Moderator: Redaktörer
Det kostar pengar.m_persson79 skrev:Har också hört DC-serien och den är ok.
Men, varför inte försänka elementen ?
Just det.. så hette serien!David_A skrev:Hade i begynnelsen AT-100
phloam skrev:Men är det inte så som trådskaparen menar; CW är väl ett av flera hifimärken som kanske får dras med en massa fördomar. Jamo är väl ett annat. Säger jag som just inte har en massa erfarenhet utan går efter vad folk "tycker". Då får man lätt det intrycket.
Sen att CW kanske bidragit själva till den bilden man har av dem är en sakmen det vore kul med mer objektiva omdömen.
citerade en gammal tråd.W201
-
Från: Lund
Skrivet: 2005-06-29 09:49 Ämne:
--------------------------------------------------------------------------------
diverse citat:
Citat:
De lät för jävligt ( glömt modellbeteckningen )
och
Dali's blå serie istället för Cerwin Vega,
och
Jag har hittills ALDRIG hört ett par Cerwin Vega högtalare som låtit bra
och
CV gör inte ljudmässigt bra högtalare.
Jag rekommenderar alla belackare att provlyssna Cerwin Vegas DC-serie som tillverkades (av DALI!) i början av nittiotalet.
Dessa skiljer sig avsevärt från allt de gjort tidigare och senare!
Lådorna är mycket kraftigare och bättre stagade, en ny serie dubbelspoliga baselement användes, mellanregisterelementen är Peerless, delningsfiltren rejält dimensionerade och "hard-wired" osv osv...
Ljudmässigt ligger denna serie långt från företagets andra produkter, och till ex DC 15 låter faktiskt tämligen likt Dalis blue serie 8008, som någon rekommenderar i tråden!
Dock är basen i 8008 snarast överbetonad och tung i förhållande till DC 15!!!
DC-serien såldes vad jag vet endast i Europa, och den var betydligt dyrare än föregångare och efterföljare. Om man vill lyssna på basrik musik på lite högre ljudnivå är dessa högtalare svåra att överträffa för det löjligt låga pris de betingar idag!
Man kan lyssna länge utan att bli trött i öron/huvud = bra för hemmabiografen...
Hållbarheten är dessutom fenomenal - en viktig aspekt tycker jag.
Resten av deras hemmahögtalare (i alla fall de jag hört...) är dock inget för seriös lyssning, utan ska kanske snarast "avnjutas" på fester, ungdomsdisco, eller inte alls...
Till toppen på sidan
profbd skrev:är inte hifiklubbens historia förknippad med cw?
Kaffekoppen skrev:Just det.. så hette serien!David_A skrev:Hade i begynnelsen AT-100
Just AT-80 och AT-100 kom jag aldrig överrens med ens då
Lust skrev:m_persson79 skrev:(B&W till höger har 8" bas som jämförelse)
Är det ett par DM-4: or?
hej hur tyckte du at-100 lådorna lät då?Lyssnat en gång på ett par såna men det var 15 år sen så det har jag glömt.m_persson79 skrev:Lust skrev:m_persson79 skrev:(B&W till höger har 8" bas som jämförelse)
Japp. Helt underbara (saknar lite bas dock).
zapanasta skrev:hej hur tyckte du at-100 lådorna lät då?Lyssnat en gång på ett par såna men det var 15 år sen så det har jag glömt.m_persson79 skrev:Lust skrev:m_persson79 skrev:(B&W till höger har 8" bas som jämförelse)
Japp. Helt underbara (saknar lite bas dock).
hej,kan nog vara så,men dc serien låter faktiskt ok med risk för att bli tjatig(ingen highend högtalare men en helt ok allroundare som är roliga att gasa på lite med)MvhCallisto skrev:CW är för mig oprecis bas och luddig ljudbild. De passar säkert bra som instegsmodell till hifi-världen men längre än så kommer de inte.
zapanasta skrev:Kul att det finns fördomsfritt folk i alla fall, hade dessa dc-15 jag har hetat ex dali i stället som dom egentligen är mer än cerwin vega så hade säkert dom blivit bemötta på ett helt annat sätt av såna som tänker skit direkt dom hör märket på högtalarna, oavsett hur välbyggda dom är ock va dom har för element.
ja alla gillar givetvis inte dessa,vilken modell eller modeller har du lyssnat på? dc serien är det rätt många som gillar som har fördjupat sig lite i cerwins modeller,är ju en dansk produserad serie som aldrig sålts i usa.MvhPoppen skrev:Fick jag ett par skulle jag sälja dem.
Jag vill inte ha dem hemma.
Om någon vill får de ju försöka ändra min uppfattning.
Jag är alltid redo att ändra den om jag får bra bevis.
Poppen skrev:Fick jag ett par skulle jag sälja dem.
Jag vill inte ha dem hemma.
Om någon vill får de ju försöka ändra min uppfattning.
Jag är alltid redo att ändra den om jag får bra bevis.

[img] [ Hej,dom högtalarna du rabblat upp här har inget att komma med jämfört med dc-serien,har varit i kontakt med många av dom ock även nyare modeller.Brorsan hade ett par nya proson 212 för ett tag sen,dom hade inte en chans ljudkvalitetsmässigt mot mina dc-15.En granne hade ett par genexxa med 15 tummare i,inga filter i dom,bara en kondensator fastlödd direkt på mellanregistret ock diskanten,Ljudia byggsatserna har jag också varit i kontakt med,samma sak där(tvivelaktigt ljud),det sitter inga peerless ock fostex element i dessa billiga högtalare,dc-15 kostade ju trots allt 9000k -93 ...........ps alexi,effekttåligheten är 500w konternueligt ock 1000w musik ,va dom har för delningsfrekvens är jag inte 100 på men tror det är 400/3000 .MvhBengtO skrev:Jag tycker faktiskt man kan få lika bra ljud som med de flesta CW-högtalare med ännu billigare medel. Både Genexxa, JWS och Proson (okej varierande kvalitet det vet jag men det finns en del helt okej partyburkar) har ju högtalare för samma kategori kunder, som vill ha kylskåp osv.. Fördelen med de svenska är ju att man oftast bara behöver en liten pluttig förstärkare för det låter aldrig bättre med dyr elektronik.. Även Ljudia sålde väl förr en del byggsatser av märket Zachry som hade ungefär samma kvaliteer som CW.. Finns säkert fler, tror Netononet säljer några högtalare av märket MTX som oxå kan låta riktigt mycket för pengarna och även går att använda som lättare PA-högtalare då de är betydligt oömmare än CW-burkarna som säljs på Hifiklubben..
Va är det som är kul?ser inte kondensatorerna ut att vara av samma märke? Spolarna är inte heller direkt olika.Alexi skrev:zapanasta skrev:observera likheten i komponenter mellan filtren oa-60, dc-15.[url]http://www.minhembio.com/sollerön/185300/[/url]du har humor du
zapanasta skrev:Ja,jag tycker då dessa låter helt ok,ock varför skulle dom inte göra det om man tittar på lådkonstruktion, element ock filter som jag länkade till för en 5-6 inlägg sen. Mvh

zapanasta skrev:Ja,vi är väl dumma i skallen alla då som hävdar att just dc-serien från cerwin vega skiljer sig från deras andra modeller,även norrmännen på avforum som i de flesta fall säger samma sak.
Ja det märks ju rätt tydligt om man känner igen musiken man lyssnar på. Precis som jag kan märka förändrigar om jag kopplar en Eq till och ändrar tonkurvan.celef skrev:det är intressant hur folk tolkar tonkurvor. om man lyssnar på musik och har väldigt låg dist, hur vet man att man lyssnar på en krusig eller snörrät tonkurva? vari musiken ligger nivåerna som avslöjar tonkurvornas skillnad?
matson skrev:Om DC-serien är bra eller inte beror helt på vad man avser med ordet bra.
Var det Jamo D365?Britt-Gunnar skrev:CV vad nog min första riktiga ljudupplevelse kommer inte ihåg modellen men det var 15tummare i dom, mina stakars Jamo-högtalare som jag hade då blev ganska beigea i jämförelse minst sagt

Alexi skrev:Var det Jamo D365?Britt-Gunnar skrev:CV vad nog min första riktiga ljudupplevelse kommer inte ihåg modellen men det var 15tummare i dom, mina stakars Jamo-högtalare som jag hade då blev ganska beigea i jämförelse minst sagt
Alexi skrev:Kanske de sämsta högtalare någonsin konstruerade för hemma bruk IMHO
Nja tänkte mer att jag hört värre för PA-bruk tex. Jamo Professional 400:Britt-Gunnar skrev:Alexi skrev:Kanske de sämsta högtalare någonsin konstruerade för hemma bruk IMHO
är dom bra för något "ljud-bruk" över huvud taget?

Poppen skrev:Varken Jamo eller CW får mig att bli glad.
Äh, det ökar ju bara efterfrågan på sån skit.phloam skrev:Mmm, den här tråden skall jag plocka fram så fort nån säger typ "alla anläggningar är bra bara du själv gillar den!"![]()
Varför inte sätta ihop den absolut värsta anläggningen som tänkas kan och bränna på bål, som dom gör i nån amerikansk bikertidning; slår sönder veckans Japanare.
Högtalare: CW, rätt solklart eller?
Fyll på med resten.... vilket är värsta skivspelarmärket? Jag vill veta!!
Alexi skrev:Var det Jamo D365?
zapanasta skrev:Nu är inte jag nån förespråkare för nya cerwin,men dom verkar ryckt upp sig iom senaste modellen,länkar till samma sida celef gjorde tidigare.
...
http://www.soundstage.com/revequip/cerwinvega_cls215.htm
zapanasta skrev:supernollan,Har du lyssnat på dom i en bra miljö så har du säkert rätt (utifrån ditt ljudideal då ska tilläggas,dom flesta tycker ju helt olika ock det är väl det som är kul med detta),själv har jag inte hört dom utan länkade bara till den testen.
zapanasta skrev:supernollan,Har du lyssnat på dom i en bra miljö så har du säkert rätt (utifrån ditt ljudideal då ska tilläggas,dom flesta tycker ju helt olika ock det är väl det som är kul med detta),själv har jag inte hört dom utan länkade bara till den testen.
2-ch skrev:CW bra eller skit.
Ett ämne som i årtionden mobiliserat åsikter i kubik.
Blickar jag tillbaka 30 år så fanns det inte många högtalare i den prisklassen (inte många över huvud taget) som kunde leverera den mängden bas som CW faktiskt gjorde, varken bra eller dålig.
Lägg till detta att de var lättdrivna och, vilket gjorde att de kunde spela oförskämt högt även med de effektsvaga förstärkare som normalt fanns i folkhemmen, så därför blev dom något av en kioskvältare.
Tänk efter, nästan alla har en åsikt om dom.
Det dom förlorar i kvaliten tar dom igen på spelglädje, partykänsla och byxfladder. En förbaskat rolig högtalare tycker jag.
Även ljudåtergivning kan väl bara få vara KUL ibland.
optonica skrev:Sedan brukar även en bra förstärkare också kunna locka fram en hel del från de flesta högtalarna.
Stereotypen skrev:
Detta är lite grövre......fladder....
http://www.youtube.com/watch?v=A1yjRRIJZCE&NR=1
......och detta:
http://www.youtube.com/watch?v=yC9Th7nA ... re=related
JanBanan skrev:Stereotypen skrev:
......och detta:
En klassiker: http://www.youtube.com/watch?v=O2rJSZKZsyQ
finns bra ock mindre bra serier från cerwin vega som med vilket märke som helst .Mvh.....prolinn skrev:Ähh, Cervin Vega är nog närmare leksaks-PA än riktiga prylar. Kände en snubbe som pysslade med uthyrning av PA (OK för ett bra tag sedan nu) och hans åsikt var glasklar; CV är slöa och går sönder. Han körde mest med JBL och en del RCF och Peavey (som inte heller var såvärst tåligt vad jag förstår). Själv hade jag aktiva Linn Isobarik (hemma) och jämfört med dom så lät CV slött, blött och dynamikfattigt. Såvärst högt gick det inte heller att spela heller (med CV). Har man en mycket begränsad budget så kanske de kan vara ett alternativ, men det finns säkert annat som är väl så bra i så fall.
P1200VB skrev:Något jag är lite svag för så är det Cerwin-Vegas äldre Stroker serie. Jag och en kompis konstruerade ett horn för ett tag sedan och det spelar minst sagt grovt. En känslighet på 100-105dB och ett maxljudtryck på 130-135dB räcker till![]()
Bara grannarna och CD-spelaren som begränsar (spelaren hoppar när man drar på för högt). Sen så är det lite tråkigt med alla saker som ramlar i golvet.
Stereotypen skrev:
......och detta:
subjektivisten skrev:Nja, knappast. Odefinierat muller utan djupbas har dom haft. Dock så vet jag inte om jag hört dom två zapanasta nämner. Kanske skulle åka till Mora under semestern.
Mina högtalare har sammanlagt kostat mig 3000kr med renovering osv ,va kostar det du rabblar upp? runt 25-30 skulle jag tro....i fråga om pris prestanda kommer du inte ens i närheten..........subjektivisten skrev:zapanasta, När jag får mina ProfundusY-4 basar så är du välkommen att lyssna.![]()
Fast, vilken hårdrock kan man spela så högt med?
dali 109 vet jag är bra ,men då krävs det mer effekt bakom iom att dali 109 har en känsliget på 92db ock dc-15 100db. cerwin vega al ock dc-serierna är dali konstruktioner,även cv 1215,visste ni det? Dom har inte ens varit i närheten av usa........Nattlorden skrev:dc-15 är ju långt från de sämsta Cerwin... men skulle du springa på ett par Dali 109 (som jag nämnt tidigare) så försök få lyssnat på dem.
(Sist jag såg ett par på blocket så skulle de bara ha 1900 pengar...)
zapanasta skrev:dali 109 vet jag är bra ,men då krävs det mer effekt bakom iom att dali 109 har en känsliget på 92db ock dc-15 100db. cerwin vega al ock dc-serierna är dali konstruktioner,även cv 1215,visste ni det? Dom har inte ens varit i närheten av usa........
zapanasta skrev:dali 109 vet jag är bra ,men då krävs det mer effekt bakom iom att dali 109 har en känsliget på 92db ock dc-15 100db. cerwin vega al ock dc-serierna är dali konstruktioner,även cv 1215,visste ni det? Dom har inte ens varit i närheten av usa........Nattlorden skrev:dc-15 är ju långt från de sämsta Cerwin... men skulle du springa på ett par Dali 109 (som jag nämnt tidigare) så försök få lyssnat på dem.
meanmachine skrev:Även CV även med hög känslighet växer betydligt med effekt. Faktiskt är det maffigt när man matar CV med mycket mat!

Nattlorden skrev:dc-15 är ju långt från de sämsta Cerwin... men skulle du springa på ett par Dali 109 (som jag nämnt tidigare) så försök få lyssnat på dem.
P1200VB skrev:
MP skrev:När det gäller CV så är delningsfiltrena i princip under all kritik.
Resten är bajs
757an är en fin förstärkare,driver ett par cv med lätthethawkeye skrev:Man vill ju ändå ha kraft så det räcker och blir över så att säga. Man vet ju aldrig vad man köper för högtalare i framtiden. Mäktigt att ha en 19kg-pjäs så man aldrig behöver bli besviken. Som ni hör vet jag ju inte vad jag snackar om därför behöver jag hjälp med val av förstärkare.
Kan man verkligen få ännu fläskigare grejer för 2500kr? För begagnat ligger min budget på ca 3000kr. Men hittar jag billigare som är bra så gråter man ju inte. Ge mig gärna tips, MP, på vilka andra grejer som är bra för de pengarna. Jag kan inte så mycket om det här som ni märker.
hawkeye skrev:Men skulle ni säga att AT-100 är för gamla? De är ju rätt fula också. Får nog bli svarta 15".
hawkeye skrev:2700kr för en Pioneer 757 MK2? Den ser fet ut! 19kg. Jag är bra sugen faktiskt. Orkar driva CV 15-tummare?
757,an räcker gott ock väl.Drev mina med en 676.a innan jag köpte sansuin...hawkeye skrev:Hum: Hur skulle en förstärkare kunna vara för bra? Det är väl alltid bra ha mycket effekt samt en bra stärkare om man skulle vilja byta andra komponenter sen?
Jag har beslutsångest då jag har möjlighet titta på 757:an i helgen men det vore ju ännu ballare med en 858. Kanske man skulle ha tålamod och annonsera efter en sån?
hawkeye skrev:Vad tror ni om denna http://hifigoteborg.se/Yamaha%20AX-700%20spec.htm
jämfört med 757an?
kluringen skrev:Ett litet inpass till tråden.
Det står Cervin Vega bak på ett antal av Head´s högtalarmodeller..och dessa låter mycket bra..väl värda en omkantning om man lyckas komma över ett par..slår vad som helst nytt upp till tjugo papp minst.

2-ch skrev:Kom förresten på att dom visst gjort en rätt snygg högtalare DC 1215
ivor-isobarik skrev:Nej för fan,loggan är ju halva grejen..
Bra kvalitethawkeye skrev:Vad säger ni om kvalitén på AL-1002?
http://www.blocket.se/halland/Cerwin_ve ... m?ca=8&w=3
Va den fin förstärkarn? Kolla med bussgods ang högtalarna ,men lär ju kosta lite iom att dom är stora ock tunga (kanske bättre att hämta dom med bil)hawkeye skrev:Frågan är bara hur man skall få hem dem från Varberg på bästa sätt:p Och jag medger att det var lite slappt av mig att fråga på forumet vilken tumstorlek basarna hade.
Nu har jag förresten köpt en A-757:)
Har lyssnat på högkvaliativa högtalare med 8" i basen (omtalade högtalare) såna högtalare har ju sina ljudmässiga fördelar men att få ett par att spela som dessa dc-15 till tecno ock liknande musik är bara att glömma , dom kommer inte ens i närheten i varken ljudtryck eller fysisk upplevelse (skillnaden är stooor)House och rock kan jag inte tänka mig att man kan spela fullt ut med ett par 8" hur mycket de än kostar!
zapanasta skrev:Bra kvalitethawkeye skrev:Vad säger ni om kvalitén på AL-1002?
http://www.blocket.se/halland/Cerwin_ve ... m?ca=8&w=3
zapanasta skrev:Spelglädje utav fn är det att ha ett par stora cerwin (det är kul att lyssna på musik) har hört högtalare med bättre ljudkvalitet men dessa jag har räcker till alldeles utmärkt på den fronten för mig .Har lyssnat på många olika modeller i mina dar men än så länge har jag inte hört nåt jag hellre skulle vilja haOBS ,nu pratar jag relativt billiga fronthögtalare ,inte basmoduler ,elektroniska delningsfilter,slutsteg osv för hur mkt pengar som helst..........
hawkeye skrev:Jag hade tänkt skaffa mig en profil på minhembio.com och lägga upp bilder på anläggningen och de fortskridande uppgraderingarna men efter att ha tittat på Supernollans länk så var det bara att lägga ner, hehe!
Nu är jag ute efter EQ och CD. CD skall i vart fall vara Pioneer, har ni några tips? Även tips på lämplig EQ tas tacksamt emot:)
zapanasta skrev:Ps al- serien är inte lik dc-serien alls, en helt annan högtalare, möjligtvis nån filterkomponent som är lika kanske, men som vanligt tror folk att cerwins alla modeller låter likadant![]()
Supernollan skrev:zapanasta skrev:Ps al- serien är inte lik dc-serien alls, en helt annan högtalare, möjligtvis nån filterkomponent som är lika kanske, men som vanligt tror folk att cerwins alla modeller låter likadant![]()
Så du menar att AL-serien är sämre än DC? Annars brukar ju CV-folket hålla AL1000 som den bästa högtalaren de har byggt (bortsett från de stora asen då, 1215 eller var de nu heter).