Mer orm (utan olja) åt folket! Sonus Concordia

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Mer orm (utan olja) åt folket! Sonus Concordia

Inläggav adagio » 2013-05-10 08:57

Kanske att sticka ut hakan lite men jag tycker alla även på detta lite skeptiska (sunt) forum ska få ta del av detta. Jag har i många år följt och ibland deltagit i debatter både här och på andra forum. Jag är imponerad av andra människors kunskapsnivå men är inte rädd för att stå för mina åsikter och i detta fall mina produkter....

Så här har ni lite sk snömos och säljsnack,

Sonus Concordia
[url="http://s873.photobucket.com/user/Joakimadagio/media/Snapbucket/A57605BC.jpg.html"]Bild[/url]

"Concordia det antika Roms gudinna för endräkt och harmoni"
Det är vad jag vill uppnå i dessa produkter. Efter två år av intensivt prototypstestande, materialtestande, nogranna jämförelser med andra marknadsledande kablar har jag lyckats att nå det house sound jag eftersträvat.
Det som bara började som en kul grej, för att sedan övergå i en mer seriös strävan att hitta det optimala för eget bruk tog för en tid sedan steget in i en kommersiell tanke. För intresset blev större och större bland bekanta hifirävar och även via ryktesvägen. Förfrågningar om att få köpa och prova. I kamp med flera stora och välrenommerade kabeltillverkare ville folk köpa mina, trots att jag inte direkt ville sälja utan mer skryta lite. Jag sålde mina egna och gjorde nya. Ur detta föddes det bolag som nu står inför kommersiell premiär. Blir AB denna månad och hade en smygpremiär på sweetspot.

Gå in och kika på vår hemsida sonusconcordia.se
Välkommen
Joakim (adagio) Lundmark[/url]

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-10 09:18

Bra försök!
Nej tack.

Med vänlig hälsning.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-10 09:20

Du har missat en viktig punkt i policyn, 415 inlägg utan signatur om din branchkoppling.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-05-10 09:44

Varför är det olika språk i menyer och löpande text? Det är t.o.m blandade språk i menyerna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2013-05-10 10:57

Efter två år av intensivt prototypstestande, materialtestande, nogranna jämförelser med andra marknadsledande kablar har jag lyckats att nå det house sound jag eftersträvat.

"house sound" ?

Det är väl en sladd vi pratar om? Hur låter en sladd?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-10 13:39

Ni är ju som ett par 4åringar som " NEJ... NEEEEJ!!"

Om nu ts är säker på sina produkter så får ni säkerligen låna hem och prova dom, PROVA innan ni lägger er ner och lipar på backen iaf!

Tom eran kära husguru Öhman har ju sagt att han hör skillnad på kablar.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-05-10 13:45

Håller med NiklasF om att det var trist läsning. Är det fel på Adagios firmas kablar?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-10 13:45

Vi kanske inte har lika dåligt konstruerad elektronik som TS :wink:
Varför ska man alltid prova allt innan man får avskriva det som överprissatt?

Det är ju bara kul om en medlem skapar en vettig produkt, men det ska utskrivas i signaturen... även om man bara kränger... Ok, AB skapas nu, dags att lägga till i signaturen då.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-10 13:56

Även om du inte tycker det är prisvärt så finns det ju andra som tycker det, låt folk göra vafan dom vill med sina pengar!

Satans vad jag är less på endel folk!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-10 14:02

En eloge till TS som vågar skämta om "snömos" i beskrivningarna :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2013-05-10 14:34

Köp en eq istället.
Billigare och ger ännu större möjligheter att förvränga ljudet efter smak.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-10 14:46

tvett skrev:Varför ska man alltid prova allt innan man får avskriva det som överprissatt?

Hur överprissatt ska en produkt vara för att det ska bli ok att vara taskig? :roll:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-10 14:50

Det är upp till var och en att bestämma, med detta överstiger min gräns med råge, utan att vara taskig. Notera att introduktionspris brukar betyda "mycket billigare än vad det borde vara":
Introduktionspriser:
IC
Neptunus Ag RCA 6000:-
Neptunus Ag XLR 8000:-
Saturnus Ag RCA 9000:-
Saturnus Ag XLR 11000:-
Jupiter Ag RCA 16000:-
JupiterAg XLR 18000:-
Speaker Cable:
Saturnus SC 2x2,5m 17000:- par
Powercable 1,8m
Ruby 7500:-
Ruby gold edition 7200:-
Black Diamond 9500:-
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: Mer orm (utan olja) åt folket! Sonus Concordia

Inläggav Objektivisten » 2013-05-10 14:51

adagio skrev:Gå in och kika på vår hemsida sonusconcordia.se
Välkommen
Joakim (adagio) Lundmark[/url]

Bra jobbat! Snyggt!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-10 14:54

NiklasF skrev:Ni är ju som ett par 4åringar som " NEJ... NEEEEJ!!"

Om nu ts är säker på sina produkter så får ni säkerligen låna hem och prova dom, PROVA innan ni lägger er ner och lipar på backen iaf!

Ja, mitt inlägg var inte direkt muntert. Ber om ursäkt för det! (@TS)

Alla som harvar på med att lyfta HIFI skall premieras!

Såhär skulle jag ha skrivit:

Kul med dina fina kablar. Vill bara tipsa om att företagspresentationer skall
skrivas under medlemspresentationer, men nu fick du ju in infon där alla läser! Good job ;)

(Jaja, vet inte om det blev bättre. Vaknade nog på fel sida idag!)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-10 14:55

Kul!

Lycka till! För de som inte vet det så är det här en förträffligt trevlig kille som inte lider det minsta av prestige och som har självdistans.

Hur mycket man än tycker att prylar är överprissatta, så är det väl upp till var och en att bedömma prisvärdigheten. Att det reageras på formuleringar i marknadsföringstext lär Adagio nog vara medveten om.

Jag lämnar mina kommentarer först när sidan är mogen. Just nu irriteras jag bara på utseende och formuleringar.

Fixa signaturen också Adagio.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-10 14:56

respekt@korksniff :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-10 15:28

Jag önskar adagio lycka till, men jag kan inte med gott samvete rekommendera kablar i denna prisklass till någon. Oavsett hur mycket pengar man än har så kan en kabel aldrig vara värt de summorna enligt mig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-10 15:35

Tja, du har nog själv utrustning som andra ser som galet överprissatt och aldrig skulle rekommendera, så jag förstår inte tillägget om det?

Ingen har väl bett dig rekommendera något, framförallt något du varken sett eller lyssnat till?

PS. Vad kostar tavlan Mona Lisa idag?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-10 15:40

MagnusÖstberg skrev:Tja, du har nog själv utrustning som andra ser som galet överprissatt och aldrig skulle rekommendera, så jag förstår inte tillägget om det?

Ingen har väl bett dig rekommendera något, framförallt något du varken sett eller lyssnat till?

+1

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-10 16:22

MagnusÖstberg skrev:Tja, du har nog själv utrustning som andra ser som galet överprissatt och aldrig skulle rekommendera, så jag förstår inte tillägget om det?

Det må så vara, men nu handlar inte denna tråden om mina ägodelar så det är tämligen irrelevant.

Nej det har de inte(iaf inte i denna tråden), detta var menat som en kommentar om priset på produkten/produkterna som tråden handlar om. Jag såg ingen skylt om att man inte fick reflektera över priset.
Adagio verkar vara en trevlig kille och jag har ingen anledning att tro att kablarna är något annat än bra, men priset är för högt enligt mig. Om ni nu inte håller med mig så är det er rättighet att säga så, men försök inte påstå att jag inte har samma rätt som alla andra att yttra mina åsikter.

Ingen aning, förmodligen alldeles för mycket för att någon av oss bör fundera över det.

EDIT: stavfel.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-05-10 16:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-05-10 16:25

Bryr ni er lika mycket när någon skall välja färg på bilen dom skall beställa, eller fälgar eller, eller, eller.

Om det nu är värt för dom så varför skall det alltid ältas om att NI inte tycker att det är värt det :?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-10 16:27

NiklasF skrev:Bryr ni er lika mycket när någon skall välja färg på bilen dom skall beställa, eller fälgar eller, eller, eller.

Om det nu är värt för dom så varför skall det alltid ältas om att NI inte tycker att det är värt det :?

Ja om de kommer lägga väldigt mycket pengar på något som jag anser är slöseri(slöseri i den mening att de tror att det kommer ge dem något som inte är möjligt eller att det finns bättre för samma summa. Inte att jag inte gillar färgen) så kommer jag i all välmening att upplysa dem om det och jag uppskattar om folk gör samma sak med mig. Bra råd är alltid välkommet.

Att kablar kan göra skillnad tror jag ingen säger emot. Att det dock krävs dessa summor för att få en bra kabel har jag hittils inte sett någon som lyckats bevisa därav anser jag att priset är för högt.
Sen kan man ju alltid köpa dem för att de är snygga eller för att stötta tillverkaren osv, men det är ett helt annat scenario.

Jag vill inte förstöra tråden för Adagio så jag lägger ner denna diskussionen nu.

Lycka till iaf Adagio :)
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-05-10 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-10 16:33

adzer skrev:Oavsett hur mycket pengar man än har så kan en kabel aldrig vara värt de summorna enligt mig.

Det man kan säga är "oavsett hur mycket pengar jag än hade så skulle en kabel aldrig vara värd de summorna för mig".

Om de gav mig en bättre totalupplevelse vid hifi'n (även om jag visste att det troligen bara var placebo) så skulle de kanske vara prisvärda för mig. Trots ett högt pris och förutsatt att jag hade råd.

....faktiskt :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-10 16:39

adzer skrev:

Det må så vara, men nu handlar inte denna tråden om mina ägodelar så det är tämligen irrelevant.

Jag tycker det är helt ovidkommande huruvida du ämnar rekommendera något eller inte. Tycker det var en kommentar som du kunde hållit inne med, lite som att du ville visa dig "Faktiskt Politiskt Korrekt" (FPK) inför andra på forumet ;)

Liksom tråden inte handlade om dina eventuellt överprissatta prylar, så handlade nog inte den här tråden om huruvida någon kunde rekommendera dem eller inte, utan glädjande nog ytterligggare en person som vågar pröva sina vingar i branchen.

Tycker det är helt fel läge att droppa negativism.

Skall man vara ärlig så är väl prissättningen något marknaden sätter sin dom på, och vi kan nog acceptera det bara marknadsföringen sköts vettigt.

Tycker prylarna ser trevliga ut, passar säkert fint till de som har dem synliga. Vackra prylar kan få kosta en slant för många, precis som tavlan Mona Lisa som kostar horribelt mycket i förhållande till ingående komponenter i form av duk och färg - även inräknat rätt så mycket arbetstid för att färdigställa den :)
Jag saknar dig.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-10 17:20

Hej!
Tack för all respons, både uppmuntrande, kritik och negativ sådan. Jag fixade min signatur, missade dock att kryssa i att signatur ska vara synlig.
Ang priser, målsättning från början var så bra till så lågt pris som möjligt för mig själv. Vartefter arbetet fortskred blev både material och krav på utseende högre och högre. När beslutet fattades att efter så många possitiva utlåtanden att göra detta kommersiellt måste man räkna på ett helt annat sätt. Material är blott en liten del av priset, arbetstid, sociala avgifter, avsättning till pension, inkomstskatt, vinstskatt, marknadsföring (mässor mm) kommande andelar till återförsäljare, underleverantörer ev anställda och förpackningar. Det går liksom inte att ha ett billigt pris till en början och sedan försöka höja allt eftersom. Priserna är jämförbara och ibland billiga jämfört med konkurrenter, en stor skillnad är att dessa är handtillverkade från början till slut, ett rent hantverk. Konkurrenterna spottar ut kabel ur maskiner i flera kilometer som kostar 3-10 kr metern och sedan tar dom ut minst lika mycket som jag. Mina priser är beräknade på ett relevant sätt, jag lovar. Dock är kablarna inte billiga, jag håller inte på med välgörenhet. Det finns mycket annat att välja på och det är upp till var och en.
Jag hoppas det kommer finnas lagom många kunder som utöver att dom gillar det ljud kablarna förmedlar uppskattar utseendet, funktionen och värdet i en unik hantverksprodukt.
Med vänlig hälsning,
Jocke
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2013-05-10 18:08

Tummen upp på den motiveringen :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-10 18:45

Mordiiax skrev:Tummen upp på den motiveringen :)

Håller helt med. Det är verkligen inte lätt att slå sig in som ny småtillverkarna mellan jättarna och jag hoppas att folk inte är lika snåla som mig så att sonus concordia går runt ekonomiskt :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-05-10 21:44

adagio skrev:Ang priser, målsättning från början var så bra till så lågt pris som möjligt för mig själv. Vartefter arbetet fortskred blev både material och krav på utseende högre och högre. När beslutet fattades att efter så många possitiva utlåtanden att göra detta kommersiellt måste man räkna på ett helt annat sätt. Material är blott en liten del av priset, arbetstid, sociala avgifter, avsättning till pension, inkomstskatt, vinstskatt, marknadsföring (mässor mm) kommande andelar till återförsäljare, underleverantörer ev anställda och förpackningar.

Välkommen till hifibranschen.

Inte helt ovanligt så räknar en del människor så här, lite metall 100 kr, lite tyg 20 kr sen har han säkert en lön på 150 kr/tim.

Då borde en kabel kosta 300 kr men den jäveln stoppar alltså 5700 kr i fickan :D .

Hur som helst önskar jag dig lycka till.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-10 22:12

Vinylcalle skrev:
adagio skrev:Ang priser, målsättning från början var så bra till så lågt pris som möjligt för mig själv. Vartefter arbetet fortskred blev både material och krav på utseende högre och högre. När beslutet fattades att efter så många possitiva utlåtanden att göra detta kommersiellt måste man räkna på ett helt annat sätt. Material är blott en liten del av priset, arbetstid, sociala avgifter, avsättning till pension, inkomstskatt, vinstskatt, marknadsföring (mässor mm) kommande andelar till återförsäljare, underleverantörer ev anställda och förpackningar.

Inte helt ovanligt så räknar en del människor så här, lite metall 100 kr, lite tyg 20 kr sen har han säkert en lön på 150 kr/tim.

Då borde en kabel kosta 300 kr men den jäveln stoppar alltså 5700 kr i fickan :D .

MvH Carl

Håller med. Å andra sidan får du en 46" tv av schysst kvalitet
För dom pengarna. En handbyggd tv skulle å andra sidan kanske kosta 30 miljoner. Prisvärd på sitt sätt! :D
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-05-10 23:20

Väldigt snygga! Jag skulle lätt kunna valt era kablar rakt igenom om de varit betydligt billigare...

Hur blir konakten mellan guld och silver kontakter?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-05-11 00:00

Enligt hemsidan ger elsladden 'Black Diamond' "ett enormt lyft i dynamiken".
I så fall vore det nog bra att publicera lite mätningar på det (dynamik är lätt att mäta).
Om det inte finns några sådana mätningar så riskera ni att skeptikerna fortsätter vara skeptiska och kanske till och med tror att ni bara snackar skit. 8O

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-05-11 00:24

KorkSniff skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Håller med. Å andra sidan får du en 46" tv av schysst kvalitet
För dom pengarna. En handbyggd tv skulle å andra sidan kanske kosta 30 miljoner. Prisvärd på sitt sätt! :D

Helt klart finns det en poäng i det. Massproduktion har sina fördelar så väl som nackdelar.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-05-11 00:46

Alltider trevligter* å få kablarne te å få ettert egenert livert . . . :P

*Ovanligt möcke "gullgull" i tråden f.ö. Kan det finnas ett omedvetet uppdämt behov av just "gullgull" kantänka . . . typ ?

Som Dr. Dengrot sa: Jag är skeptisk . . . :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 06:49

Som sagt "snömos och säljsnack" jag utrycker min och mina samarbetspartners, beta-testare och tidiga kunders sammanlagda subjektiva upplevelser. Jag kan inte hävda vare sig objektivitet eller neutralitet.
Shunyata har publicerat mätningar på sina nätkablar där dom mätt stigtider och en del annat. Enl deras mätningar har geometrier påverkan på reaktanser som påverkar stigtiderna.
Jag vet då inte vad exakt jag ska mäta i en strömkabel. Det som verkar påverka ljudet är bla hur transienter beter sig och dielektrisk inlagring mm. Jag har inte tillgång till tillräckligt sofistikerad utrustning för att kunna mäta dessa saker och jag vet faktiskt inte exakt vad jag skulle mäta heller? Så jag litar på min subjektiva hörsel testgruppers upplevelser så väl individ och grupp. Ska vid tillfälle även prova helt blinda test.

Ok ordet "enorm" i detta sammanhang kan väl sättas i relation till skilnaden mellan olika nätkablar vilken vi alla vet är både extremt liten och ändå fundamental. Det är iaf min erfarenhet, helheten påverkas på ett sätt som är påtagligt men mycket svår att sätta fingret på.
Om det är någon som vet exakt vad och hur jag ska mäta är jag den första att låna ut två olika nätkablar, förutsatt att låntagaren inte klipper sönder dom eller på annat sätt misshandlar dom och tillåter mig att publicera och ta del av resultaten.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 07:20

Ett litet förtydligande -det är nätkontakterna,004s subjektivt dynamiska egenskaper som beskrivs i förhållande till 046 och 079.
Black Diamond utrustades med denna kontakt för att kompensera den upplevda lägre makrodynamiken. BD har gång på gång upplevts som luftigare och tystare, mindre "köttig" men med ökad microdynamik, då han denna kontakt ett subjektivt mer dynamiskt ljud.

Detta låter som rena trollerier i skeptikers öron, jag vet det och det känns inte helt tillfredsställande att det är så men jag nöjer mig med att jag hör och den som köper sladdarna gör det. Jag kommer erbjuda full returätt i 30 dagar, ingen ska behöva känna sig lurad.

Jag förstår dock inte varför skeptiker ofta är så aggressiva i sin retorik. Det behövs inte. Vetenskapen har ofta stått med långnäsa när fastslagna sanningar totalt reviderats pga nya upptäckter, möjligheter att mäta mm.
Man bör vara ödmjuk för jorden har varit platt, solen har snurrat runt jorden och människor skulle koka om dom färdades snabbare än 100kmh allt enligt rådande koncensus bland riktiga vetenskapsmän allt annat var trolleri, irrläror och dumheter.

Jag vill dock vidhålla att nivån i denna tråd har varit föredömlig!
Tack för det!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-05-11 08:05

adagio skrev:Man bör vara ödmjuk för jorden har varit platt, solen har snurrat runt jorden och människor skulle koka om dom färdades snabbare än 100kmh allt enligt rådande koncensus bland riktiga vetenskapsmän allt annat var trolleri, irrläror och dumheter.

Jo men nu är det du som påstår i människan kokar om man färdas snabbare än 100 km/h... :wink: Eller i vart fall att kontakten på en nätsladd skulle kompensera för en "upplevd lägre makrodynamik".

Exceptionella uttalanden som strider mot erfarenhet och vad som normalt är accepterat som beprövad vetenskap kräver starka bevis också. Och på tal om bevis när det gäller just "ljudtweaks" får det nog anses rätt bevisat att förväntanseffekter har en betydande påverkan på lyssnarens upplevelse.

Så inget mindre än kontrollerade blindtester kommer att få mig att börja "tro" på dina kablar. Men varför inte ta chansen att bli det första kabelföretag som kan lägga "bevisat i kontrollerat blindtest" till er marknadsföring? Har ni ägnat så många år att fintrimma era produkter så borde väl nån vecka för blindtestning vara väl investerad tid?

Lycka till!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-11 08:07

Kaha skrev:Enligt hemsidan ger elsladden 'Black Diamond' "ett enormt lyft i dynamiken".
I så fall vore det nog bra att publicera lite mätningar på det (dynamik är lätt att mäta).
Om det inte finns några sådana mätningar så riskera ni att skeptikerna fortsätter vara skeptiska och kanske till och med tror att ni bara snackar skit. 8O

Medhåll.

Jag ser dock hemsidan som ett ännu oavslutat kapitel och ger dem tid att färdigställa den, se över upplägg och textinnehåll, innan jag lägger min bedömning.

Hoppas de landar på en anständig nivå.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-11 08:10

Eller varför inte bli den första kabeltillverkaren som säger:
"Looks just right, Got the right feel, sounds just the same!" 8)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-11 08:17

Men då... en tillverkare som varken vet hur eller vad man ska mäta, eller ens har råd med adekvat utrustning (vad det nu skulle vara när man inte vet vad man ska mäta) och som dessutom hävdar att kablarna ger ett eget "house sound". Kablar med "låda på magen" kan säkert påverka ljudet (vad finns i lådan?) och upptäckas vid blinda tester. Men vem vill ha sitt ljud påverkat?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-11 08:53

KorkSniff skrev:Eller varför inte bli den första kabeltillverkaren som säger:
"Looks just right, Got the right feel, sounds just the same!" 8)

The same as Biltemakabel för 69:-, undrar om "look och feel" uppväger mellanskillnaden i pris. Kanske. För någon. Och då är det väl så. Annars finns det sexiga strumpor att köpa. Antingen till frugan eller till sina kablar. Vilket som ger mest feeling är upp till var och en...

Bild

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 09:07

KorkSniff - en eloge, bäst på länge. Det är faktiskt en slogan jag lätt skulle kunna ha. Gillar den! Mycket kul. Kanske skulle jag lägga till "or?"

Hifikg-det är mig veterligen ingen tillverkare av kablar som vet var, vad man ska mäta i strömkablar. Resistansen? Säger inget i detta sammanhang. Kapasistansen och induktansen? Ska mätas vid alla olika frekvenser samtidigt iaf när det gäller kablar med signal. Att redovisa ett mätvärvde mod 20kHz som en del tillverkare gör säger ingenting. När det gäller nätkabel är ju frekvensen konstant Iofs så då kanske man ska mäta vid 50 och 60 Hz?
Jag låter detta vara osagt.
Jag anser att en bagare eller kock inte behöver förstå högre fysik och kemi för att baka gott bröd eller laga mat. Kablar är inte rocket-sience trots att vissa tillverkare anser det.
Jag har lagat olika recept och därigenom utvecklat en rad rätter som låter bra, genom egna och andras erfarenheter förfinat detta med egna råvaror och presenterat det snyggt och prydligt efter min smak.

Och by The way, ingen låda på magen. Bara en praktisk liten detalj. En sak i omagnetiskt material att sätta logga, modellnamn och serienr på. Samt att hålla ihop paren, den löper fritt så man kan anpassa längder efter behov.
Och varför inte välja olika färger till olika modeller.
Lasergravyr för att slippa metallplåtar och deras ev påverkan av signalen.
Så du kan vara lugn, ingen låda med innehåll.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 09:18

Jag är den första att medge att det inte är något fel på några andra kablar, absolut inte biltemas, jag tycker man får löjligt mycket kabel för pengarna.
Men jag konkurrerar inte med biltema, det går inte prismässigt. Som sagt detta är produkter jag utvecklat till mig själv och sedan beslutat att ge andra möjlighet att köpa. Jag bedriver inte välgörenhet, jag är inte någon frälsare!
Produktionen är liten och exklusiv, jag har inga andra ambitione att bli en stor drake i branschen. Jag kommer inte bli miljonär på detta men jag tycker det är kul och jag tror på mina produkter.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-05-11 09:26

adagio skrev:Jag anser att en bagare eller kock inte behöver förstå högre fysik och kemi för att baka gott bröd eller laga mat.

Men vad skulle du säga om en bagare som laborerar med olika nätkablar till stavmixern för att "optimera" sina bullar..? :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-05-11 09:47

Jag tycker att alla som skriver i tråden ska redovisa om man överhuvudtaget provat "finkablar" i sin anläggning.
Jag har provat, men skulle vilja prova riktigt dyra snokar som tex Nordost Valhalla, signal och högtalarkablage.
Vore kul att se om de matchade mina egna. Trist om de är så d-a mycket bättre!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-05-11 09:51

Det finns väl flera sätt att finna det som är bra.....

Testa nåt man tror kan vara bra rent lyssningsmässigt.

Gör man det i grupp lite förutsättningslöst kan det ses som objektiv test kanske.

Att mäta ger ju ett repeterbart förfarande för att kunna jämföra.

Då till den svåra delen vad och hur ska man mäta ?

Missar mätningen nån vital faktor som påverkar.

Som nystartad kan det ju gå att få lite mäthjälp från forumister kanske ?

Önskar TS lycka till med verksamheten.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 10:19

Jag är fullt medveten om att mina teoretiska kunskaper är mycket begränsade i jämförelse med många på det här forumet. Jag vet att hur mycket man än vet så finns det alltid någon som vet mer.
Alltså gör jag inga anspråk på att vara något jag inte är.
Jag använder de material som jag funnit låter bäst i mina öron.
Vad det gäller nätkablar så använder jag bara wire med högsta UL-klassning godkända för 600V CE godkända OEM tillberkad av Oyaide. Likaså kontakterna. Eg inte konstigare än att sätta f lös nätkontakt på vilken godkänd strömkabel som helst. Skilnaden ligger i geometrin och kvaliteten på prylarna.
Mao är det ingredienserna och inte ugnen eller elvispen som laboreras med.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 10:25

Jag tweakad inte min lödstation med annat än olika och nya spetsar.
Dock ska jag vid tillfälle köpa en weller!

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2013-05-11 10:31

Conan skrev:
adagio skrev:Jag anser att en bagare eller kock inte behöver förstå högre fysik och kemi för att baka gott bröd eller laga mat.

Men vad skulle du säga om en bagare som laborerar med olika nätkablar till stavmixern för att "optimera" sina bullar..? :wink:
dålig jämförelse. Handlar väl snarare om en bagare som provar 10 sorters olika jäst och kommer fram till att en sort ger betydligt godare bröd. Inte kräver man bagaren på en redogörelse för den exakta kemiska processen när ingredienser blir till bröd??

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-11 10:34

Adagio,

jag är extremt glad för att du tar steget och faktiskt gör dina egna prylar tillgängliga för andra. Det är ett fantastiskt roligt steg i sin hobby.

Så se inte mina frågor som provokativa, utan undrande:

Från elcentralen går det strömkablage i din bostad. Det är nästan uteslutande fk i rör utan någon hänsyn till geometri eller omkringliggande störkällor. Sträckan det kablaget ligger är inte sällan över 20 meter, med förgreningar på vägen.

Eluttaget är i plast med enkla byglar av billig metall för jordningen och anslutningsdonen för fas och nolla.

På vilket sätt menar du att stigtiden i strömkabeln från vägguttaget kan påverkas på sträckan mellan eluttag/plint till din utrustning?

Transienter hanteras ju heller inte det minsta av strömtillförseln, utan av apparaternas kondensatorbank som har egenskapen att just kunna leverera spänning blixtsnabbt. Strömförsörjningen i fastighetsnätet skall ju snarare kunna leverera tillräckligt kontinuerligt för att fylla på kondensatorbanken. Och den funktionen kan knappast göras snabbare eller mer korrekt än fastighetsnätet totalt sätt medger.

Förstår du min tvekamhet?

Jag undrar också om materialvalens livslängdscykel. Vad tror du sker över tid när man blandar olika typer av metaller? Har du långtidstestat dina produkter?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-11 10:35

adagio skrev:Jag tweakad inte min lödstation med annat än olika och nya spetsar.

Weller is teh shit! :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-05-11 10:39

Liten fråga när nätkablar kommer på tapeten.

Finns det några nätkablar som har pressade kontakter istället för skruvade/lödda ?

En bra utförd kontaktpressning är väl det absolut bästa som går att göra.

Att börja dra in lödstationen i receptet känns sådär......

Bra verktyg gör jobbet snabbare/lättare om det blir bra beror till största delen på killen som håller i grejorna :lol: .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-11 10:42

Fast det riktigt roligt med riktigt bra arbetsredskap.

Kom igen, det är en liten enmansfirma. Ge råd och tips är väl minst lika mycket faktiskt som att analysera och kritisera?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-05-11 10:43

Jag kan direkt tänka mig en bra anledning till skärmad anslutningskabel.

I väggen ligger ju kablarna ganska parallelt kortast väg till och från.

Men bakom min bänk ligger ett skapligt ormbo och när en kabel ringlas ihop till en ring blir det ju en spole.....

Måste man ha weller......

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 10:46

Jag återkommer senare, nu ska jag vara med mina barn, hej så länge.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-11 10:46

flathead skrev:Måste man ha weller......

Nä, men det är kul 8)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-05-11 10:48

MagnusÖstberg skrev:

Nä, men det är kul 8)

Jag kör PACE och Metcal......

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-05-11 10:57

Mats skrev:dålig jämförelse. Handlar väl snarare om en bagare som provar 10 sorters olika jäst och kommer fram till att en sort ger betydligt godare bröd. Inte kräver man bagaren på en redogörelse för den exakta kemiska processen när ingredienser blir till bröd??

Jag frågade bara vad man skulle säga om bagaren som utprovar olika nätsladdar till stavmixern för att optimera sina bullar. Vill du göra jämförelser mellan den tossiga bagaren och adagios kablar får det stå för dig... :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-05-11 10:58

Nej, men man bör dock ha en med termostat för rätt temp till det tenn man använder; bly, blyfritt eller silver.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-05-11 11:00

paa skrev:...det tenn man använder...

Lod!

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 11:07

Bara ett litet inlägg: det vore jättekul/intressant att mäta impulssvar vid olika frekvenser och ha tillgång till en nätverksanalysator och mäta lite.
Jag har dock inte den kunskap och de summor som krävs för att göra det.
Men om någon som har det är sugen på att hjälpa till så emotager jag gärna det.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-11 11:22

Ja, du behöver inte besvara mina frågor, men det skulle uppskattas.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2013-05-11 11:46

Conan skrev:
Mats skrev:dålig jämförelse. Handlar väl snarare om en bagare som provar 10 sorters olika jäst och kommer fram till att en sort ger betydligt godare bröd. Inte kräver man bagaren på en redogörelse för den exakta kemiska processen när ingredienser blir till bröd??

Jag frågade bara vad man skulle säga om bagaren som utprovar olika nätsladdar till stavmixern för att optimera sina bullar. Vill du göra jämförelser mellan den tossiga bagaren och adagios kablar får det stå för dig... :lol:

Så tokigt av mig att utgå från att det fanns ett skäl och inte bara var slumpen att du skrev detta i just denna tråd! Helt tossigt!! :D Kan tipsa om knappen "Nytt ämne" till nästa gång du vill slänga ur dig nåt helt slumpmässigt, "Öppen diskussion" verkar väl f ö vara ett bra ställe! :)

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-05-11 11:52

MagnusÖstberg skrev:
adagio skrev:Jag tweakad inte min lödstation med annat än olika och nya spetsar.

Weller is teh shit! :)

Metcal är bättre.
\\Sky

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-11 11:58

MagnusÖstberg skrev:Från elcentralen går det strömkablage i din bostad. Det är nästan uteslutande fk i rör utan någon hänsyn till geometri eller omkringliggande störkällor. Sträckan det kablaget ligger är inte sällan över 20 meter, med förgreningar på vägen.

Eluttaget är i plast med enkla byglar av billig metall för jordningen och anslutningsdonen för fas och nolla.

På vilket sätt menar du att stigtiden i strömkabeln från vägguttaget kan påverkas på sträckan mellan eluttag/plint till din utrustning?

Transienter hanteras ju heller inte det minsta av strömtillförseln, utan av apparaternas kondensatorbank som har egenskapen att just kunna leverera spänning blixtsnabbt. Strömförsörjningen i fastighetsnätet skall ju snarare kunna leverera tillräckligt kontinuerligt för att fylla på kondensatorbanken. Och den funktionen kan knappast göras snabbare eller mer korrekt än fastighetsnätet totalt sätt medger.

Förstår du min tvekamhet?

Detta väntar jag med spänning efter ett svar på. (Not: Inte bara från TS, utan från i princip vem som helst som gör audiofila strömsladdar.)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 13:49

Ja det enda jag kan försöka svara på är att det verkar vara den sista biten som påverkar mest.
Vid en träff hemma hos en hifipolare, fö en mycket skeptisk ingenjör, som kör helt aktivt system med genelecs större högtalare och största sub.
Hela första delen av kvällen tyckte alla att det fanns en liten antydan till metalldome-ljud i diskanten, något som kvällens värd brottats med och labbat en hel del med den digitala EQn samt mickat och mätt om och om igen tills han varit så nöjd som det gick.
Sen ville jag att vi skulle testa mina strömsnokar till högtalarna, dessa var bara ca 1,5m. Detta innebar att vi skulle köra med en lång extern, vanlig skarvsladd innan min snok fram till den ena högtalaren.
Många var riktigt skeptiska men det kom på skam rejält när vi började lira.
Det metalliska var nu som bortblåst, det lät rent och behagligt. Dock avslöjades vid snabba byten med och utan att det lät lite för snällt i en specifik inspelning. Då drog jag mig till minnes att värden sänkt den frammätta kurvan med 3db från 8kHz (om jag minns rätt) jag föreslog att vi skulle köra snörätt efter hans inmätningar. Vilket justerades. - resultatet var fantastiskt. Det spelade som aldrig innan. Alla som tidigare börjat runda av ville nu stanna, helst hela natten men det var ju vardag. Några kommentarer löd " varför spelade vi inte på detta från början" och "jag fattar inte, det sitter ju skitkabel fram till den ena sladden och den andra rakt i väggen!" osv
Detta var relativt enkla prototyper av BD.

Jag har ingen förklaring men jag är övertygad om att geometrin fungerar som ett passivt filter. Det skulle vara kul att mäta på om någon har förslag på tillvägagångssätt.

Ju längre man kan gå i kedjan desto mer tror jag att skillnaderna minskar. Men ändå till det bättre.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-11 14:21

Om det är filterverkan som behövs, bygg detta filter i en liten mellanplugg bara, så behöver folk inte köpa om sladdarna.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 14:59

Det står dig fritt att göra det! Bygg ditt filter och lansera det. Jag har ju redan mitt koncept och ville väl inte ha hjälp med sortimentet, tack ändå för förslaget. Men mäthjälp emotages som sagt, om någon vet vad som ska mätas. Tillsv nöjer jag mig med att det låter bra, förbannat bra.

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2013-05-11 15:21

Jag tycker helt klart att kablarna verkar mkt intressanta då de ser tok läckra ut.

Jag har provat mkt i kabelväg och de ev skillnaderna stannar i mitt rum dock... men många gånger betalar man för just känslan/utseendet och det kan vara värt mkt när man lagt så mkt tid o pengar på resten av kedjan.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-05-11 15:30

Mats skrev:Så tokigt av mig att utgå från att det fanns ett skäl och inte bara var slumpen att du skrev detta i just denna tråd!

Nåja, ett skäl till att mitt inlägg finns i den här tråden och inte i en "bull-tråd" under "Öppen diskussion" finns det nog... :wink:

Men vad säger du förresten om bagaren som testar olika nätsladdar till sin stavmixer? Rätt tossigt va? Men om bagaren nu faktiskt säger med emfas att mazarinerna vart betydligt saftigare & godare med nätsladden i silver och kontakten i rhodium - är det då bara att acceptera att bageri-världen är bra konstig och hur det "vetenskapliga" sättet att se på bullbakning har mycket kvar att lära..? :wink:

Och vad är egentligen skillnaden mellan 230V-kontakten till en stavmixer och till en förstärkare?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-11 16:04

adagio skrev:Ja det enda jag kan försöka svara på är att det verkar vara den sista biten som påverkar mest.
Vid en träff hemma hos en hifipolare, fö en mycket skeptisk ingenjör, som kör helt aktivt system med genelecs större högtalare och största sub.

Det där kan låta väldigt fint, eller riktigt jävla skräp.

Kontentan är, en utrustningslista säger väldigt, väldigt lite om hur det kommer låta. Det tror jag att du vet om som faktiskt försökt dig på smakfulla akustiska åtgärder :)

Ser iallafall fram emot att få se ditt hantverkskunnande över en kopp kaffe :)
Jag saknar dig.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 17:31

Det kommer kanske finnas tid till detta i sommar. Du är välkommen, det är bara att höra av sig om du har vägarna förbi.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-11 18:01

En tanke: I framtiden kunde man kanske försöka hålla kabelentusiasm och kabelteknik i olika trådar.

Eller en stickytråd med objektiv kabelvetenskap så att inte Den Spanska Kabelinkvisitionen måste dyka upp hela tiden och påpeka saker o ting :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-11 19:30

Den spanska kabelinkvisitionen, ha ha.

Om det inte finns någon "låda på magen" som påverkar kabeln så vore det riktigt kul med ett korrekt skött blindtest. Och jo, jag har testat relativt dyra kablar en gång i tiden och jag lever ännu med ett par ganska dyra vdH-högtalarkablar som vem som helst, som hör skillnaden, kan få byta mot vilka Supra-kablar som helst. Välkommen!

Jag bytte strömkablarna mot Supra, inte för att jag för ett ögonblick trodde att det skulle förändra ljudet, men det ser snyggt och städat ut och är det så att grenuttaget kan ta en smäll om olyckan är framme så är det väl bra. Nej, jag hörde absolut ingen skillnad, varken till det sämre eller till det bättre, när jag bytte strömkablar. Jag betalade 400 spänn för grenuttaget och tre eller fyra kablar i olika längder.

Den här "snoken" träffade jag på i naturen idag

Bild

Den skulle nog kunna påverka stämningen i lyssningsrummet en smula.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 19:48

Ja den där skulle nog ändra det subjektiva intrycket en hel del.: )
Jag är imponerad av att responsen är på en riktigt trevlig nivå trots olika synsätt och åsikter.
Den där "snoken" (jag tror dock att det är en äkta huggis) är lik Black Diamond. Lika giftig?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-11 20:13

Det är absolut en huggorm därför "snoken" :)
Ställer du upp på blindtest? Med dina kablar alltså, inte huggormar.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 20:34

Japp i min anläggning med känd utrustning i övrigt är jag lätt villig om någon vill agera lekledare eh testledare ska det stå.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-05-11 21:11

NiklasF skrev:Ni är ju som ett par 4åringar som " NEJ... NEEEEJ!!"

NiklasF skrev:Även om du inte tycker det är prisvärt så finns det ju andra som tycker det, låt folk göra vafan dom vill med sina pengar!

Satans vad jag är less på endel folk!

Välkommen till Faktiskt.se :D
chrisss skrev:Köp en eq istället.
Billigare och ger ännu större möjligheter att förvränga ljudet efter smak.

Är du helt säker på att dina kablar inte färgar...? Tänk om :o
hifikg skrev:Men då... en tillverkare som varken vet hur eller vad man ska mäta, eller ens har råd med adekvat utrustning (vad det nu skulle vara när man inte vet vad man ska mäta) och som dessutom hävdar att kablarna ger ett eget "house sound". Kablar med "låda på magen" kan säkert påverka ljudet (vad finns i lådan?) och upptäckas vid blinda tester. Men vem vill ha sitt ljud påverkat?

Alla, då jordens befolkning köper olika högtalare,elektronik osv osv osv och allt detta låter olika så den enskilde individen påverkar sitt ljud utifrån vad han eller hon väljer och kablar är bara en liten krydda av det.

Ps. Hade jag haft råd så hade jag gärna testat dessa kablar då jag älskar valfrihet = folk får köpa vad de vill för sina pengar och tur är att ingen här bestämmer över andras val IRL.

Lycka till Adagio!
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-11 21:30

FBK skrev:...
hifikg skrev:Men då... en tillverkare som varken vet hur eller vad man ska mäta, eller ens har råd med adekvat utrustning (vad det nu skulle vara när man inte vet vad man ska mäta) och som dessutom hävdar att kablarna ger ett eget "house sound". Kablar med "låda på magen" kan säkert påverka ljudet (vad finns i lådan?) och upptäckas vid blinda tester. Men vem vill ha sitt ljud påverkat?

Alla, då jordens befolkning köper olika högtalare,elektronik osv osv osv och allt detta låter olika så den enskilde individen påverkar sitt ljud utifrån vad han eller hon väljer och kablar är bara en liten krydda av det.

Ps. Hade jag haft råd så hade jag gärna testat dessa kablar då jag älskar valfrihet = folk får köpa vad de vill för sina pengar och tur är att ingen här bestämmer över andras val IRL.

Lycka till Adagio!

Klart att folk får köpa vad de vill, men jag tycker ändå att en tillverkare bör veta mer än gemene man om vad som påverkar vad och hur man mäter det. Nu fanns det ingen "låda på magen" men såna är jag enormt skeptisk mot, i en sådan kan man ju i princip bygga in en tonkontroll eller en liten förstärkare så att man alltid får något lite starkare ljud o därmed upplever en skillnad. Dessutom lyssnar jag inte på House, men jag tittar på ett och annat avsnitt av Dr House då och då. Så vad är det för fördel med "house sound"? Är det inte bättre att kablarna bara låter ljudet glida förbi, helt opåverkat?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-11 21:33

adagio skrev:Japp i min anläggning med känd utrustning i övrigt är jag lätt villig om någon vill agera lekledare eh testledare ska det stå.

Kul! Ett sådant test vill jag uppleva och jag skulle bli väldigt imponerad om du kände igen dina egna kablar med någon form av statistisk säkerhet. Var i världen har du dina bopålar? Vilka vill åka dit och vara med på blindtestet?

Skriv upp mig på listan!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-05-11 21:39

hifikg skrev:
adagio skrev:Japp i min anläggning med känd utrustning i övrigt är jag lätt villig om någon vill agera lekledare eh testledare ska det stå.

Kul! Ett sådant test vill jag uppleva och jag skulle bli väldigt imponerad om du kände igen dina egna kablar med någon form av statistisk säkerhet. Var i världen har du dina bopålar? Vilka vill åka dit och vara med på blindtestet?

Skriv upp mig på listan!

Lugn o fin nu KG. :)
Jag har varit lika skeptisk som du. Har enkla strömkablar hemma, hemmagjord utan skärm, men så kort och anpassade som möjligt.
Dock har jag upplevt förändringar i ljudpresentationen hos andra när man laborerat med sista biten. Skit från steg som påverkar resten av systemet?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-11 21:41

sprudel skrev:
hifikg skrev:

Skriv upp mig på listan!

Lugn o fin nu KG. :)
Jag har varit lika skeptisk som du. Har enkla strömkablar hemma, hemmagjord utan skärm, men så kort och anpassade som möjligt.
Dock har jag upplevt förändringar i ljudpresentationen hos andra när man laborerat med sista biten. Skit från steg som påverkar resten av systemet?

Jag är öppet skeptisk, och samtidigt väldigt nyfiken. Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, kanske. Tänker förstås inte bara på strömkablar, även på högtalarkablar och signalkablar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-11 21:41

sprudel skrev:Har enkla strömkablar hemma, hemmagjord utan skärm, men så kort och anpassade som möjligt.

Ja under vissa omständigheter så kan skärmade nätkablar absolut vara att föredra. Det är ju dock inte samma sak som att kabeln måste vara dyr.

Starkt av adagio att ställa upp på ett blindtest. Om han lyckas ta ut just sina kablar så blir jag djupt imponerad och positivt överaskad.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-11 23:23

Jag bor i norrköping och skulle i all enkelhet önska att vi blir ett minimum av människor och att endast just strömkablarna (vilka är just de vi talat om) testas, all annan utrustning ska vara känd av mig. Vidare detaljer kan vi ev diskuterar v senare. Det kan ju Iofs bli jättesvårt när pressen är så hög med en egen produkt och allt, men jag tror att det är hörbart.
Hade väl inte tänkt att det skulle leda till detta dock.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-12 00:25

Helst ska väl testet var dubbelblint, dvs varken de som lyssnar eller den som skiftar kablar ska veta vad som testas, men det är nog svårt i praktiken om man inte kan "klä ut" de billiga kablarna. Jag tror jag kan hålla masken tillräckligt bra för att sköta omkopplingen och det räcker ju egentligen med en enda lyssnare, dvs adagio, även om det vore spännande med fler. Vad säger ni som har varit med om blindtester, hur gör man det enklast? Skulle det räcka med att jag skiftade kablar och adagio berättar vad vi spelar på? Hur många "vittnen" behövs?

Ska man skfita på fler än en pryl i taget? Vilken enhet är mest utslagsgivande? Försteget, slutsteget eller källan? Jag gör det gärna "så lätt som möjligt" för adagio på det viset. Tänker mig vanliga apparatkablar vs "finkablarna".

Jag e beredd att åka ner till Norrköping. Lördag 25:e maj skulle funka för mig t ex, eller tisdag 28 maj på em/kvällen om det passar bättre en vardag.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-05-12 01:41

hifikg skrev:Helst ska väl testet var dubbelblint, dvs varken de som lyssnar eller den som skiftar kablar ska veta vad som testas, men det är nog svårt i praktiken om man inte kan "klä ut" de billiga kablarna. Jag tror jag kan hålla masken tillräckligt bra för att sköta omkopplingen och det räcker ju egentligen med en enda lyssnare, dvs adagio, även om det vore spännande med fler. Vad säger ni som har varit med om blindtester, hur gör man det enklast? Skulle det räcka med att jag skiftade kablar och adagio berättar vad vi spelar på? Hur många "vittnen" behövs?

Ska man skfita på fler än en pryl i taget? Vilken enhet är mest utslagsgivande? Försteget, slutsteget eller källan? Jag gör det gärna "så lätt som möjligt" för adagio på det viset. Tänker mig vanliga apparatkablar vs "finkablarna".

Jag e beredd att åka ner till Norrköping. Lördag 25:e maj skulle funka för mig t ex, eller tisdag 28 maj på em/kvällen om det passar bättre en vardag.

Jag är också på.

Kan åka de flesta helger till Norrköping. Dubbelblint bör gå att fixa.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-12 12:05

Jag ska kolla, men preliminärt skulle det gå, jag har mina barn den veckan. Men några timmar ska väl kunna avsättas. Jag ska kolla med en person som vars hörsel och perception jag litar på om han vill vara med.
Likaså vill jag att vi har två grendosor med två uppsättningar kablar till alla enheter. Så man bara byter 1 kontakt i väggen. En och samma låt ( mitt val) 10 cykler ev fler.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-12 12:09

Hur kopplar du in två strömkablar per apparat samtidigt?

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-12 12:44

Jag var otydlig jag menar följande:
1a uppsättningen- en blackdiamond-supranätlist-en BD till CD-en Ruby till förstärkare.
2a uppsättningen- en sladd/grendosa- 2 vanliga svarta apparatsladdar.

Byter hela uppsättningen i apparatänden. Mellan 1 och 2.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-12 14:24

Egentligen - det känns lite konstigt man att tvunget ska blindtesta saker som liksom är avsedda att användas helt öppet (nästan en del av funktionaliteten)..?

Det är ju ungefär som att vara tvungen att testa cd-spelare öppet...? Om ni förstår vad jag menar :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-12 14:46

Tvunget?

Tror ingen känner sig tvingad.

Det är bara mängder med variablar inblandade. Varför inte bara ha skillnad i sista kabeln?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-12 14:59

Poängen var inte ev. tvång i test, poängen var att man i princip använder produkten fel om man använder den blint :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-12 15:02

phloam skrev:Poängen var inte ev. tvång i test, poängen var att man i princip använder produkten fel om man använder den blint :)

Det där får du gärna utveckla. Blindlyssning är enda sättet att veta hur en produkt påverkar ljudet. Har dyrsladdarna ett annat syfte än att förbättra ljudet menar du?

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-12 15:06

Nej, hela vägen från väggen som jag är van att lyssna annars känns det fel för mig. Jag är inte helt bekväm med detta test men jag ställer ändå upp, säg den tillverkare oavsett pryl som gör det. Alla vet hur enormt svårt det är att träffa "rätt" i ett blindtest, så jag tar det för vad det är. En viktig erfarenhet och en kul grej. Långtidslyssning är ändå det jag ägnar mig åt och tror ger något i längden.
Den andra deltagaren som jag vill ha med, är med på spektaklet. Hoppas det blir i huvudsak ett trevligt möte med andra HiFi-intresserade människor.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-12 15:07

phloam skrev:Poängen var inte ev. tvång i test, poängen var att man i princip använder produkten fel om man använder den blint :)
Kan delvis hålla med om det. Man tittar inte på tavlor blint.

Men jag tror nog att Adiago hoppas på funktion också.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-12 15:11

MagnusÖstberg skrev:Kan delvis hålla med om det. Man tittar inte på tavlor blint.

Nej det är ju inte så bra då tavlors syfte är att tittas på. Tavlors motsvarighet till blindslyssning av högtalarkablar är snarare dövtittning.
Att eliminiera alla andra påverkande faktorer förutom den som man är intresserad av att undersöka är ju inte ett speciellt svårbegripligt koncept kan jag tycka.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-12 15:14

Phloam> Jag förstår vad du menar. Vi lyssnar alla öppet, dvs om vi är seende, kännande människor. Jag har aldrig hört någon som gått och köpt en hifipryl utan att se den eller känna på den.
En produkt är helheten, men det är lite intressant att göra detta test, skulle helst ha gjort det på andras produkter tidigare innan jag var involverad.
Jag måste släppa på prestigen och se detta i rätt ljus.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-12 15:23

adagio skrev:Phloam> Jag förstår vad du menar. Vi lyssnar alla öppet, dvs om vi är seende, kännande människor. Jag har aldrig hört någon som gått och köpt en hifipryl utan att se den eller känna på den.
En produkt är helheten, men det är lite intressant att göra detta test, skulle helst ha gjort det på andras produkter tidigare innan jag var involverad.
Jag måste släppa på prestigen och se detta i rätt ljus.

Absolut är det så. Det finns många faktorer som kan vara viktiga vid köp av en produkt, men vill man endast undersöka ett specifik attribut/förmåga hos en produkt så måste man eliminera intrycken av resterande.

Så vill man testa om påståendet att en kabel förbättrar ljudet är sant så måste man blindlyssna. Vill man testa om påståendet att kablen är snygg så bör man titta på den. Att den är välbyggd bör man känna på den osv..

Alla dessa olika parametrar och resultat från tester tillsammans utgör upplevelsen av den totala produkten. Hur man prioriterar dessa olika attritbut är ju upp till var person. Jag personligen bryr mig uteslutande om funktionen från kablar, mendans andra kanske uteslutande bryr sig om utseendet. Alla är olika vilket jag tycker är trevligt :)

Att sladdarna är snygga vet jag redan. Därför vore det skoj att veta hur väl de fungerar(dvs påverkar ljudet). Ser med intresse fram emot resultatet av blindtestet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-12 15:41

adagio skrev:Jag har aldrig hört någon som gått och köpt en hifipryl utan att se den eller känna på den.

Det har jag gjort flera gånger, så nu kan du ändra uppfattning på den punkten.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-12 15:42

Nattlorden skrev:
adagio skrev:Jag har aldrig hört någon som gått och köpt en hifipryl utan att se den eller känna på den.

Det har jag gjort flera gånger, så nu kan du ändra uppfattning på den punkten.

Samma här.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-12 16:03

adzer skrev:
MagnusÖstberg skrev:Kan delvis hålla med om det. Man tittar inte på tavlor blint.

Nej det är ju inte så bra då tavlors syfte är att tittas på. Tavlors motsvarighet till blindslyssning av högtalarkablar är snarare dövtittning.
Att eliminiera alla andra påverkande faktorer förutom den som man är intresserad av att undersöka är ju inte ett speciellt svårbegripligt koncept kan jag tycka.

Poängen är ju att kabeln är mer än en hifipryl. De skiter i om saker är korrekt återgivna och bedömmer en pryl lika mycket för hur den känns/ser ut som det de hör.

Men självklart anser jag att man skall elliminera andra faktorer än de som undersöks. Det är ellimentärt. Därav min tveksamhet till att det var så stora skillnader i de föreslagna kedjorna.

Att du sen sopar bort halva min text gör ju min kommentar i ditt citat mer än obegriplig, men det förstod du kanske :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-12 16:19

MagnusÖstberg skrev:Poängen är ju att kabeln är mer än en hifipryl. De skiter i om saker är korrekt återgivna och bedömmer en pryl lika mycket för hur den känns/ser ut som det de hör.

Men självklart anser jag att man skall elliminera andra faktorer än de som undersöks. Det är ellimentärt. Därav min tveksamhet till att det var så stora skillnader i de föreslagna kedjorna.

Att du sen sopar bort halva min text gör ju min kommentar i ditt citat mer än obegriplig, men det förstod du kanske :)

Jo det beskrev jag ju även ovan, men om man diskuterar en specifik aspekt av en produkt är de andra tämligen oinstressanta för just den debatten även om de är intressanta för produktens helhet.

Ville bara kommentera en specifik del av det du skrev. Vad som ledde fram till det uttalandet vet ju både du och jag redan :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-05-12 17:08

adzer skrev:

Det där får du gärna utveckla. Blindlyssning är enda sättet att veta hur en produkt påverkar ljudet. Har dyrsladdarna ett annat syfte än att förbättra ljudet menar du?

Dyrsladdarnar ha många uppgifter. Ingen av dom har som syfte att förbättre ljudet. En del fall att ändra ljudet, men oftast inte ens det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-12 17:21

Ok lite omstart :)

De flesta vet ju vad de har i sin anläggning (hoppas jag), så varken kablar eller nåt annat används ju under samma förutsättningar som råder under test (blindhet). (Köpförfarandet är ointressant.)

Vad gäller kablar så är det ju ofta en fråga om estetik, hantverk, kvalitet, hanterbarhet, funktionalitet - det ljudmässiga resultatet är nästan det minst intressanta, ändå ska de ibland testas utifrån enbart denna aspekt i blindtest..?

Visst, man kan vilja belysa denna aspekt enbart om en kabel marknadsförs stenhårt på ljudmässiga föredelar, eller om det finns anledning att misstänka påverkan genom dess konstruktion.

Men en kabel som gör sitt jobb i princip lika väl som andra, och dessutom har andra kvalitéer.... hur testar man det? Vad ska man testa egentligen?

Nån som kan peka på ett test där man jämför kablar utifrån estetik, kvalitet, hantverk, hanterbarhet och funktionalitet (koppling t.ex.)?

Vi testar ju inte slutsteg främst utifån deras estetiska kvalitéer..? :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-12 17:45

phloam skrev:Ok lite omstart :)

De flesta vet ju vad de har i sin anläggning (hoppas jag), så varken kablar eller nåt annat används ju under samma förutsättningar som råder under test (blindhet). (Köpförfarandet är ointressant.)

Vad gäller kablar så är det ju ofta en fråga om estetik, hantverk, kvalitet, hanterbarhet, funktionalitet - det ljudmässiga resultatet är nästan det minst intressanta, ändå ska de ibland testas utifrån enbart denna aspekt i blindtest..?

Visst, man kan vilja belysa denna aspekt enbart om en kabel marknadsförs stenhårt på ljudmässiga föredelar, eller om det finns anledning att misstänka påverkan genom dess konstruktion.

Men en kabel som gör sitt jobb i princip lika väl som andra, och dessutom har andra kvalitéer.... hur testar man det? Vad ska man testa egentligen?

Nån som kan peka på ett test där man jämför kablar utifrån estetik, kvalitet, hantverk, hanterbarhet och funktionalitet (koppling t.ex.)?

Vi testar ju inte slutsteg främst utifån deras estetiska kvalitéer..? :D

Jag vet vad jag har i min anläggning, men jag varken ser(större delen iaf) eller tänker på utrustningen när jag lyssnar. I ett test så är man i allra högsta grad koncentrerad på utrustningen som testas så att man inte lyssnar blint hemma har inget med saken att göra som jag ser det.
Syftet med blindlyssningen är ju att avgöra hur en viss produkt låter inget annat. Produkterna du har hemma och lyssnar på kan ju vara köpta av vilka anledningar som helst varav ljudkvalité är en av dem.

Blindtestet/blindlyssningen testar ju endast ljudet så det finns inte så många andra aspekter du kan testa på detta sätt. Det kan ju dock vara väldigt bra att komplettera med andra tester för att få en helhet av produkten.

Jag vet inga sådana tester. Att dessa inte är så vanliga kanske är en indikation på vad folk prioriterar när de köper Hi-Fi utrustning?
På samma sätt som att man inte brukar välja slutsteg efter utseende så kanske man inte gör det med kablar heller?
För mig är all Hi-Fi utrustning verktyg som skall utföra en funktion(i detta fall ge välljud). Snygg design är ett plus i kanten som jag ser det, men jag är övertygad om att det finns folk som prioriterar helt annorlunda.

Att visa hur en produkt ser ut kan enkelt göras med bilder på en hemsidan, men att kunna substansiera(både för andra, men kanske viktigare för sig själv) sina påståenden om produktens förträffliga ljud via en blindlyssning bör vara positivt för alla konstruktörer.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-12 18:17

phloam skrev:Vad gäller kablar så är det ju ofta en fråga om estetik, hantverk, kvalitet, hanterbarhet, funktionalitet - det ljudmässiga resultatet är nästan det minst intressanta, ändå ska de ibland testas utifrån enbart denna aspekt i blindtest..?

Är inte det lite elakt skrivet när TS deklarerat att han och många medlyssnare upplevt och uppskattat de ljudliga resultaten av sitt arbete?

Påstår du verkligen att det inte är det ljudliga resultatet som är det intressanta och grundläggande för Adiago och hans verksamhet?

Han har ju provat många snygga och estetiska kablar genom åren och skulle väl inte bemöda sig om att starta en verksamhet om han inte hade fått förfrågningar om det baserat på hur hans vänkrets uppskattat resultatet?

Han har ju beskrivit sådana fall i den här tråden.

Och i det perspektivet är det väl inte konstigt att även han är så intresserad av ett blindtest att han tom kan tänka sig ett sådant den veckan då han har ansvaret för sina barn?

Kan du inte förstå hans perspektiv?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-05-12 18:43

sprudel skrev:Jag tycker att alla som skriver i tråden ska redovisa om man överhuvudtaget provat "finkablar" i sin anläggning.

Det framgår väl med all önskvärd tydlighet att erfarenheten av "finkablar" är väldigt liten här på faktiskt.

Jag önskar Adagio lycka till :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-05-12 18:50

Panelguy skrev:
sprudel skrev:Jag tycker att alla som skriver i tråden ska redovisa om man överhuvudtaget provat "finkablar" i sin anläggning.

Det framgår väl med all önskvärd tydlighet att erfarenheten av "finkablar" är väldigt liten här på faktiskt.

Jag önskar Adagio lycka till :)

+1

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-12 18:56

Tror faktiskt, lite naivt kanske, att de flesta faktiskt varit i kontakt med kablar i de högre prisklasserna.

Vill inte kalla dem "finkablar" även om många är estetiskt fina eftersom det indikerar att pris är en värdemätare för kvalité på så många plan.

Det är nästan lite att försöka förminska betydelsen av kommentarer att komma dragandes med sånt, jag tror inte alls det gagnar Adiago som är en verklig entusiast och förtjänar mer respekt än så. Han kan, och han svarar, alldeles förträffligt för sig själv.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-12 19:04

Vore det inte roligt om ett av sladdalternativen var en ändlös hopkok av allsköns rappel i skarvkabelutbudet, som ett bidrag från oss nätkabel-skeptikers? 8)

Full förståelse om TS inte gillar idén förstås. Dyrare alternativ har ju allt att förlora i ett sånt test...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-12 19:15

MagnusÖstberg skrev:
phloam skrev:Vad gäller kablar så är det ju ofta en fråga om estetik, hantverk, kvalitet, hanterbarhet, funktionalitet - det ljudmässiga resultatet är nästan det minst intressanta, ändå ska de ibland testas utifrån enbart denna aspekt i blindtest..?

Är inte det lite elakt skrivet när TS deklarerat att han och många medlyssnare upplevt och uppskattat de ljudliga resultaten av sitt arbete?

Påstår du verkligen att det inte är det ljudliga resultatet som är det intressanta och grundläggande för Adiago och hans verksamhet?

Han har ju provat många snygga och estetiska kablar genom åren och skulle väl inte bemöda sig om att starta en verksamhet om han inte hade fått förfrågningar om det baserat på hur hans vänkrets uppskattat resultatet?

Han har ju beskrivit sådana fall i den här tråden.

Och i det perspektivet är det väl inte konstigt att även han är så intresserad av ett blindtest att han tom kan tänka sig ett sådant den veckan då han har ansvaret för sina barn?

Kan du inte förstå hans perspektiv?

Nu trollar du nästan / läser mitt inlägg som fan läser bibeln :) Adagio är nog redan medveten om hur många ser på dyra kablar, och förstår säkert att jag bara försöker sätta vissa saker (testandet) i nytt perspektiv.

Om det nu är "ett rent hantverk" kan det väl knappast anses elakt att jag lyfter fram den biten på bekostnad av subtila skillnader i ljudet?

Jag skrev faktiskt.se "nästan" minst intressant :D

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-12 19:16

Nu ska vi ta det lugnt! Jag uppskattar allas engagemang. Jag har faktiskt högt ställda estetiska krav, likaså funktionen och gedigen känsla är viktig.
Dessa egenskaper är något som jag ibland saknat hos andra tillverkare. Ljudet är dock viktigt, jag eftersträvar ett lika öppet ljud som nordosts dyrare kablar men med mindre focus på de övre registren. Focus ska vara på helheten. I jämförelser med en del sk dyrkablar har dom låtit instängda och konstlade i jämförelse med mina, men då har dessa haft lådor på magen eller batteriaccar i rumpan. ; )

Mycket focus har jag lagt på utseendet det medger jag, men först efter att jag blivit klar med konstruktionen.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-12 19:19

adzer skrev:
Jag vet vad jag har i min anläggning, men jag varken ser(större delen iaf) eller tänker på utrustningen när jag lyssnar. I ett test så är man i allra högsta grad koncentrerad på utrustningen som testas så att man inte lyssnar blint hemma har inget med saken att göra som jag ser det.

Hmm, menar du alltså att placeboeffekten försvinner så fort man slutar testa och börjar använda i hemmet? Det tror inte jag :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-12 19:25

phloam skrev:Hmm, menar du alltså att placeboeffekten försvinner så fort man slutar testa och börjar använda i hemmet? Det tror inte jag :)

Självklart gör den inte det, men den är bra mycket mindre(iaf för mig) om jag inte tänker på utrustningen. I mitt rum i vanliga fall kan du inte ens se högtalarna. Jag glömmer stundtals bort att det ens finns en anläggning, ljudet är bara där. Att aktivt lyssna och testa prylar sätter prylarna i fokus och suggestionspåverkan ökar

Sen undrar jag varför man skulle vilja testa och välja utrustning med placeboeffekten som en faktor bara för att den finns där senare? Vad som låter bäst låter bäst oavsett om det tillkommer placebo senare.
Om man får lite placebo pga att kablarna är snygga så är ju bara det positivt, men när jag väljer mina produkter går jag endast på verklig prestanda.

Att inte vilja veta om produkten man köper faktiskt är bättre än nuvarande eller om det bara är inbillning kan jag inte förstå. Hur kan okunskap om produktens funktion/påverkan/prestanda vara något positivt?

Nu menar jag absolut inte att man måste välja de produkter som har bäst prestanda. Vill du välja med magkänslan eller efter vad du tycker är snyggast så skall du absolut göra det, men det kan aldrig skada att ha så mycket information om produkten i fråga som möjligt innan man gör sitt val. Blindlyssning är bara ett test för att få veta hur en aspekt(ljudet) av produkten beter sig. Det är ett verktyg som ger dig information om en produkt innan ett köp och absolut inget som bestämmer vad du skall välja.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-05-12 19:34, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-12 19:28

Snälla pholam och adzer, finns det inget tråd om blindtester ni kan skriva i?

Känns lite uttjatat och det vore väl synd att förstörs Adiagos tråd, alla vet ju hur de trådarna blir?

Nu vill han ju gärna testa, vad finns där då att älta om? :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-12 19:33

MagnusÖstberg skrev:Snälla pholam och adzer, finns det inget tråd om blindtester ni kan skriva i?

Känns lite uttjatat och det vore väl synd att förstörs Adiagos tråd, alla vet ju hur de trådarna blir?

Nu vill han ju gärna testa, vad finns där då att älta om? :)

Jag håller helt med. Varför blindtesters vara eller icke vara måste ifråggasättas i var tråd vet jag ej, men jag är inte speciellt intresserad av att diskutera det igen.

Då är jag mer intresserad av adagios produkter. Ser gärna fler bilder och information om det finns

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-12 20:36

Alltså, blindtest är jag inte någon stor fan till. Det är många faktorer som ska fungera, dagsform mm.
Vi vet ju hur olika ens egen stereo låter från gång till gång beroende på en rad yttre faktorer som stress, vila, mm. Därför är ett blindtest något som inte alltid är det samma som sanningen.
Långtidslyssning är för mig mer avgörande än effektsökande på kort sikt.
Lyckas jag väldigt dåligt är det Iofs rätt tråkigt men inte nedslående eftersom jag har den inställning jag har till blindtest. Spännande är det dock!
Det vore mer intressant att få adekvat hjälp med avancerade mätningar.
För att ev försöka förstå vilka faktorer som gör att det låter som det gör.
Om det nu visar sig låta på olika sätt. ; )

Fast det har ju tom varit svårt att skilja riktigt dyra förstärkare från riktigt billiga i blindhets man läst om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-12 20:58

adagio skrev:Alltså, blindtest är jag inte någon stor fan till. Det är många faktorer som ska fungera, dagsform mm.
Vi vet ju hur olika ens egen stereo låter från gång till gång beroende på en rad yttre faktorer som stress, vila, mm. Därför är ett blindtest något som inte alltid är det samma som sanningen.

Det där är A) skitsnack eller B) okunskap om blindtest, så jag antar det senare.

Alla faktorer du anger är inga problem för blindtest. Det enda resultat som räknas som resultat är en signifikant skillnad och det kan inte dålig dagsform påverka - det kan enbart medföra att en möjlig skillnad missas, men då testen inte fått resultat spelar det ju ingen roll.

Sanning finns inte, det enda som finns är tillräckligt tung sannolikhet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-05-12 21:04

phloam skrev:Egentligen - det känns lite konstigt man att tvunget ska blindtesta saker som liksom är avsedda att användas helt öppet (nästan en del av funktionaliteten)..?

Det är ju ungefär som att vara tvungen att testa cd-spelare öppet...? Om ni förstår vad jag menar :)

Jag tror det är detta som avses:
…ger ett enormt lyft i dynamiken. Skillnaden mot Ruby är att luftigheten/separationen i ljudbilden ökar och att dynamiken tar några kliv framåt. Basen får fler nyanser och upplevs som klart renare.
...
Den bakomliggande svärtan upplevs som betydligt mer närvarande än hos andra kablar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-13 00:16

Jo precis, det som Adagio själv refererade till som helt subjektiva intryck.

Min undran är, är det ens lönt att blindtesta en produkt som så tydligt refererar till subjektiva intryck? Vad är poängen? Att helt ta död på tanken att Adagio's hantverkskabel möjligen kanske kan låta lite bättre än en vanlig? Är det ens möjligt? Eller önskvärt?

Själv tog jag avstamp i detta:

adagio skrev:Jag hoppas det kommer finnas lagom många kunder som utöver att dom gillar det ljud kablarna förmedlar uppskattar utseendet, funktionen och värdet i en unik hantverksprodukt.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-05-13 00:23

phloam skrev:Jo precis, det som Adagio själv refererade till som helt subjektiva intryck.

Min undran är, är det ens lönt att blindtesta en produkt som så tydligt refererar till subjektiva intryck? Vad är poängen? Att helt ta död på tanken att Adagio's hantverkskabel möjligen kanske kan låta lite bättre än en vanlig? Är det ens möjligt? Eller önskvärt?

adagio skrev:Jag hoppas det kommer finnas lagom många kunder som utöver att dom gillar det ljud kablarna förmedlar uppskattar utseendet, funktionen och värdet i en unik hantverksprodukt.

Man får ta i beaktning att Almen antagligen aldrig upplevt dynamik, luftighet, nyanser och svärta i återgivningen, eftersom han har en helt transparent stereo hemma. Trist, om du frågar mig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-13 00:47

För mig får gärna kablarna synas och sprida vällust, bara testobjektet inte vet vilka som är anslutna när musiken spelas upp. Frågan är hur man gör det praktiskt med just strömsnokar. Det tar en stund mellan omkopplingarna. Fast om kablarna är SÅ bra som tillverkaren säger så bör vi alla höra en tydlig skillnad, eller hur?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-13 00:51

Fråga till adagio: Är det strömkablarna som ger den tydligaste skillnaden tycker du? Annars får du gärna välja en signal- eller högtalarkabel istället. Jag blir lika imponerad oavsett. En schyst lampsladd mot din bästa högtalarkabel eller en biltemakabel vs din bästa signalkabel. Nästan orättvist, men vi ska ju ha trevligt, inte sant?

Vilken dag passade dig bäst?'

PS! Du ska absolut ha en eloge som ställer upp på ett sådant här test. Jag har förstått att de flesta kabeltillverkare inte gör det.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-13 01:25

Objektivisten skrev:
phloam skrev:Jo precis, det som Adagio själv refererade till som helt subjektiva intryck.

Man får ta i beaktning att Almen antagligen aldrig upplevt dynamik, luftighet, nyanser och svärta i återgivningen, eftersom han har en helt transparent stereo hemma. Trist, om du frågar mig.

Jag tycker det är synd att du känner för att kasta in beandfackla i tråden och dessutom passar på att vara sarkastisk mot en annan forummedlem.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-05-13 07:21

Min undran är, är det ens lönt att blindtesta en produkt som så tydligt refererar till subjektiva intryck?

Ja, självklart! Om man vill veta hur det ligger till verifierar man subjektiva intryck med objektiva lyssningstest (blindlyssningar). Kanske än mer intressant när de subjektiva intrycken rör sig om verifierbara tekniska termer (dynamik, till exempel).

Annars riskerar man att ifrågasättas på faktiskt.se, och det verkar ju - om man ser till reaktionerna - vara bland det värsta som kan hända. 8O
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-13 09:31

Jag hade helt klart räknat med dessa reaktioner, dock ännu mer fördömmande. Jag har flera ggr sagt att jag tycker vi har en bra nivå på diskussionen. Vi svävar ut OT men så länge det är relevant och vi svävar in i tråden igen tycker jag det är Ok.

En fråga bara. -brukar ni som föreslagit blindtest, fråga vintillverkare om dom ställer upp på blindtest om dom skriver saker som" kraftfull, björnbär, läder, till lamm eller grillat osv" måste dom också kunna bevisa det på nåt sätt?
Texten är reklam och info inte ett recept eller varudeklaration.
Texten är till för att locka till nyfikenhet och att den presumtiva kunden ska bilda sig en uppfattning om produkten kan vara intressant eller inte.
Om man har asberger så kan det vara svårt att tolka såväl text eller språk på mer en ett sätt. Som tur är, är de flesta av oss fria från denna åkomma och bör kunna se saker för det dom är.
Ni tror väl inte att nya Nissan (p)juke har ett laserlasso som drar bilen genom staden till vald destination?
Världen vore väl en tråkigare plats om inte fantasi och målade beskrivningar fick förekomma.
"den här mediokra kabeln presenterar en oslagbar sameness, den låter minst lika bra som alla andra. Ljudet beskrivas som "ljud". Perspektivdjup och soundstage är vad man kan förvänta sig, den är härligt odynamisk, den spelar...bas riktigt tamt. Dom oexklusiva kontakterna är.. billiga.
Färgen blev, likaså utseendet som ska ge ägaren olustkänslor var gång man ser den" osv
Blir man sugen? Nej inte jag... Till ett litet skratt kanske.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-13 09:50

Vin har ingen teknisk funktion utöver innehållets volym samt alkoholhalt och båda dessa brukar vara föredömligt angivna. Likaså fakta om ursprung; Land, region, vingård, druva/or, år.

Resten är subjektivt tycke(/trams/nonsens/valfritt ord).

Om en kabel är menad att vara tekniskt bättre, så förväntar jag mig både en tekniskt hållbar förklaring samt tillhörande data.

Om den inte är avsedd att vara tekniskt bättre, utan subjektivt framtagen för en trevlig färgning, så tycker jag att det bör skrivas så att mindre kunniga kunder inte förleds att tro att den är tekniskt överlägsen.

I vilket fall som helst förväntar jag mig reella tekniska data på alla signalförande kablar på deras grundläggande tekniska parametrar (RCL, per meter vid lösmeter).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-05-13 10:26

adagio skrev:En fråga bara. -brukar ni som föreslagit blindtest, fråga vintillverkare om dom ställer upp på blindtest om dom skriver saker som" kraftfull, björnbär, läder, till lamm eller grillat osv" måste dom också kunna bevisa det på nåt sätt?

Fast nu var det du som tog upp blindtest först i tråden:
Ska vid tillfälle även prova helt blinda test.

Och inom vinprovningen är blinda tester helt legio. Vid alla utbildningar till sommelier ingår blindtestning, liksom vid tävlingar.

Texten är reklam och info inte ett recept eller varudeklaration.
Texten är till för att locka till nyfikenhet och att den presumtiva kunden ska bilda sig en uppfattning om produkten kan vara intressant eller inte.
Om man har asberger så kan det vara svårt att tolka såväl text eller språk på mer en ett sätt. Som tur är, är de flesta av oss fria från denna åkomma och bör kunna se saker för det dom är.

För det första heter det Asperger, för det andra är inte problem med skriven text typiskt för personer med Aspergers syndrom.

Och i sakfrågan: om reklamtexter innehåller rena påhitt och överdrifter bör det framgå på ett tydligt sätt.

Det har skrivits en del om blindtester här på faktiskt, och är du intresserad av att lägga upp ett test på ett bra sätt så hjälper vi gärna till.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-13 10:29

Oj oj oj. Nu börjar vi närma oss svaret på livet, universum och allting!
Väntar med spänning! :D
HIFI är det nya varg.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-13 10:44

42

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-13 11:40

adagio skrev:Texten är reklam och info inte ett recept eller varudeklaration.

Du har ett dilemma.

Du ger dig in i en branch där dina konkurrenter (och även du) verkar ha mindre koll på marknadsföringslagen.

Det är inte lätt att vara den enda som är helt saklig och objektiv i sin marknadsföring. Det kräver finess och insikt över hur man kan appelera sina produkter. Jag tycker själv att dina förklaringar och det du för fram i den här tråden är förhållandevis bra.

Jag har ingen aning om vad som står på din sida och vid en snabb blick så kändes den inte direkt klar för bedömning. Jag väntar med bedömningar.

Ett tips är att skriva väldigt mycket om era målsättningar såväl estetiskt, kvalitétsmässigt som ljudmässigt. Förklara gärna anledningen till olika val, metoder och material.

Beskriv era upplevelser och därför era bedömningar om de olika produkterna istället för att skriva att saker är på ett visst sätt. Då kommer man väldigt snabbt in i en gråzon både trovärdighetsmässigt och mot de etiska reglerna branchen satt upp.

Kan ni inte mäta, så försök inte göra det. Koncentrera er på era kärnpunkter. Produkterna är framtagna genom lyssning och utvärdering, tryck på det. Det är pitchen. Kanske tom göra en sak över att ni inte mäter något, men kvalitetskontrollerar funktion.

Jag önskar dig lycka till.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-05-13 11:41

adagio skrev:42

Ser inget av ditt svar. Inte ens vid blindtest! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-13 12:54

adagio skrev:42

ohm? :lol: 8)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-13 13:53

Jag pysslar inte själv med vin på annat än drinkarens låga nivå, men jag tycker det är intressant att läsa om tester där vinkännare ibland kan, ibland inte kan, skilja på olika sorters vin. Att försöka sortera vin i prisordning, baserat på smak är inte alldeles lätt har jag förstått. Å andra sidan är ett gott vin i en fin flaska något som ger skön placebo och så länge det handlar om en hundring eller fyra så kan jag gå med på det. Det kan jag tåla att bli "lurad" på. Jämför mina Supra-kablar, en blygsam investering som inte gav någon utdelning, men inte gråter jag mig till sömns för det. Skulle jag köpa kablage för ett par hundratusen, och inte uppleva någon förbättring, skulle jag slita mitt hår.

Vad gäller Marknadsföringslagen så är det inte tillåtet att överdriva en produkts förmåga, däremot kan man balansera lite fint genom att uttrycka sig lite mer vagt än att saker och ting ÄR på ett visst sätt. Ser man på kablar som på smycken så krävs inte mycket för att sälja dem till vilket pris som helst, men påstår man att kabel X ger hörbart bättre ljud än kabel Y då får man nog vara beredd att lägga fram bevis. T ex ett övertygande blindtest. Då räcker det, självklart, inte med att bara tillverkaren påstår sig höra skillnad, men i det föreslagna testet räcker det. För mig.

Vilket datum föredrog du adagio?

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-13 14:24

25e från ca ko 12 och några timmar på det.

42 ? Ingen som hänger med, "Djupa tanken", det är svaret.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-13 14:26

adagio skrev:42 ? Ingen som hänger med, "Djupa tanken", det är svaret.

Jodå svaret är lätt. men förstår du frågan? ;)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-05-13 15:27

Adagio, hur mycket skulle det kosta om jag vill ha era fina kabelstrumpor etc. på en vanlig mini-RG62 och EKK? De stora plastboxarna kan vi hoppa över ;)

Och kan man beställa i speciallängder?

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-13 16:38

Tja, jag förstår att du är ironisk men ska du köpa dessa RCA-kontakter kostar de ca 18-1900 för 4 st. Den "fina" strumpan ca 30kr metern dock krymper den vid applicering så det blir lite mer. Du skulle ju köra med RG 62 och det priset vet du nog bäst själv.
Vill du bygga med samma material som jag kostar det ca 140kr/m till 2x1m går det åt 10m till den billigaste NEPTUNUS RCA räkna på tiden det tar att polera och isolera 10m. Till SATURNUS RCA det dubbla.
Vill du ha krympslang med egen logga?
Minsta antal är ju ca 300 st. Vad det kostar tänker jag inte avslöja.
Montering/bygge av själva geometrin, kärnmaterial till kabeln. Också specialbeställt men går att köpa likvärdiga fast sämre produkter i sy-affärer.
Det rep jag beställer görs på ett lokalt resplageri och är extra hårt slaget för att inte deformeras eller variera geometrin..
Jag förstår vad din fråga ska bevisa, men det tillkommer mer saker när man gör saker från grunden och anlitar lokala underleverantörerän man först tror. Vad tror du det kostar att tillsammans med en gravör anpassa loggan och prova rätt frekvens och focus på lasergravyren?
Hur många kasserade akrylblock?
Förpackningar( jobbar med det just nu) jag blir lite irriterad över hur naiva en del personer är i sin kritiska frågeställning?
Sumera och fundera, dyr kabel? Ja. Otillbörligt hög vinst? Nej.Som sagt, jag gör detta för att det är kul men inte för att bedriva välgörenhet. Så för att det ska vara intressant att fortsätta och kunna utvecklas på sikt är det nödvändigt med dessa priser.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-05-13 16:44

adagio skrev:Tja, jag förstår att du är ironisk men ska du köpa dessa RCA-kontakter kostar de ca 18-1900 för 4 st. Den "fina" strumpan ca 30kr metern dock krymper den vid applicering så det blir lite mer. Du skulle ju köra med RG 62 och det priset vet du nog bäst själv.
Vill du bygga med samma material som jag kostar det ca 140kr/m till 2x1m går det åt 10m till den billigaste NEPTUNUS RCA räkna på tiden det tar att polera och isolera 10m. Till SATURNUS RCA det dubbla.
Vill du ha krympslang med egen logga?
Minsta antal är ju ca 300 st. Vad det kostar tänker jag inte avslöja.
Montering/bygge av själva geometrin, kärnmaterial till kabeln. Också specialbeställt men går att köpa likvärdiga fast sämre produkter i sy-affärer.
Det rep jag beställer görs på ett lokalt resplageri och är extra hårt slaget för att inte deformeras eller variera geometrin..
Jag förstår vad din fråga ska bevisa, men det tillkommer mer saker när man gör saker från grunden och anlitar lokala underleverantörerän man först tror. Vad tror du det kostar att tillsammans med en gravör anpassa loggan och prova rätt frekvens och focus på lasergravyren?
Hur många kasserade akrylblock?
Förpackningar( jobbar med det just nu) jag blir lite irriterad över hur naiva en del personer är i sin kritiska frågeställning?
Sumera och fundera, dyr kabel? Ja. Otillbörligt hög vinst? Nej.Som sagt, jag gör detta för att det är kul men inte för att bedriva välgörenhet. Så för att det ska vara intressant att fortsätta och kunna utvecklas på sikt är det nödvändigt med dessa priser.
Nej jag är faktiskt inte ironisk, jag skulle faktiskt gärna köpa sådär snygga kablar för att få det snyggt och prydligt bakom hifiracket. Just vita kablar kändes dessutom som de skulle smälta in bäst med mina vita väggar. Ni kanske skulle kunna göra en budget serie, bara för oss på faktiskt. :) Då får ni chans till just stordriftsfördelar och kunna få omsättning på delar ni måste köpa i större kvantitet.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-13 17:00

Ok kul att du gillar dom, tack!
Gillar du looken så köp vit teflontejp sk virgin TPFE i vanligt tal gängtejp!
Vilket jag använder för att stabilisera geometrin. Den är vulkande och självlåsande. Lägg på RG62 eller valfri kabel. Då får man en rätt läcker vit färg. Utanpå det trär du en transparent strumpa i lagom tjocklek. Finns på Svalanders shop, likaså matchande krympslang.
Sätt på ditt val av kontaktdom och du har SonusConcordia-looken.
Det bjuder jag på! Det är bara att sätta igång DIY är kul!
Senast redigerad av adagio 2013-05-13 17:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-05-13 17:01

Nattlorden skrev:Vin har ingen teknisk funktion utöver innehållets volym samt alkoholhalt och båda dessa brukar vara föredömligt angivna. Likaså fakta om ursprung; Land, region, vingård, druva/or, år.

Om en kabel är menad att vara tekniskt bättre, så förväntar jag mig både en tekniskt hållbar förklaring samt tillhörande data.

Om den inte är avsedd att vara tekniskt bättre, utan subjektivt framtagen för en trevlig färgning, så tycker jag att det bör skrivas så att mindre kunniga kunder inte förleds att tro att den är tekniskt överlägsen.

I vilket fall som helst förväntar jag mig reella tekniska data på alla signalförande kablar på deras grundläggande tekniska parametrar (RCL, per meter vid lösmeter).

Jag hoppas du skämtar för inte väljer du väl vin bara genom att titta på innehållsförteckningen och förhoppningsvis väljer du heller inte högtalare, förstärkare, mm enbart efter deras tekniska data.....eller 8O
Och snälla, sluta med dessa nedsättande kommentarer som "trevlig färgning". Du vet lika bra som jag att ALLT inom HiFi har någon form av trevlig eller otrevlig färgning, tom Bryston och Ino :wink:

Vad gäller Adagios försök till att marknadsföra "finkablar" på faktiskt så förefaller det betydligt svårare än att marknadsföra vin i vissa muslimska länder :D

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-13 18:31

Hm, den 25e är som jag redan påpekat lite olämpligt, därutöver fyller min far år den dagen, kan vi ta helgen efter??

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-13 19:57

Panelguy skrev:Jag hoppas du skämtar för inte väljer du väl vin bara genom att titta på innehållsförteckningen

var i min post hittar du något som handlar om mina val?

och förhoppningsvis väljer du heller inte högtalare, förstärkare, mm enbart efter deras tekniska data.....eller 8O

Klar jag väljer förstärkare efter tekniska data. Hur annars får man reda på att den duger? Hörseln går ju som bekant inte att lita på då den är placebobenägen.

Och snälla, sluta med dessa nedsättande kommentarer som "trevlig färgning".

De är inte nedsättande, om du tycker kommentaren är nedsättande så får du rota i ditt eget psyke efter varför du reagerar så. Men för övrigt så tänker jag inte sluta konsumentupplysa så länge det finns folk som ännu inte förstått skillnaden. Folk är värda att förstå.

Du vet lika bra som jag att ALLT inom HiFi har någon form av trevlig eller otrevlig färgning, tom Bryston och Ino :wink:

Nej det vet jag inte och inte du heller. Vi har inte exakta fakta om varje enkilt exemplar som producerats. Vi kan anta med stor sannolikhet, inget annat.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-05-13 20:43

Nattlorden skrev:
Klar jag väljer förstärkare efter tekniska data. Hur annars får man reda på att den duger? Hörseln går ju som bekant inte att lita på då den är placebobenägen.

Boulder, Pass, Spectral, Soulution, Bryston, samtliga mäter mycket bra men låter ändå olika. Knivigt :wink:

Nattlorden skrev:De är inte nedsättande, om du tycker kommentaren är nedsättande så får du rota i ditt eget psyke efter varför du reagerar så. Men för övrigt så tänker jag inte sluta konsumentupplysa så länge det finns folk som ännu inte förstått skillnaden. Folk är värda att förstå.

Konsumentupplys då om att det transparenta ljudet är en utopi. Det är annars lätt att man får en felaktig uppfattning om detta här på faktiskt. Folk är väl värda att förstå även detta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-13 20:59

Panelguy skrev:Boulder, Pass, Spectral, Soulution, Bryston, samtliga mäter mycket bra men låter ändå olika. Knivigt :wink:

Om de låter olika så mäter de inte lika bra. Det är däremot möjligt att samtliga inom sitt arbetsområde mäter bra nog. Det är också möjligt att ditt påstående om att delåter olika är en illusion. Fixardu att höra skillnad på dem blint?

Nattlorden skrev:Konsumentupplys då om att det transparenta ljudet är en utopi. Det är annars lätt att man får en felaktig uppfattning om detta här på faktiskt. Folk är väl värda att förstå även detta.

Det har alla som läst mina poster redan fått till livs av mig, flertalet ggr också.

Det teoretiskt helt transparenta ljudet är självklart omöjligt, det sätter entropilagen stopp för. En transparens som passerar hörseltröskeln för vissa delar av kedjan ser jag inte som omöjlig, bara (väldigt) svår, men väl värd att försöka minimera "in absurdum".

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-13 21:04

Panelguy skrev:Konsumentupplys då om att det transparenta ljudet är en utopi. Det är annars lätt att man får en felaktig uppfattning om detta här på faktiskt. Folk är väl värda att förstå även detta.

Ibland känns det som att de enda som inte förstår det är de som inte är intresserade av transparent återgivning :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-13 21:07

MagnusÖstberg skrev:
Panelguy skrev:Konsumentupplys då om att det transparenta ljudet är en utopi. Det är annars lätt att man får en felaktig uppfattning om detta här på faktiskt. Folk är väl värda att förstå även detta.

Ibland känns det som att de enda som inte förstår det är de som inte är intresserade av transparent återgivning :)

+100!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-05-13 21:41

adagio skrev:Förpackningar( jobbar med det just nu) jag blir lite irriterad över hur naiva en del personer är i sin kritiska frågeställning?

Jag tror faktiskt ingen ifrågasätter din prissättning i det avseendet. Att du vill göra snygga kvalitetskablar som ger mervärde är helt OK.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-13 21:48

Utan tvekan!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-05-13 22:11

MagnusÖstberg skrev:

Jag tycker om naturlig återgivning.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-13 22:14

MagnusÖstberg skrev:Utan tvekan!

+100!

..och så +100!på (nattis) +100! 8O
Senast redigerad av KentLindqvist 2013-05-13 22:26, redigerad totalt 1 gång.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-05-13 22:15

Nattlorden skrev:Vin har ingen teknisk funktion utöver innehållets volym samt alkoholhalt och båda dessa brukar vara föredömligt angivna. Likaså fakta om ursprung; Land, region, vingård, druva/or, år.

Vin har ingen teknisk funktion alls! Möjligen kan man ange specifikationer som du gör, men någon teknisk funktion? Nää.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-05-13 22:18

MagnusÖstberg skrev:

Kanske där för jag har svårt att begripa mig på en religiös individ som hänvisar till Gud också. Jag är inte intresserad och så får jag väl en varning. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-05-13 22:20

sprudel skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Kanske där för jag har svårt att begripa mig på en religiös individ som hänvisar till Gud också. Jag är inte intresserad och så får jag väl en varning. :D

Så klart du får, men hoppas inte det stänger tråden, om det nu är det du vill, utan att det bara rensas bort!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-05-13 22:25

MagnusÖstberg skrev:Jag tycker det är synd att du känner för att kasta in beandfackla i tråden och dessutom passar på att vara sarkastisk mot en annan forummedlem.

Tycker det är synd att du verkar ha ett järnspett uppkört i röven. Uppstyltad men teatralisk, lider med dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-13 22:25

sprudel skrev:Vin har ingen teknisk funktion alls! Möjligen kan man ange specifikationer som du gör, men någon teknisk funktion? Nää.

Objektiv teknisk funktion: flaskvolym/glasvolym=antal glas per flaska

Subjektiv variant: det är ett fantastiskt vin, det blir inte så många glas...
Senast redigerad av Nattlorden 2013-05-13 22:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-05-13 22:28

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:Vin har ingen teknisk funktion alls! Möjligen kan man ange specifikationer som du gör, men någon teknisk funktion? Nää.

Subjektiv variant: det är ett fantatiskt vin, det blir inte så många glas...

Nej, smakar det fanta så kanske man inte vill ha så många glas . . . typ :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-13 22:39

Laila skrev:
Nattlorden skrev:

Subjektiv variant: det är ett fantatiskt vin, det blir inte så många glas...

Nej, smakar det fanta så kanske man inte vill ha så många glas . . . typ :wink:

Kreativ tolkning! :mrgreen:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-05-13 22:49

Objektivisten skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag tycker det är synd att du känner för att kasta in beandfackla i tråden och dessutom passar på att vara sarkastisk mot en annan forummedlem.

Tycker det är synd att du verkar ha ett järnspett uppkört i röven. Uppstyltad men teatralisk, lider med dig.

Du har en varning sjätte mars.
Ytterligare en tjugosjätte april.

Nu blir det semester. Ses i sommar.

Fundera på hur du vill sköta ditt forumdeltagande här fortsättningsvis.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-05-13 22:56

Kablarna ser väldigt snygga ut. Läcker design! Lite utanför min priskategori dock :-). Lycka till med företaget!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-05-13 23:01

Dubbelpost
Senast redigerad av genstruktur 2013-05-14 20:56, redigerad totalt 4 gånger.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-05-13 23:49

Jag undrar vad som menas med "riktningspilarna"?
\\Sky

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2013-05-14 00:20

sky_eye skrev:Jag undrar vad som menas med "riktningspilarna"?

Precis som med röven, pekar åt vilket håll trafiken ska gå. Går ju att köra åt andra hållet också med risk att det låter skit.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-14 05:46

På klossen ( bloccare ) sitter all info bla en pil, bör ses som ett förslag på vilket håll signalen ska gå i fall man som jag är lite nervös över det faktum att det kan vara skillnad. I sin konstruktion är inte kablarna riktade, nja det blir svårt att köra XLR eller strömkablar ät andra hållet utan att krångla till det onödigt. Mao en liten pil för den nervöse ( bla jag)

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-14 05:58

För kännedom har jag liknande tvångstankar i andra sammanhang- jag brukar kolla en extra gång att jag låst dörren trotts att jag aldrig missat den detaljen. Man vill ju inte att tjuven bara ska kunna gå in och hämta det hen behöver i min lägenhet. Har hört att det finns tjuvar, aldrig sett någon men man vet ju inte Likaså betalar jag dyra bilförsäkringar trots att jag inte tror att jag ska krocka, men jag vet ju inte. Samma sak med kablarna, tänk om man håller på och vänder dom eller bara den ena varje gång de byts eller ändras! Bloccare ser till att man åtmindstånde vänder båda samtidigt.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-05-14 06:06

Riktningspilar? Är det inte växelström vi pratar om här? Du kan nog överge tvångstankarna i RCA-fallet iaf.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-05-14 06:52

adagio skrev:För kännedom har jag liknande tvångstankar i andra sammanhang- jag brukar kolla en extra gång att jag låst dörren trotts att jag aldrig missat den detaljen. Man vill ju inte att tjuven bara ska kunna gå in och hämta det hen behöver i min lägenhet. Har hört att det finns tjuvar, aldrig sett någon men man vet ju inte Likaså betalar jag dyra bilförsäkringar trots att jag inte tror att jag ska krocka, men jag vet ju inte. Samma sak med kablarna, tänk om man håller på och vänder dom eller bara den ena varje gång de byts eller ändras! Bloccare ser till att man åtmindstånde vänder båda samtidigt.

Hur menar du nu? Spelar det någon roll åt vilket håll du vänder dem?
\\Sky

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-14 07:06

Kanske, men jag tänker på alla andra...

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-05-14 07:09

adagio skrev:Kanske, men jag tänker på alla andra...

"Kanske" vad och hur tänker du?
\\Sky

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-14 07:12

Spelar roll? Naä, det ska det inte göra, inte från början iaf men för den som vill ha koll har jag gjort det lätt. Jag vill ha koll.
Och nej kablarna är inte i sin konstruktion riktade.
Bloccare vänder man dock ej utan att löda loss kontakterna i valfri ände. Varför man nu skulle vilja det. Om man stör sig på "pilen" kan man låtsas att det är en liten pyramid. Jag betvivlar dock att detta kommer utgöra något reelt problem, att den sitter där menar jag!

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-14 07:16

Och "kanske" var svaret på föregående inlägg. Dvs jag kanske kan släppa det men de kunder som ev köper produkten kanske inte kan släppa det. Kanske en del hör tydlig skillnad (även i blindtest) men för den som tycker det är svårt har jag gjort det lätt. ; )

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-05-14 07:18

Jag fattar ingenting...
Hur kan en kabel vara "Riktad"?
Du skriver om att "ha koll". På vad?
\\Sky

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-14 07:23

När jag var liten hatade jag att tåglok var likadana fram och bak därför gillade jag diesel-lok om dom kördes åt "rätt håll" dvs långa delen framåt, hytten långt bak. Då viste man iaf att det gick åt rätt håll.
Kanske är det detta som sitter i, sen modeljärnvägen i barnaår.
: )

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-05-14 10:24

sky_eye skrev:Jag fattar ingenting...
Hur kan en kabel vara "Riktad"?
Du skriver om att "ha koll". På vad?

Den kan exempelvis ha skärmen fäst i enbart ena änden.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-05-14 10:45

MagnusÖstberg skrev:Ibland känns det som att de enda som inte förstår det är de som inte är intresserade av transparent återgivning :)

Om det där var riktat mot mig så är jag intresserad av transparent/ofärgad återgivning men vi har väl kanske lite olika krav på vad transparens är :wink:

adagio skrev:Och "kanske" var svaret på föregående inlägg. Dvs jag kanske kan släppa det men de kunder som ev köper produkten kanske inte kan släppa det. Kanske en del hör tydlig skillnad (även i blindtest) men för den som tycker det är svårt har jag gjort det lätt. ; )

Här anses personer som köper något annat än RG62 och EKK vara lurade av marknaden. Tror tyvärr du får svårt att få gehör för riktningspilar och snygga kabelstrumpor på detta forum men lycka till :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-05-14 10:53

Nattlorden skrev:

Subjektiv variant: det är ett fantastiskt vin, det blir inte så många glas...

Nej, nej och nej! Du snackar om flaskan, inte om vinet!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-14 11:01

Nej jag tror nog inte att jag kommer sälja särskilt mycket kabel till genomsnittsmedlemmen på faktiskt,se.
Men det var ändå kul att tråden tog skruv. Syns man inte så finns man inte.
Det är ju så att forumet har många medlemmar som inte skriver och inte delar den tongivande åsikten här. Dock finns nu Sonus Concordia som ett litet frö i allas medvetande.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-05-14 11:05

sprudel skrev:Nej, nej och nej! Du snackar om flaskan, inte om vinet!

Ett helt transparent vin smakar "vin", inget annat.

I övrigt är väl jämförelsen med vin ganska dålig. Ett vin är ju tänkt att påverka (:-)) men det ska ju en kabel inte göra.

Trist med ytterligare en kabeldebatt som spårar ur (hade varit en kul kommentar om diskussionen handlade om spårvagnar...).

Men för er som anser kablar betydelselösa, och skiter i hur de ser ut eller kan hanteras, köp EKK och surra någon annanstans. En snygg kabel är väl lika mycket värd som en snygg klocka?

/ B

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-14 11:57

Den här klockan ger dig bättre och mer tid.
/J

Cygnus resurectum

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2013-05-14 12:23

Forumet är inte ännu moget för kablar eller apparater. Däremot för fonogram och musiken!
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-05-14 13:52

adagio skrev:Nej jag tror nog inte att jag kommer sälja särskilt mycket kabel till genomsnittsmedlemmen på faktiskt,se.
Men det var ändå kul att tråden tog skruv. Syns man inte så finns man inte.
Det är ju så att forumet har många medlemmar som inte skriver och inte delar den tongivande åsikten här. Dock finns nu Sonus Concordia som ett litet frö i allas medvetande.

Du skall ha heder för att publicera företaget här på Faktiskt, jag tycker det är uppfriskande (fastän jag själv inte är en dyrkabel-köpare).. :?

Men lycka till med företagandet adagio och hoppas du får sälja lite "snokar" både här och där. Dom ser fina & dyra ut :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-14 15:29

Panelguy skrev:......snygga kabelstrumpor på detta forum men lycka till :)

Det finns väl många som uppskattar estetiskt vackra saker på alla forum. Liksom det finns väldigt mycket förutfattade meningar om vad folk uppskattar ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-05-14 15:44

Måste säga att jag blir mer provocerad av alla syrliga, ironiska, påhittat förvånade kommentarer/frågor än av adagios snygga, kostsamma kablar. :)

Önskar jag ansåg mig ha råd att ha så snygga (och säkert bra) kablar! Hoppas många anser sig ha råd att köpa dem.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-05-14 16:19

shifts skrev:Måste säga att jag blir mer provocerad av alla syrliga, ironiska, påhittat förvånade kommentarer/frågor än av adagios snygga, kostsamma kablar. :)

Önskar jag ansåg mig ha råd att ha så snygga (och säkert bra) kablar! Hoppas många anser sig ha råd att köpa dem.

Håller med om varje ord.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-05-14 18:21

tvett skrev:Den här klockan ger dig bättre och mer tid.

En bra klocka ska inte underskattas.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-05-14 20:51

En dålig dator bör inte överklockas . . . typ :P

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP

Inläggav Simp_the_pimP » 2013-05-14 21:04

Mkt snygga, men lite för kostsamma för mig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-14 21:24

adagio skrev:...Fast det har ju tom varit svårt att skilja riktigt dyra förstärkare från riktigt billiga i blindhets man läst om.

Blindhets kanske är en bra benämning på vissa blindtester :-) Om man inte märker någon skillnad mellan två olika prylar/kablar/inspelningar, med mindre än att ljuset är tänt, så är det svårt att motivera den jättedyra prylen. Lite dyrare för lite snyggare kan vara okej. Allt annat lika.

Hur funkar lördag 8 juni? Om inte 25 maj är bra.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-05-14 21:41

Jag tycker att man betalar för annat än bara ren mätprestanda.

Bra materialval och kontakter som ger en smidig och bra fungerande produkt.

Hantverkskvalite ger ju livslängd och andrahandsvärde.

Design kostar i alla sammanhang.

Jag kör en skåpbil och frun en cheva suv inget av dom valen är rent prestanda mässiga utan baserat på funktion och smak i kombination.

Sedan kommer jag inte inom överskådlig tid ha råd med den här typen av kablar men det gör inte att jag tycker dom är mindre attraktiva.

Har man råd och gillar dom oavsett skäl köp dom.

Har man större hål att stoppa pengarna i låt bli :lol: .

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-15 10:18

Ang blindtest- FY FAN VA SVÅRT!! omständligt och krångligt för att det ska flyta och pauserna inte ska bli för långa, att mekaniskt ljud inte avslöjar något mm. Men framför allt osäkerheten som blir längre ju längre man spelar.
Jag var helt säker på skillnaderna innan vi började testa men vad svårt det blev med komplex musik.
Nyckeln till ett rättvisande test är en mycket erfaren blindtestpanel. Ett mycket kort musik-snutt, redan efter 30 sekunder börjar hjärnan att fylla i och förändra sinnesintrycken efter 50 sekunder är man duperad av ens egen hjärna och dess förmåga att fylla i och tolka.
Vi som är seende vill bekräfta det vi hör, jag upptäckte i alla fall att det är oerhört svårt att focusera när det kräver en prestation av mig. Tiden är avgörande, både mellan musiken och hur länge musiken spelar.
Det bästa vore en panel av icke seende audiofiler, vilka är vana att lyssna blint sas.
När vi lyssnat både blint och öppet i ca 2timmarpå två olika låtar kom vi fram till att musiken bör vara enkel, ett instrument med komplexa över och undertoner Cello, Bachs cellosviter passade oss. Skillnader började utkristallisera sig. Öppen lyssning- stora skillnader, blind lyssning- skilnad ytterst fin snarare nyanser. Och till det stor osäkerhet.
Jag förstår inte riktigt mekaniken i detta, att hjärnan spelar oss spratt står helt klart i både positiv och negativ bemärkelse.
Jag tror att ett blindtest inte i nuläget är helt rätt. Jag tror dock att resultatet kan slå hur som helst. Jag förstår att det är ett utmärkt tillfälle för de som är motståndare till specialkablar vädrar blod, med all rätt.
Blindtest är jättesvårt, långtidstest utvisat andra saker som jag tycker är viktigt.
Jag tycker att jag inte är mogen för testet ännu och att det känns onödigt för er att ödsla en dags tur till Norrköpin om det inte är av största vikt.
Ni är dock välkomna någon helg om ni vill, sista ordet är inte sagt.
Jag ska verkligen öva upp min förmåga att lyssna blint så jag känner mig säker.
Jag ska ödmjukt se över vissa formuleringar i texten på min hemsida.
Vintest har ju också visat på svårighet med just blinda test.
Jag tar till mig mina nya erfarenheter och begrundar.
Snygga hantverksmässiga kablar som låter lika bra som alla andra.
Konstigt att man upplever så mycket vid öppen lyssning.
Jag föredrar öppen lyssning alla dagar i veckan!
Min stackars sambo med! Efter 1 timme med samma musiksnutt kunde jag höra dubbeldörrarna smälla igen rum efter rum, när vi var klara efter ca 2timmar fick jag höra " Ni är ta mig fan inte kloka! Hur står ni ut, varför lyssnar ni inte på musik som ni gjorde tidigare 2 timmar av samma OLJUD! Jag går o lägger mig GOD NATT!"
En tankeställare, varför inte bara lyssna o njuta som tidigare.
Gillar inte att göra musik till statestik, olustig magkänsla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-15 10:27

Switchtiden är väsentlig också. Det får inte ta mer än en sekund att byta.
För vissa kablar kan det då krävas att du har dubbla identiska och nivåmatchade anläggningar som du bara switchar i högtalarändan mellan...

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-05-15 11:06

Nattlorden skrev:Switchtiden är väsentlig också. Det får inte ta mer än en sekund att byta.
För vissa kablar kan det då krävas att du har dubbla identiska och nivåmatchade anläggningar som du bara switchar i högtalarändan mellan...

Då kan det bli stressigt :D . Jag föredrar långtidstest.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-05-15 11:39

adagio skrev:Ang blindtest- FY FAN VA SVÅRT!!
---

adagio, ett mycket klokt, insiktsfullt och ödmjukt inlägg. Du har all min respekt!

omständligt och krångligt för att det ska flyta och pauserna inte ska bli för långa, att mekaniskt ljud inte avslöjar något mm. Men framför allt osäkerheten som blir längre ju längre man spelar.

Ja, det gäller att lägga upp testet med mycket förberedelser innan. Man blir så trött av själva lyssnandet, så man vill ha så lite strul som möjligt då.

Öppen lyssning- stora skillnader, blind lyssning- skilnad ytterst fin snarare nyanser. Och till det stor osäkerhet.
Jag förstår inte riktigt mekaniken i detta, att hjärnan spelar oss spratt står helt klart i både positiv och negativ bemärkelse.

Jo, det brukar kallas förväntanseffekt, eller mer allmänt placeboeffekt. Det är väl dokumenterat inom psykologin och perceptionsforskningen.

Blindtest är jättesvårt, långtidstest utvisat andra saker som jag tycker är viktigt.

Även långtidstest kan göras blinda. Eller man kan lyssna öppet under en lång tid och när man känner sig säker på skillnader göra ett blindtest.

---

Haha, ja det är lite Pandoras ask över detta. Men att njuta av musik är en sak, undersökning av hur saker förhåller sig en annan.

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-15 11:40

Jag tror att vi med min insatts tyvärr skulle få lika bra resultat med krona eller klave. Viktiga erfarenheter för mig dock.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-05-15 11:44

Spännande läsning Jocke! När det kommer till blindlyssning tror jag man först måste komma över sin egen rädlsa, tänk om jag inte hör allt det jag hört i öppen lyssning!. När väl det lagt sig är blindlyssning, om den genomförs rätt, ett utmärkt verktyg. Att lyssna på musik handlar ju om att lyssna, inte om att se. Vid blindlyssning är ju precis det man gör, man lyssnar och litar på sin hörsel.

Angående blindtest av viner tycker jag det är en utmärkt metod för just detta. Man behöver faktiskt inte tycka att ett vin är gott bara för det kostar 500 kr likaväl som ett vin för 100 kr ibland faktiskt kan vara riktigt njutbart. Blandar man inte in priset i ekvationen slipper man tänka på det och kan koncentrera sig på hur vinet verkligen smakar istället. Resultatet blir mycket mer rättvist.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-05-15 11:54

Här är några andra tester som det skrivits om här:

Ett kabeltest enligt konstens alla regler (lång tråd som även innehåller en massa statistiksnack...):
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=52663&postdays=0&postorder=asc&start=0

Ett ambitiöst högtalartest som var väldigt lärorikt för arrangören (men som inte gav svar på något om det som testades):
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=45798&postdays=0&postorder=asc&

Ett test av digitalkabel (dyr vs. billigt hemmabygge):
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=51054&postdays=0&postorder=asc&start=0

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-05-15 11:55

Rydberg skrev:Angående blindtest av viner tycker jag det är en utmärkt metod för just detta. Man behöver faktiskt inte tycka att ett vin är gott bara för det kostar 500 kr likaväl som ett vin för 100 kr ibland faktiskt kan vara riktigt njutbart. Blandar man inte in priset i ekvationen slipper man tänka på det och kan koncentrera sig på hur vinet verkligen smakar istället. Resultatet blir mycket mer rättvist.

Blinda vintester kan vara extremt svårt så jag tror det gäller även inom HiFi. Det har väl hänt många gånger att man föredragit ett vin för 150 spänn framför ett för 500. Minns när Carl-Jan svarade fel på ett marsalavin i "På Spåret". Det blindtestet blir han nog påmind om än idag stackarn :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-05-15 12:04

Panelguy skrev:
Rydberg skrev:Angående blindtest av viner tycker jag det är en utmärkt metod för just detta. Man behöver faktiskt inte tycka att ett vin är gott bara för det kostar 500 kr likaväl som ett vin för 100 kr ibland faktiskt kan vara riktigt njutbart. Blandar man inte in priset i ekvationen slipper man tänka på det och kan koncentrera sig på hur vinet verkligen smakar istället. Resultatet blir mycket mer rättvist.

Blinda vintester kan vara extremt svårt så jag tror det gäller även inom HiFi. Det har väl hänt många gånger att man föredragit ett vin för 150 spänn framför ett för 500. Minns när Carl-Jan svarade fel på ett marsalavin i "På Spåret". Det blindtestet blir han nog påmind om än idag stackarn :)

Svårt beror ju på vad man vill testa. Det är ju mycket enklare att säga vad man tycker är gott om man slipper ha en prislapp i medvetandet som deklarerar "vad man borde tycka". Däremot att blint säga vad viner kostar är svårt om de inte ligger runt 75-85 spänn för de brukar jag lyckas pricka in.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-05-15 12:04

Är skillnaderna stora så gör det inte så mycket om switchtiderna är lite långa. Ju större skillnad - desto längre switchtid kan man "stå ut med".

Någon skrev att kablarna som tråden handlar om är kostsamma. det hänger ju helt på vad man förväntar sig av dom och varför man köper dom. Jag tror dock att folk som köper den här typen av produkter primärt INTE gör det för att få bättre ljud på något sätt.
Varför köper man en rolex-klocka, för att få mer och bättre tid? Nej. Man köper för att man vill, det är kul och känns trevligt. Och vad är då kostsamt? Tja, det beror ju på vem som skall betala.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-05-15 12:55

Rydberg skrev:
Panelguy skrev:

Svårt beror ju på vad man vill testa.

Ja. Om man blindtestar vin där det ena är i ett standardglas och det andra (samma vin) är i ett liknande glas som är gjort av en speciell kiselsand och kostar 20 gånger så mycket, så kan det nog vara svårt.

Annars är det ju bara att lita på sin smak. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-05-15 13:08

Rydberg skrev:Man behöver faktiskt inte tycka att ett vin är gott bara för det kostar 500 kr likaväl som ett vin för 100 kr ibland faktiskt kan vara riktigt njutbart.

Priset är ofta en dålig värdemätare, speciellt när det har med subjektiv smak att göra. SvD's vinskribent exemplifierade det med att jämföra lite olika viner. Ett 50:- vin ger kanske 5:- till vinmakaren. Ett 100:- vin typ 20-25:-, dvs 4-5 gånger mer. Klart det går att göra ett bättre vin för detta. Men när vinerna börjar kosta uppåt 150-200:- handlar det mer om tycke och smak, vingårdens rykte, kvalitet över tiden och liknande. Bara att ett mousserande vin kommer från distriktet Champagne gör att man kan ta ut minst dubbla priset.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2013-05-15 14:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-15 13:16

adagio, ett mycket klokt, insiktsfullt och ödmjukt inlägg. Du har all min respekt! (Lånar en välskriven formulering)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-15 13:40

Almen skrev:
---

Haha, ja det är lite Pandoras ask över detta. Men att njuta av musik är en sak, undersökning av hur saker förhåller sig en annan.

Viktigt poäng där. Egentligen är det ju så - men för den som har HiFi som hobby så hör de ihop ganska mycket ändå..?

En av de grejer som gör denna hobby lite speciell - det är kanske inte enbart vetenskaplig sanning som skapar bästa musiklyssnandet (för hobbylyssnaren).

En konstruktör vill veta, men en lyssnare/hobbyist vill uppleva. Ska då lyssnaren ständigt och enbart tänka som en konstruktör? Vetenskapen kanske borde rekommendera lite placebo - för lyssnaren? :)

Edit: Och det sköna är ju att det finns fullt vetenskapligt fog för att man genom en kombination av design och teknik kan uppnå denna verifierbart förbättrade lyssnings/musikupplevelse, så det finns egentligen inget fog för att undvika den - snarare tvärtom! :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-15 15:49

Starkt av dig adagio, att skriva som du gör, trots att du representerar "branschen". Vad gäller trivseleffekter kan jag mycket väl tänka mig att man kan uppleva skillnader vid öppen lyssning. När jag har nystädat i lyssningsrummet och alla mattor ligger på plats och stubbar, mikrofoner, kättingar, rep och underkläder är bortplockade så låter det genast lite trevligare. Ett snabbare sätt att åstadkomma samma förbättring är att släcka ljuset helt :-)

När jag köpte min DAC fick jag låna en röd, kort, mycket dyr USB-kabel (1400 spänn för 75 cm eller en meter kanske, tror jag det var) helt utan köptvång. Ja, jag behövde inte ens lägga ut pengarna. Audio Concept lovade att jag skulle få prova den så länge jag ville, så ingen stress heller. Tog med den. Använde Biltema, tre meter lång, ful och grå kabel i säkert en månad innan jag slutligen, en sen kväll, bestämde mig för att ansluta dyrkabeln. Hur det gick? Tja, läs min medlemspresentation, tror det finns bild på den där också. Du kommer till den genom att klicka på hemsida nedan ;-)

Noterar också att senaste H&M har ett stortest av kablar. Ska ta o läsa det i lugn och ro. Ibland är de duktiga på att få skillnaderna att låta enormt stora och tydliga i sina utläggningar, men jag tror inte någon av testarna skulle våga ställa upp på en blindtest tillsammans med Faktiskt-medlemmar, ännu mindre skulle de våga erkänna att de inte hör tydlig skillnad. Respekt adagio!

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-15 15:59

hifikg skrev:
...Noterar också att senaste H&M har ett stortest av kablar. Ska ta o läsa det i lugn och ro. Ibland är de duktiga på att få skillnaderna att låta enormt stora och tydliga i sina utläggningar, men jag tror inte någon av testarna skulle våga ställa upp på en blindtest tillsammans med Faktiskt-medlemmar, ännu mindre skulle de våga erkänna att de inte hör tydlig skillnad. Respekt adagio!

Alla HIFI-blaskor utropar nya vinnare hela tiden som slår föregångarna med en bra marginal. Vargen kommer! Tänk de stackars produkter som faktiskt är så bra som de lovar?!?! HIFI är det nya varg... 8)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-05-15 16:05

Max_Headroom skrev:Är skillnaderna stora så gör det inte så mycket om switchtiderna är lite långa. Ju större skillnad - desto längre switchtid kan man "stå ut med".

Någon skrev att kablarna som tråden handlar om är kostsamma. det hänger ju helt på vad man förväntar sig av dom och varför man köper dom. Jag tror dock att folk som köper den här typen av produkter primärt INTE gör det för att få bättre ljud på något sätt.
Varför köper man en rolex-klocka, för att få mer och bättre tid? Nej. Man köper för att man vill, det är kul och känns trevligt. Och vad är då kostsamt? Tja, det beror ju på vem som skall betala.
ibland har du dina stunder!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-05-15 16:16

Rydberg skrev:
Panelguy skrev:

Svårt beror ju på vad man vill testa. Det är ju mycket enklare att säga vad man tycker är gott om man slipper ha en prislapp i medvetandet som deklarerar "vad man borde tycka". Däremot att blint säga vad viner kostar är svårt om de inte ligger runt 75-85 spänn för de brukar jag lyckas pricka in.

Skulle inte du blindtesta några förstärkare?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-15 16:16

Max_Headroom skrev:Varför köper man en rolex-klocka, för att få mer och bättre tid? Nej. Man köper för att man vill, det är kul och känns trevligt.

Dock marknadsför Rolex inte sina klockor som att de ger dig mer och trevligare tid tillsammans med dem...

adagio

Inläggav adagio » 2013-05-15 16:19

Hm.. Lite placebokablar gör inte upplevelsen sämre.
Tvärtom!
Liknelsen med klockor tycker jag är rätt klockren. Kravet är att klockan går rätt och inte går sönder, sen spelar personlig smak och plånbok in i valet. Skulle då likna mig (sonus Concordia ) vid Certina( bra, snygg, diskret inte så dyr) inte Rolex eller Omega då prislappen drar iväg.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-05-15 17:02

Jag tycker jämförelsen med en "fin"-klocka haltar betänkligt. Där betalar man ofta för en utmärkt finish, högsta klassens urmakeri/hantverk och sedan är ju klockan även ett smycke. Går inte att jämföra med några hemmalindade kablar kan jag tycka (no offence). Jag tror få personer skulle kalla en kabel för ett smycke även om man naturligtvis kan tycka saker som dess estitik.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-05-15 17:04

paa skrev:
Rydberg skrev:
Panelguy skrev:

Skulle inte du blindtesta några förstärkare?

Jo då, vi gjorde ju till och med initiella tester med hemmagjord testutrustning etc. Vi blev avbrutna pga det faktum att jag flyttade till Tyskland. Har dock fortfarande testutrustningen till låns så finns det intresse kan jag försöka dra igång något här nere.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-05-15 17:45

Rydberg skrev:Jag tycker jämförelsen med en "fin"-klocka haltar betänkligt. Där betalar man ofta för en utmärkt finish, högsta klassens urmakeri/hantverk och sedan är ju klockan även ett smycke. Går inte att jämföra med några hemmalindade kablar kan jag tycka (no offence). Jag tror få personer skulle kalla en kabel för ett smycke även om man naturligtvis kan tycka saker som dess estitik.

Inga kablar men det här är väl det närmaste i HiFi väg man kommer ett smycke/dyr klocka

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-15 17:48

Smycke?
Bild

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-05-15 18:07

hifikg> Jag tycker du ska göra en statistisk undersökning, kolla hur mycket brudar som använder USB-kablar som smycken i Sthlm. Välj slumpvis ut 100 stycken.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-15 18:16

Rydberg skrev:hifikg> Jag tycker du ska göra en statistisk undersökning, kolla hur mycket brudar som använder USB-kablar som smycken i Sthlm. Välj slumpvis ut 100 stycken.

Done... hittade en, Anna. Finns en bild till av henne i min presentation, där hon nyttjar samma USB-kabel som topp :-)
Jag tror mer det är en kill-grej att använda kablar som smycken. Hade jag haft exklusiva kablar än jag har hade jag kanske möblerat så de skulle framskymta lite mer när hifiintresserade kom på besök.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-20 22:39

Blindtestet är bordlagt tillsvidare förmodar jag. Jag ska utsätta mig själv för ett helt annat blindtest, men det tar jag i en annan tråd. Kanske upptäcker även jag att jag inte är så tvärsäker efter genomfört test.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-05-21 00:17

hifikg skrev:Blindtestet är bordlagt tillsvidare förmodar jag. Jag ska utsätta mig själv för ett helt annat blindtest, men det tar jag i en annan tråd. Kanske upptäcker även jag att jag inte är så tvärsäker efter genomfört test.
Ska du blindtesta Spotify mot HD-musik?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-05-21 14:14

Vågat av dig adagio.
Att ta upp kabeldiskussionen här på faktiskt är att be om en explosion :lol:
Tråden är dryga veckan gammal, 8 sidor lång och redan har en fått semester.

Snygga kablar för övrigt.
Lite sugen på att låna signalkabeln för att bjuda in lite löst folk vid en öppen lyssning.
Dock endast av nyfikenhet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-21 14:47

paa skrev:
hifikg skrev:Blindtestet är bordlagt tillsvidare förmodar jag. Jag ska utsätta mig själv för ett helt annat blindtest, men det tar jag i en annan tråd. Kanske upptäcker även jag att jag inte är så tvärsäker efter genomfört test.
Ska du blindtesta Spotify mot HD-musik?

Nästan, men det får bli i min presentation, eller i en egen tråd. Har börjat så smått idag och de första resultaten är... intressanta.

Återgå till Generellt om hifi