Moderator: Redaktörer
penke62 skrev:Åter till sakfrågan: är det så stor ljudmässig skillnad mellan olika spelare, eller är det skillnaden optisk/rca som märks mest tro?
Bill50x skrev:penke62 skrev:Åter till sakfrågan: är det så stor ljudmässig skillnad mellan olika spelare, eller är det skillnaden optisk/rca som märks mest tro?
Ja, det är skillnad mellan olika spelare.
Att testa mellan optisk och RCA kan du väl alltid göra utan att drabbas av din hustrus argusögon? Då vet du ju om skillnaden mot Samsungen består eller försvinner.
/ B
Strmbrg skrev:Efter att ha hittat en högtalarlösning som passar mig, så har jag nästan helt slutat att tänka på CD-spelarskillnader och dylikt.
"Problemet" med ljudet låg i det stora, inte i det lilla.
penke62 skrev:Jag har hittills använt min Samsung Bluray till cd-avspelning. Jag kommer inte ihåg vad modellen heter, men då (för runt 4-5 år sen) var den enligt nåt test en av de mer välljudande vid just cd-avspelning. Nu har jag ju vant mig vid det ljudet. Så kom jag till slut över en Pioneer PD-F1009 http://www.pioneer.eu/eur/products/42/59/415/PD-F1009/zoom.htmlsom jag letat efter ett bra tag. Den verkar mycket bekväm med sin plats för 300 skivor. Det räcker idag, åtminstone. Jag har kopplat den via optisk ingång till en Maratnz SR5005, precis som min Samsung. Dock tycker jag att Pioneeren låter lite fattigare i basen.Jag har ännu inte kollat ordentligt med jämförande lyssning, men spontant känns den vad som floskelmässigt kallas för blodfattig. Till saken hör att jag hade Samsungen kopplad via rca, kan det göra så stor skillnad? Jag vill inte ha Pioneeren via rca av 2 skäl: den ska stå långt bort, så den är ur vägen för hustruns (som vanligt) känsliga ögon, och så har den väl Legato Link. Den tekniken var väl inte så lysande.
Åter till sakfrågan: är det så stor ljudmässig skillnad mellan olika spelare, eller är det skillnaden optisk/rca som märks mest tro?
Richard skrev:Min erfarenhet är att just basen ofta blir sämre återgiven med sämre cd- drive. Och då snackar jag bara ettor och nollor, digital överföring, sådant som på detta forum anses vara mumbo- jumbo med noll påverkan.
Nattlorden skrev:Richard skrev:Min erfarenhet är att just basen ofta blir sämre återgiven med sämre cd- drive. Och då snackar jag bara ettor och nollor, digital överföring, sådant som på detta forum anses vara mumbo- jumbo med noll påverkan.
Utrustning som inte fixar att skicka rätt ettor och nollor på sin digital ut är på tok för dålig för att ens nämnas på ett hifi-forum.
Bill50x skrev:Javisst. Och ändå rekommenderas sådana apparater ofta. 668 är typiskt en sådan, den låter avslaget som en pilsner som stått upphälld över natten.
Nattlorden skrev:Bara för de som faller in under hälsovarningen på Mike Oldfields 'Amarok'.Bill50x skrev:Javisst. Och ändå rekommenderas sådana apparater ofta. 668 är typiskt en sådan, den låter avslaget som en pilsner som stått upphälld över natten.
Richard skrev:Den där skillnaden låter ju som typiskt jitter- påverkan. Kanske består skillnaden fast du provar köra rca spdif på båda apparaterna ?
Min erfarenhet är att just basen ofta blir sämre återgiven med sämre cd- drive. Och då snackar jag bara ettor och nollor, digital överföring, sådant som på detta forum anses vara mumbo- jumbo med noll påverkan.
Det är många saker som kan påverka ljudet från en cd- skiva.
Richard skrev:Detta har ju gåtts igenom ett otal gånger här på faktiskt.
För att sammanfatta det hela kan man säga att ettor är ettor och nollor är nollor.
Störningar kan överföras mellan apparater vid mindre goda konstruktioner, ibland kan det bli hörbara försämringar.* Men ettorna och nollorna är intakta så länge det kommer ljud ut. Blir det fel på dataströmmen av ettor och nollor blir det inget ljud alls. Felkorrigeringen i cd-systemet är mer än 2-dubbelt, dvs det finns mer än dubbelt gånger mera säkerhetsdata än vad som behövs för 100 % korrekthet. Detta säkrar för repor stora som hela millimeter i skivan men ändå helt korrekt dataflöde av ettor och nollor.
Prova själv att sätta tunna smala tapebitar ( färgad tape )på skivan och kolla hur mycket som behövs för att det ska börja bli små avbrott i musiken. Tills man nått den punkten så blir ljudet inte sämre.
* De hörbara försämringar mellan apparater som kopplats koaxialt elektriskt är oftast försvinnande små- och beror uteslutande på att analogdelen efter dacen påverkas negativt. Jitter under ca 300 ps. är helt ohörbart, även under extrema tester. Troligen är jitter på över 1000 ps också i praktiken med normalt musikmaterial helt ohörbart.
Så stort jitter att det blir rena bitfel uppstår aldrig i normala, hela apparater.
Jitter vid optisk överföring är ofta tiofaldigt lägre än vid koaxial elektrisk överföring. Men i praktiken har det sällan betydelse för ljudet.
Man kan faktiskt dra en analogi med helt vanlig bildöverföring som sker digitalt. Blir det dålig bild på digitaltv så blir det först små "fyrkanter" som uppkommer till och från. Men är det tillräckligt bra signal i den digitala domänen så blir bilden helt perfekt. Ettorna och nollorna är helt intakta.
En liknande analogi kan dras vid helt vanliga datorprogram. Är inte ettor och nollor i exakt rätt ordning och intakta så fungerar inte programet alls. Är överföringen någorlunda bra så blir signalen istället helt perfekt. Inte till 98 %, - utan till 100 %.
Det finns firmor som påstår att drivverket kan påverka ljudkvaliteten- så att ettor och nollor låter olika.
De har fel.
Cd-avläsningen i alla cd-spelare har från dag ett haft ett buffertminne där all datasignal klockas ut exakt rätt i tid. "Att skivan läses av och spelas upp i realtid" har aldrig skett.
Tex. bröstar sig fiman Rega med sina cd-spelare att de har ett buffertminne i sina spelare. Konsumenten som köper rega-spelaren kanske tror att vanliga cd-spelare inte har ett sådan- men det har de.
Linn har svängt i frågan om ettor och nollor, numera påstår de helt korrekt att ettor och nollor är helt intakta från varje cd-skiva- men det beror på att de kör nätverkspelare nu uteslutande- förut påstod de ju att olika drivverk kunde spela ettorna och nollorna mer eller mindre intakta, vilket ju var felaktigt.
Linn Karik ger förresten 1 db lägre output vid användandet som drivverk kopplat till en normal dac, om man mäter på analogutgången på dacen.
Vad det beror på har jag ingen aning om. Alla andra drivverk jag provat levererar exakt samma output kopplat till en dac.
Alla "problem" som påstås uppkomma vid digital överföring från olika håll- från bransch och hifi-journalister, kan lätt verifieras vid en enkel blindtest. Om man vill kan man lyssna en hel dag med en sorts överföring, tex optisk. Sedan byta tillbaka efter en dag till koaxial. Kan det höras någon skillnad ? Spelar musikerna mera i takt med den ena överföringen ?![]()
Det hela slutar oftast med att ( om man för statistik över lyssningarna ) ingen som helst skillnad kan höras överhuvudtaget.
Skillnaden blir subjektivt betydligt större om man druckit kaffe strax innan, eller sitter en cm snett i lyssningssoffan.
Eller om man vet om i förväg vad som spelar.
Det finns alltså mycket större problem än digital överföring i någon liten SATA- kabel. Lyssningsrummet, tex.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bara för de som faller in under hälsovarningen på Mike Oldfields 'Amarok'.Bill50x skrev:Javisst. Och ändå rekommenderas sådana apparater ofta. 668 är typiskt en sådan, den låter avslaget som en pilsner som stått upphälld över natten.
Ahh, den har jag missat, men vilken låt?
Nattlorden skrev:Ingen låt - på konvolutet.Bill50x skrev:Ahh, den har jag missat, men vilken låt?Nattlorden skrev:Bara för de som faller in under hälsovarningen på Mike Oldfields 'Amarok'.Bill50x skrev:Javisst. Och ändå rekommenderas sådana apparater ofta. 668 är typiskt en sådan, den låter avslaget som en pilsner som stått upphälld över natten.
faema skrev:Det kan vara stoora skillnader mellan olika CD-spelare.När jag skulle byta ut min gamla TEAC från tidigt 90-tal mot en ny, bättre för ett par årsedan blev jag mycket besviken. Hade hemma två Denon som lät förskräckligt. Mycket dålig basåtergivning och ännu sämre diskant, det var som knivar skar i öronen. Det tog ett tag inan jag hittade rätt, men det var det värt.
Salve
rhenrics skrev:Richard skrev:Den där skillnaden låter ju som typiskt jitter- påverkan. Kanske består skillnaden fast du provar köra rca spdif på båda apparaterna ?
Min erfarenhet är att just basen ofta blir sämre återgiven med sämre cd- drive. Och då snackar jag bara ettor och nollor, digital överföring, sådant som på detta forum anses vara mumbo- jumbo med noll påverkan.
Det är många saker som kan påverka ljudet från en cd- skiva.
Öh kolla vad mumbojumbokonstnären själv skrivit tidigare:Richard skrev:Detta har ju gåtts igenom ett otal gånger här på faktiskt.
För att sammanfatta det hela kan man säga att ettor är ettor och nollor är nollor.
Störningar kan överföras mellan apparater vid mindre goda konstruktioner, ibland kan det bli hörbara försämringar.* Men ettorna och nollorna är intakta så länge det kommer ljud ut. Blir det fel på dataströmmen av ettor och nollor blir det inget ljud alls. Felkorrigeringen i cd-systemet är mer än 2-dubbelt, dvs det finns mer än dubbelt gånger mera säkerhetsdata än vad som behövs för 100 % korrekthet. Detta säkrar för repor stora som hela millimeter i skivan men ändå helt korrekt dataflöde av ettor och nollor.
Prova själv att sätta tunna smala tapebitar ( färgad tape )på skivan och kolla hur mycket som behövs för att det ska börja bli små avbrott i musiken. Tills man nått den punkten så blir ljudet inte sämre.
* De hörbara försämringar mellan apparater som kopplats koaxialt elektriskt är oftast försvinnande små- och beror uteslutande på att analogdelen efter dacen påverkas negativt. Jitter under ca 300 ps. är helt ohörbart, även under extrema tester. Troligen är jitter på över 1000 ps också i praktiken med normalt musikmaterial helt ohörbart.
Så stort jitter att det blir rena bitfel uppstår aldrig i normala, hela apparater.
Jitter vid optisk överföring är ofta tiofaldigt lägre än vid koaxial elektrisk överföring. Men i praktiken har det sällan betydelse för ljudet.
Man kan faktiskt dra en analogi med helt vanlig bildöverföring som sker digitalt. Blir det dålig bild på digitaltv så blir det först små "fyrkanter" som uppkommer till och från. Men är det tillräckligt bra signal i den digitala domänen så blir bilden helt perfekt. Ettorna och nollorna är helt intakta.
En liknande analogi kan dras vid helt vanliga datorprogram. Är inte ettor och nollor i exakt rätt ordning och intakta så fungerar inte programet alls. Är överföringen någorlunda bra så blir signalen istället helt perfekt. Inte till 98 %, - utan till 100 %.
Det finns firmor som påstår att drivverket kan påverka ljudkvaliteten- så att ettor och nollor låter olika.
De har fel.
Cd-avläsningen i alla cd-spelare har från dag ett haft ett buffertminne där all datasignal klockas ut exakt rätt i tid. "Att skivan läses av och spelas upp i realtid" har aldrig skett.
Tex. bröstar sig fiman Rega med sina cd-spelare att de har ett buffertminne i sina spelare. Konsumenten som köper rega-spelaren kanske tror att vanliga cd-spelare inte har ett sådan- men det har de.
Linn har svängt i frågan om ettor och nollor, numera påstår de helt korrekt att ettor och nollor är helt intakta från varje cd-skiva- men det beror på att de kör nätverkspelare nu uteslutande- förut påstod de ju att olika drivverk kunde spela ettorna och nollorna mer eller mindre intakta, vilket ju var felaktigt.
Linn Karik ger förresten 1 db lägre output vid användandet som drivverk kopplat till en normal dac, om man mäter på analogutgången på dacen.
Vad det beror på har jag ingen aning om. Alla andra drivverk jag provat levererar exakt samma output kopplat till en dac.
Alla "problem" som påstås uppkomma vid digital överföring från olika håll- från bransch och hifi-journalister, kan lätt verifieras vid en enkel blindtest. Om man vill kan man lyssna en hel dag med en sorts överföring, tex optisk. Sedan byta tillbaka efter en dag till koaxial. Kan det höras någon skillnad ? Spelar musikerna mera i takt med den ena överföringen ?![]()
Det hela slutar oftast med att ( om man för statistik över lyssningarna ) ingen som helst skillnad kan höras överhuvudtaget.
Skillnaden blir subjektivt betydligt större om man druckit kaffe strax innan, eller sitter en cm snett i lyssningssoffan.
Eller om man vet om i förväg vad som spelar.
Det finns alltså mycket större problem än digital överföring i någon liten SATA- kabel. Lyssningsrummet, tex.
Har du blivit faktarejpad eller?
Strmbrg skrev:Ja, konstruktiva inlägg, med solklara syften att föra resonementen framåt.
Kan man inte SKITA i personfokus och resonera kring frågan istället?
Nå,
Jag skulle tänka mig att det förvisso kan finnas ganska stora skillnader mellan olika CD-apparater.
Men de är sannolikt stora enbart när man fokuserar på just detta.
Ur ett totalperspektiv och med ett musiklyssningssyfte, så kan man nog egentligen strunta i frågan.
Richard skrev:
Tycker nog att det är RÄTT stor skillnad mellan olika cd- spelare. Även om skillnaderna klangligt brukar vara små, så är skillnaderna viktigare än de försämringar som kommer senare i signalkedjan, läs högtalarna.
Strmbrg skrev:Richard skrev:
Tycker nog att det är RÄTT stor skillnad mellan olika cd- spelare. Även om skillnaderna klangligt brukar vara små, så är skillnaderna viktigare än de försämringar som kommer senare i signalkedjan, läs högtalarna.
Ja, alltså jag skaffade en Benchmark DAC1 för kanske fem år sedan.
Rent impusköp, dock hade jag läst att den var kompetent.
Klangligt, vette sjåen om den förändrade något. Nu brukar jag egentligen inte tänka så mycket på klang, utan mest fokusera på upplösning förvisso.
Upplösningen upplever jag som såpass god att jag inte distraheras av den parametern.
Tidigare har jag distraherats av en slags "grötighet" när jag spisar symfonier och annat komplext.
Nå, hur menar du med att skillnaderna är små, men viktigare än skillnaderna mellan högtalare? Utveckla gärna.
Martin skrev:Förutom när det gäller brus t.ex. Det förstärks ju tidigare i kedjan det uppstår. Så på det viset är ju source first logiskt.
Martin skrev:Förutom när det gäller brus t.ex. Det förstärks ju tidigare i kedjan det uppstår. Så på det viset är ju source first logiskt.
Allt beror på vad man menar och från vilket perspektiv man ser det. Hålla på med logikövningar när man ska jämföra signalkällor ger jag inte jättemycket för. Det är som du säger att är det ett problem så är det, vart det än uppstår.
AndreasArvidsson skrev:Jag säger att alla länkar i lyssningskedjan är lika viktiga. Ett fel i vilken som helst av dem kan förstöra ljudet total och det är felets karakteristik och storhet som avgör om det är ett problem eller inte. Inte var det uppstår.
Att fel som uppstår tidigare i kedjan skulle bli förstärkta jämfört med fel som uppstår senare är helt enkelt inte sant.
Olika länkar kan ha fel med liknande karakteristik vilket gör att det mätbara felet sas ökar under kedjans gång, men det är en summa av alla fel och inte en förstärkning av ett enskilt som man ser.
Martin skrev:Inte heller är det självklart att alltid ge sig på svagaste länken. Ett större fel kan ju vara mindre störande och de olika delarna kan vara anpassade till varandra på olika vis.
Precis! Alla får göra som de vill och tycker och alla får ha vilka uppfattningar de vill. The more the merrier!AndreasArvidsson skrev:Martin skrev:Inte heller är det självklart att alltid ge sig på svagaste länken. Ett större fel kan ju vara mindre störande och de olika delarna kan vara anpassade till varandra på olika vis.
Det där är ju en definitionsfårga. Störst fel är enligt mig det jag stör mig mest på. Hur det mäter kanske är mindre intressant för upplevelsen och mer intressant för att utröna var felen finns och dess karakteristik.
Upp till var och en vad man vill kalla störst och vad man vill åtgärda först.
Martin skrev:Precis! Alla får göra som de vill och tycker och alla får ha vilka uppfattningar de vill. The more the merrier!AndreasArvidsson skrev:Martin skrev:Inte heller är det självklart att alltid ge sig på svagaste länken. Ett större fel kan ju vara mindre störande och de olika delarna kan vara anpassade till varandra på olika vis.
Det där är ju en definitionsfårga. Störst fel är enligt mig det jag stör mig mest på. Hur det mäter kanske är mindre intressant för upplevelsen och mer intressant för att utröna var felen finns och dess karakteristik.
Komorok skrev:Ja, men de har inte rätt till egna fakta.
petersteindl skrev:Komorok skrev:Ja, men de har inte rätt till egna fakta.
Öh, menar du att var och en inte har rätt till egna fakta? Skulle t.ex. inte IngOehman ha rätt till egna fakta?
Mvh
Peter
Komorok skrev:petersteindl skrev:Komorok skrev:Ja, men de har inte rätt till egna fakta.
Öh, menar du att var och en inte har rätt till egna fakta? Skulle t.ex. inte IngOehman ha rätt till egna fakta?
Mvh
Peter
Det går inte att hitta på egna fakta. Men det går bra att hitta på egna åsikter. Fakta är fakta utan att tillhöra någon. De bara är.
Det vet inte jag. Men jag kan TÄNKA mig (ursäkta strmbrg) att när du har fler distorsionskomponenter (övertoner på befintliga toner) så skapas det distorsion på och mellan dem också i ett senare steg av olinjäritet av annan typ.Komorok skrev:@Martin: Förklara då varför distorsion skulle vara värre i en cd-spelare än i ett slutsteg, tack. Då kanske jag kan förstå hur det kan vara så.
AndreasArvidsson skrev:
...Störst fel är enligt mig det jag stör mig mest på. Hur det mäter kanske är mindre intressant för upplevelsen och mer intressant för att utröna var felen finns och dess karakteristik.
Strmbrg skrev:För egen del är det bristande upplösning som är det största felet. Inbillar jag mig.
Det talas ofta om tonkurvefel i våra diskussioner, men dem tror jag inte att jag störs av så mycket.
Hm, upplösning är kanske en svårdefinierad och svårförklarad "grej".
Hm, kan det vara DÄRFÖR som det inte talas så mycket om "vederbörande"?
shifts skrev:Strmbrg skrev:För egen del är det bristande upplösning som är det största felet. Inbillar jag mig.
Det talas ofta om tonkurvefel i våra diskussioner, men dem tror jag inte att jag störs av så mycket.
Hm, upplösning är kanske en svårdefinierad och svårförklarad "grej".
Hm, kan det vara DÄRFÖR som det inte talas så mycket om "vederbörande"?
Kul att du skriver så, för jag var på väg att fråga dig detta tidigare; hur man lyssnar efter upplösning. Det är ett sådant där ord som ofta används för att beskriva det braiga hos en anläggning, men vad är det egentligen? Betyder det samma sak för alla personer? Det är kanske material för en egen tråd. Ska bara hoppa upp ur sängen och in i duschen, sen startar jag den.
Richard skrev:Nej, men jag hade ju totalfel i dessa inlägg. Trodde i min enfald att det kunde vara så, senare erfarenheter ( med riktiga lyssningar ) har tydligt visat att det inte var så enkelt.
Jag uppmanar dig att inte vara så enormt naiv och inte bara köpa precis allt som skrivs här. Varför gör du det ? Är du hjärntvättad ?
Du kan om du inte ser upp, bli lika indoktrinerad av allt ingengörsbögeri här, som all annan mumbo- jumbo.
Lyssna själv, och sluta att marschera till ingengörs- taktpinnen. Använd dina öron.
Panelguy skrev:Skillnaden mellan de CD-spelare och DAC:ar jag jämfört har varit i klass med skillnader mellan kablar, dvs relativt små men dock skillnader.
DQ-20 skrev:Tills någon redovisar lite justa lyssningstest så tänker jag stillsamt underhålla tesen att ingen på faktiskt.se hör skillnad på cd-spelare av "normal" kvalitet.När LTS (där kom den, ja) testar verkar man man ju bara höra skillnad när man kör "svåra" signaler som extrem djupbas, syntetiskt genererade metronomklick och Clawfinger.
/DQ-20
rhenrics skrev:Panelguy skrev:Skillnaden mellan de CD-spelare och DAC:ar jag jämfört har varit i klass med skillnader mellan kablar, dvs relativt små men dock skillnader.
Jisses, det är betydligt större hörbara skillnader mellan cd-spelare än vad det är mellan kablar (såvida de inte är helt felkonstruerade). Jämför en bit koppar med cd-spelares aktiva analoga utgångssteg. De aktiva kretsarna påverkar givetvis ljudet mer än en stump koppar gör.
Komorok skrev:DQ-20 skrev:Tills någon redovisar lite justa lyssningstest så tänker jag stillsamt underhålla tesen att ingen på faktiskt.se hör skillnad på cd-spelare av "normal" kvalitet.När LTS (där kom den, ja) testar verkar man man ju bara höra skillnad när man kör "svåra" signaler som extrem djupbas, syntetiskt genererade metronomklick och Clawfinger.
/DQ-20
Bump...
Panelguy skrev:rhenrics skrev:Panelguy skrev:Skillnaden mellan de CD-spelare och DAC:ar jag jämfört har varit i klass med skillnader mellan kablar, dvs relativt små men dock skillnader.
Jisses, det är betydligt större hörbara skillnader mellan cd-spelare än vad det är mellan kablar (såvida de inte är helt felkonstruerade). Jämför en bit koppar med cd-spelares aktiva analoga utgångssteg. De aktiva kretsarna påverkar givetvis ljudet mer än en stump koppar gör.
Om inte de flesta så kallade High End kablar är "felkonstruerade" så håller jag inte med. När jag senast jämförde CD-spelare (ARC CD3, Gondul 3 och en Meridian för ca 130.000) upplevde jag skillnaderna som små.... men hörbara, precis som med bättre kablar
Morello skrev:Panelguy skrev:rhenrics skrev:Panelguy skrev:Skillnaden mellan de CD-spelare och DAC:ar jag jämfört har varit i klass med skillnader mellan kablar, dvs relativt små men dock skillnader.
Om inte de flesta så kallade High End kablar är "felkonstruerade" så håller jag inte med. När jag senast jämförde CD-spelare (ARC CD3, Gondul 3 och en Meridian för ca 130.000) upplevde jag skillnaderna som små.... men hörbara, precis som med bättre kablar
Om skillnaderna mellan olika kablar är små men hörbara är väl kablarna snarast, tvärtom mot vad du skriver, av sämre sort? Per definition.
Bra kablar hörs inte alls och några skillnader går således ej att höra.
Panelguy skrev:Morello skrev:Panelguy skrev:rhenrics skrev:Panelguy skrev:Skillnaden mellan de CD-spelare och DAC:ar jag jämfört har varit i klass med skillnader mellan kablar, dvs relativt små men dock skillnader.
Om skillnaderna mellan olika kablar är små men hörbara är väl kablarna snarast, tvärtom mot vad du skriver, av sämre sort? Per definition.
Jag trodde inte den kommentaren skulle dröja så länge![]()
Frågan är bara vilka kablar som är neutrala och inte hörs och vilka lägger till något......
Komorok skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Panelguy skrev:rhenrics skrev:Panelguy skrev:Skillnaden mellan de CD-spelare och DAC:ar jag jämfört har varit i klass med skillnader mellan kablar, dvs relativt små men dock skillnader.
Frågan är bara vilka kablar som är neutrala och inte hörs och vilka lägger till något......
Det är ju ganska lätt att undersöka om man vill och orkar. En switch som kopplar in en extra högtalarkabelslinga (testobjektet) extra på den vanliga.
Panelguy skrev:Komorok skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Panelguy skrev:rhenrics skrev:Panelguy skrev:Skillnaden mellan de CD-spelare och DAC:ar jag jämfört har varit i klass med skillnader mellan kablar, dvs relativt små men dock skillnader.
Det är ju ganska lätt att undersöka om man vill och orkar. En switch som kopplar in en extra högtalarkabelslinga (testobjektet) extra på den vanliga.
Hur vet man att "den vanliga" är neutral?
Panelguy skrev:Hur vet man att den "vanliga" är neutral?
Morello skrev:Oj, det börjar likna en klassisk FE-test-tråd.![]()
Popcorn och öl?
Panelguy skrev:Morello skrev:Oj, det börjar likna en klassisk FE-test-tråd.![]()
Popcorn och öl?
Ständigt detta F/E. Trodde inte kablar gick att F/E lyssna, måste finnas många kablar som hörs med tanke på att de flesta låter lite olika.
penke62 skrev:Jag har hittills använt min Samsung Bluray till cd-avspelning. Jag kommer inte ihåg vad modellen heter, men då (för runt 4-5 år sen) var den enligt nåt test en av de mer välljudande vid just cd-avspelning. Nu har jag ju vant mig vid det ljudet. Så kom jag till slut över en Pioneer PD-F1009 http://www.pioneer.eu/eur/products/42/59/415/PD-F1009/zoom.htmlsom jag letat efter ett bra tag. Den verkar mycket bekväm med sin plats för 300 skivor. Det räcker idag, åtminstone. Jag har kopplat den via optisk ingång till en Maratnz SR5005, precis som min Samsung. Dock tycker jag att Pioneeren låter lite fattigare i basen.Jag har ännu inte kollat ordentligt med jämförande lyssning, men spontant känns den vad som floskelmässigt kallas för blodfattig. Till saken hör att jag hade Samsungen kopplad via rca, kan det göra så stor skillnad? Jag vill inte ha Pioneeren via rca av 2 skäl: den ska stå långt bort, så den är ur vägen för hustruns (som vanligt) känsliga ögon, och så har den väl Legato Link. Den tekniken var väl inte så lysande.
Åter till sakfrågan: är det så stor ljudmässig skillnad mellan olika spelare, eller är det skillnaden optisk/rca som märks mest tro?
AndreasArvidsson skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Oj, det börjar likna en klassisk FE-test-tråd.![]()
Popcorn och öl?
Ständigt detta F/E. Trodde inte kablar gick att F/E lyssna, måste finnas många kablar som hörs med tanke på att de flesta låter lite olika.
Kablar är väl något av det lättaste att F/E testa tom.
Ja om de låter olika så kommer de höras ett F/E test.
Panelguy skrev:Morello skrev:Oj, det börjar likna en klassisk FE-test-tråd.![]()
Popcorn och öl?
Morello skrev:Den allra vanligaste impedansen för antennkabel i allmänhet är dock 50 ohm, vilket torde vara olämpligt.
Morello skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Oj, det börjar likna en klassisk FE-test-tråd.![]()
Popcorn och öl?
Om du gör adekvata blindtester kommer din tro att omkullkastas.
Panelguy skrev:Morello skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Oj, det börjar likna en klassisk FE-test-tråd.![]()
Popcorn och öl?
Menar du att jag kommer att finna att EKK är THE kabel eller att jag inte kommer att höra någon skillnad på de flesta kablar?
Komorok skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Oj, det börjar likna en klassisk FE-test-tråd.![]()
Popcorn och öl?
Menar du att jag kommer att finna att EKK är THE kabel eller att jag inte kommer att höra någon skillnad på de flesta kablar?
Jag vill iaf mena att du lär upptäcka att kablarna färgar exakt på det vis som deras fysiska egenskaper förutsäger att de skall färga. Det oavsett om det är Nordost, Biltema eller EKK.
Panelguy skrev:Komorok skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:Oj, det börjar likna en klassisk FE-test-tråd.![]()
Popcorn och öl?
Jag vill iaf mena att du lär upptäcka att kablarna färgar exakt på det vis som deras fysiska egenskaper förutsäger att de skall färga. Det oavsett om det är Nordost, Biltema eller EKK.
Intressant, ge gärna några exempel.
Komorok skrev:Panelguy skrev:Intressant, ge gärna några exempel.
Exempel på fysiska egenskaper?
Resistans, Kapacitans, Induktans...
Panelguy skrev:Komorok skrev:Panelguy skrev:Intressant, ge gärna några exempel.
Nej, exempel på kablar som färgar på det vis som deras fysiska egenskaper förutsäger att de skall färga.
Nej, exempel på kablar som färgar på det vis som deras fysiska egenskaper förutsäger att de skall färga.
Panelguy skrev:Nu menar jag tydliga exempel,. Hög kapacitans i en signalkabel är ju exempelvis ingen höjdare. Jag minns också en gammal van den hul högtalarkabel jag hade där ledarna var kraftigt separerade vilket jag har för mig ledde till avrullad topp (hög kapacitans).
Vad är det som gör att exempelvis vissa Cardas låter mörka och feta medan Nordost har en tendens till motsatsen?
Komorok skrev:Panelguy skrev:Nu menar jag tydliga exempel,. Hög kapacitans i en signalkabel är ju exempelvis ingen höjdare. Jag minns också en gammal van den hul högtalarkabel jag hade där ledarna var kraftigt separerade vilket jag har för mig ledde till avrullad topp (hög kapacitans).
Vad är det som gör att exempelvis vissa Cardas låter mörka och feta medan Nordost har en tendens till motsatsen?
Har det undersökts blint att de färgar på det sättet? Om det inte är blindtestat skulle jag tro att färgningarna beror på inbillade skillnader.
Panelguy skrev:Komorok skrev:Panelguy skrev:Nu menar jag tydliga exempel,. Hög kapacitans i en signalkabel är ju exempelvis ingen höjdare. Jag minns också en gammal van den hul högtalarkabel jag hade där ledarna var kraftigt separerade vilket jag har för mig ledde till avrullad topp (hög kapacitans).
Har det undersökts blint att de färgar på det sättet? Om det inte är blindtestat skulle jag tro att färgningarna beror på inbillade skillnader.
Du menar att en Cardas Golden Cross och en Nordost Valhalla skulle låta likadant?......knappast
Strmbrg skrev:De minsta - och obefintliga sakerna i hifivärlden tycks ha en enorm gravitationskraft.
Eller så är det så att kabelhärvorna gör att man trasslar in sig i dem hela tiden...
Panelguy skrev:Nu menar jag tydliga exempel,. Hög kapacitans i en signalkabel är ju exempelvis ingen höjdare. Jag minns också en gammal van den hul högtalarkabel jag hade där ledarna var kraftigt separerade vilket jag har för mig ledde till avrullad topp (hög kapacitans).
Strmbrg skrev:Jag trodde den här tråden handlade om ifall olika CD-spelare låter olikt olika kablar.
Men, så är det tydligen inte.
Knasmuppar, att ni orkar...![]()
De minsta - och obefintliga sakerna i hifivärlden tycks ha en enorm gravitationskraft.
Eller så är det så att kabelhärvorna gör att man trasslar in sig i dem hela tiden...
Laila skrev:Då har du nog fått för dig tvärser om . . . . "kraftigt separerade" ledare leder(sic!) snarare till en hög(re) induktans* . . . . typ.
*Har jag för mig.
AndreasArvidsson skrev:Strmbrg skrev:De minsta - och obefintliga sakerna i hifivärlden tycks ha en enorm gravitationskraft.
Jag tycker inte alls att det är konstigt; påståendet att olika kablar låter väldigt olika är mycket mer kontroversiellt än att tex olika högtalare låter väldigt olika vilket alla håller med om.
Panelguy skrev:Komorok skrev:Panelguy skrev:Nu menar jag tydliga exempel,. Hög kapacitans i en signalkabel är ju exempelvis ingen höjdare. Jag minns också en gammal van den hul högtalarkabel jag hade där ledarna var kraftigt separerade vilket jag har för mig ledde till avrullad topp (hög kapacitans).
Du menar att en Cardas Golden Cross och en Nordost Valhalla skulle låta likadant?......knappast
Strmbrg skrev:Jovisst, men att den frågan får sådant fokus.
De som tycker att kablarna påverkar mycket kan väl tycka det och de som tycker annorlunda kan väl tycka det.
Diskussionen är ju hyfsat fruktlös.
Komorok skrev:Det handlar inte om tyckande. Det handlar om fakta och fakta kan man inte bara tycka till. De är vad de är.
Strmbrg skrev:Komorok skrev:Det handlar inte om tyckande. Det handlar om fakta och fakta kan man inte bara tycka till. De är vad de är.
Visst, men vad är syftet med att övertala den som inte inser fakta?
Omtanke?..
Strmbrg skrev:AndreasArvidsson skrev:Strmbrg skrev:De minsta - och obefintliga sakerna i hifivärlden tycks ha en enorm gravitationskraft.
Jag tycker inte alls att det är konstigt; påståendet att olika kablar låter väldigt olika är mycket mer kontroversiellt än att tex olika högtalare låter väldigt olika vilket alla håller med om.
Jovisst, men att den frågan får sådant fokus.
De som tycker att kablarna påverkar mycket kan väl tycka det och de som tycker annorlunda kan väl tycka det.
Diskussionen är ju hyfsat fruktlös.
Komorok skrev:Det handlar inte om tyckande. Det handlar om fakta och fakta kan man inte bara tycka till. De är vad de är.
Panelguy skrev:Komorok skrev:Det handlar inte om tyckande. Det handlar om fakta och fakta kan man inte bara tycka till. De är vad de är.
Fakta är väl trots allt att kablar har olika egenskaper och därmed låter något olika varandra. Om vi får fram specar på de kablar jag nämnde så visar det sig säkert att de är ganska olika vilket också skulle förklara deras olikhet i ljudet. Visst låter många kablar likartat men inte dessa två.
Strmbrg skrev:Äh, jag röjer väl loss lite på kabelspåret jag med då:
Minns nämligen att man i början på åttitalet - när det började komma lite kralligare högtalarkablar - "Monster" var det nog - så kunde man höra högst påtagliga skillnader i ljudet från olika kablar.
De maffigaste lät liksom "Dask!!” och de klena, småstyva 0,75 kvmm, lät knappt alls.
Komorok skrev:Panelguy skrev:Komorok skrev:Det handlar inte om tyckande. Det handlar om fakta och fakta kan man inte bara tycka till. De är vad de är.
Fakta är väl trots allt att kablar har olika egenskaper och därmed låter något olika varandra. Om vi får fram specar på de kablar jag nämnde så visar det sig säkert att de är ganska olika vilket också skulle förklara deras olikhet i ljudet. Visst låter många kablar likartat men inte dessa två.
Det är fullt möjligt att de där kablarna låter olika. Det håller jag helt öppet. Men att olikheterna beror på något annat än dess fysiska egenskaper tror jag inte. Tror du det?
Panelguy skrev:Fakta är väl trots allt att kablar har olika egenskaper och därmed låter något olika varandra.
Martin skrev:Jag har varit av den där åsikten förut att alla felaktigheter ska motsägas. En riktig sanningens riddare har jag varit. Nu är jag inte lika säker på att just jag sitter inne med den explicita sanningen i alla lägen. Även om jag tror att jag gör det så säger jag det sällan heller. Sanningen kan ställas på sin spets (spikfot?) och vändas uppockhner med ett alternativt perspektiv, men den finns säkert där någonstans det tvivlar jag inte på den är bara lite mer komplex och paradoxal än man ofta kan tro eller överblicka. Då är det ganska ointressant och tappar ganska mycket meningen kan jag tycka. Folk får tycka, tro eller tro sig veta vad de vill, ha vilka uppfattningar de vill. Jag tycker mest diskussionen, om den verkar leda någonstans, är intressant. Att spontant börja tjafsa om kablar i en redan infekterad CD-spelartråd verkar typiskt ofruktsamt för att använda strmbrgs kloka ord.
Strmbrg skrev:Men, vilka motiv finns för att blinn'testa CD-maskiner då? (Notera den trevliga avvikelsen från mitt evinnerliga pjämmel om syftet)
Komorok skrev:Problemet är ju att ingen annan än du kan veta. Det gör ju jämförelserna nästintill värdelösa för andra. Och det säger ingenting om hur eventuella färgningar är beskaffade. Bara hur de förhåller sig till det objekt det jämförs med.
Rydberg skrev:Komorok skrev:Problemet är ju att ingen annan än du kan veta. Det gör ju jämförelserna nästintill värdelösa för andra. Och det säger ingenting om hur eventuella färgningar är beskaffade. Bara hur de förhåller sig till det objekt det jämförs med.
Jo lite så blir det ju tyvärr, men det får man köpa i en såndan här hobby! Alla som lyssnar på musik är ju inte hobbyforskare och jag tycker allt att deras subjektiva intryck också är roliga att ta del av.
Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Men, vilka motiv finns för att blinn'testa CD-maskiner då? (Notera den trevliga avvikelsen från mitt evinnerliga pjämmel om syftet)
Kan man få en förklaring på vad pjämmel betyder? Har nämligen aldrig hört det tidigare trots att jag gillar tockna däringa uttryck.
darkg skrev:Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Men, vilka motiv finns för att blinn'testa CD-maskiner då? (Notera den trevliga avvikelsen från mitt evinnerliga pjämmel om syftet)
Kan man få en förklaring på vad pjämmel betyder? Har nämligen aldrig hört det tidigare trots att jag gillar tockna däringa uttryck.
Ett illustrativt språkprov från Plettetyder (fint radioprogram): "I vår lilla kurs 'Vi lär inte för skolan vi lär för sällskapslivet' samtalar idag Plattetyders Muja Hedin med folklivsforskare Fridolf Ruthin i frågor som gäller seder bruk och etikett. Fridolf Ruthin är inte bara statsvetare och samhällsvetare utan också mycket kunnig i möbelfrågor, bl a sängvetare. Frågor i anslutning till kursen återfinns i tidningen Rösters senaste nummer, där bl a en anonym insändare kräver besked idenna fråga: Hur länge ska dessa gagghökar tillåtas förorena etern med sitt evinnerliga pjämmel? Varsågoda, min herrar. Dagens avsnitt heter Aj, aj, aj, så får man inte göra."
Jag tog med hela, för det är så fint.
Strmbrg skrev:Men, vilka motiv finns för att blinn'testa CD-maskiner då? (Notera den trevliga avvikelsen från mitt evinnerliga pjämmel om syftet)
Är det för att bevisa för vissa personer att det inte är såpass stora skillnader att de kan säkerställas?
Enklare uttryckt:
Att visa dem att de har fel.
Är det den rent tekniska nyfikenheten?
Är det för att undersöka varandras ljudperception?
Är det för att rädda medmänn'skor från att kasta pengar på onödigheter.
Är det för att vinna en debatt?
Är det något annat, eller kanske ett flertal av ovanstående motiv?
Vill inte påskina att något eller några eller samtliga listade motivförslag är knäppa eller så. Men det kan ju vara värt att fundera över motivet, kanske?
Eller så kan det inte det...
Rydberg skrev:Det kan inte lika gärna vara placebo, sannolikt är det inte placebo i de flesa fall även om det inte kan uteslutas i vissa fall. Sen är det väl upp till var och en var de vill ha dra sina gränser. Personligen är jag ganska säker när jag hör skillnad och när jag inte hör skillnad även om jag inte kan föra det i bevis med mig själv.
Komorok skrev:Panelguy skrev:Komorok skrev:Det handlar inte om tyckande. Det handlar om fakta och fakta kan man inte bara tycka till. De är vad de är.
Det är fullt möjligt att de där kablarna låter olika. Det håller jag helt öppet. Men att olikheterna beror på något annat än dess fysiska egenskaper tror jag inte. Tror du det?Strmbrg skrev:Äh, jag röjer väl loss lite på kabelspåret jag med då:
Minns nämligen att man i början på åttitalet - när det började komma lite kralligare högtalarkablar - "Monster" var det nog - så kunde man höra högst påtagliga skillnader i ljudet från olika kablar.
De maffigaste lät liksom "Dask!!” och de klena, småstyva 0,75 kvmm, lät knappt alls.
Blindtestade du detta?
Om inte så är det ju tester utan värde för någon annan än dig själv hur kul det än är att sitta och koppla kabel fram och åter.
darkg skrev:Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Men, vilka motiv finns för att blinn'testa CD-maskiner då? (Notera den trevliga avvikelsen från mitt evinnerliga pjämmel om syftet)
Ett illustrativt språkprov från Plettetyder (fint radioprogram): "I vår lilla kurs 'Vi lär inte för skolan vi lär för sällskapslivet' samtalar idag Plattetyders Muja Hedin med folklivsforskare Fridolf Ruthin i frågor som gäller seder bruk och etikett. Fridolf Ruthin är inte bara statsvetare och samhällsvetare utan också mycket kunnig i möbelfrågor, bl a sängvetare. Frågor i anslutning till kursen återfinns i tidningen Rösters senaste nummer, där bl a en anonym insändare kräver besked idenna fråga: Hur länge ska dessa gagghökar tillåtas förorena etern med sitt evinnerliga pjämmel? Varsågoda, min herrar. Dagens avsnitt heter Aj, aj, aj, så får man inte göra."
Jag tog med hela, för det är så fint.
Strmbrg skrev:Komorok skrev:Strmbrg skrev:Äh, jag röjer väl loss lite på kabelspåret jag med då:
Blindtestade du detta?
Om inte så är det ju tester utan värde för någon annan än dig själv hur kul det än är att sitta och koppla kabel fram och åter.
Nä, alltså, det var mycket påtagligt det hela.
På den tiden bedömde man kablar genom att lyfta dem från golvet och därefter släppa ner dem i detsamma. Då sa det "Dask!!!" Om de maffigaste.
Komorok skrev:Rydberg skrev:Komorok skrev:Problemet är ju att ingen annan än du kan veta. Det gör ju jämförelserna nästintill värdelösa för andra. Och det säger ingenting om hur eventuella färgningar är beskaffade. Bara hur de förhåller sig till det objekt det jämförs med.
Jo lite så blir det ju tyvärr, men det får man köpa i en såndan här hobby! Alla som lyssnar på musik är ju inte hobbyforskare och jag tycker allt att deras subjektiva intryck också är roliga att ta del av.
Ja, det kan jag väl hålla med om, men jag vill inte basera mina val på dem om jag kan undvika det. Det är ju därför jag gör det lilla jag kan och hjälper LTS tekniksektion vid F/E-lyssningar.
darkg skrev:Rydberg skrev:Det kan inte lika gärna vara placebo, sannolikt är det inte placebo i de flesa fall även om det inte kan uteslutas i vissa fall. Sen är det väl upp till var och en var de vill ha dra sina gränser. Personligen är jag ganska säker när jag hör skillnad och när jag inte hör skillnad även om jag inte kan föra det i bevis med mig själv.
Vår perception är gjord för att använda alla till buds stående medel för att få fram något meningsfullt... hur kommer det sig att du uppfattar placeboeffekter och liknande fenomen som en mindre vanlig orsak till upplevda skillnader? Det är ett intressant ämne. Hrm, cd-spelare alltså.
Rydberg skrev:Komorok skrev:Rydberg skrev:Komorok skrev:Problemet är ju att ingen annan än du kan veta. Det gör ju jämförelserna nästintill värdelösa för andra. Och det säger ingenting om hur eventuella färgningar är beskaffade. Bara hur de förhåller sig till det objekt det jämförs med.
Ja, det kan jag väl hålla med om, men jag vill inte basera mina val på dem om jag kan undvika det. Det är ju därför jag gör det lilla jag kan och hjälper LTS tekniksektion vid F/E-lyssningar.
Ja det är ju bra men tyvärr inskränker ju de möjliga valen högst betänkligt. Jag själv litade på öronen och hamnade med Bryston, det visade ju sig senare att jag lyckats ganska hyggligt att hitta nått neutralt ändå
sportbilsentusiasten skrev:Hitta det som är bäst givetvis!
...
Strmbrg skrev:sportbilsentusiasten skrev:Hitta det som är bäst givetvis!
...
Åkej, jag förutsätter då att det är BRA också, inte bara bäst.
Komorok skrev:Gott. Konsensus nådd. Nu blir Strmberg ledsen.
Då återstår bara att blindlyssna på CD-spelare. Har någon gjort det ännu?
Rydberg skrev:Komorok skrev:Rydberg skrev:Komorok skrev:Problemet är ju att ingen annan än du kan veta. Det gör ju jämförelserna nästintill värdelösa för andra. Och det säger ingenting om hur eventuella färgningar är beskaffade. Bara hur de förhåller sig till det objekt det jämförs med.
Ja det är ju bra men tyvärr inskränker ju de möjliga valen högst betänkligt. Jag själv litade på öronen och hamnade med Bryston, det visade ju sig senare att jag lyckats ganska hyggligt att hitta nått neutralt ändå
Johan_Lindroos skrev:Någon annan kanske kan skaka fram vilket nummer av MoLt det var?
Callisto skrev:Rydberg skrev:Komorok skrev:Rydberg skrev:Komorok skrev:Problemet är ju att ingen annan än du kan veta. Det gör ju jämförelserna nästintill värdelösa för andra. Och det säger ingenting om hur eventuella färgningar är beskaffade. Bara hur de förhåller sig till det objekt det jämförs med.
Men inte var det väl så att du lyssnade på dina Bryston först? Du köpte väl grisen i säcken men sedan visade sig grisen vara värd sin vikt i guld![]()
Hotspur skrev:Strmbrg skrev:Efter att ha hittat en högtalarlösning som passar mig, så har jag nästan helt slutat att tänka på CD-spelarskillnader och dylikt.
"Problemet" med ljudet låg i det stora, inte i det lilla.
Tänkvärt. Själv hade jag i drygt fem år varit varit övertygad om att akustiken i mitt vardagsrum inte möjliggjorde ett fullt tillfredsställande ljud, varför jag tyckte att allting i mediabänken fick duga. Det lär ju ändå "bra"... När jag nu kompletterat samma elektronik med dubbla subwoofers, så är plötsligt inte akustikproblemen så stora. Jag behöver inte längre spela lika högt för att få bastryck, högtalarna verkar överlyckliga över att slippa allt det där under 50 Hz och plötsligt är ljudförbättringen monumental! Bytte trots det, från en DVD-spelare till en BD-dito och tyckte oväntat att det faktiskt lyfte ett litet snäpp ytterligare. Hade jag endast bytt disc-maskin så hade jag suttit kvar med det STÖRSTA bekymret, vilket alltså INTE var rummets akustik. Eller DVD-spelaren;)
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Richard skrev:Min erfarenhet är att just basen ofta blir sämre återgiven med sämre cd- drive. Och då snackar jag bara ettor och nollor, digital överföring, sådant som på detta forum anses vara mumbo- jumbo med noll påverkan.
Utrustning som inte fixar att skicka rätt ettor och nollor på sin digital ut är på tok för dålig för att ens nämnas på ett hifi-forum.
Javisst. Och ändå rekommenderas sådana apparater ofta. 668 är typiskt en sådan, den låter avslaget som en pilsner som stått upphälld över natten.
/ B
Morello skrev:Panelguy skrev:rhenrics skrev:Panelguy skrev:Skillnaden mellan de CD-spelare och DAC:ar jag jämfört har varit i klass med skillnader mellan kablar, dvs relativt små men dock skillnader.
Komorok skrev:Min brummar lite om man lyssnar nära den. Gissar att det är någon motor som snurrar. Ljudet är iaf mätbart och går att härleda till fysiska egenskaper hos spelaren.
hcl skrev:I.o.m. de högkvalitativa nätverksspelarnas intåg så är kanske frågan om hur mycket olika CD-spelare låter, något överspelad (). Varför? Jo, för att de bra nätverksspelarna är bra mycket bättre än motsvarande prissatta CD spelare.
På frågan om skillnaden kan vara stor mellan olika spelare så tycker jag nog det. På liknande sätt som skillnader mellan försteg, så kan skillnaderna vara svårgripbara eller svårbeskrivbara, medan påverkan på hur man uppfattar musik med resp. maskin kan vara, i musikalisk mening fundamental, alltså fundamental för hur man uppfattar musiken som spelas.
penke62 skrev:Då kommer ju följdfrågan: vad spelar du upp med din nätverksspelare? I de fall det är en rippad cd lär ju grundfrågan kvarstå. Är det köpta filer av bra kvalitet är den sekundär, är det fultankade mp3:or är den som bortblåst.
hcl skrev:penke62 skrev:Då kommer ju följdfrågan: vad spelar du upp med din nätverksspelare? I de fall det är en rippad cd lär ju grundfrågan kvarstå. Är det köpta filer av bra kvalitet är den sekundär, är det fultankade mp3:or är den som bortblåst.
När högupplöst material är bra så är det klart bättre än motsvarande CD-kvalitet, annars är CD-kvalitet ändå ganska bra. CD:n rippad och uppseplad med nätverksspelaren är klart bättre än CD:n uppspelad med någon CD-spelare jag känner till. Lossy-komprimerad musik är oftast klart sämre, ibland bra det med, men oftast mindre bra.
Johan_Lindroos skrev:Men Richard, det stämmer inte i alla tänkbara fall. Ta ett vanligt USB-ljudkort, t.ex. Creative Sound Blaster 5.1 Live eller vad det nu heter. Det låter för dj-vligt med wav ursprungligen från CD-skiva, då Windows vanliga drivrutiner gör en kass sampleratekonvertering till 48 kHz med VÄLDIGT hörbar ickeharmonisk distorsion. Jag kan garantera att en nästan vilken som helst gammal vanlig cd-spelare så är detta fel mycket mycket mindre.
Harryup skrev:Johan_Lindroos skrev:Men Richard, det stämmer inte i alla tänkbara fall. Ta ett vanligt USB-ljudkort, t.ex. Creative Sound Blaster 5.1 Live eller vad det nu heter. Det låter för dj-vligt med wav ursprungligen från CD-skiva, då Windows vanliga drivrutiner gör en kass sampleratekonvertering till 48 kHz med VÄLDIGT hörbar ickeharmonisk distorsion. Jag kan garantera att en nästan vilken som helst gammal vanlig cd-spelare så är detta fel mycket mycket mindre.
Fast en dator är ingen nätverksspelare i den bemärkelsen.
mvh/Harryup
Johan_Lindroos skrev:Men Richard, det stämmer inte i alla tänkbara fall. Ta ett vanligt USB-ljudkort, t.ex. Creative Sound Blaster 5.1 Live eller vad det nu heter. Det låter för dj-vligt med wav ursprungligen från CD-skiva, då Windows vanliga drivrutiner gör en kass sampleratekonvertering till 48 kHz med VÄLDIGT hörbar ickeharmonisk distorsion. Jag kan garantera att en nästan vilken som helst gammal vanlig cd-spelare så är detta fel mycket mycket mindre.
Johan_Lindroos skrev:He-he, jag börjar väl bli mossig o gammal. Jag änvänder nämligen med glädje helst bara cd-skivor uppspelade via helt vanlig cd/dvd-spelare.
penke62 skrev:Ni som spelar med nätverksspelare, upplever ni det bättre om ni rippar en cd till flac och spelar med den än cd:n direkt från cdspelaren?
Bill50x skrev:penke62 skrev:Ni som spelar med nätverksspelare, upplever ni det bättre om ni rippar en cd till flac och spelar med den än cd:n direkt från cdspelaren?
Ja.
Precis som att samma CD kan låta olika i olika CD-spelare.
Jag har en mycket enkel nätverksspelare (SB Classic) men den låter ändå nästan lika bra som en Linn Ikemi och absolut bättre än Linn Mimik och en äldre Pioneer (en så'n där med skivtallrik, kan det varit PD507?) som jag förfogade över tidigare.
/ B
Bill50x skrev:penke62 skrev:Ni som spelar med nätverksspelare, upplever ni det bättre om ni rippar en cd till flac och spelar med den än cd:n direkt från cdspelaren?
Ja.
Jag har en mycket enkel nätverksspelare (SB Classic) men den låter ändå nästan lika bra som en Linn Ikemi och absolut bättre än Linn Mimik och en äldre Pioneer (en så'n där med skivtallrik, kan det varit PD507?) som jag förfogade över tidigare.
/ B
Bagaget skrev:Man kanske inte vill läsa CD'n i x48 hastighet med full felkorrigering i normalt uppspelande.
penke62 skrev:Bagaget skrev:Man kanske inte vill läsa CD'n i x48 hastighet med full felkorrigering i normalt uppspelande.
Vem är detta inlägg riktat till? Vad har hastigheten 48x med nåt att göra när det gäller uppspelning?
penke62 skrev:Bill50x skrev:penke62 skrev:Ni som spelar med nätverksspelare, upplever ni det bättre om ni rippar en cd till flac och spelar med den än cd:n direkt från cdspelaren?
Ja.
/ B
Då måtte ju drivverket som ni rippar med vara av bättre kvalitet än cd:n ni spelar upp med, förutsatt att resten av anläggningen är densamma. Kan inte nätverksspelaren spela cd:n direkt från rip-verket, för att på så vis minska antalet led i kedjan och därmed höja kvaliteten på återgivningen?
penke62 skrev:Bill50x skrev:penke62 skrev:Ni som spelar med nätverksspelare, upplever ni det bättre om ni rippar en cd till flac och spelar med den än cd:n direkt från cdspelaren?
Ja.
/ B
Då måtte ju drivverket som ni rippar med vara av bättre kvalitet än cd:n ni spelar upp med, förutsatt att resten av anläggningen är densamma. Kan inte nätverksspelaren spela cd:n direkt från rip-verket, för att på så vis minska antalet led i kedjan och därmed höja kvaliteten på återgivningen?
hifikg skrev:penke62 skrev:Bill50x skrev:penke62 skrev:Ni som spelar med nätverksspelare, upplever ni det bättre om ni rippar en cd till flac och spelar med den än cd:n direkt från cdspelaren?
Ja.
/ B
Drivverket vid rippning spelar ingen roll så länge överföringen blir bitperfekt. Jag har rippat mycket på en 400 kronors DVD läsare och resten på den som är inbyggd i Macen, lär knappast vara dyrare. En transport lär inte heller påverka ljudet bara överföringen till DAC-en blir korrekt. En komplett spelare kanske kan lida av en undermålig analogomvandling och därför låta sämre än en annan.
Richard skrev:hifikg skrev:penke62 skrev:Bill50x skrev:penke62 skrev:Ni som spelar med nätverksspelare, upplever ni det bättre om ni rippar en cd till flac och spelar med den än cd:n direkt från cdspelaren?
Ja.
/ B
Drivverket vid rippning spelar ingen roll så länge överföringen blir bitperfekt. Jag har rippat mycket på en 400 kronors DVD läsare och resten på den som är inbyggd i Macen, lär knappast vara dyrare. En transport lär inte heller påverka ljudet bara överföringen till DAC-en blir korrekt. En komplett spelare kanske kan lida av en undermålig analogomvandling och därför låta sämre än en annan.
Du verkar väldigt tvärsäker på att du har rätt. Jag uppmanar dig att provlyssna litet olika alternativ. Hör du nån skillnad ? *
* som Harryup, Bill50x, Peter stendl, sportbilsentusiasten, ivorisobarik, hcl, undertecknad, mfl gjort.......och hört skillnad.
Objektivisten skrev:Har experimenterat lite i dagarna med olika spelare. Tycker transporten verkar ge mer utslag än d/a-omvandlare.
Richard skrev:hifikg skrev:penke62 skrev:Bill50x skrev:penke62 skrev:Ni som spelar med nätverksspelare, upplever ni det bättre om ni rippar en cd till flac och spelar med den än cd:n direkt från cdspelaren?
Ja.
/ B
Du verkar väldigt tvärsäker på att du har rätt. Jag uppmanar dig att provlyssna litet olika alternativ. Hör du nån skillnad ? *
* som Harryup, Bill50x, Peter stendl, sportbilsentusiasten, ivorisobarik, hcl, undertecknad, mfl gjort.......och hört skillnad.
Harryup skrev:Objektivisten skrev:Har experimenterat lite i dagarna med olika spelare. Tycker transporten verkar ge mer utslag än d/a-omvandlare.
Hade inga problem med att höra skillnad på min TEAC proffscdrw-drive eller en Oppo 95 inkopplade på Benchmark DAC-1. Sen blev det ändå bättre men med mindre upplevd skillnad mellan en DAC-1 och en Weiss DAC.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Objektivisten skrev:Har experimenterat lite i dagarna med olika spelare. Tycker transporten verkar ge mer utslag än d/a-omvandlare.
Hade inga problem med att höra skillnad på min TEAC proffscdrw-drive eller en Oppo 95 inkopplade på Benchmark DAC-1. Sen blev det ändå bättre men med mindre upplevd skillnad mellan en DAC-1 och en Weiss DAC.
mvh/Harryup
shifts skrev:Jag vet att man bara kan ta ansvar för sina egna inlägg och att min klagan antagligen är fruktlös, men snälla Richard, sluta hacka på de val andra gjort med sina anläggningar. Är förbaskat trött på att läsa det i inlägg efter inlägg efter inlägg.
shifts skrev:Klart att det kan vara så, men tycker inte man behöver spela på sånt som man vet kommer ta skruv, bara för att polarisera så mycket det bara går.
Sett till den senaste postningshistoriken tror jag Richard vänder sig till de som valt Ino-högtalare samt de som har en receiver någonstans i anläggningen. Det är oftast de som åsyftas när man pratar om religiös hifisekt på Faktiskt.
Som jag skrev kan man bara ta ansvar för sina egna inlägg och den typen mina senaste två är leder sällan till något bra. Kommer inte posta vidare i denna linjen.
Richard skrev:Strmbrg skrev:Richard skrev:
Klangligt, vette sjåen om den förändrade något. Nu brukar jag egentligen inte tänka så mycket på klang, utan mest fokusera på upplösning förvisso.
Upplösningen upplever jag som såpass god att jag inte distraheras av den parametern.
Tidigare har jag distraherats av en slags "grötighet" när jag spisar symfonier och annat komplext.
Nå, hur menar du med att skillnaderna är små, men viktigare än skillnaderna mellan högtalare? Utveckla gärna.
Alla fel förstärks ju kraftigt om de införs tidigt i kedjan. Förstärkaren förstärker signalen mångfaldigt, även felen, så att de kan höras genom högtalarna. Högtalarna är hela systemets slavar, de återger bara det som de matas med.
Detta är väldigt logiskt. Samtidigt är hela anläggningen inte starkare än dess svagaste länk, vilket ofta är signalkällan eftersom felen förstärks många gånger innan de hörs i högtalaren.
Komorok skrev:Oj då. Du har ju jättefel i hela inlägget, Richard. Hoppas någon orkar förklara för dig på vilka sätt, för jag ids inte.
Strmbrg skrev:Men, hurrni,
Varför ramlar ni bort från frågan stup i kvarten?
Eller, egentligen struntar jag i varför.
Ge fan i det istället.
Men, hurdå "felen förstärks"?
Alltså, jag vill nu inte veta hur FEL det är att resonera så.
Jag är intresserad av en lite mer uttömmande förklaring till hur resonemanget går hos den som har det där källan-först-tänkandet. Då lämpligen av just de som tänker så, inte av någon annan.
PS
Det är ju ganska ointressant vem som HAR rätt.
Det viktiga är väl vad som ÄR rätt.
shifts skrev:Klart att det kan vara så, men tycker inte man behöver spela på sånt som man vet kommer ta skruv, bara för att polarisera så mycket det bara går.
Sett till den senaste postningshistoriken tror jag Richard vänder sig till de som valt Ino-högtalare samt de som har en receiver någonstans i anläggningen. Det är oftast de som åsyftas när man pratar om religiös hifisekt på Faktiskt.
Som jag skrev kan man bara ta ansvar för sina egna inlägg och den typen mina senaste två är leder sällan till något bra. Kommer inte posta vidare i denna linjen.
FBK skrev:shifts skrev:Klart att det kan vara så, men tycker inte man behöver spela på sånt som man vet kommer ta skruv, bara för att polarisera så mycket det bara går.
Om du försökte att se båda sidor av myntet så skulle du se det hela med andra ögon.
IngOehman skrev:Har precis upptäckt den här tråden och blivit förskräck av hur mycket
dumheter som påstås redan på sidan etts första halva.
Men här tycker jag Strömberg kommer med en bra fråga:Richard skrev:Strmbrg skrev:Richard skrev:
Alla fel förstärks ju kraftigt om de införs tidigt i kedjan. Förstärkaren förstärker signalen mångfaldigt, även felen, så att de kan höras genom högtalarna. Högtalarna är hela systemets slavar, de återger bara det som de matas med.
Detta är väldigt logiskt. Samtidigt är hela anläggningen inte starkare än dess svagaste länk, vilket ofta är signalkällan eftersom felen förstärks många gånger innan de hörs i högtalaren.Komorok skrev:Oj då. Du har ju jättefel i hela inlägget, Richard. Hoppas någon orkar förklara för dig på vilka sätt, för jag ids inte.Strmbrg skrev:Men, hurrni,
Varför ramlar ni bort från frågan stup i kvarten?
Eller, egentligen struntar jag i varför.
Ge fan i det istället.
Men, hurdå "felen förstärks"?
Alltså, jag vill nu inte veta hur FEL det är att resonera så.
Jag är intresserad av en lite mer uttömmande förklaring till hur resonemanget går hos den som har det där källan-först-tänkandet. Då lämpligen av just de som tänker så, inte av någon annan.
PS
Det är ju ganska ointressant vem som HAR rätt.
Det viktiga är väl vad som ÄR rätt.
Vad som ÄR rätt får du inte veta av dem du frågade nu. De har ingen
susning om hur dessa saker fungerar utan de repeterar bara mantran
som de fått lära sig utantill av dem som de själva utsätt till auktoriteter.
Och hur är det då?
Ja för att kunna reda ut det så måste man skilja mellan relativa och
absoluta fel. Gör man inte det så går det inte att förstå vad som händer
när signalen tar sig framåt i kedja.
Skiljer man mellan relativa fel och asulta fel så ökar också chansen att
man inte blandar ihop olika känslighet för absoluta fel med att fel för-
stärks.
Det första felet som man måste undvika att göra är att mäta fel baserat
på dera absoluta styrka. Ett fels storlek måste relateras till musiksignalen
där felet kommer in i kedjan.
Både att ange fel i procent och signalavstånd (- X dB) kan tillämpas på
t ex distorsion och brus. Brus behöver dock relateras till en nominell nivå
då de flesta sorters brus ju finns där även när det är musik-tyst. Så då
relaterar man till maximal signal och för SNR.
Även tonkruvefel är relativa då man anger avvikelsena från en nominell
gain (inte nivå).
- - -
Okej, så vad händer då om man adderar ett fel, säg brus, i länk 1 i en
kedja, CD-spelaren? Säg på -82 dB relativt full utstyrning, jämfört med
att addera ett lika stort fel i effektförstärkaren?
Svaret är att de ger ingen skillnad alls. I båda fallen kommer bruset att
ligga på -82 dB relativt signalen när den kommer fram till öronen, om
inga andra likadana fel adderas i någon annan länk.
- - -
Återstår gör då frågan om var det är störkänsligast, det vill säga var i
kedjan som det är viktigast att skydda signalen från utifrån kommande
brus?
Det är en mycket svårare fråga att svara på eftersom störningar utifrån
dels som regel kommer in i kedjan atingen kapacitivt eller via elektro-
magnetisk strålning. Då beror suseptibiliteten på kretsimpedansen just
där man utsätter kedjan för bruset. Dessutom är olika punkter i kedjan
väldigt olika väl skyddade. Mellan förstärkare och högtalare kör man ju
exempelvis oftast med helt oskärmade och störmottagliga kablar, men
å andra sidan är signalen rätt så stor där och impedansen är låg.
I den så kallade lågnivådelen av kedjan (där nivån kan vara väsentligt
större än den till högtalarna, mer om det strax) är det normalt att man
använder skämade kablar så där har störningar svårt att ta sig in. Men
kretsimpedanserna är som regel högre, inte sällan 100 ohm eller mera.
Sammanfattningsvis är det sak samma var i kedjan en störning kommer
in, det intressanta är hur stark störningen är i förhållande till musiksig-
nalen just där och då.
Och hur ser då signalerna ut i en typisk musiklyssningssituation? Ja, det
beror ju på det, och det beror på rätt många olika saker, men jag kan ju
utgå ifrån hur det ser ut här och nu.
Jag lyssnar på en CD med Janos Starker på violoncell.
Och med det sagt gör jag nu en liten paus i skrivandet och återkommer
om ett par minuter efter att ha mätt lite.
Vh, iö
IngOehman skrev:Okej, nu har jag mätt (postade inte förra inlägget förrän då jag kom till-
baka från mätandet).
Och signalen ligger som högst på 1,9 V peak, från CD-spelaren det stycke
som jag mätte på.
Denna signal går vidare till förförstärkaren och ut från den så kommer det
0,045 volt. Den dämpar alltså med ingefär en faktor 40 gånger. Även om
försteg har en gain så har de ju också en potentiometer som i varje ögon-
blick tar ned nivån, så att summan blir lagom för att man skall få den nivå
(akustiskt) i lyssningsrummet som man vill ha.
Fram till högtalarna kommer peaknivåer på ungefär 1,6 volt. Det finns en
viss mätosäkerhet här eftersom jag tittar med ett oscilloskop, så jag är
inte helt säker på om signalen är större eller mindre än från CD-spelaren,
men lite mindre tror jag. Effekten är dock självklart större (~1/3 watt) då
kretsimpedansen är mycket lägre.
Går jag vidare till efter högtalarna så har jag på 3 meters avstånd ett ljud-
tryck (peak-RMS) om runt 78 dB, men det är ju från två högtalare. Detta
är en ljudeffekt om en bråkdel av en watt, närmare bestämt några milliwatt.
Så det där med att signalen växer genom kedjan är inte bara irrelevant,
det är inte ens sant.
Den går upp och den går ned.
Vh, iö
Gäller inte det rätt många. Att de är sanningssägare för sitt eget synsätt och perspektiv?Lazyworm skrev:Jag tycker över lag att Richard Tyvärr påför sina åsikter som om de vore sanningar.
Ibland är det vettiga åsikter och ibland är det helt åt fanders men gemensamt är att de har Richards oerhörda övertygelse bakom sig.
Richard har således politikermaterial i sig
Popcorn och öl?
Komorok skrev:Ja, tyvärr är det ju lite knepigt att få iordning en bra blindlyssningssetup och därför blir det istället en massa tyckande som lika gärna kan vara placebo.
Jag utesluter inte alls att olika CD-spelare låter olika, men en öppen lyssning betyder inte så mycket för mig iaf.
Blinda jämförelselyssningar är inte heller optimala. Helst ska det bara testas en CD-spelare mot ingenting, så att den enskilda apparatens färgning kan undersökas, inte två apparaters skillnader mot varandra. En sådan jämförelse leder ju inte till att man kan finna en apparat som är ohörbart färgande. Att göra ett sådant test är djävligt svårt att göra dock.
Rydberg skrev:Det kan inte lika gärna vara placebo, sannolikt är det inte placebo i de flesa fall även om det inte kan uteslutas i vissa fall. Sen är det väl upp till var och en var de vill ha dra sina gränser. Personligen är jag ganska säker när jag hör skillnad och när jag inte hör skillnad även om jag inte kan föra det i bevis med mig själv.
Martin skrev:Gäller inte det rätt många. Att de är sanningssägare för sitt eget synsätt och perspektiv?Lazyworm skrev:Jag tycker över lag att Richard Tyvärr påför sina åsikter som om de vore sanningar.
Ibland är det vettiga åsikter och ibland är det helt åt fanders men gemensamt är att de har Richards oerhörda övertygelse bakom sig.
Det är väl därför som den "riktiga sanningen" i all sin komplexitet trivs bäst i en ödmjuk respektfull diskussion där alla som kan bidra med något får chans till egen reflektion och inte ståndpunkter måste hävdas med bestämdhet och cementeras känslomässigt i onödiga personliga dispyter?
Ett gäng människor som slår varandra i huvudet med sina egna bestämda uppfattningar om sanningar leder ju ingenstans framåt.
-Nej, du har fel!
-Nä, du har faktiskt tokfel!
-Nä, det du säger är struntprat!
-Nä, nu snackar du nonsens!
osv. osv.
Hur ska man få ut en givande diskussion som leder framåt när det inte går att respektera varandras uppfattningar och vart man kommer ifrån? Eller när det inte görs ansats att försöka förstå vad andra menar med det de skriver? Det kan ju vara att någon har fel och någon annan har rätt, men hur når man till konsensus om det genom att inte respektera varandras uppfattningar och försöka förstå hur man fått dem?
Lite mer ödmjukhet vore faktiskt inte så dumt, även för de som tror sig veta att de har rätt.
darkg skrev:Jag tror att en vanlig syn på placebo ("felperception" öht) är att det är ett visserligen existerande men i allmänhet bara marginellt påverkande fenomen.
IngOehman skrev:Det är som om du inte tänker på att inte alla vet allt redan från början.
Men det gör de inte. Därför behöver det vara tillåtet att säga något om
vad som är fel - och berätta varför det är fel och hur man kan veta det.
Bill50x skrev:darkg skrev:Jag tror att en vanlig syn på placebo ("felperception" öht) är att det är ett visserligen existerande men i allmänhet bara marginellt påverkande fenomen.
En vanlig syn på placebo är just att det är "felperception". Man kan möjligen kalla det för en reaktion på fel stimuli men en "felperception" är det inte. Placebo är i högsta grad verklig och påverkar alltså våra sinnen rent fysiskt.
Bill50x skrev:[Rent filosofiskt kan man tänka sig; Varför är det mer OK om en påverkan är fysisk jämfört med mentalt? Det viktiga är väl ändå påverkan och det resultat detta ger?
/ B
genstruktur skrev:Som relativt ny medlem på faktiskt känns det lite tråkigt att behöva säga att jag upplever att många trådar här handlar, efter en sida eller två, om nästan samma sak.
Verkar finnas mycket kunskap här på faktiskt, i alla fall mycket mer kunskap än vad jag besitter. Är ofta jag tycker att en trådstart känns intressant och blir väldigt inspirerad av att få läsa många bra sidor om ämnet. Efter en stund handlar dock tråden om snarliggande saker som avhandlas väldigt ofta. Det känns i alla fall så på min korta tid här på forumet. Nog om det.....
Tråden har ändå fått mig att börja tänka på att jämföra min cd mot min blurayspelare avseende cdavspelning. Helt oblint och genomgående subjektivt. Skall ägna mig lite åt det ikväll tänkte jag.
Blurayn är så seg så jag skulle nog inte orka spela cdskivor i den ändå, men kunde vara kul att se hur stor den upplevda skillnaden är mellan dem.
Mvh
/Genstruktur
Vet du hur en DVD/VHS kombispelare ser ut?Johan_Lindroos skrev:Å hur blir det när du stoppar en cd i vhs:en?
Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:Som relativt ny medlem på faktiskt känns det lite tråkigt att behöva säga att jag upplever att många trådar här handlar, efter en sida eller två, om nästan samma sak.
Verkar finnas mycket kunskap här på faktiskt, i alla fall mycket mer kunskap än vad jag besitter. Är ofta jag tycker att en trådstart känns intressant och blir väldigt inspirerad av att få läsa många bra sidor om ämnet. Efter en stund handlar dock tråden om snarliggande saker som avhandlas väldigt ofta. Det känns i alla fall så på min korta tid här på forumet. Nog om det.....
Tråden har ändå fått mig att börja tänka på att jämföra min cd mot min blurayspelare avseende cdavspelning. Helt oblint och genomgående subjektivt. Skall ägna mig lite åt det ikväll tänkte jag.
Blurayn är så seg så jag skulle nog inte orka spela cdskivor i den ändå, men kunde vara kul att se hur stor den upplevda skillnaden är mellan dem.
Mvh
/Genstruktur
Håller med dig om käbblandet. Kanske är det så att med lite vana så lär du dig att se vilkas inlägg du tycker är läsvärda eller inte, så vandrar liksom ögonen förbi det du tycker är ointressant. Typ så, eller så är det precis tvärtom!![]()
Men till ämnet...
Om du vill prova lite mellan olika apparater hemma, kan det vara en fördel att spela samma material samtidigt, bränn alltså en kopia och tryck på play samtidigt. Sedan ÄR det lämpligt att tillse att apparaterna har samma ljudnivå. Detta kan dock vara problematiskt att uppnå. För att vara på säkra sidan behöver nivåavvikelsen vara mindre än 0,1 dB vilket man behöver ha mätinstrument för att verifiera. Om man inte har mätinstrument får man försöka att fixa nivåerna subjektivt med hörseln istället. Vissa förstärkare har volymsteg i 0,5 dB-steg soom man kan försöka få till det så gott det går. Men risken är ändå att man hör olika sound som egentligen beror på nivåfel. Av två identiska ljud varav det ena är starkare, brukar det starkaste låta "bäst".
paa skrev:Jag har en CD-spelare, en DVD-spelare och en Blu-Rayspelare.
Den som låter bäst med CD är Blu-Rayspelare följd av CD-spelaren och sist DVD-spelaren.
Jag drar inga som helst generella slutsatser av detta.
Det finns säkert apparater av alla tre slagen som totalt sett låter både bättre och sämre än alla de jag har.
Jag har även en kombimaskin som funkar bra på DVD och VHS, men som inte kan spela CD utan att hoppa i spåren.
shifts skrev:Jag vet att man bara kan ta ansvar för sina egna inlägg och att min klagan antagligen är fruktlös, men snälla Richard, sluta hacka på de val andra gjort med sina anläggningar. Är förbaskat trött på att läsa det i inlägg efter inlägg efter inlägg.
Richard skrev:shifts skrev:Jag vet att man bara kan ta ansvar för sina egna inlägg och att min klagan antagligen är fruktlös, men snälla Richard, sluta hacka på de val andra gjort med sina anläggningar. Är förbaskat trött på att läsa det i inlägg efter inlägg efter inlägg.
Nu förstår jag inte alls vad du menar.![]()
Jag har ingen aning vad du har för anläggning, jag bryr mig inte om det heller. Det enda jag uppmanar alla de som lider av hjärntvätt på detta forum, är att lyssna på litet nya grejor, prova olika märken och inte vara så dogmatiskt religiösa. Saker och ting är INTE skrivna i sten.
Det är väl inget kontroversiellt i detta, eller hur ?
Lazyworm skrev:Jag tycker över lag att Richard Tyvärr påför sina åsikter som om de vore sanningar.
Almen skrev:Richard skrev:shifts skrev:Jag vet att man bara kan ta ansvar för sina egna inlägg och att min klagan antagligen är fruktlös, men snälla Richard, sluta hacka på de val andra gjort med sina anläggningar. Är förbaskat trött på att läsa det i inlägg efter inlägg efter inlägg.
Jag har ingen aning vad du har för anläggning, jag bryr mig inte om det heller. Det enda jag uppmanar alla de som lider av hjärntvätt på detta forum, är att lyssna på litet nya grejor, prova olika märken och inte vara så dogmatiskt religiösa. Saker och ting är INTE skrivna i sten.
Men vilka är det som är hjärntvättade och dogmatiskt religiösa här på forumet, Richard?
Förutom du själv, då.
Richard skrev:Almen skrev:Richard skrev:shifts skrev:Jag vet att man bara kan ta ansvar för sina egna inlägg och att min klagan antagligen är fruktlös, men snälla Richard, sluta hacka på de val andra gjort med sina anläggningar. Är förbaskat trött på att läsa det i inlägg efter inlägg efter inlägg.
Men vilka är det som är hjärntvättade och dogmatiskt religiösa här på forumet, Richard?
Förutom du själv, då.
Du är väl ett skolexempel på en sådan individ.
Richard skrev:shifts skrev:Jag vet att man bara kan ta ansvar för sina egna inlägg och att min klagan antagligen är fruktlös, men snälla Richard, sluta hacka på de val andra gjort med sina anläggningar. Är förbaskat trött på att läsa det i inlägg efter inlägg efter inlägg.
Richard skrev:Lazyworm skrev:Jag tycker över lag att Richard Tyvärr påför sina åsikter som om de vore sanningar.
Jag tycker du verkar en aning inskränkt nu. Varför kommenterar du min person ? Är du också hjärntvättad ? Eller tillhör du det utvalda Ino- drevet ?*
* hårda ord, men du har ju raljerat över mig något alldeles fruktansvärt.![]()
Någon politiker blir jag aldrig.
Richard skrev:Almen, jag tycker det är tråkigt att du också tillhör Ino- drevet. Ser du inte bjälken i ditt eget öga ?
Tillbaka till sakfrågan: kan man höra skillnad på olika cd- spelare ?
Svaret enligt min mening är, : ja, det kan man oftast.
Vad tycker du, Almen ?
Johan_Lindroos skrev:Richard skrev:shifts skrev:Jag vet att man bara kan ta ansvar för sina egna inlägg och att min klagan antagligen är fruktlös, men snälla Richard, sluta hacka på de val andra gjort med sina anläggningar. Är förbaskat trött på att läsa det i inlägg efter inlägg efter inlägg.
Jag tar faktiskt illa upp av att du kallar folk för "hjärntvättade" och "dogmatiskt religiösa".Jag trodde det var förbjudet att diskutera religion på detta forum...
Här pådyvlar att vissa håller på med nån slags ljudreligion?! Fundera på vad det är du själv håller på med att pådyvla folk på forumet; din egen flummiga ljudreligion kanske!?! Du ger nästan aldrig några vettiga argument till dina inlägg, vilket jag kan sakna. Om du skulle ge några argument till dina påståenden så är det fine för mig (och andra tror jag). Och när du väl ger argument, så håller jag nästan aldrig med digDet är ändå då som man kan upprätthålla en levande och givande diskussion tycker jag.
Almen skrev:Richard skrev:Almen, jag tycker det är tråkigt att du också tillhör Ino- drevet. Ser du inte bjälken i ditt eget öga ?
Tillbaka till sakfrågan: kan man höra skillnad på olika cd- spelare ?
Svaret enligt min mening är, : ja, det kan man oftast.
Vad tycker du, Almen ?
)
AndreasArvidsson skrev:Richard skrev:Lazyworm skrev:Jag tycker över lag att Richard Tyvärr påför sina åsikter som om de vore sanningar.
Jag tycker du verkar en aning inskränkt nu. Varför kommenterar du min person ? Är du också hjärntvättad ? Eller tillhör du det utvalda Ino- drevet ?*
Jag vet att det är svårt, men snälla kan du försöka skriva i en enda tråd utan att smutskasta Ino. Inte för att jag egentligen bryr mig vad du tycker om Ino utan mest för att det börjar bli väldigt irriterande med detta negativa mantra som upprepas om och om igen.
Kom med riktiga argument istället är mitt förslag.
Komorok skrev:Tyck så mycket du vill. Ett blindtest är ändå det enda sättet att komma närmre sanningen om hur en cd-spelare verkligen låter.
Fö så är du en riktigt djävel på att förstöra trådar.

Richard skrev:Lazyworm skrev:Jag tycker över lag att Richard Tyvärr påför sina åsikter som om de vore sanningar.
Objektivisten skrev:Har ett antal CD-spelare och DVD samt dacar. Den jag gillar bäst att lyssna på är en Philips CD150 från 1985. Som bomull för själen. Har också en Philips CD104 som är byggd som en tanks men den krånglar tyvärr och jag har inte fått fart på den. Är nåt speciellt med de gamla spelarna. Inte bara nostalgi utan ljudet de presenterar.
Richard, du är härmed varnad för påhopp. Att kalla folk för religiösa och sektmedlemmar och klampa över på personer i det här läget är riktigt taktlöst och dålig ton.Alexi skrev:Jag vill uppmana alla att skriva om sak och inte person. Varken direkt i andra eller tredje person. Man kan få fram exakt samma budskap utan att behöva blanda in person i sina argument.
Martin skrev:Richard, du är härmed varnad för påhopp. Att kalla folk för religiösa och sektmedlemmar och klampa över på personer i det här läget är riktigt taktlöst och dålig ton.Alexi skrev:Jag vill uppmana alla att skriva om sak och inte person. Varken direkt i andra eller tredje person. Man kan få fram exakt samma budskap utan att behöva blanda in person i sina argument.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster