Moderator: Redaktörer
mapem skrev:Så länge folk har vinyskivor måste de ha spelare att spela av dem på. Men det gäller nog bara dem som är särskilt musik- och ljudintresserade. Vid en enkel survey i bekantskapskretsen visade det sig att de flesta sedan länge gjort sig av med sina vinylspelare. Men några få har behållit dem och någon t o m uppgraderat sin.
Almen skrev:Så länge skivbolag och artister envisas med att släppa finare mastringar på vinyl, så...*mutter mutter*
petersteindl skrev:Jag tror att de flesta digitala återgivningsapparater som tillverkas och har tillverkats är under all kritik. De är helt enkelt för usla och just därför är människan inte intresserad av dessa utan söker vidare tills de funnit. Inga av dessa apparater låter i närheten av ett live framförande och så länge som det så är förblir strömningarna olika och många. Det bör påpekas att hela avspelningskedjan bör klara detta d v s även högtalarna som jag anser vara den svagaste länken.
lech skrev:Knappast förvånande eller hur?
Jag gick in i de flesta rum och kunde konstatera att mässan påminde om mina gamla mässor på början av 80-talet med rör o vinyl. Jag tror mer än 50 % år 2008 demade med gammaldags ljud.
MVH
Lech![]()
mats skrev:lech skrev:Knappast förvånande eller hur?
Jag gick in i de flesta rum och kunde konstatera att mässan påminde om mina gamla mässor på början av 80-talet med rör o vinyl. Jag tror mer än 50 % år 2008 demade med gammaldags ljud.
MVH
Lech![]()
Ja folk väljer det sämre formatet. Håller med dig Lech det är för sorgligt.
Vovven skrev:mats skrev:lech skrev:Knappast förvånande eller hur?
MVH
Lech![]()
Ja folk väljer det sämre formatet. Håller med dig Lech det är för sorgligt.
Vad då sämre!
I vilket avseende är vinylformatet sämre än något annat media?
petersteindl skrev:Som jag tolkar dig så anser du att felet ligger redan i mjukvaran medans hårdvarans fel äro försumbara om man selekterar bort de dåliga apparaterna.
petersteindl skrev:Det skulle betyda att den mjukvara som inte är söndermastrad och är ok tillsammans med hyfsade apparater återger ljudet på ett sådant sätt att man ej lyssningsmässigt kan detektera att man befinner sig hemma i sitt eget lyssningsrum utan man kan bara höra att man befinner sig live på konserten? D v s absolut live upplevelse hemma. Om det är detta man strävar efter förstås. Kan du ge nåt exempel på en återgivning som satisfierar detta? Jag har själv aldrig hört något sådant men jag tror att det går att till en inte alltför dyr peng att åstadkomma med många av dagens befintliga inspelningar.
petersteindl skrev:Vore tacksam för några exempel på bättre mastrad vinyl än sin motsvarighet på CD. Mig veterligen är återutgivningen av gamla inspelningar på CD ganska stor d v s betydligt större än på vinyl. Jag har inte sett någon sådan vinyl på butikerna runtomkring som säljer CD skivor. Var hittar jag dessa vinylskivor. Finns dessa på NK eller Åhléns eller på Megastore. ICA maxi i Nacka har inga remastrade vinylskivor![]()
petersteindl skrev:Tror du att industrin inom Consumer Electronics rättar sig efter audiofiler? Inte om dom är få. Om du inte tror så, varför gör industrin då alla dessa nya vinylspelare om det inte vore så att den faktiska kundkretsen sträcker sig utanför audiofilkretsen?
petersteindl skrev:Jag bedömer det såsom att det är denna frågeställning som är den intressanta. Det bedöms alltså som en större marknad för vinyl än för DVD audio och SACD. Hur stor är egentligen marknaden?
petersteindl skrev:Om det är på detta sätt att vinylen kommer tillbaks så har ju den "digitala" marknaden inte lyckats med sina nya format, anser jag.
petersteindl skrev:Det skulle betyda att den mjukvara som inte är söndermastrad och är ok tillsammans med hyfsade apparater återger ljudet på ett sådant sätt att man ej lyssningsmässigt kan detektera att man befinner sig hemma i sitt eget lyssningsrum utan man kan bara höra att man befinner sig live på konserten?
petersteindl skrev:Vore tacksam för några exempel på bättre mastrad vinyl än sin motsvarighet på CD.
petersteindl skrev:
Är jag ensam på faktiskt om att vilja ha ett betydligt bättre ljud än vad som idag bjuds ut av high end marknaden? I så fall är det förfärligt ställt inom audiofilkretsen på faktiskt.
Vee-Eight skrev:Max:
Huvvet på spiken! Därför söker jag en cd med puck alt toppmatning. Just pga pillet.
Magnuz skrev:phloam skrev:Om inte ens en majoritet av alla här gör det, hur ser det då ut i samhället i övrigt?
Man laddar andras rippar.
Magnuz skrev:phloam skrev:Jo men de sitter ju i pc'n och kopieras möjligen till ipoden.
Ja och var tror du man spelar dem?
Liten undran bara. Om nu inte digitala apparater kommer i närheten av live-känslan (men att vissa analoga gör det, dock med andra tillkortakommanden om jag förstått dig rätt) hur kommer det sig att du anser högtalaren vara den svagaste länken trots att den med rätt utrustning framför kan spela "live"
Poppen skrev:I Indien finns det många områden som saknar el.
Man använder sig av 78 varvare med vev.
Tänk på att det finns mer än 1 miljard Indier.
Vinylen har fortfarande en marknad.
Poppen skrev:I Indien finns det många områden som saknar el.
Man använder sig av 78 varvare med vev.
Tänk på att det finns mer än 1 miljard Indier.
Vinylen har fortfarande en marknad.
petersteindl skrev:Skulle man köpa vinyl om man var helt nöjd med de nya medierna som t ex CD? Söker man nånting som det nya inte har uppfyllt? Branschen har de fakto skrotat DVD-Audio och SACD till förmån för vinyl. Det ni!
Personligen tror jag att det nya digitala ljudet har kapitalt misslyckats med att tillmötesgå kraven hos konsumenten och att vinylefterfrågan är ett yttrande av missnöje med det nya digitala ljudet.
Chris_Lymme skrev:petersteindl skrev:Skulle man köpa vinyl om man var helt nöjd med de nya medierna som t ex CD? Söker man nånting som det nya inte har uppfyllt? Branschen har de fakto skrotat DVD-Audio och SACD till förmån för vinyl. Det ni!
Personligen tror jag att det nya digitala ljudet har kapitalt misslyckats med att tillmötesgå kraven hos konsumenten och att vinylefterfrågan är ett yttrande av missnöje med det nya digitala ljudet.
Naturligtvis kan det vara så men i så fall har både branschen och konsumenterna gjort ett feltänk.
Både SACD och DVD-Audio ger markant bättre ljud än CD. Ljudet blir större, mer detaljerat, mer dynamiskt och ofta mer naturligt.
Problemet med SACD och DVD-Audio är att det inte har gått att övertyga konsumenterna att lägga ner ungefär 10 000 kr på en ny, vettig spelare för dessa format.
Det besynnerliga är att folk gärna köper en vinylspelare och joxar och trixar med.
Botemedlet mot den ganska trista standard-CD:n är faktiskt inte vinyl utan bättre digitala format.
Chris_Lymme skrev:Både SACD och DVD-Audio ger markant bättre ljud än CD. Ljudet blir större, mer detaljerat, mer dynamiskt och ofta mer naturligt.
BIll50x skrev:Skulle man ha hoppat på varje nytt format skulle man behöva ha en rackhylla innehållande:
- Stenkakeavspelare
- Vinylspelare
- Rullbandspelare
- Stereo-8 kassettspelare
- Kassettdäck (vanligt)
- Kassettspelare 9,5 cm/s
- Minikassettspelare (använde dikatofonkassetter)
- EL-kassettdäck
- Philips digitala kassettdäck
- MD-spelare
- VHS Hi-Fi
- DAT-spelare
Conan skrev:Håller helt med C_L här - skillnaderna i ljudkvalitet mellan midfi och sk. high-end kan vara försvinnande liten och det kan skillnaden mellan CD och SACD/DVD-A också vara!
Fast har man flumöron kan det såklart vara precis tvärtom...
Chris_Lymme skrev:Skillnaden i ljudkvalitet mellan en redbook-CD och en SACD eller DVD-Audio kan i princip vara lika stor som mellan en midfi-anläggning och en high end-anläggning. Fast har man blyöron så spelar väl det ingen roll.
Att Öhman och Subjektivisten håller med varandra är knappast förstasidesstoff.
Chris_Lymme skrev:Conan skrev:Håller helt med C_L här - skillnaderna i ljudkvalitet mellan midfi och sk. high-end kan vara försvinnande liten och det kan skillnaden mellan CD och SACD/DVD-A också vara!
Fast har man flumöron kan det såklart vara precis tvärtom...
Entusiaster har roligare i livet än skeptiker.
Dessutom gör flera av er idioternas misstag att döma ut ett format bara för att det finns vissa som misshandlar det.
Bara en imbecill tror att SACD är ett dåligt eller onödigt format bara för att det finns några dåliga SACD-skivor.
Jag har vinyler som låter skit också. Och gissa vad. De är inte ens komprimerade eller överstyrda utan bara dåligt inspelade, dåligt mastrade eller dåligt tillverkade.
Chris_Lymme skrev:Skillnaden i ljudkvalitet mellan en redbook-CD och en SACD eller DVD-Audio kan i princip vara lika stor som mellan en midfi-anläggning och en high end-anläggning. Fast har man blyöron så spelar väl det ingen roll.
Chris_Lymme skrev:Dessutom gör flera av er idioternas misstag att döma ut ett format bara för att det finns vissa som misshandlar det. Bara en imbecill tror att XXX är ett dåligt eller onödigt format bara för att det finns några dåliga XXX-skivor. Jag har YYY som låter skit också. Och gissa vad. De är inte ens komprimerade eller överstyrda utan bara dåligt inspelade, dåligt mastrade eller dåligt tillverkade.
Richard skrev:Man skall inte underskatta vinylfodralens inverkan på humöret, samt skivbolagens vilja att sälja vinylskivor, eftersom deras cd-försäljning snart är obefintlig.
Chris_Lymme skrev:Vinyl klarar inte av att klå en bra SACD som spelas i en bra anläggning. Det gör inte CD heller, oavsett hur bra man mastrar den.
Faktum är att en korrekt mastrad SACD låter generellt mer organisk än en CD förutsatt att inspelningen är bra. Den som gillar den organiska klangen hos vinylmediet borde kanske snarare ha satsat på SACD och fått högre upplösning och dynamik på köpet.
lennartj skrev:Andra må slå varandra i huvudet med argumentation om olika formats tekniska överlägsenhet. Frågan gällde vinylspelarnas överlevnad.
Jag har åtminstone hälften av apparattyperna Bill_50x listade uppkopplade och spelklara. Lite apparatvård kan vara stimulerande och är inte speciellt tidsödande jämfört med förspilla sin tid med sisyfosarbetet att konvertera alla sina fonogram till nya format.
Ett litet klarläggande, att "stenkakor" är tillverkade av shellack och oftast ska avspelas på 78 varv är sant. Dock pressades de sista 78-varvarna på 1950-talet i vinyl. Bandspelare fick snabbt spridning i studios i slutet av 1940-talet, men 78-varvare inspelade dess är i allmänhet direktgraverade.
Sedan är det väl lika bra att klippa till och utmana en del Faktiskt-folk med min inställning:
För att jag ska öppna plånboken och investera i ett nytt inspelningsformat (hårdvara+mjukvara) är de tekniska argumenten helt ointressanta.
Det är vad som händer mellan mina öron som är det intressanta,
alltså finns den musik jag vill höra, får jag en större känslomässig upplevelse? Då gäller det inte bara faktorer som musikalisk "nerv", upplevd (inte uppmätt) dynamik utan även känsel och syn, exempelvis hanteringen av ett LP-album. Därmed är är inte datorförmedlad musik utesluten. Jag ser stora möjligheter med information, bilder, animeringar
och inte minst löpande textning av opera, som man naturligtvis inte ska vara tvingad att se.
Direktgraverade 78-varvare kan förmedla en häpnadsväckande musikalisk "nerv" och upplevd dynamik, för musikerna utvecklade spelsätt som lurar örat, en intressant motpol till dagens utnyttjande av CD-mediets dynamik.
Edit: stavfel i förmedlad
Chris_Lymme skrev:Richard skrev:Man skall inte underskatta vinylfodralens inverkan på humöret, samt skivbolagens vilja att sälja vinylskivor, eftersom deras cd-försäljning snart är obefintlig.
Detta tror jag är grundorsaken till vinylspelarnas återkomst.
Det är inte alls beklagligt.
Det som är beklagligt är, precis som Peter skrev, att de bättre digitala formaten dör ut.
Vinyl klarar inte av att klå en bra SACD som spelas i en bra anläggning. Det gör inte CD heller, oavsett hur bra man mastrar den.
Faktum är att en korrekt mastrad SACD låter generellt mer organisk än en CD förutsatt att inspelningen är bra. Den som gillar den organiska klangen hos vinylmediet borde kanske snarare ha satsat på SACD och fått högre upplösning och dynamik på köpet.
mapem skrev:Inspirerad av denna tråd hade jag en liten vinyl-session därhemma i går. Det vill säga jag spelade några LP-skivor, de flesta från tidigt 60-tal. Jag kunde konstatera att vissa lät platt och instängt, andra lät stort och dynamiskt. Många är avskurna både uppåt och neråt, väldigt många har begränsad dynamik i basen (av utrymmesskäl?), åter andra besväras av en irriterande diskanthöjning men några har fullödig återgivning i alla register.
En del skapade ett titthål till musikerna, andra målade upp en bred ljudbild, och några placerade ut musikerna i rummet framför mej.
Jag vill framhålla att mina skivor knastrar inte (utom några få som råkat ut för olyckor).
Vinyl kan alltså låta väldigt olika. Det gjordes en del dåliga skivor också på vinyltiden, även på de legendariska 60-talet.
Och det gjordes bra sådana. När jag spelade en skiva med Vivaldis Årstiderna, Stuttgarts kammarorkester, dir Karl Münzinger, kommenterade sonen, som var på besök, så här: "Vad nära musikerna låter". Jo den skivan lyckas verkligen återskapa en intim kammarmuskalisk känsla i det lilla formatet. Och fiolerna har "kropp" och låter som fioler.
Slutsats: Vinyl kan låta bra eller dåligt. CD kan låta bra eller dåligt. SACD kan säker låta bra eller dåligt, jag vet inte.
Vad var frågan nu igen? Jo, är vinylspelaren dödsdömd? Svar nej, så länge det finns några som fortfarande har vinylskivor i sin ägo och vårdar dem och vill lyssna på dem.
Och det finns hopp för framtiden, sett från vinylsynpunkt, i alla fall om man drar slutsatser från min egen begränsade krets. Sonen köper nämligen vinylskivor i bland och han har en vinylspelare (en Dual - klassiker från 70-talet).
F ö är en av mina absoluta favoritskivor, som jag spelar ofta, Beatles Abbey Road, och den har jag på vinyl i originalutgåva. Så de så!
subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Vinyl klarar inte av att klå en bra SACD som spelas i en bra anläggning. Det gör inte CD heller, oavsett hur bra man mastrar den.
Chris, kunde du svara på hur du har kunnat komma fram till dessa åsikter? Att du vet det är formatet och inte masteringen du lyssnat på.
phloam skrev:Ärligt talat så är nog ljudkvaliteten minst avgörande när det gäller vinylens överlevnad, om vi inte utgår från hifi-folks uppfattningar.
Vad finns det för format som är behagliga, egentligen? Kassetter? Visserligen lite mysiga men njae. CD? Finns väl knappast nån som tyckt att dessa plastbitar i skrangliga askar har varit annat än praktiska. minidisk? För anonymt. Rullbandspelare? Väldigt hög coolhetsfaktor men för opraktiskt.
Grejen med vinyl är väl att det är en sällsynt lyckad kombination av mysfaktor, estetik, ljudkvalitet, osv. Det är helt enkelt det mest lyckade - ur "mänsklig" synvinkel - sättet att avnjuta musik.
Jag tror m.a.o. att det ständigt kommer att finnas folk som upptäcker hur roligt det är att spela vinylskivor - inte av enstaka anledningar utan av att hela konceptet är en sån bra mix av flera saker som är bra för musikupplevelsen.
Vovven skrev:Att bara äta en tablett är säkert praktiskt men inte kul!!!
Chris_Lymme skrev:Man lyssnar på CD-skivor med erkänt bra ljudkvalité och så jämför man med SACD-utgåvan.
Chris_Lymme skrev:Om du lyssnar på en bra SACD i en bra anläggning så kommer du att höra ett slags ljud som du aldrig har hört på CD, förutsatt att öronen och resten av knoppen fungerar som det ska.
Chris_Lymme skrev:Fast det krävs ju att man lyssnar själv istället för att ligga i någon annans knä.
phloam skrev:Grejen med vinyl är väl att det är en sällsynt lyckad kombination av mysfaktor, estetik, ljudkvalitet, osv. Det är helt enkelt det mest lyckade - ur "mänsklig" synvinkel - sättet att avnjuta musik.
subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Man lyssnar på CD-skivor med erkänt bra ljudkvalité och så jämför man med SACD-utgåvan.
Problemet är att du lyssnar på olika masteringar och kanske även olika prestanda i avspelningsapparaterna då. Inte själva formatet.
Chris_Lymme skrev:När SACD:n bygger på en högupplöst master så är det ju mediets fördelar man hör.
Chris_Lymme skrev:subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Man lyssnar på CD-skivor med erkänt bra ljudkvalité och så jämför man med SACD-utgåvan.
Problemet är att du lyssnar på olika masteringar och kanske även olika prestanda i avspelningsapparaterna då. Inte själva formatet.
När SACD:n bygger på en högupplöst master så är det ju mediets fördelar man hör.
Vovven skrev:
Vilken intressant sammanfattning, jag delar Din uppfattning, försökte tidigare i tråden göra en jämförelse med en god middag där miljön, menyval, dofter, matens smak och konsistens, sällskapet o s v utgör en helhet.
Väl talat (skrivet)Phloam
IngOehman skrev:Vinyl är ett sett till försäljning YTTERST marginellt format, fortfarande. Och CD är långt ifrån dött.
Om någon anser det motsatta får ni gärna presentera den fakta som uppfattningen är baserad på. Påståenden och åsikter i alla ära - men det här är ju inte en subjektiv fråga, så fram med argumentationen grabbar!![]()
Vh, iö
matereo skrev:IngOehman skrev:Vinyl är ett sett till försäljning YTTERST marginellt format, fortfarande. Och CD är långt ifrån dött.
Om någon anser det motsatta får ni gärna presentera den fakta som uppfattningen är baserad på. Påståenden och åsikter i alla ära - men det här är ju inte en subjektiv fråga, så fram med argumentationen grabbar!![]()
Vh, iö
.. Ja jag menar iaf inte att det ena eller det andra med bestämdhet är allenarådande bäst men att se att CD'n som den är idag standardmässigt kommer att ersättas av andra sorters discar är nog rätt klart. Spelarna skulle iaf jag tro kommer att vara formatkompatibla bakåt under lång tid.
Men hur blir det med nyproduktion av nuvarande sorts CD skivor när standarden höjs i och med ett annat format på i stort samma disc? Om den nu gör det? Jag antar att det blir så iaf. I så fall har jag svårt att se att CD enligt den gamla standarden kommer att vara attraktivt att producera.
Frågan är vad som blir nästa format? Majoriteten ser ju en 128 kbit/s mp3 som fullvärdig och verkar tycka att musik på flashminne eller on demand är helt okej. En annan fråga är om även de silvriga discarna framöver kommer att bli föremål för liknande entusiasm som vinylskivan nu är.
IngOehman Skrev:
Jag har liksom tydligen många andra i den här tråden (vilket gläder mig mycket) avspelningsmöjlighet för en mångfald olika format.
Rullband, Kassettband, DAT, schellac, EP, LP, MD, CD, SACD, DVD-A, VHS, LD, DVD för att nämna några av dem (de festa tror jag).
Subjektivisten skrev:
Jag har en fungerande V2000 spelare hemma
Frågan är väl vad överleva skall betyda...
Peter Steindl menade i en annan tråd att en marknad som sjunkit till 1/4 av vad den varit tidigare är död.
Hur många LP produceras och säljs idag jämfört med 1982?
IngOehman skrev:Bill50x skriver att det är självklart att vinyl kommer att överleva CD. Vad menar han med det?
Menar han att Vinyl kommer komma tilbaka som det dominerande mediet?![]()
Eller menar han att han tror att det om säg 5 år (eller varför inte säga 7 - d v s år 2015) inte existerar några CD-spelare hemma hos folk längre, och att ingen längre har en CD-samling? (Men väl en samling vinyler de spelar.)
Om det är något i den stilen han menar undrar jag om han verkligen menar allvar?
IngOehman skrev:Angående ditt von Oben-aktiga: "...du bör tänka igenom formuleringen av dina frågor lite bättre..."
Vh, iö
IngOehman skrev:Dina påståenden i det ovanstående är för övrigt felaktiga, bara så du vet.
Vh, iö
Richard skrev:Är det ingen fler än undertecknad och kanske ev.Chris Lymme, som tror att vinylförsäljningens uppgång endast beror på skivbolagens desperata vilja att sälja skivor, eftersom hela cd-marknaden kollapsat p.g.a. downloads via internet ?![]()
Chris_Lymme skrev:Din åsikt att jag har fel bryr jag mig för övrigt inte om. Jag lyssnar nämligen mycket gärna på SACD och tycker att de ganska konsekvent ger bättre ljud än CD. För min del innebär det att SACD är ett bättre medium. I praktiken.)
prolinn skrev:Kul att flera faktiskt bekänner att de inte är så nöjda med CD som man kan tro när man läser många inlägg som rör vinylavspelning kontra CD-avspelning.
Jag tänker inte förneka mig; Har några hört Linn:s nätverksspelare? De är helt grymma! Överglänser alt. krossar alla Linn:s tidigare CD-spelare (även den billigare el. mindre dyra, om man så vill, DS-spelaren är minst lika bra som CD12:an). Har även hört Klämboxen och även den låter rätt bra (för priset), inte som någon av Linn:s senaste CD-spelare, men ändå - för priset klart imponernade.
... och de nya spelarna visar att CD-mediets format inte var det avgörande problemet utan avspelningen av detsamma! De löser givetvis inte mastringsproblematiken, men de visar att mastringen i många fall inte var ett riktigt så avgörande problem som många trott.
[/quote]Finns säkert fler anledningar. Dock är det väldigt klart att det släpps MER skivor på vinyl idag än för 5 år sedan. Jag gjorde en lista på dom ca 45 bästa skivorna 2007 och nästan alla släpptes på vinyl. Så hade det knappast varit 2002.
Richard skrev:Det visar också att " source first" bara var en dogm för att sälja dyra signalkällor förut.
Bill50x skrev:Richard skrev:Det visar också att " source first" bara var en dogm för att sälja dyra signalkällor förut.
Nix. En bra mastrad skiva låter bättre på vilken skräpspelare som helst än en taskigt mastrad skiva på en dyr-fi spelare.
Ganska bra bevis för att source first är en bra tanke, eller?
Men, jag är naturligtvis inte för pro source first till 100% eftersom den teorin inte fungerar i praktiken. För PS-teorin används oftast bara från källan som du har hemma. Men "skit in = skit ut" har man glömt med den tolkningen.
/ B
Richard skrev:Du har rätt i det du skriver, men kan de bästa skivorna under 2007, som släpps på vinyl, också bero på skivbolagens plötsliga välvilja att kränga vinylskivor ?
Kan det månne finnas profithunger inblandad, tro?
H. Richard.
Richard skrev:prolinn skrev:Kul att flera faktiskt bekänner att de inte är så nöjda med CD som man kan tro när man läser många inlägg som rör vinylavspelning kontra CD-avspelning.
Jag tänker inte förneka mig; Har några hört Linn:s nätverksspelare? De är helt grymma! Överglänser alt. krossar alla Linn:s tidigare CD-spelare (även den billigare el. mindre dyra, om man så vill, DS-spelaren är minst lika bra som CD12:an). Har även hört Klämboxen och även den låter rätt bra (för priset), inte som någon av Linn:s senaste CD-spelare, men ändå - för priset klart imponernade.
... och de nya spelarna visar att CD-mediets format inte var det avgörande problemet utan avspelningen av detsamma! De löser givetvis inte mastringsproblematiken, men de visar att mastringen i många fall inte var ett riktigt så avgörande problem som många trott.
Det visar också att " source first" bara var en dogm för att sälja dyra signalkällor förut.
Men, nu gör företaget en helomvändning.
Nu kan ju en simpel hårddisk för 400:- plötsligt duga, enligt det skottska företaget- bara du köper en av deras nätverkspelare för 50000:- och uppåt...
H. Richard.
prolinn skrev: Det visar ju bara att digital lagring på CD med nära-realtidsavspelning är mycket svårt. Om man bortser från mängden störningar som allstras av CD-avspelningselektroniken och den fördröjing man skulle behöva acceptera för att läsa in CD:n i ett FIFO så skulle det nog inte vara någon skillnad.
subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Din åsikt att jag har fel bryr jag mig för övrigt inte om. Jag lyssnar nämligen mycket gärna på SACD och tycker att de ganska konsekvent ger bättre ljud än CD. För min del innebär det att SACD är ett bättre medium. I praktiken.)
Ursäkta att jag upprepar mig, men hur kan du veta att det är formatet du jämför och inte masteringen och/eller olika apparatfel?
Kaffekoppen skrev:Helt korrekt notering, det kan han ju rimmligen inte veta, men som konsument har det väl ingen praktisk betydelse?
Vi kan tycka, och jag tycker också, att den idiotdifferentiering som görs mastersmässigt - förmånsmässigt till SACD´ns fördel - är förkastlig, men branchen har uppenbarliggen hittat ett sätt att ytterliggare nyttja det faktum att de mastrat CD-skivor sämre än mediet tllåter.
Chris försvar visar bara att de lyckats mycket bra i sin marknadsföring.subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Din åsikt att jag har fel bryr jag mig för övrigt inte om. Jag lyssnar nämligen mycket gärna på SACD och tycker att de ganska konsekvent ger bättre ljud än CD. För min del innebär det att SACD är ett bättre medium. I praktiken.)
Ursäkta att jag upprepar mig, men hur kan du veta att det är formatet du jämför och inte masteringen och/eller olika apparatfel?
Chris_Lymme skrev:Själv skiter jag helt i Öhman och lyssnar själv. På så sätt har jag upptäckt att SACD potentiellt ger ett mycket trevligt ljud som CD inte kan nå upp till.
Chris_Lymme skrev:Din skepsis visar bara att Öhman har lyckats mycket bra med sitt uppdrag att få er att tycka som han.
Som vanligt har du problem med logiken! Det visar ju bara att digital lagring på CD med nära-realtidsavspelning är mycket svårt. Om man bortser från mängden störningar som allstras av CD-avspelningselektroniken och den fördröjing man skulle behöva acceptera för att läsa in CD:n i ett FIFO så skulle det nog inte vara någon skillnad. Saken är väl den att det går inte bortse från dessa faktorer.
Om man är intresserad av musik så tycker jag det är vettigt att i varje fall kolla dessa apparaters prestanda eller en Squeezebox om man inte har möjlighet att lägga dom pengarna. Har man andra intressen kanske det är bortkastad tid?
lennartj skrev:Nja, att läsa av skivan i nästintill realtid till en buffert kan under ideala förhållanden bli likvärdig när skivan är felfri och kan leverera data i tid för att hålla bufferten fylld utan interpolering.
Läser man av skivan i förväg med exempelvis EAC inställd för att inte acceptera bitfel kan det ta allt mellan 4 minuter och timmar med omläsningar tills all information extraherats korrekt.
Jag saknar CD-spelare med buffert och även Transporter.
Det skulle vara intressant att göra lyssningstest mellan buffrad CD-spelare och Transporter både med CD som EAC läser ner på minimitid och sådana EAC får kämpa med.
Hade inte Meridians första CD-spelare en indikator som blinkade om felkorrigeringen inte klarade problemen utan gick över till interpolering?
En sådan indikator vore mycket intressant på en spelare med buffert,
även för konstatera om olika metoder för rengöring av CD har avsedd effekt.
Magnuz skrev:prolinn skrev: Det visar ju bara att digital lagring på CD med nära-realtidsavspelning är mycket svårt. Om man bortser från mängden störningar som allstras av CD-avspelningselektroniken och den fördröjing man skulle behöva acceptera för att läsa in CD:n i ett FIFO så skulle det nog inte vara någon skillnad.
Att buffra data från CD:n utan alltför stor fördröjning är väl en smal sak. Är det inte precis det som görs i en del spelare?
Kaffekoppen skrev:Är du säker på det där Richard?
Jag har för mig att jag fick "pisk" på fingrarna av Öhman när jag trodde det. Databuffringen har ju som jag förstått det i de flesta fall inget med felkorrigering att göra.
Det som Meridan gör är väl att den läser av skivan flera gånger, vilket inte är normalt.
subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Själv skiter jag helt i Öhman och lyssnar själv. På så sätt har jag upptäckt att SACD potentiellt ger ett mycket trevligt ljud som CD inte kan nå upp till.
Exakt vad är det som den gör som inte CDn kan göra? Vad säger du om tester där man kört SACD/DVD-A via en 16/44.1 DAC och jämfört och man kunde då inte skilja dom åt?
subjektivisten skrev:Min skivspelare är nog dödsdömd, iaf nålen. Den spårar uselt nu och tror det beror på att jag släppt ner den i tallriken två gånger när jag skulle spela 10 tums vinyler.
Chris_Lymme skrev:Ja vad är det för konstigt med det?
Fördelen med högupplösta ljudformat är just att de är högupplösta. Om man klipper ner dem till CD-upplösning lär de knappast komma till sin rätt.
subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Ja vad är det för konstigt med det?
Fördelen med högupplösta ljudformat är just att de är högupplösta. Om man klipper ner dem till CD-upplösning lär de knappast komma till sin rätt.
Det konstiga är att man får med alla "postitiva" egenskaper från SACD även när den gått igenom en 16/44.1 DAC. Hur förklarar du det?
Kaffekoppen skrev:Jag är mer intresserad av musiken än det format som den är lagrad på. Jag köper alltså ett musikstycke och inte en CD-skiva, DVD-A skiva eller SACD, och jag tror detsamma gäller dig.
pingvinen skrev:Naturligtvis kommer det att finnas vinylspelare kvar under vår generation, men den yngre generationen verkar till nästan 100% förlita sig på nätverksspelare.
pingvinen skrev: De under 25 år har i de allra flesta fall inte det arvet att leva med.
pingvinen skrev:Som vanligt är det en hel del semantik, när inträffar framtiden och vad innebär dödsdömd.
petersteindl skrev:Wein , Weib und gesang
Gammalt Germanskt ordspråk.
Det fanns alltså för lite brudar i närheten av 10 tumsvinylernaeller fanns det för många?
PS
Chris_Lymme skrev:Tyvärr vet jag inte vad du dillar om. Jag läser mig inte till "erfarenhet" på nätet utan lyssnar själv och bestämmer mig för hur det ligger till.
Chris_Lymme skrev:Nä. Jag är extremt petig med allt. Förutom att det ska vara rätt musikstycke så ska det vara rätt tolkat och rätt framfört och dessutom återgivet med bästa möjliga ljudkvalitet.
Därmed blir både formatet och återgivningsutrustningen extremt viktiga. Vi är väl audiofiler?
pingvinen skrev:Köpte en ny pickup idag, så nu är det nytt liv i skivspelaren. Trots detta har jag röstat "Ja, nätverksspelare kommer att råda i framtiden" på frågan om vinyl-spelaren snart är dödsdömd. Naturligtvis kommer det att finnas vinylspelare kvar under vår generation, men den yngre generationen verkar till nästan 100% förlita sig på nätverksspelare. Jag kan inte se att jag själv hade köpt en vinylspelare idag om jag inte hade haft hundratals LP redan. De under 25 år har i de allra flesta fall inte det arvet att leva med.
Det är kul att det finns de som faktiskt gör sitt bästa för att deras musik verkligen skall låta bra.lennartj skrev:Å andra sidan är min personliga uppfattning än så länge, med den begränsade erfarenhet jag hitttills har av SACD och DVD-A att de kan låta mycket bra på spelare som inte är extremt dyra, men jag har inte hört dem överträffa den bästa CD-avspelning jag hört.
lennartj skrev:Jag menar att för en rättvis jämförelse mellan respektive formats prestationer ska man låta varje format för sig spelas med sin egna optimala DA-omvandling.
Chris_Lymme skrev:Äh, trams. Skaffa dig en vettig SACD-spelare och några skivor så vet du helt plötsligt vad du talar om. det skulle vara en välkommen nyhet.
Chris_Lymme skrev:Äh, trams. Skaffa dig en vettig SACD-spelare och några skivor så vet du helt plötsligt vad du talar om. det skulle vara en välkommen nyhet.
Kaffekoppen skrev:Chris_Lymme skrev:Nä. Jag är extremt petig med allt. Förutom att det ska vara rätt musikstycke så ska det vara rätt tolkat och rätt framfört och dessutom återgivet med bästa möjliga ljudkvalitet.
Därmed blir både formatet och återgivningsutrustningen extremt viktiga. Vi är väl audiofiler?
För mig innebär det viktiga det som når mina öron.
Jag hoppas det kan klassificera mig som audiofil trots att jag varken lyssnar till formatet eller avspelningsutrustningen, utan är intresserad av den musik jag lyssnar till. För mig är en audiofil en musikälskare, vare sig det är via avspelning eller live.
Jag är alltså mer petig med att det som finns tillgängligt, oavsett format, har sådanna förutsättningar som formatet medger och inte begränsas på annat sätt.
Jag såg att det inte berörde dig att ditt högupplösta format passerade en 16/44.1 DAC vilket är förvånande om du anser att avspelningsutrustningen är extremt viktig. Det borde det ju göra med ditt resonemang. Vad är då fördelen med SACD om man begränsar ner till CD-systemet innan det avlämnas till förstärkning/högtalare?
Kan det måhända faktiskt vara så att med en liknande mastring (som faktiskt skilljer idag till SACD fördel) hade givit att du hade varit nöjd med det ljud du hade kunnat berikas med från CD-formatet?
Kanske, kanske inte, för det kanske du aldrig har testat? Iallafall är min poäng att det finns inget vettigt skäl att minska CD-formatets förmåga. Det kan vi väl vara överrens om?
Och om man inte minskar CD-formatets möjligheter i mastringsprocessen så kanske den här frågan hade löst sig av sig själv. Då hade vi konsumenter fått möjlighet att välja format just med våra öron på rättvisa villkor. Min övertygelse idag är att det hade varit en tuff nöt för SACD, men som sagt, så länge det inte är så kan vi bara hypotetiskt debattera frågan.
Chris_Lymme skrev:Nej, det var en uppmaning till Subjektivisten att sluta läsa en massa skit som han inte förstår.
Chris_Lymme skrev:På inspelningar med många instrument blir det tvärtom en rörig gröt eftersom dynamiken och upplösningen på CD-mediet inte fångar den sammansatta klangen av verklig musik, det som musikerna kallar för "gel" på engelska och som man hör vid livespelningar.
Chris_Lymme skrev:En skillnad mellan en bra SACD-inspelning och en bra CD-inspelning är att SACD: låter mer fylligt, naturligt och gellat medan CDn låter lite torr och steril.
Chris_Lymme skrev:Förmodligen är det senare anledningen till att många, som Subjektivisten, trixar med vinyl fortfarande.
lennartj skrev:Om du sedan har SACD-utgåvor som med säkerhet är likadant mastrade som CD-utgåvorna
subjektivisten skrev:pingvinen skrev:Köpte en ny pickup idag, så nu är det nytt liv i skivspelaren. Trots detta har jag röstat "Ja, nätverksspelare kommer att råda i framtiden" på frågan om vinyl-spelaren snart är dödsdömd. Naturligtvis kommer det att finnas vinylspelare kvar under vår generation, men den yngre generationen verkar till nästan 100% förlita sig på nätverksspelare. Jag kan inte se att jag själv hade köpt en vinylspelare idag om jag inte hade haft hundratals LP redan. De under 25 år har i de allra flesta fall inte det arvet att leva med.
Håller inte helt med. Jag är medlem på Sweden rocks forum, eller board som det heter där, och där har vi fullt med folk under 25 år som köper vinyl. Senast var det en 15 årig tjej som ville ha tips om en okej skivspelare. Såklart är dessa i minoritet, samma som audiofiler, men dom finns iaf. Med tanke på dom OTROLIGT snygga utgåvorna jag fick igår på vinyl så hoppas jag att vinylen överlever ett par decennium till
subjektivisten skrev:Så här sa Öhman tidigare om detta i en annan tråd:
*Alltså - man kan dela in världen i tre grupper:
1. De som gjort den studien själv och/eller deltagit i en sådan studie som någon annan gjort. De är alla överens om att CD-systemet under sådana förutsättningar som varit rådande inte har renderat detektion, jämfört med varken SACD eller DVD-A. (Även om förhoppningsvis alla i den gruppen är så vetenskapligt förnuftiga att de inser att det inte bevisar CD-systemets "fulländning", utan bara skall ses som ett resultat giltigt under studiens omständigheter, och att allt däröver bör begränsas till insatta gissningar.)
2. De som inte har varken gjort den studien själv, eller deltagit i en som någon annan lagt upp, och som därför håller frågan öppen eller litar på de resultat de tagit del av från de dylika studier som gjorts.
3. De som inte har varken gjort den studien själv, eller deltagit i en som någon annan lagt upp - men som ändå okunnigt häver ur sig dogmatiska/spekulativa floskler/påståenden om att CD-systemet ställer till musiksignalen på det ena eller andra sättet - i vissa fall trots att de informerats om studiernas utgång.
hifi-skeptikern skrev:De ggr. jag jämfört har jag kommit fram till att CD versionen av en skiva ofta låtit bättre på en generellt bättre spelare än SACD versionen på en något sämre spelare (spelare som spelar båda formaten). En bra SACD kan dock låta verkligt bra på en bra SACD-spelare, men det kan ju faktiskt även en bra CD göra även om jag skulle vilja påstå att SACD och andra högupplösnade format (när de är bra) ändå har fördelar jfrt. med CD.
lennartj skrev:Chris_Lymme,
för mig förefaller det som du bara lyssnar på CD över spelare som inte är speciellt bra på CD-återgivning.
Chris_Lymme skrev:Att det finns enstaka fusk-SACD som är mastrade med CD-kvalitet betyder ju inte att det är ett problem med formatet i sig, snarare att vi aldrig blir kvitt det där skitfromatet, vilket är just min invändning.
Chris_Lymme skrev:SACD är betydligt bättre på att fånga en större och mer levande ljudbild än CD och det är egentligen bra dumt att vända ryggen åt bättre ljud.
Det är ju väldigt besynnerligt att vi ska hålla fast vid en gammal kompromisslösning som Red Book när det är helt självklart att vi ökar upplösning och bandbredd på allt annat, som t.ex. bild.
Kaffekoppen skrev:Chris_Lymme skrev:Att det finns enstaka fusk-SACD som är mastrade med CD-kvalitet betyder ju inte att det är ett problem med formatet i sig, snarare att vi aldrig blir kvitt det där skitfromatet, vilket är just min invändning.
Så du tycker det är skit med SACD som är mastrade med lägre möjligheter än du anser att formatet medger?
Kan du då på samma sätt förstå att jag tycker det är skit med CD-skivor mastade med på ett sämre sätt än formatet medger?
Skulle vara kul att höra ditt svar på det eftersom du av någon outgrundlig anledning inte besvarar det någon gång![]()
Chris_Lymme skrev:För att undvika fortsatta missförstånd: De flesta av mina CD-skivor är perfekt mastrade klassiska skivor och jag är fortfarande inte nöjd. Att lägga av med komprimering och överstyring innebär således inte att CD kommer upp i samma kapacitet som ett högupplöst format.
subjektivisten skrev:hifi-skeptikern skrev:De ggr. jag jämfört har jag kommit fram till att CD versionen av en skiva ofta låtit bättre på en generellt bättre spelare än SACD versionen på en något sämre spelare (spelare som spelar båda formaten). En bra SACD kan dock låta verkligt bra på en bra SACD-spelare, men det kan ju faktiskt även en bra CD göra även om jag skulle vilja påstå att SACD och andra högupplösnade format (när de är bra) ändå har fördelar jfrt. med CD.
Hur kan du bortse från masteringsskillnader och kanske olika apparatfel?
subjektivisten skrev:Vinyl Is Back In The Groove
NEW YORK, Feb. 10, 2008(CBS)
Remember turntables? They were used to play LP's, those long-playing records developed by Dr. Peter Goldmark of CBS Labs. They spin at 33-and-a-third revolutions per minute.
...
"I think it's got to do not only with the sound but the ritual of playing the record," he said, "and also just the whole packaging. It's like a gift every time you open it."
...
But in the 1980s, CDs hit the market, and pure sound quality took a back seat to convenience. When computer downloads and MP3 players came a decade later, it would seem that vinyl LPs were on the fast-track to oblivion. But although demand for vinyl declined, it never disappeared, in part because digital recordings just don't sound the same.
... "It's smooth, right?" Durham said. "It's a groove, whereas a CD takes music, audio, chops it up. And it's done in little packets of data. And the trick is that you listen to it, if the data is quick enough, your ear 'makes up' for the difference. Theoretically, they scientifically have proven that we can't hear the difference. But there is something. There is something different."
Richard skrev:Varför är det så svårt att förstå att SACD, tekniskt sett, är sämre än CD? ( men mycket bättre än analogt rullband ).
hifi-skeptikern skrev:Richard skrev:Varför är det så svårt att förstå att SACD, tekniskt sett, är sämre än CD? ( men mycket bättre än analogt rullband ).
![]()
![]()
![]()
Tarvar förklaring!
hifi-skeptikern skrev:Om den ena skivan (CD resp. SACD versionen) är bättre mastrad hade det rimligen visat sig som att den låtit bättre på båda apparaterna d.v.s. förutsatt att inte skillnaden mellan apparaterna är allt för stor eller om någon av apparaterna var direkt dåliga med det ena eller det andra mediet. Givetvis är det en delikat fråga att svara på, om CD-mediet är likvärdigt eller sämre än mer högupplösnade medier som t.ex. SACD eftersom man i någon mening jämför äpplen med päron (nästan som CD v.s. vinyl).
Richard skrev:Svårt är det däremot att få vinylplattan att låta som masterbandet. Faktiskt omöjligt.
H. Richard.
hifi-skeptikern skrev:Klassiskt uttalande, men seriöst; Varför skulle någon vilj fippla med ett musikreproduktionssätt som är; repkänslig, dammkänslig, slitageberoende och kanske framförallt barn-o-vänlig (eller är det omvändningen som gäller d.v.s. barn är vinyl-o-vänliga?)? Om det inte var för att det låter bättre? Inte att CD som medium är bättre (det diskuteras ju jämt här) utan för att CD-skivor+CD-spelare (ordinära) vanligen inte är speciellt bra jfrt. med Vinyl-skivor+ordinär vinylspelare!?
Kaffekoppen skrev:Är det avgörande för vinylens framtid om SACD är bra eller inte?
Står och faller vinyl med utvecklingen av andra format eller kommer det finnas utrymme för vinyl parallellt oavsett utvecklingen av andra format?
Jag tror det.
Kaffekoppen skrev:Tack för svar!
Har du någon perfekt mastrad CD-utgåva som du kan nämna?
Richard skrev:hifi-skeptikern skrev:Richard skrev:Varför är det så svårt att förstå att SACD, tekniskt sett, är sämre än CD? ( men mycket bättre än analogt rullband ).
![]()
![]()
![]()
Tarvar förklaring!
Läs här hur SACD fungerar:
http://www.lts.a.se/artiklar/SACD-praktik.pdf
H. Richard.
Själv använder jag en av Ken Ishiwatas spelare från Marantz som jag valde på grund av dess intelligenta och musikaliska ljudkaraktär. Den ger en mycket vacker klang, återger instrument på ett ganska verklighetstroget sätt och får musikerna att låta samspelta. Jag valde den noggrant bland många testade spelare så jag vet att den står sig mycket bra både på CD och SACD, i alla fall i förhållande till vad jag kräver.
SACD är betydligt bättre på att fånga en större och mer levande ljudbild än CD och det är egentligen bra dumt att vända ryggen åt bättre ljud.
Det är ju väldigt besynnerligt att vi ska hålla fast vid en gammal kompromisslösning som Red Book när det är helt självklart att vi ökar upplösning och bandbredd på allt annat, som t.ex. bild.
Vinyl kan faktisk vara bättre än CD på att skapa en illusion av verklig musik eftersom det fångar (eller skapar) en mer rymlig och sammansmält klang.
Harryup skrev:Jag håller med Kaffekoppen.
Analogt (LP) har sin kundkrets och sin utveckling medans hur man lagrar vanlig "CD-musik" kommer vara utsatt för diverse konkurrerande lagringsformer och konsumptionsätt.
SACD eller CD? Tja, ingen som hört något om audiophila Bluray skivor ännu?
mvh/Harry
subjektivisten skrev:Richard skrev:Svårt är det däremot att få vinylplattan att låta som masterbandet. Faktiskt omöjligt.
H. Richard.
Nja, beror på vad som är på masterbandet. Med rätt sorts vinyl så kan du få upp mot 85 db s/n, vilket är väldigt bra.
'Richard skrev:hifi-skeptikern skrev:Richard skrev:Varför är det så svårt att förstå att SACD, tekniskt sett, är sämre än CD? ( men mycket bättre än analogt rullband ).
![]()
![]()
![]()
Tarvar förklaring!
Läs här hur SACD fungerar:
http://www.lts.a.se/artiklar/SACD-praktik.pdf
H. Richard.
Chris_Lymme skrev:
En ren floskel. Återigen är källan ... Ingvar Öhman.
Lyssna på ljudet istället för att läsa en massa dravel på nätet!
Vem som helst kan skriva vad som helst på nätet och med hjälp av Google kan man hitta "stöd" för hur många diametralt motsatta uppfattningar som helst.
Innan jag kom till faktiskt.se (I curse the day!) trodde jag att det faktiskt bara var nybörjare som inbillade sig att CD-formatet är perfekt. Jag hade i alla fall inte träffat på någon livs levande audiofil som påstod det. Mest var det onoff-försäljare och kids som sa "Det är CD så det kan inte bli bättre ljud. Det är perfekt."
CD-formatet är inte perfekt, vilket alla som har spelat in och spelat upp ljud i högre upplösningar känner väl till.
I pity you.
Richard skrev:Ja, mixningen ställer till problem, precis som du skriver Ingvar, vid i stort sätt alla inspelningar, samt väldigt många av de pop/rockproduktioner som överförs till SACD.( Där man anvvänder mycket effekter, reverb kompression, - PCM baserat, naturligtvis. )
Reklammakarna har dock varit mycket skickliga på att få nästan alla att tro att skivor spelas in direkt ( utan mixning ) . I en del pro-SACD reklam från sony har man kunnat läsa att "man hoppar över flera onödiga led i ljudåtergivningen "
I verkligheten måste ofta fler led till, speciellt om man skall tillverka en SACD produktion. PCM konverteringen görs nästan alltid någonstans i inspelnings/mastringsledet.
Det ironiska är ju att nästan alla inspelnings/mastringstudios har tillgång till en komplett PCM kedja ( Inspelning, mixning, mastring, färdig cd ) och kan därigenom göra en väldigt transparent inspelning och överföring till just PCM formatet, konventionell CD.
Richard skrev:Ursäkta, jag hoppas att du inte tar illa upp, men att använda en Marantz SACD KI spelare som referens för att recensera SACD-ljudet är inte pålitligt, p.g.a. dess gravt färgande HDAM-buffertar på utgången.
Hur vet jag det?
Jo,
Undertecknad har ju ägt en Marantz cd 63 mk 11 som jag grundligen dissekerade och miodifierade under slutet av 90-talet.
Bl.a. byttes klockan samt Op amparna mot, som jag trodde, bättre typer.
Den största ljudförbättringen kom, när jag kopplade förbi HDAM bufferten- då lät det mycket renare, med mindre bummlig bas, såsom originalspelaren lät. HDAM bufferten mjukar också upp diskanten- behagligt, javisst.
Marantzspelaren lät, efter förbikoppling av bufferten, snarlikt min dåvarande sovrums cd, en Denon 625.
HDAM bufferten lägger alltså till en färgning av signalen. Åtminstone på 63-modellen.
Bufferten i din SACD spelare kan dock vara mindre färgande än i 63:an, därav vet jag intet, men det verkar som att Marantz lägger dit sin buffert för att skapa ett " sound ", ett ljud som skiljer sig från de flesta cd-spelare.
Då du lyssnar på SACD material lyssnar du således, troligen, inte på själva formatet, utan på de apparatfel som finns i din Marantz spelare.
Du bör kanske skilja på system och apparatfel. Du kan också strunta i det. Det är ju upp till dig, förvisso.
Men, se detta inte som en sågning av din spelare. Jag köpte ju själv en Marantz får ett antal år sedan, just för att jag då, subjektivt , gillade ljudet.![]()
Dina övriga påståenden i inlägget ovan kan jag bara hålla med om, det är dumt att överge ett så suberbt format som DVD-audio, som utöver 2-kanal med överlägsen upplösning, också erbjuder 6-kanaligt ljud med högre teknisk klass än CD.
Att många vinylskivor är bättre mastrade än cd-ditona, är väl ingen nyhet för dig, det finns dock också exempel på precis motsatsen.
I bästa fall kan man uppnå en väldigt bra närvarokänsla med de bästa vinylplattorna ( likt de bästa cd -skivorna).
H. Richard.
hifi-skeptikern skrev:Om man får spekulera så skulle jag gissa att det system som de använde på - relevanta punkter - inte höll 2x16 bit, 44.1 kHz upplösning varför skillnaden mellan kedjorna följdaktligen var (nära) försumbar.
Chris_Lymme skrev:Tja, de flesta nyutgivna CD-skivorna från Deutsche Grammophon är vackert mastrade i högupplösning med bibehållen dynamik. Även de flesta skivorna från Hyperion, BIS och Harmonia Mundi är felfritt mastrade, även om det finns individuella undantag.
Chris_Lymme skrev:subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Tja, de flesta nyutgivna CD-skivorna från Deutsche Grammophon är vackert mastrade i högupplösning med bibehållen dynamik. Även de flesta skivorna från Hyperion, BIS och Harmonia Mundi är felfritt mastrade, även om det finns individuella undantag.
Tre frågor:
1. Vet du hur dom är masterade?
2. Har du exakt samma utgåvor fast på SACD?
3. Vet du att dom är masterade exakt lika?
Du har fått ett tips. Det är din ensak vad du gör med tipset. Jag skulle inte kunna bry mig mindre.
Jo, visst har jag valt Marantzen för dess färgning även om de senaste versionerna färgar betydligt mer subtilt än de tidigare. Med KI-versionerna är det ju faktiskt Kens smakfulla subjektiva förgning som som man betalar extra för.
Det är också en mycket smart färgning som lever och varierar med inspelningen utan att ge den förhatliga sameness som ibland nämns i samband med färgning. Tvärtom tycker jag att jag, med rätt högtalare, kommer närmare inspelningarna än någonsin tidigare.
Som sagt har jag lyssnat på många spelare utöver denna och jag har ärligt talat lite svårt för spelare som är F/E-korrekta, särskilt på vanlig CD.
Jag lyssnar faktiskt väldigt nyktert och väljer medvetet det ljud som tilltalar mig mest även om jag vet att det inte är helt korrekt. Marantzen ger mig faktiskt rysningar av välbehag på många av mina bästa inspelningar och detta är närmast obetalbart för en cynisk ljudentusiast.
På det hela taget tycker jag att ljudet påminner lite om vinylljudet vilket absolut inte är dåligt.
the more SACD's I buy and hear, the more I get spoiled by the clarity of the sound and the crispness of it. I never realized what people meant when they said they didn't like CDs because they removed the warmth. Now I know what they mean. CDs clipped out alot of the fuzziness of the sound and they don't sound quite real. SACD put's that fuzziness back so that you get the feeeling of the orchestra being right in your living room.
This one is no exception. You hear the full range of the voices in the choir. You also hear the orchestra and all the range of the drums and stuff. This makes this a listening experience.
Chris_Lymme skrev:Mitt tips till Subjektivisten är att testa något av de nämnda skivolagen om han vill slippa loudness war och att testa SACD om han vill uppleva bättre ljud.
Chris_Lymme skrev:Det är inte bara jag som tycker att SACD kan ge en mer realistisk och vinylliknande lyssningsupplevelse än CD. Följande kommentar hittade jag igår kväll när jag letade skivor:
Chris_Lymme skrev:Man får förstås ta det för vad det är men jag tror att Subjektivisten skulle må bättre av lite praktisk nyfikenhet och att testa fler saker själv än att bara läsa om dem på nätet och avfärda dem.
Richard skrev:Varför är det så svårt att förstå att SACD, tekniskt sett, är sämre än CD? ( men mycket bättre än analogt rullband ).
Varför tror en del att cd-formatet är dåligt ?
Om man lyssnar på hifitidskrifter kan man gå på allt möjligt.
Tar man reda på fakta, ter sig dock saken klar, för den som vill lära.
H. Richard.
Richard skrev:Chris Lymme skrev:Själv använder jag en av Ken Ishiwatas spelare från Marantz som jag valde på grund av dess intelligenta och musikaliska ljudkaraktär. Den ger en mycket vacker klang, återger instrument på ett ganska verklighetstroget sätt och får musikerna att låta samspelta. Jag valde den noggrant bland många testade spelare så jag vet att den står sig mycket bra både på CD och SACD, i alla fall i förhållande till vad jag kräver.
SACD är betydligt bättre på att fånga en större och mer levande ljudbild än CD och det är egentligen bra dumt att vända ryggen åt bättre ljud.
Vinyl kan faktisk vara bättre än CD på att skapa en illusion av verklig musik eftersom det fångar (eller skapar) en mer rymlig och sammansmält klang.
Ursäkta, jag hoppas att du inte tar illa upp, men att använda en Marantz SACD KI spelare som referens för att recensera SACD-ljudet är inte pålitligt, p.g.a. dess gravt färgande HDAM-buffertar på utgången.
Hur vet jag det?
Jo,
Undertecknad har ju ägt en Marantz cd 63 mk 11 som jag grundligen dissekerade och miodifierade under slutet av 90-talet.
Bl.a. byttes klockan samt Op amparna mot, som jag trodde, bättre typer.
Den största ljudförbättringen kom, när jag kopplade förbi HDAM bufferten- då lät det mycket renare, med mindre bummlig bas, såsom originalspelaren lät. HDAM bufferten mjukar också upp diskanten- behagligt, javisst.
Marantzspelaren lät, efter förbikoppling av bufferten, snarlikt min dåvarande sovrums cd, en Denon 625.
HDAM bufferten lägger alltså till en färgning av signalen. Åtminstone på 63-modellen.
Bufferten i din SACD spelare kan dock vara mindre färgande än i 63:an, därav vet jag intet, men det verkar som att Marantz lägger dit sin buffert för att skapa ett " sound ", ett ljud som skiljer sig från de flesta cd-spelare.
Då du lyssnar på SACD material lyssnar du således, troligen, inte på själva formatet, utan på de apparatfel som finns i din Marantz spelare.
Du bör kanske skilja på system och apparatfel. Du kan också strunta i det. Det är ju upp till dig, förvisso.
Men, se detta inte som en sågning av din spelare. Jag köpte ju själv en Marantz får ett antal år sedan, just för att jag då, subjektivt , gillade ljudet.![]()
Dina övriga påståenden i inlägget ovan kan jag bara hålla med om, det är dumt att överge ett så suberbt format som DVD-audio, som utöver 2-kanal med överlägsen upplösning, också erbjuder 6-kanaligt ljud med högre teknisk klass än CD.
Att många vinylskivor är bättre mastrade än cd-ditona, är väl ingen nyhet för dig, det finns dock också exempel på precis motsatsen.
I bästa fall kan man uppnå en väldigt bra närvarokänsla med de bästa vinylplattorna ( likt de bästa cd -skivorna).
H. Richard.
Piotr skrev:Richard skrev:Varför är det så svårt att förstå att SACD, tekniskt sett, är sämre än CD? ( men mycket bättre än analogt rullband ).
Varför tror en del att cd-formatet är dåligt ?
Om man lyssnar på hifitidskrifter kan man gå på allt möjligt.
Tar man reda på fakta, ter sig dock saken klar, för den som vill lära.
H. Richard.
Du har flera ggr. påståt detta varpå jag (såvitt jag minns) flera ggr. påpekat att DSD/SACD har utvecklats en del.
http://www.grimmaudio.com/whitepapers/d ... verter.pdf
Menar du att detta arbete är humbug?
Liknande ariklar har jag sett från Philips.
Som sagt, fakta är ju bra.. i synnerhet om man vill "lära" andra..
/Peter
Du kan ha rätt i att vissa SACD -chip blivit bättre. Du kommer dock inte från att det finns ett problem vid framställande av SACD material, den nödvändiga konverteringen till PCM, ofta i flera led, som jag skrivit om ovan. Dessutom är ju inte 16 bit/ 44,1 khz PCM dåligt från början...
Vaför hålla på med onödiga konverteringar hit och dit- då man kan undvika dom helt ( med PCM teknik. )
Piotr skrev:Ja okey.. men mätningarna i artikeln jag länkade till (som du sett tidigare) är på en praktisk tillämpning. Vad jag kan förstå utav artikeln så är påståendet att SACD är underlägset CD falskt.
Är du av annan uppfattning eller menar du att Bruno Putzeys framställer fabricerade mätresultat?
/Peter
Piotr skrev:Richard,Du kan ha rätt i att vissa SACD -chip blivit bättre. Du kommer dock inte från att det finns ett problem vid framställande av SACD material, den nödvändiga konverteringen till PCM, ofta i flera led, som jag skrivit om ovan. Dessutom är ju inte 16 bit/ 44,1 khz PCM dåligt från början...
Vaför hålla på med onödiga konverteringar hit och dit- då man kan undvika dom helt ( med PCM teknik. )
Dessa konverteringar är inte en förutsättning utan en möjlighet. Det står varje tekniker fritt att hoppa över alla mixnings och mastrings trix. Viss musik måste (kan man väl påstå) bearbetas och mixas innan det färdiga materialet släpps.. då gör man det eller använder PCM rakt igenom.
För övrigt.. medhåll 16/44.1PCM är inte dåligt.
/Peter
subjektivisten skrev:På amazon kan man även läsa detta om till exempel AC/DC's remasterade Back in black, som är totalt slaktad av loudness war:
"And the sound quality? I personally listened to the previous CD edition and this version back to back, and not only can you hear the difference but also FEEL the difference. The new version projects with more force and clarity. "
"This newley remastered edition of "Back In Black" now on the Epic Label surpasses the older 1994 remastered version in that the volume is pumped up higher, there's definately more bottom end and mid-range. I actually listened to both versions of the disc and this new one blows the other away. "
Så vad okända "svensson" säger är inte direkt något jag skulle använda mig av som bevisning.
Piotr skrev:Ja okey.. men mätningarna i artikeln jag länkade till (som du sett tidigare) är på en praktisk tillämpning. Vad jag kan förstå utav artikeln så är påståendet att SACD är underlägset CD falskt.
Är du av annan uppfattning eller menar du att Bruno Putzeys framställer fabricerade mätresultat?
/Peter
Piotr skrev:För övrigt har jag fått för mig att AD för DSD och PCM audio är snarlika och skillnaden ligger i den signalbehandling som sker efter det inledande AD steget.
IngOehman skrev:Kan nämna att Opus 3 (Jan-Erik Persson) idag hanterar problemen på ett mycket finurligt sätt. De spelar helt enkelt in i PCM (24/88,2) således att signalen hålls ren och smutsfri under hela inspelnings- och mixprocessen, för att omvandla till DSD bara i allra sista steget.
Chris_Lymme skrev:För det första är du en okänd svensson för mig, bara så att du vet.
Chris_Lymme skrev:För det andra har killen inte helt fel. Jag har också remastern och visst är den överstyrd. Men det översätts inte i särskilt mycket distortion och det finns en hel del dynamik kvar i inspelningen. Dessutom är ljudet faktiskt ganska klart. Så jag skulle inte säga att den är förstörd av loudness war - bara lätt märkt.
subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:För det första är du en okänd svensson för mig, bara så att du vet.
Sant.
IngOehman skrev:Att göra som Opus 3 gör idag - hålla sig helt till PCM så långt som det nara är möjligt i kedjan, är dock självklart den smarta vägen att gå. Riktigt finurligt faktiskt. Undrar varför jag inte kommit på det själv.![]()
IngOehman skrev:[
Allt blir bättre. Det enda jag väntar på nu är en SACD-spelare med brant LP-filter som verkar över 22 kHz. Det skulle ta hand om problemen rätt väl, och göra förlusten av DVD-A mindre trist att tänka på. Men hur man än vänder på det bli upplösningen i högsta oktaven 300 ggr sämre än den kunda ha varit med DVD-A.
KarlXII skrev:Det som händer nu är ju sämsta tänkbara scenario:
Skivbolagens trendkänsliga studiopersonal kapar kvaliteten jämns med fotknölarna för att tillfredsställa behoven på främst de som INTE köper sin musik - piratladdande MP3-lyssnare.
Bra jobbat, skivbolagen. Verkligen.
Bill50x skrev:KarlXII skrev:Det som händer nu är ju sämsta tänkbara scenario:
Skivbolagens trendkänsliga studiopersonal kapar kvaliteten jämns med fotknölarna för att tillfredsställa behoven på främst de som INTE köper sin musik - piratladdande MP3-lyssnare.
Bra jobbat, skivbolagen. Verkligen.
En genialiskt formulerad slutsats!
/ B
subjektivisten skrev:Chris, jag lyssnar just nu på en VBR MP3a av remasterade For those about to rock mot min original US vinyl (RL graverad) och det är ingen match. Om någon har den 2003 remasterade skivan på CD eller Flac så får han gärna höra av sig.
Chris_Lymme skrev:Om du tycker att det är knasigt att jämföra CD och SACD i samma spelare vad ska man då säga om att jämföra mp3 med vinyl?
subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Om du tycker att det är knasigt att jämföra CD och SACD i samma spelare vad ska man då säga om att jämföra mp3 med vinyl?
För det är ENORM skillnad på den gamla vinylen och 2003 remastered CDn.
Chris_Lymme skrev:För det första har du inte testat CD:n utan en Mp3.
Chris_Lymme skrev:För det andra så använder du två helt olika signalkällor.
Chris_Lymme skrev:Det hade förvånat mig ENORMT om de hade låtit lika.
Chris_Lymme skrev:Man kan gott bortse från ditt resultat, som för övrigt är helt subjektivt även om du hade testat riktigt.
Chris_Lymme skrev:Tycker att du silar mygg och sväljer kameler.
Koffe skrev:subjektivisten >
Du har inte funderat på att byta musiksmak?
Koffe skrev:Jag känner verkligen inte igen mej i det du skriver om mastring. Du verkar fungera som en magnet för dåliga inspelningar. Det leder mer till att fundera på om du inte borde börja lyssna på något annat istället?
Koffe skrev:Ja - menar nyutgivningar av gamla hårdrocksskivor... Hur kul kan det bli? Prova att köpa något nytt istället.
Koffe skrev:Bara på skoj tittade jag igenom mina 10 senaste köpta (ej klassiska) skivor. Alla från små indie- bolag. Ingen är söndermastrad.
Koffe skrev:Totalt har jag väl en kanske 10 skivor som är sönderskruvade. Det får man väl anse vara ett olycksfall i arbetet.
Koffe skrev:Nä - du borde kanske börja lyssna på något annat istället. Jag menar... Du gillar verkligen inte produkterna.
Chris_Lymme skrev:Jag tror mest att det är en fix idé som har fått helt osannolika proportioner.
Chris_Lymme skrev:Subjektivisten, när det gälller jämförelser mellan mp3 och vinyl så kommer du aldrig att få ett identiskt ljud om inspelningarna inte är identiskt mastrade och dina båda signalkällor spelar helt opåverkat, knappt då ens.
Chris_Lymme skrev:Det enda som vi kan vara säkra på är således att du skriver att du föredrar vinylversionen, men då kommer vi tillbaka till resonemanget om okänd svensson.
subjektivisten skrev:Varför ska jag byta musiksmak?![]()
subjektivisten skrev:Jag lyssnar på musik, inte på ljud.
subjektivisten skrev:Så att jag gillar musiken är ointressant eller?
subjektivisten skrev:Vad det CD skivor eller MP3/Flac du har köpt?
subjektivisten skrev:Knappast, det är ju något som är systematiskt, vilket jag har bevisat ett par hundratals gånger.
subjektivisten skrev:Varför ska jag lyssna på sånt jag inte gillar?
Koffe skrev:Titta! Jag kan också dekonstruera tills ingen mening i budskapet återstår och sedan svara på fel fråga. Med blanksteg kan man minska läsbarheten.
lennartj skrev:Har jag missat någon forumtråd där jämförande analys gjorts av vinyl- och SACD/hybrid-utgåvor från storbolag med nya inspelningar?
Är det någon som hittat även vanliga CD av samma för ytterligare jämförelse?
Jag inbillar mig att en del SACD-hybrider har olika mastring på CD- och SACD-lagren där CD-lagret är loudnessmaximerat men inte SACD-lagret, som kan vara samma eller snarlik den man använder för vinylutgåva som skulle få för kort speltid annars.
Chris_Lymme skrev:Jag förstår Koffe precis och tycker att han har hittat en bra poäng (igen).
Det är nämligen väldigt lätt att bara säga emot, krtisera och ifrågasätta. Vilken två-åring som helst klarar det.
Det är mycket svårare att väva ihop någonting positivt som leder framåt och som övervinner ett problem.
Chris_Lymme skrev:Subjektibistens inlägg handlar nästan uteslutande om att gräva ner sig i olika problemställningar utan minsta antydan till glädje eller lösning.
subjektivisten skrev:Kan du ta EAC och rippa Those about to rock från 2003 remastrings CDn så kan vi jämföra.
Chris_Lymme skrev:Personligen tror jag att den är mastrad för att uppnå ett högt ljudtryck, vilket den gör utan alltför mycket distorsion.
IngOehman skrev:Kompression handlar ju nästan alltid om att trycka ned, inte att trycka upp. Att konsekvensen på fonogrammet blir en högre medelutstryrningsnivå när alla toppar är nedtryckta skall man inte förväxla med ljudtrycksnivån, som alltså, som alltid, är valbar.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:[
Allt blir bättre. Det enda jag väntar på nu är en SACD-spelare med brant LP-filter som verkar över 22 kHz. Det skulle ta hand om problemen rätt väl, och göra förlusten av DVD-A mindre trist att tänka på. Men hur man än vänder på det bli upplösningen i högsta oktaven 300 ggr sämre än den kunda ha varit med DVD-A.
Hur ställer du dig till ett välgjort analogt lågpassfilter, t ex sjätte ordningens butterworth med -3dB vid 22 eller 23KHz?
RogerJoensson skrev:Personligen har jag i alla fall mycket svårt att höra bieffekterna av ett sådant filter. Alltså själva filtret då. I fallet rensning av skit från SACD har jag inte testat, men det borde inte innebära något annat än fördelar. (?)
Koffe skrev:subjektivisten >
Du har inte funderat på att byta musiksmak? Jag känner verkligen inte igen mej i det du skriver om mastring. Du verkar fungera som en magnet för dåliga inspelningar. Det leder mer till att fundera på om du inte borde börja lyssna på något annat istället? Ja - menar nyutgivningar av gamla hårdrocksskivor... Hur kul kan det bli? Prova att köpa något nytt istället.
Bara på skoj tittade jag igenom mina 10 senaste köpta (ej klassiska) skivor. Alla från små indie- bolag. Ingen är söndermastrad.
Totalt har jag väl en kanske 10 skivor som är sönderskruvade. Det får man väl anse vara ett olycksfall i arbetet.
Nä - du borde kanske börja lyssna på något annat istället. Jag menar... Du gillar verkligen inte produkterna.
IngOehman skrev:Egentligen kanske jag inte borde svara på ditt inlägg, men jag gör det ändå.
1. Visst skiljer det mycket inom olika genrer, men den som sätter musiken främst ändrar nog inte musiksmak för att "fly" ett mastringsproblem som inte skulle behöva finnas där.
Jämför: Om man älskar spaghetti med köttfärssås, men beklagar att lunchrestaurangerna serverar sönderkokt pasta med en sås som mest består av tomat och morötter och vill diskutera detta problem, tycker man kanske att "-Börja äta hambrugare iställlet!" eller "-Börja äta vegetariskt istället!" eller "-Börja äta fisk och skaldjur istället!", är en kommentar som har med frågan om hur den mat man älskar och bryr sig om tillagas, att göra. Ett tillägg i stil med "du gillar ju verkligen inte produkten" är inte ett argument för att ge upp kampen om en väl tillagad Speghetti Bolognese.
Jag förstår att din kommentar var ett tips i all välmening, men det är ju helt olika frågor.
IngOehman skrev:Kanske är det så att människor av idag (utan historiken och minnena) i gemen inte hör mastringsfelen som "fel" - men: Något syns mig vara väldigt konstigt när någon å ena sidan försvarar illa sönderkomprimerade fonogram och säger att de låter bra, men å andra sidan säger att CD-systemet är skitdåligt, och att ingenting på CD låter bra!![]()
Hur går det ihop?
KarlXII skrev:
Jag sätter mitt hopp till att teknikutvecklingen gör att Svensson får bättre och bättre grejor hemma. I takt med det kommer han att börja ställa krav på materialet. Sådan är min förhoppning.
Laila skrev:KarlXII skrev:
Jag sätter mitt hopp till att teknikutvecklingen gör att Svensson får bättre och bättre grejor hemma. I takt med det kommer han att börja ställa krav på materialet. Sådan är min förhoppning.
Gjorde även lilla jag för c:a 20 år sedan.![]()
KarlXII skrev:
Dessutom - för tjugo år sen blev det ju liksom bättre och bättre både material- och utrustningsmässigt. Nu är det ju nergång på materialet och uppgång på utrustningen, och jag tror att det är den ökande skillnaden som kommer att vara bränslet för kvalitetshöjningsmotorn.
KarlXII skrev:Brusgolvet.
Det ofrånkomliga knastret.
Ömtåligheten.
Hanteringen och utrymmet.
KarlXII skrev:Vinyl låter riktigt bra - jag var hos en bekant och lyssnade förra veckan - men det finns ju stora nackdelar med formatet.
Brusgolvet.
Det ofrånkomliga knastret.
Ömtåligheten.
Hanteringen och utrymmet.
IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:Hur ställer du dig till ett välgjort analogt lågpassfilter, t ex sjätte ordningens butterworth med -3dB vid 22 eller 23KHz?
Jag tycker det låter som en prima idé, även om jag nog vill lägga det något högre i frekvens, typ 28 kHz.
Svagheten är förstås att man inte bygger sådana filter med hög precision utan avsevärd ansträngning. Precisionen på de ingående komponenterna behöver vara avsevärd. I synnerhet med avseende på matchning mellan H och V kanal.
Hela grejjen när man började översampla PCM-system före DA-konverteringen var ju att undvika behovet av sådana filter, det vill säga undvika sådana produktionsproblem. Flytta in huvuddelarna av filterbehovet in i den digitala världen helt enkelt!![]()
Det är frestande att göra detsamma i SACD-världen, det vill säga göra en SACD-spelare med PCM-omvandling efter avläsningen av skivan, och sedan filtrera bort bruset med ett fir-filter i den digitala världen, och sedan köra en DAC (av valfri sort, men är det en enbitare får den gärna arbeta på högra frekvenser än superlåga 2,8 MHz) som kan efterföljas av LP-filter som är lite lättare att göra.
Man då undrar man ju (igen/fortfarande) vad man skall in i DSD-formatet att göra alls. Den enda "fördelen" framför PCM det tycks ha är att det inte går att kopiera det till PCM förlustfritt.![]()
RogerJoensson skrev:Det är inget fel med soundet från kompressorer, dist och andra effekter i pop/rock,
matereo skrev:Endel äldre inspelningar, tex (som jag nämnt tidigare) "Raw power"(den remixade och remastrade) med Iggy & the stooges, har ju en helt annan attack och frenesi när allting är mera utstyrt och iofs, komprimerat (det blir ju så då). Jag tycker det är nära på en helt ny produkt, en helt ny grej...
subjektivisten skrev:matereo skrev:Endel äldre inspelningar, tex (som jag nämnt tidigare) "Raw power"(den remixade och remastrade) med Iggy & the stooges, har ju en helt annan attack och frenesi när allting är mera utstyrt och iofs, komprimerat (det blir ju så då). Jag tycker det är nära på en helt ny produkt, en helt ny grej...
Problemet är att originalmixen var ju inte speciellt bra, så den "förbättring" du hör är ju p g a mixningen, absolut inte av remasteringen som förstör helt det remixningen kunde ha gett skivan. För mig är det nästan olyssningsbar, vidrigt odynamiskt.
matereo skrev:Är med viss kompression utstyrd remastring alltid kasst? Jag är inte så säker.
subjektivisten skrev:matereo skrev:Är med viss kompression utstyrd remastring alltid kasst? Jag är inte så säker.
Ge mig några förslag där musiken blivit bättre på remasterade skivan p g a högre kompression.
matereo skrev:Det var ju det jag bad om!!??
subjektivisten skrev:matereo skrev:Det var ju det jag bad om!!??
Jag måste missuppfattat dig då. Uppfatta det som när du sa "Är med viss kompression utstyrd remastring alltid kasst? Jag är inte så säker." att du inte var säker att det alltid blir en försämring och du kanske hade någon utgåva i dina tankar.
petersteindl skrev:Före 1990 ungefär hade jag ganska bra koll på läget inom mjugvaran men idag har jag nollkoll på vad som händer inom popvärlden angående mixningar o mastringar o graveringar.
petersteindl skrev:De vinylskivor d v s LP skivor som ges ut idag, är de inspelade digitalt eller analogt![]()
Om det finns både och, upplever ni då någon genomgående skillnad på ljudet dem emellan![]()
matereo skrev:Ja men hur vet man vilket som är medveten kontrollrums/slutmix utstyrning
och ev kompression, och mastrings motsvarighet om plattan som i massa fall bara finns i en utgåva?
Koffe skrev:
Nu kommer någon att - Ett. pocka fram någon obskyr artist som sålde 2 000 skivor förra året och hävda att det visst finns folk som jobbar analogt. Två, komma dragande med någon gammal stöt som sitter där i sin analogstudio och hävdar att det blir bättre.
Koffe skrev:Nu kommer någon att - Ett. pocka fram någon obskyr artist som sålde 2 000 skivor förra året och hävda att det visst finns folk som jobbar analogt. Två, komma dragande med någon gammal stöt som sitter där i sin analogstudio och hävdar att det blir bättre.
subjektivisten skrev:White stripes är obskyr artist? Red hot chili pepers är obskyr och lite säljande artist?
Koffe skrev:Men nu orkar jag inte längre... Jag lämnar den här tråden.
Jag har en fråga till subjektivisten och Chris_Lymme och alla ni andra som är insatta i ämnet.
De vinylskivor d v s LP skivor som ges ut idag, är de inspelade digitalt eller analogt
Om det finns både och, upplever ni då någon genomgående skillnad på ljudet dem emellan
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:Hur ställer du dig till ett välgjort analogt lågpassfilter, t ex sjätte ordningens butterworth med -3dB vid 22 eller 23KHz?
Jag tycker det låter som en prima idé, även om jag nog vill lägga det något högre i frekvens, typ 28 kHz.
Svagheten är förstås att man inte bygger sådana filter med hög precision utan avsevärd ansträngning. Precisionen på de ingående komponenterna behöver vara avsevärd. I synnerhet med avseende på matchning mellan H och V kanal.
Jag tror inte det behöver bli särskilt svårt eller dyrt. Man lägger sig på närmsta komponentvärde under det man eftersträvar och parallellkopplar sig uppåt tills man nått idealvärde, samtidigt som man mäter filterblocken. Om man väljer 28KHz som brytfrekvens blir det naturligtvis mycket enklare att hålla sig inom de föreslagna +-0.1dB till upp till 18KHz.
Komponentkostnaden blir ju ganska liten, men det kanske kan ta ett tag att trimma in. Med tanke på vad hifigrejor brukar kosta så borde det kunna göras i sammanhanget billigt.
RogerJoensson skrev:Hela grejjen när man började översampla PCM-system före DA-konverteringen var ju att undvika behovet av sådana filter, det vill säga undvika sådana produktionsproblem. Flytta in huvuddelarna av filterbehovet in i den digitala världen helt enkelt!![]()
Det är frestande att göra detsamma i SACD-världen, det vill säga göra en SACD-spelare med PCM-omvandling efter avläsningen av skivan, och sedan filtrera bort bruset med ett fir-filter i den digitala världen, och sedan köra en DAC (av valfri sort, men är det en enbitare får den gärna arbeta på högra frekvenser än superlåga 2,8 MHz) som kan efterföljas av LP-filter som är lite lättare att göra.
Man då undrar man ju (igen/fortfarande) vad man skall in i DSD-formatet att göra alls. Den enda "fördelen" framför PCM det tycks ha är att det inte går att kopiera det till PCM förlustfritt.![]()
Ja, -Jösses. Skratta eller gråta. Det är frågan.
petersteindl skrev:Jag har en fråga till subjektivisten och Chris_Lymme och alla ni andra som är insatta i ämnet.
De vinylskivor d v s LP skivor som ges ut idag, är de inspelade digitalt eller analogt![]()
Om det finns både och, upplever ni då någon genomgående skillnad på ljudet dem emellan![]()
Före 1990 ungefär hade jag ganska bra koll på läget inom mjugvaran men idag har jag nollkoll på vad som händer inom popvärlden angående mixningar o mastringar o graveringar.
Väl mött![]()
PS
petersteindl skrev:Hmmm
Jag väntar med spänning på Chris_Lymmes svar på min fråga. Jag har nämligen lite kommentarer beroende på hur de olika svaren blir.![]()
Koffe skrev:Nu kommer någon att - Ett. pocka fram någon obskyr artist som sålde 2 000 skivor förra året och hävda att det visst finns folk som jobbar analogt. Två, komma dragande med någon gammal stöt som sitter där i sin analogstudio och hävdar att det blir bättre.
subjektivisten skrev:Koffe skrev:Nu kommer någon att - Ett. pocka fram någon obskyr artist som sålde 2 000 skivor förra året och hävda att det visst finns folk som jobbar analogt. Två, komma dragande med någon gammal stöt som sitter där i sin analogstudio och hävdar att det blir bättre.
Britt-Gunnar skrev:fast å andra sidan är ju i princip all ny musik skit så det gör inte så mycket
Chris_Lymme skrev:Att det finns entusiaster som arbetar analogt hela vägen råder det nog ingen tvekan om. Hur många eller hur stor andel de utgör har jag dock ingen aning om.
Chris_Lymme skrev:Gissningen är väl att det varken finns tillräckligt med utrustning eller kompetens för att göra det idag. De ljudingenjörer som arbetade under den analoga erans guldålder på 70-talet är väl knappast verksamma i någon större utsträckning idag.
Chris_Lymme skrev:De flesta nya mainstreaminspelningar lär ju vara digitala i grunden så då måste det ju finnas en digital källa även bakom vinylutgåvorna.
Koffe skrev:PJ Harvey = 38 år
Steve Albini = 45 år
Sonic Youth, bildades -81. Medlemmarna är 54, 49, 52 och 44 år gamla.
Pearl Jam, bildades -90... Ja, ni fattar. Det är lixom förra eller förr-förra generationen av musiker vi pratar om...
Sådana som är lika gamla som vi själva...
Britt-Gunnar skrev:fast å andra sidan är ju i princip all ny musik skit så det gör inte så mycketå jag är ju faktiskt mer än 10 år yngre än PJ Harvey
subjektivisten skrev:Tror inte du vill "kriga" med detta, finns MASSA rätt unga band som spelat in analogt, så bara inse faktum istället. Digitalt är största men analog finns kvar.
BertilAlving skrev:OK, här kommer en liten synpunkt som eventuellt redan påtalats av någon annan i denna väldigt långa tråd (erkänner att jag inte orkat läsa alla sidor ännu):
BertilAlving skrev:Vid gravering av LP-skivor måste graverdosans förflyttning in mot skivans centrum "veta" ett skivvarv i förväg hur stor spåramplituden blir mellan två spår. Detta för att kunna sprida spårmellanrummet när nästföljande spårvarv innehåller ett plötsligt kraftutbrott. Sedan 15-20 tillbaka försågs graververken med en AD- och en DA-konverter som fördröjde musiksignalen exakt ett skivvarv.
Koffe skrev:subjektivisten skrev:Tror inte du vill "kriga" med detta, finns MASSA rätt unga band som spelat in analogt, så bara inse faktum istället. Digitalt är största men analog finns kvar.
Säkert. Men ingen kom på något...![]()
PS. Är det någon som kan peka på något bolag som tillverkar analoga multikanalsbandspelare idag?
subjektivisten skrev:Mono spelade nyss in en skiva analogt. Gruppen är ju 7-8 gammal så dom är ju inte 13 år, om det nu var "kravet".
Koffe skrev:Britt-Gunnar skrev:fast å andra sidan är ju i princip all ny musik skit så det gör inte så mycketå jag är ju faktiskt mer än 10 år yngre än PJ Harvey
Hon är sjukt het. Jag skulle gå hem med henne vilken kväll som helst.
Koffe skrev:Förlåt om jag är jobbig men vilken Mono är det vi pratar om. Jag hittade sex stycken när jag tänkte läsa på.
Kraniet skrev:Men en intressant fråga är hur det kommer sig att VHS inte har samma kultstatus. Alla har accepterat DVD som bättre medium. Är det månne hanteringen och dimensioneringen som spökar där också? Folk accepterade ju DVD rakt av redan från början trots att DVD var fullständigt värdelöst (bildmässigt) jämfört med VHS (för att inte tala om laserdisc) fram till ca 2000 (enligt mig).
phloam skrev:Se bara på bilderna Subjektivisten lade ut på NIN's senaste, med foldouts osv osv, man blir ju helt sjukt köpsugen på sånt...! CD'n däremot är för mig ointressant.
subjektivisten skrev:Kraniet skrev:Men en intressant fråga är hur det kommer sig att VHS inte har samma kultstatus. Alla har accepterat DVD som bättre medium. Är det månne hanteringen och dimensioneringen som spökar där också? Folk accepterade ju DVD rakt av redan från början trots att DVD var fullständigt värdelöst (bildmässigt) jämfört med VHS (för att inte tala om laserdisc) fram till ca 2000 (enligt mig).
Du är i fel kretsar, det finns många VHS samlare som även föredrar VHS i många fall.
subjektivisten skrev:Otrolig mängd film finns ENDAST på VHS så dom seriösa samlarna sysslar än med VHS.
Kraniet skrev:subjektivisten skrev:Otrolig mängd film finns ENDAST på VHS så dom seriösa samlarna sysslar än med VHS.
jo men man ser ju inte samma grej där 15åringar går och letar vhs-band.
men det kanske kommer? ny "highend VHS-spelare från Marantz?"
Vovven skrev:Vi som är intresserad av HiFi har ett stort ansvar för våra efterkommande att skola in människor av vad HiFi är.
Vovven skrev:Vi som är intresserad av HiFi har ett stort ansvar för våra efterkommande att skola in människor av vad HiFi är.
subjektivisten skrev:Tror det är kört för många. Många är bara intresserad av ladda ner och lyssna, dom är totalt ointresserade av försöka leta efter bra ljud, det viktiga är att dom har 10 000 låtar dom kan spela NU och göra massa fjantiga playlist.
Koffe skrev:
Men vi kommer ALDRIG att få dem att sitta stilla i mellan högtalarna och lyssna på snurrande plast och beundra omslag.
Koffe skrev:För mej handlar det mer om att skapa förutsättningar för att njuta av musik. Att leta efter bra ljud... nja. Det ser jag nog inte som det avgörande för hobbyn. Det är lixom sekundärt... något som kommer, nästan av sig själv.
subjektivisten skrev:När en kompis gick en studioutbildning för en 5-6 år sedan så fick man både lära sig spela in och mixa i båda analogt och digitalt. Han är ju 30 år idag så det finns ju många yngre som lärt sig analoga tekniken med.
Information från sony och Philips skulle jag inte lita på i detta fall.
Det är ju dom som uppfunnit SACD.
Piotr skrev:DSD 128fs med lämpligt lågpassfilter kanske tom. skulle kunna gillas av Ingvar..?
Piotr skrev:Richard skrev (några sidor tillbaka);Information från sony och Philips skulle jag inte lita på i detta fall.
Det är ju dom som uppfunnit SACD.
Här finns lite info om det danska företaget (danskar och audio ni vet) DAD och deras top notch AD/DA converter;
http://www.digitalaudio.dk/ax24.htm
Det finns alltså andra än Philips och Grim Audio/Bruno Putzeys som fipplat till DSD/SACD prestanda
Grimm Audio;
http://www.grimmaudio.com/ad1measurments.htm
edit: DAD använder sig utav DSD/SACD sampling på 64fs eller 128fs. De DSD grafer på pulsrespons och frekvensgång som kan ses på deras websida är 128fs och har därmed ung. dubbla bandbredden jämfört med DSD 64fs och 192kS/s PCM. Grafen som illustrerar brus (den i mitten) visar både 64fs och 128fs.
DXD är deras PCM audio med upp till 384kS/s och som synes resulterar denna teknik i bättre brusvärde än DSD men sämre bandbredd och därmed pulsrespons.
DSD 128fs med lämpligt lågpassfilter kanske tom. skulle kunna gillas av Ingvar..?
/Peter
MangeRock skrev:Inner groove distortion är något jag personligen tycker är en svaghet hos mediet men det brukar jag inte tänka på efter ett par bärs.
Tore skrev:Piotr skrev:DSD 128fs med lämpligt lågpassfilter kanske tom. skulle kunna gillas av Ingvar..?
SACD bygger dock på DSD 64fs.
Annars är det väl inga överraskningar på sidan du länkar till.
DSD ger högre bandbredd än PCM men vad skall du ha frekvenser på flera hundra kHz till i audiosammanhang?
Jag tycker helt vanlig PCM 24/96 räcker för allt
När det gäller påståenden om "sämre pulsrespons" menar jag nog att man måste börja med att definiera vad det ordet betyder. Är det en estetisk uppfattning du skildrar, eller skall den uppfattas vara kopplad till hörbarhet?
Den som betvivlar det kan själv testa. En 0,2 ms lång sin^2 puls vid -100 dB genom DSD är rena skämtet jämfört med samma signal genom ett 24/96 PCM-system.
matereo skrev:MangeRock skrev:Inner groove distortion är något jag personligen tycker är en svaghet hos mediet men det brukar jag inte tänka på efter ett par bärs.
Det finns ju tangentialarmar!
matereo skrev:Läste om en annan kille idag vars katter också konsekvent lämnar rummet när CD musik spelas!!?
Så har det alltid varit hos mig oavsett vilken spelare som stått för musiken... och oavsett genre. Hur är det hos er?
MangeRock skrev:Vad som talar till vinylspelarens nackdel i framtiden förutom det ovannämda problemet med inner groove distortion och dyl är att man måste ha en ingenjörsexamen för att ställa in alla parametrar optimalt.
Piotr skrev:IÖ,Jag tycker helt vanlig PCM 24/96 räcker för allt
Jag tror det också.. men jag vet inte än.Håller på och testar så smått. Blir nyfiken dock när man läser om hörbart föbättrad prestanda från ultra hi-rez format... men ja, jag ställer mig smått skeptisk trots min nyfikenhet.. folk hör ju skillnad på all möjlig ormolja som bekant.
johanrohm skrev:Ska skaffa en ny svarv här framöver...
matereo skrev:MangeRock skrev:Inner groove distortion är något jag personligen tycker är en svaghet hos mediet men det brukar jag inte tänka på efter ett par bärs.
Det finns ju tangentialarmar!
Piotr skrev:DSD ger inte "högre bandbredd" än PCM och jag ska inte ha frekvenser på flera hundra kHz till någonting i audiosammanhang.
Piotr skrev:DXD är deras PCM audio med upp till 384kS/s och som synes resulterar denna teknik i bättre brusvärde än DSD men sämre bandbredd och därmed pulsrespons.
Piotr skrev:IÖ,Jag tycker helt vanlig PCM 24/96 räcker för allt
Jag tror det också.. men jag vet inte än.Håller på och testar så smått. Blir nyfiken dock när man läser om hörbart föbättrad prestanda från ultra hi-rez format... men ja, jag ställer mig smått skeptisk trots min nyfikenhet.. folk hör ju skillnad på all möjlig ormolja som bekant.
Piotr skrev:När det gäller påståenden om "sämre pulsrespons" menar jag nog att man måste börja med att definiera vad det ordet betyder. Är det en estetisk uppfattning du skildrar, eller skall den uppfattas vara kopplad till hörbarhet?
Lägger ingen värdering estetiskt och har ej kunskap om hur god pulsåtergivning som behövs för hörbar transparens. Mina reflektioner är av strikt teknisk karaktär. Graferna på DAD's sida visar ju på hur olika format presterar avseende pulsrespons och hur det översätts till hörbar prestanda har jag inte en susning om!
Piotr skrev:Den som betvivlar det kan själv testa. En 0,2 ms lång sin^2 puls vid -100 dB genom DSD är rena skämtet jämfört med samma signal genom ett 24/96 PCM-system.
Skulle gärna testa men har inte tillgång till nån DSD bapparat. Har du nå bilder man kan kika på? Vet du nån som har nån bapparat man kan få mäta på annars?
Njae, jag vet förstås flera som har DSD-apparater, men jag är måttligt intresserad av att bränna min egen good will på störa dem med att behöve ställa sina apparater till förfogande, bara för att någon tvivlar på det jag skriver. Det som inte tror mig får allt undersöka det själv.
Tore skrev:Piotr skrev:DSD ger inte "högre bandbredd" än PCM och jag ska inte ha frekvenser på flera hundra kHz till någonting i audiosammanhang.
I så fall förstår jag inte vad du menade med följande påpekande om bandbredd och pulsrespons:Piotr skrev:DXD är deras PCM audio med upp till 384kS/s och som synes resulterar denna teknik i bättre brusvärde än DSD men sämre bandbredd och därmed pulsrespons.
Här framhåller du till synes DSD:s högre bandbredd (och därmed pulsrespons), bara för att sedan säga att du inte ser någon nytta med den högre bandbredden, samt förnekar att bandbredden överhuvudtaget är högre!? Vad är det jag missar?
.DSD ger högre bandbredd än PCM
edit: DAD använder sig utav DSD/SACD sampling på 64fs eller 128fs. De DSD grafer på pulsrespons och frekvensgång som kan ses på deras websida är 128fs och har därmed ung. dubbla bandbredden jämfört med DSD 64fs och 192kS/s PCM. Grafen som illustrerar brus (den i mitten) visar både 64fs och 128fs.
bara för att sedan säga att du inte ser någon nytta med den högre bandbredden
Ja precis! Men precis som med PCM så är det fullt lagligt att öka på samplingshastigheten och utöka bandbredden (därmed inte sagt att jag anser det nödvändigt).
Piotr skrev:Ja jag skulle naturligtvis skrivit "DXD är deras PCM audio med upp till 384kS/s och som synes resulterar denna teknik i bättre brusvärde än både 64fs och 128fs DSD men sämre bandbredd än 128fs DSD och därmed pulsrespons, dock högre bandbredd än 64fs DSD (och därmed bätttre pulsrespons)".
Piotr skrev:Vad jag uppenbarligen reagerade på var att du skrev det som att DSD per definition alltid ger högre bandbredd än PCM.
Piotr skrev:Här menar jag helt enkelt att jag inte hävdar att kraftigt utökad bandbredd jämfört med dagens CD standard är nödvändigt för optimal ljudmässig prestanda.. ej heller motsattsen.
Var framgår det att DXD har högre bandbredd och bättre pulsrespons än DSD 64fs?
Nej, jag skrev verkligen inte att det "per definition alltid" ger högre bandbredd. Och du klagar på att jag lägger ord i din mun? Jag utgick naturligtvis från att vi diskuterade exemplen i artikeln, precis som du själv gjorde då du yttrade dig om bandbredden hos "DSD" utan närmare specificering.
Vad jag uppenbarligen reagerade på var att du skrev det som att DSD per definition alltid ger högre bandbredd än PCM.
Vad du skrev var att du "ska inte ha frekvenser på flera hundra kHz till någonting i audiosammanhang", så jag drog slutsatsen att du inte såg någon nytta med en så hög bandbredd i audiosammanhang. Jag förstår inte hur man skulle kunna tolka det uttalandet annorlunda i det sammanhanget det fälldes, men jag ber naturligtvis om ursäkt om du upplevde det som att jag lade ord i din mun.
Piotr skrev:Jag upplever att både du och IÖ läser in mer i mina tidiga inlägg än vad som faktiskt.se står där.
Piotr skrev:iö skrev:Njae, jag vet förstås flera som har DSD-apparater, men jag är måttligt intresserad av att bränna min egen good will på störa dem med att behöve ställa sina apparater till förfogande, bara för att någon tvivlar på det jag skriver. Det som inte tror mig får allt undersöka det själv.
Tvivlar inte på det du skriver men det dämpar heller inte min nyfikenhet.. min vilja att se det du beskriver. Kan du förklara med ord hur en 0,2 ms lång sin^2 puls vid -100 dB ser ut när den passerat genom ett DSD system jämfört med PCM?
Piotr skrev:Kan inte se att någon skulle klandra dig för det.
Jag ber om ursäkt om du uppfattar att jag försöker tolka något överhuvudtaget i det du skrivit.
Citat:
Njae, jag vet förstås flera som har DSD-apparater, men jag är måttligt intresserad av att bränna min egen good will på störa dem med att behöve ställa sina apparater till förfogande, bara för att någon tvivlar på det jag skriver. Det som inte tror mig får allt undersöka det själv.
Tvivlar inte på det du skriver men det dämpar heller inte min nyfikenhet.. min vilja att se det du beskriver.
Jag berättar gärna vad jag vet, men är inte så intresserad av att behöva bevisa det för någon som har svårt att tro det jag skriver. Det är inte för att jag är ogin, utan bara för att jag tycker att var och en ju är expert på att veta vad de behöver för att bli övertygade. Om någon kan tänka sig att det jag säger inte stämmer så är det helt ok för mig - och det finns inget som hindrar att den som är skeptisk försöker motbevisa det.
Då vill jag veta vad det är som gör att du värderar pulssvaret från DSD som "bättre" än det från 24/96.
Och jag gör det på grund av att jag tycker att pulssvaret från 24/96 är påfallande mycket bättre än det från DSD. Men det beror säker på hur jag viktar det jag ser, jämfört med hur du viktar det du ser. När jag tittar på pulssvaret från DSD så ser jag att det ser olika ut från gång till gång (trots identisk repeterad insignal), och att störnivån är hög.
När jag tittar på PCM 24/96 så ser jag ett i det närmaste perfekt pulssvar, nämligen ett så är helt oberoende av när pulsen kommer i förhållande till samplingstillfällena, och som är oscilloskopsperspektiv-störfritt om man inte går ned till extremt svaga nivåer. Och ett där varaktigheten är tillräckligt kort för att sträcka sig LÅNGT upp i ultraljudsområdet, mer än en oktav.
Väldigt störd av systemsmutsen, och ännu mera olika från gång till gång.
Piotr skrev:Jag ber om ursäkt om du tycker jag sparkar på en död häst och om din kunskapsnivå vida överstiger min så kan du väl hjälpa mig att förstå i stället för att visa ointresse för ämnet?
Tore skrev:Piotr skrev:Jag ber om ursäkt om du tycker jag sparkar på en död häst och om din kunskapsnivå vida överstiger min så kan du väl hjälpa mig att förstå i stället för att visa ointresse för ämnet?
Piotr, du verkar mest vara ute efter att haka upp dig på formuleringar och tjafsa om vem som har sagt vad. Vi lär inte komma längre när du har den inställningen. Dina insinuanta efterslängar om vad jag skulle anse om min eller din kunskapsnivå är också fullständigt onödiga och främjar inte vidare diskussion.
Bill50x skrev:Ursäkta, men nu handlar väl tråden om huruvida vinylspelaren/-skivorna är dödsdömd(a) eller inte? Diskussioner om bitrate och vem som litar på vem kan väl diskuteras någon annanstans, eller?
Var i London i helgen. Alla "mina" vinylaffärer (som jag besökte för fem år sedan) lever och mår bra, dessutom fanns det en ny affär (i Soho) att handla vax av.
Jag tror fortfarande att vinylen kommer överleva CD. Inte överleva digitalt inspelad och återgiven musik. Men överleva CD som medium.
/ B
Piotr skrev:IÖ,Jag ber om ursäkt om du uppfattar att jag försöker tolka något överhuvudtaget i det du skrivit.
Du skrev;Citat:
Varpå jag svarar;Tvivlar inte på det du skriver men det dämpar heller inte min nyfikenhet.. min vilja att se det du beskriver.
Och nu i ditt senaste inlägg skrev du;Jag berättar gärna vad jag vet, men är inte så intresserad av att behöva bevisa det för någon som har svårt att tro det jag skriver. Det är inte för att jag är ogin, utan bara för att jag tycker att var och en ju är expert på att veta vad de behöver för att bli övertygade. Om någon kan tänka sig att det jag säger inte stämmer så är det helt ok för mig - och det finns inget som hindrar att den som är skeptisk försöker motbevisa det.
Tolkar gör vi alla och jag misstror fortfarande inte det du säger. Okey?
Piotr skrev:Så, nu släpper vi det och går raskt vidare till teknikaliteter.Då vill jag veta vad det är som gör att du värderar pulssvaret från DSD som "bättre" än det från 24/96.
Utifrån de grafer som finns på DAD's sida och andra mätningar på fyrkantsvåg jag sett på nätet så synes det som DSD har "bättre" återgivning av höga frekvenser tidskorrekt. Vid en mätning såg jag 10kHz fyrkantvåg genom DSD 64fs och PCM 192kHz och där var båda likvärdiga och "bättre" än 24/96 men naturligtvis undantaget att det var mer brus i grafen från DSD.
piotr skrev:iö skrev:Och jag gör det på grund av att jag tycker att pulssvaret från 24/96 är påfallande mycket bättre än det från DSD. Men det beror säker på hur jag viktar det jag ser, jämfört med hur du viktar det du ser. När jag tittar på pulssvaret från DSD så ser jag att det ser olika ut från gång till gång (trots identisk repeterad insignal), och att störnivån är hög.
När jag tittar på PCM 24/96 så ser jag ett i det närmaste perfekt pulssvar, nämligen ett så är helt oberoende av när pulsen kommer i förhållande till samplingstillfällena, och som är oscilloskopsperspektiv-störfritt om man inte går ned till extremt svaga nivåer. Och ett där varaktigheten är tillräckligt kort för att sträcka sig LÅNGT upp i ultraljudsområdet, mer än en oktav.
Intressant. Jag har ett PCM audiointerface som vid excitering av fyrkantvåg ger olika utseende på "hörnen" från gång till gång. Kan detta vara en defekt eller finns det PCM apparater som har dessa systemfel precis på samma sätt som DSD som du nämner?
piotr skrev:iö skrev:Väldigt störd av systemsmutsen, och ännu mera olika från gång till gång.
Tack! Systemsmutsen tolkar jag som ultraljudsbruset? Den biten känner jag ju till men att vågformen ser olika ut från gång till gång (eller från en cykel/period till en annan) är något som jag inte känner till så mycket om.
piotr skrev:Oroväckande att mitt ljudkort uppvisar (vad jag tror är) samma beteende.
Gissar på att detta har med noiseshaping att göra?
subjektivisten skrev:Har läst nu att det händer saker i USA. Stora kedjor som t ex Best buy (typ El giganten/Siba) har börjat att göra plats för vinyl i deras lokaler
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster