Monteringstråd för pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Monteringstråd för pK

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-07 01:45

Eftersom någon(inkl. mig) ställde frågor ang. monteringen av pK och Naq ville att vi skulle ta det i en annan tråd så lägger jag härmed upp en.

Följande "issues" hade jag som kanske kan hjälpa någon framöver.

1. Diskanterna ligger på fel sida toleransstrecket. Eller rättare sagt så kan det vara så att lacken har byggt för mkt OCH att verktyget för diskantplattan har slitits vilket har genererat en ogynnsamm passning. Slipa med sandpapper sade John och det gjorde jag. Synd att jag bara hade ett slitet 180 papper hemma, det tog tid.

Följdfråga1: Vilken passform är önskvärd? Jag pressade dit mina, är det för tajt?

Följdfråga2: Om man skall vara riktigt petig så tycker jag att tätningslisten gör att plattan buktar mitt uppe på, vid baffeln. Något jag skall vara orolig för? Vi talar om tiondels mm.

2. John sade att han hade lite strul med hålsågen ibland för terminalerna, vilket stämmer. Åtgärda med lim sade John. Fixat sade Filip. Ena satt tajt, andra satt löst. Lade lite vitlim runtom och tryckte dit dom, lade faktiskt lite lim runt om terminalen på insidan för att vara på den säkra sidan. Tätt sa Bull, tätt sa Bill. Koppla kablarna till terminalen från filtret.

3. Dragning av kablarna. Här är ju ett annorlunda moment beroende på om man har färdigt eller egenlött filter. Jag hade färdigt. På plussidan: snyggt. På minussidan: Kablarna sitter fast i kortet som sitter fast i bakstycket. Således kan det vara lite meckigt att hålla bakstycket samtidigt som du drar genom kablarna. Jag fick mina levererade med isoleringen i, godtrogen(och lat) som jag var antog jag att det var rätt mängd i. Här tyckte jag det var lite knökigt för om man tar ur isoleringen så kan det vara svårt att få i den igen eftersom kabeln sitter fast i bakstycket som inte ger så mkt spelrum. Därför lät jag den sitta kvar. Men då kan det bli svårt att få igenom kablarna till diskanten. Dom kan inte gå nerom staget, inte tillräcklig längd.

Här kommer Fjonkens fula ajabajalösning (jag blir säkert idiotförklarad) som görs på egen risk: Jag stack in en bågfilsblad framifrån längs "taket". Väl genom så drog jag kabeln genom hålet på bladet. Sedan höll jag i isoleringen och drog kabeln igenom. Det finns en viss risk för kabelbrott. Jag tar inget ansvar sa Bull, inte jag heller sa Bill.

Notera att klammern skall gå i "två steg" och bottna ordentligt på stiften på diskanten.

4. Här kommer det jag hade mest problem med, nämligen BR-rören. Man skulle vilja ta rören först, men det försvårar kabeldragningen till baselementet något. Därför tog jag dom efter att jag satt diskanten och dragit fram kablarna till baselementet och fäst dessa med masktejp där framme. För in ett rör bakifrån och tryck ut det så långt så att du ser det en bra bit ut genom hålet på framsidan. Möt med det andra röret och tejpa med silvertejp. Jag kom på i efterhand att det hade nog varit praktiskt med en rund stav i rätt diameter som centrerar rören. För även hur bra det än såg ut på båda så är dom inte exakt mitt för varandra. Sen till det riktigt svåra. Få i dom i lådan. Jag fick lägga Yes på flänsarna och sedan trycka så in i rödaste helvete med min 95 kgs lekamen. Sista flänsen var nästintill omöjlig. Sista momentet tog jag en träbit som täckte hela och drog till med hammaren, ena blev bra. Andra blev ok med lite lite vitt i kröken. Detta pga att den sista och yttre flänsen ger efter när den belastas. Men jag gillar det tajt sa Bill, jag med sa Bull.

5. Jag kunde inte få på den lilla svarta klammern på stiftet på baselementet hur jag än försökte(lagom kul när man står med fetemagnet elementet med vassa kanter ovanför en lackad låda). Testa innan man drar kablaget genom lådan kanske? Liten skruvmejsel kan öppna gapet precis i början, ta nu inte i för hårt=okontakt.

6. Fäst bakstycket med maskeringstejp. Koppla till stereo. Lyssna så att alla element låter.

7. Limma bakstycket.

Det är ganska straightforward, vilket gör denna tråden ganska onödig. Men jag skulle vilja veta om mina diskanter sitter för tajt?

mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-07 09:39

bra initiativ ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-12-07 09:52

Jadu Fjonken, ett av mina basrör blev också lite stukat och därmed vitt i
radien. Ja fick banka i dem med en gummiklubba eftersom mina 65 kg
inte räckte ens nära för att få i rören. Jag satte i rören först, och har nu
bakstyckena på limning. Jag tänkte köra i dämpningen genom basens
hål och sedan skruva i basar och diskanter. Det funkade för gel, och jag
tror det ska funka för mig med.

Ang terminalerna håller jag med dig om att passningen var sådär. Jag
får ta och limma dem precis som du gjort tror jag.

Passningen på hålet till diskanten löste gel genom att grada baksidan
på plattan litegrand och på så vis kunna pressa i den. Det kanske är
lite bättre att slipa ner den, men det känns som om det blir lite svårt att
få snyggt?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-07 10:01

Jo, det är nog bättre att köra in isoleringen från bashålet. Men jag ogillar att yra runt med isolering inne i lägenheten. Jag säger som min en gång i tiden nyskilde farsa:

- Det måste vara något fel på denna lägenheten, här dammar så in i helvete. (han var seriös)

Mvh

F

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-07 11:21

Tack för denna tråd Filip, den kommer att hjälpa många!

Har ju glömt att gratulera dig till slutresultatet, det ser verkligen supersnyggt ut! Glöm inte att bygga basar nu, och beställ komponenter till dina LT-kort!

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-07 13:16

@Fjonken

1.1 Det är helt ok med så tight passning.
1.2 Inget att oroa sig för.

2. Vitlim är fint. Bättre än man tror. Det blir tätt och tätningen är faktiskt lite flexibel och om man vill ta bort terminalen så är det bara att kancka på den tills det släpper och sedan kan man pilla bort vitlimmet.

3. Du blir ingalunda idiotförklarad. John rekommenderade just den lösningen fast han föreslog att man använde en linjal istället för bågfilsblad. Det gör man som man själv vill. :D

4. Tips. Grada av framkanten på hålet en aning först och lägg sedan lite vitlim på insidan av hålet. Sedan måste man använda en bit mdf eller liknande som man ser till får stöd på hela rörkanten innan man klipper till med en hammare hårt som f*n! Då blir det tätt och sitter som det ska. :D

5-7. Bra tips.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-07 13:20

Följande inlägg från pK-tråden visar hur man monterar br-rören och hur tätningslisten lämpligen läggs runt elementen.

petersteindl skrev:Gårdagen fortskred i lugnt gemyt med fina mätningar och därefter fina druvdrycker :)

Monteringen av högtalarna skedde i förrgår, tror vi? Ingen av oss minns :? 8O :)

Bild
Detta är provlådan. Lådan har jag sprayat svart.

Bild
Provlåda från Skillingaryd. Detta är inte en viklåda eftersom det skulle gå snabbt.

Bild
Pk SL. Jag tycker den är gullig :)

Bild
Montering av diskant.

Bild
Anslutning av diskant.

Bild
Diskant sätts på plats.

Bild
Diskant på plats.

Bild
Diskant skruvas fast.

Bild
Basreflexrör sätts på plats. OBS! Rören tejpas ihop efter det att den ena halvan är istoppad i lådan och stickandes ut genom det frästa hålet.

Bild
Basreflexröret förbereds för limning d v s tätning gentemot lådan.

Bild
Här beräknas de kvantmekaniska parametrarna :)

Bild
Så här sätts rören ihop i låda nummer två. Först en tejpbit så de inte ramlar isär.

Bild
Sedan kan man trycka ihop delarna och rätta till dem och fortsätta tejpa. Tejpen är aluminiumvävtejp.

Bild
Färdigtejpat rör.

Bild
Nu skall det limmas runt öppningen så att det blir tätt och sitter på plats. Därefter får man lägga högtalaren på rygg och ha en hammare till hands. Man bör ha en bit mdf eller annat hårt material som man lägger ovanpå röret så man inte hamrar direkt mot röret då det hamras på plats i högtalarlådan.

Bild
Lite druvdryck som förfriskning efter hårt och mödosamt arbete.

Bild
Naq känner sig nöjd med mängden uppfriskande dryck.

Bild
Men va f-n, kan du inte sluta plåta snart så man kan börja förfriska sig :x :twisted: 8) :D

Ja, så kan det se ut i Björknäs en torsdag i oktober.

MvH :)
Peter

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-12-07 13:28

vad är onkyofjärren till?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-07 13:36

profbd skrev:vad är onkyofjärren till?

Recievern den ligger på kanske?! ;)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-12-07 13:39

har peter en sådan?
vad säger kalle dussin om det?
Senast redigerad av profbd 2009-12-07 13:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-07 13:39

Den räglerar hastiheten på luftmålikylärna från disskanten :)

.. eller var det månne för att kunna fjärrmanövrera min TX SR876 :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-07 14:07

petersteindl skrev:

Den räglerar hastiheten på luftmålikylärna från disskanten :)

.. eller var det månne för att kunna fjärrmanövrera min TX SR876 :)

Eller som mellanlägg när man bankar i basportarna?

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2009-12-07 22:12

Vad trevligt att det följer med gott vin till högtalarna. Det hade jag helt missat. Det ökar ju prisvärdheten. :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-07 23:08

lemmts skrev:Vad trevligt att det följer med gott vin till högtalarna. Det hade jag helt missat. Det ökar ju prisvärdheten. :D

Hade varit bättre om det hade varit en flaska Absinth då hade det förhöjt värdet på dom ännu mera om det inte har slåt slint innan.

Användarvisningsbild
ollebula

Inläggav ollebula » 2009-12-07 23:29

ååå nästa julafton. Nu har jag gnidit och gnidit med sandpapper i hål och på plast så allt skall passa utan onödiga krafttilltag. Det tog en stund med den polerduk jag hade att tillgå. Jag trodde jag skulle kunna få färdigt skapelserna, men till min förskräckelse har jag tydligen haft inbrott i lägenheten då varken silvertejp och trälim inte stod att finna. Attans.

Men vilken fin låda ni konstruerat! Vacker, robust och stilren. Och vilken härligt stor magnet på basen. Den kan ju omöjligt låta illa, det ser man ju på den!

Fint jobbat av er!

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-12-08 08:48

Nu står mina 3st pK därhemma och väntar på att bli inkopplade och
provspelade. Hoppas jag får lite tid ikväll... Eventuellt blir 1st av mina 3
pK till salu. Väggen som högtalarna ska stå emot är såpass smal att
det inte kommer behövas nån center, men jag har inte bestämt mig än.

Jag kan för övrigt nämna att jag gjorde precis som gel och gradade
baksidan på diskant-plattan lite med en vass kniv. Då gick det fint att
med liiiite lagom våld trycka ner den i urfräsningen. Det kändes helt ok!

Lycka till alla ni andra!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-08 11:13

Finns det anledning till oro när man jämför schemat över delningsfiltret och de bilder som har publicerats på färdigbyggda och lösdelsbyggda filter? Tänker på att att de värden man ser på filtren inte riktigt stämmer med värden som anges i schemat. Själv har jag inte ens packat upp min lådor.

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-08 11:18

RogerGustavsson skrev:Finns det anledning till oro när man jämför schemat över delningsfiltret och de bilder som har publicerats på färdigbyggda och lösdelsbyggda filter? Tänker på att att de värden man ser på filtren inte riktigt stämmer med värden som anges i schemat. Själv har jag inte ens packat upp min lådor.

Det skiljer lite p g a att de elektriska egenskaperna skiljer lite mellan den Vifa-producerade diskanten och den från Scan-Speak. Inga väsentliga skillnader i övrigt vad vi har kunnat detektera. Det gör att om man har den senare diskanten så ska C1 vara 5.5 uF och R2 1.5 ohm.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-12-08 11:36

Naqref skrev:
RogerGustavsson skrev:Finns det anledning till oro när man jämför schemat över delningsfiltret och de bilder som har publicerats på färdigbyggda och lösdelsbyggda filter? Tänker på att att de värden man ser på filtren inte riktigt stämmer med värden som anges i schemat. Själv har jag inte ens packat upp min lådor.

Det skiljer lite p g a att de elektriska egenskaperna skiljer lite mellan den Vifa-producerade diskanten och den från Scan-Speak. Inga väsentliga skillnader i övrigt vad vi har kunnat detektera. Det gör att om man har den senare diskanten så ska C1 vara 5.5 uF och R2 1.5 ohm.

Detta var lite lurigt. Bilden på filtret ovan är från Tomas o mina filter. Det står Scan-speak på våra diskanter. Känns som att vi har fått fel filterkomponenter då? :?

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-12-08 12:13

Ja mina är ju redan monterade, och bakstyckena limmade. Inte en
aning om vad det stod på komponenterna på det färdiglödda filtret,
men jag har för mig att det stod Scan-Speal på diskanterna. Vad göra?
Finns det alltså 2 versioner av filter och diskanter? Detta kan jag inte
komma ihåg att jag läst nånstans, även om jag är rätt säker på att jag
läst hela låååånga tråden.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-08 12:28

Justeringen av filtret blev gjord rätt sent men det verkar onekligen ha blivit lite fel i vissa fall. :? Ni får kontakta John om ni har fått fel komponenter. Det saknas en 12uF i vissa av paketen men han trodde att han hade ordnat detta innan allt för många hade fått sina paket. Men saknas det de två Bennic till basfiltret så ta kontakt med John så skickar han dom.

Förtydligande:
Har man Vifa-diskanten så ska C1 vara 4.3uF (3.3//1.0) och R2 2.7 ohm.

Har man Scan-Speak så ska C1 vara 5.5uF (2.2//3.3) och R2 1.5 ohm.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-08 12:30

Stranne skrev:Ja mina är ju redan monterade, och bakstyckena limmade. Inte en

Du behöver inte bekymra dig. :) De som köpte färdiga filter ska ha rätt värden på allting om man har Scan-Speak-diskanterna. Däremot kunde det variera för de som bara skulle ha lösa komponenter.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-12-08 12:35

Naqref skrev:
Stranne skrev:Ja mina är ju redan monterade, och bakstyckena limmade. Inte en

Du behöver inte bekymra dig. :) De som köpte färdiga filter ska ha rätt värden på allting om man har Scan-Speak-diskanterna. Däremot kunde det variera för de som bara skulle ha lösa komponenter.

Lysande! Tackar tackar.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-12-08 12:39

Naqref skrev:Justeringen av filtret blev gjord rätt sent men det verkar onekligen ha blivit lite fel i vissa fall. :? Ni får kontakta John om ni har fått fel komponenter. Det saknas en 12uF i vissa av paketen men han trodde att han hade ordnat detta innan allt för många hade fått sina paket. Men saknas det de två Bennic till basfiltret så ta kontakt med John så skickar han dom.

Att en 12uF saknades i paketen upptäckte John när han packade ihop våra paket. Vi var bland de första som hämtade så det är nog inte så stort problem. :)

Naqref skrev:Förtydligande:

Eftersom vi har fått Scan-Speak-diskanten och C1 var 4.3uF (3.3//1.0) och R2 är 2.7 ohm så har det uppenbarligen blivit fel. Fisse! som de säger i Danmark. Eftersom lådan är ihoplimmad nu vore det enklaste att byta diskanten. Jag mailar John.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-08 12:55

niklas skrev:Eftersom lådan är ihoplimmad nu vore det enklaste att byta diskanten. Jag mailar John.

Håller med.

Hade på känn att det skulle bli lite strul med detta. Crap.
Aja det ska väl ordna sig. Men här ser man problemen med att underleverantörer ändrar lite i prylarna så där mitt i produktionen. Det kan ju bero på flera saker men inte ovanligt på andra underleverantörer. I o f s så är ändringen inte gjord mitt i produktionen utan för att någon annan tog över produktionen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-08 13:13

niklas skrev:
Naqref skrev:Justeringen av filtret blev gjord rätt sent men det verkar onekligen ha blivit lite fel i vissa fall. :? Ni får kontakta John om ni har fått fel komponenter. Det saknas en 12uF i vissa av paketen men han trodde att han hade ordnat detta innan allt för många hade fått sina paket. Men saknas det de två Bennic till basfiltret så ta kontakt med John så skickar han dom.

Att en 12uF saknades i paketen upptäckte John när han packade ihop våra paket. Vi var bland de första som hämtade så det är nog inte så stort problem. :)

Naqref skrev:Förtydligande:

Eftersom vi har fått Scan-Speak-diskanten och C1 var 4.3uF (3.3//1.0) och R2 är 2.7 ohm så har det uppenbarligen blivit fel. Fisse! som de säger i Danmark. Eftersom lådan är ihoplimmad nu vore det enklaste att byta diskanten. Jag mailar John.

Jag gjorde en varulagerinventering på söndagen och John hade då kvar 12 stycken Vifa DX25 så det bör kunna gå bra att byta. Ta upp detta med John så fort som möjligt. Ring även till John Larsen 0370-70900. Att det blev fel är i detta fall för att diskanterna kom så pass sent och därför skedde sorteringsarbetet av koponenter med diskanter under stress medans allt folk var där. Det är lättare att koncentrera sig på en arbetsuppgift då lugn och ro ges. Naq och jag valde att detaljfinslipa filtret för Scan-Speaks diskantbatch. Det är inte så vanligt att fabrikanter gör så och speciellt inte för DIY. men ibland anser jag det behövligt om ens toleranser är snäva och vi ville uppnå pK med snäva toleranser, vilket i detta fall betyder matchade filter med diskanter.

Som upplysning kan jag säga att varje enskild Snellhögtalare tillverkades på sådant sätt medelst matchning av filter gentemot varje enskilt exemplar av högtalarelement. Så var det i alla fall så länge jag hade agenturen.
Idag har högtalarelement betydligt snävare toleranser i o ch med bättre material, men det kan skilja uppemot 1-1½ dB mellan olika batcher. Inom samma batch var avvikelserna ofta minimala hos Vifa eller Perless eller Scan-Speak och även hos Tymphany efter vad de visat.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-08 14:10

Jag skulle vilja ha lite typiska tumregler för placering av pK dels i närfält och även vid lyssning på större avstånd. Tror att höjd och vinkel har definierats men det skadar nog inte att upprepa dom. Vidare har jag en fråga ang. Dämpning, i tråden nämner naq minimum 60x60 cm. Om man nu skulle ta 50x50, vad/hur påverkar det slutresultatet?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-08 14:31

Naqref skrev:Hade på känn att det skulle bli lite strul med detta. Crap.

Det verkar ju gå att lösa i efterhand, med hjälp från John, men det är första gången jag hör att det skulle ha använts två olika typer av diskanter.

Synd att det inte det potentiella problemet offentliggjordes vid träffen, då hade var och en kunnat kontrollera att kombinationen stämde i sina respektive kartonger.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-12-08 14:43

Naqref skrev:
niklas skrev:Eftersom lådan är ihoplimmad nu vore det enklaste att byta diskanten. Jag mailar John.

Håller med.

Hade på känn att det skulle bli lite strul med detta. Crap.
Aja det ska väl ordna sig. Men här ser man problemen med att underleverantörer ändrar lite i prylarna så där mitt i produktionen. Det kan ju bero på flera saker men inte ovanligt på andra underleverantörer. I o f s så är ändringen inte gjord mitt i produktionen utan för att någon annan tog över produktionen.

petersteindl skrev:Jag gjorde en varulagerinventering på söndagen och John hade då kvar 12 stycken Vifa DX25 så det bör kunna gå bra att byta. Ta upp detta med John så fort som möjligt. Ring även till John Larsen 0370-70900. Att det blev fel är i detta fall för att diskanterna kom så pass sent och därför skedde sorteringsarbetet av koponenter med diskanter under stress medans allt folk var där. Det är lättare att koncentrera sig på en arbetsuppgift då lugn och ro ges. Naq och jag valde att detaljfinslipa filtret för Scan-Speaks diskantbatch. Det är inte så vanligt att fabrikanter gör så och speciellt inte för DIY. men ibland anser jag det behövligt om ens toleranser är snäva och vi ville uppnå pK med snäva toleranser, vilket i detta fall betyder matchade filter med diskanter.

Som upplysning kan jag säga att varje enskild Snellhögtalare tillverkades på sådant sätt medelst matchning av filter gentemot varje enskilt exemplar av högtalarelement. Så var det i alla fall så länge jag hade agenturen.
Idag har högtalarelement betydligt snävare toleranser i o ch med bättre material, men det kan skilja uppemot 1-1½ dB mellan olika batcher. Inom samma batch var avvikelserna ofta minimala hos Vifa eller Perless eller Scan-Speak och även hos Tymphany efter vad de visat.

MvH
Peter

Att det blev fel är inte hela världen. Shit happens. Det viktiga är att det går att lösa så det blir rätt. :)

Jag har varit i kontakt med John och ska dubbelkolla diskanterna när jag kommer hem från jobbet. Om vi fått diskanter som inte motsvarar filtret så finns det troligtvis möjlighet att byta ut diskanten.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-08 14:55

bomellberg skrev:
Naqref skrev:Hade på känn att det skulle bli lite strul med detta. Crap.

Det verkar ju gå att lösa i efterhand, med hjälp från John, men det är första gången jag hör att det skulle ha använts två olika typer av diskanter.

Synd att det inte det potentiella problemet offentliggjordes vid träffen, då hade var och en kunnat kontrollera att kombinationen stämde i sina respektive kartonger.

Mvh,

/Bosse

Det är vad jag förstått från Scan-Speak inte två olika "typer" av diskant utan det är två olika batcher av membran och där Scan-Speak även har ändrat i magnetkretsen för att det nya membranet tillsammans med magnetkretsen skall bli så lik ursprungs-DX25 som möjligt vad gäller frekvensgång och spridningsegenskaper.

Själv såg jag det inte som ett problem. Problem uppstår först då problemet blivit ett faktum, men förutsättningen för att filter och diskant skulle kunna förväxlas uppstod ju iom att vi sent omsider valde att snickra ihop två filter. Alla fördiglödda filter är för Scan-Speak. Där är matchningen enkel. Hade vi valt att inte ha två filter så hade detta problem inte kunna uppstå, men toleranserna på slutprodukten hade inte varit lika tajta. Det är då leveransproblem uppstår som man antingen kan vänta med produkten tills allt är superorganiserat för felminimering eller släppa produkten med risk för att något kan bli fel. Vi hade kunnat valt att i lugn och ro pakettera allt, men då skulle nog utskick först ha kunnat blivit efter jul och det såg vi som sämsta alternativ på detta DIYprojekt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-08 15:09

OK. Tack Peter för klargörandet!

Hur kan jag enkelt avgöra om jag har fått rätt diskanter? Är det bara att kolla om den är märkt "Scan Speak"? Jag har färdiglödda filter.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-08 15:46

bomellberg skrev:OK. Tack Peter för klargörandet!

Hur kan jag enkelt avgöra om jag har fått rätt diskanter? Är det bara att kolla om den är märkt "Scan Speak"? Jag har färdiglödda filter.

Mvh,

/Bosse

Är de märkta med Scan-Speak D2604/830002 PW 492009 så är det Scan-Speak.

Vifa elementen är märkta Vifa DX25TG05-04.

Ni fick dessa Scan-Speak dagen efter de var färdiga d v s tillverkade och godkända :) jag tror inte det är brukligt i DIY sammanhang och inte i andra sammanhang heller 8)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-08 16:55

bomellberg skrev:Synd att det inte det potentiella problemet offentliggjordes vid träffen, då hade var och en kunnat kontrollera att kombinationen stämde i sina respektive kartonger.

Det håller jag med dig om.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-12-08 17:39

Jag har fått scanspeak diskanten.

filter komponenterna om jag förstått det rätt ska då vara:

motstånd:
1,5 ohm
2,7 ohm

kondingar:
2,2 uF
3,3 uF
12 uF

spole:
0,3 mH, 0,3ohm.

Har fått:
motstånd:
1,5 ohm
1,0 ohm (som jag förstod det skulle det vara 2,7 ohm?)

kondingar:
2,2 uF
3,3 uF
5,6 uF
6,8 uF (ska det vara 5,6//6,8 i stället för 12 uF?)

spole:
inte fått någon.

Basfilterkomponenterna ok.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-08 17:47

Stenberg skrev:Har fått:
motstånd:
1,5 ohm
1,0 ohm (som jag förstod det skulle det vara 2,7 ohm?)

kondingar:
2,2 uF
3,3 uF
5,6 uF
6,8 uF (ska det vara 5,6//6,8 i stället för 12 uF?)

spole:
inte fått någon.

Du har då fått rätt förutom spolen som saknas. 1.0 ohmsmotståndet är samma för båda varianterna. Och jepps det ska vara 5.6//6.8uF. Det är inom toleranserna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-08 18:24

För de som har lådor finns det ett enkelt sätt att veta vilken diskant man har om man redan har monterat diskanterna och inte vill öppna lådan. Samtliga nya diskanter måste man fila ner frontplattan på för att kunna montera diskanterna. På samtliga äldre diskanter kan man montera dessa utan att behöva fila på frontplattan. Här är 3 bilder.

Bild 1. Den översta diskanten är ursprunget DX25. Den undre är den nya från Scan-Speak.
Bild

Bild 2. Diskanten till höger är Scan-Speak och dess membran är gråare och något lite genomskinligt på sina ställen. Den har en grövre struktur och är något matt i jämförelse förrutom att det blänker gnistrande från den :lol: Mera gnistrande blänk och mattare. Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara :? :)
Bild

Bild 3. Diskanterna bredvid varandra.
Bild

MvH
Peter

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-12-08 19:01

Peter, kan du inte lägga upp lite tydligare bilder på diskanterna - tycker det är svårt att se skillnaden ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-12-08 19:09

Niklas: Nu ska vi kommunicera lite mha faktiskt :) Ringa är så 2008!
Vi har rätt filter! :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-08 19:41

Har varit ute i garaget och skruvat ur elementen och tagit ur påsarna med delningsfilterkomponenter.Satt Vifa i mina och de passar utan perfekt i fronterna.

Saknar 2st 12uF!

Hur länge vågar man ha baksidorna tejpade utan att det blir missfärgningar i lacken?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-08 19:48

vifan made in tijingtjong och ss made in danemark intressant!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-08 19:51

RogerGustavsson skrev:Har varit ute i garaget och skruvat ur elementen och tagit ur påsarna med delningsfilterkomponenter.Satt Vifa i mina och de passar utan perfekt i fronterna.

Saknar 2st 12uF!

Hur länge vågar man ha baksidorna tejpade utan att det blir missfärgningar i lacken?

Jag skulle ta bort tejpen så fort som möjligt. Jag undrar om inte en 12uF är ersatt med två parallellkopplade kondensatorer 5.6//6.8uF. Jag har för mig att ELFA fick slut på 12 uFare och nästa omgång kommer i februari.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-08 20:04

petersteindl skrev:Jag undrar om inte en 12uF är ersatt med två parallellkopplade kondensatorer 5.6//6.8uF. Jag har för mig att ELFA fick slut på 12 uFare och nästa omgång kommer i februari.

Det trodde jag också men det ligger bara 2st 5.6µF och 2st 6.8µF i påsarna. Ringer John.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-08 20:08

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Jag undrar om inte en 12uF är ersatt med två parallellkopplade kondensatorer 5.6//6.8uF. Jag har för mig att ELFA fick slut på 12 uFare och nästa omgång kommer i februari.

Det trodde jag också men det ligger bara 2st 5.6µF och 2st 6.8µF i påsarna. Ringer John.

Tog du dom tidigt i Lördags så kan det vara så att man inte fick med sina 12uF till basfiltret. Ta kontakt med John så får du dom.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-08 20:11

Ja, jag hängde på låset och var bland de första att bära ut mina.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-08 20:16

Det roliga är att jag såg detta när jag hade fotat mina och satt och kollade på Naqs och KarlXIIs högtalare men tänkte att det är nog bara jag som är nojig, borde nog hålla snattran så det gjorde jag. Men visst hade jag rätt.

Hoppas att det löser sig, det gör det alltid. Hoppas också att mina frågor inte försvinner i mängden.

mvh

Filip

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-09 01:00

Jag gör delningsfilter jag. :D

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-09 07:52

Jag hoppas du lägger upp en bild med komponenterna på plats!

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-12-09 09:53

Tomas skrev:Niklas: Nu ska vi kommunicera lite mha faktiskt :) Ringa är så 2008!
Vi har rätt filter! :D

Skruvade loss diskanterna igår och kontrollerade. Allt är i sin ordning, dvs filtret är rätt för diskanterna som är de äldre, Vifa... 8)

Det var jag som hade snurrat till det tidigare. Fick för mig att det var ScanSpeak-diskanter, men det var det alltså inte. Jag har haft fel en gång förut faktiskt. 1983, tror jag bestämt det var... :wink:

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-12-09 10:23

Naqref skrev:
Du har då fått rätt förutom spolen som saknas. 1.0 ohmsmotståndet är samma för båda varianterna. Och jepps det ska vara 5.6//6.8uF. Det är inom toleranserna.

Ok, bra att det var rätt. Vart ska jag vända mig för att få spolarna som saknas?

En helt annan fråga: Vad är viktigt att tänka på med den slutna lådan?Jag råkar ha lådor som är nästan rätt mått, dock en aning smalare och högre (~10mm). Baffelbredden kan ju fixas med snedsågning liknande NHT. Lådorna blir en aning djupare men allt som allt borde det välan vara ok att göra så, bara volymen på lådorna blir rätt. Att magneten får plats har jag kollat iaf.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-09 14:17

Jag monterade mina lådor igår, med fint resultat. Jag har inte limmat bakstyckena ännu eftersom jag har två frågor:

1. Hur viktigt är det att tätningen mot diskanten ser ut som den gör på din bild, Naqref? På mina tätade jag bara runt elementet, och lät alltså inte den nedersta raka tätningslisten gå upp runt elementet.

2. Hur ska kablarna dras inuti lådan? Jag drog diskantkablaget uppe under lådtoppen och baskablaget längs röret. Kom på i efterhand att det kanske kommer att ligga och skallra mot röret.

Mvh,

/Bosse

PS. På en av de fyra lådorna satt det en kort svart kabel till basen. Jag ringer John och ber honom skicka en lång. DS.
Senast redigerad av bomellberg 2009-12-09 16:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-09 14:24

bomellberg skrev:Jag monterade mina lådor igår, med fint resultat. Jag har inte limmat bakstyckena ännu eftersom jag har två frågor:

1. Hur viktigt är det att tätningen mot diskanten ser ut som den gör på din bild, Naqref? På mina tätade jag bara runt elementet, och lät alltså inte den nedersta raka tätningslisten gå upp runt elementet.

2. Hur ska kablarna dras inuti lådan? Jag drog diskantkablaget uppe under lågtoppen och baskablaget längs röret. Kom på i efterhand att det kanske kommer att ligga och skallra mot röret.

Mvh,

/Bosse

PS. På en av de fyra lådorna satt det en kort svart kabel till basen. Jag ringer John och ber honom skicka en lång. DS.

Jag tror Naq är på cellgiftbehandling idag så jag svarar på fråga 1. För att det inte skall kunna bli någon springa så är det viktigt att täta där såsom på bilderna.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-09 17:16

Naqref skrev:Tog du dom tidigt i Lördags så kan det vara så att man inte fick med sina 12uF till basfiltret. Ta kontakt med John så får du dom.

Ja, det stämde tydligen att jag var en av de få som inte fick med de där på 12µF. Har pratat med John.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-09 17:29

RogerGustavsson skrev:Jag hoppas du lägger upp en bild med komponenterna på plats!

Kan jag väl när du ber så snällt... :D

Bild

Inte riktigt klart än, skatbot på undersidan ska fixas. :)
Men någon gång under kvällen ska pK driftsättas!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-09 17:41

Jag ser flera fel :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-09 17:51

Jag ser på Naqs bilder att jag har glömt att lägga tätningslist mellan bas och diskant. Men jag har runt båda elementen, behövs den biten verkligen?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-09 18:09

Ja
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-12-09 18:09

kalle dussin provkör basar samt pk
http://www.youtube.com/watch?v=4aMEdgC2jCI

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-09 18:21

Fjonkalicious skrev:Jag ser på Naqs bilder att jag har glömt att lägga tätningslist mellan bas och diskant. Men jag har runt båda elementen, behövs den biten verkligen?

Mvh

Filip

Se mitt svar till bomellberg ovan. Om du vill ha tätt så behövs den tätningsbiten.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-09 18:38

När jag satte dit tätningslisten så gjorde jag det på båda elementen i slutna cirklar. Då borde det ju bli tätt. Det jag undrar över är om det finns något annat skäl för att göra så som naq gjort?
Mvh
Latmasken
Filip

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-09 19:14

KarlXII skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag hoppas du lägger upp en bild med komponenterna på plats!

Kan jag väl när du ber så snällt... :D

Bild

Inte riktigt klart än, skatbot på undersidan ska fixas. :)
Men någon gång under kvällen ska pK driftsättas!

Jaha, du har komponenter från annan källa än John Larsen.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-09 21:28

petersteindl skrev:Jag ser flera fel :)

Bild

profbd skrev:kalle dussin provkör basar samt pk
http://www.youtube.com/watch?v=4aMEdgC2jCI

Så där härsken blir Behringern när man seriekopplar alla elementen. 8O

RogerGustavsson skrev:
Jaha, du har komponenter från annan källa än John Larsen.

Förlåt. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-10 01:06

bomellberg skrev:J2. Hur ska kablarna dras inuti lådan? Jag drog diskantkablaget uppe under lådtoppen och baskablaget längs röret. Kom på i efterhand att det kanske kommer att ligga och skallra mot röret.

Diskantkablaget under toppen blir bra. Det till basen dras lämpligen precis ovanför staget.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-10 01:08

Fjonkalicious skrev:När jag satte dit tätningslisten så gjorde jag det på båda elementen i slutna cirklar. Då borde det ju bli tätt. Det jag undrar över är om det finns något annat skäl för att göra så som naq gjort?
Mvh
Latmasken
Filip

Lägger du tätningen i sluten cirkel på basen är det ok. Däremot måste springan mellan diskant och låda i nederkant närmast baselementet tätas på det vis som bilderna visar. Annars kan ljudet slinka ut mellan sidokanten på diskanten och lådnerfräsningen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-10 01:34

Fjonkalicious skrev:Jag skulle vilja ha lite typiska tumregler för placering av pK dels i närfält och även vid lyssning på större avstånd. Tror att höjd och vinkel har definierats men det skadar nog inte att upprepa dom. Vidare har jag en fråga ang. Dämpning, i tråden nämner naq minimum 60x60 cm. Om man nu skulle ta 50x50, vad/hur påverkar det slutresultatet?

Nuru Le Fjonk ska jag svara på dina frågor. :D

Generell tumregel vid lyssning på lite längre avstånd (>1.5m). Placering på ca 45-60cm höjd (man bör precis se ovansidan på dom) med baksidan så nära framväggen som tilllåts. Ca 45graders vinkel mellan dom och minst invinklade så att man från sweetspotten ser yttersidorna på högtalarna. Dämpa gärna framväggen bakom högtalarna med någon som är 600x800x70mm. Man kan tycka att det fungerar med mindre och då är det ok. Vad som händer är att man får en något minskad tydlighet i ljudet och att det kan upplevas som aningens hårdare. Kan varieras lite efter tycke och smak m a o. :)

Detta är den mest optimala placeringen.

Som närfältsmonitor är den eg inte helt perfekt då baffelfunktionen inte är så stor och att man inte tar hjälp av stödet från rummet i så stor utsträckning. Men om man ser till att ha lite extra (gärna rimligt dämpade) begränsningsytor i närheten så kan det bli bra ändå.

Placering i bokhylla kan funka men se till att inte ha några böcker närmast sidorna på högtalaren kanske 20cm. Dämpning bak i bokhyllan är bra att ha.

Placerar man högtalarna på helt andra höjder än de föreslagna så rekommenderar jag att man kör dom i slutet läge med basmoduler och vinklade så att man precis ser ovankanten.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-10 12:12

Kod: Markera allt
Tekniska data:
Innehåll   1 Styck
Mått   (LxBxH) 1000 x 500 x 60 mm

Jag prutar lite och får säkert på tafsen. :-)

Stort tack för ditt svar.

Även om jag inte förstår det med tätningen på diskanten. Jag har ju gått varvet runt med tätningslisten på diskantplattan. Det blir ju inte helt cirkulärt eftersom den är kapad i ovan och underkant. Men den finns där hela vägen. I min värld borde det bli tätt.

*borde kanske ta en bild*

mvh

Filip

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-10 12:24

Kapten får tänka i termer av gisten träbåt. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-10 12:25

Jag tror det finns en liten risk att luften tar denna väg ut förbi diskantplattan (den gula pilens förlängning) om man inte gör som Naqref har gjort på bilden. Det bör alltså vara riktigt tätt där i de hörnen.

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-10 12:26

Fjonkalicious skrev:
Kod: Markera allt
Tekniska data:
Innehåll   1 Styck
Mått   (LxBxH) 1000 x 500 x 60 mm

Jag prutar lite och får säkert på tafsen. :-)

Stort tack för ditt svar.

Även om jag inte förstår det med tätningen på diskanten. Jag har ju gått varvet runt med tätningslisten på diskantplattan. Det blir ju inte helt cirkulärt eftersom den är kapad i ovan och underkant. Men den finns där hela vägen. I min värld borde det bli tätt.

*borde kanske ta en bild*

mvh

Filip

i springan som blir mellan diskant och dess nerfräsning, där blir det "o-tätt" :)

Som på bilden ovanför alltså ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-10 12:28

Okok :-D

Gör om gör rätt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-10 15:19

Fjonkalicious skrev:Gör om gör tätt.

;)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-11 10:12

Nu har jag gjort om och gjort tätt! Hur går det för dig, Fjonken?

Drog också om baskablaget att ligga ovanför staget istället för att slamra mot röret.

Ikväll ska de limmas. Ska jag använda tätningslist till bakstyckena också, eller endast vitlim?

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-12-11 10:20

Limmar du behövs ingen tätningslist för bakstycket. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-13 16:23

Är det ett måste att den lilla spolen till höger monteras stående? Vi som köpte filter i lösdelar har en något mindre spole än på bilden som visar den färdigmonterade varianten. Vid min provmontering hamnar spolarna 6 cm från varandra.
Bild

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-12-13 16:48

Ta och kika på denna länk: http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm

Längst ner på sidan ser du mer eller mindre bra placeringar av spolar.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-13 19:55

Aerob skrev:Ta och kika på denna länk: http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm

Längst ner på sidan ser du mer eller mindre bra placeringar av spolar.

Varför måste man ha filtren i lådan??

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-13 20:22

Det måste man inte men alltför långa avstånd mellan filter och resp. element bör kanske undvikas för att inte rucka på filterdimensioneringen?

Densen

Inläggav Densen » 2009-12-14 18:44

RogerGustavsson menar du att "alltför långa avstånd" är skillnaden mellan inne i, respektive utanför lådan? Försumbart.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-12-14 19:36

Densen skrev:RogerGustavsson menar du att "alltför långa avstånd" är skillnaden mellan inne i, respektive utanför lådan? Försumbart.

Nu svarar jag på Rogers fråga, men iaf: Kabelns egenskaper hamnar efter filtret och påverkar filtrets funktion en aning. Delningsfrekvensen skulle ju kunna ändras så man får en liten puckel i tonkurvan om man har otur (som ett exempel).

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-14 19:41

Stenberg skrev:
Densen skrev:RogerGustavsson menar du att "alltför långa avstånd" är skillnaden mellan inne i, respektive utanför lådan? Försumbart.

Nu svarar jag på Rogers fråga, men iaf: Kabelns egenskaper hamnar efter filtret och påverkar filtrets funktion en aning. Delningsfrekvensen skulle ju kunna ändras så man får en liten puckel i tonkurvan om man har otur (som ett exempel).
då borde det göra det samma inne i lådan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-14 19:44

Stenberg skrev:

Det är det som brukar hävdas. Tror inte det är något världsproblem direkt!

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-12-14 19:48

boom skrev:
Stenberg skrev:

då borde det göra det samma inne i lådan

Naqref har nog koll på hur lång en tråd inuti en låda brukar vara. Han har nog inte haft delningsfiltret direkt på elementen utan kabel emellan vid mätningarna heller. Däremot så blir det ju lite skillnad om man lägger ett par tiondels ohm före eller efter filtret.

Man kan ju ändra lite i filtret om man vill ha det vid slutsteget istället för vid lådorna (minska resistanserna i filtrets sista nod).

Basta brukar vara bra för att kolla om en liten förändring spelar någon större roll.

Densen

Inläggav Densen » 2009-12-14 19:59

Ett par tiondels ohm, hur många meter pratar vi om då? 8O

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-14 20:30

Vill ni köra filtret utanför lådan så gör det. 40cm kabellängd extra är ju helt enkelt skitsamma.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-12-14 21:08

Densen skrev:Ett par tiondels ohm, hur många meter pratar vi om då? 8O

Tråd om kabelpåverkan. http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=13317&view=next

Gjorde en bastasimulering, men kan inte lägga upp bilden. Iaf så var skillnaden liten ~0,1dB för 0,1ohm på tonkurvan. Däremot börjar delningsfrekvensen ändras när skillnaden blir större. Inte så man får mardrömmar men säkert hörbart.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-14 21:10

Stenberg skrev:
Naqref har nog koll på hur lång en tråd inuti en låda brukar vara. Han har nog inte haft delningsfiltret direkt på elementen utan kabel emellan vid mätningarna heller. Däremot så blir det ju lite skillnad om man lägger ett par tiondels ohm före eller efter filtret.

Naqref brukar dra ut kablarna genom porten, när filtret ska optimeras.
Är du mer noga än så, kan du ju välja induktansspolar med grövre tråd. :wink:

Densen

Inläggav Densen » 2009-12-14 21:15

Stenberg skrev.
"... ung. 0,1db..." det är ju för ** svårt att mäta och lär vara ohörbart. Lägg ner.

Tillägg: Glöm inte att räkna med trådens Ct-koefficiens, (temperaturkoefficiens). Det var en parameter jag använde då jag konstruktions-, dimensioneringsberäknade motståndstråd professionellt.

Användarvisningsbild
Hoffen

Inläggav Hoffen » 2009-12-14 23:31

Har två frågor inför bygget av pK.

1 - går det att skippa tätningslist och använda t.ex målartätning/silikon?

2 - radie på långsidorna på baffeln, tänker mig 4-6 mm, bara för att runda hörnen.

Är det här bra eller anus?

//Hoffen

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-14 23:35

1) Varför använda något sämre
2) Varför göra något som inte tillhör konstruktionen? Jag skulle definitivt inte göra det mot ovansidan.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Hoffen

Inläggav Hoffen » 2009-12-15 01:18

på nummer ett svarar jag : för att jag är la..bekväm och det är typ enklare att kladda dit lite målartätning och på fråga nummer två svarar jag : enbart på långsidorna, inte på toppen. har fått för mig att de skulle se liiite smuttare ut med en liten radie. har en vision om ett par brandsläckarröda slutna pk.

//Hoffen

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-15 01:40

Jag fräste av långkanterna på mina med liten radie.
Snyggt. :)

De står till förfogande om någon vill höra om de kan detektera skillnad. :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-15 02:02

KarlXII skrev:Jag fräste av långkanterna på mina med liten radie.

Baffelstödet måste räknas om. 8)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-15 02:06

Ragnwald skrev:

Sätt igång bara 8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-15 02:13

Vet inte hur man gör, får återkomma. :wink:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-15 10:18

Ragnwald skrev:

Tvivlar starkt. En liten radie kommer möjligtvis att "smeta ut" baffelstödet, så att det istället för att en viss frekvens får stöd, kommer vara ett visst frekvensintervall som får stöd. Dessutom gäller det bara för höga frekvenser, där våglängden är liten.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-15 18:23

Sån pytteliten skillnad gör ingen märkbar effekt på baffelsteget.

Men det tror jag Ragnwald vet :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-12-16 15:41

Håller just på och monterar mina pk. Är det någon mer än jag som har problem att ansluta basarna? Går alldeles utmärkt med pluskabeln men minuskabeln känns för liten...

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-12-16 15:49

landa skrev:Håller just på och monterar mina pk. Är det någon mer än jag som har problem att ansluta basarna? Går alldeles utmärkt med pluskabeln men minuskabeln känns för liten...

Den ÄR för liten. Peta lite i den med en liten spik eller dylikt för att
bända isär honan så ska du se att det går. Ta det försiktigt dock så att
det inte blir för mycket.

/JS

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-12-16 16:30

Jepp, fick pilla in en skruv och vicka lite för att öppna upp den, den är för liten.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-12-16 17:16

Skönt då var det inte bara jag. Men tror jag har löst det nu (med lite våld). :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-16 18:57

Går ju med kabelskor också, stora och små.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-12-16 22:05

RogerGustavsson skrev:Bild

Enligt http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
så är spolarna på bilden inte vända på ett gynnsamt sätt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-12-16 22:30

8O

paa: du får 50 spänn om du raderar ditt inlägg. :wink:

skämt å sido... jag kommer ju inte kunna ändra på min filterlayout utan att slå sönder lådorna och bygga nya.

Dessutom tror jag inte att jag hade hört skillnaden om den lilla spolen hade varit vriden 90 grader.

Mina pK låter asbra! :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-12-16 22:41

Jag tror nog dom sitter tillräckligt långt ifrån varann för att det inte ska höras i praktiken, men det kan ju vara bra med en varningssignal ändå för alla som tänker sätta spolarna kanske ännu närmare varandra.
Jag hade själv tills jag kollade artikeln idag, missat att det inte är egalt hur och åt vilket håll man vänder spolarna 90 grader i förhållande till varann, utan levde i den illlusionen att det är bara att vrida dom 90 grader, så blir det ok!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-17 08:04

Spolarna på bilden är väl drygt 10 cm ifrån varandra? Skulle tro att det inte är någon större fara.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-17 18:11

Om någon inte har byggt klart så om någon kan vara vänligen att mäta sina bitar till pk basreflex för jag blir inte klok på ritningen.
detta för jag till

170x330= baffel 19mm
170x330=bakstycke 16mm
138x305= topp/botten 16mm
sen är det osäkert och det är sidorna, om det skall vara
330x340= sidor

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-17 20:23

330x340= sidor. Jo den är djupare än den är hög.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-12-17 22:48

boom skrev:Om någon inte har byggt klart så om någon kan vara vänligen att mäta sina bitar till pk basreflex för jag blir inte klok på ritningen.
detta för jag till

170x330= baffel 19mm
170x330=bakstycke 16mm
330x340= sidor

Med tanke på de andra bitarna bör du göra sidorna 330x305 för att totala djupet på högtalaren ska bli 340. Du var säkert med på det men jag påtalar det ändå :)

Mvh Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-18 08:38

boom skrev:Om någon inte har byggt klart så om någon kan vara vänligen att mäta sina bitar till pk basreflex för jag blir inte klok på ritningen.
detta för jag till

170x330= baffel 19mm
170x330=bakstycke 16mm
330x340= sidor

Du gör alltså lådan efter ritningen? De som monterar lådan med lösdelar från Larsen har delvis andra mått på de ingående delarna då de är fasade för "viklåda".

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-12-19 00:45

Några kommentarer

1. Kolla att du får på dina kontakter på elementen innan du monterar dem. Lite jobbigt att göra som jag och vidga dem på plats.

2. Baffelns passform löste jag med deltaslip och ett 80papper.

3. Genomföringen av kabeln. Tejpade fast dem till en tummstock och förde igenom dem. Inga problem.

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2009-12-19 17:43

Jag och en kompis byggde igår kväll ihop våra 6 st pK BR i min gillestuga.
Allt avlöpte enligt planeran och mina 3 st har nu ersatt EPS-1 i frontlinjen och står och pumpar Yello på halvhög volym för att bli lite inspelade! :)

Låter fint hittills! :)

Naturligtvis var vi så ivriga att vi helt glömde att fotodokumentera händelsen. Vi får väl se om jag lyckas ta mig i kragen och skapa en liten presentationstråd så småningom...

/MHo

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-19 18:25

Sex stycken blir fint.

Användarvisningsbild
ollebula

Inläggav ollebula » 2009-12-21 09:14

Jag skulle gärna få verifierat vilket som är pluspolen på diskanterna. Inser lite sent att det inte syns i monterat läge och jag glömde notera. Kan det vara så att blå tåt går till minuspol som på bilder på sidan 1 där nagref meckar?
Med blå och svart sladd borde den blåa vara mest negativ väl?

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-12-21 09:53

På den plattan av plast, den som många har fått vattenskuren, finns plus- och minussymboler.

Användarvisningsbild
ollebula

Inläggav ollebula » 2009-12-21 18:27

Ja, så hade jag bara fått reda på vilken pol som är, låt säga, till vänster när man tittar på plattans baksida och stoften pekar mot kl4 och 8. Plus kanske?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-21 18:45

Men du bulan, du kan väl skruva av den och kolla? :-)

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
ollebula

Inläggav ollebula » 2009-12-21 20:29

Inte en chans

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-12-21 22:34

Fick mina paket idag. Är det bara jag som har fått hälften av skruvarna till elementa?
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
dwarb

Inläggav dwarb » 2009-12-21 23:06

Jag fick det dubbla antalet... :lol:
Sentec 8-serie.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-21 23:08

Rullake skrev:Fick mina paket idag. Är det bara jag som har fått hälften av skruvarna till elementa?
köpte du med låda kanske resten av skruvarna sitter i lådan och håller fast elementen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-12-22 00:39

MagnusÖstberg skrev:
Rullake skrev:Fick mina paket idag. Är det bara jag som har fått hälften av skruvarna till elementa?
köpte du med låda kanske resten av skruvarna sitter i lådan och håller fast elementen.

Köpte "all in". Elementen satt fast till hälften (diskantplattan måste filas lite för att passa i hålet) i lådan med halva antalet skruvar. Var likadant på alla tre lådorna.
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-22 00:49

Rullake skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Köpte "all in". Elementen satt fast till hälften (diskantplattan måste filas lite för att passa i hålet) i lådan med halva antalet skruvar. Var likadant på alla tre lådorna.
Hmm, jag hade nog hellre filat på lådan för att elementen skulle passa. Ligger inga skruv bland filterdelarna så kontakta Larsen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-22 00:59

MagnusÖstberg skrev:
Rullake skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Hmm, jag hade nog hellre filat på lådan för att elementen skulle passa. Ligger inga skruv bland filterdelarna så kontakta Larsen.

Jag filade hellre på plattan än den relativt nylackade lådan. :-)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-22 08:28

Rullake skrev:Köpte "all in". Elementen satt fast till hälften (diskantplattan måste filas lite för att passa i hålet) i lådan med halva antalet skruvar. Var likadant på alla tre lådorna.

Ska vi byta :wink: Min ena låda var transportskadad :( Har mailat Larsen så får vi se.
Beställde också "all in" men jag tittade inte ens på om diskanten passade i hålet. Bara öppnade, såg skadan och stängde kartongen igen.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-22 08:36

2-ch skrev:
Rullake skrev:Köpte "all in". Elementen satt fast till hälften (diskantplattan måste filas lite för att passa i hålet) i lådan med halva antalet skruvar. Var likadant på alla tre lådorna.

Ska vi byta :wink: Min ena låda var transportskadad :( Har mailat Larsen så får vi se.
Beställde också "all in" men jag tittade inte ens på om diskanten passade i hålet. Bara öppnade, såg skadan och stängde kartongen igen.

Lackskada eller MDF-kross?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-22 09:13

KarlXII skrev:
2-ch skrev:

Lackskada eller MDF-kross?

MDF-Krossad hörna :cry: på ovansidan dessutom.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-22 18:19

RogerGustavsson skrev:
detta för jag till

170x330= baffel 19mm
170x330=bakstycke 16mm
330x340= sidor

Du gör alltså lådan efter ritningen? De som monterar lådan med lösdelar från Larsen har delvis andra mått på de ingående delarna då de är fasade för "viklåda".

nu har jag sågat bitarna och inte fan stämmer dom det måste vara den sämsta jävla skit ritning som har gjorts
fram bak 170x330
botten +topp 138x305
sidor 340x305
va fan har jag gjort fel enligt den ruttna ritningen så skall det vara rätt NAGREF du kan få ett cad program som ger exata sågbitar så slipper man att bli upprörd .

Densen

Inläggav Densen » 2009-12-22 19:37

Beklagansvärt 2-ch det där med skadan.
Jag fick ett annat tråkigt liknande ärende i åtanke när jag läste om din transportskada. Distortion råkade ut för en krosskada på en av 2st skickade lådor. Han försökte få ut ersättning av transportbolaget, men det visade sig vara värre än väntat och gav slutligen upp. Nu vill jag inte göra dig nedstämd, utan endast försöka upplysa dig om vad som brukar gälla i liknande fall. I varje fall om jag minns det beskrivna ärende korrekt. 1. Man måste göra en skadeanmälan direkt vid avhämtning av paketet, annars kan man inte hävda att man själv inte åsamkat skadan. 2. Dessutom accepterade transportbolaget inte att den som hämtade ut paketet gjorde anmälan, utan att den som levererat skulle göra detta. Låter helknäppt javisst. Han rekommenderades att skaffa intyg från leverantören att han hade rätt att driva ärendet. Vilket inte ledde någonvart, sannolikt p.g.a. att han inte gjorde anmälan i samband med att han hämtade ut paketet.
Hoppas att du kanske ändå kan få köpa en ny låda av Larsen, om sådana blir över? Han kanske vis av erfarenhet räknade med några sådana här ärenden. Mitt paket hade också ett hål på ena sidan, men lyckligtvis så fanns ingen skada på något kabinett.
Hoppas nu att allt ordnar sig på bästa sätt. Larsen är ju hygglig så han hjälper säkert till i den mån han kan.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-22 19:41

Sidorna ska vara 305x330 Boom.

Komplett såglista för två st högtalare är följande:
2st 170x330x19mm
2st 170x330x16mm
4st 305x138x16mm
4st 305x330x16mm

Så du har i a f inte sågat för mycket. :)

Ritningen följer de standarder som var aktuella när jag pluggade sådant (ett bra tag sedan). Streckade linjer är dolda. Vyerna är uppifrån (nedan till vänster), framifrån (vänster) och sida (höger).

Sorry att jag inte hann svara dig innan du hade gjort det färdigt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-22 21:04

Naqref skrev:Sidorna ska vara 305x330 Boom.

Komplett såglista för två st högtalare är följande:
2st 170x330x19mm
2st 170x330x16mm
4st 305x138x16mm
4st 305x330x16mm

Så du har i a f inte sågat för mycket. :)

Ritningen följer de standarder som var aktuella när jag pluggade sådant (ett bra tag sedan). Streckade linjer är dolda. Vyerna är uppifrån (nedan till vänster), framifrån (vänster) och sida (höger).

Sorry att jag inte hann svara dig innan du hade gjort det färdigt.

Det är lungt då kan jag kapa bort en cm till på sido styckena
så såg inte ritningarn ut när jag pluggade till verktygsmakare i tidiga stenåldern.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-22 21:08

Ett tips. Kapa utanpåliggande bitars överskott, efter limning.
Allt har en vidunderlig förmåga att röra på sig, lite. 8)
Retfullt att behöva spackla i onödan.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-22 22:29

Ragnwald skrev:Ett tips. Kapa utanpåliggande bitars överskott, efter limning.
Allt har en vidunderlig förmåga att röra på sig, lite. 8)
Retfullt att behöva spackla i onödan.

man kan lägga lite ädelträ där som huggbävern föreslog då slipper jag att slipa ner diskanten alm får jag tag i hur enkelt som helst har några som skall ner .

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-12-22 23:01

Jag behöver lacka om mina vita, vilken färg bör jag använda? ( riktigt usel limning som var överlackad vilket resulterade i 4-5 stora "kluttar" i spåret vid baffeln som mest ca 10 mm långa, inte snyggt) Larsen var hygglig och kompenserade mig med ett par SD- fötter då inga slutna lådor fanns som ersättning.
Jag har nu slipat ett nytt spår på platsen för det gamla, men lådorna måste alltså lackas om - tacksam för tips på färgtyp och nyans.....

Tack på förhand :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-22 23:26

oa51 skrev:Jag behöver lacka om mina vita, vilken färg bör jag använda? ( riktigt usel limning som var överlackad vilket resulterade i 4-5 stora "kluttar" i spåret vid baffeln som mest ca 10 mm långa, inte snyggt) Larsen var hygglig och kompenserade mig med ett par SD- fötter då inga slutna lådor fanns som ersättning.
Jag har nu slipat ett nytt spår på platsen för det gamla, men lådorna måste alltså lackas om - tacksam för tips på färgtyp och nyans.....

Tack på förhand :)

elfenbensvit

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-22 23:45

Varför inte lite struktur.
Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-23 02:12

Elfenbensvit är snyggt!
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-23 06:33

MagnusÖstberg skrev:Elfenbensvit är snyggt!

har en volvo som har den färgen och polerar man den så blänker den som katt balla i månsken.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-23 09:00

Densen skrev:Beklagansvärt 2-ch det där med skadan.

Tack! lite sympati piggar alltid upp :D
Kartongen såg inte skadad ut, det var inga hål i den. Tydligen ska man ändå öppna försändelsen i butiken för annars står man chanslös mot transportföretaget :evil: :evil: :evil:
Densen skrev:Hoppas nu att allt ordnar sig på bästa sätt. Larsen är ju hygglig så han hjälper säkert till i den mån han kan.

Jag har fått svar från Larsen och han verkar vara som du säger en hyvens prick. Jag ska skicka tillbaka lådan till honom för åtgärd.
Så nu kan jag fira jul i lugn och ro. God Jul på er förresten!

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2009-12-23 21:00

Sitter här och vill bli klar innan julafton :wink: - blir lite orolig för att filterplattan hamnar så tight mot dämpningen. Så tätt att bakstycket nästan trycks ut/bakåt, har jag gjort rätt :oops: Är det sen bara limma och hålla tills bakstycket sitter fast? Blir det inte för varmt därinne i glasullen?
/Peter

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-12-23 23:56

MagnusÖstberg skrev:
Rullake skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Vet inte om jag vill krångla för några skruvar. Kan nog hitta andra som passar. :)

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-12-24 00:26

Rullake skrev:
Vet inte om jag vill krångla för några skruvar. Kan nog hitta andra som passar. :)

Skriv ett mejl. Det saknades ett par filterkomponenter för mig, inget dyrt, men det är ju jobbigt att fixa fram på annat sätt. Du får ett par skruvar i ett kuvert på posten :) .

Har du skruvar som passar redan så är ju det smidigast att låta bli förståss.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-12-24 00:53

Stenberg skrev:
Rullake skrev:

Skriv ett mejl. Det saknades ett par filterkomponenter för mig, inget dyrt, men det är ju jobbigt att fixa fram på annat sätt. Du får ett par skruvar i ett kuvert på posten :) .

Du har rätt. Tyckte att det mest var besvärligt att ringa innan du påminde om mailmöjligheten :oops: . Nåväl skickade precis ett mail så det kanske kommer lite skruvar efter helgerna.

Användarvisningsbild
Prometevs

Spolar

Inläggav Prometevs » 2009-12-24 22:18

Vilken spole är vilken?
Om man jämför med BOM:en så stämmer det inte och vad är vad?

En spole (den större) har tråddiam 1,0 mm och 0,3 ohm och lindad ca 110 varv. Det borde vara spolen med 0,6 mH.

Den mindre spolen har tråddiam 0,5 mm och 0,6 ohm och är lindad med ca 65 varv och borde vara spolen med 0,3 mH.

God Jul på er förresten :D
Bägge fötterna fast förankrade i luften

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-12-25 00:08

God jul på dig me'

Jo, det är väl så...
Fler Henry (H) - stor spole.
Färre Henry - liten spole.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-25 12:19

Tomas skrev:God jul på dig me'

Jo, det är väl så...
Fler Henry (H) - stor spole.
Färre Henry - liten spole.

Eller var det tvärt om??

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Spolar

Inläggav Naqref » 2009-12-25 12:45

Prometevs skrev:Vilken spole är vilken?
Om man jämför med BOM:en så stämmer det inte och vad är vad?

En spole (den större) har tråddiam 1,0 mm och 0,3 ohm och lindad ca 110 varv. Det borde vara spolen med 0,6 mH.

Den mindre spolen har tråddiam 0,5 mm och 0,6 ohm och är lindad med ca 65 varv och borde vara spolen med 0,3 mH.

God Jul på er förresten :D

Stämmer och god jul på dig! :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-12-26 12:22

Får jag dubbelkolla att jag fattat rätt inför Den Stora Monteringen? Så här tänkte jag göra:

1. Notera hur dämpningen är placerad i lådorna
2. Montera bort allt från lådorna
2.5 Limma fast anslutningen mot bakväggen (Bosses förslag)
3. Slipa diskanplattan så att den passar fint
4. Montera portrören, som visas på bilderna (tejp och lim) (se http://user.faktiskt.io/petersteindl/Naq_Pk/Pk025a.jpg ) (Raspa av litet innan montering / Bosse)
5. Täta runt diskanten (se http://user.faktiskt.io/petersteindl/Naq_Pk/Pk011a.jpg )
6. Borra med fint borr och skruva fast diskanten
7. Täta runt basen (se http://user.faktiskt.io/petersteindl/Naq_Pk/Pk025a.jpg )
8. Borra med fint borr och skruva fast basen
9. Montera sladdarna mellan elementen och filtret (diskantkablaget längst upp under topplattan, baskablaget ovanför staget, enl Bosse)
10. Lägga i dämpningen igen
11. Montera sladdarna mellan filter och anslutningsplatta
12. Provköra med signal och kolla att allt låter
13. Limma bakväggen och hålla fast med remmar eller tvingar
14. Vänta tills limmet torkar
15. Avnjuta resulatet!

Ungefär så? Nå't jag fattat fel?

Jag väntar snällt, innan jag går ner i verkstan.
Senast redigerad av PerStromgren 2009-12-26 17:46, redigerad totalt 2 gånger.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-26 12:34

Jag brukar själv vara van vid en annan ordning men det där borde fungera utmärkt. :D

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-26 12:38

Ordningen ser bra ut, Per!

Jag brydde mig aldrig om att ta ur dämpningen. Det går bra att låta den sitta kvar.

Diskantplattorna har jag använt en brytbladskniv och "skrapat" ner. Börja på insidan så att plattorna blir svagt fasade. När du provar dem i hålet så tryck i dem lite grand så får du tydliga märken på plattorna var du behöver bearbeta mer.

Jag slipade ner porthullingarna lite grand med en rasp för att de inte skulle spricka när jag slog i dem. Limma med vitlim runt om och slå i porten med en kloss som mellanlägg. Ganska mycket kraft behövs.

Dra diskantkablaget längst upp under topplattan. Baskablaget dras ovanför staget. Jag gjorde som Fjonken och stack igenom ett bågfilsblad som jag tejpade fast kabelskorna på och drog igenom.

Ha det så kul!

Mvh,

/Bosse

EDIT: Dessutom förborrade jag inte. Skruvarna är självborrande.
Senast redigerad av bomellberg 2009-12-26 12:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-12-26 12:39

Naqref skrev:Jag brukar själv vara van vid en annan ordning men det där borde fungera utmärkt. :D

Tack, då känns det tryggt att börja!

(Håll inte andan i väntan på lyssningsintryck, vi ska strax gå och äta ännu en fantastisk jullunch (med besk) hos min mor. Efter en sådan brukar det inte bli någon ordning...)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-12-26 12:44

bomellberg skrev:Ha det så kul!

Tack, det ska jag. Och tack för kommentarern;, jag har redigerat litet i min anvisning, baserat på dina kommentarer.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-26 13:04

Jag föreslår att du tidigarelägger limmandet av terminalerna i bakstyckena. Det kan du göra först av allt.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-12-26 17:48

bomellberg skrev:Jag föreslår att du tidigarelägger limmandet av terminalerna i bakstyckena. Det kan du göra först av allt.

Det låter klokt. Min anvisning är ändrad och punkt 2.5 införd.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-12-28 01:01

Så, då var mina Pk färdiga. Eller rättare sagt, bakstycket är på limning.

Tyvärr så verkar gängorna i en av skruvhålen för bas/mid elementet börjat gå sönder trots att jag inte skruvat åt den hårt.

Skruven sitter fortfarande dock men går inte att spänna jättehårt för då går den runt, och elementet verkar sitta bra ändå, så det är kanske lugnt???
Eller vad tror ni?

Tyvärr så fick jag infallet att skita i faneringen som jag planerat och sprayade dem mattsvarta istället....Det visade sig att jag är riktigt dålig på att spraylackera, så resultatet blev ganska dåligt. Men det får väl ändå anses vara ok med tanke på att det är första gången jag lackerar och andra gången jag bygger högtalare över huvud taget.

Det ser bra ut på håll ialfl ;)

/J

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-28 01:16

Jonkan skrev:Skruven sitter fortfarande dock men går inte att spänna jättehårt för då går den runt, och elementet verkar sitta bra ändå, så det är kanske lugnt???
Eller vad tror ni?
/J

Inte bra! Skruva försiktigt ur elementet och genomför operation gängräddning.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-12-28 01:33

Det har jag inte den blekaste aning om hur man gör. Kan du förklara?

Är det viktigt, elementet sitter rätt hårt fast ändå...?

/J

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-28 09:16

Ha lite trälim ner i skruvhålet, låt det bli småsegt och skruva dit skruven.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-28 09:42

MagnusÖstberg skrev:Ha lite trälim ner i skruvhålet, låt det bli småsegt och skruva dit skruven.

Skruva dit skruven försiktigt i de gamla gängorna och låt limmet härda ordentligt. Sedan kan du dra åt bättre igen. :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-28 10:26

Naqref skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ha lite trälim ner i skruvhålet, låt det bli småsegt och skruva dit skruven.

Skruva dit skruven försiktigt i de gamla gängorna och låt limmet härda ordentligt. Sedan kan du dra åt bättre igen. :)

Varför inte islags bult då slipper man att det blir trägäng paj .

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-12-28 17:12

Jag brukar limma en extra kloss under skruvhålen så att det går bra att använda längre skruvar. Helst ska klossarna vara av något bättre än MDF (dvs av trä).

När gängorna är sönder så skulle jag föredra att limma igen hålet lagom mycket med trästickor (tändstickor är bra) eftersom limmet krymper mer än trä och en ny lagning fäster sämre i en gammal lagning än i ett slitet hål.

Jag antar att Naqref och Magnus har lagat fler hål än jag och lyckas de med bara lim så är det nog tillräckligt bra.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-12-29 17:46

Rullake skrev:
Stenberg skrev:
Rullake skrev:

Du har rätt. Tyckte att det mest var besvärligt att ringa innan du påminde om mailmöjligheten :oops: . Nåväl skickade precis ett mail så det kanske kommer lite skruvar efter helgerna.

Fick mina skruvar idag av John. Väldigt trevligt bemötande av honom och snabbt ordnat!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-30 02:30

Smältlimm används för att sätta fast filtret på bakstycket. Separerar bas och diskantfiltret, Drar en härligt god smältlimmssträng runt anslutningspanelen med (som satt benhårt.

Blir inte klar idag, trots Sky_eyes entusiasm, då vi saknar rätt bits (de ligger som vanligt 20 mil bort).

Bytte komponenter i filtret för att nå närmare värden än de medföljande. De kommer säkert till användning framöver iallafall...

Edit: För att reta Sky_eye så la jag in allt kablage och alla lödpunkter i härligt smältlimm också :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2009-12-30 23:42

Hej!

Nu har även jag fått mina grejor. Köpte färdiga lådor och filter så jag drog igång nu i kväll för att få i ordning dem.
Det jag funderar på nu är hur det ligger till med basrören. Vilken längd skall de ha? Har förstått att man skall tejpa ihop två rör, är dessa färdigsågade i rätt längd eller skal jag såga till dem själv?

För att slippa inlägg i stil med "Kolla ritningen för f-n!" så förklarar jag mig lite. Är synskadad och använder därför en talsyntes som läser upp texten på datorn för mig, tyvärr klarar inte talsyntesen att läsa ritningen. Sambon ligger och sover, vågar inte väcka henne nu, hon var lagom glad över att ha grejor utsrpidda i hela vardagsrummet.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-30 23:49

Basreflexrören är i rätt längd. Bara att tejpa ihop de icke-flänsade delarna med varandra. Notera att du måste föra in det bakre röret först så att det tittar ut på framsidan genom hålet. Väl där så tejpar du ihop rören och för sedan tillbaka dom in i högtalaren.

Lycka till!

Mvh

Filip

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-31 00:03

Det bästa är att limma dom så att dom får en bra mekanisk sammanfogning tejp även om det är silver tejp så torkar skiten med tiden och dom ramlar i sär sen kan man stödja skarven med en eller 2 glasspinnar.

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2009-12-31 00:05

Fjonkalicious skrev:Basreflexrören är i rätt längd. Bara att tejpa ihop de icke-flänsade delarna med varandra. Notera att du måste föra in det bakre röret först så att det tittar ut på framsidan genom hålet. Väl där så tejpar du ihop rören och för sedan tillbaka dom in i högtalaren.

Gött, då är det bara att köra vidare. Tack för svar!

Lycka till!

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-31 00:10

Håller med boom, att enbart tejpa ihop dem, blir aldrig bra.
De centrerar ihop dåligt på det viset. Egen erfarenhet.

Limma ihop kanterna med cyanolim och tejpa efteråt, så blir det perfekt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-31 01:55

boom skrev:Det bästa är att limma dom så att dom får en bra mekanisk sammanfogning tejp även om det är silver tejp så torkar skiten med tiden och dom ramlar i sär sen kan man stödja skarven med en eller 2 glasspinnar.
Smart!

Jag tar det rådet rakt av!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-12-31 09:59

Lim+slangklämma modell bredare kanske ochså skulle funka bra,så kan ni skippa tejpen helt :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-31 13:49

zapanasta skrev:Lim+slangklämma modell bredare kanske ochså skulle funka bra,så kan ni skippa tejpen helt :)

slang klämma blir för otympligt då kan man andvända en bit av en cykelslang och trä över skarven samtidigt som man limmar fast den.
eller så klipper man bort toppen på en kådis då blir röret slimat.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-01 23:19

Nu återstår enkom lödning och montering av elementen innan man får se om lådorna måste sågas isär...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-01-01 23:56

Vilken höjd ska terminalerna sitta på? och vilken diameter ska hålet ha för att man ska få fin tajt passform som på köpeslådorna?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-02 00:02

johaneriksson skrev:Vilken höjd ska terminalerna sitta på? och vilken diameter ska hålet ha för att man ska få fin tajt passform som på köpeslådorna?

Mvh Johan
Om du har terminalen är det bara att mäta. Jag la smältlim runt om på insidan också för att det skall bli tätt och inte skallra.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-01-02 00:10

MagnusÖstberg skrev:Om du har terminalen är det bara att mäta. Jag la smältlim runt om på insidan också för att det skall bli tätt och inte skallra.

Har inte fått mitt paket från Larsen än men hade tänkt fräsa ut terminalhålen imorgon.

Kan du mäta på vilken höjd terminalerna sitter?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-02 01:05

Jag skulle sätta dom lite lägre än Larsen gjort, precis över basrexporten för att få gott om plats till filtret.

Från botten till centrum för terminalen är det ca 130mm på Larsens lådor. Håldiametern vet jag inte nu när de är monterade...

Jag rekommenderar faktiskt lite smältlimm runt terminale på insidan.

//smältlimmsmannen
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2010-01-03 12:55

Har limmat och bankat fast ett basreflexrör när jag får lite ågren för att limma fast bakstycket. Anledningen är jag "bara" har tejpat ihop rören. Ser en farhåga i att dom ramlar isär med åldern och att det kommer att bli knepigt att fixa problemet genom bashålet.

1 Vad tror ni genom att stryka på lim över tejpningen dvs kapsla in silvertejpen?

2 Ska jag försöka ta bort tejpen (på det limmade röret i baffeln) och limma ihop rören med loctite snabblim + limma fast glasspinnar + tejpa på ny silvertejp? Är detta görbart på ett bra sätt genom hålet på baksidan där bakstycket ska sitta?

3 Somna dom dvs endast tejp räcker för så lång tid som jag kommer att använda dom?

4 Annan lösning! isof vad?

Tacksam för lite feedback-

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-03 13:25

Rullake skrev:Har limmat och bankat fast ett basreflexrör när jag får lite ågren för att limma fast bakstycket. Anledningen är jag "bara" har tejpat ihop rören. Ser en farhåga i att dom ramlar isär med åldern och att det kommer att bli knepigt att fixa problemet genom bashålet.

1 Vad tror ni genom att stryka på lim över tejpningen dvs kapsla in silvertejpen?

2 Ska jag försöka ta bort tejpen (på det limmade röret i baffeln) och limma ihop rören med loctite snabblim + limma fast glasspinnar + tejpa på ny silvertejp? Är detta görbart på ett bra sätt genom hålet på baksidan där bakstycket ska sitta?

3 Somna dom dvs endast tejp räcker för så lång tid som jag kommer att använda dom?

4 Annan lösning! isof vad?

Tacksam för lite feedback-

1 jag hade inte limat rören i lådan utan andvänt silicon då går det att få loss dom om man vill .
men efter som du alleredan har limmat dom så gå på alltrenativ 2 och sedan skall du försöka att slipa limskarven inne i röret men då blir det blompinne och fint slip papper.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-01-04 03:21

johaneriksson skrev:Vilken höjd ska terminalerna sitta på? och vilken diameter ska hålet ha för att man ska få fin tajt passform som på köpeslådorna?

Mvh Johan

Hålet skall vara 47.5 mm

Denna gör ett perfekt jobb...
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=92880

Bild

Har precis kört 12 hål idag med samma terminal till mina basmoduler

Mvh
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-04 16:35

Går högtalarterminalerna att modifiera så att de tar banankontakter? Det ser ut som om de har ett slags blindpluggar; går dessa att ta bort?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-01-04 16:45

Bara att skruva upp & dra bort

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-04 16:55

Ton skrev:Bara att skruva upp & dra bort

Så enkelt? Stiligt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-01-04 18:28

perstromgren skrev:Går högtalarterminalerna att modifiera så att de tar banankontakter? Det ser ut som om de har ett slags blindpluggar; går dessa att ta bort?

Jepp.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-01-04 19:20

Då har jag precis packat upp mina pK. Kan konstatera att jag har diskanter
från ScanSpeak, och att komponenterna stämmer. Undrar bara över den där
"12uF-kondingen" som egentligen är en 6,8 och en 5,6 parallellkopplade.
Vill man ha den på basen eller diskanten, eller spelar det ingen roll?
Tänkte mest på att det inte blir exakt 12uF.

Har inte heller fått med någon kabel, men det ordnar jag på egen hand.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-04 22:56

Naqref skrev:
perstromgren skrev:Går högtalarterminalerna att modifiera så att de tar banankontakter? Det ser ut som om de har ett slags blindpluggar; går dessa att ta bort?

Jepp.

... och jag lyckades! Det blev mycket bättre. Inte ens mina små fingrar fick rum att skruva åt ordentligt!
... tycker jag!

Per

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-04 23:17

perstromgren skrev:
Naqref skrev:

Jepp.

... och jag lyckades! Det blev mycket bättre. Inte ens mina små fingrar fick rum att skruva åt ordentligt!

Det finns andra terminaler

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-01-04 23:29

Nu har även jag fått mitt paket från John, en av diskanterna hade fått membranet intryckt. Efter lite pillande fick jag ut membranet men det syns fortfarande lite ojämnheter. Påverkar det ljudet negativt?

Tack Stefan för tipset med borren, blir att införsaffa en sådan.

Mvh Johan

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2010-01-04 23:31

johaneriksson skrev:Nu har även jag fått mitt paket från John, en av diskanterna hade fått membranet intryckt. Efter lite pillande fick jag ut membranet men det syns fortfarande lite ojämnheter. Påverkar det ljudet negativt?

Mvh Johan

Shit va sent posten kommer till er!

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-01-05 00:19

John hade missat att skicka mitt paket, han fick iväg det den 23:e och med alla röda dagar så fick jag det först idag. Har inte hunnit klart med lådorna så det spelar inte någon roll.

Mvh Johan

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2010-01-05 00:24

Ok... fast jag försökte skojja om den sena tiden på dagen.
Tjugo över tie liksom. :oops:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-05 00:37

johaneriksson skrev:Nu har även jag fått mitt paket från John, en av diskanterna hade fått membranet intryckt. Efter lite pillande fick jag ut membranet men det syns fortfarande lite ojämnheter. Påverkar det ljudet negativt?

Mvh Johan

Har du Scan-Speak eller Vifa diskanter?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-01-05 11:28

Scan-Speak diskanter har jag. Hur stor skillnad är det ljudmässigt?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-05 11:57

johaneriksson skrev:Scan-Speak diskanter har jag. Hur stor skillnad är det ljudmässigt?

Mvh Johan
Du lär få en ny diskant.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-01-05 13:31

... eller en bit tyg att göra en ny kalott av ..... :roll:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-05 13:34

phon skrev:... eller en bit tyg att göra en ny kalott av ..... :roll:
Det är för mycket DiY i dig :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-05 16:38

johaneriksson skrev:Scan-Speak diskanter har jag. Hur stor skillnad är det ljudmässigt?

Mvh Johan

Jag vet inte. Jag har inte lyssnat på produktionsexemplaren av Scan-Speakdiskanterna ännu. Men jag kommer att göra det. Har kalotten tryckts in under transport?

Jag frågar vilken diskant du har eftersom Scan-Speakdiskanterna är slut hos John Larsen. Jag skall prata med Scan-Speak. Så ska vi lösa det på bästa sätt.

Vifadiskanter finns, men jag skulle inte rekommendera en av varje. Jag har egentligen inget vettigt skäl till det annat än att jag inte skulle göra det själv och då kan jag inte rekommendera någon annan att göra det heller. De behöver lite olika filter och den mätmässiga frekvensgången är mindre än varje elements enskilda toleranser.

MvH
Peter

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-05 17:21

Mvh Johan

Hur var det packeterat.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-01-05 17:48

Det var packat så att det låg en anslutningsterminal mellan varje diskant i frigolitlådan som diskanterna låg i. En av anslutningsterminalerna hade tryckt in kalotten.

@Peter: om det funkar kan jag byta ut alla tre diskanter samt de komponenter som skiljer mellan diskanterna. Det som blir enklast för er.

Mvh Johan

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-01-06 18:57

KRAMA en kompis ...
Bild
... och bli glad :)

//Michael

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-06 19:01

Bild

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-06 20:11

Färdig innan alla tvingar är där

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-08 18:31

Så har man då tagit fram sina pK för montering. Har lött ihop filtren och de blev så här.

Bild

Då jag tar fram basreflexrören ser det ut som om de ska monteras mot varandra med hjälp av tejpförband. Det ska alltså vara så? Vad tar man för åldringsbeständig tejp för detta? Ino piP har ju rördelarna stuckna i varandra, klart stabilare.

Har nu varit ute i garaget och funnit en lösning.

Bild

Hade några tuber med fogmassa liggandes. Kapade av ett par snuttar av tuben och använder dem som stöd kring rörskarven. Limmar med kontaktlim och hoppas det sitter ihop.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-01-08 19:46

Hoppas du inte limmar innan ena änden är inne i högtalaren...

För annars blir det svårt att få i dom : )
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-01-08 20:31

Nu har jag ingen koll på pK, men är det två rör som ska sammanfogas?
Man skulle kunna kladda in skarven i polyester och linda in fogen med glasfiberväv. Då blir det görstarkt minst :D

Polyester, härdare och glafiberväv finns på feltema :)

Men nu kanske det inte är så man ska göra...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
tanaris

Inläggav tanaris » 2010-01-08 20:38

RogerGustavsson skrev:
Bild

När den lilla spolen sitter nedanför den stora sådär, borde man vrida den så att den "pekar" mot den stora eller spelar det ingen roll?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-08 20:58

Nja, den lilla sitter nästan pekande mot den stora. Är trots allt ett antal centimeter mellan dem. Sitter likadant på de färdigalödda filtren som tillhandahölls av Larsen.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2010-01-08 21:18

Dom där filtren var väldigt mycket snyggare än mina råttbon..
Stiligt :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-08 21:35

hobbes skrev:Dom där filtren var väldigt mycket snyggare än mina råttbon..

Bild på rått boet.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2010-01-08 22:16

I ivern att få ihop burkarna glömdes kamera helt bort tyvärr :oops:

boom skrev:
hobbes skrev:Dom där filtren var väldigt mycket snyggare än mina råttbon..

Bild på rått boet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-08 22:19

Snygga filter RogerGustavsson.
Nu vill vi se även undersidan. :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-01-08 22:38

det finns ett schysst hobbylim för plast som är ett lösningsmedel som man penslar på limytorna och pressar ihop, limmar delarna genom sammansmältning, vet dock inte om det passar all plast
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-08 23:13

ollebolle skrev:Nu har jag ingen koll på pK, men är det två rör som ska sammanfogas?
Man skulle kunna kladda in skarven i polyester och linda in fogen med glasfiberväv. Då blir det görstarkt minst :D

Polyester, härdare och glafiberväv finns på feltema :)

Men nu kanske det inte är så man ska göra...
limm på tre glasspinnar (från valfri sort) fixerar rören. Sedan ett lager silvertejp. Efter det avslutar man med gummeringstejp virat runt härligheten.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-01-09 12:34

RogerGustavsson skrev: Har nu varit ute i garaget och funnit en lösning.

Bild

Hade några tuber med fogmassa liggandes. Kapade av ett par snuttar av tuben och använder dem som stöd kring rörskarven. Limmar med kontaktlim och hoppas det sitter ihop.

Det var precis sådär jag rekommenderade att man sätter ihop Phontratten. Jag använder avklippet från rören när man kör kapade rör, men här finns inget avklipp. En bit plast från en fogmassetub är ju en lika bra lösning. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-09 13:13

Ragnwald skrev:Snygga filter RogerGustavsson.
Nu vill vi se även undersidan. :wink:

Nej, så roligt ska vi inte ha! Tar en bild men först vill jag funktionstesta högtalaren. Har i varje fall använt komponenternas egen trådar för förbindelserna på undersidan.

Igår kväll konstaterade jag att den provisoriska montering Larsen gjort av basarna var liiite sned. Proppade hålen med lim och tandpetare (passade väldigt bra i skruvhålen). Blir nya förborrade hål.

Anslutningarna kommer att bli Multi Contacts förgylda.
http://www.voelkner.de/products/89518/S ... F-Rot.html

http://www.voelkner.de/products/89451/S ... r-Rot.html

Japp, blir beröringsskyddat vid högtalarna. Har inte ens beställt dem än...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-09 13:26

Kunde du köpa låda utan uttag för terminal? 8O

Det hade jag med velat ha!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-09 13:32

Ja, det gick bra! Visten med de anslutningar jag har valt är dels beröringsskyddet och dels "litenheten". Krävs väldigt lite utrymme bakom högtalarna och kablarna gör ingen båge med risk för kabelbrott.

Jag ska försöka skruva fast delningsfiltren så att man kan byta komponentvärden om det skulle bli aktuellt. Är lite rädd för att de ska låta för ljust eller för tunnt...

Okej, med risk för att något är felmonterat. Så här ser filtren ut med kablage monterat.
Bild

Användarvisningsbild
ollebula

Inläggav ollebula » 2010-01-09 14:56

Eftersom det tog ca 10 timmar innan båda konerna på ena högtalaren var intryckta blev jag tvingad att fixa skydd. De blev så fina så jag får väl tipsa andra med klåfingriga ungar.

Materialet var:
2m 9mm' trekantslist från hornbach (9kr), smalaste blomsterpinnanrna jag fann - 4mm (19kr), grabbens lekfärg (räknar med att ingen skall hälla vatten på högtalarna), överblivet högtalarartyg från hifikit (borde finnas mycket billigare tyg, tights?), häftpistol och trälim.

Sågade ut bitarna, borrade hål för blomsterpinnar som utgör både petskydd och stabilitet och limmade ihop rasket. Väger inte ett smack.
Snedstagen i hörnen sitter där egentligen för att hamna rakt över magneterna som är fästa på insidan av höglarma, men det blev lite för klen hållkraft och lite osäkert med alla andra magneter i omnejden, så det fick bli kardborre tills vidare.
Målade INNAN tyget kom på (har sjabblat med det nån gång, rätt fult).

Resultatet blev helt förträffligt. Brossan Larsen brevid känner sig inte så tuff längre ...

Bild
Bild
Bild

Oj vad stora bilderna blev ... ujuj det orkar jag inte fixa till. Sorry.

Användarvisningsbild
tanaris

Inläggav tanaris » 2010-01-09 16:10

Snyggt, jag vågar inte montera ihop mina förrän jag har fixat skydd. Tänkte såga ut ur 10 mm MDF och fräsa kanterna, men det kanske är onödigt krångligt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-09 17:25

Var det inte någon som använde anslutningar som dessa till sina pK? KarlXII?

http://www.voelkner.de/products/image.h ... s_id=91200

Vad är lämplig borrstorlek för montering i MDF? 12mm?
12.2mm är angivet i databladet för dem men det gäller nog för montering i metall.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-01-09 17:42

Jag har använt dessa när jag byggde baslådor för ett tag sedan.
12mm och en träklubba så sitter dom perfekt.
Lite klet av något slag skadar ju aldrig heller.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-09 18:29

Jag är rädd att IM skördat ännu ett offer, eller rätare sagt: visat på litet dålig QC...

Titta här på mitt ena baselement, speciellt runt infästningen av gummikanten vid kl 2:

Bild
Här i vila...

Bild
... och här körande IM med hygglig nivå men utan att slå i.

Jag upptäckte problemet rätt tidigt, men förstod inte var det var och har inte undersökt ordentligt förrän nu. Kanten verkar inte vara ordentligt fastlimmad.

Kan jag enkelt fixa själv, gör jag gärna det, annars får jag väl kontakta Hr Larsen. Någon som vill ge mig ett råd? Jag har lim hemma från tidigare kantbyten.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-09 18:51

Är det där anledningen till att några hundra baselement inte passade till tänkt konstruktion och därför "reades" ut som DIY?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-09 19:01

Flint skrev:Är det där anledningen till att några hundra baselement inte passade till tänkt konstruktion och därför "reades" ut som DIY?

Det har jag verkligen svårt att tro. Alla inblandade i projektet verkar synnerligen seriösa, och skulle säkert inte acceptera att elementen på något sätt är sekunda.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2010-01-09 19:58

Har den släppt från gummikanten? Där man skönjer en mörk skugga vid kl 2? Hur lät det då?
/Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-10 01:51

RogerGustavsson skrev:Var det inte någon som använde anslutningar som dessa till sina pK? KarlXII?

http://www.voelkner.de/products/image.h ... s_id=91200

Vad är lämplig borrstorlek för montering i MDF? 12mm?
12.2mm är angivet i databladet för dem men det gäller nog för montering i metall.

12mm funkar jättebra! :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-10 01:51

perstromgren skrev:
Flint skrev:Är det där anledningen till att några hundra baselement inte passade till tänkt konstruktion och därför "reades" ut som DIY?

Det har jag verkligen svårt att tro. Alla inblandade i projektet verkar synnerligen seriösa, och skulle säkert inte acceptera att elementen på något sätt är sekunda.

Perstromgren, Jag ber John Larsen att skicka ett nytt baselement till dig. Du kan därefter använda förpackningsmaterialet och skicka tillbaks det defekta elementet till mig.

Adress:
Peter Steindl
Bremen Production AB
Talluddsvägen 7a
13248 Saltsjö-Boo

MvH
Peter

PS. Till Flint: Nej, jag har ingen aning om tillverkningskvaliten på elementen från Vifa eller från Scan-Speak eller från någon annan heller. Högtalarelementen är fullgoda högtalarelement som är beställda för Bremens ägghögtalare och skulle ha använts i en förserie av Bremens ägg om jag valt att inte sälja dessa till pK. Jag har inte den erfarenheten av industriell serieproduktion för att känna till toleranser och kvalitet i praktiken. Jag kan bara gå på hörsägen och den är klart positiv vad gäller toleranser och tillverkningskvalitet från Vifa och från Perless.

Varken John Larsen eller jag har inspekterat högtalarelementen ifråga. Det gör man helt enkelt inte och det kommer inte att göras av mig framledes heller. Det är tillverkarns uppgift att göra QC och är inkluderat i priset från tillverkaren av högtalarelementen. Det man gör som högtalarfabrikant är QC efter slutmontering av färdig högtalare enligt någon metodik som man själv utformar. Det är upp till den som säljer en produkt eller del av produkt som skall garantera tolerans och kvalitet. Det är idag inte så att köparen av varje del av produkt eller av varje produkt skall göra QC. Om det vore så, så skulle man beställa produkter utan kvalitetskontroll och göra den själv d v s i gränslandet mellan säljare och köpare så görs kvalitetskontrollen av säljaren. Köparen å sin sida förädlar produkten och gör sin QC på produkten innan den säljs vidare och om kvalitetssystemet är bra utformat, ja då visar sig eventuella missar i tidigare led som kunnat smyga sig in.

I det här fallet är det DIY och då sker ingen extra QC kontroll utöver den som VIFA gjort. Varje bas är packad för sig och måste i så fall packas upp och inspekteras och mätas och sedan packas ner igen. Skulle en sådan extrakontroll införas så tippar jag att priset på elementen skulle gå upp med ungefär 250 kr per högtalarelement. Det är 1000 kr för 4 element och om man enbart gör QC för basar så skulle extrasumman hamna på 500 kr. Det är inte försvarbart för konsumenten anser jag. I det här fallet blev perstromgren the victim dock med garantirätt och med 1000 kr lägre elementkostnad än vad annars blivit. Jag har tidigare i någon tråd redogjort för toleranser och QC och pris till kund. Att garanterat skydda sig till 100 % i industriell serieproduktion är en utopi anser jag. Sådant diskuteras ens aldrig inom industriell serieproduktion. Därför finns det sådant som garantiåtaganden som reglerar den ½-1 eller möjligtvis 2 procenten som kan räknas som tillverkningsfel.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-10 01:52

Det vore ju just snyggt! :lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-10 01:58

KarlXII skrev:

Det vore ju just snyggt! :lol:

Nej, det vore inte snyggt :( och om det vore element som inte uppfyllde de toleranser och den kvalitet som är specade, så skulle de, d v s Vifa (D-S-T - Tymphany) ha fått byta ut elementen utan debitering.

MvH
Peter

Densen

Inläggav Densen » 2010-01-10 09:23

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-10 11:29

petern skrev:Har den släppt från gummikanten? Där man skönjer en mörk skugga vid kl 2? Hur lät det då?

Ja, den verkar ha släppt. Det låter ungefär som man kan gissa: ett skorrande ljud uppstår.
Senast redigerad av PerStromgren 2010-01-10 11:36, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-10 11:35

petersteindl skrev:
perstromgren skrev:

Perstromgren, Jag ber John Larsen att skicka ett nytt baselement till dig. Du kan därefter använda förpackningsmaterialet och skicka tillbaks det defekta elementet till mig.

Tack, det var hemskt bussigt!

QC är vetenskap som sysselsätter många kloka människor. Den är inte så enkel som många tycks tro!

Ingen skugga må falla över Larsen i detta fall!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-10 13:40

perstromgren skrev:
petersteindl skrev:
perstromgren skrev:

QC är vetenskap som sysselsätter många kloka människor. Den är inte så enkel som många tycks tro!

Problemet är att förr i tiden då saker var handgjorda och i små serier, och maskinerna inte med så hög precision, så då blev toleransen och kvalitén desto sämre vid tillverkning. Då var det naturligt att mottagaren av produkterna eller delar av produkterna stod för QC.
(QC = Quality Control, för den som inte visste vad QC betyder.) Det innebär att mottagaren betalade ett lägre pris, men stod för kvalitetskontrollen och sållade ut de delar som inte uppfyllde kvalitén. I vissa fall kunde man skicka tillbaks delar för kreditering och få nya som man sedan kontrollerade. I andra fall kunde man matcha delar. Inom gammal brittisk bilindustri var matchning av delar vanligt. Problemet blev att det måste matchas reservdelar. Även inom hifi och mekaniska delar så var kvalitén inte på topp hos brittisk hifi så sent som på 80-talet. Även Linn hade problem med sina skivspelare, men Linn införde å andra sidan en excellent service gentemot butik och konsument. Jag förutsätter att Linn idag har högteknologiska maskiner som håller en jämn produktionskvalitet. Mitt intryck då var att B&W hade en förnämligt jämngod kvalitet.

Detta tänk med att mottagaren kontrollerar kvaliteten lever kvar hos de som inte har satt sig in i vad industriell serieproduktion innebär.

I dag med högteknologiska maskiner med snäva toleranser och förfinade processer samt med metodologier som går ut på skriftliga förfaranden med uppföljning av tillverkning av varje enskild detalj, så ligger det inom ramen att tillverkaren står för kvalitetskontrollen och också för garanterad kvalitet enligt överrenskommen toleranssättning. Detta betyder att garanteras specifikationer inom en viss noggrannhet så anges också ett produktionsutfall, där man kanske säger att 99,5 % skall uppfylla specifikationen. Det betyder inte att det är 99,5 % som uppfyller specifikationen. Det kan vara 97 % eller 100 %. Men gränsen är i detta exempel satt till 99,5 % och då blir det å tillverkarens ansvar att leva upp till det. Det är alltså ansvarsfördelningen som sätts i och med gränsdragning. Därefter har man vissa överrenskommelser vad som gäller om tillverkaren inte lever upp till sina åtaganden. Har man ett ansvar att leverera högtalarelement enligt specifikation +/- 1,5 % tolerans och det är mer än 2 % av produkterna eller delarna som inte ligger inom toleransen så har tillverkaren ansvaret och kostnaden att åtgärda felen.

I fallet Aurasound så fanns det en gräns vid 3 %. Var det fler element än så i en batch som låg utanför toleransspecifikation så skickades samtliga högtalarelement tillbaks till tillverkaren och en ny batch skall sändas ut. Då kan tillverkaren låta samtliga högtalarelement gå igenom sin kvalitetskontroll igen för att sålla ut rötäggen och ersättas med nya. Var det 2 % som var utanför tolerans, så skickades dessa tillbaks för åtgärd. I deras fall gjordes stickprover hos köparen.

Allt som gäller kvalitet och reglering av hur saker skall lösas och vem som tar kostnaden därför är avtalsreglerat eller borde vara avtalsreglerat mellan säljare och köpare.

Slutkonsumenten kan näppeligen göra sådana tester, men de har rättsväsendet bakom sig i form av lagar och konsumentombud som skall hjälpa konsumenten att tillgodose konsumentens rättigheter enligt dessa lagar, så även där finns det kvalitetsnormer som skall vara uppfyllda. Fabrikantens specifikationer t.ex. är sådant som skall vara uppfyllt. Därför är det bra om t.ex. en frekvenskurva anges enligt någon mätnorm där man sätter toleranser. T.ex. 35 Hz - 20 kHz +/- 2,5 dB. Har en högtalare 35 Hz - 20 kHz +/- 3,5 dB, så ligger den utanför tillverkarens specifikation. Om 30 % av en hel batch ligger utanför specifikationen, så kan det ju vara på sin plats för tillverkaren att ändra sin specifikation.

Nu finns det en liten lustig/olustig klausul som ofta står i produktblad. "Vi förbehåller oss rätten att ändra specifikation without further notice". Med denna klausul så har man som tillverkare ett gott skydd vid tvist gentemot konsument, men tillverkaren spelar med sitt varumärke som insats. Det man förlorar på karusellerna tar man igen på gungorna och vice versa. Att man så att säga ej har "uppdaterade" broschyrer i omlopp är något som man som tillverkare inte kan kontrollera. Vem vet vad butikerna har kvar i sina gömmor. Detta är en del av spelets regler.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-10 13:57

Jag har ett Vifa P17WJ element som råkat ut för exakt samma fenomen :(
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-10 14:13

Nästa gång jag bilar ner till Scan-Speak kan jag ta med element för limning :) om det funkar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-10 15:11

:)

Det är ju ingen dans på rosor att göra det själv...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-10 15:49

MagnusÖstberg skrev::)

Det är ju ingen dans på rosor att göra det själv...

Absolut inte. Det tillhör inte DIY :) Vi har inte de limmerna som skall vara.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-10 16:48

Hur mycket stenull ska det vara i pK? Det är packat i mina med sex bitar upptill. Inte fyra som på denna bild.

http://user.faktiskt.io/PuckoPelle/pK/pK_damp.PNG

Mitt monteringsarbete har fortskridit och nu är alla hål förborrade och på rätt ställen. Basreflexrören var tröga att få i och det blev lite ljusa ställen i plasten av den kraft som gick åt. Limning struntade jag i eftersom det kändes helt onödigt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-10 19:27

Jag la i dämpaterial så att de markerade ytorna fylldes.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-10 19:33

Du menar att du inte la i allt som var med i leveransen?
På denna bild ser det ut som att dämpmaterialet ligger längre ner än vad det gör i lådorna från Larsen. Dessutom ser du ut som glasull. Vi fick stenull i våra.
Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-10 19:42

Korrekt, jag la inte i allt. Tror det blev fem bitar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-10 19:45

Vad det en medveten handling?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-10 19:52

Ja, efter att ha pratat med Peter Steindl.

Jag fick med 11 bitar isolering till 2 lådor 8O
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-10 20:00

Då får vi hoppas på ett allmänt klargörande av Naqref/Steindl! Jag kommer inte att limma mina bakstycken innan jag vet vad som rekommenderas.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-10 20:03

Det är bara Naqref som kan klargöra. Peter är inte insatt, det kändes iallafall inte så när vi pratade.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-10 20:17

MagnusÖstberg skrev:Det är bara Naqref som kan klargöra. Peter är inte insatt, det kändes iallafall inte så när vi pratade.

Det stämmer bra. Jag har inte satt mig in i Naqs dimensionering och därför vill jag inte ge dimensioneringsråd angående pK.

Om inte Naq blir insnöad i Tyskland så lär han vara på plats nån gång i mitten av veckan som kommer.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2010-01-10 21:54

RogerGustavsson skrev:Har nu varit ute i garaget och funnit en lösning.

Bild

Funkade kanonbra, tack för tipset. Jag limmade med smältlim, men det höll inte när jag bankade dit ena röret. Svårt att få till något annat när röret är på plats, så nu sitter det bara med tubringen. Jag tror det håller, passningen var ganska tight.

/Lasse

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-01-10 23:57

RogerGustavsson skrev:Hur mycket stenull ska det vara i pK? Det är packat i mina med sex bitar upptill. Inte fyra som på denna bild.

http://user.faktiskt.io/PuckoPelle/pK/pK_damp.PNG

Mitt monteringsarbete har fortskridit och nu är alla hål förborrade och på rätt ställen. Basreflexrören var tröga att få i och det blev lite ljusa ställen i plasten av den kraft som gick åt. Limning struntade jag i eftersom det kändes helt onödigt.

Vad bra! Jag reflekterade inte ens över mängden dämpmaterial, utan tog för
givet att det var korrekt mängd i lådan. Så här i efterhand så var det kanske
lite dumt att löda filterna, provköra och sedan limma ihop lådan.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-01-11 11:05

RogerGustavsson skrev:Du menar att du inte la i allt som var med i leveransen?
På denna bild ser det ut som att dämpmaterialet ligger längre ner än vad det gör i lådorna från Larsen. Dessutom ser du ut som glasull. Vi fick stenull i våra.

Skillnaden i dämpning mellan glasull och stenull är rätt marginell till glasullens fördel.

När det gäller mängden dämpull så tror jag det verkar ha blivit en kommunikationsmiss. Ursprungligen så hade jag planerat att använda 6 bitar bakom elementet och inga vid porten men efter tester så blev det fyra bitar bakom elementet och två bitar runt porten. D v s 6 bitar totalt i båda fallen. Tror det är det som har strulat till det. Mitt fel som jag tar på mig fulla ansvaret för att jag inte har efterkontrollerat att det blev rätt. Ber om ursäkt för detta.

Dock är det inget stort problem. Det är bara att skruva bort baselementet och ta ut de två överflödiga bitarna om man tycker att högtalaren är aningen för svag i bottenregistret.

Man kan ha i åtanke att Stig Carlsson hade motsvarande möjlighet och rekommenderade den om man ansåg att det fanns för lita bas i OA-51. Behåll bitarna om de behövs för framtida bruk om ni tar bort dom.

Summering. Det ska vara 4 bitar bakom elementet och två bitar dämpmaterial (med aningens olika storlek) runt porten i framkant. Allt enligt min fina skiss i paint. 8)

Bild

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-01-11 11:59

hej
då jag fn inte har tid att bygga ett par högtalare skulle jag gärna vilja testköra mina baselement för att se att de är ok samt mäta upp dem. detta då de finns enbart i begränsad upplaga och det är lite snopet att ha endast ett fungerande element (sannolikheten är väl runt en % döma av denna tråden)

hur gör man det lämpligast?

kör dem som öppen baffel med musik och successivt ökande nivå så man sakta kör in dem?

mvh Rickard

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-11 12:12

rikkitikkitavi skrev:hej
då jag fn inte har tid att bygga ett par högtalare skulle jag gärna vilja testköra mina baselement för att se att de är ok samt mäta upp dem. detta då de finns enbart i begränsad upplaga och det är lite snopet att ha endast ett fungerande element (sannolikheten är väl runt en % döma av denna tråden)

hur gör man det lämpligast?

kör dem som öppen baffel med musik och successivt ökande nivå så man sakta kör in dem?

mvh Rickard

Typ; men du måste tänka på att ha hålet bakåt genom bakstycket fritt. Du kan alltså inte ha den mot plant underlag ståendes på magneten. Du får lägga några klossar mellan magneten och bordet eller golvet så att luft kan passera fritt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-11 12:45

Naqref skrev:Summering. Det ska vara 4 bitar bakom elementet och två bitar dämpmaterial (med aningens olika storlek) runt porten i framkant. Allt enligt min fina skiss i paint. 8)

När jag stoppar i 4 bitar fyller jag inte riktigt upp utrymmet enligt din skiss.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-11 13:36

Naqref skrev:Summering. Det ska vara 4 bitar bakom elementet och två bitar dämpmaterial (med aningens olika storlek) runt porten i framkant.

De två bitarna runt porten var en lite större bit i mina men det tror jag inte påverkar.

Någon filtermodd för de som tycker det låter lite tunnt och/eller ljust?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-11 13:38

MagnusÖstberg skrev:När jag stoppar i 4 bitar fyller jag inte riktigt upp utrymmet enligt din skiss.

Tar man ut dem så expanderar de en del på höjden. Det kanske räcker?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-11 13:47

rikkitikkitavi skrev: vilja testköra mina baselement för att se att de är ok samt mäta upp dem.

Vore intressant att få få se t/s-parametrarna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-11 13:54

Flint skrev:
rikkitikkitavi skrev: vilja testköra mina baselement för att se att de är ok samt mäta upp dem.

Vore intressant att få få se t/s-parametrarna.

Det kanske finns lite data i något av inläggen i denna tråd? 8) Det är bara att läsa :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32604

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-11 14:03

petersteindl skrev:Det kanske finns lite data i något av inläggen i denna tråd? 8) Det är bara att läsa :)

Ett långt stycke text det där. Vet inte hur många år jag har kvar. 8) :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-01-11 14:41

lever du till helgen kanske jag kan leka lite då Flint.

Jag försökte mäta fs innan och fick rätt hög jmfrt med vad Peter angav som normalt. Men det var helt oinspelad, straight-out-of-the-box .
Nu är jag ingen höjdare så vi får se hur jag gör.

men man bör väl placera elementen vertikalt vid mätningar. Går nog att spänna upp dem, jag har en kraftig kartong 8O som jag kan göra "open baffle" av.

Peter, jag vill gärna ha 2 extra fronstycken passande vifa diskanter om det går att ordna. Hade de funnits utskurna betalar jag gärna extra.

tack för informationen om inspelning mm.

ps det är varmare på tenerife än i Svedala :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-11 14:47

rikkitikkitavi skrev:lever du till helgen kanske jag kan leka lite då Flint.

Ska försöka hänga kvar till på söndag i alla fall.8)
Vad mäter du t/s i för program? Arta?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-11 14:49

Jag skall se vad jag har för fronter liggandes. Har du redan fått oskurna eller skurna på diskanterna?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-01-11 15:49

arta + extra vikter för VAS mätning

jag kom på att jag mätte fs med endast hörlursförstärkaren i ljudkortet, det var verkligen SMALL signal mätning så det kanske är lite fel också.
var knappt det pep till...

Peter, har fått diskanter med oskurna fronter.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-11 20:49

När jag tar ut lite dämpning ur mina pK blottas springa, en "fri väg" längs basreflexröret till dess inre mynning. Tror det var Ragnwald som frågade om det tidigare. Ska man täppa igen den springan med lite stenull eller får det vara fritt där?
Bild
Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-11 21:42

Det skall absolut vara fritt!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-12 09:05

Det verkar stämma!

Saxat från den långa pK-tråden, datera 30 oktober, efter Ragnwalds bild som illustrerade samma sak som min här ovan.

Naqref: -Vad ska det röda illustrera?
Ragnwald: -Luft som passerar utan någon dämpning.
Kanske det enda stället i lådan, som jag förstår det.
Är det inte viktigt, så ska jag inte lägga mig i längre.
Naqref: -Inte nämnvärt viktigt. Dämpfluffet som omsluter porten har endast ett syfte egentligen och det är att dämpa den stående våg som bildas under staget mellan frontbaffel och bakstycke och som exciterar orgelpipsresonansen i porten maximalt. Det viktigaste är att det täcker så stor yta som omger röret.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-12 18:00

RogerGustavsson skrev:Det verkar stämma!

Saxat från den långa pK-tråden, datera 30 oktober, efter Ragnwalds bild som illustrerade samma sak som min här ovan.

Naqref: -Vad ska det röda illustrera?
Ragnwald: -Luft som passerar utan någon dämpning.
Kanske det enda stället i lådan, som jag förstår det.
Är det inte viktigt, så ska jag inte lägga mig i längre.
Naqref: -Inte nämnvärt viktigt. Dämpfluffet som omsluter porten har endast ett syfte egentligen och det är att dämpa den stående våg som bildas under staget mellan frontbaffel och bakstycke och som exciterar orgelpipsresonansen i porten maximalt. Det viktigaste är att det täcker så stor yta som omger röret.

Det borde bara vara att borra några hål i staget så är den stående vågen ett minne blott.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-12 19:16

Staget är inte skyldigt till den stående vågen, det är mellan fram- och bakstycke den skapas. Dämpningen runt röret tar död på den stående vågen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-12 20:05

perstromgren skrev:
petersteindl skrev:
perstromgren skrev:

Hej perstromgren

Jag e-mailade till John Larsen igår förmiddag. Idag ringde jag till John och han sa att han inte kan ta emot e-mail sedan några dagar tillbaks och det tar några dagar till. Han har strul med bredbandsleverantören. Nåväl, han har nu telefonledes fått besked om att skicka ut en bas till dig. Skulle tro att han skickar den i morgon.

MvH
Peter

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-12 22:07

[quote="RogerGustavsson"]Staget är inte skyldigt till den stående vågen, det är mellan fram- och bakstycke den skapas. Dämpningen runt röret tar död på den stående vågen.[/quote
borrar man staget så eliminerar man mycket av den stående vågen tänk hur en ljud dämpare fungerar .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-13 09:03

Men resonansen ligger i andra riktning, den röda. Borrar man i tvärstaget är det väl mera i den blå riktningen verkan ligger?

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-13 10:12

petersteindl skrev:Hej perstromgren

Jag e-mailade till John Larsen igår förmiddag. Idag ringde jag till John och han sa att han inte kan ta emot e-mail sedan några dagar tillbaks och det tar några dagar till. Han har strul med bredbandsleverantören. Nåväl, han har nu telefonledes fått besked om att skicka ut en bas till dig. Skulle tro att han skickar den i morgon.

MvH
Peter

No worries! Jag får stå ut med Quadarna så länge! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2010-01-13 18:30

Jag tänkte på en sak...

(Så lagom dags nu när jag limmat bakstyckena)

Är det någon värmetutveckling att tala om från spolarna i filtret?
Det är väl inte så att det kan äventyra smältlimmets hållfasthet i alla fall?

Sen så måste jag bara säga att FY VAD BRA DET LÅTER! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-13 19:41

Det krävs rätt hög temperatur innan limmet mjuknar. Kan inte tänka mig att du kör så mycket effekt genom din pK. Har du kännt på en elkabel när den får max ström genom sig? Inte speciellt varm även om det går 10A (2300W)kontinuerligt genom den. Däremot kanske tiden gör att smältlimmet ändrar karaktär och förlorar fäste? Jag har likt filtren från Larsen fäst mina spolar med buntband och lim.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2010-01-13 19:55

Tackar för snabbt svar!

Man ska visst alltid bli lite nojjig när man gjort något.
Hur bra det går i längden får tiden utvisa, undrar just om jag kommer slå mina mirschar i livslängd... 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-01-13 21:06

Värmeutvecklingen i spolar och kondingar beror mest på den interna resistansen. Resten är reaktiv effekt och genererar ingen värme. Det som blidar värme är mest motstånden då alltså.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Reaktiv_effekt

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-01-13 21:07

RogerGustavsson skrev:Men resonansen ligger i andra riktning, den röda. Borrar man i tvärstaget är det väl mera i den blå riktningen verkan ligger?

Bild

Exakt. Borrning i staget ger inga bonusvinster (likt de i SEB).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-13 21:10

Vad blir effekten av att vrida dämpmaterialet 90 grader?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-01-13 21:17

MagnusÖstberg skrev:Vad blir effekten av att vrida dämpmaterialet 90 grader?

Du menar de övre bitarna att vrida de så att man ser "gavlarna" på dom sett från elementets synvinkel.

Det är ingen dum idé men behöver inte göras. På de slutna kan man labba mer med det.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-13 21:20

Mmm, det isoleringsmaterial som medlevererades har ganska tät yta..
Jag saknar dig.

Densen

Inläggav Densen » 2010-01-13 21:28

MÖ vad var din tanke bakom frågan? Att tätheten skulle göra så att det s.a.s. fungerade som en vägg där? Med resonans som följd?
Lite spekulationer bara.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-01-13 21:37

Tror MÖ i onödan bekymrade sig för ytreflektione.

Densen

Inläggav Densen » 2010-01-13 21:40

Köper det svaret, tack.

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2010-01-15 00:38

Hur mycket dämpmaterial skall det vara i dom slutna lådorna?
//RoBeRt

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2010-01-15 00:53

Naqref skrev:Tror MÖ i onödan bekymrade sig för ytreflektione.

alltså allt dämpmaterial bör 'fluffas'.
därav namnet fluff... eller hur naq :lol:

EDIT: ne, jag har inga PK men erfarenheten säger så

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-01-15 11:25

The-Master skrev:Hur mycket dämpmaterial skall det vara i dom slutna lådorna?

Fullt men inte knökat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-15 12:31

Vi har läst zapnasta's intryck av rullakes pK. Skulle vara kul att veta hur mycket dämpning det var i dem!

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2010-01-15 14:09

Naqref skrev:Värmeutvecklingen i spolar och kondingar beror mest på den interna resistansen. Resten är reaktiv effekt och genererar ingen värme. Det som blidar värme är mest motstånden då alltså.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Reaktiv_effekt

Så mycket kunskap, så lite tid :) Tack.

Sitter inte motstånden fast i sina lödningar får jag ha misslyckats riktigt duktigt.

Kan förresten passa på att meddela att det låter gudomligt här hemma. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-15 15:09

perstromgren skrev:

MvH
Peter

Elementet skickades som brev igår. Har du inte fått det idag så har du det i början på veckan.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-01-16 19:27

Flint, kolla inspelning pågår...

Bild

kanske i morgon söndag kan det metas lite. måste iofs kontrollväga vikterna för Vas mätning på jobbet.

de spelar väldigt högt i frekvens. rent subjektivt hänger de med nästan till 9LEAH som skymtar i bakgrunden. kör givetvis ofiltrerat, basarna är seriekopplade.

men fm radio är ju begränsat uppåt ungefär där gamla gubbar slutar höra
:)
edit: hmm, ser ut som någonslags bilbashemmabygge nu.
well, what to do...

kanske skall skämmas mer över musiken som spelas på radion.. :)

edit2: hmm, stärkaren känns varm. har jag lyckats ändra på tomgångsströmmen utan att jag märkt det. (det syns inte men jag har satt en fläkt på baksidan för att blåsa in luft då sidorna är blockerade uppenbarligen)
Senast redigerad av rikkitikkitavi 2010-01-16 22:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2010-01-16 19:59

RogerGustavsson skrev:Vi har läst zapnasta's intryck av rullakes pK. Skulle vara kul att veta hur mycket dämpning det var i dem!

Roger, kan väl svara jag eftersom det är jag som monterat dom. Köpte komplett (så långt det bara gick) och vad jag kan se så är det exakt lika dämpmaterial i mina som på skisserna.

djimp

Inläggav djimp » 2010-01-16 20:17

Hjälp! Vet att jag i nå´n av pk trådarna sett mått på väggdämpning men kan inte hitta det igen, nå´n som vet?. Undrar oxå om bästa placering för dessa välljudande små tjusiga godbitar.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-16 20:23

djimp skrev:Hjälp! Vet att jag i nå´n av pk trådarna sett mått på väggdämpning men kan inte hitta det igen, nå´n som vet?. Undrar oxå om bästa placering för dessa välljudande små tjusiga godbitar.

det var väl naq som hade kastat upp några bitar på väggen

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-16 20:40

I Skillingaryd såg det ut så här. Antar att det inte skadar med lite större dämppaneler.
Bild

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2010-01-16 22:01

Minst 60x80 cm och 7 cm:s tjocklek rekommenderades. Höjden skulle va så du precis kunde se ovansidorna och invinklingen skulle va så att du precis kunde se utsidorna.
/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-16 22:26

45 mm tjock isolering tror jag mera på. Tjockare än så kan tära på den redan lite återhållna "värmen" i övre basen. Dämpningen ska bara verksam över ca 300 Hz. Ino Aco-skivå kan vara ett alternativ.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-17 00:24

Svart Eller Vit
Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-18 18:02

petersteindl skrev:
perstromgren skrev:

MvH
Peter

Elementet skickades som brev igår. Har du inte fått det idag så har du det i början på veckan.

MvH
Peter

Nu har det dykt och och vederbörligen fått ersätta sin handikappade syster. Du har paket på väg med B-post till din obduktionsklinik!

Tack för hjälpen!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-18 18:04

Finns det något enkelt trick att blanka upp den avsågade diskantplattan så att den smälter mer i ihop med mina blanksvarta lådor på ovansidan?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-01-18 20:11

Fukta plasten med lite aceton, det kan fungera beroende på vad det är för plast. Smälter den så blir den blank, jag har använt knepet i andra sammanhang. Använd t.ex. en liten skruvmejsel och lägg på en droppe. Tops är nog inte en bra metod.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-18 22:36

Kolla vilka polermedel som användes till skivspelarlocket, i artikeln på startsidan.

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2010-01-19 00:24

Till er som fräst i diskantens platta, vilken hastighet rekommenderas för rotation och handrörselse? Vet ej ur plast påverkas av detta ingrepp :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-01-19 00:26

phon skrev:Fukta plasten med lite aceton, det kan fungera beroende på vad det är för plast. Smälter den så blir den blank, jag har använt knepet i andra sammanhang. Använd t.ex. en liten skruvmejsel och lägg på en droppe. Tops är nog inte en bra metod.
Det går inte att putsa med aceton med hjälp an någon trasa eller torkpapper, då hugger det och kladdar fast, och blir etter värre.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-01-19 00:43

paa skrev:
phon skrev:Fukta plasten med lite aceton, det kan fungera beroende på vad det är för plast. Smälter den så blir den blank, jag har använt knepet i andra sammanhang. Använd t.ex. en liten skruvmejsel och lägg på en droppe. Tops är nog inte en bra metod.
Det går inte att putsa med aceton med hjälp an någon trasa eller torkpapper, då hugger det och kladdar fast, och blir etter värre.

Ja, jag sa ju det, tops är inget bra sätt. Lägg på en droppe med en liten skruvmejsel och låt acetonet rinna ut av sig själv.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-19 10:25

phon skrev:
paa skrev:

Ja, jag sa ju det, tops är inget bra sätt. Lägg på en droppe med en liten skruvmejsel och låt acetonet rinna ut av sig själv.

Tack för tips!

Men aceton låter litet läskigt...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-19 10:37

Kanske slippapper 600 - 1200 och sist Autosol som verkar gå bra även på plast.

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-19 10:53

Flint skrev:Kanske slippapper 600 - 1200 och sist Autosol som verkar gå bra även på plast.

Bild

Tack, Flint! Det låter mera som den low-techlösning jag var ute efter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-01-19 13:02

perstromgren skrev:
phon skrev:
paa skrev:

Tack för tips!

Vi anväde aceton för att tvätta plastytor när vi skulle måla min frus (f d) lägenhet i köket. Fungerade fint - men god ventilation rekommenderas!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-01-19 14:20

perstromgren skrev: Tack för tips!

Jo ... lite läskigt är det allt ...... 8) :lol:

Man kan tillverka saker som smäller av det, eller saker som stökar till det i huvudet ..... 8O

Men en lite droppe på plasten är nästan helt ofarligt. Luktar som nagellack. BTW, ta inte aceton med olja, det som din fru brukar ha hemma. Det skall vara aceton utan olja. Finns i små flaskor på närmaste ICA.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-19 14:22

phon skrev:BTW, ta inte aceton med olja, det som din fru brukar ha hemma.

Då känner du inte min hustru! "Va, har du snott min hylsnyckelsats nu igen?" :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-19 14:49

Meguiar's PlastX är gjort för att polera bort repor i plast. ( Meguiar's slipmedel i produkterna är sådant att det bryter ned sig till mindre efter hand så att slipverkan blir finare och finare. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-22 14:01

phon skrev:
perstromgren skrev: Tack för tips!

Jo ... lite läskigt är det allt ...... 8) :lol:

Man kan tillverka saker som smäller av det, eller saker som stökar till det i huvudet ..... 8O

Men en lite droppe på plasten är nästan helt ofarligt. Luktar som nagellack. BTW, ta inte aceton med olja, det som din fru brukar ha hemma. Det skall vara aceton utan olja. Finns i små flaskor på närmaste ICA.

Har du provat att rengöra dina LP-skivor med aceton? De blir rena 8) Dränk in en bommullstrasa med kemiskt ren aceton. Gnid bort all smuts från LP-skivan. Den blir synnerligen ren :) man skulle nästan kunna säga renrakad.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-01-22 14:14

perstromgren skrev:
Då känner du inte min hustru! "Va, har du snott min hylsnyckelsats nu igen?" :D

Now we are talking .... :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-22 14:16

petersteindl skrev:Har du provat att rengöra dina LP-skivor med aceton? De blir rena 8) Dränk in en bommullstrasa med kemiskt ren aceton. Gnid bort all smuts från LP-skivan. Den blir synnerligen ren :) man skulle nästan kunna säga renrakad.

Det är väl enda sättet att bli av med det försmädliga bruset på den där spårade plasten... :roll: :x

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-01-22 14:21

Äh, jag brukar föra över mina vinylare med hjälp av laserkopiersvarv till aluminiumskivor, som jag sedan hårdeloxerar. De förvaras sedan i en behållare med aceton. Perfekt fettfri miljö, inga fingeravtryck. 8)

Hårdeloxeringen ger ett brus i exakt motsatt fas mot originalbruset, det blir helt brusfritt. :D

Skivorna efterhärdas fastsatta under vingarna på en Airbus som flyger över nordpolen två gånger med 90 graders vinkel mellan gångerna, det ger bättre stereoseparation.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-22 14:45

phon skrev:Äh, jag brukar föra över mina vinylare med hjälp av laserkopiersvarv till aluminiumskivor, som jag sedan hårdeloxerar. De förvaras sedan i en behållare med aceton. Perfekt fettfri miljö, inga fingeravtryck. 8)

Hårdeloxeringen ger ett brus i exakt motsatt fas mot originalbruset, det blir helt brusfritt. :D

Skivorna efterhärdas fastsatta under vingarna på en Airbus som flyger över nordpolen två gånger med 90 graders vinkel mellan gångerna, det ger bättre stereoseparation.

Om du även kör över Sydpolen så får du en AntiPode istället för en iPod.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-01-22 17:41

:D

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-01-28 23:27

Skulle någon kunna fota undersidan på sina köpesfilter?

/Johan

Användarvisningsbild
tanaris

Inläggav tanaris » 2010-02-01 10:10

Jag skruvade äntligen ihop en av mina igår (jag och min fru hade lite olika åsikter om vad vi skulle syssla med under julledigheten, och hon vann). Den låter fint, men stereoperspektivet är uselt.

Skulle ha skruvat ihop den andra också, om det inte vore för att jag inte lyckades hitta någon bit som passade ordentligt. Ska det inte vara torx T10?

(PS: vilket är att föredra? Att skära ut lite ur bakersta dämpplattan så att filtret får plats eller att trycka fram hela paketet en bit?)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-02-01 10:15

tanaris skrev:(PS: vilket är att föredra? Att skära ut lite ur bakersta dämpplattan så att filtret får plats eller att trycka fram hela paketet en bit?)

OM du behöver trycka för att få plats med filtret (nu gissar jag att du har skruvat dit basen) så har du för mycket dämpmaterial. Vissa lådor levererades med 6 bitar bakom basen istället för 4. Kolla hur många du har och tag ut två om tillämpligt. Lägg dem löst, alltså inte packade, kloss intill filtret och luft bakom basen.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
tanaris

Inläggav tanaris » 2010-02-01 10:32

Jag har redan tagit ut de två "reservbitarna". Jag tog ut alla bitar och stoppade tillbaka fyra. Enligt den fina paint-bilden ska de ju ligga dikt an mot filtret, men den stora spolen pressar ju in bitarna ca 4 cm.

Kanske inte spelar någon roll, men tänkte att det kan vara praktiskt att fråga innan jag limmar baksidan :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-02-01 10:47

OK. Då har du gjort rätt. På med baksidan bara. Du behöver inte skära ut nånting för filtret.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-01 10:52

Men det kan kanske vara lämpligt att sätta stenullen på annat sätt? Ni är väl några som har gjort på detta vis eller hur Bosse?
En bit taket och två på sidan och en längst bak mot filtret, blir lite mera fritt bakom baselemenet. Kan eventuellt ge lite mera i "värmeregistret" eller om det nu var placebo från dem som rapporterat...
Bild

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2010-02-02 22:14

Nu när jag skulle montera min andra pk så inträffade något oväntat 8O

Bild

Fikarast i snickeriet??? :?
Diskanten var inte nära att passa ens, tur att jag hade en fräs...

Bild

Sådärja :D

Bild

Någon mer som träffat på Murphy?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-02 23:06

Kilkenny skrev:Fikarast i snickeriet??? :?

Även solen har fläckar 8) :lol: :)

Det verkar ju ha gått bra. Det är ju ett DIY :roll: :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2010-02-02 23:25

Det vankades nog extra smaskigt fikabröd, en acceptabel ursäkt :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-02-03 00:30

Kilkenny skrev:Det vankades nog extra smaskigt fikabröd, en acceptabel ursäkt :D

Härlig inställning! :lol:

Fan, nu blev jag sugen på en latte. :D

MP

Inläggav MP » 2010-02-03 05:48

Skulle precis ta och göra en, tar du fram kanelbullarna?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-02-03 08:30

Kilkenny skrev:Fikarast i snickeriet??? :?

Gjorde du det där kirurgsnittet på fri hand 8O 8O 8O grymt 8)

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2010-02-03 12:33

Med en hand 8)

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2010-03-16 13:35

Har 3 st pk satser hemma och när vädret äntligen tillåter det så blir det att gå ut i trädgården och bygga lådor.
(har gett upp att få det rent nog i garaget)

Blir 3 st slutna lådor.

Dock funderar jag på hur man skall göra med centern då de uppenbarligen spelar bäst off-axis.

Vinkla upp den mot taket? (inte dämpat tak)
Vinkla ner den mot golvet? (borde bli reflektioner)
Vinkla den åt sidan? (flyttar sweetspot antar jag)

Ja hur skulle ni ha gjort alternativt hur har ni gjort.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-16 15:03

Vinklat upp den i 7-15 grader mot taket skulle jag prova med.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2010-03-16 15:23

Perfekt, då blir det 15 grader då jag sitter enbart 3 meter från samt har en takhöjd på 2,6.

Borde innebära att ev reflex landar i min dämpade bakvägg.

Tackar o bockar för ûberlig backup.

Återgå till DIY-forum