Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Gårdagen fortskred i lugnt gemyt med fina mätningar och därefter fina druvdrycker![]()
Monteringen av högtalarna skedde i förrgår, tror vi? Ingen av oss minns![]()
![]()
![]()
Detta är provlådan. Lådan har jag sprayat svart.
Provlåda från Skillingaryd. Detta är inte en viklåda eftersom det skulle gå snabbt.
Pk SL. Jag tycker den är gullig![]()
Montering av diskant.
Anslutning av diskant.
Diskant sätts på plats.
Diskant på plats.
Diskant skruvas fast.
Basreflexrör sätts på plats. OBS! Rören tejpas ihop efter det att den ena halvan är istoppad i lådan och stickandes ut genom det frästa hålet.
Basreflexröret förbereds för limning d v s tätning gentemot lådan.
Här beräknas de kvantmekaniska parametrarna![]()
Så här sätts rören ihop i låda nummer två. Först en tejpbit så de inte ramlar isär.
Sedan kan man trycka ihop delarna och rätta till dem och fortsätta tejpa. Tejpen är aluminiumvävtejp.
Färdigtejpat rör.
Nu skall det limmas runt öppningen så att det blir tätt och sitter på plats. Därefter får man lägga högtalaren på rygg och ha en hammare till hands. Man bör ha en bit mdf eller annat hårt material som man lägger ovanpå röret så man inte hamrar direkt mot röret då det hamras på plats i högtalarlådan.
Lite druvdryck som förfriskning efter hårt och mödosamt arbete.
Naq känner sig nöjd med mängden uppfriskande dryck.
Men va f-n, kan du inte sluta plåta snart så man kan börja förfriska sig![]()
![]()
![]()
![]()
Ja, så kan det se ut i Björknäs en torsdag i oktober.
MvH![]()
Peter
profbd skrev:vad är onkyofjärren till?
profbd skrev:vad är onkyofjärren till?
petersteindl skrev:profbd skrev:vad är onkyofjärren till?
Den räglerar hastiheten på luftmålikylärna från disskanten![]()
.. eller var det månne för att kunna fjärrmanövrera min TX SR876
lemmts skrev:Vad trevligt att det följer med gott vin till högtalarna. Det hade jag helt missat. Det ökar ju prisvärdheten.
RogerGustavsson skrev:Finns det anledning till oro när man jämför schemat över delningsfiltret och de bilder som har publicerats på färdigbyggda och lösdelsbyggda filter? Tänker på att att de värden man ser på filtren inte riktigt stämmer med värden som anges i schemat. Själv har jag inte ens packat upp min lådor.
Naqref skrev:RogerGustavsson skrev:Finns det anledning till oro när man jämför schemat över delningsfiltret och de bilder som har publicerats på färdigbyggda och lösdelsbyggda filter? Tänker på att att de värden man ser på filtren inte riktigt stämmer med värden som anges i schemat. Själv har jag inte ens packat upp min lådor.
Det skiljer lite p g a att de elektriska egenskaperna skiljer lite mellan den Vifa-producerade diskanten och den från Scan-Speak. Inga väsentliga skillnader i övrigt vad vi har kunnat detektera. Det gör att om man har den senare diskanten så ska C1 vara 5.5 uF och R2 1.5 ohm.
Stranne skrev:Ja mina är ju redan monterade, och bakstyckena limmade. Inte en
aning om vad det stod på komponenterna på det färdiglödda filtret,
men jag har för mig att det stod Scan-Speal på diskanterna. Vad göra?
Finns det alltså 2 versioner av filter och diskanter? Detta kan jag inte
komma ihåg att jag läst nånstans, även om jag är rätt säker på att jag
läst hela låååånga tråden.
Naqref skrev:Stranne skrev:Ja mina är ju redan monterade, och bakstyckena limmade. Inte en
aning om vad det stod på komponenterna på det färdiglödda filtret,
men jag har för mig att det stod Scan-Speal på diskanterna. Vad göra?
Finns det alltså 2 versioner av filter och diskanter? Detta kan jag inte
komma ihåg att jag läst nånstans, även om jag är rätt säker på att jag
läst hela låååånga tråden.
Du behöver inte bekymra dig.De som köpte färdiga filter ska ha rätt värden på allting om man har Scan-Speak-diskanterna. Däremot kunde det variera för de som bara skulle ha lösa komponenter.
Naqref skrev:Justeringen av filtret blev gjord rätt sent men det verkar onekligen ha blivit lite fel i vissa fall.Ni får kontakta John om ni har fått fel komponenter. Det saknas en 12uF i vissa av paketen men han trodde att han hade ordnat detta innan allt för många hade fått sina paket. Men saknas det de två Bennic till basfiltret så ta kontakt med John så skickar han dom.
Naqref skrev:Förtydligande:
Har man Vifa-diskanten så ska C1 vara 4.3uF (3.3//1.0) och R2 2.7 ohm.
Har man Scan-Speak så ska C1 vara 5.5uF (2.2//3.3) och R2 1.5 ohm.
niklas skrev:Eftersom lådan är ihoplimmad nu vore det enklaste att byta diskanten. Jag mailar John.
niklas skrev:Naqref skrev:Justeringen av filtret blev gjord rätt sent men det verkar onekligen ha blivit lite fel i vissa fall.Ni får kontakta John om ni har fått fel komponenter. Det saknas en 12uF i vissa av paketen men han trodde att han hade ordnat detta innan allt för många hade fått sina paket. Men saknas det de två Bennic till basfiltret så ta kontakt med John så skickar han dom.
Att en 12uF saknades i paketen upptäckte John när han packade ihop våra paket. Vi var bland de första som hämtade så det är nog inte så stort problem.
Naqref skrev:Förtydligande:
Har man Vifa-diskanten så ska C1 vara 4.3uF (3.3//1.0) och R2 2.7 ohm.
Har man Scan-Speak så ska C1 vara 5.5uF (2.2//3.3) och R2 1.5 ohm.
Eftersom vi har fått Scan-Speak-diskanten och C1 var 4.3uF (3.3//1.0) och R2 är 2.7 ohm så har det uppenbarligen blivit fel. Fisse! som de säger i Danmark. Eftersom lådan är ihoplimmad nu vore det enklaste att byta diskanten. Jag mailar John.
Naqref skrev:Hade på känn att det skulle bli lite strul med detta. Crap.
Naqref skrev:niklas skrev:Eftersom lådan är ihoplimmad nu vore det enklaste att byta diskanten. Jag mailar John.
Håller med.
Hade på känn att det skulle bli lite strul med detta. Crap.
Aja det ska väl ordna sig. Men här ser man problemen med att underleverantörer ändrar lite i prylarna så där mitt i produktionen. Det kan ju bero på flera saker men inte ovanligt på andra underleverantörer. I o f s så är ändringen inte gjord mitt i produktionen utan för att någon annan tog över produktionen.
petersteindl skrev:Jag gjorde en varulagerinventering på söndagen och John hade då kvar 12 stycken Vifa DX25 så det bör kunna gå bra att byta. Ta upp detta med John så fort som möjligt. Ring även till John Larsen 0370-70900. Att det blev fel är i detta fall för att diskanterna kom så pass sent och därför skedde sorteringsarbetet av koponenter med diskanter under stress medans allt folk var där. Det är lättare att koncentrera sig på en arbetsuppgift då lugn och ro ges. Naq och jag valde att detaljfinslipa filtret för Scan-Speaks diskantbatch. Det är inte så vanligt att fabrikanter gör så och speciellt inte för DIY. men ibland anser jag det behövligt om ens toleranser är snäva och vi ville uppnå pK med snäva toleranser, vilket i detta fall betyder matchade filter med diskanter.
Som upplysning kan jag säga att varje enskild Snellhögtalare tillverkades på sådant sätt medelst matchning av filter gentemot varje enskilt exemplar av högtalarelement. Så var det i alla fall så länge jag hade agenturen.
Idag har högtalarelement betydligt snävare toleranser i o ch med bättre material, men det kan skilja uppemot 1-1½ dB mellan olika batcher. Inom samma batch var avvikelserna ofta minimala hos Vifa eller Perless eller Scan-Speak och även hos Tymphany efter vad de visat.
MvH
Peter
bomellberg skrev:Naqref skrev:Hade på känn att det skulle bli lite strul med detta. Crap.
Det verkar ju gå att lösa i efterhand, med hjälp från John, men det är första gången jag hör att det skulle ha använts två olika typer av diskanter.
Synd att det inte det potentiella problemet offentliggjordes vid träffen, då hade var och en kunnat kontrollera att kombinationen stämde i sina respektive kartonger.
Mvh,
/Bosse
bomellberg skrev:OK. Tack Peter för klargörandet!
Hur kan jag enkelt avgöra om jag har fått rätt diskanter? Är det bara att kolla om den är märkt "Scan Speak"? Jag har färdiglödda filter.
Mvh,
/Bosse
bomellberg skrev:Synd att det inte det potentiella problemet offentliggjordes vid träffen, då hade var och en kunnat kontrollera att kombinationen stämde i sina respektive kartonger.
Stenberg skrev:Har fått:
motstånd:
1,5 ohm
1,0 ohm (som jag förstod det skulle det vara 2,7 ohm?)
kondingar:
2,2 uF
3,3 uF
5,6 uF
6,8 uF (ska det vara 5,6//6,8 i stället för 12 uF?)
spole:
inte fått någon.
RogerGustavsson skrev:Har varit ute i garaget och skruvat ur elementen och tagit ur påsarna med delningsfilterkomponenter.Satt Vifa i mina och de passar utan perfekt i fronterna.
Saknar 2st 12uF!
Hur länge vågar man ha baksidorna tejpade utan att det blir missfärgningar i lacken?
petersteindl skrev:Jag undrar om inte en 12uF är ersatt med två parallellkopplade kondensatorer 5.6//6.8uF. Jag har för mig att ELFA fick slut på 12 uFare och nästa omgång kommer i februari.
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Jag undrar om inte en 12uF är ersatt med två parallellkopplade kondensatorer 5.6//6.8uF. Jag har för mig att ELFA fick slut på 12 uFare och nästa omgång kommer i februari.
Det trodde jag också men det ligger bara 2st 5.6µF och 2st 6.8µF i påsarna. Ringer John.
Tomas skrev:Niklas: Nu ska vi kommunicera lite mha faktisktRinga är så 2008!
Vi har rätt filter!
Naqref skrev:
Du har då fått rätt förutom spolen som saknas. 1.0 ohmsmotståndet är samma för båda varianterna. Och jepps det ska vara 5.6//6.8uF. Det är inom toleranserna.
bomellberg skrev:Jag monterade mina lådor igår, med fint resultat. Jag har inte limmat bakstyckena ännu eftersom jag har två frågor:
1. Hur viktigt är det att tätningen mot diskanten ser ut som den gör på din bild, Naqref? På mina tätade jag bara runt elementet, och lät alltså inte den nedersta raka tätningslisten gå upp runt elementet.
2. Hur ska kablarna dras inuti lådan? Jag drog diskantkablaget uppe under lågtoppen och baskablaget längs röret. Kom på i efterhand att det kanske kommer att ligga och skallra mot röret.
Mvh,
/Bosse
PS. På en av de fyra lådorna satt det en kort svart kabel till basen. Jag ringer John och ber honom skicka en lång. DS.
Naqref skrev:Tog du dom tidigt i Lördags så kan det vara så att man inte fick med sina 12uF till basfiltret. Ta kontakt med John så får du dom.
RogerGustavsson skrev:Jag hoppas du lägger upp en bild med komponenterna på plats!
Fjonkalicious skrev:Jag ser på Naqs bilder att jag har glömt att lägga tätningslist mellan bas och diskant. Men jag har runt båda elementen, behövs den biten verkligen?
Mvh
Filip
KarlXII skrev:RogerGustavsson skrev:Jag hoppas du lägger upp en bild med komponenterna på plats!
Kan jag väl när du ber så snällt...![]()
Inte riktigt klart än, skatbot på undersidan ska fixas.
Men någon gång under kvällen ska pK driftsättas!
petersteindl skrev:Jag ser flera fel
profbd skrev:kalle dussin provkör basar samt pk
http://www.youtube.com/watch?v=4aMEdgC2jCI
RogerGustavsson skrev:
Jaha, du har komponenter från annan källa än John Larsen.
bomellberg skrev:J2. Hur ska kablarna dras inuti lådan? Jag drog diskantkablaget uppe under lådtoppen och baskablaget längs röret. Kom på i efterhand att det kanske kommer att ligga och skallra mot röret.
Fjonkalicious skrev:När jag satte dit tätningslisten så gjorde jag det på båda elementen i slutna cirklar. Då borde det ju bli tätt. Det jag undrar över är om det finns något annat skäl för att göra så som naq gjort?
Mvh
Latmasken
Filip
Fjonkalicious skrev:Jag skulle vilja ha lite typiska tumregler för placering av pK dels i närfält och även vid lyssning på större avstånd. Tror att höjd och vinkel har definierats men det skadar nog inte att upprepa dom. Vidare har jag en fråga ang. Dämpning, i tråden nämner naq minimum 60x60 cm. Om man nu skulle ta 50x50, vad/hur påverkar det slutresultatet?
Tekniska data:
Innehåll 1 Styck
Mått (LxBxH) 1000 x 500 x 60 mm
Fjonkalicious skrev:
- Kod: Markera allt
Tekniska data:
Innehåll 1 Styck
Mått (LxBxH) 1000 x 500 x 60 mm
Jag prutar lite och får säkert på tafsen.
Stort tack för ditt svar.
Även om jag inte förstår det med tätningen på diskanten. Jag har ju gått varvet runt med tätningslisten på diskantplattan. Det blir ju inte helt cirkulärt eftersom den är kapad i ovan och underkant. Men den finns där hela vägen. I min värld borde det bli tätt.
*borde kanske ta en bild*
mvh
Filip
Aerob skrev:Ta och kika på denna länk: http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
Längst ner på sidan ser du mer eller mindre bra placeringar av spolar.
Densen skrev:RogerGustavsson menar du att "alltför långa avstånd" är skillnaden mellan inne i, respektive utanför lådan? Försumbart.
då borde det göra det samma inne i lådanStenberg skrev:Densen skrev:RogerGustavsson menar du att "alltför långa avstånd" är skillnaden mellan inne i, respektive utanför lådan? Försumbart.
Nu svarar jag på Rogers fråga, men iaf: Kabelns egenskaper hamnar efter filtret och påverkar filtrets funktion en aning. Delningsfrekvensen skulle ju kunna ändras så man får en liten puckel i tonkurvan om man har otur (som ett exempel).
Stenberg skrev:Densen skrev:RogerGustavsson menar du att "alltför långa avstånd" är skillnaden mellan inne i, respektive utanför lådan? Försumbart.
Nu svarar jag på Rogers fråga, men iaf: Kabelns egenskaper hamnar efter filtret och påverkar filtrets funktion en aning. Delningsfrekvensen skulle ju kunna ändras så man får en liten puckel i tonkurvan om man har otur (som ett exempel).
boom skrev:då borde det göra det samma inne i lådanStenberg skrev:Densen skrev:RogerGustavsson menar du att "alltför långa avstånd" är skillnaden mellan inne i, respektive utanför lådan? Försumbart.
Nu svarar jag på Rogers fråga, men iaf: Kabelns egenskaper hamnar efter filtret och påverkar filtrets funktion en aning. Delningsfrekvensen skulle ju kunna ändras så man får en liten puckel i tonkurvan om man har otur (som ett exempel).
Densen skrev:Ett par tiondels ohm, hur många meter pratar vi om då?
Stenberg skrev:
Naqref har nog koll på hur lång en tråd inuti en låda brukar vara. Han har nog inte haft delningsfiltret direkt på elementen utan kabel emellan vid mätningarna heller. Däremot så blir det ju lite skillnad om man lägger ett par tiondels ohm före eller efter filtret.
Ragnwald skrev:KarlXII skrev:Jag fräste av långkanterna på mina med liten radie.
Snyggt.
Baffelstödet måste räknas om.
landa skrev:Håller just på och monterar mina pk. Är det någon mer än jag som har problem att ansluta basarna? Går alldeles utmärkt med pluskabeln men minuskabeln känns för liten...
RogerGustavsson skrev:
boom skrev:Om någon inte har byggt klart så om någon kan vara vänligen att mäta sina bitar till pk basreflex för jag blir inte klok på ritningen.
detta för jag till
170x330= baffel 19mm
170x330=bakstycke 16mm
138x305= topp/botten 16mm
sen är det osäkert och det är sidorna, om det skall vara
330x340= sidor
boom skrev:Om någon inte har byggt klart så om någon kan vara vänligen att mäta sina bitar till pk basreflex för jag blir inte klok på ritningen.
detta för jag till
170x330= baffel 19mm
170x330=bakstycke 16mm
138x305= topp/botten 16mm
sen är det osäkert och det är sidorna, om det skall vara
330x340= sidor
köpte du med låda kanske resten av skruvarna sitter i lådan och håller fast elementen.Rullake skrev:Fick mina paket idag. Är det bara jag som har fått hälften av skruvarna till elementa?
MagnusÖstberg skrev:köpte du med låda kanske resten av skruvarna sitter i lådan och håller fast elementen.Rullake skrev:Fick mina paket idag. Är det bara jag som har fått hälften av skruvarna till elementa?
Hmm, jag hade nog hellre filat på lådan för att elementen skulle passa. Ligger inga skruv bland filterdelarna så kontakta Larsen.Rullake skrev:MagnusÖstberg skrev:köpte du med låda kanske resten av skruvarna sitter i lådan och håller fast elementen.Rullake skrev:Fick mina paket idag. Är det bara jag som har fått hälften av skruvarna till elementa?
Köpte "all in". Elementen satt fast till hälften (diskantplattan måste filas lite för att passa i hålet) i lådan med halva antalet skruvar. Var likadant på alla tre lådorna.
MagnusÖstberg skrev:Hmm, jag hade nog hellre filat på lådan för att elementen skulle passa. Ligger inga skruv bland filterdelarna så kontakta Larsen.Rullake skrev:MagnusÖstberg skrev:köpte du med låda kanske resten av skruvarna sitter i lådan och håller fast elementen.Rullake skrev:Fick mina paket idag. Är det bara jag som har fått hälften av skruvarna till elementa?
Köpte "all in". Elementen satt fast till hälften (diskantplattan måste filas lite för att passa i hålet) i lådan med halva antalet skruvar. Var likadant på alla tre lådorna.
Rullake skrev:Köpte "all in". Elementen satt fast till hälften (diskantplattan måste filas lite för att passa i hålet) i lådan med halva antalet skruvar. Var likadant på alla tre lådorna.
2-ch skrev:Rullake skrev:Köpte "all in". Elementen satt fast till hälften (diskantplattan måste filas lite för att passa i hålet) i lådan med halva antalet skruvar. Var likadant på alla tre lådorna.
Ska vi bytaMin ena låda var transportskadad
Har mailat Larsen så får vi se.
Beställde också "all in" men jag tittade inte ens på om diskanten passade i hålet. Bara öppnade, såg skadan och stängde kartongen igen.
KarlXII skrev:2-ch skrev:Rullake skrev:Köpte "all in". Elementen satt fast till hälften (diskantplattan måste filas lite för att passa i hålet) i lådan med halva antalet skruvar. Var likadant på alla tre lådorna.
Ska vi bytaMin ena låda var transportskadad
Har mailat Larsen så får vi se.
Beställde också "all in" men jag tittade inte ens på om diskanten passade i hålet. Bara öppnade, såg skadan och stängde kartongen igen.
Lackskada eller MDF-kross?
RogerGustavsson skrev:boom skrev:Om någon inte har byggt klart så om någon kan vara vänligen att mäta sina bitar till pk basreflex för jag blir inte klok på ritningen.
detta för jag till
170x330= baffel 19mm
170x330=bakstycke 16mm
138x305= topp/botten 16mm
sen är det osäkert och det är sidorna, om det skall vara
330x340= sidor
Du gör alltså lådan efter ritningen? De som monterar lådan med lösdelar från Larsen har delvis andra mått på de ingående delarna då de är fasade för "viklåda".
Naqref skrev:Sidorna ska vara 305x330 Boom.
Komplett såglista för två st högtalare är följande:
2st 170x330x19mm
2st 170x330x16mm
4st 305x138x16mm
4st 305x330x16mm
Så du har i a f inte sågat för mycket.
Ritningen följer de standarder som var aktuella när jag pluggade sådant (ett bra tag sedan). Streckade linjer är dolda. Vyerna är uppifrån (nedan till vänster), framifrån (vänster) och sida (höger).
Sorry att jag inte hann svara dig innan du hade gjort det färdigt.
Ragnwald skrev:Ett tips. Kapa utanpåliggande bitars överskott, efter limning.
Allt har en vidunderlig förmåga att röra på sig, lite.![]()
Retfullt att behöva spackla i onödan.
oa51 skrev:Jag behöver lacka om mina vita, vilken färg bör jag använda? ( riktigt usel limning som var överlackad vilket resulterade i 4-5 stora "kluttar" i spåret vid baffeln som mest ca 10 mm långa, inte snyggt) Larsen var hygglig och kompenserade mig med ett par SD- fötter då inga slutna lådor fanns som ersättning.
Jag har nu slipat ett nytt spår på platsen för det gamla, men lådorna måste alltså lackas om - tacksam för tips på färgtyp och nyans.....
Tack på förhand
Densen skrev:Beklagansvärt 2-ch det där med skadan.
Densen skrev:Hoppas nu att allt ordnar sig på bästa sätt. Larsen är ju hygglig så han hjälper säkert till i den mån han kan.
MagnusÖstberg skrev:Hmm, jag hade nog hellre filat på lådan för att elementen skulle passa. Ligger inga skruv bland filterdelarna så kontakta Larsen.Rullake skrev:MagnusÖstberg skrev:köpte du med låda kanske resten av skruvarna sitter i lådan och håller fast elementen.Rullake skrev:Fick mina paket idag. Är det bara jag som har fått hälften av skruvarna till elementa?
Köpte "all in". Elementen satt fast till hälften (diskantplattan måste filas lite för att passa i hålet) i lådan med halva antalet skruvar. Var likadant på alla tre lådorna.
Rullake skrev:
Vet inte om jag vill krångla för några skruvar. Kan nog hitta andra som passar.
Stenberg skrev:Rullake skrev:
Vet inte om jag vill krångla för några skruvar. Kan nog hitta andra som passar.
Skriv ett mejl. Det saknades ett par filterkomponenter för mig, inget dyrt, men det är ju jobbigt att fixa fram på annat sätt. Du får ett par skruvar i ett kuvert på posten.
Har du skruvar som passar redan så är ju det smidigast att låta bli förståss.
Prometevs skrev:Vilken spole är vilken?
Om man jämför med BOM:en så stämmer det inte och vad är vad?
En spole (den större) har tråddiam 1,0 mm och 0,3 ohm och lindad ca 110 varv. Det borde vara spolen med 0,6 mH.
Den mindre spolen har tråddiam 0,5 mm och 0,6 ohm och är lindad med ca 65 varv och borde vara spolen med 0,3 mH.
God Jul på er förresten
Naqref skrev:Jag brukar själv vara van vid en annan ordning men det där borde fungera utmärkt.
bomellberg skrev:Ha det så kul!
bomellberg skrev:Jag föreslår att du tidigarelägger limmandet av terminalerna i bakstyckena. Det kan du göra först av allt.
Jonkan skrev:Skruven sitter fortfarande dock men går inte att spänna jättehårt för då går den runt, och elementet verkar sitta bra ändå, så det är kanske lugnt???
Eller vad tror ni?
/J
MagnusÖstberg skrev:Ha lite trälim ner i skruvhålet, låt det bli småsegt och skruva dit skruven.
Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:Ha lite trälim ner i skruvhålet, låt det bli småsegt och skruva dit skruven.
Skruva dit skruven försiktigt i de gamla gängorna och låt limmet härda ordentligt. Sedan kan du dra åt bättre igen.
Rullake skrev:Stenberg skrev:Rullake skrev:
Vet inte om jag vill krångla för några skruvar. Kan nog hitta andra som passar.
Skriv ett mejl. Det saknades ett par filterkomponenter för mig, inget dyrt, men det är ju jobbigt att fixa fram på annat sätt. Du får ett par skruvar i ett kuvert på posten.
Har du skruvar som passar redan så är ju det smidigast att låta bli förståss.
Du har rätt. Tyckte att det mest var besvärligt att ringa innan du påminde om mailmöjligheten. Nåväl skickade precis ett mail så det kanske kommer lite skruvar efter helgerna.
Fjonkalicious skrev:Basreflexrören är i rätt längd. Bara att tejpa ihop de icke-flänsade delarna med varandra. Notera att du måste föra in det bakre röret först så att det tittar ut på framsidan genom hålet. Väl där så tejpar du ihop rören och för sedan tillbaka dom in i högtalaren.
Gött, då är det bara att köra vidare. Tack för svar!
Lycka till!
Mvh
Filip
Smart!boom skrev:Det bästa är att limma dom så att dom får en bra mekanisk sammanfogning tejp även om det är silver tejp så torkar skiten med tiden och dom ramlar i sär sen kan man stödja skarven med en eller 2 glasspinnar.
zapanasta skrev:Lim+slangklämma modell bredare kanske ochså skulle funka bra,så kan ni skippa tejpen helt
Om du har terminalen är det bara att mäta. Jag la smältlim runt om på insidan också för att det skall bli tätt och inte skallra.johaneriksson skrev:Vilken höjd ska terminalerna sitta på? och vilken diameter ska hålet ha för att man ska få fin tajt passform som på köpeslådorna?
Mvh Johan
MagnusÖstberg skrev:Om du har terminalen är det bara att mäta. Jag la smältlim runt om på insidan också för att det skall bli tätt och inte skallra.
Rullake skrev:Har limmat och bankat fast ett basreflexrör när jag får lite ågren för att limma fast bakstycket. Anledningen är jag "bara" har tejpat ihop rören. Ser en farhåga i att dom ramlar isär med åldern och att det kommer att bli knepigt att fixa problemet genom bashålet.
1 Vad tror ni genom att stryka på lim över tejpningen dvs kapsla in silvertejpen?
2 Ska jag försöka ta bort tejpen (på det limmade röret i baffeln) och limma ihop rören med loctite snabblim + limma fast glasspinnar + tejpa på ny silvertejp? Är detta görbart på ett bra sätt genom hålet på baksidan där bakstycket ska sitta?
3 Somna dom dvs endast tejp räcker för så lång tid som jag kommer att använda dom?
4 Annan lösning! isof vad?
Tacksam för lite feedback-
johaneriksson skrev:Vilken höjd ska terminalerna sitta på? och vilken diameter ska hålet ha för att man ska få fin tajt passform som på köpeslådorna?
Mvh Johan
perstromgren skrev:Går högtalarterminalerna att modifiera så att de tar banankontakter? Det ser ut som om de har ett slags blindpluggar; går dessa att ta bort?
Naqref skrev:perstromgren skrev:Går högtalarterminalerna att modifiera så att de tar banankontakter? Det ser ut som om de har ett slags blindpluggar; går dessa att ta bort?
Jepp.
perstromgren skrev:Naqref skrev:perstromgren skrev:Går högtalarterminalerna att modifiera så att de tar banankontakter? Det ser ut som om de har ett slags blindpluggar; går dessa att ta bort?
Jepp.
... och jag lyckades! Det blev mycket bättre. Inte ens mina små fingrar fick rum att skruva åt ordentligt!
johaneriksson skrev:Nu har även jag fått mitt paket från John, en av diskanterna hade fått membranet intryckt. Efter lite pillande fick jag ut membranet men det syns fortfarande lite ojämnheter. Påverkar det ljudet negativt?
Tack Stefan för tipset med borren, blir att införsaffa en sådan.
Mvh Johan
johaneriksson skrev:Nu har även jag fått mitt paket från John, en av diskanterna hade fått membranet intryckt. Efter lite pillande fick jag ut membranet men det syns fortfarande lite ojämnheter. Påverkar det ljudet negativt?
Tack Stefan för tipset med borren, blir att införsaffa en sådan.
Mvh Johan
Du lär få en ny diskant.johaneriksson skrev:Scan-Speak diskanter har jag. Hur stor skillnad är det ljudmässigt?
Mvh Johan
Det är för mycket DiY i digphon skrev:... eller en bit tyg att göra en ny kalott av .....
johaneriksson skrev:Scan-Speak diskanter har jag. Hur stor skillnad är det ljudmässigt?
Mvh Johan
johaneriksson skrev:Nu har även jag fått mitt paket från John, en av diskanterna hade fått membranet intryckt. Efter lite pillande fick jag ut membranet men det syns fortfarande lite ojämnheter. Påverkar det ljudet negativt?
Tack Stefan för tipset med borren, blir att införsaffa en sådan.
Mvh Johan
limm på tre glasspinnar (från valfri sort) fixerar rören. Sedan ett lager silvertejp. Efter det avslutar man med gummeringstejp virat runt härligheten.ollebolle skrev:Nu har jag ingen koll på pK, men är det två rör som ska sammanfogas?
Man skulle kunna kladda in skarven i polyester och linda in fogen med glasfiberväv. Då blir det görstarkt minst![]()
Polyester, härdare och glafiberväv finns på feltema
Men nu kanske det inte är så man ska göra...
RogerGustavsson skrev: Har nu varit ute i garaget och funnit en lösning.
Hade några tuber med fogmassa liggandes. Kapade av ett par snuttar av tuben och använder dem som stöd kring rörskarven. Limmar med kontaktlim och hoppas det sitter ihop.
Ragnwald skrev:Snygga filter RogerGustavsson.
Nu vill vi se även undersidan.
Flint skrev:Är det där anledningen till att några hundra baselement inte passade till tänkt konstruktion och därför "reades" ut som DIY?
RogerGustavsson skrev:Var det inte någon som använde anslutningar som dessa till sina pK? KarlXII?
http://www.voelkner.de/products/image.h ... s_id=91200
Vad är lämplig borrstorlek för montering i MDF? 12mm?
12.2mm är angivet i databladet för dem men det gäller nog för montering i metall.
perstromgren skrev:Flint skrev:Är det där anledningen till att några hundra baselement inte passade till tänkt konstruktion och därför "reades" ut som DIY?
Det har jag verkligen svårt att tro. Alla inblandade i projektet verkar synnerligen seriösa, och skulle säkert inte acceptera att elementen på något sätt är sekunda.
KarlXII skrev:Flint skrev:Är det där anledningen till att några hundra baselement inte passade till tänkt konstruktion och därför "reades" ut som DIY?
Det vore ju just snyggt!
petern skrev:Har den släppt från gummikanten? Där man skönjer en mörk skugga vid kl 2? Hur lät det då?
petersteindl skrev:perstromgren skrev:Flint skrev:Är det där anledningen till att några hundra baselement inte passade till tänkt konstruktion och därför "reades" ut som DIY?
Det har jag verkligen svårt att tro. Alla inblandade i projektet verkar synnerligen seriösa, och skulle säkert inte acceptera att elementen på något sätt är sekunda.
Perstromgren, Jag ber John Larsen att skicka ett nytt baselement till dig. Du kan därefter använda förpackningsmaterialet och skicka tillbaks det defekta elementet till mig.
perstromgren skrev:petersteindl skrev:perstromgren skrev:Flint skrev:Är det där anledningen till att några hundra baselement inte passade till tänkt konstruktion och därför "reades" ut som DIY?
Det har jag verkligen svårt att tro. Alla inblandade i projektet verkar synnerligen seriösa, och skulle säkert inte acceptera att elementen på något sätt är sekunda.
Perstromgren, Jag ber John Larsen att skicka ett nytt baselement till dig. Du kan därefter använda förpackningsmaterialet och skicka tillbaks det defekta elementet till mig.
Tack, det var hemskt bussigt!
QC är vetenskap som sysselsätter många kloka människor. Den är inte så enkel som många tycks tro!
Ingen skugga må falla över Larsen i detta fall!
MagnusÖstberg skrev::)
Det är ju ingen dans på rosor att göra det själv...
MagnusÖstberg skrev:Det är bara Naqref som kan klargöra. Peter är inte insatt, det kändes iallafall inte så när vi pratade.
RogerGustavsson skrev:Har nu varit ute i garaget och funnit en lösning.
Hade några tuber med fogmassa liggandes. Kapade av ett par snuttar av tuben och använder dem som stöd kring rörskarven. Limmar med kontaktlim och hoppas det sitter ihop.
RogerGustavsson skrev:Hur mycket stenull ska det vara i pK? Det är packat i mina med sex bitar upptill. Inte fyra som på denna bild.
http://user.faktiskt.io/PuckoPelle/pK/pK_damp.PNG
Mitt monteringsarbete har fortskridit och nu är alla hål förborrade och på rätt ställen. Basreflexrören var tröga att få i och det blev lite ljusa ställen i plasten av den kraft som gick åt. Limning struntade jag i eftersom det kändes helt onödigt.
RogerGustavsson skrev:Du menar att du inte la i allt som var med i leveransen?
På denna bild ser det ut som att dämpmaterialet ligger längre ner än vad det gör i lådorna från Larsen. Dessutom ser du ut som glasull. Vi fick stenull i våra.
rikkitikkitavi skrev:hej
då jag fn inte har tid att bygga ett par högtalare skulle jag gärna vilja testköra mina baselement för att se att de är ok samt mäta upp dem. detta då de finns enbart i begränsad upplaga och det är lite snopet att ha endast ett fungerande element (sannolikheten är väl runt en % döma av denna tråden)
hur gör man det lämpligast?
kör dem som öppen baffel med musik och successivt ökande nivå så man sakta kör in dem?
mvh Rickard
Naqref skrev:Summering. Det ska vara 4 bitar bakom elementet och två bitar dämpmaterial (med aningens olika storlek) runt porten i framkant. Allt enligt min fina skiss i paint.
Naqref skrev:Summering. Det ska vara 4 bitar bakom elementet och två bitar dämpmaterial (med aningens olika storlek) runt porten i framkant.
MagnusÖstberg skrev:När jag stoppar i 4 bitar fyller jag inte riktigt upp utrymmet enligt din skiss.
Flint skrev:rikkitikkitavi skrev: vilja testköra mina baselement för att se att de är ok samt mäta upp dem.
Vore intressant att få få se t/s-parametrarna.
Naqref: -Vad ska det röda illustrera?
Ragnwald: -Luft som passerar utan någon dämpning.
Kanske det enda stället i lådan, som jag förstår det.
Är det inte viktigt, så ska jag inte lägga mig i längre.
Naqref: -Inte nämnvärt viktigt. Dämpfluffet som omsluter porten har endast ett syfte egentligen och det är att dämpa den stående våg som bildas under staget mellan frontbaffel och bakstycke och som exciterar orgelpipsresonansen i porten maximalt. Det viktigaste är att det täcker så stor yta som omger röret.
RogerGustavsson skrev:Det verkar stämma!
Saxat från den långa pK-tråden, datera 30 oktober, efter Ragnwalds bild som illustrerade samma sak som min här ovan.Naqref: -Vad ska det röda illustrera?
Ragnwald: -Luft som passerar utan någon dämpning.
Kanske det enda stället i lådan, som jag förstår det.
Är det inte viktigt, så ska jag inte lägga mig i längre.
Naqref: -Inte nämnvärt viktigt. Dämpfluffet som omsluter porten har endast ett syfte egentligen och det är att dämpa den stående våg som bildas under staget mellan frontbaffel och bakstycke och som exciterar orgelpipsresonansen i porten maximalt. Det viktigaste är att det täcker så stor yta som omger röret.
perstromgren skrev:petersteindl skrev:perstromgren skrev:Flint skrev:Är det där anledningen till att några hundra baselement inte passade till tänkt konstruktion och därför "reades" ut som DIY?
Det har jag verkligen svårt att tro. Alla inblandade i projektet verkar synnerligen seriösa, och skulle säkert inte acceptera att elementen på något sätt är sekunda.
Perstromgren, Jag ber John Larsen att skicka ett nytt baselement till dig. Du kan därefter använda förpackningsmaterialet och skicka tillbaks det defekta elementet till mig.
Tack, det var hemskt bussigt!
QC är vetenskap som sysselsätter många kloka människor. Den är inte så enkel som många tycks tro!
Ingen skugga må falla över Larsen i detta fall!
petersteindl skrev:Hej perstromgren
Jag e-mailade till John Larsen igår förmiddag. Idag ringde jag till John och han sa att han inte kan ta emot e-mail sedan några dagar tillbaks och det tar några dagar till. Han har strul med bredbandsleverantören. Nåväl, han har nu telefonledes fått besked om att skicka ut en bas till dig. Skulle tro att han skickar den i morgon.
MvH
Peter
RogerGustavsson skrev:Men resonansen ligger i andra riktning, den röda. Borrar man i tvärstaget är det väl mera i den blå riktningen verkan ligger?
MagnusÖstberg skrev:Vad blir effekten av att vrida dämpmaterialet 90 grader?
The-Master skrev:Hur mycket dämpmaterial skall det vara i dom slutna lådorna?
Naqref skrev:Värmeutvecklingen i spolar och kondingar beror mest på den interna resistansen. Resten är reaktiv effekt och genererar ingen värme. Det som blidar värme är mest motstånden då alltså.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Reaktiv_effekt
perstromgren skrev:petersteindl skrev:Hej perstromgren
Jag e-mailade till John Larsen igår förmiddag. Idag ringde jag till John och han sa att han inte kan ta emot e-mail sedan några dagar tillbaks och det tar några dagar till. Han har strul med bredbandsleverantören. Nåväl, han har nu telefonledes fått besked om att skicka ut en bas till dig. Skulle tro att han skickar den i morgon.
MvH
Peter
No worries! Jag får stå ut med Quadarna så länge!
RogerGustavsson skrev:Vi har läst zapnasta's intryck av rullakes pK. Skulle vara kul att veta hur mycket dämpning det var i dem!
djimp skrev:Hjälp! Vet att jag i nå´n av pk trådarna sett mått på väggdämpning men kan inte hitta det igen, nå´n som vet?. Undrar oxå om bästa placering för dessa välljudande små tjusiga godbitar.
petersteindl skrev:perstromgren skrev:petersteindl skrev:Hej perstromgren
Jag e-mailade till John Larsen igår förmiddag. Idag ringde jag till John och han sa att han inte kan ta emot e-mail sedan några dagar tillbaks och det tar några dagar till. Han har strul med bredbandsleverantören. Nåväl, han har nu telefonledes fått besked om att skicka ut en bas till dig. Skulle tro att han skickar den i morgon.
MvH
Peter
No worries! Jag får stå ut med Quadarna så länge!
Elementet skickades som brev igår. Har du inte fått det idag så har du det i början på veckan.
MvH
Peter
Det går inte att putsa med aceton med hjälp an någon trasa eller torkpapper, då hugger det och kladdar fast, och blir etter värre.phon skrev:Fukta plasten med lite aceton, det kan fungera beroende på vad det är för plast. Smälter den så blir den blank, jag har använt knepet i andra sammanhang. Använd t.ex. en liten skruvmejsel och lägg på en droppe. Tops är nog inte en bra metod.
paa skrev:Det går inte att putsa med aceton med hjälp an någon trasa eller torkpapper, då hugger det och kladdar fast, och blir etter värre.phon skrev:Fukta plasten med lite aceton, det kan fungera beroende på vad det är för plast. Smälter den så blir den blank, jag har använt knepet i andra sammanhang. Använd t.ex. en liten skruvmejsel och lägg på en droppe. Tops är nog inte en bra metod.
phon skrev:paa skrev:Det går inte att putsa med aceton med hjälp an någon trasa eller torkpapper, då hugger det och kladdar fast, och blir etter värre.phon skrev:Fukta plasten med lite aceton, det kan fungera beroende på vad det är för plast. Smälter den så blir den blank, jag har använt knepet i andra sammanhang. Använd t.ex. en liten skruvmejsel och lägg på en droppe. Tops är nog inte en bra metod.
Ja, jag sa ju det, tops är inget bra sätt. Lägg på en droppe med en liten skruvmejsel och låt acetonet rinna ut av sig själv.
Flint skrev:Kanske slippapper 600 - 1200 och sist Autosol som verkar gå bra även på plast.
perstromgren skrev:phon skrev:paa skrev:Det går inte att putsa med aceton med hjälp an någon trasa eller torkpapper, då hugger det och kladdar fast, och blir etter värre.phon skrev:Fukta plasten med lite aceton, det kan fungera beroende på vad det är för plast. Smälter den så blir den blank, jag har använt knepet i andra sammanhang. Använd t.ex. en liten skruvmejsel och lägg på en droppe. Tops är nog inte en bra metod.
Ja, jag sa ju det, tops är inget bra sätt. Lägg på en droppe med en liten skruvmejsel och låt acetonet rinna ut av sig själv.
Tack för tips!
Men aceton låter litet läskigt...
perstromgren skrev: Tack för tips!
Men aceton låter litet läskigt...
phon skrev:BTW, ta inte aceton med olja, det som din fru brukar ha hemma.
phon skrev:perstromgren skrev: Tack för tips!
Men aceton låter litet läskigt...
Jo ... lite läskigt är det allt ......![]()
![]()
Man kan tillverka saker som smäller av det, eller saker som stökar till det i huvudet .....![]()
Men en lite droppe på plasten är nästan helt ofarligt. Luktar som nagellack. BTW, ta inte aceton med olja, det som din fru brukar ha hemma. Det skall vara aceton utan olja. Finns i små flaskor på närmaste ICA.
petersteindl skrev:Har du provat att rengöra dina LP-skivor med aceton? De blir renaDränk in en bommullstrasa med kemiskt ren aceton. Gnid bort all smuts från LP-skivan. Den blir synnerligen ren
man skulle nästan kunna säga renrakad.
phon skrev:Äh, jag brukar föra över mina vinylare med hjälp av laserkopiersvarv till aluminiumskivor, som jag sedan hårdeloxerar. De förvaras sedan i en behållare med aceton. Perfekt fettfri miljö, inga fingeravtryck.
Hårdeloxeringen ger ett brus i exakt motsatt fas mot originalbruset, det blir helt brusfritt.
Skivorna efterhärdas fastsatta under vingarna på en Airbus som flyger över nordpolen två gånger med 90 graders vinkel mellan gångerna, det ger bättre stereoseparation.
tanaris skrev:(PS: vilket är att föredra? Att skära ut lite ur bakersta dämpplattan så att filtret får plats eller att trycka fram hela paketet en bit?)
Kilkenny skrev:Fikarast i snickeriet???![]()
Kilkenny skrev:Fikarast i snickeriet???![]()
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 254 gäster