Kjell&co signalkabel OBS!! Ingen kabeldebatt!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Kjell&co signalkabel OBS!! Ingen kabeldebatt!

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 12:51

Jag vad säger man.. Kabelfeticht som man är så stog man ju inte emot då man besökte kjell&co häromdan.. Jag såg ett paket det stog HIGHEND på ju

Det var en kabeltyp som har denna beteckning...Märket heter det superheta numera highend "Clicktronic" Skratta ni bara... Jag gör det själv...

Jag skulle ha en bra kabel till småungarnas lilla lekrumrum. Så varför inte prova tänkte jag. Så efter att lämnat lite dygt en hundring så var kabeln på 1,5 meter min...

Jaja tänkte ja. Den kan omöjligt vara sämre än dom orginal som är med. I vilket fall SER den bättre ut..och det är ju viktigt...

Hemma sedan sattes den in i stället för mina silver res ifrån min cd och första tonen kom...

njaaa... Inte va detta direkt highend inte. Men vänta lite .. vad är detta Efter två låtar så började man notera att det FAKTISKT lät "rätt ok" ändå. Ja för denna hundring va det absolut inte illa....

Kabeln fick sitta kvar och inbränningsskiva fick gå över natten..

Dagen efter sattes vanlig musik in. och fick stå på i några timmar utan ljud. I går kväll lyssnades det lite till...

Och faktisk låter det inte tokigt alls tvärt om så spelar denna kabel rätt trevligt här i systemet..

Så trevligt så barnen får klara sig ett par dagar till så mer utvärdering kan ske. Jag har INGEN aning om detta att den spelar så trevligt är beroende på att den rättar till massa problem med mitt rums akustik via att dölja saker. Men mina rätt "lyssningsvana" öron säger mig att med den "öppenhet" den kan prestera är detta TROLIGEN inte fallet..

Finns någon annan som har en dylig stump inkopplad i sina grejor här? eller finns det nån fler som kan "offra en dryg hundring o köpa sig en dylig liten stump i detta långa land och prova. För OM den är så bra som jag just i MITT system finner den så bör detta vara ett MYCKET bra alternativ för en fattig student eller så att få rätt hyfsat mycket bättre än dom medföljande. Även för folk som inte VILL lägga mycket kr på bra kablar..

Jag jämförde den snabbt med en biltema liknande som jag haft i en gammal bil.. Och biltemas "låter" inte alls liknande ens

Se INTE detta som jag nu säjer detta är världens bästa kabel. Utan endast exakt som jag skriver.. Jag blev nyfiken om fler kan hjälpa till och "utvärdera" här. Så kanske detta är ett snudd "gratistips" till många som finns här.

Jag finner hur som helst starka skäl som ni förstår då jag ändå går ut och frågar här
Antingen är mitt system helt enkelt så fel just nu så det INTE talar om vad som är vad.vilket jag inte tror, akustiken JA. Men inte ljud direkt. Eller så är denna ultrabilliga kabelsnudd rätt ok faktiskt..Att den ÄVEN har guldkontakter är ju inte dåligt för denna dryga hundring ju..

Denna tråd spårade totalt ur på hf.nu. kopierar den hit så ska vi se om HÄR den kan fungera som den är tänkt.

DVS som enbart en skoj stereotråd med humor o skoj.

Vem vet. Det kan ju här finnas en del som finner den rent kul faktiskt.se :)

Men vid debatter av ej ämnat slag så får den "dö ut" för mitt vidkommande. Så jag kommer INTE gå in i olika kabeldebatter om ekk osv. Och dom SKALL inte heller finnas här..

Och märk mina ord noga. Jag påstår INTE denna 119 kr kabel vara sk highend. Inte heller bättre än ditt o datt..

Jag frågar om andra har hört musik genom den? osv osv..

OK hoppas jag. Då släpper vi tråden loss...

Tyvärr lämnar jag hemmet för en hifiresa. Så resultatet av tråden får jag se söndag kväll i bästa fall.

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-09-16 12:58

8O

Tror du det funkar bättre på det här forat :?:

// Jonas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-16 13:05

Klart den inte är high end... den är inte dyr nog för det. :wink:

Alltid roligt att höra att någon hittat något ok i de lägre prisklasserna också. :)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 13:05

Sanoj skrev:8O

Tror du det funkar bättre på det här forat :?:

// Jonas

det lustiga var förut då det var diskutioner om att göra en kabeltest så vart HÄR gensvar. och på hf.nu blev den enbart skit av frågan.. Och detta fast här inte ens tråden fanns- Ändå blev här fint resultat.. :) ..

Så faktiskt så kan här intresse säkert finns.

Sedan sanoj så skiljer jag inte på detta forum eller hf.nu. Utan jag går in med samma utgångsläge oavsett vad man kan anta om olika deltagare på olika fora..

Jag bedömmer inte folk efter forum eller åsikter. Jag bedömmer dom efter visat intresse för vår härliga hobby.

Så förstår du mitt sätt att se detta med olika forum. :)
det är enbart enligt mig namnen som skiljer forumen. Deltagarna bestämmer värdet av forumet.

Inte vilka "falanger" osv.

Så visst tror jag på medlemmarna här lika mycket som dom på andra forum. Motsattsen får medlemmarna själva påvisa. Jag har ingen förutfattad mening i detta..

Annars blir mitt ev trådskapande här efter helgens hifiresa rätt onödig också.. Det förutsätter jag inte det skall vara så. eller bli så.

MVH
Tobbe
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2005-09-16 13:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 13:11

Nattlorden skrev:Klart den inte är high end... den är inte dyr nog för det. :wink:

Alltid roligt att höra att någon hittat något ok i de lägre prisklasserna också. :)

OBS!!!

Jag har INTE hittat en kanonkabel eller ens påstått så.. :) Jag frågar om flera hört dessa? Samt om nån fler kan skaffa en och prova.. 119 kr och delta med utprovande...

Eventuellt KAN det utmynna i ett billigt tips OM flera anser den vara rätt ok för dessa 119 kr.. Får flera dåliga resultat osv.. Ja då går den ju bort direkt..

Men vad skoj OM den visar sig rätt ok! Då kan folk med typ hemmabio med massa sladdar ha ett billigt bra alternativ..

Ingen säger ju att man skall sälja sina (ev bra) kablar o skaffa dessa :)

men kanske kan det utmynna i ett blivande tips.

Jag har inte tid eller ork att bränna hifiresor för 119 kr kable. Men utnytjar forumens mångfald i att kanske få mer info från flera...

Har ju redan sett att en hel del testat i biosar med gott resultat..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-16 13:15

Har du någon bild på den? För 120 spänn sitter inte jag och löder kontakter. ELFA har ju en färdiglödd RG-62 för 70 spänn eller nåt. Men jag vill helst ha kontakter där jorden och INTE mittstifftet tar först.

(Hur *** kunde RCA-kontakten bli så populär? Varför ser den ut som den gör (stiftet tar först)? Skruttkonstruktion tycker Max.)

Föresten kommer denna tråd att urarta å det grövsta. Inte för att kabeln skulle vara dålig eller så. Den är nog varken så värst mycket bättre eller smäre än någon annan rimligt byggd kabel.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 13:20

Föresten kommer denna tråd att urarta å det grövsta. Inte för att kabeln skulle vara dålig eller så. Den är nog varken så värst mycket bättre eller smäre än någon annan rimligt byggd kabel.

det hoppas vi den INTE gör. Den torde vara lätt att hålla på linjen. Vi talar om en 119 kr kabel. Inte en 119000 kr kabel..

Och dessutom torde man få prova eller skriva om vilket som utan att det skall haverera ju. Vi är väl vuxna nog att faktiskt låta bli att skriva i trådan OM vi ser redan från start att syftet INTE är debatt. Utan mer en öppen test av en produkt. där flera kan delta helt frivilligt också om man vill.. :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-16 13:21

Åk iväg nu Mayro! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 13:23

här är länk till denna kabel :lol:

garvar då man ändå ser detta med humor...

http://www.clicktronic.de/home1024.php?language=sw

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 13:26

Hetsporren skrev:Åk iväg nu Mayro! :mrgreen:

jag ska.... i kväll.. 8)

sedan får ni ha en hel helg aldeles för er själva...och bara gotta er o ha skoj.

för mig själv är det en "liten önskan" som ska går i uppfyllellse med denna resa.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-16 13:29

Det är nog helt OK kablar. Undrar dock bara var dom får tag i "99,9 % syrefri koppar " som dom skriver om på hemsidan. Jag trodde det var mycket mindre syre i alla koppar som finns att köpa, men jag trodde väl fel då.

OK, vanliga RCAer. Synd. Finns inget färdigt att köpa med RCAer som tar på hylsan före stiftet? Sånna vill jag ha.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-09-16 13:46

Mayro - testa att jämföra med en RG62 kabel.
Om din nya kabel låter annorlunda kan du förutsätta att den inte är ett bra köp.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-16 13:49

Max_Headroom skrev:Det är nog helt OK kablar. Undrar dock bara var dom får tag i "99,9 % syrefri koppar " som dom skriver om på hemsidan. Jag trodde det var mycket mindre syre i alla koppar som finns att köpa, men jag trodde väl fel då.

De är kanske handblåsta? :lol:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 13:55

Ljudkrav skrev:Mayro - testa att jämföra med en RG62 kabel.
Om din nya kabel låter annorlunda kan du förutsätta att den inte är ett bra köp.

Jag har ingen sådan. Och jag skriver inte för diy folk.. utan för dom som ev INTE kan löda själva osv...

Så det går bort...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-16 13:59

Mayro:
Max_Headroom skrev:ELFA har ju en färdiglödd RG-62 för 70 spänn eller nåt.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-16 14:04

Mayro

Eftersom jag går på linjen att alla kablar o sånt är ormolja, säger jag såhär;

Din kabel som du hittat billigt, är säkert så bra som en kabel kan bli, säkert totaltransparent och en mycket hög bandbredd. Kabelns kontakter är säkerligen också MYCKET bra pressade på kabeln, och med rejäla dragavlastningar. Den lägger varken till eller tar bort av signalen.

Om kablar säger jag såhär, välj en sund kabel som tilltalar dig vad det gäller det estetiska, och det praktiska :D

Din kabel, du hittat där är säkert hur bra som helst ! :D Själv skulle jag inte välja den, jag vill ha en svart kabel, och jag vill löda själv för att det är roligt :wink:
NN

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 14:18

NN

förstår ditt inlägg.. Men nu handlar topic inte om du samt andra löder era själva.. 8)

faktiskt inte ett ord om det handlkar topic om.. Så alternativen får ni starta egna trådar om.. fast jag gissar det är rätt onödigt. dom flesta vet ändå..

Nu handlar det om en enda produkt här o inget annat.. Och tills nu har tråden överlevt i alla fall. Men ingen som använder en dylig har ännu kommit in i snacket.. Men men. Det finns mycket tid ännu... :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-16 14:54

Denver i repris? :wink:

Dags för en ny sekt kanske? :)

mvh
Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-16 14:59

Det va ju inte det jag skrev heller, jag skrev mer än att bara löda kabeln. vad är meningen med tråden ingentligen? vad är din fråga typ :wink:

Undrar du om det är fler som använder denna kabel?

O typ med lite humor :D
NN

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 15:28

Men NN... Frågar du det verkligen 8O

Vad som är meningen måste anses MYCKET svårt att INTE se ju :)

Och angående denver o sekt... Ja gud va skoj en sådan skulle vara att ha. En egen liten samanslutning.... :lol: :lol:

MEN.
OBS. Dessa denvers osv har ALDRIG varit menat som sektbildande iofs... 8) utan endast först FRÅGA hur det kunde komma sig den ändå lät så bra.. Sedan utmynnade det till tips för en del som moddar själva att få en rätt trevlig spelare för ynkliga kr...

Men den har aldrig påståtts vara den ultimata cd spelaren.. Där finns helt andra som upptar dom platserna enligt mina öron..

det står för övrigt på flera ställen denna info genom tid. För den som läser dom delarna iofs...

Vem vet. En dag byts denvern ut. Men den dan görs det för en spelare uppvisar så många parametrar SAMTIDIGT som är bättre. Jag byter INTE cd för en parameter ensam är bättre eller så. Att flytta sig i "sidledd" är INTE min stil...
Samt att då den byts är det klart övervägt byte under längre tid.

Jag byter INTE PGA det impat via imponatoreffekt.

Vem vet. Kanske är den redan utbytt i huvudet fast det inte står i text.

Ekonomin kanske hindrar osv...
8)

Nej. Denna tråd handlar NOLL om någon sekt. Den handlar om EV att detta kan vara ett billigt bra alternativ för en del. Men att jag själv inte har tiden att utprova själv. Inte lust heller. Att "marknadsföra" en clicktronic" för 119 kr är inte vad jag är ute efter. Vad jag är ute efter är att finna ut OM den kan vara så ok som den verkar.

Och som topic frågar så kollar jag om andra har nåt att tillföra i frågan. ELLER om någon kan tycka det är värt 119 kr att köpa en o prova. OM man sedan har en reservplats ev för den i annat ställe osv...

At andra kablar ifrån detta märke har fått rätt bra kritik har jag sett redan. Och INNAN jag frågade öppet fick jag nåt tips där man provat scart osv med väldigt bra resultat.

Då finner jag den intresant kanske för folk som EJ kan eller vill löda billiga själva.. Så ingen tävling i vem som är bäst osv..

sedan OM den skulle visa sig så bra att den till o med kan konkurera med prismässigt dyrare grejor så.. Why not.. Kanonkul. Då har flera fått tips gratis genom deltagarnas inlägg här..

Ok hoppas jag?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-16 15:44

Vad är det för märkvärdigt med att en kabel är bra? Jag känner inte till Klicktronic, men de allra flesta kablar är så bra att de är svåra att höra när man bara har sina öron till hjälp (blindtest). Jag har gjort hundratals sådana hemma hos folk som ansett sig höra skillnader, och nästan undantagslöst har de försvunnit när lyssnaren inte fått facit i handen.

De flesta "hörbarheter" som jag sett rapporteras har alltså varit beroende av att den som lyssnar vet vilken kabel som spelar, så passande ljudupplevelse kan projiceras på den. 8)

Klart mera förvånande finner jag det att du uppfattat den där biltemakabeln som så annorlunda.

Du skriver: "...biltemas "låter" inte alls liknande ens"

Jag har svårt att avgöra hur stor skillnad du menar att det är när du formulerar "inte alls liknande ens". Jag skulle använda en sådan dramatisk formulering om kanske två olika låtar, eller möjligen två olika musikinstrument med mycket olika karaktär.

Men två gissningar (inte påståenden! :wink: ) vågar jag mig på:

1. Jag gissar att du inte har blindtestat! :wink:

2. Jag gissar att du utan ögonens hjälp (blindtest) skulle ha svårt att skilja kabalarna åt. I varje fall om den apparat som driver kablarna är av hög kvalitet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 17:25

Iö. har inte tid med långa svar.
Jag skulle omgående höra skillnad OMGÅENDE.. I alla fall i mitt system där jag "känner" till varje liten tonal skillnad.. Inget snack om saken ens... :)

Men via en okänd anläggning gåe jag som dom flesta bet direkt oavsett vad man sätter in troligen. Så du har delad uppfattning med mig där..

Nu måste vi iväg... Ses sen grabbar. Och försök om möjligt att ÄVEN göra lite inlägg som möter topic. 8O :lol:

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-09-16 17:49

Jag har en 10m Clicktronic Scart som jag är mycket nöjd med. Mycket bra kontakter som sitter ordentligt. Kabeln är platt och smidig också.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-09-16 17:53

Jag har två tycken olika sorter av Kjell & Companys olika Highendkablar. En är 10 m, och den andra ficka jag bara EN sladd av, jag trodde det skulle ingå två såklart. Men jag hinner inte skriva mer nu för jag ska också ut och åka.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-16 18:14

Bild

Är det den? Vad roligt att du hittat en kabel du är nöjd med Mayro! Den verkar ansluta ledaren före jorden, den verkar vara oskärmad. Är den oskärmad?
Som sagt, kul att du gillar den! Själv så är jag fasligt nöjd med ett par kablar jag köpt av Naqref (Darkrange), de är lagom snygga och sitter benhårt på plats -allt man behöver i mitt hem! Dock vore det roligt med en kontakt som anslöt jorden före ledaren...

IngOehman skrev:2. Jag gissar att du utan ögonens hjälp (blindtest) skulle ha svårt att skilja kabalarna åt. I varje fall om den apparat som driver kablarna är av hög kvalitet.

Vh, iö

Jag tror jag skulle kunna märka ut den där mot många andra kablar.. utan att varken höra eller se! Den verkar vara väldigt gummerad och smakar nog helt anorlunda mot gummit jag är van vid..*

Mvh Jocke

*Kunde bara inte hålla mig, när du nu inte skrivit så otroligt utförligt som du annars gör, Ingvar, så kunde jag inte...
admin

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-09-16 18:17

jag är inte med på hur det inte ska kunna bli en kabeldebatt när man postar om en kabelprodukt, menar du bara att alla ska skriva.
"jaha, vad bra med en ny kabel som låter näääästan lika bra som en dyr kabel å bättre än en biltemakabel" :)

Sen detta eviga om att man bara kan höra skillnad på kablar i riktiga high end utrustningar eller varför inte den här klassikern:

"jag hör bara skillnad om jag lyssnar på en låt 2 gånger med olika karraktär i min egen anläggning, i andras anläggningar så hör jag inte skillnaden" ...
men med handen på hjärtat så borde skillnaden rimligtvis vara lika stor i andra anläggningar som fungerar tillfredställande.

Om biltemas kabel verkligen är så undermålig som du säger (så du inte far med förtal) så skulle jag gärna vara med när du blindtestar den och med signifikans skiljer den från dina highend eller kjell kabeln. :)

Kan man inte få se detta efterlängtade test snart, sist jag såg dig skriva om detta så lovade du ju att du kunde höra den skillnaden hos knoppen men du kanske ändrat dig till att du bara kan höra skillnad hos dig nu, och vid fullmåne kanske :) 8)

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-09-16 18:20

Men Slarten, vad är "gummerad"? :) Roligt ord som jag nog aldrig stött på tidigare. Ungefär som "förgummad" men mindre tvetydigt kanske?

Har även jag Naqrefs slass och den diggar jag. Funkar varje gång jag skal lyssna på musik :wink:

Fö. är jag inte förvånad över att en sladd är bra även om(trots att?) den kommer fråna Classe, Kjell eller Elfa.

Mvh / Christan

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-09-16 18:23

Till Max_Headroom

Brystons RCA-kablage är konstruerat så att jordskärm får kontakt först och sist. Verkar vara den enda kabel spm är rätt konstruerad i det avseendet.

Mvh

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2005-09-16 18:42

Troligen hade ståltråd från verktygslådan fungerat lika bra men härligt att du fick starta helgen med en bubblande fyndkänsla.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-16 18:48

Baltazar skrev:Men Slarten, vad är "gummerad"? :) Roligt ord som jag nog aldrig stött på tidigare. Ungefär som "förgummad" men mindre tvetydigt kanske?

Men Balten, 8O, vad är förgummad? Är det en flicka som blivit mkt äldre eller? Gummerad har samma betydelse som vadderad eller lammelerad. Något som aderats till. Kan du inte svenskan bättre än så? :P

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2005-09-16 20:08

:D
Den här kabeldiskussionen blev t o m bättre än på HF. Bravo!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-09-16 22:54

Nu är jag ju inget guldöra, men jag tror inte jag hör någon skillnad alls mellan biltemas rosa och hemmalödda RG62. :oops: Jag tycker till och med att skillnaden är synnerligen liten jämfört med normalt medföljande lakritssnören. (Skillnaden är så liten så att jag inte är säker på om jag verkligen hör det jag tycker mig höra eller om jag bara inbillar mig.)

En kabel som jag däremot måste varna för är "PROLINK interkonnect cable". Den är köpt för någon hundralapp för några år sedan i en av ljudsnabbköpen. Klangen blir något "gnällig" med litet vass och plåtig karaktär. Skillnaden är ju inte jättestor, men tillräckligt för att vara störande!

Kanske ngt OT, men det var iaf om kablar! :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-09-16 23:22

Slarten, jag skämtade bara!
Känns som om jag ska utmana dig på Alfapet lördag kväll, då jävlar!
:lol:

Förgummad, förtennad, förstelnad förbluffad etc. Skitbra ord "förgummad" om man bortser från tvetydigheten som du ju märkte.

Edit: Off Topic :oops:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-09-16 23:38

MichaelG skrev:Nu är jag ju inget guldöra, men jag tror inte jag hör någon skillnad alls mellan biltemas rosa och hemmalödda RG62. :oops: Jag tycker till och med att skillnaden är synnerligen liten jämfört med normalt medföljande lakritssnören.

Nu ska man också komma ihåg att det finns en hel massa saker som avgör ifall man hör skillnad mellan kablar eller ej. Det är knappast så att en kabel i sig alltid låter på ett visst sätt, utan olika kablar kan ha olika verkan beroende på vilka apparater man kopplar in dem emellan. Därför är det ganska meningslöst att tillskriva en kabel vissa specifika egenskaper. Det mesta tyder ju dessutom på att det i de flesta fall är väldigt svårt att höra någon skillnad alls.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-17 00:26

Magnuz: Ja så är det definitivt.

Tvärtom mot vad många "guldöron" tror så är det i regel lättare att höra skillnad mellan kablar i riktigt dåliga anläggningar! Störst inverkan från kablarna får man nämligen av deras impedans, inte av deras överföringsfunktion. Så ju sämre de drivs, desto mera olika blir de. :o

Hör man verkligen skillnad på kablar brukar det vara lätt att visa att anläggningen har stora brister när det gäller förmåga att klara kablarnas belastning (eller att kabeln genom sin konstruktion ger upphov till brum eller kontaminerar musiksignalen på grund av bristande täthet mot utifrån kommande HF).

I riktigt bra anläggningar drivs kablarna för det mesta med utmärkt låg impedans, exempelvis 50-150 ohm, och då blir de flesta kablar försvinnande lika varandra, eftersom de får försvinnande små fel! :P

- - -

Mayro skrev:Iö. har inte tid med långa svar.
Jag skulle omgående höra skillnad OMGÅENDE.. I alla fall i mitt system där jag "känner" till varje liten tonal skillnad.. Inget snack om saken ens... :)

Inte blindtestat alltså. :wink:

Men via en okänd anläggning gåe jag som dom flesta bet direkt oavsett vad man sätter in troligen. Så du har delad uppfattning med mig där..

Nej, inte riktigt. Jag har som jag nämnt gjort massor av blindtester på sådant här (hundratals), och jag har ALLTID använt den anläggning som ägs av den person som påstått sig kunna höra skillnader på kablar!

Hittills har skillnader påvisats ungefär fem gånger, och i samtliga dessa fall har det berott på störnivåskillnader. Läs instrålat brum eller HF, inte på att musiken har påverkats av kabeln.

Lustigt nog har, i nästan samtliga (kanske 4 av 5) sådana fall jag träffat på, den som anfört kunna höra skillnad tyckt precis tvärtom när saken testats blint! :o Alltså föredragit den kabeln som plockat upp mest problem i den öppna lyssningen, men föredragit den bättre kabeln i den blinda lyssningen. :)

Jag har ingen aning om vad det beror på, men det är så få fall att det kan vara slumpen som avgör. Tittar man på 100 fall skulle jag tro att många "verkliga fall" av hörbara skillnader skulle ge samma utslag subjektivt, blint och öppet.

- - -

woland skrev:Till Max_Headroom

Brystons RCA-kablage är konstruerat så att jordskärm får kontakt först och sist. Verkar vara den enda kabel spm är rätt konstruerad i det avseendet.

Mvh

Icke!

Ino Audios il75s gör sammaledes! :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2005-09-17 09:56

Så om man inte hör skillnad mellan kablar(som jag) så kan man
vara nöjd med sin anläggning :?:

/stefan 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-17 10:04

IngOehman skrev:Tvärtom mot vad många "guldöron" tror så är det i regel lättare att höra skillnad mellan kablar i riktigt dåliga anläggningar! Störst inverkan från kablarna får man nämligen av deras impedans, inte av deras överföringsfunktion. Så ju sämre de drivs, desto mera olika blir de.

//

I riktigt bra anläggningar drivs kablarna för det mesta med utmärkt låg impedans, exempelvis 50-150 ohm, och då blir de flesta kablar försvinnande lika varandra, eftersom de får försvinnande små fel!

Tack för den upplysningen, precis vad jag alltid misstänkt! :D

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-09-17 10:28

Magnuz skrev:
MichaelG skrev:Nu är jag ju inget guldöra, men jag tror inte jag hör någon skillnad alls mellan biltemas rosa och hemmalödda RG62. :oops: Jag tycker till och med att skillnaden är synnerligen liten jämfört med normalt medföljande lakritssnören.

Nu ska man också komma ihåg att det finns en hel massa saker som avgör ifall man hör skillnad mellan kablar eller ej. Det är knappast så att en kabel i sig alltid låter på ett visst sätt, utan olika kablar kan ha olika verkan beroende på vilka apparater man kopplar in dem emellan. Därför är det ganska meningslöst att tillskriva en kabel vissa specifika egenskaper. Det mesta tyder ju dessutom på att det i de flesta fall är väldigt svårt att höra någon skillnad alls.

Sedan måste de ju brännas in oxå :roll: :wink:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-17 11:28

Stefan skrev:Så om man inte hör skillnad mellan kablar(som jag) så kan man
vara nöjd med sin anläggning :?:

/stefan 8)

Apselut! Och sin förmåga att bortse från det visuella. Fast säker kan man aldrig vara, förstås. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-17 18:58

Hetsporren skrev:
IngOehman skrev:Tvärtom mot vad många "guldöron" tror så är det i regel lättare att höra skillnad mellan kablar i riktigt dåliga anläggningar! Störst inverkan från kablarna får man nämligen av deras impedans, inte av deras överföringsfunktion. Så ju sämre de drivs, desto mera olika blir de.

//

I riktigt bra anläggningar drivs kablarna för det mesta med utmärkt låg impedans, exempelvis 50-150 ohm, och då blir de flesta kablar försvinnande lika varandra, eftersom de får försvinnande små fel!

Tack för den upplysningen, precis vad jag alltid misstänkt! :D

Er klokhet därvidlag hedrar er, bästa hetsporre! 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-19 08:40

Verkligt stora skillnader mellan olika kablar får man när man driver dom med en elbasgitarr. Micken i en gammal Fender verkar ju vara helt värdelös på att driva kabel.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Cosmoz

Inläggav Cosmoz » 2005-09-19 08:52

Jag tycker den här videon visar ganska bra hur man får en produkt att bli mkt bättre .

http://media.skoopy.com/vids/vid_00766.wmv

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-09-19 14:54

Cosmoz: Hehe, rolig video. Borde vara från Penn & Teller's Bullshit va? Vet du vilket avsnitt?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-09-19 15:43

Lysande länk. Visar verkligen vitsen med blindtestning.
Intressant att de klart känner skillnaden mellan olika märken av påstådd hög kvalitet.

Användarvisningsbild
Cosmoz

Inläggav Cosmoz » 2005-09-19 16:10

labrat skrev:Cosmoz: Hehe, rolig video. Borde vara från Penn & Teller's Bullshit va? Vet du vilket avsnitt?

Tyvärr vet ej vilket program det kommer ifrån hittade den utav en slump på nätet , kom att tänka på alla debatter om högtalarkablar . Tycker den e klockren

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-19 16:20

Cosmoz skrev:
labrat skrev:Cosmoz: Hehe, rolig video. Borde vara från Penn & Teller's Bullshit va? Vet du vilket avsnitt?

Tyvärr vet ej vilket program det kommer ifrån hittade den utav en slump på nätet , kom att tänka på alla debatter om högtalarkablar . Tycker den e klockren

Visst är det klockrent!

Någon som blindprovat vitt och rött vin serverat i samma temperatur? Ska vara ett torrt vitt förstås och avsmakning ska ske med förbundna ögon. Visst känner man skillnad men inte är den så stor som man kanske tror :-)

Vi "luras" ganska ofta av miljön runtomkring. Hur en produkt presenteras, av vem, prislappen, förväntningar baserade på tidigare erfarenheter och så vidare - allt förvränger det vår objektiva syn på saken. Förutom då att vi tycker olika varje dag, är på olika humör osv.

För vissa betyder ett högt pris automatiskt en bättre produkt, för andra kan det vara tvärtom. Här på forumet ser man båda inställningarna :-)

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-22 02:09

paa skrev:Verkligt stora skillnader mellan olika kablar får man när man driver dom med en elbasgitarr. Micken i en gammal Fender verkar ju vara helt värdelös på att driva kabel.

Håller med till 100%!!!

Har exakt samma erfarenhet! :P Sämre drivare än en passiv elbasmick får man leta efter, och inte oväntat hör man skillnad på nästan alla kablar. :o

Minns som igår när jag och Classe Wettebrandt på 80-talet testade audiokablar på Drottninggatan, precis på det viset - använde dem mellan elbas och förstärkare! Inget test vi kunde komma upp med var mera utslagsgivande. :o

Fast därefter har jag tagit fram ännu mera utslagsgivande testmetoder, men då är de istället svårare att använda. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-09-22 08:29

Gäller detta även elgitarrer (av lite modernare snitt, dock inga aktiva mickar o sånt) så att det på allvar skulle löna sig att prova ut olika kablar för att hitta önskat "sound"???

/Stefan

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-09-22 10:33

Då skulle man kanske helst ha en Mini RG-62 kabel till sina passiva mickar (gitarr och bas)??
Den är ju mer böjlig än den vanliga RG62an.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-09-22 10:48

Jag har en gitarrkabel gjord på RG062 :D Jag får väl jämföra den mot mina andra "standard" gitarrkablar o se om det är nån skillnad...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-22 11:08

ja.. nu vet ni varför man inte spiller tid på att göra repotage här i alla fall..

JAG vet det i alla fall grabbar. Inget är intresant utom just LTS stuket..

inget kan få en sund kul gång här. Allt ska sablas ner.. göras till åtlöje osv.

Inte ens topic bryr man sig om.

Jag skulle inte någonsin göra ett reserepotage i detta forum. Det vora som att mata grisar med oxfile...Helt bortkastat...

Moderatorer. Ni kan stänga denna tråd. Den har gett mig den info jag behövde. Tack... Nej föresten. Låt skiten va så kan folk ha ett krypin att gotta sig i med debatt om ekk och rg 62 och gitarrmickar.hit o dit...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-22 11:22

Mayro:

Jag tror på dyrkablar, helt och fullt! Men min plånbok gör det tyvärr inte. :wink: Har tom haft seriösa, helt personliga, tester av ett antal kablar. Det var Naqrefs Dark Sepentine, Biltemas Rosa, Ixos lågpris (gråa med skumisolering) och NordOst Flatline. För säkerhets skull tog jag ur batteriet ur multimetern, för här skulle det lyssnas!

Jag testade som så, tror jag har nämnt det i en annan tråd, genom att koppla in och "glömma bort". Ett par månader var NordOsten inkopplad, byttes tillbaka till Biltema Rosa. Reflektionen var högst personlig och löd:

Nordost Flatline kändes mer upplöst, men tråkig som när färg torkar, i jämförelse med Biltema Rosa.

Sedan efter ett par veckor av rosa lyssning, kopplades Ixos in. En månad till gick, och sedan byttes tillbaka. Intrycket blev denna gång ganska snarlik som bilteman. Runt jul, tror jag, köpte jag ett par längder av Naqrefs Dark Serpentine, och gjorde samma sak igen; ett par månader till i "glömska". Nu glömde jag totalt att jag höll på med ett test, tills ngn påminde mig och bytte tillbaka till Biltema Rosa. En halv låt spelades innan de rosa biltemasnörena åkte längst in i garderoben för att hellst aldrig se dagens ljus.

:wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-09-22 11:34

:?:
Varför ler du när du verkar arg Mayro? Denna tråd har väl inte hamnat särskilt OT jämfört med mycket annat på Faktiskt? Nästan varje inlägg har behandlat kablage ur en eller annan aspekt.

Blir du arg för att somliga inte tycker som du? Eller blir du arg för att andra aspekter på kablage diskuteras än Clictronics kvaliteter? Eller blir du arg för att somliga (som exempelvis jag) har svårt att höra skillnad på vissa kablar?

Tonen i olika inlägg kan jag inte med bästa (sämsta?) vilja i världen kalla tråkig eller anklagande eller raljant. Om man förstås inte anser det raljant att folk tycker olika.

Det första inlägget med tråkig ton var i så fall Din kalldusch nyss över ... ja, vad nu är arg för?!

//Michael

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-22 11:42

Mayro skrev::lol:
ja.. nu vet ni varför man inte spiller tid på att göra repotage här i alla fall..

De flesta borde väl vid det här laget kunna konstatera att kablar har åtminstone EN bevisad effekt: de leder! Inte bara signaler utan även till känslosvall. :wink:

Mayro skrev:Jag skulle inte någonsin göra ett reserepotage i detta forum. Det vora som att mata grisar med oxfile...Helt bortkastat...

Nu håller jag FAKTISKT inte med dig! Tyckande och åsikter är en sak. Har man åsikter får man vara beredd på diskussion och mothugg. Eller? Berättande och reportage kan vara något ganska väsensskilt som mycket väl kan vara intressant även för folk med andra åsikter.

Tro det eller ej, jag läste med intresse ditt senaste resereportage på HiFi-forum! Kul att virtuellt åka med till det gamla fädernelandet och trevligt att se bilder på hur andra ljudintresserade har det. Alltid kul att se bilder på Avantgardes snygga och intressanta hornhögtalare.

Mvh

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-09-22 11:56

Förlåt att min OffTopic utsvävning gjorde dig arg Mayro :wink:

Du skriver:
Finns någon annan som har en dylig stump inkopplad i sina grejor här? eller finns det nån fler som kan "offra en dryg hundring o köpa sig en dylig liten stump i detta långa land och prova.

Om det nu är så att det som Paa och Ingvar berättar om stämmer...
Att test av signalkablage genom inkoppling mellan gitarr/bas pickup och förstärkare är utslagsgivande...
- så är väl det, båda för tråden och rent generellt, ganska spännande och trevlig information...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-22 12:14

Här kommer ett litet bildreportage om Mayro.

Tog bort inlägg som bara var gjort för att uppröra.

/naqref
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-22 12:21

xxxxx 8)

/Daniel V8

jag ber om ursäkt för att jag hade roligt åt Margaux 8O /xeizo
Senast redigerad av xeizo 2005-09-22 13:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-22 12:23

xxxxx :D

/Daniel V8

/Joachim

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-22 12:26

Ändrar självmant. Tyckte humorn i Margaux' inlägg förtjänade uppskattning, men inser vid närmare eftertanke att den kanske skulle kunna uppfattas som sårande.

Mvh
Senast redigerad av DTH 2005-09-22 12:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-22 12:31

DTH skrev:
Margaux skrev:xxxx.

xxxx

Mvh

När skall vi göra narr åt dig? Jag längtar :twisted:

Edit: rensade även här

/Daniel V8
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-22 12:37

Det var faktiskt inte att göra narr - det var en liten satir över Mayros temperament som minst sagt sticker ut. Mayro blir ju lätt arg vilket jag tror han vet om och kan skratta åt själv.

/Joachim

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-22 12:43

Margaux:

Det kunde ganska enkelt uppfattas som ett personligt påhopp.

/Daniel V8
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-22 12:48

Först vill jag säga att jag tycker det är bra att ni modererar bort det om det kan uppfattas så.

Men om en satir uppfattas som ett personligt påhopp vad är då detta påhopp på kollektivet?

Jag skulle inte någonsin göra ett reserepotage i detta forum. Det vora som att mata grisar med oxfile...Helt bortkastat...

Detta är inte ens satir? Mayro får säga vad han vill men ingen får ens skämta med honom?

/Joachim

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-22 12:49

Kallar man faktiskt läsare för "grisar" får man nog finna sig i att folk blir irriterade. Vilket i sig dock inte gör det vare sig önskvärt eller lämpligt med en motsvarande reaktion.

/J.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-22 12:51

Margaux:

Det är ändå hans tråd, så eg vore det fel att ändra det. Sen är det inget personligt påhopp, utan på en förening.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-22 12:53

Jag skall inte bråka mer. Jag är av naturen glad :D

/Joachim

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-22 12:54

JonasP:

Grisar var i detta fall en del av en liknelse av att det var bortkastad tid.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-22 12:55

V8:
Jag håller med, och kommer absolut inte att vältra mig mer i denna dynga! Men det kunde uppfattas så.

Nöff!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-09-22 13:01

Margaux skrev: Mayro får säga vad han vill men ingen får ens skämta med honom?

Mayro har sagt både det ena och det andra i olika trådar. De allra flesta här är vuxna nog att förhålla sig till det han skriver, oavsett vad man tycker om det. Dumheter som formuleras har en märklig förmåga att falla tillbaka på den som formulerar det.

Jag har väl också sett vissa signaler på det du antyder om huruvida somliga kan ta ett skämt eller inte. Och moderatorerna har säkert sina skäl för varför de tillåter det de tillåter - eller inte tillåter.

Jag har fullt förtroende för deras omdöme och kommer hädanefter att fullständigt avhålla mig från varje försök till skämt, ironisk kommentar, satisrisk betraktelse, uppsluppenhet, glimt i ögat, glada tillrop, etc.

Hälsn. Michael

Ps. Jag skojar bara! :wink:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-22 13:27

Mayro får säga vad han vill men ingen får ens skämta med honom?

jag såg en bild här någonstans där mayro bär mc-väst 8O 8)

Användarvisningsbild
krellfan

Inläggav krellfan » 2005-09-22 13:32

Krells Angels??? 8O 8O

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-22 13:34

Fast det stod väl inte Sweden på västen. Det har ju Hells Angels rättigheterna till 8O

/Joachim

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-09-22 17:02

Och här rullar de trevliga inläggen vidare, nästan allt måste modereras :roll: Lås tråden för guds skull, den lär inte hitta tillbaka till det den var tänkt för.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-22 17:32

fbk skrev:Och här rullar de trevliga inläggen vidare, nästan allt måste modereras :roll: Lås tråden för guds skull, den lär inte hitta tillbaka till det den var tänkt för.
Borde låsa dig istället för det ända du verkar kunna är att klaga 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-22 18:00

fbk skrev:Och här rullar de trevliga inläggen vidare, nästan allt måste modereras :roll: Lås tråden för guds skull, den lär inte hitta tillbaka till det den var tänkt för.

... och som gubben i lådan dyker du upp i en tråd så fort det hettar till :roll:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-09-22 18:01

avr7000 skrev:Gäller detta även elgitarrer (av lite modernare snitt, dock inga aktiva mickar o sånt) så att det på allvar skulle löna sig att prova ut olika kablar för att hitta önskat "sound"???

/Stefan

Yepp (det är möjligt att basar är värre men jag vet inte, någon insatt person kan ju tala om ifall så är fallet och gärna också varför). Den enda riktigt stora skillnad jag hört mellan kablar var mellan två olika telekablar mellan elgitarr och förstärkare.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-09-22 19:40

Borde låsa dig istället för det ända du verkar kunna är att klaga
Jisses, har Fabror Rydberg vaknat på fel sida idag 8O
Jax wrote:
fbk wrote:
Och här rullar de trevliga inläggen vidare, nästan allt måste modereras Lås tråden för guds skull, den lär inte hitta tillbaka till det den var tänkt för.

... och som gubben i lådan dyker du upp i en tråd så fort det hettar till
Ja, med uppmaningen Hänglås!, inte med personangrepp och annan skit som förekommit här. Och uppenbarligen stör det dig. BRA! :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-22 19:43

fbk skrev:
Borde låsa dig istället för det ända du verkar kunna är att klaga
Jisses, har Fabror Rydberg vaknat på fel sida idag 8O
Absolut inte, vill du att jag ska quota dina 10 senaste inlägg här?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-22 19:59

fbk skrev:Ja, med uppmaningen Hänglås!, inte med personangrepp och annan skit som förekommit här. Och uppenbarligen stör det dig. BRA! :D

Det stör mig inte, det var bara en observartion.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-22 20:11

fbk, du verkar sugen på moderatorjobbet.

Kanske tre valfria faktiskt-hänglås till julklapp skulle sitta fint :) :wink:

PS. Jag sade faktiskt inte ett ont ord om Mayro, jag presenterade lite bilder på arga människor i komiska situationer. Det var menat att även Mayro skulle skratta.

/Joachim

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-09-22 20:22

Med tanke på hur fbk skriver på andra forum så ifrågasätter jag lämpligheten som moderator....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-22 20:28

Jax skrev:

... och som gubben i lådan dyker du upp i en tråd så fort det hettar till :roll:

Ja någon måste ju se till så att ni sköter er :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-22 21:35

Men skärpning här. Om någon skriver något som kan tolkas olämpligt så BEHÖVER man inte tolka det på sämsta sätt (även omman kangöra det baserat på historien...).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-22 21:59

Ja, vad hände egentligen?

När tråden var som mest intressant och diskussioner om hur kan bära sig åt om man vill få tydliga utslag mellan olika kablar börjar ta fart, så vänder allting och det strömmar in en massa aggro-inlägg bara! 8O

Varför?

Jag förstår ingenting - först verkar alla vara överens om en situation där kablar spelar hörbar roll - subjektivister såväl som objektivister, för att inte tala om alla vi balanserade mittimellan/överallt-människor. 8)

Men då blir någon missnöjd (med att alla var överens?) - och den trevliga stämningen i tråden faller pladask. :(

Nu startar vi om!

Kablars betydelse för elbasbruk: När man spelar elbas så finns det flera egenskaper som gör kabeln viktig, otroligt mycket viktigare än i hifi-sammanhang:

1. Man har en drivning med hög impedans (nedlastbar :( ).

2. Man har en drivning med extremt hög induktans (kan uppstå resonanser med kabeln* :( ).

3. Man har svaga signalnivåer (störkänsligt med avseende på instrålning :( ).

4. Man har en semimobil situation (mikrofonieffekter i kabeln, både modulativa och additiva, kan yttra sig :( ).

5. Man kan inte använda lika korta kablar som i audiosammanhang (där ofta 70 cm räcker väl) eftersom musikern måste kunna röra på sig (inverkan blir proportionellt större när längden ökar :( ).

Vh, iö

- - - - -

*Dessa kan faktiskt ge tonkurvepåverkningar som är tusenfaldigt(!) större än när samma kabel används som interconnect i audiosammanhang.

PS. Ja, när mini-RG 62 kom vann den faktisk alla de kabeltestningar vi gjorde med hjälp av elbasspelning.

Eftersom skillnaderna var så stora och det inte nödvändigtvis är en transmissionslänk man letar efter (in- och utsinalerna är ju i helt olika dimensioner. Insignalen är "fingrarnas spel", och utsignalen är "det man hör i monitorerna"), det går inte ens att definiera ett objektivt mål, utan det man söker är det mest subjektivt tillfredsställande resultatet - därför är det kanske inte så konstigt att mini-RG62 vann. Den hade ju överlägset lägst kapacitans av alla kabelar som testades. Musiker väljer ofta klarhet, öppenhet och dynamik framför allt annat. När man spelar vill man att intrumentet skall "svara". Då spelar man bättre.

LTS var inte inblandade i några av dessa tester kan nämnas, och de som valda mellan kablarna var musiker, nämligen basisterna som spelade, inte hifi-människor.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-09-22 22:09

Kul!

Hur är det med vanlig RG062 då... givet att man inte ramlar omkull p g a dess "bångstyrighet"

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-22 22:13

Avr7k:

Fixar du en Kimber, en Nordost och en rg62 till din Les Paul så får vi fixa lyssning. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-22 22:15

Jag har faktiskt också Mayros kablar hemma i massor.

Dessa förmedlar signaler från/till följande apparater/objekt:

Lp12 (10m)
Revox B77 (till/från 10 m)
ICE 1000w som driver Profundus Y2 (10m)

Sammanlagt alltså 40 meter prisvärd prima signalkabel. Kan varmt rekommendera kabeln då den är robust, prisvärd och antagligen gör sitt jobb vad gäller överöring av signalen :D

/Joachim

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-22 22:37

avr7000 skrev:Kul!

Hur är det med vanlig RG062 då... givet att man inte ramlar omkull p g a dess "bångstyrighet"

Mvh

Stefan

Vee-Eight skrev:Avr7k:

Fixar du en Kimber, en Nordost och en rg62 till din Les Paul så får vi fixa lyssning.

Det skall vara mini-RG62. Av flera skäl.

1. Den är mjukare. Hindrar därför regelmässigt den otäcka kullramling på grund av motspänstig kabel hänsynlöst kastar basister hufvudstupa över mixerbord och övrig kringutrustning. Fan va' stökigt det kan bli då!

2. Den är mera kult - för den finns inte längre!

3. Den är lågkapacitivare än vanliga RG62.

4. Den är grå, och därför inte varken för ljus och inte för mörk.

I viktighetsordning. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-09-22 22:43

Ja just att den inte finns att få tag i gör den naturligtvis som vanligt genast mycket bättre :D :D :D

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-09-22 22:55

IngOehman skrev:1. Den är mjukare. Hindrar därför regelmässigt den otäcka kullramling på grund av motspänstig kabel hänsynlöst kastar basister hufvudstupa över mixerbord och övrig kringutrustning. Fan va' stökigt det kan bli då!

Instämmer med emfas.

Det blir så stökigt på jobbet när basister envisas använda annat än miniRG62 8)

P.S. Öhman, när det gäller elbasspel, vad anser du om trådlösa lösningar? Är det bu och bä eller kan det hålla tillräckligt hög kvalitet? Det underlättar ju utan tvekan för basisten eftersom denna har full rörlighet, något som musiker av framför allt populärmusik uppskattar. D.S.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-09-22 22:57

Nu vill jag egentligen inte störa när IÖ försöker få denna tråd på rätt köl igen. Men Farbror Rydberg, tycker du att jag klagar för mycket, så tar jag det gärna :lol: Då jag mest läser här faktiskt, tillbringar mer tid på andra forum :wink:
fbk, du verkar sugen på moderatorjobbet.

Kanske tre valfria faktiskt-hänglås till julklapp skulle sitta fint

:lol: Oj oj oj vad kul det skulle vara... :lol:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-09-22 23:31

Hur var det nu då, är det någon som vet om elbasar är värre än elgitarrer i det här avseendet och i så fall varför?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-22 23:33

Elbasar är helt klart värre.

Definitivt för att de har et större och känsligare register (lågfrekvenstare grundton och "transparentare" övertonsbildning - läs; lättare att höra igenom - trots att övertonerna sträcker sig hela vägen upp i diskantområdet).

Eventuellt även för att elbasmickar skiljer sig tekniskt, men jag har bara undersökt effekterna praktiskt, inte analytiskt. Någon som känner till hur impedanserna typiskt skiljer sig?

dawen skrev:Öhman, när det gäller elbasspel, vad anser du om trådlösa lösningar? Är det bu och bä eller kan det hålla tillräckligt hög kvalitet? Det underlättar ju utan tvekan för basisten eftersom denna har full rörlighet, något som musiker av framför allt populärmusik uppskattar. D.S.

Ligger utanför frågan eftersom det kräver en aktiv lösning där man inte överför energi från mikrofonen (vilket är orsaken till att det är så svårt att inte få jättefärgning) utan bara signal.

I princip är jag dock positiv till ALLA lösningar där man har aktiva mikrofoner, eftersom elbasar med passiv mikrofon rätt ut i kabeln alltid drabbas så illa av överförningen i allmänhet och kabeln i synnerhet. Dock är faktiskt elbasförstärkare också rätt ofta inte rättvisa mot basarna!

Skall man ha ut "maximalt med musik" behövs mycket högohmigare ingångar än nästan någon elbasförstärkare erbjuder. :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-23 01:00

Margaux skrev:Jag har faktiskt också Mayros kablar hemma i massor.

Dessa förmedlar signaler från/till följande apparater/objekt:

Lp12 (10m)
Revox B77 (till/från 10 m)
ICE 1000w som driver Profundus Y2 (10m)

Sammanlagt alltså 40 meter prisvärd prima signalkabel. Kan varmt rekommendera kabeln då den är robust, prisvärd och antagligen gör sitt jobb vad gäller överöring av signalen :D

MINA KABLAR???
Jag blev så snopen så jag kollade.. Mina kablar sitter ju kvar ju 8O
Så du har nog nån annans kablar i så fall ju...

Nån som saknar lite kablar här tro :lol: :lol:

Och nope.. Jag VAR lite irriterad förut då jag såg allt som inte tråden handlade om..

Men som med allt här i livet.. Då man inte kan gå emot dom så gå med dom.. Allt blir enklare då. Men fan så tråkigare bara för alla..

Ven skulle ni ha att skälla o bråka med. Alla andra verkar ju tappa stinget efter ett kort tag ju... :lol:

till o med FBK har ju blivit lite lagom gullig i tonen ju.. Hetsporren har snudd blivit snällast här ju... O renhriks är ju osynlig...

phuu. en efter en pallar inte med trycket... Men ja är glad o kvar...

Så oroa er inte grabbar... Jag ska nog finnas till hand för er så ni inte somnar till helt i LTS tröjorna här...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-23 01:04

Mayro skrev: Jag ska nog finnas till hand för er så ni inte somnar till helt i LTS tröjorna här...

Tröjor? Finns det tröjor också, var är dom då, jag trodde det bara var tidningen som inte kom! :(
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-09-23 01:05

Har LTS transparenta labrockar som de har på sig på finare tillställningar?

Typ mätningar och sånt?

:wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-23 08:27

Mayro jag är arg som ett bi. Jag hatar tjatet om Nad 208, och Ekkkabel, ha tillåt mig le :D Tror ni att jag skulle vilja ha en töntmätkabel? Nej jag älskar musik. Mätning överlåter jag åt dom som kan det som tex Öhman, Morello och Audio pro osv, själv lyssnar jag med öronen och tar ut det bästa (som jag tycker såklart).

:evil: :evil: :evil: :evil:

Ps Tillber Transparentkablar och naturligtvis Sword 8)

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-09-23 10:02

Tack, herr Öhman.
Alltid bra och intressanta svar.
:D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-23 10:17

Nu är det så Ingvar att du skall inte använda aktiva mikrofoner om du vill ha ut ett ljud som är ofärgad. Jag visade ditt inlägg för min arbetskamrat och han har hållt på och spela bas, gitarr, mixtrat osv i många år så han borde veta.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-09-23 10:30

mats skrev:Nu är det så Ingvar att du skall inte använda aktiva mikrofoner om du vill ha ut ett ljud som är ofärgad. Jag visade ditt inlägg för min arbetskamrat och han har hållt på och spela bas, gitarr, mixtrat osv i många år så han borde veta.

Samtidigt har två av mina kompisar spelar bas, gitarr och flera andra instrument under drygt 30 år och de har ingen aning om detta. Tror de flesta basister och gitarrister helt enkelt pluggar in sin bas eller gura med en kabel första dan det behövs och sedan inte tänker så mycket på att det skulle spela nån roll. Mickar, effektboxar och olika stärkare däremot är de väl förtrogna med. Kabel tror jag dock de inte funderar på.

Världen funkar ofta som: "Vi har alltid gjort så här och det funkar bra så varför ändra på det"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-23 11:29

UrSv skrev:
mats skrev:Nu är det så Ingvar att du skall inte använda aktiva mikrofoner om du vill ha ut ett ljud som är ofärgad. Jag visade ditt inlägg för min arbetskamrat och han har hållt på och spela bas, gitarr, mixtrat osv i många år så han borde veta.

Samtidigt har två av mina kompisar spelar bas, gitarr och flera andra instrument under drygt 30 år och de har ingen aning om detta. Tror de flesta basister och gitarrister helt enkelt pluggar in sin bas eller gura med en kabel första dan det behövs och sedan inte tänker så mycket på att det skulle spela nån roll. Mickar, effektboxar och olika stärkare däremot är de väl förtrogna med. Kabel tror jag dock de inte funderar på.

Världen funkar ofta som: "Vi har alltid gjort så här och det funkar bra så varför ändra på det"

jag menade kabel, annars håller jag med dig, vanans makt är stor.

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-23 15:12

mats skrev:Mayro jag är arg som ett bi. Jag hatar tjatet om Nad 208, och Ekkkabel, ha tillåt mig le :D Tror ni att jag skulle vilja ha en töntmätkabel? Nej jag älskar musik. Mätning överlåter jag åt dom som kan det som tex Öhman, Morello och Audio pro osv, själv lyssnar jag med öronen och tar ut det bästa (som jag tycker såklart).

Har du funderat på varför du blir ARG?

1. Förtjänar verkligen apparater och kopparsnören så mycket känslor?

2. Varför blir man egentligen arg och upprörd när någon med teknisk kunskap påstår att kablars inverkan normalt är försumbar och i undantagsfall minimal, och belägger detta påstående med teoretisk förklaring, mätning och lyssning? Varför blir vissa upprörda och inte eftertänksamma i sådana fall? Varför är det värt känslor?

En försynt och vänligt menad fråga utan ironi eller satir.

Mvh

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-23 16:00

DTH skrev:
mats skrev:Mayro jag är arg som ett bi. Jag hatar tjatet om Nad 208, och Ekkkabel, ha tillåt mig le :D Tror ni att jag skulle vilja ha en töntmätkabel? Nej jag älskar musik. Mätning överlåter jag åt dom som kan det som tex Öhman, Morello och Audio pro osv, själv lyssnar jag med öronen och tar ut det bästa (som jag tycker såklart).

Har du funderat på varför du blir ARG?

1. Förtjänar verkligen apparater och kopparsnören så mycket känslor?

2. Varför blir man egentligen arg och upprörd när någon med teknisk kunskap påstår att kablars inverkan normalt är försumbar och i undantagsfall minimal, och belägger detta påstående med teoretisk förklaring, mätning och lyssning? Varför blir vissa upprörda och inte eftertänksamma i sådana fall? Varför är det värt känslor?

En försynt och vänligt menad fråga utan ironi eller satir.

Mvh

Jag ska inte svara för Mats, det klarar han själv.

För min egen del blir jag ganska trött när alla diskussioner om ljudande apparater hamnar i diskussionen om teknikaliteter, mätmetoder och att "det inte är någon skillnad på... (välj själv lämplig pryl)" Vidare så får man reda på att en halv dB´s avvikelse i ytterändan på ett frekvensområde är så nära katastrof man kan komma, att en upplevd naturligare klang från ett instrument bara är dist för apparaten mäter minsann si och så. Rytm och upplevd dynamik (som inte kan förklaras med en enkel s/n-mätning anses som nys, möjligen placeboeffekt. Kan man inte backa upp sin välgrundade åsikt med mätdata är man inte vatten värd och "har inte förstått".

Och så avrundas resonemanget med några mätdata som står för Hela Den Stora Sanningen och F/E-test. Amen.

Efter detta brukar det bli några sidors diskussioner om mätdata, f/e-test, EKK-kablar, frontplåtar till Nad208 för att slutligen gå helt i spinn med personpåhopp, dyslexidiskussion och förlåt för allt möjligt :D

Kabeldebatter är typiskt sådana diskussioner. Själv ska jag inte säga något om kablars "ljud", jag använder EKK (häpp!)....

Så jag kan förstå om någon blir upprörd, även om det ibland barkar iväg utav bara... :lol:

/ B

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-23 16:35

Bill,

kloka ord, som vanligt. Det ligger nog mycket i att det eviga upprepandet av samma sak :oops: kan bli ganska irriterande. Kanske är det så att det inte är sakfrågan i sig som upprör utan det faktum att alltid samma argument dyker upp med välkänd och meningslös utgång. Åtminstone en icke försumbar faktor.

Funderade bara lite över storleksordningen på känslosvallet och tänkte att det kunde vara intressant att fråga någon som blir irriterad.

Mvh

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-23 20:54

Har du inte svarat själv egentligen här? Om du läser VAD du skriver. Och med vilket UTGÅNGSLÄGE du skriver...

Jag anser du torde lätt finna svaret själv ärligt talat... Det kan inte bli just mer uppenbart anser jag..

Om du försöker läsa OBJEKTIVT . DVS med dom tre olika "synsättens" syn...

Skrivet UTAN ironi elakhet eller baktanke. Så du vet... 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-25 22:32

Nä, det är inte uppenbart.

Berätta!

Varför blir folk (vissa människor) arga när andra berättar vad de har att berätta?

Eller den ännu bättre frågan - varför blir nämnda människor inte eftertänksamma?
Varför vill de inte undersöka de påståenden de inte tror på, utan bara förneka dem? :o

Kort sagt - varför finns det vissa som INTE vill lära sig mer? (Exempelvis att förstå de männistor vars påståenden man inte tror på, men å andra sidan inte heller kan påvisa vara felaktiga.)

Även detta skrivet utan ont uppsåt. Som alltid. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Gerhard46

Inläggav Gerhard46 » 2005-09-26 03:19

IngOhman:

Du är duktig på att skriva bra, informativa inlägg du. Med ödmjukhet. Synd att du inte alltid bemöts med samma respekt.

EDIT
varför finns det vissa som INTE vill lära sig mer?

Inte så konstigt, även om det kanske är lite taget ur sitt sammanhang.

Jag är civ-v (väg & vatten) och förundrar mig lite varför så få vill veta hur naturen/vår värld fungerar. Som tur är intresserar sig folk för olika saker. Vissa vill veta hurvida supersträngteorin är sann, andra vill veta allt om anatomi eller arkeologi.

Poängen är väl, ganska få hifi-entusiaster bryr sig om tekniken bakom själva återgivningen.

Jag tycker lite "synd" om dem som inte gör det då de ofta lägger en massa pengar på tweaks som har noll med "förbättring" att göra.. annorlunda. ;)

Hoppas någon förstår vad jag menar. :)

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-09-26 09:32

Gerhard46: "IngOhman: Du är duktig på att skriva bra, informativa inlägg du. Med ödmjukhet. Synd att du inte alltid bemöts med samma respekt."

Jag är inte så säker på att jag alltid håller med där. Bra, rent språkligt, kan jag hålla med om. "Ödmjukhet" är nog däremot inte det första ordet jag skulle använda för att generelt beskriva Öhmans agerande här på forumet. Kanske snarare "självsäkerhet". Däremot håller jag med om att många av hans inlägg är informativa och det är nog ingen som förnekar att Öhman ligger inne på en hel del kunskaper som kan vara intressanta att ta del av för många av oss.

"Synd att du inte alltid bemöts med samma respekt." Så kan det kanske vara ibland (även om jag menar att även det motsatta förhållandet förekommer). En del av förklaringen tror jag ligger i att Öhman "får skulden" för att några av hans symatisörer inte direkt är några världsmästare i öppenhet, ödmjukhet och "trevligt samtalsklimat". Att Öhman ska få stå till svars för sympatisörernas snedsteg är givetvis inte rätt, men kanske ändå ganska förståligt. Och på samma sätt menar jag att det är förståligt att även Öhman emellanåt har svårt att hålla ödmjukheten uppe, precis som de flesta av oss andra. Vi befinner oss på ett webbforum där man många gånger känner att man måste ta i lite mer än i en vanlig samtalssituation för att få fram sin poäng. Ganska rimligt egentligen.

:)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-26 09:43

Blue skrev:"Synd att du inte alltid bemöts med samma respekt." Så kan det kanske vara ibland (även om jag menar att även det motsatta förhållandet förekommer). En del av förklaringen tror jag ligger i att Öhman "får skulden" för att några av hans symatisörer inte direkt är några världsmästare i öppenhet, ödmjukhet och "trevligt samtalsklimat". Att Öhman ska få stå till svars för sympatisörernas snedsteg är givetvis inte rätt, men kanske ändå ganska förståligt. Och på samma sätt menar jag att det är förståligt att även Öhman emellanåt har svårt att hålla ödmjukheten uppe, precis som de flesta av oss andra. Vi befinner oss på ett webbforum där man många gånger känner att man måste ta i lite mer än i en vanlig samtalssituation för att få fram sin poäng. Ganska rimligt egentligen.

Min markering i extra tjocka linjer.

Vilka, gärna med namn (så att dessa kan försvara sig mot vad du vill påpeka) anser du är så otrevliga som du beskriver, samt ge exempel på när/var de har skrivit så. För att bättring ska ske måste man få reda på när människor anser man varit överjävlig!
Sedan förstår jag itne varför IÖ får stå till svars för andras klavertramp, varför i fridens namn ska han det? Ska vi alla skaffa någon som "tycker lite lika" som ska stå till svars för våra handlingar?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-26 10:09

Slartibartfast:

Tror Blue menade att Ö fått stå till svars, inte att det är hans plikt att göra så. Det är många som skriver i Öhmans namn, direkt eller indirekt. Sen handlar inte tråden om Öhman (starta gärna en annan, för han verkar vara en trevlig prick) utan om Kjell å companis kablar.

Så, tillbaka till tråden, pöjkar! :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-09-26 10:21

Citat från Kjell & Company:

Valet av förstklassigt material i kombination med noggranna tillverkningsprocesser placerar Clicktronic bland de främsta tillverkarna på marknaden.

Och vilka är dessa??

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-09-26 10:40

Mycket bra inlägg Blue! Det är ju inte för inte som de kallas för Ino Army :roll:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-26 10:50

fbk skrev:Mycket bra inlägg Blue! Det är ju inte för inte som de kallas för Ino Army :roll:

Man brukar säga att man inte ska släcka en eld med bensin.

Ödmjukhet verkar inte vara din starka sida heller... :roll:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-09-26 10:51

Vee-Eight skrev:Sen handlar inte tråden om Öhman (starta gärna en annan, för han verkar vara en trevlig prick) utan om Kjell å companis kablar.

:roll: 8)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-26 11:03

"Och så avrundas resonemanget med några mätdata som står för Hela Den Stora Sanningen och F/E-test. Amen. "

AMEN! Var ligger den heliga mätkyrkan :D?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-26 11:08

fbk skrev:Mycket bra inlägg Blue! Det är ju inte för inte som de kallas för Ino Army :roll:
:lol: :lol: :lol:

fast lite elakt var det nog :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-09-26 12:21

Man brukar säga att man inte ska släcka en eld med bensin
Jax, om du ser denna gubbe :roll: så är den väll inte lika med att man "vill" släcka elden med bensin :o Jag tycker faktiskt uppriktigt talat, att det är tråkigt att den s.k.a. Ino Army finns.
Blue beskriver det bra.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-09-26 12:28

Ino Army finns.

Trams. Jag tycker att ni kan starta en ny tråd så denna får en chans att hitta tillbaka till topic 8)

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-26 12:43

fbk skrev:
Man brukar säga att man inte ska släcka en eld med bensin
Jax, om du ser denna gubbe :roll: så är den väll inte lika med att man "vill" släcka elden med bensin :o Jag tycker faktiskt uppriktigt talat, att det är tråkigt att den s.k.a. Ino Army finns.
Blue beskriver det bra.

... och du tillhör Blue Army. :wink:

Allvarligt talat, ditt inlägg var fullständigt onödigt och bidrar bara till att infektera debatten. Trams som Kribban sa.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
krellfan

Inläggav krellfan » 2005-09-26 12:59

Är inte på något sätt anknuten till Ino eller LTS, NAD208 (Krell som Nic'et antyder), men fascineras av denna lägerindelning som FBK, mats, salig Jorma m.fl. drar fram hela tiden.

Kan bara luta mig bakåt som relativt passiv forumläsare -- analysera och reflektera över vem som tillför saklighet och vettig/väsentlig/nyttig information och vem som tillför TRAMS, felaktigheter och meningslöst tyckande.

101 - 0 till team Ino (meningslöst tyckande av mig iofs)

IMO
krellfan

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-26 15:17

Vee-Eight skrev:... Sen handlar inte tråden om Öhman (starta gärna en annan, för han verkar vara en trevlig prick) utan om Kjell å companis kablar.

Vad är det för ngt som är så svårt att förstå? Posta relevanta saker, eller så låter ni bli helt och hållet.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-26 15:18

Eftersom mitt namn trots allt kommit upp (helt O.T. - håller med) så hoppas jag det är ok om jag lägger ett litet inlägg om detta (innan vi återgår till kabeln ifråga).

Jag avskyr verkligen gruppindelningar!

Att bli indelade i grupper borde alla slippa (som inte själv annonserar sig vara grupptillhöriga, exempelvis genom att kalla sig subjektivister eller objektivister - vilket är något jag aldrig gjort).

Har aldrig sett några tecken på att det funnits några grupper runt mig (som har med min person att göra), även om det förstås finns många som förstår hur saker fungerar. Det är även min ambition att försöka förstå - så kanske är det jag som tillhör den "gruppen", och inte tvärtom? En grupp runt åsikter och en grupp runt en person är inte samma sak dock.

De åsikter och synsett jag fört fram är inte mina privata ägodelar. De tillhör alla som inser logiken i dem. Dessutom är det fel att tro att de ens sprungar från mig bara för att jag råkat framföra dem först. Det mesta jag skrivit är i grunden gamla kunskaper, tusentals år gamla. Många som delar dem har säker tänkt och förstått dem långt innan jag gjorde det.

Men det viktigaste är frågan: Är det verkligen "en grupp", om alla kommit till samma eller liknande slutsatser på grund av insikt?

Eller egentligen svaret: Om folk är överens om fakta är de inte "ja-sägare till varanda", utan till verkligheten!

Det finns förstås i själva verket rätt många som är kloka och förstår vetenskapliga principer och kan föra vettiga resonemang, men även om jag har gjort vad jag kunna för att marknadsföra idén att det vetenskapliga tänkandet är bra, vore det vore förmätet av mig att mena att andras förstånd har något med mig att göra.

Det har de inte. Om jag hjälpt någon enstaka till insikt är jag förstås glad dock.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag kan hålla med om att det finns vissa som tycks ha förstått många grundläggande principer, men som argumenterar dem på ett väldigt aggressivt sätt. Ibland tycker jag nästan det ser ut som om de vill att det skall finnas en konflikt. :( Det tycker jag är mycket trist.

Å andra sidan är det ur den synvinkeln inte ett dugg bättre beställt hos extremgrupperna, alltså de som antingen "bekämpar rationellt tänkande" till förmån för "mätdata" (utan att ens fundera på hur musikupplevelser fungerar), eller som "bekämpar rationellt tänkande" till förmån för "fritt tyckande" (utan ens ett uns vilja att ta reda på om det man upplevt att man hört är verkligt eller inbillat). Objektivister och subjektivister alltså.

Nu vill jag inte döma, jag tycker ju både grupperna har en väldigt inskränkt verklighetssyn, men det är inte så svårt att konstatera att objektivisterna statistiskt sätt är rätt torra typer, medan subjektivisterna är de som gör ständiga övertramp av dignitet när det gäller hur man beter sig mot dem man diskuterar med.

Dessa människor tycks ta i med allt de kan erbjuda, inklusive osanna påståenden, för att "bekämpa motståndarna". Dessutom tycks de kollektivt ha fått för sig att de fritt tänkande rationella människorna är inskränkta objektivister. :o De gör exempelvis gällande:

1. Att de som gillar vissa i F/E-lyssning framgångsrika apparater, inte tycker om musik! :o

2. EKK är en kabel för mätningar :o (Om någon känner till ett enda exempel på när en mätning på EKK använts som argument för den, så visa det gärna. Jag har aldrig argumenterat för den på andra grunder än hur den släpper igenom musik.)

Dessutom är det populärt att ställa folk till svars för saker som de INTE tycker. Många påhopp man sett från dem har varit i formen - du tycker ju så här, och det visar vad dum du är.

Är det verkligen rimligt att argumentera åt dem man vill påstå ha fel, och sedan klaga på de argument man själv fört fram "åt dem"?!!!

Är det inte en rimlig grundprincip som ALLA borde kunna bli överens om - att var och en är expert på sina egna uppfattningar?

När man hamnar i en argumentation och tvingas bemöta påståenden om att man tycker på vissa vis, och detta är uppdiktningar måste jag undra - varför låter inte alla sig nöjas med att argumentera sin egen uppfattning, och att bemöta vad den man argumenterar mot säger? Vad kommer det sig att vissa vill berätta vad den man argumenterar mot tycker? 8O
Senast redigerad av IngOehman 2005-09-26 15:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-26 15:25

krellfan skrev:Är inte på något sätt anknuten till Ino eller LTS, NAD208 (Krell som Nic'et antyder), men fascineras av denna lägerindelning som FBK, mats, salig Jorma m.fl. drar fram hela tiden.

Kan bara luta mig bakåt som relativt passiv forumläsare -- analysera och reflektera över vem som tillför saklighet och vettig/väsentlig/nyttig information och vem som tillför TRAMS, felaktigheter och meningslöst tyckande.

101 - 0 till team Ino (meningslöst tyckande av mig iofs)

IMO
krellfan

Visst men vi vet att så fort någon (behöver inte vara något dumt, utan bara en vanlig motsägelse. Är det någon som har en avikande åsikt så kommer det genast några försvarare åt IÖ. Han kan svara för sig själv. För även jag beundrar Ingvar för hans kunskaper :D

Lika dumt hade varit om ett gäng (som Rydberg, Lasselite exempelvis :lol: ) hade försvarat mig. Jag kan också svara för mig själv.

Nu dör jag!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-26 15:35

Det du missat Mats, är att det inte är mig de försvarar - de försvarar ett tankesätt som tillhör alla.

Kanske kan det någon gång vara så att jag framfört något inom tankesättet, och att någon av de nämnda förstått vad jag menat. Då är det rimligt och rätt att de förklarar det för den som INTE förstått det. (Om de gör det på ett icke-aggressivt sätt blir jag förstås gladast, men det är inte min sak att bestämma hur någon annan skall uttrycka sig.)

Förstår du vad jag menar Mats?

Du har rätt att motsätta dig att någon uttalar sig å dina vägnar, men du bör ge mig samma frihet.
Alltså exempelvis rätten att inte motsätta mig att de som förstått vad jag menat förklarar det för dem som inte gjort det.

Allra märkligast är att du gärna uttalar dig å mina vägnar! Oftast för att göra ned mig. Och det har du INTE mandat att göra.

Ber dig därför följa ditt eget råd - vänligen sluta uttala dig å mina vägnar Mats! :wink:

(Menat i all vänlighet, men på djupaste allvar)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-26 16:22

Efter tre små inlägg så är vi tillbaka på ämnet igen.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-26 16:53

IngOehman skrev:Det du missat Mats, är att det inte är mig de försvarar - de försvarar ett tankesätt som tillhör alla.

Kanske kan det någon gång vara så att jag framfört något inom tankesättet, och att någon av de nämnda förstått vad jag menat. Då är det rimligt och rätt att de förklarar det för den som INTE förstått det. (Om de gör det på ett icke-aggressivt sätt blir jag förstås gladast, men det är inte min sak att bestämma hur någon annan skall uttrycka sig.)

Förstår du vad jag menar Mats?

Du har rätt att motsätta dig att någon uttalar sig å dina vägnar, men du bör ge mig samma frihet.
Alltså exempelvis rätten att inte motsätta mig att de som förstått vad jag menat förklarar det för dem som inte gjort det.

Allra märkligast är att du gärna uttalar dig å mina vägnar! Oftast för att göra ned mig. Och det har du INTE mandat att göra.

Ber dig därför följa ditt eget råd - vänligen sluta uttala dig å mina vägnar Mats! :wink:

(Menat i all vänlighet, men på djupaste allvar)

Vh, iö

Jag gör inte ner dig IÖ. Ville bara säga det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-26 16:56

Okej, då tar vi det här då:

UrSv skrev:

Mats!

Om du vill föra detta resonemang borde du börja med att definiera vad just du (eller din arbetskamrat) menar med "ofärgad elbas".

Eller i varje fall citera den person du tar upp med personens egna ord, för du påstår väl inte att han sagt "du skall inte använda aktiva mikrofoner om du vill ha ut ett ljud som är ofärgad"?

Jag har inte talat om ofärgat ljud, utan bara om ett fall där det är lätt att höra skillnaden mellan olika kablar. Det finns nämligen ingenting som heter ofärgat ljud från instrument som inte ger ifrån sig akustiska ljud. :wink:

I själva verket finns det inte ens något som heter "ofärgade ljud" från musikinstrument överhuvudtaget - inkluderat helakustiska instrument!

Det är ju just färgerna som är så härliga, och orsaken till att man väljer det ena eller andra instrumentet i det ena eller andra sammanhanget.

En elbas eller en elgitarr är instrument som man kan skapa olika färger med, genom val av mikrofon, koppling av vald mikrofon, val av överföring (exempelvis just kabeln) samt val av förstärkare (vilket i musikinstrumentvärlden kan inkludera högtalarna), med mera.

Men trots allt är det så, att den som vill komma "så nära strängen som möjligt" tvärtom mot vad du påstår - faktiskt gör klokt i att välja en lösning med just "aktiv mikrofon"!

Det skall tilläggas att en aktiv mikrofon är samma sak som en passiv mikrofon.

Den enda skillnaden är att man i det aktiva fallet har mikrofonförstärkaren så nära mikrofonen att signalen inte drabbas av överföringen mellan gitarr och gitallförstärkare, medan man i det passiva fallet har flyttat den så att kabeln blir lång och potentiellt problemetisk. Mikrofonen drabbas ju av kabelbelastningen och drabbas av instrålade störningar i det senare fallet.

Men frågan för tråden är alltså - kablar.

Mitt bidrag (fast det var nog egentligen paa som tog upp det, jag håller bara med om hans erfarenheter) är att - den som vill veta hur en kabel potentiellt skadar en musiksignal i en hifi-anläggning bör prova den till en elbas med passiv mikrofon. :P

De skillnader som uppstår där är för det mesta klart hörbara. Kanske 1000 ggr större än de som uppstår i hifi-anläggningen. :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-26 22:05

IngOehman skrev:...så hoppas jag det är ok om jag lägger ett litet inlägg om detta...

Det är intressant att läsa dina inlägg. Somligt är mycket intressant, somligt något mindre. Beroende på ens intresse och utgångspunkt förstås.

Men uttalandet "ett litet inlägg" förpliktar. Varför inte försöka leva upp till detta, speciellt när du lovat att bara leverera just detta?

Jag är själv ingen mästare på att formulera mig och när jag skriver blir det ofta ganska ordrikt. Men jag inser förstås att läsarna inte orkar läsa igenom allt som jag anser vara intressant och därför måste jag komprimera. När jag skrivit en artikel kan jag ofta plocka bort 30-60% av texten utan att innehållet tagit skada. Ofta ökar tydligheten dessutom. Kanske något för dig också?

/ B

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-26 23:30

Bill50x skrev:Men uttalandet "ett litet inlägg" förpliktar.

Till vad?

Uttalandet: "Men uttalandet "ett litet inlägg" förpliktar." förpliktar väl ännu mer? Till ett klargörande och en definition t.ex. Vad är definitionen av ett "litet inlägg"?

Är det ett absolut begrepp i bemärkelsen x tecken? Eller är det ett relativt begrepp som berör inläggets storlek i förhållande till problematiken i fråga?

Vem bedömer om litenhetskriteriet uppfyllts eller överskridits i det senare fallet? Vem bestämmer litenhetsdefinitionen i det förra fallet?

Mvh

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-26 23:45

Har just för mig att jag nämnt detta förut, men för tydlighetens skull så ber jag samtliga att baxa tillbaka till ämnet.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-27 00:03

Och om ni inte lyder farbror V8 så kanske han får ta hjälp från mr Smith! :twisted:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-27 00:08

DTH skrev:
Bill50x skrev:Men uttalandet "ett litet inlägg" förpliktar.

Till vad?

Uttalandet: "Men uttalandet "ett litet inlägg" förpliktar." förpliktar väl ännu mer? Till ett klargörande och en definition t.ex. Vad är definitionen av ett "litet inlägg"?

Är det ett absolut begrepp i bemärkelsen x tecken? Eller är det ett relativt begrepp som berör inläggets storlek i förhållande till problematiken i fråga?

Vem bedömer om litenhetskriteriet uppfyllts eller överskridits i det senare fallet? Vem bestämmer litenhetsdefinitionen i det förra fallet?

Mvh

Ta det inte så allvarligt. Ingen bestämmer något överhuvudtaget i den frågan. Tyckte bara att "ett litet inlägg" kanske skulle vara lite kortare än vad som sedan följde :-)

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-27 00:15

Endast de som är färgblinda är ursäktade för att inte ha sett Vee-Eights moderatorskommentarer. Så många färgblinda finns det nog inte här så att man inte kan se nyanskillnader mellan blekgrå och grönt så gå tillbaka till topic!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-27 00:31

Naqref™ skrev:Endast de som är färgblinda är ursäktade för att inte ha sett Vee-Eights moderatorskommentarer. Så många färgblinda finns det nog inte här så att man inte kan se nyanskillnader mellan blekgrå och grönt så gå tillbaka till topic!

Ja, vad var det nu tråden handlade om... det var länge sedan topic handlade om... ja vad det nu var den handlade om :-)

/ B

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-27 00:38

Naqref™ skrev:Endast de som är färgblinda är ursäktade för att inte ha sett Vee-Eights moderatorskommentarer. Så många färgblinda finns det nog inte här så att man inte kan se nyanskillnader mellan blekgrå och grönt så gå tillbaka till topic!

Hade tänkt lovorda det konsekventa modererandet, men det vore ju OT. Därför vill jag bara meddela att jag inte provat Kjell & Co's kablar. Tror säkert att dom är bra. (Det måste väl vara ett extremt riktigt blindtest: att bilda sig en uppfattning utan att ens ha sett prylarna?).

Mvh

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-09-27 07:43

Kribban skrev:Citat från Kjell & Company:

Valet av förstklassigt material i kombination med noggranna tillverkningsprocesser placerar Clicktronic bland de främsta tillverkarna på marknaden.

Och vilka är dessa??

MVH Kribban

bump :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-09-27 08:37

IngOehman sa:
paa skrev:
Verkligt stora skillnader mellan olika kablar får man när man driver dom med en elbasgitarr. Micken i en gammal Fender verkar ju vara helt värdelös på att driva kabel.

Håller med till 100%!!!

Har exakt samma erfarenhet! Sämre drivare än en passiv elbasmick får man leta efter, och inte oväntat hör man skillnad på nästan alla kablar.

Som basist måste jag instämma här. Jag har själv en Precisionbas "mod Ä", och den låter verkligen olika beroende på signalkabel och förstärkarens ingångskaraktäristika.
Med en bra kabel in i min EBS 1v2 låter den dock bra. :)
Angående inimpedansen skall man ha i minnet att Fender Precision lanserades -51, och att den tidens rörförstärkare har en inimpedans på någon/några megaohm.
Dagens basförstärkare har sällan så hög impedans, men vissa dyrare och bättre ligger på 1 MOhm eller mer.

Men en aktiv bas är inte vägen till evig lycka! Det finns vissa klangegenskaper i de gamla mickarna man inte får i de nya.
"Whatever floats your boat..." :)

/Alexander

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-09-27 12:57

W201 skrev:Men en aktiv bas är inte vägen till evig lycka! Det finns vissa klangegenskaper i de gamla mickarna man inte får i de nya.

Har jag missförstått, eller kunde man inte ha vilka mickar som helst
till en aktiv lösning?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-09-27 14:49

Med trådlös överföring kan man ha vilka "mickar som helst"...

"aktiva mickar" är väl däremot uppbyggda på ett annat sätt än traditionella mickar... mindre magneter, lägre nivå internt, integrerad förstärkning till lämplig utnivå...

Rätta mig gärna om jag har fel...

/Stefan

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-27 15:24

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:...så hoppas jag det är ok om jag lägger ett litet inlägg om detta...

Det är intressant att läsa dina inlägg. Somligt är mycket intressant, somligt något mindre. Beroende på ens intresse och utgångspunkt förstås.

Men uttalandet "ett litet inlägg" förpliktar. Varför inte försöka leva upp till detta, speciellt när du lovat att bara leverera just detta?

Jag är själv ingen mästare på att formulera mig och när jag skriver blir det ofta ganska ordrikt. Men jag inser förstås att läsarna inte orkar läsa igenom allt som jag anser vara intressant och därför måste jag komprimera. När jag skrivit en artikel kan jag ofta plocka bort 30-60% av texten utan att innehållet tagit skada. Ofta ökar tydligheten dessutom. Kanske något för dig också?

/ B

Tycker inte 30-60% räcker på långa vägar. Du borde klippa mycket hårdare!

När jag skrivit färdigt brukar jag klippa bort 80-90% innan jag postar. Annars blir inte informationstätheten tillräcklig. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-27 15:32

W201 skrev:IngOehman sa:
paa skrev:

Håller med till 100%!!!

Har exakt samma erfarenhet! Sämre drivare än en passiv elbasmick får man leta efter, och inte oväntat hör man skillnad på nästan alla kablar.

Som basist måste jag instämma här. Jag har själv en Precisionbas "mod Ä", och den låter verkligen olika beroende på signalkabel och förstärkarens ingångskaraktäristika.
Med en bra kabel in i min EBS 1v2 låter den dock bra. :)
Angående inimpedansen skall man ha i minnet att Fender Precision lanserades -51, och att den tidens rörförstärkare har en inimpedans på någon/några megaohm.
Dagens basförstärkare har sällan så hög impedans, men vissa dyrare och bättre ligger på 1 MOhm eller mer.

Men en aktiv bas är inte vägen till evig lycka! Det finns vissa klangegenskaper i de gamla mickarna man inte får i de nya.
"Whatever floats your boat..." :)

/Alexander

Håller med till 100%.

Igen!

Man skall använda de gamla mikrofonerna när det är dem man gillar. Vad man skall undvika är dock att använda dem passivt med moderna, illa nedlastande förstärkare. En viktig orsak till att de lät så bra med äldre högohmigare förstärkare var ju just den trevligt lätta lasten.

De aktiva (=i basen) förstärkare (tillsammans med gamla mikrofoner) jag varit inblandade i har varit just extremt högohmiga, för att livet och musten i den gamla mikrofonerna skall komma till sig rätt.

Det gäller för övrigt även modernare mikrofoner. Nästan alla gura-mickar gynnas faktiskt av att slippa svårt lastande kablar OCH att slippa svårt lastande förstärkare. Sätter man förstärkaren i basen kan man göra den extremt högohmig (>=1 Mohm), utan att få svåra störproblem. :P Det är liksom det som är poängen.

Är det någon som testat trådens kabel med elbas?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-09-28 00:42, redigerad totalt 1 gång.

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2005-09-27 17:54

Klart bakåt 8O Skott kommer :lol:

Mvh Anders

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-29 03:38

Vad betyder det?

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-09-29 04:56

IngOehman skrev:Det gäller för övrigt även modernare mikrofoner. Nästan alla gura-mickar gynnas faktiskt av att slippa svårt lastande kablar OCH att slippa svårt lastande förstärkare. Sätter man förstärkaren i basen kan man göra den extremt högohmig (>=1 Mohm), utan att få svåra störproblem. :P Det är liksom det som är poängen.

Min gitarrförstärkare, en Laney LC-15, specar Input impedance
till "1 Meg". Betyder det att den är extremt högohmig och trevlig? :D
  Innebär det också i så fall att det ställs extra krav på kabeln för att
inte få störproblem?

Det är en Klass AB med ECC83 i försteget/-n och 2xEL84 i
slutsteget. Tyvärr är den trasig nu (ev. utgångstrafon), men den
ljöd fint med sina 15 W förr...!

Du skrev förresten "nästan alla guramickar" - vilka är undantagen?

Tack för intressanta inlägg i den här icke-kabeldebatten!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 05:14

IngOehman skrev:Jag avskyr verkligen gruppindelningar!

PS1
(Jag gör som du. Flyttar upp PS högre och högre men jag tar seden fullt ut och börjar med PS)
Om det är någon som gruppindelar så är det du. Du delar in marknaden i 0.0001promille seriösa och resten fifflare eller kabelnasare. OK den matematiska definitionen är min egen och kanske felaktig men förhållandet är förmodligen trovärdigt om än tilltaget i positiv överkant. Din sjukliga uppfattning som du ständigt sprider om HiFi-branschen är att den är bara ute efter att lura folk. Jag tycker istället att det är du som lurar digsjälv med dina teoretiska tumregler. Du ställer upp förutsättningar för lyssnande. Jo jävl*r. Den sista delen av lyssnande är alltid subjektiv för så fort dina ISO-specifierade tumregelanpassade ljud har nått innanför ytterörat så bedöms de subjektivt med allt annat än logiska mallar.
Du verkar inte fatta det.

PS2
Det handlar om musikalisk upplevelse, inte rätt eller fel i klanghänseende. Håll isär begreppen.
Det enda viktiga är att man trivs med det man hör och får utbyte av det. Tekniken kan dra åt helvete...

PS3
Märvärden är bra att ha för konstruktörer som har till uppgift att bygga musikförmedlare.
Lyssnaren däremot har ingen nytta av mätnärden. Lyssnaren har nytta av musiken som spelas. Maskinens praktiska funktion som musikförmedlare.

PS4

PS5

PS6
IÖ, sprid dina inskränkta och knäppa ljudfilosofier på LTS eget forum och låt Faktiskt.se vara friskt och opåverkat av dom. Du gör alla en tjänst då...

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-02 09:06

Flint skrev:IÖ, sprid dina inskränkta och knäppa ljudfilosofier på LTS eget forum och låt Faktiskt.se vara friskt och opåverkat av dom. Du gör alla en tjänst då...

Du för ett, låt oss kalla det "intressant" resonemang. Dessvärre är din definition av "alla" kanske inte helt i linje med de flestas. En mer adekvat formulering ovan torde vara "Du gör GPS* en tjänst då..." Och det får vi väl hoppas att han inte har för avsikt att göra! :wink:

Språkliga hälsningar, Michael

*GnällPelleSällskapet

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 11:18

MichaelG skrev:
Flint skrev:IÖ, sprid dina inskränkta och knäppa ljudfilosofier på LTS eget forum och låt Faktiskt.se vara friskt och opåverkat av dom. Du gör alla en tjänst då...

Du för ett, låt oss kalla det "intressant" resonemang. Dessvärre är din definition av "alla" kanske inte helt i linje med de flestas. En mer adekvat formulering ovan torde vara "Du gör GPS* en tjänst då..." Och det får vi väl hoppas att han inte har för avsikt att göra! :wink:

Språkliga hälsningar, Michael

*GnällPelleSällskapet

Det är LTS som är gnällspikar som idiotförklarar hela HiFi-branschen. En eller kanske två förstärkare får godkännt av LTS. En DA-omvandlare osv. Snacka om gnällspikar.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-10-02 11:24

flint: Det är nog inte nyttigt att vara så arg, försök tänka på nåt kul är mitt tips.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-02 11:26

Flint skrev:Det är LTS som är gnällspikar som idiotförklarar hela HiFi-branschen. En eller kanske två förstärkare får godkännt av LTS. En DA-omvandlare osv. Snacka om gnällspikar.

Vem har pratat om gnällspikar? :roll:
Jag pratar om gnällpellar! :twisted:

Korrigerande hälsningar, Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 11:27

Nu väntar jag bara på att JÖ ska komma med ett inlägg på fem meter uttjatade upprepningar och autodidakta tumregler.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 11:30

MichaelG skrev:
Flint skrev:Det är LTS som är gnällspikar som idiotförklarar hela HiFi-branschen. En eller kanske två förstärkare får godkännt av LTS. En DA-omvandlare osv. Snacka om gnällspikar.

Vem har pratat om gnällspikar? :roll:
Jag pratar om gnällpellar! :twisted:

Korrigerande hälsningar, Michael

Jag beklagar sammanblandningen. GnällPellar ska det givetvis vara.
LTS är en förening för GnällPellar.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-10-02 11:33

Flint du borde veta att det inte är det som det handlar om! Att de är så få som har fått det är ju för att de faktiskt är mycket bra och bättre än flertalet andra. Att de är bara de som har redovisat har ju med att det för en tid sedan inte fanns någon större testverksamhet inom LTS!

Alla männsikor är helt fria att testa vilka apparater som helst och bedömma dessa på de egna villkoren. Dessa personer brukar ju i sig vara mycket olika från varandra så vad är då vitsen med att inte gå till en affär för att lyssna själv?

Man skulle kanske kunna uttala sig som att alla förstärkare är bra så det är bara att själv gå och lyssna. Vad är problemet igentligen?

Det känns som att man inte får tycka att LTS rekommenderade prylarna är bra! Varför??????? :oops:

CLICTRONIC, tycker att det är fint namn! Tycker inte om "dyrkablarnas" oändliga namn!

//Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-02 11:39

LarsR skrev:Flint du borde veta att det inte är det som det handlar om!

Varför borde Flint det? Finns det något i det som Flint skrivit på senaste tiden som antyder att han har förstått något som gör att borde veta detta? Flint både säkert vet och förstår en himla massa, men just detta skulle jag inte våga sätta en peng på... Skulle du det Lars? :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-02 11:43

Flint skrev:LTS är en förening för GnällPellar.

Kors i taket - Flint är med i LTS! Ett litet, men viktigt, påpekande bara - även personer som inte gnäller är med i LTS. Det är därför du inte är ensam!

//Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 11:43

Det jag förstår är att hela LTS-filosofin efter säg 1990 när IÖ började dyka upp där går ut på önsketänkande.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 11:48

MichaelG skrev:
Flint skrev:LTS är en förening för GnällPellar.

Kors i taket - Flint är med i LTS! Ett litet, men viktigt, påpekande bara - även personer som inte gnäller är med i LTS. Det är därför du inte är ensam!

//Michael

Njae,,, Jag känner mig för positiv till HiFi för att bli medlem i LTS. Vem f*n väljer frivilligt bort hela marknaden för en enda förstärkare och en CD-spelare? Bara en gnällspik med enorma själhävdelsebehov. Sjukt...

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-10-02 11:48

Flint: Vad är skillnaden på LTS-filosofin före och innan Ino? (Nyfiken, inte ifrågasättande)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 11:53

labrat skrev:Flint: Vad är skillnaden på LTS-filosofin före och innan Ino? (Nyfiken, inte ifrågasättande)

Före IÖ var HiFi inte så indelat i rätt och/eller fel.
I och med IÖ blev allt svart/vitt. Antingen eller. Dvs. lägre i tak.
Rätt var och är förstås hans version i frågan.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-10-02 11:53

Flint skrev:Njae,,, Jag känner mig för positiv till HiFi för att bli medlem i LTS. Vem f*n väljer frivilligt bort hela marknaden för en enda förstärkare och en CD-spelare? Bara en gnällspik med enorma själhävdelsebehov. Sjukt...

Vem är det som gnäller på allt å alla som inte tycker som han själv? ja, inte är det en gnällspik iaf.... :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 12:04

norman
Men visst tycker väl även du att tranparensbegreppet och f/e-testet är hopplöst uttjatat och överspelat?

Ni som är LTS-anhängare: Gör Faktiskt .se en tjänst och flytta predikningarna till er egen hemsida och klappa varandra i ryggarna där med stor mätmässig precision. Ni har liksom tjatat färdigt här.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-02 12:08

Flint,

Glömde du röret till frukosten? 8) Du verkar vara nära oscillation.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 12:11

Morello skrev:Flint,

Glömde du röret till frukosten? 8) Du verkar vara nära oscillation.

Njae, jag är bara lite mer rak på sak. Budskapet framförs lite mer koncentrerat än annars. Effektivisering. Ganska vanligt i dagens samhälle. Häng på.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-10-02 12:28

Flint, jag håller inte med dig! 8)
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-10-02 12:29

Flint skrev:visst tycker väl även du att tranparensbegreppet och f/e-testet är hopplöst uttjatat och överspelat?

Japp, det gör jag.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-10-02 12:30

Flint skrev:norman
Men visst tycker väl även du att tranparensbegreppet och f/e-testet är hopplöst uttjatat och överspelat?

Jo, det är uttjatat. Problemet är ju bara att det hela tiden kommer in folk som "inte gillar" f/e-lyssning och drar upp det och säger att det tjatas så mycket....

Lite nya saker att diskutera vore ju kul, något som man kan lära sig nåt av. Det vanliga tjatet har väl kommit så långt det går, kört fast kan man kanske också säga, då folk har sina åsikter och såklart inte vill ändra på dom.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-02 12:32

Överspelat blir något när det kommit något som är bättre.
Vad är det nu som kommit och som är bättre än F/E på att få fram hörbara skillnader mellan apparater?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 12:35

paa skrev:Överspelat blir något när det kommit något som är bättre.
Vad är det nu som kommit och som är bättre än F/E på att få fram hörbara skillnader mellan apparater?

Testa något nytt. Lyssna på musik och lägg märke till om du uppskattar det du hör.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-10-02 12:41

norman skrev:
Jo, det är uttjatat. Problemet är ju bara att det hela tiden kommer in folk som "inte gillar" f/e-lyssning och drar upp det och säger att det tjatas så mycket....

Just så upplever jag det oxå.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-02 12:44

Flint skrev:

Testa något nytt. Lyssna på musik och lägg märke till om du uppskattar det du hör.

Det är klart att musik kan trollbinda, vid rätt tillfälle och med rätt låt, helt oberoende av vilken apparat det spelas på. Men det betyder inte att F/E är överspelat som urvalsmetod när apparater skall inhandlas.

(edit, stavning)
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-02 12:49

Flint skrev:

Det låter ju fint, så brukar jag också göra när jag bedömmer om jag gillar musiken, men vad har det med hifi att göra? Jag menar hur kan du vara så säker på att det inte är just musiken du bedömmer när du lyssnar efter hur du gillar musiken, istället för apparaternas ljud?

Om jag ska lyssna på och bedömma ifall jag gillar en viss musikinspelning så spelar det mindre roll vilken hifiutrustning jag använder, musiken förmedlas ju iaf. Det ska mycket till för att man inte ska kunna tillgodogöra sig musiken fullt ut pga dålig återgivning.

Det är ju inte direkt så man reagerar: "Uäh vilken dålig musik" när man går in i en klädaffär med bose-system (välkänt erkänt kasst ljud + usel akustik + sunkig placering) och man hör en bra låt. Jag brukar istället reagera "Ja, den här låten är jättebra." och kanske "...men ljudet är ju totalruttet."
Senast redigerad av Martin 2005-10-02 12:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-10-02 12:53

Men Flint, lilla gubben.
Det heter ju faktiskt.se - just därför passar LTS anhängare bättre här än gissningar och flumteorier från folk som inte gillar fakta.
Då är det bättre att NI startar ett eget forum.
Kan heta Voodoo.se eller något liknande.
Där skulle du slippa LTS-packet och IÖ.
Och undertecknad förstås.

Flint skrev:

Testa något nytt själv:
Försök aktivera minst 4 hjärnceller innan du gör ett inlägg.

Skulle IÖ, LTS-medlemmar och andra som är intresserade av bra ljud inte gilla att lyssna på musik?
Jösses 8O

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-02 12:53

F/E-lyssning i all ära, det är säkert otroligt intressant om man är teknik-fetischist, och vad skulle det vara för fel med att vara det?

Det är väl inte sämre än att vara musikälskare? Man kan ju vara både och eller lite av varje.

Annars är en mer allmän tumregel, som säkert tom Flint skulle kunna skriva under på, att dom skillnader till det bättre i fråga om musikåtergivning som du upplever tydligt utan att hålla på och koppla fram och tillbaka 47 ggr är ju egentligen dom enda som det normalt sett är värt att bry sig om.

Hård F/E-lyssning kan lika gärna vara placebo som vetenskaplig lyssningsmetodik.

I och med CD-skivans relativa mognad så är det ju nästan bara samspelet högtalare/lyssningsrum samt önskad ljudnivå kopplat till kravet på rätt dimensionerad förstärkning som påverkar skivlyssning. Alla andra små detaljer är just bara små detaljer, men som sagt, det är inget fel i att fokusera på dom det är bara en smaksak eller vad man har för personliga preferenser.

Personligen kan jag tycka att en förstärkare låter bättre om den tex har en extremt snygg frontpanel typ Accuphase ftw eller nåt ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 15:00

Ljudkrav skrev:Skulle IÖ, LTS-medlemmar och andra som är intresserade av bra ljud inte gilla att lyssna på musik?
Jösses 8O

Musiken verkar spela en underordnad roll eftersom den sällan diskuteras av dessa herrar. Tekniken är det viktiga.
Att diskutera musik verkar för trivialt och flummigt.
Ingen vågar ta ställning och "avslöja" sig.
LTS-skadade döljer sig bakom begreppet "korrekt återgivning".

Vad tycker du själv. Gillar du musik? Och i så fall vilken?
Beskriv hur du reagerar när du lyssnar.
Det skulle ge dig en viss trovärdighet.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-10-02 15:12

Vad har det med apparater att göra?

Du får det att låta som att du gillar musik för att det gör att dina stereo prylar låter bra när du lyssnar på musik.

Det "tråkiga" begreppet korrekt återgivning tillämpas för att man ska slippa sitta och lyssna på olika apparater och inte tvärtom som du vill!

Vem saltar sin kaka då man tycker att den är för söt då den är färdig bakad och klar?
:roll:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-02 15:15

Flint skrev:Musiken verkar spela en underordnad roll eftersom den sällan diskuteras av dessa herrar. Tekniken är det viktiga.

Ahem... Om man söker på hur många inlägg du gjort i musikdelen här på faktiskt får man upp 18 trådar. Söker man på mitt nick får man upp 70... Bra försök. :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 15:45

Magnuz skrev:
Flint skrev:Musiken verkar spela en underordnad roll eftersom den sällan diskuteras av dessa herrar. Tekniken är det viktiga.

Ahem... Om man söker på hur många inlägg du gjort i musikdelen här på faktiskt får man upp 18 trådar. Söker man på mitt nick får man upp 70... Bra försök. :D

Japp du är duktig på att prata musik. Det respekterar jag och uppskattar. Men jag ser dig inte heller som LTS-skadad.
Jag tror däremot att jag har med det praktiska lyssnandet i resten av mina inlägg. Jag vill åtminstone tro det. Det är liksom målet.

Mitt intresse inom HiFi är kanske mer kretsteknisk nyfikenhet.
Jag gillar att testa olika kopplingar och hur de inderekt påverkar ljudintrycken. Många gånger har jag slagits av att logik sällan styr intrycken. Hur saker mäter och hur det låter sammanfaller sällan med det man förväntar sig. Kanske har jag mätt fel hela livet. Vem vet?
Besservissern "mätnisse" har säkert en förklaring.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-10-02 16:57

Kära Flint...

Trovärdig?
Jag har inget som helst intresse av att vara trovärdig inför dig.
Du betyder inget för mig.

Anser du dig trovärdig som drar hela LTS-skaran över en kam?
Känner du alla LTS-anhängare och vet du allt om deras åsikter?
Löjligt!

Om det roar dig så kan jag tala om vad jag lyssnar på:
Klassiskt (inte så förtjust i opera dock), folkmusik och rock (1950-2006) och mkt annat. Enklare att nämna det jag inte gillar:
Svensk dansbandsmusik. Men jag respekterar dom som lyssnar det. Jag lyssnar väldigt mkt på musik.
Jag är själv musiker och ljudtekniker för övrigt.
Vad har detta med saken att göra?

Om du vill diskutera musik så starta då en sådan tråd istället för att blanda ihop saker och ting.

Och om du inte vill diskutera fakta och bara flumma runt med vilda gissningar så fins ju massvis med tidningar att köpa - varför gnälla när en expert som Öhman bjuder på sina djuplodande kunskaper?

Du verkar enbart irriterad på att andra kan mer än du. Istället för att skriva tjuriga inlägg kan du passa på att lära dig fakta och lämpligtvis lite hyfs samtidigt.

Har det slagit slint, Flint?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-02 16:58

Jag gillar att testa olika kopplingar och hur de inderekt påverkar ljudintrycken. Många gånger har jag slagits av att logik sällan styr intrycken. Hur saker mäter och hur det låter sammanfaller sällan med det man förväntar sig. Kanske har jag mätt fel hela livet. Vem vet?

För ett tag sedan var jag fullständigt övertygad om att aluminiummembran i högtalarelement var det bästa. Jag kom fram till detta genom lyssningar på olika högtalare med olika membran och olika tekniska resonemang. Bland andra högtalare som jag byggt själv. Nu är jag inte alls lika övertygad när det i min kännedom dykt upp högtalare som inte har aluminiummembran men som inte låter på det sätt jag hade föreställt mig att icke-alu-membran låter.

Vad vill jag då säga med detta, jo att hur logiska slutsatser man kommer fram till beror bland annat på vilka "slutsatströsklar" man har för att samla på sig kunskap och erfarenhet. Helt enkelt sättet man bygger upp kunskap på. Är man väldigt mån om att hela tiden dra en massa slutsatser om allt man testar så blir nya erfarenheter lätt motsägelsefullt ganska ofta. Eller om man så vill blir slutsatserna ologiska som du uttryckte det. Det är högst mänskligt att det blir så eftersom kunskapstörstet är så pass stort.

Ett exempel skulle kunna vara att man är övertygad om att rör är det bästa som finns. Då kommer man antagligen att forstätta jobba med att samla in erfarenheter som bygger på föreställningen att rör är det bästa som finns ända tills hela korthuset faller av sin egen tyngd. Sedan är man inte längre säker på någonting i frågan och så kanske börjar det om så, tex med transistorer i stället. Eller så accepterar man bara att saker är som de är och att man inte kan dra sådana slutsatser riktigt att rör eller transistor är bäst utan de har sina egenskaper som resulterar i olika fördelar/nackdelar i olika konstruktioner.

Användarvisningsbild
Billy

Inläggav Billy » 2005-10-02 17:58

Jag tycker dessa trådar som urartar är otroligt roliga men samtidigt sorgliga att läsa. Jag häpnar varje gång över att vuxet folk orkar hålla på och bråka över en sån egentlig skitsak som hifi.

Det finns så mycket annat som är viktigare och roligare, ägna energin åt annat - lyssna på musik tex, gå ut i höstluften, laga en god måltid...

edit: stavning
Carlsson OA14.3

Se vad som spisas just nu på datorn: http://www.last.fm/user/Billy_/

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-10-02 18:01

Flint skrev:
labrat skrev:Flint: Vad är skillnaden på LTS-filosofin före och innan Ino? (Nyfiken, inte ifrågasättande)

Du föredrar pastor Jansson, vad jag förstår. :twisted:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 18:34

Billy skrev:Jag tycker dessa trådar som urartar är otroligt roliga men samtidigt sorgliga att läsa. Jag häpnar varje gång över att vuxet folk orkar hålla på och bråka över en sån egentlig skitsak som hifi.

Det finns så mycket annat som är viktigare och roligare, ägna energin åt annat - lyssna på musik tex, gå ut i höstluften, laga en god måltid...

edit: stavning

Din uppfattning är uppfriskande sund.

Edit. Stavfel
Senast redigerad av Flint 2005-10-02 19:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 18:41

i skrev:
Flint skrev:

Du föredrar pastor Jansson, vad jag förstår. :twisted:

Menar du "Inga bestämda uppfattningar om någonting"?
Eller vad menar du?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 19:37

Flint skrev:

Repris. He. he...

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-10-02 19:55

Ljudkrav: "Men Flint, lilla gubben.
Det heter ju faktiskt.se - just därför passar LTS anhängare bättre här än gissningar och flumteorier från folk som inte gillar fakta.
Då är det bättre att NI startar ett eget forum.
Kan heta Voodoo.se eller något liknande.
Där skulle du slippa LTS-packet och IÖ.
Och undertecknad förstås."

Så vitt jag har förstått det har inte faktiskt.se fått sitt namn för att det skulle handla mer om "fakta" än något annat forum, utan för att man kom fram till att ordet "faktiskt" användes överdrivet friskt i inledningsfasen. (Rätta mig gärna om jag har fel, någon som vet!).

Så vitt jag har förstått är det dessutom inte så att faktiskt.se är tänkt som ett forum enbart för LTS-medlemmar och likasinnade. Bland moderatorerna finns exempelvis en del tämligen "subjektivistsikt" lagda personer så vitt jag vet. (Återigen, rätta mig om jag har fel!).

Jag har ingen större lust att sänka mig ner till den pubertala samtalsnivå som både Ljudkrav och Flint just nu befinner sig på, men inte desto mindre måste jag säga att det ligger en del i Flints resonemang: Varför inte använda LTS-forumet om man bara vill diskutera F/E-testning, 208or och 668or? Det borde ju vara en alldeles utmärkt plats för dessa ämnen! (Gällande "voodoo" så är det inget som intresserar mig särskilt mycket i alla fall, men visst, det finns säkert dom som skulle uppskatta ett sådant forum också).

PS. Gällande LTS före Öhmans tid, så var det väl så att det var Linn som var rätt hett på den tiden? Visade sig dessa produkter sig "färgande" allt eftersom F/E-lyssningen förfinades, eller varför försvann dom från rekommenderat-listan? Spännande detta...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 20:17

Blue
Kliv gärna på mig. Det är OK. Jag skulle gärna snacka HiFi på högre nivå men LTS håller tyvärr nere den och uppmuntrar till drängmentalitet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-02 20:17

Jag, till skillnad från Flint, älskar musik och är tämligen ointresserad av apparater och deras olika kretslösningar och hur de färgar.

Är i själva verket tämligen ointresserad av hifi-apparatur helt och hållet, och önskar mig egentligen bara en sak: Att slippa höra och att slippa fundera på apparaterna. :x

Jag vill bara spela fonogram och med dem göra resor i både tiden och rummet. :P

Du har varit ovanligt tramsig i den här tråden Flint.

Det är svårt för mig att förstå vad som driver dig till att göra dina påhopp på mig. Du är i din fulla rätt att vara apparat/kretslösnings/teknik-fetischist! Och du får filosofera hur mycket du vill om hur olika kretslösningar låter! Jag har så vitt jag vet aldrig kritiserat dig för ditt sätt att relatera att hifi. Inte tänker jag göra det idag heller. Gör det dig lycklig så är det bra! :)

Men du bör med samma självklarhet låta andra definiera sitt hifi-intresse, utan att kritisera dem för det. Låt andra vara ointresserade av kretslösningar, och låt dem sätta musiken i första rummet.

Den som önskar apparatur som tar så lite plats som möjligt "upplevelsemässigt" (färgar lite), till musikens fromma, bör få fortsätta att önska det!

I övrigt känns det som om du i denna tråd slår från vilka håll som helst, så länge du tycker att det tjänar dina (i och för sig för mig rätt outgrundlinga) syften.

Först försöker du utmåla LTS (och mig i synnerhet) som mättekniker som är musikointresserade(!) genom att skriva:

Sällan diskuteras???

Jag tror inte jag överdriver om jag säger att det tillhör sällsyntheter att teknik diskuteras som underhållning i mitt liv. Här på faktiskt diskuteras teknik förstås en del, eftersom det är en väsentlig del av faktiskts syfte - att olika människor skall få ta del av varandras erfarenheter och kunskaper inon musikåtergivningsämnet. Det tycker jag är bra (även om tekniken är tråkig att prata om) eftersom det kan leda till kunskapsspridning, och i slutändan att många fler får större glädje av att spela musik! :P

Dessutom diskuteras förstås teknik ibland per nödvändighet i mitt yrke, men ju mindre desto gladare blir jag. Jag ser värdet med teknikdiskutioner bara om de kan lösa något problem som man kan ha glädje av att det är löst.

Det är ju skittrist med själva tekniken. Pratar mycket hellre om musik.

Men att diskutera musik på internet utan att samtidigt spela den, tillsammans med dem man diskuterar med, är ju lite lagom sterilt. :? Visst kan det vara kul ibland, men tacka vet jag att göra det i soffan med vänner!

Fast musiktips är förstås värdefulla, även om inget går upp emot att höra musiken på riktigt.

Praktiskt taget alla LTS-medlemmar jag känner privat (jag kan förstås missta mig i entaka fall) är musikintresserade så till den milda grad att det vid nästan alla sammankomster spelas skivor så det glöder, och diskussionevågorna går höga om allt som har med musik att göra. Vem som inspirerat vem, huruvida den ena eller andra trummisen är bättre, och varför, eller om harmoniken är si eller så, och hur fantastiskt svängigt det ena eller andra spåret är, och kanske varför.

scenarier i stil med: "Åhhh, det är så braaa! och här kommer riffet (luftspelar med) och nu... Lyssna på... (alla i soffan sjunger med, fast de försöker inte göra det...) är legio."

Jag har aldrig i några sammanhang stött på fler musikintresserade människor än inom LTS), så ditt inlägg är rätt häpnadsväckande! Eller verklighetsfrånvänt snarare. Det är ju bara dina egna fantasier du redogör för. Du kan definitivt inte känna många LTS-medlemmar.

Nåväl, när man läst ditt förra inlägg (om man tror att det du skrev var ärligt menat) så tänker man att du har en illa riden vrångbild av LTS, men så kommer nästa inlägg, där du snarast klargör att du saknar musikintresse själv, utan är rena parodin på en teknikfanatiker och apparatfetischist:
Flint skrev:Mitt intresse inom HiFi är kanske mer kretsteknisk nyfikenhet.

Du är outgrundlig Flint, men jag gillar dig ändå! :wink:

Tycker inte dina ovänliga inläggen där du medvetet beskyller folk för saker som inte alls stämmer är så upplyftande dock. :(

Strunt samma. För protokollet kan läggas att jag är glad om du har glädje av din hifi-hobby, men jag tycker du borde låta andra ha andra infallsvinklar än dina, dina påhopp mot folk med andra intressen än apparaternas kretslösningar är inte så kul.

Mitt intresse av hifi-apparater är i det närmaste obefintligt, det enda jag vill av dem är att de skall vara behagliga att manövrera, samt att de skall släppa fram musiken oförstörd. Jag är ju bara ute efter att kunna spela musik på dem.

Jag tror att ganska många betraktar "värdet med inspelad musik" på undefär samma sätt som jag gör det. Alltså är intresserade av vad som finns på fonogrammen, snarare än av hur olika apparaters kretslösningar kan förvränga det.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-10-02 20:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 20:24

Citat från IÖ
Kul att du vaknade, Spaltmeter IÖ.
Jag undrade när du skulle reagera.
Jo, jag respekterar dig som motståndare
men inte dina satans tumregler.
Ös på ba...

Tog bort citat enligt policyn
/naqref

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-02 20:32

:P

Hej Flintan.

1. Tack! Respekt tillbaka (i varje fall om du blir liiite snällare, även när jag tittar bort). :wink:

2. Jag avskyr också alla tumregler, både egna, dina och andras (inklusive satans). :x

Det är därför jag inte använder tumreger. Brukar kalla dem dumregler. De som efterlyser tumregler är alltid de som inte vet tillräckligt för att kunna bruka dem på ett vettigt sätt.

Är vi överens om allting nu helt plötsligt? :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 20:47

IngOehman skrev::

Är vi överens om allting nu helt plötsligt? :o

Vh, iö

Ja hur fan ska jag veta det?
Jag håller inte koll på allt även om det låter så?
Vad tycker du själv?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-02 20:51

Jag tror vi är överens om att tumregler suger fett, men det är kanske allt? :(

Är dock förstås nyfiken på om du verkligen trodde på allt det där dumma du skrev om LTS?
Eller ville du röra om lite i grytan bara? :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-10-02 21:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 20:55

Flint skrev:Citat från IÖ
Kul att du vaknade, Spaltmeter IÖ.
Jag undrade när du skulle reagera.
Jo, jag respekterar dig som motståndare
men inte dina satans tumregler.
Ös på ba...

Tog bort citat enligt policyn
/naqref
,
Tack Nagref. Vi vill givetvis inte ge dig skador typ scrollfinger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 20:59

IngOehman skrev:Jag tror vi är överens om att tumregler suger fett, men det är kanske allt? :(

Är dock förstår nyfiken på om du verkligen trodde på allt det där dumma du skrev om LTS?
Eller ville du röra om lite i grytan bara? :wink:

Vh, iö

Njae, du är trots allt full med tumregler om musikåtergivning. Du ser det dock inte så. Du ser det istället som sanningar.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-02 21:21

Hörrni, musiken ska ju förbrödra :wink: inte skapa motståndare. Men det är så mycket teknikbråk här jämt så man undrar hur folk alls hinner lyssna på musik?

Forumet för skivrekommendationer är ju snödd på heldött. Ingen som lyssnar på Scott Henderson här??? "You´re cooking me well to the bone" :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-02 21:21

Flint skrev:Njae, du är trots allt full med tumregler om musikåtergivning. Du ser det dock inte så. Du ser det istället som sanningar.

Jasså du Flint.

Har du några fler sanningar du vill skriva folk på näsan? :wink:

Vh, iö

- - - -

PS. Om du berättar vad det är för sanningar du menar kanske vi kan diskutera sakfrågan istället? Eller menar du att jag inte ens har rätt att ha en åsikt om vad JAG tycker, såsom du har den rätten, sett ur mitt perspektiv?

PPS. Snacket om att jag skulle fara fram med tumregler är befängt, skärpning Flint!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-02 21:30

Tumregel är dumregel, eller hur heter det? :wink:

Men varför detta gnisslande om LTS? Finns det någonting kvar att bli upprörd över efter flera år under forumluppen? Har de inte ett eget forum?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 21:33

Vee-Eight skrev:Tumregel är dumregel, eller hur heter det? :wink:

Men varför detta gnisslande om LTS? Finns det någonting kvar att bli upprörd över efter flera år under forumluppen? Har de inte ett eget forum?

Exakt. De har ett eget forum. Jag har sagt det hela tiden. Flytta hem dit. Ni som känner för transparens.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 21:38

niclas skrev:Och de med rörförstärkare i ett forum, hornhögtalare i ett, tvåvägshögtalare i ett forum etc.. det blir nog bra. 8O 8)

Ja kanske i framtiden. Just nu verkar det trots allt inte aktuellt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-02 21:39

De som känner för transparens får gärna stanna, men saker bör ju sättas i de sammanhang där de gör mest nytta. Så har man synpunkter på LTS så kanske LTS är rätta stället att framföra dem på? Eller tänker jag fel? För denna tråd handlar ju inte direkt om kablar från Kjell & Co längre.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-02 21:50

Jaha...

Vad vill DU Flint att alla skall prata om på faktiskt? :?:

Så att du blir nöjd, och slipper säga åt någon att de skall lämna faktiskt och prata någon annanstans?

Det vore bra att veta.

Själv tycker jag att det som gör Faktiskt så trevligt är att ALLA är välkomna, och att de flesta förstår att man faktiskt kan välja själv vad man skall tycka och tro. De flesta inser att man inte behöver peka ut en grupp och säga att deras åsikter är för jobbiga. Vill man diksutera med någon så går det, vet man inte vad någon menar så kan man fråga. Vill man ingetdera så slipper man!

Men man behöver ALDRIG underkänna andras inställning, och man skall aldrig berätta för någon annan vad DE tycker. Det vet de nämligen bäst själv.

Alla är ju experter på sina egna åsikter, och alla har rätt till sin inställning. Även du Flint.

Det är mig oändligt avlägset att be dig avlägsna dig härifrån och starta:
"Lyssna på kretslösnings-forum - men INTE mäta - Fy!!" :wink:

Att se att DU vill köra iväg folk är tråkigt. :cry:

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-02 21:55

Vee-Eight skrev:De som känner för transparens får gärna stanna, men saker bör ju sättas i de sammanhang där de gör mest nytta.

Så har man synpunkter på LTS så kanske LTS är rätta stället att framföra dem på? Eller tänker jag fel? För denna tråd handlar ju inte direkt om kablar från Kjell & Co längre.

Menar du att Flint borde skriva på LTS-forum istället? :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-02 21:57

Iö:

Tja, det behöver ju trafik och rörelse? Så en inhyrd ordbajsare kanske vore lösningen? :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Billy

Inläggav Billy » 2005-10-02 22:07

Äh lägg ner nu och döda/lås tråden. Detta är inte ens roligt att läsa längre.
Carlsson OA14.3

Se vad som spisas just nu på datorn: http://www.last.fm/user/Billy_/

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-02 22:11

Bild

Ooops! Tror jag kom åt knappen av ren händelse... en så kallad freudiansk rörelse sas. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Återgå till Generellt om hifi