Moderator: Redaktörer
Ibland känns det som syn och hörselintryck blandas. Silverkablar sägs ju klinga "ljust"? Finns det belägg för den teorin?
Martin skrev:"dessa högtalare är kräsna och kräver kapabelt förstärkeri för att blomma ut"
dimitri skrev:Det var ord och inga visor!
Välkommen Flint
dimitri skrev:"ag spelar just nu transistorslutsteg och tycker att det
låter alla tiders. Man blir aldrig för gammal för att ändra sig."
NAD 208?
Jorma skrev:Några klychor som förekommer mer eller mindre ofta och som iallafall jag inte tror på :
"Spelar din anläggning ljust eller mörkt så kan du fixa det med rätt val av kablar"
"Ju dyrare apparater desto sämre är dom"
"Pip är världens bästa högtalare, slår allt upp till 200 000 kr"
"Köp en heltäckningsmatta så fixar du alla problem i anläggningen"
Hetsporren skrev:Jorma skrev:Några klychor som förekommer mer eller mindre ofta och som iallafall jag inte tror på :
"Spelar din anläggning ljust eller mörkt så kan du fixa det med rätt val av kablar"
"Ju dyrare apparater desto sämre är dom"
Några påståenden jag inte tror på:
Spelar din anläggning ljust eller mörkt så kan du fixa det med rätt val av CD-skivor...:
Ju dyrare apparater desto bättre är dom...
Mårten Design Coltrane är världens bästa högtalare, slår allt upp till 2 000 000 kr...
Köp en heltäckningsmatta så fixar du alla problem med kvalster...
Jorma skrev:"Pip är världens bästa högtalare, slår allt upp till 200 000 kr"
Jorma skrev:Mårten Design Coltrane är världens bästa högtalare, slår allt upp till 2 000 000 kr...
Nej, absolut inte. Coltrane slår inte deras nya 2 000 000
(2 miljoners) högtalare Coltrane Supreme![]()
![]()
[/img]
Nattlorden skrev:Jorma skrev:"Pip är världens bästa högtalare, slår allt upp till 200 000 kr"
Dumheter... det heter "slår allt upp till pi60"...
Style skrev:Jorma skrev:Mårten Design Coltrane är världens bästa högtalare, slår allt upp till 2 000 000 kr...
Nej, absolut inte. Coltrane slår inte deras nya 2 000 000
(2 miljoners) högtalare Coltrane Supreme![]()
![]()
[/img]
undrar hur måmga exemplar den kommer att säljas i
Callisto skrev:Martin skrev:"dessa högtalare är kräsna och kräver kapabelt förstärkeri för att blomma ut"
Det är inget fel med denna fras. Trögdrivna och lågimpedans högtalare behöver verkligen "kapabelt förstärkeri" för att spela ut som det var tänkt. Låter oftast tunnt och odynamiskt annars
.
Håller med. Kräsen är ett ord som ger högtalaren en fisförnäm - och oförtjänt - högre status.IngOehman skrev:Callisto skrev:Martin skrev:"dessa högtalare är kräsna och kräver kapabelt förstärkeri för att blomma ut"
Det är inget fel med denna fras. Trögdrivna och lågimpedans högtalare behöver verkligen "kapabelt förstärkeri" för att spela ut som det var tänkt. Låter oftast tunnt och odynamiskt annars
.
Men allvarligt talat - vad betyder ordet "kräsen" Callisto?/quote]
Flint skrev:Värsta klyschan är ordet och begreppet TRANSPARENT.
IngOehman skrev:*Jag undantar då givetvis högtalare med extrem kylkapacitet och eventuellt även stor termisk kapacitivitet, där termisk kompression därför inte är ett stort problem, trots väldigt dålig verkningsgrad (likt vissa jättestora bandhögtalare t ex).
EngelholmAudio skrev:Håller med. Kräsen är ett ord som ger högtalaren en fisförnäm - och oförtjänt - högre status.IngOehman skrev:Callisto skrev:Martin skrev:"dessa högtalare är kräsna och kräver kapabelt förstärkeri för att blomma ut"
.
Men allvarligt talat - vad betyder ordet "kräsen" Callisto?/quote]
DynAudio är högtalare som oftast följs av ryktet att vara kräsna på elektronik och inte sällan ser man högtalare kopplade till mångfaldigt dyrare förstärkare.
EngelholmAudio skrev:Ps. Jag hoppas Ingvar Öhman läser sina "Privata meddelanden" emellanåt.
Jorma skrev:Några klychor som förekommer mer eller mindre ofta och som iallafall jag inte tror på :
"Spelar din anläggning ljust eller mörkt så kan du fixa det med rätt val av kablar"![]()
"Ju dyrare apparater desto sämre är dom"![]()
![]()
Flint skrev:Klyschor.
"All mastring innebär försämring."
"Kompression förstör musiken."
Flint skrev:"Förstärkare låter bra om dom inte färgar ljudet."
Flint skrev:"Allt som mäter bra låter bra."
Flint skrev:"Återgivningskedjan börjar med CD:n."
Bamsefar skrev:IngOehman skrev:*Jag undantar då givetvis högtalare med extrem kylkapacitet och eventuellt även stor termisk kapacitivitet, där termisk kompression därför inte är ett stort problem, trots väldigt dålig verkningsgrad (likt vissa jättestora bandhögtalare t ex).
Det är alltså dags för vattenkylda högtalarelement![]()
![]()
![]()
![]()
Jorma skrev:Bamsefar skrev:IngOehman skrev:*Jag undantar då givetvis högtalare med extrem kylkapacitet och eventuellt även stor termisk kapacitivitet, där termisk kompression därför inte är ett stort problem, trots väldigt dålig verkningsgrad (likt vissa jättestora bandhögtalare t ex).
![]()
![]()
![]()
Diamant är det bäst värmeledande material som finns.
Flint skrev:IngOehman
He, he...
Vi är visst ganska förutsägbara både du och jag.
Vi tycker båda att den andre har fel i det mesta.
Där är vi å andra sidan rörande överens.![]()
(Bäst att klämma dit en glimt där)
IngOehman skrev:Flint skrev:Klyschor.
"All mastring innebär försämring."
"Kompression förstör musiken."
Båda dessa ÄR sanna, om man vill att anläggningen skall återge musiken. Och det är väl primärt just dom som vill det (ha återgivning) som använder fraserna - alltså är fraserna vettiga!Flint skrev:"Förstärkare låter bra om dom inte färgar ljudet."
Jo, "låter bra" är väl inget vidare vettigt uttryck, men lustigt nog är det primärt dom som inte tänker i termer av återgivning (sådana som du Flint?) som brukar prata om att apparater "låter bra". Inte dom du vill anmärka på.
Det bör hur som helst hellre heta: "Goda inspelningar låter bra om förstärkarna (och alla andra delar i kedjan) inte färgar ljudet."Flint skrev:"Allt som mäter bra låter bra."
Det är väl tämligen självklart (den reservation för det dumma uttrycket "låter bra", igen).
Alltså att den grunka som mäter bra återger bra. Ljudet är ju beroende av just apparatens prestanda, och det är den man mäter.
Man skall dock inte tro att "mäter bra" betyder bara "mäter bra ur en eller ett par aspekter". En apparat mäter bra först när den mäter bra ur ALLA aspekter, om med "bra" dessuutom relaterat till våra psykoakustiska egenskaper.Flint skrev:"Återgivningskedjan börjar med CD:n."
Inte när man spelar kompaktkasset, DVD-A, 78-varvare eller vinyl förstås, men menar du att det inte ens är sant när man spelar CD?
Vh, iö
Bamsefar skrev:Jorma skrev:Bamsefar skrev:IngOehman skrev:*Jag undantar då givetvis högtalare med extrem kylkapacitet och eventuellt även stor termisk kapacitivitet, där termisk kompression därför inte är ett stort problem, trots väldigt dålig verkningsgrad (likt vissa jättestora bandhögtalare t ex).
![]()
![]()
![]()
Nu var det inte värmeledare jag syftade på
Flint skrev:Många ord blir det.
Min inställning till musikåtergivning:
Jag nöjer mig med att det låter bra och att jag trivs med återgivningen. Om jag dessutom skulle oroa mig för att det ev. inte låter rätt enligt originalfundamentalistisk uppfattning så befarar jag att min klena intel... (ja du vet) inte skulle räcka till för att även lyssna på musiken.
Jag nöjer mig därför med att det låter bra och överlåter den etiska biten till dig.
Man kan alltså se det som en effektiv resursfördelning. Ett gott utnyttjande av tillgängligt intressekapital.
Jorma skrev:Bamsefar skrev:Jorma skrev:Bamsefar skrev:IngOehman skrev:*Jag undantar då givetvis högtalare med extrem kylkapacitet och eventuellt även stor termisk kapacitivitet, där termisk kompression därför inte är ett stort problem, trots väldigt dålig verkningsgrad (likt vissa jättestora bandhögtalare t ex).
![]()
![]()
![]()
Kylledare då
Jag ska i ärlighetens namn medge att jag ibland håller med dig i din argumentering men att jag aldrig skulle erkänna det offentligt så här.Man har ju sin image, stolthet och personliga integri.... (ja du vet) & de & sån't. Image är viktigt i dagens massmediasamhälle. Det har jag läst på radio eller hörde jag det kanske på någon löpsedel.
På tal om image.
Jag skulle kunna tänka mig att bli modejatledaje men tyvärr har jag talfelet att ja kan säga rrrrrr så det går nog inte. Jag skulle inte bli tjoväjdig. (Slut avdelning politik)
Bill50x skrev:"dessa högtalare är kräsna och kräver kapabelt förstärkeri för att blomma ut"
Dessa rader kanske inte är ett under av teknisk skärpa och riktighet, men de säger ändå rätt mycket av vad en läsare och kanske presumtiv köpare kan behöva veta. Man kan ju faktiskt vara musikintresserad och musikalisk, men ändå inte veta ett skit om tekniken. Att bli förvarnad om att en intressant högtalare inte kan drivas av vad skräp som helst är ju indikation att man inte ska gå till OnOff och köpa sig en 200-wattare utan vända sig till lite mer kvalificerade ställen. Eller att den där billiga lilla stärkaren därhemmma inte kommer ge något fantastiskt resultat om jag nu slår till och köper den tungdrivna testade högtalaren.
Om sedan det språkliga är 100% korrekt kanske är mindre viktigt om informationen i sig är rätt och att budskapet når fram på ett intressant och målande sätt.
"Denna högtalare har låg känslighet och utgör dessutom en svår (lågohmig) belastning för förstärkaren, vilket gör att den måste matchas med en förstärkare som kan leverera mycket spänning i svår impedans med låg distorsion, om ljudkvaliteten och ljudtrycksförmågan skall kunna bli rimlig"
Jo, i sak en mer korrekt beskrivande bedömning. Men hallå, hur många av Hifi-blaskornas läsare har en aning om vad lågohmig, svår impedans, ljudtrycksförmåga etc innebär i praktiken? Och i kombination?
Jorma skrev:Bamsefar skrev:Jorma skrev:Bamsefar skrev:IngOehman skrev:*Jag undantar då givetvis högtalare med extrem kylkapacitet och eventuellt även stor termisk kapacitivitet, där termisk kompression därför inte är ett stort problem, trots väldigt dålig verkningsgrad (likt vissa jättestora bandhögtalare t ex).
![]()
![]()
![]()
Kylledare då
dawen skrev:IÖ: Det fattar ju alla vilken parameter det är som är viktig om högtalaren är kräsen. Inte är den teknisk dock!
IngOehman skrev:Fantastiskt samband egentligen!
-Den här högtalaren är så dålig att den behöver väldigt dyr förtärkare. Ja, ehh.. och så blir vi tvugna att ta mycket betalt för själva högtalaren också, så den hamnar i rätt prisklass...![]()
Vh, iö
-Den här högtalaren är så dålig att den behöver väldigt dyr förtärkare. Ja, ehh.. och så blir vi tvugna att ta mycket betalt för själva högtalaren också, så den hamnar i rätt prisklass...Vh, iö
Flint skrev:Med risk för att bli hängd men det låter lite som märket Infinity. Åtminstone sas det så, att man behövde en truck för att frakta in förstärkaren. Lådorna hade så knepig impedans så det gick åt en svets att driva dom. Stämde det?
IngOehman skrev:Flint skrev:IngOehman
Jag ska i ärlighetens namn medge att jag ibland håller med dig i din argumentering men att jag aldrig skulle erkänna det offentligt så här.Man har ju sin image, stolthet och personliga integri.... (ja du vet) & de & sån't. Image är viktigt i dagens massmediasamhälle. Det har jag läst på radio eller hörde jag det kanske på någon löpsedel.
På tal om image.
Jag skulle kunna tänka mig att bli modejatledaje men tyvärr har jag talfelet att ja kan säga rrrrrr så det går nog inte. Jag skulle inte bli tjoväjdig. (Slut avdelning politik)
Flint - du är fr o m nu min humorhjälte. Jag välte nästan i soffan!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Vh, iö
Max_Headroom skrev:Flint skrev:Med risk för att bli hängd men det låter lite som märket Infinity. Åtminstone sas det så, att man behövde en truck för att frakta in förstärkaren. Lådorna hade så knepig impedans så det gick åt en svets att driva dom. Stämde det?
Jag har haft ett par Infinty kappa 6. Jag förstår inte att folk snackar om att dom skulle vara så svåra att driva. Jag använde en Cyrus 2a (2x50W). Fungerade utmärkt.
Bamsefar skrev:Är det ens möjligt, att lyssna under vatten ? Visst kan man höra ljud under vattnet men borde inte energin för att flytta en "vattenljudvåg" göra det i princip omöjligt ??? Snacka om blöt bas
Fast snart drar jag iväg och badar - har ju redan spelat beach vollyboll idag, så det är dags lixom
IngOehman skrev:Som sagt, diamant leder alltså sämre än alla klassiska kylelementmaterial. Inte bättre.
IngOehman skrev:Jorma skrev:Bamsefar skrev:Jorma skrev:Bamsefar skrev:IngOehman skrev:*Jag undantar då givetvis högtalare med extrem kylkapacitet och eventuellt även stor termisk kapacitivitet, där termisk kompression därför inte är ett stort problem, trots väldigt dålig verkningsgrad (likt vissa jättestora bandhögtalare t ex).
![]()
![]()
![]()
Kylledare då
Varifrån har du fått det, Jorma???
Jag tror att du är både missinformerad och dessutom har missförstått själva avkylningsuppgiften.
Såvitt jag känner till är både beryllium, magesium, aluminium, guld, koppar och silver (i den ordningen, stigande) bättre än diamant. Guld, silver och koppar är till och med flera gånger bättre än diamant. Du borde byta dina källor till kunskap.![]()
Dessutom är kylmedier som är i flytande form inte begränsade till sin värmeledningsförmåga, eftersom deras primära "avledningstalang" är baserad på förflyttning av mediet självt.
Vad man önskar är typiskt ett kylmedium med så bra värmekapacitivitet som möjligt (för att göra maximal utjämningsnytta, även oräknat bortstrålning), och där är vatten det oslagbart bästa man känner till.
Alla påstående om olika stenar med bättre värmekapacitivitet än vatten (häpnadsväckande vanliga från folk som söljer värmehållningshällar och liknande) är rent bedrägeri.
Bamsefars vattenförslag är således helt korrekt, möjligen med reservation för korrosionsrisken... I praktiken använder man därför i regel andra viskösa kylmedier till högtalare. Jag brukar använda en mycket viskös olja.
Vh, iö
mats skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:IngOehman
På tal om image.
![]()
![]()
![]()
![]()
Vh, iö
Vi tackar Flint, för sådana ledare vill vi ha så lite av.
På tal om image.
Flint skrev:mats skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:IngOehman
På tal om image.
![]()
![]()
![]()
![]()
Vh, iö
Nej jag skulle nog inte bli någon bra ledare men kanske kunde jag bli en hyfsad halvledare.
Those Type II diamonds which conduct electricity due to boron being present as an impurity are termed Type IIb. Most diamonds of this type are blue in colour.
http://www.scotgem.demon.co.uk/EricEmmsTalk.html
That's because boron has only three outer-shell electrons and can make only three of four bonds that carbon normally does in the diamond lattice. The result is a missing electron or "hole" that can move freely through the crystal, allowing the diamond to conduct positive charge.
http://pubs.acs.org/cen/coverstory/8205 ... monds.html
Kanske inte idag men forskningen om transistorer av diamant går frammåt:Bamsefar skrev:Fast det finns ingen praktisk tillämpning i hifi världen, än är det nog bäst att lägga till.
Mr_Ekan skrev:Detta är en het aspirant från en forumsmedlem:
"Eftersom Hifi&Musik är en ljudhobby, så måste det vara klart smartast och framförallt mest sunt att lyssna sig fram till vad ens egna öron anser vara bra produkter. Och inte mäta...."
rhenrics skrev:IngOehman skrev:...Dessutom är kylmedier som är i flytande form inte begränsade till sin värmeledningsförmåga, eftersom deras primära "avledningstalang" är baserad på förflyttning av mediet självt.
Vad man önskar är typiskt ett kylmedium med så bra värmekapacitivitet som möjligt (för att göra maximal utjämningsnytta, även oräknat bortstrålning), och där är vatten det oslagbart bästa man känner till...
...Bamsefars vattenförslag är således helt korrekt, möjligen med reservation för korrosionsrisken... I praktiken använder man därför i regel andra viskösa kylmedier till högtalare. Jag brukar använda en mycket viskös olja.
Vh, iö
Jag tycker det låter fullt rimligt att diamant skulle vara det material som har den bästa värme(av)ledningsförmågan, eftersom atomerna i detta material är tätare packade än i något annat ämne. Att vatten uppvisar bättre kylningsförmåga beror ju på att det i ett sådant system hela tiden tillförs nytt avkylt vatten. För att göra jämförelsen rättvis bör man alltså använda en oändligt lång kylledare av diamant.
...så är det kanske jag som borde byta källor till kunskapIngOehman skrev:Du borde byta dina källor till kunskap.
Bamsefar skrev:Jorma skrev:Bamsefar skrev:Jorma skrev:Bamsefar skrev:IngOehman skrev:*Jag undantar då givetvis högtalare med extrem kylkapacitet och eventuellt även stor termisk kapacitivitet, där termisk kompression därför inte är ett stort problem, trots väldigt dålig verkningsgrad (likt vissa jättestora bandhögtalare t ex).
![]()
![]()
![]()
Kylledare då
Nja, kan du tillverka ett "avkylningselement" i diamant värd storleken så vore det ju en himla svindyr marknad att göra slutsteg på
Jorma skrev:Slutsteg?
Du var ju inne på vattenkylda högtalarelement tidigare och det var därför som jag sa att diamant är den bästa värmeledaren och det tillverkas högtalarelement i diamant. Dom största är 50 mm i diameter och kyler rätt bra.
Diamant används också som kylare till en del elektronik, men jag kommer tyvärr inte ihåg nu vad det var. Det var iallafall inte hifielektronik.
IngOehman skrev:
Hmmm, är alltså TeFyMa inte att lita på? Eller handlar det om vilken typ av diamant det rör sig om?
.
Baltazar skrev:Det som Mr Ekan citerar är ju bara för mycket...![]()
Är ganska säker att det är för att visa sitt ställningstagande mot en förening förkortad med tre bokstäver((ej PRO, börjar på L)och dess testmetoder) som det skrivits
Jorma skrev:Bamsefar skrev:Jorma skrev:Bamsefar skrev:Jorma skrev:Bamsefar skrev:IngOehman skrev:*Jag undantar då givetvis högtalare med extrem kylkapacitet och eventuellt även stor termisk kapacitivitet, där termisk kompression därför inte är ett stort problem, trots väldigt dålig verkningsgrad (likt vissa jättestora bandhögtalare t ex).
![]()
![]()
![]()
Kylledare då
Nja, kan du tillverka ett "avkylningselement" i diamant värd storleken så vore det ju en himla svindyr marknad att göra slutsteg på
Slutsteg?
Du var ju inne på vattenkylda högtalarelement tidigare och det var därför som jag sa att diamant är den bästa värmeledaren och det tillverkas högtalarelement i diamant. Dom största är 50 mm i diameter och kyler rätt bra.
Diamant används också som kylare till en del elektronik, men jag kommer tyvärr inte ihåg nu vad det var. Det var iallafall inte hifielektronik.
dawen skrev:Flytande kväve är inte heller så dumt väl?
-Den här högtalaren är så dålig att den behöver väldigt dyr förtärkare. Ja, ehh.. och så blir vi tvugna att ta mycket betalt för själva högtalaren också, så den hamnar i rätt prisklass...![]()
Vh, iö
Max_Headroom skrev:Baltazar skrev:Det som Mr Ekan citerar är ju bara för mycket...![]()
Är ganska säker att det är för att visa sitt ställningstagande mot en förening förkortad med tre bokstäver((ej PRO, börjar på L)och dess testmetoder) som det skrivits
Särkskilt lustigt om det är LTS som avses då dessa knappt mäter något, utan främst utvärerar appareter med lyssning. Fast väldigt få utanför LTS verkar ha fattat det.
Många verkar också tro att lyssna på olika apparater, vid olika tillfällen (i värsta fall på olika platser) i öppna lyssningar är ett bra sätt att komponera sin anläggning. Folk verkar ha ett enormt förtroende för sitt hörselminne och en enastående jämnhet i sin lyssningsförmåga.
Max själv har testat sig och upptäckt att en bra dag hör han till 18kHz. En dålg bara 12kHz... Som ett litet exempel bara.
Manzarek skrev:Detta var en mycket underhållande tråd de två första sidorna! Sen dök en viss herre upp (som vanligt) och talade om föra alla EXAKT hur allt fungerar och på vilket sätt alla andra tänker fel. Karln heter IngOehman. Är innerligt trött på att han dyker upp i precis alla forum - oavsett ämne - och predikar "Den Sanna Hifiläran". Föreslår att en ny tråd startas under "Generellt om hifi" vid namn "IngOehman vet bäst". Eller varför inte en utökning av hela siten. T. ex. www.faktiskt.se/IngOehman.
Läste i Aftonbladet igår att man hittat kopplingar mellan Al- Quaida och IngOehman. CIA tror att Bin Laden blivit vän med IngOeman eftersom de båda har en sån totalitär syn på sina bägge inriktningar. Laden på Islam, IngOeman på hifi. Läskigt värre...
Manzarek skrev:Detta var en mycket underhållande tråd de två första sidorna! Sen dök en viss herre upp (som vanligt) och talade om föra alla EXAKT hur allt fungerar och på vilket sätt alla andra tänker fel. Karln heter IngOehman. Är innerligt trött på att han dyker upp i precis alla forum - oavsett ämne - och predikar "Den Sanna Hifiläran". Föreslår att en ny tråd startas under "Generellt om hifi" vid namn "IngOehman vet bäst". Eller varför inte en utökning av hela siten. T. ex. www.faktiskt.se/IngOehman.
Läste i Aftonbladet igår att man hittat kopplingar mellan Al- Quaida och IngOehman. CIA tror att Bin Laden blivit vän med IngOeman eftersom de båda har en sån totalitär syn på sina bägge inriktningar. Laden på Islam, IngOeman på hifi. Läskigt värre...
mats skrev:Flint skrev:mats skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:IngOehman
På tal om image.
![]()
![]()
![]()
![]()
Vh, iö
Nej jag skulle nog inte bli någon bra ledare men kanske kunde jag bli en hyfsad halvledare.
![]()
, för fasen Guden Flint. Du är ju en helrolig gubbe
Magnuz skrev:Från hifiklyschor till diamanters kylförmåga... Frågan är om inte det här är den mest OT-urspårade tråden nånsin.
Bamsefar skrev:Jorma skrev:Slutsteg?
Försök inte gräva ett hål, det klarar du inte
Jag nöjer mig således med att få se ett 10" baselement som är KYLT av en diamant (det går bra med både naturlig och/eller syntetisk).
Återigen, i de sammanhang som diamant nämnt i högtalarelementssammanhang så är det för diskantelementmembran (om jag minns fel - men det är helt okej om någon har FAKTA och inte spekulationer) och inte för att KYLA själva motorsystemet i elementet...
Johan_Lindroos skrev:Bamsefar skrev:Är det ens möjligt, att lyssna under vatten ? Visst kan man höra ljud under vattnet men borde inte energin för att flytta en "vattenljudvåg" göra det i princip omöjligt ??? Snacka om blöt bas
Fast snart drar jag iväg och badar - har ju redan spelat beach vollyboll idag, så det är dags lixom
Prova bara att dyka i badkaret, å så knackar du i väggarna. Vad kom du fram till?
IngOehman skrev:Den första kyler genom att dess meterialegenskaper gör att den kan leda bort värme.
Vh, iö
Jax skrev:Efter lite funderande tror jag nog att detta är värsta klyschan:
"Din anläggning är inte högupplösande nog"
Förekommer mest som undanflyktförsvar när man förklarat att man inte hör skillnad på något rimligt dyrt och något svindyrt. Oftast ihop med kablar.
IngOehman skrev:Det är rätt lätt att vara det under hemlig identitet va?
Få som vet vad det egentligen är dom pratar om. Och vem vill inte ha neutralt ljud? Vem vill inte ha ren bas?NNord skrev:jösses, lyckas du uppfylla alla krav?
EngelholmAudio skrev:Få som vet vad det egentligen är dom pratar om. Och vem vill inte ha neutralt ljud? Vem vill inte ha ren bas?NNord skrev:jösses, lyckas du uppfylla alla krav?![]()
...och ECO 3!Nattlorden skrev:EngelholmAudio skrev:Få som vet vad det egentligen är dom pratar om. Och vem vill inte ha neutralt ljud? Vem vill inte ha ren bas?NNord skrev:jösses, lyckas du uppfylla alla krav?![]()
Du får väl skicka med en dammtrasa?
EngelholmAudio skrev:. Och vem vill inte ha neutralt ljud? Vem vill inte ha ren bas?![]()
Dom vill nog, men kanske inte alltid lyckas så bra, med våra öron mätt? Men frågar man dom så anser och tycker dom nog att dom som enda grupp verkligen lyckas med den "rena basen och neutrala ljudet"!Morello skrev:EngelholmAudio skrev:. Och vem vill inte ha neutralt ljud? Vem vill inte ha ren bas?![]()
SET-påskyndarna?
EngelholmAudio skrev:Dom vill nog, men kanske inte alltid lyckas så bra, med våra öron mätt? Men frågar man dom så anser och tycker dom nog att dom som enda grupp verkligen lyckas med den "rena basen och neutrala ljudet"!Morello skrev:EngelholmAudio skrev:. Och vem vill inte ha neutralt ljud? Vem vill inte ha ren bas?![]()
SET-påskyndarna?
Morello skrev:EngelholmAudio skrev:Dom vill nog, men kanske inte alltid lyckas så bra, med våra öron mätt? Men frågar man dom så anser och tycker dom nog att dom som enda grupp verkligen lyckas med den "rena basen och neutrala ljudet"!Morello skrev:EngelholmAudio skrev:. Och vem vill inte ha neutralt ljud? Vem vill inte ha ren bas?![]()
SET-påskyndarna?
Jovisst, men faktum kvatstår - basen är inte ren från ett typiskt SET-steg med bortåt 10-30% THD.
Jag är inte med på att alla skivor blir mer lika varandra pga en färgning.IngOehman skrev:...gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra. Vh, iö
Sanny_X skrev:Om ljud ska transporteras i vatten krävs transparant vatten.
EngelholmAudio skrev:Om en anläggning uppvisar färgning i diskanten som beror på 1dB's nivåhöjning så kommer ju fortfarande Paganini låta som Paganini medan Motorhead låter som Motorhead, om än med ett förstärkt diskantområde.
EngelholmAudio skrev:Jag är inte med på att alla skivor blir mer lika varandra pga en färgning.
Ranefjord skrev:En klyscha jag tycker mig läsa ibland på forumen:
Att HiFi-försäljare i första hand är krängare och har som främsta mål att suga ut kunderna på pengar.
Det är givetvis inte sant. De jag pratat med, drivs i första hand av en passion för HiFi-intresset, precis som alla vi andra.
Wolfie skrev:En klyscha som desvärre är sann är att man ska passa sig jäkligt
noga för vad man äter när man är i Indien...
...har jag bittert fått erfara...![]()
...fastän jag var sååå försiktig...
Flint skrev:EngelholmAudio skrev:Om en anläggning uppvisar färgning i diskanten som beror på 1dB's nivåhöjning så kommer ju fortfarande Paganini låta som Paganini medan Motorhead låter som Motorhead, om än med ett förstärkt diskantområde.
Instämmer.
EngelholmAudio skrev:Jag är inte med på att alla skivor blir mer lika varandra pga en färgning.IngOehman skrev:...gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra. Vh, iö
EngelholmAudio skrev:Din jämförelse med falukorv påvisar måhända din åsikt eller känsla, men jag anser att du istället för falukorv skulle välja salt, svartpeppar eller tabsco som "färgning" av maten. Oavsett måltid - använd tabasco!
EngelholmAudio skrev:Om en anläggning uppvisar färgning i diskanten som beror på 1dB's nivåhöjning så kommer ju fortfarande Paganini låta som Paganini medan Motorhead låter som Motorhead, om än med ett förstärkt diskantområde.
I denna text finns inget som antyder att det skall vara extremt färgad (så som fyrkantssignal oavsett inpusignal) apparat, enbart "icke-transparant".Ingvar skrev:Att få inspelningar att låta annorlunda än de gör genom att använda icke-transparent elektronik (färgande apparatur) gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra.
Vad jag skrev var att ju mer färgning man tillför, desto likare blir olika inspelningar varandra.
Jag ser detta som slutet på analogier, paralleller och likheter för min del!Så om man har tabasco till alla maträtter, även tillbehören (i
drycken t ex), då blir de inte mer lika varandra?
Borde nog vara en nöjd kund så vitt kunden vet. Å andra sidan kan en lite missnöjd kund kanske inte ha nått (praktiskt) alternativ och sväljer missnöjdheten och ändå återvänder!??Kommer en nöjd kund alltid tillbaka?
Är en kund som alltid kommer tillbaka en nöjd kund?
IngOehman skrev:Flint skrev:EngelholmAudio skrev:Om en anläggning uppvisar färgning i diskanten som beror på 1dB's nivåhöjning så kommer ju fortfarande Paganini låta som Paganini medan Motorhead låter som Motorhead, om än med ett förstärkt diskantområde.
Instämmer.
Ni har missförstått - svårt.
Jag har inte sagt att musiken blir mera lik. Jag skrev dessutom inte att en mikroskopisk färgnng för saker att bli identiska.
Vad jag skrev var att ju mer färgning man tillför, desto likare blir olika inspelningar varandra.
Ett extremexempel kan vara att först övertyra allt så att permanent fyrkantvåg råder, därefter adderar man 10 reverb i följd som har en bandbredd om 1 kHz, runt i kHz, och inställda för en mycket lång efterklangstid.
Gör experimentet själv den som vill!
Jag försäkrar att det, nätan oberoende av valt musikstycke, kommer att låta mycket likt. Nästan identiskt faktiskt.![]()
Som tur är är så stora färgnngr mycket ovanliga.
![]()
Vh, iö
Callisto som jag har sett folk använda "kräsen" om högtalare är det inte alls synonymt med svårdriven eller liknande. Det är en annan sak som jag har förstått det. Med kräsen menar recencenten att man behöver en fin (dyr) förstärkare som "håller hårt i konerna" och "spelar mer exakt" än andra förstärare även på moderat lyssningsnivå.Callisto skrev:Martin skrev:"dessa högtalare är kräsna och kräver kapabelt förstärkeri för att blomma ut"
.
guru skrev:Det står ju inte att 15000kr spelaren har dom bristerna som du citerar , bara att cd spelarens ljud går att jämföras med en 15000kr spelare ...antar att dom menar totalt sett.
Men det är ju bara vad jag antar....
Personligen tycker jag det är kasst o läsa urryckta citat då man sällan får helheten vad det igentligen handlar om.
EngelholmAudio skrev:Att överstyra tills alla signaler blir fyrkantsvågor har ju endast mycket lite att göra med verkligheten.
EngelholmAudio skrev:I denna text finns inget som antyder att det skall vara extremt färgad (så som fyrkantssignal oavsett inpusignal) apparat, enbart "icke-transparant".Ingvar skrev:Att få inspelningar att låta annorlunda än de gör genom att använda icke-transparent elektronik (färgande apparatur) gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra.
EngelholmAudio skrev:Du skrev inte nått ang "ju mer färgad desto mer lika låter inspelningarna". Därför stämmer inte:Vad jag skrev var att ju mer färgning man tillför, desto likare blir olika inspelningar varandra.
IngOehman skrev:...att använda icke-transparent elektronik (färgande apparatur) gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra...
...Transparent anläggning renderar maximal variation.
IngOehman skrev:Men nu förstår jag bättre vad du menar. Och förlåt om jag finner det lite roande de (få) gånger jag hittar nått litet fel hos Herrn!
EngelholmAudio skrev:Jag ser detta som slutet på analogier, paralleller och likheter för min del!Så om man har tabasco till alla maträtter, även tillbehören (i drycken t ex), då blir de inte mer lika varandra?Dom går aldrig hem ändå!!!
Men nej - maträtterna blir inte mer lika varandra.
EngelholmAudio skrev:Dom har däremot gemensamt en liten mängd distortion - förlåt jag menar - en god skvätt tabasco! Tänk dig själv, E: äggröra med tbo till frukost, texmex till lunch och tacos till kvällen. Alla mål ackompanjerade av Bloody Mary!![]()
![]()
![]()
Flint skrev:Ingvar.
Det är tydligen inte helt lätt att tolka dig rätt.
Kanske borde du tota ihop en bruksnavisning till din idéologi.
Det skulle kanske bespara dig x antal nedslag på ditt förmodligen illa sargade tangentbord.
IngOehman skrev:Flint skrev:Ingvar.
Det skulle kanske bespara dig x antal nedslag på ditt förmodligen illa sargade tangentbord.
Jag tror nog att det är tillräckligt lätt att tolka mig rätt, i varje fall om man försöker. Den som försöker misstolka har alltid lätt at lyckas med sitt värv, det kan man inte gardera sig mot.
Jag brukar tänka som så, att om 95% av dem som vill förstå, förstår vad jag skriver, så får det räcka.Vill man nå bättre siffror än så måste man nog avstå helt från att utlägga sig i komplicerade frågor, och man får absolut inte någonsin säga något kontroversiellt, hur sant det än är. Vem skulle bli gladare av det?
(Nä, glöm den frågan förresten...)
Rättare sagt - varför skulle jag bry mig om att det finns dom som bleve gladare om jag inte skrev något alls, när det finns dom som uppskattar att man skriver, och när jag ju definitivt skriver med gott uppsåt.
Pråmmis!![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Där måste jag ge dig helt rätt.![]()
Vh, iö
PS. Fast att ge någon rätt av stategiska orsaker (för att själv bli trovärdig) är mig helt främmande. Det är ju faktiskt oärligt. Jag har förresten aldrig målet att "få rätt", bara att inte bli missförstådd.
IngOehman skrev:För varje inlägg du skriver inser jag allt mer hur klok du är Flint.
Varför har jag för mig att jag inte tyckte det för länge sedan?
Hade jag helt fel då?Tyvärr är mitt minne rörande sådana här saker inte av den sort att jag minns sådant. Är alltså dålig på att minnas vem som skrivit vad, bortsett ifrån det jag själv skrivit. För det mesta.
![]()
Vh, iö
IngOehman skrev::lol:
Fast alla vet väl vem du E?
IngOehman skrev:Är alla snälla? Nä, det håller jag inte med om. De flesta ja, men inte alla.
Flint skrev:IngOehman skrev:För varje inlägg du skriver inser jag allt mer hur klok du är Flint.
Varför har jag för mig att jag inte tyckte det för länge sedan?
Hade jag helt fel då?Tyvärr är mitt minne rörande sådana här saker inte av den sort att jag minns sådant. Är alltså dålig på att minnas vem som skrivit vad, bortsett ifrån det jag själv skrivit. För det mesta.
![]()
Vh, iö
Mognad Ingvar. På vardera sidan tangentbordet. Som gamla viner och brieostar. Men jag föredrar nötiga ostar. Det fanns för länge sedan en ost som hette "Baron". Den var fin. Nötig i smaken.
Min verklighet är relativt befriad från reklamradio...En skön verklighet som rekommenderas alla och envar.IngOehman skrev:EngelholmAudio skrev:Att överstyra tills alla signaler blir fyrkantsvågor har ju endast mycket lite att göra med verkligheten.
Om det är vad du tror så tycker jag du skall ratta in en rekamradiostation någon dag, och kolla in signalen med oscilloskop...
![]()
Japp. Bra. Men nere på den nivån som färgningar förekommer i vettiga förstärkare då? Hur lika varandra låter då musiken?Ingvar skrev:EngelholmAudio skrev:I denna text finns inget som antyder att det skall vara extremt färgad (så som fyrkantssignal oavsett inpusignal) apparat, enbart "icke-transparant".Ingvar skrev:Att få inspelningar att låta annorlunda än de gör genom att använda icke-transparent elektronik (färgande apparatur) gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra.
Igen - jag skrev att det var ett extremexempel.
Vi får se om jag återkommer i denna fråga!Ingvar skrev:De två text-exemplen är ju väldigt olika varandra - helt lika text helt enkelt, men lyssna sedan på de två 8-loopade inspelningarna. Berätta gärna här på faktiskt hur lika eller olika du tycker att de låter varandra.![]()
Japp, och jag läser det fortfarande helt utan att du menar "ju mer färgande desto mer lika". Det står bara "färgande desto mer lik".Ingvar skrev:Jodå. Vad jag skrev var:EngelholmAudio skrev:Du skrev inte nått ang "ju mer färgad desto mer lika låter inspelningarna". Därför stämmer inte:Vad jag skrev var att ju mer färgning man tillför, desto likare blir olika inspelningar varandra.IngOehman skrev:...att använda icke-transparent elektronik (färgande apparatur) gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra...
Nej inte som jag läste det. Du brukar normal skriva extremt tydligt men i detta fall saknas det ett "ju".Ingvar skrev:Ingvar skrev:...Transparent anläggning renderar maximal variation.
Täcker inte det in "ju mer färgad desto mer lika låter inspelningarna"??? Jagmenar, jag påstod inte att det var ett exakt citat. Eller såg du citationstecken eller något quote?
Jag väljer att förklara min åsikt mer nogrant.IngOehman skrev:Jag själv skrev:Men nu förstår jag bättre vad du menar. Och förlåt om jag finner det lite roande de (få) gånger jag hittar nått litet fel hos Herrn!
Du får allt leta vidare.![]()
Lätt som en pankaka! Enda skillnaden är smakvariationen utökats med tabasco, i övrigt är alla andra smaker intakt och variationen finns fortfarande kvar.Ingvar skrev:EngelholmAudio skrev:Jag ser detta som slutet på analogier, paralleller och likheter för min del!Så om man har tabasco till alla maträtter, även tillbehören (i drycken t ex), då blir de inte mer lika varandra?Dom går aldrig hem ändå!!!
Men nej - maträtterna blir inte mer lika varandra.
Klart de blir! Hur kommer du frem till att de inte blir det?
Så är det helt klart, men jag pratar inte om ett misslyckande av tabascotillsatsen. Precis som jag heller inte pratar om gravt distorderande SET-förstärkare med 30% dist.Ingvar skrev:Ett extremfall är att du har så mycket tabasco att det blir huvudingrediensen (mer än hälften), men det går att gå vidare och tänka sig att man häller på så mycket att det är nästan bara tabasco, och bara lite, lite av själva ursprungsrätten.
Tvi farao - snälla, tvinga mig inte testa detta också!Ingvar skrev:Menar du fortfarande att du inte finner några likheter mellan "1 liter tabasco + 1 ml mosad potatis" och "1 liter tabasco + 1 ml mosad jordgubbe"? Isåfall är du helt tabasco-immun.![]()
Dom har fått en gemensam nämnare. Men resten av maträtten är lika olik som innan.Ingvar skrev:EngelholmAudio skrev:Dom har däremot gemensamt en liten mängd distortion - förlåt jag menar - en god skvätt tabasco! Tänk dig själv, E: äggröra med tbo till frukost, texmex till lunch och tacos till kvällen. Alla mål ackompanjerade av Bloody Mary!![]()
![]()
![]()
Ja, det kan jag tänka mig. Va jag inte kan tänka mig är hur man kan anse att de tre rätterna inte blivit mera lika varandra på grund av tabascon.
Jag brukar finna det lätt jag med, så även denna gång. Men jag anser det smugit sig in ett lite type-o.Ingvar skrev:Flint skrev:Ingvar.
Jag tror nog att det är tillräckligt lätt att tolka mig rätt, i varje fall om man försöker. Den som försöker misstolka har alltid lätt at lyckas med sitt värv, det kan man inte gardera sig mot.
95% är en mycket acceptabel siffra. Den lär nog gälla framförallt här på Faktiskt.se där intellischensen inte är låg.Ingvar skrev:Jag brukar tänka som så, att om 95% av dem som vill förstå, förstår vad jag skriver, så får det räcka.Vill man nå bättre siffror än så måste man nog avstå helt från att utlägga sig i komplicerade frågor, och man får absolut inte någonsin säga något kontroversiellt, hur sant det än är. Vem skulle bli gladare av det?
Glömd!Ingvar skrev:(Nä, glöm den frågan förresten...)
Kanske är det dom 5% som inte fattar som önskar att du inte skrev. Och då spelar det ju ingen roll. Skriv på!Ingvar skrev:Rättare sagt - varför skulle jag bry mig om att det finns dom som bleve gladare om jag inte skrev något alls, när det finns dom som uppskattar att man skriver, och när jag ju definitivt skriver med gott uppsåt.
IngOehman skrev:Flint skrev:EngelholmAudio skrev:Om en anläggning uppvisar färgning i diskanten som beror på 1dB's nivåhöjning så kommer ju fortfarande Paganini låta som Paganini medan Motorhead låter som Motorhead, om än med ett förstärkt diskantområde.
Instämmer.
Ni har missförstått - svårt.
Jag har inte sagt att musiken blir mera lik. Jag skrev dessutom inte att en mikroskopisk färgnng för saker att bli identiska.
Ett extremexempel kan vara att först övertyra allt så att permanent fyrkantvåg råder, därefter adderar man 10 reverb i följd som har en bandbredd om 1 kHz, runt i kHz, och inställda för en mycket lång efterklangstid.
Gör experimentet själv den som vill!
Jag försäkrar att det, nätan oberoende av valt musikstycke, kommer att låta mycket likt. Nästan identiskt faktiskt.![]()
Som tur är är så stora färgnngr mycket ovanliga.
![]()
Vh, iö
rhenrics skrev:Konformerar man en musiksignal till en fyrkantvåg så kommer det att låta fyrkantvåg om alla musiksignaler som konformeras till fyrkantvågor. Detta tror jag är ganska självklart för de flesta. Behöver det verkligen påpekas och förtydligas?
EngelholmAudio skrev:Enda skillnaden är smakvariationen utökats med tabasco, i övrigt är alla andra smaker intakt och variationen finns fortfarande kvar.
rhenrics skrev:Men det är ju ingen som diskuterar så grova färgningar här att ljudet ens skulle kunna antydas vara sig likt på grund av det.
Magnuz skrev:
EA, det är nog bra att du lägger ner, för det där går du aldrig i land med.Om man har två företeelser och ger dem en ny gemensam egenskap (t.ex. Tabasco) utan att förändra något annat
så måste de ju bli mer lika varandra (d.v.s. ha fler gemensamma egenskaper, vilket väl är en rimlig definition av likhet) än de var innan.
Magnuz skrev:]Jodå, det krävs inte så mycket faktiskt. När man väl lärt sig känna igen en färgning kan den bli myckjet irriterande även om den är liten. Jag hade en gång en CD-spelare som jag till en början tyckte lät väldigt bra, med naturlig klang o.s.v. Men efter en tid märkte jag att något inte stod rätt till med mellanregistret, ljudet fick nämligen en lätt onaturlig karaktär, någon sorts "skimmer" eller vad man ska kalla det. När jag väl upptäckt det hördes det på alla skivor och jag bytte ut CD-spelaren.
rhenrics skrev:
Det är möjligt att just tabasco är ett dåligt exempel. Kanske denna krydda är för pikant (dominant). Men själv det konceptuella i EA:s resonemang tycker jag är fullständigt relevant. Salt och kryddor, för att fortsätta på detta kulinariska spår, är ju till för att förhöja den unika smak som redan finns hos de olika maträtterna.
rhenrics skrev:Jag blev faktiskt inte klokare av ditt exempel över hur mycket det behövs.
rhenrics skrev: Det behövs inte mycket, ok så långt är jag med, men jag har ju ingen aning om hur mycket din cd-spelare färgar musiken. Vissa cd-spelare är bättre än andra, så långt torde de flesta vara överens, men sen då? Är det t ex helt orimligt att spekulera kring att den kanske förändrat sitt ljud under den tid du använt den?
Magnuz skrev:
Det verkar osannolikt att den skulle ha förändrat sitt ljud under den tid jag använt den, jag har nämligen hört andra exemplar med samma karaktär. Sedan förstår jag inte riktigt vad det hade med saken att göra heller.
Magnuz skrev:Det brukar hävdas att det är så, ja. När det gäller salt stämmer det nog i viss mån, men faktum kvarstår: två saltade rabarberpajer är mer lika varandra än en saltad och en osaltad (förutsatt givetvis att allt annat är lika). Hur som helst tror jag den här matliknelsen börjar gå för långt när vi börjar diskutera kryddors egenskaper.![]()
IngOehman skrev:Jag har ju så förfärligt dåligt minne att jag inte minns om det kan ha varit så att jag mindes bättre förr. Jag har för mig att de jag känt länge brukar säga att jag alltid har haft dåligt minne
IngOehman skrev:Tycker man att allt blir godare av salt
IngOehman skrev:Så salta ni (som tycker så) er glass, och era jordgubbar.
nl1970 skrev:IngOehman skrev:Tycker man att allt blir godare av salt
En del kan förbättras enligt mig med salt
nl1970 skrev:IngOehman skrev:Så salta ni (som tycker så) er glass, och era jordgubbar.
Men så klart inte allt.
Vad gör man då?
IngOehman skrev:Det finns ju massor av flask-förstärkare* på marknaden. Det är väl just kryddor det är i behållarna? Får man förmoda.
Vh, iö
- - - - -
PS. *Alltså plåtlådor, ur vilka det sticker upp glasflaskor. Mycket märkligt det hela. För att man skall kunna se hur mycket de kryddar ljudet så sitter det dessutom en liten glödtråd i varje flaska.
Lägg ut dom så får vi diskutera dom. Men står alltid musikalisk upplevelse i paritet med mätmässig förfining? Uppstår alltid logik i alla situationer?IngOehman skrev:Nu var mitt inlägg för det första ju främst menat att vara på skoj.
Därefter kan jag nämna att jag har full förståelse för flasklyssnarnas dragning. Jag tror nog att de flesta i rätt sammanhang kan uppskatta kryddningen.
Däremot kan det ta lite tid att samla tillräcklig information för att (OM man är återgivningsintresserad i själen, annars spelar det ingen roll) nå visshet i att det ÄR en färgning och inte en kvalitet man uppskattat. Har man kommit så långt kan man göra valet. Dessförinnan är man ju utelämnad åt sina dubier.
Vh, iö
PS. Man skall inte glömma att det finns en förfärlig massa dåliga transistorförstärkare också.
Även om det nog är min uppfattning att högtalare och rum är mycket väsentliga att lägga krut på om man vill nå en hyggligt transparen kedja, så är effektförstärkare än idag en svår konst att konstruera, och de allra flesta har ganska tydliga hörbara färgningar, även inom transistor-genren.
Har de senaste veckorna lyssnat på flera stycken, och mindre än hälften av dem skulle släppas in i min kedja.
Att det är svårt att finna likheter mellan å ena sidan:
Rykte/image/tillverkadata/tillverkartexter och å andra sidan:
F/E-lyssnad transparens/Verkliga prestanda, är lite lustigt. Eller är det olustigt det är? Tillverkarna ljuger ikapp med varandra istället för tt försöka tala sanning.
En av de apparater som inte klarade sig så bra i F/E-lyssningen är en Kinatillverkad med anrikt brittiskt namn. En annan apparat, som jag inte F/E-lyssnade denna gång, är en switchmode-apparat med namn som påminner lite om den där fina Denon-bioreceivern...
Jag (och Morello) har föresten mätt på den där switchmodeförstärkaren också...
Kanske lägger jag ut mätningarna.
Flint skrev:Men står alltid musikalisk upplevelse i paritet med mätmässig förfining? Uppstår alltid logik i alla situationer?
Bill50x skrev:Flint skrev:Men står alltid musikalisk upplevelse i paritet med mätmässig förfining? Uppstår alltid logik i alla situationer?
Har man varit med här ett tag och sett dina tidigare inlägg/diskussioner är väl detta snarast en retorisk fråga
Det är intressant att det är just Hiraga-stärkeriet som fått dig på lite andra tankar när det gäller rör vs transistor. För Hiraga-förstärkaren är väl delvis skapad med något sorts rör-ideal i baktankarna?
På den tiden jag hade tillfälle att lyssna på en sådan hemma hade jag för övrigt enbart en NAD 3020 att jämföra med, och detta genom ett par små Boston A40 högtalare. Vinylsvarv var dock en Linn LP12. Så det var knappast förvånande att jag inte hörde någon större skillnad på 3020 och Hiraga.....
/ B
Flint skrev:Bill50x skrev:Flint skrev:Men står alltid musikalisk upplevelse i paritet med mätmässig förfining? Uppstår alltid logik i alla situationer?
Har man varit med här ett tag och sett dina tidigare inlägg/diskussioner är väl detta snarast en retorisk fråga
Det är intressant att det är just Hiraga-stärkeriet som fått dig på lite andra tankar när det gäller rör vs transistor. För Hiraga-förstärkaren är väl delvis skapad med något sorts rör-ideal i baktankarna?
På den tiden jag hade tillfälle att lyssna på en sådan hemma hade jag för övrigt enbart en NAD 3020 att jämföra med, och detta genom ett par små Boston A40 högtalare. Vinylsvarv var dock en Linn LP12. Så det var knappast förvånande att jag inte hörde någon större skillnad på 3020 och Hiraga.....
/ B
Du har nog rätt här. Jag befinner mig i en övergång. Från vad och till vad är jag i dagsläget icke säker på. Jag kallar det stadiet utveckling. Du får gärna bidra med förslag på lämplig riktning.
Utveckling har sitt inbygda motstånd. En naturlag?Bill50x skrev:Flint skrev:Bill50x skrev:Flint skrev:Men står alltid musikalisk upplevelse i paritet med mätmässig förfining? Uppstår alltid logik i alla situationer?
/ B
Du har nog rätt här. Jag befinner mig i en övergång. Från vad och till vad är jag i dagsläget icke säker på. Jag kallar det stadiet utveckling. Du får gärna bidra med förslag på lämplig riktning.
Jag är nog inte rätt man här att bidra med sådant. Men det finns säkert andra som har några säkra stalltips. Men en jättebamse Clearaudio-skivspelare i ena änden och ett par PiP i andra änden var ett av de mest naturliga ljud jag hörde på Sollentuna-mässan. Visserligen bara ett kort stycke med någon körmusik. Och enligt "alla" andra inkl IÖ alldeles galet placerade högtalare.
/ B
Flint skrev:Utveckling har sitt inbyggda motstånd. En naturlag?
Tjenare Ola.pse300b skrev:Hej Flint
Kul att du är tillbaks,men vadan denna övergång till transistor.
Tillbaks till rören.
ola
Absolut. Att jämföra med crestfaktorn.Bill50x skrev:Flint skrev:Utveckling har sitt inbyggda motstånd. En naturlag?
Yepp, det tror jag. Även rent fysiskt går det åt mer energi att ändra riktning eller starta en rörelse än att bara bibehålla ett nuläge.
Mentalt är det likadant, dock mycket olika från individ till individ. Precis som det är mycket lättare att ändra riktning på ett lätt föremål än ett tungt....
Detta fyller en funktion, en viss tröghet behövs i alla system. Men naturligtvis krävs det olika tröghet beroende på applikation. Aktiemarknaden kanske behöver mer tröghet än vad som är fallet idag, ett högtalarelement kanske behöver så lite tröghet som möjligt?
/ B
Flint skrev:Absolut. Att jämföra med crestfaktorn.Bill50x skrev:Flint skrev:Utveckling har sitt inbyggda motstånd. En naturlag?
Yepp, det tror jag. Även rent fysiskt går det åt mer energi att ändra riktning eller starta en rörelse än att bara bibehålla ett nuläge.
Mentalt är det likadant, dock mycket olika från individ till individ. Precis som det är mycket lättare att ändra riktning på ett lätt föremål än ett tungt....
Detta fyller en funktion, en viss tröghet behövs i alla system. Men naturligtvis krävs det olika tröghet beroende på applikation. Aktiemarknaden kanske behöver mer tröghet än vad som är fallet idag, ett högtalarelement kanske behöver så lite tröghet som möjligt?
/ B
Flint skrev:Lägg ut dom så får vi diskutera dom. Men står alltid musikalisk upplevelse i paritet med mätmässig förfining? Uppstår alltid logik i alla situationer?
Bill50x skrev:Flint skrev:Absolut. Att jämföra med crestfaktorn.Bill50x skrev:Flint skrev:Utveckling har sitt inbyggda motstånd. En naturlag?
/ B
Crest?
/B
IngOehman skrev:Därför kan man sällan beskriva exakt hur en apparat låter efter att ha gjort ett ändligt antal mätningar. Rätt nära kommer man dock hyggligt ofta tycker jag.
IngOehman skrev:fast allra, allra helst vill man förstås att någon annan gör detta, så man själv bara behöver lyssna och välja om man skall ha apparaten eller inte.![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster