Moderator: Redaktörer
Rockolga skrev:Nån som har en Ritning från Radio Telvisions " Bygg Själv " bifogad löpsedel 3D Mittbas RT Hornet 360 L att skicka mig eller att lägga opp la opp en länk på flaschback https://www.flashback.org/t2399235 Med lite info samt ritningslänk till MK1 Hornet ett välljudande horn med 15" Bas men avsevärt mindre än 70/80 Hornet.
360L "bänken " RT 3D Hornet fanns även i ett lösnummer att finna , tacksam för länk av detta här eller file min mail är: strayarmy@live.se
Tsv
Varsågoda Starta Bygg ( Total Hornet på Bilden ) 10 ggr bättre än " JBL Paragon" :
MK 1 Horn Ritningarna här http://delafil.se/key=f51cfe0773ffc1194e71c7b016582dd2
Rockolga skrev:
- Nån som vet värdet intresset för Infinithy" RS III a" idag ?
Kanske men dom hänger inte med Bashornet som kräver element med bättre verkningsgrad - utan bashorn är dom OK men, inte i närheten av Basen i RT Hornet !murgatroyd skrev:Rockolga skrev:
- Nån som vet värdet intresset för Infinithy" RS III a" idag ?
Har ett par likadana som jag köpte 1985, kantade om dem 2006, 1985 gav jag 13.500.-/paret på NK (Lasse!) de skulle väl kosta 18.500:-/paret då egentligen, mina var "DEMO".
Låter fortfarande toppen tycker jag, men vet inte vad de är värda. Synd att sälja!
JM skrev:...
Det är ofattbart att Radio Television kunde publicera artikelserien där mätdata o teori från början tydligt visade att hornen inte kan återge lägre bas. Kan inte funnits några guldöron på redaktionen.
...
Så Radio Televisions hornen är ytterst frekvens begränsade mellanregisterhorn o har mycket lite med de lägre frekvenserna att göra.
JM
Laila skrev:JM skrev:...
Det är ofattbart att Radio Television kunde publicera artikelserien där mätdata o teori från början tydligt visade att hornen inte kan återge lägre bas. Kan inte funnits några guldöron på redaktionen.
...
Så Radio Televisions hornen är ytterst frekvens begränsade mellanregisterhorn o har mycket lite med de lägre frekvenserna att göra.
JM
Tja, Lars-Göran Hedström brukade nog veta vad han talade om . . . huruvida han ägde "guldöron" vet jag inte . . . typ.
Däremot så har jag själv byggt ägt å mätt på version 1. Att det skulle sakna bas ser jag snarare som mätfel* alt. dåligt
bygge(tex. otätt) . . . typer.
*Taskig hörsel å brist på kunskap i ämnet bör nog inte helt uteslutas.
Harryup skrev:Lars-Göran? Menar du Ulf B. Strange?
Sub och infra är moderna påfund. Med en vinylspelare som huvudsaklig källa så var mig veterligen "ingen" intresserad av system som skulle återge toner ner mot 20Hz. Snarare var diskussionen att vanlig elbas går till runt 38Hz så det räcker och orgel finns det inte många av med låga C inspelat så det spelar ingen roll.
Var väl först iom Audio PRO och U66 subbor som man kunde krypa ner lite till i frekvens bland lite billigare system.
Ser inte alls grejorna som felkonstruerade lika lite som att en bokhyllehögtalare inte går till 16Hz heller med bibehållen nivå.
Mvh/Harryup
Om man använde sig av en 10" Bas eller snarare en Bredbandare typ Coral 10L aka 98 db eller JBL 2123H aka 101 db med 10 kg magneter Så fick man ett RT-360L horn som blev nått helt annat och klev ned ned spikrakt till 20Hz t.o.m 5-10 HZ vid höga ljudtryck om man hade rätt källa. Jag mätte opp mitt på bilden på Tekniska högskolans ljudlabb , Ny test skall göras med Hornet i MDF utförande med JBL 2123H i vinter då byggt i 18-20mm MDF istället för 16 mm spån , Bakstycket kommer att var i 32mm MDF eventuellt några delar till.Snuttgurka skrev:Jag och brorsan byggde var sitt RT-horn runt 1979, med Peerless 10".
Jag körde senare med dessa ihop med sidosystem med Coral Flat-8 och H24 och via en U66 Bassdriver. Ett tag t.o.m. i stereo, två horn, två Bassdrivers.
Vill väl säga att det kanske inte vara så fantastiskt, men det tog i alla fall plats....
S
Harryup skrev:
Lars-Göran? Menar du Ulf B. Strange?
Sub och infra är moderna påfund. Med en vinylspelare som huvudsaklig källa så var mig veterligen "ingen" intresserad av system som skulle återge toner ner mot 20Hz. Snarare var diskussionen att vanlig elbas går till runt 38Hz så det räcker och orgel finns det inte många av med låga C inspelat så det spelar ingen roll.
Var väl först iom Audio PRO och U66 subbor som man kunde krypa ner lite till i frekvens bland lite billigare system.
Ser inte alls grejorna som felkonstruerade lika lite som att en bokhyllehögtalare inte går till 16Hz heller med bibehållen nivå.
Mvh/Harryup
Laila skrev:Harryup skrev:
Lars-Göran? Menar du Ulf B. Strange?..........Mvh/Harryup
...............................
Men jag har för mig att en elbas(å även en ståbas) går ner till strax över 40Hz om den är
"normalt" stämd . . . typ.
- Jo, den uppdateringen bestod utav dålig stadga i de stora sido segmenten vilket avhjälptes med ett par tårtbitar av plywood i vardera hornöppning detsamma rekomenderades till MK1 hornet om det var byggt i för klent mtrl. MDF var väl inte vanligt på den tiden. förutom fadäsen med rätt element på fel hals som många självbyggare tabbade sig på när de tryckte in 15" Jag tror det var det som var problemet med dina MK1 men du fick ju att par fina Basar på köpet så...JM skrev:Om jag minns rätt publicerade Radio Television en uppgradering av det större 70/80 hornet pga utbrett missnöje med ljudet. Uppgraderingen var mer av "snake oil" typ. Det fundamentala problemet med ett för kort horn använt över stort frekvensområde kunde självklart inte justeras.
RT-hornet på 360 liter var ett helt annat horn. MIn minnes bild är att det lät betydligt bättre ffa för att det användes inom ett snävare frekvensområde.
JM
Ps . tror du att du kan lägga ut 3D- RT-Hornet 360L å länk här så jag slipper slakta mitt horn här ovan för att mäta opp det, det är många här som kontaktat mig här... och frågat om ritning på detta Horn du hade visst det sa du tidigare...JM skrev:Om jag minns rätt publicerade Radio Television en uppgradering av det större 70/80 hornet pga utbrett missnöje med ljudet. Uppgraderingen var mer av "snake oil" typ. Det fundamentala problemet med ett för kort horn använt över stort frekvensområde kunde självklart inte justeras.
RT-hornet på 360 liter var ett helt annat horn. MIn minnes bild är att det lät betydligt bättre ffa för att det användes inom ett snävare frekvensområde.
JM
Rockolga skrev:...
Nån som sett ett snyggare 360L RT horn än ovan bild föresten nya MDF Hornet kommer att gå i svart pianolack .
Rockolga skrev:Ps . tror du att du kan lägga ut 3D- RT-Hornet 360L å länk här så jag slipper slakta mitt horn här ovan för att mäta opp det, det är många här som kontaktat mig här... och frågat om ritning på detta Horn du hade visst det sa du tidigare...JM skrev:Om jag minns rätt publicerade Radio Television en uppgradering av det större 70/80 hornet pga utbrett missnöje med ljudet. Uppgraderingen var mer av "snake oil" typ. Det fundamentala problemet med ett för kort horn använt över stort frekvensområde kunde självklart inte justeras.
JM
- Jag har visst en skrynklig ofullständig kopia ligger inne i isoleringen i mitt horn säger min bror som kontrollerade element i det för några år sedan.
bassman skrev:Jag spelade på 70/80 horn under ett antal år. Dom lät kakburk tills jag köpte en beggad JVC-reciver med 5-bands EQ först då blev det roligtTyp en sådan här http://classicreceivers.com/wp-content/ ... r-s300.jpg
Då kunde jag trycka upp lägre register vid 40 Hz och dämpa bummel-frekvenserna runt 250Hz. Spelade så det fladdrade i jeansen
Jag tror MK1 hornet ligger scannat på länk lite tidigare i tråden nedladdat en jäkla massa gånger. Det är mittbas 360L RT-hornet senaste uppdaterade versionen från "Bygg Själv" utgåvan som verkar vara det RT som är den svårfångade men jag har den på lut från en kille i Damnark som ovan som lockar med den " billigt" om jag köper hans JBL prylar till hutlösa priserpaa skrev:Jag hittade just några kopior på artikeln om de uppgraderade versionerna av RT-hornet från RT nr 8-1979 och nr 9-1979, som kallades RT-2 och RT-3, de som är anpassade för 12" basar.
Likaså hittade jag artikeln om moddningen av 70/80-hornet, av Bjarne Bäckström.
Men det var ju tyvärr inte dessa saker som efterfrågades.![]()
Däremot hittade jag även RT nr 5 från 1975, vilken innehåller byggbeskrivningen för mk1, om detta fortfarande är intressant?
Rockolga skrev:Sådärja....Version 3 Stora RT-Hornet , Nu fick jag (nästan) Ritningarna Dansken mejlade över dem men , mörkade sågningslistan innan han fått betalt för dem 150 danska... men man kan nästan gissa sig till vad som behövs.
File 1 är en Jpg. File 2 & 3 är PDF så dem bör man ladda ned på disk först och öppna sedan med PDF program du har.
1/ http://delafil.se/key=7a696330c580629798d5a469cc8f0d2a
2/ http://delafil.se/key=406ec727a5890c3001d1fc7bea0934ee
3/ http://delafil.se/key=ec4a8af6bfbfe6a4db13216ad8f669c0
Rockolga skrev: åsikter om detta ?[/b]
Bra tråd som man läser med största intresse , Jag kom fram till att bygga i MDF typ samma tjocklek som spån ger fördelar vid låga frekvenser ( mitt behov) men att Jag skall staga några delar i dämpande syfte samt att dämpa med fokus på hornets inre mellandel samt tryckkammaren med lite självhäftande blygummimatta. Då MDF sägs/påstås med sin höga densitet/hårdhet kunna förstärka eventuella felaktigheter som den porösa Spånskivan sväljer. Så att klura ut vart att dämpa i hornet som i detta fall INTE normalt skall arbeta över 150Hz kan vara en nöt att knäcka , några förslag ?!paa skrev:Rockolga skrev: åsikter om detta ?[/b]
Åsikter om sådana saker finns i den här tråden:
viewtopic.php?p=313268
Rockolga skrev:
Med lite tankeverksamhet tror jag mig ha listat ut sågningslistan som nedan men, med en tjockare MDF skiva får man minska dra alla mått motsvarande m.m. Man ökat i dim från orgina 19mm spånskiva eller tvärtom om man går ned i dim vilket faktisk kan vara ett alternativ med MDF nån som har några åsikter om detta ?
OK HÄR ÄR " ROCKOLGA 2014" versionen mått sågningslista i cm baserat på 19MM Spån Totalt 21 delar Ritningsnumrerade :
1/2st 125x60 cm
2/2st121x30 cm
3/1st31x30 cm
4/2st60x30 cm
5/2st47.5x30 cm
6/2st4x30 cm
7/1st30x30 cm
8/2st14x30 cm
9/2st x13.5x30 cm
10/2st 32.5x30 cm
11/2st 23x30 cm
12/2st 18x30 cm
13/1st 5x5x20 cm
14/1st 33x20 cm
15/1st 35x20 cm
16/2st 2x2x30 cm - ramen element kammaren.
17/2st 2x2x118 cm - ramen element kammaren.
18/2st 5x5x52 cm - bakre ben.
19/2st 9x30 cm
20/2st 11x30 cm
21/ 2stb 6x30 cm
Dessa siffror mått har jag klurat ut genom att studera en suddig ritning samt läst av det jag kunnat från mitt egna Horn Jag har b.la använt mig av laser som mätmetod invändigt i hornet , hela ekvationen verkar vara korrekt men igen garanti en sak är emellertid säkert ock det är att det kommer att leverera STORT LJUD större än nått annat Ni haft !
- Jag tänkte bygga i samma 19mm fast då i MDF board men styva opp hornkanalen Vä & Hö mot yttre kortsidan med varsin tårtbit mitt i kanalen sen bör det räcka åsikter om detta ?
Du misstar nog dig på Horn detta Horn RT 3D 360L mitt bashorn version 3 är uppmätt att gå spikrakt ned till 20Hz vid höga ljudtryck så t.o.m lågt som 5-10 Hz så marknadens alla Subbar är således chanslösa dessutom får man en excelent transient återgivning på köpet. Jag har själv ett i Teakfanèrat Spån ovan tidigare bild med en Coral 10F60 det är uppmätt på TKH där man var djupt imponerade. Tror t.o.m RT själva mätte opp liknande resultat redan 1973 med första versionen av detta Horn !
Med all respekt för din minnesbild om detta horn som det ultimata hornet map bas men 44 hz är inte mycket i relation till storleken och byggtiden.
44 hz var det då extremt lågt. Även jag var då extremt imponerad på 1970-talet. Hornet fanns att lyssna på i någon butik på Östermalm uppåt Valhallavägen. Jungfrugatan? Namn?
Nu klarar simpla subbasar 44 hz o lägre. Är du ute efter verkningsgraden är det mycket lättare att bygga tex tappat horn med avstämningsfrekvens nedåt 20 hz.
JM
Rockolga skrev:Du misstar nog dig på Horn detta Horn RT 3D 360L mitt bashorn version 3 är uppmätt att gå spikrakt ned till 20Hz vid höga ljudtryck så t.o.m lågt som 5-10 Hz ...
sladdbarn skrev:Är också nyfiken
Man kan ju t.ex ju ladda opp med en 32MM MDF skiva bakom elementet och monterom in fästlisterna 13 mm längre (delrna 16&17 på såglistan) in om man bygger i 19MM det borde vara perfekt dessutom stabiliserande. Kanske blir väl mycket men det finns även 28 MM MDF = 9MM in. Nån som orkar räkna ?paa skrev:Jag tror att när RT skriver att den bör ha 30 Hz resonansfrekvens, så menar dom inte att det är bättre om den har lägre resonansfrekvens.
Men det går väl att minska kammarvolymen bakom elementet, så man får upp resonansen lite grann?
Det fanns ju en formel i en senare RT där man kunde beräkna den kammarens volym mot hornets impedans.
Så det är väl bara att räkna lite grann?
Läckage borde inte kunna uppstå med gummitätning ATT höja resonansfrekvensen genom att minska kammaren något borde vara en bra lösning en 28mm MDF istället för 19mm borde göra susen hur många kubikcentimeter det nu bli ca 0,675 kubik milimeter ½ deciliter volym alltsåPeterAkemark skrev:Du kan alltid mäta upp elementets resonansfrekvens, monterat i det aktuella hornet. Resonansfrekvensen skall då vara densamma som hornets kalkylerade undre gränsfrekvens, ungefär! Om den skiljer sig där ifrån så justerar du volymen på kammaren bakom elementet. Om skillnaden är väldigt stor och ligger under hornets gränsfrekvens så har du läckage i kammaren!
Rockolga skrev:Coral Beta 10 men det har visat sig att den jag lånat ut dessa till inte kunde hålla sig och har sålt dom på Ebay (polisanmält)
Vet inte men han lade ut dem för 15.000 :- sen budades det och den historiken finns inte tillgänglig för mig kanske Polis.Han trodde säkert jag inte skulle fråga efter dem då jag flyttat men en polare tipsade om vart dem tatt vägen. ett par Electrovoice T35A försvann också i samma veva sägs att budgivarna var Japaner enl. Polisen , så det blir svårt att få igen grejorna. Skall väl tilläggas att skurken är högt uppsatt miljöpartist i sin Stockholms kommun så jag lär få rejäl ersättning. Ett par Beta 8 or ligger just nu på Ebay för 17.000 :- jag la ett bud men det antogs inte , så jag tänkte begära det dubbla i rätten utan att skämmaspaa skrev:Rockolga skrev:Coral Beta 10 men det har visat sig att den jag lånat ut dessa till inte kunde hålla sig och har sålt dom på Ebay (polisanmält)
´Hur mycket fick han för dom?
Bra då kör Vi på och hoppas att MDF inte förstärker ngr fel utan tvärtom förstärker alla rättDrBoar skrev:Blymatta sänker Q och frekvens på resonanser. Bra för mellanregistret men bortkastat på en baslåda under 150 Hz. Satsa på stag i stället.
Kolla hur simuleringar med olika element och lådvolymer ser ut. För hornet är det längd, startarea och slutarea som spelar störst roll, jag har provat olika varianter av Klipsch La Scala och paraboliskt, exponentiellt och hyperboliskt gör inte så stor skillnad, mest påverkar det rundningen på basfallet. DVS om basfallet kommer gradvis eller faller med en knyck. Något man också kan påverka med lådvolymen och elementets Q.
Det där ser ut som en oblyg kopia av ett Lowtherelement, och kräver nog liksom dom ett bakladdat horn för att funka.Rockolga skrev:Tack för info men, måste nog testa JBL i sidosytemet ändå men hornet är kört ser jag , Den här Bredbandaren av nytillverkning 8" verkar vara ett bra alternativ för den som inte kommer över en Beta 8/10 ... Visst det finns andra men jag tänker nog på looken Jag gissar att den här kan låta rätt hygglo också http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... -tum/fr202 nån som testat denna ?
2.500 paret inte en spänn mer för ett par 30 år gamla högtalare utan reservdels marknad.tordnilsson skrev:Jag undrar vad värdet på ett par Flat 8 II i skapligt skick kan vara idag ?
Vad tror ni ?
/ Tord
Ja, onekligen men, HiFi Kittarna tror på dem ... skall kolla om det går att lyssna på dem i butik. Men man skulle gärna vilja se nått med ett gedignare chassi samt magnet anslutningspoler lite klass alltså Tycker varenda högtalartillverkare borde kunna slå till med nått i klass med Coral Beta finnish kan väl inte vara så svårt Beta Coralen är ju gjorda på gamalt smälta alumium skrot från utombordsmotorer och konen av missfärgat recyklat Rispapper finns ingen gruv eller pappersindustri i Japan bara atomdrivna smältverkpaa skrev:Det där ser ut som en oblyg kopia av ett Lowtherelement, och kräver nog liksom dom ett bakladdat horn för att funka.Rockolga skrev:Tack för info men, måste nog testa JBL i sidosytemet ändå men hornet är kört ser jag , Den här Bredbandaren av nytillverkning 8" verkar vara ett bra alternativ för den som inte kommer över en Beta 8/10 ... Visst det finns andra men jag tänker nog på looken Jag gissar att den här kan låta rätt hygglo också http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... -tum/fr202 nån som testat denna ?
Rockolga skrev:2.500 paret inte en spänn mer för ett par 30 år gamla högtalare utan reservdels marknad.tordnilsson skrev:Jag undrar vad värdet på ett par Flat 8 II i skapligt skick kan vara idag ?
Vad tror ni ?
/ Tord
tordnilsson skrev:Rockolga skrev:2.500 paret inte en spänn mer för ett par 30 år gamla högtalare utan reservdels marknad.tordnilsson skrev:Jag undrar vad värdet på ett par Flat 8 II i skapligt skick kan vara idag ?
Vad tror ni ?
/ Tord
Jasså inte mer... jag tycker det låter som ganska bra betalt , har nästan lite svårt att tro på att man kan få såna pengar för dessa. Är det svenska priser eller menar du om man säljer till någon "japan" ?
/ Tord
Rockolga skrev:Vet inte men han lade ut dem för 15.000 :- sen budades det och den historiken finns inte tillgänglig för mig kanske Polis.Han trodde säkert jag inte skulle fråga efter dem då jag flyttat men en polare tipsade om vart dem tatt vägen. ett par Electrovoice T35A försvann också i samma veva sägs att budgivarna var Japaner enl. Polisen , så det blir svårt att få igen grejorna. Skall väl tilläggas att skurken är högt uppsatt miljöpartist i sin Stockholms kommun så jag lär få rejäl ersättning. Ett par Beta 8 or ligger just nu på Ebay för 17.000 :- jag la ett bud men det antogs inte , så jag tänkte begära det dubbla i rätten utan att skämmaspaa skrev:Rockolga skrev:Coral Beta 10 men det har visat sig att den jag lånat ut dessa till inte kunde hålla sig och har sålt dom på Ebay (polisanmält)
´Hur mycket fick han för dom?
Rockolga skrev:killen har sänkt från 5 till 4" så det börjar bli vårt att be hab skruva ur åttorna och skicka i kartong över sundet , Själv har jag skaffat 4 nya Coral Beta åttor samt ett par Coral Beta 6:or som jag ännu inte vet vad att göra med ... kanske , förslag ?
Japp möjligen men, Beta8 toppade med en Coral linsad JBL 075 ( skall testa med delning redan från 4K .... har hört att dom skall låta underbart så med lins i HiFi samanhang ) dessa skall spela med mittbas systemet delning runt 80/100 Hz < så det blir tryck kammarlåda för dem gällande Beta 6a har jag ingen original ritning på.paa skrev:Rockolga skrev:killen har sänkt från 5 till 4" så det börjar bli vårt att be hab skruva ur åttorna och skicka i kartong över sundet , Själv har jag skaffat 4 nya Coral Beta åttor samt ett par Coral Beta 6:or som jag ännu inte vet vad att göra med ... kanske , förslag ?
Varför inte prova original-ritningarna på de basreflexlådor som fanns på baksidan av broschyren?
Svante skrev:Inställningen var annars att det inte fanns särskilt mycket på LP-skivorna under 50 Hz. Det fanns tom ett bygge från ILMco som lade på syntetisk bas mellan 30 och 60 Hz med samma motivering.
Jag var inne på det där lite , Om nu sexorna har så gudomligt ljud i mellanregistret så kanske skall utnyttja det, Original klöv RT bashornet vid 150 Hz med gamla U66 men, funkade ända opp till 250 men då lät det lite sämre vid en A-B test.MiaM skrev:Svante skrev:Annat semi-sidospår:
Nog lär det väl vara 70-talets musik som uppmuntrat till ovanligt höga resonansfrekvenser hos dåtida basreflexlådor, som i sin tur gör att 70-tals-vintagehögtalare oftast låter bättre om de är slutna än om de är basreflex? Även om de slutna kanske har än klenare bas så har de snyggare rolloff och om de inte ingår i en audiofilrigg utan snarast är trevliga högtalare i köket, sovrummet eller liknande så kan man ju kompensera en mjuk rolloff med tonkontroller/filter på stärkaren.
Rockolga skrev:Ser även att det dök opp en Coral Beta 8 i toppskick på Ebay idag från Åhlborg Danmark , 200 US i frakt ett bekymmer men Killen lovar att snajda till det till runt 500 Kronor vid ett Skandinavisk bud , Jag la ett startbud på skoj men har ingen användning för dem varsågod
paa skrev:Rockolga skrev:Ser även att det dök opp en Coral Beta 8 i toppskick på Ebay idag från Åhlborg Danmark , 200 US i frakt ett bekymmer men Killen lovar att snajda till det till runt 500 Kronor vid ett Skandinavisk bud , Jag la ett startbud på skoj men har ingen användning för dem varsågod
Se upp med att priset för högtalarna är per styck.
Rockolga skrev:MiaM skrev:Svante skrev:Annat semi-sidospår:
Coral Ritningar värden här http://www.diy-audio-guide.com/coral-speakers.html
Rockolga skrev:Räknade om Basreflexens mått till Tub-rör istället för rektangulärt som då skall innehålla 25,12 kubikcentimeter luftmassa bara att hålla i 2,512 dl vatten i ett rör och såga av det i beta sexans fall. .
- Du menar en liten baffel runt utsidan av portens insida + fasa av utsidans insida 5-6mm ?! ( låter vettigt , tack)paa skrev:Glöm inte att sätta en liten baffel runt insidan av porten det minskar luftmotståndet jämfört med fri ände.
Och fasa ändarna på porten med en 5-6 mm radiefräs, det minskar väsljuden vid avstämningsfrekvensen avsevärt.
Rockolga skrev:Jag hittade dessa 2 vägs Filters för JBL 075 Diskanten ( världens ballaste bästa diskant ! )
Ebay nyss för 8 dollar styck ( godaget offer) vad tror man om dessa , set står inte så mkt mer i annaonsen http://www.ebay.com/itm/301291680154
"Up for Sale are Crossovers, Designed and Built by Allen Organ Co. These are Brand New Cross Overs, never mounted or used.
These were designed to be used with JBL E130 15" Woofers 105 db and JBL 075 110 db or 2402 Bullet 104 db Tweeters, or Selenium ST300-SLF Super Tweeters.
There are 4 plastic Stand Offs on the corners that you use to Screw them down to secure to the Cabinet.
These are excess Stock we will not be making this model anymore, once they are gone they are gone."
Jepp, men, jag har ett par Coral 15L/101 ligger å lirar i garderoben dem är snarlika rentav kopior av JBL bredbandsbasen ovan, Beta sexan skall på campa med ett par T35A Electrovoice vilka borde bli perfekta ihop kanske inte behövs men EV låter förjädrans välbehaglig även om man kan få cymbalkickar av 075 som kan orsaka glädjerus.paa skrev:Det viktigaste är att filtret är anpassat till just de element som man ska använda, och även lådan som de ska sitta i. Olika lådor har olika kantdiffraktion som påverkar frekvensgången i olika register.
Och du har ju annan bas, och filtret är avsett till 3, eller möjligen 2 olika diskanter, beroende på hur man ser på JBL-diskanternas skillnader.
Men i alla fall, generella filter är inte optimala filter.
Tack för ett utförligt tänkbart scenario skal testaMiaM skrev:så tipset är i alla fall provat på något enstaka element).
Glömde bifoga dessa juveler men ,jag gillar Beta 6 skarptRockolga skrev:Ovan bild mina "Guldklimpar " notera den limegula konen.
Tack & bra info där... ser att Beta 6an tål mer belastning , " open baffel " tucker en del låter kanon , känns som jag har en del skoj snickrande att se fram mot under hösten. Ser även att det dök opp en Coral Beta 8 i toppskick på Ebay idag från Åhlborg Danmark , 200 US i frakt ett bekymmer men Killen lovar att snajda till det till runt 500 Kronor vid ett Skandinavisk bud , Jag la ett startbud på skoj men har ingen användning för dem varsågod OBS STYCK PRIS http://www.ebay.com/itm/coral-beta-8/25 ... RTM1793693
Coral Flat 8 även 5 har ett skönt ljud fans dem som föredrog dem. Tyvärr limade jag fast mina Flat och böjde plåten lite då jag skulle ta bort ena varpå jag blev sur å slängde båda i grovsoprummet 1996.
Kul undrar vilken version på hornet det är 1 -2 el 3 version 1 var från början nått Tyskt 30-talshorn som man vidarutvecklat med kammare bakom elementet. Kan sitta ett Isophone Baselement i åxå då det var tåligast Philips ( bredbandare) var ett annat bra element likaså Perless funkade bra. Version 2 var väl den med en 12 tummare i men, den såg ut som en skokartong och gav inga fördelare alls även om den inte lät sämre toppen var dock redan nådd och 10 tummarna rappare i vändningarna. SpännandeDoofus skrev:Jag tror bestämt jag har ett sådant där system ståendes på vinden.
Med ett par toppar, isophon diskanter riktade framåt samt philips 9710 uppåt.
Bas är inte öppnad så jag vet inte vad det sitter för element i, men bredvid ligger en artikel som beskriver hela bygget.
Jag kan skanna in artikeln, där fanns mätningar och allt möjligt
Rockolga skrev:Nån annan som ser att Bit nr 22 saknades på ritningens sågningslista tidigare i tråden, nr 22 isåfall 2 st 16x30 Cm fastas in:'
Fråga också , Jag är antaglige helt korkad men, måtten inom paranteser ( ) t.ex (80) ( 115 ) (45) (130) även (0) vid vissa detaljer på ritningen vad står dem för , Jag får inte till det i skallen varför de är med typ " Finn 5 Fel "![]()
Jag har fått in e fot på ett bra snickeri som sågar opp bitarna även fasar ( blir dyrare) med en ny digital skivsåg
som tar hundradelar i nogranhet om nån önskar veta senarare.
barco skrev:Rockolga skrev:Nån annan som ser att Bit nr 22 saknades på ritningens sågningslista tidigare i tråden, nr 22 isåfall 2 st 16x30 Cm fastas in:'
Fråga också , Jag är antaglige helt korkad men, måtten inom paranteser ( ) t.ex (80) ( 115 ) (45) (130) även (0) vid vissa detaljer på ritningen vad står dem för , Jag får inte till det i skallen varför de är med typ " Finn 5 Fel "![]()
Jag har fått in e fot på ett bra snickeri som sågar opp bitarna även fasar ( blir dyrare) med en ny digital skivsåg
som tar hundradelar i nogranhet om nån önskar veta senarare.
Kul! Ett sådant där horn hade jag för många år sedan. Jag räknade om det för 12" (om det nu är för 10" nu?) och byggde det. Festlig konstruktion!
BAMBAM skrev:Den här artikeln kan fungera som bra referens för hornfunderingar, i den finns mycket teorier och tekniker för hornkonstruktion samlade http://p10hifi.net/planet10/TLS/downloads/Dinsdale-Horns-3parts.pdf.
PerStromgren skrev:BAMBAM skrev:Den här artikeln kan fungera som bra referens för hornfunderingar, i den finns mycket teorier och tekniker för hornkonstruktion samlade http://p10hifi.net/planet10/TLS/downloads/Dinsdale-Horns-3parts.pdf.
Var det ungefär då som WW publicerade en ritning på ett kompakt hörnhorn? Jag vill minnas det, och jag byggde ett. Det blev inte så bra som jag önskat; jag tror det blev nedsågat till kaffeved så senare.
BAMBAM skrev:2 år senare kom den här artikeln http://stancurtis.com/PDFs/Greenbank%201972.pdf
Resultatet blev så småningom att jag hade 2 uppsättningar med Electrovoice T35B diskanthorn samt mellanregister horn och bashorn enligt artikeln drivna av U66 aktivt delningsfilter och 6*30W slutsteg. Jag tror jag har kvar den sågningsritning jag gjorde som fick fram alla bitar till bashornet ur 2st 12mm Björkplywood skivor, nästan utan spill.
BAMBAM skrev:Var det inte detta horn du och jag byggde? Jag tyckte det blev rätt bra och har mina kvar - men jag bytte element till ett mera långslagit för 2 år sedan:BAMBAM skrev:2 år senare kom den här artikeln http://stancurtis.com/PDFs/Greenbank%201972.pdf
Resultatet blev så småningom att jag hade 2 uppsättningar med Electrovoice T35B diskanthorn samt mellanregister horn och bashorn enligt artikeln drivna av U66 aktivt delningsfilter och 6*30W slutsteg. Jag tror jag har kvar den sågningsritning jag gjorde som fick fram alla bitar till bashornet ur 2st 12mm Björkplywood skivor, nästan utan spill.
Bosse
Vilket av alla hornen ?tordnilsson skrev:Vilka parametrar är lämpliga för en 10" i detta horn ?
Fanns väl flera RT horn men Stora hornet ovan ritning skall vara en 10 " Bas eller bredband med en resonsansfrekvens runt 30HZ Idealet är Coral 10F-60 eller Likvärdigt element. coral 10F-60 ① CORAL 25cm full range ★tordnilsson skrev:Det som ritningen ovan avser ( det är väl RT-3 hornet ? )
/ t
Coral 10F-60 hade både klart bättre ljud och prestanda än de flesta andra element jag testat dessutom inte särskilt dyrt heller 900 spänn när det begav sig inte mer idag om man finner det den, ovan exemplar gick för 700 ovan horn skall inte spelas över 150Hz jag går för 80 Hz på inställningen.PeterAkemark skrev:Men ett dyrt bredbandigt element är väl helt bortkastat i ett sådant horn som det ovan. Ett horn som tillåter en övre gräns runt 400-500 Hz om du har tur. Här kan du använda betydligt billigare element med samma data (Fr, Qt, Vas etc)
ser väl bra ut men , jag ser att det inte är gjutet chassi eller vad nu formsprutad metall betyder ? samt en minimal magnet ...detta kaske kompenseras med nått annat men både Coral & Focal har båda typ 10 kg magneter som håller konrörelserna i schack samt gjutna chassis, här 2 kg och förstärkt plåt i övrigt verkar parametrarna stå KUSLIGT rätt även djupbas egenskaperna DD " dynamic damping " , Testa flyger konen iväg har du ju alltid en tilltordnilsson skrev:Då borde dessa gå att använda då, eller ?
http://www.seas.no/images/stories/vinta ... p25rex.pdf
( Har 2 st liggandes i väntan på ngt spännande projekt )
Bakstycket skruvade jag fast snyggt med Skruvstift & Hylsa/Skruvhuvud från http://www.grunda.se/ nedan :tordnilsson skrev:Hej igen. Ja jag tyckte att det såg ut som om parametrarna borde stämma, bara att sätta igång då...
Lär ju ta ett tag men det kanske är värt besväret ?/ Tord
PeterAkemark skrev:Vilken del är ditt bakstycke?
en annan av de gamla elementen som var med att lansera hornet , verkar var svår att finna även den http://www.mfbfreaks.nl/artikel/passief ... age41.htmltordnilsson skrev:Hej igen. Ja jag tyckte att det såg ut som om parametrarna borde stämma, bara att sätta igång då...
Lär ju ta ett tag men det kanske är värt besväret ?
/ Tord
Nej dessa funkar kanske att ha som bas i hornet men STORT slöseri , dock alldeles utmärkta i sidosystemet möjligen toppade med en kul diskant bef. h24an duger fint men, den skall ha en spridningslins på sig.JM skrev:Här har du ett par högtalare bestyckade med Coral 10". Oklart om det är de Coral elementen du vill ha.
http://www.tradera.com/item/170301/2172 ... r-aucio-ab
Men bestämda uppfattning är fortfarande att de gamla hornen du suktar efter är ålderdomliga komplicerade konstruktioner som ger mycket begränsad frekvensomfång samt inte så låg undre gränsfrekvens.
JM
Nej du har fel , Jag sucktar inte efter Hornet Jag har det ---- Javisst det har en begränsat frekvensomfång klockrent mellan 20 - 150 HZ vid högre ljudtryck ned till 5HZ om källan tillåter kan det bli bättre ?Rockolga skrev:JM skrev:Men bestämda uppfattning är fortfarande att de gamla hornen du suktar efter är ålderdomliga komplicerade konstruktioner som ger mycket begränsad frekvensomfång samt inte så låg undre gränsfrekvens.
JM
Rockolga skrev:PeterAkemark skrev:Vilken del är ditt bakstycke?
Bakom Högtalaren
detalj nr 2 på ritning.
Rockolga skrev:- Det går rykten på Internet om att det där skall finnas en annan firma som säljer fake Coral , det är just ur dessa Zachry tillverkade lådor detta rykte kommit ifrån framförallt USA & Japan typ Råttan i Pizzan. Sanningen är att Zachry köpte in stora mängder Coral högtalare från Coral Corp. Japan och målade dit en Zachry logga på magneten, Sudda bort Zachryloggan sälj dom dyrt till korkade Japaner & Amrissar på Ebay vettja
JM skrev:Här har du ett par högtalare bestyckade med Coral 10". Oklart om det är de Coral elementen du vill ha.
JM
Poppade upp ett par kompletta sidesystems på Tradera idag http://www.tradera.com/item/302387/2182 ... mt-filter-tordnilsson skrev:Coralelementen såldes visst även av HifiKit i Stockholm under en period för länge sedan.
Rockolga skrev:Poppade upp ett par kompletta sidesystems på Tradera idag http://www.tradera.com/item/302387/2182 ... mt-filter-tordnilsson skrev:Coralelementen såldes visst även av HifiKit i Stockholm under en period för länge sedan.
MiaM skrev:Vilket år som helst orkar jag kanske scanna något
Njet men , jag har en hel del Coral Beta högtalare 6 , 8 & 10" 8 & 10F-60 Serien samt en hel del JBL i huset , bilen och sommarstugan minst dubbelt upp av allt om nått skulle gå sönder men, det var jobbigt när jag hade 14 st Coral Bera 6.or gömda på vinden kanske var lite samlarvaring då.PerStromgren skrev:
Samlar du på Zahrygrejor?
Rockolga skrev:Njet men , jag har en hel del Coral Beta högtalare 6 , 8 & 10" 8 & 10F-60 Serien samt en hel del JBL i huset , bilen och sommarstugan minst dubbelt upp av allt om nått skulle gå sönder men, det var jobbigt när jag hade 14 st Coral Bera 6.or gömda på vinden kanske var lite samlarvaring då.PerStromgren skrev:
tordnilsson skrev:Rockolga skrev:Njet men , jag har en hel del Coral Beta högtalare 6 , 8 & 10" 8 & 10F-60 Serien samt en hel del JBL i huset , bilen och sommarstugan minst dubbelt upp av allt om nått skulle gå sönder men, det var jobbigt när jag hade 14 st Coral Bera 6.or gömda på vinden kanske var lite samlarvaring då.PerStromgren skrev:
Ser inte alls problemet i att ha 14 st Beta 6: or gömda... !
Antagligen..... -ser att du hade den varianten med öppen underdel som senare uppdaterades till detta då det gav väsentligt bättre transientåtergivning. Dämpninge av lådan lär också vara av vikt.Nattlorden skrev:Ser ut som Michelson-horn som fått den senare modifikationen. Farsan har, och jag hade, ursprungsvarianten. Jag körde en Seas P21-REX-DD om jag minns rätt i mina, men filtret var väl det stora abert i dem. (Jag kallade också mina Voighthorn länge)
Rockolga skrev:http://www.audiodesignguide.com/full/kvartsvag.html
Jepp .hornet var inte optimerat för dessa element , då verkningsgraden rusade iväg, precist som med 95 & 98 Oktan bly eller blyfri.MiaM skrev:Rockolga skrev:http://www.audiodesignguide.com/full/kvartsvag.html
Vad menas med detta:
"Enda kravet var egentligen att verkningsgraden på baselementet höll sig mellan 89-91 dB och en resonansfrekvens kring 35-45 Hz. Vid högre verkningsgrad räckte inte basåtergivningen riktigt till. Lowther element, med en verkningsgrad på 98-101 dB, lätt inte bra i den här konstruktionen. "
Det måste väl snarast vara så att det inte är verkningsgraden i sig utan klassikerna Fs, Vas och Qts (eller vad de nu heter) är för hornet opassanda på "alla" högtalare med högre verkningsgrader?
Ser att det som synbart skiljer Coral orginal från Zachry är färgenRockolga skrev:Skillnad Zachry (Coral) Vs. Coral Flat/Beta modellerna.
Inget ljudmässigt synbart gummiringen frontchassi Vs. fiberpackning. diverse färgkulörer , chrome detaljer på magneten samt logotypestripe ibland kontaktdon +/- dock inte alltid.
konstigheter : t.ex Flat A Vs. B - Flat II standard , snik, lyx - ljud alltid lyx .
Rockolga skrev:Ovan ( bild) Coral Flat 10" gick för 650 US.Dollars på Ebay nyss till en Österikare , snåljåparna på Tradera & Blocket ville pruta på 3000 spänn till hälften ... då bytte jag sajt.... Coral Beta 6 gick för 6000 jämnt på Ebay de också. Verkar som Vintage kvalitèt är helt dött i Sverige eller också vet man inte hur man sågar en spånskiva längre ?
Coral Flat 10" 650 USD ( 5.300 kr), Coral Beta 6" gick för 6000 Kr självklart inte 6000 Dollars eller 49.000 spänn varför frågade du det ?tordnilsson skrev:Rockolga skrev:Ovan ( bild) Coral Flat 10" gick för 650 US.Dollars på Ebay nyss till en Österikare , snåljåparna på Tradera & Blocket ville pruta på 3000 spänn till hälften ... då bytte jag sajt.... Coral Beta 6 gick för 6000 jämnt på Ebay de också. Verkar som Vintage kvalitèt är helt dött i Sverige eller också vet man inte hur man sågar en spånskiva längre ?
Menar du 6000 kr eller Dollars ?
(" ett par såna ")...Ett par (2) RT-Horn ingen vits räcker med ett horn i mittsystemet för att fylla en stor lokal ordentligt men, för att vara på säkra sidan ställ hornet nån halvmeter närmre det ena sidosystemet. För nära upptryckt vägghörna kan också höja hornet ca 3db onödigt och uppfattas burkigt.tordnilsson skrev:Spännande med RT-horn, har egna funderingar kring ett par sådana. Vi får se när detta blir verklighet.
tordnilsson skrev:Tror säkert att 1 st räcker men 2 är ju alltid mer än 1...
Hornet går ju spikrakt ned till 20Hz så man har väl inte mkt att vinna där men, den redan grymma transienten kanske går att optimera.tordnilsson skrev:Det blir säkert bra, men kanske svårt att säga hur mycket, men någon som kan simulera bör väl snart se om det är värt besväret.
Rockolga skrev:tordnilsson skrev:Tror säkert att 1 st räcker men 2 är ju alltid mer än 1...
-Vad tror du om att fasa till honets stardel ( raka till kanten ) strax innan exponsialen löper mot kortsidan på båda sidor ?
Rockolga skrev:Hornet går ju spikrakt ned till 20Hz så man har väl inte mkt att vinna där men, den redan grymma transienten kanske går att optimera.tordnilsson skrev:Det blir säkert bra, men kanske svårt att säga hur mycket, men någon som kan simulera bör väl snart se om det är värt besväret.
Kanske sitter nått godis i lådorna Philips gamla godingar i sidosystemen , dem går säkert att frächa opp Basdrivern U66 60 Watt med aktiv delning 150 & 250 HZ (150 att föredra) Ser emellertid ut som man murat in baselementet i lådan vilken också kan vara av den gamla modellen utan vinklat startdel. versionen från 1973 som senare uppdaterades som ritningen här och 3D skissen Radio Television anno 1978 . ( bygg själv)JM skrev:http://www.blocket.se/vasterbotten/Bashogtalare__exponentialhorn_58583674.htm?ca=11&w=3
JM
Rockolga skrev:> 1973 Sluten Kammar varianten ( ca 47L ) Vesrsion 2:0 kom detta horn gick ned till 30HZ enligt mätningar på SVT labb.
...
> 1977 RT Bygg Själv "Ljudteknink "
...Man gör lite mätningar på KTH och konstaterar att hornet levererar spikrakt ned till 20Hz och därinunder vid höga ljudtryck
paa skrev:Rockolga skrev:> 1973 Sluten Kammar varianten ( ca 47L ) Vesrsion 2:0 kom detta horn gick ned till 30HZ enligt mätningar på SVT labb.
...
...Man gör lite mätningar på KTH och konstaterar att hornet levererar spikrakt ned till 20Hz och därinunder vid höga ljudtryck
Finns tonkurvorna från dessa mätningar publicerade någonstans?
Rockolga skrev:JM skrev:Här har du ett par högtalare bestyckade med Coral 10". Oklart om det är de Coral elementen du vill ha.
JM
- Var det nån här som slog till och köpte dessa ytterst ovanliga 10 tum Coral Flat II högtalare även om det stod Zachry på lådan ? såg att Coral Flat 10 såldes för 11.000 spänn på Ebay .... ett par Flat 8 or för 3500 :- http://glowinthedarkaudio.com/coral-flat10.html
Coral Flat 6 II http://www.ebay.com/itm/rare-vintage-Co ... 1e92699d15 --Jag sålde mina Coral Beta 6 på Ebay fick 5000:-
paa skrev:Rockolga skrev:> 1973 Sluten Kammar varianten ( ca 47L ) Vesrsion 2:0 kom detta horn gick ned till 30HZ enligt mätningar på SVT labb.
...
Finns tonkurvorna från dessa mätningar publicerade någonstans?
Där har du nog all världens Expertis emot dig , Coral Beta 8 även lillebror Flat är ett av värdens mest opartiskt testade högtalare.IngOehman skrev:Rockolga skrev:IngOehman skrev:quote]
Testade både alla Beta- och Flat-versioner på den tiden det begav sig, och det är något av det värsta junk jag någonsin träffat på i elementväg. Inte bara att de lät illa utan även att exemplarsvariationerna var extremt stora. Påståendena om känslighet var även det rena skämtet. De hade under ett par hundra Hz eller så inte väsentligt högre känslighet än vilket element som helst i samma storlek.
Men de var snygga.
Så sammanfattningsvis stämmer jag in i rådet till alla som har några av dessa element, att sälja dem på ebay.![]()
Vh, iö
Jag är lite tveksam till dom där mätningarna där en högtalare från 1950-talet Lorenz S-888 slår ut en Coral Beta 8 så det dånar om det, verkar inte särskilt troligt eller också får man väl köpa sig ett par Sinus element från 30- talet eller begrunda mätmetoden. Nej nu jäklar är det Klangfilm Speakers som gällerIngOehman skrev:Här har någon gjort en mätning på en Beta 8:
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... abase.html
Och här finns lite flera mätningar:
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=54093.0
Vh, iö
Rockolga skrev:Jag är lite tveksam till dom där mätningarna där en högtalare från 1950-talet Lorenz S-888 slår ut en Coral Beta 8 så det dånar om det, verkar inte särskilt troligt eller också får man väl köpa sig ett par Sinus element från 30- talet eller begrunda mätmetoden. Nej nu jäklar är bara att hissa sina gamla Corals i containern Nu är det Klangfilm Speakers som gällerIngOehman skrev:Här har någon gjort en mätning på en Beta 8:
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... abase.html
Och här finns lite flera mätningar:
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=54093.0
Vh, iö
Rockolga skrev:Jag är lite tveksam till dom där mätningarna där en högtalare från 1950-talet Lorenz S-888 slår ut en Coral Beta 8 så det dånar om det, verkar inte särskilt troligt... ...Nej nu jäklar är det Klangfilm Speakers som gäller
Jo, där har du faktiskt jättefel i ett Voighthorn till exempel tillåter inte hornet att du har element med högre verkningsgrad än högst max 94-96 db för annars överröstar högtalaren vad lådan kan prestera basmässigt och det hela blir pannkaka och bara mellanregister och uppåt det gäller säkert flera såna här bakladdade horn. Jag hade ett par såna Voigthorn dom lät outhärdligt med Beta 8 OK med Coral Flat men bäst med ett par gamla Seas 85 db på hög volym dom åkte ut på landet sen bortskänkta, hamnade visst hos stadsmissionen sentordnilsson skrev:Verkningsgraden är inte en parameter som avgör om ett element är användbart i horn, däremot är det andra parametrar som
avgör om elementet funkar bra eller dåligt i horn !
Mvh Tord
leffe skrev:??
Verkninggraden är ett mått på hur många dB ett element kan spela med en förutbestämd inmatad effekt, mätt vid ett visst mått från elementet vid en viss frekvens - hur skulle det kunna vara en begränsning för hornkonstruktionen?
leffe skrev:??
Verkninggraden är ett mått på hur många dB ett element kan spela med en förutbestämd inmatad effekt, mätt vid ett visst mått från elementet vid en viss frekvens - hur skulle det kunna vara en begränsning för hornkonstruktionen?
Rockolga skrev:Jo, där har du faktiskt jättefel i ett Voighthorn till exempel tillåter inte hornet att du har element med högre verkningsgrad än högst max 94-96 db för annars överröstar högtalaren vad lådan kan prestera basmässigt och det hela blir pannkaka och bara mellanregister och uppåt det gäller säkert flera såna här bakladdade horn. Jag hade ett par såna Voigthorn dom lät outhärdligt med Beta 8 OK med Coral Flat men bäst med ett par gamla Seas 85 db på hög volym dom åkte ut på landet sen bortskänkta, hamnade visst hos stadsmissionen sentordnilsson skrev:Verkningsgraden är inte en parameter som avgör om ett element är användbart i horn, däremot är det andra parametrar som
avgör om elementet funkar bra eller dåligt i horn !
Mvh Tord
Vill ånyo bara påpeka det faktum att Coral Flat/Beta 8 låter utmärkt i slutna lådor med 3-D Bashornet i denna tråd påpekat om nån nu missat det faktisk bättre än både mina INFINITY par och JBL L300 alena om örat får välja.
paa skrev:leffe skrev:??
Nu är det ju så att "Voighthornet" eller allt vad det nu kallas inte är ett "riktigt horn" inom något större område, och definitivt inte i basen, utan jobbar som en kvartsvågspipa, och det kan inte ge samma impedansanpassning som ett horn.
leffe skrev:Eller menar du per definition att element med högre verkningsgrad skulle ha en annan frekvenskaraktär än element med sämre dito?
- Någon som ser skillnaden .... Basarnas läge i RCR Olumpus Kopian kontra JBL Olympus 15" kontra 18" har jag rätt ?! kolla underkant !!Rockolga skrev:Det finns en Voighthorn länk tidigare i tråden som klart och tydligt avråder från att använda element med hög verkningsgrad till såna konstruktioner antar att det kan gälla en hel del konstruktioner typ pipor. http://www.audiodesignguide.com/full/kvartsvag.html
-Nåväl vad är detta jag fann på blocket RCF BR 300 (på bild) hittar ingen fakta på nätet om dessa men , De ser fantastikt vackra ut men , vad är likheten med orginalet JBL OLympus som kostar runt 67.000:- Dessa bjuds ut för 15" att det saknas JBL 075 & Mellanhornet med linser ser man klart vad är det man satt in istället ( made in Milano Italy ) Basarna ser exakt ut som JBLs men är antagligen RCF de också. Snyggare front än JBL`s tygstycke eller deras rotting faktiskt typ Italiensk klassisk rottingdekor , Nice !
Orgnial JBL Olympus här http://www.ebay.com/itm/Vintage-JBL-C50 ... 19fb721c7b
Som jag alltid sagt , det är JBL 075 med lins och rätt delning som gör det 4000 Hz.DrBoar skrev:Hörde för många år sedan ett fyra stora svarta lådor på en uthyrningsfirma för PA och disko prylar. Det spelades fruktansvärt högt men det lät helt rent. Jag gissade att det var minst 15" element i lådorna. till min förvåning var det små 8" element (senare fattade jag att det var JBL 2110 i Schmackshorn med 075 JBL diskanter ovanpå).
Rockolga skrev:Eftersom hornet har en läskig verkningsgrad på ca 138 db vid 1w så var bered på att dämpa output rejält typ 80-90% !!
ehhh sorry Ska nog vara 118 db vid 1 W Meter avst. uppmätt. Däremot uppnådde Deep Purple 1973 runt 134 db Stockholms konserthus alla som var där och inte höll för öronen lär ha fått problem på gamla dar. efter detta infördes regler...paa skrev:Rockolga skrev:Eftersom hornet har en läskig verkningsgrad på ca 1(3)8 db vid 1w så var bered på att dämpa output rejält typ 80-90% !!
Är det ens möjligt att nå en känslighet på 1(3)8 dB, t.o.m vid 100% verkningsgrad?
Jag har hört 70/80 hornet det lät bra rätt använt de mätningar som finns skvallrar heller inte om nått skit läs själv http://blogg.idg.se/realistklubben/2012 ... haller-an/ finns flera liknande...JM skrev:Rockolga jag uppmanar dig att sluta lura hederligt folk att bygga s k i t - horn och köpa o h i f i - högtalare. Jag har ägt 70/80 horn, Mk2 horn och JBL 300. Jag har lyssnat på Paragon.
Ingen av dessa konstruktioner har något med hifi att göra.
Den som gillar att lyssna till alla tänkbara distorsionstyper skall bygga eller köpa dessa missfoster till högtalarkonstruktioner.
Det finns alternativa horn-högtalare med hög verkningsgrad som inte låter så illa.
JM
Det finns i RT ritnings texterna nånstans en procentsats för hur mkt en högtalare ökar i verkningsgrad vid så lite som bara 1W en meter tex. 94 db x formel % för just RT 3D hornet i samma veva varnar man för att kraftig dämpning måste till själv använder jag bara ngt fåtal kanske 2-3% högst av Basdriverns nivå bara för att nå opp hamonisera med sidosystemens 103 db vid 1 w en meter Coral Beta 10" låter 118 db då orimligt, troligen inte minsta lilla diskanthorn brukar kunna vara kapabla ett leverera 110 db !?tordnilsson skrev:Måste faktiskt invända och säga att jag är Mycket skeptisk till att det ens kan vara i närheten av 118 dB vid1Watt in på 1meters avstånd, kanske 108 dB i bästa fall med solen i ryggen och bra medvind !
Självklart beroende på driverns egna känslighet men som sagt högst otroligt i mina öron.
Bashorn som detta kanske https://youtu.be/jknxqMntOBUJM skrev:Rockolga jag uppmanar dig att sluta lura hederligt folk att bygga s k i t - horn och köpa o h i f i - högtalare. Jag har ägt 70/80 horn, Mk2 horn och JBL 300. Jag har lyssnat på Paragon.
Ingen av dessa konstruktioner har något med hifi att göra.
Den som gillar att lyssna till alla tänkbara distorsionstyper skall bygga eller köpa dessa missfoster till högtalarkonstruktioner.
Det finns alternativa horn-högtalare med hög verkningsgrad som inte låter så illa.
JM
Rockolga skrev:Man börjar nästan tro att en del här är rädda för hornbyggare eller jobbar på nån av HI-Fi klubbens redan folktomma butiker , har nästan aldrig hört nån här säga nått positivt om horn i Hi Fi samanhang.
PeterAkemark skrev:Mycket har skrivits i denna tråd om nedanstående hornkonstruktioner det mesta har inget med verkligheten att göra.
Fakta i fallet är att:
- 70/80 hornet inte hade något att göra med någon modell från Klipsch så inte heller Mk1 om nu någon till äventyrs tror så!
- 70/80 hornet är konstruerat för att använda 12" elementet P37A från Isophon eller något senare element med samma egenskaper. Gamma-elementet som fanns på den tiden (70-talet) hade inte samma egenskaper.
- 70/80 hornet har en undre gränsfrekvens om ca 55 Hz och kan arbeta ned till ca 40-45 Hz under gynnsamma betingelser.
- 70/80 använde uppåt ett bredbands horn från Pioneer (PH/PD 50), ett bredbandshorn med en undre gränsfrekvens om ca 700 Hz som fungerade upp till ca 20 kHz. Hornet kan jämföras med ett Altec-Lansing 811 horn
- I artikeln om 70/80 hornet så skrivs det att om hornets väggar vibrerar så skall de stagas upp. Inga generella anvisningar angavs utan det lämnades till respektive byggare att avgöra. Avsaknad av lämplig stagning medför ett dåligt slutresultat.
- 70/80 hornet kopierades i slutet av 70-talet av en dansk som publicerade ritningar i ett danskt hifi magasin. Ritningarna som publicerades stämde helt överens (till och med ett måttsättningsfel kopierades) med de i Radio & Television publicerade originalritningarna.
- Mk1 hornet är konstruerat för att använda 15" elementet P38A från Isophon eller något senare element med samma egenskaper. JBL 2235H har inte lämpliga data för att användas i ett Mk1 horn, hornets halsarea är för stor.
- Mk1 hornet har aldrig visats med någon annan halskonstruktion än den som publicerats i Radio & Television för ett 15" element.
- Mk1 hornet har en undre gränsfrekvens om ca 65 Hz och kan arbeta ned till ca 50-55 Hz under gynnsamma betingelser. Hornet var en ansats för att se om ett till storleken mindre horn kunde göras med hjälp av ett större element (15").
- Mk1 använde uppåt ett bredbandshorn från Pioneer (PH/PD 100), ett multisektionshorn med en undre gränsfrekvens om ca 500 Hz och som fungerade upp till ca 15 kHz.
Hornen beräknades och simulerades, det var omkring 1973, med hjälp av en 8-bitars datamaskin samt en Basic-programvara. Ritningarna framställdes på millimeterpapper med hjälp av penna samt räknesticka. Nästan inget av underlaget finns kvar idag. Originalritningarna har överförts till CAD-ritningar i AutoCad under senare år. Båda hornen har en känslighet inom sitt arbetsområde om ca 104-105 dB och kunde prestera ljudtryck uppåt 115-118 dB. Båda hornen visades för publik under Hifi-mässan i Älvsjö hösten 1975 tillsammans med Bo Klason som samtidigt visade sina konstruktioner. Jag vet inget om Bo´s hornkonstruktioner.
Med vänliga hälsningar
Peter Åkemark aka Per Elving
Bra att ni lagt lite jobb på reserch men, i RT " Bygg själv " hade man faktiskt med en annan lågbudget hals för 12 tums element i MK1 som många har monterat en 15" vice vertsa med skit som resultat. Själv använde jag ett Coral L101 eller 100 element (typ gitarr element) och det lät skitbra i MK1 står som sagt på Tynningö Dansbana om nån har vägarna förbi. På Omslagbilden RT " Bygg själv" syns samtliga element alla JBL Inte att förväxla med standardnumren av RT fanns beskrivningar hur att staga samt olika förbättringar " på begäran" som de skrev har för mig att detta nummer av RT kom ut så sent som 1977 eller 78 skall enligt uppgift finnas i Kungliga Bibliotekets Arkiv.JM skrev:PeterAkemark skrev:Mycket har skrivits i denna tråd om nedanstående hornkonstruktioner det mesta har inget med verkligheten att göra.
Fakta i fallet är att:
- 70/80 hornet inte hade något att göra med någon modell från Klipsch så inte heller Mk1 om nu någon till äventyrs tror så!
- 70/80 hornet är konstruerat för att använda 12" elementet P37A från Isophon eller något senare element med samma egenskaper. Gamma-elementet som fanns på den tiden (70-talet) hade inte samma egenskaper.
- 70/80 hornet har en undre gränsfrekvens om ca 55 Hz och kan arbeta ned till ca 40-45 Hz under gynnsamma betingelser.
- 70/80 använde uppåt ett bredbands horn från Pioneer (PH/PD 50), ett bredbandshorn med en undre gränsfrekvens om ca 700 Hz som fungerade upp till ca 20 kHz. Hornet kan jämföras med ett Altec-Lansing 811 horn
- I artikeln om 70/80 hornet så skrivs det att om hornets väggar vibrerar så skall de stagas upp. Inga generella anvisningar angavs utan det lämnades till respektive byggare att avgöra. Avsaknad av lämplig stagning medför ett dåligt slutresultat.
- 70/80 hornet kopierades i slutet av 70-talet av en dansk som publicerade ritningar i ett danskt hifi magasin. Ritningarna som publicerades stämde helt överens (till och med ett måttsättningsfel kopierades) med de i Radio & Television publicerade originalritningarna.
- Mk1 hornet är konstruerat för att använda 15" elementet P38A från Isophon eller något senare element med samma egenskaper. JBL 2235H har inte lämpliga data för att användas i ett Mk1 horn, hornets halsarea är för stor.
- Mk1 hornet har aldrig visats med någon annan halskonstruktion än den som publicerats i Radio & Television för ett 15" element.
- Mk1 hornet har en undre gränsfrekvens om ca 65 Hz och kan arbeta ned till ca 50-55 Hz under gynnsamma betingelser. Hornet var en ansats för att se om ett till storleken mindre horn kunde göras med hjälp av ett större element (15").
- Mk1 använde uppåt ett bredbandshorn från Pioneer (PH/PD 100), ett multisektionshorn med en undre gränsfrekvens om ca 500 Hz och som fungerade upp till ca 15 kHz.
Hornen beräknades och simulerades, det var omkring 1973, med hjälp av en 8-bitars datamaskin samt en Basic-programvara. Ritningarna framställdes på millimeterpapper med hjälp av penna samt räknesticka. Nästan inget av underlaget finns kvar idag. Originalritningarna har överförts till CAD-ritningar i AutoCad under senare år. Båda hornen har en känslighet inom sitt arbetsområde om ca 104-105 dB och kunde prestera ljudtryck uppåt 115-118 dB. Båda hornen visades för publik under Hifi-mässan i Älvsjö hösten 1975 tillsammans med Bo Klason som samtidigt visade sina konstruktioner. Jag vet inget om Bo´s hornkonstruktioner.
Med vänliga hälsningar
Äntligen!
JM
PeterAkemark skrev:Hornen beräknades och simulerades, det var omkring 1973, med hjälp av en 8-bitars datamaskin samt en Basic-programvara. Ritningarna framställdes på millimeterpapper med hjälp av penna samt räknesticka. Nästan inget av underlaget finns kvar idag. Originalritningarna har överförts till CAD-ritningar i AutoCad under senare år. Båda hornen har en känslighet inom sitt arbetsområde om ca 104-105 dB och kunde prestera ljudtryck uppåt 115-118 dB. Båda hornen visades för publik under Hifi-mässan i Älvsjö hösten 1975 tillsammans med Bo Klason som samtidigt visade sina konstruktioner. Jag vet inget om Bo´s hornkonstruktioner.
Med vänliga hälsningar
RT 360L mittbashornet " i Bygg själv" kallades i Tyskland för !" Klason-hornet " men det var första versionen med bakladdning den senare slutna kammaren kom först i 1973 1:2 updaterades senare 1975 till 1:3 var även med omkring 1977 i specialutgåvan " Bygg Själv " där man ägnade sig mer åt MK1 & 70/80 hornets smärre justeringar som tips om stagningar kompemseringar samt ngt uppdarterade element.paa skrev:PeterAkemark skrev:Hornen beräknades och simulerades, det var omkring 1973, med hjälp av en 8-bitars datamaskin samt en Basic-programvara. Ritningarna framställdes på millimeterpapper med hjälp av penna samt räknesticka. Nästan inget av underlaget finns kvar idag. Originalritningarna har överförts till CAD-ritningar i AutoCad under senare år. Båda hornen har en känslighet inom sitt arbetsområde om ca 104-105 dB och kunde prestera ljudtryck uppåt 115-118 dB. Båda hornen visades för publik under Hifi-mässan i Älvsjö hösten 1975 tillsammans med Bo Klason som samtidigt visade sina konstruktioner. Jag vet inget om Bo´s hornkonstruktioner.
Med vänliga hälsningar
Intressant information.
Har du konstruerat några större horn med lägre gränsfrekvens?
paa skrev:PeterAkemark skrev:Hornen beräknades och simulerades, det var omkring 1973, med hjälp av en 8-bitars datamaskin samt en Basic-programvara. Ritningarna framställdes på millimeterpapper med hjälp av penna samt räknesticka. Nästan inget av underlaget finns kvar idag. Originalritningarna har överförts till CAD-ritningar i AutoCad under senare år. Båda hornen har en känslighet inom sitt arbetsområde om ca 104-105 dB och kunde prestera ljudtryck uppåt 115-118 dB. Båda hornen visades för publik under Hifi-mässan i Älvsjö hösten 1975 tillsammans med Bo Klason som samtidigt visade sina konstruktioner. Jag vet inget om Bo´s hornkonstruktioner.
Med vänliga hälsningar
Intressant information.
PeterAkemark skrev:paa skrev:PeterAkemark skrev:Hornen beräknades och simulerades, det var omkring 1973, med hjälp av en 8-bitars datamaskin samt en Basic-programvara. Ritningarna framställdes på millimeterpapper med hjälp av penna samt räknesticka. Nästan inget av underlaget finns kvar idag. Originalritningarna har överförts till CAD-ritningar i AutoCad under senare år. Båda hornen har en känslighet inom sitt arbetsområde om ca 104-105 dB och kunde prestera ljudtryck uppåt 115-118 dB. Båda hornen visades för publik under Hifi-mässan i Älvsjö hösten 1975 tillsammans med Bo Klason som samtidigt visade sina konstruktioner. Jag vet inget om Bo´s hornkonstruktioner.
Med vänliga hälsningar
Intressant information.
Ja
PeterAkemark skrev:paa skrev:PeterAkemark skrev:Hornen beräknades och simulerades, det var omkring 1973, med hjälp av en 8-bitars datamaskin samt en Basic-programvara. Ritningarna framställdes på millimeterpapper med hjälp av penna samt räknesticka. Nästan inget av underlaget finns kvar idag. Originalritningarna har överförts till CAD-ritningar i AutoCad under senare år. Båda hornen har en känslighet inom sitt arbetsområde om ca 104-105 dB och kunde prestera ljudtryck uppåt 115-118 dB. Båda hornen visades för publik under Hifi-mässan i Älvsjö hösten 1975 tillsammans med Bo Klason som samtidigt visade sina konstruktioner. Jag vet inget om Bo´s hornkonstruktioner.
Med vänliga hälsningar
Intressant information.
Ja
PeterAkemark skrev:1/ 55 Hz är frekvensen för 70/80 hornets utvidgningskoefficient m som ingår i sambandet 4*pi*f=m*c och är den gängse terminologin som användes eller används fortfarande vid diskussioner om horn. Det kan idag förefalla förvillande när man i högtalarsammanhang nästan uteslutande talar om -3dB gränser. En sådan gräns infaller alltid högre än de 55 Hz som vi pratar om här. Hur högt över 55 Hz beror på hur hornet i sin helhet är placerat till omgivande begränsningsytor, rumsförstärkning och i övrigt hur det är konstruerat....
2/ Om du menar ändliga horn så är ju alla fysiskt realiserbara horn ändliga och D.B. Keele visade under 70-talet tror jag att hornmynningen hade en optimal area i förhållande till hornets önskad undre frekvens....
JM skrev:De flesta bashornen är i praktiken suboptimala expanderande ljudledningshögtalare.
Rätta gärna om jag missuppfattat.
JM
IngOehman skrev:Fast det gäller ju även för frontladdade "långa" horn. Det blir lite mera udda ljudledningshögtalare av sådant förvisso, om ljudet från elementets andra sidan är blockerat, men ändock. Det uppstår tydliga pipresonanser i hornen om de är avkapade, vare sig om hornet ansluter till membranets bak- eller framsida.
Sen finns det ju frontladdade korta horn också, där man basreflexladdar baksidan, som t ex Voice of the Theatre.
Vh, iö
paa skrev:Bakladdade horn och tappade horn har utstrålning ur två olika öppningar, som kan spela både i fas eller ur fas vid olika frekvenser.
JM skrev:IngOehman skrev:Fast det gäller ju även för frontladdade "långa" horn. Det blir lite mera udda ljudledningshögtalare av sådant förvisso, om ljudet från elementets andra sidan är blockerat, men ändock. Det uppstår tydliga pipresonanser i hornen om de är avkapade, vare sig om hornet ansluter till membranets bak- eller framsida.
Sen finns det ju frontladdade korta horn också, där man basreflexladdar baksidan, som t ex Voice of the Theatre.
Vh, iö
De Voice of the Theatre hade inge avstämd port. Öppningen var så stor att ungarna klättrade in o använde högtalarna som koja.
Rockolga skrev:360L - RT-3D Mittbashornet känns fortfarande som en oslagbar skapelse så mycket ljud för så lite pengar spikrakt ned till 20Hz det kan ingen förneka !
Rockolga skrev:Jo, man kan efter att bara lyssnat påstå att så är fallet 20Hz och under det vid högre ljudtryck....
Rockolga skrev:och kan man dessutom säga att Hornet är fult så minskar trovärdigheten fatalt ( natlordens anm.)
Rockolga skrev:Men bor man i en lya som knapp man kan andas i så kanske man skall satsa på en säng med inbyggda högtalare och en subba under madrassen om man inte har en i köket redan.
Rockolga skrev:Man bör nog välja ett element med kraftig magnet som håller konrörelserna i schack om man ämnar dra på lite.
Rockolga skrev:Många gnäller om att Hornet är för kort men, glömmer räkna in finessen i att golvareal och väggen bakom är en del av konstruktionen ca 2x 3,5 Meter mot t.ex 70/80 hornets 2x1 meter kanske...
Rockolga skrev:Hornet är i äkta teakfanèr varmvalsat , kantat av urvalda fanerbitar frontluckan extremt fin teak samt monterat med hylsskruv av svenskt märke i mässing. Snyggt enkelt estetiskt funkis bygge.
Rockolga skrev:Ställ gärna en platt TV och en blomma ovanpå har sett ett med akvarium men , Jag vet inte hur firrarna mådde vatten lär ju transportera basljud bättre än luft.
Rockolga skrev:OK, det finns ju kontrabas men, i orkestrala samanhang i större lokaler än den lokala klubben brukar även den läcka ut i ett horn i lokalen om det nu inte sitter 150 man i ett orkesterdike och gnisslar på fiolernas förståss
Rockolga skrev:Jag har alltid lika kul varje gång jag kollar på den här sidan http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=90975
Rockolga skrev:Hur kan man påstå att en perfekt byggd låda är ful när det inte finns några andra alternativ att fanèra möjligen måla då.
- Jäkligt korkat utryckt bara !
Rockolga skrev:PS läste nånstans ( amerikanskt forum ) att man mätt opp RT 3D360L till 30Hz ett annat ställe 27 Hz men att man inte var nöjd med hur man satt ihop hornet eller dämpat och borde kunna förbättra detta med modernare mtrl och element
IngOehman skrev:Men varför fortsätter du?
Ju mer du skriver desto mera adderar till listan av fel. Det är klart att du skall skriva, men skriv om sådant du vet något om istället.
JBL LE10 finns i några olika varianter, minst två, A och H, och ingen har någon märkvärdig motorstyrka. Mellan 8 och 10 är inte mycket för ett 10"-element. Därför har de även rätt normala Q-värden på runt 0,4 i fri luft. De är element avsedda för rätt så stora basreflexlådor. 70-100 liter skadar inte.
-Jag tyckte jag nämnde Coral 10F-60 Och Focal... samt att jag inte testat JBL 10a ännu men att den leverar !
LE 10a är väl 8 Ohm/ Alnicomagnet speakern RS 30Hz - LE H är väl 16 Ohm varianten - LE A-1 8 Ohm annan magnet....
Till (riktiga)horn finns det element som passar mycket bättre. Inte för att man behöver motorstyrka för att ge membrankontroll, utan för att man behöver det för att ge verkningsgrad. I ett perfekt anpassat horn gäller att element med stark motor och lätt membran passar bäst. Lätt membran är dock inte viktigt om man inte behöver stor bandbredd uppåt.
Och allvarligt talat, hur 17 tänker du när du skriver sådant här: -Jag tyckte jag nämnde Coral 10F-60 Och Focal samt att jag inte testat JBL 10a ännu !Rockolga skrev:Hur kan man påstå att en perfekt byggd låda är ful när det inte finns några andra alternativ att fanèra möjligen måla då.
- Jäkligt korkat utryckt bara !
Det gäller väl de flesta högtalare, att man väljer mellan fanera och att måla? Och?
Men hur kan detta användas som argument för att ingen får tycka att en högtalare är ful?
Man kanske bör vara saklig en låda kan aldrig vara ful om den fyller sitt ändamål man , kan däremot tycka den låter illa men, då får man ha mer kött på benen.
Menar du att det hade varit okej att tycka att lådan varit ful om den hade kunnat förgyllas? Vad har möjligheterna med saken att göra alls?
-Se ovan
Om någon, i detta fall Nattlorden skriver att han tycker att lådan är ful så tycker han väl det. Var är ditt problem med detta? Låt var och en bestämma vad de tycker själv. Det blir bättre. Om något är snyggt eller fult är en subjektiv fråga, och du kan inte bestämma vad andra skall tycka.
Han skrev inte att den var illa byggd, bara att han tyckte den var ful. Det behöver inte ha någonting med hantverket att göra.
Dumt resonemang och inte trovärdigt alla lådor är rektangulara mer eller mindre.
Vh, iö
Kanke t.o.m en Norrman , går säkert att googla fram såsmåningom ,tror det var circa 5 år sedan jag såg inlägget. Tycker emellertid fortfarande att man skall utgå från det musikanterna levererar och jämföra det med vad man får ut IRL eller IRS kanske man skall säga.paa skrev:Rockolga skrev:PS läste nånstans ( amerikanskt forum ) att man mätt opp RT 3D360L till 30Hz ett annat ställe 27 Hz men att man inte var nöjd med hur man satt ihop hornet eller dämpat och borde kunna förbättra detta med modernare mtrl och element
Var det kanske en svensk som skrev detta, har du någon länk till detta eller dessa inlägg?
IngOehman skrev:Misstänkte att det var en formfråga.
Har sett dem byggas med full baksida, alltså som går ned till golvet, men det känns väl fortfarande lite väl riskabelt att sätta sig på den om man gör det nära främre hörnen... Annars tycker jag det är en rätt så fin konstruktion, påhittig liksom. Även om den förstås inte når ned till 20 Hz spikrakt.
- Nått sånt har jag då aldrig sett, vederbörande kanske inte hade nån vägg , eller tänkte använda den som köks-Ö ? 12" lådan är heller inte så smäcker dessutom låter den inte bättre än 10" vilket avgör saken, om du har rätt media så skall du se att den trillar ned till 20 men det är inte det som är det väsentligaste utan det är det narturliga ljudet som kommer ur den ytterst sällan du får nån användning av några 20 Hz om alls.
Btw: XCoral 10F-60 värden här
model. rating
CORAL 10F-60 model:25cmcone type full range unit
.. impedance:8Ω
program sauce input:60W
most low also. frequency:30Hz
reproduction frequency band:fo~20kHz
output sound pressure level:94dB/W/m
total. bundle:210,000maxwell
valid oscillation half diameter(a):10.7cm
oscillation series etc.. mass(mo):29g
Qo:0.45
weight:6.8kg
Sen har jag också förutom LE10a en JBL LE 10H-1 liggandes för lyssnas av.
Vh, iö
IngOehman skrev:Kan någon moderator fixa Rockolgas citeringar, plz?
Att vara informativ är en sak men att komma med egna förslag ett annat ....PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Kan någon moderator fixa Rockolgas citeringar, plz?
Jag förstår din frustration, men det är ett jäkla pillande. Han kanske lär sig efter ditt informativa inlägg?
Nu får du sluta förutse felaktigheter men, fakta är att ett element i RT bänken föreskrivs att ett element med en resonansfrekvens på ca 30Hz skall användas. Det har inte de jag tittat på även om övrigt motsvarar det du önskade..antar att man får minska kammaren bakom elementet får att öka få detta lite eller har du nått bättre förslag ?IngOehman skrev:Citatet blev rätt denna gång, men din text är svår att dechiffrera.
Vad menar du egentligen?
Tror du att motorstyrkan bestäms av resonansfrekvensen?
Vh, iö
För mig kan du plocka bort hela tråden , Det verkar ändå inte finnas nått intresse för att få still på ett gammalt vintage horn utan dissa det på alla möjliga sätt och att helt enkelt inte acceptera att det låter förbannat bra rätt snickrat. Gäller även de andra hornen till mindre volym.PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Kan någon moderator fixa Rockolgas citeringar, plz?
Jag förstår din frustration, men det är ett jäkla pillande. Han kanske lär sig efter ditt informativa inlägg?
IngOehman skrev:Om man kombinerar horn med ljudledningsprincipen, det vill säga gör ett horn som man kapar av så det blir missanpassning och resonans, så kan man sträcka sig lägre ned än 100 Hz utan att det behöver blir ohanterligt stort, men då är det inte hornprincipen man använder sig av under 100 Hz (ett 100 Hz-horn får en mynningsdiameter av ungefär en meter, vilket är rätt stort).
Nattlorden skrev:Om man tänker sig ett mono-horn för basen... och kan tänka sig använda hela framväggen i ett hyffsat normalt vardagsrum... säg 4m x 2,40m ... var hamnar man då i frekvens?
- Ehh.... tycker du det ser ut som jag bor i en mindre lägenhet med ett bashorn på bilden ?PeterAkemark skrev:Rockolga:
En detalj RockOlga skrev att han bor i en liten lägenhet i en tidigare inlaga i denna tråd varför han rimligen borde använda, till formatet mindre högtalare. Mvh Peter Åkemark
Efter många googlingar för några veckor sedan hittade jag faktiskt en story om killen ( skrivet nu av ägaren) han hjälpte med att montera två 70/80 Horn i taket mellan takstolarna.-Tyvärr har jag sumpat länken som fanns inklämd i nått forum. Det lär ha låtit fantastiskt gött. Men jag skulle ändå gå på ett RT360L 3D horndå jag vet att det levererar både djupbas och transient så att man får problem med hjärtrythmen !paa skrev:Synd bara att Linnar inte har styr på sin hemsida längre.
Laila skrev:Jag som ju ägt ett egenbyggt, å om jag får säga det själv, extremt välljudande RT360L 3D(version 1) som jag mätt upp
med från KTH inlånad Bruel&Kjaer mikrofon, tongenerator å skrivare, å nog spelade det låga toner alltid . . . tycker att det vore kul om du nappade på iö;s erbjudande om att komma hem till dig å mäta(han kan ju sånt) . . . typ.
PeterAkemark skrev:Den här länken beskriver ett danskt 70/80 horn
http://rannes.dk/pqr/jealvox/jealvox-4.pdf
Rockolga skrev:PeterAkemark skrev:Den här länken beskriver ett danskt 70/80 horn
http://rannes.dk/pqr/jealvox/jealvox-4.pdf
Kul , sa man inte i RT " Byggsjälv" 1978 i en uppdatering att de som byggde 70/80 såväl som MK1 att man kunde dubbelstaga även inne i kammaren vid halsen samt att de som avsåg bygga en sockel för hornet kan använda detta extra utrymmet för att öka och maximera labborera med kammaren innan hornet ? MDF Hornet är under skruvning.
Ett annat tips i RT 360L 3D hornet var att labba med olika virkertjocklekar typ 2" Vs. 4" virke i kammarens infästningsram eller att öka bakstyckets tjocklek exempelvis mindre infäsrtningsram grövre bakstycke jag kommer själv att öka/avika från 18MM spån till 36MM MDFn enligt nedan:
Bakstycket i spånskive versionen RT-3D rör sig verkligen och behöver förstärkas ett snickartips är att limma på en mindre 18MM MDF skiva på en större18MM och fasa in dessa i infästningsramen ramen där jag valt 2" utan att förlora nått kanske till och med vunnit nått.
IngOehman skrev:Eller också var det att han gillade soundet som uppstod av de relativt lågfrekventa resonanserna i den tunna plywooden som originalen var byggda av?
MDF har skaplig inre dämpning faktiskt, ungefär lika hög som vanlig spånskiva, men det går självklart att dämpa mera. Massan och styvheten hos MDF är dock båda större än hos spånskiva.
Vh, iö
JM skrev:IngOehman skrev:Eller också var det att han gillade soundet som uppstod av de relativt lågfrekventa resonanserna i den tunna plywooden som originalen var byggda av?
MDF har skaplig inre dämpning faktiskt, ungefär lika hög som vanlig spånskiva, men det går självklart att dämpa mera. Massan och styvheten hos MDF är dock båda större än hos spånskiva.
Vh, iö
Har själv haft ett par Altecgråa A7or gjorda i plywood. Ostadgade med filtliknade dämpning. Är benägen att hålla med Ingvar att inte var dom fria från resonanser.
JM
JM skrev:IngOehman skrev:Eller också var det att han gillade soundet som uppstod av de relativt lågfrekventa resonanserna i den tunna plywooden som originalen var byggda av?
Vh, iö
Har själv haft ett par Altecgråa A7or gjorda i plywood. Ostadgade med filtliknade dämpning. Är benägen att hålla med Ingvar att inte var dom fria från resonanser.
JM
Nu har jag rivit RT hornet 19MM all over utom bakstycket 19+ pålimad 12MM och lyssnat in mig på lite olika element men,det avgörs senare.paa skrev:Om man laminerar två träbaserade skivor med dämplim mellan, så minskar den hörbara skillnaden väldigt mycket mellan olika trämaterial. Så mycket så jag tror det blir mycket svårt att höra någon skillnad alls.
Rockolga skrev:Det fortskrider så sakteliga och börjat fila på ett par sidesystems som kommer att få Herr Carlsson att vrida sig där i graven
Jag ämnar fräsa in allt undermonterat i en MDF board så faslinjärt det bara går gentemot Coral Beta 8an . En trebent 360 graders sällsynt spridarlins jag hittat kommer att sitta som en smäck åvanpå JBL 075:an. Delningsfiltret kommer från ett specialbyggd JBL tvåvägsfilter filter som delar brant vid 4000 Hz som jag tror kommer att bli bra. 6000 Hz rekomenderas av JBL men, jag har hört annat ! frågan är om man skall dämpa upp lite mer eller kanske försöka sig på att montera den gamla dämpkorgen från orginalet under Betan 8:an, nån basreflex blir det inte tal om då basen kommer från annat håll..kanske mixa in en björkplywood i botten.
Billigare, men knappast bättre väl?Rockolga skrev: 077:an kan säkert bytas ut mot andra diskanter kanske två liggande EV T35 borde funka fint och bli billigare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster