Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rille

Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav Rille » 2016-05-24 16:32

Så var det dags att bygga nya basar även för mig, enl trådnamnet. Jag tänkte para dessa med 2st NAD218. Toppsystemet är INO i28. Lådorna blir 30cm djupa, 61cm breda och 122cm höga. Elementen sätts på 60cm höjd och en låda ställes upp och ned på den andra så hamnar elementen ungefär på 1/4delsmåttet av höjden. Det blir uttaget en klack för golvlist så lådorna kan ställas direkt mot bakvägg. Basarna spelar frammåt vilket är kompromissen för att få grunda lådor. De främre sidohörnen fasas till 28cm så att de ser ok ut mot billybokhyllor. Lådornas dimention är tänkt utifrån att få så stora lådor ur en MDFskiva som möjligt och inte överstiga rummets halva höjd. Lådorna blir fyllda helt=100% med någon form av dämpmatreal/kom gärna med förslag.. Vad tycker ni om bygget? Kom gärna med förslag om ändringar eller frågor.

Doofus

Re: Basbygge 4× Dayton Audio RSS390HF-4 i 180L

Inläggav Doofus » 2016-05-24 16:48

Det är nära identiskt med den basrigg jag själv plockar ihop, samma element nästan samma lådvolym och slutna lådor som är mycket höga för väggnära placering. Jag missade dock på urholkning för golvlist, så du är redan steget längre än mig.

Jag har glasfiberisolering i hela lådan, bakom elementet har jag dock en barriär av biltemas enkla ljuddämpande skum-matta för att förhindra att fibrer når elementet/spindeln.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-24 17:05

Rss390HO -4 är betydligt roligare att simulera med.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-24 18:12

Doofus skrev:Det är nära identiskt med den basrigg jag själv plockar ihop, samma element nästan samma lådvolym och slutna lådor som är mycket höga för väggnära placering. Jag missade dock på urholkning för golvlist, så du är redan steget längre än mig.

Jag har glasfiberisolering i hela lådan, bakom elementet har jag dock en barriär av biltemas enkla ljuddämpande skum-matta för att förhindra att fibrer når elementet/spindeln.

Mvh Doof

Trevligt med nästan samma projekt.. Och ett tipps! :-)
Du råkar inte bo nära Stockholm och ha tid över för ett studiebesök?

Mvh Rick

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-24 18:15

boom skrev:Rss390HO -4 är betydligt roligare att simulera med.

Ha roligare att simulera med men då jag ville ha lådor från golv till tak så hade lådorna blivit för små för min design.
Annars är nog HO basarna trevliga också.

Mvh Rick

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-05-24 18:31

Heja heja ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-24 18:47

Rille skrev:
boom skrev:Rss390HO -4 är betydligt roligare att simulera med.

Ha roligare att simulera med men då jag ville ha lådor från golv till tak så hade lådorna blivit för små för min design.
Annars är nog HO basarna trevliga också.

Mvh Rick

Då bygger man mera.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-05-24 19:44

Nu vet jag ju inte vart slutsteg och sånt står.
Men om du har elektroniken på ena sidan så glöm inte plats för kablar, typ vid golvlisten :)

Heja heja

Användarvisningsbild
dilon

Inläggav dilon » 2016-05-24 21:00

Blir intressant att följa, byggde själv ett horn med det elementet.
< ? >

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-24 21:44

Ja boom mer får det bli :-)
Slutstegen står mellan högtalarma och anslutningspanelerna blir på sidan närmre bestämt på insidan av lådorna. Men klacken på baksidan kommer tillåta både golvlist och kabel att passera.
Hejapåare upskattas :-D
Kul att fler använder elementet. Blev du nöjd med hornet/ljudet dilon?

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-05-24 22:30

Rille skrev:
Doofus skrev:Det är nära identiskt med den basrigg jag själv plockar ihop, samma element nästan samma lådvolym och slutna lådor som är mycket höga för väggnära placering. Jag missade dock på urholkning för golvlist, så du är redan steget längre än mig.

Mvh Doof

Trevligt med nästan samma projekt.. Och ett tipps! :-)
Du råkar inte bo nära Stockholm och ha tid över för ett studiebesök?

Mvh Rick

Jag bor i Örebro, givetvis är du välkommen på kaffe och lyssning. Så fort allt står klart :)
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-24 23:13

Toppen!
Örebro är en liten bit men överkomligt.. Dock lite långt nu när frugan gått två dagar över beräknat för vår första. Men du kanske blir klar frammåt sommaren och då är ju födander klart.. Kanske även mina basar.. :-)
Ja du är såklart välkommen över frammåt Juli när allt lugnat sig för oss..

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-05-24 23:39

180 l per element?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-25 00:28

Elfsberg skrev:180 l per element?

Japp 180liter/element och fyllda av nån form av mineralull vilket gör att elementen "ser" en låda på ca 250liter. Q blir ca 0,58. Om jag har förstått saken rätt..
De kommer stå bakom drapperier så de kommer inte/knappt synas. Smutt att bygga höga och grunda lådor, de blir stora som tusan utan att de verkar vara så stora :-)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-25 05:47

Rille skrev:
Elfsberg skrev:180 l per element?

Japp 180liter/element och fyllda av nån form av mineralull vilket gör att elementen "ser" en låda på ca 250liter. Q blir ca 0,58. Om jag har förstått saken rätt..
De kommer stå bakom drapperier så de kommer inte/knappt synas. Smutt att bygga höga och grunda lådor, de blir stora som tusan utan att de verkar vara så stora :-)

Du skall nog slå på lite värme i basta om du kör med det programmet men några Q 0.58 det får du inte på 180 liters volym men
Q 0.67 kommer du ner till sen blir lådan med 90% isotermisering 244 liter om det skall vara exact.Men ligger man på 20 grader rumstemp på talspolen så får du dina siffror .

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-25 07:05

Tack boom! Jag utgick från att basta hade rätt grundinställning ang talspolens temp. Vilken temp är mer lämplig att använda?
Övriga värden jag använt är ca värden. Stag kommer ta lite plats också..
Varför räkna på 90% när jag tänkt fylla lådan så mycket som möjligt=100% med isotermisering? Eller är det bara möjligt att fylla till 90% rent praktiskt av någon anledning?
Detta är mitt första bygge så.. Men även med Q under 0,7 så är jag hygligt nöjd. Mitt mål har varit Q mellan 0,7 och 0,5 så det är uppnått.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-25 07:56

Rille skrev:Tack boom! Jag utgick från att basta hade rätt grundinställning ang talspolens temp. Vilken temp är mer lämplig att använda?
Varför räkna på 90% när jag tänkt fylla lådan så mycket som möjligt=100% med isotermisering? Eller är det bara möjligt att fylla till 90% rent praktiskt av någon anledning?
Detta är mitt första bygge så.. Men även med Q under 0,7 så är jag hygligt nöjd. Mitt mål har varit Q mellan 0,7 och 0,5 så det är uppnått.

Alla simulerings program utgår i från 20 grader på talspolen men det blir fel då tempen varierar med hur många volt man matar ellementet med sen finns det lite andra saker man bör tänka på vid simulering och det är att man simulerar på olika effekt ur tag på elementet .
Om man försöker att uppnå Q0.5 så behöver man ingen eq för att manipulera elementet .Men om man skall göra det på ett klokt sätt så bör man impedans mäta lådan för att sedan räkna ut ett korekt Q värde.
Om du fyller lådan med 100%dämpning tänk på att elementet skall få plats och dess kylning för blir det så tätt att kylningen blockeras så är det snart härdsmälta på talspolen.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-05-25 08:56

Jag har också tittat på HO vs HF, och för min applikation tror jag HF var bäst. Tål lite mindre effekt, kräver en större låda men spelar starkare under 20 Hz.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-25 09:40

boom skrev:
Rille skrev:Tack boom! Jag utgick från att basta hade rätt grundinställning ang talspolens temp. Vilken temp är mer lämplig att använda?

Alla simulerings program utgår i från 20 grader på talspolen men det blir fel då tempen varierar med hur många volt man matar ellementet med sen finns det lite andra saker man bör tänka på vid simulering och det är att man simulerar på olika effekt ur tag på elementet .
Om man försöker att uppnå Q0.5 så behöver man ingen eq för att manipulera elementet .Men om man skall göra det på ett klokt sätt så bör man impedans mäta lådan för att sedan räkna ut ett korekt Q värde.
Om du fyller lådan med 100%dämpning tänk på att elementet skall få plats och dess kylning för blir det så tätt att kylningen blockeras så är det snart härdsmälta på talspolen.

Ok olika Q vid olika Varm talspole har jag förstått. Nu är jag inte basnarkoman, mot vad man kan tro.. Utan köper dessa för att spela med låg dist ur slutna lådor på normal lyssningsnivå. Normal lyssningsnivå är för mig inte så högt så jag tippar på att talspolen knappt blir ljummen.. Ja lite utrymme runt elementet får lämnas fritt så 100%intern dämpning kanske inte uppnås. Jag har för mig att man stoppar i dämpmatreal tills impedansen inte mäter lägre över polskruvarna. Sen blir det att räkna fram vad resultatet blev. Och sist mäta tonkurvan i rummet. För min blygsamma lyssning kommer 2st NAD218 gå på tomgång och disten lika så. Beräknat leveransdatum av elementen är den 10/6 så just nu går jag i väntans tider..

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-25 09:46

Doofus skrev:Jag har också tittat på HO vs HF, och för min applikation tror jag HF var bäst. Tål lite mindre effekt, kräver en större låda men spelar starkare under 20 Hz.

Jag valde också HF pga att de spelar starkare under 20hz. Visst klarar HO mer effekt men 500W till 4st 15"HF bör räcka för mig.. :-)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-25 12:22

Doofus skrev:Jag har också tittat på HO vs HF, och för min applikation tror jag HF var bäst. Tål lite mindre effekt, kräver en större låda men spelar starkare under 20 Hz.

Det är marginelt med några db tillgodo för hf basen.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-25 12:45

boom skrev:

Ett par db dvs 2db kräver en del effekt extra att spela..
Det motsvarar väll ungefär vad som krävs för att EQa HObasen till samma tonkurva som HFbasen.. Ja och då slipper man köpa kraftigare slutsteg till basarna också..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-25 14:55

Rille skrev:
boom skrev:

Ett par db dvs 2db kräver en del effekt extra att spela..
Det motsvarar väll ungefär vad som krävs för att EQa HObasen till samma tonkurva som HFbasen.. Ja och då slipper man köpa kraftigare slutsteg till basarna också..

Och vad är det på grund utav jo ett högre Q värde.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-25 16:39

Ja högre Q, men fortfarande inom tolleransen mellan 0,5 och 0,7. Där har jag en fråga. Hur mycket skillnad hör man mellan Q 0,5 och Q 0,7?
Dvs samma element i två olika stora slutna lådor och inom samma arbetsområde.. Inte där ena elementet spelar 3db starkare..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-25 19:09

Rille skrev:Ja högre Q, men fortfarande inom tolleransen mellan 0,5 och 0,7. Där har jag en fråga. Hur mycket skillnad hör man mellan Q 0,5 och Q 0,7?
Dvs samma element i två olika stora slutna lådor och inom samma arbetsområde.. Inte där ena elementet spelar 3db starkare..

Så här skrev Magnus Ö i en tråd där han beskriver Q värdet på lådor Det är enklare att klippa och klistra för jag hade skrivit samma sak .
q=0,707 faller med 12db/oktav

q=0,5 faller flackare

q-värdet på systemet är avhängt många faktorer, bla ökar det om talspolen värms upp. Att designa för 0,707 med oupvärmd talspole leder kanske i praktiken till 0,8 eller högre vid spelning, dvs en känslighetsökning och snabbare dropp off.

Ju lägre q-värde desto större låda, desto starkare kan man spela innan luften i lådan distroerar.

Ju lägre q-värde desto tidigare börjar systemet falla i känslighet och det kan kännas tunnt. Många är ju vana vid höga q-värden och den extra discodunken vad som än spelas och kan tycka att det är för mjäkigt.

Ju lägre q-värde desto transientexaktare blir återgivningen teoretiskt. Toner klingar av och startar "naturligare".

Ju högre q-värde desto mer resonant beter sig systemet, det blir svårare att urskillja instrument och allt tenderar att låta lika.

Om man aktivt kompenserar en sluten låda med q=0,7 kommer det krävas mer effekt och bli mer dist än om man gör detsamma med en q=0,5 låda för samma ljudtryck.

Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt. Det gör ju att man kan öka q-värdet (minska lådvolymen) också om man planerar att ha pluralis utan att det blir kritiskt.

Många kommersiella baslådor har monsterförstärkare och lådor som ligger nära 1 eller t om över det i q innan kompensering - för att få till så liten låda som möjligt. Det blir extrema ljudtryck i de lådorna och luften inuti beter sig inte längre likadant längre.
Förutsättningarna för välljud är inte så bra!

Ju snabbare ett system faller av desto högre q har det. Underavstämda basreflexkonstruktioner (tex Ino) eller slutna lådor med låga q-värden låter naturligast för mig.

En sluten låda kan aktivt kompenseras för att få ner brytpunkten riktigt, riktigt lågt. För att kunna spela lika sarkt som en dito basreflexlåda uppe vid 60-100hz krävs då massivt mer luftflyttningsförmåga pga den sänkta känsligheten och avsaknad av hjälp från port.

Ett aktivt kompenserat slutet system blir därför dyrare om man skall spela lika starkt.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-25 19:28

Ja jag har läst det Magnus så tjusigt skrivet. Och jag har haft INO Y4. Men jag vet inte hur två system med samma element där det ena har Q 0,7 och det andra Q 0,5 har för ljudande skillnad inom ett begränsat frekvensområde där båda spelar lika starkt.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-05-25 19:45

boom skrev:
Rille skrev:Ja högre Q, men fortfarande inom tolleransen mellan 0,5 och 0,7. Där har jag en fråga. Hur mycket skillnad hör man mellan Q 0,5 och Q 0,7?

Så här skrev Magnus Ö i en tråd där han beskriver Q värdet på lådor Det är enklare att klippa och klistra för jag hade skrivit samma sak .

q=0,5 faller flackare

q-värdet på systemet är avhängt många faktorer, bla ökar det om talspolen värms upp. Att designa för 0,707 med oupvärmd talspole leder kanske i praktiken till 0,8 eller högre vid spelning, dvs en känslighetsökning och snabbare dropp off.

Ju lägre q-värde desto större låda, desto starkare kan man spela innan luften i lådan distroerar.

Ju lägre q-värde desto tidigare börjar systemet falla i känslighet och det kan kännas tunnt. Många är ju vana vid höga q-värden och den extra discodunken vad som än spelas och kan tycka att det är för mjäkigt.

Ju lägre q-värde desto transientexaktare blir återgivningen teoretiskt. Toner klingar av och startar "naturligare".

Ju högre q-värde desto mer resonant beter sig systemet, det blir svårare att urskillja instrument och allt tenderar att låta lika.

Om man aktivt kompenserar en sluten låda med q=0,7 kommer det krävas mer effekt och bli mer dist än om man gör detsamma med en q=0,5 låda för samma ljudtryck.

Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt. Det gör ju att man kan öka q-värdet (minska lådvolymen) också om man planerar att ha pluralis utan att det blir kritiskt.

Många kommersiella baslådor har monsterförstärkare och lådor som ligger nära 1 eller t om över det i q innan kompensering - för att få till så liten låda som möjligt. Det blir extrema ljudtryck i de lådorna och luften inuti beter sig inte längre likadant längre.

Ju snabbare ett system faller av desto högre q har det. Underavstämda basreflexkonstruktioner (tex Ino) eller slutna lådor med låga q-värden låter naturligast för mig.

En sluten låda kan aktivt kompenseras för att få ner brytpunkten riktigt, riktigt lågt. För att kunna spela lika sarkt som en dito basreflexlåda uppe vid 60-100hz krävs då massivt mer luftflyttningsförmåga pga den sänkta känsligheten och avsaknad av hjälp från port.

Ett aktivt kompenserat slutet system blir därför dyrare om man skall spela lika starkt.

Försöker argumentera för att HO är det bättre elementet ?

Ok vi hettar upp talspolen till 100 C, då landar vi på Q= 0,68 för HF i en 180 liters låda fylld till 90% viso.
För HO i en mindre låda (120 L 90% Viso) hamnar vi på Q 0,51, vilket ser ju kanon ut !

Problemet är att det krävs mer EQ och mer än dubbla effekten för att HO ska lyftas 2,5 dB vid 16 Hz . Dessutom har HF en längre linjär slaglängd, när dessa aspekter vägdes in föll mitt val på HF då jag inte spelar så vansinnigt starkt, men gillar utsträckningen neråt och slipper kravet på PA-steg i vardagsrummet.

Dom är både väldigt bra element, men att svara på en tråd "HO är bättre" blir lite krystat, kanske man kan fråga varför TS valde just det elementet först ?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-25 19:56

läser man i loudspeaker design cookbook så skall det inte vara någon skillnad i mellan 0.707 och 0.5 men om man läser vidare så hajar man varför det är bättre med ett lägre q värde rekomenderad läsning börjar på sidan 29.
Varför sålde du Y4?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-25 20:21

Jag ville ha annan form på lådorna och då kunde jag även välja element som passar den formen och storleken på låda och den effekt jag har tillgänglig. Nu står mina gamla Y4 i en studio hos en folkmusik/trummis kamrat och ska spela med ett par PipS.
Åter till basprojektet. Jag ska försöka åka runt till några olika som har liknande system men byggt annan storlek på lådan, just för att få en uppfattning om den klingande skillnaden..
Du är ett bra bollplank boom. Mothugg är bra när man kan resonera konstruktivt frammåt.
Vad anses om att montera elementet mitt i lådan/på 60cm i en låda som är 120hög och 60bred?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-25 20:42

Rille skrev:Jag ville ha annan form på lådorna och då kunde jag även välja element som passar den formen och storleken på låda och den effekt jag har tillgänglig. Nu står mina gamla Y4 i en studio hos en folkmusik/trummis kamrat och ska spela med ett par PipS.
Åter till basprojektet. Jag ska försöka åka runt till några olika som har liknande system men byggt annan storlek på lådan, just för att få en uppfattning om den klingande skillnaden..
Du är ett bra bollplank boom. Mothugg är bra när man kan resonera konstruktivt frammåt.
Vad anses om att montera elementet mitt i lådan/på 60cm i en låda som är 120hög och 60bred?

jag har mina mitt monterade och upplever inga problem men sedan har jag lyft upp mina ca 35cm i från golvet för att dämpa golvreflexen.
När jag körde med sdx 15 så hade jag en liknande höjd på lådan och den var mitt monterad men med 2st 18 tums slavar :D gillar pumpvolym. och upplevde inga negativa effekter av det .

Användarvisningsbild
dilon

Inläggav dilon » 2016-05-25 23:26

Kul att fler använder elementet. Blev du nöjd med hornet/ljudet dilon?

Det blev bättre än förväntat efter lite EQ (Tuba HT).
< ? >

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-26 06:29

Doofus skrev:
boom skrev:

q=0,5 faller flackare

Försöker argumentera för att HO är det bättre elementet ?

Ok vi hettar upp talspolen till 100 C, då landar vi på Q= 0,68 för HF i en 180 liters låda fylld till 90% viso.
För HO i en mindre låda (120 L 90% Viso) hamnar vi på Q 0,51, vilket ser ju kanon ut !

Problemet är att det krävs mer EQ och mer än dubbla effekten för att HO ska lyftas 2,5 dB vid 16 Hz . Dessutom har HF en längre linjär slaglängd, när dessa aspekter vägdes in föll mitt val på HF då jag inte spelar så vansinnigt starkt, men gillar utsträckningen neråt och slipper kravet på PA-steg i vardagsrummet.

Dom är både väldigt bra element, men att svara på en tråd "HO är bättre" blir lite krystat, kanske man kan fråga varför TS valde just det elementet först ?

Här kan man läsa vem som bygger dina lådor på 125 liter.
viewtopic.php?f=16&t=58342&start=60
Nu blir det väl ett jävla liv på dig

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-26 10:29

Liv på mig vet jag inte, varför skulle det bli det? Kul att se lådorna då jag tänker mig liknande i samma färg. Jag ser fram mot att få lådorna på plats.

Kul att du blev positivt överaskad dilon. Jag hoppas på att få din reaktion när jag kopplar in mina också. :-)

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-05-26 11:30

Ehm, Boom... Det var inte mening att göra dig upprörd.

Ja lådorna blev mycket bra !

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-26 11:39

Doofus skrev:Ehm, Boom... Det var inte mening att göra dig upprörd.

Tycker bara det blir fel när man påstår en sak som senare visar sig att inte stämma.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-05-26 11:45

boom skrev:

Tycker bara det blir fel när man påstår en sak som senare visar sig att inte stämma.

Nu tappade du mig helt igen... Vad menar du inte stämmer ?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-26 12:53

Doofus skrev:
boom skrev:

Nu tappade du mig helt igen... Vad menar du inte stämmer ?

Andra inlägget i tråden.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-05-26 13:11

Det är ju precis så lådorna ser ut och det hjälper mig inte att förstå dig alls.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-27 15:41

boom jag förstår inte heller. Men om det kan påverka mitt bygge så är jag jätteintresserad av vad du menar. Än är det inte byggt..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-27 20:44

Rille skrev:boom jag förstår inte heller. Men om det kan påverka mitt bygge så är jag jätteintresserad av vad du menar. Än är det inte byggt..

Det gäller inte ditt bygge.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-05-27 21:53

Om det är någon tröst fattar jag inte heller vad Boom menar.
Antingen förklarar han bättre eller så skulle jag bara skita i hans oformulerade åsikter och inte lägga mer tid på det.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-27 22:09

PappaBas skrev:Om det är någon tröst fattar jag inte heller vad Boom menar.
Antingen förklarar han bättre eller så skulle jag bara skita i hans oformulerade åsikter och inte lägga mer tid på det.

Gnäll är det enda du är bra på och att klaga det finns en pm knapp som man använder när man löser vissa saker i stället för att fortsätta i tråden och vad Doofus och jag pmade om det skall du fullständigt skita i men om du är så nyfiken så kan du få utdrag ur pmet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-05-27 23:01

boom skrev:

q=0,5 faller flackare

Det stämmer inte.

Oavsett Q-värde (inte q-värde) så faller systemets tonkurva (i ekofri miljö) med 6 dB (inte db) per oktav vid resonansfrekvensen. Långt under denna faller det dock med 12 dB/oktav, men också det gäller oavsett Q-värde.

Skillnaden är att registret där man i en knäpunktsmodell har 6 dB/oktav blir större ju lägre Q man har. Det gäller inte bara under resonansfrekvensen utan även över. Vid Q = 0,707 så blir registret med brantheten 6 dB/oktav precis noll oktaver stort. :)

Men fallet om 6 dB/oktav råder ändå vid avstämningsfrekvensen. Knäpunktsmodellen gör detta.

boom skrev:q-värdet på systemet är avhängt många faktorer, bla ökar det om talspolen värms upp. Att designa för 0,707 med oupvärmd talspole leder kanske i praktiken till 0,8 eller högre vid spelning, dvs en känslighetsökning och snabbare dropp off.

Det allra sista där stämmer inte.

Känsligheten sjunker med stigande Q-värde på grund av talspoleuppvärmning, inte stiger.

Ju högre Q desto lägre känslighet om det beror på talspoletemperaturen, men relativt sätt så sjunker känsligheten minst vid just resonansfrekvensen. Det gör det dock inte till en ökning av känsligheten. ;)

boom skrev:Ju lägre q-värde desto större låda, desto starkare kan man spela innan luften i lådan distroerar.

Det stämmer inte.

Det vill säga orsak och verkan har blivit ihopblandade. Ju större låda desto lägre Q-värde blir det (allt annat lika). Men inte det omvända. Ett lägre Q-värde ger varken större låda eller mindre låddistorsion. Lägre Q betyder mindre resonansvilja, och ingenting annat. Vad som ger den lägre resonansviljan kan vara många olika saker. En lägre drivimpedans t ex (kan även vara negativ) eller ett starkare magnetsystem.

boom skrev:Ju lägre q-värde desto tidigare börjar systemet falla i känslighet och det kan kännas tunnt. Många är ju vana vid höga q-värden och den extra discodunken vad som än spelas och kan tycka att det är för mjäkigt.

Begreppet discodunk brukar ofta användas för en pucken i registret 120 Hz.

Sen tycker jag det blir lite konstigt att diskutera hur olika Q-värden "låter" när det inte är givet att högtalarna kommer att användas utan eq. Och ännu konstigare blir det när ett Q-värde till på köpet utnämns till bättre. (Det gjorde du inte förvisso)

Sanningen är väl den att man i ett system som skall kunna optimeras med eq kanske inte bör stirra sig blind på Q-värdet i sådan detalj. Det är bättre att göra som Rick - hålla det öppet och ange ett intervall där man tycker det är okej att hamna.

boom skrev:Ju lägre q-värde desto transientexaktare blir återgivningen teoretiskt. Toner klingar av och startar "naturligare".

Igen - om man talar om system som skall kompenseras med eq så faller alla sådana diskussioner.

boom skrev:Om man aktivt kompenserar en sluten låda med q=0,7 kommer det krävas mer effekt och bli mer dist än om man gör detsamma med en q=0,5 låda för samma ljudtryck.

Det stämmer inte.

Det är ett bra exempel på hur fel det kan bli när man försöker förenkla de här sakerna till tumregler. Om två olika system har två olika Q-värden så måste man börja med att utreda orsaken till att de har olika Q, innan kan man säga något om vilken som har högre respektive lägre känslighet, och det är långt ifrån omöjligt att det ena systemet har högre känslighet vid vissa frekvenser, men lägre vid andra.

Tumregler förslår inte.

boom skrev:Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt.

Det stämmer inte.

Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.

boom skrev:Det gör ju att man kan öka q-värdet (minska lådvolymen) också om man planerar att ha pluralis utan att det blir kritiskt.

Mycket märklig slutsats.

Som Rick varit inne på så finns det ett rätt som litet intervall av Q-värden som är lämpliga.

boom skrev:Många kommersiella baslådor har monsterförstärkare och lådor som ligger nära 1 eller t om över det i q innan kompensering - för att få till så liten låda som möjligt. Det blir extrema ljudtryck i de lådorna och luften inuti beter sig inte längre likadant längre.

Hög låddistorsion kan vara ett problem, men beroende på konstruktion så behöver det inte vara så. Det beror på och det beror på mycket. Bara för att Q-värdet är högt behöver det inte bli hög luftdistorsion. Och det finns även fall där högtalarelementets upphängning är så olinjär att även ganska små lådors olinjärt fjädrande luft faktiskt linjäriserar systemet. Talar man om aktiva högtalare som är byggda runt en sluten låda kan de även vara rörelseåterkopplade, och då spelar luftdistorsionen mycket mindre roll.

Jag avråder ifrån tumregelförenklingar och tumregelbilder lärda utantill, om målet är att förstå hur olika system kan komma att bete sig. Det är bättre att lära sig på riktigt även om det blir lite mera att lära sig. Men då blir det rätt på en gång och man slipper olära sig, lära om, om och om igen.

boom skrev:Ju snabbare ett system faller av desto högre q har det. Underavstämda basreflexkonstruktioner (tex Ino) eller slutna lådor med låga q-värden låter naturligast för mig.

Tack för de väldiga orden, men det är som jag skrivit tidigare inte riktigt korrekt beskrivet att brantheten är proportionell mot Q-värdet.

I själva verket är det man brukar kalla branthet helt oberoende av Q-värdet, medan det däremot beror på ordningstalet. Sen kan man förstås tala om branthet vid den ena eller andra frekvensen, och då är det som jag skrev tidigare så att brantheten vid resonansfrekvensen hos ett slutet system är 6 dB/oktav, oavsett Q, och långt under resonansfrekvensen är det 12 dB/oktav, igen avsett Q-värdet.

Möjligen skulle man kunna säga att branthetsutvecklingen (om ordet ursäktas) påverkas av Q-värdet. Om man utgår ifrån ett urfilter - ett LP-filter, av något lämpligt ordningstal, vi kan säga andra ordningens (eftersom det gör allt enkelt då det bara finns ett polpar), så går vi från 0 dB/oktav till 12 dB/oktav när frekvensen stiger, och hur vägen dit ser ut påverkas av Q-värdet.

boom skrev:En sluten låda kan aktivt kompenseras för att få ner brytpunkten riktigt, riktigt lågt. För att kunna spela lika sarkt som en dito basreflexlåda uppe vid 60-100hz krävs då massivt mer luftflyttningsförmåga pga den sänkta känsligheten och avsaknad av hjälp från port.

Nästan riktigt.

Det är att spela lika starkt som basreflexsystemet klarar i dess nedersta oktav som är det svåra för det slutna systemet. Uppe vid 60-100 Hz (inte hz) så presterar ofta en sluten låda nästan lika mycket som ett basreflexsystem.

Men om man jämför ett basreflexsystem som sträcker sig ned till säg 20 Hz med ett slutet system som använder samma baselement, så kommer det senare som regel till korta en faktor tre gånger ungefär. Dock är de slutna systemen ju också mindre, så totalvolymen blir ofta ungefär samma. Men med tre gånger flera baselement.

boom skrev:Ett aktivt kompenserat slutet system blir därför dyrare om man skall spela lika starkt.

Helt riktigt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-27 23:54

I morgon blir jag pappa för första gången om allt går som det ska :-)
Detta innebär att jag troligen inte är så aktiv i tråden på några dar. Element är dock beställda med beräknad leverans 10/6. Blir jag inte nöjd med resultatet så får jag gräva djupare i lädret och köpa vad jag vet är topp notch.. Ja det blir EQ.. Infra tillsats ska inhandlas till delningsfiltret, liksom diskantskydd till i28orna. IÖ jag ringer när det lugnat ner sig..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-28 00:09

IngOehman skrev:[quote
boom skrev:Ju fler baslådor man har ju starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt.

Det stämmer inte.

Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.
Vh, iö

Här kan du nog förklara dig lite bättre om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-28 00:10

Rille skrev:I morgon blir jag pappa för första gången om allt går som det ska :-)
Detta innebär att jag troligen inte är så aktiv i tråden på några dar. Element är dock beställda med beräknad leverans 10/6. Blir jag inte nöjd med resultatet så får jag gräva djupare i lädret och köpa vad jag vet är topp notch.. Ja det blir EQ.. Infra tillsats ska inhandlas till delningsfiltret, liksom diskantskydd till i28orna. IÖ jag ringer när det lugnat ner sig..

Då får man gratulera i förskott,

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-05-28 14:01

Tusen tack ska du ha IÖ, för att du tar dig tid och delar med dig av din kunskap.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-28 15:43

Tack boom!
Allt har gått bra! Och tösen är världens sötaste såklart :-D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-05-28 16:22

Oj, nu måste jag ju säga grattis i den här tråden också! :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-05-28 16:24

boom skrev:
IngOehman skrev:[quote

Det stämmer inte.

Vh, iö

Här kan du nog förklara dig lite bättre om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.

Ja, och?

Vad är det du invänder emot av det jag skrev?

Vh, iö

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-05-28 18:50

Grattis !

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-28 19:09

IngOehman skrev:
boom skrev:
IngOehman skrev:Här kan du nog förklara dig lite bättre om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.

Ja, och?

Vh, iö

ordvrängeri bara i från din sida när du inte kan förklara.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-05-29 21:38

IngOehman skrev:

Det stämmer inte.

Du tycker inte att du jävlas i överkant nu och låtsas att du inte förstår det som skrivs?

För de flesta människor är det boom skriver rätt förståeligt och korrekt, om man inte gör sitt bästa för att missförstå förstås.

Om man har en låda A med känd volym kommer den få ett visst inre lådtryck vid vid utnivå X. Om man tycker det är ett för högt värde kan man utöka med baslåda B, C och D. Vi systemets utnivå X kommer lådtrycket i var och en av lådorna vara lägre än om A spelade ensam. Tämligen självklart. Och när samtliga lådor har samma lådtryck som A ensamt hade vid utnivå X kommer systemet spela betydligt starkare.

Det är det här och inget annat boom menade när han skrev sin mening.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-05-30 18:07

Faktiskt så är det ofta ett rent helvete att utläsa vad boom vill ha sagt och när folk påpekar att han faktiskt skriver så illa att man inte förstår så blir han sur och tar till påhopp. :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-30 19:43

Elfsberg skrev:Faktiskt så är det ofta ett rent helvete att utläsa vad boom vill ha sagt och när folk påpekar att han faktiskt skriver så illa att man inte förstår så blir han sur och tar till påhopp. :D

Påhopp får den tillbaka som ger mig påhopp så som du gjorde nu i din text.Om du tänker lite längre och ser bortom i inläggen och dom som är citerade så blir det inte så svårt att läsa vad jag menar .
Så läser man den citerade texten först och sedan vad jag har skrivit så kan det bli mycket enklare att förstå .
sen kan jag inte förstå varför man skall lägga en massa text i sina förklaringar så att det bara blir ordvrängeri av det hela.
har du problem så skicka ett pm så får du fullutläggning i text.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-05-31 12:22

Det blir lite som så att man ofta får läsa din inlägg flera gånger och ändå får man inte riktigt fjong på vad som sägs. Frånvaron av interpunktion gör det väldigt svårt att läsa för många.
Tack för att du använde punkt några gånger, det blev genast mycket enklare för mig.

Det är inte så att jag vill hacka, men jag har ju sett flera gånger hur detta påpekats och då har det kommit påhopp tillbaka. Kanske har de som gjort påhopp på dig inte vart väldigt tydliga.

Peace

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2016-05-31 15:53

boom skrev:
Elfsberg skrev:Faktiskt så är det ofta ett rent helvete att utläsa vad boom vill ha sagt och när folk påpekar att han faktiskt skriver så illa att man inte förstår så blir han sur och tar till påhopp. :D

Påhopp får den tillbaka som ger mig påhopp så som du gjorde nu i din text.Om du tänker lite längre och ser bortom i inläggen och dom som är citerade så blir det inte så svårt att läsa vad jag menar .
Så läser man den citerade texten först och sedan vad jag har skrivit så kan det bli mycket enklare att förstå .
sen kan jag inte förstå varför man skall lägga en massa text i sina förklaringar så att det bara blir ordvrängeri av det hela.

Du har ju själv sagt att du gillar att särskriva, hoppa över skiljetecken och skriva allmänt svårförståeligt för att jävlas.
\\Sky

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-31 17:30

sky_eye skrev:
boom skrev:

Du har ju själv sagt att du gillar att särskriva, hoppa över skiljetecken och skriva allmänt svårförståeligt för att jävlas.

men du det har med läsförståelse att göra ,kan du läsa en text som är skriven av en gravt dyslexier där orden stavas som det pratas, troligen inte eller där det finns text utan några som helst tecken skulle du kunna klara det ? Troligen inte Jag tro inte att man skall gnälla så jävla förbannat på hur folk skriver utan ta och lär er hur man läser
text rakt upp och ner.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-05-31 19:35

Jo jag tänkte på basprojektet..
Tanken är ju att få elementen på ca 60cm från golvet till centrum av basen vilket är nära 1/4delsmåttet av höjden. När sen den andra basen ställs ovanpå den första så kommer ju även den på 1/4delsmåttet av höjden från taket.. Detta borde rimligen resultera i en tonkurva som påverkas minimalt av rummet. Eller?
baslådorna kommer också placeras så nära 1/4delsmåttet i bredd både från höger och vänster sida. Detta borde också vara fördelaktigt för tonkurvan. Eller?
Har någon en annan teori om lämplig basplacering?
Jo dom kommer stå mot vägg som jag tidigare skrivit, så en placering 1m in i rummet är tyvär ej möjlig om jag vill behålla min fantastiska bättre hälft.. :-)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-05-31 22:28

Blir oftast finfint på det viset.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-01 00:58

boom skrev:
IngOehman skrev:

Det stämmer inte.

Vh, iö

Här kan du nog förklara dig lite bättre
om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.

Ja, och?

Vh, iö[/quote]
ordvrängeri bara i från din sida när du inte kan förklara.[/quote]
Ordvrängeri? Jag ställde dig en fråga. Vad menar du med ordvrängeri?

Vill du att jag skall gissa vad det är som du invänder emot?

Hm... det är inte så lätt.

Jag tycker det jag skrev var rätt tydligt och förstår inte vad det är som är oklart.

- - -

Men okej, jag gör ett försök: Du skrev att ju flera baslådor man har desto starkare kan man spela utan att ljudtrycket i lådan blir kritiskt starkt.

Jag berättade då att det inte är antalet baslådor det handlar om (att t ex dela upp en stor låda i fyra små ökar inte potentialen).

Om man vill öka potentialen (mera ljudtryck på lyssningsplats för en given låddistorsion) så är det lådornas sammanlagda volym som behöver ökas på. Det kan ske lika gärna med hjälp av större lådor som med hjälp av lika stora lådor men i större antal.

Igen: Det handlar om sammanlagda lådvolymen, inte om antalet. Har man två moduler om 50 låter så är det positivt (ur denna aspekt) att byta till bara en på 150 liter, trots att man har färre moduler då.

Detta du skrev...
boom skrev:om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.

...har jag läst massor av gånger, utan att förstå vad det är du menar/vill ha sagt med det.

Men ja, fyra stycken lådor om 100 liter styck ger en sammanlagd volym om 400 liter. Men jag förstår inte vad du vill ha sagt när du skriver att det enligt mig är så. Men det stämmer. Enligt mig blir den sammanlagda volymen 400 liter.

Och vad menar du när du skriver att de "fortfarande bara är i styck"?

- - -

Jag går bet på vad det är du undrar över, alltså vad det är som du tycker är oklart i det jag skrev. :?

Menar inget illa med det. Jag bara förstår dig inte. Men det som betyder något är den sammanlagda volymen, som är produkten mellan antalet och de enskilda volymerna.

En sammanlagd volym om 400 liter kan man nå med en modul om 400 liter, eller två om 200 liter, eller tre om 133 liter, eller fyra om 100 liter, eller fem om 80 liter, eller sex om 67 liter, eller sju om 57 liter, eller åtta om 50 liter eller nio om 44 liter eller tio om 40 liter eller...

Jag vet inte om det är den förklaring du ville ha, men om inte så kan du väl ställa en konkret fråga så jag får veta vad det är som du tycker är oklart i det jag skrev?

Vh, iö

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-01 17:40

IngOehman skrev:

Detta du skrev...
[quote="boom skrev:
om man har flera lådor så blir volymen fortfarande bara i styck om man har 4 lådor på 100 liter st så skulle enligt dig bli en total volym på 400 liter men det är fortfarande bara lådor om 100 liter styck.

En sammanlagd volym om 400 liter kan man nå med en modul om 400 liter, eller två om 200 liter, eller tre om 133 liter, eller fyra om 100 liter, eller fem om 80 liter, eller sex om 67 liter, eller sju om 57 liter, eller åtta om 50 liter eller nio om 44 liter eller tio om 40 liter eller...
Vh, iö

Så här skrev du (Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.)
Så du menar att det är inte antalet lådor som gör hur starkt det går att spela utan har man volymen så spelar det ingen roll .
Så om jag tolkar rätt så har man en låda på 400 liter med ett element så spelar man starkare än 4 lådor med 4 element på 100 liter st.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-06-02 18:34

Det kommer att bli kanon det där.
Jag körde själv på fyra stycken likadana element fast i 125-liters slutna lådor kompenserade med PEQ.

Jag märkte inte av några problem med "skenande" dist pga interna lådtrycket & du har ju 50% större lådor på gång än de jag körde med.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-02 19:00

boom skrev:
IngOehman skrev:[quote="
Detta du skrev...

Vh, iö

Så här skrev du (Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.)
Så du menar att det är inte antalet lådor som gör hur starkt det går att spela utan har man volymen så spelar det ingen roll .
Så om jag tolkar rätt så har man en låda på 400 liter med ett element så spelar man starkare än 4 lådor med 4 element på 100 liter st.

Nej inte starkare. Lika starkt - för en given grad av luftdistorion* i lådorna.

Det jag skrev var ju att det är den SAMMANLAGDA volymen som spelar någon roll för hur mycket luftdistorsion som uppstår i lådorna, för ett givet ljudtryck på lyssningsplats. Och jag tror du håller med mig om att fyra stycken lådor på 100 liter var blir 400 liter tillsammans? Alltså samma en som låda på 400 liter. Är vi överens så långt?

När det gäller antalet element så har det ingenting med lådans luftdistorsion att göra. Bara ljudtrycket som lådan skapar spelar roll. Och det är inte heller där antalet element som betyder något för maximalt ljudtryck som går att skapa, utan produkten av konarea och slaglängd. Och är man intresserad av distorsionen och inte bara maximala ljudtycket innan elementen överstyr så är förstås massor av andra parametrar av betydelse de också.

- - -

Men frågan gällde ju luftdistorsionen i lådan, och den bestäms av sammanlagda volymen och det ljudtryck som spelas (eller rättare sagt den volym luft som pumpas. Inte av volymen för en enskild låda, inte av antalet lådor, inte av antalet element...

Ok?

Vh, iö

- - - - -

*Och glöm inte bort att sammanlagda distorsionen består av många olika distorsionsmekanismers bidrag (olinjäriteter). Den del av distorsionen som kommer från den olinjärt fjädrande luften inuti lådan är bara en del av den totala distorsion som en högtalare skapar.

Men nu var det den du tog upp. Därför kommenterade jag hur det förhåller sig med den. Ok?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-02 20:11

JonasW skrev:Det kommer att bli kanon det där.
Jag körde själv på fyra stycken likadana element fast i 125-liters slutna lådor kompenserade med PEQ.

Jag märkte inte av några problem med "skenande" dist pga interna lådtrycket & du har ju 50% större lådor på gång än de jag körde med.

:D kul att du är nöjd JonasW. Och i mindre lådor också. Ev blir lådorna ännu större beroende på vart jag köper MDFen. Det verkar finnas olika stora skivor/2st standardstorlekar..
Jonas du bor möjligtvis inte i stockholmsregionen och kan tänka dig ett studiebesök?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-02 20:44

IngOehman skrev:
boom skrev:
IngOehman skrev:Så här skrev du (Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.)

Det jag skrev var ju att det är den SAMMANLAGDA volymen som spelar någon roll för hur mycket luftdistorsion som uppstår i lådorna, för ett givet ljudtryck på lyssningsplats. Och jag tror du håller med mig om att fyra stycken lådor på 100 liter var blir 400 liter tillsammans? Alltså samma en som låda på 400 liter. Är vi överens så långt?

När det gäller antalet element så har det ingenting med lådans luftdistorsion att göra. Bara ljudtrycket som lådan skapar spelar roll. Och det är inte heller där antalet element som betyder något för maximalt ljudtryck som går att skapa, utan produkten av konarea och slaglängd. Och är man intresserad av distorsionen och inte bara maximala ljudtycket innan elementen överstyr så är förstås massor av andra parametrar av betydelse de också.

- - -

Men frågan gällde ju luftdistorsionen i lådan, och den bestäms av sammanlagda volymen och det ljudtryck som spelas (eller rättare sagt den volym luft som pumpas. Inte av volymen för en enskild låda, inte av antalet lådor, inte av antalet element...

Ok?

Vh, iö

- - - - -

*Och glöm inte bort att sammanlagda distorsionen består av många olika distorsionsmekanismers bidrag (olinjäriteter). Den del av distorsionen som kommer från den olinjärt fjädrande luften inuti lådan är bara en del av den totala distorsion som en högtalare skapar.

Men nu var det den du tog upp. Därför kommenterade jag hur det förhåller sig med den. Ok?

Jag tycker mig förstå..
Jag förstår också att desto starkare amplitud som ska upnås vid en specifik frekvens desto större potentiel påverkan från luftdistorsion finns det. Nu är det ju då tur att jag inte är någon basnarkoman.. Utan lyssnar oftast på mer civiliserade nivåer än toppfuelbilar avger vid startområdet..
Så mina frågor om just luftdist lyder -hur kan jag mäta luftdisten i min låda? Och vid vilken mängd luftdist börjar hörseln märka att något låter distat?
Den senare frågan borde väll bero på hur luftdisten påverkar det använda elementet i lådan, eller påverkar det olika element lika?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-06-02 21:39

Han menar som jag förstår det att för en viss given ljudvolym måste du pumpa en viss mängd luft. Den realiseras genom ett eller flera element rör sig en viss slangvolym in i en lådvolym och komprimerar denna volym med luft inne i lådan. Tryckökningen som blir är beroende på totala slagvolymen och totala lådvolymen, detta oavsett om man delar upp det på flera element och lådor. Förutsatt att lådorna är lika stora.
Normalt delar man ju upp det på flera lådor för att bla minimera distortionen från själva elementen. Den totala pumpvolymen fördelat på fler element betyder ju att vart och ett inte behöver röra sig lika mycket och minskar då dist.
Det finns väl i Basta så du kan simulera "boxpressure" och "boxpressure at MOL". Har för mig att det fanns någon tumregel för hur många dB man ville maximalt ha i tryck inne i lådan. Under det trycket beter sig luften linjärt för att sedan mer och mer bli vätskelik vid högre tryck. Var det någonstans under 140dB man ville ha? Hjälp mig någon bättre vetande :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-03 05:42

IngOehman skrev:
boom skrev:
IngOehman skrev:Så här skrev du (Det är högtalarlådornas sammanlagda volym som bestämmer trycket i dem vid ett givet ljudtryck på lyssningsplats, inte antalet lådor.)

- - -

Ok?

Vh, iö

- - - - -

Jag har inte citerat allt som du skriver IÖ utan en mycket mindre del så var snäll och svara bara på det som är citerat och lämna resten därhän .
Jag vill ha små snabba svar och inte spaltmeter i svaren.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2016-06-03 19:24

Rille skrev:Jag tycker mig förstå..
Jag förstår också att desto starkare amplitud som ska upnås vid en specifik frekvens desto större potentiel påverkan från luftdistorsion finns det. Nu är det ju då tur att jag inte är någon basnarkoman.. Utan lyssnar oftast på mer civiliserade nivåer än toppfuelbilar avger vid startområdet..
Så mina frågor om just luftdist lyder -hur kan jag mäta luftdisten i min låda? Och vid vilken mängd luftdist börjar hörseln märka att något låter distat?
Den senare frågan borde väll bero på hur luftdisten påverkar det använda elementet i lådan, eller påverkar det olika element lika?

Kanske kan du få lite hjälp av denna tråd?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-04 01:45

Kitchenmaster skrev:

Tack! Jag tror efter att ha läst på lite om fenomenet luftdist i lådan och tittat på vart jag landar i basta vid mol vilket är ca 147db.. Så ligger disten ganska lågt/under 1% vilket är mer än acceptabelt då det ju är vid maxnivå som jag troligen aldrig kommer nyttja.. Så detta blev en ickefråga vid den lådstorlek och effekt/500W jag kommer ha. Skönt att reda ut sånt innan så den huvudvärken inte kommer efter och biter en i baken..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-04 08:32

Rille skrev:
Kitchenmaster skrev:

Tack! Jag tror efter att ha läst på lite om fenomenet luftdist i lådan och tittat på vart jag landar i basta vid mol vilket är ca 147db.. Så ligger disten ganska lågt/under 1% vilket är mer än acceptabelt då det ju är vid maxnivå som jag troligen aldrig kommer nyttja.. Så detta blev en ickefråga vid den lådstorlek och effekt/500W jag kommer ha. Skönt att reda ut sånt innan så den huvudvärken inte kommer efter och biter en i baken..

Det enda som är säkert om man skall vara på den rätta sidan är att mäta upp disten.
Simulerings program i all ära men ger det rätt input kanske kanske inte ser man till dom här mätningarna och jämför dom med intern disten i lådan så får man väl sätta ett ? http://www.hometheatershack.com/forums/ ... 0l-lt.html så frågan är vad är rätt hur många kan mäta intern disten i lådan om man räknar om den i från dB till % dist.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-06-04 11:07

Mäta denna dist tror jag är knepigt (mycke svårt). Det är nog mycket lättare att räkna fram den och det ger nog också ett noggrannare svar (min vilda gissning). För hur skulle den mätas?

För högtalaren har ju en hel del annan dist också. Sedan misstänker jag att det kan hända icke önskvärda saker med elementet om det utsätts för allt för högt tryck i lådan. Borde inte membran och yttre upphängningen kunna 'knöla' ihop?

Disten från för högt tryck inlådan är nog, som skrevs nyss, lämpligt att via beräkning (simulering) se till att hålla godtyckligt låg, så den inte blir dominerande. Det är ju helheten som är det viktiga och inte bara en enskild dist. Så är man petig får man tänka till på allt och även mäta slutresultatet och själv avgöra om man anser det uppfyller kraven.

...lyssna på musik får man också göra :) ... jag menar som verifiering på att det blev tillräckligt bra.

//Michael

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-04 17:37

Michael skrev:Mäta denna dist tror jag är knepigt (mycke svårt). Det är nog mycket lättare att räkna fram den och det ger nog också ett noggrannare svar (min vilda gissning). För hur skulle den mätas?

För högtalaren har ju en hel del annan dist också. Sedan misstänker jag att det kan hända icke önskvärda saker med elementet om det utsätts för allt för högt tryck i lådan. Borde inte membran och yttre upphängningen kunna 'knöla' ihop?

Disten från för högt tryck inlådan är nog, som skrevs nyss, lämpligt att via beräkning (simulering) se till att hålla godtyckligt låg, så den inte blir dominerande. Det är ju helheten som är det viktiga och inte bara en enskild dist. Så är man petig får man tänka till på allt och även mäta slutresultatet och själv avgöra om man anser det uppfyller kraven.

...lyssna på musik får man också göra :) ... jag menar som verifiering på att det blev tillräckligt bra.

//Michael

Egentligen så skulle det vara intressant att mäta upp lådor där det är enligt simulerings programmet har en låg dist under 150 dB och se om det verkligen stämmer med den effekt som är inmatad i simulerings programmet .
det finns mätverktyg att mäta upp till 180db så det borde inte vara så svårt att mäta vad ett intern tryck ligger på.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-04 20:09

Visst vore det kul att verifiera exakt vilken dist man får i sin låda. Jag har dock stort förtroende för Svante och hans uttalanden. Han är ju för tusan begåvad och påläst i ämnet.. :-)
Så även om det han säger skulle vara en estimering av verkligheten så lär den ligga tillräckligt nära att jag nöjer mig gott åt att veta att disten hamnar runt eller strax under 1%..
Men om någon har mätgrejor och vill ta ett hembesök och mäta så ser jag det som ett mycket trevligt samkväm där jag står för blåbärspaj med vaniljsås och ett hyggligt mockakaffe..

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-06-04 20:24

Mäta trycket kan man ju göra, men varför? Enklare räkna fram... om man nu inte vill kolla om lådan, element eller något läcker. Om en mätning inte stämmer, vad säger det... vad för läckage, eller rörelser i låda, eller... ?

Nä då är det nog mycket bättre att fokusera på att mäta annat... t.ex. dist från högtalaren! Alltså all dist och från hela högtalaren.

//Michael

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-04 21:46

Michael skrev:Mäta trycket kan man ju göra, men varför? Enklare räkna fram... om man nu inte vill kolla om lådan, element eller något läcker. Om en mätning inte stämmer, vad säger det... vad för läckage, eller rörelser i låda, eller... ?

Nä då är det nog mycket bättre att fokusera på att mäta annat... t.ex. dist från högtalaren! Alltså all dist och från hela högtalaren.

//Michael

Självklart mäter man allt man kan när man mäter. Så skulle jag göra i allafall..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-06-05 03:39

Rille skrev:
Kitchenmaster skrev:

Du har så jävla rätt kompis.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-05 12:40

Tack Magnus! :D
Jag saknar dig också.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-06-05 23:58

Rille skrev:
JonasW skrev:Det kommer att bli kanon det där.

:D kul att du är nöjd JonasW. Och i mindre lådor också. Ev blir lådorna ännu större beroende på vart jag köper MDFen. Det verkar finnas olika stora skivor/2st standardstorlekar..
Jonas du bor möjligtvis inte i stockholmsregionen och kan tänka dig ett studiebesök?

Tyvärr inte, bor en bra bit norrut. :)
Basarna är även sålda till en kille i staden och jag kör själv på fyra stycken Acoustic Elegance TD18H+ idag.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-06 10:11

Ja 4st Acoustic Elegance TD18H+ är ju ett pinhål uppåt.. Får jag fråga vad du tycker blev bättre med dessa?
Ljudtrycksförmåga undantaget då det är uppenbart.. Utan jag tänker på dist, artikulation och minuset med större lådor vilket jag antar att det blev..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-06 21:57

Kitchenmaster skrev:

Vill bara säga att av det som Rille skrev så framgår att han förstått det jag skrev, och behöver därför nog ingen hjälp att förstå fenomenet. Men lathunden för att räkna fram distorsionen är förstås användbar av alla som vill veta den. :)

Dock vill jag klargöra att denna distorsion bara finns på baselementets konbaksida om konen drivs så att den rör sig perfekt linjärt. Och OM så är fallet och lådan är sluten så når faktiskt inte distorsionen ut, överhuvudtaget. :)

Om elementet däremot driver lådan mjukt (med en sinusformad kraft istället för en sinusformad rörelse) så kommer distorsionen i lådan att påverka det utstrålade ljudet, men den kommer å andra sidan i det fallet att bli noll I lådan!

Så en beräkning kan på sin höjd användas som en indikation. Den som verkligen vill veta bör mäta. Och då kan man fråga sig vad man bör mäta... Mäter man distorsionen I lådan så kommer ett högt värde i förekommande fall att indikera en låg distorsion ut. Så bäst är att mäta distorsionen ut istället. Med en oänligt styv (mekaniskt hög impedans) och linjär membrandrivning så blir distorsionen i en sluten lådan alltid noll - oavsett låddistorsion. Det gäller t ex rörelseåterkopplade system. Det går även att göra element med en lagom stor kvadratisk term, som gör att låddistorsionen inte leder till distorsion ut, trots att mekaniska drivningen inte alls är oändligt styv. Det finns helt enkelt många sätt att flå en lax.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-06 23:03

Tack IÖ :-)
Då ska jag se om jag kan mäta dist på basarna när de är klara. Bara för att jag är nyfiken..

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-06-06 23:32

Rille skrev:Ja 4st Acoustic Elegance TD18H+ är ju ett pinhål uppåt.. Får jag fråga vad du tycker blev bättre med dessa?
Ljudtrycksförmåga undantaget då det är uppenbart.. Utan jag tänker på dist, artikulation och minuset med större lådor vilket jag antar att det blev..

De låter mer homogent över ett brett register eller hur man ska beskriva det. TD18H+ kan även delas högre upp i registret utan att det märks av.
RSS390HF låter absolut INTE dåligt, väldigt fina element. Men TD18H+ är absolut ett steg upp.

Ljudtrycksförmågan som du är inne på var också ett plus då mina RSS390HF fick svettas rätt hårt ibland när man spelade som högst med topparna jag kör med.
Lådorna blev faktiskt mindre, bara drygt 100L nettovolym per låda istället för ~125L för RSS390HF. Visst, interna lådtrycket blir högre vid utnyttjande av mycket x-max.
Men jag använder väldigt lite slaglängd pga membranstorleken så det blev ett icke-problem.

Distortionsmässigt så har jag inte jämfört rakt av än, men de mäter lågt, ingen tvekan där.
RSS390HF mätte dock också väldigt lågt gällande distortion, även på riktigt höga volymer så det är inget man behöver oroa sig över med de basarna.

Bifogar en distortionsmätning på mina förra mätningar. Det är alltså ett svep på lyssningsplats 3m bort där basarna delas strax över 100Hz om jag minns rätt.
Det är en hel del handpåläggning med PEQ också, så det bidrar till att disten är högre än om man inte hade några filter alls.
Som du ser så spelar basarna strax över 100dB från 100Hz upp till 112dB runt 20Hz, med enligt mig, låg distortion.
Bilagor
Dist  R @ 100 dB (at sweet spot).gif
Dist R @ 100 dB (at sweet spot).gif (31.22 KiB) Visad 5641 gånger

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-07 00:20

Tack JonasW
Det ser ju trevligt ut :)
Och i en mindre låda (125l) än min tänkta 180liters.. :D

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-07 17:13

För att driva basarna tänkte jag ju använda två NAD218. Om någon har ett sånt och vill bli av med så skicka ett pm då jag saknar ett..

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-06-07 17:40

Det där ser ut som 0,1% dist vid 100dB även vid 20Hz! 8O Eller läser jag fel?
... tycker jag!

Per

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-06-07 19:12

Nja, närmare 1% ser det ut som. Utan att det uttryckligen anges att mätmicen var ordentligt nivåkalibrerad med en akkurat SPL-mätare så ska man nog inte hänga upp sig för mycket på nivån.

Dessutom, bör inte högtalarna närfältsmätas för att ta reda på hur mycket just högtalarna distar? För visst kan rummet bidra till uppmätt dist?

En tredje grej (när jag ändå håller på :D ) Det interna lådtrycket är ju inte bara beroende av x-max, utan den effektiva konytan också. I slutändan så blir ju det interna lådtrycket enbart en funktion av SPL (en viss volym pumpad luft) och lådornas volym. Men som Ingvar skrev ovan så säger ju inte det interna lådtrycket vad den sammantagna harmoniska distorsionen på "rätt sida" av elementet blir.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-06-07 20:22

hammarn_2 skrev:Nja, närmare 1% ser det ut som. Utan att det uttryckligen anges att mätmicen var ordentligt nivåkalibrerad med en akkurat SPL-mätare så ska man nog inte hänga upp sig för mycket på nivån.

Dessutom, bör inte högtalarna närfältsmätas för att ta reda på hur mycket just högtalarna distar? För visst kan rummet bidra till uppmätt dist?

En tredje grej (när jag ändå håller på :D ) Det interna lådtrycket är ju inte bara beroende av x-max, utan den effektiva konytan också. I slutändan så blir ju det interna lådtrycket enbart en funktion av SPL (en viss volym pumpad luft) och lådornas volym. Men som Ingvar skrev ovan så säger ju inte det interna lådtrycket vad den sammantagna harmoniska distorsionen på "rätt sida" av elementet blir.

Micken är SPL-kalibrerad. Det är akustiken som hjälpt mig med rummets design som gjort mätningen, inte jag själv. :)

Visst kan det finnas dist från rummet också när man mäter vid lyssningsplats, men det kändes mest relevant för det är ju det jag ska lyssna på i slutändan. Mäter det lågt vid lyssningsplats så mäter det knappast högre vid högtalarna i sig. ;)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-07 21:20

Det verkar ju som att möjligheten att det ska kunna bli riktigt bra finns.. :D

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-08 01:59

Blev nyss väckt för mjölk och blöjbyte kl 01.45.. Då kan man ju passa på att kolla status på elementleveransen. Jo de är nu på väg :D

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-14 18:57

Så kom elementen, levererade till dörren. Smidigt och smärtfritt. Beställdes från Holland. Jag har hört att det tagit tid för andra, men för mig var det på dagen som leverans utlovades. Nu återstår bara att se om jag blir nöjd i slutändan.. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-06-17 22:04

:P
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-21 21:46

Som förstärkare till basarna hade jag tänkt 2st NAD218 eller 2st Cerwin Vega A-400 då jag redan har ett av vardera. Dessa verkar ta tid att hitta på begagnatmarknaden.. Så nu lutar jag åt The t.amp 800E som man nu kan stänga av automutefunktionen på samt fläktmoda så de är "tysta". Är dessa steg ok att använda som subwofferförstärkare eller finns det något som gör dom olämpliga för ändamålet?

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-06-22 12:06

Jag har blivit positivt överaskad av PA-stegen för hifi, har ett fläktmoddat ep4000(ep2500) hemma men har bara hört bra om inuke-serien också (alla från behringer).

Finns flera trådar om dessa steg.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-22 14:37

Jag har också hört gott om nya pa-steg. Ja inte alla men 800E steget är ju så väldigt billigt om man ser till effekt.. Och just nu som nybliven pappa så gäller det att hålla i slantarna hårt tyvär. Jag har sökt här och på nätet men utan något direkt resultat..

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-06-22 14:43

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=55092

Det fanns lite matnyttigt i denna tråd iaf :)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-22 16:02

Tack för länken.. Det problemet med automute är nu ett inteproblem iom att det på senaste versionen finns en bypass för den funktionen. Jag tänker mer på uppmätt dist, nedre gränsfrekvens/-3db eller andra möjliga problem..

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-30 15:34

Då är matrialet uppkapat och ska hämtas i kväll. Lådorna blir 122×64,5×31cm yttermått=ca 187L - element och stag. Så jag borde hamna på ungefär 180L som jag siktade på. Jag vet att byggbilder brukar roa så jag ska försöka få till några samt simulering och eftermätning.. Återkommer då det närmar sig..

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-30 16:16

Kul att följa bygget, ser fram emot lite bilder.

Mvh

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-07-02 08:17

Det kommer att bli jätte bra detta, ser fram mot att se/höra på skönheten sedan :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-07-09 11:27

Matrialet står nu i garaget och i dag ska här börja limmas och sågas lite. Drivning till basarna är också inköpt. :)
Nytt flytt, nytt jobb och barn tar på krafterna men med lite tålamod så ska nog även dessa lådor snart stå klara. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-07-09 12:24

ja det kommer ju att bli så ruggigt bra detta så ta kraft av den vetskapen :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-07-10 22:12

Rille skrev:Matrialet står nu i garaget och i dag ska här börja limmas och sågas lite. Drivning till basarna är också inköpt. :)
Nytt flytt, nytt jobb och barn tar på krafterna men med lite tålamod så ska nog även dessa lådor snart stå klara. :)

Du valde att såga själv? 8O

Vill du låna sänksåg?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-07-10 22:21

Jag fick det uppsågat till förmånligt snittpris och en lyssning på ett trevligt system när jag hämtade matrialet. Nu ska jag bara få tummen ur och lite tid mellan matning och blöjbyte så ska nog dessa lådor också sitta ihop sen. Sänksåg lånas gärna! Hör av mig i morgon för nu vill kudden bli kramad. :)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-09-01 09:48

Sågande, fräsande och borrande har upptagits och jag är på väg. Bilder ligger än så länge i kameran.. Jag har gjort mig besväret att välja att skruva ihop lådorna i stället för att kexa, detta kan jag inte rekommendera någon att göra. att först mäta var man ska borra för skruvhålen , sen borra skruvhålen och sedan överföra de skruvhålen till nästa skiva och borra på nytt och totalt ca 50 skruv i varje låda.. Vilket jobb och vilken tid det tar. fördel är att jag som inte har kexmaskin eller erfarenheten att kexa spar pengar mot att ge en snickare jobbet. Billigaste priset för färdiga lådor ink lack var 4000/st a 4 lådor=16000kr. Nu uppskattar jag att kostnaden stannar under 4000kr för alla 4 ink matrealet.. Visst det blir egen garagelack men är man bara lite noggrann och tålmodig så kan det också bli bra.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-01 10:26

Rille skrev:Sågande, fräsande och borrande har upptagits och jag är på väg. Bilder ligger än så länge i kameran.. Jag har gjort mig besväret att välja att skruva ihop lådorna i stället för att kexa, detta kan jag inte rekommendera någon att göra. att först mäta var man ska borra för skruvhålen , sen borra skruvhålen och sedan överföra de skruvhålen till nästa skiva och borra på nytt och totalt ca 50 skruv i varje låda.. Vilket jobb och vilken tid det tar. fördel är att jag som inte har kexmaskin eller erfarenheten att kexa spar pengar mot att ge en snickare jobbet. Billigaste priset för färdiga lådor ink lack var 4000/st a 4 lådor=16000kr. Nu uppskattar jag att kostnaden stannar under 4000kr för alla 4 ink matrealet.. Visst det blir egen garagelack men är man bara lite noggrann och tålmodig så kan det också bli bra.

Det är svårt med snickare, jag hade lite tur och fick 2 nya lådor, samt modifiering av 2 lådor och ny lack på allt för 6000 kr.
Kul att det går framåt, heja heja !

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-09-01 10:31

Om man skruvar ska skruvskallarna spacklas över, vilket är svårt att få till (läs omöjligt) utan att det syns på ytan efter tid.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-09-01 10:54

paa skrev:Om man skruvar ska skruvskallarna spacklas över, vilket är svårt att få till (läs omöjligt) utan att det syns på ytan efter tid.

Jag känner till problemet. Jag har dock hyggliga resultat sedan tidigare erfarenhet av plastic Paddings plastiska trä..
Men håll gärna en tumme att det inte skiter sig längre fram.. :wink:

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-09-01 10:55

Doofus skrev:
Rille skrev:Sågande, fräsande och borrande har upptagits och jag är på väg. Bilder ligger än så länge i kameran.. Jag har gjort mig besväret att välja att skruva ihop lådorna i stället för att kexa, detta kan jag inte rekommendera någon att göra. att först mäta var man ska borra för skruvhålen , sen borra skruvhålen och sedan överföra de skruvhålen till nästa skiva och borra på nytt och totalt ca 50 skruv i varje låda.. Vilket jobb och vilken tid det tar. fördel är att jag som inte har kexmaskin eller erfarenheten att kexa spar pengar mot att ge en snickare jobbet. Billigaste priset för färdiga lådor ink lack var 4000/st a 4 lådor=16000kr. Nu uppskattar jag att kostnaden stannar under 4000kr för alla 4 ink matrealet.. Visst det blir egen garagelack men är man bara lite noggrann och tålmodig så kan det också bli bra.

Det är svårt med snickare, jag hade lite tur och fick 2 nya lådor, samt modifiering av 2 lådor och ny lack på allt för 6000 kr.
Kul att det går framåt, heja heja !

:D

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-09-01 11:34

paa skrev:Om man skruvar ska skruvskallarna spacklas över, vilket är svårt att få till (läs omöjligt) utan att det syns på ytan efter tid.

Drar man ur skruvarna efter att limmet härdat så slipper man det problemet. :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-01 12:37

Rille skrev:

Jag känner till problemet. Jag har dock hyggliga resultat sedan tidigare erfarenhet av plastic Paddings plastiska trä..
Men håll gärna en tumme att det inte skiter sig längre fram.. :wink:

Träplugg är bättre än skruv billigare än att kexa .

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-09-01 13:44

Man kan lägga en klick lim på skruvarnas gängor när man drar i skruvarna så minskar det risken för att de ska skruva ut sig..
Jo träplugg är en gammal beprövad metod men nu blir det skruv. Huvudsaken är att det går framåt nu :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-09-01 17:43

-Palle- skrev:

Drar man ur skruvarna efter att limmet härdat så slipper man det problemet. :)

+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-09-03 13:23

Jag har letat efter högtalargaller att skydda elementen med mot nyfikna barnafingrar, men jag hittar inget passande galler. Alla galler jag hittar är för små och för grunda. Jag lutar därför åt 18" galler med distanser för att få till djupet. Har någon något bättre förslag på lämplig lösning för att skydda elementen?

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-16 14:26

Nu har jag inget tips på galler, men bumpar tråden lite lätt.. hur går det ? :)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-09-18 19:52

Doofus skrev:Nu har jag inget tips på galler, men bumpar tråden lite lätt.. hur går det ? :)

Tackar som frågar, framåt! Lådorna slogs ihop i veckan och ska nu efterbearbetas lite då mina snickarkunskaper är begränsade... Nu blev det två lådor som blev inom mm och två som hade något större toleranser.. Nåja det blir osynligt efter slipning och lack.. Jag har semester i veckan och hoppas bli klar till helgen med lådorna. Jag återkommer till helgen.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-19 08:21

Rille skrev:
Doofus skrev:Nu har jag inget tips på galler, men bumpar tråden lite lätt.. hur går det ? :)

Tackar som frågar, framåt! Lådorna slogs ihop i veckan och ska nu efterbearbetas lite då mina snickarkunskaper är begränsade... Nu blev det två lådor som blev inom mm och två som hade något större toleranser.. Nåja det blir osynligt efter slipning och lack.. Jag har semester i veckan och hoppas bli klar till helgen med lådorna. Jag återkommer till helgen.

Vad kul att det går framåt ! Jag ser fram emot lite bilder ;)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-06 23:52

Jo visst återkom jag nu till denna helg.. De två första lådorna står färdiglackade och de två sista står i garaget och är grundade. Med lite tur så skruvas minst två ihop i helgen. :D

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2016-10-07 00:01

Bilder!

Jag har väldigt dålig fantasi. Hur ser de ut? :roll:
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-08 10:52

20160910-162354.jpg
Öppen låda med stagen synliga.
20160910-162354.jpg (53.02 KiB) Visad 5314 gånger

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-08 10:54

20160926-201932.jpg
Garaget rymmer bara två lådor i taget för lackning. Jag målar för hand..
20160926-201932.jpg (51.37 KiB) Visad 6539 gånger

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-10-08 10:55

Det blir jätte fint :)

Om du vill utöka senare så kan du lägga dessa lådor ner och få in 5st på höjden va ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-08 10:56

img-20161007-wa0002.jpeg
Svårt att hitta runda vita anslutningspaneler att köpa..
img-20161007-wa0002.jpeg (32.66 KiB) Visad 6538 gånger

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-08 11:00

20161001-201403.jpg
De två första i sidovy.
20161001-201403.jpg (30.71 KiB) Visad 6537 gånger

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-08 11:03

De två sista lackas klart i morgon. I nästa vecka hoppas jag att de står ihopmonterade spelandes artikulerat och oansträngt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-10-08 11:05

Det hoppas och tror jag med ! :)

Detta kommer att bli jätte fint, räknar med prima toppen ljud :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-08 11:07

DVD-ai skrev:Det blir jätte fint :)

Om du vill utöka senare så kan du lägga dessa lådor ner och få in 5st på höjden va ? :)

Hahaha 5st på höjden. Jo det skulle ju bli ett smidigt system som inte tar någon direkt plats i vardagsrummet i anspråk..
Nej då slänger nog min kära hustru ut mig med huvudet före. :lol:

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-08 11:21

20160910-162350.jpg
En till bild i öppen låda..
20160910-162350.jpg (60 KiB) Visad 6525 gånger
0

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-10-08 11:58

Det såg kalas ut ! Utskärningen för golvlist måste jag få med på nästa bygge jag gör..

Mvh Doof

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-10-08 12:17

Att "ta ur" för golvlist är ju ett krav för basmoduler som är tänkta att ta så lite av rummet i anspråk som möjligt :)
Rekommenderas starkt, slösa bort 2cm genom att inte ha denna lösning är ju synd och skam :wink:
Mvh//David

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-10-08 12:56

DVD-ai skrev:Att "ta ur" för golvlist är ju ett krav för basmoduler som är tänkta att ta så lite av rummet i anspråk som möjligt :)
Rekommenderas starkt, slösa bort 2cm genom att inte ha denna lösning är ju synd och skam :wink:

jag både syndar och skäms..

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-10-08 13:07

haha de bra de ! :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-08 15:26

20161008-151340.jpg
Rickligt med glasull i lådan från gamla akustikväggen.. :-)
20161008-151340.jpg (28.56 KiB) Visad 6454 gånger

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-08 17:12

Rille skrev:
20161008-151340.jpg

Du skall ha det så att luften trycker in det i isoleringen så som det ser ut nu är inget bra för isotremiseringen.
Ställ isoleringen upp så att luften kommer in på kort sidorna i stället.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-08 21:15

boom skrev:
Rille skrev:
20161008-151340.jpg

Du skall ha det så att luften trycker in det i isoleringen så som det ser ut nu är inget bra för isotremiseringen.

Du menar att ljudet studsar på ytan av gullfibern då ytan är tätare än sidorna. Jag förstår din tanke, men det ska väll väldigt mycket till för att det lila eventuellt ska kunna påverka. Eller?
Men visst går det att klippa lite i matrealet och ställa det på kamt..

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-08 21:18

Rille skrev:
boom skrev:
Rille skrev:
20161008-151340.jpg

Du menar att ljudet studsar på ytan av gullfibern då ytan är tätare än sidorna. Jag förstår din tanke, men det ska väll väldigt mycket till för att det lila eventuellt ska kunna påverka. Eller?

Eller fylla resten av utrymmet med aqoustic Q-ull som är fluffigt från början?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-08 23:56

Rille skrev:
boom skrev:
Rille skrev:
20161008-151340.jpg

Inte enligt dom sakkunniga i frågan lufttrycket skall pressas igenom gullfibern annars så tappar man iden med isotermiseringen.
hade jag varit i dina kläder så hade jag klippt högtalar anpassad ull så att den passar formen av elementet så då fyller du både över och under elementet sen kan man om man vill ha lite finare i lådan fylla lite med fårull så man skydar elementet i från glas dammet som blir.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-10-09 09:39

1: skär sönder gullfibern rakt bakom elementet så att det blir som en cylinder i dämpmaterialet, du får då tvärsnitt öppet mot elementet.
2: Placera sedan gullfibern du skar bort tillbaka i cylindern, men snedställ gullfiber så att det är tvärsnittet/änden som hamnat mot elementet och i längsgående med lådan = ändarna på gullfibern är mot element och mot topp/botten på lådan
3: klart :)

Edit:
detta med att skydda elementet från gullfibern har jag hört tidigare men det låter bara larvigt... vad skulle ett litet dammkorn kunna göra.
Jag bryr mig inte det minsta, har aldrig brytt mig och har aldrig upplevt eller hört någon annan drabbas av något pga att elementet varit utsatt för gullfiber.
Och bara tanken på att något litet damm skulle orsaka något är rätt orimlig :)
Men är man nojig så gör något åt det, inte värre än så :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-10-09 11:48

DVD-ai skrev:detta med att skydda elementet från gullfibern har jag hört tidigare men det låter bara larvigt... vad skulle ett litet dammkorn kunna göra.
Jag bryr mig inte det minsta, har aldrig brytt mig och har aldrig upplevt eller hört någon annan drabbas av något pga att elementet varit utsatt för gullfiber.
Och bara tanken på att något litet damm skulle orsaka något är rätt orimlig :)
Men är man nojig så gör något åt det, inte värre än så :)

Instämmer, om detta var ett problem skulle t.ex. mina OA-51LE2:or lagt av för länge sedan.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-09 12:42

Att lägga skivorna i lådan så att det är öppet mot elementet är naturligtvis det man helst skall göra. Det gör det snyggt och välfyllt, men inte hårt packat också. Boom har helt rätt.

Bara jäkligt svårt att ändra på i efterhand. Gå loss med mattkniv. Det skadar inte ett skit med ett lager täckjacksfoder mellan isolering och element. Det är ju förhållandevis enkelt fixat!

Ser fram emot en kopp te i nya lyan framöver och kram på er alla tre!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-09 12:55

Ok lite extra jobb med detta äckliga matreal då.. :-(

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-09 16:37

Rille skrev:Ok lite extra jobb med detta äckliga matreal då.. :-(

Japp om man inte har tillgång till Äkta Fårull .

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-09 17:35

Rille skrev:Ok lite extra jobb med detta äckliga matreal då.. :-(

Sist jag höll på blev jag så trött att jag skaffade sån där heltäckande engångsdräkt i tyvek. Nu ser jag att det inte behöver kosta många kronor:

https://www.conrad.se/Eng%e5ngsskyddskl ... 64_2202511
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-09 22:41

Nu är första paret provmonterade och provlyssnade. Det finns potential.. Första intrycket är välartikulerat och snyggt ljud. Och då "bara" från 2st. Jag är lite spänd att få klart de sista 2 också..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-09 22:43

:)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-10-10 12:48

Sååååå när är dom resterande två klara då ? :D

med andra ord - när ska man komma över och spisa musik ;)
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-10 20:06

Var är mätningarna utan eq .

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-10 22:31

Dom två sista torkar nu i garaget och lyfts in i morgon kväll. Ev så byggs dom ihop på onsdag. Då behöver jag först mäta in vart dom ska stå. Och sen lyfta upp ena paret ovanpå det andra och koppla in. Sen David är du välkommen över för en lyssning med äppelpaj.. :-)
I samband med detta kommer nog mätningar upp också..
Utan eq låter det lite tunt under 30hz ungefär men över det så är det så välartikulerat och distfritt på min lyssningsnivå bara med 2st så nog borde det gå att trimma in detta till toppklass med 4st och lite försiktig eq i botten..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-11 19:49

Rille skrev:Dom två sista torkar nu i garaget och lyfts in i morgon kväll. Ev så byggs dom ihop på onsdag. Då behöver jag först mäta in vart dom ska stå. Och sen lyfta upp ena paret ovanpå det andra och koppla in. Sen David är du välkommen över för en lyssning med äppelpaj.. :-)
I samband med detta kommer nog mätningar upp också..
Utan eq låter det lite tunt under 30hz ungefär men över det så är det så välartikulerat och distfritt på min lyssningsnivå bara med 2st så nog borde det gå att trimma in detta till toppklass med 4st och lite försiktig eq i botten..

Det är det som är intressant vad mäter dom utan EQ för dom flesta som lägger upp mätningar är med EQ och då får man inte en bild av vad modulerna är kapabla till.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-11 20:27

Jodå, bara man vet hur mycket EQ de fått så vet man :wink:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-11 22:38

Mätningar kommer, både med och utan ea.. Nu står det andra paret lådor i vardagsrummet i väntan på ihopmontering. Det får bli i morgon..

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-10-12 08:19

Rille skrev:Mätningar kommer, både med och utan ea.. Nu står det andra paret lådor i vardagsrummet i väntan på ihopmontering. Det får bli i morgon..

Vad bra det blir ! Jag har mätningar i min tråd på "med och utan peq" men det är ju mätningar för ett par (en sida).

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-12 09:53

Spännande att se mätningar på dessa.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-12 18:48

Ja det ska bli kul MEN i morgon börjar min 7dygns arbetsinsats så det får tyvärr vänta minst en vecka.. :cry:

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-12 20:10

Jag glömde säga hurra! För att dom nu är klara. :D
Och till dom som jag inte är vana snickare (som jag) och vill ta sig an ett sånt projekt. Har ni pengen att lägga på färdiga lådor så är det ingen dum ide..

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-13 09:31

Rille skrev:Jag glömde säga hurra! För att dom nu är klara. :D
Och till dom som jag inte är vana snickare (som jag) och vill ta sig an ett sånt projekt. Har ni pengen att lägga på färdiga lådor så är det ingen dum ide..

Ja faktiskt. Men synd att det skall kosta så "mycket" med lådor. Fick all mitt MDF till fyra lådor för 900:- ungefär. Att köpa lådor kostar ca. 2000:- per låda. Absolut inte orimligt pris men det gör bygget dubbelt så dyrt nästan.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-10-13 10:02

philipbtz skrev:

Ja faktiskt. Men synd att det skall kosta så "mycket" med lådor. Fick all mitt MDF till fyra lådor för 900:- ungefär. Att köpa lådor kostar ca. 2000:- per låda. Absolut inte orimligt pris men det gör bygget dubbelt så dyrt nästan.

Vi snickare behöver också äta... :wink:

Summer Passing

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-13 10:52

Aerob skrev:
philipbtz skrev:

Vi snickare behöver också äta... :wink:

Tänk om snickarna använde stämpel klocka vad det skulle bli billigare .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-15 15:02

En del kanske vill ha fina lådor också. Och man behöver faktiskt betala en slant även för tiden då de inte har att göra, annars fanns det inga eller få kvar, för lokalen och verktygen.

2000 för en låda blir inte så jäkla hög peng i handen till slut.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-16 16:38

2000kr/låda låter mycket billigt. De bästa pris jag fick var 3000kr/st olackade och 4000kr/st lackade. MEN så är min lådor lite större också..
Självkostnadspriset blev under 3000kr för alla 4, och en MASSA timmars SLIT!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-16 20:08

Rille skrev:2000kr/låda låter mycket billigt. De bästa pris jag fick var 3000kr/st olackade och 4000kr/st lackade. MEN så är min lådor lite större också..
Självkostnadspriset blev under 3000kr för alla 4, och en MASSA timmars SLIT!

Det är det fina med DIY att man gör allt själv allt annat är halvfabrikat .

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-19 19:57

Första lyssningsintrycket.. Med 2st basar så låter det stramt från basarna och en del bummel från rummet. Med 4st basar låter det stramt från basarna och mycket små bidrag från rummet. Jag hoppas kunna verifiera detta vid mätning på söndag.. Det låter helt enkelt förbaskat bra. En trevlig sak som jag märker med en jämn tonkurva i basområdet är att de övre registren blir lättare att höra/blir mindre dolda av bumlig bas.. Placeringar i ljudbilden är tydligare än tidigare. Det är mina första intryck. :D

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-20 09:37

Kul!

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-10-20 11:10

Rille skrev:Första lyssningsintrycket.. Med 2st basar så låter det stramt från basarna och en del bummel från rummet. Med 4st basar låter det stramt från basarna och mycket små bidrag från rummet. Jag hoppas kunna verifiera detta vid mätning på söndag.. Det låter helt enkelt förbaskat bra. En trevlig sak som jag märker med en jämn tonkurva i basområdet är att de övre registren blir lättare att höra/blir mindre dolda av bumlig bas.. Placeringar i ljudbilden är tydligare än tidigare. Det är mina första intryck. :D

Vad kul att det blev så bra ! Jag har liknande intryck själv när jag gått från 2 till 4 basar, det var som ett större lugn infann sig.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-20 12:07

Doofus skrev:Vad kul att det blev så bra ! Jag har liknande intryck själv när jag gått från 2 till 4 basar, det var som ett större lugn infann sig.

Ja lugn kan man kalla det. Vad jag saknar är lite "kött" i botten. Jag hoppas kunna lösa det med lite infraEQ. Nu räcker basarna till för 98% av all musik jag har men för de sista 2% (och det är ju för de som tokeriet pågår) så behövs det lyftas några db extra nånstans under ca30hz..
Tex: Yellow, The Rythem Divine har några låga bastoner som låter lite svagare än vad jag är van vid.. Och de orgel/kyrkinspelningar jag själv tagit upp saknar jag hur kyrkrummet "andas". Men hur övrig bas nu presenteras med den stramheten är för mig en nyhet efter 30års hifi-intresse. Det är inte ofta jag lyfter på ögonbrynen längre åt något i branchen oavsett pris, men detta är häftigt! och jag sitter nu med 7dygns ledighet framför mig.. Det blir till att vända några plattor kan jag meddela. :D

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-10-20 12:23

Rille skrev:
Doofus skrev:Vad kul att det blev så bra ! Jag har liknande intryck själv när jag gått från 2 till 4 basar, det var som ett större lugn infann sig.

Ja lugn kan man kalla det. Vad jag saknar är lite "kött" i botten. Jag hoppas kunna lösa det med lite infraEQ. Nu räcker basarna till för 98% av all musik jag har men för de sista 2% (och det är ju för de som tokeriet pågår) så behövs det lyftas några db extra nånstans under ca30hz..
Tex: Yellow, The Rythem Divine har några låga bastoner som låter lite svagare än vad jag är van vid.. Och de orgel/kyrkinspelningar jag själv tagit upp saknar jag hur kyrkrummet "andas". Men hur övrig bas nu presenteras med den stramheten är för mig en nyhet efter 30års hifi-intresse. Det är inte ofta jag lyfter på ögonbrynen längre åt något i branchen oavsett pris, men detta är häftigt! och jag sitter nu med 7dygns ledighet framför mig.. Det blir till att vända några plattor kan jag meddela. :D

Ja lite LT får du lägga på :) Jag har lagt på ganska mycket men ser aldrig elementen röra sig.. kanske spelar jag för fegt :oops:

Åhh vad kul, jag ska också pilla med stereon hela nästa vecka (nästan) då jag tagit så kallad hundsemester. Vad har du för toppar till dessa nybyggda skönheter ?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-20 13:50

Som toppar spelar ett par INO i28, och dom byts inte bort under min livstid.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-20 14:04

Hur går det med mätningarna? Är lite nyfiken på vilken typ av kurva du lyckades få med dessa element. Fina grejer.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-10-20 14:16

Rille skrev:Som toppar spelar ett par INO i28, och dom byts inte bort under min livstid.

Kul när man känner att sökandet är slut ! Då hoppas vi raskt över till musiktipstråden och botaniserar lite istället :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-10-20 18:04

Ett mycket speciellt par i28 dessutom :)

Jag gillar dom, jag vet dock inte om dom är snygga, skumma eller märkliga till utssendet, även om faneren i sin enskildhet är heöt fantastiskt häftig :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-21 00:55

Rille skrev:

Sitt lugnt i båten och låt elementen spela in sig. Sen kan man börja funta på mätningar och EQ :)

De kommer gå lägre av sig själv bara de får mjuka upp sig. Låt dem göra det i lugn och ro innan du börjar tänja på spiderns gränser :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-10-21 11:08

DVD-ai skrev:Ett mycket speciellt par i28 dessutom :)

Jag gillar dom, jag vet dock inte om dom är snygga, skumma eller märkliga till utssendet, även om faneren i sin enskildhet är heöt fantastiskt häftig :)

Förtydligande: i28 som modell allmänt alltså :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-21 11:17

MagnusÖstberg skrev:
Rille skrev:

Sitt lugnt i båten och låt elementen spela in sig. Sen kan man börja funta på mätningar och EQ :)

De kommer gå lägre av sig själv bara de får mjuka upp sig. Låt dem göra det i lugn och ro innan du börjar tänja på spiderns gränser :D

Whoops jag tror jag har pressat mina nya basar lite väl sedan de är byggda :oops: men som du säger har det hänt grejer bara på två dagar. Kan ett element spelas in "fel" eller blir det mer att kanske livslängden är något avkortad nu. Det har fladdrat ganska bra i elementen här hemma :twisted:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-10-21 11:38

Jag bryr mig inte det minsta, jag spelar precis så som jag vill så blir grejrna inspelade och det är huvudsaken :)

knappast något som påverkar livslängden, kan inte se hur det skulle gå till :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-21 19:26

philipbtz skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Rille skrev:

Whoops jag tror jag har pressat mina nya basar lite väl sedan de är byggda :oops: men som du säger har det hänt grejer bara på två dagar. Kan ett element spelas in "fel" eller blir det mer att kanske livslängden är något avkortad nu. Det har fladdrat ganska bra i elementen här hemma :twisted:

Det är ett mekaniskt system. Det kan bli fel.

Inte relaterat till livslängden dock skulle jag tro. Men limningar, spider och surround mår allt bäst av att spelas in normalt. Det blir rätt varmt i motorn, så lagom är bäst tills allt satt sig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-21 21:06

Jag har nu spelat lite och märker lite skillnad. Lite till så kommer det bli väldigt lite EQande om något alls.. :)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-21 21:29

Och mitt i allt kommer Frugan in med en upphälld öl och säger "varsågod, jag byter på Emelie, sitt kvar du framför stereon". Jag har nog gjort något rätt.. :-)
Senast redigerad av Rille 2016-10-21 21:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-21 21:29

Rille skrev:Jag har nu spelat lite och märker lite skillnad. Lite till så kommer det bli väldigt lite EQande om något alls.. :)
:)

Tumme upp!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2016-10-21 21:35

Rille skrev:Och mitt i allt kommer Frugan in med en upphälld öl och säger "varsågod, jag byter på Emelie, sitt kvar du framför stereon". Jag har nog gjort något rätt.. :-)

Du är lyckligt lottad! :)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-21 22:43

Kitchenmaster skrev:
Rille skrev:Och mitt i allt kommer Frugan in med en upphälld öl och säger "varsågod, jag byter på Emelie, sitt kvar du framför stereon". Jag har nog gjort något rätt.. :-)

Du är lyckligt lottad! :)

Så sant! :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-21 23:08

Eller så missade du piken grovt... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-22 00:23

Nattlorden skrev:

Hahaha nejdå Nattlorden min fru är fantastisk! Och jag ska vara (och är) förbaskat glad att jag hittat henne. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-10-22 11:08

+1 på det, hon är en mycket sund och fin person och det är därför hon passar så bra ihop med Rick :)

Och grattis till dina slutna basmoduler, jag kommer aldrig att kunna återgå till portat är jag rädd, det är något som bara blir så helt rätt med slutet.
Tänka sig, att nu sitter man där och kan inte tänka sig ett liv utan sina basmoduler :lol:

Och fler ska dom bli 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-22 12:44

Rille skrev:
Nattlorden skrev:

Hahaha nejdå Nattlorden min fru är fantastisk! Och jag ska vara (och är) förbaskat glad att jag hittat henne. :)

Ok, ville bara kolla... har en fantastisk sådan själv som stått ut med mina gröna basar utan en kommentar...

(dock kan jag säga att nu när jag funderar på att ta en 1090 istället för en 208, så kommenterade hon att den var mindre snygg.... så smak har hon! :D Men det kanske blir bytt likfullt... )

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-22 13:16

Ja det gäller att dra vinstlotter här i livet.. :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-23 17:20

Var är mätningarna?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-23 19:57

Här kommer dom Boom..
Bilagor
20161023-183508.jpg
Utan EQ eller nivåjustering.
20161023-183508.jpg (62.53 KiB) Visad 6226 gånger

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-23 20:01

Rosa i och vit ur fas. Monomätt.
Jag undrar över svackan mellan 50 och 100hz.
Det har enl min vän Anders aldrig låtit så här bra hos mig. :D
Bilagor
20161023-183355.jpg
Med EQ och nivåjusterat
20161023-183355.jpg (63.8 KiB) Visad 6224 gånger

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-23 20:05

Mätningarna är gjorda med en Behringer mätmik. Har någon koll om dom verkligen är raka i basområdet? Om de verkligen är raka så är det ju trevligt med nivå till ca 7hz.. 8O
Men jag klagar inte..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-23 20:50

Rille skrev:Rosa i och vit ur fas. Monomätt.
Jag undrar över svackan mellan 50 och 100hz.
Det har enl min vän Anders aldrig låtit så här bra hos mig. :D

CR 80 filter!

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-23 21:28

Japp CR80..
Men det har inte gett utsläckningar/svag nivå vid delning förut med varken 2 el 4 basar. Eller hur menar du?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-23 22:33

Jäklar nu ser jag, det är PEQn som tar lite brett och påverkar kurvan mellan 50-100hz. När jag hittat pcikortet för att koppla ihop mitt ljudkort till datorn så blir det till att mäta upp EQn så att det blir exaktare inställt. Det var så jag var tvungen att göra sist också. En PEQ är en suverän sak, MEN den måste ställas in med mäthjälp. Annars gissar man ofta friskt har jag märkt..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-23 22:36

Rille skrev:Japp CR80..
Men det har inte gett utsläckningar/svag nivå vid delning förut med varken 2 el 4 basar. Eller hur menar du?

Ser man på mätkurvan så verkar det vara genomgående att det blir lika dippar i kurvan som genereras av cr80 filtret.
Vad använde du för EQ till att justera kurvan med?

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-23 23:45

Jag använder en lätt moddifierad Klark Teknik DN410. Jag har kopplat bort shelvingfiltrena på ingången som begränsar bandbredden nedåt. Jag sätter nog en slant på att jag EQat lite snett och brett, och inte på att CR80 filtret ställer till med jäkelskaper.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-10-24 08:19

Rille skrev:Jag använder en lätt moddifierad Klark Teknik DN410. Jag har kopplat bort shelvingfiltrena på ingången som begränsar bandbredden nedåt. Jag sätter nog en slant på att jag EQat lite snett och brett, och inte på att CR80 filtret ställer till med jäkelskaper.

Rille: Det låter som en rimlig slutsats.

Boom: Hur menar du att CR80 skulle kunna vara skyldig till dippar?

Möjligen kan man ställa 0/180 graders-vippan fel.
Om Q är fel blir det inte djupa dippar. Det ger bredare svackor.

Dippar & toppar kommer från rummet.
Utseendet och djupet på dipparna varierar med var i rummet man mäter.

Det låter sällan så illa som det ser ut på mätningar.

En snygg mätning är dock ingen garanti för att det låter "rätt".
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-24 11:48

Rille skrev:Jäklar nu ser jag, det är PEQn som tar lite brett och påverkar kurvan mellan 50-100hz. När jag hittat pcikortet för att koppla ihop mitt ljudkort till datorn så blir det till att mäta upp EQn så att det blir exaktare inställt. Det var så jag var tvungen att göra sist också. En PEQ är en suverän sak, MEN den måste ställas in med mäthjälp. Annars gissar man ofta friskt har jag märkt..

Nu vet du ju att det finns slagvolym som räcker iallafall :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-24 12:19

Ja Magnus slaglängd/ljudtrycksförmåga finns så det räcker och blir över för mina behov. :D

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-24 12:30

Chrisss sant, det låter inte så illa som det ser ut. Och en mätning är ju bara sann i den punkt där miken är placerad..

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-10-24 19:29

Pro-tip: Tryck Cmd-Shift-4 och sedan mellanslag. Klicka därefter på det fönster du vill göra skärmdump av. Lite snyggare än att ta en mobilbild av skärmen. ;)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-24 19:55

Ja en skärmdump är proffsigare men nu var det inte min dator vi använde.. Jag hoppas du kan tyda resultatet ändå..

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-10-24 20:24

Jag tycker att bilden blev jvlgt bra, med tanke på att du fottat en skärm :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-24 20:36

Hur står dom placerade i rummet? Har du labbat något med placering? Hos mig gör olika placeringar väldigt stor skillnad i hur det låter - i många fall är detta inte alls uppenbart i mätningarna. Men om favoritmusiken låter rätt så är det rätt placerat :) tycker kurvan ser bra ut iaf. Har du testat musik med infrabas? Komorks Spotify lista är en bra början. Musik där låter totalt annorlunda med kapabla basar. Den listan har alltid låtit totalt meningslös tills jag fick mina nya basar på plats. Slutna basar for the win!

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-24 22:40

Dom är placerade 1/4 in och 1/4 i höjd från golv och tak. Jag har ställt dom så nära stereobänken som möjligt och det verkar vara en spot on.. Bara en rumsresonans som planerat.. Att flytta 4st 15"are 10ggr för att se vad som händer om dom flyttas 2cm till höger el vänster känns ointressant med det resultat jag fått och som jag räknat på innan. Så även om det möjligen kan bli liiiiite bättre så kommer det inte att ske. Basljudet är ändå så löjligt bra att jag har svårt att föreställa mig så mycket bättre.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-24 22:45

Martin_Dewens skrev:Jag tycker att bilden blev jvlgt bra, med tanke på att du fottat en skärm :D .

Tack! Jag tycker också att läsbarheten är god :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-24 22:52

philipbtz skrev:Slutna basar for the win!

+1

Slutna basar med tillräcklig kapacitet :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-24 23:22

Ja nog är det tillräckligt med kapacitet för mig i allafall. :D
Jag spisar musik för fulla muggar och frugan som gick förbi sa spontant "fyfan vilket bra ljud du har". Jag kan bara hålla med :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-10-26 18:24

Kuligt när det händer ;)

Har ingen brud kommit förbi och sagt när jag lyssnar :evil:
Mvh//David

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-10-26 18:34

Rille skrev:
Nattlorden skrev:

Jag tror hon hittade dig!!

Damerna väljer vem som FÅR välja dem...

Henrik

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-10-26 18:39

nuffe skrev:
Rille skrev:
Nattlorden skrev:

Henrik

Det där har jag aldrig fattat då det tycks som om jag väljer rätt fritt, det handlar oftast om att dom inte först fattar hur bra man är.
Men det är sjävla fan och typiskt bara att jag trots det alltid lyckas väljer fel... :lol:
Det är inte lätt att själv vara ofelbar och fulländad när världen är full av felande och ofullständiga kvinnor...

Eller hur fan va det nu igen, blev de där rätt eller ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-26 19:45

DVD-ai skrev:Kuligt när det händer ;)

Har ingen brud kommit förbi och sagt när jag lyssnar :evil:

Ja verkligen kul! Hon med stort H hittar nog dig framöver också..

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-26 19:46

nuffe skrev:
Rille skrev:
Nattlorden skrev:

Henrik

Ligger något i det..

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-10-26 19:48

DVD-ai skrev:
nuffe skrev:
Rille skrev:

Henrik

Det där har jag aldrig fattat då det tycks som om jag väljer rätt fritt, det handlar oftast om att dom inte först fattar hur bra man är.
Men det är sjävla fan och typiskt bara att jag trots det alltid lyckas väljer fel... :lol:
Det är inte lätt att själv vara ofelbar och fulländad när världen är full av felande och ofullständiga kvinnor...

Hmmmm....

Henrik

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-26 19:51

Tillbaka till hur det låter. Jag hade besök av Pekka denna afton. Jag fick ingen direkt bakläxa.. Kanske Pekka själv vill skriva en liten snutt om hur han upplevde ljudet/basen?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-10-26 21:54

Jag brukar inte uttala mig offentligt om mina lyssningsintryck hemma hos folk, men eftersom jag är ombedd kan jag kortfattat bekräfta intrycket av djup, artikulerad och ren bas i trådskaparens lyssningsrum. Jag föreslog efter en stunds lyssning att basnivån skulle dämpas en smula vilket gjorde det redan goda helhetsintrycket ännu bättre. Kort sagt: mycket imponerande!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-27 13:14

chrisss skrev:
Rille skrev:Jag använder en lätt moddifierad Klark Teknik DN410. Jag har kopplat bort shelvingfiltrena på ingången som begränsar bandbredden nedåt. Jag sätter nog en slant på att jag EQat lite snett och brett, och inte på att CR80 filtret ställer till med jäkelskaper.

Cr 80 filtret ser ganska lika ut i många mätningar
Q påverkar inte så mycket att det blir bredare svackor kan lägga upp mätningar på Q filtret.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-10-27 19:59

nuffe skrev:
DVD-ai skrev:
nuffe skrev:

Henrik

Hmmmm....

Henrik

+1
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-10-27 19:59

Rille skrev:Tillbaka till hur det låter. Jag hade besök av Pekka denna afton. Jag fick ingen direkt bakläxa.. Kanske Pekka själv vill skriva en liten snutt om hur han upplevde ljudet/basen?

Kul att det blev så bra :)

Alltid skojigt när man kommer frammåt ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-10-27 20:08

boom skrev:
chrisss skrev:

Q påverkar inte så mycket att det blir bredare svackor kan lägga upp mätningar på Q filtret.

Det kan inte vara att ganska många rum har ganska lika dimensioner?

Summer Passing

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-27 20:17

Aerob skrev:
boom skrev:
chrisss skrev:

Jag tror mer på detta också. Jag har undersökt den klassiska dippen runt detta område i mitt rum och med två basar där framme och två längst bak i rummet försvinner denna dipp. Kurvan är typ helt rak men det låter mycket sämre. Har provat att fasväbda och ha mig men inget funkar. Låter bättre med alla där framme utspridda längs hela väggen. Tror jag kan fixa det genom att dämpa ena bakre hörnet då det verkar räcka att bara sätta en av basarna där. Prova fler basar eller mer dämp. Det går att lösa.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-28 09:23

Aerob skrev:
boom skrev:
chrisss skrev:

Där min anläggning står så finns inga likheter med andra rum.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-28 11:43

boom skrev:
Aerob skrev:
boom skrev:Cr 80 filtret ser ganska lika ut i många mätningar

Ja, att utesluta att det kan vara cr80s skall man nog inte göra då jag inte sett någon få bort dippen utan att det blir pankaka utav hela återgivningen.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-28 15:05

philipbtz skrev:
boom skrev:
Aerob skrev:Det kan inte vara att ganska många rum har ganska lika dimensioner?

Ja, att utesluta att det kan vara cr80s skall man nog inte göra då jag inte sett någon få bort dippen utan att det blir pankaka utav hela återgivningen.

Jag kan göra en mätning med minidsp och jämföra och då köra den med flat inställning på eq.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-28 17:40

boom skrev:
philipbtz skrev:
boom skrev:Där min anläggning står så finns inga likheter med andra rum.

Jag kan göra en mätning med minidsp och jämföra och då köra den med flat inställning på eq.

Perfekt, gör så, jag orkar inte konfa min.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-28 22:39

Jag mäter upp inställningen på PEQn för en inställning som inte påverkar 50-100hz och mäter vid lyssningsplats igen. Jag är rätt så övertygad att tonkurvan kommer vara betydligt bättre än de första snabba mätningar jag gjort.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-29 13:31

philipbtz skrev:
boom skrev:
philipbtz skrev:

Har kört en mätning nu och den visar ingen större skillnad.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-10-29 19:12

boom skrev:
philipbtz skrev:
boom skrev:Jag kan göra en mätning med minidsp och jämföra och då köra den med flat inställning på eq.

Det var väntat.

Att tro att CR80 skulle vara orsaken till dippar är absurd.
Så här mäter CR80

Bild
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-29 21:24

Ja och jag har Q inställt så som grön kurva.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-30 10:11

chrisss skrev:
boom skrev:
philipbtz skrev:

Det var väntat.

Så här mäter CR80

[ Bild ]

Dippen är ca 4db mindre med minidsp filtret .

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-10-30 10:19

boom skrev:
chrisss skrev:
boom skrev:Har kört en mätning nu och den visar ingen större skillnad.

Det var väntat.

Så här mäter CR80

[ Bild ]

CR80 och MiniDSP har troligen inte samma flank och Q.
Det ger skillnader p.g.a. olika fasläge.

Kan du posta båda mätningarna?
Är dom gjorde med mic i exakt samma position?

Edet:
En fråga till.

Är mätningarna stabila om du repeterar dom?
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-30 10:51

chrisss skrev:
boom skrev:
chrisss skrev:

Det var väntat.

Så här mäter CR80

[ Bild ]

CR80 och MiniDSP har troligen inte samma flank och Q.
Det ger skillnader p.g.a. olika fasläge.

Kan du posta båda mätningarna?
Är dom gjorde med mic i exakt samma position?

Edet:
En fråga till.

Är mätningarna stabila om du repeterar dom?

Hur får man fram värdet på Q på cr80?
Q på minidsp är 0.5 hade jag i grundförutsättning. Men om man tar Q på cr80 så är det ingen större skillnad hur rattarna står på den.Jag frågade dig tidigare tråden om det men fick inget svar på det. (Om Q är fel blir det inte djupa dippar. Det ger bredare svackor) Här blir det inte någon större påverkan av Q.
Kurvan lägst ner ingen påverkan av infra filter
Andra kurvan infra filter inkopplatt Q rattarpå kl 13
Lila kurva minidsp med pass truh på eq filtren lågpass 30db högpass 24db.
Ally är mätt med kalibrerad volym= lika inställning varje mätning.
Bilagor
filter.jpg
filter.jpg (82.37 KiB) Visad 5744 gånger

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-10-30 19:35

Boom,

sorry om jag missat frågan CR80 Q tidigare.

Om du tittar på mätningarna på CR8 ser du att flanken varierar kraftigt med läget på Q-potten.
Det går inte att svara på vad är Q för CR80. Det beror på hur potten står.
Om du inte ser skillnad på mätningarna mellan min/max Q är det nåt knas med mätningarna
eller så är ditt CR80 trasigt. Det skiljer ca. 16 dB vid 100 Hz på lågnivåsignalen.

Om jag minns rätt så är neutral position (12?) 5:th order Bessel.
Det borde innebära Q=0,577 = "max flat delay"
Ingen ide att be mig förklara.
Det är bara papagoj-kunskap som jag upprepar utan att egentligen förstå.

Skillnaden mellan CR80 och MiniDsp ser onekligen olika ut men...

Jag ser på datumen på dina mätningar att dom inte är gjorda samtidigt.
Finns också risk för att micen inte var exakt i samma position.

Små förflyttningar av mic kan göra stor skillnad.

Efdtersom du bara mätt på basarna finns det inga fel orsakade av summering
med olika faslägen mot topparna.

Har du mätt en kanal eller båda samtidigt?

Rekommenderar att mäta 1 kanal i taget för att studera din hypotes att CR80 är boven.

Dom skillnaderna, dip vid 50 Hz som ligger i passbandet skall inte kunna orsakas av CR80.

Det skulle vara lättare att läsa graferna om du minskar skalan på både X & Y-axeln.
T.ex 50-100 dB på Y-axeln och 10-400 på X-axeln.

Rille, säg till om du tycker detta slaskar mer din tråd.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-30 20:21

chrisss skrev:Boom,

sorry om jag missat frågan CR80 Q tidigare.

Om du tittar på mätningarna på CR8 ser du att flanken varierar kraftigt med läget på Q-potten.
Det går inte att svara på vad är Q för CR80. Det beror på hur potten står.
Om du inte ser skillnad på mätningarna mellan min/max Q är det nåt knas med mätningarna
eller så är ditt CR80 trasigt. Det skiljer ca. 16 dB vid 100 Hz på lågnivåsignalen.

Om jag minns rätt så är neutral position (12?) 5:th order Bessel.
Det borde innebära Q=0,577 = "max flat delay"
Ingen ide att be mig förklara.
Det är bara papagoj-kunskap som jag upprepar utan att egentligen förstå.

Skillnaden mellan CR80 och MiniDsp ser onekligen olika ut men...

Jag ser på datumen på dina mätningar att dom inte är gjorda samtidigt.
Finns också risk för att micen inte var exakt i samma position.

Små förflyttningar av mic kan göra stor skillnad.

Efdtersom du bara mätt på basarna finns det inga fel orsakade av summering
med olika faslägen mot topparna.

Har du mätt en kanal eller båda samtidigt?

Rekommenderar att mäta 1 kanal i taget för att studera din hypotes att CR80 är boven.

Dom skillnaderna, dip vid 50 Hz som ligger i passbandet skall inte kunna orsakas av CR80.

Det skulle vara lättare att läsa graferna om du minskar skalan på både X & Y-axeln.
T.ex 50-100 dB på Y-axeln och 10-400 på X-axeln.

Rille, säg till om du tycker detta slaskar mer din tråd.

kan lägga uppmätningar på Q och i olika lägen .Har gjort 1 kanals mätningar med som jag kan lägga upp.Jag har ett riktmärke där jag ställer staivet och ett på miken så den inte går för långt eller för kort i sin hållare

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-10-30 20:42

Boom,

Om du mäter nära en bas.
T.ex 10 cm
Så ser du output utan rummets påverkan.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-30 21:03

chrisss skrev:Boom,

Om du mäter nära en bas.
T.ex 10 cm
Så ser du output utan rummets påverkan.

Okej skall testa men det blir när jag är ledig på torsdag
lägger upp lite på Q mätningen
brun linje kl 12 på Q
Grön linje kl 5 på Q
Lila linje kl 7 på Q
Röd rosa linje kl 13 på Q
Mellan ursprungs linjen brun och grön skiljer det 6,4 db vilket är långt i från dom 16db om det är 16 db P-P så borde den gå upp minst 2db till?
Bilagor
q rattar cr 80.jpg
q rattar cr 80.jpg (75.9 KiB) Visad 5675 gånger

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-30 22:51

Tack för omtanken chrisss. Samtidigt som det slaskar lite så är det nog vettigt att reda ut att det (som jag ser det) inte finns mycket bättre delningsfilter än CR80. Sen har inte jag testat alla aktiva delningsfilter i världen såklart, så om någon hittar ett bättre så är jag alltid road. Jag låter delningsfiltersåpoperan fortgå. Det borde vara uträtt om någon sida el två. Själv blir jag bara mer och mer nöjd med mina basar ju mer de spelas in. Troligen bygger även min hifi-kompis Anders 4st, fast med 12"arna från Dayton. Han siktar på samma uppställning med 1/4måtten i rummet. Lådor på ca 100L. Jag tror även det kan bli toppenbra.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-31 13:49

chrisss skrev:
boom skrev:
philipbtz skrev:

Det var väntat.

Så här mäter CR80

[ Bild ]

Den här bilden var högintressant!! Mina q-pottar är på minimum nu för att jag ville få bort ett problem jag har i frekvenserna runt 70Hz. Kolla vart kurvorna korsar varandra då..ja just det 60Hz! Det är där jag har min megadipp. Det konstiga är att jag hade en dipp ändå när q-pottarna var på kl.12. Jag måste testa och mäta på detta igen ser jag. Att dippar kan uppstå med filtret ser jag inte alls som konstigt när jag kollar på den bilden. Det kan hända att kl12 inte riktigt är kl. 12 på mitt filter och det måste mätas in.

Edit: Jag insåg inte att q-pottarna påverkade delningen på detta sätt.
Senast redigerad av philipbtz 2016-10-31 13:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-31 13:51

Har du en destruktiv interferens vid en given frekvens så hjälper det tyvärr inte att höja nivån i filtret då inteferenser ökar i styrka också och resultatat blir så gott som oförändrat. Det enda du gör är att påverka direktljudet. Man bör vara försiktig så man inte illa stukar direktljudet för att få en mätkurva snyggare. Använd hörseln i kombination med mätningarna när du skruvar in Q är mitt tips.

Jag är tämligen säker på att det är inte filret som ger dippen i din mätning. Det är rummet. Det är dock sant att om du ställer Q på minsta möjliga så får du en bredbanding svacka runt och ovan delningen. Det är liksom Q-rattarnas funktion.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-31 14:04

Går helt klart i tankarna nu att ställa pottarna så att delningen ser rätt ut (om det ens går) och sedan koppla in miniDSP och skära topparna som uppstår. Eller rätt av strunta i cr80s och dela lite över 100Hz med miniDSP så att jag även blir av med problemen jag har där med vänster högtalare. Får lyssna och avgöra hur det låter. Jag har aldrig fått till det så bra med miniDSP som med cr80s men den är smidig. Kanske får ta steget en vacker dag och köra på en minidsp ddrc-88a ändå. Den kan man dela i numera också. Men den kostar ju..mycket.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-31 14:48

Jag testade flera olika kombinationer och det bästa för mig var att dela med cr80s och sedan koppla in miniDSP endast på basarna och ta ned min stora 30Hz peak. Jag använde mao miniDSP för en enda PEQ ingreppspunkt endast på basarna.

Om du skulle hjälpa så kan man även modifiera delningsfrekvensen på cr80s. Själv kör jag med 103Hz.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-31 15:21

philipbtz skrev:Den här bilden var högintressant!! Mina q-pottar är på minimum nu för att jag ville få bort ett problem jag har i frekvenserna runt 70Hz. Kolla vart kurvorna korsar varandra då..ja just det 60Hz! Det är där jag har min megadipp. Det konstiga är att jag hade en dipp ändå när q-pottarna var på kl.12. Jag måste testa och mäta på detta igen ser jag. Att dippar kan uppstå med filtret ser jag inte alls som konstigt när jag kollar på den bilden. Det kan hända att kl12 inte riktigt är kl. 12 på mitt filter och det måste mätas in.

Det är nog betydligt mer intressant att andra ordningens mod mellan golv och tak om du har normal takhöjd ligger i precis det området...

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-31 16:04

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:Den här bilden var högintressant!! Mina q-pottar är på minimum nu för att jag ville få bort ett problem jag har i frekvenserna runt 70Hz. Kolla vart kurvorna korsar varandra då..ja just det 60Hz! Det är där jag har min megadipp. Det konstiga är att jag hade en dipp ändå när q-pottarna var på kl.12. Jag måste testa och mäta på detta igen ser jag. Att dippar kan uppstå med filtret ser jag inte alls som konstigt när jag kollar på den bilden. Det kan hända att kl12 inte riktigt är kl. 12 på mitt filter och det måste mätas in.

Det är nog betydligt mer intressant att andra ordningens mod mellan golv och tak om du har normal takhöjd ligger i precis det området...

Jag vet inte är 2.10 normalt?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-31 16:05

AndreasArvidsson skrev:Jag testade flera olika kombinationer och det bästa för mig var att dela med cr80s och sedan koppla in miniDSP endast på basarna och ta ned min stora 30Hz peak. Jag använde mao miniDSP för en enda PEQ ingreppspunkt endast på basarna.

Om du skulle hjälpa så kan man även modifiera delningsfrekvensen på cr80s. Själv kör jag med 103Hz.

Jo jag känner till detta. Men det är väl inget man kan göra själv? Och jag är även ganska nyfiken på varför just 103Hz?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-31 16:19

philipbtz skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag testade flera olika kombinationer och det bästa för mig var att dela med cr80s och sedan koppla in miniDSP endast på basarna och ta ned min stora 30Hz peak. Jag använde mao miniDSP för en enda PEQ ingreppspunkt endast på basarna.

Jo jag känner till detta. Men det är väl inget man kan göra själv? Och jag är även ganska nyfiken på varför just 103Hz?

Det går förmodligen då det inte är en speciellt stort ingrepp så vitt jag vet, men jag lät Ingvar göra det.
Den frekvensen har Ingvar valt. 78 och 103 är de delningsfrekvenser som jag sett som val.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-31 16:24

philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:

Jag vet inte är 2.10 normalt?

Ok, då hamnar den på 81Hz snarare.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-31 17:49

Närfälts mätning 10cm i från bas element och endast Q rattar .Där korset är så borde svinget på Q rattar vara om dom ger 16Db mellan lila och grön men det fattas 3.5Db.
Bilagor
qrattar.jpg
qrattar.jpg (62.63 KiB) Visad 7037 gånger

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-10-31 17:55

boom skrev:Närfälts mätning 10cm i från bas element och endast Q rattar .Där korset är så borde svinget på Q rattar vara om dom ger 16Db mellan lila och grön men det fattas 3.5Db.

Sådärja,

Ser rimligt ut.

15.5 dB mellan grön och lila stämmer bra
med min mätning som visade 16 dB.

Nu borde väl ändå frågan om CR80 är orsaken
till dippar mätta med rumsbidrag vara död!?
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-31 18:00

chrisss skrev:
boom skrev:Närfälts mätning 10cm i från bas element och endast Q rattar .Där korset är så borde svinget på Q rattar vara om dom ger 16Db mellan lila och grön men det fattas 3.5Db.

Sådärja,

Ser rimligt ut.

15.5 dB mellan grön och lila stämmer bra
med min mätning som visade 16 dB.

Nu borde väl ändå frågan om CR80 är orsaken
till dippar mätta med rumsbidrag vara död!?

Nix men det är bra att få lite vägledning i mätandet och som du påpekade så är det närfälts mätning som skall till. :D

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-31 20:05

Ok vad säger ni om detta resultat?

Gröna kurvan är en högtalaren med basarna(mono). De två kurvorna som är precis ovanpå varandra är höger högtalare med vippan på HP dvs att allt under 78Hz skall gå till basarna men jag stängde av slutsteget till basarna. Varför det är två kurvor är att jag testade med olika extremvärden på Q-potten för att säkerställa att det inte påverkade. Den blå kurvan är vänster högtalare med slutsteget av för basarna. Varför ser det ut som att delningen sker vid 50-60Hz någonting? Stödjer teorin att det är fel på filtret. Förklara gärna vad jag missar. Filtret skall ju rulla av extremt brant så borde inte ha så mycket under 80Hz. Som ni ser hade jag vunnit extremt mycket ifall det faktiskt började rulla av vid 80Hz.

Bild

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-31 20:28

kan du inte bara mäta på basarna så det blir lite bättre överblick :D

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-31 20:32

Men det intressanta är ju att filtret inte skär vid 80Hz. HP filtret är ju på och ändå börjar inte kurvan falla förrän 50-60Hz!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-31 20:40

knepig fråga egentligen ser man på dom mätningar jag har gjort så blir det något liknande . Måste kolla hur det ser ut med minidsp vid 80hz och 30Db lågpass det kan finnas en anledning till dom 103Hz som en del delar vid. Så blir kurva mycket jämnare upp till 80Hz.
se på föregående sida där jag har mätning på minidsp och cr 80 filtret.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-31 21:04

boom skrev:knepig fråga egentligen ser man på dom mätningar jag har gjort så blir det något liknande . Måste kolla hur det ser ut med minidsp vid 80hz och 30Db lågpass det kan finnas en anledning till dom 103Hz som en del delar vid. Så blir kurva mycket jämnare upp till 80Hz.

Om jag inte ser helt fel har du dippar som påminner om mina med cr80s men med miniDSP ser det bättre ut. Men jag ser att även med miniDSP sträcker sig basen djup. Det kanske helt enkelt är så dessa filter funkar och sedan med lite rumsgain osv. Men svackan som uppstår med cr80s är märklig.

Edit: Även om jag delat med miniDSP så hade jag antagligen gynnats av 103Hz delning verkar det som.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-31 22:29

philipbtz skrev:
boom skrev:knepig fråga egentligen ser man på dom mätningar jag har gjort så blir det något liknande . Måste kolla hur det ser ut med minidsp vid 80hz och 30Db lågpass det kan finnas en anledning till dom 103Hz som en del delar vid. Så blir kurva mycket jämnare upp till 80Hz.

Om jag inte ser helt fel har du dippar som påminner om mina med cr80s men med miniDSP ser det bättre ut. Men jag ser att även med miniDSP sträcker sig basen djup. Det kanske helt enkelt är så dessa filter funkar och sedan med lite rumsgain osv. Men svackan som uppstår med cr80s är märklig.

Edit: Även om jag delat med miniDSP så hade jag antagligen gynnats av 103Hz delning verkar det som.

Ta och koppla upp dspn och se vad du får fram för mät värden. hade nu filtret varit perfekt så hade man kunnat slå på lite q värde vid olika frekvenser för att motverka svackan vid 60Hz.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-31 22:34

philipbtz skrev:Men det intressanta är ju att filtret inte skär vid 80Hz. HP filtret är ju på och ändå börjar inte kurvan falla förrän 50-60Hz!

Det vet du inte då du inte mätt på endast delningsfiltret. Att det akustiskt inte börjar falla förrän vid lägre frekvenser är inte ett bevis på att filtret delar där. Rum påverkar mätningar och de påverkar mycket.

Jag förstår faktiskt inte riktigt varför du tror att det är fel på filtret. Jag tycker mätningarna ser ut ungefär som man kan förvänta sig i ett rum. Testa gärna med ett annat filter, men jag måste påpeka att det finns ingen inställning i minidsp som matchar delningen för cr80s. Dvs du kommer få en annorlunda kurva.

En högre delning kan absolut vara fördelaktigt om man har en resonans på endast topparna som ligger runt nuvarande delning. Om man flyttar detta register till basarna så kan man få ett bättre resultat. Det kan du ju med fördel testa med minidspn.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-10-31 22:38

Ja skilj på akustisk avrullning och elektrisk :)

Och är dalen "fel", jag har hört både dalar och toppar som låter klart bäst som dom är ;)

Så nu för tiden använder jag mätningar för att se vad det är jag hör, jag lyssnar mig till vad det är som just låter bäst och nöjer mig där. :)
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-10-31 23:11

AndreasArvidsson skrev:
philipbtz skrev:Men det intressanta är ju att filtret inte skär vid 80Hz. HP filtret är ju på och ändå börjar inte kurvan falla förrän 50-60Hz!

Det vet du inte då du inte mätt på endast delningsfiltret. Att det akustiskt inte börjar falla förrän vid lägre frekvenser är inte ett bevis på att filtret delar där. Rum påverkar mätningar och de påverkar mycket.

Jag förstår faktiskt inte riktigt varför du tror att det är fel på filtret. Jag tycker mätningarna ser ut ungefär som man kan förvänta sig i ett rum. Testa gärna med ett annat filter, men jag måste påpeka att det finns ingen inställning i minidsp som matchar delningen för cr80s. Dvs du kommer få en annorlunda kurva.

En högre delning kan absolut vara fördelaktigt om man har en resonans på endast topparna som ligger runt nuvarande delning. Om man flyttar detta register till basarna så kan man få ett bättre resultat. Det kan du ju med fördel testa med minidspn.

Varför kör du själv med en minidsp i kedja om den inte matchar cr80 delningfrekvenser eller har iö utvecklat ett eget system.
Du kan gärna få lägga upp ett kopplings schema på hur du har gjort med cr80-minidsp.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-31 23:36

DVD-ai skrev:Ja skilj på akustisk avrullning och elektrisk :)

Många plus på den!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-11-01 07:41

boom skrev:Varför kör du själv med en minidsp i kedja om den inte matchar cr80 delningfrekvenser eller har iö utvecklat ett eget system.
Du kan gärna få lägga upp ett kopplings schema på hur du har gjort med cr80-minidsp.

Jag tycker jag var tydligt med att jag använde miniDSP endast som en PEQ. Du använder ju inte 2st delningsfilter i samma kedja(inte för samma delningsfrekvens iaf) och nej IÖ har inte utvecklat något för minidsp så vitt jag vet. Jag kopplade helt enkelt miniDSP mellan cr80s LP utgångar och basstegets ingångar. Nu mera så använder jag dock inte längre miniDSPn pga rumsåtgärder.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-01 08:47

Tycker inte att man kan tolka att delningen inte ligger rätt. Om du har två djupa dalar på 58 och 71 (ung) i rummet så kan de mycket väl sluga så mycket.

Hade därför varit spännande om du gjorde samma mätning på vänster högtalare med cr80 resp. helt förbikopplat.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-11-01 10:30

Jag visste inte att en sådan brant avrullning påverkades så mycket utav rummet. Jag får se om jag kan göra lite mer tester här i veckan. Om det hade börjat rulla av runt 103Hz hade jag nästan inte haft några problem kvar i kurvan skulle jag tro. Tråkigt bara om jag måste skicka iväg filtret för moddning(vem vet hur många månader något sånt skulle ta) och det visar sig att det inte alls låter bra med 103Hz. Får försöka hitta ork att koppla in miniDSP och testa 103Hz - det måste väl gå att återskapa hur cr80s delar eller? 30dB/24dB?. Men då måste jag löda nya kablar och allt möjligt för de kommer inte nå i racket nu.

Edit: TS får säga ifrån ifall det här kanske skall tas i en annan tråd.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-11-01 11:15

Jag har mätt på bägge och du kan få liknande delning, men det kommer skilja en del då cr80s inte fungerar som någon av de skolboksfiltren som finns i miniDSPn som standardval. Du kan med ett custom biquad-filter förmodligen, men inte med standardvalen.

30/18dB per oktav är det för övrigt på cr80s.

Den högre delningen kan du ju testa med miniDSPn.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-01 11:22

philipbtz skrev:Får försöka hitta ork att koppla in miniDSP och testa 103Hz - det måste väl gå att återskapa hur cr80s delar eller? 30dB/24dB?.

Andreas hann före... cr80s har väl LP med 30 dB och HP med 18 dB/oktav? Precis som redan påpekats är detta elektriskt. Dessutom finns ju Q-potten. Akustiskt kan det bli en del hyss för högpass-funktionen, den är ju en samverkan av delningsfiltrets elektriska överföringsfunktion och toppsystemens dito, i rummet. Tanken är väl att LP och HP ska matcha varandra akustiskt och ligga i rätt fas? LP30 = HP18+den slutna lådans 12. Vilket förmodligen kräver att rummet inte ställer till något. Ibland räcker det väl att ha den ena delen i "fel" fas för att ge en annan frekvensgång? Så miniDSP kan inte skapa de filterkurvor som cr80s har?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-11-01 11:28

RogerGustavsson skrev:Så miniDSP kan inte skapa de filterkurvor som cr80s har?

Med biquad så bör det gå, men bland standardfiltren så är det endast butterworth som kan dela 30/18 och cr80s är inte ett standard butterworth-filter. Därav blir det skillnad.

Exakt hur topologin för cr80 ser ut kan jag inte svara på. Det får någon mer insatt berätta om, men på de mätningar jag sett på filtret så skiljer det sig helt klart från ett standard butterworth.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-11-03 11:42

lite mätningar på mindsp i mellan 80 och 103 hz men lågpass på 30 db och hög pass på 18 db när fälts mätning 10 cm
Brun 80 hz
grön 90hz
lila 100 hz
och den sista 103 hz
Bilagor
80 till 103.jpg
80 till 103.jpg (87.39 KiB) Visad 6781 gånger

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-11-03 11:44

80 till 103 hz mätt på 2 meter vänster bas här ser man tydligt vad rummet ställer till med vid 50 hz passtruh på eq .
Bilagor
103 till 80 mät 2 meter.jpg
103 till 80 mät 2 meter.jpg (92.24 KiB) Visad 6779 gånger

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-11-03 13:49

RogerGustavsson skrev:
philipbtz skrev:Får försöka hitta ork att koppla in miniDSP och testa 103Hz - det måste väl gå att återskapa hur cr80s delar eller? 30dB/24dB?.

Tanken är väl att LP och HP ska matcha varandra akustiskt och ligga i rätt fas?

Rätt fas är för CR80 ur fas 90 grader som möts vid -3dB. Det ger konstant utstrålad energi.
För låga frekvenser i rum kan man inte säga att HP+LP summerar som i fritt fält.
Därför är utstrålad energi mer rätt.

LR filter som idealt skall mötas vid -6 dB skall vara i fas men det ger en energidipp.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-03 14:57

Med rätt fas menar jag inte samma fas utan de fasningar som ger bäst resultat tillsammans för hela kedjan i det rum och den position den avlyssnas.

Återgå till DIY-forum