Dags att uppgradera - steg 3 - moddning klar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Dags att uppgradera - steg 3 - moddning klar!

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-29 18:46

Den här tråden ingår som steg 3 i en uppgradering av mitt högtalarsystem. Alla steg omfattar följande trådar:

Steg 1 - två små subbasar med LT
Steg 2 - diffusa bakkanaler infällda i hylla bakom soffan
Steg 3 - ambitiöst 2,5-vägs Scanspeak-projekt
Steg 4 - surroundkanaler som inte liknar något annat
Steg 5 - fronthögtalare typ dipol med LT-bas
Steg 6 - centerhögtalare med slutna basar och dipolmellan- och diskantregister

Edit 2012-06-06: Moddning påbörjad för att integrera en XLS-10 subbas i botten på lådan. Mer info på sidan 3.
Edit 2016-08-13: Moddning påbörjad för att öka volymen på subbarna till ca 33 liter. Mer info på sidan 8.

Nu har vi alltså kommit till steg 3 i uppgraderingen av ljudanläggningen i mitt vardagsrum. Här handlar det om ett par 2,5-vägs golvare som dels ska fungera som huvudsystem för finlyssning i 2-kanals stereo, dels som två bakkanaler (tillsammans med bakkanalerna i hyllan bakom soffan - se steg 2 ovan) vid filmvisning.

Vårt vardagsrum medger nämligen lyssning åt två håll, beroende var man sitter och hur man riktar fåtöljerna. "Framåt" för biosittning med projektorbild respektive "bakåt", mot soffgruppen för audiosittning. Mer om uppställning och drivning senare, nu koncentrerar vi oss på nämnda golvare...

För att ge lite bakgrund så handlar det om att omsätta några Revelator-element från Scanspeak i bästa möjliga högtalarkonstruktion. Elementen som jag köpt på REA vid olika tillfällen och lagt på garagehyllan som bra-att-ha-prylar är följande:

Diskant D2905
Midbas 15W/8530-K00
Bas 18W/8531

Idéerna kring detta projekt har snurrat i skallen under ett drygt år och det har gått åt två hela kollegieblock av skisser och uträkningar längs vägen - en del spejsiga kreationer har sannerligen passerat revy.

Under tiden har jag försökt ta reda på ALLT vad andra DIY:are och serietillverkare gjort med dessa element, för att på så sätt ta lärdom av andras erfarenheter. Här följer en liten lista på inspirationskällor som påverkat den slutliga konstruktionen:

Troels Gravesen, projekt Ekta (men även SP38/SP95):
http://www.troelsgravesen.dk/Ekta.htm

En särskild eloge till Björn Jägerstedt's otroligt fina Ekta:
http://www.troelsgravesen.dk/ekta_bjoern.htm

Audio Components välbyggda system, särskilt A4 Monitor och Vertigo:
http://audiocomponents.nl/speakers/scan ... ce_eng.htm

Den kanske främsta förebilden är nog Phonar Credo S100, som faktiskt är bestyckad med exakt samma element:
http://www.stereotimes.com/speak091305.shtml

Ok, nog om bakgrund, nu börjar vi bygga!

Konstruktionen bygger på 19mm MDF med baffel och sidor i 18mm stavlimmad furu (s.k. hobbyskiva). Jag köpte färdiga hyllplan att utgå ifrån och då är det bäst att börja kontrollera alla måtten...

Bild

...och mycket riktigt höll MDF-planen endast 199 mm (ej 200) så det blev till att anpassa bredden på övriga mått. Förste man till rakning blev frontskivorna som behövde smalnas av 5mm, vilket gick utmärkt med nya fräsen:

Bild

Därefter följde två dagar av fräsande och borrande för att få till alla hål i baffeln och i de invändiga stagskivorna (för att underlätta håltagningen kapar jag skivorna efter fräsning/borrning):

Dosborr till alla invändiga stag (totalt 36 hål):

Bild

Dosborret gick varmt kan jag intyga:

Bild

Försänkning av elementen. Revelator-elementen har lyxig tätningsgummi infällt på undersidan av korgen - alltså är det lätt att få till rätt försänkningsdjup, 7 mm:

Bild

Nä nu brakar åskan loss ordentligt, så jag får stoppa bloggandet ett tag. Och egentligen så har jag inte kommit så värst mycket längre än - detta projekt kommer att ta tid - jag har lovat mig själv att inte fuska med något moment och det lär bli lite pilligt...

Edit: Lagt in länkar till övriga steg i min uppgradering.
Senast redigerad av Kalejdokom 2022-09-08 22:59, redigerad totalt 16 gånger.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-07-29 19:48

intressant bygge... :)

A4 Monitor SE och Vertigo har jag haft nöjet att lyssna på i verkligheten ( I Haarlem och i Rotterdam, www.speakerenco.nl, ägaren i Rotterdam är mycket trevlig:) och speciellt Monitor SE lät väldigt bra.

Vertigo (med ring radiator diskant) lät lite skir i toppen. Men det är givetvis filterberoende också, det är svårt att dra några slutsatser då jag inte har mätdata.

tips:
zaphaudio.com har också ett bygge numera med Scan-speak revelatorelement.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-07-29 23:18

Håll ihop, och igång. Det här är mycket intressant.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-30 00:05

Tack för tips och glada tillrop - det ger lite energi att kämpa vidare. Jag brukar lova mig själv att aldrig mer bygga högtalare när man väl avslutat ett projekt, men ni vet ju hur det är. DIY är en kronisk åkomma!

För att om möjligt slippa bygga nya under överskådlig framtid har jag dock tänkt att utmana gränserna och få till det så bra det går med dessa element. Och läser man Zaphaudio's omdöme så är ju detta "the best performing speakers at any price"... Tack för länken!

Lite mer byggbilder innan vi släcker för i kväll. Efter försänkning och håltagning är det dags för det magiska testet - är håltagningen korrekt och stämmer försänkningsdjupet??

Bild

Med familjens och svärföräldrarnas nyfikna blickar över axeln var det lite svettigt - men jag kunde snart andas ut, försänkning och håltagning stämde på halva millimetern:

Bild

Detta var i lördags, då kvicksilvret stod på 32 grader, så svettig var man ändå. Men efter en rejäl uppvätskning gick det bra att köra vidare några timmar under tallens skugga.

För att ge ordentlig stadga åt baffeln dubblerar jag med en 19mm MDF innanför furuskivan så att hela fronten får en tjocklek om 37mm. Det innebar att sex nya hål skulle fräsas, EXAKT på samma ställe som i furuskivan - det gäller att sikta rätt med centerborret! För att inte få tunneleffekt bakom elementen väljer jag att fasa av insidan av MDF:en för de båda baselementen. Och eftersom detta är min första fräserfarenhet väljer jag att prova två olika avfasningar.

Midbasens öppning in i lådan rundas av med en radie på 10mm...

Bild

...medans den större basöppningen avfasas med en rak 45 graders vinkel:

Bild

Nu tror jag i och för sig inte att inre avfasning har så stor betydelse vid så här stora hål (5,25"/6,5") men det har tydligen visat sig ha stor betydelse vid användning av Scanspeak's 12M som väl är 4".

Nog för nu - nästa avsnitt handlar om montering. Men först måste jag bygga klart altanstaketet och uterummet för bibehållen hög WAF!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-30 08:31

Ambitiöst och intressant! :) 2,5-vägs? Är det meningen att båda basarna ska få gå hela vägen ner i basen? Separata kaviteter?

/Jocke

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-30 12:23

Jag hade inte tänkt att gå händelserna i förväg, men visst kan jag redovisa lite av mina tankar. Ja, det handlar om en 2,5-vägare, med två separata kammare på 12 resp 26 liter netto (exkl stag, basrör, blymattor etc). Lite förenklat kan man säga att det rör sig om en A4 Monitor upptill med ett basstöd under. Båda basarna spelar alltså utan högpassfilter.

Bild

Konceptet bygger på Phonar Credo S100 och förklaras bäst med Phonar's egna ord:

"This attractive floor standing model is constructed utilizing two separate chambers, with the top third working as a full range 2 way speaker and the bottom two thirds carrying on the role of bass module with a gentle slope at 630Hz. The design is of a bass reflex system, allowing for a most musical, yet well defined presentation of the music. Credo has deep, well defined bass, great dynamics and literally disappears, allowing the music to cascade over the listener."

Som kuriosa kan nämnas att jag tänker driva dessa högtalare som två separata system där "topparna" drivs av surround back/multi room slutstegskanalerna i min Denon AVR3802 och där basarna drivs via lågnivåutgången från samma kanaler via aktivt filter och separat stereoslutsteg. På så vis kan jag mycket enkelt växla mellan audioläge (multi room) för musiklyssning eller bioläge (surround back) direkt via fjärrkontrollen utan att koppla om några sladdar!

Mer om detta när altanstaketet är klart!

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-07-30 13:04

Snyggt bygge ser det ut att bli!

Blir lite avis med folk och deras gröna trädgårdar dom kan stå och DIY:a i på sommaren, lägenheten ger inte riktigt dom möjligheterna, gräs mellan tårna och fräsen i händerna.. ser skönt ut ;)

8530K00 är ett riktigt trevligt element, använder det också i mitt nya bygge som så smått börjar ta form..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-30 13:24

I det här fallet handlar det om svärföräldrarnas landställe, i princip utan grannar och med havsutsikt! Vi bor i och för sig i villa, men att fräsa utanför garaget på "lugna gatan" är lite stressigt - det finns ju en del grannar som faktiskt har semester för att koppla av (har jag aldrig förstått mig på!).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-10-31 22:07

Jag bumpar min egen tråd - för att härmed bekänna att altanen nu är färdigbyggd - staket, tak, rännor, stuprör, vindskivor, plåtar - allt är nu på plats!

Bild

Därmed finns det inte längre några ursäkter för att inte fortsätta med uppgraderingen, steg 3. Familjen har gett accept på en DIY-kväll i veckan, preliminärt tisdagar. Så nu hoppas vi på lite tätare uppdatering i den här tråden framöver.

Målet är att ha hela uppgraderingen klar till DVD-releasen av Quantum of Solace, någon gång i mars kanske?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-31 22:32

Smart lösning med infästningen av taket!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-10-31 22:46

Visst, så länge man inte använder för långa franskskruv - som går emot spikförbanden i takstolarna. Tar man då i för hårt med spärrskaftet går dom av!

...lite grann som att spackla baslådor med påföljande sprickbildning. Det är bara att börja om från början...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-31 23:26

:lol:

Fast där är ju skillnaden att sprickbildningen är färväntad ;)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-11-01 10:42

Man kan väl säga att med min erfarenhet från tidigare DIY-projekt inom hus och trädgård, var det väl mer eller mindre förväntat att skruvarna skulle gå av på samma sätt som det var förväntat att reglar skulle kapas för korta, vinklar sågas åt fel håll, fräsning av hål på fel plats i räcke, plasttak skulle spricka vid sågning etc, etc.

Ibland undrar man varför man envisas med att göra allt själv? Fast, det är ju rätt så tillfredsställande när men väl blir klar - då glömmer man snart resans alla vedermödor.

...nog om altanen - nu dammar vi av högtalarritningarna!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-01 12:40

Ja!

//Mannen som inte osannolikt inte hade förväntat sig att göra stagen 2mm för långa och pressa isär limmkanterna men lyckades med det iallafall :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-04 19:58

Tänk att det hann bli nytt år innan jag fick gjort något åt det här projektet - var alla mina DIY-tisdagskvällar blev av under hösten har jag ingen aaaaning om!

Nu har jag i alla fall haft två dagar för mig själv under altanen och i garaget - och det räckte visst ganska långt...

I somras var det skönt att kunna bre ut sig i svärföräldrarnas sommarträdgård, men så här års är det inte lika lockande att släpa ut alla maskiner i den bistra vinterfrosten. Vår kanin Douglas, som tidigare bodde under vår altan, har flyttat till sällare jaktmarker och nu bestämde jag att vi sörjt färdigt - sagt och gjort, nu är det snickarverkstad:

Bild

Det första momentet som fixades under gårdagen var att fräsa ner neodymium-magneter i baffeln för eventuella framtida fronter. Endast 10mm men varje magnet håller nästan 1kg tyngd! 59 kr för 10 st hos Clas Ohlson. Jag fräser 15 mm ner i skivan - ändå fäster magneterna med otrolig kraft genom resterande 3 mm träskiva:

Bild

Efter lite kompletterande håltagning och kapning av stag och bakstycken flyttade jag in i garaget och påbörjade arbetet med gavlarna. Högtalarna ska ju "luta" bakåt 5 grader och gavlarna måste därför snedsågas upptill och nedtill. Sågning brukar inte bli så bra om man ska göra det själv så jag använder fräsen istället och kapar skivorna med exakt precision:

Bild

Återkommer strax med fortsättningen...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-04 20:38

Ok, fyra gavlar - åtta kanter att fräsa. Jag lägger upp resterande tre sidor parallellt och fräser av alla på en gång - funkar utmärkt och alla sidor blir exakt lika:

Bild

Snart är det dags att börja montera, men det är lätt att bli otålig över alla små moment som tar en evig tid, när man bara trånar efter att plugga in och rocka loss! Bl.a. ska alla (större) invändiga ytor kläs med 4mm bitumen. Att skära dessa i rätt storlek är inget direkt roligt moment; knöligt och kladdigt - kniven får göras rent med T-sprit efteråt! Men nu är det i alla fall klart:

Bild

Äntligen kan man börja montera - sanningens ögonblick, har jag tänkt rätt? Stämmer ritningen? Är vinklar och mått som de ska?

Efter att ha monterat "skelettet" med botten, stag och inre front monteras även den yttre baffeln - limmas och skruvas från insidan:

Bild

Än så länge ser det bra ut - tanke och handling är ett!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-04 21:03

Vi kör vidare. På med bakstycket inför en första posering för pressen:

Bild

Lite naken utan fyllning och gavlar, men nu går det undan!

Ett orosmoment ligger framför. Konstruktionen medger ingen invändig skruvinfästning av gavlarna - de förväntas sitta på plats med endast limning. Jag har aldrig tidigare byggt högtalare utan att både limma och skruva samtliga sidor, inifrån eller från baksidan. Återstår alltså att se.

Innan jag monterar gavlarna drar jag kablage och placerar dämpmateriel i lådorna. Jag vet att det kan verka lite chansartat att fylla lådorna och sedan slå igen dom utan återvändo, men jag har studerat en del andra byggen med dessa element och tror mig veta att det blir bra med ganska mycket dämpning - 70 mm Isover längs alla invändiga sidor. Skulle det skita sig så går det att ta ut det mesta bakom låg- och midbasarna senare.

Bild

En sista koll och på med resten av dämpningen innan vi stänger för idag:

Bild

Slutligen, på med ordentligt med lim och dra åt tvingarna - för att undvika att gavlarna glider i sidled drar jag åt tvingarna diagonalt och lite i taget så att kraften fördelar sig lika över sidan:

Bild

...och så är det bara att vänta. Eftersom jag bara har dessa tvingar får jag vänta över natten innan nästa låda kan limmas. Slut för idag - tack för idag!
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-01-06 00:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-01-05 11:47

:D mer, MER!!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 11:57

Hmm.. du fyller upp med isoleringsmaterial där luften skall flöda fritt genom porten. Vad är din tanke med det?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-05 12:04

Här var det ju ännu en tjusig byggasjälv-tråd som jag missat.

Dom lutar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-05 12:30

Kaffekoppen skrev:Hmm.. du fyller upp med isoleringsmaterial där luften skall flöda fritt genom porten. Vad är din tanke med det?

Ja, nu är ju lådorna ganska smala, endast 200 mm invändigt. Med 2x70mm Isover blir det "bara" 60 mm tomrum kvar. Jag har medvetet försökt att hålla luftvägarna fria från basrören till kammaren bakom elementen. Mot stagen har jag ingen isolering utan där är det öppet genom hålen. På väggarna mot de invändiga öppningarna på basrören har jag tagit bort isolering och fäst ett tunnare lager med häftpistol för maximalt luftflöde från lådan och ut genom röret. Inget isoleringsmaterial sitter alltså för de inre basportarna.

Tyvärr blir rören ganska långa för att fixa önskad avstämning. Jag funderar en del på det nu i väntan på nästa monteringssteg - kantlisterna!

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-01-05 12:34

Kaffekoppen skrev:Hmm.. du fyller upp med isoleringsmaterial där luften skall flöda fritt genom porten. Vad är din tanke med det?

Säg inte så han har ju limmat igen dem ! :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 12:41

Om så skulle behövas kan han ju ta ut isoleringsmaterial genom portöppningen ;)

Jag tror du skall ha så lite isoleringsmaterial som möjligt i den kaviteten, iallafall om det inte finns någon annan tanke med det...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-05 16:30

Idag har det inte varit samma fokus på byggandet men lite kantlister har jag fått på. Jag använder 20x20 kantlist som limmas längs gavlarnas främre och övre kant:

Bild

Gavlarna verkar sitta bra efter nattens press med skruvtvingar. Vi får väl se på lite längre sikt om det kommer att hålla.

I och med detta är det halvlek, innan bearbetning, slipning och ytbehandling tar vid. Något ljud lär det inte bli på länge, eftersom jag bygger efter devisen "finish first" - min ambition är att ljud, form och finish ska gå hand i hand.

Innan jag tar timeout inför nästa moment bjuder jag på en pose i finrummet; som en yrvaken, orakad och vilsen ny familjemedlem - välkommen!

Bild

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-01-05 17:33

Kalejdokom skrev:
Bild

Det där är ingen vanlig likkista.

Lite sneda vinklar ökar svårighetsgraden avsevärt.

Snyggt :!: Bra jobbat :!:
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-01-05 21:11

Imponerande.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-05 21:58

Medhåll!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2009-01-05 22:33

Det här kommer att bli riktigt tjusigt när det blir klart.
Imponerad, jag med !!!

Hepp/Johan

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-01-05 22:43

blir nog väldigt trevliga högtalare det där. Riktigt fina element. Snyggt jobbat. Men du borde överväga en inre tratt på basröret också. Att bara ha en tratt gör väl i princip inget för funktionen. Men det beror ju på om du har plats för en tratt förstås.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-06 00:07

Tack för alla glada tillrop - det värmer när man som oftast undrar vad man håller på med, när det finns färdiga grejer att köpa för pengar... Det är väl tillfredsställelsen att se något växa fram och att kunna konstatera att det här har jag gjort alldeles själv. Förresten kostar ju färdiga högtalare en del också. Phonar Credo S100 (som jag ju i det närmaste kopierar) kostar väl ca 55.000 kr. Då finns det ju en rejäl utmaning i att försöka lyckas till en bråkdel av kostnaden (arbetstiden oaktad).

Betr portar till basrören så har jag faktiskt inte tänkt tanken att porten tillför något särskilt - ser det mest som en designsak och praktisk infästning av röret. Med denna dimension ser jag heller inga problem med eventuella blåsljud så vad en inre port skulle tillföra vet jag inte.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-06 12:36

Nu behöver jag lite hjälp. Jag har som sagt inte jobbat med MDF tidigare...

Högtalarna har ju även en baksida. Eftersom de kommer att placeras en bit ut i rummet vill jag att baksidan ska ha samma finish som övriga sidor. Som det är nu är det ju en MDF som baksida med kanterna från furuskivorna runt om. Jag kommer därför att jämna till alla kanter och sätta fanér på baksidan. Fråga:

Vad händer om man kör slipmaskinen på en MDF-skiva? Förstör man ytan då? Det är ju viktigt att ha en riktigt jämn yta om fanéringen ska bli bra.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-06 12:47

Putsa MYCKET försiktigt.

Är inte MDF-skivan jämn?

Inte säker på att jag förstår, men en lätt överputsning funkar fint..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-06 13:12

Jodå, MDF:en är jämn men det är kanterna runt om som är problemet. Kanske att en bild kan förklara bättre. Jag antar att jag kanske kan fräsa bort en millimeter av överlappningen från kantskivorna men sedan måste jag ju slipa för att få en helt jämn yta som underlag för fanéret och då är det ju svårt att undvika att slipa även på MDF-skivan.

Kanske är mina farhågor överdrivna - jag fick bara en tanke att kanske hela MDF:en "löser upp sig" om man slipar bort det yttersta skiktet på skivan...

Bild

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2009-01-06 13:25

Du kan använda en kloss där du fäster en slipduk.
Slipa in mot centrum av mdf:en. Mdf är ju rätt homogen.

Mvh

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-06 16:33

:D enormt inspirerande bygge!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-01-06 16:48

Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-07 00:21

Tack för tipset, avr7000! Kanonsajt om man behöver något i specialväg.

Jag har redan sådana fräsar i olika längder, men hade inte tänkt på dem eftersom övre kanten lutar 5 grader så skulle det inte funka. MEN det funkade ju utmärkt. Långsidorna gick att fräsa ner utan problem och toppskivan fixade jag genom att vinkla fräsen 5 grader (lossade bottenplattan på fräsen och la in en liten trälist under plattan). Så här bra blev det:

Bild

Så då återstår "bara" att spackla några skruvhål och slipa av kanterna innan fanéringen tar vid. Tråkigt att helgledigheten är slut idag - nu blir det inte tid att fortsätta i samma takt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-11 23:56

Dags att rapportera från helgens övningar. Det gick som sagt bra att jämna till baksidans kanter runt MDF:en. Därefter spacklade jag några skruvhål och slipade sedan med maskin:

Bild

...och så där tråkig vill man ju inte ha baksidan så det blev att kleta på ordentligt med lim och breda ut detsamma med en refflad spackelspade:

Bild

Björkfanér i lagom storlek införskaffades på Optimera i Göteborg - ett riktigt eldorado för den som letar fanér. Dom har ett snickeri som luktar träslöjdssal som minner om barndomens skeva hyllor och snidade ljusstakar. Inne i det allra heligaste har dom en dörr som leder in till fanérrummet - just det, ett rum bara med fanér, hylla upp och ner i långa rader!

Bild

På med en MDF under och en över som hjälp att fördela kraften från skruvtvingarna och sen är det bara och vänta, ca 6 timmar:

Bild

Detta är alltså mitt första fanérprojekt så det var med viss spänning jag lossade tvingarna och lättade på skivorna.

Efter lite skärande och handslipande längs kanterna kan jag nöjd konstatera att det gått riktigt bra. Björken smälter väl ihop med furuskivorna på sidorna och kanterna blir riktigt jämna och snygga:

Bild

Efter ytterligare lite finlir med den vassa kniven var det dags att testa terminal och basrör; allt verkar stämma som planerat:

Bild

Det var väl det för idag. Nu lär det inte hända så mycket förrän nästa helg

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-13 23:35

Nåja, vi behöver väl inte vänta hela veckan på att påbörja den mödosamma ytbehandlingen. Lådorna ska betsas och lackas. Så här ser de ut efter sista smekningen med finaste slippapper:

Bild

Av tradition använder jag alltid Herdins vattenbaserade bets, Carl-Johan brun. Just nu hade de dessutom 50% rabatt på Herdins på K-rauta. Ett par diskhandskar och en svamp är de enda verktyg som behövs:

Bild

Direkt efter betsningen ser det inte jättesexigt ut. Fibrerna reser sig, ytan blir matt och minsta rest av trälim längs någon skarv avslöjar sig obönhörligen (som Konrad hade uttryckt det). Olika delar av den stavlimmade furuskivan suger dessutom olika mycket bets så att ytorna varierar rätt mycket i färgdjup. MEN det är ju det som är det charmiga med att bygga i solitt trä - det ska se levande ut och får gärna ha lite nyanser och skönhetsdefekter:

Bild

I morgon lägger vi ett första lager lack.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-14 23:21

Tidigare har jag alltid lackat mina högtalare med blank lack i några lager och det har väl varit ok. Problemet är när man inte uppnår riktig "pianolack" så ser det rätt så hemmasnickrat ut - lite ojämnt helt enkelt. Därför tänker jag testa en putsad lite mer matt yta den här gången. På rekommendation från andra och med inspiration från Björns "Ekta" (se första inlägget i den här tråden) så provar jag en etanolbaserad shellack från Flugger i flera lager. Mellan varje lager putsar jag med fin Trollull (stålull). Positivt är att lacken torkar blixtsnabbt; det går att putsa efter ca 15 minuter!

Bild

Medan lackning och behandling pågår i omgångar tänkte jag resonera lite kring de här prylarna:

Bild

Jag har tidigare hållt på en del med PA-prylar, inspelningar och liknande. Och eftersom det här projektet (att uppgradera hela hemmabioljudet) delvis syftar till att bli av med en del hyllvärmare i garage, skåp och lådor tänker jag mig att driva dessa högtalare med delvis aktiva komponenter. Så här ser det ut i min tanke:

Bild

Högtalarna är ett 2,5-vägs system där det övre systemet jobbar i fullfrekvens med passiv delning och den nedre basen jobbar upp till 630 Hz (med inspiration från Phonar Credo S100).

Komponenterna jag delvis tänkt använda finns f.n. magasinerade i ett skåp som ser ut så här:

Bild

Två gamla trotjänare från NAD får stå för kraften; en äkta 3020 och en lite modernare 3240PE. Dynamisk effekt finns det så det räcker...

Det passiva filtret tänker jag till att börja med utforma som ett enkelt 12dB med lite dämpning på diskanten. Med den aktiva EQ:n jämnar jag till övriga avvikelser så att vi får en hyfsat rak tonkurva ner tills basen rullar av naturligt. Ett första test kanske kan ske redan till kommande helg!

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2009-01-15 12:11

Mycket välskrivet och trevligt projekt.

Man kan nästan läsa sig till vilken trevlig person du måste vara :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-15 12:39

:oops: :oops:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-15 13:36

Jäkligt snyggt skulle det bli med en rå betongfot, inte klumpig utan nätt - med plats för SD-fötter i....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-15 20:23

Borra i betongen? Jag har skaffat SD-fötter som är 35 mm x 15 mm och ett specialborr för försänkning av desamma i bottenplattan av högtalarna (sådant borr man använder för att fälla in gångjärn i köksluckor). Men det är klart att man kan ställa lådorna på en betongplatta. Eller tänkte du att SD-fötterna skulle vara mellan golvet och betongplattan??

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-16 13:00

En sista stund i frihet, inför montage:

Bild

Ytterligare en milstolpe passerad. Ytbehandlingen är avslutad. Fem lager lack med slipning med Trollull mellan varje lager. Sista lagret utan efterföljande slipning. Jag är nöjd med resultatet; en rätt så matt, men "skön" yta som släpper fram mycket av träets egenskaper - ådring och kvistar framträder tydligt och som nämnts tidigare, en del små skönhetsfel blottas vid betraktande på nära håll. Bilderna sticker lite i gult. I verkligheten upplever jag färgen som lite mörkare:

Bild

Basrören har jag bara fäst försiktigt med två skruvar för att möjliggöra justering av rörlängden. Kablarna till diskant och midbas drar jag ut genom basröret för att testa fram delningsfilter innan slutligt montage.

Återstår att se vad som hinns med i helgen - jag tänker inte spela någon musik förrän jag är nöjd med brusmätningar och svep...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-01-16 13:03

SnyggT!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-16 19:19

:P väldigt tjusigt, och inspirerande!
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-16 19:52

Kalejdokom skrev:Borra i betongen? Jag har skaffat SD-fötter som är 35 mm x 15 mm och ett specialborr för försänkning av desamma i bottenplattan av högtalarna (sådant borr man använder för att fälla in gångjärn i köksluckor). Men det är klart att man kan ställa lådorna på en betongplatta. Eller tänkte du att SD-fötterna skulle vara mellan golvet och betongplattan??

Inte borra, ställ något i formen som tar upp platsen där fötterna skall vara :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-16 19:58

KK, du menar DIY-betongklump!? Så långt tänkte inte jag; funderade mer på något färdigt, typ St:Eriks markbetong e.d.

Jag tror dock att det får anstå till ev kommande tweak.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-16 19:59

Klart det skall vara DIY :)

Blir supersnyggt till din ytbehandling - naturligtvis anpassad till lådans bottenyta !

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-17 13:35

:D 8O :D 8O :D 8O :D 8O :D 8O :D 8O :D 8O :D 8O

Bild

Ja, så blev det då ett lyckligt slut även på denna saga! Jag kan bara säga att jag är mer än nöjd - överväldigad och imponerad vad dessa element i "riktiga" lådor kan prestera. Jag hade förberett med EQ för att finjustera tonkurvan, men två aktiva delningsfilter (för att åstadkomma 2,5-vägs system) räckte för att kunna justera in en i det närmaste rak kurva ner till ca 40Hz, därefter mjukt avrullande med -6dB runt 25Hz!

De båda basarna kompletterar superfint upp till ca 500Hz. På pappret har Scanspeak 15W en rätt märkbar uppbrytning över 2kHz men av det märks inget in real life - jag provar därför att dela diskanten runt 3,5kHz vilket ger ett helskönt sångregister helt befriat från resonanser och essande diskantljud. Akustiska instrument spelar också väldigt naturligt och oansträngt!

Sa någon något om placebo? Visst är man uppfylld av att det man skapat själv ska låta bra, men jag ska verkligen låta intrycken sjunka ner spela in elementen och låta lite annat folk få komma med omdömen. Men i mina öron skulle jag gärna ställa upp ett par Phonar Credo bredvid och dra för blindtestdraperiet och låta testpanelen fälla sitt avgörande. Jag har inte tidigare haft något lika välljudande i mitt hem!

Nu återstår en del finlir med exteriören; fräsa ner SD-fötter och snickra till en "skyddsfront" med tyg. Sedan hägrar steg fyra i uppgraderingen; det här var bara uppvärmning...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-01-17 13:48

Satan vad snygga de blev! Jag är inte förtjust i furu men med din behandling blev det riktigt vackert. Nu blev jag också sugen på att bygga. Jag har ett kök som går i furu som är i behov av en köksstereo...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-17 15:14

Snyggt jobbat, har tittat in i tråden lit nu och då, och resultatet blev ju alldeles lysande. Jag funderar dock på vad du valt för delningsfilter till 1,9kHz delningen.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-17 19:54

Kalejdokom skrev:På pappret har Scanspeak 15W en rätt märkbar uppbrytning över 2 kHz men av det märks inget in real life - jag provar därför att dela diskanten runt 3,5 kHz

Skrutten, lite ovanligt att citera sig själv, men så blev det; jag planerade för en delning vid 1900 Hz med hänsyn till den uppbrytning man kan se på tonkurvan på databladet, ca +6dB från 2000 till 3000 Hz. I praktiken visade sig elementet betydligt mer linjärt varför jag valde att flytta upp delningen. Än så länge har jag bara kört med aktiv delning och separata steg - det passiva delningsfiltret återstår att räkna fram. Jag återkommer till det.

Beträffande filter så är jag rätt novis. Sugkretsar, konjugatlänkar, baffelstegskompensation etc har jag ingen erfarenhet av. Hur mycket sådana hänsyn man behöver ta vid passiv delning jmf med aktiv dito vet jag inte (så länge dB-nivån för respektive register kan hållas lika).

Det känns som att dessa element är rätt så samspelta - kanske behövs det inte så mycket komponenter i filtret.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-17 21:48

:) se där - jag hade tydligen inte läst så ordentligt.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-01-17 22:15

jag har läst nåt nånstans nån gång att det är med vilja de har gjort frekvensgången på scan-speak element med en höjning mot högre frekvenser. De flesta av SS element har ju denna tendens. Syftet skulle iaf vara att underlätta baffelstegskompenastionen. Men jag vet inte om det stämmer.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-01-17 22:24

Kalejdokom skrev:Bild

Trevligt rum! :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-17 23:39

Ja, det är ett ganska trevligt rum, ca 30 m2 med ryggåstak som ger 3,60 m som högsta höjd. Rummet är helt öppet i vinkel med köket som tillsammans ger drygt 50 m2 öppen yta - mycket volym att fylla med ljud!

Bilden är tagen med bioduken bakom ryggen på fotografen. Rummet funkar alltså både som bio åt ena hållet och musiklyssning åt andra hållet. Jag får väl återkomma med en mer utförlig medlemspresentation när jag är färdig med mina uppgraderingar.

Jag vill passa på att, åter igen tacka för alla uppmuntrande kommentarer som bidragit till att projektet, trots totalt stiltje under hösten, faktiskt fick fart och gick i mål så snart in på det nya året.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-01-17 23:52

Fönsterbestyckningen gör att det blir en ljus och luftig känsla utan att det blir ett kalt eller kallt intryck.

Då ska man tänka på att jag en en "mattig"och "prylig" typ av människa när det gäller inredning. :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-31 01:01

Återkommer till mina funderingar kring drivning. Mina första tester gav ju bra resultat med aktiv delning och separata slutsteg. Tanken på passiva delningsfilter har därför inte varit prioriterad. Dock har jag förstås undrat hur det skulle låta och om det ens var möjligt att bygga ett passivt 2,5-vägs filter med bra resultat.

Bild

Min erfarenhet från testerna visade att dessa Scanspeak element verkar vara utomordentligt linjära så jag har ägnat lite tid åt att beräkna och bygga ett testfilter med endast grundkomponenter för ett 6/12/18 dB filter utan konjugatlänkar, notchfilter eller baffelstegskompensation. Den enda anpassning jag gjort är att dämpa diskanten ca 6dB för att hamna i SPL-nivå med basarna:

Bild

Mina första lyssningsintryck är mycket positiva. Jag återkommer med lite mätningar när jag fått ordning på placering och installation - just nu står juvelerna i garaget och spelar...

Jag förundras över hur jämn tonkurvan verkar vara och undrar om 2,5-vägs lösning kanske är en ovanligt "bra" variant för att få till ett bra ljud. Vad händer egentligen rent ljudmässigt? Under delningsfrekvensen är väl i praktiken basarna parallellkopplade vilket borde resultera i lägre impedans i basregistret (=högre SPL). Kompenseras detta på något sätt av baffelns utformning ?? Någon som vet hur det hänger ihop?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-31 11:17

Som jag har förstått det så är just det en fördel med 2,5 vägs, att du kan kompensera baffelsteget med överlappande delningsfrekvens! :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-02-01 20:51

Hur upplever du diskantnivån, när du har dämpat till samma känslighet som basarna? :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-02-01 21:34

Man kan väl vända på resonemanget och säga att jag dämpat diskanten så att den låter bra tillsammans med basarna och att det visade sig bli vid ca 6dB dämpning (rent elektriskt). Faktum är att jag nu provat med att kortsluta seriemotståndet på 2,2 ohm och tycker mig fått något bättre tydlighet i ljudet, utan att diskanten låter ansträngd.

Enligt databladen är elementen specade till följande känslighet (dB/1W/1m):

15W: 85,5
18W: 87
D2905: 92

I helgen har jag haft möjlighet att rumstera på egen hand i huset och ägnat lite tid åt provlyssning och jag kan bara konstatera att det låter riktigt, riktigt bra!

Som svar på din fråga kan jag också säga att i mina öron blir det gärna lite för mycket diskant om man "bara" dämpar diskanten till samma nivå som basen - ofta låter det bättre om man dämpar lite till. En helt rak frekvenskurva är väl helt enkelt inte det mest optimala. Och det gäller för övrigt även i basen. Jag har ju två baslådor som med EQ i princip går linjärt ner till 25Hz - och det blir gärna lite för mycket av det goda! ...men dom använder jag förstås bara till film.

Edit: rättade dB till Hz :oops:!
Senast redigerad av Kalejdokom 2010-06-29 22:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-02-01 22:09

Ditt bygge har varit extremt inspirerande, och på köpet har det väckt många frågor från min sida, som jag tagit upp här och där på forumet. Det tycks mig som att för var ny sak jag lär mig, står en svårare frågeställning på lur, runt nästa hörn! :) Min tänkta uppgradering, kommer pga nya visdomar från detta forum, inte att innehålla så mycket eget byggande, som jag först tänkt mig! :( Men mina nylärda byggslutsatser hade sett ut som dina! :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-02-01 23:12

Smickrande, tack för det...

Min kommande uppgradering (steg 4) blir ett par dipoler. Skisser på dom har jag just avslöjat i den här tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=28152

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-02-01 23:36

Intressant! Där finns det nog nya lärdomar att hämta. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-04-25 21:21

Dags att bumpa den här byggtråden...

Det är så lätt att slå sig till ro när man väl fått ljud ur sina byggen. Men varje dag går man där och retar sig på att det saknas lite spoilers och kjolpaket som liksom bara inte blivit klart.

Men idag har vårsolen strålat över min byggplats utanför garaget.

Först och främst behövs ett par rejäla fundament för att ge högtalarna en värdig anslutning till underlaget. Dessutom fyller de tre viktiga funktioner; de rymmer plats för delningsfiltret, de ger husrum åt en uppsättning SD-fötter och utgör påkörningsskydd för dammsugaren.

Idag hoppar vi över alla pedagogiska byggbeskrivningar och visar helt enkelt resultatet direkt; en sandwich-konstruktion bestående av en 19mm MDF i botten, 8x21mm distanslist emellan och slutligen en överdel i 18mm stavlimmad furu:

Bild

SD-fötterna försänker jag 10mm ner i MDF:en dels för att hålla dem på plats, dels för att minimera mellanrummet ner till golvet. Jag använder ett 35mm specialborr, avsett för infällning av gångjärn i köksluckor:

Bild

SD-fötterna är 15mm höga så det blir ca 5mm kvar mellan sockeln och golvet:

Bild

Sådär ja, listerna runt om är på plats, 27x27mm trekantlist. Ytan på ovansidan är lika stor som fotavtrycket av högtalaren plus lutningen bakåt, ca 75mm. Runt hålet ska jag montera 21x21mm list så att högtalaren "svävar" över sockeln när den är monterad:

Bild

Nu ska bara limmet torka så att jag kan gå lös med slipmaskinen och därefter betsa och lacka i samma färg/yta som själva högtalaren. MDF-kanten ska jag måla svart.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-04-25 21:45

...och medans limmet till fundamenten torkar passar vi på att snickra till en tygfront. Jag väljer en 10mm spånskiva som stomme. Inspirerad av Nola Viper låter jag fräsen runda av underkanten på ramen:

Bild

Ni som följt tråden från början vet att jag fräst ner magneter i baffeln (från insidan). Då gäller det bara att fräsa ner magneter i fronten på exakt samma ställe som i baffeln:

Bild

Kanterna fasas av till 45 grader med fräsen, lika som högtalarens kanter:

Bild

Fräsen får jobba vidare med innanmätet och slutligen ser det ut så här:

Bild

Lite svart färg på ramen så att den inte syns genom tyget:

Bild

Några hundra skjut med häftpistolen senare ser det ut så här. Magneterna sitter på rätt ställe och håller ramen på plats även med de mest krävande basgångar:

Bild

Och som en liten cliffhanger ser ni nedan den halvfärdiga sockeln på plats. I morgon blir det till att göra klart! Ja, ja, filtret ska förstås lödas och monteras permanent i fundamentet... och det lär väl ta sin tid det med.

Bild
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-04-26 12:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2009-04-25 22:01

Riktigt snyggt! 8O :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-04-26 18:46

Så har den här helgen gått till ända och det gick väl ungefär som planerat - fronter och fötter är klara, men inget filterbygge.

Så här ser de färdiga fötterna ut med färg/lack och monterad distanslist:

Bild

Och så här ser det ut när allt är monterat på plats - det blev inte så tokigt, om jag får säga det själv 8) .

Bild

Från sidan ser man även hur baksidan tar sig ut:

Bild

Nu gäller det bara att inte tappa tempo med filtret - tills dess är dom nämligen rätt så tysta - men vi hörs snart igen!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2009-04-26 20:34

Mycket snyggt bygge. Jag funderar på hur det sett ut om du målat distanslisten svart också ? Du kan ju testa genom att sätta svart eltejp på den.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-04-26 20:47

Tack för tipset om färg på listen. Jag har dock redan testat en del med tejp och ställt på högtalarna provisoriskt och ändå valt att köra med samma bets som högtalaren. Dessutom sitter sockeln nu fast ganska permanent med åtta rejäla skruvar underifrån...

Nu står dom lite provisoriskt innan jag gjort klart filtrena. Sedan kommer dom att stå lite mer i skymundan så att socklarna inte kommer att synas så rakt framifrån som på dessa bilderna.
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-04-26 21:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-04-26 21:07

Jag är imponerad av hantverket. Väldigt bra gjort att få till alla vinklar.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-04-27 07:35

Skönt och se att någon kan prioritera rätt :lol:
om jag kunde stryka hälften av alla j-vla måsten suck..
jag har äntligen landat en 31-bandare till mina 12"or jag startar en egen byggtråd lite senare.
Hur som helst otroligt snyggt resultat kul att det dessutom uppfyller dina förväntningar med ljudet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-04-28 00:08

Filtrena färdiga och på plats. Ambitionen var att få till ett par riktigt snygga filter, inspirerade av Troels Gravesen... men när det väl var dags att börja löda dit alla kablar gav jag upp.

Så här blev resultatet, infällda på undersidan av fundamenten:

Bild

Nåja, nu spelar dom i alla fall - och det med besked!

Dags att tacka för allt stöd och engagemang längs vägen. Nu sätter vi dit ett "klart" i rubriken och laddar för steg 4 i uppgraderingen. Tidigare hade jag tänkt att gå direkt på nya frontsystem men det blir en liten avstickare ut i surroundträsket först. Steg 4 handlar alltså om ett par sidoplacerade "bipoler" eller vad vi ska kalla dem. Det blir en mix av Ola's Minareter och Ino A3; en topplacerad 5,25" bas och två snedvinklade diskanter. Toppen riktad 45 grader uppåt rakt in mot rummet, de båda diskanterna riktade +/-45 grader framåt/bakåt. Vad som inte syns på bilden är att jag även tänkt mig en likadan 5,25" bas riktad nedåt mot golvet - alltså en 2,5-vägs surroundhögtalare!

Mer om det lite längre fram.

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-28 14:16

Riktigt trevligt - mer bilder :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-03 21:59

Mer bilder blir det! Men inte på det här projektet.

Nu har jag startat steg 4 i min uppgradering - välkommen med på resan mot nytt surroundljud:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=30126

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-05-04 09:38

Men förstår jag det rätt att dessa högtalare inte kommer användas som frontar/huvudhögtalare? Verkar vara en fruktansvärd påkostad "bi-högtalare" isf? 8O

I övrigt måste säga att det är imponerande bygge. Kul också att se lite furu i högtalare iställe för alla dessa "exotiska" träslag. Även om jag själv satsar på valnötsfaner :oops:
Jag är rätt säker på att de låter bra dock. Upplever de basarna som varandes några av dom mest välljudande element jag hört.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-04 09:50

Kraniet, dessa högtalare har två funktioner:

1) I bioläge funkar de som bakkanaler tillsammans med två högtalare infällda i en hylla bakom soffan (=totalt fyra högtalare som spelar bakkanal).

2) Om man vänder fåtöljerna mitt i rummet 180 grader så hamnar man mitt i sweet spot för lyssning av "vanlig" 2-kanal stereo. I detta läge handlar det om ren musiklyssning - och då framträder verkligen alla element till sin absoluta fördel. Jag håller med dig om att det är mycket välljudande basar. :)

Det finns en ritning på vårt vardagsrum i nästa byggtråd - "Steg 4". Där framgår det lite hur det är möblerat.

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2010-01-13 21:21

Snyggt! Smart med magneter för att hålla dammskyddet har aldrig sett det någon annanstans.

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2010-05-18 21:34

Rednaxela skrev:Snyggt! Smart med magneter för att hålla dammskyddet har aldrig sett det någon annanstans.

Jo, hela Klipsch RF serien har det iaf :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-06 12:19

Bumpar denna tråd för att påbörja en ombyggnad av dessa skapelser. Trots glada tillrop om k-märkta högtalare, som inte borde få moddas, tar jag mig friheten att ändå sticka sågen (fräsen) i lådorna :P. Bakgrunden och resonemangen kring projektet finns att läsa i den här tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=48904

Denna moddning omfattar även ett annat högtalarpar, som samsas i samma bio-/musikrum. Mer om det i den här tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=31347

Det handlar om en rumsanpassning och en uppgradering av de nedre regionerna - nya (sub-)basar skall integreras.

Så, här ligger patienten på väg in till operationsbordet; alla element, filter, rör, terminaler och fundament är avlägsnade. Strax skall kirurgen rita upp snittet för amputering av nedre buken. Ca 11 liter skall bantas:

Bild

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-06 12:37

Vågar knappt titta......

Bild
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-06 12:56

AndersD skrev:Bild

Faktiskt - the wörld off amajsing smajlisis! There is one for every need...

I can't imagine what to come...
Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-06 17:23

Än så länge går det enligt planerna; inga större missöden, men det tar lite tid. Det gäller att vara noggrann, så att det inte blir fel. Man har liksom bara ett försök på sig...

Här är fräsen igång med första skäret:

Bild

En stund senare är jag runt lådan. Sista millimetern tar jag med en fintandad fogsvans och hokus, pokus - 27 cm kortare :):

Bild

En bild som jämförelse, nu 60 cm (utan sockel):

Bild

Mellan sockeln och toppen skall jag bygga en subbas. Vägen dit kommer ta lite tid. Hela lådan ska även slipas ner, betsas om och lackas.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-06 20:38

Snyggt jobbat......du är händig med fräsen!

I din "slavbastråd" fanns ett par funderingar angående hur stabil lådan måste vara för att inte börja "dansa omkring". Nu när 18W-drivern bara ska agera över 80Hz (eller nåt) är inte dess lådvolym lika kritisk längre, du har inte funderat på att lägga in "ballast" i botten på den övre lådan?

Alternativt gjuta en ny sockel i gjutjärn eller nåt 8)

400g slavbas skojar man nog inte bort sådär utan vidare när det ska rockas loss ordentligt!
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-06 20:57

Jag pendlar mellan att helt frankt skruva ihop basen och toppen utan luft emellan, så att det blir en solid högtalare eller att göra dem som separata moduler så att jag i framtiden kan nyttja basarna som rena subbar.

En annan tanke är att montera någon exklusiv metalldistans/-ben mellan lådorna, typ fyra korta/tunna distanser i stället för SD-fötter.

Just det är ju en fundering, annars. Vad händer om jag har SD-fötter mot golvet OCH SD-fötter mellan bas och topp? Kommer hela skapelsen börja vagga/dansa. Många funderingar blir det...

En annan är just hur jag skall dela upp och driva topparna. Jag har alla möjligheter till aktiv delning/drivning och funderar på att låta 15W jobba kvar som basreflex och 18W i sluten låda med LT. Då behåller jag alltså 2,5-vägs-konceptet. Alternativt gör jag om dom till 3-vägare, men då skulle jag behöva ändra låduppdelningen internt - och det blir väldigt jobbigt! Jag vet inte hur jag ska kunna komma åt att såga upp stagen och den befintliga väggen mellan de olika kaviteterna i lådan. Det behövs för att få upp volymen till 18W om den ska jobba i basreflex. Jag får se hur det blir när jag fått till en ny botten i topparna, så jag kan börja testa lite :) .

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-06 22:42

Din 2.5-vägskonstruktion med två olika drivers varav den större i sluten LT-kompenserad låda och den mindre i basreflex känns oerhört komplicerad. Min kompetens räcker inte "till fotknölarna" för att ge råd till detta men jag tänkte dela med mig av vad jag skulle gjort istället och försöka motivera mina val.

Jag hade helt sonika gjort om till en sluten trevägskonstruktion med ambitionen att aldrig spela annat än över 80Hz. Delningsfrekvenser någonstans vid 300-400Hz mellan 18W och 15W och 2-3kHz mellan 15W och din diskant.

18W-drivern är en oerhört trevlig att ha i botten, få drivers kan mäta sig med denna åtminstone upp till 300-400Hz men över detta börjar alternativen bli fler (helt enligt mina öron). Att då låta denna drivern slippa jobba under 80Hz är knappast en nackdel, snarare en fördel då den kommer att "leva upp" och göra jobbet mellan 80 och 300Hz ännu bättre.

Samma "tänk" applicerar jag på 15W. Denna driver är av samma kvalitet som storebror men lite högre upp i frekvens. Den är inte lika bra i botten men förmodligare trevligare lite högre upp då den sprider bättre. Likt 18W kommer denna att sköta sitt jobb på ett bättre sätt då den avlastas från grovjobbet längre ner i frekvens.

Fördelar:
Lådan till 18W kan vara ganska liten och du slipper det komplicerade omdesignarbetet av lådans inre.
Effekttåligheten stiger dramatiskt och du kommer att kunna spela starkare tack vare att både 15W och 18W befriats från tyngre arbetsbördor.
Mindre komplex konstruktion (åtminstone jmf med det jag radade upp i början på mitt inlägg)

Nackdelar:
Ca 3 dB lägre känslighet pga 18W nu ska sköta 80-300Hz helt själv.

mina fem öre........

Edit: Kom på ytterligare en nackdel med trevägsalternativet. den destruktiva golvreflexens inverkan KAN bli mer hörbar (beroende på rum, möblering osv) med endast en driver i området 80-300Hz. Dubbla basdrivers har en tendens att "smeta ut" golvreflexen.
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-07 12:23

Anders, jag delar i stort dina funderingar och det är väl ungefär så det lär bli. Jag har dock ett litet bekymmer, som håller kvar tankarna om fullfrekvens för 15W+diskanten. Det handlar om att ge övriga familjen möjlighet att (på egen hand) med enklaste medel få igång "stereon" utan att dra igång hela racket med processorer och slutsteg till subbas.

Jag menar att 15W+diskant skulle kunna funka rätt bra på egen hand (det är ju en A4 Monitor!) utan 18W och subbas. Men det kanske är lätt ordnat med två olika preset's i processorn. Lite att grunna på om kvällarna...

För även om jag väljer 3-vägs och att köra 18W slutet så borde det väl funka att behålla basreflex för 15W?

PS filtret mellan 15W och diskant är och förblir passivt.

mangs

Inläggav mangs » 2012-06-07 13:18

Kul tråd,
jag har en gång i tiden haft samma funderingar med att ha en fullregisterhögtalare som skulle gör adet enkelt för familjen men med mycket moddande fram och tillbaka insåg jag att jag ändå till sist gick tillbaka til laktiva lösningar med slutsteg etc. Genom att tex använda slutsteg med remote in och mini-DSP som alltid är igång fungerar det väldigt enkelt för övriga familjemedlemmar samtidigt som jag får ut det jag vill av anläggningen.

Med tanke på bestyckningen så tycker jag den förtjänar att få ge sitt allra bästa genom att låta varje komponent briljera i sitt resp område. Många använder de elementen du har med bravur även utanför sitt resp favoritområde men nu när du har möjligheten att pressa dem extra så har du möjligehetn att få det riktigt riktigt bra.

Dvs:
XLS ->80Hz
18w 80 -350Hz
15w 350hz-3kHz
Diskant 3kHz->hur mycket den klarar

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-07 13:45

Jo, jag har förstås också elmatning med master/slav-funktion, men funderar på lite ändringar i möblering och då kanske vissa komponenter hamnar i ett annat rum o.s.v. Det är väl bara så att man vill pröva/utvärdera alla alternativ innan man slår spiken i kistan.
Typiskt i-landsproblem...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-10 17:31

Liten uppdatering. Det går så långsamt framåt. Inga bilder idag, men i helgen har jag kapat av den andra lådan och satt i bottenskivor (MDF) på undersidan av lådorna.

Jag tänker testa att bara ställa lådorna ovanpå subbarna och kommer därför att fräsa ner SD-kuddar under topparna. Jag har SD som är 25mm i diameter men saknar en notfräs med rätt dimension. Någon som vet var det finns att köpa i Gbg-trakten? Jag har testat med K-Rauta och Beijer. Finns det kanske hos Hornbach, Bauhaus eller Tools/Sjögrens? Annars blir det väl att beställa från t.ex. Toolbox.se.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-11 09:00

25mm notfräs med bottenskär inköpt hos Theofils i Göteborg. Check!

Nya slippapper till slipmaskinen inköpta hos Beijer. Check!

Tid för att fräsa, slipa, betsa, lacka...? Not so käckt :evil:.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-11 10:37

Bryter din monolog.....8)

Du tänker köra SD både mot golvet och mellan lådorna?
Känns som det skulle kunna bli lite väl gungigt......men det vet man ju inte förrän man provat! Hoppas det funkar!

Kalejdokom skrev:Anders, jag delar i stort dina funderingar och det är väl ungefär så det lär bli. Jag har dock ett litet bekymmer, som håller kvar tankarna om fullfrekvens för 15W+diskanten. Det handlar om att ge övriga familjen möjlighet att (på egen hand) med enklaste medel få igång "stereon" utan att dra igång hela racket med processorer och slutsteg till subbas.

Jag menar att 15W+diskant skulle kunna funka rätt bra på egen hand (det är ju en A4 Monitor!) utan 18W och subbas. Men det kanske är lätt ordnat med två olika preset's i processorn. Lite att grunna på om kvällarna...

För även om jag väljer 3-vägs och att köra 18W slutet så borde det väl funka att behålla basreflex för 15W?

PS filtret mellan 15W och diskant är och förblir passivt.

Känns lite som "mission impossible", enda sättet (vad jag kan komma på) att på ett enkelt sätt köra 15W plus diskant men kunna switcha till "hela baletten" (och skära 15W med HP) är med två förstärkare kopplade till högtalaren, den ena utan processor och den andra med. Vet inte om man kan göra så? Känns som det borde finnas en skyddsfunktion som ser till att båda förstärkarna inte kan vara igång samtidigt isåfall.

Två olika presets i processorn låter som en bättre lösning.

Själv har jag löst WAF-problematiken med två NEXA-dosor. Två tryck på fjärren och allting är igång (hade räckt med en för funktionen men min säkring löser om jag drar igång alla slutsteg samtidigt)

Edit: Jag hade inte varit rädd för att ha 15W i basreflexlåda i en ren trevägskonstruktion.
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-11 11:50

AndersD skrev:Jag hade inte varit rädd för att ha 15W i basreflexlåda i en ren trevägskonstruktion.

Tack, det är egentligen det enda jag är lite fundersam över just nu. Drivning och delning brukar lösa sig på nå't sätt :).

Ja, så det där med SD-fötterna såklart :wink:. Jag tänker fräsa ner dem så långt jag vågar, så att endast ca 3 mm sticker ut under lådorna. Jag vill ha möjlighet att separera toppar och basar framöver - utan att behöva skruva isär dom eller få fula hål e.d. på ovansidan av subbarna. Blir det för vingligt med SD-kuddar får jag väl byta till något mer solitt material. Vill dock ha hyfsad friktion mellan lådorna, så vanliga filttassar går bort.

PS För närvarande är det också väldigt sällsynt med små och opålitliga individer i familjen och bekantskapskretsen, så jag bedömer problemet med ev vinglighet som ganska ringa.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-12 21:39

Några timmar på egen hand efter en arbetsdag. Solsken och lite ork över...

Jag börjar med att fräsa ner 9 mm för "infällda" SD-kuddar. Jag väljer att kalla dem så, för då vet folk vad jag menar. Egentligen är det Vibra Absorbent från Tema Isolator, inköpta på Tele-Hå i Göteborg. Min uppfattning är att de i princip gör samma jobb som SD. Finns i olika storlekar för olika vikt på högtalarna. Dessa är 25x12 mm:

Bild

Här har jag slipat ner den gamla ytbehandlingen och en del gamla skavanker. De försänkta dämpkuddarna ger precis lagom distans mot golvet (läs mot kommande basmodul):

Bild

Det sista momentet för i kväll blev att dra på en ny omgång Herdins Carl-Johan bets. Här, nybetsade med matt/våt yta i väntan på ny lack som förhoppningsvis kommer på till helgen :):

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-06-13 07:32

Kalejdokom skrev:De försänkta dämpkuddarna ger precis lagom distans mot golvet (läs mot kommande basmodul)

Du har väl tänkt på att en viss komprimering kan ske av mjuka material med tiden?

Fast en flexning mellan bas och topp hade jag nog undvikit. De kanske är rätt hårda de där kuddarna du valt? Känns som att de två delarna annars kan hamna i "otakt" med varandra.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-13 07:55

Jag har ingen aning om hur det kommer bli! Nu har jag i alla fall förberett för kuddar. Det går alltid att ta bort kuddarna senare om det inte funkar.

Som jag skrivit tidigare handlar det om att enkelt kunna separera basar och toppar, utan att ha synliga skruvhål e.d. ovanpå baslådorna.

Kanske läge att fråga om råd i fall det finns förslag på hur man kan fixera basar och toppar utan synlig fastsättning. Eller det handlar kanske bara om att ställa topparna ovanpå basarna, utan något emellan? Jag tror dock att det blir ett estetiskt dilemma med lådorna kloss an utan luft emellan.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-16 09:51

Lördag... och jag har gjort lite som TV-kockarna och förberett så att det ska gå lite fortare "i direktsändning" :). Jag har alltså ägnat två veckokvällar tidigare åt lackering, så nu ser det ut så här (jag antar att brun färg inte ryms inom sRGB's färgrymd; hur jag än försöker bli mina högtalare alltid orange på bild :evil:):

Bild

Men först lite frukost, så vi orkar med dagens vedermödor.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-16 12:24

Filter (18dB/12dB @ 3kHz) kopplat och testat för rätt polaritet mellan 15W och diskant. 18W kopplas direkt till terminal utan filter. Jag monterar filtret på botten av baslådan:

Bild

Här är allt på plats :):

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-06-16 12:28

Snyggt!
Jag borde aldrig varit orolig :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-16 12:44

Så här långt har jag inte varit orolig... de osäkra momenten kvarstår; injustering av delning och drivning till dessa toppar som 3-vägare och sedan bygge och integrering av basmodulen som skall bli fundament till dessa. Huga!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-16 14:30

Det här blir ju hur bra som helst :). Jag har tidigare fascinerats över hur linjära och välljudande dessa Revelator-element är, men det här är nästan för bra. Här mäter jag med rosa brus på en meters avstånd, mitt framför baffeln. Det enda jag gjort i min DCX2496 är att ställa in delning på 300Hz (18dB Butterworth), dämpat 18W med 2,6dB samt inverterat polariteten på 15W+diskant.

Att diskanten faller av är medvetet dämpat i det passiva filtret. Basen faller av med god marginal för att fångas upp av kommande submodul. Och det låter riktigt bra (inte bara med brus)! När jag är klar med subbarna kan man förstås finjustera med lite eq runt delningen mellan 15W och diskant samt kolla upp ev fasfel mellan respektive element.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-16 14:45

:D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-16 14:50

För att få en känsla av hur det kan komma att bli provade jag att ansluta min testlåda med XLS-10 och slavbas, delade mot topparna vid 80Hz/18dB (samt HP vid 20Hz/48dB) och nivåutjämnade mellan sub och topp. Ser ju rätt ok ut :):

Bild

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-16 20:14

Heja heja!! :)

Jag är övertygad om att det här kan bli hur bra som helst.
Ska bli spännande att se de färdiga lådorna och höra vad du tycker om ljudet när du väl kommer så långt.

När räknar du med att baslådorna är spelklara?
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-17 10:09

Svårt att veta när jag får tid. Ibland dyker det upp luckor i agendan, men antagligen lär det dröja av till semestern. Så någon gång under juli räknar jag med att få klart basarna. Jag är inte helt hundra än på utseende och materialval. Eventuellt bygger jag basarna helt i MDF och målar dem svarta, eller så blir det en kombination av MDF och furuskivor, så att de blir mer lika topparna. Vi får se...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-25 23:03

Kalejdokom skrev:Jag är inte helt hundra än på utseende och materialval.

:evil: Varför kan jag aldrig göra en fyrkantig låda! Snart har jag kladdat ett helt block fullt av blyertsskisser och trigonometriska formler, bara för att jag inte kan släppa tankarna på alla vinklar.

Så idag har jag tjackat trekantlister, stavlimmad furu och en del annat småplock - det närmar sig lite verkstad... 8) .

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-26 08:50

Trevligt! :)

Kalejdokom skrev: ....Varför kan jag aldrig göra en fyrkantig låda! Snart har jag kladdat ett helt block fullt av blyertsskisser och trigonometriska formler, bara för att jag inte kan släppa tankarna på alla vinklar....

Alltsedan du byggde dessa har det varit ett otänkbart scenario att Kalejdokom skulle bygga en vinkelrät låda, du har ju svart bälte i vinklar! 8)
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-26 08:55

Nu har jag ritat rent mina skisser och påbörjat lite måttsättning. För att få till det väljer jag att sätta bas och slav sidomonterade (på var sin gavelsida). För att få tillräcklig volym, utan att lådan blir för hög, låter jag bakstycket luta så att djupet på sockeln möter djupet på topplådan, som skall stå ovanpå. Jag bygger vidare med trekantlister runt kanterna, så att fotavtrycket från topparna stämmer med toppen på basen :). Invändig stomme i 19mm MDF, klädd med 18mm stavlimmad furu. Total höjd blir ca 1100mm:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-11 17:12

Så idag har vinkelsågandet påbörjats:

Bild

Det går inte fort.. men det går långsamt! :)

Här är främre insida av toppskivan till första basen (återstår "bara" 19 skivor att såga till innan det är dags att börja montera):

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-12 14:47

Suck... :evil:

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2012-07-12 14:54

Felskär med sågen? :(

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-12 17:03

Ja, och inte bara en gång... dessutom ett antal feluträknade mått och vinklar. Och ändå har jag hållt mig spik nykter hela det senaste dygnet :roll:.

Nåja, nu är i alla fall samtliga 20 bitar klara (med förhoppningsvis rätt mått och vinklar):

Bild

Nu blir det periodvila inför diverse kantfräsning, hålfräsning och därpå följande montage.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-13 15:29

Jag säger som Thomas Nordahl, "Jag är ooorolig". Trots allt räknande och funderande tvivlar jag på att pusslet skall gå ihop som planerat. För att förekomma eventuella fel innan det är för sent testmonterar jag ihop lådans innanmäte utan lim; bara med några tvingar:

Bild

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-07-13 20:02

Du bor i Göteborg eller däromkring? Det här måste man ju ödmjukt be att få komma och provlyssna när det är klart. Fantastiskt kul att få följa projekt av det här slaget!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-13 21:00

Bor i Lindome. Visst kunde det vara kul med en "Göteborgs-gök", fast helst utan tävlingsmoment :). Får se hur det går med det här projektet innan jag lovar för mycket...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-13 21:08

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-14 18:19

Lägesrapport efter dagens vedermödor. Att bygga med slavbas och dubbla bafflar runt om innebär också 4x antal hål som skall fräsas ur :evil:. Och att fräsa i ett sommartyst villaområde då det enda som hörs är koltrastens solosång, ja det tär på stresståligheten. Snart kommer väl någon granne med högaffeln beredd under kavajen :roll:.

Nu är i alla fall alla hål frästa, inklusive för terminaler på baksidan:

Bild

32 st islagsmuttrar på plats, fästa med fyra droppar superlim och fem fasta slag med slägghammaren 8):

Bild

Det är otroligt viktigt att islagsmuttrarna hamnar helt rakt, annars är det omöjligt att få i bultarna när elementen senare skall monteras. Därför provmonterar jag samtliga bafflar och justerar tills alla skruvar funkar att sätta i och ta ur tämligen friktionsfritt. Hålen i elementkorgen var så tighta att jag fick borra upp dem 0,5 mm för att få tillräcklig justermån mot muttrarna:

Bild

Förutom att allt tar förfärligt lång tid är väl det enda missödet idag, att ett frässtål gick så varmt att det fattade eld i MDF-spånen. Jag vick tömma hela härden i en spann med vatten. Tyvärr hade jag inte kameran till hands då, men mina arbetskläder luktar fortfarande scoutläger långa vägar :).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-16 18:18

Så, äntligen har jag klurat ut hur montaget kan göras. Här är första lådan monterad. Återstår att klä med lister och 18mm furuskivor:

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-07-16 18:52

Undrar hur de nedre basdelarna hade gjort sig i mattsvart!? :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-16 20:43

Photoshop?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-07-16 20:44

Kalejdokom skrev:Photoshop?

Sånt reder inte jag ut :? :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-16 21:49

Det är inte alls svårt....

Bild

Jag tror dom blir finare i samma träbets som topparna :).

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-07-16 21:52

Jo! Jag tror du har rätt..... :? :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-16 22:37

:D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-07-16 22:43

Kaljedokom: Vilken fin redigering! Jag fick mig ett gott skratt :-D

Ett alternativ skulle kunna vara att mörka nuvarande bets en droppe eller två.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-07-16 23:45

Fjonkalicious skrev:Ett alternativ skulle kunna vara att mörka nuvarande bets en droppe eller två.

+1, tror jag :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-07-16 23:47

Kalejdokom skrev:Det är inte alls svårt....

Bild

Jag tror dom blir finare i samma träbets som topparna :).

Bara jag som trodde det var en gigantisk SD-kudde? 8)

Edit: Kom just på att det mer ser ut som en mosad Barbaskön i Barbapapavärlden.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-17 15:21

Dags att påbörja listning och yttre skikt. Slitsen mellan front och gavlar är inga portar, utan skall ge plats för 21x27 mm lister:

Bild

Bild

Nästa steg blir att montera gavlarna. Jag limmar och skruvar fast från insidan, så att inte skivan ska driva iväg när jag sätter spänn på tvingarna (bra med hål på båda sidor så att det går att komma åt med borr och skruvdragare inne i lådan :) ):

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-17 18:02

Topp och front monterade enligt samma princip; limmade och skruvade från insidan. Gerade 45 grader för att ge en skarvfri rät vinkel framtill. Återstår att limma på trekantslister runt om:

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-17 18:41

Udda sätt att bygga på, men du verkar behärska det så.... :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-17 18:55

Förmodligen så udda det kan bli... :oops: - jag har valt samma koncept som när jag byggde de ursprungliga 2,5-vägarna (som jag nu moddar). Det kompliceras nu av att jag valt att bredda subbarna genom att montera dubbla trekantlister (21+27 mm). Det kommer att klarna när jag får på listerna. Hoppas jag... :roll:.

Jag försökte först att konstruera med MDF för fanéring runt om, men jag fick inte till alla vinklar. Nu blir det bara baksidan som kommer att fanéras.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-07-17 21:06

Just ja, glömde att berömma dig för ditt fina bygge i mitt fåniga inlägg ovan så här kommer det; grymt fina byggen och bastweak! :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-18 11:41

Tack för det! Just nu är det slut på lim :evil: så det händer inte så mycket nytt förrän jag varit och handlat.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-07-18 15:23

Kalejdokom skrev:Tack för det! Just nu är det slut på lim :evil: så det händer inte så mycket nytt förrän jag varit och handlat.

Handlade precis 6 tuber PL400, en smått fantastisk produkt! :)

Kör du med "vanligt" vitlim?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-18 16:42

Jepp, vanligt Casco trälim.

Och nu har jag köpt lim :) och fått alla bitar på plats. Ännu har jag inte slipat några sidor, så det är rätt så ruffiga kanter om man tittar nära:

Bild

Och så här kan det se ut när man ställer topparna på, som planerat. Beklagar skiftningarna i färgtemperatur. När jag är klar får jag väl rigga paraplyer och studioblixtar för att få fason på ljuset:

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-18 16:51

Inget att beklaga, det blev bara snyggt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-18 16:57

Tack! Nu blir det nog lite paus före slipning och fanérande av baksidorna. Någon påminde mig om att jag har semester... :oops:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-18 17:48

riktigt snyggt, även om jag kunde tänkt mig en annan finish än furu limfog. Borde ha väldigt bra chans att bli riktigt bra det där.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-19 20:55

Nu har jag haft lite semester :) . Dags att spackla och slipa baksidan samt finslipa alla utsidor. Det blev gjort under eftermiddagen så nu är alla furuskivor och hörnlister klara för ytbehandling.

Medans ett stilla höstregn, förlåt - sommarregn faller bakom ryggen i den svala kvällen påbörjar jag fanéring av första lådans baksida. Jag hade några bitar bokfanér på hyllan så det får duga. Det blir nog inte så stor skillnad mot övriga sidor, när jag fått på färg och lack. Maskeringstejp runt om för att hindra limrester att fastna på sidorna. Smörpapper mellan fanér och MDF så att inte eventuell limgenomträngning fastnar i MDF'en. Hoppas nu bara att mina sex tvingar räcker för att få fanéret ordentligt på plats. Det var lite bubbligt på sina ställen. Vi får se i morgon:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-20 10:35

Nu är det i morgon och fanéringen har gått riktigt bra :) :

Bild

Efter lite finlir med brytkniv och fint slippapper finns inte mycket mer att önska av finishen på kanter och hörn längs baksidan 8) :

Bild

Efter frukost korkar jag upp betsen och lägger in en överväxel. I kväll ska det spelas bas i stugan :P.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-07-20 10:52

Så vackert!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-07-20 11:34

Lite udda att fanera baksidan?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-20 12:13

Tyvärr "glömde" jag att fota baksidan, men hade jag gjort det så hade du kanske förstått varför jag valde att fanéra baksidan... :oops:.

Alternativet hade varit en baksida i 18mm furu med samtliga kanter gerade 45 grader för att inte lämna någon synlig kant. Det alternativet går fetbort pga tokhög krånglighetsfaktor!

Nej, baksidan (som alltså är i MDF med alla trekantlister synliga/avsågade/spacklade) gjordes efter samma princip som när jag byggde topparna. Här är en "gammal" bild på hur den baksidan såg ut före fanéret (detalj):

Bild

Eftersom högtalarna kommer att stå ett par meter från bakväggen blir de dessutom helt synliga bakifrån...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-20 12:31

Slut på dasspapper!? - skitkul :D:

Bild

Nej, det handlar förstås om detta:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-20 15:37

Pulsen stiger... här efter två lager Beckers Aqua klarlack blank 85 (skönt med lite riktigt sommarväder så att bets och lack torkar snabbt). Foten fick sig en strykning oxo, för att bättre matcha lådorna:

Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-20 16:30

Galet snyggt med de där stora facetterna. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-20 16:40

Ja, det börjar likna något. Kul när resultatet på något sätt visualiserar det man ägnat ändlösa kvällar åt att fundera ut i teorin. Och som jag antytt tidigare har jag en svår defekt i mitt tredimensionella centra :).

Bild

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-07-20 17:08

KarlXII skrev:Galet snyggt med de där stora facetterna. :)

Ja verkligen! Den basdelen är en av de snyggaste DIY jag sett..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-07-20 17:34

Väldigt snyggt faktiskt.Imponerande hantverk.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-07-20 18:03

Snyggaste furumöbel jag någonsin sett! Du verkar skicklig med såg o sandpapper. Å design..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-20 18:03

Tack! Nu gäller det bara att inget strular. Fredagskväll, laga middag, städa undan lite inför helgen etc... Jag måste bara hinna få i elementen och uppleva lite bas innan natten kommer.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2012-07-20 23:50

Det är som vanligt riktigt snyggt.
Jag vill gå så långt och säga snyggare än köpt.
Hoppas det låter lika bra som det ser ut.
:)
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-21 07:34

Tack! Låter de som min provlåda blir jag nöjd. Allt därutöver är bonus :).

Det blev ingen bas igår kväll... jag insåg att lådorna behöver lackas ytterligare 1-2 ggr för att få samma finish som topparna. Nytt trä suger... :wink:.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-21 21:54

Med ytterligare lager lack på plats blev det (äntligen) dags för slutmontage. En första fundering gällde dämpning. Jag hade slut på Isover så jag letade rätt på en sådan här förpackning. Frågan är om det gör någon som helst nytta, förutom eventuell isotermisering?

Bild

Återkommer med ytterligare uppdatering senare...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-21 22:10

Min erfarenhet från provlådan var bl.a. att det det är mycket viktigt att få lådan helt tät. Minsta glipa ger upphov till visslande och flåsande missljud. Vi får se om denna list räcker för att hålla tätt:

Bild

Så en sista pose i frihet - den obligatoriska bilden på elementen före montage :) :

Bild

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-21 22:28

Skulle nog ha minskat på dämpet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-21 22:58

boom skrev:Skulle nog ha minskat på dämpet.

Varför, det är inte portade lådor?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-21 23:14

Jag har mätt upp avstämningen och den hamnar exakt på 20Hz. Det rimmar bra med mina förväntningar och tänkt avstämningsfrekvens.

Hur mycket dämpningen påverkar avstämningen vet jag inte, men jag ser ingen anledning att ändra något nu. Återkommer med ytterligare omdöme när jag testat basarna lite tuffare.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-21 23:22

Här är några bilder som visar det slutliga resultatet, med element och terminaler på plats. Återstår att snida till några tygfronter, både till toppar och subbar. Ljudet kan jag ännu inte uttala mig om. Har endast stegat upp med fasta frekvenser 0-99Hz, för att fastställa avstämningen:

Bild

Bild

Bild

Och ikväll kan jag tycka att sweet spot är alldeles extra sweet :wink: :

Bild

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-21 23:32

Nattlorden skrev:

Jag det är många som tvistar om vad är det för lådor igentligen dom är mera basreflex med egenskaper av en sluten låda .
Jag har testat några stycken så man har ganska bra kunskap om en slavbas låda.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-22 08:28

väldigt fina blev dom! hur låter det nu då?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-22 09:08

boom skrev:
Nattlorden skrev:

Jag det är många som tvistar om vad är det för lådor igentligen dom är mera basreflex med egenskaper av en sluten låda .
Jag har testat några stycken så man har ganska bra kunskap om en slavbas låda.

Kan väl hålla med om att slavbas egentligen är en form av basreflex, där slaven ersätter ett rör som skulle blivit för långt i en liten låda.

Nu är ju dessa lådor väldigt små, endast 22 liter brutto, minus elementen så vi landar runt 20 liter. Så det man ser på bilden är egentligen bara ett varv med dubbelvikt dämpmaterial runt kanterna. Alternativet är i princip att köra utan dämp, men eftersom min första (och ännu enda :roll: ) mätning gav "rätt" resultat gällande avstämningen finner jag ingen anledning att ändra/ta bort dämpmattan.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-22 09:14

Kraniet skrev:väldigt fina blev dom! hur låter det nu då?

Ja, det estetiska är jag nöjd med! Nu, söndag morgon, har jag inte haft möjlighet att testa ljudet, mer än en kort stund sent i går kväll då Janet Jackson suckade några softa soulslingor på hyfsad volym - dock helt utan vetenskapligt rattande på DSP eller PEQ. Men visst gungade det ordentligt i parketten 8).

Hoppas få möjlighet att justera lite mer metodiskt under dagen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-22 09:26

Passar på att slänga in en liten fråga. Mina basar sitter ju på sidan av lådorna. Frågan är om det spelar någon roll om slaven spelar mot väggen eller in mot rummet? Min tanke är att det borde bli bäst resultat om den aktiva basen spelar mot väggen, för att få bäst rumsstöd från sidoväggarna.

Någon som har någon uppfattning om detta? Ja, jag veta att det går att byta plats på lådorna och mäta lite. Tänkte bara höra om någon möjligen hade en teoretisk förklaring eller erfarenhet som säger att det ena är bättre än det andra...

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-22 10:13

Tyvärr ingen förklaring på om basen är bättre på ut eller insidan.

En sak slog mig då jag gjorde en konstruktion med topp resp basenhet så använde jag mig av en akustisk ventil i bas/mellanregister delen.
Tänker nu på ditt toppsystem.

Elementet fick ett lättare motstånd. Dvs hade lättare att återge microdetaljer.

Gillar tyvärr inte alls placeringen av högtalarna. För nära väggarna.
Kanske inget val iofs.

Mvh Leif

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-07-22 10:39

@Kalejdokom:

Ja vad säger man - Världsklass!!

Jag är riktigt imponerad av dig och du triggar igång min lilla DIY nerv när jag läser dina fina trådar!!

Bravo!!!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-22 11:34

Kalejdokom skrev:Passar på att slänga in en liten fråga. Mina basar sitter ju på sidan av lådorna. Frågan är om det spelar någon roll om slaven spelar mot väggen eller in mot rummet? Min tanke är att det borde bli bäst resultat om den aktiva basen spelar mot väggen, för att få bäst rumsstöd från sidoväggarna.

Någon som har någon uppfattning om detta? Ja, jag veta att det går att byta plats på lådorna och mäta lite. Tänkte bara höra om någon möjligen hade en teoretisk förklaring eller erfarenhet som säger att det ena är bättre än det andra...

Skal inte spela någon roll bara bägge lådorna är symmetriska med elementen.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2012-07-22 11:35

Instämmer! :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-22 11:37

LeifB skrev:Gillar tyvärr inte alls placeringen av högtalarna. För nära väggarna.

Rummet går i vinkel och är "bara" 2,90 brett där högtalarna står. Att flytta ut dem från väggarna ytterligare är tyvärr ingen option. Jag hade gärna haft dem längre bak, men pga piano och bokhyllan går det inte. Tidigare har jag provat med takhängda toppar (B&W DM301-S3) men det funkade bara för film, inte för musik.

Hade jag byggt huset idag skulle jag planerat för musik-/biorum. Det fanns inte i planen för 14 år sedan :wink:.

Jag tycker dock att det funkar bra med denna placering - både för musik och film. Jag har även en center som kommer fram vid extra högtidliga filmkvällar 8) :

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-22 20:48

Istället för att ägna dagen åt att justera in ljudet, valde jag att göra ramar till tygfronterna. Det blir liksom lite roligare att göra allt klart först :).

Jag utgår från en gammal 19mm MDF och börjar med att måtta upp och försänkningsborra för infällda neodyniummagneter. De skall fästa mot skruvskallarna som håller elementen, totalt 32 magneter 8):

Bild

Sedan vänder jag på skivan och fräser den yttre cirkeln av ramen. Jag fräser inte helt igenom skivan i det här momentet:

Bild

Därefter fasar jag längs kanten på cirkeln med en vinkelfräs på 45 grader:

Bild

Slutligen fräser jag igenom skivan med en mindre diameter, så att jag får ut färdiga ramat till fronterna:

Bild

Tyvärr saknar jag både tyg och tillräckligt många magneter, så det blir en tur till Clas Ohlson och en order till Europe Audio innan det blir helt klart.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-22 20:51

Glömde att säga att jag är otroligt imponerad på design och byggkvalite. Är helt säker på att resultaten blir bra med.

Mvh

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2012-07-22 20:59

Imponerande byggen. Tummen upp!

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-23 08:09

Kalejdokom skrev:Istället för att ägna dagen åt att justera in ljudet, valde jag att göra ramar till tygfronterna. Det blir liksom lite roligare att göra allt klart först :).

Jag utgår från en gammal 19mm MDF och börjar med att måtta upp och försänkningsborra för infällda neodyniummagneter. De skall fästa mot skruvskallarna som håller elementen, totalt 32 magneter 8):
Tyvärr saknar jag både tyg och tillräckligt många magneter, så det blir en tur till Clas Ohlson och en order till Europe Audio innan det blir helt klart.

Har du med i beräkningen hur dom 32 magneter påverkar själva högtalar elementet .???

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-23 10:49

boom skrev:Har du med i beräkningen hur dom 32 magneter påverkar själva högtalar elementet .???

Hur skulle en sådan beräkning gå till?

Nu handlar det ju bara om 8 magneter till varje element och dom är ganska små - runda 10x2 mm. De sitter långt från elementets egna magnet så jag tror inte att det blir några problem. Jag har gjort på samma sätt tidigare med SLS-basar och kan inte säga att det påverkat ljudet.

Slaven saknar helt magnet och spole, så den kan ju inte påverkas alls.

Så, enligt min helt ovetenskapliga grund är jag totalt obekymrad över detta eventuella problem :).

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-23 18:03

Kalejdokom skrev:
boom skrev:Har du med i beräkningen hur dom 32 magneter påverkar själva högtalar elementet .???

Hur skulle en sådan beräkning gå till?

Nu handlar det ju bara om 8 magneter till varje element och dom är ganska små - runda 10x2 mm. De sitter långt från elementets egna magnet så jag tror inte att det blir några problem. Jag har gjort på samma sätt tidigare med SLS-basar och kan inte säga att det påverkat ljudet.

Slaven saknar helt magnet och spole, så den kan ju inte påverkas alls.

Så, enligt min helt ovetenskapliga grund är jag totalt obekymrad över detta eventuella problem :).

Ja jag skulle också vara helt lugn.
Ingen påverkan över huvud taget.
Hur tyckte du att basarna fungerade?
Torr tight bas och lagom nivå jämfört med toppsystemet?
Mvh

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-23 18:44

Jag har faktiskt inte testat dem mer än för att konstatera att de verkar funka :oops:. Jag behöver dra om lite kabel och flytta ett slutsteg innan de blir permanent inkopplade. Sen håller jag på med fronterna just nu, så det dröjer av några da'r innan det blir åka av på riktigt.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-23 19:01

Kalejdokom skrev:Jag har faktiskt inte testat dem mer än för att konstatera att de verkar funka :oops:. Jag behöver dra om lite kabel och flytta ett slutsteg innan de blir permanent inkopplade. Sen håller jag på med fronterna just nu, så det dröjer av några da'r innan det blir åka av på riktigt.

Superfina element, ska väl vara nästan omöjligt att misslyckas.
Visst är halva nöjet att bygga? Kul hobby.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-23 19:44

Jag har någon sorts hatkärlek till byggandet. Planeringsfasen är roligast då idéerna strömmar och fantasin får fritt spelrum. Men när ritningen är spikad och jag är mitt upp i snickrandet suckar jag mest och vill att det skall bli klart... Men jag skulle nog aldrig kunna köpa färdiga högtalare i butik* :).

*) Har iofs gjort det en gång, men de var mest som komplement; ett par B&W DM301-S3, mycket bra diskant. Dom står nu som nattygsbord, som stöd för fototidningar och högtalarritningar, bredvid sängen (är ej inkopplade :( ).

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-23 19:55

Kalejdokom skrev:Jag har någon sorts hatkärlek till byggandet. Planeringsfasen är roligast då idéerna strömmar och fantasin får fritt spelrum. Men när ritningen är spikad och jag är mitt upp i snickrandet suckar jag mest och vill att det skall bli klart... Men jag skulle nog aldrig kunna köpa färdiga högtalare i butik* :).

*) Har iofs gjort det en gång, men de var mest som komplement; ett par B&W DM301-S3, mycket bra diskant. Dom står nu som nattygsbord, som stöd för fototidningar och högtalarritningar, bredvid sängen (är ej inkopplade :( ).

Jag gillade bygga men blev oftast för nyfiken på resultatet alltför tidigt.
Dvs det sista såsom målning kom på efterkälke. Ville först veta om det lät bra för att senare ta tag i efterarbetet. OM det nu blev bra. ;-) Annars började jag på ett nytt projekt. Handlaget och att göra det fint har du verkligen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-23 20:30

LeifB skrev:Superfina element, ska väl vara nästan omöjligt att misslyckas.

Hela förstudien till de här basarna har jag dryftat i den här tråden, inkl testlåda, så jag var ganska säker på hur resultatet skulle bli:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=48904

Jag följer i princip Peerless Application note om XLS-10 i en 20 liters låda. Och testlådan lät ju riktigt bra...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-23 20:32

Nu har jag limmat de 32 magneterna på ramarna :). De får torka under natten och sen drar jag till svärföräldrarnas sommarstuga några dar. Återkommer med uppdatering till slutet av veckan.

Jag har även fräst ur ramar till XLS-basarna jag bytt i mina andra lådor tidigare i sommar.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-24 12:45

Tyg och magneter på plats. Samtliga ramar klara. Nu är väl allt snickrande klart för den här gången. Återstår att få ljud i dem :mrgreen:...

Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-24 12:51

Vilken rolig bild - har du använt vidvinkel? :P

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-24 12:56

Metadata finns väl kvar i bilden; 18mm (test med mitt nya Sigma 10-20) :oops: .

Men så där ser det faktiskt ut, om man lägger sig på golvet 30cm framför högtalaren och kisar snett uppåt 8O.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-24 12:57

Kalejdokom skrev:Metadata finns väl kvar i bilden; 18mm (test med mitt nya Sigma 10-20) :oops: .

Men så där ser det faktiskt ut, om man lägger sig på golvet 30cm framför högtalaren och kisar snett uppåt 8O.

Lugn och fin, jag drar dig bara lite i benet. Klart det var Sigman. :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-24 12:59

Oxo nya Sigman (OT: nya ramar till XLS-basarna...):

Bild

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-24 13:46

Kalejdokom skrev:Oxo nya Sigman (OT: nya ramar till XLS-basarna...):

Bild

Snyggare än Response högtalarna.
Senast redigerad av LeifB 2012-07-25 23:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-25 21:19

Jag passar på att göra nya ramar även till topparna. Jag beklagar om det blir lite tjatigt, men för mig handlar det även om att dokumentera varje byggmoment, lite som referens för eventuella kommande projekt. Take it or leave it...

Jag vill att ramarna ska sticka ut så lite som möjligt. Väljer därför 8mm MDF. Sågar först till skivorna och försänker för magneter och nedersta basen:

Bild

Sidorna skall vara svängda med en radie på 500mm så jag konstruerar en "fräsgiggsförlängare" genom att skruva fast en lång trälist på anhållet till fräsen. Genom att skruva igenom en skruv på önskad plats får jag en ställbar radie på upp till 2 meter:

Bild

Eftersom OS startar till helgen har jag inspirerats av "cigarren", en av Londons senaste skylines:

Bild

Jag fasar av framsidans kanter med en vinkelfräs:

Bild

Jag sågar ur innanmätet av ramen och före limning av magneter och häftning av tyget målar jag ramarna svarta:

Bild

Slutresultatet närmar sig :).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-25 23:22

Efter lite meck med tyget blev ramarna klara, sent i kväll. Får se i dagsljus i morgon, hur de tar sig ut. Vet inte riktigt vad jag tycker om formen :roll: ...

Bild

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-25 23:42

Kanske lite tillspetsad ;-)

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2012-07-25 23:46

Livar toppen med baslådan?
Det skulle ju vara snyggt att släppa ner
Ramen över baslådan och skära den sned som
På dina andra högtalare.
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2012-07-26 00:37

Tycker det blev två olika formspråk.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-07-26 10:54

Wow......här händer det grejor!

Dina subbar platsar i vilken "miljonuppställning" som helst, ursnygga!
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-26 11:15

Tack för idéer och synpunkter - jag delar dem fullt ut. Att låta ramen gå ner över basdelen blir lite krångligt eftersom topparna lutar 5 grader bakåt. Dessutom vill jag ha möjlighet att separera bas och toppar om det skulle nli aktuellt.

Tanken med avfasningen är att minimera den (fula) svarta ytan och släppa fram så mycket trä som möjligt. Det har ju funkat att kombinera svängda ramar med lådans raka kanter och vinklar tidigare - tänkte göra något liknande med dessa.

Nåja, nu är de klara så de får sitta på tills vidare. Kanske jag ändrar framöver om/när jag får lite tid över.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-26 11:22

AndersD skrev:Dina subbar platsar i vilken "miljonuppställning" som helst, ursnygga!

:oops: :oops: Så ja, bara för att du haft semester några da'r behöver du väl inte överreagera... men visst, jag är nöjd - än så länge. Helknäppt att jag ännu inte hunnit/prioriterat att få ljud i dem. Väntar på en heldag ensam hemma då jag kan nivåjustera alla högtalarna och försöka få ihop de nya med befintliga/övriga subbar och surrounder.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-26 12:10

Då är det bara ett mätresultat som fattas.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-26 12:55

Så här blev det i alla fall i dagsljus:

Bild

Och från lyssningsplats blir det så här. Fronterna är rätt ok och främst är det ju bara ett dammskydd. Ska det finliras så är det bara att lyfta av fronterna 8) :

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-26 13:00

boom skrev:Då är det bara ett mätresultat som fattas.

Exakt 110 cm över golvnivå :wink:, vilket är ca 18 cm högre än innan jag kapade av topparna. Detta har varit föremål för diskussion i familjerådet, där den nya höjden godkänts, men först efter reservation från estetiska rådet.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-26 13:28

Kalejdokom skrev:
boom skrev:Då är det bara ett mätresultat som fattas.

Exakt 110 cm över golvnivå :wink:, vilket är ca 18 cm högre än innan jag kapade av topparna. Detta har varit föremål för diskussion i familjerådet, där den nya höjden godkänts, men först efter reservation från estetiska rådet.

Jag vill se en liten mätkurva på dom tack.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-26 13:43

boom skrev:Jag vill se en liten mätkurva på dom tack.

Jag med, men det dröjer tyvärr lite. Än så länge är de mest ett monument över slöjdandets irrfärder.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-26 14:20

Hade du med betyg 5 i träslöjden ? ;-)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2012-07-26 14:25

Jag har sagt det förr men säger det igen.

Det är sådant här som gör det svårt för an annan att visa upp sina alster. De ser ju inte så snygga ut i jämförelse.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-26 14:28

landa skrev:Jag har sagt det förr men säger det igen.

Det är sådant här som gör det svårt för an annan att visa upp sina alster. De ser ju inte så snygga ut i jämförelse.

Nej det krävs skicklighet på många olika sätt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-26 16:47

LeifB skrev:
landa skrev:Jag har sagt det förr men säger det igen.

Nej det krävs skicklighet på många olika sätt.

Äsch - skönhet kommer inifrån. Om det ser bra ut på ytan, men låter skit, ja då är det ju ändå inget värt. Jag är övertygad om att många andra DIY-projekt, som kanske inte ser så mycket ut på ytan, ändå slår mina byggen i ett blindtest när det gäller ljudet.

Deppa inte nu pojkar!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-26 16:53

LeifB skrev:Hade du med betyg 5 i träslöjden ? ;-)

Ja, och jag måste få chansen att berätta hur det gick till:

Vi stod några busfrön (oxo jag då som var ordningsman i klassen :)) och dösnacka lite vid ett ställ med moraknivar i slöjdsalen. En kompis täljde lite på stället när slöjdläraren råkade komma förbi. Jag stod närmast läraren och fick förstås all skit för att vi täljde på stället. Som straff fick jag tillverka ett nytt knivställ. Efter några veckor och det nya stället var klart, hade magistern förstås glömt vårt ofog och berömde mig inför klassen, för det nya knivstället. Betyget var fixat och slöjdsalen förärades ett nytt fint knivställ. Resten är historia 8).

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-07-26 17:34

Jag tror att tygfronten hade blivit om möjligt ännu bättre, om den hade varit rundad ner till!? :) Lite som dina fronter till basarna, fast på toppfronten då då... och bara ner till! :D

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-07-27 13:39

Grymt imponerad av dina skapelser och tycker det är underhållande att följa. Jag har själv kapat sönder bilar (och en och annan båt) nästan hela livet och försökt göra dom vackra men ibland, eller ganska ofta så blir inte resultatet i verkligheten som i huvudet eller på skisser så det blir att göra om.

Tyvärr måste jag säga att slutresultatet inte blev riktigt bra (från min synvinkel), basdelen är tjockare och ser ut som en egen del som inte hör ihop med toppen, ditt nya högtalarskydd slutar nu vid skarven av basdelen vilket förstärker att de ser ut som två enheter vilket blir fel när de har samma färg och på såvis är byggda för att se enhetliga ut.

Mitt förslag är att avsluta högtalarskyddet en bit upp från basdelen (korta av den nuvarande) eller göra en förlängning (ett eget skydd till basdelen) en bit till ner på basdelen och gärna avsluta den som din snygga lösning på ursprungsmodellen för att få harmoni med de runda basskydden på sidorna.

Eller varför inte låta basdelen verkligen se ut som en en egen enhet. Kunskapen har du (eller tålamodet att göra saker rätt) så varför inte jobba med andra material än trä? Ett förslag är att "fanera" basdelen med stora klinkersbitar av marmor eller annan sten.

Klacken mellan högtalarfoten och högtalara tycker jag ska målas mattsvart oxå :lol:

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-07-27 14:47

Vad tror du om att sätta en svart list i nederkant på topphögtalarna?
Ungefär som på lennartjs högtalarare här
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=30

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-27 15:23

Tack för ert engagemang och (goda) idéer! Just nu har jag dock lämnat det estetiska därhän, till förmån för det akustiska resultatet - och ju mer jag testar och rattar på mina filter och eq desto mer övertygad blir jag om att resultatet är på väg att bli riktigt bra :).

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-07-27 21:55

Kalejdokom skrev:Tack för ert engagemang och (goda) idéer! Just nu har jag dock lämnat det estetiska därhän, till förmån för det akustiska resultatet - och ju mer jag testar och rattar på mina filter och eq desto mer övertygad blir jag om att resultatet är på väg att bli riktigt bra :).

Kul!
Hoppas du inte förbrukat hela semestern, det roliga börjar ju nu! :D
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-06 11:26

Nu har jag förbrukat hela semestern :). Jag tog faktiskt lite timeout i DIY:andet efter sista momentet i det fysiska färdigställandet. Dock har jag manglat igenom ett första försök till kalibrering av hela "7.4-setup:en" med dB-/RTA-mätare. Basarna presterar mycket bra och jag upplever ett fullödigt och fylligt ljud, såväl i stereo som filmsurround.

Dock är jag lite missnöjd med tekniken, då jag faktiskt bytt plats på front- och baksystem vilket genererat ett delikat dilemma; antingen bygga ett diskret 3-vägsfilter till Scanspeak-topparna eller skaffa ytterligare ett digitalt delningsfilter/DSP och driva med flera slutsteg (kör tillfälligt med ett Behringer CX3400 som brusar). De steg jag har att tillgå är 2xNAD3020 och 1xNAD3240PE. De är förvisso i god kondition men ändå lite gamla och dessutom skrymmande då de måste placeras där det råder platsbrist.

Lutar alltså åt ett 3-vägs filter. Och jag är inte expert på filterdesign :( .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-10-27 18:27

Bump!

Ja, så var man igång igen... Jag tänker inte trötta ut er med en lång föreläsning om vad som händer i mitt bio-/ljudrum, men idag fick det följande konsekvens 8O :

Bild

Sommarens modd var fövisso lyckad på många sätt, men av flera skäl flyttar jag nu runt mina högtalare. Sedan en tid tillbaka har jag bara lirat med topparna i dessa lådor (SS 15W + diskant) och kan inte riktigt förlika mig med att dom är så för*** bra! 18W som satt i en sluten volym längst ner, fixade inte att matcha basen i den fantastiska 15W. Jag fann ingen annan utväg än att kapa lådorna ännu en gång 8) .

18W-basarna kommer jag att använda till en ny center senare...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-10-28 14:30

8O 8O 8O
Nu är det ju snart inget kvar av den där lådan 8)

Skämt å sido men vi är nog liiiite nyfikna på varför!
Funkade inte trevägsplanerna?

Oavsett så blir det där nog superbra, 15W kan stå "på egna ben" på ett sätt som få femtummare klarar!

Dubbla 18W i en center låter kul och sådär alldeles "lagom". Mina egna erfarenheter de senaste halvåret (sedan jag blev klar med min) är att centern måste vara oerhört kapabel, skulle vilja påstå att den borde vara betydligt mer kapabel än frontarna i ett välbalanserat system.
.....

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2012-10-28 14:55

Oj fan. Snacka om att killa sina darlings!
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-10-28 16:03

Den man älskar - den agar man 8) .

Flera anledningar till detta brutala ingrepp:

1) Lådorna blev för höga för att se bra ut på de nya baslådorna. Provade då att flytta bak dem (motsatt vägg i rummet) men då blev det för mycket bas (från subbarna) som spelade rakt mot sidorna på soffan - inte bra.

2) Det behövs verkligen inte två basar för att få dessa lådor att spela riktigt bra. 15W är märkligt duktiga även i de lägre registren.

3) Min tidigare center står alltid i vägen. Jag har inget dedikerat biorum så jag vill bygga en mindre, men potent center och tänker prova konceptet med två basar i isobarik för att få ner lådvolymen. Jämför Totem Mani 2 som inspiration. Denna center ryms då på en hylla under bioduken.

Jag återkommer allteftersom det rör på sig. Just nu rör det inte på sig :) .

PS: 15W och 18W är mycket lika i såväl utseende och prestanda men de kräver helt olika volym för att funka bra. 15W nöjer sig med ca 10 liter medans 18W gärna vill ha >30 liter för att komma loss ordentligt. Jag vet för jag använder 18W i mina Carlsson OA50.XLR på 33 liter 8) .

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-11-03 08:35

Passa dig noga! :twisted:
Annars kan det sluta så här :P

Det var en gång en liten man som gick till skräddaren med en bit tyg.
- Goddag, goddag, mäster skräddare, sade han och bockade sig.
- Goddag, goddag, sade skräddaren där han satt på bordet och sydde med benen i kors.
- Kan jag få en liten rock sydd av det här lilla tyget?, frågade den lille mannen.
- Det går bra, sade skräddaren.
- När blir den färdig?
- På lördag.
- Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare.
Och så gick den lille mannen.

När det blev lördag, så gick den lille mannen till skräddaren igen.
- Goddag, goddag, mäster skräddare, är min rock färdig?
- Ack nej.
- Är den inte färdig? Varför det då?
- Ack jo, det bidde ingen rock.
- Jaså, bidde det ingen rock? Vad bidde det då?
- Det bidde ett par byxor.
- Jaså, bidde det ett par byxor? När blir de färdiga?
- På lördag.
- Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare.

- Goddag, goddag, mäster skräddare, är mina byxor färdiga?
- Ack nej.
- Är de inte färdiga? Varför då?
- Ack jo, det bidde inga byxor.
- Jaså, bidde det inga byxor? Vad bidde det då?
- Det bidde en väst.
- Jaså, bidde det en väst. När blir den färdig?
- På lördag.

- Goddag, goddag, mäster skräddare, är min väst färdig?
- Ack nej.
- Är den inte färdig? Varför då?
- Ack jo, det bidde ingen väst.
- Jaså, bidde det ingen väst? Vad bidde det då?
- Det bidde ett par vantar.
- Jaså, bidde det ett par vantar? När blir de färdiga?
- På lördag.

- Goddag, goddag, mäster skräddare, är mina vantar färdiga?
- Ack nej.
- Är de inte färdiga? Varför då?
- Ack jo, det bidde inga vantar.
- Bidde det inga vantar? Vad bidde det då?
- Det bidde ingenting.
- Jaså, bidde det ingenting? Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare.
Och så gick den lille mannen och kom aldrig mer igen.

P.S. Jäkligt spännande projekt som väcker mina lustar.
Du é duktig med såg och hammare du D.S.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-03 10:33

Sedelärande historia! Hammare försöker jag dock undvika i det längsta 8) .

Sitter nu och stärker mig med lite lördagsfrukost. Kanske Mozarts Requiem fyller huset till kvällen. Vi får se hur det går...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-03 14:46

Efter att ha satt i och fått hyfs på ny botten har jag nu slipat av alla ytor med ett superfint slippapper och därefter dragit på en ny omgång lack:

Bild

En sån här är bra att ha när man ska fota närbilder med lite skärpedjup :) (köpte jag för 50 kr när OnOff konkade...):

Bild

...och här är närbilden. Den här gången prutade jag bort (fula och skrymmande) terminaler till förmån för dessa trevliga anslutningar:

Bild

Det går så sakta framåt. Kanske blir det Mozart i kväll, som planerat...
Jag kan ju avslöja att med ny placering av dessa högtalare blir det aktiv delning igen, så tills vidare blir de här helt utan passiva filter.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-03 15:46

Tada!

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-03 16:08

Och så här ser det ut ihop med basen. Känns mer proportionerligt nu och inte så "uppstickande":

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-03 19:14

Nu spelar dom :) !

Efter ingreppet har volymen för basarna ökat från 12 till 16 liter. Med bibehållen port får jag en något lägre avstämning än tidigare. Uppmätning visar att den sjunkit från 43 till 37 Hz. Jag kan inte säga att jag upplever någon särskilt förändrad ljudbild mot tidigare - det låter bara jättebra!

Nu återstår en rätt lång resa med att flytta runt både högtalare och en del elektronik samt att därefter ratta in nivåer, finjustera delningsfilter etc. Ett rätt så angenämt nöje, jämfört med det mer mödosamma snickrandet under altanen...

Nu blir det Mozart!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-11-04 17:12

Det där blev ju riktigt snyggt. Fina proportioner på det bygget. Låter säkert bra också med dom elementen.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-12 20:14

I samband med pågående moddning av mina andra högtalare har jag bestämt att byta plats (en sista gång?) på front- och bakkanalerna. Det innebär att dessa Scanspeak-toppar med tillhörande XLS-slav-subbar får flytta bak bredvid soffan. Därför måste jag få till ett passivt filter till de här lådorna. Jag testar filtret jag hade i lådorna innan jag moddade från 2,5-vägs och kortade av dem en andra gång.

Efter att ha avlägsnat LP-delen (till tidigare 18W-basen) och justerat diskantnivån lite via dämpleden så blev det riktigt bra. Det är alltså ett 18/12 dB/okt filter vid ca 3kHz:

Bild

Återstår att såga av plattan lite, så att jag får in det genom hålet för baselementet.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-11-12 23:20

Akta så du inte fastnar i dopingkontrollen! 8)

Skämt å sido, det är kul med någon som håller fanan högt!

Är det 15W-burkarna som hamnar i "finlyssnarpositionen" nu?
Rankar du denna högre än den där classic-drivern? (den gula....8545 eller nåt)
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-12 23:30

Yes, 21W/8554 (den gula kevlar-åttan) är nog en superdrive i lite större lådvolym. Men som renodlad mid slår den nog inte Revelator-basarna. Jag tror att den lider lite av uppbrytning över 800 Hz. Men med lite eq har jag inga problem med det :) .

Så här blev det i alla fall, nu med filtren inne i lådan och hela setup:en på plats bredvid soffan. Som sagt är det dessa som gäller främst för musiklyssning, medans de får agera bakkanaler vid biosittning (jag har ju även mina minareter som sidokanaler mitt i rummet):

Bild

Sting "Live in Berlin" fick ta premiärspelningen i kväll - mäktigt, med Royal Philharmonic Orchestra - i DTS-HD Master 8) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-01-17 21:16

I lördags hade vi biokväll med lite "förstagångsgäster". Fick ändan ur och fixade till fronterna efter senaste moddning av topparna. Så nu ser de ut så här till vardags. Vid finlyssning åker de förstås av... 8) :

Bild

Jag är fortfarande barnsligt nöjd med den här setup:en. Det verkar inte finnas någon gräns för hur djup och kraftfull bas jag kan gräva fram ur de här subbarna. Prometheus fick stegen att svettas ordentligt, helt utan tendenser till ploppande eller frustande mekansika biljud från lådorna.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-17 18:01

Så fint du bygger! :) Minns faktiskt inledningen av den här tråden och skrev väl något men har inte ens kikat sedan dess... kanske trådtiteln är lite missvisande... eller inte! :D Har nu läst igenom tråden och tycker att den återspeglar alla våra ambitioner att hitta just det där vi söker... ibland är det enkla det svåra men det nästan skär i hjärtat när du kapar de fina lådorna... ;-) Bävar för en ev fortsättning... :roll:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-18 09:53

Tack för påminnelsen om trådrubriken. Nu uppdaterad. Någon ytterligare moddning blir det inte i den här tråden.

Jag har nog inte skrivit det så särskilt tydligt, men dessa toppar presterar helt makalös bas på egen hand. Och ljudet i övrigt har verkligen inte mer att önska - vågar nästan använda ordet perfekt :) .

Nästa utmaning handlar om att ta vara på 18W-basarna som "blev över" efter senaste moddningen. Jag har tankar om något Carlsson-inspirerat.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-18 12:28

Det är ju härligt att bli nöjd! :) Mycket som skrivs här på Faktiskt handlar om ett evigt sökande... kanske är det så livet är? :wink:

Det var väl AVR7000 som stoppade Revelator i sina OA51? Vill minnas att slutsatsen var att lådan var lite liten annars var det nog bra. Problemet för de flesta är väl de avancerade snickerierna men det där snor du säkert ihop! :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-18 19:57

Jag har ju redan ett par 18W Revelator i mina moddade OA-50.XLR på 33 liter - låter fantastiskt!

När jag skriver Carlsson-inspirerat tänker jag på något typ OA-116/2212 och i så fall hamnar basen mot golvet. Jag har fyra 5" bredbandiga basar som får ta vid som mellanregister. Men det ska vi inte älta vidare i den här tråden :) .

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-18 21:50

Kalejdokom skrev:Jag har ju redan ett par 18W Revelator i mina moddade OA-50.XLR på 33 liter - låter fantastiskt!

När jag skriver Carlsson-inspirerat tänker jag på något typ OA-116/2212 och i så fall hamnar basen mot golvet. Jag har fyra 5" bredbandiga basar som får ta vid som mellanregister. Men det ska vi inte älta vidare i den här tråden :) .

Starta en spåntråd vet ja! Här finns många med åsikter... ;-)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Dags att uppgradera - steg 3 - moddning av subbar

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-13 19:56

Så var det dags att modda på nytt i den här tråden :) . Den här gången är det subbarna som behöver lite service. Jag börjar med att ta loss hela sockeln, som är skruvad från undersidan. Element och slavar plockas också ut:

Bild

Trekantlisterna i framkant har spruckit upp så jag behöver laga igen sprickan och fixa till ytbehandlingen. Jag slipar ner den gamla lacken och betsen:

Bild

Och så till moddningen. Det handlar om att höja volymen med ca 10 liter, för att förhoppningsvis få ut ännu mer djupbas. Jag har sneglat på Sander Sassens bygge och länge velat prova den volymen:
http://www.hardwareanalysis.com/content ... subwoofer/

Jag börjar med att såga hål i botten:

Bild

Sen höjer jag helt enkelt sockeln ca 10 cm:

Bild

Hur det kommer att se ut får vi se - det kanske blir estetiskt fiasko, men jag kan ju inte bara skrota dessa subbar, som jag faktiskt varit väldigt nöjd med. Här är alla sidor på plats:

Bild

Användarvisningsbild
gflar

Re: Dags att uppgradera - steg 3 - moddning av subbar

Inläggav gflar » 2016-08-13 22:34

Heja Heja! :)

Var hamnar du i volym efter modden? Kan minnas fel, men har för mig du hade ca 20L innan.
Jag köpte ju två slavar av dig för ett tag sen, de sitter nu i två av fyra lådor på 27L och funkar riktigt bra (viktade med 160 Gram)

Vet iofs inte om den viktningen är den allra bästa, men gick lite på känn efter att ha läst en hel del på nätet om liknande byggen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-14 00:17

Jag siktar på 33 liter men det blir nog ca 35 om man räknar noga inkl hålet mellan lådan och sockeln. Det var 24 innan jag påbörjade modden.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-16 20:47

Det går så långsamt framåt... Lådorna har fått ny bets och en omgång klarlack. Återstår att lacka de ombetsade ytorna ytterligare 1-2 gånger:

Bild

Socklarna är klara, gällande snickeriet; ny bottenplatta tillsågad och kantfräst. Nya försänkningar för gummifötter fixade. Återstår ny kantfärg på MDF-skivorna och bets/lack på träsidorna:

Bild

Och så var det det där med estetiskt fiasko - jag är inte helt säker på att det här blir så särdeles vackert :? :

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-20 13:32

Så sjukt frustrerande att lacken tar 12 timmar på sig att torka! Och den är så flytande att jag bara kan lacka horisontella ytor - det tar alltså väldigt lång tid att bli klar.
De nya socklarna suger dessutom otroligt mycket, så det lär bli fyra lager innan jag är nöjd :evil: :

Bild

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-20 14:17

Angående det estetiska. När sockeln förvandlas till "en låda till" visuellt kanske toppen också kan göras mer som en egen del. Hänger du med? Om det inte ställer till det med baffeldiffraktioner och sånt då.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-20 14:30

Nu är jag inte med. Menar du att jag skall bygga om överdelarna (där basarna är monterade) eller syftar du på topparna som står ovanpå?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-20 14:44

Kalejdokom skrev:Nu är jag inte med. Menar du att jag skall bygga om överdelarna (där basarna är monterade) eller syftar du på topparna som står ovanpå?

Topparna, så det visuellt blir tre kroppar. Innan, med sockel, var det en (med delvis avgränsning) plus sockel, nu är det två; min (som alltid tentativa) idé är att göra det till tre tydliga kroppar (oavsett vad som sitter ihop mekaniskt och akustiskt). Bastillägg, bas, topp alltså. Gränsytan under topp lika som gränsen mellan bas och underdel.

Jag är fullt medveten om att det inte nödvändigtvis ligger i linje med önskad gestalt - inte ens för mig - och i så fall kanske ändå inte är värt besväret. Jag tycker mig bara se en möjlighet att skapa en alternativ balans. Och så tycker jag så himla mycket om att höra min egen röst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-20 14:51

Det "fulaste" är att foten är för liten och för stor...
Och det andra är att avfasningarna är gjorda på två olika sätt som inte passar ihopp.

Edit: Den bästa lösningen vore nog om man gjorde "länken" mellan foten och lådan var bredare = inte lika smalt "ben".
Inget "ben" alls kanske ?
det skulle bli snyggast tror jag :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-20 15:06

Jag tycker alltså att det är ett fint bygge som jag icke skulle kunna tänka ut, orka börja på, streta igenom eller fullfölja - så det är sagt. Det sista jag vill är att verka dryg osv. Mina kommentarer får liksom oftast formen av associationer och vinklar, jag ålägger mottagaren att ta det för vad det är.

En möjlig estetisk komplikation är att den inte vet om den ska vara elegant eller imposant.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-20 15:24

Jag brukar känna/förstå när människor är genuint elaka eller bara tänker högt (och vill väl). Självklart bloggar jag här för att få feedback och idéer vilket mottages tacksamt!
Jag är egentligen inte särskilt nöjd med att ha topparna direkt ovanpå basarna. Basarna gör sig bäst som helt fristående, men vårt rum och möblering medger inte så särskilt spaciösa uppställningar.
Faktum är att jag planerar för ännu en moddning/remake av topparna och då kanske det blir mer likt det du (darkg) syftar på. Vi får se...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-20 15:41

DVD-ai skrev:Den bästa lösningen vore nog om man gjorde "länken" mellan foten och lådan var bredare = inte lika smalt "ben". Inget "ben" alls kanske ? det skulle bli snyggast tror jag :)

Jo, helst skulle jag förstås byggt en helt ny baslåda, men med tanke på nedlagt arbete och att jag varit så himla nöjd med ursprunglig design, ville jag göra ett försök att öka volymen på enklast möjliga vis. Och då får det bli så här. Om jag skulle bygga bort midjan mellan foten och lådan behöver jag ändra hela sockeln och då är vi på god väg mot en helt ny konstruktion.

Med nuvarande placering ser man dock inte så mycket av nedre delen av lådorna, då de delvis står dolda bakom/bredvid soffa/skåp/fåtölj. Så jag är inte jättebekymrad :) .

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-20 16:43

Kalejdokom skrev:Med nuvarande placering ser man dock inte så mycket av nedre delen av lådorna, då de delvis står dolda bakom/bredvid soffa/skåp/fåtölj. Så jag är inte jättebekymrad :) .

Ibland griper verkligheten in och räddar situationen :-)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-21 19:14

Äntligen har lacken torkat så att jag kan påbörja återmontage av element och den påbyggda sockeln. För att dokumentera skillnaden före/efter och det faktum att vädret faktiskt är soligt och vindstilla, passar jag på att göra något jag aldrig gjort förut 8O - att mäta på högtalare utomhus! Och nu fattar jag grejen. Jag kommer nog aldrig mäta inomhus igen om jag verkligen vill veta vad själva högtalaren presterar, nu när jag insett vad mycket rumspåverkan man får med, eller snarare slipper få med vid mätning utomhus.

Först alltså lite mätning på den befintliga lådan, utan påbyggd sockel (lådvolym ca 24 liter brutto):

Bild

Jag mäter ca 2 cm framför elementen, en mätning för själva baselementet (gul) och en för slavbasen (grön). Man ser tydligt avstämningen på ca 21,3Hz. Observera att kurvorna visas helt utan smoothing.

Bild

Sedan mätte jag även på den moddade lådan, med påbyggd sockel (totalt ca 34 liter). Som förväntat sjunker avstämningen till ca 19 Hz:

Bild

Och hur blev basprestandan, i jämförelse före/efter? Jo, det ser riktigt bra ut (tycker jag). Här först en mätning ca 50 cm mitt framifrån (med elementen pekandes rakt ut mot höger/vänster). Blå=före, grön=efter. Jag får alltså ca 6dB mer vid 20Hz:

Bild

Skillnaden håller även i sig vid mätning på lite längre avstånd. Här samma jämförelse men på ca 200 cm avstånd (andra färger dock). Fortfarande ca +6dB @ 20Hz (ojämnheterna mellan 40-100 Hz kan jag finjustera i min DCX2496 8) ).

Bild

Och för den nyfikne kan jag väl bjuda på några bilder med den nya sockeln, även om det återstår lite målning (bakom blåa tejpen):

Bild

Bild

Bild

MattiasBGD

Re: Dags att uppgradera - steg 3 - subbar nu med mätningar

Inläggav MattiasBGD » 2016-08-22 18:32

Utomhus är grejer de och fint bygge :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-08-22 18:53

6 extra dB vid 20 hz, är minsann inte kattskit :D .
Och som alltid supersnyggt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-08-22 19:27

Martin_Dewens skrev:6 extra dB vid 20 hz, är minsann inte kattskit :D .

Slavar is that shit.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-08-22 20:55

boom skrev:
Martin_Dewens skrev:6 extra dB vid 20 hz, är minsann inte kattskit :D .

Slavar is that shit.

Det verkar coolt.
Jag har dock aldrig vågat mig på det själv. Jag tycker det verkar lite omständigt med viktning osv--- :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-22 21:02

Ibland får man ha lite tur också. Mina slavar har en massa på 400g utan pålagda vikter. Vid simulering i Woofer Box har det visat sig ge önskad avstämning utan ändring av vikten, i det här fallet. 19Hz, som det blev nu tycker jag verkar rimligt med tanke på uppmätta SPL-kurvor. Återstår dock att spela musik/film för att konstatera att det också "låter rätt" :) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Dags att uppgradera - steg 3 - modding klar!

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-22 21:15

Hur som, så har vi nu kommit till vägs ände med den här moddningen. Här nedan några glimtar från kvällens slutmontage.

Socklarna skruvas fast med samma skruv som tidigare. Här sett underifrån, med det nya hålet in i baslådan:

Bild

Så på med den nya bottenplattan. 16 skruvar ska väl räcka för att hålla hyfsat tätt. Jag vill ju inte limma, för att kunna ta isär lådan vid kommande ändringar 8) :

Bild

Klart:

Bild

Väl uppe i salongen får man lite bättre uppfattning om storleken. Här poserande bredvid sina nya front-kompisar:

Bild

Och här, slutligen på plats i skamvrån, bakom/bredvid soffa i vinkel ut mot burspråk:

Bild

Notera att jag inte ställt tillbaka topparna på de nya basarna. Två anledningar: tassarna förstör lacken på baslådorna och ljudet har mer att önska då de används som surround back vid filmläge. Alltså får det bli en liten cliffhanger så här i slutet - nya toppar kommer sannolikt se dagens ljus någon gång framöver i höst-/vintermörkret :) . (Frågan är vad man ska göra med ett par otroligt bra Scanspeak-toppar som inte längre platsar i laget :wink: - ni som följt tråden från början känner ju till historien - och att såga itu lådan en gång till är nog ingen bra idé...). Tjingeling!

Edit: glömde tacka för stöttande och kreativa inlägg, stort Tack. Särskilt till darkg som tipsade om att kanske göra en lite mer markerad gräns mellan bas och topp. Jag ska överväga det i kommande konstruktion.

Användarvisningsbild
asslicker

Re: Dags att uppgradera - steg 3 - moddning klar!

Inläggav asslicker » 2016-08-23 06:43

Tyckte dom blev snygga! Hoppas dom låter ännu bättre också :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-08-23 08:48

Oj jäklar! Vilka byggen!!
Riktigt imponerande...!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-23 14:49

Kalejdokom
Imponerande och snyggt som alltid. Vad är det för bets? Jag gissar på körsbär?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-23 16:13

Betsen är helt omöjlig att återge rätt på foto! Den varierar från orange till brun beroende på ljus och vitbalans.
Det är Herdins Äkta Bets (pulver för vattenlösning) Carl-Johan brun. Därpå 3-4 lager alkydbaserad Herdins Betslack (blank).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-23 20:01

asslicker skrev:Hoppas dom låter ännu bättre också :D

Jodå, i em/kväll har jag kunnat leka loss utan sällskap hemmavid. Och visst hänger dom med ordentligt djupt och starkt! Jag har plågat dom med LFE-spår från katastroffilmer, LOTR, diverse andra effektfulla rullar och inte minst lite bastunga konserter med Jeff Beck, Steve Lukather, John Mayer och Toto - och det finns inget mer att önska (just nu... :) ). Det jag möjligen saknar är ett dedikerat musikrum utan vitrinskåp med lösa glashyllor eller andra löst sittande/hängande föremål. Det rör sig lite överallt på oönskade ställen i huset :evil: .

I realiteten är det dock inte "referensnivå" som gäller vid "normalt" biotittande. Men emellanåt vill man ju gasa lite och då är det ju gott att det finns lite dynamikreserver 8) .

Återgå till DIY-forum