Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Jag framkastade en teori om att ljudtrycks- och baskapabla anläggningar har blivit vanligare nuförtiden, eftersom de ofta används till film, förutom till musik. Jag använde populariteten på elektrostathögtalare som exempel.
AndreasA höll med, men Komorok kom genast och sa' emot. Hur tycker du? Skulle du ha mindre krav på ljudtryck och basåtergivning om du bara spelar musik?
PS. Själv har jag separata anläggningar för musik (god återgivning) och TV (mycket modest återgivning).
Komorok skrev:Håller inte med. Av alla filmer jag har sett är det ingen som kräver mer av systemet än musiken jag lyssnar på.
Att nå konsensus kring detta är nog omöjligt då de flesta lyssnar på olika musik och ser olika filmer.
PerStromgren skrev:Komorok skrev:Håller inte med. Av alla filmer jag har sett är det ingen som kräver mer av systemet än musiken jag lyssnar på.
Att nå konsensus kring detta är nog omöjligt då de flesta lyssnar på olika musik och ser olika filmer.
Jag var nog inte ute efter konsensus heller, utan är nyfiken på vad ni tycker.
Komorok skrev:Håller inte med. Av alla filmer jag har sett är det ingen som kräver mer av systemet än musiken jag lyssnar på.
Komorok skrev:En diskussion utan mål? Inget för mig. Ring in Strmbrg
.
steveo1234 skrev:Komorok skrev:Håller inte med. Av alla filmer jag har sett är det ingen som kräver mer av systemet än musiken jag lyssnar på.
Svaret beror helt på vilka filmer som jämförs med vilken musik.
För de flesta (mainstream) så vågar jag med hög säkerhet säga att de mest sålda filmerna är många gånger mer krävande än de mest sålda CD-skivorna.
Om man istället föredrar svart/vit-film från Hitchcock och lyssnar på akustisk symfoniorkester så blir slutsatsen annorlunda.
PerStromgren skrev:Komorok skrev:En diskussion utan mål? Inget för mig. Ring in Strmbrg
.
Det lär inte hjälpa, han hänger mest på FB och visar sina bisarra (men häftiga!) bilder!
DVD-ai skrev:Musik står för min del till största behovet av kapacitet för jag ser inte på film särskillt starkt men musik kan jag trycka på med gärna.
PerStromgren skrev:DVD-ai skrev:Musik står för min del till största behovet av kapacitet för jag ser inte på film särskillt starkt men musik kan jag trycka på med gärna.
Vad har din anläggning ungefär för undre gränsfrekvens? Och hur starkt kan man spela?
PekkaJohansson skrev:För mig ställer musiklyssningen de dominerande kraven. Film tar hjälp av flera sinnen och kraven kan därmed sänkas för både bild och ljud även om det förstås är roligt att se och höra film med toppkvalitet.
Pekka
Nattlorden skrev:men jag vill nog påstå att mina krav på hur bra basen är vid höga kvantiteter är avsevärt högre för musik än för film. Så med det resonemanget i botten så vill jag nog svara nej på fråga; musik ställer större krav på anläggningen.
steveo1234 skrev:PerStromgren skrev:DVD-ai skrev:Musik står för min del till största behovet av kapacitet för jag ser inte på film särskillt starkt men musik kan jag trycka på med gärna.
Vad har din anläggning ungefär för undre gränsfrekvens? Och hur starkt kan man spela?
På faktiskt.se är det ungefär som att fråga en civilist hur mycket pengar han har på banken.
Nattlorden skrev:Skulle nog säga att kvantitetskraven kan vara ungefär lika stora.... om det är kanoner i 1812 eller i Master&Commander gör ingen skillnad... men jag vill nog påstå att mina krav på hur bra basen är vid höga kvantiteter är avsevärt högre för musik än för film. Så med det resonemanget i botten så vill jag nog svara nej på fråga; musik ställer större krav på anläggningen.
BosseS skrev:Film förknippar jag oftast med buller och oljud, musik med välljud.
RogerGustavsson skrev:BosseS skrev:Film förknippar jag oftast med buller och oljud, musik med välljud.
Det finns musik som är oljud också... Hamnade på en konsert i Leipzig med grupperna Swallow the Sun, Katatonia och Long Distance Calling. En bekant hade fixat biljetter och förklarat vad det var för musik - fel hade hon! Vi hade provlyssnat innan vi köpte biljetter. Nu lät det förstås inte alls som på utgivna inspelningar. Det finska bandet Swallow the Sun öppnade tillställningen med att spela M.A. Numinen "Som en gummiboll"!!! Det var ju kul. Sedan blev det deras egna låtar. Jävlar vilket ljud! Vi var förstås rustade med öronproppar men just "kroppsmanglingen" var olustig. Sång var det ju men totalt obegripligt grymtande, hittade denna på Spotify http://open.spotify.com/track/4kLmGmit1wxOwtq3BuvGNf Denna inspelning är städad jämfört med livetillställningen. Publiken bestod till 99% av medelålders tatuerade män klädda i svarta kläder. Lite underlig upplevelse som vi har skrattat åt en del. Min då 13-årige son gjorde stora ögon vill jag lova.
RogerGustavsson skrev:BosseS skrev:Film förknippar jag oftast med buller och oljud, musik med välljud.
Det finns musik som är oljud också...
Det finns musik som är oljud också... Hamnade på en konsert i Leipzig med grupperna Swallow the Sun, Katatonia och Long Distance Calling. En bekant hade fixat biljetter och förklarat vad det var för musik - fel hade hon! Vi hade provlyssnat innan vi köpte biljetter. Nu lät det förstås inte alls som på utgivna inspelningar. Det finska bandet Swallow the Sun öppnade tillställningen med att spela M.A. Numinen "Som en gummiboll"!!! Det var ju kul. Sedan blev det deras egna låtar. Jävlar vilket ljud! Vi var förstås rustade med öronproppar men just "kroppsmanglingen" var olustig. Sång var det ju men totalt obegripligt grymtande, hittade denna på Spotify http://open.spotify.com/track/4kLmGmit1wxOwtq3BuvGNf Denna inspelning är städad jämfört med livetillställningen. Publiken bestod till 99% av medelålders tatuerade män klädda i svarta kläder. Lite underlig upplevelse som vi har skrattat åt en del. Min då 13-årige son gjorde stora ögon vill jag lova.
penke62 skrev:RogerGustavsson skrev:BosseS skrev:Film förknippar jag oftast med buller och oljud, musik med välljud.
Long Distance är ju ett av favoritbanden här i huset.
PontusEriksson skrev:https://www.youtube.com/watch?v=MsnA0hNaRzE
PerStromgren skrev:Jag framkastade en teori om att ljudtrycks- och baskapabla anläggningar har blivit vanligare nuförtiden, eftersom de ofta används till film, förutom till musik. Jag använde populariteten på elektrostathögtalare som exempel.
AndreasA höll med, men Komorok kom genast och sa' emot. Hur tycker du? Skulle du ha mindre krav på ljudtryck och basåtergivning om du bara spelar musik?
PS. Själv har jag separata anläggningar för musik (god återgivning) och TV (mycket modest återgivning).
bakerman22 skrev:Komorok skrev:Håller inte med. Av alla filmer jag har sett är det ingen som kräver mer av systemet än musiken jag lyssnar på.
Det du skriver är rent skitsnack. Ursäkta, men så är det.
Vad är det för musik du LYSSNAR på Micke?
När du kommer hem från jobbet och är sugen på att LYSSNA på musik så vet jag att du inte sätter på varken Mr. Magnus eller Mission to find and defeat noice och drar upp tills det står max på försteget. Det gör du när du demar.
När du vill njuta av musik du verkligen tycker om så lyssnar du på nåt i stil med Meshuggah eller Dream Theater? Eller hur? Vad kräver det av basriggen?
Du kör slutna lådor. Dom icke trasiga lådorna låter ju bäst. Det vet alla som inte är döva. Men hur mycket kräver "vanlig" musik? Inte speciellt mycket.
Hur mycket kräver var och varannan film idag? "Ganska" mycket om du vill kunna återge det som finns i ljudspåret.![]()
Givetvis ska en (egentligen minst två) baslåda kunna återge allt som spelas upp på ett bra sätt, oavsett om det är film eller musik, men att påstå att musik är lika krävande som film anser jag är direkt felaktigt.
Det känns som något någon skriver som inte har hört en riktigt kapabel basrigg, och hur det kan låta till film..
Dessutom finns det en standard satt för film. Det finns det inte till musik.
Film är mer krävande än musik. Punkt.
PerStromgren skrev:Skulle du ha mindre krav på ljudtryck och basåtergivning om du bara spelar musik?
KarlXII skrev:Kan jag tänka mig att lyssna på musik med full njutning utan att ha kapacitet att skaka om soffan? Ja.
Dito film? Nä.
Morello skrev:PerStromgren skrev:Jag framkastade en teori om att ljudtrycks- och baskapabla anläggningar har blivit vanligare nuförtiden, eftersom de ofta används till film, förutom till musik. Jag använde populariteten på elektrostathögtalare som exempel.
Jag vill med hyfsad säkerhet påstå att antalet anläggningar som är kapabla att över huvud taget återge något under 100 Hz har minskat till nära noll - från långt över 50 %.
Svensson har inte någon anläggning värd namnet alls nu förtiden! Hifi i "folkhemmet" är ett minne blott.
Morello skrev:PerStromgren skrev:Jag framkastade en teori om att ljudtrycks- och baskapabla anläggningar har blivit vanligare nuförtiden, eftersom de ofta används till film, förutom till musik. Jag använde populariteten på elektrostathögtalare som exempel.
Jag vill med hyfsad säkerhet påstå att antalet anläggningar som är kapabla att över huvud taget återge något under 100 Hz har minskat till nära noll - från långt över 50 %.
Svensson har inte någon anläggning värd namnet alls nu förtiden! Hifi i "folkhemmet" är ett minne blott.
DVD-ai skrev:Allt beror ju på HUR man ser på film vs HUR man lyssnar på musik, alltså vilka krav man har på ljudtryck vid dessa fall.
jag ser på film svagt och lyssnar gärna på musig ganska starkt eller jätte starkt.
så då blir kraven för mig att film kräver mycket mindre än vad musik gör, så jag delar din uppfattning då jag dessutom vet att du tycker om ambiens och stämningsmusik med mycket speciella nivåer i lågbas och infraregistret.
Det är sant. Man glömmer lätt i jämförelsen att man betalar ju inte bara för förstärkaren även om den är prisvärd. Nu är iofs mina 6 små surrounder inga dyra eller avancerade saker med de enklaste Audax-elementen man kan hitta. Betydligt mindre krut på dem än stereohögtalarna.För mig faller biosystemen på att det alltid blir bättre för samma peng om man lägger krutet på två högtalare istället för 5,7, x stycken.
Bill50x skrev:DVD-ai skrev:Allt beror ju på HUR man ser på film vs HUR man lyssnar på musik, alltså vilka krav man har på ljudtryck vid dessa fall.
jag ser på film svagt och lyssnar gärna på musig ganska starkt eller jätte starkt.
så då blir kraven för mig att film kräver mycket mindre än vad musik gör, så jag delar din uppfattning då jag dessutom vet att du tycker om ambiens och stämningsmusik med mycket speciella nivåer i lågbas och infraregistret.
Nu är ju "kvalitet" inte bara ljudtryck och utsträckning i basen, det är väl att förenkla det hela lite väl mycket. Jag tittar ju hellre på en film med riktigt bra 2-kanaligt ljud som kanske slutar vid typ 40 Hz och 90 dB än om det dundrar vid 20 Hz i 110 dB och med en massa risseltassel bakom ryggen - men av sämre ljudkvalité generellt. Jag får rysningar bara jag tänker på elektronikladornas 5.1 system med 5 "sockerpaket" och en boombox för typ 1.995:-...
För mig faller biosystemen på att det alltid blir bättre för samma peng om man lägger krutet på två högtalare istället för 5,7, x stycken.
/ B
KarlXII skrev:Kan jag tänka mig att lyssna på musik med full njutning utan att ha kapacitet att skaka om soffan? Ja.
Dito film? Nä.
Morello skrev:Jag hajjar inte - en film har ju i huvudsak dialog jämte lite bakgrundsmusik. Samt i förekommande fall någon explosion.KarlXII skrev:Kan jag tänka mig att lyssna på musik med full njutning utan att ha kapacitet att skaka om soffan? Ja.
Dito film? Nä.
Komorok skrev:Nej, det är inte självklart.
Komorok skrev:Nej, det är inte självklart.
steveo1234 skrev:Liten fundering: Vilka filmer är det du vanligtvis tittar på och vilken musik är det du brukar lyssna på?
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Liten fundering: Vilka filmer är det du vanligtvis tittar på och vilken musik är det du brukar lyssna på?
Det är väl få filmer som manglar på i princip hela tiden.... men två timmar tung dubstep kan säkert göra det.
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Liten fundering: Vilka filmer är det du vanligtvis tittar på och vilken musik är det du brukar lyssna på?
Det är väl få filmer som manglar på i princip hela tiden.... men två timmar tung dubstep kan säkert göra det.
Kanske det. Jag ser ofta filmer som är i storleksordningen 10 gånger mer krävande än musik jag lyssnar på. Och jag gillar ticon och lyssnar rätt ofta (procentuellt..) på faktiskt sub20hz favoritlista på spotify...
Även den svåraste musiken jag kan tänka mig använder inte mer än max 4-5mm slaglängd av elementen. Jag har sett dem röra sig närmare 10-15mm som värsta i film.
steveo1234 skrev:Komorok skrev:Nej, det är inte självklart.
Liten fundering: Vilka filmer är det du vanligtvis tittar på och vilken musik är det du brukar lyssna på?
Komorok skrev:steveo1234 skrev:Komorok skrev:Nej, det är inte självklart.
Liten fundering: Vilka filmer är det du vanligtvis tittar på och vilken musik är det du brukar lyssna på?
Jag brukar kolla på många av de filmer som får många baspoäng och ljudpoäng, men mina slutsteg har aldrig klippt. Det har de gjort med musik.
Christoffer - Mission to find and defeat noise
Tchaikowsky - 1812, Telarc, 1978
Komorok skrev:Det är stegen till topparna som klipper. Det vet jag eftersom de blinkar som julskyltningen i New York.
PerStromgren skrev:Komorok skrev:Det är stegen till topparna som klipper. Det vet jag eftersom de blinkar som julskyltningen i New York.
Det måste vara ena klena slutsteg!
Komorok skrev:Ja, jag ställer alltid nivå på film efter dialogen. Den ska inte vara obehagligt stark. Sedan får det bli som det blir och i Skyfall blev det värst. Höll på att skita på mig i tunnelbanescenen.
Komorok skrev:steveo1234 skrev:Komorok skrev:Håller inte med. Av alla filmer jag har sett är det ingen som kräver mer av systemet än musiken jag lyssnar på.
Svaret beror helt på vilka filmer som jämförs med vilken musik.
För de flesta (mainstream) så vågar jag med hög säkerhet säga att de mest sålda filmerna är många gånger mer krävande än de mest sålda CD-skivorna.
Om man istället föredrar svart/vit-film från Hitchcock och lyssnar på akustisk symfoniorkester så blir slutsatsen annorlunda.
Håller med dig helt.
AndreasArvidsson skrev:En sak man får tänka på är att man kanske inte ha samma nivå på film som musik.
I komoroks exempel där han klipper sina steg så är det säkert 30dB starkare än vad han ser på film på gissar jag på.
Givet samma volyminställning på försteget så tror jag utan tvekan att film är mer krävande än musik. Skall man dock spela musiken mycket starkare så är det ju självklart att musiken kan bli mer krävande.
IngOehman skrev:Jag delar inte din tveklöshet.
Tvärtom vill jag påstå att det är prexis tvärtom - med samma volyminställning finner man att medelvärdet på film statistiskt är mycket lågt och att massor av filmer inte ens är i närheten av fullt utstyrda någonstans under hela filmen. Musik däremot är nästan alltid fullt utstyrt i sin starkaste passage - eftersom man inte kodar absolutnivå. Det finns till och med färdiga fuktioner i typ all musikproduktionsprogramvara som ser till så att det blir fullt utstyrt. Talar nu inte om mastring som förstås gör det än värre, utan bara om nomaliseringen, det vill säga funktionen som för musik ser till att man utnyttjar utstyrningsområdet fullt ut.
Sådan använder man inte i filmproduktion*.
Det är bra eftersom det gör att dialogen kan läggas vid -35 dB även i en film som bara innehåller dialog.
Vh, iö
- - - - -
*Det är en halvsanning dock eftersom det finns tricks där man kan offseta dialogen rent tekniskt, men för användaren så skall det inte märkas. Det blir en kompenserande flagga nämligen.
IngOehman skrev:Jo just det - slutsats man kan dra från mitt förr-förra inlägg:
Det är ingenting märkligt med att vissa tycker det är mera krävande med film och andra tycker att musik är mera krävande. Det finns så många variabler att det måste bli så.
Människor är dels i grunden olika, men de har olika erfarenheter också.
Jag tycker det är lika lätt att argumentera för att musik (i praktiken) kräver mer av både ljudkvalitet och ljudtrycksförmåga, som att film (i praktiken) gör det. Med "i praktiken" menar jag att påminna om att det inte bara handlar om ljuden som sådana (som ju kan vara identiska) på ett fonogram respektive video/fonogram, utan också om de standarder som finns för att lagra musikljud respektive filmljud.
Vh, iö
Morello skrev:Vilken anläggning?
Svensson har inte längre någon musikanläggning.
Komorok skrev:steveo1234 skrev:Komorok skrev:Nej, det är inte självklart.
Jag brukar kolla på många av de filmer som får många baspoäng och ljudpoäng, men mina slutsteg har aldrig klippt. Det har de gjort med musik.
Christoffer - Mission to find and defeat noise
Tchaikowsky - 1812, Telarc, 1978
Morello skrev:Christoffers låt är väl knappast musik och dessutom otillgänglig för alla utom ett litet fåtal i sverige.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Vilken anläggning?
Svensson har inte längre någon musikanläggning.
Det är nog rätt sant... Har varit med om mer än en gång att det är datorn som sätts på att spela musik...
Morello skrev:Dessutom får jag känslan av att många "audio-dårar" tex. här på forat använder apparaturen i huvudsak för att kolla på amerikansk pang-pang-film.
Morello skrev:Dessutom får jag känslan av att många "audio-dårar" tex. här på forat använder apparaturen i huvudsak för att kolla på amerikansk pang-pang-film.
Komorok skrev:I mitt fall är det samma sak, även om de två spåren jag redovisade ovan är de enda som jag har sett att mitt system inte har klarat av. Musiken pressar systemet hårdare. Så är det hos mig iaf.
Komorok skrev:Jag har inga hörselproblem alls. Hör upp till 16-17kHz typ. Jag upplever att jag hör bättre än de flesta.
bakerman22 skrev:Mission to find kan du spela på max, eller hur?
bakerman22 skrev:Vad händer om du testar att köra max på krasch-scenen i HTTYD, eller tunnelbanescenen i Skyfall, eller 50-cal-scenen i Hurt Locker?
RogerGustavsson skrev:Komorok skrev:Jag har inga hörselproblem alls. Hör upp till 16-17kHz typ. Jag upplever att jag hör bättre än de flesta.
Fast var den övre gränsfrekvensen ligger verkar vara mindre viktigt för audiologen. Det är hörtröskeln och hur kurvan för den ser ut de fokuserar på. Gjorde nyligen ett sådant test och fick en kommentar: "Du hör långt bättre än många tonåringar vi testat." Jo, jag fyller 59 i slutet av året. Övre gränsen ligger runt 12 kHz.
Komorok skrev:HTTYD är en fjös ju. Jag fattar inte allt liv kring den scenen.
Komorok skrev:Hurt Locker har jag ingen aning om. Jag tycker inte att den filmen verkar värd att slösa tid på.
Komorok skrev:bakerman22 skrev:Mission to find kan du spela på max, eller hur?
Nej, det går inte. Mina slutsteg till topparna klipper ca 10dB innan max.bakerman22 skrev:Vad händer om du testar att köra max på krasch-scenen i HTTYD, eller tunnelbanescenen i Skyfall, eller 50-cal-scenen i Hurt Locker?
Varför ska jag dra på max för? Jag ställer ju filmerna efter dialogen och sedan får det bli vad det blir. Jag har ju inte kalibrerad nivå.
HTTYD är en fjös ju. Jag fattar inte allt liv kring den scenen.
Skyfall... ja, fan vad det lever om!
Hurt Locker har jag ingen aning om. Jag tycker inte att den filmen verkar värd att slösa tid på.
Varför får jag känslan av att du inte tycker att det är ok att jag tycker som jag gör, utan vill vrida det till att mina premisser inte är justa?
bakerman22 skrev:Så det är helt enkelt så att du anser att musik är mer krävande än film för att du spelar musik starkare än film?
Du jämför inte på lika villkor?
Med en sån jämförelse är ju Lasse Stefanz mer krävande än Krumelur?
Om man lyssnar på Lasse Stefanz vid +15 och Krumelur vid -30?
Jag trodde att trådfrågan handlade om vilket som var mest krävande? Inte hur starkt man själv valde att lyssna på respektive media?
Kanske är jag som har missförstått..
celef skrev:jag tycker musik ofta låter väldigt bra på film, när jag sedan letar upp en cd med samma musik som på filmen så låter det ofta direkt dåligt, kanske har bluray bättre ljud än cd eller så är ljudkillarna i filmbranschen så mycket duktigare än killarna i musikbranschen!? och så är det ju förstås, ljudkillarna i filmbranschen har ju även en teknisk utrustning som inte går av för hackor, det är ju en helt annan kvalitet och produktionskontroll, en helt annan liga helt enkelt
Komorok skrev:
Jag vrider inte upp volymen när det kommer en poffig scen iaf. Jag ställer alltid ( som sagt) volymen efter dialogen. Är dialogen starkt mixad så blir det inte lika mycket plats kvar för poffar. Har hänt att jag har sett om någon scen med potential i och då höjt volymen 10dB eller så, men fortfarande är det inte något som har fått mitt system att säga ifrån. Inte ens i närheten faktiskt, så vitt jag vet eller märkt.
Lyssnar jag på musik så fipplar jag med volymen mest hela tiden. Men ska jag spela finalen på 1812, så ställer jag volymen på +10dB på min receiver och sedan bär det av. Och då klipper mina RS2000. Alltså ställer musiken högre krav än filmen. Hos mig. För mig.
Så, nej, de har inte samma villkor. Varför ska de ha det? Hos mig bestämmer väl jag hur jag ska lyssna?
Komorok skrev:I förstaposten undras det: "Hur tycker du?"
Det är alltså en tyckartråd.
celef skrev:jag tycker musik ofta låter väldigt bra på film, när jag sedan letar upp en cd med samma musik som på filmen så låter det ofta direkt dåligt, kanske har bluray bättre ljud än cd eller så är ljudkillarna i filmbranschen så mycket duktigare än killarna i musikbranschen!? och så är det ju förstås, ljudkillarna i filmbranschen har ju även en teknisk utrustning som inte går av för hackor, det är ju en helt annan kvalitet och produktionskontroll, en helt annan liga helt enkelt
Komorok skrev:I förstaposten undras det: "Hur tycker du?"
Det är alltså en tyckartråd.
Komorok skrev:bakerman22 skrev:Så det är helt enkelt så att du anser att musik är mer krävande än film för att du spelar musik starkare än film?
Du jämför inte på lika villkor?
Med en sån jämförelse är ju Lasse Stefanz mer krävande än Krumelur?
Om man lyssnar på Lasse Stefanz vid +15 och Krumelur vid -30?
Jag trodde att trådfrågan handlade om vilket som var mest krävande? Inte hur starkt man själv valde att lyssna på respektive media?
Kanske är jag som har missförstått..
Jag vrider inte upp volymen när det kommer en poffig scen iaf. Jag ställer alltid ( som sagt) volymen efter dialogen. Är dialogen starkt mixad så blir det inte lika mycket plats kvar för poffar. Har hänt att jag har sett om någon scen med potential i och då höjt volymen 10dB eller så, men fortfarande är det inte något som har fått mitt system att säga ifrån. Inte ens i närheten faktiskt, så vitt jag vet eller märkt.
Lyssnar jag på musik så fipplar jag med volymen mest hela tiden. Men ska jag spela finalen på 1812, så ställer jag volymen på +10dB på min receiver och sedan bär det av. Och då klipper mina RS2000. Alltså ställer musiken högre krav än filmen. Hos mig. För mig.
Så, nej, de har inte samma villkor. Varför ska de ha det? Hos mig bestämmer väl jag hur jag ska lyssna?
phloam skrev:Jag tycker inte alls att det är en tyckartrådJag tycker det är en smygdefinitionstråd
bakerman22 skrev:Skyfall
Morello skrev:bakerman22 skrev:Skyfall
Vad var det jag sa - amerikansk pang-pang-film.
Morello skrev:Morello skrev:bakerman22 skrev:Skyfall
Problemet verkar vara för mycket sunkig, amerikansk film med överdrivet våld och rent underhållningsvåld - så kallat videovåld.
Johan_Lindroos skrev:Självklart bör en anläggning smärtfritt kunna återge uppskjutningen av rymdfärjan Discovery i multikanalljud.Inspelning finns/fanns på DTS-CD.
Johan_Lindroos skrev:Självklart bör en anläggning smärtfritt kunna återge uppskjutningen av rymdfärjan Discovery i multikanalljud.Inspelning finns/fanns på DTS-CD.
Morello skrev:bakerman22 skrev:Skyfall
bakerman22 skrev:Typ 20 Hz fullt utstyrd malande bas genom en hel låt, kontra 5 Hz fullt utstyrd bas i tre sekunder?
Nja.. Där håller jag nog inte riktigt med...
Nattlorden skrev:Ja, vilket står du ut med mest... Att det fallerar i tre sekunder i ett brak eller låter kass i ett par minuter?
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:Ja, vilket står du ut med mest... Att det fallerar i tre sekunder i ett brak eller låter kass i ett par minuter?
Om man vill att anläggningen skall kunna återge allt man lyssnar på bra då? Dvs 3sekunders fallerande är inte ok. Vad kräver mest då?
Det var iaf så jag tänkte när jag gav mitt svar.
Nattlorden skrev:Fast nog fanken kan man i en film på två timmar stå ut med om basen skulle bottna vid ett tillfälle, men inte f*n hade du lyssnat igenom en hel låt där det hände.
Nattlorden skrev:AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:Ja, vilket står du ut med mest... Att det fallerar i tre sekunder i ett brak eller låter kass i ett par minuter?
Om man vill att anläggningen skall kunna återge allt man lyssnar på bra då? Dvs 3sekunders fallerande är inte ok. Vad kräver mest då?
Det var iaf så jag tänkte när jag gav mitt svar.
Fast nog fanken kan man i en film på två timmar stå ut med om basen skulle bottna vid ett tillfälle, men inte f*n hade du lyssnat igenom en hel låt där det hände.
bakerman22 skrev:Fast du missar hela poängen. Poängen är vad som är mest krävande.
Callisto skrev:Hur många filmer innehåller 5 Hz inslag? Känns lite märkligt att använda det som argument eftersom det inte är vidare representativt för filminnehållet över lag. Kikar ni bara på specialeffekter i barnfilmer eller vad?? Blir lite som baseffekterna gör filmen.
phloam skrev:
Sätter man på en actionfilm med specialeffekter och infrabas i hemmabion med subwoofwers osv så har man (under)medvetet satt ribban högt vad gäller basåtergivning och ljudtryck - men man kan naturligtvis se samma film på laptopen med stor behållning om man justerar sina krav efter situationen.
AndreasArvidsson skrev:Callisto skrev:Hur många filmer innehåller 5 Hz inslag? Känns lite märkligt att använda det som argument eftersom det inte är vidare representativt för filminnehållet över lag. Kikar ni bara på specialeffekter i barnfilmer eller vad?? Blir lite som baseffekterna gör filmen.
Kanske inte så jättemånga, men går man upp till 10Hz så finns det en hel del.
Jag ser i princip aldrig på "barnfilmer", men stor andel av nyare hollywoodfilmer har infrabas.
Jag tycker om actionfilmer och gärna Sci-Fi så där kan det vara väldigt mycket bas och inte alls är det så att baseffekterna gör filmen, men de är en del av filmen.
Se listan här:
http://www.avsforum.com/forum/113-subwo ... harts.html
Ser du inte på någon av dessa filmer(eller liknande) så behöver du inte oroa dig. Jag gör det dock.
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Callisto skrev:Hur många filmer innehåller 5 Hz inslag? Känns lite märkligt att använda det som argument eftersom det inte är vidare representativt för filminnehållet över lag. Kikar ni bara på specialeffekter i barnfilmer eller vad?? Blir lite som baseffekterna gör filmen.
Kanske inte så jättemånga, men går man upp till 10Hz så finns det en hel del.
Jag ser i princip aldrig på "barnfilmer", men stor andel av nyare hollywoodfilmer har infrabas.
Jag tycker om actionfilmer och gärna Sci-Fi så där kan det vara väldigt mycket bas och inte alls är det så att baseffekterna gör filmen, men de är en del av filmen.
Se listan här:
http://www.avsforum.com/forum/113-subwo ... harts.html
Ser du inte på någon av dessa filmer(eller liknande) så behöver du inte oroa dig. Jag gör det dock.
En lista med filmer rankade efter basinnehåll. Någon mer än jag som tycker det hela verkar "lite" hjärndött och barnsligt?
Morello skrev:Så du menar att basinnehållet med avseende på frekvens och amplitud är en väsentlig del av filmens budskap?
FÖr övrigt är din kommentar lika hjärndöd som sagda pang-pang-filmer.
Morello skrev:
En lista med filmer rankade efter basinnehåll. Någon mer än jag som tycker det hela verkar "lite" hjärndött och barnsligt?
Komorok skrev:Att se andra klaga på vad andra tycker om är ledsamt. Det räcker ju med att undvika att göra det själv.
För övrigt håller jag inte alls med ante77 om att film inte kräver bra kvalitet på basen. Det tycker jag att den gör.
ante_77 skrev:Ett hembiosystem låter sällan bra till musik så i min värld blir det lite som att Christer Glenning testar en Lamborghini och dess iso-fix fästen, lastutrymme och tillåten maxvikt på dragkroken.
ante_77 skrev:Komorok skrev:Att se andra klaga på vad andra tycker om är ledsamt. Det räcker ju med att undvika att göra det själv.
För övrigt håller jag inte alls med ante77 om att film inte kräver bra kvalitet på basen. Det tycker jag att den gör.
Självklart duger inte vad som helst. Men det är inte lika kritiskt som med en taskig bas till musik.
Ett hembiosystem låter sällan bra till musik så i min värld blir det lite som att Christer Glenning testar en Lamborghini och dess iso-fix fästen, lastutrymme och tillåten maxvikt på dragkroken.
ante_77 skrev:Visst har film större krav är musik om man enbart ser på dynamik och frekvenser.
Men som oftast så är det skillnad på kvalitet och kvantitet.
Ett enkelt exempel är väl att ta en jordbävning.
Hur ska den låta?
Man behöver knappast några svindyra element eller elektronik för att se på film.
Men man kan gärna prova med att spela musik med en sladdrig infrabas.
Tongenerator är mest krävande. Speciellt när man vrider på 2Hz ända upp till mellan- och långvågsfrekvenser.
Musik kräver bättre precision. Val av utrustning är alltså viktigare och mer krävande på sitt sätt.
Morello skrev:En lista med filmer rankade efter basinnehåll. Någon mer än jag som tycker det hela verkar "lite" hjärndött och barnsligt?
ante_77 skrev:Komorok skrev:Att se andra klaga på vad andra tycker om är ledsamt. Det räcker ju med att undvika att göra det själv.
1.) Självklart duger inte vad som helst. Men det är inte lika kritiskt som med en taskig bas till musik.
2.) Ett hembiosystem låter sällan bra till musik så i min värld blir det lite som att Christer Glenning testar en Lamborghini och dess iso-fix fästen, lastutrymme och tillåten maxvikt på dragkroken.
Morello skrev:En lista med filmer rankade efter basinnehåll. Någon mer än jag som tycker det hela verkar "lite" hjärndött och barnsligt?
AndreasArvidsson skrev:Alla som hört kanonsalut i verkligheten eller bara stått bredvid ett tågspår när tåget dunrar förbi vet att det ibland krävs mycket bas för att återge verkligheten
Nattlorden skrev:Ett annat exempel är filmen om Cornelis... när det blir en liten bilolycka... då smäller det på rätt bra/överraskande (ingen aning om det är speciellt djupt dock) med tanke på att filmen i övrigt inte är något effektsökeri.
Johan_Lindroos skrev:Något som stör mig ganska mycket är filmer där det ska vara en explosion eller dylikt, mestadels låter som ett skrän med för mycket höga frekvenser.
AndreasArvidsson skrev:En fråga angående de glirningar som jag läst om "pålagda effekter".
Tycker ni att nyare hollywood filmerna har för mycket bas?
Personligen så tycker jag att det nu mera är ganska lagom. Jag menar att om ett höghus kollapsar eller det är jordbävning på filmen varför skulle det inte vara massor med bas?
Sedan så kanske man inte tycker om denna typ av actionfilmer. Det är helt ok såklart, men när det väl händer något på skärmen som har massor med bas i verkligheten. Varför skulle ljudspåret vara utan?
Tänk bara master and commander.
En film med ganska lite action och mycket dialog. Inte mycket till bas under hela filmen tills de brassar av kanonerna på skeppet, då jäklar.
Visst hade filmen fungerat utan, men ärligt talat varför skulle man spela upp kanoner utan bas?
AndreasArvidsson skrev:Självklart kan man inte ha naturtrogna ljudtryck på mycket saker. Det skrev jag inte heller så jag vet inte vad du svarar på riktigt?
En film har dessutom inte den dynamiken att det blir så starkt om man har dialogen på en normal nivå då LFE kanalen "endast" har 30dB takhöjd att arbeta med. Det är tillräckligt för att soffan skall skaka vid explosioner, men inte för att man skall skada hörseln.
Det jag pratar om är utsträckningen nedåt i frekvens. Explosioner, kanonskott, jordbävningar och liknande innehåller i verkligheten lågfrekventa ljud.
Filmer där ett nytnävsslag har en massa bas tycker jag bara är löjligt. Naturtroget skall det vara.
ante_77 skrev:Visst har film större krav är musik om man enbart ser på dynamik och frekvenser.
ante_77 skrev:Men som oftast så är det skillnad på kvalitet och kvantitet.
ante_77 skrev:Ett enkelt exempel är väl att ta en jordbävning. Hur ska den låta?
ante_77 skrev:Man behöver knappast några svindyra element eller elektronik för att se på film.
Men man kan gärna prova med att spela musik med en sladdrig infrabas.
ante_77 skrev:Tongenerator är mest krävande. Speciellt när man vrider på 2Hz ända upp till mellan- och långvågsfrekvenser.
ante_77 skrev:Musik kräver bättre precision. Val av utrustning är alltså viktigare och mer krävande på sitt sätt.
IngOehman skrev:ante_77 skrev:Tongenerator är mest krävande. Speciellt när man vrider på 2Hz ända upp till mellan- och långvågsfrekvenser.
"2 Hz" är en frekvens, det betyder två svängningar (perioder) per sekund. Man kan inte spela 2 Hz vid någon annan frekvens än just 2 Hz.
Lång- och mellanvåg är vidare ett radiobegrepp, och det åsyftar våglängden på den elektromagnetiska våg som strålas ut när man sänder etervågor. Räknar man om det till frekvens så motsvarar långvågsbandet 30 - 300 kHz, alltså frekvenser över det hörbara området, och mellanvåg är 300 kHz - 3 MHz. Ännu högre frekvenser alltså. Så bortsett ifrån att 2 Hz inte kan spelas med varken långvågsfrekvenser eller mellanvågsfrekvenser (2 Hz är 2 Hz), så är dessa frekvensband ingenting som har något med audiofrekvenser att göra, vare sig de beskriver ett ljud som är musik eller något ljud från en film.
Du har fått något illa om bakfoten.
Vh, iö
ante_77 skrev:Loudness och Dolby intryckt på bandspelaren kanske är ljuvt ljud för vissa och problemet är att örat kanske har tappat känslighet på vissa frekvenser och då måste anläggningen kompensera för dessa.
2-ch skrev:ante_77 skrev:Loudness och Dolby intryckt på bandspelaren kanske är ljuvt ljud för vissa och problemet är att örat kanske har tappat känslighet på vissa frekvenser och då måste anläggningen kompensera för dessa.
Måste anläggningen verkligen kompensera för det?
Möjligen om man har gravt nedsatt hörsel, det vet jag faktiskt inte.
Men för en normalt åldrande nedgång av hörseln så kompenserar hjärnan för det.
Anläggningen behöver alltså inte justeras med åren.
Det är i alla fall min uppfattning, rätt eller fel.
2-ch skrev:Jag tänkte på att när jag hör akustisk musik live så upplever jag det på samma/liknande sätt när jag spelar det hemma.
Detta helt utan justering av vissa frekvenser för att hemma kompensera för hörselns tillkortakommande.
Repeterar att jag inte vet hur det är för människor med allvarliga problem med hörseln.
Är det dessa du pratar om?
2-ch skrev:Jag tänkte på att när jag hör akustisk musik live så upplever jag det på samma/liknande sätt när jag spelar det hemma.
Detta helt utan justering av vissa frekvenser för att hemma kompensera för hörselns tillkortakommande.
Komorok skrev:Jag tycker att var och en ska få njuta av musik på sitt eget sätt utan att behöva ställas till svar för det. Inte heller utsättas för nedsättande kommentarer för det.
BORIS skrev:Komorok skrev:Jag tycker att var och en ska få njuta av musik på sitt eget sätt utan att behöva ställas till svar för det. Inte heller utsättas för nedsättande kommentarer för det.
Sluta lalla, klart var och en gör som dom vill. Ser inte heller nån som har ställts till svars för något?
Sen tycker jag det är fantastiskt roligt var gång audiostofilerna wowar över Infected Mushroom, eller dom "infekterade svamparna" som dom säger. Är inte det tillåtet att uttrycka det?
BORIS skrev:Komorok skrev:Jag tycker att var och en ska få njuta av musik på sitt eget sätt utan att behöva ställas till svar för det. Inte heller utsättas för nedsättande kommentarer för det.
Sluta lalla, klart var och en gör som dom vill. Ser inte heller nån som har ställts till svars för något?
Sen tycker jag det är fantastiskt roligt var gång audiostofilerna wowar över Infected Mushroom, eller dom "infekterade svamparna" som dom säger. Är inte det tillåtet att uttrycka det?
Bill50x skrev:Det är svårt att kompensera sin anläggning för hörselåkommor eftersom man ju oftast försöker korrigera så det låter naturligt, dvs som man hör det. Och hör man då minus 10 dB vid 10kHz så blir det ju den kurvan man kompenserar mot.
Komorok skrev:Kul att man tycker olika. Jag lyssnar en del på Infected Mushroom för att jag gillar musiken, men tycker inte att det är så bra som bromsbänksmusik... längre.
Johannes skrev:Film är mer krävande
Man kan ju ha en volym så att man tycker det är lagom lågt till början så man hör röster m.m sen när allt drar igång så kan lik förbannat subbarna m.m gå i botten.
På musik kan man lättare dosera volymen om det inte är test skivor m.m med liknande film dynamik typ fällande träd m.m
Morello skrev:Håller inte med - den väsentliga informationen i en film utgörs av tal. Musik är ohyggligt mycket mer komplext att återge.
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Håller inte med - den väsentliga informationen i en film utgörs av tal. Musik är ohyggligt mycket mer komplext att återge.
För film kan inte innehålla musik?
Morello skrev:Jag skrev "den väsentliga..." Såg du inte det?
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Jag skrev "den väsentliga..." Såg du inte det?
Jo. Jag håller bara inte med dig.
Och jag håller inte med dig. Dialogen är absolut det väsentliga, i alla fall om man kör utan textremsa.AndreasArvidsson skrev:Jo. Jag håller bara inte med dig.Morello skrev:Jag skrev "den väsentliga..." Såg du inte det?
Bill50x skrev:Och jag håller inte med dig. Dialogen är absolut det väsentliga, i alla fall om man kör utan textremsa.
/ B
Morello skrev:Hur stor del av en typisk film urgörs av musik?
Jag tror nog i så fall att underhållningsvåldsfilmer/videovåld kräver mer audio.
AndreasArvidsson skrev:Att olika personer kollar på olika typer av film är uppenbart och förmodligen inte någon överraskning för de flesta, men visst finns det musik i andra filmer än actionrullar från Hollywood?
AndreasArvidsson skrev:
"underhållningsvåldsfilmer/videovåld"![]()
Jag tror nog att om du anstränger dig lite mer så kan du få in ännu mer fördomar i dina inlägg.
bakerman22 skrev:Jag tror helt enkelt att det är en generationsfråga.
Yngre människor tittar mer på actionrullar, medan gubbtjyvarna tittar på typ Driving miss Daisy.![]()
Morello skrev:Jag vill minnas att debatten runt videovåld blossade upp någon gång på 1980-talet när jag var liten.
Jag tittade över huvud taget inte på TV eller film på den tiden, så jag et inte exakt vad det rörde sig om.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Jag vill minnas att debatten runt videovåld blossade upp någon gång på 1980-talet när jag var liten.
Jag tittade över huvud taget inte på TV eller film på den tiden, så jag et inte exakt vad det rörde sig om.
Du kanske tänker på Studio S som diskuterade Motorsågsmassakern? Klipp finns här: https://www.youtube.com/watch?v=Lgj6gR-Kbt0
PerStromgren skrev:Morello skrev:Jag vill minnas att debatten runt videovåld blossade upp någon gång på 1980-talet när jag var liten.
Du kanske tänker på Studio S som diskuterade Motorsågsmassakern? Klipp finns här: https://www.youtube.com/watch?v=Lgj6gR-Kbt0
Nattlorden skrev:Troligen ungefär lika innehållsrikt som är Siewert insisiterade på att gruppen W*A*S*P stod för "We Are Satans People".... när det är döpt efter en geting i Dee Sniders trädgård lite lätt omskrivet för att få det lite mer speciellt.
BORIS skrev:Dee Snider var/är sångare i Twisted Sister
(helt jä-a off topic)
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Jag skrev "den väsentliga..." Såg du inte det?
Jo. Jag håller bara inte med dig.
Jag tror inte det är en fråga om att hålla med eller tycka - i alla fall inte om vi bortser från det värsta underhållningsvåldet.
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:
"underhållningsvåldsfilmer/videovåld"![]()
Jag tror nog att om du anstränger dig lite mer så kan du få in ännu mer fördomar i dina inlägg.
Fördomar? Det kan väl inte vara någon nyhet för dig att det produceras ohyggliga mängder film med extremt överdrivet våld?
Morello skrev:Är ni förvånande?
TV har väl aldrig handlat om att sprida kunskaper eller fakta, utan är till stor del en tidsdödarmaskin.
Jfr. alla pseudo-dokumentärer som sänds idag. Informationsflödet är ju så lågt att det skulle ta mer än en livstid att studera till tex. ingenjör i det tempot.
Tacka vet jag riktiga böcker etc. och internet för att inhämta information.
ante_77 skrev:Vad finns det att se på TV idag?
TV är mest ett verktyg till att mata in skräpinformation till människor som inte aktivt klarar av att tillskansa sig information.
Nattlorden skrev:ante_77 skrev:Vad finns det att se på TV idag?
TV är mest ett verktyg till att mata in skräpinformation till människor som inte aktivt klarar av att tillskansa sig information.
Finns definitivt saker på TV som är mer underhållande än denna tråden i alla fall...
ante_77 skrev:Nattlorden skrev:Finns definitivt saker på TV som är mer underhållande än denna tråden i alla fall...
Jag tycker att denna tråd är på god väg att bli underhållande.
Den är i alla fall skapande och blir vad man gör den till.
Appropå lyteskomik, gotta sig i andras olycka och kvinnlig fåfänga.
Här har vi dagens program på kanal 11
Nattlorden skrev:ante_77 skrev:Nattlorden skrev:Finns definitivt saker på TV som är mer underhållande än denna tråden i alla fall...
Jag tycker att denna tråd är på god väg att bli underhållande.
Den är i alla fall skapande och blir vad man gör den till.
Appropå lyteskomik, gotta sig i andras olycka och kvinnlig fåfänga.
Här har vi dagens program på kanal 11
Både Castle och Fringe skulle jag kunna slå mig ned i tv-soffan med en kopp kaffe och avec och koppla av med innan sänggående. (om det nu är de Castle och Fringe jag tänker på dvs.)
phloam skrev:Själv ska jag nog sluta med att lyssna på musik. Det är ju bara en massa underhållningssmörja för pöbeln avsett att förhöja partystämningen tillsammans med chipspåsen. Kolla bara på dansbandsmusiken, och dess meningslösa kärleksdravel avsett att låta medelålders folk trycka sina skröpliga kroppar mot varandra på dansgolvet. Tvi! Tänk om alla dessa människor hade studerat till ingenjörer istället, så hade de kunna bidra till samhällsutvecklingen genom konstruera bättre bilar och förstä... eh, gräsklippare och annat verkligt nyttiga saker.
phloam skrev:Själv ska jag nog sluta med att lyssna på musik. Det är ju bara en massa underhållningssmörja för pöbeln avsett att förhöja partystämningen tillsammans med chipspåsen. Kolla bara på dansbandsmusiken, och dess meningslösa kärleksdravel avsett att låta medelålders folk trycka sina skröpliga kroppar mot varandra på dansgolvet. Tvi! Tänk om alla dessa människor hade studerat till ingenjörer istället, så hade de kunna bidra till samhällsutvecklingen genom konstruera bättre bilar och förstä... eh, gräsklippare och annat verkligt nyttiga saker.
Visst finns det vettiga, eller kanske roliga program på TV. Men till stor del verkar det endast vara till för fåfänga kvinnor eller människor som gottar sig i andras olycka.
Kan man lära sig något av de program som visas idag?
Ja, alltid kan man lära sig något. Men det är ett mycket tidsödade sätt att lära sig på genom att 99% består av totalt värdelöst skräp.
Lyxfällan, Bonde söker fru, Paradise Hotell, Arga snickaren, Diverse kändisar lagar mat (synd att det inte är smakfunktion på TV'n) och diverse folk som begår brott.
Discovery: Där bygger jänkarna om MC och bilar. Allt i ett regisserat kaos där heta känslor uppstår. Annars så kanske det är några överviktiga rdnecks som skal bogsera bort bilar.
Underhållningsvärdet är för så vitt upp till åskådaren att avgöra. Men det verkar vara lyteskomik (bonde söker fru, paradise hotel) eller åsynen av andras missär (lyxfällan, arga snickaren) som verkar vara hett just nu.
Vill jag veta något så gräver jag i böcker eller nätet.
Vill jag underhållas så funkar väl även böcker och nätet där. Men givetvis finns det underhållning på TV också, men kanske inte när jag vill eller har tid.
Film ser jag väldigt sällan på.
Ibland kan det väl vara ok att se någon rulle och vill man bara få allt serverat så tar man en actionspäckad film då man slipper tänka.
Annars kan man kanske bara välja att lyssna på musik. Det verkar vara ett stort intresse på detta forum även om musiken ibland verkar vara de sekundära och nästan en biprodukt av mätkurvor, högtalare, slutsteg, sweet spot och kablars funktion.
Dessa sweet spots.
Jag kan föreställa mig klungan med sweet spot-fanatiker på konsert där alla kämpar om den rätta platsen. Lite läktarvålds tendenser kan nog skapas.
BORIS skrev:ante_77 skrev:Vad finns det att se på TV idag?
Visst finns det vettiga, eller kanske roliga program på TV. Men till stor del verkar det endast vara till för fåfänga kvinnor eller människor som gottar sig i andras olycka.
Ja, alltid kan man lära sig något. Men det är ett mycket tidsödade sätt att lära sig på genom att 99% består av totalt värdelöst skräp.
Lyxfällan, Bonde söker fru, Paradise Hotell, Arga snickaren, Diverse kändisar lagar mat (synd att det inte är smakfunktion på TV'n) och diverse folk som begår brott.
Discovery: Där bygger jänkarna om MC och bilar. Allt i ett regisserat kaos där heta känslor uppstår. Annars så kanske det är några överviktiga rdnecks som skal bogsera bort bilar.
Underhållningsvärdet är för så vitt upp till åskådaren att avgöra. Men det verkar vara lyteskomik (bonde söker fru, paradise hotel) eller åsynen av andras missär (lyxfällan, arga snickaren) som verkar vara hett just nu.
Vill jag underhållas så funkar väl även böcker och nätet där. Men givetvis finns det underhållning på TV också, men kanske inte när jag vill eller har tid.
Ibland kan det väl vara ok att se någon rulle och vill man bara få allt serverat så tar man en actionspäckad film då man slipper tänka.
Annars kan man kanske bara välja att lyssna på musik. Det verkar vara ett stort intresse på detta forum även om musiken ibland verkar vara de sekundära och nästan en biprodukt av mätkurvor, högtalare, slutsteg, sweet spot och kablars funktion.
Dessa sweet spots.
Jag kan föreställa mig klungan med sweet spot-fanatiker på konsert där alla kämpar om den rätta platsen. Lite läktarvålds tendenser kan nog skapas.
Är du född -77?
Jag kan isf förstå om du har problem att navigera. Det är inte lätt när man snart är gubbe och tror att allt som visas är:
"Lyxfällan, Bonde söker fru, Paradise Hotell, Arga snickaren, Diverse kändisar lagar mat (synd att det inte är smakfunktion på TV'n) och diverse folk som begår brott.
Discovery: Där bygger jänkarna om MC och bilar. Allt i ett regisserat kaos där heta känslor uppstår. Annars så kanske det är några överviktiga rdnecks som skal bogsera bort bilar."
Du vet du behöver inte titta, du behöver inte ens bli upprörd.
Istället kan du be be någon som kan det där lite bättre om hjälp? Annars får du nog fortsätta att gå till biblioteket(som om du har varit där senaste halvåret)
Dessa sweet spots.
IngOehman skrev:Att rätt mycket som sänds på TV är av tveksam kvalitet är väl inget att uppröras över, man kan ju ändå inte titta på flera kanaler samtidigt (inte ge flera sin fulla uppmärksamhet i varje fall).
Så jag tycker ni (vissa) tänker fel. Det intressanta är inte hur rätt mycket är, det intressanta är om det finns NÅGOT som man vill se. Och ibland gör det det, upplever jag. Men inte så ofta som jag skulle önska.
Delvis kan det förstås bero på att jag för det mesta kommer hem först vid efter midnatt, och vill jag titta på något så är det möjligen då. Som regel finns det bara ett program som jag gillar och ibland hittar - topgear.
- - -
Men ni som är upprörda över att det finns så mycket dålig TV, är ni då också upprörda när ni går in i mataffären över att se så mycket mat som ni inte vill äta? Det verkar lite dumt.
Sammanfattningsvis vill jag rekommendera ett nytt perspektiv för den som förfäras över att det går att hitta en massa som man inte vill titta på. Titta inte på detta då!![]()
Och även om jag gärna hade hittat något jag vill se när jag kollar om det finns något oftare, och som konsekvens därav tittar väldigt lite på TV, så tycker jag om TV som koncept. Och jag gläder mig hellre över att konceptet uppfunnits än beklagar mig över att det används till mycket som jag inte är så intresserad av. Jag ser helt enkelt inte problemet med detta då jag ju inte behöver titta då.
Med ett undantag - bedräglig TV. Jag kan bli upprörd då översittartyper gör TV-produktioner som det nämnda StudioS-programmet som ju för människor bakom ljuset. Likaledes tycker jag det är ledsamt att det görs TV-produktioner som hjälper svagbegåvande att börja tro på, eller fortsätta att tro på, andar. Allt för att det är lätt att på så vis få tittar siffror och därmed en möjlighet att sälja TV-reklam. Alltså inte för att jag inte vill se skiten, utan för att det är falskt.
Förnedrings-TV av mera vanligt slag är obehagligt, tycker jag. Men det löser jag ju genom att inte titta på det.
Vh, iö
Tompa_39 skrev:ante_77 skrev:Vad finns det att se på TV idag?
Dessa sweet spots.
Du glömde att det finns nåt som kallas sport och idrott, det görs sig rätt bra på TV faktiskt.
Kronkan skrev:Sport
OK, något just ljud har väl kommit från sporten om ni insisterar
https://www.youtube.com/watch?v=_NV_BnZQXc0
Annars vådligt mainstream. På skadliga nivåer.
ante_77 skrev:Kronkan skrev:Sport
Jag saknade inslag av vuvuzela.
Nu är ju fotboll en "sport" där man springer runt i 90 minuter och låtsas vara skadad, medans man t.ex i hockey spelar i 60 minuter och låtsas att man inte är skadad.
Kronkan skrev:ante_77 skrev:Kronkan skrev:Sport
Jag saknade inslag av vuvuzela.
Nu är ju fotboll en "sport" där man springer runt i 90 minuter och låtsas vara skadad, medans man t.ex i hockey spelar i 60 minuter och låtsas att man inte är skadad.
Visst kunde lagt till någon sambatakt och någon amerikansk orgel som vrålar under någon match.
Men om man nu lägger så stor energi på att förklara andras dumhet och inte på vad man själv föredrar eller gör någon intressant analys över varför utvecklingen blivit som den blivit och svarar själv jag tittar på idrott.
Vad ur dramasynpunkt skiljer idrott från vilken annan typ av tävling som TV frossar i. Ser ingen. Riktigt mainstream. Visst ser jag ett och annat idrottsevenemnag. Känner folk som följer en sport och ett lag intensivt. Inget ont i det. Ett härligt engagemang ofta parat med god insikt i sporten.
Ljud, bild och engagemang på en riktigt stor arena vid en stor match är ju storslaget, rent vackert o s v. Så det är ju inte det att jag på något sätt föraktar grejen eller ens människorna som är där eller följer favolaget på TV. Inte alls.
Det vore ju hemskt dumt eftersom jag så att säga försöker göra en enkel analys varför folk tittar på det de gör. Det är väl dramat vi söker. Sedan att man kan bli förundrad över alla dessa nya former av drama. Igår var det någon tävling kring antikviteter.
phloam skrev:Det är inte VAD man ser som är avgörande, det är HUR man ser på det
Egentligen så handlar väl ursprungsfrågan om ifall film och musik har olika ljudmässiga kvaliteer (konkreta skillnader), sen vad man som konsument gör av det är en annan fråga.
IngOehman skrev:Är ett system som resulterar i att man tittar väldigt lite på film, verkligen tillräckligt bra?
Min erfarenhet är att man, när man fått till ett tillräckligt bra system, oftast får svårt att bärga sig och hamnar i biografen så mycket att annat kommer på skam. Man glömmer tid och rum och är som på en fantastisk resa nästan jämnt. Händer inte det så är det nog inte ett bra nog system. Du kanske inte kommer på något att invända emot när du sitter där, men uppenbart blir du inte hänförd nog om det blir så att du använder det så där lite.
Visst kan man se sig som en person som inte är så intresserad av film och därför varken tittar mycket eller tycker systemet är så viktigt, men jag har sett många sådana personer omvärdera sin egen inställning till folm när de fått uppleva något större än de hade föreställt sig att film kan göra med sina betraktare.
Man får inte glömma dock, att mer än halva saken ju ligger i att välja rätt filmer.
Vh, iö
IngOehman skrev:
Min erfarenhet är att man, när man fått till ett tillräckligt bra system, oftast får svårt att bärga sig och hamnar i biografen så mycket att annat kommer på skam. Man glömmer tid och rum och är som på en fantastisk resa nästan jämnt. Händer inte det så är det nog inte ett bra nog system. Du kanske inte kommer på något att invända emot när du sitter där, men uppenbart blir du inte hänförd nog om det blir så att du använder det så där lite.
Vh, iö
IngOehman skrev:Man får inte glömma dock, att mer än halva saken ju ligger i att välja rätt filmer.
AndreasArvidsson skrev:Ja samtliga 3st LOTR filmer i extended edition på rad måste man ju någon gång i sitt liv
IngOehman skrev:Du pratar långa versionerna alltså!
Vh, iö
AndreasArvidsson skrev:Ljud- och bildkvalité är verkligen inte allt, men det finns (för mig) ett minimikrav för att kunna njuta av filmen eller musik till fullo.
IngOehman skrev:Känner att det är hög tid att någon frågar trådstartaren om han med "Har film större krav än musik?" menade "ställer film större krav än musik?".
Så - var det det du menade?
Har kanske någon rent av ställd frågan redan tidigare i tråden? Jag har velat ställa den, men inte vågat förrän nu.![]()
Vh, iö
Morello skrev:Spelar starkt menar du?
Komorok skrev:Frågan är om det är så fel använt i detta fall. Endast en hifi-nörd verkar ju INTE fatta vad som menas.
IngOehman skrev:Spela högt i betydelsen många dB ÄR korrekt hifi-nomenklatur: Frekvens på X-axeln (väster/höger) och amplitud på Y-axeln (låg/hög).
Högt ljudtryck - högrig frekvens.
Hög frekvens - stark ton, är musiknomenklatur.
Vh, iö
AndreasArvidsson skrev:Komorok skrev:Frågan är om det är så fel använt i detta fall. Endast en hifi-nörd verkar ju INTE fatta vad som menas.
Precis min poäng
jarre skrev:Jag tror nog att film ställer generellt större krav med tanke på dynamikomfång och frekvensomfång (närmast nedåt).
Själv skulle jag aldrig kunna tåla en högtalare som inte gav mig hela frekvensspectrat vilket skulle innebära att jag skulle bli censurerad den fulla ljudupplevelsen.
Då jag lyssnar på väldigt blandad musik, från klassiskt till Yello, så är det en omöjlighet för mig att "nöja" mig med en "trångsynt" högtalare.
Jo, det finns MYCKET musik därute som är hårt limiterat.
Själv kan jag spela högt ibland med, så det måste finnas den möjligheten med.
Laila skrev::wink:jarre skrev:Jag tror nog att film ställer generellt större krav med tanke på dynamikomfång och frekvensomfång (närmast nedåt).
Själv skulle jag aldrig kunna tåla en högtalare som inte gav mig hela frekvensspectrat vilket skulle innebära att jag skulle bli censurerad den fulla ljudupplevelsen.
Då jag lyssnar på väldigt blandad musik, från klassiskt till Yello, så är det en omöjlighet för mig att "nöja" mig med en "trångsynt" högtalare.
Du menar på fullaste allvar att en högis som inte klarar av att återge 1Hz, å en bit därunder, går fetbort . . . typ ?![]()
jarre skrev:(Jag har noterat att det florerar en del ordmärkande lustigkurrar på detta forum.)
2-ch skrev:Dessutom är det först när man hört/känt en infrakapabel anläggning som man helts inte vill vara utan det heller
Ödmjukhet är en fin egenskap tycker jag.
jarre skrev:Laila skrev::wink:jarre skrev:Jag tror nog att film ställer generellt större krav med tanke på dynamikomfång och frekvensomfång (närmast nedåt).
Du menar på fullaste allvar att en högis som inte klarar av att återge 1Hz, å en bit därunder, går fetbort . . . typ ?![]()
Hahaha!!
Nej, varför tror Du att jag "menar" det?
Jag anser att det är urbota fånigt att försöka lyssna till frekvenser jag inte kan höra.
Men visst, för all del. Jag kan förklara för Dig då Du inte kan relatera till det allmänna hörbara området 20-20kHz.
Detta är ett allmänt vedertaget fullfrekvensspektra en normal människa är förväntad att kunna höra.
(Jag har noterat att det florerar en del ordmärkande lustigkurrar på detta forum.)
Bill50x skrev:"helts"?
Morello skrev:Är det inte lite så att folk gärna vill att filmen/TV skall vara så krävande då många är TV-missbrukare (tittar 2-3-4 timmar/dag) och hellre ser en film (amerikansk action/videovåld) än lyssnar på musik?
Morello skrev:Jag skrev TV-missbrukare och syftar på folk som zappar runt bland diverse mög 2-3-4 timmar/dag.
Morello skrev:Jag skrev TV-missbrukare och syftar på folk som zappar runt bland diverse mög 2-3-4 timmar/dag.
DVD-ai skrev:Samma bettende som du antagligen har när du lyssnar på musik ?!![]()
I alla fall många har just det bettendet när dom spisar musik, är det missbruk ?
Man tycker om det man gör, fastnar, får ingenting gjort för man ägnar sig åt det man tycker väldigt mycket om och som upptar ens sinne.
man känner själv att man får ut något av det, annars skulle man inte göra det...
tycke, åter igen...
Anser det fortfarande vara olämpligt att generalisera det till att vara missbruk, även om sådant garanetat förekommer både gällande TV och musik.
Men man kan inte säga att alla som tittar på TV 4h/dagen är missbrukare för det är fundamentalt fel.
Bah !
DVD-ai skrev:Mjo, men det vet jag ju inte och lägger ingen värdering i![]()
Jag tycker bara det är fakta att det inte går att säga att alla som tittar på TV 4h/ dagen är missbrukare. punkt!
lika lite som man är missbrukare för att man ägnar sig åt att 4h/ dagen läsa böcker, lyssna på musik, surfa på internet, hänga på ett internetforum, jaga brudar eller spela fotboll...
Morello skrev:TV-missbruk bland unga är starkt kopplad till socioekonomisk klass. Undras varför?
Morello skrev:Skillnaden är att överdrivet TV-tittande är passivt, förslappande samt ger ingen vinst i form av kunskaper etc., samtidigt som "fila på ett filter" kan vara lärorikt och kreativt. Detta är varandras diametrala motpoler enligt mig.
jarre skrev:Det går tydligen inte många inlägg förrens det skall märkas ord som om läsaren inte kan förstå över huvud taget.
Försök förstå det här. Du kan inte HÖRA utanför ett större frekvensspann än 20Hz-20kHz!!!!
Resterande är endast upplevelser som tas upp av andra delar av kroppen och där vissa frekvenser EJ ÄR SÄKERSTÄLLT ATT DU UPPLEVER ALLS!!!
Jag pratar om HÖRBART område och inget annat. Således är mitt personliga frekvenskrav 20Hz-20kHz!
Hoppas detta gick fram nu.
Komorok skrev:jarre skrev:Det går tydligen inte många inlägg förrens det skall märkas ord som om läsaren inte kan förstå över huvud taget.
Försök förstå det här. Du kan inte HÖRA utanför ett större frekvensspann än 20Hz-20kHz!!!!
Resterande är endast upplevelser som tas upp av andra delar av kroppen och där vissa frekvenser EJ ÄR SÄKERSTÄLLT ATT DU UPPLEVER ALLS!!!
Jag pratar om HÖRBART område och inget annat. Således är mitt personliga frekvenskrav 20Hz-20kHz!
Det gick fram, men du har fel. Hörseln kan uppfatta frekvenser lägre än 20Hz.
jarre skrev:Jag ger mig.... Orkar inte dividera...
AndreasArvidsson skrev:Varför måste all tid spenderas på att lära sig saker?
.
Komorok skrev:jarre skrev:Jag ger mig.... Orkar inte dividera...
Ger dig? Detta handlar inte om att vinna. Det handlar om fakta och att lära sig nya saker. Jag hänger iaf inte på forum för att segra i diskussioner.
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Varför måste all tid spenderas på att lära sig saker?
.
Frågan är retorisk - ingen har påsått så.
Men det påstås ofta av TV-påskyndarna att man lär sig så mycket av TV. Jag vill med emfas hävda att så inte är fallet.
Bill50x skrev:Morello skrev:TV-missbruk bland unga är starkt kopplad till socioekonomisk klass. Undras varför?
TV-missbruk är väl inte annorlunda än annat missbruk. Dvs man flyr från något man inte orkar ta itu med. Eller så är det missbruket i sig som hindrar en från ett normalt liv (vad det nu är)?
Ett antal timmar om dagen för ett intresse är inte missbruk. Oavsett om det gäller att titta på TV eller fila på ett delningsfilter.
/ B
jarre skrev:Det går tydligen inte många inlägg förrens det skall märkas ord som om läsaren inte kan förstå över huvud taget.
jarre skrev:Komorok skrev:jarre skrev:Jag ger mig.... Orkar inte dividera...
Ger dig? Detta handlar inte om att vinna. Det handlar om fakta och att lära sig nya saker. Jag hänger iaf inte på forum för att segra i diskussioner.
Oj, nu använde jag fel ord igen.... Phu!
Jag lägget ner, slutar, slänger in handduken!
Det är bra nu!
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Varför måste all tid spenderas på att lära sig saker?
.
Men det påstås ofta av TV-påskyndarna att man lär sig så mycket av TV. Jag vill med emfas hävda att så inte är fallet.
Du påstår ju att det är ett missbruk att spendera tid på att se på tv just av anledningen att det inte ger något (enligt dig) konstruktivt.
Då undrar jag varför inte underhållning räcker i sig?
Nog lär man sig allt av att se på TV, men det beror ju helt på vad man ser på. Att lära sig hur människor fungerar och beter sig i olika situationer tex. Du kan lära dig nya språk, breda din vokabulär osv. Många unga lär sig engelska(och andra språk såklart) från TV och musik. Och det finns dessutom mer kunskaper än rent akademiska.
Sen att det finns mer effektiva sätt att ta in denna kunskap på säger jag inte mot, men om underhållning är det primära syftet så är den kunskapen som man eventuellt får en bonus som jag ser det.
Morello skrev:Skillnaden är att överdrivet TV-tittande är passivt, förslappande samt ger ingen vinst i form av kunskaper etc., samtidigt som "fila på ett filter" kan vara lärorikt och kreativt. Detta är varandras diametrala motpoler enligt mig.
bakerman22 skrev:Jag skulle inte få ut ett skit av att sitta hemma och fila på filter, men dokumentären som gick igår om hur dom norska vikingarna invaderade Skottland var däremot både intressant och lärorik.
phloam skrev:Återigen - det är inte vad man tittar på / ägnar sig åt som är det viktiga - det viktiga är hur och varför. Man kan se på Big Brother som en socio-atropologisk fallstudie eller som en absurdistisk komedi - eller på "fatta vilka sjuka grejer de får göra ba"-nivå. Man kan se på det för att döva existensiell ångest eller för att koppla av eller för att... ja, inte fan kan jag eller Morello eller nån annan sätta sig till doms över varför man gör vissa saker. Ur någon annans perspektiv kan filter-mekande vara rena vansinnet (köp ett fungerande och ägna livet åt nåt vettigt, typ skidåkning). Det är vad man gör det till, vare sig det är hemabio med action eller Bergman eller Idol på kök-tv'n.
Sen kan jag iofs hålla med Morello om att kunskap aldrig är fel - vare sig det gäller kunskap om James Bond eller Kurosawa eller Robinson. Men det är en annan sak än att krtisera andra enbart utifrån sitt egna perspektiv. Man får respektera andras val precis som andra får respektera att t.ex. Morello inte gillar pang-pang. Hoppas att Morello med detta fått kunskap om hur fel det kan bli när man tar saker för givet
ante_77 skrev:Väldigt många slår på TV'n och bara dumstirrar in i skärmen. Dom uppfattar knappt vad som visas.
DVD-ai skrev:För du HÖR ju även 19Hz, och 18Hz och 17Hz osv... ÄVEN med hörseln, allt beroende på signalnivån.
Precis som jag skrev.
alltså= spelar du 16Hz så hör du även detta med din hörsel, men om du vill att 16Hz ska upplevas som precis lika starkt som 20Hz så kanske du får spela 16hz några dB starkare bara.
Samma sak med 25Khz kan du också höra (om du inte är för gammal och med så sliten hörsel att ljudnivån som skulle krävas är orealistisk) Om du spela den frekvensen och höjer nivån tills att du hör ljudet.
Sedan så om du vill att 25Khz ska uppfattas lika starkt som 20KHz kanske du får spela 25Khz flera dB starkare... men du HÖR fortfarande 25KHz då, men hörseln
Bill50x skrev:ante_77 skrev:Väldigt många slår på TV'n och bara dumstirrar in i skärmen. Dom uppfattar knappt vad som visas.
Känner du någon sådan person eller är det hörsägen?
/ B
RogerGustavsson skrev:DVD-ai skrev:För du HÖR ju även 19Hz, och 18Hz och 17Hz osv... ÄVEN med hörseln, allt beroende på signalnivån.
Precis som jag skrev.
alltså= spelar du 16Hz så hör du även detta med din hörsel, men om du vill att 16Hz ska upplevas som precis lika starkt som 20Hz så kanske du får spela 16hz några dB starkare bara.
Samma sak med 25Khz kan du också höra (om du inte är för gammal och med så sliten hörsel att ljudnivån som skulle krävas är orealistisk) Om du spela den frekvensen och höjer nivån tills att du hör ljudet.
Sedan så om du vill att 25Khz ska uppfattas lika starkt som 20KHz kanske du får spela 25Khz flera dB starkare... men du HÖR fortfarande 25KHz då, men hörseln
Nja, brukar det inte hävdas att öronen klarar ner till ca 23 Hz (plus lite individuell variation) med rena toner? Lägre frekvenser uppfattar vi på annat sätt och först vid rätt höga ljudnivåer. Många högtalare är ju rätt dåliga vid låga frekvenser och det kan lika gärna vara distorsionen/övertonerna från lägre frekvenser som vi uppfattar, vilket inte minst påpekas i forskningen kring framtagandet av ISO 226-kurvorna. Inte en chans att mina öron uppfattar 20 kHz längre. Det kan lika gärna vara blanddistorsion som transformeras nedåt i frekvens man uppfattar har jag fått förklarat. Nu är ju detta lite off-topic men det kanske stormar in någon som är mera påläst...
Hittade detta skrivet av Johan Lindroos på annat forum för många år sedan:
"Ja t ex har jag en rak frekvensgång i mitt lyssningsrum ned till 10 Hz där mätpappret slutar. Då hör man inget ljud eftersom hörselns känslighet är väldigt dålig. Och det är ju en helt annan sak. Vid kanske 110 dB vid 10 Hz skulle man kanske kunna höra något, men då brukar det skramla från väggar och annat i rummet. I vilket fall så känner man kraftiga vibrationer i kroppen. Jag skulle kunna göra ännu mer lågfrekventa signaler men har inte orkat, jag misstänker att ljudtrycksnivån inte sjunker ändå, då jag har slutna högtalare och ett relativt lufttätt rum. Ofta kan man med sådana egenskaper genererera ljudtryck ned till 0 Hz med full nivå. 20 Hz är i alla fall inget problem att höra i mitt lyssningsrum som är ca 6 m långt."
2-ch skrev:Det här resonemanget för oss till gränsen mellan höra och uppleva.
Om det nu ens finns en sån gräns. Hörseln är ju bara en upplevelse den också.
Bill50x skrev:ante_77 skrev:Väldigt många slår på TV'n och bara dumstirrar in i skärmen. Dom uppfattar knappt vad som visas.
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:ante_77 skrev:Väldigt många slår på TV'n och bara dumstirrar in i skärmen. Dom uppfattar knappt vad som visas.
/ B
Det märkliga är att många av dessa TV-missbrukare inte "har tid" med någonting.
ante_77 skrev:
Äh, morello har rätt i det han säger.
Folk har blivit förslavade bakom TV'n.
Väldigt många slår på TV'n och bara dumstirrar in i skärmen. Dom uppfattar knappt vad som visas.
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Varför måste all tid spenderas på att lära sig saker?
.
phloam skrev:TV'n är vår tids lägereld - skulle du säga att man "dumstirrar" på en sådan? Vilken "kunskap" matas du med när du kurar ihop framför öppna spisen med en kopp varm choklad?
Vårt förhållande till (mass)media är nog aningen mer komplext än vad som kan mätas gällande ren kunskapsinhämtning.
Sen kan man ju diskutera andra roller som TV'n också har fått numera, om vi verkligen behöver 100 kanaler 24/7 osv. Men att säga att "folk dumstirrar" är att göra det alldeles för lätt för sig.
Harryup skrev:Varken musik eller film ställer krav, det gör man ju själv.
Skall jag välja så tycker jag att musik vilja jag avnjuta med så äkta känsla som möjligt, film med så kul känsla som möjligt.
Musik på film är en gråzon där konserter kan vara kul men snabba MTV-klipp brukar ändå ändra på musikupplevelsen så att ljudet inte blir så kritiskt, det blir syntetiskt men roligt att se på ändå. Lugnare klippta konserter brukar vara mera lyssninsvänliga och då märker man ljudkvalitén mera.
Blundar jag då jag lyssnar på musik så kan jag drömma att jag är i en konsertsal någonstans. Blundar jag om jag tittar på film så är det för att jag somnat och tittar jag så kommer jag aldrig tro att jag är med i scenen men man kan ju gripas av handlingen för det oavsett kvalité på bion. Däremot är det lättare att sjukna in i handlingen oavsett medie om man inte störs av återgivningen. Musik kommer man långt med om det spelar snyggt till 40Hz. Bio kommer man långt med om man får ett "realistiskt" ljudtryck under 80Hz som kan komma ifrån horn som skakar om allt men kanske inte återger lägre än 30Hz.
Personligen har jag inget krav på att basarna skall gå ner till 16Hz, mina går dock ner till 17Hz.
Undrar om man verkligen behöver takkanaler i en bio för särskilt många filmer?
Tycker jag.
/Harryup
Martin skrev:phloam skrev:TV'n är vår tids lägereld - skulle du säga att man "dumstirrar" på en sådan? Vilken "kunskap" matas du med när du kurar ihop framför öppna spisen med en kopp varm choklad?
Vårt förhållande till (mass)media är nog aningen mer komplext än vad som kan mätas gällande ren kunskapsinhämtning.
Sen kan man ju diskutera andra roller som TV'n också har fått numera, om vi verkligen behöver 100 kanaler 24/7 osv. Men att säga att "folk dumstirrar" är att göra det alldeles för lätt för sig.
Lägerelden har väl varit en plats för umgänge, medan TV:n naturligt tar uppmärksamheten från varandra. Det är en skillnad.
Andreas tycker jag var något på spåret där angående filmmusik, alltså film borde ha minst lika höga krav som musik eftersom den också innehåller sådan.
MichaelG skrev:Nice!!!
2-ch skrev:MichaelG skrev:Nice!!!
Låter skoj![]()
Välkommen till infraträsket
steveo1234 skrev:Äsch, du hör ju helt klart fel. Man kan inte höra under 20hz. Har du dubbelblindtestat?
ante_77 skrev:Morello skrev:
Jag kommer dessutom att tänka på dessa som inte hör något när man pratar md dom. Då är så pass insjunkna i TV'n att dom skärmar av sig från omvärlden. Nästan så att dom måste koncentrera sig väldigt djupt för att klara av att följa med Björnes magasin.
Säkert samma människor som försvinner in i en bubbla bra dom får en dagstidning i handen.
Dom blir apatiska.
Morello skrev:Annars kan man ju sjunka ned i soffan å slutföra sina administrativa/byråkratiska skyldigheter.
Komorok skrev:Vill du provocera basen mer så kanske denna gamla spellista är till hjälp:
http://open.spotify.com/user/komorok/pl ... bpLY9s7cB0
steveo1234 skrev: Har du dubbelblindtestat?
Jansson skrev:ante_77 skrev:Morello skrev:
Jag kommer dessutom att tänka på dessa som inte hör något när man pratar md dom. Då är så pass insjunkna i TV'n att dom skärmar av sig från omvärlden. Nästan så att dom måste koncentrera sig väldigt djupt för att klara av att följa med Björnes magasin.
Säkert samma människor som försvinner in i en bubbla bra dom får en dagstidning i handen.
Dom blir apatiska.
För att nyansera det hela lite.
Det finns många ensamma människor i detta land. För dessa personer är tv det enda egentliga sällskap de har.
Ensamheten är allt som oftast inte självvald.
Det finns också människor som befinner sig i en livssituation där verklighetsflykt i vad många skulle kalla "dålig tv" eller annan mer lättsmält underhållning kan hjälpa dem att känna sig lite gladare. En tillfällig flykt från en verklighet som kan kännas ganska hopplös.
IngOehman skrev:Underbart inlägg!
Du är en god människa, Jansson.
Att spotta på TVn blir lätt lite som att spotta på människors liv*.
Vill gärna lägga till att även för dem som är motsatsen till ensamma, kan TV ibland erbjuda en sorts "välkommen ensamhet" - en stund utan interaktivitet. En där man bara kan luta sig tillbaka och slippa deltaga.
Datorsamhället är en underlig sak där aktörer pratar i munnen på varandra för att övertrumfa varandra i interaktivitet. Jag begriper det inte. Hela verkligheten utanför datorernas värld är ju interaktiv. Det som är så fantastiskt, eller en av de saker som är så fantastiska, med att spela musik på anläggningen eller titta på en film, är ju att det är ett avbrott från det interaktiva - en chans att SLIPPA interagera!![]()
Se vad interaktivitetsnojan har gjort med skolan. Katederundervisningen är snart ett minne blott. Det är mycket tragiskt. Men visst, det ställer krav på lärarna. Att vara intressant är en konst. Lärare som får elever att somna är inget bra alternativ.
Vh, iö
- - - - -
*Dock tror jag man kan adressera fördumningsproblem via televisionen utan att sätta sig till doms över hur folk lever sina liv. Att utbudet som sådan är ett problem när så många inte finner något att titta på, är ju ett problem som jag tycker måste kunna diskuteras. TVn skulle enligt min uppfattning kunna vara oerhört mycket mera berikande än den är idag. BBC är som jag ser det bäst på att se detta problem och (ibland) utnyttja mediet till något värdefullt.
Jansson skrev:@ ante_77.
Det är svårt att bemöta ditt inlägg.
Jag tappar lusten att argumentera med dig.
Vi låter det vara så här.
IngOehman skrev:Program tenderar att drabbas av att så många producenter alltid sänker nivån till en som gör att ALLA alltid skall kunna begripa precis allt. Men vad skall det vara bra för?
Morello skrev:Exakt, alltför många program är nivillerade till samma låga nivå.
IngOehman skrev:Ja, och som jag ser det ligger en stor del av det problemet i att utbudet är enkelriktat och fördummande.
När jag skriver det så ser jag att det kan se ut som om jag menar något annat än det jag menar, jag menar inte att dumma program är dåliga och borde försvinna, jag menar bara att det borde finnas alternativ. Ett större utbud, och mindre rädsla från programmakare att lägga sig på en hög nivå.
Program tenderar att drabbas av att så många producenter alltid sänker nivån till en som gör att ALLA alltid skall kunna begripa precis allt. Men vad skall det vara bra för?
phloam skrev:IngOehman skrev:Ja, och som jag ser det ligger en stor del av det problemet i att utbudet är enkelriktat och fördummande.
När jag skriver det så ser jag att det kan se ut som om jag menar något annat än det jag menar, jag menar inte att dumma program är dåliga och borde försvinna, jag menar bara att det borde finnas alternativ. Ett större utbud, och mindre rädsla från programmakare att lägga sig på en hög nivå.
Program tenderar att drabbas av att så många producenter alltid sänker nivån till en som gör att ALLA alltid skall kunna begripa precis allt. Men vad skall det vara bra för?
Vad vi behöver är TV'ns motsvarighet till Elit-singlar! ELIT-TV för eliten!! Något för dem med höga ambitioner! 90% bildning! Folk utan Fil Kand need not apply!
Nej men allvarligt talat, jag tror snarare tvärtom - det är faktiskt så att dumma program borde försvinna, och ersättas av program som har kvaliteér på flera plan så att - faktiskt.se - alla kan se på dem med behållning.
Ta BBC - som på ett genialt sätt kombinerar fjantig humor med bildning och skapar klockren underhållning i "QI" med Stephen Fry. Eller Mythbusters, eller naturprogram med Bill Bailey, eller inte minst Top Gear..... Bra TV är bra tv oavsett t.ex. bildningsambitioner. Om Fångarna på Fortet (eller vad som) gjordes med stil så skulle det vara sevärt för alla. Plus bildande. Men där är vi inte ännu.
phloam skrev:phloam skrev:IngOehman skrev:Ja, och som jag ser det ligger en stor del av det problemet i att utbudet är enkelriktat och fördummande.
Vad vi behöver är TV'ns motsvarighet till Elit-singlar! ELIT-TV för eliten!! Något för dem med höga ambitioner! 90% bildning! Folk utan Fil Kand need not apply!
Nej men allvarligt talat, jag tror snarare tvärtom - det är faktiskt så att dumma program borde försvinna, och ersättas av program som har kvaliteér på flera plan så att - faktiskt.se - alla kan se på dem med behållning.
Ta BBC - som på ett genialt sätt kombinerar fjantig humor med bildning och skapar klockren underhållning i "QI" med Stephen Fry. Eller Mythbusters, eller naturprogram med Bill Bailey, eller inte minst Top Gear..... Bra TV är bra tv oavsett t.ex. bildningsambitioner. Om Fångarna på Fortet (eller vad som) gjordes med stil så skulle det vara sevärt för alla. Plus bildande. Men där är vi inte ännu.
ante_77 skrev:Det bästa med hembio är att det duger med vilka högtalarkablar som helst.
Det kan för så vitt ge utslag på mätkurvor. Men eftersom det bara förmedlas en massa oljud så kan man egentligen bara låta morsan slå på kastrullocken och wobbla med tunnplåt för att simulera åskväder. Dock fixar morsan bara en kanal. Sketen kabel från Biltema duger till övriga kanaler.
phloam skrev:IngOehman skrev:Ja, och som jag ser det ligger en stor del av det problemet i att utbudet är enkelriktat och fördummande.
Ta BBC - som på ett genialt sätt kombinerar fjantig humor med bildning och skapar klockren underhållning i "QI" med Stephen Fry. Eller Mythbusters, eller naturprogram med Bill Bailey, eller inte minst Top Gear..... Bra TV är bra tv oavsett just enbart bildningsambitioner. Om Fångarna på Fortet (eller vad som) gjordes med stil så skulle det vara sevärt för alla. Plus bildande. Men där är vi inte ännu.
2-ch skrev:ante_77 skrev:Det bästa med hembio är att det duger med vilka högtalarkablar som helst.
Det kan för så vitt ge utslag på mätkurvor. Men eftersom det bara förmedlas en massa oljud så kan man egentligen bara låta morsan slå på kastrullocken och wobbla med tunnplåt för att simulera åskväder. Dock fixar morsan bara en kanal. Sketen kabel från Biltema duger till övriga kanaler.
Vilken märklig kommentar
Morello skrev:Vad är det för fel på biltemas kabel?
Komorok skrev:Patrick82?
ante_77 skrev:Själv har jag valt det enda riktiga. Bra kablar!
ante_77 skrev:Skaffa vettiga kablar förs. Det eliminerar de största problemen.
ante_77 skrev:Ledsen att göra Er besvikna.
Ni är ett klassiskt exempel på sådana som använt sista pengarna till någon högdensitetsmatta och har helt glömt kablarna.
Själv har jag valt det enda riktiga. Bra kablar!
Sedan är ni helt ute och cyklar vad gäller spoles och kuddar.
Mer om det får ni kanske lära Er i en annan tråd.
Johan_Lindroos skrev:Spoles var nå´t nytt, kan du förklara för oss som är ute på cykeltur vad du menar?
Nattlorden skrev:Johan_Lindroos skrev:Spoles var nå´t nytt, kan du förklara för oss som är ute på cykeltur vad du menar?
"ol" sitter sidanom "ik" på tangentbordet. Dålig korrekturläsning alltså.
Johan_Lindroos skrev:ante_77 skrev:Ledsen att göra Er besvikna.
Ni är ett klassiskt exempel på sådana som använt sista pengarna till någon högdensitetsmatta och har helt glömt kablarna.
Själv har jag valt det enda riktiga. Bra kablar!
Sedan är ni helt ute och cyklar vad gäller spoles och kuddar.
Mer om det får ni kanske lära Er i en annan tråd.
Spoles var nå´t nytt, kan du förklara för oss som är ute på cykeltur vad du menar?
Jag tror faktiskt att ingen har glömt kablarna.
"Högdensitetsmatta" var också nå´t nytt för mig, vad menar du?
Vad är det för prestanda som en bra kabel har, enligt dig?
ante_77 skrev:Placera dina högtalare på aerogel med gradvis ökad densitet från topp till botten och det samma med ovansidan.
Komorok skrev:Min hembioanläggning är äckligt bra på både film, musik och talbok. Så tala för din egen och din väns anläggningar.
ante_77 skrev:Komorok skrev:Min hembioanläggning är äckligt bra på både film, musik och talbok. Så tala för din egen och din väns anläggningar.
Det kanske är fel talbok eller inläsare vi lyssnar på.
Har du några rekomendationer?
Komorok skrev:ante_77 skrev:Komorok skrev:Min hembioanläggning är äckligt bra på både film, musik och talbok. Så tala för din egen och din väns anläggningar.
Det kanske är fel talbok eller inläsare vi lyssnar på.
Har du några rekomendationer?
Jag kan rekommendera att du byter ut din hembioanläggning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster