Moderator: Redaktörer
Doofus skrev:Det är nära identiskt med den basrigg jag själv plockar ihop, samma element nästan samma lådvolym och slutna lådor som är mycket höga för väggnära placering. Jag missade dock på urholkning för golvlist, så du är redan steget längre än mig.
Jag har glasfiberisolering i hela lådan, bakom elementet har jag dock en barriär av biltemas enkla ljuddämpande skum-matta för att förhindra att fibrer når elementet/spindeln.
Mvh Doof
boom skrev:Rss390HO -4 är betydligt roligare att simulera med.
Rille skrev:boom skrev:Rss390HO -4 är betydligt roligare att simulera med.
Ha roligare att simulera med men då jag ville ha lådor från golv till tak så hade lådorna blivit för små för min design.
Annars är nog HO basarna trevliga också.
Mvh Rick
Rille skrev:Doofus skrev:Det är nära identiskt med den basrigg jag själv plockar ihop, samma element nästan samma lådvolym och slutna lådor som är mycket höga för väggnära placering. Jag missade dock på urholkning för golvlist, så du är redan steget längre än mig.
Jag har glasfiberisolering i hela lådan, bakom elementet har jag dock en barriär av biltemas enkla ljuddämpande skum-matta för att förhindra att fibrer når elementet/spindeln.
Mvh Doof
Trevligt med nästan samma projekt.. Och ett tipps!
Du råkar inte bo nära Stockholm och ha tid över för ett studiebesök?
Mvh Rick
Elfsberg skrev:180 l per element?
Rille skrev:Elfsberg skrev:180 l per element?
Japp 180liter/element och fyllda av nån form av mineralull vilket gör att elementen "ser" en låda på ca 250liter. Q blir ca 0,58. Om jag har förstått saken rätt..
De kommer stå bakom drapperier så de kommer inte/knappt synas. Smutt att bygga höga och grunda lådor, de blir stora som tusan utan att de verkar vara så stora
Rille skrev:Tack boom! Jag utgick från att basta hade rätt grundinställning ang talspolens temp. Vilken temp är mer lämplig att använda?
Övriga värden jag använt är ca värden. Stag kommer ta lite plats också..
Varför räkna på 90% när jag tänkt fylla lådan så mycket som möjligt=100% med isotermisering? Eller är det bara möjligt att fylla till 90% rent praktiskt av någon anledning?
Detta är mitt första bygge så.. Men även med Q under 0,7 så är jag hygligt nöjd. Mitt mål har varit Q mellan 0,7 och 0,5 så det är uppnått.
boom skrev:Rille skrev:Tack boom! Jag utgick från att basta hade rätt grundinställning ang talspolens temp. Vilken temp är mer lämplig att använda?
Övriga värden jag använt är ca värden. Stag kommer ta lite plats också..
Varför räkna på 90% när jag tänkt fylla lådan så mycket som möjligt=100% med isotermisering? Eller är det bara möjligt att fylla till 90% rent praktiskt av någon anledning?
Detta är mitt första bygge så.. Men även med Q under 0,7 så är jag hygligt nöjd. Mitt mål har varit Q mellan 0,7 och 0,5 så det är uppnått.
Alla simulerings program utgår i från 20 grader på talspolen men det blir fel då tempen varierar med hur många volt man matar ellementet med sen finns det lite andra saker man bör tänka på vid simulering och det är att man simulerar på olika effekt ur tag på elementet .
Om man försöker att uppnå Q0.5 så behöver man ingen eq för att manipulera elementet .Men om man skall göra det på ett klokt sätt så bör man impedans mäta lådan för att sedan räkna ut ett korekt Q värde.
Om du fyller lådan med 100%dämpning tänk på att elementet skall få plats och dess kylning för blir det så tätt att kylningen blockeras så är det snart härdsmälta på talspolen.
Doofus skrev:Jag har också tittat på HO vs HF, och för min applikation tror jag HF var bäst. Tål lite mindre effekt, kräver en större låda men spelar starkare under 20 Hz.
Doofus skrev:Jag har också tittat på HO vs HF, och för min applikation tror jag HF var bäst. Tål lite mindre effekt, kräver en större låda men spelar starkare under 20 Hz.
boom skrev:Doofus skrev:Jag har också tittat på HO vs HF, och för min applikation tror jag HF var bäst. Tål lite mindre effekt, kräver en större låda men spelar starkare under 20 Hz.
Det är marginelt med några db tillgodo för hf basen.
Rille skrev:boom skrev:Doofus skrev:Jag har också tittat på HO vs HF, och för min applikation tror jag HF var bäst. Tål lite mindre effekt, kräver en större låda men spelar starkare under 20 Hz.
Det är marginelt med några db tillgodo för hf basen.
Ett par db dvs 2db kräver en del effekt extra att spela..
Det motsvarar väll ungefär vad som krävs för att EQa HObasen till samma tonkurva som HFbasen.. Ja och då slipper man köpa kraftigare slutsteg till basarna också..
Rille skrev:Ja högre Q, men fortfarande inom tolleransen mellan 0,5 och 0,7. Där har jag en fråga. Hur mycket skillnad hör man mellan Q 0,5 och Q 0,7?
Dvs samma element i två olika stora slutna lådor och inom samma arbetsområde.. Inte där ena elementet spelar 3db starkare..
boom skrev:Rille skrev:Ja högre Q, men fortfarande inom tolleransen mellan 0,5 och 0,7. Där har jag en fråga. Hur mycket skillnad hör man mellan Q 0,5 och Q 0,7?
Dvs samma element i två olika stora slutna lådor och inom samma arbetsområde.. Inte där ena elementet spelar 3db starkare..
Så här skrev Magnus Ö i en tråd där han beskriver Q värdet på lådor Det är enklare att klippa och klistra för jag hade skrivit samma sak .
q=0,707 faller med 12db/oktav
q=0,5 faller flackare
q-värdet på systemet är avhängt många faktorer, bla ökar det om talspolen värms upp. Att designa för 0,707 med oupvärmd talspole leder kanske i praktiken till 0,8 eller högre vid spelning, dvs en känslighetsökning och snabbare dropp off.
Ju lägre q-värde desto större låda, desto starkare kan man spela innan luften i lådan distroerar.
Ju lägre q-värde desto tidigare börjar systemet falla i känslighet och det kan kännas tunnt. Många är ju vana vid höga q-värden och den extra discodunken vad som än spelas och kan tycka att det är för mjäkigt.
Ju lägre q-värde desto transientexaktare blir återgivningen teoretiskt. Toner klingar av och startar "naturligare".
Ju högre q-värde desto mer resonant beter sig systemet, det blir svårare att urskillja instrument och allt tenderar att låta lika.
Om man aktivt kompenserar en sluten låda med q=0,7 kommer det krävas mer effekt och bli mer dist än om man gör detsamma med en q=0,5 låda för samma ljudtryck.
Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt. Det gör ju att man kan öka q-värdet (minska lådvolymen) också om man planerar att ha pluralis utan att det blir kritiskt.
Många kommersiella baslådor har monsterförstärkare och lådor som ligger nära 1 eller t om över det i q innan kompensering - för att få till så liten låda som möjligt. Det blir extrema ljudtryck i de lådorna och luften inuti beter sig inte längre likadant längre.
Förutsättningarna för välljud är inte så bra!
Ju snabbare ett system faller av desto högre q har det. Underavstämda basreflexkonstruktioner (tex Ino) eller slutna lådor med låga q-värden låter naturligast för mig.
En sluten låda kan aktivt kompenseras för att få ner brytpunkten riktigt, riktigt lågt. För att kunna spela lika sarkt som en dito basreflexlåda uppe vid 60-100hz krävs då massivt mer luftflyttningsförmåga pga den sänkta känsligheten och avsaknad av hjälp från port.
Ett aktivt kompenserat slutet system blir därför dyrare om man skall spela lika starkt.
Rille skrev:Jag ville ha annan form på lådorna och då kunde jag även välja element som passar den formen och storleken på låda och den effekt jag har tillgänglig. Nu står mina gamla Y4 i en studio hos en folkmusik/trummis kamrat och ska spela med ett par PipS.
Åter till basprojektet. Jag ska försöka åka runt till några olika som har liknande system men byggt annan storlek på lådan, just för att få en uppfattning om den klingande skillnaden..
Du är ett bra bollplank boom. Mothugg är bra när man kan resonera konstruktivt frammåt.
Vad anses om att montera elementet mitt i lådan/på 60cm i en låda som är 120hög och 60bred?
Kul att fler använder elementet. Blev du nöjd med hornet/ljudet dilon?
Doofus skrev:boom skrev:Rille skrev:Ja högre Q, men fortfarande inom tolleransen mellan 0,5 och 0,7. Där har jag en fråga. Hur mycket skillnad hör man mellan Q 0,5 och Q 0,7?
Dvs samma element i två olika stora slutna lådor och inom samma arbetsområde.. Inte där ena elementet spelar 3db starkare..
Så här skrev Magnus Ö i en tråd där han beskriver Q värdet på lådor Det är enklare att klippa och klistra för jag hade skrivit samma sak .
q=0,707 faller med 12db/oktav
q=0,5 faller flackare
q-värdet på systemet är avhängt många faktorer, bla ökar det om talspolen värms upp. Att designa för 0,707 med oupvärmd talspole leder kanske i praktiken till 0,8 eller högre vid spelning, dvs en känslighetsökning och snabbare dropp off.
Ju lägre q-värde desto större låda, desto starkare kan man spela innan luften i lådan distroerar.
Ju lägre q-värde desto tidigare börjar systemet falla i känslighet och det kan kännas tunnt. Många är ju vana vid höga q-värden och den extra discodunken vad som än spelas och kan tycka att det är för mjäkigt.
Ju lägre q-värde desto transientexaktare blir återgivningen teoretiskt. Toner klingar av och startar "naturligare".
Ju högre q-värde desto mer resonant beter sig systemet, det blir svårare att urskillja instrument och allt tenderar att låta lika.
Om man aktivt kompenserar en sluten låda med q=0,7 kommer det krävas mer effekt och bli mer dist än om man gör detsamma med en q=0,5 låda för samma ljudtryck.
Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt. Det gör ju att man kan öka q-värdet (minska lådvolymen) också om man planerar att ha pluralis utan att det blir kritiskt.
Många kommersiella baslådor har monsterförstärkare och lådor som ligger nära 1 eller t om över det i q innan kompensering - för att få till så liten låda som möjligt. Det blir extrema ljudtryck i de lådorna och luften inuti beter sig inte längre likadant längre.
Förutsättningarna för välljud är inte så bra!
Ju snabbare ett system faller av desto högre q har det. Underavstämda basreflexkonstruktioner (tex Ino) eller slutna lådor med låga q-värden låter naturligast för mig.
En sluten låda kan aktivt kompenseras för att få ner brytpunkten riktigt, riktigt lågt. För att kunna spela lika sarkt som en dito basreflexlåda uppe vid 60-100hz krävs då massivt mer luftflyttningsförmåga pga den sänkta känsligheten och avsaknad av hjälp från port.
Ett aktivt kompenserat slutet system blir därför dyrare om man skall spela lika starkt.
Försöker argumentera för att HO är det bättre elementet ?
Ok vi hettar upp talspolen till 100 C, då landar vi på Q= 0,68 för HF i en 180 liters låda fylld till 90% viso.
För HO i en mindre låda (120 L 90% Viso) hamnar vi på Q 0,51, vilket ser ju kanon ut !
Problemet är att det krävs mer EQ och mer än dubbla effekten för att HO ska lyftas 2,5 dB vid 16 Hz . Dessutom har HF en längre linjär slaglängd, när dessa aspekter vägdes in föll mitt val på HF då jag inte spelar så vansinnigt starkt, men gillar utsträckningen neråt och slipper kravet på PA-steg i vardagsrummet.
Dom är både väldigt bra element, men att svara på en tråd "HO är bättre" blir lite krystat, kanske man kan fråga varför TS valde just det elementet först ?
Doofus skrev:Ehm, Boom... Det var inte mening att göra dig upprörd.
Ja lådorna blev mycket bra !
boom skrev:Doofus skrev:Ehm, Boom... Det var inte mening att göra dig upprörd.
Ja lådorna blev mycket bra !
Tycker bara det blir fel när man påstår en sak som senare visar sig att inte stämma.
Doofus skrev:boom skrev:Doofus skrev:Ehm, Boom... Det var inte mening att göra dig upprörd.
Ja lådorna blev mycket bra !
Tycker bara det blir fel när man påstår en sak som senare visar sig att inte stämma.
Nu tappade du mig helt igen... Vad menar du inte stämmer ?
Rille skrev:boom jag förstår inte heller. Men om det kan påverka mitt bygge så är jag jätteintresserad av vad du menar. Än är det inte byggt..
PappaBas skrev:Om det är någon tröst fattar jag inte heller vad Boom menar.
Antingen förklarar han bättre eller så skulle jag bara skita i hans oformulerade åsikter och inte lägga mer tid på det.
boom skrev:Rille skrev:Ja högre Q, men fortfarande inom tolleransen mellan 0,5 och 0,7. Där har jag en fråga. Hur mycket skillnad hör man mellan Q 0,5 och Q 0,7?
Dvs samma element i två olika stora slutna lådor och inom samma arbetsområde.. Inte där ena elementet spelar 3db starkare..
Så här skrev Magnus Ö i en tråd där han beskriver Q värdet på lådor Det är enklare att klippa och klistra för jag hade skrivit samma sak .
q=0,707 faller med 12db/oktav
q=0,5 faller flackare
boom skrev:q-värdet på systemet är avhängt många faktorer, bla ökar det om talspolen värms upp. Att designa för 0,707 med oupvärmd talspole leder kanske i praktiken till 0,8 eller högre vid spelning, dvs en känslighetsökning och snabbare dropp off.
boom skrev:Ju lägre q-värde desto större låda, desto starkare kan man spela innan luften i lådan distroerar.
boom skrev:Ju lägre q-värde desto tidigare börjar systemet falla i känslighet och det kan kännas tunnt. Många är ju vana vid höga q-värden och den extra discodunken vad som än spelas och kan tycka att det är för mjäkigt.
boom skrev:Ju lägre q-värde desto transientexaktare blir återgivningen teoretiskt. Toner klingar av och startar "naturligare".
Ju högre q-värde desto mer resonant beter sig systemet, det blir svårare att urskillja instrument och allt tenderar att låta lika.
boom skrev:Om man aktivt kompenserar en sluten låda med q=0,7 kommer det krävas mer effekt och bli mer dist än om man gör detsamma med en q=0,5 låda för samma ljudtryck.
boom skrev:Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt.
boom skrev:Det gör ju att man kan öka q-värdet (minska lådvolymen) också om man planerar att ha pluralis utan att det blir kritiskt.
boom skrev:Många kommersiella baslådor har monsterförstärkare och lådor som ligger nära 1 eller t om över det i q innan kompensering - för att få till så liten låda som möjligt. Det blir extrema ljudtryck i de lådorna och luften inuti beter sig inte längre likadant längre.
Förutsättningarna för välljud är inte så bra!
boom skrev:Ju snabbare ett system faller av desto högre q har det. Underavstämda basreflexkonstruktioner (tex Ino) eller slutna lådor med låga q-värden låter naturligast för mig.
boom skrev:En sluten låda kan aktivt kompenseras för att få ner brytpunkten riktigt, riktigt lågt. För att kunna spela lika sarkt som en dito basreflexlåda uppe vid 60-100hz krävs då massivt mer luftflyttningsförmåga pga den sänkta känsligheten och avsaknad av hjälp från port.
boom skrev:Ett aktivt kompenserat slutet system blir därför dyrare om man skall spela lika starkt.
IngOehman skrev:[quoteboom skrev:Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt.
Det stämmer inte.
Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.
Vh, iö
Rille skrev:I morgon blir jag pappa för första gången om allt går som det ska
Detta innebär att jag troligen inte är så aktiv i tråden på några dar. Element är dock beställda med beräknad leverans 10/6. Blir jag inte nöjd med resultatet så får jag gräva djupare i lädret och köpa vad jag vet är topp notch.. Ja det blir EQ.. Infra tillsats ska inhandlas till delningsfiltret, liksom diskantskydd till i28orna. IÖ jag ringer när det lugnat ner sig..
boom skrev:IngOehman skrev:[quote
Det stämmer inte.
Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.
Vh, iö
Här kan du nog förklara dig lite bättre om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.
IngOehman skrev:boom skrev:IngOehman skrev:Här kan du nog förklara dig lite bättre om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.
Ja, och?
Vad är det du invänder emot av det jag skrev?
Vh, iö
IngOehman skrev:boom skrev:Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt.
Det stämmer inte.
Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.
Elfsberg skrev:Faktiskt så är det ofta ett rent helvete att utläsa vad boom vill ha sagt och när folk påpekar att han faktiskt skriver så illa att man inte förstår så blir han sur och tar till påhopp.
boom skrev:Elfsberg skrev:Faktiskt så är det ofta ett rent helvete att utläsa vad boom vill ha sagt och när folk påpekar att han faktiskt skriver så illa att man inte förstår så blir han sur och tar till påhopp.
Påhopp får den tillbaka som ger mig påhopp så som du gjorde nu i din text.Om du tänker lite längre och ser bortom i inläggen och dom som är citerade så blir det inte så svårt att läsa vad jag menar .
Så läser man den citerade texten först och sedan vad jag har skrivit så kan det bli mycket enklare att förstå .
sen kan jag inte förstå varför man skall lägga en massa text i sina förklaringar så att det bara blir ordvrängeri av det hela.
har du problem så skicka ett pm så får du fullutläggning i text.
sky_eye skrev:boom skrev:Elfsberg skrev:Faktiskt så är det ofta ett rent helvete att utläsa vad boom vill ha sagt och när folk påpekar att han faktiskt skriver så illa att man inte förstår så blir han sur och tar till påhopp.
Påhopp får den tillbaka som ger mig påhopp så som du gjorde nu i din text.Om du tänker lite längre och ser bortom i inläggen och dom som är citerade så blir det inte så svårt att läsa vad jag menar .
Så läser man den citerade texten först och sedan vad jag har skrivit så kan det bli mycket enklare att förstå .
sen kan jag inte förstå varför man skall lägga en massa text i sina förklaringar så att det bara blir ordvrängeri av det hela.
har du problem så skicka ett pm så får du fullutläggning i text.
Du har ju själv sagt att du gillar att särskriva, hoppa över skiljetecken och skriva allmänt svårförståeligt för att jävlas.
boom skrev:IngOehman skrev:boom skrev:Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt.
Det stämmer inte.
Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.
Vh, iö
Här kan du nog förklara dig lite bättre
om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.
boom skrev:om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.
IngOehman skrev:
Detta du skrev...
[quote="boom skrev:om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.
En sammanlagd volym om 400 liter kan man nå med en modul om 400 liter, eller två om 200 liter, eller tre om 133 liter, eller fyra om 100 liter, eller fem om 80 liter, eller sex om 67 liter, eller sju om 57 liter, eller åtta om 50 liter eller nio om 44 liter eller tio om 40 liter eller...
Vh, iö
boom skrev:IngOehman skrev:[quote="
Detta du skrev...
En sammanlagd volym om 400 liter kan man nå med en modul om 400 liter, eller två om 200 liter, eller tre om 133 liter, eller fyra om 100 liter, eller fem om 80 liter, eller sex om 67 liter, eller sju om 57 liter, eller åtta om 50 liter eller nio om 44 liter eller tio om 40 liter eller...
Vh, iö
Så här skrev du (Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.)
Så du menar att det är inte antalet lådor som gör hur starkt det går att spela utan har man volymen så spelar det ingen roll .
Så om jag tolkar rätt så har man en låda på 400 liter med ett element så spelar man starkare än 4 lådor med 4 element på 100 liter st.
JonasW skrev:Det kommer att bli kanon det där.
Jag körde själv på fyra stycken likadana element fast i 125-liters slutna lådor kompenserade med PEQ.
Jag märkte inte av några problem med "skenande" dist pga interna lådtrycket & du har ju 50% större lådor på gång än de jag körde med.
IngOehman skrev:boom skrev:IngOehman skrev:Så här skrev du (Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.)
Så du menar att det är inte antalet lådor som gör hur starkt det går att spela utan har man volymen så spelar det ingen roll .
Så om jag tolkar rätt så har man en låda på 400 liter med ett element så spelar man starkare än 4 lådor med 4 element på 100 liter st.
Nej inte starkare. Lika starkt - för en given grad av luftdistorion* i lådorna.
Det jag skrev var ju att det är den SAMMANLAGDA volymen som spelar någon roll för hur mycket luftdistorsion som uppstår i lådorna, för ett givet ljudtryck på lyssningsplats. Och jag tror du håller med mig om att fyra stycken lådor på 100 liter var blir 400 liter tillsammans? Alltså samma en som låda på 400 liter. Är vi överens så långt?
När det gäller antalet element så har det ingenting med lådans luftdistorsion att göra. Bara ljudtrycket som lådan skapar spelar roll. Och det är inte heller där antalet element som betyder något för maximalt ljudtryck som går att skapa, utan produkten av konarea och slaglängd. Och är man intresserad av distorsionen och inte bara maximala ljudtycket innan elementen överstyr så är förstås massor av andra parametrar av betydelse de också.
- - -
Men frågan gällde ju luftdistorsionen i lådan, och den bestäms av sammanlagda volymen och det ljudtryck som spelas (eller rättare sagt den volym luft som pumpas. Inte av volymen för en enskild låda, inte av antalet lådor, inte av antalet element...
Ok?
Vh, iö
- - - - -
*Och glöm inte bort att sammanlagda distorsionen består av många olika distorsionsmekanismers bidrag (olinjäriteter). Den del av distorsionen som kommer från den olinjärt fjädrande luften inuti lådan är bara en del av den totala distorsion som en högtalare skapar.
Men nu var det den du tog upp. Därför kommenterade jag hur det förhåller sig med den. Ok?
IngOehman skrev:boom skrev:IngOehman skrev:Så här skrev du (Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.)
Så du menar att det är inte antalet lådor som gör hur starkt det går att spela utan har man volymen så spelar det ingen roll .
Så om jag tolkar rätt så har man en låda på 400 liter med ett element så spelar man starkare än 4 lådor med 4 element på 100 liter st.
Nej inte starkare. Lika starkt - för en given grad av luftdistorion* i lådorna.
Det jag skrev var ju att det är den SAMMANLAGDA volymen som spelar någon roll för hur mycket luftdistorsion som uppstår i lådorna, för ett givet ljudtryck på lyssningsplats. Och jag tror du håller med mig om att fyra stycken lådor på 100 liter var blir 400 liter tillsammans? Alltså samma en som låda på 400 liter. Är vi överens så långt?
När det gäller antalet element så har det ingenting med lådans luftdistorsion att göra. Bara ljudtrycket som lådan skapar spelar roll. Och det är inte heller där antalet element som betyder något för maximalt ljudtryck som går att skapa, utan produkten av konarea och slaglängd. Och är man intresserad av distorsionen och inte bara maximala ljudtycket innan elementen överstyr så är förstås massor av andra parametrar av betydelse de också.
- - -
Men frågan gällde ju luftdistorsionen i lådan, och den bestäms av sammanlagda volymen och det ljudtryck som spelas (eller rättare sagt den volym luft som pumpas. Inte av volymen för en enskild låda, inte av antalet lådor, inte av antalet element...
Ok?
Vh, iö
- - - - -
*Och glöm inte bort att sammanlagda distorsionen består av många olika distorsionsmekanismers bidrag (olinjäriteter). Den del av distorsionen som kommer från den olinjärt fjädrande luften inuti lådan är bara en del av den totala distorsion som en högtalare skapar.
Men nu var det den du tog upp. Därför kommenterade jag hur det förhåller sig med den. Ok?
Rille skrev:Jag tycker mig förstå..
Jag förstår också att desto starkare amplitud som ska upnås vid en specifik frekvens desto större potentiel påverkan från luftdistorsion finns det. Nu är det ju då tur att jag inte är någon basnarkoman.. Utan lyssnar oftast på mer civiliserade nivåer än toppfuelbilar avger vid startområdet..
Så mina frågor om just luftdist lyder -hur kan jag mäta luftdisten i min låda? Och vid vilken mängd luftdist börjar hörseln märka att något låter distat?
Den senare frågan borde väll bero på hur luftdisten påverkar det använda elementet i lådan, eller påverkar det olika element lika?
Kitchenmaster skrev:Rille skrev:Jag tycker mig förstå..
Jag förstår också att desto starkare amplitud som ska upnås vid en specifik frekvens desto större potentiel påverkan från luftdistorsion finns det. Nu är det ju då tur att jag inte är någon basnarkoman.. Utan lyssnar oftast på mer civiliserade nivåer än toppfuelbilar avger vid startområdet..
Så mina frågor om just luftdist lyder -hur kan jag mäta luftdisten i min låda? Och vid vilken mängd luftdist börjar hörseln märka att något låter distat?
Den senare frågan borde väll bero på hur luftdisten påverkar det använda elementet i lådan, eller påverkar det olika element lika?
Kanske kan du få lite hjälp av denna tråd?
Rille skrev:Kitchenmaster skrev:Rille skrev:Jag tycker mig förstå..
Jag förstår också att desto starkare amplitud som ska upnås vid en specifik frekvens desto större potentiel påverkan från luftdistorsion finns det. Nu är det ju då tur att jag inte är någon basnarkoman.. Utan lyssnar oftast på mer civiliserade nivåer än toppfuelbilar avger vid startområdet..
Så mina frågor om just luftdist lyder -hur kan jag mäta luftdisten i min låda? Och vid vilken mängd luftdist börjar hörseln märka att något låter distat?
Den senare frågan borde väll bero på hur luftdisten påverkar det använda elementet i lådan, eller påverkar det olika element lika?
Kanske kan du få lite hjälp av denna tråd?
Tack! Jag tror efter att ha läst på lite om fenomenet luftdist i lådan och tittat på vart jag landar i basta vid mol vilket är ca 147db.. Så ligger disten ganska lågt/under 1% vilket är mer än acceptabelt då det ju är vid maxnivå som jag troligen aldrig kommer nyttja.. Så detta blev en ickefråga vid den lådstorlek och effekt/500W jag kommer ha. Skönt att reda ut sånt innan så den huvudvärken inte kommer efter och biter en i baken..
Michael skrev:Mäta denna dist tror jag är knepigt (mycke svårt). Det är nog mycket lättare att räkna fram den och det ger nog också ett noggrannare svar (min vilda gissning). För hur skulle den mätas?
För högtalaren har ju en hel del annan dist också. Sedan misstänker jag att det kan hända icke önskvärda saker med elementet om det utsätts för allt för högt tryck i lådan. Borde inte membran och yttre upphängningen kunna 'knöla' ihop?
Disten från för högt tryck inlådan är nog, som skrevs nyss, lämpligt att via beräkning (simulering) se till att hålla godtyckligt låg, så den inte blir dominerande. Det är ju helheten som är det viktiga och inte bara en enskild dist. Så är man petig får man tänka till på allt och även mäta slutresultatet och själv avgöra om man anser det uppfyller kraven.
...lyssna på musik får man också göra... jag menar som verifiering på att det blev tillräckligt bra.
//Michael
Michael skrev:Mäta trycket kan man ju göra, men varför? Enklare räkna fram... om man nu inte vill kolla om lådan, element eller något läcker. Om en mätning inte stämmer, vad säger det... vad för läckage, eller rörelser i låda, eller... ?
Nä då är det nog mycket bättre att fokusera på att mäta annat... t.ex. dist från högtalaren! Alltså all dist och från hela högtalaren.
//Michael
Rille skrev:Kitchenmaster skrev:Rille skrev:Jag tycker mig förstå..
Jag förstår också att desto starkare amplitud som ska upnås vid en specifik frekvens desto större potentiel påverkan från luftdistorsion finns det. Nu är det ju då tur att jag inte är någon basnarkoman.. Utan lyssnar oftast på mer civiliserade nivåer än toppfuelbilar avger vid startområdet..
Så mina frågor om just luftdist lyder -hur kan jag mäta luftdisten i min låda? Och vid vilken mängd luftdist börjar hörseln märka att något låter distat?
Den senare frågan borde väll bero på hur luftdisten påverkar det använda elementet i lådan, eller påverkar det olika element lika?
Kanske kan du få lite hjälp av denna tråd?
Tack! Jag tror efter att ha läst på lite om fenomenet luftdist i lådan och tittat på vart jag landar i basta vid mol vilket är ca 147db.. Så ligger disten ganska lågt/under 1% vilket är mer än acceptabelt då det ju är vid maxnivå som jag troligen aldrig kommer nyttja.. Så detta blev en ickefråga vid den lådstorlek och effekt/500W jag kommer ha. Skönt att reda ut sånt innan så den huvudvärken inte kommer efter och biter en i baken..
Rille skrev:JonasW skrev:Det kommer att bli kanon det där.
Jag körde själv på fyra stycken likadana element fast i 125-liters slutna lådor kompenserade med PEQ.
Jag märkte inte av några problem med "skenande" dist pga interna lådtrycket & du har ju 50% större lådor på gång än de jag körde med.
kul att du är nöjd JonasW. Och i mindre lådor också. Ev blir lådorna ännu större beroende på vart jag köper MDFen. Det verkar finnas olika stora skivor/2st standardstorlekar..
Jonas du bor möjligtvis inte i stockholmsregionen och kan tänka dig ett studiebesök?
Kitchenmaster skrev:Rille skrev:Jag tycker mig förstå..
Jag förstår också att desto starkare amplitud som ska upnås vid en specifik frekvens desto större potentiel påverkan från luftdistorsion finns det. Nu är det ju då tur att jag inte är någon basnarkoman.. Utan lyssnar oftast på mer civiliserade nivåer än toppfuelbilar avger vid startområdet..
Så mina frågor om just luftdist lyder -hur kan jag mäta luftdisten i min låda? Och vid vilken mängd luftdist börjar hörseln märka att något låter distat?
Den senare frågan borde väll bero på hur luftdisten påverkar det använda elementet i lådan, eller påverkar det olika element lika?
Kanske kan du få lite hjälp av denna tråd?
Rille skrev:Ja 4st Acoustic Elegance TD18H+ är ju ett pinhål uppåt.. Får jag fråga vad du tycker blev bättre med dessa?
Ljudtrycksförmåga undantaget då det är uppenbart.. Utan jag tänker på dist, artikulation och minuset med större lådor vilket jag antar att det blev..
hammarn_2 skrev:Nja, närmare 1% ser det ut som. Utan att det uttryckligen anges att mätmicen var ordentligt nivåkalibrerad med en akkurat SPL-mätare så ska man nog inte hänga upp sig för mycket på nivån.
Dessutom, bör inte högtalarna närfältsmätas för att ta reda på hur mycket just högtalarna distar? För visst kan rummet bidra till uppmätt dist?
En tredje grej (när jag ändå håller på) Det interna lådtrycket är ju inte bara beroende av x-max, utan den effektiva konytan också. I slutändan så blir ju det interna lådtrycket enbart en funktion av SPL (en viss volym pumpad luft) och lådornas volym. Men som Ingvar skrev ovan så säger ju inte det interna lådtrycket vad den sammantagna harmoniska distorsionen på "rätt sida" av elementet blir.
Rille skrev:Matrialet står nu i garaget och i dag ska här börja limmas och sågas lite. Drivning till basarna är också inköpt.![]()
Nytt flytt, nytt jobb och barn tar på krafterna men med lite tålamod så ska nog även dessa lådor snart stå klara.
Rille skrev:Sågande, fräsande och borrande har upptagits och jag är på väg. Bilder ligger än så länge i kameran.. Jag har gjort mig besväret att välja att skruva ihop lådorna i stället för att kexa, detta kan jag inte rekommendera någon att göra. att först mäta var man ska borra för skruvhålen , sen borra skruvhålen och sedan överföra de skruvhålen till nästa skiva och borra på nytt och totalt ca 50 skruv i varje låda.. Vilket jobb och vilken tid det tar. fördel är att jag som inte har kexmaskin eller erfarenheten att kexa spar pengar mot att ge en snickare jobbet. Billigaste priset för färdiga lådor ink lack var 4000/st a 4 lådor=16000kr. Nu uppskattar jag att kostnaden stannar under 4000kr för alla 4 ink matrealet.. Visst det blir egen garagelack men är man bara lite noggrann och tålmodig så kan det också bli bra.
paa skrev:Om man skruvar ska skruvskallarna spacklas över, vilket är svårt att få till (läs omöjligt) utan att det syns på ytan efter tid.
Doofus skrev:Rille skrev:Sågande, fräsande och borrande har upptagits och jag är på väg. Bilder ligger än så länge i kameran.. Jag har gjort mig besväret att välja att skruva ihop lådorna i stället för att kexa, detta kan jag inte rekommendera någon att göra. att först mäta var man ska borra för skruvhålen , sen borra skruvhålen och sedan överföra de skruvhålen till nästa skiva och borra på nytt och totalt ca 50 skruv i varje låda.. Vilket jobb och vilken tid det tar. fördel är att jag som inte har kexmaskin eller erfarenheten att kexa spar pengar mot att ge en snickare jobbet. Billigaste priset för färdiga lådor ink lack var 4000/st a 4 lådor=16000kr. Nu uppskattar jag att kostnaden stannar under 4000kr för alla 4 ink matrealet.. Visst det blir egen garagelack men är man bara lite noggrann och tålmodig så kan det också bli bra.
Det är svårt med snickare, jag hade lite tur och fick 2 nya lådor, samt modifiering av 2 lådor och ny lack på allt för 6000 kr.
Kul att det går framåt, heja heja !
paa skrev:Om man skruvar ska skruvskallarna spacklas över, vilket är svårt att få till (läs omöjligt) utan att det syns på ytan efter tid.
Rille skrev:paa skrev:Om man skruvar ska skruvskallarna spacklas över, vilket är svårt att få till (läs omöjligt) utan att det syns på ytan efter tid.
Jag känner till problemet. Jag har dock hyggliga resultat sedan tidigare erfarenhet av plastic Paddings plastiska trä..
Men håll gärna en tumme att det inte skiter sig längre fram..
-Palle- skrev:paa skrev:Om man skruvar ska skruvskallarna spacklas över, vilket är svårt att få till (läs omöjligt) utan att det syns på ytan efter tid.
Drar man ur skruvarna efter att limmet härdat så slipper man det problemet.
Doofus skrev:Nu har jag inget tips på galler, men bumpar tråden lite lätt.. hur går det ?
Rille skrev:Doofus skrev:Nu har jag inget tips på galler, men bumpar tråden lite lätt.. hur går det ?
Tackar som frågar, framåt! Lådorna slogs ihop i veckan och ska nu efterbearbetas lite då mina snickarkunskaper är begränsade... Nu blev det två lådor som blev inom mm och två som hade något större toleranser.. Nåja det blir osynligt efter slipning och lack.. Jag har semester i veckan och hoppas bli klar till helgen med lådorna. Jag återkommer till helgen.
DVD-ai skrev:Det blir jätte fint
Om du vill utöka senare så kan du lägga dessa lådor ner och få in 5st på höjden va ?
DVD-ai skrev:Att "ta ur" för golvlist är ju ett krav för basmoduler som är tänkta att ta så lite av rummet i anspråk som möjligt
Rekommenderas starkt, slösa bort 2cm genom att inte ha denna lösning är ju synd och skam
Rille skrev:
boom skrev:Rille skrev:
Du skall ha det så att luften trycker in det i isoleringen så som det ser ut nu är inget bra för isotremiseringen.
Ställ isoleringen upp så att luften kommer in på kort sidorna i stället.
Rille skrev:boom skrev:Rille skrev:
Du skall ha det så att luften trycker in det i isoleringen så som det ser ut nu är inget bra för isotremiseringen.
Ställ isoleringen upp så att luften kommer in på kort sidorna i stället.
Du menar att ljudet studsar på ytan av gullfibern då ytan är tätare än sidorna. Jag förstår din tanke, men det ska väll väldigt mycket till för att det lila eventuellt ska kunna påverka. Eller?
Men visst går det att klippa lite i matrealet och ställa det på kamt..
Rille skrev:boom skrev:Rille skrev:
Du skall ha det så att luften trycker in det i isoleringen så som det ser ut nu är inget bra för isotremiseringen.
Ställ isoleringen upp så att luften kommer in på kort sidorna i stället.
Du menar att ljudet studsar på ytan av gullfibern då ytan är tätare än sidorna. Jag förstår din tanke, men det ska väll väldigt mycket till för att det lila eventuellt ska kunna påverka. Eller?
Men visst går det att klippa lite i matrealet och ställa det på kamt..
DVD-ai skrev:detta med att skydda elementet från gullfibern har jag hört tidigare men det låter bara larvigt... vad skulle ett litet dammkorn kunna göra.
Jag bryr mig inte det minsta, har aldrig brytt mig och har aldrig upplevt eller hört någon annan drabbas av något pga att elementet varit utsatt för gullfiber.
Och bara tanken på att något litet damm skulle orsaka något är rätt orimlig![]()
Men är man nojig så gör något åt det, inte värre än så
Rille skrev:Ok lite extra jobb med detta äckliga matreal då..
Rille skrev:Ok lite extra jobb med detta äckliga matreal då..
Rille skrev:Dom två sista torkar nu i garaget och lyfts in i morgon kväll. Ev så byggs dom ihop på onsdag. Då behöver jag först mäta in vart dom ska stå. Och sen lyfta upp ena paret ovanpå det andra och koppla in. Sen David är du välkommen över för en lyssning med äppelpaj..![]()
I samband med detta kommer nog mätningar upp också..
Utan eq låter det lite tunt under 30hz ungefär men över det så är det så välartikulerat och distfritt på min lyssningsnivå bara med 2st så nog borde det gå att trimma in detta till toppklass med 4st och lite försiktig eq i botten..
Rille skrev:Mätningar kommer, både med och utan ea.. Nu står det andra paret lådor i vardagsrummet i väntan på ihopmontering. Det får bli i morgon..
Rille skrev:Jag glömde säga hurra! För att dom nu är klara.![]()
Och till dom som jag inte är vana snickare (som jag) och vill ta sig an ett sånt projekt. Har ni pengen att lägga på färdiga lådor så är det ingen dum ide..
philipbtz skrev:Rille skrev:Jag glömde säga hurra! För att dom nu är klara.![]()
Och till dom som jag inte är vana snickare (som jag) och vill ta sig an ett sånt projekt. Har ni pengen att lägga på färdiga lådor så är det ingen dum ide..
Ja faktiskt. Men synd att det skall kosta så "mycket" med lådor. Fick all mitt MDF till fyra lådor för 900:- ungefär. Att köpa lådor kostar ca. 2000:- per låda. Absolut inte orimligt pris men det gör bygget dubbelt så dyrt nästan.
Aerob skrev:philipbtz skrev:Rille skrev:Jag glömde säga hurra! För att dom nu är klara.![]()
Och till dom som jag inte är vana snickare (som jag) och vill ta sig an ett sånt projekt. Har ni pengen att lägga på färdiga lådor så är det ingen dum ide..
Ja faktiskt. Men synd att det skall kosta så "mycket" med lådor. Fick all mitt MDF till fyra lådor för 900:- ungefär. Att köpa lådor kostar ca. 2000:- per låda. Absolut inte orimligt pris men det gör bygget dubbelt så dyrt nästan.
Vi snickare behöver också äta...
Rille skrev:2000kr/låda låter mycket billigt. De bästa pris jag fick var 3000kr/st olackade och 4000kr/st lackade. MEN så är min lådor lite större också..
Självkostnadspriset blev under 3000kr för alla 4, och en MASSA timmars SLIT!
Rille skrev:Första lyssningsintrycket.. Med 2st basar så låter det stramt från basarna och en del bummel från rummet. Med 4st basar låter det stramt från basarna och mycket små bidrag från rummet. Jag hoppas kunna verifiera detta vid mätning på söndag.. Det låter helt enkelt förbaskat bra. En trevlig sak som jag märker med en jämn tonkurva i basområdet är att de övre registren blir lättare att höra/blir mindre dolda av bumlig bas.. Placeringar i ljudbilden är tydligare än tidigare. Det är mina första intryck.
Doofus skrev:Vad kul att det blev så bra ! Jag har liknande intryck själv när jag gått från 2 till 4 basar, det var som ett större lugn infann sig.
Rille skrev:Doofus skrev:Vad kul att det blev så bra ! Jag har liknande intryck själv när jag gått från 2 till 4 basar, det var som ett större lugn infann sig.
Ja lugn kan man kalla det. Vad jag saknar är lite "kött" i botten. Jag hoppas kunna lösa det med lite infraEQ. Nu räcker basarna till för 98% av all musik jag har men för de sista 2% (och det är ju för de som tokeriet pågår) så behövs det lyftas några db extra nånstans under ca30hz..
Tex: Yellow, The Rythem Divine har några låga bastoner som låter lite svagare än vad jag är van vid.. Och de orgel/kyrkinspelningar jag själv tagit upp saknar jag hur kyrkrummet "andas". Men hur övrig bas nu presenteras med den stramheten är för mig en nyhet efter 30års hifi-intresse. Det är inte ofta jag lyfter på ögonbrynen längre åt något i branchen oavsett pris, men detta är häftigt! och jag sitter nu med 7dygns ledighet framför mig.. Det blir till att vända några plattor kan jag meddela.
Rille skrev:Som toppar spelar ett par INO i28, och dom byts inte bort under min livstid.
Rille skrev:Doofus skrev:Vad kul att det blev så bra ! Jag har liknande intryck själv när jag gått från 2 till 4 basar, det var som ett större lugn infann sig.
Ja lugn kan man kalla det. Vad jag saknar är lite "kött" i botten. Jag hoppas kunna lösa det med lite infraEQ. Nu räcker basarna till för 98% av all musik jag har men för de sista 2% (och det är ju för de som tokeriet pågår) så behövs det lyftas några db extra nånstans under ca30hz..
Tex: Yellow, The Rythem Divine har några låga bastoner som låter lite svagare än vad jag är van vid.. Och de orgel/kyrkinspelningar jag själv tagit upp saknar jag hur kyrkrummet "andas". Men hur övrig bas nu presenteras med den stramheten är för mig en nyhet efter 30års hifi-intresse. Det är inte ofta jag lyfter på ögonbrynen längre åt något i branchen oavsett pris, men detta är häftigt! och jag sitter nu med 7dygns ledighet framför mig.. Det blir till att vända några plattor kan jag meddela.
DVD-ai skrev:Ett mycket speciellt par i28 dessutom
Jag gillar dom, jag vet dock inte om dom är snygga, skumma eller märkliga till utssendet, även om faneren i sin enskildhet är heöt fantastiskt häftig
MagnusÖstberg skrev:Rille skrev:Doofus skrev:Vad kul att det blev så bra ! Jag har liknande intryck själv när jag gått från 2 till 4 basar, det var som ett större lugn infann sig.
Ja lugn kan man kalla det. Vad jag saknar är lite "kött" i botten. Jag hoppas kunna lösa det med lite infraEQ. Nu räcker basarna till för 98% av all musik jag har men för de sista 2% (och det är ju för de som tokeriet pågår) så behövs det lyftas några db extra nånstans under ca30hz..
Tex: Yellow, The Rythem Divine har några låga bastoner som låter lite svagare än vad jag är van vid.. Och de orgel/kyrkinspelningar jag själv tagit upp saknar jag hur kyrkrummet "andas". Men hur övrig bas nu presenteras med den stramheten är för mig en nyhet efter 30års hifi-intresse. Det är inte ofta jag lyfter på ögonbrynen längre åt något i branchen oavsett pris, men detta är häftigt! och jag sitter nu med 7dygns ledighet framför mig.. Det blir till att vända några plattor kan jag meddela.
Sitt lugnt i båten och låt elementen spela in sig. Sen kan man börja funta på mätningar och EQ![]()
De kommer gå lägre av sig själv bara de får mjuka upp sig. Låt dem göra det i lugn och ro innan du börjar tänja på spiderns gränser
philipbtz skrev:MagnusÖstberg skrev:Rille skrev:
Ja lugn kan man kalla det. Vad jag saknar är lite "kött" i botten. Jag hoppas kunna lösa det med lite infraEQ. Nu räcker basarna till för 98% av all musik jag har men för de sista 2% (och det är ju för de som tokeriet pågår) så behövs det lyftas några db extra nånstans under ca30hz..
Tex: Yellow, The Rythem Divine har några låga bastoner som låter lite svagare än vad jag är van vid.. Och de orgel/kyrkinspelningar jag själv tagit upp saknar jag hur kyrkrummet "andas". Men hur övrig bas nu presenteras med den stramheten är för mig en nyhet efter 30års hifi-intresse. Det är inte ofta jag lyfter på ögonbrynen längre åt något i branchen oavsett pris, men detta är häftigt! och jag sitter nu med 7dygns ledighet framför mig.. Det blir till att vända några plattor kan jag meddela.
Sitt lugnt i båten och låt elementen spela in sig. Sen kan man börja funta på mätningar och EQ![]()
De kommer gå lägre av sig själv bara de får mjuka upp sig. Låt dem göra det i lugn och ro innan du börjar tänja på spiderns gränser
Whoops jag tror jag har pressat mina nya basar lite väl sedan de är byggdamen som du säger har det hänt grejer bara på två dagar. Kan ett element spelas in "fel" eller blir det mer att kanske livslängden är något avkortad nu. Det har fladdrat ganska bra i elementen här hemma
Rille skrev:Jag har nu spelat lite och märker lite skillnad. Lite till så kommer det bli väldigt lite EQande om något alls..
Rille skrev:Och mitt i allt kommer Frugan in med en upphälld öl och säger "varsågod, jag byter på Emelie, sitt kvar du framför stereon". Jag har nog gjort något rätt..
Kitchenmaster skrev:Rille skrev:Och mitt i allt kommer Frugan in med en upphälld öl och säger "varsågod, jag byter på Emelie, sitt kvar du framför stereon". Jag har nog gjort något rätt..
Du är lyckligt lottad!
Rille skrev:Och mitt i allt kommer Frugan in med en upphälld öl och säger "varsågod, jag byter på Emelie, sitt kvar du framför stereon". Jag har nog gjort något rätt..
Nattlorden skrev:Rille skrev:Och mitt i allt kommer Frugan in med en upphälld öl och säger "varsågod, jag byter på Emelie, sitt kvar du framför stereon". Jag har nog gjort något rätt..
Eller så missade du piken grovt...
Rille skrev:Nattlorden skrev:Rille skrev:Och mitt i allt kommer Frugan in med en upphälld öl och säger "varsågod, jag byter på Emelie, sitt kvar du framför stereon". Jag har nog gjort något rätt..
Eller så missade du piken grovt...
Hahaha nejdå Nattlorden min fru är fantastisk! Och jag ska vara (och är) förbaskat glad att jag hittat henne.
Rille skrev:Rosa i och vit ur fas. Monomätt.
Jag undrar över svackan mellan 50 och 100hz.
Det har enl min vän Anders aldrig låtit så här bra hos mig.
Rille skrev:Japp CR80..
Men det har inte gett utsläckningar/svag nivå vid delning förut med varken 2 el 4 basar. Eller hur menar du?
Rille skrev:Jag använder en lätt moddifierad Klark Teknik DN410. Jag har kopplat bort shelvingfiltrena på ingången som begränsar bandbredden nedåt. Jag sätter nog en slant på att jag EQat lite snett och brett, och inte på att CR80 filtret ställer till med jäkelskaper.
Rille skrev:Jäklar nu ser jag, det är PEQn som tar lite brett och påverkar kurvan mellan 50-100hz. När jag hittat pcikortet för att koppla ihop mitt ljudkort till datorn så blir det till att mäta upp EQn så att det blir exaktare inställt. Det var så jag var tvungen att göra sist också. En PEQ är en suverän sak, MEN den måste ställas in med mäthjälp. Annars gissar man ofta friskt har jag märkt..
Martin_Dewens skrev:Jag tycker att bilden blev jvlgt bra, med tanke på att du fottat en skärm.
philipbtz skrev:Slutna basar for the win!
Rille skrev:Nattlorden skrev:Rille skrev:Och mitt i allt kommer Frugan in med en upphälld öl och säger "varsågod, jag byter på Emelie, sitt kvar du framför stereon". Jag har nog gjort något rätt..
Eller så missade du piken grovt...
Hahaha nejdå Nattlorden min fru är fantastisk! Och jag ska vara (och är) förbaskat glad att jag hittat henne.
nuffe skrev:Rille skrev:Nattlorden skrev:
Eller så missade du piken grovt...
Hahaha nejdå Nattlorden min fru är fantastisk! Och jag ska vara (och är) förbaskat glad att jag hittat henne.
Jag tror hon hittade dig!!
Damerna väljer vem som FÅR välja dem...
Henrik
DVD-ai skrev:Kuligt när det händer
Har ingen brud kommit förbi och sagt när jag lyssnar
nuffe skrev:Rille skrev:Nattlorden skrev:
Eller så missade du piken grovt...
Hahaha nejdå Nattlorden min fru är fantastisk! Och jag ska vara (och är) förbaskat glad att jag hittat henne.
Jag tror hon hittade dig!!
Damerna väljer vem som FÅR välja dem...
Henrik
DVD-ai skrev:nuffe skrev:Rille skrev:
Hahaha nejdå Nattlorden min fru är fantastisk! Och jag ska vara (och är) förbaskat glad att jag hittat henne.
Jag tror hon hittade dig!!
Damerna väljer vem som FÅR välja dem...
Henrik
Det där har jag aldrig fattat då det tycks som om jag väljer rätt fritt, det handlar oftast om att dom inte först fattar hur bra man är.
Men det är sjävla fan och typiskt bara att jag trots det alltid lyckas väljer fel...![]()
Det är inte lätt att själv vara ofelbar och fulländad när världen är full av felande och ofullständiga kvinnor...
Eller hur fan va det nu igen, blev de där rätt eller ?
chrisss skrev:Rille skrev:Jag använder en lätt moddifierad Klark Teknik DN410. Jag har kopplat bort shelvingfiltrena på ingången som begränsar bandbredden nedåt. Jag sätter nog en slant på att jag EQat lite snett och brett, och inte på att CR80 filtret ställer till med jäkelskaper.
Rille: Det låter som en rimlig slutsats.
Boom: Hur menar du att CR80 skulle kunna vara skyldig till dippar?
Om Q är fel blir det inte djupa dippar. Det ger bredare svackor.
nuffe skrev:DVD-ai skrev:nuffe skrev:
Jag tror hon hittade dig!!
Damerna väljer vem som FÅR välja dem...
Henrik
Det där har jag aldrig fattat då det tycks som om jag väljer rätt fritt, det handlar oftast om att dom inte först fattar hur bra man är.
Men det är sjävla fan och typiskt bara att jag trots det alltid lyckas väljer fel...![]()
Det är inte lätt att själv vara ofelbar och fulländad när världen är full av felande och ofullständiga kvinnor...
Eller hur fan va det nu igen, blev de där rätt eller ?
Hmmmm....
Henrik
Rille skrev:Tillbaka till hur det låter. Jag hade besök av Pekka denna afton. Jag fick ingen direkt bakläxa.. Kanske Pekka själv vill skriva en liten snutt om hur han upplevde ljudet/basen?
boom skrev:chrisss skrev:Rille skrev:Jag använder en lätt moddifierad Klark Teknik DN410. Jag har kopplat bort shelvingfiltrena på ingången som begränsar bandbredden nedåt. Jag sätter nog en slant på att jag EQat lite snett och brett, och inte på att CR80 filtret ställer till med jäkelskaper.
Rille: Det låter som en rimlig slutsats.
Boom: Hur menar du att CR80 skulle kunna vara skyldig till dippar?
Om Q är fel blir det inte djupa dippar. Det ger bredare svackor.
Cr 80 filtret ser ganska lika ut i många mätningar
Q påverkar inte så mycket att det blir bredare svackor kan lägga upp mätningar på Q filtret.
Aerob skrev:boom skrev:chrisss skrev:
Rille: Det låter som en rimlig slutsats.
Boom: Hur menar du att CR80 skulle kunna vara skyldig till dippar?
Om Q är fel blir det inte djupa dippar. Det ger bredare svackor.
Cr 80 filtret ser ganska lika ut i många mätningar
Q påverkar inte så mycket att det blir bredare svackor kan lägga upp mätningar på Q filtret.
Det kan inte vara att ganska många rum har ganska lika dimensioner?
Aerob skrev:boom skrev:chrisss skrev:
Rille: Det låter som en rimlig slutsats.
Boom: Hur menar du att CR80 skulle kunna vara skyldig till dippar?
Om Q är fel blir det inte djupa dippar. Det ger bredare svackor.
Cr 80 filtret ser ganska lika ut i många mätningar
Q påverkar inte så mycket att det blir bredare svackor kan lägga upp mätningar på Q filtret.
Det kan inte vara att ganska många rum har ganska lika dimensioner?
boom skrev:Aerob skrev:boom skrev:Cr 80 filtret ser ganska lika ut i många mätningar
Q påverkar inte så mycket att det blir bredare svackor kan lägga upp mätningar på Q filtret.
Det kan inte vara att ganska många rum har ganska lika dimensioner?
Där min anläggning står så finns inga likheter med andra rum.
philipbtz skrev:boom skrev:Aerob skrev:Det kan inte vara att ganska många rum har ganska lika dimensioner?
Där min anläggning står så finns inga likheter med andra rum.
Ja, att utesluta att det kan vara cr80s skall man nog inte göra då jag inte sett någon få bort dippen utan att det blir pankaka utav hela återgivningen.
boom skrev:philipbtz skrev:boom skrev:Där min anläggning står så finns inga likheter med andra rum.
Ja, att utesluta att det kan vara cr80s skall man nog inte göra då jag inte sett någon få bort dippen utan att det blir pankaka utav hela återgivningen.
Jag kan göra en mätning med minidsp och jämföra och då köra den med flat inställning på eq.
philipbtz skrev:boom skrev:philipbtz skrev:
Ja, att utesluta att det kan vara cr80s skall man nog inte göra då jag inte sett någon få bort dippen utan att det blir pankaka utav hela återgivningen.
Jag kan göra en mätning med minidsp och jämföra och då köra den med flat inställning på eq.
Perfekt, gör så, jag orkar inte konfa min.
boom skrev:philipbtz skrev:boom skrev:Jag kan göra en mätning med minidsp och jämföra och då köra den med flat inställning på eq.
Perfekt, gör så, jag orkar inte konfa min.
Har kört en mätning nu och den visar ingen större skillnad.
chrisss skrev:boom skrev:philipbtz skrev:
Perfekt, gör så, jag orkar inte konfa min.
Har kört en mätning nu och den visar ingen större skillnad.
Det var väntat.
Att tro att CR80 skulle vara orsaken till dippar är absurd.
Så här mäter CR80
[ Bild ]
boom skrev:chrisss skrev:boom skrev:Har kört en mätning nu och den visar ingen större skillnad.
Det var väntat.
Att tro att CR80 skulle vara orsaken till dippar är absurd.
Så här mäter CR80
[ Bild ]
Dippen är ca 4db mindre med minidsp filtret .
chrisss skrev:boom skrev:chrisss skrev:
Det var väntat.
Att tro att CR80 skulle vara orsaken till dippar är absurd.
Så här mäter CR80
[ Bild ]
Dippen är ca 4db mindre med minidsp filtret .
CR80 och MiniDSP har troligen inte samma flank och Q.
Det ger skillnader p.g.a. olika fasläge.
Kan du posta båda mätningarna?
Är dom gjorde med mic i exakt samma position?
Edet:
En fråga till.
Är mätningarna stabila om du repeterar dom?
chrisss skrev:Boom,
sorry om jag missat frågan CR80 Q tidigare.
Om du tittar på mätningarna på CR8 ser du att flanken varierar kraftigt med läget på Q-potten.
Det går inte att svara på vad är Q för CR80. Det beror på hur potten står.
Om du inte ser skillnad på mätningarna mellan min/max Q är det nåt knas med mätningarna
eller så är ditt CR80 trasigt. Det skiljer ca. 16 dB vid 100 Hz på lågnivåsignalen.
Om jag minns rätt så är neutral position (12?) 5:th order Bessel.
Det borde innebära Q=0,577 = "max flat delay"
Ingen ide att be mig förklara.
Det är bara papagoj-kunskap som jag upprepar utan att egentligen förstå.
Skillnaden mellan CR80 och MiniDsp ser onekligen olika ut men...
Jag ser på datumen på dina mätningar att dom inte är gjorda samtidigt.
Finns också risk för att micen inte var exakt i samma position.
Små förflyttningar av mic kan göra stor skillnad.
Efdtersom du bara mätt på basarna finns det inga fel orsakade av summering
med olika faslägen mot topparna.
Har du mätt en kanal eller båda samtidigt?
Rekommenderar att mäta 1 kanal i taget för att studera din hypotes att CR80 är boven.
Dom skillnaderna, dip vid 50 Hz som ligger i passbandet skall inte kunna orsakas av CR80.
Det skulle vara lättare att läsa graferna om du minskar skalan på både X & Y-axeln.
T.ex 50-100 dB på Y-axeln och 10-400 på X-axeln.
Rille, säg till om du tycker detta slaskar mer din tråd.
chrisss skrev:Boom,
Om du mäter nära en bas.
T.ex 10 cm
Så ser du output utan rummets påverkan.
chrisss skrev:boom skrev:philipbtz skrev:
Perfekt, gör så, jag orkar inte konfa min.
Har kört en mätning nu och den visar ingen större skillnad.
Det var väntat.
Att tro att CR80 skulle vara orsaken till dippar är absurd.
Så här mäter CR80
[ Bild ]
philipbtz skrev:Den här bilden var högintressant!! Mina q-pottar är på minimum nu för att jag ville få bort ett problem jag har i frekvenserna runt 70Hz. Kolla vart kurvorna korsar varandra då..ja just det 60Hz! Det är där jag har min megadipp. Det konstiga är att jag hade en dipp ändå när q-pottarna var på kl.12. Jag måste testa och mäta på detta igen ser jag. Att dippar kan uppstå med filtret ser jag inte alls som konstigt när jag kollar på den bilden. Det kan hända att kl12 inte riktigt är kl. 12 på mitt filter och det måste mätas in.
Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Den här bilden var högintressant!! Mina q-pottar är på minimum nu för att jag ville få bort ett problem jag har i frekvenserna runt 70Hz. Kolla vart kurvorna korsar varandra då..ja just det 60Hz! Det är där jag har min megadipp. Det konstiga är att jag hade en dipp ändå när q-pottarna var på kl.12. Jag måste testa och mäta på detta igen ser jag. Att dippar kan uppstå med filtret ser jag inte alls som konstigt när jag kollar på den bilden. Det kan hända att kl12 inte riktigt är kl. 12 på mitt filter och det måste mätas in.
Det är nog betydligt mer intressant att andra ordningens mod mellan golv och tak om du har normal takhöjd ligger i precis det området...
AndreasArvidsson skrev:Jag testade flera olika kombinationer och det bästa för mig var att dela med cr80s och sedan koppla in miniDSP endast på basarna och ta ned min stora 30Hz peak. Jag använde mao miniDSP för en enda PEQ ingreppspunkt endast på basarna.
Om du skulle hjälpa så kan man även modifiera delningsfrekvensen på cr80s. Själv kör jag med 103Hz.
philipbtz skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag testade flera olika kombinationer och det bästa för mig var att dela med cr80s och sedan koppla in miniDSP endast på basarna och ta ned min stora 30Hz peak. Jag använde mao miniDSP för en enda PEQ ingreppspunkt endast på basarna.
Om du skulle hjälpa så kan man även modifiera delningsfrekvensen på cr80s. Själv kör jag med 103Hz.
Jo jag känner till detta. Men det är väl inget man kan göra själv? Och jag är även ganska nyfiken på varför just 103Hz?
philipbtz skrev:Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Den här bilden var högintressant!! Mina q-pottar är på minimum nu för att jag ville få bort ett problem jag har i frekvenserna runt 70Hz. Kolla vart kurvorna korsar varandra då..ja just det 60Hz! Det är där jag har min megadipp. Det konstiga är att jag hade en dipp ändå när q-pottarna var på kl.12. Jag måste testa och mäta på detta igen ser jag. Att dippar kan uppstå med filtret ser jag inte alls som konstigt när jag kollar på den bilden. Det kan hända att kl12 inte riktigt är kl. 12 på mitt filter och det måste mätas in.
Det är nog betydligt mer intressant att andra ordningens mod mellan golv och tak om du har normal takhöjd ligger i precis det området...
Jag vet inte är 2.10 normalt?
boom skrev:Närfälts mätning 10cm i från bas element och endast Q rattar .Där korset är så borde svinget på Q rattar vara om dom ger 16Db mellan lila och grön men det fattas 3.5Db.
chrisss skrev:boom skrev:Närfälts mätning 10cm i från bas element och endast Q rattar .Där korset är så borde svinget på Q rattar vara om dom ger 16Db mellan lila och grön men det fattas 3.5Db.
Sådärja,
Ser rimligt ut.
15.5 dB mellan grön och lila stämmer bra
med min mätning som visade 16 dB.
Nu borde väl ändå frågan om CR80 är orsaken
till dippar mätta med rumsbidrag vara död!?
boom skrev:knepig fråga egentligen ser man på dom mätningar jag har gjort så blir det något liknande . Måste kolla hur det ser ut med minidsp vid 80hz och 30Db lågpass det kan finnas en anledning till dom 103Hz som en del delar vid. Så blir kurva mycket jämnare upp till 80Hz.
se på föregående sida där jag har mätning på minidsp och cr 80 filtret.
philipbtz skrev:boom skrev:knepig fråga egentligen ser man på dom mätningar jag har gjort så blir det något liknande . Måste kolla hur det ser ut med minidsp vid 80hz och 30Db lågpass det kan finnas en anledning till dom 103Hz som en del delar vid. Så blir kurva mycket jämnare upp till 80Hz.
se på föregående sida där jag har mätning på minidsp och cr 80 filtret.
Om jag inte ser helt fel har du dippar som påminner om mina med cr80s men med miniDSP ser det bättre ut. Men jag ser att även med miniDSP sträcker sig basen djup. Det kanske helt enkelt är så dessa filter funkar och sedan med lite rumsgain osv. Men svackan som uppstår med cr80s är märklig.
Edit: Även om jag delat med miniDSP så hade jag antagligen gynnats av 103Hz delning verkar det som.
philipbtz skrev:Men det intressanta är ju att filtret inte skär vid 80Hz. HP filtret är ju på och ändå börjar inte kurvan falla förrän 50-60Hz!
AndreasArvidsson skrev:philipbtz skrev:Men det intressanta är ju att filtret inte skär vid 80Hz. HP filtret är ju på och ändå börjar inte kurvan falla förrän 50-60Hz!
Det vet du inte då du inte mätt på endast delningsfiltret. Att det akustiskt inte börjar falla förrän vid lägre frekvenser är inte ett bevis på att filtret delar där. Rum påverkar mätningar och de påverkar mycket.
Jag förstår faktiskt inte riktigt varför du tror att det är fel på filtret. Jag tycker mätningarna ser ut ungefär som man kan förvänta sig i ett rum. Testa gärna med ett annat filter, men jag måste påpeka att det finns ingen inställning i minidsp som matchar delningen för cr80s. Dvs du kommer få en annorlunda kurva.
En högre delning kan absolut vara fördelaktigt om man har en resonans på endast topparna som ligger runt nuvarande delning. Om man flyttar detta register till basarna så kan man få ett bättre resultat. Det kan du ju med fördel testa med minidspn.
DVD-ai skrev:Ja skilj på akustisk avrullning och elektrisk
boom skrev:Varför kör du själv med en minidsp i kedja om den inte matchar cr80 delningfrekvenser eller har iö utvecklat ett eget system.
Du kan gärna få lägga upp ett kopplings schema på hur du har gjort med cr80-minidsp.
philipbtz skrev:Får försöka hitta ork att koppla in miniDSP och testa 103Hz - det måste väl gå att återskapa hur cr80s delar eller? 30dB/24dB?.
RogerGustavsson skrev:Så miniDSP kan inte skapa de filterkurvor som cr80s har?
RogerGustavsson skrev:philipbtz skrev:Får försöka hitta ork att koppla in miniDSP och testa 103Hz - det måste väl gå att återskapa hur cr80s delar eller? 30dB/24dB?.
Tanken är väl att LP och HP ska matcha varandra akustiskt och ligga i rätt fas?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 226 gäster