome.
Dom låter nog bra.
Men har inte dom lite för högt fs för fyrvägaren?
hifikg skrev:Jag är så imponerad av den vänsterkanal du lät oss höra på, menar du att du fått den att låta ännu bättre? Är det ens möjligt!?
Ska bli riktigt kul att få höra paret så småningom. Självklart ska du se till att huset fungerar och att du mår bra o allt det där, men viktigast är förstås...
Kermit116 skrev:juanth skrev:...
Fast nu ska jag bråka med kamrat Juanth:
Alla ni som sitter med fingret på beställningsknappen till Juanth om ert eget par av fyrvägare; sätt tryck på honom att höra av sig till Lallerstedt för att utröna vad den gamle mannen kan göra åt utseendet av högtalaren. Lallerstedt har ju tampats med Carlsson o hans idéer förr.
Alla ni som sitter med fingret på beställningsknappen till Juanth om ert eget par av fyrvägare; sätt tryck på honom att höra av sig till Lallerstedt för att utröna vad den gamle mannen kan göra åt utseendet av högtalaren. Lallerstedt har ju tampats med Carlsson o hans idéer förr.
Calleberg skrev:Kermit116 skrev:juanth skrev:...
Jag blir rörd till tårar av att man lägger vikt vid min åsikt om estetiken, vilket är lite paradoxalt eftersom ögonen tåras även vid åsynen av denna Nimis till högtalare![]()
Med det sagt, på närmre håll och möjligen/troligen vid bättre vigör än professor Lallerstedt trots faiblesse för både semlor och koriander finns den ende som lyckats skapa en orthoakustisk högtalare som inte får en att vilja klösa på den (eller ut ögonen) eller möjligen använda som dricksfontän.
Kanske kan man börja där för att få inspiration och tips till en modifierad utformning som inte förstör funktionen ?
petersteindl skrev:Är det oberoende av lyssnarens placering?
Men sweetspot kan även vara i andra riktningar. Blir resultatet lika i dessa riktningar också?
OBS! Det är ingen kritik eller retoriska frågor. Jag frågar därför att jag inte vet och är nyfiken.
Mvh
Peter
sammel skrev:Det ser rörande vackert ut om du frågar mig,
Diskanten ser ut som du smoothat med linjal
Grattis till snyggt resultat så långt.
Jag måste få höra dem någon gång.
juanth skrev:petersteindl skrev:Är det oberoende av lyssnarens placering?
Mvh
Peter
Nu har du några mätningar i inlägget innan.![]()
0 graders riktning är inte exakt som middomen och diskanten pekar. Den är ca 10-15 grader till vänster om elementens strålningsaxlar.
Har du något önskemål så mäter jag.
petersteindl skrev:Då du skriver till vänster om noll grader. Är det höger eller vänsterhögtalare du mätt på?
Till vänster kan betyda en riktning inåt eller utåt.
petersteindl skrev:juanth skrev:petersteindl skrev:Är det oberoende av lyssnarens placering?
Mvh
Peter
Nu har du några mätningar i inlägget innan.![]()
0 graders riktning är inte exakt som middomen och diskanten pekar. Den är ca 10-15 grader till vänster om elementens strålningsaxlar.
Har du något önskemål så mäter jag.
Sätt området på amplitudaxeln till 30, 40 eller 50 dB.
Redovisa en kurva med noll smoothing.
Redovisa även en kurva med 1/48 smoothing.
Redovisa även kurvor utan basmodul.
Det är så jag själv skulle ha gjort mätningar i utvecklingsstadiet.
Då du skriver till vänster om noll grader. Är det höger eller vänsterhögtalare du mätt på?
Till vänster kan betyda en riktning inåt eller utåt.
petersteindl skrev:Precis. Ser att det hela tiden är vänster högtalare och då är mellanregistret ungefär 2-3 dB starkare 30 grader inåt än utåt.
Imperial-Blomman skrev:De är ser riktigt bra ut.
Kul att de låter bra åxå.
Blir det serie produktion snart?
juanth skrev:Imperial-Blomman skrev:De är ser riktigt bra ut.
När folk får höra dem så lär efterfrågan bli enorm.
hifikg skrev:juanth skrev:Imperial-Blomman skrev:De är ser riktigt bra ut.
När folk får höra dem så lär efterfrågan bli enorm.
Anmäler intresse för ett förseriepar
När de blir finsnickrade o krängs via åf kommer de kosta mycket pengar. Utan att alls vara dyra,
DVD-ai skrev:Inte för att jag tror att dessa kommer att vara vägen till lycka
Plymotonic skrev:DVD-ai skrev:Inte för att jag tror att dessa kommer att vara vägen till lycka
Men det tror jag![]()
/ply
juanth skrev:Bygget av mitt hus fortskrider och snart även av fyrvägaren. Nytt horn strax färdigt. Det har filats på några akustiska åtgärder men även en noggrannare konstruktion.
Om någon råkar ha ett par 12” BMS 12s305 att avvara (4ohm helst) så skicka gärna ett Pm. De ska in i fyrvägaren.
juanth skrev:Om någon råkar ha ett par 12” BMS 12s305 att avvara (4ohm helst) så skicka gärna ett Pm. De ska in i fyrvägaren.
BellsnWhistles skrev:juanth skrev:Om någon råkar ha ett par 12” BMS 12s305 att avvara (4ohm helst) så skicka gärna ett Pm. De ska in i fyrvägaren.
Kommer du tillräckligt lågt med dem, de har ju relativt hög fs och lågt Qts.
Eller är tanken att det ska användas eq i basen också?
BellsnWhistles skrev:juanth skrev:Om någon råkar ha ett par 12” BMS 12s305 att avvara (4ohm helst) så skicka gärna ett Pm. De ska in i fyrvägaren.
Kommer du tillräckligt lågt med dem, de har ju relativt hög fs och lågt Qts.
Eller är tanken att det ska användas eq i basen också?
sammel skrev:Glömde säga att det är låg mätvolym så 10 hz är nog typ brusgolvet.
Det var en natt när alla andra låg och sov
EditSyftet me mätningarna var väl mest att jämföra mellan slutet o reflex
runt avstämningen, sedan förmodar jag att reflexen sjunker mer om man ökar nivån.
Kanske provar nån dag med högre nivå
sammel skrev:Det gör jag gärna
sammel skrev:Okej.
Eftersom mitt rum är med så kommer alla vackra resonanser o
stående vågor med
sammel skrev:Nu har jag mätt på en bas i lyssningsposition.
ca 100 dB i basområdet. Har lagt ett LR 24 dB filter vid 250 hz för
att det inte ska väsnas så mycket. Ingen EQ
Toppen på min roomgain är runt 33 hz
Ja ungefär så. Har -15 dB gain på Minidspn.
Soffa och är framför, provade att ta bort men inte så stor skillnad.
juanth skrev:Bygget av mitt hus fortskrider och snart även av fyrvägaren. Nytt horn strax färdigt. Det har filats på några akustiska åtgärder men även en noggrannare konstruktion.
Om någon råkar ha ett par 12” BMS 12s305 att avvara (4ohm helst) så skicka gärna ett Pm. De ska in i fyrvägaren.
schmutziger skrev:juanth skrev:Bygget av mitt hus fortskrider och snart även av fyrvägaren. Nytt horn strax färdigt. Det har filats på några akustiska åtgärder men även en noggrannare konstruktion.
Kul! När jag fnulade med trevägslösning så tänkte jag sätta midden i en wg med os utvidgning samt treolika öppningsvinklar för hornet, det var dessutom betydligt större än i patentet
Hur har dina tankar gått kring wg:n?
Prozac skrev:Peter Steindl har ju föredömligt visat oss material på annat håll i forumet som visar hur Stig C tänkte kring 60-70 tals modellerna. Hoppas det finns liknande teoretiska förklaringar avseende de senare och planerade modellerna?
Prozac skrev:. . .
Fortfarande konfunderad över hur Carlsson kunde gå från rundstrålning till horn/waveguide.
Det är en liten resa i spridningsmässigt ideal.
petersteindl skrev:Prozac skrev:. . .
Fortfarande konfunderad över hur Carlsson kunde gå från rundstrålning till horn/waveguide.
Njae. Du får betänka att före 70-talarna så var mellanregistret 10” och med den spridningen från 1 kHz till delningsfrekvensen kring 2 kHz + 1 oktav ovanför som 9710 hade.
I 70-talarna var det en 6,5” mellanregister med den spridningen det elementet hade från 1 kHz upp till delningsfrekvensen kring 2 kHz + 1 oktav ovanför.
I 80-talarna: i OA-50 var det även där en 6,5” mellanregister och med delning lite högre upp i frekvens. I OA-51 och i OA-52 var det en 7”.
I 3-vägaren som Stig egentligen utvecklade före OA-51, så var det en mellanregisterdome på 1,5” - 2” som skulle täcka området från 1 kHz till 3 kHz + området strax över delningen. Den hade väsentligen större spridning i det området än de tidigare elementen och därför använde Stig det horn/hörn/wg som skulle ge ungefär samma spridning som det 8” element i hörn vid golv som skulle ta bas/mellanregister upp till 1 kHz.
Utan wg på mellanregisterdomen så skulle 3-vägaren ha betydligt större spridning än 70-talarna från 1,5 kHz.
Därför använde Stig wg på mellanregisterdomen.
I 3-vägaren var det dessutom tänkt att vara en horndiskant för att få reflexer från närbelägnaste väggar och tak och utan att påverka direktljudets frekvenskurva i sitt arbetsområde, d v s i diskanten. Det betyder att 3-vägaren var tänkt att ha betydligt mer spridning och reflexer i diskanten än OA-50, OA-51 och OA52.
schmutziger skrev:juanth skrev:Bygget av mitt hus fortskrider och snart även av fyrvägaren. Nytt horn strax färdigt. Det har filats på några akustiska åtgärder men även en noggrannare konstruktion.
Kul! När jag fnulade med trevägslösning så tänkte jag sätta midden i en wg med os utvidgning samt treolika öppningsvinklar för hornet, det var dessutom betydligt större än i patentet
hifikg skrev:Pratades det om fyrvägaren i den inre kretsen? Vad sades? Hur såg planerna ut? Hoppas du och andra som kände Stig får möjlighet att lyssna på det Johan har gjort och gärna ge ett utlåtande. Jag är bara en vanlig fanboy och jag häpnade över vad jag fick höra från bara en kanal. Plötsligt framstod inte 52.2 som den slutgiltiga lösningen. Jag har plats för dem och längtar efter att få höra dem i mitt trevna lyssningsrum. De kommer inte att komma ut igen, vare sig Johan vill eller inte, moooaaahahaha
BellsnWhistles skrev:Märkligt egentligen att ingen annan gett sig på att tolka/bygga fyrvägaren tidigare.
Särskilt i Sverige med vår högtalarbyggaranda.
Så all kudos till juanth som inte bara kommit på denna jättebra idé att göra något utav detta arv, utan också verkställer det till något som med största sannolikhet blir något både bra och tillgängligt för flera.
Prozac skrev:schmutziger skrev:juanth skrev:Bygget av mitt hus fortskrider och snart även av fyrvägaren. Nytt horn strax färdigt. Det har filats på några akustiska åtgärder men även en noggrannare konstruktion.
Peter Steindl har ju föredömligt visat oss material på annat håll i forumet som visar hur Stig C tänkte kring 60-70 tals modellerna. Hoppas det finns liknande teoretiska förklaringar avseende de senare och planerade modellerna?
juanth skrev:BellsnWhistles skrev:Märkligt egentligen att ingen annan gett sig på att tolka/bygga fyrvägaren tidigare.
Så all kudos till juanth som inte bara kommit på denna jättebra idé att göra något utav detta arv, utan också verkställer det till något som med största sannolikhet blir något både bra och tillgängligt för flera.
Tack.![]()
Jag är också lite förundrad över att ingen byggt den.
tordnilsson skrev:För många år sen hade jag en idé om att bygga en trevägare med Seas H304 76MF då jag har ett par sådana ligger i hyllan men det blev inget bygge,
kan den gamla middomen fortfarande vara användbar ?
juanth skrev:BellsnWhistles skrev:Märkligt egentligen att ingen annan gett sig på att tolka/bygga fyrvägaren tidigare.
Tack.![]()
schmutziger skrev:Mangrove: Jag har en fullt passiv 2vägsvariant som bygger på sb17nbac och sd26adc. Låter helt ok, är du i lund/malmö så är det bara o höra av dig
Tack.![]()
mangrove skrev:Jättekul projekt att följa, kanske det intressantaste någonsin. Tack!
En fundering. Högtalaren har ju alldeles extraordinärt låg WAF, och det är svårt att se hur detta skulle kunna förbättras med tanke på alla fysiska parametrar som ska stämma (elementhöjd över golv etc). Samtidigt ser ju mätningarna ut att funka fint med bara midbasen ner till 100Hz ungefär. Vore det inte möjligt att göra en jätteliten variant som helt rationaliserar bort det lägsta registret, avsedd för att användas med subbvoffare?
Kraniet skrev:tordnilsson skrev:För många år sen hade jag en idé om att bygga en trevägare med Seas H304 76MF då jag har ett par sådana ligger i hyllan men det blev inget bygge,
Den har inte lika bra spridning vad jag kan se så det blir kanske svårt att dela den vid 4000. Blir nog att experimentera med hornet och delningsfilter lite för att få till en användbar frekvenskurva.
Men kanske är det görbart.
https://www.seas.no/images/stories/vint ... 4_76mf.pdf
https://www.morelhifi.com/wp-content/up ... /MDM55.pdf
Kraniet skrev:juanth skrev:BellsnWhistles skrev:Märkligt egentligen att ingen annan gett sig på att tolka/bygga fyrvägaren tidigare.
![]()
Tack.![]()
Jag skulle tro det är för att den avviker så radikalt från hur högtalare brukar se ut.
Det är ju en i sanning innovativ högtalare än idag.
Håller med om att de är väldigt kul att se den komma till liv. Jag har alltid tyckt den sett intressant ut från bilderna i patentet och skulle nog kunna tänka mig bygga ett par också när du filat klart
Imperial-Blomman skrev:juanth skrev:BellsnWhistles skrev:Märkligt egentligen att ingen annan gett sig på att tolka/bygga fyrvägaren tidigare.
Tack.![]()
De e inget lätt projekt å ge sej på.
Många backar nog bara för att de e en hel del anpassningar som måste göras.
Å du har även den bästa ledsagaren att bolla ideer med (IÖ).
juanth skrev:Ett studiebesök har gjorts hos Studio Blue. Mitt absolut bästa studiebesök någonsin.
juanth skrev:Kraniet skrev:tordnilsson skrev:För många år sen hade jag en idé om att bygga en trevägare med Seas H304 76MF då jag har ett par sådana ligger i hyllan men det blev inget bygge,
Den har inte lika bra spridning vad jag kan se så det blir kanske svårt att dela den vid 4000. Blir nog att experimentera med hornet och delningsfilter lite för att få till en användbar frekvenskurva.
Men kanske är det görbart.
https://www.seas.no/images/stories/vint ... 4_76mf.pdf
https://www.morelhifi.com/wp-content/up ... /MDM55.pdf
Så klart det går att bygga med den men kanske dela vid Max 3 kHz eller så. Enligt IÖ så ville inte Stig ha någon extrem spridning vid 2-4 kHz men det kan möjligtvis bli konstiga effekter vid delning kring 4 kHz.
Det är rätt hög distorsion i Seasdomen. Lite avgörs det av hur högt du vill kunna spela och dina krav och känslighet för distorsion. Det är värt att tänka på att den är aktiv i vår hörsels mest känsliga område.
@kraniet Numera är det den här som sitter i fyrvägaren: https://audioxpress.com/article/test-be ... atori-line
Ingen större skillnad i välljud vid lägre nivåer men ökad känslighet med 6-7dB mot Morel.
Moreldomen är absolut supertrevlig, låter mycket bra men den var högtalarens svaga länk för högre ljudtryck så numera är det SB.
hifikg skrev:juanth skrev:Ett studiebesök har gjorts hos Studio Blue. Mitt absolut bästa studiebesök någonsin.
Studiobesök menar du
juanth skrev:Imperial-Blomman skrev:juanth skrev:
Tack.![]()
Ja IÖ är en klippa. Han har varit fantastisk som kursledare. Kursen vill dessutom inte ta slut. Nu är vi inne på tredje eller fjärde extratillfället.![]()
Ett studiebesök har gjorts hos Studio Blue. Mitt absolut bästa studiebesök någonsin.
hifikg skrev:juanth skrev:Ett studiebesök har gjorts hos Studio Blue. Mitt absolut bästa studiebesök någonsin.
Studiobesök menar du
Kermit116 skrev:hifikg skrev:juanth skrev:Ett studiebesök har gjorts hos Studio Blue. Mitt absolut bästa studiebesök någonsin.
Studiobesök menar du
Jag förstår hur Du tänker KG, men ett besök hos Studio Blue är mer än ett studiobesök om man har turen att få Claes Wettebrant att tala om något han tycker om att tala om; Stigs syn på tidiga reflexer, loudness war, närmickat eller inte. Studiebesök var ordet sa Bull.
hifikg skrev:Kermit116 skrev:hifikg skrev:
Studiobesök menar du
Jag förstår hur Du tänker KG, men ett besök hos Studio Blue är mer än ett studiobesök om man har turen att få Claes Wettebrant att tala om något han tycker om att tala om; Stigs syn på tidiga reflexer, loudness war, närmickat eller inte. Studiebesök var ordet sa Bull.
Du noterade att jag skrev Studiobesök med versalt S. Som i Stig.
Maarten skrev:Jättekul projekt!![]()
Här är en jämförelse för att se hur ni ligger till![]()
[ Bild ]
(Jag har jämnat ut lite i nedre register.)
Inte illa! När det blir lite varmare kan ni mäta utomhus med en vägg och mark.
Imperial-Blomman skrev:Kul att de rör på sej.
Dubbla 10"![]()
![]()
varför inte en 15" på en gång![]()
De skulle ju vara riktigt kul om de skulle gå å få ihop.
Va blir det för filter å brantheter
Maarten skrev:Vaket Johan! Bytt namn nu. Och så blev det även jmf med dieReferenz!
Ja, det där med hornet har jag funderat på avseende interferenser men mätningen ser ju fin ut.
juanth skrev:Imperial-Blomman skrev:juanth skrev:
Tack.![]()
Ja IÖ är en klippa. Han har varit fantastisk som kursledare. Kursen vill dessutom inte ta slut. Nu är vi inne på tredje eller fjärde extratillfället.![]()
Ett studiebesök har gjorts hos Studio Blue. Mitt absolut bästa studiebesök någonsin.
makesrain skrev:juanth skrev:Imperial-Blomman skrev:
Jag har varit dålig på att kommentera men jag följer den här tråden med stort intresse. Tycker det är jättespännande att följa, näst bäst efter att själv gå kursen. Och extra mycket så pga det du valt att bygga. Hade velat gå men kunde inte, och det kanske var lika bra, mina tummar är fast förankrade mitt i handen
juanth skrev:makesrain skrev:juanth skrev:
Jag har varit dålig på att kommentera men jag följer den här tråden med stort intresse. Tycker det är jättespännande att följa, näst bäst efter att själv gå kursen. Och extra mycket så pga det du valt att bygga. Hade velat gå men kunde inte, och det kanske var lika bra, mina tummar är fast förankrade mitt i handen
Åh, jag tycker nog jag förstått att du är intresserad. Nog skrev du något tidigare…
Jättekul att du hänger med.
Men angående tummar på fel plats så behöver inte det vara ett problem för att gå kursen. Jag är rätt säker på att du kan få hjälp av någon annan deltagare. På kursen jag gick så fanns det en som jobbade med finsnickeri som hjälpte några mot viss ersättning. Det praktiska är ganska omfattande i mitt fall men de flesta byggde betydligt mindre komplicerade byggen. Många av dessa blev också färdiga innan kursen tog slut.
Om det blir fler kurstillfällen så tveka absolut icke att anmäla dig.![]()
Det var verkligen inte dyrt i förhållande till vad som gavs och nog det bästa jag någonsin gjort i form av utbildning/kurs.
Förkunskaperna varierade bland de som gick kursen men även om du inte skulle hänga med på allt så finns goda möjligheter att ta reda på hur saker förhåller sig i efterhand då både upplägget som sådant (spelas in) och kursledaren gärna svarar på frågor.
Maarten skrev:Här är en jämförelse för att se hur ni ligger till![]()
BellsnWhistles skrev:Jag tycker också detta är superintressant och jag ser fram emot att höra skapelsen någon gång framöver, bra jobbat!
En reflektion har jag dock, de mätgrafer som redovisas i denna och i många andra trådar på faktiskt där man jämför kurvor av olika högtalare, uppmätta av olika personer, under olika omständigheter och med olika mätapparatur, är de verkligen jämförbara på det sätt som görs?
Jag har mätt en del själv och vet att det kan skilja flera dB bara genom att flytta mikrofonen några decimeter horisontellt eller vertikalt i samma rum.
Och i olika rum men samma högtalare så kan det skilja ännu mera, trots i övrigt identiskt sätt att mäta, med fönstring.
Drar vi inte lite väl stora slutsatser av grafer som den som redovisas lite tidigare här i tråden när det kommer till att jämföra objekt?
Notera detta har inget att göra med fyrvägaren specifikt utan mer som kommentar till Maartens kommentarMaarten skrev:Här är en jämförelse för att se hur ni ligger till![]()
Maarten skrev:Dock ger vinkel till baffel, korta mätavstånd (< 1m), reflexer i närheten, påverkan.
I-or skrev:goat76 skrev:...Kan vi vara säkra att samma fina mätresultat skulle återspegla sig i en mätning av ASR?
Vad gäller mätningarna, svar ja. Jag har kommunicerat en hel del med Maarten via pm och kan gå i god för att dessa är korrekt utförda. Dock skulle resultaten som vanligt skilja sig med någon dB eller så just för ASR eftersom Amir utnyttjar Klippel NFS, vilken beräknar fjärrfältsegenskaperna ur närfältsmätningar (en fantastiskt elegant manick). Mätningar som Maartens, eller för den skull alla andra konventionella mätningar också, är inte fullt ut representativa för fjärrfältet.
Dessutom tillkommer kanske ytterligare en hårsmån av avvikelser över 10 kHz från den mätmikrofon som Maarten använder sig av, men i praktiken ligger alla avvikelser väl inom normala gränser för mätosäkerheten (sannolikt +/- 1 dB).
Som jag skrev ovan kan man se Maarten Räv-L som en betydligt mer högklassigt presterande variant av Marten Oscar Duo, vilket jag finner ganska kul av flera anledningar
Maarten skrev:Som tidigare nämnt bör mätavstånd vara mer än en meter för att full effekt av diffraktionen från baffeln ska synas, vilket nästan inga mätningar på Faktiskt uppfyller. Det är ingen konst att via trial&error få till en hyfsat rak frekvenskurva på 30-60 cm avstånd i en vald riktning, så länge högtalaren är någorlunda vettig. Givetvis säger dessa mätningar ganska lite. Nedan är exempel på sådana som bara är med för att påvisa samstämmigheten med Ingvars (Teds pi60s) och Morellos mätningar på kort avstånd, men som alltså ger en avsevärt mer begränsad bild än de Spinorama-mätningar som här redovisas
Maarten skrev:Eller att man får svårtolkade mätningar, t ex mäter med för mycket reflexer, inte rätt avstånd eller inte tillräckligt många riktningar.
Zappa skrev:Maarten, tillförlitligheten i dina mätningar ifrågasätter jag inte, däremot hur olika mätningar visas i kraftigt inzoomade grafer och som det sedan dras slutsatser om. Mätningarna i sig kan vara goda men ibland blir det som att jämföra äpplen med päron.
Hjalmar_Branting skrev:Tjusigt!
Lite svårt att få grepp om hur stora eller små de är i egentligen,vad har de för ca mått?
juanth skrev:En fundering.
Hur skulle det vara att lägga till en triangel som lutar utåt uppåt, ovanför den nedre triangeln med elementet för ca 200-1000 Hz
Det är omöjligt att veta om det fanns i Stigs tankar men jag tänker att det finns en god möjlighet att det kan ha provats varianter på att göra det till än mer ett horn, gränsa av.
Vid mätningar så har vi sett att det är möjligt att tonkurvan påverkas något lite negativt (viss utsläckning) av vad som skulle kunna bero på måttet mellan triangelelementet och taket tur och retur.
Skulle detta kunna förbättras med en övre triangel?
Uppstår något dåligt av en extra triangel?
Något lite extra förstärkning borde det kunna ge i triangelelementets tonkurva.
Stig beskriver placeringen i triangeln som ett koniskt horn.
Vad tror Peter S tex?
Eller vem som helst som har tankar om detta.
Ps. Man får tänka sig att det sitter en rund skiva över elementets magnet som gränsar av och ger några extra dB mellan 400-1000 Hz
Ronnie skrev:
Jag tänker på det mer som att du lägger in en liten reflektor inuti ett jättestort koniskt horn (fast det är ju inte jättestort i alla ledder egentligen) snarare än att du gör hornet mer hornigt.
Om du är rädd att taket reflekterar en del av ljudet exakt rakt tillbaks ner mot triangeln så måste ...typ ljudvågen vara liten nog att reflekteras mot lyssningspositionen igen via den lilla triangelbaffeln som elementet sitter i och i ofas med direktljudet.
Jag tänker mig att det är kanske är troligare att elementet inte passar 100% perfekt för ditt tresidiga horn. Nu vet jag inte vilka frekvenser (höga eller låga) inom 200-1000 Hz som bråkar, men det kanske kan vara idé att testa om det gör någon skillnad att förlänga hornet genom att ställa ett par träskivor där hornet tar slut (den sidan där hornet inte utgörs av golvet och högtalarväggen).
Om du vill lattja med teorin att takreflexen ställer till någonting så skulle jag föreslå att testa att skärma av med en trä- eller pappskiva långt ovanför lådan först.
Med det sagt så kanske det råkar göra susen att reflektera lite högfrekvensigare ljud med en extra triangelreflektor såsom du ritade. Vad vet jag?
hifikg skrev:Keep up the good work!
Storleksjämförelse, Johan är ingen liten man
Ronnie skrev:
Nu blev jag förresten nyfiken på om det skulle göra tonkurvan jämnare 200-1000 Hz om du rundade av de här kanterna. Det är ett väldigt abrupt avslutat horn i de riktningarna.![]()
Dela några hushållrullar på mitten och tejpa dit!
(Egentligen är det ju inte jätteabrupt avslutat, eftersom det liksom övergår i bafflar som utgörs av låddan, men det kanske gör skillnad -även om det är troligt att Stig inte slarvat)
juanth skrev:En fundering.
Hur skulle det vara att lägga till en triangel som lutar utåt uppåt, ovanför den nedre triangeln med elementet för ca 200-1000 Hz
Det är omöjligt att veta om det fanns i Stigs tankar men jag tänker att det finns en god möjlighet att det kan ha provats varianter på att göra det till än mer ett horn, gränsa av.
Vid mätningar så har vi sett att det är möjligt att tonkurvan påverkas något lite negativt (viss utsläckning) av vad som skulle kunna bero på måttet mellan triangelelementet och taket tur och retur.
Vad tror Peter S tex?
Ps. Man får tänka sig att det sitter en rund skiva över elementets magnet som gränsar av och ger några extra dB mellan 400-1000 Hz
juanth skrev:Bygget fortskrider.
Några bilder.
Observera att hornet är till en högerhögtalare fast det står på en vänsterhögtalare här.
Saknas: Hornets överdel/sned kloss
Diskant samt platta som ska sitta ovanför hornets överdel/kloss.
Triangelelementets runda platta saknas även den på bilden.
Ja och basar..
Imperial-Blomman skrev:De synd å kamoflera denna balla skapelse m tyg tycker jag.
Ja skulle bara målat lådor å horn i passande färg.
Imperial-Blomman skrev:De synd å kamoflera denna balla skapelse m tyg tycker jag.
petersteindl skrev:juanth skrev:En fundering.
Vad tror Peter S tex?
Det är lite svårt att säga resultatet av en sådan reflektor. Den skulle kunna inverka negativt på direktljudet. Reflexen i den strålas mer mot lyssnaren och är något tidsfördröjt i förhållande till direktljudet.
Det jag eventuellt skulle labba med är avståndet från konen till dess hörnväggar som lådan utgör. Där kan man prova med att sätta fast parallella mdf-skivor på kanske 20-25 mm så att avståndet från membranet till dessa sidoväggar blir så kort som möjligt. Då följer du det jag tror Stig Carlsson själv skulle gjort om han skulle valt ett mindre högtalarelement än det han hade som var 8”.
Vet inte vad det gör i praktiken.
Takreflexen kommer långt senare och problemet du upplever där är vid 250 Hz. Det är en våglängd på 1,36 meter. Triangeln ovanför skulle bli betydligt mindre. Då går ljudvågen runt och förbi denna reflektor. Dessutom kan jag tänka mig att den vertikala vinkeln på takreflexen blir ungefär 45 grader. Då gör denna triangulära reflektor ingen nytta, kanske t.om. tvärtom. Vad är skillnaden i gångsträcka från högtalare till lyssningsplats mellan direktljud och takreflex från nämnda högtalarelement?
Calleberg skrev:juanth skrev:Bygget fortskrider.
Några bilder.
Observera att hornet är till en högerhögtalare fast det står på en vänsterhögtalare här.
Saknas: Hornets överdel/sned kloss
Diskant samt platta som ska sitta ovanför hornets överdel/kloss.
Triangelelementets runda platta saknas även den på bilden.
Ja och basar..
Den där nedre avskärmningen... lilltåmördaren som det redan gått en flisa ur...![]()
Behövs den verkligen... Kanske i ett 80talsvardagsrum med heltäckningsmatta, men i ett ljust och fräscht rum anno 2024 med golv i vitlaserad klickparkett eller PUoljad råbetong![]()
127liter?... Vad är det för bas?
BellsnWhistles skrev:Imperial-Blomman skrev:De synd å kamoflera denna balla skapelse m tyg tycker jag.
Jag håller med, snygg ytbehandling räcker. Tillsammans med tillvänjning
Funktionalistiskt helt enkelt: föremålets utseende bestäms av dess konstruktion och funktion.
Fula högtalarkablar måste dock döljas eller integreras på något sätt.
juanth skrev:[
Va? Är du kvar här?![]()
Calleberg skrev:juanth skrev:[
Va? Är du kvar här?![]()
Kort återbesök bara, hornhinnorna har precis läkt från förra gången...
Ronnie skrev:
Designidéer: plexiglasbaksida och baksida/botten
petersteindl skrev:Du skriver: ”375cm till lyssningsplats och triangel-tak-triangel 233x2cm. 466-375= 91cm skillnad.”
Jag vet inte riktigt vad det är du räknar på? Får en känsla av att 3,75 m är golvavst till lyssnarplats och 2,33 meter är höjden till tak från högtalarelement. Nu gäller det att ta reda på destruktiv interferens på lyssnarplats/huvudet från takreflexen.
Huvudet är ung 0,9 m ovan golv. Då är avståndet från högtalarelement till huvud ung 3,85 m. Det är direktljudets avstånd.
Sedan har man en reflex i taket som sker på ung halva avståndet = 1,95 m. Gångsträckan från elementet till taket på det avståndet är hypotenusan i en triangel med sidor 2,33 m och 1,95 m.
Trigonometri ger då hypotenusan till ung 3 meter.
Sedan har vi avst från reflexen i taket till huvud som jag estimerar till 2,5 m.
Totalt blir då sträckan på reflexen 3+2,5m= 5,5m.
Gångskillnaden på reflex kontra direktljud är då 5,5-3,85= 1,65 meter.
Utsläckning sker vid halva våglängden. I det här fallet är hel våglängd 3,3 meter.
Det motsvarar ung 100 Hz.
Takreflexen ger då destruktiv interferens på lyssnarplats vid 100 Hz.
Är inte säker på att du behöver runda hörnen på lådan. Syns det något i mätning som tyder på det?
sprudel skrev:Ronnie skrev:
Gör en högtalarikon.
juanth skrev:petersteindl skrev:Du skriver: ”375cm till lyssningsplats och triangel-tak-triangel 233x2cm. 466-375= 91cm skillnad.”
Jag vet inte riktigt vad det är du räknar på? Får en känsla av att 3,75 m är golvavst till lyssnarplats och 2,33 meter är höjden till tak från högtalarelement. Nu gäller det att ta reda på destruktiv interferens på lyssnarplats/huvudet från takreflexen.
Huvudet är ung 0,9 m ovan golv. Då är avståndet från högtalarelement till huvud ung 3,85 m. Det är direktljudets avstånd.
Sedan har man en reflex i taket som sker på ung halva avståndet = 1,95 m. Gångsträckan från elementet till taket på det avståndet är hypotenusan i en triangel med sidor 2,33 m och 1,95 m.
Sedan har vi avst från reflexen i taket till huvud som jag estimerar till 2,5 m.
Utsläckning sker vid halva våglängden. I det här fallet är hel våglängd 3,3 meter.
Är inte säker på att du behöver runda hörnen på lådan. Syns det något i mätning som tyder på det?
Det var dumt av mig att blanda in lyssningsplats. Eller nappa på det du skrev utan att reflektera över mitt svar.
Jag hade en idé om att ljudet från triangeln släckte ut sig själv via tak, rakt upp och ner igen. Det var ursprunget till det hela. Jag tycker mig ha sett en dipp strax under 300 oavsett avstånd.
Du förstod iofs mina märkliga mått rätt.
Jag tror att jag tänkte utsläckning vid halva våglängden av 233 cm dvs 293 Hz. Feltänk?
petersteindl skrev:juanth skrev:petersteindl skrev:Du skriver: ”375cm till lyssningsplats och triangel-tak-triangel 233x2cm. 466-375= 91cm skillnad.”
Det var dumt av mig att blanda in lyssningsplats. Eller nappa på det du skrev utan att reflektera över mitt svar.
Jag hade en idé om att ljudet från triangeln släckte ut sig själv via tak, rakt upp och ner igen. Det var ursprunget till det hela. Jag tycker mig ha sett en dipp strax under 300 oavsett avstånd.
Du förstod iofs mina märkliga mått rätt.
Jag tror att jag tänkte utsläckning vid halva våglängden av 233 cm dvs 293 Hz. Feltänk?
Jag förstod dina mått rätt efter ditt svar.
Ljudet från högtalarelementet har redan mottagits av lyssnaren innan reflexen från tak till element nått tillbaka till elementet/triangeln d v s i princip då ljudet är åter vid golv i ditt fall.
Det är snarast resonans mellan golv och tak din tanke egentligen syftar på och har inget med avståndet till lyssnaren att göra.
Om man skall räkna på ditt sätt så får man räkna in ljudtryckssänkningen vid membranet på den ljudvåg som reflekterats tillbaka. Det är -6 dB vid dubbla avståndet.
Säg att det är 90 dB på 1 meters avstånd, då blir det 84 dB på 2 meter d v s då ljudet nått tak. 78 dB på 4 meter. Det motsvarar reflexen från tak då den kommit åter till elementet.
Nu skall vi räkna ut ursprungsljudtrycket vid konen. På 0,5m = 96 dB. 0,25m = 102 dB. 12 cm = 108 dB. 6 cm = 114 dB. 3 cm = 120 dB. osv.
Då kan man förstå att någon destruktiv interferens vid konen från takreflexen knappast kommer ske.
Däremot kommer ljudtrycken från direktljud respektive takreflex vara tämligen lika, kanske 1-1,5 dB skillnad.
Det är destruktiv interferens vid ljudregistreringens plats som gäller och det är öronens position eller mikrofonens.
Ronnie skrev:
juanth skrev:Här är ett utarbetat förslag på hur den kan komma att se ut.
Observera att det är fixat med snabb och enkel bildbehandling (av Ronnie) så ni får ha lite fantasi. Och diskant saknas på bilden.
Jag gillar att ”tillbehören” är i valnöt, lådan vit och botten i svart som ger dynamik åt det vita.
sammel skrev:Det blir vackert Juanth
hifikg skrev:juanth skrev:Här är ett utarbetat förslag på hur den kan komma att se ut.
Observera att det är fixat med snabb och enkel bildbehandling (av Ronnie) så ni får ha lite fantasi. Och diskant saknas på bilden.
Jag gillar att ”tillbehören” är i valnöt, lådan vit och botten i svart som ger dynamik åt det vita.
Jag vill gärna ha mitt par i svart och ja... svart
Möjligen att endast bottenplattans sida/kanter blir svarta och vitt vid mötet mot triangeln.
Möjligen att endast bottenplattans sida/kanter blir svarta och vitt vid mötet mot triangeln.
Nattlorden skrev:juanth skrev:Här är ett utarbetat förslag på hur den kan komma att se ut.
Gillar. Ja, inte färgen, men resten.
Chris71 skrev:Nattlorden skrev:juanth skrev:Här är ett utarbetat förslag på hur den kan komma att se ut.
Antar att BRG med lite pinstriper i guld hade funkat bättre för dig
Nattlorden skrev:Jag har faktiskt gjort ett färgförslag till trevägaren en gång i tiden, om man nu kan hitta den bilden...[...]
Chris71 skrev:juanth skrev:Här är ett utarbetat förslag på hur den kan komma att se ut.
Är det bara jag som känner lite Guru vibbar på färgvalen?
Nattlorden skrev:Chris71 skrev:Nattlorden skrev:
Jag har faktiskt gjort ett färgförslag till trevägaren en gång i tiden, om man nu kan hitta den bilden...
Edit: Hittad... från 2010-04-30:
[ Bild ]
juanth skrev:Nattlorden skrev:Chris71 skrev:
Jag har faktiskt gjort ett färgförslag till trevägaren en gång i tiden, om man nu kan hitta den bilden...
Edit: Hittad... från 2010-04-30:
[ Bild ]
Inte riktigt min kopp te. Din gröna du använder gillar jag.
petersteindl skrev:Hörnet och triangeln skulle man kunna göra så att det blev en spegelyta. Det finns t.ex. aluminiumplåt 0,8 mm i högglans man skulle kunna skära ut och limma dit.
PerStromgren skrev:Det blir besvärligt att få det där riktigt elegant, skulle jag tro. Kanske bättre att gå all in på nördiga!
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Det blir besvärligt att få det där riktigt elegant, skulle jag tro. Kanske bättre att gå all in på nördiga!
Varför tror du det? Jag har använt sådan aluminiumplåt. Det är synnerligen effektfullt. I det här fallet så skulle man se högtalarelementets spegelbilder d v s de som ger interferens. Det är lärorikt att se. Varje cm är viktig.
Vill man göra det elegant så kan plåtarna utom triangeln rundas med radie i hörnen och så fräser man ner sidorna i högtalarlådan med plåtens tjocklek och fäller in aluminiumplåtbitarna.
juanth skrev:Den här högtalaren är verkligen 100% funktion och noll utseende.
För min del så trumfar funktion alltid utseende.
...
Kermit116 skrev:juanth skrev:Den här högtalaren är verkligen 100% funktion och noll utseende.
...
Hm, så kan bara den säga som lever som ungkarl i ett stort hus i skogen. Vänta Du bara till dess Du får fatt på nån med den andra kromosomuppsättningen o hon ska in i kåken!![]()
![]()
Kermit116 skrev:juanth skrev:Den här högtalaren är verkligen 100% funktion och noll utseende.
...
Hm, så kan bara den säga som lever som ungkarl i ett stort hus i skogen. Vänta Du bara till dess Du får fatt på nån med den andra kromosomuppsättningen o hon ska in i kåken!![]()
![]()
(F ö kan ju detta med "funktion" ses i ett vidare perspektiv; om "funktion" är det som gör att männskan med den andra kromosomuppsättningen vill stanna i kåken, vad gör Du då?)
(Hade distad hängt kvar här så hade han upprepat; "Grodan, Du är under en toffel!")
hifikg skrev:Riktiga audiofiler har caves där formen spelar noll roll och där eventuella kvinnor ska tiga och lyssna, om de får äran att besöka grottan.
Ett par svarta fyrvägare kommer knappt synas alls, inte ens om de är i form av drivved.
Är de lättdrivna? Tänker på möjligheten att driva dem med 2x8W. Räcker att de är lika känsliga, eller känsligare, än OA52.2
PerStromgren skrev:Kermit116 skrev:juanth skrev:Den här högtalaren är verkligen 100% funktion och noll utseende.
...
![]()
*host* Jag vill nog påpeka att även några av oss på svärdsidan har krav på saker som ska stå i möblerade rum.
hifikg skrev:Riktiga audiofiler har caves där formen spelar noll roll och där eventuella kvinnor ska tiga och lyssna, om de får äran att besöka grottan.
Ett par svarta fyrvägare kommer knappt synas alls, inte ens om de är i form av drivved.
Är de lättdrivna? Tänker på möjligheten att driva dem med 2x8W. Räcker att de är lika känsliga, eller känsligare, än OA52.2
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Riktiga audiofiler har caves där formen spelar noll roll och där eventuella kvinnor ska tiga och lyssna, om de får äran att besöka grottan.
Håller inte med. Faktisktianer är kanske något lite av ett undantag för rent generellt spelar design en väldigt stor roll bland audiofiler. Det kanske inte är en designstil som passar så många kvinnor, men det gör det inte mindre design för det - bara annorlunda. Om det är glashyllor med stålben, fantastiska träfanér, grova kablar eller vad.... Sen kanske folk vill lura sig att tro att där är funktion bakom formen, men det är sällan det är så.
hifikg skrev:Nattlorden skrev:hifikg skrev:Riktiga audiofiler har caves där formen spelar noll roll och där eventuella kvinnor ska tiga och lyssna, om de får äran att besöka grottan.
Håller inte med. Faktisktianer är kanske något lite av ett undantag för rent generellt spelar design en väldigt stor roll bland audiofiler. Det kanske inte är en designstil som passar så många kvinnor, men det gör det inte mindre design för det - bara annorlunda. Om det är glashyllor med stålben, fantastiska träfanér, grova kablar eller vad.... Sen kanske folk vill lura sig att tro att där är funktion bakom formen, men det är sällan det är så.
Så brukar jag också förklara mina pryttlar. De är vackra. Det vackra kommer inifrån. Hörs tydligt. T o m NAD 208 är vacker... och de två kuberna i hörnen, B2-70, visst är det fulländad design!? och Perkas rörhäck, kan man tänka sig något vackrare!?
Det enda jag har som bryter lite mot mönstret är OA52.2, ALLA tycker att de är vackra. Nåja, nästan alla... eller åtminstone någon mer än jag.
Sen släcker jag ljuset o börjar spela.
juanth skrev:
En bild på en 3-d utskrift av klossen ovan middomen
, utskriven av Ronnie (Tack)
Det är en första prototyp och klossen ska senare bli med rundare kanter samt att diskantfäste tillkommer.
Det här måste ändå Calleberg gå i gång på…
juanth skrev:
Det är en första prototyp och klossen ska senare bli med rundare kanter samt att diskantfäste tillkommer.
Hjalmar_Branting skrev:Snyggt!
Ronnies 3-d skrivare verkar vara av god kvalité,slätt o fint.
Har du medvetet valt en träbit med stående ådring och en med liggande
Calleberg skrev:juanth skrev:
Ronnies printer verkar skriva slätare än nån annan printer, snyggt.
Tapeterna var.... rätt ok.
Jag gillar ochså plywooden som du använt.
Chris71 skrev:juanth skrev:
Snyggt nu börjar vi snacka möbel kvalitet, går det att skala ner 1/3 i storlek så har du en riktigt säljbar produkt där
juanth skrev:Hjalmar_Branting skrev:Snyggt!
Nja, nej, det råkade bli så.
Hjalmar_Branting skrev:juanth skrev:Hjalmar_Branting skrev:Snyggt!
Vi räknar med att detta är en mockup labbråtta och den färdiga produkten kommer vara i Jakaranda så det är lugnt
Ronnie skrev:Jag investerade ändå modiga €216 i skrivaren för 6 år sen.![]()
Nä, den är absolut inget märkvärdigt. Att toppen är så blank och fin beror på att den ytan är den första som skrevs ut -mot utskriftsbädden. Den blir alltid fin om man har bra inställningar.
juanth skrev:Hjalmar_Branting skrev:juanth skrev:
Vi räknar med att detta är en mockup labbråtta och den färdiga produkten kommer vara i Jakaranda så det är lugnt
Du får KG-lyssna med släckt lampa så spelar ådringen ingen roll![]()
Hehe. Ja det kan gå så här när man jobbar sent på natten och har tunnelseende.
Jag upplever det ändå inte som så störande.
Kermit116 skrev:Snyggt!
Sk-t i vad Calle B tycker, oavsett vad han säger så är han ändå bara avis.
juanth skrev:Kermit116 skrev:Snyggt!
Nej. Målet med dessa har nu landat i att få Calleberg att vilja ha ett par.
Kanske jungfruturen går över Närke?
juanth skrev:Kermit116 skrev:Snyggt!
Nej. Målet med dessa har nu landat i att få Calleberg att vilja ha ett par.
Kanske jungfruturen går över Närke?
juanth skrev:Vi får se hur det slutar @kg
Diskantbaffel testas.
Det kommer att bli en rektangulär diskantbaffel.
Den runda på bild har iaf provats.
Imperial-Blomman skrev:De där blir fint.
Men ska du inte byta diskanten t Obi T12 istället.
Ja tror den kan bli bra i 4vägaren.
juanth skrev:@Sammel: Tack. Det är Ronnie som generöst hjälper till med att rita och forma testutskrifter i 3-D. Han är en klippa.
juanth skrev:...högtalarna lämnar Sthlm efter mötet.
Froggy skrev:Kommer delta på distans. De LTS möten som sedan en tid direktsänds på nätet har alla varit intressanta och lärorika.
Froggy skrev:Som medlem får jag email till varje fyssiskt möte samt ännu ett email med info om hur ansluta sig om det kommer att "direktsändas".
hifikg skrev:juanth skrev:...högtalarna lämnar Sthlm efter mötet.
Ska jag förbereda plats menar du? Sälja undan B2-70 o parkera 52.2...
Får jag in båda i V70'n, eller bör jag hyra släp?
Froggy skrev:Kommer delta på distans. De LTS möten som sedan en tid direktsänds på nätet har alla varit intressanta och lärorika.
Kommer ni att tala om det relativt långa avståndet mellan trekanten (SB17?) och dome mellanregistret och hur det fungerar?
juanth skrev:Utomhusmätning är på gång så här i sista minuten..
juanth skrev:hifikg skrev:juanth skrev:...högtalarna lämnar Sthlm efter mötet.
Om du renoverar mitt hus så kan jag bygga ett par.
Kermit116 skrev:juanth skrev:Utomhusmätning är på gång så här i sista minuten..
Alla som sett fyrvägaren i verkligheten och foton på Maartens ställning för utomhusmätning bävar.
Johan, har Du köpt traktor med lastare o pallgafflar? Glöm inte hjälm.
Kermit116 skrev:juanth skrev:Utomhusmätning är på gång så här i sista minuten..
Alla som sett fyrvägaren i verkligheten och foton på Maartens ställning för utomhusmätning bävar.
Chris71 skrev:Kermit116 skrev:juanth skrev:Utomhusmätning är på gång så här i sista minuten..
Hört ett rykte om att en grävare med rotortilt är anlitat, tydligen är det nya ekofria att kombinera frifält med kippel för att vara helt säker på att inga reflexer smyger sig in.
Kanske en affärside, den mobila mätstationen.
hifikg skrev:juanth skrev:hifikg skrev:
Tja "renovering" för mig brukar betyda nya tapeter i ett sovrum, det kan jag fixa!
juanth skrev:hifikg skrev:juanth skrev:
Tja "renovering" för mig brukar betyda nya tapeter i ett sovrum, det kan jag fixa!
Du kan bli kvar i mitt renoveringsGulag ett tag…
Rille skrev:LTSmötet den 16/4
Plats: Rehnsgatan 20, Stockholm
Tid: kl.19.00
Välkomna.
https://www.lts.a.se/
juanth skrev:Antagligen ställer han upp för att göra dig glad.
Kermit116 skrev:Rille skrev:LTSmötet den 16/4
Plats: Rehnsgatan 20, Stockholm
Tid: kl.19.00
Välkomna.
https://www.lts.a.se/
Kommer mycket gärna.
/Frog
Ronnie skrev:[ YouTube ]
Här stressar vi inte inför demon.
Allt produceras bara samtidigt in i det sista.
Ronnie skrev:Här stressar vi inte inför demon.
Ronnie skrev:[ YouTube ]
Här stressar vi inte inför demon.
juanth skrev:...
Ja om något går på tok så får min hornkloss gjord av kartong och silvertejp ställa upp.![]()
...
Ja om något går på tok så får min hornkloss gjord av kartong och silvertejp ställa upp.![]()
...
Ett talesätt bland några av mina nära kamrater är:
"Det som inte går att laga med silvertejp är inte värt att laga."
Ser framemot tisdagens lyssning.
petersteindl skrev:Så här såg det ut för en massa år sedan hos avr7000. kan ha varit år 2008 eller 2009.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2075243#p2075243
juanth skrev:Imorgon måndag kommer en länk till mötet via Youtube läggas upp här.
petersteindl skrev:juanth skrev:Imorgon måndag kommer en länk till mötet via Youtube läggas upp här.
Lycka till imorgon. Glöm inte länken.
hifikg skrev:Har ni planerat vilken musik som kommer att spelas, eller ska jag ta med en säck mässjazz?
juanth skrev:hifikg skrev:Har ni planerat vilken musik som kommer att spelas, eller ska jag ta med en säck mässjazz?
Det finns en hel del planer men ta med dig något mässigt om du vill
hifikg skrev:juanth skrev:hifikg skrev:Har ni planerat vilken musik som kommer att spelas, eller ska jag ta med en säck mässjazz?
Vad har ni att spela på? CD? SD-kort? USB-sticka?
petersteindl skrev:Vilken 2,5” är det du använder?
juanth skrev:hifikg skrev:juanth skrev:
Vad har ni att spela på? CD? SD-kort? USB-sticka?
CD och sticka tror jag kommer finnas.
makesrain skrev:Jag kommer bara att kunna följa via länk imorgon så jag hejar och applåderar hemifrån, det ska bli så kul att se och höra om bygget.
schmutziger skrev:Om nån kan förklara fördelen med cirkeln över magneten så hade jag blivit glad, det mäter bättre o blir ett enklare filter utan. Den lilla på bilden är mest där som skydd mot dammsugarmunstycke, leksaker, fötter och fingrar nu.
schmutziger skrev:Härligt!
På tvåvägaren så får man en känslighetsökning mellan 700-1khz som mest bara gör det bökigt.
Och en känslighetsökning under 300hz som bör korrigeras aktivt. Eller löses med en 3/4vägslösning
Har ni testat att "flarea" waveguiden? Så att öppningsvinkel blir större på slutet? Eller avrundade hörn?
sammel skrev:Det blir kanon Juanth. Har satt mig på bussen i Oskarshamn nu
juanth skrev:Länk till mötet: https://youtube.com/live/W_CXwXR6sxI?feature=share
Imperial-Blomman skrev:Ja måste tyvvär va hemma.
Ja har så lågt blodtryck så de svartnar bara ja reser mej från sittande ställning.
De blir så ibland.
Inget farligt, bara väldigt opraktiskt.
Ja har nyligen gjort flerdags ekg å de va normalt för åldern.
juanth skrev:Länk till mötet: https://youtube.com/live/W_CXwXR6sxI?feature=share
Nattlorden skrev:juanth skrev:Länk till mötet: https://youtube.com/live/W_CXwXR6sxI?feature=share
Tack.... har visst ingen inloggning på LTS sida, den kände inte igen någon av mina mailadresser i alla fall... Så det hade blivit lite tajt att få det fixat tills dess då!
Hjalmar_Branting skrev:Länken funkar bra,Juanths hillbilly-brallor får honom att se ut som någon från programmet Moonshiners
sprudel skrev:Hjalmar_Branting skrev:Länken funkar bra,Juanths hillbilly-brallor får honom att se ut som någon från programmet Moonshiners
Eller Pettson kanske?
sprudel skrev:Vad är det för elektronik i kedjan?
sammel skrev:...
Mycket kul att träffa fler faktisktianer som jag inte träffat förut.
Hjalmar_Branting skrev:Länken funkar bra,Juanths hillbilly-brallor får honom att se ut som någon från programmet Moonshiners
Calleberg skrev:Självklart ska byggaren ha ändamålsenlig klädsel. Blir lite inspirerad av brallorna och ska nog fan ta och köpa mig ett sånt där ställ jag med...
sprudel skrev:Vad är det för elektronik i kedjan?
Nattlorden skrev:1812 var väl lite väl överdrivet testmaterial?![]()
Den käkar ju upp precis all baskapacitet man har och vill ha mer....
Johan_Lindroos skrev:
Froggy skrev:Fantastiskt bra upptagning av alla röster jämfört med tidigare LTS möten!
nuffe skrev:De ser väldigt bra ut och låter fantastisk.
Hjalmar_Branting skrev:Tack för en bra sändning,väldigt bra ljudupptagning,mina Sennheiser Momentum3 höll på att skallra av huvudet vid ett par tillfällen![]()
Så det kördes på C-298?
sammel skrev:Mycket trevlig tillställning.
Tack LTS tack Juanth och Rille.
Det lät fantastiskt bra. Fast jag satt
på sidan så hördes solisterna stående
mitt framför. Mycket fin ljudbild.
Edit.!Mycket kul att träffa fler faktisktianer som jag inte träffat förut.
Kermit116 skrev:Det enda jag hade synpunkter på var valet av demomusik. Kopplat ihop grejorna igen hemma o kompenserar!:-)
juanth skrev:nuffe skrev:De ser väldigt bra ut och låter fantastisk.
Kul att du gillar. Jag tycker jag ändå har fått lite stil på utseendet.![]()
Var du på plats eller framgick det något lite även via nätet?
Calleberg skrev:Jag såg att någon t.om kallade dem snygga...
Bill50x skrev:Jag kommer osökt in på hur B&O försökte snygga till sina monster som presenterades för ett antal år sedan...
Kralle skrev:En låtlista vore fint.
Nattlorden skrev:Kralle skrev:En låtlista vore fint.
Patrik Sandin - Schwanen(ge?)sang
Halie Loren - Ode to Billie Joe
Anna-Lott Larsson - Med ögon känsliga gör grönt
Sabbath Hela Veckan - Der Gasn Nigunn (?)
Infected Mushroom - Avratz
Luciasången (Adolf Fredrik?)
Hootenanny Singers - Så länge skutan kan gå
1812
Anni-Frid - Härlig är vår jord
Nisse Landgren - Song from the valley
Missade säkert något....
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:Kralle skrev:En låtlista vore fint.
Patrik Sandin - Schwanen(ge?)sang
Halie Loren - Ode to Billie Joe
Anna-Lott Larsson - Med ögon känsliga gör grönt
Sabbath Hela Veckan - Der Gasn Nigunn (?)
Infected Mushroom - Avratz
Luciasången (Adolf Fredrik?)
Hootenanny Singers - Så länge skutan kan gå
1812
Anni-Frid - Härlig är vår jord
Nisse Landgren - Song from the valley
Missade säkert något....
Franz Schubert, Schwanengesang D.957:4 Ständchen med Patrik Sandin sång och Stefan Therstam på orgel. Bolag Ictus och då gissar jag att Betil Alving spelat in.
Sankta Lucia var nog med Täby Church Chamber Choir, Propirus PRCD 9154.
Calleberg skrev:Får instämma med Roger, Förvånansvärt bra ljud med tanke på att det är Högtalare som via mikrofoner streamats ut på Youtube, hade ochså lite trivsamt vinylknaster, märkligt men inte särskilt störande. En hel del av psykosvamparnas lågbas tog sig faktiskt hela vägen till Kumla![]()
Det verkar ha lagts ner en hel del jobb, mer än jag förstått tidigare. Alltid kul med entusiaster som nördar ner sig.
Jag såg att någon t.om kallade dem snygga...
juanth skrev:Calleberg skrev:Får instämma med Roger, Förvånansvärt bra ljud med tanke på att det är Högtalare som via mikrofoner streamats ut på Youtube, hade ochså lite trivsamt vinylknaster, märkligt men inte särskilt störande. En hel del av psykosvamparnas lågbas tog sig faktiskt hela vägen till Kumla![]()
Det verkar ha lagts ner en hel del jobb, mer än jag förstått tidigare. Alltid kul med entusiaster som nördar ner sig.
Hehe..jag tror att när något vars utseende är så pass styrt av funktion så kan det efter att ha lyssnat på funktionen, framkalla en känsla av att man måste acceptera att börja uppskatta utseendet eftersom något som fungerar bra inte längre kan anses vara fult.![]()
Jättefin produktion av LTS.
sprudel skrev:Vad tyckte IÖ?
Calleberg skrev:juanth skrev:Calleberg skrev:Får instämma med Roger, Förvånansvärt bra ljud med tanke på att det är Högtalare som via mikrofoner streamats ut på Youtube, hade ochså lite trivsamt vinylknaster, märkligt men inte särskilt störande. En hel del av psykosvamparnas lågbas tog sig faktiskt hela vägen till Kumla![]()
Hehe..jag tror att när något vars utseende är så pass styrt av funktion så kan det efter att ha lyssnat på funktionen, framkalla en känsla av att man måste acceptera att börja uppskatta utseendet eftersom något som fungerar bra inte längre kan anses vara fult.![]()
Jättefin produktion av LTS.
Nu är ju det inget kommersiellt projekt, och de som främst är intresserade av att bygga sina egna fyrvägare är ju kanske ett okänt antal av de redan frälsta, annars hade man kunnat argumentera att möbleringsbarhet ochså är en sorts funktion![]()
vad händer t ex om man låter baslådans tak fortsätta ut över Hörnhornet så man får en naturlig möjlighet att sätta tyg i den öppning som är kvar och en möjlighet att smalna av baslådan motsvarande, givetvis måste man då peta lite på badlådan i alla riktningar för att ha kvar samma volym, i vart fall om man vill ha kvar samma elementkonfiguration.
Det kanske inte är alldeles självklart att ett utskjutande tak försämrar hornets funktion?
Då har du en svartvit kub med avsevärt mindre fotavtryck, och som lök på laxen kan man lägga lite extra kärlek på träarbetet till middomen och diskanten så att de hamnar lite mer i fokus, mörk ek eller teak är ju snyggt mot vitt... Du har väl inte slut på silvertejp? prova vetja
Hjalmar_Branting skrev:sprudel skrev:Hjalmar_Branting skrev:Länken funkar bra,Juanths hillbilly-brallor får honom att se ut som någon från programmet Moonshiners
Eller Pettson kanske?
Tänkte också på det![]()
Rick måste vara Findus då?![]()
sammel skrev:Mycket trevlig tillställning.
Tack LTS tack Juanth och Rille.
Det lät fantastiskt bra. Fast jag satt
på sidan så hördes solisterna stående
mitt framför. Mycket fin ljudbild.
Edit.!Mycket kul att träffa fler faktisktianer som jag inte träffat förut.
paa skrev:Jag funderar lite på om den runda plattan bakom magneten på "triangelelementet" skulle kunna vinna något på, om man ändrade cirkelformen till nån sorts avrundad triangel?
PerStromgren skrev:Tack för att ni gjorde det möjligt för mig att sitta hemma i stugvärmen och hänga med (uttalat som kidsen!) er!
Mickupptagning gör givetvis inte en högtalare någon som helst rättvisa, men det var kul att höra ny musik. Och allt klokt som sades, givetvis!
Schwanengesang var trevligt, jag är inte så hemma på Schubert. Och Halie Loren måste jag lyssna mer på!
Tack, alla!
RogerGustavsson skrev:Sankta Lucia var nog med Täby Church Chamber Choir, Propirus PRCD 9154.
PekkaJohansson skrev:RogerGustavsson skrev:Sankta Lucia var nog med Täby Church Chamber Choir, Propirus PRCD 9154.
Jag har tackat för mötet i annan tråd men gör det även här - fint arrangerat och presenterat!
Det var Proprius PRCD 9154 som jag avsåg när jag önskade men det var inte den som spelades. Kanske har juanth uppgift om version?
Med vänlig hälsning
Pekka
juanth skrev:sprudel skrev:Vad tyckte IÖ?
Det beror på, och beror på mycket…![]()
Han har haft gott om tid att studera konstruktionen eftersom jag byggt dem delvis på högtalarbyggkursen och han har förstås tyckt till om diverse delar av konstruktionen, kommit med råd men du vet hur det är, det blir sällan några raka svar för det beror på och…. Perspektivet har varit ortoakustiskt och eftersom IÖ inte bygger såna högtalare så hardialogen ofta rört hur Stig tänkte, kan ha tänkt osv.
Jag vet att han är mycket nöjd med hela kusen och det folk har åstadkommit.
I mitt fall så har jag sagt att jag tycker att fyrvägarna är ett möte mellan Ino & Carlsson och det höll Ingvar med om. Han berättade att Stig sagt precis samma sak, vilket gjorde mig glad.
Fyrvägarna är helt klart mer direktljud än tex åttiotalsserien. Ingvars kommentar var att det här bygget lite mer närmat sig Ino än tex 3-vägaren kring 1987.
Det har inte varit något som siktats på men utfallet har blivit så.
I diskanten så ville Stig ha lite mer spridning högst upp än vad nuvarande Bliesma T34B har. T34A skulle nog vara ett bättre val gällande det men jag har blivit såld på Beryllium och nu blev det så.. de sprider tror jag fullgott iaf upp mot 15 kHz och eftersom medelåldern i rummet igår var aningen hög så….![]()
Carlsson T12-oa har testats. Sitter i tex OA61. Den har allt en diskant ska ha till ett Orto-projekt men jag upplevde att den på högre volymer (jättehöga) så var det den som blev gränsen i fyrvägarna för när man vill skruva ned pga distorsion.
Här gäller det att missförstå mig rätt, det är en superb diskant men i det här sammanhanget något för låg känslighet när högtalaren pressas hårt. Bliesma T34B ligger på 97.5dB i känslighet.
hifikg skrev:Jag tror Salig Stig ler i sin himmel och när jag så småningom kopplar de här högtalarna till Perkas rörhäck kommer de båda att börja skråla i någon slags kör.
Rille skrev:Tack Johan!
För att jag fått äran att vara med och lämna input i projektet.
För att det varit så jäkla kul!
För att det blivit så bra som jag tycker det blivit.
För att du är en sån trevlig kamrat.
Vi jobbar vidare med de sista detaljerna och tar fram ett passivt filter till i höst senast tycker jag.
Nästa stopp, Munchen
Och tack alla som hjälpte till i går, Ingvar, sammel, Kermit, Chris, storebror Tony, Johan Lindroos, LTS styrelsekamrater och Stig för den fina konstruktionen. ingen glömd hoppas jag.
PekkaJohansson skrev:Inga problem - jag har full förståelse för att det kan bli fel ibland och har råkat ut för det själv vid några tillfällen. Nu fick vi höra en annan version och kan se fram emot Täby kyrkas kammarkör nästa gång det blir aktuellt!
Med vänlig hälsning
Pekka
juanth skrev:PekkaJohansson skrev:Inga problem - jag har full förståelse för att det kan bli fel ibland och har råkat ut för det själv vid några tillfällen. Nu fick vi höra en annan version och kan se fram emot Täby kyrkas kammarkör nästa gång det blir aktuellt!
Med vänlig hälsning
Pekka
Ja det blev helt fel version..det som spelades var Adolf Fredriks kyrkas kammarkör.. jag måste ha missat flera centimeter med muspekaren
DVD-ai skrev:Jag är imponerad över hur bra det lät trots att man tydligt hörde att rummet blandade sig i väldigt mycket.
Jag tror inte att många högtalare skulle kunna få till samma väljud i den lokalen !
Starkt jobbat och jag ser fram mot att höra dessa i ett mer normalt rum också
RogerGustavsson skrev:juanth skrev:PekkaJohansson skrev:Inga problem - jag har full förståelse för att det kan bli fel ibland och har råkat ut för det själv vid några tillfällen. Nu fick vi höra en annan version och kan se fram emot Täby kyrkas kammarkör nästa gång det blir aktuellt!
Med vänlig hälsning
Pekka
Ja det blev helt fel version..det som spelades var Adolf Fredriks kyrkas kammarkör.. jag måste ha missat flera centimeter med muspekaren
Var väl denna som spelades?
Denna var kanske den önskade?
Nattlorden skrev:Antar det kommer att petas vidare på dessa ett tag till innan det kommer på tal att ta fram några passiva filter för dem... så där är ju definitivt jobb kvar att göra.... kan tänka mig att dessa kommer både att bli dyra och skrymmande tyvärr... å andra sidan är det en rejäl kostnad med digitalfilter och alla förstärkarkanaler för de som inte har tillgång till dessa från start.
Å andra sidan är det gott sällskap... B&W Nautilus-snäckorna kör ju aktiva filter....
juanth skrev:Nattlorden skrev:Antar det kommer att petas vidare på dessa ett tag till innan det kommer på tal att ta fram några passiva filter för dem... så där är ju definitivt jobb kvar att göra.... kan tänka mig att dessa kommer både att bli dyra och skrymmande tyvärr... å andra sidan är det en rejäl kostnad med digitalfilter och alla förstärkarkanaler för de som inte har tillgång till dessa från start.
Å andra sidan är det gott sällskap... B&W Nautilus-snäckorna kör ju aktiva filter....
Jo. Troligen blir det passiva filter i allt utom basen. 4:e ordningen blir lite kostsamt men som du säger så kostar 8 kanaler och aktiv delning pengar också.
Det finns redan en hel del färdigt till passiva filter men tiden räckte inte till innan demo för att löda och montera.
Det blir en extern låda för filter. Jag tror inte att utrymmet bakom hornet kommer att räcka till så den kanske kan monteras mot vägg på utsidan innanför basen.
Bygger man ett nytt par så skulle ett filter kunna integreras i lådan.
DVD-ai skrev:juanth skrev:Nattlorden skrev:Antar det kommer att petas vidare på dessa ett tag till innan det kommer på tal att ta fram några passiva filter för dem... så där är ju definitivt jobb kvar att göra.... kan tänka mig att dessa kommer både att bli dyra och skrymmande tyvärr... å andra sidan är det en rejäl kostnad med digitalfilter och alla förstärkarkanaler för de som inte har tillgång till dessa från start.
Jo. Troligen blir det passiva filter i allt utom basen. 4:e ordningen blir lite kostsamt men som du säger så kostar 8 kanaler och aktiv delning pengar också.
Det finns redan en hel del färdigt till passiva filter men tiden räckte inte till innan demo för att löda och montera.
Det blir en extern låda för filter. Jag tror inte att utrymmet bakom hornet kommer att räcka till så den kanske kan monteras mot vägg på utsidan innanför basen.
Varför inte gömma filter i kaviteten till basarna ?
juanth skrev:Nattlorden skrev:Antar det kommer att petas vidare på dessa ett tag till innan det kommer på tal att ta fram några passiva filter för dem... så där är ju definitivt jobb kvar att göra.... kan tänka mig att dessa kommer både att bli dyra och skrymmande tyvärr... å andra sidan är det en rejäl kostnad med digitalfilter och alla förstärkarkanaler för de som inte har tillgång till dessa från start.
tordnilsson skrev:@tordnilsson SB29NRX75-6 heter de.
Egentligen ville jag ha tag på element med högre känslighet. De är de kopplade i serie. Total impedans hamnar kring 8-9 ohm för basarna tillsammans så det är vänligt även mot rörförstärkare.
Basarna är rätt lika Bremenbasar i specifikationen. De klarar sig med inte allt för stora lådor. Säg minimum 50-55 liter i basreflex. Lådan är ca 117 l.
De går fint att köra slutet i mindre lådor.
Nattlorden skrev:juanth skrev:Nattlorden skrev:Antar det kommer att petas vidare på dessa ett tag till innan det kommer på tal att ta fram några passiva filter för dem... så där är ju definitivt jobb kvar att göra.... kan tänka mig att dessa kommer både att bli dyra och skrymmande tyvärr... å andra sidan är det en rejäl kostnad med digitalfilter och alla förstärkarkanaler för de som inte har tillgång till dessa från start.
Jo... och detta är ju overkillvarianten... trevägare borde vara den rimligare varianten för de flesta... bara hört en 2-vägsvariant av "dessa" i person och då var det inte i basen som det mesta kvar att göra med som satt i. (Eller 2+ med tanke på ambiensdiskanter)
Johan_Lindroos skrev:På träffen kändes det som salig Stigs ande vilade över salen. Han hade nog tyckt det hade varit kul att höra på dem om han hade kunnat. Jag är ganska säker på att han hade tyckt om det han hade fått höra.
För mig känns det extra kul att Juanth och Rille var måna om att hålla sig så trogna som möjligt till patentet. Det kändes som de vill göra det så nära som möjligt som Stig tänkte sig, fast nu med möjligheten att använda dagens lite mer moderna element.
Jag ser fram emot fortsatt utveckling av projektet.
För mig var ljudet på 1812 och Hootenanny singers tyvärr bottennapp som jag gärna hade sluppit (tyvärr utom Juanths och Rilles kontroll). Bägge led av dålig inspelningskvalitet. Övriga låtar lät mycket bra, både om man satt som i mina fall centrerat eller till vänster.
juanth skrev:Nattlorden skrev:Jo... och detta är ju overkillvarianten... trevägare borde vara den rimligare varianten för de flesta... bara hört en 2-vägsvariant av "dessa" i person och då var det inte i basen som det mesta kvar att göra med som satt i. (Eller 2+ med tanke på ambiensdiskanter)
En tvåvägare enligt konceptet är jag lite tveksam till. Det blir mycket jobb för elementet i triangeln och den måste spela väl högt upp i frekvens dessutom. (Spridning…)
En trevägare kan nog fungera mycket bra.
Tex med Purifi eller SB17.xxxx , Morel middome, SB26adc. Elementkostnad kanske så låg som 6kkr.
Alternativt en trevägstopp till basmoduler med delning kring 80 Hz
Helt rätt att det här är overkillvarianten men vad jag förstod så fanns det tankar på att det skulle vara arvtagaren till 2212 så därav att jag ville bygga den som det stora slagskeppet.![]()
Den klarade fint av att fylla det rätt stora rummet hos LTS. PA-gener fast för finlir.
Kraniet skrev:Har du gjort nån utvärdering av Daytons middome?
Den har ju lägre känslighet men även lägre dist
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... o-rs52an-8
Sen finns ju även en 3" middome från Tangband som har väldigt låg dist. Lite krokig frekvensgång dock.
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... -75-1558se
Den har dock bytt namn och slutar numera på SH istället för SE. Mäter ungefär likadant.
Kalejdokom skrev:Sent in i matchen, men stort grattis till ett som synes mycket lyckat projekt. Jag hade inte möjlighet att delta live, men har lyssnat igenom det mesta av presentationen idag. Mycket imponerande projekt! Lycka till med fortsättningen...
Jag snubblade över en fråga som ställdes vid mötet och om jag fattade rätt så sitter båda bas-/mellanregistren i samma kavitet - är det så och hur fungerar det i så fall? Basen sitter väl i en avstämd BR-låda?
Johan_Lindroos skrev:På träffen kändes det som salig Stigs ande vilade över salen. Han hade nog tyckt det hade varit kul att höra på dem om han hade kunnat. Jag är ganska säker på att han hade tyckt om det han hade fått höra.
För mig känns det extra kul att Juanth och Rille var måna om att hålla sig så trogna som möjligt till patentet. Det kändes som de vill göra det så nära som möjligt som Stig tänkte sig, fast nu med möjligheten att använda dagens lite mer moderna element.
För mig var ljudet på 1812 och Hootenanny singers tyvärr bottennapp som jag gärna hade sluppit (tyvärr utom Juanths och Rilles kontroll). Bägge led av dålig inspelningskvalitet. Övriga låtar lät mycket bra, både om man satt som i mina fall centrerat eller till vänster.
juanth skrev:Johan_Lindroos skrev:På träffen kändes det som salig Stigs ande vilade över salen. Han hade nog tyckt det hade varit kul att höra på dem om han hade kunnat. Jag är ganska säker på att han hade tyckt om det han hade fått höra.
Ja värst var nog 1812. Det var inte den bästa versionen som önskades. Monoversion var det, vilket kan vara ok men inspelningen var rätt usel. Så kan det gå med önskningar. Jag är osäker på om det var rätt version vi lyssnade på..
petersteindl skrev:Johan_Lindroos skrev:På träffen kändes det som salig Stigs ande vilade över salen. Han hade nog tyckt det hade varit kul att höra på dem om han hade kunnat. Jag är ganska säker på att han hade tyckt om det han hade fått höra.
Då skall man veta att Stig själv ibland demade sina högtalare med totala bottennapp, just för att visa på den urusla, unkna, förhatliga inspelningskvalitet som faktiskt finns och som tydligt återges med Stig Carlssons högtalare.
Det är inte lätt att som utomstående hålla låda gällande ortoakustiska principer.
Jag såg hela föreställningen via Utube och lyssnade i hörlurar. Förvånansvärt bra ljud via mikar och lurar, speciellt i basen.
Vad gäller det slutliga resultatet, så gäller 80/20-regeln eller 90/10-regeln.
Hard work.
Rille skrev:Tack för alla fina kommentarer här. Jag tar åt mig lite då jag bidragit med en del tankearbete i projektet. Mycket kul att det uppskattas av både Johan och er som lyssnat.
Almen skrev:Väldigt kul att läsa! Imponerande bygge, imponerande arrangemang!
juanth skrev:... basarna sitter i samma kavitet
Almen skrev:Här skulle den ha varit:Almen skrev:Väldigt kul att läsa! Imponerande bygge, imponerande arrangemang!
Kalejdokom skrev:juanth skrev:... basarna sitter i samma kavitet
Jag erkänner gärna att jag är dåligt påläst, men sitter det alltså dubbla basar i varje låda? Jag har sett i patentet att det finns figurer som visar alternativa varianter med bl.a. fler element, men jag ser ingenstans i byggtråden att det är mer än ett element...
Kraniet skrev:Jag tror det är många med mig som ser fram emot en byggmanual med ritningar vad det lider
Kalejdokom skrev:Ok, tack för utförligt svar! Bara en sista fråga då: var sitter det andra elementet (som inte syns på någon bild)?
juanth skrev:Jag var inne på häromdagen att en 12” eller 15” på samma sida som triangeln skulle kunna vara bästa lösningen.
petersteindl skrev:Om man drar en linje mellan basarnas mittpunkter på membranet och fortsätter denna linje till höger och vänster om basarna, så kommer det bli maximal kamfiltereffekt längs med denna linje. Från mitt emellan basarna och längs med normalen på denna linje adderar basarna i fas.
Om basen på triangelsidan är längs bak närmast vägg och basen på motsatt sida är tvärtom d v s längst ut, så kommer linjen mellan basarna att få en vinkel och normalen till den linjen blir mer i riktning mot lyssnaren. På så sätt skulle man möjligtvis kunna få högre riktningsverkan på direktljudet mot lyssnaren ovanför eller kring 200 Hz. Om det hörs vet jag inte, men det skulle kunna provas.
Första mätning kan vara i befintligt skick på basarna utan delningsfilter med en mikrofon på golvet där man mäter på golvets horisontalplan 2 meter ifrån högtalaren och från basarnas sammanlagda akustiska centrum. Då mäter man längs med radien på en cirkel. Man kan stega sig fram ungefär 15 grader d v s 0, 15, 30, 45, 60, osv runt om till 180 grader, där 0 och 180 är längs med golv och vägg och 90 grader är ortogonalt mot vägg.
Kan man då tydligt se riktverkan från ungefär 180 Hz och uppåt med kamfiltereffekt, så skulle man kunna utnyttja detta kring 200 Hz d v s runt delningen för att rikta detta frekvensområde mot lyssnaren genom att placera basarna så att det blir en vinkel där normalen går mot lyssnaren istället för ortogonalt ut från väggen där högtalaren är placerad. Som sagt, jag har själv aldrig experimenterat med den typen av högtalarplaceringar gällande basar.
Den totalt utstrålade effekten kommer inte förändras, men möjligtvis riktverkan ovanför viss frekvens.
Den yttre basen placerad på framsidan och i så fall längst ut mot golv skulle kunna funka för sådant ändamål.
Eftersom triangelelementet ovanför delningen är med högre riktverkan, så finns möjligheten att haka på denna riktverkan runt delningen med 2 basar med visst avstånd mellan varandra.
Det vara bara en tanke som sliog mig.
Calleberg skrev:juanth skrev:Jag var inne på häromdagen att en 12” eller 15” på samma sida som triangeln skulle kunna vara bästa lösningen.
Två tior som du har nu är ju samma sak som en femtontummare med samma slaglängd. En tolva behöver såklart vara ganska långslagig för att matcha.
En 15tummare som spelar rent och rakt upp till 220 Hz utan konuppbrytning vid problematiska frekvenser stavas nog JBL...2256G kanske.
Imperial-Blomman skrev:Njae!
Bara för att membranet e större så innebär de inte att slaglängden e större.
Däremot finns de 12, 15 å 18 mfl idag som har extrem slaglängd som inte fanns för 15år sedan.
Bilstero sidan har legat i täten för både små å stora element m extrem slaglängd.
Dessutom behöver ett större element slå mindre än ett mindre element för samma ljudtryck.
juanth skrev:JBL 2256G ska jag kika på.
Edit/ de verkar vara utgångna..men väldigt potenta.
Calleberg skrev:juanth skrev:JBL 2256G ska jag kika på.
Ja tyvärr, och så är det med många 15 tummare med exceptionella prestanda.
Ett annat intressant element är faktiskt Dayton RSS390HF
Även det har lågt Le och därmed på pappret acceptabel frekvensgång där i övre midbasen. Rätt ok Distorsionsprestanda (även om jag är osäker på hur det ser ut över 150Hz) och faktiskt svårslagen om man vill ha bra lågbasutsträckning i en skapligt liten sluten låda, halvbra slagläng är nog största tillkortakommandet (i den slutna lådan).
Edit: Finns ett par som du kan låna om du vill när du tröttnat på att renovera hus.
MagnusÖstberg skrev:Jag skulle säga att 12mm är en alldeles ypperlig avvägning. Väldimensionerat element. Superbt i ett antal om 4 i system.
Froggy skrev:Har ni mätt dist på SB29NRX75-6, gärna högre i frekvens än vid er delning?
Jag hittar inget publicerat på detta element
Även det har lågt Le och därmed på pappret acceptabel frekvensgång där i övre midbasen. Rätt ok Distorsionsprestanda (även om jag är osäker på hur det ser ut över 150Hz) och faktiskt svårslagen om man vill ha bra lågbasutsträckning i en skapligt liten sluten låda, halvbra slagläng är nog största tillkortakommandet (i den slutna lådan).
Edit: Finns ett par som du kan låna om du vill när du tröttnat på att renovera hus.
Froggy skrev:Har ni mätt dist på SB29NRX75-6, gärna högre i frekvens än vid er delning?
Jag hittar inget publicerat på detta element
Kraniet skrev:
34NRXL75 dock en annan historia. mycket mer avancerat motorsystem som ger väldigt låg dist.
Calleberg skrev:Kraniet skrev:
34NRXL75 dock en annan historia. mycket mer avancerat motorsystem som ger väldigt låg dist.
Precis, icke att förväxla med 34NRX75 som bara är en 29NRX75 med större kon.
För övrigt, bra länkat, repetition är ju all kunskaps moder.
Kraniet skrev:.......
Denna från Scan-Speak tex känns ju väldigt prisvärd i sammanhanget sett till dist.
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 6w/4534g00
......
.
Froggy skrev:Kraniet skrev:.......
Denna från Scan-Speak tex känns ju väldigt prisvärd i sammanhanget sett till dist.
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 6w/4534g00
......
.
Det är denna jag utgår från när jag söker. Saknar kompetens att utvärdera mätningar relativt hur återgivningen är men har inte hittat annat element som har lägre dist för det priset i registret 30-600Hz. Den finns även med i sammanställningen nedan. Liknande mätresultat för 3: ton men inte alls för 2:a tons dist (lika avvikelsers för WO24P-4 som dock är högpassfiltrerard vid 50 Hz). Vem har rätt?
https://www.justdiyit.com/grand-compara ... artie-2/2/
Glebster skrev:Var är brudarna?
...
Glebster skrev:juanth skrev:Länk till mötet: https://youtube.com/live/W_CXwXR6sxI?feature=share
Var är brudarna?
Kul projekt!
Calleberg skrev:Kraniet skrev:
juanth skrev:Calleberg skrev:Kraniet skrev:
Bra att det nämns. Själv slarvar jag med att inte skriva ut hela namnen
ChristianAndersson skrev:Om högtalaren ska försvinna även optiskt i rummet,
så kanske Loppan-/ Välj en färg-konstruktionen kan
ge designuppslag, välvd baslåda exempelvis.
Kraniet skrev:En fundering jag hade va hur "horndelen" borde se ut för en centerhögtalare.
Ja resten av högtalaren också för den delen. Borde ju räcka om det va en trevägare kanske dessutom.
Nattlorden skrev:Kraniet skrev:En fundering jag hade va hur "horndelen" borde se ut för en centerhögtalare.
Ja resten av högtalaren också för den delen. Borde ju räcka om det va en trevägare kanske dessutom.
Symmetrisk runt mellandomen?
En mellanbas på vardera sidan och bas framtill? Eller ingen bas alls för en center?
Skulle kunna bli riktigt "cool" faktiskt.io !
Kraniet skrev:Nattlorden skrev:Kraniet skrev:En fundering jag hade va hur "horndelen" borde se ut för en centerhögtalare.
En mellanbas på vardera sidan och bas framtill? Eller ingen bas alls för en center?
Ja eller ska delen som domen sitter i bara vara platt?
Jag har inte helt klart för mig varför horndelen ser ut som den gör. Är det ens ett horn![]()
Hornverkan är väl bara en bieffekt av den spridningsstyrning som är önskvärd.
Gör man den symmetrisk så kommer den ju likna ett horn ännu mer. Men jag vet inte om det blir rätt ur spridningshänsyn?
Kraniet skrev:Nattlorden skrev:Kraniet skrev:En fundering jag hade va hur "horndelen" borde se ut för en centerhögtalare.
Jag har inte helt klart för mig varför horndelen ser ut som den gör. Är det ens ett horn![]()
Gör man den symmetrisk så kommer den ju likna ett horn ännu mer. Men jag vet inte om det blir rätt ur spridningshänsyn?
juanth skrev:Kraniet skrev:Nattlorden skrev:
Visst är det ett horn. Ett asymmetriskt horn. Eller som Stig beskrev det: En trattliknande anordning.![]()
Även ett element i en plan baffel skulle kunna benämnas som horn. 180 graders horn, constant directivity.
Delvis hornladdning tror jag Stig pratade om.
I en center så ska det nog vara symmetriskt. (Men med sned kloss precis som H & V.) bör nog vara viss avgränsning åt sidorna (bakåt) också.
Hornet till middomen i fyrvägarna har som främsta uppgift att skydda framväggen ifrån reflexer som sedan stör direktljudet, samt att styra direktljudet och kontrollera spridningen och därmed även kvoten direkt och reflekterat ljud. Att det sedan även ger en akustisk transformation med höjd verkningsgrad är sekundärt men mycket trevligt för distorsionsnivåer.
Den sneda klossen ovanför middomen är väldigt viktig då den dels, även den, gränsar av samt styr mot lyssnaren, agerar tak i hornet. Dess djup sätter gränsen för hur långt ned i frekvens den ger stöd. Den är både djupare och därmed högre än i patentet då vi insåg att det behövdes stöd en bit under delningen vid ca 870 Hz.
Klossen skulle kunna vara ännu bredare men det förändrar spridningen och ger mer (oönskade?) reflexer ut i rummet.
Proportionerna är väl överensstämmande med det som är angivet i patentet.
Jag tänker att Stig har skräddarsytt sitt horn efter sina preferenser. Att det är stort/brett på sidorna har inte så mycket med horn att göra, eller tillhör inte det egentliga hornet som ifall man tog bort sidorna egentligen inte är större än 20x20cm och knappt 10cm djupt. (Den del som ger merparten av den akustiska transformationen)
Dessutom öppet till vänster. (på ett vänsterhorn) stödet avtar och tvärtom på höger sida där den inre vingen i riktning höger ger ett par tre decibel mer amplitud långt off-axis inåt.
Stig Carlsson skrev:Uppfinningens syfte är att åstadkomma en högtalare för placering på golv vid vägg med väsentligt minskad störande inverkan från golvet och väggen jämfört med tidigare kända högtalare med i övrigt jämn ljudspridning.
Högtalare enligt uppfinningen är utförda enligt bifogade patentkrav. Högtalarelementens placering i högtalarhöljet kombineras med av reflekterande ytor uppbyggda trattliknande anordningar i syfte att:
1. Dels åstadkomma reflekterat ljud med liten fasskillnad relativt direktljudet upp till så höga frekvenser som möjligt
2. Dels åstadkomma en spridning av det reflekterade ljudets ankomst till lyssnaren när fasskillnaden relativt direktljudet inte är liten.
Uppfinningen möjliggör – beroende på utföringsform – frihet från eller väsentlig minskning av störverkan av reflekterat ljud från både golv och vägg upp till 800 a 1500 Hz.
Vid högre frekvenser, som utsänds från högtalarens överdel, undviks störverkan av reflekterat ljud från väggen, antingen med hjälp av en trattliknande anordning som minskar strålningen mot väggen och/eller sprider reflexljudsvägarna och därmed reflexljudets ankomsttid, eller med hjälp av en väggreflexabsorbent enligt en samtidigt inlämnad patentansökan; bäst resultat erhålles med en kombination av dessa båda medel.
juanth skrev:Kraniet skrev:Nattlorden skrev:
Peter: Jag försökte svara på det kraniet undrade över och som han samtidigt verkar ana angående vad det huvudsakligen har för uppgift.
Tack för citatet ifrån patentet. Det förtydligar.
Angående frågan om när blir ett horn ett horn? Är det när man frångår en slät baffel i någon mening? En grads vinkel? En millimeters djup omgärdat av
Det jag menar med att en slät baffel skulle kunna kallas ett horn i 180 grader är att det jämfört med enbart ett element utan baffel skiljer sig genom att det förstnämnda har en förhöjd akustisk impedans som ger högre amplitud och känslighet i delar av registret. Delar av registret får stöd, inte olikt i det de flesta skulle kalla för horn.
Det är kanske att överdriva i fallet slät baffel och jag vet inte hur viktigt det är att definiera var gränsen för horn går?
paa skrev:Med dagens populära benämningar så skulle nog denna "horn-type structure" kallas wave guide, eller på svenska; vågledare.
Skillnaden mellan vågledare och horn är väl snarast vad som varit prio 1 vid konstruktionen:
1. Att ge högtalaren en så jämn spridning över ett så stort frekvensområde som möjligt, eller:
2. Så hög verkningsgrad över så stort område som möjligt.
Sedan överlappar förstås dom egenskaperna varandra ganska mycket, men inte helt.
juanth skrev:paa skrev:Med dagens populära benämningar så skulle nog denna "horn-type structure" kallas wave guide, eller på svenska; vågledare.
Skillnaden mellan vågledare och horn är väl snarast vad som varit prio 1 vid konstruktionen:
1. Att ge högtalaren en så jämn spridning över ett så stort frekvensområde som möjligt, eller:
2. Så hög verkningsgrad över så stort område som möjligt.
Sedan överlappar förstås dom egenskaperna varandra ganska mycket, men inte helt.
Rimligt, och det framgår tydligt vad du vill säga men det är inte alla som söker jämn spridning över alla delar av tonkurvan. Det är säkerligen inte ofta det är önskvärt med abrupta skillnader men preferenser kan variera beroende på konstruktion och principer hos konstruktören.
Hälsningar herr petig..
Stig Carlsson skrev:Uppfinningens syfte är att åstadkomma en högtalare för placering på golv vid vägg med väsentligt minskad störande inverkan från golvet och väggen jämfört med tidigare kända högtalare med i övrigt jämn ljudspridning.
Högtalare enligt uppfinningen är utförda enligt bifogade patentkrav. Högtalarelementens placering i högtalarhöljet kombineras med av reflekterande ytor uppbyggda trattliknande anordningar i syfte att:
1. Dels åstadkomma reflekterat ljud med liten fasskillnad relativt direktljudet upp till så höga frekvenser som möjligt
2. Dels åstadkomma en spridning av det reflekterade ljudets ankomst till lyssnaren när fasskillnaden relativt direktljudet inte är liten.
Uppfinningen möjliggör – beroende på utföringsform – frihet från eller väsentlig minskning av störverkan av reflekterat ljud från både golv och vägg upp till 800 a 1500 Hz.
Vid högre frekvenser, som utsänds från högtalarens överdel, undviks störverkan av reflekterat ljud från väggen, antingen med hjälp av en trattliknande anordning som minskar strålningen mot väggen och/eller sprider reflexljudsvägarna och därmed reflexljudets ankomsttid, eller med hjälp av en väggreflexabsorbent enligt en samtidigt inlämnad patentansökan; bäst resultat erhålles med en kombination av dessa båda medel.
petersteindl skrev:Som vanligt måste man definiera vad en Waveguide är.
Om man vill uppnå ett visst spridningsmönster från ett högtalarelement så kan man utnyttja vissa matematiskt fysikaliska regler vid kontroll av olika frekvensers riktverkan hos akustiska ljudvågor.
Ett sätt är att införa någon form av närliggande bafflar eller krökta bafflar för att uppnå viss bestämd riktverkan.
Ett sådant sätt kallar jag för att man gör en Waveguide. Ändamålet är att uppnå viss vågutbredning från ljudkällan som på något sätt är frekvensberoende.
Ett helt annat ändamål kan vara att man vill ha en högre verkningsgrad genom att införa en så kallad akustisk transformator och det kallas för horn.
Stig Carlsson var i princip ointresserad av att införa en akustisk transformator. Däremot ville Stig kunna styra vågutbredningen vid olika frekvenser för att därigenom uppnå den kvot mellan direktljud och reflekterat ljud som Stig ville ha.
Då började Stig införa sådana Waveguides i konstruktionen. Genom att hörnplacera basen för högre frekvenser d v s att göra ett litet hörn inbyggt i högtalarlådan så åstadkommes detta. För att få in membranet så nära vägg och hörn som möjligt för att den destruktiva interferensen skall komma så högt upp i frekvens som möjlig så vände stig basen så att membranet var utanför lådan och magneten likaså.
I mellanregistret ville Stig göra samma sak och då genom att införa ett ännu mindre hörn eftersom våglängderna där är mindre.
Att man därigenom får högre verkningsgrad var en bonus men inget designkriterium.
Den diskant som pekar bakåt ville Stig också ha riktad för att den inte skulle påverka direktljudets tonkurva. Det handlar även här om riktverkan. Sådana diskantelement görs ofta med hornverkan och den anser jag att man i och för sig kan kalla för ett horn. Men Stig använder den för sin riktningskarakteristik.
Med vänlig hälsning
Peter
Maarten skrev:Bra jobbat Johan! Fortsätt så!
Imperial-Blomman skrev:Å faan.
Va blir de för ändringar?
sammel skrev:Jag gillar dina fyrvägare, men jag förstår att du vill spegla
Stig så mycket som du bara kan. Lycka till Juanth
juanth skrev:Låter bra sittandes i sweetspot men står jag upp så sjunker ljudbilden. Kanske inte så konstigt med de udda vinklar det blev.
Nattlorden skrev:juanth skrev:Låter bra sittandes i sweetspot men står jag upp så sjunker ljudbilden. Kanske inte så konstigt med de udda vinklar det blev.
Något som du tror är lösbart om du gör på annat sätt än denna testflytt?
Imperial-Blomman skrev:Nåt som slår mej e att mid domen har en fasning framför sej in i hornet.
Ja har labbat endel med diffraktions horn å då vill man ha membranet så nära horn väggarna som de går.
Om du gör nya horn så prova å fräs av i bakkant så membranet ser så liten fasning som det går.
De borde minska lite beaming å öka spridningen.
Hjalmar_Branting skrev:Intressanta iaktagelser Juanth!
Någon från Saab-området sa något i stil med att bara för att det mäter bra behöver det inte låta bra/rätt,känns som det är passande här.
Man ska våga ta ut svängarna lite,ibland blir man positivt överaskad.
juanth skrev:Imperial-Blomman skrev:Nåt som slår mej e att mid domen har en fasning framför sej in i hornet.
Ja har labbat endel med diffraktions horn å då vill man ha membranet så nära horn väggarna som de går.
Om du gör nya horn så prova å fräs av i bakkant så membranet ser så liten fasning som det går.
De borde minska lite beaming å öka spridningen.
Ja jag ska trä i middomen ifrån framsidan så den hamnar i liv med baffeln och slipper avfasning på så vis. Den ska även sättas så tajt det går mot undersidan och inte vinge.
Kermit116 skrev:Det enda jag hade synpunkter på var valet av demomusik.
distad skrev:Hjalmar_Branting skrev:Länken funkar bra,Juanths hillbilly-brallor får honom att se ut som någon från programmet Moonshiners
Tänkte på exakt samma sak.
juanth skrev:distad skrev:Hjalmar_Branting skrev:Länken funkar bra,Juanths hillbilly-brallor får honom att se ut som någon från programmet Moonshiners
Tänkte på exakt samma sak.
Det är alltid lika avslappnat att klä ned sig.
Så ser man ut att vara lite i farten, kanske till och med arbetsam och flitig.
Belker skrev:Såg en kul video om detta på fejjan!
Kermit116 skrev:Fantastisk skapelse denna Din uttydning av Stigs efterlämnade dokument.
Gillar "the search of excellence", faktiskt EN viktig del i vad jag tycker faktiskt.io handlar om; glädjen i att söka de, ibland så små att dom egentligen är försumbara, förbättringarna.
För dom som inte haft tillfälle att lyssna på Juanths mästerverk sök tillfällen.
/Frog
sammel skrev:Det var det värsta. Ska du bräcka alla lagomgränser som finns
och fullständigt maxa på alla fronter. Kan inte hjälpas, kanske får bli
en till tur till stockholm o lyssna
juanth skrev:sammel skrev:Det var det värsta. Ska du bräcka alla lagomgränser som finns
och fullständigt maxa på alla fronter. Kan inte hjälpas, kanske får bli
en till tur till stockholm o lyssna
Sthlm eller södermanland.
Det sistnämnda blir troligen i ett bättre rum, dvs hemma hos mig.
Zappa skrev:Kul! Nu blir jag ännu mer nyfiken på dessa fyrvägare.
momotom skrev:Jag har precis börjat rita på de nya lådorna. Nu räcker det ju inte med uttag för golvsockeln, nu :måste vi bygga in elementrör också
matssvensson skrev:Det där ser ju riktigt PAF:igt ut!
avr7000 skrev:Blir mer o mer sugen på att göra ett försök (med en lite egen variant...)
Imperial-Blomman skrev:Mer sido dämp än när ja va där.
Kul...
Imperial-Blomman skrev:Mer sido dämp än när ja va där.
Kul...
juanth skrev:Imperial-Blomman skrev:Mer sido dämp än när ja va där.
Kul...
Ja det blev en del experiment då det var två lite speciella hjärnor på besök. Hjärnor som kanske kan sägas ha en preferens för en högre grad av direktljud och som inte gillar sidoväggar påverkan på ljudbild.
Hur som helst så ser det på bilderna lite mer tillstängt ut än det var i verkligheten. Kameran ljuger lite.
Mycket spännande experiment iaf. Gälar var inte så dumt. Ger fina laterala reflexer. Skärper fokus men ger ändå mycket atmosfär och bra information om rummet för hjärnan.
När högtalarna flyttades ut maximalt mot hörn så ökades lyssningsavståndet i motsvarande grad och vi satt med öronen på kring 450 cm
Mitt rum är ca 415x1260 cm så det finns gott om utrymme bakom huvudet.
Jättekul att ni kom förbi och röjde runt och nördade kring ljudet @DVD-ai & @Ronnie.
juanth skrev:Imperial-Blomman skrev:Mer sido dämp än när ja va där.
Kul...
Utvridet sidodämp men med reflekterande fram/insida, så en gälfunktion. Prova det hos dig Blomman.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster