Sista klargörandet från kabelpiraten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Larsho

Sista klargörandet från kabelpiraten

Inläggav Larsho » 2004-12-27 19:31

""Borttaget"""
Senast redigerad av Larsho 2004-12-27 20:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Sista klargörandet från kabelpiraten

Inläggav rhenrics » 2004-12-27 20:22

:lol:

Underhållning av bästa märke!

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2004-12-27 20:52

Attans! Det är därför jag förespråkar forum där man inte kan ändra sina inlägg. Nåja, jag hann läsa inlägget innan det försvann...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-12-27 20:56

Larsho: Varför tog du bort det?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-27 20:59

intrigen tätnar

frågan är vad som ger mest mB välljud: äkta biltema eller biltema special edition lagrad på sherryfat :lol:
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-12-27 21:00

Har skickat PM till dig Ranefjord

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-12-27 21:06

Ok. Jag väntar på mailet. Inte fått nått än.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-27 21:18

Det är en härlig soppa! 8) Undrar också varför inläggen tas bort?

Tycker det luktar från båda håll och förtroendet finns inte för någon, jag har läst inlägget både här och på ett annat forum där tråden nu är helt borta? Men lyckligtvis sparade man inlägget så man kan fräscha upp minnet om det kommer mer inlägg i denna forum såpa!
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-27 21:18

Ja, som sagt, det var tur att man hann läsa det. 8) Rättsligt kalla fötter?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kabelpiraten

Inläggav Kabelpiraten » 2004-12-27 21:23

I mitt första inlägg har ett skrivfel inträffat vilket några mycket riktigt kommenterade. I stället för det fetmarkerade ordet ”först” skall det naturligtvis stå ”sist”.

Här vill jag kommentera det tekniska resonemanget som Jorma lade fram beträffande den ”för korta jordledaren”. Det resonemanget stämmer då man fastansluter en nätkabel inuti en apparat. Jordledaren skall släppa först om man av misstag råkar rycka loss sladden.

Mera från kabelpiraten

Jag märkte att mitt förra inlägg lästes av många med ”färgade glasögon”, dvs. man hakade upp sig på det man ville se mellan raderna eller tolkade det som stod i texten fel. Jag försökte vara så utförlig som möjligt men det verkar som jag behöver förtydliga vissa saker en gång till. Dessutom är det kanske dags att ge igen för allt förtal från Jorma och hans undersåtar. Hoppas att även forumets ägare, för egen skull, försöker att hålla sig opartisk här och inte plockar bort eller flyttar/modifierar mitt inlägg utan nu låter alla läsa det som följer. I annat fall, och med tanke på vad han hittills tillåtit, kan det hända att hans forum inte kommer att existera så länge till. Jag tänker inte hänga ut någon här mer än vad jag själv blivit uthängd och kommer att presentera enbart fakta som jag förfogar över. Så var så goda, läs nu noga det som följer;

Om jag ska kommentera Jormas bilder i hans första inlägg (se länken: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35566 ) om kabelpiraten:
- Bild 1 visar inte någon piratkopia så som Jorma påstår, utan det är en äkta JPC2.5 som jag bytte den fula gråa hylsproppen på och satte dit en svart dito. Resten av Jormas hantverk (under tiden han kanske fortfarande höll på med att lära sig att terminera kablar ) syns i form av det gråa böjskyddet som måste ha limmats med kontaktlim, eftersom det inte gick att få bort det. Denna kabel är modifierad såtillvida att den blivit terminerad med en finare stickpropp som är i gummi, fukttät och med ett böjskydd. Det är alltså en modifierad JPC2.5
- Bild 2 beskrivs på ett korrekt sätt. Men kabeln är fortfarande en, nu uppgraderad, JPC2.5
- Bild 3 visar också en JPC2.5. Stickproppen på bilden är Jormas (mer om det senare). Den enda modifieringen, förutom kapningen, jag gjorde här är att jag monterade en hylspropp med hela böjskyddet som hylsproppen är avsedd att monteras med. Här kan den opartiske och fackkunnige betraktaren kanske dra en slutsats om mitt hantverk; jag är nämligen inte tvungen att kapa två tredjedelar av det svårbemästrade böjskyddet (såsom Jorma gör) för att kunna trä det över den tjocka kabeln. Det är därför det viktiga böjskyddet har sin fulla längd på 30mm istället för de stympade 10mm på de kablar som terminerats av Jorma själv.
- Bild 4 är också en JPC2.5. Det kan man konstatera genom att se det oregelbundna mönstret på den glesa avskärmningsflätan, längst ner till höger. Man skiljer en JPC2.5 från ”piratkopian” genom bl.a. den glesa avskärmningen. Man kan tydligt se den inre isoleringen genom avskärningsflätan. En anmärkning på JPC2.5, som jag beskrivit i mitt förra inlägg, som ett tecken på kabelns låga mekaniska kvalitet. Observera ordet ”mekaniska”. Här har jag inte uttalat mig om kabelns elektriska kvalitet.
- Bild 5 visar nu för första gången en ”piratkopia”, eller låt oss kalla den APC2.5. Här kan man även se en kvalitetsskillnad mellan den glesa avskärmningsstrumpan på JPC2.5 och den täta dito på APC2.5. Eftersom antalet kardeler i avskärmningen på APC2.5 jämfört med JPC2.5 nästan är dubbelt så stort misstänker jag att även skillnaden i hållfastheten liksom brottgränsen vid dragningen förhåller sig på samma sätt. Den fotograferade JPC2.5 är av nyare datum och jag ser här att Jorma ändå tagit mina anmärkningar om stickproppen på allvar. Bra!
- Bild 6 visar samma som bild 5
- Bild 7 visar en JPC2.5. Jormas kommentar beträffande denna bilden har redan demonterats i mitt förra inlägg. Här handlade det för hans del om att, bland de som inte är experter på området, måla en skräckbild på en som vågade modifiera hans kabel (mera om ”hans” senare också).

Nu till lite matematik:
Jag sålde, under hösten 2003, 4st. äkta JPC2.5, och jag klargjorde i mitt förra inlägg, om hur det gick till. Inköpet hos Jorma gjordes 20 månader tidigare så det var väl inköpt för eget bruk? Av olika skäl var de alla modifierade och det har jag också förklarat varför.
Därefter har jag under året 2004 sålt några APC2.5. Dessa tillverkades i första hand för eget bruk men deras längd på 1,5m visade sig vara för korta efter ommöbleringen i den nya bostaden (läs mer om det i mitt förra inlägg) varför även dessa avyttrades. Jag har dock påpekat för köparen att det inte handlade om en JPC2.5 utan om en liknande, i mina ögon bättre, nätkabel som dock i sitt utseende påminner om en JPC2.5. Ibland har jag benämnt min kabel även som en JPC2.5SE.
En av köparna har redan framträtt här och påpekat detta. Jag hoppas att även de övriga 3-4 stycken hör av sig och bekräftar det. Det handlar inte om hundratals sådana, så som Jorma i sitt förtal hävdar.
Två saker gjode jag ändå fel (olagligt?) vid försäljning av mina APC2.5, och detta var obetänkt, förstår jag nu i efterhand.
- Ett: För att kringgå köparens märkesfixering avslöjade jag inte direkt att det inte var en ”äkta” JPC2.5. Det gjorde jag senare då jag kände att köparen ändå kommer att köpa min kabel eller om denne redan köpt den med returrätt. På så sätt fick denne inte känna sig lurad eftersom han kunde lämna tillbaka kabeln samtidigt som jag lyckades få honom att ta emot kabeln, utvärdera den själv och ta ställning efteråt. Sådant är nästan omöjligt annars via e-post eller per telefon. Jormas marknadsföringsmaskineri har kuvat många och vi har genom gårdagens debatt sett hur hans undersåtar bevakar hans kabelrevir. Jorma själv har genom sina fejkade mail aldrig framstått som någon seriös spekulant, så i vår mailväxling kom vi aldrig fram till kabelns rätta beteckning. Dock har han själv i sitt mail frågat mig om vad det är för skillnad mellan den annonserade kabeln och den som jag säljer eftersom jag i min annons nämnt att jag inte säljer den kabeln som syns på annonsbilden. Den delen av kommunikationen har den färgstarke häxjägaren naturligtvis inte presenterat. Jag hade, nämligen, ingen bild på APC2.5 så jag använde mig av en bild som jag hittat på nätet. Bilden visade en JPC2.5 som var väldigt lik min kabel, och jag ville på något sätt visa hur min kabel ser ut.

- Två: I ett eller två fall då jag sålde APC2.5 har affären gått oväntat fort och med få kontakter med köparen så jag hann inte i utgångsskedet avslöja ”bluffen” och har senare slarvat med det. Här har jag redan bett köparen att höra av sig i fall han vill lämna tillbaka kabeln. Jag ber om ursäkt för det och min avsikt här var inte något bedrägeri. I all iver att avyttra den kabeln som jag inte hade någon användning för längre inser jag nu att jag hamnat på andra sidan av det som, ur marknadssynpunkt, är tillåtet.

Diskussionen kring kabelpiraten igår har varit underhållande att läsa. Dock märker man vilka falanger, och den hierarki, som redan bildats på hifi forumet. De flesta drog diskussionen till det plan som de ansåg vara intressantast. Ingen eller få har kommenterat alla de förtal som Jorma har avfyrat i sitt första inlägg utan något belägg. Läs nu hans första inlägg en gång till och notera de monterade scenarierna kring kablar som ”köptes av mig och betalades med kommunens pengar”. Jorma är bra på att lägga ut snygga detaljerade bilder. Han skulle nu också kunna visa upp en bild på fraktsedeln med namnet på mottagaren (kontaktpersonen) till kablarna som betalats av kommunen, så som han påstår?
Eller förtalet därpå med ....”Krellförstärkare som han (alltså jag) har köpt in från utlandet och sedan hänvisat till Sverigeimportören Audionord när det har visat sig vara felaktigheter i apparaterna”.
Jag har själv haft 2st. KSA-300S som jag också köpte för eget bruk. Det handlade om ett köp från 1998 samt ett inbyte året 1999. Alltså: hit med apparatens beteckning, serienumret, köparens namn (som, jag vet, inte är Jorma själv) liksom dennes felbeskrivning, så reder vi ut det inför publik....när vi ändå hänger ut alla ”lögnare” och lögnare här.

Som jag redan tidigare sa, och nu har blivit ännu mer övertygad om, är att vi här har en ”Råttan i Pizzan-historia” vars främsta uppgift är att svartmåla och utplåna någonting som eventuellt luktar konkurrens på nätkabelmarknaden. Men ack vad fel man kan ha ibland och trampa i klaveret. Och nu är det kanske min tur att ge igen?! Först tänkte jag stämma Jorma för allt förtal via nätet. Ställning till detta har jag ännu inte tagit. Under tiden jag funderar på det tänker jag berätta lite fakta om hans kablar, ”varumärkesintrång”, liksom vinster och förluster här som även han påtalat.

Jorma är ingen kabeltillverkare om någon nu trodde det. Han terminerar dem bara. Det enda han tillverkar är rykten och förtal. Jag kan inte säga vart han köper råvarorna till det som sen blir JPC2.5 men vid lite efterforskningar kom jag fram till följande fakta:
- Själva kabeln i lösa meter kan man beställa bl.a. via ”ELPROMAN” i Stockholm och en bild på den kabeln med beteckningen ÖPVC NRSD 2,5mm2 hittar man i ELPROMANS katalog under artkelnummer 495403-00. Priset på kabeln ligger på cca 20kr per meter i fall man köper en rulle på 50m. Detta är ett inköpspris som gäller för företagsägare. Jag som privatperson kunde inte handla där utan fick leta på annan plats och till helt andra priser.
- Stickproppen till den JPC2.5 som jag köpte från Jorma hittar man fortfarande i Biltemas katalog och med ett pris på 19,90kr. Detta är ett konsumentpris vilket gör att Jorma som företagare kanske kan få det där, eller någon annanstans, till halva priset.
- Hylsproppen finns att köpa på flera olika ställen. Priset på den är ungefär likadant som på stickproppen.
Ingredienserna till en JPC2.5 kostar alltså inte mer än 50kr. Oh...jag glömde den svarta dekalen med beteckningen. Kanske är det den som kostar de resterande hundralappar som tillsammans med alla andra avgifter blir till 895kr, som den kabeln säljes för (om jag nu minns rätt). Debatten liksom bedömningen om vinsten, som Jorma själv drog igång, och nu i fråga om hans egna kablar, överlämnar jag till publiken.

Jag kommer inte att kommentera det här fallet mera via nätet utan eventuellt endast inför en behörig jury. De som vill veta mer kan höra av sig via e-post. För uppgiften beträffande min e-postadress kan man vända sig till Jorma som jag härmed utnämner till min PR-representant. Detta inte minst med tanke på att han i sina hot hävdar att han ”vet mer om mig än vad jag själv någonsin vetat”.
Du som mailar till mig lämna Ditt telefonnummer i fall Du vill ha ett svar. Bara så jag kan kolla vem det verkligen är som mailar.
Och inga fler mail med olaga hot, Jorma!! Den som värnar om lagen bör också själv respektera den. Eller för att citera lite ur Dina hotbrev: ”Det enda sättet du kan slippa undan är att flytta till Sydamerika”.

”IL PIRATA”

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-27 22:05

Bra att Du ger Din version. Det skulle var intressant om Du skriver om utfallet av en eventuell rättegång.

Lägg gärna in detta inlägg även här:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=4

mvh
Sanny_X
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-27 22:35

Vad hände med kabelpiratens senaste inlägg? 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kabelpiraten

Inläggav Kabelpiraten » 2004-12-27 22:36

Sanny_X,

Jag lade ut det via en bekant men det har blivit bortplockad från www.Hififorum.nu
Det råder ingen yttrandefrihet där (förutom för de priviligerade) utan det är dess ägare som bestämmer vad läsarna får lov att höra och vad som får lov att vara sanning. Jag är inte förtjust i forumdebatter men nu har jag bara blivit tvungen att rentvå mitt namn efter alla förtal från Jorma.
Men Du kan göra mig en tjänst i fall Du kan underrätta folk där om att det finns nu en sista förklaring, här på faktiskt.se, beträffande kabelpiraten. Tror Du att Du vågar det?

Annars funderar jag på att hänga ut hela det fascistforumet i kvällspressen.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-27 22:41

Korslänkning är inte populärt, men jag gör ett försök.

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-12-27 22:43

Larsho tog själv bort tråden på HF
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-27 22:45

Pac flyttade den, och den är inte låst längre.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-12-27 22:48

Jag menar motsvarande det inlägg Larsho har tagit bort ovan, vilket han postade som ny tråd på HF men tog bort efter ca 10 minuter.
Den gamla tråden finns kvar, den postade du ju just i.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-27 22:50

Jasså, jag trodde Du och Piraten menade tråden som var låst ett tag. Larshos tråd hann jag aldrig se.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-12-27 22:53

Tack för att du gav artikelnr och adress till var man kan köpa sån kabel, verkar vara ett vettigt pris så minst 50m får inhandlas inom det snaraste så att man kan börja bygga om kablarna till brödrosten mm :P

Jag tycker att Jorma gått på för hårt i den här frågan, att även dra in import av gamla Krellsteg är ju helt absurt, har man inte råd att lägga de extra 50 000 på att köpa ett steg i Sverige med de fördelarna det har med sig (garanier mm) så tycker jag att man har all rätt i världen att importera, det tänker jag själv göra.

Användarvisningsbild
Kabelpiraten

Inläggav Kabelpiraten » 2004-12-27 23:01

Tack Sanny_X !! Plocka inte bort det nu. Det ser bra ut.
Jag är skyldig Dig en tjänst nu. Vad har Du för e-mail adress?

Tro det eller ej men Larsho har tagit bort sitt inlägg efter att han blivit uppringd och hotad. Snacka om mafiametoder! Man anar inte ens hur allting hänger ihop innan man omedvetet råkar trampa på getingboet.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-12-27 23:01

Kabelpiraten skrev:Tack Sanny_X !! Plocka inte bort det nu. Det ser bra ut.
Jag är skyldig Dig en tjänst nu. Vad har Du för e-mail adress?

Tro det eller ej men Larsho har tagit bort sitt inlägg efter att han blivit uppringt och hotat. Snacka om mafiametoder! Man anar inte ens hur allting hänger ihop innan man omedvetet råkar trampa på getingboet.

Helt sjukt men jag är inte förvånad... Det är ju inte ens killen som gör kabeln och hur svårt kan det vara att terminera... Det e ju inte direkt något att söka patent på :D

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-27 23:02

Kabelpiraten

Det är ok. Hoppas att Du inte tar illa upp men jag vill inte ha mer med detta att göra om jag kan undvika det. Du är inte skyldig mig nåt.

Användarvisningsbild
Kabelpiraten

Inläggav Kabelpiraten » 2004-12-27 23:06

Ja, det har Du rätt i, Sanny_X.
Jag vill dock att Du ska veta att Du är en hedersmänniska.

ha det bäst

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-27 23:10

Bataljen mellan Jorma och "piraten" skiter jag egentligen högaktningsfullt i, må rättvisan segra....

Men, det där med jordledaren har jag inte riktigt fattat än. Ändrade herr Piraten sitt första uttalande om att längden var den skulle släppa först eller sist?

Jag har rent logiskt inte mycket till övers för att jorden i något tillfälle över huvud taget skall lossa först!!

Jag har bara för att dubbelkolla mitt logiska tänkade kontrollerat detta med tre olika elektriker på olika nivå. Alla säger precis som jag att jordledaren är det sista som skall lossna, i alla lägen, oavsett om det är rätt i en apparat eller i en hylspropp kontakt eller vad man önska kalla det.

Just därför är utformningen som den är i dessa anslutningar, att jordanslutningen sitter längre bakåt för att man automatiskt ska få jordledaren längst. Dessutom är det mycket vanligt med dubbla skruvar på jordanslutningen men inte på de andra, just för att den ska sitta stadigast och släppa sist.

Att terminera på det sätt som visades i den ena kabeln, var det piratens? Där jordledaren precis nådde fram till anslutningen är fel, och det betyder att den som gjort jobbet inte vet vad han håller på med.

Dr Tinnitus

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-27 23:11

Har ni missat kablarna som är liknande mina och ännu billigare från RSprodukter än dom är från Elproman? Dom har varit uppe ett antal gånger på forumen tillsammans med den kabel som Axxx hittat hos Elproman.

Till resten av Axxx inlägg säger jag godnatt och Amen.
Han har skrivit flest ord så då vinner han väl eller hur .

Jag har inte sett det här förrän nu och missade det på Hififorum, då jag inte har varit hemma på hela kvälle, men Larsho har Pm,at mig och sagt att han tog bort det. Det Pm,et såg jag för 10 minuter sedan.
Vem som har hotat Larsho vet jag inte om det nu är sant, men det skriver han inte något om i sitt Pm.
Jag får ta och höra med honom om detta hot är sant och hur det hotet var sagt.
Larsho kanske rentav själv kan komentera den biten.
Senast redigerad av Jorma_inaktiv 2004-12-27 23:30, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-27 23:16

Ja jösses. 8O

Folk ändrar och tar bort inlägg fram och tillbaka. Forum anklagas, kabelpulare (både företag och privatpersoner) anklagas för klåpare eller kopierare, forumägare anklagas för än det ena en det andra.

Tråkigt.
Tråkigt?
Tråkigt!

8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-12-27 23:16

Kablarna från RS har jag full koll på men där är inte innerledarna svart, inte för att det lär spela någon roll vad den har för färg... 8)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-27 23:17

EA: Nä, nä. Det här gör att man inte behöver kolla på dokusåporna på tv längre, utan man kan läsa dem i spaltform 8)

Jag tror att jag ska börja köra min stereo utan kabel. Kolla om det blir någon skillnad.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-12-27 23:17

Eftersom Pacs medlemskap på Faktiskt.se har kommit bort agerar jag ombud i ett inlägg här:

"Larsho tog bort sitt inlägg innan jag ringde till honom, och jag ringde till honom med anledning av att han sökte kontakt med mig angående inlägget. Vill kabelpiraten ha kontakt med mig, finns jag på pac@hififorum.nu . Jag pratar gärna med honom för här verkar finnas ett missförstånd. Jag har aldrig hotat Larsho på något sätt."

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-27 23:20

dawen skrev:Jag tror att jag ska börja köra min stereo utan kabel. Kolla om det blir någon skillnad.
Njäe...blint. Annars ser du ju att det inget låter.

Inte ens i dokusåpeform är detta kul att läsa. På nått sätt.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Kabelpiraten

Inläggav Kabelpiraten » 2004-12-27 23:41

Bernt…eller bättre Pac,

Jag kommer inte att maila till Dig, utan hör på här:
Både Jorma och ni på Hififorumet som har ”sponsrat” alla hans anklagelser och förtal har gjort grova övertramp. Jag är inte en som bryr mig särskilt mycket om rykten om mig själv och är inte rädd att hänga ut alla er/oss i kvällspressen. Kanske för att jag inte är svensk i ursprunget och således ej heller uppfostrad under ”Jantelagen”. Bara så ni få klart för er att ni hittat fel man att jävlas med. (Ursäkta uttrycket)

Jag tycker att en offentlig ursäkt, både från Jorma och er, vore på sin plats här. Det är först då jag anser att vi kan sätta punkt på det hela. Även om ni förslösat en hel dag av mitt liv.
Senast redigerad av Kabelpiraten 2004-12-27 23:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-27 23:43

Kabelpiraten skrev:Jag är inte en som bryr mig särskilt mycket om rykten om mig själv och är inte rädd att hänga ut alla er/oss i kvällspressen.

1: Var det inte för att rentvå dig från rykten du slösade bort din dag?
2: Tror du kvällspressen bryr sig det minsta?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-12-27 23:54

Kabelpiraten skrev:Hoppas att även forumets ägare, för egen skull, försöker att hålla sig opartisk här och inte plockar bort eller flyttar/modifierar mitt inlägg utan nu låter alla läsa det som följer. I annat fall, och med tanke på vad han hittills tillåtit, kan det hända att hans forum inte kommer att existera så länge till.

Jag förutsätter att detta är skrivet med ett annat forum i tankarna och inte är riktat mot faktiskt.se. Om så inte är fallet kan jag bara upplysa vederbörande att förtäckta hot mot moderatorerna/ägarna är väl bland det enda som det råder något så när likaartad uppfattning om bland medlemmarna, typ att man kan fara dit pepparn växer om man gör det. Anledningen att du överhuvudtaget kan delge oss din version är den "love all, serve all" mentalitet som finns på faktiskt.se, med betoningen på "all". Så det så.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-12-28 00:03

Bernt och alla andra

Jag vill bara klargöra en sak, jag har inte blivit hotad, vare sig av Pac eller Jorma, jag tog bort det eftersom att även om jag inte publicerade mina egna ord utan ngn annans så är jag ansvarig för det jag postar och kan därför rent juridiskt sätt bli åtalad, detta vill inte jag ska hända, och jag hade ett långt och givande samtal med Pac om detta, och jo jag tog bort det strax efter jag mailat Pac första gången, och jag har blivit ombedd att inte skriva mer om det och det har jag lovat Pac, dessutom tror jag det är bättre att vederbörande själv framkommer med sitt inlägg, det är inte alltid lätt att agera mellanhand.

Jag ser inte det heller meningsfullt att publicera mail jag har fått från berörda utan att vi i samförstånd har löst det borde räcka

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-28 00:10

Har inte läst allt, men jag får en otäck känsla i magen av allt det här :(
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-28 00:11

Kan inte du fixa det här Mats? Du är ju gud :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-28 00:19

dawen, jag önskade jag kunde göra det med en handviftning. Men tyvärr, jag mår illa av sådant här för jag vill läsa om hifi, se coola bilder, hembesök osv men inte sådant här. Förresten vad har Jantelagen med detta o göra? Jantelagen betyder ju att man inte skall tro att man är nåt. Men vi tror och vi vet att vi är något, vare sig vi kommer från Faktiskt.se, Hififorum, Ltsforum, Euphonia osv.

Jag hoppas detta reder ut sig så snabbt som möjligt.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2004-12-28 00:38

Jag hävdar fortfarande att Jantelagen är dansk, nedtecknad av författaren Axel Sandemose. (som verkligen är läsvärd tycker jag)

- - -
Allt ljug är fult...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-12-28 02:07

Kabelpiraten:
Tro det eller ej men Larsho har tagit bort sitt inlägg efter att han blivit uppringd och hotad. Snacka om mafiametoder! Man anar inte ens hur allting hänger ihop innan man omedvetet råkar trampa på getingboet.

Larsho:
Jag vill bara klargöra en sak, jag har inte blivit hotad, vare sig av Pac eller Jorma

:roll:

Måste säga att jag är ledsen för din skull Larsho. Det kan inte vara roligt att vara slagträ i någon annans krig.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-28 12:56

EngelholmAudio skrev:Ja jösses. 8O

Folk ändrar och tar bort inlägg fram och tillbaka. Forum anklagas, kabelpulare (både företag och privatpersoner) anklagas för klåpare eller kopierare, forumägare anklagas för än det ena en det andra.

Tråkigt.
Tråkigt?
Tråkigt!

8)

Ja, det här va ta mig fan det värsta dynga jag sett nånsin på nått forum ever !!!
Frågan är om man nånsin törs slänga med elkabeln om man säljer nått?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Skiier

Inläggav Skiier » 2004-12-28 13:52

Då var det liv i sandlådan igen...

Men så här blir det väl när det är pengar inblandat. Om någon
tjänar en hacka på att kränga en kabel som egentligen kostar
en 50-lapp och sedan själv blir lite lurad så är cirkusen igång...

Skaffa ett 8-17-jobb istället och tjäna pengar som vanligt folk.
Då lär ni knappast bli varken förtalade eller förbannade.

Det enda sådant här leder till är att folk tappar intresset för
HIFI och förtroendet för de som tillverkar/säljer.

Till sist, om man har något otalt så tar man det med varandra.
Det, är vuxet...
Народ и армия едины

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-28 13:55

Skiier - inget dumt inlägg alls.
vänligen
// Pär Engelholm

tascam(inaktiv)

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-12-28 14:45

"Då var det liv i sandlådan igen..."

Nähä ? Skojar du ? :wink:

Håller med ! Ta detta privat istället.
Man to man :twisted:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-12-28 15:28

jo det är ganska intressant att folk tycker att tex jorma ska jobba ideellt :lol:

895:- för en kabel handterminerad å med lite hokuspokus tycker jag inte är speciellt dyrt...det e ju liksom inte kabeln man betalar för utan tiden som personen lägger ner för å "göra" kabeln...

jag fixade ett par kablar idag...å jag skulle vilja ha bra mycket mer än 895:- om man då tänker att man kör lagligt med 68% skatt..

molsson

Inläggav molsson » 2004-12-28 16:04

Varken jpc2.5, Jpc2.5, jpc 2.5 eller Jpc 2.5 är registrerade varumärken. Alltså har inget brott begåtts.

Nu tar vi alla en glögg och lugnar ner oss.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-28 16:27

Haakan_W: Isf är Jorma väldigt långsam på att terminera kabel. Är väl inte ens någon lödning inblandad?

Kanske inte konstigt att köpehögtalare är så dyra om man måste betala för att någon snickrar lådan, löder filtret, monterar element och så vidare... :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-12-28 16:34

dawen skrev:Haakan_W: Isf är Jorma väldigt långsam på att terminera kabel. Är väl inte ens någon lödning inblandad?

Kanske inte konstigt att köpehögtalare är så dyra om man måste betala för att någon snickrar lådan, löder filtret, monterar element och så vidare... :roll: :wink:

dawen säg att det tar ca 30min - 1h att göra den...material 150:-

det e inte så jättebra timlön efter skatt iaf... terapijobb säger jag

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-28 16:37

895-150=745

Säg att han har administrativa kostnader på 145 kronor per kabel, då blir det 600 kronor.

Gör han en kabel på två timmar så blir det 300 per timme. Det borde kunna bli en godtycklig timlön efter skatt tycker jag, och då har jag gett honom två timmar till kabeln. På den tiden löder jag tio mikkablar och powernappar 8)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-12-28 16:59

Haakan_W skrev:jag fixade ett par kablar idag...å jag skulle vilja ha bra mycket mer än 895:- om man då tänker att man kör lagligt med 68% skatt..

Så vitt jag vet så är maximala statliga skatten 25%
har man en kommunalskatt på 29% blir det således 54%

Sen tillkommer sociala avgifter på 30% om man inte investerar pengarna i företaget förstås men det motkompenseras ju av att de första 300 kakorna kommer in med bara 29% skatt :)
Sen om man investerar i företaget som man bör göra med roliga maskienr osv så slipper man ju betala både skatt och moms på de slantarna.

Om det nu är så att han terminerar kablar för 600kr st så måste det ju räknas som en rackarns bra timlön, jag kan ju lunkandes sätta ihop över 2st/h :) Det hade varit värre om det varit något mer komplext som t.ex LTS kabeln med RC länk som säkert tog mig 8h att få ihop :D, och då är det 8h konstant slitgöra :D

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-28 17:00

895 - moms = 716

716 - butiksmarginal (säg 30%) = 550

550 - materialkostnad = 400

säg att det tar en h

400 - arbetgivaravgift = 308 spänn före skatt

Sen får man naturligtvis dra av all administration, tänka på att detta inte är heltid etc etc

Faktum är att det inte känns orimligt mycket. Ska man få ned kostnaden substantiellt är det automatisering som gäller så att man spotta ur sig några tusen kablar i timmen alternativt lego i Kina.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-28 17:05

Style skrev:895 - moms = 716

säg att det tar en h

Sen får man naturligtvis dra av all administration, tänka på att detta inte är heltid etc etc

Faktum är att det inte känns orimligt mycket. Ska man få ned kostnaden substantiellt är det automatisering som gäller så att man spotta ur sig några tusen kablar i timmen alternativt lego i Kina.

Mmm, och frågan man som konsument kan ställa sig är väl om man vill betala för hempulandet, för det verkar ju vara det som pengarna går till och inte nödvändigtvis till en ökad kvalitet.

Vill man vara elak skulle man kunna säga att priset är högt för att tillverkaren har ineffektiva tillverkningsmetoder. Men elak är ju inte jag, så jag säger väl inte det. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-28 17:07

Svante: Du undervisar väl t.o.m. i elak? :twisted:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-28 17:17

Det finns en kostnad som Ni glömmer här: utvecklingskostnaden.

Jorma har säkert lagt tusentals timmar på att lyssna sig fram till just denna kombination av kabel och kontakter. Slitsamt jobb som kräver en rejäl ersättning. :roll:

För visst hörs det skillnad på orginal och kopia? Det är väl DET man betalar för... :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-12-28 17:21

Style skrev:895 - moms = 716

säg att det tar en h

308kr/h tillverknings kostnad...hehe sen till kommer som du säger adm prylar samt post prylar...näfy fan

ok att göra 1-2kablar om dagen max...när man ser på tv å tar det lugnt, EFTER ordinarie arbete...men alltså heltid...då säljer man många kablar

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-28 17:44

mitt räkneexempel visar ganska tydligt hur absurt dyrt det blir om grejerna ska handgöras. Betvivlar starkt att kvaliten blir bättre jämfort mot en bra intrimmad automat eller några kineser.

I slutänden får man ju dessutom samma ljud som en vanlig nätsladd för én 50-lapp så hela affärsiden borde enligt alla standardbedömningsmallar vara dead in the water.
Dogmatisk Mac-Taliban

tascam(inaktiv)

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-12-28 17:54

Ett utdrag ur "jantelagen"

Den berömda jantelagen misstolkas ganska ofta och används som försvar för klantskallar. När någon utsätts för en synpunkt som inte passar i smaken eller ett uns kritik så börjar det talas om jantelagen, vilket är en misstolkning. Jantelagen handlar i grova drag om att ingen är profet i sin egen hembygd, det som redan Bibeln talar om. Jantelagen säger inte: En ann´ är så god som en ann´ - vilket många vill tro.

Läs hela här: http://web.telia.com/~u86600410/jantelagen.html

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-12-28 17:58

Style skrev:mitt räkneexempel visar ganska tydligt hur absurt dyrt det blir om grejerna ska handgöras. Betvivlar starkt att kvaliten blir bättre jämfort mot en bra intrimmad automat eller några kineser.

I slutänden får man ju dessutom samma ljud som en vanlig nätsladd för én 50-lapp så hela affärsiden borde enligt alla standardbedömningsmallar vara dead in the water.

så sant håller med dig på alla (nästan) punkter...enda som skiljer oss åt är väl att om en kabel är ruggigt snygg....å kostade 1000:- skulle jag hellre köpa den än en annan som låter lika bra fast är kinagjord för 500...

fast hehe nu ere ju så att jag köper inga kablar alls :) jag trixar själv det e roligare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-28 18:18

dawen skrev:Svante: Du undervisar väl t.o.m. i elak? :twisted:

Ja, OK då, lite elak är jag väl då. :oops:

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-28 18:23

Isf är Jorma väldigt långsam på att terminera kabel. Är väl inte ens någon lödning inblandad?

Vad jag förstår så terminerar inte Jorma sin kabel, detta lejer han bort till elektronikföretag till kostnad 120:-/kabel. Detta enligt honom själv skrivet på HF.
Senast redigerad av JockScott 2004-12-28 18:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-28 18:38

Vad är det Jorma gör då? Tar hand om vinsten? :roll:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-28 18:42

Han lyssnar såklart 8)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-28 19:36

Style skrev:mitt räkneexempel visar ganska tydligt hur absurt dyrt det blir om grejerna ska handgöras. Betvivlar starkt att kvaliten blir bättre jämfort mot en bra intrimmad automat eller några kineser.

Har du hört eller bara påstår du? För jag har läst om du även menar alla nätkablar att de hörde en väldans skillnad när de kopplade från en vanlig och Nordost.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-28 19:37

mats: Skillnad ja, men vad säger att det var till det bättre?

The_logical

Inläggav The_logical » 2004-12-28 19:41

Kabelpiraten skrev:I mitt första inlägg har ett skrivfel inträffat vilket några mycket riktigt kommenterade. I stället för det fetmarkerade ordet ”först” skall det naturligtvis stå ”sist”.

Här vill jag kommentera det tekniska resonemanget som Jorma lade fram beträffande den ”för korta jordledaren”. Det resonemanget stämmer då man fastansluter en nätkabel inuti en apparat. Jordledaren skall släppa först om man av misstag råkar rycka loss sladden.

Mera från kabelpiraten

Jag märkte att mitt förra inlägg lästes av många med ”färgade glasögon”, dvs. man hakade upp sig på det man ville se mellan raderna eller tolkade det som stod i texten fel. Jag försökte vara så utförlig som möjligt men det verkar som jag behöver förtydliga vissa saker en gång till. Dessutom är det kanske dags att ge igen för allt förtal från Jorma och hans undersåtar. Hoppas att även forumets ägare, för egen skull, försöker att hålla sig opartisk här och inte plockar bort eller flyttar/modifierar mitt inlägg utan nu låter alla läsa det som följer. I annat fall, och med tanke på vad han hittills tillåtit, kan det hända att hans forum inte kommer att existera så länge till. Jag tänker inte hänga ut någon här mer än vad jag själv blivit uthängd och kommer att presentera enbart fakta som jag förfogar över. Så var så goda, läs nu noga det som följer;

Om jag ska kommentera Jormas bilder i hans första inlägg (se länken: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35566 ) om kabelpiraten:
- Bild 1 visar inte någon piratkopia så som Jorma påstår, utan det är en äkta JPC2.5 som jag bytte den fula gråa hylsproppen på och satte dit en svart dito. Resten av Jormas hantverk (under tiden han kanske fortfarande höll på med att lära sig att terminera kablar ) syns i form av det gråa böjskyddet som måste ha limmats med kontaktlim, eftersom det inte gick att få bort det. Denna kabel är modifierad såtillvida att den blivit terminerad med en finare stickpropp som är i gummi, fukttät och med ett böjskydd. Det är alltså en modifierad JPC2.5
- Bild 2 beskrivs på ett korrekt sätt. Men kabeln är fortfarande en, nu uppgraderad, JPC2.5
- Bild 3 visar också en JPC2.5. Stickproppen på bilden är Jormas (mer om det senare). Den enda modifieringen, förutom kapningen, jag gjorde här är att jag monterade en hylspropp med hela böjskyddet som hylsproppen är avsedd att monteras med. Här kan den opartiske och fackkunnige betraktaren kanske dra en slutsats om mitt hantverk; jag är nämligen inte tvungen att kapa två tredjedelar av det svårbemästrade böjskyddet (såsom Jorma gör) för att kunna trä det över den tjocka kabeln. Det är därför det viktiga böjskyddet har sin fulla längd på 30mm istället för de stympade 10mm på de kablar som terminerats av Jorma själv.
- Bild 4 är också en JPC2.5. Det kan man konstatera genom att se det oregelbundna mönstret på den glesa avskärmningsflätan, längst ner till höger. Man skiljer en JPC2.5 från ”piratkopian” genom bl.a. den glesa avskärmningen. Man kan tydligt se den inre isoleringen genom avskärningsflätan. En anmärkning på JPC2.5, som jag beskrivit i mitt förra inlägg, som ett tecken på kabelns låga mekaniska kvalitet. Observera ordet ”mekaniska”. Här har jag inte uttalat mig om kabelns elektriska kvalitet.
- Bild 5 visar nu för första gången en ”piratkopia”, eller låt oss kalla den APC2.5. Här kan man även se en kvalitetsskillnad mellan den glesa avskärmningsstrumpan på JPC2.5 och den täta dito på APC2.5. Eftersom antalet kardeler i avskärmningen på APC2.5 jämfört med JPC2.5 nästan är dubbelt så stort misstänker jag att även skillnaden i hållfastheten liksom brottgränsen vid dragningen förhåller sig på samma sätt. Den fotograferade JPC2.5 är av nyare datum och jag ser här att Jorma ändå tagit mina anmärkningar om stickproppen på allvar. Bra!
- Bild 6 visar samma som bild 5
- Bild 7 visar en JPC2.5. Jormas kommentar beträffande denna bilden har redan demonterats i mitt förra inlägg. Här handlade det för hans del om att, bland de som inte är experter på området, måla en skräckbild på en som vågade modifiera hans kabel (mera om ”hans” senare också).

Nu till lite matematik:
Jag sålde, under hösten 2003, 4st. äkta JPC2.5, och jag klargjorde i mitt förra inlägg, om hur det gick till. Inköpet hos Jorma gjordes 20 månader tidigare så det var väl inköpt för eget bruk? Av olika skäl var de alla modifierade och det har jag också förklarat varför.
Därefter har jag under året 2004 sålt några APC2.5. Dessa tillverkades i första hand för eget bruk men deras längd på 1,5m visade sig vara för korta efter ommöbleringen i den nya bostaden (läs mer om det i mitt förra inlägg) varför även dessa avyttrades. Jag har dock påpekat för köparen att det inte handlade om en JPC2.5 utan om en liknande, i mina ögon bättre, nätkabel som dock i sitt utseende påminner om en JPC2.5. Ibland har jag benämnt min kabel även som en JPC2.5SE.
En av köparna har redan framträtt här och påpekat detta. Jag hoppas att även de övriga 3-4 stycken hör av sig och bekräftar det. Det handlar inte om hundratals sådana, så som Jorma i sitt förtal hävdar.
Två saker gjode jag ändå fel (olagligt?) vid försäljning av mina APC2.5, och detta var obetänkt, förstår jag nu i efterhand.
- Ett: För att kringgå köparens märkesfixering avslöjade jag inte direkt att det inte var en ”äkta” JPC2.5. Det gjorde jag senare då jag kände att köparen ändå kommer att köpa min kabel eller om denne redan köpt den med returrätt. På så sätt fick denne inte känna sig lurad eftersom han kunde lämna tillbaka kabeln samtidigt som jag lyckades få honom att ta emot kabeln, utvärdera den själv och ta ställning efteråt. Sådant är nästan omöjligt annars via e-post eller per telefon. Jormas marknadsföringsmaskineri har kuvat många och vi har genom gårdagens debatt sett hur hans undersåtar bevakar hans kabelrevir. Jorma själv har genom sina fejkade mail aldrig framstått som någon seriös spekulant, så i vår mailväxling kom vi aldrig fram till kabelns rätta beteckning. Dock har han själv i sitt mail frågat mig om vad det är för skillnad mellan den annonserade kabeln och den som jag säljer eftersom jag i min annons nämnt att jag inte säljer den kabeln som syns på annonsbilden. Den delen av kommunikationen har den färgstarke häxjägaren naturligtvis inte presenterat. Jag hade, nämligen, ingen bild på APC2.5 så jag använde mig av en bild som jag hittat på nätet. Bilden visade en JPC2.5 som var väldigt lik min kabel, och jag ville på något sätt visa hur min kabel ser ut.

- Två: I ett eller två fall då jag sålde APC2.5 har affären gått oväntat fort och med få kontakter med köparen så jag hann inte i utgångsskedet avslöja ”bluffen” och har senare slarvat med det. Här har jag redan bett köparen att höra av sig i fall han vill lämna tillbaka kabeln. Jag ber om ursäkt för det och min avsikt här var inte något bedrägeri. I all iver att avyttra den kabeln som jag inte hade någon användning för längre inser jag nu att jag hamnat på andra sidan av det som, ur marknadssynpunkt, är tillåtet.

Diskussionen kring kabelpiraten igår har varit underhållande att läsa. Dock märker man vilka falanger, och den hierarki, som redan bildats på hifi forumet. De flesta drog diskussionen till det plan som de ansåg vara intressantast. Ingen eller få har kommenterat alla de förtal som Jorma har avfyrat i sitt första inlägg utan något belägg. Läs nu hans första inlägg en gång till och notera de monterade scenarierna kring kablar som ”köptes av mig och betalades med kommunens pengar”. Jorma är bra på att lägga ut snygga detaljerade bilder. Han skulle nu också kunna visa upp en bild på fraktsedeln med namnet på mottagaren (kontaktpersonen) till kablarna som betalats av kommunen, så som han påstår?
Eller förtalet därpå med ....”Krellförstärkare som han (alltså jag) har köpt in från utlandet och sedan hänvisat till Sverigeimportören Audionord när det har visat sig vara felaktigheter i apparaterna”.
Jag har själv haft 2st. KSA-300S som jag också köpte för eget bruk. Det handlade om ett köp från 1998 samt ett inbyte året 1999. Alltså: hit med apparatens beteckning, serienumret, köparens namn (som, jag vet, inte är Jorma själv) liksom dennes felbeskrivning, så reder vi ut det inför publik....när vi ändå hänger ut alla ”lögnare” och lögnare här.

Som jag redan tidigare sa, och nu har blivit ännu mer övertygad om, är att vi här har en ”Råttan i Pizzan-historia” vars främsta uppgift är att svartmåla och utplåna någonting som eventuellt luktar konkurrens på nätkabelmarknaden. Men ack vad fel man kan ha ibland och trampa i klaveret. Och nu är det kanske min tur att ge igen?! Först tänkte jag stämma Jorma för allt förtal via nätet. Ställning till detta har jag ännu inte tagit. Under tiden jag funderar på det tänker jag berätta lite fakta om hans kablar, ”varumärkesintrång”, liksom vinster och förluster här som även han påtalat.

Jorma är ingen kabeltillverkare om någon nu trodde det. Han terminerar dem bara. Det enda han tillverkar är rykten och förtal. Jag kan inte säga vart han köper råvarorna till det som sen blir JPC2.5 men vid lite efterforskningar kom jag fram till följande fakta:
- Själva kabeln i lösa meter kan man beställa bl.a. via ”ELPROMAN” i Stockholm och en bild på den kabeln med beteckningen ÖPVC NRSD 2,5mm2 hittar man i ELPROMANS katalog under artkelnummer 495403-00. Priset på kabeln ligger på cca 20kr per meter i fall man köper en rulle på 50m. Detta är ett inköpspris som gäller för företagsägare. Jag som privatperson kunde inte handla där utan fick leta på annan plats och till helt andra priser.
- Stickproppen till den JPC2.5 som jag köpte från Jorma hittar man fortfarande i Biltemas katalog och med ett pris på 19,90kr. Detta är ett konsumentpris vilket gör att Jorma som företagare kanske kan få det där, eller någon annanstans, till halva priset.
- Hylsproppen finns att köpa på flera olika ställen. Priset på den är ungefär likadant som på stickproppen.
Ingredienserna till en JPC2.5 kostar alltså inte mer än 50kr. Oh...jag glömde den svarta dekalen med beteckningen. Kanske är det den som kostar de resterande hundralappar som tillsammans med alla andra avgifter blir till 895kr, som den kabeln säljes för (om jag nu minns rätt). Debatten liksom bedömningen om vinsten, som Jorma själv drog igång, och nu i fråga om hans egna kablar, överlämnar jag till publiken.

Jag kommer inte att kommentera det här fallet mera via nätet utan eventuellt endast inför en behörig jury. De som vill veta mer kan höra av sig via e-post. För uppgiften beträffande min e-postadress kan man vända sig till Jorma som jag härmed utnämner till min PR-representant. Detta inte minst med tanke på att han i sina hot hävdar att han ”vet mer om mig än vad jag själv någonsin vetat”.
Du som mailar till mig lämna Ditt telefonnummer i fall Du vill ha ett svar. Bara så jag kan kolla vem det verkligen är som mailar.
Och inga fler mail med olaga hot, Jorma!! Den som värnar om lagen bör också själv respektera den. Eller för att citera lite ur Dina hotbrev: ”Det enda sättet du kan slippa undan är att flytta till Sydamerika”.

”IL PIRATA”

Jag håller med till 100%. Klart du har rätt!!
MVH/Lasse

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-28 23:21

Dawen, dom sa att det blev bättre.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-29 00:23

Jorma skrev:Av dom 875 kr som 1,5 meter kostar avgår 20% moms = 175
Butiksmarginalen är 45% av det återstående kabelpriset = 700-315=385
Termineringen av kabeln kostar 120 kr/st = 275 kr kvar.

Jorma, du skrev detta i ett annat forum. Men jag hänger inte med riktigt i din momsberäkning. Bortsett från att momsen väl är 25 %, så verkar det konstigt att det är du som ska stå för momsen på butikens marginal? Deras omomsade marginal är alltså enligt ovan närmare 59 % ? Torde vara ett unikum inom återförsäljarleden. Med tanke på att du med sådana avtal knappt gör någon vinst överhuvudtaget så undrar man varför du fortsätter tillverka kablar. De enda som tjänar på det är ju återförsäljarna. Är det inte bättre om andra aktörer som kan tjäna pengar på verksamheten, som kabelpiraten t ex, tar över? Varför motverka detta då du ändå uppenbarligen inte har något eget ekonomiskt intresse av din kabeltillverkning?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-29 00:24

mats skrev:Dawen, dom sa att det blev bättre.

Placebo?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-12-29 00:57

momsen blir 20 om man räknar "bakåt" som Jorma gjort. Eftersom han som tillverkare har flera (?) ÅF, blir det många bäckar små...Så även om det ser ut att bli väldigt liten marginal (fast det tycker jag inte att det verkar bli), så går det nog att få det att funka om man är en smart affärsman. Vilket Jorma kan tänkas vara...

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-29 01:13

Jag får nog förtydliga. Eller kanske ta det den andra vägen istället.

Jag tar alltså ut 265 + 120 (för terminering) = 385 kr ex. moms när jag säljer till butik. Dom lägger på 315 kr (ex moms) vilket gör 700 kr och dom har då en marginal på 45% av det priset.
700 kr plus moms 25% blir 875 kr till slutkund.
Om du räknar baklänges som jag gjorde i det tidigare inlägget så blir momsen 20% när den dras av. 875 minus 20% moms = 700 kr.

(jag hade skrivit fel tidigare med 275 som alltså skall vara 265 kr)

rhenrics skrev:
Jorma skrev:Av dom 875 kr som 1,5 meter kostar avgår 20% moms = 175
Butiksmarginalen är 45% av det återstående kabelpriset = 700-315=385
Termineringen av kabeln kostar 120 kr/st = 275 kr kvar.

Jorma, du skrev detta i ett annat forum. Men jag hänger inte med riktigt i din momsberäkning. Bortsett från att momsen väl är 25 %, så verkar det konstigt att det är du som ska stå för momsen på butikens marginal? Deras omomsade marginal är alltså enligt ovan närmare 59 % ? Torde vara ett unikum inom återförsäljarleden. Med tanke på att du med sådana avtal knappt gör någon vinst överhuvudtaget så undrar man varför du fortsätter tillverka kablar. De enda som tjänar på det är ju återförsäljarna. Är det inte bättre om andra aktörer som kan tjäna pengar på verksamheten, som kabelpiraten t ex, tar över? Varför motverka detta då du ändå uppenbarligen inte har något eget ekonomiskt intresse av din kabeltillverkning?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-29 01:32

Jorma skrev:Jag får nog förtydliga. Eller kanske ta det den andra vägen istället.

Jag tar alltså ut 265 + 120 (för terminering) = 385 kr ex. moms när jag säljer till butik. Dom lägger på 315 kr (ex moms) vilket gör 700 kr och dom har då en marginal på 45% av det priset.
700 kr plus moms 25% blir 875 kr till slutkund.
Om du räknar baklänges som jag gjorde i det tidigare inlägget så blir momsen 20% när den dras av. 875 minus 20% moms = 700 kr.

(jag hade skrivit fel tidigare med 275 som alltså skall vara 265 kr)

Ok jag är med. Men jag tycker ändå ÅF marginalen luktar ocker lång väg. Du momsar ju och skattar på dessa 385 vilket innebär hur mycket i nettovinst, 150 kr/kabel? Oräknat materialkostnaden, all administration, emballering, frakt etc. Det kan ju inte vara för pengarna du gör det, eller har jag missat något?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-12-29 02:11

Jag köpte mina JPC2.5 direkt från Jorma, utan någon inblandning av butik. Tillverkare --> konsument.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-29 02:55

Butikerna har alltså ganska goda marginaler på Jormas kablar, undra om det ser likadant ut på alla Hifi produkter? 10% rabatt vid handel ska ju inte vara några problem vad det verkar.

Sen har ju Jorma skrivit att han säljer de mesta kablar inom sverige direkt ut till kund, så om man tycker att hans marginaler med butiksexemplet ser snåla ut så är de nog ändå lönsamt.
Senast redigerad av JockScott 2004-12-29 02:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2004-12-29 02:57

rhenrics skrev:Ok jag är med. Men jag tycker ändå ÅF marginalen luktar ocker lång väg. Du momsar ju och skattar på dessa 385 vilket innebär hur mycket i nettovinst, 150 kr/kabel? Oräknat materialkostnaden, all administration, emballering, frakt etc. Det kan ju inte vara för pengarna du gör det, eller har jag missat något?

Möjligtvis har jag fel i detta men oftast så har ett företag produkter som inte genererar någon vinst alls. Filterkomponenter är ett bra exempel på detta. Anledningen är att locka kunder. Köper kunden nått litet och blir nöjd så kommer han/hon kanske tillbaka för att handla de dyrare produkterna med bättre marginal.

ÅF:s marginaler kan jag inte kommentera men även deras eventuella vinst lär inte vara så speciellt hög med alla avgifter/skatter är avdraget.

Mvh // Mattias S
» Driver DiyForum.net

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-29 03:01

ÅF:s marginaler kan jag inte kommentera men även deras eventuella vinst lär inte vara så speciellt hög med alla avgifter/skatter är avdraget.

Deras vinst är ganska lätt att räkna ut, 700:- - 385:- = 315:- per kabel, ovanligt hög siffra i återförsäljarled om du frågar mig.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-12-29 04:02

Inte för att märka ord, men deras vinst är inte 315:- per kabel, möjligen deras marginal. Även butiken har löner, sociala avgifter, arbetsgivaravgifter, lokalhyra, värme, el, räntor, vinstskatt osv att betala innan det som blir över kan kallas vinst. När det gäller marginalerna så är dom nog i den storleken när det gäller kablar och andra tillbehör. På CD-spelare, förstärkare och för att inte tala om TV, så är dom nog klart mindre.

/Jonas

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-29 04:26

Naturligtvis, marginal per kabel ska det vara som jag syftade på och kanske kunde missförstås(nämnde marginal i inlägget före). Ändå en hög siffra tycker jag.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-29 08:16

På tillbehör ligger marginalen normalt högre än på apparater och högtalare.
45 till 50 % eller mer i marginal är det minsta som butikerna räknar med på tillbehör och kablar och obs vi snackar inte om Siba eller Onoff som har lägre marginaler, men som också bygger på massförsäljning.
Och det finna butiker i Sverige som inte vill sälja mina kablar då dom tycker att jag satt marginalen för lågt.
Dom vill kunna ge mera prutmån till kunderna säger dom.
Ok sa jag till dom. Vi höjer priset med 25% så kan kunderna pruta 20% och så blir alla glada :wink:
Apparater och högtalare ligger marginalen normalt på 35 till 40% i
butik.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-12-29 10:05

Ranefjord skrev:Jag köpte mina JPC2.5 direkt från Jorma, utan någon inblandning av butik. Tillverkare --> konsument.

Det låter ju som att kabelpiraten också köpt sina kablar direkt från Jorma.

Jorma: det känns ju lite larvigt att säga hur liten din vinst är pga ÅF ifall du säljer lika många kablar själv med 3 gånger så hög vinst :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-29 10:55

När TAG "gav upp" i England så sålde ett antal återförsäljare ut all sin utrustning, och det med 50% rabatt. I samband med detta så råkade det avslöjas att i alla fall TAGs pris till återförsäljarna - kundens listpris gav en marginal på 45-50%. Detta då på massivt dyr elektronik.

Ett annat exempel, TAG återigen, är att t.ex. Reference Audio säljer ut all TAG elektronik som de har på lager till 50% av listpriset.

Så marginalen på sådan exklusiv (?) elektronik ligger i samma härade som kablar och annat löst tillbehör.

Så Jormas förklaring till återförsäljarmarginal stämmer.

Men seda så säljer ju Jorma kablar direkt och då gör han bevisligen dubbel vinst ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-29 11:06

*gäsp* den här tråden har jobbat övertid alldeles för länge redan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-29 12:56

JonasNilsson skrev:Inte för att märka ord, men deras vinst är inte 315:- per kabel, möjligen deras marginal. Även butiken har löner, sociala avgifter, arbetsgivaravgifter, lokalhyra, värme, el, räntor, vinstskatt osv att betala innan det som blir över kan kallas vinst. När det gäller marginalerna så är dom nog i den storleken när det gäller kablar och andra tillbehör. På CD-spelare, förstärkare och för att inte tala om TV, så är dom nog klart mindre.

/Jonas

Jo men tillverkaren har ju också dessa utgifter, utöver forskning och utvecklingskostnader, materialkostnader, tillverkningskostnader (maskiner, underhåll etc), garantiåtagande osv. Att återförsäljarmarginalen är så hög (~50/50) är för mig faktiskt förvånande, snacka om minimal insats och maximal utdelning.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-12-29 13:10

Jag jobbar med utveckling och tillverkning och har också haft svårt att smälta de siffror du nämner, rehnrics. Men faktum är att utan försäljning spelar det ingen roll hur bra produkt man har. Det måste kosta. Tyvärr. Tricket är att som utvecklare blanda sig i och ta kontrollen över försäljningen :twisted:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-29 13:48

Belker skrev:Jag jobbar med utveckling och tillverkning och har också haft svårt att smälta de siffror du nämner, rehnrics. Men faktum är att utan försäljning spelar det ingen roll hur bra produkt man har. Det måste kosta. Tyvärr. Tricket är att som utvecklare blanda sig i och ta kontrollen över försäljningen :twisted:

Ja, man får väl hoppas att tillverkare börjar satsa lite mer på att sälja direkt till slutkund istället för via ombud. Enkla orderläggnings-och lagerföringssystem via någon lika enkel webapplikation torde räcka. Blir det något fel på apparaten kan jag ju lika gärna skicka den direkt till tillverkaren istället för att gå till en återförsäljare och låta honom göra det. Som ett enkelt exempel skulle en tillverkare t ex kunna öka sitt försäljningspris med 40 % samtidigt som priset till slutkund sänks med 30 %, bara genom att skippa mellanledet.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-29 14:01

rhenrics skrev:Som ett enkelt exempel skulle en tillverkare t ex kunna öka sitt försäljningspris med 40 % samtidigt som priset till slutkund sänks med 30 %, bara genom att skippa mellanledet.
Vet PRECIS vad du pratar om...

8)
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-29 14:06

Ok, så i Hifi branschen är marginalerna så pass goda. Kan väl säga att i den bransch jag arbetar med så är det absolut inga 35-50% och kanske mer...Snarare 20-30%

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-29 14:12

EngelholmAudio skrev:
rhenrics skrev:Som ett enkelt exempel skulle en tillverkare t ex kunna öka sitt försäljningspris med 40 % samtidigt som priset till slutkund sänks med 30 %, bara genom att skippa mellanledet.

8)

I situationen att Åf lägger på 100 % på sitt inköpspris, dvs tar ut en marginal på 50% vid försäljning till slutkund, så kan man om man skippar det ledet sänka priset till slutkund med 30 % samtidigt som tillverkaren höjer sitt pris med 40 %.

Ex: pris till slutkund 100 kr. Sänkning med 30 % ger pris till slutkund 70 kr. Men om priset till slutkund med Åf inblandad är 100 kr så är tillverkarens försäljningspris till Åf 50 kr. Vid direktförsäljning till slutkund för 70 kr så innebär det en ökning av tillverkarens försäljningspris från 50 kr till 70 kr, dvs en ökning med 40 %. Är du med?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-29 14:32

rhenrics skrev:
EngelholmAudio skrev:
8)

I situationen att Åf lägger på 100 % på sitt inköpspris, dvs tar ut en marginal på 50% vid försäljning till slutkund, så kan man om man skippar det ledet sänka priset till slutkund med 30 % samtidigt som tillverkaren höjer sitt pris med 40 %.
Ex: pris till slutkund 100 kr. Sänkning med 30 % ger pris till slutkund 70 kr. Men om priset till slutkund med Åf inblandad är 100 kr så är tillverkarens försäljningspris till Åf 50 kr. Vid direktförsäljning till slutkund för 70 kr så innebär det en ökning av tillverkarens försäljningspris från 50 kr till 70 kr, dvs en ökning med 40 %. Är du med?

Jag förstod första gången. Mina egna produkter är prissatta med extremt låga marginaler och utan tanke på ÅF.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-29 14:41

EngelholmAudio skrev:Jag förstod första gången. Mina egna produkter är prissatta med extremt låga marginaler och utan tanke på ÅF.

Ok, svårt att veta när folk är ironiska eller ej :wink:

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2004-12-29 15:30

Oavsett sakfrågan så tycker jag det tyder på integritet och mod att vara så frispråkig med sina kostnader och marginaler som Jorma nu har varit. (Gissar att det är en och annan butik som kanske inte är så glad över detta...)

The_logical

Inläggav The_logical » 2004-12-29 23:48

Kabelpiraten skrev:
Annars funderar jag på att hänga ut hela det fascistforumet i kvällspressen.

:lol:

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-29 23:56

Det finns bla, handlare som har skrivit om detta, så det är ingen hemlighet. Sök på ordet "marginal" på Hififorum så ska ni hitta en del som bekräftar det jag sagt av kända handlare.
Dom svenska hifihandlarnas marginaler är inte större än vad dom är i andra delar av världen.
I bla. USA är marginalerna tom. större.
Att Amerikanska grejer ändå är billigare där än här har med att göra att fabrikanterna som regel säljer direkt till butikerna.
Svenska produkter i Sverige är som regel billigare här än i andra delar av världen av samma orsak då det tillkommer ett mellanled i form av distributör.
Distributören står för reklamkostnader och kostnader runt mässotr och dylikt samt också garantifrågor.
Dom finns därför att det är omöjligt för en liten firma att komma utanför norden utan distributör.

Det går inte att göra jämförelser med marginalerna hos storköpen som Elgiganten, Siba och andra sådana ställen då dom bygger sina marginaler på massförsäljning med okunnig personal och där du knappast kan få lyssna på prylarna i specialbyggda lyssningsrum. En produkt hos en hifihandlare kanske inte säljer mer än några få ex. per år och då är det rätt stora kostnader att ha den produkten hemma och lägga massor av tid på att dema den.
Demoexen har köpts in av butikerna och har kostat dom massor av slantar om dom ska ha ett någorlunda stort sortiment.
Det syns också på att marginalerna inte alltid hjälper butikerna att överleva. Det är ett antal butiker som med jämna mellanrum slår igen pga. att det inte går runt.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-04 05:24

Hej!

Mycket trixande med dubbelmoms samt siffror hit och dit dock vara "ideella" matematiken trots allt
man (enligt egen utsago (samt utan ÅF)) via internet sålt +1000st nätkablar för ca: 700,000** kr.
Såå ifall DIY-recept (ideellt) lagts ut via ex internet hade nätkabelköparna sparat sig själva sisådär...
... 630,000 kr! Exempelvis monterar klantigA* 5st DIY-JPC på max 2 timmar o sålunda kunde alla och
envar genom lite DIY sparat sig själv 3150 kr - 1575 kr/tim (inkl moms). Är ingen som säga affärsidén
vara ngt annat än fullkomligt lysande samt mycket väl genomförd, ty den är allt detta - gratulerA*(
... vundsjuk) göra :), men skippa snacket om vilken extremt prisvärd nätkabel och/eller hur mycket
pengar som gås back & Co, för faktiskt.se på så varA* vi varken dumma eller stumma 8)!

** Exkl moms

Mvh A*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-04 12:04

Jag försvarar inte Jorma i sig, men tror nog att han har haft omfattande kostnader inte minst i tid. Om nu den minsta kabel kanske har en hög marginal så är det en firma i uppstart med alla problem det innebär. Och jag förstår att Jorma inte skjuter sig själv i foten genom att säga till alla var dom kan köpa hans kablar direkt ifrån tillverkare eller distributör. Har aldrig trott att Jorma har någon högre utbildning inom metallurgi med eget smält- och valsverk heller. Dessutom vet vi inte vilka kostnader Jorma har på sina dyra kablar. Ganska vanligt att "billiga" tillbehör betalar en del av dom "dyras" kostnader. Om nu Jorma hade prissatt sina kablar utifrån direktförsäljning kunde han glömma butiksförsäljning. Så jag ser faktiskt inget problem i prissättningen. Vad ni lägger in i debatten är att ni inte gillar/tror på kablar och därmed så skall man heller inte ta betalt för arbete.
Skilj på hobby och arbete!
Om man jobbar skall man ha betalt. Sen om man som konsument tycker produkter är prisvärda kan markeras med att man inte köper dom.
Kan man snickra själv så gör man det, men ingen idiotförklarar väl snickare för att dom inte jobbar praktiskt taget gratis eftersom materialet är känt?
Prissättningen är normal inom tillbehör för vilken butik som helst eftersom tillbehör betalar butikernas skyltning och dagliga kostnader till stor del. Tillbehör säljs bra året runt medans HIFI till stor del investeras i under den mörka perioden. SÅ vill vi ha butiker att gå till så måste dom kunna tjäna pengar på nått.
Att byta pengar genom att sälja plasmor "billigt" klarar bara stora drakar med kanske egna branschkreditkort.
Har man köpt en förstärkare för kanske 10000kr så är nettoförtjänst till butiken kanske 2400:-. Då har ni spenderat kanske 10 timmar i den butiken sedan förra grejen köptes, och kanske 20 timmar i andra butiker med lyssningar på grejor som man kanske inte är intresserad av att köpa ens bara för att det är skoj. Och plötsligt så är intjänat netto per besökstimme inne i något av sina hobbytempel kanske inte så dramatiskt stor.
Impulsköp typ små tillbehör vid kassan hjälper då till att betala för personal och övriga fasta kostnader.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-04 12:51

Harryup skrev:Jag försvarar inte Jorma i sig, men tror nog att han har haft omfattande kostnader inte minst i tid. Om nu den minsta kabel kanske har en hög marginal så är det en firma i uppstart med alla problem det innebär. Och jag förstår att Jorma inte skjuter sig själv i foten genom att säga till alla var dom kan köpa hans kablar direkt ifrån tillverkare eller distributör. Har aldrig trott att Jorma har någon högre utbildning inom metallurgi med eget smält- och valsverk heller. Dessutom vet vi inte vilka kostnader Jorma har på sina dyra kablar. Ganska vanligt att "billiga" tillbehör betalar en del av dom "dyras" kostnader. Om nu Jorma hade prissatt sina kablar utifrån direktförsäljning kunde han glömma butiksförsäljning. Så jag ser faktiskt inget problem i prissättningen. Vad ni lägger in i debatten är att ni inte gillar/tror på kablar och därmed så skall man heller inte ta betalt för arbete.
Skilj på hobby och arbete!
Om man jobbar skall man ha betalt. Sen om man som konsument tycker produkter är prisvärda kan markeras med att man inte köper dom.
Kan man snickra själv så gör man det, men ingen idiotförklarar väl snickare för att dom inte jobbar praktiskt taget gratis eftersom materialet är känt?
Prissättningen är normal inom tillbehör för vilken butik som helst eftersom tillbehör betalar butikernas skyltning och dagliga kostnader till stor del. Tillbehör säljs bra året runt medans HIFI till stor del investeras i under den mörka perioden. SÅ vill vi ha butiker att gå till så måste dom kunna tjäna pengar på nått.
Att byta pengar genom att sälja plasmor "billigt" klarar bara stora drakar med kanske egna branschkreditkort.
Har man köpt en förstärkare för kanske 10000kr så är nettoförtjänst till butiken kanske 2400:-. Då har ni spenderat kanske 10 timmar i den butiken sedan förra grejen köptes, och kanske 20 timmar i andra butiker med lyssningar på grejor som man kanske inte är intresserad av att köpa ens bara för att det är skoj. Och plötsligt så är intjänat netto per besökstimme inne i något av sina hobbytempel kanske inte så dramatiskt stor.
Impulsköp typ små tillbehör vid kassan hjälper då till att betala för personal och övriga fasta kostnader.

I de butiker i sthlm jag varit inne i så har man garanterat inte varit intresserad av kunder som lånar hem prylar fler än en eller högst två ggr innan man bestämmer sig. I en butik tar man t o m betalt för hemlånad utrustning, vilket man får tillgodoräkna sig endast om man sedan köper produkten. Vill man spendera 10 till 20 timmar i butiken innan man gör affär lär man uppfattas som en riktigt jobbig typ. Vad gäller "specialbyggda provlyssningsrum" som återförsäljare erbjuder, jovisst men de gånger jag lyssnat i ett sådant rum (hos olika åf) har det inte låtit speciellt kul. Kunnig personal? Hmmm, jag brukar kunna ställa frågor om en produkt som ingen i butiken kan svara på, bara efter att ha läst en recension i en tidning om den. Ibland kan de inte ens svara på enkla frågor om fjärrkontroller och huruvida de är kompatibla med andra produkter av samma märke. Ibland får man olika svar beroende på vem man talar med i samma butik.

Och faktum kvarstår: alla som driver företag har ungefär samma kostnader, såsom lagerhyra, löner (arbetsgivaravgifter, sociala avgifter etc), försäkringar, kostnader för inköp av maskiner, apparater, reklam och marknadsföring, administration, fraktkostnader, osv osv innan man kan ta ut vad som normalt kallas vinst. Att då ha marginaler på 50 % på all försäljning utan några kostnader för tillverkning i synnerhet eller någon speciell kompetens i allmänhet, får nog ändå betraktas som ganska effektiv utdelning per investerad krona. Kanske inte så konstigt att man bara säljer några få "high-end" apparater per år med tanke på vad de kostar. Sänkte man priserna till kund så kanske de sänkta marginalerna skulle kunna kompenseras med ökad försäljning istället?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-04 13:29

Bra inlägg i debatten, Harryup!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-04 14:05

Diskussionen kring företag, marginaler, täckningsbidrag, påslag och förtjänster kommer alltid vara hett och många kommer ha åsikter.

Dom som driver företag eller på annat sätt har en bra, dvs praktisk, inblick i företagsamhet brukar som oftast inte ha samma åsikt som dom som inte insikten.
Den dynamiken kommer nog alltid finnas och kanske rent av alltid bör finnas.

Min reflektion i ämnet är att det verkar svårt att förstå är att ett företag skall stå på egna ben. Nästan lika svårt att förklara som betydelsen av =-tecknet för skolungdommar som skall lösa ut sina första (förstagrads-) ekvationer.

För ett företag finns det inga pengar in från sidan, ingen mamma eller pappa som kan skjuta till och heller inga eller väldigt små marginaler att få hjälp när det krisar.
Anställda blir sjuka (försäljningsbortfall), produkter man sålt många av visar sig ha barnsjukdommar och kräver mycket (garanti-) jobb, försäkringspremien är inte att leka med, renovering av butikslokaler, inventarie (och slitage av densamma), inbrott, nya företag som rider på nyhetensbehag och massiv marknadsföring, fokus på andra produkgrupper, mm, mm, mm. Till och med gem, visitkort, printerpapper, toner's, nya datorer vart annat år, ALLT skall täckas in genom dessa marginaler på alla produkter som säljs.

Slutligen - Priser har en tendens att vara självreglerande.
vänligen
// Pär Engelholm

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-04 14:21

Nu börjar äntligen denna tråd bli intressant... 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-04 14:22

EngelholmAudio skrev:Diskussionen kring företag, marginaler, täckningsbidrag, påslag och förtjänster kommer alltid vara hett och många kommer ha åsikter.

Dom som driver företag eller på annat sätt har en bra, dvs praktisk, inblick i företagsamhet brukar som oftast inte ha samma åsikt som dom som inte insikten.
Den dynamiken kommer nog alltid finnas och kanske rent av alltid bör finnas.

Min reflektion i ämnet är att det verkar svårt att förstå är att ett företag skall stå på egna ben. Nästan lika svårt att förklara som betydelsen av =-tecknet för skolungdommar som skall lösa ut sina första (förstagrads-) ekvationer.

För ett företag finns det inga pengar in från sidan, ingen mamma eller pappa som kan skjuta till och heller inga eller väldigt små marginaler att få hjälp när det krisar.
Anställda blir sjuka (försäljningsbortfall), produkter man sålt många av visar sig ha barnsjukdommar och kräver mycket (garanti-) jobb, försäkringspremien är inte att leka med, renovering av butikslokaler, inventarie (och slitage av densamma), inbrott, nya företag som rider på nyhetensbehag och massiv marknadsföring, fokus på andra produkgrupper, mm, mm, mm. Till och med gem, visitkort, printerpapper, toner's, nya datorer vart annat år, ALLT skall täckas in genom dessa marginaler på alla produkter som säljs.

Slutligen - Priser har en tendens att vara självreglerande.

Man kanske kan sammanfatta det som att det är svårt att driva företag och få det att gå runt, helt enkelt? Och att det för de företagsägare som faktiskt skapar ett mervärde, genom att tillverka en produkt och/eller genom utövande av sitt kunnande, t o m är svårare än för den som bara förmedlar produkten/tjänsten. Självreglerande priser kräver en väl fungerande öppen marknad, vilket i sin tur kräver tillgång till information, och det är just den ökade tillgängligheten på information (tack vare tex internet) som gjort att allt fler börjar ifrågasätta prissättningen i butik. Tror jag.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-04 14:36

rhenrics skrev:Man kanske kan sammanfatta det som att det är svårt att driva företag och få det att gå runt, helt enkelt? Och att det för de företagsägare som faktiskt skapar ett mervärde, genom att tillverka en produkt och/eller genom utövande av sitt kunnande, t o m är svårare än för den som bara förmedlar produkten/tjänsten. Självreglerande priser kräver en väl fungerande öppen marknad, vilket i sin tur kräver tillgång till information, och det är just den ökade tillgängligheten på information (tack vare tex internet) som gjort att allt fler börjar ifrågasätta prissättningen i butik. Tror jag.
Det var inte den sämsta sammanfattningen jag läst. 8)

Njäee, något som stör mig är modell-byten. Heeeela tiden, nya modeller. Säljer på den berömda nyhetens behag. Usch. Gör rätt från början istället.

Det är klart intressant att försöka spå in i framtiden vad gäller hifi. Kanske får bli en egen tråd...om där inte redan finns nån! 8O :roll:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-04 15:28

Hej!

Jo men vi talar liksom fortfarande om olika saker! Om köpA* exempelvis DVD-spelare à 895:- gör
så är alternativet o istället DIY-byggA* en DVD-spelare inte särdeles realistiskt. Till o börja med
är det tveksamt om ens dess ingående komponenter går att anbringa à 895kr! Om A* nu däremot
vill köpa sig JPC 2.5 så finnas det uppenbarligen 2st alternativ: A*lt #1 KöpA* JPC 2.5 för 895 kr
A*lt #2 InförskaffA* 2st nätkontakter à 19:-, 1.5m nätkabel à 29:- samt slutligen skära & skruva
uti dryg kvart (om man är lååångsam säg halvtimme) o gillar man pryl-pyssel vara detta förnöjsamt
alternativ och om man mindre än 3300 kr/tim har i timpenning (lååångsam = 1650 kr/tim - Red A*nm)
dessutom lönsamt dito! Sedan huruvida nu Jorma ex betalade sin JPC-montör 1095 kr per monterad
JPC 2.5 och/eller ger bort sin förtjänst till godtyckliga ÅterFörsäljare eller ehuru exempelvis Ericsson
hafva väldigt höga personalomkostnader, det är både ngt heelt annat samt ngt totalt ovidkommande!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2005-01-04 15:58, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-04 15:50

Audiomanikern skrev:Hej!
...och lite till!
Mvh A*
Olika men ändå lika. 8O

DVD-spelarna du nämner finns det ju en marknad för som är minst hundrafaldig den för JPC. Hitta en hifiprodukt som har samma stora marknad så plockar man nog fram en kabel som självklart autmat-monteras och vips är priset ett helt annat.

Dom standardelkablarna som följer mer hade nog inte varit mkt billigare om man hittat samma rationella produktionsätt för den skärmade och skulle även maknaden vara stor skulle det nog gå.

Nu är det inte så.

Strömkablar säljes till ett litet antal personer (kanske 400 pers (2 per huvud)) och med en hel del hej-å-hå runtikring försäljningen. En DVD för 800kr, jag sånna skeppas ju fullkomligt ut ur "dom där" butikerna...
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-01-04 16:28

Utan att veta säkert, men jag skulle tro att Jorma liksom många andra har börjat sin kabel försäljar bana helt på ideell basis. DVS. han har börjat exprimentera hemma på rummet och fått fram något han tycker är bra och sedan säljer det till andra vid sidan om sitt vanliga arbete. Denna typ av verksamhet är ingen verksamhet som absolut måste gå i god vinst, utan gott kan anses som bra service och man får hålla på med sin hobby. Sedan "tjänar" man på att man skaffar kontakter, själv kommer över andra produkter till förmånliga priser osv. Så länge man har detta "yrke" vid sidan om sin ordinarie yrke så är väl inte tjäna massa pengar huvudsaken. Om man får några kronor över är det ju bra givetvis.

Så är det för mig, jag har god erfarenhet och arbetat mycket vid sidan om och sålt grejer under antal år, nästan helt utan förtjänster mest för att det är kul samt så har jag skaffat mig bra kontakter så jag behöver inte längre gå in i butiker och köpa varor av visst slag till ordinarie priser.

Tycker det är mycke snack om att man absolut måste tjäna massa pengar på sina grejer...Samt ha betalt för sin erfarenhet sedan tidigare. Ok, har man det som primärt yrke förstår jag, men inte vid sidan om arbete. Men det är ju jag det.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-04 16:58

Hej!
(Oftast förstår A* ungefär vad EA menar (men eftersom A* & EA oftast är av olika åsikt låtsA*
(på lömskt vis (ibland) ej riktigt förstå))) men nu förstår faktiskt.se A*lls inte vad EA talA* om?
)

Det normala, vid nästan alla apparatköp medföljande, 19 kr/3x0.75 mm´s/nätkablaget** ( som bla
redan inneha nätkontakt av samma "kvalitet" som JPC 2.5) skulle gå på max 99 kr (8, 6, 49 kr?) om
dem tillverkades i samma skala (som sig själv) såå håll utkik efter DVD-spelare för 89 kr (inkl moms)
eller vad bubblar du om... EA 8)?

** A*nser 19 kr/3x0.75 mm´s/nätkablaget vara lika bra som JPC bortsett ifrån att
#1 19 kr´s nätkablaget vara bättre (mer seriöst***) monterad samt att
#2 JPC 2.5 har mer än 3 ggr så stor ledarea (2.5 mm2) och är skärmad men köpa man
skärmad "JärnhandelDeluxe" à typ 2,3,400 kr så få man både bättre strömkontakter samt
bättre montering än JPC 2.5´s dito!

*** I apparatkontakterna hos de normala 19 kr´s-nätkablaget så är de 3st (+, -, jord) potentiellt i
framtiden korrosionsutsatta kopparledarna gummi-ingjutna och/eller "lödförseglade" vilket förminskar
potential för framtida korrosion - motsvarande saknas för luft-exponerade kopparledarna uti JPC 2.5!

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-04 17:44

Audiomanikern skrev:Hej!
...och så vidare...
Mvh A*
Jag menar att JPC2.5, om den varit lika vanligt förekommande som standard strömkabel, skulle kosta väldigt lite, pyttelite till och med.

Nu är det ett större jobb bakom produkten och självklart inte samma rationella, stora produktion som ligger bakom. Därför blir priset på JPC2.5 inte jämförbart med en DVD-spelare.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-04 18:04

Hugade konsumenter kan göra egen marknadsundersökning själva.
Det jag har varit med om är att tung-HIFI butiken har slut på lakritssnöret med rca i ena ändan och DIN i andra för 75 kr. Åker till stormarknaden och finner en adapter för 95 kr med 15 cm kabel istället för 1 m och med DIN i ena ändan och rca hona i andra ändan.
För att få samma funktion krävs ytterligare en 1 m rca-rca hannar för en kostnad av ytterligare 80 kr.
Så dyra HIFI butiken tog 75kr, billiga stormarknaden tog 175 kr för samma funktion.
Tur att inte billiga stormarknader säljer Jormas kablar isf för då blir dom ännu dyrare.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-04 18:17

EngelholmAudio skrev:Jag menar att JPC2.5, om den varit lika vanligt förekommande som standard strömkabel, skulle kosta väldigt lite, pyttelite till och med.

- Okej :)! Då frågA* sig 2st ting,
Fråga #1 Är en produkt, som skulle kunna kostat <49:- men kostar 895:-, prisvärd så länge bara
produkten efter extremt ineffektiv (fördyrande) produktion o stora påslag, ej inbringa (stor) vinst?
Förstå ej varför alla, in i produkts prisvärdet, drar in hur mycket/litet näringsidkaren ev går i vinst,
det är heelt ointressant! A*´s bananer kostar 249 kr/st men är ändå extremt prisvärda ty A* betalar
hyra à 1,000,000 kr i månaden för sitt fruktstånd och således förlorA* pengar på sin bananförsäljning!
- A*ha - men isåfall släng då hit en klase med dessa, nu väldigt prisvärda, +895 kr/kg bananer...?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-04 19:14

895Kr/Kg är en skitsumma för bananerna om dom är goda.
Kostar ju bara som en enkel nätsladd.
Första färskpotatisen kostar mycket mer.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-01-04 19:23

Harryup skrev:Första färskpotatisen kostar mycket mer.

Inte kostar den så mycket, bara gå ut i landet och hacka upp några och koka ... :roll:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-04 19:37

Harryup skrev:895Kr/Kg är en skitsumma för bananerna om dom är goda.
Kostar ju bara som en enkel nätsladd. Första färskpotatisen kostar mycket mer.

- Du menar att på vintern är det alldeles för kallt för o sitta utomhus o självmontera 69kr´s DIY/JPC?
Eller menar du JPC kan strömförsörja ett antal värmelampor med vilka man skrämma upp lite egenodlad
färskpotatis som slutligen säljas så svindyyrt man har råd o köpa 895kr´s kööbe-DIY/JPC, eller menaru...

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-04 19:39

Audiomanikern skrev:Fråga #1 Är en produkt, som skulle kunna kostat <49:- men kostar 895:-, prisvärd så länge bara
produkten efter extremt ineffektiv (fördyrande) produktion o stora påslag, ej inbringa (stor) vinst?
Mvh A*
Nej, tror jag, men jag fattar nog heller inte din frågeställning.

Prisvärd relateras till en rad olika egenskaper och kvaliteer. En produkt kan vara prisvärd relativt konkurrenternas motsvarande produkter, prisvärd relativt andra alternativ att uppnå samma prestanda/mål, etc.

Prisvärd kanske ligger hos kunden själv? När kunden själv svalt all marknadsföring, alla bevis ang produktens egenskaper, fullkommligt älskar utseendet, maniskt försvarar även svagheterna - då är produkten prisvärd...för just honom iaf!
8O 8)
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-04 20:11

Hej!

Jo, fast detta fall är väl ändå lite speciellt då ju DIY:aren för mindre än 1/10 utav kööbe-DIY/JPC-priset, inte
bara kan skruva ihop likvärdig nätkabel utan faktiskt.se, kan egenmontera sig identisk** strömsladd! Köp 2st
KlaesMånsson-kontakter à 19:- (men än hellre riktiga ifrån Elfa dock) o Elproman-kabel, skära/skruva... klarrt!

** Bortsett ifrån kööbe-DIY/JPC´s företagsmärkning.

Mvh A*

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-01-04 20:45

Nu var det väl ji och för sig så att just den kabel som Jorma använder inte kostade 19.-/meter eller gick att köpa på Elproman och dessutom så tror jag inte Jorma vänder sig i huvudsak till enkroneräknande hempulare eftersom de kan tycka att det är en dyr kabel om de känner för det.

Du har mitt stöd Jorma vad gäller kabel och pris. Jag ser inte nåt konstigt alls med varken pris eller marginal. Företagar/småföretagarinläggen i denna tråd verkar vara de mest realistiska i denna tråd. Tycker jag.

Kuriosa:
Min far köper in en produkt för 2 öre och säljer samma produkt för SEK 4.60. En uppskrivning med 22900 %. Hutlöst kan tyckas men eftersom produkten oftast säljs i antal typ 10 och fadern köper in 5000 åt gången till hyllan samt knatar ut på lagret och hämtar 1 st, lägger den i en påse som kostar 1 krona, trycker en etikett med artikel och antal samt sliter på sina sulor under promenaden till lagret så är priset helt OK. Tycker jag. Dessutom är produkten bara 2 mm stor vilket betyder att han inte kan trycka nån fin logga på så han kunde tagit ut 2 spänn till. Tyvärr.

Men han jobbar ju inom pneumatiksegmentet dvs med luftaffärer...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-04 20:50

Japp,
skillnaden är att du kopierar en numera känd design.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-01-04 21:26

Harryup skrev:Japp,

Känd?
Elproman säljer inte ens den kabeltyp som JPCkabeln är.
Jag är kund hos Elproman, men det enda jag köper därifrån är amerikanska stickproppar.
Förövrigt måste man ha ett registrerat företag för att handla där.
RSprodukter där Axxx köpt sin kabel är heller inte samma kabel.
Det kan jag garantera att kabeln som jag använder till JPC2.5 säljes inte i mindre än 500 meter.
Anledningen är att det är den minsta mängd som kabelfabriken tillverkar där jag köper den. Den kostar mer än dom som kablar som har nämnts här.
Stickkontakterna som jag använder till JPC kommer inte från Biltema som Axxx har antytt.
Dom köps in från Ahlsell och kostar i 100 pack mer vad vissa antyder.

Om det hade varit DIYpriset jämfört med butikspris så finns det massor av saker som skulle fås till att låta skurkaktigt.
Flugor till flugfiske. Vad kostar dom i butik jämfört med råmaterialet som DIY,are betalar?
Vi skulle kunna räkna upp massor av saker, men här handlar det om som det verkar att en piratkopierare har använt en kabel som han säger skulle vara samma som JPC och det hakar på en del folk som alltid tar för vana att leta efter "sanningen" i det skrivna ordet.
Han skrev ju massor och det finns på internet så det måste vara sant eller hur? :?

Men det den här tråden egentligen handlar om är att han rider på det jag har arbetat fram och samtidigt smutskastar han mig.
Han har också lurat dom som har annonserat efter JPCkabel.
Den som i en annons skriver:
"JPC2.5 kabel önskas köpa"
vill inte ha någon som svarar att jag har JPC2.5 i den längd som du vill ha. Och inte ens antyder att det inte är JPC2.5
Han tar betalt för en kabel som han har tillverkat själv och där inte ens inkopplingen är gjord på ett riktigt sätt.

Jag skulle känna mig lurad om jag sökte vad som helst och det kom en kopia hur lik den än må vara. :evil:

Eller om jag sökte en högtalare av känt fabrikat och någon skickade mig en "klon" som kanske var lika utanpå.
Och att denna person sedan hade försvarat sig med att materialet är bättre än originalet hade jag inte heller köpt.

Jag skulle blivit förbannad och det är vad jag vet att dom av Axxx kunder har blivit då han har lurat på dom något dom inte ville ha.

Att då i det läget bli mer eler mindre utpekad som en skurk för att jag tar mer betalt än en vad en DIY,are är att försöka snedvrida diskussionen och det bästa ni kan göra som försöker försvara mig är att ignorera dessa personer, då dom alltid kommer att i alla lägen att försöka smutskasta mig. Det är bara att gå till arkivet och försöka hitta något positivt om mig från A,s sida.
Periodvis har det varit väldigt mycket smutskastning från A gentemot mig.

En Anonym stackars nätvarelse. :?:
Vad är en sådan att ödsla energi på.
Lyssna på musik istället det mår ni bättre av.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-04 22:22

Jorma skrev:
Harryup skrev:Japp,

Känd?
Elproman säljer inte ens den kabeltyp som JPCkabeln är.
Jag är kund hos Elproman, men det enda jag köper därifrån är amerikanska stickproppar.
Förövrigt måste man ha ett registrerat företag för att handla där.
RSprodukter där Axxx köpt sin kabel är heller inte samma kabel.
Det kan jag garantera att kabeln som jag använder till JPC2.5 säljes inte i mindre än 500 meter.
Anledningen är att det är den minsta mängd som kabelfabriken tillverkar där jag köper den. Den kostar mer än dom som kablar som har nämnts här.
Stickkontakterna som jag använder till JPC kommer inte från Biltema som Axxx har antytt.
Dom köps in från Ahlsell och kostar i 100 pack mer vad vissa antyder.

Om det hade varit DIYpriset jämfört med butikspris så finns det massor av saker som skulle fås till att låta skurkaktigt.
Flugor till flugfiske. Vad kostar dom i butik jämfört med råmaterialet som DIY,are betalar?
Vi skulle kunna räkna upp massor av saker, men här handlar det om som det verkar att en piratkopierare har använt en kabel som han säger skulle vara samma som JPC och det hakar på en del folk som alltid tar för vana att leta efter "sanningen" i det skrivna ordet.
Han skrev ju massor och det finns på internet så det måste vara sant eller hur? :?

Men det den här tråden egentligen handlar om är att han rider på det jag har arbetat fram och samtidigt smutskastar han mig.
Han har också lurat dom som har annonserat efter JPCkabel.
Den som i en annons skriver:
"JPC2.5 kabel önskas köpa"
vill inte ha någon som svarar att jag har JPC2.5 i den längd som du vill ha. Och inte ens antyder att det inte är JPC2.5
Han tar betalt för en kabel som han har tillverkat själv och där inte ens inkopplingen är gjord på ett riktigt sätt.

Jag skulle känna mig lurad om jag sökte vad som helst och det kom en kopia hur lik den än må vara. :evil:

Eller om jag sökte en högtalare av känt fabrikat och någon skickade mig en "klon" som kanske var lika utanpå.
Och att denna person sedan hade försvarat sig med att materialet är bättre än originalet hade jag inte heller köpt.

Jag skulle blivit förbannad och det är vad jag vet att dom av Axxx kunder har blivit då han har lurat på dom något dom inte ville ha.

Att då i det läget bli mer eler mindre utpekad som en skurk för att jag tar mer betalt än en vad en DIY,are är att försöka snedvrida diskussionen och det bästa ni kan göra som försöker försvara mig är att ignorera dessa personer, då dom alltid kommer att i alla lägen att försöka smutskasta mig. Det är bara att gå till arkivet och försöka hitta något positivt om mig från A,s sida.
Periodvis har det varit väldigt mycket smutskastning från A gentemot mig.

En Anonym stackars nätvarelse. :?:
Vad är en sådan att ödsla energi på.
Lyssna på musik istället det mår ni bättre av.

Jorma, jag hoppas att du inte uppfattar mig som en av de som försöker smutskasta dig och din verksamhet. I detta ämne (i tre olika trådar är det väl nu?) har jag försökt begränsa mig till vad som rent juridiskt är möjligt och inte möjligt att göra i din situation. Att det saknas varumärkesskydd menar jag är en mycket försvårande omständighet. Det är dock möjligt att du kan formulera en skrivelse på sådant sätt att ärendet ändå beviljas rättslig prövning. Rent etiskt så är givetvis det kabelpiraten gjort förkastligt, så jag vill betona att jag inte på något vis stöder den verksamheten. Jag har väl också raljerat en smula angående huruvida det verkligen går att höra skillander på nätkablar och nätkablar. Man kan kanske tycka att det borde gå att verifiera äkthet även utifrån rena prestandajämförelser. Men jag har aldrig avsett denna argumentation vara till försvar för kabelpiraten eller dennes verksamhet. Ej heller som angrepp på din person. Slutligen har jag diskuterat återförsäljarmarginaler o dyl, dock aldrig i syftet att försöka påskina att de extra avgifter du tar ut för att bygga kablar på något sätt skulle vara oskäliga. Snarare tvärtom isåfall! Ville med detta alltså bara poängtera att jag inte är en av dina belackare, även om det kanske ibland kunnat tolkas så.

Förövrigt önskar jag lycka till i "processandet" mot kabelpiraten och ser fram emot vidare uppföljning i ärendet. Om han nu händelsevis inte redan emigrerat till Sydamerika? :lol:

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-01-04 22:27

Kan ni aldrig sluta.......priset på Jormas kabel är det inget fel på.

Skulle lätt säga att tex hästens sängar "luras" betydligt mer än Jorma, dom har likadana fjädringar som tex Kungsängen...skillnaden ligger i huvudsak i att hästens använder hästtagel mm (som man kan vara alergisk mot med lite oflyt) och har sitt patenterade mönster.......o en sju helsikes marknadsföring :twisted:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-01-04 22:31

rhenrics, jag har inte haft en tanke på dig när jag skrev ovanstående inlägg.
Det är lugnt och tack ska du ha. :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-04 22:33

Men den varar minst 25 år , Magnus. Hästen vill säga, fast jag och min fluffa har en dubbelsäng sedan 1973 ca som inte är hästen

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-01-04 22:38

:( tänkte inte på det :oops: i den lilla världen i Sundbyberg där ja bor så försvinner inte alla saker så där...... :? :oops:

:lol: :lol:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-01-04 23:09

Jorma - Du skulle nog bli förvånad om du satte dig och räknade vad materialet av bra kvalite kostar även om du inte tar med arbetstiden för en välbunden fluga. Jag har gjort bla. detta(bundit flugor) i flera år och ska jag räkna arbetstid går jag med kraftiga förluster. Räknar jag material håller jag det så det täcker samt har mina egna flugor gratis. Ska man dessutom räkna in många års erfarenhet just för att lära sig olika bindtekniker, mönster osv...ja då är nog kabelbranschen väldigt lukrativ i jämförelse.

ps. De flesta flugor som finns i affär att köpa binds i Kenya, västerlänningar finner det inte ekonomiskt försvarbart att binda dessa flugor med tanke på den lilla vinsten. Det kanske är möjligt för kabeltillverkare att också låta sina kablar termineras av någon Kenyan för att öka marginalerna? ds.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-01-04 23:29

Men om någon fuskar till det så att dom på håll liknar äkta vara med syntetfibrer istället för exklusiva fjädrar och dessutom går ut och säljer dom som äkta till intet ont anande människor som aldrig har sett dom mer än på bild?
Då kan dom bli billiga att tillverka och om dom dessutom säljs utan moms eller andra skatter på vinsten då är det ju bingo.

För jag antar att det finns märkesnamn inom flugfiskebranchen också.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-01-04 23:40

Syntet fibrer är väldigt vanligt i dagens flugor, ja så vanliga att de till stora delar består av detta.

Det finns en ytterst liten klick som säljer klassiska flugor som kostar stora belopp just därför att ex. ett "indian crow" vingpar som ingår i den mest kände "Jock Scott" (undra vilken som är min favorit?) kostar från 700-2500:- vingpar. Detta finns substitut till som liknar men inte är exakt samma. Så visst det finns en möjlighet att lura en helt oanande köpare men denna lilla klick är så liten. De torrflugor du tänker på i affärer är Kenyansk budna på syntet och naturmaterial som kostar lika mycket syntet är ofta till och med dyrare då det är jämnare högra kvalite.

Men, som ämnet är. De flesta i denna tråd är väl helt överrens. Det är fel begått om någon använt ditt namn i marknadsföring för att sälja kabel som inte är äkta JPC, kanske inte ens det äkta materialet utan liknande material. Även jag har namngivna flugor som bundits och sålts av andra, har inget problem med detta men jag kan väl iofs gå med på att dina kablar är en anna sak. Försäljningen av "oäkta" JPC är fel, fel fel...

ps. avdelningen onödigt vetande i denna tråd, det finns endast en patentskyddat flugmönster "Sunray Shadow" men denna binds gladeligen ändå runt om i världen ds.
Senast redigerad av JockScott 2005-01-05 00:24, redigerad totalt 2 gånger.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-01-05 00:13

Jag fiskar inte fluga så jag vet inte så mycket om det. ¨
Men jag känner en som fiskar ibland, men mesta tiden håller han på med flugbindning för att det är en trevlig sysselsättning och vad jag kan se en liten bit konstnärsådra lagd i dessa vackra flugor. En del av dom är så fina att jag nog inte hade haft hjärta att fiska med dom.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-05 00:18

UrSv skrev:Min far köper in en produkt för 2 öre och säljer samma produkt för SEK 4.60. En uppskrivning med 22900 %.
Nu var det väl i och för sig så att just den kabel som Jorma använder inte kostade 29:-/meter

- Nej den kostar med extremt stor sannolikhet mindre per meter men... återigen vad Jorma eller
vad din pappa betalar för styckpris är i detta, samt i alla andra tänkbara, sammanhang fortfarande
"heelt ovidkommande"! Ni talar om huruvida ngt är moraliskt eller ej emedan A* talar om det är smart!

(Förtydligande: Ni säger att det Jorma gör är moraliskt försvarbart fastän A*ldrig sagt ngt annat!
Köpa DIY/JPC à 895 kr är fortfarande (nästan) lika korkat som o köpa A*´s fiktiva 249 kr´s banan!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-05 00:19

Hej!

Bla, bla, bla! Okej du förnekar m.a.o. att kabeln du använder till JPC heter ÖLFLEX o går att köpa?
Intressant... (för somligA*sperger! (F.ö. användes samma ÖlFlex uti nätkabel identisk till JPC som
dessutom såldes i Tyskland innan JPC "uppfunnits", därav uteblivna varumärkesregistreringen!(?))
(A*ppropå JPC så blifva ju PersonDator "Personal Computer" på engelska o skulle förkortas PC - vilket
genialt produktnamn! HmmmåhändA* borde varumärkesregistrera "PC" innan ngn annan gör det 8)?)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-05 00:20

...
Senast redigerad av Audiomanikern 2005-01-05 00:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-05 00:20

DummA*, det relevanta i det här sammanhanget är ju att en kille surfat på Jormas våg när det gäller marknadsföring. Huruvida vad som är bra, dåligt, dyrt och kasst är någont som inte är viktigt.

Det viktiga är att det finns en kille som lever på att andra människor jobbar. Bra jobbinsatser eller inte är inte relevant.

mvh
Frans

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-05 00:24

Jorma skrev:Tsunamikatastrofen är av den omfattningen att jag lägger av här och nu. Det är en liten skvätt
detta med piratkopior och allt det här när det sker en naturkatasrof av denna omfattning som
en del av er inte verkar fatta hur omfattande den är.
Jorma skrev:Periodvis har det varit väldigt mycket smutskastning från A gentemot mig. En Anonym stackars nätvarelse. :?:
Vad är en sådan att ödsla energi på. Lyssna på musik istället det mår ni bättre av.

- Du skriver vadsomhelst och använder dig uppenbarligen av vilka metoder somhelst inklusive
respektlöshet gentemot avlidna medmänniskor (inte enbart denna gång) - med främsta mål att
främja din privata försäljning utav DIY-hifikablar! Undrar vem det är synd om... egentligen?

I en debatt angående DIY-HifiNärKablar använder man INTE andra människors olycka som
argument att klubba ned meningsmotståndare med! Man gör bara INTE så, då detta är ett
fullkomligt VIDRIGT sätt att bete sig på!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2005-01-05 00:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-05 00:26

Jorma surfA* på jättevåg av katastrofal proportion

Fast den här tråden har överlevt sig själv nu.

Vi är alla överens om att Kabelpiraten gjort fel och att Jormas kabel
är överprissatt (enligt vad den gör för nytta inte TK). Dessa saker har dock inte med varandra att göra.

Dags att skapa en ny tråd där vi diskuterar kablar och grejer
Senast redigerad av Style 2005-01-05 00:32, redigerad totalt 1 gång.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-05 00:29

Audiomanikern: Enligt hf.nu har Jorma skänkt 5k till flodvågens offer.

Om det här ligger Jorma så varmt om hjärtat att han knappt kan skriva på forum ens, varför skänker han då bara en summa pengar som motsvarar nypriset på knappt sex futtiga nätkablar?

Det såldes ju en Picasso för att ha råd med Coltrane. Är inte 150 tusen döda värda åtminstone en Rembrandt?

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-05 00:43

Att ni bara orkar 8O

Vad har hans bidrag till offerna med detta att göra :?:
Kan vi hålla oss till sakfrågan :!: :!:
Var och en bestämmer väl själv hur mycket man vill skänka, skärpning !!!!!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-05 00:46

Audiomanikern skrev:"Which is more stupid? A* - A* (stupid) thread or
B* - people continuously calling the (stupid?) thread stupid yet
(stupidly?) continuing to post (stupid?) posts into the (stupid) thread?
"

- Från förvirrad SynthNisse på annat faktiskt.se än fläppoknäppare for@!

A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-05 00:47

Sakfrågan trodde jag att vi rett ut för ett tag sedan. Axxxx har gjort fel och bett om ursäkt.

Givetvis bestämmer var och en själv vad personen skänker. Personen bestämmer även själv hur mycket man vill prata om hur mycket man skänker. Jag kan ärligt erkänna att jag inte skänkt en endaste krona, och faktiskt inte har några planer på att skänka några pengar till flodvågornas offer. Det är ändå väldigt många som skänker, vilket i sak är bra. Däremot tror jag faktiskt att det inte skulle skada med lite långsiktigt tänkade.

För övrigt så hade jag ingen inkomst alls i december månad, och i vanliga fall får jag efter skatt inte ens 2500 kronor.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-05 01:23

dawen

Jag respekterar din ekonomiska situation och antar att du respekterar även andras :?: så håller vi oss till sakfrågan istället

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-05 01:46

Hej!

Och A* respekterar er bägge, även om A* kan vara hmmmer eller än mer krånglig, "ibland"!

Okej, sakfrågan... vad var den nu igen?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2005-01-05 02:13

ps. avdelningen onödigt vetande i denna tråd, det finns endast en patentskyddat flugmönster "Sunray Shadow" men denna binds gladeligen ändå runt om i världen ds.

Ett synnerligen svårt mönster dessutom :D :D

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-05 02:15

Style skrev:Vi är alla överens om att Kabelpiraten gjort fel och att Jormas kabel är överprissatt

Prata för dig själv...jag tycker inte Jormas kabel är överprissatt... 8)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-01-05 02:21

Sampix skrev:

Ett synnerligen svårt mönster dessutom :D :D

Yepp! :lol:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-05 03:14

Hej!

A* har en ide angående fiske som måhanda kunna bli nya flugan, det är en typ utav nät som man...
... nej skojA* - ibland när man ser hur harmoniska flugfiskare är när de står o (oftast då exkl napp)
fiskar så undrar man vad det är dom, med sin hobby har kommit på? Är kanske någon form av fridfull
meditation. (Inte för att A* nu på ngt sätt påstår att annan meditation skulle vara agressiv, ty man
kan gärna misstolkA*- dock på rätt sätt)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-05 03:16

Morello har faktiskt, hör och häpna, flugfiskat en gång. Det var i brittisk konstsjö. Efter många timmar fick Morello napp och middagen var fixad 8) ! Räknar man in kostnaden för fiskeavgift samt fluga landar vi på cirka 1 500 kr/kg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-01-05 03:24

Morello skrev:Morello har faktiskt, hör och häpna, flugfiskat en gång. Det var i brittisk konstsjö. Efter många timmar fick Morello napp och middagen var fixad 8) ! Räknar man in kostnaden för fiskeavgift samt fluga landar vi på cirka 1 500 kr/kg.

Flugfiskar man för föda, så är torsk i frysdiskarna billigare...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-05 03:37

Hej!

Så länge du inte börjar prångla ut din 1500 kr/kg´s-fisk via internet hävdandes den vara
väldigt prisvärd medels underliga räkne-exempel à la dubbelmoms & Co, må det va hänt...
... för den här gången 8)!

Mvh A*
- Hemligheten bakom geniala trummaskinsprogrameringen uti Billie Jean är... 1st riktig trummis spelandes uppå 1st riktigt trumset -

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-05 11:17

Det såldes ju en Picasso för att ha råd med Coltrane. Är
inte 150 tusen döda värda åtminstone en Rembrandt?

8O :twisted:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-05 11:40

marbrink skrev:
Style skrev:Vi är alla överens om att Kabelpiraten gjort fel och att Jormas kabel är överprissatt

Prata för dig själv...jag tycker inte Jormas kabel är överprissatt... 8)

Vi kan vara överens om att Kabelpiraten gjort medvetet fel och att priset på vad Jormas kabel är värd är upp till var och en.

Vi kan även vara överens om att Morello inte fick torsk på sin fluga i en sötvattenssjö vilket gör även den prisjämförelsen omöjlig. :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-05 16:25

Larsho: Ditt hobbymoderatorskap för oss inte närmre sakfrågan, väl?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-05 16:38

dawen skrev:Larsho: Ditt hobbymoderatorskap för oss inte närmre sakfrågan, väl?
Var det inte Larsho som startade tråden? Då har han väl iaf en liten rätt till att be folk hålla sig till "hans och trådens ämne"?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-05 16:41

Tack EA

Äntligen någon som förstår :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-05 16:47

Larsho skrev:""Borttaget"""

EA: Vad var nu sakfrågan nu igen? :roll:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-05 16:50

Audiomanikern skrev:Okej, sakfrågan... vad var den nu igen?
dawen skrev:

Mvh A*

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-05 16:51

Gör dig inte lustig, du vet mkt väl vad det handlar om och
varför jag tog bort det, eftersom den anklagade själv ville
lägga in texten, så försök inte ta bort fokus från sakfrågan

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-05 16:52

A*, ja det stämmer ju för tusan! Vi kan diskutera vad som helst nu!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-05 16:53

dawen skrev:

Vet du inte vad tråden handlar om bör väl frågan riktas till Larsho.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-05 16:53

Hej!

A* kom på sakfrågan eller rättare sagt dem båda hitintills två (o en halv)
#1 Jorma är snäll och givmild!
#2 A är jättedum!
Repetera uti oänlighet på Sveriges samtliga HifiFor@!

(#2.5 så är ev även A* jäättedum!)

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2005-01-05 16:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-05 16:53

Den anklagade och dömde, väl?

Vi har väl redan rett ut sakfrågan och kommit fram till att "Piraten" gjort fel, bett om ursäkt och saken är ur världen. Eller misstolkar jag sakfrågan?

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-05 16:55

Japp men därefter är det inte mycket som har med sakfrågan att göra, ex, insamlingar m.m

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-05 16:58

Larsho: Men, iom att sakfrågan är avklarad, som du håller med om, så är det väl som Johan säger fritt fram att diskutera kringliggande ämnen, eller?

Det är ju din tråd, så det är ju bäst att jag frågar, efter att ha gjort ett sånt korkat antagande att man fick tycka om mer saker än enbart sakfrågan i en tråd.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-05 17:03

Hej!

Men varför älta när man kan välta eller missförstå A* på rätt sätt om nu sakfrågan är utredd vad gör
vi då här? Ut i solen med er små sockergrisar :mrgreen:! (+ A*nekdot om ngn småsnål småbonde som var såå
dum han ej förstod nätkablaget vara det allra viktigaste uti en hifianläggning ty snåla småbonden körde
Skoda samt handlade på OnOff och plastkulor uti sin bregott det hade honom med.)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-05 17:23

Hade jag kunnat låsa tråden hade jag gjort det
för länge sedan

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-01-05 17:50

Trådar ska INTE låsas anser jag. Bättre tala sig less i en och samma..

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-05 18:01

JockScott skrev:
Morello skrev:Morello har faktiskt, hör och häpna, flugfiskat en gång. Det var i brittisk konstsjö. Efter många timmar fick Morello napp och middagen var fixad 8) ! Räknar man in kostnaden för fiskeavgift samt fluga landar vi på cirka 1 500 kr/kg.

Ja, men inte lika gott. Den lilla forellen jag fick upp smakade underbart :P Det var en arbetskamrat som tog mig med på fisketuren. Han är en inbiten flugfiskare och ville dela med sig av sin hobby. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-01-05 22:16

Morello skrev:
JockScott skrev:

Ja, men inte lika gott. Den lilla forellen jag fick upp smakade underbart :P Det var en arbetskamrat som tog mig med på fisketuren. Han är en inbiten flugfiskare och ville dela med sig av sin hobby. 8)

Klok kamrat, ska jag räkna kilopris på den fisk jag äter per år är det flera tusen kronor kilot stannar en bra bit ovan 1500:- kan jag väl säga.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 00:36

Morello: Trådönskaren vill att du håller dig till sakfrågan, det har han sagt till mig flera gånger 8)

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-06 00:55

dawen

Skitkul

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 01:04

Tack! :)

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-06 01:06

Det var inte sagt i positiv anda

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 01:09

Vad har det med sakfrågan att göra? :wink:

Ärligt talat, kära trådskapare, vill du kunna bestämma helt vad som ska skrivas om i dina trådar är det nog lika bra att du skriver egna trådar. På papper. Diskuterar med dig själv.

Jag trivs väldigt bra med de ämnesflykter som finns på detta forum, eftersom mycket av den kunskapen jag inhämtat här kommer från just sådana. Skulle man vara tvungen att starta en ny tråd för varje ny tanke som inte stämmer med trådskaparens vilja så tror jag diskussionen skulle bli lidande.

Men det är bara mina två cent. Jag ska lämna sakfrågan samt din tråd i fred och dricka öl istället :wink:

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-06 01:12

Verkar som om du ändå inte bryr dig om att jag vill att vi
håller oss till sakfrågan så varför ens fråga ??

Verkar som om du utsett mig som något mobbningsoffer, och
det tolererar jag inte

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 01:17

Min åsikt var att sakfrågan var färdigdebbaterad. Det är fortfarande min åsikt.

Mobbing är inte tillåtet på detta forum, och hade någon form av regelrätt mobbing förekommit hade moderatorerna tagit tag i detta, det är jag övertygad om.

Har du några fler kommentarer så tar jag gärna dem via PM, för sakfrågans skull :wink:

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-06 01:18

Finns inget vettigt att debattera med dig så det får anstå

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 01:21

Vettiga saker att debattera med mig finns det. Vettiga svar utlovas dock inte.

Trist att du först anklagar mig för mobbing, och därefter försöker påskina att jag inte går att diskutera med.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-06 01:23

Skyll dig själv, det är ju uppenbart att du bara vill provocera
i stället för att lyssna

Ta du din öl i stället

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-06 12:26

Hej!

Dricka öl kl 10.15 på morgonen 8O? Ni får nog allt börja med A*´s eminenta "11-regel"**!

** A*´s eminenta "11-regel" lyda enligt följande:
Ingen öl före 11.00 samt heller ingen öl efter 11.00 (vilka "11" på dygnet
som spec skall gälla man dock själv välja får precis hur man vill, red A*nm)

Mvh A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 12:29

Jag har också en 11-regel. Minst elva öl per dygn! 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-06 12:38

Hej!

Och till alla ungdomar här på faktiskt.se vill A* bara upplysa om att denna här ölen som
dawen refererar till givetvis är lättöl (o inte ElefantÖl, KnarkÖl eller något annat läskigt!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 12:43

Givetvis 8O :roll: :wink:

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-01-06 14:15

Morello / JockSkott

Ang fiskesnack och benämningen "forell" så vill jag att vi nu döper fisken till den sort det var..... "forell" är ju inte någon fisk i sverige utan helt enkelt "öring" på tyska :D
Rätt skall vara rätt era små :twisted:

Sen måste jag faktiskt också vilja få in att greenhighlander är en av mina favoriter om man nu skall snacka gammla klassiska flugor som man slipper fiska med :D

sådärja då har man varit dryg för ett tag (dock är väl inte stavning min starka sida)

//jonas

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-01-06 14:32

Ang fiskesnack och benämningen "forell" så vill jag att vi nu döper fisken till den sort det var..... "forell" är ju inte någon fisk i sverige utan helt enkelt "öring" på tyska Very Happy
Rätt skall vara rätt era små Twisted Evil

Bah, vad nytt under solen Besan?:roll: Forell är mkt. riktigt en öring(på tyska), något annat har jag inte pratat om. Morello har däremot uttryckt sig stolt om sin fångade "forell" och dess delikata smak. Forell är felaktigt använt i folkmun framförallt på bäcklevande öring som når en begränsad storlek.

All öring som finns i våra vatten, hav, sjöar, älvar och bäckar är en och samma Öringart(trutta) men går under olika namn beroende på var den lever.

Ska du har lektion med mig får du nog gå djupare än så :wink:

Green Highlander är helt ok den också!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-06 14:56

UTTAL: fOräl4 l. fo- l. få-,

GENUS: m. l. r, (f. LIND (1749), KINDBLAD (1871));
BÖJNING: best. -en, äv. -n; pl. -er.

ETYMOLOGI: [jfr d. forel; av t. forelle, diminutivbildning till likbetydande fohre (fht. forhana), motsv. mnt. vor(n)e; besläktat med sanskr. pr(s5ni-, spräcklig, gr. πεϱκνός, mörkfärgad, πέϱκη, abborre; till en rot perk5-, prk5-, brokig (jfr FAREN, FJÄRSING, FÄRNA, FRÄKNE). Fisken har sitt namn på grund av sin spräcklighet]

#om (olika varieteter av) laxen Salmo trutta Lin., laxöring; särsk. dels om ung laxöring av viss storlek, dels om en i mindre vattendrag förekommande liten laxöringsvarietet: bäcköring äv. om unge i visst utvecklingsstadium av blanklaxen (Salmo salar Lin.). (Lat.) Trutta, .. (sv) Forell, laxestabbe, Laxeöring. Linc. Kkkk 2 b (1640). At tilreda Laxöringar eller Foreller. WARG 303 (1755).
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-01-06 14:59

JockSkott..

Då kan jag fortsätta och gå lite djupare endå. Som många säger så heter det heller inte heller regnbågs"lax" utan då regnbågs"öring"(skulle vara mera rätt?) :D

Om inte jag mins helt fel så har dom tillåmed ändrat det latinska namnet på den fisken som förut var "salmo gardenir" till hmm... Oncorhynchus...någonting, kommer inte riktigt ihåg.

Sen finns det inte heller något som heter "laxöring" vilket man då kan tycka är lite konstigt då "havsöring" heter något istil med salmo trutta (trutta) vilket lätt kan bli just "laxöring" men som då i sverige heter "havsöring"

//jonas

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-01-06 15:01

Usch....

att använda namn som bäckforell, laxöring, regnbågsforell eller tillåmed bäcköringforell skrämmer mig lite...

Allt det här är ju då helt förkastligt :)

//jonas

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-01-06 15:12

besan skrev:JockSkott..

Då kan jag fortsätta och gå lite djupare endå. Som många säger så heter det heller inte heller regnbågs"lax" utan då regnbågs"öring"(skulle vara mera rätt?) :D

Om inte jag mins helt fel så har dom tillåmed ändrat det latinska namnet på den fisken som förut var "salmo gardenir" till hmm... Oncorhynchus...någonting, kommer inte riktigt ihåg.

Sen finns det inte heller något som heter "laxöring" vilket man då kan tycka är lite konstigt då "havsöring" heter något istil med salmo trutta (trutta) vilket lätt kan bli just "laxöring" men som då i sverige heter "havsöring"

//jonas

Jo, den rätta beteckningen är regnbågs öring, eller kort och gott regnbåge. Även båge, brolierbåge mm är nymodiga namn på de förkastligt uppfödda fiskarna som är utplanterade i fiskdammarna. Laxöring använda väl mest bland den äldre generationen dvs. äldre än mig iaf. Möjligen pga. dess likhet med laxen och dess havsvandring. Alla laxfiskar heter ju som bekant salmo, öring familjen har tillägget trutta + tillägg för dess levnadsställe. Salmo trutta trutta, havsöringen kunde rent tekniskt bli "öring öring"..konstigt.

Det finns många oförklariga namn på en och samma fisk, många följer med sedan gammalt tillbaka då kunskapen om dess förhållanden till varandra var mindre känd. De rätta benämningarna är egentligen Lax, öringen kan delas upp i havsöring och öring(den stationära) sedan har vi de andra ädelfiskarna som röding och harr som inte hör till Salmo familjen. Broilerbågar räknas inte för mig då dessa är förkastliga som sportfiskar.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 16:20

Forello och gösan, vilka lirare... :lol:

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-01-06 17:39

Ang...... nicket "besan" så är det slang på den utlekta laxen i södra sverige.... (kanske bara halland) ?

När det endå redan spårat i tråden så kanske man kan slänga in en liten lektion om laxen när den kommer till våra vatten (åar) för att leka. Då är det nämligen så att magen tillbakabildas och den kan inte äta. Antagligen därför laxflugor ser ut som dom gör. Hemska saker som skall skrämma och trigga laxens "huggreflex"...

hua fiska fisk som inte äter hmmm tacka vet jag stora karpar eller en skön sutare.

Hur som helst så efter ett gäng månader utan mat och efter att ha lagt rommen så kan ni ju tänka er hur fisken ser ut... Det är en "besa" och sånna får man inte plocka upp utan skall sättas tillbaka vilket inte jag gjorde när jag var typ 7år därav smeknamnet :)

//jonas

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-01-06 18:33

nicket "besan" så är det slang på den utlekta laxen i södra sverige

Ok, det kommer från detta har tidigare tänkt på namnet. Laxbesor finns i hela landet även i norr :lol: Men om det är någon fiske att satsa på är väl tveksamt. Stilla den värsta abstinensen innan det välgödda silvret stiger under sommarmånaderna är det väl ok.

Men du besan, är din teori verkligen sann om laxhuggen? Detta råder det lika många teorier som det finns laxfiskare 8)

Och besan ska du handla grejer kom till min shop! :wink:

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-01-06 19:10

Oho... Jag trodde inte det kallades "besa" i hela sverige :) trodde faktiskt att det var vi från halmstad och lite runt som kallade dom så.

Men men... jag tror nog vi får släppa fiskandet för nu och fortsätta i ett mer passande forum vid tillfäll

//jonas

Återgå till Generellt om hifi