Moderator: Redaktörer
Sanjuro skrev:Utan att lägga några som helst värderingar i det från min sida skulle jag vilja veta vad folk tycker att det finns för högtalare som är lika bra - eller bättre - än Ino fullregister, t ex pi60/pi60s.
JA! Hur kunde jag glömma dem, de kommer extremt nära ino på alla sätt och visNaqref skrev:Morello-1
Sanjuro skrev:Utan att lägga några som helst värderingar i det från min sida skulle jag vilja veta vad folk tycker att det finns för högtalare som är lika bra - eller bättre - än Ino fullregister, t ex pi60/pi60s.
Jag är ärligt nyfiken eftersom jag vill veta vad det finns för alternativ ute på marknaden som är av ungefär samma kaliber.
Betyder 1:an att det bara finns ett exemplar? Vad kostar dom om dom nu är till salu?Naqref skrev:Sanjuro skrev:Utan att lägga några som helst värderingar i det från min sida skulle jag vilja veta vad folk tycker att det finns för högtalare som är lika bra - eller bättre - än Ino fullregister, t ex pi60/pi60s.
Morello-1
Det är första modellen, är en 2:a pågång som är betydligt större, står om dem i någon annan tråd här._Fredrik_ skrev:Betyder 1:an att det bara finns ett exemplar? Vad kostar dom om dom nu är till salu?Naqref skrev:Sanjuro skrev:Utan att lägga några som helst värderingar i det från min sida skulle jag vilja veta vad folk tycker att det finns för högtalare som är lika bra - eller bättre - än Ino fullregister, t ex pi60/pi60s.
Morello-1
_Fredrik_ skrev:Betyder 1:an att det bara finns ett exemplar? Vad kostar dom om dom nu är till salu?
MagnusÖstberg skrev:Nu vet jag inte vad steve1234 har med detta och göra eller varför han omnäms överhuvudtaget - men om tanken var att vara hjälpsam mot honom kanske man skall beakta att han inte är intresserad av fullregister.
Placement:
Approximately 40” from wall,
depending on room properties.
Nahaz skrev:Placement:
Approximately 40” from wall,
depending on room properties.
För Morello-1
Det är inte lite det, 1 meter in i rummet?
Fast iof, lägger man 50k på högtalare så har man nog dispans från frugan redan : ), eller dedikerat rum.
Alexi skrev:Det sa jag också, men konstruktören själv höll inte med.avr7000 skrev:Larsen 8
shifts skrev:För några veckor sedan fanns Von Schweikerts gamla bjässar VR-6 till salu för
rätt lite pengar (30-40k har jag för mig). Vet inte om de finns ute fortfarande,
men de kan säkert klämma ur sig en del också.
patjoh skrev:TAD är över Ino tycker jag, måste nog upp till i64 då och dom har jag inte lyssnat på.
stefanolo skrev:subjektivisten skrev:patjoh skrev:TAD är över Ino tycker jag, måste nog upp till i64 då och dom har jag inte lyssnat på.
Över, hur menar du då? I ljudtryck eller vad?
app..app...app...don't go there![]()
/s
stefanolo skrev:app..app...app...don't go there![]()
/s
subjektivisten skrev:stefanolo skrev:app..app...app...don't go there![]()
/s
Why? Jag undrar vad han menar med över bara.
stefanolo skrev:Mattias, jag bara skojade. Dina frågor är ok men bara det faktum att de kommer från dig kan reta upp en del...ibland...tyvärr.
bakerman22 skrev:TAD R1 är det bästa jag har hört också.
Men dom kostar ju absurt mycket pengar...
subjektivisten skrev:stefanolo skrev:Mattias, jag bara skojade. Dina frågor är ok men bara det faktum att de kommer från dig kan reta upp en del...ibland...tyvärr.
Om det reta upp någon så har dom personerna problem och bör söka psykolog. Vad fan är det för fel på folk?
single_malt skrev:För att matcha Steveos basar tror jag att det kan vara en ide att titta bortom vanliga hifihögtalare. Tyvärr använder sig de flesta proffessionella högtalare sig av kompressionsdrivers för diskantåtergivningen vilket ger ett "etsande" ljud i hemmamiljö åtminstone. Dock finns det undantag. Alcons audio heter ett holländskt företag som använder mycket kraftiga banddiskanter istället för kompressionsdrivers. Jag använder mig av nästan likadana diskanter själv och just de är tex anledningen till att INO inte skulle komma på fråga för mig(trots att jag tycker att de låter fantastiskt på många andra sätt).
Om Steveo vill bilda sig en uppfattning om hur dom låter kan han tex besöka Debaser i Malmö som använder Alcons.
Ca 42 000 kr går ett par på om jag läser prislistan rätt(www.electrosound.se).
http://www.alconsaudio.com/site/products/vr8.html
patjoh skrev:Amphion har jag aldrig gillat sådär jättemycket, nåt som inte stämmer där.
Dynaudio har stor modellserie som är bra alternativ till Ino (dvs modeller som motsvarar piP, pi60 osv)
B&W låter trevligt generellt.
TAD är över Ino tycker jag, måste nog upp till i64 då och dom har jag inte lyssnat på.
Kanske The Clue?
subjektivisten skrev:patjoh skrev:TAD är över Ino tycker jag, måste nog upp till i64 då och dom har jag inte lyssnat på.
Över, hur menar du då? I ljudtryck eller vad?
celef skrev:nähe, det fanns visst inga alternativ till ino, då fick vi det sagt för femtioelfte gången
ska vi inte ta varandra i hand och säga det tio gånger till, jag skulle gilla det
steveo1234 skrev:patjoh skrev:Amphion har jag aldrig gillat sådär jättemycket, nåt som inte stämmer där.
Dynaudio har stor modellserie som är bra alternativ till Ino (dvs modeller som motsvarar piP, pi60 osv)
B&W låter trevligt generellt.
TAD är över Ino tycker jag, måste nog upp till i64 då och dom har jag inte lyssnat på.
Kanske The Clue?
Vilken Dynaudio-modell menar du skulle motsvara i32 och kvantitet och kvalitet?
_Fredrik_ skrev:Finns det några högtalare som mår direkt dåligt av delning vid 80 Hz?
_Fredrik_ skrev:Hur är det med Snell, finns det inte några modeller där som är jädrans bra?
patjoh skrev:På alla parametrar är den bättre tycker jag, iaf jämfört med pi60s, pi60+bs60 som jag lyssnar på.
Dock så är de mycket dyrare högtalare också.
perstromgren skrev:Kan mina favvo, Quad elektrostater, vara ett alternativ? De ger ju inte lika mycket nivå, men de stora modellerna kan inte vara jättelångt ifrån. Dessutom blir ljudbilden en annan, pga dipolkonstruktionen.
Jag har förstått att Inos högtalare tydligt räknar med väggstöd, det verkar ingen annan vanlig kommersiell högtalare göra. Är det detta som är tricket? Märkligt, i så fall. En pi60 är ju inte high-tech i meningen ovanliga material, eller märklig konstruktion. Jag tycker mest det verkar vara sunt och klokt ingenjörskap, och sådant borde det finna på andra håll. Men det kanske det inte gör?
PS. Jag startade en liknande tråd för fem år sedan: Kommersiellare motsvarighet till Ino?. DS
perstromgren skrev:Kan mina favvo, Quad elektrostater, vara ett alternativ? De ger ju inte lika mycket nivå, men de stora modellerna kan inte vara jättelångt ifrån. Dessutom blir ljudbilden en annan, pga dipolkonstruktionen.
Jag har förstått att Inos högtalare tydligt räknar med väggstöd, det verkar ingen annan vanlig kommersiell högtalare göra. Är det detta som är tricket? Märkligt, i så fall. En pi60 är ju inte high-tech i meningen ovanliga material, eller märklig konstruktion. Jag tycker mest det verkar vara sunt och klokt ingenjörskap, och sådant borde det finna på andra håll. Men det kanske det inte gör?
PS. Jag startade en liknande tråd för fem år sedan: Kommersiellare motsvarighet till Ino?. DS
perstromgren skrev:PS. Jag startade en liknande tråd för fem år sedan: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18755
DS
subjektivisten skrev:patjoh skrev:På alla parametrar är den bättre tycker jag, iaf jämfört med pi60s, pi60+bs60 som jag lyssnar på.
Dock så är de mycket dyrare högtalare också.
Ok, då skulle du knappast gilla i64s bättre än TAD R1.
steveo1234 skrev:perstromgren skrev:Kan mina favvo, Quad elektrostater, vara ett alternativ? De ger ju inte lika mycket nivå, men de stora modellerna kan inte vara jättelångt ifrån. Dessutom blir ljudbilden en annan, pga dipolkonstruktionen.
Antagligen inte. Klarar quad´arna av att spela tillräckligt starkt över 80hz utan att låta ansträngt? Jag är tveksam till det.
Den stora poängen med Ino som jag ser är att de ska klara av att behålla ljudkvaliteten även vid höga ljudtryck. Själv avskyr jag när högtalare börjar låta ansträngt. Inte för att jag själv spelar så enormt starkt, men, speciellt i film så kommer det ibland rejäla utbrott och då måste högtalarna klara av det för att inte förstöra min upplevelse genom att bli hårda i klangen eller låta skärande i öronen. Det förstör min upplevelse helt.
Tyvärr så har jag inte hört många högtalare som inte ändrar karaktär redan vid måttliga ljudtryck (typ 90db vid lyssningsplatsen). Det spelar ju inte någon större roll om man mest spelar finstämd jazz och fnular runt med piano på bakgrundsnivå. Men, jag vill ha en filmupplevelse som inte påverkas av prylarna och då ökar kraven också rejält.
_Fredrik_ skrev:
Förresten, det vore spännande om IÖ själv kunde tipsa om högtalare han gillar, det skulle ju med säkerhet avlasta honom.
IngOehman skrev:först: Kul tråd!
Sen en reservation: Jag tar bara upp högtalare som jag inte har någon inblandning i.
Med den reservationen är dessa fem mina favoriter (utan inbördes ordning, fast kanske blev det tidsordning ändå?):
Carlsson OA 116 (den sista versionen).
Snell typ A (den första versionen med 12"-bas 1976?).
Quad ESL63 (finns rent teknisk endast en version så vitt jag vet), helst med gradientbasar.
B&W 801 (den sista versionen med 12"-bas).
NHT 3.3 (finns rent tekniskt endast en version så vitt jag vet).
Den inbördes ordningen då? Ja, jag skulle nog sätta B&W 801 främst av dem. De vore, trots att de måste placeras väldigt fritt i rummet (långt ifrån väggarna) för att klinga bra, mitt val om jag inte fick välja egna konstruktioner.
Vh, iö
_Fredrik_ skrev:Jag skulle tex gissa att Genelecs nya trevägare kan vara lika bra eller bättre än vissa av de större Inohögtalarna. Dom kostar väl 40 lakan styck iof. Bara för att ta ett exempel.
_Fredrik_ skrev:Är du säker?Nefilim skrev:Finns inga alternativ till Ino.
Bra signatur förresten
Förresten, det vore spännande om IÖ själv kunde tipsa om högtalare han gillar, det skulle ju med säkerhet avlasta honom.
paa skrev:perstromgren skrev:PS. Jag startade en liknande tråd för fem år sedan: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18755
DS
Nja, jag tror att det är den här du menar:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=212425
IngOehman skrev:först: Kul tråd!
Sen en reservation: Jag tar bara upp högtalare som jag inte har någon inblandning i.
Med den reservationen är dessa fem mina favoriter (utan inbördes ordning, fast kanske blev det tidsordning ändå?):
Quad ESL63 (finns rent teknisk endast en version så vitt jag vet), helst med gradientbasar.
Den inbördes ordningen då? Ja, jag skulle nog sätta B&W 801 främst av dem. De vore, trots att de måste placeras väldigt fritt i rummet (långt ifrån väggarna) för att klinga bra, mitt val om jag inte fick välja egna konstruktioner.
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:IngOehman skrev:först: Kul tråd!
Vh, iö
Men det finns väl en Quad ESL-63 US Monitor
som avviker lite från den vanliga modellen? Har sett bilder på de två versionerna på någon hemsida. Har för mig att det bland annat skiljer på strukturen som styvar upp kretskortlaminaten i elektroderna. US-versionen tror jag är något öppnare.
DVD-ai skrev:Jag har ingen riktigt ljudtrycksmätare att jämnföra med och Ifånen går bara upp till 100dB och jag skulle tippa på att man kan säga +/- 1,5dB säker... så inget vidare exakt...
RogerGustavsson skrev:DVD-ai skrev:Jag har ingen riktigt ljudtrycksmätare att jämnföra med och Ifånen går bara upp till 100dB och jag skulle tippa på att man kan säga +/- 1,5dB säker... så inget vidare exakt...
Med tanke på att endast mikrofonkapslarna i regel har variationer om betydligt mera än +/- 1.5 dB för uppgiven känslighet (Panasonic uppger ofta +/- 4 dB), tror jag nog inte du kan räkna med den noggrannheten via en applikation. Du får räkna in flera andra okända steg i den kedjan.
jonasp skrev:När ni skriver genelecs nya trevägare vilken menar ni? Är det 8260A?
Jag kan väl tänka att ATC i vissa fall skulle kunna vara ett Ino-alternativ också.
Sanjuro skrev:Nu har jag bara hört ATC på Hifimässan men blev ju inte helt övertygad av dem. De tre olika som demades lät rätt olika i klangkaraktär. Den mindre av dem lät som den hade mycket god potential - den gillade jag bäst. (De andra två gillade jag inte). Vad modellerna heter vet jag inte.
Visst, rummet var inte det bästa - men det kändes inte som de större var toppklass och han som demade dem var en riktig krämare som sågade andra märken ohejdat.
Genelec-rummet lät rätt "snällt" men det hade varit trevligt att få lyssna på de lite större under andra förhållanden. 8260A ser ju fin ut på pappret.
Sanjuro skrev: och han som demade dem var en riktig krämare som sågade andra märken ohejdat.
FBK skrev:jonasp skrev:När ni skriver genelecs nya trevägare vilken menar ni? Är det 8260A?
Jag kan väl tänka att ATC i vissa fall skulle kunna vara ett Ino-alternativ också.
Ja, det är 8260A.
Vilka ATC modeller tänker du på?
perstromgren skrev:RogerGustavsson skrev:DVD-ai skrev:Jag har ingen riktigt ljudtrycksmätare att jämnföra med och Ifånen går bara upp till 100dB och jag skulle tippa på att man kan säga +/- 1,5dB säker... så inget vidare exakt...
Med tanke på att endast mikrofonkapslarna i regel har variationer om betydligt mera än +/- 1.5 dB för uppgiven känslighet (Panasonic uppger ofta +/- 4 dB), tror jag nog inte du kan räkna med den noggrannheten via en applikation. Du får räkna in flera andra okända steg i den kedjan.
Hur det med precisionen, då? Dvs, kan man mäta upp en kalibreringskurva och på så sätt få upp noggrannheten?
Goldfinger skrev:En välbärgad herre från Flen, trodde signalen var ren, plötsligt en dag fick han höra: - Lita inte på örat!! Mannen var klädd i en Loden, - hört talas om F/E metoden??
perstromgren skrev:Goldfinger skrev:En välbärgad herre från Flen, trodde signalen var ren, plötsligt en dag fick han höra: - Lita inte på örat!! Mannen var klädd i en Loden, - hört talas om F/E metoden??
[OT]Nice try!
Limerickar bör dock, om det nu skulle vara en sådan, rimma enligt A-A-B-B-A och ha fösta A.et som en geografisk plats (som du hade) samt en något ekivok poäng. Det där med det ekivoka kan vi ju diskutera!
Bill50x skrev:Ragnwald skrev:En driftig man i Lahäll
demar stereo i källarn var kväll
Han släcker i taket
å strax upplevs braket
när ut strömmar Highway to hell.
Snyggt!
/ B
perstromgren skrev:Bill50x skrev:Ragnwald skrev:En driftig man i Lahäll
demar stereo i källarn var kväll
Han släcker i taket
å strax upplevs braket
när ut strömmar Highway to hell.
Snyggt!
/ B
Mycket!
Goldfinger skrev:För mig lät ATC ganska skapligt första gången jag hörde dom, alltså på förra årets mässa, i år tyckte jag inte alls om dom trots liknande förutsättningar, orolig ljudbild och lite allmänt smådistade på något sätt, jag förstår de som tycker att de är charmiga i sitt fysiska spelsätt men jag tror jag skulle bli lyssningstrött ganska fort, för mig känns det mera som högtalare som imponerar i början men som tappar ju längre man lyssnar.
_Fredrik_ skrev:Sluta upp med limericks ögonblickligen och återgå till trådämnet.
Triggerhappy skrev:Goldfinger skrev:För mig lät ATC ganska skapligt första gången jag hörde dom, alltså på förra årets mässa, i år tyckte jag inte alls om dom trots liknande förutsättningar, orolig ljudbild och lite allmänt smådistade på något sätt, jag förstår de som tycker att de är charmiga i sitt fysiska spelsätt men jag tror jag skulle bli lyssningstrött ganska fort, för mig känns det mera som högtalare som imponerar i början men som tappar ju längre man lyssnar.
Smådistande..ha ha, näe.
Har ju dem själv (till salu nu förvisso)...
_Fredrik_ skrev:Sluta upp med limericks ögonblickligen och återgå till trådämnet.
Goldfinger skrev:perstromgren skrev:Goldfinger skrev:En välbärgad herre från Flen, trodde signalen var ren, plötsligt en dag fick han höra: - Lita inte på örat!! Mannen var klädd i en Loden, - hört talas om F/E metoden??
[OT]Nice try!
Limerickar bör dock, om det nu skulle vara en sådan, rimma enligt A-A-B-B-A och ha fösta A.et som en geografisk plats (som du hade) samt en något ekivok poäng. Det där med det ekivoka kan vi ju diskutera!
He he, kom på den i all hast..
celef skrev:jag gillar inte heller limerickar, det är jättestor gubbvarning
på sådan text, men jag läste en gång om en stjärt som jag gillade
zapanasta skrev:Lyssnar jag på pi60 hos en jag känner och sen åker hem och lyssnar på samma låtar med mina qrs, så förstår då inte jag vad pi60 gör så fantastiskt..
Bra högtalare är det,inget snack om det.
Men jag verkar ju ha tur för det finns ju annat som i mina öron låter lika bra fast mkt billigare på begagnatmarknaden
sprudel skrev:zapanasta skrev:Lyssnar jag på pi60 hos en jag känner och sen åker hem och lyssnar på samma låtar med mina qrs, så förstår då inte jag vad pi60 gör så fantastiskt..
Men jag verkar ju ha tur för det finns ju annat som i mina öron låter lika bra fast mkt billigare på begagnatmarknaden
I så fall är du helt tondöv fattar du väl!
zapanasta skrev:Lyssnar jag på pi60 hos en jag känner och sen åker hem och lyssnar på samma låtar med mina qrs, så förstår då inte jag vad pi60 gör så fantastiskt..
celef skrev::D ja den tyckte jag om
zapanasta skrev:Mkt möjligt att jag skulle gilla dom jättemycket (pi60) om jag fick ha ett par här nån vecka och verkligen lyssna på dom.
JanBanan skrev:Sanjuro skrev:Utan att lägga några som helst värderingar i det från min sida skulle jag vilja veta vad folk tycker att det finns för högtalare som är lika bra - eller bättre - än Ino fullregister, t ex pi60/pi60s.
Guru, kanske?
Sanjuro skrev:JanBanan skrev:Sanjuro skrev:Utan att lägga några som helst värderingar i det från min sida skulle jag vilja veta vad folk tycker att det finns för högtalare som är lika bra - eller bättre - än Ino fullregister, t ex pi60/pi60s.
Guru, kanske?
Nä, nu är du ju och trålar efter gräl - kom med ett vettigt förslag istället. Vad tycker DU om som du kan rekommendera? Jag vill veta, jag tycker jag fått en del bra rekommendationer men det finns plats för en till.
Nagrania skrev:FBK jag har hört Genelec 8260A som för mig tveklöst är den bästa stativaren som jag hittills hört och som dessutom låter bra i basen så att det inte känns helt nödvändigt med en subwoofer. Den kostar knappt 40 papp vilket är billigt med tanke på vad man får. Den innehåller tre elektroniskt delade slutsteg med DSP för rumskorrigering. Den kan anslutas analogt eller digitalt 32-192KHz/24bit. En annan sak som är bra och ovanligt för högtalare är att mellanregister/diskant är av koaxialtyp, alltså samma som TAD R1. Den här godbiten kommer i.a.f bli mitt nästa projekt.
Ragnwald skrev:8260A ser ju ut som en liten tvåvägare, men den vann en studiomonitor tävling.
http://www.youtube.com/watch?v=oHpa7HXJc0U
Ragnwald skrev:8260A ser ju ut som en liten tvåvägare, men den vann en studiomonitor tävling.
http://www.youtube.com/watch?v=oHpa7HXJc0U
subjektivisten skrev:Tror det är rätt få som driver pi60 med 100K steg och använder DSP.
Nattlorden skrev:Synd ni inte kan få höra dem någonstans där de är korrekt uppställda då, eller så är ni helt ointresserade av hyperexakt ljudbild.
boom skrev:Nu skall du inte måla fan på väggen jag har en hyper exat ljud bild med mina canton och jag behöver inte släcka ner eller dyl för att dom skall försvinna man kan inte höra vad dom står.
Nattlorden skrev:boom skrev:Nu skall du inte måla fan på väggen jag har en hyper exat ljud bild med mina canton och jag behöver inte släcka ner eller dyl för att dom skall försvinna man kan inte höra vad dom står.
Du, jag har ett par av de bästa högtalarna Canton någonsin byggt stående som piedestaler åt frugans änglar - de fick stoppas undan när piP kom i huset (och på den tiden visste jag inget om Ino - jag testade dem som en kul grej utan att ha varit i källaren eller något).... och sen från piP till i28 eller pi60 är det ytterligare steg uppåt i exakthet.
Sanjuro skrev:Boom: Canton RC-L har jag hört hos en kompis, inte det bästa rummet tyvärr (mindre etta). De lät bra, men lite för mycket högtalare för mig (återigen, kanske rummet?) och framförallt tyckte jag diskanten inte lät så naturlig på essiga ljud och basen är inte speciellt rapp på dem. Skönt gung och bra tryck, men inte så rappt. Han gillade blöt bas dock. Själv tycker jag de saknar en del i övre register men i övrigt en ovanligt bra högtalare. Han hade kvar dem för att han inte lyckats hitta mindre som han tycker är lika bra och han vill inte byta dem mot ett annat par stora. Det blir nog svårt att hitta väsentligt mindre för rimliga pengar som är lika bra enligt hans preferens. Elektroniken han spelar på kommer jag inte ihåg alls, jag var där för att snacka foto och stereon/högtalarna kom liksom i andra hand, men vi spisade musik förstås.
boom skrev:I28 kan jag tänka mig men pi60 har inte imponerat på mig och imponerar inte en högtalare på mig så kan det vara då låter till och med mina rc-l bättre.
Nattlorden skrev:boom skrev:I28 kan jag tänka mig men pi60 har inte imponerat på mig och imponerar inte en högtalare på mig så kan det vara då låter till och med mina rc-l bättre.
Inte vid rätt placering av pi60. RC-L hänger inte med mina Digital 1.1 och som sagt... redan piP är bättre än Digital 1.1 på det mesta (förutom i pumpkapacitet).
Cantons diskanter är mycket mycket vassare och låter skärande om man gasar på för mycket - det gör inte pi60/i28.
Nattlorden skrev:boom skrev:Nu skall du inte måla fan på väggen jag har en hyper exat ljud bild med mina canton och jag behöver inte släcka ner eller dyl för att dom skall försvinna man kan inte höra vad dom står.
Du, jag har ett par av de bästa högtalarna Canton någonsin byggt stående som piedestaler åt frugans änglar - de fick stoppas undan när piP kom i huset (och på den tiden visste jag inget om Ino - jag testade dem som en kul grej utan att ha varit i källaren eller något).... och sen från piP till i28 eller pi60 är det ytterligare steg uppåt i exakthet.
Goldfinger skrev:Som jag sagt tidigare så efterlyser jag någonting som stöder detta, subjektiva lyssningsintryck ÄR inte användbart för att kvalitetsbestämma i objektiv mening, och Ino är inget undantag, om de är så överlägsna som påstås är det förstås inga som helst problem att påvisa detta i tydligt redovisade mätresultat.
Fram till dess är det bara vanligt tyckande och inte mera värdefullt än någon annans tyckande.
Tengil skrev:
Bara en reflektion och en fråga, jag har sett dig tidigare prata om mätningar, vilka typer av mätningar skulle du vilja se, för att du skulle kunna bedöma om en högtalare var bra eller inte, iom att du inte litar på hörselintryck.
Av ren nyfikenhet bara, själv har jag svårt att se vad som är bra och dåligt baserat på mätningar gjorda i ex hifi&musik.
Goldfinger skrev:Tengil skrev:
Bara en reflektion och en fråga, jag har sett dig tidigare prata om mätningar, vilka typer av mätningar skulle du vilja se, för att du skulle kunna bedöma om en högtalare var bra eller inte, iom att du inte litar på hörselintryck.
Av ren nyfikenhet bara, själv har jag svårt att se vad som är bra och dåligt baserat på mätningar gjorda i ex hifi&musik.
Förutom frekvensgång så vore det intressant att se fas och impedansgång samt spridningsegenskaper, och hur uppför sig kabinetten resonansmässigt?
För att nämna några egenskaper att relatera till andra konstruktioner.
Tengil skrev:Goldfinger skrev:Tengil skrev:
Förutom frekvensgång så vore det intressant att se fas och impedansgång samt spridningsegenskaper, och hur uppför sig kabinetten resonansmässigt?
Får du verkligen en uppfattning om HUR högtalaren låter genom dessa mätningar.
Vh Christer
boom skrev:Nagrania skrev:Hur många studios använder Ino. Jag vet bara en, Studio Blue som egentligen mest håller på med att utbilda folk som drömmer om att få jobba i studiovärlden.
Finns en studio i huddinge som säljer sina pr60.
Goldfinger skrev:Som jag sagt tidigare så efterlyser jag någonting som stöder detta, subjektiva lyssningsintryck ÄR inte användbart för att kvalitetsbestämma i objektiv mening, och Ino är inget undantag, om de är så överlägsna som påstås är det förstås inga som helst problem att påvisa detta i tydligt redovisade mätresultat.
Nagrania skrev:Jaha då är det två. Men när dom i Huddinge har sålt då är det bara en som har Ino. Undrar hur många som har Genelec?
boom skrev:Nagrania skrev:Hur många studios använder Ino. Jag vet bara en, Studio Blue som egentligen mest håller på med att utbilda folk som drömmer om att få jobba i studiovärlden.
Finns en studio i huddinge som säljer sina pr60.
Tengil skrev:Får du verkligen en uppfattning om HUR högtalaren låter genom dessa mätningar, de sakerna du tar upp står i manifestet, jag är osäker resonanser dock, om du är intresserad på riktigt så kan nog Ingvar tala om hur hans egna konstruktioner mäter, han borde ha ganska mycket fakta, gå på en demo så kan du nog ställa alla frågor som du behöver ställa.
Nattlorden skrev:boom skrev:I28 kan jag tänka mig men pi60 har inte imponerat på mig och imponerar inte en högtalare på mig så kan det vara då låter till och med mina rc-l bättre.
Inte vid rätt placering av pi60. RC-L hänger inte med mina Digital 1.1 och som sagt... redan piP är bättre än Digital 1.1 på det mesta (förutom i pumpkapacitet).
Cantons diskanter är mycket mycket vassare och låter skärande om man gasar på för mycket - det gör inte pi60/i28.
subjektivisten skrev:Goldfinger skrev:Som jag sagt tidigare så efterlyser jag någonting som stöder detta, subjektiva lyssningsintryck ÄR inte användbart för att kvalitetsbestämma i objektiv mening, och Ino är inget undantag, om de är så överlägsna som påstås är det förstås inga som helst problem att påvisa detta i tydligt redovisade mätresultat.
Det verkar som IS är undantaget också. Men dom gillar du så det kanske räcker?
boom skrev:Vilken vasshet när man gasar har väl lagt ca 300 watt högtalare och inte hört vassheten och jämför du pip så har pip vass diskant det skär i öronen när man pressar dom lite sen ligger inte problemet i diskante på canton utan i mellan registret och kopplar man bort disaknt och mellan och kör dom individuellt så upptäcken man det
se ser man som du skriver att du är troende.
Nattlorden skrev:boom skrev:Vilken vasshet när man gasar har väl lagt ca 300 watt högtalare och inte hört vassheten och jämför du pip så har pip vass diskant det skär i öronen när man pressar dom lite sen ligger inte problemet i diskante på canton utan i mellan registret och kopplar man bort disaknt och mellan och kör dom individuellt så upptäcken man det
se ser man som du skriver att du är troende.
Problemet finns i alla Cantons mangan-domer. Det finns i RC-L, det finns i Digitalmodellerna och det fanns i de bildiskanterna från Canton jag körde med, så kom inte och påstå det är ett mellanregisterproblem, då samtliga dessa modeller har olika mellanregister men samma problem. Att jämföra med att spela utanför en högtalares begränsningar är under din vanliga nivå.
boom skrev:Varför reagerar dom som har hört dom inte på vass diskant och det har varit riktigt elak musik som körer o dyl som har misshandlat dom
men där i mot så låter ett par pip vassare.
tengil skrev:Får du verkligen en uppfattning om HUR högtalaren låter genom dessa mätningar.
Vh Christer
Goldfinger skrev:De ger en viss indikation på hur bygget är beskaffat JA, men naturligtvis köper jag inte högtalare enbart baserat på dylikt, men skulle det å andra sidan se för taskigt ut är nog risken stor att jag slöt bort just den konstruktionen i tidigt skede.
Men det var inte frågan här, utan när folk pratar om "bättre" och "sämre" är jag intresserad av mer än bara "tyckande", mera vetenskap bakom orden helt enkelt.
Sanjuro skrev:Nagrania: vad roligt att du hittat hit. Vi kanske ska ta oss ut till Huddinge någon dag iallafall och lyssna på Genelec?
Sanjuro skrev:FBK: de pi60 som du inte gillar diskanten på, är det varianten med den förra diskanten (från Dynaudio)? I så fall får du medhåll från mig på det. Den gillade jag inte heller och jag tycker den nuvarande diskanten i pi60 och i pi60s är mycket bättre och det är en av anledningarna till att jag trivs med dem. (Jag uppgraderade mina gamla pi60 innan jag sålde dem eftersom jag inte ville att den som köpte dem skulle behöva ha den gamla diskanten.) Den nuvarande diskanten är klockren och oavsett om jag spelar nätskräp eller klassiskt så förtar den inget av lyssingsupplevelsen.
Jag tycker (subjektivt - vad annars) att diskanten i pi60s är den bästa jag hört - iallafall den bäst implementerade, även om det säkert finns andra som är mer raffinerade på papperet. Men man behöver givetvis inte hålla med mig om det.
Tengil skrev:Goldfinger skrev:Tengil skrev:
Får du verkligen en uppfattning om HUR högtalaren låter genom dessa mätningar, de sakerna du tar upp står i manifestet, jag är osäker resonanser dock, om du är intresserad på riktigt så kan nog Ingvar tala om hur hans egna konstruktioner mäter, han borde ha ganska mycket fakta, gå på en demo så kan du nog ställa alla frågor som du behöver ställa.
Att en tidning skulle mäta på Ingvars konstruktioner, är nog inte så sannolikt, om det är det du menar med när du säger att du saknar mätdata.
Vh Christer
patjon skrev:Varför är mätningar irrelevant när det gäller Ino Audio? Medans det hängs ut mätningar till höger och vänster avseende andra tillverkare som kommenteras ivrigt? (Pucklar i frekvensgång, BBC dippar, distorsion osv osv)
Sanjuro skrev:Jag tycker (subjektivt - vad annars) att diskanten i pi60s är den bästa jag hört - iallafall den bäst implementerade, även om det säkert finns andra som är mer raffinerade på papperet. Men man behöver givetvis inte hålla med mig om det.
boom skrev:Varför reagerar dom som har hört dom inte på vass diskant och det har varit riktigt elak musik som körer o dyl som har misshandlat dom men där i mot så låter ett par pip vassare.
IngOehman skrev:Varför skriver du sådär?
Jag tror inte det finns några högtalare som det visats mera mätningar
på här på faktikst än Ino-högtalare.
Men jag frågar mig om du eller någon annan verkligen har mera nytta
av att se en mätning än att lyssna? Om du tittar på en mätning kan du
gissa hur det låter. Om du lyssnar kan du gissa hur det mäter. Vad är
mest viktigt för dig - vad vill du mest slippa gissa om?
Det intressanta är väl ändå hur det låter? Inte hur några få (av de tusen-
tals olika som kan göras) mätningar ser ut.
Det är stor skillnad mellan chansen att beskriva högtalare med hjälp av
mätningar och att kunna beskriva förstärkare med hjälp av mätningar, och
trots att det är lättare att gissa sig till hur förstärkare påverkar musiken,
baserat på mätningar på dem, så tycker jag det är helt otillräckligt med
mätningar även där.
Det är därför F/E-lyssning används av LTS, alltså för att man skall slippa
använda (mer eller mindre ointressanta) mätningar för bedömningarna.
Mäta gör man ju för att förstå varför det låter som (man märker att) det
gör vid lyssning, inte för att få veta hur det låter.
- - -
Mätningar är som jag ser det mest användbara för dem som konstruerar
högtalarna, som en del av alla de verktyg man kan behöva och använda
för att kunna hitta rätt, men även där är de rätt så meningslösa om man
inte samtidigt gör lyssningar för att kunna korrelera det man mäter till vad
man hör.
Lite som för musik tycker jag. Vem vill mäta sig fram till vilken musik
som passar en?
Det enda jag kan tycka är intressant är mäta när det gäller musik, är att
undersöka det som man INTE gillar, av tekniska skäl, för att se vad som
gått snett så att man kan åtgärda det. Lite som när det gäller högtalare
alltså; bra för konstruktören = för den som kan fixa felet och därför kan
ha nytta av att förstå det på ett djupare plan än det som man kan höra.
Jag skulle önska att alla som arbetade med musik använda masvis.
Vh, iö
-Martin- skrev:En högtalare ingår (allmänt) alltid i ett system som en delkomponent. Att köpa en högtalare utan att se respons- och direktivitetsdata är som att köpa vilken komponent som helst utan att veta specen på den. Således landar det på mig som systemdesigner att mäta upp dessa grunddata på komponenten och det är inte acceptabelt sett ur ett ingenjörsperspektiv.
Nattlorden skrev:-Martin- skrev:En högtalare ingår (allmänt) alltid i ett system som en delkomponent. Att köpa en högtalare utan att se respons- och direktivitetsdata är som att köpa vilken komponent som helst utan att veta specen på den. Således landar det på mig som systemdesigner att mäta upp dessa grunddata på komponenten och det är inte acceptabelt sett ur ett ingenjörsperspektiv.
Direktivitetsdata behöver du väl bara om du själv skall bedömma om högtalaren passar till ditt lyssningsavstånd? Detta finns ju redan givet för Ino, så slipper du ju designa det själv. Placering finns rekommenderad och jag tror inte det behövs mycket funderande för att komma på ett rekommenderat övrigt system... Så den enda parametern du egentligen behöver ta reda på är - gillar du hur Ino återgiver musik? Resten ger sig av sig själv...
-Martin- skrev:Är inte du ingenjör? Om inte kan jag förstå ditt resonemang ovan.
IngOehman skrev:Varför skriver du sådär?
mätningar även där.
- - -
man hör.
som passar en?
Vh, iö
Ragnwald skrev:+1
Visst är det så. Om medelnivån blir starkare än högtalaren är tänkt för, låter ingen högtalare bra.
Jag lyssnar ofta på gränsnivån och blir tvungen att sänka något, när det spisas tex högdynamisk körmusik.
Har en kördräparskiva, som visade att inte booms Canton- och PK-diskanter lät så trevliga heller, innan nivån sänktes något.
Nattlorden skrev:-Martin- skrev:Är inte du ingenjör? Om inte kan jag förstå ditt resonemang ovan.
Jo, men jag har sedan lång tid tillbaka konstaterat att vad IÖ vet om återgivning kommer jag aldrig att kunna ta till mig om jag så dedikerar hela livet till det. Så att själv försöka dra slutsatser av sådan data riskerar bara att föra längre från målet än närmre. Och om du ursäktar, så tror jag inte heller att du skulle klara det. Ibland är det bättre att hoppa mellanleden än att härleda allt varje gång - om man vill hinna i mål före graven.
subjektivisten skrev:Nu driver Ingvar sitt företag precis som han själv vill. Passar det inte så finns det ju massa andra alternativ.
Ragnwald skrev:boom skrev:Med den skivan så åker nog ino dit med och resten av högtalar värden.
Jo, skulle tro det och det var ju vad jag egentligen menade.
Naqref skrev:subjektivisten skrev:Nu driver Ingvar sitt företag precis som han själv vill. Passar det inte så finns det ju massa andra alternativ.
Och då kan du väl passa på att vara OnT och berätta vilka dessa massor är?!
subjektivisten skrev:Vet inte, det som är mest intressant då är sjukt dyrt, TAD R1. Kanske skulle leta runt bland äldre B&W då.
subjektivisten skrev:Tyvärr inte.
patjoh skrev:IngOehman skrev:Varför skriver du sådär?
mätningar även där.
- - -
man hör.
som passar en?
Vh, iö
Jag vet inte om det var mitt inlägg du svarade på Ingvar, men min grej var bara: vill de ha mätningar, ge dem mätningar typ. För det verkar viktigt för många, bara det. Jag har Ino och bryr mig inte hur de mäter, bara hur de låter.
Men jag kan se många kommenterar mätningar (se tex Subjektivistens alla distmätningar han länkar till tex) på andra märken, så då kan man visa förståelse om folk vill ha mätningar på Ino.
Men, det finns ju "kommersiella" mätningar på Guru, det kan ju vara en vägledning, samt de mätningar på Ino som tydligen skall finnas här på faktiskt.se.
IngOehman skrev:Tack för ditt svar, då förstår jag hur du menade.
Men ändå, och trots att mätningar på Ino-högtalare diskuterats och visats
mera än några andra högtalarens mätningar, är jag tveksam till att luras,
och det är luras man gör när man visar mätningar på högtalare, om man
gör det UTAN att samtidigt leverera med en komplett lärobok om hur alla
relevanta samband och sammanhang (inspelningsteknik, stereosystemet
och rummet, till hur mänsklig hörsel fungerar och samverkar med alla de
nämnda faktorerna) ser ut och hänger ihop, således att de stackare som
utsätts för mätningarna även skall ha en rimlig chans att INTE misstolka
dem.
Nattlorden skrev:Ingvar har ju berättat om "optimal-krokig" kruva vid några tillfällen. En eller ett par av dessa krokar kanske man kan hänga med på deras betydelser, men övriga har jag aldrig sett något skrivet om.... och om man inte varken vet var eller varför en krok måste finnas, så är det lätt att tolka den som ett fel.... och i värsta fall kanske man ger sig på att "fixa" bort något som bör finnas där...
Finns säkert några personer på forumet som skulle hänga med på samtliga korrektioners betydelse, men inte den stora mängden av oss - det tycker jag nog att vi får var ärliga nog mot oss själva att hålla med om... Så hur skall vi kunna bedömma en kurva bara för att vi får den... Eller skall vi behöva få en tillrättalagd kurva där "optimalkrokarna" plockats bort för att vi skall se hur rak den egentligen "är"? Och då är vi här säkert bra mycket kunnigare än den större mängden människor som skulle kunna hitta kurvan med google utan att ha någon förkuskap alls.
IngOehman skrev:Nej det räcker inte alls.
Vh, iö
IngOehman skrev:Nej det räcker inte alls.
Det skulle jag också ha svarat, då det aldrig räcker att läsa en bok, man måste förstå den också!perstromgren skrev:IngOehman skrev:Nej det räcker inte alls.
OK. Förslag på ytterligare litteratur?
PS. IÖ reagerade på "Menar du att man tex bör läsa "Loudspeakers and rooms" av Toole för att kunna förstå?" DS
Naqref skrev:subjektivisten skrev:Tyvärr inte.
M a o så fanns det inte så många alternativ i realiteten.
Alexi skrev:Det skulle jag också ha svarat, då det aldrig räcker att läsa en bok, man måste förstå den också!perstromgren skrev:IngOehman skrev:Nej det räcker inte alls.
PS. IÖ reagerade på "Menar du att man tex bör läsa "Loudspeakers and rooms" av Toole för att kunna förstå?" DS
Alexi skrev:Det skulle jag också ha svarat, då det aldrig räcker att läsa en bok, man måste förstå den också!perstromgren skrev:IngOehman skrev:Nej det räcker inte alls.
single_malt skrev:Ingvars teorier verkar ju ingen utan han själv förstå heller, trots föreläsningar och massa inlägg här.
single_malt skrev:Med förstå menar jag inte citera utan behärska så att man kan använda på egen hand så att säga.
phon skrev:Naqref skrev:subjektivisten skrev:Tyvärr inte.
M a o så fanns det inte så många alternativ i realiteten.
Det är väl som med Citroën: det finns Citroëner och det finns o-Citroëner.
Det finns Ino och det finns o-Ino, de senare är alla de andra högisarna.
phon skrev:Det är väl som med Citroën: det finns Citroëner och det finns o-Citroëner.
IngOehman skrev:[…] Och det kan bli en grannlaga uppgift om det blivit
fyllt upp till bredden [med] info utan relevanta kodnycklar.
single_malt skrev:Alexi skrev:Det skulle jag också ha svarat, då det aldrig räcker att läsa en bok, man måste förstå den också!perstromgren skrev:IngOehman skrev:Nej det räcker inte alls.
Nä men nånstans måste man ju börja.
Ingvars teorier verkar ju ingen utan han själv förstå heller, trots föreläsningar och massa inlägg här. Med förstå menar jag inte citera utan behärska så att man kan använda på egen hand så att säga.
E skrev:phon skrev:Det är väl som med Citroën: det finns Citroëner och det finns o-Citroëner.
IngOehman skrev:[…] Och det kan bli en grannlaga uppgift om det blivit
fyllt upp till bredden [med] info utan relevanta kodnycklar.
Det stavas faktiskt brädden i detta fall, Ingvar!
Jag brukar säga att en vinglas är fyllt "till brädden" när det nästan
rinner över. Fyllt "till bredden" (största möjliga kontaktyta mot luft) är
på alla vis betydligt trevligare.
Mvh E*,
som hittade hit när han upptäckte att Nagrania, en rar fågel
nuförtiden på Faktiskt, hade postat några inlägg.
phon skrev:E skrev: Jag brukar säga att en vinglas är fyllt "till brädden" när det nästan ....
Ja, fast du brukar väl skriva ett vinglas?![]()
Nattlorden skrev:Det var ingen som talade om underhållning. Snarare knäpptyst hyperfokus för att inte missa en enda nyans i informationstankandet.
subjektivisten skrev:Vet inte, det som är mest intressant då är sjukt dyrt, TAD R1. Kanske skulle leta runt bland äldre B&W då.
paa skrev:subjektivisten skrev:Vet inte, det som är mest intressant då är sjukt dyrt, TAD R1. Kanske skulle leta runt bland äldre B&W då.
Ligger det kanske något i det som Ken Rockwell skriver:
"John Bowers passed away some time ago, and after brilliant speakers like the Matrix 805, B&W sadly has pretty much been coasting along on the marketing department's innovations."
paa skrev:Nejdå, inte en chans. Och han skulle nog inte skriva en sån sak.
perstromgren skrev:paa skrev:Nejdå, inte en chans. Och han skulle nog inte skriva en sån sak.
OK. Var skriver Ken Rockwell om Bowers, då?
paa skrev:perstromgren skrev:paa skrev:Nejdå, inte en chans. Och han skulle nog inte skriva en sån sak.
OK. Var skriver Ken Rockwell om Bowers, då?
Ungefär här:
http://kenrockwell.com/audio/b-w/matrix-805.htm
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster