Bladelius eller Advantage?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Bladelius eller Advantage?

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 12:05

Efter en sökning på internet kunde jag konstatera att Advantage Thor i utlandet (Danmark t ex) säljs som Bladelius Thor, med en mycket snygg utfräst Bladeliuslogga. Den affär som säljer Bladelius i Danmark menar också att Advantage (min tolkning: varumärket) är utgående. Jag kontaktade HiFi-Consult i Alingsås för att få reda på hur det ligger till. Där hävdar man att Bladelius Thor och Freja inte kommer att säljas i Sverige utan enbart utomlands.

Är det någon mer än jag som tycker detta låter märkligt? Varumärkesdifferentiering utan helt uppenbara fördelar. Varför ska man ha ett varumärke exklusivt för Sverigemarknaden och ett utomlands då prissättningen är snarlik? Personligen tycker jag Bladeliusloggan är mycket snyggare och vill hellre ha en sådan maskin. Ska jag behöva köpa den i Danmark då??? Detta får mig att tänka på en episod för några år sedan då en medlem på ett annat forum ville få klarhet i vissa rykten ang huruvida det fanns planer på att avveckla S.A.T. som varumärke, vilket en hificonsult på det forumet hårdnackat hävdade att så absolut inte var fallet och kallade påståendet för lögn, smutskastning och elakt förtal. Något halvår senare var nedläggningen av S.A.T. ett faktum. Vågar man ana ett mönster här? Jag leker med tanken att man hade/har ett lager med S.A.T. resp Advantage produkter som om de ska läggas ner inte direkt gör dem lättare att sälja, varför man kommer med dylika påståenden och döljer sanningen, i detta fall alltså att Advantage thor kommer att heta Bladelius Thor även i Sverige.

Källa:
http://www.hifi4all.dk/tilbudsavis/anno ... ad_id=3474

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-12-16 12:23

Håller med om att det verkar märkligt men är inte förvånad.

Jag tror att du skall försöka ställa fråga på Hifi Consults eget forum www.hififorum.nu

Hoppas att du får ett vettigt svar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-16 12:25

Det kan ha med namnskydd och rättigheter att göra. Någon annan kan äga rättigheterna till ordet "Bladelius" i sverige.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 12:25

Birger skrev:Håller med om att det verkar märkligt men är inte förvånad.

Jag tror att du skall försöka ställa fråga på Hifi Consults eget forum www.hififorum.nu

...eller så blir man utkastad igen :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Re: Bladelius eller Advantage?

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 12:27

rhenrics skrev:Jag leker med tanken att man hade/har ett lager med S.A.T. respektive Advantage produkter som om
de ska läggas ner inte direkt gör dem lättare att sälja, varför man kommer med dylika påståenden
och döljer sanningen, i detta fall alltså att Advantage thor kommer att heta Bladelius Thor även i Sverige.

Kommer ihåg det där med "då en medlem på ett annat forum ville få klarhet i vissa rykten angående
huruvida det fanns planer på att avveckla S.A.T. som varumärke, vilket en hificonsult på det forumet
hårdnackat hävdade att så absolut inte var fallet och kallade påståendet för lögn, smutskastning och
elakt förtal. Något halvår senare var nedläggningen av S.A.T. ett faktum.

- Det där sista känns bekant 8)! Dock, A*ngående nuvarande dilemmA* ej problemet riktigt ser!
Vad är problemet? Vill du bara ha Bladelius loggan är det nog inga problem o antingen beställa ex
hos Svensk Bladelius... A*dvantade-Återförsäljare eller så tar man och åker till Danmark o inhandlar
1st 6-pack Tuborg på hvergang! (Vad man nu ska med Bladelius/A*dvantage till när det finnas bättre
samt snyggare KinaHifi till halva priset där dessutom e$oteriska hifikablar, med utseende och prestanda
som Sverigeköpta varianter dyrare än alltihopa tillsammans, ingår uti detta redan lägre än halva priset!)

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-12-16 12:30, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-16 12:28

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 12:32

Max_Headroom skrev:Det kan ha med namnskydd och rättigheter att göra. Någon annan kan äga rättigheterna till ordet "Bladelius" i sverige.

hmmm...det argumentet känner jag igen från en Bestsoundhandlare för några år sedan. Han menade nämligen att Advantage S-100 var identisk med S.A.T. Amplifix men att den såldes under namnet Advantage i Tyskland just pga det du nämner. Försäljningsargumentet i det fallet var alltså att denna maskin (Amplifx) som i Tyskland säljs som Advantage för 30000 SEK, trots att det är exakt samma maskin, kan du köpa i Sverige under namnet S.A.T för "bara" 17500 SEK.

Och Bladelius säljer ju faktiskt andra produkter i Sverige under Bladeliusloggan (Grendel, Gondul)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 12:35

Audiomanikern skrev:
rhenrics skrev:Jag leker med tanken att man hade/har ett lager med S.A.T. respektive Advantage produkter som om
de ska läggas ner inte direkt gör dem lättare att sälja, varför man kommer med dylika påståenden
och döljer sanningen, i detta fall alltså att Advantage thor kommer att heta Bladelius Thor även i Sverige.

Kommer ihåg det där med "då en medlem på ett annat forum ville få klarhet i vissa rykten angående
huruvida det fanns planer på att avveckla S.A.T. som varumärke, vilket en hificonsult på det forumet
hårdnackat hävdade att så absolut inte var fallet och kallade påståendet för lögn, smutskastning och
elakt förtal. Något halvår senare var nedläggningen av S.A.T. ett faktum.

- Det där sista känns bekant 8)! Dock, A*ngående nuvarande dilemmA* ej problemet riktigt ser!
Vad är problemet? Vill du bara ha Bladelius loggan är det nog inga problem o antingen beställa ex
hos Svensk Bladelius... A*dvantade-Återförsäljare eller så tar man och åker till Danmark o inhandlar
1st 6-pack Tuborg på hvergang! (Vad man nu ska med Bladelius/A*dvantage till när det finnas bättre
samt snyggare KinaHifi till halva priset där dessutom e$oteriska hifikablar, med utseende och prestanda
som Sverigeköpta varianter dyrare än alltihopa tillsammans, ingår uti detta redan lägre än halva priset!)

Mvh A*

Problemet är den presumtivt falska, eller åtminstone i mina ögon, väldigt väldigt märkliga marknadsföringen. Jag kan inte för mitt liv tro att det verkligen kan vara så som hificonsult påstår. Rent praktiskt är det naturligtvis inget problem att skaffa en Thor med Bladeliuslogga på.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-12-16 12:37

Allvarligt talat är sådana här dribblerier inte till fördel för ett litet märke som Advantage/Bladelius. Det vore bra om dom bestämde sig. Han Bladelius har kanske taskiga rådgivare :twisted:

OT: Snart dyker nicket "Sanoj" upp med en "dräpande" one liner :wink:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 12:44

Birger skrev:Allvarligt talat är sådana här dribblerier inte till fördel för ett litet märke som Advantage/Bladelius. Det vore bra om dom bestämde sig. Han Bladelius har kanske taskiga rådgivare :twisted:

Håller med! Troligen är det alltså så att Hr Bladelius har för avsikt att lägga ner Advantage och köra Bladelius för hela slanten. I mitt tycke ett helt korrekt val. Satsa på ett märke. Advantage är dessutom ett löjligt namn tycker jag. Det låter inte bra helt enkelt. Bladelius däremot kan gå hur långt som helst :lol:

Tycker det är synd bara att om detta nu är fallet, vilket jag hoppas, att återförsäljaren försöker mörka det. Det inger inte förtroende.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 12:45

rhenrics skrev:
Audiomanikern skrev: Dock, A*ngående nuvarande dilemmA* ej problemet riktigt ser!Vad är problemet?

Problemet är den presumtivt falska, eller åtminstone i mina ögon, väldigt väldigt märkliga marknadsföringen. Jag kan inte för mitt liv tro att det verkligen kan vara så som hificonsult påstår. Rent praktiskt är det naturligtvis inget problem att skaffa en Thor med Bladeliuslogga på.

- Okej! A*´$ $talltip$ uti $pör$mål $likt $tå $om $ålunda... kronor $amt riksdaler!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-12-16 12:58, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-16 12:49

Birger skrev:Allvarligt talat är sådana här dribblerier inte till fördel för ett litet märke som Advantage/Bladelius. Det vore bra om dom bestämde sig. Han Bladelius har kanske taskiga rådgivare :twisted:
Jag har skrivit det förut - jag skulle kunna ersätta dessa trådar med ett script! 8O 8)

I sakfrågan vet jag inget mer än att det hittills sagts att Bladelius varit multikanalsmärket medan Advantage varit traditionell tvåkanalshifi.

Strategiskt är nog "Bladelius" bättre som namn utomlands då namnet säkert redan klingar bekant hos vissa insatta.

Jag förstår inte riktigt heller problemet. Antingen tycker man om något och då köper man det, hela konceptet, eller så tycker man inte om det och då avstår man och behöver ju knappast bry sig nämnvärt?
Eller är jag tråkig nu? 8O 8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 13:03

EngelholmAudio skrev:
Jag har skrivit det förut - jag skulle kunna ersätta dessa trådar med ett script! 8O 8)

I sakfrågan vet jag inget mer än att det hittills sagts att Bladelius varit multikanalsmärket medan Advantage varit traditionell tvåkanalshifi.

Strategiskt är nog "Bladelius" bättre som namn utomlands då namnet säkert redan klingar bekant hos vissa insatta.

Jag förstår inte riktigt heller problemet. Antingen tycker man om något och då köper man det, hela konceptet, eller så tycker man inte om det och då avstår man och behöver ju knappast bry sig nämnvärt?
Eller är jag tråkig nu? 8O 8)

Vilken frågeställning är det vars svar du vill ersätta med ett script?

Varför skulle Bladelius vara strategiskt bättre som namn utomlands men inte i Sverige? Advantage är ett mer etablerat varumärke (och klingar mer välbekant) utomlands än Bladelius vågar jag nog påstå, med tanke på hur länge resp varumärken funnits. Att vissa insatta vet vem Hr Bladelius som person är, är väl knappast ett försäljningsargument som skapar fördelar hos den okunniga massan som förväntas köpa produkterna?

Problemet är återigen, inte en fråga om att tycka om eller inte tycka om produkterna som sådana utan om den eventuellt oärliga marknadsföringen. Att köpa en Advantage idag för att sedan efter bara en kort tid få reda på att märket lagts ner, trots att den du köpte produkten av hävdat motsatsen. Hur rimmar det med din egen företagsfilosofi Engelholm?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 13:10

Hej!

HållA* med EA samt r? TjA* somligA* kan faktiskt.se inte riktigt se specifikt vad Bladelius/Advantage har gjort fel?
Bortsett ifrån dom mörkar ngt som ej behövs mörkas, A*lltså 8)! Nej, A* har faktiskt.se inte skrivit idag! VA*? har
han verkligen inte alls gjort och om någon skulle påstå detta så är denne då den allre värste sorten utav lögnare,
smutskastare samt förtalare (den elakaste varianten).

Vänligen Tord
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-12-16 13:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 13:16

Audiomanikern skrev:Hej!

HållA* med EA samt vad somligA* faktiskt.se ej riktigt kan se är spec vad Bladelius/Advantage gjort fel?
Bortsett ifrån dom mörkar ngt som ej behövs mörkas, A*lltså 8)! Nej, A* har faktiskt.se inte skrivit idag!
VA*? har han verkligen inte alls gjort och om någon detta påstår så är denne den värste sortens lögnare,
smutskastare samt förtalare (utav den elaka varianten).

Vänligen Tord

Ingen har påstått att Bladelius gjort något fel. Hificonsult är generalagent och säljer Bladeliusprodukter men har annars vad jag vet inget med tillverkning eller företagsstrategi inom Bladelius Design Group att göra. Jag kopplar inte samman vad Hificonsult å ena sidan och vad Bladelius å andra sidan gör. Lägger ej heller ansvaret för respektive parts handlingar på den andre. Hoppas detta klargjort frågeställningen, annars går det bra att läsa ursprungsinlägget i tråden en gång till. Tack.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-16 13:23

Frågan är väl vad man gör med en svensk kund som behöver service på en produkt som i Sverige heter Advantage om det står Bladelius på den... fixar man den ändå utan att den skall behöva lämnas för service på utländsk ort, så tycker jag inte det är något som helst att orda om.

De får gärna skriva Nattlorden på dem också om de bara sätter hem utställningsexemplar hos mig. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 13:27

rhenrics skrev:Jag kopplar inte samman vad Hificonsult å ena sidan och vad Bladelius å andra sidan gör.
Lägger ej heller ansvaret för respektive parts handlingar på den andre.

- Bekvämt och bra! Då kan de ju skylla på varandrA* genom språkröret (spec vem det nu blifva,
kvittar och därmed är) Problemet löst!

Mvh A*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-16 13:45

handlar det inte om ren märkesmagi? om det ena namnet är mer känt utomlands så är det ju enklare att lansera produkterna under det namnet.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 13:56

Kraniet skrev:handlar det inte om ren märkesmagi? om det ena namnet är mer känt utomlands så är det ju enklare att lansera produkterna under det namnet.

Framtiden får väl utvisa. Jag är dock beredd att satsa pengar på att inom ett halvår så är Advantage nedlagt och Bladelius är ensamt märke från BDG. Att köra dubbla varumärken på inhemsk och internationell marknad, såsom Hificonsult påstår, är enligt min mening helt vansinnigt korkat. Kolla på Hificonsults egen hemsida så ser ni Freja-spelaren med Bladeliuslogga och ingenting annat. Men de kanske menar att man ska åka till Danmark för att få inhandla den??? :lol:

Edit:
http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=007,007
Senast redigerad av rhenrics 2004-12-16 13:57, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-16 13:57

rhenrics skrev:Problemet är återigen, inte en fråga om att tycka om eller inte tycka om produkterna som sådana utan om den eventuellt oärliga marknadsföringen. Att köpa en Advantage idag för att sedan efter bara en kort tid få reda på att märket lagts ner, trots att den du köpte produkten av hävdat motsatsen. Hur rimmar det med din egen företagsfilosofi Engelholm?

Jag drev "intendo musica" med AG Elektronik en tid. Vi kom fram till att vi jobbade bättre separat och nu finns mina produkter under Engelholm Audio, ansvaret för IM's produkter delas mellan AGE och EA och vi hjälper den som behöver hjälp. IM är numera nedlagd och avslutat. IM-modellen Entro förrsten att uppgradera till en EA - Duo.
Det är den verklighet/praktik som finns som resultat av min företagsfilosofi.

Du skriver orden "oärlig marknadsföring" vilket är starka ord. :wink:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-16 14:01

Spela roll vad det står på fronten, det viktiga är ju apparatens ljudliga prestanda. Låt Bladelis/Advantage/Swedish Amplifier Technology få heta vad de vill!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 14:06

EngelholmAudio skrev:
rhenrics skrev:Problemet är återigen, inte en fråga om att tycka om eller inte tycka om produkterna som sådana utan om den eventuellt oärliga marknadsföringen. Att köpa en Advantage idag för att sedan efter bara en kort tid få reda på att märket lagts ner, trots att den du köpte produkten av hävdat motsatsen. Hur rimmar det med din egen företagsfilosofi Engelholm?

Jag drev "intendo musica" med AG Elektronik en tid. Vi kom fram till att vi jobbade bättre separat och nu finns mina produkter under Engelholm Audio, ansvaret för IM's produkter delas mellan AGE och EA och vi hjälper den som behöver hjälp. IM är numera nedlagd och avslutat. IM-modellen Entro förrsten att uppgradera till en EA - Duo.
Det är den verklighet/praktik som finns som resultat av min företagsfilosofi.

Du skriver orden "oärlig marknadsföring" vilket är starka ord. :wink:

Jag skrev
eventuellt
oärlig marknadsföring. Att ändra/lägga ner varumärken/produkter är självklart intekonstigt eller oärligt. Den intressanta frågan är ju snarare vilken information därom man förmedlar till sina kunder, inte sant? Om man har ett lager med produkter som det står märket A på och som man vill sälja slut på innan den nya produkten med märket B ersätter den gamla så är väl det korrekta sättet att informera om att det är fråga om slutförsäljning av A och inget annat, eller?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 14:07

Johan_Lindroos skrev:Spela roll vad det står på fronten, det viktiga är ju apparatens ljudliga prestanda. Låt Bladelis/Advantage/Swedish Amplifier Technology få heta vad de vill!

Johan, förstod du öht vad frågan handlade om?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-16 14:13

Mitt svar handlade mer om vad andra skrivit samt vad mina personliga åsikter är om det. Jag gillar inte när det börjar spekuleras vitt och brett om hur företag väljer att sköta sitt företag. Bladelius Design Group har faktiskt ett helt fritt val att sköta sitt företag precis som de tycker gynnar dem bäst.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-12-16 14:28

Du har helt rätt JL. Det viktigaste är att om dom kommit tillrätta med alla kvalitetsproblem dom hade i början med Thoren. Glömmer inte när jag och en kompis var och skulle lyssna och stärkarn inte ens gick igång 8O
Trots allt är det ju välbyggda grejer och kan nog låta bra i rätt sällskap. Jag tycker faktiskt.se lite synd om Bladelius pga av svansen kring honom fast dom kanske gör någon slags nytta ändå annars hade han väl inte låtit dom orera så på hififorumen. :twisted:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-16 14:28

rhenrics skrev:Jag skrev
eventuellt
oärlig marknadsföring.

Ok, my bad. Ändå starka ord. :wink:

rhenrics skrev:Att ändra/lägga ner varumärken/produkter är självklart intekonstigt eller oärligt. Den intressanta frågan är ju snarare vilken information därom man förmedlar till sina kunder, inte sant? Om man har ett lager med produkter som det står märket A på och som man vill sälja slut på innan den nya produkten med märket B ersätter den gamla så är väl det korrekta sättet att informera om att det är fråga om slutförsäljning av A och inget annat, eller?
Ja detta kan man självklart ha åsikter kring.

Jag håller f.ö. med Johan.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 14:33

Birger skrev:Jag tycker faktiskt.se lite synd om Bladelius pga av svansen kring honom fast dom kanske
gör någon slags nytta ändå annars hade han väl inte låtit dom orera så på hififorumen.

- A*lltid tyckt det varit konstigt att honom inte sagt ifrån! A*ll reklam är inte bra reklam!
Exempelvis (A*rligt nu! ;)) skulle ngn köpa ngt A* konstruerat, överhuvudtaget... A*lls,
A*lltså seriöst? Svar: Nej! (Men honom kan ju vara underhållande för det(8)?))

Mvh A*

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 14:50

Johan_Lindroos skrev:Mitt svar handlade mer om vad andra skrivit samt vad mina personliga åsikter är om det. Jag gillar inte när det börjar spekuleras vitt och brett om hur företag väljer att sköta sitt företag. Bladelius Design Group har faktiskt ett helt fritt val att sköta sitt företag precis som de tycker gynnar dem bäst.

Visst får det stå vad som helst på maskinen, tillverkaren har full frihet här. Vi är eniga!

Men, här i denna tråd handlar det inte i första hand om vad tillverkaren har valt att göra utan vad tillverkarens återförsäljare valt att gå ut med för information. Faktum är att Advantage är det märke som funnits längst av alla de BDG varit/är inblandad i (Advantage, S.A.T. och Bladelius). Sålunda är det också det mest välkända, åtminstone internationellt, då Advantage alltid varit mer fokuserad på utlandet (Tyskland, England, Japan mfl) än S.A.T. som lanserats mest i Sverige. Att man då skulle göra precis tvärtom och helt plötsligt lansera Advantage som ett märke enbart för den inhemska marknaden medan man istället säljer exakt samma maskiner (Thor och Freja) under Bladeliuslogga utomlands, samtidigt som man ändå säljer Bladelius multiformatsmaskiner i Sverige, hur vettigt verkar det på en skala? Den noggranne läsaren märker förhoppningsvis här att jag ställer retoriska frågor inte för att ifrågasätta Bladelius eventuella strategi utan för att påtala det orimliga i Hificonsults påstående! Att hificonsult själva publicerar bilder på Bladelius(!) Freja och inte Advantage ökar inte direkt trovärdigheten.

Så nej, det spelar ingen roll vad det står. Det viktigaste är hur det låter. Ganska självklart. Alla fattar det. Det behöver inte påpekas. MEN, det är inte det tråden handlar om!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 14:56

EngelholmAudio skrev:
rhenrics skrev:Att ändra/lägga ner varumärken/produkter är självklart intekonstigt eller oärligt. Den intressanta frågan är ju snarare vilken information därom man förmedlar till sina kunder, inte sant? Om man har ett lager med produkter som det står märket A på och som man vill sälja slut på innan den nya produkten med märket B ersätter den gamla så är väl det korrekta sättet att informera om att det är fråga om slutförsäljning av A och inget annat, eller?
Ja detta kan man självklart ha åsikter kring.

Vilken är då din åsikt om detta?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 15:25

Hej!

Å ena sidan... fast samtidigt å andra sidan... samt dessutom å tredje sidan... :wink:!

Mvh A*(visavi erfarenheten vis (... A*re!))

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-16 15:33

Det är inte ovanligt am man marknadsför produkter under olika varumärken i olika länder. Halstabletten "vicks" heter inte "Vicks" tyskland av naturliga skäl. Rulltobaken som markandsförs under varumärket "drum" i sverige heter "duma" i england. För länge sedan hette godisbiten "raider" "twix" i bland annat USA.

Det kan tex. vara så att man registrerat ett märke i Sverige, utan att tänka på att man kanske i framtiden expanderar verksamheten för att sälja utomlands. När man står i begrepp att torgföra en produkt i tex. USA kanske det visar sig att märket redan är registrerat i samma varuklass (klass 9 för elektronik) hos USA's motsvarighet till PRV. Struntar man i det gör man sig skyldig till varumärkesintrång, vilket kan kosta upp till två års fängelse i Sverige.

För övrigt bör man undvika att nyttja släktnamn som varumärke av olika anledningar. 8O Dels kan registrering bli problematisk, dels kan man vid eventuell konkurs "förlora" sin identitet så att säga. Mark Levinson är et bra exempel på detta.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-16 15:35

Hoppas den gode (f.d.?? 8O ) Mark Levinson inte behöver heta "Red Rose" som person också... det vore lite väl kinky... :lol:

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-12-16 15:43

Hej!

Förstår inte riktigt problemet. Lovar att ta bort bilden på Freja med Bladeliuslogga om det kan motverka långsökta spekulationer.

Vi har ingen annan info än att Advantage är stereonamnet och Bladelius är multikanal/bild-namnet åtminstone i Sverige. Bladelius Design group kan när de vill ändra på detta, inte vårt bord.

Jag kan dock dementera att det skulle finnas LAGER med Advantageprylar som måste sälja ut innan namnbyte sker (fniss)... Om vi hade haft lager med prylar det senaste året eller i skrivande stund så hade vi varit lyckliga och sålt dubbelt så mycket.

Dementi alltså om mörkning, klargörande om lagerstatus och hänvisande till Bladelius Design Group i själva namnfrågan.

Tveka inte att lägga ett mail till mig om det finns fler frågor så skall jag försöka besvara efter bästa förmåga.

mvh

Ingemar Carlsson
0322-636666
hificonsult1@mac.com

.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-16 15:50

Det finns faktiskt en registrering (med figur) på lydelsen "Advantage" i klass 9. 8) Innehavare: "TRIPLETT CORPORATION (a Ohio corporation)"

(dra inga slutsatser innan man vet vilka produkter märket gäller för)
-Innehar F-skattsedel-

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-16 16:57

rhenrics skrev:Vilken är då din åsikt om detta?
Jag har ingen alls för jag vet inget om detta fallet. Inte mer än det som skrivs på forumen och min erfarenhet säger att det oftast sällan är hela bilden. Jag skrev ju för tydlighets skull "det kan man ju ha en åsikt om".

Sladd bekräftar det jag tidigare skrev ang multikanal/tvåkanalshifi.

Morello har synnerligen bra synpunkter (men borde fanera lådor :lol: ) som bör vägas in innan man drar slutsatser och målar Audiomanikern på väggen. 8O Jag menar målar faan på väggen. :oops:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 17:44

Hej!

A*ttans också, ingen bråkTråd idag heller! (men sssnart sssåå :wink:!)
(PS A*nser HC samt B helt oskyldiga till ngt som om det varit sant hade varit...
... ingenting! (Om detta ge ?? A*ngående så se ovan)

Mvh A*

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2004-12-16 17:50

Sladd har redogjort vad som galler, inget mer som vi ska spekulera om.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-16 17:52

Vi kan spekulera över om det egentligen borde heta A*dvA*ntA*ge...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-16 18:03

Sladd har redogjort vad som galler, inget mer som vi ska spekulera om.

Du menar bör? Vadan denna styrning av tråden? 8O

Klart vi kan spekulera - t. ex. i det Sladd skriver:
Om han utelämnat något eller om det kanske
finns andra skäl att ifrågasätta hans inlägg! :evil:

PS: Vilket det nu visat sig att det finns....
Senast redigerad av Hetsporren 2004-12-16 18:22, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 18:04

Hej Nl!

Nu är du faktiskt.se OT - du och A* tar detta i annan tråd :P!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 18:06

Hej... igen!

Hmmmen det kanske blifva bråkTråd - trots A*llt... YiipeeeeiiH!

Mvh A*

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 18:13

Sladd skrev:Hej!

Förstår inte riktigt problemet. Lovar att ta bort bilden på Freja med Bladeliuslogga om det kan motverka långsökta spekulationer.

Vi har ingen annan info än att Advantage är stereonamnet och Bladelius är multikanal/bild-namnet åtminstone i Sverige. Bladelius Design group kan när de vill ändra på detta, inte vårt bord.

Jag kan dock dementera att det skulle finnas LAGER med Advantageprylar som måste sälja ut innan namnbyte sker (fniss)... Om vi hade haft lager med prylar det senaste året eller i skrivande stund så hade vi varit lyckliga och sålt dubbelt så mycket.

Dementi alltså om mörkning, klargörande om lagerstatus och hänvisande till Bladelius Design Group i själva namnfrågan.

Tveka inte att lägga ett mail till mig om det finns fler frågor så skall jag försöka besvara efter bästa förmåga.

mvh

Ingemar Carlsson
0322-636666
hificonsult1@mac.com

.

Ok så ni har inget lager med Advantage maskiner kvar alltså och ni måste säga nej till kunder som vill köpa. Tja, det är väl inte så konstigt då. Om märket ska läggas ner så tillverkas troligen inte fler maskiner, vare sig det är Thor, eller övriga S-serien. Ganska logiskt. Men om det är som du påstår, tycker du inte själv det är märkligt isåfall att enbart Thor och Freja kommer att finnas i produktsortimentet för märket Advantage? Alla övriga S-modeller har ju minst sagt några år på nacken. Multispelaren i Advantages tappning (S1) är nedlagd till förmån för Gondul, under namnet, ja just det, Bladelius. Med inbytesprogram och allt. Grendel lanseras även det som BDG:s nya slutsteg med en grundversion i TVÅ kanaler, inte multi. Kommer Grendel att säljas under märket Advantage i Sverige? Fattar du själv logiken i detta, att ha en serie som heter Advantage bestående av enbart en integrerad förstärkare och en SACD-spelare enkom för den svenska marknaden? Jag gör det inte. Alla förklaringar om att Bladelius skulle vara upphovsrättsskyddat bla bla håller ju inte när Bladelius faktiskt redan marknadsförs som ett HiFi-märke i Sverige.

Du har alltså inte förklarat någonting utan bara sagt ungefär att detta är den information vi har. Sedan, när det är ett faktum att Advantage lagts ner så kommer du väl att säga, ja men vi visste inte det. Idiotsäkert! Informationen till utlandet är ju redan ute. Där vet man tydligen att Advantage kommer att läggas ner och heta Bladelius i fortsättningen, men här i Sverige vet inte ens generalagenten det. Ganska märkligt eller?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 18:18

hali skrev:Sladd har redogjort vad som galler, inget mer som vi ska spekulera om.

Det var just denna "redogörelse" som jag redan fått via mail som gjorde att jag startade denna tråd. Så bara för att Hificonsult redogör ännu en gång om hur det ligger till, betyder inte det att saken är utredd. Hificonsult är inte detsamma som BDG. I klartext betyder det att de kan gå ut med annan info än vad BDG vill eller har för avsikt att leva upp till. Detta skriver Sladd själv i sitt inlägg.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 18:23

EngelholmAudio skrev:
rhenrics skrev:Vilken är då din åsikt om detta?
Jag har ingen alls för jag vet inget om detta fallet. Inte mer än det som skrivs på forumen och min erfarenhet säger att det oftast sällan är hela bilden. Jag skrev ju för tydlighets skull "det kan man ju ha en åsikt om".

Sladd bekräftar det jag tidigare skrev ang multikanal/tvåkanalshifi.

Morello har synnerligen bra synpunkter (men borde fanera lådor :lol: ) som bör vägas in innan man drar slutsatser och målar Audiomanikern på väggen. 8O Jag menar målar faan på väggen. :oops:

Frågan gällde det citat (med en allmän frågeställning kring vad som är rimligt att begära av en återförsäljare av utgångna/nedlagda produkter) som jag publicerad i samband med att jag ställde frågan till dig. Vad du anser om att vara ärlig eller att mörka i en sådan sitation. INTE i denna specifika situation ang Hificonsult och Bladelius/Advantage. Eftersom jag gjorde en allmän liknelse och du svarade att man kunde diskutera åsikter kring den så förväntade jag mig givetvis ett svar på denna allmänna liknelse och inte på något annat. Var jag inte tillräckligt tydlig där?

Edit: stavfel
Senast redigerad av rhenrics 2004-12-16 18:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 18:23

Audiomanikern skrev: - Bekvämt och bra! Då kan de ju skylla på varandrA* genom språkrör (sladd, Sanoj) eller vem det nu blifva,
det kvittar v.s) och därmed är Problemet löst!
- Det är ju somså Bladelius brukar föra ut sin företags-info om, ex utlovade uppgraderingsmöjligheter & Co, menA*
varför vara tydlig när man istället kan vara super-krånglig via (ej ens av en själv offentligt godkända) språkrör 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-16 18:45

Birger skrev:Håller med om att det verkar märkligt men är inte förvånad.

Ursäkta mig, men det känns som dansen börjar om igen 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-16 21:10

rhenrics skrev:...en massa saker!
Tråkigt ämne och jag drar mig ur.
Du verkar redan ha bestämt dig dessutom.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-16 21:35

EngelholmAudio skrev:
rhenrics skrev:...en massa saker!
Tråkigt ämne och jag drar mig ur.
Du verkar redan ha bestämt dig dessutom.

Inte alls! Jag har mailat Bladelius och ställt frågan direkt istället. Du väljer istället den enkla vägen och lämnar flera frågor och kryptiska uttalanden obesvarade. Du gick in i denna tråd med attityden att den lika gärna kunde bemötas med ett automatiserat script. Så vem är det som på förhand har bestämt sig?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-16 22:42

rhenrics skrev:Så vem är det som på förhand har bestämt sig?
Det är säkert jag! :P 8)
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 23:00

EngelholmAudio skrev:
rhenrics skrev:Så vem är det som på förhand har bestämt sig?
Det är säkert jag! :P 8)

Nej det var... :oops: förlåtA*! :P 8)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-16 23:20

Jag tycker denna diskussion är en storm i ett vattenglas. Om det är samma apparat till samma pengar, spelar det någon roll vad den heter?

Är den bra eller dålig? Förstärkare är något jag lyssnar på, inte snackar med.... :D

/ B

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-16 23:44

What's the big deal????????? :?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-17 00:21

Bill50x skrev:Jag tycker denna diskussion är en storm i ett vattenglas. Om det är samma apparat till samma pengar, spelar det någon roll vad den heter?

Är den bra eller dålig? Förstärkare är något jag lyssnar på, inte snackar med.... :D

/ B

Verkar som om väldigt många här har lite problem med att läsa innantill. Tråden handlar inte om vad den heter, varför eller varför inte den heter si eller så eller om den är bra eller dålig, utan om vilken information som lämnas av en återförsäljare av en produkt samt deras trovärdighet. Om BDG svarar att avsikten är att lägga ner Advantage som varumärke och köra Bladelius även i Sverige så känns frågeställningen ändå ganska relevant tycker jag. Då går det nog inte att marginalisera till "låter det bra så är det bra", "spela roll", "vem bryr sig" bla bla. Fattar man inte ens vad tråden handlar om kan man väl hellre gå och lägga sig att sova eller göra något likvärdigt konstruktivt med sin tid?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-17 00:37

rhenrics skrev:
Bill50x skrev:Jag tycker denna diskussion är en storm i ett vattenglas. Om det är samma apparat till samma pengar, spelar det någon roll vad den heter?

/ B

Verkar som om väldigt många här har lite problem med att läsa innantill. Tråden handlar inte om vad den heter, varför eller varför inte den heter si eller så eller om den är bra eller dålig, utan om vilken information som lämnas av en återförsäljare av en produkt samt deras trovärdighet. Om BDG svarar att avsikten är att lägga ner Advantage som varumärke och köra Bladelius även i Sverige så känns frågeställningen ändå ganska relevant tycker jag. Då går det nog inte att marginalisera till "låter det bra så är det bra", "spela roll", "vem bryr sig" bla bla. Fattar man inte ens vad tråden handlar om kan man väl hellre gå och lägga sig att sova eller göra något likvärdigt konstruktivt med sin tid?

Tja, antingen tror man på återförsäljaren eller tillverkaren - eller så gör man det inte.

Visar det sig sedan att man ljugit, skriv/ring och berätta varför ni aldrig mer kommer köpa någon produkt från den tillverkaren/återförsäljaren!

Personligen skulle jag aldrig hamna i den här frågeställningen eftersom jag tycker det är ganska oväsentligt vad apparaten heter. Tillverkaren eller återförsäljaren skulle mao inte hamna i situationen att behöva välja om att berätta eller inte.

Däremot skulle jag bli förbannad om en firma säljer en apparat som man vet att man slutar med inom snar framtid, och att det i praktiken inte går att få service om något händer!

/ B

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-17 00:47

Hej!

Ville bara berätta att Bladelius/A*dvantage snart ämnar komma med 1st iPod! (A*ka... Gungner!)

Vänligen Fredrik S

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-17 09:32

rhenrics skrev:Verkar som om väldigt många här har lite problem med att läsa innantill. Tråden handlar inte om vad den heter, varför eller varför inte den heter si eller så eller om den är bra eller dålig, utan om vilken information som lämnas av en återförsäljare av en produkt samt deras trovärdighet. Om BDG svarar att avsikten är att lägga ner Advantage som varumärke och köra Bladelius även i Sverige så känns frågeställningen ändå ganska relevant tycker jag. Då går det nog inte att marginalisera till "låter det bra så är det bra", "spela roll", "vem bryr sig" bla bla. Fattar man inte ens vad tråden handlar om kan man väl hellre gå och lägga sig att sova eller göra något likvärdigt konstruktivt med sin tid?

Då verkar det som om det är bara du själv som uppfattat vad tråden ska handla om. Ingen annan tycker ju det är viktigt vad som står på fronten. Ingen verkar tycka att det är av relevant betydelse som du vill hävda. Konstigt nog verkar folk mest intresserade av ljudliga prestanda, mycket märkligt. :wink:

God natt. Eller god morgon förresten.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-17 10:54

Johan_Lindroos skrev:
rhenrics skrev:Verkar som om väldigt många här har lite problem med att läsa innantill. Tråden handlar inte om vad den heter, varför eller varför inte den heter si eller så eller om den är bra eller dålig, utan om vilken information som lämnas av en återförsäljare av en produkt samt deras trovärdighet. Om BDG svarar att avsikten är att lägga ner Advantage som varumärke och köra Bladelius även i Sverige så känns frågeställningen ändå ganska relevant tycker jag. Då går det nog inte att marginalisera till "låter det bra så är det bra", "spela roll", "vem bryr sig" bla bla. Fattar man inte ens vad tråden handlar om kan man väl hellre gå och lägga sig att sova eller göra något likvärdigt konstruktivt med sin tid?

Då verkar det som om det är bara du själv som uppfattat vad tråden ska handla om. Ingen annan tycker ju det är viktigt vad som står på fronten. Ingen verkar tycka att det är av relevant betydelse som du vill hävda. Konstigt nog verkar folk mest intresserade av ljudliga prestanda, mycket märkligt. :wink:

God natt. Eller god morgon förresten.

Nej! Gång på gång försöker jag förklara att inte heller jag anser det viktigt vad som står på fronten och att det inte är detta tråden handlar om. Det är du och flera med dig som tror att tråden handlar om det och följaktigen drar ni slutsatsen att jag tycker det är en relevant frågeställning. Men det är alltså fel! Frågeställningen, ÅTERIGEN, är att utifrån de fakta som finns idag, de uttalanden som gjorts av en återförsäljare i mitt tycke ter sig orimliga. Tråden handlar om TROVÄRDIGHET och SANNINGSHALT hos en återförsäljares uttalanden. Det är detta jag försöker reda ut. Är det verkligen så svårt att förstå? Den första som svarade i denna tråd fattade problematiken, men det kanske blir svårare och svårare för vissa att hålla kontinuitet ju längre en tråd blir. Känner man det så är det väl ett ganska bra tips att läsa första inlägget igen!?

Jag har som sagt mailat BDG ang detta och inväntar svar.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-12-17 11:04

rhenrics skrev:Personligen tycker jag Bladeliusloggan är mycket snyggare och vill hellre ha en sådan maskin. Ska jag behöva köpa den i Danmark då???

Och sen något senare...

rhenrics skrev:Nej! Gång på gång försöker jag förklara att inte heller jag anser det viktigt vad som står på fronten och att det inte är detta tråden handlar om.

...lite snurrig eller? Du funderar på att köpa den i Danmark för få "rätt" namn och sen säger du att du skiter i vad som står på fronten?

Visst, du kan kanske försöka dra växlar på det här med trovärdighet och sanningshalt, men faktum kvarstår, vad som står på fronten är inte så noga för de allra flesta, och det torde innefatta även återförsäljarna.

Att säga att återförsäljaren är oseriös på grund av detta är enligt min mening totalt befängt och en onödig anklagelse.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-17 11:20

Alla förstår din problemställning, tillåter jag mig tro.

Men vad hände med SAT? (Beg-) Priserna sjönk då inte drastiskt, ljudet blev varken bättre eller sämre utan höll sig på samma nivå trots ändringarna i företag/märken. Osv. Osv.

Ponera att Advatange läggs ner och samma produkter fortsätter säljas under Bladelius istället. Idag säger man att det inte händer men vi ponerar att det händer om ett år iaf.

Ok. Och? Så? Begpriserna kommer vara i princip samma. Ljudet kommer definitivt vara samma i produkterna (om man inte lyckas detektera ljudliga degraderingar pga gamla kondingar, men det torde vara närmast omöjligt - Morello?).

Idag däremot har Advantage inga planer på att lägga ner. Och det säger man också.

Som företag måste man ju svara med dagens situation, inforamtion och kunskap på dagens frågor om morgondagen.

Svar på din fråga:
Trovärdigheten är helt OK i detta avseendet, i mina ögon.

Hade man däremot börjat tulla på ljudkvaliteen, prestanda eller annan kvalite så hade det nog varit en annan diskussion med ett från mig lite annorlunda svar.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-17 11:37

jonasp skrev:
rhenrics skrev:Personligen tycker jag Bladeliusloggan är mycket snyggare och vill hellre ha en sådan maskin. Ska jag behöva köpa den i Danmark då???

Och sen något senare...

rhenrics skrev:Nej! Gång på gång försöker jag förklara att inte heller jag anser det viktigt vad som står på fronten och att det inte är detta tråden handlar om.

...lite snurrig eller? Du funderar på att köpa den i Danmark för få "rätt" namn och sen säger du att du skiter i vad som står på fronten?

Visst, du kan kanske försöka dra växlar på det här med trovärdighet och sanningshalt, men faktum kvarstår, vad som står på fronten är inte så noga för de allra flesta, och det torde innefatta även återförsäljarna.

Att säga att återförsäljaren är oseriös på grund av detta är enligt min mening totalt befängt och en onödig anklagelse.

/J.

Det är inte viktigt för denna frågeställning och det är inte orsaken till att jag startade tråden. För mig PERSONLIGEN så har jag talat om vad jag föredrar men det är fullt tydligt att jag inte gör någon poäng av detta när jag argumenterar! Inte sant!?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-17 11:49

EngelholmAudio skrev:Alla förstår din problemställning, tillåter jag mig tro.

Men vad hände med SAT? (Beg-) Priserna sjönk då inte drastiskt, ljudet blev varken bättre eller sämre utan höll sig på samma nivå trots ändringarna i företag/märken. Osv. Osv.

Ponera att Advatange läggs ner och samma produkter fortsätter säljas under Bladelius istället. Idag säger man att det inte händer men vi ponerar att det händer om ett år iaf.

Ok. Och? Så? Begpriserna kommer vara i princip samma. Ljudet kommer definitivt vara samma i produkterna (om man inte lyckas detektera ljudliga degraderingar pga gamla kondingar, men det torde vara närmast omöjligt - Morello?).

Idag däremot har Advantage inga planer på att lägga ner. Och det säger man också.

Som företag måste man ju svara med dagens situation, inforamtion och kunskap på dagens frågor om morgondagen.

Svar på din fråga:
Trovärdigheten är helt OK i detta avseendet, i mina ögon.

Hade man däremot börjat tulla på ljudkvaliteen, prestanda eller annan kvalite så hade det nog varit en annan diskussion med ett från mig lite annorlunda svar.

Nja, Hificonsult säger detta. Jag tillåter mig dock att invänta svar från BDG. Om det kommer. Informationen i utlandet är annorlunda, som jag påpekat. Där är det ingen hemlighet att Advantage kommer att läggas ner. Jag har även visat att BDG redan har ersättningsmodeller inom tvåkanal under märket Bladelius, till försäljning i SVERIGE. Sålunda, sammantaget informationen från återförsäljare utomlands och det utgående produktsortiment Advantage uppvisar (inbytesprogram, utförsäljning av S2, S150 som demoex på Bestsound, obefintligt lager hos generalagenten enl egen uppgift, inga nya modeller i pipe-line); allt pekar på att Advantage är på väg att läggas ner. Allt, UTOM den info man får från generalaganten som menar att Thor och Freja enbart kommer att säljas i Sverige under märket Advantage. Dessa två produkter och vilka fler under märket Advanatge, undrar jag då och ifrågasätter detta absurda påstående. Det är detta jag blir förbannad på. INTE att ljudet kommer att bli sämre med en annan logga framtill (även om jag nu skrivit någonstans att jag föredrar den ena framför den andra, men det hör inte till saken, det var en personlig reflektion, och det hade med estetik att göra). INTE att andrahandsvärdet kommer att bli sämre. ELLER NÅGONTING ANNAT än vad jag faktiskt skrivit: Trovärdigheten hos generalagenten!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-12-17 12:05

rhenrics skrev:Det är inte viktigt för denna frågeställning och det är inte orsaken till att jag startade tråden. För mig PERSONLIGEN så har jag talat om vad jag föredrar men det är fullt tydligt att jag inte gör någon poäng av detta när jag argumenterar! Inte sant!?

Kan jag köpa, dock en smula motsägelsefullt! :wink:

Min huvudpoäng är iallafall att ett företags varumärkesstrategi inte är någon god indikator på återförsäljarnas grad av seriositet.

mvh
J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-17 12:23

jonasp skrev:
rhenrics skrev:Det är inte viktigt för denna frågeställning och det är inte orsaken till att jag startade tråden. För mig PERSONLIGEN så har jag talat om vad jag föredrar men det är fullt tydligt att jag inte gör någon poäng av detta när jag argumenterar! Inte sant!?

Kan jag köpa, dock en smula motsägelsefullt! :wink:

Min huvudpoäng är iallafall att ett företags varumärkesstrategi inte är någon god indikator på återförsäljarnas grad av seriositet.

mvh
J.

Har aldrig påstått det heller. Jag använder återförsäljarens uttalanden kontra befintlig marknad som indikator på graden av seriositet. Jag ifrågasätter eller kritiserar ej heller företagets (BDG) eventuella varumärkesstrategi. Vill de lägga ner Advantage så har jag inga problem med det, tvärtom! Jag ifrågasätter och kritiserar att det eventuellt KAN vara så att generalagenten inte är ärliga i detta avseende, eftersom det mesta tyder på att den info de lämnar inte är korrekt. Men jag avvaktar som sagt svar från BDG.

Jag skulle förstå vissa skribenters poänger (ang: "spela roll vad det står på fronten", "blir ljudet sämre efter namnbytet?" osv) om det var så att jag gått igång som en tok av den simpla anledningen att ett företag talat om att de tänker lägga ner ett av sina varumärken och ersätta sin produkt med ett annat av sina varumärken. Men så är alltså INTE fallet. Jag är inte helt tappad bakom en vagn, och jag har en viss insikt i vad som påverkar ljudkvaliten och vad som inte gör det. Men denna fråga handlar inte om ljudkvalité!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-17 13:28

rhenrics skrev:Advantage uppvisar (inbytesprogram, utförsäljning // obefintligt lager hos generalagenten enl egen uppgift,
inga nya modeller i pipe-line); allt pekar på att Advantage är på väg att läggas ner. Allt, UTOM den info man får
ifrån generalaganten som menar att Thor och Freja enbart kommer att säljas i Sverige under märket Advantage.
Dessa två produkter och vilka fler under märket Advanatge, undrar jag då och ifrågasätter detta absurda påstående.
Det är detta jag blir förbannad på.

- Ber om ursäkt ifall vi faktiskt.se varit liite tröga, nu borde poletten ha ramlat ned samt stanna kvar!

Mvh A*

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-12-17 17:19

Hej igen!

Man kan bara säga som det är i vår sits och det är det man känner till.

Om vi hade haft ett helt lager full med Advantageprodukter så hade det varit ett bevis för att vi mörkar, ljuger och försöker lura kunderna på saker som snart skall ha tappat sitt värde.

Om vi inte har lager är det ett bevis på att märket snart skall läggas ned.

Lagerstatusen har varit samma i över ett år nu, dvs allt som kommer tar slut direkt. Om detta kan man ju ha åsikter om som säkerligen kan bli konspiratoriska de också men det är inte så mycket att göra åt.

Hade en dansk återförsäljare sagt att Advantage är 2-kanalprodukter i Sverige utan framtida tänkt nedläggning hade han blivit anklagad för att vara med i konspirationen...

Nu säger han (enligt utsago här på forumet) att Advantage skall läggas ned i framtiden och vips är han insatt på ett särdeles trovärdigt sätt! (namn på den butiken samt på personen som sagt detta vill jag gärna ha, kanske får jag reda på saker jag inte vet något om, har han sagt det till kund kan det ju heller inte vara en "hemlis"?)

Eftersom Best Sound säljer ut Bladelius så ligger det nog något i tanken om nedläggning av märket?....

Best Sound har sålt eller håller på och säljer ut ALL high end inklusive Mark Levinson och Revel för halva priset. Advantage Thor är däremot ej till utförsäljning.

Vad var det mer? Inte lätt att försöka tänka ut alla eventuella negativa infallsvinklar som - om viljan finns - möjligtvis kan konstrueras. man kan också säga att det är omöjligt att värja sig från.

Visst kan Advantagenamnet läggas ned men det är inget som vi i så fall har fått reda på eller hört. Själva kärnfrågan i kritiken (eller vad detta nu handlar om) är därmed besvarad så långt jag mäktar. För våran del spelar det heller ingen som helst roll vad som står på fronten även om jag fattar att det inte är huvudfrågan.

Namn på dansken vill jag dock gärna ha, här på forumet eller via mail.

mvh

Hificonsult
0322-636666
hificonsult1@mac.com

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-17 18:49

Sladd skrev:Hej igen!

Man kan bara säga som det är i vår sits och det är det man känner till.

Om vi hade haft ett helt lager full med Advantageprodukter så hade det varit ett bevis för att vi mörkar, ljuger och försöker lura kunderna på saker som snart skall ha tappat sitt värde.

Om vi inte har lager är det ett bevis på att märket snart skall läggas ned.

Lagerstatusen har varit samma i över ett år nu, dvs allt som kommer tar slut direkt. Om detta kan man ju ha åsikter om som säkerligen kan bli konspiratoriska de också men det är inte så mycket att göra åt.

Hade en dansk återförsäljare sagt att Advantage är 2-kanalprodukter i Sverige utan framtida tänkt nedläggning hade han blivit anklagad för att vara med i konspirationen...

Nu säger han (enligt utsago här på forumet) att Advantage skall läggas ned i framtiden och vips är han insatt på ett särdeles trovärdigt sätt! (namn på den butiken samt på personen som sagt detta vill jag gärna ha, kanske får jag reda på saker jag inte vet något om, har han sagt det till kund kan det ju heller inte vara en "hemlis"?)

Eftersom Best Sound säljer ut Bladelius så ligger det nog något i tanken om nedläggning av märket?....

Best Sound har sålt eller håller på och säljer ut ALL high end inklusive Mark Levinson och Revel för halva priset. Advantage Thor är däremot ej till utförsäljning.

Vad var det mer? Inte lätt att försöka tänka ut alla eventuella negativa infallsvinklar som - om viljan finns - möjligtvis kan konstrueras. man kan också säga att det är omöjligt att värja sig från.

Visst kan Advantagenamnet läggas ned men det är inget som vi i så fall har fått reda på eller hört. Själva kärnfrågan i kritiken (eller vad detta nu handlar om) är därmed besvarad så långt jag mäktar. För våran del spelar det heller ingen som helst roll vad som står på fronten även om jag fattar att det inte är huvudfrågan.

Namn på dansken vill jag dock gärna ha, här på forumet eller via mail.

mvh

Hificonsult
0322-636666
hificonsult1@mac.com

Källa:
http://www.hifi4all.dk/tilbudsavis/anno ... ad_id=3474

(Återfinns även i trådens första inlägg)

"Thor er voldsomt overdimensioneret, med flere ligheder og kredsløb, fra hans tidligere topmodeller i den nu udgåede Advantage serie."

----------------------
Expert Varde Aps
Ndr. Boulevard 90
6800 Varde
TLF.: +45 75222 333

Bestsound säljer inte ut Bladelius, däremot säljer man ut Advantage. Något annat har jag inte hävdat. Att man skulle sälja ut all high-end får stå för dig. Det känner jag inte till, men det är ju lätt att verifiera.

Slutligen, Sladd, till din bästa och uppriktigaste kännedom: vilka produkter kommer att ingå i Advantage märket framöver och som kommer att säljas exklusivt på den svenska marknaden? Thor, Freja, ... ? Kommer Advantage S250 monoblocken för 69000 paret i fortsättningen att säljas parallellt med Bladelius Grendel som kostar 49000 kr? Vilket av dessa rekommenderar du, vilket är bäst så att säga? Hur många S250 tror du kommer att säljas framöver? Eller för den delen S150. Visst är det så att S1 är nedlagd? S2? Du säger att du bara har att rätta dig efter den info du får från tillverkaren: är du inte själv liiite nyfiken på syftet med att ha ett varumärke med två produkter exklusivt för den svenska marknaden? Varför har ni en bild på Bladelius Freja och inte Advantage Freja på er hemsida om det är Advantage varianten ni säljer i Sverige?

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2004-12-17 19:14

Tramisigaste tråden på länge!

Ett fall för Mulder och Scully kanske?

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-12-17 19:29

Jaså, var det inte svårare...

"I den nu utgående Advantageserie" som det står i den Danska annonsen. Med detta menas säkerligen - på samma sätt som vi förklarar byggnationen av Thor - att den är en mix av (den nu utgångna) S150 slutsteget och (det nu utgångna) S2 försteget.
Kanske skall tillägga att S 250 också är utgånget.

Man pratar alltså om en nedlagd serie och inte ett nedlagt varunamn/märke.

Danskarna har alltså rätt om man läser innantill.
Du behöver ej välja mellan S250 och Grendel.
Best Sound säljer ut all high end, bl a den gamla och numer nedlagda serien med S2, S 150, S250 från Advantage.

Orsaken att det ligger en bild på Bladelius Freja på vår hemsida är att när fotograf Timbre var på plats hos Micke Bladelius för att plåta så var det den som fanns på plats. Jag har en ganska dålig bild på Advantage Freja och valde i stället Bladelius-bilden, med en förklarande bildtext under.

När jag får en timme över skall jag lägga ned "S-serien" på avdelningen "utgångna produkter".

Annars blir man väl stämd för vilseledande marknadsföring.

mvh

Hificonsult AB
0322-636666
hificonsult1@mac.com
www.hificonsult.se

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-17 19:38

Sladd:
"Best Sound säljer ut all high end"

NN:
Ja Sladd, blev lessen när jag kom en vecka för sent
då Best Sound sålt sin Grendel till någon lycklig människa
för ett jäkla bra pris.. :cry:

Varför säljer man ut? Är det omprifilering? En förändrad
marknad kanske.. Samt hårdare konkurens.
NN

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-17 19:47

Sladd skrev:Jaså, var det inte svårare...

"I den nu utgående Advantageserie" som det står i den Danska annonsen. Med detta menas säkerligen - på samma sätt som vi förklarar byggnationen av Thor - att den är en mix av (den nu utgångna) S150 slutsteget och (det nu utgångna) S2 försteget.
Kanske skall tillägga att S 250 också är utgånget.

Man pratar alltså om en nedlagd serie och inte ett nedlagt varunamn/märke.

Danskarna har alltså rätt om man läser innantill.
Du behöver ej välja mellan S250 och Grendel.
Best Sound säljer ut all high end, bl a den gamla och numer nedlagda serien med S2, S 150, S250 från Advantage.

Orsaken att det ligger en bild på Bladelius Freja på vår hemsida är att när fotograf Timbre var på plats hos Micke Bladelius för att plåta så var det den som fanns på plats. Jag har en ganska dålig bild på Advantage Freja och valde i stället Bladelius-bilden, med en förklarande bildtext under.

När jag får en timme över skall jag lägga ned "S-serien" på avdelningen "utgångna produkter".

Annars blir man väl stämd för vilseledande marknadsföring.

mvh

Hificonsult AB
0322-636666
hificonsult1@mac.com
www.hificonsult.se

Visst kan man tolka det så med lite god vilja. Serien läggs ner men inte märket alltså? Ok det verkar ju vettigt. Du är alltså inte det minsta nyfiken på varför man ska ha ett märke med endast två produkter kvar och som säljs endast i Sverige, medan man säljer samma produkter utomlands under annat märke? Fördyrar inte det tillverkningen? Finns det några synergieffekter osynliga för blotta ögat här? Och om man vill vara riktigt noga så ingår ju Thor också i "S-serien", den som ska läggas ner alltså, för den heter ju S-101 eller hur? Med samma resonemang skulle man även kunna säga att S.A.T. inte heller är nedlagt utan bara produktserien "fix"? Hårklyverier? Vad jag vill komma fram till är att en nedlagd S-serie i allt praktiskt också är ett nedlagt Advantagevarumärke. Vare sig det sker formellt eller ej. För vad är ett varumärke utan några produkter?

Men ok, vi kommer troligen inte längre än så. Har ej heller fått svar från BDG. Jag väntar nog ändå med mitt inköp av Thor tills Bladelius modellen släpps i Sverige.

Förresten, är det verkligen sant det där att Bestsound säljer ut all sin high-end för halva priset? Då lär jag ju köpa en tvåkanals Grendel för 24.500 redan imorgon. Tackar för tipset!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-17 19:55

Sladd skrev:Namn på dansken vill jag dock gärna ha, här på forumet eller via mail.

-A vill ha bild på dansken! (samt på Gungner)

Mvh A*

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-17 20:30

Grendeln dom hade är tyvärr redan såld.
snyft
i
NN

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-17 22:34

Hej!

2-kanal´s Grendel eller? Men var inte ledsen ty om Grendel nu gick för 24,500 kr då är Thor
ljudmässigt satt till "runt knappt 40 000:- och då är den ett bra köp för de pengarna." men
kostar enbart 22,900 kr så då has det tjänats 1600 kr o när hälften getts à A* har du ändå
800 kr kvar o köpa korv för (Ungersk Salami rekomenderas å det grövsta) A*nnars kan du ju
köpa 3-12st KinaStärkare av likvärdig modell men... endast Sverige Svenska Stärkare hafva!

Mvh A*

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-12-17 22:36

Sug på den, Niklas! 8O

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-17 23:52

Jag fattar inte
NN

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-17 23:59

Hej!

Nej det är väldigt komplicerat och heta e$oterisk Hifi! Men vafn 25,000kr borde man väl
kunna få hyffsat bra beggade mediumkraftiga PA-steg för, bättre än Grendel i.a.f! A* finna
ej Grendel som enda i prisklass 20k kr som är bra, finns huur mkt somhelst i dom krokarnA*!

Mvh A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-18 00:00

För de pengarna kan man få en hel del godis 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-12-18 10:07

NNord skrev:Jag fattar inte

Vem gör det?! :roll: 8)

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-18 17:34

A*: Har du lyssnat på eller testat Grendel själv? eller är det bara massa skitsnack som kommer från dig?? 8O som det brukar.... 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-18 18:59

Hej!

Har du testat något annat än Grendel i samma eller högre/lägre prisklass eller är din
GrendelDyrkan enkom av rabatterade och/eller nationellt vänskapliga skäl sprungen 8)?

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-18 20:02

Jag har inte testat Grendel och dyrkar den inte. Men jag sågar inget jag inte hört, speciellt då det verkar vara ett ganska vettigt steg...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-19 00:12

Hej!

Sorry, trodde det var du som hade en Grendel!
Den är bra för reklamen (HiFiForum.nu) säger den är bra, m.A*.o! Okej, lyssnA* den gjort antal ggr
o fann det vara schysst steg - om den kostat 24.500 kr! Visst A*lltid kul med Made in Sweden o så
men inte riktigt 24,500 kr´s-LattjoLajban... kul!

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-19 14:09

Om den hade kostat 25000 kr hade ju knappast Bladelius gått med någon vinst. De som lyssnat på Grendel eller har ett tycker det är klart prisvärt...
Ibland får man faktiskt betala några slantar för dom goda sakerna här i livet... 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-19 14:20

Hej!

Jo men ifall man konstant ska betala dubbla priser för allt man köper för o vara snäll mot inhemska
konstruktörer så blev det inte mycket kvar till skidsemestern inte, ty tyvärr så kan man ju inte åka
skidor för 1/2 (1/3, 1/4) av priset i Kina... än! Om A* får allt annat till halva (1/3, 1/4) priset så köpA*
hemskt gärna Svensk Hifi till dubbla (tredubbla, osv) priset... deal 8)?

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-19 14:32

A*: Nu är du faktiskt så att svensk "high-end" inte är dyrare än nåt från utlandet. Man sparar ju faktiskt pengar jämfört med att köpa t.ex. Krell, Chord eller ML. Fundera på vad ett steg från något av de märkena med 2*400 eller 5*400 watt skulle kosta! 8O

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-20 17:30

Har nu fått svar från Bladelius Design Group. Där bekräftar man Hifi-Consults utsago. Anledningen till att man säljer under Bladelius i vissa länder (oklart exakt vilka) är för att kunderna där är mer personorienterade vid sina val av produkter, enl uppgift från BDG. Advantage riktar sig främst mot Sverige, Tyskland och England. Att Advantage ska läggas ner dementeras alltså!

Sladd, om jag nu sjukt desperat gärna vill ha en Bladelius Thor, kan ni inte fixa det ändå?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-20 17:37

Frågan kanske är om Hifi-Consult VILL sälja en till dig. Om jag själv vore HiFi-Consult skulle jag nog vara lite tveksam. Du får nog be extremt snällt isåfall.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-20 17:49

Johan_Lindroos skrev:Frågan kanske är om Hifi-Consult VILL sälja en till dig. Om jag själv vore HiFi-Consult skulle jag nog vara lite tveksam. Du får nog be extremt snällt isåfall.

Öhhh, va? Vad snackar du om?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-20 20:10

Hej!

Jo måhända menar J_L att det nu har varit såå vääldigt mycket ståhej kring denna Thor
så att HC vid det här laget kanske har tröttnat ? (A* hade tröttnat för läänge sedan (Ty
A* har ej en ängels tålamod))

Mvh A*

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-20 20:31

Jo måhända menar J_L att det nu har varit såå vääldigt mycket ståhej kring denna Thor
så att HC vid det här laget kanske har tröttnat ? (A* hade tröttnat för läänge sedan (Ty
A* har ej en ängels tålamod))

Mvh A*

Tröttnat på vadå? Att tjäna pengar?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-20 20:36

Jag förstår inte riktigt problemet här faktiskt.

Om det står Apan eller Draken på förstärkaren, så stor roll spelar det väl inte?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-20 20:40

marbrink skrev:#1 är det bara massa skitsnack som kommer från dig?? 8O som det brukar.... 8)
#2 Jag har inte testat Grendel
#3 svensk "high-end" är inte dyrare än nåt från utlandet. Man sparar ju faktiskt pengar
jämfört med att köpa t.ex. Krell, Chord eller ML.

- A*lltså, så har var det jämt på HF.nu också, man säger emot t.o.m. sig själv o när
citerA* gör då man hatA* :?! (OrkA* slå in öppna mål för o därefter bli utbuad... :cry:)

Mvh A*

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-20 21:52

dawen skrev:Jag förstår inte riktigt problemet här faktiskt.

Om det står Apan eller Draken på förstärkaren, så stor roll spelar det väl inte?

Det spelar otroligt stor roll för ljudet! Det låter helt enkelt bättre om det står Bladelius istället för Advantage på fronten. Känner du inte till begreppet placebo?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-20 21:53

Placebo har inte ett skit att göra med hur det låter, det har enbart att göra med ens uppfattning av hur det låter.

Är det uppfattningen vi vill förändra till det bättre eller är det ljudet? :roll:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-20 22:05

dawen skrev:Placebo har inte ett skit att göra med hur det låter, det har enbart att göra med ens uppfattning av hur det låter.

Är det uppfattningen vi vill förändra till det bättre eller är det ljudet? :roll:

Finns det något annat sätt att avgöra hur det låter än att uppfatta hur det låter? Om inte uppfattningen av hur det låter påverkas av att ljudet förändras så är det väl en ganska värdelös förändring, eller?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-20 22:07

Du får gärna gilla placebo om du vill. Det gör jag också.

Dock behöver jag inte ha blänkande hifi för att beröras av musik.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-20 23:13

Den betydelse det har är ett bättre andrahandsvärde. Bladelius är det "nya" märket och Advantage är nerlagt, det kommer kunderna ihåg.
Ljudmässigt så spelar det förstås ingen roll om grejorna är identiska.
Men kanske kommer det en MKII?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-20 23:16

Kom vi inte nyss fram till att det inte var nerlagt? 8O

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 00:15

dawen skrev:Kom vi inte nyss fram till att det inte var nerlagt? 8O

Jag tror iofs att det bara är en smärre tidsfråga innan så ändå är fallet.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-21 00:33

Hej Hu!
Harryup skrev:Den betydelse det har är ett bättre andrahandsvärde. Bladelius är det "nya" märket

- A*ha, trådens första vettiga inlägg! (... inkl samtligA*)

(Har Hu ätit klokPiller, eller? ;))

Mvh A*(... dem konstiga komplimangernas (o)krönte Konung?)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 01:02

Bladelius maskiner är helt enkelt för bra. Konkurrenterna hänger inte med, vare sig amerikaner eller kineser...

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-21 01:06

Audiomanikern: Vad yrar du om?? kanske vore på tiden att du börja skriva så nån förstod...? 8)

Förresten, allt du quotade mig om är sant...:lol:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-21 01:38

Hej m!

Okej, vi tar det 1st xtra gång bara för dig (med understrykningar för tydlighets skull)!

#1 (betyder: först) skriver du (det gamla vanliga (mmindre trevliga)):
"massa skitsnack / kommer från dig / som det brukar.... 8)"

#2 (betyder: därefter) skriver du:
"Jag har inte testat Grendel"

#3 (betyder: slutligen) skriver du:
A*: Nu är du faktiskt så att svensk "high-end" inte är dyrare än nåt från utlandet.

- Hur du nu kan göra den jämförelsen utan att ha testat Grendel**? (svensk "high-end")

** Samt eventuellt inte heller lyssnat på utländsk Highend?... att då kunna jämföras med den
svenska "high-end" (Grendel) du ej heller den har testat! (citat: "Jag har inte testat Grendel")

Mvh A*( var nu väldigt elak som citerade vad du faktiskt.se har skrivit?)

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-21 01:44

Då klargör vi ett och annat!

#1. Du vet att du snackar mycket skit! 8)

#2. Nä, jag har inte testat Grendel.

#3. Notera att jag sa "svensk high-end" och inte Grendel. :) Jag drog jämförelsen eftersom du ville få det att verka som att svensk hifi/high-end/ljudalstrare (eller vad du nu vill kalla det) är dyrare än utländsk när så inte är fallet...

Givetvis har jag lyssnat på utländsk high-end.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2004-12-21 05:20

8O Allt detta bara för ett övertolkat inlägg i en dansk annons.........mama mía!
Bravo

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 11:04

Bravo skrev:8O Allt detta bara för ett övertolkat inlägg i en dansk annons.........mama mía!

Övertolkat och övertolkat. S-serien är ju de facto nedlagd!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-21 12:10

rhenrics skrev:
Johan_Lindroos skrev:Frågan kanske är om Hifi-Consult VILL sälja en till dig. Om jag själv vore HiFi-Consult skulle jag nog vara lite tveksam. Du får nog be extremt snällt isåfall.

Öhhh, va? Vad snackar du om?

Ja du, rhenrics det ska jag berätta för dig.

Att du spelar oförstående för vad jag skrivit är för mig en gåta.

Här kommer några exempel på vad du har skrivit tidigare i denna tråd: (lite lösryckta påståenden ur sina sammanhang, kan tyckas, men detta har du ändå plitat ned för alla läsare)

Redan i 1:a inlägget börjar du:

...bla...bla... "Jag leker med tanken att man hade/har ett lager med S.A.T. resp Advantage produkter som om de ska läggas ner inte direkt gör dem lättare att sälja, varför man kommer med dylika påståenden och döljer sanningen, i detta fall alltså att Advantage thor kommer att heta Bladelius Thor även i Sverige."

Fast jag tycker det var bra att du hänvisade till den källa du "förlitat" dig på.

4:e inlägget:
"Problemet är den presumtivt falska, eller åtminstone i mina ögon, väldigt väldigt märkliga marknadsföringen."

5:e inlägget:
"Advantage är dessutom ett löjligt namn tycker jag. Det låter inte bra helt enkelt."
samt:
"Tycker det är synd bara att om detta nu är fallet, vilket jag hoppas, att återförsäljaren försöker mörka det. Det inger inte förtroende."

6:e inlägget:
"Problemet är återigen, inte en fråga om att tycka om eller inte tycka om produkterna som sådana utan om den eventuellt oärliga marknadsföringen. Att köpa en Advantage idag för att sedan efter bara en kort tid få reda på att märket lagts ner, trots att den du köpte produkten av hävdat motsatsen. Hur rimmar det med din egen företagsfilosofi Engelholm?"

7:e inlägget:
"Ingen har påstått att Bladelius gjort något fel. Hificonsult är generalagent och säljer Bladeliusprodukter men har annars vad jag vet inget med tillverkning eller företagsstrategi inom Bladelius Design Group att göra. Jag kopplar inte samman vad Hificonsult å ena sidan och vad Bladelius å andra sidan gör."
Du syftar här på att det är HiFi-Consult som du tycker "gör fel".

8:e inlägget:
"Att köra dubbla varumärken på inhemsk och internationell marknad, såsom Hificonsult påstår, är enligt min mening helt vansinnigt korkat."

9:e inlägget:
"Jag skrev "Citat:
eventuellt"
oärlig marknadsföring. Att ändra/lägga ner varumärken/produkter är självklart intekonstigt eller oärligt. Den intressanta frågan är ju snarare vilken information därom man förmedlar till sina kunder, inte sant?"

11:e inlägget:
"Den noggranne läsaren märker förhoppningsvis här att jag ställer retoriska frågor inte för att ifrågasätta Bladelius eventuella strategi utan för att påtala det orimliga i Hificonsults påstående! Att hificonsult själva publicerar bilder på Bladelius(!) Freja och inte Advantage ökar inte direkt trovärdigheten."

12:e inlägget:
"Fattar du själv logiken i detta, att ha en serie som heter Advantage bestående av enbart en integrerad förstärkare och en SACD-spelare enkom för den svenska marknaden? Jag gör det inte."
och
"Du har alltså inte förklarat någonting utan bara sagt ungefär att detta är den information vi har. Sedan, när det är ett faktum att Advantage lagts ner så kommer du väl att säga, ja men vi visste inte det. Idiotsäkert! Informationen till utlandet är ju redan ute. Där vet man tydligen att Advantage kommer att läggas ner och heta Bladelius i fortsättningen, men här i Sverige vet inte ens generalagenten det. Ganska märkligt eller?"

13:e inlägget:
"Det var just denna "redogörelse" som jag redan fått via mail som gjorde att jag startade denna tråd. Så bara för att Hificonsult redogör ännu en gång om hur det ligger till, betyder inte det att saken är utredd."
Jaha, så du hade redan fått ett svar från Ingemar. Men du var inte nöjd, så då tänkte du att det blir säkert ett bättre svar om du postar det på internet så att ett stort antal människor får läsa om dina "retoriska frågor" och smutskastningskampanj av HiFi-Consult.

Skrivet: tor dec 16, 2004 6:23 pm
"Frågan gällde det citat (med en allmän frågeställning kring vad som är rimligt att begära av en återförsäljare av utgångna/nedlagda produkter) som jag publicerad i samband med att jag ställde frågan till dig. Vad du anser om att vara ärlig eller att mörka i en sådan sitation. INTE i denna specifika situation ang Hificonsult och Bladelius/Advantage. Eftersom jag gjorde en allmän liknelse och du svarade att man kunde diskutera åsikter kring den så förväntade jag mig givetvis ett svar på denna allmänna liknelse och inte på något annat. Var jag inte tillräckligt tydlig där?"

och

Skrivet: tor dec 16, 2004 9:35 pm:
"Inte alls! Jag har mailat Bladelius och ställt frågan direkt istället. Du väljer istället den enkla vägen och lämnar flera frågor och kryptiska uttalanden obesvarade. Du gick in i denna tråd med attityden att den lika gärna kunde bemötas med ett automatiserat script. Så vem är det som på förhand har bestämt sig?"

Man kan inte tvinga någon att svara. En diskussionspartner som upplever att den adndre diskussionspartnerna uppträder oresonligt tröttnar till slut och vill inte ha med diskussionen att göra eftersom den till slut blir meningslös.

Skrivet: fre dec 17, 2004 12:21 am:
"Verkar som om väldigt många här har lite problem med att läsa innantill. Tråden handlar inte om vad den heter, varför eller varför inte den heter si eller så eller om den är bra eller dålig, utan om vilken information som lämnas av en återförsäljare av en produkt samt deras trovärdighet. Om BDG svarar att avsikten är att lägga ner Advantage som varumärke och köra Bladelius även i Sverige så känns frågeställningen ändå ganska relevant tycker jag. Då går det nog inte att marginalisera till "låter det bra så är det bra", "spela roll", "vem bryr sig" bla bla. Fattar man inte ens vad tråden handlar om kan man väl hellre gå och lägga sig att sova eller göra något likvärdigt konstruktivt med sin tid?"
Jag tycker (m.fl. antar jag med anledning av vad andra har skrivit) att du själv bör ta en funderare över om det är värt att lägga ner dagar av skriftväxling för att du helst vill ha en apparat som det står Bladelius på för att du tycker den är snyggare, och samtidigt försöka smutskasta den svenske generalagenten å det grövsta.

Skrivet: fre dec 17, 2004 10:54 am
"Frågeställningen, ÅTERIGEN, är att utifrån de fakta som finns idag, de uttalanden som gjorts av en återförsäljare i mitt tycke ter sig orimliga. Tråden handlar om TROVÄRDIGHET och SANNINGSHALT hos en återförsäljares uttalanden."

Skrivet: fre dec 17, 2004 11:37 am
"Det är inte viktigt för denna frågeställning och det är inte orsaken till att jag startade tråden. För mig PERSONLIGEN så har jag talat om vad jag föredrar men det är fullt tydligt att jag inte gör någon poäng av detta när jag argumenterar! Inte sant!?"

Skrivet: fre dec 17, 2004 11:49 am
"Nja, Hificonsult säger detta. Jag tillåter mig dock att invänta svar från BDG. Om det kommer. Informationen i utlandet är annorlunda, som jag påpekat. Där är det ingen hemlighet att Advantage kommer att läggas ner. Jag har även visat att BDG redan har ersättningsmodeller inom tvåkanal under märket Bladelius, till försäljning i SVERIGE. Sålunda, sammantaget informationen från återförsäljare utomlands och det utgående produktsortiment Advantage uppvisar (inbytesprogram, utförsäljning av S2, S150 som demoex på Bestsound, obefintligt lager hos generalagenten enl egen uppgift, inga nya modeller i pipe-line); allt pekar på att Advantage är på väg att läggas ner. Allt, UTOM den info man får från generalaganten som menar att Thor och Freja enbart kommer att säljas i Sverige under märket Advantage. Dessa två produkter och vilka fler under märket Advanatge, undrar jag då och ifrågasätter detta absurda påstående. Det är detta jag blir förbannad på. INTE att ljudet kommer att bli sämre med en annan logga framtill (även om jag nu skrivit någonstans att jag föredrar den ena framför den andra, men det hör inte till saken, det var en personlig reflektion, och det hade med estetik att göra). INTE att andrahandsvärdet kommer att bli sämre. ELLER NÅGONTING ANNAT än vad jag faktiskt skrivit: Trovärdigheten hos generalagenten!" Min understrykning. Din frustration tycks tillta.

Skrivet: fre dec 17, 2004 12:23 pm
"Jag ifrågasätter och kritiserar att det eventuellt KAN vara så att generalagenten inte är ärliga i detta avseende, eftersom det mesta tyder på att den info de lämnar inte är korrekt."

Skrivet: fre dec 17, 2004 7:47 pm
"Visst kan man tolka det så med lite god vilja. Serien läggs ner men inte märket alltså? Ok det verkar ju vettigt. Du är alltså inte det minsta nyfiken på varför man ska ha ett märke med endast två produkter kvar och som säljs endast i Sverige, medan man säljer samma produkter utomlands under annat märke? Fördyrar inte det tillverkningen? Finns det några synergieffekter osynliga för blotta ögat här? Och om man vill vara riktigt noga så ingår ju Thor också i "S-serien", den som ska läggas ner alltså, för den heter ju S-101 eller hur? Med samma resonemang skulle man även kunna säga att S.A.T. inte heller är nedlagt utan bara produktserien "fix"? Hårklyverier? Vad jag vill komma fram till är att en nedlagd S-serie i allt praktiskt också är ett nedlagt Advantagevarumärke. Vare sig det sker formellt eller ej. För vad är ett varumärke utan några produkter?"
Frågafrågafråga frågor frågor fråga. Tänk om någon frågade dig en sådan massa gånger. Skulle inte du tröttna då?

Till slut frågar jag dig mån dec 20, 2004 5:37 pm:
Frågan kanske är om Hifi-Consult VILL sälja en till dig. Om jag själv vore HiFi-Consult skulle jag nog vara lite tveksam. Du får nog be extremt snällt isåfall.

och du svarar:

"Öhhh, va? Vad snackar du om?"

Och det är därför det för mig känns som en gåta att du spelar oförstående. Du borde ju själv veta vad du har skrivit tidigare. Jag tycker du ska känna in lite bättre hur omgivningen uppfattar dig.

Men inte då, du fortsätter:
Skrivet: mån dec 20, 2004 8:31 pm
"Tröttnat på vadå? Att tjäna pengar?"

Skrivet: mån dec 20, 2004 9:52 pm
"Det spelar otroligt stor roll för ljudet! Det låter helt enkelt bättre om det står Bladelius istället för Advantage på fronten. Känner du inte till begreppet placebo?"
Väldigt märkligt uttalande då du själv tidigare skrivit att du s.a.s. förstår att det inte spelar någon roll vad som står på fronten för ljudkvalitetens skull.

O.s.v.

Det är alltså med anledning av dina ovenstående skriverier som jag definitivt, om jag själv vore Hifi-Consult, inte skule ha någon direkt lust sälja dig en Baldelius/Advantage-produkt. Det handlar inte om att tjäna pengar, det handlar även om att som handlare inte vilja bli utsatt för en massa spekulationer och förtal. Jag tycker att Hifi-Consult har gjort sitt allra yttersta för att vara tillmötesgående i dina spekaulationer, ändå kan du tydligen inte lugna dig. Därför får HiFi-Consult läsarnas förtroende, och du tappar ditt förtroende. Låt nu denna märkliga historia få ett slut någon gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-21 12:46

Mycket nyttigt att samla allt skrivet (om än lösryckt) i ett inlägg, Johan. Huvudet på spiken i dina formuleringar
* Man kan inte tvinga någon att svara.
* Jag tycker du ska känna in lite bättre hur omgivningen uppfattar dig.
* Det handlar inte om att tjäna pengar, det handlar även om att som handlare inte vilja bli utsatt för en massa spekulationer och förtal.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 12:56

[quote="Johan_Lindroos"][...][quote]

Du är ju bara för mycket Johan. Hur många timmar tog det dig att sammanfatta denna tråd? Syfte? Jag vet vad jag har skrivit, jag behöver ingen sammanfattning. Jag spelar inte oförstående, jag är verkligen oförstående till varför en handlare av personliga skäl skulle avstå ifrån att sälja produkter, själva den företeelse som de tjänar pengar på. Menar du att de bara säljer till sina polare och tar 30-40 % provision av rent ideella orsaker?

Jag tycker fortfarande vissa fakta är märkliga, dessa har jag pekat på. Oavsett vad HiFiconsult eller BDG säger. Det är väl upp till var och en att bedöma framtidsutsikterna för märket Advantage mot bakgrund av de fakta som presenterats här.

Min fråga till dig är: vad är ditt problem med denna tråd? Du menar att den upptagit en massa tid (vad jag gör med min tid är väl knappast din huvudvärk?) och plats? Känner du det så kan du väl hålla dig, din tid och ditt engagemang till fikatråden där kvalitén på kaffevatten diskuteras så ingående. Jag har dessutom inte tvingat någon att delta, men jag tycker det hör till allmän vett och etikett att om man trots allt väljer att delta då också bemöter de motargument man får samt förklarar vad man menar med mer eller mindre genomtänkta kommentarer [Engelholms script]. Jag har dessutom hela tiden varit noga med att poängtera att det eventuellt och kan förhålla sig på ett eller annat sätt. Inte att det gör det.

Så nej Johan, jag fattar fortfarande inte varför en återförsäljare skulle vägra sälja en produkt och tjäna pengar på det. Att du återciterar större delen av tråden hjälper faktiskt inte till att klargöra detta heller. Att Sladd kanske inte morsar om han ser mig på stan eller skickar mig en personlig inbjudan nästa gång han ska dema Burmester, det må vara hänt. Det kan jag ha viss förståelse förr. Men att vägra sälja produkter, nej du då får du nog ta och fundera över en gång till!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 13:02

EngelholmAudio skrev:Mycket nyttigt att samla allt skrivet (om än lösryckt) i ett inlägg, Johan. Huvudet på spiken i dina formuleringar
* Man kan inte tvinga någon att svara.
* Jag tycker du ska känna in lite bättre hur omgivningen uppfattar dig.
* Det handlar inte om att tjäna pengar, det handlar även om att som handlare inte vilja bli utsatt för en massa spekulationer och förtal.

Det handlar inte om att tjäna pengar??? Jaså inte det? Men det kan handla om polisanmälan om en näringsidkare vägrar tillhandahålla sina varor/tjänster på rent personliga grunder. Vad är det för trams ni sitter och svammlar om? Har ni gått ut grundskolan än eller vad är det frågan om?

Har jag tvingat dig att svara Engelholm? Känner du dig utnyttjad? Du valde själv att delta i denna tråd med dina kommentarer och funderingar. Sedan skrev du att du inte ville delta igen, men likförbannat återupptog du diskussionen lite senare. Var det efter att jag kommit hem till dig och hotat med pistol eller vad menar du? Vad vill du ha sagt egentligen?

Hur uppfattar omgivningen mig, vet du det????

matson

Inläggav matson » 2004-12-21 13:24

Jag tycker fortfarande vissa fakta är märkliga, dessa har jag pekat på. Oavsett vad HiFiconsult eller BDG säger. Det är väl upp till var och en att bedöma framtidsutsikterna för märket Advantage mot bakgrund av de fakta som presenterats här.

För att dina små konspirationsteorier skall passera som fakta så krävs i princip en bekräftelse av just BDG eller HC. Att bortse från vad dom säger/skriver får det ju inte direkt att verka som att fakta är något du är särskilt intresserad av......

Visst är det upp till var och en att bedöma framtidsutsikterna för Advantage, Rega eller sockiplast. Frågan är varför man skall göra en bedömning utan att ha tillräckligt underlag?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-21 13:28

Rhenrics, du kan sluta med att fråga så mycket hela tiden. Du tycks ju ha alla svaren ändå, oavsett vad andra tycker. Jag har skrivit vad JAG tycker om dina skriverier. Det är så som JAG uppfattat hela denna diskussion. Att jag gett mig in i tråden beror på att JAG tycker att det verkar som om du vill smutskasta HiFi-consult. Sedan har du mage att kräva att få köpa en Thor med Bladeliuslogga på! Nå´n måtta får det väl vara!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 13:35

matson skrev:

För att dina små konspirationsteorier skall passera som fakta så krävs i princip en bekräftelse av just BDG eller HC. Att bortse från vad dom säger/skriver får det ju inte direkt att verka som att fakta är något du är särskilt intresserad av......

Visst är det upp till var och en att bedöma framtidsutsikterna för Advantage, Rega eller sockiplast. Frågan är varför man skall göra en bedömning utan att ha tillräckligt underlag?

Det är inte mina "små konspirationsteorier" som jag utger för att vara fakta. De är/var inget annat än teorier. Fakta är att S-serien är nedlagd (bekräftat av Sladd). Fakta är att det numera endast ingår två produkter i Advantage märket, till försäljning på utvalda marknader. Fakta är att Bladelius inte enbart är ett multikanalsmärke, vilket bl a Sladd och Engeholm gjort gällande. Fakta är att det inte finns några övertygande fördelar med att ha dubbla varumärken, att t ex Thor skulle sälja bättre under märket Advanatge än under Bladelius i Sverige. Det är på dessa fakta man ska göra sin bedömning!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 13:44

Johan_Lindroos skrev:Rhenrics, du kan sluta med att fråga så mycket hela tiden. Du tycks ju ha alla svaren ändå, oavsett vad andra tycker. Jag har skrivit vad JAG tycker om dina skriverier. Det är så som JAG uppfattat hela denna diskussion. Att jag gett mig in i tråden beror på att JAG tycker att det verkar som om du vill smutskasta HiFi-consult. Sedan har du mage att kräva att få köpa en Thor med Bladeliuslogga på! Nå´n måtta får det väl vara!

Jag har inte krävt någonting, jag undrade om man inte kunde få köpa en thor med Bladeliuslogga på om man nu vill det. Inte bara jag utan alla som vill det. Det enda implicita kravet där är att om jag inte får det så köper jag den utomlands, vilket verkar dumt och onödigt både för mig och Hificonsult. Syftet har aldrig varit att smutskasta någon, utan pga att de uppgifter som lämnats synes mig absurda, och fortfarande är det, och gav utrymme för vissa spekulationer. Men spekulationerna var inte huvudpoängen här utan att få klarhet i de absurda uppgifterna. Men eftersom jag ägnat säkert 5 inlägg åt att få dig att fatta att syftet med tråden inte var att utröna huruvida logga på fronten har betydelse för ljudåtergivningen (däremot har troligen klorhalten i kranvatten det) så förväntar jag mig inte att du någonsin ska fatta vad min poäng med denna tråd faktiskt var!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-21 13:50

rhenrics skrev:Hur uppfattar omgivningen mig, vet du det????
Njäe vet vet jag inte men jag tror mig har en rätt god bild.

rhenrics skrev:Du valde själv att delta i denna tråd med dina kommentarer och funderingar. Sedan skrev du att du inte ville delta igen, men likförbannat återupptog du diskussionen lite senare.
Japp det är dålig stil av mig. Det ÄR svårt att hålla sig borta och synnerhet när det är irriterande trådar men också för att du refererar tillbaka till vad jag skrev (ang script) och misstolkar det. Ang Script var det från mig menat till Birger som skrev:
Birger skrev:OT: Snart dyker nicket "Sanoj" upp med en "dräpande" one liner
...på första sidan, något som borde framgå av mitt inlägg "Skrivet: tor dec 16, 2004 11:49 am" där jag citerar Birger.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2004-12-21 13:53

rhenrics skrev:
Det handlar inte om att tjäna pengar??? Jaså inte det? Men det kan handla om polisanmälan om en näringsidkare vägrar tillhandahålla sina varor/tjänster på rent personliga grunder. Vad är det för trams ni sitter och svammlar om? Har ni gått ut grundskolan än eller vad är det frågan om?

En näringsidkare kan faktiskt välja vem han eller hon vill sälja till (så länge det inte är diskriminering pga hudfärg, t ex).

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-21 13:54

rhenrics skrev:Fakta är att Bladelius inte enbart är ett multikanalsmärke, vilket bl a Sladd och Engeholm gjort gällande.
Det är det som har kommunicerats ut och det var den informationen jag reläade. Vidare är det väl inte fakta om det inte framställs precist? Fakta är att det är stereo/multikanalsuppdelning i SVERIGE, fakta är också vissa andra länder har en annan uppdelning.

Välj dina ord!
Senast redigerad av EngelholmAudio_inaktiv 2004-12-21 14:00, redigerad totalt 1 gång.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 13:57

razor skrev:
rhenrics skrev:

En näringsidkare kan faktiskt välja vem han eller hon vill sälja till (så länge det inte är diskriminering pga hudfärg, t ex).

Begreppet diskriminering är ganska brett.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 13:59

EngelholmAudio skrev:
rhenrics skrev:Fakta är att Bladelius inte enbart är ett multikanalsmärke, vilket bl a Sladd och Engeholm gjort gällande.
Det är det som har kommunicerats ut och det var den informationen jag reläade.

Välj dina ord!

Då kanske du i fortsättningen ska tänka på att inte reläa ut allt som du blir matad med utan minsta egna eftertanke. Speciellt som det är ganska uppenbart att Grendel sålts som ett tvåkanalssteg i sin grundversion från allra första början!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-21 14:05

rhenrics skrev:
EngelholmAudio skrev:
Välj dina ord!
Då kanske du i fortsättningen ska tänka på att inte reläa ut allt som du blir matad med utan minsta egna eftertanke. Speciellt som det är ganska uppenbart att Grendel sålts som ett tvåkanalssteg i sin grundversion från allra första början!
Ja, och vi kanske också skall betänka det specialfall där man har en multikanalsanläggning (ca 6 kanaler) men bara använder tvåkanaler. Eller om man har 4 kanaler och biampar!! 8O E det också multikanal?

Allvarligare: detta har kommunicerats ut via bland annat High Fidelity men jag har även pratat med Sladd om det (när jag köpte min Thor för länge sedan). Detta är BDG och HifiConsults och Sladds gemensamma ståndpunkt verkar det som.

Det är starkt gjort av dig att stå på dig men nån gång måste man ju inse när man har alla emot sig, sinande argument, blir repetetiv och mest bara vildsint slår omkring sig.

Åk till Danmark och importera en Thor med rätt namn på framsidan (så att du blir framtidssäker) och skaffa dig en God Jul! :wink:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 14:09

[quote="EngelholmAudio"]Jag har skrivit det förut - jag skulle kunna ersätta dessa trådar med ett script![quote]

Det var ju inte Birger som startade tråden vilken du ansåg kunde ersättas med ett script. Att det var hans inlägg, vilket du citerade, som du syftade på med den kommentaren var därför inte helt glasklart. Och i ljuset av denna nya information förstår jag faktiskt fortfarande inte vad som avsågs. Antingen menar du att trådens ämne är av generisk karaktär varför dess skapande kan ersättas med ett script. Eller så menar du att dina svar på denna typ av trådar kan ersättas med script. Eller så menar du att dina svar på den typ av inlägg Birger gör kan ersättas med ett script. Men din kommentar, om man har den minsta förståelse i svenska språket, lutar rent grammatiskt och syntaktiskt mer åt det första alternativet, inte sant?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-21 14:13

rhenrics: Min uppfattning om Dig är att du är jobbig.

However, det finns ett bra citat:
<sharpshot> skrev:What is a customer? A customer is the most important person ever in this company - in person or by mail. A customer does not depend on us, we are dependent on him. A customer is not an interruption of our work, he is the purpose of it.
We are not doing him a favor by serving him, he is doing us a favor by giving us the opportunity to do so. A customer is not someone to argue or match wits with - nobody ever won an argument with a customer. A customer is a person who brings us his wants - it is our job to handle them profitably to him and ourselves.

Men inte ens jag, som tycker om ovanstående citat, skulle lägga ned någon tid på dig ;)
Best Regards
Bamsefar

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-21 14:15

rhenrics skrev:Fakta är att S-serien är nedlagd (bekräftat av Sladd).

Alla serier läggs väl ner någon gång. S-serien har väl funnits i 3-4 år så det är väl inte förvånande att den läggs ner direkt.. :?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 14:18

EngelholmAudio skrev:
rhenrics skrev:
EngelholmAudio skrev:
Välj dina ord!
Ja, och vi kanske också skall betänka det specialfall där man har en multikanalsanläggning (ca 6 kanaler) men bara använder tvåkanaler. Eller om man har 4 kanaler och biampar!! 8O E det också multikanal?

Allvarligare: detta har kommunicerats ut via bland annat High Fidelity men jag har även pratat med Sladd om det (när jag köpte min Thor för länge sedan). Detta är BDG och HifiConsults och Sladds gemensamma ståndpunkt verkar det som.

Det är starkt gjort av dig att stå på dig men nån gång måste man ju inse när man har alla emot sig, sinande argument, blir repetetiv och mest bara vildsint slår omkring sig.

Åk till Danmark och importera en Thor med rätt namn på framsidan (så att du blir framtidssäker) och skaffa dig en God Jul! :wink:

Multikanal är att ha fler än två sinsemellan olika signaler att förstärka. Bi-amping är således ej multikanal. En multikanalsanläggning är alltid en multikanalsanläggning. Tillämpningen av densamma är det som avgör. Alltså: en multikanalsanläggning kan användas i tvåkanalstillämpningar (t ex biamping), medans en tvåkanalsanläggning (t ex Grendel i grundversion) aldrig (i sitt grundutförande) kan användas i multikanalstillämpningar.

Om du uppfattar mig som repetetiv, skriv ett script vettja. Eller det kanske är ett sånt du använder redan?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-21 14:21

Hej!

A*lingsås trakten tänker traska iförd GrodMansDräkt ända tills köpA* 1st Thor som heta A*dvantage får!

Mvh A*

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 14:22

marbrink skrev:
rhenrics skrev:Fakta är att S-serien är nedlagd (bekräftat av Sladd).

Alla serier läggs väl ner någon gång. S-serien har väl funnits i 3-4 år så det är väl inte förvånande att den läggs ner direkt.. :?

Nej det är inte förvånande. Vad som är förvånande dock är att om syftet är att bibehålla Advantage som varumärke så borde man kommit med ersättningsprodukter till S-serien. Det är väl kutym inom gängse tillverkningsindustri att gamla modeller ersätts utav nya? Ett HiFi-märke med endast två produkter (en integrerad och en SACD-spelare) är väl nästan rekord i nischning?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-21 14:27

rhenrics skrev:
EngelholmAudio skrev:Jag har skrivit det förut - jag skulle kunna ersätta dessa trådar med ett script!
(Editerade in ett /)
Det var ju inte Birger som startade tråden vilken du ansåg kunde ersättas med ett script. Att det var hans inlägg, vilket du citerade, som du syftade på med den kommentaren var därför inte helt glasklart.
Där skiljer vi oss åt. Du försod mig inte då och gör få anspråk på att vilja nå förståelse nu. Du ställer många frågor men svarar själv på ett fåtal.

Bamsefar verkar ha bra koll på orden och kan formulera sig bra, verkar det som.
Jag fattar själv inte riktigt varför man vill ha med ett företag att göra om man nu tycker illa om företaget eller ser "felaktigheter" pågå bakom kulisserna. Gör ditt val - vill du ha eller inte ha - och gå vidare.

#!/bin/ksh
while [ 1 ]
do
print "Det är INTE loggan som är det intressanta..."
done
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 14:27

Bamsefar skrev:rhenrics: Min uppfattning om Dig är att du är jobbig.

However, det finns ett bra citat:
<sharpshot> skrev:What is a customer? A customer is the most important person ever in this company - in person or by mail. A customer does not depend on us, we are dependent on him. A customer is not an interruption of our work, he is the purpose of it.
We are not doing him a favor by serving him, he is doing us a favor by giving us the opportunity to do so. A customer is not someone to argue or match wits with - nobody ever won an argument with a customer. A customer is a person who brings us his wants - it is our job to handle them profitably to him and ourselves.

Men inte ens jag, som tycker om ovanstående citat, skulle lägga ned någon tid på dig ;)

Vad säljer du för produkter då? Jag kanske inte ens är intresserad, har du tänkt på det!?

Edit: citatfel
Senast redigerad av rhenrics 2004-12-21 14:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 14:31

EngelholmAudio skrev:
rhenrics skrev:
EngelholmAudio skrev:Jag har skrivit det förut - jag skulle kunna ersätta dessa trådar med ett script!
(Editerade in ett /)
Det var ju inte Birger som startade tråden vilken du ansåg kunde ersättas med ett script. Att det var hans inlägg, vilket du citerade, som du syftade på med den kommentaren var därför inte helt glasklart.
Där skiljer vi oss åt. Du försod mig inte då och gör få anspråk på att vilja nå förståelse nu. Du ställer många frågor men svarar själv på ett fåtal.

Bamsefar verkar ha bra koll på orden och kan formulera sig bra, verkar det som.
Jag fattar själv inte riktigt varför man vill ha med ett företag att göra om man nu tycker illa om företaget eller ser "felaktigheter" pågå bakom kulisserna. Gör ditt val - vill du ha eller inte ha - och gå vidare.

#!/bin/ksh
while [ 1 ]
do
print "Det är INTE loggan som är det intressanta..."
done

Jag har förklarat vilka alternativ till tolkning som finns. Välj ett. Lär dig sedan att i fortsättningen formulera korrekt svenska så att folk förstår vad du menar!

Jag tycker inte illa om vare sig Hificonsult eller BDG. Jag gillar BDG:s produkter skarpt! Dessa produkter kan även införskaffas från andra än Hificonsult om de nu skulle hysa agg gentemot mig!

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-12-21 14:34

rhenrics skrev:En massa rappakalja
Är det inte dags att sluta? Du kommer ju ingenstans mer än möjligtvis bakåt.

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-21 14:38

gromit skrev:

/Gr.

Bättre att sluta när man är på toppen! :wink:
Frågan är bara om rhenrics varit på toppen nån gång i denna tråd. 8O
Kanske därför det är så svårt att sluta. 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 14:38

gromit skrev:

/Gr.

I motsats till vissa andra så svarar jag alltid och på alla frågor som dyker upp. Sålunda, sluta ställ frågor om ni inte vill ha svar. Så enkelt är det.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-21 14:40

Hej!

Kan det inte helt enkelt vara av skattetekniska skäl som man delat upp i Adv resp Bla?
Då kan man ju heller inte på For@ skriva Nej, nej vi värnar samt vurmar om våra kunder
det har är bara för att förvilla Farbror S lite
- A* som kan ingenting om skatt & Co, A*lls!
(Bortsett ifrån att man både vill samt inte vill betala den (A*mbivalens))

Mvh A*

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 14:45

marbrink skrev:
gromit skrev:

/Gr.

Bättre att sluta när man är på toppen! :wink:
Frågan är bara om rhenrics varit på toppen nån gång i denna tråd. 8O
Kanske därför det är så svårt att sluta. 8)

Jo jag har förstått att det ligger en massa prestige hos de flesta som skriver här. bitska gliringar och mer eller mindre lyckade kommentarer istället för att egentligen diskutera ämnet. Jag har dock inte lagt någon prestige i detta. Jag redovisade svaret jag fick ifrån BDG. Och jag har redogjort för mina åsikter. Varken mer eller mindre. Alla meta diskussioner som vi har Engelholm, Johan-Lindroos med några fler att tacka för kan knappast jag hållas ansvarig för. Men, visst om detta är ett ryggdunkarforum precis som ett annat forum så förstår man ju att det blir som det blir.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-21 14:54

rhenrics: Kanske lite ryggdunkningar är bra ibland. 8O Iaf. bättre än ett ständigt tjafs..
Fattar inte varför du fortsätter när Sladd har klargjort hur det ligger till. Tycker bara det är oerhört dålig respekt från din sida.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-21 15:01

rhenrics:

Du kommer in på detta forum, som totalt okänd, och det första du gör är att skriva en massa om EN sak. Och du fortsätter att skriva en massa om och kring just detta. Du har enbart skrivit i denna tråd, den du skapad själv och det enda du kan skriva om är just denna fråga.

Så, vill du att folk skall respektera dig som en normal person så är det läge att börja presentera vem du är. Lite bilder vore också mysigt - så man lär känna just Dig.

Att som du gå på frontalangrepp, mot vilken eller vilka som helst, är inte direkt smart.

Så nu vet du varför folk tycker att du är en uppkäftig skit utan vett och hyffs.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-12-21 15:02

En så här pass otrevlig ton ser man sällan på faktiskt. Kritiskt tänkande är bra. I lagom dos.

MVH

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-21 15:04

:? kul tråd. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-12-21 15:06

Alla som gnäller på Rheneriks, jag hittade ett passande citat i Horace Engdahls Meteorer:
Rena tokigheter, uppenbart oriktiga resonemang, väcker inga invändningar. För att egga till kritik måste man i något avseende träffa rätt...

Svenskar är som en folklig avspegling av den freudianska personlighetsmodellen.. Överjaget, den återhållande " inre rösten" skapad av uppfostran. Här representerade av alla korrekta förnuftiga "majoriteten vet bäst" typer! Perfekt uppfostrade av folkhemmet!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 15:12

marbrink skrev:rhenrics: Kanske lite ryggdunkningar är bra ibland. 8O Iaf. bättre än ett ständigt tjafs..
Fattar inte varför du fortsätter när Sladd har klargjort hur det ligger till. Tycker bara det är oerhört dålig respekt från din sida.

Fortsätter? Jag frågade Sladd om jag inte kunde få köpa en Bladelius thor och får då genast en massa mothugg från folk. Vad är det jag har fortsatt? Bara för att jag inte faller in i traditionell svensk mentalitet att låta folk sparka på mig utan att säga ifrån. Är det mobbingverksamhet ni bedriver här? Vad är det som föranleder och motiverar den tionde skribenten till att skriva "du är dum i huvet, denna tråd är skit" etc etc...när det redan sagts 9 ggr? Behövs det sägas en gång till, eller är det bara för att känna gemenskap och att det är lättare att racka ner på någon som alla andra rackar ner på? Det är ett ganska intressant beteende.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-21 15:12

rhenrics skrev:Jo jag har förstått att det ligger en massa prestige hos de flesta som skriver här.
// Men, visst om detta är ett ryggdunkarforum

- Medlemmarna skiljer sig alltför mkt här för att vissa saker ska innebära prestige o nej detta for@
ger inga bonuspoäng för försvar av vissa inhemska märken och hifibutiker utan allt detta där är på
rhenrics skrev:ett annat forum så förstår man ju att...

... denna tråd vore heelt normal där och skulle passa som hand uti handske där, pröva lyckan... där?

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-12-21 15:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 15:14

patrikf skrev:Alla som gnäller på Rheneriks, jag hittade ett passande citat i Horace Engdahls Meteorer:
Rena tokigheter, uppenbart oriktiga resonemang, väcker inga invändningar. För att egga till kritik måste man i något avseende träffa rätt...

Svenskar är som en folklig avspegling av den freudianska personlighetsmodellen.. Överjaget, den återhållande " inre rösten" skapad av uppfostran. Här representerade av alla korrekta förnuftiga "majoriteten vet bäst" typer! Perfekt uppfostrade av folkhemmet!

8) Tack Patrik! förnuftets röst brukar som tur är höras genom skvalets intetsägande brus.

edit: stavfel
Senast redigerad av rhenrics 2004-12-21 15:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-12-21 15:16

rhenrics skrev:
gromit skrev:

/Gr.

I motsats till vissa andra så svarar jag alltid och på alla frågor som dyker upp. Sålunda, sluta ställ frågor om ni inte vill ha svar. Så enkelt är det.
OM du nu alltid svara på alla frågor hur kan det då komma sig att du inte svarade på frågan som du quotade? :wink: :lol: 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 15:21

Rydberg skrev:
rhenrics skrev:
gromit skrev:

/Gr.

OM du nu alltid svara på alla frågor hur kan det då komma sig att du inte svarade på frågan som du quotade? :wink: :lol: 8)

trodde att det var just det jag gjorde. mina svar uteblir alltså när frågorna/kommentarerna uteblir.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-12-21 15:22

Bamsefar skrev:rhenrics:

Du kommer in på detta forum, som totalt okänd, och det första du gör är att skriva en massa om EN sak. Och du fortsätter att skriva en massa om och kring just detta. Du har enbart skrivit i denna tråd, den du skapad själv och det enda du kan skriva om är just denna fråga.

Så, vill du att folk skall respektera dig som en normal person så är det läge att börja presentera vem du är. Lite bilder vore också mysigt - så man lär känna just Dig.

Att som du gå på frontalangrepp, mot vilken eller vilka som helst, är inte direkt smart.

Så nu vet du varför folk tycker att du är en uppkäftig skit utan vett och hyffs.

Det här var det dummaste jag har läst på länge... Mobbing.
Ska rätten att ifrågasätta bero på om man är känd, trevlig eller skrivit mycket innan?
Innehållet måste väl vara det som räknas. Jag har bara skummat igenom tråden. Frågeställningen är ointressant för mig. Däremot har jag inte sett något som får mig att tvivla på att Rheneriks är vettig och har hyfs.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-21 15:23

patrikf skrev:Alla som gnäller på Rheneriks, jag hittade ett passande citat i Horace Engdahls Meteorer:

VAd fasen har det fina folkhemmet (som ett visst block och för den delen det nuvarande har tagit ner mycket av på knapp tid)? Numera är det väl mer tänk på dig själv och skit i andra.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-21 15:32

Hej!

Nja, fast samtidigt är det ej per automatik bra o vara A*nnorlunda, i synnerhet inte när A*nnorlunda
även innebära hmmmindre trevlig! På normal fest/klubb hade ju r blivit utslängd redan tidigt igår kväll!
På annat HiFiForum hade tråden garanterat Bild´s för lääänge sedan samtidigt som r blivit A*vstängd!

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-21 16:05

rhenrics skrev:
marbrink skrev:rhenrics: Kanske lite ryggdunkningar är bra ibland. 8O Iaf. bättre än ett ständigt tjafs..

Fortsätter? Jag frågade Sladd om jag inte kunde få köpa en Bladelius thor och får då genast en massa mothugg från folk. Vad är det jag har fortsatt? Bara för att jag inte faller in i traditionell svensk mentalitet att låta folk sparka på mig utan att säga ifrån. Är det mobbingverksamhet ni bedriver här? Vad är det som föranleder och motiverar den tionde skribenten till att skriva "du är dum i huvet, denna tråd är skit" etc etc...när det redan sagts 9 ggr? Behövs det sägas en gång till, eller är det bara för att känna gemenskap och att det är lättare att racka ner på någon som alla andra rackar ner på? Det är ett ganska intressant beteende.

Den frågan måste du ju redan ha vetat svaret till innan du ställde den... 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-21 16:15

Tycker faktiskt att det klankas ned på rhenrics utan direkt anledning. Lite fårskocksvarning. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-21 16:57

Hej!

A*nser inte det!

Ur r´s 7:e inlägg: ", annars går det bra att läsa ursprungsinlägget i tråden en gång till."
Ur rhenrics´s 8:e inlägg på faktiskt.se: ", är enligt min mening helt vansinnigt korkat. "
Ur rhenrics´s 10:e inlägg på faktiskt.se: ", förstod du öht vad frågan handlade om?"
Ur r´s 11:e inlägg: "Ganska självklart. Alla fattar det. Det behöver inte påpekas. MEN,"

O.s.v, e.t.c, så gå det s.a.s. en röd tråd uti rhenrics´s inlägg i rhenrics´s tråd!
PS (rhenrics har endast skrivit 47st inlägg och att de 6st första var neutrala är ju relativt naturligt, menA*
betänk att som ny medlem på ett for@, uti allra 1:a tråden skriva följande hmmindre trevliga saker & ting:
rhenrics skrev:"hålla dig, din tid och ditt engagemang till fikatråden där kvalitén på kaffevatten diskuteras så ingående."

"handla om polisanmälan om en näringsidkare vägrar tillhandahålla sina varor"

"förväntar jag mig inte att du någonsin ska fatta" // "Sålunda, sluta ställ frågor om ni inte vill ha svar.""

"inte reläa ut allt som du blir matad med utan minsta egna eftertanke."

"Lär dig sedan att i fortsättningen formulera korrekt svenska så att folk förstår vad du menar!"

"Begreppet diskriminering är ganska brett" // "bitska gliringar och mer eller mindre lyckade kommentarer"

"Bara för att jag inte faller in i traditionell svensk mentalitet att låta folk sparka på mig utan att säga ifrån."

"eller är det bara för att känna gemenskap och att det är lättare att racka ner på någon som alla andra rackar ner på?"

Mvh A*

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-12-21 17:31

Ok, ok...

Rhenics kanske uttryckte sig litet olyckligt och hamnade litet snett. Och så blir "alla" arga/sura på honom. Och så går han i försvar (i stället för att göra en hel pudel vilket ofta fungerar utmärkt!) och trasslar in sig ännu mer. Varpå "alla" bankar på ännu mer...

Kom igen och ge grabben en chans. Live and let live. Peace and understanding. 8)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-21 17:40

Hej!

Äh vadå, han har ju redan fått 47st... chanser!

Mvh A*( som hitintills fått 2739st chanser att bättra sig på 8)!)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-21 18:07

Sunda påpekanden från din sida Patrikf.

Jag kan ändå inte låta bli att ifrågasätta rhenrics intressen. Om nu problemet är vad det står på framsidan av en burk, vad är egentligen det omständiga med att helt enkelt beställa denna produkt från utlandet? Fler och fler upptäcker KinaHifi, snart kanske det kommer en ny våg av DanmarkHifi? Spriten har ju redan tagit stora marknadsandelar :roll:

För övrigt tycker jag att MichaelG missat ett viktigt ord. Love, peace and understanding - även om hifi och hifinissar ibland är svårt att förstå :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-21 19:27

rhenrics skrev:
Johan_Lindroos skrev:Rhenrics, du kan sluta med att fråga så mycket hela tiden. Du tycks ju ha alla svaren ändå, oavsett vad andra tycker. Jag har skrivit vad JAG tycker om dina skriverier. Det är så som JAG uppfattat hela denna diskussion. Att jag gett mig in i tråden beror på att JAG tycker att det verkar som om du vill smutskasta HiFi-consult. Sedan har du mage att kräva att få köpa en Thor med Bladeliuslogga på! Nå´n måtta får det väl vara!

Jag har inte krävt någonting, jag undrade om man inte kunde få köpa en thor med Bladeliuslogga på om man nu vill det. Inte bara jag utan alla som vill det. Det enda implicita kravet där är att om jag inte får det så köper jag den utomlands, vilket verkar dumt och onödigt både för mig och Hificonsult. Syftet har aldrig varit att smutskasta någon, utan pga att de uppgifter som lämnats synes mig absurda, och fortfarande är det, och gav utrymme för vissa spekulationer. Men spekulationerna var inte huvudpoängen här utan att få klarhet i de absurda uppgifterna. Men eftersom jag ägnat säkert 5 inlägg åt att få dig att fatta att syftet med tråden inte var att utröna huruvida logga på fronten har betydelse för ljudåtergivningen (däremot har troligen klorhalten i kranvatten det) så förväntar jag mig inte att du någonsin ska fatta vad min poäng med denna tråd faktiskt var!

Det är bra så. Jag har framfört vad jag tycker, och du har framfört vad du tycker. Okej?

matson

Inläggav matson » 2004-12-21 22:05

rhenrics skrev:
matson skrev:

Det är inte mina "små konspirationsteorier" som jag utger för att vara fakta. De är/var inget annat än teorier. Fakta är att S-serien är nedlagd (bekräftat av Sladd). Fakta är att det numera endast ingår två produkter i Advantage märket, till försäljning på utvalda marknader. Fakta är att Bladelius inte enbart är ett multikanalsmärke, vilket bl a Sladd och Engeholm gjort gällande. Fakta är att det inte finns några övertygande fördelar med att ha dubbla varumärken, att t ex Thor skulle sälja bättre under märket Advanatge än under Bladelius i Sverige. Det är på dessa fakta man ska göra sin bedömning!

Alltså, det blir inte mer sant eller mindre fel för att du upprepar dig.

S-serien slutar säljas----->Hificonsult ljuger och mörkar.
Här går det (inte så)lite fel, och om du inte förstår detta så är det bara att beklaga.

Att ta Grendel som exempel är ju rent trams, då det är en multikanalsprodukt(låda, nätdel samt kylning är dimensionerat för 5-kanaler även i 2-kanalsvarianten).

Att påstå att ett märke är på väg att läggas ner baserat på att det just nu endast finns 2 produkter är......mindre bra(för övrigt innehåller märket Bladelius produktflora just 2 produkter)

Skall det också läggas ner? :lol:

För övrigt känns detta:

Så nej, det spelar ingen roll vad det står. Det viktigaste är hur det låter. Ganska självklart. Alla fattar det. Det behöver inte påpekas. MEN, det är inte det tråden handlar om!

Sladd, om jag nu sjukt desperat gärna vill ha en Bladelius Thor, kan ni inte fixa det ändå?

......bekant från Mångfaldens Forum. :wink:

Nog tjafsat?

God Jul för övrigt!

Mvh

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-21 22:35

matson skrev:Alltså, det blir inte mer sant eller mindre fel för att du upprepar dig.

- Jo, det blir det faktiskt.se! Det borde inte vara så men det är så detärså!

Mvh A*

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 22:43

matson skrev:
rhenrics skrev:
matson skrev:

Alltså, det blir inte mer sant eller mindre fel för att du upprepar dig.

S-serien slutar säljas----->Hificonsult ljuger och mörkar.
Här går det (inte så)lite fel, och om du inte förstår detta så är det bara att beklaga.

Att ta Grendel som exempel är ju rent trams, då det är en multikanalsprodukt(låda, nätdel samt kylning är dimensionerat för 5-kanaler även i 2-kanalsvarianten).

Att påstå att ett märke är på väg att läggas ner baserat på att det just nu endast finns 2 produkter är......mindre bra(för övrigt innehåller märket Bladelius produktflora just 2 produkter)

Skall det också läggas ner? :lol:

För övrigt känns detta:

......bekant från Mångfaldens Forum. :wink:

Nog tjafsat?

God Jul för övrigt!

Mvh

Då är det väl bara att beklaga då för jag fattar inte vad du snackar om. Vad är det jag upprepar som inte blir mer rätt därför att det är fel? S-serien är nedlagd. Sladd själv säger detta. S som i S-100, S1, S2, S-150 och S-250. Har du inte fattat det än så är det väl bara att beklaga. Ljudar du högt för dig själv när du läser också?

Endast Thor och Freja finns nu kvar under Advantage märket. Bladelius, däremot, har ett tvåkanalssteg, Grendel, som ersätter Advantage S-250 (verkar ju ganska korkat att ha TVÅ tvåkanalssteg som konkurrera mot varann, eller?), och som dessutom går att byggas ut med fler kanaler. Man har även en multispelare Gondul, en integrerad förstärkare Thor och en SACD-spelare Freja. Även detta bekräftas av Sladd. Hur får du det till att Bladeliusmärket bara har två produkter???

Så, vilket av ovanstående märken verkar alltså troligast att det kommer att finnas kvar, med tanke på antalet produkter i resp "flora"? Vilket märke känns det som att BDG satsar på? Tänk efter en extra gång så kanske det lossnar :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-21 22:56

En mycket märklig tråd, sanna mina ord :-D

Det har spekulerats mycket huruvida en känd tillverkare kommer lägga ner någon av sina serier, alternativt byta namn på dem. Förklaring har kommit både från tillverkare och återförsäljare.

Som jag ser det kan man göra endera av två saker:
1) Acceptera förklaringen och agera därefter
2) Misstro förklaringen och agera därefter

Alltså, det är väl upp till alla tillverkare att namnge sina produkter som dom vill? Att ha olika namn på olika marknader måste väl också vara tillåtet? Hur många olika mikrovågsugnar har Electrolux´ inkråm men annan logo på fronten? Vem skriver 14 sidor inlägg på ett forum om det? Märkligt....

OM man nu absolut vill ha en given stärkare med det namn som den säljs under i Danmark - åk dit och köp då! Vill man ha "Amerika-ljus" på sin Volvo kan man inte bara kräva att handlaren ska fixa detta.

I övrigt har jag mycket svårt att förstå det höga tonläget med alla invektiv i denna tråd, vafan inte går väl jorden under för att en förstärkare heter Advantage istället för Bladelius?

"Get a life" mina herrar!

/ B

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-21 23:06

Hej!

A*nar en dold agenda! Det är nåt lurt fuffens med allt detta här, ngt illmarigt!
Hmmmen vad kan det vara... Ny tråd ngn 8)?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-21 23:08

A*nar en dold agenda! Det är nåt lurt fuffens med allt detta här, ngt illmarigt!
Hmmmen vad kan det vara... Ny tråd ngn 8)?

Mvh A*

Nä, ingen ny tråd. Vi härdar ut och försöker slå Hotspurs 668:a :-D
Ju meningslösare ämne, ju fler inlägg - hahaha!

/ B

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 23:17

Bill50x skrev:En mycket märklig tråd, sanna mina ord :-D

Det har spekulerats mycket huruvida en känd tillverkare kommer lägga ner någon av sina serier, alternativt byta namn på dem. Förklaring har kommit både från tillverkare och återförsäljare.

Som jag ser det kan man göra endera av två saker:
1) Acceptera förklaringen och agera därefter
2) Misstro förklaringen och agera därefter

Alltså, det är väl upp till alla tillverkare att namnge sina produkter som dom vill? Att ha olika namn på olika marknader måste väl också vara tillåtet? Hur många olika mikrovågsugnar har Electrolux´ inkråm men annan logo på fronten? Vem skriver 14 sidor inlägg på ett forum om det? Märkligt....

OM man nu absolut vill ha en given stärkare med det namn som den säljs under i Danmark - åk dit och köp då! Vill man ha "Amerika-ljus" på sin Volvo kan man inte bara kräva att handlaren ska fixa detta.

I övrigt har jag mycket svårt att förstå det höga tonläget med alla invektiv i denna tråd, vafan inte går väl jorden under för att en förstärkare heter Advantage istället för Bladelius?

"Get a life" mina herrar!

/ B

Med tanke på att generalagenten själv hävdar att Advantages S-serie är nedlagd, så ser jag inget utrymme för spekulationer i det avseendet. Det är ett faktum och det finns knappast någon anledning att ljuga om en sådan sak. Vad som diskuteras är vilka överlevnadsmöjligheter märket Advantage då har med bara två produkter kvar. Vi pratar alltså inte om t ex OEM tillverkning eller liknande. Visst är det tillåtet att ha olika namn på samma produkt på olika marknader. Men syftet med det, det intresserar mig, då jag inte kan se några uppenbara fördelar. Tycker man den frågeställningen är intressant så kan man kanske tänka sig att skriva 14 sidor inlägg om det. Tycker man inte det är intressant så skriver tydligen väldigt många inlägg ändå bara för att få påpeka hur ointressant det är. Men det är väl som det är med den saken.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-21 23:30

rhenrics skrev:Men syftet med det, det intresserar mig, då jag inte kan se några uppenbara fördelar.

- Hmmmen den här Advantage/Bladelius-Hifi´n verkar ju vara väldigt populära!
Hmman kanske skulle ta o kolla upp dem nu när man är på jakt efter ny stereo?

Mvh A*

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 23:35

Audiomanikern skrev:
rhenrics skrev:Men syftet med det, det intresserar mig, då jag inte kan se några uppenbara fördelar.

- Hmmmen den här Advantage/Bladelius-Hifi´n verkar ju vara väldigt populära!
Hmman kanske skulle ta o kolla upp dem nu när man är på jakt efter ny stereo?

Mvh A*

Gör det! Såväl tyskar som kineser, norrmän, danskar, amerikaner och engelsmän får se sig rejält omkullsprungna!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-21 23:45

Hej!

Tycker du verkligen att Bladelius är bra? Ämnar du verkligen köpa Thor? (Bladelius)
Känns som att du tycker Bladelius (A*dvantage) är dååligt, dock bara en känslA*!

Mvh A*

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 23:57

Tycker du verkligen att Bladelius är bra? Ämnar du verkligen köpa Thor? (Bladelius)
Känns som att du tycker Bladelius (A*dvantage) är dååligt, dock bara en känslA*!

Mvh A*

Varför känns det så? Jag har en Amplifix/Cdfix i dagsläget som jag är grymt nöjda med. Om det blir en Thor eller Grendel har jag dock inte bestämt ännu.

matson

Inläggav matson » 2004-12-22 00:09

Då är det väl bara att beklaga då för jag fattar inte vad du snackar om. Vad är det jag upprepar som inte blir mer rätt därför att det är fel? S-serien är nedlagd. Sladd själv säger detta. S som i S-100, S1, S2, S-150 och S-250. Har du inte fattat det än så är det väl bara att beklaga. Ljudar du högt för dig själv när du läser också?

Ledsen för din skull. Att S-serien är på väg ut har ALLA fattat. Det är din begränsade tankebana som gör att du tror att det är samma sak som att märket Advantage är på väg ut.

Endast Thor och Freja finns nu kvar under Advantage märket. Bladelius, däremot, har ett tvåkanalssteg, Grendel, som ersätter Advantage S-250 (verkar ju ganska korkat att ha TVÅ tvåkanalssteg som konkurrera mot varann, eller?), och som dessutom går att byggas ut med fler kanaler. Man har även en multispelare Gondul, en integrerad förstärkare Thor och en SACD-spelare Freja. Även detta bekräftas av Sladd. Hur får du det till att Bladeliusmärket bara har två produkter???

Thor och Freja = Advantage medan Grendel och Gondul är Bladelius i Sverige.
Så, vilket av ovanstående märken verkar alltså troligast att det kommer att finnas kvar, med tanke på antalet produkter i resp "flora"? Vilket märke känns det som att BDG satsar på? Tänk efter en extra gång så kanske det lossnar

Tja, om man kombinerar ovanstående med vad HC och BDG har meddelat dig så känns det som att båda kommer leva vidare.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-12-22 09:24

Audiomanikern skrev:Mvh A*( som hitintills fått 2739st chanser att bättra sig på 8)!)

Ja, och så skymtar vi ju ett ljus i slutet av tunneln också! Det finns alltså inga hopplösa fall! :wink: 8)

Vänligen, Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-12-22 09:31

dawen skrev:För övrigt tycker jag att MichaelG missat ett viktigt ord. Love, peace and understanding - även om hifi och hifinissar ibland är svårt att förstå :)

Det får väl ändå finnas gränser för fjollerierna! Lite förståelse och en gnutta fred får räcka!

:oops: Oj, nu skojade jag visst till det riktigt ordentligt. Var vore vi väl alla utan kärleken? :wink:

Många kramar och en stor portion jul-kel till er alla önskar Michael

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-22 16:59

Julkel på dig också MichaelG! :P

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-11 19:19

Intressant att Advantage Thor inte längre finns med i produktsortimentet för Advantage utan enbart i Bladeliussortimentet. Det enda som ingår där numera är redan nedlagda produkter. Fast det är klart, www.bladelius.com kanske inte är tänkt för svenska, tyska eller engelska konsumenter..?

Användarvisningsbild
JiPeeL

Inläggav JiPeeL » 2005-02-04 22:06

Läser man i senaste hifi o musik så står det:

Från och med nu kommer även namnet Advantage att fasas ut och samtliga produkter kommer i framtiden att heta Bladelius, även i Tyskland och Sverige.

Ledsen att jag tar upp diskusionen igen men tycker att rhenrics ska få lite upprättelse.... :D :D

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-04 22:14

JiPeeL skrev:Läser man i senaste hifi o musik så står det:

Från och med nu kommer även namnet Advantage att fasas ut och samtliga produkter kommer i framtiden att heta Bladelius, även i Tyskland och Sverige.

Ledsen att jag tar upp diskusionen igen men tycker att rhenrics ska få lite upprättelse.... :D :D

Man får tacka för omtanken JiPeel, det värmer :D

Återgå till Generellt om hifi