När det gäller reservdelar hänvisar jag till HifiKit. De har, bättre än jag, underlag för t ex ersättningselement för de olika modellerna.
Så här ser listan ut:

Moderator: Redaktörer
ollemirsch skrev:Det har i flera trådar ställts frågor om tidigare Mirsch-högtalare, och jag har därför ställt samman en lista över de olika modellerna, när de började produceras och en kort specifikation.
ollemirsch skrev:Hej Per Målare,
Jag minns inte om du gjorde NG8/B, men du gjorde framför allt den smala modellen, som jag glömt i min lista. Hette inte den NG5? 5 tums bas och en diskant.
soundbrigade skrev:Jag hade en HiFi-byggbok som såg ut som ett tjockt häfte med ritningar på förstärkare (för och effekt) och till och med en radio med någon udda pulsräknarkrets istället för traditionell tuner.
I boken fanns en högtalare som jag tror var signerad OM - trevägare med bas riktad framåt och mellan/diskant riktad uppåt. Hela fronten och halva toppen var klädda med tyg. Ringer någon klocka? Kan du identifiera det här??
Ragnwald skrev:Hur tusan bär man sig åt för att såga lådan i den vinkeln ?
Måste väl sågas efter att sidorna är hoplimmade ?
ollemirsch skrev:Tja, vad skall jag svara? Din bild ser mycket konstig ut. Så gick den väl inte att sälja? Gallren måste ha kommit dit efteråt, liksom cigarrettfimparna till höger.
Men, vad då? Dux ingick i Philips-koncernen. Philips-element satt i tusentals lådor av olika märken. Jag använde många PH-element i mina konstruktioner.
Förresten - vem har sagt att det var en Dux? Märket upp till vänster tyder på Philips.
soundbrigade skrev:Fråga Olle:
Jag har ett par NG8/NG8B. Baslådarna delar vid 300Hz. Är denna frekvens JÄTTE-SUPER-optimal eller skulle jag kunna dela (aktivt) vid 200 eller rentav 400Hz?
Frodrak skrev:... Gallren är nog orginal med tanke på hur väl de passar. Satt säkert skumfrontar på en gång i tiden, finns dock inte nu. Iofs röker jag, men inte inomhus, så några fimpar lär du inte kunna se...
Högtalaren är märkt: DUX HiFi Sound Project och dessutom märkt "Made In Sweden".
Tyckt bara att mina påminde väldigt mycket om dina...
dd5348 skrev:Frodrak skrev:... Gallren är nog orginal med tanke på hur väl de passar. Satt säkert skumfrontar på en gång i tiden, finns dock inte nu. Iofs röker jag, men inte inomhus, så några fimpar lär du inte kunna se...
Högtalaren är märkt: DUX HiFi Sound Project och dessutom märkt "Made In Sweden".
Tyckt bara att mina påminde väldigt mycket om dina...
Lite OT från trådens rubrik, hoppas det är OK.
Frodrak en polare till mig har exakt (tror jag) samma högtalare som du. Gallren och skumgummit för filtren är tydligen orginal, men från början satt det mycket rikigt skumfrontar på dem (även om min polare också kasserat dem)
Han köpte dom av en kompis som haft dom som monitorer i sin studio
//DC
Frodrak skrev:ollemirsch skrev:Tja, vad skall jag svara? Din bild ser mycket konstig ut. Så gick den väl inte att sälja? Gallren måste ha kommit dit efteråt, liksom cigarrettfimparna till höger.
Men, vad då? Dux ingick i Philips-koncernen. Philips-element satt i tusentals lådor av olika märken. Jag använde många PH-element i mina konstruktioner.
Förresten - vem har sagt att det var en Dux? Märket upp till vänster tyder på Philips.
Bilden är inte nån vidare kvalitet, det medgives... Gallren är nog orginal med tanke på hur väl de passar. Satt säkert skumfrontar på en gång i tiden, finns dock inte nu. Iofs röker jag, men inte inomhus, så några fimpar lär du inte kunna se...
Högtalaren är märkt: DUX HiFi Sound Project och dessutom märkt "Made In Sweden".
Tyckt bara att mina påminde väldigt mycket om dina...
Dellstig skrev:Hej!
Två små frågor till Olle:
Har du lust att berätta något om Rondo, den är, tycker jag, den allra mest unika högtalaren m.a.p. utseende.
Blev det en lyckad konstruktion, serietillverkades den och hur gjorde man för att tillverka en så svår form?
Spelar du själv på några Mirschhögtalare idag?
Med vänlig hälsning
Martin
Lust skrev:De var ju riktigt ordentligt läckra... och har hög WAF.
Väcker habegär...
ollemirsch skrev:Säg, hallå !!!
Kan inte någon ändra eller ta bort den enorma bild som "Lust" har lagt in? Den gör ju att alla textrader blir 3-4 ggr längre än skärmens bredd.
I varje fall på min dator.
Tack!
Olle
IngOehman skrev:Diffraktionsproblem skall man förstås alltis minimera, men det är
inte alltid samma sak som att minimera diffraktion.![]()
Ej ens alltid samma sak som att minimera synliga tonkurveeffekter
av diffraktionen.![]()
Allt beror på infallsvinkel och ambitionerna med systemet...
Enkla svar (tumregler) är som vanligt alltid falska/potentiellt vilse-
ledande, och har som nästan enda fördel framför de korrektare
svaren, just att de är enklare.
Vh, iö
Thomas_A skrev:Är helt med på detta, men jag tycker ändå att Rondo-modellerna är intressanta i jämförelse med konventionella lådmodeller. Jag skulle förmoda att diffraktionsproblemet med diskant och dess platta också skulle kunna lösas med en "naken" diskant, eller kanske genom att använda den numera utgångna CT62, för att få en jämnare övergång till baffeln.
ollemirsch skrev:Jag tror inte att jag kan bidra till att föra diskussionen längre. Det behövs nog antagligen inte heller.
Ett par kommentarer dock:
Jag skrev att diskanten är monterad så att dess plan är "flush" med sfärens yta. Är det här otydligt sagt? Och sen frågade du Ingvar om jag har givit diskanterna en bättre integrering med klotets runda form. Jag kan inte förklara det tydligare.
ollemirsch skrev:Jag underströk också att de svåra diffraktionsproblemen uppträder i grundtonsområdet, inte i övertonsområdet. Det här belyses ju entydigt av Olson som jag refererat ovan.
ollemirsch skrev:Jag frågade också om det kan konstateras att det sfäriska höljet ger en överlägsen ljudbild jämfört med en fyrkantig låda. Ingen i den här tråden tycks vilja/kunna svara entydigt ja.
ollemirsch skrev:Personligen kommer jag aldrig att glömma de häpna reaktionerna från besökarna på mässor i Chicago och London. Den totalt samstämmiga reaktionen var att Rondo gav en levande tredimensionell ljudbild, helt befriad från det lådljud som trots allt behäftar även påkostade kantiga högtalare.
ollemirsch skrev:Nu har jag lite svårt att engagera mig mera i det här, men några kommentarer måste jag ge Ingvar:
Diskantens frontplatta hos Rondo har inte en utanpåliggande diffraktionsbekämpande yta. Ursäkta, jag fattade inte vad ”integrering” betyder.
ollemirsch skrev:Av de frekvenskurvor som Olson visar slutar några vid 3000Hz, andra vid 4000 Hz. Och så säger han att i det högre frekvensområdet blir problemet mindre, eftersom vid toner över 4000 Hz sker utstrålningen alltmera vinkelrätt ut från frontytan.
"Ahaa! Då finns här i alla fall en bit, mindre än en oktav, från 2500 till 4000, som kan ställa till ett litet helvete, om inte diskanten är integrerad!"
Du säger själv att ”diskussionen är lite akademisk”. Här är vi helt överens. Diskussionen är akademisk. Jag har inte flera argument för att fortsätta på den här linjen. Men hade någon på den tiden när jag var aktiv konstruktör satt en mätmikrofon framför nosen på den uppåtriktade diskanten i t ex OM3-28 och sagt: - Titta här, vad den här högtalaren har för sig, då hade jag blivit förbannad!
Jag värdesätter betydligt högre omdömet från den som gör sina iakttagelser inom ramen för de lyssningsbetingelser som konstruktören avsett.
ollemirsch skrev:Eftersom du i din akademiska analys framhärdar i att understryka diffraktionsproblemen hos Rondo i området 2500 – 4000 Hz, så ger jag gärna upp.
olle mirsch skrev:Inser inte värdet av att försöka finna nya argument.
Kanske finns det andra på den här tråden som observerat att Olson diffraktionskurvor framför allt visar stora variationer i området 300 – 3000 Hz. Det är över 4 oktaver i mellanregistret, där alla röster och instrument har sina grundtoner.
Skall jag fortsätta på den här tråden, vill jag gärna ha ett nytt ämne.
Föreslaget museum är ju verkligen en bra idé!ollemirsch skrev:Kanske är ett museum en intressant lösning. Men de borde ju få stå och låta nånstans? Är det nån som har ett konkret tips så kan vi resonera om saken.
rolfzetterberg skrev:...tror också att de tidiga serierna saknar den lilla runda pappersdutten rakt framför konen.
ollemirsch skrev:Nej tyvärr, nu är vi innne på detaljer i specifikationerna på element och lådor, och jag har för lite material kvar. Undantaget är mina Rondo här hemma, för jag har en särskild mapp för den.
Om jag inte minns alldeles fel, gjordes Philips-diskanterna i två principiellt olika utföranden. AD0160 var konstruerad för att ge en rak kurva i direktstrålningsriktningen. Den skulle i princip sitta monterad i samma plan som övriga element.
AD0161 hade en tydlig resning i övre registret, vilket skulle bli vasst om den satt rakt framåt. Men den passade mig utmärkt, eftersom jag oftast hade diskanterna riktade uppåt. Om man mätte hela högtalaren i en efterklangskammare, vilket jag alltid gjorde på SPA, Provningsanstalten, så kunde man se att effektkurvan blev rak och fin.
Jag gjorde så stora inköp av AD0161 att jag fick en egen utformning av hela fronten, med ingraverat namn. Tyvärr blev den inte riktigt lika bra som Philips original, men det gick senare att korrigera.
Men, vi talar om sent 70-tal! Nog finns det väl bättre diskanter i dag? AD0161 (och 0160) var bra på sin tid. Hur det ser ut i dag, känner jag inte till.
Olle
ollemirsch skrev:Det finns flera bilder, men det är svårt att ge dem rättvisa i detta medium. Jag tycker själv att de är snygga, men de har inte blivit föremål för någon uppmärksamhet tidgare.
Släkt och vänner har förstås sett dem, men annars har de varit "doldisar".
phon skrev:...Ibland är det en fördel att ta bort pluppen också, man får avgöra från fall till fall. Det går åt många diskanter när man avgör ......
PeterAkemark skrev:Är det inte så att de gula domarna egentligen är glasklara men med en kudde av glasull på baksidan? Vad jag kommer ihåg av 0160 är väl just det som Olle Mirsch skriver tidigare, de lät ganska starkt rakt framifrån.
Ek är dock inte heller helt stumt och problemfritt! Det kan alltid rekommenderas att applicera samma ytbehandling på insidan som på utsidan för att minimera böj- och spricktendenser.malare skrev:Skillnaden i rörelse i träet beroende på luftfuktighet är som störst för just bok. Ek är ett av de träslag som rör sig minst.
ollemirsch skrev:Efter 35 år är mycket slitet, framför allt basarna, vars kanter brukar ge vika. Mellanregistren och diskanterna kan hålla länge, beroende på hur den har körts.
andershelin skrev:PS Måste jag vara en rosa pudel??? DS
Jag har två, eller tre sådanna liggandes med perfekt surround...IngOehman skrev:Däremot är tyvärr basar som t ex AD80652-W8 med foam-upphängning sällan i brukbart skick efter >20 år, i vad just surroundens integritet anbelangar.Vh, iö
Frodrak skrev:Nja, jag har ett par så ja vet hur de ser ut![]()
Jag var ute efter placeringsbilden.
Sen undrar jag vad för kabel man ska ha när man kopplar ihop dem, för att få fart på de sidoplacerade mellanregistren?
NNord skrev:jag har en högtalare som heter Expert och den ser ut ingefär som högtalaren nedan. Det sittet två baselement på framsidan och en diskant. Det ena baselementet är antagligen en slavbas, och på ovansidan sitter en till diskant.
Ser ut som denna, fast smalare och högre, högtalarfronten/tyget fortsätter upp på högtalaren för att täcka diskant nummer 2!
ollemirsch skrev:Nej tyvärr, nu är vi innne på detaljer i specifikationerna på element och lådor, och jag har för lite material kvar. Undantaget är mina Rondo här hemma, för jag har en särskild mapp för den.
Om jag inte minns alldeles fel, gjordes Philips-diskanterna i två principiellt olika utföranden. AD0160 var konstruerad för att ge en rak kurva i direktstrålningsriktningen. Den skulle i princip sitta monterad i samma plan som övriga element.
AD0161 hade en tydlig resning i övre registret, vilket skulle bli vasst om den satt rakt framåt. Men den passade mig utmärkt, eftersom jag oftast hade diskanterna riktade uppåt. Om man mätte hela högtalaren i en efterklangskammare, vilket jag alltid gjorde på SPA, Provningsanstalten, så kunde man se att effektkurvan blev rak och fin.
Jag gjorde så stora inköp av AD0161 att jag fick en egen utformning av hela fronten, med ingraverat namn. Tyvärr blev den inte riktigt lika bra som Philips original, men det gick senare att korrigera.
Men, vi talar om sent 70-tal! Nog finns det väl bättre diskanter i dag? AD0161 (och 0160) var bra på sin tid. Hur det ser ut i dag, känner jag inte till.
Olle
zapanasta skrev:Har 3 par philips diskanter som jag tycker låter mkt bra,,philips ad 0140, 0141 ock 0160, skulle tro att 0160 diskanterna är äldst , nån som vet? Mvh...
Alla filer och bilder som Olle lagt upp är borttagna!attah skrev:Får be om ursäkt för att jag inte plöjde igenom hela tråden, men vad har hänt med excel-filerna?
Jag byggde ett sidosystem som skulle hängas upp på väggen designat av Olle Mirsch för ett antal år sedan.
Den gjodes av ev en retangulär låda som man klyvde i mitten så att det bildades 2 trekantiga lådor som då placerades på väggen. Dessa fick en då en vinkel och integrerade med väggen. Lådorna hade en akustiskt ventil för att sedan få stöd av en separat baslåda.
Dessa högtalare såldes som byggsats och de presenterades i en av våra hifitidningar. Minns inte vilken. Kanske någon annan har ett svagt minne av dessa alster?
Vee-Eight skrev:Vi fixar gärna i mån av tid, men då vill jag gärna veta vad som skall göras.
ollemirsch skrev:VihanViikate!
through bass speaker hole is the best way because there are no other ways.
Daniel_A skrev:Vee-Eight skrev:Vi fixar gärna i mån av tid, men då vill jag gärna veta vad som skall göras.
Vad jag förstår låg Olles bilder i en egen katalog på Faktiskt-servern. Om dessa finns sparade någonstans kanske de kan återställas till tråden utan att Olle behöver skicka dem någonstans på nytt.
Vee-Eight skrev:Daniel_A skrev:Vee-Eight skrev:Vi fixar gärna i mån av tid, men då vill jag gärna veta vad som skall göras.
Vad jag förstår låg Olles bilder i en egen katalog på Faktiskt-servern. Om dessa finns sparade någonstans kanske de kan återställas till tråden utan att Olle behöver skicka dem någonstans på nytt.
Vad jag kan se så är Olle Mirschs ftp-katalog tömd, och sålänge jag inte vet var bilderna man vill få upp så kan jag tyvärr inte göra ngt.
ollemirsch skrev:De är ju trots allt gångna till historien.
ollemirsch skrev:De är ju trots allt gångna till historien.
Nattlorden skrev:Personligen skulle jag vilja se ett fysiskt hifi-museum över svensk hifi och hifiteknik från A till Ö. Skulle varit trevligt att vara "kurator" på sådant ställe (om man får ta till lite svengelska).
ollemirsch skrev:Bestyckning i Rondo-högtalarna
...
Skall återkomma till AF2-34 och AF2-42 vilka bägge serietillverkades. De flesta av dem såldes till Hongkong och Singapore. AF2-42 hade där ett konsumentpris motsvarande 80000tkr paret.
ollemirsch skrev:Okej, nu är det bestämt.
Jag har kommit överens med Vee-Eight om att det skall bli en artikel om mina högtalare. Från den första till den sista. Antagligen blir det en 3-delad historia, där varje del utgör en separat milstolpe i min aktiva högtalarverksamhet.
Om jag börjar nu snart, kanske jag blir klar inom överskådlig framtid.
Olle
ollemirsch skrev:Okej, nu är det bestämt.
Jag har kommit överens med Vee-Eight om att det skall bli en artikel om mina högtalare. Från den första till den sista. Antagligen blir det en 3-delad historia, där varje del utgör en separat milstolpe i min aktiva högtalarverksamhet.
Om jag börjar nu snart, kanske jag blir klar inom överskådlig framtid.
Olle
ollemirsch skrev:...
Jag håller på med en förteckning och beskrivning av alla mina konstruktioner...
avr7000 skrev:Tjena Olle
Jag har Hyper Sida, Hyper Mitt, Hyper Bak och Hyper Bas kopierat ur tidningen, jag kan skanna dem och skicka till dig.
Mvh
Stefan
ollemirsch skrev:Hallå, alla som vet så mycket. Nu behöver jag lite hjälp.
Jag håller på med en förteckning och beskrivning av alla mina konstruktioner, och jag upptäcker att det klarar jag inte på en kafferast. Men jag är på väg och det kommer......
Är det nån som minns en byggsatskonstruktion, en av alla dem jag gjorde för Elektronikvärlden. Jag tänker på Hyper. Ett komplett surroundsystem med front-, mitt-, sido- och bassystem. Konstruktionen täckte flera nummer i tidningen och publicerades 1994.
Jag har varit i kontakt med redaktionen, men fick tyvärr ingen större hjälp där.
Jag tror jag har kontroll på resten, så det är bara Hyper som jag letar efter.
Olle
ollemirsch skrev:DNA-tester fungerar väl inte i dessa sammanhang, va?
Men jag har en (bort)förklaring som skulle kunna fungera.
Den här modellen kan ha varit ett hastigt hopplock av sam-
lade erfarenheter, framkallat av t ex en handlargrupp - troligen
utländsk - som ville ha något för sig själv. Denna teori utesluter
inte att den kan ha sålts i Sverige också, men den har uppen-
barligen inte imponerat på mig själv, eftersom jag helt glömt
bort den.
Duger den förklaringen?
Modellen kommer i alla fall inte att återfinnas i min översikt.
Men jag hoppas att den har fungerat till full belåtenhet.
Olle
ollemirsch skrev:Tyvärr kan jag inte bidra med konstruktionsdetaljer, men 3 element och 30 liters lådvolym kan man utläsa av beteckningen. Dessutom var den säkert helt frontriktad (är jag ute och seglar igen?)
ollemirsch skrev:F-n vad roligt att höra dina synpunkter på OM3-28. Jag köpte bara för några veckor sedan ett par snyggt bevarade och omkonade OM3-28 på Blocket för 1500,- Killen kom hem med dem, vi provlyssnade och jag blev nöjd (och faktiskt riktigt förvånad).
I söndags ställde jag upp dem i vår samlingslokal (Seniorboende) och körde en "Vårkonsert" med blandad musik. Salen var fullproppad, Alla var mycket nöjda och jag var mycket nöjd med OM3-28 som jag tillverkade för 36 år sedan.
attah skrev:zvenamp!
10''-kanterna blir [s]för[/s] väldigt styva, 8'' funkar fint om man kan lägger i något som
man kan fästa mellan kanten och korgen, precis som du säger.
Ytterdiametern på kanterna är någon enda millimeter större än
innerdiametern på korgen, men på ellementsidan funkar det.
Den här killen med basarna, finns det någon chans att han har några kvar tror du? Det gav mig ett par konstiga idéer nämligen.[/s]
zvenamp skrev:
jag har tyvärr ingen kontakt med den killen längre....
men basarna är märkta OM 110
gissar på¨att dessa var element som kasserades pga limdroppar på konen o kantringen då det står skrivet med röd penna på magneten
men det är ju så jädrans små klickar att dem inte gör nån större betydelse för ljudet...... men dem dög ej för herr Mirsch serieproduktion
Fjonkalicious skrev:Om talspolen är hel så kan du nog kanta om dom. Blir säkert både bättre och billigare än att leta andra element. Dock måste vi komma underfund med vad det är för element och det kanske någon annan här kan hjälpa till med?
Är det eskilstunabasen måntro?
Mvh
FIlip
maverick skrev:Hej!
Jag äger fyra par OM 72 som var fullt fungerade en gång i tiden.
Istället för att köpa nytt så tänkte jag väcka liv i dessa klassiker!
Jag bestämde mig för att renovera två just nu och spara de andra två till lite senare.
Av de två jag öppnade så verkar alla element hela förutom dessa jäklar;
http://mavericktc.250free.com/PICT4043.jpg
http://mavericktc.250free.com/PICT4041.jpg
http://mavericktc.250free.com/PICT4042.jpg
Förhoppningsvis är det bara dessa, men det är lätt testat när man sätter ihop lådan igen.
Nu till min huvudfråga, vad ska jag ersätta dessa element med?
Ska jag ringa hifikit och beskriva min situation (dock har jag hört delade meningar om företaget i fråga)?
Har Olle, skaparen av dessa klassiker något tips?
Har Olle någon mer info om dessa högtalare förutom den sidan som finns i din "biografi"?
Till allihopa, vad bör dessa drivas med? Den nuvarande förstärkaren är antagligen totalt värdelös (Toshiba SA-R1), men jag har även en NAD 1020 Preamplifier samt en NAD amplifier 2140 om det är något som orkar driva.
Annars får jag köpa något begagnat (känns onödigt att köpa en ny förstärkare) så tips mottages!
zvenamp skrev:hejsan jag har ett par om61 med original slavbas monterad i botten!!
har pratat en gång med olle o han sa att han inte kände till dessa...
jag har köpt dem av min kusins pappa 1992 som efter mycket om o men kom i håg att han köpt dem direkt av olle... på 70 talet
kanske detta var ett par prototyper.... tyvärr så pajade basarana i kantringen för 10 år sen... men pga jag bor i eskilstuna så fick jag tag i eskilstuna tillverkade 8" dem olle använde under många år...
fick fräsa lite i kanten då dessa verkar vara 9" igentligen
undrar i fall olle kommer i håg några prototyper av om61
hur som haver så spelade dessa jättebra o högt om man vill... inga större förändringar skedde med basbytet.... snarare bättre botten...
har provat många högtalare men dessa slår dem flesta nyare skit med hästlängder,,,,
skall ev ta o byta ut filterkondingar...
jag driver dessa med en proton 520
slavbasen i botten[/img]
serienummer o skylt
freqvens tag sitter bredvid diskanten inunder frontyg
zvenamp skrev:det borde vara peerless bas element i denna om jag inte minns fel....
så att kanta om dem borde inte vara några problem......
du kan utan problem använda din nad anläggning... dessa är lättdrivna
kör själv med en proton 520 2*20 watt som jag även använder till ett par cerwin vega AR504 rock n roll högtalare 15" basar he he o den räcker långt där
AlNiCo skrev:zvenamp skrev:hejsan jag har ett par om61 med original slavbas monterad i botten!!
har pratat en gång med olle o han sa att han inte kände till dessa...
jag har köpt dem av min kusins pappa 1992 som efter mycket om o men kom i håg att han köpt dem direkt av olle... på 70 talet
kanske detta var ett par prototyper.... tyvärr så pajade basarana i kantringen för 10 år sen... men pga jag bor i eskilstuna så fick jag tag i eskilstuna tillverkade 8" dem olle använde under många år...
fick fräsa lite i kanten då dessa verkar vara 9" igentligen
undrar i fall olle kommer i håg några prototyper av om61
hur som haver så spelade dessa jättebra o högt om man vill... inga större förändringar skedde med basbytet.... snarare bättre botten...
har provat många högtalare men dessa slår dem flesta nyare skit med hästlängder,,,,
skall ev ta o byta ut filterkondingar...
jag driver dessa med en proton 520
slavbasen i botten[/img]
serienummer o skylt
freqvens tag sitter bredvid diskanten inunder frontyg
Exakt de där högtalarna har jag, med slavbas i botten och allt! Men de är svarta, och med tyg-frontar som är formade för bas- och mellanregister-högtalarna. Det ska dessutom sitta ett löstagbart genomskinligt plastlock över reglagen där på toppen. Alla element är Philips. Som Olle sa så är de nog inga prototyper, eftersom mina var köpta i någon butik.
zvenamp skrev:hmm det sitter 10" slavbasar i mina om61 är det det i dina oxå? det är riktigt fina högtalare detta..
Cicaro skrev:Tyvärr ingen sprängskiss, dock vill jag mig minnas att den 2färgade tåten var den som var plus i OM71orna iaf. när jag gjorde iordning mina nya om det hjälper något
Efter att ha lyssnat många timmar på OM71orna vill jag fälla kommentaren att de var väl värda sina pengar trots sina skavanker.
Har dock två frågor jag gärna vill ställa till min namne Herr Skaparen själv om han har lust att ta sig tid någon dag:
Vill mig minnas att du någon gång skrivit att OM61orna ska placeras med ryggen mot vägg eller 10-20 cm från för att uppnå ultimat ljud. Gäller detta även OM71orna?
samt
Den faner som är på dessa svarta burkar, vet du om det är det en ritkig faner som går att slipa försiktigt före omlackning eller är det bättre att försöka polera bort repor och leva med de större reporna?
Bästa Hälsningar
Olle
Cicaro skrev:Tyvärr ingen sprängskiss, dock vill jag mig minnas att den 2färgade tåten var den som var plus i OM71orna iaf. när jag gjorde iordning mina nya om det hjälper något
Efter att ha lyssnat många timmar på OM71orna vill jag fälla kommentaren att de var väl värda sina pengar trots sina skavanker.
Har dock två frågor jag gärna vill ställa till min namne Herr Skaparen själv om han har lust att ta sig tid någon dag:
Vill mig minnas att du någon gång skrivit att OM61orna ska placeras med ryggen mot vägg eller 10-20 cm från för att uppnå ultimat ljud. Gäller detta även OM71orna?
samt
Den faner som är på dessa svarta burkar, vet du om det är det en ritkig faner som går att slipa försiktigt före omlackning eller är det bättre att försöka polera bort repor och leva med de större reporna?
Bästa Hälsningar
Olle
thombjon skrev:Att hitta en Eskilstunabas är väl nästan omöjligt förstås.
Till Carlsson finns det ersättningsbasar. Olle har inte något sådant?
Thomas
avr7000 skrev:Jag köpte precis idag ett par fina Svarta OM3.28 med Eskilstuna basar (behöver kantas om)...
Det verkar vara en "sen" modell då den har en plastsarg som fot.
Skall bli kul att höra dem igen, jag hade ett par i teak för 15 år sedan.
Stefan
attah skrev:Det där är en spole och en kondensator.
Och precis som du observerar är en spole bara en rulle med koppartråd, typ...
Du behöver inte byta spolen, kondensatorn har nog däremot torkat något, det står tryckt på hur många farad den är på. Rimligt är värden nere på mikrofarad, µF och jobbigt nog ibland skrivet mF trots att det inte alls är millifarad det handlar om.
Att byta kondensatorer är inget som kräver särskilt stor erfarenhet av lödning. Lite försiktighet bara.
paa skrev:Är det likadana element i den andra högtalaren? För om du inte har likadan element så kommer inte delningsfrekvensen att bli lika, även om du väljer samma värden på komponenterna, pga att alla element har olika impedanskurvor.
Hifikit har komponenter och kretskort till filter.
Ragnwald skrev:Hur tusan bär man sig åt för att såga lådan i den vinkeln ?
Måste väl sågas efter att sidorna är hoplimmade ?
bjornpilen skrev:äger ett par om 2-21 och behöver lite hjälp med att få veta vad det ska sitta för baselement i dessa högt. För nuvarande sitter det två olika element i lådorna. Skulle vara tacksam för lite hjälp:-) m.v.h. björn
Ruffe skrev:Dubbla tack!![]()
Mycket värdefull information för mig.
Jag har funderat lite inatt och det hade vart roligt att byggt in den andra mindre 8" basen AD-8060 in tillsammans med byggsatsen. Så får basarna två olika lådrum i lådorna. Vad tror ni om det? Måste man modifiera om delningsfiltren eller bara seriekoppla basarna?
Mvh
hej! ser att du har ett par mirsch 2-21 högtalare. Kan inte hjälpa dig med delningsfrekvensen ,men du kanske kan hjälpa mig med viket baselement som sitter i 2-21.m.v.h. Björn Nyqvist. (är tacksam för all hjälp jag kan få) maila mig gärna. bjornpilen@hotmail.comSansui_OlleMirsch skrev:Jag undrar om någon här vet vilken delningsfrekvens Olle Mirsch 2-21 har, de är 2 vägs högtalare med Philips basar och Philips AD0160 t4 diskanter.
Finns det möjligtvis någon här som vet var jag hittar såna filter?
Tack på förhand!!
bjornpilen skrev:hej! ser att du har ett par mirsch 2-21 högtalare. Kan inte hjälpa dig med delningsfrekvensen ,men du kanske kan hjälpa mig med viket baselement som sitter i 2-21.m.v.h. Björn Nyqvist. (är tacksam för all hjälp jag kan få) maila mig gärna. bjornpilen@hotmail.comSansui_OlleMirsch skrev:Jag undrar om någon här vet vilken delningsfrekvens Olle Mirsch 2-21 har, de är 2 vägs högtalare med Philips basar och Philips AD0160 t4 diskanter.
Finns det möjligtvis någon här som vet var jag hittar såna filter?
Tack på förhand!!
ollemirsch skrev:Med en överhandsfräs skär man ner de uttag som behövs för de valda elementen,
...
Och till slut; vad är det för trä? Vi använde både bok, ek, jakaranda och päron. Allt går bra. Vill man hitta egen nyans, går det bra att lägga lite bets under lacken. Ta några lösa bitar och prova.
ollemirsch skrev:Skall försöka lämna några synpunkter......
Modellen 2-17 tillkom för ca 36 år sedan. Det var en av de enklare konstruktionerna i Mirsch-sortimentet. Men har den en front som täcker hela framsidan, är det troligare en 2-20. Basen var mycket riktigt direktkopplad. Den "föll" stadigt vid frekvenser över 3000 Hz, och behövde inte kopplas av med spole eller annat filter.
Diskanten som troligen är Philips AD 0160 är säkert kopplad med bara en kondensator. Om elementen förefaller att vara i hyggligt skick, kan det vara idé att byta bara kondingen.
Med tanke på den relativt enkla konstruktionen, och elementens ev tveksamma skick skulle jag inte rekommendera några större renoveringsinsatser.
Vitt hölje var inte det vanligaste. Det vanligaste var valnöt, natur- eller svartbetsat.
Hälsningar,
Olle Mirsch
rolfzetterberg skrev:Nja,själva lådan är nog ett fabriksbygge.På den här tiden var det inte alls vanligt att folk hade egna fräsar hemma.Jag röstar för ett fabriksbygge.Det kan ju förstås vara en färdig fabriksbyggd låda utan element,men då bör den ju vara gjord för Philipselement med tanke på att urfräsningarna passar.
En liten detalj stör mig och det är skruvarna-det ser ju ut att kanske vara insex- eller ve o fasa t.o.m Torx!I vilket fall som helst är de av senare datum.Olle var alltid noga med att måla fronter svarta och då var även skruvarna-oftast vanliga kryss- svarta för att inte synas genom tyget.
Mera konstigheter-jag antar att det här är högtalaren vi pratar om:
http://www.tradera.com/HOGTALARE-auktio ... _126848623
där sitter det ju Mirsch-märken på tyget....
Cicaro skrev:Om elementet är helt i övrigt så det bara är skumkanten som är väck så förespråkar jag kantbyte(vilket man kan göra själv med kontaktlim eller dylikt lim och slavbaskanter från fynda.se)
Om elementet har skurit eller är helt väck så skulle jag säga att du bör ta kontakt med Stefan på Hifikit (http://hifikit.se/) de brukar kunna fixa fram det mesta i ersättningselement och även laga de flesta element, hade mina dalidiskanter inne till dem när membranen skurit. Dali skulle ha 2500 kr styck och en månads leveranstid för ersättare, de tog direkt fram likadana mebram från tillverkaren, bytte membranet och mätte upp elementen medan jag väntade(allt till den facila kostnaden 900 kr per diskant). En bekant hade en skum bas från en PA-högtalare som skurit, där bytte de allt utom korgen för att få en bas som lät som den skulle.
henriksch skrev:Krånglet med Eskilsunabasar är att de har knepiga mått. Inte std precis. Dock finns de.
Det finns de som hävdar att 8 tumskanter från Fynda funkar men jag tycker nog det blir lite väl lappat.
Hittade rätt kanter på ngt ställe men minns inte riktigt var...
Har också satt i ett par Philipsbasar i ett par OM3-28:or jag hade ett tag, de däringa sexkantiga standardbasarna. Det funkade bra tyckte jag. Finns att få tag på ofta på loppisar i Philpslådor man kan få för ingenting på loppisar.
Men som redan sagt, spara Eskilstunabasarna om orginalångesten sätter i någon gång.
mvh
Henrik
Ellge skrev:Är det någon här som vet om man kan byta ut "Eskilstunabasen" i 3-28 mot någon annan bas med likadana egenskaper (och i så fall vilken bas)? Eller är det endast omkantning som gäller?
henriksch skrev:Denna tror jag på som varandes en "äkta" Mirsch!Philipselementen, den förhöjda diskantbaffeln, klammrarna som de brukar se ut och de snitsiga märkena såklart.
Vet inte alltså men det borde välan var en sen 70- eller möjligen en tidig 80-talare?
Henrik
Foppa13 skrev:Tror ni kanterna ovan passar på dom s.k eskilstunabasarna, ska renovera ett par Mirsch 3-28 och det verkar lurigt att få tag i kanter till dessa. Är det nån som har provat med dessa kanter, annars är ju inte priset värre att man kan göra ett försök.
///Foppa
Ellge skrev:Det talades tidigare i denna tråd om en OM 3-30 där alla element är frontplacerade. Har hittat en OM 3-30 på nätet som ser ut ung som 3-28:an med bas + mellanregister (en stor dome!) framåt samt diskanten uppåt. Någon som vet vad detta kan vara?
Är det en äkta Mirsch eller ett fuskbygge?
Mvh
Ellge
AlNiCo skrev:Ellge skrev:Det talades tidigare i denna tråd om en OM 3-30 där alla element är frontplacerade. Har hittat en OM 3-30 på nätet som ser ut ung som 3-28:an med bas + mellanregister (en stor dome!) framåt samt diskanten uppåt. Någon som vet vad detta kan vara?
Är det en äkta Mirsch eller ett fuskbygge?
Mvh
Ellge
Jag kan nästan lova att den där basen inte är original. Ser ut som polypropylen-kon eller liknande, och sånt fanns väl ändå inte på den tiden?
Foppa13 skrev:zvenamp: Då gör jag ett försök med dom kanterna, med tanke på din hemort så kan du ju inte ha fel...![]()
Försöker återkomma med resultatet sen när arbetet drar igång, känns som man har 1 miljon projekt på gång men vad gör man inte för att rädda lite hifi historia...
///Foppa
Ellge skrev:Det talades tidigare i denna tråd om en OM 3-30 där alla element är frontplacerade. Har hittat en OM 3-30 på nätet som ser ut ung som 3-28:an med bas + mellanregister (en stor dome!) framåt samt diskanten uppåt. Någon som vet vad detta kan vara?
Är det en äkta Mirsch eller ett fuskbygge?
Mvh
Ellge
Ellge skrev:Någon som vet vad det ska vara för mellanregister i 3-28an? De flesta jag har sett är svarta, men har hittat ett par med bruna, kan det finnas sådana eller är det något fel på dem? Fukt? Ser lite rost på skruvarna. I så fall, finns det ersättningselement?
//Ellge
MikaelEriksson skrev:Intressant Cicaro.
Finns den stora skålen kvar i Kungens kurva, här i Örebro finns endast den mindre modellen fortfarande att köpa. Verkar som att skålarna är utgående.
ollemirsch skrev:Först, det är grymt vad rolfzetterberg och henriksch vet om mina högtalare. Det förenklar givetvis för mig som har glömt de flesta detaljer om dem...
mvh
Olle
Cicaro skrev:Hej!
Nej, inte riktigt. Jag har tänkt mig att ha vitt eller ljusgrått tyg med svart eller mörkgrå brodyr av silhuetten av träd. Lite liknande http://www.tyg.se/Tyger/Dekotyger/Dekotyger-Plantor/Woodland-3.htm?shop=fabfab_se&SessionId=&a=article&ProdNr=12_6366_912&t=778&c=1134&p=1134 fast med tunnare spretigare grenar så det verkligen blir silhuett av ett avskalat träd för vintern...
Hm, bordslampa? Med risk att det blir offtopic så måste jag fråga för jag blir nyfiken, har du måhända någon skiss över hur du tänkt dig? Låter som det skulle kunna bli en kul modell!
/Olle aka Cicaro
MikaelEriksson skrev:Hur går det med ditt bygge. Blev filtren bra.
LindaGranat skrev:Tack Filip!
Jag har DIN på förstärkaren och två tåtar på högtalarkablarna.
Jag funderade på att klippa av kontakterna från mina gamla högtalare och använda dem. Men måste jag vara noga med vilka kablar jag sätter med varandra?
Och om det är så att det är gummikant på elementen så bryr jag mig inte om att kontrollera det. Det låter ju super! Jag hoppas bara att lukten av blöt hund försvinner ur tyget. Tills dess får jag förklara för gäster att det inte är jag som luktar
Linda
Fjonkalicious skrev:http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=39140&path=470000000,517000000,518500000
Fjonkalicious skrev:Bifogar en bild på en matkniv:
Cicaro skrev:Härligt och grattis till ett par välljudande högtalare. Jag skulle dock förorda att du kollar upp hur skumkanterna ser ut på basarna inom en ganska snar framtid ändå för att inte riskera både element och stärkare om de är ruttna och skulle gå sönder.
Cicaro skrev:Överbevisad av Filip igen!![]()
Cicaro skrev:Nu är jag osäker på hur originalfiltret ser ut. Men det är inte så att det sitter en konjugatlänk/impedenskorrigering så att 20uF kondingen inte hör till delningsfiltret?
Om du har ett ljudkort med full duplex kan du ju ganska enkelt bygga en mätjigg och testa dig fram utan att riskera stärkaren om inte annatGenerellt kan jag dock säga att bortsett från att byta gamla kondignar som gjort sitt så är det sällan jag sett något behov av att göra något åt Mirsch delningsfilter de är ofta förfinade väldigt bra(men har sett någon modell där enda delningsfiltret varit en konding)
Men osäker hur de ser ut i OM 2-21 dock...
zikke skrev:Har tidigare ett par 3-28 som jag tycker mycket om, men köpte nu ett par 4-70. Är mycket nöjd med dom förutom att en diskant är trasig. Är det någon som kan tipsa mig var jag kan hitta en philips ad 0161/t8 eller är det nån här som har någon att sälja!
zikke skrev:Har tidigare ett par 3-28 som jag tycker mycket om, men köpte nu ett par 4-70. Är mycket nöjd med dom förutom att en diskant är trasig. Är det någon som kan tipsa mig var jag kan hitta en philips ad 0161/t8 eller är det nån här som har någon att sälja!
zikke skrev:Har tidigare ett par 3-28 som jag tycker mycket om, men köpte nu ett par 4-70. Är mycket nöjd med dom förutom att en diskant är trasig. Är det någon som kan tipsa mig var jag kan hitta en philips ad 0161/t8 eller är det nån här som har någon att sälja!
Ellge skrev:Det talades tidigare i denna tråd om en OM 3-30 där alla element är frontplacerade. Har hittat en OM 3-30 på nätet som ser ut ung som 3-28:an med bas + mellanregister (en stor dome!) framåt samt diskanten uppåt. Någon som vet vad detta kan vara?
Är det en äkta Mirsch eller ett fuskbygge?
Mvh
Ellge
[ Bild ]
Cicaro skrev:Foton så kan nog någon av oss här på forumet identifiera elementen. Annars brukar hifikit lösa det mesta(kostar dock därefter)
rolfzetterberg skrev:Det är lätt att blanda ihop de här...
AD0162 har gul polycarbonatdome medan AD0163 har svart textildome.
Mellanregistret heter AD0210 om det har grå pappersdome ,medan svart textildome heter AD0211.
Nummer finns oftast stämplat på Philips högtalare,så det brukar lösa sig ändå...
Jaktomaten skrev:Vet inte om detta är rätt forum men är det någon som vet om det går att få tag på ett par OM2000? Någon här som har ett par att sälja eller vet var jag skall vända mig?
paa skrev:Jaktomaten skrev:Vet inte om detta är rätt forum men är det någon som vet om det går att få tag på ett par OM2000? Någon här som har ett par att sälja eller vet var jag skall vända mig?
Sätt in en köpesannons på http://www.hifimagasinet.com/
Kaospassageraren skrev:Hej alla glada!
Första posten här men har skummat en hel del här ett par år!
Nu är det så att jag äger ett par Om61 med slavbas som jag fick
för 10 år sen ungefär men nu har skumkanten gått sönder på ena basen!
Ringde hifi kit och dom sa att jag kunde köpa nya element men vad tycker ni?
Jag ska fota dom och lägga upp här men kan inte just nu!
Är det värt en omkantning? Och Isf, finns det någon bra guide till hur man går tillväga
För hifi kit sa att dom inte omkantar för att det är en skum:p dimension?
Jag har varit sjukt nöjd med dessa lådor sen jag fick dom!
Tackar!
zvenamp skrev:Ellge skrev:Är det någon här som vet om man kan byta ut "Eskilstunabasen" i 3-28 mot någon annan bas med likadana egenskaper (och i så fall vilken bas)? Eller är det endast omkantning som gäller?
http://www.speakerworks.com/8_5_inch_Dynaudio_speaker_repair_kit_p/swk850dyn.htm
Kaospassageraren skrev:Tack för svaret!
Jag bor i Nacka,Stockholm.
Jag håller på och letar för fullt efter kanter, vi får se
om jag har tur.
pedahl skrev:Kaospassageraren skrev:Tack för svaret!
Jag bor i Nacka,Stockholm.
Jag håller på och letar för fullt efter kanter, vi får se
om jag har tur.
om det är Albeka basarna du har så passar dessa , en aning små men funkar.
http://www.repairyourspeakers.com/index ... d=&lang=en
Glockenmeister skrev:Vad bra!
Dom där kondensatorerna behöver nog inte bytas, blir sällan fel i filterkomponenter.
Om det uppstår missljud i filtrena beror detta på damm eller annan skit, och det får man väck genom att blåsa rent filtret med tryckluft.
Glockenmeister skrev:Vet faktiskt inte exakt hur dammet påverkar, men det har hjälpt alla gånger att blåsa rent filtrena.
Glockenmeister skrev:Vet faktiskt inte exakt hur dammet påverkar, men det har hjälpt alla gånger att blåsa rent filtrena.
Men om det låter riktigt kasst är det nog bäst att byta hela filtret, det är inte så dyrt. Dom hade ett på Hifikit för 200 kr som jag använde till en gammal högtalare jag byggde om.
Elementen har jag aldrig varit med om att det har varit fel på. Inte själva motorn, jag har dock haft nån som haft ruttna kanter. Talspolarna brukar aldrig vara kassa på dom gamla elementen då dom brukar vara väldigt värmetåliga vilket gör att dom orkar med hög effekt länge, vilket inte nya högtalare klarar av.
guranbanan skrev:Det är ju skönt om ni har rätt i att filterkomponenterna sällan blir dåliga, för jag är inte sugen på att byta kondensatorerna.
MEN - om man googlar runt verkar alla vara överens om att elektrolytkondensatorer blir dåliga efter ett tag och att kapacitansen ändras. Ytterligare googlande låter mig veta att kapacitansen direkt påverkar delningsfrekvensen i filtret ganska mycket. Om delningsfrekvensen är en helt annan nu än den var från början, t.ex. 4000 Hz i stället för 3000, borde det ju innebära en ganska stor ljudskillnad jämfört med hur de är tänkta att låta.
Det hela beror ju förstås på hur mycket kapacitansen har ändrats, och inget googlande ger mig svar på hur stor förändring man kan vänta sig. Så för att få svar på det måste jag löda bort kondensatorerna och mäta värdena - och om jag gör det kan jag ju lika gärna byta ut dem.
Jag skulle iofs kunna försöka avgöra delningsfrekvensen genom lyssning eller ev. inspelning.... eller så nöjer jag mig bara med att jag tycker att de låter bra.![]()
...men det är ju som det är med ljudnörderi - alltid är det något som gnager!
rampitsch skrev:Givetvis kan elektrolytkondensatorerna vara OK fortfarande.
Men på alla Mirsch jag har renoverat så har elektrokyterna drivit iväg en hel del från vad de är sagda att ha för kapacitans.
Med andra ord förespråkar jag att byta dem.
rampitsch skrev:Givetvis kan elektrolytkondensatorerna vara OK fortfarande.
Men på alla Mirsch jag har renoverat så har elektrokyterna drivit iväg en hel del från vad de är sagda att ha för kapacitans.
Med andra ord förespråkar jag att byta dem.
guranbanan skrev:Intressant, minns du hur mycket dessa avvikit från ursprungsvärdena?
Det blir väl till att byta kondingarna någon gång i framtiden, och angående det, vad anser ni om olika kondensatortillverkare? Tjänar man på att köpa kondensatorer som är avsedda specifikt för ljudändamål, t. ex. sådana som säljs på HiFi-kit, eller kan man lika gärna handla från Elfa, så länge värdena stämmer?
Perfector skrev:Skrik om ni vill, men detta är mirsch så dom hamnar här.
Alla som gillar det han gjorde har chansen att bjuda hem dessa.
https://www.tradera.com/item/170301/290 ... -hogtalare
Nej det är inte jag som säljer.
jonaz81a skrev:Perfector skrev:Skrik om ni vill, men detta är mirsch så dom hamnar här.
Alla som gillar det han gjorde har chansen att bjuda hem dessa.
https://www.tradera.com/item/170301/290 ... -hogtalare
Nej det är inte jag som säljer.
Jag har ett par Mirsch OM 3-29, de låter riktigt trevligt.
Jag som gillar sunk-HiFi noterar att man får också med en Technics MIDI-stapel.
Bara trafon i förstärkaren är värd ett par hundralappar, lite för trevligt system att slakta dock. (1990 är bra nära vintage)
Lasse5214 skrev:Hei Johan
Takk så mye. Der var det mye gode fakta om Mirsch høyttalere.
NG 22 har jeg altså, bra et steg nærmere.
Mvh
Lasse
God Jul
LILLJE skrev:Ellge skrev:Det talades tidigare i denna tråd om en OM 3-30 där alla element är frontplacerade. Har hittat en OM 3-30 på nätet som ser ut ung som 3-28:an med bas + mellanregister (en stor dome!) framåt samt diskanten uppåt. Någon som vet vad detta kan vara?
Är det en äkta Mirsch eller ett fuskbygge?
Mvh
Ellge
[ Bild ]
Jag var tvungen att skapa ett konto här pga. detta.
Jag har 2st Mirsch som ser exakt likadana ut. Det står OM 3-30 på baksidan.
Min far hade en gång i tiden bytat basarna som de också ser exakt ut som på bilden. Ska vara köpt någonstans som ersättningselement. Jag kan dock garantera att det inte är samma högtalare.
Så vi kan väl konstatera följande: diskant, mellanregister och klamrar är original medans basen är bytt.
Nu till det tråkiga och förhoppningsvis så är det någon som vill hjälpa mig med detta.
Installerade en DAC till datorn och skulle bara testa högtalarna. Jag kopplade in USB från datorn bara för att testa och drivrutinen verkade balla ut efter ett tag som gjorde att det blev max volym med ett j*vla oljud (totalt obegripligt).
Nu hörs det ett sprakande ljud från ena diskanten vid vissa toner (speciellt vid tal) och jag misstänker starkt att den är trasig. Förutom diskanten så låter allting bra.
1. Finns det något bra sätt att ta reda på om mina element är OK? Något annat som kan ha tagit skada?
2. Vad jag gör jag med den trasiga diskanten? Finns det ersättningsdiskanter?
3. Bör jag byta baselementen? Isf till vad?
Om ni vet vem jag kan vända mig till så hade det varit tacksamt. Det är ett par trevliga högtalare som jag vill behålla.
Platis skrev:Jag är faktiskt lite förvånad att ingen hittills bemödat sej med att göra en hemsida över alla olika Mirsch-högtalare!?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster