Strmbrg skrev:Men, nä, jag behöver inte alls jämföra mot CDn, det är en helt annan kvalitet via Spotten. Inte alls samma lätta och luftiga rumslighet som på CDn.
Jämför du CDn i spelaren kontra Spotify på datorn in i samma DAC? Är det samma skillnad om du på datorn jämför FLAC rippad från CD kontra FLAC inspelad från Spotify Premium? Var också noga att du nivåmatchar. Det är viktigt att vi inte jämför äpplen med päron här...
xeizo skrev:Låter som att det mest troligt är olika mastrar ... om du inte har datorn inställd galet, framförallt är det viktigt att du har rätt samplingsfrekvens under ljudinställningar på datorn. 44.1kHz skall det vara och ingenting annat så att du inte riskerar omsamplingsartifakter beroende på hur ditt OS är konfigurerat.
Njaee... just det här stycket har vi ju vänt ut & in på under dan, och det finns inga uppenbara skillnader mellan en FLAC rippad från CD:n och en FLAC inspelad från Spotify Premium. Samma frekvensgång, samma crestfaktor mm. (Flint tycker det låter lika också och då duger det för mig

). Finns inget som tyder på att det skulle vara olika mastrar.
Och det där med 44.1 kHz i samplingsfrekvens. Vad jobbar Ogg Vorbis med? Är det inte 48kHz? Då är det väl dumt att konvertera om detta till 44.1 i datorn? När jag spelade in Spotify Premium så använde jag 44.1 kHz i samplingsfrekvens men då har ju ljudet också gått via ljudkortet också.
Vill bara säga att det finns många fallgropar när man jämför en CD-skiva med streamed musik via Spotify, och om man upplever Spotify som sämre lljudkvalitet, så är det intressant att veta om det handlar om artefakter i Spotify och Ogg Vorbis eller nåt annat i kedjan.
Svante skrev:Nja, det där är inte alls som väntat. Normalisering betyder (i min värld iaf) att man justerar volymen så att alla låtar låter lika starkt. Inte att man kopplar in en kompressor som Spotify gör.
Någon borde prata allvar med Spotify så de implementerar R.128 i stället.
Jo men hur ska de annars göra "Spela upp all musik lika starkt"? Dom kan ju inte gärna sänka medelnivån på all musik till den låten som har störst crestfaktorn i biblioteket? Det var nog förväntat att dom skulle göra en liten sänkning av nivån på en låt med en crest på 10dB och samtidigt som dom plockar ner cresten på en låt med 22dB i crest så att dom "möts lite på halva vägen".
R.128 ja, det kanske är den dom har sneglat på men missuppfattat lite. Vad var det för crest på stycket efter "Spela upp all musik lika starkt"? Jo 22,7dB!

Standarden säger väl att medelnivån ska vara
minst -23dBFS, men dom kanske har tolkat det som att dom ska
normalisera allt till -23dBFS? Och nu hade stycket en crest på 25,2dB från början så då vart det en komprimering

. Jobbar dom kanske t.o.m. mot olika medelnivåer för olika typer av musik? Borde ju vara vettigare att Lady Gaga låter lika starkt som Sean Banan, än att Lady Gaga upplevs lika starkt som Sibelius.
Och till Spotifys försvar skulle jag nog vilja säga att personer som tycker det är viktigt att alla låtar låter "lika starkt" inte stör sig på lite komprimering heller. Det hade inte jag gjort om jag spelade upp en spellista till partajet och ville slippa springa och ändra volymkontrollen vid varje ny låt...