Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:1. Besvärligare hantering av skivan.
2. Känsligare utrustning som slits.
3. Besvärligare utrustning som behöver ställas in.
4. Svagare signal som behöver hanteras med extra elektronik.
5. Medium som slits.
6. Det distar oftast i innerspår.
7. Dyr spelare även med rimliga krav.
Alt ovan jämfört med vanlig CD + vanlig CD-spelare.
Perfector skrev:PerStromgren skrev:1. Besvärligare hantering av skivan.
5. Medium som slits.
1. Lathet
2. Inte om man sköter alstren väl.
3. Pyssel med tonarm och nålar är meditativt.
4. Stark signal är ingen garanti för välljud.
5. Inte om man håller rent i spåren, jag har plattor från 1957 som spelas med ojämna intervaller och dom är inte slitna.
6. Dist består ofta på dassig inställning av nålvinkel, monteringsvinkel.
7. Det kostar att ligga på topp
PerStromgren skrev:Perfector skrev:PerStromgren skrev:1. Besvärligare hantering av skivan.
5. Medium som slits.
1. Lathet
2. Inte om man sköter alstren väl.
3. Pyssel med tonarm och nålar är meditativt.
4. Stark signal är ingen garanti för välljud.
5. Inte om man håller rent i spåren, jag har plattor från 1957 som spelas med ojämna intervaller och dom är inte slitna.
6. Dist består ofta på dassig inställning av nålvinkel, monteringsvinkel.
7. Det kostar att ligga på topp
Problemet med 7 är att det som bäst kan ge samma ljud som en CD-spelare för en tusenlapp eller två.
AndreasArvidsson skrev:Vinyl är ett utmärkt sätt att göra det onödigt komplicerat för sig själv
30Hzbone skrev:Jag ser ingen rimlig anledning att inte lyssna på vinyl
däremot
älskar jag ritualen som följer på att lyssna på vinyl
därför
har jag vinylavläsare till de tre anläggningar som är i drift i himmet.
Feelgood-faktorn är hög när man spisar vinyl.
Komorok skrev:Per nämnde en hel flock med rimliga anledningar att inte spela vinyl. Jag håller med honom. Men trots att det är rimligt att ignorera detta kassa format så vill jag spela det ändå.
nissling skrev:Håller helt och hållet med PerStromgren utöver att jag har svårt för den höga brusnivån. Naturligtvis skall brus från inspelningar inte reduceras, men det är så mycket som "läggs på" i samband med en vinylpress att jag oftast inte står ut med det. Och svaj. Och föreko.
mx skrev:Det är så tjorvigt att få bra ljud med vinyl. Massor med grejer som ska göras. Det går ju svinfort med Spotify. Boom bara.
Perfector skrev:mx skrev:Det är så tjorvigt att få bra ljud med vinyl. Massor med grejer som ska göras. Det går ju svinfort med Spotify. Boom bara.
Mycket på vinyl kommer inte ut på cd för det finns ingen marknad.
Alltså dödar vi en hel generation musik till fromma för latheten att spela en cd.
Komorok skrev:Perfector skrev:mx skrev:Det är så tjorvigt att få bra ljud med vinyl. Massor med grejer som ska göras. Det går ju svinfort med Spotify. Boom bara.
Mycket på vinyl kommer inte ut på cd för det finns ingen marknad.
Alltså dödar vi en hel generation musik till fromma för latheten att spela en cd.
Jag fattar inte riktigt, Perfector. Du startar en tråd och ber om rimliga skäl att strunta i vinyl, men blir upprörd när du får dem...
murgatroyd skrev:TS visade sin vinylsvarv härom dagen... Är jag den enda som inte direkt gjorde vågen?
Detta är iaf ett forum för ljudentusiaster...rätta mig om jag har fel.Jag är inte ute efter att hacka på TS, men undrar hur det går ihop...tänker då mest på dammet.
nissling skrev:Jag håller med om att mycket musik är exklusiv på vinyl och av den anledningen ser jag absolut en poäng i att lyssna på vinyl. Däremot är det svårt för mig att rättfärdiga felkällorna som finns i formatet och som inte går att undvika på samma sätt som med t.ex. CD. Visst går det att minska och förbättra en del på vinyl, och i slutändan är det rätt förvånande att det låter så bra som det gör, men problemen som fick mig att sluta med vinyl och gå över till CD finns ändå där tråkigt nog.
Laila skrev:Om tillverkarna, t.ex. SME å Notingham, inte själva tillverkar lock som går att använda under avspelning, så kan det kanske ha en orsak*, tror du inte det . . . typ ?![]()
music4ever skrev:Laila skrev:Om tillverkarna, t.ex. SME å Notingham, inte själva tillverkar lock som går att använda under avspelning, så kan det kanske ha en orsak*, tror du inte det . . . typ ?![]()
Vad är den tekniska förklaringen varför det skulle vara bättre att spela utan lock?
Laila skrev:Det verkar inte spela någon roll för dig vad jag anser(vi har haft diskussionen förut), så mitt råd är att du frågar
tillverkarna, de om några borde ju veta, kanske . . . typ ?
music4ever skrev:Laila skrev:Det verkar inte spela någon roll för dig vad jag anser(vi har haft diskussionen förut), så mitt råd är att du frågar
tillverkarna, de om några borde ju veta, kanske . . . typ ?
Såklart det spelar roll om någon kan ge en teknisk förklaring.
Stort sett alla högtalare levereras med spikes, trots att vi vet att det är en fysisk och ljudmässig försämring. Så bara för att några levererar det betyder inte att det är det bästa.
Laila skrev:För att fortsätta med din "logik";
Ino levereras normalt inte med spikar . . . eller hur ?
Och de flesta skivspelare levereras med lock . . . eller hur ? Dock ej SME eller Notingham . . . eller hur ?
. . .Typ.
Laila skrev:Den har du redan fått*, å då gick den(de) inte in, du får nog lyda mitt råd å fråga tillverkarna** . . . typ.
*"Vink", det finns t.ex. ingen pupp som inte avger ett mekaniskt ljud vid avspelning . . .
music4ever skrev:En felkälla som är totalt vansinnig är att folk kör vinyl utan lock! Så den drar till sig en massa damm och skit.![]()
music4ever skrev:Laila skrev:Den har du redan fått*, å då gick den(de) inte in, du får nog lyda mitt råd å fråga tillverkarna** . . . typ.
*"Vink", det finns t.ex. ingen pupp som inte avger ett mekaniskt ljud vid avspelning . . .
Skulle detta vara den tekniska förklaringen? Vart finns mätningarna? Avger en pickup ett högre SPL än ljudet som kommer från högtalarna?
Thomas_A skrev:Jag gjorde mätningar för länge sedan med och utan lock på linn axis. Resultat bättre med lock. Ett alt är dock dämpning eller sned skiva i taket rakt ovanför spelaren. iÖ hade någon bild på detta här på forumet för inte så länge sedan.
Vinylcalle skrev:Mitt lock på stora spelaren väger mer än en Rega. Tror jag fortsätter fälla ner det.
Med andra ord, ett dåligt konstruerat lock kan säkerligen skramla och ta upp resonanser som fortplantar sig i spelaren. En bra spelare/lock är okänsligt för det.
MvH Carl
Thomas_A skrev:Jag gjorde mätningar för länge sedan med och utan lock på linn axis. Resultat bättre med lock. Ett alt är dock dämpning eller sned skiva i taket rakt ovanför spelaren. iÖ hade någon bild på detta här på forumet för inte så länge sedan.
Perfector skrev:En "mottråd" till den andra som frågade om det fanns en anledning att spela vinyl.
Vi förutsätter att det är en normalpressning, inte en filippinnöt som pressats av återvunna vinyler och blandats med olika sorter som ger krackelerade ytor eller annat.
Mitt eget intryck är nej, det finns ingen anledning att inte spela vinyl.
Intryck mottages tacksamt.
PekkaJohansson skrev:Till tidigare nämnda anledningar vill jag lägga svaj och det faktum att ingen skivspelartillverkare tycks vilja anstränga sig för att minimera det. Om det var möjligt att köpa en spelare med tallrik som inte rör sig i höjdled, vakuumfasthållning av skivan, möjlighet att rimligt enkelt kompensera för felcentrerade skivor och tonarmslagring i höjd med skivan skulle jag vara spekulant.
Laila skrev:Thomas_A skrev:Jag gjorde mätningar för länge sedan med och utan lock på linn axis. Resultat bättre med lock. Ett alt är dock dämpning eller sned skiva i taket rakt ovanför spelaren. iÖ hade någon bild på detta här på forumet för inte så länge sedan.
Regas Roy GAndy håller med dig om att ett stängt lock inte har någon negativ inverkan på ljudet . . . han anser dessutom inte att SRA/pupphus i våg är speciellt viktigt utan fortsätter att producera armar utan inbyggd möjlighet till justering av d:o . . . typ. Jag har ju ägt åtminstone ett exemplar av Rega 3 å har efter omfattande lyssningstester konstaterat att jag inte
håller med Roy ens med en av hans egna spelare med två av hans egenproducerade puppar, men det är ju jag det . . . typ.![]()
Thomas_A, mycket går ju att mäta men är du rimligt säker på att dina mätningar är valida ?
Bill50x skrev:PekkaJohansson skrev:Till tidigare nämnda anledningar vill jag lägga svaj och det faktum att ingen skivspelartillverkare tycks vilja anstränga sig för att minimera det. Om det var möjligt att köpa en spelare med tallrik som inte rör sig i höjdled, vakuumfasthållning av skivan, möjlighet att rimligt enkelt kompensera för felcentrerade skivor och tonarmslagring i höjd med skivan skulle jag vara spekulant.
Sorry Pekka, nu är du ute och cyklar. Vad får dig att tro att ingen skivspelartillverkare anstränger sig för att minska svaj? För bara ett par år sedan introducerade Linn sin nya motor med tillhörande styrning. Skitdyrt men bra. Jag har den äldre versionen av styrning/utrustning och jag har inga som helst problem med svaj.
Bland dedikerade tillverkare som Nottingham, Linn, Clearaudio mfl står verkligen inte utvecklingen still. Det är dyrt att få en analog skivspelare svaja mindre, men det går. En billig CD-spelare har ännu lägre svaj men ibland känns återgivningen ändå osäker från dem.
Som vanligt, man får vad man betalar för. Men generellt kan man inte påstå att vinylspelartillverkare slarvar med basic.
/ B
PekkaJohansson skrev:Bill50x och Perfector,
Jag talar om det svaj som uppstår när man spelar mer eller mindre skeva och/eller felcentrerade skivor på traditionellt vis. Om resultatet ska bli riktigt bra måste skivspelaren göra det möjligt att kompensera för skivornas brister. Spelaren får heller inte ha egenskaper som förvärrar skivornas fel. Läs gärna mitt inlägg igen! Jag vet som sagt ingen tillverkare som arbetar med alla dessa former av svajningsminimering och det är ganska trist med tanke på att spelarna ibland är väldigt kostsamma och att felen som uppstår vid skivavspelning borde vara välkända.
Med vänlig hälsning
Pekka
Perfector skrev:PekkaJohansson skrev:Bill50x och Perfector,
Jag talar om det svaj som uppstår när man spelar mer eller mindre skeva och/eller felcentrerade skivor på traditionellt vis.
Med vänlig hälsning
Pekka
I sak har du rätt
Perfector skrev:Håller med i princip, men min Inertia har en 110 volts klockmotor som via 2 motstånd går absolut rätt.
Den läser av 50 perioder per sekund och går alltid i rätt fart.
PekkaJohansson skrev:... och som gör att vi lyssnare slipper förstöra skivorna genom att fila upp centrumhålet.
Jag är förvånad över att svajningsproblemen med vinyl tycks störa så få och än mer förvånad över att det finns både billiga och dyra spelare som faktiskt förvärrar problemet genom icke-plan tallrik och tonarmslagring högt upp.
murgatroyd skrev:Perfector skrev:Håller med i princip, men min Inertia har en 110 volts klockmotor som via 2 motstånd går absolut rätt.
Den läser av 50 perioder per sekund och går alltid i rätt fart.
Wow, detta är ju fantastiskt! Måste vara nån ny innovation?!![]()
![]()
Perfector skrev:Antingen så den går absolut och bara i en riktning, eller med 2 motstånd och kan gå i 2 riktningar.
Den har 2 lindningar, dessa kan kopplas serie eller parallell beroende på vad man vill att tallriken skall göra. en väg eller kunna gå åt båda håll
PekkaJohansson skrev:Jag är förvånad över att svajningsproblemen med vinyl tycks störa så få och än mer förvånad över att det finns både billiga och dyra spelare som faktiskt förvärrar problemet genom icke-plan tallrik och tonarmslagring högt upp.
music4ever skrev:PekkaJohansson skrev:Jag är förvånad över att svajningsproblemen med vinyl tycks störa så få och än mer förvånad över att det finns både billiga och dyra spelare som faktiskt förvärrar problemet genom icke-plan tallrik och tonarmslagring högt upp.
Detta är något jag inte tänkt på. Vart bör tonarmslagringen vara? Och talar vi då om själva lagret i armen?
PekkaJohansson skrev:Ja, vi talar om den vertikala lagringen, det vill säga den som låter dig lyfta pick-upen från skivan. Ju högre upp den placeras desto större blir nålens rörelse i skivspårets längsled när den passerar en buckla. Det är mest kritiskt när man använder korta armar som tangentialarmar men det skadar inte att fundera i samma banor när man diskuterar radialarmar.
Bill50x skrev:PekkaJohansson skrev:Till tidigare nämnda anledningar vill jag lägga svaj och det faktum att ingen skivspelartillverkare tycks vilja anstränga sig för att minimera det. Om det var möjligt att köpa en spelare med tallrik som inte rör sig i höjdled, vakuumfasthållning av skivan, möjlighet att rimligt enkelt kompensera för felcentrerade skivor och tonarmslagring i höjd med skivan skulle jag vara spekulant.
Sorry Pekka, nu är du ute och cyklar. Vad får dig att tro att ingen skivspelartillverkare anstränger sig för att minska svaj? För bara ett par år sedan introducerade Linn sin nya motor med tillhörande styrning. Skitdyrt men bra. Jag har den äldre versionen av styrning/utrustning och jag har inga som helst problem med svaj.
/ B
PekkaJohansson skrev:Perfector skrev:PekkaJohansson skrev:Bill50x och Perfector,
Jag talar om det svaj som uppstår när man spelar mer eller mindre skeva och/eller felcentrerade skivor på traditionellt vis.
Med vänlig hälsning
Pekka
I sak har du rätt
Jo, jag vet.
Ska skivspelartillverkarna lösa presseriernas kvalitetsproblem? Tja, om man gör anspråk på att erbjuda högklassig avspelning av ett problematiskt medium borde man åtminstone ta sig an problemet. Nakamichi gjorde det redan på 80-talet och det borde gå att ta fram en lösning som är mindre komplicerad och som gör att vi lyssnare slipper förstöra skivorna genom att fila upp centrumhålet.
Jag är förvånad över att svajningsproblemen med vinyl tycks störa så få och än mer förvånad över att det finns både billiga och dyra spelare som faktiskt förvärrar problemet genom icke-plan tallrik och tonarmslagring högt upp. Jag glömde faktiskt en femte egenskap för korrekt avspelning, nämligen möjlighet att ställa in rätt hastighet. Långt ifrån alla skivspelare ger möjlighet till det.
Det räcker i princip med en felcentrerad men musikaliskt intressant skiva för att jag ska vilja ha en skivspelare som kan spela felaktiga skivor som inte finns på en bra cd-överföring. Att musiken är det viktigaste är inget argument för att inte sträva mot bästa möjliga avspelning. Upplevelse av musiken måste inte utesluta uppmärksamhet på olika felkällor.
adagios kompis lösning verkar intressant men kräver en del handpåläggning. Dessutom tror jag att felcentrering är ett större problem än oplanhet.
Med vänlig hälsning
Pekka
Vinylcalle skrev:Problemet är väl att den inte verkar ha blivit ett dugg varken bättre eller sämre (av mätningarna jag sett). Inte för att jag tror det är något jätteproblem dock med svaj i LP-12. Har någon test ifrån 79 där LP-12:an svajar en hel del, har o andra sidan mätt upp en sen 80-talare själv som hade mycket fina värden för en så pass enkel konstruktion.
Perfector skrev:Vågar man be om intryck av dessa?
Min egen tonarm är en kopia på Stax UA7.
http://es-hifi.com/?tonearms
Bill50x skrev:Vi har säkert olika känslighet för tex svaj och andra artefakter och det är säkert även beroende på musiksmak osv.
Svante skrev:Jag tycker att det är lite roligt när det diskuteras olika sätt att komma runt de tekniska problemen med vinylspelare. Det är god ingenjörskonst och ganska roligt, men samtidigt väldigt On-T i den här tråden. Alltihop är skäl att inte hålla på med vinyl.
adagio skrev:Det är lite samma anledning till att man föredrar en träbåt framför en plastbalja.
Trots mer arbete mm. Samma med vinyl, det kräver mer av användaren. Inget konstigt med det. Det beror helt enkelt på vilken läggning man har.
Bill50x skrev:Vinylcalle skrev:Problemet är väl att den inte verkar ha blivit ett dugg varken bättre eller sämre (av mätningarna jag sett). Inte för att jag tror det är något jätteproblem dock med svaj i LP-12. Har någon test ifrån 79 där LP-12:an svajar en hel del, har o andra sidan mätt upp en sen 80-talare själv som hade mycket fina värden för en så pass enkel konstruktion.
Vet du hur många år det passerat sedan 80-talet och hur många förändringar LP12:an genomgått sedan dess?
Det går lixom inte att hänvisa till mätningar från -79 längre
Vi har säkert olika känslighet för tex svaj och andra artefakter och det är säkert även beroende på musiksmak osv. Min LP12:a uppgraderades 2003 med ny extern nätdel, uppgradering av tonarm och ny pu/riaa. Och jag är nöjd. Med en bra CD och motsvarande vinyl (med samma master som grund) hör jag faktiskt ingen skillnad eller möjligen aningen lite bättre från LP12:an. Men det är ju knappast rättvist att jämföra en 80ksek skivspelare med en 1,5sek Squeezebox. I ingendera fallet hör jag dock något hörbart svaj.
/ B
Vinylcalle skrev:Perfector skrev:Vågar man be om intryck av dessa?
En kopia på Stax UA-7, vem skulle ha tillverkat en sådan?
MvH Carl
Perfector skrev:Svante skrev:Jag tycker att det är lite roligt när det diskuteras olika sätt att komma runt de tekniska problemen med vinylspelare. Det är god ingenjörskonst och ganska roligt, men samtidigt väldigt On-T i den här tråden. Alltihop är skäl att inte hålla på med vinyl.
Tvärtom, det är det som gör vinylandet så speciellt och rogivande.
Vinylcalle skrev:Jag beskriver även att det inte verkar blivit någon mätbar skillnad avseende svaj med den senaste radikal-uppgraderingen. Det verkar inte ha hänt något på den punkten senaste 20-25 åren åtminstone trots alla "uppgraderingarna".
Bill50x skrev:Vinylcalle skrev:Jag beskriver även att det inte verkar blivit någon mätbar skillnad avseende svaj med den senaste radikal-uppgraderingen. Det verkar inte ha hänt något på den punkten senaste 20-25 åren åtminstone trots alla "uppgraderingarna".
Jag har vid demo lyssnat på skillnaden mellan den tidigare drivningen (och den som jag själv har) med den senaste Radikal och med allt annat lika så låter Radikal lik förbaskat bättre. Det är en annan "stadighet" i ljudet. Om man har lyckats med detta utan att få till ett lägre svaj sä känns det lite märkligt. Men finns det mätningar som bekräftar vad du säger så måste skillnaden ligga någon annanstans, någon skillnad måste det vara. Annars skulle det inte låta olika.
/ B
Svante skrev:...fast även om det är ett skäl att hålla på så är det också ett skäl att inte hålla på, dvs svar på trådfrågan.
Laila skrev:Perfector skrev:Vågar man be om intryck av dessa?
Om du med "Min egen tonarm" menar den tonarm som sitter på din Inertia-spelare så
är nog den största likheten med Stax UA7 att det finns ett metallrör med motvikt i ena
ändan och plats för en pickup i den andra, vilket betyder att nästan alla pivottonarmar
kanske kan ses som "kopior" på varandra inkl. Stax UA7 om man så vill . . . typ.![]()
![]()
murgatroyd skrev:Jag har tittat och likhet är väl inte samma som kopia?
Länken går till en firma som säljer beg. det är inte en tillverkare.
Perfector skrev:sluta korka till dig
Perfector skrev:murgatroyd skrev:Jag har tittat och likhet är väl inte samma som kopia?
länken i länken.
sluta korka till dig
http://www.jelco-ichikawa.co.jp/index.html
Perfector skrev:som du vill.
Jag skiter i dig och dina intryck, när inte 2 bilder kan visa dig att dom 2 är väldigt lika.
tillräckligt för att kalla det en kopia.
Perfector skrev:Laila skrev:Perfector skrev:Vågar man be om intryck av dessa?
Om du med "Min egen tonarm" menar den tonarm som sitter på din Inertia-spelare så
är nog den största likheten med Stax UA7 att det finns ett metallrör med motvikt i ena
ändan och plats för en pickup i den andra, vilket betyder att nästan alla pivottonarmar
kanske kan ses som "kopior" på varandra inkl. Stax UA7 om man så vill . . . typ.![]()
![]()
Nu silar du mygg och sväljer kameler.
Det är samma vinkel på röret. samma effektiva tonarmslängd. Samma vinkelfel över hela skivytan.
Det som skiljer är en motvikt extra för att balansera bort kröken som annars skull "falla" då den ligger utanför armen rätlinje.
Men jag börjar bli van vid att bla. du missförstår och gör dig rolig på andras bekostnad.
Det verkar vara en faktiskt egenskap i vissa kretsar.
Kolla här om du vill ha bekräftelse på deras sortiment.
http://audiosensibility.com/blog/access ... arm-store/
Perfector skrev:murgatroyd skrev:Jag har tittat och likhet är väl inte samma som kopia?
länken i länken.
sluta korka till dig
http://www.jelco-ichikawa.co.jp/index.html
Perfector skrev:Laila skrev:Perfector skrev:Vågar man be om intryck av dessa?
![]()
Nu silar du mygg och sväljer kameler.
Det är samma vinkel på röret. samma effektiva tonarmslängd. Samma vinkelfel över hela skivytan.
Det som skiljer är en motvikt extra för att balansera bort kröken som annars skull "falla" då den ligger utanför armen rätlinje.
Men jag börjar bli van vid att bla. du missförstår och gör dig rolig på andras bekostnad.
Det verkar vara en faktiskt egenskap i vissa kretsar.
Kolla här om du vill ha bekräftelse på deras sortiment.
http://audiosensibility.com/blog/access ... arm-store/
murgatroyd skrev:Ett problem som dyker upp hela tiden är att det refereras till tex (finns säkert flera exempel) SAAB trimning ("de sa att..."), Harman Kardon Citation XX ("Clabbe" debaklet berättat av generalagenten och vb: av TS),
och nu Intertia ("de sa att det var så....")
Det påstås att saker är sanna enligt gammal hörsägen, men sen frånskrivs allt ansvar då det blir debatt. Hade TS och jag varit 15 så hade jag kanske köpt det.
Funderat på en politikerkarriär på gamla dar?![]()
De kör EXAKT samma stil!
Perfector skrev:Kort svar.
Jelco'n satt original på Inertia BDT2 så jag har inte valt någonting.
Att den är bra och att Inertiafolket själva vid förfrågan säger att det är en maskinkopia på en handsatt tonarm av fabrikat Stax är inte heller mitt ansvar.
Allt över det är era egna intryck om vad som kan kallas vad, och jag avsäger mig allt ansvar de intryck ni skapa åt er själva.
Laila skrev:Perfector skrev:Kort svar.
Jelco'n satt original på Inertia BDT2 så jag har inte valt någonting.
Att den är bra och att Inertiafolket själva vid förfrågan säger att det är en maskinkopia på en handsatt tonarm av fabrikat Stax är inte heller mitt ansvar.
Allt över det är era egna intryck om vad som kan kallas vad, och jag avsäger mig allt ansvar de intryck ni skapa åt er själva.
Menar du att din tonarm från tidigt 70-tal(gissningsvis en variant av Acos Lustre) i sin helhet tillverkades å monterades ihop av en eller flera maskiner . . . eller menar du att Stax inte använde sig av några maskiner då de tillverkade sin arm . . . typ ?
murgatroyd skrev:Läs min text igen.
Jag skriver att det är infantilt att lägga ut teser som sanna fast det bara är hörsägen och avsikten att rida vidare på dessa, men vid misstro (inte bara från mig) så vänder du på klacken och säger att du inte är ansvarig?
Gör du ingen bedömning själv om sanningshalten i saker du får höra innan du för dem vidare?
Perfector skrev:murgatroyd skrev:Läs min text igen.
Jag skriver att det är infantilt att lägga ut teser som sanna fast det bara är hörsägen och avsikten att rida vidare på dessa, men vid misstro (inte bara från mig) så vänder du på klacken och säger att du inte är ansvarig?
Gör du ingen bedömning själv om sanningshalten i saker du får höra innan du för dem vidare?
Alltså utgår du ifrån att man ljuger?
Du är en sorglig ursäkt för en människa du
Läs inte böcker dom innehåller bara texter efter andra och då måste det åxå vara ljug alltihop, eller?
De e skit att man ska behöva lämna sin egen tråd bara för att du sitter och mår dålig på hela forumet.
music4ever skrev:En anledning att lyssna på vinyl är ju bättre masterade skivor. Jag väntar just nu med förväntan på ett par Skrillex 12:or jag beställt. Scary Monsters And Nice Sprites EPn har ett DR värde på 3(!!) på CD.![]()
Samma på 12" vinyl har ett DR värde på 11!
Svante skrev:Det är farligt att jämföra toppfaktorvärden (som väl det DR du menar är) eftersom mediet vinyl i sig själv höjer det om insignalen är tokmaximerad. Bara av att ta en redan sabbad CD-inspelning och lägga den på vinyl kommer att göra toppfaktorn högre.
music4ever skrev:Svante skrev:Det är farligt att jämföra toppfaktorvärden (som väl det DR du menar är) eftersom mediet vinyl i sig själv höjer det om insignalen är tokmaximerad. Bara av att ta en redan sabbad CD-inspelning och lägga den på vinyl kommer att göra toppfaktorn högre.
Det vet jag men jag betvivlar att det skulle öka toppfaktorn tre gånger originalet! Det brukar snarare ge ett par-tre-fyra DB mer och över det kan man oftast vara säker på en annan källa. Vi får se när jag får hem skivorna.
Svante skrev:Ok, den hade alltså en toppfaktor på 3 dB? Jag trodde du hade skrivit fel. 3 dB är verkligen extremt lite, så lite att jag tror att det är felmätt. Är det inte det så låter det garanterat väääldigt illa.
PekkaJohansson skrev:DR-skalans högsta värde är för övrigt 20.
music4ever skrev:Svante skrev:Ok, den hade alltså en toppfaktor på 3 dB? Jag trodde du hade skrivit fel. 3 dB är verkligen extremt lite, så lite att jag tror att det är felmätt. Är det inte det så låter det garanterat väääldigt illa.
Det är inte felmätt utan relativt vanligt inom dans-elektronisk musik idag att ligga kring DR3-DR4. http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=skrillex&album=scary+monster
sidan... skrev:
- Kod: Markera allt
foobar2000 1.1.11 / Dynamic Range Meter 1.1.1
log date: 2012-03-09 18:22:36
--------------------------------------------------------------------------------
Analyzed: SKRILLEX / Scary Monsters And Nice Sprites
--------------------------------------------------------------------------------
DR Peak RMS Duration Track
DR3 -0.20 dB -4.48 dB 4:46 01-Rock N' Roll (Will Take You To The Mountain) - SKRILLEX
DR3 -0.20 dB -4.64 dB 4:05 02-Scary Monsters And Nice Sprites - SKRILLEX
DR5 -0.20 dB -6.34 dB 5:00 03-Kill EVERYBODY - SKRILLEX
DR5 -0.20 dB -7.43 dB 5:42 04-All I Ask Of You (feat. Penny) - SKRILLEX
DR3 -0.20 dB -6.74 dB 3:56 05-Scatta (feat. Foreign Beggars and Bare Noize) - SKRILLEX
DR4 0.00 dB -6.79 dB 6:30 06-With You, Friends (Long Drive) - SKRILLEX
DR2 -0.70 dB -4.44 dB 3:25 07-Scary Monsters And Nice Sprites (Noisia Remix) - SKRILLEX
DR3 -0.70 dB -5.67 dB 5:59 08-Scary Monsters And Nice Sprites (Zedd Remix) - SKRILLEX
DR3 0.00 dB -5.22 dB 4:41 09-Kill EVERBODY (Bare Noize Remix) - SKRILLEX
Eargasm skrev:Det finns helt enkelt ingen rimlig anledning att inte lyssna på vinyl, så tolkar jag tråden så långt.
Faktum kvarstår, lp-skivorna är dyra och spotify är billigt, men kan man spendera 10-tusentals på utrustning, varför kan man inte göra det det på vad som egentligen är det viktigaste?
Eargasm skrev:Det finns helt enkelt ingen rimlig anledning att inte lyssna på vinyl, så tolkar jag tråden så långt.
Faktum kvarstår, lp-skivorna är dyra och spotify är billigt, men kan man spendera 10-tusentals på utrustning, varför kan man inte göra det det på vad som egentligen är det viktigaste?
Eargasm skrev:Svante, nej jag tycker inte du listat någon rimlig anledning till att inte lyssna på vinyl, inte ur min synvinkel.
Svante skrev:Eargasm skrev:Svante, nej jag tycker inte du listat någon rimlig anledning till att inte lyssna på vinyl, inte ur min synvinkel.
Det behöver inte vara ur din synvinkel för att det ska ha kommit fram.
Jag kan repetera (och lägga till lite):
Knaster, brus, distorsion, svaj, dålig tonkurva, slits med tiden, känslig hantering, större lagerutrymme, kortare speltid, måste byta sida halvvägs in i verket, ännu sämre ljud på innerspår, dyr avspelningsutrustning, går inte att spela i bilen (CD-facket är för trångt).
Det är nog det viktigare.
Sedan finns de två saker som talar för vinylskivor som Pekka nämner, men tråden handlar inte om fördelar utan om anledningar att INTE lyssna på vinyl.
Bagaget skrev:Svante skrev:Knaster, brus, distorsion, svaj, dålig tonkurva, slits med tiden, känslig hantering, större lagerutrymme, kortare speltid, måste byta sida halvvägs in i verket, ännu sämre ljud på innerspår, dyr avspelningsutrustning, går inte att spela i bilen (CD-facket är för trångt).
-1
[ Bild ]
petersteindl skrev:Det är väl ingen tvekan om att LP som medium är fullständigt överlägset CD som medium.
Svante skrev:petersteindl skrev:Det är väl ingen tvekan om att LP som medium är fullständigt överlägset CD som medium.
Hrrm.
Svante skrev:petersteindl skrev:Det är väl ingen tvekan om att LP som medium är fullständigt överlägset CD som medium.
Hrrm.
petersteindl skrev:Att CD är dåligt hörs ju på namnet, Completely Damaged.
Svante skrev:Eargasm skrev:Svante, nej jag tycker inte du listat någon rimlig anledning till att inte lyssna på vinyl, inte ur min synvinkel.
Det behöver inte vara ur din synvinkel för att det ska ha kommit fram.
Jag kan repetera (och lägga till lite):
Knaster, brus, distorsion, svaj, dålig tonkurva, slits med tiden, känslig hantering, större lagerutrymme, kortare speltid, måste byta sida halvvägs in i verket, ännu sämre ljud på innerspår, dyr avspelningsutrustning, går inte att spela i bilen (CD-facket är för trångt).
Sedan finns de två saker som talar för vinylskivor som Pekka nämner, men tråden handlar inte om fördelar utan om anledningar att INTE lyssna på vinyl.
Eargasm skrev:Mastern är i 9 av 10 fall bättre på LP vilket effektivt dödar allt vad LP-motståndarna och dem tekniska bristerna än säger..
Eargasm skrev:Mastern är i 9 av 10 fall bättre på LP vilket effektivt dödar allt vad LP-motståndarna och dem tekniska bristerna än säger..
Sedan skiter jag fullständigt om detta uppmuntrara skivbolagen att ta ut premium osv, pengar är inte det viktigaste i det här läget för mig. I en perfekt värld skulle jag önska samma master på CD då vi alla vet att den är tekniskt överlägsen, men det kommer aldrig att hända, för den är alldeles för enkel att kopiera..
LP idag ger ett mervärde, som många är villiga att betala för, det har skivbolagens snappat upp, vilket ändå i slutändan kommer oss till godo, om än till ett pris, och motion, då vi måste tesa oss och byta sida
adagio skrev:Eftersom tråden handlar om "rimliga anledningar till varför man inte lyssna på vinyl" kan jag bara konstatera att:
Det mesta är en tolkningsfråga och fråga om subjektiva preferenser.
Det som en person finner ont kan i den Andres ögon vara gott.
1 Vinyl tar plats:
Dåligt, om man bor litet, om man gillar att ha tomt i rummet sk minimalistinredning, har väldigt mycket böcker...osv
Bra, om man gillar att bläddra, få bättre akustik (riktigt bra akustikförbättrare som dessutom går att spela på)
adagio skrev:2 Vinyl är pilligt:
Dåligt för den som inte gillar att meka.
Bra för den som älskar att ställa in, förbättra, pilla o pula.
adagio skrev:3 Vinyl är dyrt.
Själva mediet är ofta löjligt billigt om man gillar att fynda beg. Annars får man ju en mycket mer påkostad produkt när man köper nytt. Själva vinylen, konvolutet är ju mer värt än en fil bestående av ettor o nollor. Men spelarna är dyra om man vill komma upp i en nivå som är hög.
Dåligt, om man har lite pengar, naturligtvis.
Bra.....det är ändå en djäkla go känsla att äntligen kunna köpa den där spelaren/puppan eller vad det nu är man läst om, suktat efter och sparat i kanske åratal för att äntligen lägga vantarna på. Det blir helt enkelt ett mer kärt föremål än något billigt som man kunde köpt vilken dag som helst.
adagio skrev:4 Knaster och oljud.
Dåligt, men inte lika med vinyl. På en bra och rätt inställd rigg är även de flesta begagnade skivor väldigt fria från oljud.
Sen bör man använda skivtvätt då o då, sköta om sin PU regelbundet, mellan varje sida.
Om om detta är bra eller dåligt har ju med punkt 2 att göra.
adagio skrev:5 Att CD är bättre. Nej, det är faktiskt sämre men som redan påpekats måste man lyssna på en kompetent rigg inställd av någon som kan sin sak innan man kan uttala sig.
Att man inte väljer vinyl kan jag ha förståelse för om man saknar vissa grundläggande egenskaper i sin personlighet. Man bör som sagt ha en viss läggning för att tycka om själva handhavandet. Själv hatar jag att pilla med musik i datorer, telefoner mm. Men jag tycker det är jättebra att denna möjlighet finns för andra. Jag dömmer på intet sätt ut detta, även om jag själv har svårt att värdesätta det. Påfallande många motståndare till vinyl har ju aldrig hört en bra rigg uppställd på rätt sätt.
adagio skrev:6 det är för många variabler.
Dåligt om man är ointresserad och/eller okunnig.
Bra om man är intresserad och kunnig. Det är ju det som är tjusningen. Rätt kombinationer av armar, spelare, puppor, RIAA, underlag mm, instälning av VTA,VTF Azimut, bias. Fördelar/nackdelar med fasta/flytande upphängningar. AC eller DC, MM eller MC, SUT olika mattor, puckar.......
adagio skrev:6 svaj, rumble mm.
Dåligt om det hörs, på en tillräckligt bra rigg är detta försumbart.
adagio skrev:7 vinkelfel.
Har aldrig kunnat höra det på en kompetent inställd rigg. Kan inte märka någon verklig skillnad på innerspår mellan en 9 tumsarm och en 12. Jag vet att skillnaden finns och för sinnesfriden kan man ju välja en tangent eller 12a.
Då uppstår andra kompromisser....härligt!
adagio skrev:Visst borde varje typ av media behandlas med samma respekt. Men vad jag förstår krävs det olika mastringar för att optimera vinyl kontra CD.
Många nya skivor levereras med CD på köpet när man köper en vinyl. Då kan man jämföra. Jag tycker det är väldigt liten skilnad men jag upplever att CDn låter mer mekaniskt och statiskt medan vinylen är mer utsträckt, obegränsad och organisk. Sen gillar jag formatet vilket inte är någon hemlighet.
Det går ju aldrig att mecka ihop en mald oxfilé till oxfilé igenom när den väl är hackad och malen blir det bara lyxig köttfärslimpa hur man än bär sig åt.
Svante skrev:adagio skrev:Visst borde varje typ av media behandlas med samma respekt. Men vad jag förstår krävs det olika mastringar för att optimera vinyl kontra CD.
Många nya skivor levereras med CD på köpet när man köper en vinyl. Då kan man jämföra. Jag tycker det är väldigt liten skilnad men jag upplever att CDn låter mer mekaniskt och statiskt medan vinylen är mer utsträckt, obegränsad och organisk. Sen gillar jag formatet vilket inte är någon hemlighet.
Det går ju aldrig att mecka ihop en mald oxfilé till oxfilé igenom när den väl är hackad och malen blir det bara lyxig köttfärslimpa hur man än bär sig åt.
Nej, det krävs inte olika masteringar, det är möjligen svårare att få det att låta acceptabelt på en vinylskiva eftersom det är viktigare att styra ut mediet fullt pga den högre störnivån. Kanske är det motiverat med en mild kompression av vinylmastern. På CD är det bara att överföra 2-kanalsmixen rakt av, man behöver inte göra något alls annat än att konvertera till 16/44.
Däremot finns det en utbredd missuppfattning att man måste förstöra 2-kanalsmixen så att den blir så stark som möjligt för att kunna lägga den på CD. Det är fullständigt fel och sjukt att det har fått ett sådant fäste bland musikproducenter. Loudness war kallas det och är absolut inte fråga om att optimera ljudkvaliteten.
Svante skrev:Det som hörs är distorsion. Du kan väl inte mena att du inte hört vinyldist, speciellt på innerspår?
Perfector skrev:Vinyldist?
Det låter som dassigt monterad pickup i fel tonarm.
Antingen är jag tondöv eller så har jag en bra spelare med arm som gör det den ska, så jag hör ingen dist i innerspår.
Däremot har jag svårt för knaster så dom plattorna spelas inte särskilt ofta.
Svante skrev:Perfector skrev:Vinyldist?
Det låter som dassigt monterad pickup i fel tonarm.
Antingen är jag tondöv eller så har jag en bra spelare med arm som gör det den ska, så jag hör ingen dist i innerspår.
Däremot har jag svårt för knaster så dom plattorna spelas inte särskilt ofta.
Tondöv är nog fel ord eftersom det brukar betyda att man inte hör tonhöjden, men distdöv skulle jag tro då ja om du aldrig har hört att det låter illa på innerspår. Det beror inte (bara) på vinkelfel utan också på att spårhastigheten är lägre på innerspår, vilket gör att det inte går att styra ut starkt i diskanten där. Leta reda på en skiva med stark diskant på ett innerspår så kan du nog hitta det. Eller, hmm, de kanske inte är så vanliga. Mediet tvingade länge producenterna att inte lägga diskanrika spår innerst. Mediet verkar alltså konstnärligt hämmande. Intressant?
På CD finns ingen sådan skillnad, skivorna roterar snabbare när man spelar längst in. Därför kan man utnyttja skivans yta bättre, mittpluppen på en CD är relativt sett mindre av just den anledningen.
Svante skrev:
Däremot finns det en utbredd missuppfattning att man måste förstöra 2-kanalsmixen så att den blir så stark som möjligt för att kunna lägga den på CD. Det är fullständigt fel och sjukt att det har fått ett sådant fäste bland musikproducenter. Loudness war kallas det och är absolut inte fråga om att optimera ljudkvaliteten.
Harryup skrev:Svante skrev:
Utbredd var? Folk i gemen har tyvärr ingen aning om att det ens är något problem med dagens cd-återgivning.
Inte ens hos branschfolk är väl det en utbredd (miss)uppfattning att man förstör något med dagens normala mastring och det är väl det som är problemet? Kommunikationsproblemet är väl att det vissa ser som förstörelse ser andra som ökad kvalité.
Harryup
Harryup skrev:Hur vinyl låter och dess problem är ju väldigt individuellt utifrån skicket på skivspelaren. Det räcker inte med att ha bara rätt grejor, de skall vara matchade rätt och injusterade rätt.
Utifrån detta har jag svårt att se att man kan diskutera hur vinyl "låter". Misstänker att väldigt många tror att de har en bra skivspelare som kan spela av en vinylskiva med högsta möjliga kvalité.
Har man inte hört en extremt bra och väljusterad modern skivspelare så vet man inte vad man går miste om.
Dessutom så kan man själv redan förstört sina skivor genom att spela dom på en undermålig skivspelare så när man tar med skivan till en bra spelare så "får man vatten på sin kvarn" och tror man har hört hur dåligt vinyl låter. Man har bara hört hur dåligt vinyl kan låta, inte hur bra det kan låta.
Att cd-spelare vid jämförelse låter "lika" är en helt annan sak.
/Harryup
RogerJoensson skrev:Det ska rätt ovarsam behandling av cd-skivor och spelare om man ska få problem med att skivorna hackar och har sig och att spelaren måste få ny laser vart tredje år.Hur låter då vinylskivorna hanterade av samma person?...
Mina cd-spelare klarat sig åtminstone 10 år innan de fått läsproblem. Det är först nyligen min cd-spelare i verkstaden börjat få läsproblem och den är från 1987. Den har spelat väldigt många timmar... (undantaget de "nyare" skivorna med längre speltid än spelaren var konstruerad för)
Var och varannan pop/rock-LP (33rpm) distar ju rent vidrigt på innerspåren. Så bara av den anledningen är ju vinyl rent värdelöst i mina öron.
Svante skrev:-Det är extremt svårt att ställa in en skivspelare så att det låter bra.
-Skivor slits, speciellt om de spelas i en normal skivspelare som inte är fintrimmad.
Harryup skrev:Dessutom så kan man själv redan förstört sina skivor genom att spela dom på en undermålig skivspelare så när man tar med skivan till en bra spelare så "får man vatten på sin kvarn" och tror man har hört hur dåligt vinyl låter.
CODY skrev:Svante skrev:-Det är extremt svårt att ställa in en skivspelare så att det låter bra.
-Skivor slits, speciellt om de spelas i en normal skivspelare som inte är fintrimmad.
Nej, det är inte alls svårt. Om du använder en pickup som passar armen, t ex från samma tillverkare är det bara att skruva fast pickuppen i armen. Vissa fabrikat är anpassade till vissa armar, så är t ex många danska pickupper anpassade till geometrin på rega-armar. Man behöver inte ens använda en protractor.
Nej, skivor slits inte särskilt mycket även om skivspelaren inte är "fintrimmad". Är nålen trasig kan det vara så men det hör man långt innan det börjar slita särskilt mycket
RogerJoensson skrev:Jag tar gärna lite småknaster och brus mot en söndermastrad cd, men innerspårsdisten låter ofta lite väl illa för min smak. Går man upp på maxisinglar eller 45rpm LP så är problemet ofta väldigt mycket mindre, men allt finns inte utgivet så och ännu mindre tillgängligt så.
CODY skrev:Jag har inte - sedan jag för fem år sedan tog tag i skivspelareriet igen på riktigt - upp levt vidrig innerspårsdistorsion (dock har jag hört sån dist). Jag har många av de vanligaste pop/rock-LP (33rpm) i rimliga pressningar. Vilka är det så ska jag kolla.
CODY skrev:Jaga vet inte faktiskt. Kan det vara så att "ni" (vem är det?) har fördomar och inte tar reda på hur det förhåller sig i verkligheten? Att "er" dogmatiska inställning hindrar er från att nå verklig kunskap om hur man får njuta av musik med bästa möjliga ljudkvalitet?
Svante skrev:CODY skrev:Svante skrev:-Det är extremt svårt att ställa in en skivspelare så att det låter bra.
Nej, det är inte alls svårt. Om du använder en pickup som passar armen, t ex från samma tillverkare är det bara att skruva fast pickuppen i armen. Vissa fabrikat är anpassade till vissa armar, så är t ex många danska pickupper anpassade till geometrin på rega-armar. Man behöver inte ens använda en protractor.
Nej, skivor slits inte särskilt mycket även om skivspelaren inte är "fintrimmad". Är nålen trasig kan det vara så men det hör man långt innan det börjar slita särskilt mycket
Men hur kommer det sig då att "ni" tror att det är så många av oss vinylskeptiker som aldrig har hört en bra vinylrigg? Om det inte är så svårt, betyder det att ni tror att vi är extremt klantiga?
Svante skrev:CODY skrev:Jaga vet inte faktiskt. Kan det vara så att "ni" (vem är det?) har fördomar och inte tar reda på hur det förhåller sig i verkligheten? Att "er" dogmatiska inställning hindrar er från att nå verklig kunskap om hur man får njuta av musik med bästa möjliga ljudkvalitet?
Dogmatiskt vet jag inte, men den egna erfarenheten säger att det aldrig blir så bra som när man har en bra producerad CD. Det finns inte en chans att det skulle bli bättre med en vinylutgåva. Och jo, jag har hört exakt samma master på CD och vinyl, det är inte så vanligt att man vet det dock.
CODY skrev:Efter några år brukar man få byta och eller rengöra lasern på CD-spelare. Det kan man inte göra själv, vanligen. Måste lämnas in.
CODY skrev:Dessutom är det inte alls ovanligt att skivor blivit repiga och helt omöjliga att spela på CD.
nissling skrev:CODY skrev:Efter några år brukar man få byta och eller rengöra lasern på CD-spelare. Det kan man inte göra själv, vanligen. Måste lämnas in.
Jag förstår att det är svårt att kalibrera en laserenhet om man inte har rätt verktyg eller kunskap men när blev det standard att pickupen inte gick att byta själv? Kanske är jag som är gammaldags men alla mina CD-spelare, LD-spelare och spelkonsoler (där CD går att spela) har lasern gått att byta eller rengöra utan problem så länge man har rätt reservdel. Rengöring kan man göra med tops och elektronikspray f.ö.CODY skrev:Dessutom är det inte alls ovanligt att skivor blivit repiga och helt omöjliga att spela på CD.
Om man inte sköter dem ja.
F.ö. håller jag med Svante att det är synd att vinyl har fått en kvalitetsstämpel medan CD har fått en skräpstämpel.
CODY skrev:Alla som har utrustning för att kalibrera laser på CD-skivor räcker upp en hand.
CODY skrev:LP låter mycket bättre i de flesta fall.
CODY skrev:nissling skrev:CODY skrev:Efter några år brukar man få byta och eller rengöra lasern på CD-spelare. Det kan man inte göra själv, vanligen. Måste lämnas in.
Jag förstår att det är svårt att kalibrera en laserenhet om man inte har rätt verktyg eller kunskap men när blev det standard att pickupen inte gick att byta själv? Kanske är jag som är gammaldags men alla mina CD-spelare, LD-spelare och spelkonsoler (där CD går att spela) har lasern gått att byta eller rengöra utan problem så länge man har rätt reservdel. Rengöring kan man göra med tops och elektronikspray f.ö.CODY skrev:Dessutom är det inte alls ovanligt att skivor blivit repiga och helt omöjliga att spela på CD.
Om man inte sköter dem ja.
F.ö. håller jag med Svante att det är synd att vinyl har fått en kvalitetsstämpel medan CD har fått en skräpstämpel.
Alla som har utrustning för att kalibrera laser på CD-skivor räcker upp en hand. Pickuppen går att byta själv. Tra tre minuter om man väljer en anpassad pickup. Om man vill han någon annan pickup tar det en halvtimme, max.
Att LP har fått en kvalietststämpel kan man tycka vad man vill om, men anledningen är att LP låter mycket bättre i de flesta fall.
RogerJoensson skrev:För några år sedan provade jag (igen) att justera pickupen så att vinkeln stämde med innerspåret, när jag skulle överföra några vinylskivor till datorn. Jag tänkte att det kunde vara en poäng att spela av skivorna i två tagningar, en för ytterhalvan och en för innerhalvan. Det hjälpte inte. Skillnaden var marginell. Jag tror att det största problemet med pop/rock plattor är att man ofta(st) försöker hålla nivån uppe för att brus och knasterandelarna inte ska öka (när den borde minskats rejält ur distsynpunkt) och att man därför pressar skiten ur systemet och det därför ofta låter rent gräsligt. Kanske man tom låter signalen dista innan gravyrnålen för att pressa ihop den (signalen)?
music4ever skrev:RogerJoensson skrev:För några år sedan provade jag (igen) att justera pickupen så att vinkeln stämde med innerspåret, när jag skulle överföra några vinylskivor till datorn. Jag tänkte att det kunde vara en poäng att spela av skivorna i två tagningar, en för ytterhalvan och en för innerhalvan. Det hjälpte inte. Skillnaden var marginell. Jag tror att det största problemet med pop/rock plattor är att man ofta(st) försöker hålla nivån uppe för att brus och knasterandelarna inte ska öka (när den borde minskats rejält ur distsynpunkt) och att man därför pressar skiten ur systemet och det därför ofta låter rent gräsligt. Kanske man tom låter signalen dista innan gravyrnålen för att pressa ihop den (signalen)?
Kan inte även en kombination av slitna skivor och inte optimala pick-up vara en bov i dramat?
Perfector skrev:...
Jag vet att tangientalt är the shit eftersom gravyrverket är det, men att poängtera fördelen genom att ljuga om verkligheten med en svängande arm förlöjligar skiftställaren.
murgatroyd skrev:Vinkelfel slipper jag iaf ...
Perfector skrev:Så typiskt att visa vinkelfel med en arm lika kort som tangientalrmen.
En normal svängande arm är längre och har inte alls så vilda vinkelfel som anges.
Jag vet att tangientalt är the shit eftersom gravyrverket är det, men att poängtera fördelen genom att ljuga om verkligheten med en svängande arm förlöjligar skiftställaren.
Svante skrev:Vi testade alldeles nyligen den första CD-spelaren i MoLt som släpptes (från Sony 1982) och den hade fortfarande en fungerande laser. Jag skulle inte tro att den har bytts en enda gång.
Svante skrev:murgatroyd skrev:Vinkelfel slipper jag iaf ...
Mja, om armen har ett perfekt reglersystem så gör man det, och om pickupen är monterad helt rakt. Hur är det, har någon undersökt hur noga reglersystemet är, hur stort blir vinkelfelet i praktiken?
murgatroyd skrev:Svante skrev:murgatroyd skrev:Vinkelfel slipper jag iaf ...
Mja, om armen har ett perfekt reglersystem så gör man det, och om pickupen är monterad helt rakt. Hur är det, har någon undersökt hur noga reglersystemet är, hur stort blir vinkelfelet i praktiken?
Mäta behövs inte med en rätt injusterad Goldmund Studio/T3 med passande pickup, det räcker med att lyssna!
murgatroyd skrev:...
Om jag vill avnjuta vinkelfel hemma i min Man cave så kan jag göra det också, Kenwood KD-650, SME III och Dynavector 23r.
Dvs min backupsvarv då Goldmunden är lite krasslig...![]()
[ Bild ]
murgatroyd skrev:Nej, verkligen inte - och det bryr man sig inte om, man lyssnar bara på musiken.
Harryup skrev:en extremt bra och väljusterad modern skivspelare
Svante skrev:murgatroyd skrev:Vinkelfel slipper jag iaf ...
Bill50x skrev:Svante skrev:murgatroyd skrev:Vinkelfel slipper jag iaf ...
Ofta blir det ett antal "om" i en frågeställning och "om korrekt monterad (typ)" i ett påstående. En korrekt konstruerad förförstärkare varken tillför eller drar ifrån något från den inmatade signalen. Frågan är dock om det finns någon korrekt konstruerad förförstärkare...
Samma här med pickup i en linjär tonarm. OM man har ett perfekt reglersystem, OM man har en perfekt/rakt monterad pickup, "vad blir då...".
Jag vill påstå, så länge avkänningen i ett reglersystem ligger i tonarmen med tillhörande monterad pickup så kommer man aldrig ha 0 grader vinkelfel. Det måste ju rimligtvis finnas något som triggar reglersystemet och i detta fall blir det väl då att det uppträder ett vinkelfel som behöver korrigeras. Att man sedan har ett vinkelfel som hela tiden kanske är mindre än vad som kan detekteras via lyssning är en annan sak. Frågan är om ett vinkelfel som hela tiden korrigeras är bättre än ett som, via två nollgenomgångar, förändras sakta under en 20-minutersperiod?
/ B
Bill50x skrev:Jag vill påstå, så länge avkänningen i ett reglersystem ligger i tonarmen med tillhörande monterad pickup så kommer man aldrig ha 0 grader vinkelfel. Det måste ju rimligtvis finnas något som triggar reglersystemet och i detta fall blir det väl då att det uppträder ett vinkelfel som behöver korrigeras. Att man sedan har ett vinkelfel som hela tiden kanske är mindre än vad som kan detekteras via lyssning är en annan sak. Frågan är om ett vinkelfel som hela tiden korrigeras är bättre än ett som, via två nollgenomgångar, förändras sakta under en 20-minutersperiod?
RogerJoensson skrev:Inte med alla för med en utgåva försökte jag ta de bästa bitarna från fyra olika exemplar, varav ett var tidigare ospelat och ett var spelat kanske 2 gånger. Innerspårsdisten lät väldigt lika på alla, men knaster och i viss mån vertikalbruset på ytterspåren varierade något. En annan intressant grej upptäckte jag också, allt vissa svaga knasterskurar vad identiska på alla fyra utgåvorna. Det knastret fanns alltså redan i pressverktyget.
Vinylcalle skrev:Harryup skrev:en extremt bra och väljusterad modern skivspelare
Vad är en extremt bra och modern skivspelare? Och vad gör den som inte en extremt bra äldre skivspelare gör?
MvH Carl
music4ever skrev:nissling skrev:Jag håller med om att mycket musik är exklusiv på vinyl och av den anledningen ser jag absolut en poäng i att lyssna på vinyl. Däremot är det svårt för mig att rättfärdiga felkällorna som finns i formatet och som inte går att undvika på samma sätt som med t.ex. CD. Visst går det att minska och förbättra en del på vinyl, och i slutändan är det rätt förvånande att det låter så bra som det gör, men problemen som fick mig att sluta med vinyl och gå över till CD finns ändå där tråkigt nog.
En felkälla som är totalt vansinnig är att folk kör vinyl utan lock! Så den drar till sig en massa damm och skit.![]()
Min nya spelare har inte lock men det ska köpas nu.
Laila skrev:murgatroyd skrev:...
Om jag vill avnjuta vinkelfel hemma i min Man cave så kan jag göra det också, Kenwood KD-650, SME III och Dynavector 23r.
Dvs min backupsvarv då Goldmunden är lite krasslig...![]()
[ Bild ]
Aktaränoga, för nu är risken inte helt obefintlig att Harryup ska dyka upp å berätta att SME lll inte funkar nåt vidare mä MC-puppar . . . men ja håller naturligtvis inte mä han . . . typ.
Harryup skrev:På motorstyrningssidan har det hänt en hel del över tiden. Likaså hantering av resonanser.
ante_77 skrev:Jorda locket
Harryup skrev:Vinylcalle skrev:Harryup skrev:en extremt bra och väljusterad modern skivspelare
Vad är en extremt bra och modern skivspelare? Och vad gör den som inte en extremt bra äldre skivspelare gör?
MvH Carl
På motorstyrningssidan har det hänt en hel del över tiden. Likaså hantering av resonanser.
Harryup skrev:Du får t.ex. kolla på Linns utveckling för LP12.
RogerJoensson skrev:Det finns kanske andra tillverkare än Linn och som kanske träffat rätt från början med sina produkter och därför inte har behövt uppgraderingar.
Harryup skrev:RogerJoensson skrev:Det finns kanske andra tillverkare än Linn och som kanske träffat rätt från början med sina produkter och därför inte har behövt uppgraderingar.
Inte några som saknat utveckling under 40 år vad jag kan komma på.
Harryup
Harryup skrev:Hej,
behöver inte tro något om Spu. Går ju att googla men jag visste redan innan att det fanns lite olika
http://ortofon.com/hifi/products/historical-products/spu-collector-box
När det gäller både SPU'n och Beyer är jag lite osäker vad det har med skivspelares utveckling att göra. Känner verkligen ingen mindre oändrad skivspelare fortfarande i produktion än LP-12. Dvs den ser ganska likadan ut, bara att man bytt innerchassiet, yttre lådan, motor, motorstyrningar, tonarmsplattor, fjädrar, lager, innertallrik, fötter, bottenplattor, strömbrytaren, inbyggd riaa. Men samma modell egentligen bara med förbättringar. Andra tillverkare har bytt modeller helt eller gått i konkurs. Mig veterligen.
/Harryup
Laila skrev:Men skivtallriken har hela tiden varit densamma . . . ?, måste ha varit perfekter redan från början . . . undrar vad jag kan kränga min för . . .typ ?
Harryup skrev:Hej,
behöver inte tro något om Spu. Går ju att googla men jag visste redan innan att det fanns lite olika
http://ortofon.com/hifi/products/historical-products/spu-collector-box
När det gäller både SPU'n och Beyer är jag lite osäker vad det har med skivspelares utveckling att göra. Känner verkligen ingen mindre oändrad skivspelare fortfarande i produktion än LP-12. Dvs den ser ganska likadan ut, bara att man bytt innerchassiet, yttre lådan, motor, motorstyrningar, tonarmsplattor, fjädrar, lager, innertallrik, fötter, bottenplattor, strömbrytaren, inbyggd riaa. Men samma modell egentligen bara med förbättringar. Andra tillverkare har bytt modeller helt eller gått i konkurs. Mig veterligen.
/Harryup
lennartj skrev:En analogi?
Porsche 911 har tillverkats i över 50 år, finns det någon enda komponent kvar som är oförändrad sedan 1964?
ChristianAndersson skrev:PC kan det mesta, men finns det någon med inbyggd LP-spelare?
It´s no picnick or
[ Bild ]
Harryup skrev:Fast dom har ändrat karrosen lite utseendemässigt också.
Och bytt modellbeteckningar för att markera nya modeller.
mvh/Harryup
music4ever skrev:En anledning att lyssna på vinyl är ju bättre masterade skivor. Jag väntar just nu med förväntan på ett par Skrillex 12:or jag beställt. Scary Monsters And Nice Sprites EPn har ett DR värde på 3(!!) på CD.![]()
Samma på 12" vinyl har ett DR värde på 11!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster