L26 ROY vs allt möjligt annat !

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

L26 ROY vs allt möjligt annat !

Inläggav DVD-ai » 2011-11-10 08:51

Tja på er allihoppa ! :)

Jag är nu fast besluten om att det ska hända något på basmodulfronten för mig, jag måste ha mer kapacitet i basen !

Sitter i dagsläget på Ino Audio profundusX-2 i krympt persion, ca 55-60liter/st.

Jag sneglar på seas L26 ROY som här på forumet är ett ganska välkänt element vid det här laget. Och jag undrar hur tror ni att L26ROY presterar i 70 liters låda om man skulle ställa dom mor ProfundusX moduler i 70 liter ?!

Är det någon som lyssnat och jämfört ROY mot andra bassystem och kan komma med några synpunker så vore det guld värt !

Sedan så undrar jag om det är någon här i världen som vet vart man kan beställa färdiga lådor...?!
Jag har inte plats, ork eller lust att bygga några lådor själv, egentligen inte ens att måla dom själv... men det är ett problem som jag får lösa helt enkelt!

aja, vad tror ni allihoppa, L26 ROY i ca 70 liter och ca 15Hz avstämning.
Hur högt spelar en sådan setupp ?
Vad är lägsta impedansen och vart/ över hur stort område ligger impedansen så lågt ?

Är det någon som har koll på detta, som har simulerat/ mätt och kan hjälpa mig så vore det super trevligt :)
Och absolut bäst vore det om någon som bodde i stockholmsområdet och hade ROY kunde tänka sig att dema dom lite :)

ha det gött boys and girls !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-10 08:57

Trevligt trevligt.

De simuleringar jag gjort på L26 så presterar den väldigt bra.
Ca 120dB i maxspl och -1dB vid 11Hz eller något sådant.

Detta är för 75l lådor med 15avstämning.

Utan datan på profx elementet så är det dock svårt att göra en korrekt jämförelse i samma låda.

Är nog klar med mina nästa vecka. Du är välkommen att lyssna :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-10 09:07

En gissning är att roy elementen går att spela bra mkt högre med :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-10 09:08

120dB ner till 11Hz 8O

på 2st moduler då ?
eller på 1st ?

låter ju minst sagt, STÖRT intressant, vad har du räknat med för rumsförstärkning ?

vad blir det för GD på konstruktionen ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-10 09:12

zapanasta skrev:En gissning är att roy elementen går att spela bra mkt högre med :)

Jo, det är min utgångspunkt, dom kan flytta mer luft, inget snack om saken !
Men jag vill att det ska låta bra också :D
så låter ROY bra så är dom typ ett givet köp ;)

jag behöver bara ragga upp någon som kan tänka sig att bygga 4 elelr 6st lådor....
Mvh//David

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-11-10 09:13

profx bygger ju på peerless sls 10 basen som i original har xmax på 8mm. Öhman har kanske optimerat detta lite mer så vad kan det vara 9-10mm på sin höjd.
Roy har en slaglängd på 14mm samtidigt som den har 20cm2 större konyta.

Så nog måste Roy ändå spela något högre?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-10 09:24

Utan tvekan.

Om du däremot har ett system idag som lirar väldigt fint ihop och det som saknas är starkare ljudtryck i basen så skulle jag nog valt att komplettera upp med samma typ som du har idag då du får fler spridningspunkter och liknande återgivning som du redan har - och kan spela starkare.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-11-10 09:34

samtidigt kan man ju köpa och bygga 6 Roy för priset av ett par profx..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-10 09:45

Så man köper L26ROY för runt 900 spänn?

I min prislista kostar W104 från Ino 2300 pix, men den är 8 månader gammal, så det har säkert stigit till kanske 2500:-.
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-11-10 09:54

MagnusÖstberg skrev:Så man köper L26ROY för runt 900 spänn?

I min prislista kostar W104 från Ino 2300 pix, men den är 8 månader gammal, så det har säkert stigit till kanske 2500:-.

nej jag jämförde kanske lite tokigt. kollade på färdiga moduler som ju kostar 12000 enligt prislistan jag har. Byggsatsen ligger ju på 6500 för ett par.

Det är klart kollar man på löselementpriset på 2300 blir det ju inte så stor skillnad. Roy får man för 1660kr/st från europe audio om man köper 4-7 element. Så så stor skillnad är det ju inte.

Jag kan även hålla med om att det kan vara nog så smart att bygga vidare på det man har.
Skulle vara intressant med en mer genomgående jämförelse mellan dessa två lösningar. Kanske har profx lägre dist, det vet man ju inte. Ingvar har ju trots allt spenderat en hel del tid (och besitter en hel del specialkunskap) på att utveckla sina grejor för att prestera det allra yttersta.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-10 10:35

Släng gärna ett öga på CSS SDX10 också. Den är ett bra alternativ till ROY, och rockar något vansinnigt. De hamnar i mina byggen, och vi har nyligen färdigställt 2st till min bror och de spelar makalöst fint. Vi kör visserligen 32L slutet och LT med minidsp men en rappare, mer musikalisk bas parat med sådan urkraft har vi aldrig tidigare varit med om (och då har vi ändå varit med om en del..)

Mindre pengar med, och det är ju ingen nackdel..

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-10 10:58

Nej det är för två lådor. Bastas standard rumsförstärkning.
Maxspl är dock inte 120dB vid 11Hz. Men vid 25Hz.
Tonkurvan är -1dB vid 11Hz dock.
Skicka mig ett pm med din epost så kan jag skicka simuleringarna om du vill.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-10 11:13

adzer skrev:Trevligt trevligt.

De simuleringar jag gjort på L26 så presterar den väldigt bra.
Ca 120dB i maxspl och -1dB vid 11Hz eller något sådant.

Detta är för 75l lådor med 15avstämning.

Utan datan på profx elementet så är det dock svårt att göra en korrekt jämförelse i samma låda.

Är nog klar med mina nästa vecka. Du är välkommen att lyssna :)

Använder du port eller slavbas? Jag har simulerat hit och dit med L26ROY i Basta och jag får inte till det riktigt. Elementet verkar behöva 100 mm portar snarare än 75 mm och då blir lådorna med nödvändighet stora (~ 90 l) även om man "nöjer" sig med avstämningar kring 20 Hz och skall ha rimligt långa rör (max ca 40 cm eller så). Problemet, för mig, är alltså inte att få till tonkurvan utan att utnyttja elementets hela kapacitet OCH få en bra tonkurva.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-10 11:19

80mm port med 600mm rör avstämt till 15Hz är det som jag räknat och bygger på.
Kolla i min medlemspresentation så finns det bilder på basreflexrören :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-10 11:20

Adzers bygge:

Bild

Bild

Bild
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-10 11:27

Se där ja :D

Tack så mycket. Sitter på mobilen just nu så är lite omständigt att länka bilder.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-10 18:09

adzer skrev:Nej det är för två lådor. Bastas standard rumsförstärkning.
Maxspl är dock inte 120dB vid 11Hz. Men vid 25Hz.
Tonkurvan är -1dB vid 11Hz dock.
Skicka mig ett pm med din epost så kan jag skicka simuleringarna om du vill.

Den simuleringen vill jag se . för inte får jag några 120db vid 25hz utan snarare 113db vid 25hz och den kommer inte över 120db någon gång i ton kurvan.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-10 18:24

För en låda ja, och så lägger du till 6dB för att få resultatet för två :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-10 19:56

adzer skrev:För en låda ja, och så lägger du till 6dB för att få resultatet för två :)

Fan då smäckar dom nästan lika mycket som mina LMS men det tror jag inte ett dugg på.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-10 19:56

Beräknat 1 dm framför elementet, imponerande. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-11-10 19:57

Jag har inte lyssnat och jämfört LROY mot nåt annat men har precis som DVD-ai funderat på basar i samma storlek(lådmässigt).
Mitt val föll på Eminence LAB-12. Om man jämför simuleringar av dom jämfört med LROY i samma lådvolymer så ser de snyggare ut i mitt tycke. Dessutom är de billigare. http://www.eminence.com/pdf/LAB_12.pdf

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-10 20:06

boom skrev:
adzer skrev:För en låda ja, och så lägger du till 6dB för att få resultatet för två :)

Fan då smäckar dom nästan lika mycket som mina LMS men det tror jag inte ett dugg på.

Du får tro på vad du vill. Att L26ROY skulle prestera ungefär samma ljudnivåer som profX har jag inga problem alls att tro.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-11-10 20:07

single_malt skrev:Jag har inte lyssnat och jämfört LROY mot nåt annat men har precis som DVD-ai funderat på basar i samma storlek(lådmässigt).
Mitt val föll på Eminence LAB-12. Om man jämför simuleringar av dom jämfört med LROY i samma lådvolymer så ser de snyggare ut i mitt tycke. Dessutom är de billigare. http://www.eminence.com/pdf/LAB_12.pdf
Jag hade föredragit högre BL, lägre Q och längre Xmax.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-11 07:47

Men vi alla kan vara överens om att ROY är en bas med väldigt trevliga data, och jag kan inte annat än tro att 4-6 sådanna i passande lådor kommer att både trycka på som satan och dessutom låta grymt bra!

Men jag är sådan hopplös människa att kag köper aldrig någonting utan att ha testat först. Så jag måste fan lyssna, se och klämma lite på en konstruktion med ROY.
Är det ingen i stockholmsområdet som byggt med dessa basar ?! :(
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-11 08:17

Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att hjälpa mig med att simulera och designa lite ?! :)

ca 70-75liter och jag vill ha ganska bra macka ner till 15Hz gärna.
Så dom behöver inte "toklågavstämmas", får jag F3 på 15Hz så e jag klart nöjd!
Jag kan bygga med slits eller vanlig port, beroende på vad som behövs för att säkerställa att blåsljud inte ska kunna existera typ...

Jag skulle vilja ha lådor med bredd som är elementet's monteringshål + ca 38mm till lådan (19mm MDF) och lite marginal. Så smala som möjligt alltså :)
Om det dock gör lådan jobbigt hög så kan man ju lägga på upp till 20mm på bredden för att fimpa höjden lite... Men helst inte :)
Djupet gärna 45cm och höjden det som behövs helt enkelt ;)
Kag skulle vilja ha slitsport på lådan för att kunna ha porten utmynnandes på baffeln och dessutom ha den dimmensionerad så lufthastigheten håller sig på mattan alltid.

Frågan e vad som är bäst ?

Att ha porten's mynning långt ifrån basen eller nära ?!
Jag vill ha basen monterad i lådan "längst ner" så att det är samma avstånd till botten som till sidorna inne i lådan från elementet.
Och porten's mynning längst upp i lådan, blir ju en bit där i mellan...
Eller ska man flytta upp basen en del och ha portens mynning där nere och oundvikligen välldigt nära basen ?!

Hur påverkar detta mer än bara estetiskt ?! :)

Om någon hade mäjlighet att kolla lite på detta så vore det guld !
Jag ska simulera lite själv sedan tänkte jag, men jag vill gärna ha lite inputt från er andra som e så haj på simuleringar :)

Edit: stagningen ska gärna vara "lagom", Lådorna behöver inte väga 40kg styck... :P
Genomgående stag från baffel till baksida och ett heltäckande hålstag mellan sidorna borde väll vara lagom, eller ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-11-11 09:31

75 l, avstämd till 15 Hz, med och utan room gain:
Bild

Ang placering av porten tror jag det är att föredra att ha port och element lite längre isär, för att slippa att elementet skapar turbulens i porten. Jag tror inte det är superviktigt jämfört med t ex att porten är vettigt utformad i övrigt, men om man kan ordna det är det ju onödigt att felkonstruera med flit :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-11 10:02

Hur skulle 50 liter se ut?

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-11-11 10:25

Förklara för en okunnig! Kommer inte en bashögtalare av den typ som diskuteras här, lågt avstämda och liten lådvolym i förhållande till elementets kapacitet att bli begränsat av turbulens i portarna? Det verkar som en suboptimering och att man stirrar sig blind på en särskild parameter och att det kan se snyggt ut i småsignalområdet.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-11-11 10:30

Fast det gör man inte. Då blir det ju fel.
3-4db kanske man kan få. Möjligtvis 5db om man ställer dem ovanpå varandra. Men, då blir man ju av med den smått legendariska "många utstrålningspunkters-effekten".
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-11 10:31

Två blir aldrig många i vilket fall som. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-11-11 10:40

Hej DVD-ai!
Jag tror inte på att en avstämning vid 15 Hz är bra/optimala kompromissen. Tänk på att där finns inte mycket energi hos musik. Det är ju litet konutslag man vill ha för att minska disten, då tycker jag det är bättre att lägga resonansfrekvensen lite högre, för att få ned konutslaget över ett större frekvensområde som innehåller verklig "musikenergi". Du kommer dessutom att tappa en hel del frekvensgång med sjunkande frekvens, inte så mycket utputt från basreflexröret.

Men DVD-ai, menar du egentligen att du vill ha en frekvensgång (-3 dB) som går ned till 15 Hz? Du verkar lite otydlig på den punkten. Avstämningsfrekvens hos en basreflexlåda är helt enkelt bara vid den resonansfrekvens man lägger lådans kavitet gentemot portens akustiska massa.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-11 11:04

Johan_Lindroos skrev:Hej DVD-ai!
Jag tror inte på att en avstämning vid 15 Hz är bra/optimala kompromissen. Tänk på att där finns inte mycket energi hos musik. Det är ju litet konutslag man vill ha för att minska disten, då tycker jag det är bättre att lägga resonansfrekvensen lite högre, för att få ned konutslaget över ett större frekvensområde som innehåller verklig "musikenergi". Du kommer dessutom att tappa en hel del frekvensgång med sjunkande frekvens, inte så mycket utputt från basreflexröret.

Men DVD-ai, menar du egentligen att du vill ha en frekvensgång (-3 dB) som går ned till 15 Hz? Du verkar lite otydlig på den punkten. Avstämningsfrekvens hos en basreflexlåda är helt enkelt bara vid den resonansfrekvens man lägger lådans kavitet gentemot portens akustiska massa.

mitt krav ser ut såhär :)

4-6st "inte för stora lådor" som ska kunna prestera vettig outputt ner till typ 15Hz så är jag nöjd.
Vill kunna spela ganska högt... betydligt högre än pX-2 i mitt rum och det borde ju bli resultatet :)

I rum så vore det ju trevligt med -3dB vid 15Hz, men jag klarar mig med högre än så, kanske -3dB vid 20hz eller så... ?!
Men tyckte det skulle vara roligt med lite riktig djupbas prestanda också när man ändå är igång.

Förklara gärna mer ingående vad du menar, är inte med riktigt :)

Jag förstår att man offrar kapacitet och får ökad disst i övriga området för att få mer utsträckning neråt. men det e just det jag gärna vill ha också.
Men med 6st så vorde det ju oavsett gå att spela på bra, över 1 oktav från avstämningsfrekvensen, alltså ca 30hz.
Där över så borde ju 6st 10" med lång slaglängd inte ha några problem att allstra gryma ljudtryck oavsett.

men som sagt, utveckla gärna lite mer så jag hajjar läget ! :)
vill gärna veta, vad rekommenderar du att jag ska göra ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-11 11:08

Pontus91 skrev:75 l, avstämd till 15 Hz, med och utan room gain:
Bild

Ang placering av porten tror jag det är att föredra att ha port och element lite längre isär, för att slippa att elementet skapar turbulens i porten. Jag tror inte det är superviktigt jämfört med t ex att porten är vettigt utformad i övrigt, men om man kan ordna det är det ju onödigt att felkonstruera med flit :)

Det där ser ju inte skit ut... ;)

Men om man provar att stämam av högre, vid 20-25hz då ?!
vad händer då, hur ser det ut och kan man få ner lådans storlek något ytterligare, kanske till/under 70liter ? :)

Borde outputten öka i området över 20hz något.

Det borde fortfarande ge klart användbar respons långt ner...
Mvh//David

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-11-11 11:29

DVD-ai skrev:
Pontus91 skrev:75 l, avstämd till 15 Hz, med och utan room gain:
*bild*

Det där ser ju inte skit ut... ;)

Men om man provar att stämam av högre, vid 20-25hz då ?!
vad händer då, hur ser det ut och kan man få ner lådans storlek något ytterligare, kanske till/under 70liter ? :)

Borde outputten öka i området över 20hz något.

Det borde fortfarande ge klart användbar respons långt ner...

Man kan banta till 55 l och fp=20 Hz, det ser lite bättre ut tycker jag:
Bild

Man får ju passa sig så att porten inte blir för lång, i det här fallet behövs en 541*80 mm port, kan bli omständligt att knöckla in i en 50 l låda. Ska du använda slits blir det förstås lite enklare kanske. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-11 11:33

men till 70 liter och fb 20Hz då ? :)

räknar programmet bort volymen som porten tar upp ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-11-11 11:36

DVD-ai skrev:men till 70 liter och fb 20Hz då ? :)

Att öka volymen ger bara en större bulle kring avstämningen, här är 70 l och 20 Hz:
Bild

Nej, volymen man matar in är nettovolymen, d v s man får räkna bort för portar och element själv.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-11 11:42

Pontus91 skrev:Man kan banta till 55 l och fp=20 Hz, det ser lite bättre ut tycker jag:

Hej,
Hur ställer du dig till att dela med dig av Basta-filerna för element och låda? Då kan man ju labba lite fram och tillbaka själv, utan att uppfinna hjulet igen.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-11-11 11:45

paa skrev:
Pontus91 skrev:Man kan banta till 55 l och fp=20 Hz, det ser lite bättre ut tycker jag:

Hej,
Hur ställer du dig till att dela med dig av Basta-filerna för element och låda? Då kan man ju labba lite fram och tillbaka själv, utan att uppfinna hjulet igen.

Det kan jag absolut göra. Laddar upp dem på min FTP och länkar hit om en stund. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-11 11:50

Problemet med att öka avstämningen är att tonkurvan inte blir så plan och fin längre.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-11-11 11:51

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-11-11 11:54

adzer skrev:Problemet med att öka avstämningen är att tonkurvan inte blir så plan och fin längre.

Behöver den vara det då? Kurvan som är med room gain inkluderat får gärna luta uppåt i djupbasen för mig, gör man den spikrak riskerar det att bli tunt i djupbasen om ens eget rum inte ger lika mycket room gain som det "medelrum" som basta simulerar med.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-11 11:58

Tack för filerna!

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2011-11-11 11:59

Själv funderar jag på Monacore SPH-300 CTC

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5505

Men tror jag behöver en lite större låda.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-11-11 12:04

Har du funderat nåt på drivningen?
ROY är väl på 4 ohm och det blir ju lite marigt att koppla 6 st utan att
köra med 6 slutstegskanaler.

/JS (som själv börjar lura på 4 st ROY i slutna lådor istället för SLS12).

OT: får man fråga ifall nån byggt slutna lådor med ROY? Länka gärna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-11 12:09

Tre i serie per kanal.... 12 ohm brukar de flesta steg inte knota över.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-11 12:13

Stranne skrev:OT: får man fråga ifall nån byggt slutna lådor med ROY? Länka gärna.

PetterPersson håller ju på för fullt.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 77#1231477

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-11 12:33

Stranne skrev:Har du funderat nåt på drivningen?
ROY är väl på 4 ohm och det blir ju lite marigt att koppla 6 st utan att
köra med 6 slutstegskanaler.

/JS (som själv börjar lura på 4 st ROY i slutna lådor istället för SLS12).

OT: får man fråga ifall nån byggt slutna lådor med ROY? Länka gärna.

serie blir det då :)

Men kanske även så att jag "råker" få tag på ett 7 kanal steg också så kan man lägga 1st/ kanal i stället ;)

allternativt parallel/ serie koppling för att få 8ohm på två kanaler.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-11 12:36

Pontus91 skrev:

Att öka volymen ger bara en större bulle kring avstämningen, här är 70 l och 20 Hz:
Bild

Nej, volymen man matar in är nettovolymen, d v s man får räkna bort för portar och element själv.

ok, coolers !

Har du lust att föklara vad alla grafer är för något, dom mest uppenbara vet jag, men vore kul att veta vad allt jag ser är för något... :oops: :wink:

tack så mycket för hjälpen såhär långt, uppskatas mycket !
Mvh//David

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-11-11 12:41

DVD-ai skrev:
Pontus91 skrev:

Bild

ok, coolers !

Har du lust att föklara vad alla grafer är för något, dom mest uppenbara vet jag, men vore kul att veta vad allt jag ser är för något... :oops: :wink:

tack så mycket för hjälpen såhär långt, uppskatas mycket !

:)

Den streckade berg-och-dalbana-linjen är impedansen, men det visste du nog, det ska egentligen vara en svart och en röd men de är likadana eftersom lådorna är likadana förutom att den ena förstärks av ett rum och den andra inte.
De streckade linjerna som skär tonkurvan vid fp är portens bidrag, och den heldragna tunna linjen som har en dal vid fp är elementens bidrag.
Den kantiga linjen är MOL, men det visste du nog också. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-11 12:55

Pontus91 skrev:
adzer skrev:Problemet med att öka avstämningen är att tonkurvan inte blir så plan och fin längre.

Behöver den vara det då? Kurvan som är med room gain inkluderat får gärna luta uppåt i djupbasen för mig, gör man den spikrak riskerar det att bli tunt i djupbasen om ens eget rum inte ger lika mycket room gain som det "medelrum" som basta simulerar med.

Nej jag kommer kapa röret efter mätningar i mitt rum så att avstämning blir korrekt för mitt rumsstöd.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-11-11 13:02

Stranne skrev:OT: får man fråga ifall nån byggt slutna lådor med ROY? Länka gärna.

Jag har bytt från SLS10:or till L26ROY i mina pallar:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 90#1220990

Min inre volym är 452x452x195=39,8l och jag har fyllt den med stenull, förutom den cylinder som elementet bildar, dvs ca pi*240^2/4*195=8,8l. Alltså ca 30l fyllning.

Med avdrag för stag och element blir det väl inre volymen ca 37 liter. Om någon vänlig själ (Pontus91) vill visa vad det blir för resultat i Basta så vore det kul!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-11 13:44

efter att tittat lite på graferna så kan jag konstatera att JAG inte fattar varför jag skulle göra lådan större än 55liter om jag vill stämma av till 20hz, och inte heller fatta varför jag INTE skulle stämma av dom till 15hz ?! :)

20hz ser "lite högt ut" och 15hz kanske lite för lågt..?!
17hz ?! då ;)

Hur högt borde jag kunna spela inom om hela basområdet från 20hz och upp med.

1: 6st av dessa i portat till 15hz och 70liter

2: 6st av dessa i portat till 20hz och 70liter

3: 6st av dessa i portat till 20hz och 55liter

det är frågor som grämer mig...
Kan man räkna på det utefter draferna ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-11 13:46

Varför inte 2 av var? 8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-11 13:48

Kan säga att talspole induktansen inte är helt korrekt i de basta filer som länkades. Samt att talspole temeraturen borde ökas till mer än 20grader för att stämma med verkligheten.

Jag får heller inte några bra kurvor med avstämning runt 20Hz. Blir helt fel.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-11 13:48

:lol:

NEEEEJ

:wink:
Senast redigerad av DVD-ai 2011-11-11 13:50, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-11-11 13:50

bomellberg, här är 37 l slutet 50% V_iso, med och utan roomgain:
Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-11 13:51

Pontus91 skrev:bomellberg, här är 37 l slutet 50% V_iso, med och utan roomgain:
Bild

är det där en rimlig roomgain som är baserat på vad?
Bikinitider

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-11-11 13:54

celef skrev:
Pontus91 skrev:bomellberg, här är 37 l slutet 50% V_iso, med och utan roomgain:
Bild

är det där en rimlig roomgain som är baserat på vad?

Det är Svantes roomgain som är default i Basta, jag vet inte hur han har fått fram den men jag vågar nog gissa att den inte är tagen ur luften. När jag byggde mina mini-gurus verkade den stämma väldigt bra med mitt rum på ca 12 kvm när jag ful-mätte efteråt.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-11 14:30

Just det. En slutsats man då kan dra är kanske att elementet inte är så lämpligt för en portad basreflexlåda. Om man vill alltså.

LTS B1 var ju avstämd (i sin portade version) till ca 18 Hz, men det var ingen egentlig basreflexhögtalare utan en sluten låda med basreflexport...

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-11 14:38

DVD-ai skrev:Men vi alla kan vara överens om att ROY är en bas med väldigt trevliga data, och jag kan inte annat än tro att 4-6 sådanna i passande lådor kommer att både trycka på som satan och dessutom låta grymt bra!

Storsignalparametrarna ser till viss del "trevliga" ut, men inte småsignalparametrarna. Seas sticker heller inte under stol med vad den är framtagen till, nämligen små lådor med slavbasar.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-11 14:40

celef skrev:är det där en rimlig roomgain som är baserat på vad?

Den bygger bl.a. på samtal som Svante har haft med IÖ. Bland annat. Se dem som "typiska".

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-11 15:20

Här är två simuleringar som jag precis gjorde för mina egna lådor.
87l och 80mm basreflex.

Bild

Bild

Frekvens responsen är kanon, men MOL faller lite väl tidigt imo och olika avstämningar verkar inte hjälpa.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-11 16:13

adzer skrev:Här är två simuleringar som jag precis gjorde för mina egna lådor.
87l och 80mm basreflex.

Frekvens responsen är kanon, men MOL faller lite väl tidigt imo och olika avstämningar verkar inte hjälpa.

Ett tips från en glad amatör om du vill "diagnostisera" lite genom att "leka" med Basta! är att ändra på lite olika parametrar som kan vara begränsande, t.ex. X-max, effekttålighet och portdiameter och se vad som händer med MOL-kurvan. Ett annat är att jämföra med kända konstruktioner, t.ex. LTS B1 (117 l, 33% "viso", 18 Hz med 100 mm port eller sluten) eller 2 stycken Ino W87 (nya baselementen till LTS trevägare) i 80-literslåda med en 104 mm port avstämd till ca 24 Hz.

Även om jag är tveksam till L26ROY måste jag applådera ditt projekt - elementet har ju tilldragit sig stor uppmärksamhet inom DIY-kretsar så många är säkert nyfikna på hur det beter sig i en portad låda. Jag till exempel.

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-11 16:15

Jag måste höra innan köp, så e det bara ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-11 16:15

Jo det har jag allt gjort :)

Vad är du tveksam till om man får lov att fråga?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-11 16:22

DQ-20 skrev:Storsignalparametrarna ser till viss del "trevliga" ut, men inte småsignalparametrarna.

intressant, hur har du fått fram storsignalparametrarna?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-11 16:25

DQ-20 skrev:

Den bygger bl.a. på samtal som Svante har haft med IÖ. Bland annat. Se dem som "typiska".

/DQ-20

okej, men gainet brukar variera med placeringen, vilken typisk placering bygger denna gain på?
Bikinitider

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-11-11 16:32

adzer: Du har för liten portarea :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-11 16:34

Jo jag vet men får inte in en större port tyvärr.
Sen är skillnaden 80mm vs 100mm väldigt liten i basta.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-11 16:34

Synd att vi inte bor närmare varann DVd-ai,då hade du fått lånat mina basmoduler och brakat på lite med :)

Vet att det är många som drar öronen åt sig när man pratar bilbasar,men jä va dessa spelar bra och högt utan att knorra om man vill :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-11 16:39

Var nu medvetna om att det är mindre vanligt än ni tror att man behöver mer output under 20hz, tom 30hz om vi pratar musik. Då är det viktigare hur den faller av.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-11-11 16:41

adzer: Ändra max tillåten lufthastighet i porten då, om du vill se mekanisk MOL.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-11 16:43

DanNorman skrev:adzer: Ändra max tillåten lufthastighet i porten då, om du vill se mekanisk MOL.

Ok skall testa det.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-11 17:15

MagnusÖstberg skrev:Var nu medvetna om att det är mindre vanligt än ni tror att man behöver mer output under 20hz, tom 30hz om vi pratar musik. Då är det viktigare hur den faller av.
Jo jag har som krav att 20Hz ska fungera smärtfritt så att säga :)
Där under "är mest kul" om det råkar finnas något :P

Men magnus, Vad tror du då ? ;)

Jag är inte i akut behov av nya basar, Men nu börjar sökandet i alla fall och vi får se vart man landar... Men jag är innte på ROY just nu och vill veta hur dom presterar och kan tänkas bli.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-11 17:20

celef skrev:
DQ-20 skrev:Storsignalparametrarna ser till viss del "trevliga" ut, men inte småsignalparametrarna.

Vad jag avsåg var effekttålighet, lin x-max , luftpumpningskapacitet osv. Inte hur småsignalparametrarna ser hur vid "stora signaler". Kanske använde jag fel terminologi?

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-11 17:25

celef skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

okej, men gainet brukar variera med placeringen, vilken typisk placering bygger denna gain på?

Det är rummets (såsom varandes ett en mer eller mindre styv och mer eller mindre tillsluten låda) gain, inte "placeringsgain", som avses. Om du placerar basmodulen vid en vägg eller ett hörn eller på golvet är ju inte "gainet" särskilt frekvensberoende i det frekvensområde som här avses. Så har iallafall jag uppfattat det.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-12 11:36

DQ-20 skrev:
celef skrev:

Vad jag avsåg var effekttålighet, lin x-max , luftpumpningskapacitet osv. Inte hur småsignalparametrarna ser hur vid "stora signaler". Kanske använde jag fel terminologi?

DQ-20

okej, jag trodde du menade just det du inte menade, det du menar kanske man kan kalla storsignalparametrar, jag vet inte
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-12 11:43

DQ-20 skrev:
celef skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Det är rummets (såsom varandes ett en mer eller mindre styv och mer eller mindre tillsluten låda) gain, inte "placeringsgain", som avses. Om du placerar basmodulen vid en vägg eller ett hörn eller på golvet är ju inte "gainet" särskilt frekvensberoende i det frekvensområde som här avses. Så har iallafall jag uppfattat det.

/DQ-20

hmm, jag hänger inte med, förenklat finns väl två typer av "gain", "boundary" och "cavity", den förra är placeringsberoende men inte den senare som väl typiskt är ohörbar i vanliga rum men påtaglig i typ bilkupén
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-11-12 12:29

ang lufthastighet så kan man tillåta 10m/s i en 100mm port. det skalar linjärt så till en 80mm port bör ett toppvärde på 12m/s vara acceptabelt. det förutsätter en strömningsoptimerad port med ordentliga trattar på båda sidor.

en avancerad dimensionering av porten är att låta den överstyra ungefär samtidigt som elementet får slut på xmax. Då kan man dämpa konutslagen något (eftersom lådan då börjar bete sig som sluten). Hur väl det fungerar i praktiken vet jag inte.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-12 12:38

Jag tror inte alls på den teorin, eftersom en port dämpar elementet kraftigare än vad en sluten låda gör.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2011-11-12 12:46

Kraniet skrev:en avancerad dimensionering av porten är att låta den överstyra ungefär samtidigt som elementet får slut på xmax. Då kan man dämpa konutslagen något (eftersom lådan då börjar bete sig som sluten). Hur väl det fungerar i praktiken vet jag inte.

Det blir precis tvärtom runt avstämningen (som paa säger).
Testa att köra en sinus in till en baslåda ungefär vid avstämningsfrekvensen, sen tittar du på konutslagen när du kör med port och när du håller för den med handen. (konutslaget kommer öka när du täpper till porten)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-12 13:39

Kraniet skrev:ang lufthastighet så kan man tillåta 10m/s i en 100mm port. det skalar linjärt så till en 80mm port bör ett toppvärde på 12m/s vara acceptabelt. det förutsätter en strömningsoptimerad port med ordentliga trattar på båda sidor.

en avancerad dimensionering av porten är att låta den överstyra ungefär samtidigt som elementet får slut på xmax. Då kan man dämpa konutslagen något (eftersom lådan då börjar bete sig som sluten). Hur väl det fungerar i praktiken vet jag inte.

Om jag får spekulera lite tror jag att du har fel [s]i båda fallen, i synnerhet det första, om man tittar på Reynoldstalen [/s]. EDIT: Det gäller främst portdimensioneringen.

I det andra fallet tror jag att IÖ dimensionerar så att porten ger upp före elementet. Men det beror, som jag har uppfattat det, på att en port i sitt linjära område driven av ett överstyrt element låter förjävligt, jämfört med en överstyrd port som drivs av ett element som inte är överstyrt*. Det senare yttrar sig främst som en kompression och nivåförlust. Det hela handlar alltså om att få högtalarens totala överstyrningsbeteende att låta så bra som möjligt.

Slut spekulation.

/DQ-20

*) eller en överstyrd port som drivs av ett överstyrt element...
Senast redigerad av DQ-20 2011-11-13 10:13, redigerad totalt 1 gång.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-12 13:47

hur var det med trattar, var det inte ganska små radier på tratten som var mest lämpligt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-12 14:15

celef skrev:hur var det med trattar, var det inte ganska små radier på tratten som var mest lämpligt?

Det var vad Roozen kom fram till. Stor radie ger mindre brus i början av överstyrningen men större avlösningsvirvlar som blockerar flödet, vilket gör att den inte kan släppa igenom lika mycket flöde som en port med lite mindre radie. En bra kompromiss på radien var tydligen ca 5-6 mm. En långsam avsmalning på mitten med motsvarande större area i änden är dock värdefullt för flödeskapaciteten.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-12 15:55

schysst, har du några ideér på hur man får till ett "timglasformat" rör, måste vi alla gå på drejjkurs?
Bikinitider

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-11-12 16:13

celef skrev:schysst, har du några ideér på hur man får till ett "timglasformat" rör, måste vi alla gå på drejjkurs?

Hifikits hi-power-rör är konformade, man tar två sådana och limmar ihop. :)

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-11-12 16:29

DQ-20 skrev:
Kraniet skrev:ang lufthastighet så kan man tillåta 10m/s i en 100mm port. det skalar linjärt så till en 80mm port bör ett toppvärde på 12m/s vara acceptabelt. det förutsätter en strömningsoptimerad port med ordentliga trattar på båda sidor.

Om jag får spekulera lite tror jag att du har fel i båda fallen, i synnerhet det första, om man tittar på Reynoldstalen.

I det andra fallet tror jag att IÖ dimensionerar så att porten ger upp före elementet. Men det beror, som jag har uppfattat det, på att en port i sitt linjära område driven av ett överstyrt element låter förjävligt, jämfört med en överstyrd port som drivs av ett element som inte är överstyrt*. Det senare yttrar sig främst som en kompression och nivåförlust. Det hela handlar alltså om att få högtalarens totala överstyrningsbeteende att låta så bra som möjligt.

Slut spekulation.

/DQ-20

*) eller en överstyrd port som drivs av ett överstyrt element...

nja dom siffrorna är vad som Isidor rekommenderade i basreflextråden här http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=3140 . Jag har inga skäl till att tror att de är felaktiga. Samtidigt ingen förmåga att kunna emotsäga dom heller förstås.. :)

Ang basreflexen så låter det ju rimligt det du säger.

Som jag förstått det så blir en port i princip blockerad då luften blir allt för turbulent (porten överstyr). Resultatet blir att lådan då fungerar mer som en sluten volym. Det borde minska konutslaget under portavstämningen avsevärt. Men det är klart att konutslaget vid avstämningen går upp i ett sånt fall, kanske för mycket..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-12 18:08

Nu har man då varit hos Ingvar och hämtat skruvar till i6 diskanterna och snackat basmoduler.
Och vi kom fram till något mycket spännande tycker jag, Jag har nu ett allternativ till som involverar 4st moduler på ca 75-80liter/st och dom måtten jag vill ha.
Nu e det funderande som gäller, Vad ska man göra.. Gå på något nytt och säkert, eller något gammalt och säkert eller något nytt och osäkert?!

Det är frågan...

Kostnaden är också i den ordningen, dyrast, dyrt och inte så farligt.

Svårt detta.. Hmmm jag blev mycket sugen på en lösning efter dagens snack med Ingvar, En rolig 10" bas som är helt ny och ska lämna drygt pX prestanda i mindre låda, och högre effekttåliget har den med och längre slaglängd, med marginal tydligen.

Jahh, Sugen blir man allt... :D
Mina inte ens ett är gamla piPs ska ju säljas oavsett och mina nuvarande pX moduler kommer då att säljas.
Så det blir ca 7000-8000kr som jag får lägga till då, det är mer än jag tänkte mig. Men fullt överkomligt och inte mer än att jag inte behöver norpa något från sparkontot.
Så, Hmmm

Ja nu snurrar det i skallen, vi får se framöver vad som händer... :P

Men åter till ROY!

Om man stoppar in en sådan i 40liter slutet, Vad får man då ?
8st sådanna skulle väll kunna bli trevligt, jag har InfraEQ i mitt cr80 filter som jag kan leka med sedan också.

Vilka ljudtryck borde 8st slutna ROY på ca 40liter kunna leverera ? :)
Och om man konstruerar som efter Q 0,55 e väll bra ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-12 18:15

celef skrev:schysst, har du några ideér på hur man får till ett "timglasformat" rör, måste vi alla gå på drejjkurs?

Kolla här, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=6457

eller sök på Phontratt

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-12 18:32

DVD-ai skrev:Vilka ljudtryck borde 8st slutna ROY på ca 40liter kunna leverera ? :)

-3dB vid ca 25Hz. Ca 120dB max spl >25Hz per par.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-12 18:36

adzer skrev:
DVD-ai skrev:Vilka ljudtryck borde 8st slutna ROY på ca 40liter kunna leverera ? :)

På 1 meter så det är bara förtydligat och inget annat

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-12 18:41

boom skrev:
adzer skrev:

På 1 meter så det är bara förtydligat och inget annat

Ja självklart. Känslighet, maxljudtryck osv brukar alltid anges vid 1m avstånd om inget annat är angivet.
Även brusnivå på fläktar och liknande.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-11-12 18:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-12 18:41

Om man ökar Q till 0,6 då ?

om man ska lyssna på folk så blir man galen... 0,5 vill vissa ha och andra 0,7...

Eftersom jag har möjligheten att EQ'a så har jag fått för mig att lägre Q är bra ?!

så kanske 0,55 kan vara vettigt ?! :)

Men om någon vill simulera 0,6 och 0,7 också så att man kan jämföra vore det ju super.

Och vad tycker ni alla om vilken Q jag ska satsa på ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-12 18:46

Jag är ingen expert på basbyggen direkt så jag undrar hur ändrar man q-värde på en sluten låda på mer sätt än lådvolym och dämpning?

Ökar man Q till 6.2 genom att ta bort all dämp i lådan så faller den av några Hz tidigare och ger någon dB extra MOL över 50Hz.

Så 0,55 ser absolut bättre ut i mina ögon.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-12 18:58

Men på 40 liter så är Q0,55 typ det man får, Men måste ändra lådans storlek för att påverkar upp mot 0,7

Ok, men så -3dB vid 25Hz i rum och 120dB på 2st moduler ?

så med 8st 130dB vid 25Hz om man räknar med adderade 5dB vid dubblering.
Det är inte kattskit ljudtryck och inte blir det så farligt dyrt heller 13kkr för elementen och ca 2500kr för lådor och dämpmaterial.

Det kan jag leva med, låter det bra så! :)
Men de borde det ju nästan göra ;)
Senast redigerad av DVD-ai 2011-11-13 15:19, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-12 19:06

Ja det stämmer bra :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-12 20:18

DVD-ai skrev:Men på 40 liter så är Q0,55 typ det man får, Men måste ändra lådans storlek för att påverkar upp mot 0,7

Ok, men så -3dB vid 25Hz i rum och 120dB på 2st moduler ?

så med 8st 130dB vid 25Hz om man räknar med adderade 5dB vid dubblering.
Det är inte kattskit ljudtryck och inte blir det så farligt dyrt heller 10kkr för elementen och ca 2500kr för lådor och dämpmaterial.

Det kan jag leva med, låter det bra så! :)
Men de borde det ju nästan göra ;)

Och var köper du 8st för 10k

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-12 20:26

Det blir snarare 13k för 8st.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-12 20:33

DVD-ai skrev:Och vad tycker ni alla om vilken Q jag ska satsa på ?! :)

Har du kollat i PetterPerssons tråd hur han resonerade när han valde Q i sina slutna ROY-lådor?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-13 10:20

celef skrev:hmm, jag hänger inte med, förenklat finns väl två typer av "gain", "boundary" och "cavity", den förra är placeringsberoende men inte den senare som väl typiskt är ohörbar i vanliga rum men påtaglig i typ bilkupén

Dt är "cavity gain" det rör sig om. I artikeln om LTS B1 så kan du se hur det påverkar dimensioneringen. I en bil kommer detta mycket tidigare, kanske + 3 dB redan vid 70-80 Hz och blir mycket mer problematiskt om man dimensionerar bilhögtalare som hemhögtalare.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-13 15:18

adzer skrev:Det blir snarare 13k för 8st.

Jo de va vad kag menade, inte 10kkr... :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-13 15:45

Hmmm, vad är det pX-4 har som specificerat maxljudtryck ?
tror det är typ 117dB för X-2 vid 18Hz eller så...
alltså 122dB för pX-4 vid 18Hz säger vi, hur spelar dessa 8st ROY i slutet nere vid 18Hz tro ?

Sedan e det någon som har koll på hur dessa basar beter sig?
Alltså hur dom låter när dom får jobba lite, och när man börjar röra sig utanför Xmax, hur börjar dom bete sig då ?

Sådant är bra att veta, för jag är inte ute efter maximalt SPL utan maximal musik upplevelse. Om dom "blurrar" och "låter bas" när man börjar pressa dom så är dom inget allternativ...

pX modulerna vet jag att dom INTE beter sig så, det gillar jag.

Så vad är ROY's maximala användbara ljudtryck innan dom börjar låte högtalare ? Om dom nu gör det ?! :)

Någon som har hunnit testa det ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-13 16:06

Såg att Parts Express har gopris på Daytons 12" RSS315HF-4 (109 USD!) T/S-parametrarna verkar lite skakiga om man petar in dem i Basta! men om man meckar lite så att "det går ihop sig" verkar det som om de ger ungefär samma tonkurva som NHT 1259 i sluten låda, fast i halva volymen. Känsligheten är lägre än NHT 1259 men man kan å andra langa in två element i samma volym som krävs för ett NHT 1259, dvs. ca 120 liter. Detta under förutsättningarna att T/S-parametrarna stämmer. Med tanke på den låga impedansen bör man nog räkna in ett par Behringer-slutsteg i kalkylen.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-13 16:08

Enligt basta så borde 8st roy prestera ca 126dB MOL vid 18Hz på de lådorna jag byggt.
Detta är då inom dess arbetsområde. Varken xmax, port hastighet, effekt eller något sådant har då gått över linjärt arbete.

Efter det så är det porten som börjar överstyra och efter ytterligare 5dB så tar det linjära xmax slut. Sen har du ca 3dB kvar innan mekaniskt xmax är slut och basarna bottnar. Så du når ca 134dB vid 18hz innan elementen bottnar.

Summerar:
8st L26ROY 87l lådor 80mm port avstämd till 15Hz med roomgain. MOL 18Hz @ 1m.

126dB - Porten börjar överstyra.
131dB - Linjära Xmax 14mm tar slut.
134dB - Mekaniska Xmax 28mm tar slut.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-11-13 19:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-11-13 18:21

DVD-ai skrev:Hej Petter,
Det vore jätte kul om du ville kila in i min tråd under DIY forum och bidra med ideer :)
Jag sneglar just nu på 8st Slutna ROY.
Men jag behöver liksom "mer kött på benen"
väl mött// David
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=46228&start=90

Hej David :)

Jag är inte den som bygger så här i vanliga fall, det har mest blivit stora
lådor med hög känslighet och horn i de flesta typer som finns.
Bakladdat, frontladdat och tappat utförande. Jag är beroende av
dynamik*. Nu när jag flyttade blev hifirummet mindre än förra
vardagsrummet och jag har stora problem med stående vågor vid låga
frekvenser. Botemedlet mot detta är multipla utstrålningskällor samt
basabsorption. Detta har nu resulterat i 8 st. slutna lådor och 10 st.
HH-absorbenter.

Varför just L26 ROY?

- Jo, de kriterier jag hade var att

Lådorna ska vara rimligt stora. För små ger problem med låddistorsion
pga höga interna ljudtryck, luften beter sig olinjärt. För stora orkar jag
inte flytta runt på för att finna optimal placering.

Rimlig känslighet för att hålla nere termisk kompression. Visserligen är
det inte mycket att komma med jämfört med horn, men den är
godkänd för denna typ av element.

Lagom med X-max. För mycket X-max vill jag inte ha för det ställer
enorma krav på motorsystemet och för liten vill jag inte ha för då
behövs många fler lådor för samma ljudtryck. 14mm är i mitt tycke
"lagom" för en 10:a. Det är alltså lättare att få god prestanda från ett
element med kort X-max.

Låg fs och hög VAS. Jag hade gärna sett fs på ett par Hz lägre med en
mjukare upphängning. Då skulle större delen av fjädringen uppstå i
lådans luftfjäder och inte i upphängningen. I regel är luftfjädern mer
linjär, mindre dist alltså. Ingvar Ö har skrivit någon gång att
lådvolymen bör ligga omkring VAS / 3. Detta kriterium uppfylls tyvärr
inte med L26 ROY.

Låg Le. Mycket viktig punkt som för mig blev avgörande jämfört med
Peerless XLS-10. Två lager i talspolen och låg Le ger en mer linjär
motor vid stora konutslag och jag inbillar mig (rätta mig gärna om jag
svamlar här) att det blir mindre problem med inducerade strömmar
som ställer till problem. Låg Le ger också bättre högfrekvensegenskaper
( >100 Hz) och det är knappast till nackdel. Två lager bör dessutom ge
lägre termisk kompression då talspolen lättare kan kylas.

Lågt Qts. Hade inte skadat om det var lägre, men det är lågt ändå
jämfört med i stort sett alla andra likvärdiga element förutom XLS10:an.

Möjligt att använda till basreflex, skadar inte om jag skulle vilja bygga
om lådorna i framtiden...

Sammanfattningsvis skulle jag säga att elementet känns väldigt
välavvägt. Går att använda både slutet och i BR/slavbas.
T&S-parametrarna medger Q=0.50 i 55 liter sluten låda med Fb = 35
Hz. Mycket bra utgångspunkt. "Lavinartad ökning av distorsion" pga
motorsystemet tappar gradvis kontrollen (för 55 liter låda) över konen
börjar vid 17 Hz, vilket är tillräckligt för mig.

För mig stod valet främst mellan SB acoustics 10", Peerless XLS10 och
L26 Roy. XLS10 föll på för hög Le och SB på att för stor låda krävdes.

*Vänligen tolka detta rätt bara, diskutera det har gjorts i otaliga andra
trådar, denna handlar ju om L26 ROY.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-13 18:28

Du har verkligen funderat över detta. Känns som att man gjort ett bra val av element.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-13 19:13

PetterPersson skrev:Lågt Qts. Hade inte skadat om det var lägre, men det är lågt ändå jämfört med i stort sett alla andra likvärdiga element förutom XLS10:an.

Jag undrar varför du vill ha ännu lägre Qts? Vid ett godhetstal om 0.707 sammanfaller ju Fb och F3 men vid 0.5 ligger F3 högre än FB (ungefär en kvint uppåt). Vid lägre frekvenser är ju dock nivån samma.

Undrar,

DQ-20

PS. Om man utgår från Öhmans "optimaltonkurvor" skulle man faktiskt vilja ha betydligt högre q-värde, bortåt 0.45.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-11-13 20:16

Lägre q för att då klarar sig lådan bättre under resonansfrekvensen.
Sedan kan man ju bara lyfta tonkurvan till valfritt q aktivt och därmed
bibehålla de goda lågfrekvensegenskaperna.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-13 20:58

PetterPersson skrev:Lägre q för att då klarar sig lådan bättre under resonansfrekvensen.

Vad menar du med "klarar sig bättre?" Om man tittar på system med olika q-värden så är det kring resonansfrekvensen som skillnaden ligger, sedan går kurvorna ihop och lutar lika brant. Är det något jag har förbisett, t.ex. i storsignalbeteendet?

Undrar,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-14 18:09

DQ-20 skrev:
PetterPersson skrev:Lägre q för att då klarar sig lådan bättre under resonansfrekvensen.

Vad menar du med "klarar sig bättre?" Om man tittar på system med olika q-värden så är det kring resonansfrekvensen som skillnaden ligger, sedan går kurvorna ihop och lutar lika brant. Är det något jag har förbisett, t.ex. i storsignalbeteendet?

Undrar,

DQ-20

Själv är bäste dräng - jag svarar därför mig själv. I en sluten låda befinner sig elementet fortfarande i sitt EMK-kontrollerade område ca sqrt(1/q) oktaver under resonansen (Fb). Om man vill köra eq, t.ex. LT eller IÖ:s "auto-LT" (se länken nedan) kan det alltså vara bra att inte försöka tvinga elementet arbeta under denna frekvens genom att trycka på en massa eq. Ett lågt q-värde är alltså av värde om man ändå har tänkt använda eq under Fb. Nu finns ju aset L26RO4Y att tillgå med ännu lägre q och 175 g svängande massa.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1083629

Om man tittar på just L26ROY vid en Fb på 35 Hz i en dämpad låda så handlar en "auto-LT" tydligen om att boosta med 6dB per oktav mellan knäpunkter vid ca 100 Hz och 14 Hz eller vad nu 1.41 oktaver ovanför och under 35 Hz kan bli.*

/DQ-20

*) om det är någon som vet hur man räknar ut det "på riktigt" så går det bra att påpeka det...
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
kniffarn_

Inläggav kniffarn_ » 2011-11-14 20:31

Enligt IÖ så kan man utan några större problem få elementet att spela längre ner under sin resonansfrekvens desto lägre Qts man har på elementet.
Hittar inte vart han sa det i hastigheten men ska se om jag kan uppbringa det :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-11-14 20:45

kniffarn_ skrev:Enligt IÖ så kan man utan några större problem få elementet att spela längre ner under sin resonansfrekvens desto lägre Qts man har på elementet.
Hittar inte vart han sa det i hastigheten men ska se om jag kan uppbringa det :)

Det är inte svårare än att klicka på länken i föregående inlägg. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
kniffarn_

Inläggav kniffarn_ » 2011-11-14 20:52

tur man är duktig på att läsa ibland :oops:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-15 15:57

Nån som vet hur stor volym L26ROY upptar i lådan?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-15 16:06

paa skrev:Nån som vet hur stor volym L26ROY upptar i lådan?

Ca 2,5 liter fick jag det till

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-15 16:40

Snacka om hype! Jag väntar med spänning på foton där forummedlemmar partajar tillsammans med sitt nyinköpta element. Lite som den tama illern Göran. Hashi Bashi! HASHI BASHI!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-15 16:55

Hahaha!

Ja det är helt klart en Hype!
Men det jag är nyfiken på är om den är befogad eller inte ?! :)

Tänker inte blint köpa något så ingen fara för det... Har testat för många olika baslösningar för att göra det, Sällan som jag blivit helt nöjd nämligen... :(

Men något som faktiskt lät riktigt trevligt var 4st ca 60liter stora lådor med Seas Alu basar med fasplugg.
Minns inte exakt volym eller avstämning, Men som lät prima !

Dom kom dom aldrig att bli färidgare än rå MDF och sedan köpte en polare dom.
Och jag köpte senare Ino Audio ProfundusP-4.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-17 15:19

Hmmm, jag har svår beslutsångest...

eller Njaa. inte så svår egentligen, men jag är väldigt sugen på att gå till en förändning i fråga om basmoduler :)

Och frågan är den om jag ska ta slutet eller om jag ska köra på portat, slutet känns mer "säkert" om jag ska ge mig på att ta något "inte lika beprövat".
Portat går jag helst bara på om jag verkligen fått testa det noga!

Antingen blir det prfundusX-4 eller så vågar jag satsa på 6-8st slutna ROY.

"viss" prisdiferans...

och 4st pX moduler blir 4st "stora lådor" medan ROY blir 6-8st "små lådor"

Prestandan blir förhållandevis likvärdig i ren SPL verkar det som, 8st ROY vs pX-4.
Men kvaliteten ?

Jag spånar vidare, vad tror NI ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-17 15:24

Portade lådor får ju "gratis" prestanda runt avstämningen och varför skulle slutna lådor vara säkrare? Portade lådor kan man ju alltid plugga om man vill.

Prestandan i 8st roy är bra bit mer än 4st profX enligt de simuleringar jag gjort iaf. Över 130dB innan linjära xmax tar slut. Vilket är ungefär samma som för profX-8. Lite lägre kanske.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-17 15:51

Slutna lådor är inte lika kritiska att bygga som portade - om man saknar mätutrustning, det är nog det han menar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-17 15:54

Jo det kan jag förstå. Portade lådor måste/bör man ju mäta för att få avstämningen korrekt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-17 16:27

Exakt ;)

Och jag har inte lust att "exprimentera" något utan vill ha en "bygg och det är klart" lösning :)

eller helst slippa bygga alls...

Edit: Jo, men med 8st ROY i slutna lådor å 40liter/st och Q0,55 + min Infra EQ i mitt cr80s så borde det ju kunna bli supersmutt !

Jag är sugen, jätte sugen ! :P

Men frågan e den om lådorna igen...
Jag måste nog nästan försöka få tag i någon som har lust att bygga lådor till mig, jag har verkligen absolut ingen lust i huvudtaget att bygga några lådor.

Får se hur jag löser det..

Edit2: 4st / kanal på ett XPA-2, hur ser det ut tro ?

Kan man ju koppla så att man får 4ohm nominellt vilket borde blir smutt, har jag ca 550w att tillgå på 4st basar vilket borde vara tillräckligt, eller ?

Edit3: har någon lust att simulera och se vad för dämpning m.m. som kommer att behövas ? :)

Stagning blir väll i sådant fall ett kryss skulle jag tro och 22mm MDF till lådorna.
tänkte bygga dom i exakt samma formfaktor som Ino InfraX moduler i sådant fall då det är sjukt praktiskt !
Då går dom att placera bra i alla möjliga lägen och så även i nuvarande rum då dom kommer kunna placeras mycket fördelaktigt ;)

Men går det med elementets dimmensioner och vad blir det för innevolym kvar med element och stag och 22mm material om jag vill ha yttermåtten:

bxhxd 320x540x400 ?!

22mm MDF i lådorna + ett 22mm krysstag i lådan mellan sidor och baffel/ bakstycke.

hur skulle det se ut ?! :)
Mvh//David

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-11-17 17:12

låter väl som en ok plan det där. innervolymen borde på drygt 48 liter. minus element och stag så kanske 44 liter eller något sådant. Med bra isotermisering borde det motsvara dryga 50 liter akustisk volym.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-17 17:15

Finns det någon anledning att göra lådorna något större, Peterpetterson byggde sina något större har jag för mig.

Men samtidigt så har InfraX modulerna vansinnigt fördelaktiga mått :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-17 17:19

Med 22mm blir väl innervolymen mindre än infra? Och dessutom blir innemåttet väldigt litet, tror väl knappast att basen går att trycka in då?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-17 17:24

ok, 19mm då, vad tror ni om att det räcker med ett krysstag då ?

Jag hade förmig att InfraX var byggd i 22mm ?!

Oavsett så är just det inte så viktigt, Viktiga är att lådorna passar ROY bra, Men formfaktorn är så bra på knfraX :)

Om man gör lådorna något grundare och bredare så kanske basen från plats utan problem.
Sitter på bussen just nu och har inte möjlighet att rita...
Men det känns ju som att 276mm innemått blir trångt va ?
Vad kräver ROY för monteringshål ?

Om man ska tro PeterPetterson rätt så kan man med fördel göra lådorna närmare 50liter + iso.
Men det känns som att 50liter - element, stag m.m. är typ smärtgränsen storleksmässigt :)

Gör man lådorna:

bredd: 340mm
Höjd: 500mm
Djup: 400mm

Så blir volymen 50liter och basen har monterings hål 236mm, det blir 296mm mellan väggarna i lådan så det borde fungera bra.
Blir ju 3cm till godo på var sida :)

50 liter minus knappt 1L för stag och kanske 3-4liter för element ?!

alltså 45 Liter, + iso kanske det kan bli närmare 55liter akustiskt och Q0,5-0,55 eller hur ?
Senast redigerad av DVD-ai 2011-11-17 17:45, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-11-17 17:31

basens yttermått är ju 270mm och monteringshålet 236mm så nog funkar de där måtten.
Nu skadar det ju inte med mer volym så du kan ju lika gärna bygga med 19mm. Baffeln kan ju då göras med dubbla 19 om du inte har tillgång till en 22mm. Eller så låter du den vara 19mm. Skillnaden är nog ganska obetydlig. Vill du vara lite på den säkra sidan så lägger du till några stag.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-17 18:08

Jag vill gärna ha som så små som möjligt, med "rätt" dimmensioner och samtidigt utan att kompromissa för mycket med lådatorleken så att man får negativt resultat av det.

om jag utökar bredden till 350mm yttermått/ 306 innemått blir det 52l drygt så då har jag ca 48Liter i låda kvar slutligen.

Större än så får lådan nog inte bli oavsett..

frågan nu är som sagt om man kan bygga med 19mm och få gott resultat?

tjäna i vikt, pengar och storlek på lådan.
Med ett "fönster" i lådan som knyter ann sidor och baffel/ baksida så borde det väll bli stadigt nog även med 19mm ?
topp/ botten borde klara sig, eller vad tror ni ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-17 18:32

DVD-ai skrev: kanske 3-4liter för element ?!
2.5 liter för elementet enligt tidigare inlägg i tråden.

F.ö skulle jag nöjt mig med enkel 19 mm även för baffeln, om jag dragit fram tvärförstyvningar ända till närheten av skruvhålen.

SEAS rekommenderar dock 25 mm MDF till sin 40 liters slavbaslåda.
Senast redigerad av paa 2011-11-17 18:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-17 18:43

[quote="DVD-ai"]Exakt ;)

Och jag har inte lust att "exprimentera" något utan vill ha en "bygg och det är klart" lösning :)

eller helst slippa bygga alls...[quote="DVD-ai"/]

Precis. :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-17 20:58

Ragnwald skrev:
DVD-ai skrev:Exakt ;)

eller helst slippa bygga alls...[quote="DVD-ai"/]

Precis. :wink:

Ja. men finns ju lnget val... :P

jag vill ha något mer än nuvarande moduler ger mig, och färdigt finns inte "rätt prylar"...
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-17 21:16

Ja 8st L26 i slutna lådor med infra tillsats borde bli kanon. Så länge du har effekt nog att driva dem.
En 250w per element ligger specifikationen på för kontinuerlig drift så det hade inte alls skadat att ha såpass mycket.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-11-17 22:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-17 21:35

Ser man det i paritet med huvudhögtalarna så räcker det ju om han når 120 dB innan han kastas ut ur bostaden, vilket torde kunna nås med mindre effekt än så ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-17 22:26

Skall han bara nå 120dB så räcker nog 4lådor. Iaf 6st.

Onödigt att bygga 8st om man ändrå inte kan spela högre än med 4pga effektbrist imo.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-11-17 22:54

Jag (något jävig i frågan...) tycker 8 är lagom :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-18 07:20

Bygget jag så bygger jag 8st.

annars har jag kvar mina pX-2 lika gärna känns det som..

Jag vill ha ner dissten, vid extrema ljudnivåer så ska varje bas inte jobba så mycket.
Och sedan ska det finnas ytterligare marginal för om man får för sig att köra basboost och dessutom i ett större rum sov sov...

Bygget jag nu så gör jag det för att ha moduler ett tag framöver så att säga :)
Inte för att det ska vara perfekt avvägt till just mitt nuvarande rum ;)

Gällande effekten så kanske som sagt XPA-2 an räcker, Med den kännsligheten som kommer bli med parallel / seriekoppling till 4ohm och 550w att tillgå så ska de nog fan räcka till...
Hoppas jag :P

i alla fall i nuvarande rum, senare kanske man får fixa annat steg till modulerna.
Jag har ju ett Behringer EP4000 under sängen som man kan koppla in om så krävs ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-18 09:05

Disst mätning på l26 ROY i sluten låda, vet dock inte storleken...

Bild
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-18 09:41

Ja vill man ha ner disten så skadar det ju inte att man har massor med element.

Hur känsligheten ändras vid seriekoppling är jag dock inte helt 100på.
Har för mig att den är 3dB gentemot parallell som ger 6dB.

Men har du ett EP4000 liggandes så kör på.
Kan nog ge ett utlåtande av l26 i helgen :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-11-18 09:42

DVD-ai: Vid vilket ljudtryck och mätt hur?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-18 10:34

steveo1234 skrev:DVD-ai: Vid vilket ljudtryck och mätt hur?

Ja jag vet att det är ganska intetsägande utan den informationen...

men nu har fan glömt bort vart jag hittade mätningen... :evil:
tror inte det stod just där doch utan i någon vidare länk, hmm ¨får leta lite.

Edit: här!

http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=34253
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-18 10:46

adzer skrev:Ja vill man ha ner disten så skadar det ju inte att man har massor med element.

Hur känsligheten ändras vid seriekoppling är jag dock inte helt 100på.
Har för mig att den är 3dB gentemot parallell som ger 6dB.

Men har du ett EP4000 liggandes så kör på.
Kan nog ge ett utlåtande av l26 i helgen :)

Jo, och 8st lådor är inte något problem att gömma undan heller ;)

inte när dom är så "små"... dom får bli stommen till en stereobänk senare.

parallell = 6dB
Serie = 0dB

Om man ska se till total kännslighet alltså slutprodukten :)

så 4st ROY kopplade 2 och 2 parallelt och sedan dom i serie med varandre borde bli 6dB / kanal högre känslighet än en ensam ROY.
men samma impedans.

Så kanske 94dB känslighet/ kanal och 4ohm, 550w cont att tillgå...
borde duga när man dessutom har så många uttrålningspunkter :D
sedan får man ju räkna in diverse andra faktorer som påverkar åt båda det ena och det andra hållet...
Men om man ska vara sådär jävla jobbig och spekulera utan alla fakta under fötterna så:

94 1w
97 2w
100 4w
103 8w
106 16w
109 32w
112 64w
115 128w
118 256w
121 512w

på en kanal, 6dB till blir de väll med två kanaler så runt 127dB ska nog gå att lira om man vill med XPA-2'an och det duger ta me fan !!!

Eller har jag fel ?

rätta mig om jag har fel :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-18 11:00

Ja det låter vettigt tror jag. Blir nog ruggigt bra det där :)

Tänk bara på att när man eq:ar upp basen så går det effekt och slaglängd till det. Men tror oavsett att du kommer upp i tillräckliga nivåer.

Kommer nog bli skitbra :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-18 11:13

haha, jo klart att så e det ju :)

men oavsett, det kommer ju att finnas kapacitet så att jag klarar mig ganska gott ändå.
Så det är nog inga problem ;)

Ser fram mot dina intryck sedan, även om du som "farsa" ju självklart kommer att vara envälldrigt positiv ;) :lol:

Jag tror att det kommer att bli sketa bra med 8st slutna lådor, finns potential att blir ett groteskt kapabelt och förhållandevis billigt system !

Det bästa är att för att element m.m. är så billigt så har jag fan råd att låta en snickare bygga lådorna och en lackerare lacka dom åt mig så jag slipper.

Någon som känner någon som vill tjäna några slantar och gillar att bygga lådor ?! :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-18 11:33

Ja jag tror att det kommer bli skitbra.

Jag skall försöka att vara kritiskt i mina utvärderingar och inte bara lovorda dem.

Nog för att elementen är billiga men det kostar nog en bra summa att bygga och lackera 8lådor.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-18 11:50

Jo... tyvärr så kostar det ju några kronor... :(

Men lackerignen är "inte så viktig" så det kan göras ganska billigt och kanske att jag lyckas få till det så att jag kan lacka dom själv, det kan jag kanske göra med skumroller och lackfärg.

Men lådorna är mer kritiskt, dom har jag inte grejer till att bygga, inte plats till att bygga och inte lust till att bygga.

Så jag måste kolla runt om jag kan hitta någon som vill hjälpa mig med lådorna. vet inte vad det kan gå på att få 8st lådor färdiga att bara måla...
av en snickare så lär det gå på några kronor e jag rädd..
Men har man inte möjlighet så har man inte möjlighet...

Jag ska se om jag kan få tag på någonstans att vara, kanske går att lösa plats att vara på om jag har tur.
Mvh//David

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-11-18 11:55

DVD-ai skrev:Jo... tyvärr så kostar det ju några kronor... :(

Men lackerignen är "inte så viktig" så det kan göras ganska billigt och kanske att jag lyckas få till det så att jag kan lacka dom själv, det kan jag kanske göra med skumroller och lackfärg.

Men lådorna är mer kritiskt, dom har jag inte grejer till att bygga, inte plats till att bygga och inte lust till att bygga.

Så jag måste kolla runt om jag kan hitta någon som vill hjälpa mig med lådorna. vet inte vad det kan gå på att få 8st lådor färdiga att bara måla...
av en snickare så lär det gå på några kronor e jag rädd..
Men har man inte möjlighet så har man inte möjlighet...

Jag ska se om jag kan få tag på någonstans att vara, kanske går att lösa plats att vara på om jag har tur.

Du har PM!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-18 12:12

Synd att man bor i fel ände av landet annars hade jag nog kunnat fixa lådor.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-18 12:28

Ni e "goa gubbbar" hela högen :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-18 13:44

Jag har6 stecken 43 liters lådor som du kan testa med också.

Just nu gör jag om lite PX-basars användningsområde så de får agera mellan 80-400hz. Jag vill ha maximalt låg distrotion och grupplöptid från 10-400hz med samma typ av drivers, så det blir två 10" som hanterar 80-400hz/kanal och 6 basar som hanterar basen under 80hz.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-18 14:03

Vad e det för några lådor då ? :)

portat eller slutet ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-18 14:37

Portade, men kan pluggas.

Du skall ju bara testa..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-18 14:42

Fördelen med portade, man kan ju alltid plugga dem om man vill. Ett basreflexrör kostar 100kr så skadar ju inte att ha den i imo.

Eller finns det några nackdelar med att göra så?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-18 15:16

Adzer:

Du skulle inte ha lust att göra en simulering på följande

bxhxd = 340x540x400mm ca 53 Liter - stag och element

49-50Liter alltså kvar, Så 50 Liter slutet och se vad det ger ?! :)
Hur mycket Iso tycks det behövas för att hålla Q förhållandevis lågt.
0,55-0,6.
Har du även lust att kolla vad som händer om du har i ganska "lite" (50-40%) Iso hur blir resultatet då ?

Jag har för övrigt nu mer eller mindre bestämt mig för att ROY blir det, och slutet blir det.
Exakta lådan har jag inte bestämt än dock !

men just dessa mått bxhxd 340x540x400 har jag kollat på nu för det ger 50liter och det är väll inte fel.
Håller ju låddissten nere lite extra genom större låda än InfraX lådan som hade hade tänkt från början.

Eller bör jag tänka om ?
Är 45liter nyttovolym bättre att satsa på som InfraX modulerna's dimmensioner skulle ge mig med sin 320x520x400 ?

en graf med 45 och en med 50liter vore grymt ! :D
och med respektive optimal Iso!
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-18 15:30

Absolut du har mail.

De simuleringarna ser faktiskt väldigt bra ut. L26 spelar väldigt djupt i basen för att vara i såpass små slutna lådor.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-11-18 15:33

Du får väldigt hemskt gärna dela med dig av simuleringarna adzer!
Jag har fått mersmak för ROY :)

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-18 16:01

Adzer:

Ser fin fint ut :)

den som knäar tisigare är 45 liter och den andra 50 liter antar jag :)

Vad e det för mängd Iso i dom båda fallen ?

edit: EQ kommer ju att bli ganska lite ser det ut som, behövs inte vansinnigt mycket eq för att få en helt stört bra djupbasrespons :twisted:

Är den grafen i rum med vilken rumsförstärkning medräknad ?

edit2: varför står det 100% iso i grafen för ? 8O
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-18 16:45

Hoppas ni simulerar med rejält varm talspole
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-18 16:53

ja det vore mysigt om en simulering på 100*C kunde ordnas :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-18 16:57

MagnusÖstberg skrev:Hoppas ni simulerar med rejält varm talspole

När spolen temperatur ökar så får man väll slutligen lägre utnivå i området runt 40-70hz oftast som resultat av den ökade DCR i spolen.

Magnus, har du några handfasta och bra tips att komma med ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-18 17:10

Q-värdet åker upp som följd av ökad talspoleresistans.

Nä, några direkta handfasta tips som har bäring i vetenskapliga kretsar har jag inte, men jag brukar designa för q=0,5 eller något under det med kall talspole.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-18 17:22

ok, jo de e jag medveten om om hade själv tanke på Q0,55 först, men det kan man väll komma närmare med mindre låda bara.
allternativt ganska lite Iso i lådan.

Du menar alltså att 50liter kan vara lite för stort i stället då ?
och att 45liter kan vara mer lämpligt för 45liter är vad jag får med en låda av exakt samma dimmensioner som InfraX modulerna.

Att det då skulle ge mer marginal ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-11-18 18:07

Kul att du är i byggtagen!
Ska bli kul att följa :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-18 18:15

DVD-ai skrev:ok, jo de e jag medveten om om hade själv tanke på Q0,55 först, men det kan man väll komma närmare med mindre låda bara.

och att 45liter kan vara mer lämpligt för 45liter är vad jag får med en låda av exakt samma dimmensioner som InfraX modulerna.

Q 0.46 :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-18 18:46

DVD-ai skrev:ok, jo de e jag medveten om om hade själv tanke på Q0,55 först, men det kan man väll komma närmare med mindre låda bara.

Jag har svårt att se att q-värdet skulle vara så kritiskt när du ändå måste använda eq. Vid q=.707 finns det ju fortfarande ingen tonkurvemässig betoning kring resonansen. Jag tycker detta med överdämpade q-värden i slutna lådor börjar gå lite till överdrift på faktiskt. Man kan inte automatiskt sluta sig till att man får en "artikulerad och kontrollerad djupbas" bara för att man har ett element med lågt q i lådan". Att titta på sqrt(1/q) och Fs kan ju vara bra att ta med för att se hur långt ned i frekvens man kan lägga på eq. Och hur högt upp i frekvens för den delen.

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-18 19:23

Tror man ska rent mekaniskt försöka komma så nära idealet som möjligt, sedan kan DSP justera både det ena och det andra, även Q i angreppspunkterna.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-18 20:16

DQ-20 skrev:

Jag har svårt att se att q-värdet skulle vara så kritiskt när du ändå måste använda eq. Vid q=.707 finns det ju fortfarande ingen tonkurvemässig betoning kring resonansen. Jag tycker detta med överdämpade q-värden i slutna lådor börjar gå lite till överdrift på faktiskt. Man kan inte automatiskt sluta sig till att man får en "artikulerad och kontrollerad djupbas" bara för att man har ett element med lågt q i lådan". Att titta på sqrt(1/q) och Fs kan ju vara bra att ta med för att se hur långt ned i frekvens man kan lägga på eq. Och hur högt upp i frekvens för den delen.

DQ-20
Nä, man vill nog inte vid praktisk användning ligga under 0,5 - men inte så mycket över heller kanske. Om elementets parametrar pekar mot en liten låda är det ju bra om man ser till att lådan är så stor som möjligt utan att bli för stor.

ROY har ju större slaglängd än te x Ino Profundus-X som snämts i tråden som alternativ, men småsignalsparametrarna luras kanske lite så man tror att lådan skall vara liten. Jag tycker Petter verkar ha designat sin lagom.

Jag tycker det vore dumt att bygga en låda som måste kompenseras elektroniskt, när man kan göra en som kanske klarar sig utan det och isåfall se ev kompensering som pricken över det lilla i:et.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-18 20:26

Nån som har en STEP-fil eller liknande på en L26ROY att dela med sig av?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-18 23:29

dvd-ai: Den som faller tidigast är den lilla lådan ja.
Varför det står 100% är för att det var det jag körde med. Ju mer dämp destå bättre kurva. Enda skillnaden om man byter mot 50% är att de faller några Hz tidigare.

Simuleringarna är gjorda med 80grader talspole.

Och ja det är i rum med bastas standard rumsgain.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-11-19 00:30

Lägg gärna upp kurvorna här också :)

/S

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-19 01:04

Ok då gör jag det.

Här kommer den:

Bild

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-11-19 01:41

adzer skrev:Ok då gör jag det.

Här kommer den:

Bild

Tack :)

Det där är för 8 lådor och inte en hoppas jag?

/S

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-19 01:56

Nej det är för en låda.

Ingen aning hur man simulerar flera lådor samtidigt i basta.

Och varför hoppas du att det inte är för en? Den känsligheten och MOL på 8lådor hade ju varit enormt dåligt.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-11-19 02:15

adzer skrev:Nej det är för en låda.

Ingen aning hur man simulerar flera lådor samtidigt i basta.

Och varför hoppas du att det inte är för en? Den känsligheten och MOL på 8lådor hade ju varit enormt dåligt.

OJ! Ser inte så noga på mobilen men.. För att kurvan ser sjukt bra ut! Tycker jag iaf :) Jag tar nog och bygger ett par lådor till mig också isåfall :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-19 02:23

Ja visst gör den. Den har -3dB vid ca 23Hz. För en sluten 50l låda är ju det fenomenalt.
MOL är dock bara 105dB vid 20Hz.

Jämfört med mina 87l 15Hz avstämningslådor där -3dB ligger vid 14Hz och MOL vid 20Hz är 110dB.

Du får ju ut mer av varje element sas med den konfigurationen. Sen så kan det ju finnas en en massa andra faktorer som är viktigare vilket gör att man hellre går med fler små slutna lådor. Men kostnaden blir alltid högre om man går den vägen.
Du behöver ju dubbelt så många för att få samma MOL vid 20Hz.

Så för mig som är fattig student och inte tycker att stora basar är något problem så är stora portade lådor det absolut bästa valet.

Men jag får faktiskt säga att simuleringarna på små slutna lådor verkligen imponerar.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-11-19 05:09

Vilket element ger -3dB@23Hz i 50 liter? ROY? Misstänker fel i simuleringen isf.

/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-19 10:31

Piotr skrev:Vilket element ger -3dB@23Hz i 50 liter? ROY? Misstänker fel i simuleringen isf.

/Peter
Det måste vara med rumsbidraget inkluderat.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-19 10:35

Ja roy ger det i mina simuleringar, men det är som sagt med rumsbidrag.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-19 11:13

adzer skrev:Ja roy ger det i mina simuleringar, men det är som sagt med rumsbidrag.

Man kan fundera lite på hur kurvorna "ska" se ut. Dels är ju rum bashöjande, så man kanske får tänka sig att den resulterande tonkurvan med rumsbidrag snarare skall luta lite uppåt, än nedåt. Med så låga q-värden som vi har med denna kombination av element och låda börjar fallet ganska tidigt upp i frekvens.

Vad gäller indata. När jag har tittat på vad IÖ har skrivit om hur mycket man kan öka den akustiska volymen medelst bruk av dämpmaterial har jag i artikeln om LTS baslådor hittat sifforna +13% för en praktisk basreflexlåda och +26% för en praktisk sluten låda. Man kan sannolikt nå lite högre i en låda där man kan mosa in mer dämpmaterial samtidigt som man mäter att man inte höjer Fb. Men då kommer man att tappa ännu mer i nivå eftersom man tillför mekanisk resistans. Inte jättemycket men tillräckligt, tycker jag, för att det skall vara onödigt med tanke på elementets redan låga q-värden. För att får dessa värden i I Basta! ställer man alltså in viso=33% respektivt viso=66% (ungefär) för att komma "rätt" på den akustiska volymen. När det gäller Qb för slutna lådor får man dra ned den lite från default. Iallafall gör jag det. Eftersom 7 är ett magiskt tal så kör jag med det, men som sagt jag har inget annat skäl för detta än magi. Bäst skulle vara om någon mätte och jämförde.

Vad gäller q-värden ligger min Basta!-simulering på ca 0.55 vid 33 Hz när talspolen är 100 grader C (50l/66% viso/Qb=7). Vi får alltså alltid en F -3dB som alltid ligger över Fb.

Att det här elementet skulle kunna få en psykoakustiskt rak tonkurva i ett typiskt verkligt rum ser jag som uteslutet. Med eq, ja, och då tycker att man kan ta med det i beräkningen när man konstruerar lådan.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-19 11:17

Ja fast hur mycket skall kurvan öka för att den skall upplevas som rak undrar jag då?

Nu har jag gått efter att man vill ha en platt mätkurva i mina simuleringar.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-19 11:36

adzer skrev:Ja fast hur mycket skall kurvan öka för att den skall upplevas som rak undrar jag då?

Nu har jag gått efter att man vill ha en platt mätkurva i mina simuleringar.

Jag vet inte. Det är en empirisk fråga och det här med högtalare är inte min starka sida. Jag tyckte att din simulering av en portad låda såg "bra" ut men den har andra problem som gör att jag tycker den är olämplig. Om man tittar på de konstruktioner som IÖ har gjort publika (LTS 3v-f2, LTS B1 och till viss del Morellos 3-vägare) kan man se två saker. LTS 3v-f2/Morello (portade) har en kurva som sluttar något uppåt (i Basta! med rumsbidrag påslaget) och B1 (sluten) har en kurva med påtagligt större lyft i lågbasen kring 30 Hz än vad simuleringarna på L26 ger för handen. Mitt resonemang bygger alltså inte på egen empiri utan utgår från tillgänglig empirisk sekundärdata. Chansen för att jag är ute och cyklar ligger någonstans mellan "inte osannolikt" och "sannolikt".

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 11:37

DQ-20 skrev:Att det här elementet skulle kunna få en psykoakustiskt rak tonkurva i ett typiskt verkligt rum ser jag som uteslutet. Med eq, ja, och då tycker att man kan ta med det i beräkningen när man konstruerar lådan.

/DQ-20
Då borde man väl även ta hänsyn till effekten av multipla enheter som det är frågan om här, då aktiva element och spegelkällor samverkar inom 1/8 våglängd och agerar nivåhöjjande.

Jag tycker snarare att det är vettigt att bygga nära 0,5 och kompensera det som behövs - om man anser det behövas - när systemet är på plats.

Kontrollerade mig själv och jag har nog snarare byggt efter 0,6 i mina dagar och det har funkat fint. Under 0,5 däremot är inget jag gillar. Det kräver massa effekt för en bra respons och grupplöptiden kan öka.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2011-11-19 11:42, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-19 11:41

MagnusÖstberg skrev:
DQ-20 skrev:Att det här elementet skulle kunna få en psykoakustiskt rak tonkurva i ett typiskt verkligt rum ser jag som uteslutet. Med eq, ja, och då tycker att man kan ta med det i beräkningen när man konstruerar lådan.

/DQ-20
Då borde man väl även ta hänsyn till effekten av multipla enheter som det är frågan om här, då såväl som aktiva element och spegelkällor samverkar inom 1/8 våglängd och agerar nivåhöjjande.

Ja, huga... 8O Det höjjjjjer. Men allvarligt talat tänkte jag mer på a) lådstorlek för att man inte skall få för högt ljudtryck i lådan, och sqrt(1/Q) och Fb för att hålla koll på hur man kan lägga på EQ utan att gå utanför elementets EMK-kontrollerade område. Tonkurvan är kanske mindre viktig när man ändå bestämt sig för eq (så länge den inte innehåller stora resonanser).
Senast redigerad av DQ-20 2011-11-19 11:44, redigerad totalt 1 gång.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 11:43

jaja....

Edit: Tanken med lågt q (men inte för lågt) är ju att det ger största möjliga vettiga låda, utan att mottrycket i lådan blir för svagt. Tonkurvan fixar man i efterhand som du säger. Tycker jag.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2011-11-19 12:35, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-19 12:02

Ja det är en hel vetenskap det där, men jag gör så att jag placerar basarna i rum och så bestämmer jag avstämningen mha hörsel och mätningar på plats så skall det nog bli bra :)

Även dämpning kan man ju korrigera i efterhand utan större problem.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-11-19 12:41

adzer skrev:Ja roy ger det i mina simuleringar, men det är som sagt med rumsbidrag.

Ok då är jag med!

/Peter

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-19 12:43

Här va det livat ;)

kul med diskussion inom ämnet !

Men alltså, Vad tror experterna om 50liter slutet, vilket Q kan jag räkna med att få i en sådan låda och vad bör jag satsa på ?
Jag har för mig Q0,6 är vad jag kan förvänta mig med 50liter men kan minnas fel...

Vad anser ni är ett bra Q om man har möjlighten till att köra EQ, Måste man bygga "antingen eller" ?
Alltså måste man bygga så att dom är bra antingen utan EQ men dåliga med EQ eller tvärt om ?!

Vad anser ni bör göras för att dom ska vara lämpliga att köra EQ på ?

Adzer:
Har du lust stt kolla hur mycket Iso behövs för att få ett Q så nära 0,55 som möjligt ?

Edit: Min dator fortfarande ur fungtion så har inga möjligheter att simulera något själv... :(

Men 50 liter, 60% Iso kan inte det ge vettigt Q ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-19 12:44

Piotr skrev:

Ok då är jag med!

/Peter

Peter, Fick du mitt PM ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 13:03

DVD-ai skrev:Vad anser ni är ett bra Q om man har möjlighten till att köra EQ, Måste man bygga "antingen eller" ?
Alltså måste man bygga så att dom är bra antingen utan EQ men dåliga med EQ eller tvärt om ?!

Bra, dåligt....

Vill du ha en färdig tonkurva, eller vill du att de skall gå så djupt som möjligt utan ökad dist?

ROY ger dig ingen psykoakustiskt "klar" kurva utan att du accepterar dist vid stora konutslag och offrar lågbas.

Man bygger så bra som möjligt* utan EQ och kompletterar aktivt med det man anser sig behöva i sitt rum. Punkt. ;)

* så att lådan inte blir för lien i förhållande till pumpkapaciteten, men inte så stor att konen enbart kontrolleras av EMK => q=0,5-0,55-0,6 blir bra som jag ser det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-19 13:19

Bra då är vi på samma spår, Jag hade som mål att va bra respons till under 20Hz i alla fall, Med förmånlig placering och ganska lite EQ så borde det inte vara några problem att få en bra kurva på 50liter och 0,55-0,6 i Q :)

50 Liter är vad jag helst håller mig till, vill inte gärna ha större än så :)

Kurvan för ROY i 50Liter men med Iso 60 och 70% vore ju grymt intressant och känns som den borde ge möjlighet till att inte behöva EQ'a så mycket.
Det borde bli "så bra som det går", känns så på det jag sett hitils :)

Jag vill härna kunna EQ'a så lite som möjligt såklart och jag behöver inte jaga dom absolut djupaste frekvenserna.
Då är det nog mer optimalt med mindre Iso än 100% på 50 Liter eller vad tror du ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 13:31

Jag kan inget om hur elementet agerar i verkligheten, utan du får nog prova dig fram både vad gäller eq och dämpmängd.

Ser inget problem med det iallafall.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-19 13:37

MagnusÖstberg skrev:jaja....

Edit: Tanken med lågt q (men inte för lågt) är ju att det ger största möjliga vettiga låda, utan att mottrycket i lådan blir för svagt. Tonkurvan fixar man i efterhand som du säger. Tycker jag.

Nej, q-värdet (Qt) beror av flera olika elementparametrar som inte har med de mekaniska egenskaperna att göra så man kan inte säga så rakt av. Formeln för Qt är ju sqrt(k*m)/(Bl^2/Re + Dm). Jämfört med NHT 1259 som är konstruerad för äkta luftfjäder ligger täljaren på ungefär samma värde medan nämnaren ligger högre på grund av högre Bl och något lägre Re. Dm är i samma härad (4,1 vs. 3,7 Ns/m). När man sedan räknar på VAS ser man att det låga värdet jämfört med NHT beror på Sd^2 -- k är ju ungefär samma. I fråga om L26RO4Y har vi dessutom högre k som drar ned VAS under 50 l. Om man vill konstruera ett element för "äkta" sluten låda, dvs. en låda där luftfjädern dominerar, vill man gärna ha hög VAS i förhållande till Sd. Det innebär att man i förhållande till elementets storlek har en lös och flabbig upphängning. Det gör att fjädringen i den färdiga konstruktionen till största del tas hand om luftfjädern från lådan, och den är i regel mer linjär än elementets upphängning om inte Vd/V är för hög. L26ROY för att inte tala om L26RO4Y har låga q-värden pga av hög Bl/Re men de har också små VAS pga av att upphängningen är inte särskilt flabbig. Den kan alltså inte designas som en "äkta" sluten låda med mindre än att lådan blir så liten att luftfjädern tenderar till att bli olinjär. Dessutom åker Fb upp. Hur man än vänder sig har man svansen bak. Återstår att a) förlita sig på elementets upphängning och hoppas att den är linjär, och b) konstruera en låda som är tillräckligt stor för att inte luftfjädern skall bidra med ytterligare olinjäritet vid stora utslag och, c) "fix it in the mix" med eq. Så tänker iallafall jag.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-19 13:46

DQ-20 skrev:
MagnusÖstberg skrev:jaja....

Nej, q-värdet (Qt) beror av flera olika elementparametrar som inte har med de mekaniska egenskaperna att göra så man kan inte säga så rakt av. Formeln för Qt är ju sqrt(k*m)/(Bl^2/Re + Dm). Jämfört med NHT 1259 som är konstruerad för äkta luftfjäder ligger täljaren på ungefär samma värde medan nämnaren ligger högre på grund av högre Bl och något lägre Re. Dm är i samma härad (4,1 vs. 3,7 Ns/m). När man sedan räknar på VAS ser man att det låga värdet jämfört med NHT beror på Sd^2 -- k är ju ungefär samma. I fråga om L26RO4Y har vi dessutom högre k som drar ned VAS under 50 l. Om man vill konstruera ett element för "äkta" sluten låda, dvs. en låda där luftfjädern dominerar, vill man gärna ha hög VAS i förhållande till Sd. Det innebär att man i förhållande till elementets storlek har en lös och flabbig upphängning. Det gör att fjädringen i den färdiga konstruktionen till största del tas hand om luftfjädern från lådan, och den är i regel mer linjär än elementets upphängning om inte Vd/V är för hög. L26ROY för att inte tala om L26RO4Y har låga q-värden pga av hög Bl/Re men de har också små VAS pga av att upphängningen är inte särskilt flabbig. Den kan alltså inte designas som en "äkta" sluten låda med mindre än att lådan blir så liten att luftfjädern tenderar till att bli olinjär. Dessutom åker Fb upp. Hur man än vänder sig har man svansen bak. Återstår att a) förlita sig på elementets upphängning och hoppas att den är linjär, och b) konstruera en låda som är tillräckligt stor för att inte luftfjädern skall bidra med ytterligare olinjäritet vid stora utslag och, c) "fix it in the mix" med eq. Så tänker iallafall jag.

/DQ-20

Super inlägg !

Min rostiga gamla skalle efter3år av att inte tittat på en graf knappt, den börjar släppa nu :)

Vad anser du borde vara en lådvolym som är stor nog att inte liftfjädern ska bli för olinjär vid stora konutslag ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 13:46

Vet inte riktigt på vilket sätt vi egentligen tänker olika 8O

Edit:
Det skall till rätt mycket ljudtryck för att du med 8 stycken lådor skall få ett lådtryck som tillför signifikant dist. Du har en 20% större låda än Ino Infra-X och de tror jag inte påverkas alls inom deras slagläng vad den nu är. Så du passerar deras ljudtrycksförmåga utan problem. Och de var väl "konkurrenten".
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2011-11-19 13:55, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-19 13:46

DVD-ai skrev:
Adzer:
Har du lust stt kolla hur mycket Iso behövs för att få ett Q så nära 0,55 som möjligt ?

Edit: Min dator fortfarande ur fungtion så har inga möjligheter att simulera något själv... :(

De med 100% viso ligger runt 0,55Q.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-19 13:58

MagnusÖstberg skrev:Vet inte riktigt på vilket sätt vi egentligen tänker olika 8O

Edit:
Det skall till rätt mycket ljudtryck för att du med 8 stycken lådor skall få ett lådtryck som tillför signifikant dist. Du har en 20% större låda än Ino Infra-X och de tror jag inte påverkas alls inom deras slagläng vad den nu är. Så du passerar deras ljudtrycksförmåga utan problem. Och de var väl "konkurrenten".

Jo, och profundusX-4 va väll målet, att ha typ samma prestanda fast fler mindre lådor :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-19 14:00

adzer skrev:
DVD-ai skrev:
Adzer:

Vad händer med Q om det blir 70% iso ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 14:15

DVD-ai skrev:
MagnusÖstberg skrev:Vet inte riktigt på vilket sätt vi egentligen tänker olika 8O

Edit:

Jo, och profundusX-4 va väll målet, att ha typ samma prestanda fast fler mindre lådor :)
Då räcker inte 8 lådor.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 14:16

DVD-ai skrev:Vad händer med Q om det blir 70% iso ?!
Det bli högre.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-19 14:19

DVD-ai skrev:
adzer skrev:
DVD-ai skrev:
Adzer:

Vad händer med Q om det blir 70% iso ?!

100% viso = 0,53Q
70% viso = 0,54Q

EDIT: Fixat siffrorna.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-11-19 14:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 14:27

???

Menar du att q sjunker med mindre iso?

Då borde väl lådan uppfattas som "mindre" och q-värdet gå upp, även om det inte är dramatiskt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-19 14:34

och nej skrivfel. Råkade kolla på fel volym.

100% ger 0,53.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-19 15:04

MagnusÖstberg skrev:
DVD-ai skrev:

Edit:

Då räcker inte 8 lådor.

ok... men hur mycket ?!

Målet va att kunna spela högre än InfraX8, och att närma mig profundusX-4.

dessa borde ju kunna spela inte jätte långt efter tycker jag...
Mvh//David

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-19 15:20

adzer skrev:och nej skrivfel. Råkade kolla på fel volym.

100% ger 0,53.

Jag har några kommentarer när det gäller simuleringarna i Basta!

Som jag tidigare nämnt tycker jag man kan ha två värden som riktvärden när man räknar på "viso" i Basta!. Jag har kommit fram till 33% som motsvarar en "praktisk basreflexlåda" enl. dimensioneringstipsen som IÖ skickade med i artikeln om LTS B1. Det motsvarar en ökning av den akustiska volymen med 13%. Likaså kan "viso" 66% i Basta! vara ett riktmärke för en sluten låda helt full med dämpmaterial. Då blir volymökningen minst 26%. Vid denna nivå är alltså lådan helt full med glasfiberull men inte packad. Om man skall nå den mer eller mindre teoretiska nivån om 43% ökning så talar vi om att packa lådan hårt och vi kommer att få problem att hålla dämpmaterialet från elementet. Kör man med polyesterull får man ta i rejält. Jag har iallafall inte vågat proppa så mycket polyestervadd i en högtalare att resonansfrekvensen börjar ÖKA. Men så är jag också ganska klen. Vad som också händer när vi proppar lådan full med glasull är att luftfjädern dämpas kraftig och vi måste därför ta hänsyn till detta vid simulering. I Basta! måste man därför justera ned Q för lådan (default=20). Var den hamnar vet jag inte. Jag kör med magi (7) men det kan kanske ligga ännu lägre. Det är svårt att veta (för mig) eftersom dämpningen inte är en parameter som man kan justera direkt. Kanske kan man räkna baklänges om man grottar ned sig i dokumentationen. Effekten blir iallafall att elementets Qb sänks som om Dm ökat.

Man bör också, tror jag, fundera på vad som är "lämplig" talspoletemperatur. Man kan ju se det som en variabel resistans. Men vid normala pådrag är ju medeleffekten ganska låg och då kan man fråga sig om det är rimligt att simulera med höga talspoletemperaturer (som ju är en konsekvens av medeleffekten).

Tror,
DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-19 18:56

Man kan väll sammanfatta det som att mitt mål med bygget är att få bra respons ganska långt ner i frekvens, typ 15Hz vore bra, Och prestandan ska räcka till att möta upp i16s senare om det blir på tapeten men jag behöver inte grotesk supermegaprestanda.
Jag ska inte ha prylar med för mycket kapacitet, det är viktigare att det låter bra och till vettiga pengar.
InfraX6 har varit på tapeten men är lite för "klent", InfraX12 har kännst som mer "rätt" och dessa 8ROY borde närma sig och därmed vara "helt okey" :)

Vi får se, i6 kanske duger även i ett kommande boende eftersom jag inte ska spela för högt oavsett, det vore fint med ett typ "lifestyle sytem" men med låg disst ;)
jag gillar (rättelse: är beroende av!) ultralåg disst i basen :P

8st ROY är inga problem att bygga in och gömma så att dom inte syns och bara dom små fina i6 synliga med mitt snygga Meridian G02 försteg :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 20:14

Skiljer det 2mm Xmax till ROYs fördel jämfört med P-X basarna?

Eller skiljer det i konarea också?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-19 20:21

Så då har man monterat sina Lådor. Blev inte alls som i simuleringarna dock. Vet inte om jag gjort fel någonstans :/

Finns mer info i min pres om någon vill hjälpa.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-11-19 21:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-19 20:24

MagnusÖstberg skrev:Skiljer det 2mm Xmax till ROYs fördel jämfört med P-X basarna?

Eller skiljer det i konarea också?

L26ROY har +-14 mm=28mm total Xmax, och 363 cm^2, du kanske vet vad pX har?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-19 20:36

Jag är inte 100 på P-X siffror, men det känns inte som att 8 ROY kommer i närheten av 12 P-X, snarare 9 kanske.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-19 23:01

Ja även inoelement går ju att köpa lösa,varför finns det då inte värden så man kan jämföra med annat :?

Då har man ju sluppit alla spekulationer :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-20 01:22

Har för mig pX basen har ganska exakt samma som Peerless SLS.

Ino pX basen har väll inte 24mm p-p Xmax ?
eller stämmer det ?
Vad har den i Xmec då ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-20 01:31

+/- 8mm då kanske, ja då räcker ju 8 stycken ROY.

My bad.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-20 01:33

DVD-ai skrev:Har för mig pX basen har ganska exakt samma som Peerless SLS.

Ino pX basen har väll inte 24mm p-p Xmax ?
eller stämmer det ?
Vad har den i Xmec då ?

Enorma 8mm one way. Den har defenetivt inte 24mm i xmech.
och det är i från pdf på dom elementen som kom i från madisound.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-20 01:45

Ja, 16mm P-P, så 8st ROY borde ju kunna flytta ganska mycket mer luft.
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-20 01:55

DVD-ai skrev:Ja, 16mm P-P, så 8st ROY borde ju kunna flytta ganska mycket mer luft.

Tror inte att dom flyttar så mycket tycker mest att dom är hypade på forat och ser man till vad simuleringar säger så håller jag dom fort farande för bil basar som trivs bäst i små lådor och det ser man när programmen får sätta volymen själv på dom .

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-20 01:57

1st ROY i slutet 50 liter och 60% Iso, hur högt spelar den enligt simuleringar vis 20Hz?

Är det 105dB som gäller där ?
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-20 02:04

DVD-ai skrev:1st ROY i slutet 50 liter och 60% Iso, hur högt spelar den enligt simuleringar vis 20Hz?

Är det 105dB som gäller där ?

104.1dB@1 meter med rums stöd enligt basta
Enligt bassbox 108dB@1 meter med 6dB i rums stöd
och bägge 2 är med 250 watt in i elementet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-20 04:37

boom skrev:
DVD-ai skrev:Ja, 16mm P-P, så 8st ROY borde ju kunna flytta ganska mycket mer luft.

Tror inte att dom flyttar så mycket tycker mest att dom är hypade på forat och ser man till vad simuleringar säger så håller jag dom fort farande för bil basar som trivs bäst i små lådor och det ser man när programmen får sätta volymen själv på dom .

Programmen är inte sådär jättebra alla gånger.

Jag tror det är lite för tidigt att räkna ut dem, jag tror rätt mycket på Petters lösning :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-20 09:09

Lyssnade på kompisens bremen x4 i går.Dom basarna verkar kunna prestera höga ljudtryck utan protester :)

Å andra sidan går dom väl inte att få tag i nu..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-20 09:19

MagnusÖstberg skrev:
boom skrev:

Programmen är inte sådär jättebra alla gånger.

Jag tror det är lite för tidigt att räkna ut dem, jag tror rätt mycket på Petters lösning :)

Dom verkar vilja fungera bättre i sluten konstruktion än vad dom kan i basreflex men som sagt när det kommer mätningar på hans konstruktioner då vet man kontentan av det.
Men jag är fortfarande fundersam till dom när man ser att basta rekommenderar 16 liter slutet och bassbox rekommenderar 15.4 liter och oavsett vad man simulerar med lådvolymen så ligger f3dB alldeles för högt .
Till och med så simulerar mina ruttna fynda basar bättre.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-20 12:39

boom skrev:Dom verkar vilja fungera bättre i sluten konstruktion än vad dom kan i basreflex men som sagt när det kommer mätningar på hans konstruktioner då vet man kontentan av det.
Men jag är fortfarande fundersam till dom när man ser att basta rekommenderar 16 liter slutet och bassbox rekommenderar 15.4 liter och oavsett vad man simulerar med lådvolymen så ligger f3dB alldeles för högt .

När simuleringsprogram gör automatiska förslag till lådvolymer för slutna lådor handlar det om att lägga volymen så att q-värdet (i en odämpad låda) blir 0.707. Då har man maximalt rak frekvensgång till Fb i "fritt fält". Med L26ROY kommer man då att finna att a) man får en så liten låda att luftfjädern kommer att bli olinjär vid stora utslag och b) -3dB kommer att ligga högt upp, ca 50 Hz. Om man då gör lådan större kommer Fs och Qt att sjunka men det är svårare att påverkar -3 dB punkten. Fallet blir flackare men börjar tidigare. För att konstruera en låda som klarar sig bra utan EQ behöver man högre Q-värden än L26ROY kan erbjuda, så att man ligger någonstans kring 0,7 vid 33 Hz och inte 0,5 (om man får tro Ingvar Öhmans artiklar som beskriver basområdet och när han designade lådorna till LTS B1).

Jag har sett massor av spekulationer kring detta på forumet men jag har sett väldigt lite av detta som på något sätt förhåller sig till Öhmans studier. Inte så att jag tycker att man måste följa allt som IÖ säger, men man kan ju, tycker jag, ändå förhålla sig till det. Typ, "jag gör inte så för att..." Om jag får spekulera kring L26ROY tycks det mig som att man har givit elementet egenskaper med tanke på att den skall kunna fungera i små lådor. Antingen med slavbasar eller slutna med EQ. Även open-baffle är ju aktuellt för elementet L26RO4Y. Att få en naturligt balanserad tonkurva genom att sätta den i en större låda är jag som jag tidigare nämnt (tjatat om) skeptisk till utan jag gissar att det kommer att låta ganska "slankt". Fast det beror väl på vad man är van vid. Men det är ju bara amatörspekulationer och snart trillar det väl in lite empirisk erfarenhet.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-20 13:31

DQ-20 skrev:
boom skrev:Dom verkar vilja fungera bättre i sluten konstruktion än vad dom kan i basreflex men som sagt när det kommer mätningar på hans konstruktioner då vet man kontentan av det.

När simuleringsprogram gör automatiska förslag till lådvolymer för slutna lådor handlar det om att lägga volymen så att q-värdet (i en odämpad låda) blir 0.707. Då har man maximalt rak frekvensgång till Fb i "fritt fält". Med L26ROY kommer man då att finna att a) man får en så liten låda att luftfjädern kommer att bli olinjär vid stora utslag och b) -3dB kommer att ligga högt upp, ca 50 Hz. Om man då gör lådan större kommer Fs och Qt att sjunka men det är svårare att påverkar -3 dB punkten. Fallet blir flackare men börjar tidigare. För att konstruera en låda som klarar sig bra utan EQ behöver man högre Q-värden än L26ROY kan erbjuda, så att man ligger någonstans kring 0,7 vid 33 Hz och inte 0,5 (om man får tro Ingvar Öhmans artiklar som beskriver basområdet och när han designade lådorna till LTS B1).

Jag har sett massor av spekulationer kring detta på forumet men jag har sett väldigt lite av detta som på något sätt förhåller sig till Öhmans studier. Inte så att jag tycker att man måste följa allt som IÖ säger, men man kan ju, tycker jag, ändå förhålla sig till det. Typ, "jag gör inte så för att..." Om jag får spekulera kring L26ROY tycks det mig som att man har givit elementet egenskaper med tanke på att den skall kunna fungera i små lådor. Antingen med slavbasar eller slutna med EQ. Även open-baffle är ju aktuellt för elementet L26RO4Y. Att få en naturligt balanserad tonkurva genom att sätta den i en större låda är jag som jag tidigare nämnt (tjatat om) skeptisk till utan jag gissar att det kommer att låta ganska "slankt". Fast det beror väl på vad man är van vid. Men det är ju bara amatörspekulationer och snart trillar det väl in lite empirisk erfarenhet.

/DQ-20

Måste fråga varför referar du alltid till Öhman ???

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-20 15:06

boom skrev:Måste fråga varför referar du alltid till Öhman ???

Jag förutsätter att du menar när det handlar om hur man skall utforma tonkurvan för basar? Det enkla svaret är att han är den enda som jag känner till som öppet har redovisat en psykoakustisk studie i ämnet och dessutom diskuterat hur det kan omsättas i praktiken för slutna lådor utan EQ. Jag menar alltså inte alls att man måste ta det som IÖ skrivit som lag, men jag tycker att man bör motivera sina uttalande om vad man tycker är en lämplig dimensionering med verkliga argument. Om man kommer fram till andra slutsatser än det som står i IÖ:s studie är det ju intressant att få höra en förklaring till det. IÖ:s studie är ju faktiskt ganska övertygande och de dimensioneringstips han har gett har ju en bakgrund i att han lagt en hel del tid på att försöka undersöka problemet systematiskt. Jag skulle gärna läsa andra studier i frågan. Jag är dock mest intresserad av generella svar, och inte av typen "det rockar hemma hos mig" eftersom det ger väldigt lite förståelse att ta med sig hem till sitt eget rum.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-20 16:30

Jag håller med om allt som DQ20 skriver, men med kompensering av tonkurvan tror jag att man kan få ett system som både kan spela snyggt och starkt.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-20 16:43

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Nu sjunker -3dB värdet inget nämnvärt vid en större låda men dom som har byggt varför lägger dom inte upp mätvärden på dom eller är dom så sunkiga att dom skäms över att dom har köpt en dålig produkt som baserar sig på design.
den enda som har lagt upp är adzer och dom ser inte bra ut i ton kurvan sen varför har ingen limp mätt dom då får man fram direkt om dom tål en större låda.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-20 16:50

De t är väl inte alla som har mätutrustning?

Du är så jävla snabb på att ge ogenomtänkta omdömen boom. Lugna dig lite :)

Klart elementen klarar 50 liters låda, det är ju det som krävs för att undvika för högt lådtryck dessutom.

Vore det ingen bra idé att du såg till att göra din designprodukt LMS användbar också genom att utöka lådvolymen ;)
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-20 16:58

MagnusÖstberg skrev:De t är väl inte alla som har mätutrustning?

Du är så jävla snabb på att ge ogenomtänkta omdömen boom. Lugna dig lite :)

Klart elementen klarar 50 liters låda, det är ju det som krävs för att undvika för högt lådtryck dessutom.

Vore det ingen bra idé att du såg till att göra din designprodukt LMS användbar också genom att utöka lådvolymen ;)

Lung och fin nu hetsa inte upp dig det är inte bra för hjärtat
dom som har byggt har saker att mäta med så då kan man fråga sig varför inte mäta eller är det så att dom inte är bra ??
Men dom har för högt -3db vid 50 liter volym
Jag skall bygga om låda med att trycka i ett par slavar i dom innan jag bygger nya lådor för på pappret så ser det bra ut och det är inte några perless slavar .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-20 17:18

Nä, den har den f3 den skall ha vid 50 liters volym.

tillverkaren vill ju ha den i en mindre låda, men vi vill ha den i en lite större. Således måste vi kompensera.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-20 17:20

Så nu är jag klar med mina L26lådor.

De blev en avstämnng på ca 22Hz till slut.
De understämda simuleringarna som jag gjort tidigare fungerade inte alls i praktiken tyvärr.

Blev ganska bra dock när det väl blev klart

Bild

Två resp en modul.

Har en del problem med stående vågor i detta rummet dock som ni kan se. De går iaf tillräckligt djupt för mig .)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-20 17:34

MagnusÖstberg skrev:Nä, den har den f3 den skall ha vid 50 liters volym.

tillverkaren vill ju ha den i en mindre låda, men vi vill ha den i en lite större. Således måste vi kompensera.

SEAS rekommenderar 50 liter om man ska ha basreflex, och föreslår då 25 Hz avstämning.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-11-20 19:13

DQ-20 skrev: Det enkla svaret är att han är den enda som jag känner till som öppet har redovisat en psykoakustisk studie i ämnet och dessutom diskuterat hur det kan omsättas i praktiken för slutna lådor utan EQ.
Hur många försökspersoner vågade sig upp till vad det nu var på 12 meters höjd i ett träd? Kanske bara IÖ?
Mina tidigare erfarenheter av de oklara omständigheter kring experiment som nämns i samband med IÖ:forskning gör mig skeptisk i detta fall med.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-20 19:58

Så nu har man lagt in lite eq i miniDSP med.

Är riktigt nöjd med resultatet:

Bild

Visst det är inte perfekt, men med tanke på att mitt rum är väldigt litet och lika djupt som brett så har jag lyckats få till det ganska bra med små medel.

Nästa steg är nog att köpa ett nytt steg ;)

Funderar på ett emotiva xpa-5 som kan driva samtliga högtalare.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-20 20:04

adzer skrev:Så nu har man lagt in lite eq i miniDSP med.

Är riktigt nöjd med resultatet:

Men hallå! Man kan ju inte vara nöjd med en uppmätt tonkurva? HUR låter det? Fladdrar kulorna som de ska? Har näsblodet det rätta flödet? Kan du simulera att huset rämnar mitt itu? Hårdfakta tack!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-20 20:17

:lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-20 20:20

Den där stora utfasningen mellan 55-70 Hz måste väl ändå vara hörbar?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-20 20:25

Haha jo de låter bra. Har inte hunnit lyssna så mycket så vill inte kommentera riktigt än.

Jo det gör det nog, men mitt rum suger så får leva med det. Flytt på g snart.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-20 20:35

Kan härmed avslöja att planerna på ROY nu ligger i graven...

profundusX-4 kommer att få arbeta med i6 :)
Kommer väll ta ett tag att få dom, men som sagt ingen panik...

Jag han dock köpa 4st 22mm skivor MDF till ROY bygget, men hade en extra plan i bakhuvudet med dom ;)
Så dom kommer att komma till nytta på ett helt annat sätt nu i stället :)

Jag fegade uuur och gick på ett säker kort... kändes bäst så :P
Då kommer det kännas fint komplett och bra, pX-4 blir en alldeles utmärkt lagom överkapacitet till i6.
Exakt som det ska vara ! :D
Senast redigerad av DVD-ai 2011-11-22 21:50, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-11-20 21:20

paa skrev:
MagnusÖstberg skrev:Nä, den har den f3 den skall ha vid 50 liters volym.

SEAS rekommenderar 50 liter om man ska ha basreflex, och föreslår då 25 Hz avstämning.

Vore intressant att veta hur SEAS tänker. Känns spontant som att 50 liter är en kompromiss för att hålla nere storleken och 25Hz en kompromiss för att undvika för långa BR-rör. Det går att vrida mer ur elementet med större låda och lägre avstämning.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-11-20 22:15

DVD-ai skrev:En helt ny version av profundusX modulerna fångade mitt intresse så till den milda grad att jag inte kunde hålla mig och beställde 4st... :oops:

Så nu är det alltså profundusX-4 2012års version som kommer att få arbeta med i6 :)
kommer väll ta ett tag att få dom, men som sagt ingen panik...

Det låter spännande! Har du någon info du vill dela med dig av, eller ska jag ringa Ingvar själv? :)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
chrisss

Alternativ till ROY

Inläggav chrisss » 2011-11-20 22:19

Dom här har jag sneglat lite på som ev. komplement till mina 8 x Ino W87 (LTS 8").

Parametrar ser bra ut för sluten + LT eller infra.
Lagom motor
Lagom Vas
Lagom F0

4 Ohm synd.

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-4558t00.pdf

Har inte sett dom nämnas här tidigare.

Nån som provat?
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-20 22:31

Ser intressant ut, hur ser simuleringar ut?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2011-11-20 22:36

MagnusÖstberg skrev:Ser intressant ut, hur ser simuleringar ut?

Jag har inte simulerat. Ser på parametrarna att det borde bli bra.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-20 22:37

Är väl Peerless gamla XXLS i ScanSpeaktappning ?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-20 22:39

Ragnwald skrev:Är väl Peerless gamla XXLS i ScanSpeaktappning ?

Ungefär så.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-20 22:44

Korgen ser väl trevligare ut?

Men hur är det med prisbilden?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2011-11-20 23:05

XXLS 10" / ROY / ScanSpeak 10" är väldigt snarlika.

Frågan är vilken som låter minst illa när dom får svettas lite.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-20 23:09

chrisss skrev:XXLS 10" / ROY / ScanSpeak 10" är väldigt snarlika.

Gissningsvis ROY men det är bara gissningar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-20 23:11

+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-11-20 23:12

Naqref skrev:

Om jag minns rätt pumpar ROYen betydligt mer linjärt än motsvarande XXLS 10" vilket styrker ditt påstående/gissning.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-20 23:19

Efter att jag i dag har hört L26ROY spela war of the worlds på närmare 100dB i medel utan att svettas så kan jag intyga att de kan pumpa ordentligt med luft iaf :D

Om någon av de andra är bättre låter jag dock vara osagt.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-11-20 23:24, redigerad totalt 1 gång.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-20 23:23

Glebster skrev:
Naqref skrev:

Om jag minns rätt pumpar ROYen betydligt mer linjärt än motsvarande XXLS 10" vilket styrker ditt påstående/gissning.

Skiljer ca 0.5 dl i pumpvolym linjärt.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2011-11-20 23:44

Håller med om att ROY ser ut som vinnaren utifrån pappersdata.

Alla tre tillverkare tillhör absoluta eliten så dom är säkert bra allihopa.

Det kan dock finnas skillnader i hur dom lyckats med linjäriteter
i upphängningar och motorkonstruktioner som visar sig först
vid seriösa mätningar av distorsion.

Olika element har också mer eller mindre missljud vid långa slag.

Jag har egentligen inte tillfört något av värde i diskussionen
då jag inte har erfarenhet av något av alternativen.
Kastade bara upp ett potentiellt alternativ.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-20 23:54

chrisss skrev:Det kan dock finnas skillnader i hur dom lyckats med linjäriteter
i upphängningar och motorkonstruktioner som visar sig först
vid seriösa mätningar av distorsion.

Jag håller med du. Inte sagt en dag för tidigt. Det har varit alldeles för mycket fokus på slaglängder på sistone. Det handlar ju inte bara om ljudtryck - det skall vara vackert ljudtryck också! Dessutom spelar ju inte elementen bara en ton i taget. Vad händer med återgivningen av andra frekvenser när elementen pumpar infraljud nära x-max?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-11-21 00:02

boom skrev:
Glebster skrev:
Naqref skrev:

Jag får skillnaden till 0,27 liter = 15% mer än XXLS. Mindre än vad jag mindes men fortfarande en hel del när man jämför två "värsting-10"are".

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-11-21 06:52

Glebster skrev:
boom skrev:
Glebster skrev:
Naqref skrev:

Jag får skillnaden till 0,27 liter = 15% mer än XXLS. Mindre än vad jag mindes men fortfarande en hel del när man jämför två "värsting-10"are".

Både epic 10 sdx 10 spöar nämnda element om man ser till vd

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-11-21 09:50

boom skrev:Både epic 10 sdx 10 spöar nämnda element om man ser till vd

epic 10
X-max: 22,9mm (linjär)
Sd: 320cm2
Vd: 0,7328 liter
Källa: http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=293-656

sdx 10
X-max: 18,4mm (linjär)
Sd: 330cm2
Vd: 0,6072 liter
Källa: http://creativesound.ca/pdf/CSS-SDX10-data-140408.pdf

ROY
X-max: 14mm (linjär)
Sd: 363cm2
Vd: 0,508 liter
Källa: http://www.seas.no/images/stories/desig ... d0001_.pdf

XXLS / Scanspeak
X-max: 12,5mm (linjär)
Sd: 352cm2
Vd: 0,44 liter
Källa: http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-4558t00.pdf

Edit: Korrigerat räknefel.
Senast redigerad av Glebster 2011-11-21 11:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-11-21 10:07

Epic och SDX är väl oneway ?
ROY och XXLS är p-p ?

ROY: 363x14x2/10000=1,0164

Epic: 320x22,9x2/10000=1,4208

Jag har kanske fel. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-11-21 10:52

men VD räknas väl bara med xmax en väg? det är iaf den siffran som ska vara x100 när det gälelr att få rätt lådvolym.

men i jämförande syfte spelar det ju förstås ingen roll.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-21 11:00

Frågan är vad som är linjärt? Inte så vanligt att presentera det som för SDX, "BL curve is very flat; at 12.7mm one way (1 inch peak to peak excursion) there is less than 2.5% THD from the BL curve". Oftast visas just det maximala mekaniska utslaget men då är väl distorsionen rätt hög?
Senast redigerad av RogerGustavsson 2011-11-21 11:02, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-11-21 11:00

Men det verkar vara nåt räknefel med i bilden

Roy har xmax 14mm ggr 363 blir 0,508liter
Epic 22,9 ggr 320 blir 0,733liter
Sdx 10 18,4mm ggr 330 0,607liter
XXLS 12,5 ggr 352 0,440liter

men pumpvolymen säger som sagt inte allt. Q-värde, konmassa, spindels beteende och kantupphängningen kommer ha ganska stor inverkan.
En hel del långslagiga element har en kantupphängning som inte klarar det stora tryck som blir i en liten sluten volym tex.

Men alla dessa element är ju högklassiga element. Epic går ju dock bort lite kan jag tycka då det är lite klurigare att köpa sånt element.

Helst skulle man ju vilja se distmätningar för de olika elementen.

Att linkwitz väljer bort xls till förmån för Roy bör ju dock tala om nånting vad gäller de två elementen (han är ju ganska noggrann i sina byggen..)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-11-21 11:11

Kraniet skrev:Men det verkar vara nåt räknefel med i bilden

Roy har xmax 14mm ggr 363 blir 0,508liter
Epic 22,9 ggr 320 blir 0,733liter
Sdx 10 18,4mm ggr 330 0,607liter
XXLS 12,5 ggr 352 0,440liter

Fixat till mina uträkningar i inlägget ovan. :oops: :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-21 11:24

Kraniet skrev:men pumpvolymen säger som sagt inte allt. Q-värde, konmassa, spindels beteende och kantupphängningen kommer ha ganska stor inverkan.
En hel del långslagiga element har en kantupphängning som inte klarar det stora tryck som blir i en liten sluten volym tex.

Men alla dessa element är ju högklassiga element. Epic går ju dock bort lite kan jag tycka då det är lite klurigare att köpa sånt element.

Helst skulle man ju vilja se distmätningar för de olika elementen.

Det finns en del info om kontruktionsöverväganden och mätningar på L26ROY i detta dokument:
https://www.madisound.com/store/manuals ... n_Note.pdf

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-21 11:38

Luftflyttningsförmåga är som sagt en parameter, definitivt inte den viktigaste som jag ser det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-11-21 12:31

MagnusÖstberg skrev:Luftflyttningsförmåga är som sagt en parameter, definitivt inte den viktigaste som jag ser det.

Vilken / vilka är enligt dig mest intessant?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-21 12:37

Att elementet är välbalanserat och ger önskad respons i en låda som inte begränsas distmässigt av högt inre tryck, att surrounderna, spidern och konen agerar linjärt inom tänkt område, och att elementet inte har resonanser som ligger inom 3 oktaver över delningsfrekvensen. Att känsligheten är relativt hög och att elementets impedans helst medger parallellkoppling av tre element per kanal, men minst två.

Kort sagt, vill jag spela starkare kompletterar jag hellre med fler element - det viktigaste är att elementet ger ett högklassiskt resultat.

Jag tror att ROY kan klicka in där tillsammans med Bremenbasarna, Ino P-X och några fler.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-11-21 12:40

Glebster skrev:
MagnusÖstberg skrev:Luftflyttningsförmåga är som sagt en parameter, definitivt inte den viktigaste som jag ser det.

Vilken / vilka är enligt dig mest intessant?

Luftflyttningsförmågan är ju en av de minst intressanta. Den går ju enklast att kompensera för genom att köpa rätt antal. Nu kan det ju såklart bli ett problem om "rätt antal" är ett mycket stort antal. Nu kan ju synen på vad ett stort antal basar är varierar men, för mig går gränsen vid kanske 8 stycken. Sen bör man nog byta element.

Nu var inte frågan till mig, och vad jag tycker är nog känt sen tidigare :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-21 14:10

MagnusÖstberg skrev:Att elementet är välbalanserat och ger önskad respons i en låda som inte begränsas distmässigt av högt inre tryck, att surrounderna, spidern och konen agerar linjärt inom tänkt område, och att elementet inte har resonanser som ligger inom 3 oktaver över delningsfrekvensen.

Det finns ju inte med i data hur pass linjärt beteendet är. I regel finns bara en siffra på magnetgapets höjd och talspolens höjd. Sedan tas väl för givet att konen rör sig linjärt så länge som spolen befinner sig i magnetgapet? Finns väl inget som säger att så är fallet? En tumregel?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-21 14:18

Som sagt, data säger tyvärr inte allt man vill veta.

Jag har sett koner som buktar när de utsätts för tryck, surrounder som kollapsar, felaktiga spiders och motorsystem som på pappret har lång slaglängd men knappt någon linjär sådan.

Vissa saker måste man ta reda på själv.

SEAS har aldrig gjort mig besviken med sina konstruktioner så jag utgår från att ROY står upp till mina förväntningar, men det återstår att se.

Tror vi kommer få bra input från Petter så småningom.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-21 14:23

Ja ska bli spännande att se vad peter har att säga om dessa basar och ur det slutar för honom ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2011-11-21 15:22

RogerGustavsson skrev:
MagnusÖstberg skrev:Att elementet är välbalanserat och ger önskad respons i en låda som inte begränsas distmässigt av högt inre tryck, att surrounderna, spidern och konen agerar linjärt inom tänkt område, och att elementet inte har resonanser som ligger inom 3 oktaver över delningsfrekvensen.

Det finns ju inte med i data hur pass linjärt beteendet är. I regel finns bara en siffra på magnetgapets höjd och talspolens höjd. Sedan tas väl för givet att konen rör sig linjärt så länge som spolen befinner sig i magnetgapet? Finns väl inget som säger att så är fallet? En tumregel?

http://www.klippel.de/know-how/introduction.html

http://www.klippel.de/fileadmin/klippel ... Poster.pdf

http://www.klippel.de/know-how/literature/papers.html

http://www.klippel.de/test-objects/low- ... units.html

Finns det testresultat publicerade?
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-21 15:36

Kippel LSI finns i det dokument jag länkade till.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-21 21:58

MagnusÖstberg skrev:Att känsligheten är relativt hög och att elementets impedans helst medger parallellkoppling av tre element per kanal, men minst två.

Jag är tveksam till att parallellkoppla redan två L26ROY. Det låga Re är en av förklaringarna till det låga q-värdet (tillsammans med hög Bl^2).

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-21 22:17

Ja, det kräver sitt steg. Hade kört ett element per kanal, även om mitt steg hanterar det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-22 15:45

...
Senast redigerad av paa 2011-11-23 00:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-22 16:56

...
Senast redigerad av DVD-ai 2011-11-22 23:02, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-22 17:12

:)
Senast redigerad av zapanasta 2011-11-22 22:51, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-11-22 18:02

Jag är intresserad av både L26ROY och ersättaren till W104 så jag tycker
dom förtjänar varsin tråd!

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=46428

Återgå till DIY-forum